View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Trooor jeg har sett både slengbukser og sånne vide "dressbukser" i stor-avdelingene på Kappahl og/eller Lindex, men jeg husker denne problematikken godt... helt utrolig at det er så vanskelig å finne flatterende bukser over str 44. :mad: Ellers så ville jeg anbefalt Zizzi, men jeg er usikker på om de har nettbutikk, eller avdeling i nærheten av deg. Det var i alle fall der jeg gjorde all buksehandelen min for noenogtjue kilo siden...
Takk for tips. Har vært på Kappahl og Lindex, men ikke funnet noe - de tar jo inn forskjellig klær i ulike butikker... Får sjekke Zizzi :)
Noen som pleier å handle f.eks hos Ellos?
Jeg har gjort det et par ganger, og måttet sende tilbake nesten alt fordi det ikke er pent på meg, eller ikke passer.
Skal det være så vanskelig å handle over postordre?? Eller er det bare meg som er håpløs når jeg velger klær? Flere enn meg som får klær som slett ikke blir bra på?
HELT umulig å handle klær på postordre. Det greie med Ellos er at de ofte har fri reur - noe jeg har benyttet meg av ofte :rolleyes:
har handlet paa ellos et par ganger, men aldri bukser. og fri frakt begge ganger da klesplagg var i helt annen farge enn det bildet og tekst tilsa :p
ellos foerer zizzi forresten, men det er jo svindyrt... og en kollega av meg sa zizzi var rimelig..syns ikke 4-500 for en topp er rimelig jeg...
Noen som pleier å handle f.eks hos Ellos?
Jeg har gjort det et par ganger, og måttet sende tilbake nesten alt fordi det ikke er pent på meg, eller ikke passer.
Jeg handler endel basisplagg (+badetøy) på Ellos, og det passer stort sett alltid.Men jeg vet veldig godt hvilke fasonger jeg ikke passer i, så jeg gidder ikke teste nye ting der. Det tar jeg heller i butikken. Men som sagt, basisting fungerer fint. Desstuen har de endel bukser som er rette i hoftene, noe som nesten er umulig å finne ellers.
Hun vil helst ikke gå på besøk hvor hun må bruke bilen, siden hun skal ha sine vinglass uansett hvor hun er. Må hun kjøre, er hun snar til å kjøre hjem, for hun skal roe ned for kvelden med sine glass.
Definisjonen på avhengighet er jo når man begynner å ofre tid med familie eller omngangskrets for å pleie vanen sin (gjelder alt fra spill, alkohol, internett, jobben osv). Og det høres det jo ut som hun gjør :ja:
Jeg lurte på om det er viktig å passe på kaloriene? Jeg er i startgropa her å bekymrer meg litt for om jeg spiser for mange kacl og for mye fett? Noen som kan hjelpe??
Jeg lurte på om det er viktig å passe på kaloriene? Jeg er i startgropa her å bekymrer meg litt for om jeg spiser for mange kacl og for mye fett? Noen som kan hjelpe??
Nei, det er i utgangspunktet ikke viktig og passe kaloriene når du starter på et lavkarbokosthold. Det viktigste er å spise det antall karbo man har bestemt seg for - avhengig av retning man følger - og nok fett. Mer fett jo mindre karbo :)
En del mer erfarne lavkarbere opplever at de ikke finner "sin" naturlige mengde mat pr dag på et lavkarbokosthold (som meg :) ). De spiser for lite eller for mye generelt sett for å oppnå vektnedgang. Dette er INDIVIDUELT og vil ikke gjelde alle.
Jeg anbefaler deg og konsentrere deg om å sette deg inn i lavkarbokostholdet, og ha kontroll på karbohydratinntaket :) Det tar uansett noen uker før fettforbrenning er optimal, så konsentrer deg om å bli komfortabel med kostholdet først.
Har du holdt på 6-8 uker uten å oppleve vektnedgang - kan det være en ide og bruke www.diett.no (http://www.diett.no) for å ha kontroll på om du spiser nok fett, eller om det er andre ting du spiser som kan stanse en vektnedgang. (Søk på partystoppere for nærmere forklaring).
Husk også at lavkarbo er vektregulerende, og er du innen normalBMI - er det ikke sikkert du vil få særlig vektnedgang :)
Takk for tips. Kanskje jeg kan finne de på nett også. Mye lettere å lete hvis jeg har noe bestemt å lete etter...
Jeg har mange fine bukser fra Kappahl. De har bukser som er rette i bena (kanskje ikke sleng). Men de satt pent på meg da jeg brukte 44/46 og 48/50. Jeg likte de veldig godt. Om de har dem fortsatt vet jeg ikke sikkert. Men de har hatt ca samme modellen de siste fire åra.
Tusen takk for svar :D Da skal jeg sette meg godt inn i dette pg fortsette... Jeg har en 10-12 kg overvekt iallefall.. Men merket at første uka gikk jeg ned 3,7kg og denne uka har jeg gått opp 400 gram til nå.
Jeg har strevd med frokost nå lenge, og jeg trodde å faste slik at jeg skippet frokost kom til å hjelpe, men selvsagt - det første måltidet er uansett det første måltidet. Så jeg har vært på jakt etter noe lett å spise da jeg brekker meg omtrendt bare av tanken på en fet frokost ala egg og bacon. For noen dager siden kom jeg over tyrkisk yoghurt og i det store yoghurtsavnet, så ble altså en bøtte på 500g (den minste størrelsen) med meg hjem, sammen med en pakke frosne bringebær, og dagen etter hadde jeg tidenes BESTE frokost!
Men jeg lurer på, hva mener dere andre på ketolyse om tyrkisk yoghurt? Er det så fyfy som de fleste tror?
Jeg har strevd med frokost nå lenge, og jeg trodde å faste slik at jeg skippet frokost kom til å hjelpe, men selvsagt - det første måltidet er uansett det første måltidet. Så jeg har vært på jakt etter noe lett å spise da jeg brekker meg omtrendt bare av tanken på en fet frokost ala egg og bacon. For noen dager siden kom jeg over tyrkisk yoghurt og i det store yoghurtsavnet, så ble altså en bøtte på 500g (den minste størrelsen) med meg hjem, sammen med en pakke frosne bringebær, og dagen etter hadde jeg tidenes BESTE frokost!
Men jeg lurer på, hva mener dere andre på ketolyse om tyrkisk yoghurt? Er det så fyfy som de fleste tror?
Vel, du "bruker opp" en tredjedel av karboen du skal ha per dag på 1dl, men det er jo ditt valg hva du spiser. Jeg spiser cottage cheese som et alternativ til yoghurt, med kanel og litt stevia.
har prøvd cc med kanel og sukrin, men det falt ikke i smak som frokost her, alt for søtt og mektig.
Jeg spiser mellom 13 og 22, så det vil si at jeg rekker ikke mer enn den frokosten og middag, og evt litt kos på kvelden før jeg slutter å spise allikevel, så det at jeg bruke 1/3 av kvoten gjør ikke så mye for min del. Det jeg lurte på, var hva dere synes om den type matvare generelt. Vil den gjøre opprør i magen deres f.eks? vil noen av stoffene virke negativt på vektnedgang?
har prøvd cc med kanel og sukrin, men det falt ikke i smak som frokost her, alt for søtt og mektig.
Jeg spiser mellom 13 og 22, så det vil si at jeg rekker ikke mer enn den frokosten og middag, og evt litt kos på kvelden før jeg slutter å spise allikevel, så det at jeg bruke 1/3 av kvoten gjør ikke så mye for min del. Det jeg lurte på, var hva dere synes om den type matvare generelt. Vil den gjøre opprør i magen deres f.eks? vil noen av stoffene virke negativt på vektnedgang?
Den innholder jo bare høypasteurisert melk, fløte og yoghurtkultur, så skulle vel ikke påvirke deg noen mer eller annerledes enn andre melkeprodukter. Det beste du kan gjøre er vel bare å teste ut hvordan det fungerer å spise den til frokost FOR DEG.
Grete Waitz døde nettopp av kreft. RIP! :hylgrine: Hun er/har vært forbilde for mange.
Men det jeg lurer på, hva slags form for kreft hadde hun?
det nektet hun aa fortelle til media ifolge dagbladet (http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/20/486612.html)
Har i løpet av dagen følt meg litt "trang" og ekkel i brystet... følte meg litt rar i går kveld óg, men ikke akkurat det samme som i dag, og så regnet jeg med at det kom av den burgeren jeg spiste fra Sesam (med brød og det hele)...
Føler også at jeg har ganske til hjertebank... har egentlig ganske høy hvilepuls sånn til vanlig, så det slår ikke RASKERE enn normalt, akkurat... er bare som om brystet er mer "urolig" og stresset.
Noen som har noen tanker? Fikk så smått et lite angstanfall i dag, da jeg har veldig mye på tankene for tiden... er det kanskje det? Mye stress? Er liksom en sånn type person som blir stresset av å VÆRE stresset, og ser for meg alt mulige slags farlige sykdommer når jeg blir sånn her - og det gjør jo ikke ting bedre, akkurat...
Noen tips til hvordan jeg kan få roet meg litt? Har nesten mest trang til å gråte, men familien er bortreist, så jeg føler meg nokså bekymret og ikke minst ensom her jeg er for meg selv... :hylgrine:
Har i løpet av dagen følt meg litt "trang" og ekkel i brystet... følte meg litt rar i går kveld óg, men ikke akkurat det samme som i dag, og så regnet jeg med at det kom av den burgeren jeg spiste fra Sesam (med brød og det hele)...
Føler også at jeg har ganske til hjertebank... har egentlig ganske høy hvilepuls sånn til vanlig, så det slår ikke RASKERE enn normalt, akkurat... er bare som om brystet er mer "urolig" og stresset.
Noen som har noen tanker? Fikk så smått et lite angstanfall i dag, da jeg har veldig mye på tankene for tiden... er det kanskje det? Mye stress? Er liksom en sånn type person som blir stresset av å VÆRE stresset, og ser for meg alt mulige slags farlige sykdommer når jeg blir sånn her - og det gjør jo ikke ting bedre, akkurat...
Noen tips til hvordan jeg kan få roet meg litt? Har nesten mest trang til å gråte, men familien er bortreist, så jeg føler meg nokså bekymret og ikke minst ensom her jeg er for meg selv... :hylgrine:
Ringe mamma? Det pleier og hjelpe for meg... både når jeg var 16 som du er og nå når jeg er 40 :)
Hjelper det at jeg er hjemme alene også - og at jeg HATER og være alene i huset om natta? Ligger og lytter konstant... sender deg en klem jeg, og håp om at du finner på noe å pusle med så du ikke tenker for mye (slik jeg også gjør...).
Hilse Trondheim da - jeg har hele familien min der - og sendt sambo til Fosen ;) (Er hjemme pga legetime tirsdag som var og at jeg er ganske dårlig form for tida... MEN koser meg i sola, ser jurassic park på tv og spiser pisket krem med bjørnebær! )
Hei Julie.
Urolig hjerterytme og flimring er ikke gøy, men det er heller ikke farlig i denne konteksten.
Skjønner godt at du får angst av dette, og resultatet er jo at det oppleves som enda verre - selvforsterkende.
Jeg opplever dette hvis jeg beveger meg inn og ut av ketose. Jeg bruker magnesium for å roe det ned (600-800 mg).
Ubehagelig, men ikke farlig med andre ord.
Ha en fin påske :)
Ringe mamma? Det pleier og hjelpe for meg... både når jeg var 16 som du er og nå når jeg er 40 :)
Hjelper det at jeg er hjemme alene også - og at jeg HATER og være alene i huset om natta? Ligger og lytter konstant... sender deg en klem jeg, og håp om at du finner på noe å pusle med så du ikke tenker for mye (slik jeg også gjør...).
Hilse Trondheim da - jeg har hele familien min der - og sendt sambo til Fosen ;) (Er hjemme pga legetime tirsdag som var og at jeg er ganske dårlig form for tida... MEN koser meg i sola, ser jurassic park på tv og spiser pisket krem med bjørnebær! )
Njaa, mamma og jeg har liksom ikke et slikt forhold... i løpet av årene har hun hatt såpass mye å tenke på selv, at jeg har blitt vant til å takle ting på egen hånd. ;)
Trengte egentlig bare et par trøstende ord herfra... :o Var (er fortsatt litt) bekymret for at det kan være noe farlig... men som sagt så er jo det evige med at jeg bekymrer meg for å være bekymret, og da hoper deg seg liksom opp. :rolleyes:
Men da kan jeg vel egentlig regne med at det er dét som er "problemet", og ikke noe med hjertet? Vil liksom gjerne kunne slå meg til ro med at jeg ikke burde komme meg på sykehus... :o
Og elsker egentlig å være hjemme alene, men akkurat nå fikk jeg litt panikk! Dvs, broren min er hjemme da, men han er litt naiv og uvitende - føler meg mye mer voksen enn ham til tross for at han er to år eldre - så da ville jeg liksom ikke bekymre han når jeg kunne spørre dere her inne. :ja:
Edit - legger inn dette her jeg, så slipper jeg å ha tre innlegg på rad:
En lege fortalte meg at man kan få ødemer i kroppen når man drikker for lite vann. Det er fordi kroppen samler vannet rundt vitale organer. Jeg kan kjenne det på den måten at det blir så stramt over brystet. Men straks jeg får endel vann innabords forsvinner denne pressfølelsen igjen.
Hvis jeg spiser for masse karbo får jeg i tillegg ødemer i beinda, men det skal visstnok ha en annen årsak og da er et bare to ting som hjelper; begynne med lite karbo igjen eller ta vanndrivende.
Hmm, kanskje dette kan være noe?? Drikker nemlig veldig lite i løpet av dagen - er jo ALDRI tørst. :rolleyes:
*Løper inn på kjøkkenet og henter seg en flaske vann*
Hei Julie.
Urolig hjerterytme og flimring er ikke gøy, men det er heller ikke farlig i denne konteksten.
Skjønner godt at du får angst av dette, og resultatet er jo at det oppleves som enda verre - selvforsterkende.
Jeg opplever dette hvis jeg beveger meg inn og ut av ketose. Jeg bruker magnesium for å roe det ned (600-800 mg).
Ubehagelig, men ikke farlig med andre ord.
Ha en fin påske :)
Beklager, Ignite, så bare innlegget ditt nå!
Ja, jeg tenkte at det kanskje kunne være magnesium, så da tenker jeg at jeg skal bli strengere med å ta magnesiumtilskudd, samt passe på å få i meg nok vann. :ja:
Tusen takk for svar, og god påske til deg óg! :)
Njaa, mamma og jeg har liksom ikke et slikt forhold... i løpet av årene har hun hatt såpass mye å tenke på selv, at jeg har blitt vant til å takle ting på egen hånd.
Trengte egentlig bare et par trøstende ord herfra... Var (er fortsatt litt) bekymret for at det kan være noe farlig... men som sagt så er jo det evige med at jeg bekymrer meg for å være bekymret, og da hoper deg seg liksom opp. :rolleyes:
Men da kan jeg vel egentlig regne med at det er dét som er "problemet", og ikke noe med hjertet? Vil liksom gjerne kunne slå meg til ro med at jeg ikke burde komme meg på sykehus... :o
Du er bare 16 år snuppa, det er nok ingenting og bekymre seg for! Drikk litt vann og har du magnesium - ta en tablett nå og en når du legger deg :)
Lett angst og tendens til å bekymre seg kan forsterke hva som helst - har du noe du liker og holde på med - eller venner du kan henge litt med? For min del hjelper det mot litt angst om jeg holder meg opptatt med noe, lese en bok, leker med fotoboken jeg holder på og lage over min mors liv (hun fyller snart 60), webdesign, eller henge på forumet og lete etter tråder jeg kan svare på ;)
Et tips som har hjulpet meg mye før - er å jobbe litt med "tilstedeværelsen" eller jordingen min. Legg deg på gulvet med øynene åpne og gjør opp en status: HVOR er jeg, NÅR er jeg her (dato, klokka), kjenn så at gulvet berører ryggen, hælene, albuene, bakhodet osv. Kjenn på hvordan det er å være - bare være - akkurat her og nå :) Tøm hodet for tanker og bare VÆR! Hvis du føler angsten tar litt overhånd igjen - gjenta!
Hold deg opptatt - vær tilstede - og erkjenn at SÅNN er du bare - litt for mye tanker på en gang (sånn er jeg også gitt...). Sorter ut det som ikke er reelt, slik som "what if's". Ingenting annet en her og nå eksisterer til enhver tid.
Og hvis DETTE ikke hjelper - ta på deg gåskoene og GÅ en rask tur! Det er faktisk bevist at man ikke kan være nedstemt samtidig som man er i aktivitet, siden aktivitet så man blir litt varm trigger gode endorfiner og da er det ikke plass til nedstemthet-kjemien ;)
Av og til må jeg faktisk tvinge meg til å være sosial eller gjøre ting jeg vet jeg liker for å komme meg litt utav tankemønsterene mine - kanskje det kan hjelpe deg også?
Håper du får en fin og avslappet GOD påske i det aller beste selskapet - nemlig DEG SELV! ;)
Klem fra romlingen :)
Lett angst og tendens til å bekymre seg kan forsterke hva som helst - har du noe du liker og holde på med - eller venner du kan henge litt med? For min del hjelper det mot litt angst om jeg holder meg opptatt med noe, lese en bok, leker med fotoboken jeg holder på og lage over min mors liv (hun fyller snart 60), webdesign, eller henge på forumet og lete etter tråder jeg kan svare på ;)
Ja, det går vel nesten litt for mye tid inne på forumet, og ikke nok til å lese til eksamen! :p Men jeg skal se om jeg kan få gjort litt arbeid - føler meg alltid mer "nyttig" da. :ja:
Et tips som har hjulpet meg mye før - er å jobbe litt med "tilstedeværelsen" eller jordingen min. Legg deg på gulvet med øynene åpne og gjør opp en status: HVOR er jeg, NÅR er jeg her (dato, klokka), kjenn så at gulvet berører ryggen, hælene, albuene, bakhodet osv. Kjenn på hvordan det er å være - bare være - akkurat her og nå :) Tøm hodet for tanker og bare VÆR! Hvis du føler angsten tar litt overhånd igjen - gjenta!
Det er en av tingene jeg sliter mest med... den stemmen i hodet vil bare ikke holde kjeft, hehe!
Av og til må jeg faktisk tvinge meg til å være sosial eller gjøre ting jeg vet jeg liker for å komme meg litt utav tankemønsterene mine - kanskje det kan hjelpe deg også?
Håper du får en fin og avslappet GOD påske i det aller beste selskapet - nemlig DEG SELV! ;)
Klem fra romlingen :)
Tror det blir tur oppover til hytta i morgen, for vi skal ha påskerenn på lørdag (med hele slekta) - så da får jeg nok tankene over på noe annet! Er nok bare humøret som er på bærtur nå som jeg har vært ut av ketose en stund. :ja:
Takk for svar, Ignite og Nerthus! :klem:
(Og beklager for litt kupping av tråd her!)
Hei!
Jeg har selv hatt en trang følelse i brystet i lang tid.
Den sitter liksom oppe til venstre hos meg så jeg trodde jo at jeg hadde hjertetrøbbel. Eller lungetrøbbel. Jeg har nå gått i over to måneder hos manuellterapaut og har fått bekreftet at sykdommen min skyldes stress..
Anbefaler deg time hos manuellterapaut, som bedriver både massasje og leddknekk, ting blir bedre veldig kjapt.
Hei!
Jeg har selv hatt en trang følelse i brystet i lang tid.
Den sitter liksom oppe til venstre hos meg så jeg trodde jo at jeg hadde hjertetrøbbel. Eller lungetrøbbel. Jeg har nå gått i over to måneder hos manuellterapaut og har fått bekreftet at sykdommen min skyldes stress..
Anbefaler deg time hos manuellterapaut, som bedriver både massasje og leddknekk, ting blir bedre veldig kjapt.
huff og huff, da må det være det som skyldes her også :( Utbrent og full av stress.
Hei!
Jeg er helt ny på dette og begynte med lavkarbo for to dager siden...
Bare lurer på; hvor lang tid tar det før kroppen kommer i ketolyse?
Og hvor langt tid tar det før karbosuget gir seg.. :sikle:
En tur til manuellterapeut i så ung alder an være god forebygging uansett :ja: Kunne spart nakken min for mye om jeg hadde gjort det selv.
Ellers pleier trang i brystet og ekstra sliten på denne tida av året ofte å bety at pollenet er på vei for endel av oss.... :o (jeg ble pollenallergisk første året på vgs)
Hei!
Sjekk ut nybegynnertråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970) til arnakristin først. Ketolyse er en lavkarbo-retning, ketose er tilstanden kroppen kommer i når den inntar lite karbohydrater - bare så du vet forskjellen :)
Søk opp ketose øverst til venstre så finner du mange tråder med samme tema. Det er inviduelt hvor lang tid det tar - avhengig av hvor mange karbohydrater du spiser hver dag. Suget kan ta fra 3 dager til et par uker - sørg for å spise NOK fett om du spiser lite karbo, det vil ofte avhjelpe.
Hei!
For meg tok det under et døgn å komme i ketose, men alle er forskjellige, noen trenger flere dager.
For karbosuget å forsvinne er nok delvis når det psykiske er innstilt på at sånt trenger man ikke, og når du har lagt inn de nye vanene. Igjen så er det forskjell fra person til person.
Er det noen som bruker karboblokkere sammen med lavkarbo her? i såfall, hvordan fungerer det?
Hei Julie!
Jeg holder på med EFT (finnes masse om det på nettet om du søker). Tenker at det kan være verdt å prøve for deg - og siden du er god i engelsk legger jeg ved en link til en hel haug med videoer (http://www.youtube.com/eftwizard) med forskjellige temaer du kan prøve det på. Sjekk det gjerne ut - det funker! :ja:
Er det noen som bruker karboblokkere sammen med lavkarbo her? i såfall, hvordan fungerer det?
Hvis du ikke allerede har sjekket så finnes det mange tråder om karboblokkere om du søker litt på forumet :)
Personlig ser jeg ikke poenget - jeg spiser så lite karbo uansett - og alle sånne fancy ting som andre tjener masse penger på og som sjeldent er særlig effektivt holder jeg meg unna. Visste du at alle helsekostprodukter som faktisk HAR effekt ender opp som legemiddel istedet? ;)
I dag har jeg en sånn jeg blir ikke mett dag, har spist 3 egg og en del bacon i dag siden det var det som var lett tilgjengelig, for ikke snakke om litt lavkarbo oreo kake som jeg fant oppskriften på her, men er det noen som har noe gode tips til hva jeg kan kose meg med så dette suget roer seg??? skal ha ribbe til middag men aner ikke hva jeg skal ha ved siden av, har en blomkål jeg lurte på om jeg skulle mose, men er redd jeg allerede pga oreokaka er oppi min karbo for i dag :O
I dag har jeg en sånn jeg blir ikke mett dag, har spist 3 egg og en del bacon i dag siden det var det som var lett tilgjengelig, for ikke snakke om litt lavkarbo oreo kake som jeg fant oppskriften på her, men er det noen som har noe gode tips til hva jeg kan kose meg med så dette suget roer seg??? skal ha ribbe til middag men aner ikke hva jeg skal ha ved siden av, har en blomkål jeg lurte på om jeg skulle mose, men er redd jeg allerede pga oreokaka er oppi min karbo for i dag :O
Du kan helt sikkert spise noe blomkål til middagen din, en 4-5-6 ekstra karber (som i tillegg er av den gode, trege sorten) har lite å si.
Spis ost og skinke hvis du fyser.
alexsandra
22-04-11, 18:37
lurer på om utestedene er åpne. er en veldig laaaangfredag i dag:rolleyes:
Ja, de er åpne. I middelalderen (da jeg var ung) var de også åpne, men det var ikke lov til å danse ! .
Heldigvis har lovgiverne tatt til vettet, så du kan danse i tillegg til å tylle inn masse alkohol.
Hvis du ikke allerede har sjekket så finnes det mange tråder om karboblokkere om du søker litt på forumet :)
Personlig ser jeg ikke poenget - jeg spiser så lite karbo uansett - og alle sånne fancy ting som andre tjener masse penger på og som sjeldent er særlig effektivt holder jeg meg unna. Visste du at alle helsekostprodukter som faktisk HAR effekt ender opp som legemiddel istedet? ;)
Ja det visste jeg, er ikke helt på bærtur heller :rolleyes:
Takk for tips, skal lete litt rundt selv.
Vurerer å leie bobil en ukes tid i sommer.....men er det noen bobiler som kan kjøres på vanlig kl B sertifikat???
Vurerer å leie bobil en ukes tid i sommer.....men er det noen bobiler som kan kjøres på vanlig kl B sertifikat???
Jepp!
Vi gjorde det i fjor - BESTE ferien EVER! Kjørte til Sverige og sørover (etter varmen og sola), endte opp på ei strand/camping et par dager, før vi dro til sørDanmark og traff på noen kjente vi visste ferierte der. Hadde ingen planer og reiste på måfå (skulle egentlig til sørlandet men det var kaldt og pissregnet...) - jeg kunne tenkt jeg og gjøre det om igjen! Vi betalte 10 000 for en veeeeldig stor og fancy bil (og det var nesten fælt og levere den tilbake *ler*).
De største bilene må du ha opptil 7500 kg - men de fleste som kjørte opp da jeg gjorde det - fikk dette med i sertifikatet... stemmer ikke det mon tro?
Det begynner og bli bra utleid så jeg ville fått ut fingeren og sjekket allerede nå.... jeg sendte sikkert 50 epost til bobilutleiere i nærområdet i fjor - i mars.... og da fant jeg EN bil ledig - pga sykdom og avbestilling ;)
De største bilene må du ha opptil 7500 kg - men de fleste som kjørte opp da jeg gjorde det - fikk dette med i sertifikatet... stemmer ikke det mon tro?
Men det må vel fornyes med jevne mellomrom?
Hvor er tråden med mange fine iHerbtips?? Leter meg gul og blå og googler og det som er, men enten er jeg blind, eller så gjemmer den seg ekstremt godt.
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B%29/Klasse+B+%28personbil+m.v.%29.56243.cms
Hvis du har førerkort fra før 1.januar 2005 og fikk med tillegget som jeg var inne og gjorde , var det før 1.jan 2005 tro? - kan du føre bil opptil 7500 kg. Nei, dette må ikke fornyes - ikke som jeg vet om ihvertfall :)
Systera mi som er 7 år eldre enn meg har sertifikat med ein del ekstra, som ho fekk "just like that". Eg tok mitt i '97, og mitt er berre vanleg B.
grotingeling
22-04-11, 23:26
Hvor er tråden med mange fine iHerbtips?? Leter meg gul og blå og googler og det som er, men enten er jeg blind, eller så gjemmer den seg ekstremt godt.
Er det denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36018) du leter etter?
HER (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36018&highlight=hva+kj%F8per+du+iherb)
Søkerfunksjonen på dette forumet er helt elendig,så det er ikke så rart du ikke finner fram :rolleyes:
Takktakk!
Jeg fant den ved å søke på innlegg skrevet av en bruker jeg syntes å huske hadde skrevet endel innlegg i tråden:p We find our ways:p
Systera mi som er 7 år eldre enn meg har sertifikat med ein del ekstra, som ho fekk "just like that". Eg tok mitt i '97, og mitt er berre vanleg B.
Du skal kunne kjøre opptil 7500 kg om du tok førerkortet før 1.jan 2005 - MEN jeg husker jeg (som tok kortet i 1988) måtte innom biltilsynet (som det het den gangen) og få innført i førerkortet og få et nytt et før endringene tredde i kraft (det var LAAANG kø den siste dagen husker jeg...). Sjekk med biltilsynet du - se av linken min at dette skal gjelde før 1.jan 2005 :)
Jeg oppdager at jeg begynner å bli gammel :-c
Satt i solen i dag og oppdaget at puppene henger, og huden er ikke er like stram og sprek som før . Virkelig et sørgelig syn.
Noen tips til hva jeg kan smørre meg med? Det finnes ikke noe vidundermiddel som kan gi meg spenstige struttende pupper, men det hadde virkelig hjulpet om huden såg litt strammere og fastere ut ...... ikke løs og skrukket .... :-(
Må nok bare innse at jeg har rundet 30 ......... men blir misunnelig når jeg ser veninner med glatt fin hud på puppene .... mens her disser alt, til og med huden .. Jeg vil rett og slett ikke bli gammel enda. Når kiloene er borte (hvis til slutt ...) så skal det strammes opp er ....
men finnes noe jeg kan gjøre i mellomtiden?
passer ¨på å smørre brystet med solkrem ... kanskje det hjelper litt på
Ikke sitt i solen, det eldrer huden. ellers bruk solkrem hver dag.
Om du trenger oppstrammende kremer så søk råd på apotek eller spa, de har gjerne bra varer framfor hva du finner på f.eks vita og cubus.
Tren brystmuskler, det kan stramme litt det også :)
Off. Begynner man virkelig å bli gammal når man har runda 30?
Er man gammel når puppene henger? Da har jeg vært gammel siden tenåra jeg da. :rolleyes:
Hvis man begynner å bli gammel ved 30 - hva er jeg da? ;) Hvis du har gått ned noen kilo siden du startet - trenger ikke være mye - vil du oppleve at ting er "løsere" enn før... det var faktisk en av grunnene til at jeg fikk hetta da jeg gikk ned masse i en alder av 25... og gikk opp igjen og ble strammere *ler*!
Raske daglige gåturer strammer faktisk opp en del. Drikk godt med vann og få i deg de vitaminer og mineraler du trenger :) LITT sol er bare bra - men ikke sitt til du blir svidd og brent. Du trenger ikke vente til du er ferdig gått ned i vekt - begynn nå! Muskler fyller opp - brystene kan du faktisk løfte noe ved å trene brystmuskulatur :)
Ellers anbefaler jeg å holde seg opptatt og ikke se seg selv så mye i speilet *ler*. SMIL mye - det drar alltid oppmerksomheten vekk fra andre ting, livet skal nytes, løse hengende kroppsdeler eller ikke ;)
Ja, vi som har tillegg for lett lastebil fordi vi køyrde opp før endringane kom, må fornye førerkortet for å framleis førarrett i kl C1 som det teknisk sett er. Eg køyrde opp i 1991, måtte fornye utvidelsen i 2001, det er gyldig til desember i år sjølv om førerretten i klasse B er gyldig til 2073. Så i år må eg få meg nytt førarkort igjen om eg vil behalde retten til å køyre bil inntil 7500. Ifølge informasjonen frå statens vegvesen vil retten vanlegvis bli gitt for 5 år:
---> http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Lett+Lastebil+%28klasse+C1+og+C1E%29/Fornyelse
Ja, vi som har tillegg for lett lastebil fordi vi køyrde opp før endringane kom, må fornye førerkortet for å framleis førarrett i kl C1 som det teknisk sett er. Eg køyrde opp i 1991, måtte fornye utvidelsen i 2001, det er gyldig til desember i år sjølv om førerretten i klasse B er gyldig til 2073. Så i år må eg få meg nytt førarkort igjen om eg vil behalde retten til å køyre bil inntil 7500. Ifølge informasjonen frå statens vegvesen vil retten vanlegvis bli gitt for 5 år:
---> http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Lett+Lastebil+%28klasse+C1+og+C1E%29/Fornyelse
Okei - Nerthus sjekka førerkortet sitt nå og har du sett ;) C1 faktisk. Går ut 5.desember 2011... ;)
Photobscura
23-04-11, 09:03
Off. Begynner man virkelig å bli gammal når man har runda 30?
Har jeg aldri hørt om.
Er det normalt å klø i huden pga pollenallergi? Allergien tar jo bare helt av her, om dagen.
Er det normalt å klø i huden pga pollenallergi? Allergien tar jo bare helt av her, om dagen.
Jeg får ofte tørr hud når jeg har allergiutbrudd, kanskje det er derfor du klør?
Jeg får ofte tørr hud når jeg har allergiutbrudd, kanskje det er derfor du klør?
Jeg klør kun i den ene håndflata.. Har klødd og klødd der i 3-4 dager nå. Huden er hel og fin, men ja. Kløkløklø.
gammel og gammel fru blom .... er vel ikke gammel :p, men når alle mine veninner er i begynnelsen av 20 årene, så ser jeg jo at de virkelig har glatt og pen hud. Trodde jeg også hadde det, men ser jo klart en forskjell ! Tar jeg hud mellom fingrene, så blir den skrukkete. og ting henger og disser hehe.
Kan jo høre på apoteket om de har en krem som strammer opp og demper tendensen til rynker.
det er ikke kjekt dette.:(
jeg er liksom så tjukk alle veier, at jeg har prøvd å flytte fokus fra f.eks mage til pupper .... men når ikke de er pene å se på en gang lenger ......... ja da blir man litt oppgitt:rolleyes:
Jeg står å bretter sammen nyvasket klær her nå og jeg legger merke til at alle buksene mine har hull i nærheten av skrittet :eek: Og jeg lurer på om det er flere som sliter med samme? blitt mye lapping i det siste og jeg går i manko på bukser da veldig få av de passer fortsatt. jeg blir så irritert... hva kommer det av? Kan det være at lårene gnisser så mye at de sliter hull?
hva kommer det av? Kan det være at lårene gnisser så mye at de sliter hull?
Velkjent problem, ja!:p
Har blitt megagod til å lappe/reparere bukser akkurat der, gitt! :D
Jeg klør kun i den ene håndflata.. Har klødd og klødd der i 3-4 dager nå. Huden er hel og fin, men ja. Kløkløklø.
Jeg har akkurat det samme! Hatt det et par uker nå i venstre håndflate, aner ikke hva det kommer av. Kan ikke huske å ha hatt det tidligere år i pollensesongen.
Er det noen som vet om noe slags lavkarbokurs i Oslo? Broren min var flink med lavkarbo en stund og gikk ned 25 kg, men nå har han gått opp igjen disse på bare fire mnd. Han sliter litt med motivasjonen alene. Han er ganske sjenert, men jeg tenker at et kurs kanskje kan hjelpe han med motivasjon.
Finnes noe sånt?
Kløing er absolutt ikke unormalt i pollensesongen.
Jeg klør flekkvis, en liten plass på ene kinnet og midt på ribbenina på samme side som kløfleken i ansiktet + en liten flekk på leggen også på samme side. Hudlegen kalte dette hormonflekker....helt ufarlig men fyttikatta som det klør
Jepp!
Vi gjorde det i fjor - BESTE ferien EVER! Kjørte til Sverige og sørover (etter varmen og sola), endte opp på ei strand/camping et par dager, før vi dro til sørDanmark og traff på noen kjente vi visste ferierte der. Hadde ingen planer og reiste på måfå (skulle egentlig til sørlandet men det var kaldt og pissregnet...) - jeg kunne tenkt jeg og gjøre det om igjen! Vi betalte 10 000 for en veeeeldig stor og fancy bil (og det var nesten fælt og levere den tilbake *ler*).
Det begynner og bli bra utleid så jeg ville fått ut fingeren og sjekket allerede nå.... jeg sendte sikkert 50 epost til bobilutleiere i nærområdet i fjor - i mars.... og da fant jeg EN bil ledig - pga sykdom og avbestilling ;)
Så kjekt at dere koste dere på bobilferie! Det gjør at jeg får enda mer lyst til å prøve!
flere enn meg som *av og til* <.<, kunne tenkt seg å kaldkvele gubben/kjerringa si
hehe
:o:eek:
Hvis noen svarer blankt nei til det så er de enten helt nygifte eller så lyver de :D
Hvis noen svarer blankt nei til det så er de enten helt nygifte eller så lyver de :D
hehe og godt er det:p kan ikke være solskinn 24timer i døgnet :D
Er det noen som vet om noe slags lavkarbokurs i Oslo? Broren min var flink med lavkarbo en stund og gikk ned 25 kg, men nå har han gått opp igjen disse på bare fire mnd. Han sliter litt med motivasjonen alene. Han er ganske sjenert, men jeg tenker at et kurs kanskje kan hjelpe han med motivasjon.
Finnes noe sånt?
Tror faktisk det er flere forskjellige. Hexeberg&co har kurs i Oslo blant annet, så vidt jeg vet!
Google litt evnt høre med klinikkken til Hexeberg vil nok gi bedre svar!:p
Finnes noe sånt?
http://www.spisdegslank.no/index.php?name=1-Kurs
Kursing på skedsmokorset. Kun 300 kr (tror det er bare en kveld). man kan starte med og lage maten selv - eller starte med ferdigmat fra spisdegslank :) jeg regner med nye datoer kommer etter påskeferien.
Jeg har svært god erfaring med spisdegslank, maten smaker godt, man slipper og lage den, og den er VELDIG variert (litt avhengig av hvilke menyer man velger selvsagt).
Jeg har regnet litt på næringsfordeling siden det har blitt nevnt at det er mindre fett enn ellers - men de ligger faktisk på 5% karbo - ca 20% protein og 70+ % fett :)
Photobscura
23-04-11, 21:40
Jeg ble (helt utrolig) fri for allergi etter at jeg la om kostholdet. Men jeg klødde på håndbakene, og klødde meg gjerne til blods og fikk en haug med små klumper. Det samme på brystet. Men håndflata, den var ny!
Det eneste jeg brukte mot det var sånn ... antikløkrem. Husker ikke hva det heter, men det begynner på 'e', er en lilla tube og fåes kjøpt på apoteket. Hjelper helt greit. På det verste smørte jeg også hendene med aloe vera, og putta på bomullshansker. Men det hendte jeg våkna opp uten de hanskene ... Trangen til å klø kan være helt overmannende! Glad jeg slipper det der, altså.
Regret: Sliter med det her og, prøver å lappe litt fra innsiden men det varer sjelden. Bare å kassere buksene til noe annet, og kjøpe seg nye....
Dere som klør i håndflata: Det er også et symptom på skabb....ikke at det betyr at dere har det, men jeg husker godt at det var mange som klødde i hendene da det gikk skabb på et sykehjem jeg jobbet på i Oslo.
Skulle ha gjort det om jeg hadde den slags penger ;) Her er klær nærmest luksusvarer, så de blir nok lappet til de kun er én stor lapp :)
Photobscura
23-04-11, 23:06
Regret: Sliter med det her og, prøver å lappe litt fra innsiden men det varer sjelden. Bare å kassere buksene til noe annet, og kjøpe seg nye....
Dere som klør i håndflata: Det er også et symptom på skabb....ikke at det betyr at dere har det, men jeg husker godt at det var mange som klødde i hendene da det gikk skabb på et sykehjem jeg jobbet på i Oslo.
Om det er skabb, så klør man mer mellom fingrene, tærne og ... ja, andre steder der hud møter hud, og det tar ikke lang tid før man får sjarmerende pussfylte blemmer. Og det klør helt sinnsykt!!!
Det eneste jeg brukte mot det var sånn ... antikløkrem. Husker ikke hva det heter, men det begynner på 'e', er en lilla tube og fåes kjøpt på apoteket.
Eurax!
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQxWM9XzufGZz4tJdBwfpadoW73-l64P1-AVAN08kUewRbve1plwQ
Photobscura
23-04-11, 23:42
Eurax!
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQxWM9XzufGZz4tJdBwfpadoW73-l64P1-AVAN08kUewRbve1plwQ
Ja! Jeg visste vel at du visste! :D
Ja! Jeg visste vel at du visste! :D
Utrolig hva slag info som kan lagres!:p
Selv foretrekker vi denne:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQS7RWZvzFmoMrbn-KsVwHOiAXWswDTa3v-XPDbOV-W0Pl4Gn6mfA
Photobscura
23-04-11, 23:49
Utrolig hva slag info som kan lagres!:p
Selv foretrekker vi denne:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQS7RWZvzFmoMrbn-KsVwHOiAXWswDTa3v-XPDbOV-W0Pl4Gn6mfA
Ah, takk for tips! Nå har jeg ikke allergiplager lenger, men myggen er særdeles glad i meg, og eurax funker sånn passe, liksom.
Ah, takk for tips! Nå har jeg ikke allergiplager lenger, men myggen er særdeles glad i meg, og eurax funker sånn passe, liksom.
Xylocain er vidundermiddel her i huset. Begge ungene reagerer enormt på mygg/klegg og det hjelper lite på hevelse etc om det klør mye i tillegg. Det ligger sånne små tuber i alle vesker, toalettmapper, hanskerom etc. Virker kjapt og virker BRA!:)
Xylocain er vidundermiddel her i huset. Begge ungene reagerer enormt på mygg/klegg og det hjelper lite på hevelse etc om det klør mye i tillegg. Det ligger sånne små tuber i alle vesker, toalettmapper, hanskerom etc. Virker kjapt og virker BRA!:)
Ville bare si at Kitt har helt rett. Mygg og meg er en ikke så heldig kombinasjon, noe mange stygge arr på leggen kan vitne om. Men xylocain funker! Har inntrykk av at eurax er mer vanlig å bruke, og jeg har ofte lurt på hvorfor.
Photobscura
24-04-11, 00:14
Så bra!
I forfjorsommer sovna jeg i et telt rett i nærheten av Trysil med beina utenfor teltduken, fordi det var så varmt. Dagen etter kunne jeg telle seksti myggstikk ... på den ene leggen! :eek:
Ville bare si at Kitt har helt rett. Mygg og meg er en ikke så heldig kombinasjon, noe mange stygge arr på leggen kan vitne om. Men xylocain funker! Har inntrykk av at eurax er mer vanlig å bruke, og jeg har ofte lurt på hvorfor.
Eurac er bare et kløstillende middel, xylocain er faktisk et medisinsk bedøvelsesmiddel som kan brukes mot alle smerter som ikke krever at man skal smøre på et stort område!
Brukes som lokalbedøvelse ved småkirurgi feks, eller som Embla- plaster til små barn som skal ta blodprøver/legge inn veneflon!
Jeg klør på øyelokkene, fint med rosa/rød øyenskygge :p
Jeg dro til syden ett år, og kjøpte en fin hudlotion (lDb) på flyet, 3 for nesten ingen kroner.. smurte meg hver kveld i noen dager før jeg forstod at DEN var grunnen til at jeg ble bitt av noen dyr hver natt... våknet med stadig flere bitt som klødde godt. Kasta kremen i kofferten og brukte den opp hjemme.
Huff jeg savner ikke å klø i øynene altså! Jeg reagerer mindre og mindre for hvert år på pollen nå. Jeg er allergisk mot timotei (gresspollen) og jeg bodde ved en stor skog når jeg fikk vite at jeg var allergisk.. da ble det noen sommere innendørs, men herlighet som jeg klødde.. Jeg kunne klø øynene mine til blods, uten at det hjalp det minste gram. Merker nå at jeg reagerer mer og mer på bjørkepollen :( så jeg forbereder meg vår / tidlig sommer med å stacke opp zyrtec og fuktighetskrem. Pollen KLØR!
Jeg er bare allergisk mot bjørkepollen, så det går over etter en måneds tid, takke gudene! Det begynte faktisk for et par år siden. De første dagene i denne omgangen var ille greier! Skjønte sesongen var i gang da jeg våknet med et øyenlokk som var hovent ut av en annen verden. Men nå er det mye bedre, altså. Bortsett fra litt kløe i håndflaten og litt i øynene innimellom.
Tror ikke jeg har skabb:p
Så bra!
I forfjorsommer sovna jeg i et telt rett i nærheten av Trysil med beina utenfor teltduken, fordi det var så varmt. Dagen etter kunne jeg telle seksti myggstikk ... på den ene leggen! :eek:
Jeg var i Japan en liten tur og besøkte bl.a. en nydelig japansk hage en dag, det duskregna litt og de japanske myggene hadde sin beste dag ever, er jeg sikker på. Det satt tett i tett nedover leggene mine. Neste dag talte jeg 72 myggstikk på den ene leggen, orka ikke å telle på den andre som tilsynelatende hadde fler :eek: Det verste var at over natta hadde de blitt skikkelig betente også. Gikk på apoteket på hotellet og fikk et vidundermiddel som jeg smørte på. De sa at det var 100% naturlig, uten kjemikalier og jeg har aldri opplevd makan. I løpet av timer gikk hevelsen ned og neste dag var det bare røde felter igjen på leggene. Tok jo selvfølgelig med meg hjem av dette vidundermiddelet, men dessverre var det kort holdbarhet på det. Skulle ønske jeg kunne fått tak i en ny ladning av den salva der, for venner og familie bruker meg som sin "myggspray". Ingen andre som blir stukket så lenge jeg er i nærheten :(
Jeg har xylokain som flytende i flaske visste ikke det fantes i krem, så det skal jeg sannelig kjøpe !!
jeg sliter med kleggen som sommeren, den spiser meg opp, og jeg hovner opp og blir rød og fæl og det klør sinnsykt !! har da brukt xylokain, mentolatum, og masse annet, men det hjelper ikke. mener å huske å ha tatt allergimedisin, har det noen kjent efekt på slik reaksjon?
Jeg driver og prøver å få min gamle laptop litt raskere, og tenkte at jeg skulle ta bort programvare som jeg ikke bruker, men aner jo ikke hva som er hva.
Har lest at man skal kunne sortere alt etter når man brukte det, og se hva man ikke bruker, men jeg finner ikke denne funksjonen. Noen som kan hjelpe meg?
Tror faktisk det er flere forskjellige. Hexeberg&co har kurs i Oslo blant annet, så vidt jeg vet!
Google litt evnt høre med klinikkken til Hexeberg vil nok gi bedre svar!:p
http://www.spisdegslank.no/index.php?name=1-Kurs
Kursing på skedsmokorset. Kun 300 kr (tror det er bare en kveld). man kan starte med og lage maten selv - eller starte med ferdigmat fra spisdegslank :) jeg regner med nye datoer kommer etter påskeferien.
Jeg har svært god erfaring med spisdegslank, maten smaker godt, man slipper og lage den, og den er VELDIG variert (litt avhengig av hvilke menyer man velger selvsagt).
Jeg har regnet litt på næringsfordeling siden det har blitt nevnt at det er mindre fett enn ellers - men de ligger faktisk på 5% karbo - ca 20% protein og 70+ % fett :)
Takker :) Skal sjekke og så spørre han om han er interessert i noen av disse.
Jeg hadde egentlig et spørsmål. Men nå kommer jeg ikke på det :( Det var da teit :p
Ha en nydelig søndag alle sammen! <3
Jeg har xylokain som flytende i flaske visste ikke det fantes i krem, så det skal jeg sannelig kjøpe !!
jeg sliter med kleggen som sommeren, den spiser meg opp, og jeg hovner opp og blir rød og fæl og det klør sinnsykt !! har da brukt xylokain, mentolatum, og masse annet, men det hjelper ikke. mener å huske å ha tatt allergimedisin, har det noen kjent efekt på slik reaksjon?
Som sagt, begge mine har brukt allergimedisin fast om sommeren pga ekstrem eaksjon på mygg og klegg!
Loratadin fås kjøpt uten resept, men er jo billigere å få det på resept/kjøpe deg i Sverge!!
Jeg opplever at myggen ikke liker meg om jeg er i ketose og da får jeg kanskje 1 eller 2 myggstikk på en uke. Utenfor ketose så er jeg favorittmåltidet til enhver mygg i området.
Har hørt om andre som opplever det samme. :)
Photobscura
24-04-11, 20:05
Jeg driver og prøver å få min gamle laptop litt raskere, og tenkte at jeg skulle ta bort programvare som jeg ikke bruker, men aner jo ikke hva som er hva.
Har lest at man skal kunne sortere alt etter når man brukte det, og se hva man ikke bruker, men jeg finner ikke denne funksjonen. Noen som kan hjelpe meg?
Et godt tips er å laste ned Tune Up Utilities. Du har femten dagers gratis prøvetid, men utrolig hva du kan utrette på den tiden. Det er enkelt å bruke både til det du skisserer, og ellers rydde opp i ting som f.eks Windows sine egne programmer ikke makter, defragmentere, fjerne unødvendige oppstartsprogrammer, og diagnostisere diverse feil. Jeg har kjøpt programmet, for det er helt uunnværlig for meg nå!
Jeg skulle lage noen rundstykker jeg fant oppskrift på innpå her, jeg har laget de før, og de er veldig gode. Man skal stivpiske eggehviter med bakepulver, men denne gangen her så ville det ikke bli så stivt som det skulle. Jeg har sjekket datoen på eggene og det står best før 15.5.2011... Så de skal være fine. Hva kan det være som gjør dette?
Om bollen du har hatt eggekvitane i, ikkje var 100% rein, kan det ha innverknad, det samme om du har fått eggeplomme i, det skal ikkje mykje til.
Jeg skulle lage noen rundstykker jeg fant oppskrift på innpå her, jeg har laget de før, og de er veldig gode. Man skal stivpiske eggehviter med bakepulver, men denne gangen her så ville det ikke bli så stivt som det skulle. Jeg har sjekket datoen på eggene og det står best før 15.5.2011... Så de skal være fine. Hva kan det være som gjør dette?
Om du har fått plomme i røren, selv bare en liiiiiten mengde, så blir det ikke stivt.
Den ene plommen gikk hull på, og selv om jeg ikke såg noe plomme oppi, så tror jeg nå at mysteriet er løst. Eventuelt at bollen ikke var ren. :) Takk!
flere enn meg som *av og til* <.<, kunne tenkt seg å kaldkvele gubben/kjerringa si
hehe
:o:eek:
Jeg er hverken nygift eller løgner, men jeg har sjelden eller aldri lyst til det. Den dagen jeg blir feilfri selv kanskje, men pr i dag er feilene ganske jevnt fordelt oss i mellom, så ingen har rett til å kaldkvele den ene mer enn den andre :o
Xylocain er vidundermiddel her i huset.
Er ikke xylocain kortison?
Er ikke xylocain kortison?
Nei det er en bedøvelseskrem der virkestoffet er lidokain. Lidokain blir brukt som lokalbedøvelse når man f.eks skal fjerne en føflekk hos legen. En slik krem blir også brukt som bedøvelse når man skal sette f.eks venflon på små barn.
Se f.eks her (https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=833146&c=1024&g=false)
Akk... I dag våknet jeg med ødemer i venstre håndflate og i øverste ledd på høyre tommel, igjen. Hva skjeeeer a?
(Det er ødemene som klør)
Om det er skabb, så klør man mer mellom fingrene, tærne og ... ja, andre steder der hud møter hud, og det tar ikke lang tid før man får sjarmerende pussfylte blemmer. Og det klør helt sinnsykt!!!
Kan skrive under på at det klør noe helt sinnsykt. Jeg klødde meg til blods i søvne... Da det var godt og varmt under dyna så likte skabben seg veldig godt og var aktiv. Men pussfylte blemmer fikk jeg ikke som jeg kan huske. Det var bare veldig rødt og så ut som et ganske vanlig utsett rett og slett. Slik som dette:
http://www.helsedoktoren.no/images/PublicRelations/Images/Skapp1.jpgJeg driver og prøver å få min gamle laptop litt raskere, og tenkte at jeg skulle ta bort programvare som jeg ikke bruker, men aner jo ikke hva som er hva.
Ser at Photobscura har anbefalt tune-up, og jeg har også prøvd det og var veldig fornøyd. Men den forteller deg jo fortsatt ikke hvilke program du vil fjerne og hvilke du ikke vil fjerne. Du kan jo f.eks. legge ut en liste her, og så kan jeg eller noen andre fortelle deg hvilke jeg/vi tror du kan fjerne?
Nei det er en bedøvelseskrem der virkestoffet er lidokain.
Merkelig, min far fikk slik salve av hudlege mot eksem for mange år siden, med beskjed om at det var kortisonsalve og dermed fare for de forskjellige bivirkningene av kortison. Derfor har jeg skydd denne i årevis!
Akk... I dag våknet jeg med ødemer i venstre håndflate og i øverste ledd på høyre tommel, igjen. Hva skjeeeer a?
(Det er ødemene som klør)
Hei Nellie! Dette står på SML.no
Ved betennelsestilstander og allergiske reaksjoner oppstår ødem på grunn av økt blodtilstrømming til området, og fordi kapillarveggene er mer gjennomtrengelige enn normalt.
Just f*****googleit.com
Photobscura
25-04-11, 12:12
Kan skrive under på at det klør noe helt sinnsykt. Jeg klødde meg til blods i søvne... Da det var godt og varmt under dyna så likte skabben seg veldig godt og var aktiv. Men pussfylte blemmer fikk jeg ikke som jeg kan huske. Det var bare veldig rødt og så ut som et ganske vanlig utsett rett og slett. Slik som dette:
http://www.helsedoktoren.no/images/PublicRelations/Images/Skapp1.jpg
Ser at Photobscura har anbefalt tune-up, og jeg har også prøvd det og var veldig fornøyd. Men den forteller deg jo fortsatt ikke hvilke program du vil fjerne og hvilke du ikke vil fjerne. Du kan jo f.eks. legge ut en liste her, og så kan jeg eller noen andre fortelle deg hvilke jeg/vi tror du kan fjerne?
Ah, en medskabbete! :p Jeg fikk blemmer mellom fingrene, bl.a i tillegg til masse prikker. Men det har nok med at det tok lang tid før jeg fant det ut, kanskje. Ikke SÅ vanlig å få skabb. Og ikke noe man kanskje skryter av. Med det sagt var det ei venninne som smitta meg, da vi lå andføttes i senga mi et par netter mens hun var husløs. Skal tydeligvis ikke så mye til. Og det var et svare hel**te å bli kvitt det, vaske alt av klær, slenge alle puter og dyner på taket (jeg bodde i loftetasje med takvindu), og fryse ned tøfler og sko og så videre. Og den motbydelige kremen som man måtte smøre over hele seg, og stå i en liten evighet som en annen DaVincies vitruvian man til det hadde trukket inn ... Men men, jeg ble jo kvitt det.
Ikke SÅ vanlig å få skabb.
Jeg måtte ta skabbkur engang (forebyggende), fordi jeg hadde sitti i sofaen hos noen kammerater av meg, og han ene hadde dratt med seg ei dame med skabb hjem helga før! :rolleyes: Hvor kjip er den telefonen liksom: "den one-nighten, jeg har visst skabb jeg!" :lol::lol: Mulighetene for videre dating forsvinner vel raskere enn isen på markavannene nå i påska! :lol:
Sånn veldig gul ost som de bruker på burgere og over nachos i det store utland, hva heter det? Den smelter lett og smaker veldig godt. :p
Og hvor kjøper man det tru?
Sånn veldig gul ost som de bruker på burgere og over nachos i det store utland, hva heter det? Den smelter lett og smaker veldig godt. :p
Trooor det er cheddar:) Når du skal kjøpe det må du være veeeldig obs, for der finnes det mye dritt altså.. De fleste du får kjøpt ferdig skivet er full av med alt mulig slags tull. Jeg synes ikke den "rene" er noe særlig, men hver sin smak:p
Det heter cheddar og skal finnes i de større matbutikkene som Ultra, Meny og ICA.
Jeg kjøper i Sverige for å ha til sommerens mange grillede hamburgere!:sikle:
Den osten man som sies å være cheddar er ofte en type smelteost. Den som ligner mest er visstnok kavli sin tomatost av hva du får tak i her i Norge.
Du mener kanskje enten amerikansk ost eller cheddar? Selv syns jeg cheddar (matvareguiden (http://www.matvareguiden.no/matvare4645.asp) og tine (http://www.tine.no/5987.cms)) er en helt super matost!
Ah, en medskabbete! :p Jeg fikk blemmer mellom fingrene, bl.a i tillegg til masse prikker. Men det har nok med at det tok lang tid før jeg fant det ut, kanskje. Ikke SÅ vanlig å få skabb. Og ikke noe man kanskje skryter av. Med det sagt var det ei venninne som smitta meg, da vi lå andføttes i senga mi et par netter mens hun var husløs. Skal tydeligvis ikke så mye til. Og det var et svare hel**te å bli kvitt det, vaske alt av klær, slenge alle puter og dyner på taket (jeg bodde i loftetasje med takvindu), og fryse ned tøfler og sko og så videre. Og den motbydelige kremen som man måtte smøre over hele seg, og stå i en liten evighet som en annen DaVincies vitruvian man til det hadde trukket inn ... Men men, jeg ble jo kvitt det.
Vi vet ikke hvor jeg fikk skabb fra, men legen sa at det var vanlig at katter var smittebærere. Og jeg var den som koste mest med kattene hjemme. Og så smittet jeg hele familien. Vi måtte gjøre ta skabbkuren to ganger til og med. Moren min hadde ikke klart å følge instruksene skikkelig første gang. Hun fikk ikke med seg at alle måtte gjøre samtidig, så hun var ferdig med kuren da vi andre begynte. :rulleøyne Så vi smittet henne og så smittet hun oss igjen. Og den kremen som skulle smøres over hele kroppen, skulle ikke den sitte på i 12 timer eller noe? Jeg mener å huske at jeg sov med skabbkur og hvite hansker på hendene en natt. Men mulig det finnes forskjellige skabbkurer.
Jeg måtte ta skabbkur engang (forebyggende), fordi jeg hadde sitti i sofaen hos noen kammerater av meg, og han ene hadde dratt med seg ei dame med skabb hjem helga før! :rolleyes: Hvor kjip er den telefonen liksom: "den one-nighten, jeg har visst skabb jeg!" :lol::lol: Mulighetene for videre dating forsvinner vel raskere enn isen på markavannene nå i påska! :lol:
Godt at hun hadde nummeret hans da slik at hun kunne advare ham. Og godt at hun sa ifra til ham. Men han mistet nok interessen for henne, ja. :geip:
Haha, det var det mange som hadde svar på :)
Supert!!! Cheddar handles inn den dag i morgen.
Supert!!! Cheddar handles inn den dag i morgen.
Cheddar smaker ikke likt som den osten, så langt jeg har erfart. Som sagt kalles den cheddar, men er fremstilt på en helt annen måte enn "vanlig" cheddar.
Photobscura
25-04-11, 12:48
Haha, jeg hadde jo på den tiden en greie med en fyr som jeg egentlig ikke likte så godt, og som jeg selvfølgelig presterte å smitte. Sånn sett var det veldig praktisk, det ble ikke noe mer med oss. :p
Og den kremen som skulle smøres over hele kroppen, skulle ikke den sitte på i 12 timer eller noe? Jeg mener å huske at jeg sov med skabbkur og hvite hansker på hendene en natt. Men mulig det finnes forskjellige skabbkurer.
Sounds about right! Og så var det noe med at den ikke under noen omstendighet skulle sitte på i mer enn tolv timer. Jeg husker jeg lurte veldig på hva som ville skje om jeg hadde drøyan fem minutter før jeg gikk og skrubba av meg dævelskapen i dusjen. Ville huden min falle av? Ville jeg skifte farge, til f.eks noe mer eksotisk som grønn? Men jeg tok aldri sjansen på å finne det ut.
Usj jeg husker en ekle illeluktende kremen jeg fikk da jeg hadde skabb, også måtte alt sengtøy, klær håndduker osv, fryses og vaskes. Husker det var et jækla styr.
Jeg fikk dette da jeg gikk på videregående og jeg ble mest sannsynlig smittet i garderoben i forbindelse med svømmingen. Var vist ikke noe uvanlig fenomen i følge min lege, at slike offentlige garderober kunne gi smitte av litt av hvert. Ellers er jeg veldig forsiktig med å klappe dyr i syden, de er ofte fulle av skabb og det er ikke alltid like enkelt å se. Sørger ihvertfall for en grundig håndvask umiddelbart dersom jeg er i nærheten av dyr jeg ikke kjenner.
Jeg lurer på hvordan palmeolje er for lavkarboere jeg. Jeg har i mitt tidligere liv fått høre at palmeolje skal man holde seg LANGT unna, mens på lavkarbo ser jeg at noe som inneholder palmeolje, kan ha lite karbo, f.eks europshopper sin baconsnacks. 0,2g karbo pr 100g, men palmeolje. Skal man holde seg unna, eller går det greit?
Jeg lurer på hvordan palmeolje er for lavkarboere jeg. Jeg har i mitt tidligere liv fått høre at palmeolje skal man holde seg LANGT unna, mens på lavkarbo ser jeg at noe som inneholder palmeolje, kan ha lite karbo, f.eks europshopper sin baconsnacks. 0,2g karbo pr 100g, men palmeolje. Skal man holde seg unna, eller går det greit?
Palmeolje har mye mettet fett og tåler derfor varmebehandling mye bedre enn oljer med mye umettet fett. Men den palmeoljen de bruker oppi der er vel ganske ødelagt a la delfiafett (vs Cocosa) vil jeg tro. Kaldpresset palmeolje er bra. Varmpressede oljer er aldri bra. Men det er jo ikke som at man blir syk av litt av det. Jeg ville ikke brydd meg om det i baconsnacksen. Det er ikke som at du spiser en pose til dagen vel? Det er vel bare snakk om snacks en gang i blant?
Grorudpalmeolje var veldig populært på åttitallet :)
å neida, det er ikke en sånn pose daglig nei, kanskje 1 i ei helg, men ikke hver helg heller. Så da kan jeg konkludere med at det er helt greit og ikke noe å tenke på? vekta reagerer ikke på nevnt vare heller..
Grorudpalmeolje var veldig populært på åttitallet :)
Litt slitne damer med veldig fett hår? :D
Litt slitne damer med veldig fett hår? :D
Mettet fett :ja:
å neida, det er ikke en sånn pose daglig nei, kanskje 1 i ei helg, men ikke hver helg heller. Så da kan jeg konkludere med at det er helt greit og ikke noe å tenke på? vekta reagerer ikke på nevnt vare heller..
Hvis det var noe du ville bruke daglig i matlagingen din, så ville jeg styrt unna. Men litt nå og da hadde jeg ikke brydd meg om.
Bør ett besvimelsesanfall alltid undersøkes av en lege?
Ja, hvis det er årsak til uro/bekymring for den som besvimer - alltid best å få det undersøkt, vel. (Sier "hvis" siden noen av oss svimer av litt i hytt og pine - men lavt blodtrykk er ikke så veldig krise når man først har skjønt hvorfor det svartner hvis man prøver en varm dusj uten å ha spist/drukket et stort glass vann først... :cool:)
Jeg lurer litt på hvordan-hvorfor min venstre fot (og ikke høyre) hovner opp så voldsomt de gangene jeg har fått i meg noe sukker. Saltinntak fremprovoserer ikke denne hevelsen, men den der kula med krokan-is som ble inntatt lørdag kveld, derimot... Har blitt fraktet avgårde til akutt og legevakt med denne hevelsen når den har forekommet tidligere, siden den liksom ikke er symmetrisk og dermed visstnok kan se ut som en blodpropp, men siden det har vært falsk alarm hver gang, så greier jeg ikke helt å få dén panikken. Jeg bare lurer på, om observasjonen min er korrekt, hvorfor sukker = fotballfot? :cool:
Blir majones godt med olivenolje, eller skal man bruke smaksnøytral olje som rapsolje?
Blir majones godt med olivenolje, eller skal man bruke smaksnøytral olje som rapsolje?
Jeg ville absolutt brukt smaksnøytral olje om du da ikke er veldig glad i olivenoljesmaken ;)
Rapsolje syns jeg ikke er noe godt i majones. Har prøvd det flere ganger, og trodde det var evnene mine det stod på, helt til jeg prøvde avocadoolje, og det ble kjempegodt! Nå sist lagde jeg av en blanding av valnøttolje og solsikkeolje, og det funka også bra. Har aldri prøvd med olivenolje, men kan tenke meg at det blir litt for mye smak.
Eg syns det blir ALTFOR sterk smak på majonesen med olivenolje, så da lagar eg heller ikkje majones enn om eg berre har det. Det bør vere ein med så nøytral smak som mogleg. Rapsolje syns eg også smakar litt mykje, eg skal prøve avocadoolje når eg får tak i det.
Jeg har vokst opp med og bruke soyaolje i majonesen - og SE hvor skrudd kroppen min har blitt! *tuller bare litt* Pappa laget mye hjemmelaget majones, og ikke minst fantastiske italienske-salater/coleslaws.... mhmmmm
Jeg har bare olivenolje og rapsolje :( Og ikke mye penger heller. Da får jeg nok bare vente med majonesprosjektet mitt..
Jeg har bare olivenolje og rapsolje :( Og ikke mye penger heller. Da får jeg nok bare vente med majonesprosjektet mitt..
Jeg har akkurat prøvd meg på å lage en slump majones selv, med rapsolje. Jeg teoriserer at det bør gå fint hvis man klarer å trikse til riktig smakstilsetning av sennep/sitron eller hvitvinseddik eller hva det nå er som må til. :p Den jeg lagde har en sånn... besk oljesmak, men jeg trooor det skal gå an å gjemme den under andre smaker.
Noen her som har operert sine tunge øyelokk? Jeg skal det i morgen. I tilfelle, ble du fornøyd?
arnakristin
27-04-11, 19:21
Hei,
Jeg bare sniker meg inn for å minne alle deltakerne i majonesdiskusjonen om Den store majonestråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2048)
Noen her som har operert sine tunge øyelokk? Jeg skal det i morgen. I tilfelle, ble du fornøyd?
Ei veninne har. Hun ble storfornøyd, men desverre hekta på plastiske operasjoner... :(
Ei veninne har. Hun ble storfornøyd, men desverre hekta på plastiske operasjoner... :(
Jeg gjør det fordi lokkene er så tunge at de dytter på kontaktlinsene slik at de ikke funker optimalt.
Jeg gjør det fordi lokkene er så tunge at de dytter på kontaktlinsene slik at de ikke funker optimalt.
Hun fikk det dekket pga redusert syn :ja: Men hun var bare atten, og fikk en eller annen ide om at alt som ikke funker i livet sikkert skyldes en ytre defekt man kan rette på... :rolleyes:
Jeg har gjort det, og det ble startsparket for meg på lavkarboprosjektet mitt (av alle ting). Jeg gikk ned to kg mens jeg lå til sengs med isposer over øynene - og bestemte meg tvert for at de aldri skulle på igjen. Så brukte jeg to uker på å planlegge og fjorten dager etter operasjonen kuttet jeg karbene. Men det var jo ikke dét du spurte om :o
Ja, jeg er veldig fornøyd :) Lokkene mine har alltid vært litt tunge, men har blitt verre med åra og overvekt. Jeg sliter også med ødemer rundt øynene, og dette ble også verre av de tunge øyelokkene. Nå føler jeg at blikket er åpnere og jeg slipper den anstrengte følelsen i hodebunnen siden jeg slipper å heise på pannen hele tiden. Natt- og sidesyn er veldig mye bedre, og jeg blir ikke så fort sliten når jeg kjører. Kosmetisk har det også blitt fint, selv om det var veldig uvant til å begynne med. Mye morsommere med øyesminke nå, altså :p
Jeg kommer til å bli svært svært sint ganske snart.
Kjøpte en 40 kgsplasmatv i går på 42 tommer. Baksta den inn døra selv. DEN TAR FAEN IKKE INN SIGNALER. Jeg plages. Jeg blir vred, arg og vil grine. Det er like før den går ut vinduet.
HJEELP! Det er en panasonic TX- P42C3E og er heeelt ny. Neida, det er ikke problem med verken ledninger eller dekodere, den tar ganske enkelt ikke inn signaler.
Noen flere enn meg som er hekta på ordspill.no?
Noen flere enn meg som er hekta på ordspill.no?
åhh?? må sjekke!!
Jeg kommer til å bli svært svært sint ganske snart.
Kjøpte en 40 kgsplasmatv i går på 42 tommer. Baksta den inn døra selv. DEN TAR FAEN IKKE INN SIGNALER. Jeg plages. Jeg blir vred, arg og vil grine. Det er like før den går ut vinduet.
HJEELP! Det er en panasonic TX- P42C3E og er heeelt ny. Neida, det er ikke problem med verken ledninger eller dekodere, den tar ganske enkelt ikke inn signaler.
Litt lite informasjon her. Antar at du bruker HDMI. Er det via en receiver eller rett inn i fjernsynet?
Hvis rett inn i fjernsynet på HDMI1 skal HDMI1 velges på Panasonicen.
Du kan få hjelp her:
http://avforum.no/forum/tv-apparater/
Trenger reisetips til Palma! Drar 17. mai og blir en uke. jeg har bare vært der en dag før, så gleder meg stort til å se mer.
Noen som har kjennskap til forstaden Illetas også? Vi skal bo der.
Trenger reisetips til Palma! Drar 17. mai og blir en uke. jeg har bare vært der en dag før, så gleder meg stort til å se mer.
Noen som har kjennskap til forstaden Illetas også? Vi skal bo der.
Hvis det fremdeles går - ta gamletoget fra Palma til Puerto de Soller! Fantastisk sted og flott tur!
Er bare nysgjerrig, betaler du det selv eller får du det dekket og hvor mye betaler du i isåfall?
har tunge øyelokk selv og det blir ikke bedre med åra, har tenkt å få gjort noe men veit ikke om jeg har pengene til det. Tenkt å høre litt med legen først, men han er et gammalt stabeis som sikkert synes det er tåpelig, dessuten kan man vel ikke velge kirurg derom man får det dekka og er prisgitt en elle annen slakter :eek:
Er bare nysgjerrig, betaler du det selv eller får du det dekket og hvor mye betaler du i isåfall?
har tunge øyelokk selv og det blir ikke bedre med åra, har tenkt å få gjort noe men veit ikke om jeg har pengene til det. Tenkt å høre litt med legen først, men han er et gammalt stabeis som sikkert synes det er tåpelig, dessuten kan man vel ikke velge kirurg derom man får det dekka og er prisgitt en elle annen slakter :eek:
Nå spurte du Lillemy71, men jeg kan vel svare jeg også :p Jeg fikk det dekket. Det var øyelegen som tok vurderingen om jeg kvalifiserte til å få operasjonen dekket, og øyelegen jeg ble henvist til holdt nesten utelukkende på med slike operasjoner. Man kan vel velge lege på slike ting også, tror jeg, men det må være spesialist med avtale med NAV (andre som har bedre peiling får korrigere meg om jeg tar feil). Man kan nok ikke shoppe fritt på private klinikker og få staten til å dekke det :)
Nå spurte du Lillemy71, men jeg kan vel svare jeg også :p Jeg fikk det dekket. Det var øyelegen som tok vurderingen om jeg kvalifiserte til å få operasjonen dekket, og øyelegen jeg ble henvist til holdt nesten utelukkende på med slike operasjoner. Man kan vel velge lege på slike ting også, tror jeg, men det må være spesialist med avtale med NAV (andre som har bedre peiling får korrigere meg om jeg tar feil). Man kan nok ikke shoppe fritt på private klinikker og få staten til å dekke det :)
Trodde det var slik ja at spesialist skal ha avtale med NAV (skrekk og gru) og har hørt at det ikke alltid er de beste som har disse avtalene. Jobba med ei som fikk en slik operasjon og fader som hu så ut. Men jeg får vel få meg en time hos legen, vet han har en vikar et par dager i uka som er litt yngre og kanskje litt mer åpen for slikt for det er jo uansett han som må henvise meg.
Noen som vet hva en slik prosedyre koster på en privatklinikk forresten?
Dersom du leter på Frittsykehusvalg.no (http://frittsykehusvalg.no/start/)ser du hvor du kan få det gjort!
Jeg gikk inn på Fysisk helse, så Øyesykdommer, så Lavthengende øyelokk og til slutt kan du velge hvor i landet du vil ha det gjort.
Du kan henvises til alle disse stedene og kan godt velge noe langt borte om de har kortest ventetid eller om du kjenner til at en spes kirurg er ekstra flink!
Takker for svar dere, men må nok innom legen min for å få en henvisning. Er jo ikke sikkert jeg får dekket det heller.
Kommer nok til å gjøre nøye undersøkelser før jeg får noe gjort. Vet at det er ulike måter og gjøre inngrepet på og ikke minst er det jo ulik grad av dyktighet hos spesialistene. Vil ikke risikere store arr ved øynene, dessuten er det jo greit at inngrepet er så lite som mulig. Veit tanta mi fikk gjort det i Tromsø (?) og på henne kunne man ikke se at noe var blitt gjort, utenom løftet da. Kanskje ta en tlf til henne?
fant forøvrig denne siden her (http://www.plastikkirurgi.nu/priser-oeyelokksplastikk-oeyelokksoperasjon) og den forklarer det meste også priser.
Jeg finner ikke ut av hvordan jeg kan linke til min journal i signaturen min? Eller legge inn linker generellt?
Hjelp!
Jeg finner ikke ut av hvordan jeg kan linke til min journal i signaturen min? Eller legge inn linker generellt?
Hjelp!
Prøv sånn:
Skal vi se:
du må gå inn på Kontrollpanel og inn på Endre signatur.
Så skriver du feks MIN JOURNAL.
Åpner et nytt vindu med journalen din i, kopierer adressen helt opp i hhtp:// vinduet og tar den med til den første siden.
Der markerer du MIN JOURNAL og klikker http://forum.lavkarbo.no/images/editor/createlink.gif for å sette inn hyperlinken!
Husk å lagre signaturendringen.
Sånn, da bør det virke!:):)
http://icanhascheezburger.files.wordpress.com/2011/04/funny-pictures-im-allergic-to-food-i-break-out-in-fat.jpg
Dette er ikke et spørsmål, men jeg måtte bare dele dette :D
Hvor selger de lyse jeans med stretch, lave i livet og bootcut?
Jeg hater å shoppe bukser, trenger en ny men håper på å slippe å ta hele runden.
høres ut som Cubus og HM varer
Vet Cubus er bra på stretch i såfall.
Vi har fått støpt flaggstangfundament, og blir sittende igjen med mye pukk. Hvor kaster man/kvitter man seg med slikt?
Vi har fått støpt flaggstangfundament, og blir sittende igjen med mye pukk. Hvor kaster man/kvitter man seg med slikt?
Sjekk med den lokale søppelfyllinga?
Da var øyelokkene mine opererte. :D Det var unnagjort på 15 min.
Alt ble lysere med en gang siden synsfeltet ble større. :p
Stingene skal tas neste onsdag og inntil da må jeg bare akseptere både stramming samt blåfarge som trekker nedover kinnene.
Glad jeg gjorde det! :heia:
Hvis henvisningen er på medisinsk grunnlag skal man få det dekket av NAV så fremst denne spesialisten har avtale med NAV. :ja:
Stingene skal tas neste onsdag og inntil da må jeg bare akseptere både stramming samt blåfarge som trekker nedover kinnene.
Grattis med vel overstått! Pass på deg selv og husk at frosne erter kan brukes til så mangt!;)
Grattis med vel overstått! Pass på deg selv og husk at frosne erter kan brukes til så mangt!;)
Har nå ligget en lang stund med frosne erter på og mye av blåfargen er gått tilbake allerede. Kanskje jeg slipper å bli skikkelig blåøyd?? :meditere: Hevelsen er også gått dramatisk tilbake så frosne erter skal jeg absolutt anbefale pasientene når jeg begynner jobbe igjen. :ja:
Har nå ligget en lang stund med frosne erter på og mye av blåfargen er gått tilbake allerede. Kanskje jeg slipper å bli skikkelig blåøyd?? :meditere: Hevelsen er også gått dramatisk tilbake så frosne erter skal jeg absolutt anbefale pasientene når jeg begynner jobbe igjen. :ja:
Godt disse ertene kan brukes til noe!:D
Fortsatt god bedring!:suss:
Har lyst til å gjøre det samme.
Er det vondt? Hvor lenge regner man med å gå med hevelser og blåmerker?
Godt disse ertene kan brukes til noe!:D
Fortsatt god bedring!:suss:
:love: Tusen takk! :suss: Det var faktisk deilig å være innom jobben i dag. Mens jeg ventet på operasjonen steppet jeg likesågodt og jobbet litt. Det sitter i fingrene fremdeles!
Ertene er forresten blitt til erterstuing. :o
Har lyst til å gjøre det samme.
Er det vondt? Hvor lenge regner man med å gå med hevelser og blåmerker?
Det var ikke vondt. Sprøytene er ala sprøyter i munnen/tenner. Hevelsen forsvinner ikke fullstendig før stingene er fjernet. Og hvor lenge blåmerkene sitter er individuelt. Det ser ut som jeg har klart å redusere blåmerker betraktelig ved disse erterposene jeg har brukt i et par halvtimer etter operasjonen.
Det var ikke vondt. Sprøytene er ala sprøyter i munnen/tenner. Hevelsen forsvinner ikke fullstendig før stingene er fjernet. Og hvor lenge blåmerkene sitter er individuelt. Det ser ut som jeg har klart å redusere blåmerker betraktelig ved disse erterposene jeg har brukt i et par halvtimer etter operasjonen.
Lurte på å vente til høsten, er endel som skjer fremover m konfirmasjon og andre ting. Og til sommeren vil jeg ikke gå med "blåklokker" :o
Har tenkt lenge på det, så det er vel bare å få bestil en time. Fint å høre om dine erfaringer, virker ikke som det er så ille som jeg trodde.
Har tenkt lenge på det, så det er vel bare å få bestil en time. Fint å høre om dine erfaringer, virker ikke som det er så ille som jeg trodde.
Svigerfar var litt hoven i 10 dager, bloduttredelsene var helt bort etter 14 og det var alt! Lite smerter og ubehag!
Lurte på å vente til høsten, er endel som skjer fremover m konfirmasjon og andre ting. Og til sommeren vil jeg ikke gå med "blåklokker" :o
Sommern er ikke den beste tiden å bli operert på. Jeg synes selv jeg er i seneste laget grunnet sol etc og må nok regne med at jeg ikke kommer til å bli særlig ansiktsbrun i sommer. Eksponering av sollys gjør at arrene blekner dårligere og må belage meg på solbriller en stund utover.
HVIS det var noe ubehag i det hele tatt må det være da kroppen oppdaget adrenalinet som er i xylocainen. Bedøvelsen av øyelokkene virket jo tvert, men etter ca 10 min fikk jeg kraftig hjertebank som varte ca 1-2 min. Det er helt normalt. Jeg visste at det ville komme, men var kanskje ikke helt forberedet på ubehaget. For å si det sånn, hjertebank i ketose kan ikke måle seg med denne hjertebanken. Men heldigvis varte den en veldig kort stund. Anbefaler deg å få tatt en slik operasjon hvis du er plaget med tunge øyelokk. Allerede nå mens jeg fremdeles er hoven og tung av bedøvelsen merker jeg forskjell! Jeg er faktisk også spent på om endel av nakkesmertene vil forsvinne for det har flere fortalt av nakkesmertene har blitt helt borte etter øyelokkoperasjon!
Sommern er ikke den beste tiden å bli operert på. Jeg synes selv jeg er i seneste laget grunnet sol etc og må nok regne med at jeg ikke kommer til å bli særlig ansiktsbrun i sommer. Eksponering av sollys gjør at arrene blekner dårligere og må belage meg på solbriller en stund utover.
HVIS det var noe ubehag i det hele tatt må det være da kroppen oppdaget adrenalinet som er i xylocainen. Bedøvelsen av øyelokkene virket jo tvert, men etter ca 10 min fikk jeg kraftig hjertebank som varte ca 1-2 min. Det er helt normalt. Jeg visste at det ville komme, men var kanskje ikke helt forberedet på ubehaget. For å si det sånn, hjertebank i ketose kan ikke måle seg med denne hjertebanken. Men heldigvis varte den en veldig kort stund. Anbefaler deg å få tatt en slik operasjon hvis du er plaget med tunge øyelokk. Allerede nå mens jeg fremdeles er hoven og tung av bedøvelsen merker jeg forskjell! Jeg er faktisk også spent på om endel av nakkesmertene vil forsvinne for det har flere fortalt av nakkesmertene har blitt helt borte etter øyelokkoperasjon!
Hos oss er det arvelig, og jeg har faktisk tenkt på å gjøre noe med det i flere år. Har ikke bare med det rent kosmetiske å gjøre, men det er faktisk slitsomt å føle at man må "sperre" opp øynene for å se skikkelig :o
Hos oss er det arvelig, og jeg har faktisk tenkt på å gjøre noe med det i flere år. Har ikke bare med det rent kosmetiske å gjøre, men det er faktisk slitsomt å føle at man må "sperre" opp øynene for å se skikkelig :o
Det er arvelig hos oss også. Jeg ser at guttene mine i tenårene allerede har øyelokk vel så tunge som mine!
Og det med å SPERRE opp øynene er årsaken til mang en nakkeslitasje. Samt rynker i panna... Be om henvisning grunnet medisinske årsaker. Det er da øyelegen som avgjør om det er berettiget og ikke fastlegen.
Så flott :D Et lite obs på erteposene - jeg pådro meg en øyekatarr fordi jeg var litt for ivrig med isposer i etterkant. Bedre å være litt blå en stund enn den kjipe katarren, pass på så du ikke overdriver nedkjølingen.
Grattis med lettere syn (på livet? ;) ) :D
Så flott :D Et lite obs på erteposene - jeg pådro meg en øyekatarr fordi jeg var litt for ivrig med isposer i etterkant. Bedre å være litt blå en stund enn den kjipe katarren, pass på så du ikke overdriver nedkjølingen.
Grattis med lettere syn (på livet? ;) ) :D
Isposen ligger oppå sterile kompresser. Jeg passer på jeg.
De siste par dagene har det vært nydelig vær, og jeg har vært mye ute, gått mye osv, og har da merket en intens matlyst når jeg har kommet i hus igjen. Er det her normalt? Det er litt plagsomt for samvittigheten også... Og hva er det som gjør det om noen vet sånt?
Noen som har en fin direkte oversettelse av "drug delivery systems" (medisin) uten å forklare det med mange ord.... ;) (og uten at det høres rart ut på norsk :p )
Noen som har en fin direkte oversettelse av "drug delivery systems" (medisin) uten å forklare det med mange ord.... ;) (og uten at det høres rart ut på norsk :p )
medisindosering? medisindosetter? Nei? det er kanskje ikke det du tenker på...
Leveringssystem for medisiner....?
Medisinutsalg?
Leveringssystem for medisiner....?
Medisinutsalg?
Takk :) har vært inne på det første, men synes fortsatt det høres litt rart ut... hehe.. men sånn er det ofte med fornorskning av begreper da ;)
Jeg skal forklare at hydrogeler kan brukes i "drug delivery systems" og "gene delivery systems". Synes ofte det er så vanskelig å finne gode norske oversettelser :p
De siste par dagene har det vært nydelig vær, og jeg har vært mye ute, gått mye osv, og har da merket en intens matlyst når jeg har kommet i hus igjen. Er det her normalt? Det er litt plagsomt for samvittigheten også... Og hva er det som gjør det om noen vet sånt?Det er nok veldig naturlig :). Når du får mer mosjon øker forbrenningen og dermed kroppens behov for mat også. Ikke ha dårlig samvittighet for det! Slapp av og ikke stress, men kos deg både med maten og det fine været. Det som gjør godt for sjelen gjør godt for kroppen også, og sannsynligheten er større for at den slipper overflødige kilo :)
PS: Det er ikke sikkert du fortsetter å være så sulten over tid - det varierer hvor mye mat kroppen vil ha. Og - kroppen har alltid rett! Så lenge det er ekte, sunn sult du opplever, og det høres det absolutt ut som - så lytt til det og spis deg passe mett :ja:
Jeg skal forklare at hydrogeler kan brukes i "drug delivery systems" og "gene delivery systems". Synes ofte det er så vanskelig å finne gode norske oversettelser :pEr hydrogeler en ingrediens i medisiner?
Er hydrogeler en ingrediens i medisiner?
Hydrogeler kan absorbere vann eller bioaktive stoffer, som senere kan frigjøres ved diffusjon. Så de kan brukes til å avlevere medisiner til ulike steder i kroppen (hvis jeg har forstått det rett ;) )
Ok...transportør av virkestoffene mao?
Spennende.
jupp :)
Kan ikke altfor mye om det, skal i utgangspunktet skrive om kitosan, og det å danne hydrogeler er en av de mange egenskapene kitosan har, så da må det nevnes ;)
Jeg kan ikke noe om dette.....:p
Lykke til med "oppgaven":klem:
Hvordan merker man at man har for lite magnesium? Og hvordan merker man at man har fått for mye? jeg har begynt å fått litt vonde ledd når jeg drikker mye vann, og jeg får til tider kramper i leggene, men ikke så mye at jeg blir hindret av det, eller at jeg blir sengeliggenede eller noe i den dur.. Har kjøpt magnesium, men usikker på om jeg skal ta de eller ikke.
Det skal mye til å få for mye, for det skylles ut om det blir overskudd (for det meste).
Foreslår at du prøver en liten dose(300mg) i 2-3 uker før du øker til 600mg om du ikke har effekt. Har du ingen effekt etter nye 2-3 uker, er det ikke magnesium som er problemet!;)
Husk at de bør tas om kvelden da de til en viss grad er søvndyssende og muskelavsalppende!:)
Hvor mange gram fett bør man ligge på hver dag?
I dag har jeg hatt ett inntak på:
1733 kalorier
155 gr fett
66 gr proteiner
13 gr kh
Er det OK, eller er det for mye fett?
antall gram kommer helt an på hvor mye annet du spiser. Tenk fordelingen 75% fett, 20% protein og 5% karber.
Jeg får ofte vondt midt i magen i det siste. På størrElsen med en knyttneve og murrende. Opplevde det for en stund siden, og da rapet jeg to sure raper. Trodde nesten jeg skulle spy men da ble smerten borte. Er det magesyre som er sånn altså? Hva kan jeg ta for å få rapt?
antall gram kommer helt an på hvor mye annet du spiser. Tenk fordelingen 75% fett, 20% protein og 5% karber.
Ehm... hvordan regner jeg mine tall om til prosenter? :blond:
Høres ut som reflux, prøv gaviscon som fåes kjøpt på apoteket hvis det ikke gir seg. Det som er vondt, er magesyre som kommer opp igjen og irriterer spiserøret, og det kan komme av mye fett i maten.
Ehm... hvordan regner jeg mine tall om til prosenter? :blond:
Prøvd Diett.no? Der kan du fylle inn alt du spiser, og da får du opp prosentvis hvor mye du får av alt også :)
Det er på diett.no jeg har fått tallene ja, men jeg ser ikke en sånn oversikt prosentvis som du skriver.
Men hey, nå rotet jeg litt mer og nå ser jeg den jo.. hmm.. 81% fett, 15 % protein og 3% karbo. Med andre ord, for mye fett?
Sol-Angelica
30-04-11, 00:45
Kan man trygt "spise" bipollen på ketolyse? Ble annbefalt dette pga allergi men tok en titt å det var jo horvelig mye kh i det :O Men, nå har jeg null peiiling på hvor mye karber det er i den mengden man skal ha pr dag.. Aner jo ikke hvor mye det veier.
Det er på diett.no jeg har fått tallene ja, men jeg ser ikke en sånn oversikt prosentvis som du skriver.
Men hey, nå rotet jeg litt mer og nå ser jeg den jo.. hmm.. 81% fett, 15 % protein og 3% karbo. Med andre ord, for mye fett?
Det er litt mer enn foreslått ja, men hvis du går ned i vekt på dette så er det ingen grunn til å endre det.
Du kan spise mer karber og protein.
Det er mange som mener 80% fett er best. Kommer an på hvem du spør tror jeg. Mener å huske at Dag Viljen P. anbefalte ca 80%. Kroppen regulerer som oftest selv. Stol på den du ;)
Egentlig tror jeg tallene dine er ganske bra jeg. Mener å huske du skulle ha mellom 1/2-1 gram med proteiner pr kg målvekt (altså dersom du vil bli 66 kg, er 66g protein ganske passelig).
Noen må arrestere meg dersom jeg er helt på bærtur!
Det er mange som mener 80% fett er best. Kommer an på hvem du spør tror jeg. Mener å huske at Dag Viljen P. anbefalte ca 80%. Kroppen regulerer som oftest selv. Stol på den du ;)
Takk! Det var bra! :)
Meg nå vet jeg ihvertfall hvordan jeg kan kontrollere dette litt bedre. Mindre porsjon med grønnsaksmos i morgen vil redusere fettet akkurat det jeg trenger vil jeg tro. Eventuelt rene grønnsaker og en ekstra pannekake.. hihi...
Men fint å tenke at jeg muligens ligger godt an med 80% da, for jeg har følt meg så flink i dag og ketostixen viste max ketose, selv om jeg vet at man ikke kan stole heeelt på den, så har den blitt sterkere for hver dag. :)
Jeg sitter å skriver på diett.no for å planlegge dagen litt bedre, men jeg får ikke proteinet ned.. Jeg har prøvd å bytte ut middager og kuttet ut snacks og alt sånn, men den ligger ikke lavere enn 26% protein, det er det laveste jeg får den til, er det for mye? Da blir det 71% fett og 3% karbo.. Proteinet kommer av kun noen få skiver laks til frokost, eggene jeg har til og torsken vi skal ha til middag..total karbo inntaket ligger på 6,54g på denne planen.Er det noe jeg kan kompensere med for å få prosenten ned, siden jeg har litt mer karbo å gå på? Jeg har maksgrense på 15g, men kan strekke meg mot 25g om nødvendig.
Jeg sitter å skriver på diett.no for å planlegge dagen litt bedre, men jeg får ikke proteinet ned.. Jeg har prøvd å bytte ut middager og kuttet ut snacks og alt sånn, men den ligger ikke lavere enn 26% protein, det er det laveste jeg får den til, er det for mye? Da blir det 71% fett og 3% karbo.. Proteinet kommer av kun noen få skiver laks til frokost, eggene jeg har til og torsken vi skal ha til middag..total karbo inntaket ligger på 6,54g på denne planen.Er det noe jeg kan kompensere med for å få prosenten ned, siden jeg har litt mer karbo å gå på? Jeg har maksgrense på 15g, men kan strekke meg mot 25g om nødvendig.
Hvor mange gram proteiner er det da? Jeg tror ikke du skal øke på karbene. Men dersom du spiser litt mer fett vil jo fettprosenten gå opp og protein og karbo ned.
Hvor mange gram proteiner er det da? Jeg tror ikke du skal øke på karbene. Men dersom du spiser litt mer fett vil jo fettprosenten gå opp og protein og karbo ned.
Slik det står nå så er det 49,6g protein. Det hørtes jo mye ut.. men jeg kan ingenting om protein. Fettprosenten er jo allerede på 71%, vil det være lurt å gå særlig mye opp? det er vel 4% igjen å gå på.
nevner også at denne planen inneholder 61,16g fett og som sagt, 6,54g karbohydrat
Slik det står nå så er det 49,6g protein. Det hørtes jo mye ut.. men jeg kan ingenting om protein. Fettprosenten er jo allerede på 71%, vil det være lurt å gå særlig mye opp? det er vel 4% igjen å gå på.
nevner også at denne planen inneholder 61,16g fett og som sagt, 6,54g karbohydrat
Humm, jeg synes heller du bør spise mer protein! "Regelen" er 1-2 gram protein per kilo kroppsvekt, litt avhengig av hvor mye man trener og sånn. Ellers så er det mange som har langt høyere proteininntak uten å ha negative konsekvenser av det. Er glad i kjøtt selv og er vel på 70-80 gram proteiner i dagsinntaket med en normal dag med egg til frokost og kotelett til middag...
Vi skulle egentlig ha kyllingsalat til middag, men da kunne prosenten kommer helt opp til 40%, pga kyllingen og grønnsakene, så det var derfor jeg byttet til torsk med kokt blomkål til.. Jeg veier nesten 72kg nå, så det vil si at jeg skal spise hvertfall 72g protein? jeg trener lite nå pga skade i kneet, men når det blir bra så trener jeg litt sykkel hjemme hver dag. 15min -2 timer.
Det finnes uttallige anbefalinger når det gjelder proteininntak, staten sier 0.5 - 1 gram pr kilo kroppsvekt, noen sier 0.8 gram pr kilo FETTfri kroppsvekt - VOF snakker om 1 - 1.5 gram pr kilo kroppsvekt, gjerne 2 gram om man trener mye og hardt..
Det aller viktigste i første omgang er å ikke spise for LITE siden protein inneholder essensielle aminosyrer kroppen trenger. Legg deg gjerne på 1 gram pr kilo kroppsvekt og se hvordan det fungerer for deg. Du må ikke redusere proteininntaket fordi prosentandelen blir for stor! Da spiser du for lite fett ;) Det er lettere og trengs mindre økning i fettinntaket for å få en fin prosentfordeling enn å redusere proteinet. Ofte holder det med en ss eller to smeltet smør på grønnsakene :)
Spiser du omtrent like mange gram protein som fett bør du få en noenlunde fin balanse mellom næringstoffene - dette kan jo brukes som en tommelfingerregel så du slipper og sitte og regne ut hele tiden :)
Til syvende og sist altså, ikke spise for LITE protein, ellers kan du prøve deg litt fram og se hva som faller naturlig og som du er komfortabel med i hverdagen. Gjør vi det for vanskelig faller vi fort av.. (er ihvertfall min erfaring ;) )
Vi skulle egentlig ha kyllingsalat til middag, men da kunne prosenten kommer helt opp til 40%, pga kyllingen og grønnsakene, så det var derfor jeg byttet til torsk med kokt blomkål til.. Jeg veier nesten 72kg nå, så det vil si at jeg skal spise hvertfall 72g protein? jeg trener lite nå pga skade i kneet, men når det blir bra så trener jeg litt sykkel hjemme hver dag. 15min -2 timer.
Men da blir vel løsningen å spise de proteinene (som nå utgjør 40%) og øke på fettet (da vil proteinprosenten minske), ikke gå ned på proteinene. Du trenger proteiner.
Der hadde Nerthus svart godt og utfyllende før meg :D
Nå har jeg fiklet litt mer her, og byttet ut middagen som nevnt.. Nå er prosentene slik: Fett 63%, Protein 36% og karbo 1%. Da er det snakk om 122g fett, 159g protein og 5g karbo. Det ble da voldsomt mye? kan kutte ut ett produkt og da er protein på 94g i stedenfor da..
aha! Nå spammer jeg voldsomt her, men jeg ser at om jeg tilsetter mer av dressingen som var planlagt på salaten så synker proteinet og daler fint ned mot 20% :) eller har cocosa i teen min!
Nytt spørsmål.. Jeg ligger ALLTID under anbefalt dose med sink i følge diett.no, er dette noe som er såpass viktig at jeg burde ta tilskudd?
Søkte litt på det på nett, men finner ingen virkelig god grunn til å ta det..
Nytt spørsmål.. Jeg ligger ALLTID under anbefalt dose med sink i følge diett.no, er dette noe som er såpass viktig at jeg burde ta tilskudd?
http://www.matoghelse.no/helse/2010/04/25/kan-sinkmangel-bidra-til-diabetes.aspx
Jeg har ikke villet tatt anbefalte dagsdoser på www.diett.no som regler for å passe deg og ditt kosthold :) Bla får jeg kjempestore utslag på fett *ler* fordi det ligger så høyt.
Sjekk heller en eller to ganger i året med legen din - få tatt en vitamin- og mineralstatus så vet du hva du reelt bør forholde deg til :)
Diett.no er ikke alltid helt korrekt på næringsverdiene i diverse matvarer bare så du er obs på det. Når det er sagt skader det jo ikke å ta en sinktablett daglig, det er jo et av tilskuddene som Torkil anbefaler.
Diett.no hevder som regel at jeg får i meg lite sink også, men jeg velger å overse det - jeg VET jo at jeg spiser massevis av kjøtt, leverpostei, sesamfrø, mørk sjokolade(!) og nøtter, som såvidt jeg vet går for å være sink-rik mat. :cool:
Lurer på om noen vet om Mattilsynet har plikt til å undersøke alle bekymringsmeldinger som kommer inn eller siler de og tar kun de groveste?
Og har de evt. en tidsfrist på seg?
av erfaring så vet jeg at de går bare ut å kjefter om det er grove saker, men de skal vel egentlig sjekke alle.
Jeg har veldig kraftige menssmerter i dag og mener jeg har lest tips om noen typer te/mat som kan hjelpe. Noen som har et kjærringråd til meg som dei veit funka?
Jeg har veldig kraftige menssmerter i dag og mener jeg har lest tips om noen typer te/mat som kan hjelpe. Noen som har et kjærringråd til meg som dei veit funka?
Jeg har hørt at man skal unngå salt og melkeprodukter når man har mensen. Om det er helt sant er jeg usikker på, men tror det kan være noe i det med salt i alle fall.. Og når man har vondt i magen så er det vel heller ikke anbefalt med melk og sånt...?
grotingeling
02-05-11, 22:30
Jeg har hørt at man skal unngå salt og melkeprodukter når man har mensen. Om det er helt sant er jeg usikker på, men tror det kan være noe i det med salt i alle fall.. Og når man har vondt i magen så er det vel heller ikke anbefalt med melk og sånt...?
:ja: dette har jeg i alle fall registret som en "sanhet" for min egen del
Salt fører til økt vannansamling, og melkeprodukter gjør at jeg av en eller annen grunn sliter med magen disse dagene.
Man blir mer følsom for melkeprodukter under mens da det også gir mer luft, så prøv med amme-te, den er god for magen mot luftsmerter.
Bringebærbladte, virker avslappende på livmorkramper og sammentrekkende, så den minsker kraftige blødninger. Og magnesium! Ofte får jeg vondt i hodet også under mens og det virker som magnesiumbehovet øker ganske drastisk.
Te som hjelper på mageplager o.l. er også fennikel, peppermynte, lakrisrot og kamille, Sistnevnte kan også lindre menssmerter pga krampeløsende virkning, er beroligende og betennelsesdempende.
Haha, fint at jeg nettopp spiste bacon med hvitløksdressing ;)
Bringebærbladte, virker avslappende på livmorkramper og sammentrekkende, så den minsker kraftige blødninger. Og magnesium! Ofte får jeg vondt i hodet også under mens og det virker som magnesiumbehovet øker ganske drastisk.
Te som hjelper på mageplager o.l. er også fennikel, peppermynte, lakrisrot og kamille, Sistnevnte kan også lindre menssmerter pga krampeløsende virkning, er beroligende og betennelsesdempende.
Oj, bringebærbladte hørtes ut som noe jeg burde skaffe meg! Mindre blødning hadde virkelig ikke gjort noe. Fenikkelteen min er på lesesalen desverre (den er jo nam). Men jeg har noe kamillete tror jeg. Kanskje en three mint og. Har vondt i hodet. Skal prøve med litt magnesium. Tusen takk for utfyllende svar :D
(nå har jeg døyvet det verste med paracet og 70% sjokkis som jeg er femhundre prosent sikker på hjelper. Kanskje ikke på smerten, men på et eller annet :lol:)
Noen som trenger en veldig pent brukt sovesofa?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28248991
(vi må tømme barnerommet, så om den ikke er solgt om et par-tre dager er prisen diskuterbar :D)
Spennende tider, Carisma! :heia: Trenger dessverre ikke sovesofa ...Haha, fint at jeg nettopp spiste bacon med hvitløksdressing ;)
Oj, bringebærbladte hørtes ut som noe jeg burde skaffe meg! Mindre blødning hadde virkelig ikke gjort noe. Fenikkelteen min er på lesesalen desverre (den er jo nam). Men jeg har noe kamillete tror jeg. Kanskje en three mint og. Har vondt i hodet. Skal prøve med litt magnesium. Tusen takk for utfyllende svar :D
(nå har jeg døyvet det verste med paracet og 70% sjokkis som jeg er femhundre prosent sikker på hjelper. Kanskje ikke på smerten, men på et eller annet :lol:)Jepp, det hjelper med sjokkis! :D
Jeg tar smertestillende også, hvis det blir for ille (ibux+paracet). Men magnesiumen gir jo virkning som gjør at man ikke trenger å ta så mye av det, eller så ofte. Neste gang skal jeg prøve å få tatt enda litt mer magnesium tror jeg.
Bringebærblad er ganske dyrt i Norge, men du får en kjempepose på iHerb (http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Cut-Sifted-Red-Raspberry-Leaf-16-oz-453-g/30780?at=0) for ni dollar. Jeg bestilte med DHL for at det skulle rekke frem til jeg skulle ha mensen nå ...
Du kan med fordel også øke omega 3-inntaket under mens - det leste jeg ganske nylig, og det virker som det hjelper :ja:
Når jeg gikk høygravid så tok jeg bringebærblad kapsler i stedenfor å drikke te, og de fungerer minst like bra. Billig er de også.
For eksempel denne (http://urtesenteret.no/index.php?productID=1256)
Spennende tider, Carisma! :heia: Trenger dessverre ikke sovesofa ...Jepp, det hjelper med sjokkis! :D
Jeg tar smertestillende også, hvis det blir for ille (ibux+paracet). Men magnesiumen gir jo virkning som gjør at man ikke trenger å ta så mye av det, eller så ofte. Neste gang skal jeg prøve å få tatt enda litt mer magnesium tror jeg.
Bringebærblad er ganske dyrt i Norge, men du får en kjempepose på iHerb (http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Cut-Sifted-Red-Raspberry-Leaf-16-oz-453-g/30780?at=0) for ni dollar. Jeg bestilte med DHL for at det skulle rekke frem til jeg skulle ha mensen nå ...
Du kan med fordel også øke omega 3-inntaket under mens - det leste jeg ganske nylig, og det virker som det hjelper :ja:
Skal ta litt ekstra tabletter og spise litt makrell ;) Iherb er litt skummelt akkurat nå.. ;) Men skal ta å bestille når stipendet kommer :) Takk for tips!
Når jeg gikk høygravid så tok jeg bringebærblad kapsler i stedenfor å drikke te, og de fungerer minst like bra. Billig er de også.
For eksempel denne (http://urtesenteret.no/index.php?productID=1256)
Takk for tips :D
Jeg liker best te jeg da :) Det er noe terapeutisk ved å gi seg selv en kosestund med hendene rundt en kopp rykende varm te ... og så er den god :)
Jah, forresten Vimsen, de har poseteer med bringebærblad også, både Alvita og Yogi. Når du får stipend, altså :D
Ja, bringebærblad skal ha god virkning på livmormuskulaturen. Snart får ein vel ikkje tak i slikt lenger, ettersom Det Store Stygge Farmamonsteret har pressa EU til å forby naturmiddel frå 1. mai i år. Eg syns det er godt med varmepose på magen også, og i mine yngre dagar var det nokre av oss som brukte tigerbalsam og smurde over magen. Luktar sterkt, men det hjelpte no for meg i alle fall. På smertene da. Ikkje så mykje på kvalmen og sånt. Ein gong var eg så dårleg at eg måtte heim frå skolen fordi eg heldt på å svime av av smerter, da fikk eg stesolid med far min som slo meg ut, så eg fikk sove det bort. Men betre å ikkje måtte til med slike bomber.
Ja, Carisma, vi har absolutt bruk for sovesofa, eg har kikka på Finn ei stund no etter den perfekte nye sofaen. Men kanskje ørlittegranne upraktisk for meg å måtte til Oslo etter ein, da. (Ellers hadde eg nok alt handla...)
føler jeg meg helt ok, til og med sexy med både vekt, fasong og størrelse i alle sammenhenger bortsett fra når jeg er hos manuellputten??
Da føler jeg meg bare stor, klumsete, uhåndteerlig og hvalaktig. :(
Han masserer ryggen min med tanke på å manipulere ryggsøylen etterpå og jeg ligger der og forestiller meg at han ikke kommer i nærheten av ryggsøylen fordi det ligger en meter spekk utenpå. :(
Jeg ler det bort og sier at jeg "synes synd i ham som ikke klarer komme ned til materien" grunnet min store kropp.. :(
Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men i dag avsluttet han timen litt tidligere fordi han ble så svett og sliten av å holde på med meg!! :lol: Jeg ler tydeligvis av det.. men jeg tenker jo mitt. :(
Jeg synes egentlig synd på ham... Håndtere en hvalross som meg..:(
noen eggspesialister her? i påska var vi innom en dyrebutikk i jersey, de selger også gårdsegg. og 3 DIGRE egg av ukjent fugl. dvs, vi skjønte ikke helt hva fyren sa egget var for noe, eneste vi fikk med oss er at det er en mindre strutsefugl.
skallet er perlehvitt og tykt, ser nesten ut som om det er lagd av plastikk, makt måtte til for å slå høl i skallet..
http://img.photobucket.com/albums/v720/ladonia/Jersey/egg.jpg
Jeg har fått hvitløksolje på noen klær og lukten går ikke bort!
Har vasket klærne en gang, men de lukter veldig av hvitløk enda...
Noen som vet hvordan jeg får bort lukten?
I morgen skal jeg fjerne stinga på øyelokkene!!! :heia:
Jeg tar dem selv... Har utstyr til det. Nå strammer det noe forferdelig, men det ser meget bra ut. :ja:
Dette blir bra!! :heia:
føler jeg meg helt ok, til og med sexy med både vekt, fasong og størrelse i alle sammenhenger bortsett fra når jeg er hos manuellputten??
Da føler jeg meg bare stor, klumsete, uhåndteerlig og hvalaktig.
Han masserer ryggen min med tanke på å manipulere ryggsøylen etterpå og jeg ligger der og forestiller meg at han ikke kommer i nærheten av ryggsøylen fordi det ligger en meter spekk utenpå. :(
Jeg ler det bort og sier at jeg "synes synd i ham som ikke klarer komme ned til materien" grunnet min store kropp.. :(
Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men i dag avsluttet han timen litt tidligere fordi han ble så svett og sliten av å holde på med meg!! :lol: Jeg ler tydeligvis av det.. men jeg tenker jo mitt. :(
Depper fremdeles over den delen jeg... Men depping har jo ingen effekt! Bedre å motivere seg ekstra for ytterlige handlinger! :heia:
MEN på en måte er det rart... Sambo rører overhodet ikke fedmen min på samme måte som pytten gjør.. Sambo rører ved formene mine..:love: pytten prøver røre det som er langt INNENFOR formene mine.. Og han strever med det... Fedmen stenger.. Sikkert derfor jeg føler meg matt.. :mad:
noen eggspesialister her? i påska var vi innom en dyrebutikk i jersey, de selger også gårdsegg. og 3 DIGRE egg av ukjent fugl. dvs, vi skjønte ikke helt hva fyren sa egget var for noe, eneste vi fikk med oss er at det er en mindre strutsefugl.
skallet er perlehvitt og tykt, ser nesten ut som om det er lagd av plastikk, makt måtte til for å slå høl i skallet..
http://img.photobucket.com/albums/v720/ladonia/Jersey/egg.jpg
Etter litt googling tror jeg det er egg fra en fugl som kalles Rhea på engelsk. På norsk ser den ut til å hete nandu. Aldri hørt om før.
Jeg har fått hvitløksolje på noen klær og lukten går ikke bort!
Har vasket klærne en gang, men de lukter veldig av hvitløk enda...
Noen som vet hvordan jeg får bort lukten?
Eddik er god på å fjerne lukt.
Eddik er god på å fjerne lukt.
Det jeg også tenkte på... men legges jeg klærne i bløt i eddik eller tar jeg eddik i vaskemaskina?
Da føler jeg meg bare stor, klumsete, uhåndteerlig og hvalaktig. :(
Han hjelper nok alle mulige folk i alle mulig fasonger. Ikke tenk på det Kanutten! Og så har jeg hørt at man kan frigjøre litt gamelt emosjonelt stress ved sånne behandlinger. Jeg har gått til en som holder på med noe a la en manuellterapeut, noe kinesisk sjelettmanipuleringsgreier med massasje og akupunktur. Og etter en av de behandlingene jeg hadde bare brøt jeg sammen i gråt. Han sa det ikke var uvanlig og at spente muskler ofte bar mye emosjonelt stress i seg. Eller noe sånt.
Er manuellterapeut foresten noe man kan få dekt?
Det jeg også tenkte på... men legges jeg klærne i bløt i eddik eller tar jeg eddik i vaskemaskina?
Jeg velger forvask i vaskemaskinen og tar kun eddik i forvasken og vasker ellers som normalt. Mengden avhenger av hvor mye det lukter... Lufting av plagget hjelper jo også.
Denne tråden har 300 sider :D
Denne tråden har 300 sider :D
Ikke for meg ;) 188 her, men det er nok fordi jeg har fler innlegg pr side. Blir så irritert om jeg må bla side etter side for å henge med :p
Han hjelper nok alle mulige folk i alle mulig fasonger. Ikke tenk på det Kanutten! Og så har jeg hørt at man kan frigjøre litt gamelt emosjonelt stress ved sånne behandlinger. Jeg har gått til en som holder på med noe a la en manuellterapeut, noe kinesisk sjelettmanipuleringsgreier med massasje og akupunktur. Og etter en av de behandlingene jeg hadde bare brøt jeg sammen i gråt. Han sa det ikke var uvanlig og at spente muskler ofte bar mye emosjonelt stress i seg. Eller noe sånt.
Er manuellterapeut foresten noe man kan få dekt?
Jeg har fått frikort II nå. Det dekker fysioterapi, manuellterapauter etc. Taket på det frikortet er 2460 kr, eller noe sånt. Kommer i tillegg til vanlig frikort.
Putten min sa også at det er stress som har forankret seg i musklene mine... Han skulle bare ha visst....:(
Jeg velger forvask i vaskemaskinen og tar kun eddik i forvasken og vasker ellers som normalt. Mengden avhenger av hvor mye det lukter... Lufting av plagget hjelper jo også.
Det var det jeg syns var logisk også, men tenkte å høre med ekspertene her inne før jeg gjorde noe :p
Takk for svar :)
Hei dere :) Nå har jeg levd lavkarbo i fire dager, og har følt meg sååå fresh - men i dag gikk jeg på en smell - og sovnet på sofaen med en gang jeg kom hjem fra jobb. Sov i tre timer! Jeg som ikke pleier å sove middag til vanlig.. Kan det ha noe med kostomleggingen å gjøre?
Fikk også et skikkelig svimmel-anfall under en liten fjelltur i går. Kan det også være en begynner-tabbe fra meg?
Hei dere :) Nå har jeg levd lavkarbo i fire dager, og har følt meg sååå fresh - men i dag gikk jeg på en smell - og sovnet på sofaen med en gang jeg kom hjem fra jobb. Sov i tre timer! Jeg som ikke pleier å sove middag til vanlig.. Kan det ha noe med kostomleggingen å gjøre?
Fikk også et skikkelig svimmel-anfall under en liten fjelltur i går. Kan det også være en begynner-tabbe fra meg?
Jeg tenker på at kroppen trenger litt tid til å omstille seg fra å bruke sukker som energi til fett. Så ta det rolig noen dager hvis du kan. Det tar 3-4 uker før kroppen har lært seg å bruke fett like effektivt som den før brukte sukker. Og det tar ca ett år før fettforbrenningen er på topp. Det var en rar følelse i starten av kostomleggingen. Jeg kunne være god og mett, men kjente at jeg var helt tom for energi likevel.
Nå har jeg lett etter usalta smør på alle butikkene i byen og når jeg først fant står det på pakken at det er laget av syrnet fløte... Noen som har prøvd dette smøret? Er det stor forskjell i smak i forhold til vanlig smør?
Tenkte å bruke det til eggemelk...
Takk for raskt svar :)
Det skal bli spennende å se hvordan dette går. Jeg prøver hovedsaklig for å se om det kan hjelpe på psoriasisen jeg sliter med - men hadde ikke hatt vondt av å gå ned 10 kilo heller.
Nå gleder jeg meg bare til å få på plass ny-kjøkkenet slik at jeg kan lage skikkelig mat. Går mest i salater og ostepletter, hehe.
Syns det er akkurat det samme, med litt mindre smak, bare! :)
Rema her har alltid hatt usaltet smør, så jeg har ikke tenkt på at det kan være vanskelig å få tak i!
Syns det er akkurat det samme, med litt mindre smak, bare! :)
Rema her har alltid hatt usaltet smør, så jeg har ikke tenkt på at det kan være vanskelig å få tak i!
Takk for svar Kitt! Får prøve det i eggemelken :)
Hvor får jeg med stor sikkerhet kjøpt underskjørt (har ikke funnet på lindex/kappahl eller undertøysjappa på byporten) og avocadoolje (ikke funnet på meny/centra)?
Hvor får jeg med stor sikkerhet kjøpt underskjørt (har ikke funnet på lindex/kappahl eller undertøysjappa på byporten) og avocadoolje (ikke funnet på meny/centra)?
De selger underskjørt på Sparkjøp og jeg er nesten sikker på at Ellos selger det...
Triumph selger underskjørt :)
Hvor får jeg med stor sikkerhet kjøpt underskjørt (har ikke funnet på lindex/kappahl eller undertøysjappa på byporten) og avocadoolje (ikke funnet på meny/centra)?De har avocadoolje på Kinsarvik (http://www.kinsarvik.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=5021554986881&hkat=2&kat=16&grp=1) :)
Er det sannhet eller myte at man blir lettere full når man har mensen?
Er det sannhet eller myte at man blir lettere full når man har mensen?
Litt sannhet for min del - jeg kan bli infam og vanskelig og ha med å gjøre. Legg til fullmåne OG mens så har vi det gående ;)
Photobscura
04-05-11, 15:56
Underskjørt/kjoler kjøper jeg på Fretex/UFF eller andre bruktbutikker.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.