View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
TrillTrall
26-12-11, 13:48
Jeg bruker hele tiden en bodumkopp av stål.Den får et tykt sort belegg inni av te og kaffe (med soyamelk) som ikke går vekk ved vanlig vask (har ikke oppvaskmaskin). Har prøvd stålpuss men det funka ikke. Det går an å skrape av med kniv men det er så tidkrevende. Finnes det noe vidundermiddel jeg kan ha oppi som løser det opp?
Bom deg en terning eller en dæsj oppvaskmaskinmiddel av noen som har det og la koppen stå med varmt vann med vaskemiddel i en stund. Blir som ny! Bakepulver funker ikke på langt nær så godt.
Bom deg en terning eller en dæsj oppvaskmaskinmiddel av noen som har det og la koppen stå med varmt vann med vaskemiddel i en stund. Blir som ny! Bakepulver funker ikke på langt nær så godt.
Det bruker jeg i kaffekannene og termosene, og det funker helt supert. De ser splitter nye ut innvendig etterpå.....
Så supre råd. Takk dere!:)
hei!
lurte på om noen av dere har prøvd mirakel nuddlene?
ka dere synest om dei? og om det er noe bra sånn egentlig?
hei!
lurte på om noen av dere har prøvd mirakel nuddlene?
ka dere synest om dei? og om det er noe bra sånn egentlig?
Jeg har. Synes de var helt greie. Ikke sånn at jeg MÅTTE ha mer med en gang, liksom, men ikke sånn at jeg aldri skal ha igjen heller. Jeg er veldig var på konsistenser og kan ikke ha for stor andel av nudlene i en rett. Noen synes jo de er litt slimete, det syntes ikke jeg, men så begrenset jeg andelen litt. Masse grønnsaker, kjøtt osv også litt nudler. Synes de smakte helt ok. Kokte dem i kyllingbuljong. De smaker jo ikke noe i seg selv.:)
lurte på om noen av dere har prøvd mirakel nuddlene
Spis snørr i stedet, det er billigere og smaker omtrent det samme.
Ser ut som tentakler fra brennmanet.
Sorry, Nellie ;)
Spis snørr i stedet, det er billigere og smaker omtrent det samme.
Ser ut som tentakler fra brennmanet.
Sorry, Nellie ;)
He he, høres godt ut :p
Men til deg som lurer, jeg har smakt det jeg og, og jeg er veldig var på både bismaker og konsistenser. Og jeg syns det var helt greit, null bismak og ikke syns jeg de var slimete heller. De virker ikke innbydende før koking og skylling, og jeg trodde virkelig ikke det kom til å bli spiselig, men det ble helt greit. Nå er det riktignok mirakelrisen jeg prøvde, har til gode å prøve nudlene foreløpig. Men regner vel med det blir ganske likt, i hvert fall i forhold til smak.
Sorry, Nellie ;)
Ååååh, NEI! Du vet vel at jeg ikke takler at noen er uenig med meg?
I ullvaske-spørsmålet kan jeg rapportere at gallesåpe funker som bare det på lyst babyulltøy med bæsjeflekker.
Sambo kjøpte både flytende og stykke på clas ohlsson. Skyller av det verste, heller flytende rett på flekken og kjører etterpå vanlig ullvask med milo i maskin.
Helt fint og rent!!:D (beklager snikreklame, men det funket faktisk så bra)
Photobscura
30-12-11, 12:01
Blir ikke også tøyet mykere av gallesåpe? (For et nasty navn, btw! Mmmm, galle ... :cool:)
Den innholder oksegalle, da. A propos bruke alle deler av dyret...:rolleyes:
Photobscura
30-12-11, 16:03
Den innholder oksegalle, da. A propos bruke alle deler av dyret...:rolleyes:
Ja, det er jeg jo så absolutt tilhenger av! Det var vel mest bare ordet som for en med historie av heftige refluxer ikke alltid klinger så godt. ;) Ikke at det avskrekker meg, altså.
forskjellige meninger anngående nudlene altså.. hehe
synest dei nuddlene høyres litt "skumle" ut.. hehe..
har noen av dere prøvd lavkarbo pasta?
Kalkunstuffing.. Holder det med bacon og sopp f.eks? Noen som har en illeeeeee god oppskrift? Trenger ikke være lavkarbo.
Kalkunstuffing.. Holder det med bacon og sopp f.eks? Noen som har en illeeeeee god oppskrift? Trenger ikke være lavkarbo.
Vanligvis er det vel både med epler, svisker og annet. Vi er ikke noe glade i det, så her bruker jeg kjøttdeig, løk, gjerne sopp og bacon også, sammen med krydder. Da går stuffingen like fort unna som kalkunkjøttet ;)
Vanligvis er det vel både med epler, svisker og annet. Vi er ikke noe glade i det, så her bruker jeg kjøttdeig, løk, gjerne sopp og bacon også, sammen med krydder. Da går stuffingen like fort unna som kalkunkjøttet ;)
Ja, jeg er ikke noe fan av tørket frukt, så det utgår. Er vel mer enn nok mat fra før, men må liksom ha noe ekstra.
Vi begynte med det fyllet for mange år siden, fordi stuffingen aldri ble spist. Synes alltid det var trist å kaste så mye mat. Det viktigste er jo at kalkunen er fylt med noe så den ikke blir tørr, men det er greit at fyllet smaker godt og blir spist også da :)
Vi lager stuffing med kjøttdeig, bacon, sopp og løk. Det viktigste er å ha mye vann/fløte i kjøttdeigen så det ikke blir tørt. Det kan også være lurt å ta stuffingen ut av kalkunen og la den steike ferdig i langpannen. Det kan lett bli litt rått i midten.
Enn noen som har tips til god saus til kalkun??
Jeg har bare kalkunfilet... Ikke hele gobbelgobbern.. :p
Sambo vil at kalkunen skal være slik vi pleier spise den i Dublin. Jeg mener det er endel soyasaus og en dæsj rødvin i den sausen.. Samt fløte. Får prøve finne ut av det...
forskjellige meninger anngående nudlene altså.. hehe
synest dei nuddlene høyres litt "skumle" ut.. hehe..
har noen av dere prøvd lavkarbo pasta?
Jeg har testet "Dreamfields Low-Digestible Pasta" fra lavkarbowebshop.no
Den både så ut og smakte som vanlig pasta, og ødela ikke ketosen :)
Anbefales!
Sambo vil at kalkunen skal være slik vi pleier spise den i Dublin. Jeg mener det er endel soyasaus og en dæsj rødvin i den sausen.. Samt fløte. Får prøve finne ut av det...
Vi bruker kalkunbryst. Orker ikke den hele fæle fugl'n :rolleyes:
Til saus bruker vi (FYYY) den posesausen kylling bretagne. Den smaker fantastisk til kalkun!!
Jeg er vant med fløtesaus til kalkun. Ellers er det waldorffsalat, rosenkål, brokkoli, kanskje litt gulrot og slike ting. Men sopp hørtes også godt ut da. Kanskje jeg skal stikke ned på butikken og handle i morgen :)
Fløtesaus er jo lett å lage lavkarbo, men også tilgjengelig på pose for de som syns de har nok å gjøre nyttårsaften :)
Vi bruker også posen med Bretagne kyllingsaus som basis. Bruker kraften fra kalkunen, og masse fløte. Har i myyyye cayennepepper og litt salt/pepper. Det blir skikkelig snadder til kalkune, og anbefales på det sterkeste :D
Vet det ikke er helt lavkarbo, men med fløte i stedet for melk, blir det ikke altfor galt. Det har vært standard her i mange år, og jeg får ikke lov til å lage annen saus ;)
Photobscura
31-12-11, 00:37
Mulig dette er et dumt spørsmål, men det går vel greit å lage sjokolademousse med laktosefri fløte? :o
Mulig dette er et dumt spørsmål, men det går vel greit å lage sjokolademousse med laktosefri fløte? :o
Hvis moussen skal ha flytende fløte så går det bra. Men skal moussen ha pisket kremfløte, så går det ikke så fremt du ikke finner laktosefri kremfløte. Vil tro det er en fordel faktisk å bruke laktosefri, den er jo søtere på smak. Vi har ikke laktosefri kremfløte her oppe i butikkhyllene, men Tine selger det jo så da vil det ikke være noe problem om du har det i din lokale butikk.
Innlegget er basert på kvalifisert synsing og en matekspert i hjørnet her borte.
Photobscura
31-12-11, 01:43
Fløten jeg har sett som er laktosefri er kremfløte, så da er det god knall! :)
Fløten jeg har sett som er laktosefri er kremfløte, så da er det god knall! :)
Jepp, det er det da. Vi har ikke dette i hyllene her, typisk grisgrendte strøk....
Men ... laktosefri er da ikke søtere? Det er jo laktosen som gjør den søt ...
Photobscura
31-12-11, 01:58
Mulig det assosieres til den laktosereduserte/frie melka. Jeg bare smakte på det en gang i tiden, og det er nasty søtt. Aner ikke hva de har putta i det, men det søtt var det!
Laktosefri kremfløte derimot smaker ... kremfløte! :)
Laktosefri kremfløte kan brukes til alt som vanlig kremfløte kan brukes til. Men den kan skille seg ved lang koking (den slipper fettet). Den er perfekt å vispe til krem, til is, karamellpudding og i mousse :)
Photobscura
31-12-11, 10:38
Flott!
Haha, hØrtes ut som jeg jobber i Tine :p Jeg er bare glad for Å ha kremflØte ;) Den laktosereduserte melka smaker sØtt for de har spaltet melkesukkeret (og da blir det to typer annet sukker som smaker sØtt). Den laktosefrie er tilsatt laktase tror jeg og smaker ikke annerledes enn vanlig melk/flØte/youghurt
Takk for forklaring! Jeg tenkte ikke på at det finnes laktosefri fløte i jula jeg, det hadde kanskje vært bedre for min del også, selv om det beste for meg er å holde meg helt unna. Men det gikk ganske bra med vanlig fløte, siden jeg er tilnærmet meieriproduktfri til daglig hadde jeg litt å gå på :)
Photobscura
31-12-11, 11:27
Enda et muligens dumt spørsmål fra meg, men jeg har fått en Riesling av tanta mi i julegave, og den har drøyt mye sukker så jeg kan ikke drikke den. Eeeeer det noen mulighet for å ta den med på polet og bytte den? Ikke krise om jeg ikke kan, men det hadde jo vært kjekt. :D
Jeg lurte litt da du sa du hadde fått en Riesling ja ... de er jo vanligvis ganske søte. Er ikke sikker på dette med bytte, men jeg lurer på om det er sånn at vin kan byttes, men ikke sprit (pga fare for at det er noe annet på flaska enn det skal være ...). Det må være noe de har i sortimentet da, selvsagt :)
Photobscura
31-12-11, 11:36
Jeg lurte litt da du sa du hadde fått en Riesling ja ... de er jo vanligvis ganske søte. Er ikke sikker på dette med bytte, men jeg lurer på om det er sånn at vin kan byttes, men ikke sprit (pga fare for at det er noe annet på flaska enn det skal være ...). Det må være noe de har i sortimentet da, selvsagt :)
Ja, sjekka, og de har den bl.a på Løkka. Jeg kan jo bare spørre! Har overhodet ikke peiling på hvitvin, og tenkte ikke over det før jeg kom på å sjekke nå da jeg så at alkoholprosenten var på 8%. :p Men den var fra den gærne tanta mi, så hun hadde sikkert en baktanke med det! Haha.
Ja, sjekka, og de har den bl.a på Løkka. Jeg kan jo bare spørre! Har overhodet ikke peiling på hvitvin, og tenkte ikke over det før jeg kom på å sjekke nå da jeg så at alkoholprosenten var på 8%. :p Men den var fra den gærne tanta mi, så hun hadde sikkert en baktanke med det! Haha.Åtte prosent ja, det var ikke så mye :p
Jammen bra du har en langer av tørr cava her på Løkka da :D
Photobscura
31-12-11, 11:57
Åtte prosent ja, det var ikke så mye :p
Jammen bra du har en langer av tørr cava her på Løkka da :D
Hoho, ja, ikke sant? Tenk om jeg hadde måttet drikke søt riesling med bruspulver på nyttårsaften! :eek:
Hvor legger man inn tickeren? Har laget meg en nå, og får den ikke inn på profilen min.
Hvor legger man inn tickeren? Har laget meg en nå, og får den ikke inn på profilen min.
I signaturen din :ja:
I signaturen din :ja:
Thanks!
Har man blitt voksen eller bare kjedelig når man ikke har vært på en eneste julefest i hele desember, inkl nyttårsaften?
Har man blitt voksen eller bare kjedelig når man ikke har vært på en eneste julefest i hele desember, inkl nyttårsaften?
Du har blitt jævlig, jævlig sykelig opptatt og redd for noe som egentlig ikke er noe å være redd for....dessverre
Du har blitt jævlig, jævlig sykelig opptatt og redd for noe som egentlig ikke er noe å være redd for....dessverreredd hva?
redd hva?
Fylleangsten dagen derpå....hehe ;)
Jeg har vært på et par fester, og føler at jeg fint kunne klart meg uten de fleste av de. Var mye morro, men også litt unødvendig. Så nå blir det vannvogna fremover, frivillig og ikke minst med glede. Så da føler jeg meg litt gammel jeg også.
Photobscura
01-01-12, 19:18
Da er jeg tydeligvis verken voksen eller kjedelig, da, ettersom jeg har vært på en mengde fester i juletida og ville ikke vært en eneste foruten! :D
Det er en tid for alt. Festing var det viktigste når jeg var yngre og ikke hadde familieansvar. Nå så er det andre ting som er i fokus fordi tiden er slik den er. Savner overhodet ikke festingen hver helg og gjerne hver onsdag også. Helt greit at den tiden er over og erstattet med andre verdier. Men ville jammen ikke vært den foruten heller.
Som sagt, det er en tid for alt i livet.
Det har vel en del med for meg at jeg kjenner jeg ikke har så godt av det når det blir så mye. Jeg liker å ta meg en fest i ny og ne, men syns det ble for mye i julen. Nå gleder jeg meg til gode middager, kino, biljard og filmkvelder i stedet en stund fremover. Og kanskje en konsert. Så er det jo også en forskjell på å kose seg med noen glass vin og å hive i seg en flaske vin, og noen glass whiskey i tillegg, legge seg seint og godt bedugga, sove dårlig og være slapp resten av dagen. Drikkingen er av en eller annen grunn roligere ellers i året.
Det er en tid for alt. Festing var det viktigste når jeg var yngre og ikke hadde familieansvar. Nå så er det andre ting som er i fokus fordi tiden er slik den er. Savner overhodet ikke festingen hver helg og gjerne hver onsdag også. Helt greit at den tiden er over og erstattet med andre verdier. Men ville jammen ikke vært den foruten heller.
Som sagt, det er en tid for alt i livet.
:eek: Ikke småfettlørdag heller? :o
Men jeg er enig med du. Det er liksom et steg videre når man finner andre verdier enn dem man finner i glasset og festene.
Men jeg er enig med du. Det er liksom et steg videre når man finner andre verdier enn dem man finner i glasset og festene.
Jau, men jeg sier IKKE nei takk til en god fest i ny og ne....men å feste 2.-3.-4. og 5. juledag er en tid som jeg anser meg ferdig med. Tror ikke unga og familien ville satt pris på en pappa som festet hele jula heller...
med fest mente jeg like mye å være sosial og se noen andre enn familien også egentlig... :o ikke nødvendigvis med mye alkohol inkludert (det kan jeg jo uansett ikke pga amminga).
Photobscura
01-01-12, 22:46
Det går vel an å ha to tanker i hodet på en gang. At man liker å ta seg en fest nå og da, kanskje for f.eks. mitt vedkommende oftere enn en som er etablert og har andre forpliktelser, men det behøver ikke å bety at verdiene nødvendigvis kun kretser rundt fest og alkohol .... :rolleyes:
Det går vel an å ha to tanker i hodet på en gang. At man liker å ta seg en fest nå og da, kanskje for f.eks. mitt vedkommende oftere enn en som er etablert og har andre forpliktelser, men det behøver ikke å bety at verdiene nødvendigvis kun kretser rundt fest og alkohol .... :rolleyes:
Yes, det mener jeg også.
Yes, det mener jeg også.
Jeg tror ikke det var det Kanutten mente heller? Forøvrig går det nok på en kombinasjon av verdier og energi :o. Å ta seg en fest koster utrolig mye mer fysisk også når man har flere som krever noe av en. Så da koker det ned til hvem man ønsker og har råd til å bruke energien sin på.
Jeg tror ikke det var det Kanutten mente heller? Forøvrig går det nok på en kombinasjon av verdier og energi :o. Å ta seg en fest koster utrolig mye mer fysisk også når man har flere som krever noe av en. Så da koker det ned til hvem man ønsker og har råd til å bruke energien sin på.
Neida, tok det ikke slik heller. Det er vel litt det jeg mente, at jeg har funnet andre ting i livet jeg setter større pris på enn fest. Ikke at jeg ikke hadde andre ting enn fest jeg brydde meg om som 20 åring :P Jeg har ikke så mange som krever så mye av meg om jeg har fri fra jobb, men jeg liker ikke å drikke så mye at det går utover dagen-derpå lenger. Pluss alkohol er jo ikke akkurat så bra for helsa eller treningen heller.
Photobscura
01-01-12, 23:06
Jeg tror ikke det var det Kanutten mente heller?
Jeg aner ikke hva hun mente, men det var nå det hun skrev ... ;)
. Pluss alkohol er jo ikke akkurat så bra for helsa eller treningen heller.
Nei, ikke sant! Jeg blir alltid forrundra over de som klager over manglende resultater på trening e.l eller at de er syke hele tida, men røyker 20 om dagen og bøtter innpå med øl eller vin. :rolleyes:
Det er liksom et steg videre når man finner andre verdier enn dem man finner i glasset og festene.
Jeg aner ikke hva hun mente, men det var nå det hun skrev ... ;)Jeg er enig med Kanutten, og ser ikke at hun skriver at folk som fester ikke har andre verdier. Det går vel mer på følelsen man får når man selv beveger seg videre fra festinga enn på å dømme de som fester :)
Jeg er nok litt på samme greie som deg, Carisma, jeg har skydd litt unna festene - av naturlige grunner, men jeg merker også at jeg ikke har sååå lyst til å omgås folk jeg ikke kjenner så godt, og slik sett har jeg nok godt av å utfordre meg selv litt. Jeg var på en fest i går og grudde meg litt, men gikk inn for å være med på leken og merket at de sosiale evnene i grunnen er ganske bra og jeg fikk mye positiv respons. Gjør godt for selvtilliten det :)
... men jeg er glad for at det er lenge til neste fest og alkoholinntak ... ;)
Nei, ikke sant! Jeg blir alltid forrundra over de som klager over manglende resultater på trening e.l eller at de er syke hele tida, men røyker 20 om dagen og bøtter innpå med øl eller vin. :rolleyes:
Står ikke noe i veien med seøvbildet ihvertfall. Dog tror jeg det ikke er overveiende mange som røyker 20 om dagen, bøtter nedpå med øl og vin OG er ivrige på trening heller. Jeg har faktisk ikke møtt en som er i den kategorien OG samtidig klager over manglende fremgang....
Men hadde nok blitt målløs om jeg ble servert en slik klage ja.
Står ikke noe i veien med seøvbildet ihvertfall. Dog tror jeg det ikke er overveiende mange som røyker 20 om dagen, bøtter nedpå med øl og vin OG er ivrige på trening heller. Jeg har faktisk ikke møtt en som er i den kategorien OG samtidig klager over manglende fremgang....
Jeg drikker vanligvis sjeldent, og røyker ikke. Har trent nesten hver dag i jula til tross for mer drikking enn vanlig. Kondisjonstreningen får vel ikke så mye skade av drikkingen, det er vel styrketreningen som får det hardest. Jeg liker å ta meg et glass for kosen sin del, men når vi er på besøk i hjembygda til sambo så skal alle møte oss, og alle vil ta seg en fest med oss. Ble ofte, men bøttet ikke nedpå heller, merket likevel at det tok på formen dagen etterpå.
Ivrig og ivrig... To-timers gåturer hver dag, 20 røyk og en drøy halvflaske vin er vel ikke så veldig uvanlig. En ting er fremgang, men veldig ofte er det jo det med at de ikke skjønner hvorfor de er så mye syke som er så mye ute i frsik luft.... :rolleyes:
Er det mulig å få til denne uten maisstivelsen, og uten ismaskin? http://www.food.com/recipe/vanilla-soy-ice-cream-67437
Hvis du lager is uten ismaskin, må du i hvert fall gå i fryseren og røre i isen hvert kvarter til den er ferdig stivnet, for å unngå at den krystalliserer seg. Ang. stivelsen, så aner jeg ikke. Har bare laget is ved å koke opp fløte som så avkjøles......
Har noen sett serien Homeland som går/gikk på TV2 ? Vi har tatt opp alle episodene, men ikke sett noen av de ennå. Lurer på om vi skal begynne å se, eller bare slette de.........
Har noen sett serien Homeland som går/gikk på TV2 ? Vi har tatt opp alle episodene, men ikke sett noen av de ennå. Lurer på om vi skal begynne å se, eller bare slette de.........
Så første episode og bestemte meg for å vente til alt var ute - takk for påminnelsen. :) Virket velprodusert og spennende!
Så første episode og bestemte meg for å vente til alt var ute - takk for påminnelsen. :) Virket velprodusert og spennende!
Å flott, tusen takk. Da skal vi i hvert fall ikke slette noe før vi har sett den første. Så nå at det kommer ny episode i kveld, og har satt på opptak :)
Har sett ferdig hele serien, sesong 1. Bra serie, men litt typisk amerikansk vri hvor det selvfølgelig kan lages en sesong 2 hvis man vil, men ut fra endingen på sesong 1 så er det kanskje greit at det ender slik det gjør.
Åja, nå husker jeg hvorfor jeg var helt sikker på at Homeland var verd å se alt av. Den har jo Mandy Patikin! :D
NRK: Slik måler du midjen (http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7924723)
Er det ikke litt merkelig å insistere på at midjemålet er én cm over navlen samme hva? Jeg har pleid å tenke på midjen som det smaleste punktet, og det er i alle fall 2-3 cm over navlen på meg. :o Noen som kan avklare for meg hva som stemmer? (Hvis jeg måler én cm over navlen, så måler jeg over høye hofter og greier... da har jeg ikke "sunn" midje/hofte-ratio lenger, hehe.)
1) får man kjøpt ølgjær i kapselform? i tilfelle hvor?
2) hva gjør man når man har et stk sykt mannfolk som tror han er døden nær? (han er ikke det altså) hverken is, myk mat, drikke eller tv/dataspill fungerer. jeg blir tullete av denne sviminga hans rundtom her når han ikke prøver å sove :eek::o hvordan sysselsetter man en slik en uten at det krever for mye?
3) går nr. 2 over snart? :rolleyes::rodme:
Tunge mengder smertestillende? Enten til han eller til deg som sovemedisin... :p
NRK: Slik måler du midjen (http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7924723)
Er det ikke litt merkelig å insistere på at midjemålet er én cm over navlen samme hva? Jeg har pleid å tenke på midjen som det smaleste punktet, og det er i alle fall 2-3 cm over navlen på meg. :o Noen som kan avklare for meg hva som stemmer? (Hvis jeg måler én cm over navlen, så måler jeg over høye hofter og greier... da har jeg ikke "sunn" midje/hofte-ratio lenger, hehe.)
Det var litt rart, ja.. Flere klesbutikker har "det smaleste punktet" som mål iallefall :)
TrillTrall
03-01-12, 12:02
Midja er da der man er smalest. Nemlig. :ja: Ellers sliter vel de fleste av oss med å ha en tilnærmet sunn midje/hofte-ratio? Det er forøvrig en ting jeg ikke skjønner en døyt av - om jeg legger på meg 6 kg over ræva så er jeg plutselig sunnere enn nå!? :confused:
Kirurgen som utfører GBP på Bærum sykehus sa det ganske bra da noen spurte om han førte skopet inn gjennom navlen: Vel, det er bare å innse det; mange av dere har jo navlen nesten nede på knærne! :D
for meg har det vore normalt og alltid høyrt at eg er så stor og at eg har lagt på meg.. osv
men no synest eg det er enda "verre" eller ubehagelig når folk sier eg har slanket meg.. vett ikkje kva eg skal si.
Kirurgen som utfører GBP på Bærum sykehus sa det ganske bra da noen spurte om han førte skopet inn gjennom navlen: Vel, det er bare å innse det; mange av dere har jo navlen nesten nede på knærne! :D
Haha! Ja, magen min er vel litt dvask - naturlig etter vekttapet, skulle jeg mene - men da er det jo fortsatt litt merkelig å fortelle folk at midjen er en cm over navlen samma hva. :rolleyes:
Bestemte meg for å illustrere selv om magen er nystappet med egg og smør-
Haha! Ja, magen min er vel litt dvask - naturlig etter vekttapet, skulle jeg mene - men da er det jo fortsatt litt merkelig å fortelle folk at midjen er en cm over navlen samma hva. :rolleyes:
Jeg ville sagt at midjen er der du har illustrert :ja: Noen har jo høy og andre har lav midje, og jeg mener at midjen er der man er tynnest.
Midja di er der du har markert, ja:)
Midja di er der du har markert, ja:)
Nydelig midje! :heia:
:snurt: Men jeg har også marker midje! Men det er liksom mer UTOVER! :lol:
Lovehandles. :ja:
Nydelig midje! :heia:
:eek::lol:
Erre mulig :eek:;)
Bestemte meg for å illustrere selv om magen er nystappet med egg og smør-Det ligner veldig på min (bare at min nok er en del større i omkrets :o, men forfra er det ganske likt). Noen cm opp fra navlen til midja her også altså.
Dessuten har de da målebåndet mer enn én cm opp på magen på illustrasjonsbildet på nrk, så vidt jeg kan se. Og det er jo en ganske rett figur på det bildet. Jeg tror kanskje den guidelinen er mer for dem som ikke har så tydelig midje, når man har det er det vel ingen grunn til å måle noe annet sted :)
Så fin mage du har. Vil og haaaa ;)
2) hva gjør man når man har et stk sykt mannfolk som tror han er døden nær? (han er ikke det altså) hverken is, myk mat, drikke eller tv/dataspill fungerer. jeg blir tullete av denne sviminga hans rundtom her når han ikke prøver å sove :eek::o hvordan sysselsetter man en slik en uten at det krever for mye?
3) går nr. 2 over snart? :rolleyes::rodme:
2) Lego robot (visstnok bare menn i tredve årene som kjøper. datanerden på jobben har en med bevegelsessensor)? Blad? mensa-oppgaver? Forum? Pål Jåbekk sin blogg (http://paljabekk.blogspot.com/)?
3)den som visste det...
Jeg lurer litt på om noen har formeninger om det går greit å gå fra Skaldeman til Hexeberg?
Har veldig lyst til det, for føler det passer litt bedre med hverdagen jeg har nå.
Photobscura
03-01-12, 16:11
Midja er da der man er smalest. Nemlig. :ja: Ellers sliter vel de fleste av oss med å ha en tilnærmet sunn midje/hofte-ratio? Det er forøvrig en ting jeg ikke skjønner en døyt av - om jeg legger på meg 6 kg over ræva så er jeg plutselig sunnere enn nå!? :confused:
Vel, mitt smaleste punkt da jeg var på mitt største var hoftene, så det stemmer vel aller mest på de som er sånn ca normalvektige, eller har "normalt" kvinnelige former i mange tilfelle ... NÅ er midja mi det smaleste punktet. Midja mi ligger også sånn ca to cm over navelen, rett under der ribbeina slutter.
Smaleste på meg er hofta og halsen... :)
Har sett ferdig hele serien, sesong 1. Bra serie, men litt typisk amerikansk vri hvor det selvfølgelig kan lages en sesong 2 hvis man vil, men ut fra endingen på sesong 1 så er det kanskje greit at det ender slik det gjør.
Ja, det er jo typisk amerikansk :) Nå gjelder det bare å finne tid til å begynne å se alle episodene. Blir vel en søndag med voldsomt snøvær og fyr på peisen tenker jeg ;) Takk for svar.
Smaleste på meg er hofta og halsen... :)
:lol: Halsen er smalest her......
TrillTrall
04-01-12, 08:15
Vel, mitt smaleste punkt da jeg var på mitt største var hoftene, så det stemmer vel aller mest på de som er sånn ca normalvektige, eller har "normalt" kvinnelige former i mange tilfelle ... NÅ er midja mi det smaleste punktet. Midja mi ligger også sånn ca to cm over navelen, rett under der ribbeina slutter.
Du har helt rett, jeg forhastet meg litt da jeg svarte der, beklager det. Midja er vel det stedet mellom nederste ribbein og hoftekammen, der man ikke har andre bein enn ryggsøylen. :) Jeg har en veldig kort midje egentlig, det er ikke lange biten mellom nederste ribbein og øverst på hoftekammen.
Photobscura
04-01-12, 10:49
Du har helt rett, jeg forhastet meg litt da jeg svarte der, beklager det. Midja er vel det stedet mellom nederste ribbein og hoftekammen, der man ikke har andre bein enn ryggsøylen. :) Jeg har en veldig kort midje egentlig, det er ikke lange biten mellom nederste ribbein og øverst på hoftekammen.
Samme her, temmelig marginalt, så selv om midja nå er det smaleste punktet, er den ikke akkurat superdefinert ...
Hei, igjen :P
Har tenkt en del, og vingler mellom å følge Hexeberg sin bok eller om jeg skal prøve meg på Ketolysekuren.
Jeg har gått på skaldeman og gikk ned 10 kg der, så er jo i gang.
Hvem av de "filosofiene" ovenfor er nærmest Skaldeman eller enklest å følge?
Hei, igjen :P
Har tenkt en del, og vingler mellom å følge Hexeberg sin bok eller om jeg skal prøve meg på Ketolysekuren.
Jeg har gått på skaldeman og gikk ned 10 kg der, så er jo i gang.
Hvem av de "filosofiene" ovenfor er nærmest Skaldeman eller enklest å følge?
Det spørs litt hva du trives best med, hva du vil vurdere som "enklest". :cool: Jeg synes ketolyse er veldig lettvint, fordi det er få, men bestemte regler. (Dette antallet karbohydrater, disse matvarene) - og man får mengdene osv fort "inn i fingrene". Det er selvsagt også ketogent, i likhet med Skaldeman, så det blir ikke så veldig annerledes - den største forskjellen er nok rom for litt mer grønnsaker.
Hexebergs anbefalinger går på ca 50g kh i dagsinntaket, og da er det rom for mer forskjellig mat... og flere valg å ta. Ikke alle er i ketose ved et slikt dagsinntak. Jeg synes det virker "vanskeligere", men det er litt fordi jeg vet at min egen kropp ikke hadde fungert så godt med noen av de tingene Hexeberg gjør rom for i dagsinntaket - gulrot, for eksempel, eller mye brøderstatninger.
Det blir veldig opp til dine preferanser. :cool: (For ordens skyld; jeg følger ikke selv ketolyse, men det var ketolyseboka jeg brukte som veileder da jeg først begynte å spise ketogent. Hexeberg sine bøker er også fulle av nyttig info og oppskrifter!)
Jeg har ene boken til Hexeberg, for jeg synes den er okei å ha.
Den er med lunsj og frokost-oppskriftene, sånn til de dagene jeg kan risikere å skeie ut med god mat med familien :P
Men tror jeg skal bestille ketolyseboka, for jeg trenger litt regler, hehe. Så høres det greit ut hvis den er likest Skaldeman.
Takk ^^
Bok nummer to hos Hexeberg "Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" har også en fireukers-plan/meny.
Jeg synes Hexeberg er lett og følge, men har etterhvert nærmet meg Fedon siden jeg elsker bønner og linser + frukt, og jeg har funnet måter og kose meg med dette uten at blodsukkeret mitt flyr i været.
Noen her som har tatovert eyeliner? Jeg vurderer det. Ikke hos en tatoverer, men hos ei dame som driver med sminketatovering.
Noen her som har tatovert eyeliner? Jeg vurderer det. Ikke hos en tatoverer, men hos ei dame som driver med sminketatovering.
Nei, det har jeg ikke vurdert å prøve nei..hehehe :p
Nei, det har jeg ikke vurdert å prøve nei..hehehe :p
Hmm, tatoverte horn i panna hadde kanskje kledd deg? :D
Hmm, tatoverte horn i panna hadde kanskje kledd deg? :D
:lol::lol:
Mor fikk tatovert eyeliner for to år siden sånn cirka, og er strålende fornøyd.
100 g tagatessesjokolade med appelsinsmak inneholder 48,6 g karbohydrater og 448 kcal. Kan noen av disse karbohydratene trekkes fra?
100 g tagatessesjokolade med appelsinsmak inneholder 48,6 g karbohydrater og 448 kcal. Kan noen av disse karbohydratene trekkes fra?
Hvis det er denne: http://www.lavkarbohuset.no/produkt/sjokolade/tagatose-mork-sjokolade-med-appelsin-85-g du mener, så kan du trekke fra tagatessen, og netto karber er 10,9 :D
Nam, nam
Hvis det er denne: http://www.lavkarbohuset.no/produkt/sjokolade/tagatose-mork-sjokolade-med-appelsin-85-g du mener, så kan du trekke fra tagatessen, og netto karber er 10,9 :D
Nam, namJeg så det står nettokarb nå, men i omtalen av tagatose står det at det opptaes opptil 20% så å trekke fra alt er unøyaktig av dem å oppgi. Nå husker ikke jeg prosentregning, så hva er 20% av 45,3 som er i den mørke? Og 20 % av 40,1 som er i melkesjokoladen , og 20 % av 37,7 som er i appelsinsjokoladen? da kan jeg skrive inn nøyaktig på diett.no for oss alle. Nå står det ikke netcarbs der.
Jeg så det står nettokarb nå, men i omtalen av tagatose står det at det opptaes opptil 20% så å trekke fra alt er unøyaktig av dem å oppgi. Nå husker ikke jeg prosentregning, så hva er 20% av 45,3 som er i den mørke? Og 20 % av 40,1 som er i melkesjokoladen , og 20 % av 37,7 som er i appelsinsjokoladen? da kan jeg skrive inn nøyaktig på diett.no for oss alle. Nå står det ikke netcarbs der.
Jeg kan i hvert fall hjelpe med prosentregningen:
20 % av 45,3 = 9,06
20 % av 40,1 = 8,02
20 % av 37,7 = 7,54
:D
Jeg kan i hvert fall hjelpe med prosentregningen:
20 % av 45,3 = 9,06
20 % av 40,1 = 8,02
20 % av 37,7 = 7,54
:DDu er en engel. Da fører jeg det inn med notat: riktig karboinnhold. Håper dere får bruk for det.
Kort fortalt ganger du tallet med to og deler på ti.
45*2=90 Ergo blir karbinnholdet 9
Du er en engel. Da fører jeg det inn med notat: riktig karboinnhold. Håper dere får bruk for det.
:engel_ikk
:engel_ikk
Dietta ER en engel.... Det kan jeg underskrive. :ja:
Ikke rart jeg trives så godt på forumet når vi også har engler her:)
Ikke rart jeg trives så godt på forumet når vi også har engler her:)
Jeg er også engel! :spent: Glorien sitter bare så hardt fast.. :o
:lol:
Får henge med dere engler, så smitter kanskje litt av glorieglansen over på meg:_plystre:
Eller sitter glorien alt for fast til at man kan håpe på gloriesmitting?
Får henge med dere engler, så smitter kanskje litt av glorieglansen over på meg:_plystre:
Eller sitter glorien alt for fast til at man kan håpe på gloriesmitting?
Tenker vi snart må starte en engletråd:D
Tenker vi snart må starte en engletråd:D
Engletråd kunne ha vært kjekt! Kanskje vi har Mæærta her før vi aner?
Jeg er også engel! :spent: Glorien sitter bare så hardt fast.. :o
Jeg har også en glorie....haha :D
Jeg har også en glorie....haha :D
Det må være ringen på kondomen.....:p
Engletråd kunne ha vært kjekt! Kanskje vi har Mæærta her før vi aner?
:_ohmy::lol:
Kanutten, du er morsom:lol:
:engel_ikkog nå er det riktig kaloritall også utfra de nye karbotallene. Puh! Har sagt fra til funksjonell mat. Det er teit at de jukser akkurat som atkins som ikke regner med maltitol som jo også opptaes i kroppen noe.
her er utregningene:
karbohydratene:
melkesjokolade 8,02 + 14,2= 22,22
mørk 9,06+4 = 13,06
appelsin 7,54 + 10,9 = 18,44
--
appelsin:
fett 36,1og kcal 324,9
protein 4 og 16 kcal
karbo 18,44 og kcal 73,76
totalt pr 100 g kcal:414,66
melkesjokoladen
fett 33,9 og 305,1 kcal
protein 6,2 og 24,8 kcal
karbo 22,22 og 88,88 kcal
418,78 kcal pr 100 g
mørk sjokolade
fett 33,2 og 298,8 kcal
protein 5,6 og kcal 22,4
karbo 13,06 og 52,24 kcal
373,44 kcal pr 100 g
Jeg fikk svar fra funksjonellmat. Vil ikke si hva han svarte for å beskytte deres gode navn:)
hva heter tragant på engelsk?
hva heter tragant på engelsk?
Astragalus membranaceus:)
Astragalus membranaceus:)
Jepp.... Engelsk! :lol: Stjerneskinn på godt norsk?
Jepp.... Engelsk! :lol: Stjerneskinn på godt norsk?
hva heter tragant på engelsk?Gum tragacanth :)
Huh? Er det ring på kondomen? Har jeg aldri sett....hehe :p
He, he. Må melde at glorien er blitt mye svakere den siste timen. Det er nok smitteeffekten som har slått inn, og fordeler seg mellom alle trivelige folk her inne. Men - denne glorien sitter over beltestedet altså, og ikke under :p
Huh? Er det ring på kondomen? Har jeg aldri sett....hehe :p
Kalles også av noen: Giftering
Kalles også av noen: Giftering
;) takk hehe
Dietta ER en engel.... Det kan jeg underskrive. :ja:
Kanutten min :love:
Ok, da fikk jeg det bekreftet. Godt å vite:)
Jeg så det står nettokarb nå, men i omtalen av tagatose står det at det opptaes opptil 20% så å trekke fra alt er unøyaktig av dem å oppgi. Nå husker ikke jeg prosentregning, så hva er 20% av 45,3 som er i den mørke? Og 20 % av 40,1 som er i melkesjokoladen , og 20 % av 37,7 som er i appelsinsjokoladen? da kan jeg skrive inn nøyaktig på diett.no for oss alle. Nå står det ikke netcarbs der.
Hvis jeg har forstått dette korrekt så spiller vel også den glykemiske indeksen inn her? Tagatose har jo en GI på bare 2, hvilket vil si at det tas opp meget langsomt, og derfor omtrent ikke gir noen blodsukkerøkning eller innvirkning på insulinnivået?
Nå er jeg den første til å innrømme at jeg ikke er noen ekspert, så dere må gjerne korrigere meg dersom jeg tar feil. :)
En annen ting, hvordan er det med Sukrin? Er det noe som tas opp derfra? Jeg har noen sjokolader fra USA på gang som er søtet med nettopp Sukrin.
Hvis jeg har forstått dette korrekt så spiller vel også den glykemiske indeksen inn her? Tagatose har jo en GI på bare 2, hvilket vil si at det tas opp meget langsomt, og derfor omtrent ikke gir noen blodsukkerøkning eller innvirkning på insulinnivået?
Nå er jeg den første til å innrømme at jeg ikke er noen ekspert, så dere må gjerne korrigere meg dersom jeg tar feil. :)
En annen ting, hvordan er det med Sukrin? Er det noe som tas opp derfra? Jeg har noen sjokolader fra USA på gang som er søtet med nettopp Sukrin.Det stemmer men det er jo likevel næring som opptaes, ikke sant? Sukrin i sjokolade, heldiggris. Sukrin har enda mindre kcal enn tagatose.
Går det an å kjøpe dobbeltsidig vliselin i metervis? Og staver jeg det rett?
:confused:
Ja til begge deler, tror jeg! Men du må nok til en god gammeldags sybutikk, vil jeg tro!
Ja, i hvert fall på en ordentlig stofforretning og det skal vel være vlieselin? Men du er nærme nok for dagligtale, kanskje ikke for nettsøk.
Ja til begge deler, tror jeg! Men du må nok til en god gammeldags sybutikk, vil jeg tro!
Takk Kitt, jeg prøvde å søke på det, men fant ikke så mye - så tenkte jeg skrev det feil.
Stoff og Stil har strykelerret som jeg tror er det samme. Men de har stykkpris :) og jeg skulle gjerne hatt et ganske stort stykke - dobbeltsidig helst.
Så får rote meg innom en butikk en dag :ja:
Og takk KarMa40 - får søke på det også :blomster:
Takk Kitt, jeg prøvde å søke på det, men fant ikke så mye - så tenkte jeg skrev det feil.
Stoff og Stil har strykelerret som jeg tror er det samme. Men de har stykkpris :) og jeg skulle gjerne hatt et ganske stort stykke - dobbeltsidig helst.
Så får rote meg innom en butikk en dag :ja:
Og takk KarMa40 - får søke på det også :blomster:
Prøv på husfliden:)
Jeg kjøpte det på Jysk for noen år siden. Ikke så bred, men i fem meter mener jeg det var. Bruker det til å jukse-legge-opp bukser.
Hvis du er i Drammen er det Stoff og Stil, Oslo har Singer på hjørnet av Akersgata og Tollbudgata. Er ikke sikkert at Panduro har, men mulig. Vlieselin hører vel til når man lager patchwork og Panduro har endel sånne materialer.
Stoff og Stil har i meter også, men vet ikke om de har dobbeltsidig.
Tusen takk alle sammen :blomster:
Det er ikke så ofte jeg er i Oslo uten at tiden er brukt opp på forhånd, men med stavehjelp kom jeg litt lenger. Slôjd-detaljer har i metervis, og sender hjem. Dobbeltsidig kaller de det vliesofix :) så da lærte jeg noe nytt i dag også :ja:
Prøver å kutte ut meieri produkter som fløte og rømme. Hva med ost?la det være også?
ADVARSEL; DENNE POSTEN OMHANDLER KVINNESAKER :P
Kan sukker påvirke menssyklusen? Jeg hadde mensen i jula og var ferdig 29. desember. I går fikk jeg det jeg tror er mensen igjen (jeg blør litt, slik som jeg bruker i begynnelsen av en mensperiode). Kan et fall i en ganske stor sjokoladeskål på nyttårsaften ha forårsaket det? Jeg falt ut av ketose (som jeg har vært i sammenhengende ca et år). Jeg var nettopp begynt å få regelmessig mensen for første gang i mitt liv. Hadde hatt ganske regelmessig i fem måneder. Håper jeg ikke har ødelagt det.. :(
TrillTrall
05-01-12, 12:13
ADVARSEL; DENNE POSTEN OMHANDLER KVINNESAKER :P
Kan sukker påvirke menssyklusen? Jeg hadde mensen i jula og var ferdig 29. desember. I går fikk jeg det jeg tror er mensen igjen (jeg blør litt, slik som jeg bruker i begynnelsen av en mensperiode). Kan et fall i en ganske stor sjokoladeskål på nyttårsaften ha forårsaket det? Jeg falt ut av ketose (som jeg har vært i sammenhengende ca et år). Jeg var nettopp begynt å få regelmessig mensen for første gang i mitt liv. Hadde hatt ganske regelmessig i fem måneder. Håper jeg ikke har ødelagt det.. :(
Det er ikke bare et lite etterslep etter mensen da? Eller en litt tidlig eggløsningsblødning?
Prøver å kutte ut meieri produkter som fløte og rømme. Hva med ost?la det være også?
Reagerer du på meieriprodukter (allergisk) så ville jeg ha kutta osten også:)
Jeg vet ikke, Vimsen (håper det går seg til igjen!), men kunne ikke la være å se for meg den store sjokoladeskåla du falt oppi! :lol:
Chamomilla
05-01-12, 12:32
Jeg vet ikke, Vimsen (håper det går seg til igjen!), men kunne ikke la være å se for meg den store sjokoladeskåla du falt oppi! :lol:
Jeg dro fantasiene litt videre - til Obelix som falt oppi gryta til trollmannen som barn... :lol:
Sorry, ikke meningen å være morsom på noens bekostning! :klem:
Og jeg har dessverre ingen svar. Har hatt uregelmessig syklus i flere år selv.
Tror ikke det er etterslep av mensen. Og jeg bruker ikke blø når jeg har eggløsning. Nå har jeg fått menssmerter og. Men jeg satser på at det er et engangstilfelle :p Og ja, det var en gaaaaanske stor sjokoladeskål. Det var vel en sånn som gjorde at jeg så ut som Obelix in the first place. Riktignok falt jeg ikke i den bare en gang som barn, men ca en gang om dagen i flere år. :lol:
Reagerer du på meieriprodukter (allergisk) så ville jeg ha kutta osten også:)
Nei bare intoleranse. men jeg mistenker det holder vekta ved like;)
Chamomilla
05-01-12, 13:02
Jeg har passert 500 innlegg! :w00t: Er jeg iferd med å bli lavkarbo.no-junkie? :p Eller kanskje ikke - siden det er flere her med tusenvis... :)
Nei bare intoleranse. men jeg mistenker det holder vekta ved like;)
Det spørs om det er proteinet eller laktosen du reagerer på. Dersom det er laktosen kan du spise ost, men dersom det er proteinet er ost ikke så bra..
Photobscura
05-01-12, 13:31
Det spørs om det er proteinet eller laktosen du reagerer på. Dersom det er laktosen kan du spise ost, men dersom det er proteinet er ost ikke så bra..
My thought exactly!
Jeg vet jo at jeg kan spise ost til kuene kommer hjem, så det handler vel også her om metthetsprinsippet. Mauler du ost kan det så klart påvirke vektnedgangen, spiser du det sammen med annen mat sånn at du blir passe mett så har det lite å si, dersom du tåler melkeprotein.
Jeg tror det i mange tilfeller er småspisinga som ikke er utløst av sult, men av fysenhet som kan være problemet for mange.
Jeg tåler gräddost dårlig, mens jeg tåler lagret gulost bedre enn den vanlige ... så det er ikke alltid så enkelt heller :o
Men alt sammen stopper vekta for meg ...
Kanariøyene med liten baby (8-9 mn), noe å anbefale? Og bør vi velge Gran Canaria eller Tenerife?
Jeg tåler gräddost dårlig, mens jeg tåler lagret gulost bedre enn den vanlige ... så det er ikke alltid så enkelt heller :o
Men alt sammen stopper vekta for meg ...
Det er laktosen. Men jeg tåler norvegia bedre enn jarlsberg merkelig nok. Og jeg får fort dilla på ost. Da snakker jeg osteknekkis hver dag. I jula ble det myyyye fløte. Vil
Prøve uten meieri en stund. Var uten i begynnelsen før tine kom med laktosefrie varer.
Det er laktosen. Men jeg tåler norvegia bedre enn jarlsberg merkelig nok. Og jeg får fort dilla på ost. Da snakker jeg osteknekkis hver dag. I jula ble det myyyye fløte. Vil
Prøve uten meieri en stund. Var uten i begynnelsen før tine kom med laktosefrie varer.
Der rare er at vellagret ost skal være bedre enn ferskere ost... men jeg har en venninne som er sterkt melkintolerant (rene melkedetektoren). Hun tåler litt vellagret norvegia sånn en sjelden gang - MEN hun tåler ikke parmesan. Og den er da skikkelig lagret. Så det er ingen fasit her heller.
Kanariøyene med liten baby (8-9 mn), noe å anbefale? Og bør vi velge Gran Canaria eller Tenerife?
Jeg har ikke vært der, men kjenner andre... Tenerife er vel mer "voksen" øya, den er grønnere, og været kan være litt mer ustabilt med mer fukt enn de andre øyene (sikkert sesongavhengig). Gran Canaria er vel sydenøya over alle? Stabilt vær - men jeg tenker at det er mye party-hoteller, så det kan være greit og velge hotell med omhu?
Sukk... jeg også vil til syden... og har mye ferie tilgode etter sykdom i fjor - OG har solgt bilen min... Hei, kanskje jeg blir med!!! ;)
Photobscura
05-01-12, 15:42
Jeg tåler også ferskost en del dårligere enn vellagret, dessverre. For gräddost, det er jo ååå så godt! Vet helle ikke hvorfor det er sånn, da det i hovedsak er kaseinet jeg reagerer på, hvilket det er plenty av i ost. Men det er mulig at det skjer noe med det når det lagres?
Jeg tror jeg har hørt at kasein brytes ned under lagring og syrning. Mener å ha hørt at i mange land er det vanligere med syrnet melk og yoghurt fordi flere tåler det. Jeg tåler også gräddost dårlig, men jeg reagerer på laktose..
Jeg har ikke akkurat gjort noe større studie av det, men siden det er tema... erfarer selv at jeg spiser mye mer enn jeg trenger hvis det er mat med mye fløte eller lignende i. I vinter har jeg vært plaget med ekstremt tørr og kløende hud på ryggen (ingen andre steder - begrenset "utslett"), sånn at jeg omtrent har klødd meg til blods når jeg finner en vegg å gni meg mot. :p Men jeg kjørte et par uker meierifritt før jul, og holder på med meierifritt nå også - og i begge tilfeller har den sinnssyke kløen avtatt. Blir det riktig å anta at det henger sammen? :o
Det er nok laktosen som blir omdannet ved lagring :ja:. Fant en link om det her (http://www.allergikokken.no/matallergi--intoleranse/laktoseintoleranse/dette-kan-du-spise--drikke/), der det står at ost som er lagret mer enn tre måneder er helt fri for laktose. Men det med parmesanen er jo litt av en gåte, da ...
Men jeg tror at man må se mer helhetlig på det, det blir for oppdelt å se på det som kaseinintoleranse, laktoseintoleranse osv. Det ene vil nok ofte til en viss grad følge det andre. Og det er igjen avhengig av hva annet man utsetter tarmen sin for (f eks gluten), måten melka er produsert på (veldig industrialisert i dagens Norge) osv. I følge kinesisk medisin skal jeg ikke i det hele tatt ha melkeprodukter pga "damp" i kroppen - som igjen er svært vanlig ved (og årsak til) overvekt ...
Edit: Leste ikke de to siste innleggene over før jeg postet. At kaseinet brytes ned også ja, interessant :ja:
Jeg tåler i alle fall rømme bedre enn fløte.
Photobscura
05-01-12, 16:18
Samme her. Yoghurt, rømme og creme fraiche går bedre, om enn ikke helt bra, i forhold til ost og fløte.
Interessant det du sier om damp i kroppen, Frøy. For det var en av to ting jeg fikk høre etter elevbehandlingen jeg hadde på akupunkturhøyskolen før jul, at jeg hadde mye damp i kroppen.
I følge kinesisk medisin skal jeg ikke i det hele tatt ha melkeprodukter pga "damp" i kroppen - som igjen er svært vanlig ved (og årsak til) overvekt ...
Hvordan finner man ut om man er den typen som ikke skal ha melkeprodukter? Er det nok å ha damp i kroppen? Stikkedama jeg går hos snakker stadig om all dampen jeg har i kroppen, så jeg ser for meg at jeg letter og flyr bort snart :D
For en som er totalt novise, kan dere forklare hva damp i kroppen er ?
Jeg studerer akupunktur. Skal sjekke ut et fint svar. Vet dog at damp fører til ødem og at overvektsproblem ofte er realtert til for mye damp. Et milt-issue.
Lurte fælt på dette med damp i kroppen...
I kinesisk medisin tenker vi damp i kroppen som gjør det vanskelig for pasienten "å sortere". Ved få behandlinger rettes dette og pasienten blir roligere, mer utholdende og søvnen ofte mye bedre.
Hentet herfra (http://www.aki-akupunktur.no/sites/Teknikker.htm).
Photobscura
05-01-12, 16:44
Jeg fikk forklart at det f.eks. kunne knyttes til ødemer, i alle fall; vannsamlinger, opphopninger, dårlig omsetting fra næring til energi, etc.
Det er vel rett og slett vannsamlinger i vevet som gjør det vanskelig for kretsløpet i kroppen?
Jeg tror damp er uro og har ingenting med vann å gjøre... Hvis man sjekker DAMP får man opp ting om uro. etc.
Jeg tror damp er uro og har ingenting med vann å gjøre... Hvis man sjekker DAMP får man opp ting om uro. etc.
ok. Når vi snakker om damp på timene mine så er det det at jeg samler vann så lett som er greia. Men det igjen fører til en masse forstyrrelser i kretsløpet og dreneringa. Og matnedsmeltinga som hun kaller det.
ok. Når vi snakker om damp på timene mine så er det det at jeg samler vann så lett som er greia. Men det igjen fører til en masse forstyrrelser i kretsløpet og dreneringa. Og matnedsmeltinga som hun kaller det.
Da skal ikke jeg si noe mer for jeg svarer bare etter det jeg fant på nettet. :p
Aha. Da ble jeg en liten smule klokere.
Tusen takk alle sammen :D
Greitt med en slik oppklaring; jeg trodde damp betydde ....luft i magen, rett og slett.
Jeg tror jeg må spørre putten min om jeg har mye damp i meg... :o
Jeg går fremdeles til putten og jeg er SÅ glad for det! Jeg tror han også er glad for det for mange av mine timer er lette og forutsigbare; han rekker innhente seg. Med lette og forutsigbare mener jeg nettopp nåler! :eek:
Jeg burde ha vært lekk som en sil med alle disse nålene han setter...
Greitt med en slik oppklaring; jeg trodde damp betydde ....luft i magen, rett og slett.
Photobscura
05-01-12, 17:48
Det er vel mer etter viktoriansk tenkning, og knyttet til hysteri og ellers det mentale. Det får jeg også opp. Men dette er knytta til kinesisk medisin og akupunktur, og det handler vel mer om det som Carisma sier, som i grunn ligner det jeg fikk høre selv etter den timen jeg hadde.
Overindulgence in cold, raw food and drinks, and fruit and tea damages SP Yang, reducing SP's ability to transform and transport Fluids, which leads to Damp Stagnation. Further, the SP Yang Xu condition is Cold.
Environmental Dampness such as wearing drenched clothes and shoes after walking in the rain, perspiring heavily or otherwise getting wet.
External Dampness due to living in damp places damages SP.(Sp betyr milt)
her kan du se mer:http://www.acupuncture.com/education/zf/spdmpheat.htm
og søke
Ja, her var det skjedd mye :D. Nei, det har ingenting å gjøre med en forkortelse som heter DAMP, og det er egentlig ikke damp i norsk forstand, men "dampness" slik det står i det Yrla har sitert. Altså mer fuktighet kanskje, på norsk hvis man oversetter selve ordet. Men det nytter egentlig ikke å begynne å oversette begreper fra TCM/TKM til vestlig medisin, det er en annen måte å tenke på. Det Yrla sier er jo riktig, og som Photo sier, det med ødemer er nok knyttet til det, men det er ikke det samme. Det dekker mer enn det.
Men jeg kan godt tenke meg at problemer med å sortere er knyttet til det (jfr sitatet ditt, Kanutten) :ja:. Det stemmer i alle fall veldig godt på meg ...
Spennende at du studerer akupunktur da, Yrla :)
Jeg har ikke akkurat gjort noe større studie av det, men siden det er tema... erfarer selv at jeg spiser mye mer enn jeg trenger hvis det er mat med mye fløte eller lignende i. I vinter har jeg vært plaget med ekstremt tørr og kløende hud på ryggen (ingen andre steder - begrenset "utslett"), sånn at jeg omtrent har klødd meg til blods når jeg finner en vegg å gni meg mot. :p Men jeg kjørte et par uker meierifritt før jul, og holder på med meierifritt nå også - og i begge tilfeller har den sinnssyke kløen avtatt. Blir det riktig å anta at det henger sammen? :oDet virker jo unektelig slik, men du kan jo evt prøve å eksperimentere videre med det hvis du ikke føler deg sikker?
Hvordan finner man ut om man er den typen som ikke skal ha melkeprodukter? Er det nok å ha damp i kroppen? Stikkedama jeg går hos snakker stadig om all dampen jeg har i kroppen, så jeg ser for meg at jeg letter og flyr bort snart :DJeg tror det, men du kan sikkert spørre akupunktøren?
kan man steke avocadobiter i ovnen som med div grønnsaker?
kan man steke avocadobiter i ovnen som med div grønnsaker?
Det var ille populært med baconsurret avocado her, for noen år siden! Bare til å steke.
Nei suttern.. det var med kjøttdeig det. Hadde for meg at det var med avocado:o
Hvordan finner man ut om man er den typen som ikke skal ha melkeprodukter? Er det nok å ha damp i kroppen? Stikkedama jeg går hos snakker stadig om all dampen jeg har i kroppen, så jeg ser for meg at jeg letter og flyr bort snart :D:) ost og andre melkeprodukter danner slim i kroppen, noe som heller ikke er bra, damp vet jeg ikke. Men den kunnskapen har jeg ikke fra kinesisk medisin tror jeg. Damp, phlegm(slim) og wind kalles for ondt og skal utdrives med nåler:) Fuktige omgivelser, vind og kulde er ikke helsebringende akkurat. Jeg blir selv veldig påvirket av været, urolig når det er vind, deppa når det er regn, åpen til sinns når himmelen er åpen og glad når sola er fremme. Mange voksne merker det på kroppen(ledd, muskler,kanskje mer) når det er vind, kulde eller fukt. Så å spise (og opprettholde et sunt indre miljø) etter forholdene tror jeg gjør oss mer motstandsdyktige, som å spise kald mat, ikke om vinteren, men om sommeren osv.
Nei suttern.. det var med kjøttdeig det. Hadde for meg at det var med avocado:o
Neida, baconsurret avocado er også en hit. Tror man finner Superas oppskrift ved å søke på "Baconcado". :)
Det er gass det. Lett å blande:)
Neida, baconsurret avocado er også en hit. Tror man finner Superas oppskrift ved å søke på "Baconcado". :) Da husket jeg ikke så feil.:)
droppa avocadoen for denne gang, skal prøve baconadoen til helga tenker jeg :)
Photobscura
05-01-12, 20:52
Interessant, Yrla. Jeg får alltid angstfølelse av vind, særlig om det blåser kraftig og i mange retninger, og jeg får liksom følelsen av å ikke kunne trekke pusten ordentlig.. Mange synes det er rart, men også en del som kjenner seg igjen i det når jeg har nevnt det ...
Er det noen som klarer å puste i vind da? Det er en refleks helt fra vi er babyer å holde pusten når vi får vind i ansiktet.
kan man steke avocadobiter i ovnen som med div grønnsaker?Avocado anbefales ikkje varma, kan steikes svært kort, men ikkje for lenge for den kan lett bli beisk på smak.
Interessant, Yrla. Jeg får alltid angstfølelse av vind, særlig om det blåser kraftig og i mange retninger, og jeg får liksom følelsen av å ikke kunne trekke pusten ordentlig.. Mange synes det er rart, men også en del som kjenner seg igjen i det når jeg har nevnt det ...Ikke rart, synes jeg. Kjipt når det regner og man bruker paraply i sterk vind blir det ganske tøft å puste. Jeg vil betegne sterk vind som aggressiv, ikke rart du får angst:) her om dagen i Oslo, som du vet, var det veldig vind.Opplevde den som voldsomt sint jeg da. Den ødelegger jo også trær osv.
Photobscura
05-01-12, 22:08
Ikke rart, synes jeg. Kjipt når det regner og man bruker paraply i sterk vind blir det ganske tøft å puste. Jeg vil betegne sterk vind som aggressiv, ikke rart du får angst:) her om dagen i Oslo, som du vet, var det veldig vind.Opplevde den som voldsomt sint jeg da. Den ødelegger jo også trær osv.
Dagmar herja bra hjemme hos foreldrene min på fjellet i jula også, men jeg holdt meg stort sett innendørs.
Og det er ikke bare når vinden faktisk rent fysisk hindrer meg fra å puste at jeg blir redd eller får åndenød, altså. Det er en følelse som strekker seg forbi vinden i seg selv. Men jeg overlever det!
Dagmar herja bra hjemme hos foreldrene min på fjellet i jula også, men jeg holdt meg stort sett innendørs.
Og det er ikke bare når vinden faktisk rent fysisk hindrer meg fra å puste at jeg blir redd eller får åndenød, altså. Det er en følelse som strekker seg forbi vinden i seg selv. Men jeg overlever det!Ja, jeg tenkte meg det:):)
Hvordan finner man ut om man er den typen som ikke skal ha melkeprodukter? Er det nok å ha damp i kroppen? Stikkedama jeg går hos snakker stadig om all dampen jeg har i kroppen, så jeg ser for meg at jeg letter og flyr bort snart :D Some "allergies" actually are reactions due to the foods increasing Dampness in the body. External Dampness can invade to the Interior and damage the Spleen. The Spleen hates Dampness. The Spleen doesn't work as well when it's under attack by Dampness. The Spleen not working well can trigger even more Dampness arising internally in addition to the Dampness which is invading from the Exterior. Foods which engender Dampness - like milk, dairy products, wheat, oranges, etc. - that can be eaten ok when it's fairly dry can cause problems in people whose Spleen already isn't up to par when eaten during damp periods of the year. Especially when it's cold and damp. (The Spleen also doesn't like cold. Dampness bothers it the most, but Cold comes in a close second.
Her er en link om noen vil lese hvordan man ifølge kinesisk medisin tenker at matens smak kan påvirke kroppen og helbrede eller destruere. http://www.acupuncture.com/nutrition/5elemdiet.htm
http://www.acupuncture.com/nutrition/vegetables.htm
Avocado anbefales ikkje varma, kan steikes svært kort, men ikkje for lenge for den kan lett bli beisk på smak.
Hm? Jeg steker baconcado (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33332) på 175ºC i 30 min og har aldri kjent noe beisk smak...
..om man plutselig kan utvikle allergi over for aftershave ?
Mannen har èn som når han tar den på, blir jeg helt tett og får pusteproblemer. Kan ikke gå på badet 40 min etter at han brukte den engang, uten å merke det :eek:
Mannen har èn som når han tar den på, blir jeg helt tett og får pusteproblemer. Kan ikke gå på badet 40 min etter at han brukte den engang, uten å merke det :eek:
I hvert fall mot enkelte typer parfyme, lukter etc. Svigermor er rene detektoren mot sånt. Noen typer tåler hun fint, andre får vi forbud mot noen sinne å bruke igjen!
Hun sendte moren min på badet med en vaskeklut her rett før jul!:p
Hm.. har nok utviklet "gode" antenner plutselig jeg da. For øyeblikket står det et rosa post-it lapp på flaske: Må ikke brukes innendørs !!!
Litt moro skal man jo ha ;)
Men seriøst, det er helt skremmende hvor tett jeg blir. Dette er en skikkelig tung aftershave, Obsession. Æsj, æsj. Liker ikke lukten engang. Mannen må nok gå tilbake til Hugo Boss ja :)
Photobscura
06-01-12, 11:06
Tror ikke det er uvanlig. Jeg reagerer ganske sterkt på enkelte parfymer/aftershaver, faktisk i den grad at jeg ble beskyldt for å være rasist, da jeg ba en kollega vennlig om å flytte seg på grunn av det (åpent kontorlandskap, jeg satt på en pc med spesiell programvare, han kunne sitte hvor som helst) ...
Jeg og moren min er begge ganske allergiske mot en del parfymer, så jeg kan aldri la noen kjøpe det til meg som gave, med mindre jeg sier at jeg vil ha den og har testet den :P
Tror ikke det er uvanlig. Jeg reagerer ganske sterkt på enkelte parfymer/aftershaver, faktisk i den grad at jeg ble beskyldt for å være rasist, da jeg ba en kollega vennlig om å flytte seg på grunn av det (åpent kontorlandskap, jeg satt på en pc med spesiell programvare, han kunne sitte hvor som helst) ...
Jeg var i FAU noen år, og der var det ei som reagerte på min parfyme. Prøvde å være flink å ikke spraye meg før jeg gikk, men hvis jeg glemte det, satt jeg meg lengst unna. Hun ble i hvert fall ikke beskyldt for å være rasist, he, he. ;) Noen mennesker er bare dumme, og aner ikke hva det betyr å ta hensyn.
Så, jeg lat den rosa post-it lappen stå på flaska jeg, og gleder meg til å se hva gubben gjør med den når han kommer han hjem.
Photobscura
06-01-12, 11:54
Jeg var i FAU noen år, og der var det ei som reagerte på min parfyme. Prøvde å være flink å ikke spraye meg før jeg gikk, men hvis jeg glemte det, satt jeg meg lengst unna. Hun ble i hvert fall ikke beskyldt for å være rasist, he, he. ;) Noen mennesker er bare dumme, og aner ikke hva det betyr å ta hensyn.
Så, jeg lat den rosa post-it lappen stå på flaska jeg, og gleder meg til å se hva gubben gjør med den når han kommer han hjem.
Jeg ble pinlig berørt på hans vegne. Jeg er så langt fra rasist, og så trekke dét kortet når jeg sier pent at "jeg reagerer allergisk på parfymen din, men jeg kan ikke flytte meg fra denne pc-en, hadde du kunnet gå til supervisor og fått en ny plass, tror du?" Øynene mine rant over, så det var ikke så mye tvil om at jeg reagerte. Og så smeller det, "hva faen? Er du rassist, eller?". Jada ... Idioter kommer i alle former og farger for sure. :cool:
Og så smeller det, "hva faen? Er du rassist, eller?". Jada ... Idioter kommer i alle former og farger for sure. :cool:
Å, jeg vet dette ikke er en diskusjonstråd, men jeg må bare fortelle om hva jeg overvar før jul! Var og handlet på grønnsaksjappa på tøyen da jeg hørte innehaveren, som er superhyggelig og veldig inkluderende overfor alle typene som stikker innom (ink de med lav hockeystilling og slørete blikk :rolleyes:), diskuterte med en kunde om noe de tydeligvis ikke hadde og ikke kunne få tak i pronto. Fyren som ville handle var mørk, innehaveren er tyrker. Plutselig hyler fyren opp om jævla rasist, det var bare fordi han var mørk osv! Og tramper ut. Det er greit nok. Det jeg reagerte på var at han til sin 4-5 år gamle sønn lekser opp at sånn må du ikke la folk behandle deg, det er bare rasistisk, alle andre får sikkert kjøpt ting. Du vet jo at vi blir behandla sånn bare pga hudfargen vår!". Hva gjør man?! Er det rart folk blir hårsåre?
Photobscura
06-01-12, 12:14
Det setter i grunn hele ideen om hva faktisk rasisme er i et merkelig og meningsløst lys. Faren min fikk også den av ei jente fra hjemkommunen min som er adoptert fra Asia, da han nektet henne servering da han tok en vakt på den lokale puben. Jenta var søpledrita og måtte holde seg fast i bardisken, men at hun ikke fikk øl, nei det var bare fordi faren min, den mest fordomsfrie mannen jeg vet om, er rasist. Right.
Jeg er skikkelig n00b på grøt... Hvis jeg skal koke havregrøt til baby (6,5mnd), hvordan gjør jeg det? De kan spise havre fra 6 mnd vel?
Og kan jeg lure inn en eggeplomme for mer næring? Har testet, han tåler eggeplomme.
Jeg er skikkelig n00b på grøt... Hvis jeg skal koke havregrøt til baby (6,5mnd), hvordan gjør jeg det? De kan spise havre fra 6 mnd vel?
Og kan jeg lure inn en eggeplomme for mer næring? Har testet, han tåler eggeplomme.
Det står kokeanvisninger på havregrynspakken, tror jeg? Bruk MME eller morsmelk. Jeg brukte store havregryn fra starten av og kokte bare opp. Neste gang begynner jeg nok med små.. De er vel litt lettere å fordøye. Hvis han tåler eggeplomme så er det vel bare til å lure i vei?
Nei, vent litt her nå:p Jeg tror havregrøt bør kokes opp med vann og spees med morsmelk når den er ferdig kokt.
Nei, vent litt her nå:p Jeg tror havregrøt bør kokes opp med vann og spees med morsmelk når den er ferdig kokt.
Ja, det høre lurt ut :ja: melka skal vel helst ikke over 40 grader.
Ja, det høre lurt ut :ja: melka skal vel helst ikke over 40 grader.
Da er jeg rimelig sikker på at du finner resten av anvisningen på havregrynspakken.
Photobscura
06-01-12, 13:20
Jeg trenger tips om ny foundation! Sånn til etteretning har jeg helt normal hud; ikke fet, ikke tørr, helt problemfri, i grunn.
Foundationen må være flytende, den må ikke være veldig dyr, og den må kunne kjøpes i en vanlig butikk som selger kosmetikk. Ikke minst bør den gå ned til de lyseste nyansene, da jeg er ganske blek.
TrillTrall
06-01-12, 15:16
Jeg ville brukt de små, lettkokte havregrynene, de store løser seg ikke opp så lett og det blir gjerne mer "klumper" i grøten av dem. Jeg tror kanskje jeg ville prøvd grøten uten egg først i tilfelle han skulle reagere på noe, dessuten må du vel avkjøle grøten omtrent om du skal ha i en eggeplomme uten at den stivner?
dessuten må du vel avkjøle grøten omtrent om du skal ha i en eggeplomme uten at den stivner?Det trenger man ikke, jeg har blandet inn eggeplomme i varm (ikke for varm da) grøt, og det går veldig bra. Vet Summer (forumeier) har brukt det i grøt til barna, sammen med raspet valnøtt, hvis du søker litt rundt finner du sikkert noe om det :)
TrillTrall
06-01-12, 15:31
Det trenger man ikke, jeg har blandet inn eggeplomme i varm (ikke for varm da) grøt, og det går veldig bra. Vet Summer (forumeier) har brukt det i grøt til barna, sammen med raspet valnøtt, hvis du søker litt rundt finner du sikkert noe om det :)
Har heldigvis ikke behov for å lage babygrøt lenger. :) Husets havregrøtelsker går på ungdomsskolen nå og lager grøten sin selv. :)
Har heldigvis ikke behov for å lage babygrøt lenger. :) Husets havregrøtelsker går på ungdomsskolen nå og lager grøten sin selv. :)Hehe, nei, mente Carisma :D Men skjønner det kunne misforstås :)
Det er forresten kjempegodt med eggeplomme og valnøtter i for havregrøtelskere i alle aldre ...
Photobscura
06-01-12, 16:55
Ja ... et spørsmål til: når man koker medium store mandelpoteter, ca hvor lenge skal de koke? Halvtime? Tre kvarter? Og hvor mye skal de koke på? Medium varm? Fosskoke?
Hei. rart d dere snakket om tidligere om damp i kroppen. Føler meg mindre slimete og full av vann. Bare vært uten meieri siden mandag. en kilo mindre. en halv bare siden i går. regner da med at d er vann...
Hei
Jeg målte blodsukkeret mitt hos mammaen til venninna mi i jula og syns det var litt interessant (hadde spist en frukt sammen med nøtter og blodsukkeret mitt lå på 6,noe). Jeg tenkte det kunne være litt kjekt å hatt et selv slik at jeg kunne sjekke ut hvilken type mat blodsukkeret mitt reagerer på. Jeg googlet blodsukkerapparat og fikk blandt annet opp dette (http://www.e-apoteket.no/butikkla.php?bid=eapoteket&nr=921867). Noen som vet om det duger? Og er det noe jeg må ha som ikke er med? Det står at det innholder:
- OneTouch UltraEasy-måler (med batterier satt inn)
- Brukerhåndbok og Hurtigreferanse
- OneTouch Ultra teststrimler
- Kontrolløsning
- Mini-OneTouch blodprøvetaker
- Lansetter
Er lansetter sånne du stikker deg i fingeren med? Jeg trodde blodsukkerapparat var dyre, men dette koster jo bare femti kroner.. Er det veldig dyrt å få flere sånne strimler og lansetter?
Ja ... et spørsmål til: når man koker medium store mandelpoteter, ca hvor lenge skal de koke? Halvtime? Tre kvarter? Og hvor mye skal de koke på? Medium varm? Fosskoke?
Tror mamma bruker å koke de i et kvarter og så slår hun av platen og lar de stå et kvarter til i vannet. Da blir de visst ikke smuldrete. Men de potetene er kanskje små-medium str..
kommer nok an på hvor du kjøper det. jeg som diabetiker betaler 50 kr for 50 strips på apoteket. mener de koster enten 150 eller 300 kr hvis du ikke har blått resept...
Koke på medium varme. Kjenn etter med en tynn, skarp kniv etter ca 30 min. Er det motstand/hardt må de koke lenger.
Ikke for å skryte, men jeg har aldri kokt i stykker en mandelpotet :o
Kok opp vannet, og legg potetene i når vannet koker. Når de har kokt i 7 min for små eller 8 min for store poteter, slår du av vannet. La potetene dampe seg ferdig i kjelen i 20 min. Jeg pleier å ha plata på 1 under dampingen :)
Jeg ville brukt de små, lettkokte havregrynene, de store løser seg ikke opp så lett og det blir gjerne mer "klumper" i grøten av dem. Jeg tror kanskje jeg ville prøvd grøten uten egg først i tilfelle han skulle reagere på noe, dessuten må du vel avkjøle grøten omtrent om du skal ha i en eggeplomme uten at den stivner?
De lettkokte skyter blodsukkeret i været. Det er poenget med å lage selv, å få noe med mer næring i. Bare kjører det i blenderen etterpå.
Som vanlige poteter. Kok de opp, og skru ned til nest nederste styrke. La de koke i 20-30 min, stikk i de for å kjenne når de er ferdige.
kommer nok an på hvor du kjøper det. jeg som diabetiker betaler 50 kr for 50 strips på apoteket. mener de koster enten 150 eller 300 kr hvis du ikke har blått resept...
Jeg fant det nå, 301,50 for 50 strips. Så da er det ikke blodsukkerapparatet som er dyrt, men de stripsa.. Men jeg trodde selve apparatet skulle være veldig dyrt, så det er jo uansett billigere enn jeg trodde selv om jeg kjøper strips.
Uhm, ja dere mener hva jeg forstår, sant? :p
Uhm, ja dere mener hva jeg forstår, sant? :p
:confused::confused::confused: :p
Har prøvd å søke på dette, men jeg får ikke til å søke på flere ord her inne, da får jeg bare opp en hel masse treff på hvert enkelt av ordene, så da spør jeg heller:
Hva er "whole wheat flour"? Wheat flour er hvetemel, den er grei, men whole? Google oversetter til hele hvetemel, men det gir ingen fornuftig sammenheng.
Er det sammalt hvetemel?
Har prøvd å søke på dette, men jeg får ikke til å søke på flere ord her inne, da får jeg bare opp en hel masse treff på hvert enkelt av ordene, så da spør jeg heller:
Hva er "whole wheat flour"? Wheat flour er hvetemel, den er grei, men whole? Google oversetter til hele hvetemel, men det gir ingen fornuftig sammenheng.
Er det sammalt hvetemel?
Whole wheat pleier å være fullkorn..
Jeg trenger tips om ny foundation! Sånn til etteretning har jeg helt normal hud; ikke fet, ikke tørr, helt problemfri, i grunn.
Foundationen må være flytende, den må ikke være veldig dyr, og den må kunne kjøpes i en vanlig butikk som selger kosmetikk. Ikke minst bør den gå ned til de lyseste nyansene, da jeg er ganske blek.
Tror Gosh sin foundation kan være ganske lyse, og de selges på alle Vita-butikker :)
Photobscura
06-01-12, 17:34
Takker for tips! Her har jeg mye å velge i! :D
Som vanlige poteter sier meg ingenting, jeg har knapt kokt en potet i hele mitt liv ... :cool: De er ikke til meg, altså. Men jeg skal ha noen over på rakfisk i dag, og han skal få pottit!
Photobscura
06-01-12, 18:04
Tror Gosh sin foundation kan være ganske lyse, og de selges på alle Vita-butikker :)
Men er den bra? ;) Den jeg har nå er ok (L'oreal), men jeg bruker såpass lite av det at den har tørket ut og blir bare krakelert på huden etter kort stund ...
Jeg haar lagd middag til familien siden jeg var 11-12, og gjør det stadig når jeg er hjemmom. Og før mente faren min det ikke var middag om det ikke var potet (need i say at han har dia2 nå?), så jeg var over 20 før jeg visste at pastagryte ikke ble servert med potet. :rolleyes:
Photobscura
06-01-12, 18:09
Jeg haar lagd middag til familien siden jeg var 11-12, og gjør det stadig når jeg er hjemmom. Og før mente faren min det ikke var middag om det ikke var potet (need i say at han har dia2 nå?), så jeg var over 20 før jeg visste at pastagryte ikke ble servert med potet. :rolleyes:
Jeg har hentet og skrubbet og satt poteter på kok hundretusen ganger, men ikke fullført prosessen. ;) Men nå flyttet jeg hjemmefra for seksten år siden, så det har blitt temmelig dårlig med potetkoking siden dess. Ikke liker jeg poteter heller. :p
De er ikke til meg, altså. Men jeg skal ha noen over på rakfisk i dag, og han skal få pottit!
Hm.... spennende ;)
Mandelpoteter koker i stykker bare du ser på dem :mad: derfor er det så smart med dampingen. Lærte det av en proff engang i tiden, og det slår aldri feil
Riktig smaklig måltid !!
så jeg var over 20 før jeg visste at pastagryte ikke ble servert med potet. :rolleyes:
Photobscura
06-01-12, 18:39
Hm.... spennende ;)
Mandelpoteter koker i stykker bare du ser på dem :mad: derfor er det så smart med dampingen. Lærte det av en proff engang i tiden, og det slår aldri feil
Riktig smaklig måltid !!
Mulig det er spennende, men mulig jeg også faktisk har mannlige venner! ;)
Damping ... Nå føler jeg meg noob, men hvordan gjør jeg det i praksis? Øøøø ... Setter jeg bare lokk på kjelen, da?
Mulig det er spennende, men mulig jeg også faktisk har mannlige venner! ;)
Damping ... Nå føler jeg meg noob, men hvordan gjør jeg det i praksis? Øøøø ... Setter jeg bare lokk på kjelen, da?
He, he. Selvfølgelig er det lov med mannlig venner. Huske bare en annen kommentar om noe nytt, spennende og skummelt :p
Bare slå av vannet når de har kokt i 7-8 min. Legg på lokket og sett kjelen tilbake på plata. La gjerne plata stå på det laveste, og etter 20 min er de ferdige :)
Photobscura
06-01-12, 18:50
He, he. Selvfølgelig er det lov med mannlig venner. Huske bare en annen kommentar om noe nytt, spennende og skummelt :p
Bare slå av vannet når de har kokt i 7-8 min. Legg på lokket og sett kjelen tilbake på plata. La gjerne plata stå på det laveste, og etter 20 min er de ferdige :)
Takker!
Tenkte jo på at jeg har dampa grønnsaker, men da med rist, og det har jeg ikke lenger.
Detta blir spennende! Potetkokinga, altså. :p
Takker!
Tenkte jo på at jeg har dampa grønnsaker, men da med rist, og det har jeg ikke lenger.
Detta blir spennende! Potetkokinga, altså. :p
Blir spennende å høre hvordan det gikk.
Jeg trodde blodsukkerapparat var dyre, men dette koster jo bare femti kroner.. Er det veldig dyrt å få flere sånne strimler og lansetter?
50 kr? Du får tak i gratis blodsukkermålere. ;) Det er jo ikke måleren de tjener penger på, det er stripsene.
Å skitt Photo. Jeg glemte å skrive at du skulle skrelle potetene først. Håper du gjorde det alikevel :D
50 kr? Du får tak i gratis blodsukkermålere. ;) Det er jo ikke måleren de tjener penger på, det er stripsene.
Okei. Er stripsene like dyre i en gratis måler som i en som koster penger? har jo sett målere som koster 700 kr. Hvor får man en gratis?
Men er den bra? ;) Den jeg har nå er ok (L'oreal), men jeg bruker såpass lite av det at den har tørket ut og blir bare krakelert på huden etter kort stund ...
Hvorfor må den være flytende? Jeg er så strålende fornøyd med i.d. mineralsminke. Den føles lett på huden, holder seg fint og tørker ikke. Også kan du kjøpe den sjitbillig på ebay...
Whole wheat pleier å være fullkorn..
Det er forsåvidt greit, men det er vel ikke noe som heter fullkorn mel?
Jeg bruker ofte en blanding av hvetemel og "Fibra Fullkorn". Tror det er fra Møllerens. Hvor mye fullkorn det er vet jeg ikke.:)
jojomesteren
07-01-12, 11:37
Mel av hele hvetekornet (fullkorn) er vel det som kalles sammalt mel. Du får det i grovt og fint, men begge dele kan oversettes med whole wheat flour. ;) Det grove har nok mest fiber og de mest langsomme karbohydratene, så vidt jeg vet.
TrillTrall
07-01-12, 13:12
Å skitt Photo. Jeg glemte å skrive at du skulle skrelle potetene først. Håper du gjorde det alikevel :D
Om du skreller mandelpoteter før koking og ikke passer på som en hauk får du vel potetmos temmelig kjapt? De koker jo fort istykker selv med skallet på.
Photobscura
07-01-12, 13:20
Blir spennende å høre hvordan det gikk.
Det gikk visst bra med potetene!
Nei, skrelle potene før koking? Det gjorde jeg ikke, men de ble visst bra likevel.
Hvorfor må den være flytende? Jeg er så strålende fornøyd med i.d. mineralsminke. Den føles lett på huden, holder seg fint og tørker ikke. Også kan du kjøpe den sjitbillig på ebay...
Fordi jeg foretrekker det. ;)
Om du skreller mandelpoteter før koking og ikke passer på som en hauk får du vel potetmos temmelig kjapt? De koker jo fort istykker selv med skallet på.
He, he. Ja du sier noe :D Det er derfor jeg bare koker de i 7-8 min, slår av vannet og damper de resten. Da går de aldri i stykker. Fordelen med å skrelle de først er at hvis noen er litt "skjøre", så overlever de å bli flyttet til fat uten å bli mos. Dessuten slipper du å brenne fingrene når du skreller, noe jeg er ekspert på ;)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.