View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Regret
21-09-11, 17:08
Hva gjør man med en to år gammel plugg som har slått seg helt vrang hjemme? Vi kom i krangel om han skulle få enda en yoghurt eller ikke, men jeg sto å laget middag så jeg synes ikke han skulle få noe mer før det var ferdig og da begynte han å kaste alt han fant, skriker som om døden var nær, knuser ting, slår og løper vekk. Jeg greier ikke å roe han! Ingenting av hva jeg vanligvis gjør er nok og jeg vil ikke gi etter for noe sånt.. Nå gikk det så langt at jeg nesten tok til tårene og satte han i senga si (grindseng) til jeg fikk roet meg selv. Han hyler og kaster ting enda og er helt på styr. Hva gjør jeg? Jeg har ikke hevet stemmen til han enda, men sagt bestemt hvorfor han ikke fikk en yoghurt til. Jeg vet å sette han i senga si er feil siden det kan bli sett på som noe negativt, men det var den eneste plassen han sitter trygt. Skal jeg bare vente til han roer seg? Han har akkurat kommet hjem fra barnehagen også så jeg tror han er trøtt og derfor såpass gretten.

langaard
21-09-11, 17:15
Ok, nå er gode råd dyre ...! Jeg samler så mye vann at jeg er redd for hvor det bærer he. :p Jeg har prøvd "alt", og trenger ny input. Jeg har prøvd; Basete (med løvetann i), bjørkete, gullriste, jordbær, sitron i vannet, å drikke vann til det renner ut av øra, og sikkert mye mer. Ikke spiser jeg mye salt etc, men nå har jeg i løpet av få dager (og dette skjer med jevne mellomrom) lagt på meg flere kilo vann. :( Det gjør vondt i fingrene, og kinnbeina mine synes nesten ikke, og i det hele tatt. Jeg har ikke høyt blodtrykk, så jeg tviler på at jeg får vanndrivende hos legen ... Noen bombesikre tips som bare får vannet til å renne av meg? :snill:
Hvis du har store plager med ødem, vil nok legen skrive ut vanndrivende.
Det gjør iallefall min lege, og jeg har normalt blodtrykk:)

TrillTrall
21-09-11, 17:44
Hva gjør man med en to år gammel plugg som har slått seg helt vrang hjemme? Vi kom i krangel om han skulle få enda en yoghurt eller ikke, men jeg sto å laget middag så jeg synes ikke han skulle få noe mer før det var ferdig og da begynte han å kaste alt han fant, skriker som om døden var nær, knuser ting, slår og løper vekk. Jeg greier ikke å roe han! Ingenting av hva jeg vanligvis gjør er nok og jeg vil ikke gi etter for noe sånt.. Nå gikk det så langt at jeg nesten tok til tårene og satte han i senga si (grindseng) til jeg fikk roet meg selv. Han hyler og kaster ting enda og er helt på styr. Hva gjør jeg? Jeg har ikke hevet stemmen til han enda, men sagt bestemt hvorfor han ikke fikk en yoghurt til. Jeg vet å sette han i senga si er feil siden det kan bli sett på som noe negativt, men det var den eneste plassen han sitter trygt. Skal jeg bare vente til han roer seg? Han har akkurat kommet hjem fra barnehagen også så jeg tror han er trøtt og derfor såpass gretten.

Han er sikkert overtrøtt og sliten, stakkar. :) Men la ham bare rase, men snakk til ham og vis at du er der, at han ikke er alene. Han roer seg nok snart ned igjen. :)

Bønna200
21-09-11, 18:09
La ham holde på, så roer han seg nok:)

Bønna200
21-09-11, 18:27
Er det foresten greit med loff o.l når man er syk?
Det eneste jeg har fått i meg er litt rista loff og en rad Firkløver:o

Lava
21-09-11, 20:36

Er du syk er alt lov! :ja: Kroppen behøver mat, nesten uansett hva det er.
God bedring :klem:

smgj
21-09-11, 20:42
Nok til at du får igjen matlysten er lov. Deretter må du tilbake til DIN smale sti. ;)

BenteR
21-09-11, 20:50
Dette blir vel som å banne i kirka, men jeg skjønner ikke helt den med at om man er syk, så er alt lov å spise. Er det da ikke fare for at man bare blir litt syk når man får lyst på f.eks firkløver?
Jeg lever jo lavkarbo på grunn av diabetesen, hvilket betyr at loff og firkløver og tilsvarende karbo-bomber er like utelukket om jeg er syk eller ikke, og jeg overlever jo helt greitt uten å måtte trøste meg med karbohydrater....:rolleyes:

Lava
21-09-11, 20:54
Dette blir vel som å banne i kirka, men jeg skjønner ikke helt den med at om man er syk, så er alt lov å spise. Er det da ikke fare for at man bare blir litt syk når man får lyst på f.eks firkløver?
Jeg lever jo lavkarbo på grunn av diabetesen, hvilket betyr at loff og firkløver og tilsvarende karbo-bomber er like utelukket om jeg er syk eller ikke, og jeg overlever jo helt greitt uten å måtte trøste meg med karbohydrater....:rolleyes:

Har man en tilstand som tilsier at man ikke skal spise diverse saker pga sykdom ol, så holder man seg selvsagt borte fra dem uansett om man er "syk" eller syk.
Er man så dårlig at maten stadig kommer opp og kroppen MÅ ha noe næring, spiser man det kroppen vil beholde. Og den som "leker syk" for å evt spise sjokolade, får takke seg selv for det :ja:

Yrla
21-09-11, 20:54
Er du syk er alt lov! :ja: Kroppen behøver mat, nesten uansett hva det er.
God bedring :klem:Det stemmer jo ikke. At man ikke har apetitt kan bety at kroppen ikke orker å håndtere mat fordi den kjemper mot virus/bakterier. Vann, ja, det trenger vi, men mat hver dag er ikke nødvendig. Har jeg ikke apetitt skal jeg ikke spise sukker, men vente til apetitten kommer. Den kommer. Og ingen fare, du dør ikke uten mat en dag.

Lava
21-09-11, 20:56
Finnes det mini-katter, sånn som minigriser, dverg-geiter og små hunder?

Alt hva man kan lure på :p Det finnes vel mini av snart alt mulig :ja:

BenteR
21-09-11, 20:59
Men det er akkurat det jeg stusser over; hvordan i all verden klarer dere å spise søtt når man sliter med å beholde maten? Klarte iallefall ikke jeg i gamle dager før lavkarbo og diabetes........ Søte saker var noe av det verste jeg kunne spise hvis jeg hadde håp om å beholde det i magen ei stund.

Lava
21-09-11, 21:00
Det stemmer jo ikke. At man ikke har apetitt kan bety at kroppen ikke orker å håndtere mat fordi den kjemper mot virus/bakterier. Vann, ja, det trenger vi, men mat hver dag er ikke nødvendig. Har jeg ikke apetitt skal jeg ikke spise sukker, men vente til apetitten kommer. Den kommer. Og ingen fare, du dør ikke uten mat en dag.

nei selvsagt dør man ikke, og man skal jo helst ikke trøkke inn på med sukker og den mest usunne maten, men om man kun orker ett par ritzkjeks, så syns jeg man kan spise det.
Det var kanskje å ta hardt i å si at "alt" er lov, men jeg regner med at de fleste skjønner forskjellen på å helle i seg sukker og evt noen tørre kjeks eller en brødskive :ja:

BenteR
21-09-11, 21:01

Ja, vi mennesker har avlet frem små katter med f.eks. dvergben slik som dachsen.

Lava
21-09-11, 21:05
Men det er akkurat det jeg stusser over; hvordan i all verden klarer dere å spise søtt når man sliter med å beholde maten? Klarte iallefall ikke jeg i gamle dager før lavkarbo og diabetes........ Søte saker var noe av det verste jeg kunne spise hvis jeg hadde håp om å beholde det i magen ei stund.

Nå svarer jeg på alt mulig her, men skitt au! :lol:
Jeg orket/orker heller ikke noe søtt om jeg er kvalm, men ett tørt knekkebrød eller noe kjeks pleier/pleide gå bra.

Jeg er så oog si aldri syk med kvalme eller forkjølelse, så jeg er nok litt rusten i hva man behøver/ønsker. Men jeg syns det er greit å få i seg litt "tørrmat" når man føler seg klar for ett eler annet i magen.

Det skal selvsagt sies at dette er hva jeg mener, og ikke noe som er fasit, jeg prøver bare å hjelpe en sliten, syk stakkar i nøden ;) :)

Lava
21-09-11, 21:07
Ja, vi mennesker har avlet frem små katter med f.eks. dvergben slik som dachsen.

nehei? ..En vanlig katt med korte bein?? :eek:
var ikke helt som jeg så for meg en minikatt da.. tenkte katunge jeg da, naiv som jeg er :p

Carisma
21-09-11, 21:07
Hvor vondt er det å sette inn spiral, og hvor lenge er det vondt etterpå?

smgj
21-09-11, 21:11
Det er nok rett og slett en av de tingene som er forskjellig..
Har hatt så ille turistdiaré at kun cola var det jeg klarte å beholde... Ikke rart - for ikke engang bakterier kan leve i cola. ;)
Nei - jeg tror at sålenge man er (mage-)syk så skal man spise litt av det man klarer. (Igjen med unntak av at om man har diabetes bør man ikke spise sukker uansett og om man har cøliaki bør man ikke gå på loff...)
Dernest - når magen klarer å beholde maten . så må man sette kursen "hjem" igjen til riktig kosthold...

Jeg har hatt "faranger" hvor kun potetgull har gått ned også... :eek: Men generelt for min del iallfall så må det være noe som man ikke trenger "hverken å tygge eller å fordøye"... De siste gangene har jeg døyvet problemet med sort te og honning til jeg var over det verste.

BenteR
21-09-11, 21:13
var ikke helt som jeg så for meg en minikatt da.. tenkte katunge jeg da, naiv som jeg er :p

Av og til dukker det opp minikatter hos helt normale katter.
Vår lille Muffin var 11 måneder, 1,9 kilo og så ut som en fire måneders kattunge da vi hentet ham fra DB i februar.
Han har vokst hos oss og har nå skikkelig pels og god muskelkontroll og har oppnådd hele 3,1 kilo i vekt, men han ser ut som en halvstor kattunge. De andre fire kattungene i kullet (han er født i fosterhjem for DB) er helt normale i størrelsen.

TrillTrall

Søk på munchin kittens i google så finner du dem.

Sanney

en munchkin (http://www.thepetdirectory.us/Cat_Breeds/Strolling%20Gala_munchkin.jpg) er kattens dachs :p men uten ryggproblemene som følger dachsen. verdens minste katterase er singapura (http://4.bp.blogspot.com/_GTLYV1B3_Dg/S_-G33zbDAI/AAAAAAAAACA/Fwo2b73xJoo/s1600/singapura-1st.jpg).

selv foretrekker jeg større katter som ragdoll, maine coon og norsk skogkatt :p

Luggetuppen
21-09-11, 21:35

Det er ubehagelig i 30 sekunder, etter det har jeg ikke merket noe til dem (jeg er på min tredje nå).

langaard
21-09-11, 21:35

Men ikke mini meg:D

Bønna200
21-09-11, 21:43
Jeg ser jeg har starta en diskusjon her nå...
Men jeg har kasta opp og er dårlig. Det eneste jeg får ned er loff og firkløver.
Har faktisk litt lavt blodsukker...'
Så jeg vil tro det er greit å innta for noe dager:confused:

Kitt
21-09-11, 22:03
Ikke så vondt som man skulle tro! Ikke verre enn å ta celleprøve i hvert fall!
Vondt litt av og på som mens- smerter noen dager!

Snakker vi vanlig eller hormon her, forresten?
Hormonspiralen var bare bittelitt verre å sette inn, men var vondt i de 2-3 årene jeg hadde den der!:p

Carisma
21-09-11, 22:05
Kan ikke ha noe med hormoner jeg, så det er kobber. :ja:

Kitt
21-09-11, 22:07
Kan ikke ha noe med hormoner jeg, så det er kobber. :ja:
Lurt! Da har du ingenting å grue for!:)
Husk truseinnlegg/bind for det blør litt med det samme!

Imp
21-09-11, 22:27
Hos meg var den bare litt vond akkurat under innsettingen. Etterpå veeldig problemfri, og blødningene er mindre, blør bare noen få dager. Deilig!

Kanskje
21-09-11, 22:44
Hvor mange timer sover dere om natten? Sover du nok, er du uthvilt- eller går kroppen med for lite søvn?

Jeg kan legge meg og sove 10 - 11 timer. Noen ganger 12 timer. Dette er jo veldig mye. Får jeg bare kanskje 8 timer, så går jeg og gjesper og gjesper, og kjenner meg helt utafor. Føles som om jeg går i halvsvime noen ganger.

Må legge til at jeg tar medisiner, som gjør at jeg blir trøtt .... Men de fleste reagerer på hvor mye jeg sover.

Og det er vanskelig når man er sammen med andre, å få aksept for stort søvnbehov .
jeg kan gå en tid med 9- 10 timer søvn - men så kjenner jeg at det går på helsa løs - blir irritert - gretten, søvning og irritabel ... Da MÅ jeg liksom få sove i fred uten å bli vekket eller ha klokken på .

Flere som meg :confused:

Lulla84
21-09-11, 22:50
Det med søvn er forskjellig, men legger meg rundt 11-12 tia, og står opp 7-halv 8 tia. Da er jeg utvilt :)

silje21
21-09-11, 22:54
går i perioder for min del, veldig lysbetinget, sover lite om sommer'n eller når det er lyst, men blir et sovemonster når det er mørkt lenge :/

Carisma
21-09-11, 22:55
Søvn avler søvn så ved å sove mye lærer du kroppen å trenge mye søvn. Selv klarer jeg meg fint med 5-6 timer. Men jeg klarer meg med tre også. Om jeg sover mer enn 7-8 timer blir jeg sløv og trøtt.

Lulla84
21-09-11, 22:57
jeg våkner stort sett runt 9 i helgene, legger meg stort sett i 1 tiden da på kvelden/natta. Er ikke så glad i å være lenge opp når jeg ikke må :p

Kanskje
21-09-11, 23:10
Rar jeg .. Kan legge meg i 23 tiden, og sove til 10 - 11 på formiddagen. Jeg fungerer ofte best på kvelden. Kan gjerne sitte oppe til 02 og holde på med forskjellig, og sove til 12 ... men døgnet blir jo veldig rart da.

Photobscura
21-09-11, 23:14
Å sette inn spiral (kobber for min del også) var ganske vondt, men det gikk fort! Etterpå hadde jeg noe som virket som veldig konsentrerte menssmerter som varte i et par tre uker, blødde litt hele tiden, men nå kjenner jeg ingenting! Mensen er helt som normalt etterpå. Jeg har jo til og med eggløsninger! :eek: Og de kjenner jeg.

Lulla84
21-09-11, 23:25
Jeg hadde hormonspiral før, da det var det beste alternative for meg da. JEg kunne ikke ta p.piller, eller andre hormonpreparater, og ikke kobber spiral, pga stor infeksjonsfare. Nå har staten betalt sterilisering så fornøyd med det ,siden jeg likevell ikke kan gå gravid flere ganger.

BenteR
22-09-11, 01:05
Hvor mange timer sover dere om natten? Sover du nok, er du uthvilt- eller går kroppen med for lite søvn?

Jeg kan legge meg og sove 10 - 11 timer. Noen ganger 12 timer. Dette er jo veldig mye. Får jeg bare kanskje 8 timer, så går jeg og gjesper og gjesper, og kjenner meg helt utafor. Føles som om jeg går i halvsvime noen ganger.

Må legge til at jeg tar medisiner, som gjør at jeg blir trøtt .... Men de fleste reagerer på hvor mye jeg sover.

Og det er vanskelig når man er sammen med andre, å få aksept for stort søvnbehov .
jeg kan gå en tid med 9- 10 timer søvn - men så kjenner jeg at det går på helsa løs - blir irritert - gretten, søvning og irritabel ... Da MÅ jeg liksom få sove i fred uten å bli vekket eller ha klokken på .

Ene guttungen min er diagnotisert med hypersomnia.
Søvneksperten han var hos i Bergen sa at noen mennesker blir halvannen meter høye mens andre blir to meter.
Noen trenger fem seks timer søvn, mens andre trenger 12-13 timer. Ingenting er unormalt, det bare viser variasjonen i oss mennesker.
For guttungens vedkommende viser målinger av hjernen at hans fysiske behov er 12-13 timer pr døgn, hvilket selvsagt kompliserer hverdagen når man i tillegg skal bruke åtte timer på jobb. Er liksom ikke mye tid igjen da.
Med å jobbe målbevisst og også bruke koffeinprodukter håper man å klare tvinge søvnbehovet ned i 10-11 timer. Lenger ned er det lite trolig han noensinne vil komme.

Og for oss friske går det selvsagt an å tøye grenser litt, f.eks. i forbindelse med travle tider og rolige helger, men det er absolutt ikke sunt å presse for langt ned. Akkurat som med en gummistrikk kan vi strekke til et visst punkt, men så smeller det.

Carisma
22-09-11, 01:10
Men hva gjør man hvis man f.eks får barn om man har behov for 10t søvn??

BenteR
22-09-11, 03:35
Man sover når barnet sover og bytter på hvem som tar nattestellet......
I småbarnsperiodene ble jeg en ekspert til å ta meg en time på øret når jeg fikk sjansen:D
Men siden vi hadde en kolikkbaby som skrek nonstop fra 23.00 til 08.00 prøvde vi å sove på skift. Jeg gikk likevel fra 73 kilo til 39 kilo de seks første ukene han levde, nettopp fordi jeg sov altfor lite........
I 1983 var kiropraktor noe fremmedartet og man ble omtrent sett på som en barnemishandler om man gikk dit med en baby. Heldigvis har verden gått fremover.

Rin
22-09-11, 07:47

En venn av meg hadde veldig store problemer med massivt søvnbehov - sov vel 18-20 timer i døgnet, og var sykemeldt i over et år på grunn av det. Utredning hos nevrolog (søvnspesialistene, faktisk) ga ingen funn. Det som viste seg å fungere for vedkommende var å få stilt diagnose atypisk depresjon (det var ingen andre klare depresjons-tegn tilstede), og bli fulgt opp med medisinering av egnet behandler - før dette visste ikke jeg at det finnes antidepressiva-type medisin som feks skal ha spesifikk effekt mot trøtthet, så der lærte jeg noe nytt. :) Vennen min er tilbake i full vigør etter noen år under dyna.

Selv får jeg som regel ikke sove mer enn 4-5 timer i døgnet, og trenger hjelp til innsovning (melatonin-tabletter) - men disse hjelper ikke for søvnkvalitet. Henger nok sammen med ME-diagnosen min. Sover veldig lett, våkner ofte, har mye stressende drømmer. Om vinteren er det litt lettere å klare å sovne igjen når jeg først har våknet, så da hender det jeg klarer å karre til meg 8 timer, samlet sett. :cool:

Supera
22-09-11, 08:48
Siden det er snakk om soving og sånt, så lurer jeg på hvor mye dere husker av drømmene deres. Jeg husker nesten aldri noe av drømmene mine. Kanskje en av 20 ganger. Og når jeg drømmer, så drømmer jeg alltid om ca det samme. Superhelt-drømmer...Enten flyr jeg som Superman, ellers så har jeg andre spesielle evner. Alle andre snakker om absurde drømmer som at bussjåføren gikk på date med mora deres og så ga han henne plastikkblomster og ei ku. Har alle slike drømmer, eller er det bare jeg som biter meg merke i dem?

Lulla84
22-09-11, 08:52
HUsker ofte mine drømmer. eller brøkdeler Og i natt drømte jeg om at huset var totalt kaos med rot overalt :lol: Men jeg husker ikke mere, og i hvilken forbindelse.

Kitt
22-09-11, 08:56
Ofte husker jeg ikke noe av det jeg drømmer. Av og til drømmer jeg så levende at jeg kan slite litt med å fortelle meg selv at det kun var en drøm.

Har savnet en venninne som har bodd langt borte. Hun la inn masse bilder på FB her om dagen. Natten etter drømte jeg så mye om henne at jeg faktisk måttte ta meg sammen for å huske at jeg ikke hadde spist lunsj sammen med henne dagen før, annet enn i en drøm!:p

smgj
22-09-11, 09:02
Rar jeg .. Kan legge meg i 23 tiden, og sove til 10 - 11 på formiddagen. Jeg fungerer ofte best på kvelden. Kan gjerne sitte oppe til 02 og holde på med forskjellig, og sove til 12 ... men døgnet blir jo veldig rart da.
Søvn påvirkes av mye rart. Jeg regner med at du/legen din har sjekket deg ut for lavt stoffskifte under utredningen din? Sterkt søvnbehov (og lite kvalitessøvn) er ett av et lavt stoffstiftes mange ansikter.

smgj
22-09-11, 09:07
Siden det er snakk om soving og sånt, så lurer jeg på hvor mye dere husker av drømmene deres. Jeg husker nesten aldri noe av drømmene mine. Kanskje en av 20 ganger. Og når jeg drømmer, så drømmer jeg alltid om ca det samme. Superhelt-drømmer...Enten flyr jeg som Superman, ellers så har jeg andre spesielle evner. Alle andre snakker om absurde drømmer som at bussjåføren gikk på date med mora deres og så ga han henne plastikkblomster og ei ku. Har alle slike drømmer, eller er det bare jeg som biter meg merke i dem?
Sånn anektdotisk:
Jeg var drømmeløs i årevis uten å tenke noe over det (drømte "alltid" da jeg var barn/ungdom, men engang etter at jeg "ble voksen" forsvant de uten at jeg la merke til det).
Så fikk jeg diagnosen stoffskiftesyk og medisin - og nå drømmer jeg "som bare det" igjen. Mine er ikke "helabsurde". De fleste kan spores tilbake til ting vi har snakket om, jeg har tenkt på - og så utbroderer hjernen temaet "i sterke farger". ;)
Så for min del kan det virke som at "overskudd" var vesentlig for drømmesøvnen.

TrillTrall
22-09-11, 09:31
Siden det er snakk om soving og sånt, så lurer jeg på hvor mye dere husker av drømmene deres.

Noen ganger husker jeg masse, andre ganger husker jeg at jeg har drømt noe, men ikke hva og noen ganger husker jeg ikke om jeg har drømt engang.

Lille Gubben skravler masse i søvne og jeg lo så jeg grein ei natt da han plutselig utbrøt, høyt og tydelig og temmelig amper:"Og det sier du bare for at...! Det blir ikke aktuelt!" :lol:

Kanutten
22-09-11, 09:37
Jeg pleide sove 10-12 timer. Men etter at jeg fikk pustemaska mi sover jeg nå ca 7 timer. Jeg har søvnapne, men det visste jeg ikke før jeg fikk det påvist ved oksygenmåling om natta. Jeg tok tidligere magnesium om kvelden for å bli nok trøtt og slapp slik at jeg skulle sove tungt, men ikke så lenge. Problemet mitt ble bare værre. Lungelegen fortalte meg at magnesium virker såpass avslappende på muskulaturen at respirasjonssystemet ble FOR avslappet og at jeg derfor fikk pustestans som igjen forårsaket at jeg ikke ble uthvilt uansett hvor mange timer jeg fikk på puta. Men nå går det bedre! :heia: Og magnesiumen MÅ jeg ha, så den tar jeg midt på dagen.

Lulla84
22-09-11, 09:42
Noen ganger husker jeg masse, andre ganger husker jeg at jeg har drømt noe, men ikke hva og noen ganger husker jeg ikke om jeg har drømt engang.

Lille Gubben skravler masse i søvne og jeg lo så jeg grein ei natt da han plutselig utbrøt, høyt og tydelig og temmelig amper:"Og det sier du bare for at...! Det blir ikke aktuelt!" :lol:
Har også en mann som prater i søvne. Han er stort sett på jobb han da :p

TrillTrall
22-09-11, 10:26
Har også en mann som prater i søvne. Han er stort sett på jobb han da :p

Lille Gubben holdt på å le seg fordervet da jeg fortalte om det lille utbruddet og mente at han måtte han drømt at han var på jobben og kjeftet. ;)

Carisma
22-09-11, 10:51
Jeg har ikke greie på sopp... Men her om dagen fant jeg en hel haug end sopp som ser helt ut som kantareller, men som har pigger istedet for striper under (var det forståelig?). Noen som vet hva det er, og er de spiselige?

Rin
22-09-11, 12:45
Siden det er snakk om soving og sånt, så lurer jeg på hvor mye dere husker av drømmene deres.

Jeg husker nesten alltid mye - vet jo ikke om det er alt, får ikke akkurat kontrollert det i ettertid. :p Men det at jeg husker så mye av det gjør i alle fall at jeg ikke kan være i tvil om at drømmer (mine, i alle fall) er randomiserte oppgulp av ting som har vært gjennom hodet iløpet av de siste par døgnene, hehe. Ingen dypere meninger å hente der, gitt!

smgj
22-09-11, 12:56
Jeg har ikke greie på sopp... Men her om dagen fant jeg en hel haug end sopp som ser helt ut som kantareller, men som har pigger istedet for striper under (var det forståelig?). Noen som vet hva det er, og er de spiselige?
Disclaimer: Jeg vil ALDRI fortelle deg om soppen din er spiselig på bakgrunn av en beskrivelse, uten bilde. Du bør heller aldri spise sopp på bakgrunn av slike råd.

Det du kan gjøre er å finne en soppkontroll i ditt område. Jeg vil tippe at det kan være "blek piggsopp" - du kan google og se, men jeg vil uansett ikke anbefale deg å spise den om du ikke finner et godt sted med informasjon om forvekslingsarter og du ikke er 100% sikker. Å spise feil sopp kan være dødlig. (Men å plukke god sopp er gøy - og godt, bare man har en god soppbok/kontroll.)

Okie
22-09-11, 12:58
Jeg pleide huske drømmene mine ganske godt, men ikke nå lenger. Lurer egentlig på hvorfor. Sover bedre og "hardere" når jeg husker å ta magnesium.

Gubben prater og leer seg i søvne (armer og ben veiver rundt). Sier de rareste ting. Burde ikke le... men det er til tider morsomt...

BenteR
22-09-11, 13:15
Tror min kjære har litt gresk blod i årene; han prater iallefall gresk når han sover:rolleyes:
Jeg husker mye av drømmer, men siden de påstår vi drømmer mange drømmer hver natt, blir jeg litt usikker, for jeg husker bare en, sannsynligvis den siste?

Huldr
22-09-11, 13:25
Jeg husker nesten alltid mye - vet jo ikke om det er alt, får ikke akkurat kontrollert det i ettertid. :p Men det at jeg husker så mye av det gjør i alle fall at jeg ikke kan være i tvil om at drømmer (mine, i alle fall) er randomiserte oppgulp av ting som har vært gjennom hodet iløpet av de siste par døgnene, hehe. Ingen dypere meninger å hente der, gitt!Jeg har også mye sånne drømmer, stressende drømmer som du beskrev det som lenger oppe. Det er nok en ME-greie, ja ... Jeg har samme søvnmønster som deg (altså alt for lite og dårlig kvalitet) også. Men jeg er helt nødt til å ta det igjen (forsøksvis) med flere søvnperioder i løpet av dagen, fordi kroppen stresser fælt med så lite søvn. Jeg har faser med denne typen søvn som veksler med perioder der jeg sover og sover.

Men det finnes mange typer drømmer, og jeg har heldigvis innimellom et rikt og meningsfylt drømmeliv! Jeg husker best drømmer jeg har utpå morgensiden eller om jeg sover på dagtid.

Interessant med magnesiumen, Okie! jeg tar også magnesium, men har konstant underskudd likevel fordi nyrene mine skiller ut alt for mye vann.

Bønna200
22-09-11, 13:25
Snakket med legen min og han mente jeg skal spise det jeg får i meg, så lenge jeg er såpass dårlig. Spesielt siden jeg ikke klarer drikke på tom mage og dermed ikke får i meg væske hvis jeg ikke får i meg noe mat. Så da regner jeg med at det går bra for noen dager:)
Når det gjelder drømmer, så hadde jeg en EKKEL en for noen dager siden.
Onkelen min døde i vinter og nå har noen andre overtatt huset. Så en natt drømte jeg at han ringte meg og sa at jeg måtte komme hjem til ham med en gang, for han trengte hjelp. Så jeg dro dit og han var så redd for at det var kommet feil folk inn i huset hans, og jeg måtte hjelpe ham å bli kvitt dem. Også sa han "Du tror kanskje ikke på meg, men jeg var død en liten stund. Men nå er jeg tilbake." Så jeg sa at jeg skulle prøve å hjelpe ham, men at jeg ikke fikk gjort noe akkurat nå. Og da ba ham meg holde ham i hånden. Bare til klokka blei ti hvertfall. Så det sa jeg at jeg kunne gjøre og holdt ham i hånda en stund. Så våkna jeg, så på klokka og klokka var ti:eek:

TrillTrall
22-09-11, 14:00
Når det gjelder drømmer, så hadde jeg en EKKEL en for noen dager siden.
Onkelen min døde i vinter og nå har noen andre overtatt huset. Så en natt drømte jeg at han ringte meg og sa at jeg måtte komme hjem til ham med en gang, for han trengte hjelp.

Drømmer kan være ekle ja, men komiske også. En stund etter at mamma døde drømte jeg at hun kom tilbake og sa at vi måtte slutte å sende henne så mange tekstmeldinger for hun var så opptatt oppe i himmelen at hun ikke hadde tid til å sitte å svare på dem hele dagen! :lol:

Kitt
22-09-11, 14:03
Drømmer kan være ekle ja, men komiske også. En stund etter at mamma døde drømte jeg at hun kom tilbake og sa at vi måtte slutte å sende henne så mange tekstmeldinger for hun var så opptatt oppe i himmelen at hun ikke hadde tid til å sitte å svare på dem hele dagen! :lol:
Og jeg drømte at faren min kom inn døren med reisekofferten som han hadde gjort mange ganger før og jeg var rasende på han fordi han hade latt oss tro han var død når han i virkeligheten bare hadde vært på forretningsreise, igjen!:p

Egwene
22-09-11, 14:11

Jeg har også "syndet" med å spise loff tidligere i uken her, for jeg har vært såpass forkjølet og matlysten var laber.
Eneste jeg følte for når det var på det verste var loff med masse smør, og frukt til.
Men når matlysten kom tilbake har det blitt mer og mer lavkarbo igjen!:)
Så lenge du får i deg mat til matlysten er normal, så er det nok greit ^^

Bønna200
22-09-11, 14:13
:lol:

Bønna200
22-09-11, 14:15
Jeg har også "syndet" med å spise loff tidligere i uken her, for jeg har vært såpass forkjølet og matlysten var laber.
Eneste jeg følte for når det var på det verste var loff med masse smør, og frukt til.
Men når matlysten kom tilbake har det blitt mer og mer lavkarbo igjen!:)
Så lenge du får i deg mat til matlysten er normal, så er det nok greit ^^
Ja, legen mente også det er greit. Vært veldig kvalm i tre dager nå. Men når jeg er frisk, så går jeg tilbake til mitt vante opplegg:)

Antoinette6
22-09-11, 14:36
. . . . og jeg har ofte drømt om at jeg har spist masse, masse dritthøykarbomat. Veeeeldig ekkelt ! Litt mareritt, faktisk :lol:

(eller ønskedrømmer. Hva vet jeg.)

Yrla
22-09-11, 14:37
Gubben prater og leer seg i søvne (armer og ben veiver rundt). Sier de rareste ting. Burde ikke le... men det er til tider morsomt...
Jo det burde du virkelig! Å le "av" andre('s oppførsel) er helt ok alltid, så¨lenge det er uten hån. Det er ikke latter som knuser andre, det er hånet noen tillegger fordi de er nedlatende.

vaskeklut
22-09-11, 15:08
Hvorfor lages/selges ikke sukkerfri sjokolade med aspartam?

Nerthus
22-09-11, 15:16
Jeg har til tider store, detaljerte og dramatiske drømmer... de pleier også å være ganske symbolske... i forbindelse med terapi/"finne-mæ-sjæl" periode for 15 år siden, hjalp drømmene meg noe utrolig i terapien! Helt vilt! Og ganske skremmende - da terapeuten ba meg "konfrontere" det som skremte meg så i drømmen. Trodde ikke sånt hjalp jeg, men jeg fikk ihvertfall løst opp i mye forknytt "sjeleliv" ;) Ta med at jeg fikk bekreftet at underbevisstheten min har en skamløs ekstrem fantasi - noen av drømmene var som å se fantastiske dramatiske filmer hehe

Man kan lære seg og huske drømmer - men det kan ta litt tid :) Penn og papir på nattbordet, og notere små detaljer tvert man våkner før de forsvinner fra hukommelsen :)

Bønna200
22-09-11, 15:22
Hvorfor lages/selges ikke sukkerfri sjokolade med aspartam?
Jeg er ganske ofte i London og der har de sjokolade med aspartam. Og den er god:snill:
Bl.a belgisk sjokolade med hasselnøtt:sikle:

vaskeklut
22-09-11, 16:10
Jeg er ganske ofte i London og der har de sjokolade med aspartam. Og den er god:snill:
Bl.a belgisk sjokolade med hasselnøtt:sikle:
Ooooh, jeg skal til Italia i oktober, kanskje de har der også?! Ja, jeg tenkerp å at det må funke å ete det uten å bli dårlig på samme viset som med maltitolsøta sjokkis? Jeg blir i alle fall fryktelig dårlig av det... Jeg blir ikke dårlig av aspartam i brus eller fun light, liksom...

Bønna200
22-09-11, 16:15
Ooooh, jeg skal til Italia i oktober, kanskje de har der også?! Ja, jeg tenkerp å at det må funke å ete det uten å bli dårlig på samme viset som med maltitolsøta sjokkis? Jeg blir i alle fall fryktelig dårlig av det... Jeg blir ikke dårlig av aspartam i brus eller fun light, liksom...
Jeg har ikke merket noe etter den sjokoladen, hvertfall. Ikke gubben heller. :) Du kan jo se i Italia. (Heldiggrisen! Jeg ELSKER Italia:love:)

Carisma
22-09-11, 16:26
Disclaimer: Jeg vil ALDRI fortelle deg om soppen din er spiselig på bakgrunn av en beskrivelse, uten bilde. Du bør heller aldri spise sopp på bakgrunn av slike råd.

Det du kan gjøre er å finne en soppkontroll i ditt område. Jeg vil tippe at det kan være "blek piggsopp" - du kan google og se, men jeg vil uansett ikke anbefale deg å spise den om du ikke finner et godt sted med informasjon om forvekslingsarter og du ikke er 100% sikker. Å spise feil sopp kan være dødlig. (Men å plukke god sopp er gøy - og godt, bare man har en god soppbok/kontroll.)

Bildene i soppbøkene ligner jo uansett aldri på soppen i naturen... :rolleyes: eller så ligner de på for mange av bildene.

Jeg lurte vel egentlig bare på om det var en veldig kjent type sopp. Ville uansett ikke spist den uten å dobbeltsjekke. Bare syns det var rart st den var helt lik kantarell, men som sagt uten skiver.
Det var definitivt ikke blek piggsopp. De var mer traktformet, og gyldenoransje på piggene også.

Photobscura
22-09-11, 17:13
Jeg kan gå i måneder uten å huske drømmene mine. Vet ikke hvorfor, men mulig det har noe med at jeg sover til jeg våkner, og ikke av vekkerklokke.

Jeg hadde en snodig opplevelse på legekontoret i dag, og er en smule forvirret. Jeg var egentlig der bare for å fjerne sting etter arrkorreksjon, men legen kom innom rommet jeg var i for å ta en titt. Forrige uke var jeg i Lillestrøm for å ta røntgen av svelg og spiserør med kontrastvæske, for legen mener det kan være noe utover strumaen min som gir meg så mye ubehag i forhold til inntak av mat og væske og i det hele tatt. Han hadde det travelt, og sa bare at jeg skulle få satt opp ny time neste uke, for han hadde fått resultatene av røngten, og de var litt ... aparte! Jada, aparte faktisk. Og det lille jeg fikk med meg før han hastet videre var noe om at det var noe med svelgfunksjonen min og et slags medisinsk uttrykk som begynte på 'p'. Utover at det ikke var farlig, rakk han ikke å si mere, og her sitter jeg og grubler, og synes det er frøktelig lenge å vente seks dager ... Noen som kanskje tilfeldigvis har noen innspill her? :snill:

EDIT: Det er IKKE spiserørsbrokk. Det kom jeg på nå at jeg spurte om, ettersom jeg har hatt det før for mange år siden.

Kitt
22-09-11, 17:23
Forrige uke var jeg i Lillestrøm for å ta røntgen av svelg og spiserør med kontrastvæske, for legen mener det kan være noe utover strumaen min som gir meg så mye ubehag i forhold til inntak av mat og væske og i det hele tatt. Han hadde det travelt, og sa bare at jeg skulle få satt opp ny time neste uke, for han hadde fått resultatene av røngten, og de var litt ... aparte! Jada, aparte faktisk. Og det lille jeg fikk med meg før han hastet videre var noe om at det var noe med svelgfunksjonen min og et slags medisinsk uttrykk som begynte på 'p'. Utover at det ikke var farlig, rakk han ikke å si mere, og her sitter jeg og grubler, og synes det er frøktelig lenge å vente seks dager ... Noen som kanskje tilfeldigvis har noen innspill her? :snill:
Kan du ikke bare ringe Lillestrøm og be dem sende deg røntgen- beskrivelsen, da? Ringer du i dag/morgen, bør du ha beskrivelsen på lørdag, i dag om de sender på mail, og kan google hele helgen!;)

BenteR
22-09-11, 17:31
Noen som aner hvor stor glykemisk belastning det er i byggflak?
Har laget hjemmelaget musli og prøver å finne ut hvor mange karber det er i den...... Vet at bygg har en lav glykemisk indeks, men ikke hvor lavt det er i byggflakene.
Har også fått laget prinsesseyoughurten til Imp + en kyllingsalat jeg simpelthen elsker, så i dag har jeg vært prodiktiv!

BenteR
22-09-11, 17:33
Jeg kan gå i måneder uten å huske drømmene mine. Vet ikke hvorfor, men mulig det har noe med at jeg sover til jeg våkner, og ikke av vekkerklokke.

Jeg hadde en snodig opplevelse på legekontoret i dag, og er en smule forvirret. Jeg var egentlig der bare for å fjerne sting etter arrkorreksjon, men legen kom innom rommet jeg var i for å ta en titt. Forrige uke var jeg i Lillestrøm for å ta røntgen av svelg og spiserør med kontrastvæske, for legen mener det kan være noe utover strumaen min som gir meg så mye ubehag i forhold til inntak av mat og væske og i det hele tatt. Han hadde det travelt, og sa bare at jeg skulle få satt opp ny time neste uke, for han hadde fått resultatene av røngten, og de var litt ... aparte! Jada, aparte faktisk. Og det lille jeg fikk med meg før han hastet videre var noe om at det var noe med svelgfunksjonen min og et slags medisinsk uttrykk som begynte på 'p'. Utover at det ikke var farlig, rakk han ikke å si mere, og her sitter jeg og grubler, og synes det er frøktelig lenge å vente seks dager ... Noen som kanskje tilfeldigvis har noen innspill her? :snill:

EDIT: Det er IKKE spiserørsbrokk. Det kom jeg på nå at jeg spurte om, ettersom jeg har hatt det før for mange år siden.

Det er så grusomt og få en slik beskjed og så måtte vente seks dager på svaret. Godt han sa det ikke er farlig iallefall, så du slipper å tenke ut det verste.

Antoinette6
22-09-11, 17:40
Jeeeez, denne legestanden, ass' ! :realmad:

Photobscura
22-09-11, 17:41
Kan du ikke bare ringe Lillestrøm og be dem sende deg røntgen- beskrivelsen, da? Ringer du i dag/morgen, bør du ha beskrivelsen på lørdag, i dag om de sender på mail, og kan google hele helgen!;)
Det var lurt! Det skal jeg gjøre. Litt sent å ringe i dag, så jeg tar det i morgen. :)
Det er så grusomt og få en slik beskjed og så måtte vente seks dager på svaret. Godt han sa det ikke er farlig iallefall, så du slipper å tenke ut det verste.
Ja, jeg har jo også hatt dette ganske lenge, og var i utgangpunktet letta da de fant struma/knutestruma, men så kom nedturen da de sa at det ikke var annet å gjøre enn å holde det under oppsikt, og så fikk jeg fortsette å ta joddråpene, som jeg i grunn ikke synes har hjulpet på akkurat det ... :o

Bønna200
22-09-11, 18:29
Neste år skal vi til New York og derfra en ukes cruise til Bahamas.
Må vi ha eget visum til Bahamas, eller går det på det samme som New York? Er Bahamas innunder USA:confused:

Kitt
22-09-11, 18:52
Neste år skal vi til New York og derfra en ukes cruise til Bahamas.
Må vi ha eget visum til Bahamas, eller går det på det samme som New York? Er Bahamas innunder USA:confused:
Bahamas (http://no.wikipedia.org/wiki/Bahamas)er en selvstendig stat!:)

Bønna200
22-09-11, 19:01
Bahamas (http://no.wikipedia.org/wiki/Bahamas)er en selvstendig stat!:)
Oi, takk:) Da må man vel ha eget visum for å dra dit da.

Supera
22-09-11, 19:30
Sånn anektdotisk:
Jeg var drømmeløs i årevis uten å tenke noe over det (drømte "alltid" da jeg var barn/ungdom, men engang etter at jeg "ble voksen" forsvant de uten at jeg la merke til det).
Så fikk jeg diagnosen stoffskiftesyk og medisin - og nå drømmer jeg "som bare det" igjen. Mine er ikke "helabsurde". De fleste kan spores tilbake til ting vi har snakket om, jeg har tenkt på - og så utbroderer hjernen temaet "i sterke farger". ;)
Så for min del kan det virke som at "overskudd" var vesentlig for drømmesøvnen.
Mine stoffskifteprøver er normale, og jeg kan heller ikke krysse av på mange av symptomene på lavt stoffskifte. Jeg ser at noen skriver at de sover veldig lett, og husker mye av drømmene sine. Jeg sover veldig tungt. Jeg har ofte litt problemer med å sovne (min teori er at mitt biologisk døgn er mer enn 24 timer slik at jeg stadig legger meg senere), men når jeg først sover så sover jeg godt. Så godt at jeg sliter med å stå opp igjen, til tross for at jeg har en wake-up-light. :geip: Så kanskje jeg ikke husker mange av drømmene mine fordi jeg sover så tungt?

Carisma
22-09-11, 19:38
Jeg sover tungt, men husker likevel mye av drømmene mine.

Kanutten
22-09-11, 19:42
Jeg sover tungt, men husker likevel mye av drømmene mine.

Jeg har drømt de samme drømmene i mange år. Og jeg har innsett at før eller senere får de alle en mening. Jeg har drømt om steder jeg mange år etter fikk oppleve. Alà dejavu.

BenteR
22-09-11, 21:45
Noen som aner hvor stor glykemisk belastning det er i byggflak?
Har laget hjemmelaget musli og prøver å finne ut hvor mange karber det er i den...... Vet at bygg har en lav glykemisk indeks, men ikke hvor lavt det er i byggflakene.
Har også fått laget prinsesseyoughurten til Imp + en kyllingsalat jeg simpelthen elsker, så i dag har jeg vært prodiktiv!

Det kan umulig være høy glykemsik belastning, for jeg lagde pai med epler, smør og muslien min. Spiste et ganske stort stykke med piska fløte som dessert. Ikke bare smakte det alldeles deilig, men blodsukkeret leet seg omtrent ikke!
Da blir det musli og prinsesseyoughurt til neste måltid:D
Kyllingsalat får bli nattmat:rolleyes:

Kanskje
22-09-11, 22:12
Jeg drømmer mye. Flere drømmer hver natt. Det er vonde drømmer, triste drømmer. Drømmer som stresser meg, og som gjør at jeg kan våkne mens tårene triller. Jeg har ikke hatt en eneste god drøm de siste årene . Igjen en årsak av medisiner. :-(

Og selv om jeg våkner fra en opprørende trist drøm, så fortsetter den så fort jeg sovner igjen. Jeg har det jeg kaller Serie drømmer - det er som en tv serie - jeg drømmer liksom en ny episode hver gang. Det kan gå uker mellom , men jeg kan banne på at det skjer .... Jeg har også temadrømmer, hvor jeg drømmer samme tema gang på gang, mens noen detaljer er ulike. Drømmer bla om dyr jeg har hatt - og at de har det vondt, at jeg har glemt dem , glemt og mate og stelle, reist fra dem ...... og våkner helt utav meg :-( Drømmer også at jeg er tilbake på en tidligere jobb, og føler at alt der er kaos. Ting er ikke som før, jeg mester det ikke, og stresser meg veldig opp for å prøve få oversikt og kontroll. Og jeg drømmer at jeg virkelig må tisse, men samme hvor jeg er ( på tog, ute, i en butikk, på en skole osv) så finner jeg ikke et toalett hvor jeg kan være i fred ! Enten så mangler det vegger, eller det er bare glass vegger, eller døren kan ikke lukkes, eller forhengene er for små .... og dette stresser meg også opp.

Jeg kan ikke legge meg og stå uthvilt opp - for natten er også stressende for meg.

Akk ja .... Heldige dere som ikke husker drømmene, og dere som drømmer gode drømmer :-)

smgj
22-09-11, 22:22
Jeg drømmer mye. Flere drømmer hver natt. Det er vonde drømmer, triste drømmer. Drømmer som stresser meg, og som gjør at jeg kan våkne mens tårene triller. Jeg har ikke hatt en eneste god drøm de siste årene . Igjen en årsak av medisiner. :-(

Og selv om jeg våkner fra en opprørende trist drøm, så fortsetter den så fort jeg sovner igjen. Jeg har det jeg kaller Serie drømmer - det er som en tv serie - jeg drømmer liksom en ny episode hver gang. Det kan gå uker mellom , men jeg kan banne på at det skjer .... Jeg har også temadrømmer, hvor jeg drømmer samme tema gang på gang, mens noen detaljer er ulike. Drømmer bla om dyr jeg har hatt - og at de har det vondt, at jeg har glemt dem , glemt og mate og stelle, reist fra dem ...... og våkner helt utav meg :-( Drømmer også at jeg er tilbake på en tidligere jobb, og føler at alt der er kaos. Ting er ikke som før, jeg mester det ikke, og stresser meg veldig opp for å prøve få oversikt og kontroll. Og jeg drømmer at jeg virkelig må tisse, men samme hvor jeg er ( på tog, ute, i en butikk, på en skole osv) så finner jeg ikke et toalett hvor jeg kan være i fred ! Enten så mangler det vegger, eller det er bare glass vegger, eller døren kan ikke lukkes, eller forhengene er for små .... og dette stresser meg også opp.

Jeg kan ikke legge meg og stå uthvilt opp - for natten er også stressende for meg.

Akk ja .... Heldige dere som ikke husker drømmene, og dere som drømmer gode drømmer :-)
Huff - da skjønner jeg at du ikke hviler så godt selv om du skriver at du sover mye. Du får ikke hjelp til å hanskes med dette på noe vis?

Apropos snikkers... jeg bør ikke drømme toalettdrømmer... De to gangene jeg har drømt jeg var på do i søvne så har jaggu senga blitt våt! :eek: Det er IKKE en god måte å våkne på!:o

Kanutten
22-09-11, 22:33

Du bør kutte noen medisiner. Jeg gikk på antidepressiva og kuttet tvert da jeg begynte drømme om å kjøre utfor et stup. Dette stupet var nemlig et ekte stup jeg alltid har vært skeptisk til. Etter at jeg kuttet pillene opplevde jeg draget mot stupet en gang, aldri mer. Og jeg kommer aldri til å ta antidepressiva igjen.

Carisma
22-09-11, 22:48
å

jeg har stort sett de samme drømmene som deg, så definitivt lite gode drømmer her. Eller, jeg tror jeg har det innimellom, men de husker jeg ikke.
Men drømmene du har er ikke nødvendigvis medisinindusert, siden jeg drømmer det samme uten noen form for medisin. Jeg vil heller tro det er ting i underbevisstheten du bør ta tak i.

Photobscura
22-09-11, 22:56
Jeg går ikke på noen meds, men jeg har også sånne drømmer, når jeg først husker dem (om man husker eller ikke har visst med hvilket stadie av søvnen man er i når man våkner, derfor er det visst vanligere å huske drømmer om du våkner provosert, enn om du våkner av deg selv). Jeg drømmer OFTE at jeg a) rømmer fra fare, men beina mine er tunge/sirup b) at jeg får barn, men glemmer det, og så sulter det muligens i hjel, men det finner jeg aldri ut, for jeg husker ikke hvor jeg gjorde av det c) at jeg med ett er kliss naken i de mest upassende situasjoner, som i naborommet til en jeg er hypp på, så klart med døra åpen eller et perleforheng. Eller i en butikk, eller på besøk etc.
De hyggeligste drømmene jeg har er litt skuffende når jeg våkner; jeg drømmer i blant at leiligheten jeg bor i (som i virkeligheten er 30 m2) med ett er et kråkeslott med det ene rommet etter det andre, og så går jeg på oppdagelseferd! Da er det en smule nedtur å våkne opp til ett rom og kjøkken. :rolleyes:

Kanskje
22-09-11, 23:07
Er Efexor som gjør at jeg drømmer, tror det, for jeg har lest at andre også plages veldig med drømmer og mareritt på den medisinen.

Jeg drømmer ikke at jeg flykter, men jeg drømmer ofte at jeg ikke får til å bevege meg. At jeg prøver å gå, prøver å krype, men at beina ikke vil adlyde meg. Noen ganger så vet jeg nesten ikke om det er på ordentlig eller om det er en drøm. Men jeg får litt panikk når jeg ikke får beina med meg og ikke klarer å gå. :-(

Photobscura
22-09-11, 23:15
Jeg drømmer ikke at jeg flykter, men jeg drømmer ofte at jeg ikke får til å bevege meg. At jeg prøver å gå, prøver å krype, men at beina ikke vil adlyde meg. Noen ganger så vet jeg nesten ikke om det er på ordentlig eller om det er en drøm. Men jeg får litt panikk når jeg ikke får beina med meg og ikke klarer å gå. :-(
Ja, åååh! Det er helt forferdelig! Som om de nærmest er sementert til bakken ... :o
Og, en siste type drøm glemte jeg: Å ikke bli tatt på alvor. Det er nesten en av de verste type drømmene jeg kan ha; jeg ender opp med å hyle og skrike for å gjøre meg forstått, for ingen tror på meg, men de er bare likegyldige, eller "ja, særlig". Uff.

Og, så klart -de drømmene som bare er absurde. Som om at jeg må klatre inn vinduet for husnøkkelen min har blitt til en tørrfisk og plutselig bor jeg i tjuende etasje og så er det en branntrapp og der bor det folk som har bilder av gammeltanta mi i undertøyet og så ramler jeg ned men lander mykt for det ligger en blåhval på bakken som plutselig er en stor isbjørn som dypper meg i smult og sender meg til Brasil hvor jeg møter sjefen fra min forrige arbeidsplass som spanderer en kaffe mens jeg lurer på når jeg ble en mann med rompetaske full av spiker. (Uten tegnsetting for å understreke stresset i en sånn drøm.)

Jeg har ikke drømt dette, altså. Bare et representabelt eksempel. :cool:

Kanskje
22-09-11, 23:20
hehe, ja noen drømmer er jo bare HELT ulogiske, og sprø.

Det som skremmer meg er når jeg drømmer drømmer hvor jeg er sinna og rasende ! Og da ofte på folk jeg er glad i. Er så sinna at jeg er grusom, at jeg nesten kunne drepe dem. Men så vet jeg liksom ikke hvorfor, og jeg ER ikke sinna på dem i virkelighten - DET er ekle drømmer det. En gang for noen år siden så drømte jeg at jeg drepte hele familien min med kniv ! da var jeg ganske rystet og på gråten da jeg våknet. Jeg aner ikke hvorfor slike forferdelige drømmer finnes inni hodet mitt :-(

gvm82
22-09-11, 23:24
Drømmer veldig masse, og husker dei for det meste og. Vert nesten litt sliten av det av og til. Men eg har fleire gonger hatt utruligt sterke følelser alla kjærlighet/forelskelse i drømme, og vaknar opp med eit så sjukt stort savn etter den personen eg er med i drømme at eg er heilt satt ut heile dagen. Ikkje heilt kjekt det heller, men eg har heldigvis aldri mareritt :)

Carisma
22-09-11, 23:32
Jeg banker ofte opp folk i søvne jeg. :D både kjente og ukjente. Og i følge sambo kommer jeg med rare, lave lyder ala uuuaammmuu.... Da har jeg som regel prøvd å hyle i drømmen. :rolleyes:
Oggså blir jeg innimellom jaget av en hest rundt og rundt huset til naboen hos foreldrene mine.

Kanskje
23-09-11, 00:33
Over til noe annet:

Noen som kan tipse meg om et forum eller noe hvor man kan diskutere innredning, opppussing og slikt? Trenger litt inspirasjon. Og så lurer jeg på hva som er høstens farger på interiør. Lilla, lilla og atter lilla?

Yrla
23-09-11, 00:47
hehe, ja noen drømmer er jo bare HELT ulogiske, og sprø.

Det som skremmer meg er når jeg drømmer drømmer hvor jeg er sinna og rasende ! Og da ofte på folk jeg er glad i. Er så sinna at jeg er grusom, at jeg nesten kunne drepe dem. Men så vet jeg liksom ikke hvorfor, og jeg ER ikke sinna på dem i virkelighten - DET er ekle drømmer det. En gang for noen år siden så drømte jeg at jeg drepte hele familien min med kniv ! da var jeg ganske rystet og på gråten da jeg våknet. Jeg aner ikke hvorfor slike forferdelige drømmer finnes inni hodet mitt :-(Drømmer er dramatiske. Ikke ta de personlig/bokstavelig. Jeg har også drømt at jeg drepte exen med kniv, rettere sagt jeg stakk en kniv i magen eller hjertet hans. Om han ble drept av det var ikke det viktige. Jeg tolket det som at jeg tvang han en åpning i han, fordi han er en person som stengte meg ute. Satte opp en vegg. Jeg kom ikke innpå han. Så med kniven som redskap tvang jeg meg inn. Det betydde altså ikke at jeg ønsket han død.

StegforSteg
23-09-11, 02:22
Apropos drømmer og søvn - jeg har slumret på sofaen i hele kveld og blir selvfølgelig straffet nå... Lys våken jo! :( Skal jo opp om ikke så mange timene..... Varm melk utgår jo nå, hvilke andre tips har folket? :)

vaskeklut
23-09-11, 08:14
Så. Jeg er turist i Oslo by! Hvor spiser man relativt billig (er råblakk) lavkarbo i sentrum-ish? Jeg er elendig på å finne fram, så det er sagt :o

Photobscura
23-09-11, 08:31
Så. Jeg er turist i Oslo by! Hvor spiser man relativt billig (er råblakk) lavkarbo i sentrum-ish? Jeg er elendig på å finne fram, så det er sagt :o
Hmmm ... Jeg spiser ekstremt sjeldent ute, av samme grunn som deg ... :o
Men jeg har hørt at det har åpnet et slags lavkarbogatekjøkken på Egertorget som heter Max Burger.
Ellers er jo Djengis Kahn (Torgata -i gågata nær Domkirka og inn Smuget) en klassiker. Veldig lavkarbovennlig mat, spise så mye du vil for i underkant av 200 kroner.
Ellers er jeg veldig glad i Kafé Sarah (I krysset Torggata/Hausmannsgate), de har god, ganske rimelig mat, mye kjøttretter hvor man lett kan bytte ut noe av tilbehøret med salat/grønnsaker. Habibi (i Storgata, mot City) har også utrolig god mat og ganske så billig, meze er jo en slager! Men der er det lenge siden jeg har vært, og husker ikke så mye ellers av menyen.

Men med det sagt, om man unngår jevnt det meste av f.eks italiensk kjøkken, så kan det meste tilpasses et lavkarbokosthold, altså. Har de kjøtt på menyen, så har du garantert muligheten til å få noe grøntfôr til! :)

Lykke tell!

Yrla
23-09-11, 08:54
På grønland er det ofte rimeligere enn i retning vestkanten.

TrillTrall
23-09-11, 09:14

Ååå - det er grusomt! Jeg pleier samtidig å drømme at jeg skal rope på hjelp, men at det ikke kommer annet enn viskelyder samme hvor mye jeg prøver å rope! Har en ekkel følelse i magen når jeg våkner da ja.

Carisma
23-09-11, 10:36
I områdene rundt rockefeller finner du endel billig, særlig asiatisk.

Eller kanskje du finner noe her: http://oslopuls.aftenposten.no/restaurant_uteliv/article447351.ece

Luggetuppen
23-09-11, 11:10
Kan jeg bruke Biotex i vaskemaskinen?

Kjøpte en hel kartong for noen år siden, tenkte å bruke den til å håndvaske klær på hytta. Men jeg gidder jo aldri å vaske noe der, latskapen lenge leve! :o

Gerd
23-09-11, 11:22
Kan jeg bruke Biotex i vaskemaskinen?

Kjøpte en hel kartong for noen år siden, tenkte å bruke den til å håndvaske klær på hytta. Men jeg gidder jo aldri å vaske noe der, latskapen lenge leve! :o

Ja, det har jeg gjort :ja:

Luggetuppen
23-09-11, 11:39
Supert, da slipper jeg å ha dårlig samvittighet for den ubrukte kartongen i skapet :D Dyr var den jo også.

Jeg var nemlig litt redd for et resultat a la da svigermor prøvde zalo i oppvaskmaskinen. Herre jemini så mye skum! (Og for ikke å snakke om at hele maskinen gikk istykker)

Egwene
23-09-11, 15:05
Jeg sliter med røyting/litt håravfall for tiden.
Er det noen som har tips og triks for å minske dette?:P
Og hva kan det skylles? Vitaminmangel eller noe?

Photobscura
23-09-11, 15:12
Jeg sliter med røyting/litt håravfall for tiden.
Er det noen som har tips og triks for å minske dette?:P
Og hva kan det skylles? Vitaminmangel eller noe?
Det er ganske vanlig å miste hår når man går ned i vekt, uansett metode. Det kalles tellogen fase, og framskyndes gjerne ved vekttap/sykdom etc.
Nisim er det eneste jeg har brukt som har klart å begrense hårtapet. Du får kjøpt det hos frisør, shampoo og balsam. Tror det finnes en kur også, men det hadde jeg ikke råd til. Er instruksjoner som er viktige å følge. ;) Men det funka veldig bra, altså!

vaskeklut
23-09-11, 15:14
Det er ganske vanlig å miste hår når man går ned i vekt, uansett metode. Det kalles tellogen fase, og framskyndes gjerne ved vekttap/sykdom etc.
Nisim er det eneste jeg har brukt som har klart å begrense hårtapet. Du får kjøpt det hos frisør, shampoo og balsam. Tror det finnes en kur også, men det hadde jeg ikke råd til. Er instruksjoner som er viktige å følge. ;) Men det funka veldig bra, altså!
Inneholder Nisim det som heter Sodium Laureth/Lauryn/Lauryl Sulfate (SLS) ?

Egwene
23-09-11, 15:15

Ah, da så:)
Ble litt bekymret skjønner du :P
Er ikke at det er enorme mengder, men jeg føler likevel det er mer enn jeg har gjort før.

Photobscura
23-09-11, 15:27
Inneholder Nisim det som heter Sodium Laureth/Lauryn/Lauryl Sulfate (SLS) ?
Det vet jeg faktisk ikke. Jeg er obs på det nå, men jeg tror ikke jeg var så obs på det da. Men man bruker det bare i en overgang, da. Om jeg ikke husker feil, så skal man bruke det hver dag i åtte dager, og så bare nå og da.
Er ikke at det er enorme mengder, men jeg føler likevel det er mer enn jeg har gjort før.
Skjønner det! Jeg begynte å miste hår for flere år siden, og fikk panikk da jeg begynte å miste mye mer da jeg gikk ned i vekt, for jeg hadde jo liksom ikke så mye å ta av i utgangspunktet, Men det gikk seg til, og ble like tykt (eller tynt) som det var rett før jeg la om kostholdet etter en stund. :)
Det var da jeg hadde enda en periode hvor jeg gikk ned i vekt at jeg fikk tips om Nisim, for da begynte jeg å røyte som bare det igjen. Det stoppet opp nesten umiddelbart, faktisk. Så det i børsten og i sluket.

ThereseA
23-09-11, 15:29
Hvordan kan jeg "vaske" vaskemaskinen?
Har endel dyrehår osv inni der som jeg vil ha vekk

Carisma
23-09-11, 18:55

Sett på en vask med vaskemidddel, men tom maskin på 95 grader.

TrillTrall
23-09-11, 18:56

Det finnes maskinrens å få kjøpt i dagligvaren. :)

ThereseA
23-09-11, 18:56
takktakk

Carisma
24-09-11, 01:43
Ekspertene påstår at verdensøkonomien står på kanten av et stup. Hva kommer i såfall etterpå?

smgj
24-09-11, 09:09
Høy arbeidsløshet, galloperende inflasjon&lånrenter og lav kjøpekraft(stopp i lønnsutviklinen siden det alltid vil være noen til å overta "din" jobb) generelt. Kutt i velferdsgoder. Iallfall det jeg kan tenke meg sånn på toppen av hodet.

Kanskje
24-09-11, 10:57
Ekspertene påstår at verdensøkonomien står på kanten av et stup. Hva kommer i såfall etterpå?

Et hardt møte med underlaget nedenfor hehe ......

Photobscura
24-09-11, 10:59
Festlig nok har jeg husket drømmene mine de to siste nettene etter å ha lest/deltatt i drømmediskusjonen i denne tråden! Og jeg har sovet til jeg har våknet. Sært!

Kanutten
24-09-11, 11:01
Et hardt møte med underlaget nedenfor hehe ......

:lol:

Bjørk
24-09-11, 11:14
Etter to uker på lavkarbo forsvant 4-5 kg veldig fort. Den tredje uka har det stoppet helt opp. Er dette normalt? Hvor mye er det vanlig å gå ned i uka? Er egg og bacon til frokost dumt som vane, bør jeg holde meg til CC med bær?

Kitt
24-09-11, 11:29
Etter to uker på lavkarbo forsvant 4-5 kg veldig fort. Den tredje uka har det stoppet helt opp. Er dette normalt? Hvor mye er det vanlig å gå ned i uka? Er egg og bacon til frokost dumt som vane, bør jeg holde meg til CC med bær?
Helt vanlig å stoppe opp uke3/4. Kroppen trenger et lite pusterom etter at mye vann er borte og før den får skikkelig tak på å bruke ketoner som brennstoff!
Egg og bacon er da mye bedre på LCHF enn CC og bær! Fett, vet du, fett!:D

Helt ærlig for min egen del kan jeg ikke skjønne at noen klarer å spise CC, men det er meg da!:p

Carisma
24-09-11, 11:36
Høy arbeidsløshet, galloperende inflasjon&lånrenter og lav kjøpekraft(stopp i lønnsutviklinen siden det alltid vil være noen til å overta "din" jobb) generelt. Kutt i velferdsgoder. Iallfall det jeg kan tenke meg sånn på toppen av hodet.
Ja, jeg tenkte mer etter etterpå. Systemet vil jo kollapse når alle står med bunnløs gjeld, og pengene ikke er noe verdt. Ellers vil vi jo bare havne i en nedadgående spiral. Nullstiller man alt? Finner man nye måter å måle på?

Helt ærlig for min egen del kan jeg ikke skjønne at noen klarer å spise CC, men det er meg da!:p
Klarte ikke jeg heller før jeg begynte å mose det med stavmikser og spise som youghurt med bær, pga økt preoteinnivå og mindre fett. Gikk på fedon da.
Nå digger jeg klumpene også. :D

Nerthus
24-09-11, 11:49

Godt jeg jobber i staten i en stilling det tar et års tid opplæring for å håndtere optimalt ;)

Vi kan jo samle lavkarbofolk som evt havner i litt arbeids-uføre og lage en lavkarbo-klubb a la vektklubb hos VG... DET hadde vært kult det! Her finnes jo både programmerere, sykepleiere, markedsførere osv osv - så grunnlaget burde jo være tilstede:)

Leste i VG i går at Norge ikke eksporterer så mye smør lengre, fordi etterspørselen innenlands har økt så mye... inkludert salget av fløte ;)

Lavkarbo berger meierinæringen! ;)

Cherry
24-09-11, 13:25
Sukker + olivenolje = verdens beste skrubb. Aldri hatt så fin hud før. Hva er det so mgjør det?

Supera
24-09-11, 17:00
Sukker + olivenolje = verdens beste skrubb. Aldri hatt så fin hud før. Hva er det so mgjør det?
Høres ut som at huden din trengte fett. Huden kan være dehydrert og fet, eller fettfattig og hydrert f.eks. Og sukkeret skrubber jo bare, altså fjerner død hud og får i gang blodsirkulasjonen.

Cherry
24-09-11, 17:31

Det ble vi nok alle da vi oppdaga det. Tror jeg hadde mareritt og sov dårlig i ukesvis fordi jeg trodde jeg kom til å bli skalla.

Det begynte sånn forsiktig ca 2 mnd etter jeg begynte å slanke meg. Bare litt, men akkurat nok til at frisøren min påpekte det. Så ca en mnd der igjen så bare røy det i alle retninger. Turte ikke å greie eller kamme ut håret mitt. Vaska det YDERST forsiktig sånn en gang i uken og snurra håret opp i en ball som jeg bandt inn i skjerf for å miste minst mulig :p. Prøvde å telle hårene etter jeg kammet det, men ble nok stoppa av naturen når jeg kom opp i 500-600 hundre. Nå er håret mitt på vei tilbake så nå ser håret mitt sånn supersupersuperslitt ut om jeg ikke friserer det, med hår alle veier. Mohawk etter føning :p. Bare etter sist klipping merker jeg at luggen min er merkbart tjukkere, og det uten at mer hår er klipp inni i luggen;)

Nisim stoppa det som sagt ganske effektivt, men bare først etter at jeg hadde brukt den sånn som den skal brukes, altså 8 dager på rad. Vask TO ganger og skyll GRUNDIG mellom hver vask. Jeg er gravid og teologen effluvium kan også utløses av graviditet og fødsel, så denne gangen skal jeg ta tyrene ved hornet og vaske håret i nisim for å prøve å unngå dette.

Furine
24-09-11, 17:55
Kvifor er Ikea-senga Heimdal på nett, når ikkje eit einaste ikea-varehus i Noreg har den på lager? :sint: Og samtidig - Kvifor kan ein ikkje sende epost til, - eller få snakke med ein ekte person som arbeidar ved Ikea som kan svare på spørsmåla dine?

Bønna200
24-09-11, 18:08
Det jeg fikk råd om på Expert er å kjøre en maskin med klor. Det fjerner alle bakterier også:)

Carisma
24-09-11, 20:04
Noen som spiller wordfeud?

Cherry
24-09-11, 20:27
Har bedrifter lov å sette opp det månedlige trekket, altså autogiroen UTEN å gi beskjed om det? Jeg blir mildt sagt forbannet over å oppdage at treningssenteret har trukket meg 40 kroner mer i tre måneder. Det er ikke avtalen! Jeg har ikke fått noen beskjed. Dette utgjør faktisk 480 kroner mer i året.

halkatlala
24-09-11, 22:30
Det jeg fikk råd om på Expert er å kjøre en maskin med klor. Det fjerner alle bakterier også:)
hvor mye klor skal man bruke?

Kitt
24-09-11, 22:31
Har bedrifter lov å sette opp det månedlige trekket, altså autogiroen UTEN å gi beskjed om det? Jeg blir mildt sagt forbannet over å oppdage at treningssenteret har trukket meg 40 kroner mer i tre måneder. Det er ikke avtalen! Jeg har ikke fått noen beskjed. Dette utgjør faktisk 480 kroner mer i året.
Hva står med liten skrift i kontrakten din, da?

Luggetuppen
24-09-11, 22:33
hvor mye klor skal man bruke?

Jeg slumper litt med kloren, men bruker ca 1 dl.

Det har forresten lett for å legge seg avleiringer i gummipakningen i åpningen også. Jeg bruker en mikrofiberklut, og bretter gummien til side sånn at jeg får vasket inni alle kriker og kroker.

Luggetuppen
24-09-11, 22:35

Jeg er medlem på Elixia og der står det følgende i avtalevilkårene:

"ELIXIA forbeholder seg retten til, uten forutgående varsel, å regulere medlemskapsprisen tilsvarende økningen i konsumprisindeksen. En slik prisøkning vil imidlertid ikke gjøres for medlemmer som er innenfor avtalt prisgarantiperiode. Prisjusteringer utover dette vil bli varslet forutgående med en måned"

Cherry
24-09-11, 22:36
Hva står med liten skrift i kontrakten din, da?

Njet. Nada.

Lava
24-09-11, 22:44

Det som vanligvis skjer når man ber om å lage en autogiro, er at man skal sette mnd beløp til avtalt beløp og evt ha grensen på dobbel tilfelle rottefella..
Har du en avtale om feks 300 pr mnd i ett år, så skal de ikke trekke mer enn avtalt, og du må enten få penger tilbake, eller at du får en mnd gratis trening :ja:

FlyBabe
25-09-11, 13:19
kan jeg spise kiwi når jeg er på lavkarbo? :S hvor mye NETTO karb er det i kiwi?

Antoinette6
25-09-11, 13:28
10,6 kh per 100 g.

Alt slikt finner du på diett.no

:blomster:

Photobscura
25-09-11, 13:28
kan jeg spise kiwi når jeg er på lavkarbo? :S hvor mye NETTO karb er det i kiwi?
Det spørs helt hvilken filosofi du følger. F.eks Fedon tillater litt frukt, mens på et ketogent kosthold er det i grunn utelukka da det er for mye sukker i det.
I Norge forholder vi oss ikke til netto karber, da kostfiber alt er trukket fra på varedeklarasjonen, men kiwi inneholder 10,6 gram karbohydrater pr 100 gram, i følge matvaretabellen.

halkatlala
25-09-11, 13:35
Jeg slumper litt med kloren, men bruker ca 1 dl.

Det har forresten lett for å legge seg avleiringer i gummipakningen i åpningen også. Jeg bruker en mikrofiberklut, og bretter gummien til side sånn at jeg får vasket inni alle kriker og kroker.
takker :)
vasker krikene og krokene fra tid til annen. nå går jeg å heller klor i maskina og skrur den på uten klær inni :D

Photobscura
25-09-11, 16:18
Hvordan skal jeg ta homeopatmedisin? Vet bare at det skal tas minst femten minutter før eller etter måltid, at jeg skal ta de med en gang jeg har tatt dem ut av boksen (et eller annet med energi som kan gå tapt ... Rare greier! :p), men hvordan skal jeg ta disse kulene? Skal jeg svelge den hel, tygge den, la den smelte i munnen? Akkurat den biten gikk tydeligvis ikke inn da jeg var hos homeopaten ... :o

Cyan
25-09-11, 17:20
Hvordan skal jeg ta homeopatmedisin? Vet bare at det skal tas minst femten minutter før eller etter måltid, at jeg skal ta de med en gang jeg har tatt dem ut av boksen (et eller annet med energi som kan gå tapt ... Rare greier! :p), men hvordan skal jeg ta disse kulene? Skal jeg svelge den hel, tygge den, la den smelte i munnen? Akkurat den biten gikk tydeligvis ikke inn da jeg var hos homeopaten ... :o Den skal smelte under tunga. Og ta den helst på kvelden, for du kan oppleve å bli veldig trøtt de første dagene.

BenteR
25-09-11, 17:39
Den glykemiske belastningen på kiwi er 3.
Jeg spiser en kiwi sammen med 6-8 nøtter daglig, og blodsukkeret rikker seg ikke.

Kanutten
25-09-11, 18:06
Jeg har vondt i tennene eller gommene både oppe og nede på venstre side. Skikkelig vannverkvondt. Hvorfor det da? :(

Carisma
25-09-11, 19:04
Hvordan skal jeg ta homeopatmedisin? Vet bare at det skal tas minst femten minutter før eller etter måltid, at jeg skal ta de med en gang jeg har tatt dem ut av boksen (et eller annet med energi som kan gå tapt ... Rare greier! :p), men hvordan skal jeg ta disse kulene? Skal jeg svelge den hel, tygge den, la den smelte i munnen? Akkurat den biten gikk tydeligvis ikke inn da jeg var hos homeopaten ... :o
Jeg løser opp mine i et halvt shotglass med vann, og svelger alt. Jeg aar de helt små perlene. Mulig de litt større kan smelte i munnen.

Jeg har vondt i tennene eller gommene både oppe og nede på venstre side. Skikkelig vannverkvondt. Hvorfor det da? :(

Bihulebetennelse?

Photobscura
25-09-11, 19:23
Den skal smelte under tunga. Og ta den helst på kvelden, for du kan oppleve å bli veldig trøtt de første dagene.
Ah, takk for opplysningen. Nå må jeg ta disse tre ganger om dagen, da, så det er liksom ikke noe alternativ å ta dem på kvelden, bortsett fra den siste. Heldigvis har jeg muligheten til å gå og legge meg nedpå når jeg vil. Er veeeldig spent, og ekstremt skeptisk! ;)

Kanutten
25-09-11, 20:15
Bihulebetennelse?

Jeg har hatt bihulebetennelse ørtogfjørti ganger tidligere og det ligner ikke på dette, men tanken har streifet meg også. Når jeg har bihulebetennelse går det mest utover øynene, neserota og kinnbeina. Jeg kjenner at det kryper oppover mot kinnbeinet nå, så det kan hende at du har rett.

BenteR
25-09-11, 20:37
Bihulebetennelse kan oppføre seg veldig merkelig av og til.
I -95 gikk jeg til legen fordi jeg hadde i ei ukes tid hadde hatt den der bedøvelse følelsen man har etter tannlegebesøk i venstre side av ansiktet + nesen.
Fikk pencillin og det ga seg, men seks uker etter viste CT-bilder at det var rester av betennelsen i bihuler + rundt hele øyehulen, så det var ikke tvil i det hele tatt om at det var bihulebetennelse selv om jeg ikke hadde smerter.

Kanskje
25-09-11, 22:51
Et praktisk spørsmål .

Hvordan kan jeg få bilder til å henge rett under hverandre, eller like høyt på veggen? Ofte så er jo ikke oppheng på samme sted. Og bilder som henger på rad, men ikke riktig irriterer meg. men det er ikke så lett å få til å henge dem slik jeg vil. Finnes det noen knep ?

Og, noen som vet om et sted man kan diskutere interiør og oppussing?

Antoinette6
25-09-11, 22:55
Vater og målbånd !

Cyan
26-09-11, 07:05
Du kan lage en slags innretning med en lang krok og f.eks. en liten blyantstump på enden (jeg har tidligere brukt rettvinklet krok og bare tusjet med en sprittusj på enden eller festet et passerbly på enden) . Da henger du bildet på kroken, bruker målbånd for å finne ut hvor bildet skal være og så dytter "tegneanordningen" mot veggen og får merke akkurat der hvor spikeren skal inn. Var det forståelig? :o

Kanskje
26-09-11, 12:12
Det var en god ide !! :-)

Luggetuppen
26-09-11, 12:48
Minsten på 7 måneder har fått vanndiare. Hva kan jeg gi for å stoppe magen?

Svigermor foreslo blåbærsaft, men jeg virkelig ikke lyst til å gi han noe med masse sukker i. Trodde dessuten at det bare var rå blåbær som stopper magen og at kokte blåbær kunne forverre diaréen?

Fått tips om raspet eple, men det er jo ikke så enkelt å gi til en baby som brekker seg av alt som ikke er tilnærmet flytende.

Photobscura
26-09-11, 12:51

Svigermor foreslo blåbærsaft, men jeg virkelig ikke lyst til å gi han noe med masse sukker i. Trodde dessuten at det bare var rå blåbær som stopper magen og at kokte blåbær kunne forverre diaréen?

Fått tips om raspet eple, men det er jo ikke så enkelt å gi til en baby som brekker seg av alt som ikke er tilnærmet flytende.
Blåbær skal fungere mageregulerende, så hva med å mose ferske/frone blåbær og gi han?
Jeg fikk alltid blåbærsuppe da jeg var liten og hadde mageproblemer. Det var kokt, men det funka.

langaard
26-09-11, 12:51

På apoteket har de et pulver(husker ikke hva det heter) som skal blandes i vann, det hjelper:)

Nerthus
26-09-11, 12:58
På apoteket har de et pulver(husker ikke hva det heter) som skal blandes i vann, det hjelper:)

Det heter GEM :)

langaard
26-09-11, 13:04
Det heter GEM :)
Det var det ja!:D

Kitt
26-09-11, 13:27
Jeg ga alltid snuppa blåbærsaft fra Lerum med en klype salt og det virket som bare det!

Et så lite barn med vanndiare trenger næring, så det sukkeret som er, har det ikke vondt av.

Og det er rå/frosne blåbær som løsner og saft som stopper! Tro meg, etter å ha vokst opp i en "plukket 20- 30 kg blåbær hver høst"- familie!
Det var to ting min bror nektet å spise før trening, ertesuppe og blåbær!:p

Luggetuppen
26-09-11, 13:38
Da prøver jeg å koke litt blåbærsuppe. Har litt selvplukkede blåbær i fryseren. Det er skikkelig guffent vær ute så apoteket frister ikke første omgang. Har ikke blåbærsaft i huset heller.

Som liten dro vi alltid på blåbærtur til Siljan. Det var ikke rent få liter med bær som ble med hjem hver høst. Likevel så mener moren min at rå blåbær er best :confused:

Luggetuppen
26-09-11, 13:44
Det var to ting min bror nektet å spise før trening, ertesuppe og blåbær!:p

Ertesuppe blir ikke fjertesuppe hvis man er ekstra påpasselig med å skylle vekk vannet ertene er bløtlagt i :p

Kitt
26-09-11, 14:19
Ertesuppe blir ikke fjertesuppe hvis man er ekstra påpasselig med å skylle vekk vannet ertene er bløtlagt i :p
Vi snakker 30 år tilbake i tide, så det kommer litt sent, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at min mor gjorde ting ordentlig! ;)

Kanutten
26-09-11, 14:48
Men skal man egentlig prøve stoppe en diare? Jeg har fått beskjed mange ganger at det er kroppens måte å kvitte seg med noe den ikke tåler og da bør den få lov til det. Bedre å fylle etter med næringsrik væske.

Luggetuppen
26-09-11, 15:03
Men skal man egentlig prøve stoppe en diare? Jeg har fått beskjed mange ganger at det er kroppens måte å kvitte seg med noe den ikke tåler og da bør den få lov til det. Bedre å fylle etter med næringsrik væske.

Godt spørsmål. Jeg ringte legesenteret for å høre hva jeg burde gjøre og fikk beskjed om å komme en tur senere i dag.

Huldr
26-09-11, 16:40
Er det noen som har erfaring med å blokke tåpartiet på Dr Martens støvler? De er jo litt harde ... Trenger litt mer plass til oppstoppertærne mine i mine nye, hotte boots! ;)

http://cn1.kaboodle.com/hi/img/2/0/0/14b/7/AAAAAgFFArAAAAAAAUtxeA.jpg?v=1221616780000

Photobscura
26-09-11, 17:05
Er det noen som har erfaring med å blokke tåpartiet på Dr Martens støvler? De er jo litt harde ... Trenger litt mer plass til oppstoppertærne mine i mine nye, hotte boots! ;)

http://cn1.kaboodle.com/hi/img/2/0/0/14b/7/AAAAAgFFArAAAAAAAUtxeA.jpg?v=1221616780000
Åh, de var fete! Gleder meg til å se deg i dem! :D
Min erfaring er at man helst bør gå dem ut, men ettersom det garantert er ekte skinn, ville jeg kanskje tatt dem med til en skomaker.

Huldr
26-09-11, 17:14
Åh, de var fete! Gleder meg til å se deg i dem! :D
Min erfaring er at man helst bør gå dem ut, men ettersom det garantert er ekte skinn, ville jeg kanskje tatt dem med til en skomaker.Takk! Jeg elsker dem allerede :D De spriker litt øverst på fotballeggene mine, men det ser i grunnen ikke så dumt ut :)

Ja, tror kanskje det blir vanskelig å gå dem ut når det er oppå tåa de presser ... Det er for øvrig god plass bakover i støvelen. Men tenkte litt på at de kanskje er for harde til å blokke ut også? Det er ganske mykt skinn, men tåpartiet er ganske hardt - tror dog ikke det er noen stålplate inni der.

Cyan
26-09-11, 17:23
Frøy: Jeg foreslår heller at du gir dem til meg :ja: :p

Huldr
26-09-11, 17:25
Frøy: Jeg foreslår heller at du gir dem til meg :ja: :pHehe :p

Huldr
26-09-11, 17:29
Jeg prøvde dem igjen nå, og jeg tror kanskje jeg kan gå dem ut. Får ta en prøverunde ute i morgen. Ellers får jeg gi dem til Cyan ... eller skomakeren :cool:

(Tror vel for øvrig du har litt mindre føtter enn meg, Cyan ... :flau:)

Cyan
26-09-11, 17:34
Erfaringsmessig så tilpasser Doc'sa seg fort til foten. I hvert fall har alle mine gjort det :)

Luggetuppen
26-09-11, 17:53
Skinn blokker seg litt raskere ut hvis du bruker fuktige sokker nedi (det er dog ikke veldig behagelig). Det finnes en spray som også skal hjelpe på å blokke ut sko raskere, men den syntes jeg ikke gjorde den store forskjellen til eller fra.

Kule sko forresten :D

TrillTrall
26-09-11, 19:33
Jeg prøvde dem igjen nå, og jeg tror kanskje jeg kan gå dem ut. Får ta en prøverunde ute i morgen. Ellers får jeg gi dem til Cyan ... eller skomakeren :cool:

(Tror vel for øvrig du har litt mindre føtter enn meg, Cyan ... :flau:)

Skulle til å foreslå det Luggetuppen sier - gå med våte sokker i skoene. :) Det er et gammel triks for å få fjellsko i skinn til å gå seg til foten skikkelig i alle fall, fuktige ullsokker inni og så gå i alle de myrhøl og pytter man ser på de første par turene. :)

Kanutten
26-09-11, 19:36
Skotips fra en skomaker. (http://www.kk.no/869309/er-de-nye-skoene-vonde-og-trange)

Antoinette6
26-09-11, 19:38
Sprayen er fra Boston og heter Shoe Stretch.

Lykke til med fete sko ! :blomster:

Kanutten
26-09-11, 21:14
Er det bare meg som IKKE er på fjesboka???

Jeg blir så inn i hampen irritert når det sies:"Sjekk vår fjesbokside"! Jeg er da ikke på fjesboka! Skal man bli ekskludert fra mange ting fordi man ikke vil være med på denne offentlige dagboka???? For det er jo det det er, ei gedigen felles dagbok.... Hvor DU ikke eier det du skriver, men innehaverne av fjesboka... :mad:

Huldr
26-09-11, 21:15
Ah, tusen takk for mange gode tips dere! :)

Sånn spray har jeg faktisk etter et tidligere skokjøp! Husker ikke helt om det fungerte, ga bort skoene pga altfor høye hæler :cool:

Jeg har forsåvidt hatt Docs før også, mange år siden nå - det ene paret var Chelsea boots, og de måtte blokkes ut husker jeg ... men de var ikke så harde på skotuppen. Det andre paret var grønne og var rundere og høyere på tuppen ... Har aldri hatt de klassiske svarte Doc'sene før, så det blir spennende! :)

Okie
26-09-11, 21:21
Jeg tok en rask test av kolesterolet på apoteket i dag. Vet den ikke sier stort og hvertfall ikke god/ dårlig kolesterol, men jeg var nysgjerrig. Tok forresten samme test tidligere i vår/sommer. Den hadde ikke forandret seg. 5,5...

Og jeg spiser mye smør og cocosa...

Photobscura
26-09-11, 21:26
Er det bare meg som IKKE er på fjesboka???

Jeg blir så inn i hampen irritert når det sies:"Sjekk vår fjesbokside"! Jeg er da ikke på fjesboka! Skal man bli ekskludert fra mange ting fordi man ikke vil være med på denne offentlige dagboka???? For det er jo det det er, ei gedigen felles dagbok.... Hvor DU ikke eier det du skriver, men innehaverne av fjesboka... :mad:
Mange sider er offentlige på facebook, særlig firmaer og foreninger, så du kan se dem selv om du ikke er medlem.

Om du vil gjøre facebookkontoen din til et sted hvor du tar skittentøysvasken, og utleverer deg selv er jo opp til deg. Jeg gjør ikke det. Jeg er i grunn ganske døll og privat der inne, og bruker det i stor grad som en måte å holde meg oppdatert på arrangementer o.l. Det er hva en gjør det til selv.

Kanutten
26-09-11, 21:33
Mange sider er offentlige på facebook, særlig firmaer og foreninger, så du kan se dem selv om du ikke er medlem.

Om du vil gjøre facebookkontoen din til et sted hvor du tar skittentøysvasken, og utleverer deg selv er jo opp til deg. Jeg gjør ikke det. Jeg er i grunn ganske døll og privat der inne, og bruker det i stor grad som en måte å holde meg oppdatert på arrangementer o.l. Det er hva en gjør det til selv.

Jeg prøvde denne meget anonyme varianten jeg også. Men det haglet likavel av ting innpå så jeg tror at ipadressa er med på å informere..

Derfor kuttet jeg ut.

Photobscura
26-09-11, 21:40
Jeg prøvde denne meget anonyme varianten jeg også. Men det haglet likavel av ting innpå så jeg tror at ipadressa er med på å informere..

Derfor kuttet jeg ut.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Men uansett, da. De fleste firmaer/organisasjoner har som sagt facebooksider som er åpne for alle.

Kanutten
26-09-11, 21:56
Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Men uansett, da. De fleste firmaer/organisasjoner har som sagt facebooksider som er åpne for alle.

Gi meg en link til noe som er åpent for alle da?

Photobscura
26-09-11, 21:59
Gi meg en link til noe som er åpent for alle da?
Lavkarbo.no (http://nb-no.facebook.com/lavkarbo)

Ellers har jeg hørt at google er en fin ting. ;)

Kanutten
26-09-11, 22:06
Lavkarbo.no (http://nb-no.facebook.com/lavkarbo)

Ellers har jeg hørt at google er en fin ting. ;)

Nope... Kan se, men ikke gjøre noe. Må være innlogget.
Se er greitt, men mange henviser til at man skal svare på fb.

Kanskje
26-09-11, 22:14
Noen som har malt kjøkkenskap dører og har et tips til hvordan gå frem?
Dette er helt enkle glatte respatex dører, uten pynt , fra 70 tallet en gang.

Disse må jo vaskes godt, pusses ru, grunnes med heftgrunn, og males. Men skal jeg gjøre dette mens de henger på kan det bli mye støv alle veier.
har ikke god plass noen steder, så kanskje jeg kan pusse de ute, og henge de opp, og male dem mens de henger på plass? Hm, vet ikke hva som blir lettest jeg . Det er skapdører og skuffer.

Vil gjerne ha disse i en hvit farge. Noen tips om farge?

Kitsu
26-09-11, 23:28
Er det bare meg, eller oppgir de nye, grønne forpakningene til Nøttefabrikken skyhøye kh-nivåer i nøttene i forhold til de gamle?

Drar denne opp igjen nå når jeg har tallene foran meg.

Nå oppgir Den lille nøttefabrikken at valnøttene deres har har 9,2g kh/100g og at paranøttene har 12,3g kh/100g. Er ikke dette mye?

Qlio
27-09-11, 01:37

Disse må jo vaskes godt, pusses ru, grunnes med heftgrunn, og males. Men skal jeg gjøre dette mens de henger på kan det bli mye støv alle veier.
har ikke god plass noen steder, så kanskje jeg kan pusse de ute, og henge de opp, og male dem mens de henger på plass? Hm, vet ikke hva som blir lettest jeg . Det er skapdører og skuffer.

Jeg malte dørene mens de hang med hvit Bengalack. Funket kjempefint og ble gnistrende hvitt som jeg ønsket!

TrillTrall
27-09-11, 09:22

Jeg ville tatt dem ned og malt dem liggende, da er det mye mindre fare for dråper om du skulle være uheldig og bruke litt mye maling.

Photobscura
27-09-11, 09:34
Kanskje: Bruk i det minste små ruller i stedet for kost, da drypper det mye mindre, og resultatet blir langt penere! :)

Kitt
27-09-11, 12:43
Er det noe som helst som tilsier at jeg ikke kan olje terrasssen på denne tiden av året?:confused:
Er meldt oppholdsvær og 20- 25 varmegrader!
Terrassen er alt tømt for i år og MÅ uansett oljes til våren! Tenkte å benytte meg av de fine høstdagene og få det unna nå, så kan vi bare sette ut igjen alle møbler etc ved første tegn til vår!:D

smgj
27-09-11, 12:47
Er det noe som helst som tilsier at jeg ikke kan olje terrasssen på denne tiden av året?:confused:
Terrassen er alt tømt for i år og MÅ uansett oljes til våren! Tenkte å benytte meg av de fine høstdagene og få det unna nå, så kan vi bare sette ut igjen alle møbler etc ved første tegn til vår!:D
Dersom treverket ikke har trukket for mye vann så kan du olje. Om treverket er vasstrukket kan du "olje inn" vannet. Ikke bra.

Uansett vil du jo få vinterslitasjen på oljen slik at du kanskje må flikke over til våren for å få et fint resultat - det kommer an på hvor nøye du er.

Carisma
27-09-11, 12:52

Det eneste er at når det er så varmt om dagen pleier det å bli nattefrost på denne tida. Men om den tørker før kvelden bør det jo ikke være noe problem.

Photobscura
27-09-11, 12:55
Er det vanlig å ikke "tåle" eller klare å bryte ned sånne innvendige sting som skal gå bort av seg selv? For andre gang har jeg opplevd at sånne sting har revnet, og i stedet fått et åpent, dypt, og mest sannsynlig infisert sår. :(
Ser også at det, etter tolv dager, fortsatt er sting igjen, som seff står rett ut av opersjonssåret ...

Kitt
27-09-11, 13:07
Er det vanlig å ikke "tåle" eller klare å bryte ned sånne innvendige sting som skal gå bort av seg selv? For andre gang har jeg opplevd at sånne sting har revnet, og i stedet fått et åpent, dypt, og mest sannsynlig infisert sår. :(
Ser også at det, etter tolv dager, fortsatt er sting igjen, som seff står rett ut av opersjonssåret ...
Det er i hvert fall ikke uvanlig!:p Det er derfor det er viktig å stripse/tape sånne sår. Noe man også bør gjøre lenge etterpå for peneste mulig resultat!
Det som stikker ut, er bare den delen som ikke er oppløst og som bare skal falle av av seg selv. Sannsynligvis kan du bare ta en pinsett og nappe det ut. Evnt vente til det har gått 14 dager. Da kan du liksom ikke gjøre noe galt iom at alt bør være grodd etter 10 dager!

Kitt
27-09-11, 13:10
Dersom treverket ikke har trukket for mye vann så kan du olje. Om treverket er vasstrukket kan du "olje inn" vannet. Ikke bra.

Uansett vil du jo få vinterslitasjen på oljen slik at du kanskje må flikke over til våren for å få et fint resultat - det kommer an på hvor nøye du er.

Det eneste er at når det er så varmt om dagen pleier det å bli nattefrost på denne tida. Men om den tørker før kvelden bør det jo ikke være noe problem.
Er knusktørt over det hele! Tenkte på det med slitasje, men det vil jo være enda verre uten oljen på i vinter......:p
Laveste temperaturen som er meldt, er 4 grader neste torsdag! Satser på at det går bra!:)

Da drar vi og kjøper olje, tenker jeg. Om ikke de i malebutikken vår klikker ved tanken!:eek:

Photobscura
27-09-11, 13:19
Det er i hvert fall ikke uvanlig!:p Det er derfor det er viktig å stripse/tape sånne sår. Noe man også bør gjøre lenge etterpå for peneste mulig resultat!
Det som stikker ut, er bare den delen som ikke er oppløst og som bare skal falle av av seg selv. Sannsynligvis kan du bare ta en pinsett og nappe det ut. Evnt vente til det har gått 14 dager. Da kan du liksom ikke gjøre noe galt iom at alt bør være grodd etter 10 dager!
Det har vært behørig tapet siden jeg opererte hos Aleris (arrkorreksjon, på brystet i nevnte tilfelle) for tolv dager siden, og legen tok en kjapp kikk på det forrige torsdag og mente det så greit ut, og satte så på ny tape. Jeg skulle skifte det igjen nå, og kjente at det gjorde vondt, og ut vellet MASSE illeluktende verk, og det som er igjen, som sist, er et sår som i prinsippet er dypt hull som ikke har grodd ... Første gang var det fjerning av byll, det samme skjedde, antibiotika og hele kjøret, og nå skulle arret fjernes, det skjer igjen ... Jeg korrigerte også et arr i ansiktet, som ble sydd med vanlige sting. Det ble hvor fint som helst.

Edit: Men nå ringte Aleris, jeg må komme opp dit fortest mulig og få det sjekket ut. Puh!

Kanskje
27-09-11, 13:35
Da får jeg prøve meg frem :-)

Har forstått det slik at dersom jeg bruker ruller må jeg gå over med en fordriver - som en en slags flat kost - som skal glatte ut så det ikke blir nupper etter rullen.

smgj
27-09-11, 13:44
Da får jeg prøve meg frem :-)

Har forstått det slik at dersom jeg bruker ruller må jeg gå over med en fordriver - som en en slags flat kost - som skal glatte ut så det ikke blir nupper etter rullen.
Kommer an på hvilken finish du ønsker og hvilken rull du bruker og hvor tynn malingen er.
Bruker du f.eks oljemaling (som flyter godt utover) og en rull som ser ut som skumgummi så vil det bli "bra glatt" uten fordriver også.

snillemille
27-09-11, 14:14
Hei!

Jeg er ganske fersk på dette med lavkarbo, men har prøvd å lest meg opp. Til nå har jeg gått ned 2,5 kg på et par uker, og er fornøyd med dette. Er ganske striks i hverdagen, men tillater meg selv å ha en dag hvor jeg kan spise litt godteri, hvis jeg har lyst på da.

Uansett! Imorres våkna jeg av en vanvittig krampe i begge leggene, og har også hatt endel hodepine de siste par dagene. Jeg tar dette som et godt tegn på at jeg gjør det riktig. Men er det noen som har noen tips mot spesielt hodepinen, eller er det noe som går over etterhvert bare?

Marina
27-09-11, 14:47
Hei!

Jeg er ganske fersk på dette med lavkarbo, men har prøvd å lest meg opp. Til nå har jeg gått ned 2,5 kg på et par uker, og er fornøyd med dette. Er ganske striks i hverdagen, men tillater meg selv å ha en dag hvor jeg kan spise litt godteri, hvis jeg har lyst på da.

Uansett! Imorres våkna jeg av en vanvittig krampe i begge leggene, og har også hatt endel hodepine de siste par dagene. Jeg tar dette som et godt tegn på at jeg gjør det riktig. Men er det noen som har noen tips mot spesielt hodepinen, eller er det noe som går over etterhvert bare?

Mulig du mangler magnesium :) Ville prøvd å ta litt og se om krampene går vekk :) Hodepine er normalt. Kan være det hjelper å drikke (3 l dagen)

Kitt
27-09-11, 15:33

Mulig du mangler magnesium :) Ville prøvd å ta litt og se om krampene går vekk :) Hodepine er normalt. Kan være det hjelper å drikke (3 l dagen)
Du kan ta opp til 600mg magnesium om kvelden, ja. Mulig det også hjelper på hodepinen.
Ellers er nok vann som MieMari sier og nok mat viktig i overgangen!

vaskeklut
27-09-11, 22:06
Hokai. Så. Jeg skal karbe opp en del fra 20 g om dagen til ja.. tilnærmet høykarbo (hvorfor er ikke en diskusjon jeg er interessert i å ta). Hvordan gjør jeg dette smartest mulig?

smgj
27-09-11, 22:12
Hokai. Så. Jeg skal karbe opp en del fra 20 g om dagen til ja.. tilnærmet høykarbo (hvorfor er ikke en diskusjon jeg er interessert i å ta). Hvordan gjør jeg dette smartest mulig?
Forslag:
Innfør høykarbo-grønnsakene først...
Øk litt på med bær og frukt
Nøtter/bønner/frø
Tilsett litt ris eller potet

Jeg hadde ikke dratt inn melvarer og heller ikke jobbet for å ta inn sukker... men det er fordi jeg mener mel er djevelens verk og sukker kommer på en god andreplass. :cool:

arnakristin
27-09-11, 22:12

Mange kikker på denne når de skal øke kh…
Atkins’ Vedvarendestigen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4338)

Monja66
27-09-11, 23:21
Her har vi en tråd, som kun gir svar, og ikke diskusjoner.. :p

Jeg er først, og i en liten rus av 2 glass rødvin, spør jeg:

Hvis man først skal drikke, hvorfor er vin bedre enn feks øl,
(dvs, lavkarbo (lite) øl)

Vil 1 boks 0,5 øl, være verre enn 1 flaske vin, og evt hvorfor?

Har du ett kjapt spørsmål, eller noe helt annet DU lurer på,
så sleng deg på! :heia:

Signerer :klem:

:veitikke: får man velge mellom sitater her inne, eller skriver man de selv ?

Kitt
27-09-11, 23:29
får man velge mellom sitater her inne, eller skriver man de selv ?
Hva i all verden mener du med det?

http://forum.lavkarbo.no/lk-stil/buttons/quote.gif og http://forum.lavkarbo.no/lk-stil/buttons/multiquote_off.gif kan brukes til å sitere en http://forum.lavkarbo.no/lk-stil/buttons/quote.gif eller flere http://forum.lavkarbo.no/lk-stil/buttons/multiquote_off.gif akkurat så mye du måtte ønske!:)

TrillTrall
28-09-11, 07:50
får man velge mellom sitater her inne, eller skriver man de selv ?

Om du klikker på knappen i midten av de tre til venstre nederst i innlegget du leser, multi-quote, så blir alle meldingene du gjør dette i med helt til du klikker på "siter" i det siste innegget - da får du opp alle du har multi-quotet og det blir med masse sitater i samme innlegg. Om du skjønte hva jeg mente. :)

Kitt
28-09-11, 08:02
Glemte å si at om du bruker http://forum.lavkarbo.no/lk-stil/buttons/multiquote_off.gif kan du også ta med deg sitatet til en annen tråd, men da må du klikke på " Quote this post as well (http://forum.lavkarbo.no/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=1187378#)," under meldingsboksen!

Luggetuppen
28-09-11, 13:15
Kan jeg sende inn en klage på et skilt vegvesenet har satt opp? Vi har innkjøring til huset vårt fra en veldig trafikkert vei og må ofte vente litt på møtende trafikk. Nå har vegvesenet satt opp et skilt vis a vis innkjøringen vår slik at bilene bak oss ikke kommer forbi.

Innkjørselen vår lite synlig, og ofte skjønner ikke bilene bak oss at vi skal svinge før i siste liten og hiver seg ut på vegskulderen for å komme forbi. Nå er det plutselig et skilt i veien og jeg er redd det ikke tar lang tid før noen smeller inn i hekken på bilen vår :(

Kitt
28-09-11, 13:20
Klart du må klage/si i fra!
Et sted satt de opp skilt så lavt og tett inntil sykkelstien at syklistene kunne slå hodet i dem. Det ble sendt inn en klage/opplysning/kall det hva du vil, og det tok ikke mange dagene før de kom og flyttet dem, gitt.

Skriv et saklig brev og forklar problemet ordentlig, gjerne med bilder, så får vi håpe noen gjør noe med det før det skjer en ulykke!

Luggetuppen
28-09-11, 14:07
Da skal jeg definitivt klage på det skiltet! Fatter ikke hvorfor de ikke har satt det opp 15 meter lenger nede i veien, da hadde det jo ikke stått i veien for noen! :rolleyes:

Kitt
28-09-11, 14:23
Da skal jeg definitivt klage på det skiltet! Fatter ikke hvorfor de ikke har satt det opp 15 meter lenger nede i veien, da hadde det jo ikke stått i veien for noen! :rolleyes:
Nå vet ikke jeg hva slags skilt det er, men de har jo regler for hvor langt fra kryss etc skiltene skal stå!

Men si i fra, du. De vil jo heller ikke at det skal skje ulykker pga skiltene deres!

Egwene
28-09-11, 19:21
Den cosmoveda virgin kokosoljen er vel okey den?
I stedet for cocosa ?

Blester
28-09-11, 19:52
Har startet mandag og lurer på hvilken vektnedgang (tempo) man kan forvente? Sliter med å skjønne dette helt men prøver. Gode tips\erfaringer mottas med stor takk

Kanutten
28-09-11, 20:16
Jeg har med de nye remediene jeg har fått blitt myyyyye bedre, kanskje snart helt optimal! Men det jeg lurer på er; jeg ble mer og mer sengeliggende fra september i fjor til januar i år. I februar fikk jeg henvisning til denne manuellputten min og jeg har gått til ham to-tre ganger i uka siden da. Jeg har ikke tall på timer jeg har vært hos ham. Jeg har omsider fått en diagnose på hva som feiler meg, og overarbeidede/utslitte muskler i bryst og rygg er en av bivirkningene. Men her har altså putten massert, knadd, stukket nåler etc etc jevnt og trutt hele tiden og jeg kom meg på beina igjen. Uten hans hjelp ville jeg sikkert vært fullstendig sengeliggende. Men nå som sagt, jeg begynner føle meg bedre med disse remediene jeg har fått og trenger kanskje ikke hans hjelp lengere. Men er det dumt av meg å ville gi ham noe? Jeg føler jo at det er HAN som har fått meg på føttene igjen? Veldig ofte får jo vi på jobb gaver fra pasienter som er takknemlige og jeg skjønner ønsket om å vise takknemlighet. Så derfor, er det dumt hvis jeg gir manuellputten noe som takk for å ha stablet meg opp igjen?

Carisma
28-09-11, 20:26
er det dumt hvis jeg gir manuellputten noe som takk for å ha stablet meg opp igjen?
Nei, absolutt ikke! Ei i familien er fotsoneterapeut, og hun har hele kjellerstua full av småting hun har fått fra "pasienter" og tatt vare på opp gjennom. :ja:

Kanutten
28-09-11, 20:29
Nei, absolutt ikke! Ei i familien er fotsoneterapeut, og hun har hele kjellerstua full av småting hun har fått fra "pasienter" og tatt vare på opp gjennom. :ja:

Takk! Da skal jeg finne noe lurt! Jeg har jo i løpet av alle disse timene funnet ut hva han liker av musikk, filmer, hobbier etc etc.

Egwene
28-09-11, 20:38
Ingen som kan svare på min? x)

halkatlala
28-09-11, 21:20
Ingen som kan svare på min? x)
har ikke hørt om den før, men vil tro den er ok :)

Katta66
28-09-11, 22:04
Jeg har gått på lavkarbo (20-40) pr dag i 2 mnd. De siste 2-3 ukene har jeg vært utrolig utrolig oppblåst i magen, kjennes ut som skinnet skal sprekke! Jeg spiser snart ingenting lenger, for føler at alt jeg putter inn gjør det verre. Dette er ille på morgenen og øker bare mer og mer utover dagen, og på kvelden ser det ut som jeg er 5 mnd på vei. Er overhode ikke overvektig ellers (176/62) så dette er fryktelig ubehagelig...råd??

Dilly
28-09-11, 22:15
Jeg har gått på lavkarbo (20-40) pr dag i 2 mnd. De siste 2-3 ukene har jeg vært utrolig utrolig oppblåst i magen, kjennes ut som skinnet skal sprekke! Jeg spiser snart ingenting lenger, for føler at alt jeg putter inn gjør det verre. Dette er ille på morgenen og øker bare mer og mer utover dagen, og på kvelden ser det ut som jeg er 5 mnd på vei. Er overhode ikke overvektig ellers (176/62) så dette er fryktelig ubehagelig...råd??

Spiser du rå grønnsaker? Kanskje det kan hjelpe å bytte dem ut med kokte?

Kitt
28-09-11, 22:17
Hvordan er det med avføringen? Promper du mer enn vanlig? Drikker du nok? Tar du noen form for medisiner? Kan du være gravid?

smgj
28-09-11, 22:17
Kan det hende at du har lagt om til å spise noe du ikke tåler særlig bra?

Katta66
28-09-11, 23:11
Jeg spiser salat hver dag til lunsj, med paprika,løk, skinke,ost. Er ikke gravid, håper jeg :D, drikker noe vann, en del kaffe og noe te. Avføringen er litt ymse, promper ikke så mye, tar medisiner men de har jeg gått på regelmessig i 20 år. tror ikke jeg har endret noe på kostholdet annet enn så klart å kutte ut mel,ris, pasta og annet sukker. Fortvila greier. Kjenner at det beveger seg i tarmene hele tiden.

Har for øvrig be stilt time hos legen, kommer til å be om utredning av magen. Har testet for div intoleranse uten "hell". Men legen sier at opptil 15% av de som tester negativt på glutenallergi kan være allergiske allikevel.

silje21
29-09-11, 00:16
Er det lov å spørre hvorfor enkelte mennesker ( evnt kunder i butikk i mitt tilfelle) er så Satans tette i pappen??! Sorry, har bare en litt dårlig dag, men tilbake til spørsmålet:
Hvorfor er det så vanskelig å legge tilbake en vare man ikke skal ha likevel?
Som å bare kaste fra seg et par tre pakker med frysevarer i butikken. ikke i en fryser engang, men "gjømt" bort hvor man som ansatt ikke går så ofte ! Er ikke vanskligere enn å ta det med til kassa og evnt si, jeg vil ikke ha disse varene likevel, kunne du lagt de på plass for meg igjen?
Som jeg Gjerne hadde gjort!
Argh trodde det var normal folkeskikk jeg :/ og butikken taper faktisk endel penger på sånt :/
*dagens utblåsning*

Spørsmål nr 2: noen tips for svette bein, som også lukter lett?

Carisma
29-09-11, 00:23
Hva gjør man med en baby på 3mnd som syns det er helt fint å være våken til tre om natta? :confused:

Luggetuppen
29-09-11, 07:58
Hva gjør man med en baby på 3mnd som syns det er helt fint å være våken til tre om natta? :confused:

Er våken sammen med den? :p Sønnen min (7 mnd) har noen sånne perioder, de går heldigvis over av seg selv forholdsvis kjapt. Jeg tar han ikke ut av sengen med mindre han gråter mye, og å stå opp er helt uaktuelt. Jeg har en liten sofa inne på rommet hans, og der sitter jeg og dupper av i halvmørket mens han kravler rundt.

Den siste ukene har han vært våken en times tid midt på natten, gjort en megabæsjebleie og så sovnet igjen. Syntes godt han kunne ha gjort seg ferdig med sånne aktiviteter før leggetid jeg da :rolleyes:

Carisma
29-09-11, 09:24
Han gråter veldig sjelden, så det er likesom ikke et mål her. Men han kaver så fælt... Og å legge han ned er ikke et tema engang. Ikke snakk om å våkne, men at han er våken, fra fem seks på ettermiddagen til to-tre... :o

Kitt
29-09-11, 09:34
Han gråter veldig sjelden, så det er likesom ikke et mål her. Men han kaver så fælt... Og å legge han ned er ikke et tema engang. Ikke snakk om å våkne, men at han er våken, fra fem seks på ettermiddagen til to-tre... :o
Min erfaring er at de har sånne perioder hvor de snur litt på døgnet og ikke skjønner at vi andre gjerne vil ha en "normal" døgnrytme!
Min sønn syns at det passet helt fint å sove om kvelden for så å stå opp kl 0430, mens min datter holdt på som din lille! Hun holdt det gående i timesvis og syns at natten var et glimtende tidspunkt å være våken på, men sov lenge om morgenen.
Trøsten er at det går seg til og at de finner ut av det etter hvert! :klem:

KarMa40
29-09-11, 09:38

Ja, åååh! Det er helt forferdelig! Som om de nærmest er sementert til bakken ...

Drømmer der man opplever at man er lammet er ganske vanlig og bunner i et fysiologisk fenomen der viljesstyrte bevegelser er "skrudd av" mens du sover. Det er faktisk for at man skal kunne drømme trygt, og ikke slå folk, hoppe ut av vinduet eller tisse i klesskapet...
Ubehaget kommer når hjernen er mer våken enn kroppen og du oppdager at du ikke kan røre deg. Personlig blir jeg ikke redd, men sinna, kaster all drømming overbord og konsentrerer alle krefter om å lage lyd eller løfte en hånd. Og våkner etter en liten stund, med et rykk eller grynt, helsvett og full av adrenalin... Min underbevissthet liker virkelig ikke å være fanget:o

Superhelt-drømmer...Enten flyr jeg som Superman, ellers så har jeg andre spesielle evner.

Har alle slike drømmer, eller er det bare jeg som biter meg merke i dem?

Ikke superhelt-drømmer, mer superagent-drømmer;), folk skal oppspores, dekkord utveksles, romstasjoner bordes og gjennomsøkes med våpen i hånd - uten at man blir oppdaget og ikke minst en veldig signifikant kopimaskin. Det siste der overgår mine drømmetolkeevner... Jeg befinner meg tydeligvis på drømme-nivå med 9-årige gutter, eller hva?

Luggetuppen
29-09-11, 09:48

Kanskje han burde vært en tur hos en mauellterapeut og utredet for KISS? Hvis han er stiv i kroppen er det ubehagelig å ligge, og da er det jo ikke noe rart at han ikke vil sove.

Hvis du bor i Oslo så vet jeg at mange er svært fornøyd med Marc de Decker på Balderklinikken (http://balderklinikken.no/)

halkatlala
29-09-11, 13:20
men ville han ikke skreket og vært missfornøyd hvis han hadde hatt KISS ?

nellie
29-09-11, 13:49

Nei:) Jenta mi var VELDIG låst og var så stille og rolig atter.
Men kaver gjør vel de fleste små babyer? Kommer liksom ann på hvordan.

Carisma
29-09-11, 14:59
Kanskje han burde vært en tur hos en mauellterapeut og utredet for KISS? Hvis han er stiv i kroppen er det ubehagelig å ligge, og da er det jo ikke noe rart at han ikke vil sove.

Hvis du bor i Oslo så vet jeg at mange er svært fornøyd med Marc de Decker på Balderklinikken (http://balderklinikken.no/)

Han følges opp en gang i mnd av fysioterapeut siden han er for tidlig født. I følge henne er han helt fin i rygg og nakke.

Det er nok bare jeg som er litt utålmodig.... Også har han vært så flink til å sovne hittil. :rolleyes:

Luggetuppen
29-09-11, 15:25
Han følges opp en gang i mnd av fysioterapeut siden han er for tidlig født. I følge henne er han helt fin i rygg og nakke.

Det er nok bare jeg som er litt utålmodig.... Også har han vært så flink til å sovne hittil. :rolleyes:

Mitt inntrykk er at fysioterapeuter ofte har noe begrenset kunnskap om KISS. Å gå til manuellterapeut via kommunen er gratis, så det skader jo ikke å prøve.

Jeg har aldri hørt om såpass små babyer som er våkne så mange timer i strekk uten at det er noe som plager dem. Håper du har noen til å avlaste deg litt, for man blir rimelig ødelagt av å ikke få nok sammenhengende nattesøvn (Eldste min hadde kolikk, det var et rent helvete)

Carisma
29-09-11, 15:40
Dattera til ei veninne hadde det, og han er helt anderledes enn henne. Og fysio virket rimelig oppegående, og sjekket ekstra for låsinger pga at han ble tatt med hastekeisersnitt. ville han ikke også vært plaget mye tidligere?
Det er forøvrig magen som plager han, han jobber veldig mye og trykker og herjer (må le litt av han, for han kommer med utrop innimellom så hardt jobber han :lol:) men han er ikke forstoppet heller for han har et par bæsjebleier i døgnet. FULLE, beklagger detaljene...
Og så sover han fra tre på natta til fire fem på ettermiddagen mer eller mindre i ett da, med unntak av matinger selvfølgelig. Så det jeg trenger er egentlig å snu døgnet hans litt. Men når han først sover så er han umulig å vekke. Var på babysang hvor han gløttet med ett øye på de andre, rapte høyt og sov hele resten av samlinga. sittende oppreist i fanget... :rolleyes:

Lava
29-09-11, 16:17
Fader jeg er så svett! Gikk til butikken og tilbake, og er våt i håret, svett under brystene og på ryggen.. Plager meg :realmad:
Jeg kan snart ikke gjøre noe før jeg er svett.
Selv etter at jeg har dusjet er jeg klam i huden og må lufttørke, svetter under brystene, (som ikke henger :p ), må ha vinduet åpent og lufte både meg og rommet.
Orker ikke å ta på klær som står inntil huden etter dusj, helst skulle jeg gått i en lang vid kjole :lol:

Noen tips til en svett stakkar? :p

Yrla
29-09-11, 18:34
Akupunktur

BenteR
29-09-11, 20:15
eller bare gå over til å bruke en vid kjole....
Elsker kaftanene mine:)

Supera
29-09-11, 20:22
Kan noen fortelle kollegaen min at han må gå til legen med kløen sin hvis den er så ille som det virker som? Han klør seg nesten konstant i skrittet og tror tydeligvis at vi ikke ser det... Han tar klø-fra-lomma-trikset. Han har fått kallenavnet lommetennismannen (han fikk kallenavnet rundt lommemannen-saken). Bak ryggen hans da... Fordi ingen tør å nevne det for ham. Jeg har jobbet med ham i fire år og han har klødd seg hele tiden... Kleint!

Eventuelt tips for hvordan jeg kan få frem budskapet til en supersnill datanerd uten sosiale antenner. Han er bare snill med andre og det finnes ikke et vondt bein i ham... Jeg føler at jeg er frekk hvis jeg sier ifra, og siden han bare er snill med alt og alle så ønsker ikke jeg å være frekk...

Ignite
29-09-11, 20:33
Du kan muligens foreslå på en hyggelig måte/spørre om han noen gang har vært plaget av sopp?

Photobscura
29-09-11, 20:45
Du kan muligens foreslå på en hyggelig måte/spørre om han noen gang har vært plaget av sopp?
Finnes det noen hyggelig måte å diskutere sopp på? :p
Men du, Supera, som ikke går av veien for å putte døde lemen i veska til kollegene dine. Er det ikke greit å bare si at "Hei, du. Jeg har lagt merke til at du klør deg en del ...! Kanskje du burde gå til legen? Det ser litt ubehagelig ut ... :o"

Nå vet jeg ikke hvor godt dere kjenner hverandre, forsåvidt. Mulig noen som er nærmere som også har lagt merke til det kan gjøre det. Men sånn ellers så plager han vel ingen. (Annet enn seg selv), så du må nesten veie litt på hvor viktig det er for hvem at han blir gjort obs på det.

Luggetuppen
29-09-11, 20:46
Kjøp en tube canesten og legg den "anonymt" på pulten hans?

Luggetuppen
29-09-11, 20:49
Jeg måtte lese dette høyt for datanerdmannen min. Hans respons var "da har han i det minste fått seg noe en eller annen gang" :p

Lava
29-09-11, 20:54
Akupunktur

Ja kanskje det? Takk for tips :)

eller bare gå over til å bruke en vid kjole....
Elsker kaftanene mine:)

:lol: Problemet er at jeg har ingen! jaja.. :p

Jabba
30-09-11, 12:44
Skal på ferie i neste uke og har fått slike Primolut tabletter for å utsette menstruasjonen....
I september var min siste menstruasjonsdag den 10. Tablettene skal jeg begynne å ta tre dager før første menstruasjonsdag...
Når skal jeg ta begynne å ta disse??

Kitt
30-09-11, 12:46
Skal på ferie i neste uke og har fått slike Primolut tabletter for å utsette menstruasjonen....
I september var min siste menstruasjonsdag den 10. Tablettene skal jeg begynne å ta tre dager før første menstruasjonsdag...
Når skal jeg ta begynne å ta disse??
For å svare på det, må jeg vite syklusen din og forrige menstruasjon første dag!

Jabba
30-09-11, 12:48
For å svare på det, må jeg vite syklusen din og forrige menstruasjon første dag!

Syklus - aner ikke - men ofte så sikkert 28 dager
Forrige menstruasjons første dag var 4.sept...

Kitt
30-09-11, 12:54
Syklus - aner ikke - men ofte så sikkert 28 dager
Forrige menstruasjons første dag var 4.sept...
Da må du begynne 4 uker minus 3 dager etter 4. september.
Det burde ha blitt i går, faktisk, men det kan jo hende det holder i dag også!

PS! Jeg blødde litt hver dag frem til nest mens med de pillene og vet om mange som har gjort det!:(

Timona
30-09-11, 14:43
Noen som har en god kaffe å anbefale fra Iherb.com? (Hele kaffebønner, siden jeg har fått kaffekvern :))

Jabba
30-09-11, 15:00
Da må du begynne 4 uker minus 3 dager etter 4. september.
Det burde ha blitt i går, faktisk, men det kan jo hende det holder i dag også!

PS! Jeg blødde litt hver dag frem til nest mens med de pillene og vet om mange som har gjort det!:(

Takk!!! :)
Da skal få hentet disse og begynne å spise piller NU!!!!

Supera
30-09-11, 16:04
Finnes det noen hyggelig måte å diskutere sopp på? :p
Men du, Supera, som ikke går av veien for å putte døde lemen i veska til kollegene dine. Er det ikke greit å bare si at "Hei, du. Jeg har lagt merke til at du klør deg en del ...! Kanskje du burde gå til legen? Det ser litt ubehagelig ut ... :o"

Nå vet jeg ikke hvor godt dere kjenner hverandre, forsåvidt. Mulig noen som er nærmere som også har lagt merke til det kan gjøre det. Men sånn ellers så plager han vel ingen. (Annet enn seg selv), så du må nesten veie litt på hvor viktig det er for hvem at han blir gjort obs på det.
Vi kjenner hverandre ganske godt etter å ha jobbet sammen i fire år (på samme gruppe), men det har pågått så lenge at det liksom er litt kleint å dra det opp nå...

Dødt lemen i en tett gjennomsiktig pose hadde jeg ingen problemer med å legge i veska til en kollega, nei. Jeg klarer fint å kødde med folk, men å ta opp alvorlige ting? Er ikke så flink til slikt...

Jeg heller mot luggetuppen sitt forslag å legge en tube med canesten i posthylla hans. Anonymt og fint. :snill:
Jeg måtte lese dette høyt for datanerdmannen min. Hans respons var "da har han i det minste fått seg noe en eller annen gang" :p
:lol: Du har ikke møtt ham. Jeg tror ikke han har det. I så fall må han ha blitt voldtatt. :geip:

Gracella
30-09-11, 16:11
Noen som har en god kaffe å anbefale fra Iherb.com? (Hele kaffebønner, siden jeg har fått kaffekvern :))
Vet ikke om de har det på Iherb, men sigarkaffe er noe av det beste jeg får til min kaffemaskin i alle fall :)