View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Carisma
26-01-12, 22:39
Litt kjøtt rundt vil vel isolere mot den verste varmen.

Så man trenger ikke være bekymra før det lukter grillmat? :eek:

langaard
26-01-12, 22:41
Så man trenger ikke være bekymra før det lukter grillmat? :eek:
:lol:

Yrla
26-01-12, 23:20
har noen sett denne noe sted i norge?
http://www.alprosoya.co.uk/soya-products/yogurt-alternatives/product/plain.html?no_cache=1&L=0

Sanney
26-01-12, 23:22
hm.. jeg mener jeg har sett no lignende på kiwi'n rundt hjørnet her, men ikke sikker på om det var den...

langaard
26-01-12, 23:23
har noen sett denne noe sted i norge?
http://www.alprosoya.co.uk/soya-products/yogurt-alternatives/product/plain.html?no_cache=1&L=0
Min ica har den:)

Yrla
26-01-12, 23:45
Min ica har den:)jippi, da går jeg på jakt. Takk

langaard
26-01-12, 23:46
jippi, da går jeg på jakt. Takk
God jakt:D

Yrla
26-01-12, 23:48
God jakt:D
takk:)

Dietta
27-01-12, 00:06
jeg var ISKALD på den leggen om vinteren!!:eek:
Er det det vi kaller for "kalde føtter " ???? :p

langaard
27-01-12, 00:15
Er det det vi kaller for "kalde føtter " ???? :p
Ja, det må det være:lol:

Carisma
27-01-12, 00:34
jippi, da går jeg på jakt. Takk

De har den hvertfall på meny på brobekk.

Furine
27-01-12, 08:50
Eg må bestille skattekort, for eg får ikkje automatisk utsendt sidan eg ikkje var busett i Noreg i 2010, kva "siste mottatte oppgåve" er det dei meiner her:

Post 5.2 Brutto trekkpliktig pensjon
Det er summen av pensjoner fra alle pensjonsutbetalere som skal føres her Brutto trekkpliktig pensjon hittil i 2012 finner du på siste mottatte oppgave

Kitt
27-01-12, 09:05
Eg må bestille skattekort, for eg får ikkje automatisk utsendt sidan eg ikkje var busett i Noreg i 2010, kva "siste mottatte oppgåve" er det dei meiner her:
Siste lønnsoppgave/lønnsslipp!

Furine
27-01-12, 09:07
Siste lønnsoppgave/lønnsslipp!

OK, takk! Det gav ikkje direkte meining skjønar du, for i førre posten skreiv dei Brutto lønn hittil i 2012 finner du på siste lønnsslipp fra arbeidsgiver. Kontakt arbeidsgiver dersom du ikke har fått siste lønnsslipp. - Kvifor ikkje skrive lønnsslipp på den siste også??

Kitt
27-01-12, 09:15
OK, takk! Det gav ikkje direkte meining skjønar du, for i førre posten skreiv dei - Kvifor ikkje skrive lønnsslipp på den siste også??
Noen får ikke lønn, vet du, men trygd eller andre godtgjørelser og da får man en "oppgave" over inntekt og betalt skatt!
Skal ikke være lett, vet du!;)

Furine
27-01-12, 09:28
Noen får ikke lønn, vet du, men trygd eller andre godtgjørelser og da får man en "oppgave" over inntekt og betalt skatt!
Skal ikke være lett, vet du!;)

Aah... Forstår. Brutto trekkpliktig pensjon altså. Er det pensjonstrekket frå KLP altså? Det står ingenting om det er brutto eller ei. Herregud, eg føler meg skikkeleg dum, men eg har berre ikkje sett slikt før, har ikkje jobba i Noreg sidan 2001! :o

Yrla
27-01-12, 11:24
De har den hvertfall på meny på brobekk.Kuult, da ser jeg på Meny.Takk.

Photobscura
27-01-12, 11:30
Mener å ha lest at det var noen her inne som var så begeistra for Desert Essence-shampoo og -balsamen. Vel, jeg kjøpte de med kokos fra iHerb, og etter å ha brukt de tre ganger, så gidder jeg ikke mer, håret mitt blir fullstendig stusselig flatt og superfett av det.
Så om det er noen som vil ha dem, de er jo så godt som ubrukte, rop ut! Jeg kan sende mot dekning av porto. :)

Huldr
27-01-12, 11:36
Mener å ha lest at det var noen her inne som var så begeistra for Desert Essence-shampoo og -balsamen. Vel, jeg kjøpte de med kokos fra iHerb, og etter å ha brukt de tre ganger, så gidder jeg ikke mer, håret mitt blir fullstendig stusselig flatt og superfett av det.
Så om det er noen som vil ha dem, de er jo så godt som ubrukte, rop ut! Jeg kan sende mot dekning av porto. :)Kunne ikke vært mer enig :o. Det er faktisk de verste produktene jeg har brukt (i klasse med butikkshampoo), med en veldig kunstig lukt i tillegg. Jeg fikk ikke fett hår av det da, mer uttørket, faktisk. Og lokkene på både shampoo'en og balsamen var ødelagte da de ankom ... Jeg skjønner overhodet ikke begeistringen, men vi er jo ulike, så ... :)

Photobscura
27-01-12, 11:48
Kunne ikke vært mer enig :o. Det er faktisk de verste produktene jeg har brukt (i klasse med butikkshampoo), med en veldig kunstig lukt i tillegg. Jeg fikk ikke fett hår av det da, mer uttørket, faktisk. Og lokkene på både shampoo'en og balsamen var ødelagte da de ankom ... Jeg skjønner overhodet ikke begeistringen, men vi er jo ulike, så ... :)
Ja, vi er veldig ulike, helt klart. Jeg må med sorg innse at jeg ennå ikke har funnet en parabenfri hårpleieserie som funker for meg. Ser ut til at jeg må gå tilbake til Redken Extreme igjen, som er helt super for håret mitt. :o Men men, det verste er vel det man smører rett på huden, vil jeg tro. Der er det ikke noe problem å finne gode produkter, heldigvis! :)

Huldr
27-01-12, 11:57
Ja, vi er veldig ulike, helt klart. Jeg må med sorg innse at jeg ennå ikke har funnet en parabenfri hårpleieserie som funker for meg. Ser ut til at jeg må gå tilbake til Redken Extreme igjen, som er helt super for håret mitt. :o Men men, det verste er vel det man smører rett på huden, vil jeg tro. Der er det ikke noe problem å finne gode produkter, heldigvis! :)Du har ikke likt noen av Giovanni sine heller? De har jo så mange forskjellige, og en helt annen kvalitet enn Desert Essence, vil jeg si.

Det som er dumt er at det verste med parabener er ikke den direkte virkningen det har gjennom huden, men at det føres ut i miljøet og påvirker oss alle som hormonhermere :(. Men jeg forstår dilemmaet. I Danmark er det visst forbud mot parabener nå, det må vel bare være et tidsspørsmål før det fases ut her også.

Yrla
27-01-12, 12:01
Så om det er noen som vil ha dem, de er jo så godt som ubrukte, rop ut! Jeg kan sende mot dekning av porto. :)Ikke med den reklamen:) men har du prøvd dr greve shampoo på apoteket? Den er mild, renser godt men jeg må ikke bruke balsam etterpå, og håret blir ikke fett, men jeg bruker den daglig fordi den er mild så det rekker ikke bli fett. Den er ofte på tilbud. Flaska er liten men veldig drøy.

Huldr
27-01-12, 12:03
Hehe, Yrla, du tenker på Herbal Essences du ... :p

Photobscura
27-01-12, 12:09
Du har ikke likt noen av Giovanni sine heller? De har jo så mange forskjellige, og en helt annen kvalitet enn Desert Essence, vil jeg si.

Det som er dumt er at det verste med parabener er ikke den direkte virkningen det har gjennom huden, men at det føres ut i miljøet og påvirker oss alle som hormonhermere :(. Men jeg forstår dilemmaet. I Danmark er det visst forbud mot parabener nå, det må vel bare være et tidsspørsmål før det fases ut her også.
Det er veldig sant. Jeg tror vel heller ikke at shampooen jeg bruker ville blitt noe dårligere uten parabener, akkurat. Hehe. :cool:
Giovanni er helt grei, men ingen høydare, dessverre. Jeg trenger helst produkter med keratin i på grunn av blekinga (som jeg planlegger å slutte med etterhvert. ;)). Og jeg er ærlig talt litt lei av å prøve nye produkter, må jeg si! :o Det har blitt noen lange runder med dårlige hårdager forsøkt reddet av tørrshampoo og aaalt for mye styling ...
Ikke med den reklamen:) men har du prøvd dr greve shampoo på apoteket? Den er mild, renser godt men jeg må ikke bruke balsam etterpå, og håret blir ikke fett, men jeg bruker den daglig fordi den er mild så det rekker ikke bli fett. Den er ofte på tilbud. Flaska er liten men veldig drøy.
Nei, har ikke prøvd det. Men jeg trenger en serie. Altså shampoo, balsam og kur. Og helst med keratin eller hveteprotein eller noe tilsvarende i. Det aller aller beste jeg noensinne har prøvd, og som jeg stort sett ender opp med å gå tilbake til er Redken Extreme shampoo og balsam, plus Redken cat proteinkur og anti-snap leave in. Beste serien jeg noensinne har prøvd! (Og jeg har prøvd mye ...)

Huldr
27-01-12, 12:37
Det er veldig sant. Jeg tror vel heller ikke at shampooen jeg bruker ville blitt noe dårligere uten parabener, akkurat. Hehe. :cool:
Giovanni er helt grei, men ingen høydare, dessverre. Jeg trenger helst produkter med keratin i på grunn av blekinga (som jeg planlegger å slutte med etterhvert. ;)). Og jeg er ærlig talt litt lei av å prøve nye produkter, må jeg si! :o Det har blitt noen lange runder med dårlige hårdager forsøkt reddet av tørrshampoo og aaalt for mye styling ...

Nei, har ikke prøvd det. Men jeg trenger en serie. Altså shampoo, balsam og kur. Og helst med keratin eller hveteprotein eller noe tilsvarende i. Det aller aller beste jeg noensinne har prøvd, og som jeg stort sett ender opp med å gå tilbake til er Redken Extreme shampoo og balsam, plus Redken cat proteinkur og anti-snap leave in. Beste serien jeg noensinne har prøvd! (Og jeg har prøvd mye ...)Jeg skjønner at du går lei :ja: Jeg gjør det selv ... Jeg vet ikke hvilke du har prøvd fra Giovanni, men noen av dem funker for meg, andre ikke så bra. Du kan godt få prøve en av de jeg har som ikke fungerte så bra for meg om du vil - kanskje den er bedre for deg. Root 66 heter den.

Jeg har aldri brukt frisørshampoo annet enn sporadisk (når en frisør har prakket på meg noe ;)), så jeg lever vel lykkelig uvitende om forskjellen, antar jeg ;)

Photobscura
27-01-12, 13:07
Jeg skjønner at du går lei :ja: Jeg gjør det selv ... Jeg vet ikke hvilke du har prøvd fra Giovanni, men noen av dem funker for meg, andre ikke så bra. Du kan godt få prøve en av de jeg har som ikke fungerte så bra for meg om du vil - kanskje den er bedre for deg. Root 66 heter den.

Jeg har aldri brukt frisørshampoo annet enn sporadisk (når en frisør har prakket på meg noe ;)), så jeg lever vel lykkelig uvitende om forskjellen, antar jeg ;)
Jeg har den for tynt hår fra Giovanni, Root 66 heter vel den, pluss smooth as silk-kuren som er helt grei, men ikke mer enn det. Hvilke har du?

Nå har jeg forøvig bestilt Redken-produkter fra lookfantastic, i tillegg til de jeg alt har. Kommer mest sannsynlig til å fortsette å bruke dem en stund, i hvert fall inntil jeg går over til lysfarging i stedet for bleking av håret, som er planen.

Huldr
27-01-12, 13:30
Jeg har den for tynt hår fra Giovanni, Root 66 heter vel den, pluss smooth as silk-kuren som er helt grei, men ikke mer enn det. Hvilke har du?

Nå har jeg forøvig bestilt Redken-produkter fra lookfantastic, i tillegg til de jeg alt har. Kommer mest sannsynlig til å fortsette å bruke dem en stund, i hvert fall inntil jeg går over til lysfarging i stedet for bleking av håret, som er planen.:lol: Jeg skriver det jo over. Root 66. Tenkte du kunne prøve og evt overta den hvis du ville. Men da er vel ikke det noen vits i når du har den allerede.

Magnetic Restructurizing er nok den jeg liker best, tror jeg. Smooth as silk-serien ble litt mye protein for meg, så nå bruker jeg bare litt av kuren en sjelden gang (har jo en del kortere hår nå også da). Husker ikke helt hvordan de andre har vært ... det er en "hydrating" som jeg likte ganske godt, så vidt jeg husker.

Hvis du er interessert kan du sikkert få prøve den magnetiske også, da (den har jeg dog ikke tenkt å gi bort). Men jeg tipper at den ikke gjør så mye for deg heller - som du sier trenger du noe mer så lenge du bleker håret :)

Photobscura
27-01-12, 13:50
Hahaha! Uoppmerksom.com :flau:

Smooth as silk ble faktisk for lite proteiner for meg ... Men sånn går det når man vil gå rundt og være platina! :p Ikke mye proteiner igjen i håret mitt, gitt.

Takk for tilbudet! Men nå tror jeg at jeg skal få la håret "roe" seg ned litt med en enkelt siere. Men måtte lese litt om den serien fra Giovanni, og det høres jo lovende ut, da. :)

Huldr
27-01-12, 13:58
Hehe, der ser man - vidt forskjellige hårbehov ja!

Kanskje vi skulle hatt en egen "mislykkede kjøp fra iHerb"-byttesentral :cool:. Jeg har flere ting jeg gjerne skulle vært kvitt, teer m.m. Problemet er vel bare det at shampoo-flasker og slikt er så tungt at vinninga lett går opp i spinninga når det gjelder porto ...

Photobscura
27-01-12, 14:02
Ja god idé! Og som sagt, jeg gir gjerne bort mine Desert Essence-produkter, altså, så lenge portoen dekkes. :)

Yrla
27-01-12, 15:06
Hehe, Yrla, du tenker på Herbal Essences du ... :pnei.

Huldr
27-01-12, 15:30
Uff da, beklager så mye!

Supera
27-01-12, 20:28
Kanskje vi skulle hatt en egen "mislykkede kjøp fra iHerb"-byttesentral :cool:. Jeg har flere ting jeg gjerne skulle vært kvitt, teer m.m. Problemet er vel bare det at shampoo-flasker og slikt er så tungt at vinninga lett går opp i spinninga når det gjelder porto ...
Ha en byttefest på neste forumtreff?

Yrla
27-01-12, 21:58
Finnes det noe tilsvarende fiberhusk eller johannesbrødkjernemel på iherb, please?

Yrla
27-01-12, 22:01
Ha en byttefest på neste forumtreff?Vi kunne hatt en byttetråd til å begynne med, noen kan jo bo i samme by og slippe fraktkostnadene.Jeg har hatt ideen om et byttemøte selv, men da med tanke på klær. Det må det jo være behov for.Begge deler er jo supert å slå sammen. Et møte i slottsparken i Oslo f.eks.

vaskeklut
28-01-12, 16:22
Photo: det var helt sikkert jeg som anbefalte den serien, for jeg eeeeelsker den :o :rodme: Men det er til seriens forsvar forskjell på sjampoene! Det er ikke bare lukta, liksom. Jeg merker stor forskjell på om jeg bruker den med bringebær eller kokos. Men jeg vil veldig gjerne ha de jeg! Det er den eneste serien jeg har funnet som ikke gjør at håret mitt blir supertørt OG at hodebunnen ikke får skikkelig eksem :) Så vi er nok forskjellige, for jeg får ikke flatt og fett hår. Og jeg har rimelig fet hodebunn.

Photobscura
28-01-12, 16:27
Photo: det var helt sikkert jeg som anbefalte den serien, for jeg eeeeelsker den :o :rodme: Men det er til seriens forsvar forskjell på sjampoene! Det er ikke bare lukta, liksom. Jeg merker stor forskjell på om jeg bruker den med bringebær eller kokos. Men jeg vil veldig gjerne ha de jeg! Det er den eneste serien jeg har funnet som ikke gjør at håret mitt blir supertørt OG at hodebunnen ikke får skikkelig eksem :) Så vi er nok forskjellige, for jeg får ikke flatt og fett hår. Og jeg har rimelig fet hodebunn.
Ja, kult! Send meg adressa di på en PM, så skal jeg finne ut hvor mye det koster å sende de til deg. Veldig bra at det kan komme til nytte for noen andre! De tar jo bare plass her de står.
Og jeg synes faktisk lukta er god, jeg da. Det er bare produktet som ikke passer særlig godt til meg, dessverre ... :o

Huldr
28-01-12, 16:36
Photo: det var helt sikkert jeg som anbefalte den serien, for jeg eeeeelsker den :o :rodme: Men det er til seriens forsvar forskjell på sjampoene! Det er ikke bare lukta, liksom. Jeg merker stor forskjell på om jeg bruker den med bringebær eller kokos. Men jeg vil veldig gjerne ha de jeg! Det er den eneste serien jeg har funnet som ikke gjør at håret mitt blir supertørt OG at hodebunnen ikke får skikkelig eksem :) Så vi er nok forskjellige, for jeg får ikke flatt og fett hår. Og jeg har rimelig fet hodebunn.Må ile til og si at du ikke skal ha noe ansvar for mitt bomkjøp i alle fall! :) Det var jo masse positive reviews på iHerb, så det er tydeligvis mange som liker denne.

Jeg skrev for øvrig en anmeldelse av Weleda Iris-kremen som jeg elsker, og jeg så senere at det var ei som hadde kjøpt den tydeligvis på bakgrunn av min anmeldelse, og ikke likte den i det hele tatt ... Vi er alle forskjellige :)

Lillemy71
28-01-12, 17:43
Finnes det noe tilsvarende fiberhusk eller johannesbrødkjernemel på iherb, please?

Fiberhusk finmalt type: http://www.iherb.com/Now-Foods-Psyllium-Husk-Powder-12-oz-340-g/8934?at=0

Fiberhusk grov type: http://www.iherb.com/Now-Foods-Whole-Psyllium-Husks-24-oz-680-g/16574?at=0
(http://www.iherb.com/Now-Foods-Whole-Psyllium-Husks-24-oz-680-g/16574?at=0)
Erstatning for JBK er Xanthan Gum: http://www.iherb.com/Now-Foods-Healthy-Foods-Xanthan-Gum-100-Pure-6-oz-170-g/879?at=0

Se forøvrig egne tråder for Iherb der finner du all info.

Yrla
28-01-12, 20:07
tusen takk, lillemy

Yrla
28-01-12, 20:56
denne har fått bra salgstall og omtale http://www.iherb.com/Avalon-Organics-Biotin-B-Complex-Therapy-Thickening-Shampoo-14-fl-oz-414-ml/3477?at=0
det finnes balsam i samme merke.

vaskeklut
28-01-12, 22:30
Avalon Organics sine sjampoer og balsamer er gode de også, synes jeg :) Dessverre blir ikke håret mitt "bra nok" av de, dog. Men de lukter så utrooolig godt :eek:

BenteR
29-01-12, 01:28
Noen som vet om man kan levere inn urinprøver selv om man har menstruasjon?
Prøven det gjelder er døgnurin tilsatt svovelsyre som skal sendes Aker for og teste adrenalin, noradrenalin og VMA.

Lava
29-01-12, 01:35
Noen som vet om man kan levere inn urinprøver selv om man har menstruasjon?
Prøven det gjelder er døgnurin tilsatt svovelsyre som skal sendes Aker for og teste adrenalin, noradrenalin og VMA.

Ta testen og lever inn med beskjed om mens, vil de ha en ny sier de ifra. Men jeg tror det er viktig at du sier ifra.
Vet ellers intet om prøvene du skal ta, men labben vet nok hva de skal se etter.

BenteR
29-01-12, 01:40
Takk, det var det jeg lurte på om jeg skulle gjøre....

ToreH
29-01-12, 11:53
Hei. Kona trenger muffinsformer. Ønsker både teflon og slike i silikon. Pris ingen betydning, eneste kravet er at de skal kunne kjøpes og bestilles på nett.
Ønsker link til nettbutikk. Har du selv erfaring med de du anbefaler så gjerne litt ord om hva du synes også.

Yrla
29-01-12, 12:20
Hei. Kona trenger muffinsformer. Ønsker både teflon og slike i silikon. Pris ingen betydning, eneste kravet er at de skal kunne kjøpes og bestilles på nett.
Ønsker link til nettbutikk. Har du selv erfaring med de du anbefaler så gjerne litt ord om hva du synes også.Jeg kjøpte nylig muffinsformer av silikon på ebay.

TrillTrall
29-01-12, 12:27
Ønsker link til nettbutikk. Har du selv erfaring med de du anbefaler så gjerne litt ord om hva du synes også.

jernia.no

ToreH
29-01-12, 13:06
Jeg kjøpte nylig muffinsformer av silikon på ebay.

Link?

ToreH
29-01-12, 13:06
jernia.no

Takker, men unngår i det lengste å kjøpe fra norske butikker.

vaskeklut
29-01-12, 13:36
Link?
om du søker etter "silicone molds" på ebay.com så får du mange og varierte resultater. du kan jo ev. slenge på "cupcake" for å begrense.

ToreH
29-01-12, 23:40
om du søker etter "silicone molds" på ebay.com så får du mange og varierte resultater. du kan jo ev. slenge på "cupcake" for å begrense.

Spank you! :)

Yrla
30-01-12, 17:51
Finnes det en oversikt over hvor mye man bør finne i blodet ved blodprøve, av de forskjellige vitaminer, mineraler, sporstoffer og en oversikt over hormoner også? Takknemlig til tusen om noen finner en oversikt, finner ikke selv. Ønsker å sammenligne resultatene mine.

Kitt
30-01-12, 17:54
Finnes det en oversikt over hvor mye man bør finne i blodet ved blodprøve, av de forskjellige vitaminer, mineraler, sporstoffer og en oversikt over hormoner også? Takknemlig til tusen om noen finner en oversikt, finner ikke selv. Ønsker å sammenligne resultatene mine.
Mener du sånn som denne: Fürst (http://www.furst.no/bb/index6.html)
Klikker du på listen til venstre på siden får du opp detaljer om den blod/urin- prøven!

Yrla
30-01-12, 18:02
Mener du sånn som denne: Fürst (http://www.furst.no/bb/index6.html)
Klikker du på listen til venstre på siden får du opp detaljer om den blod/urin- prøven!takk, du er en engel

BenteR
30-01-12, 19:33
Det er forskjell alt etter hvilket labratorium som har utført prøvene, så ikke alltid at fürst vil vise nøyaktig samme referanseområde som labratoriet der prøven ble tatt, går utifra.

Lava
31-01-12, 20:58
Hvem er denne personen jeg prater med om dagene? Jeg er jo her helt alene ... :confused: :p

TigerTove
31-01-12, 20:59
Hvem er denne personen jeg prater med om dagene? Jeg er jo her helt alene ... :confused: :p
Jeg snakker stort sett til bikkja eller en av kattene jeg (uten å være sikker på at det er så mye bedre :lol:)

Lava
31-01-12, 21:01
Jeg snakker stort sett til bikkja eller en av kattene jeg (uten å være sikker på at det er så mye bedre :lol:)

ja jeg prater til dem og, men det er ikke det jeg mener.. tror jeg går for mye alene, kanskje jeg holder på å klone meg selv? :eek: :lol:

TigerTove
31-01-12, 21:03
ja jeg prater til dem og, men det er ikke det jeg mener.. tror jeg går for mye alene, kanskje jeg holder på å klone meg selv? :eek: :lol:
Gjør det du! Kan jeg ønske meg en Lava å ha i vinduskarmen til jul? ;)

Gratulerer med innlegg nr 17.800 forresten :heia:

Bønna200
31-01-12, 21:12
Uff... Har du kommet dit alt?! :stuart:

Lava
31-01-12, 21:18
Gjør det du! Kan jeg ønske meg en Lava å ha i vinduskarmen til jul? ;)

Gratulerer med innlegg nr 17.800 forresten :heia:

Yeyh! Så mange innlegg! :eek:

Og litt mer :eek: jeg er IKKE liten nok til å sitte i vinduskarmen, men jeg kan sitte i sofaen og prate :ja: Året rundt! :D

Lava
31-01-12, 21:19
Uff... Har du kommet dit alt?! :stuart:

Ja uff, begynner å minne meg selv om min mor. Hun er er grei dame altså :p

Bønna200
31-01-12, 21:20
Ja uff, begynner å minne meg selv om min mor. Hun er er grei dame altså :p

TigerTove
31-01-12, 21:21
Yeyh! Så mange innlegg! :eek:

Og litt mer :eek: jeg er IKKE liten nok til å sitte i vinduskarmen, men jeg kan sitte i sofaen og prate :ja: Året rundt! :D
Det kommer vel ann på vinduskarmene ;)

Jeg lurer forøvrig på hvorfor det står så mye rart i bruksanvisninger. Vi har fått varmepumpe og i blekka som fulgte med står det bla at du ikke må sette deg på den (da kan du nemlig skade deg når du ramler ned, drit i varmepumpa til 20.000 lissom), du må bruke den til oppbevaring av mat (WTF?) og hvis små barn og åndssvake personer skal betjene den må det være med en sikkerhetsansvarlig :lol:

Lava
31-01-12, 21:25

Her er svaret:

Føler ikke at jeg er gal bare fordi jeg snakker til meg selv noen ganger, og heller ikke når jeg svarer meg selv. Det er de gangene jeg spør meg selv om jeg kan gjenta det jeg sa fordi jeg ikke fulgte godt nok med, som bekymrer meg litt.....

Lava
31-01-12, 21:27
Jeg lurer forøvrig på hvorfor det står så mye rart i bruksanvisninger. Vi har fått varmepumpe og i blekka som fulgte med står det bla at du ikke må sette deg på den (da kan du nemlig skade deg når du ramler ned, drit i varmepumpa til 20.000 lissom), du må bruke den til oppbevaring av mat (WTF?) og hvis små barn og åndssvake personer skal betjene den må det være med en sikkerhetsansvarlig :lol:

:eek: :confused:
Glad jeg ikke har varmepumpe, eller småbarn eller mat som må oppbevares slik!

langaard
31-01-12, 21:30
Her er svaret:
Da hadde jeg blitt bekyrmra også:lol:

Photobscura
31-01-12, 21:32
Noen som kan si meg om det finnes en pulverkur som er noenlunde lavkarbo, ikke for lavkalori (helst), og som man ikke trenger et kurs eller en resept for å kjøpe? Jeg venter på innkallelse som kan komme når som helst nå på en operasjon av spiserøret, og kommer til å måtte spise flytende mat en stund ... Ok, jeg kan lage meg smoothier, men det er også en grense for hvor mye kokosmelk jeg orker å drikke (tåler ikke meieriprodukter særlig godt).

Lava
31-01-12, 21:32
Dessuten;
For to uker siden vasket jeg ned badet, og tok alt på hyllene og div og satte det i en plastboks. Jeg har tatt inn igjen ting etter som jeg trenger dem, og tenker nå å kaste det som ikke har blitt brukt på de 2 ukene.
Er ikke det ok? :)

Carisma
31-01-12, 21:37
Dessuten;
For to uker siden vasket jeg ned badet, og tok alt på hyllene og div og satte det i en plastboks. Jeg har tatt inn igjen ting etter som jeg trenger dem, og tenker nå å kaste det som ikke har blitt brukt på de 2 ukene.
Er ikke det ok? :)

Jeg har ting jeg bare bruker to ganger i året kanskje, men Gud som jeg savner det de gangene jeg trenger det! :o. Også har jeg ting som er backup i tilfelle jeg går tom for andre ting. Som en sjampo som jeg ikke er ehlt fornøyd med, men som jeg kan bruke intil jeg får fylt opp med den vanlige etc.... Så slik kasting hadde satt meg ganske ut av spill.
Man alt det andre det kan du kaste. :D

Lava
31-01-12, 21:41
Jeg har ting jeg bare bruker to ganger i året kanskje, men Gud som jeg savner det de gangene jeg trenger det! :o. Også har jeg ting som er backup i tilfelle jeg går tom for andre ting. Som en sjampo som jeg ikke er ehlt fornøyd med, men som jeg kan bruke intil jeg får fylt opp med den vanlige etc.... Så slik kasting hadde satt meg ganske ut av spill.
Man alt det andre det kan du kaste. :D

Ja ser den. Har frisørdatter så har nok sjampo og slikt, og tenker litt på årstider og evt bruk. Men hårgele, og annet fjas som jeg en gang brukte.. det kan gå ut. vanskelig å kaste. Tror det kan få stå litt til :p

Carisma
31-01-12, 23:06
Vi flytter til ny kommune 2 mnd etter fristen for barnehagesøknad, men i god tid før barnehagestart. Må vi gjøe noe spesielt annet enn å dokumentere ny adresse og flyttedato på søknaden?

Yrla
01-02-12, 00:36
Noen som kan si meg om det finnes en pulverkur som er noenlunde lavkarbo, ikke for lavkalori (helst), og som man ikke trenger et kurs eller en resept for å kjøpe? Jeg venter på innkallelse som kan komme når som helst nå på en operasjon av spiserøret, og kommer til å måtte spise flytende mat en stund ... Ok, jeg kan lage meg smoothier, men det er også en grense for hvor mye kokosmelk jeg orker å drikke (tåler ikke meieriprodukter særlig godt).
Det er oppskrifter på smoothier med egg her inne. Hva med melk av andre nøtter?

Rin
01-02-12, 04:59

Smoothie supplert med kraft/buljong, nøttegrøt og stavmikser-mosa suppe kan vel rekke en stund? Ikke-melkeprotein-basert proteinpulver til shakes, kanskje? (Fabulerer og gjetter at kanskje Proteinfabrikken øverst i storgata rett ved Anker kan ha et visst utvalg.) Hadde et vagt minne om en bekjent som en gang i tida prøvde å knytte herbalife-shakes til lavkarboprinsipper, men kan ikke finne noe relevant næringsinnhold. :cool:

Kitt
01-02-12, 08:30
Vi flytter til ny kommune 2 mnd etter fristen for barnehagesøknad, men i god tid før barnehagestart. Må vi gjøe noe spesielt annet enn å dokumentere ny adresse og flyttedato på søknaden?
Mener det skulle holde i massevis, men du kan jo bare ringe den nye kommunen nå med det samme å høre med dem!
Noen har jo rare inntaksregler osv! :p

Rin
01-02-12, 08:33
Såkalt barnehage-lungebetennelse (mykoplasma?), er det alltid "synlig" på CRP-blodprøve? (Samboern fikk den diagnosen og penicillin, nemlig, og jeg går også og hangler, men har visst normal CRP)

Kitt
01-02-12, 08:36
Såkalt barnehage-lungebetennelse (mykoplasma?), er det alltid "synlig" på CRP-blodprøve? (Samboern fikk den diagnosen og penicillin, nemlig, og jeg går også og hangler, men har visst normal CRP)
Barnehage- lungebetennelse??? Aldri hørt det uttrykket før. Rammer jo vel så gjerne voksne....

Men nei, den synes så absolutt ikke på crp! Gubben og jeg var dausjuke begge to uten at det fantes spor av bevis i blodprøvene. Takk for en oppgående astmalege som skjønte tegninga og ga oss riktig antibiotika på flekken!:)

Rin
01-02-12, 09:01
Barnehage- lungebetennelse??? Aldri hørt det uttrykket før. Rammer jo vel så gjerne voksne....

Men nei, den synes så absolutt ikke på crp! Gubben og jeg var dausjuke begge to uten at det fantes spor av bevis i blodprøvene. Takk for en oppgående astmalege som skjønte tegninga og ga oss riktig antibiotika på flekken!:)

Ahh. Jeg går rundt med vondt oppi ryggen, pipelyd i brystet, sporadisk feber og ødelagt mage - men fastlegen (som byttes i dette øyeblikk) nektet(!) å sjekke annet enn crp. Så siden samboern har fått antibiotika for det hele, burde jeg kanskje snakke med legen hans. :rolleyes:

Kitt
01-02-12, 09:07
Ahh. Jeg går rundt med vondt oppi ryggen, pipelyd i brystet, sporadisk feber og ødelagt mage - men fastlegen (som byttes i dette øyeblikk) nektet(!) å sjekke annet enn crp. Så siden samboern har fått antibiotika for det hele, burde jeg kanskje snakke med legen hans. :rolleyes:
Snakk med legen hans, du!:ja:
Det var Gubbens astmalege som medisinerte oss. Han ga Gubben diagnosen og kom så for å høre om jeg var dårlig. Da han hørte meg hoste og klage over utmattelse, kom resepten med det samme. Etter å ha hanglet i flere uker, var vi begge i fin form igjen etter kun et par dager på antibiotika. Men selvfølgelig fullførte vi kuren som man skal!;)

Photobscura
01-02-12, 10:33
Hmmm ... Ja, proteinpulver. Må være uten soya også. Var kanskje for lettvint å håpe på at det finnes noen lavkarbopulverkur. Tenkte litt i mitt stille sinn at jeg kunne gjøre det superenkelt ... :o

Men takk for tips! Har ennå ikke fått innkallelsen, forsåvidt. Men greit å være forberedt.

Carisma
01-02-12, 10:59
Mener det skulle holde i massevis, men du kan jo bare ringe den nye kommunen nå med det samme å høre med dem!
Noen har jo rare inntaksregler osv! :p

Ja, jeg tror også det holder. Bare sambo som var helt overbevist om at vi måtte gjennom en masse styr for å få det riktig. :p

Det trenger ikke synes på crp. Selv legen min hadde hanglet hele høsten med det uten at det slo ut.

Diaré og oppkast hos baby... Noen tips til hva jeg kan prøve å gi han?

Dietta
01-02-12, 11:02
Diaré og oppkast hos baby... Noen tips til hva jeg kan prøve å gi han?
Hvis han er stor nok: Blåbær

Carisma
01-02-12, 11:03

Han er 7mnd. Ja, blåbær har jeg gitt han, men ser ikke ut til å ha noe effekt på diareen hvertfall.... Den ble verre.

Dietta
01-02-12, 11:05
Han er 7mnd. Ja, blåbær har jeg gitt han, men ser ikke ut til å ha noe effekt på diareen hvertfall.... Den ble verre.
Huff da. Andre kjerringråd jeg vet om er loff og dau cola. Hvis jeg får løs mage i syden, spiser jeg alltid et måltid med spagetti. Da blir det normal konsistens igjen. Kankskje verdt å prøve det.

Kitt
01-02-12, 11:18
For all del, IKKE blåbær ,men blåbærSAFT!!!

Ferske/frosne blåbær gir løs mage, blåbærsaft virker andre veien!:ja:

Min datter slet med løs mage fra hun startet med fast føde. Det eneste som hjalp var blåbærsaft!

Ved diare kan du putte noen få saltkorn i hver flaske/kopp eller gå på apoteket og kjøpe dette pulveret de har der som er fint ved sånne tilstander. Gem... ettellerannet, tror jeg!

Husk at småbarn veldig for blir dehydrert!

God bedring!:klem:

Dietta
01-02-12, 11:21
Oi Kitt, da lærte jeg noe nytt i dag også :D

Kitt
01-02-12, 11:23
Oi Kitt, da lærte jeg noe nytt i dag også :D
Da jeg var barn, plukket vi mye bær og frøs ned til vinteren. Min bror nektet konsekvent å spise blåbær til dessert før trening.......
Gjett hvorfor!:p

Carisma
01-02-12, 11:23

Min datter slet med løs mage fra hun startet med fast føde. Det eneste som hjalp var blåbærsaft!

Ved diare kan du putte noen få saltkorn i hver flaske/kopp eller gå på apoteket og kjøpe dette pulveret de har der som er fint ved sånne tilstander. Gem... ettellerannet, tror jeg!

Husk at småbarn veldig for blir dehydrert!

God bedring!:klem:

Hmm, jeg kokte frosne blåbær i vann og silte av som jeg har gitt han. Altså kun blåbærsafta fra bærene og vann. Regnes det da som bær eller saft? Burde det vært sukker oppi?
Også får han sånn blåbærmos fra glass, den er vel beregnet for løs mage tror jeg?
Potetmel i vann mente mamma vi hadde fått, har ikke testet det enda. Problemet er jo at jeg ikke har hverken sukker eller potetmel i hus, og ikke kan ta med han ut som er syk :o

Kitt
01-02-12, 11:27
Hmm, jeg kokte frosne blåbær i vann og silte av som jeg har gitt han. Altså kun blåbærsafta fra bærene og vann. Regnes det da som bær eller saft? Burde det vært sukker oppi?
Også får han sånn blåbærmos fra glass, den er vel beregnet for løs mage tror jeg?
Potetmel i vann mente mamma vi hadde fått, har ikke testet det enda. Problemet er jo at jeg ikke har hverken sukker eller potetmel i hus, og ikke kan ta med han ut som er syk :o
Han har ikke feber, sier du! Hvorfor kan du ikke ta han med ut?:confused:

Jepp, det burde nok være sukker i! Vet ikke hvor for det virker så bra, men det gjør det altså. Men de har fin blåbærsaft i butikken og den virket såååå godt på snuppa den gangen!

Carisma
01-02-12, 11:34
Han har ikke feber, sier du! Hvorfor kan du ikke ta han med ut?:confused:
Fordi mormora og oldemora hans er hysteriske for sånt? :p Tenkte det ikke var bra i tilfelle vi smitta noen, eller pådro oss annen smitte. Eller lungebetennelse i følge mora mi... :o (typisk at det jo faktisk er kaldeste dagen i vinter også i dag da!). Men vi må nok på apoteket en tur etterpå ja.

Kitt
01-02-12, 11:43
Fordi mormora og oldemora hans er hysteriske for sånt? :p Tenkte det ikke var bra i tilfelle vi smitta noen, eller pådro oss annen smitte. Eller lungebetennelse i følge mora mi... :o (typisk at det jo faktisk er kaldeste dagen i vinter også i dag da!). Men vi må nok på apoteket en tur etterpå ja.
Når begynte du å bry deg om hva andre mente? ;)
En liten tur på apoteket og innom en matbutikk går nok heeeelt fint! :)

Carisma
01-02-12, 11:46
Når begynte du å bry deg om hva andre mente? ;)
En liten tur på apoteket og innom en matbutikk går nok heeeelt fint! :)
Det er andre, også er det de.... :flau: :rolleyes:
Jada, sikkert godt av litt luft også. Jeg har jo vært sjuk selv intil i dag, så det er jo mest grunnen til at vi ikke har kommet oss ut.

Dietta
01-02-12, 11:55
Da jeg var barn, plukket vi mye bær og frøs ned til vinteren. Min bror nektet konsekvent å spise blåbær til dessert før trening.......
Gjett hvorfor!:p

Supah
01-02-12, 14:18
Jeg lurer veldig på om noen vet hvor det går an å få tak i frosne tyttebær. Finner bare sånne rørte og der er det jo 50% sukker.... :rolleyes:

Carisma
01-02-12, 15:49
Jeg lurer veldig på om noen vet hvor det går an å få tak i frosne tyttebær. Finner bare sånne rørte og der er det jo 50% sukker.... :rolleyes:

Jeg kjøper det på Meny.

Supah
01-02-12, 16:12
Jeg kjøper det på Meny.

Jeg prøvde den ene menybutikken her, men da skal jeg prøve den beste :smile: Takk for svar!

Dietta
01-02-12, 16:26

Kitt, mitt orakel. Må spørre jegm hvilken kategori kommer sukkerfritt blåbærsyltetøy i, den avføringsstoppende eller den avføringsfremmende ???????

Carisma
01-02-12, 16:40
Naboen over har installert skyvedør, og den kan umulig være riktig montert. Høres ut som et lite jordskjelv, evt avgangen til en F16 nede hos oss hver gang de bruker den... :eek: Hvordan fortelle dem det? (Vi kjenner dem ikke, men har reddet katten deres engang den var låst ute i gangen)

Kitt
01-02-12, 16:50
Kitt, mitt orakel. Må spørre jegm hvilken kategori kommer sukkerfritt blåbærsyltetøy i, den avføringsstoppende eller den avføringsfremmende ???????
Iom at det er kokt, bør det komme i den stoppende kategorien.

Dietta
01-02-12, 17:28
Iom at det er kokt, bør det komme i den stoppende kategorien.
Ja, det var det jeg var redd for. Tenkte å gi til junior, men siden han periodehvis er plaget med hard mage blir det en dårlig idè. Han får nøye seg med jordbær, appelsinmarmelade og aprikossyltetøyet fra Heistad. Men - tror nesten jeg skal bestille blåbær til oss andre :D

Catwoman
02-02-12, 10:38
Lurer på hvorfor jeg begynte og spille Wordfeud jeg...? Er jo liksom ikke noe vanedannede i det hele tatt :o:rolleyes:
And btw, jeg er Devonica :D

Supah
02-02-12, 11:04
Lurer på hvorfor jeg begynte og spille Wordfeud jeg...? Er jo liksom ikke noe vanedannede i det hele tatt :o:rolleyes:

Det samme lurer jeg på.. :rolleyes: Jeg la deg til, ISBN90 er meg.. :stortsmil

Nerthus
02-02-12, 14:08

:klem: Finnes ikke vanedannende ;)

Lava
02-02-12, 22:54
Naboen over har installert skyvedør, og den kan umulig være riktig montert. Høres ut som et lite jordskjelv, evt avgangen til en F16 nede hos oss hver gang de bruker den... :eek: Hvordan fortelle dem det? (Vi kjenner dem ikke, men har reddet katten deres engang den var låst ute i gangen)

Hører de det ikke selv?
Ta den enkle varianten og si at; de må bli lei den lyden døra lager, siden den høres så godt hos dere, da må den jo være høyere hos dem..

Trenger ikke kjenne naboen for å klage, er ofte greit å ikke kjenne dem...:p

Lava
02-02-12, 22:55

jeg spiller ikke! :lol: not at all, og ikke skal jeg

Lurte egentlig på "noe", men husker det ikke så det kommer en annen gang

Bønna200
02-02-12, 23:01
Eeeehh... Hva er det? :rodme:

Dietta
02-02-12, 23:03
Grønn jeg også, men tror det er scrabble på tlf'en, spiller online både med venner og ukjente .... Er det feil, blir jeg heeelt sikkert korrigert ;)

Lava
02-02-12, 23:06

Grønn jeg også, men tror det er scrabble på tlf'en, spiller online både med venner og ukjente .... Er det feil, blir jeg heeelt sikkert korrigert ;)

Ordspill på mobil, som ett kryssord med to spillere.
Fryktelig vaneskapende, og ikke å anbefale om man vil ha tid til annet,
fra det jeg ser og hører av dem som spiller... :p

Dietta
02-02-12, 23:08
Ordspill på mobil, som ett kryssord med to spillere.
Fryktelig vaneskapende, og ikke å anbefale om man vil ha tid til annet,
fra det jeg ser og hører av dem som spiller... :p
Tror ikke min mobil kan ta det (håper jeg da ;)), så da er jeg sikker enn så lenge... Hi, hi

Bønna200
02-02-12, 23:16
Tror ikke min mobil kan ta det (håper jeg da ;)), så da er jeg sikker enn så lenge... Hi, hi
Jeg har en så gammel modell at jeg slipper fri:D Men har uansett aldri hatt helt sansen for de greiene der. Er en grunn til at jeg aldri har hørt om det:p

Dietta
02-02-12, 23:18
Jeg har en så gammel modell at jeg slipper fri:D Men har uansett aldri hatt helt sansen for de greiene der. Er en grunn til at jeg aldri har hørt om det:p
Ikke sant. Tror jeg er glad for det jeg også. Synes dagene kan bli for korte, og det holder med at jeg er hekta her inne :p

Carisma
03-02-12, 06:14
Det tar ikke lang tid egentlig, som regel bare noen sekunder hver gang det er din tur. Og spillet "pauser" helt til neste spiller har lagt så det er ikke noe tidspress. Annet enn at det må være innen 72t fra forrige gang det ble lagt ut på brettet. Det er fryktelig bra hjernetrim! Jeg har som regel ca 10 spill gående til enhver tid på ipaden, og det tar ikke mye tid hver gang å legge ut.

Timona
03-02-12, 06:32
Jeg skal på harryhandel (sverigetur) og lurer på om noen vet hvor jeg får kjøpt falukorv med lite karber?

Dietta
03-02-12, 07:42
Lurer på hvorfor jeg er så trøtt. Gjeeesp. (Kan jo egentlig sbare på mitt eget spørsmål. Sånn går det når man henger her inne halve natta :eek: )
Advarsel: Lavkarbo.no er vanedannende ;)

nellie
03-02-12, 14:05
Nå har jeg laaaaaaaaaangt hår. KJEMPELANGT! Oppdaget i går at det rekker helt ned til korsryggen. Også er det tjukt.. Og ødelagt:o

Har kura det endel med Joico de siste par ukene og det har hjulpet masse, men nå er det tomt. Tror Joico er proteinkur?

Er det liksom proteinkur man skal gå for på vinterødelagt hår, eller er det fuktighet, eller en blanding eller?

Photobscura
03-02-12, 14:58
Nå har jeg laaaaaaaaaangt hår. KJEMPELANGT! Oppdaget i går at det rekker helt ned til korsryggen. Også er det tjukt.. Og ødelagt:o

Har kura det endel med Joico de siste par ukene og det har hjulpet masse, men nå er det tomt. Tror Joico er proteinkur?

Er det liksom proteinkur man skal gå for på vinterødelagt hår, eller er det fuktighet, eller en blanding eller?
Du kan jo spørre en frisør om vedkommende kan kikke på det, om det er protein eller fuktighet du trenger. Du kjenner vel selv om det er tørt, forsåvidt. Nå vet jeg ikke hvilken joico-kur du har brukt, men jeg brukte en gang i tiden en derfra som både var for fuktighet og protein. Sjekk den ut på nettet om du ikke har flaska lenger.
Eller anbefaler jeg på det varmeste å kure håret med kokosolje! Ellers synes jeg proteinkuren fra Loreal profesjonell, den naturserien er bra, der får du både fukt og proteiner. Men aller aller best, synes jeg, er Redken cat proteinkur samt Redken Extreme antisnap. Lifesavers!

Bønna200
03-02-12, 15:02
Olivenolje er også kjempefint for håret.

nellie
03-02-12, 15:02
Du kan jo spørre en frisør om vedkommende kan kikke på det, om det er protein eller fuktighet du trenger. Du kjenner vel selv om det er tørt, forsåvidt. Nå vet jeg ikke hvilken joico-kur du har brukt, men jeg brukte en gang i tiden en derfra som både var for fuktighet og protein. Sjekk den ut på nettet om du ikke har flaska lenger.
Eller anbefaler jeg på det varmeste å kure håret med kokosolje! Ellers synes jeg proteinkuren fra Loreal profesjonell, den naturserien er bra, der får du både fukt og proteiner. Men aller aller best, synes jeg, er Redken cat proteinkur samt Redken Extreme antisnap. Lifesavers!

Har ikke råd til frisør.:o Til sommeren kanskje:p
Får sjekke ut Redken cat.

Photobscura
03-02-12, 15:08
Får sjekke ut Redken cat.
Nei nei, bare kikke innom og liksom bare spørre! Sånn har jeg gjort stadig vekk, og later som om jeg eeeegentlig skal kikke etter et eller annet, og så går jeg uten å ha lagt igjen ei krone. :cool:

Olivenolje er visstnok alt for tungt for håret, noe med at det er for mange molekyler i fettet or something like that.

Photobscura
03-02-12, 15:10
Liksom "åh, jeg har så tørt hår! Eller hva tror du? Mangler jeg litt proteiner kanskje, eller litt begge deler? Å, ja, du anbefaler den. Hmmm ... Jo, takk for tipset, jeg skal tenke litt på det. Haaadeeeemmm!" ;)

nellie
03-02-12, 15:21
Hehe, jeg skjønner:p Det som er er at jeg har angst for frisører. Er redd for dem! De er så kule og hippe og jeg blir helt svimmel bare jeg trår inn i en salong. Snakke med dem uten å sitte med ryggen til? Brrrrr.

Photobscura
03-02-12, 15:30
Er frisører kule og hippe? Hehe, javel. :p Men uansett, da. Om det funka bra med akkurat den kuren, så ville jeg vel vurdert å kjøpe den på ny, eventuelt den Cat-sprayen. Den er fantastisk! Letteste måten å se om håret ditt har lite proteiner i seg er å ta et hårstrå og dra i det, om det er veldig elastisk, så er det mulig at du mangler proteiner.

nellie
03-02-12, 15:33
Ikke elastisk i det hele tatt:nei: På vinteren er det kanskje ofte fuktigheten som forsvinner? Hjelper ikke akkurat at jeg grer av meg en hårbørste full av hår hver gang jeg har sovet heller:p

Yrla
03-02-12, 15:40
Får sjekke ut Redken cat.http://www.klikk.no/mote/detnye/skjonnhet/article518388.ece

Huldr
03-02-12, 15:45
Jeg skjønner kjempegodt frisørangsten din, Nellie! Men når frisører får se et flott hår, så blir de veldig glade og entusiastiske :D. Så du har den fordelen på din side!

Photobscura
03-02-12, 15:49
Ikke elastisk i det hele tatt:nei: På vinteren er det kanskje ofte fuktigheten som forsvinner? Hjelper ikke akkurat at jeg grer av meg en hårbørste full av hår hver gang jeg har sovet heller:p
Nei, da er det nok kanskje ikke proteiner du trenger, men fukt. Hvorfor ikke bare bestille Joico billig fra Lookfantastic om du synes den hjelper?

Jeg må si jeg "ler" litt av dette med vinterhår ... For til sommeren igjen er det også krise fordi sol og saltvann sliter på håret. Alltid evig krise! Hver sesong! Hår er vel hår, og Norge har fire sesonger. Personlig er den eneste forskjellen jeg selv merker er at det er litt mer elektrisk når det er kaldt.

nellie
03-02-12, 15:51
Egentlig hadde det vært best å bare kappe av seg alt. Det knuter seg noe så inni f. Men jeg tenker at jeg snart begynner å bli så gammel at jeg ikke kan ha langt hår lenger.

Photobscura
03-02-12, 15:58
Egentlig hadde det vært best å bare kappe av seg alt. Det knuter seg noe så inni f. Men jeg tenker at jeg snart begynner å bli så gammel at jeg ikke kan ha langt hår lenger.
Kjør på med kur! (Prøv kokosolje også, om du har! ;) og få noen du stoler på til å stusse det litt i tuppene. :)

Photobscura
03-02-12, 15:59
Og FYI, jeg er seks år eldre enn deg og spaaaarer! :p Hvorfor kan man ikke ha langt år når man er ... "gammel"? Etter min mening er det for mange "gamle" damer med kort hår. :cool:

nellie
03-02-12, 16:01
Jeg bare tulla.:p Sånn "Åh, stakars meg, så tjukt og langt hår jeg har", liksom.

nellie
03-02-12, 16:02
Jeg kommer nok til å ha langt hår langt ut i 90-åra.

Photobscura
03-02-12, 16:07
Good good! Jeg kan med trygghet si at jeg kunne ha drept litt for å ha sånn hår som deg. I mellomtida bøtter jeg nedpå b-vitaminer og masserer hodebunnen til jeg blir nummen i fingrene. Suuukh.

nellie
03-02-12, 16:12
Jeg er bare ikke noe flink til å ta vare på det. Behandler liksom isteden for å forebygge.

Photobscura
03-02-12, 16:14
No time like the present!

Bønna200
03-02-12, 18:40
Nei nei, bare kikke innom og liksom bare spørre! Sånn har jeg gjort stadig vekk, og later som om jeg eeeegentlig skal kikke etter et eller annet, og så går jeg uten å ha lagt igjen ei krone. :cool:

Olivenolje er visstnok alt for tungt for håret, noe med at det er for mange molekyler i fettet or something like that.
Jeg har brukt olivenolje i håret i tjue år. Det passer veldig godt for håret mitt, hvertfall:)

Dietta
04-02-12, 00:36
- om vi ikke skulle hatt en "etter midnatt skravletråd". Legger merke til at jeg ikke er den eneste som er skravlesyk så sent på kvelden. Det er tydeligvis flere natteravner her inne :p

langaard
04-02-12, 00:38
- om vi ikke skulle hatt en "etter midnatt skravletråd". Legger merke til at jeg ikke er den eneste som er skravlesyk så sent på kvelden. Det er tydeligvis flere natteravner her inne :p
No livnar det i lundar:D

Dietta
04-02-12, 00:39
No livnar det i lundar:D
Ja her har det laugast i li lenge........
Tror jeg oppretter den jeg. Hvor burde den ligge da ? for ikke å sovne mener jeg ;)

Huldr
04-02-12, 01:21
Sofakroken er et godt sted :) (selv om det kanskje er litt for mykt og godt :p)

Men jeg tusler til sengs altså ;) God natt!

langaard
04-02-12, 01:24
Sofakroken er et godt sted :)

Men jeg tusler til sengs altså ;) God natt!
Natta Huldr:)

Carisma
04-02-12, 02:06
Sånne strykebrett i skuff på kjøkkenet eller vaskerommet. Har IKEA slike? Evt fås de kjøpt som løse innsatser noe sted?

KarMa40
04-02-12, 09:10

Ring på en gang du ikke er sinna!!! Smil smil smil smil og be om unnskyldning for at du forstyrrer og si at du lurer på om de har skaffet noe nytt som lager bråk nede hos deg? og ungen våkner og du skvetter i sofaen etc etc etc og vil noen komme ned og høre?

Og snart, i tilfelle det er noe garanti el lignende?

Bønna200
04-02-12, 14:57
Er det koffeinen som gjør kaffe og te vanndrivende?

Kitt
04-02-12, 15:16
Er det koffeinen som gjør kaffe og te vanndrivende?
Det sies at det te og kaffe slett ikke er vanndrivende i det hele tatt, men at det mer renner tvert igjennom!:p
Altså at det den mengden du drikker kommer fort ut, men den tar liksom ikke med seg mer enn det du opprinnelig drakk, sånn som feks alkoholholdige drikker gjør.

Photobscura
04-02-12, 15:19
Etter å ha lest øyet stort og tørt (eller var det vått) om temaet en gang i tiden, så skal visst koffein ha en svakt vanndrivende effekt, dersom man ikke er vant til koffeinholdig drikke.
Ellers er det visstnok som Kitt sier. Og det skal være fordi kroppen ikke behøver å varme opp kaffe og te, sånn at det går fortere gjennom kroppen.

Bønna200
04-02-12, 15:23
Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag og:) Har bestandig hørt at det er vanndrivende.

Men jeg tenkte som så, at da kunne jeg kanskje drikke koffeinfri te istedetfor vann hele tiden. Er så lei vann:p
Men da går jo ikke det...

Photobscura
04-02-12, 15:31
Hadde kaffe i alle tilfelle vært vanndrivende, hadde jeg ikke til en hver tid hatt 3-5 kilo vannsamling i kroppen, for å si det sånn. ;)

Huldr
04-02-12, 18:05
Å, den diskusjonen igjen ... :p

Det er ikke noen motsetning mellom vanndrivende og å ha vann i kroppen, nødvendigvis, bare som en sidenote.

Og på meg virker kaffe svært vanndrivende, i noen tilfeller har det ødelagt en kinoforestilling for meg å drikke en kopp kaffe før forestillingen (selv om jeg har gått på do før filmen begynte). Det har nok mye med hormonelle forhold å gjøre, kaffe fremmer veldig adrenalin hos en del mennesker, deriblant meg. Og da tisser jeg - mye! Og blir veldig tørst.

Du kan nok drikke koffeinfri te, det renner da ikke noe fortere ut enn vann, hvis det er det som er saken? Dvs, jeg har ikke hørt om det før nå, men skal ikke avvise det altså ...

Men det er jo garvestoffer og annet i te også, så det kan jo ikke akkurat erstatte vannet, det kan vel egentlig ingenting gjøre. Vannet vi drikker renner også stort sett rett igjennom (men er nyttig for det, til å hjelpe nyrene å filtrere). Urtete er jo nyttigere sånn sett. Og det er lurt å spise mye vannholdig mat, som grønnsaker og supper - for kroppen tar opp det vannet, heller enn at det renner rett igjennom.

Bønna200
04-02-12, 18:11
Okay:) Da får jeg bare prøve meg fram, da. Jeg synes det hadde vært godt med te innimellom!

Yrla
04-02-12, 18:26
Hadde kaffe i alle tilfelle vært vanndrivende, hadde jeg ikke til en hver tid hatt 3-5 kilo vannsamling i kroppen, for å si det sånn. ;)
He he, jeg har lurt på det der jeg også, siden jeg drikker mye te. Jeg merker at te driver vannet ut fort, men jeg fyller jo opp igjen rimelig raskt så hva gjør det da? :) Jeg drikker både vann og te, kun te er ikke nok for å tilfredstille tørsten. Jeg føler meg tørr i kroppen når jeg går lenge uten å drikke og jeg har drukket masse te men lite vann tidligere på dagen.

Huldr
04-02-12, 18:39
Okay:) Da får jeg bare prøve meg fram, da. Jeg synes det hadde vært godt med te innimellom!Ja, men det er klart du kan drikke te! Som du sier, prøv deg frem :ja:

For meg er heller ikke te (vanlig) noen tørstedrikk, jeg må ha vann ved siden av. Jeg blir tørst av garvesyra. Men å drikke varme/tempererte drikker er bedre for kroppen, særlig nå som det er så kaldt - kroppen får jo kuldesjokk av det kalde vannet.

(Egentlig vil jeg tro at varm væske tas bedre opp i kroppen jeg da - men det er nå meg ... :cool:)

Photobscura
04-02-12, 18:42
Ja, nå sier jeg ikke at dette er en absolutt regel, og at det sikkert er noen som er godt vant med koffein som fortsatt opplever en grad av vanndrivende effekt. Jeg bare gjengir det jeg fant på pubmed og forskning.no i hin tid da det ble diskutert sist, og det er ikke funnet noen sammenheng mellom koffein og økt vannlating, annet enn marginalt hos de som ikke drikker te/kaffe hver dag. Dette blir jo da som en hovedregel, og ikke et faktum for hvert eneste menneske.

Og det at varm væske går fortere gjennom kroppen enn kald, stemmer nok. Det må jo ikke varmes opp til kroppstemperatur først før det taes opp.

Photobscura
04-02-12, 18:43
Men et viktig poeng, ja, er jo at å ha vann i kroppen er ikke det samme som at man er hydrert. Når jeg har mye ødemer er jeg som regel veldig dehydrert ... :o Kaffe gjør ikke noe fra eller til, tyvärr. :(

smgj
04-02-12, 18:44
Høh - hadde te vært entydig vanndrivende så hadde jeg vært en rosin. Jeg drikker vanligvis kun te. All annen væske kommer fra mat.

Edit - og jeg klarer også å samle væske ...

Huldr
04-02-12, 18:46
Det finnes så mye ymse forskning på det, at jeg tillater meg å ikke tro på akkurat det - og marginalt er det nok ikke! Men at man som stordrikker av kaffe har vent seg til det er jo en annen sak. Alle stoffer man venner seg til har en annen virkning enn de ellers ville hatt.

Og jo da, kroppen bruker nok litt tid på å varme opp vannet, men det betyr ikke at det tas opp :). Om det renner ut etter fem eller ti minutter spiller jo ikke så stor rolle ...

Bønna200
04-02-12, 18:55
Ja, men det er klart du kan drikke te! Som du sier, prøv deg frem :ja:

For meg er heller ikke te (vanlig) noen tørstedrikk, jeg må ha vann ved siden av. Jeg blir tørst av garvesyra. Men å drikke varme/tempererte drikker er bedre for kroppen, særlig nå som det er så kaldt - kroppen får jo kuldesjokk av det kalde vannet.

(Egentlig vil jeg tro at varm væske tas bedre opp i kroppen jeg da - men det er nå meg ... :cool:)
Jo, jeg drikker jo te. Og jeg elsker te! :) Men drikker ikke så mye, siden jeg har vært redd for å bli dehydrert. Men ser man her, så skal det visst ikke være noen fare for det.
Og det er en god nyhet:D

Så jeg prøver meg på litt mer og ser om kroppen reagerer på det.

Huldr
04-02-12, 18:58
Jo, jeg drikker jo te. Og jeg elsker te! :) Men drikker ikke så mye, siden jeg har vært redd for å bli dehydrert. Men ser man her, så skal det visst ikke være noen fare for det.
Og det er en god nyhet:D

Så jeg prøver meg på litt mer og ser om kroppen reagerer på det.Jepp! :heia:

BenteR
04-02-12, 19:48
Jeg holder på med en Holter-registrering. Problemet er at jeg tydeligvis reagerer på limen i elektrode-teipen. Skinnet er ildrødt, og væsker litt etterhvert, det brenner og klør, og jeg skal visst holde på med dette enda en og en halv uke.:(
Noen som vet om jeg kan bruke noe salve eller noe for og beskytte huden litt?
Vurderer sterkt og ringe sykehuset om spør om jeg kan slippe hele greia etterhvert....

Kitt
04-02-12, 20:00
Ring og spør om de har andre elektroder evnt!
Jeg tåler heller ikke den tapen og holdt på å bli sprø etter bare noen timer da jeg lå på overvåkningen for noen uker siden!
Har opplevd å få heftige betennelser i operasjonssår pga feil tape!:eek:

BenteR
04-02-12, 20:06
Takk!
Skal ringe dem.

TrillTrall
04-02-12, 20:38
Høh - hadde te vært entydig vanndrivende så hadde jeg vært en rosin. Jeg drikker vanligvis kun te. All annen væske kommer fra mat.

Samme her, drikker minst 1 liter te hver dag... :o Men også 1-2-3 liter vann, litt etter aktivitetsnivå og sånt.

BenteR
04-02-12, 21:59
Var litt sånn Ola Dunk og ringe;
Sykehuset sa jeg skulle ringe legevakt, de satte meg over til sykehus, men de mente dette var noe legevakten skulle vite for de ante ingenting.......:confused:
Fikk iallafall beskjed om at hvis jeg syntes det ble for ille, så skulle jeg bare ta det av og så ringe på mandag, men såvidt jeg forstod da de koblet det på, så må måledingsen kobles til en data samme dag som jeg fjerner det for at de skal kunne lese det av.....

Photobscura
04-02-12, 22:06
Ok, jeg vet at man kan få ødemer av for lite progesteron, men jeg lurer på om man ikke kan få det av for mye progesteron også? Har gjort noen funn på google som kan tyde på det, men ikke akkurat flust av info den veien.
Har alltid slitt litt med vann i kroppen, men det siste året har det vært helt ekstremt. Så slo det meg at dette veldig mulig startet for alvor da jeg i fjor begynte på hormonbehandling med bioidentisk progesteronkrem, og at jeg muligens ikke trengte dette?! Før jul og fram til siste menstruasjon brukte jeg det ikke, og det ble noe bedre -mindre ødemer og sånn, men jeg begynte med det nå i denne syklusen igjen, og alt er tilbake. Tre kilo vann opp både rett før og nå flere dager etter mensen. Gah. Er det noen logikk her? Jeg tror uansett jeg gir eff i den kremen framover ...

smgj
04-02-12, 22:59
Ok, jeg vet at man kan få ødemer av for lite progesteron, men jeg lurer på om man ikke kan få det av for mye progesteron også? Har gjort noen funn på google som kan tyde på det, men ikke akkurat flust av info den veien.
Har alltid slitt litt med vann i kroppen, men det siste året har det vært helt ekstremt. Så slo det meg at dette veldig mulig startet for alvor da jeg i fjor begynte på hormonbehandling med bioidentisk progesteronkrem, og at jeg muligens ikke trengte dette?! Før jul og fram til siste menstruasjon brukte jeg det ikke, og det ble noe bedre -mindre ødemer og sånn, men jeg begynte med det nå i denne syklusen igjen, og alt er tilbake. Tre kilo vann opp både rett før og nå flere dager etter mensen. Gah. Er det noen logikk her? Jeg tror uansett jeg gir eff i den kremen framover ...
Vet ingenting om progesteron kan gi de virkningen... men jeg vet at en del behandlere har innvendinger mot bruk av krem fordi det går forbi en del av kroppens egne sikkerhetssystemer... Og dermed lettere kan overdoseres enn om det går via munnen...? Jeg finner teorien rar for vi har jo organer som avleser blodverdiene og justerer egenproduksjon og produksjon av motsatte hormoner i forhold til dette.
Jeg vet altså fint lite om dette - tenker bare høyt her.

Carisma
04-02-12, 23:17
Sånne strykebrett i skuff på kjøkkenet eller vaskerommet. Har IKEA slike? Evt fås de kjøpt som løse innsatser noe sted?

Ingen? :confused:

ToreH
05-02-12, 00:03

Må kjøpe skapet. Vi har en slik fra Ikea, men den er bare noe dritt. Ikke brettet, men selve skroget. Ikea er blitt bedre, men jøssenavn, det der skroget er virkelig mannsjiit. Synd hele vaskeromsinnredningen er fra Ikea, så da får vi slite med det i noen år til...

Kitt
05-02-12, 00:26
Google Elfa og strykebrett, så finner du flere typer, mener jeg!
Er ikke venner med Google for tiden, men du kan jo gjøre det helt selv...:D

Yrla
05-02-12, 01:57
Har alltid slitt litt med vann i kroppen, men det siste året har det vært helt ekstremt. Så slo det meg at dette veldig mulig startet for alvor da jeg i fjor begynte på hormonbehandling med bioidentisk progesteronkrem, og at jeg muligens ikke trengte dette?! Før jul og fram til siste menstruasjon brukte jeg det ikke, og det ble noe bedre -mindre ødemer og sånn, men jeg begynte med det nå i denne syklusen igjen, og alt er tilbake. Tre kilo vann opp både rett før og nå flere dager etter mensen. Gah. Er det noen logikk her? Jeg tror uansett jeg gir eff i den kremen framover ...man kan få ødem ved å ta minipillen som ikke inneholder østrogen men bare progesteron. og selvsagt når man tar vanlige p piller som inneholder begge deler.

vimsen85
05-02-12, 02:24

Bestemora mi har noe sånt fra Ikea, som kan brettes ned i en skuff. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.. Men det er smart iallefall. Det er på en måte sånn at man popper den opp. Men vet ikke om de har det nå (de fikk den når de bygde leiligheten for fire år siden..

Carisma
05-02-12, 08:44
Må kjøpe skapet. Vi har en slik fra Ikea, men den er bare noe dritt. Ikke brettet, men selve skroget. Ikea er blitt bedre, men jøssenavn, det der skroget er virkelig mannsjiit. Synd hele vaskeromsinnredningen er fra Ikea, så da får vi slite med det i noen år til...
:confused: vi har IKEA kjøkken og er strålende fornøyd. Skrogene er vel stort sett det samme over alt nå.... Sikker på det er skroget og ikke den som har skrudd det opp som et problemet? :p

Google Elfa og strykebrett, så finner du flere typer, mener jeg!
Er ikke venner med Google for tiden, men du kan jo gjøre det helt selv...:D
Ah, takk, hadde hjernteppe på hva jeg skulle Google. Fikk ikke opp noe relevant, tenkte ikke på elfa!
Bestemora mi har noe sånt fra Ikea, som kan brettes ned i en skuff. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.. Men det er smart iallefall. Det er på en måte sånn at man popper den opp. Men vet ikke om de har det nå (de fikk den når de bygde leiligheten for fire år siden..

ja, vi har hatt sånn hjemme hos foreldra mine siden tidlig 80-tall. Man drar de opp av skuffen og bretter ut :ja:
Får sjekke inne på IKEA, og ikke bare på nettsidene kanskje.

Egwene
05-02-12, 09:27
Jeg trenger litt bakehjelp her!
Broren min har bursdag neste uke, så jeg lovte å lage kake.
MEN kjæresten hans er allergisk mot nøtter, gluten og laktose.
Hvordan kan jeg lage kake da? O_O
Gluten var tydeligvis ikke så alt for farlig å få i seg, men resten kan hun bli utrolig dårlig av.
Noen tips til oppskrifter?

Gerd
05-02-12, 09:46
Kladdkaka?

http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=3117&albumid=443&dl=1318070300&thumb=1 (http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=443&pictureid=3117)

Trykk på bildet for å komme til oppskrifta :)

KarMa40
05-02-12, 10:31
J tydeligvis reagerer på limen i elektrode-teipen.

Jeg har hatt noen operasjoner opp i gjennom årene og det eneste jeg tåler av teip er en sånn papir-aktig fra 3M som de har på noen apotek.

Min pode får illrødt utslett av vanlig barneplaster, og merket sitter i ukesvis etterpå...

KarMa40
05-02-12, 10:37

Mja, jeg har sett det, google integrert strykebrett og du ser at folk ikke elsker ikea-kvaliteten, men at asko tydeligvis har en løsning.

Tenk på hvor stikket til strykejernet må være, og hvor du vil stå og stryke, høyre- eller venstrehendt.

Har for noen år siden sett veldig grunne høyskap til å ha strykebrettet i?

Photobscura
05-02-12, 10:43
man kan få ødem ved å ta minipillen som ikke inneholder østrogen men bare progesteron. og selvsagt når man tar vanlige p piller som inneholder begge deler.
Ja, men det er ikke progesteron, det er progestagen. Jeg snakker om bioidentisk progesteron, ikke syntetisk. ;)

vaskeklut
05-02-12, 13:03
Jeg trenger etellerannet til å male mandlene finere enn hva stavmikseren min gjør. jeg har en manuell kaffekvern, det funka IKKE. I tillegg så vil jeg helst ha en elektrisk sak, så en manuell mandelkvern er litt uaktuel det også. Har noen en å anbefale? Jeg vil gjerne kunne bruke den både til kaffebønnekverning og mandelkverning, så den må tåle litt :ja:

Dietta
05-02-12, 13:10
Jeg trenger etellerannet til å male mandlene finere enn hva stavmikseren min gjør. jeg har en manuell kaffekvern, det funka IKKE. I tillegg så vil jeg helst ha en elektrisk sak, så en manuell mandelkvern er litt uaktuel det også. Har noen en å anbefale? Jeg vil gjerne kunne bruke den både til kaffebønnekverning og mandelkverning, så den må tåle litt :ja:
Jeg hadde tenk å kjøpe denne (http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=116522) til både kaffebønner og mandler. Men, det er kanskje ikke så lurt alikevel. Lurer på om den vil funke bedre enn manuel kvern. Hvorfor funket ikke den manuelle ?

vaskeklut
05-02-12, 13:18
Jeg hadde tenk å kjøpe denne (http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=116522) til både kaffebønner og mandler. Men, det er kanskje ikke så lurt alikevel. Lurer på om den vil funke bedre enn manuel kvern. Hvorfor funket ikke den manuelle ?
Jo, nå skal du høre. Mandlene ("melet") satte seg bare fast inni kvernet :eek: det bare ...stoppa der :confused: I tillegg slutta hele kvernet å virke som det skulle da vi hadde i mandler i stedet for kaffebønner... Nå er det jo en mulighet for at det er kvaliteten på kvernet det er noe i veien med, men jeg akter ikke å bruke penger på enda ett for å så ev. gjøre den samme oppdagelsen :cool:

Dietta
05-02-12, 13:22
Jo, nå skal du høre. Mandlene ("melet") satte seg bare fast inni kvernet :eek: det bare ...stoppa der :confused: I tillegg slutta hele kvernet å virke som det skulle da vi hadde i mandler i stedet for kaffebønner... Nå er det jo en mulighet for at det er kvaliteten på kvernet det er noe i veien med, men jeg akter ikke å bruke penger på enda ett for å så ev. gjøre den samme oppdagelsen :cool:
Aha. Kan det ha noe å gjøre med at den er manuell tro ? At en elektrisk har så mye mer kaft/hurtighet at mandlene ikke rekker å sette seg fast. Hm... får tenke nøye gjennom om jeg skal kjøpe elektrisk altså.
Men - jeg mener å ha lest i en eller annen tråd at noen hadde malt mandler i elektrisk kvern med godt resultat.

vaskeklut
05-02-12, 13:27
Aha. Kan det ha noe å gjøre med at den er manuell tro ? At en elektrisk har så mye mer kaft/hurtighet at mandlene ikke rekker å sette seg fast. Hm... får tenke nøye gjennom om jeg skal kjøpe elektrisk altså.
Men - jeg mener å ha lest i en eller annen tråd at noen hadde malt mandler i elektrisk kvern med godt resultat.
Godt mulig at det er nettopp det som er problemet! Jeg har også lest om folk som bruker elektrisk kvern til mandler. Derfor lurer jeg på om noen har en å anbefale?

Carisma
05-02-12, 13:44
Jeg vil gjerne kunne bruke den både til kaffebønnekverning og mandelkverning, så den må tåle litt :ja:

Kommer ikke alle mandlene til å smake kaffe? Det er jo nesten umulig å få renset inni de minste delene, og kaffesmaken sitter....

vaskeklut
05-02-12, 13:54
Kommer ikke alle mandlene til å smake kaffe? Det er jo nesten umulig å få renset inni de minste delene, og kaffesmaken sitter....
Det tenkte jeg ikke på :D Men okei. En til å male mandler med da! Den lille kaffebønnemalinga mi kan jeg bruke den manuelle kverna til. ......dvs, gubben kan kverne manuelt:cool:

Rin
05-02-12, 15:20
Godt mulig at det er nettopp det som er problemet! Jeg har også lest om folk som bruker elektrisk kvern til mandler. Derfor lurer jeg på om noen har en å anbefale?

Jeg har malt mandler med elektrisk kaffe-/krydderkvern (som også illustrerer i bruksanvisningen sin hvordan male mandler, så jeg føler ikke at jeg mishandler den når jeg bruker den sånn :p) - den er av merket Tefal, husker ikke modellnummeret. Tror jeg plukket den opp for sånn 300 kr eller mindre på Jernia.

vaskeklut
11-02-12, 00:05
Jeg har malt mandler med elektrisk kaffe-/krydderkvern (som også illustrerer i bruksanvisningen sin hvordan male mandler, så jeg føler ikke at jeg mishandler den når jeg bruker den sånn :p) - den er av merket Tefal, husker ikke modellnummeret. Tror jeg plukket den opp for sånn 300 kr eller mindre på Jernia.
Takk! Skal se etter den :)

Nytt spørsmål:
Er det noen som har en indisk kyllingrett å anbefale som ikke er inni skauen sterk og som IKKE inkluderer kokos av noe slag? Helst uten meieriprodukter, men det er ikke et krav.

langaard
11-02-12, 00:10
Apetittsild fra denja er så godt på kokt egg,men er det greit:confused:(ligger jo i sukkerlake)

Dietta
11-02-12, 01:58
Apetittsild fra denja er så godt på kokt egg,men er det greit:confused:(ligger jo i sukkerlake)
Hvis ikke det står noe næringsinnhold på boksen, hadde jeg skrevet en sint mail til Denja..... ;)

vimsen85
11-02-12, 02:36
Takk! Skal se etter den :)

Nytt spørsmål:
Er det noen som har en indisk kyllingrett å anbefale som ikke er inni skauen sterk og som IKKE inkluderer kokos av noe slag? Helst uten meieriprodukter, men det er ikke et krav.

De fleste indiske curryer har jo enten kokosmelk, fløte eller yoghurt. Murghi Tandoori er marinert i yoghurt og så grillet. Så det er ikke overveldende mye meieriprodukter. Du kan jo prøve å google murghi, som betyr kylling.

Jeg har spist en stor mengde potetgull i dag, noe jeg regner med får dårlige følger. Er det noen som har en god "detoxkur"? Jeg vil bli kvitt etterdønningene av dette snart. Sist gang jeg ramlet i en godteskål hadde jeg blodsukkerfall og var energiløs i nesten to uker. Jeg har ikke egentlig tid til det. Jeg tror jeg har lagt på meg litt av å være stresset og nå er jeg lei.. Burde jeg kanskje prøve meg på en atkins induksjon?

Photobscura
11-02-12, 10:58
Hmmm ... Nå stusser jeg litt. Skal brenne the Wire på DVD, altså avspillbart på DVD-spiller, men tross at det er 4,7 gb plass på plata, så får jeg kun plass til to episoder, og hele sesongen er på 4,2 gb. Ok, det står også "2 hr" på plata, men jeg har da brent serier på DVD-er tidligere?! Er det ikke noen måte å omgå det på, sånn at jeg får utnytta den faktiske kapasiteten til brenne-DVD-en?!

Sanney
11-02-12, 12:07
er forskjell om du brenner som video, eller om du brenner videofiler som datafiler om du skjønner hva jeg mener.. brenner du en musikkcd er det plass til ca 70 minutter, men 700mb mp3 filer can vare mye lenger enn det :) dårlig forklart men håper jeg fikk fram hovedpoenget <<;

Photobscura
11-02-12, 12:33
er forskjell om du brenner som video, eller om du brenner videofiler som datafiler om du skjønner hva jeg mener.. brenner du en musikkcd er det plass til ca 70 minutter, men 700mb mp3 filer can vare mye lenger enn det :) dårlig forklart men håper jeg fikk fram hovedpoenget <<;
Jeg tror vel jeg tidligere har brukt et program hvor man gjør en komprimering av filene. Dette er avi, jeg har antagelig brukt ISO før ... Damn it ...

gilbertine
11-02-12, 12:36

Tror ganske sikkert at det er tilfellet. Tenk på den naturlige mens-syklusen. Progesteron starter å stige ved eggløsning (da østrogen er på topp), og deretter øker det gradvis (mens østrogen synker) inntil du får mensen. Da synker nivået til bunns (der østrogen nå også befinner seg), i løpet av et døgn eller så. Ergo: Man føler seg bra fra mens og frem til eggløsning (da begge hormoner er lave eller kun østrogen øker), og føler stadig dårligere m. ødemer og PMS når progesteron øker.

Konklusjon: Jeg ville aldri tilført kroppen min ekstra progesteron (selv om det er naturlig type). Det virker jo som du allerede produserer nok.

Photobscura
11-02-12, 12:52
Tror ganske sikkert at det er tilfellet. Tenk på den naturlige mens-syklusen. Progesteron starter å stige ved eggløsning (da østrogen er på topp), og deretter øker det gradvis (mens østrogen synker) inntil du får mensen. Da synker nivået til bunns (der østrogen nå også befinner seg), i løpet av et døgn eller så. Ergo: Man føler seg bra fra mens og frem til eggløsning (da begge hormoner er lave eller kun østrogen øker), og føler stadig dårligere m. ødemer og PMS når progesteron øker.

Konklusjon: Jeg ville aldri tilført kroppen min ekstra progesteron (selv om det er naturlig type). Det virker jo som du allerede produserer nok.
Takk takk! Jeg begynte jo på progesteron fordi jeg var av den oppfatning av at jeg trengte det med PCOS og lavt stoffskifte, men tydeligvis ikke. Har i alle fall kutta ut kremen nå, og holder meg langt unna.

Kanutten
11-02-12, 14:24
Siden det er snakk om hormoner....

Damer produserer jo mindre østrogen i/etter menopausen.
Det fører til ymse overgangsplager som hetetokter etc.
Men så leste jeg et sted at hos overvektige damer så er østrogennivået høyere enn hos sin slanke medsøstre. Produksjonsnedsettelsen vil derfor ikke synke like mye som hos de slanke damene. Betyr det at vi fyldige får en lettere overgangsalder?

Det er jo også bevist at et glass vin eller to noen ganger i uka faktisk øker østrogennivået i kroppen. Betyr DET da at ei fyldig dame som drikker et glass eller to om dagen kommer senere i overgangsalderen i tillegg til at den blir 'snillere'? :o :spent:

Yrla
11-02-12, 15:45
men hvordan øke naturlig progesteron ? naturlig og kunstig har ikke samme effekt i kroppen.

Carisma
11-02-12, 18:58
Nytt spørsmål:

Denne! http://forum.lavkarbo.no/archive/index.php/t-7100.html

Supera
12-02-12, 00:23
Hmmm ... Nå stusser jeg litt. Skal brenne the Wire på DVD, altså avspillbart på DVD-spiller, men tross at det er 4,7 gb plass på plata, så får jeg kun plass til to episoder, og hele sesongen er på 4,2 gb. Ok, det står også "2 hr" på plata, men jeg har da brent serier på DVD-er tidligere?! Er det ikke noen måte å omgå det på, sånn at jeg får utnytta den faktiske kapasiteten til brenne-DVD-en?!
Det høres ut som at du konverterer til DVD-format. Nye DVD-spillere leser DivX/XviD. Noen leser også x264 (min gjør :snill:). I så fall er det bare å brenne en vanlig data-DVD. De fleste nye DVD-spillere tar også USB. Så hvis du har en minnepenn, så kan du overføre og slippe å bruke en DVD på det. Eller er poenget at du skal få mer plass på harddisken din?

Photobscura
12-02-12, 12:55
Det høres ut som at du konverterer til DVD-format. Nye DVD-spillere leser DivX/XviD. Noen leser også x264 (min gjør :snill:). I så fall er det bare å brenne en vanlig data-DVD. De fleste nye DVD-spillere tar også USB. Så hvis du har en minnepenn, så kan du overføre og slippe å bruke en DVD på det. Eller er poenget at du skal få mer plass på harddisken din?
Nei, jeg skal brenne for noen, og det er til en eldre dvd-spiller. Men jeg fikk komprimert det noe på Nero, og fikk plass til fem i stedet for to episoder, om ikke annet. :)

Cyan
13-02-12, 14:02
Hvor får man kjøpt en god, gammeldags teppebanker?

Gerd
13-02-12, 14:05
Hvor får man kjøpt en god, gammeldags teppebanker?

Jernia såg jeg hadde :ja:

Jabba
13-02-12, 18:33
1. Hvor mye ligger hjelpestønad fra NAV på nå ? Den vanlige - ikke den forhøyede satsen
2. Kan man bruke honnør rabatt på innenlands flyreiser ?

Photobscura
13-02-12, 18:35
1. Hvor mye ligger hjelpestønad fra NAV på nå ? Den vanlige - ikke den forhøyede satsen
Hva mener du med hjelpestønad? Dagpenger? AAP?
Jeg tror man kun kan bruke honnør på offentlig transport. Altså offentlig buss, trikk, tog, t-bane etc, men det spørs kanskje på hva formålet med reisen er, sånn at man kan søke om å få det dekket om det er i forbindelse med behandling. Vet at faren min fikk dekket drosje til Oslo da han skulle på Volvat, og det er tredve mil. Han kan ikke kjøre buss på lengre strekninger på grunn av rygg- og nakkeproblemer.

Jabba
13-02-12, 18:38
Hva mener du med hjelpestønad? Dagpenger? AAP?
Jeg tror man kun kan bruke honnør på offentlig transport. Altså offentlig buss, trikk, tog, t-bane etc.

Har en sønn som til nå har fått forhøyet hjelpestønad etter sats 2 pga Aspberger /ADHD diagnoser. Han er nå snart 18 og vi fikk brev i dag fra NAV om at han ville etter fylte 18 kun motta hjelpestønad - ikke forhøyet hjelpestønad....

Mannen min er nettopp blitt varig uføretrygdet og vi skal snart ut å fly.....kanskje det var noen kroner å spare....
Kan man legge inn denne honnør rabatten under internett bestilling eller må man bestille over skranke ?

Photobscura
13-02-12, 18:41
Har en sønn som til nå har fått forhøyet hjelpestønad etter sats 2 pga Aspberger /ADHD diagnoser. Han er nå snart 18 og vi fikk brev i dag fra NAV om at han ville etter fylte 18 kun motta hjelpestønad - ikke forhøyet hjelpestønad....

Mannen min er nettopp blitt varig uføretrygdet og vi skal snart ut å fly.....kanskje det var noen kroner å spare....
Kan man legge inn denne honnør rabatten under internett bestilling eller må man bestille over skranke ?
Ah, ok. Dette kjenner jeg ikke til. Men som sagt, fly er ikke offentlig transport. Jeg kan ikke si for sikkert, men jeg tviler på at dere får rabatt.

Jabba
13-02-12, 18:44
Ah, ok. Dette kjenner jeg ikke til. Men som sagt, fly er ikke offentlig transport. Jeg kan ikke si for sikkert, men jeg tviler på at dere får rabatt.

Det var det jeg også trodde - at ikke fly er offentlig transport - men mannen insiterer på at det er det.....Jeg tror han tar feil.....:D

Carisma
13-02-12, 18:51
Det er ikke honnørrabatt på fly. Selskapene velger selv om de vil gi rabatt eller ikke, de fleste gjør det ikke.

Noen som kan linke til kule/stilige/snertne/fine sofaer? Skal handle ny og trenger inspirasjon!

Photobscura
13-02-12, 18:58
Det var det jeg også trodde - at ikke fly er offentlig transport - men mannen insiterer på at det er det.....Jeg tror han tar feil.....:D
Spør om privat og statlig eide selskaper sier han noe. ;)

silje21
13-02-12, 19:00
Noen som vet hvor lang "karantene" man har for å søke dagpenger om man sier opp jobben sin selv?

Kanutten
13-02-12, 19:09

Hvis det er nav som dekker reisen så er det offentlig transport.

BenteR
13-02-12, 19:14

Hjelpestønadsatser
http://www.nav.no/Helse/Grunn-+og+hjelpest%C3%B8nad/Hjelpest%C3%B8nad

Carisma
13-02-12, 19:15
Spør om privat og statlig eide selskaper sier han noe. ;)

De fleste strekninger traffikeres av private selskaper nå i dag, med unntak av de fleste jernbanestrekninger. Så det er desverre ikke lenger noe man kan måle etter.

Photobscura
13-02-12, 19:16
Noen som vet hvor lang "karantene" man har for å søke dagpenger om man sier opp jobben sin selv?
Åtte uker karens.

Huldr
13-02-12, 20:15
Spør om privat og statlig eide selskaper sier han noe. ;)SAS er jo statseid ...

Kanutten
13-02-12, 20:22
SAS er jo statseid ...

Nei. De har aksjer i SAS, men det er ikke statseid.

Huldr
13-02-12, 20:24
Nei. De har aksjer i SAS, men det er ikke statseid.Jo :p. Å ha aksjer i er det samme som å være eier. Jeg sa ikke at SAS var heleid av staten. De er delvis statseid. Nok til at statlige etater har blitt pålagt å bruke dem tidligere.

Det var honnørrabatt på SAS og Widerøe tidligere, men det er slutt på det nå, så vidt jeg vet.

Kanutten
13-02-12, 20:27
Nei, visste vel jeg skulle tatt høyde for flisespikking :p - delvis statseid.

Sas er grunnet på 3 land. Norge eier minst. I tillegg finnes det mange aktører. Så at sas er statseid er feil.

LaLa77
13-02-12, 20:28
SAS er 50% statseid av Sverige, Danmark og Norge. Den norske stat eier rundt 14 % av selskapet, sånn ca hvis jeg ikke husker helt feil.
Resten av eierene er en haug med forskjellige private selskaper

LaLa77
13-02-12, 20:29
Sas er grunnet på 3 land. Norge eier minst. I tillegg finnes det mange aktører. Så at sas er statseid er feil.

Og du var kjappere enn meg :)

Kanutten
13-02-12, 20:30
Og du var kjappere enn meg :)

Sambo er en sasmann. :love:

Huldr
13-02-12, 20:40
Jeg har utdypet svaret mitt, og det er ikke feil at de er statseid. Det er ikke uten betydning at staten er deleier av SAS. Staten er liksom ikke hvilken som helst aksjeeier ...

Kanutten
13-02-12, 20:46
Jeg har utdypet svaret mitt, og det er ikke feil at de er statseid :)

Ja, men det er du også. Du betaler din skatt, men kommunen du bor i får ca 100 000-200 000 kr fra staten pr år for at du bor der du bor. Det er en pris på alle hoder og bedrifter her til lands.

Photobscura
13-02-12, 20:46
Ah, beklager. Glemte SAS oppi det hele ... :o Men det er vel fortsatt ikke honnør?!

Huldr
13-02-12, 20:50
Ja, men det er du også. Right ...

Kanutten
13-02-12, 20:51
Right ...

Det er sant. Hver kommune får tilskudd hvert år på hvert hode som bor det.
Bare sjekk.

Huldr
13-02-12, 20:54
Ah, beklager. Glemte SAS oppi det hele ... :o Men det er vel fortsatt ikke honnør?!Nei, ikke nå, men det var det inntil 2005, tror jeg det var.

Men alle billigbillettene veier vel litt opp for manglende honnørrabatter, kanskje ... I alle fall har jo Norwegian mye billigbilletter, og det er jo billigere enn det ville vært med 50% på en fullprisbillett, uansett :)

Kanutten
13-02-12, 20:55
Right ...

Og du er bra statseid når nav kan kreve at du flytter fra oslo til gokk hvis du er arbeidssøkende og vil beholde dagpenger ev lønn.

Huldr
13-02-12, 21:01
Det er sant. Hver kommune får tilskudd hvert år på hvert hode som bor det.
Bare sjekk.Å hevde at jeg (og andre mennesker) er eid av staten er ikke akkurat saklig, Kanutten. Det har ikke noe med overføringer fra stat til kommune å gjøre. Og jeg ser ikke hva det har med statlig eierskap i SAS å gjøre.

Let's stop the sillyness.

Kanutten
13-02-12, 21:03
Å hevde at jeg (og andre mennesker) er eid av staten er ikke akkurat saklig, Kanutten. Det har ikke noe med overføringer fra stat til kommune å gjøre. Og jeg ser ikke hva det har med stalig eierskap i SAS å gjøre.

Hva gjør det om staten eier noe i sas? Jeg er mye mer bekymret for om staten bekymret for om staten lar rec gå ad undas.

Kanutten
13-02-12, 21:12
Å hevde at jeg (og andre mennesker) er eid av staten er ikke akkurat saklig, Kanutten. Det har ikke noe med overføringer fra stat til kommune å gjøre. Og jeg ser ikke hva det har med statlig eierskap i SAS å gjøre.

Staten eier så mangt. Blant annet atomvåpenprodusenter. Da foretrekker jeg sas.

Kanutten
13-02-12, 21:13
Staten eier så mangt. Blant annet atomvåpenprodusenter. Da foretrekker jeg sas.

Og for ikke snakke om kongsberg våpenfabrikk som lager tennsatser til miner og bomber.
Næhh, greitt det.

Glorfinia
15-02-12, 00:27
Er det noen forskjell på salmalaks og annen laks? Er det en spesiell type laks kanskje? Eller er den behandla på noen annen måte en annen laks? Smaker den annerledes? Det hender jeg kommer over oppskrifter som spesifiserer salmalaks, kan jeg da ikke bruke vanlig laks?

Carisma
15-02-12, 00:29
Salmalaks er den fineste Og ferskeste laksen du finner. Den ka spises rå uten noen form for behandling først (annen laks må fryses i 24t).

http://www.salma.no/om-salma/hva-er-salma-laks

Glorfinia
15-02-12, 00:48
Se der ja, takk for link! Godt noen gidder å google for meg. ;)

Glorfinia
15-02-12, 03:02
Nytt spørsmål sånn på rappen til dere matflinke: jeg har planer om å lage ricottagnocchi. I oppskriten står det 4-5 spiseskjeer fint mel, tror dere det funker å bruke kokosmel i stedet? Det skal i blant annet parmesan og Gamle Telemark, og muskat, salt og pepper. Er det nok til å kamuflere kokossmaken tro? Er eventuelt proteinpulver et bedre alternativ? Hilsen kjøkkennoob. :snill:

Lava
15-02-12, 03:34
Når får jeg de 10 millionene jeg syns jeg fortjener?
Tenker å få telefon eller brev fra norsk tipping eller en ukjent onkel i utlandet... :p

Dietta
15-02-12, 07:30
Når får jeg de 10 millionene jeg syns jeg fortjener?
Tenker å få telefon eller brev fra norsk tipping eller en ukjent onkel i utlandet... :p
Ah du venter du også ja ;) da er vi flere...... *utålmodig*

vaskeklut
15-02-12, 13:10
Hvorfor blir knivblad sløve om de vaskes i oppvaskmaskin?

Gerd
15-02-12, 13:15
Hvorfor blir knivblad sløve om de vaskes i oppvaskmaskin?

Fordi at vannet som spyles rundt i maskina "polerer" og de blir sløve :ja:

vaskeklut
15-02-12, 13:34
Fordi at vannet som spyles rundt i maskina "polerer" og de blir sløve :ja:
Oh, skjønner!

Catwoman
15-02-12, 14:20
Hvorfor er immunforsvaret mitt på ferie store deler av året??
Bläh :(

vaskeklut
15-02-12, 14:33
Bläh :(
Fordi ferie er digg! Hadde ikke du også dratt på ferie ofte om du hadde mulighet? :D:rolleyes::p

Catwoman
15-02-12, 15:04
Fordi ferie er digg! Hadde ikke du også dratt på ferie ofte om du hadde mulighet? :D:rolleyes::p
Men jeg vil jo gjerne väre med!! :D

vaskeklut
15-02-12, 16:37
Men jeg vil jo gjerne väre med!! :D

Yrla
15-02-12, 18:19
Bläh :(Jeg har hangla i over et halvt år, sånn skjedde ikke da jeg trente, ond sirkel det der, siden det ikke blir trening når jeg er syk. Nå skal jeg begynne å trene tre ganger i uka og håper det bedrer seg pluss at jeg skal begynne med jerntilskudd. C vit har jeg begynt med. Er lei av å være på felgen. Godt å se du skrive dette fordi jeg har vurdert å spørre dere om det er flere enn meg som er syk gjennom hele vinteren.

Kitt
15-02-12, 19:21
Skal være med Gubben til Sverige i morgen og lurer på om noen kan fortelle meg hva det senteret heter som kommer et stykke etter at man har passert Töcksfors i retning Stockholm?
Tenkte jeg skulle søke det opp for å se om det var verdt et lengre besøk!:)

vaskeklut
15-02-12, 19:59
Skal være med Gubben til Sverige i morgen og lurer på om noen kan fortelle meg hva det senteret heter som kommer et stykke etter at man har passert Töcksfors i retning Stockholm?
Tenkte jeg skulle søke det opp for å se om det var verdt et lengre besøk!:)
Jeg aner ikke, men bor ikke Lena Beatrice/Dreamy sånn ikke veldig langt unna Töcksfors? Kanskje hun vet?

nellie
16-02-12, 10:14
Kan man ha lungebetennelse uten å være syk? Eller. Har man lungebetennelse er man vel syk, men allmenntilstanden er på topp. Bare stikker noe så veldig der lungene ligger.. Også har jeg en litt sånn kald følelse der? Mamma har mykoplasma og jeg har vært sammen med henne, så kan være innbildning også:p

Photobscura
16-02-12, 10:28
Kan man ha lungebetennelse uten å være syk? Eller. Har man lungebetennelse er man vel syk, men allmenntilstanden er på topp. Bare stikker noe så veldig der lungene ligger.. Også har jeg en litt sånn kald følelse der? Mamma har mykoplasma og jeg har vært sammen med henne, så kan være innbildning også:p
Få det sjekka ut, da! Ikke alltid man får symptomer på mykoplasma før det har gått en stund (og så kan det gå over av seg selv, men i mellomtiden er man jo en smittekilde ...). Jeg har ei venninne som nettopp lå fire dager på sykehus med knapp lungekapasitet på grunn av uoppdaget mykoplasma, så det kan gå skikkelig ille. Det vises ikke nødvendigvis på de samme prøvene som man gjør for vanlig lungebetennelse, som crp og sånn. Si at du har hengt med folk som har mykoplasma. Uansett, kom deg til legen! :)

nellie
16-02-12, 10:30
Får se om det fortsetter å stikke ut over dagen. Jeg er hjemme med både syk mann og sykt barn her.:p

Cyan
16-02-12, 10:39
Så var det meg og dette passet igjen da :p Vi skal være med på en bursdagsfeiring på Kielbåten. Vi har funnet ut at mannen sitt pass er utgått, og poden har vi enda ikke ordnet pass til. Vi gidder ikke å gå i land når båten ligger i Kiel, og mannen påstår at da trenger vi ikke pass. Jeg regner med og tror at han har rett, men kan noen av dere verifisere dette? På Color Line sine sider står det bare at pass er eneste gyldige legitimasjon i utlandet, men vi skal jo ikke i land.