View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Carisma
13-11-11, 00:12
Jeg har to andebryst som skal bli midddag i morgen. Noen som har noe tips om de kan langstekes, og evt hvordan?

LaLa77
13-11-11, 00:20
Jeg har to andebryst som skal bli midddag i morgen. Noen som har noe tips om de kan langstekes, og evt hvordan?

Jeg ville ikke ha langsteket de, da får du ikke sprøtt skinn. Det beste, syns jeg da, er å legge de i kald panne med skinnsiden ned, og sette panna på middels til sterk varme. Da får du etter hvert masse yummi andefett, som er fantastisk på grønnsaker:)

Carisma
13-11-11, 00:26
Men de er svææære! Over 300g pr stk. Tror det tar litt for lang tid å steke de i panne.

Edit: tror ikke det er mulig å gjennomsteke de i panne var det jeg mente

smgj
13-11-11, 00:37
Men de er svææære! Over 300g pr stk. Tror det tar litt for lang tid å steke de i panne.

Edit: tror ikke det er mulig å gjennomsteke de i panne var det jeg mente
Om du er usikker så bruner du dem i panna på overnevnte måte og så ettersteker du dem litt i ovnen... Men andebryst er best rosa. Gjennomstekte begynner de mer og mer å likne skosåler i konsistensen...
http://www.klikk.no/mat/spise/article574656.ece Husets Herre bruker denne framgangsmåten nå, men før brukte han "ettersteke i ovnen"-metoden. Perfekte andebryst krever litt erfaring, frykter jeg - men de er skikkelig gode om de ikke er perfekte også. :D

For ettersteking i ovn:
Steking av andebryst
Forvarm stekeovnen til 200 grader
Andebrystet snittes helt fint i tynne striper, omtrent som ribbesvor.
Krydre med salt og pepper på begge sider.
Legg med skinnsiden ned i en kald panne (ikke smør eller fett i pannen), sett på full varme og stek i 7- 8 min (til gylden brun farge).
Snu over på kjøttsiden og stek i et 1-2 min.
Ta andebrystet ut av pannen, legg det i ildfast form med folie/lokk over og la hvile i ca. 10 min.
Ta av folien og la andebrystet stå i stekeovnen i 8-10 min. Fettsiden skal være sprø og mørk gyllen, og kjøttet saftig og rosa.
Ta folien / lokket på igjen og la hvile ca 10 min før servering.
Kilde: http://www.holtegard.no/oppskrift.htm

LaLa77
13-11-11, 00:38
Hmm, da kommer det an på hvordan du vil ha de. Vi har and sånn ca en gang i uken (det er det beste jeg vet :) ) De pleier å være 250 - 350g og jeg steker de alltid i pannen. Jeg liker de litt rosa inni. Det viktigste er bare å la de hvile en god stund. Når vi har hatt gjester, og har stekt mange, så har jeg først sprøstekt skinnet, så i ovn. Da skal de ha en kjernetemp. på 62 grader, og hvile til de kommer opp til 64 :)

Carisma
13-11-11, 00:45
Skal sjekke det. :ja:
Jeg har tilberedt andebryst endel ganger, men da ca halvparten så store. Også tenkte jeg kanskje langsteking kunne være noe for å få fettet til å trekke inn i kjøttet....

Men noe helt annet; hvor lang tid sånn ca tar det før kroppen forbrenner ett glass vin?
Jeg drakk et glass kl 20-21.30 ca. Hvis jeg pumper meg nå i løpet av en time, er det spor etter vinen i melka i seks-sju tida i morgen tidlig?

shailene
13-11-11, 12:12
Hva het det stoffet man kan bruke i godis o.l. for å få det seigt?

Photobscura
13-11-11, 12:20
Hva het det stoffet man kan bruke i godis o.l. for å få det seigt?
Tragant?

shailene
13-11-11, 12:34
Tragant?
Takk :)

smgj
13-11-11, 13:35
Tragant?
Noen som har funnet en apotekkjede som har det...?

Huldr
13-11-11, 13:44
Trodde de hadde det på alle apotek?

Boots (https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=5315464&c=1467&g=false) har i alle fall i følge nettsiden ...

smgj
13-11-11, 13:48
Trodde de hadde det på alle apotek?

Boots (https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=5315464&c=1467&g=false) har i alle fall i følge nettsiden ...
Apotek 1 her i byen hadde ikke. Vitus hadde ikke inne ennå. De skulle ta inn mot jul. :(

Boots har ikke vi.

Huldr
13-11-11, 14:03
Apotek 1 her i byen hadde ikke. Vitus hadde ikke inne ennå. De skulle ta inn mot jul. :(

Boots har ikke vi.Å, skjønner!

Boots har nettbutikk (se lenken i innlegget over) - du kan jo høre hva det koster å få det tilsendt?

Ellers har jeg en Boots på hjørnet rett ved her jeg bor ... Jeg kan stikke og sjekke for deg om de har der? Jeg kan sogar kjøpe og sende i posten for deg om du vil, faktisk ;). Send PM om det er aktuelt :)

Furine
13-11-11, 15:25
Er på jakt etter engelskspråkleg lettlest krim, har nokon noko å anbefale? (Skal gi vekk i gåve til nokon.)

Nerthus
13-11-11, 15:29
Er på jakt etter engelskspråkleg lettlest krim, har nokon noko å anbefale? (Skal gi vekk i gåve til nokon.)

Dan Brown sine er jo lettleste på engelsk også, men det er kanskje ikke den typen krim du tenker? (Da vinci koden, Det tapte symbol, engler og demoner osv)

Evt Clive Cussler som er en blanding av spenning og krim? Jeg har flere engelskutgaver da jeg ikke alltid klarer og vente til den norske oversettelsen kommer :P

Lillemy71
13-11-11, 15:35

Karin Slaughter sine? Jeg synes de er rimelig lettleste og utrolig spennende i tillegg :)

Anarko
13-11-11, 15:41
Karin Slaughter sine? Jeg synes de er rimelig lettleste og utrolig spennende i tillegg :)

Karin Slaughter anbefaler jeg også!

Furine
13-11-11, 17:06
Takk Nerthus! Trur faktisk ho har Dan Brown sine bøker allereie. Passar Karin Slaughter sine til ein 15/16-åring? Ho er vel snart for vaksen å rekne, det er hardt for ei tante å sjå at niesene blir vaksne (og at ho sjølv er i ferd med å bli gamal.. :rolleyes:)

Nerthus
13-11-11, 18:49
Takk Nerthus! Trur faktisk ho har Dan Brown sine bøker allereie. Passar Karin Slaughter sine til ein 15/16-åring? Ho er vel snart for vaksen å rekne, det er hardt for ei tante å sjå at niesene blir vaksne (og at ho sjølv er i ferd med å bli gamal.. :rolleyes:)

Jada, og Karin Slaughter er bra bøker også! Godt skrevet. En av mine favoritter, har bokhylla full ;) 15-16 år er man gammel nok til å lese voksenlitteratur av den typen mener jeg.

Furine
13-11-11, 19:16
Jada, og Karin Slaughter er bra bøker også! Godt skrevet. En av mine favoritter, har bokhylla full ;) 15-16 år er man gammel nok til å lese voksenlitteratur av den typen mener jeg.

OK, takk for tips! Eg veit bere at det ikkje må vere for komplisert språk i bøkene, for då er det ikkje sikkert det blir lese. God trening å lese engelske bøker. :)

Nerthus
13-11-11, 20:08
OK, takk for tips! Eg veit bere at det ikkje må vere for komplisert språk i bøkene, for då er det ikkje sikkert det blir lese. God trening å lese engelske bøker. :)

Veldig god trening, man får trimmet hjernen på en helt annen måte :) Samme som å se engelske eller amerikanske filmer UTEN undertekster på norsk ;)

jojomesteren
13-11-11, 20:35
Mettet eller umettet fett? Jeg er opplagt en av dem som lider av "fettfobi" ;). Og nybegynner på lavkarbo. Men OK, jeg skal gjøre et forsøk på å øke fettinntaket betraktelig. Men MÅ det være smør, fløte og fettrand? Er det ikke OK med gode oljer, avokado, nøtter...?? Har medfødt høyt kolesterol og mye hjertekarsykdom i familien, og har knapt rørt mettet fett på 20 år....

Nerthus
13-11-11, 21:09
Mettet eller umettet fett? Jeg er opplagt en av dem som lider av "fettfobi" ;). Og nybegynner på lavkarbo. Men OK, jeg skal gjøre et forsøk på å øke fettinntaket betraktelig. Men MÅ det være smør, fløte og fettrand? Er det ikke OK med gode oljer, avokado, nøtter...?? Har medfødt høyt kolesterol og mye hjertekarsykdom i familien, og har knapt rørt mettet fett på 20 år....

Det går fint med gode oljer, avokado og nøtter også. Mettet fett er nå frikjent fra å bidra til hjerte- og karsykdommer - les mer bla her (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=siri-tarino%20meta-analysis)
Konklusjonen fra studien i linken sier:
A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat.Sjekk ellers ut Espen Rostrups blogg (http://forum.lavkarbo.no/www.espenrostrup.com), der han som hjertelege har funnet og kommentert svært mye faktainformasjon om hjerte- og karsykdommer og kolesterol :)

Luggetuppen
13-11-11, 22:16
Apotek 1 her i byen hadde ikke. Vitus hadde ikke inne ennå. De skulle ta inn mot jul. :(.

Apotek1 her hadde heller ikke, men de bestilte mens jeg var der og skulle få inn på tirsdag. Det hjelper å mase litt ;)

Yrla
14-11-11, 12:38
Mettet eller umettet fett? Jeg er opplagt en av dem som lider av "fettfobi" ;). Og nybegynner på lavkarbo. Men OK, jeg skal gjøre et forsøk på å øke fettinntaket betraktelig. Men MÅ det være smør, fløte og fettrand? Er det ikke OK med gode oljer, avokado, nøtter...?? Har medfødt høyt kolesterol og mye hjertekarsykdom i familien, og har knapt rørt mettet fett på 20 år....Så lenge du ikke spiser sukker er mettet fett ufarlig, men siden du ikke er vant til det kan du fint leve på umettet og flerumettet også, og gradvis eller bare ta litt mettet for å se hvordan du trives med det. Du trenger kanskje ikke øke så betrakelig. Det er mye mer kalorier i fett enn karbohydrater så med dette som energikilde trenger du ikke så veldig mye fett i gram. Du kan legge inn maten din på diett.no og se om du får de riktige tallene ifølge den filosofien du følger. Det er mettet fett i ost og fett kjøtt. Smør egner seg ikke så godt til steking fordi det brunes og da er det ikke bra. Ghee er da bedre. Klarnet smør som ikke blir brunt.

Nerthus
14-11-11, 17:45

Fant en artikkel til som er ny vedrørende bla mettet fett. Du finner den her (http://www.matoghelse.no/artikler/2010/4/kontroversielle-barry-groves-50-aar-paa-lavkarbo/)

Med medfødt høyt kolesterol, vil nok Espen Rostrups blogg ha mye nyttig informasjon for deg, siden han er hjertelege og jeg vet han har tatt opp problemet du snakker om, medisinering, mat osv.

Furine
14-11-11, 17:53
Når noko har release date på cdon ein bestemt dato, får ein då pakka i posten den dagen, eller må ein rekne med å vente...? Nokon som veit?

BenteR
14-11-11, 18:01
Tror det er den dagen de sender ut Furine.

Bønna200
14-11-11, 18:14
Når noko har release date på cdon ein bestemt dato, får ein då pakka i posten den dagen, eller må ein rekne med å vente...? Nokon som veit?
Jeg har opplevd å få varen et par dager før datoen:)

Furine
14-11-11, 18:52
Ok, takk BenteR, hadde håpa på at ein fekk det i posten då. Det er ikkje så nøye eigentleg, men de veit, når ein ventar tek alt så mykje lenger tid! ;)

Huldr
14-11-11, 19:09
Hvordan klager man på dårlig takeaway? Ble matforgiftet, mest sannsynlig, og maten var rett og slett elendig. Jeg klagde til leverandøren, som lovte å betale tilbake pengene, men det har de ikke gjort. Skal rapportere dem til Mattilsynet, men det blir jo på generell basis siden det har gått noen uker. Finner ikke noe om rettigheter som kunde hverken når det gjelder restauranter generelt eller takeaway, og det må da finnes? Synes ikke de skal kunne tjene penger på å svindle folk ...

Furine
14-11-11, 19:19
Au... Ikkje bra! Kanskje Mattilsynet har noko info om slikt? Eller forbrukarombudet? Eller er eg på bærtur?
Håper du er betre i alle fall, matforgiftning er ikkje moro... :(

Takk Bønna! :) Det er release i morgon, så trur dessverre det må ventast litt..

Huldr
14-11-11, 19:29
Au... Ikkje bra! Kanskje Mattilsynet har noko info om slikt? Eller forbrukarombudet? Eller er eg på bærtur?
Håper du er betre i alle fall, matforgiftning er ikkje moro... :(

Takk Bønna! :) Det er release i morgon, så trur dessverre det må ventast litt..Takk :), neida, er ikke syk lenger, det er noen uker siden, men jeg har bestemt meg for å forfølge saken fordi det irriterer meg at noen skal få holde på sånn.

Jeg er egentlig mest ergerlig på at de ikke har gjort som lovet. De ba til og med om kontonummeret mitt så de kunne sette inn pengene, men de har ikke foretatt seg noe som helst og nå svarer de ikke på mail heller ... REVENGE! :hest:

Jeg skal ringe Mattilsynet som sagt, men Forbrukerrådet koster penger å ringe, så jeg hadde håpet å finne noe informasjon på nettsidene deres, men nei ...

Og ang. venting: Sender litt :meditere:. Venting er kjedelig!

Furine
14-11-11, 19:32
Ja, forstår definivt den. Slik kan dei ikkje halde på. For noko tull!

Hihi, det er mannen som ventar, ikkje eg! Eg har berre betalt for moroa ;)

Huldr
14-11-11, 19:43

Hihi, det er mannen som ventar, ikkje eg! Eg har berre betalt for moroa ;)Ah :D. Det burde jeg skjønt!

BenteR
14-11-11, 20:22
Hvordan klager man på dårlig takeaway? Ble matforgiftet, mest sannsynlig, og maten var rett og slett elendig. Jeg klagde til leverandøren, som lovte å betale tilbake pengene, men det har de ikke gjort. Skal rapportere dem til Mattilsynet, men det blir jo på generell basis siden det har gått noen uker. Finner ikke noe om rettigheter som kunde hverken når det gjelder restauranter generelt eller takeaway, og det må da finnes? Synes ikke de skal kunne tjene penger på å svindle folk ...

Jeg var ute for det i kafeteriaen til et hotell at jeg fikk mat som smakte vondt. Høflig som jeg er, tenkte jeg at jeg fikk heller kose meg med salaten som var pent anrettet i ei skål ved siden av. Mistet lysten kontant da salaten levde:eek:
Jeg klagde, og jeg har rimelig lang lunte før jeg sier fra, men servitøren der var så ufin i svaret at jeg gikk, og vel hjemme senere samme dag ringte jeg mattilsynet. De skulle "sjekke", men har aldri hørt noe mer om det....

Gracella
15-11-11, 08:24
Er det noen her som tar nettstudier? Og som kan gi meg info om hvor lenge det er greit/vanlig å måtte vente på svar fra faglærer når man lurer på noe?

Vi har innlevering ca hver uke og det kan gå både 10 og 14 dager før læreren svarer. Da er man jo godt i gang med den andre eller tredje innleveringen og har liksom mistet tråden fra den man lurte på.
Er dette vanlig?
Akkurat nå føler jeg at nettstudiet er et veldig uønsket stebarn som læreren ikke bryr seg med :(

Dette er et fag på høgskole uten samlinger, kun med innleveringer og avsluttende eksamen. Dessverre er 40% av karakteren basert på innleveringene, og det er ikke gøy å levere inn dårlig arbeid fordi jeg står fast på ett eller annet. :confused:

grotingeling
15-11-11, 08:32
Har aldri fulgt noe nettstudium, men hvis dette er konkrete spørsmål knyttet til oppgaven du skal levere så ville jeg forventet svar i løpet av samme dag/dagen etter.
Har du forsøkt å ringe til høgskolen det gjelder? De har jo forpliktelser også for dere som følger nettstudier i stede for klasserom.

Gracella
15-11-11, 08:57
Har aldri fulgt noe nettstudium, men hvis dette er konkrete spørsmål knyttet til oppgaven du skal levere så ville jeg forventet svar i løpet av samme dag/dagen etter.
Har du forsøkt å ringe til høgskolen det gjelder? De har jo forpliktelser også for dere som følger nettstudier i stede for klasserom.
Nei, i år har jeg ikke ringt, men jeg vurderer å gjøre det.
Ser på fagets forum at det er flere som ikke får kontakt med faglærer, så det er nok et generelt problem.

Jeg ville også trodd at man burde få svar lia 1-2 dager, men jeg vet jo ikke hva som er vanlig.

Takk for svar i alle fall :)

nellie
15-11-11, 10:56
Har de noe tilsvarende Skyr i Sverige?

langaard
15-11-11, 12:20
Har de noe tilsvarende Skyr i Sverige?
Ja Q-meieriene eksporterer skyr til Sverige:)

BenteR
15-11-11, 13:56
Har vært uten psoriasis utbrudd på nesten seks år. Nå er hodebunn og øyebryn hardt rammet.
Vet jeg brukte en spesialshampo sist jeg hadde dette her; noen som vet hvilken sort som brukes ved psoriasis i hodebunn?
Holder på å bli gal; klarer selvsagt ikke og la være og klø og plukke på væskende sårskorper.......

Kitt
15-11-11, 14:11
Har vært uten psoriasis utbrudd på nesten seks år. Nå er hodebunn og øyebryn hardt rammet.
Vet jeg brukte en spesialshampo sist jeg hadde dette her; noen som vet hvilken sort som brukes ved psoriasis i hodebunn?
Holder på å bli gal; klarer selvsagt ikke og la være og klø og plukke på væskende sårskorper.......
Bruk først salisylolje til å fjerne ekstra hud og be så legen din skrive en registreringsfritaks- resept på Alphosyl shampo!!!
Den er en tjærebasert shampo spesiallaget for psoriasis! Virker som bare det, men må altså "bestilles" på dertil egnet resept!

Ellers er det vel Fungural og Selukos som er uten resept.

(Alphosyl 2in1 , GlaxoSmithKline )

Maren-hønå
15-11-11, 18:23

Hihi, det er mannen som ventar, ikkje eg! Eg har berre betalt for moroa ;)

Eg bestillte siste Harry Potter med release dato i morgen. Fikk mail i går at den var sendt :D

nellie
15-11-11, 18:26
Ja Q-meieriene eksporterer skyr til Sverige:)

Ikke til maximat på Svinesund, tydeligvis..

jojomesteren
15-11-11, 19:05
Fant en artikkel til som er ny vedrørende bla mettet fett. Du finner den her (http://www.matoghelse.no/artikler/2010/4/kontroversielle-barry-groves-50-aar-paa-lavkarbo/)

Med medfødt høyt kolesterol, vil nok Espen Rostrups blogg ha mye nyttig informasjon for deg, siden han er hjertelege og jeg vet han har tatt opp problemet du snakker om, medisinering, mat osv.

Takk, Nerthus!! Spennende artikkel! Bloggen har jeg også sett på - mye spennende og noe litt snodig.
Samtidig finnes det jo mange artikler som påviser sammenheng mellom mettet fett og kolesterol. Det er ingen tvil om at kroppen må danne kolesterol for å frakte fettet i blodet - det gunstige kolesterolet for umettet fett og det ugunstige for mettet fett. At høy kolesterol (det ugunstige) er en risiko for hjerte/karsykdommer er rimelig godt dokumentert.
Men såvidt jeg skjønner blir det mindre transport av fettet dersom man er i ketose og bestanddelene av fettmolekylene omgjøres til energi uten å bli mellomlagret som fett i cellene. Hvis det stemmer, skal det i prinsippet ikke bety noe om det er mettet eller umettet fett man spiser?:confused: Er det ikke det som er poenget i lavkarbo - fettet går direkte over til energi og blir ikke lagret (bl.a. på grunn av endringer i insulinbalansen). Og om man forbruker mer enn man tar inn, så er det enklere for kroppen å bruke av det lagrete fettet.

Jeg syns mediadebatten blir litt håpløs - skyttergravpreget. Det blir nesten som religion. Syns det er mye fornuftig begge steder, og er litt nysgjerrig på å finne ut hvordan det egentlig henger sammen..;)

kennygirl
15-11-11, 19:13
Hvor er det billigst å bestille vitaminer?
Og har jeg lov å føre inn høye doser fra f.eks Storbritania?

kennygirl
15-11-11, 19:15
Har laget en egen tråd med dette spørsmålet, men fikk ikke svar...

Noen som vet om en kan bruke soyamelk på atkins induksjon? Den står ikke på listen over tillatte matvarer, men jeg hadde håpt at jeg kan bruke en liten skvett i kaffen(koffeinfri)...

nellie
15-11-11, 19:16
Og har jeg lov å føre inn høye doser fra f.eks Storbritania?

Vet ikke hvor det er billigst, men ja. Du får ta inn høyere doser fra Storbritannia og andre EØS/EU-land.:)

kennygirl
15-11-11, 19:19
Vet ikke hvor det er billigst, men ja. Du får ta inn høyere doser fra Storbritannia og andre EØS/EU-land.:)

Tusen takk for raskt svar :)

jojomesteren
15-11-11, 19:41
Så lenge du ikke spiser sukker er mettet fett ufarlig, men siden du ikke er vant til det kan du fint leve på umettet og flerumettet også, og gradvis eller bare ta litt mettet for å se hvordan du trives med det. Du trenger kanskje ikke øke så betrakelig. Det er mye mer kalorier i fett enn karbohydrater så med dette som energikilde trenger du ikke så veldig mye fett i gram. Du kan legge inn maten din på diett.no og se om du får de riktige tallene ifølge den filosofien du følger. Det er mettet fett i ost og fett kjøtt. Smør egner seg ikke så godt til steking fordi det brunes og da er det ikke bra. Ghee er da bedre. Klarnet smør som ikke blir brunt.

Takk Yrla, diett.no var jo bare helt fantastisk!:D

vaskeklut
15-11-11, 20:03
Hvorfor er det ikke bra å spise smør som blir brunt når det stekes?

Ignite
15-11-11, 20:04
Hvorfor er det ikke bra å spise smør som blir brunt når det stekes?

Fordi folk ikke liker at biffen blir brun... :cool:

Eller at de er livredd for enhver mulighet for at det blir transfett...

Håper ikke disse folka fyller bensin eller diesel på bilene sine, den dampen der er nok hakket verre.

Dilly
15-11-11, 20:16
Fordi folk ikke liker at biffen blir brun... :cool:

Eller at de er livredd for enhver mulighet for at det blir transfett...

Håper ikke disse folka fyller bensin eller diesel på bilene sine, den dampen der er nok hakket verre.

Altså.. mulig at jeg har drukket 2 glass nå, og kanskje ikke bare 1, men.....
jeg synes det er så vanskelig når man henger seg opp i bagateller.

Spis biffen når du får den og svelg med den vinen som kommer i glasset :)

og forresten... jeg kjører VW Touran

Hva var det vi snakket om? :)

nellie
15-11-11, 20:16
Trodde man skulle ha i biffen først når smøret er blitt brunt, jeg..

Gerd
15-11-11, 20:30
Smør egner seg veldig godt til steking på høy temperatur :ja:

Og skal man steke en biff riktig, så skal smøret bli nøttebrunt før man legger i biffen :D

Nerthus
15-11-11, 20:34
Smør egner seg veldig godt til steking på høy temperatur :ja:

Og skal man steke en biff riktig, så skal smøret bli nøttebrunt før man legger i biffen :D

Åh... biff.. med stekt sopp, grønnsaker og hjemmelaget bearnaise...
I går stekte jeg nakkekoteletter, saltet og pepret og hadde på en yderst anelse med "curry paste" (http://www.santamaria.no/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=1&p=p3c3&c=3&s=3&id=290&co=3) oppå før jeg stekte i panna. Hadde i fløte og litt philadelphiaost i stekesjyen og herrejemini så godt det er! ;)

Bønna200
15-11-11, 20:43
Åh... biff.. med stekt sopp, grønnsaker og hjemmelaget bearnaise...
I går stekte jeg nakkekoteletter, saltet og pepret og hadde på en yderst anelse med "curry paste" (http://www.santamaria.no/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=1&p=p3c3&c=3&s=3&id=290&co=3) oppå før jeg stekte i panna. Hadde i fløte og litt philadelphiaost i stekesjyen og herrejemini så godt det er! ;)
Ah:sikle: Men bruker du vanlig Philadelphia, eller noen med smak?

Supera
16-11-11, 00:06
Samtidig finnes det jo mange artikler som påviser sammenheng mellom mettet fett og kolesterol. Det er ingen tvil om at kroppen må danne kolesterol for å frakte fettet i blodet - det gunstige kolesterolet for umettet fett og det ugunstige for mettet fett. At høy kolesterol (det ugunstige) er en risiko for hjerte/karsykdommer er rimelig godt dokumentert.
Det er faktisk ikke så godt dokumentert som de fleste tror. Det var bare en hypotese som eieren av hypotesen klarte på merkelig vis å trumfe gjennom hos American Heart Association og så har det bare ballet på seg derfra. Se denne videosnutten (http://www.youtube.com/watch?v=v8WA5wcaHp4) fra dokumentaren FatHead.

De har ALDRI klart å bevise at høyt kolesterol gir hjertesykdom. Og faktisk er logikken deres med at mettet fett gir økt risiko for hjertesykdom like bak mål som å si at å drikke mye vann gir deg diabetes. Drikker du mye vann, så kan det føre til økt vannlating. Økt vannlating kan være et tegn på diabetes. Drikker du for mye vann, så har du økt sjanse for å få diabetes! :rulleøyne Eller som å si at brannmenn er årsaken til brann, fordi vanligvis når du ser mange brannmenn in action på gata, så er det brann. (akkurat som at det livsviktige kolesterolet som prøver å reparere skaden i arterien har samlet seg rundt proppen)

Kolesterol er livsviktig. Ca 15% av hjernen er rent kolesterol. En vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap. Wonder why... :geip:

Høyt kolesterol hos kvinner BESKYTTER faktisk mot hjertesykdom. Forkjemperne bruker familiær hyperkolesterolemi som ett av sine fremste bevis fordi de med den sykdommen har skyhøyt kolesterol og dør som fluer av hjertesykdom. Men når folkegrupper (f.eks. er det en i Kina) med naturlig lavt kolesterol dør som fluer av hjertesykdom, så er det jo selvsagt andre årsaker til det og kolesterol blir knapt nevnt i en bisetning. :rulleøyne

Og så ga en russer mye kolesterol til kaniner. Årene ble fylt opp med kolesterol og de døde. Og dette skulle bevise at kolesterol ga hjertesykdom hos mennesker? Hvor mye kolesterol spiser egentlig PLANTEETEREN kanin til vanlige? :rulleøyne

Men det endelige beviset deres var at de "endelig" fant en kolesterolsenkende pille som faktisk reduserte risiko for hjertesykdom. De tidligere kolesterolsenkende midlene økte nemlig risikoen for hjertesykdom... Men dødsrisiko var den samme selv om risikoen for hjertesykdom gikk litt ned med statiner... De døde av slag i stedet... Hurra liksom. Kvinner skal aldri, aldri ta statiner i følge Dr. Malcolm Kendrick (forfatteren av Det Store Kolesterolbedraget (http://lillemaane.no/bok/1092/Malcolm+Kendrick/Det+store+kolesterol%ADbedraget)). Det øker dødeligheten hos kvinner.

Men statiner fungerer for noen menn med mye hjertesykdom i familien. Enten var det gamle, eller så var det unge - husker ikke akkurat nå. Uansett så vet man ikke hvorfor kolesterolsenkende midler reduserer risikoen for hjertesykdom for noen menn. Statiner gjør mer enn å redusere kolesterolet. Redusere kolesterolet er en uting, men den gjør andre ting som tydeligvis veier opp for det hos noen menn.

Bare det at man har så mange unntak sier jo sitt.
- De klarte ikke å forklare hvorfor inuittene som spiste store mengder mettet fett ikke hadde hjertesykdom. Vips, så var det plutselig fakta at omega-3 beskytter mot hjertesykdom.
- De klarte ikke å forklare hvorfor briter har fire ganger så mye hjertesykdom som franskmenn til tross for at etter de vanlige risikoberegningene så skulle de ha like stor risiko. Vips, så var det plutselig en sannhet at ett glass rødvin om dagen var godt for hjertet.
- De klarte ikke å forklare hvorfor menneskene rundt middelhavet hadde så lite hjertesykdom. Vips, så var det plutselig en sannhet at olivenolje var bra for hjertet.
- De klarte ikke å forklare hvorfor sveitsere har så mye mindre hjertesykdom enn risikoberegningene tilsa. En teori her var hullene i osten. Vips, så var det... Ehh, nei... Den forklaringen slo ikke like godt an. Den sleit folk med å svelge.

Det de egentlig skulle ha gjort var å ta et skritt tilbake og se på om kolesterolmyten skulle forkastes. Men de tviholder på den. Kolesterolsenkende midler er det mest solgte legemiddelet i verden.

Yrla
16-11-11, 00:21
Og har jeg lov å føre inn høye doser fra f.eks Storbritania?Det er billig på iherb.com men det er ikke mulig å innføre høye doser derfra. Prøve ebay, storbritania. Angående soyamelk er det greit å bruke ja. Den er nærmest fri for karbo den uten tilsetninger.

Yrla
16-11-11, 00:38
Har noen smakt sweet'n low? Smaker det verre eller bedre enn natreen suketter? Førstnevnte inneholder kun den ene ingrediensen i natreen, den man kan innta mer av enn den andre. Sakkarin, altså. Vet noen om den fåes kjøpt et sted rimelig unntatt ebay?

Cherry
16-11-11, 12:01
Hvor vanskelig skal det egentlig være å klemme en rekvisjon ut av en lege? Nei sorry, du må vente i 36 uker før du får komme inn, ja okei, jaaa.

nellie
16-11-11, 12:06
Hvor vanskelig skal det egentlig være å klemme en rekvisjon ut av en lege? Nei sorry, du må vente i 36 uker før du får komme inn, ja okei, jaaa.

Like vanskelig som det er å få svar på mail fra noen som jobber på Høgskolen i Østfold!:)

Cherry
16-11-11, 12:22
Takk, Nerthus!! Spennende artikkel! Bloggen har jeg også sett på - mye spennende og noe litt snodig.
Men såvidt jeg skjønner blir det mindre transport av fettet dersom man er i ketose og bestanddelene av fettmolekylene omgjøres til energi uten å bli mellomlagret som fett i cellene. Hvis det stemmer, skal det i prinsippet ikke bety noe om det er mettet eller umettet fett man spiser?:confused: Er det ikke det som er poenget i lavkarbo - fettet går direkte over til energi og blir ikke lagret (bl.a. på grunn av endringer i insulinbalansen). Og om man forbruker mer enn man tar inn, så er det enklere for kroppen å bruke av det lagrete fettet.

Jeg syns mediadebatten blir litt håpløs - skyttergravpreget. Det blir nesten som religion. Syns det er mye fornuftig begge steder, og er litt nysgjerrig på å finne ut hvordan det egentlig henger sammen..;)

Det som er litt sånn teit med hele kolestrolgreia er 1) mettet fett gir ikke hjerte og karsykdommer, 2) Man må vite litt mer om kolestrol enn å si at fløte er gud veit hvor farlig. En god fastlege vil f.eks aldri behandle høyt kolestrol med mindre det er høyt kolestrol i familien og aldri uten å vite hvordan kolestrolpartiklene er satt sammen

Fett kan ikke feste seg i åreveggen. Man blir f.eks ikke åreforkalket i venene, bare i arteriene. Alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene og skader på arteriene oppstår som regel som følge av livsstil, som røyking, stress etc.

Kolestrol er ett fettstoff som finnes i alle mammalske celler. Kolesterol er en undergruppe av steroider, som syntetiseres hovedsakelig i leveren. Det er en viktig byggesten for alle cellemembraner og forløper for kjønnshormoner, binyrebarkhormoner, gallesalter og vitamin D. Kroppen produserer selv det kolestrolet den trenger, men regulerer produksjonen alt etter hvor mye kolestrol som inntas gjennom kosten. Derfor er det praktisk talt umulig å få for mye kolestrol.

Kolestrol er lipoproteiner som vi deler i tre typer, HDL (det såkalte gode kolestrolet), LDL (såkalt "dårlig" kolestrol) og totalkolestrol. Ett høyt nivå av LDL sier ingenting om risiko for hjerte og karsykdommer. I denne sammenheng er antall og størrelse på LDL-partikler det viktigste. Fra gamle skolebøker vet vi at små, kompakte LDL med høyt innhold av triglyseriner er det som utgjør faren for f.eks. hjertesykdommer. Få, store LDL-partikler ugjør liten økt risiko for sykdom. Høyt inntak av karbohydrater, og lavt inntak av fett øker mengden kompakte LDL ved å øke utskillelsen av VLDL fra leveren, mens mer mettet fett øker volumet til hver LDL-partikkel og det samlede kolesterolinnholdet, og samtidig øke HDL.

shailene
16-11-11, 13:04
Det er faktisk ikke så godt dokumentert som de fleste tror. Det var bare en hypotese som eieren av hypotesen klarte på merkelig vis å trumfe gjennom hos American Heart Association og så har det bare ballet på seg derfra. Se denne videosnutten (http://www.youtube.com/watch?v=v8WA5wcaHp4) fra dokumentaren FatHead.

De har ALDRI klart å bevise at høyt kolesterol gir hjertesykdom. Og faktisk er logikken deres med at mettet fett gir økt risiko for hjertesykdom like bak mål som å si at å drikke mye vann gir deg diabetes. Drikker du mye vann, så kan det føre til økt vannlating. Økt vannlating kan være et tegn på diabetes. Drikker du for mye vann, så har du økt sjanse for å få diabetes! :rulleøyne Eller som å si at brannmenn er årsaken til brann, fordi vanligvis når du ser mange brannmenn in action på gata, så er det brann. (akkurat som at det livsviktige kolesterolet som prøver å reparere skaden i arterien har samlet seg rundt proppen)

Kolesterol er livsviktig. Ca 15% av hjernen er rent kolesterol. En vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap. Wonder why... :geip:

Høyt kolesterol hos kvinner BESKYTTER faktisk mot hjertesykdom. Forkjemperne bruker familiær hyperkolesterolemi som ett av sine fremste bevis fordi de med den sykdommen har skyhøyt kolesterol og dør som fluer av hjertesykdom. Men når folkegrupper (f.eks. er det en i Kina) med naturlig lavt kolesterol dør som fluer av hjertesykdom, så er det jo selvsagt andre årsaker til det og kolesterol blir knapt nevnt i en bisetning. :rulleøyne

Og så ga en russer mye kolesterol til kaniner. Årene ble fylt opp med kolesterol og de døde. Og dette skulle bevise at kolesterol ga hjertesykdom hos mennesker? Hvor mye kolesterol spiser egentlig PLANTEETEREN kanin til vanlige? :rulleøyne

Men det endelige beviset deres var at de "endelig" fant en kolesterolsenkende pille som faktisk reduserte risiko for hjertesykdom. De tidligere kolesterolsenkende midlene økte nemlig risikoen for hjertesykdom... Men dødsrisiko var den samme selv om risikoen for hjertesykdom gikk litt ned med statiner... De døde av slag i stedet... Hurra liksom. Kvinner skal aldri, aldri ta statiner i følge Dr. Malcolm Kendrick (forfatteren av Det Store Kolesterolbedraget (http://lillemaane.no/bok/1092/Malcolm+Kendrick/Det+store+kolesterol%ADbedraget)). Det øker dødeligheten hos kvinner.

Men statiner fungerer for noen menn med mye hjertesykdom i familien. Enten var det gamle, eller så var det unge - husker ikke akkurat nå. Uansett så vet man ikke hvorfor kolesterolsenkende midler reduserer risikoen for hjertesykdom for noen menn. Statiner gjør mer enn å redusere kolesterolet. Redusere kolesterolet er en uting, men den gjør andre ting som tydeligvis veier opp for det hos noen menn.

Bare det at man har så mange unntak sier jo sitt.
- De klarte ikke å forklare hvorfor inuittene som spiste store mengder mettet fett ikke hadde hjertesykdom. Vips, så var det plutselig fakta at omega-3 beskytter mot hjertesykdom.
- De klarte ikke å forklare hvorfor briter har fire ganger så mye hjertesykdom som franskmenn til tross for at etter de vanlige risikoberegningene så skulle de ha like stor risiko. Vips, så var det plutselig en sannhet at ett glass rødvin om dagen var godt for hjertet.
- De klarte ikke å forklare hvorfor menneskene rundt middelhavet hadde så lite hjertesykdom. Vips, så var det plutselig en sannhet at olivenolje var bra for hjertet.
- De klarte ikke å forklare hvorfor sveitsere har så mye mindre hjertesykdom enn risikoberegningene tilsa. En teori her var hullene i osten. Vips, så var det... Ehh, nei... Den forklaringen slo ikke like godt an. Den sleit folk med å svelge.

Det de egentlig skulle ha gjort var å ta et skritt tilbake og se på om kolesterolmyten skulle forkastes. Men de tviholder på den. Kolesterolsenkende midler er det mest solgte legemiddelet i verden.
Utrolig interessant innlegg! Er det boka du linker til du har hentet den infoen? Lyst å lese mer om dette :)

Supera
16-11-11, 16:44
Fett kan ikke feste seg i åreveggen. Man blir f.eks ikke åreforkalket i venene, bare i arteriene. Alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene og skader på arteriene oppstår som regel som følge av livsstil, som røyking, stress etc.

Kolestrol er ett fettstoff som finnes i alle mammalske celler. Kolesterol er en undergruppe av steroider, som syntetiseres hovedsakelig i leveren. Det er en viktig byggesten for alle cellemembraner og forløper for kjønnshormoner, binyrebarkhormoner, gallesalter og vitamin D. Kroppen produserer selv det kolestrolet den trenger, men regulerer produksjonen alt etter hvor mye kolestrol som inntas gjennom kosten. Derfor er det praktisk talt umulig å få for mye kolestrol.
Viktig tillegg til innlegget mitt som jeg glemte å ta med. Takk, cherry! Ja, du har rett og slett det kolesterolnivået du trenger! :ja: Høyt kolesterol blir sett sammen med hjertesykdom, men det betyr ikke at det er kolesterolet som er årsaken til hjertesykdommen. Det blir faktisk som å påstå at snørr er årsaken til forkjølelse.
Utrolig interessant innlegg! Er det boka du linker til du har hentet den infoen? Lyst å lese mer om dette :)
Hovedsaklig fra den boka, ja. Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick (http://lillemaane.no/bok/1092/Malcolm+Kendrick/Det+store+kolesterol%ADbedraget). Hvis du ikke vil kjøpe den, så regner jeg med at biblioteket ditt kan skaffe den for deg. Den bør leses. Han nevner studier og slikt som info er tatt fra slik at man kan lese studiene selv hvis man er spesielt interessert. Den er overraskende lettlest til å være så tungt emne. Han klarer å skrive med en morsom tone mye av tiden.

Rin
16-11-11, 17:49
Har noen smakt sweet'n low? Smaker det verre eller bedre enn natreen suketter? Førstnevnte inneholder kun den ene ingrediensen i natreen, den man kan innta mer av enn den andre. Sakkarin, altså. Vet noen om den fåes kjøpt et sted rimelig unntatt ebay?

Jeg synes det smaker altfor bittert i kaffe, i alle fall. (Fant det på en cafe for lenge siden og testet i en cappuccino) - Men det er jo forskjell på hva vi foretrekker av søtstoffer, så ikke lett å gjette om du har sansen for den. :cool:

Nerthus
16-11-11, 17:50

Ville bare legge til at kaniner har ikke samme evnen som mennesker har til å nedregulere egenproduksjon av kolesterol når inntaket via mat øker :) Og det skulle liksom være beviset på at kolesterol er farlig - for mennesker ;)

Yrla
16-11-11, 18:51
Jeg synes det smaker altfor bittert i kaffe, i alle fall. (Fant det på en cafe for lenge siden og testet i en cappuccino) - Men det er jo forskjell på hva vi foretrekker av søtstoffer, så ikke lett å gjette om du har sansen for den. :cool:Takk.

Carisma
18-11-11, 00:05
Er man egoistisk om man lar sambo passe lillegutt på 5 mnd noen timer, bare fordi man trenger en time-out? :o
(Sambo maser om at jeg må komme meg ut, det er jeg som føler meg som en elendig mor... )

Huldr
18-11-11, 01:23
Er man egoistisk om man lar sambo passe lillegutt på 5 mnd noen timer, bare fordi man trenger en time-out? :o
(Sambo maser om at jeg må komme meg ut, det er jeg som føler meg som en elendig mor... )Errugærn? :eek:

La faren passe på sitt eget barn? :p

Nei, Carisma, det gjør deg ikke til en dårlig mor, tvert om, det er veldig bra at du tar vare på dine egne behov. Det gjør deg til en bedre mor, vil jeg si :)

Cyan
18-11-11, 08:27
(Sambo maser om at jeg må komme meg ut, det er jeg som føler meg som en elendig mor... ) Han er faren, og har like stort ansvar som deg. Det hadde vært egoistisk om du ikke hadde latt ham få slippe til.

Cyan
18-11-11, 08:34
Er litt usikker på om jeg skal kontakte lege eller ikke. Her er greia:

På mandag var jeg hos lege fordi jeg har fått ørebetennelse. Fikk konstatert at det var det, men i tillegg fant hun en cyste i øret. Grunnet dette samt min forhistorie som ørebarn og at jeg har hatt perioder med litt smerter og hørselstap i det siste sendte hun også en henvisning til ØNH spesialist. Og så fikk jeg antibiotika og sykemelding ut denne uken.

Siden den timen har jeg blitt verre - Ørebetennelse på begge ørene (men smertene begynner å bli litt mindre nå), svært tette bihuler, vond hals med problemer å svelge, kraftig tinnitus som gir meg søvnproblemer, kraftig redusert hørsel på begge ører (og da mener jeg ekstremt redusert altså - jeg hører nesten ingenting, klarer ikke å følge en samtale, må ha tekst på tv osv.), mye verk ut av ene øret (det uten cyste, så det er ikke cysta som har sprukket).

Jeg lurer derfor på om jeg burde kontakte lege igjen, eller er det ikke noe vits i å gjøre det så lenge hun har sendt henvisning til ØNH spesialist? Hva ville du gjort?

Furine
18-11-11, 08:38
Eg ville ha kontakta legen igjen, om ikkje anna for å få sjukmelding ei stund til. Du kan ikkje gå på jobb om du er slik neste veke også...

Gerd
18-11-11, 08:44
Er litt usikker på om jeg skal kontakte lege eller ikke. Her er greia:

På mandag var jeg hos lege fordi jeg har fått ørebetennelse. Fikk konstatert at det var det, men i tillegg fant hun en cyste i øret. Grunnet dette samt min forhistorie som ørebarn og at jeg har hatt perioder med litt smerter og hørselstap i det siste sendte hun også en henvisning til ØNH spesialist. Og så fikk jeg antibiotika og sykemelding ut denne uken.

Siden den timen har jeg blitt verre - Ørebetennelse på begge ørene (men smertene begynner å bli litt mindre nå), svært tette bihuler, vond hals med problemer å svelge, kraftig tinnitus som gir meg søvnproblemer, kraftig redusert hørsel på begge ører (og da mener jeg ekstremt redusert altså - jeg hører nesten ingenting, klarer ikke å følge en samtale, må ha tekst på tv osv.), mye verk ut av ene øret (det uten cyste, så det er ikke cysta som har sprukket).

Jeg lurer derfor på om jeg burde kontakte lege igjen, eller er det ikke noe vits i å gjøre det så lenge hun har sendt henvisning til ØNH spesialist? Hva ville du gjort?

Kontakt legen og få videre sykmelding :ja:

Cyan
18-11-11, 08:49
Nå er det forsåvidt ingenting i veien for å gjøre jobben selv om man er trekvart døv med tinnitus, så lenge formen ellers er grei :) Men klart, om jeg fortsatt har vondt og sliter med bihulene må jeg jo få forlenget sykemeldingen. Er det forresten noen som vet hvor lang tid det bruker å ta gjennomsnittlig å få time hos ØNH spesialist. Jeg innbiller meg at det kan ta måneder ..?

Kitt
18-11-11, 09:02
Det kan ta måneder, men ring og purr! Fortell hvordan du har det og hør om det er m ulig med en øyeblikkelig- hjelp time.
Det er mer enn 6 måneders ventetid hos min øyelege, men jeg får komme til i løpet av en time om det er akutt!

Ring og forhør deg, du!

God bedring!:klem:

Carisma
18-11-11, 09:04
Han er faren, og har like stort ansvar som deg. Det hadde vært egoistisk om du ikke hadde latt ham få slippe til.

Han slipper til. Har begynt å gi flaske på kvelden, og det er det som regel han som gjør, og legginga tar oftest han. Og på lørdager går han tur med han mens jeg rydder...
Det jeg mener med egoistisk er at han må sitte hjemme, mens jeg kan gjøre hva jeg vil (selv om vi snakker om en kveld på fem mnd... ) og at jeg ikke er tilgjengelig med pupp om babyen ikke roer seg. (du får ikke mat fordi jeg ikke gidder å være hjemme, liksom).

Cyan
18-11-11, 09:07
Ja, det var det jeg tenkte at det kunne ta sin tid. Jeg vet ikke hvor legen min har sendt henvisning, men det er jo ikke verre enn å spørre henne. Kanskje til og med hun kan purre på å få en time raskt, siden jeg har blitt såpass mye verre siden hun sendte den. Men da har jeg bestemt meg for å ringe legen på mandag (hvis jeg klarer å høre noe i telefonen da :lol:) og i hvert fall få vite hvor henvisningen er sendt :) Takk for innspill :blomster:

Cyan
18-11-11, 09:16
Carisma, du er ikke egoistisk og det tror jeg også du innerst inne vet. Det fins nok av martyrkvinner der ute som ikke har vært ute med venninene sine eller gjort noe som helst på egen hånd gjennom hele permisjonstiden p.g.a. en misforstått ide om at poden ikke klarer å roe seg uten pupp og at da blir det så synd på far. Det kan godt være at det tar litt lengre tid for gutten å roe seg uten puppen den første gangen. Så lenge han ikke er sulten, så er det vel bare positivt at han lærer seg alternative måter å søke trøst og trygghet i, som f.eks. å ligge på brystkassa til far. Og er han sulten kan han jo få flaske. Og far er det ikke synd på. Tvert imot syns han sikkert det er stas å endelig kunne være kilden for trøst og kos, uten pupp. I hvert fall syns min mann det, og det var da de virkelig begynte å knytte sterke bånd til hverandre.

Carisma
18-11-11, 09:36
Nå er det forsåvidt ingenting i veien for å gjøre jobben selv om man er trekvart døv med tinnitus, så lenge formen ellers er grei :) Men klart, om jeg fortsatt har vondt og sliter med bihulene må jeg jo få forlenget sykemeldingen. Er det forresten noen som vet hvor lang tid det bruker å ta gjennomsnittlig å få time hos ØNH spesialist. Jeg innbiller meg at det kan ta måneder ..?
Du klarer ikke å levere 100% i en slik situasjon, og om du begynner å jobbe igjen for fort vil du sannsynligvis slite med infeksjoner i månedsvis. Arbeidsgiver vil jo heller ha noen som kan levere 100% om et par uker enn noen som bare klarer å yte 40-50% i flere mnd. :o
Carisma, du er ikke egoistisk og det tror jeg også du innerst inne vet. Det fins nok av martyrkvinner der ute som ikke har vært ute med venninene sine eller gjort noe som helst på egen hånd gjennom hele permisjonstiden p.g.a. en misforstått ide om at poden ikke klarer å roe seg uten pupp og at da blir det så synd på far. Det kan godt være at det tar litt lengre tid for gutten å roe seg uten puppen den første gangen. Så lenge han ikke er sulten, så er det vel bare positivt at han lærer seg alternative måter å søke trøst og trygghet i, som f.eks. å ligge på brystkassa til far. Og er han sulten kan han jo få flaske. Og far er det ikke synd på. Tvert imot syns han sikkert det er stas å endelig kunne være kilden for trøst og kos, uten pupp. I hvert fall syns min mann det, og det var da de virkelig begynte å knytte sterke bånd til hverandre.

Ja, deg går vel mest på at jeg tenker at jeg ville jo aldri latt være å reise på jobb fordi jeg hadde lyst til å gjøre noe annet enn dag, hvordan kan jeg da gjøre det nå? Dette er jo viktigere enn en jobb.

KarMa40
18-11-11, 12:40
(Sambo maser om at jeg må komme meg ut, det er jeg som føler meg som en elendig mor... )

Nei!

Luft for mamma, og gleden over to ledige hender, vil hjelpe deg veldig! Rask gange med svingende armer, vindusshopping, frisørtime, soving...
Tenk på noe helt annet, glem dårlig samvittighet og vær glad og fornøyd når du kommer tilbake... (Og ta for guds skyld lett på at bodyen kneppes utenpå strømpisen og denslags)

Og som de sier på fly; hjelp deg selv før du hjelper barnet. Her får du hjelp av sambo til å hjelpe deg selv. feks til å ikke bli en sånn mamma som er den eneste som kan ordne opp i noesomhelst med ungen... Det er bjørnetjeneste det!

Du vet jo at babyer kan sovne på et blunk der det ikke lukter melk...;)

Kanutten
18-11-11, 12:58
Noen som har sjekket denne (http://modeskog.com/2011/11/16/oppskrift-lavkarbo-rullekake/) kaka?

Carisma
18-11-11, 17:03
Du vet jo at babyer kan sovne på et blunk der det ikke lukter melk...;)
Ja, som sagt tar pappa'n seg av legginga som regel uansett :)
Og jeg er defnitivt ikke redd for å la andre fikse opp i ting med han. Både mora mi, sambo, broren min, veninner +++ får gjerrne dille med han. Men jeg vil jo liksom at de skal se den hyggelige sida av han, og defor må jeg være tilgjengelig for å ta over når han blir vrang og vanskelig føler jeg. :o

TrillTrall
18-11-11, 17:23

Øh? Det er vel like mye hans barn som ditt. Selv begynte jeg på ridekurs en kveld i uka da poden var 5 uker gammel og jeg badet ham ikke før han var over året - det var pappans kosestund med guttungen. :)

Slipp pappan til!

TrillTrall
18-11-11, 17:27
Men jeg vil jo liksom at de skal se den hyggelige sida av han, og defor må jeg være tilgjengelig for å ta over når han blir vrang og vanskelig føler jeg. :o

Ikke gjør dere selv den bjørnetjeneste at du blir den eneste som klarer å roe ned ungen..! Kom deg ut du - kos deg og kom tilbake med nye krefter og ny energi! :)

Carisma
18-11-11, 18:23
Ikke gjør dere selv den bjørnetjeneste at du blir den eneste som klarer å roe ned ungen..! Kom deg ut du - kos deg og kom tilbake med nye krefter og ny energi! :)
I den grad jeg får mer energi av å føle meg egoistisk som drar ut... :o jeg syns ikke jeg kan forvente å ha et liv selv når jeg har tatt på meg ansvaret for et barn.

TrillTrall
18-11-11, 18:42
I den grad jeg får mer energi av å føle meg egoistisk som drar ut... :o jeg syns ikke jeg kan forvente å ha et liv selv når jeg har tatt på meg ansvaret for et barn.

Jeg regner med at pappan ikke har sittet hjemme hver eneste kveld siden gutten ble født? Hvorfor skal da du det? Ta deg en frikveld du, om du mistrives og ikke klarer å slappe av så er det jo bare å dra hjem igjen. :)

nellie
18-11-11, 18:46
Ja, som sagt tar pappa'n seg av legginga som regel uansett :)
Og jeg er defnitivt ikke redd for å la andre fikse opp i ting med han. Både mora mi, sambo, broren min, veninner +++ får gjerrne dille med han. Men jeg vil jo liksom at de skal se den hyggelige sida av han, og defor må jeg være tilgjengelig for å ta over når han blir vrang og vanskelig føler jeg. :o

Han må da få sjansen til å ta seg av ungen sin uansett hva slags humør han er i? Litt merkelig å sette samboeren din i samme "bås" som mora di og venninner der.. Du er 100% mamma, samboeren din er 100% pappa.

vaskeklut
18-11-11, 19:28
jeg har sju eggehviter, hva bruker jeg de til?

Bønna200
18-11-11, 20:02
Vi skal med fly fra Seattle til Oslo i mars og jeg skal bestille flybilletter nå. Det er en times mellomlanding på Island. Skal man da plukke opp bagesjen og sende videre? Synes det såfall høres litt lite ut med tid da... Eller går bagesjen videre til Oslo automatisk:confused:

Nerthus
18-11-11, 20:07
Vi skal med fly fra Seattle til Oslo i mars og jeg skal bestille flybilletter nå. Det er en times mellomlanding på Island. Skal man da plukke opp bagesjen og sende videre? Synes det såfall høres litt lite ut med tid da... Eller går bagesjen videre til Oslo automatisk:confused:

Alt går av seg selv når du kjøper billett gjennomgående :)

Bønna200
18-11-11, 20:16
Okay:) Takk! Har søkt på Finn så når det alternativet dukker opp går vel alt av seg selv, da:) Har, merkelig nok, aldri behøvd å mellomlande før. Så føler meg litt grønn:p

Nerthus
18-11-11, 21:19
Okay:) Takk! Har søkt på Finn så når det alternativet dukker opp går vel alt av seg selv, da:) Har, merkelig nok, aldri behøvd å mellomlande før. Så føler meg litt grønn:p

Det er om flyturen feks går fra norge til en flyplass i usa og du skal videre til en annen flyplass i usa at du må hente kofferten og sjekke inn på nytt, samme som når man kommer til norge fra utlandet og skal videre til en annen flyplass.

Tror ikke dere får gå ut av flyet en gang, eller tar jeg feil? Icelandair er det ikke?

Bønna200
18-11-11, 21:22
Det er om flyturen feks går fra norge til en flyplass i usa og du skal videre til en annen flyplass i usa at du må hente kofferten og sjekke inn på nytt, samme som når man kommer til norge fra utlandet og skal videre til en annen flyplass.

Tror ikke dere får gå ut av flyet en gang, eller tar jeg feil? Icelandair er det ikke?
Jo, det er det:)

vaskeklut
18-11-11, 21:36
er det sant at man får vondt i magen av mye kokos? kjøpte en svær pakke med kokosflak fra iherb og klarer ikke slutte å spise... :o

Carisma
18-11-11, 21:54
Jeg regner med at pappan ikke har sittet hjemme hver eneste kveld siden gutten ble født?
Faktisk har haan vært hjemme så og si hver kveld han også. Men han jobber jo på dagtid, så det blir litt anderledes.

Han må da få sjansen til å ta seg av ungen sin uansett hva slags humør han er i? Litt merkelig å sette samboeren din i samme "bås" som mora di og venninner der.. Du er 100% mamma, samboeren din er 100% pappa.
Og joda, men hvorfor skal han ha det kjipt når jeg kan ta det så han slipper?
(forøvrig har jeg ikke problemer med å la han ta det kjipe som hyling og bæsj og sånn når jeg er hjemme, bare når jeg er ute.... Aner ikke hvorfor. Kanskje fordi om jeg er hjemme kan jeg steppe inn om det trengs og ikke er helt fraværende)
mamma er nok mer engasjert enn begge oss tilsammen, og er enda mer furten enn sambo for å ikke frå være barnevakt. Når er det normalt å overlate de til f.eks besteforeldre?

er det sant at man får vondt i magen av mye kokos? kjøpte en svær pakke med kokosflak fra iherb og klarer ikke slutte å spise... :o
Det finner du nok ut. :p

Okie
18-11-11, 22:00
jeg har sju eggehviter, hva bruker jeg de til?

Jeg har da en svakhet for det søte :) og kommer ikke på annet enn marshmellows eller kokosboller...

nellie
18-11-11, 22:21
Og joda, men hvorfor skal han ha det kjipt når jeg kan ta det så han slipper?
(forøvrig har jeg ikke problemer med å la han ta det kjipe som hyling og bæsj og sånn når jeg er hjemme, bare når jeg er ute.... Aner ikke hvorfor. Kanskje fordi om jeg er hjemme kan jeg steppe inn om det trengs og ikke er helt fraværende)
mamma er nok mer engasjert enn begge oss tilsammen, og er enda mer furten enn sambo for å ikke frå være barnevakt. Når er det normalt å overlate de til f.eks besteforeldre?

Nå har vel han bedt deg om å dra ut en tur? Har han gitt noe slags uttrykk for at han ikke vil ta seg av sønnen sin når han er urolig og trist og lei eller har vondt osv? Så vidt jeg vet så vil de aller fleste, både mødre og fedre, være der for ungene sine igjennom alt. Er det ikke litt dårlig av deg å bestemme på hans vegne at han ikke skal få ta del i det?

Når man skal få barnevakt skal ikke jeg ta, for vi hadde vår første overnattingsbarnevakt da Emma-Sophie var seks uker. Og det var ei venninne av meg. Barnevakt i form av besteforeldre hadde vi hatt flere ganger før det, rett og slett fordi at jeg gikk på en smell.

Det går jo ann å "leie inn" mora di i et par timer f.eks så du får dratt og trena eller noe sånt.:) Hun fikk jo deg igjennom barndommen, så da går det nok fint med lillegutten også.

nellie
18-11-11, 22:24
Hvorfor har jeg alltid gått ned på onsdager og hvorfor samler jeg alltid noe sykt med vann på fredager? (Når jeg er "flink" altså. Går jo ikke ned på onsdager hvis jeg ikke er flink.:p)

Vannsamlingen kan være fordi at det ofte er type taco og annen salt mat, men i dag har jeg spist tacokrydder uten salt, så ser ikke helt poenget i dag.

Supera
18-11-11, 23:40
Ikke alltid, men da får man beskjed om det når man sjekker inn. Jeg har måttet hente bagasje og sjekke den inn igjen på mellomlanding. Det står på bagasjelappen hvor langt bagasjen blir sendt.

Bønna200
19-11-11, 14:43
Ikke alltid, men da får man beskjed om det når man sjekker inn. Jeg har måttet hente bagasje og sjekke den inn igjen på mellomlanding. Det står på bagasjelappen hvor langt bagasjen blir sendt.
Da får man bare prøve seg fram:) Vi kommer vel alltids hjem igjen:p

Zincite
19-11-11, 18:09
Vi kjøpte litt - eller kanskje mye? - ribbe i Sverige i dag. En bit har jeg tenkt å lage sylte av. Tåler denne biten å ligge til tirsdag før jeg koker og presser? Eller bør jeg skride til verket i morgen? Mandag kan jeg ikke :)

Kitt
19-11-11, 18:18
Den tåler nok helt fint å ligge kaldt til tirsdag! :)

Yrla
19-11-11, 22:19
Istedenfor å kjøpe en hel kalkun håper jeg å finne bare brystfileter i butikk før jul. Noen som har sett det noe sted? Og hvor finner jeg frosne tyttebær?

nellie
19-11-11, 22:22
Har sett det på Meny:)

nellie
19-11-11, 22:23
Kalkunfilet altså..

LineJM
19-11-11, 22:39
Har sett frossen kalkunfilet på Rema også. Tyttebær varierer litt, har sett det på Safari og på noen remabutikker og også på Rimi. Tror det kommer litt an på hva de som driver butikken bestiller.

Carisma
19-11-11, 22:42
Kalkunfilet kjøper jeg på svinesund. Frosne tyttebær på meny.

Yrla
19-11-11, 22:42
Takk og takk:)

BenteR
20-11-11, 02:02
De hadde faktisk fersk kalkunfilet da jeg handlet på Kiwi i dag

Yrla
20-11-11, 10:26
De hadde faktisk fersk kalkunfilet da jeg handlet på Kiwi i dagOj, så bra.

Cherry
20-11-11, 10:32
såå myr rot i make-upen min. Tips til organisering?

Cyan
20-11-11, 11:19
Hold make-upen til et minimum ;) Jeg har en skygge til hverdags, en skygge til fest, en kajal, en mascara, en foundation og en pudder. Alt ligger i en liten boks ved badevasken. Blir ikke rot med så lite, og man trenger ikke mer heller (noen vil sikkert ha rouge, leppestift og øyenbrynsblyant også, men det er fortsatt lite nok til å unngå rot). Om du likevel vi ha mye sminke, så kan det være et tips å ta en tur på en villmarksbutikk og se på utvalget av fiskevesker og slukbokser. Eller du kan kjøpe en sånn laptop lunsjboks eller noe annet med flere små rom i?

Kitsu
20-11-11, 12:03
Jeg har alt sminkestashet mitt i et sånt skrue/spiker-oppbevaringsskap fra Clas Ohlson jeg. Står i vinduskarmen på badet.

Marina
20-11-11, 12:16

Jeg bruker to fine sminkevesker. En til øyesminke og en til resten. Da er det litt lettere å finne frem (og de er fine å se på)

vaskeklut
20-11-11, 12:34
En makeup organizer (http://www.ebay.com/itm/Large-Acrylic-Cosmetic-Organizer-/320785497055?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ab04e3bdf)! Se linken, eller søk på det på ebay. Det finnes mange typer i forskjellige prisklasser.

LineJM
20-11-11, 12:39
ooh! *vil ha* men jeg har ikke plass noe sted til en sånn en, kanskje jeg må gjøre om på badet? :p

Furine
20-11-11, 13:58
Lite sminke her også, men eg tenkjer at kanskje verktøyskrina/-koffertane dei har på Clas Ohlsson kan vere brukande? Dei er ganske freshe i fargen også etterkvart.

Photobscura
20-11-11, 14:13
Er det bare jeg som har problemer med å spille av klippene på denne siden (http://www.nrk.no/video/nytt_pa_nytt_heter_det_kinnskjegg_eller_skinnskjeg g/E3E9A1EA69F9B3EB/emne/Nytt%20p%C3%A5%20nytt/)? Det går ikke! :hylgrine:

Photobscura
20-11-11, 14:16
Er det bare jeg som har problemer med å spille av klippene på denne siden (http://www.nrk.no/video/nytt_pa_nytt_heter_det_kinnskjegg_eller_skinnskjeg g/E3E9A1EA69F9B3EB/emne/Nytt%20p%C3%A5%20nytt/)? Det går ikke! :hylgrine:
Glem det! Av en eller annen grunn gikk det plutselig, etter å ha hamret på play-knappen i mange minutter og fornyet vinduet ca fjorten ganger! :p

Huldr
20-11-11, 14:18
Er det bare jeg som har problemer med å spille av klippene på denne siden (http://www.nrk.no/video/nytt_pa_nytt_heter_det_kinnskjegg_eller_skinnskjeg g/E3E9A1EA69F9B3EB/emne/Nytt%20p%C3%A5%20nytt/)? Det går ikke! :hylgrine:Jepp, det er bare du! :ja:

Knegg ... :D

Huldr
20-11-11, 14:18
Glem det! Av en eller annen grunn gikk det plutselig, etter å ha hamret på play-knappen i mange minutter og fornyet vinduet ca fjorten ganger! :p:heia: Omtrent som Fleksnes med TV'n? :D

Photobscura
20-11-11, 14:27
:heia: Omtrent som Fleksnes med TV'n? :D
Hehe, noe sånt! :D Har aldri kommet så langt som å se disse klippene, og nå var jeg bare SÅ innstilt på å se dem at jeg nesten ble på gråten! Jada! :flau:

Huldr
20-11-11, 15:45
Hehe, noe sånt! :D Har aldri kommet så langt som å se disse klippene, og nå var jeg bare SÅ innstilt på å se dem at jeg nesten ble på gråten! Jada! :flau:Jeg skjønner det! :klem: Sorry at jeg var litt slem lenger oppi her :p

Photobscura
20-11-11, 15:50
Jeg skjønner det! :klem: Sorry at jeg var litt slem lenger oppi her :p
Haha, ja, jeg ble SÅ vonbroten! :lol:

Huldr
20-11-11, 15:56
Haha, ja, jeg ble SÅ vonbroten! :lol::lol: :D

Kjinnsjegg ... sjinnkjegg :D

Okie
21-11-11, 10:03
Mistet mye hår igjen og begynte med b-vit. Nå har det stoppet opp. Hva kan jeg spise for å øke inntak av b-vit? Og c-vit?

shailene
21-11-11, 18:55
Går det an å lage kokosmel av kokosmasse? Bare kjøre det i mikseren, liksom?

vaskeklut
21-11-11, 20:39
Hva er populært å gi i julegave til åtte år gamle jentunger nå for tida? (det må nevnes at den jenta jeg forsøker å finne på gave til ha meeeer enn nok leker. og klesstørrelse varierer visst så veldig at jeg bør unngå klær...)

Carisma
21-11-11, 20:43
Hva er populært å gi i julegave til åtte år gamle jentunger nå for tida? (det må nevnes at den jenta jeg forsøker å finne på gave til ha meeeer enn nok leker. og klesstørrelse varierer visst så veldig at jeg bør unngå klær...)

Kinobiletter? Og om hun er av de nære, et løfte om å være med og uanstendige mengder snop... :D

vaskeklut
21-11-11, 20:50
Kinobiletter? Og om hun er av de nære, et løfte om å være med og uanstendige mengder snop... :D
Det hadde jeg VIRKELIG skullet gjøre, hadde ikke ungen bodd på Vinstra og jeg i Trondheim :o:p Utrolig bra forslag, det skal jeg spare på :D

Tiki
21-11-11, 21:21
Hvor er det blitt av Landlord hermetikken til Rema? Spes tomatpurre og hermetiske tomater? På Rema sier de at de nå fører et eget produkt som skal erstatte, men har mere kh.

Sanney
21-11-11, 21:26
landlord produktene var visst feilmerket mener jeg å ha lest

Yrla
21-11-11, 21:31
Hva er populært å gi i julegave til åtte år gamle jentunger nå for tida? (det må nevnes at den jenta jeg forsøker å finne på gave til ha meeeer enn nok leker. og klesstørrelse varierer visst så veldig at jeg bør unngå klær...) Klær til dokker, noe hun samler på (spør foreldrene), smykker, klokke, fin dagbok, en god dvd.

Kitt
21-11-11, 21:39
Går det an å lage kokosmel av kokosmasse? Bare kjøre det i mikseren, liksom?
Det blir ikke helt det samme, kan brukes om hverandre i noen oppskrifter,men ikke i andre!

Malt kokosmasse er akkurat det, mens kokosmel er melete!:p

Kitt
21-11-11, 21:40
Hvor er det blitt av Landlord hermetikken til Rema? Spes tomatpurre og hermetiske tomater? På Rema sier de at de nå fører et eget produkt som skal erstatte, men har mere kh.

Landlord har blitt til Rema, ja, og tomatpureen var feilmerket i hvert fall!

Anarko
21-11-11, 21:47
Har rema konstantert at det er mer kh i den tomatpurèen altså? Har vi noen gode alternativ? Jeg har funnet hot pepper paste, litt for hard til å erstatte tomatpurè fullstendig, men noe av den kan erstattes med den, og den setter utrolig god smak :)

Supera
21-11-11, 23:08
Sånn litt på sidelinjen: Så lenge innholdsfortegnelsen er grei, så bryr jeg meg ikke så mye om kh. Ofte er de med færre kh bare rett og slett utvannet.

BenteR
22-11-11, 00:27

Som en stor bokorm selv, som alltid, fra jeg fire år gammel lærte og lese, har elsket bøker, så har jeg gitt spennede lettleste bøker til nevøer og nieser i den alderen.

Carisma
22-11-11, 00:39
Som en stor bokorm selv, som alltid, fra jeg fire år gammel lærte og lese, har elsket bøker, så har jeg gitt spennede lettleste bøker til nevøer og nieser i den alderen.
Åja, Frøken detektiv finnes det enda? Jeg pløyde meg gjennom to-tre hver dag av de på den tida :D Og Bobseybarna...

Sanney
22-11-11, 00:44
de har modernisert frøken detektiv. så nå har de pc og mobiltelefon og sånt. bare synd at siden frøken detektiv ble skrevet av mange forskjellige forfattere så var kvaliteten på historiene ganske så ugjevn.. bøkene jeg arvet etter mamma er nærmest lest istykker.

Carisma
22-11-11, 01:04
Hva skjedde med det "konkurrerende" forumet som ble startet av utbryterne herfra, eksisterer det enda?

Carisma
22-11-11, 01:11
Dette er en skikkelig gåte, og om noen kan hjelpe blir jeg dødelig imponert!
En gang på midten av nittitallet spilte de en låt endel på P3 som dukker opp i hodet mitt med ujevne mellomrom. Eller en strofe av den rettere sagt.
Den går så her: "So i miss you my dear, when the sky is so clear, and i'm sending you postcards from heaven". Hvem spilte? Finnes den på nett?

tuftemor
22-11-11, 01:26
Er det denne ???
http://www.youtube.com/watch?v=7w5NC0lO2dc

Tiki
22-11-11, 09:06

Altså vnil det si at når det het Landlord var det feil info om kh, mot at nå når det har skiftet navn er det riktig?

Ja,ja overlever vel. Men kan fort bli litt mye med 3 kh/100g. på hermetiske tomater når jeg skal lage gryter. En boks blir 12 kh

smgj
22-11-11, 09:40
Altså vnil det si at når det het Landlord var det feil info om kh, mot at nå når det har skiftet navn er det riktig?

Ja,ja overlever vel. Men kan fort bli litt mye med 3 kh/100g. på hermetiske tomater når jeg skal lage gryter. En boks blir 12 kh
Vel, om du har brukt dem før og det gikk greit da, så er det fremdeles samme tomater og samme karbohydrater, selv om forpakningen ikke lyver lenger...

Lillemy71
22-11-11, 09:53

Hæææ lager du gryter av hermetiske tomater du da :eek:??? :D:D

Nei sorry, var ikke meningen og være helt flåsete (bare litt :p). Jeg forstår at du synes det er mye, men dersom du bruker en slik boks i en gryterett, hvor mange porsjoner blir det? Når jeg lager slikt ender jeg som oftest oppmed store mengder mat, mange porsjoner og dermed blir det ikke så mange kh i hver porsjon allikevel :)

Tiki
22-11-11, 10:19
Hæææ lager du gryter av hermetiske tomater du da :eek:??? :D:D

Nei sorry, var ikke meningen og være helt flåsete (bare litt :p). Jeg forstår at du synes det er mye, men dersom du bruker en slik boks i en gryterett, hvor mange porsjoner blir det? Når jeg lager slikt ender jeg som oftest oppmed store mengder mat, mange porsjoner og dermed blir det ikke så mange kh i hver porsjon allikevel :)

Nei da det er ikke full krise i heimen. :p

Men vil jo bare ha den med minst kh i. Men hvis ikke innholdet er endret overhode, så skal jeg ikke skrike ;)

Har forøvrig laget en lammegryte med ihjælkokt abergin, løk, fetaost, lam, kraft / buljong og masse hermetiske tomater så det har blitt som en tykk suppe. Så må vel begrense tomatbruken litt, men godt ble det. :D

smgj
22-11-11, 10:38
Jeg synes litt tomatpurre i gryter øker smaken mye mer enn enn karbohydratene skulle tilsi. :) 1/4-1/2 boks til en kaserolle så kan man spare litt på de hermetiske tomatene. (Men det er mulig at tomatpurre har masse karbohydrater da...?)

nellie
22-11-11, 10:41
Tomatpure har ganske mye karbohydrater, ja.:)

Dietta
22-11-11, 10:49
Tomatpure har ganske mye karbohydrater, ja.:)

Men god er det, så det er bra man ikke trenger å bruke så mye for å få smaken :D

nellie
22-11-11, 10:51
Jeg bruker mye tomatpurè. Hvertfall et glass i uka. Begrenser ikke karbohydrater fra grønnsaker.:)

Photobscura
22-11-11, 10:52
Nå er det vel ikke så fryktelig mye mindre karbohydrater i rene tomater, jeg tipper at med mindre de hermetiske tomatene og tomatpureen er tilsatt sukker, så er de i hvert fall vannreduserte. Tomatpuré er jo kokt kraftig inn, så det har jo ikke mer karbohydrater enn vanlige tomater, man må se på det i forhold til vekten av væske i det origniale produktet. :)

nellie
22-11-11, 10:57
Nå er det vel ikke så fryktelig mye mindre karbohydrater i rene tomater, jeg tipper at med mindre de hermetiske tomatene og tomatpureen er tilsatt sukker, så er de i hvert fall vannreduserte. Tomatpuré er jo kokt kraftig inn, så det har jo ikke mer karbohydrater enn vanlige tomater, man må se på det i forhold til vekten av væske i det origniale produktet. :)

Det vet vi jo!:) Men hvis man skal se på mengden så blir det jo endel forskjell. 1 ss tomatpure=ca 2 "normale" tomater.

F.eks i en gryte eller tomatsuppe så blir det jo endel forskjell.

shailene
22-11-11, 12:53
Kommer jo an på om man bruker tomatpure i tillegg, eller som erstatning for ordentlige tomater da. Bruker man det i tillegg for å få kraftigere tomatsmak blir det jo såklart mer karbo i maten. Men ofte jeg bruker tomatpure istedet for, hvis jeg ikke har tomater i hus, og da bruker jeg ca. tilsvarende mengde jeg ville brukt hvis jeg skulle hatt i tomater. Ingen grunn til å tro at det blir mer karbo av dette vel? Er det noen pureer som har tilsatt sukker i seg?

nellie
22-11-11, 12:58
Kommer jo an på om man bruker tomatpure i tillegg, eller som erstatning for ordentlige tomater da. Bruker man det i tillegg for å få kraftigere tomatsmak blir det jo såklart mer karbo i maten. Men ofte jeg bruker tomatpure istedet for, hvis jeg ikke har tomater i hus, og da bruker jeg ca. tilsvarende mengde jeg ville brukt hvis jeg skulle hatt i tomater. Ingen grunn til å tro at det blir mer karbo av dette vel? Er det noen pureer som har tilsatt sukker i seg?

Mener du at 1 dl tomatpure og 1 dl bokstomater/vanlige tomater inneholder like mye karbohydrater?

shailene
22-11-11, 14:12
Mener du at 1 dl tomatpure og 1 dl bokstomater/vanlige tomater inneholder like mye karbohydrater?
Uff. Nei, men ser hvorfor du tolka det sånn, var klumsete forklart :p :rolleyes:

Mener 1-1,5 ts eller så, istedet for 1 fersk tomat. Litt på slump, siden jeg ikke teller gram for tiden, nøyaktig hvor mye som tilsvarer 1 tomat er det jo bare å veie og regne seg fram til. Trenger ikke være redd for alt som har høy konsentrasjon av karbo liksom, så lenge man begrenser seg.

nellie
22-11-11, 14:17
I see!:) Nei, det er klart.

Jeg er ikke redd for jeg har ingen karbobegrensninger, så for meg er det samma. Men hvis man spiser ketogent og prøver å holde seg rundt 15 har det jo litt å si da. 1 dl tomatpure inneholder omtrent dobbelt så mye karbohydrater som 1 dl krossade tomater.

Siden det er endel som opplever rene tomater som partystoppere så tør jeg ikke se for meg hva som skjer med dem om de får i seg tilsvarende mengde tomatpure engang.;)

Dietta
23-11-11, 12:20
Lurer på hvorfor antall aktive medlemmer her på forumet stafdig går nedover. Det er ikke siden det var nesten 2.500 stk. I dag er det bare 1.900 :confused:

Rin
23-11-11, 12:24
Lurer på hvorfor antall aktive medlemmer her på forumet stafdig går nedover. Det er ikke siden det var nesten 2.500 stk. I dag er det bare 1.900 :confused:

Tror det kanskje er litt sesongpreget... pleier feks å være massevis av folk rundt nyttår, med nye og blanke slanke-forsetter. :cool: Og et par tilsvarende bølger iløpet av året.

Dietta
23-11-11, 12:28
Tror det kanskje er litt sesongpreget... pleier feks å være massevis av folk rundt nyttår, med nye og blanke slanke-forsetter. :cool: Og et par tilsvarende bølger iløpet av året.

Ser den, men melder folk seg aktivt ut da, eller blir man borte fra "aktiv-listen" hvis det er en stund siden man har skrevet innlegg ?

Egwene
23-11-11, 13:20
Tips for å forbedre immunforsvaret sitt?
Jeg har fått blærekatarr IGJEN....
Dette er 2 eller 3 gangen i år...

smgj
23-11-11, 13:24
Vurdér om du kan mangle sink... C-vitamin er ufarlig og kan hjelpe og d-vitaminer trenger de aller fleste av oss på denne tiden.

Og pøs på med hvitløk. :)

Kitt
23-11-11, 13:27

Vurdér om du kan mangle sink... C-vitamin er ufarlig og kan hjelpe og d-vitaminer trenger de aller fleste av oss på denne tiden.

Og pøs på med hvitløk. :)
og så må man seff følge alle de andre rådene i boka for å unngå UVI!
Som å drikke nok, ikke holde seg når man må tisse, tisse etter sex(VIKTIG), holde seg varm fra livet og ned osv osv!:)

Yrla
23-11-11, 13:38
Sikker på at det er immunforsvaret som er ille? Kan være flere grunner til å få det. Som bakterier fra tarm på vill veier, frysing, se her
Blærekatarr kan oppstå når det kommer bakterier inn i urinblæra, hvor det ellers er bakteriefritt. Det er nesten utelukkende bakterier fra tarmen som er årsak til urinveisinfeksjoner, og 3 av 4 tilfeller skyldes bakterien E. coli.Bakteriene kan komme inn i urinblæra ved at de vandrer fra huden, gjennom det korte urinrøret og inn til blæren. De kan også komme rett fra tarmen gjennom blæreveggen. Ved økende østrogenmangel (http://nhi.no/sykdommer/kvinne/hormonbehandling/overgangsalderen-1398.html) etter overgangsalderen blir slimhinnen både i skjeden og urinveiene tørr og tynn og mindre motstandsdyktig mot bakterier. Muligheten for en infeksjon øker derfor i denne perioden.
Ved samleie der penis presser mot fremre skjedevegg, kan bakterier komme over i urinen fra området rundt urinrørsåpningen, og fra kjertler langs urinrøret. Det er derfor ikke uvanlig at blærekatarr kan debutere etter samleie.
Det synes også å være en sammenheng mellom sjelden vannlating og hyppig blærekatarr. Kvinner som later vannet sjelden og som holder seg ved trang, får mer langvarig oppbevaring av tilfeldige bakterier i blæren. Dermed øker risikoen for å få blærekatarr.
tatt herfra:http://nhi.no/sykdommer/nyrer-urinveier/urinveisinfeksjoner/urinveisinfeksjon-hos-kvinner-2604.html

Carisma
23-11-11, 16:43

Jeg fikk kurert min kroniske blærekatarr ved hjelp av fotsoneterapi.

Cyan
23-11-11, 17:57
Dere som har hatt komplikasjoner etter en ørebetennelse i form av tinnitus, svært redusert hørsel, svimmelhet etc: Hvor lenge varte det? Og når hørselen kom tilbake, kom den tilbake gradvis eller bare plutselig tilbake over natta? Jeg har hatt dette i en uke nå og begynner å bli mildt sagt gæren av alle lydene i hodet mitt, av å ikke kunne følge en samtale og av å gå rundt og sjangle :o

Photobscura
23-11-11, 18:01
Jeg fikk kurert min kroniske blærekatarr ved hjelp av fotsoneterapi.
Og jeg med akupunktur, etter ti år (alder to til tolv) med kronisk og antibiotikaresistent uvi.

Kanutten
23-11-11, 18:02
Dere som har hatt komplikasjoner etter en ørebetennelse i form av tinnitus, svært redusert hørsel, svimmelhet etc: Hvor lenge varte det? Og når hørselen kom tilbake, kom den tilbake gradvis eller bare plutselig tilbake over natta? Jeg har hatt dette i en uke nå og begynner å bli mildt sagt gæren av alle lydene i hodet mitt, av å ikke kunne følge en samtale og av å gå rundt og sjangle :o

Hos meg satt det i i ca et halvt år. Skal inn til ny sjekk om ca 14 dager. Når jeg er sliten kommer ulydene tilbake igjen og da drar jeg til putten. Dotten kommer og går, men hørselen er blitt mye bedre!

Cyan
23-11-11, 18:06
Hos meg satt det i i ca et halvt år. Skal inn til ny sjekk om ca 14 dager. Når jeg er sliten kommer ulydene tilbake igjen og da drar jeg til putten. Dotten kommer og går, men hørselen er blitt mye bedre! :eek: Håper ikke et halvt år er normalen :o

Jeg merker det selv at jeg hører litt bedre og ikke er så veldig svimmel når jeg er hjemme alene på dagene, men når mann og unge kommer hjem på ettermiddagen blir jeg gradvis verre og utpå kvelden kan jeg karakterisere meg selv som nærmest døv :( Blir utrolig fort sliten av bråk rundt meg samtidig som jeg ikke kan ha det helt stille heller for da blir jeg gæren av lydene i hodet (obs: Ikke stemmer, men lyder altså :lol:)

Anne
23-11-11, 18:42
Godt at du presiserte hva du hørte, Cyan :lol:

Egwene
23-11-11, 23:49
og så må man seff følge alle de andre rådene i boka for å unngå UVI!
Som å drikke nok, ikke holde seg når man må tisse, tisse etter sex(VIKTIG), holde seg varm fra livet og ned osv osv!:)

Jeg har blitt flinkere til å drikke mer vann og å gå på do når jeg må på do..
Men de to siste gangene nå har jeg fått det etter jeg har vært hos mr. Hunk :_plystre:
Så tror det kan være noe med at jeg ikke har gått på do/skylt meg etter sexen.
Er liksom ikke noe man orker å tenke på når man er ferdig.
Glad jeg fikk litt klarhet i det :P

(vet det høres ut som jeg nå får det OFTE, men var i juli og nå da i november)

Sanney
23-11-11, 23:54
nå har jeg aldri hatt blærekatarr jeg da, som jeg vet om.. men jeg foretrekker å gå på do før sex jeg da... (bli tissetrengt midt i sengevalsen er lite morro :o) og da må jeg jo ikke rett etterpå Oo.

Egwene
24-11-11, 00:04
Må jeg på do før sex, går jeg jo på do:P
Men må man ikke, så går man jo ikke :P

Carisma
24-11-11, 10:54
Jeg har hatt en kul litt under mellomgulvet som sannsynligvis er et av de innvendige stingene som ikke har oppløst seg. Den har vært øm når jeg har trykke på den. Nå er den borte, men i stedet har jeg smerter i hele magen, som om man trykker hardt inn med en finger uvilkårlige plasser. Om det er et betent sting som har sprukket; er det farlig? Eller er det bare om man har feber i tillegg?

Anne
24-11-11, 10:58
Jeg vil anta at du vil få feber om det er en betennelse i bukhulen, men jeg syns du bør kontakte legen om du føler deg utrygg og har vondt over tid. :ja:

God bedring, Carisma:klem:

Carisma
24-11-11, 11:01
Egentlig ikke noe større plager enn litt problemer med å sette meg og reise meg, og når lillegutt sparker meg i magen.. :rolleyes: (stellebordet er selvfølgelig i "perfekt" høyde :p)
Jeg ser der an til i morra tenker jeg.

Anne
24-11-11, 11:07
Gjør det...eller om du blir verre ta kontakt med lege:klem:

nellie
24-11-11, 11:21
Apropos UVI. Har gått i mange dager nå med det jeg vil kalle UVI light. Hadde det ganske ofte før, men har ikke hatt på maaaange år. Det kjennes litt sånn ut, men ikke sånn at det er ille liksom.. Finnes det noen remedier jeg kan ta som får det vekk?

TrillTrall
24-11-11, 11:29
Men de to siste gangene nå har jeg fått det etter jeg har vært hos mr. Hunk :_plystre:
*hehe* Før i verden hadde jeg aldri uvi og gikk aldri på do etter sex med mindre jeg måtte på do. De siste årene har jeg tydeligvis blitt mer sensitiv nedentil og går på do etter hvert samleie gitt. Ellers er jeg redd uvi'en sitter der tvert.
Problemet er jo de gangene man ikke må på do etterpå! For min del så drikker jeg som regel en god del etter at jeg har vært på do ved "kveldsstellet" samtidig som jeg pusser tennene og det fører til at jeg i alle fall får skviset ut en liten skvett etterpå. Det er jo ikke mange dråpene som skal til for å få skylt ut av urinrøret.

Så kom deg på do etter samleie! ;)

Photobscura
24-11-11, 12:00
Apropos UVI. Har gått i mange dager nå med det jeg vil kalle UVI light. Hadde det ganske ofte før, men har ikke hatt på maaaange år. Det kjennes litt sånn ut, men ikke sånn at det er ille liksom.. Finnes det noen remedier jeg kan ta som får det vekk?
Tranebær i kapsel- eller væskeform kan jo være effektivt, bare vær obs. Jeg har det liksom litt i ryggmargen den redselen for at UVI skal gå til nyrene ... Det er smerter beyond belief!

langaard
24-11-11, 12:02
Tranebær i kapsel- eller væskeform kan jo være effektivt, bare vær obs. Jeg har det liksom litt i ryggmargen den redselen for at UVI skal gå til nyrene ... Det er smerter beyond belief!
Ja, nyrebekkenbetennelse er et sant helvete:eek:

nellie
24-11-11, 12:04
Ja, huff.. Jeg hadde skikkelig UVI en gang og lå og vred meg i smerter bare da, så vil helst ikke ha nyrebekkenbetennelse. Men tror ikke det er UVI for det kommer og går og er en veldig sånn diffus starten på en UVIfølelse. Er sikkert noe annet.

Cherry
24-11-11, 12:13
Så kom deg på do etter samleie! ;)

Hvor fort etterpå? Er jo ikke alltid samleiet foregår i bekvemmeligheten av ens eget hjem:p

nellie
24-11-11, 12:14
Hvor fort etterpå? Er jo ikke alltid samleiet foregår i bekvemmeligheten av ens eget hjem:p

Fort som faen.

Dietta
24-11-11, 12:16
Fort som faen.

Ha, ha. Ha alltid med en tisseflaske.... :p

Carisma
24-11-11, 12:17
Ha, ha. Ha alltid med en tisseflaske.... :p

Evt legg alltid all action til badet?....

nellie
24-11-11, 12:17
Husker jeg var hos legen som 16-åring.. Med UVI og mamma på slep.. Holdt på å dævve da legen spurte om jeg hadde kjærste og sa at jeg måtte tisse så fort som mulig etter at vi hadde hatt sex..

Kitsu
24-11-11, 12:18
Jeg har alltid en pakke med tranebærkapsler liggende for sånne "nesten-UVIer". PAsser og på å drikke mye sur veske. Vann med sitron, etc.

Cyan
24-11-11, 12:20
Jeg har faktisk aldri hatt UVI *bank i bordet*

Dietta
24-11-11, 12:27
Evt legg alltid all action til badet?....

Ja, bare pass på at det ikke er en utedo :D

TrillTrall
24-11-11, 12:43

Umiddelbart egentlig. Om du venter i flere timer er det i alle fall ingen vits med tanke på å forebygge uvi.

TrillTrall
24-11-11, 12:45
Jeg har alltid en pakke med tranebærkapsler liggende for sånne "nesten-UVIer". PAsser og på å drikke mye sur veske. Vann med sitron, etc.

Når jeg først kjenner symptomene, de trenger ikke være sterke heller, så er det for sent for denslags hos meg. Jeg kan bøtte nedpå litervis med sitronvann på en dag uten at det hjelper det spøtt. Det kommer alltid så raskt at etter få timer så tisser jeg blod.

nellie
24-11-11, 13:49
Go`helgtilbudet på Kiwi.. Er det fra torsdag eller fredag?

Carisma
24-11-11, 13:58
Go`helgtilbudet på Kiwi.. Er det fra torsdag eller fredag?
Fredag

Cherry
24-11-11, 17:29
Hvorfor får jeg hodepine hver dag rundt klokka 15?

Gracella
24-11-11, 17:41
Hvorfor får jeg hodepine hver dag rundt klokka 15?
Har du drukket for lite vann/for mye kaffe/har noe stressende foran deg eller bak deg?

langaard
24-11-11, 17:44
Har du drukket for lite vann/for mye kaffe/har noe stressende foran deg eller bak deg?
Eller spist for lite:confused:

Cyan
24-11-11, 18:36
Trenger kunsthjelp! Jeg leter etter et maleri av et kvinnefjes i profil som henger i lufta. Opp mot toppen av hodet ser det på en måte ut som om den rives av som papir på en dorull. Fargetonene er oransje-gulaktig tror jeg. Skjønte dere hvilket jeg mente?

Jeg var sikker på at det var Salvador Dali, men når jeg bildegoogler kommer det ikke det opp ... Tenkte da at det kunne være Magritte, men det kom ikke da jeg bildegooglet han heller. Any ideas?

Huldr
24-11-11, 20:17
Hmm ... det ringte ingen bjeller hos meg, men googlet litt og det eneste jeg kom opp med var dette herfra (http://www.articlesbase.com/dating-articles/want-to-impress-the-ladies-watch-what-you-hang-on-your-walls-609293.html):

http://www.discoveredartists.com/uploadedImages/658/4520/lightbox_RCUKIER_2.jpg
Kan det være det?

Bønna200
24-11-11, 20:20
Fint er det hvertfall:ja:

smgj
24-11-11, 20:24
Trenger kunsthjelp! Jeg leter etter et maleri av et kvinnefjes i profil som henger i lufta. Opp mot toppen av hodet ser det på en måte ut som om den rives av som papir på en dorull. Fargetonene er oransje-gulaktig tror jeg. Skjønte dere hvilket jeg mente?

Jeg var sikker på at det var Salvador Dali, men når jeg bildegoogler kommer det ikke det opp ... Tenkte da at det kunne være Magritte, men det kom ikke da jeg bildegooglet han heller. Any ideas?
Jeg tror jeg har sett noe liknende, men det foresvever meg at ansiktet var laget av pusslespillbrikker elns?

Cyan
24-11-11, 20:53
Hmm ... det ringte ingen bjeller hos meg, men googlet litt og det eneste jeg kom opp med var dette herfra (http://www.articlesbase.com/dating-articles/want-to-impress-the-ladies-watch-what-you-hang-on-your-walls-609293.html):

http://www.discoveredartists.com/uploadedImages/658/4520/lightbox_RCUKIER_2.jpg
Kan det være det? Nei, det er det ikke.

Jeg tror jeg har sett noe liknende, men det foresvever meg at ansiktet var laget av pusslespillbrikker elns? Ja, det kan stemme :ja:

Bønna200
24-11-11, 21:01
Har noen av dere opplevd å bestille billetter på billettservice.no og motta billetter på mail til feil forestilling?
Både jeg og gubben satt her da vi bestilte til en forestilling fredag 16. desember. Men når jeg skulle printe ut nå var det lagt ved billetter til onsdag 16. november:confused:
Og det har jo vært, på en måte...

Vi er jo to som så samme bestillingen... Noen penger tapt. Er det mulig å få tilbake pengene?

Lava
24-11-11, 21:03
Har noen av dere opplevd å bestille billetter på billettservice.no og motta billetter på mail til feil forestilling?
Både jeg og gubben satt her da vi bestilte til en forestilling fredag 16. desember. Men når jeg skulle printe ut nå var det lagt ved billetter til onsdag 16. november:confused:
Og det har jo vært, på en måte...

Vi er jo to som så samme bestillingen... Noen penger tapt. Er det mulig å få tilbake pengene?

Ring så fort du kan og si ifra. Det kan være dems system som er feil.
Men jeg bestilte en gang feil mnd, og det var billige togbiletter.. fikk ikke kansellere, men bytte i rett dato :)

Lava
24-11-11, 21:04
Har fått smaken på rødvinen "my world" australia, og lurer på hvordan den er sånn lavkarbomessig?
Orker ikke dem uten sukker, for jeg blir sååå tørr i munnen av dem.

Bønna200
24-11-11, 21:12
Ring så fort du kan og si ifra. Det kan være dems system som er feil.
Men jeg bestilte en gang feil mnd, og det var billige togbiletter.. fikk ikke kansellere, men bytte i rett dato :)
Nå må det sies at det er nok en måneds tid siden jeg bestilte. Fikk mailen, men tenkte jo ikke noe over at datoene var feil, så har ikke sjekka:o
Får håpe det ordner seg for snille gutter og piker:)

Lava
24-11-11, 21:51
Nå må det sies at det er nok en måneds tid siden jeg bestilte. Fikk mailen, men tenkte jo ikke noe over at datoene var feil, så har ikke sjekka:o
Får håpe det ordner seg for snille gutter og piker:)

Ja det håper jeg og! Men ring hvertfall og spør. Blir jo ikke fattigere enn noen tellerskritt av å få ett nei.. :p

Bønna200
24-11-11, 22:00
Ja det håper jeg og! Men ring hvertfall og spør. Blir jo ikke fattigere enn noen tellerskritt av å få ett nei.. :p
Nope:) Skal ringe i morgen. Vi VET jo at vi har rett! Spørs bare på hvor samarbeidsvillige de er:rolleyes:

Lava
25-11-11, 02:51
Hva vasker man dusjen med når man skal forhindre fotsopp?

Har sånn jif bad, er det godt nok?

shailene
25-11-11, 03:30
Hva vasker man dusjen med når man skal forhindre fotsopp?

Har sånn jif bad, er det godt nok?
Bruk klorin når du vasker f.eks. ukentlig, og spray gjerne med eddik etter hver dusj (sopp liker ikke surt).

Bønna200
25-11-11, 15:16
Nope:) Skal ringe i morgen. Vi VET jo at vi har rett! Spørs bare på hvor samarbeidsvillige de er:rolleyes:
De var IKKE samarbeidsvillige. :mad:

Sur kjerring som påsto at det ikke går an at de har feil i systemet.

Så det var 1600 kroner rett i dass:realmad: :hylgrine:

Lillemy71
25-11-11, 15:42
De var IKKE samarbeidsvillige. :mad:

Sur kjerring som påsto at det ikke går an at de har feil i systemet.

Så det var 1600 kroner rett i dass:realmad: :hylgrine:

Skriv en sint klage, bruk gjerne ordet Forbrukerrådet inni der. Kan jo hende at du får noe igjen da, har ihvertfall jeg opplevd. Ellers kan du jo prøve å ringe igjen og håpe på at du ikke treffer samme sure kjerringa :D

Bønna200
25-11-11, 15:47
Skriv en sint klage, bruk gjerne ordet Forbrukerrådet inni der. Kan jo hende at du får noe igjen da, har ihvertfall jeg opplevd. Ellers kan du jo prøve å ringe igjen og håpe på at du ikke treffer samme sure kjerringa :D
Ja, får prøve å sende en klage. Forbrukerrådet er nok et fint ord å få med, ja:D Takk for tips:)

Kan jo alltids prøve å ringe en gang til.

Men det som er så irriterende er at jeg VET vi har rett. Når en bestiller til en fredag og får billettene til en onsdag, så er det jo en forskjell bare der lissom...

Furine
25-11-11, 17:58
Finst det nokon reglar her i Noreg om at dersom noko er prisa ein viss pris, så skal ein få den til den prisen, dersom det ikkje er heilt klart at det er seriøst feilprisa (som at ei boks jordbær kostar 150kr eller ei merkeklokke kostar 50kr)? I Belgia har ein nemlig rett på å få den til prisen som står på.

elien
25-11-11, 18:11
Finst det nokon reglar her i Noreg om at dersom noko er prisa ein viss pris, så skal ein få den til den prisen, dersom det ikkje er heilt klart at det er seriøst feilprisa (som at ei boks jordbær kostar 150kr eller ei merkeklokke kostar 50kr)? I Belgia har ein nemlig rett på å få den til prisen som står på.

Har enda til gode å ikke få det til den prisen som står på varen eller på hyllelappen, å det er skremmende mye som er feil priset. Jeg går alltid igjennom kasselappen, er det feil så får jeg differansen.

Elin

Furine
25-11-11, 18:15
Var nemlig på Mix i dag, og mannen min ville kjøpe ein 3D-film til 199. Dama sa ho skulle ha 250 for den. Han nekta og sa at den kosta 199, då vart ho skikkeleg sur og sa at den var feilprisa. Men alle andre filmane i hylla av same slag kosta det same! Han vart sint, og gjekk. Eg prøvde å forklare henne og ho sa berre surt "om det er så vanvittig viktig, så får han vel berre få den for den prisen". Triveleg serviceinnstilt dame, gitt. :rolleyes: Men då var mannen allereie gått ut, og eg halsa etter. Eg forstår jo at han reagerer, sidan reglane er slik som dei er der han kjem frå. Vi gjekk etterpå til Lefdal, der kosta filmen 199. :rolleyes:

Bønna200
25-11-11, 18:27
Var nemlig på Mix i dag, og mannen min ville kjøpe ein 3D-film til 199. Dama sa ho skulle ha 250 for den. Han nekta og sa at den kosta 199, då vart ho skikkeleg sur og sa at den var feilprisa. Men alle andre filmane i hylla av same slag kosta det same! Han vart sint, og gjekk. Eg prøvde å forklare henne og ho sa berre surt "om det er så vanvittig viktig, så får han vel berre få den for den prisen". Triveleg serviceinnstilt dame, gitt. :rolleyes: Men då var mannen allereie gått ut, og eg halsa etter. Eg forstår jo at han reagerer, sidan reglane er slik som dei er der han kjem frå. Vi gjekk etterpå til Lefdal, der kosta filmen 199. :rolleyes:
Mange sure damer i dag. Kanskje det er hun samme som gubben prata med på billettservice:rolleyes:

Jeg har fått varene for den prisen som står på. Og en gang fikk jeg t.o.m en bok som egentlig kosta 380 kr for 50, for den lå i en kurv det sto "Alle varer 50 kroner." :p

j88
25-11-11, 18:29

Jeg tror ikke det er noen spesielle regler for det, det varierer nok fra butikk til butikk. Men jeg har selv jobba i to butikker, og der tok vi altid prisen som stod på hylla, er jo tross alt butikkansatte som har gjort feil, og prisa feil, så det skal ikke gå utover kundene.

BenteR
25-11-11, 21:39
Nå er det rett årstiden for og kjøpe billige mandler. På Kiwi koster de 39,90 for kiloen.
Noen som har anelse om holdbarhet / eventuelt om de kan fryses? Siden jeg er rå på og bruke mandler liker jeg lave priser, og kunne godt tenkt meg og hamstre inn....

LineJM
25-11-11, 22:03
De går fort hos meg så jeg aner ikke hvor lenge man kan oppbevare dem.

Kitt
25-11-11, 22:39
Nå er det rett årstiden for og kjøpe billige mandler. På Kiwi koster de 39,90 for kiloen.
Noen som har anelse om holdbarhet / eventuelt om de kan fryses? Siden jeg er rå på og bruke mandler liker jeg lave priser, og kunne godt tenkt meg og hamstre inn....
Tørt og kjølig holder de i månedsvis. Jeg frøs ned restene fra i fjor jul som er ekspriment og de var helt fine da jeg tok dem opp for noen uker siden!:)

BenteR
25-11-11, 22:50
Takk Kitt!
Da hamstrer jeg inn!

Dietta
26-11-11, 13:53
...hvor flasken min med salmiakk er. Så den i går, og i dag er den søkk borte :eek: Mulig en sak for Ola Thune det her........

Furine
26-11-11, 15:02
Det lurte eg også på med Miloflaska. Fann den att nokre veker seinare, den stod i trappa, bak ei jakke som hang på gelenderet! :o

Dietta
26-11-11, 15:25
Det lurte eg også på med Miloflaska. Fann den att nokre veker seinare, den stod i trappa, bak ei jakke som hang på gelenderet! :o
Ok, da går jeg ut i gangen og sjekker trapp opp og trapp ned ;)

Kitt
26-11-11, 16:39
...hvor flasken min med salmiakk er. Så den i går, og i dag er den søkk borte :eek: Mulig en sak for Ola Thune det her........
Jeg lette etter Ajaxen her forleden. Endte opp med å kjøpe ny og da jeg hentet vaskebøtte, hva fant jeg vel under kluten som hang til tørk sånn over bøtta, liksom?
Seff Ajaxen og den var jo seff nesten full også!:p

Jaja, nå har jeg en egen flaske Ajax i underetasjen. Er jo kjekt å slippe å bære den opp og ned, liksom!:D

Carisma
26-11-11, 16:47
Noen som er interessert i å kjøpe noen togbilletter fra oslo til Gøteborg T/R som jeg ikke får brukt? 2x Avreise lørdag 03.12 klokken 0900 i Gøteborg 12:52. Retur Mandag 05.12 klokken 1742 i Oslo 2145.

Dietta
27-11-11, 00:40
Jeg lette etter Ajaxen her forleden. Endte opp med å kjøpe ny og da jeg hentet vaskebøtte, hva fant jeg vel under kluten som hang til tørk sånn over bøtta, liksom?
Seff Ajaxen og den var jo seff nesten full også!:p

Jaja, nå har jeg en egen flaske Ajax i underetasjen. Er jo kjekt å slippe å bære den opp og ned, liksom!:D

Nå har den kommet til rette gitt :) Tror du ikke gubben skulle pusse bilruter, og hadde sett at jeg pleier å bruke en skvett salmiakk i vannet. Så - det skulle han også, og dermed ble den stående i garasjen. Selvfølgelig det naturligste stedet i verden å lete på :mad:

Dietta
27-11-11, 00:42

Milo'n min står på en hylle på vaskerommet. Det eneste som blir borte fra det rommet er sokker. De forsvinner i vaskemaskinen, og seff bare en fra hvert par.
Så.... nå lurer jeg på hvor alle de single sokkene tar veien :confused:

Supera
27-11-11, 05:05
Milo'n min står på en hylle på vaskerommet. Det eneste som blir borte fra det rommet er sokker. De forsvinner i vaskemaskinen, og seff bare en fra hvert par.
Så.... nå lurer jeg på hvor alle de single sokkene tar veien :confused:
http://mspaint.net/bilder/Sokkemonsteret.PNG

Dietta
27-11-11, 09:33
Jeg viste det, jeg viste det. Jeg har et dyr på vaskerommet, og nå vet jeg jammen hvordan det ser ut også.
He, he. Den var fiiin :lol:

Cyan
27-11-11, 12:54
Hvor mye melis, kakao og vann skal jeg bruke til en lys sjokoladeglasur på en langpannekake? Vanlig melis altså, ikke sukrinmelis.

Jabba
27-11-11, 21:21
Jeg har handler julegaver til guttene mine fra denne nettbutikken: https://www.coolshop.com/no/ for litt over 1000 kr. Må si jeg ble litt forbauset over brevet fra Posten der de mener jeg skal fortolle disse varene forde de er sendt fra Danmark...På fremsiden av nettbutikken står det at "alle priser er i norske kroner og inkludert toll og moms".....
Da er vel ikke dette mitt problem ???

Gerd
27-11-11, 21:28
Hvor mye melis, kakao og vann skal jeg bruke til en lys sjokoladeglasur på en langpannekake? Vanlig melis altså, ikke sukrinmelis.

Jeg bruker denne oppskrifta til langpannekake ( jævla god :D)
100g smelta smør
300g melis
3 ss sterk kaffe
2ss kakao
2ts vaniljesukker

Røres sammen og smøres utover.

Luggetuppen
27-11-11, 21:44
Jeg har handler julegaver til guttene mine fra denne nettbutikken: https://www.coolshop.com/no/ for litt over 1000 kr. Må si jeg ble litt forbauset over brevet fra Posten der de mener jeg skal fortolle disse varene forde de er sendt fra Danmark...På fremsiden av nettbutikken står det at "alle priser er i norske kroner og inkludert toll og moms".....
Da er vel ikke dette mitt problem ???

Ingen tvil om at markedsføringen på nettsiden er villedende. Varene sendes fra Danmark, ergo må du som kjøper dekke norsk moms. Selskapet er NUF (datterselskap av et dansk selskap) og er registert i det norske momsregisteret, så jeg stusser jo litt på forretningsmetodene her :rolleyes:

KGH Økonomi AS (http://www.1881.no/KGH+%C3%98konomi+AS_100623630S1/?query=kgh+%C3%B8konomi&qt=8&bransjeid=3471000) er selskapets representant i Norge, du kan jo evnt ta en telefon dit?

Brønnøysundregistrene (http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=996+773+825)

Dietta
28-11-11, 08:05
.. om det finns stavmikser som går på batterier ?

Kitt
28-11-11, 08:10
.. om det finns stavmikser som går på batterier ?
Mener jeg har sett en med ladestassjon, i hvert fall! Og en på batteri!
Jada!:D
Se på denne! (http://www.philips.no/c/juicing-og-blending/tradlos-stavmikser-med-7.2-v-li-ion-batteri-hr1368_00/prd/)

Dietta
28-11-11, 08:15
Mener jeg har sett en med ladestassjon, i hvert fall! Og en på batteri!
Jada!:D
Se på denne! (http://www.philips.no/c/juicing-og-blending/tradlos-stavmikser-med-7.2-v-li-ion-batteri-hr1368_00/prd/)

Ooo du store :D *Løper og kjøper*
Tusen takk Kitt, det var supert :klem:

Kine87
28-11-11, 09:59
Jeg lurer på om det er noen av dere som vet hvem av medlemene her inne på lavkarbo.no som maler/tegner? Var innom en profil for litt siden som hadde mange fine bilder, men nå finner jeg henne ikke igjen:( Tror hun het Ida?

Evnt. om dere har tips til andre sider med malerier? Jeg ser etter julegave til mor:)

Lillemy71
28-11-11, 10:34
Jeg lurer på om det er noen av dere som vet hvem av medlemene her inne på lavkarbo.no som maler/tegner? Var innom en profil for litt siden som hadde mange fine bilder, men nå finner jeg henne ikke igjen:( Tror hun het Ida?

Evnt. om dere har tips til andre sider med malerier? Jeg ser etter julegave til mor:)

Du kan jo se i medlemslisten på de som heter noe med Ida om du finner henne igjen?

j88
28-11-11, 10:44

kan det være hun som står bak denne bloggen? http://idavaag.blogg.no/meg.html jeg mener jeg fant den her inne for lenge siden iallfall.

Kine87
28-11-11, 10:45
Det var det! Tusen takk! :D

Carisma
28-11-11, 11:37
Er det normalt å bli sååååå sliten av å gå hjemme med en baby? Og i såfall, hvorfor i all verden utsetter folk seg for det gang på gang? :rolleyes:

TrillTrall
28-11-11, 11:40
Er det normalt å bli sååååå sliten av å gå hjemme med en baby? Og i såfall, hvorfor i all verden utsetter folk seg for det gang på gang? :rolleyes:
Jepp. :) Spesielt om man må opp med puppen flere ganger om natten og ikke klarer å slappe av når den lille sover om dagen - om den lille sover om dagen.

Men vi glemmer fort. Veldig fort. :)

Carisma
28-11-11, 11:47
Jepp. :) Spesielt om man må opp med puppen flere ganger om natten og ikke klarer å slappe av når den lille sover om dagen - om den lille sover om dagen.

Men vi glemmer fort. Veldig fort. :)
Han sover hele natta for det meste nå, men mor er ikke like flink til å komme seg i seng når hun endelig har litt fritid. :o
Sovinga på dagen gjør han helst unna på tur, så ikke så enkelt å slappe av da. Selv om frisk luft hjelper da. Hjelper ikke at det er tenner på gang heller...

Egwene
28-11-11, 12:13
Noen som har tips for hva man kan gi til en mann i julegave?
Eller i f.eks julestrømpe?

TrillTrall
28-11-11, 12:18
Noen som har tips for hva man kan gi til en mann i julegave?

Cd, film, bok (enten en krim om han liker det, eller en faktabok om noe han er interessert i), abonnement på blad, tøffe sko, stilig klesplagg... Godt å drikke, fin konfekt...

Carisma
28-11-11, 12:29
Pondus julehefte! Det er et must her i huset :ja:

I julegave skal sambo få en time hos en gammeldags barberer. Han har ønsket å gå til det lenge, men tar seg aldri tid.