View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Nei, det er ikke det samme. Dette er ren kakaomasse uten kakaosmør. Sjokolade inneholder også kakaosmør i tillegg til kakaomasse. Det står også på siden du linker til at den skal blandes med kakaosmør.
Jo, det er det samme. Den Ghirardellien var også 100% sjokolade. Når man blander med kakaosmør får man lavere prosent. 70% ren sjokolade er 70% kakaomasse og 30% kakaosmør. 100% sjokolade = 100% kakaomasse, 0% kakaosmør.
Gå til legen og nevn at det kan være en mulighet for at du har jobbet/bodd i miljø der du kan ha vært utsatt for muggsopp. Legen vil ta nødvendige prøver og evt sende deg til spesialist. Jeg var ikke hos spesialist for det var aldri tvil om at jeg hadde vært grundig eksponert og den eneste måten og bli bedre på var å flytte.
Tusen takk for svar ☺ Prøver å lete på nett, men ikke så lett å finne noe relevant. Har legetime neste uke, men skulle helst vist resultatet i går :p
Jo, det er det samme. Den Ghirardellien var også 100% sjokolade. Når man blander med kakaosmør får man lavere prosent. 70% ren sjokolade er 70% kakaomasse og 30% kakaosmør. 100% sjokolade = 100% kakaomasse, 0% kakaosmør.
Det stemmer nok ikke, det er ikke det samme. Produsentene av "unsweetened chocolate" definerer det anderledes.
Like cocoa powder, unsweetened chocolate originates from a paste made from ground cacao beans. But unlike cocoa powder, unsweetened chocolate keeps its cocoa butter. Simply put, unsweetened chocolate is a chocolate bar with 0% sugar and 100% cocoa. Because it's made from the whole, ground bean, it naturally contains both cocoa solids and fat (it's about 55% cocoa butter).
Unsweetened chocolate is chocolate in one of its simplest forms, a solid chocolate made with just cocoa solids and cocoa butter. The natural fat content of a cacao bean is 52-55%, which is typically the amount of fat (cocoa butter) found in unsweetened chocolate. The exact ratio of cocoa solids to cocoa butter will vary slightly from producer to producer, with smoother unsweetened or plain chocolates having slightly more cocoa butter in them. This mixture of cocoa solids and cocoa butter, when it is still liquid during the production of chocolate, is known as chocolate liquor. To produce other chocolates, this liquor can be mixed with milk solids, sugar, vanilla and other ingredients to create a wide range of milk and dark chocolates.
Så deres definisjon på 100% er ikke hvor stor kakaomasse andel det er, men at det kun er masse fra kakaobønnen uten noen form for tilsetning. Kakaomassen til Økosjokolade derimot har fått mye av fettet fjernet, og siden dette skal i en amerikansk oppskrift har jeg heller valgt å bestille sjokolade og satse på at jeg får den raskt :)
Tusen takk for svar ☺ Prøver å lete på nett, men ikke så lett å finne noe relevant. Har legetime neste uke, men skulle helst vist resultatet i går :p
http://www.naaf.no/no/inneklima/Fukt-og-mugg/Helseeffekter-ved-eksponering-for-fukt-og-muggffukt/
Er en pdf der som du kan åpne og lese litt i.
http://www.iktas.no/tjenester/muggsoppsanering/fakta-om-muggsopp.html
Noen som har erfaring og kan tipse om en god online rådgivingstjeneste til mellommenneskelige tema? Evt et seriøst forum (ikke ala kvinneguiden liksom :rolleyes:)
Kastet en uåpnet boks seterrømme i dag fordi holdbarhetsdato var 3. Februar. Mamma insisterer på at den fint kan spises (brukes til å lage rømmegrøt, i dette tilfellet) en god stund etter holdbarhetsdato, mens tante mener det er noe man ikke må finne på å gjøre.
Which is it? :confused:
Kastet en uåpnet boks seterrømme i dag fordi holdbarhetsdato var 3. Februar. Mamma insisterer på at den fint kan spises (brukes til å lage rømmegrøt, i dette tilfellet) en god stund etter holdbarhetsdato, mens tante mener det er noe man ikke må finne på å gjøre.
Den kunne du fint brukt. Det heter Best Før, og det er fordi selskapene plikter å sette på en dato.
Ellers så er det greit å bruke lukte metoden. Evt ta en liten smak. Lukter/smaker det greit er det normalt ikke noe problem å bruke. :)
Butterfly83
06-02-15, 00:44
En uåpnet boks holder langt over best før datoen :) Samme med fløte :)
Hehe, takk for svar begge to - da vet jeg det til en annen gang! Prøver å være litt bevisst på å kaste minst mulig mat for tida, så det er vel bare å øve meg på å være mindre hysterisk når jeg rydder i skapene :o :D
TrillTrall
06-02-15, 05:38
Den hadde vært fullt brukbar i flere uker ennå. :) Hysteri å kaste den rett og slett.
TrillTrall
06-02-15, 05:39
En uåpnet boks holder langt over best før datoen :) Samme med fløte :)
Rømmer eller syrnede produkter ja, kremfløte har jeg dårligere erfaring med. Har opplevd at fløten har vært sur i uåpnet kartong før dato flere ganger. Fløte surner veldig fort har jeg inntrykk av.
Det stemmer nok ikke, det er ikke det samme. Produsentene av "unsweetened chocolate" definerer det anderledes.
Så deres definisjon på 100% er ikke hvor stor kakaomasse andel det er, men at det kun er masse fra kakaobønnen uten noen form for tilsetning. Kakaomassen til Økosjokolade derimot har fått mye av fettet fjernet, og siden dette skal i en amerikansk oppskrift har jeg heller valgt å bestille sjokolade og satse på at jeg får den raskt :)
Ah, da lærte jeg noe nytt. Tok det som en selvfølge at prosenten fulgte kakaomassen siden jo høyere prosent, jo mørkere sjokolade etter min erfaring. Så 90% kan visst være hvit sjokolade med 10% melk, soyalecitin og sånt. Hm. Men hadde ikke helt feil da. Den 100%en din har kun én ingrediens; kakao. 60% en fra samme merke oppgir kakaosmør som en ingrediens i tillegg til kakao.
Men hvis du skal bruke i oppskrift og absolutt må ha mer fett i, så er det jo ikke noe problem å slenge i en bit kakasmør.
Jeg brukte nettopp en boks som gikk ut i November. :)
Rømmer eller syrnede produkter ja, kremfløte har jeg dårligere erfaring med. Har opplevd at fløten har vært sur i uåpnet kartong før dato flere ganger. Fløte surner veldig fort har jeg inntrykk av.
Men da kan den brukes (hvertfall i varmretter) omtrent som rømme :D
Noen som har erfaring og kan tipse om en god online rådgivingstjeneste til mellommenneskelige tema? Evt et seriøst forum (ikke ala kvinneguiden liksom :rolleyes:)
Sidetmedord.no er en side. En annen side er doktor online. Spesielt psykiatriforumet er spesielt aktivt der:)
Ha en fin dag:)
Treåringen har begynt å ville sitte igjen i bilen hvis jeg skal en kjapp tur innom butikken. Ville dere latt ham gjøre det?
Treåringen har begynt å ville sitte igjen i bilen hvis jeg skal en kjapp tur innom butikken. Ville dere latt ham gjøre det?
Nei.
Personlig, nei.Har latt mine jenter vente en sjelden gang, når de var to stykker og noe større.
Nei!
Har sett en bil ta fyr fortere enn fy...
Andre har opplevd tyveri av bil med barn i.
Nei.
Personlig, nei.Har latt mine jenter vente en sjelden gang, når de var to stykker og noe større.
Nei!
Har sett en bil ta fyr fortere enn fy...
Andre har opplevd tyveri av bil med barn i.
Da er vi enige :)
Jeg gjør det ikke, men jeg ser andre i barnehagen gjør det. Og det ser han også... :cool: Jeg kjenner noen som håndbrekket røk for med tre barn i bilen, rullet rett over veien og inn i banken på andre sida! :eek:
Nå er det både flatt og så lite sted at folk lar bilen stå og gå mens de er inne, så tyveri og rulling er liten sjanse... Men lille petter smart kommer seg garantert ut av bilen om han ombestemmer seg, og kan glemme å se seg for når han løper etter meg f.eks.
Nei.
Butterfly83
06-02-15, 13:47
Jeg har ikke merket at den surner fort. Innimellom kan den klumpe seg litt om kartongen har vært åpen, men da bare rister jeg den litt. Men som regel bruker jeg den i mat/drikke som skal varmebehandles da.
TrillTrall
06-02-15, 15:04
Men da kan den brukes (hvertfall i varmretter) omtrent som rømme :D
Nah - ikke når den kommer ut av kartongen i store klumper... :eek:
TrillTrall
06-02-15, 15:05
Niks. Og din er vel en aktiv liten kar også såvidt jeg har skjønt? Aldri i verden.
TrillTrall
06-02-15, 15:06
Jeg har ikke merket at den surner fort. Innimellom kan den klumpe seg litt om kartongen har vært åpen, men da bare rister jeg den litt. Men som regel bruker jeg den i mat/drikke som skal varmebehandles da.
Om den bare er litt klumpete så blir det vafler til kvelds. ;)
De bare ristes ut først :ja: Jeg har som vane å alltid riste fløten før jeg åpner den, gjør det helt automatisk. Så har sikkert brukt masse klumpefløte :rolleyes:
Niks. Og din er vel en aktiv liten kar også såvidt jeg har skjønt? Aldri i verden.
Jepp, veldig aktiv og litt for smart for litt eget beste!
TrillTrall
06-02-15, 15:10
Jepp, veldig aktiv og litt for smart for litt eget beste!
Det kommer godt med når han blir litt større og skjønner litt mer! Håper vi... ;) Det trøstet jeg meg med da jentungen var liten og sta som et fjell... Nå er hun 14 og en skjønning på alle måter - så snill og grei og flink at jeg lurer på om det ikke skal smelle snart. :love:
God sports-bh for tunge, og lange pupper? Til jogging/løping, så den må holde ting godt på plass så man slipper å få enda lengre pupper :rolleyes: Det må være med hemper, jeg hater å måtte drive og dra en bh oppover/nedover en svett rygg. Og brede stropper.
Butterfly83
06-02-15, 19:37
De bare ristes ut først :ja: Jeg har som vane å alltid riste fløten før jeg åpner den, gjør det helt automatisk. Så har sikkert brukt masse klumpefløte :rolleyes:
Samme gjør jeg :lol: Så det kan godt være mer klumper enn jeg tror, men jeg har ikke strøket med ennå :p
God sports-bh for tunge, og lange pupper? Til jogging/løping, så den må holde ting godt på plass så man slipper å få enda lengre pupper :rolleyes: Det må være med hemper, jeg hater å måtte drive og dra en bh oppover/nedover en svett rygg. Og brede stropper.
Har du prøvd shock absorber? Den får veldig mye skryt fra brystfagre damer.:)
Klumpene kommet av et eller annet som skjer med proteinet.:) Det er ikke tegn på surhet. Men det er vel de syrnede melkeproduktene som holder lengst. Tror ikke fløte går under den kategorien..
TrillTrall
06-02-15, 20:58
Jeg har flere merker, men er ikke voldsomt fornøyd med noen av dem. Mitt problem er at jeg er såpass kort over skuldrene (fra pupp til skulderblad) at sports-bh'er som har kort "strammefelt" på stroppene pga brede stropper over skuldrene blir for lange rett og slett.
Har denne:
http://www.getinspired.no/sports-bh/casall-ideal-sports-bra.html
Ikke spesielt vid rundt, jeg bruker 75 til vanlig og bestilte 75 og den er trang på det innerste hakket, men holder puppene på plass da. Cup-størrelsen er grei, men altså litt lang over skuldrene til meg. Får litt mono-pupp da.
Har også denne:
http://www.getinspired.no/sports-bh/omega-bra.html
Denne er vel den jeg liker best, litt lang over skuldrene denne også, men ellers liker jeg den godt. Heller ikke veldig stor rundt, men jeg har min vanlige størrelse (75 E) i denne også.
Har en til som jeg ikke husker merke engang, den ligger på hytta, men begge disse er bedre enn den. :) Gi meg gjerne et tips om du finner noen gode! Det er søren ikke enkelt altså! Jeg klarer heller ikke å bruke slike med bryterrygg, jeg har veldig sensitiv nakke pga skoliose høyt oppe i ryggen (tror det må komme av det).
Har du prøvd shock absorber? Den får veldig mye skryt fra brystfagre damer.:)
Jeg har flere merker, men er ikke voldsomt fornøyd med noen av dem. Mitt problem er at jeg er såpass kort over skuldrene (fra pupp til skulderblad) at sports-bh'er som har kort "strammefelt" på stroppene pga brede stropper over skuldrene blir for lange rett og slett.
Har denne:
http://www.getinspired.no/sports-bh/casall-ideal-sports-bra.html
Ikke spesielt vid rundt, jeg bruker 75 til vanlig og bestilte 75 og den er trang på det innerste hakket, men holder puppene på plass da. Cup-størrelsen er grei, men altså litt lang over skuldrene til meg. Får litt mono-pupp da.
Har også denne:
http://www.getinspired.no/sports-bh/omega-bra.html
Denne er vel den jeg liker best, litt lang over skuldrene denne også, men ellers liker jeg den godt. Heller ikke veldig stor rundt, men jeg har min vanlige størrelse (75 E) i denne også.
Har en til som jeg ikke husker merke engang, den ligger på hytta, men begge disse er bedre enn den. :) Gi meg gjerne et tips om du finner noen gode! Det er søren ikke enkelt altså! Jeg klarer heller ikke å bruke slike med bryterrygg, jeg har veldig sensitiv nakke pga skoliose høyt oppe i ryggen (tror det må komme av det).
Takk for tips. Da har jeg i hvert fall et sted å starte letinga :) Per nå har jeg en fra ellos som jeg har vært ganske fornøyd med, men den har blitt litt slaskete og har egentlig litt for dårlig hold til løping. Må finne noe bedre :ja:
Takk for tips. Da har jeg i hvert fall et sted å starte letinga :) Per nå har jeg en fra ellos som jeg har vært ganske fornøyd med, men den har blitt litt slaskete og har egentlig litt for dårlig hold til løping. Må finne noe bedre :ja:
Som Nellie, har jeg også hørt de med større frontparti enn meg at Shock absorber er det beste de får tak i, by far- og det har holdt den statusen noen år, når jeg tenker over det har brysfagre treningsdamer hyllet det merket så lenge jeg kan huske- noe som tyder på at det ikke bare er en hype.
Og, jeg fant ut at de hadde merket på Figleaves, (http://www.figleaves.com/uk/brands/shock-absorber/?link=brands_tn_shock) hvilket betyr at du kan lese massevis a omtaler fra folk som har kjøpt de spesifikke modellene (noe jeg i alle fall liker når jeg researcher ting jeg trenger).
Jeg vet ikke hvilke merker jeg bruker, men jeg må ha på to utenpå hverandre for å kjenne at det er god nok støtte;)
TrillTrall
07-02-15, 12:08
Som Nellie, har jeg også hørt de med større frontparti enn meg at Shock absorber er det beste de får tak i, by far- og det har holdt den statusen noen år, når jeg tenker over det har brysfagre treningsdamer hyllet det merket så lenge jeg kan huske- noe som tyder på at det ikke bare er en hype.
Og, jeg fant ut at de hadde merket på Figleaves, (http://www.figleaves.com/uk/brands/shock-absorber/?link=brands_tn_shock) hvilket betyr at du kan lese massevis a omtaler fra folk som har kjøpt de spesifikke modellene (noe jeg i alle fall liker når jeg researcher ting jeg trenger).
De har så rar rygg (mange av dem i alle fall), de fra Shock absorbers, med to lukninger, en oppe og en nede. Den oppe diskvalifiserer bh'en fra mitt bruk, funker ikke mot min nakke da vekten av puppene da kommer på nakken og det tåler jeg ikke.
Shock absorber run modellen ser jo veldig stødig ut. Problemet er at jeg kun finner den opp til omkrets på 85 (38), og jeg bruker 95 :(
Nå er ikke puppene mine så gigantiske at de skaper ryggproblemer uansett rygglukning tror jeg, de er bare veldig... bevegelige :lol: Og det er problematisk når man er på joggetur for å si det mildt.
Jeg brukte en vanlig bøylebh (en sånn med lite "dill) og så en gammel uten bøyler, litt trang, utenpå. Det fungerte greit. (75F)
Shock absorber run modellen ser jo veldig stødig ut. Problemet er at jeg kun finner den opp til omkrets på 85 (38), og jeg bruker 95 :(
Nå er ikke puppene mine så gigantiske at de skaper ryggproblemer uansett rygglukning tror jeg, de er bare veldig... bevegelige :lol: Og det er problematisk når man er på joggetur for å si det mildt.
Da jeg jobba i undertøysbutikk solgte vi mye av denne (http://www.timarco.com/no/triumph/sports-bh/sports-bh/triumph-tri-action-extreme-n?colID=445) til brystfagre. Den går kun til 90, men du kan bruke en forlenger (http://http://www.timarco.com/no/triumph/annet/%C3%B8vrig/2-pakning-bh-forlenger-38mm).
Da jeg jobba i undertøysbutikk solgte vi mye av denne (http://www.timarco.com/no/triumph/sports-bh/sports-bh/triumph-tri-action-extreme-n?colID=445) til brystfagre. Den går kun til 90, men du kan bruke en forlenger (http://http://www.timarco.com/no/triumph/annet/%C3%B8vrig/2-pakning-bh-forlenger-38mm). Ser at den går opp til F-cup. Vil ikke en 90F bli det samme som en 95E (som er det jeg bruker nå)?
Jeg har vært fornøyd med lindex sine. Kjøper en str for liten, da holder de godt på plass (funker på Step og spinning hvertfall, det er skikkelig frontpartiristere. Og så slipper man at puppene dunker i knærne på spinninga :rolleyes:), så får det heller tyte litt på ryggen. :o
Jeg har dessverre ikke vært fornøyd med den ene jeg har fra lindex. Funker til styrketrening og til nød spinning, men ikke til løping. Syns bare den presser alt flat, men uten å holde på plass på en måte.
TrillTrall
08-02-15, 08:59
Da jeg jobba i undertøysbutikk solgte vi mye av denne (http://www.timarco.com/no/triumph/sports-bh/sports-bh/triumph-tri-action-extreme-n?colID=445) til brystfagre. Den går kun til 90, men du kan bruke en forlenger (http://http://www.timarco.com/no/triumph/annet/%C3%B8vrig/2-pakning-bh-forlenger-38mm).
Jeg fikk anbefalt og prøvde en treningsbh fra Triumph en gang, er ikke sikker på om det var denne, men den jeg prøvde satt godt rundt og sånt, men i selve cupen var det bare ett tynt lag stoff som ikke holdt selve puppen på plass i det hele tatt.
Jeg har vært fornøyd med lindex sine. Kjøper en str for liten, da holder de godt på plass (funker på Step og spinning hvertfall, det er skikkelig frontpartiristere. Og så slipper man at puppene funker i knærne på spinninga :rolleyes:), så får det heller tyte litt på ryggen. :o
Bh'er som passer til spinning og styrketrening passer ikke nødvendigvis til løping, under løping kan selve puppen sprette opp og ned med _mange_ cm og da trenger man noe som holder hele stasen godt på plass, både for at det ikke skal være vondt/ubehagelig og for at det ikke skal skade brystvevet faktisk. Ser ofte på sider der man kan skrive inn sine egne vurderinger av plaggene at mange sier den og den bh'en er god til styrke og spinning, men funker ikke godt nok til jogging.
Ellers så har også 2xu treningsBHer.
TrillTrall
08-02-15, 10:04
Ellers så har også 2xu treningsBHer.
Hvorfor kan de ikke ha bilde av bh'en bakfra også?! De har en 360-graders-visning, men det er ikke samme bh'en så det hjelper jo lite. For den lilla der var lekker!
http://www.2xu.com/contour-support-bra-wr2039a.html
Men på bildet i annonsen ser det ut som ryggen går for høyt opp for meg, den har muligens to lukninger? Om størrelser på angis i cm rundt + cup, bh-størrelser i S, M og L er helt håpløse å forholde seg til.
Edit: fant bilde. Snodig greie med at man kan hekte sammen om man vil. Hm.
Hvorfor kan de ikke ha bilde av bh'en bakfra også?! De har en 360-graders-visning, men det er ikke samme bh'en så det hjelper jo lite. For den lilla der var lekker!
http://www.2xu.com/contour-support-bra-wr2039a.html
Men på bildet i annonsen ser det ut som ryggen går for høyt opp for meg, den har muligens to lukninger? Om størrelser på angis i cm rundt + cup, bh-størrelser i S, M og L er helt håpløse å forholde seg til.
Edit: fant bilde. Snodig greie med at man kan hekte sammen om man vil. Hm.
Jeg skjønner at du brenner for BH'er. :p
Det oppgis da både cm over bryst og alle vanlige mål og der går ann å se lukkingen.:) Se på X-life.
Det oppgis da både cm over bryst og alle vanlige mål og der går ann å se lukkingen.:) Se på X-life.
Her:
http://www.x-life.no/categories/sports-bh#action=filter&price=0,899&parent_category=223&static_manufacturer=&mProdusenter=48
Går bare opp til 85 D da..
Ser at den går opp til F-cup. Vil ikke en 90F bli det samme som en 95E (som er det jeg bruker nå)?
Jo i teorien :) problemet med dette er at størrelser kan variere fra merke til merke og modell til modell. Derfor kan man ikke garantere at str x i en type bh/merke vil passe i et annet. Derfor burde man prøve de før man kjøper. Hoppe litt opp og ned i prøverommet osv.
Og før noen begynner å syte om at det burde være standard og likt slik og sånn: deal with it.
TrillTrall
08-02-15, 11:06
Jah - .jeg har enda til gode å finne Trening-bh'en med stor T! :p Den jeg har liggende på hytta var best i test for 2-3-4 år siden, men jeg kommer ikke til å kjøpe den igjen, uten at jeg fremdeles husker hvilket merke den er... :rolleyes:
TrillTrall
08-02-15, 11:09
Her:
http://www.x-life.no/categories/sports-bh#action=filter&price=0,899&parent_category=223&static_manufacturer=&mProdusenter=48
Går bare opp til 85 D da..
En og samme størrelse skal liksom dekke fra 70F - 80C? Trukke det du. Blir ikke kjøpt med mindre jeg kan prøve i en butikk først, men selges disse over disk noe sted i Trondheim?
En og samme størrelse skal liksom dekke fra 70F - 80C? Trukke det du. Blir ikke kjøpt med mindre jeg kan prøve i en butikk først, men selges disse over disk noe sted i Trondheim?
Dette er kompressjonsklær, så da dekker de nok et litt større størrelsesregister ja.:) Selges på XXL ihvertfall.
TrillTrall
08-02-15, 12:33
Dette er kompressjonsklær, så da dekker de nok et litt større størrelsesregister ja.:) Selges på XXL ihvertfall.
Spørs om jeg må en tur innom XXL etterhvert. :) Den lilla var lekker altså...! :) Hvite har jeg sluttet å kjøpe, de holder seg ikke fine så veeeeldige lenge liksom... :rolleyes: Og bare svarte blir litt kjedelig, det er jo morsommere å trene når man føler seg litt fin! :) Og det kommer fra hun som kan niks og nada om mote og aldri bruker sminke... :lol: Men treningstøy - se det blir noe annet! :D
Bh'er som passer til spinning og styrketrening passer ikke nødvendigvis til løping, under løping kan selve puppen sprette opp og ned med _mange_ cm og da trenger man noe som holder hele stasen godt på plass, både for at det ikke skal være vondt/ubehagelig og for at det ikke skal skade brystvevet faktisk. Ser ofte på sider der man kan skrive inn sine egne vurderinger av plaggene at mange sier den og den bh'en er god til styrke og spinning, men funker ikke godt nok til jogging.
Jeg sa ikke styrke, jeg sa Step ;) det spretter rimelig mye opp og ned, jeg har ikke klart å få så mye "sleng" med løping som med det. Styrke blir noe helt annet ja.
TrillTrall
08-02-15, 18:30
Jeg sa ikke styrke, jeg sa Step ;) det spretter rimelig mye opp og ned, jeg har ikke klart å få så mye "sleng" med løping som med det. Styrke blir noe helt annet ja.
Step - sånn kasse hvor man går opp og ned? Jeg har ikke prøvd det og har litt problemer med å se for meg at det kan skape i nærheten av like mye "sving og sleng" som under jogging...?
Step - sånn kasse hvor man går opp og ned? Jeg har ikke prøvd det og har litt problemer med å se for meg at det kan skape i nærheten av like mye "sving og sleng" som under jogging...?
Går? Det må være en kjedelig time. :). Hopper og løper er mer det jeg er vant til. Men jeg blir litt lett revet med... :rolleyes: men jeg har trent fotball i mange år, samtidig som jeg var på endel steptimer og timene krevde mer stabilitet enn løpingen på banen. Uansett, poenget litt var at det lønner seg å gå ned en str i sportsbh ift vanlig.
TrillTrall
08-02-15, 19:28
Uansett, poenget litt var at det lønner seg å gå ned en str i sportsbh ift vanlig.
I cupen da. Om jeg skulle gått lengre ned i omkrets på mine hadde jeg ikke fått dem på meg tror jeg. Det er vanskelig det der, som en annen her bemerket - det er jo ikke forskjell i størrelsen bare fra merke til merke, men også fra modell til modell innen samme merke!
I cupen da. Om jeg skulle gått lengre ned i omkrets på mine hadde jeg ikke fått dem på meg tror jeg. Det er vanskelig det der, som en annen her bemerket - det er jo ikke forskjell i størrelsen bare fra merke til merke, men også fra modell til modell innen samme merke!
De jeg har vært har vært sånn m-l-xl str. Så jeg gikk for m da jeg burde hatt l. Som sagt tør det litt på ryggen, men (så ut som en kamel....) :rolleyes:
Jeg har denne:
http://change.com/no/sport-4.html
Kjøpte den i butikk, så fikk prøve den før jeg kjøpte. Synes den er helt super.
TrillTrall
09-02-15, 10:19
Jeg har denne:
http://change.com/no/sport-4.html
Kjøpte den i butikk, så fikk prøve den før jeg kjøpte. Synes den er helt super.
Jeg ønsker meg bilde av den bakfra så jeg kan se hvor mye reguleringsmulighet man har på stroppene... Det er antagelig så lite at også denne vil bli for stor over skuldrene for meg.
Butterfly83
09-02-15, 15:05
Det er vel denne Trill Trall: http://www.klikk.no/helse/trening/guide/article501185.ece
Ser ut som man justerer skulderstroppene med borrelås? Så da kan man kanskje justere så mye man trenger? Hmm.. Syns det hørtes merkelig ut at de borrelåsene skal holde men :confused:
TrillTrall
09-02-15, 19:08
Det er vel denne Trill Trall: http://www.klikk.no/helse/trening/guide/article501185.ece
Ser ut som man justerer skulderstroppene med borrelås? Så da kan man kanskje justere så mye man trenger? Hmm.. Syns det hørtes merkelig ut at de borrelåsene skal holde men :confused:
Og kun håndvask!? Ha ha ha... Alt av treningstøy går i vaskemaskina her i huset. Alt. I grunnen er det bare dunjakker og bunader som ikke gjør det når jeg tenker meg om. Den var ikke noe fin heller på det bildet der. Og som du sier - borrelås? Tja... Er usikker der gitt.
Borrelås på stropper fungerer helt fint. Eller, det er sikkert store forskjeller der også, men den jeg har med borrelås fungerer i hvert fall greit. Men håndvaske treningstøy er tungvint, ja.
Borrelås på stropper fungerer helt fint. Eller, det er sikkert store forskjeller der også, men den jeg har med borrelås fungerer i hvert fall greit. Men håndvaske treningstøy er tungvint, ja.
Hadde en trenings-BH med borrelås i stroppene, det funka ganske lenge, og stroppene var lette å justere. Da borrelåsene begynte å bli litt slitte, sydde jeg bare et par sting for å holde borrelåsene / stroppene på plass, og brukte BHen en god stund til.
TrillTrall
09-02-15, 22:45
Hadde en trenings-BH med borrelås i stroppene, det funka ganske lenge, og stroppene var lette å justere. Da borrelåsene begynte å bli litt slitte, sydde jeg bare et par sting for å holde borrelåsene / stroppene på plass, og brukte BHen en god stund til.
Har hatt noen runder med å sette på noen sømmer her og der ja - kjøpte en ganske dyr bikini på postordre i fjor og den viste seg å ha stropper som kunne tas av og de spratt av mens jeg tok på meg overdelen! Helt ubrukelig. Endte med å kjøpe "nøkkelringer" og tre på mellom stroppene og selve overdelen, både foran og bak. :)
Har hatt noen runder med å sette på noen sømmer her og der ja - kjøpte en ganske dyr bikini på postordre i fjor og den viste seg å ha stropper som kunne tas av og de spratt av mens jeg tok på meg overdelen! Helt ubrukelig. Endte med å kjøpe "nøkkelringer" og tre på mellom stroppene og selve overdelen, både foran og bak. :)
Jeg syr fast stropper til halternecks jeg!
Fordi jeg ser ut som om jeg er brytemester om jeg bruker halternecks.
Føler meg litt som ei bestemor når jeg gjør det, kanskje mest fordi min bestemor sydde igjen knapper og utrigninger som var "litt mye" i hennes verden. :P
TrillTrall
10-02-15, 06:56
Jeg syr fast stropper til halternecks jeg!
Fordi jeg ser ut som om jeg er brytemester om jeg bruker halternecks.
Føler meg litt som ei bestemor når jeg gjør det, kanskje mest fordi min bestemor sydde igjen knapper og utrigninger som var "litt mye" i hennes verden. :P
Halternecks er det i alle fall bare å glemme, det gjør rett og slett vondt - men det finnes jo så mange lekre!!! Ønsker meg spretne små b-cups som egentlig ikke trenger støtte engang! Da skulle jeg boltret meg i bh'er og bikinier da! :p
Halternecks er det i alle fall bare å glemme, det gjør rett og slett vondt - men det finnes jo så mange lekre!!! Ønsker meg spretne små b-cups som egentlig ikke trenger støtte engang! Da skulle jeg boltret meg i bh'er og bikinier da! :p
Du vil ha sånne du også ja..
Godt å høre jeg ikke er alene.
Sånne som ikke slår deg ut om du hopper litt for mye før du har kledd på deg!:D
Hvorfor strever man mye for å behage andre som ikke fortjener det/vil la seg behage, i stedet for å behage dem hjemme som faktisk fortjener det??
TrillTrall
10-02-15, 07:11
Du vil ha sånne du også ja..
Godt å høre jeg ikke er alene.
Sånne som ikke slår deg ut om du hopper litt for mye før du har kledd på deg!:D
La meg si det sånn - jeg rocker ikke med rockeringen uten bh... :p
Hørt om blyanttrikset? Jeg tar halvannenliterstrikset :cool:
Haha!
Bruk litt gaffateip, så duger blyanttrikset :D
Halternecks er det i alle fall bare å glemme, det gjør rett og slett vondt -
Jeg klarte faktisk å stoppe blodomløpet helt i nakken da jeg prøvde halterneck :rolleyes:
Prøvde blyanttrikset en gang, aldri sett blyanten siden.... :lol:
Hvorfor strever man mye for å behage andre som ikke fortjener det/vil la seg behage, i stedet for å behage dem hjemme som faktisk fortjener det?? Godt spørsmål jeg har stilt meg endel i det siste!
TrillTrall
10-02-15, 09:04
Blyant? Gi meg hele penalet... :rolleyes:
Og kun håndvask!? Ha ha ha... Alt av treningstøy går i vaskemaskina her i huset. Alt. I grunnen er det bare dunjakker og bunader som ikke gjør det når jeg tenker meg om. Den var ikke noe fin heller på det bildet der. Og som du sier - borrelås? Tja... Er usikker der gitt.
Jeg har som sagt denne bh'en, og jeg har ikke akkurat noe lite frontparti... Bruker vanligvis 70I/65J i bh'er, og det borrelåset har aldri løsnet. Jeg putter den treningsbh'en i vaskemaskinen på 40, og den har holdt fint.
Jeg putter den treningsbh'en i vaskemaskinen på 40, og den har holdt fint. Åh, supert! Da tenker jeg at jeg prøver den, for de har i hvert fall stor nok omkrets for til meg, og jeg har jo vært fornøyd med vanlig bh fra change fra før også.
Nå vet jeg at mspoden får negative nyheter på sykehuset i morgen. Skal jeg forberede ham eller ikke?
TrillTrall
10-02-15, 22:43
Jeg har som sagt denne bh'en, og jeg har ikke akkurat noe lite frontparti... Bruker vanligvis 70I/65J i bh'er, og det borrelåset har aldri løsnet. Jeg putter den treningsbh'en i vaskemaskinen på 40, og den har holdt fint.
Men den ser jo ut til å gå så innmari høyt opp foran? Jeg svetter jo enorm mellom puppene som det er, blir det ikke fryktelig klamt og vått når det blir opptil flere lag stoff? Jeg er ikke så glad i sånne som gir "monopupp" som denne jo gjør til tross for at den har cup'er innenfor det ytterste laget.
Flere enn meg som samler vann i lutealfasen, og ikke under mens? Jeg har inntrykk av at de fleste samler vann under mens, men jeg gjør det altså fra eggløsning og bruker ikke å gå ned noe i lutealfasen, mens jeg bruker å gjøre et stort hopp ned på første blødningsdag. Føler meg litt motsatt av andre, men mulig det er vanligere enn jeg tror?
Flere enn meg som samler vann i lutealfasen, og ikke under mens? Jeg har inntrykk av at de fleste samler vann under mens, men jeg gjør det altså fra eggløsning og bruker ikke å gå ned noe i lutealfasen, mens jeg bruker å gjøre et stort hopp ned på første blødningsdag. Føler meg litt motsatt av andre, men mulig det er vanligere enn jeg tror?
Er helt lik jeg også. Rundt eggløsning sveller jeg opp og det holder seg nesten konstatn til første dag av mens, da går jeg gradvis ned i størrelse.
Jeg gjør det begge gangene jeg. Så for min del har jeg et vindu på en drøy uke hvor vektinedgang er mulig hver mnd. :rolleyes: Hvilket forklarer snittnedgangen på 0,3kg i mnd på forrige runde.
Det har alltid vært sånn for meg også. Skikkelig blubbe ved EL, bittelitt bedring før superblubbe i 3-4 dager før mens. Enorm lettelse og fryktelig mye tissing på første blødningsdag. :o
Samler fra eggløsning og opp til mens. Slipper vann sammen med at mensen starter. Matlysten går også opp fra EL til mens, og faller ved mensstart.
Nå vet jeg at mspoden får negative nyheter på sykehuset i morgen. Skal jeg forberede ham eller ikke?
Det tror jeg er veldig vanskelig å svare på for andre.... *klem*
Ser ut som det er ganske vanlig da :ja:
Jeg går bare skikkelig ned sånn dagen etter 1. dag mens og 1. dag etter EL. Resten av tiden er et evig vannsamlings- og vannslippsbonanza.
Butterfly83
11-02-15, 14:58
Jeg samler vann rett før EL som slipper en dag eller to etter. Så bygger det seg opp et par dager før mens igjen som slipper når jeg begynner å blø som regel, kanskje dagen etter.
Det tror jeg er veldig vanskelig å svare på for andre.... *klem*
:klem: Takker! Jeg sa ingenting til ham... Men jeg selv var psykisk forberedt. Han har hatt flere attaker; noen nye og noen eldre. Han skal nå over på ny medisin. Dvs at sykdommen har blitt værre. Jeg blir så lei meg for en ung mann på 20 år skal nyte livet og ikke sitte hjemme og føle at alt går forbi siden han ikke klarer følger med de andre unge mennene. Jeg skulle ønske at han innser hva som feiler ham og ta ting derifra i stedet for å sitte hjemme og føle at han ikke lykkes. Han skal heldigvis snart ned til Hakadal. Håper de klarer hjelpe ham :love:.
[FONT="Comic Sans MS"][SIZE="3"] Får håpe det Kanutten! Nok å tenke på for dere alle skjønner jeg! Så bra du har ordnet deg mer tid til å følge opp podene:) De er nå heldige som har deg hvert fall:)
Hva er mest "effektivt" vedr planken, å holde så lenge man klarer eller kortere runder?
jeg klarer fint 1,5 minutt eller mer, men lurer på om feks 3x30 sek er bedre..
Hva er mest "effektivt" vedr planken, å holde så lenge man klarer eller kortere runder?
jeg klarer fint 1,5 minutt eller mer, men lurer på om feks 3x30 sek er bedre..
Jeg er ingen ekspert, men jeg tror vel det å repetere og øke tiden etterhvert er bedre enn å bare "max'e".
Å holde planken så lenge man klarer er vel egentlig bare en fin måte å måle fremgang på en gang i blant. Det man kan gjøre er at man etterhvert gjør tyngre versjoner av planken fremfor å bare øke tidene. Eksempelvis når man fint klarer 3x60 sek begynner man å planke mens man vugger litt frem og tilbake, eller tripper litt på stedet, strake armer, en hånds stående roing (gjerne med en manual eller kettlebell i hånden hvis man klarer, utrolig bra øvelse for stabilitet og styrke i coreområdet) mens man står i planken, legger inn sideplanker, tar motsatt albue og kne mot hverandre mens man står i planken osv.
Å stå og holde planken i evig tid blir som å fortsette å ta flere og flere repetisjoner av en øvelse, med samme belastning, hele tiden. Tilslutt ender man opp på 100 repetisjoner med 50 kg beinpress, man gjør ingenting annet enn å underholde muskelen.
Derfor må man, som Cyan sier, finne på andre og tyngre versjoner av planken.
Takk for svar! Det var egentlig det jeg trodde, så da varierer jeg litt fremover :)
Jeg forelsket meg i noe min PT kaller for krabbe-øvelsen: man begynner stående med hendene nede ved føttene (strake ben), så "går" man framover med hendene så langt som mulig (slik at man kommer i en stilling som er mer utstrakt enn planke), der holder man bittelitt og så går man bena fram til hendene. Og så på an igjen.
Jeg forelsket meg i noe min PT kaller for krabbe-øvelsen: man begynner stående med hendene nede ved føttene (strake ben), så "går" man framover med hendene så langt som mulig (slik at man kommer i en stilling som er mer utstrakt enn planke), der holder man bittelitt og så går man bena fram til hendene. Og så på an igjen.
hmm, det går nok ikke med min rygg, er stiv og vond, men jeg kan jo prøve haha. takk for tips :D
Å stå og holde planken i evig tid blir som å fortsette å ta flere og flere repetisjoner av en øvelse, med samme belastning, hele tiden. Tilslutt ender man opp på 100 repetisjoner med 50 kg beinpress, man gjør ingenting annet enn å underholde muskelen.
Derfor må man, som Cyan sier, finne på andre og tyngre versjoner av planken.
Det stemmer ikke. Det er stor forskjell på statiske øvelser og gjentagende repitisjoner.
Omega 3, hvilket tilskudd er det beste? Jeg har jo hørt om at endel er harsknet osv. Er det bedre å ta noe, selv om det ikke er premium kvalitet, eller bør man heller droppe det enn å ta halvdårlige?
Dette stresser meg voldsomt om dagen, så håper noen har et godt svar :o Leddene mine skriker etter tilskudd.
Her er resultatet av en undersøkelse, men den er nesten fire år gammel da.
http://bramat.no/kosthold/matvarer/388-harske-oljer-kan-vaere-helseskadelig5
Jeg bruker Møllers sin trippel omega eller noe sånt, eller bare vanlig Møllers tran. Varierer litt. Kjøper alltid boksen eller flasken med lengst holdbarhet. Det er vel enklere å merke om oljen er harsk dersom du styrer unna kapslene. En gang opplevde jeg at jeg gikk og gulpet tran hele dagen av noen kapsler, og da kastet jeg den boksen siden jeg tror jeg har hørt at det var et tegn på at den kunne være harsk. Ellers tror jeg ikke det er nødvendig å bruke så mye energi på å stresse så fryktelig med det altså. Er du fryktelig skeptisk er det jo bare å ta olje fremfor kapsler, og må du ha kapsler kan du jo ta en kontrolltest ved å snitte noen kapsler og smake om oljen er harsk. Tror uansett det er bedre å ta tilskuddet når man trenger det enn å droppe det.
Fant denne også.:
http://forskning.no/fisk-forebyggende-helse-menneskekroppen/2011/11/ufarlig-fiskeolje-i-kosttilskudd
OK, det er møllers jeg har hørt at særlig skal være harske. Og de har vel ikke så mye omega i hver kapsel?
Ser forøvrrig ut at den jeg har tatt er trygg, Nycoplus Omega-3 høykonsentrert. Da den var ny hvertfall... Tror jeg må kjøpe ny, den har stått endel år i skapet. :rolleyes:
Møllers tran kommer best ut i den testen. Vet det var en sak angående Møllers, men det er veldig mange år siden. Ga dem vel såpass dårlig rykte den gang at de har skjerpet rutinene kanskje? Møllers har forskjellige produkter med ulikt innhold Omega3. Jeg velger den som har mest. Den du tar brukte jeg før, og kjøper den fortsatt når apoteket har kampanjer på dem. Var fornøyd med dem. Møllers tar jeg fordi den er lettere tilgjengelig og billigere (selges ofte i billige to pk på Coop).
Kommer nok til å fortsette med de høykonsentrerte (eller begynne igjen...), men får prøve om jeg får i treåringen de møllers dobbel. De andre er gigantiske, møllers har hvertfall overkommelig størrelse.
Det stemmer ikke. Det er stor forskjell på statiske øvelser og gjentagende repitisjoner.
Hva er det som ikke stemmer mener du? Hvilken effekt får man av å holde planken I 2-3-4 minutter? Du øker utholdenheten. Akkurat som du gjør ved å trene 9000 reps med alt for lette vekter.
Isometrisk/statisk trening er flott det, men ikke når det er så lite utfordrende at man klarer å holde samle stilling i flere minutter. Sånt er mer mental trening enn trening for muskelen.
Damer som har vært gravide bør forøvrig ikke trene planke, sier de som har greie på det.
Damer som har vært gravide bør forøvrig ikke trene planke, sier de som har greie på det.
Det er ikke bare de som har vært gravide, men også de som har hatt stor mage pga av overvekt. Grunnen er at man da kan ha diastase (delt bukmusklatur) i større eller mindre grad og at planken kan gjøre dette vondt verre. Det finnes egne øvelser som er anbefalt for de som har diastase.
http://nhi.no/livsstil/kosmetisk-medisin/plastisk-kirurgi/delte-magemuskler-stor-mage-som-ikke-kan-slankes-trenes-34991.html
Når det gjelder planke er det en omdiskutert øvelse både av eksperter og lekfolk (http://www.vg.no/forbruker/helse/trening/advarer-mot-planken/a/10117836/), et av de største problemene er vel at så mange gjør den feil, selv om de tror de gjør den rett. Selv har jeg trent aktivt i mange år og hatt mye hjelp av PT, jeg sliter enda med å få den hundre prosent riktig.
Håh, sånn mage har jeg hatt siden fødselen. Endelig en god unnskyldning til å droppe planken :D
TrillTrall
12-02-15, 15:11
Omega 3, hvilket tilskudd er det beste? Jeg har jo hørt om at endel er harsknet osv. Er det bedre å ta noe, selv om det ikke er premium kvalitet, eller bør man heller droppe det enn å ta halvdårlige?
Dette stresser meg voldsomt om dagen, så håper noen har et godt svar :o Leddene mine skriker etter tilskudd.
Jeg bruker Møller sin Omega3 Ekstra sterk og tar 3 stk om dagen og det funker fint. Har prøvd andre typer, men synes ikke de har sammen virkning. Når jeg er ferdig med kapslene jeg har liggende skal jeg gå over til tran har jeg tenkt.
Det er ikke bare de som har vært gravide, men også de som har hatt stor mage pga av overvekt. Grunnen er at man da kan ha diastase (delt bukmusklatur) i større eller mindre grad og at planken kan gjøre dette vondt verre. Det finnes egne øvelser som er anbefalt for de som har diastase.
http://nhi.no/livsstil/kosmetisk-medisin/plastisk-kirurgi/delte-magemuskler-stor-mage-som-ikke-kan-slankes-trenes-34991.html
Eeeeeeek! Jeg har nettopp operert delte magemuskler etter graviditeten og tenkte å begynne med planken neste uke. :eek::eek::eek::eek: Og vi hadde den som avslutning på barselyogaen også, kan det ha gjort det verre? :confused:
(Forøvrig syns jeg artikkelen var merkelig, for ingen av behandlingsmåtene de skisserer er i nærheten av det som reelt ble gjort. Dessuten sier de at " ingen risiko for at tarmslynger presser seg gjennom åpningen og utvikler seg til inneklemt brokk" hvilket overhodet ikke stemmer! Første gang jeg ble undersøkt fikk jeg beskjed om at de ikke gjorde noe med det før det oppstod inneklemt brokk, og nå fikk jeg operasjon nettopp på bakgrunn av dette. )
Jeg har vasket min dunjakke i vaskemaskinen, og nå stinker den fjøs! Noen som har tips?
Du må kjøre dunjakke i tørketrommel med eks tennisballer eller joggesko for å banke duna, så den ikke blir liggende i bløte klumper. Uten tørketrommel kan den ikke vaskes hjemme. Send den på vask/rens om du ikke har annen mulighet.
TrillTrall
12-02-15, 20:17
Jeg har vasket min dunjakke i vaskemaskinen, og nå stinker den fjøs! Noen som har tips?
Hvis du har latt den henge og tørke og ikke kjørt den i trommel så er den nok ødelagt vil jeg tro. :(
Hvis du har latt den henge og tørke og ikke kjørt den i trommel så er den nok ødelagt vil jeg tro. :(
Alltids mulig å vaske igjen og tørketromle, kanskje det går bort.
TrillTrall
12-02-15, 21:44
Alltids mulig å vaske igjen og tørketromle, kanskje det går bort.
Duna er vel klumpet sammen, men det kan kanskje funke å gjøre den skikkelig gjennomvåt, sentrifugere og så tromle igjen - jeg vet ikke. Hun får ta den med seg til et vaskeri og spørre om de kan hjelpe henne, men det koster jo litt.
Jeg har lenge hatt trøbbel med å tisse... Ikke urinveisinfeksjon, men jeg får vondt i sete og lår når jeg liksom "tar i". Lurer på om det er isjas igjen? Hadde isjas for ca et år siden, men da var ikke tissing noe problem. Har nå konstant "tannpine" fra korsryggen, via baken, baksiden/yttersiden av lårene, baksiden av leggene og under føttene helt ut i tærne. Det gjør vondt, men det er mest irriterende vondt; ikke lammende... Sååå, kan det fremdeles være isjas? Må nevne at det er umulig å sitte for det gjør for vondt.
Jeg tok jakken i tørketrommelen med sko... Men takk for svar :)
Eeeeeeek! Jeg har nettopp operert delte magemuskler etter graviditeten og tenkte å begynne med planken neste uke. :eek::eek::eek::eek: Og vi hadde den som avslutning på barselyogaen også, kan det ha gjort det verre? :confused:
(Forøvrig syns jeg artikkelen var merkelig, for ingen av behandlingsmåtene de skisserer er i nærheten av det som reelt ble gjort. Dessuten sier de at " ingen risiko for at tarmslynger presser seg gjennom åpningen og utvikler seg til inneklemt brokk" hvilket overhodet ikke stemmer! Første gang jeg ble undersøkt fikk jeg beskjed om at de ikke gjorde noe med det før det oppstod inneklemt brokk, og nå fikk jeg operasjon nettopp på bakgrunn av dette. )
jeg tok egentlig bare noen greier som jeg fant på nettet for å underbygge det jeg sa, dette er nemlig en diskusjon som jeg har hatt med kirurgen i forkant av en mulig bukplastikk. Han anbefaler folk med diastase og kjøre andre/egne øvelser for å prøve å minske diastasen før operasjon. Jeg har heldigvis ikke så mye, men han kommer til å sy sammen dersom jeg tar operasjon. Venninna mi hadde så mye som 9 cm åpning og fikk beskjed om at hun stod i fare både for brokk og alvorlige ryggproblemer. Allikevel fikk hun ikke dekket dette for hun hadde ikke løst skinn. Hennes diastase var så stor at øvelser ikke hjalp noe særlig, men hun fikk klar beskjed både fra kirurg og fysio at planke var nei.
Hvordan det er nå etter operasjonen vet jeg egentlig ikke, det er jo ikke åpning der nå lengre.Har forstått det sånn at dersom man har diastase og tar planke så der det noe i den øvelsen som gjør at musklene kan skli lengre fra hverandre, spesielt derom man ikke klarer å gjøre det 100% riktig, noe de aller fleste sliter med. Men når du har operert og sydd sammen, har du jo ikke diastase lengre?
I følge manuellterapeuten min ville musklene uansett skli fra hverandre så lenge de var delt, så han nabefalte ingen trening overhodet. Som han sa hadde han aldri sett noen som hadde blitt bedre av å trene magen, men han hadde sett mange eksempler på det motsatt (at de skal mer fra hverandre)
Hva gir man en mann på valentinsdagen? Tom for ideer...
Har aldri og kommer aldri til å gi etter for kjøpepresset med slike dager som Valentinsdagen, så der kan jeg ikke svare deg.
Noen som har vært ute for at man jobber 100 %, men arb.giver betaler 60 % lønn og NAV (aap) betaler 40 %????
Pr.i dag jobber vedkommenede 100 % og får 100 % lønn av arb.giver, men nå vil NAV at dette skal forandre seg. Lurer på hva som skjer f.eks. når vedkommene skal ta opp lån til bolig, fremover (aap er jo tidsbegrenset),etc?
Noen som har erfaringer med dette?
Butterfly83
13-02-15, 15:31
Ingenting? :p
En ekstra god middag eller en runde i halmen er vel godt nok :geip: :D
Min får ett koselig kort. I år skulle han ha fått blomster, men det blir ikke noe av.
Så da får han hjemmelagde kjeks og brød.
Nyrebekkenbetennelse?
Takker for tips, men det var nok isjas... :(
Takker for tips, men det var nok isjas... :(
God bedring!! :klem:
Mannen min og jeg har kjøpt ei god flaske rødvin og gode oster. Vår valentingave til hverandre blir da rødvinogostkos hvor vi har pyntet oss for hverandre og skal tenne stearinlys og bare prate sammen. De helt "dype" samtalene tar vi oss altfor sjelden tid til så jeg må si jeg gleder meg til i morgen kveld! Blir som å være på stevnemøte igjen. :love:
God bedring!! :klem:
:klem: Takker! Klarer å sitte normalt nå samt bimmelim. :p
:klem: Takker! Klarer å sitte normalt nå samt bimmelim. :p
Godt å høre :D
Har aldri og kommer aldri til å gi etter for kjøpepresset med slike dager som Valentinsdagen, så der kan jeg ikke svare deg.
Jeg har aldri skjønt det der med at det er kjøpepress på slike dager. Man velger jo selv hvordan man vil markere dagene og jeg kjøper aldri noe spesielt. Jeg liker at man gjør stas på hverandre på en annen måte enn det man pleier gjøre og bruker tiden sammen på en sånn "sterkere bånd" relasjon.
Godt å høre :D
Jepp! Valentine! Here I come!!! :lol:... Ender vel opp med isjas igjen... :rolleyes:
Jepp! Valentine! Here I come!!! :lol:... Ender vel opp med isjas igjen... :rolleyes:
Isjastine :lol:
Ikke en dritt :D om man skal følge den amerikanske originalen skal vel han gi gave og hun stille opp på alt han ønsker. :rolleyes:
Ikke en dritt :D om man skal følge den amerikanske originalen skal vel han gi gave og hun stille opp på alt han ønsker. :rolleyes:
Valentine er overhodet ikke en amerikansk skikk. Har vært mange ganger i den kirka i Dublin hvor relikvier etter St Valentine ligger.
Jeg henviste til "kjøpe gave og gjøre det til en svær greie", og det er veldig amerikansk...
Takk for svar! ❤️ Happy valentines day ❤️
Nå er det heldigvis et par år til jeg må forholde meg til det, men hvordan får man ferier til å gå opp når barna begynner på skole? Har foreldrene aldri ferie sammen lenger? Med fem uker hver går det jo akkurat til skolens ferier. Og da er ikke planleggingsdager, påske, jul osv regnet med.
De fleste tar, etter min erfaring 2-3 uker samtidig , for å kunne reise på turer. Resten hver for seg. Sfo har mange steder åpent mye av ferien. Besteforeldre, nabotenåringer etc må også til for å få kabalen til å gå opp:)
Uff, jeg kjenner jeg gruer meg allerede! :eek:
Er litt bortskjemt når man er oppvokst på gård, for da var det jo noen der alltid. Men det var jo ikke akkurat ferie heller da :o
Sommerskole, Sfo, besteforeldre og delt ferie, og så 3 uker ferie med hele familien på sommeren. Gjør kollegaene på jobben min i hvert fall. De fleste får det jo til å gå opp, til og med folk helt uten familie i nærheten, så da gjør nok dere det også.
Her bruker skoleferien å starte med en uke (evt. 3 dager) med fotballskole, så alle mine tantebarn bruker å gå på det. Det hjelper iallfall på planlegging av pass i feriene...
Ellers så irriterer dette meg grønn allerede, enda jeg ikke har barn. Jeg må tilpasse min ferie etter når barnehagen til kollegaen min holder stengt, og har gjort det i 10 år. Kjipt at jeg aldri kan ha ferie de 2-3 ukene, som er de samme hvert år, men denne sommeren er heldigvis siste gang dette går ut over meg, siden siste barnet skal på skole til høsten. Vanskelig med ferieavvikling i en liten bedrift. :o
Sånt er vanvittig irriterende, selv om det er forståelig at det blir sånn. Jeg hadde ikke ferie sammen med mannen min i fem år, før vi fikk barn, fordi jeg måtte passe fortet på jobben. Mannen min jobbet i byggebransjen og kunne ikke bestemme ferien selv - så de stengte jo selvsagt byggeplassen i fellesferien, påske, jul osv. og på alle inneklemte dager, altså alle de dagene som jeg ikke kunne ta ferie. Ikke rart det tok lang tid før vi fikk barn :lol: Nå befinner jeg meg heldigvis på kundesiden og ikke konsulentsiden, så vi får i grunn ta ferie når vi vil utenom rett foran lisensrunder og sånn :)
Ellers så irriterer dette meg grønn allerede, enda jeg ikke har barn. Jeg må tilpasse min ferie etter når barnehagen til kollegaen min holder stengt, og har gjort det i 10 år. Kjipt at jeg aldri kan ha ferie de 2-3 ukene, som er de samme hvert år, men denne sommeren er heldigvis siste gang dette går ut over meg, siden siste barnet skal på skole til høsten. Vanskelig med ferieavvikling i en liten bedrift. :o
Jeg er en av dem som må ha ferie når barnehagen er stengt, og det er ikke så inmari kult å vite at vi er bedriftens hatobjekter når ferielistene settes opp, sånn i tilfelle dere tror vi gjør dette bare for å være kjipe! Det er slitsomt nok å vite at man aldri har mulighet til å stille opp på ting på sparket og ta en ekstra tørn om dere ikke skal gni det inn at vi trenger faste uker. For det er jo ikke VI som velger de ukene heller!!!
Dere kan bytte jobb, vi kan ikke dumpe ungene!
Der jeg jobbet måtte vi om sommeren ta ferie samtidig som sjefene. Det førte til at vi sjelden kunne planlegge årets ferie før tidligts først i mai. Og da var ferien satt. Ikke rom for justeringer. Vi måtte også ta ei uke på høsten når de dro på kurs. Ikke noe slinger i valsen der heller. Og så måtte vi ta fri i vinterferien. Vi fikk aldri selv bestemme ferie eller kunne være spontan å bestille en billig sydentur utenom sesong.... Sjefen kan bestemme all avvikling av ferie..
Jeg er en av dem som må ha ferie når barnehagen er stengt, og det er ikke så inmari kult å vite at vi er bedriftens hatobjekter når ferielistene settes opp, sånn i tilfelle dere tror vi gjør dette bare for å være kjipe! Det er slitsomt nok å vite at man aldri har mulighet til å stille opp på ting på sparket og ta en ekstra tørn om dere ikke skal gni det inn at vi trenger faste uker. For det er jo ikke VI som velger de ukene heller!!!
Dere kan bytte jobb, vi kan ikke dumpe ungene!
Nei, jeg kan faktisk ikke bytte jobb uten å flytte fra her jeg bor, og jeg skal tilpasse meg for ellevte sommerferie på rad, så det er vel ikke så rart at jeg synes det er litt kjipt?
Dessuten så er det ikke kollegaen min jeg er irritert på, eller synes er kjip, men kommunen som feriestenger barnehagen. Har ikke beskyldt hverken deg eller kollegaen min for å være kjip, men jeg kan vel få synes at situasjonen er kjedelig uten å få kjeft fra deg?
I nabokommunene feriestenger de ikke, og derfor synes jeg at de burde prøve å få til et internt samarbeid i de kommunale barnehagene i min kommune også, slik de gjør andre plasser. Er mange som ikke har mulighet til å fastsette ferien sin selv. Har f.eks en sykepleiervenninne som enten må ha tidlig, eller sen ferie, og dermed aldri har kunnet ta ut ferie i hele perioden når bhg er stengt, og må belage seg på besteforeldre og tanter/ onkler i deler av den feriestengte perioden.
Den oppskriftsamlinga i wordformat som lå ute, er den fjernet?
Den oppskriftsamlinga i wordformat som lå ute, er den fjernet?
Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19503&page=6) i 1. innlegg?
Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19503&page=6) i 1. innlegg?
Det var alt for innlysende! :D Takk
TrillTrall
17-02-15, 21:31
Min fikk ingenting. Og da han ba meg holde frem hendene da vi kom frem på hytta på lørdag trodde jeg bare han skulle varme mine kalde hender og så sto jeg plutselig der med en liten sjokolade med et hjerte på... :love: Men det er første gangen jeg har fått noe og dette var vår 10. valentinsdag... :D
TrillTrall
17-02-15, 21:39
Nå er det heldigvis et par år til jeg må forholde meg til det, men hvordan får man ferier til å gå opp når barna begynner på skole? Har foreldrene aldri ferie sammen lenger? Med fem uker hver går det jo akkurat til skolens ferier. Og da er ikke planleggingsdager, påske, jul osv regnet med.
SFO, en uke hjemme med mor, 3 uker med begge og 1 uke hjemme med far og så SFO de siste ukene. Nå har vi vært såpass "heldige" at vi skilte lag da eldstemann begynte på skolen så vi har delt sommeren mellom oss. :) Noen fordeler skal man tross alt ha.
Nå jobber jeg sammen med en småbarnsforelder og h*n har lagt beslag på juli mnd i to somre (i fjor og i år) fordi barnehagen da holder stengt. Vi får ikke overlappe ferien i det hele tatt så jeg er stuck med sen ferie. Men neste sommer har h*n ikke barnehagebarn lenger så da skal jeg sannelig ha ferie i juli! Min pålagte ferieavvikling gir jo ringvirkninger til Lille Gubben, eksen og bonusmora også... Men nå er heldigvis mine så store at de greit kan være hjemme alene en uke eller to da og det er deilig. :) I fjor og i år førte det til at Lille Gubben og jeg plutselig satt der med en hel ferieuke bare vi to - og det er jo deilig, men det hadde jo vært koselig å hatt litt ferie med ungene mens de ennå bor hjemme...
Jeg har alltid hatt ferie i august, og som regel vært mye heldigere med ferieværet enn dem som ferierte i juli. Pluss at man fikk inn en grisebillig sydentur på slutten når skolen var i gang igjen. Så jeg syns det er kjipt å måtte legge ferien til juli pga barnehagen.
Der søstera til sambo bor finnes det ikke SFO eller idrettsskole, så de må bruke oppsparte midler for å ta ulønnet permisjon i skoleferiene. Og likevel klager lærerne over å måtte jobbe noen kvelder hjemme. :rolleyes:
Men litt penger nord i samme fylket er det barnehage og SFO selv på jule- og nyttårsaften! Det burde i det minste være samkjørt.
Men tre uker samlet ferie er jo bra da, vi hadde ikke så mye før vi fikk unge engang. :D tror første gang var i fjor faktisk.
TrillTrall
17-02-15, 23:15
Jeg har alltid hatt ferie i august, og som regel vært mye heldigere med ferieværet enn dem som ferierte i juli. Pluss at man fikk inn en grisebillig sydentur på slutten når skolen var i gang igjen. Så jeg syns det er kjipt å måtte legge ferien til juli pga barnehagen.
Grisebillige sydenturer utenfor skoleferiene kan du bare glemme når du får skoleunger i alle fall. Lille Gubben og jeg hadde kjærestetur på Kreta på et voksenhotell første uka på september i fjor. :love: Etter å ha vært en uke (påspandert av eldste søster!) på Mallorca på småbarnshotell (vi snakker 150 førskolebarn i frokostsalen...) en uke tidligere på sommeren var det paradisisk å bo på voksenhotell - blir garantert gjentatt! :D
Min fikk ingenting. Og da han ba meg holde frem hendene da vi kom frem på hytta på lørdag trodde jeg bare han skulle varme mine kalde hender og så sto jeg plutselig der med en liten sjokolade med et hjerte på... :love: Men det er første gangen jeg har fått noe og dette var vår 10. valentinsdag... :D
Så søtt da! :) koselig med hjerte ❤️Min mann fikk ikke noe, he he, men jeg fikk roser ;)
Jeg bløtlegger dem, siden de sveller. Bruker du de uten at de er bløtlagte, så vil de svelle i magen i stedet. Knuser dem ikke.
Bør man knuse chia-frø?
Tror ikke det, mener å ha lest et sted at da blir karbene tatt opp i kroppen? Men ikke sikker, altså!
Chia frø trenger ikke å knuses for å få nytte av alle næringsstoffene, i motsetning til f.eks linfrø ( og en del andre frø), for kroppen også fordøyer hele Chiafrø.
Det ser ut til at det på et eller annet tidspunkt har oppstått en myte at når man maler frø, enten de er chia, linfrø eller helt andre typer, vil kroppen "ta opp" karbohydratene. Frø har det samme næringsinnholdet enten de er hele eller malte, det er ikke næringsstoffer som mystisk forsvinner eller oppstår når de blir malt. Mye av karbohydratene i ulike typer frø er fiber (løselige eller uløselige) og enzymer i tynntarmen bryter ikke disse ned, men som fordøyes (fermenteres) helt eller delvis av bakterier i tykktarmen, det er nettopp derfor det kan være effektivt på avføring og få i seg en del fiber.
Chia frø trenger ikke å knuses for å få nytte av alle næringsstoffene, i motsetning til f.eks linfrø ( og en del andre frø), for kroppen også fordøyer hele Chiafrø.
Det ser ut til at det på et eller annet tidspunkt har oppstått en myte at når man maler frø, enten de er chia, linfrø eller helt andre typer, vil kroppen "ta opp" karbohydratene. Frø har det samme næringsinnholdet enten de er hele eller malte, det er ikke næringsstoffer som mystisk forsvinner eller oppstår når de blir malt. Mye av karbohydratene i ulike typer frø er fiber (løselige eller uløselige) og enzymer i tynntarmen bryter ikke disse ned, men som fordøyes (fermenteres) helt eller delvis av bakterier i tykktarmen, det er nettopp derfor det kan være effektivt på avføring og få i seg en del fiber.
Har hørt at grunnen til at man ikke bør innta så mye malt linfrø skyldes blåsyre.
Har hørt at grunnen til at man ikke bør innta så mye malt linfrø skyldes blåsyre.
Det stemmer, men man skal innta en del knuste linfrø over tid, man får ikke akutt forgifting av 1 ss knuste linfrø i ny og ne. Nå vet ikke jeg hvordan folk flest bruker linfrø, men selv bruker jeg de kun i knekkebrød o.l og varmebehandling fjerner blåsyren. Ved å bruke knuste linfrø vil man også få mer av de gode næringsstoffene og ikke bare den lakserende effekten som hele frø har. Noe næringsstoff vil nok forsvinne i varmeprosessen, men sånn er det jo med nesten alt :)
Hele frø bør benyttes. Knuste frø vil nemlig frigjøre mer HCN.(1-2 ss per dag for en voksen vil ikke medføre forgiftningfare)
Dersom du vil være helt sikker kan du varmebehandle knuste linfrø ved cirka 90–100 grader i stekeovnen cirka 20 minutter.
Høres jo logisk ut, dette da! :D
I lys av vaksinasjonsdebatten som raser om dagen må jeg si jeg er en smule forvirret ang Meslingvaksina. Jeg ser den skal beskytte mot Meslinger, røde hunder og kusma. men dette er da sykdopmmer man likevel får? Jeg hadde meslinger (fikk av vaksina :rolleyes:) da jeg var halvannet, og røde hunder på barneskolen. Og "alle" hadde kusma, så det ble holdt smittefester, men jeg var tydeligvis immun mot det siden jeg var den eneste i barnehagn som ikke fikk det. Så altså, hvorfor vaksinere mot noe man likevel får? Er det for at det skal bli mildere?
Om jeg ikke husker feil, så kan det være ganske farlig for fosteret, om gravide blir smittet av røde hunder. Så selv om det i og for seg er en ufarlig sykdom blant barn, så er det om å gjør at det ikke er en sykdom det florer av. ?
TrillTrall
23-02-15, 15:12
I lys av vaksinasjonsdebatten som raser om dagen må jeg si jeg er en smule forvirret ang Meslingvaksina. Jeg ser den skal beskytte mot Meslinger, røde hunder og kusma. men dette er da sykdopmmer man likevel får? Jeg hadde meslinger (fikk av vaksina :rolleyes:) da jeg var halvannet, og røde hunder på barneskolen. Og "alle" hadde kusma, så det ble holdt smittefester, men jeg var tydeligvis immun mot det siden jeg var den eneste i barnehagn som ikke fikk det. Så altså, hvorfor vaksinere mot noe man likevel får? Er det for at det skal bli mildere?
Fikk du den vaksina da? Du er riktignok 9 år yngre enn meg, men jeg fikk den ikke. Ble røde hunder-vaksinert på ungdomsskolen selv om jeg hadde det da jeg var liten, for sikkerhets skyld. Meslinger hadde jeg med påfølgende ørebetennelse da jeg var 12 år, på 17. mai-bildene det året har jeg skaut... Kusma fikk jeg aldri, selv om jeg ble sendt til venninner som var rimelig oppblåste. Men jeg vet ikke når den vaksina ble innført, den var ikke det da jeg var liten i alle fall. Du er sikker på at du fikk den?
Fikk du den vaksina da? Du er riktignok 9 år yngre enn meg, men jeg fikk den ikke. Ble røde hunder-vaksinert på ungdomsskolen selv om jeg hadde det da jeg var liten, for sikkerhets skyld. Meslinger hadde jeg med påfølgende ørebetennelse da jeg var 12 år, på 17. mai-bildene det året har jeg skaut... Kusma fikk jeg aldri, selv om jeg ble sendt til venninner som var rimelig oppblåste. Men jeg vet ikke når den vaksina ble innført, den var ikke det da jeg var liten i alle fall. Du er sikker på at du fikk den?
Eneste vaksina jeg kan huske var stivkrampe og bcg. Jeg hadde også både kusma, vann-og brennkopper, røde hunder, meslinger som barn. Og reagerer negativt på pirquet tross påfyll.
Jeg kjenner nesten ingen som har hatt kusma. Kjenner faktisk ingen. Det er ikke noe alle får. Har heller ikke hørt om så veldig mange som har hatt røde hunder eller meslinger. Er mest vannkopper og den femte barnesykdommen som går igjen.
MMR-vaksinen har vært en del av det norske barnevaksinasjonsprogrammet siden 1983. MMR-vaksinen erstattet meslingevaksinen som hadde vært en del av barnevaksinasjonsprogrammet siden 1969 og røde hunder-vaksinen som hadde vært med siden 1978.[3]
Det ble meldt om 11 tilfeller av Kusma i Norge, i 2011. 35 i 2013.
http://www.apotek1.no/lunger-og-luftveier/kusma
Røde hunder er stort sett utryddet, men folk som kommet fra andre land tar det med inn. 3 tilfeller meldt i Norge i 2013.
http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/rode-hunder-2851.html
Meslinger, nesten ingen, men blomstrer opp pga innvandring.
http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/meslinger-2848.html?page=2
Det er da de som ikke er vaksinert som får disse sykdommene.
Jeg ønsker meg ei joggebukse med lavt liv! Jeg har trålet sportsbutikker, men finner bare med høyt liv :(
Jeg vil ha en som "ligger" på hofta. Noen som vet hvor man får tak i en sånn:confused:
Jeg ønsker meg ei joggebukse med lavt liv! Jeg har trålet sportsbutikker, men finner bare med høyt liv :(
Jeg vil ha en som "ligger" på hofta. Noen som vet hvor man får tak i en sånn:confused:
Nedbrettbar midje? Stoffkvalitet (pustende high-tech, joggebuksestoff?)? Vær spesifikk, dame! :D
MMR-vaksina kom ikke her i Norge før i 1983, merkelig at du fikk den som halvtannet år gammel da?
Jeg er eldre enn deg og fikk meslinger, vannkopper, brennkopper og kikhoste opp gjennom årene.
MMR-vaksinen er en levende vaksine så man kan få lette utbrudd av vaksinen. Man risikerer også ettersykdommene, noe som er grunnen til at mine unger ikke fikk MMR-vaksinen før de var større. Lillebroren min fikk hjernehinnebetennelse etter MMR-vaksinen og mistet nesten livet fordi ingen av legene koblet symptomene opp mot meslinger/hjernehinnebetennelse.
Ingen av ungene mine har forøvrig hatt noen av barnesykdommene.
Photobscura
23-02-15, 16:31
Jeg kjenner nesten ingen som har hatt kusma. Kjenner faktisk ingen. Det er ikke noe alle får. Har heller ikke hørt om så veldig mange som har hatt røde hunder eller meslinger. Er mest vannkopper og den femte barnesykdommen som går igjen.
Nå kjenner du en. ;) Men det var ingen andre enn meg blant mine jevnaldrende som fikk det, og jeg følte meg nesten litt eksotisk. Teorien var en fetter fra en annen kommune. Men bortsett fra vannkoppene hadde jeg heller ingen andre av barnesykdommene, trass ivrige forsøk på å få meg smittet ...
Husker at jeg ble sjekket en tid etter kusma for hjernehinnebetennelse, bortsett fra det var det ganske udramatisk.
Nå kjenner du en. ;) Men det var ingen andre enn meg blant mine jevnaldrende som fikk det, og jeg følte meg nesten litt eksotisk. Teorien var en fetter fra en annen kommune. Men bortsett fra vannkoppene hadde jeg heller ingen andre av barnesykdommene, trass ivrige forsøk på å få meg smittet ...
Husker at jeg ble sjekket en tid etter kusma for hjernehinnebetennelse, bortsett fra det var det ganske udramatisk.
Ja, det er kjekt å kjenne en. :p
Var du vaksinert når du fikk den da? Vaksinen ble jo innført i 1983.
Photobscura
23-02-15, 16:38
Ja, det er kjekt å kjenne en. :p
Var du vaksinert når du fikk den da? Vaksinen ble jo innført i 1983.
Ja, så vidt jeg vet var jeg det, er vel noe man får mens man er rundt året eller noe, og jeg er jo født i 1979 (er det ikke MMR det heter?) Så kanskje ikke så rart det var litt eksotisk. :p Men det er jo ingen garantier. Jeg var ni da jeg fikk den. Fetteren min sju, så kanskje det er en familiesvakhet? ;) Det eneste jeg egentlig husker var at hodet mitt så ut som en fullmåne, og at jeg bare klarte å spise kulturmelk.
Hvis oppussing i etasjen over er på femte uka, og med det tre uker over tida, og man har gått fra "dette holder jeg ut" til "vær så snill, la meg dø"- og det ikke går å være ute av huset fra 07 til 22- er det noen som har tips om ørepropper av typen man bruker mot snorkende kjærester om natta, bare bedre?
Vitusapotek hadde flere typer, såpass mange at jeg ikke helt ante hva jeg skulle velge.
Å høre på musikk med hodetelefoner med lydisolerende klokker er ikke helt nok lenger.
Nedbrettbar midje? Stoffkvalitet (pustende high-tech, joggebuksestoff?)? Vær spesifikk, dame! :D
Bomullsstoff, "Collegebukse" :p
Leser at man er 95% immun mot kusma etter første dose. Derfor må man ha to. Så teoretisk sett er det jo en ørliten sjanse for å få det, mellom første og siste dose. Men liksom.. 35 tilfeller av 5 millioner innbyggere. Det er ikke stort å bli pessimistisk over.
Photobscura
23-02-15, 16:42
Leser at man er 95% immun mot kusma etter første dose. Derfor må man ha to. Så teoretisk sett er det jo en ørliten sjanse for å få det, mellom første og siste dose. Men liksom.. 35 tilfeller av 5 millioner innbyggere. Det er ikke stort å bli pessimistisk over.
Sant nok. Nesten så jeg føler meg litt unik. :cool:
Sånn apropo vaksiner:
http://www.nrk.no/verden/stort-meslingutbrudd-i-tyskland-1.12225200
Bomullsstoff, "Collegebukse" :p
Nå vet jeg ikke hvor gira du er på STOR logo, men f.eks sånn? (http://www.x-life.no/products/slim-sweatpant)
De har en del andre varianter i både mer og mindre glorete variant her. (http://www.x-life.no/categories/treningsklaer#action=filter&price=0,2699&parent_category=42&static_manufacturer=&cKategori=184)
Ikke helt, men nesten. Vi trodde ei klassevenninne på barneskolen hadde kusma. Men det var struma. Sånn kan det gå.
Nå vet jeg ikke hvor gira du er på STOR logo, men f.eks sånn? (http://www.x-life.no/products/slim-sweatpant)
De har en del andre varianter i både mer og mindre glorete variant her. (http://www.x-life.no/categories/treningsklaer#action=filter&price=0,2699&parent_category=42&static_manufacturer=&cKategori=184)
Takker!:D
Photobscura
23-02-15, 17:34
Ikke helt, men nesten. Vi trodde ei klassevenninne på barneskolen hadde kusma. Men det var struma. Sånn kan det gå.
Vel, jeg har jo struma også, det fikk jeg riktignok som voksen. Ikke helt vanlig i vår tid det heller. ;) Men det er knutestruma grunnet malabsorbasjon av jod, så ikke sånn at jeg har pelikanhals.
Fikk du den vaksina da?
Ja, jeg fikk som sagt meslinger av vaksina (var flere i distriktet som gjorde det, så noen hadde vært litt sløve med å sjekke den batchen tror jeg :) )
Og i følge infoen nellie la ut er det vaksinert for røde hunder siden 1969. Fikk nok den som var delt opp først, men jeg vet at jeg fikk mmr på barneskolen (mamma var en smule skeptisk til å la de gi den siden jeg ble syk av runde 1 og hun hadde mistet en unge i mellomtida, så jeg husker veldig godt at jeg fikk den :o)
Røde hunder hadde jeg i potetferien. Husker også det veldig godt fordi alle (det kom alltid masse nabounger i slike ferier, siden mødrene deres plukket poteter hos oss) kunne være ute og leke og jeg måtte sitte inne og se svensk skolefjernsyn, som var det eneste som gikk på dagtid på åttitallet :p
Jeg lurte bare på hvorfor man vaksinert mot ting man jo da fikk uansett jeg, det kan jo ikke ha vært særlig effektive vaksiner. Men de er kanskje bedre i dag?
Jeg er også unik! Født i 1972, det betyr vel at jeg sikker fikk vaksine? Men kunna hadde jeg lell, gitt! :)
Autokorrekt...skulle være kusma, selvfølgelig!
Photobscura
23-02-15, 17:50
Jeg er også unik! Født i 1972, det betyr vel at jeg sikker fikk vaksine? Men kunna hadde jeg lell, gitt! :)
Vet ikke? Jeg tror man gir vaksine når man er baby, og en senere når man går på barneskolen?! Jf. at man begynte i 1983, tenkte jeg, og at jeg sånn sett antagelig fikk den før jeg hadde kusma som niåring.
Veldig usikker på om jeg fikk vaksine, men hadde kusma to ganger - en gang på barneskolen, også på andre siden på ungdomsskolen. Men ble da folk av meg også! :D
Jeg lurte bare på hvorfor man vaksinert mot ting man jo da fikk uansett jeg, det kan jo ikke ha vært særlig effektive vaksiner. Men de er kanskje bedre i dag?
Det var jo en grunn til at de startet med denne vaksinen. Det var lite trolig fordi at det var 35 tilfeller i året, på den tiden. Så vaksinen fungerer den og fungerte da du fikk den også, men det var da også 5-10% sjanse for å få det, etter den første vaksinen, og nærmest 0% sjanse etter den andre vaksinen. Samme gjelder nå. Tror ikke den er blitt så mye endret med tiden, siden det er en svekket versjon av viruset som injiseres i kroppen. Viruset var sikkert likt seg selv for 20-30 år siden.
TrillTrall
23-02-15, 19:09
http://www.dagbladet.no/2015/02/23/nyheter/sykdom/utenriks/37878667/
Sånn apropos meslinger og dødsfall... Trist.
Her er litt fin fakta og statistikk. Som f.eks viser at forekomst av Kusma har sunket med 95.5%. Riktig nok i USA da, men ingen grunn til at denne statistikken ikke kan overføres hit.
http://tjomlid.com/2013/02/25/vaksiner-redder-liv-2/
Faren for hjernehinnebetennelse pga MMR vaksine er 1 : 1.000.000.
Uten vaksine 1:2000.
http://forskning.no/forebyggende-helse-samfunnsmedisin-vaksiner/2009/05/ti-myter-om-vaksinasjoner
Det er antatt at 95 av 100 personer i et samfunn må være vaksinert mot en sykdom for at det skal gi felles immunitet. Felles immunitet betyr at folk som ikke er vaksinert også er beskyttet fordi de aller fleste er vaksinert og vil derfor ikke kunne føre smitten videre.
http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/mmr-vaksine-mot-meslinger-kusma-og-r%C3%B8de-hunder
Så 99.99% immunitet avhenger altså av at nesten alle er vaksinert.
De burde begynne å gi d-vitsprøyter til unge og gravide også. Norge er blant de landene i verden hvor ms har "eksplodert" blant de unge. Canada og Orknøyene ligger foran. D-vit i store nok doser kan redusere utviklingen, men gjøres det noe med det?
Jeg har lurt på en ting de siste dagene. Jeg har konstant forhøyet CRP, mellom 15 og 40, uten at noen helt kan forklare hva det kommer av uotver at det sannsynligvis henger sammen med PCOS. Nå som jeg går på antibiotika for halsbetennelsen raser jeg ned i vekt! (til meg å være). Kan vektnedgangen ha med antibiotikaen å gjøre? Det begynte liksom samme dagen.
Jeg begynner å få en del vondter av løpetreningen min, og innser at jeg nok dessverre er nødt til å begynne med en del skadeforebyggende øvelser som for eksempel tøying og foam rolling. Spørsmålet mitt er da om foam rolleren vil være god nok oppvarming før jeg setter i gang med tøying, eller om jeg må bruke tid på ekstra oppvarming?
Nå vet ikke jeg hva en foam roller er, men du merker godt på kroppen om du er varm nok til tøying. Som gammel turner vil jeg understreke viktigheten av å være tilstrekkelig varm før uttøying! Derfor er det jo lurt å gjøre det etter en løpeøkt, for eksempel. Stort varmere blir man ikke! :)
Tøying etter en løpeøkt gjør jeg jo (eller skal begynne med i hvert fall :p), men tenkte når det gjelder tøying når jeg ikke har trent. En foam roller er rett og slett en hard skumrulle som man bruker til egenmassasje. Det setter i gang blodsirkulasjon, derfor tenkte jeg at det kanskje kunne være oppvarming god nok :)
Hm...for meg ville ikke det holdt, altså! Men du må jo bare kjenne etter, gjør det vondt, så stopper du med en gang. Tøying skal IKKE gjøre vondt!
Jeg spiste hele chiafrø (chiapudding) og jeg kan informere om at min kropp ikke fordøyde chiafrø... De kom ut igjen.
Jeg spiste hele chiafrø (chiapudding) og jeg kan informere om at min kropp ikke fordøyde chiafrø... De kom ut igjen.
Nais :eek::D he he he vi er nok forskjellige der også også kommer det kanskje an på hvordan man forbehandler disse frøene også, men det er det som blir sagt at de er bedre fordøyelige slik at man utnytter mer av næringsstoffene selv i de hele frøene :)
Når det er sagt har jeg selv begynt å bruke kun de knuste frøene, litt mindre froskeeggfølelse :D
Nais :eek::D he he he vi er nok forskjellige der også også kommer det kanskje an på hvordan man forbehandler disse frøene også, men det er det som blir sagt at de er bedre fordøyelige slik at man utnytter mer av næringsstoffene selv i de hele frøene :)
Når det er sagt har jeg selv begynt å bruke kun de knuste frøene, litt mindre froskeeggfølelse :D
Jeg har bare prøvd det en gang. Prøve CBEs chiapudding-oppskrift. Altfor intens kokos for min smak... Så glad er jeg ikke i kokos. Froskeeggkonsistensen plaget meg ikke. Jeg var for opptatt av den intense kokossmaken. Men laget med fløte i stedet tror jeg chiapudding kan være riktig så godt. :snill: Om de kommer ut igjen hele eller ikke har jo ikke så mye å si. Kanskje det bare var skallet som var ufordøyd som med mange andre frø. Sjekket ikke så nøye akkurat. De er heldigvis ikke så store at de lager problemer.
Tøying etter en løpeøkt gjør jeg jo (eller skal begynne med i hvert fall :p), men tenkte når det gjelder tøying når jeg ikke har trent. En foam roller er rett og slett en hard skumrulle som man bruker til egenmassasje. Det setter i gang blodsirkulasjon, derfor tenkte jeg at det kanskje kunne være oppvarming god nok :)
Du kan fint tøye uten å ha varmet opp, men kroppen vil da tåle mindre strekk, man må bare kjenne etter at man ikke tar i for hardt.
Muskelterapeuten min (og også PTen min) anbefalte meg og ikke strekke for mye etter en hard treningsøkt, for kroppen er så full av endorfiner og i stressmodus, samt at man kan ha brudd i muskelfiber (som er helt vanlig etter en hard økt) at tøying kan gjør vondt verre. dessuten vil den lille tøying som folk flest gjør etter en økt, ha lite eller ingen effekt men det føles godt. Dersom man vil tøye for å forbedre bl.a. bevegelighet bør man faktisk ta en lett oppvarming for deretter å gjøre tøyeøvelser. Øvelsen skal da holdes lenge og man skal strekke mer og mer. Det skal faktisk være ubehagelig og man skal kjenne et skikkelig strekk i musklaturen som er på grensen på til vondt.
Min erfaring med å forebygge joggevondter var at jeg kunne ikke bare jogge (jogga 3-5 ganger i uka en periode) og tøying gjorde ingenting. Fasiten for meg ble rett og slett god variasjon i treningen og et par gode, tunge styrkeøkter i uka. Dette gjorde meg til en bedre jogger og ikke så plaget med vondter. Men alle er forskjellige her og du må jo nestn bare teste hva som fønker for deg :)
Jeg må tøye for bedre bevegelighet, særlig i hofteområdet. Jeg er ekstremt lite smidig, jeg klarer ikke en gang å ta tak i foten for å tøye fremsiden av låret, men må bruke et belte til hjelp :o Ellers trener jeg styrke en gang i uken (time i sal), og tenkte å innføre en ekstra styrkeøkt etter ei av løpeøktene hvor jeg fokuserer på spesifikke øvelser for løpere. Ellers håper jeg at det blir litt bedre når våren kommer og jeg kan løpe mer i terrenget og variere litt med sykkel. Det har blitt mye asfaltløping og løping med piggsko på is denne vinteren, og følgelig ikke den beste holdningen når man løper på isete partierhar
Ellers tok jeg meg en liten runde med foam rolleren og tøying i går kveld, og det kjentes greit ut. Masserte først de områdene jeg skulle tøye, så slang jeg litt på armer og ben før jeg tøyde. Var ubehagelig, men ikke vondt, og jeg klarte hverken å massere eller holde tøyen så lenge. Kroppen min er visst bare en stor muskelknute, så ingen tvil om at jeg må fokusere litt mer på bevegelighetstrening :o
tøying gjorde ingenting. Fasiten for meg ble rett og slett god variasjon i treningen og et par gode, tunge styrkeøkter i uka.
Som gammel fotballspiller kan jeg skrive under på at tøying (før, under eller etter) fort gjør vondt verre. Men styrke på bein, og ikke minst coremuskulatur hjelper. Yoga burde være den ultimate variasjonen siden det både bygger og strekker, og ikke minst får blodomløp i gang.
Hadde det vært noen yogatimer som hadde passet å gå på, tidsmessig, hadde jeg nok gjort det. Men, det gjør det dessverre ikke.
Det har blitt mye asfaltløping og løping med piggsko på is denne vinteren,
Isløping er drepen, jeg sliter fortsatt med et kne etter oppvarmingsturene på isete alsfalt for 20 år siden! Og det er årsaken til at jeg ikke kan drive med løping (om jeg hadde villet ;) )
Men jeg glemte å nevne svømming som alternativ kombinasjonstrening.
Joda, svømming er bra, men det er tiden det skorter på da. Åpningstidene passer ikke inn i timeplanen min, og sentertrening får jeg bare gjort 1-2 ganger i lunsjen, evt i helgen hvis jeg en sjelden gang er hjemme (men da prioriterer jeg langkjøring). Med begrenset tid til å få trent blir det jo til at man gjør det som krever minst innsats (og reisetid) å gjennomføre, og som er mest hensiktsmessig ift målet man har. Skal man lære seg å løpe langt må man øve på å løpe langt, ikke bruke tid på å plaske i et basseng. Helt enig i at svømming (og mye annen trening), er super supplementerende trening til løpetrening, men det er ikke noe jeg kommer til å prioritere :) Jeg trenger først og fremst mer bevegelighet og styrke.
Jeg syns du gjør veldig mye riktig jeg, Cyan. Bare ikke glem små pauser, så musklene får rehabilitert seg etter en tøff økt. Nødvendig det og. Særlig for oss som ikke er helt topp- og gjennomtrente.
Jeg syns du gjør veldig mye riktig jeg, Cyan. Bare ikke glem små pauser, så musklene får rehabilitert seg etter en tøff økt. Nødvendig det og. Særlig for oss som ikke er helt topp- og gjennomtrente. Takk :suss:
Jeg veit alt om tidsmangel til trening. Jeg bare foreslår treningsvarianter som går direkte på det forespurte, bevegelighet og styrke.
Egentlig spurte jeg bare om hvor lite oppvarming som er nok før tøying ;) Og der har jeg egentlig bare fått to til dels motsvarende svar. Men, det er vel ingen fasit på det da, annet enn at det ikke skal gjøre vondt, men det er helt greit at det er ubehagelig :)
Egentlig spurte jeg bare om hvor lite oppvarming som er nok før tøying ;) Og der har jeg egentlig bare fått to til dels motsvarende svar. Men, det er vel ingen fasit på det da, annet enn at det ikke skal gjøre vondt, men det er helt greit at det er ubehagelig :)
10-15-20 min.
Litt utifra hva du gjør.
Du skal jo bare bli varm :)
TrillTrall
25-02-15, 12:11
Jeg veit alt om tidsmangel til trening. Jeg bare foreslår treningsvarianter som går direkte på det forespurte, bevegelighet og styrke.
Joda, svømming er jo supert, men dessverre er det de færreste av oss som har et svømmebasseng i hagen... :(
Joda, svømming er jo supert, men dessverre er det de færreste av oss som har et svømmebasseng i hagen... :(
Ja, men det finnes ganske mange svømmehaller og mange er åpne etter barneleggetid, så det er en av de få aktivitetene det er mulig for småbarnsforeldre å få gjennomført :)
TrillTrall
25-02-15, 13:10
Ja, men det finnes ganske mange svømmehaller og mange er åpne etter barneleggetid, så det er en av de få aktivitetene det er mulig for småbarnsforeldre å få gjennomført :)
Her kunne jeg ramset opp en haug argumenter for at det er vanskelig å få til på jevnlig basis for meg, men jeg skal ikke gjøre det. :) Men trening gjør jeg helst hjemme hvor jeg ikke trenger å forflytte meg fra huset (og mann og barn, som jeg ser alt for lite som det er), evt. joggeturer. Trening som medfører at jeg må være borte i flere timer jeg kunne tilbrakt sammen med mann/barn er lite aktuelt for meg. Men svømming er deilig da!
I know. Våkentid/hjemmetid kan ikke brukes til trening. Men så lenge de er små kan man trene etter leggetid så lenge en er hjemme med de/den. (Selv om samvittigheten for å prioritere egentid stopper meg :o ) Når de blir større er de jo på aktiviteter osv, så man kan skvise inn noe der. Ei veninne har en sønn som spiller hockey, og der er det eget treingsrom som er åpent for foreldrene ved siden av der barna trener, med tilvarende tilganger (kl xx, foreldregruppe T tilgang, kl yy foreldregruppe w tilgang osv)
Selv blir jeg null motivert av å drive og surre på egenhånd (med unntak av sykling og til nød stavgang) så jeg må hvertfall ut av huset for å komme i gang. :rolleyes:
Ang unger og mat. Jeg vil jo at junior skal få en så normal oppvekst som mulig. For meg betyr det middag på bordet seinest 16.30, og hele familien samlet. Men det er jo ikke mulig når vi er hjemme halv fem, og sambo ikke er hjemme før kvart på sju! Så noen dager spiser vi middag når sambo kommer hjem, og heller noe lett etter barnehagen. Men så blir jeg usikker på om det blir for tungt for en treåring med middag rett før legging? Er det bedre at jeg og han spiser rundt fem, og at vi ofrer familiesamling, eller er det viktigere med familietid? (Man leser jo stadig om viktigheten av å ha felles målitder men tar disse da utgangspunkt i at man har "normal" tid sammen fra typ 16-19?)
Kan dere ikke heller ha felles kveldsmat da? Trenger vel ikke å være varm mat for at man skal ha fellesmåltid?
Nå skal ikke jeg uttale meg om dette med å spise måltider sammen, siden vi er alt annet enn normale på det området og nesten ikke spiser noen måltider sammen. Men om et stort måltid før leggetid er for heavy for guttungen vil du vel merke på søvnmønsteret hans, tenker jeg. Og som Lemen sier, fellesmåltidet kan vel liksågodt være kveldsmat som middag.
Ja, men sambo må nesten ha middag når han kommer hjem sulten. Og kidden spiser jo brød, det gjør ikke vi. Syns at på fellesmålitder bør vi spise noenlunde likt også, er jo endel av utviklinga nå å lære å spise det man får servert f.eks. Veldig dårlig opplegg når vi da spiser hver vår ting. :o
Merker ikke noe på søvnen, evt så sover han bedre med middag sent.
Merker du ingenting på søvnen er det vel bare å spise middag sent, da :)
Er vel ikke bare søvn det slår ut på.
Vil han få et naturlig forhold til mat f.eks? Eller bør man ha bedre måltidsrutiner da? Vil barnehagen reagere om han forteller at han spiser middag så seint? Hva med å ha med venner hjem, og vi hadde planlagt fellesmiddag den dagen? (Hvis vi skal ha middag til "vanlig tid" må den lages dagen før) Kanskje ingen får lov til å bli med hjem til ham hvis de bare får brødskiver når de er på besøk? (Ja, jeg bekymrer meg over mye rart... :o )
Ja, du bekymrer deg over mye rart. Det tror jeg du ser selv. Du vil ikke støte på problemer eller anklagende blikk fra samfunnet forøvrig om dere spiser middag kl 19 (det er da også helt normalt å spise middag kl 19 så vidt jeg har fått med meg) . Tror ærlig talt det er mer problematisk med foreldre som er så ekstremt opptatt av å gjøre alt såkalt riktig til enhver tid. Slapp nå litt av da, og ikke lag så store problemer av noe som egentlig ikke er så problematisk :)
Du vil ikke støtte på problemer eller anklagende blikk fra samfunnet forøvrig om dere spiser middag kl 19.
Det er ikke meg selv jeg er bekymret for. :rolleyes:
Da vi vokste opp var slike ting ofte grunner til å ikke leke med og inkludere barn. De som ikke hadde "normale" rutiner i hjemmet, slik alle vi andre var vant til måtte det jo være noe rart med liksom. :o
Du har vel skjønt etter utallige tilbakemeldinger her inne at ditt oppvekstmiljø ikke nødvendigvis kan karakteriseres som normen. Jeg kommer opprinnelig fra et skikkelig ryktehull av et sted, og som barn av en psykisk syk, uføretrygdet og fattig alenemor har jeg fått kjenne det godt på kroppen. Likevel syns jeg det du forteller om ditt hjemsted høres helt hinsides ut. Da får du gjøre det som du tror dømmes minst i bygda. Og minn meg på å aldri flytte til det stedet :p
Er vel ikke bare søvn det slår ut på.
Vil han få et naturlig forhold til mat f.eks? Eller bør man ha bedre måltidsrutiner da? Vil barnehagen reagere om han forteller at han spiser middag så seint? Hva med å ha med venner hjem, og vi hadde planlagt fellesmiddag den dagen? (Hvis vi skal ha middag til "vanlig tid" må den lages dagen før) Kanskje ingen får lov til å bli med hjem til ham hvis de bare får brødskiver når de er på besøk? (Ja, jeg bekymrer meg over mye rart... :o )
I resten av verden er det vanlig å spise middag før leggetid... det er vi som er unormale der. Og det blir stort sett folk av utlenninger også. *drar nisselua godt nedover ørene*
Har forøvrig bekjentskap som har "skive ved kjøkkenbenken når de kommer hjem" og ordentlig mat etter barneTV (og vel så det). De sier at det gjør hjemmetiden mindre stressete og mindre grinete når ungene slipper å gå sultne "til middagen blir ferdig".
Unger kan henge seg opp i de merkeligste ting - og ta de merkeligste ting helt på sparket. Det finner du nok ut.
Jeg begynner å få en del vondter av løpetreningen min, og innser at jeg nok dessverre er nødt til å begynne med en del skadeforebyggende øvelser som for eksempel tøying og foam rolling. Spørsmålet mitt er da om foam rolleren vil være god nok oppvarming før jeg setter i gang med tøying, eller om jeg må bruke tid på ekstra oppvarming?
Du trenger ikke varme opp med noe annet. Det holder å tøye forsiktig i starten.
Da vi vokste opp var slike ting ofte grunner til å ikke leke med og inkludere barn. De som ikke hadde "normale" rutiner i hjemmet, slik alle vi andre var vant til måtte det jo være noe rart med liksom. :o
Jeg har ikke og hadde ikke peeeiling på hvilke rutiner mine barndomsvenner hadde hjemme. Reflekterte ikke over det da og har Ikke reflektert over det siden. Nå om dagen har vel nærmest 50% av familier en part som jobber turnus, så tviler sterkt på at din sønns venner alle spiser middag sammen med mamma og pappa, klokka 16.30, hver dag. Tror heller ikke at dette er noe sønnen din vil bli merket for livet av.
Her spiser vi av og til middag sammen, alltid på søndager, men som regel spiser mann og jeg middag i 19.30-tiden. Det et vår tid sammen. Det er ikke mye mamma-pappa-tid man får sammen. Så da spiser vi noe lett, når E spiser middag etter barnehagen. Nå jobber jo jeg 3-5 kvelder hver eneste uke, så der er ikke så mye ordning her. E har masse venner likevel og aldri har hun lurt på når andre familier spiser middag. Spiser grønnsakene sine, fisken sin og har et veeeeeldig normalt forhold til mat.
Sånn ærlig talt. Vil du at sønnen din skal ha venner som dømmer han ut i fra når dere spiser middag? Barn blir ikke født dømmende. Om foreldrene så har tidene på middag klokka inn, så mangler de mye essensielt, om de lærer ungen sin å dømme andre for noe så banalt.
TrillTrall
25-02-15, 15:15
Du verden. Hos oss har vi alle varianter - fellesmiddag kl. 17, fellesmiddag kl. 20 eller ingen middag overhodet. Jeg tviler sterkt på at de andre ungene overhodet bryr seg om det. Og jeg må si at det at du i det hele tatt har kommet på tanken på at det skal være stigmatiserende på et vis at han spiser middag kl. 19 høres mildt sagt spinnvillt ut... Jeg tror aldri jeg har vært borti noen som har vært så opptatt av hva naboene vil tro, synes og mene som deg.
Du trenger ikke varme opp med noe annet. Det holder å tøye forsiktig i starten.
http://www.dn.no/dnaktiv/2010/12/08/derfor-er-det-viktig-a-toye
Her står det mye nyttig.
http://www.dn.no/dnaktiv/2010/12/08/derfor-er-det-viktig-a-toye
Her står det mye nyttig. Og godt nytt for ei som hater tøying :)
Når det gjelder smerter så synes jeg rumbleroller er mye mer effektiv enn tøying.. Litt foamroller også, men den med tagger er best.
Jeg syns bare foam roller er dritvondt (har nettopp begynt), så jeg venter litt før jeg avanserer til rumble roller.
Ja, rumbleroller er hard core. Skriker av smerte. Men så godt etterpå.
Fra min egen barndom kan jeg huske to venner av meg alltid spiste middag til et fast tidspunkt. Hvis vi andre vennene ønsket å gjøre noe sammen i det tidspunktet de to andre spiste middag visste vi at det nyttet ikke be dem med. De måtte spise sammen med familien. Det endte opp med at vi sluttet spørre hvis det gjaldt ting som skulle skje i et visst tidsrom.
Tidene er vel litt annerledes nå enn for mange år siden. Var veldig ofte vi ikke spiste middag sammen da jeg var barn, siden vi var 5 søsken, og alle sluttet til forskjellig tid på skolen, og mamma og pappa (og evt. de eldste søskenene mine) var kanskje på jobb. Søndag dermot spiste vi stort sett alltid sammen. (Foreldrene mine har hatt barn i minste trinn og største trinn på barneskolen, ungdomsskolen, videregående og på høyskole på samme tid.)
Var aldri noen grunn til å bli utestengt da, og skjønner ikke at det skal være en grunn til å bli utestengt nå. Jeg kommer fra grisgrente strøk, så mer på bygda enn der jeg kommer fra, er det nesten ikke mulig å komme fra. (Vi var 3 stk i klassen min, og stort sett rundt 20 elever på hele skolen min.)
Er det noen som har oppskrift på sylta makrell?
Er det noen som har oppskrift på sylta makrell?
Har ikke prøvd, men denne (http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Syltet-makrell-fra-S%C3%B8rlandet#axzz3SmESGzEm)såg god ut :)
Tidene er vel litt annerledes nå enn for mange år siden. Var veldig ofte vi ikke spiste middag sammen da jeg var barn, siden vi var 5 søsken, og alle sluttet til forskjellig tid på skolen, og mamma og pappa (og evt. de eldste søskenene mine) var kanskje på jobb. Søndag dermot spiste vi stort sett alltid sammen. (Foreldrene mine har hatt barn i minste trinn og største trinn på barneskolen, ungdomsskolen, videregående og på høyskole på samme tid.)
Var aldri noen grunn til å bli utestengt da, og skjønner ikke at det skal være en grunn til å bli utestengt nå. Jeg kommer fra grisgrente strøk, så mer på bygda enn der jeg kommer fra, er det nesten ikke mulig å komme fra. (Vi var 3 stk i klassen min, og stort sett rundt 20 elever på hele skolen min.)
Enda større aldersforskjell i min søskenflokk. 5 stk med 17 år mellom yngste og eldste. Men vi hadde alltid middag kl 16:00, fordi da var de seneste kommet hjem (jobb og videregående). Moren min var husmor til minstemann begynte på skolen og faren min hadde dagjobb (+ hjemmevakter av og til. Sånn var det å være politi på landet). Så da var det jo lettere å ha rutinene på det. Var man sulten før det, så måtte man ordne noe kaldmat selv.
Men det var bare fordi rutiner gikk an å holde i vårt gammeldagse hushold. Jeg er også fra landet og kan aldri huske at det var snakk om slike ekstreme tilstander som Carisma snakker om... Jeg aner ikke når andre familier spiste middag. Det var aldri et tema.
Jeg er også på landet. Fra ei skikkelig bygd. Ikke var det mye sladring og ikke snakket vi noe om når hverandre spiste middag. Vi var en "gjeng" på 10-15, som hang sammen fra etter skole til sent på kveld. Ingen pekte seg ut, på tross av at sikkert flere spiste middag sammen med familien. Kunne man ikke komme og se på film klokka fem, så kom man klokka seks. Noe drama var det så klart, men absolutt ingen dramatikk knyttet til spisetider eller rutiner.
Det var nok mest at alle i nærområdet var veldig like, og fra lik bakgrunn. Mer eller mindre hjemmeværende mødre, fedre som jobbet nær nok til å være hjemme fire-halv fem, og ingen skilte eller andre sammensatte familier. Og nesten alle med en unge på min alder og en på broren min sin. (Når jeg tenker på det nå er det helt sært, litt stepford wife-ish å være så konforme! :eek:) jeg husker det var en med skilte foreldre i klassen min, og han var den eneste på 3 klassetrinn! 16-20 i hver klasse :rolleyes: også kom det noen tilflyttere litt uti barneskolen som hadde eldre halvsøsken, det var verkelig rart husker jeg. :) og de var sånne som spiste brødskiver til middag og sånn, sånt hadde vi aldri opplevd før. Så dem ble vi ikke med til etter skolen... Så jo, barn kan halt klart være dømmende, når noe er helt nytt og utenfor det man er vant til.
Hei.
Sånn vanlig gjærbakst er det ikke ofte jeg lager, men lagde boller her en søndag. De hevet seg flott, men når jeg penslet dem med egg, falt de sammen en del. Og ville ikke heve seg i ovnen.
De stod halvtimen over komfyren i varmen der etter pensling.
Når pensler man? Burde de stått lengre og ville de hevet mer da?
Har brukt denne oppskriften i mange år før, og de ble alltid store og fine da...
TrillTrall
25-02-15, 22:08
Hei.
Sånn vanlig gjærbakst er det ikke ofte jeg lager, men lagde boller her en søndag. De hevet seg flott, men når jeg penslet dem med egg, falt de sammen en del. Og ville ikke heve seg i ovnen.
De stod halvtimen over komfyren i varmen der etter pensling.
Når pensler man? Burde de stått lengre og ville de hevet mer da?
Har brukt denne oppskriften i mange år før, og de ble alltid store og fine da...
Når jeg baker vanlige hveteboller hever jeg deigen en time, baker ut bollene og setter på stekeovnen når den siste bollen er trillet ut. Etter 15 min går første brettet i ovnen og da pensler jeg alle brettene samtidig. Om det blir mer enn 3 brett, altså lenger enn ca. 45 min etterhev på de siste, så har de siste en tendens til å falle litt sammen - det betyr at de har hevet for lenge. Det er jo ikke sånn at jo lengre de står jo bedre hever de. Ved et visst punkt har hevet nok og etter det vil de lett falle sammen igjen.
Når jeg baker vanlige hveteboller hever jeg deigen en time, baker ut bollene og setter på stekeovnen når den siste bollen er trillet ut. Etter 15 min går første brettet i ovnen og da pensler jeg alle brettene samtidig. Om det blir mer enn 3 brett, altså lenger enn ca. 45 min etterhev på de siste, så har de siste en tendens til å falle litt sammen - det betyr at de har hevet for lenge. Det er jo ikke sånn at jo lengre de står jo bedre hever de. Ved et visst punkt har hevet nok og etter det vil de lett falle sammen igjen.
aha! Så da sto de nok litt for lenge, for første heving tok lang tid siden jeg var litt opptatt. Takk for svar! :)
Så lurer jeg på om noen har god erfaring med slik voks man kan ta barten med.. Jeg prøvde med noe for mange år siden, men når datter var frisør fikk jeg det tatt der. Nå er hun ikke i slik jobb lenger og jeg syns det er dyrt og vil gjerne gjøre det selv.
aha! Så da sto de nok litt for lenge, for første heving tok lang tid siden jeg var litt opptatt. Takk for svar! :)
Dersom du vet at en batch blir for sein inni ovnen i forhold til "bra" hevetid så er det greit å sette dem kjølig etter uttrilling. Da vil de heve saktere.
Noen andre her som opplever at kroppen er i full fart (innvendig) hele tiden? Følelsen kan ligne noe ala fryktelig spent på noe, skynde seg med sminken i full fart før taxien kommer, småtripper utålmodig og ser på klokka hele tiden...?
Sånn har jeg det konstant; hele tiden. Til og med når jeg legger meg ligger jeg "langt over" madrassen. Det er så slitsomt! Hver gang jeg dusjer, selv om jeg bare skal på butikken, agerer kroppen som om den skal på et heftig viktig møte. Kan stå lenge i dusjen, men alt blir liksom så kjapt og intenst likevel. Det samme bare jeg skal pusse tenna! Holder pusten og pusser som en gal bare for å bli fort ferdig. Til og med når jeg kjører bil er det på det viset. Jeg ser for meg (jeg kjører forsiktig og rolig, men..) at jeg har så mye energi i kroppen at jeg kan løpe rundt bilen hele tiden mens jeg kjører! :eek:
Det er dette psykologen mener med at jeg er i fight og flight. Jeg er rolig utenpå, men inni meg raser det hele tiden.
Adrenalinet er konstant på topp og jeg evner ikke slappe av... Skal ny runde til psyk for å lære stressmestring, men jeg bare lurer på om noen andre her opplever det samme? Eller har opplevd noe lignende og kan fortelle hvordan man kommer ut av det?
Det er utrolig slitsomt. Alt overskudd går med til dette innvendige jaget.. Jeg er på tå hev konstant! Klar til å forsvare meg og mine.. Adrenalinjunkie kaller eldstepoden meg...:o
Noen andre her som opplever at kroppen er i full fart (innvendig) hele tiden? Følelsen kan ligne noe ala fryktelig spent på noe, skynde seg med sminken i full fart før taxien kommer, småtripper utålmodig og ser på klokka hele tiden...?
Sånn har jeg det konstant; hele tiden. Til og med når jeg legger meg ligger jeg "langt over" madrassen. Det er så slitsomt! Hver gang jeg dusjer, selv om jeg bare skal på butikken, agerer kroppen som om den skal på et heftig viktig møte. Kan stå lenge i dusjen, men alt blir liksom så kjapt og intenst likevel. Det samme bare jeg skal pusse tenna! Holder pusten og pusser som en gal bare for å bli fort ferdig. Til og med når jeg kjører bil er det på det viset. Jeg ser for meg (jeg kjører forsiktig og rolig, men..) at jeg har så mye energi i kroppen at jeg kan løpe rundt bilen hele tiden mens jeg kjører! :eek:
Det er dette psykologen mener med at jeg er i fight og flight. Jeg er rolig utenpå, men inni meg raser det hele tiden.
Adrenalinet er konstant på topp og jeg evner ikke slappe av... Skal ny runde til psyk for å lære stressmestring, men jeg bare lurer på om noen andre her opplever det samme? Eller har opplevd noe lignende og kan fortelle hvordan man kommer ut av det?
Det er utrolig slitsomt. Alt overskudd går med til dette innvendige jaget.. Jeg er på tå hev konstant! Klar til å forsvare meg og mine.. Adrenalinjunkie kaller eldstepoden meg...:o
Sånn var jeg også før da jeg var syk, konstant indre uro og mye angst. For meg har en blanding av medisiner og miljøterapi virket bra.
Sånn var jeg også før da jeg var syk, konstant indre uro og mye angst. For meg har en blanding av medisiner og miljøterapi virket bra.
Det er ikke uro.... Det er mer sånn veldig konsentrert og klar for "action" om det skulle trenges. Jeg våkner om natta av den laveste ukjente lyd og er på alerten med en gang. Det er ikke angst heller.. Jeg føler meg liksom bare "ready for combat" til enhver tid... Men det er vel det som er typisk med post traum.. Synes bare at det har blitt værre det siste året.
Noen andre her som opplever at kroppen er i full fart (innvendig) hele tiden?
Jepp. Men jeg aner ikke hvordan man kommer ut av det... :o
Jepp. Men jeg aner ikke hvordan man kommer ut av det... :o
:klem: Skal si ifra hvis jeg finner ut av det! Fikk innkalling til første stressmestrimgstime rett etter innlegget mitt.
Den medisinen jeg fikk for noen år siden mot adrenalin hjalp veldig godt et par år. Nå er kroppen blitt vant til den og den begynner som før. Det holder ikke å døyve symptomene, man må finne og kurere årsaken..
:klem: Skal si ifra hvis jeg finner ut av det! Fikk innkalling til første stressmestrimgstime rett etter innlegget mitt.
Den medisinen jeg fikk for noen år siden mot adrenalin hjalp veldig godt et par år. Nå er kroppen blitt vant til den og den begynner som før. Det holder ikke å døyve symptomene, man må finne og kurere årsaken..
Du er skikkelig utredet for feokromocytom?
Det er rett og slett, oftest små, adrenalinproduserende svulster på/i binyrene og vil gi slike problemer som du nevner, siden de "spytter ut" adrenalin i hytt og gevær.
Du er skikkelig utredet for fekromocytom?
Det er rett og slett, oftest små, adrenalinproduserende svulster på/i binyrene og vil gi slike problemer som du nevner, siden de "spytter ut" adrenalin i hytt og gevær.
Har aldri hørt om det! Det eneste jeg vet er at hypofysen er på bærtur og at noe annet som jeg ikke husker navnet på ikke var helt på stell. Håper at vi endelig har fått en endokrinolog her nordpå. Skulle gjerne vært hos en grunnet denne forsvunne hypofysen....
http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hormoner-og-nering/feokromocytom-15737.html?page=4
http://nevro.legehandboka.no/alle-sykdommer-alfabetisk-oversikt/empty-sella-39276.html
Photobscura
28-02-15, 10:48
Jeg skal lage muffins av en kakemiks. Kan jeg da bare halvere steketida? Det er litt store muffinsformer, typ "amerikanske".
Jeg lurer på hvordan det går an å være så teit som NorwegianKjos.. Når det er billigere å reise fra Gardermoen-Paris enn hva det koster med toget fra Oslo eller en brus og baguett på flyplassen. Skal de overleve må de ta mer betalt enn hva en lunsj koster... Men det værste er at folk som flyr forventer at flybillettten skal være omtrent gratis! En flytur Gardermoen London skal liksom ikke koste mer enn en dunk rødvin?? Helteit! Glad de streiker.
Jeg skal lage muffins av en kakemiks. Kan jeg da bare halvere steketida? Det er litt store muffinsformer, typ "amerikanske".
Prøvde du? Muffins i den str sketer jeg vel ca 10-12 minutt, pleier følge med på fargen på dem :)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.