View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar



langaard
24-01-13, 21:40
Er det en tid på døgnet det er best å ta D-vitamin?
Jeg tar d-vit sammen med selolje, pga d-vit er fettløselig vitamin:)

amritam
24-01-13, 21:54
Trenger litt hjelp jeg..
Etter at jeg måtte slutte med cocosa i morrakaffen min kommer jeg meg ikke på toalettet for "nr 2"...:o
Har forsøkt med doble doser magnesium, men det hjelper ikke.
Gode råd noen??

Vel, mange får løs mage av chlorella, meg inkludert. Nå tar jeg det bare en sjelden gang når magen blir for treg. Kan være verdt et forsøk kanskje?

vaskeklut
24-01-13, 21:58
Jeg tar d-vit sammen med selolje, pga d-vit er fettløselig vitamin:)
Aha! Jeg må ta ta omega-3 greiene mine før jeg skal sove, slik at jeg sover meg igjennom den grusomme "fiskerapinga" :o Vil det påvirke noe om jeg tar det om kvelden? Jeg har jo søvntrøbbel, så vil helst ikke ha mer som forverrer sovinga mi...

vaskeklut
24-01-13, 21:59
Catwoman: prøvd linfrø eller bløtlagte psylliumfrø/loppefrø?

langaard
24-01-13, 22:02
Aha! Jeg må ta ta omega-3 greiene mine før jeg skal sove, slik at jeg sover meg igjennom den grusomme "fiskerapinga" :o Vil det påvirke noe om jeg tar det om kvelden? Jeg har jo søvntrøbbel, så vil helst ikke ha mer som forverrer sovinga mi...
Ta det om kvelden du;)

smgj
24-01-13, 22:34
Er det en tid på døgnet det er best å ta D-vitamin?
Mange får søvnproblemer med større doser d-vitamin utpå dagen. Får du ikke søvnproblemer kan du ta dem til kvelds.

D-vitamin er fettløselig og tas best opp med annet fett. Ta den gjerne sammen med omega3 - av den grunn. (Eller kjøp d-vitamin i oljekapsler neste gang. ;) )

Jeg får mindre (les: ingen) "fiskerap" om jeg tar omega3 før måltidet.

vaskeklut
24-01-13, 23:03
Mange får søvnproblemer med større doser d-vitamin utpå dagen. Får du ikke søvnproblemer kan du ta dem til kvelds.

D-vitamin er fettløselig og tas best opp med annet fett. Ta den gjerne sammen med omega3 - av den grunn. (Eller kjøp d-vitamin i oljekapsler neste gang. ;) )

Jeg får mindre (les: ingen) "fiskerap" om jeg tar omega3 før måltidet.
GNAH! :o Vel, nå er problemet med frokosten at frokosten er nesten ikke-eksisterende. Men jeg minnes at jeg tidligere har forsøkt dette med omega-3 før måltid, det hjalp ikke...

Og jeg har søvnproblemer. Møkka-vitamin :rolleyes:

Supera
25-01-13, 00:26
Dere som har blitt allergifrie etter omlegging til lavkarbo, hvor lang tid tok det? Hvor strenge må dere være? Blir dere fort verre etter en utskeielse?

Har ei venninne med en treåring som de har funnet ut at er allergisk mot katt. Treåringen og moren er så lei seg stakkars for at de må gi bort katten. Det er jo ikke bare bare å sette en treåring på lavkarbo og i alle fall ikke for foreldre som ikke spiser lavkarbo selv. Så det spørs på hvor kjapt det virker før de bestemmer seg for om de vil prøve lavkarbo.

smgj
25-01-13, 07:31
GNAH! :o Vel, nå er problemet med frokosten at frokosten er nesten ikke-eksisterende. Men jeg minnes at jeg tidligere har forsøkt dette med omega-3 før måltid, det hjalp ikke...

Og jeg har søvnproblemer. Møkka-vitamin :rolleyes:
Hallo - ta d-vitaminen om morgenen med en klunk udo's eller en bulletproof-ettellerannet, eller en ts smør, eller finn deg d-vitamin i oljekapsler etter at du har brukt opp boksen du har. Det må ikke være mye fett for å virke.
(Disse med olivenolje http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=259&cid=&tid=&bid= virker så bra på meg at jeg kun kan ta dem et par ganger i uka - men jeg bruker helst 2-3000IU daglig av now food sine tørre med D&K-vitamin som vedlikehold - for å få i meg k-vitaminen. De siste måtte jeg ta med fett for å få bra opptak av.)

Og ta omega3 før du legger deg om det funker best.

Seee? Ikke vanskelig. ;)

smgj
25-01-13, 07:42
Dere som har blitt allergifrie etter omlegging til lavkarbo, hvor lang tid tok det? Hvor strenge må dere være? Blir dere fort verre etter en utskeielse?

Har ei venninne med en treåring som de har funnet ut at er allergisk mot katt. Treåringen og moren er så lei seg stakkars for at de må gi bort katten. Det er jo ikke bare bare å sette en treåring på lavkarbo og i alle fall ikke for foreldre som ikke spiser lavkarbo selv. Så det spørs på hvor kjapt det virker før de bestemmer seg for om de vil prøve lavkarbo.

Det er ingen mirakelkur som virker på alle (men det vet sikkert du like godt som resten av oss).
D-vitamin og omega3 virker iallfall immunregulerende. Fravær av sukker og hvetemel er også komponenter som separat er positivt underbygget av forsøk.
Jeg tror ikke det er verken mulig å si at det vil virke eller hvor lang tid del vil ta om det virker. Men jeg tenker at de nok må gi det iallfall 2-3 måneder og helst 6. Og det er på en kjapp metabilisme som en treåring tross alt er velsignet med. OG forutsatt at de raskt kommer seg over på en helsebringende lavkarbo (og da tenker jeg noe sånt som svensk LCHF med vekt på rene, naturlige råvarer og lite erstatningskos). Dessuten må de få barnehagen med på notene (jeg tenker brødskiver og tineyoughurt kan være vanskelig å unngå der) om de skal kunne forvente resultater så raskt. Jo mer "dritt" som er igjen, jo lengre tid om det virker.

Dessuten tror jeg at om dette skal fungere så må familien være med. De kan jo ikke sitte å spise pasta selv og holde det unna treåringen, tenker jeg...

Jeg høres nok veldig negativ ut, men det er ikke mot den typen lavkarbo sin helsebringende virkning - heller mot denne familien sine sjanser til å lykkes på et opplegg som det virker på meg som de er noe tvilende til. Da blir ofte gjennomføringen vanskelig også.

Kitt
25-01-13, 07:48
Dere som har blitt allergifrie etter omlegging til lavkarbo, hvor lang tid tok det? Hvor strenge må dere være? Blir dere fort verre etter en utskeielse?

Har ei venninne med en treåring som de har funnet ut at er allergisk mot katt. Treåringen og moren er så lei seg stakkars for at de må gi bort katten. Det er jo ikke bare bare å sette en treåring på lavkarbo og i alle fall ikke for foreldre som ikke spiser lavkarbo selv. Så det spørs på hvor kjapt det virker før de bestemmer seg for om de vil prøve lavkarbo.
Sorry, men man gambler IKKE med en 3- årings helse!
Er man allergisk mot katt, er man det, lavkarbo eller ikke! Å sette et barn på streng lavkarbo i håp om at katteallergi skal forsvinne mens man har katten i huset, høres i mine ører fullstendig livsfarlig ut!

Photobscura
25-01-13, 07:54
Sorry, men man gambler IKKE med en 3- årings helse!
Er man allergisk mot katt, er man det, lavkarbo eller ikke! Å sette et barn på streng lavkarbo i håp om at katteallergi skal forsvinne mens man har katten i huset, høres i mine ører fullstendig livsfarlig ut!
Er enig med Kitt, og Smgj her. Dessverre. :o Skjønner jo også at det er trist å skulle skilles av med et kjært dyr! Går det ikke an å få omplassert katten? Dessuten vokser mange barn av seg allergi.

For min egen del forsvant faktisk all pels- og pollenallergi da jeg la om til lavkarbo. Har skjønt i ettertid, både fra uttalelser fra min lege og ved tilfeller hvor jeg har fått i meg litt jevnet saus o.l. at jeg har kryssallergi med hvete. Men jeg har skjønt etter flere år på dette forumet at det ikke er noen selvfølge at allergier forsvinner fordi man legger om til lavkarbokost, og at jeg nok har vært ganske heldig. :)

Lillemy71
25-01-13, 08:13
Er enig med Kitt, og Smgj her. Dessverre. :o Skjønner jo også at det er trist å skulle skilles av med et kjært dyr! Går det ikke an å få omplassert katten? Dessuten vokser mange barn av seg allergi.

For min egen del forsvant faktisk all pels- og pollenallergi da jeg la om til lavkarbo. Har skjønt i ettertid, både fra uttalelser fra min lege og ved tilfeller hvor jeg har fått i meg litt jevnet saus o.l. at jeg har kryssallergi med hvete. Men jeg har skjønt etter flere år på dette forumet at det ikke er noen selvfølge at allergier forsvinner fordi man legger om til lavkarbokost, og at jeg nok har vært ganske heldig. :)

Jeg signerer også på dette. Det finnes mange snille mennesker der ute som gjerene vil adoptere en katt som er voksen, snill og stuerein, man må nok gjøre en innsats for å finne de, men de er der.

Jeg er nemlig en av de og adopterte to nydelige, snille frøkner på 2,5 år forrige lørdag som måtte omplasseres pga av et prematurt barn.

TrillTrall
25-01-13, 08:46
Aha! Jeg må ta ta omega-3 greiene mine før jeg skal sove, slik at jeg sover meg igjennom den grusomme "fiskerapinga" :o Vil det påvirke noe om jeg tar det om kvelden? Jeg har jo søvntrøbbel, så vil helst ikke ha mer som forverrer sovinga mi...

Hvilke omega3-kapsler tar du? Tidligere burpet jeg transmak hele dagen selv om jeg tok kapsler, nå tar jeg Möllers omega3 om morgenen og merker ingen verdens ting. En sjelden, sjelden gang imellom kan jeg kjenne en antydning, men det er sånn en gang i mnd eller noe sånt.

vaskeklut
25-01-13, 10:38
Hvilke omega3-kapsler tar du? Tidligere burpet jeg transmak hele dagen selv om jeg tok kapsler, nå tar jeg Möllers omega3 om morgenen og merker ingen verdens ting. En sjelden, sjelden gang imellom kan jeg kjenne en antydning, men det er sånn en gang i mnd eller noe sånt.

jeg får det av alle typer. har prøvd en del kan man si.. får det av møllers også!

Supera
26-01-13, 03:04
Det er ingen mirakelkur som virker på alle (men det vet sikkert du like godt som resten av oss).
D-vitamin og omega3 virker iallfall immunregulerende. Fravær av sukker og hvetemel er også komponenter som separat er positivt underbygget av forsøk.
Jeg tror ikke det er verken mulig å si at det vil virke eller hvor lang tid del vil ta om det virker. Men jeg tenker at de nok må gi det iallfall 2-3 måneder og helst 6. Og det er på en kjapp metabilisme som en treåring tross alt er velsignet med. OG forutsatt at de raskt kommer seg over på en helsebringende lavkarbo (og da tenker jeg noe sånt som svensk LCHF med vekt på rene, naturlige råvarer og lite erstatningskos). Dessuten må de få barnehagen med på notene (jeg tenker brødskiver og tineyoughurt kan være vanskelig å unngå der) om de skal kunne forvente resultater så raskt. Jo mer "dritt" som er igjen, jo lengre tid om det virker.

Dessuten tror jeg at om dette skal fungere så må familien være med. De kan jo ikke sitte å spise pasta selv og holde det unna treåringen, tenker jeg...

Jeg høres nok veldig negativ ut, men det er ikke mot den typen lavkarbo sin helsebringende virkning - heller mot denne familien sine sjanser til å lykkes på et opplegg som det virker på meg som de er noe tvilende til. Da blir ofte gjennomføringen vanskelig også.
Jeg vet jo at det ikke er garantert å bli allergifri, det var et forslag siden jeg vet at det er flere som har blitt allergifrie etter omlegging til lavkarbo (rene råvarer og sånt var tanken min selvfølgelig). Leave no stone unturned, liksom. De er så triste fordi de må gi bort katten. Venninna mi gråt da hun fortalte det.

Du tror det vil ta såpass lang tid, ja. Da blir det nok vanskelig. For ja, de var litt tvilende til forslaget mitt og er skeptiske til lavkarbo. Skal be dem om å gi ekstra d-vitamin og omega-3 til treåringen i alle fall.
Sorry, men man gambler IKKE med en 3- årings helse!
Er man allergisk mot katt, er man det, lavkarbo eller ikke! Å sette et barn på streng lavkarbo i håp om at katteallergi skal forsvinne mens man har katten i huset, høres i mine ører fullstendig livsfarlig ut!
Katten har jeg allerede sagt ja til at jeg kan ta over - forutsatt at katten går sammen med de kattene jeg allerede har. De kommer på torsdag fordi jeg jobber mye frem til da, og det er lurtest å ta det når jeg har mulighet til å være mye hjemme. Tanken var jo i så fall å omplassere katten hos meg og at de kan få katten tilbake senere hvis allergien blir bedre.

Jeg regner med at det var å beholde katten du mente var å gamble med helsa hennes. :confused: Omlegging til lavkarbo er jo ikke. De kunne virkelig trengt litt bedre matvaner i det huset... Jeg ga henne Barn i Balanse til jul for to år siden, men det ser ikke ut til at den gaven falt i smak... Men venninna mi er ikke så flink til å lage mat. Hun er fantastisk til å bake, men ikke lage mat. Så jeg tror ikke hun orket å stresse med godt kosthold til barna. I den familien er en typisk middag makaroni med torosaus og pølser...
For min egen del forsvant faktisk all pels- og pollenallergi da jeg la om til lavkarbo. Har skjønt i ettertid, både fra uttalelser fra min lege og ved tilfeller hvor jeg har fått i meg litt jevnet saus o.l. at jeg har kryssallergi med hvete. Men jeg har skjønt etter flere år på dette forumet at det ikke er noen selvfølge at allergier forsvinner fordi man legger om til lavkarbokost, og at jeg nok har vært ganske heldig. :)
Aha, kryssallergi. Det kan jo hende. Fant forresten denne linken om vanlige kryssallergier (http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/pollen_og_kryssallergi). Både mora og faren har allergi. Mora var allergisk mot katt da hun var liten og er fortsatt allergisk mot noe gress. Faren vet jeg også reagerer på katt, men ikke så mye. Skal høre med dem hva slags allergier de har.

Kitt
26-01-13, 08:24
Sorry, men katten må ut, helst i går!:p
Skal dette lille barnet lide for at foreldrene med sine allergier ikke har klart å skjønne at man da ikke skaffer katt, et av de mest høyallergene dyrene, når man har et lite barn?
Når begge foreldrene har samme allergi, er sjansen for at barnet blir allerigsk over 80%!:eek:

Allergener fra en katt kan sitte igjen i huset i opp til 2 år, så det å gi bort katten er faktisk i prinsippet allerede for sent! Hele huset må vaskes ned, alle kosedyr, tepper, møbler, gardiner osv aller helst byttes ut, alle klær, dyner, puter, sengetøy etc må vaskes..............

Å bli utsatt for katteallergener kan gi økt risiko for akutt astma. I tillegg til de vanlige symptomene som astma, kløende, rennende øyne og tett, rennende nese, kan også eksem og elveblest forekomme.

Gi gjerne barnet lavkarbo- mat, jeg er slett ikke i mot det. Men å tro at det skal fjerne/vei opp for katteallergi, nei det har jeg ikke noen tro på i tilfeller som dette! Om mor virkelig hadde vært veldig opptatt av lavkarbokosthold og kunnet mye om det, så kanskje, men ikke sånn som du beskriver det her!

.

Carisma
26-01-13, 22:20
I de tilfellene pelsdyrallergi eller andre intoleranser blir borte ved omlegging av kosthold har nok allergien kommet som et resultat av stress i kroppen. Jo mer overarbeidet immunforsvaret er jo mer vil irritere det. Når den dukker opp så tidlig er den nok mer en del av barnets grunnleggende fysiologi.

vaskeklut
26-01-13, 22:37
Jeg er så frekk/dum/uvitende/slem/lite dyreglad at jeg faktisk ikke ser hvorfor folk i hele tatt VURDERER å beholde dyret som kiden dems tydelig er allergisk mot. Er ungen allergisk - omplasser dyret, end of. Man gambler da virkelig ikke med helsa til en treåring.

Carisma
26-01-13, 22:53
Hvorfor blir jeg så sinnsykt månesyk av akkurat denne januar/februar-skiftet fullmånen?

vaskeklut
26-01-13, 22:57
månesyk?

Photobscura
26-01-13, 23:15
I de tilfellene pelsdyrallergi eller andre intoleranser blir borte ved omlegging av kosthold har nok allergien kommet som et resultat av stress i kroppen. Jo mer overarbeidet immunforsvaret er jo mer vil irritere det. Når den dukker opp så tidlig er den nok mer en del av barnets grunnleggende fysiologi.
Eller genetikk. Eller kryssallergi. Er man født med allergi/astma, kan det være mange grunner, og det er vel kanskje ikke så kontroversielt å tenke at enkelte ting man spiser kan være triggere for litt av hvert. Særlig om de inntas daglig (da snakker jeg kanskje særlig om hvete. Eller sitrus). Jeg ble født med astma, og utviklet astmabronkitt, og vokste det av meg. Pels- og pollenallergi ble bare verre og verre inntil jeg kutta hvete, bl.a.
Samme med andre voksne indivder i min slekt. Hva angikk mine sedvanlige allergier, var det nok mest sannsynlig kryssallergi.
månesyk?
Jeg blir også månesyk. Dagen før og under fullmåne (jeg holder ikke telling, for da blir jeg i hvert fall koko), så blir jeg overdrevent tynnhuda og emo. Vet ikke hvorfor. Har vært sånn siden puberteten, og kjenner flere som opplever det samme. Fullmånen har innvirkning på havet, så hvorfor ikke folk? :o

milena
27-01-13, 02:44
Jeg blir også månesyk. Dagen før og under fullmåne (jeg holder ikke telling, for da blir jeg i hvert fall koko), så blir jeg overdrevent tynnhuda og emo. Vet ikke hvorfor. Har vært sånn siden puberteten, og kjenner flere som opplever det samme. Fullmånen har innvirkning på havet, så hvorfor ikke folk? :o

Me to... Og når det i tillegg faller midt i pms-en, så syns jeg synd på folk rund meg.


Altså, månen har skyld i flo og fjære og kroppen vår er vel 60% vann (hvis ikke mer) så det er jo ikke rart at vi reagerer litt på den, hvis ikke annet...

Photobscura
27-01-13, 10:45
Og derom strides de lærde. ;) Jeg er nå uansett sånn, og har alltid vært det. Synes ikke det er noe mystisk med det i det hele tatt. :)

Kanutten
27-01-13, 12:05
Me to... Og når det i tillegg faller midt i pms-en, så syns jeg synd på folk rund meg.


Altså, månen har skyld i flo og fjære og kroppen vår er vel 60% vann (hvis ikke mer) så det er jo ikke rart at vi reagerer litt på den, hvis ikke annet...

:ja: Det er jo derfor det heter lunefull og lunatic, etter la luna; månen

Trolljenta
27-01-13, 19:40
Aha! Jeg må ta ta omega-3 greiene mine før jeg skal sove, slik at jeg sover meg igjennom den grusomme "fiskerapinga" :o Vil det påvirke noe om jeg tar det om kvelden? Jeg har jo søvntrøbbel, så vil helst ikke ha mer som forverrer sovinga mi...

Jeg har begynt med skateleverolje blandet med juice. Da får jeg ikke den "fiskerapingen" som jeg får av torskeleverolje

vaskeklut
27-01-13, 19:44
Det hørtes både dyrt ut og vanskelig å få tak i :o Dessuten drikker jeg som regel bare vann og kaffe. Juice kan jeg ikke ha i hus, da drikker jeg ikke annet :eek: Men takk! :)

j88
27-01-13, 19:48
Det hørtes både dyrt ut og vanskelig å få tak i :o Dessuten drikker jeg som regel bare vann og kaffe. Juice kan jeg ikke ha i hus, da drikker jeg ikke annet :eek: Men takk! :)

Du kan kjøpe det her http://www.tidsporten.no/products/skateleverolje-spicy-orange-fermentert-blue-ice-240ml
Billig er det vel ikke, men jeg har brukt det lenge og for meg har det absolutt vært verdt det.

langaard
27-01-13, 20:10
Du kan kjøpe det her http://www.tidsporten.no/products/skateleverolje-spicy-orange-fermentert-blue-ice-240ml
Billig er det vel ikke, men jeg har brukt det lenge og for meg har det absolutt vært verdt det.
Den var dyr, ja! Jeg kjøper selolje fra frysedisken på dyrebutikken, billig og bra:D

j88
27-01-13, 20:26
Den var dyr, ja! Jeg kjøper selolje fra frysedisken på dyrebutikken, billig og bra:D

Går det også? hvor mye koster det?

Kanutten
27-01-13, 20:56
Og derom strides de lærde. ;) Jeg er nå uansett sånn, og har alltid vært det. Synes ikke det er noe mystisk med det i det hele tatt. :)

Står endel her (http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=6934) om månens påvirkning. Men vet ikke om denne vof'en er den samme som den norske?

langaard
27-01-13, 21:07
Går det også? hvor mye koster det?
150kr for 5dl:)

nellie
27-01-13, 23:10
Er det veldig feil av meg å føre oversikt over alt av baksnakking, nedlatende, frekk, stygg og ubehagelig oppførselen min kollega utsetter meg og mine kollegaer for? Hun hakker på alt man gjør. Fryser ut folk, skjeller ut, helst i plenum, elsker når folk gjør feil osv osv. Kjenner begeret mitt straks renner over, så i dag skrev jeg ned alt jeg husker hun har gjort.. Har plass til mer i fremtiden. Aner ikke hva jeg skal med den oversikten men..

Vet at flere har vært inne hos sjefen og letta på trykket ang hennes behandling.

Føler at jeg er tilbake på ungdomsskolen, ikke på en bolig for psykisk utviklingshemmede.. Synes det ligner mer og mer på ussel mobbing. Og dette er et hespetre på 60 år.

langaard
27-01-13, 23:21
Er det veldig feil av meg å føre oversikt over alt av baksnakking, nedlatende, frekk, stygg og ubehagelig oppførselen min kollega utsetter meg og mine kollegaer for? Hun hakker på alt man gjør. Fryser ut folk, skjeller ut, helst i plenum, elsker når folk gjør feil osv osv. Kjenner begeret mitt straks renner over, så i dag skrev jeg ned alt jeg husker hun har gjort.. Har plass til mer i fremtiden. Aner ikke hva jeg skal med den oversikten men..

Vet at flere har vært inne hos sjefen og letta på trykket ang hennes behandling.

Føler at jeg er tilbake på ungdomsskolen, ikke på en bolig for psykisk utviklingshemmede.. Synes det ligner mer og mer på ussel mobbing. Og dette er et hespetre på 60 år.
Dama har tydeligvis et problem:rolleyes:!! Ignorer (om du klarer:))

nellie
27-01-13, 23:24
Dama har tydeligvis et problem:rolleyes:!! Ignorer (om du klarer:))

Hadde hun ikke vært så illeeeeee til å baksnakke folk så. Dessuten er det fler som har lyst til å si opp pga henne. Hun piller feil person på nesa når hun går etter meg. Grenser for hva finner meg i.

nellie
27-01-13, 23:26
Har ignorert henne i åtte måneder. Nå er det nok.:p

Yrla
28-01-13, 00:48
Aha! Jeg må ta ta omega-3 greiene mine før jeg skal sove, slik at jeg sover meg igjennom den grusomme "fiskerapinga" :o Vil det påvirke noe om jeg tar det om kvelden? Jeg har jo søvntrøbbel, så vil helst ikke ha mer som forverrer sovinga mi... jeg har hatt samme problemet men så prøvde jeg en type fra iherb anmelderne sa ikke skapte et slikt problem og den funka som de sa. Det er denne:Carlson Labs, Super Omega·3 Gems, Fish Oil Concentrate, 1000 mg, 100 Soft Gels + 30 Free Soft Gels

Supera
28-01-13, 04:15
Er det veldig feil av meg å føre oversikt over alt av baksnakking, nedlatende, frekk, stygg og ubehagelig oppførselen min kollega utsetter meg og mine kollegaer for? Hun hakker på alt man gjør. Fryser ut folk, skjeller ut, helst i plenum, elsker når folk gjør feil osv osv. Kjenner begeret mitt straks renner over, så i dag skrev jeg ned alt jeg husker hun har gjort.. Har plass til mer i fremtiden. Aner ikke hva jeg skal med den oversikten men..

Vet at flere har vært inne hos sjefen og letta på trykket ang hennes behandling.

Føler at jeg er tilbake på ungdomsskolen, ikke på en bolig for psykisk utviklingshemmede.. Synes det ligner mer og mer på ussel mobbing. Og dette er et hespetre på 60 år.
Absolutt ikke feil av deg å loggføre det hun gjør. Sånne folk lager ofte en ond spiral med negativitet på jobb. Jeg synes at du enten skal ta en prat med henne direkte eller gå til sjefen. Det er slettes ingen skam å "sladre" til sjefen om slikt. Dette lager dårlig stemning på jobb og dere bør få en slutt på det før det blir enda verre.

Vi har ei som nylig ble kalt inn på teppet etter mye av samme oppførsel som du beskriver. En av "mobbeofferene" måtte bli sykemeldt før det ble tatt på alvor. Hun gjør en veldig god jobb og er ei koselig jente for meg og de andre som hun ikke var "ute etter å ta", men det var ikke gøy å se hvordan hun behandlet noen av de andre. Jeg tok det til og med opp med henne på tomannshånd. Jeg sa til henne at hun måtte ta på seg skylden for at kollegaen vår (som er ca verdens mest naive og optimistiske person) ble knekt. Da ble hun så fornærmet at det var rett før jeg måtte reise på ferie alene (vi skal på ferie sammen i april). Vel, jeg prøvde i alle fall, så siden hun ikke hørte på meg og noen andre kollegaer som også prøvde (men ikke like direkte som meg) så måtte vi gå til sjefen. Da sank det heldigvis inn og hun har blitt en ny person. Kollegaen vår som var sykemeldt er tilbake i jobb og vi begynner å få et skikkelig positivt miljø igjen.

smgj
28-01-13, 07:23
Har ignorert henne i åtte måneder. Nå er det nok.:p
Sånn som du beskriver det er det rett å ta det opp.

nellie
28-01-13, 09:51
Ta det opp med henne skal jeg gjøre. Men hun er en skummel person, som er mye inne hos sjefen og sladrer. Hun ser nok meg som et lett offer, fordi at jeg (tro det eller ei:p) er en medgjørlig og føyelig person på denne jobben. Meg baksnakker hun, noe hun gjør med de fleste, men har vært ille på meg i det siste. Feig er hun. Og hun burde skjønne at vi som har jobbet sammen i syv år er lojale og opplyser hverandre om hennes baksnakking osv. Men jeg vil ha noe å slå i bordet med, så skal notere ned i noen uker, tenker jeg. Den dama der må man "ta" så hun skjønner at man ikke er til å kødde med. Får man ikke frem budskapet der så blir det garantert en skikkelig bakvaskelseskampanje.

vaskeklut
28-01-13, 11:13
hjælp! når jeg leser dette så blir jeg så takknemlig for et godt arbeidsmiljø på jobben min.. og for at det er nulltoleranse for slikt her..

nellie
28-01-13, 12:08
Her jobber det 50 forskjellige mennesker. Tenk deg hvor mange som har vært innom på 7 år. Aldri har noen opplevd denne slags oppførsel fra en kollega. Men sånn blir man kanskje når man i alle år har vært sjef og nå "bare" en vanlig vernepleier? Vant til full respekt og til å bestemme alt selv. Bestemmer vi andre noe har hun alltid noe å si om det. Helst bak ryggen vår.

mereo
28-01-13, 12:42
Her jobber det 50 forskjellige mennesker. Tenk deg hvor mange som har vært innom på 7 år. Aldri har noen opplevd denne slags oppførsel fra en kollega. Men sånn blir man kanskje når man i alle år har vært sjef og nå "bare" en vanlig vernepleier? Vant til full respekt og til å bestemme alt selv. Bestemmer vi andre noe har hun alltid noe å si om det. Helst bak ryggen vår.

Vært sjef?
Heh, ja da burde man jo vite bedre..
Har problemet med at noen tror de er sjef der jeg jobber :/ Ikke helt lett det heller, dog ikke baksnakking.

streber
28-01-13, 15:03
Nellie, noter og loggfør, det skader ikke. Det er positivt på flere vis. Du får bearbeidet opplevelser ved å skrive ned episoder/hendelser og det hjelper deg til å , som du sier "ha noe å slå i bordet med" om du vil ta det opp med sjefen. Du slipper å tenke så mye på det også, faktisk, det er jo skrevet ned og kan hentes frem når du vil/har behov for å huske hvordan det nå var den gangen/den episoden. Dette har jeg selv gjort i flere sammenhenger feks ifht eksen og tvilsomme avgjørelser ifbm barna våre, en kollegas kone som var ute etter meg(sjalusi++), mobbesak angående en av døtrene mine. Sjeldent jeg har hatt bruk for notatene i ettertid, men har alt lagret og anbefaler det som metode!:)

amritam
28-01-13, 16:13
Jeg har begynt med skateleverolje blandet med juice. Da får jeg ikke den "fiskerapingen" som jeg får av torskeleverolje

Hvordan smaker denne sammenlignet med tran?

langaard
29-01-13, 21:12
Noen som vet hvor man får kjøpt folie til skapdører? Tenkte og fornye kjøkken/skapdører:confused:

Carisma
29-01-13, 21:32
Noen som vet hvor man får kjøpt folie til skapdører? Tenkte og fornye kjøkken/skapdører:confused:

Store maxbo'er har hvertfall

langaard
29-01-13, 21:37
Store maxbo'er har hvertfall
Takker:blomster:

Supera
30-01-13, 18:05
Men hun er en skummel person, som er mye inne hos sjefen og sladrer.
Det var vår problemperson også. Uansett hvor mange venner de har i høyere stillinger så er det ikke OK at de bryter ned sine kolleger og lager dårlig arbeidsmiljø.

Photobscura
30-01-13, 19:07
Noen som har et tips om en god kake/dessert som er fri for hvete/egg/meieriprodukter? (Smør går fint, btw). Aller helst noe i sjokoladekategorien. :D Har ei venninne med intoleranser, og tenkte å overraske med noe godt når jeg skal spise middag hos henne i helgen. :)

Kitt
30-01-13, 19:11
Noen som har et tips om en god kake/dessert som er fri for hvete/egg/meieriprodukter? (Smør går fint, btw). Aller helst noe i sjokoladekategorien. :D Har ei venninne med intoleranser, og tenkte å overraske med noe godt når jeg skal spise middag hos henne i helgen. :)
Kanskje ikke akkurat hva du er ute etter, men Toros langpanne sjokoladekake (http://www.toro.no/index.php?mapping=300&id=11984)inneholder ikke gluten eller melk!
Den blir fantastisk god og anbefales på det varmeste av min datter og hennes intolerante cøliakivenninne! ;)

Photobscura
30-01-13, 19:24
Kanskje ikke akkurat hva du er ute etter, men Toros langpanne sjokoladekake (http://www.toro.no/index.php?mapping=300&id=11984)inneholder ikke gluten eller melk!
Den blir fantastisk god og anbefales på det varmeste av min datter og hennes intolerante cøliakivenninne! ;)
Takk, men den må også være fri for sukker og absolutt alt av mel! Jeg skal spise av den jeg også! :D Googler mine øyne store og tørre, men no such luck ...

Photobscura
30-01-13, 19:30
Hmmm ... Ser det finnes noe som heter "no egg" som skal finnes i allergihyllene i vanlige butikker. Noen som har erfaring med dette? Er det ok som erstatning? Bismak?

http://dyrevennlig.org/files/5812/8155/2561/BAKE_UTEN_EGG.jpg

Har jo bakt både mel- (erstattet med kokosmel/mandler/nøtter) og melkefrie kaker (dog med smør) uten problemer, men egg er liksom siste skanse, føler jeg ...

vaskeklut
30-01-13, 19:41
Har du tenkt på raw-kaker, photo?

Photobscura
30-01-13, 20:16
Har du tenkt på raw-kaker, photo?
Har sjekket en del oppskrifter, men det blir bare alt for mye spesialingredienser. Om denne no-egg-greia funker, så er jo saken grei! :)

Rin
30-01-13, 20:16
Takk, men den må også være fri for sukker og absolutt alt av mel! Jeg skal spise av den jeg også! :D Googler mine øyne store og tørre, men no such luck ...

Under taggen egg-free på bloggen Healthy Indulgences ser jeg noen ting som også er mel- og melkefrie. Ta en kikk (http://healthyindulgences.net/category/egg-free/). :)

Photobscura
30-01-13, 20:22
Under taggen egg-free på bloggen Healthy Indulgences ser jeg noen ting som også er mel- og melkefrie. Ta en kikk (http://healthyindulgences.net/category/egg-free/). :)
Takk! Men ingen (sjokolade)kaker e.l. som fyller kriteriene. Sukk! :o

langaard
30-01-13, 20:29
Pavalova med sjokoladesaus krem og bær, kanskje:)

vaskeklut
30-01-13, 20:29
Ser ut til at du må fire på kravene dine :p

Carisma
30-01-13, 20:29
Pavalova med sjokoladesaus krem og bær, kanskje:)

Vanskelig med pavlova uten egg :o

Anne
30-01-13, 20:30
Hva med to små kaker? En som dekker dine kriterier og som dekker hennes?

Tror det er litt vanskelig å dekke alle de behovene du har til kake i en kake, Photo:o

....men det finnes sikkert noe:cool:

Photobscura
30-01-13, 20:35
Ser ut til at du må fire på kravene dine :p
Næj! Jeg nekter. :D
Hva med to små kaker? En som dekker dine kriterier og som dekker hennes?

Tror det er litt vanskelig å dekke alle de behovene du har til kake i en kake, Photo:o

....men det finnes sikkert noe:cool:
Om jeg skal lage til henne, så må det nesten være en som fyller kravene. :p Hun spiser altså ikke mel i det hele tatt! Hun kan fint spise sukker (mener hun i alle fall :p), men ikke mel, altså.

Ingen som har prøvd no-egg, altså? For om den funker er jo alt løst!

Skal også høre med henne om laktosefri fløte funker for henne. Tenkte ikke på det, for det er jo knappest protein i det, og da kan jeg jo lage black sunday!

BenteR
30-01-13, 20:44
Såvidt jeg husker så bruker Colt-pixy no-egg og er veldig fornøyd med det.

Photobscura
30-01-13, 20:52
Såvidt jeg husker så bruker Colt-pixy no-egg og er veldig fornøyd med det.
Kult! Da er det med ett mye enklere! :)

streber
30-01-13, 21:19
No-egg har en liten bismak, men ellers ok, etter min mening:)

Photobscura
30-01-13, 21:25
No-egg har en liten bismak, men ellers ok, etter min mening:)
Kult! Med kraftig sjokoladesmak (og kanskje litt vanilje, kaffe og chili), så burde det vel gå bra?! Får teste dagen før. De fleste sjokoladekaker blir jo uansett bedre etter ei natt i kjøleskapet. :)

TrillTrall
31-01-13, 11:57
Kjøpte en pakke roastbiff forleden i anledning besøk, det gikk lite av den da og jeg har storkost meg med resten av pakken etterpå. Men jeg har jo ikke råd til å kjøpe det til daglig! Skinke og slike kjøttpålegg som er stinne av e-stoffer og annen tilsetning har jeg lite lyst på, spekeskinke likeså, både det og salami blir for salt. Finnes det noe forholdsvis rimelig og rent kjøttpålegg??? Ikke servelat.

smgj
31-01-13, 12:16
Kjøpte en pakke roastbiff forleden i anledning besøk, det gikk lite av den da og jeg har storkost meg med resten av pakken etterpå. Men jeg har jo ikke råd til å kjøpe det til daglig! Skinke og slike kjøttpålegg som er stinne av e-stoffer og annen tilsetning har jeg lite lyst på, spekeskinke likeså, både det og salami blir for salt. Finnes det noe forholdsvis rimelig og rent kjøttpålegg??? Ikke servelat.
Skinkestek er ikke så ille da... ? Ellers kan du gjøre som svigers - lage kjøttpålegget selv (skinkestek f.eks). Da blir det ikke så dyrt pr skive og du bestemmer tilsetningsstoffene helt selv.

Lillemy71
31-01-13, 12:35
Skinkestek er ikke så ille da... ? Ellers kan du gjøre som svigers - lage kjøttpålegget selv (skinkestek f.eks). Da blir det ikke så dyrt pr skive og du bestemmer tilsetningsstoffene helt selv.

Jeg pleier å kjøpe svinesteik med svor som jeg har krydder på og steiker opp. Skjærer tynne skiver for pålegg og litt tykkere for lunch/middag. Fryser det i porsjoner. Billig og godt. Det samme kan gjøres med alle typer steik (okse, reinsdyr osv). Dette eer den enkleste måten og lage pålegg på, ellers er det jo mange sylter og posteier man også kan lage.

TrillTrall
31-01-13, 13:08
Skinkestek er ikke så ille da... ? Ellers kan du gjøre som svigers - lage kjøttpålegget selv (skinkestek f.eks). Da blir det ikke så dyrt pr skive og du bestemmer tilsetningsstoffene helt selv.

Å kjøpe en stek, steke opp, avkjøle og skjære i skiver mener du? Hm. Det var ikke dumt! Lille Gubben fikk elektrisk skjæremaskin til jul også! :D Smarte damer dere! :)

Photobscura
01-02-13, 14:55
Finnes det noen mulighet for å få begge mine tickere på samme linje? Synes det blir litt lang signatur når de er under hverandre ...

Supera
01-02-13, 17:53
Finnes det noen mulighet for å få begge mine tickere på samme linje? Synes det blir litt lang signatur når de er under hverandre ...
Ja, hvorfor ikke? Så lenge de ikke er for brede, så går det an. Hvis du sjekker min signatur nå, så tok jeg to tickere (samme) etter hverandre for å vise at det går an. :geip: Det er bare å skrive dem etter hverandre det.

Kanutten
01-02-13, 18:21
Ja, hvorfor ikke? Så lenge de ikke er for brede, så går det an. Hvis du sjekker min signatur nå, så tok jeg to tickere (samme) etter hverandre for å vise at det går an. :geip: Det er bare å skrive dem etter hverandre det.

Æhh?? :o

Photobscura
01-02-13, 19:26
Ja, hvorfor ikke? Så lenge de ikke er for brede, så går det an. Hvis du sjekker min signatur nå, så tok jeg to tickere (samme) etter hverandre for å vise at det går an. :geip: Det er bare å skrive dem etter hverandre det.
Definitivt ikke for brede (som du kanskje ser. ;)) Men hvordan? Har forsøkt å flytte på dem inne der jeg endrer på signaturer, men det går ikke. Har forsøkt å bare kopiere inn bbc-en rett etter hverandre uten hell. Så hvordan går jeg da frem?

Kanutten
01-02-13, 19:41
Ja, hvorfor ikke? Så lenge de ikke er for brede, så går det an. Hvis du sjekker min signatur nå, så tok jeg to tickere (samme) etter hverandre for å vise at det går an. :geip: Det er bare å skrive dem etter hverandre det.

Hos meg, slik jeg ser det, er de ikke ved siden av hverandre, men rett over.

TrillTrall
01-02-13, 19:45
Hos meg, slik jeg ser det, er de ikke ved siden av hverandre, men rett over.

Supera sine tickere er ved siden av hverandre hos meg, en til venstre og en til høyre. Photo sine derimot er over hverandre, en over, en under.

vaskeklut
01-02-13, 20:07
Om man ser supera sine eller ikke kan nok ha med skjermstr å gjøre. Jeg ser de rett etter hverandre om jeg bruker laptopen som har skjerm på 14", men ikke om jeg bruker mobilen som har ... uhm, veldig mye mindre.

Supera
01-02-13, 20:12
Hos meg, slik jeg ser det, er de ikke ved siden av hverandre, men rett over.
Du må få deg bredere skjerm eller sette opp oppløsningen på skjermen du har. :geip:
Definitivt ikke for brede (som du kanskje ser. ;)) Men hvordan? Har forsøkt å flytte på dem inne der jeg endrer på signaturer, men det går ikke. Har forsøkt å bare kopiere inn bbc-en rett etter hverandre uten hell. Så hvordan går jeg da frem?
Prøv å vise hele koden (og ikke sånn tullete what you see is what you get) og skriv dem etter hverandre.

Photobscura
01-02-13, 20:18
Du må få deg bredere skjerm eller sette opp oppløsningen på skjermen du har. :geip:

Prøv å vise hele koden (og ikke sånn tullete what you see is what you get) og skriv dem etter hverandre.
Gjør akkurat sånn du viser, men det hjelper ikke. Hva mener du med "what you see is what you get"? Når jeg lagrer bbc-ene så blir de til bilder inne i redigeringsboksen. Kan man endre det, eller har det med at du bruker chrome, kanskje?

Edit: Ser at det kanskje funker sånn når jeg trykker på "bruk tekstredigeringsmodus".

Photobscura
01-02-13, 20:47
Der, ja! Selv om jeg synes de ble litt skakke. :p Kunne vært fint å få litt avstand mellom de, men det er vel for mye å håpe på.

Kanutten
01-02-13, 21:35
Hvem klager man til når wordfeud ikke klarer regne rett??

Jeg hadde en 1'er, en 2'er og en 1'er. Uten andre kombinasjoner og fikk 26 i poeng....

Kanutten
01-02-13, 22:04
Hvem klager man til når wordfeud ikke klarer regne rett??

Jeg hadde en 1'er, en 2'er og en 1'er. Uten andre kombinasjoner og fikk 26 i poeng....

Legger inn bilde...

sonim
02-02-13, 01:23
Noen som har link til en god lavkarbo snickers oppskrift? Fikk smake en for lenge siden, ogfikk ikke oppskriften av vedkommende dessverre.

Dietta
02-02-13, 02:00
Noen som har link til en god lavkarbo snickers oppskrift? Fikk smake en for lenge siden, ogfikk ikke oppskriften av vedkommende dessverre.
Her er et par linker, men jeg har ikke prøvd noen av de da ;)
Snickers (http://lchf-bloggen.blogspot.no/2010/12/karamellkonfekt-med-peantter-snickers.html) og mer snickers (http://lavkarbotips.blogg.no/1334327707_ingrids_lavkarbo_snic.html)

Dietta
02-02-13, 02:01
Og jeg lurer på hvorfor jeg sitter her og ikke går og legger meg...... :o

Marella77
02-02-13, 02:11
Me 2! ;)

Dietta
02-02-13, 02:12
Me 2! ;)
:lol:

mereo
02-02-13, 03:20
Å jeg lurer på hvorfor jeg fortsatt er her jeg også.. en time etterpå..
Kan jeg ut å gå nå? Eller oppfattes det som sært?

Alyssa
02-02-13, 09:51
Å jeg lurer på hvorfor jeg fortsatt er her jeg også.. en time etterpå..
Kan jeg ut å gå nå? Eller oppfattes det som sært?

Litt sen til å svare, men klart du kan! Who cares om det oppfattes som sært, bare gjør det du vil du :ja: Og hvis du spør meg, er det ikke det aller minste sært.

Dietta
02-02-13, 10:54
Å jeg lurer på hvorfor jeg fortsatt er her jeg også.. en time etterpå..
Kan jeg ut å gå nå? Eller oppfattes det som sært?

Litt sen til å svare, men klart du kan! Who cares om det oppfattes som sært, bare gjør det du vil du :ja: Og hvis du spør meg, er det ikke det aller minste sært.
Da er du omtrent like sær som alle oss andre :p

Lurer på hvorfor vi har en hel plussgrad, når yr.no sier vi har minus 6 :confused:
Lokal fønvind kanskje ??

wenche@@
02-02-13, 11:24
Da er du omtrent like sær som alle oss andre :p

Lurer på hvorfor vi har en hel plussgrad, når yr.no sier vi har minus 6 :confused:
Lokal fønvind kanskje ??

yr.no måle sikket her over haugen vi ha - 7.5..:confused:

Dietta
02-02-13, 11:35
yr.no måle sikket her over haugen vi ha - 7.5..:confused:
Næææææ, erre mulig ? Ja, ja. Skal ikke klage jeg, for jeg er jo ikke så glad i kulda.

Noen lokale her, som har sett Høstrevyen i Drammen ? (Jada, kalles Høstrevyen selv om vi nå skriver februar).
Vi skal i kveld, og lurer på om den er bra.

wenche@@
02-02-13, 11:52
yr.no måle sikket her over haugen vi ha - 7.5..:confused:

Lurer på om jeg lider av bokstav kjeks jeg. Her mangla det noen bokstaver.:D

Alyssa
02-02-13, 11:57
Lurer på om jeg lider av bokstav kjeks jeg. Her mangla det noen bokstaver.:D

Jeg lider kanskje av det motsatte, for når jeg leste det merket jeg ikke at det manglet noe :p

Dietta
02-02-13, 12:00
Lurer på om jeg lider av bokstav kjeks jeg. Her mangla det noen bokstaver.:D
Nei, nei, nei. Kan ikke lide av bokstavkjeks - det er jo høykarbo :eek::eek:

wenche@@
02-02-13, 12:04
Nei, nei, nei. Kan ikke lide av bokstavkjeks - det er jo høykarbo :eek::eek:

He he....bokstav sex da:)

vaskeklut
02-02-13, 13:05
Jeg lurer på hvem det er som lager alt rotet mens jeg og sambo er på jobb?:confused:

TrillTrall
02-02-13, 13:09
Jeg lurer på hvem det er som lager alt rotet mens jeg og sambo er på jobb?:confused:

Godt spørsmål. Hos oss er det noen som strør støv og rusk rundt omkring når vi ikke er hjemme. Et evig mysterium.

Dietta
02-02-13, 13:13
Jeg lurer på hvem det er som lager alt rotet mens jeg og sambo er på jobb?:confused:

Godt spørsmål. Hos oss er det noen som strør støv og rusk rundt omkring når vi ikke er hjemme. Et evig mysterium.
Hybelkaninene kanskje ? De er kjent for å være utrolig kjappe :p

vaskeklut
02-02-13, 13:22
Hybelkaninene kanskje ? De er kjent for å være utrolig kjappe :p
Er ikke de opptatt med å p*le? :rolleyes: :lol:

Dietta
02-02-13, 13:27
Er ikke de opptatt med å p*le? :rolleyes: :lol:
:lol:

wenche@@
02-02-13, 13:30
Jeg lurer på hvorfor det alltid er noe dritt å strikke sokk nr. 2;)

Lillemy71
02-02-13, 18:15
Er ikke de opptatt med å p*le? :rolleyes: :lol:

Næmmen Vaskeklut da, de formerer seg..... :w00t::w00t::lol::lol::D

Kanutten
02-02-13, 18:27
Næmmen Vaskeklut da, de formerer seg..... :w00t::w00t::lol::lol::D

Skal ikke svare på denne for da kommer det en mod og putrer på meg. :p

Men det JEG lurer på er hvorfor fløten skiller seg når jeg lager fløtegratinert sellerirot.

vaskeklut
02-02-13, 18:32
Næmmen Vaskeklut da, de formerer seg.....
åh, er det det man skal si? :lol: :D vi trønderbarna har visst en tendens til å ikke legge stort i mellom linjene :cool: :lol:

Lillemy71
02-02-13, 18:54
Skal ikke svare på denne for da kommer det en mod og putrer på meg.
:lol: Kan tenke meg det ja!!

Men det JEG lurer på er hvorfor fløten skiller seg når jeg lager fløtegratinert sellerirot.

For det at du kunne tenke deg å skrive noe litt ufint her inne, har skitne tanker osv. Ha ha ha :lol:

åh, er det det man skal si? vi trønderbarna har visst en tendens til å ikke legge stort i mellom linjene

Jeg ler så jeg griner her og klarte bare ikke å la vær og kommentere. Er en sånn typisk kommentar jeg pleier å få på mitt språk, jeg er ganske direkte og får ganske ofte høre: Næmmen huff, sånt sier man da ikke..... og det kommer ofte fra de som er verre i kjeften enn meg :D

Vi er da dannede for f**n :w00t:

Kanutten
02-02-13, 18:57
:lol: Kan tenke meg det ja!!



For det at du kunne tenke deg å skrive noe litt ufint her inne, har skitne tanker osv. Ha ha ha :lol:



Jeg ler så jeg griner her og klarte bare ikke å la vær og kommentere. Er en sånn typisk kommentar jeg pleier å få på mitt språk, jeg er ganske direkte og får ganske ofte høre: Næmmen huff, sånt sier man da ikke..... og det kommer ofte fra de som er verre i kjeften enn meg :D

Vi er da dannede for f**n :w00t:

:lol:

BenteR
02-02-13, 20:34
Jeg lurer på hvorfor det alltid er noe dritt å strikke sokk nr. 2;)

Strikk begge samtidig på rundpinne; har helt fått dilla på det og så slipper jeg og få for lite restegarn til at sokk nummer to blir lik sokk nummer en
Kjøpte denne
http://www.tanum.no/tanum/product/product-detail.action?id=9781603425339
og dermed var dilla i gang:D

Kanskje
03-02-13, 12:47
Kan noen forklare meg hvordan Imodium virker? Det stopper jo diare. Men hva er det som gjør at det stopper diareen? En bitteliten pille. Gjør den noe i magesekken, eller i tarmen, eller spres noe i blodet vårt ? Signaler til hjernen eller til tarmene om å suge til seg væske?

Og finnes det andre ting enn imodium som stopper diare?

Carisma
03-02-13, 12:49
Kan noen forklare meg hvordan Imodium virker? Det stopper jo diare. Men hva er det som gjør at det stopper diareen? En bitteliten pille. Gjør den noe i magesekken, eller i tarmen, eller spres noe i blodet vårt ? Signaler til hjernen eller til tarmene om å suge til seg væske?

Og finnes det andre ting enn imodium som stopper diare?
I følge Google:
http://www.imodium.no/slik-virker-imodium

Kanskje
03-02-13, 15:29
Takk Carisma :-)

Hva bør man drikke når man har diare, for å få i seg næring/elektrolytter? Har nå googlet, og det er utrolig selvmotsigende. Ett sted er cola bra, et annet skal man ikke drikke søtt. Farris og eplemost går igjen. Salt og sukker i vann går igjen. Kullsyre er ikke bra.
Så jeg har rørt ut kullsyren i cola, og drikker svak funlightsaft. har ikke Farris i hus, men om det anbefales, så får jeg prøve å få kjøpt inn. Er alt dette bare kjerringråd, eller har det noen funksjon?

BenteR
03-02-13, 15:36
Da guttungen hadde langvarig diarè, fikk vi beskjed om og mose ei gulrot kokt i grønnsakbuljong og la ham spise 1 ts av dette så ofte han klarte og også gi ham Cola uten kullsyre

Rin
03-02-13, 15:44
Takk Carisma :-)

Hva bør man drikke når man har diare, for å få i seg næring/elektrolytter? Har nå googlet, og det er utrolig selvmotsigende. Ett sted er cola bra, et annet skal man ikke drikke søtt. Farris og eplemost går igjen. Salt og sukker i vann går igjen. Kullsyre er ikke bra.
Så jeg har rørt ut kullsyren i cola, og drikker svak funlightsaft. har ikke Farris i hus, men om det anbefales, så får jeg prøve å få kjøpt inn. Er alt dette bare kjerringråd, eller har det noen funksjon?

Jeg tipper funksjonen er "væske og salt", som er det viktigste å få i seg når alt vil ut. :cool: Det går også an å bruke væskeerstatning-brusetabletter fra apoteket, eller blande sine egne saltvannsløsninger (vet det finnes oppskrifter på dette rundtomkring).

langaard
03-02-13, 15:46
Takk Carisma :-)

Hva bør man drikke når man har diare, for å få i seg næring/elektrolytter? Har nå googlet, og det er utrolig selvmotsigende. Ett sted er cola bra, et annet skal man ikke drikke søtt. Farris og eplemost går igjen. Salt og sukker i vann går igjen. Kullsyre er ikke bra.
Så jeg har rørt ut kullsyren i cola, og drikker svak funlightsaft. har ikke Farris i hus, men om det anbefales, så får jeg prøve å få kjøpt inn. Er alt dette bare kjerringråd, eller har det noen funksjon?
Du burde prøv fermentert kål, har ikke hatt løs mage etter at jeg begynte med det:) (litt jobb med det, men så verdt det)

Photobscura
03-02-13, 16:00
Eneste funksjonen med Cola, av hva jeg vet, er at det på forunderlig vis stiller kvalme veldig effektivt.

Kanutten
03-02-13, 17:50
Kan kolesterolet gå OPP av for lite fett?? Søstera mi går på lavkarbo aka ketolyse. Hun har fått økte kolesterolverdier og har fått beskjed av legen sin om å kutte ut lavkarbo. Er det mulig at lite fett gir høye kolesterolverdier?

BenteR
04-02-13, 00:11
Det jeg har hørt på diabetes.com er at det er helt normalt at kolestreolet går opp når man begynner på lavkarbo, og at det faktisk kan være forhøyet i opptil et år før det faller fint på plass.
Der forklarer de det med at når man starter fettforbrenningen så vil fettet i vevet bli skyllet gjennom blodet, om jeg har forstått det rett, og i starten vil dette altså føre til at kolestreolet går opp. Aner ikke om det stemmer, men de aller fleste der forteller altså om erfaringen at kolestreolet går opp i starten (mitt gjorde også det, før det falt til tilnærmet perfekt resultat).
En annen ting er at om man har en TSH (stoffskiftet) på over 2,5, så vil også kolestreolet stige

Alyssa
04-02-13, 12:56
Jeg lurer på hva det var jeg nettopp slo på pcen for å sjekke ...

vaskeklut
04-02-13, 21:12
Hvor lang holdbarhet har en åpna kartong alpro soyamelk? Sånn ca?

Kanutten
04-02-13, 21:47
Hvorfor liker ikke jeg at noen starter en setning med:
Vel,.....
Det virker så hoverende og belærende, eller hva?

vaskeklut
04-02-13, 21:50
Hvorfor liker ikke jeg at noen starter en setning med:
Vel,.....
Det virker så hoverende og belærende, eller hva?
Nei. Jeg synes ikke det. Noen ganger kanskje, men det kommer an på hva som kommer etterpå for min del. "Vel" er ofte bare et "pauseord" for å vinne mer tid på å tenke.

Kanutten
04-02-13, 21:53
Nei. Jeg synes ikke det. Noen ganger kanskje, men det kommer an på hva som kommer etterpå for min del. "Vel" er ofte bare et "pauseord" for å vinne mer tid på å tenke.

Pauseord hvis det er ekte prat er ok, men å skrive vel for å ha en pause? På datan?

vaskeklut
04-02-13, 21:57
Veldig mange skriver "på datan" likt som de prater. Dette vil uansett bli veldig individuelt og situasjonsavhengig. Jeg kan godt gjøre det i enkelte sammenhenger, andre ikke.

vaskeklut
04-02-13, 21:58
Og: er ikke "prat på datan" "ekte prat"? Prater man ikke med hverandre om man skriver til hverandre via e-post eller IM?

Carisma
04-02-13, 22:26
Hvorfor er jeg så utrolig selvdestruktiv? Sitter våken til langt på natt, dytter innpå karbo, prokrastinerer alt mulig... Og dette er de snille tingene, det er mye mer!
Jeg vil ikke ha "snakk med en profesjonell", bare litt brainstorming fra de høyst ufaglærte på evnet :o

Kitt
04-02-13, 22:34
Hvorfor er jeg så utrolig selvdestruktiv? Sitter våken til langt på natt, dytter innpå karbo, prokrastinerer alt mulig... Og dette er de snille tingene, det er mye mer!
Jeg vil ikke ha "snakk med en profesjonell", bare litt brainstorming fra de høyst ufaglærte på evnet :o
Fordi det ligger i den menneskelige natur og vi, enten vi liker det eller ikke, bare er mennesker med alle våre feil og mangler?

Jeg vet ærlig talt ikke! Bare vet at du langt i fra er alene om å gjøre sånt!
Du skulle bodd litt nærmere, så kunne vi satt oss i en sofa og snakket om hvor mye teit vi gjør mens vi drakk vin til vi ble fulle og flirete! Kunne trengt det akkurat nå, jeg også! :p

smgj
04-02-13, 23:50
Pauseord hvis det er ekte prat er ok, men å skrive vel for å ha en pause? På datan?
Vel... jeg skriver som jeg tenker. Med tankestreker, og altfor mange "..." og om jeg begynner setninger med "vel ... " så er det iallfall ikke ment "belærende".

vibsen
05-02-13, 08:18
Hvorfor er jeg så utrolig selvdestruktiv? Sitter våken til langt på natt, dytter innpå karbo, prokrastinerer alt mulig... Og dette er de snille tingene, det er mye mer!
Jeg vil ikke ha "snakk med en profesjonell", bare litt brainstorming fra de høyst ufaglærte på evnet :o

Slag fullstendig i blinde, men:
Fordi du ikke synes du fortjener bedre? Fordi ikke tror du kan klare noe annet? Fordi vaner er vonde å vende, spesielt hvis man mangler tro på forandring? Fordi du bevisst eller ubevisst tenker at endring også kan medføre at andre eller du selv kommer til å kreve mer av deg, noe som jo kan være skremmende i seg selv?

silje21
05-02-13, 10:56
Er det mulig/ok å få til lavkarbo-"lavkalori", dvs for meg ca 1500-1600 kalorier om dagen? eller blir det veldig vanskelig?

nellie
05-02-13, 11:13
1500-1600 kalorier er ikke noe jeg vil kalle kjempe lavkalori, akkurat.. Et helt OK inntak.:) Ikke vanskelig å få til heller.

Kanskje
05-02-13, 11:40
Fungerer et lavkarbo kosthold etter en slankeoperasjon? Og evt hvor strengt med karber og fett? Vet mange reagerer på fettet etter operasjonen. Hjelper det å bare kutte på inntak av karber ?

Kitt
05-02-13, 13:30
Fungerer et lavkarbo kosthold etter en slankeoperasjon? Og evt hvor strengt med karber og fett? Vet mange reagerer på fettet etter operasjonen. Hjelper det å bare kutte på inntak av karber ?
Jeg kan spise nesten akkurat hva jeg ønsker 4 måneder etter min GBP! Blir mer uvel av mye karber enn av mye fett. Er veldig glad for det, for da kan jeg bare fortsette å spise moderat lavkarbo også nå!:D
Dropper poteter, pasta og ris feks, men spiser litt knekkebrød etc. Fungerer bra, det! :)

Laget en tråd på vektoperasjon.no om man tåler fett eller ikke. Så langt ikke noe å konkludere med, annet enn at det er andre ennmeg som fint kan spise fett også etter en vektreduserende operasjon!:)

Yrla
05-02-13, 14:27
Hvorfor er jeg så utrolig selvdestruktiv? Sitter våken til langt på natt, dytter innpå karbo, prokrastinerer alt mulig... Og dette er de snille tingene, det er mye mer!
Jeg vil ikke ha "snakk med en profesjonell", bare litt brainstorming fra de høyst ufaglærte på evnet :o
Kanskje du trenger trøst?

Kanskje
05-02-13, 16:52
Jeg kan spise nesten akkurat hva jeg ønsker 4 måneder etter min GBP! Blir mer uvel av mye karber enn av mye fett. Er veldig glad for det, for da kan jeg bare fortsette å spise moderat lavkarbo også nå!:D
Dropper poteter, pasta og ris feks, men spiser litt knekkebrød etc. Fungerer bra, det! :)

Laget en tråd på vektoperasjon.no om man tåler fett eller ikke. Så langt ikke noe å konkludere med, annet enn at det er andre ennmeg som fint kan spise fett også etter en vektreduserende operasjon!:)

Blir spennende å se da :-) Jeg har fått mini mage med sleeve. Vet mange reagerer på fett og sukker, så det blir spennende. Har litt lyst å fortsette i lavkarbostil, selv om ernæringsfysiologen er helt anti lavkarbo.

Annala
06-02-13, 17:15
Kjære o'kloke dere :)

Er det noen som har vært plaget med munnsår her? Dattern min er veeeldig plaget, stadig vekk. Har prøvd å google for å finne ut evt mat hun skal prøve å holde seg unna, men svarene er for å si det mildt, forvirrende :confused: Så da tenkte jeg å spørre dere om dere har egne erfaringer, noe som faktisk funker? Tenker på dette med ph feks, kan det kanskje hjelpe å spise "milde" matvarer? Hun er veldig gla i druer og annanas, og det kan jeg tenke meg er blant de verste ting å spise. Selv blir jeg sår i munnen av kiwi, men får ikke munnsår. Dattern har ofte store åpne sår, gul/grønne :(

Ei venninde mente jeg skulle sjekke henne for diabetes, fordi på et kurs hun var på hadde de sagt at det var vanlig med munnsår hvis man har diabetes. Noen som vet?

Forslag mottas med stoor takk :)

Kanskje
06-02-13, 17:30
Herpes munnsår eller vanlige munnsår? Finnes iallefall noe man kan spraye på de som er i munnen for å lindre, og en gel også tror jeg. På herpessår på utsiden får man en spesiell krem. har en bror som er plaget og bruker denne kremen, i en bitteliten tube.

TrillTrall
06-02-13, 17:49
Dattern har ofte store åpne sår, gul/grønne :(
Sånne store ekle på leppa? Herpes. Ganske sikkert, i alle fall om de kommer igjen og igjen. Hvis hun ringer legen umiddelbart når hun kjenner at et sår er på vei (jeg merket det alltid på prikking i leppa) så får hun kanskje komme dit med en gang såret springer ut for å ta en prøve og sjekke om det er herpes, det var sånn hos meg for mange år siden i alle fall. Jeg fikk ett eller annet jeg skulle smøre på husker jeg, men i bunn og grunn så har vel viruset egentlig brent ut av seg selv, men det tok noen år ja.

Stress trigger vel gjerne herpes-sår? Spør på apoteket om de har noen gode råd.

Kanutten
06-02-13, 17:53
Er det herpessår er det zovirax som hjelper best, men det bør helst smøres på før det blir utbrudd. Smør på når man kjenner murring på leppa. Hvis det har blitt et åpent sår kan faktisk tannkrem lindre mye.

Kanutten
06-02-13, 17:54
Noen som har vært gjennom koronar angiografi??

Kitt
06-02-13, 18:45
Kjære o'kloke dere :)

Er det noen som har vært plaget med munnsår her? Dattern min er veeeldig plaget, stadig vekk. Har prøvd å google for å finne ut evt mat hun skal prøve å holde seg unna, men svarene er for å si det mildt, forvirrende :confused: Så da tenkte jeg å spørre dere om dere har egne erfaringer, noe som faktisk funker? Tenker på dette med ph feks, kan det kanskje hjelpe å spise "milde" matvarer? Hun er veldig gla i druer og annanas, og det kan jeg tenke meg er blant de verste ting å spise. Selv blir jeg sår i munnen av kiwi, men får ikke munnsår. Dattern har ofte store åpne sår, gul/grønne :(

Ei venninde mente jeg skulle sjekke henne for diabetes, fordi på et kurs hun var på hadde de sagt at det var vanlig med munnsår hvis man har diabetes. Noen som vet?

Forslag mottas med stoor takk :)
Dette er nok klassiske herpes- sår og som det er sagt her, hjelper det å bruke Zovirax. Tidligere måtte man få dette på resept, nå trenger man ikke det lenger!
Det er sjelden noen mattyper man reagerer på. Det er heller opplevd stress av alle slag, sol, vind, mensen, forkjølelse og annet som opptrer sammen med nedsatt immunforsvar etc.

Jeg har hatt diabetes i noen år, men har aldri hørt at munnsår har noe med det å gjøre! Er nok helt andre symptomer man må se opp for da!

Jeg var VELDIG plaget av denne typen munnsår da jeg var yngre, lenge før Zoviraxens tid. Jeg brukte Cleracil hudvann til å tørke ut sårene og med årene har de blitt færre, mindre og kommer mye sjeldnere! De brenner rett og slett ut!:)

Marella77
06-02-13, 19:35
Jeg lurer på HVORFOR kiloene kryper på sakte men sikkert igjen?? hehe... eller, jeg vet hvorfor, men HVORFOR tillater jeg det??? hm... Er ikke så smart jeg tydligvis! ;)

nellie
06-02-13, 19:38
Jeg lurer på HVORFOR kiloene kryper på sakte men sikkert igjen?? hehe... eller, jeg vet hvorfor, men HVORFOR tillater jeg det??? hm... Er ikke så smart jeg tydligvis! ;)

Det finner du ut, hvis du finner ut hvorfor du la dem på deg i utgangspunktet.:) Og først da kan du begynne å jobbe med å holde dem vekk for alltid, ikke bare når du er i siget.

Så enkelt og så forbanna vanskelig.

Marella77
06-02-13, 19:54
Det finner du ut, hvis du finner ut hvorfor du la dem på deg i utgangspunktet.:) Og først da kan du begynne å jobbe med å holde dem vekk for alltid, ikke bare når du er i siget.

Så enkelt og så forbanna vanskelig.

ja, så enkelt og så vanskelig ja ;)

Kanutten
06-02-13, 19:56
Noen som har vært gjennom koronar angiografi??

Dytter på denne....

Marella77
06-02-13, 19:56
Nytt spørsmål: Noen som vet hvilke butikker som selger billigst brus? (vet det ikke er sunt... cola zero...)

vaskeklut
06-02-13, 20:21
Rema?

Kitt
06-02-13, 21:30
Nytt spørsmål: Noen som vet hvilke butikker som selger billigst brus? (vet det ikke er sunt... cola zero...)
Meny har kassesalg til 139,- + pant!
Desidert billigst om du må ha orginalvare! :)

Ellers gjelder det å følge med på tilbud på 4- eller 6- pakninger!

Kanutten
06-02-13, 21:51
Meny har kassesalg til 139,- + pant!
Desidert billigst om du må ha orginalvare! :)

Ellers gjelder det å følge med på tilbud på 4- eller 6- pakninger!

Kitt? Kan ikke du svare meg på koronar angiografi??? :o
Jeg har mange ganger selv tatt angiobilder, men det er noe annet å være på den andre siden....:o

vaskeklut
06-02-13, 22:11
Hva annet enn hummus kan jeg bruke tahini til?

Lava
07-02-13, 01:58
Blir man like ren av kaldt vann, som med varmt vann?

Photobscura
07-02-13, 08:32
Hva annet enn hummus kan jeg bruke tahini til?
Jeg har bl.a. brukt det i nøttesjokoladepålegg og peanøttsmør i stedet for olje, for å gjøre det litt mer seigt!
Men kanskje du finner noe inspirasjon her? (http://mideastfood.about.com/od/dipsandsauces/tp/recipes_with_tahini.htm)

Blir man like ren av kaldt vann, som med varmt vann?
Et helt ukvalifisert svar, uten såpe med i bildet, så tror jeg ikke det. Varmt vann virker til å ha en helt annen evne til å løse opp smuss. Det merker jeg bare når jeg tørker over flater her i heimen med en klut, at det går tråere når kluten har blitt kald. Derfor har jeg heller aldri skjønt hvordan noen kan børste tennene i kaldt vann! De kan jo ikke bli like rene da? :confused:
Men dette er en helt empirisk oppfatning, altså.

smgj
07-02-13, 08:43
Et helt ukvalifisert svar, uten såpe med i bildet, så tror jeg ikke det. Varmt vann virker til å ha en helt annen evne til å løse opp smuss. Det merker jeg bare når jeg tørker over flater her i heimen med en klut, at det går tråere når kluten har blitt kald. Derfor har jeg heller aldri skjønt hvordan noen kan børste tennene i kaldt vann! De kan jo ikke bli like rene da? :confused:
Men dette er en helt empirisk oppfatning, altså.
Varmt vann har bedre evne til å løse opp fett - og de fleste kjemisk effekter går raskere når det er varmere... Så derfor. :)

Om det er kroppen du tenker på så skal man huske at hudfettet beskytter oss mot omgivelsene, så sånn sett er det best for oss å ikke vaske bort for mye av det. På den annen side skal man også tenke på at luktende bakterier (under armer og diverse andre steder) nok best reduseres med varmere vann.

I forhold til tannbørsten så er det nok den mekaniske skrubbingen som er viktigst - og min empiri tilsier (i tillegg til at det å pusse tennene i varmt vann er ... subjektivt fælt) at plasten i tannbørstebusta blir mykere i varmt vann og ikke så effektiv som i kaldt. Så om busta er passe i kaldt vann så blir den for myk i varmt. Men man kan jo selvfølgelig bare kjøpe en hardere børste. Et annet argument er at i en periode så var anbefalingene på temperatur på varmtvanssberedere så lav at det kunne bli bakterier i vannet. Så dermed var(er?) det generelt ikke å anbefale å drikke varmtvann fra berederen... (Men på den annen side så vasker og skyller vi kjeler i det samme vannet da. Dog som regel med såpe.)

Photobscura
07-02-13, 08:47
Ja, ok. Jeg pusser tenna i lunkent vann, og synes - rent subjektivt - at det er fælt å pusse dem i kaldt. Ikke at jeg har tenner som iser, men det føles ikke som om det blir rent nok. Uansett har jeg en tendens til å pusse litt for hardt, så om tannbørsten blir litt mykere av det gjør nok ingenting for mitt vedkommende. ;)

elien
07-02-13, 09:14
Noen som har vært gjennom koronar angiografi??

Jeg har ikke vært gjennom det, men tror det er det mannen har gjort en del ganger.
Da går de inn i håndleddet eller lysken. Har i noe kontrast veske og ser da alle
årene rundt hjerte.
Han har hatt det en del for å se om hvor å tette årene er rundt hjerte.
Vis de går gjennom lysken så må du ligge med trykkbelastning noen timer etterpå.
Men ring dit du har fått time til dette å spør, så blir du sikker på hva det er.

(men ikke skyt meg om jeg husker feil:eek:)

Annala
07-02-13, 10:11
Først, Takk for at dere prøver å gi råd :) Men sårene jeg snakker om er inne i munnen. Store og hyppige sår. Munnsår utvendig tror jeg nesten ikke hun har hatt. Har vært hos legen en rekke ganger, og spurt reguleringstannlegen. Først trodde vi at det kunne være en slags reaksjon på reguleringen, at hun ikke klarte å holde det ordentlig rent. Men hull osv har ikke vært noe problem. For 1,5 år siden var hun ferdig med reguleringen, men har fortsatt en "gulltråd/stang" på innersiden av tennene. Sårene har fortsatt å være der :(

Tenkte om det kunne komme av B12 mangel, men etter ett år med B12 er det heller ingen forskjell. Pappan hennes sliter også endel med slike sår, men når han tar en røyk (festrøyker) blir de borte. Heldigvis synes dattern på 17 at det er veeel drastisk å begynne å røyke for å få bort sårene...hehe

Men igjen, hun plages fryktelig med disse. Legen ga henne noe blå væske i en bitteliten flaske. Dette var veldig sterkt, og kan visst ikke kjøpes. Problemet er at det gjør inni h..... vondt :mad: Skulle kun smøres rett på sår med ett lite stryk, og ikke mer.

Kanskje er det bare noe hun må leve med, men siden dere o'kloke hoder har svar på så mangt var det ihvertfall verdt å spørre :)

TrillTrall
07-02-13, 10:15
Først, Takk for at dere prøver å gi råd :) Men sårene jeg snakker om er inne i munnen. Store og hyppige sår. Munnsår utvendig tror jeg nesten ikke hun har hatt. Har vært hos legen en rekke ganger, og spurt reguleringstannlegen. Først trodde vi at det kunne være en slags reaksjon på reguleringen, at hun ikke klarte å holde det ordentlig rent. Men hull osv har ikke vært noe problem. For 1,5 år siden var hun ferdig med reguleringen, men har fortsatt en "gulltråd/stang" på innersiden av tennene. Sårene har fortsatt å være der :(
Kan hun reagere på noe i tannreguleringen? Jeg har selv nikkelallergi, men kan ikke huske at jeg reagerte på reguleringen riktignok...

Er det slike hvite sår, gjerne med rød kant rundt, du tenker på - såkalte after? Lille Gubben får slike om han spiser mye sjokolade eller mye kaviar. Tannkrem med mye såpe kan også gi det og jentungen her fikk tips av tannlegen om å bruke Zendium tannkrem da hun var plaget med det. Nå fikk hun fremdeles sår fra tid til annen, men...

Kitt
07-02-13, 10:35
Kitt? Kan ikke du svare meg på koronar angiografi??? :o
Jeg har mange ganger selv tatt angiobilder, men det er noe annet å være på den andre siden....:o
Vennen, du spurte om noen hadde vært gjennom det, og det har jeg ikke! Jeg har heller aldri jobbet med den delen av anatomien, desverre!
Vet det er en enkel greie, men pga en bitteliten fare for komplikasjoner, gjøres det bare på veldokumentert grunnlag! Kan gi mange fornuftige svar, i hvert fall! :)

smgj
07-02-13, 10:40
After/munnskold får jeg i forbindelse med ananas/kiwi. Jeg forbinder det med en slags allergisk reaksjon på nettopp de fruktene (som vel har noen sterke enzymer).

Ser at flere tenker i den retningen internasjonalt og anbefaler å kjøre eliminasjonstesting for å finne ut hva det er som bidrar til oppblomstringen. Husk at - som alltid - hud som allerede er irritert vil ha lavere terskel for nye irritasjoner og kan da reagere på ting som den vanligvis ikke ville reagere på. Ulike former for fysiske/psykiske påkjenninger vil også forverre. Som alltid.

Og ja, eliminasjonstestingen bør egentlig inkludere alt man putter i munnen (munnskyll/tannkrem etc) og ikke kun mat.

amritam
07-02-13, 11:22
Blir man like ren av kaldt vann, som med varmt vann?

Jeg husker en test på TV for lenge siden hvor de testet dette - var det FBI mon tro? Tror det var hvor mye bakterier man ble kvitt de testet. De testet kaldt vann, varmt vann og varmt vann med såpe. Man ble renere av varmt vann, men det klart beste var varmt vann med såpe. Jeg tror ikke de testet kaldt vann med såpe, da.

Annala
07-02-13, 11:46
Takk trilltrall og smgj :) Ja, er sånne sår ja. De blir gjerne gul/grønne/hvite også. Gjør innmari vondt når hun spiser. Tror kanskje elimineringsmetoden må brukes. Hun bruker Zendium tannkrem, og den har nok hjulpet noe men ikke nok lissom :(

Da blir det bort med annanas og druer, brus og kanskje flere ting. Holde seg unna syrlige ting? Stemmer jo med annanas og kiwi ihvertfall. Testing testing, så blir det så bra forhåpentligvis :)

vaskeklut
07-02-13, 12:19
Hvorfor vil ikke soyamelka mi blande seg med kaffen? Den er nyåpna og ikke dårlig. Skilsmisse! :rolleyes:

Kitt
07-02-13, 12:25
Takk trilltrall og smgj :) Ja, er sånne sår ja. De blir gjerne gul/grønne/hvite også. Gjør innmari vondt når hun spiser. Tror kanskje elimineringsmetoden må brukes. Hun bruker Zendium tannkrem, og den har nok hjulpet noe men ikke nok lissom :(

Da blir det bort med annanas og druer, brus og kanskje flere ting. Holde seg unna syrlige ting? Stemmer jo med annanas og kiwi ihvertfall. Testing testing, så blir det så bra forhåpentligvis :)
Det finnes middel mot after på apoteket også. Reseptfritt! Mener det heter Aftamed (https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=30294). Har hjulpet Sønnen mye!

Rin
07-02-13, 13:09
Takk trilltrall og smgj :) Ja, er sånne sår ja. De blir gjerne gul/grønne/hvite også. Gjør innmari vondt når hun spiser. Tror kanskje elimineringsmetoden må brukes. Hun bruker Zendium tannkrem, og den har nok hjulpet noe men ikke nok lissom :(

Da blir det bort med annanas og druer, brus og kanskje flere ting. Holde seg unna syrlige ting? Stemmer jo med annanas og kiwi ihvertfall. Testing testing, så blir det så bra forhåpentligvis :)

Jeg får munnen full av sånne sår når jeg bruker enkelte typer tannkrem - inkludert zendium! Vet ikke akkurat hvilket stoff det er som gjør det, og om det eventuelt er en kryssreaksjon med noen matvare, men for meg er det visst solidox som er "trygt". :o

vaskeklut
07-02-13, 15:24
Jeg får munnen full av sånne sår når jeg bruker enkelte typer tannkrem - inkludert zendium! Vet ikke akkurat hvilket stoff det er som gjør det, og om det eventuelt er en kryssreaksjon med noen matvare, men for meg er det visst solidox som er "trygt". :o
Jeg også, men jeg tåler ikke solidox igjen! Jeg _må_ bruke sensodyne...(tror jeg den heter?) I tillegg til at jeg får det om jeg spiser drops med sitronsyre og annet surt godteri.

Kanskje
07-02-13, 15:37
Noen får slike blemmer i munnen av nøtter og sjokolade !

Skyll munnen ofte med hextril, det kan hjelpe. Samt ha på aftamed.

BenteR
07-02-13, 16:22
Vi tester denne her i forbindelse med at ene guttungen får slike sår i munnen hele tiden
http://www.kinsarvik.no/products/34272-longo-vital-classic-220-tabletter.aspx
Han har ikke brukt det lang nok tid til at vi kan si sikkert om det er dette som gir ham mindre og sjeldnere utbrudd, eller om det er tilfeldig.

Kanutten
07-02-13, 16:26
Vennen, du spurte om noen hadde vært gjennom det, og det har jeg ikke! Jeg har heller aldri jobbet med den delen av anatomien, desverre!
Vet det er en enkel greie, men pga en bitteliten fare for komplikasjoner, gjøres det bare på veldokumentert grunnlag! Kan gi mange fornuftige svar, i hvert fall! :)

:klem: Tusen takk for svar! Jeg har lest meg litt opp nå. Du kan jo så mye om det meste du! Derfor naturlig å spørre deg, om det meste. :ja: :klem:

vaskeklut
07-02-13, 17:23
Det ble i en eller annen tråd diskutert de nye varene som ble lansert, men nå finner jeg ingenting. Hva er det som er blitt lansert, kan noen linke meg, evt? :o

Og photo: Takk!! :hearts: Nå slipper den enorme boksen gå til spille.. Vet du hvor lang holdbarhet det er på en åpna boks? Jeg er liksom ikke så god i tyrkisk som (tror jeg) er språket på boksen :lol:

Yrla
07-02-13, 17:25
Hvorfor vil ikke soyamelka mi blande seg med kaffen? Den er nyåpna og ikke dårlig. Skilsmisse! :rolleyes:
varm opp melka først, til før den koker

Yrla
07-02-13, 17:29
Hva annet enn hummus kan jeg bruke tahini til?
som dressing, som saus på kjøtt, i proteinbarer, hva kan det ikke brukes til? eneste jeg ikke liker det på er egg og avokado.
det er kjempedigg med salt på for å fete opp en kyllingfilet(etter steking)

BenteR
07-02-13, 17:41
Det ble i en eller annen tråd diskutert de nye varene som ble lansert, men nå finner jeg ingenting. Hva er det som er blitt lansert, kan noen linke meg, evt? :o

Og photo: Takk!! :hearts: Nå slipper den enorme boksen gå til spille.. Vet du hvor lang holdbarhet det er på en åpna boks? Jeg er liksom ikke så god i tyrkisk som (tror jeg) er språket på boksen :lol:

Det var i firetusentråden

vaskeklut
07-02-13, 17:43
varm opp melka først, til før den koker
Smart! Men det er litt stress på jobb altså.. :cool:

BenteR: Takk! :)

Yrla
07-02-13, 18:49
Smart! Men det er litt stress på jobb altså.. :cool:

BenteR: Takk! :)
ditt valg

Marella77
07-02-13, 19:02
Meny har kassesalg til 139,- + pant!
Desidert billigst om du må ha orginalvare! :)

Ellers gjelder det å følge med på tilbud på 4- eller 6- pakninger!

Rema?

Rema er dyr på orginalbrus, men billigbrus er nok billig. Takk for tipset.

Skal ta en tur på Meny jeg, takk Kitt :)

Photobscura
07-02-13, 19:12
Noen som har erfaring med å kjøpe låter fra spotify? Hvordan funker det? Får man da lastet ned musikken til sin egen pc som mp3-filer, eller er det snakk om offline-tilgang?

vaskeklut
07-02-13, 19:15
ditt valg
en har ikke mye valg når en har 10000000 andre ting som skal gjøres altså. å stå og varme soyamelk fordi jeg ikke vil at den skal skille seg fra kaffen når jeg burde få gjort jobben min er ikke akkurat noe sjefen min eller kollegaene mine setter pris på. dessuten lurte jeg på hvorfor, ikke hva jeg kunne gjøre med det. kunne for alt jeg visste være typen soyamelk som spilte inn.

jeg har skje, jeg kan røre mens jeg gjør noe fornuftig.

Kanutten
07-02-13, 19:50
Kan noen oversette dette til norsk mat? :p

* 1/2 cup bottled spring water
* 1/2 cup warm CC milk
* 2 large eggs
* 2 Tbsp. butter
* 1/2 Tsp. salt
* 1/8 cup wheat protein isolate 8000
* 1 3/8 cup Carbquik
* 1 1/8 cup + 3/4 cup wheat protein isolate 5000
* 1/8 cup Resistant Wheat Starch 70
* 1 Tbls. not/Sugar
* 1/8 Tsp. splenda quick pack
* 2 Tsp. baking powder
* 1 Tsp. sugar
* 1 packet rapid rise yeast

Combine all the dry ingredient in a glass mixing bowl except 3/4 cup wheat protein isolate 5000.
Then put the wet ingredients in an electric mixing bowl.
With the paddle, mix the wet for about 1 minute on low then add the dry mixing till well combined.
Change the paddle for the dough hook and knead with the hook for 8 to 10 min adding the 3/4 cup wheat protein isolate 5000 as needed to make a rollable dough.

Det skal bli en slik pizza! :sikle:

Carisma
07-02-13, 20:59
Noen som har erfaring med å kjøpe låter fra spotify? Hvordan funker det? Får man da lastet ned musikken til sin egen pc som mp3-filer, eller er det snakk om offline-tilgang?

Du får ikke låtene fysisk, men du for lov å spille de i spotify selv om du ikke er koblet til et nettverk. De legger seg i programmet på et eller annet vis, men du får de ikke opp på annen måte enn via spotify.


Annala: jeg har hatt god erfaring med å gruble vademekum med sånne sår (hvilket var greit å komme på siden jeg sliter med det selv for tida. Det går sånne virus for fullt nå)

Kanutten
07-02-13, 21:00
Noen som har erfaring med å kjøpe låter fra spotify? Hvordan funker det? Får man da lastet ned musikken til sin egen pc som mp3-filer, eller er det snakk om offline-tilgang?

Det er onlinetilgang. Men du har et lite buffer.

vaskeklut
07-02-13, 21:10
Noen som har erfaring med å kjøpe låter fra spotify? Hvordan funker det? Får man da lastet ned musikken til sin egen pc som mp3-filer, eller er det snakk om offline-tilgang?
Som de over meg sier. Jeg ville heller investert i sånn premiumabonnement, jeg. Da har du alle låter tilgjengelig hele tida.

Carisma
07-02-13, 22:20
Som de over meg sier. Jeg ville heller investert i sånn premiumabonnement, jeg. Da har du alle låter tilgjengelig hele tida.
Nja, du må huske å krysse av for at de skal være offline, men.

vaskeklut
07-02-13, 22:23
Nja, du må huske å krysse av for at de skal være offline, men.
ja? det er fortsatt riktig det jeg sier. makan til flisespikkeri.

Kanskje
07-02-13, 22:24
lurer på en ting : Hvorfor blir lyden på tv så høy når reklamen kommer :confused: Er jo nesten så man kaster seg over fjernkontrollen for å skru ned - og så hører man ikke at programmet begynner igjen

vaskeklut
07-02-13, 22:26
lurer på en ting : Hvorfor blir lyden på tv så høy når reklamen kommer :confused: Er jo nesten så man kaster seg over fjernkontrollen for å skru ned - og så hører man ikke at programmet begynner igjen
Det er et "triks" for at vi som forbrukere skal få med oss reklamen selv om vi forlater sofaen/stolen :ja: Reklameselskapene vet at mange går på do/på kjøkkenet osv i reklamepausene, og da skrur de opp volumet sånn at vi hører likevel :rolleyes:

Gracella
07-02-13, 23:07
CC milk er vistnok Calorie Countdown milk
http://www.hood.com/Products/prodListColl.aspx?id=851

(til Kanutten)

Gracella
07-02-13, 23:10
Spring water er vel kildevann, tenker jeg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spring_%28hydrosphere%29

Stivelsen er her: http://www17.netrition.com/lifesource_rws70_page.html
1 packet rapid rise yeast : her går det sikkert bra med en pakke tørrgjær.

Carbquik er et bakemiksprodukt: http://www.netrition.com/tova_carbquik_page.html

Resten er produkter som det burde være lett å google.

Supera
07-02-13, 23:59
Der, ja! Selv om jeg synes de ble litt skakke. :p Kunne vært fint å få litt avstand mellom de, men det er vel for mye å håpe på.
Forumet fjerner ekstra mellomrom, så det funker ikke å putte inn flere mellomrom. Men ett triks er å sette største skriftstørrelse på bildene og ha et mellomrom mellom.

Altså:

http://tickers.tickerfactory.com/ezt/t/w8Pwdyn/s-weight.png (http://www.tickerfactory.com/weight-loss/w8Pwdyn/) http://tickers.tickerfactory.com/ezt/t/wyDzuAo/s-exercise.png (http://www.tickerfactory.com/exercise/wyDzuAo/)


Som gir resultatet:

http://tickers.tickerfactory.com/ezt/t/w8Pwdyn/s-weight.png (http://www.tickerfactory.com/weight-loss/w8Pwdyn/) http://tickers.tickerfactory.com/ezt/t/wyDzuAo/s-exercise.png (http://www.tickerfactory.com/exercise/wyDzuAo/)


Altså litt større mellomrom enn med vanlig skriftstørrelse:
http://tickers.tickerfactory.com/ezt/t/w8Pwdyn/s-weight.png (http://www.tickerfactory.com/weight-loss/w8Pwdyn/) http://tickers.tickerfactory.com/ezt/t/wyDzuAo/s-exercise.png (http://www.tickerfactory.com/exercise/wyDzuAo/)

Supera
08-02-13, 00:00
Spring water er vel kildevann, tenker jeg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spring_%28hydrosphere%29

Stivelsen er her: http://www17.netrition.com/lifesource_rws70_page.html
1 packet rapid rise yeast : her går det sikkert bra med en pakke tørrgjær.

Carbquik er et bakemiksprodukt: http://www.netrition.com/tova_carbquik_page.html

Resten er produkter som det burde være lett å google.
Pluss at not/sugar var tykningsmiddel og ikke søtning. JBKM eller xanthan gum duger kanskje? Eller kanskje fiberhusk?

Lava
08-02-13, 01:06
Et helt ukvalifisert svar, uten såpe med i bildet, så tror jeg ikke det. Varmt vann virker til å ha en helt annen evne til å løse opp smuss. Det merker jeg bare når jeg tørker over flater her i heimen med en klut, at det går tråere når kluten har blitt kald. Derfor har jeg heller aldri skjønt hvordan noen kan børste tennene i kaldt vann! De kan jo ikke bli like rene da? :confused:
Men dette er en helt empirisk oppfatning, altså.

Takk! Bruker såpe ja, og syns lunkent eller varmt vann er det beste. Sønn liker best kaldt vann... :)

amritam
08-02-13, 01:36
lurer på en ting : Hvorfor blir lyden på tv så høy når reklamen kommer :confused: Er jo nesten så man kaster seg over fjernkontrollen for å skru ned - og så hører man ikke at programmet begynner igjen

Det er nok bare fordi de vil tvinge på oss reklamen med alle virkemidler de kan, men det er forferdelig irriterende, spesielt når man bor i blokk og ikke vil forstyrre naboene. Man kan jo skru av lyden så lenge, men det er ikke lett å være rask nok.

Gracella
08-02-13, 09:04
Pluss at not/sugar var tykningsmiddel og ikke søtning. JBKM eller xanthan gum duger kanskje? Eller kanskje fiberhusk?
Haha, der hadde jeg gått rett i baret og tenkt "ikke-sukker, men søtning"
:)

Photobscura
08-02-13, 14:10
Du får ikke låtene fysisk, men du for lov å spille de i spotify selv om du ikke er koblet til et nettverk. De legger seg i programmet på et eller annet vis, men du får de ikke opp på annen måte enn via spotify
Aha, da er det jo meningsløst, dessverre, ettersom jeg helst vil ha låtene "fysisk" som egne filer, sånn at jeg kan kopiere de over på mobilen.

Dilly
08-02-13, 22:16
Du får ikke låtene fysisk, men du for lov å spille de i spotify selv om du ikke er koblet til et nettverk. De legger seg i programmet på et eller annet vis, men du får de ikke opp på annen måte enn via spotify.


Annala: jeg har hatt god erfaring med å gruble vademekum med sånne sår (hvilket var greit å komme på siden jeg sliter med det selv for tida. Det går sånne virus for fullt nå)

Nei, det er litt dumt at man ikke får låtene til "odel og eie", men i korte stunder kan man jo logge seg inn på Spotify med mobilen også altså.. jeg gjør det aldri, men..

Photobscura
09-02-13, 04:07
Nei, det er litt dumt at man ikke får låtene til "odel og eie", men i korte stunder kan man jo logge seg inn på Spotify med mobilen også altså.. jeg gjør det aldri, men..
Og jeg har en eldgammel mobil, med mp3-spiller. Men jeg tror det årner seg likevel!

akas
09-02-13, 08:55
Noen som har erfaring med å kjøpe låter fra spotify? Hvordan funker det? Får man da lastet ned musikken til sin egen pc som mp3-filer, eller er det snakk om offline-tilgang?
Jeg kjøpte en låt i vår. Vi hadde bruk for den til en "musikal" som vi skulle ha med barna på skolen. Den ble lagret på min datamaskin, og jeg kunne brenne den på en CD. Jeg betalte ca 15 kroner for den låten (med vanlig visakort). Det var ikke vanskelig å få til. Bra instruksjon å følge.
Jeg vet jo ikke om de har forandret nå, men jeg ville prøvd med en låt om jeg var deg. Lykke til! :)

Photobscura
09-02-13, 09:03
Jeg kjøpte en låt i vår. Vi hadde bruk for den til en "musikal" som vi skulle ha med barna på skolen. Den ble lagret på min datamaskin, og jeg kunne brenne den på en CD. Jeg betalte ca 15 kroner for den låten (med vanlig visakort). Det var ikke vanskelig å få til. Bra instruksjon å følge.
Jeg vet jo ikke om de har forandret nå, men jeg ville prøvd med en låt om jeg var deg. Lykke til! :)
Takk! Jeg fant uansett begge de skivene jeg hadde mista som mp3-er på cd.on :)

LinLeia
09-02-13, 11:12
Noen som kan anbefale ei god rettetang?
Ei som blir raskt varm og sliter minimalt på håret?

Annala
09-02-13, 11:17
Memo: Testing av flere tannkremer, Altamed, Hextril, Longo vital classic :)

Tusen takk O'kloke damer :klem:Dere er helt rååå asså :love:

MAR
09-02-13, 12:03
Noen som kan anbefale ei god rettetang?
Ei som blir raskt varm og sliter minimalt på håret?

GHD har vel vært ansett som best i ganske mange år, nå mener mange at Corioliss er omtrent like bra. GHD selges i de fleste frisørsalonger og Corioliss i salonger som selger Fudge-produkter. Begge koster rundt 2000 kr.

Har en GHD-tang selv som ble kjøpt for.. tja. Er vel snart fire år siden, faktisk. Fungerer helt supert fortsatt, og helt ærlig har den ikke fått spesielt pen behandling fra meg heller. :)

Photobscura
09-02-13, 18:43
Noen som har noen gode forslag på noe annet enn kjøttkaker man kan bruke elghakk (=kjøttdeig) til?

amritam
09-02-13, 18:53
Noen som har noen gode forslag på noe annet enn kjøttkaker man kan bruke elghakk (=kjøttdeig) til?

Stek det i panna, ha i sopp, løk, paprika, squash, tomat i småbiter. Krydre med f.eks. paprika/chili, koriander, hvitløk(spulver),oregao, basilikum pepper og salt. Tilsett evt. litt creme fraiche eller snøfrisk. Strø reven ost på når det er ferdig hvis du vil.

Ellers kan du vel bruke det til det meste annet man bruker kjøttdeig til.

Lillemy71
09-02-13, 18:54
Noen som har noen gode forslag på noe annet enn kjøttkaker man kan bruke elghakk (=kjøttdeig) til?

Tja jeg har brukt det i pastasaus, minus pastaen da :) Jeg har brukt både elghakk og annet vilt i alle type kjøttdeigretter som f.eks lasagne, burger, gryterett mm. Tapasboller spicet opp med hvitløk og chili er også veldig godt. Kan i grunn brukes til de fleste farseretter, men bruker kanskje litt andre krydderier. Bare fantasien som setter grenser :)

Photobscura
09-02-13, 18:58
Takk for tips! Akk, jeg spiser jo ikke meieriprodukter. :(

Rin
09-02-13, 19:09
Noen som har noen gode forslag på noe annet enn kjøttkaker man kan bruke elghakk (=kjøttdeig) til?

Hva med en chili? Mange oppskrifter der ute, slenger med et eksempel (http://civilizedcavemancooking.com/entrees/beef/spicy-elk-chili/). :p Eller så går det sikkert fint å putte elg i en wok også!

Photobscura
09-02-13, 19:18
Hva med en chili? Mange oppskrifter der ute, slenger med et eksempel (http://civilizedcavemancooking.com/entrees/beef/spicy-elk-chili/). :p Eller så går det sikkert fint å putte elg i en wok også!
Ai, den elgchilien så nais ut! Wook er jeg svært lite begeistra for, dessverre. :o

Kitt
09-02-13, 19:48
En variant av reinskav, kanskje? Med masse sopp og og løk og fløtesaus og blomkålris!:sikle:

Photobscura
09-02-13, 19:51
En variant av reinskav, kanskje? Med masse sopp og og løk og fløtesaus og blomkålris!:sikle:
Jamen jamen, ikke noe fløte eller noe sånt! (Hvilket betyr: Ikke frist meg. :p). Burde ha skrevet det i det opprinnelige spørsmålet. ;)

vibsen
09-02-13, 20:36
Denne elghakkgryten er god: http://matoppskrift.org/hello-world/

vaskeklut
09-02-13, 20:47
Jamen jamen, ikke noe fløte eller noe sånt! (Hvilket betyr: Ikke frist meg. :p). Burde ha skrevet det i det opprinnelige spørsmålet. ;)

jeg ville lagd en melkefri moussaka med massssse rødvin til, eventuell en luksuriøs burger med masse rødløk, salatgreier, pesto osv :D

silje21
10-02-13, 16:30
Jeg er 23 år, og søker voksenopplæring. Har vært i kontakt med en rådgiver og litt annet, men har et spørsmål ang lån/stipend fra lånekassen.
Dersom jeg faktisk kommer inn på voksenopplæring, selv om jeg ikke har retten til det, kan jeg søke stipend/lån på samme måte som en ville gjort dersom en hadde den retten?

Annala
11-02-13, 05:30
Jeg er 23 år, og søker voksenopplæring. Har vært i kontakt med en rådgiver og litt annet, men har et spørsmål ang lån/stipend fra lånekassen.
Dersom jeg faktisk kommer inn på voksenopplæring, selv om jeg ikke har retten til det, kan jeg søke stipend/lån på samme måte som en ville gjort dersom en hadde den retten?

Tenkte å være flink pike og se om jeg fant ut av det på lånekassen sine sider, men det har kanskje du gjort også :) Fant ikke noe jeg. Men tenker at om du får godkjent å ta voksenopplæring selv om du er under 25, må du sikkert kunne få støtte fra lånekassen også. Link til det jeg fant: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Voksenopplaring/

Du kan jo ringe dem å spørre, de har vært veldig hyggelige de gangene jeg har ringt de :)

Masse lykke til ihvertfall.

Photobscura
11-02-13, 10:07
Er det for sent å bruke et par eggeplommer som har vært oppbevart i boks med tett lokk i kjøleskapet siden fredag kveld ...?

Rin
11-02-13, 10:18
Er det for sent å bruke et par eggeplommer som har vært oppbevart i boks med tett lokk i kjøleskapet siden fredag kveld ...?

Hvis det lukter ok er det sikkert greit...? (Mvh hun som skal lage suppe i dag av kraft som har stått i kjøleskapet i 8 dager. :o)

smgj
11-02-13, 10:19
Er det for sent å bruke et par eggeplommer som har vært oppbevart i boks med tett lokk i kjøleskapet siden fredag kveld ...?
Nei - ikke noe problem dersom de ikke har tatt lukt fra andre ting i kjøleskapet (de tar lett lukt av løk og sånt).

Eggeplommer er stort sett brukandes til de enten lukter eller tørker inn, og norske egg er bra trygge også på grunn av rigid salmonellasjekking. (Vær mer forsiktig med utenlandsk egg og fjærkre.)

(Vokste opp med 2000 høner og en del egg å bruke... )

Photobscura
11-02-13, 10:55
Flott, takker! Da blir det ekstra feit og gul omelett til lunsj! :D

silje21
11-02-13, 12:11
Tenkte å være flink pike og se om jeg fant ut av det på lånekassen sine sider, men det har kanskje du gjort også :) Fant ikke noe jeg. Men tenker at om du får godkjent å ta voksenopplæring selv om du er under 25, må du sikkert kunne få støtte fra lånekassen også. Link til det jeg fant: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Voksenopplaring/

Du kan jo ringe dem å spørre, de har vært veldig hyggelige de gangene jeg har ringt de :)

Masse lykke til ihvertfall.

hehe ja sjekket jeg også, veldig kryptiske sider ;) men takk skal du ha, skal ha møte igjen med han rådgiveren imorgen, høre om han vet sikkert, hvis ikke ringer jeg :) (har ikke ringt enda fordi om det er noe jeg virkelig hater, så er det å snakke i telefon o.o )

Tusen Takk igjen.

Kanskje
11-02-13, 12:40
Nå er jeg litt forvirret her.
Lærte jo da jeg begynte med lavkarbo at for at det skal virke, så skal man innta lite eller nesten ikke noen karbohydrater, og tilføre fett. Da vil kroppen ikke lenger kunne forbrenne karbohydrater, men heller begynne å forbrenne fettet (kanskje noe forenklet).

MEN - så dukker begrepet GROVKARBO opp - hvor man skal spise karbohydrater ,men grove. Og her kommer da det som forvirrer meg.

Hvis man tilfører kroppen disse grove karbohydratene, og antagelig kommer opp i et høyere antall karber, og man fremdeles spiser den fete maten - vil ikke kroppen da ha nok karbohydrater å forbrenne, og så lagre fettet ?? Da oppnår man vel noe helt annet enn det man forventet?

Kitt
11-02-13, 13:18
Nå er jeg litt forvirret her.
Lærte jo da jeg begynte med lavkarbo at for at det skal virke, så skal man innta lite eller nesten ikke noen karbohydrater, og tilføre fett. Da vil kroppen ikke lenger kunne forbrenne karbohydrater, men heller begynne å forbrenne fettet (kanskje noe forenklet).

MEN - så dukker begrepet GROVKARBO opp - hvor man skal spise karbohydrater ,men grove. Og her kommer da det som forvirrer meg.

Hvis man tilfører kroppen disse grove karbohydratene, og antagelig kommer opp i et høyere antall karber, og man fremdeles spiser den fete maten - vil ikke kroppen da ha nok karbohydrater å forbrenne, og så lagre fettet ?? Da oppnår man vel noe helt annet enn det man forventet?
Grove karber er trege karber, som ikke gir samme kjappe blodsukkerstigning og dermed heller ikke stor utskillelse av insulin.
Uten fettlagringshormonet insulin, ingen fettlagring! :)

Men hvorfor skal man evnt spise så mange karber selv om de er grove/trege? Husk at lavkarbo går helt opp til 150karber pr døgn.

smgj
11-02-13, 13:19
Nå er jeg litt forvirret her.
Lærte jo da jeg begynte med lavkarbo at for at det skal virke, så skal man innta lite eller nesten ikke noen karbohydrater, og tilføre fett. Da vil kroppen ikke lenger kunne forbrenne karbohydrater, men heller begynne å forbrenne fettet (kanskje noe forenklet).

MEN - så dukker begrepet GROVKARBO opp - hvor man skal spise karbohydrater ,men grove. Og her kommer da det som forvirrer meg.

Hvis man tilfører kroppen disse grove karbohydratene, og antagelig kommer opp i et høyere antall karber, og man fremdeles spiser den fete maten - vil ikke kroppen da ha nok karbohydrater å forbrenne, og så lagre fettet ?? Da oppnår man vel noe helt annet enn det man forventet?
Grovkarbo er muligens bra for "folk flest" - dersom de er rimelig normalvektige og /eller ikke insulinresistense verken i lever, muskler eller hodet. Metabolsk friske kan nok spise grovkarbo og ikke legge på seg om man velger kabohydrater med omhu. Og de velger bort de mest stivelsesrike matvarene og ikke tror at f.eks brød på magisk vis virker annerledes dersom det er fullkorn.

Men personlig tror jeg at grovkarbo vil være en avsporing fordi det ikke bevistgjør folk om hvordan stivelse FAKTISK virker. Dermed blir det lett nok et argument til "lavkarbo virker ikke"-grupperingen.

Grovkarbobegrepet er på en måte et skritt i riktig retning... fordi det vedkjenner at ikke alle karbohydrater er like og virker likt, men da går det heller ikke langt nok, synes jeg - og jeg ser på det som en kompromissløsning mellom bondeorganisasjoner og ernæringsfolk... Kompromisser er som kjent metoden å gi alle en dårlig deal.

Tror jeg da.

nellie
11-02-13, 13:33
Nå er jeg litt forvirret her.
Lærte jo da jeg begynte med lavkarbo at for at det skal virke, så skal man innta lite eller nesten ikke noen karbohydrater, og tilføre fett. Da vil kroppen ikke lenger kunne forbrenne karbohydrater, men heller begynne å forbrenne fettet (kanskje noe forenklet).

MEN - så dukker begrepet GROVKARBO opp - hvor man skal spise karbohydrater ,men grove. Og her kommer da det som forvirrer meg.

Hvis man tilfører kroppen disse grove karbohydratene, og antagelig kommer opp i et høyere antall karber, og man fremdeles spiser den fete maten - vil ikke kroppen da ha nok karbohydrater å forbrenne, og så lagre fettet ?? Da oppnår man vel noe helt annet enn det man forventet?


Det du snakker om et ketogen lavkarbo. Som bare er en liten del av lavkarbobildet. Er det ikke før du hørte om grovkarbo du har hørt om noe annet enn ikke-ketogen lavkarbo? Hva med f.eks Fedon Lindberg? Generell lavkarbo? Det er langt i fra noe nytt at man kan spise lavkarbo med mer enn "minst mulig" karbohydrater.:)

Som Kitt sier så er opptil 150 gram karbohydrater per dag "godkjent" som lavkarbo. Etterhvert som karboinntaket øker, så må fettinntaket minke. En teori er at går du over ca. 70 gram karbohydrat pr dag så bør fettinntaket begynne å begrenses.

Men det fungerer fortsatt for flesteparten, så lenge de ikke spiser mer enn de forbrenner. Noen må jo ned på ketogent nivå for å gå ned, men langt i fra alle.

Kanskje
11-02-13, 13:45
Stemmer det at man kan spise opp til 150 gram, men vil man da gå ned i vekt, eller vil det være et "normal kosthold for dem som er normalt vektige"?.
Slik jeg har forstått det så går man mer ned i vekt, jo lavere man er på karber. Tror at om man ikke setter seg skikkelig inn i dette med fett og karber, så kan man virkelig rote seg bort med grovkarboen. Kjøre grovkarbo med "mye" karber, og masse fett, det er vel ikke beste kombinasjonen? Jeg tror nok det er en slags kompromiss løsning ja. Skal man spise grovkarbo og gå ned i vekt, så må man være mer forsiktig med fettet, stemmer ikke det ?

nellie
11-02-13, 13:46
Nå går da vel ikke dette grovkarbogreiene ut på å spise mest mulig fullkorn.. Etter som jeg har forstått så går det ut på å kutte ned på karbohydratene OG la de karbohydratene som står igjen (bortsett fra grønnsaker og frukt) være grove/fullkorn.. Satt opp mot et strengere kosthold med bare grønnsaker som kilde er det så klart ikke "bedre", men i forhold til et kosthold hvor 3 av 4 måltider består av husmann knekkebrød er det vel ikke noe å diskutere at det blir sunnere. På tross av at man måtte velge å spise noen "grove" karbohydrater et par ganger om dagen..

nellie
11-02-13, 13:50
Stemmer det at man kan spise opp til 150 gram, men vil man da gå ned i vekt, eller vil det være et "normal kosthold for dem som er normalt vektige"?.
Slik jeg har forstått det så går man mer ned i vekt, jo lavere man er på karber. Tror at om man ikke setter seg skikkelig inn i dette med fett og karber, så kan man virkelig rote seg bort med grovkarboen. Kjøre grovkarbo med "mye" karber, og masse fett, det er vel ikke beste kombinasjonen? Jeg tror nok det er en slags kompromiss løsning ja. Skal man spise grovkarbo og gå ned i vekt, så må man være mer forsiktig med fettet, stemmer ikke det ?


For mange stemmer det at du må lavest mulig ned for å gå ned. Men at det gjelder for mange betyr ikke at det stemmer for alle, eller flesteparten. Jeg går mye mer ned når jeg spiser 50-70 gram pr dag, i forhold til nede på 15-20 gram pr. dag. Alle mine kilo har jeg gått ned på et sånt inntak, og jeg var ganske så overvektig da jeg begynte, med mine 116 kg.

Men ja, man må kanskje passe litt mer på det totale inntaket, om man spiser mer karbohydrater, da ketosen gjerne gjør at alt av søtsug, sult osv forsvinner. Og når man da må passe på det totale inntaket, så er det fettet det må gå ut over, siden det er det som gir mest energi pr gram.


De som forfekter grovkarbo sier IKKE at man skal spise ubegrenset med fett. Dette er jo noe Grethe Roede og gjengen har funnet på den siste tiden. Hvis folk mener de kan spise så mye fett de vil, så er det noe de har valgt å få for seg, heeeelt selv.

Man bør legge inn i regnskapet hva man faktisk klarer å holde seg til. Det hjelper ikke å spise 20 gram karbohydrater pr dag i et år og gå ned 30 kg, for så å "sprekke" fordi at man ikke klarer å ha det som livsstil, gå opp alt, også måtte begynne på nedgangen igjen.

silje21
11-02-13, 13:54
Jeg har over lengre tid vært plaget av at nabolaget mitt (leilighetskompleks med ca 12 leiligheter) er så utrolig dårlige på å sortere avfallet sitt. restavfallet tømmes fredag og kan være stappa igjen lørdag ettermiddag.. mens matavfall, plast og papp stort sett alltid er tomme.
Så jeg har satt sammen en liten flyer/påminnelse, som jeg har tenkt å sette i postkassene til oss alle ikveld. Først en liten tekst som jeg skrev selv:

Kjære naboer :)

Over lengre tid her i nabolaget/smuget har jeg lagt merke til at restavfalls-dunkene
nesten bestandig er fulle, og har lagt merke til at mye søppla ikke er sortert.

Da det er viktig å få ut søppel, både for trivsel og hygiene, tar jeg meg friheten til å printe ut en liten påminnelse til oss alle, nemlig;

agderrenovasjon.no sin SORTERINSGUIDE.
(Se neste ark :))

Hvis vi alle tar oss 5-10 minutter ekstra til å sortere søppla vår skikkelig, så blir det lettere for alle å få fjernet sin søppel uten at man må slåss om plassen i dunkene.


Tusen takk for oppmerksomheten, og lykke til med sorteringen.

For mer informasjon se nettsidene : sortere.no og agderrenovasjon.no

og så denne sorteringsguiden :

http://www.agderrenovasjon.no/Avfall%20og%20sortering/Sorteringsguide_A3_korrigert_221112.pdf


____
Det jeg lurer på, ville du selv ha oppfattet dette som frekt/fornærmende, eller har vi alle godt av en liten påminnelse nå og da?

nellie
11-02-13, 14:01
Jeg bestilte ei pakke i ei venninne sitt navn, for at den skulle bli sendt til henne.. Bursdagsgave. Så ble det bare surr med adressene og den er blitt sendt hit i HENNES navn.. Hun bor i Bærum, så har jo ikke akkurat mulighet til å komme hit og hente den..

Kan jeg hente den ut, selv om den står i hennes navn?

TrillTrall
11-02-13, 14:30
Det jeg lurer på, ville du selv ha oppfattet dette som frekt/fornærmende, eller har vi alle godt av en liten påminnelse nå og da?

Du vil nok fort bli oppfattet som en litt masete besserwisser... Hva med å ta en telefon til "søppelselskapet" og be dem legge ut ny info i postkassene?

Trolljenta
11-02-13, 17:57
Det jeg lurer på, ville du selv ha oppfattet dette som frekt/fornærmende, eller har vi alle godt av en liten påminnelse nå og da?

Har dere ikke en oppgangsansvarlig/ordensansvarlig i oppgangen? Isåfall bør det tas gjennom han/henne eller eventuelt styret i borettslaget mener jeg.

Jeg har tenkt til å komme med samme påminnelsen her fordi enkelte kaster plast og uvaskede ting i papirspannet, men jeg er oppgangsansvarlig og styremedlem i borettslaget. Dog har jeg tenkt til å sende ut en kjapp påminnelse og ikke diverse linker og belærende informasjon.

vaskeklut
11-02-13, 18:34
Erfaring tilsier: folk gir faen uansett hvor mye info som sendes ut. Belærende eller ikke. Det er testa ut i blokka mi i hvert fall :rolleyes: (nei, ikke jeg som sendte ut!)

Photobscura
11-02-13, 22:03
Kan jeg male kjøkkenskapene mine med veggmaling? Tenker liksom at de veggene, i likhet med kjøkkenskapene, er malte tre/sponplater, i all hovedsak, liksom. Jeg har grunnet dem.

Kanutten
11-02-13, 22:08
Kan jeg male kjøkkenskapene mine med veggmaling? Tenker liksom at de veggene, i likhet med kjøkkenskapene, er malte tre/sponplater, i all hovedsak, liksom. Jeg har grunnet dem.

Kanskje en runde heftegrunning???

Jeg mente vi hadde det da vi malte. Først pussa ned, deretter grunning, så heftegrunning og så maling. Pussa ned innimellom.

Kitt
11-02-13, 22:14
Kan jeg male kjøkkenskapene mine med veggmaling? Tenker liksom at de veggene, i likhet med kjøkkenskapene, er malte tre/sponplater, i all hovedsak, liksom. Jeg har grunnet dem.
Veggmaling er som regel mye mattere enn skap/dørmaling og vil derfor være mye verre å holde rent for søl og fingermerker etc!
Ellers spiller det vel ingen rolle! Jeg har aldri brydd meg noe om hva jeg maler med hva og det pleier å bli bra uansett!:D:D

Photobscura
11-02-13, 22:27
Flott! Har jo en haug med veggmaling som står i fare for å forspilles. :D (At de er matte gjør ingenting, veggmalinga er i "satin", så det er vel sånn ca halvmatt. :) Dessuten bruker jeg jo bare knottene når jeg åpner/lukker skapene, så fingermerker blir det lite av.)

Carisma
11-02-13, 22:38
Kan jeg male kjøkkenskapene mine med veggmaling? Tenker liksom at de veggene, i likhet med kjøkkenskapene, er malte tre/sponplater, i all hovedsak, liksom. Jeg har grunnet dem.

http://www.ifi.no/mobler-krever-robust-maling

Photobscura
11-02-13, 22:44
http://www.ifi.no/mobler-krever-robust-maling
Nåja. Jeg vasker (deler av) veggene vel så ofte som kjøkkenskapene. :p Ikke tar jeg i noe særlig i skapene heller, men i knottene.

Carisma
11-02-13, 22:48
Nåja. Jeg vasker (deler av) veggene vel så ofte som kjøkkenskapene. :p Ikke tar jeg i noe særlig i skapene heller, men i knottene.

Det er vel mer det at det er lett å lage riper og sånn i. Vi har malt vanlige dører med veggmaling og det ble veldig fort stygt selv om vi ikke selv syntes vi var i nærheten av døra engang.

Photobscura
11-02-13, 23:29
Det er vel mer det at det er lett å lage riper og sånn i. Vi har malt vanlige dører med veggmaling og det ble veldig fort stygt selv om vi ikke selv syntes vi var i nærheten av døra engang.
Var da dørene lakket i forkant? Grunnet/heftgrunnet dere dem? Har selv malt lister med vanlig veggmaling som ripet lett opp. Det endte med at jeg pusset dem ned og grunnet dem og malte dem med samme malinga. Satt fint, det.

Carisma
11-02-13, 23:47
Var da dørene lakket i forkant? Grunnet/heftgrunnet dere dem? Har selv malt lister med vanlig veggmaling som ripet lett opp. Det endte med at jeg pusset dem ned og grunnet dem og malte dem med samme malinga. Satt fint, det.

De var malte på forhånd. Fra femtitallet engang, så hva som var underst vet ingen tror jeg. Vi slipte med sandpapir, heftgrunnet og malte tre lag maling.

Photobscura
11-02-13, 23:51
Hmm ... Jeg får male et lite hjørne på innsida av en skapdør og se. Funker det, sparer jeg penger på maling, samt at jeg får brukt opp det jeg har.

annex
12-02-13, 12:55
Hmm ... Jeg får male et lite hjørne på innsida av en skapdør og se. Funker det, sparer jeg penger på maling, samt at jeg får brukt opp det jeg har.

Det går med så lite maling på kjøkkenskapa, at jeg ville spandert egen egnet maling for de.

TrillTrall
12-02-13, 13:23
Hmm ... Jeg får male et lite hjørne på innsida av en skapdør og se. Funker det, sparer jeg penger på maling, samt at jeg får brukt opp det jeg har.
Jeg hadde brukt den malinga du har jeg. Jeg tror vi brukte halvblank maling da vi malte kjøkkenskapene hos Lille Gubben og det ble så bra så. Etter 2,5 år ser det like fint ut. :) Det er vel ikke så mange skap du har? Blir det for ille får du legge i litt penger og male opp igjen når du blir lei! :)

Photobscura
12-02-13, 14:25
Vel, hjørne på innsida av ei skapdør malt med veggmaling, så får jeg gi det litt tid før jeg tar en vaske- og skrapetest. :)
Kjøper jeg ny, blir det fortsatt mye til overs som jeg ikke har bruk for. Men jeg får se!

Kanskje
12-02-13, 15:40
Jeg malte nylig mine kjøkkenskap, og da anbefalte de oljemaling. Men ser i ettertid at jeg kunne brukt vannbasert også. Men det er blankt og fint og sitte bra på :) utrolig hvor stor forskjell litt maling på noen skapdører kan gjøre !

Kanutten
12-02-13, 16:01
Jeg vil ha lunsjen perfekt i morgen, så hva slags dressing er god til en salat bestående av ruccola, små perletomater, rødløk, rista pinjekjerner, ringer av snackpaprika, fetaost, kyllingbiter marinert i sursøt chilisaus og sprøstekt bacon?

Dietta
12-02-13, 16:05
Jeg vil ha lunsjen perfekt i morgen, så hva slags dressing er god til en salat bestående av ruccola, små perletomater, rødløk, rista pinjekjerner, ringer av snackpaprika, fetaost, kyllingbiter marinert i sursøt chilisaus og sprøstekt bacon?
Jeg liker dressing med sting, så min enkle dressing er cf med chili og hvitløk. La det stå en stund så smaken setter seg godt o cf'en. Hvis du synes det er for tykt, brukk litt vann så det blir mer tyntflytende.
Bruker gjerne litt paprikapulver i også, og kanskje en liten dæsj dijonsennep :)

Kanutten
12-02-13, 16:07
Jeg liker dressing med sting, så min enkle dressing er cf med chili og hvitløk. La det stå en stund så smaken setter seg godt o cf'en. Hvis du synes det er for tykt, brukk litt vann så det blir mer tyntflytende.
Bruker gjerne litt paprikapulver i også, og kanskje en liten dæsj dijonsennep :)

:sikle: Takker!! :suss:

Dietta
12-02-13, 16:14
Lurer på om noen har prøvd å bake/lage noe med det fettreduserte (http://www.funksjonellmat.no/sesam-mel/om/) sesammelet fra Funksjonellmat ?

Carisma
12-02-13, 20:12
Jeg vil ha lunsjen perfekt i morgen, så hva slags dressing er god til en salat bestående av ruccola, små perletomater, rødløk, rista pinjekjerner, ringer av snackpaprika, fetaost, kyllingbiter marinert i sursøt chilisaus og sprøstekt bacon?

Pestodressingen som kjøpes ferdig er god til alt med pinjekjerner :ja:

Camomilla
13-02-13, 14:51
Lurer på om noen har prøvd å bake/lage noe med det fettreduserte (http://www.funksjonellmat.no/sesam-mel/om/) sesammelet fra Funksjonellmat ?

Dette lurer jeg også på - håpet mitt er jo å kunne få noe litt mer smaksnøytralt ift. mandel- eller kokosmel :) Tenker paibunn, kjeks osv ...

Dietta
13-02-13, 15:40
Dette lurer jeg også på - håpet mitt er jo å kunne få noe litt mer smaksnøytralt ift. mandel- eller kokosmel :) Tenker paibunn, kjeks osv ...
Da lurer vi videre sammen ;)

amritam
13-02-13, 15:55
Lurer på om noen har prøvd å bake/lage noe med det fettreduserte (http://www.funksjonellmat.no/sesam-mel/om/) sesammelet fra Funksjonellmat ?

Jeg har brukt det i muffins sammen med kokosmel og hasselnøttmel. Det ble veldig bra. Nå var det sjokolademuffins, da, så smaken ble vel litt overdøvet at kakao, så den kan jeg ikke uttale meg så mye om.

Har tenkt å prøve det i brød snart.