View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Fångad av en Stormvind...
:lol:
Oi SHIT! Dette var jo ikke reaksjonen jeg forventa!
Jeg ordla meg jo helt latterlig feil da jeg skrev innlegget mitt!
Var vel mer at jeg lurte på hva hun hadde bedrevet tiden sin med?
Høre hva jeg "går glipp av" hehehe.. Rart hva man lurer på, og jeg lurte bare veldig på hva hun gjorde før hun fikk denne morsfølelsen :) :)
SÅ ingen mer diskusjon på det. Som regel velger man jo det man gjør med livet sitt, og jeg føler ikke jeg kommer til å gå glipp av alt det som blir beskrevet ovenfor. Barnet vårt er 100% planlagt, 20 år er absolutt ikke ungt, jeg personlig er FERDIG med all festing og tull og lever helt slik jeg ønsker nå :) - se bort i fra et par ting som kan forbedres, deriblandt vekta hihi :)
Er dette diskusjon eller "Jeg lurer på tråd" som skal være uten diskusjoner??? :eek:
Jeg lurer på: Gubben har vært litt dårlig her i kveld.. Mista følelsen i hånda, men følte seg ikke så verst etterpå. Nå er han kvalm, trur han på spy hele tida og har hodepine. Noen som har erfaring med dette?
Har han ramlet å slått hodet sitt?? noen dager siden, uker siden, mnd siden?
Gubben ramla på isen å slo hodet sitt. Sykemeldt 1 mnd, ble helt fin.
Men første dagen på jobb svimlet han hele dagen, og tilslutt svimte han av i dusjen hjemme. Hånda ble nesten lammet og kvalm/spydde i noen dager...
Hjernerystelse fikk vi beskjed om, og var sykemeldt i 8 mnd etterpå!!!! :O
Ring legevakt!!!
Hvorfor heter det ikke "Gården" ??
Farm - er ikke et ord vi bruker i norge om norske gårder. Hvorfor må språket vårt amerikaniseres sånn??
språk er ikke statisk, det er i konstant utvikling, hele tiden. det engelske ordet "bag" er faktisk norsk, men det forsvant fra språket vårt underveis. så nå er det et engelsk låneord :p
farmen er forøvrig et ord som fungerer på norsk både skriftlig og uttale, og klinger kanskje bedre i pr-avdelingens ører enn "gården".
språk er ikke statisk, det er i konstant utvikling, hele tiden. det engelske ordet "bag" er faktisk norsk, men det forsvant fra språket vårt underveis. så nå er det et engelsk låneord :p
farmen er forøvrig et ord som fungerer på norsk både skriftlig og uttale, og klinger kanskje bedre i pr-avdelingens ører enn "gården".
har litt piggene ut mot at man bytter ut norske ord med engelske. Står det SALE i butikk vinduene, så får jeg lyst å bare gå forbi. For i norge så heter det SALG.
Det kunne jo heter "Gardsliv", eller "Garden - ein kamp for og overleva", for på nynorsk så virker det jo mer dramatisk synes jeg. :D .
Sitter og leser om P- sprøyten. Og ble litt bekymret.
Det står faktisk at den ikke bør brukes lengre enn 2 år !:eek: Jeg har gått på min siden 2007 om jeg ikke husker feil ! Legen setter den på meg, og har ikke sagt noe om disse to årene :confused:
Tenk om jeg er blitt steril?
Står også at det kan ta opp til TRE år før man får eggløsning og kan bli gravid ! Og at man kan få benskjørhet. Og at det ikke anbefales til unge. kjenner jeg blir litt bekymret nå. Har noen erfaring med p-sprøyten?
hm, legen min snakka noe om at man bør ha pause etter 5 år, uten at han spesifiserte hvorfor. jeg har hatt min i 3 år og har absolutt ingen planer om å slutte med det første. (nå vil ikke jeg ha unger i det hele tatt da...)
norge har forøvrig verdensrekord i benskjørhet til tross for at vi også bruker mer melk enn noen andre..
veninna mi fikk beskjed om at det kunne ta et år eller to før hu ble gravid da hu slutta med piller. det tok 3 uker....
Enkelt spørsmål, er denne kjolen noe fin ?
Synes den var stilig da jeg først så bildet, men har begynt å tvile nå. Gubben synes jeg burde kjøpe den da ;)
Synes den var stilig da jeg først så bildet, men har begynt å tvile nå. Gubben synes jeg burde kjøpe den da ;)
Den er stilig,ja! Hvor fant du den?
Den er stilig,ja! Hvor fant du den?
Av alle stedet på Ellos :D
Her (http://www.ellos.no/jsfn/kjole/379057?Ns=RankValue2|1&Nao=27) er den ;)
I love it!! Av en eller annen grunn, så liker jeg det mønsteret:)
Går til kassen:D
Den er jo råstilig!!!! Storrutet pepita?
Nydelig er den og du er enda nydeligere så hva er problemet???
I love it!! Av en eller annen grunn, så liker jeg det mønsteret:)
Går til kassen:D
Den er jo råstilig!!!! Storrutet pepita?
Nydelig er den og du er enda nydeligere så hva er problemet???
Da går jeg til kassa jeg også ;)
Shopping på nett fredag kveld når formen ikker er på topp, gjør alt litt bedre gitt :p
Da går jeg til kassa jeg også ;)
Shopping på nett fredag kveld når formen ikker er på topp, gjør alt litt bedre gitt :p
Shopp ivei:suss:
Nå er jeg en smule beruset, så jeg shopper i morra:p
Shopp ivei:suss:
Nå er jeg en smule beruset, så jeg shopper i morra:p
Best å vente da ja, ellers er det ikke godt å si hva som ender i handlekurven :p Kos deg videre :klem:
Best å vente da ja, ellers er det ikke godt å si hva som ender i handlekurven :p Kos deg videre :klem:
Sant det,Dietta:D
Men den kjolen skal jeg ha!!++++++:D
veninna mi fikk beskjed om at det kunne ta et år eller to før hu ble gravid da hu slutta med piller. det tok 3 uker....
Så rart at noen kunne si noe så feil! Siden tidlig på 90- tallet har legene visst at sjansen for å bli gravid når man slutter med senere generasjoner ppiller er ekstremt høy! For oss tok det 6 uker, begge gangene!;)
Grunnen er rett og slett at man får jevn, fin, stabil syklus og mange egg som skal modnes på kort tid!
Scååål eller:liste::sove:
Trener i morra, trur eg:uskyldig:
Scååål eller:liste::sove:
Trener i morra, trur eg:uskyldig:
Og jeg er alvorlig alkoholforgifta:eek:
Så rart at noen kunne si noe så feil! Siden tidlig på 90- tallet har legene visst at sjansen for å bli gravid når man slutter med senere generasjoner ppiller er ekstremt høy! For oss tok det 6 uker, begge gangene!;)
Grunnen er rett og slett at man får jevn, fin, stabil syklus og mange egg som skal modnes på kort tid!
Så hvis man vil bli gravid så bør man gå på p-piller en stund og så slutte? :geip:
Synes den var stilig da jeg først så bildet, men har begynt å tvile nå. Gubben synes jeg burde kjøpe den da ;)Kjempefin kjole, Dietta!
Kjempefin kjole, Dietta!
Takk, takk Huldr :)
Den er bestilt, så får jeg bare håpe at den både passer i størrelsen og i fasongen :p
Så hvis man vil bli gravid så bør man gå på p-piller en stund og så slutte? :geip:
Det var det jeg gjorde da vi ville ha nr 2! Funka gull, det!:D Hun kom som bestilt, med termin i begynnelsen av juni! Ville nemlig gjerne være hjemme første året sønnen gikk på skolen!
Et spørsmål om barneoppdragelse:
Junior på 16mnd respekterer ingenting jeg sier eller gjør. Pappan kan si det samme, på samme måte og han lyder det med en gang. Når jeg sier det enten overser han meg eller ler og fortsetter. I tillegg er han direkte slem mot meg (så ille at andre kommenterer det), klorer i øynene, lugger, slår, kaster ting på meg osv. Han kommer ofte og vil kose, baare for å komme nær nok til å lugge, klore eller slå.... Gjør aldri sånt mot pappa eller noen i barnehagen.
I perioder gruer jeg meg til å være alene med han fordi det alltid ender med masse hyling fra han fordi han ikke får gjøre slikt. Og om jeg ikke får tak på det nå blir det snart veldig ille. Tips?
Et spørsmål om barneoppdragelse:
Junior på 16mnd respekterer ingenting jeg sier eller gjør. Pappan kan si det samme, på samme måte og han lyder det med en gang. Når jeg sier det enten overser han meg eller ler og fortsetter. I tillegg er han direkte slem mot meg (så ille at andre kommenterer det), klorer i øynene, lugger, slår, kaster ting på meg osv. Han kommer ofte og vil kose, baare for å komme nær nok til å lugge, klore eller slå.... Gjør aldri sånt mot pappa eller noen i barnehagen.
I perioder gruer jeg meg til å være alene med han fordi det alltid ender med masse hyling fra han fordi han ikke får gjøre slikt. Og om jeg ikke får tak på det nå blir det snart veldig ille. Tips?
Du må nok sette deg i respekt, vennen! Ut i fra hva du sier her inne, føler du deg på tynn is og lurer på om du er god nok mor! Han føler det og utnytter svakheten din! Når han ikke vil gjøre som du sier eller gjør noe han ikke skal, løft han opp, hold han inntil deg på fanget (kan se brutalt ut, men...) og snakk rolig til han uansett hvor mye han spreller og hiver på seg. Når han roer seg og slutter å herje, kan du be om en kos og finne på noe som viser at du slett ikke er langsint! Viktig at han skjønner at du er glad i han uansett!
Ta han gjerne også med på ting, la han hjelpe deg med å bære noe eller hente ting osv. Selv om det tar lengre tid enn å gjøre det selv osv, bygger det bånd mellom dere du "har bruk for" i andre sammenhenger! Han er liten, men ikke ubrukelig! ;)
Har brukt dette på begge mine som ble svært flotte unger og er nå i gang med nr 3. Litt verre når han først kom hit som 2,5 åring, men etter bare 10 dager har det hjulpet mye allerede!
Masse lykke til! Barneoppdragelse er ikke akkurat bare morro, men man får heldigvis igjen for strevet etter som de blir eldre!;)
Joda, utfordringen er jo at jeg nesten ikke får holdt han fast, fordi 1: han er bare opptatt av å lugge eller slå (evt bite om han ikke har ledige armer), 2: han er skremmende sterk... og 3: han fortsetter med akkurat det samme i det han slipper løs igjen....
Joda, utfordringen er jo at jeg nesten ikke får holdt han fast, fordi 1: han er bare opptatt av å lugge eller slå (evt bite om han ikke har ledige armer), 2: han er skremmende sterk... og 3: han fortsetter med akkurat det samme i det han slipper løs igjen....
Du må bare fortsette til han skjønner tegninga! :p Fordelen med barn er at de vokser. Ting endrer seg ofte fort, men vi må være konsekvente og alltid reagere på samme måte mot samme handling! Det er nok litt for tidlig å forvente at han forstår alt, men konsekvens forstår han! Og du vil få mye igjen for det senere!
Fortsetter han når du slipper han ned igjen, vel, så får du bare ta han opp igjen, da! :p
Vet det ikke er lett å holde dem fast, men det går!
Ble litt lettet nå. Virker jo veldig skummelt å skulle gå kanskje tre år og vente. Blir ikke til at jeg slutter enda, men en gang så skjer det jo.
Håper bare ikke det er farlig å gå på dem lengre enn to år :confused:
Er han for liten til timeout?
Ble litt lettet nå. Virker jo veldig skummelt å skulle gå kanskje tre år og vente. Blir ikke til at jeg slutter enda, men en gang så skjer det jo.
Håper bare ikke det er farlig å gå på dem lengre enn to år :confused:
Jeg hadde gått på ppillen mer eller mindre uten opphold i 8 år og Sønnen satt som et skudd etter 6 uker! :D
Legen sa at dagens prevensjon var mye bedre og sikrere på alle måter og det er snart 20 år siden. Bør jo være enda bedre nå! ;)
det er farlig å sole seg, farlig å spise mye gulerøtter om du røyker, farlig ditt og farlig datt. det er farlig å leve, du dør av det. kan ikke si jeg har merket noe negativt i det hele tatt i de 3 årene jeg har brukt sprøyta. heller det motsatte...
Han er 16 måneder. Tror ikke han skjønner bæret av noen timeout, nei!
Min på 2.5 skjønner ikke helt, men det er jo så kjedelig å bli avbrutt og båret ut i gangen og måtte sitte der litt at han skjerper seg om vi spør om han vil sitte litt i gangen!:p
Hahahahahaha, jeg syns jeg ser at vi prøver på det :lol::lol: svaret er ja!
er det noen forskjell på brune og hvite egg, utenom fargen på skallet?
Nope;)
Nope;)
Må være fargen på høna da :p
typen min så med store øyne første gang han så egga våre... der han kommer fra er det kun brune :p
Mens vi snakker om egg... egg her omkring (i London) er så bleke inni! Når jeg lager eggerøre blir den hvit. Ikke er de så rike på smak heller. Noen som kan forklare det? Hadde vært fint å vite hva man skal se etter for å finne gule smakfulle egg. :p Når jeg har kjøpt egg av frittgående høns er det fortsatt det samme. Rare greier.
hm, egga på jersey var helt normale i fargen.. men jeg merker at økologiske egg i norge er mye bleikere enn såkalte batteri-egg.
og egg i england er ofte mer økologiske enn vanlige frittgående hønseegg i norge. strengere lover der. fargen på egga har jo gjerne med hva hønene spiser... solegg høns har annet for enn "vanlige" høns :)
Mens vi snakker om egg... egg her omkring (i London) er så bleke inni! Når jeg lager eggerøre blir den hvit. Ikke er de så rike på smak heller. Noen som kan forklare det? Hadde vært fint å vite hva man skal se etter for å finne gule smakfulle egg. :p Når jeg har kjøpt egg av frittgående høns er det fortsatt det samme. Rare greier.
Det er "frittgående" og frittgående. For at plommene skal bli skikkelig gule bør du finne gårdsegg hvor hønene får lov til å være ute og spise insekter. Her i Norge tilsettes foret blant annet maismel for å gi den gule fargen.
http://www.chow.com/food-news/55099/does-the-color-of-an-egg-yolk-indicate-how-nutritious-it-is/
http://www.incredibleegg.org/egg-facts/eggcyclopedia/c/color
Flere enn meg som følger med på fallskjermhopperten? : meditere:
Når jeg kobler min iphone til pc, så åpner itunes seg, og den begynner å synkronisere. HVA er det den synkroniserer- og HVORFOR ?
Og MÅ den få synkronisere? Har opplevd at den la over ALLE mine internettfavoritt adresser til telefonen, og telefonnummer listen ble full av internettadresser og kontakter som jeg en eller annen grang har sendt epost til fra min pc.
jeg vil ikke ha alt dette på telefonen min !! Men når de kobles sammen så skjer dette uten at jeg vil.
sukk, er frustrert og lei av å slette kontakter og epostadresser. Og har nå masse gamle internettfavoritter på tlf som jeg ikke TRENGER.
du har en iphone, så du har værsågod å gjøre som apple vil du skal gjøre :p
men mere seriøst, er nok en funskjon som går an å skru av et sted. men jeg nekter å røre epleting, så akkurat hvor vet jeg ikke :p
Når jeg kobler min iphone til pc, så åpner itunes seg, og den begynner å synkronisere. HVA er det den synkroniserer- og HVORFOR ?
Og MÅ den få synkronisere? Har opplevd at den la over ALLE mine internettfavoritt adresser til telefonen, og telefonnummer listen ble full av internettadresser og kontakter som jeg en eller annen grang har sendt epost til fra min pc.
jeg vil ikke ha alt dette på telefonen min !! Men når de kobles sammen så skjer dette uten at jeg vil.
sukk, er frustrert og lei av å slette kontakter og epostadresser. Og har nå masse gamle internettfavoritter på tlf som jeg ikke TRENGER.
Du må åpne Itunes, gå så på Rediger - Innstillinger -Enheter og huk av i boksen for å hindre automatisk synkronisering. Ellers finnes det jo egne apple-forum som sikkert kan gi mye bedre svar enn det vi som ikke bruker/liker/hater apple, gjør :D
Du må åpne Itunes, gå så på Rediger - Innstillinger -Enheter og huk av i boksen for å hindre automatisk synkronisering. Ellers finnes det jo egne apple-forum som sikkert kan gi mye bedre svar enn det vi som ikke bruker/liker/hater apple, gjør :D
Takk, skal prøve dette :-)
er det forumet norsk tro?
TrillTrall
14-10-12, 22:03
Det avhenger av hva hønsene spiser. Har en svoger som er så sær at han bare vil ha solegg fordi plommen der er så mørk gul, de er jo grisedyre. Vi kjøper egg rett fra bonden, 50,- for 30 egg (såvidt jeg husker) og de har skikkelig guloransje plomme! Soleggene kan bare gå og knuse seg. ;) Har også hørt at mais gjør at høns legger egg med skikkelig gul plomme og at fiskemel i foret gir lys plomme.
Flere enn meg som følger med på fallskjermhopperten? : meditere:
Har fulgt med, ja. Dritskummelt:eek::eek:
Har fulgt med, ja. Dritskummelt:eek::eek:
Han var en tøffis!! Og så du så galant han landet??
Han var en tøffis!! Og så du så galant han landet??
Ja, pusta letta ut:)
Har hoppa i fallskjerm jeg også, men det var et tandemhopp fra normal høyde:)
E-vitamin
Nå har jeg lest, googlet og bestilt e vitaminer fra iherb, men er fortsatt usikker på dosering og type.
Har lest at den som er dry e-vit er vannløselig, men kunstig, men virker mye fortere.
Eller skal man kjøpe tradisjonell E vitamin?
Tenker: I forhold til at jeg er 52 år og i overgangsalder at E vitamin ofte anbefales for det, og da ca 300 mg (og mer) pr dag.
Har også lest at det ikke er kjente bivirkninger med for mye e-vitamin (bortsett at følsomme personer kan få kvalme og diare i begynnelsen ved doser over 1000 mg .)
Noen med efaring her?
E-vitamin
Nå har jeg lest, googlet og bestilt e vitaminer fra iherb, men er fortsatt usikker på dosering og type.
Har lest at den som er dry e-vit er vannløselig, men kunstig, men virker mye fortere.
Eller skal man kjøpe tradisjonell E vitamin?
Tenker: I forhold til at jeg er 52 år og i overgangsalder at E vitamin ofte anbefales for det, og da ca 300 mg (og mer) pr dag.
Har også lest at det ikke er kjente bivirkninger med for mye e-vitamin (bortsett at følsomme personer kan få kvalme og diare i begynnelsen ved doser over 1000 mg .)
Noen med efaring her?
Erfaringer med E-vit og overgangsalder ? Jepp, det har flere av oss.
Ta en titt på denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52909);)
Kort oppsummert så bruker 2 av oss 410 mg pr dag nå, og er symtomfrie på det :heia:
For å få løyst ut depositum for ei leigd leiligheit, må ein møte opp saman med huseigar i banken? Kan ein gå kvar for seg? Eller er det nok å ha med ei erklæring underteikna av huseigar? Nokon som veit?
Dere som har barn/små barn, hvor mye ser dere til de i løpet av dagen? Mellom barnehage, jobb osv... Og, har dere tid til et liv selv?
Leser med interesse og drepende dårlig samvittighet diskusjonene i aftenposten, og vil gjerne høre hvordan folk egentlig har det....
Dere som har barn/små barn, hvor mye ser dere til de i løpet av dagen? Mellom barnehage, jobb osv... Og, har dere tid til et liv selv?
Leser med interesse og drepende dårlig samvittighet diskusjonene i aftenposten, og vil gjerne høre hvordan folk egentlig har det....
Nå er mine barn ganske store, men jeg kan jo fortelle hva vi gjorde. Da de gikk i barnehagen var vi så heldige at vi begge hadde fleksibel arbeidsdag. Jeg startet i otta og mannen min startet sent. Han leverte barna ved halv-ni/ni-tiden. Jeg var ferdig rundt 14.30, hjemme rett etter tre, og hentet barna da. Og så kom mannen min ved fem-tiden. Barna la seg ved syv-tiden.
Dette fungerte greit for oss, men jo eldre ungene ble, jo surere ble de fordi de ble hentet "tidlig" i barnehagen :D. Noen barn, som mine, elsker barnehagen, og de lekte med de samme ungene både der og hjemme. Så om de lekte i barnehagen, hjemme hos oss eller hos venner var ikke så farlig da de ble eldre.
Det vi alltid var veldig obs på var at vi hadde voksentid, hvor vi var kjærester, ikke bare foreldre. Og vi har alltid funnet på ting, hver for oss, som ga oss sosial input (hver for oss mest fordi vi ikke hadde barnvakt).
Jeg tror at det som er viktig er å føle hva som er riktig for en selv og barnet, og ikke grave seg ned med dårlig samvittighet. En venninne av meg hadde stadig dårlig samvittighet pga datteren, hun følte at de ikke fikk nok tid sammen, at hun var mye syk, osv. Og hun lurte fælt på om det var hennes skyld. Da hun tok opp dette med mannen og lurte på om han følte det samme fikk hun til svar at det han tenkte var "det var som pokker". Jeg tror at det er noe vi må bli flinkere til, rett og slett bare tenkte "det var som pokker"!
På en tur over grensen så jeg de hadde okselår i skiver (med lårbeinet "i midten") til salgs. Siden jeg ikke aner hvordan jeg kan bruke det, så kjøpte jeg ikke. Men om de har neste gang - er det noen som har en ide om hvordan det bør brukes?
På en tur over grensen så jeg de hadde okselår i skiver (med lårbeinet "i midten") til salgs. Siden jeg ikke aner hvordan jeg kan bruke det, så kjøpte jeg ikke. Men om de har neste gang - er det noen som har en ide om hvordan det bør brukes?
Jeg ser for meg at de brukes som flintstek på grillen eller brunes i panne/kjele og serveres med en god saus! Det demrer liksom noe fra barndommen i bakhodet mitt! :sikle:
Jeg ser for meg at de brukes som flintstek på grillen eller brunes i panne/kjele og serveres med en god saus! Det demrer liksom noe fra barndommen i bakhodet mitt! :sikle:
Synes det er spennende å smake på flere deler av dyret. Så er nok ikke umulig at det blir testet om de har neste gang også :)
Takk for tips :blomster:
Eg tenkjer at lårkjøt er store musklar som treng mykje behandling, eller lang steike-/koketid... Men eg kan vere heilt på viddene, altså! :o
http://ndla.no/nb/node/6749
:)
Takk til Furine og Gerd også :blomster:
Jeg tenkte også at kanskje langkoking kunne bli bra, googlet og fant noe om grillet okselår - men det var nok hele lår siden de skulle grilles i et døgn omtrent. Veldig nyttig link Gerd. Den er lagt i favoritter så jeg kan finne informasjon senere også :ja:
For å få løyst ut depositum for ei leigd leiligheit, må ein møte opp saman med huseigar i banken? Kan ein gå kvar for seg? Eller er det nok å ha med ei erklæring underteikna av huseigar? Nokon som veit?
Det vanligste er vel å bruke dette til å betale de(n) siste måneden(e)?
Photobscura
15-10-12, 22:06
Det vanligste er vel å bruke dette til å betale de(n) siste måneden(e)?
Hæ? Aldri hørt om, og ikke vanlig praksis hos noen seriøse aktører. Depositum er en sikkerhet. Den KAN brukes til å betale husleie, dersom den blir misligholdt, men i hovedsak er det snakk om at den eventuelt kan brukes til å dekke skader eller unormal slitasje etter at boforholdet er avsluttet, og boligen inspisert.
Furine: Depositumet kan betales ut av utleier via banken, men kun sammen med deg, gitt at det er en seriøs person som har fulgt vanlig prosedyre, altså at depositumet opprettes i ditt navn, men at begge skriver under, sånn at ingen kan disponere det, og du har tilgang på eventuelle renter når leieforholdet sies opp. Når du sier opp må begge signere under på at kontoen er avsluttet (mener det varierer litt om man begge går i banken, eller om du bare signerer etterpå), og er du og huseier enige om at ingenting skal trekkes, så får du tilbake depositumspengene i sin helhet, med renter.
Lurer på om det går an å bruke lakrisrotpulver i vodka, slik at det blir en god shot etter noget lagring..... :full:
Lagde jo shot med tyrkisk pepper i min ungdom ;)
Photobscura
15-10-12, 22:13
Lurer på om det går an å bruke lakrisrotpulver i vodka, slik at det blir en god shot etter noget lagring..... :full:
Her tror jeg Kitt sitter med svaret! :D
vaniljepulver i vodka funker knall, så hvorfor ikke?
Godt spørsmål:D det er bare å prøve seg frem;)
Aha - jeg venter i spenning :D
vaniljepulver i vodka funker knall, så hvorfor ikke?
Vaniljevodka ? :eek:
har du ikke prøvd det? kjempegodt med cola! absolut og smirnoff har vaniljevodkaer, men syns faktisk den vi lagde selv var best. men mye gris da, siden vaniljepulveret må filtreres bort etterhvert. og den ble bare bedre jo flere dager den stod og gogjorde seg ^^
Jepp!
Eller, altså, min vaiant av Tyrker, da!
Eneste problemet er at den blir nesten alt for god og jeg får masse "kjeft" fordi folk blir full!:p
Grunnoppskriften er noe sånt, men jeg brukte nok mye mer sprit og mindre zero, ja:
Med sukker:
En pakke tyrkisk pepper knuses.
Bland i 0,5 liter cola
Så 1dl hjembrent 96%
Og sånn gjorde jeg:
Brukte Spejder fra Fribol, Cola Zero og Absolutt vodka.
Kjørte dropsene til pulver i den lille stavmikserbollen først. Hadde det over i et glass med lokk. Tilsatte vodka til det dekket pulveret og hadde så opp i litt cola zero.
OOOOPPPPPSSSS! Hell brusen litt og litt veldig forsiktig. BRUSER noe enormt.
Rørte godt hver gang jeg var på kjøkkenet og resten løser seg helt opp over natten!
jeg lagde faktisk den tyrkern til kitt ifjor en gang. står i kjøleskapet ennå. var en bismak der jeg ikke likte. men jeg er rar :p
Photobscura
15-10-12, 22:24
Ååå, jeg synes tyrkern til Kitt er barnslig god! :D
Vaniljestang i vodka funkar som berre det! Det same med frosne bringebær! Det smakar vanilje og bringebær, men utan å vere søtt, nam!
Takk Photo! Eg sende ein epost til banken og fekk svar der også i ettermiddag. Kontoen står i mitt namn, ja, dei skreiv at eg måtte ha skriftleg frå huseigar at det kunne løysast ut, eller at huseigar kom til banken før meg og skreiv under på at det var OK. Har ikkje akkurat all verdas lyst til å møte opp i banken saman med henne.
Jepp!
Eller, altså, min vaiant av Tyrker, da!
Eneste problemet er at den blir nesten alt for god og jeg får masse "kjeft" fordi folk blir full!:p
Takker og bukker :D
Huff, kan hende jeg blir full hvis dette skal testes.
Brukte du hele boksen med Spejder-drops ?
Jeg fikk lyst til å prøve med lakrisrotpulver...... *tenke på saken*.
Skal på fjelltur først i november, og da hadde det vært moro å hatt med :D
Takker og bukker :D
Huff, kan hende jeg blir full hvis dette skal testes.
Brukte du hele boksen med Spejder-drops ?
Jeg fikk lyst til å prøve med lakrisrotpulver...... *tenke på saken*.
Skal på fjelltur først i november, og da hadde det vært moro å hatt med :D
Til siste runden brukte jeg 4 bokser til en liter Tyrker, tror jeg! Lavkarbofolk er så tørste av seg!;)
Greia med dropsene er jo at de løser seg fullstendig opp. Ikke noe som må siles fra eller noe sånt!
Til siste runden brukte jeg 4 bokser til en liter Tyrker, tror jeg! Lavkarbofolk er så tørste av seg!;)
Greia med dropsene er jo at de løser seg fullstendig opp. Ikke noe som må siles fra eller noe sånt!
Ja, jeg ser det med dropsene altså :)
Det er bare det at jeg nå sitter her med 0,5 kg lakrisrotpulver fra Iherb :o
Ja, jeg ser det med dropsene altså :)
Det er bare det at jeg nå sitter her med 0,5 kg lakrisrotpulver fra Iherb :o
Prøv davel! Om ikke annet får du brukt opp noe av lakrisrotpulveret!:p
Prøv davel! Om ikke annet får du brukt opp noe av lakrisrotpulveret!:p
Jepp :D
Jepp :D
Kommer og prøvesmaker jeg vettu:D
Kommer og prøvesmaker jeg vettu:D
Eg og er med på prøvesmaking :snill: :full:
Kanskje lakrisekstrakt hadde gjort susen :) feks denne (http://www.iherb.com/Nutricology-Licorice-Solid-Extract-4-oz-114-g/17600).
Hæ? Aldri hørt om, og ikke vanlig praksis hos noen seriøse aktører. Depositum er en sikkerhet. Den KAN brukes til å betale husleie, dersom den blir misligholdt, men i hovedsak er det snakk om at den eventuelt kan brukes til å dekke skader eller unormal slitasje etter at boforholdet er avsluttet, og boligen inspisert.
Trodde det var normal praksis. Det er slik det har blitt gjort de stedene jeg har hørt om når eieren er privatpersoner. Men da er det jo folk som har bodd der en stund som eieren stoler på slik at h*n vet at h*n ikke trenger å bruke depositumet de siste månedene.
Eg og er med på prøvesmaking :snill: :full:
Kanskje lakrisekstrakt hadde gjort susen :) feks denne (http://www.iherb.com/Nutricology-Licorice-Solid-Extract-4-oz-114-g/17600).
Poenget her var vel at hun hadde lakrisrotpulver som hun ville bruke opp? ;)
Jeg er ikke sikker på om lakrisrotpulveret løser seg helt opp... Det er jo litt barkelignende... Så jeg ville silt væsken gjennom tøy eller noe før jeg drakk. ;)
jeg filtrerte vodkaen med et kaffefilter to ganger før vi drakk det. men vi brukte pulver, ikke stang.
Poenget her var vel at hun hadde lakrisrotpulver som hun ville bruke opp? ;)
Jeg er ikke sikker på om lakrisrotpulveret løser seg helt opp... Det er jo litt barkelignende... Så jeg ville silt væsken gjennom tøy eller noe før jeg drakk. ;)
Veit ikkje kordan lakrisrotpulveret til iherb er, men det pulveret eg har er heilt finmalt og ikkje barklignende. like finmalt som kanel (berre for å sammenligne)
Eg veit at dietta har pulver ja :D men ekstrakten var berre ett tips ;)
Photobscura
16-10-12, 10:34
Trodde det var normal praksis. Det er slik det har blitt gjort de stedene jeg har hørt om når eieren er privatpersoner. Men da er det jo folk som har bodd der en stund som eieren stoler på slik at h*n vet at h*n ikke trenger å bruke depositumet de siste månedene.
Ja, mulig det er litt annerledes praksis i sånne tilfeller. De siste tolv årene har jeg vel bare bodd i bygårder med firmaer som utleiere (nå: et enmannsrørleggerfirma, men alt i alles ordnung if. huseierloven og sånn). Men så er det jo et poeng at mange av oss trenger depositumet til neste leieforhold. Ofte ikke bare-bare å spytte opp femten, tredve tusen!
TrillTrall
16-10-12, 10:45
Men så er det jo et poeng at mange av oss trenger depositumet til neste leieforhold. Ofte ikke bare-bare å spytte opp femten, tredve tusen!
Men dersom man bruker de 20.000,- som husleie de siste 4 mnd, så setter man bare av de 5000,- hver mnd de fire mnd så har man til neste depositum allikvel - uten at det gjør noen forskjell i dagligøkonomien.
Photobscura
16-10-12, 10:49
Men dersom man bruker de 20.000,- som husleie de siste 4 mnd, så setter man bare av de 5000,- hver mnd de fire mnd så har man til neste depositum allikvel - uten at det gjør noen forskjell i dagligøkonomien.
I blant er det lettere sagt enn gjort. :p (Snakker av fattig erfaring, munnen og matfatet og sånn. ;))
Synes det er veldig kjekt at det er sånn det praktiseres jeg, da. Særlig om man f.eks. deler leilighet med venner. Og nettopp fordi det er en sikkerhet som mot normalt brukes til å dekke eventuelle skader og sånn.
Det er ganske strenge regler rundt depositumskontoer.
Når jeg (som utleier) skal frigi depositum, skriver jeg en erklæring om at jeg frigir depositumet fra min side, slik at kontoen skal disponeres av leietager alene.
Dette går jeg til banken og leverer, så fikser de slik at kontoen står på leietager alene. Leietager kan da alene disponere pengene som h*n vil.
Lurer meg på.... Var akkurat inne og snoket på MariannS sin blogg/oppskrift. Hun har fått som kommentar til en salat-oppskrift at, når man går på lavkarbo skal man IKKE spise salat.....kun kinakål. Dere smarte, vakre, snille mennesker her inne, er dette riktig? Trodde all salat var bra jeg, i variasjon selvfølgelig med gr.saker, kjøtt osv osv. Denne som kommenterer skriver også at h*n har gått ned mange kilo på kort tid, så dette KAN h*n.
Klødde litt i fingrene etter å svare, men må seff ha folk i ryggen først ;)
Lurer meg på.... Var akkurat inne og snoket på MariannS sin blogg/oppskrift. Hun har fått som kommentar til en salat-oppskrift at, når man går på lavkarbo skal man IKKE spise salat.....kun kinakål. Dere smarte, vakre, snille mennesker her inne, er dette riktig? Trodde all salat var bra jeg, i variasjon selvfølgelig med gr.saker, kjøtt osv osv. Denne som kommenterer skriver også at h*n har gått ned mange kilo på kort tid, så dette KAN h*n.
Man kan da godt spise salat innimelom. Greia er at vanlig grønn salat kun innholder vann og svært lite næringsstoffer. Dumt å bruke opp karbene på noe som ikke gir noe næring!
Høres ut som et individ med merkelige idéer. :cool: Det er ingenting i veien med salat, men man rådes gjerne til å ikke bruke det istedetfor andre grønnsaker hele tiden, siden salat har omtrent null næringsverdi, mens feks brokkoli og paprika tilfører mye sunt. Men man kan spise så mye salat man vil og tåler sånn generelt!
Det må vel bare være tull! Tror jeg har lest at salat i seg selv ikke er så næringsrik, og at man ikke skal ha KUN salatblader i en salat, men hvem har vel det? Som du sier selv, grønnsaker, kjøtt osv som skaper variasjon, lager jo salaten..
Men jeg er ingen ekspert jeg altså, hehe, men spiser salaten min uten mistanke ;) kyllingsalat med oljedressing er nam altså ;)
En annen ting er at en del av oss ikke tåler råkost så innmari godt (får luftplager og magesmerter osv), men det er jo ikke akkurat lavkarbospesifikt. :cool:
Å, det var det jeg visste at dere hev dere på. Takk for svar :)
Ja, er selvfølgelig med på dette med næring, variasjon osv osv. Lurte bare på om det var "feil" med hjerte-salat, og "riktig" med kinakål. Trodde det ikke spilte så stor rolle hvilken type salat. Det var påstanden fra "anonymus" til MariannS nemlig, Bare kinakål som var "bra" på lavkarbo.
Høres mest ut som et "religiøst" spørsmål...
(Les: fundamentert på tro og meninger mer enn noe annet. )
Photobscura
17-10-12, 15:17
Rå kinakål er vel ikke nødvendigvis så himla bra alternativ til salat, ettersom det er en goitrogen grønnsak, med tanke på mange overvektige med lavt stoffskifte. ;)
Om en pakke fra Iherb blir stoppet og sendt i retur, vil jeg få beskjed på noe vis? Av to pakker har kun den ene kommet (etter 3 uker). Den andre har jeg ikke sett noe til. Den inneholdt D3 2000iu samt magnesium og vanlige vitaminer.
Jeg har ikke hatt hue til å lese meg opp om hva som er lov men savner vitaminer og div som jeg kjøpte i USA i sommer og har gått tomt for...
d vitamin over 400 iu blir stoppet, desverre...
Om en pakke fra Iherb blir stoppet og sendt i retur, vil jeg få beskjed på noe vis? Av to pakker har kun den ene kommet (etter 3 uker). Den andre har jeg ikke sett noe til. Den inneholdt D3 2000iu samt magnesium og vanlige vitaminer.
Jeg har ikke hatt hue til å lese meg opp om hva som er lov men savner vitaminer og div som jeg kjøpte i USA i sommer og har gått tomt for...
Ikke svar på det du spør om, men jeg vil anbefale å bestille fra "innom EU" - for da kan de ikke stoppes. Bigvits.co.uk er favoritten min. De er imøtekommende og kjappe.
d vitamin over 400 iu blir stoppet, desverre...
Æsj... ok, burde kanskje ha spurt her til å begynne med :). Tror du jeg vil få noe beskjed at den er sendt i retur helt sikkert? Og hvorfor kan ikke jeg bestemme hvor mye D vit jeg vil ta? Ugh...
Ikke svar på det du spør om, men jeg vil anbefale å bestille fra "innom EU" - for da kan de ikke stoppes. Bigvits.co.uk er favoritten min. De er imøtekommende og kjappe.
Takk. Da ser jeg på det.
Småspiseren
17-10-12, 16:58
Kan flytende stevia erstatte sukrinmelis i kokosboller? har ikke så mye sukrinmelis igjen, og har noen eggehviter jeg må få brukt opp!
Æsj... ok, burde kanskje ha spurt her til å begynne med :). Tror du jeg vil få noe beskjed at den er sendt i retur helt sikkert? Og hvorfor kan ikke jeg bestemme hvor mye D vit jeg vil ta? Ugh...
I denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51339) finner du svar på hva du kan kjøpe av vitaminer/mineraler lovlig fra utlandet. Som andre sier, det er bedre å kjøpe fra EU da må det være klassifisert som medisin eller dop for at det ikke skal gå igjennom (som oftest hvertfall) :D
Noen som har erfaring med Tyrkia i midten av november? Fortsatt varmt?
Småspiseren
17-10-12, 19:31
Hva er forskjellen på en Journal og en blogg her inne ??
Hva er forskjellen på en Journal og en blogg her inne ??
En journal kan alle som er medlemmer her lese. En blogg er lukket for alle andre enn de du er vennen med eller vil slippe inn!
Småspiseren
17-10-12, 21:05
En journal kan alle som er medlemmer her lese. En blogg er lukket for alle andre enn de du er vennen med eller vil slippe inn!
Så da blir bloggen litt mer personlig da? :)
Dette er litt vanskelig. Hva gjør man når man kjenner noen som druknet i skitt? Rot er det alle veier, med gamle aviser og slikt i stabler det der er plass. Men det er skitten på kjøkkenet som bekymrer meg. Det vokser over av skitten oppvask, rein oppvask (forstår ikke at det kan vaskes opp i det hele tatt, for det er stappfullt og skittent i vasker og baljer. ) . Gammel mat og eggeskall samles på. Embalasje, bokser og kartonger samlles på i høye stabler. Tror jeg kunne funnet youghurt beger fra 90 tallet der . Gammel mat, kastes ikke for det skal spises - man kaster ikke mat ..... det myldrer av fluer på vegger, skap, oppvask, skitt, osv alt - og nå såg jeg nettopp en brun ekkel kinakål, hvor det myldret på kålen inni plasten. Det er rett og slett rotete og vemmelig. Og at jeg går an å lage mat der, og ha hygiene det er mer enn jeg klarer å forstå. Vedkommende har hjemmehjelp to ganger i mnd som vasker gulv.
Finnes det noen sted å få hjelp, hva gjør man i en sånn situasjon? Vedkommende tenker selv, bestemmer selv, og får til det meste selv. Men bor altså oppi dette. Det luftes heller aldri for vinduskarmene er fulle av rot.
Blir så oppgitt og frustrert av hele situasjonen, og det er grusomt at noen bor i dette her.
usikker, men akkurat nå om dagene er det mellom 25 og 32 grader i alanya. så kan liksom ikke se at det blir -kaldt- da. kommer vel også an på hva du definerer som varmt...
Jeg var en gang i Bodrum i det som var siste uka av sesongen. Og det var "forrige" uke. Da var det fortsatt godt og varmt (ca 30ºC), men det regnet litt to av dagene. Ikke hele dagen altså, bare noen korte, heftige regnbyger. De sier at det regner litt ca halvparten av dagene om vinteren. Da jeg var i Tyrkia i fjor husker jeg at en lokal fyr ikke kunne skjønne hvorfor det ikke var flere turister som var der om vinteren. Temperaturen er fortsatt god, det bare regner litt av og til. Wikipedia sier at gjennomsnittlig høytemperatur i November er 21,6ºC. Så da er det nok 20-25º vanligvis.
Dette er litt vanskelig. Hva gjør man når man kjenner noen som druknet i skitt? Rot er det alle veier, med gamle aviser og slikt i stabler det der er plass. Men det er skitten på kjøkkenet som bekymrer meg. Det vokser over av skitten oppvask, rein oppvask (forstår ikke at det kan vaskes opp i det hele tatt, for det er stappfullt og skittent i vasker og baljer. ) . Gammel mat og eggeskall samles på. Embalasje, bokser og kartonger samlles på i høye stabler. Tror jeg kunne funnet youghurt beger fra 90 tallet der . Gammel mat, kastes ikke for det skal spises - man kaster ikke mat ..... det myldrer av fluer på vegger, skap, oppvask, skitt, osv alt - og nå såg jeg nettopp en brun ekkel kinakål, hvor det myldret på kålen inni plasten. Det er rett og slett rotete og vemmelig. Og at jeg går an å lage mat der, og ha hygiene det er mer enn jeg klarer å forstå. Vedkommende har hjemmehjelp to ganger i mnd som vasker gulv.
Finnes det noen sted å få hjelp, hva gjør man i en sånn situasjon? Vedkommende tenker selv, bestemmer selv, og får til det meste selv. Men bor altså oppi dette. Det luftes heller aldri for vinduskarmene er fulle av rot.
Blir så oppgitt og frustrert av hele situasjonen, og det er grusomt at noen bor i dette her.
Jeg vet ikke, men hadde vel startet hos kommunelege eller sosialkontordelen av nav...
Siden vedkommede allerede har hjemmehjelp er jo vedkommede innmeldt til tildelingskontoret. Du kan kanskje få hjemmehjelpene til å komme med en bekymringsmelding til tildelingskontoret. De har folk som da forhåpentligvis vil sjekke videre.
Synes jo det er rart at hjemmehjelpene kan gå rundt der og prøve å vaske, uten å kommentere eller melde fra at de er bekymret. Det er en veldig vanskelig situasjon, for vi kan jo ikke umyndiggjøre vedkommende. Skulle ønske vi kunne gått løs med plastiskhansker og en rull med bossekker, for vedkommende klarer ikke kaste selv virker det som. Det er iallefall veldig lite som havner i søppelet, og komposten oppbevares inne og bæres ut av og til. :-(
okey.. kjøpte eggkoker, som funker kjempefint, bortsett fra en ting. Av og til, når vi setter egg til hardkoking, så er det en av eggene som nærmest eksploderer,(sprekker helt og er ganske ..rotete) før kokern er ferdig. er det noe man kan gjøre for å unngå deT?
okey.. kjøpte eggkoker, som funker kjempefint, bortsett fra en ting. Av og til, når vi setter egg til hardkoking, så er det en av eggene som nærmest eksploderer,(sprekker helt og er ganske ..rotete) før kokern er ferdig. er det noe man kan gjøre for å unngå deT?
Går ut fra du stikker hull i enden?
Går ut fra du stikker hull i enden?
yepp
lar vær å sette i det egget som eksploderer? :p :lol:
yepp
stikker du hull i rette enden også? ;)
Står det egget som eksploderer på samme plassen hver gang?
Og som Lillemy sier, stikker du hull i rett ende, altså den bredeste?
Synes jo det er rart at hjemmehjelpene kan gå rundt der og prøve å vaske, uten å kommentere eller melde fra at de er bekymret. Det er en veldig vanskelig situasjon, for vi kan jo ikke umyndiggjøre vedkommende. Skulle ønske vi kunne gått løs med plastiskhansker og en rull med bossekker, for vedkommende klarer ikke kaste selv virker det som. Det er iallefall veldig lite som havner i søppelet, og komposten oppbevares inne og bæres ut av og til. :-(
Vet ikke om det hadde hjulpet å ta en skikkelig ryddesjau. Rotet hadde mest sannsynlig kommet tilbake da dette må være et mentalt problem og må derfor løses på en annen måte.
Jeg har ingen erfaring med dette annet enn de utallige tv-programmene fra USA jeg har sett :(
Står det egget som eksploderer på samme plassen hver gang?
Og som Lillemy sier, stikker du hull i rett ende, altså den bredeste?
hmm godt spørsmål^^ kan hende jeg har stikket i feil ende, får prøve å se etterpå hehe. og nei ikke bestandig samme plass i kokern som ender med eggsplosjon ;) Sikkert stukket i feil ende da ja :D
hmm godt spørsmål^^ kan hende jeg har stikket i feil ende, får prøve å se etterpå hehe. og nei ikke bestandig samme plass i kokern som ender med eggsplosjon ;) Sikkert stukket i feil ende da ja :D
Viktig å stikke i den enden luftboblen er, vet du! Det er når denne luften varmes opp, det smeller!:eek:
Viktig å stikke i den enden luftboblen er, vet du! Det er når denne luften varmes opp, det smeller!:eek:
aldri tenkt på engang. huff da skjønner jeg det jo hehe. men da er problemet løst. takker :D
Småspiseren
20-10-12, 16:37
Kan flytende stevia erstatte sukrinmelis i kokosboller? har ikke så mye sukrinmelis igjen, og har noen eggehviter jeg må få brukt opp!
Dytter litt på denne!
Dytter litt på denne!Nei, det tror jeg ikke blir vellykket, i utgangspunktet trenger man sukker for å få massen stiv og seig, sukrinmelis oppfyller vel heller ikke den funksjonen, men melisen blir jo en del av konsistensen. Steviadråper gir jo ikke noe på den måten, det gjør det heller våtere ...
Men alt sånt er individuelle erfaringer ... og vi har alle forskjellige krav til hva som er "vellykket". Søk gjerne på kokosboller, det finnes minst én tråd om det i oppskriftsforumet, og med mange forskjellige erfaringer. Så kan du gjøre deg opp en mening selv :)
Kjenner du noen som har tatt en slankeoperasjon?
Har det gått bra eller mindre bra?
Søskenbarnet mitt har tatt gp operasjon, den var velykka og dama er slank som et siv:) (hun fikk også dekka operasjon av løshud i etterkant)
Jeg kjenner en og hun har slitt med det siden. Magekarmper, oppkast, blødninger... Og det er mange år siden nå. Hun veide ca 120 kg og nå ca 45, så tynn har hun jo blitt...
Jeg kjenner én. Det har gått veldig bra, men hun har selvsagt måttet ta ansvar selv også, og vektnedgangen har ikke vært "gratis", dvs, hun har måttet være kostholdsbevisspå tross av operasjon. (Bare velger å understreke det, siden det nok er noen som tror at så fort man er operert er det en slags automatikk i at man blir slank uten å måtte tenke mer på noenting. :o)
Jeg lurer på... om noen trafikkskoler utmerker seg i forhold til elever med en smule angst for bilkjøring. :o
Kjenner en. Om det går bra eller ikke er vel diskutabelt. Hun har jo blitt slank. Men er ikke så veldig flink til å ta vitaminene sine, så da går det som det går. Hun er sykemeldt pga diverse. Virker som at kroppen hennes generelt har blitt svekket av opplegget. Om det er operasjonen, den alt for kjappe nedgangen eller hva det er.
Jeg lurer på... om noen trafikkskoler utmerker seg i forhold til elever med en smule angst for bilkjøring. :o
Espen hos tempo trafikkskole på Tøyen! Sambo får ikke skrytt nok av han, og han brukte 3 år på å psyke seg opp til første kjøretime :o tok lappen i fjor høst.
Jeg er operert, ikke med GBP men DS. Å jeg sliter stort, men min søster har tatt GBP og med hu går det greit.
Jeg har kroniske smerter, kronisk diaré og ekstremt mye luft som også stinker mer enn normalt, og jeg har fått en "kloakk"lukt av meg, spesielt på vonde dager sinker jeg mer enn normalt. Må ta uendelig store mengder vitaminer og til tross for det så har jeg vitamin mangler. Å jeg sliter med vekten, må virkelig jobbe for den, å har vel nå en bmi på 33 mot rundt 60 før operasjon
Hadde jeg vist det jeg vet i dag så hadde jeg tatt GBP
Elin
Espen hos tempo trafikkskole på Tøyen! Sambo får ikke skrytt nok av han, og han brukte 3 år på å psyke seg opp til første kjøretime :o tok lappen i fjor høst.
Takk for tips! De hadde i alle fall informative nettsider (automatisk plusspoeng i min bok) :) Får se om jeg trenger ytterligere 3 år på å manne meg opp, hehe.
Takk for svar folkens. Huff, det er alltid mye skremmende å lese om disse operasjonene. Skulle ønske det fantes en statistikk over hvor mange det går bra med, og hvor mange som sliter. GBP og DS er større operasjoner enn Gastrisk sleeve, lurer på om det er bedre prognoser med sleeve, med tanke på komplikasjoner og problemer i ettertid. Klart man må følge opp med rett mat, riktig mengde, vitaminer, nok proteiner osv. Det er jo ingen tryllekur. men må innrømme det er skremmende og lese om de som sliter og angrer.
Takk for svar folkens. Huff, det er alltid mye skremmende å lese om disse operasjonene. Skulle ønske det fantes en statistikk over hvor mange det går bra med, og hvor mange som sliter. GBP og DS er større operasjoner enn Gastrisk sleeve, lurer på om det er bedre prognoser med sleeve, med tanke på komplikasjoner og problemer i ettertid. Klart man må følge opp med rett mat, riktig mengde, vitaminer, nok proteiner osv. Det er jo ingen tryllekur. men må innrømme det er skremmende og lese om de som sliter og angrer.
Er noen som sliter litt, ja, men de færreste angrer faktisk! Sett opp mot alt man kan utsette seg for som sykelig overvektig er det svært få som har plager som er verre enn det!
Jeg er jo bare en måned postop og ikke akkurat representativ, men selv da jeg hadde litt startvansker, måtte i narkose på nytt og ble på sykehuset noen dager ekstra, så angret jeg ikke et eneste sekund.
Jeg har ikke tatt en insulin- sprøyte eller metformin- pille etter operasjonen og blodsukkeret mitt er helt fint!:D
Vekten går nedover i behagelig tempo og selv om jeg sliter bittelitt med å få i meg nok væske, skal jeg ikke klage i det hele tatt! :D
hvor mange kopper kaffe er greit på ketolyse? drikker ca 2-3 for dagen
før drakk jeg kun pepsimax...litervis hver dag :eek:
hvor mange kopper kaffe er greit på ketolyse? drikker ca 2-3 for dagen
før drakk jeg kun pepsimax...litervis hver dag :eek:
Svart kaffe? Så mye som du liker og tåler. :) 2-3 kopper om dagen vil jeg si er et greit moderat inntak uansett sammenheng, egentlig.
Svart kaffe? Så mye som du liker og tåler. :) 2-3 kopper om dagen vil jeg si er et greit moderat inntak uansett sammenheng, egentlig.
åhhhh??? jeg trodde det gjerne ofte var en "partystopper" hvis man drakk for masse... har prøvd å begrense meg.. men kjenner 4-5 kopper hadde vært perfekt. Ja svart kaffe
og enda et til spm.... jeg syntes mandler er så godt. Koser meg gjerne med ca 50 gram hvis jeg er litt knaskesyk og småsulten på kvelden.. men leser at nøtter ikke er å anbefale på ketolyse... og noen sier at det er greit i små mengder.. hva er en liten mengde liksom... jeg blir litt forvirret av googleverdenen!! hehe
noen sier at det er greit i små mengder.. hva er en liten mengde liksom... jeg blir litt forvirret av googleverdenen!! hehe
Bedre å lese boka enn å stole på google....
hva er en liten mengde liksom... jeg blir litt forvirret av googleverdenen!! hehe
En liten mengde mandler i denne sammenhengen er 10- 12 mandler, eller en liten håndfull om du vil!:)
åhhhh??? jeg trodde det gjerne ofte var en "partystopper" hvis man drakk for masse... har prøvd å begrense meg.. men kjenner 4-5 kopper hadde vært perfekt. Ja svart kaffe
og enda et til spm.... jeg syntes mandler er så godt. Koser meg gjerne med ca 50 gram hvis jeg er litt knaskesyk og småsulten på kvelden.. men leser at nøtter ikke er å anbefale på ketolyse... og noen sier at det er greit i små mengder.. hva er en liten mengde liksom... jeg blir litt forvirret av googleverdenen!! hehe
Vel. Jeg vet at tidligere utgaver av Atkins-bøkene advarte mot kaffe i induksjonsperioden, men det har senere utgaver faktisk gått bort fra. (Lavkarbo er mye mer enn Atkins-filosofien, men de bøkene har vært innflytelsesrike, i alle fall.) Koffein kan være en stressfaktor for en kropp, og på den måten være en "partystopper", men dette gjelder neppe en kropp som er tilvennet en viss mengde hver dag.
Men med både kaffe og mandler er selvsagt det aller viktigste at du kjenner på din egen kropp hva som er ålreit for deg. Det finnes rett og slett ikke noen klare regler for sånne enkeltmatvarer som gjelder alle - vi er forskjellige. :) Og skjønt det kan virke kjipt å "kaste bort tid" i vektnedgangsprosessen på å bedrive selv-testing av slike ting, så er det nettopp slike erfaringer som er gull verd på veien videre.
Takk for svar dere :)) Jeg stoler absolutt ikke på alt jeg finner i google-verdenen! Ja er en liten neve mandler jeg snakker om :)) ca 40-50 gram kanskje... og boken har jeg lest... men det dukker opp spm innimellom ;)
Hvor begynner man å lete etter et bankkort som ettåringen har stukket av med? :hjelp:
Fant det ikke i går kveld, og hukset vagt at jeg hadde sett han løpe forbi med det uten at jeg reagerte nevneverdig på det da.... :cool:
Hvor begynner man å lete etter et bankkort som ettåringen har stukket av med? :hjelp:
Fant det ikke i går kveld, og hukset vagt at jeg hadde sett han løpe forbi med det uten at jeg reagerte nevneverdig på det da.... :cool:
Hadde det ikke vært for at det er litt stivt å tygge for en som ikke har så mye tenner, ville jeg foreslått bleia :D
Da jeg var liten forsvant husnøklene, og det bredte seg panikk i hele huset. Det viste seg omsider at jeg hadde tatt dem og gjemt dem i rommet under setet på lekebilen min. :p Kanskje det er til hjelp..?
Oi. Hm, Inni videospilleren eller dvd spilleren??:confused:
Photobscura
22-10-12, 15:47
Kan man krølle en syntetisk parykk? Med f.eks. hårruller og spray?
Det funker på dukkehår til Barbie så da skulle det vel funke på slikt hår også?
Photobscura
22-10-12, 16:23
Det funker på dukkehår til Barbie så da skulle det vel funke på slikt hår også?
Ja, det har du kanskje rett i. Skader ikke å prøve! (Skal være Nancy Spungen på Halloween, må ha krøllete hår. :D)
Aner ikke! :p Men den gangen jeg valgte å ta hårklippen på frisørskolen (aldri igjen, når en klipp tok seks timer) overhørte jeg samtale bak meg om at flere av frisørsmåttisene sleit med eksamen eller kvalifisering eller hva det nå var, for de fant ikke folk å sette permanent på. Det var visst den eneste tingen som var helt klin umulig å gjøre med falskhår. Men kanskje ikke relevant for å krølle en kostymeparykk. :cool:
Photobscura
22-10-12, 17:34
Aner ikke! :p Men den gangen jeg valgte å ta hårklippen på frisørskolen (aldri igjen, når en klipp tok seks timer) overhørte jeg samtale bak meg om at flere av frisørsmåttisene sleit med eksamen eller kvalifisering eller hva det nå var, for de fant ikke folk å sette permanent på. Det var visst den eneste tingen som var helt klin umulig å gjøre med falskhår. Men kanskje ikke relevant for å krølle en kostymeparykk. :cool:
Haha, nei. Er nok også en viss forskjell på permanentvæske og hårspray, vil jeg tro. ;) Nancy så jo en smule herpa ut, så ikke mye som kan gå feil, heller.
Ja, det har du kanskje rett i. Skader ikke å prøve! (Skal være Nancy Spungen på Halloween, må ha krøllete hår. :D)
Måtte bare google hvem Nancy Spungen var.....:o
Jeg har krølla både dokkehår og parykker med ruller/spray og litt forsiktig føning. Funker det :)
Selv skal jeg være Draculas umulige lillesøster, Dracuella på Halloween :D
Photobscura
22-10-12, 19:47
Måtte bare google hvem Nancy Spungen var.....:o
Jeg har krølla både dokkehår og parykker med ruller/spray og litt forsiktig føning. Funker det :)
Selv skal jeg være Draculas umulige lillesøster, Dracuella på Halloween :D
Hehe. Jeg og kjæresten skal være de infamøse Sid og Nancy. Spøkelsesstyle. :cool:
Hehe. Jeg og kjæresten skal være de infamøse Sid og Nancy. Spøkelsesstyle. :cool:
Jeg og gubben skal bare være oss selv. :p
Jeg aner ikke hvem jeg skal være. Men tenker at det må være billig, og at jeg kanskje kan ta utgangspunkt i klærne jeg allerede har.. kjole og et eller annet.
Photobscura
22-10-12, 21:05
Jeg og gubben skal bare være oss selv. :p
Booooring! :geip: (Neida. Forventer ikke at alle skal være like hysterisk glad i utkledning som meg. :D)
Jeg aner ikke hvem jeg skal være. Men tenker at det må være billig, og at jeg kanskje kan ta utgangspunkt i klærne jeg allerede har.. kjole og et eller annet.
Her er i grunn alt i orden. Har alt parykk (det eneste jeg behøver å kjøpe) leopardskørt, en litt fillete svart genser, hullete strømpebukser naglearmbånd og revolversmykke til meg selv, og slitne skinnyjeans, anarki-t-skjorte, hengelåssmykke og naglebelte til Sid. :D Gleheheheeeder meg!
Enkleste halloweenkostymet jeg har brukt er "halshugning". Man tager noe blek sminke og sort rundt øynene og teatersminke til en pen rift tvers over halsen, gjerne "bloddryppende". Klær kan være alt fra periodekostyme til dagens... :D
Enkleste halloweenkostymet jeg har brukt er "halshugning". Man tager noe blek sminke og sort rundt øynene og teatersminke til en pen rift tvers over halsen, gjerne "bloddryppende". Klær kan være alt fra periodekostyme til dagens... :D
jeg slår den! :lol: tok på meg ei lue som er strikka så den ser ut som et jordbær, med stilk og det hele... :D
Hehe, takk for tips! Jeg vet jeg har falskt blod et eller annet sted... Sminke må jeg nok være litt forsiktig med siden jeg har en smule ømfintlig hud. Så kanskje en svart kjole eller noe, og bare blode meg til, pluss superruskete hår.. da blir jeg, eh, en heks med sansen for blod? Kanskje jeg skal investere i spiss hatt og sopelime..
:hjelp::hjelp::hjelp:
jeg er i tyrkia og er trolig bitt av lopper. DET KLØR!!! har flytende xylocain med meg, men den hjelper ikke nevneverdig. tips? jeg er villig til å prøve det meste, fra å legge agurker på bittene til å riste i gardinene mens jeg roper ja vi elsker ut vinduet. bare jeg slipper å gå til en lege for noe så lite. :o
jeg er i tyrkia og er trolig bitt av lopper. DET KLØR!!! har flytende xylocain med meg, men den hjelper ikke nevneverdig. tips? jeg er villig til å prøve det meste, fra å legge agurker på bittene til å riste i gardinene mens jeg roper ja vi elsker ut vinduet. bare jeg slipper å gå til en lege for noe så lite. :o
Huff da. Deilig med ferie, men ikke med loppebitt :eek:
Gå på apoteket, kanskje de har noe kløstillende der.
Hørte en gang om en som sverget til yoghurt på myggstikk for å få kløen til å stoppe. Kanskje det virker på loppestikk også ? Har aldri prøvd selv da, men virker det ikke kan du jo bare spise den ;)
Huff da. Deilig med ferie, men ikke med loppebitt :eek:
Gå på apoteket, kanskje de har noe kløstillende der.
Hørte en gang om en som sverget til yoghurt på myggstikk for å få kløen til å stoppe. Kanskje det virker på loppestikk også ? Har aldri prøvd selv da, men virker det ikke kan du jo bare spise den ;)
ja, det er nok av apotek her. det var godt råd. bare de ikke gjør som sist :lol:
jeg og mannen gikk innom et bare for å titte, så spør selgeren om jeg trenger tamponger, hvorpå jeg svarer noe forfjamset at nei det gjør jeg ikke. da ser han på mannen og spør om han trenger viagra :lol: jeg holdt på å stryke med av latter :lol:
men yoghurt kan jeg og prøve. de selger jo tyrkisk yoghurt (vel. her heter det jo bare yoghurt..) i femlitersbøtter her :w00t: :sikle:
ja, det er nok av apotek her. det var godt råd. bare de ikke gjør som sist :lol:
jeg og mannen gikk innom et bare for å titte, så spør selgeren om jeg trenger tamponger, hvorpå jeg svarer noe forfjamset at nei det gjør jeg ikke. da ser han på mannen og spør om han trenger viagra :lol: jeg holdt på å stryke med av latter :lol:
men yoghurt kan jeg og prøve. de selger jo tyrkisk yoghurt (vel. her heter det jo bare yoghurt..) i femlitersbøtter her :w00t: :sikle:
Håper du finner noe som funker, og fortsatt god ferie :D
Jeg har gjort noe lignende, hehe. Kjøpte sårsminke og teaterblod og sminket meg sånn at jeg så ut som at jeg hadde vært i en ulykke.
Reisesyketabletter inneholder noe som hjelper mot kløe, det samme gjør de fleste allergitabletter, som Kestine, Zyrtec osv.
TrillTrall
23-10-12, 07:31
Gni en tomat (kjøttet altså, ikke skallet) mot stikkene, skal ikke det lindre? En bomullsdott med eplecidereddik?
Eddikprodukter har jeg også lest om. Bruker det selv på brennmanettråder, men vanligvis bare spytt på myggstikk (ja, spytt inneholder ensymer so kan virke kløestillende). Loppebitt har jeg så langt - såvidt jeg vet - unngått.
Noen her som pleier sende Julekort til familie/venner til jul? Jeg vurderer å lage egne, litt ekstra fine til nærmeste familie, hehe, men hva skriver man som regel på de? Tenkte de skulle sendes til advent:, så noe slikt : Hei! Vil ønske deg og dine en gledelig advent. Og når adventstiden er over, en God Jul og et fantastisk nytt år. Hilsen "meg og mine"(dvs mitt navn og evnt de som vil være med å sende kort :) )
Så synd med kløen! Håper at ikke hele ferien blir ødelagt. Vær oppmerksom på at det også kan være skabb . Noen bekjente av meg kom tilbake fra Tyrkia for noen uker siden, og mannen har vært hos lege og har fått vite at det er skabb som forårsaker kløen hos ham. :(
Og jeg pleide kle meg ut som en sexy smådjevel med horn, hale og gaffern seff!!
blir rent imponert over dere jeg :) har faktisk aldri feiret halloween, eller vært på halloween relaterte fester/selskap^^
Er skikkelig umotivert for å gjøre noe her hjemme idag, hehe hvem har motivasjon til salgs??
blir rent imponert over dere jeg :) har faktisk aldri feiret halloween, eller vært på halloween relaterte fester/selskap^^
Er skikkelig umotivert for å gjøre noe her hjemme idag, hehe hvem har motivasjon til salgs??
Dårlig med motivasjon her også :o
Finner du noe på Finn.no, så kan vi spleise :D
aldri vært opptatt av halloween jeg heller, skjønner liksom ikke vitsen.. fantes jo ikke sånn når jeg var liten. det kom litt senere, når jeg var blitt for stor til å traske dørene og be om snop... skulle ønske foreldrene kunne finne ut av når halloween var jeg da, her kommer ofte unger på dørene både 30. 31. og 1 nov...
aldri vært opptatt av halloween jeg heller, skjønner liksom ikke vitsen.. fantes jo ikke sånn når jeg var liten. det kom litt senere, når jeg var blitt for stor til å traske dørene og be om snop... skulle ønske foreldrene kunne finne ut av når halloween var jeg da, her kommer ofte unger på dørene både 30. 31. og 1 nov...
Jeg er jo, som noen her vet :p, stooor fan av irland. I irland feirer de halloween (http://www.irish-genealogy-toolkit.com/origin-of-Halloween.html) i ca en uke! Det er ikke bare den ene dagen med knask eller knep, neida, der er det familiefest, knask eller knep, bygdefest, moro fra morgen til dag! Og de pynter mye!
irland er vel der halloween har sin opprinnelse, og de tok det med til amerika, naturlig nok. men norge har jo ikke tradisjon, er jo bare kommerst. så da blir det litt kleint noen ganger... akkurat som når valentine begynte å bli pop når jeg gikk på ungdomsskolen. jentene i klassen ga kort til hverandre....
irland er vel der halloween har sin opprinnelse, og de tok det med til amerika, naturlig nok. men norge har jo ikke tradisjon, er jo bare kommerst. så da blir det litt kleint noen ganger... akkurat som når valentine begynte å bli pop når jeg gikk på ungdomsskolen. jentene i klassen ga kort til hverandre....
Og valentine kommer også fra Irland (http://www.boarding.no/art.asp?id=11089)!!
Er det nå jeg skal nevne at typen er trekvart ire? :p men han har aldri vært der da. mens jeg, noget preget av ei veninne på ungdomsskolen har villet reise dit på ferie siden jeg var 15 :p
anyway, jeg har nå vært sykemeldt i over en måned. har blitt noe bedre av denne trettheten, og jeg begynner å bli ganske sikker på at det er d vitamin mangel som har skylda. kune ikke ta tilskudd forrige uke pga noen prøver, men er for fullt igang nå. tar sånn ca 2000-2800 iu daglig. men jeg ligger fremdeles noe lavt og jeg antar dette er noe som kroppen trenger tid på å ta opp? jeg tok jo dette i over ei uke tidligere og fikk meg så vidt innafor referenaseområdet...
men jeg syns det er litt rart at jeg fikk lavt d vitamin i begynnelsen av september, jeg var jo mye ute i både juli og august.. greit været har ikke vært det beste og jeg har jo hatt på meg klær.. men fått fin brunfarge og alt. kanskje kroppen min bare er ræva på å lage d vitamin?
Er det nå jeg skal nevne at typen er trekvart ire? :p men han har aldri vært der da. mens jeg, noget preget av ei veninne på ungdomsskolen har villet reise dit på ferie siden jeg var 15 :p
anyway, jeg har nå vært sykemeldt i over en måned. har blitt noe bedre av denne trettheten, og jeg begynner å bli ganske sikker på at det er d vitamin mangel som har skylda. kune ikke ta tilskudd forrige uke pga noen prøver, men er for fullt igang nå. tar sånn ca 2000-2800 iu daglig. men jeg ligger fremdeles noe lavt og jeg antar dette er noe som kroppen trenger tid på å ta opp? jeg tok jo dette i over ei uke tidligere og fikk meg så vidt innafor referenaseområdet...
men jeg syns det er litt rart at jeg fikk lavt d vitamin i begynnelsen av september, jeg var jo mye ute i både juli og august.. greit været har ikke vært det beste og jeg har jo hatt på meg klær.. men fått fin brunfarge og alt. kanskje kroppen min bare er ræva på å lage d vitamin?
1) I min kropp er det forskjell på d-vitamintilskudd. De kapslene med olje ga meg mye mer enn de tørre kapslene. Selv ved sammenliknbare IU-er.
2) All d-vitamin som skal tas opp i mage/tarm er avhengig av at de områdene fungerer. (Selvfølgelig.)
3) D-vitamindanning fra sollys er avhengig av at du har nok kolesterol og nok folat i blodet. Og at det er nok solhøyde og at du er ute nok ... selvfølgelig. Men det er et godt tegn at du ble brun. :)
Kan du rett og slett ha vært sååå lavt at du bare såvidt har vært opp i "fungerer"-området i sommer og så falt rett ned etterpå?
Tre kvart ire og aldri vært der???? Det betyr jo at 3 hans 4 besteforeldre er helt irske og han har aldr vært i Irland?? Da må du pushe ham! Landet og folket er magisk!!! :love:
1) I min kropp er det forskjell på d-vitamintilskudd. De kapslene med olje ga meg mye mer enn de tørre kapslene. Selv ved sammenliknbare IU-er.
2) All d-vitamin som skal tas opp i mage/tarm er avhengig av at de områdene fungerer. (Selvfølgelig.)
3) D-vitamindanning fra sollys er avhengig av at du har nok kolesterol og nok folat i blodet. Og at det er nok solhøyde og at du er ute nok ... selvfølgelig. Men det er et godt tegn at du ble brun. :)
Kan du rett og slett ha vært sååå lavt at du bare såvidt har vært opp i "fungerer"-området i sommer og så falt rett ned etterpå?
1: har både multivitamin og d vitamin fra norske apotek som er tørre tabletter, dette utgjør de 800 iu... 2000 iu er softgels fra iherb.
2. er faktisk under utredning for tarmsystemet da jeg har uforklarlige diareanfall og episoder med sinnsyke smerter nederst i mageregionen.. så gudene vet hva som skjer inni der.
3. kolestrolet mitt er på grensa til høyt, og folat har jeg ofte trøbbel med... prøvene jeg tok i august hadde folat på 4.7, prøvene i oktober hadde jeg fått det opp til 10.4...
jeg tilbringer som kjent mye av mine ferier på jersey, som ligger utafor frankrike. men dette var verste sommer på over 30 år, men vi hadde da sol en del av tiden fordi.
jeg har mer eller mindre vært kroinisk trøtt siden puberteten, men jeg har greid å leve med det. det som skjedde i begynnelsen av september var at jeg brukte opp allt jeg hadde på jobb, og når jeg kom hjem var jeg så utslitt at jeg måtte velge om jeg skulle lage middag eller gå ut med søpla... kunne sove 4 timer etter jobb, være våken 4 timer for så å sove ei hel natt før jobb. rinse repeat.
og legen er ganske fortvila, tretthet kan bety så mye, men jeg har ikke nok knagger å henge det på. mye fordi d vitamin prøver ble ikke tatt i august... (tror jeg) men jeg føler meg noe bedre enn for 2-3 uker siden, men må fremdeles sove på dagen etter jobb.. har legetime fredag, så skal be om å redusere sykemeldingen til 30% eller no, se hvordan jeg takler lengre jobbdager :)
sitter her og vil bestille noen av de gode varene fra iherb, skriver min adresse, men når jeg skal finne danmark som land, så er det der ikke. kan noen hjelpe meg med hvordan jeg skal gjennomføre min bestilling???
sitter her og vil bestille noen av de gode varene fra iherb, skriver min adresse, men når jeg skal finne danmark som land, så er det der ikke. kan noen hjelpe meg med hvordan jeg skal gjennomføre min bestilling???
Jeg har ikke noe svar på akkurat det. men når jeg trykka på land, så kom jo Danmark opp. :confused:
Jeg får Danmark på listen når jeg legger varer i handelkurven og deretter går på shipping kalkulator og velger land. Danmark ligger et stykke nede på listen, men det er der. :)
Photobscura
23-10-12, 20:52
Vitsen med halloween? :D MAN FÅR KLE SEG UT! :spent: Jeg er barnslig glad i kle meg ut, da. Jeg og mine venner har feiret Halloween siden vi var 16-17 år gamle. Ikke trick og treat (eller var det knask eller kneip?!) på døra, men fest! :) Gøygøygøy!
1: har både multivitamin og d vitamin fra norske apotek som er tørre tabletter, dette utgjør de 800 iu... 2000 iu er softgels fra iherb.
2. er faktisk under utredning for tarmsystemet da jeg har uforklarlige diareanfall og episoder med sinnsyke smerter nederst i mageregionen.. så gudene vet hva som skjer inni der.
3. kolestrolet mitt er på grensa til høyt, og folat har jeg ofte trøbbel med... prøvene jeg tok i august hadde folat på 4.7, prøvene i oktober hadde jeg fått det opp til 10.4...
jeg tilbringer som kjent mye av mine ferier på jersey, som ligger utafor frankrike. men dette var verste sommer på over 30 år, men vi hadde da sol en del av tiden fordi.
jeg har mer eller mindre vært kroinisk trøtt siden puberteten, men jeg har greid å leve med det. det som skjedde i begynnelsen av september var at jeg brukte opp allt jeg hadde på jobb, og når jeg kom hjem var jeg så utslitt at jeg måtte velge om jeg skulle lage middag eller gå ut med søpla... kunne sove 4 timer etter jobb, være våken 4 timer for så å sove ei hel natt før jobb. rinse repeat.
og legen er ganske fortvila, tretthet kan bety så mye, men jeg har ikke nok knagger å henge det på. mye fordi d vitamin prøver ble ikke tatt i august... (tror jeg) men jeg føler meg noe bedre enn for 2-3 uker siden, men må fremdeles sove på dagen etter jobb.. har legetime fredag, så skal be om å redusere sykemeldingen til 30% eller no, se hvordan jeg takler lengre jobbdager :)
Høres ikke bra ut. Når jeg hører uforklarlig tretthet tenker jeg stoffskifte ... det burde også de fleste leger gjøre så du får vel sjekket det også mens du holder på? (Prøvene du bør be om i så fall er: ft3, ft4, tsh, anti-tpo og anti-tg - samt de sedvanlige "mangel"-sjekkene; ferritin, b12, folat, d-vitamin og gjerne også selen).
God bedring. Jeg var der for 2 år siden og unner ingen den "gleden"...
jeg har tenkt stoffskifte i flere år jeg, men prøvene mine er bra de, så ikke no galt med meg. men jeg fikk mast meg til nye støffskifte prøver fro 2.5 uke siden, men de var fremdeles bra...
tsh 1.2, t4 21.3 og t3 4.3.
d3 var 52, b12 495
folat 10,4, ferritin 151.
jeg tok noen av de andre stoffskifteprøvene ifjor og da var både de og de jeg tok nå bra. er så morro når man føler seg på bånn men ifølge prøver er det ikke no galt med meg. legen ville omtrent sende meg til psykolog for å teste om det var noe jeg slet med som jeg fortrengte.
Skal etterkvart til å vaske ned ei kjellarstove som består av heildekkande, lakka treverk frå 70-talet ein gong. Kva er det beste middelet å vaske med? Innspel, nokon? Kan grønsåpe bli klissete eller trasig på nokon måte?
Skal etterkvart til å vaske ned ei kjellarstove som består av heildekkande, lakka treverk frå 70-talet ein gong. Kva er det beste middelet å vaske med? Innspel, nokon? Kan grønsåpe bli klissete eller trasig på nokon måte?
I følge svigerfars kompis malemesteren duger Zalo til all nedvasking både inne og ute! :)
Billig, enkelt og lett å få tak i! ;)
Tenkte å foreslå Zalo jeg også, men ventet på noen med mer ekspertise :p
Grønnsåpe kan nok bli fettete på lakkerte overflater - tror jeg :)
jeg har tenkt stoffskifte i flere år jeg, men prøvene mine er bra de, så ikke no galt med meg. men jeg fikk mast meg til nye støffskifte prøver fro 2.5 uke siden, men de var fremdeles bra...
tsh 1.2, t4 21.3 og t3 4.3.
d3 var 52, b12 495
folat 10,4, ferritin 151.
jeg tok noen av de andre stoffskifteprøvene ifjor og da var både de og de jeg tok nå bra. er så morro når man føler seg på bånn men ifølge prøver er det ikke no galt med meg. legen ville omtrent sende meg til psykolog for å teste om det var noe jeg slet med som jeg fortrengte.
Hmmm - det er ikke godt når kartet sier at terrenget "er friskt" når det ikke kjennes sånn.
Det ser iallfall ut som at det flyter normal mengde med stoffskiftehormoner rundt i blodet ditt, og det er jo bra. Det legene (ennå) ikke kan måle er om cellene har godt opptak. Det avhenger blant annet av sink, selen, magnesium og d-vitamin (om jeg husker riktig). Spesielt d-vitamin er viktig for å få hormmonet dit det skal. Når det er sagt er det også en "liten haug" andre tilstander som gir samsvarende symptomer...
Ser du er på sørlandet. Det finnes et par gode (hormon-/stoffskifte-)leger her i sørnorge. Om du er interessert så PM meg. Dette er privatpraktiserende leger. Lykke til med helsa.
skal tenke på det. prisene hos privatleger er ganske skremmende..
Photobscura
23-10-12, 23:51
Biotin!
Eller vitamin b-7, eller vitamin H, som det også kalles.
Ramla tilfeldigvis over et produkt på iHerb da jeg så etter noe helt annet, og har sittet og lest først hundrevis av reviews, og siden en del artikler på nettet. Nå vet sikkert en del her inne at jeg har forsøkt så godt som alt av tilgjengelige "botemidler" for hårtap, men dette har jeg faktisk ikke hørt om! :confused: Ser det også er bra for både lipid- og glukosemetabolismen, og at prediabetikere og dia2-pasienter særlig kan ha lavt bioitinnivå. Det skal visst også kunne hjelpe på diverse tilfeller av sopp og dårlig bakteriekultur.
Vel, det kan ikke skade! Så nå har jeg bestilt 5,000 mcg-kapsler!
Hundrevis av fornøyde brukere som har testet høydosering av biotin melder om både gode og relativt raske resultater. Med min forfengelighet hva angår hår, så er jeg kanskje litt lett å lede?! Det jeg lurer på, er om det er noen her inne som har forsøk biotin, og hvilke eventuelle virkninger dere har hatt?
I følge svigerfars kompis malemesteren duger Zalo til all nedvasking både inne og ute! :)
Billig, enkelt og lett å få tak i! ;)
Tenkte å foreslå Zalo jeg også, men ventet på noen med mer ekspertise :p
Grønnsåpe kan nok bli fettete på lakkerte overflater - tror jeg :)
Hihi, flott med to så like svar! Takk! Ja, Zalo er bra til mange ting, eg vaskar vindauga mine med Zalo og eddik, blir vel kanskje det i kjellaren også då. Kanskje sette ut litt grønsåpe for lukta sin del, eller Ajax eller noko med sitron.
Lurer på hvor alle ruteblokkene mine er jeg :o
Skal tegne et hjertediagram for maskesting på en vott - så jeg trenger ruteark !!! :mad:
Vitsen med halloween? :D MAN FÅR KLE SEG UT! :spent: Jeg er barnslig glad i kle meg ut, da. Jeg og mine venner har feiret Halloween siden vi var 16-17 år gamle. Ikke trick og treat (eller var det knask eller kneip?!) på døra, men fest! :) Gøygøygøy!
Ja, det har jeg også. har elsket å kle meg ut siden jeg var lita jente og har flere esker med diverse kostymer liggende. Nå er Halloween en av de store dagene for det og vi plager ingen med kostymene våre, bortsett fra at naboen kanskje må høre litt høy musikk :D:D:D
Biotin!
Eller vitamin b-7, eller vitamin H, som det også kalles.
Ramla tilfeldigvis over et produkt på iHerb da jeg så etter noe helt annet, og har sittet og lest først hundrevis av reviews, og siden en del artikler på nettet. Nå vet sikkert en del her inne at jeg har forsøkt så godt som alt av tilgjengelige "botemidler" for hårtap, men dette har jeg faktisk ikke hørt om! :confused: Ser det også er bra for både lipid- og glukosemetabolismen, og at prediabetikere og dia2-pasienter særlig kan ha lavt bioitinnivå. Det skal visst også kunne hjelpe på diverse tilfeller av sopp og dårlig bakteriekultur.
Vel, det kan ikke skade! Så nå har jeg bestilt 5,000 mcg-kapsler!
Hvilke har du bestilt? Link? Prøver det meste jeg nå for jeg har mista så mye hår at jeg måtte klippe helt kort hår nå :(
Hihi, flott med to så like svar! Takk! Ja, Zalo er bra til mange ting, eg vaskar vindauga mine med Zalo og eddik, blir vel kanskje det i kjellaren også då. Kanskje sette ut litt grønsåpe for lukta sin del, eller Ajax eller noko med sitron.
Jeg vasket ubehanldet tregulv med slamiakk og grønnsåpe, det ble som nytt!
Men med lakk ville jeg gått for zalo og salmiakk sammen.
Hvorfor kommer kan jeg gå 2-3 dager uten å spise uten å havne i ketose, men hvis jeg kutter ned på karbo og øker fett så går det knapt en dag?
Sånn rent teoretisk skal jo kroppen lage ketoner når det ikke er mer å forbrenne, som f.eks når man ikke spiser på lang tid. Beviser det at forbrenningen går ned når man ikke spiser?
Jeg lurer på om jeg skal innføre litt kokt/stekt potet i kosten? Dere som måler blodsukkeret jevnlig, hvilken påvirkning har dette på blodsukkeret deres:confused:
Jeg lurer på om jeg skal innføre litt kokt/stekt potet i kosten? Dere som måler blodsukkeret jevnlig, hvilken påvirkning har dette på blodsukkeret deres:confused:
Rett til værs!:eek:
Jeg får mer blodsukkerstigning av poteter enn av sjokolade!:eek:
Det gir nok bra stigning. Visstnok skal søtpoteter være et bedre alternativ, sånn blodsukkerkurvemessig. Blodsukker er en fasett av helse, men ikke hele bildet.
Men det beste er jo at du tester selv - hvordan det virker på deg. :)
Jeg spiser litt potet/ris, men holder mengden nede. Det fungerer på en måte for meg...
Men det beste er jo at du tester selv - hvordan det virker på deg. :) Helt enig. Kroppen oppfører seg ikke alltid som den "burde". Vi er alle forskjellige! For meg går potet helt fint, med ris er det verre.
Hvorfor kommer kan jeg gå 2-3 dager uten å spise uten å havne i ketose, men hvis jeg kutter ned på karbo og øker fett så går det knapt en dag?
Sånn rent teoretisk skal jo kroppen lage ketoner når det ikke er mer å forbrenne, som f.eks når man ikke spiser på lang tid. Beviser det at forbrenningen går ned når man ikke spiser?
Du er nok i ketose men har ikke målbare ketoner i urinen. Måler du derimot ketoner i blodet vil du nok få et helt annet svar. Økt fettmengde (lite kh og moderat protein) gir økt (optimal) ketonmengde i blodet (i følge kostdoktorn.se) og dermed har du nok mer å skille ut i urinene slik at du kan få det målt.
Du er nok i ketose men har ikke målbare ketoner i urinen.
Skeptisk. Jeg kjenner det både på kroppen og ikke minst ånden/metallsmaken når jeg er i ketose. Måler ikke med stix. Kjenner ikke dette i det hele tatt når jeg ikke spiser.
Skeptisk. Jeg kjenner det både på kroppen og ikke minst ånden/metallsmaken når jeg er i ketose. Måler ikke med stix. Kjenner ikke dette i det hele tatt når jeg ikke spiser.
Hvorfor går du 2-3 dager uten å spise? :confused:
Hvis dette skal males etterpå så er vel salmiak det beste? Vil ikke zaloen legge seg som en tynn hinne?
Hvis dette skal males etterpå så er vel salmiak det beste? Vil ikke zaloen legge seg som en tynn hinne?
Nei, den gjør faktisk ikke det, i følge malemestervennen til svigerfar. Zalo er feak det beste til å vaske hus som skal males! Trenger ikke kjøpe dyr Kraftvask etc.
Dessuten har ingen sagt noe om å male her, bare vaske ned!;)
Nei, den gjør faktisk ikke det, i følge malemestervennen til svigerfar. Zalo er feak det beste til å vaske hus som skal males! Trenger ikke kjøpe dyr Kraftvask etc.
Dessuten har ingen sagt noe om å male her, bare vaske ned!;)
Hehe bare jeg som er i malemodus, har stått de siste dagene og svimlet over salmiakkvann, for å vaske grundig ned . og vaske med rent vann etterpå. Min malermestervenn sa nemlig salmiakk eller kraftvask. Men så lenge det ikke skal males så er det jo ikke noe problem uansett. :-)
Hvorfor går du 2-3 dager uten å spise? :confused:
Gammel vane... :o Var hjemme med syk unge, og glemte det rett og slett.
Photobscura
24-10-12, 15:01
Hvilke har du bestilt? Link? Prøver det meste jeg nå for jeg har mista så mye hår at jeg måtte klippe helt kort hår nå :(
Turte ikke risikere stopp i tollen ved å bestille fra iherb, så jeg bestilte fra bigvits. Denne (http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=851&cid=&tid=&bid=5) bestilte jeg. Den sterkeste dosen. Fordelen med b-vitaminer er jo at de er vannløselige, og et eventuelt overskudd går ut i urinen. Skal i følge flere artikler jeg har lest ikke være noen fare for overdosering av biotin. Spennende, altså. Jeg kan jo ikke gi opp! Har funnet en del ting som stopper opp hårtap og opprettholder det jeg har nå, så det i hvert fall ikke blir verre, men jeg har fortsatt etter så mange år tungt for å svelge at jeg skal leve med kanskje 1/4 av hårtykkelsen jeg hadde ...
Turte ikke risikere stopp i tollen ved å bestille fra iherb, så jeg bestilte fra bigvits. Denne (http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=851&cid=&tid=&bid=5) bestilte jeg. Den sterkeste dosen. Fordelen med b-vitaminer er jo at de er vannløselige, og et eventuelt overskudd går ut i urinen. Skal i følge flere artikler jeg har lest ikke være noen fare for overdosering av biotin. Spennende, altså. Jeg kan jo ikke gi opp! Har funnet en del ting som stopper opp hårtap og opprettholder det jeg har nå, så det i hvert fall ikke blir verre, men jeg har fortsatt etter så mange år tungt for å svelge at jeg skal leve med kanskje 1/4 av hårtykkelsen jeg hadde ...
Takker, har flere ting som jeg må få bestilt derifra :rolleyes: Har prøvd det meste og så langt har jeg ikke funnet noe som virker. Håret mitt har heldigvis ikke blitt så veldig mye tynnere ennå, men siden jeg mister så mye hår har jeg lenge hatt to lengder på håret og det ble ikke fin når man hadde langt hår. måtte bare bite i det sure eplet og klippe kort så alt ble samme lengden. Håret ser freshere ut, men jeg er ikke helt fornøyd :rolleyes:
Photobscura
24-10-12, 16:54
Takker, har flere ting som jeg må få bestilt derifra :rolleyes: Har prøvd det meste og så langt har jeg ikke funnet noe som virker. Håret mitt har heldigvis ikke blitt så veldig mye tynnere ennå, men siden jeg mister så mye hår har jeg lenge hatt to lengder på håret og det ble ikke fin når man hadde langt hår. måtte bare bite i det sure eplet og klippe kort så alt ble samme lengden. Håret ser freshere ut, men jeg er ikke helt fornøyd :rolleyes:
Krysser fingra for oss begge! Jeg kan ikke klippe håret kort. Ser absolutt helt dust ut ... :o
Gammel vane... :o Var hjemme med syk unge, og glemte det rett og slett.
Ta vare på deg selv også i blant da. :klem:
Krysser fingra for oss begge! Jeg kan ikke klippe håret kort. Ser absolutt helt dust ut ... :o
Vet ikke hva som er verst, dust eller kjerring, hehehehe :w00t:
Jeg har fått fall i håret på mine gamle dager og det ble veldig fremtredende da jeg klippa håret kort. Skikkelig kjerringfrisyre og klarer ikke å få gjort noe med det heller, til og med rettetanga er ikke effektivt på det der dømrade håret mitt :p
Photobscura
25-10-12, 09:59
Vet ikke hva som er verst, dust eller kjerring, hehehehe :w00t:
Jeg har fått fall i håret på mine gamle dager og det ble veldig fremtredende da jeg klippa håret kort. Skikkelig kjerringfrisyre og klarer ikke å få gjort noe med det heller, til og med rettetanga er ikke effektivt på det der dømrade håret mitt :p
Fordelen med hår, er at det vokser ut igjen, og visstnok får biotin håret til å vokse fortere også (ja, takk!). Det har jeg jo erfart tidligere også, at b-vitaminkompleks får håret til å vokse fortere, enn om det ikke har noe effekt på tykkelsen. Merker jeg er veldig spent på dette nå. Jeg har virkelig prøvd så og si alt. Det finnes liksom ingen grunn til at det ikke skal finnes noe der ute funker! :o (Synes jeg ...)
hvorfor kan nav avlyse (info)møter uten å si ifra, mens jeg hadde blitt slaktet hadde jeg gjort det samme <.<
fikk hvertfall samtale med saksbehandler for første gang siden jeg meldte meg arbeidsledig i beg av juli >.>
hvorfor kan nav avlyse (info)møter uten å si ifra, mens jeg hadde blitt slaktet hadde jeg gjort det samme <.<
fikk hvertfall samtale med saksbehandler for første gang siden jeg meldte meg arbeidsledig i beg av juli >.>
Tror du finner svar på det og mye annet uforståelig i NAV-serien til Atle Antonsen :rolleyes:
Tror du finner svar på det og mye annet uforståelig i NAV-serien til Atle Antonsen :rolleyes:
;) hehe kanskje det :p
;) hehe kanskje det :p
Jeg hadde hvertfall mange aha-opplevelser av den! :D
Hvordan får man lagt til blogg her? Ser mange har det i nærheten av tickeren.
Hvordan får man lagt til blogg her? Ser mange har det i nærheten av tickeren.
Du må bruke http://forum.lavkarbo.no/images/editor/createlink.gif tegnet i signaturboksen.
Først må du kopiere adressen, så må du inn i signaturboksen.
Skriv feks Min blogg, marker dette, klikk på http://forum.lavkarbo.no/images/editor/createlink.gif og lim inn adressen. Klikk ok og så skal det være i orden!
Håper jeg! Gjør det jo ofte, men å forklare det, det er en annen sak!:o
Prøv på denne måten! Har virket før!;)
Jeg er ikke så veldig flink teknisk.
Har en vanlig gammel tv med sånn stor boks bak. Denne skulle jeg gjerne hatt bedre lyd i. Skulle også gjerne hatt noe å koble i pc for å få bedre lyd.
Jeg hadde et stereoanlegg en stund med to høytalere, og dette koblet jeg til tv og pc med en ledning og noen fargerike plugger.
Men så gikk det i stykker.
Hva er det jeg trenger for å få lyd? Trenger jeg et nytt anlegg, et sånt suround anlegg, vanlige høytalere, forsterker, osv osv osv ? Vet rett og slett ikke hva jeg skal se etter. Tenkte å se om jeg kunne finne noe brukt. Men er redd for å få noe som bare blir halvveis fordi jeg mangler noe.
Har som sagt ikke noe god greie på slikt.
Hva er det som oppfyller mine ønsker?
Jeg vil gi sambo en klokke i julegave. Noen som har tips om merke etc? Ca 1000 kr.
Den må være robust siden den må av og på flere ganger om dagen grunnet sikkerhetskontroller.
synsegulla
25-10-12, 19:28
Jeg og eldsta lurer fælt på når det er Haloween? 31 eller 1? Når skal hun ut og knaske og knepe? For det skal hun nemlig, vi blir bare ikke klok på når folk gjør det, virker som om det er litt forskjellig rundt om.
31. oktober. men det er mange her som ikke klarer å finne ut av det.. ungene kommer gjerne både to og tre dager samme uka... fryktelig irriterende.
synsegulla
25-10-12, 19:36
31. oktober. men det er mange her som ikke klarer å finne ut av det.. ungene kommer gjerne både to og tre dager samme uka... fryktelig irriterende.
Takk, og enig :)
Takk, og enig :)
Neida, det er bare koselig!!!! Og som jeg nevnte tidligere så feirer irene halloween omtrent mer seriøst enn det vi feirer jul!
Neida, det er bare koselig!!!! Og som jeg nevnte tidligere så feirer irene halloween omtrent mer seriøst enn det vi feirer jul!
Eller nyttår, for kelterne feirer nyttår ved halloween.
iren jeg kjenner er ikke enig :p
og jo, det ER irriterende med godterikrevende drittunger som kommer flere ganger i uka og så blir sur når du ikke har noe...
og jo, det ER irriterende med godterikrevende drittunger som kommer flere ganger i uka og så blir sur når du ikke har noe...
Siden iren du bor sammen med er ikke har vært i Irland er han ikke representativ. :p Jeg har vært der mange ganger og feiret stort sett alt som feires kan. Siste feiring var St Patric, DET var fabelaktig!!
Forrige halloween ga jeg ungene som kom twist, papiret fant jeg på gårdplassen dagen etter:mad:
Blir ikke twist i år, nei:rolleyes:
Forrige halloween ga jeg ungene som kom twist, papiret fant jeg på gårdplassen dagen etter:mad:
Blir ikke twist i år, nei:rolleyes:
Og jeg gir ungene mandariner. :ja:
Siden iren du bor sammen med er ikke har vært i Irland er han ikke representativ. :p Jeg har vært der mange ganger og feiret stort sett alt som feires kan. Siste feiring var St Patric, DET var fabelaktig!!
snakker ikke om typen, men en ire som er født og oppvokst i dublin :p
[19:34] <Cradok> no, just the 31st here too
[19:37] <Cradok> we've got decorations and stuff up in shops for a couple of weeks, and there's a national day off on the last monday of october, so actual parties and events tend to happen on that weekend, but that's mostly just an excuse to dress slutty and get drunk, and to be honest, we don't actually need an excuse for that on all the other weekends
snakker ikke om typen, men en ire som er født og oppvokst i dublin :p
[19:34] <Cradok> no, just the 31st here too
[19:37] <Cradok> we've got decorations and stuff up in shops for a couple of weeks, and there's a national day off on the last monday of october, so actual parties and events tend to happen on that weekend, but that's mostly just an excuse to dress slutty and get drunk, and to be honest, we don't actually need an excuse for that on all the other weekends
Jeg snakker ikke om fest og drikking! Men om hele sjalabsisen!
Vi var på maskeradeball blant annet. Både voksne og barn inkludert.
Og jeg gir ungene mandariner. :ja:
Da finner jeg vel skallet dagen etter da:p
Jeg snakker ikke om fest og drikking! Men om hele sjalabsisen!
Vi var på maskeradeball blant annet. Både voksne og barn inkludert.
Og det høres jo ut som han nevner det som kan være både julaften og nyttårsaften hos oss. Det er hva man gjør det til. :ja:
Jeg lurer på hvorfor jeg har fått fullstendig dilla på selleri, gulrot og agurk. Jeg spiser ca en halvkilo av hver, hver dag! :eek:
Jeg lurer på hvorfor jeg har fått fullstendig dilla på selleri, gulrot og agurk. Jeg spiser ca en halvkilo av hver, hver dag! :eek:
Hm..... bolle i ovnen (lavkarbo bolle da selvfølgelig) ??? :p
Liten Kanuttbolle:love:
Haha, moroklumpen!!! :love: Men jeg har faktisk flere netter på rad drømt at jeg var gravid. Kanskje det er innbildt svangerskap med tilhørende spising?? Mensen er jo på bærtur, så det er kanskje ting som skjer...... VIL IKKE BLI GAMMAL ENNÅ! :hylgrine:
Haha, moroklumpen!!! Men jeg har faktisk flere netter på rad drømt at jeg var gravid. Kanskje det er innbildt svangerskap med tilhørende spising?? Mensen er jo på bærtur, så det er kanskje ting som skjer...... VIL IKKE BLI GAMMAL ENNÅ! :hylgrine:
Å hold tåta - jeg er IKKE gammal !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!
Å hold tåta - jeg er IKKE gammal !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!
:klem: DU, nei! :love: Det er jeg som er gammal!! :hylgrine:
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s480x480/579133_366100483477625_1114755619_n.jpg :lol:
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s480x480/579133_366100483477625_1114755619_n.jpg :lol:
:klem: DU, nei! :love: Det er jeg som er gammal!! :hylgrine:
Men det er JEG som er i overgangsalderen allerede :p vennen :love:
Langaard: Ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha. Nå slutter jeg å se i speilet og håper det hjelper :p :klem:
Men det er JEG som er i overgangsalderen allerede :p vennen :love:
Langaard: Ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha. Nå slutter jeg å se i speilet og håper det hjelper :p :klem:
:lol: Speil er oppskrytt!
Jenter; nå sporer dere litt av i tråden ;)
Husk det blir mye ekstra å bla igjennom for andre viss man skal finne svar på noe her.
Jenter; nå sporer dere litt av i tråden ;)
Husk det blir mye ekstra å bla igjennom for andre viss man skal finne svar på noe her.
Beklager Gerd *Dietta skammer seg*
Da kan jeg spørre, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i isopor-ringer (altså som en smultring) som er større enn 22 cm i dia ?
(Panduro har ikke større enn 22 cm, og Stoff & Stil har ikke mer enn 17 cm).
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.