View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Hvis du har to x-kromosomer, så har du også en syklus og i perioder lagrer kroppen vann. ;) Men mulig at kroppen lagrer før den blir syk også, det vet jeg ingenting om.
"Vannstanden" varierer med saltinntak, hvor mye væske du fikk i deg dagen før, karbeinntak (høykarbo gjør at kroppen lagrer mer vann), syklus. Drikker du mye vann, så skjønner kroppen at den ikke trenger å lagre vannet, fordi den har god tilgang.
:lol: Denne måten å referere til kjønnet på har jeg aldri sett før! :lol:
Photobscura
06-05-10, 23:03
Beste måten å rengjøre en stoffsofa? Sofaen er svart og grovvevd, trekket er ei avtagbart, og er nå full av nedtråkket støv og skit etter litt hurt sturt oppussing (og bruk, forsåvidt) ...!
Beste måten å rengjøre en stoffsofa? Sofaen er svart og grovvevd, trekket er ei avtagbart, og er nå full av nedtråkket støv og skit etter litt hurt sturt oppussing (og bruk, forsåvidt) ...!
Vi bruker Turtle nano-tec tekstil rens for bil. Har veldig gode resultateter av dette.
Den kan også brukes på tepper.
Ferskenbeinet
07-05-10, 08:02
De leier ut slike støvsugere til å rense tepper med på fargehandler osv, der får en og med et munnstykke som er til møbelrens. Har bare prøvd det på tepper jeg, men det funker som bare juling hvertfall!
Photobscura
07-05-10, 08:52
Vi bruker Turtle nano-tec tekstil rens for bil. Har veldig gode resultateter av dette.
Den kan også brukes på tepper.
Oi, takk! Hvor får man kjøpt sånt noe? Biltema, kanskje? Eller Claes Ohlson?
De leier ut slike støvsugere til å rense tepper med på fargehandler osv, der får en og med et munnstykke som er til møbelrens. Har bare prøvd det på tepper jeg, men det funker som bare juling hvertfall!
Oi, kult. Er det dyrt?
Jeg fikk bort en del ved å gå hardt til verks med en mikrofiberklut, men får jo ikke bort det som sitter dypt.
Det er ikke minst snakk om en skikkelig desingersofa som opprinnelig kosta 19 000 (men jeg fikk den nesten ny for fire på grunn av en revne som var lett å fikse :)!!!), så den er jo verdt det!
Ferskenbeinet
07-05-10, 09:14
her koster det 150kr i døgnet, + såpe så absolutt overkommelig! Det renser jo litt dypere en bare på overflaten også...
Photobscura
07-05-10, 09:25
her koster det 150kr i døgnet, + såpe så absolutt overkommelig! Det renser jo litt dypere en bare på overflaten også...
Oi, ja. Det er jo mer enn overkommelig! Det skal jeg jammen meg gjøre når jeg har litt ekstra kronasjer til overs.
Hvor leier du? Er det bare en fargehandel, eller er det en kjede? Har en to tre fargehandler her på Løkka, så det er jo fort gjort å finne ut av, forsåvidt.
Ferskenbeinet
07-05-10, 10:08
Jeg tror flere malebutikker leier ut sånne maskiner, jeg leier hos en butikk i Fargerike (http://www.fargerike.no/butikker.aspx?pageId=89)kjeden. Ellers er det jo flere slike byråer som leier ut alskens maskiner og utstyr, de har det nok og!
Hvis du har to x-kromosomer, så har du også en syklus og i perioder lagrer kroppen vann. ;) Men mulig at kroppen lagrer før den blir syk også, det vet jeg ingenting om.
"Vannstanden" varierer med saltinntak, hvor mye væske du fikk i deg dagen før, karbeinntak (høykarbo gjør at kroppen lagrer mer vann), syklus. Drikker du mye vann, så skjønner kroppen at den ikke trenger å lagre vannet, fordi den har god tilgang.
Hehe, ja, jeg har to x-kromosomer ;) Skulle hatt eggløsning denne uka, men har ikke merka no - og de siste 8 årene har det vært store smerter involvert ved eggløsning.....kan jo være at den har skjedd uten smerter da...... Ellers har jeg spist og drukket stort sett det samme hver dag nå i tre uker - med unntak av at jeg har kutta ut Nannahs knekkebrød siden mandag..... Gikk ned 500g i går og 500g i dag :)
Oi, takk! Hvor får man kjøpt sånt noe? Biltema, kanskje? Eller Claes Ohlson?
Det er jo egentlig et bilpleie produkt så jeg tipper Biltema eller bensinstasjon. Det er gubben så gjør sånne innkjøp hos oss:)
StegforSteg
07-05-10, 12:58
Æsj - hva kan man gjøre når man egentlig er drittlei av jobben sin?
Æsj - hva kan man gjøre når man egentlig er drittlei av jobben sin?
Skriv en liste over negative og positive ting ved den jobben du har.
Og det er jo lov å se litt på andre muligheter, man må jo ikke skifte jobb for det.
Jeg har skiftet yrke helt for 5 år siden, angrer ikke en dag.
Men det er jo ikke alle dette passer for.
Jeg tenkte meg om i hvert fall i 2-3 år, så det var ingen impuls handling.
Hvor leier du? Er det bare en fargehandel, eller er det en kjede? Har en to tre fargehandler her på Løkka, så det er jo fort gjort å finne ut av, forsåvidt.
Fargehandelen på Torshov som ligger i samme bygg som Rema leier ut alt mellom himmel og jord, så de har det helt sikkert.
Balkongen var har lysegule murvegger og helt lyse gulvfliser. Markisene er ogsa gule. Hva slags farger bor jeg ha pa duker og puter for at dette skal bli en god match? Hvitt er lekkert, men litt upraktisk. Bygget er i funksjonalistisk stil, sa jeg tenkte a kjope inn gronne planter, gressplanter og kanskje noen fine steiner... Jeg er haplos pa innredning og vil gjerne ha tips fra noen som har litt fargesans :)
Hanne
Photobscura
11-05-10, 08:12
Balkongen var har lysegule murvegger og helt lyse gulvfliser. Markisene er ogsa gule. Hva slags farger bor jeg ha pa duker og puter for at dette skal bli en god match? Hvitt er lekkert, men litt upraktisk. Bygget er i funksjonalistisk stil, sa jeg tenkte a kjope inn gronne planter, gressplanter og kanskje noen fine steiner... Jeg er haplos pa innredning og vil gjerne ha tips fra noen som har litt fargesans :)
Hanne
Komplementærfargen til gul er jo lilla. Du vil fort se at de står godt sammen og utfyller hverandre perfekt!
Ellers, om du er litt into søttitallsfarger, ville jeg gått for varme rød- og orangefarger :).
Hei Photo
jeg tenkte ogsa pa rodt og oransje, men gulfargen er ganske kjolig. Bor jeg da velge noen kjolige rodfarger? Jeg bor i Hellas, sa lyset er sterkt her.
Ellers lurte jeg pa en slags lavendel eller kjolig lys bla?
Eventuelt en gressgronn.
Som du ser er jeg veldig usikker pa dette. Lilla hores sprekt ut!:D
Hanne
Photobscura
11-05-10, 08:26
Hei Photo
jeg tenkte ogsa pa rodt og oransje, men gulfargen er ganske kjolig. Bor jeg da velge noen kjolige rodfarger? Jeg bor i Hellas, sa lyset er sterkt her.
Ellers lurte jeg pa en slags lavendel eller kjolig lys bla?
Eventuelt en gressgronn.
Som du ser er jeg veldig usikker pa dette. Lilla hores sprekt ut!:D
Hanne
Hmmm ... Ja, nå er det ikke så lett å finne kjølige f.eks orangefarger. Men det vil alltid være noe varme i gult, så det kan hende at orange og rødt vil hente fram litt varme i fargen. Du kan jo velge røde og orange farger med litt hvitt i?! Grønt tror jeg ikke kommer til å bli så veldig fint, og du kommer muligens til å bli fort lei.
Hva med å gå på en fargehandel og plukke med deg noen fargekart og holde opp mot innredningen som er der alt?
Lilla og gul is never wrong!
Hehe, gøy å kunne bruke flere år med fargelære til noe :p.
Hei igjen
jeg skal se etter noen fargekart. Det var en god ide.:p
Og det noe varmt i de gule veggene, ja.
Takk igjen! Godt a ha litt ekspertise a vende seg til;)
Hanne
Photobscura
11-05-10, 08:51
Hei igjen
jeg skal se etter noen fargekart. Det var en god ide.:p
Og det noe varmt i de gule veggene, ja.
Takk igjen! Godt a ha litt ekspertise a vende seg til;)
Hanne
Hehe, ekspertise og ekspertise :p. Men jeg så veldig for meg det med å dra inn rødt og gult. Om du har sett sånne snøkulelykter, eller terasselykter som det også kalles, som ''alle'' kafeer i hvert fall i Oslo har på uteserveringene sine, f.eks, de finnes i både gult, orange og rødt! Sånne er veldig koselige å ha på verandaen! Det er jo veldig ålreit ha det lunt på verandaen med innbydende farger!
Ferskenbeinet
11-05-10, 10:42
Hva er forskjellen på vanlig utendørs maling og den som heter dør/vindu?
Om jeg skal male en dør som nå er lakket, holder det å pusse den lett med sandpapir for å få den matt, dermed bruke heftgrunn og så maling? Eller må jeg pusse lakken HELT bort? Lakken er ikke slitt eller avflasset.
Kan man tilsette litt lime eller sitron i vannet?
Jeg kan ikke fordra vann, men tenker at det kanskje blir lettere å få i seg, om man kan klemme ut litt lime eller sitron i det..... blir jo ikke mengder uansett.....
Et lite tips til de som syns det er vanskelig å "pøse" store mengder vann ila. en dag. Det er lettere å drikke vannet romtemperert enn iskaldt fra springen, i allefall når det er en kjølig årstid. Jeg setter et litermål med vann på kjøkkenbenken. Har god kontroll på hvor mye jeg har fått i meg og det er mye lettere å få i seg. (Lime el. agurk dråper kan også gjøre det lettere.)
Det at det er romtemperert virker i allefall for meg og jeg klarer å drikke det jeg skal. :)
Et lite tips til de som syns det er vanskelig å "pøse" store mengder vann ila. en dag. Det er lettere å drikke vannet romtemperert enn iskaldt fra springen, i allefall når det er en kjølig årstid. Jeg setter et litermål med vann på kjøkkenbenken. Har god kontroll på hvor mye jeg har fått i meg og det er mye lettere å få i seg. Lime el. agurk dråper kan også gjøre det lettere.
Dette virker i allefall for meg og jeg klarer å drikke det jeg skal. :)
Vi har dårlig vann i brønnen, så jeg må kjøpe flaskevann.....synes det smaker enda værre temperert, og med kullsyre er det jo helt grusomt :o
Er det noen som vet hva sånn streng som man setter på rundt omkring rundt vinduer og sånt så ikke duene skal kunne sette seg og gjøre fra seg heter?
Lilla og gul is never wrong!
*kremt* Jeg kan ikke fordra den kombinasjonen jeg da... :flau: Hvertfall hvis det er kalde lillafarger.
Men med gult ville jeg definitivt også skygget unna hvitt, rødt og blått!
På www.jotun.no (http://www.jotun.no) kan du laste ned en fargevelger og prøve farger mot hverandre.
Selv er jeg svak for jordfarger og metaller. Fra 70-tallsgrønt til mørk oransje, men pass på så de ikke blir for knalle for da blir det påske hele året sammen med det gule :D
Photobscura
11-05-10, 20:53
Jeg ville aldri funnet på å brukt gult og lilla sammen i f.eks klær, men det er fordi jeg ikke ville blitt funnet død i gult ... :rolleyes:. Men jeg mener fortsatt at de går utrolig bra sammen. Og gult og rødt går også veldig godt sammen i den settingen som beskrives, særlig om det er med orange for å dempe ned inntrykket.
Hehe, gøy å kunne bruke flere år med fargelære til noe :p.
Da har du kanskje ikke noe imot flere farge-spørsmål? :snill: Jeg skal snart begynne å male og innrede huset mitt (som skal kjøpes straks). Jeg skal forresten kjøpe ALT nytt, så foreløpig er det ingen farger der allerede man må ta hensyn til. Eller, gulvet har jeg ikke tenkt å gjøre så mye med. Gammelt og solid tregulv som de har hatt teppe over.
Jeg liker metallfarger, slik som Carisma. Særlig gull, jeg er forferdelig glad i gull. Så jeg hadde lyst å ha en hvit-ish farge med litt gull i på veggen i stua. Og så hadde jeg lyst til å ha knall rødt og gull som pynt-farger. Kan det funke? Hvilken hvitnyanse bør jeg i så fall velge? Kanskje litt ferskenfarget?
Og så synes jeg også det er veldig kult med en fond-vegg, men det blir kanskje for mye når jeg allerede har gull og rødt?
Søkte litt nå, og fant en som kunne vært interessant som fondvegg i stua:
http://www.agerup.no/files/billeder/tapet/romantisktapet.jpg
Knall rød og gull! Hehe!
Og en ting jeg synes er dumt er at tapeten som allerede er der har utstikkende barokkmønster i det ene rommet, men ikke i det andre. Jeg skal slå ned veggen mellom der. Jeg liker vanligvis ikke barokkmønster, men akkurat det var litt kult, og tenkte at det hadde vært kult å male over. Men det ser jo ikke så fint ut når bare halve rommet er sånn... Det er falmet som søren, så jeg kan ikke ha det slik det er. Det er noe sånt som dette (men litt simplere, tror jeg):
http://ike.bloggplatsen.se/bild/filnamn-73512b56885c9be75f3fd4f4dbaca6e54921492166f56.jpg/version-235e3e163137c07b5d4becec1c734d9c/
Photobscura
11-05-10, 22:30
Nå kan jeg bare snakke ut fra min egen smak, men jeg ville gått for mest mulig hvite vegger, og det er rett og slett fordi jeg er anser vegger som lerreter! Det blir ryddig, det blir lettere å innrede, og det gjør det i alle fall lettere for en maksimalistisk eklektiker som meg :D.
Gull og knallrødt ... Jeg ville nok gått for en litt dypere rødfarge sammen med gull, ellers tror jeg de vil slå i hjel hverandre. Det blir lett litt sånn barokkaktig, da, men det synes i hvert fall bare jeg er kult! Hva du skal gjøre med den veggen aner jeg ikke, jeg er virkelig ikke en interiørarkitekt :p. Leiligheten min ser ut som et loppemarked, men det er jo hva jeg liker, da.
Når det gjelder hvitfarge så ville jeg gått for en varm men nøytral. Det er en helt nydelig en som heter beinhvit! Den er hvit, men den er varm tidlløs. Både søstra mi og mamma og pappa har malt veggene sine i denne fargen, og den går til hva som helst av andre farger. Skulle gått for den fargen selv her jeg bor, jeg driver nemlig og maler, men her er det huseierene som bestemmer, de betaler også malingen. Men de har takk og pris valgt en hvitfarge som ikke er fullstendig hvit, men mer eggeskall. Finfint!
125g fruktose, hvor mye er det i Sukrin? og i splenda?
Ja, jeg vil ikke ha kritthvitt, men ganske hvitt. Men beinhvit med litt gull kan da høres ut som en plan. :snill:
Jeg tenker vel egentlig på en rød som er litt dypere enn knallrød, ja. :ja: :snill: Ca som den rødfargen på tapet-bildet. Jeg har et gullfarget dekkefat (som jeg bruker til lysfat) og har hatt noen røde lys på der og syntes det ble riktig så fint. Det var der jeg fikk inspirasjonen til fargekombinasjonen.
Og jeg tror nok vi har litt forskjellig interiørsmak. :geip: Jeg er absolutt ingen maksimalist... Ikke minimalist heller da... Men jeg liker ikke dilldall. Pynten skal være nyttig eller bety noe, synes jeg. Alle mine bilder på veggene er enten kollage av fotoer av venner og familie (men skulle gjerne blåst opp noen fine fotoer også) eller konsertplakater med autografer som jeg jobbet backstage på. Og pynten er bilder, stearinlys og planter. Ganske klassisk, men samtidig som jeg kan gå litt utenfor de normale rammene. Sikkert ett navn for den stilen også, men jeg har ingen artistisk utdannelse og ei heller er jeg flink med interiør og sånt.
Spank you. :snill:
Gull og knallrødt ... Jeg ville nok gått for en litt dypere rødfarge sammen med gull, ellers tror jeg de vil slå i hjel hverandre.
Eller rett og slett bli litt for mye jul... :o Forrige leiligheta mi hadde hvit og knallrød gang da jeg kjøpte den, og det var som å komme inn i julenissens verksted! :D
Men dyprød og gyldent funker. Selv er jeg ikke glad i hvite vegger da det blir så sterilt og kaldt (og likt alle andre sitt... ;)) men pass hvertfall på å få litt varme i den. Selv har jeg Lys toscana, liker den godt fordi den skifter helt karakter fra dag (nesten hvit) til kveld (varm beige), men vet ikke hvordan den er sammen med rødt. Passer fint til brunrødt om ikke annet.
Den gamle tapeten var utrolig kul, kan du kanskje la det sitte igjen på en vegg bare, og male den i en annen farge enn resten?
Jeg elsker å innrede og planlegge og fikse! Hadde jeg kunnet velge på nytt hadde jeg blitt interiørarkitekt tror jeg.... :rolleyes:
Photobscura
11-05-10, 23:15
Og jeg tror nok vi har litt forskjellig interiørsmak. :geip: Jeg er absolutt ingen maksimalist... Ikke minimalist heller da... Men jeg liker ikke dilldall. Pynten skal være nyttig eller bety noe, synes jeg.
Der er vi nok hundre prosent like. Jeg har ikke dilldall fordi om jeg er maksimalist, altså. Det jeg eier har også enten en funksjon eller affeksjon. Men det blir kanskje litt maksimalt når jeg har tretti kvadrat å boltre meg på også. Det som er det mest maksimalistiske sånn sett er at jeg gjerne har tett i tett med bilder på veggene. Og det er stort sett bare gamle familiebilder, bilder jeg har tatt selv eller innramma plakater som betyr noe for meg; kunstplakater, bandplakater eller ligndende.
Eller rett og slett bli litt for mye jul... :o Forrige leiligheta mi hadde hvit og knallrød gang da jeg kjøpte den, og det var som å komme inn i julenissens verksted! :D
Men dyprød og gyldent funker. Selv er jeg ikke glad i hvite vegger da det blir så sterilt og kaldt (og likt alle andre sitt... ;)) men pass hvertfall på å få litt varme i den. Selv har jeg Lys toscana, liker den godt fordi den skifter helt karakter fra dag (nesten hvit) til kveld (varm beige), men vet ikke hvordan den er sammen med rødt. Passer fint til brunrødt om ikke annet.
Den gamle tapeten var utrolig kul, kan du kanskje la det sitte igjen på en vegg bare, og male den i en annen farge enn resten?
Jeg elsker å innrede og planlegge og fikse! Hadde jeg kunnet velge på nytt hadde jeg blitt interiørarkitekt tror jeg.... :rolleyes:
Hehe, jeg vet at knallrødt blir litt julete, men det gjør meg ikke så mye. Jeg liker kombinasjonen rødt og gull. Så forresten en saccosekk i gull i en møbelbutikk her, hehe. Men saccosekk er ikke det fineste møbelet akkurat... Men god å sitte i, så det kan hende at jeg kjøper en sånn en. :snill:
Lys toscana ble kanskje litt for beige til at jeg føler at det passer til rød-gull, men fin farge. Rød-gull er jo ganske sterke farger, så jeg tror nok jeg må ha veggen ganske nøytral hvit eller med litt av de fargetonene.
Hm, hvis tapeten skal sitte igjen på én vegg så blir det i så fall en fondvegg, men det var ikke den jeg hadde tenkt som fondvegg... Men det kan jo kanskje gå. Eventuelt rundt "baren" (skal ha halvåpen løsning mellom kjøkken og stue med kjøkkenbenk og skap med hull i midten og barstoler på stue-siden). Jeg likte også det mønsteret godt. Tenkte litt på å ha sånt mønster på fondvegg på soverom, men i svart-hvitt. Jeg er ganske fan av klassisk svart-hvitt. :snill:
Fins det noko slags kontantkort for mobil i Norge som er OK prismessig å også surfe litt på nettet med, sjekke nyhende/mail? Nokon som veit?
Nå har jeg vært og tatt bilde av tapeten, og den var finere enn jeg husket. :snill: Jeg synes den var finere enn den tapeten jeg la ut som lignet.
http://supera.blondie.no/files/2010/05/17-Tapet-spisestue.jpg
Men man ser på nærbildet at den er falmet. Jeg tok bilde ett sted som det hadde hengt noe lenge, og man ser forskjellen...
Jeg synes likevel det blir litt for mye når det er den tapeten i hele rommet...
http://supera.blondie.no/files/2010/05/14-Spisestue.jpg
Men tapeten i andre rommet (og så skal jeg jo slå ned veggen mellom dem) har jeg ikke mye til overs for:
http://supera.blondie.no/files/2010/05/18-Tapet-stue.jpg
Men hm, er litt fristet til å beholde den kule tapeten på én vegg og kanskje male over. :ja:
Photobscura
14-05-10, 10:45
Kul tapet! Og ... herregud, jeg forguder den taklampa på stua di! For ikke å snakke om tallerkenhylla :hearts:
Lurer på om antibiotika kan være partystopper?
Jeg er i ketose fortsatt, men vekta har ikke rørt seg på en uke.......og jeg spiser/drikker akkurat det samme som de første tre ukene......
Ferskenbeinet
14-05-10, 11:44
Lurer på om antibiotika kan være partystopper?
Jeg er i ketose fortsatt, men vekta har ikke rørt seg på en uke.......og jeg spiser/drikker akkurat det samme som de første tre ukene......
jeg har en mann som har gått på 4 antibiotikakurer det sista halve året. Han lever ikke lavkarbo altså, men de gangene han går på kur raser vekta nedover! Ville bare si det, selv om det ikke egentlig er noe sammenligningsgrunnlag!
jeg har en mann som har gått på 4 antibiotikakurer det sista halve året. Han lever ikke lavkarbo altså, men de gangene han går på kur raser vekta nedover! Ville bare si det, selv om det ikke egentlig er noe sammenligningsgrunnlag!
Men, det er kanskje litt annerledes når man er i ketose? De fleste går jo ned i vekt av å spise sukkerfritt godteri og brus også, for mange i ketose er det også partystopper :)
Photobscura
14-05-10, 14:54
Jeg tror nok at dersom man har en infeksjon i kroppen så vil den jobbe med å bekjempe den framfor å forbrenne fett, så jeg vil heller tro det er dét framfor antibiotikaen.
SYKDOM som også oppleves som stress på kroppen er definitivt en dårlig tid for slanking. Så mulig det har større påvirkning enn selve antibiotika?
JEG blir iallefall uansett oppblåst og uggen i magen ved en god del antiobiotika, og har aldri (før) pleid og gå ned i vekt ved sykdom...
Kul tapet! Og ... herregud, jeg forguder den taklampa på stua di! For ikke å snakke om tallerkenhylla :hearts:
Hehehe, hvis ikke noen av barna til Farmor vil ha dem, så kan du sikkert få dem. ;) De skal snart fordele innboet. Jeg har satt som krav at jeg kjøper bare huset uten innbo. Jeg liker ikke sånne gamle ting... Lillesøstera mi forelsket seg i lampa på TV'en og hadde lyst til å knabbe den. Jeg sa at hun måtte heller ta bilde av den og si til foreldrene våre at de må si at de vil ha den. ;)
Jeg likte forresten også tapeten på det ett av de små soverommene :snill: :
http://supera.blondie.no/files/2010/05/35-Tapet-Gjesterom1.jpg
Det ble litt for mye i hele rommet, men det var søtt mønster. Så jeg sparer kanskje igjen en vegg. :snill:
Photobscura
14-05-10, 15:14
Hehehe, hvis ikke noen av barna til Farmor vil ha dem, så kan du sikkert få dem. ;)
Jaaaaaaaa! :D:D:D Særlig den lampa! Sukk! Dødsfin!
Jaaaaaaaa! :D:D:D Særlig den lampa! Sukk! Dødsfin!
Hehe, hver sin smak. :snill: Jeg tok jo bildet større enn jeg egentlig la ut, så her er lampa i bedre detalj. Men vi får se om det er noen i familien som vil ha den. Men jeg får si at jeg vil ha den, da. ;)
Photobscura
14-05-10, 15:55
Herlig! :). Jeg er en skikkelig retrodame, altså!
Jeg tror nok at dersom man har en infeksjon i kroppen så vil den jobbe med å bekjempe den framfor å forbrenne fett, så jeg vil heller tro det er dét framfor antibiotikaen.
SYKDOM som også oppleves som stress på kroppen er definitivt en dårlig tid for slanking. Så mulig det har større påvirkning enn selve antibiotika?
JEG blir iallefall uansett oppblåst og uggen i magen ved en god del antiobiotika, og har aldri (før) pleid og gå ned i vekt ved sykdom...
Pådro meg jo en forkjølelse sist torsdag, og den utvikla seg til en lei bronkitt i helga, så på tirsdag måtte jeg bite i det sure eplet og gå til legen...... Er på bedringens vei nå, så da håper jeg vekta kommer etter - siden jeg fortsatt har minka i cm siste uka :) Takk for svar!
Hehe, hver sin smak. :snill:
Der er nok jeg mest enig med deg Aeryth! :D Sånne tallerkenhyller har vi sikkert 7-8 stk av på stabburet hjemme... :rolleyes:
Sånn sofa hadde vi i grønn!
Photobscura
14-05-10, 18:45
More bugly stuff for me :heia:!
More bugly stuff for me :heia:!
:lol:
Ferskenbeinet
14-05-10, 19:51
Hva er forskjellen på cola light og cola zero? Er den ene "bedre" en den andre i innhold, eller er det bare smak som er forskjellig? Drikker det ikke uansett, men skal snart på sydentur og veit at jeg i utlandet vil få problem med så mye vann som jeg drikker nå da jeg ikke syns det smaker særlig der...
Hva er forskjellen på cola light og cola zero? Er den ene "bedre" en den andre i innhold, eller er det bare smak som er forskjellig? Drikker det ikke uansett, men skal snart på sydentur og veit at jeg i utlandet vil få problem med så mye vann som jeg drikker nå da jeg ikke syns det smaker særlig der...
Hm, ikke mye når jeg sjekker:
Coca-Cola Light:
NæringsverdierPr. 100 ml:
Energi (kcal) 0,4
Energi (kj) 1,5
Protein (g) <0,1
Natrium (g) 0,02
Ingredienser
Vann, syre (karbondioksid), farge (E 150d), surhetsregulerende midler (E 338, E 339), aromaer (inkl. koffein), søtstoff (aspartam, acesulfam K). Inneholder en fenylalaninkilde.
Coca-Cola Zero:
NæringsverdierPr. 100 ml:
Energi (kcal) 0,3
Energi (kj) 1,4
Protein (g) 0
Natrium (g) 0
Ingredienser
Vann, syre (karbondioksid), farge (E 150d), surhetsregulerende middel (E 338, E 331), søtstoffer (Aspartam, Acesulfam K), aromaer (inkl. koffein), konserveringsmiddel (E 211). Inneholder fenylalaninkilde.
Zero inneholder E211 natriumbenzonat, og det står ikke oppført på light. Light inneholder surhetsregulerende middel E339 (natriumfosfat) mens Zero E331 (natriumsitrat). "Aromaer" er nok også litt annerledes. Søtstoffer og aromaer har byttet plass i mengde-anvisning, men vet ikke om det betyr at det er mer aroma i light eller mindre søtstoff i zero.
Light var en periode søtet med sukralose, men de har gått tilbake til aspartam og acesulfam K. Zero har alltid vært søtet med aspartam og acesulfam K så vidt jeg kan se.
Men hva som skal være best av disse vet jeg ikke... Vi vet jo ikke helt sikkert hva som er i, det er jo superhemmelig. :geip:
Og i Coca-Cola-verdenen finnes forresten sukker-fett og mettet fett-karbohydrat: :lol:
Karbohydrat (g) 0
(hvorav mettet fett (g) 0)
Fett (g) 0
(hvorav sukker (g) 0)
Ferskenbeinet
14-05-10, 23:21
takk for et utfyllende svar, samme smørja begge deler ser det ut til! ;)
Forskjellen er at cola light smaker oppvaskvann i forhold til cola zero:p
Det betyr sikkert at cola light er mye bedre for oss *spekulerer i at alt som er godt er dårlig for oss*:eek:
Ferskenbeinet
15-05-10, 20:22
har og merket meg at zero smaker best! hehe
har og merket meg at zero smaker best! hehe
Nei, den smaker jo som vanlig cola! *pjuk*
Sweet Pink Kitty
15-05-10, 21:34
Cola Light eller Zero smaker pjuk uansett.
Photobscura
16-05-10, 00:00
Noen som vet hvordan jeg må gå fram for å få til sånne krøller i håret?
Tenkte jeg skulle gjøre meg litt ekstra fjong til søttende mai :D.
http://summertownsun.com/Ladies-PhotosTWO-images/Lunagirl-TwentiesSepiab.jpg
Prøv å søke på finger waves på youtube
Forskjellen er at cola light smaker oppvaskvann i forhold til cola zero:p
Det betyr sikkert at cola light er mye bedre for oss *spekulerer i at alt som er godt er dårlig for oss*:eek:
Mener å ha hørt at Cola Light er den eneste av light colasortene som ikke inneholder aspartam. Og er blitt anbefalt som eneste alternativ ifht. kurer.
Jeg er en Zero-fan selv. :)
Mener å ha hørt at Cola Light er den eneste av light colasortene som ikke inneholder aspartam. Og er blitt anbefalt som eneste alternativ ifht. kurer.
Jeg er en Zero-fan selv. :)
Det er ikke korrekt i følge coca-cola sine sider. Men det var korrekt en periode, tror jeg. De søtet i alle fall med sucralose en stund.
Vann, syre (karbondioksid), farge (E 150d), surhetsregulerende midler (E 338, E 339), aromaer (inkl. koffein), søtstoff (aspartam, acesulfam K). Inneholder en fenylalaninkilde.
Tenkte jeg skulle gjøre meg litt ekstra fjong til søttende mai :D.
http://summertownsun.com/Ladies-PhotosTWO-images/Lunagirl-TwentiesSepiab.jpg
Håper at du finnner en link med video, for det er ikke lett å forklare :).
Bestemoren min lærte meg det da jeg var liten, men jeg har aldri gjort det.
På gamlemåten er det slik:
Ha leggevann i håret.
Håret må være gredd slik at det er helt glatt.
Begynn med å gre fra hodebunnen. Dra kammen (med håret) bakover der du vil ha den første bølgen. Fest med hårklips. Før kanmmen nedover og framover der du vil ha den neste bølgen. Fest håret med klips.
La det tørke og fjern klipsene.
Hårspray!!!
Tror faktisk de sov med hårnåler og klips!!
I dag er det så mange hårprodukter at det sikkert er mange lettere metoder, hehe.
Har du krølltang? Tror du kan lage bølger med den (Holdes på en plass, deretter snur du tanga og kliper osv
Uansett blir det nok stilig på deg :)
(Edit: Jiiizzz for en god forklaring....)
Photobscura
16-05-10, 10:58
Prøv å søke på finger waves på youtube
Håper at du finnner en link med video, for det er ikke lett å forklare :).
Bestemoren min lærte meg det da jeg var liten, men jeg har aldri gjort det.
På gamlemåten er det slik:
Ha leggevann i håret.
Håret må være gredd slik at det er helt glatt.
Begynn med å gre fra hodebunnen. Dra kammen (med håret) bakover der du vil ha den første bølgen. Fest med hårklips. Før kanmmen nedover og framover der du vil ha den neste bølgen. Fest håret med klips.
La det tørke og fjern klipsene.
Hårspray!!!
Tror faktisk de sov med hårnåler og klips!!
I dag er det så mange hårprodukter at det sikkert er mange lettere metoder, hehe.
Har du krølltang? Tror du kan lage bølger med den (Holdes på en plass, deretter snur du tanga og kliper osv
Uansett blir det nok stilig på deg :)
Hjertelig! Det er en sveis jeg har hatt lyst til å gjøre i årevis, og så fikk jeg det bare over meg i går, og etter at jeg posta spørsmålet så fant jeg en haug med tutorials på nettet. Heldigvis også med hårnåler, for jeg har ikke sånne klyper som tydeligvis er de letteste å lage sveisen med.
Jeg innbiller meg også at jeg kommer til å kle det godt :D. Håret mitt er ikke så veldig tjukt og det når til midt på halsen, så om jeg skal lage sånn sveis så tror jeg dette er det beste tidspunktet.
Hva er hensikt med vanndrivende medisiner? Er de reseptfrie? Virker de fort, eller er det egentlig farlig å bruke dem?
Hva er hensikt med vanndrivende medisiner? Er de reseptfrie? Virker de fort, eller er det egentlig farlig å bruke dem?
Vanndrivende medisin er reseptbelagte. og de kan være farlige. De kan påføre tørke av kroppen... de som HAR vann i kroppen opplever bare å få en normalvannmetta kropp.
Vanndrivende medisiner fås BARE på resept. Overdreven/feil bruk fører til blant annet hjerteproblemer pga av elektrolyttforstyrrelser, fare for for høyt blodsukker, lever-/nyreproblemer, dehydrering, svimmelhet, tap av bevisthet, reversibel nedsatt hørsel.........
Man gir diuretika når man har for mye væske i kroppen. Hovedproblemet er at da sliter hjertet alt for mye! Mye væske i kroppen kan gi høyt blodtrykk og derfor er ofte diuratika første medisin man prøver mot det.
Gis ved hjertesvikt for å lette hjertets jobb.
Vanndrivende er trygge å bruke når man har fått dem av legen mot spesifikke problemer og skal ALDRI brukes uten i samarbeid med lege. Eneste unntak er naturlegemidler som er mildt vanndrivende, men selv disse bør ikke overdrives!
Vanndrivende medisiner fås BARE på resept. Overdreven/feil bruk fører til blant annet hjerteproblemer pga av elektrolyttforstyrrelser, fare for for høyt blodsukker, lever-/nyreproblemer, dehydrering, svimmelhet, tap av bevisthet, reversibel nedsatt hørsel.........
Man gir diuretika når man har for mye væske i kroppen. Hovedproblemet er at da sliter hjertet alt for mye! Mye væske i kroppen kan gi høyt blodtrykk og derfor er ofte diuratika første medisin man prøver mot det.
Gis ved hjertesvikt for å lette hjertets jobb.
Vanndrivende er trygge å bruke når man har fått dem av legen mot spesifikke problemer og skal ALDRI brukes uten i samarbeid med lege. Eneste unntak er naturlegemidler som er mildt vanndrivende, men selv disse bør ikke overdrives!
Amen!! Regnet med at du kom på banen.. :ja: :klem:
Amen!! Regnet med at du kom på banen.. :ja: :klem:
Jeg bare MÅ, vet du!:p
Litt flaks, da. Er her på tilmålt tid med mobil bredbånd for tiden!:eek:
Sweet Pink Kitty
19-05-10, 04:18
Problem solved ;)
Har oppdaget en fiffig ting.
Hvis jeg veier meg på morgenen (etter do) så veier jeg feks. idag 70,7! Altså opp over en kilo i fht forrige uke. MEN det fiffige er, hvis jeg drikker kaffe, sover litt til, etc så veier jeg mindre! Idag 70,1 kg. Og det kan jeg tåle med tanke på dårlig mat i helgen...og at jeg har vært sjuk i over en uke.
Spørsmålet er da: Lurer jeg meg selv nå??? :D
(lurer på om ikke den nye rekorden med 69,6kg er litt *luresegselvvannkilo*
Vil så gjerne være under 70kg!! :heia:
Har oppdaget en fiffig ting.
Hvis jeg veier meg på morgenen (etter do) så veier jeg feks. idag 70,7! Altså opp over en kilo i fht forrige uke. MEN det fiffige er, hvis jeg drikker kaffe, sover litt til, etc så veier jeg mindre! Idag 70,1 kg. Og det kan jeg tåle med tanke på dårlig mat i helgen...og at jeg har vært sjuk i over en uke.
Spørsmålet er da: Lurer jeg meg selv nå??? :D
(lurer på om ikke den nye rekorden med 69,6kg er litt *luresegselvvannkilo*
Vil så gjerne være under 70kg!! :heia:
Tja, vet ikke om du lurer deg selv, men det var dette med å fokusere så mye på vekta da :rolleyes:. Den er, som sagt, bare et tall og ingen kan se på deg om du en dag er ett kilo under eller over din "magiske" grense...
( Jeg vet at det er lett å si, for det er mye psykologi i den vekta!!)
Uansett, jeg spiser ikke lenger for å gå ned i vekt, men jeg veier meg hver dag av gammel vane.
Vekta kan variere med opp til to kilo fra dag til dag, selv om den vanligvis er bare et par 100 g opp eller ned.
Jeg passer akkurat like flott i klærne mine, uansett dag, hehe :cool:
Haha, det jeg trodde. VET jo at det er cm som er viktigst, men hjelper jo ikke når det er vekt og BMI "alle" er opptatt av. Og mest er det jo psykisk som du sier, hyggelig med nytt tall. :)
Kor lenge held hardkokte egg (i skal) seg i kjøleskap?
Hos meg i 14 dager. Sønnen gjorde nemlig et eksperiment!:p
Hos meg i 14 dager. Sønnen gjorde nemlig et eksperiment!:p
Takk, Kitt! Då skal eg teste ut dei egga eg kokte sist tysdag, i kveld.. Rakk aldri å få brukt dei før no.
En uke bruker jeg som ufravikelig regel.
En uke bruker jeg som ufravikelig regel.
Takk Carisma! Eg skrella eit av dei i går, og randen på gulen var jadegrøn, så den såg ikkje spesielt lekker ut... Då var det 8 dagar sidan dei var kokte. Lukta heilt greit, men fargen gjorde at dei gjekk i bøtta.
Photobscura
20-05-10, 09:03
Sånn grønne blir de vel etter typ en dag?!
:lol: Jepp! Men tanken på at dei hadde leie i kjøleskapdøra i minst 8 dagar gjorde at dei gjekk i bøtta.. Salmonella vil ein helst ikkje ha fleire gongar...:o
Kan man ta bort, fjerne en utvekst med å knyte en tynn tråd rundt?
Altså, at den ikke får blod og dør?
Ikke føflekk, men en annen slags hud-greie. Hørte nemlig noen gjorde det..
Kan man ta bort, fjerne en utvekst med å knyte en tynn tråd rundt?
Altså, at den ikke får blod og dør?
Ikke føflekk, men en annen slags hud-greie. Hørte nemlig noen gjorde det..
Jeg ville heller ha gått til legen og fått den fjernet.
Det er nok mange kjærringråd som virker, alt etter hva det er.
Ha på karlsonlim (vorten får ikke luft og dør)
Smør på diverse saker som eddik, sitronsaft....padder:rolleyes:
knyte tråd rundt vorter
Det kjappeste og mest effektive er nok legen ;)
Padder! :eek:
den står jeg over! :lol: Joa, legen kan ta det han, men da må man sy..
har spurt før, og det var ett par sting for den lille hud filla..
men, får vel heller gjøre det da, har klødd på det og må ha plaster på,
er redd for å klore det bort :lol:
Da var jo problemet borte! Haha :lol:
Er det snakk om sånn utstikkende greie som ser ut som en utstikkende føflekk men ikke er føflekk? Det er ganske vanlig, og de er ikke farlige visstnok. Men ikke direkte fine... Jeg fant en gang ett navn på dem, men husker ikke nå hva det var. Fikk plutselig en på halsen. Tok tak med neglene og røsket til, og vips så var den borte.
Er det snakk om sånn utstikkende greie som ser ut som en utstikkende føflekk men ikke er føflekk? Det er ganske vanlig, og de er ikke farlige visstnok. Men ikke direkte fine... Jeg fant en gang ett navn på dem, men husker ikke nå hva det var. Fikk plutselig en på halsen. Tok tak med neglene og røsket til, og vips så var den borte.
:eek:
Ja det er en slik på halsen :ja:
Det spørs jo hva det er for noe... Jeg fikk en liten vortesak på en finger, den pleier jeg å klippe vekk med en negleklipper - men den kommer alltid tilbake! Og hver gang jeg klipper den vekk, tenker jeg at NÅ må jeg bestille time hos legen og få den fryst vekk eller skjært vekk, men det har bare ikke blitt gjort enda :rolleyes:
Gracella: du kan kjøpe vortemiddel på apoteket, så går det bort for alltid. Er nemlig smittsomt, derfor kommer den igjen og igjen.
Sånn dupper på halsen har jeg også! super irriterende, for gensere henger seg fast i de. Men føles jo litt teit å gå til legen for en sånn bagatell. Hudlege kanskje??
Ferskenbeinet
20-05-10, 12:17
Jeg fjerna en sånn hos legen min for noen år siden, alt han gjorde var å skjære den bort og ha på noe sølv? greier. Usikker på hva det var... den har hvertfall ikke komt igjen etter det.
Jeg spurte senere om han kunne fjerne en på halsen også, men det ville han ikke siden det var et synlig område. Ringte litt rundt og fant ut at det kosta rundt 1000 kr pr prikk å få fjernet de andre steder. Funker det å ha vortemiddel på sånne vorter? De er jo svært ulike vorter en har på hendene feks.
Er vaniljeekstrakt det samme som vaniljedråper? Og Essens?
Gracella: du kan kjøpe vortemiddel på apoteket, så går det bort for alltid. Er nemlig smittsomt, derfor kommer den igjen og igjen.
Sånn dupper på halsen har jeg også! super irriterende, for gensere henger seg fast i de. Men føles jo litt teit å gå til legen for en sånn bagatell. Hudlege kanskje??
Åh, jeg trodde den kom tilbake fordi jeg ikke fikk vekk alt, hehe. Jeg er heller ikke helt sikker på at det er en vorte, men jeg kan sikkert prøve vortemiddel på den og se hva som skjer :)
arnakristin
20-05-10, 12:34
Er vaniljeekstrakt det samme som vaniljedråper? Og Essens?
Hei,
Dette diskuterte vi i fjor sommer
Essens vs ekstrakt (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26605)
Jeg fjerna en sånn hos legen min for noen år siden, alt han gjorde var å skjære den bort og ha på noe sølv? greier. Usikker på hva det var... den har hvertfall ikke komt igjen etter det.
Jeg spurte senere om han kunne fjerne en på halsen også, men det ville han ikke siden det var et synlig område. Ringte litt rundt og fant ut at det kosta rundt 1000 kr pr prikk å få fjernet de andre steder. Funker det å ha vortemiddel på sånne vorter? De er jo svært ulike vorter en har på hendene feks.
Ville ikke brukt vortemiddel på halsen nei:nei:
Sisteinnsats
20-05-10, 12:44
Jeg skal ha en planlagt sprekk på alkohol om noen uker, bare en dag. Det blir endel øl den dagen. Hvordan bør jeg spise da? Jeg mener å ha sett her et sted at jeg da bør spise lavkarbo med lite fett?
Ferskenbeinet
20-05-10, 13:15
Du kan hvertfall vurdere Lite øl, den har 5g karbo pr halvliter, mens vanlig har 20g! Det utgjør jo endel om du har noen øl!
Sisteinnsats
20-05-10, 13:19
Du kan hvertfall vurdere Lite øl, den har 5g karbo pr halvliter, mens vanlig har 20g! Det utgjør jo endel om du har noen øl!
Det har de dessverre på svært få utesteder.. :(
Hvis du er i ketose, så kan du regne med at det kanskje ikke blir 'endel øl' heller, for jeg har (som mange andre) erfart at ketosefylla kommer tidlig, brått og er forferdelig vond dagen etter :liste: Jeg ble overstadig beruset av 5 shots med rom/cola zero - vanlige bittesmå shot-glass, husker ikke no etter det - og dagen etter lå jeg rett ut og var superdårlig :( Vanligvis tåler jeg fint en haug med drinker.......
Sisteinnsats
20-05-10, 14:18
Hvis du er i ketose, så kan du regne med at det kanskje ikke blir 'endel øl' heller, for jeg har (som mange andre) erfart at ketosefylla kommer tidlig, brått og er forferdelig vond dagen etter :liste: Jeg ble overstadig beruset av 5 shots med rom/cola zero - vanlige bittesmå shot-glass, husker ikke no etter det - og dagen etter lå jeg rett ut og var superdårlig :( Vanligvis tåler jeg fint en haug med drinker.......
Auda, dette høres ikke lovende ut.. :cool:
Jeg drikker aldri sprit da, men tåler nok ikke like mye øl som vanlig nå nei. Får vel holde meg til fet mat allikevel da tenker jeg, lage et godt grunnlag! Og så tror jeg at jeg kanskje skal vente med å drikke til etter konserten (skal på KISS-konsert og før/etter-party).. :rolleyes:
Sånn dupper på halsen har jeg også!
Me 2! De heter stilkvorter, og er visstnok et ganske vanlig symptom på bla PCO (i følge Fedon).
(skal på KISS-konsert og før/etter-party).. :rolleyes:
Hvis du vil ha med deg noe av festen hadde jeg droppa drikkinga ja! :D Drikking i ketose er ganske spesiellt (man er 16 igjen i toelransenivå...). Forøvrig drikker jeg aldri på konserter uansett fordi jeg heller vil ha med meg happeningen enn å stå i bar- og dokø... :rolleyes:
Me 2! De heter stilkvorter, og er visstnok et ganske vanlig symptom på bla PCO (i følge Fedon).
jeg har ikke PCO.. :nei: bare så det er sagt :ja:
Ser ikke mye ut som en vorte heller da,..
(ja ikke jeg, men utveksten) :lol:
Søkte litt, og jeg det virker som at det er stilkvorter er ett annet ord for hudtagger. I følge denne her (http://www.laegehaandbogen.dk/default.aspx?menu=2411&submenu=2435&document=8867) så er overvekt en predisponerende faktor for hudtagger, og det står også at 25% har dem og at de øker med alderen. Jeg har heller ikke PCOS (har alltid hatt stabil syklus), så jeg stemmer heller for at det er insulinresistens eller noe som gjør det.
For å unngå at eggene før grønn kant rundt plomma, er det lurt å skrelle dem når de har blitt kalde, og legge de i en tett boks i kjøleskapet.
For å unngå at eggene før grønn kant rundt plomma, er det lurt å skrelle dem når de har blitt kalde, og legge de i en tett boks i kjøleskapet.
Men held egga seg like lenge ferdigskrella i tett boks?
Men held egga seg like lenge ferdigskrella i tett boks?
De holder seg vel ikke i 2 uker, men de holder seg i hverfall borti en uke.
Dessuten ser de litt bedere ut om den grønne kanten ikke er der.
Pass på at egga er tørre, ikke ligger i noen form for fuktighet.
Sisteinnsats
21-05-10, 10:04
Hvis du vil ha med deg noe av festen hadde jeg droppa drikkinga ja! :D Drikking i ketose er ganske spesiellt (man er 16 igjen i toelransenivå...). Forøvrig drikker jeg aldri på konserter uansett fordi jeg heller vil ha med meg happeningen enn å stå i bar- og dokø... :rolleyes:
Jeg skal ikke drikke på konserten nei, det har jeg ikke tid til innimellom all digginga.. :p
Men på før/etterpartyet hadde jeg tenkt å drikke litt. Får drøye det til etterpartyet da vel, så er jeg safe. Da kan jeg jo dra hjem hvis jeg blir full. ;)
ada-emilie
21-05-10, 18:53
Jeg oppfatter smaken i zero som mer konsentrert i lakrissmaken og søtsmaken. Mer koffein i er det også føler jeg.
Photobscura
24-05-10, 09:34
Jeg trenger tips om noe reseptfritt effektivt slimløsende! Brukte noe bronk .... et eller annet tabletter (har kasta pakka), men det smakte så grusomt, som appelsinsaft -hvilket jeg hater :p. Men det funka greit. Noen supertips?
grotingeling
24-05-10, 10:33
Jeg trenger tips om noe reseptfritt effektivt slimløsende! Brukte noe bronk .... et eller annet tabletter (har kasta pakka), men det smakte så grusomt, som appelsinsaft -hvilket jeg hater :p. Men det funka greit. Noen supertips?
Vel du har jo de vanlige apotek-produktene Bisolvon og Solvipekt, men selv har jeg flere ganger brukt timian i form av te med godt resultat.
1ts timian, hell på kokende vann, legg lokk på koppen og la det trekke i ca 10 minutter. Sil vekk urten og drikk.
Både fersk og tørket timian brukes, men jeg har kun prøvd med tørket siden det er noe som alltid står i krydder hyllen.
Timian har forøvrig god effekt på tarmsystemet, sår hals (gurgle timiante), luftsmerter og ikke minst kan man bruke et avkok til å vaske uren hud med. Bruker da 2-3 ganger mer urt enn når jeg lager te.
Photobscura
24-05-10, 10:36
Vel du har jo de vanlige apotek-produktene Bisolvon og Solvipekt, men selv har jeg flere ganger brukt timian i form av te med godt resultat.
1ts timian, hell på kokende vann, legg lokk på koppen og la det trekke i ca 10 minutter. Sil vekk urten og drikk.
Både fersk og tørket timian brukes, men jeg har kun prøvd med tørket siden det er noe som alltid står i krydder hyllen.
Timian har forøvrig god effekt på tarmsystemet, sår hals (gurgle timiante), luftsmerter og ikke minst kan man bruke et avkok til å vaske uren hud med. Bruker da 2-3 ganger mer urt enn når jeg lager te.
Åh, det har jeg aldri hørt om. Så timian er slimløsende, altså? Jøss. Er det effektivt? For jeg holder på å bli frisk fra en forkjølelse, men tørrhosten sitter fortsatt i, og det er frustrerende å ikke få opp slimet ... urk. Jeg har ventolin fra jeg hadde lettere astmabronkitt, men nå er den tom, og jeg får antageligvis ikke mer siden jeg er friskmeldt :o. Men det skal jeg teste, timian har jeg jo :D.
grotingeling
24-05-10, 10:48
Åh, det har jeg aldri hørt om. Så timian er slimløsende, altså? Jøss. Er det effektivt? For jeg holder på å bli frisk fra en forkjølelse, men tørrhosten sitter fortsatt i, og det er frustrerende å ikke få opp slimet ... urk. Jeg har ventolin fra jeg hadde lettere astmabronkitt, men nå er den tom, og jeg får antageligvis ikke mer siden jeg er friskmeldt :o. Men det skal jeg teste, timian har jeg jo :D.
For meg har timian vært redningen flere ganger ved forkjølelse, men vi er jo alle forskjellige. Det fine er jo at timian er helt ufarlig :D, og som du sier - dette er jo noe du har. Give it a try ;)
Hvor får man tak i vaniljestang? Hvordan ser den ut, er det en stang eller ett pulver?
Photobscura
24-05-10, 12:30
Hvor får man tak i vaniljestang? Hvordan ser den ut, er det en stang eller ett pulver?
På de fleste dagligvarehandler, så vidt jeg vet. Den er i krydderhylla sammen med alt annet krydder. Black Boy har vaniljestang, og da er den i en sånn vanlig grønn pose akkurat som det andre krydderet de har :). Vaniljestang er en stang, ja ;).
Photobscura
24-05-10, 13:04
Grotingeling: Det hjalp faktisk! Men det smakte helt forj***ig, da :p.
grotingeling
24-05-10, 13:26
Grotingeling: Det hjalp faktisk! Men det smakte helt forj***ig, da :p.
Ja jeg skulle kanskje ha nevnt noe om smaken :rolleyes: - noen bruker litt søtningsmiddel for å døyve den.
Men så bra at det hjalp :D
Timian har forøvrig god effekt på tarmsystemet
Nysgjerrig her!;) På kva måte har det god effekt?
Photobscura
24-05-10, 13:45
Ja jeg skulle kanskje ha nevnt noe om smaken :rolleyes: - noen bruker litt søtningsmiddel for å døyve den.
Men så bra at det hjalp :D
Åh, trenger jo ikke det, var jo ikke ment som noen kosedrikk, det var jo bare å kyle ned. Det smakte uansett ikke like forferdelig som de smeltablettene med ''appelsin''smak som jeg nevnte. Men nå er jeg tom for timian, og effekten er jo midlertidig :o.
grotingeling
24-05-10, 13:59
Nysgjerrig her!;) På kva måte har det god effekt?
Vel jeg har hatt god effekt ved diaré og magekramper, men det sies at den også hjelper ved magetarmkatarr, er fordøyelsesfremmende, febersenkende, svette- og urindrivende samt betennelseshemmende.
Du finner en god del informasjon om timian her (http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/thym_vul.htm).
For min del er det egen erfaring som tilsier at timian fungerer, og det skyldes nok helt og holdent min mor som alltid har brukt timian og andre urter i stede for apotekvarer til diverse ikke-livstruende-daglidagse plager :D
Noen som vet hvor lenge man bør være ute av ketose, før man skal på fest for å slippe ketosefylla?
Vi skal på storfest et par ganger i sommer, og med erfaring her hjemmefra med å bli overbrisen av et par glass med vin, så har jeg ikke lyst til det på sommerfestene med masse ukjente mennesker og på ukjent plass....der går det i ett fra fredag til søndag, og da er det surt og ligge rett ut og kokelimonke for seg sjøl etter en dram...... Å være edru er ikke et alternativ, siden jeg er så sjenert at da møter jeg ikke opp - dessuten orker jeg ikke å være sammen med fulle folk hvis jeg er edru sjøl :(
Vel jeg har hatt god effekt ved diaré og magekramper, men det sies at den også hjelper ved magetarmkatarr, er fordøyelsesfremmende, febersenkende, svette- og urindrivende samt betennelseshemmende.
Du finner en god del informasjon om timian her (http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/thym_vul.htm).
For min del er det egen erfaring som tilsier at timian fungerer, og det skyldes nok helt og holdent min mor som alltid har brukt timian og andre urter i stede for apotekvarer til diverse ikke-livstruende-daglidagse plager :D
Takk, skal sjekke ut! Er greit å vite om. Har slite ein del med tarmsystemet nemlig, og det skadar ikkje å ha "enda ein ting" som hjelper!
Jeg prøver å finne på noe kult å ha på meg på Grand Prix-festen vi skal arrangere på lørdag, men sliter med inspirasjonen. Noen tips?
Helst noe med glitter og fjas som ikke er åletrangt :D
Jeg prøver å finne på noe kult å ha på meg på Grand Prix-festen vi skal arrangere på lørdag, men sliter med inspirasjonen. Noen tips?
Helst noe med glitter og fjas som ikke er åletrangt :D
Noko a la Bobbysocks? Det glitrar i alle fall ;)
Noko a la Bobbysocks? Det glitrar i alle fall ;)
Ja, men det lukter symaskinprosjekt lang vei... Og symaskinen min er lite samarbeidsvillig for tida.. :o
Leige Photo til å sy? Men ho skal vel snart på festival....
Noen som vet hvor lenge man bør være ute av ketose, før man skal på fest for å slippe ketosefylla?
Det er et par ting som spiller inn. Noen blir dårlige av å spise mye karber etter å ha vært i ketose en stund, andre tåler hva det skal være.
Dersom du vet at du tåler karbene, kan du vel bare passe på å gå ut av ketose samme dag, men om du ikke vet, ville jeg ha gjort det dagene før, uten å ta av seff.
Altså bare spise akkurat nok karber til å være sikker på å gå ut av ketose en 2-3 dager før. Tenk om du blir så dårlig av karbene at alt blir ødelagt uansett, liksom!:eek:
Takk, var det jeg lurte på serru, om det holdt med bare noen dager, eller om jeg måtte starte et par uker før.....for da går jo vinninga opp i spinninga liksom :rolleyes: Jeg skal på stor fest-helg om to uker, så da starter jeg oppkarbing på tirsdag/onsdag den uka tenker jeg :) Aner ikke hvor høyt opp jeg må i karber, for har enda ikke klart å ramle ut av ketose siden jeg starta......får vel bare starte med en brødskive og jobbe meg videre derfra.....og vet jo heller ikke om jeg blir dårlig av det......men, jeg blir ihvertfall dårlig av både vin og sprit, og overdrita av ingenting, så det vil jeg ikke!
Noen tips om hvordan komme ut av ketose - uten å bare spise sjokolade og kake - holder det med litt potet eller pasta til middag f.eks? (regner med at det er individuelle forskjeller her, altså, men vil jo ikke overdrive heller....)
Du kan jo begynne med å spise alle typer grønnsaker, altså gulerot, kålrot etc og ikke telle karber i det hele tatt. Pasta, ris og brød er vel de karbo- kildene du helst ikke skal bruke. Eller i hvert fall velge de grove, fullkornsvariantene.
Tenker jeg ville drukket litt juice, spist en frukt, litt brunost på et knekkebrød..... ting jeg ellers savner når jeg kjører strikt ketolyse!
Is i varmen.......
Lykke til!:D
Åh, brunost :love:
Har hele veien spist litt gulrot til middag, en gang har jeg spist en soft-ice, jeg har to ganger spist lompe på pølse, jeg har spist fiberrik en gang, og et par skiver med fløtemysost i starten...... Soft-icen spiste jeg vel en uke etter oppstart og gikk opp en kilo, nå i helgen har jeg for første gang gått ned på to uker - da spiste jeg to fiberrik til frokost lørdag, en pølse med lompe på søndag og en på mandag...... I tillegg spiste jeg en kjøttkake med kålstuing på lørdag (var innom en restaurant) - men har ikke vært ute av ketose noen av dagene......ikke engang den søndagen jeg spiste soft-ice......
Men, om jeg spiser litt fiberrik, litt fløtemysost og kanskje en frukt fra neste tirsdag, og tester på kvelden, så kanskje jeg kommer ut av ketose :confused: Tror jeg kommer lett i ketose, for jeg starta 14. april og kvelden den 15. var jeg i ketose......
Hvordan setter man inn uttrykksikoner når man vil gi tilbakemelding til noen ?
Hvordan setter man inn uttrykksikoner når man vil gi tilbakemelding til noen ?
Du må bare skrive dem inn. F.eks denne: :) er : ) uten mellomrom. Hva du må skrive inn står på lista du får opp når du trykker [Mer] under uttrykksikoner. Så må du bare vite hvilke du vil bruke når du skriver i tilbakemeldingen. Tror jeg. Jeg har hvertfall ikke funnet noen annen måte.
ada-emilie
25-05-10, 22:04
Hvordan får man til tykk skrift og sånn rar skrift?
Hvordan får man til tykk skrift og sånn rar skrift?
Sjå rett opp, over skrifta når du skriv eit innlegg. Der finn du B for bold, I for Itallic etc. Berre trykk på knappane der.
*NB! Ikke for sarte sjeler! *NB*
Dette er ordentlig ekkelt, men det er såpass plagsomt at jeg må spørre.
En periode hadde jeg kløe og utslett rundt navelen, samt at det kom væske ut fra den (som luktet til tider skikkelig ille.. :flau:). Trodde det var nikkelallergi. Det har forsvunnet de siste årene uten at jeg har tenkt over det.
Men, i helga var jeg litt lite flink et par dager, og spiste ting jeg helst ikke skal. Og jammen er ikke væsken tilbake, og så smått kløen! Noen som vet hva det skyldes? (Har skjedd dfør, så er ikke tilfeldig desverre).
En periode hadde jeg kløe og utslett rundt navelen, samt at det kom væske ut fra den (som luktet til tider skikkelig ille.. :flau:). Trodde det var nikkelallergi. Det har forsvunnet de siste årene uten at jeg har tenkt over det.
Men, i helga var jeg litt lite flink et par dager, og spiste ting jeg helst ikke skal. Og jammen er ikke væsken tilbake, og så smått kløen! Noen som vet hva det skyldes? (Har skjedd dfør, så er ikke tilfeldig desverre).
Det er vanlig for overvektige værtfall. Den væsken i navelen altså. Nesten sånn materielignende saker som stinker høgg.
Vet ikke hva utslettet skyldes eller om det har noen sammenheng, eller om du i det hele tatt har det jeg sikter til over her altså. Det er jo selvfølgelig mulig at du har spist noe du reagerer på.
Hei. ER det noen som vet hvor jeg får tak i "Cardinis", "Wish-Bone" og "Svansø" dressinger?
Hei alle.
Æ lurte på kordan man får sånn sak som så mange har som vise vektnedgang?
:confused:
Hei alle.
Æ lurte på kordan man får sånn sak som så mange har som vise vektnedgang?
:confused:
Tickeroppskrift (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879)
Jeg lurer på hvem som vinner Eurovision song contest i dag! :D
Det gjør jeg og :_punk:
Photobscura
31-05-10, 01:32
Dette tror jeg ikke er overvektsrelatert, men kostholdsrelatert. Jeg har nemlig hatt nøyaktig det samme, og jeg husker også ei venninne av meg som er tynn som en spiker, men levde på typ grandis og bananer beskrev det samme på vgs en gang. Jeg trodde det var på grunn av en gammel navlepiercing jeg tok ut, som også hun gjorde, men det forsvant med kostholdsendringen, og det kom tilbake da jeg prøvde meg på såkalt karboloading for tre år siden. Og det er jeg jaggu glad for, for det er ganske nasty ... :o.
ada-emilie
31-05-10, 16:18
danke tusen takk merci
Tyskland. :D
Kan man forebygge lagring av vann ifbm en planlagt sprekk, ved å drikke nok?
Skal karbe meg ut av ketose før helgen, for å (forhåpentligvis) slippe ketosefylla og det den fører med seg.....øker karber fra i dag, og håper å være ute av ketose i kveld eller i morra.....
Jeg skal i bryllup i midten av juni, og har kjøpt en rød kjole. Nå har jeg hørt rykter om at bruden kanskje skal ha rød kjole! (2. gangs giftermål på begge, og ikke kirkebryllup)
På en skala fra en til ti, hvor krise er det å ha samme farge på kjolen som bruden når den ikke er hvit?
Spør bruden! Har lært på kvinneguiden.no at noen blir helt elleville om man har en smule lik kjole som bruden. ;)
Spør bruden!
Nei, det er ikke et alternativ. Kjenner henne ikke godt nok (sambos familie), og dessuten mistenker jeg at hun hadde sagt det ikke gjør noe selv om det gjør det. :rolleyes:
Carisma: Jeg hadde gått i rød kjole om jeg ikke var forlover eller nær venn av bruden, dvs bli tatt bilde av sammen..
Jeg lurer på om noen har en lader til Nikon D60 de ikke bruker, for jeg kan ikke fine min, og er redd den gikk i søpla.. betaler godt for å få en!
Eller belønner med kyss og klem til dem som gir meg tips hvor jeg finer en ny.. har ikke rukket goooooogle enda.. :p
Søk på batteritype på mpx.no, då finn du sikkert rette ladaren. Lykke til! Er litt for trøytt akkurat no til å google meg fram til kva batteri D60 har.. *gjesp* Godnatt!
Jeg skal i bryllup i midten av juni, og har kjøpt en rød kjole. Nå har jeg hørt rykter om at bruden kanskje skal ha rød kjole! (2. gangs giftermål på begge, og ikke kirkebryllup)
På en skala fra en til ti, hvor krise er det å ha samme farge på kjolen som bruden når den ikke er hvit?
Hvis hun ikke har sagt noe, så kan hun jo ikke forvente at alle gjestene holder seg unna rød.
Hvis hun ikke har sagt noe, så kan hun jo ikke forvente at alle gjestene holder seg unna rød.
Nei, ikke sant? Det er jo en ganske vanlig kjolefarge?...
for å (forhåpentligvis) slippe ketosefylla og det den fører med seg.....
Helt unødvendig. Jeg brukte (egentlig ved en tilfeldighet) et triks jeg vet besteferdregenerasjonen brukte, nemlig å drikke kremfløte rett før man drikker alkohol. Spiste skyr med ca 1dl fløte ret før festen, og dermed merket jeg ingenting til 1,5 flaske musserende vin og to velkomstdrinker. Var strålende form dagen etter også, merket ikke at jeg hadde drukket + hadde ikke noe sug på fy-ting som ellers.
Takk for tips, men jeg klarer ikke å drikke fløte eller spise krem/skyr/rømme/cottage cheese eller sånne ting, brekker meg før jeg har fått svelget :( Blir stort sett alltid fyllesyk, men ikke så ille som i ketose - og jeg fyser aldri på noe når jeg drikker - dagen etter orker jeg ikke mat ;)
Minsten min insisterer på at vi skal plante avacadosteinen for at jeg skal få avacadotre hjemme. :D
Putter man bare steinen i jorda eller må jeg dele den og putte innholdet i jorda.
: avacadoplantejomfru :
Dette tror jeg ikke er overvektsrelatert, men kostholdsrelatert. Jeg har nemlig hatt nøyaktig det samme, og jeg husker også ei venninne av meg som er tynn som en spiker, men levde på typ grandis og bananer beskrev det samme på vgs en gang. Jeg trodde det var på grunn av en gammel navlepiercing jeg tok ut, som også hun gjorde, men det forsvant med kostholdsendringen, og det kom tilbake da jeg prøvde meg på såkalt karboloading for tre år siden. Og det er jeg jaggu glad for, for det er ganske nasty ... :o.
Det er sopp som gjør det...
Ekkelt, jeg vet, men sånn er det bare.
Sopp spiser sukker, og trives i varme fuktige rom, ergo er en navel tilhørende en som spiser karbohydrater et fin-fint sted å være. Spesielt hvis den som navelen tilhører er litt 'myk i kantene', slik som vi er.
Eller, som vi prøver å ikke være.
Hadde det selv tidligere, men det er borte nå :D
Minsten min insisterer på at vi skal plante avacadosteinen for at jeg skal få avacadotre hjemme. :D
Putter man bare steinen i jorda eller må jeg dele den og putte innholdet i jorda.
: avacadoplantejomfru :
Du stikker inn tre-fire tannpirkere rundt "ekvator" på steinen. Deretter henger du denne steinen etter pirkerne i et glass med vann. Med det som skal danne rot nederst seff.. det tar uuuuuuuker før det blir røtter, i allefall hos meg. :o
http://www.frag-mutti.de/images/uploads/de/thumbnails/17127/Avocado.jpg
Du stikker inn tre-fire tannpirkere rundt "ekvator" på steinen. Deretter henger du denne steinen etter pirkerne i et glass med vann. Med det som skal danne rot nederst seff.. det tar uuuuuuuker før det blir røtter, i allefall hos meg. :o
http://www.frag-mutti.de/images/uploads/de/thumbnails/17127/Avocado.jpg
Glimrende :heia: :heia:
Da skal det pirkes og vannes :D
Takk skal du ha.
Jeg har liksom plutselig fått kjempesynlige, utstående blodårer på føttene. Har aldri vært sånn før, verken på føtter eller noe annet sted på kroppen - snarere tvert imot, fortvilte sykepleiere har ikke greid å finne blodårer på verken armer, hender eller føtter når jeg har trengt å ta prøver. Så hvorfor denne plutselige åpenbaringen? Er det rett og slett fordi jeg har mistet fett på føttene? :o
Photobscura
04-06-10, 17:16
Jeg har liksom plutselig fått kjempesynlige, utstående blodårer på føttene. Har aldri vært sånn før, verken på føtter eller noe annet sted på kroppen - snarere tvert imot, fortvilte sykepleiere har ikke greid å finne blodårer på verken armer, hender eller føtter når jeg har trengt å ta prøver. Så hvorfor denne plutselige åpenbaringen? Er det rett og slett fordi jeg har mistet fett på føttene? :o
Hmm ... Jeg har alltid hatt veldig blodårete føtter, men så har jeg vært velsignet med magre senete manneføtter uansett vekt :cool: Jeg er litt sånn p hendene også, men likevel, jeg er en hver sykepleiers mareritt, for jeg har nemlig rulleårer, uansett hvor mye de stikker fram, blå og friske, de ruller unna.
Men det som får blodårene ekstra synelige er jo varmen, da. Særlig om jeg har vært ute og gått litt og er varm på føttene, da ser de ikke ut ...
Jeg lurer på om noen kan forkare meg hva og hvordan en IP-adresse virker?
Jeg har forstått det slik at to maskiner i samme hus, ikke kan ha samme adresse, and thats about it... :p
Jeg har slikt opplegg at jeg får ny adresse hver gang jeg går på nett,
(tror jeg), jeg har hvertfall ikke fast Ip-adresse.
Her i huset har vi 3 maskiner som ofte er på samtidig, da har de forskjellig adresse? (sønn, datter og meg, på hver vår pc)
Hva betyr det, og hvorfor har den adressen så mye å si?
Grunnen til at jeg spør, er at det har kommet til en diskusjon om å sende meldekort, noen mener at Nav kan se på adressen hvor du er i verden, andre mener det ikke betyr noe..
Det var noen som mente de kunne sende meldekort fra "syden" uten at noen så hvor du var, mens andre sa at da kunne Nav se at du ikke var
"i Norge" og trekke dem for penger ("lønn")
Det er ikke meg som skal reise bort, men syns det var rart hvordan den adressen fungerer.. har ikke tenkt over det før nå :rolleyes:
Og, jeg syns egentlig det er rart at feks Nav skal sitte og sjekke IP-adressen til
hvert innsendt meldekort?...
Jeg lurer på om noen kan forkare meg hva og hvordan en IP-adresse virker?
Hva betyr det, og hvorfor har den adressen så mye å si?
En IP adresse er din identifikasjon i et nettverk. Den gjør at de f.eks internettsidene du besøker vet hvor de skal sende informasjonen slik at du kan se de på din maskin. Eller at e-post kommer riktig frem. Hvis to maskiner har samme adresse vil den ene ikke ikke kunne komme på nett. IP-adressen kan sammenlignes med et telefonnummer, tenk deg hva som skjer hvis to personer har samme telefonnummer?
På samme måte som man kan se hvor man ringer fra kan man også se hvilken adresse en datamaskin som "snakker" med en annen datamaskin har. Men hvorvidt NAV bruker dette til å spore sine brukere er jeg usikker på. Det vil være en enorm jobb å sitte og gå gjennom hvor all trafikken kommer fra... Men om det skulle oppstå en konflikt hvor de f.eks mistenker at du har vært i utlandet kan det brukes som bevis hos de. Også kan det kanskje hende de tar stikkprøver.
Photobscura
05-06-10, 11:42
Dette tenkte jeg på da jeg var i Sverige forrige uke, men serveren var nede så jeg fant aldri ut. Men om man f.eks er på helgetur til utlandet (meldekortet kan jo sendes fra annenhver lørdag), så er det høl i hue, mener jeg, om de skal begynne å trekke deg penger for det.
Det er nok også forskjellig hvor strenge de er om man er arbeidsledig eller på AAP!
Men med de begrensede resursene NAV har, kan jeg ikke tenke meg at de kan lønne noen til å sitte og sjekke opp hvert eneste meldekort!:p
Photobscura
05-06-10, 12:03
Jeg tenkte mer på at kanskje har et system som varsler det?! Men hva vet jeg.
En IP adresse er din identifikasjon i et nettverk. Den gjør at de f.eks internettsidene du besøker vet hvor de skal sende informasjonen slik at du kan se de på din maskin. Eller at e-post kommer riktig frem. Hvis to maskiner har samme adresse vil den ene ikke ikke kunne komme på nett. IP-adressen kan sammenlignes med et telefonnummer, tenk deg hva som skjer hvis to personer har samme telefonnummer?
På samme måte som man kan se hvor man ringer fra kan man også se hvilken adresse en datamaskin som "snakker" med en annen datamaskin har. Men hvorvidt NAV bruker dette til å spore sine brukere er jeg usikker på. Det vil være en enorm jobb å sitte og gå gjennom hvor all trafikken kommer fra... Men om det skulle oppstå en konflikt hvor de f.eks mistenker at du har vært i utlandet kan det brukes som bevis hos de. Også kan det kanskje hende de tar stikkprøver.
Og dette stemmer slettes ikke!
Har selv drevet et forum hvor man kan se personers Ip-adr. Om man har en eller ti pc'er som er tilkoblet samme nettverk så vil samme Ip komme opp, uanvhengig av hvilken av pc'ene man taster fra ;)
Pc'er som går på samme linje vil få lik IP. Hvorfor noen har variabel IP fra gang til gang er meg fremdeles like ubekjent.
Men det er i allefall sikkert at flere pc'er har samme Ip når de kommer fra samme nettverk (f.eks en stasjonær pc i et hjem, og en laptop som er trådløst tilknyttet i samme hjem).
Og, jeg syns egentlig det er rart at feks Nav skal sitte og sjekke IP-adressen til
hvert innsendt meldekort?...
De har høyst sannsynlig en sjekk på innenlands- og utenlandsIP... man fanger lett opp IP'er som ikke er fra Norge... bare se f.eks på hvor lett det er å "fange" opp trafikken på ulike blogger... mange har en liste over HVOR surferne kommer fra... ;)
Har selv drevet et forum hvor man kan se personers Ip-adr. Om man har en eller ti pc'er som er tilkoblet samme nettverk så vil samme Ip komme opp, uanvhengig av hvilken av pc'ene man taster fra ;)
Pc'er som går på samme linje vil få lik IP. Hvorfor noen har variabel IP fra gang til gang er meg fremdeles like ubekjent.
Men det er i allefall sikkert at flere pc'er har samme Ip når de kommer fra samme nettverk (f.eks en stasjonær pc i et hjem, og en laptop som er trådløst tilknyttet i samme hjem).
Det er routeren som har IP'en...og så tildeler den bredde til resten av maskinene i huset... *røft forklart*
Det er ingen som i utgangspunktet kan se andres IP'er. Men det finnes programmer som fanger opp ip'er og som gir anledning til å sjekke IPer. Derav har man moderatorer på f.eks chattesteder, som kan se ip'en og dermed sperre den for bruk. Problemet oppstår i det at mange av oss har noe som heter flytende ip, dsv at ipen skifter hver gang vi logger på nettet. Dermed kan det se ut som vi har naboens ip, for kanskje vi har den han hadde forrige gang. De av oss som er middels gode i databruk kan fint bruke ett IP-program, men IP er ikke offentlig tilgjengelig for alle uten å måtte arbeide for det.
Vi har enten statisk eller dynamisk/flytende IP. De som har statisk IP har den samme hele tiden, de andre med dynamisk IP skifter altså hver gang de logger på nett.
Flere pc'er har heller ikke samme IP. Jeg sjekket nettopp og med mine tre pcer har jeg tre forskjellige iper. Ip skifter også når du bytter nettverksleverandør, f.eks om du bruker laptopen og lenker deg på ett annet trådløst nettverk. F.eks kan jeg snike på naboens nettverk og derav skifte IP.
Det finnes også programmer som "scrambler" IPen, dvs at du router ip'en din dit du vil. Dersom jeg vil kan jeg nå route ipen min med å bruke ett spesielt program og det vil komme opp dersom man søker opp lokasjonen på min IP at jeg er i Vietnam eller på Hawaii. I virkeligheten er jeg i grisegrendte strøk i Nordnorge:D. Man kan også skjule ip'en sin, dvs at den blir umulig å se.
MEN, fordi om man kan skjule sin IP, scramble den eller gjøre ditt og datt, så betyr ikke det at man kan oppføre seg som en kødd og misbruke internettet grovt. For hver nettside man er på legger man igjen noe som heter ISP. ISP er den tingen som står med liten skrift fra nettleverandøren og er unik for bare deg. Er du en kødd og misbruker internett, så finner de deg og så klipper de nettilgangen din, og da kan du bare sitte der og glo i veggen;)
Detty er overhodet ikke fakta. Man kan aldri ha samme ip!
Enig med carisma.
Men man kan ha samme begynneradresse.
Det skiller alltid mellom et tall eller to, fordi at BÅDE nettverket til huset lager en adresse som sammen med nettverkskortet i maskinen lager en fullstendig ipadresse. Skal man unngå at ipadressa blir oppdaget må man gå via en proxyserver, eller gjerne tre-fem av dem.
Det er routeren som har IP'en...og så tildeler den bredde til resten av maskinene i huset... *røft forklart*
:ja:
Absolutt ALLE elementer som snakker med hverandre over et standard datanattverk må ha en IP adresse, og den MÅ være forskjellig fra de andre. Men siden det finnes så ekstremt mange datamaskiner, printere, brannmurer, rutere osv rundt omkring så måtte man finne på en løsning for å få nok adresser. Derfor er det delt opp i et hierarki hvor endel adresser er faste og aldri endres. Disse er tildelt fra et eget råd, og kalles (gjorde hvertfall da jeg jobbet med det) ofisielle IP adresser. Bredbandsleverandørene har f.eks en slik adresse som identifiserer dem ut i verden. Under seg igjen kan de ha en masse forhandlere. Disse får sine egne adresser fra leverandøren. Deres kunder igjen får andre adresser. Men som regel år hver kunde bare en adresse, så hvis man har flere pc'er man vil på nett med må man igjen lage et nett av egne adresser. Disse kan man "finne på" selv om man kan litt om IP, eller man får en range av sin leverandør. Hvis man setter opp en såkalt DHCP server (kan enten legges i ruteren, eller på egen server) så får man tildelt en vilkårlig adresse i rangen når man logger på. Eller man kan sette opp alle elementene med faste adresser. Grunnen til at man trenger det er at når alle maskinene er på nett må ruteren vite hvor den skal sende de forskjellige datapakkene. Men når den sender pakkene videre ut i verden fjerner den maskinens adresse, og legger inn si egen, slik at neste ruter sender pakken tilbake til den. Osv.
Når det gjelder å spore en IP adresse.... I all hovedsak skal man kunne spore en IP adresse. Men endel som driver litt shady business har leverandører i land hvor byråkratiet er såpass komplisert at man ikke gidder ta tak i det. Men for de fleste vanlige adresser kan man bruke tjenester som denne (http://cqcounter.com/whois/) for å se hvem som eier adressen. Man vil da som regel få opp en leverandør av typen Telenor, Nextgentel e.l. De sitter igjen på lister over hvem som eier den spesifike adressen på innsiden av deres nett. Det er såvidt meg bekjent bare politiet som kan kreve disse listene utlevert, men firmaer bruker ofte politiet når de har datainnbrudd eller blri misbrukt i spamkampanjer o.l. Så det er ikke veldig vanskelig i praksis å få ut informasjonen.
Det er noen år siden jeg jobbet med dette, så jeg regner med Chunky eller andre nettverksguruer arresterer meg om jeg er litt for rusten og lite oppdatert :o
wow! Takker så mye, flotte svar fra alle sammen! :heia:
Skjønte faktisk alt sammen :p
Nokon som kjenner til ein grei Apple butikk i Oslo sentrum?
Har Apple forresten "world warranty"?
Photobscura
06-06-10, 13:16
Nokon som kjenner til ein grei Apple butikk i Oslo sentrum?
Har Apple forresten "world warranty"?
Du har Eplehuset i Operapassasjen, ut mot Storgata. Det siste aner jeg ikke ;).
Er det noen her som vet hvorfor jeg får utslag på proteiner på mine urinstix?
Ketoner og alt annet som det skal være, men hvorfor proteiner?
Er det noen her som vet hvorfor jeg får utslag på proteiner på mine urinstix?
Ketoner og alt annet som det skal være, men hvorfor proteiner?
Da man var gravid... (begynner å bli noen år siden nå :p ) ... ble det vel utslag på proteiner om man hadde fått litt "grums" i urinprøven...om jeg ikke husker feil...
Det kunne altså bli utslag om man hadde fått litt utflod eller sædrester osv oppi glasset... :)
Da man var gravid... (begynner å bli noen år siden nå :p ) ... ble det vel utslag på proteiner om man hadde fått litt "grums" i urinprøven...om jeg ikke husker feil...
Det kunne altså bli utslag om man hadde fått litt utflod eller sædrester osv oppi glasset... :)
Jeg føler meg helt fin og jeg er ikke gravid, så det er nok ikke noe galt, jeg blir bare nysgjerrig...
Men takk for svar :) Er nok bare sånn som du foreslår, at prøven har blitt forurenset... ;)
Kordan stix e det dokker bruke da? Æ har bare nån ketose stix som gir utslag vesst man e i ketose trur æ....:confused:
Hvor er fjernkontrollen til tven min? Lett oooooveralt jo *sukk*:D
Photobscura
06-06-10, 23:35
Kordan stix e det dokker bruke da? Æ har bare nån ketose stix som gir utslag vesst man e i ketose trur æ....:confused:
Det er noen keto diabur sticks man får kjøpt på apoteket. De tester både ketoner og proteiner i urinen. Ellers er de like :).
Men, jeg må bare få lov til å si, det hadde vært fint om du skrev på et av våre to skriftspråk i stedet for dialekt. Det er det mange (meg selv inkludert ;)) som synes kan være tungt å lese.
Sorry. Er bare så vant til å skrive på dialekt at jeg ikke tenker meg om. Skal huske det til neste gang :) Men tusen takk for svar :)
Kan jo spørre om en ting til siden du svarte meg. Den ånden som alle sier er så grusom, hvor grusom er den hvis det går an å forklare?
Photobscura
06-06-10, 23:50
Sorry. Er bare så vant til å skrive på dialekt at jeg ikke tenker meg om. Skal huske det til neste gang :) Men tusen takk for svar :)
Kan jo spørre om en ting til siden du svarte meg. Den ånden som alle sier er så grusom, hvor grusom er den hvis det går an å forklare?
Jeg tror det er veldig individuelt hvor ''grusom'' den er :p. Men jeg har ikke kjent den på andre, og heller ikke hatt så store problemer med den selv heller. Den var ikke sterk, mer en svak eim av aceton, og en slags metallisk smak i munnen. Det gikk over etter en uke eller to etter jeg kom i ketose, så det er nok veldig individuelt. Jeg syntes det hjalp å tygge på persilleblader, noen tyr til store Ifa, tyggis etc, men jeg liker ikke det, så da ble det persille :).
Jeg er nybegynner jeg, bare gått på kuren i vel 1 mnd. Fikk raskt utslag på stix men den ånden og smaken i munnen ble aldri så forferdelig ille, å da tenkte jo jeg at noe var galt. Men når jeg hører du sier det du sier så skjønner jeg jo at det ikke trenger å være npe galt, å bra er det :D Tusen takk for svar igjen:)
Photobscura
07-06-10, 00:00
Ikke noe problem! Ånden kommer av overskuddsketoner, noe går ut gjennom urinen, noe gjennom svette, og noe gjennom utånding.
Bare anse deg selv som heldig, det er mange som er veldig plaget av det.
Under sofaputene? :D
Sjekket kjøleskapet?
Eventuelt brødboksen, der min elskede klarte å glemme den en dag, sammen med gulosten...
Ellers er sprekkene i sofaen et klassisk gjemmested.
Og apropos stix:
Stixene mine måler pH, leucocytter, ketoner, nitritter, proteiner, hB og blod. I ca den rekkefølgen.
Kjør hardt, kjør stil :cool:
Og apropos stix:
Stixene mine måler pH, leucocytter, ketoner, nitritter, proteiner, hB og blod. I ca den rekkefølgen.
Kjør hardt, kjør stil :cool:
Er du sykepleier- eller medisinstudent?;):rolleyes::p
Noen som vet hvorfor det iser så infernalsk i tennene etter ei fyllekule?
Er du sykepleier- eller medisinstudent?;):rolleyes::p
Hvordan KUNNE du vite det?
mvh
Spl. Mill ;)
Hvordan KUNNE du vite det?
mvh
Spl. Mill ;)
Takes one to know one!;):D:helsesjek
Takes one to know one!;):D:helsesjek
:cool: :D
Er dette noe man burde måle og følge med på?
Hilsen Vernepleier Grolla :)
Photobscura
07-06-10, 16:18
De aller fleste greier seg helt fint med å bare måle ketoner, altså ;).
Nemlig ikke!:p:D;)
Var derfor jeg ante en kollega i emningen! Er ikke så mange som skjønner hva det er snakk om, enda færre som faktisk kan tyde det på egenhånd!:p
Hva er forskjellen på steambadstu og vanlig badstu?
Hva er forskjellen på steambadstu og vanlig badstu?
Fuktigheta :D
Steambadstu kalles også dampbadstu, og er full av damp. Den vanlige er tørrere.
Photobscura
09-06-10, 13:29
Jeg lurer på hva det skyldes at katta mi med ett har blitt verdens verste matvrak? Han spiser som om det ikke skulle vært en dag i morgen, og kommer løpende og nærmest skriker i sorg når jeg går på kjøkkenet. Men han er like sylslank og blank i pelsen som før. Tenkte på mark, men ser at det ikke er noen symptomer som stemmer. Lurer fælt, altså.
Jeg lurer på hva det skyldes at katta mi med ett har blitt verdens verste matvrak? Han spiser som om det ikke skulle vært en dag i morgen, og kommer løpende og nærmest skriker i sorg når jeg går på kjøkkenet. Men han er like sylslank og blank i pelsen som før. Tenkte på mark, men ser at det ikke er noen symptomer som stemmer. Lurer fælt, altså.
Det er sommer og pusene bruker mye energi på å løpe omkring ! :D Min pus spiser som en hest i sommerhalvåret, men det er også da hun er slankest.
Photobscura
09-06-10, 14:56
Åh, men kan han ikke være litt sevforsynt i matveien og spise mus og småfugl? :lol:
Jeg råfôrer han, og detta blir dyrt. Ikke minst det at hver gang jeg går på kjøkkenet så kommer han løpende, og mjauer som om han holder på å sulte i hjel. For ikke å snakke om at jeg må passere kjøkkenet på vei til do, og da står han gjerne utenfor dodøren og gråter. Rare katteskinn :p.
Åh, men kan han ikke være litt sevforsynt i matveien og spise mus og småfugl? :lol:
Jeg råfôrer han, og detta blir dyrt. Ikke minst det at hver gang jeg går på kjøkkenet så kommer han løpende, og mjauer som om han holder på å sulte i hjel. For ikke å snakke om at jeg må passere kjøkkenet på vei til do, og da står han gjerne utenfor dodøren og gråter. Rare katteskinn :p.
Min pus spiser kanskje 75% mus/fugl/rotter og 25% kjøpemat på sommeren. Hun viser frem alt hun fanger (hvis jeg er hjemme) og det er ikke lite!! Kanskje hun bør ta et "fange-sin-egen-mat"-kurs med din pus?
Photobscura
09-06-10, 15:35
Min pus spiser kanskje 75% mus/fugl/rotter og 25% kjøpemat på sommeren. Hun viser frem alt hun fanger (hvis jeg er hjemme) og det er ikke lite!! Kanskje hun bør ta et "fange-sin-egen-mat"-kurs med din pus?
Haha, ja, kanskje det? Jeg har ikke sett snurten av noe fangst (heldigvis!?), men så har han kun vært utekatt i to måneder av sitt snart toårige liv, men igjen er det flust av andre katter her i bakgården som burde kunne innvie han i jaktens finesser. Men den gang ei. Kanskje det rett og slett er for dårlige jaktforhold her midt i byen?
Kanskje det rett og slett er for dårlige jaktforhold her midt i byen?
Hva sa du, sa du???:eek:
Har du ikke lest alt om de DIGRE rottene/musene etc som finnes i din del av verden???:eek::eek::eek:
Kanskje rottene og musene rett og slett er så store at han ikke tør fange dem?;)
Photobscura
09-06-10, 17:11
Kanskje rottene og musene rett og slett er så store at han ikke tør fange dem?;)
Det er vel i tilfelle per definisjon dårlige jaktforhold :lol:
Ha, ha, katta mi prøvde å fange en rein en gang - da var det nok urjaktinstinktet som slo igjennom.
Han snek seg innpå reinen bakfra og da han være ca en meter bak, snudde reinen seg plutselig mot ham. Og like plutselig var han bare en liten (og lettere forskremt) pusekatt :D.
Har du ikke lest alt om de DIGRE rottene/musene etc som finnes i din del av verden???:eek::eek::eek:
Er nok mest rotter, og katter spiser ikke rotter...
Hvorfor gjør de ikke det? Ser de forskjell på en liten rotte og en stor mus?*nysgjerrig*
Hvorfor gjør de ikke det? Ser de forskjell på en liten rotte og en stor mus?*nysgjerrig*
De likr visst ikke smaken, i tillegg til at halen har et stoff som er giftig for de (forsvarsmekaniske for rotta syns jeg huske vi lærte på barneskolen eller så..)
De likr visst ikke smaken, i tillegg til at halen har et stoff som er giftig for de (forsvarsmekaniske for rotta syns jeg huske vi lærte på barneskolen eller så..)
Takk for svar! *lært noe i dag også* + *avslørt som ikke noe katte- menneske*:D
Mine katter fanger og dreper rotter, både babyer og større..spiser dem ikke som du sier,
men har hatt vår del av rottelik her ja... :(
Pusen min spiser rotter, dvs egentlig er det vånd.
Her står det om vånden/jordrottene: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,3371:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:56222::1:5570:8:::0:0
Noen som kan hjelpe med sang til brylup?
La inn en tråd her, men slenger det inn her også :)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34285
Apropo katter; hvordan kan jeg stoppe dem i å vandre rundt i garasjen min som ett annet åpent hus når porten står åpen? Vet jo aldri om de er der når jeg er der, så da kan jeg jo ikke bare stenge porten heller, for da er de innestengt-
Kvifor er alle lavkarbobøkene eg finn på nederlandsk livredde for metta fett? Svigerfar har dia2 (ikkje overvektig) og slit med blodsukkeret sitt. Skulle så gjerne prøvd han på lavkarbo, men eg finn altså berre lavkarbobøker eg irriterar meg over! Oppskrifter med kvitt brød i og sukker her og der. Blæh! Han snakkar litt engelsk, men ikkje nok til å gi han ei bok om slikt på engelsk, dessverre. Hm.. What to do?
Pusen min spiser rotter, dvs egentlig er det vånd.
Her står det om vånden/jordrottene: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,3371:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:56222::1:5570:8:::0:0
"Vønn" som vi sier der eg kommer fra er vel egentlig nærmere muldvarp enn rotter? Eller Lemen er vel enda nærmere. Og de mangler halen, som vistnok skal være giftig.
Har noen prøvd Cedar nut oil - Sedernøttolje (pinjekjerneolje)?
Den skal være bra mot det meste. Har kommet til bok nr 4 om Anastasia hvor denne oljen er omtalt...
Eg har siste 2 månadane brukt Weleda sin kastanjesjampo. No siste dagane har eg merka at eg har antydning til flass i hovudbotnen. Så er då spørsmålet, er dette ein overgong frå billigsjampo frå matbutikkar og paraben og drit, så det vil gå over, toler eg ikkje sjampoen (det klør ikkje eller noko), eller skal eg gå tilbake til Redken frisøsjampoen min som er full av verste sort paraben, eller er eg då tilbake til scratch? Nokon som har peiling?
Eg har siste 2 månadane brukt Weleda sin kastanjesjampo. No siste dagane har eg merka at eg har antydning til flass i hovudbotnen. Så er då spørsmålet, er dette ein overgong frå billigsjampo frå matbutikkar og paraben og drit, så det vil gå over, toler eg ikkje sjampoen (det klør ikkje eller noko), eller skal eg gå tilbake til Redken frisøsjampoen min som er full av verste sort paraben, eller er eg då tilbake til scratch? Nokon som har peiling?Jeg har ikke kjempepeiling, men du kan jo prøve en annen sjampo uten parabener kanskje? F eks Jason, den er mild og god. Weleda bruker mye eteriske oljer, noen kan sikkert reagere på dem.
"Vønn" som vi sier der eg kommer fra er vel egentlig nærmere muldvarp enn rotter? Eller Lemen er vel enda nærmere. Og de mangler halen, som vistnok skal være giftig.Neida, de har ingenting med muldvarp å gjøre, se her (http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5nd):Vånd kalles av og til også muldvarp (http://no.wikipedia.org/wiki/Muldvarp), men det skyldes en forveksling med en helt annen art. Muldvarpen finnes ikke i Norge. Den tilhører dessuten en helt annen dyregruppe (orden (http://no.wikipedia.org/wiki/Orden_%28biologi%29)), nemlig insekteterne, og er således i slekt med spissmus (http://no.wikipedia.org/wiki/Spissmus) og piggsvin (http://no.wikipedia.org/wiki/Piggsvin). Årsaken til forvekslingen er nok særlig at begge artene kaster opp små jordhauger ved munningen av sine underjordiske ganger. Våndens jordhauger er imidlertid mer uryddige enn muldvarpens, og de innholder ofte en del gress (http://no.wikipedia.org/wiki/Gress).
Men det stemmer at de er beslektet med lemen, for begge er i hamsterfamilien. Men vånd har hale, som du ser på illustrasjonen i linken til Trulte67, den er bare kortere enn rottas. Nærmeste slektninger er markmus og fjellmarkmus. *kommer fra biologfamilie* :flau:
Jeg har ikke kjempepeiling, men du kan jo prøve en annen sjampo uten parabener kanskje? F eks Jason, den er mild og god. Weleda bruker mye eteriske oljer, noen kan sikkert reagere på dem
Du har nok rett, den luktar ganske kraftig! Takk for info! Har ikkje ide om kva Jasonsjampo er, men eg skal google litt! Håper det er å finne her også. Ser forresten at Pantenesjampoen frå matbutikken er parabenfri, men der er vel mykje anna skit i den i staden!
Kokkenovise 157cm vil gratinere brokkoli i ost og fløte i dag - må brokkolien forvelles? Mvh frk vil-helst-slippe-ekstra-oppvask :o
Photobscura
11-06-10, 11:22
Her (http://www.google.com/images?hl=&q=jason+shampoo&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGGL_enNO233NO233&ie=UTF-8) ser du eksempler på Jason- (det er vel en tøddel eller to der?!) shampooer. Jeg brukte aloe vera-kremen deres, og den var fantastisk. Det minner meg på at jeg savner den :D. Det jeg har merket meg med Jason-produkter er at de ikke er så himla dyre, og at flaskene ofte er gigantiske :D.
Du har nok rett, den luktar ganske kraftig! Takk for info! Har ikkje ide om kva Jasonsjampo er, men eg skal google litt! Håper det er å finne her også. Ser forresten at Pantenesjampoen frå matbutikken er parabenfri, men der er vel mykje anna skit i den i staden!Tror Grønn Hverdag har oversikt over alle stoffer som ikke er "akseptable" på siden sin (gidder ikke lete opp akkurat nå :o).
Jason (http://www.jason-natural.com/products/everyday_hair_care.php) er et stort merke med masse produkter uten parabener, laurethsulfater osv. Tipper det er større utvalg å få i Belgia enn i Norge, her er det bare Aloe Vera-varianten som selges nå. Jeg har fått tak i Apricot Body Wash før og den luktet vanvittig godt :hearts:
Ellers synes jeg Dr Hauscka-shampoen er bra (bedre enn Jason), men de skal visst slutte å produsere den :nedfor:
Aloe Vera-bodylotionen fra Jason er forresten utrolig bra, jeg som har tørr hud trenger bare en innsmøring med den bodylotionen for å ha mettet huden med fuktighet for mange dager, selv om jeg dusjer. Den trekker ordentlig inn i huden, i motsetning til bodylotions med mineraloljer, som legger seg som en hinne utenpå og blir ekkel når man dusjer eller får regn på armene :p
Kokkenovise 157cm vil gratinere brokkoli i ost og fløte i dag - må brokkolien forvelles? Mvh frk vil-helst-slippe-ekstra-oppvask :oDet burde du gjøre, ja, den blir veldig hard ellers - snakker av erfaring :flau:
Her (http://www.google.com/images?hl=&q=jason+shampoo&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGGL_enNO233NO233&ie=UTF-8) ser du eksempler på Jason- (det er vel en tøddel eller to der?!) shampooer. Jeg brukte aloe vera-kremen deres, og den var fantastisk. Det minner meg på at jeg savner den :D. Det jeg har merket meg med Jason-produkter er at de ikke er så himla dyre, og at flaskene ofte er gigantiske :D.Jepp! :D Jeg savner den også, tenkte jeg skulle gå og kjøpe i dag faktisk, for det er tilbud på alt av Jasön (tødler på plass ;)) på Vita om dagen, hett tips! :D Den bodylotionen er så sommer for meg!
Photobscura
11-06-10, 11:44
Jepp! :D Jeg savner den også, tenkte jeg skulle gå og kjøpe i dag faktisk, for det er tilbud på alt av Jasön (tødler på plass ;)) på Vita om dagen, hett tips! :D Den bodylotionen er så sommer for meg!
Typisk at det skal være tilbud på ting når jeg er blakk :p.
Takk søte dykk! :suss: Då skal eg på jakt i helga!
Kommer PMS (og sjokosug) rundt eggløsning eller rundt mensen? *plystre*
Ellers synes jeg Dr Hauscka-shampoen er bra (bedre enn Jason), men de skal visst slutte å produsere den :nedfor:Eg fann Dr Hauscka shampo i dag! Tok ein mot flass, og ein for normalt hår + jojoba balsam. Hm.. Skal teste det i morgon. Synd dei sluttar å produsere dersom det er eit godt produkt!
Kjenner nokon til merket KNEIPP? Dei har også shampo, men kjenner ikkje til det. Jasön fann eg ikkje i dag. Kanskje neste bio-sjappe!
Edit: Flasshampoen var ikkje frå Dr Hauscka ser eg. Det var eit anna merke: Zarqa. Den er luktfri, uten paraben, parafin eller fargestoff. Yay :)
Kommer PMS (og sjokosug) rundt eggløsning eller rundt mensen? *plystre*
Vanligvis mellom!
For meg starter det med ømme bryster redd ved EL som forsvinner/mindre øm par dager før mensen, så helt borte en eller to dager inn i mensen.
Photobscura
13-06-10, 20:06
Jeg mener å ha lest et sted at man ikke skatter på dagpenger man mottar i juni, stemmer dette? Klarer ikke å finne noe om det ...
Jeg mener å ha lest et sted at man ikke skatter på dagpenger man mottar i juni, stemmer dette? Klarer ikke å finne noe om det ...
Før i gamle dager betalte man ikke skatt av dagpengene i juni. Men hvordan det er nå vet jeg ikke.
arnakristin
13-06-10, 21:03
Hei,
NAV sine sider er ikke de mest brukervennlige men fant dette:
Ferietillegg (feriepenger) gis dersom du har mottatt dagpenger i mer enn åtte uker i løpet av kalenderåret. Tillegget utgjør 9,5 % av brutto dagpenger som du har mottatt i opptjeningsåret, og utbetales vanligvis i månedsskiftet januar/februar året etter opptjeningsåret. Dette gjelder selv om dagpengeperioden avsluttes tidligere.
http://www.nav.no/page?id=728 (http://www.nav.no/page?id=728)
Full oversikt over ”Feriepenger og fritak for forskuddstrekk” (http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/198714.cms)
Photobscura
13-06-10, 21:17
Nei, ikke feripenger, men dagpenger, altså den faste utbetalinga. Feriepengene fikk jeg i januar.
Men Nellie fant dette:
Mottar du rehabiliteringspenger, attføringspenger eller tidsbegrenset uførestønad, er du fritatt fra forskuddstrekk (skatt) i juni måned. Fritaket gjelder ikke for andre økonomiske ytelser.
Så da er det vel ikke noe mer å lure på. Nedtur :(.
arnakristin
13-06-10, 21:30
Nei, ikke feripenger, men dagpenger, altså den faste utbetalinga. Feriepengene fikk jeg i januar.
Men Nellie fant dette:
Så da er det vel ikke noe mer å lure på. Nedtur :(.
Det sitatet fra Nellie er gått ut på dato, rehabilitering, attføring og tidsbegrenset uføre heter fra 1/3-10 arbeidsavklaringspenger.
Jeg hadde midlertidig uføre og nå på arbeidsavklaringspenger må jeg sende meldekort hver 14. dag...
Photobscura
13-06-10, 21:32
Det sitatet fra Nellie er gått ut på dato, rehabilitering, attføring og tidsbegrenset uføre heter fra 1/3-10 arbeidsavklaringspenger.
Jeg hadde midlertidig uføre og nå på arbeidsavklaringspenger må jeg sende meldekort hver 14. dag...
Poenget var vel heller det at de som ikke nevnes her, deriblant dagpenger, ikke er under ordnngen. Behøver ikke å være så utdatert, aap ble jo innført for bare drøyt tre måneder siden :).
Uansett hva det heter, skal vi ha skattefritt 2 utbetalinger i juni!:D
Vet ikke hva som har skjedd med mine penger denne uken. Fikk 1500,- for lite og det er mer enn skattetrekket. Må ringe dem i morgen å finne ut hva de holder på med!:p
1500 penger er maaange penger, det!:o
arnakristin
13-06-10, 23:32
Uansett hva det heter, skal vi ha skattefritt 2 utbetalinger i juni!:D
Vet ikke hva som har skjedd med mine penger denne uken. Fikk 1500,- for lite og det er mer enn skattetrekket. Må ringe dem i morgen å finne ut hva de holder på med!:p
1500 penger er maaange penger, det!:o
Hei,
Ringe... tar de telefonen da :eek: Jeg har rimelig dårlig erfaring med NAV og er dritt lei å sjekke at de gjør jobben sin, men det er fortsatt en nødvendighet ser det ut som, dessverre. Tror ikke det blir noen bedring der i gården, omorganisering eller ikke, en av legene jeg har været innom sa at NAV er forkortelse for Nå Angrer Vi oss…
Mottakere av arbeidsavklaringspenger skal være fritatt for forskuddstrekk i to 14-dagersperioder i juni måned. De trekkfrie utbetalingene skjer i uke 24 og 26 eller 25 og 27 avhengig av hvilken meldesyklus du har. Det vil si at dette gjelder for periodene 22/23 og 24/25 for den ene meldekortgruppen og for periodene 23/24 og 25/26 for den andre meldekortgruppen.
http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/198714.cms (http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/198714.cms)
NAV er forkortelse for Nå Angrer Vi oss…
Jeg må faktisk få lov å si til NAV sitt forsvar at Arbeids-delen har blitt MYE bedre enn gamle Aetat var! :ja: Så noe har de klart. Trygdedelen har jeg heldigvis lite erfaring med, men som sagt skal de ha cred for at de faktisk har orden på noe.
Hei,
Ringe... tar de telefonen da :eek: Jeg har rimelig dårlig erfaring med NAV og er dritt lei å sjekke at de gjør jobben sin, men det er fortsatt en nødvendighet ser det ut som, dessverre. Tror ikke det blir noen bedring der i gården, omorganisering eller ikke, en av legene jeg har været innom sa at NAV er forkortelse for Nå Angrer Vi oss…
Er ikke så begeistret for NAV selv, jeg etter mer enn 4 år i systemet i denne omgang. Mitt lokal kontor er blant verstingene på mange ting, men det er ikke umulig å få tak i folk der i hvert fall!
Min saksbehandler er flink til å svare på mail, blant annet!
Må snakke med dem. Kan ikke la 1500,- bli borte sånn uten videre. Har barn som trenger sommerklær, jeg!:p
På bukplastikk.com er det mange bilder av mager før og etter operasjonen. Men er det ingen plasser man får se bilder av magen OG ARR etter 1,2,6 og 8 måneder osv? Jeg vil gjerne se hvordan arret blir seende ut etter en stund. At det ser direkte vondt ut etter 2 dager skjønner man jo :P
Etter 4 år synes nesten ikke arret mitt i det hele tatt! Det er bare en svak, knapt synlig hvit strek akkurat i trusekanten! Det tar 3 år før man kan se hvordan det vil se ut til slutt, så man må være litt tålmodig!
Og jeg røyket hele tiden og ha lagt på meg nesten 20kg igjen i etterkant!:o:o:o
Har man anlegg for stygge arr, såkalte kolloide arr, får man det nesten uansett hva man gjør. Har man ikke slike anlegg, er det mye man kan gjøre for å få så fine, smale, usynlige arr som mulig!
Kolloide arr oppstår når det under sårtilheling dannes for mye kollagenfiber. Slike arr kan bli store og svært skjemmende. Det kan være vanskelig å forutsi hvem som er keloiddannere.
Kolloide arr oppstår når det under sårtilheling dannes for mye kollagenfiber. Slike arr kan bli store og svært skjemmende. Det kan være vanskelig å forutsi hvem som er keloiddannere.
Da er ikke jeg keloiddanner :P. Har ett svært arr p leggen, fra kneet til ankel, men det er hvitt og kjennes ikke på huden.
Det er det som plager meg med å gå ned i vekt, og det er at jeg vil ikke ha løs hud og hadde ikke nølt ett sekund med å melde meg på nærmeste klinikk når jeg nådde matchvekt for å få den operert bort. Riktignok har jeg ikke mye løshud, bare en liten stripe p magen, men har jo fortsatt 15 kg å gå ned. Jeg har ikke tid å vente p at det skal trekke seg sammen 2-3 år etter vekttap:p
Noe som bringer meg over til noe annet. Og det er at jeg får del del "kløe" på denne stripa. Særlig etter fuktighetskrem. Jeg lurer på om det er huden som fester seg i underlaget eller om det er mer fett som forsvinner?
Hei!
Jeg lurer på om noen vet hvorvidt man betaler halv skatt av sykepenger i juni? Kikket litt rundt på sidene deres for å se, men var ikke helt greit å finne frem til - om det står der i det hele tatt.. :)
Lenger oppe i tråden ble vi vel enige om at det bare er AAP som gir skattelette i juni!
Kan ikke finne noe om skattelette for noen annen gruppe i hvert fall!
Åh, okei - kjedelig :/
Ikke for meg!;)
Du får i hvert fall feriepenger av sykepenger, har ikke fått feriepenger på flere år, jeg!:p
Photobscura
14-06-10, 18:38
Noen som vet hvilken låt denne (http://www.youtube.com/watch?v=tL-Ro9sVQSY) er originalt? Venninna mi har hatt denne på hjernen i over en uke, og i dag kom jeg så langt som til å finne ut (takk, Frøy! :D) at Primavera har laget sin versjon. Har en slags følelse av at det kan være Harry Belefonte, så hører gjennom det som ligger på Spotify, men inget hell så langt.
Photobscura
14-06-10, 18:51
Glem det, jeg fant det ut :D (Takk, Ignite!).
Noen som vet hvilken låt denne (http://www.youtube.com/watch?v=tL-Ro9sVQSY) er originalt? Venninna mi har hatt denne på hjernen i over en uke, og i dag kom jeg så langt som til å finne ut (takk, Frøy! :D) at Primavera har laget sin versjon. Har en slags følelse av at det kan være Harry Belefonte, så hører gjennom det som ligger på Spotify, men inget hell så langt.
Originalen blir sunget av Miriam Makeba og heter Pata Pata - her (http://www.youtube.com/watch?v=kCc61z9IFu4) :D
Nå får jeg vel også galskapen på hjernen - tusen takk Photo :eek:
Photobscura
14-06-10, 19:28
Originalen blir sunget av Miriam Makeba og heter Pata Pata - her (http://www.youtube.com/watch?v=kCc61z9IFu4) :D
Nå får jeg vel også galskapen på hjernen - tusen takk Photo :eek:
Takk, men jeg rakk å finne det ut :).
Har fått kroppsmassasje i kveld og nå er jeg helt søkke tom for energi. Er det normal bivirkning?
Photobscura
14-06-10, 22:37
Har fått kroppsmassasje i kveld og nå er jeg helt søkke tom for energi. Er det normal bivirkning?
Veldig klassisk, visstnok. Jeg gikk fast til massasje en stund mot migrene, og måtte alltid legge meg nedpå etterpå, hendte jeg sovna på t-banen også, ettersom massøren holdt til på Oppsal og jeg bodde i sentrum. For ikke å snakke om tisse, jeg måtte alltid tisse rett etterpå :p. Begge ting var visst veldig typisk i følge massøren.
Massasje kan utløse endorfiner, så det er sikkert en sammenheng der :).
Hvilket kjøpeknekkebrød har minst kh?
I hvilken butikk får jeg kjøpt dette?
Photobscura
15-06-10, 09:36
Hvilket kjøpeknekkebrød har minst kh?
I hvilken butikk får jeg kjøpt dette?
Fiberrik enten med solskkekjerner eller linfrø. Det får du kjøpt i stort sett alle matbutikker. Husker ikke eksakt, men jeg mener det er rett under 3 gram kh i én skive, og jeg synes faktsk de smaker bedre enn alt annet av knekkebrød :).
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.