View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Hvordan vet man om man er lat, eller bare er helt tom for energi? Jeg er så sliten og har dårlig samvittighet hele tiden for ting jeg burde ha gjort! Blir ikke full av energi av å gå av og på ketolyse-vognen heller!! Klarer ikke å holde meg unna karbo mer en noen dager av ganger!
Hvordan vet man om man er lat, eller bare er helt tom for energi? Jeg er så sliten og har dårlig samvittighet hele tiden for ting jeg burde ha gjort! Blir ikke full av energi av å gå av og på ketolyse-vognen heller!! Klarer ikke å holde meg unna karbo mer en noen dager av ganger!
Hadde du vært lat, hadde du ikke hatt dårlig samvittighet!!!
Da hadde du heller funnet på alle slags unnskyldninger for hvofor du ikke har gjort ditt eller datt, om du hadde giddet å finne på noen, da! ;)
Dropp de minst viktige tingene fra samvittigheten og konsentrer deg om de viktigste! Gå inn for å kjære lavkarbo light en periode istede for å gå inn og ut av ketose. Ikke lek Superwoman, men be om hjelp til ting! Og viktigst av alt, tillat deg selv å være sliten og pass på å få litt tid til å slappe av og passe på deg selv! :klem:
God helg!:)
Går helt fint an å ha dårlig samvittighet for å være lat. Og det blir man sliten av, altså! Alle burde, skulle, ville.
Jeg har faktisk en boks sukkerfri ingerfærøl stående i kjøleskapet. Men om man bestiller det på bar er det neppe en slik. :o
Jøss, det har jeg aldri sett. Men så synes jeg at ingefærøl smaker gammel gymsokk, så jeg har ikke vært på utkikk etter det akkurat. Jeg synes navnet er veldig misvisende. Jeg er veldig glad i ingefær, men ingefærøl er udrikkelig.
Eventuelt det som innimellom heter ginger ale? Får jo kjøpt noe ingefærøl-greier på polet.. :)
Ginger ale skal vel være alkoholfritt. Det som kalles ginger beer kan inneholde alkohol, ser jeg når jeg googler. Og ginger beer brygges på noe av samme måten som øl, så jeg vil tro at ginger beer har ca like mye karbohydrater som øl.
Edit: Fant en ginger ale på polet med 8% alkohol. Wikipedia påstår at ginger ale skal være alkoholfritt og ginger beer kan inneholde alkohol, men...
Ginger ale skal vel være alkoholfritt. Det som kalles ginger beer kan inneholde alkohol, ser jeg når jeg googler. Og ginger beer brygges på noe av samme måten som øl, så jeg vil tro at ginger beer har ca like mye karbohydrater som øl.
Edit: Fant en ginger ale på polet med 8% alkohol. Wikipedia påstår at ginger ale skal være alkoholfritt og ginger beer kan inneholde alkohol, men...
Wikipedia er ikke til å stole på. Hvem som helst kan legge inn "fakta" der.
Ale er en type øl, ofte overgjæret, som gir en fyldig nesten søtlig smak. Jeg drakk endel ginger ale, ikke ginger beer, i Australia, men den var heldigvis ikke så søt som den her hjemme. Har forresten funnet to forskjellige ingefærøl med alkohol på butikken; Ginger Ale og Ginger Joe. Angående søthet er det det samme med cider. Cider her hjemme er jo sirup i forhold til "ekte" cider ala Bulmers og Magners. En del av cideren her hjemme er dessuten laget på vin og ikke brygget helt fra start.
Har du sjekket stoffskiftet? :klem:
TrillTrall
26-04-14, 21:27
Jøss, det har jeg aldri sett. Men så synes jeg at ingefærøl smaker gammel gymsokk, så jeg har ikke vært på utkikk etter det akkurat. Jeg synes navnet er veldig misvisende. Jeg er veldig glad i ingefær, men ingefærøl er udrikkelig.
Snakker om at smaken er som baken - jeg MÅ ha ingefærøl til julemiddagen! :D
Noen som har sett på serien Vikings? Jeg bare lurer på om figuren Floke er ment å skal minne om avdøde Ledger aka Joker i Batman?
Er ikke kjempeglad i det selv, men kjøpte det for å prøve å lage moscow mule, http://oppskrift.klikk.no/moscow-mule/968/, som jeg har drukket hvert år på øya-festivalen, uten sukkersjokket. Den har stått i kjøleskapet i hvertfall 2 år, så needless to say er det ikke spesielt høyt drinkeforbruk her i heimen. :D. Tror kanskje jeg kjøpte den i Sverige?
Jeg har lastet ned Min meny-appen. Hvordan fungerer egentlig kupongsystemet? Er det slik at du aktiverer tilbudet og så må vise telefonen i butikken?
Jeg har lastet ned Min meny-appen. Hvordan fungerer egentlig kupongsystemet? Er det slik at du aktiverer tilbudet og så må vise telefonen i butikken?
Neida - du aktiverer tilbudet og så aktiveres det automatisk når du drar trumfkortet eller trumftilknytta bankkort i kassa. Jeg aner ikke hvordan det fungerer om man ikke har trumfregistrert bankkort eller vil betale kontant, dog. :cool:
Jeg har hatt glede av kupongene så langt, jeg tror tilbud genereres ut fra hva jeg har handlet før - den gir meg i alle fall mye tilbud på kjøttdeig, ost og salmalaks...
Neida - du aktiverer tilbudet og så aktiveres det automatisk når du drar trumfkortet eller trumftilknytta bankkort i kassa. Jeg aner ikke hvordan det fungerer om man ikke har trumfregistrert bankkort eller vil betale kontant, dog. :cool:
Jeg har hatt glede av kupongene så langt, jeg tror tilbud genereres ut fra hva jeg har handlet før - den gir meg i alle fall mye tilbud på kjøttdeig, ost og salmalaks... Så bra, det var det jeg håpet på. Jeg liker nemlig ikke tanken på å være hun dama som står og sinker de andre fordi hun står og krever rabatten på varene sine :rolleyes: Men kan jeg da aktivere dem nå f.eks., og så vil jeg få rabatten så lenge jeg handler den varen før utløpet, eller har den en viss gyldighet etter den er aktivert?
Og ja, haha. Ser at jeg har tilbud på karbonadedeig, cashewnøtter og jippi smoothie - så kan absolutt være at den generer tilbud ut fra tidligere kjøp :)
Så bra, det var det jeg håpet på. Jeg liker nemlig ikke tanken på å være hun dama som står og sinker de andre fordi hun står og krever rabatten på varene sine :rolleyes: Men kan jeg da aktivere dem nå f.eks., og så vil jeg få rabatten så lenge jeg handler den varen før utløpet, eller har den en viss gyldighet etter den er aktivert?
Du kan bruke kupongen en gang innen den datoen som står oppgitt som utløpsdato, og så genereres det nye, er vel ca hver fjortende dag tror jeg!
Ja, det genereres etter hva man har kjøpt før. Om man vil betale kontant må man dra trumfkortet før man betaler, så skal summen (i teorien) synke.
Tror ikke jeg har betalt kontant i matbutikker på typ 10 år, så det går nok bra :)
Hadde jeg vært litt mer våken hadde jeg jo sett at det i appen er et sånt fint lite blått ikon med en hvit "i" i hvor all infoen sto :rolleyes: :lol:
Hadde du vært lat, hadde du ikke hatt dårlig samvittighet!!!
Da hadde du heller funnet på alle slags unnskyldninger for hvofor du ikke har gjort ditt eller datt, om du hadde giddet å finne på noen, da! ;)
Dropp de minst viktige tingene fra samvittigheten og konsentrer deg om de viktigste! Gå inn for å kjære lavkarbo light en periode istede for å gå inn og ut av ketose. Ikke lek Superwoman, men be om hjelp til ting! Og viktigst av alt, tillat deg selv å være sliten og pass på å få litt tid til å slappe av og passe på deg selv! :klem:
God helg!:)
Tusen takk for gode råd!! Jeg skal bli flinkere til å ta meg tid til å bare hvile! Sove mer! Kanskje lurt å prøve lavkarbo light ja... Jeg er som mange andre, som alkoholiker etter sukker! Sliter med dette! Tar all energi fra livet!
Jeg har ikke sjekket stoffskiftet akkurat nå, men ikke så lenge siden. Var lavt, men innafor verdiene. Venter på svar ang. B12...
eh, jeg har høyt t4 og lavt t3, men det er visst bare t4 som er viktig.. innafor referansene, så selv om jeg har halve sulamitten av symptomer så har jeg ikke lavt stoffskifte. og her går jeg da og har verken ork eller gidd til det meste med mindre jeg absolutt må...
eh, jeg har høyt t4 og lavt t3, men det er visst bare t4 som er viktig.. innafor referansene, så selv om jeg har halve sulamitten av symptomer så har jeg ikke lavt stoffskifte. og her går jeg da og har verken ork eller gidd til det meste med mindre jeg absolutt må...
Hm... Kjedelig med lite energi assa!!!
Ps, i tillegg til. Være svimmel og sliten, har jeg angst-følelse... Den trur jeg kommer av sukkeret. Får dere kortpust, nerver og skvettenhet av sukker?
Er vel sett i relasjon med disse anti-stoffene?
Mye dårlig legearbeid i forbindelse med stoffskiftet. Har du forsøkt en spesialist? bedre å bare gjøre det først som sist, istedet for å håpe på en lege som ser på deg som pasient og ikke bare på blodprøvene og referanseverdiene.
Ps, i tillegg til. Være svimmel og sliten, har jeg angst-følelse... Den trur jeg kommer av sukkeret. Får dere kortpust, nerver og skvettenhet av sukker?
Høres mer ut som B-12-mangel.
Høres mer ut som B-12-mangel.
Signerer.
Jeg blir veldig dårlig når jeg venter litt for lenge med B-12 sprøyte.
Signerer.
Jeg blir veldig dårlig når jeg venter litt for lenge med B-12 sprøyte.
Håper at det er b12 mangel, da finnes det en løsning! Er så sliten, bare lyst til å gråte! Men er egentlig for sliten til å gråte! (Stakkarslig, sorry...)
Er man vedvarende sliten/energiløs og b12 ikke hjelper og man ikke har lavt jern (eller uansett, egentlig) bør man sjekke stoffkiftet, ja.
Lavt eller høyt stoffskifte kan også gi psykiske symptomer. Jeg får det. Jeg blir hissig, irritabel, deprimert og labil av å være "lav" og får det psykisk før det vises på blodprøvene. Skvettenhet kan komme av høy kortisol. Høy kortisol vil ofte (men ikke utelukkende) oppstå ved forverret allmentilstand (inklusive et utviklende lavt stoffskifte) fordi kroppen kompenserer for andre problemer med å pumpe ut stresshormoner. Et høykarbokosthold kan fyre opp under kortisolproduksjon (men langtfra hos alle).
Finn en lege som faktisk HUSKER fra medisinstudiet at fT4 er et LAGERHORMON og fT3 er det aktive hormonet - og det ENESTE som har biologisk virkning av de to. Hjelper ikke å ha masse på lager om man ikke får tatt det i bruk. For å aktivere (nok) fT3 utifra et godt lager trengs
- nok d-vitamin
- nok selen/magneium/sink
- nok ferritin
- bra tarmflora (mye av fT4 omdannes til fT3 ved hjelp av tarmbakterier(!))
- bra leverhelse (av den grunn blir mange med vaklende stoffskifte bedre på lavkarbo siden høykarbo belaster leveren i seg selv og dermed indirekte kan svekke stoffskiftet)
Dessverre lærer visst legene i dag at
- stoffskiftet lett kan behandles (med syntetisk t4-medisin)
- at blodprøvene er fasit for hvordan en pasient har det ...
Ta deg heller en tur innom Sonjas Stoffskifteforum og få hjelp til hvilke prøver du bør kreve å få tatt før legen din avskriver stoffskiftet ditt som "fint"...
Kan panikkanfall gi fysiske utslag som f.eks hoven hals og rødflammet hud, eller er det kun psykisk (at man tror man hovner opp)?
Photobscura
28-04-14, 10:05
Panikkanfall får jo gjerne hjerterytmen til å øke kraftig, så følelsen av å bli varm i ansiktet/rødme/pulsere i huden er ganske vanlig. Følelsen av å ikke få pustet skikkelig, liksom ble tykk i halsen eller til og med kvelningsfornemmelser er også typisk.
Sivensvans
28-04-14, 10:08
Jeg har lagt på meg ca. 20 kg etter jeg fikk satt inn min for ca et år siden. Og de klorer seg fast, som bare det:(. Legen påstår det ikke er den sin skyld. Men jeg tror jeg skal ta den ut når jeg skal til gynekolog i juni. Har myyye mindre blødning, men har mange bivirkninger. Men den fungerer jo bra for mange. Jeg har endometriose, så hormonene mine er nok på tur uansett..
Ja, da er det sikkert godt å få den ut.....!!
Jeg merket ingenting, det var deilig ikke å ha mensen :D
Herlig;)
Følelsen av å ikke få pustet skikkelig
Det er snakk om mer enn en følelse, halsen min hovner fysisk opp og blir nesten helt tett. Blir også dobbelt størelse på utsiden, alltid venstre side (Det går rett ned fra øret til skuldra uten innsving). Vare fra 5-45 min litt ettersom, og jeg er nummen og det prikker i noen timer etterpå.
Photobscura
28-04-14, 10:19
Nå opplever jeg panikkanfall som såpass overveldende, at jeg ikke egentlig er i stand til å sette en klar distinksjon mellom hva som faktisk skjer fysisk eller psykisk når det står på. Men det er klart kroppen reagerer sterkt på en så alvorlig stressituasjon. Og du lurte jo på om det faktisk var psykisk - følelsen av at halsen hovner opp. Med mindre du faktisk har kjent etter, eller sett i speilet at så er tilfelle, blir det vanskelig å svare. Men pusteproblemer er jo uansett et klassisk symptom.
Det er snakk om mer enn en følelse, halsen min hovner fysisk opp og blir nesten helt tett. Blir også dobbelt størelse på utsiden, alltid venstre side (Det går rett ned fra øret til skuldra uten innsving). Vare fra 5-45 min litt ettersom, og jeg er nummen og det prikker i noen timer etterpå.
Etter å ha sjekket NHI.no tror jeg ikke det er det. Det er ikke noe frykt forbundet med det, som de sier man skal ha. Tidligere har jeg betegnet det som allergisjokk, men de siste gangene har det kommet fra noen timer til noen dager etter episoder med INTENST stress. Kan man være allergisk mot adrenalin? :confused:
Og du lurte jo på om det faktisk var psykisk - følelsen av at halsen hovner opp. Med mindre du faktisk har kjent etter, eller sett i speilet at så er tilfelle, blir det vanskelig å svare. Men pusteproblemer er jo uansett et klassisk symptom.
Nei, motsatt. Halsen hovner definitivt opp! Det jeg lurer på er om slike anfall kan manifestere seg fysisk, eller om det kun er den psykisk følelsen av det.
Photobscura
28-04-14, 10:23
Ikke bare adrenalin, men også kortisolnivået øker under stress, som i seg selv forsterker inflammasjonsnivået i kroppen.
Nei, motsatt. Halsen hovner definitivt opp! Det jeg lurer på er om slike anfall kan manifestere seg fysisk, eller om det kun er den psykisk følelsen av det.
Begrepet psykosomatisk betyr jo at det som plager det psykisk, kan gi kroppslige utslag. Kortisol er feks kroppens svar på opplevd stress.
Har du noen gang vært hos legen med en sånn reaksjon? Fått testet kortisolnivået ditt? Er du allergisk mot noen ting?
Få tatt et bilde evnt når det er som verst og ta det op med legen din. Tror ikke det er noen normal stressreaksjon, akkurat, men mulig det har en fysisk forklaring i bunnen!
Photobscura
28-04-14, 10:27
Vel, jeg vet ikke. Men når jeg tenker etter, hender det at jeg får en sviende følelsen i kinnene en gang i blant, og det synes i speilet. Jeg blir veldig rød og nuppete, liksom. Mulig det er forårsaket av stress.
Panikkanfall er jo i høyeste grad fysisk. At det utløses av noe både psykisk og utenomliggende faktorer er sånn sett sekundært i dét kroppen avreagerer på det. Et panikkanfall er en kroppslig reaksjon på et eller annet som for den enkelte oppleves fryktelig stressende/traumatisk/overveldende. Men man har jo gjerne i tillegg de psykiske virkningene mens det står på - som at man skal dø, paranoide tanker etc.
Nja, kortisolnivået mitt er forsåvidt alltid ganske høyt. Dette er svært avgrensede ting relatert til episoder hvor jeg vet adrenalinet har vært skyhøyt (eks møtt en rotte, eller vært i en kjempekrangel etc)
Jeg hadde en episode i helga hvor jeg faktisk var helt sikker på det var hjerteinfarkt, for da hovnet det opp så mye at det kjentes ut som skuldra var i klem (som når man blåser opp en sånn blodtrykksmåler rundt armen, bare i hele skulderområdet) og hele brystområdet stivnet. Men det gikk relativt raskt over (kanskje 30 min). Jeg vet veldig godt hva som utløste det, men jeg lurer på hvorfor ekstremt stress kan manifestere seg i slike fysiske ting.
Photobscura
28-04-14, 10:39
Du aner ikke hvor mange som kommer på legevakta overbevist om at de har hjerteinfarkt, og så viser det seg at det er panikkanfall/panikkangst ... :o Men klart, dersom man overser signaler, eller rett og slett ikke merker dem godt nok, er jo sånne anfall rett og slett kroppens måte å "si fra" på. Det psykiske og fysiske er jo uløselig knytte sammen. Hormonelt, kjemisk, og via nervesystemet.
Har du noen gang vært hos legen med en sånn reaksjon? Fått testet kortisolnivået ditt? Er du allergisk mot noen ting?
Få tatt et bilde evnt når det er som verst og ta det op med legen din. Tror ikke det er noen normal stressreaksjon, akkurat, men mulig det har en fysisk forklaring i bunnen!
Jeg har ikek testet kortisolnivået spesifikt, men tror de er med på det jeg tester på fedonklinikken nå (som hun bare mumler over reultatet på :)) Nei, det er definitivt ikek en normal reaksjon! Har vært hos lege med det et par ganger, den ene gangen hadde jeg skutt hull i øret og fikk skikkelig allergisjokk på kvelden, den andre gangen var det tabletter med efedrin som utløste det. Etter de gangene har jeg bare godtatt at dette kommer innimellom. Ja, forresten fikk jeg det da jeg ble bitt av nabokatten for et par år siden og da fikk jeg allergimedisin av legen i tilfelle det skulle dukke opp igjen.
Jeg er allergisk mot pollen, plastsmykker (fant jeg ut på den hull i øret runden) og litt sånt, men dette kommer helt random. Det har aldri vært to episoder som har blitt utløst av samme tingen. (Er det rart legene er litt oppgitt over meg? :p) Det var først nå jeg linket det til stress-reaskjonen.
Men man har jo gjerne i tillegg de psykiske virkningene mens det står på - som at man skal dø, paranoide tanker etc.
Ja, som sagt er det totalt fraværende, selv da jeg var sikker på infarkt :rolleyes: (Mer lettelse enn frykt for å være ærlig :o)
Photobscura
28-04-14, 11:14
Jeg sier ikke at man må ha disse tankene, men at det ikke er uvanlig. ;) Men nå er det sikkert en forskjell på å ha panikkangst som diagnose (som jeg har), og å få et panikkanfall som er situasjonsbetinget.
Begrepet psykosomatisk betyr jo at det som plager det psykisk, kan gi kroppslige utslag. Kortisol er feks kroppens svar på opplevd stress.
Jeg fikk til slutt diagnosen posttraumatisk stressyndrom og det utarter seg i aller høyeste grad somatisk. Tror jeg har vært innom alle avdelingene på sykehuset. Kortisolnivået mitt er normalt, men adrenalinet, som er for flyktig til at det kan måles, har jeg visstnok mer enn nok av. Det var da jeg fikk medisin som demper adrenalinet at jeg begynte bli bedre. Men kroppen min er så vant med å være i fight or flight så musklene krøller seg sammen og det gjør vondt i hele kroppen fra panna og helt ned til under føttene. Jeg jar begynt hos en muskelterapaut og skal si han fikk vist meg at jeg har stramme muskler; kroppen er full av blåmerker etter at han har behandlet meg. Men han er nødt å gjøre det helt til kroppen og musklene finner ut at det er best de slapper av... :p
Eventuelt det som innimellom heter ginger ale? Får jo kjøpt noe ingefærøl-greier på polet.. :)
Takk for svar jenter, takk for tips :):)
Jeg skal på et feltkurs i alpene ved Provence, og er litt usikker på klimaet i fjellene der nede. Har sjekket yr forsåvidt (digne les bains), men usikker på om det er fjelltemperaturer eller lavlandet som oppgis der. Vi skal reise litt rundt da (etang de berre, isle sur la sorgue, fontaine de vaucluse, digne les bains, esclangon). Jeg har aldri vært i sør Frankrike, og aldri i Alpene, og er jo usikker på om jeg bør gå til innkjøp av shorts eller om det blir kaldt nok med ordinært vårtøy (for turer ute i felten). Noen som er kjent i området og vet hva jeg burde ha med?
Når jeg beveger bekkenet litt fram og tilbake får jeg kneppelyder nede i korsryggen ala endel får i kjeven når de spiser. Dette har ganske nettopp oppstått. Det er IKKE ala "knekke fingre". Kneppelyden kommer altså hver gang ved bekkenbevegelse. Når jeg legger hånden på det området jeg tror lyden kommer fra kjenner jeg bevegelse. Hva kan det være? Jeg skal til muskelputten igjen på fredag og vil gjerne at han fikser det så fremst det er innenfor hans felt. Noen tips?
Photobscura
30-04-14, 08:47
Noen som kan anbefale en musserende (cava, prosecco e.l.) som både er brut/tørr, og som har minst mulig garvestoff? Og som gjerne ikke er alt for dyr, da.
Vil gjerne ha boblevann til 1. maifrokost, men sliter med reflux når jeg drikker den jeg pleier å kjøpe ...
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/musserende-vin/spania/marques-de-monistrol-premium-cuvee-brut-nature-2008/sku-4929901 Denne er helt ok.
Noen som er kjent i området og vet hva jeg burde ha med?
Litt varmere enn her bør du nok regne med, men neppe veldig varmt såpass tidlig som dette...
Photobscura
30-04-14, 11:42
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/musserende-vin/spania/marques-de-monistrol-premium-cuvee-brut-nature-2008/sku-4929901 Denne er helt ok.
Hjertelig! Skikkelig flaks at det eneste polet i Oslo som har den er det i Rosenkrantz gate, for da kan jeg bare hoppe av trikken på vei hjem fra Blindern! :D
Hjertelig! Skikkelig flaks at det eneste polet i Oslo som har den er det i Rosenkrantz gate, for da kan jeg bare hoppe av trikken på vei hjem fra Blindern! :D
Roséen (musserende) fra samme produsent er faktisk veldig god!
Roséen (musserende) fra samme produsent er faktisk veldig god!
Ja, roseen er en kalssiker :) (Men man blir fryyyyktelig lei den etter litt for mange grand prix fester :D)
hvor lang tid tar det før et kutt i fingern slutter å blø?
Litt varmere enn her bør du nok regne med, men neppe veldig varmt såpass tidlig som dette...
Takk
Photobscura
30-04-14, 17:49
Men, do'h, den hadde ganske mye syre (for det var jo så klart syre, og ikke garvestoff jeg mente. :p) - like mye som den jeg pleier å drikke ... :o Så det ble etter anbefalning fra flink polmann to type tørr prosecco i stedet for, med nesten tre gram mindre syre/liter. Krysser fingra for at denne går ned uten at jeg dør i halsen!
Håper at det er b12 mangel, da finnes det en løsning! Er så sliten, bare lyst til å gråte! Men er egentlig for sliten til å gråte! (Stakkarslig, sorry...)
Da har jeg fått B12-sprøyte, og jeg føler meg bedre allerede! Håper at det var det som var problemet! :)
Takk alle sammen for svarene deres! :)
Da har jeg fått B12-sprøyte, og jeg føler meg bedre allerede! Håper at det var det som var problemet! :)
Takk alle sammen for svarene deres! :)
:heia:
Du blir garantert bedre med sprøyter!
jeg har vært sjuk i det siste og følgelig ikke spist mye.. målte blodsukker for ca en time siden, har vel ikke spist på et døgn.. 7.9.
så går jeg til butikken og tilbake, fremdeles ikke spist noe, og nå måler jeg 12.9. trodde det skulle gå ned med fysisk aktivitet jeg...
jeg har vært sjuk i det siste og følgelig ikke spist mye.. målte blodsukker for ca en time siden, har vel ikke spist på et døgn.. 7.9.
så går jeg til butikken og tilbake, fremdeles ikke spist noe, og nå måler jeg 12.9. trodde det skulle gå ned med fysisk aktivitet jeg...
Er vel forskjell på fastende og ettermats blodsukker.:)
Nå har jeg diabetes type 1, men mitt blodsukker gjør som det vil;
av og til flyr det til værs når jeg gjør noe, andre ganger stuper det.
En del medisiner fører også til at det stiger, f.eks. astmamedisinene mine.
Men er du syk og har en infeksjon i kroppen, vil blodsukkeret stige og holde seg for høyt om du ikke øker mengden insulin.
Uansett, en gåtur til butikken (med mindre det er veldig langt) vil nesten ikke påvirke blodsukkeret. Iallefall for mitt blodsukker er det slik, og vi har 900 meter hver vei, altså 1,8 km totalt.
tok ca 45 min, 1 km hver vei. og ja, selv om jeg akkurat nå ikke følte meg så verst er jeg ikke i slag.. svetten silte, det pleier det ikke.
går ikke på insulin enda, men legen vil.. har konsekvent langtidssukker over 10 det siste året, cpeptid på over 1500 og metforminen sliter jeg med å få i meg stor nok dose uten å bli uvel.
gir ikke denne uvelheten seg må jeg nok tilbake til lege på fredag. murr.
Langtidsblodsukker over 10 er for høyt, ja.
Håper du snart får skikk på det!
Hvor mye karbohydrater får du i deg pr.måltid og pr. dag?
For meg går grensen på 5-6 karbohydrater pr måltid og max 25 karbohydrater pr dag, ingen av karbohydratene er raske forøvrig. Med den lave karbohydratmengden klarer jeg meg med mellom 8 og 16 enheter insulin pr dag selv om jeg er type 1. Må holde meg så lavt siden insulin og min kropp ikke går så bra sammen.....
:heia:
Du blir garantert bedre med sprøyter!
Satser på det!! :) takk!!
grotingeling
01-05-14, 11:39
tok ca 45 min, 1 km hver vei. og ja, selv om jeg akkurat nå ikke følte meg så verst er jeg ikke i slag.. svetten silte, det pleier det ikke.
går ikke på insulin enda, men legen vil.. har konsekvent langtidssukker over 10 det siste året, cpeptid på over 1500 og metforminen sliter jeg med å få i meg stor nok dose uten å bli uvel.
gir ikke denne uvelheten seg må jeg nok tilbake til lege på fredag. murr.
Bruker du den som heter metformin eller den som heter glucophage?
Jeg hadde problemer med metformin, men da jeg gikk over på orginalvarianten glucophage ordnet det seg i løpet av et par dager. Verdt å prøve, og hvis det funker kan du be legen om å merke resepten med at du må få orginalen så slipper du høyere egenandel ;)
har prøvd metformin og eucreas. den sistnevnte funker ikke, og pillene er jo som om de skulle vært for hest.. disse metforminpillene kan jeg i det minste dele. de funker, om jeg klarer å få dem i meg uten å bli dårlig. problemet mitt er jo at jeg ikke spiser regelmessig og at jeg har en lei tendens til å glemme å ta medisin.. og da hjelper det ikke stort...
Jeg blir ikke uvel av metformin om jeg tar den midt i et måltid. Selv om du ikke spiser regelmessig må du vel spise noe, forsøk å gjøre det til en vane å ta den til første måltid hver dag???:)
Jeg blir uvel av weifa sin matforgiftning, de i brett. Andre merker gratulerer går bedre. Og jeg tar det alltid på kvelden i noen uker først, så ubehaget kommer med jeg sover.
Jeg blir uvel av weifa sin matforgiftning, de i brett. Andre merker gratulerer går bedre. Og jeg tar det alltid på kvelden i noen uker først, så ubehaget kommer med jeg sover.
Hehe, Carsima. Autokorrektur?? Eller google translate?? :D
Haha, ikke rart jeg blir uvel! Metformin skulle det være :D. Autocorrect strikes again...
Photobscura
01-05-14, 18:38
Metformin (eller glucophage, jeg tar også originalen, fordi kopipreparatene funker knapt på meg) MÅ taes midt i måltidet! Tilvenningen vil uansett ta tid, og du bør trappe opp langsomt. Jeg brukte tre måneder på optrappinga, men gud bedre så glad jeg er for at jeg har dem!
Som jeg forstår ut fra hva du skriver, er dette noe du virkelig må ta på alvor. Prøv å få skikkelig orden hva angår inntak av pillene først, og prøv dem ut skikkelig. Du vil ikke unødig gå over til å ta insulin!
Hihi, grattis tilbake!
Noen som har prøvd å bytte ut egg med fiberhusk i en bakeoppskrift?
Tåler ikke egg og syns linfrø gir en besk smak...
Hvorfor kommer de svære månedlige hormonkvisene alltid på samme sted (og hvorfor må det ene stedet være midt mellom øynene :rolleyes:)?
Noen som har prøvd å bytte ut egg med fiberhusk i en bakeoppskrift?
Tåler ikke egg og syns linfrø gir en besk smak...
Fant svaret her:
http://www.food.com/recipe/psyllium-vegan-egg-replacer-257208
Men vil gjerne høre andres erfaring om noen har prøvd :)
Hvorfor kommer de svære månedlige hormonkvisene alltid på samme sted (og hvorfor må det ene stedet være midt mellom øynene :rolleyes:)?
Det andre stedet er på haka? Hake-kviser er i alle fall hormon-kviser... Har ikke hørt om at mellom øynene er hormonkviser, men haka er velkjent. Får som regel på haka etter å ha fått i meg for mye melkepulver.
Det andre stedet er på haka? Hake-kviser er i alle fall hormon-kviser... Har ikke hørt om at mellom øynene er hormonkviser, men haka er velkjent. Får som regel på haka etter å ha fått i meg for mye melkepulver. Ja, den andre kommer på venstresiden av haka - men den er heldigvis litt enklere å skjule :p Men det der lysende fyrtårnet midt mellom øya en uke per måned ... :realmad:
Jeg visste for øvrig ikke at det var noen typiske steder for hormonkviser, men det er jo påtakelig at de kommer på samme sted hver gang. Jeg har jo ikke spesielt fet hud engang, heller motsatt.
Ja, den andre kommer på venstresiden av haka - men den er heldigvis litt enklere å skjule :p Men det der lysende fyrtårnet midt mellom øya en uke per måned ... :realmad:
Jeg visste for øvrig ikke at det var noen typiske steder for hormonkviser, men det er jo påtakelig at de kommer på samme sted hver gang. Jeg har jo ikke spesielt fet hud engang, heller motsatt.
Jeg har en kvise som kommer igjen hver eneste måned på underleppa. :rolleyes: Jeg kaller den bare menskvisa. ;)
Jeg skal jo gifte meg om en uke og har derfor tatt et par soltimer for å opprettholde den brunfargen jeg fikk i Australia. Jeg er såpass brun at jeg skal ikke bruke tynnstrømpebukse, men samtidig vil jeg ha litt glans/glød på kroppen? Jeg smører meg jo med bodylotion, men det blir liksom ikke slik jeg tenker. Kan jeg "kremere" kroppen med en slags olje? Ikke FOR glinsende... :rolleyes: Noen tips??
Jeg skal jo gifte meg om en uke og har derfor tatt et par soltimer for å opprettholde den brunfargen jeg fikk i Australia. Jeg er såpass brun at jeg skal ikke bruke tynnstrømpebukse, men samtidig vil jeg ha litt glans/glød på kroppen? Jeg smører meg jo med bodylotion, men det blir liksom ikke slik jeg tenker. Kan jeg "kremere" kroppen med en slags olje? Ikke FOR glinsende... :rolleyes: Noen tips??
Det finnes en slags spray "strømpebukse på boks" som flere jeg har jobbet med har vært helt forelsket i. Husker selvfølgelig ikke hva den heter, men noen her vet sikkert?
Det finnes en slags spray "strømpebukse på boks" som flere jeg har jobbet med har vært helt forelsket i. Husker selvfølgelig ikke hva den heter, men noen her vet sikkert?
Takk for tips! Skal sjekke!
Er mintgrønn = sage ?Folk er ganske frivole med hva de kaller farger i forskjellige kontekster, men stort sett mintgrønn = mint og sage (salvie) = mer grådusgrønn.
Folk er ganske frivole med hva de kaller farger i forskjellige kontekster, men stort sett mintgrønn = mint og sage (salvie) = mer grådusgrønn.
Okei, takk!:) Jeg vil ha mintgrønn kjole, men finnes bare sage.:)
Bra flekkfjerningsmiddel til tekstilmøbler?
Bra flekkfjerningsmiddel til tekstilmøbler?
Kommer an på flekken og hva slags stoff, men jeg har med stort hell brukt litt lunkent Zalo- vann og en lite neglebørste. Bløtlegge flekken med litt Zalo- vann, venter bitttelitt og børster flekken forsiktig løs med børsten. Klemmes tørt med en klut eller håndkle. Har fjernet det meste av flekker på alle sofaer jeg har hatt. :)
Kommer an på flekken og hva slags stoff, men jeg har med stort hell brukt litt lunkent Zalo- vann og en lite neglebørste. Bløtlegge flekken med litt Zalo- vann, venter bitttelitt og børster flekken forsiktig løs med børsten. Klemmes tørt med en klut eller håndkle. Har fjernet det meste av flekker på alle sofaer jeg har hatt. :)
Støtter Zalo forslaget!
Takk, da prøver jeg zalo. Det er typiske småbarnsflekker, prim og leverpostei og sånt :p
Takk, da prøver jeg zalo. Det er typiske småbarnsflekker, prim og leverpostei og sånt :p
Da bør det virke svært godt. Er jo slike flekker jeg har slåss med i alle år også. :p
kan ikke tro jeg har glemt dette, men: Hvilket av merkene er den ekte Ceylon-kanelen? Er det Hindu?
kan ikke tro jeg har glemt dette, men: Hvilket av merkene er den ekte Ceylon-kanelen? Er det Hindu?
Nei, det var bare juks det også, viste det seg.
Kjøp fra iherb. :)
http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Organic-Ceylon-Cinnamon-Ground-1-76-oz-50-g/35483#cid=2992&p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=cinnamon&rc=450&sr=null&ic=4
Fikk vaksine mot meningitt i går. Er det normalt med smerter og strålinger i hele armen i etterkant? Måtte opp 2 ggr og ta smertestillende for å klare å sove.
Ja, jeg var med på det forsøket på åttitallet, og det var kjemnpevondt etterpå husker jeg. Flere som ikke kunne ha gym på noen dager etterpå.
Noen som vet hva slags vitaminer/mineraler som opprettholder/forbedrer kommunikasjonen mellom hjerne og kropp? Vet at bvit er viktig, især tiamin. Folsyre samt selen. Noen flere?
Noen som vet hva slags vitaminer/mineraler som opprettholder/forbedrer kommunikasjonen mellom hjerne og kropp? Vet at bvit er viktig, især tiamin. Folsyre samt selen. Noen flere?
Vet ikke helt hva du mener med "kommunikasjonen mellom hjerne og kropp" her. Mener du å styrke nervebanene, eller hva mener du egentlig?
(Og gratulerer!)
Vet ikke helt hva du mener med "kommunikasjonen mellom hjerne og kropp" her. Mener du å styrke nervebanene, eller hva mener du egentlig?
(Og gratulerer!)
Vet ikke helt hva jeg mener, men sannsynligvis det du nevner. Har du tips?
Og tusen takk! :klem:
Butterfly83
11-05-14, 15:59
Magnesium og d-vitamin er hvertfall viktig for nervesystem, muskler og hjertet.
Vet ikke helt hva jeg mener, men sannsynligvis det du nevner. Har du tips?
Og tusen takk! :klem:
Har ikke sett noe særlig på sånt, men om det var den retningen du tenkte så kanskje dette kan være noe å lese... og se videre på?
http://www.ehow.com/how_7894361_repair-myelin-sheath-food.html
Har ikke sett noe særlig på sånt, men om det var den retningen du tenkte så kanskje dette kan være noe å lese... og se videre på?
http://www.ehow.com/how_7894361_repair-myelin-sheath-food.html
Tusen takk!! Det var akkurat det jeg tenkte på. :klem:
Hadde dere spist kjøttdeig som hadde siste forbruksdag 10.05? I dag er det 12.05...
Hadde dere spist kjøttdeig som hadde siste forbruksdag 10.05? I dag er det 12.05...
Helt klart! :) Men det går jo an å lukte på den først, da.
Jepp, men hadde selvsagt luktet på den, og sett på fargen først.
Åja - består det lukttesten og seinere smakstesten så blir det spist.
Dette er kanskje ikke rette plassen å spørre, men siden dere virker å ha greie på det meste prøver jeg,. Altså, jeg trenger ei god takke, både til sveler og lefsebaking. Noen som kan anbefale ei i ok kvalitet?
Batteriet på Polar pulsklokka mi gikk flatt i dag. Må den sendes inn til Polar eller kan hvilken som helst urmaker bytte batteri på den?
Batteriet på Polar pulsklokka mi gikk flatt i dag. Må den sendes inn til Polar eller kan hvilken som helst urmaker bytte batteri på den?
Jeg byttet selv... fant en youtubevideo som viste hvordan det skulle gjøres på min modell. :) Men bruker du den i vann bør du være nøye med pakningen. Ellers var det rett fram.
Googlet litt og fant ut at de skifter batteri på Oslo Sportslager. Satser på det i første omgang i stedet for å begynne å fikle sjøl, men takk for tips. Greit å vite at det ikke trenger å være komplisert :)
Jeg går til hvilken som helst urmaker.
Jeg lurer på hvor lenge de kan holde folk på tvangsparagraf i psykiatrien.. Men der er vel egentlig uendelig som er svaret :(
Jeg lurer på hvor lenge de kan holde folk på tvangsparagraf i psykiatrien.. Men der er vel egentlig uendelig som er svaret :(
Kan du kreve en second opinion fra en annen lege?
Kan du kreve en second opinion fra en annen lege?
Kan klage til kontroll kommisjonen hver 6 mnd, men vist de anser meg for å være psykotisk så endrer de ikke vedtak..
Her er en link til en pdf (http://www.stolav.no/StOlav/Avdelinger/Psykiskhelsevern/Dokumenter/Hva%20har%20du%20rett%20til.pdf) om dine rettigheter, kamp.
De holder på folk til de "bare" er ganske syke, fremfor veldig akutt, alvorlig syke. Mange veldig syke mennesker går fra tvang til frivillig. Det skal litt til for å være tvangsinnlagt. Beklager om dette høres krast ut, men det er ikke sånn litt sykdom som gjør at man er inne under tvang.
Det er ikke EN lege som bestemmer dette. Det er et helt team som vurderer situasjonen.
Det er ikke EN lege som bestemmer dette. Det er et helt team som vurderer situasjonen.
Det er jeg klar over, men som Kamp har nevnt andre steder så er det et team på en bestemt institusjon som følger en bestemt behandlingsfilosofi/plan. Spørsmålet mitt var om det er mulig å hente inn en uttalelse fra noen som baserer seg på en annen behandlingsmetode f.eks, om kanskje den kan være like effektivt osv.
Jeg synes det er problematisk og skremmende at folk på et forum oppmuntrer en person som er psykotisk til å gjøre både det ene og det andre.. Dette er en svært alvorlig situasjon og psykose er ikke akkurat en tilstand som åpner for innsikt i egen sykdom eller tilstand altså.. Kjennetegnet er vel faktisk det stikk motsatte. Kanskje man skal prøve å ha dette i bakhodet når man slenger ut råd og tips.
Forstår ikke så mye egentlig lenger..
Jeg er på en måte frisk nok til å flytte til en institusjon for unge voksne med psykoser men jeg er ikke frisk nok til å få gå ut alene eller være hjemme alene. De sier jeg har blitt litt verre i det siste med mer symptomer (mulig pga dødsfall i familie). De sier jeg trenger aktiviter for å holde symptomene i sjakk og det kan de ikke gi meg her men dit jeg skal flytte, legen på den plassen ønsker så vidt jeg forstår å gi meg medisiner men det vil de ikke her på sykehuset. Så ejg er nå umedisinert.
Jeg syns jeg har en god plan når jeg kommer meg ut herfra men folkene her syns ikke det er så lurt at jeg drar til Thailand mens ejg mener jeg blir bra av gjør det.. Og for å si det sånn, får jeg utgang alene så drar jeg også..
Ta tiden til hjelp.:) Selv om det kan virke både uforståelig og uendelig. Kommer bedre tider!:)Thailand er der om et-tre-femten år også.
Jeg tror også det er lurt av deg å bli her, Kamp. Behandlingstilbudet i Norge er trolig bedre enn i Thailand. Kanskje er det lurt å samarbeide med behandlingsteamet rundt deg. Mest sannsynlig vil de deg vel. :)
Jeg er enig med Nellie. Her er det utrolig lett for oss å tråkke feil fordi vi har lyst til å gi deg støtte. For det har vi virkelig. Men det er ikke sikkert det er god støtte til deg, det å være enig i at behandlingsteamet ditt tar feil.
Skjønner at de vil mitt beste, er bare at jeg er vist en vanskelig nøtt å knekke da jeg har prøvd så mange medisiner uten effekt. Og de to av ni som har hatt effekt har så mye bivirkninger at jeg kan ikke bruke de, må evt medisinere bort de igjen.
Blir bare litt matt av å ikke få bestemme noe selv!
Noe positivt er jo at sykehuset endelig klarer å lage middag til meg som jeg tåler igjen. Har vert mye mye styr de siste to mnd pga omlegging av bestillingssystemet.
:suss:Skjønner at de vil mitt beste, er bare at jeg er vist en vanskelig nøtt å knekke da jeg har prøvd så mange medisiner uten effekt. Og de to av ni som har hatt effekt har så mye bivirkninger at jeg kan ikke bruke de, må evt medisinere bort de igjen.
Blir bare litt matt av å ikke få bestemme noe selv!
Noe positivt er jo at sykehuset endelig klarer å lage middag til meg som jeg tåler igjen. Har vert mye mye styr de siste to mnd pga omlegging av bestillingssystemet.
En stor :klem: til deg, kamp
Er det noen her som har erfaring med hjemmefarging av vipper? (Koklokrem??) Er det enkelt? Og hvordan blir resultatet? :)
Butterfly83
13-05-14, 16:17
Jeg gjør det innimellom, går lenge mellom hver gang fordi jeg glemmer det. Men det funker bra. Fargen blir ganske sterk med en gang men det går bort om man skrubber litt på det en dag eller to. Jeg syns ikke fargen varer så veldig lenge, et par uker maks hos meg, men er jo enkelt å farge på nytt.
Jeg gjør det innimellom, går lenge mellom hver gang fordi jeg glemmer det. Men det funker bra. Fargen blir ganske sterk med en gang men det går bort om man skrubber litt på det en dag eller to. Jeg syns ikke fargen varer så veldig lenge, et par uker maks hos meg, men er jo enkelt å farge på nytt.
Takk for svar. :blomster: Jeg tror jeg prøver det ut. :)
Photobscura
13-05-14, 16:36
Problemet med å farge vipper selv, er at når man prøver å få fargekremen helt inntil roten har det lett for å komme inn på øynene og irritere, og så ender man enten opp med røde øyer eller vipper som er halvt blonde/halvt mørke. :p De papirstrimlene som følger med er dessverre nærmest som ubrukelige å regne. Men om man jobber veeeldig målrettet og er tålmodig (noe som dessverre ikke alltid er en dyd hos meg) så går det jo!
Butterfly83
13-05-14, 17:13
Takk for svar. :blomster: Jeg tror jeg prøver det ut. :)
UPS! Jeg leste feil. Tenkte på bryn jeg! Vipper har jeg aldri farget selv siden jeg har hørt fra andre at det svir veldig i øynene om man får det inni. Og det er visst vanskelig å unngå alene.
Problemet med å farge vipper selv, er at når man prøver å få fargekremen helt inntil roten har det lett for å komme inn på øynene og irritere, og så ender man enten opp med røde øyer eller vipper som er halvt blonde/halvt mørke. :p De papirstrimlene som følger med er dessverre nærmest som ubrukelige å regne. Men om man jobber veeeldig målrettet og er tålmodig (noe som dessverre ikke alltid er en dyd hos meg) så går det jo!
Tålmodighet er nok ingen dyd hos meg heller. :p Det hørtes ikke helt bra ut... Jeg tror jeg tenker nøye gjennom saken. Takk, Photo! :)
UPS! Jeg leste feil. Tenkte på bryn jeg! Vipper har jeg aldri farget selv siden jeg har hørt fra andre at det svir veldig i øynene om man får det inni. Og det er visst vanskelig å unngå alene.
Fort gjort. :p Men da veit jeg jo at det er veldig greit å farge bryn selv. ;)
Photobscura
13-05-14, 21:34
Har du råd til det, ville jeg nok overlatt vippene til en proff. Bryna er lett som en plett å ta alene. Jeg har farget mine hver 3.-4. uke i sikkert tjue år. :)
Jeg har tenkt å farge vipper og bryn hos ABC-klinikken siden jeg har blitt hyperallergisk overfor make up.
Koster visst 400,-.
Noen som kan anbefale noe som kan hindre alle disse popup- tingene på pcen min?
De dukket plutselig opp og uansett hva jeg instalerer eller fjerner så bare dukker de opp igjen!:eek::eek::eek:
Kommer både på eksisterende sider og lager egne faner helt selv!:mad:
Photobscura
13-05-14, 22:56
Er det snakk om reklame, Kitt? I så fall anbefaler jeg adblock plus på det varmeste! :) Overser den en annonse, kan du lett blokkere den (med mindre de bruker koding programmet ikke er oppdatert på, det hender en sjelden gang) ved å høyreklikke på annonsen og blokkere den manuelt, og lignende annonser permanent.
Er det noen her som har erfaring med hjemmefarging av vipper? (Koklokrem??) Er det enkelt? Og hvordan blir resultatet? :)
Jeg farger dem og det blir bra! Øyenbrynene farger jeg samtidig som jeg farger håret... med samme farge. Blir perfekt det!
Photobscura
13-05-14, 22:58
Jeg lurer også på en ting. Jeg kjøpte en kilospakke bacon i Sverge. Jeg slengte den i fryseren da jeg kom hjem, og har nå tint den opp. Hvordan forholder det seg med bacon i forhold til å fryse den mer enn en gang? Tviler på at jeg kommer til å klare å få i meg hele pakka før den blir dårlig. Jeg burde jo ha delt den opp i flere poser før jeg fryste den som jeg pleier, men så langt tenkte jeg tydeligvis ikke. :p
Jeg lurer også på en ting. Jeg kjøpte en kilospakke bacon i Sverge. Jeg slengte den i fryseren da jeg kom hjem, og har nå tint den opp. Hvordan forholder det seg med bacon i forhold til å fryse den mer enn en gang? Tviler på at jeg kommer til å klare å få i meg hele pakka før den blir dårlig. Jeg burde jo ha delt den opp i flere poser før jeg fryste den som jeg pleier, men så langt tenkte jeg tydeligvis ikke. :p
Ittno problem... Det er jo både røyksyret og saltet og konservert.. så en tining (elelr to) går helt fint.
Ittno problem... Det er jo både røyksyret og saltet og konservert.. så en tining (elelr to) går helt fint.
Bacon i sverige kan være ymse. De selger også noe de kaller for badsturøkt bacon og det er ikke annet enn røkt svinekam(?) og den tåler ikke mye... Vet for jeg har erfart. Den kan se ut som bacon i pakken, men ikke la deg lure!
Bacon i sverige kan være ymse. De selger også noe de kaller for badsturøkt bacon og det er ikke annet enn røkt svinekam(?) og den tåler ikke mye... Vet for jeg har erfart. Den kan se ut som bacon i pakken, men ikke la deg lure!
Det er jo varmrøkt... En helt annen trille, ja. Spises som pålegg.
Photobscura
14-05-14, 07:20
Ok, men da deler jeg den opp og fryser i porsjoner. :)
Jepp, men hadde selvsagt luktet på den, og sett på fargen først.
Åja - består det lukttesten og seinere smakstesten så blir det spist.
Takk! Den ble spist! Lever fortsatt ;)
Er det snakk om reklame, Kitt? I så fall anbefaler jeg adblock plus på det varmeste! :) Overser den en annonse, kan du lett blokkere den (med mindre de bruker koding programmet ikke er oppdatert på, det hender en sjelden gang) ved å høyreklikke på annonsen og blokkere den manuelt, og lignende annonser permanent.
Takk for hjelpe, Photo! :love:
Nå slipper jeg nesten alle irriterende dingser som bare popper opp! :D
Forresten noen som vet om det går an å slite ut en optisk datamus?
Min har blitt så veldig treg av seg og det er en Razer mamba gamingmouse, så den burde jo tåle en del. :p
Photobscura
16-05-14, 09:50
Bare hyggelig! Er det ikke deilig å slippe all denne reklamen? :D
Forresten noen som vet om det går an å slite ut en optisk datamus?
Min har blitt så veldig treg av seg og det er en Razer mamba gamingmouse, så den burde jo tåle en del. :p
Åja, det er fullt mulig. Men en vask/rens av undersida + nytt batteri kan hjelpe.
Åja, det er fullt mulig. Men en vask/rens av undersida + nytt batteri kan hjelpe.
Takk! Da skal jeg prøve å vaske den litt. Har aldri fått den trådløse funksjonen til å virke, den vil ikke lade, så nytt batteri trenger jeg ikke.
Noen tips til hvordan jeg kan rense klikkerene? :p
Bare hyggelig! Er det ikke deilig å slippe all denne reklamen? :D
Har ikke så mye i mot vanlig reklame, men når det popper opp og ødelegger alt, da blir jeg jo bare sur og svært lite mottagelig for budskapet i reklamen!:p
Vi planlegger ferie samtidig som ei av mine beste veninner fyller 40. Er det frekt av meg å spørre om hun har tenkt å ha noen feiring før vi bestiller turen?
TrillTrall
16-05-14, 14:19
Vi planlegger ferie samtidig som ei av mine beste veninner fyller 40. Er det frekt av meg å spørre om hun har tenkt å ha noen feiring før vi bestiller turen?
Nei, det synes jeg ikke - det må man da tåle. :)
Nei, det synes jeg ikke - det må man da tåle. :)
Ja, tenkte mest på om det er frekt av meg å bare anta at jeg eventuelt ville bli bedt... (ja jeg er litt paranoid... :o) Rettere sagt, hadde dere oppfattet det som litt i overkant optimistisk/frampå?
Photobscura
16-05-14, 14:45
Ja, tenkte mest på om det er frekt av meg å bare anta at jeg eventuelt ville bli bedt... (ja jeg er litt paranoid... :o) Rettere sagt, hadde dere oppfattet det som litt i overkant optimistisk/frampå?
Selvfølgelig ikke.
Er det "lov" å vaske klær i felles vaskerom i dag? Bor i borettslag og har vaskemaskin i kjelleren...
jeg kommer hvertfall til å gjøre det. det er lørdag, og det er faktisk folk her som har vasketid på lørdag.. dem kan jo ikke noe for at det er 17 mai på en lørdag.
Takk for svar :-) Ble litt usikker, men hørte naboen støvsuge, så er ikke så høytidlig her i huset :-)
For meg virker det som om folk bryr seg mindre og mindre om høytider og merkedager. Var tilogmed folk som gikk med joggebukse i byen i dag...
Takk for svar :-) Ble litt usikker, men hørte naboen støvsuge, så er ikke så høytidlig her i huset :-)
For meg virker det som om folk bryr seg mindre og mindre om høytider og merkedager. Var tilogmed folk som gikk med joggebukse i byen i dag...
Det er andre regler for 1. og 17. mai enn andre helligdager. :)
Det er andre regler for 1. og 17. mai enn andre helligdager. :)
Jeg skiller mellom røddager og helligdager. På røddager gjør jeg omtrent hva jeg vil, men helligdager er hellige for meg også. :ja:
Jeg har vokst opp i "skogen", uten noen nære naboer så der gjorde vi hva vi ville. Ikke så vandt med å måtte ta hensyn til andre... Skulle hatt meg ei bok om skikk og bruk, mange uskrevne regler som jeg ikke vet om...
Skulle hatt meg ei bok om skikk og bruk, mange uskrevne regler som jeg ikke vet om...
Vaskereglene skal stå i borettslaget vedtekter, som man som regel får utdelt når man flytter inn. Mange har det på nettsidene også. Og på den mer generelle opplæringa er jo det foreldrenes ansvar enten man vokser opp i skogen eller i byen... ;)
Vaskereglene skal stå i borettslaget vedtekter, som man som regel får utdelt når man flytter inn. Mange har det på nettsidene også. Og på den mer generelle opplæringa er jo det foreldrenes ansvar enten man vokser opp i skogen eller i byen... ;)
Tor du misforsto poenget mitt litt ;)
I vedtektene står det jo bare at man ikke kan vaske på helligdager. Er ikke akkurat en kalender som sier hvilke dager som er ok å vaske på.
Jeg tolker det slik at både 1. Og 17. Mai er dager man ikke vasker på, men om jeg måtte hadde jeg vasket. 1. Påskedag vasker jeg f eks aldri, mens 2. Påskedag vasker jeg hvis det er behov;)
I vedtektene står det jo bare at man ikke kan vaske på helligdager. Er ikke akkurat en kalender som sier hvilke dager som er ok å vaske på.
Jeg tolker det slik at både 1. Og 17. Mai er dager man ikke vasker på, men om jeg måtte hadde jeg vasket. 1. Påskedag vasker jeg f eks aldri, mens 2. Påskedag vasker jeg hvis det er behov;)
1. og 17. mai er ikke helligdager, de er røddager.. Helligdager har man etter bibelen. 2. påskedag er også en helligdag.
her går vi etter ukerdager, og det er da ikke vår skyld i om det noen ganger er røde og hellige dager... må man vaske klær så må man vaske. i år så har jeg vaskedag på julaften, og jeg kommer pinadø til å vaske om jeg må.
de som har vaskemaskin i leiligheten vasker jo når de vil, og bråker nok mer for naboleilighetene enn den maskina som står i kjelleren.
1. og 17. mai er ikke helligdager, de er røddager.. Helligdager har man etter bibelen. 2. påskedag er også en helligdag.
Nei, det har du rett i, men reglementet for vaskeriet her jeg bor følger nok ikke kun helligdager, men også det du kaller røde dager.
Her kan man ikke vakse søndag, helligdager eller disse røde dagene. Men jeg husker ikke helt formuleringene i reglementet.
Og jeg er fullstendig klar over at 2. Påskedag er en helligdag, men det er større aksept å vaske på 2. Dag enn 1. Dag hvis noen velger å bryte reglementet.
Jeg bryr meg katten, folk får vaske akkurat når de vil for meg, og jeg skulle ønske vaskeriet var åpent på søndager også. Men jeg skjønner jo årsakene til det da.
her går vi etter ukerdager, og det er da ikke vår skyld i om det noen ganger er røde og hellige dager... må man vaske klær så må man vaske. i år så har jeg vaskedag på julaften, og jeg kommer pinadø til å vaske om jeg må.
de som har vaskemaskin i leiligheten vasker jo når de vil, og bråker nok mer for naboleilighetene enn den maskina som står i kjelleren.
Julaften går det jo uansett greit å vaske da, den er hverken rød eller hellig. :p
Vi har ikke faste vaskedager heldigvis, men skriver oss opp på ønsket vasketid. Det var visst faste dager her før, men fungerer mye bedre at man skriver seg opp, da blir deg mer effektivt. Jeg har bodd her snart i fem år, og det har fungert greit bare man er innstilt på at det skal fungere. Det som er problematisk nå, er at jeg har en jente i bhg, og da tar man med hjem yttertøy på fredag som bør vaskes innen mandag. Det innebærer at jeg alltid vasker klær på lørdager. Og det innebærer også at vi ikke fikk vasket nå, siden jeg valgte å feire 17. Mai. Vi er i ferd med å flytte, og jeg ser fram til vaskemaskin i egen leilighet så jeg kan vaske når jeg har behov og ønsker.
Nei, det har du rett i, men reglementet for vaskeriet her jeg bor følger nok ikke kun helligdager, men også det du kaller røde dager.
Her kan man ikke vakse søndag, helligdager eller disse røde dagene. Men jeg husker ikke helt formuleringene i reglementet.
Og jeg er fullstendig klar over at 2. Påskedag er en helligdag, men det er større aksept å vaske på 2. Dag enn 1. Dag hvis noen velger å bryte reglementet.
Jeg bryr meg katten, folk får vaske akkurat når de vil for meg, og jeg skulle ønske vaskeriet var åpent på søndager også. Men jeg skjønner jo årsakene til det da.
Det er da ikke jeg som kaller det for røddager. :p Søndag er dessuten ansett som en helligdag.
problemet hos oss er at noen folk vasker når de vil og ikke følger lista. jeg blir ikke sur om vaska dems ikke er ferdig 17:15 når jeg har vasketid fra 17 til 22, men når jeg kommer 19:30 og skal vaske og folk enda vasker blir jeg arg.
vi er 12 leiligheter på en maskin, selv om en del har egen maskin så er vi fremdeles en del som bruker kjelleren. og da er man nesten avhengig av at folk følger lista og ikke bare gjør som dem vil...
problemet hos oss er at noen folk vasker når de vil og ikke følger lista. jeg blir ikke sur om vaska dems ikke er ferdig 17:15 når jeg har vasketid fra 17 til 22, men når jeg kommer 19:30 og skal vaske og folk enda vasker blir jeg arg.
vi er 12 leiligheter på en maskin, selv om en del har egen maskin så er vi fremdeles en del som bruker kjelleren. og da er man nesten avhengig av at folk følger lista og ikke bare gjør som dem vil...
Dra ut strømmen og få ut klærne deres. Legg dine egne inn med god samvittighet.
På tide å endre opplegg og la folk bestille vasketid :p
syns det er greit å vite at jeg kan vaske hver onsdag kveld jeg da, enn å måtte fly ned i vaskekjelleren for å se om det er noe passelig tid ledig :p
heldigvis har vi store industrimaskiner, tar dobbelt så mye klær og tar en snau time. :)
De plassene jeg har bodd med fellesvaskeri har det ikke vært vasking 1. Og 17. Ble enkelt regulert ved at vaktmesteren kuttet strømmen. :rolleyes: det var også tidsinstillt slik at man ikke fikk satt på maskinene etter vaskeriets stengetid (eller 15 min før), noe jeg gikk på en kjempesmell på da jeg vasket dyner en gang... Våte dyner er VELDIG våte når sentrifuga ikke har gått :eek:
Men egen maskin er definitivt verdt pengene, det finnes smale maskiner til små leiligheter også.
I et par uker har jeg hatt gnagende smerter i området innenfor korsryggen og hoftebeinet, mest på venstre side. Det sitter ikke i skjelett eller muskulaturen, men kjennes dypere inn på en måte. :confused: mest gnagende, men noen ganger stikking/stråling nedover. Jeg har tatt graviditetstest og levert urinprøve, begge har vært negative. Noen som har tips til hva det kan skyldes? Jeg spenner meg endel fordi jeg liksom venter på strålingene, så det er utrolig irriterende samtidig som jeg begynner å bli stiv og få vondt av å spenne meg.... :rolleyes: dårlig sirkel mao.
Carisma, det høres som en nerve er i klem.
Carisma, det høres som en nerve er i klem.
Hmm, det er ikke den type smerte. Føles mer som betennelse. F.eks urinveisinfaksjon, men sitter høyere opp, og mer mot ryggen. Men hva mer enn urinsystemet kan være betent i det området?
Hmm, det er ikke den type smerte. Føles mer som betennelse. F.eks urinveisinfaksjon, men sitter høyere opp, og mer mot ryggen. Men hva mer enn urinsystemet kan være betent i det området?
Urinveier og nyrer. Mulig du har en nyrestein som irriterer feks!Sist gang trodde jeg jeg hadde menssmerter, viste seg å være en nyrestein i klem. Ble en 9 måneder lang affære......
Syns du skal snakke med fastlegen/legevakt om det plager deg, for brått kan det haste.
(Sier hun med en Gubbe som har hatt 2 UVI som har blitt til blodforgiftning uten å ha gitt noen symptomer først!)
Urinveier og nyrer. Mulig du har en nyrestein som irriterer feks!Sist gang trodde jeg jeg hadde menssmerter, viste seg å være en nyrestein i klem. Ble en 9 måneder lang affære......
Syns du skal snakke med fastlegen/legevakt om det plager deg, for brått kan det haste.
(Sier hun med en Gubbe som har hatt 2 UVI som har blitt til blodforgiftning uten å ha gitt noen symptomer først!)
Ja, jeg tror det er noe nyregreier (men har ikke feber som ved nyrebekkenbetennelse). UVi-prøva skulle sendes til dyrking, og om det heller ikke slår ut blir det en tur til gyn for å utelukke at det er eggstokkene som bokstavelig talt har slått helt krøll på seg, og så en nyresjekk tenker jeg. Har hatt menssmerter i ni uker i strekk også, så begynner å bli lei nå! :o (Og det sier litt om hvor lei når jeg faktisk gidder ta hele runden :rolleyes:) Har litt i bakhodet at om jeg ikke tåler ED produktene kan det slå ut på nyrene, og nå har jeg jo gått på de i 16 uker...
Ang det med UVI og blodforgiftning Kitt, har de sjekket om han kan ha en slyng på urinlederen? Da blir det liggende igjen urin som ikke blir skylt ut, og den blir forurenset. Broren min hadde det, og han fikk blodforgifting av det da han var bare fem uker gammel. Ble operert da han var 18 mnd og ikke vært plaget siden (nå 35 år).
Ja, jeg tror det er noe nyregreier (men har ikke feber som ved nyrebekkenbetennelse). UVi-prøva skulle sendes til dyrking, og om det heller ikke slår ut blir det en tur til gyn for å utelukke at det er eggstokkene som bokstavelig talt har slått helt krøll på seg, og så en nyresjekk tenker jeg. Har hatt menssmerter i ni uker i strekk også, så begynner å bli lei nå! :o (Og det sier litt om hvor lei når jeg faktisk gidder ta hele runden :rolleyes:) Har litt i bakhodet at om jeg ikke tåler ED produktene kan det slå ut på nyrene, og nå har jeg jo gått på de i 16 uker...
Ang det med UVI og blodforgiftning Kitt, har de sjekket om han kan ha en slyng på urinlederen? Da blir det liggende igjen urin som ikke blir skylt ut, og den blir forurenset. Broren min hadde det, og han fikk blodforgifting av det da han var bare fem uker gammel. Ble operert da han var 18 mnd og ikke vært plaget siden (nå 35 år).
ultralyd av nyrer og urinveier viser at alt er fint ut. Kan være spørsmål om en forstørret prostata evnt. Han er jo snart 50 år gammel, Gubben min, så det kan være mye som ikke er som det skal i rørsystemet. ;)
Gubben får nyrebekkenbetennelse uten feber eller symptomer før det smeller. Jeg gikk med nyrestein kun 2,5 døgn, men da hastet det brått også, med begynnende nyresvikt og blodforgiftning. Men m det er en liten stein, kan den ligge og irritere uten å stoppe urinen helt og da vil det kunne holde på leeeenge før det blir alvorlig. FÅ tatt CT med kontrast ASAP. Jeg fikk det som ø- hjelp, så det går an.
Mas og mas, ikke gi deg! :klem:
Jeg faller stadig i fristelsen! Barna har så mye gotteri i skapet, de sparer fra lørdager. Hvor hjerterått er det av meg å kaste alt? Klarer ikke i lå være å låne gotteri...
Jeg faller stadig i fristelsen! Barna har så mye gotteri i skapet, de sparer fra lørdager. Hvor hjerterått er det av meg å kaste alt? Klarer ikke i lå være å låne gotteri...
Seriøst??? Du kan ikke kaste godteriet til barna! At de kan spare og ikke du bør ikke gå ut over dem.
TrillTrall
19-05-14, 21:26
Nei, det kan du ikke, men du kan slutte å spise de andres godis. Og kanskje trappe ned på mengden ungene får dersom de stadig får så mye at de sparer det til flere dager?
Jeg vet at man ikke skal spise andres gotteri. Jeg kjøper igjen dagen etterpå da om det er noen trøst... Jeg har nå bedt mannen min gjemme det, slik at jeg ikke ser det hver gang jeg åpner skapet på kjøkkenet! Så får de det tilbake på lørdager! Jeg sliter veldig med vekta, tenkte derfor å fjerne alle fristelser, også barnas gotteri. Om jeg hadde kastet det, hadde jeg gitt de penger til å kjøpe en leke eller noe. Om de hadde blitt skuffet, hadde de fått kjøpt nytt gotteri! Jeg prøver bare å finne en løsning! Jeg er som alkoholikeren! Kan ikke ha noe i huset!
Takk for svar ;)
Ha sunne alternativer tilgjengelig, agurk, blomkål osv. Det er jo ditt eget valg om du da velger å putte det eller godterier i munnen.... Kontroll er noe man må ta selv, det kommer ikke magisk flyvende.
Ha sunne alternativer tilgjengelig, agurk, blomkål osv. Det er jo ditt eget valg om du da velger å putte det eller godterier i munnen.... Kontroll er noe man må ta selv, det kommer ikke magisk flyvende.
Lett å si det da...
Halve kjøleskapet mitt er fullt av grønnsaker og sunne fristelser! Jeg klarer å holde meg unna barnas gotteri når jeg er godt i gang med lavkarbo! Men nå har jeg slitt lenge! Jeg innrømmer det, jeg har et sykt forhold til søtsaker! Jeg er avhengig. Jeg har mistet kontrollen! Hadde jeg hatt kontroll, hadde jeg spist "vanlig mat". Da hadde jeg ikke tatt opp dette problemet!
Lett å si det da...
Nei, absolutt ikke lett å si eller lett å gjøre. Men det er de valgene vi alle må ta hver dag.
Denne bør leses: http://forum.lavkarbo.no/archive/index.php/t-713.html
Junior har trange luftveier og har derfor en astmamedisin som skal tas om han blir veldig tett. Der blir han heldigvis sjelden, bare når det er veldig kaldt eller veldig fuktig som i natt. Siden det fortsatt var rått i været sendte jeg den med i barnehagen. Men de kunne ikke gi den, fordi den ikke skal gis til fast klokkeslett, kun hvis han sliter med pusten! (Den virker bare noen minutter så det er bortkastet ellers)
Kan det stemme? At de ikke ikke har lov til å gi "ved behov"-medisiner?? Jeg spurte hva de gjorde om noen hadde stikkallergi og måtte ha adrenalin, det kunne hun ikke svare på.... :rolleyes:
Dette hørtes rart ut! Kanskje du kan sende med en legeerklæring på at barnet ditt trenger denne medisinen, kun etter behov? DA kan de vel ikke nekte?
Junior har trange luftveier og har derfor en astmamedisin som skal tas om han blir veldig tett. Der blir han heldigvis sjelden, bare når det er veldig kaldt eller veldig fuktig som i natt. Siden det fortsatt var rått i været sendte jeg den med i barnehagen. Men de kunne ikke gi den, fordi den ikke skal gis til fast klokkeslett, kun hvis han sliter med pusten! (Den virker bare noen minutter så det er bortkastet ellers)
Kan det stemme? At de ikke ikke har lov til å gi "ved behov"-medisiner?? Jeg spurte hva de gjorde om noen hadde stikkallergi og måtte ha adrenalin, det kunne hun ikke svare på.... :rolleyes:
Prinsen får astmamedisiner ved behov i barnehagen. De ligger fast i sekken hans og de vet at om han hoster mye, kan han få inntil annenhver time. Overhodet ikke noe problem.
Kan du ikke spørre om begunnelsen? Syns det høres veldig sært ut, men kan jo hende de har disse retningslinjene av en eller annen grunn. Ved behov kan jo være vanskelig å tolke for noen som ikke har medisinsk bakgrunn feks. Kanskje de før har opplevd at et barn har blitt over-/feilmedisinert feks?
Prinsen får astmamedisiner ved behov i barnehagen. De ligger fast i sekken hans og de vet at om han hoster mye, kan han få inntil annenhver time. Overhodet ikke noe problem.
Kan du ikke spørre om begunnelsen? Syns det høres veldig sært ut, men kan jo hende de har disse retningslinjene av en eller annen grunn. Ved behov kan jo være vanskelig å tolke for noen som ikke har medisinsk bakgrunn feks. Kanskje de før har opplevd at et barn har blitt over-/feilmedisinert feks?
Hun som tok i mot i dag er veldig regelrytter... Hadde sannsynligvis ikke fått den beskjeden av noen av de andre. Men derfor blir det litt prinsippsak også, det skal være likt uavhengig av hvem som tar i mot. Sambo pleier å levere, og han hadde sendt de med et par ganger og da var det helt ok. :rolleyes:
I følge hun i dag kunne ikke de vurdere når han var tett og derfor ikke gi medisinene :confused: så derfor måtte de vite klokkeslett det skulle gis på. Egentlig tror jeg hun helst ville at unger med litt spesielle behov skulle bli hjemme... Hun er den eneste av de voksne ansatte som ikke har barn (eller barnebarn) selv, så det kan være mangel på erfaring som gjør henne så firkantet.
TrillTrall
20-05-14, 11:28
I følge hun i dag kunne ikke de vurdere når han var tett og derfor ikke gi medisinene :confused: så derfor måtte de vite klokkeslett det skulle gis på.
Jeg gjetter på at grunnen ligger her - hun synes det er skummelt og er usikker på om han hoster bare en vanlig renske-halsen-host eller om han begynner å bli så tett at hun skal medisinere. Det er ikke noe rart at hun er redd for det. Få en legeerklæring og ta en grundig prat med personalet og la dem komme med spørsmål. Er det farlig om han får en dose selv om han ikke er tett? Slike ting lurer de nok på.
Gutten min gikk på hjertemedisiner da han gikk på småbarnsavdeling og de var skeptiske til om de skulle gi ham plass eller ikke. Da vi forsikret dem om at:
1) det gjorde ingenting om de glemte en medisindose (han fikk medisiner med fruktmåltidet, vi sendte med en dose i matboksen hver dag),
2) det gjorde ingenting om et av de andre barna fikk i seg en dose og
3) det var ikke noen større sjanse for at han falt død om enn for at et av de friske barna gjorde det - da skjønte de at det ikke var noe farlig og han fikk plassen og det gikk kjempefint. :) Så mer info til barnehagen er mitt stalltips! :)
Hva da, skal de bare stå og se på at ungen kveles da?
Syriner. Kan man ha det i store potter på en balkong som har sol mesteparten av dagen? Eller må det bo i plen/bakke?
Syriner. Kan man ha det i store potter på en balkong som har sol mesteparten av dagen? Eller må det bo i plen/bakke?
Dvergsyrin kan bo i potte iallefall :)
Nei, det kan du ikke, men du kan slutte å spise de andres godis. Og kanskje trappe ned på mengden ungene får dersom de stadig får så mye at de sparer det til flere dager?
Det samme tenkte jeg ;) Ikke kjøp så mye snop til barna.
Jeg ser at du har fått mange råd om å tilgjengelig grønnsaker og dip, ost osv osv. Men hva med å prøve å ha tilgjengelig noe lavkarbo-vennlig godis, som bounty eller fudge eller brownies eller noe. Og når lysten kommer tar du heller litt av det? Jeg vet at det ikke nødvendigvis er optimalt å spise alskens erstatninger på lavkarbo, men i perioder hvor det røyner på må vel kanskje det være bedre enn å havne i sukkerfella?
Dvergsyrin kan bo i potte iallefall :)
Takk! Det skal jeg huske på :)
Photobscura
21-05-14, 20:52
Jeg har en Samsung galaxy 2. Nå måtte jeg installere messenger, for å fortsette å bruke chat på facebook sin mobilapp. Greia er at jeg aldri bruker facebook på mobilen annet enn unntaksvis, som når jeg er på ferie og ikke har tilgang på pc ellers. Tross i at jeg har slått av alle varselsgreier på messenger som jeg kan komme over, så får jeg instant beskjed om at jeg har fått melding på selve telefonen, altså at jeg ser det øverst til venstre på skjermen, og kan gå inn på den rullgardinen hvor jeg slår på diverse ting som wifi og mobilnett, hvor det kommer opp diverse varsler. Hvordan i alle dager får jeg dette vekk? Interesserer meg jo midt i hekken at noen har sendt meg melding på facebook. Det ser jeg jo selv når jeg kommer hjem! Blir litt gæren av dette tilgjengelighetstyranniet, altså. *Mumle*
med siste fb oppdatering på appen har de fjernet muligheten til å sortere poster etter siste hendelser samt at de har gitt seg selv lov til å lese sms'ene dine og mye annet rart.
jeg har avinstallert appen og går inn på websiden istedenfor. ingen notiser, slutt på at telefonen gnåler om at jeg må logge inn på facebook for å synce med andre apper og alt slikt. joda, tar ca 5 sek lenger å komme inn på fb, men det var det verdt..
med siste fb oppdatering på appen har de fjernet muligheten til å sortere poster etter siste hendelser
Jeg har fortsatt sorteringsmuligheten! men jeg må inn i menyen og velge det nesten hver gang jeg logger på.
Photobscura
21-05-14, 21:30
Man kan fortsatt sortere poster etter nyeste innlegg. (Med det sagt har jeg ALDRI forstått verken systemet eller hensikten med "toppnyheter". :rolleyes:) Men da må man gå inn på ikonet lengst til høyre (de tre strekene) skrolle ned og velge "siste nytt". Helt idiotisk. Lurer på om jeg også kommer til å avinstallere og bruke det fra nettleseren i stedet. Jeg har den jo bare som back up uansett.
Men ingen som vet hvordan jeg kan slå av varslene, altså? Jeg har klart å slå av absolutt alt annet mas fra selve facebook-appen, så ...
hm, hos meg vil ikke siste nytt dukke opp uansett hvor jeg trykte. før jeg avinstallerte for et par dager siden, da.
Jeg har en Samsung galaxy 2. Nå måtte jeg installere messenger, for å fortsette å bruke chat på facebook sin mobilapp. Greia er at jeg aldri bruker facebook på mobilen annet enn unntaksvis, som når jeg er på ferie og ikke har tilgang på pc ellers. Tross i at jeg har slått av alle varselsgreier på messenger som jeg kan komme over, så får jeg instant beskjed om at jeg har fått melding på selve telefonen, altså at jeg ser det øverst til venstre på skjermen, og kan gå inn på den rullgardinen hvor jeg slår på diverse ting som wifi og mobilnett, hvor det kommer opp diverse varsler. Hvordan i alle dager får jeg dette vekk? Interesserer meg jo midt i hekken at noen har sendt meg melding på facebook. Det ser jeg jo selv når jeg kommer hjem! Blir litt gæren av dette tilgjengelighetstyranniet, altså. *Mumle*
Gjør som meg. Bruk en telefon man kun kan ringe og sende tekstmeldinger med og kjøp et billig nettbrett til surfing.
Man kan fortsatt sortere poster etter nyeste innlegg. (Med det sagt har jeg ALDRI forstått verken systemet eller hensikten med "toppnyheter". :rolleyes:) Men da må man gå inn på ikonet lengst til høyre (de tre strekene) skrolle ned og velge "siste nytt". Helt idiotisk. Lurer på om jeg også kommer til å avinstallere og bruke det fra nettleseren i stedet. Jeg har den jo bare som back up uansett.
Men ingen som vet hvordan jeg kan slå av varslene, altså? Jeg har klart å slå av absolutt alt annet mas fra selve facebook-appen, så ...
Hjelper det å gå inn på innstillingene i Messengerapp'en, i stedet for Facebookapp'en?
Photobscura
22-05-14, 00:28
Hjelper det å gå inn på innstillingene i Messengerapp'en, i stedet for Facebookapp'en?
Nope. :(
Hvis man skal arrangere barnebursdag (3-årsdag), er lørdag eller søndag best dag å legge det til?
TrillTrall
22-05-14, 13:01
Hvis man skal arrangere barnebursdag (3-årsdag), er lørdag eller søndag best dag å legge det til?
Søndag, tidligst kl. 16 så du ikke ødelegger hele helga for de som evt. vil en tur på hytta eller noe.
Synes det er det samme. Liker lørdags formiddag, jeg.. Har enda ikke blitt invitert i en eneste bursdag på søndag ettermiddag og glad er jeg for det. Da er det fint å ha litt tid hjemme, for til å planlegge og gjøre klar for uken. Ødelegge helgen til noen, med bursdag?
TrillTrall
22-05-14, 13:24
Synes det er det samme. Liker lørdags formiddag, jeg.. Har enda ikke blitt invitert i en eneste bursdag på søndag ettermiddag og glad er jeg for det. Da er det fint å ha litt tid hjemme, for til å planlegge og gjøre klar for uken. Ødelegge helgen til noen, med bursdag?
Noen i familien vår pleier å legge selskaper til søndag kl. 13 eller 14. Et par timer senere så hadde man kunnet ta seg en god tur i marka eller noe først, men hele dagen går jo bort.
Hver sin opplevelse. Her leverer vi kidsa i bursdag, drar og gjør det vi vil, og henter dem noen timer seinere. Perfekt for en lørdag eller søndags formiddag. Innimellom kan noen ikke komme, fordi at de f.eks skal på hytta. Greit nok det. Men det er ikke noe stort problem akkurat. Betyr veldig mye for de små, disse bursdagene, så da dropper man gjerne hytta akkurat den helgen, med mindre man har har helt spesielle planer. Er ikke sånn at det er bursdager hver helg. Det er kanskje verre i "byen" enn her på landet.
Familiebursdager har jeg opplevd på søndags ettermiddager. Ser null problem med det også. Bursdag til en nevø, niese, barnebarn osv er vel litt viktigere enn en tur i skogen?
Søndag, tidligst kl. 16 så du ikke ødelegger hele helga for de som evt. vil en tur på hytta eller noe.
Siden det er 3-årsdag er kl 16 definitivt for seint. Og drar vi på hytta gidder hvertfall ikke vi å reise hjem så tidlig, da vil vi ha mest mulig ut av tida vi er der.
Den ene bursdagen vi har vært bedt i så langt var lørdag kl 13-15, og det syns jeg var perfekt. Rekker fint ting både før og etter det, dessuten er det fint for den foreldren som ikke er med å få brukt den tida på noe nyttig.
Men, det var jo bare vi som møtte i den da... Så derfor jeg tenkte å sjekke hva andre pleier å ha?
Her leverer vi kidsa i bursdag, drar og gjør det vi vil,
Når de er så små som 3? Gud, jeg håper jeg ikke må holde styr på et lass 3-åringer aleine! :eek::eek::eek:
Familiebursdager har jeg opplevd på søndags ettermiddager. Ser null problem med det også. Bursdag til en nevø, niese, barnebarn osv er vel litt viktigere enn en tur i skogen?
Nei, trening først vet du, ellers er du egoistisk i følge andre diskusjoner hvertfall ;)
Når vi er bedt i familiebursdag setter vi av dagen (hvis det er helg). Vi er såpass liten familie at det er snakk om maks 6-7 dager i året.
Vi begynte kanskje ikke å levere barna og dra før de var fire. :) Bare til å la de løpe løst. Så samles de for mat og kake.:p Er alltids en og annen forelder som synes det er trivelig å bli. Så får jeg ei venninne til å være der + mannen. Går så fint så. Slipper man å ha prestasjonsangst for å vise frem huset også.
Bare til å la de løpe løst.
men vi har ikke gjerde... :o Men vi har trampoline med glidelås! :p
Prestasjonsangst for huset har jeg alltid. Tenker at ungene går hjem og sladrer om hvor rart/rotete/stygt/møkkete vi har det... Av unger og fulle folk osv :rolleyes:
Fra fire år har vi kjørt "barna slippes av", det fungerer fint. Jeg har pleid å sørge for at vi er minst 2 voksne-ved innebursdag er det stort sett nok, ved sommerbursdag kan det lønne seg med 3 stk, greit å være med ut .Da mener jeg til ungene begynner å bli litt oppi klassene, da er 2 stk greit igjen. Angående dag, har jeg alltid likt lørdag på dagtid, da har man så mye igjen av helgen, om man er gjest eller vertinne:)Når ungene starter skole, er det her-veeeeldig stas å ha med seg 15 stk på bussen hjem å ha bursdag etter skolen:rolleyes: Nå-har tenåringer-skal bursdagen starte senest mulig å slutte senest mulig, helst en fredag:cool: Ting forandre seg:)
Tenkte faktisk på det senest i dag. Hvor forskjellige familier/folk er. Har en venninne som syns bursdager på lørdager er en uting, fordi det er den eneste dagen de har fri alle sammen og kan dra ut og handle klær/ting til ungene osv + alt annet som skal ordnes. Jeg liker tidlig lørdag ettermiddag, så rekker man andre ting først, men har hele kvelden igjen.....
Her er det andre ting som bestemmer også, hvilken uke tante har barna eller hvilken helg onkel jobber eller sykler ritt/går skirenn, når storebror får fri fra militæret osv, når det er familiebursdager. Litt av en kabalsom skal opp.
Man får nok bare levere ut innbydelser i god tid, forlange svar enten man kommer eller ikke, og håpe at så mange som mulig kan.
Man kan ikke tilfredsstille alle.:)
Hmm, enig med nellie ja. Noen liker mora, andre liker datteren. Kan ikke ta alle mulige hensyn alltid. For noen passer det best på lørdag andre søndag. Atter andre vil ha det midt i uka.
Mulig jeg har et litt enkelt forhold til slikt og tendenserer mot å ikke komplisere ting for mye. De som kommer får komme, de andre bruker vi ikke så mye tid på å analysere i dybden ;-)
Familie har en tendens til å prioritere hverandre, men er det ansett som uhøflig å gå glipp av en familiebursdag eller to fordi dagen ikke passer da? Rund dag skjer jo ikke hvert år heller, så slik går no dagan. Hyggelig med familiebursdag, men at samtlige dager skal passe gjennom et liv er ikke noe jeg forventer av folket og tror kanskje de ikke forventer det av oss heller. Noen jobber jo i helger og har kanskje mer behov for å hvile, trene, gå tur eller noe annet akkurat den dagen. jaja.
Det som jeg synes er litt uhøflig er å ikke engang svare, men bruker ikke mye tid på det heller. Var sikkert en god grunn som vi ikke trenger vite egentlig. At folk ikke kan komme fordi det ikke passer, nei det er vel bare naturlig.
Hva er disse hjerte-greiene på facebook?
Hei vakre kvinne! Ikke svar på denne meldingen, sett kun et hjerte på veggen din, uten kommentar. Deretter setter du et hjerte på veggen til den personen som sendte denne meldingen. Så kan du sende denne meldingen til dine kvinnelige venner, kun kvinner. Hvis noen spør deg hvorfor du har så mange hjerter på veggen din, ikke fortell dem. Dette er bare for kvinner fordi det er brystkreft-forskningsuke. En liten handling av solidaritet mellom kvinner.
Denne meldingen fikk jeg i innboksen min i går, det er vel det du mener.
Aha, tenkte det var noe sånt ja! :ja:
Hei vakre kvinne!
OK, bør jeg ta det som en statement at jeg ikke har fått en? :D
Photobscura
23-05-14, 13:51
Har ikke sett noe av dette, heldigvis. Jeg synes denne typen aksjoner er temmelig meningsløse, post nå heller kontonummeret til kreftforeninga, om det skal monne! Og menn kan også få brystkreft. :cool:
TrillTrall
23-05-14, 15:11
Hei vakre kvinne! Ikke svar på denne meldingen, sett kun et hjerte på veggen din, uten kommentar. Deretter setter du et hjerte på veggen til den personen som sendte denne meldingen. Så kan du sende denne meldingen til dine kvinnelige venner, kun kvinner. Hvis noen spør deg hvorfor du har så mange hjerter på veggen din, ikke fortell dem. Dette er bare for kvinner fordi det er brystkreft-forskningsuke. En liten handling av solidaritet mellom kvinner.
Denne meldingen fikk jeg i innboksen min i går, det er vel det du mener.
Ja, det hjelper jo sikkert masse... :rolleyes: Sånne "aksjoner" er bare teite synes jeg. Gi heller penger til forskning. Men mange, mange synes jo dette er stas tydeligvis, som gamle dagers kjedebrev dette. :)
Har ikke sett noe av dette, heldigvis. Jeg synes denne typen aksjoner er temmelig meningsløse, post nå heller kontonummeret til kreftforeninga, om det skal monne! Og menn kan også få brystkreft. :cool:
Tomt hos meg også gitt, og ikke har jeg lagt merke til noen hjerter heller. Også håper jeg at ingen "utfordrer" meg på noe som helst, og i alle fall ikke å poste hva som gjør meg glad i fem dager, eller hva det nå er ;)
Kaker, søtsaker og godterier på jobben.
Ønsker lufte noen tanker og spørre brukere her inne om mine tanker. Tror kanskje jeg er svært sær og vanskelig siden jeg synes enkelte ting ikke nødvendigvis hører hjemme overalt alltid.
Saken er enkelt. Jobber på et stort kontorbygg med mange ansatte, men allikevel meget oversiktlig. Alle kjenner stort sett alle og er daglig på hils, nikk eller hyggelig prat. Godt miljø med andre ord.
Dog så synes jeg at det er vel mye kaker, søtsaker og godterier til enhver tid. Det er nesten daglig store hjemmebakst i form av kaker eller annet godterier i omløp. Veldig hyggelig og ikke minst cred til den personen som har ork til å drive et lite konditori etter jobb.
Saken er bare at det er så si til enhver tid kaker osv. Koselig når det er bursdager og runddager for ansatte eller andre anledninger som ved avtreden etter lang og tro tjeneste. Hadde det bare vært de gangene....
Her forleden gikk det som vanlig ut en "to all" mail om at det var kake til alle, bare kom og spis. Det viste seg at vedkommende hadde hatt barnebursdag dagen i forveien hjemme og hadde ikke mindre enn 4-5 kaker til overs. Selvsagt måtte disse deles med hele jobben. Tilbudssiden er så stor hos vedkommende at de som prøver begrense inntaket og kanskje er "alment kjent" for å spise sunt, får gjerne egen invitasjon ved å få "påtvunget" det aller største kakestykket inn på eget kontor...
Dette er til stadighet initiativ fra en og samme person som baker sikkert minst 7 kaker i uka hjemme og tar med restene på jobb. Eller bare får et innfall om at å bake kaker til kollegene er en flott ting.
De som "gud forby" takker nei får ofte litt sånn rare blikk og melding om "at dere kan da kose dere litt" siden dere enten trener mye eller er så tynne...tja..si det. veldig hyggelig og omsorgsfullt i grunn, men jeg reagerer nå allikevel jeg da. Har hatt en liten runde med andre kollegaer og luftet mine tanker, og selv de største kakemonsene synes det er "vel ofte kaker" uten spesiell grunn.
I dag er det nok en svær gedigen kake på plass uten spesiell grunn. Må vel si at hver uke har man sosial samling med vafler og kaker som en felles greie/ukeslutt ting. Veldig hyggelig det også hvor man tar seg tid til en prat i lunsjen.
Men alt i alt så blir jo dette totalt sett ekstremt mye kaker og godterier ila en uke. Julegodteriet som ble bestilt kom ikke i poser, men i 10 liters bøtter og ble plassert ut i bygget fra 1. des til utpå nyttåret. Stadig påfylt selvsagt. Påske er jo akkurat likedan og siden det da er høytid så bakes det ekstra mye kaker i tillegg :)
Ønsker jo ikke fremstå som sær, rar og helt "unorsk" som reagerer på all "kakekosen". Alle setter jo pris på ei bursdagskake og med ca 80 ansatte i bygget så har vi her ca 80 kaker + ila et år, med folk som slutter og ifm møter etc plusser du på antakelig 20-30.
Med da ukentlige kaker så ser man jo at antallet blir stigende. Jeg synes det er litt unødvendig med overdrevent fokus på kaker, snop og godterier til hverdags på jobben fordi enkelte "skal være snill".
Huff, ikke enkelt dette og kanskje er det bare jeg som er sær ift dette temaet.
TrillTrall
24-05-14, 11:43
Det høres jo helt vilt ut, men det er jo ingen som setter seg på deg og trøkker kaka ned i halsen din. :) Kommer de inn på kontoret ditt med kake så takker du bare pent og putter stykket i søpla etterpå (med servietten oppå kanskje). Det blir i grunnen ikke et større problem enn det du gjør det til selv. :)
Dette er samme problem som de har hatt i enkelte barnehager. Jeg vet at det har blitt diskutert og kommet frem til at alle bursdager feires samlet en gang i uka eller sågar en gang i mnd. Med 80 stk, så blir det jo litt kake bare dette. Hva med å foreslå et gedigent kakebord en gang i mnd hvor alle de som har noe å markere blir feiret?
Hvis ikke så må du bare si; Takk,men jeg tåler ikke så mye kake! Ikke lett jeg vet, men ta først hensyn til deg selv ang dette. Ros gjerne den flotte kaka, men...
Lykke til!
Photobscura
24-05-14, 12:07
Er i grunn enig med Trilltrall, men samtidig høres dette ekstremt ut. Av de større arbeidsplassene jeg har jobbet på, har det stort sett begrenset seg til én boks med pepperkaker som står fremme før jul, twist rundt påsketider, en sjelden gang vaffelkos. Kaker og godteri hver dag kan da ikke være "normalt"?
Men at noen blir fornærmet over at man velger å ikke trykke i seg kakene deres dag ut og dag inn er til syvende og sist deres problem, så lenge man selv er høflig i sin avvisning.
Vi har det samme hos oss, bare i mye mindre skala. Hos oss er det 1 av 10 fast ansatte, som simpelthen elsker å bake og ukentlig har med kaker og spanderer- av egen lomme til oss alle. 3-4 andre gjør det av og til og alle på bursdagene (særingen meg har med frukt, grønnsaker og nøtter, eller sukkerfrie godterier).Snilt, men jeg skulle ønske for min egen del, at det holdt med bursdagene :o De fleste av oss kommer jo borti bursdager og kaffeselskap på privaten også, så det blir så alt for mye til sammen. Jeg er den særingen, som sier ja til kake på jobb 17.mai og nyttårsaften liksom.. Ikke sikkert det hjelper deg så mye, men en liten trøst kan det vel være Sonim at det er ikke fullt så mye oppmerksomhet på deg, som er en av 80, når du sier nei-som jeg som sitter som en av 3 stort sett (vi er 2-3 stk på jobb pr vakt) Har måtte forklare de samme menneskene gang på gang at jeg ikke tåler det særlig godt.
Anne sitt forslag om å samle opp til en gang i månedene, synes jeg var veldig bra!
Vi er 8-10 ansatte. Hver dag er det noen som har med seg snop/kjøper snop og setter frem til alle. Jeg takker nei hver gang uten å mukke. Vi har både kjøleskap og fryser på jobb så jeg har hele tiden et lite lager med ymse lovlig yoghurt/kesam og frosne bær i fryseren. De andre kan bare spise det de vil og jeg svarer til slutt hvis jeg ikke får gehør for mine "nei takk" at jeg ikke liker det de byr på.
Selv om dere er ca 80 skal du da ikke trenge spise det som bys. Kjøp heller ørten kilo med tomater og agurk og sett frem og bli fornærmet hvis ingen vil spise. :p
Hos oss er det også helt forferdelige godteritilstander. Vi får "trivselsmidler" fra kommunen og de brukes på godteri, godteri, godteri. Ville tilstander! Og damene i 40-60-åra baker omtrent mer enn de jobber..
Samme problem hos oss, hauger med godteri hele tida. Ikke så ofte kaker, men flere store boller godteri hver dag. Leverandørene er innom med, og markedsavdelingen vår kommer stadig med noe. I tillegg deler vi kontorbygg med en chipsprodusent, og de har smaksprøver ved inngang et par ganger i mnd også, i slike småposer. Folk kommer med 4-5 av dem og sitter og gnafser i seg. Og likevel går folk og handler seg både brus og godteri i tillegg!! Og da en solgte disse kakeboksene til inntakt for sønnens skoletur var det flere som spiste en hel boks slike i løpet av arbeidsdagen! :eek:
Oppå dette kommer lunsjmøter ukentlig med fine baguetter, focaccia e.l.
Jeg har gjort et nummer ut av å være hun sære som ikke smaker på noe, og når det er vanlig kake sier jeg at det blir jeg syk av.
Det enkle i en ukomplisert verden er jo selvsagt såre simpelt:
"Bare si nei" eller "ikke bry deg om slike ting". Tross alt finnes det verre ting i verden enn en (u)kultur med kake, snop og godteri i tide og utide. Jeg tror dette er noe i den norske sjela, eller kulturen vår som sier at ei kake, snop tilsv ikke gjør noe.
Det er ikke det jeg nevner overfor som er kjernen i saken, men det har nok alle her skjønt.
Hos oss er det egentlig kun ei som er "problemet". Jeg tror ikke hun gjør så mye annet enn å bake kaker hjemme. Litt artig også, fordi når hun ikke baker hjemme, så lager hun gjerne et par kaker på jobbens kjøkken!!! Slå den, hehe. Like artig er det jo selvsagt at hun aldri spiser kakene selv. Seriøst, hun smaker ikke engang på kakene hun tar med på jobben ila uken. Er på tilbudshjørnet overfor alle kollegaer og setter gjerne igjen et kakestykke på kontoret med en koselig lapp på. I shit you not...
Idrettsmenneskene, de som trener mye og sikkert ikke hadde hatt vondt av å få noe mer fett på kroppen er jo spesielt utsatt og blir særskilt oppfordret til å forsyne seg "fordi dere kan jo kose dere litt" siden dere trener så mye...
Det takkes høflig alltid "nei", men når tilbudet med kaker gjerne er sånn ca hver eneste uke da fra samme person, så blir man nok litt oppgitt over å til stadighet takke høflig nei. Det er jo uansett bare snilt ment og vedkommende er verdens hyggeligste og joviale person som gjør en god jobb også. Hun ønsker bare være snill, hyggelig og glede andre. Men jeg lurer nesten på om dette er en psykisk greie som gjør at hun overfører et eller annet spiseproblem, problematisk forholdt il mat eller noe slikt over til andre. Har ikke peiling, men føler det er unormalt å bake så innmari mange kaker i tide og utide til alle andre kollegaer.
Kan jo nevne at vedkommende har utallige slankekurer bak seg og er det som karakteriseres som meget overvektig. Uten at det har noen betydning for saken tror jeg.
Ser jo at idrettslag rundt om i Norge også begynner sette spørsmålstegn ved om det er så innmari lurt å bare servere kaker, is, sjokolade og pølser i brød på idrettsarrangementer. Dette er jo gjerne dugnad som gir inntekter til foreninger, men der ser man jo nå en endring fordi usunn mat som ovenfor ikke bør være den type næring man tilbyr til idretten. Man serverer jo ikke alkohol på barne/ungdomsidrettsstevner fordi det ikke er så innmari godt signal å sende ut.
For ikke lenge siden var det jo også ei fra Lillehammer som har erfaring fra en annen kultur som stilte spørsmålstegn til dette med å alltid bake kake til foreldremøter etc. Nå var dette også kanskje en litt likestillingssak, men trenden var jo klar. Hva er dette kakefenomenet vi har i norge på alle arbeidsplasser?
Fremdeles like oppgitt og "sær" jeg skjønner jeg ;-)
Bør man si fra til vedkommende, eller bare la vær? Er jo redd for å såre også, dessuten er det jo som noen her inne sier: Kan du ikke bare si nei da?
Hos oss er det også helt forferdelige godteritilstander. Vi får "trivselsmidler" fra kommunen og de brukes på godteri, godteri, godteri. Ville tilstander! Og damene i 40-60-åra baker omtrent mer enn de jobber..
Egentlig er det "ville" tilstander hos oss også, men primært kun ei som opprettholder kakebehovet for ca 80 personer i uka for vår del....egentlig ikke, men siden hun baker for 4, så kommer jo dette i tillegg til andre stakkarer som tilfeldigvis har bursdag og ønsker markere det sammen med sine kollegaer 1-èn gang i året (og ikke sånn ca hver uke) :)
TrillTrall
24-05-14, 20:39
Kan jo nevne at vedkommende har utallige slankekurer bak seg og er det som karakteriseres som meget overvektig. Uten at det har noen betydning for saken tror jeg.
Og jeg tror hele løsningen ligger akkurat der. På et annet nettforum var det en overvektig kvinne som (for flere år siden) skrev om akkurat dette - for de som er overvektige fordi de er svært glade i mat så blir mat (veldig gjerne kaker) synonymt med noe som er godt og fint og det som er godt og fint vil de gjerne dele med de menneskene de er glade i og bryr seg om. Så selv om det kan virke helt på trynet for en del av oss, så er det for dette mennesket et uttrykk for kjærlighet og omtanke - hun serverer dere det aller beste hun vet selv.
Og jeg tror hele løsningen ligger akkurat der. På et annet nettforum var det en overvektig kvinne som (for flere år siden) skrev om akkurat dette - for de som er overvektige fordi de er svært glade i mat så blir mat (veldig gjerne kaker) synonymt med noe som er godt og fint og det som er godt og fint vil de gjerne dele med de menneskene de er glade i og bryr seg om. Så selv om det kan virke helt på trynet for en del av oss, så er det for dette mennesket et uttrykk for kjærlighet og omtanke - hun serverer dere det aller beste hun vet selv.
Ja, hun er veldig snill og gjør alt i beste mening. Finnes ikke noe vondt i henne og hun ville nok gjøre alt for oss. Men hun spiser jo ikke et eneste stykke av alle kakene selv. Så er ikke sikker på at hun liker kakene engang. Hun er nok bare veldig snill, derfor er det så innmari vanskelig å si fra om at "kaker annenhver dag" blir i meste laget siden det blir potensielt rundt 80 kaker++ ila et år pga bursdager, avskjeder osv allikevel.
Photobscura
24-05-14, 21:07
Kan ikke noen sette henne til å være overordnet bursdagskakebaker i stedet for, da? :D
Ei veninne av meg baker hver gang hun er stressa eller lei seg eller generelt har behov for å roe ned. Hun spiser det heller ikke selv fordi hun ikke er sørlig glad i kaker, men tar det med rundt til kunder og samarbeidspartnere. Så det kan jo være noe hun har behov for å avreagere på?
Men å bake på jobbkjønnet er jo litt spesielt... Da bruker hun vel av arbeidstida også?
Ei veninne av meg baker hver gang hun er stressa eller lei seg eller generelt har behov for å roe ned. Hun spiser det heller ikke selv fordi hun ikke er sørlig glad i kaker, men tar det med rundt til kunder og samarbeidspartnere. Så det kan jo være noe hun har behov for å avreagere på?
Men å bake på jobbkjønnet er jo litt spesielt... Da bruker hun vel av arbeidstida også?
Jepp, bruker jobbtida også ja. Men, så lenge jobben hennes blir gjort og det ikke henger etter, eller frister ikke overholdes, så ser jeg ikke noe problemi akkurat det. Man produserer ikke noe mer effekt av et menneske som gjør sin jobb raskere enn andre, ved å ikke la de disponere egen tid til overs bare fordi de er "flinkere", raskere og mer effektive enn kollegaen. Så akkurat det har jeg ikke noe problem med. Hadde hun bare ikke bakt enda ei kake, eller to eller tre. Kunne hun ikke istedetfor gått en tur, slappet av litt eller tja, laget en salat istedetfor? Hvorfor i huleste må det alltid være ei kake????
Hva er det med disse kakene??? :D
Jeg har et litt lignende syndrom. Jeg hamstrer mat når jeg er overarbeidet. :p Spiser ikke nødvendigvis mer, men skuffer, skap, kjøleskap og fryser overfylles. "Jeg kan jo ikke bruke tid på å handle mat når jeg har så mye som må gjøres, så da må jeg kjøpe masse" - også er det akkurat det å kjøpe mat jeg bruker tiden på. :lol:
Litt off-topic kanskje.
Når det gjelder kakedamer så tror jeg bare man må etablere seg som "hun kjipe som alltid sier nei til kaker". Hun har jeg vært ofte. Småkjipt i starten, men folk blir vant til det. Og da er det liksom ingen big deal.
Jeg pleier å takke nei til kaker o l , og begrunner det med at magen min ikke tåler det så bra. Opplever at det blir respektert. Og det er jo sant, det jeg sier.
Nå er jeg i den sære posisjonen at jeg aldri noensinne har vært glad i kaker eller søte ting, og har derfor i alle år takket nei til slikt. Merker faktisk ingen forskjell på det etter at helsa sørget for at jeg MÅ holde meg unna....
I mitt hode er det ikke mer uhøflig og takke nei til kake enn det er å takke nei til f.eks. en drink eller en sigarett. Og tenke på at man kanskje sårer noen ved og ikke ville ha, er helt feil tankemåte for meg.
Jeg har etter endel år hvor jeg har fjernet sting på andre kunnet fortelle hvem som røyker og hvem som ikke gjør det alt etter hvordan arret ser ut. Jeg tar feil ca 2 pr 100.
Så spørsmålet mitt er: er huden en representant for hvordan innsiden ser ut? Jeg er snart 50 år. Jeg har i løpet av det siste året gått ned 28 kilo. Jeg har ikke løsskinn overhodet. Jeg har ikke antydning til rynker i ansiktet med mindre jeg smiler; da får jeg kyllingføtter som mange kaller det. Jeg har blodtrykk og kolesterol over det ønskelige, men en angiografri og fire innvendige ultralyder av hjertet sier at alt er ok.
Er huden aka kanarifugel i gruven??
Jeg skjønner at jeg er veldig heldig med arbeidssted og kollegaer. :)
Jeg har gått på diett (eurodietten) i snart et år. På fredag ville kollegaene mine feire bursdagen min og stilte opp med kyllingsalat med bare lovlige grønnsaker til fase 3b i Eurodietten. Jordbær til dessert. Fantastisk hyggelig og bra gjort. Mens vi satt å spiste kommenterte hun som hadde laget i stand at: "faktisk går det helt fint å feire uten kake". Denne damen er en svært dyktig kakebaker. Jeg synes dette virkelig vitner om en ekte omtanke. De ønsker virkelig at jeg skal lykkes med kostomleggingen min.
Jeg har etter endel år hvor jeg har fjernet sting på andre kunnet fortelle hvem som røyker og hvem som ikke gjør det alt etter hvordan arret ser ut. Jeg tar feil ca 2 pr 100.
Så spørsmålet mitt er: er huden en representant for hvordan innsiden ser ut? Jeg er snart 50 år. Jeg har i løpet av det siste året gått ned 28 kilo. Jeg har ikke løsskinn overhodet. Jeg har ikke antydning til rynker i ansiktet med mindre jeg smiler; da får jeg kyllingføtter som mange kaller det. Jeg har blodtrykk og kolesterol over det ønskelige, men en angiografri og fire innvendige ultralyder av hjertet sier at alt er ok.
Er huden aka kanarifugel i gruven??
Har ikke det med blodomløpet å gjøre da? Røykere har dårligere sirkulasjon og derfor tar det lenger tid å lege.
Skjønner ikke helt spørsmålet.:)
Rynker har vel også med mange faktorer å gjøre.. Gener, hudtype, eksponering for sol osv.
Det verste man kan gi kroppen er røyk, sukker og tilsetningsstoffer så det er ikke uvanlig at man får veldig bra hud på lavkarbo. Det er viktigere hva man gjør med innsida enn hva slags renseprodukter o.l man bruker.
Det kan godt hende at hun serverer dere kake i beste mening, Sonim, men hvis du sier pent Nei takk, jeg kan ikke spise kake, en gang i uka året gjennom så er hun ikke så hyggelig synes jeg. Jeg er en som ikke tåler kake, og om jeg gjentatte ganger sier nei takk, jeg kan ikke spiser kake, og vedkommende likevel skal gi meg kake for å være hyggelig, så er det jo ikke spesielt hyggelig gjort, er det vel?
Hvis jeg møter noen som ikke tåler alkohol feks, tidligere alkoholiker, så er det vel ikke spesielt hyggelig å servere alkohol til vedkommende hele tiden for å være hyggelig.
Ved siden av å høres litt sykt ut, så høres det ut som at hun er svært lite sensitiv for andre mennesker. Som type er hun nok koselig og snill, men bare på egen premisser synes jeg det høres ut som.
Ei jeg jobbet med før var litt sånn, skulle alltid trøkke godteri eller kake på oss alle, og spesielt meg. Før hun høyt kunne utbryte at nei, Vibeke tåler jo ikke det, det var synd, vi som skulle kose oss. Etter noen år er det bare irriterende at den jæ..a kaka kommer på bordet ;)
Har ikke det med blodomløpet å gjøre da? Røykere har dårligere sirkulasjon og derfor tar det lenger tid å lege.
Skjønner ikke helt spørsmålet.:)
Rynker har vel også med mange faktorer å gjøre.. Gener, hudtype, eksponering for sol osv.
Da burde jo diabetikere også ha mer/flere rynker ++ enn andre. Diabetikere risikerer å må amputere beina grunnet redusert blodsirkulasjon (http://m.db.no/2013/08/08/nyheter/innenriks/helse/diabetes/28587296/?www=1).
Det verste man kan gi kroppen er røyk, sukker og tilsetningsstoffer så det er ikke uvanlig at man får veldig bra hud på lavkarbo. Det er viktigere hva man gjør med innsida enn hva slags renseprodukter o.l man bruker.
Sant det...
Da burde jo diabetikere også ha mer/flere rynker ++ enn andre. Diabetikere risikerer å må amputere beina grunnet redusert blodsirkulasjon (http://m.db.no/2013/08/08/nyheter/innenriks/helse/diabetes/28587296/?www=1).
Les svaret mitt en gang til a. Sårheling - sirkulasjon. Rynker - gener, hudtype, soleksponering osvosv.
Les svaret mitt en gang til a. Sårheling - sirkulasjon. Rynker - gener, hudtype, soleksponering osvosv.
Leser ikke du hva jeg skriver?? Jeg skrev at jeg kan si hvem som røyker eller ei alt etter hvordan arret ser ut når jeg fjerner sting. Men kan ikke plukke ut diabetikere selv om de kan ha dårlig blodomløp.
Leser ikke du hva jeg skriver?? Jeg skrev at jeg kan si hvem som røyker eller ei alt etter hvordan arret ser ut når jeg fjerner sting. Men kan ikke plukke ut diabetikere selv om de kan ha dårlig blodomløp.
Diabetikere har STORE problemer med sårheling. Kanskje ikke operasjonssår, men andre sår. Du som er legesekretær har vel lært om dette?
http://www.hudlegekontoret.no/pasientinstruksjoner_a_aa/diabetessaar grunn= Bl.a dårlig blodtilførsel.
http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15807:røykeslutt-før-operasjon&catid=250 her kan du lese om hvorfor man skal slutte å røyke før operasjoner. Kort oppsummert: røyking = nedsatt blodomløp.
Diabetikere har STORE problemer med sårheling. Kanskje ikke operasjonssår, men andre sår. Du som er legesekretær har vel lært om dette?
http://www.hudlegekontoret.no/pasientinstruksjoner_a_aa/diabetessaar grunn= Bl.a dårlig blodtilførsel.
http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15807:røykeslutt-før-operasjon&catid=250 her kan du lese om hvorfor man skal slutte å røyke før operasjoner. Kort oppsummert: røyking = nedsatt blodomløp.
Jeg er ikke legesekretær. :p
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.