View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
ÅH! :D Takk!
Hva heter sånn derre treningsstrikk på engelsk? sånn som man står og tøyer og drar i vet dere...:rolleyes:
Xertube:) (tror jeg)
Tror det er vanligere å kalle det lo han. Fant noen ganske rene på iherb (http://www.iherb.com/Lo-Han).
Jarrow Formulas, Lo Han Sweet, 2.8 oz (80 g) (http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Lo-Han-Sweet-2-8-oz-80-g/262?at=0)
Active Ingredients: Inulin-FOS (FructoOligoSaccharide), Xylitol and MogroPure (Momordica grosvenorii, Lo Han fruit juice concentrate).
Other Ingredients: Silicon dioxide.
NuNaturals, Lo Han Supreme, 2 oz (59 ml) (http://www.iherb.com/NuNaturals-Lo-Han-Supreme-2-oz-59-ml/5326?at=0)
Lo Han Guo Fruit Extract (Momordica grosvenori) 60 mg
Other Ingredients: Vegetable glycerine, 20% pure grain alcohol and water.
Og denne her, tror jeg. Selv om det ikke står noe om søtning:
Dragon Herbs, Sweetfruit Drops, Super Potency Extract, 2 fl oz (60 ml) (http://www.iherb.com/Dragon-Herbs-Sweetfruit-Drops-Super-Potency-Extract-2-fl-oz-60-ml/41481?at=0)
Proprietary Extract Formula Luo han guo fruit 0.75 ml
Other Ingredients: Water, vegetable glycerineTakk for at du så der for meg, men jeg så der jeg også og håpet å finne et rent produkt. Faktisk skrev jeg til dem og ba dem ta det inn. Leste om det først idag, et alternativ til stevia. Morsomt at det finnes flere søtningsstoffer som er naturlige og veldig søte slik som de kunstige.
Hvordan avgjøre om baby på åtte mnd faktisk er sulten hver tredje time på natta, eller bare har fått en dårlig uvane?
Vi har forsøkt å tynne ut melka, da våkner han etter en time og ikke tre, så det kan jo tyde på sult.... Men da får han vel ikke nok mat på dagen da? Hvor mye skal de spise? Og hvor mye kan jeg gi han? Han er jo ikke Oslos slankeste baby.....
Babyer skal ikke være slanke!!!:love:
Han er gammel nok til å spise nok på dagtid til å ikke trenge mat om natten. Men hva han trenger og hva han ønsker, trenger ikke være det samme.
Legger han på seg og vokser etter sin kurve, får han det han trenger av næring og du kan evnt bare gi han litt vann i flasken om natten noen netter før han rett og slett ikke får noen belønning for å vekke mamman sin x antall ganger for di det passer han!;)
Vi slet med barn som våknet hele nattet, om igjen og om igjen i mange år, men tror ikke vi kunne ha gjort så mye annerledes.
Dere må rett og slett finne deres måte å takle slike netter på. Så lenge han vokser, spiser og trives, kan du velge den metoden som fungerer for dere!
De fleste unger spiser til de er mette og sier i fra når de er sultene igjen! Bare la han spise seg mett, du!
Hvordan avgjøre om baby på åtte mnd faktisk er sulten hver tredje time på natta, eller bare har fått en dårlig uvane?
Vi har forsøkt å tynne ut melka, da våkner han etter en time og ikke tre, så det kan jo tyde på sult.... Men da får han vel ikke nok mat på dagen da? Hvor mye skal de spise? Og hvor mye kan jeg gi han? Han er jo ikke Oslos slankeste baby.....sover han mye på dagen siden han ikke sover gjennom natten? min sønn sov hele natten på den alderen ihvertfall.
sover han mye på dagen siden han ikke sover gjennom natten? min sønn sov hele natten på den alderen ihvertfall.
Mine sov lite på dagen,(snuppa ikke noe fra hun var 3) men sov ikke hele natten før de nærmet seg skolealder!:p
Babyer skal ikke være slanke!!!:love:
Han er gammel nok til å spise nok på dagtid til å ikke trenge mat om natten. Men hva han trenger og hva han ønsker, trenger ikke være det samme.
Legger han på seg og vokser etter sin kurve, får han det han trenger av næring og du kan evnt bare gi han litt vann i flasken om natten noen netter før han rett og slett ikke får noen belønning for å vekke mamman sin x antall ganger for di det passer han!;)
Vi slet med barn som våknet hele nattet, om igjen og om igjen i mange år, men tror ikke vi kunne ha gjort så mye annerledes.
Dere må rett og slett finne deres måte å takle slike netter på. Så lenge han vokser, spiser og trives, kan du velge den metoden som fungerer for dere!
De fleste unger spiser til de er mette og sier i fra når de er sultene igjen! Bare la han spise seg mett, du!
Prøvd bare vann... Han blir helt hysterisk etter en stund når han ikke får noe annet. Og da tror jo jeg at han er utsulta. :o
Jeg tror kanskje jeg ikke lar han bli sulten nok på dagtid... Bare mater etter klokka.
sover han mye på dagen siden han ikke sover gjennom natten? min sønn sov hele natten på den alderen ihvertfall.
Han sov hele natta fra ca tre mnd til seks og en høst mnd. Så fikk han omganssyke, og da måtte vi gi han når han orket å få i seg noe uavhengig av når på døgnet... Og etter det har det vært bare tull. :rolleyes:
Han sover to ganger på dagen, fra en snau time opp til to alt ettersom. Om de er lange eller korte ser ikke ut til å ha noen virkning på nattevåken. Og så legger han seg mellom seks og halv sju. Umulig å holde han våken lenger.
ok, da må du bare prøve å til en god rytme igjen. kanskje du kan be en helsesøster om råd til hvordan gjøre det?
Mine sov lite på dagen,(snuppa ikke noe fra hun var 3) men sov ikke hele natten før de nærmet seg skolealder!:pOj. Jeg la sønnen min sent sånn at han sov til jeg skulle opp:) men å gi pupp en gang om natten er vel ganske vanlig? mer enn det blir mammamishandling:) ikke lett med babyer og søvn. slitsom periode for de fleste tror jeg.
ok, da må du bare prøve å til en god rytme igjen. kanskje du kan be en helsesøster om råd til hvordan gjøre det?
Prøvd det også. :o. Hun hadde ikke så mye mer enn det vi allerede har prøvd å komme med, og kunne heller ikke svare på om han faktisk hadde behov for mer mat en periode nå. Hun mente at det kunne være tenner også, men jeg syns det er rart at det er så faste tider da?
Om man googler det finner man mange tusen med samme problemet mellom syv og ni mnd alder, så om ikke annet er vi ikke alene. :rolleyes: (en ekstremt fattig trøst når han er lys våken kvart over fem.)
Oj. Jeg la sønnen min sent sånn at han sov til jeg skulle opp:) men å gi pupp en gang om natten er vel ganske vanlig? mer enn det blir mammamishandling:) ikke lett med babyer og søvn. slitsom periode for de fleste tror jeg.
Jeg ser at veldig mange sier babyen sover hele natta selv om de gir pupp eller flaske en gang midt på natta. Det definerer ikke jeg som hele natta.... Hele natta er hele natta uten oppvåkning.
Hva definerer du som sent? Og hvordan fikk du til det? Her er det hylgrining om det blir mer enn et kvarter senere enn vanlig. I dag var det litt senere enn normalt, siden jeg prøvde å holde ham våken, men da var det førti min med hysterisk hyling før han sovnet (vanligvis ti min rolig legging uten grining ellers).
Men han var jo ekstremt grei med soving de første seks og en halv mnd da, så vi måtte vel betale en gang (hadde håpet det ikke var før han var tenåring, men... :p)
Har ikke babyer en periode rundt 8 mnds alder hvor de bla er redd fremmede, ikke liker forandringer ol? Slik at man ikke skal omøbelere stua og de kan bli skeptiske til folk de vanligvis er fortrolige med.
mange sover nok hele natten på den alderen, men like mange gjør det nok ikke.
Ett brutalt middel er å ha ei uke med skrik og nattevåk, vann på flaske eller ingenting, og se om han til slutt vender seg av med å våkne...
Men kanskje best å gjøre det når dere er i det nye huset? Skjer jo mye rundt ham nå sikkert, med pakking og diverse.
Venninnen min utsatte leggingen 5 og 5 minutter i løpet av en lengre periode og fikk en datter som sov fra kl 20 til 07 i stede for fra kl 18 til 05. Hun trengte bare hjelp til å snu litt på døgnet!
Vi endte opp med en diger seng og plass til alle 4.:love: SKal man på jobb og/eller skole, må man sove innimellom og man finner som regel frem til noe som passer akkurat sin familie.
Heldigvis vokser ungene også etter hvert og til slutt er man så heldig at de titter hodet inn stuedøren og sier Natta helt av seg selv sånn ca kl 2130!
I hvert fall når de skal stå opp kl 0530 for å dra på jobb!:love:
Men kanskje best å gjøre det når dere er i det nye huset? Skjer jo mye rundt ham nå sikkert, med pakking og diverse.
Her skjer det egentlig mye hele tida, og pakkinga har vi ikke kommet i gang med noe særlig. Mao blir det sannsynligvis mye verre framover. :rolleyes:
Venninnen min utsatte leggingen 5 og 5 minutter i løpet av en lengre periode og fikk en datter som sov fra kl 20 til 07 i stede for fra kl 18 til 05. Hun trengte bare hjelp til å snu litt på døgnet!
Vi endte opp med en diger seng og plass til alle 4.:love: SKal man på jobb og/eller skole, må man sove innimellom og man finner som regel frem til noe som passer akkurat sin familie.
Heldigvis vokser ungene også etter hvert og til slutt er man så heldig at de titter hodet inn stuedøren og sier Natta helt av seg selv sånn ca kl 2130!
I hvert fall når de skal stå opp kl 0530 for å dra på jobb!:love:
Det jeg har "funnet" er å ikke orke p legge meg fordi jeg vet jeg blir vekka igjen... Og det funker ikke så bra :o. Sover fra halv to-to til han våkner tre-halv fire, våken en halv time med mating og så sover han kanskje to timer med litt flaks før jeg må stå opp med han. (sambo tar endel og er flink sånn, men vi våkner jo begge to uansett)
Men jeg har aldri klart det med legging jeg heller da, når jeg begynte på jobb 05:30 la jeg meg i to-tida:rolleyes:
Ett brutalt middel er å ha ei uke med skrik og nattevåk, vann på flaske eller ingenting, og se om han til slutt vender seg av med å våkne...
Også kommer det sånne artikler akkurat når man har bestemt seg for det: http://ipad.dagbladet.no/2012/02/28/kultur/debatt/kronikk/babygrat/oppvekst/20440289/. :o. Som om man ikke føler seg utilstrekkelig nok fra før. :rolleyes:
Hva definerer du som sent? Og hvordan fikk du til det?
jeg la han halv ti på kvelden tror jeg det var og da sov han ti-11 timer i strekk. og en time om dagen. da han sov to timer om dagen ble det vanskelig så han fikk bare sove en time om dagen.
da jeg ammet (slutta da han var 6 mnd, vekket jeg han for å gi han pupp kl fem før jeg dro tidlig avgårde om morgenen. Da sovna han etterpå og pappaen tok seg av han om morgenen ,vet ikke når han våkna da, men tipper halv ni.
Her skjer det egentlig mye hele tida, og pakkinga har vi ikke kommet i gang med noe særlig. Mao blir det sannsynligvis mye verre framover. :rolleyes:
Det jeg har "funnet" er å ikke orke p legge meg fordi jeg vet jeg blir vekka igjen... Og det funker ikke så bra :o. Sover fra halv to-to til han våkner tre-halv fire, våken en halv time med mating og så sover han kanskje to timer med litt flaks før jeg må stå opp med han. (sambo tar endel og er flink sånn, men vi våkner jo begge to uansett)
Men jeg har aldri klart det med legging jeg heller da, når jeg begynte på jobb 05:30 la jeg meg i to-tida:rolleyes:jeg ammet han om natta i begynnelsen jeg også, men jeg la han da nær senga og ammet han nesten i søvne, insisterte på å sove og glemme han så godt jeg kunne. jeg ammet han veldig ofte (hver annen time) på dagtid da han var mindre enn din er, kanskje derfor han ikke trengte så mye mat om natta?
jeg ammet han om natta i begynnelsen jeg også, men jeg la han da nær senga og ammet han nesten i søvne, insisterte på å sove og glemme han så godt jeg kunne. jeg ammet han veldig ofte (hver annen time) på dagtid da han var mindre enn din er, kanskje derfor han ikke trengte så mye mat om natta?
Nattamming slutta han med da han var tre og en halv måned. Da begynte han å sove i ett strekk fra ti på kvelden til ni på morgenen ca. Det fortsatte han med i omtrent akkurat tre mnd før denne våkninga begynte. Så vi vet jo at han kan....
Litt etter, men havregrøt lages i grunn ganske enkelt ved å kjøre store havregryn og vann i mikroen i ca 90 sekunder.. Røre etter 45 og se om det trengs mer vann. Hvis man har mikro da..
Vi har forsøkt å tynne ut melka, da våkner han etter en time og ikke tre, så det kan jo tyde på sult.... Men da får han vel ikke nok mat på dagen da? Hvor mye skal de spise? Og hvor mye kan jeg gi han? Han er jo ikke Oslos slankeste baby.....
I feel ya, sister. Er også oppe og mater ikke Oslos tynneste baby flere ganger om natta. hun har sovet seks timer i strekk, men det er ikke hver natt. For tiden er det hver tredje-fjerde time på natta og det sliter litt på humøret mitt i hvert fall. Og enda er hun bare fem og en halv måned.
Hun har også hatt en runde med magesjau og jeg forteller meg selv at nå er det påfyll etter at hun har havnet bakpå matinntaket en periode.
På dagen driver hun også innimellom og vil ha ny flaske en time etter den forrige, så kan det gå tre timer eller kanskje bare to, eller halvannen.
Mønster er det jeg ønsker meg.
Mat er bare interessant de første tre fire bitene, bortsett fra kjøtt som hun kan sutte på ganske lenge.
Og jeg tenker ikke ta noen hylekur, denne babyen har operapotensiale, hun hyler sånn at folk snur seg et kvartal unna for å se om jeg vrir armen rundt på henne. Helsesøster ble ganske svett sist.
Alt er fraktfritt på feelunique når man velger treigeste leveringmåte. Handler du under 1000 kr og må betale toll, så scanner du bare kvitteringen og sender den på e-mail til feelunique. De tilbakebetaler kjemperaskt. Det tok bare 30 minutter før jeg fikk svar på e-mailen min den ene gangen. Jeg var litt bekymret for at kvitteringen stod på norsk, men det var ikke noe problem. Jeg har spurt om å få engelsk kvittering, men det kunne ikke Byggmix (post-i-butikk).
Infoen står her (http://www.feelunique.com/content/help):
Og hvis du får en av oss som allerede handler der til å sende deg en invitasjon, så får du 10% rabatt på første bestilling. ;)
Jeg har handlet på feelunique for over 1000 kr og fortsatt fått tilbake penger når jeg har hentet pakkene og betalt for toll og alt det der:)
Så de har fantastisk kundeservice!
Nattamming slutta han med da han var tre og en halv måned. Da begynte han å sove i ett strekk fra ti på kvelden til ni på morgenen ca. Det fortsatte han med i omtrent akkurat tre mnd før denne våkninga begynte. Så vi vet jo at han kan....kanskje han vil ha mer mat om dagen? gir du han grøt, grønnsaskmos og sånt nok? eller tror du det handler om sovemønsteret bare?
Jeg skal lage focaccia. Når den er ferdig stekt skal jeg lage smørbrød av den, men hva er godt å ha oppi av pålegg? Jeg har oster (ikke mozarella), tomat, spekeskinke, aioli, basilkumpesto, soltørkede tomater, olivenringer.
Det skal være rosmarin og havsalt på focacciaen.
Og jeg tenker ikke ta noen hylekur, denne babyen har operapotensiale, hun hyler sånn at folk snur seg et kvartal unna for å se om jeg vrir armen rundt på henne. Helsesøster ble ganske svett sist.
Dont I know it! Det kom bort en fyr og spurte om jeg trengte hjelp da jeg prøvde å ta på A jakke. :eek: (og jeg kan sverge på at det ikke var noen i nærheten da jeg begynte).
kanskje han vil ha mer mat om dagen? gir du han grøt, grønnsaskmos og sånt nok? eller tror du det handler om sovemønsteret bare?
Hmm ja... Men han får til han snur seg unna og kniper igjen, så han bestemmer i grunnen porsjonene selv. Får en full porsjon grøt rundt sju-halv åtte, flaske før han sover kl ni, fruktmos med havregryn, eller banan og avocado e.l ca elleve. Grøt eller midagsglass i ett-halv to tida, pluss liten flaske fordi han skal sove igjen. Grøt eller middagsglass i fire-tida (kommer an på forrige måltid), grøt i sekstida og flaske før hanlegger seg mellom seks og halv sju. (noen ganger klarer han en hel banan til dessert etter firemåltidet også! :_oy:
Jeg har handlet på feelunique for over 1000 kr og fortsatt fått tilbake penger når jeg har hentet pakkene og betalt for toll og alt det der:)
Så de har fantastisk kundeservice!
Oi, så flott. Trodde det var noe spesielt med over 1000 kr fordi da må man vel betale toll og ikke bare moms? Men jeg sjekket på toll.no nå, og kosmetikk er tollfritt. Good to know. :snill:
Dont I know it! Det kom bort en fyr og spurte om jeg trengte hjelp da jeg prøvde å ta på A jakke. :eek: (og jeg kan sverge på at det ikke var noen i nærheten da jeg begynte).
Hmm ja... Men han får til han snur seg unna og kniper igjen, så han bestemmer i grunnen porsjonene selv. Får en full porsjon grøt rundt sju-halv åtte, flaske før han sover kl ni, fruktmos med havregryn, eller banan og avocado e.l ca elleve. Grøt eller midagsglass i ett-halv to tida, pluss liten flaske fordi han skal sove igjen. Grøt eller middagsglass i fire-tida (kommer an på forrige måltid), grøt i sekstida og flaske før hanlegger seg mellom seks og halv sju. (noen ganger klarer han en hel banan til dessert etter firemåltidet også! :_oy:får han kjøtt og nok fett som metter? kanskje det vil hjelpe? avokado og litt kjøtt om kvelden kanskje. her er noe jeg fant http://gladerebarn.blogg.no/1326314228_kylling_p_babymenyen.html
Dette med at babyer ikke skal ha kanel, er det pga kumarinen i juksekanel? At de kan ha litt om man bruker Hindu?
Dette med at babyer ikke skal ha kanel, er det pga kumarinen i juksekanel? At de kan ha litt om man bruker Hindu?
Les mer her! (http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10033709)
Noen som veit hvorfor Shopping4net (http://www.shopping4net.com/no) ikke selger kosttilskudd lenger? Bestilte derfra seinest i midten av januar, men nå finner jeg ingenting der.
Jepp ... jeg fikk mail derfra i går. De har fått problemer med tollen, og bestillingen jeg har ventet på i over en uke med multivitaminer, sink, C-vitaminer og D-vitaminer var blitt kansellert. De skrev at de har tatt vekk all helsekost for norske kunder inntil videre. Tidligere i vinter fikk jeg mail om at norske myndigheter hadde nektet Shopping4net å sende både tollpliktige og tollfrie pakker til Norge, så prisene (og portoen) ble plutselig enormt mye høyere da de måtte bake inn de økte avgiftene i dem. I tillegg strammet de inn slik at man ikke kunne bestille C-vitaminer på 1000 mg før det har gått tre måneder siden forrige kjøp. Og nå altså dette. Virker som norske myndigheter har bestemt seg for å ta rotta på denne helsekosthandelen over grensa ...
Jepp ... jeg fikk mail derfra i går. De har fått problemer med tollen, og bestillingen jeg har ventet på i over en uke var blitt kansellert. De skrev at de har tatt vekk all helsekost for norske kunder inntil videre. Tidligere i vinter fikk jeg mail om at norske myndigheter hadde nektet Shopping4net å sende både tollpliktige og tollfrie pakker til Norge, så prisene (og portoen) ble plutselig enormt mye høyere da de måtte bake inn de økte avgiftene i dem. I tillegg strammet de inn slik at man ikke kunne bestille C-vitaminer på 1000 mg før det har gått tre måneder siden forrige kjøp. Og nå altså dette. Virker som norske myndigheter har bestemt seg for å ta rotta på denne helsekosthandelen over grensa ...
For oss som bor fra Oslo og sør-østover så er poste restante Strømstad postkontor (NB - KUN åpent ukedager, til kl 18) et fint alternativ. For en dasgstur kan man ta med varer inntil en verdi av kr 3000. :)
Jepp ... jeg fikk mail derfra i går. De har fått problemer med tollen, og bestillingen jeg har ventet på i over en uke var blitt kansellert. De skrev at de har tatt vekk all helsekost for norske kunder inntil videre. Tidligere i vinter fikk jeg mail om at norske myndigheter hadde nektet Shopping4net å sende både tollpliktige og tollfrie pakker til Norge, så prisene (og portoen) ble plutselig enormt mye høyere da de måtte bake inn de økte avgiftene i dem. I tillegg strammet de inn slik at man ikke kunne bestille C-vitaminer på 1000 mg før det har gått tre måneder siden forrige kjøp. Og nå altså dette. Virker som norske myndigheter har bestemt seg for å ta rotta på denne helsekosthandelen over grensa ...
Utrolig hva myndighetene får seg til å gjøre! Det er forståelig at de vil nordmenn skal handle innenlands, men da må det for søren meg tilbyd tilsvarende produkter! Kosttilskuddene her til lands er jo latterlige. Herre min hatt altså. Men tusen takk for info, Huldr! Vi får håpe det kommer til en løsning på en eller annen måte.
Photobscura
10-03-12, 17:54
Noe så eitrande! Jeg fikk endelig d-vitaminene mine etter to og en halv uke, men nå dette? Jeg er jo helt avhengig av kosttilskuddene derfra ... :o
Jaja. Jeg får høre med faren min hvor i Sverige han bestiller ting over momsgrensa, og ordne det via det, ettersom jeg ikke har så mange muligheter for å komme meg til Strømstad. Kjenner jeg ble skikkelig sur nå.
Og så jeg som følte meg så heldig som fikk Sink i dobbel dose av hva som er lovlig fra iherb! (Det var jeg nok også forsåvidt).
Si gjerne ifra om du finner er lur løsning, Photo.
Vi får ta en fellesbestilling til poste restante og ta en harry-tur folkens!
Photobscura
10-03-12, 18:20
Si gjerne ifra om du finner er lur løsning, Photo.
Jah! Nå bor folka mine i Østerdalen, fem minutter fra nærmeste grensehandel (som er på størrelse med en veldig liten 7/11, omtrent. :p) Men jeg vet at pappa bestiller dyrere ting fra utlandet, som musikkutstyr, f.eks. Speilreflekskamera som jeg fikk i bursdagsgave for noen år siden sparte han tusenvis av kroner på ved å bestille fra USA og få det sendt til Sverige.
Ellers er det jo fortsatt mulig å bestille fra iherb, så lenge man passer på mengdene?!
Vi får ta en fellesbestilling til poste restante og ta en harry-tur folkens!
Hehe, ja, ikke sant!
Noe så eitrande! Jeg fikk endelig d-vitaminene mine etter to og en halv uke, men nå dette? Jeg er jo helt avhengig av kosttilskuddene derfra ... :o
Jaja. Jeg får høre med faren min hvor i Sverige han bestiller ting over momsgrensa, og ordne det via det, ettersom jeg ikke har så mange muligheter for å komme meg til Strømstad. Kjenner jeg ble skikkelig sur nå.
Og så jeg som følte meg så heldig som fikk Sink i dobbel dose av hva som er lovlig fra iherb! (Det var jeg nok også forsåvidt).
Utrolig hva myndighetene får seg til å gjøre! Det er forståelig at de vil nordmenn skal handle innenlands, men da må det for søren meg tilbyd tilsvarende produkter! Kosttilskuddene her til lands er jo latterlige. Herre min hatt altså. Men tusen takk for info, Huldr! Vi får håpe det kommer til en løsning på en eller annen måte.Ja, det er ganske vanvittig at man ikke skal få ta kosttilskudd i de mengder som faktisk trengs! Dette er jo en sak i EU også, det har lenge vært fremmet et forslag om å forby mye av urter og kosttilskudd, slik vil man ta fra folk muligheten til å holde seg friske på naturlig vis slik at vi må ty til medikamenter for å undertrykke kroppens varselmekanismer ... :cool: Men det har vært et motpress fra forbrukerne og det vil kanskje ikke gå igjennom :heia: (skriv gjerne under her (http://www.savenaturalhealth.eu/)).
Og ja, det kan jo løse seg med Shopping4Net også. De har visst klaget på vedtaket, og de gir seg vel ikke med det første. Kanskje man skulle hatt en brevkampanje rettet mot myndighetene i Norge angående dette ... spamme dem med klager ;)
For oss som bor fra Oslo og sør-østover så er poste restante Strømstad postkontor (NB - KUN åpent ukedager, til kl 18) et fint alternativ. For en dasgstur kan man ta med varer inntil en verdi av kr 3000. :)Det er nok ikke noe alternativ for meg, men kanskje for andre? Netthandel er derimot gull :) Tenkte på å kjøpe fra BigVits, men de har så store bokser at det går over grensa på 200 kroner. Er det noen som kjenner til andre nettbutikker man kan handle fra? (Håper ikke myndighetene spionerer på denne tråden ... :shifty:)
Vi får ta en fellesbestilling til poste restante og ta en harry-tur folkens!Hehe :D
Fant en nettbutikk som ser ut til å sende til Norge her (http://www.health4youonline.com/index.html) :)
Skal ikke påstå noe her men jeg tror tollmyndighetene har endret på hva som er lov å ta inn for jeg fikk en mail fra BigVits der de informerte om at det nå ikke er lov å ta inn bl.a. D-vitamin med styrke 10 000 IU til Norge (klassifisert som medisin), men alt under 5000 IU er ok. I tillegg er tollen blitt ekstremt detaljert i sjekkingen så lite går gjennom dersom det ikke er "lovlig" ihht lovverket.
Jeg har bestilt mye fra BigVits som aldri har blitt stoppa eller har betalt toll for, har ingen problemer med å finne varer under 200 kr, men jeg må bestille det i mange pakker med tilhørende frakt. Blir allikevel billigere og jeg får tak i "sterkere saker" enn her hjemme. Ellers hamstrer jeg alltid når jeg er Aberdeen :D
Photobscura
10-03-12, 19:14
Hvordan er det egentlig med å bestille kosttilskudd fra iherb? Er det greit så lenge det er innenfor lovlige doser? Jeg synes det er vanskelig og uoversiktlig, og aner ikke hvordan dette ligger an når man bestiller fra statene ...
Ok, nå føler jeg meg ekstremt blond her..... Vi har jo faktisk hus i Sverige, men jeg har aldri tenkt på å sende ting hit, av den enkle grunn at vi ikke har postkasse her..... (rødmer)
Mulig det er litt enklere, og billigere å kjøpe en postkasse her, og få det på postkontoret som er 700 m unna :rolleyes:
Nå er jeg faktisk grunnleggende provosert over meg selv, har bare ikke tenkt på det for vi bruker dette som hytte....
Noen som vet hva eventuelle tollgreser i kr er inn i Sverige, fra f.eks USA?
Ok, nå føler jeg meg ekstremt blond her..... Vi har jo faktisk hus i Sverige, men jeg har aldri tenkt på å sende ting hit, av den enkle grunn at vi ikke har postkasse her..... (rødmer)
Mulig det er litt enklere, og billigere å kjøpe en postkasse her, og få det på postkontoret som er 700 m unna :rolleyes:
Nå er jeg faktisk grunnleggende provosert over meg selv, har bare ikke tenkt på det for vi bruker dette som hytte....
Noen som vet hva eventuelle tollgreser i kr er inn i Sverige, fra f.eks USA?
Kan hende det lønner seg å bare leie en postboks? Hvis dere ikke er veldig ofte over og tømmer kassa tenkte jeg, ingenting roper tomt hus som overfyllte postkasser...
Jeg må huske å sjekke i Spania til uka tror jeg om de har noe spennende tilskudd. Noen som vet om noen helsekost på gran canaria? Eller er det bare på apotek?
Noen som vet hva som er riktig kh-innhold i sjampinjong? Jeg finner så mange forskjellige tall.
Skal ikke påstå noe her men jeg tror tollmyndighetene har endret på hva som er lov å ta inn for jeg fikk en mail fra BigVits der de informerte om at det nå ikke er lov å ta inn bl.a. D-vitamin med styrke 10 000 IU til Norge (klassifisert som medisin), men alt under 5000 IU er ok. I tillegg er tollen blitt ekstremt detaljert i sjekkingen så lite går gjennom dersom det ikke er "lovlig" ihht lovverket.
Jeg har bestilt mye fra BigVits som aldri har blitt stoppa eller har betalt toll for, har ingen problemer med å finne varer under 200 kr, men jeg må bestille det i mange pakker med tilhørende frakt. Blir allikevel billigere og jeg får tak i "sterkere saker" enn her hjemme. Ellers hamstrer jeg alltid når jeg er Aberdeen :DSier du det? De har tydeligvis skjerpet inn overfor flere da ... Men D-vitamintilskuddet jeg tar er på bare 2000 IU, så det burde jo gått greit.
Når det gjelder under 200 kr tenker jeg konkret på multivitamin/mineraltilskudd, fant ikke noe under 25 pund der :)
Kan hende det lønner seg å bare leie en postboks? Hvis dere ikke er veldig ofte over og tømmer kassa tenkte jeg, ingenting roper tomt hus som overfyllte postkasser...
Godt poeng! Vi er her nesten hver helg, men jeg liker å ikke ha postkasse her.
Men hvis noen lurer så fant jeg svar på mitt eget spørsmål, tollfritt / mva fritt inntill 1400 sek (1165,- nok akkurat nå) fra land utenfor EU. Land innenfor EU regnes som innenrikshandel, og er derfor toll/mva fritt.
Så da er det bare å bestille!:D
Ellers er det jo fortsatt mulig å bestille fra iherb, så lenge man passer på mengdene?!
Hvordan er det egentlig med å bestille kosttilskudd fra iherb? Er det greit så lenge det er innenfor lovlige doser? Jeg synes det er vanskelig og uoversiktlig, og aner ikke hvordan dette ligger an når man bestiller fra statene ...
Hos toll.no (http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=196288&epslanguage=no) står det følgende: Innførsel fra EØS-området ved forsendelse er tillatt så lenge varen er lovlig innkjøpt i anskaffelseslandet og mengden ikke overstiger tre måneders forbruk. Innførsel ved forsendelse fra land utenfor EØS-området er ikke tillatt.Dette gjelder legemidler, men jeg tolker det dithen at kosttilskudd går under den definisjonen. Dermed har vi ikke lov til å handle slik fra iherb. Men det kan jo hende jeg tar feil.
Ja, det er ganske vanvittig at man ikke skal få ta kosttilskudd i de mengder som faktisk trengs! Dette er jo en sak i EU også, det har lenge vært fremmet et forslag om å forby mye av urter og kosttilskudd, slik vil man ta fra folk muligheten til å holde seg friske på naturlig vis slik at vi må ty til medikamenter for å undertrykke kroppens varselmekanismer ... :cool: Men det har vært et motpress fra forbrukerne og det vil kanskje ikke gå igjennom :heia: (skriv gjerne under her (http://www.savenaturalhealth.eu/)).
Hvordan i all verden kan de begrunne å forby urter og kosttilskudd? En ting er lobbyvirksomhet fra store selskaper som vil selge "medisin", men de kan vel ikke få gjennom et vedtak som det uten en særdeles god begrunnelse? Jeg mener, de som sitter i organene som avgjør dette vil vel holde seg friske sjøl?
Her har vi en tråd, som kun gir svar, og ikke diskusjoner.. :p
Jeg er først, og i en liten rus av 2 glass rødvin, spør jeg:
Hvis man først skal drikke, hvorfor er vin bedre enn feks øl,
(dvs, lavkarbo (lite) øl)
Vil 1 boks 0,5 øl, være verre enn 1 flaske vin, og evt hvorfor?
Har du ett kjapt spørsmål, eller noe helt annet DU lurer på,
så sleng deg på! :heia:
Jeg og lurer på noe, er helt fersk, så er man NØDT til og kjøpe denne ketolysekuren for å gå ned i vekt?
Mine Hyaluronic Acid ble stoppet og returnert til Iherb. Første gang dèt har skjedd :/
Jeg og lurer på noe, er helt fersk, så er man NØDT til og kjøpe denne ketolysekuren for å gå ned i vekt?
Man MÅ ikke, men det er en kjempefordel :)
Hva med å event låne den på biblioteket?
man trenger ikke kjøpe noe som helst! les nybegynnertrådene og hold oppsyn med hvor mye du får i deg av proteiner, karbohydrater og fett så er du jo langt på vei. men kunnskap er resultatet av læring. så om du ikke ønsker å kjøpe bøker, lån noen og les om de forskjellige retningene og prinsippene på forumet her. det var en god start for meg i hvert fall.
Hos toll.no (http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=196288&epslanguage=no) står det følgende: Dette gjelder legemidler, men jeg tolker det dithen at kosttilskudd går under den definisjonen. Dermed har vi ikke lov til å handle slik fra iherb. Men det kan jo hende jeg tar feil.Det er nok feil :ja:, om det er legemiddel eller ikke kommer an på hvor mye det er av stoffet (eks C-vitamin som er "legemiddel" når det er 1000 mg, men "handelsvare" når det er 200 mg). Dermed må man sjekke hva som er lovlig for hvert enkelt produkt. Det skal vel ikke være noe problem å kjøpe på iHerb så lenge det er "vanlige" norske doser, tror jeg.
Hvordan i all verden kan de begrunne å forby urter og kosttilskudd? En ting er lobbyvirksomhet fra store selskaper som vil selge "medisin", men de kan vel ikke få gjennom et vedtak som det uten en særdeles god begrunnelse? Jeg mener, de som sitter i organene som avgjør dette vil vel holde seg friske sjøl?Nei, du kan så si ... Men lobbyvirksomhet er nok helt sikkert et hett stikkord her ja ...
Mine Hyaluronic Acid ble stoppet og returnert til Iherb. Første gang dèt har skjedd :/Uff altså :( Det begynner å virke mer omfattende enn jeg liker dette her. Rett og slett litt ekkelt og skremmende synes jeg, at handlefriheten vår blir innskrenket slik. Brrr ...
Det er nok feil :ja:, om det er legemiddel eller ikke kommer an på hvor mye det er av stoffet (eks C-vitamin som er "legemiddel" når det er 1000 mg, men "handelsvare" når det er 200 mg). Dermed må man sjekke hva som er lovlig for hvert enkelt produkt.
Ja, jeg ser jeg har feil. Heldigvis. Sjekka opp litt mer, og fant denne saken (http://www.toll.no/upload/P%C3%A5%20grensen/P%C3%A5_Grensen_Nr3_2011_web.pdf). Så så lenge det ikke er klassifisert som legemiddel her til lands, så er det altså greit å kjøpe det, selv fra utenfor EØS. Hurra, hurra! :)
Uff altså :( Det begynner å virke mer omfattende enn jeg liker dette her. Rett og slett litt ekkelt og skremmende synes jeg, at handlefriheten vår blir innskrenket slik. Brrr ...
Enig. Ekkelt. :kadetgaar
Ja, jeg ser jeg har feil. Heldigvis. Sjekka opp litt mer, og fant denne saken (http://www.toll.no/upload/P%C3%A5%20grensen/P%C3%A5_Grensen_Nr3_2011_web.pdf). Så så lenge det ikke er klassifisert som legemiddel her til lands, så er det altså greit å kjøpe det, selv fra utenfor EØS. Hurra, hurra! :)
Husk bare at skal du bestille utenfor EØS-land, som f.eks Iherb, må ikke dosering oppgitt på boksen/innholdet per pille/dose overstige det som står i "Forskrift om kosttilskudd" (http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040520-0755.html), da blir det stoppet.
Bestiller man fra EØS-land kan man ta inn kosttilskudd med større doser såfremt det er lovlig omsatt i EØS/EU og man ikke tar med seg mer enn 3 måneders forbruk.
Dette gjelder IKKE det som er klassifisert som medisiner. Enkelte kosttilskudd som vitaminer er klassifisert som medisiner dersom de er "sterke" som f.eks D-vitaminer på 10 000 IU.
Jeg forstår godt at Tollvesenet er strenge for det finnes mange direkte farlige kosttilskudd der ute. Folk har fått varige men av å bruke det som blir solgt som "bra" vare. Det finnes også lovlige tilskudd fra useriøse forhandlere som inneholder tungmetaller, forurensninger med mer. Mange kjøper også medisiner på nettet og driver med egenmedisinering. Ikke særlig smart samt at mye av det som er på nettet er piratprodukter. Tror ikke dette handler om å innskrenke handelsfriheten men å stoppe innførsel av det som kan være potensielt farlig. Problemet er at myndighetene her i landet har så veldig lave anbefalte dagsdoser på kosttilskudd og dermed får vi begrensninger i hva vi kan kjøpe. Ellers er jo grensa på 200 kr helt tullete, men det er en helt annen diskusjon.:)
Noen som vet om det er restriksjoner på å kjøpe tørket lavendel fra utlandet?
Og hvordan er det med essensiell lavendelolje fra Iherb? Vet at det ikke er lov å ta inn enkelte sånne oljer, men finner ingenting om lavendel?
Jeg trenger lavendel/lavendelolje til duftposer for å beskytte vintagekolleksjonen min mot klesmøll og her i landet koster 500 g tørket lavendel nesten 400 kr + frakt :eek:.
Trenger det NÅHH, så det er ikke aktuelt å "dyrke selv".
Noen som vet om det er restriksjoner på å kjøpe tørket lavendel fra utlandet?
Og hvordan er det med essensiell lavendelolje fra Iherb? Vet at det ikke er lov å ta inn enkelte sånne oljer, men finner ingenting om lavendel?
Jeg trenger lavendel/lavendelolje til duftposer for å beskytte vintagekolleksjonen min mot klesmøll og her i landet koster 500 g tørket lavendel nesten 400 kr + frakt :eek:.
Jeg pleide kjøpe tørket lavendel på apoteket. Jeg heklet før i tiden slike små fine lavendelputer som jeg hadde i klesskapet.
500 gram blir myyyyyye lavendel. Den er jo så lett.
Photobscura
11-03-12, 14:59
Når begynner det å haste å levere bunad inn til rens?
ca. nå...
edit: nevermind. misforsto spørsmålet.
Photobscura
11-03-12, 15:24
ca. nå...
edit: nevermind. misforsto spørsmålet.
Haha, ok. Hva trodde du jeg mente?
TrillTrall
11-03-12, 15:50
Spørs jo når du skal ha den da. Om du skal ha den til neste helg, 17. mai eller til jul? Ring renseriet og spør. :)
Jeg pleide kjøpe tørket lavendel på apoteket. Jeg heklet før i tiden slike små fine lavendelputer som jeg hadde i klesskapet.
500 gram blir myyyyyye lavendel. Den er jo så lett.
Nå er det ikke det jeg spør om. 400 kr for 500 g er ekstremt dyrt og er ikke så mye med tanke på hvor og til hva jeg skal ha det til. Lavendelen varer heller ikke evig og må byttes med jevne mellomrom for å ha effekt. Dessuten handler jeg ikke på apotek uten at jeg må ha medisiner.
Noen som vet om det er problemfritt å bestille lavendelolje og tørket lavendel fra utlandet?
Jeg har ikke bestilt lavendel, men vl.a. catnip i store kvanta + diverse tesorter i stooore kvanta.
Etter at jeg hadde bestilt, fikk jeg høre fra noen at catnip var det restriksjoner på siden man visstnok kan røyke det og få en svak hasj-lignende rus:eek:. Men mine varer kom greitt frem, og jeg har enda catnip til og fylle i katteleker (jeg røyker det altså ikke.....)
Jeg har ikke bestilt lavendel, men vl.a. catnip i store kvanta + diverse tesorter i stooore kvanta.
Etter at jeg hadde bestilt, fikk jeg høre fra noen at catnip var det restriksjoner på siden man visstnok kan røyke det og få en svak hasj-lignende rus:eek:. Men mine varer kom greitt frem, og jeg har enda catnip til og fylle i katteleker (jeg røyker det altså ikke.....)
:lol:
Skal man røyke noe må det jo være billigere med muskat. :p Har jeg hørt, IKKE prøvd. :o
Photobscura
11-03-12, 17:24
Spørs jo når du skal ha den da. Om du skal ha den til neste helg, 17. mai eller til jul? Ring renseriet og spør. :)
Hehe, det glemte jeg å nevne. Tok det vel for gitt -den skal være klar til 17. mai. ;)
Jeg gikk på en vegg på jobben i går og slo nesa så kraftig at det bare rant blod og jeg fikk et lite sår på neseryggen.
Nesetippen føles litt nummen å ta på i dag, virker det normalt? :P
Har du fått deg en real smell, er det nok ikke unormalt, nei!
Du har ikke fått bloduttredelser under øynene eller blå ring over neserot, vel?
Da kan det nemlig være brudd og du bør snakke med en lege tilfelle nesen må settes på plass!
Jeg har slått løs nesebenet to ganger,men aldri slik at det har trengtes å gjøres noe med!:)
God bedring!
Neineinei, var kun en real smell :)
Ikke noe blått rundt noen steder, hehe.
Kun et bittelite sår på neseryggen, som man såvidt kan se om jeg ikke peker det ut :P
Hvorfor er det så inmari vanskelig å gå og legge seg? Særlig når man vet man blir vekket et par ganger om natta?
Hvorfor er det så inmari vanskelig å gå og legge seg? Særlig når man vet man blir vekket et par ganger om natta?
Kanskje det er nettopp derfor?
Kanskje det er nettopp derfor?
Det er nok medvirkende, men jeg har aldri vært god på det... :o. Nå er jeg nede i 2x1,5t pr natt, og i natt satte jeg ny rekord med 2T tilsammen! :eek:
Det er nok medvirkende, men jeg har aldri vært god på det... :o. Nå er jeg nede i 2x1,5t pr natt, og i natt satte jeg ny rekord med 2T tilsammen! :eek:
Husk du skal holde i mange år nå....
Vet godt hvordan det er, jeg har 3 barn. Mellom de 2 første er det 1 år og 6 dager, neste ble født 2 år og 8 mnd senere. Altså 3 barn med mindre enn 4 år mellom. Søvn ble luksus alle 3 hadde kollik og yngsten over 30 pustestans, svært svekket immunforsvar og dermed alskens infeksjoner i ett kjør, samt asthma.
Søvn ble fremmedord, men av litt andre grunner :p
Hvorfor er det så inmari vanskelig å gå og legge seg? Særlig når man vet man blir vekket et par ganger om natta?om du kan snu tankegangen, tenke nå kan jeg sove 2,5 timer, det trenger jeg. Jeg vil sove når jeg har sjansen.
om du kan snu tankegangen, tenke nå kan jeg sove 2,5 timer, det trenger jeg. Jeg vil sove når jeg har sjansen.
Jeg har i ganske mange år sett på behov for søvn som en svakhet, og sjelden sovet mer enn 4t pr natt så lenge jeg kan huske, noe lenger i helgene (og på reise, sover som en Stein på alle typer transportmiddel :rolleyes:)
Så det handler vel litt om å snu mind over matter tankegangen jeg har blitt litt for god på. :o
Dessuten er det en ond sirkel. Jeg bruker utrolig lang tid på å gjøre ti g fordi jeg er sliten, og jeg får ikke lagt meg fordi det jeg må gjøre tar så lang tid. :rulleøyne
Jeg har i ganske mange år sett på behov for søvn som en svakhet, og sjelden sovet mer enn 4t pr natt så lenge jeg kan huske, noe lenger i helgene (og på reise, sover som en Stein på alle typer transportmiddel :rolleyes:)
Så det handler vel litt om å snu mind over matter tankegangen jeg har blitt litt for god på. :o
Dessuten er det en ond sirkel. Jeg bruker utrolig lang tid på å gjøre ti g fordi jeg er sliten, og jeg får ikke lagt meg fordi det jeg må gjøre tar så lang tid. :rulleøyne
hjelpes....! søvn er jo et primærbehov på lik linje som mat og drikke. ser du da på behov for mat/drikke som en svakhet? du må jo ha alle tre, om du ikke får de vil ting gå ganske galt. du sier jo selv at du gjør ting sakte. "sein" motorikk er rett og slett et resultat av at et primærbehov ikke er møtt. det å snu tankegangen til det positive er et godt forslag, forsøk å se det positive. du får hele x timer søvn. ikke tenk at du bare får så lite. du MÅ ha søvn for å fungere.
hjelpes....! søvn er jo et primærbehov på lik linje som mat og drikke. ser du da på behov for mat/drikke som en svakhet? .
Det har jeg gjort i mange år ja... :o jeg merker også at det trigger hverandre, at i perioder med lite søvn og mye stress dropper jeg mat og drikke også.
Photobscura
12-03-12, 09:47
Hvordan er det det er, det med å utsette mensen? Jeg går ikke på p-piller (har kobberspiral), men finnes det noe(n) pille(r) man kan ta, som man får hos lege, f.eks, som kan utsette mensen så og så lenge? Jeg drar bort neste torsdag og blir borte i fem dager, og det blir en del aktivitet, jeg vet det er tyttebæruka da, så det hadde vært en smule upraktisk, egentlig ... :o
Jeg synes det er rart du klager over et problem når du også ikke tar godt nok vare på deg selv, Carisma. Det er bare du som kan ta vare på kroppen din.
Hvordan er det det er, det med å utsette mensen? Jeg går ikke på p-piller (har kobberspiral), men finnes det noe(n) pille(r) man kan ta, som man får hos lege, f.eks, som kan utsette mensen så og så lenge? Jeg drar bort neste torsdag og blir borte i fem dager, og det blir en del aktivitet, jeg vet det er tyttebæruka da, så det hadde vært en smule upraktisk, egentlig ... :o
Primolut, men de er reseptbelagte.
Photobscura
12-03-12, 10:19
Primolut, men de er reseptbelagte.
Hvor lang tid i forveien må man ta disse? Og gir de noe trøbbel på sikt?
Det har jeg gjort i mange år ja... :o jeg merker også at det trigger hverandre, at i perioder med lite søvn og mye stress dropper jeg mat og drikke også.
Vel, okei. Greit nok at du ser på det slik, men du må nok bare akseptere at sånn er det. Du TRENGER søvn. Enten du liker det eller ikke. Vi skulle vel alle ønske at vi var supermennesker, men det er vi ikke. Vi må ha søvn, drikke og mat. Du må snu den negative trenden til noe positivt. Men du må være villig til å gjøre det selv, det er ingen som kan gjøre det for deg, og det er ingen som kan tvinge deg. Det er ingen som kan tvinge deg til å legge deg, andre enn deg selv. Du må rett og slett bestemme at "jeg skal legge meg klokka X, for da får jeg hele X timer med søvn!"
Du begynner tre dager før forventet mens. Tre tabbiser hver dag i ti dager. Jeg har aldri hatt trøbbel med dem.
Photobscura
12-03-12, 10:40
Du begynner tre dager før forventet mens. Tre tabbiser hver dag i ti dager. Jeg har aldri hatt trøbbel med dem.
Flott, takk!
TrillTrall
12-03-12, 10:48
Har hørt om flere som får menssmerter og små blødninger allikevel, men det er verdt et forsøk kanskje?
Photobscura
12-03-12, 12:14
Har hørt om flere som får menssmerter og små blødninger allikevel, men det er verdt et forsøk kanskje?
Om alternativet er mensmerter og store blødninger, så er det uansett et alternativ. ;)
Oi, jeg har flere eteriske oljer på vei fra iherb... Tenkte ikke på at det kanskje kunne være et problem... Jeg vet om tetre, men er det flere stoffer?
Jeg har også bestilt kattemynte fra utlandet... Visste ikke at det ikke var lov...
Guttungen har fått noen bilder på mail som han ønsker og henge på veggen. Den h?€&#=%s skriveren vår vil ikke gjøre det den får beskjed om (søppelplassen neste) og jeg lurer på om noen har tips om plasser på nettet vi kan bestille bilder der det er greie priser og kjapp levering?
Guttungen har fått noen bilder på mail som han ønsker og henge på veggen. Den h?€&#=%s skriveren vår vil ikke gjøre det den får beskjed om (søppelplassen neste) og jeg lurer på om noen har tips om plasser på nettet vi kan bestille bilder der det er greie priser og kjapp levering?
Jeg har alltid vært veldig fornøyd med Japanphoto (http://www.japanphoto.no) :)
Finnes det en _enkel_ internettplass som kan regne ut hvor mye jeg har forbrent med trening? Styrke, that is.
Hvis noen lurer på hvordan det ser ut på kjøkkengulvet etter at en hel boks med chia-frø gikk i gulvet - så spør meg :mad:
Hvis noen lurer på hvordan det ser ut på kjøkkengulvet etter at en hel boks med chia-frø gikk i gulvet - så spør meg :mad::lol: Der har du for at du skulle smiske til deg pannekakeoppskrifta! :lol:
:lol: Der har du for at du skulle smiske til deg pannekakeoppskrifta! :lol:
Moroklumpen min :love:
:love: Glad i dere!!!! :love:
:love: Glad i dere!!!! :love:
:klem::love:
Photobscura
13-03-12, 22:02
Jeg prøver å finne ut av tilbudene på studentidretten. Domus Athletica har jo treningssenter/hall på Blindern, men jeg klarer ikke å finne ut hvor de har svømmehallene sine hen. Noen som vet?
Jeg prøver å finne ut av tilbudene på studentidretten. Domus Athletica har jo treningssenter/hall på Blindern, men jeg klarer ikke å finne ut hvor de har svømmehallene sine hen. Noen som vet?
Rett ved Ullevål stadion
Loktosefri kremfløte har alltid mye lengre holdbarhetsdato. Er denne like lav-karbo-vennlig? Hvem er best å kjøpe for kroppen?
Photobscura
14-03-12, 00:21
Rett ved Ullevål stadion
Aha! Takker. :)
Loktosefri kremfløte har alltid mye lengre holdbarhetsdato. Er denne like lav-karbo-vennlig? Hvem er best å kjøpe for kroppen?
Med mindre du er laktoseintolerant, så har kroppen din enzymer for å bryte ned laktose. Siden den laktosefrie er langtidsholdbar betyr vel bare det at de har behandlet den på høyere temperatur? Slik som de sjokolademelkene som holder seg i noen måneder i romtemperatur. :geip: Det er samme mengde sukker i den laktosefrie. De har bare spaltet disakkaridet laktose til monosakkaridene glukose og galaktose. Så med mindre du er laktoseintolerant eller bruker så lite fløte at du vil ha en som er langtidsholdbar (men det finnes vel langtidsholdbar med laktose?), så er det ikke vits å kjøpe laktosefri kremfløte.
Hvordan er med å ta med seg Melatonin fra USA vis en har legeerklæring på det, at en bruker det her i landet? Noen som enentuelt vet hvor mye av det en kan ta med seg med innreise?
Elin
Med mindre du er laktoseintolerant, så har kroppen din enzymer for å bryte ned laktose. Siden den laktosefrie er langtidsholdbar betyr vel bare det at de har behandlet den på høyere temperatur? Slik som de sjokolademelkene som holder seg i noen måneder i romtemperatur. :geip: Det er samme mengde sukker i den laktosefrie. De har bare spaltet disakkaridet laktose til monosakkaridene glukose og galaktose. Så med mindre du er laktoseintolerant eller bruker så lite fløte at du vil ha en som er langtidsholdbar (men det finnes vel langtidsholdbar med laktose?), så er det ikke vits å kjøpe laktosefri kremfløte.
Takk for svaret Supera :) Men problemet mitt er det alltid går ut på dato før jeg rekker å bruke fløten...
Er det skadelig på noe vis å bruke den laktosefrie da? Jeg har ikke sett en med laktose med god holdbarhet. Er laktose sunt i seg selv?
Takk for svaret Supera :) Men problemet mitt er det alltid går ut på dato før jeg rekker å bruke fløten...
Er det skadelig på noe vis å bruke den laktosefrie da? Jeg har ikke sett en med laktose med god holdbarhet. Er laktose sunt i seg selv?
Laktose sunt? Nei, det er jo et disakkarid. Men det blir ikke sunnere av å være ferdig spaltet til monosakkarid heller. Men skadelig å bruke den laktosefrie tror jeg ikke det er.
Jeg blinkset, det ser ikke ut til at det er langtidsholdbar kremfløte med laktose. Så hvis du sliter med å bruke den opp, så kan du jo enten kjøpe den laktosefrie eller så kan du fryse ned restene i isterningposer? Det pleide jeg å gjøre før lavkarbo. Så hadde jeg alltid en klatt å putte i supper og gryter.
Ja der var jo et godt tips :) takk :)
Er Atkins barer på noen måter SUNNE? Noen fordeler med å spise de?
Photobscura
15-03-12, 12:30
I grunn ikke. Det er både soya og ofte skummamelkpulver i dem, f.eks., som jeg reagerer litt på personlig om jeg spiser for mye av den slags.
Sjokolade finnes det antioksidanter i, nøtter har gode fettsyrer og en del mineraler -i de barene som det er denslags i, men det er i grunn ikke noe noe man ikke finner i mørk kvalitetssjokolade og rå nøtter, eller heeeelt andre matvarer, for den saks skyld.
Atkinsbarer er utelukkende godteri for meg.
Sier meg enig med Photo - men de er ikke utelukkende godteri for meg. Har dager hvor jeg er sykere enn andre dager, og da er både matlaging og, øh, smaken av mat ganske uoverkommelig stressende. Så da blir det ofte enten en sånn bar eller en kopp tyrkisk yoghurt med kanel. :rolleyes: Best mulige valg, om ikke beste valg punktum...
Hvordan er med å ta med seg Melatonin fra USA vis en har legeerklæring på det, at en bruker det her i landet? Noen som enentuelt vet hvor mye av det en kan ta med seg med innreise?
Elin
tror ikke det skal være noe problem, men jeg ville kontaktet tollvesenet for å være sikker.
Jeg synes heller ikke at de er direkte sunne, men de fleste av dem smaker godt og så er de greie å ha som nødproviant. I veska, på kontoret, i hanskerommet på bilen og med på reise. Men nøtter fungerer jo like godt som nødproviant da.
er det palmeolje i den? i noen barer har jeg sett det. maltitol har litt høy GI, jeg ville heller valgt tagatosesjokolade, steviasøtet cavalier eller hjemmelaget.
Kan noen anbefale en rødvin uten for mye restsukker og garvesyre som er grei til ost?
Kan noen anbefale en rødvin uten for mye restsukker og garvesyre som er grei til ost?
Domini Veneti Valpolicella Classico Superiore med 0,4 g sukker pr l :)
Elin
Man kan ta med seg legemidler for 3 måneders forbruk så fremt man kan dokumentere at det er til personlig bruk (resept eller at det framgår av etikett at det er utskrevet til deg).
Man kan ta med seg legemidler for 3 måneders forbruk så fremt man kan dokumentere at det er til personlig bruk (resept eller at det framgår av etikett at det er utskrevet til deg).
Ok, men har ikke påskrevet noe etikett. Det d gjelder er at elste jenta skal til USA, jeg har bare gått med den innbilning at melatonin er blligere der. Her er det så dyrt. Men hu har dokument med seg på at hun bruker den type medisin. Som er skrevet av fastlegen.
Elin
på iherb koster de helt ned i 30 kr boksen... jeg var faktisk heldig og fikk en boks inn i landet før jeg fant ut det ikke var lov.. den ble ikke fakka i tollen heller.
så ja, det er nok grisebillig i usa i forhold til norge. og om hun har legeerklæring og ikke kjøper for mye skulle det nok gå bra.
Ok, men har ikke påskrevet noe etikett. Det d gjelder er at elste jenta skal til USA, jeg har bare gått med den innbilning at melatonin er blligere der. Her er det så dyrt. Men hu har dokument med seg på at hun bruker den type medisin. Som er skrevet av fastlegen.
Elin
Ja, hvis hun har dokumentasjon fra fastlegen, så bør det jo gå bra.
Hvis det er veldig dyrt i Norge så kan det kanskje være en ide å bestille det fra et EU-land senere. Så lenge det ikke er reseptbelagt i avsenderlandet og det er innenfor EU, skal det gå greit gjennom tollen (fortsatt med begrensninger på mengder).
Ja, hvis hun har dokumentasjon fra fastlegen, så bør det jo gå bra.
Hvis det er veldig dyrt i Norge så kan det kanskje være en ide å bestille det fra et EU-land senere. Så lenge det ikke er reseptbelagt i avsenderlandet og det er innenfor EU, skal det gå greit gjennom tollen (fortsatt med begrensninger på mengder).
Attest fra fastlege er ikke nok det kommer ann på hvor det kjøpes og om man får det tilsendt eller tar med selv. Melatonin er klassifisert som legemiddel og følgende gjelder:
Innførsel fra EØS-området ved forsendelse er tillatt så lenge varen er lovlig innkjøpt i anskaffelseslandet og mengden ikke overstiger tre måneders forbruk. Innførsel ved forsendelse fra land utenfor EØS-området er ikke tillatt.
For reisende er det tillatt å medbringe legemidler til Norge inntil ett års forbruk fra et EØS-land, og inntil tre måneders forbruk ved innreise fra land utenfor EØS.
Det er også ulike regler for innførsel avhengig av om varen anses som et legemiddel, dopingmiddel, kosttilskudd, etc. Det finnes mange varer som omsettes som kosttilskudd i utlandet, men som i Norge defineres som legemiddel. Det er hvordan varen klassifiseres etter norsk lovgivning som er avgjørende, ikke hvordan varen er klassifisert i avsenderlandet.
Kilde: toll.no (http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=196288&epslanguage=no)
Lovlig innkjøpt vil si over disk hos en godkjent forhandler, kvittering må kunne fremvises. Dette vil også gjelde dersom man tar med seg når man er ute på reise, så kjøp for all del hos en anerkjent drugstore i USA, kun for 3 mnd forbruk og spar kvitteringen i tilfelle man blir stoppet.
Meg bekjent er all Melatonin(-preparater) nå reseptbelagt i hele EU/EØS, mener at det er få eller ingen land som selger dette over disk lengre. Grunnen til det er at det er stilt store spørsmål ved bruk av melatonin over lang tid.
Se også den tråden jeg har startet her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1316635#post1316635)
Kjøpte en nydelig håndlaget skinnveske på Kreta sist jeg var der. Denne vesken var tydeligvis ikke behandlet med noe for jeg fikk en del vannflekker etter litt regn.
Noen som har gode tips om hvordan jeg kan bli kvitt disse flekkene før jeg smører inn veska?
Meg bekjent er all Melatonin(-preparater) nå reseptbelagt i hele EU/EØS, mener at det er få eller ingen land som selger dette over disk lengre. Grunnen til det er at det er stilt store spørsmål ved bruk av melatonin over lang tid.
Ok, da er dette endret siden siste jeg undersøkte det. Beklager.
Ok, da er dette endret siden siste jeg undersøkte det. Beklager.
Skal ikke påstå at det er sånn i alle EØS-land, men svært mange har innført reseptplikt på Melatonin, bl.a Sverige og UK.
Noen som har tips om lavkarbobrød/rundstykker som er både lavkarbo og glutenfrie, og som ikke inneholder "spesialting" slik som proteinpulver?
Minsten min skal teste ut om mage og hudproblemene blir bedre av og kjøre rent glutenfritt, og han lever allerede lavkarbo (ca 100 karber pr.dag).
Eneste oppskrifta jeg har er rundstykkene til Lene Beatrice med mandler, solsikkekjerner, sesam, linfrø, bakepulver og eggehviter. Hadde vært greitt og ha noe og variere med.....
hm, de jeg baker er det mandler, solsikkekjerner, linfrø, bakepulver, egg, smør og ost i... glutenfritt antar jeg?
Høres glutenfritt ut det, ja. Har du oppskrift / link?
jeg har funnet den her inne, men jeg husker ikke hvem som posta den...
25g mandler
25g linfrø (jeg bruker ferdighakka, de knuses bedre da)
50g solsikkekjerner
bruker nøttehakkeren til stavmikser og lager mel av det ovenfor.
3 egg
100g revet ost (osten gjør smaken, norvegia gir en nøytral smak, sterkere ost gir mer smak)
50g smelta smør
1 ts bakepulver.
bare klæsjer alt oppi en bolle og tar vispen på stavmiksern og kjører det glatt.
180 grader i 15-20 min
jeg har jumbo amerikanske muffinsformer i silikon og får 8 rundtsykker i passelig størrelse
Tusen takk alle dere som svarte på om Atkinsbarene er sunne eller ei :)
Kjøpte en nydelig håndlaget skinnveske på Kreta sist jeg var der. Denne vesken var tydeligvis ikke behandlet med noe for jeg fikk en del vannflekker etter litt regn.
Noen som har gode tips om hvordan jeg kan bli kvitt disse flekkene før jeg smører inn veska?
Har ikke prøvd selv, men fikk anbefalt surmelk av en gammel tante for mange år siden. Jeg hadde kjøpt en veske fra polske folkedansere. Om du tar sjansen på lukta da, det er jo ikke så dyrt å prøve i alle fall :)
jeg har funnet den her inne, men jeg husker ikke hvem som posta den...
25g mandler
25g linfrø (jeg bruker ferdighakka, de knuses bedre da)
50g solsikkekjerner
bruker nøttehakkeren til stavmikser og lager mel av det ovenfor.
3 egg
100g revet ost (osten gjør smaken, norvegia gir en nøytral smak, sterkere ost gir mer smak)
50g smelta smør
1 ts bakepulver.
bare klæsjer alt oppi en bolle og tar vispen på stavmiksern og kjører det glatt.
180 grader i 15-20 min
jeg har jumbo amerikanske muffinsformer i silikon og får 8 rundtsykker i passelig størrelse
Tusen takk, skal testes!
Noen som har tips om lavkarbobrød/rundstykker som er både lavkarbo og glutenfrie, og som ikke inneholder "spesialting" slik som proteinpulver?
Minsten min skal teste ut om mage og hudproblemene blir bedre av og kjøre rent glutenfritt, og han lever allerede lavkarbo (ca 100 karber pr.dag).
Eneste oppskrifta jeg har er rundstykkene til Lene Beatrice med mandler, solsikkekjerner, sesam, linfrø, bakepulver og eggehviter. Hadde vært greitt og ha noe og variere med.....
Regnes denne (http://fotballfrue.no/?p=10091) som uten spesialting? Den var god i alle fall. Smakte ikke så ulikt vanlige hveteboller.
kjæresten har lagd tomatsausflekker på den lysegrønne duken min! :eek: :eek: hvordan får jeg de vekk igjen?
kjæresten har lagd tomatsausflekker på den lysegrønne duken min! :eek: :eek: hvordan får jeg de vekk igjen?
Synes jeg blir kvitt det meste av flekker når jeg bruker Vanish. Både ssprayflasken (flekkfjerner) og vanish vaskemiddel i maskinen etterpå :)
Edit: Gi han en STOOR smekke neste gang :p
ha på Zalo og la ligge litt før du vasker den på vanlig måte :)
Se etter en flekkfjerner med enzymer for å ta tomatbiten. Deretter kan du bruke zalo eller annet på eventuelle fettrester.
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt lommebok ala denne?
http://cache.net-a-porter.com/images/products/171149/171149_in_l.jpg
http://www.net-a-porter.com/product/171149?cm_mmc=ProductSearch-_-UK-_-Wallets-_-Embossed
Har lett på alle butikker og mange nettbutikker, men finner ikke noe som ligner :(
Denne var litt i dyreste laget :p
http://www.net-a-porter.com/product/171149?cm_mmc=ProductSearch-_-UK-_-Wallets-_-Embossed
Har lett på alle butikker og mange nettbutikker, men finner ikke noe som ligner :(
Kanskje her
http://viewitem.eim.ebay.no/NWT-Coach-44849-Poppy-Embossed-Leather-Slim-Zip-Wallet-SilverKhaki/160764418316/itemhttp://
http://viewitem.eim.ebay.no/Coach-Gallery-Embossed-Patent-Leather-Accordion-Zip-Around-Wallet-46223-Lilac/120855939397/item
http://viewitem.eim.ebay.no/COACH-Gallery-Embossed-Patent-Leather-Zip-Accordion-Wallet-46223--LILAC-NWT/300674050292/item
Jeg skal bake Fedons franske, men har ikke bakepapir - noen som har lagd den uten? Evt kan jeg bruke smurt matpapir? Det er vel liten fare for at papiret brenner seg når det er i bunnen av formen med kake oppå vil jeg tro?
Jeg skal bake Fedons franske, men har ikke bakepapir - noen som har lagd den uten? Evt kan jeg bruke smurt matpapir? Det er vel liten fare for at papiret brenner seg når det er i bunnen av formen med kake oppå vil jeg tro?
Du kan jo også smøre formen, og strø med kokosmel eller mandelmel e.l. hvis du har det :) Lykke til.
Du kan jo også smøre formen, og strø med kokosmel eller mandelmel e.l. hvis du har det :) Lykke til.Har ikke, men har litt speltmel ... Naughty, naughty :cool:. Men det gjør vel nytten. Takk, Dietta :suss:
Det teite var at da jeg sto i kø i butikken i stad kom jeg på at jeg trengte bakepapir, men gadd ikke gå tilbake, for jeg visste ikke at man trengte det til Fedonkaka. Mrrf.
spørsmål:
Noen som kan tipse om en bra omega-3-tablett som er billig å kjøpe, men likevel rik på omega -3? Gjerne via nettet...
Har ikke, men har litt speltmel ... Naughty, naughty :cool:. Men det gjør vel nytten. Takk, Dietta :suss:
Det teite var at da jeg sto i kø i butikken i stad kom jeg på at jeg trengte bakepapir, men gadd ikke gå tilbake, for jeg visste ikke at man trengte det til Fedonkaka. Mrrf.
Helt typisk, har vært der jeg også :ja: Speltmelet gjør nok ikke så stor skade, for det er jo ikke mye som skal til. Har aldri prøvd med matpapir i stedet for bakepapir, men hvis jeg skulle prøvd, hadde jeg smurt det skikkelig godt med smør :)
I "gamle dager" så hadde vi ikke bakepapir. Da smurte vi enten formen direkte og strødde mel på eller brukte matpapir som vi gjorde det samme med....leeeeenge siden det. :p
Håper kaka smaker:suss:
Jeg har kjøpt flere ulike typer oljer (til tørr hud) via IHerb, mandelolje, flytende kokosolje, rose hip sees oil, aprokosolje.... Av disse er det kun kokosoljen det så vidt er antydning til lukt på, svak lukt av "sukkerspinn".
Er da disse andre oljene det de utgir seg for å være?
I august er det 9dagers tur til liverpool for meg og deler av min familie. til dette trenger jeg et par Gode sko (helst ala joggesko), som jeg kan kjøpe på forhånd og "gå inn". Noen tips til hva jeg kan tenke på? Har delvis problemer med venstre kne/bein også, som jeg og legen satser på vil dempes med vektnedgang, (min bmi nå: 32-33)
Hva med ecco-sko?
ecco sko ja, har tenkt på ecco, nike, adidas, ovs. dvs de ekte da, ikke forfalskninger^^ men vet rett og slett ikke hva som passer meg.
har tenkt å legge litt/endel penger i et par kvalitetssko, som kan hjelpe meg holde ut en uke på liverpool asfalten ;)
Kanskje en god ide å gå innom en skikkelig skobutikk, eller evnt en sportsbutikk, ala sport1 eller noe sånt??
ecco sko ja, har tenkt på ecco, nike, adidas, ovs. dvs de ekte da, ikke forfalskninger^^ men vet rett og slett ikke hva som passer meg.
har tenkt å legge litt/endel penger i et par kvalitetssko, som kan hjelpe meg holde ut en uke på liverpool asfalten ;)
Kanskje en god ide å gå innom en skikkelig skobutikk, eller evnt en sportsbutikk, ala sport1 eller noe sånt??
Har du noe ala Løplabben i nærheten kan det lønne seg å få dem til å teste deg og så finne ut hva slags sko som passer aller best til deg!
En seriøs sportsbutikk vil uansett sende deg til et sånt sted, så du kan like gjeren starte der!!
Har du noe ala Løplabben i nærheten kan det lønne seg å få dem til å teste deg og så finne ut hva slags sko som passer aller best til deg!
En seriøs sportsbutikk vil uansett sende deg til et sånt sted, så du kan like gjeren starte der!!
har løplabben i kr.sand, kjempefint tips, tror jeg skal få til en tur inn der neste lønning^^ tittet på internettsidene deres, og ser veldig bra ut:)
Tusen takk
I "gamle dager" så hadde vi ikke bakepapir. Da smurte vi enten formen direkte og strødde mel på eller brukte matpapir som vi gjorde det samme med....leeeeenge siden det. :p
Håper kaka smaker:suss:Takk Anne, den var goood :love:
Og jeg gjorde det akkurat slik du skriver, la i matpapir jeg smurte og strødde med mel :ja: Det gikk fint, men siden kaka var litt fuktig går det litt i stykker når jeg skjærer stykker av kaka, men det gjø'kke så farlig :D
Hei. Jeg ligger på sykehus etter nesten to døgn med veldige magesmerter og en operasjon i går. De trodde det var blindtarmen, men det viste seg å være en stor blodfyllt cyste på eggstokken som hadde sprukket. De har derfor åpnet meg opp og fått fjernet den helt. Mistet litt av eggstokken, men de hadde vært bekymret for at de måtte ta hele. Jeg har nå fått diagnosen endometrriose. Jeg har googlet det og skjønner det er mange måter det manifisterer seg. Er det noen som kjenner til denne tilstanden? Er du eller den du kjenner veldig plaget? Kan lavkarbo ha positiv effekt på dette på samme måte som med PCOS?
Ene søstera til gubben har endomitriose og har hatt det siden ungdommen. For henne ga det veldig store mens-smerter (type sykemelding med sterke smertestillende) og problemer med å bli gravid. Etter et prøverørsbarn klarte hun og bli gravid normalt etterpå.
Hun har aldri levd lavkarbo, så hvordan det virker inn vet jeg ikke, men såvidt jeg vet har hun mye mindre problemer med eggstokker og menssmerter nå, enn i ungdommmen.
God bedring og stor klem :klem:
Jeg har kjøpt flere ulike typer oljer (til tørr hud) via IHerb, mandelolje, flytende kokosolje, rose hip sees oil, aprokosolje.... Av disse er det kun kokosoljen det så vidt er antydning til lukt på, svak lukt av "sukkerspinn".
Er da disse andre oljene det de utgir seg for å være?hva utgir deg seg for å være da? kaldpressede/uraffinerte? jeg har kun kjøpt mandelolje der og den lukter en del, fra Now.
spørsmål:
Noen som kan tipse om en bra omega-3-tablett som er billig å kjøpe, men likevel rik på omega -3? Gjerne via nettet...sjekk på iherb.com, den fra Now foods er billig ihvertfall
Ene søstera til gubben har endomitriose og har hatt det siden ungdommen. For henne ga det veldig store mens-smerter (type sykemelding med sterke smertestillende) og problemer med å bli gravid. Etter et prøverørsbarn klarte hun og bli gravid normalt etterpå.
Hun har aldri levd lavkarbo, så hvordan det virker inn vet jeg ikke, men såvidt jeg vet har hun mye mindre problemer med eggstokker og menssmerter nå, enn i ungdommmen.
God bedring og stor klem :klem:
Har i perioder også hatt forferdelige menssmerter. Jeg håper at dette skal være det værste som skjer meg iforhold til dette. Det med at man kan ha problemer med å få barn har jeg hørt.
Tusen takk for svar og klem. :klem: tilbake :)
fiaborinorge89
19-03-12, 11:11
Jeg lurer på om betalingsanmerkninger forsvinner straks man faktisk betaler regningen?
Hei. Jeg ligger på sykehus etter nesten to døgn med veldige magesmerter og en operasjon i går. De trodde det var blindtarmen, men det viste seg å være en stor blodfyllt cyste på eggstokken som hadde sprukket. De har derfor åpnet meg opp og fått fjernet den helt. Mistet litt av eggstokken, men de hadde vært bekymret for at de måtte ta hele. Jeg har nå fått diagnosen endometrriose. Jeg har googlet det og skjønner det er mange måter det manifisterer seg. Er det noen som kjenner til denne tilstanden? Er du eller den du kjenner veldig plaget? Kan lavkarbo ha positiv effekt på dette på samme måte som med PCOS?Jeg har ikke så mye innspill å komme med, men ville bare gi deg en stor klem jeg også og ønske god bedring! :klem:
Photobscura
19-03-12, 12:05
Jeg lurer på om betalingsanmerkninger forsvinner straks man faktisk betaler regningen?
Jepp! (Altså, det hjelper ikke å betale den opprinnelige regningen, men inkassoen med alle de salærer og diverse avgifter som kan ha løpt, hvilket du sikkert vet. Prøv å ring inkassoselskapet og se om du kan få til en gunstig avtale?!)
Disse to er i ekte skinn, og omtrent samme størrelse og form, i tillegg til å koste under 200 kr:
http://www.ebay.com/itm/Womens-Genuine-Leather-Bag-Long-Clutch-Zipper-around-Wallet-Case-Purse-1014-/110820009849?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item5f79fe9297
http://www.ebay.com/itm/New-Genuine-leather-lady-zip-around-wallet-purse-unisex-orange-color-zip-wallet-/260857483446?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cbc5150b6
De er langt unna å være blå, da. Denne er blå, men ikke kongeblå, men endel dyrere:
http://www.ebay.com/itm/Tumi-Blue-Capra-Collection-Ladies-Zip-Around-Continental-Wallet-/300679923571?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4601eb8773
Hei. Jeg ligger på sykehus etter nesten to døgn med veldige magesmerter og en operasjon i går. De trodde det var blindtarmen, men det viste seg å være en stor blodfyllt cyste på eggstokken som hadde sprukket. De har derfor åpnet meg opp og fått fjernet den helt. Mistet litt av eggstokken, men de hadde vært bekymret for at de måtte ta hele. Jeg har nå fått diagnosen endometrriose. Jeg har googlet det og skjønner det er mange måter det manifisterer seg. Er det noen som kjenner til denne tilstanden? Er du eller den du kjenner veldig plaget? Kan lavkarbo ha positiv effekt på dette på samme måte som med PCOS?
Huff, stakkars! :klem: Jeg kan ikke svare, jeg heller, men jeg kjenner de som har slitt fælt med endometriose - forferdelige greier! Enda godt du ble lagt inn og fikk diagnosert det hele - jeg vet det kan være vanskelig å i det hele tatt bli tatt på alvor når problemet er "menssmerter" :(
(Men, jeg er sånn 98% sikker på at i alle fall en av dem jeg kjenner utviklet de verste smertene mens hun også levde lavkarbo - uten at jeg helt vet hvor "strengt". Er ikke helt sikker på at dette fungerer som PCOS, altså...)
Tusen takk Reason :) Har prøvd å finne på ebay selv, men er visst ikke så flink :P
Oi føler med deg :klem:
Vet egentlig ikke mer om dette en en god kollega og venninne som har diagnosen har fortalt meg. Og at sykdomen er ekstremt forskjellig fra person til person. Kanskje lurt å ta kontakt med endometrioseforeningen så kan du utveksle erfaringer med andre som har sykdommen.
Venninna mi har hatt nytte av å justere på kostholdet og sendte meg denne (http://diet.lovetoknow.com/wiki/Diet_for_Endometriosis) linken som et grunnlag. Hun har prøvd å feilet litt for å finne det som passr henne best, men slik som jeg ser det spiser hun a la Fedon men minimalt med glutenholdig mat og meieriprodukter. Virker som lavkarbo fungere for mange men med enkelte justeringer. Lykke til, håper det går greit for deg :)
sjekk på iherb.com, den fra Now foods er billig ihvertfall
Takk Yrla :)
Vet ikke om denne tråden skal være for bare lavkarbo-spørsmål men, her kommer et om noe annet...
Noen som har prøvd løsvippene fra HM? Lurer på om det limet svir på øynene, og hvordan det er å få av...
Photobscura
20-03-12, 10:41
Vet ikke om denne tråden skal være for bare lavkarbo-spørsmål men, her kommer et om noe annet...
Noen som har prøvd løsvippene fra HM? Lurer på om det limet svir på øynene, og hvordan det er å få av...
Her kan du i grunn spørre om alt!
Jeg har prøvd dem, limet svir ikke, og det var bare å dra dem av etterpå -ta tak i den ene enden og dra forsiktig -løsna lett. Nå hadde jeg dem bare på i et par timer i forbindelse med en fotoshoot, men hadde ingen problemer med dem.
HVA kan jeg bruke I STEDENFOR soyaproteinpulver??
Skal bake rundstk og i oppskrifta står det 100 g s.p.pulver. Har ingen slike pulver, jeg...Og vil gjerne bake NÅ! :-D HJELP! Noen?
Jeg svir av dette limet, men det er jo tydeligvis individuelt. Fjernet vippene med vanlig sminkefjerner (dro de ikke av altså) og det gikk helt fint.
HVA kan jeg bruke I STEDENFOR soyaproteinpulver??
Skal bake rundstk og i oppskrifta står det 100 g s.p.pulver. Har ingen slike pulver, jeg...Og vil gjerne bake NÅ! :-D HJELP! Noen?
Hva har du da? Bakepro? Proteinpulver? Mandelmel? Kokosmel? Fiberhusk?
Oookei, Takk!! Da kan jeg prøve å bytte ut med mandel- eller kokosmel eller noe fiberhusk, for det har jeg! Ingen bake-pro eller proteinpulver her i skuffa, bare carob...men d er vel kakao'ish;)
Hvorfor blinker blitzen på iphonen min når noen ringer? Det gjelder ikke alle innkomne samtaler, bare noen. Det er iphone 4.
Hvorfor blinker blitzen på iphonen min når noen ringer? Det gjelder ikke alle innkomne samtaler, bare noen. Det er iphone 4.
Aliens :eek::eek::eek:
Aliens :eek::eek::eek:
Nææ, DET vil ikke jeg ha på min telefon. :p
Nææ, DET vil ikke jeg ha på min telefon. :p
Jeg lurer på hva som skjer, jeg KJEDER meg :eek:
Og jeg som er uoffisiell totenmester i å ALDRI kjede meg.....
andrineandrine
20-03-12, 16:22
Jeg må begynne å tenke på hvor jeg skal på ferie i år! Skal reise med kjæresten og tenker å være borte i en uke ca. Fram til nå har vi bare vært i Sverige på tur. Vil til et sted hvor man kan oppleve varme, hvor det er noen butikker, men hvor det ikke er for turistifisert. Hva er ditt beste tips?? :confused:
Vis det bare gjelder noen, så kan det være du har fått det til i kontakter. Nå har jeg Samsung Galakse S2, å på den er det diverse valg på kontakter. De som jeg har mest med på mobilen har alle egne ringelyder.
Elin
Vis det bare gjelder noen, så kan det være du har fått det til i kontakter. Nå har jeg Samsung Galakse S2, å på den er det diverse valg på kontakter. De som jeg har mest med på mobilen har alle egne ringelyder.
Elin
Kan nok stemme det for de det blinker hos har egne ringelyder! Men det er ikke noe alternativ hvor jeg kan kutte ut blinkinga. :p
Hvorfor har jeg begynt og se på Paradise Hotell?????? :o
:eek:
:eek::eek:
:eek: :eek: :eek:
:eek:
:eek::eek:
:eek: :eek: :eek:
Ke? Hva er det?
:confused:
Jeg jobber nå 59% på aap. Jeg har trappet opp fra 20% siden juni i fjor.
Jeg kjenner at jeg sliter med å jobbe 59% og jeg ser at ungene lider under min jobbing etterfulgt av at jeg ligger til sengs resten av dagen.
Ville dere tatt 100% aap for å være tilstedet for de hjemme samt fungere bedre selv eller er det slik at det er jobb som er viktigst?
Jeg kjenner at jeg sliter med å jobbe 59% og jeg ser at ungene lider under min jobbing etterfulgt av at jeg ligger til sengs resten av dagen.
Ville dere tatt 100% aap for å være tilstedet for de hjemme samt fungere bedre selv eller er det slik at det er jobb som er viktigst?
Helsa kommer aller først Kanutten :ja: Hvis du jobber så mye at du må hvile resten av dagen, jobber du for mye utfra hva kroppen din greier for øyeblikket. Jobben skal ikke kreve så mye av kreftene dine at du ikke lenger har overskudd til resten av familien.
Synes du burde tenke på å trappe ned til du forhåpentligvis snart får løst helseproblemene dine. Er det mulig å gå tilbake til 20 % ? Hvis du ikke kan redusere, synes jeg du skal gå for 100 % helt til kroppen sier at det er greit å jobbe igjen.
Helsa først - uten unntak !!!!! *streng stemme*
Helsa kommer aller først Kanutten :ja: Hvis du jobber så mye at du må hvile resten av dagen, jobber du for mye utfra hva kroppen din greier for øyeblikket. Jobben skal ikke kreve så mye av kreftene dine at du ikke lenger har overskudd til resten av familien.
Synes du burde tenke på å trappe ned til du forhåpentligvis snart får løst helseproblemene dine. Er det mulig å gå tilbake til 20 % ? Hvis du ikke kan redusere, synes jeg du skal gå for 100 % helt til kroppen sier at det er greit å jobbe igjen.
:hylgrine: Jeg sliter faktisk med meget høy jobbmoral. Jeg lar det gå utover meg selv og mine. Jeg takler ikke dette lengere.
Jeg kommer til å be om 100% permisjon fra jobb. Aap er ikke all verden, men jeg kan tilpasse meg.
:hylgrine: Jeg sliter faktisk med meget høy jobbmoral. Jeg lar det gå utover meg selv og mine. Jeg takler ikke dette lengere.
Jeg kommer til å be om 100% permisjon fra jobb. Aap er ikke all verden, men jeg kan tilpasse meg.
Gjør det Kanutten !!!!! De har ikke mye bruk for deg på jobben hvis du går helt i kjelleren nå - og ikke kommer tilbake på........... Mye bedre å bi frisk og så starte jobben med ny frisk senere :klem: :love:
Man får ingen medalje for og kjøre helsa i grøften, Kanutten.
Viktig og få såpass bra overskudd og livskvalitet at man kan jobbe uten at det går utover helse, trivsel og familie.
Viktig og få såpass bra overskudd og livskvalitet at man kan jobbe uten at det går utover helse, trivsel og familie.
Amen
Gjør det Kanutten !!!!! De har ikke mye bruk for deg på jobben hvis du går helt i kjelleren nå - og ikke kommer tilbake på........... Mye bedre å bi frisk og så starte jobben med ny frisk senere :klem: :love:
Signerer denne, du må ta vare på deg selv Kanutt:ja::suss:
Photobscura
20-03-12, 21:37
Jeg var innom en helsekostbutikk i dag og spurte litt om tagatesse. Da sa hun som jobbet der at hun mente det var laget av melkeprotein ...! Stemmer dette? Jeg er jo intolerant, og i tilfelle svant håpet om et ok søtningsmiddel til mitt beskjedne bruk hen. Sukrin smaker jo py ...
grotingeling
20-03-12, 22:16
Jeg var innom en helsekostbutikk i dag og spurte litt om tagatesse. Da sa hun som jobbet der at hun mente det var laget av melkeprotein ...! Stemmer dette? Jeg er jo intolerant, og i tilfelle svant håpet om et ok søtningsmiddel til mitt beskjedne bruk hen. Sukrin smaker jo py ...
Les mer her
http://tagatose.no/
og her
http://en.wikipedia.org/wiki/Tagatose
Photobscura
20-03-12, 23:27
Les mer her
http://tagatose.no/
og her
http://en.wikipedia.org/wiki/Tagatose
Ah, se der! Laktose, ikke kasein. Og ingen spor av melkesukker i ferdig produkt. Da er det greit, da! :)
Takk!
Hvor får jeg tak i det billigste kokosmelet (på iherb finnes det ikke karboredusert type som jeg vil ha)? Et must om man liker boller har jeg skjønt.
Ville dere tatt 100% aap for å være tilstedet for de hjemme samt fungere bedre selv eller er det slik at det er jobb som er viktigst?barna er viktigst. de har kun e'n mor.
Hvor får jeg tak i det billigste kokosmelet (på iherb finnes det ikke karboredusert type som jeg vil ha)? Et must om man liker boller har jeg skjønt.
Denne (http://fotballfrue.no/?p=10091) bolleoppskriften bruker mandelmel og ikke kokosmel. Jeg har bare laget den med kokosmel da fordi jeg var tom for mandelmel. Jeg fikk akkurat mandelmel igjen da, så jeg må prøve å lage dem med mandelmel. Smaken var god med kokosmel, men de ble litt tørre, selv om jeg tok i 50% mer væske.
Har behov for å få bekreftet - eller avkreftet en ting:'
* Er det sammenheng mellom mengden karbohydrater man spiser og hvor mye og hvor fort man går ned i vekt?
Altså hvis man spiser lavkarbo men tillater en god del karber - så går man seinere ned, og om man spiser minimalt med karber, så går man fortere ned i vekt?
Eller har det ikke noe å si?
Har behov for å få bekreftet - eller avkreftet en ting:'
* Er det sammenheng mellom mengden karbohydrater man spiser og hvor mye og hvor fort man går ned i vekt?
Altså hvis man spiser lavkarbo men tillater en god del karber - så går man seinere ned, og om man spiser minimalt med karber, så går man fortere ned i vekt?
Eller har det ikke noe å si?
Til en viss grad. De sier at det ikke skal ha noen særlig effekt å kutte ned fra ca 30 gram og til null. Men visst er det en forskjell fra 300g til 30g f.eks. Ellers hadde vel ikke lavkarbo funket så bra som det gjør? :geip: For hvert gram karbohydrat man ikke spiser, så må kroppen lage karbohydrat eller karbohydraterstatning (les: ketoner). Og dette krever mer energi enn å spise karbohydratene direkte.
Denne (http://fotballfrue.no/?p=10091) bolleoppskriften bruker mandelmel og ikke kokosmel. Jeg har bare laget den med kokosmel da fordi jeg var tom for mandelmel. Jeg fikk akkurat mandelmel igjen da, så jeg må prøve å lage dem med mandelmel. Smaken var god med kokosmel, men de ble litt tørre, selv om jeg tok i 50% mer væske.ja, jeg har sett det finnes med mandelmel også, men trooor det er kokosmel som funker best. Det med at den krever mer væske er interessant. Har du fått det til med kokosmel uten at det ble tørt? Hvis ikke kjøper jeg det ikke. Men jeg vil gjerne vite hvor jeg får tak i det billigst.( Med prottispulver blir det lett seigt om det ikke er nok væske.)
Amen
Signerer denne, du må ta vare på deg selv Kanutt:ja::suss:
barna er viktigst. de har kun e'n mor.
:klem: Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger! :klem:
Jeg snakket med NAV i dag. Jeg kan gå ut i 100% aap på dagen, men av hensyn til arbeidsgiver og at han må finne vikar for meg skal jeg la det gå en måned før jeg reduserer.
Jeg snakket med min kloke storebror som sa at nå måtte jeg overføre jobbstoltheten til familiestolthet. Dvs være like ivrig til å følge opp familien som jeg har vært til å gjennomføre jobben. Jeg ser frem til å begynne med det. :love: Både sambo og ungene fortjener virkelig at jeg er tilstedet og ikke bare et slakt med pustemaske i senga. De har vært så tålmodige og ventet på at jeg skulle bli frisk, men så snart jeg har hatt et lite overskudd av energi har den gått rett til jobben. Jeg er glad jeg har bestemt meg for dette og jeg er glad for at NAV støtter det. Legen støtter det også og ikke minst manuellputten som treffer meg de dagene jeg har fri fra jobb og derfor som oftest er dårlig. Bare jobben som ikke er helt enig for de ser meg jo bare når jeg har ladet opp og virker megasprek! Men når har jeg altså bestemt meg. Fra 1. mai blir jeg å ta permisjon i et år. Og det er IKKE mitt ansvar å finne vikar for meg og jeg skal IKKE ha dårlig samvittighet for at jeg går ut i permisjon.
ja, jeg har sett det finnes med mandelmel også, men trooor det er kokosmel som funker best. Det med at den krever mer væske er interessant. Har du fått det til med kokosmel uten at det ble tørt? Hvis ikke kjøper jeg det ikke. Men jeg vil gjerne vite hvor jeg får tak i det billigst.( Med prottispulver blir det lett seigt om det ikke er nok væske.)
Uansett hvor mye ekstra væske jeg har i, synes jeg bakst med kokosmel har lett for å virke tørt. Har også forsøkt å øke mengden med fett i, men fortsatt tørt.
Men, smaken er veldig god :D
Jeg snakket med NAV i dag. Jeg kan gå ut i 100% aap på dagen, men av hensyn til arbeidsgiver og at han må finne vikar for meg skal jeg la det gå en måned før jeg reduserer.
Jeg snakket med min kloke storebror som sa at nå måtte jeg overføre jobbstoltheten til familiestolthet. Dvs være like ivrig til å følge opp familien som jeg har vært til å gjennomføre jobben. Jeg ser frem til å begynne med det. :love: Både sambo og ungene fortjener virkelig at jeg er tilstedet og ikke bare et slakt med pustemaske i senga. De har vært så tålmodige og ventet på at jeg skulle bli frisk, men så snart jeg har hatt et lite overskudd av energi har den gått rett til jobben. Jeg er glad jeg har bestemt meg for dette og jeg er glad for at NAV støtter det. Legen støtter det også og ikke minst manuellputten som treffer meg de dagene jeg har fri fra jobb og derfor som oftest er dårlig. Bare jobben som ikke er helt enig for de ser meg jo bare når jeg har ladet opp og virker megasprek! Men når har jeg altså bestemt meg. Fra 1. mai blir jeg å ta permisjon i et år. Og det er IKKE mitt ansvar å finne vikar for meg og jeg skal IKKE ha dårlig samvittighet for at jeg går ut i permisjon.
:heia: for klok storebror!
Visst skal du prioritere helsa, vakre du! Arbeidstakere finnes det plenty av, men du og din familie har bare en Kanutten vet du :love:
ja, jeg har sett det finnes med mandelmel også, men trooor det er kokosmel som funker best. Det med at den krever mer væske er interessant. Har du fått det til med kokosmel uten at det ble tørt? Hvis ikke kjøper jeg det ikke. Men jeg vil gjerne vite hvor jeg får tak i det billigst.( Med prottispulver blir det lett seigt om det ikke er nok væske.)
Uansett hvor mye ekstra væske jeg har i, synes jeg bakst med kokosmel har lett for å virke tørt. Har også forsøkt å øke mengden med fett i, men fortsatt tørt.
Men, smaken er veldig god :D
Samme erfaring som Charlott. Men jeg har ikke prøvd samme oppskrift med mandelmel, så jeg vet ikke om det blir mindre tørt da.
Sånn skal det gjøres, kjære deg. Gratulerer med flott og riktig avgjørelse :klem::heia:
Sånn skal det gjøres, kjære deg. Gratulerer med flott og riktig avgjørelse :klem::heia:
:klem: Tusen takk!!!
Men, smaken er veldig god :Dtusen takk, da kjøper jeg ikke det. Hasselnøttmel og mandelmel har jeg, og prottispulver er genialt i lefser og sjokolade. Hampmel skal smake dr... i bakst visst, men jeg skal kjøpe chiamel isteden.
Samme erfaring som Charlott. Men jeg har ikke prøvd samme oppskrift med mandelmel, så jeg vet ikke om det blir mindre tørt da.
takk
mon tro om ikke fiberhusk, johannesbrødkjernemel eller noe annet skaper mer fuktighet i bakst? noe vidundermiddel ,må jo finnes? chiafrø i vann er en ting forresten, men skulle gjerne visst om noe annet også.
jbkm påståes å gi saftigere bakverk, brukte dere det i kokosbaksten?pofiber også.
er dette det samme som pofiber?http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Potato-Starch-Unmodified-Gluten-Free-24-oz-1-lb-8-oz-680-g/12295?at=0
og jhbk fant jeg ikke på iherb, kun carobpulver, men det funker vel ikke på samme måte?
pofiber skal visst gi luftigere bakst, mens xanthan gum, fiberhusk og jhkm skal gi en sammenbindende effekt. Det siste trenger jeg sjelden ,unntaket er ved laging av fiskekaker.
Photobscura
21-03-12, 18:16
Noen som har prøvd å doble eller triple denne (http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/brod/oppskrift-gluten-og-melkefritt-lavkarbobrod/) oppskriften? Har ikke SÅ mye erfaring med eggehviter, og er redd det kommer til å forringe oppskriften med større mengde. Om det er logisk, aner jeg ikke. :p
Noen som har prøvd å doble eller triple denne (http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/brod/oppskrift-gluten-og-melkefritt-lavkarbobrod/) oppskriften? Har ikke SÅ mye erfaring med eggehviter, og er redd det kommer til å forringe oppskriften med større mengde. Om det er logisk, aner jeg ikke. :p
Jeg har dobla den, og det gikk helt fint:)
Bare kjør på Photo, går helt fint å doble :)
Photobscura
21-03-12, 18:26
Kult! Takk! :)
Jeg tredobler den vanligvis (grådig familie), men jeg bruker åtte eggehviter i stedet for tolv da, og det fungerer utmerket!
hvorfor er det alltid menn i 50 åra som skal lage kvalm og leke politi.....
Photobscura
21-03-12, 21:05
Jeg tredobler den vanligvis (grådig familie), men jeg bruker åtte eggehviter i stedet for tolv da, og det fungerer utmerket!
Ah, takk for tips!
Ny fråga:
Jeg kjøpte nettopp billett på nettet på Timeekspressen. Valgte sms-referanse, men tenkte muligens ikke langt nok i forhold til ordet "referanse". Jeg har nemlig ikke printer! Holder det at jeg viser sms-en til bussjåføren, eller bør jeg få printa billetten ut? Jeg reiser i morgen, så da må jeg haste i vei på en nettkafé ...
Ah, takk for tips!
Ny fråga:
Jeg kjøpte nettopp billett på nettet på Timeekspressen. Valgte sms-referanse, men tenkte muligens ikke langt nok i forhold til ordet "referanse". Jeg har nemlig ikke printer! Holder det at jeg viser sms-en til bussjåføren, eller bør jeg få printa billetten ut? Jeg reiser i morgen, så da må jeg haste i vei på en nettkafé ...
fra nettsidene:
"Få billetten på mobilen din
Nettbuss har gjort det enklere for deg å reise med oss. Kjøp billett på nett og få den tilsendt til mobilen din.
Det er lett å kjøpe billett på nettbuss.no. Søk, kjøp og ta med deg mobilen på bussen for validering. Enkelt og greit, og i tillegg billigere å kjøpe på bussen.
For å få billetten din på sms må du registrere en betalingsavtale hos Nettbuss.
For å få til dette må du kjøpe en billett hos oss, på nett, og registere deg som kunde (Det gjør du enkelt på denne siden).
Du må også registrer en betalingsavtale i det du handler billetten - da får du den tilsendt på sms og kan få det hver gang du skal reise med TIMEkspressen.
Når du er kunde får du også andre fordeler. Blant annet kan du avbestille reisen din vederlagsfritt. Er du ikke kunde må du betale en avbestillingsforsikring."
Photobscura
21-03-12, 21:12
fra nettsidene:
"Få billetten på mobilen din
Nettbuss har gjort det enklere for deg å reise med oss. Kjøp billett på nett og få den tilsendt til mobilen din.
Det er lett å kjøpe billett på nettbuss.no. Søk, kjøp og ta med deg mobilen på bussen for validering. Enkelt og greit, og i tillegg billigere å kjøpe på bussen.
For å få billetten din på sms må du registrere en betalingsavtale hos Nettbuss.
For å få til dette må du kjøpe en billett hos oss, på nett, og registere deg som kunde (Det gjør du enkelt på denne siden).
Du må også registrer en betalingsavtale i det du handler billetten - da får du den tilsendt på sms og kan få det hver gang du skal reise med TIMEkspressen.
Når du er kunde får du også andre fordeler. Blant annet kan du avbestille reisen din vederlagsfritt. Er du ikke kunde må du betale en avbestillingsforsikring."
Haha, se der! Jeg lette men fant ikke noe. Men så er jeg fortsatt litt usikker. Ble litt mutt da det kom en sms, med en lenke der det sto: "Her er billetten din", og så får jeg jo ikke sett den, fordi jeg ikke har en sånn fordømt smart-mobil ... Så jeg ble veldig usikker på om den er gyldig, bare den sms-en ..!
Haha, se der! Jeg lette men fant ikke noe. Men så er jeg fortsatt litt usikker. Ble litt mutt da det kom en sms, med en lenke der det sto: "Her er billetten din", og så får jeg jo ikke sett den, fordi jeg ikke har en sånn fordømt smart-mobil ... Så jeg ble veldig usikker på om den er gyldig, bare den sms-en ..!
hmm nei da vet jeg dessverre ikke o.o
om du ikke skal reise tidligst mulig så er det kanskje greit å ringe å høre?
Og når jeg endelig er igang med lavkarbo igjen, så kommer selvsagt diareen :confused::mad: Akutt, og uten nåde.:(
MÅ det være sånn ??
Photobscura
21-03-12, 21:36
hmm nei da vet jeg dessverre ikke o.o
om du ikke skal reise tidligst mulig så er det kanskje greit å ringe å høre?
Jeg reiser på ettermiddagen, så kanskje jeg bare skal gjøre det. Må skaffe meg printer, ass ... :o
Og når jeg endelig er igang med lavkarbo igjen, så kommer selvsagt diareen :confused::mad: Akutt, og uten nåde.:(
MÅ det være sånn ??
Det er en ganske normal reaksjon hvis du plutselig øker fettinntaket. Hjelper å ta det gradvis. :cool:
Jeg reiser på ettermiddagen, så kanskje jeg bare skal gjøre det. Må skaffe meg printer, ass ... :o
jepp de er virkelig gull verdt^^ sitter å skriver ut timelistene mine as we speak xD veldig behagelig ;)
okey fra det ene til det andre.
jeg har akkurat fått timelistene fra jobb, har hele 8 dager jobb på 4 uker. og de siste 4 ukene nå har jeg tilsammen 12dager på jobb. ifjor tjente jeg etter skatt 211tusenish. Om jeg fortsetter å få så få vakter som feks 8-12 dager pr mnd, er det da mulig for meg å søke dagpenger for de resterende dagene jeg "mister" i forhold til ifjor? Og er det mulig for meg å feks BE sjefen min om å fortsette å få disse vaktene? hvis jeg evntuelt kan søke dagpenger?
noe rotete forklart ser jeg, men vet ikke helt hvordan jeg ellers skal spørre^^
hvorfor er det alltid menn i 50 åra som skal lage kvalm og leke politi.....
Fordi de er i "undergangsalderen":p
okey fra det ene til det andre.
jeg har akkurat fått timelistene fra jobb, har hele 8 dager jobb på 4 uker. og de siste 4 ukene nå har jeg tilsammen 12dager på jobb. ifjor tjente jeg etter skatt 211tusenish. Om jeg fortsetter å få så få vakter som feks 8-12 dager pr mnd, er det da mulig for meg å søke dagpenger for de resterende dagene jeg "mister" i forhold til ifjor? Og er det mulig for meg å feks BE sjefen min om å fortsette å få disse vaktene? hvis jeg evntuelt kan søke dagpenger?
noe rotete forklart ser jeg, men vet ikke helt hvordan jeg ellers skal spørre^^
Enklest å sjekke på nav sine sider kanskje?
Tror man må ha gått ned i timer/jobb så og så mye, og ha tjent så og så mye for å få dagpenger. Det skader ikke å søke.
Om du jobber mer noen uker, fyller du det bare ut på meldekort og får ikke betalt den/de ukene.
Må si det er lenge siden jeg hadde behov for dagpenger.. sikkert noen som kan dette mye bedre enn meg.
Enklest å sjekke på nav sine sider kanskje?
Tror man må ha gått ned i timer/jobb så og så mye, og ha tjent så og så mye for å få dagpenger. Det skader ikke å søke.
Om du jobber mer noen uker, fyller du det bare ut på meldekort og får ikke betalt den/de ukene.
Må si det er lenge siden jeg hadde behov for dagpenger.. sikkert noen som kan dette mye bedre enn meg.
jau skal ned på nav idag også,
sidene sier at man skal ha gått ned minst 50% i arbeidstid, og fått utbetalt minst 1,5G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår.
begge deler har jeg jo, men timene jeg har jobbet har ikke alltid vært mine faste timer, dvs jeg har jobbet for andre ved sykdom osv. har det noe å si??
Uansett, du har rett. Nav-kontoret neste, får vel de svarene jeg trenger der :rolleyes:
Hvorfor ikke bare bruke en av maskaraene fra Max factor? De gir skikkelig løsvippeeffekt og klumper ikke (reklamen er faktisk sann for en gangs skyld!) pluss at de er de eneste som er allergigodkjente.
Jeg må begynne å tenke på hvor jeg skal på ferie i år! Skal reise med kjæresten og tenker å være borte i en uke ca. Fram til nå har vi bare vært i Sverige på tur. Vil til et sted hvor man kan oppleve varme, hvor det er noen butikker, men hvor det ikke er for turistifisert. Hva er ditt beste tips?? :confused:
Barcelona! Strand og storby i ett. Har enda ikke hørt om noen som ikke liker Barcelona. Evt er Palma på Mallorca Barcelonas "lillebror".
Får du printa fra mobilen da?
Noen som har erfaring med falsk krupp hos barn? Hvor lenge varer det?
Photobscura
22-03-12, 09:41
Hvorfor ikke bare bruke en av maskaraene fra Max factor? De gir skikkelig løsvippeeffekt og klumper ikke (reklamen er faktisk sann for en gangs skyld!) pluss at de er de eneste som er allergigodkjente.
Barcelona! Strand og storby i ett. Har enda ikke hørt om noen som ikke liker Barcelona. Evt er Palma på Mallorca Barcelonas "lillebror".
Får du printa fra mobilen da?
Har billetten på mail også, så bare jeg kommer meg på en nettkafé så er det nema problema.
Jeg bruker faktisk akkurat den, og den er den beste, helt enig. Men har lyst på mer !!! ;)
Noen som vet om man trenger pass eller noe når man reiser med små barn på fly innenlands? Og må man ha med fullmakt av far?
Innenlands skal man da ikke trenge pass, med mindre dette er den eneste legitimasjoen man har. Bankkort, førerkort holder. og hvorfor skulle man ha fullmakt fra faren? Med mindre man har en rettskjennelse mot reising?
TrillTrall
22-03-12, 10:32
Noen som vet om man trenger pass eller noe når man reiser med små barn på fly innenlands? Og må man ha med fullmakt av far?
Fløy Bergen - Trondheim med mine to små for noen år siden, hadde ikke med pass og hadde i alle fall ikke noen fullmakt fra far! Innenlands er det vel ikke legitimasjonsplikt her i landet?
Fløy Bergen - Trondheim med mine to små for noen år siden, hadde ikke med pass og hadde i alle fall ikke noen fullmakt fra far! Innenlands er det vel ikke legitimasjonsplikt her i landet?
Tror de er nok så strenge med det nå, må nok vise legitimasjon innenlands også
Elin
TrillTrall
22-03-12, 10:47
Elin
Dette sier SAS:
Til utlandet må alle passasjerer vise ID. Ved reise innen Norge må barn over 12 år som reiser alene vise ID dersom de reiser med bagasje. Når barn under 12 år reiser alene og uten ID må foresatt kunne verifisere identiteten ved sjekk inn.
Elin
Hvis man skal sende bagasje trenger man legitimasjon. Ungene mine har reist ofte uten legitimasjon, men da har de hatt kun håndbagasje.
Dette sier SAS:
Til utlandet må alle passasjerer vise ID. Ved reise innen Norge må barn over 12 år som reiser alene vise ID dersom de reiser med bagasje. Når barn under 12 år reiser alene og uten ID må foresatt kunne verifisere identiteten ved sjekk inn.
Høres rart ut, jeg trodde legitimasjon ved flyreiser hadde like mye med identifisering ved eventuelle ulykker o.l å gjøre?
Hvis man skal sende bagasje trenger man legitimasjon. Ungene mine har reist ofte uten legitimasjon, men da har de hatt kun håndbagasje.
Trodde voksne trengte leg, uansett.
Elin
Nei, du trenger ikke det for å reise innenlands.
Norwegian krever ikke id uansett om man sjekker inn bagasje eller ikke.
Innenlands kan du sånn sett reise hvor du vil iden å vise ID
Noen som har erfaring med falsk krupp hos barn? Hvor lenge varer det?
Hva mener du med hvor lenge? Hver gang eller i alder?
Hos mine kom det som regel i overgang mellom vinter og vår og mellom sommer og høst! Det varte jo kun noen få timer av gangen vha behandling med kald luft og evnt stikkpiller, men kom gjerne 2-3 kvelder på rad.
Sønnen fikk det først i den alderen han skulle ha vokst det av seg, ca 5-6 år, og hadde det et par år. Snuppa debuterte den våren hun var nesten året og hadde det vel et par tre ganger i året frem til hun var 4, tror jeg!
Jeg mer hvor lenge et anfall varer. Var på legevakta og fikk konstatert det i natt ved to-tida, men han er ikke merkbart bedre enda... Litt mindre tungpustet, men hosten er verre og han griner veldig hver gang han må hoste. Men feberen er borte da....
Jeg bruker faktisk akkurat den, og den er den beste, helt enig. Men har lyst på mer !!! ;)
Hva heter den? :o
Signerer denne jeg, så kan vi blafre med vippene sammen :p
Hva mener du med hvor lenge? Hver gang eller i alder?
Hos mine kom det som regel i overgang mellom vinter og vår og mellom sommer og høst! Det varte jo kun noen få timer av gangen vha behandling med kald luft og evnt stikkpiller, men kom gjerne 2-3 kvelder på rad.
Sønnen fikk det først i den alderen han skulle ha vokst det av seg, ca 5-6 år, og hadde det et par år. Snuppa debuterte den våren hun var nesten året og hadde det vel et par tre ganger i året frem til hun var 4, tror jeg!
Ene poden min hadde falskkrupp. Der vi bodde før var det ca en time å kjøre for å komme til lege og anfallet hadde stort sett gitt seg da vi kom frem til legen. Så jeg kan signere at kald luft hjelper. (Varmeapparatet i bilen var ødelagt :o)
Jeg mer hvor lenge et anfall varer. Var på legevakta og fikk konstatert det i natt ved to-tida, men han er ikke merkbart bedre enda... Litt mindre tungpustet, men hosten er verre og han griner veldig hver gang han må hoste. Men feberen er borte da....
De får det ofte i forbindelse med en forkjølelse/infeksjon, så jeg syns du skal ta en tur til legen med han for en litt ordentlig omfattende sjekk!
Han har nok vondt i halsen etter nattens "bjeffing", så pass på at han drikker nok. Pass også på at han ikke blir for varm, det trigger bare mer hoste, og la han sitte, ikke ligge!
Masse god bedring! Slitsomt med sykt barn! :klem:
Har to syke barn hjemme i dag, men de er 12 og 18 år gamle og er nok slitsomme, men heldigvis ikke på samme måte lenger!;)
Anfallene varierer i lengde etter min erfaring. Til mer ungen kaver eller stresser eller er redd, til lenger tid tar det. Men vanligvis roer det seg ned i løpet av noen få timer.
Minsten min fikk det første anfallet 2 måneder gammel og hadde jevnlig anfall frem til han var fem år. Eldstemann fikk det første våren etter at han ble 6 år og hadde det jevnlig til han var ni år.
Signerer denne jeg, så kan vi blafre med vippene sammen :p
Jeg bruker denne (http://www.orfalseglitter.com/2011/08/review-max-factor-false-lash-effect.html)...
Tips: Husk mascaraen tørker fortere ut, enn den blir tom. Så tørk av kosten med papir av og til. Og skru mascaraen ned, ikke dytt den ned. Da dytter du luft ned også, og den blir fortere tørr.
Et annet tips... Når du holder kosten helt inntil, ta den litt frem og tilbake, sånn sikksakk, for så å dra ut... Gjenta mange ganger, helt til lokkene er lokkende ;) hehe...
Takk for alle svar ang. flytur og barn. Ps, trodde man måtte ha med fullmakt fra far fordi jeg har hørt det, men tydeligvis bare tull det da, heldigvis :)
Hvordan foregår en utredning med mistanke om ME??
Jeg skal til legen i neste uke for å starte en utredning.
Debut/utbrudd [rediger (http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Kronisk_utmattelsessyndrom&action=edit§ion=4)]
Flertallet av CFS-tilfeller starter brått, [33] (http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom#cite_note-PMID_9201648-32) vanligvis ledsaget av en «influensaliknende sykdom» [6] (http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom#cite_note-pmid:12562565-5), mens en betydelig del av tilfellene begynner etter flere måneder med alvorlig stress. [33] (http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom#cite_note-PMID_9201648-32) [34] (http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom#cite_note-33) [35] (http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom#cite_note-PMID_10367610-34) En australsk (http://no.wikipedia.org/wiki/Australia) studie fant at en undergruppe av pasientene fylte kriteriene for CFS etter infeksjon med virus (http://no.wikipedia.org/wiki/Virus) og ikke-virale patogener (http://no.wikipedia.org/wiki/Patogen), og forskerne konkluderte med at «post-infeksiøst utmattelsessyndrom er en gyldig sykdomsmodell å forske på som en mulig patofysiologisk utvikling av CFS». [36] (http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom#cite_note-pmid16950834-35) Midlertidig er det foreløpig ukjent hvilken rolle infeksjoner og stress har i utviklingen av CFS/ME, og nøyaktig prevalens er heller ikke stadfestet.
Symptomer [rediger (http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Kronisk_utmattelsessyndrom&action=edit§ion=5)]
De mest brukte diagnostiske kriteriene (http://no.wikipedia.org/wiki/Diagnose) og definisjonene av CFS for forskning og kliniske formål ble publisert av amerikanske Centers for Disease Control og Prevention (http://no.wikipedia.org/wiki/Centers_for_Disease_Control_and_Prevention) (CDC). [6] (http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom#cite_note-pmid:12562565-5) CDC-definisjonen av CFS krever at de to følgende kriteriene er oppfylt: [2] (http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom#cite_note-CDCdefinition-1)
Nyoppstått, (ikke livslang), uforklarlig og vedvarende utmattelse som ikke er relatert til anstrengelse, som ikke blir vesentlig bedre av hvile, og som fører til en vesentlig reduksjon av tidligere aktivitetsnivå.
Fire eller flere av følgende symptomer som varer seks måneder eller lengre:
Svekket hukommelse (http://no.wikipedia.org/wiki/Hukommelse) eller konsentrasjonsevne
Sykdomsfølelse etter anstrengelse; fysisk eller mental anstrengelse gir "ekstrem og langvarig utmattelse og sykdom".
Ingen følelse av revitalisering etter søvn
Muskelsmerter (http://no.wikipedia.org/wiki/Smerte) (myalgi)
Smerter i flere ledd (artralgi)
Hodepine (http://no.wikipedia.org/wiki/Hodepine) i ny form eller med større alvorlighetsgrad
Sår hals, hyppig eller gjentakende
Ømme lymfeknuter (http://no.wikipedia.org/wiki/Lymfeknute) (cervikale eller aksillære)
Andre vanlige symptomer omfatter:
Irritabel tarm, magesmerter (http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Magesmerter&action=edit&redlink=1), kvalme (http://no.wikipedia.org/wiki/Kvalme), diaré (http://no.wikipedia.org/wiki/Diar%C3%A9) eller oppblåst mage
Frysninger og nattesvette
Hjernetåke
Brystsmerter
Kortpustethet (http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Kortpustethet&action=edit&redlink=1)
Kronisk (http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk) hoste (http://no.wikipedia.org/wiki/Hoste)
Synsforstyrrelser (sløret syn, lysømfintlighet, øyesmerter eller tørre øyne)
Allergi eller overfølsomhet for mat, alkohol, lukt, kjemikalier, medisiner eller støy
Vansker med å opprettholde stående stilling (ortostatisk (http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Ortostatisk&action=edit&redlink=1) ustabilitet, uregelmessig hjerterytme (http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Hjerterytme&action=edit&redlink=1), svimmelhet (http://no.wikipedia.org/wiki/Svimmelhet), balanseproblemer eller besvimelse (http://no.wikipedia.org/wiki/Besvimelse))
Psykiske problemer (depresjon, irritabilitet, humørsvingninger, angst, panikkanfall)
Smerter i kjeven (http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Kjeven&action=edit&redlink=1)
Vekttap eller vektøkning [37] (http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom#cite_note-36)
Det meste av dette passer på meg, men hvordan sjekkes dette??
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.