View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Spør her også, tror dere jeg kan bruke noe annet enn kokosolje i denne oppskriften??
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51703
Bountykake altså ^^
Nei, SPiD er ikke svindel! Jeg har sett det på Finn.no de siste dagene. Det er bare en ny innloggingsløsning de har, det står på forsiden deres :)
Phu!! Hadde allerede trykt Dietta, godt å høre at det var ok Huldr. :)
Da tar jeg tilbake alt jeg har sagt :D
Har ikke vært på Finn de siste dagene, så dette var jeg ikke klar over.
Godt vi har Huldr her til å berolige oss :heia:
Da tar jeg tilbake alt jeg har sagt :D
Har ikke vært på Finn de siste dagene, så dette var jeg ikke klar over.
Godt vi har Huldr her til å berolige oss :heia:Hehe, jeg så det tilfeldigvis, så da kunne jeg berolige ;)
Sp.mål: Noen av dere som har solgt noe på finn.no og mottatt penger via Paypal? Er dette trygt?
Har aldri brukt paypal via finn.no, men bruker det på ebay og andre utenlandske sider i åresvis. Har både betalt med og mottatt penger via paypal og aldri hatt problemer med det. Paypal har også gode garantiordninger dersom det blir disputt om vare og betaling.
Har aldri brukt paypal via finn.no, men bruker det på ebay og andre utenlandske sider i åresvis. Har både betalt med og mottatt penger via paypal og aldri hatt problemer med det. Paypal har også gode garantiordninger dersom det blir disputt om vare og betaling.
Tusen takk for svar :)
Kjöpte meg ett par stövletter der til jul, og jeg bestilte samme str som jeg er vant til. Og superflott med gratis frakt/retur og 30 dagers betalingsfrist ;)
Tusen takk, jeg ble i tvil da jeg så målene på størrelsene i cm på foten. Målte min fot, og da måtte jeg visstnok opp 2 størrelser... Men da prøver jeg å kjøpe den samme størrelsen som jeg pleier da ;) Takk igjen for svar Catwoman! Ha en fin dag!! :)
noen her som vet hvorfor det (for enkelte!) kvinnfolk (og mannfolk), tar så sykt lang tid å "stelle seg". og hva som ligger i å stelle seg, for det kan jo være mye forskjellig. Ei venninne jeg har bruker svært lang tid, hvis hun sier hun kommer hit snart, skal bare stelle meg, så venter jeg ca en times tid før jeg gjør meg klar. Er det bare meg som er sær som ikke bruker så sinnsvakt lang tid på stell?
Anyway, et spørsmål til, hva gir man en far man nesten aldri ser, og som man egentlig ikke kjenner så godt, til jul? Han kommer forøvrig til å feire jul hjemme her hos oss...
noen her som vet hvorfor det (for enkelte!) kvinnfolk (og mannfolk), tar så sykt lang tid å "stelle seg". og hva som ligger i å stelle seg, for det kan jo være mye forskjellig. Ei venninne jeg har bruker svært lang tid, hvis hun sier hun kommer hit snart, skal bare stelle meg, så venter jeg ca en times tid før jeg gjør meg klar. Er det bare meg som er sær som ikke bruker så sinnsvakt lang tid på stell?
Anyway, et spørsmål til, hva gir man en far man nesten aldri ser, og som man egentlig ikke kjenner så godt, til jul? Han kommer forøvrig til å feire jul hjemme her hos oss...
1) Nei... Iallfall ikke om jeg ikke er av "de sære" også. Bruker sjelden mer enn en halvtime på stivpyntet, og 10 min på hverdagsmorgenen...
2) Bøker?
Vel, jeg er en av dem som kan bruke innmari lang tid på å gjøre meg klar - ikke hvis jeg bare skal bort til en venninne, da, men hvis jeg f.eks. skal på date med en ny flamme kan jeg lett bruke en time bare på å prøve, forkaste og så velge ut antrekk. :D
Og det er klart at vi som bruker primer, foundation, pudder, blush, mascara, mascaraprimer, eyeliner, øyenskyggeprimer, tre forskjellige øyenskygger og gjerne konturpudder og highlight til ekstra festlige anledninger, bruker litt mer tid på å gjøre oss klar enn de som bruker litt mineralfoundation og mascara.
Er ikke noe galt i at enkelte er mer jålete enn andre?
Har prøvd å google det uten å bli vesentlig glupere, så legger stoltheten til side og spør her; hva er en primer?
Vel, jeg er en av dem som kan bruke innmari lang tid på å gjøre meg klar - ikke hvis jeg bare skal bort til en venninne, da, men hvis jeg f.eks. skal på date med en ny flamme kan jeg lett bruke en time bare på å prøve, forkaste og så velge ut antrekk. :D
Og det er klart at vi som bruker primer, foundation, pudder, blush, mascara, mascaraprimer, eyeliner, øyenskyggeprimer, tre forskjellige øyenskygger og gjerne konturpudder og highlight til ekstra festlige anledninger, bruker litt mer tid på å gjøre oss klar enn de som bruker litt mineralfoundation og mascara.
Er ikke noe galt i at enkelte er mer jålete enn andre?
Hehe.... Jeg var sånn mascara og id-foundation før, men har nå blitt en slik jåledukke, hehe... Artig med sminke syns jeg. Men primer bruker jeg ikke. Hva er det, og hva skal man med det?
Er konturpudder et sluttpudder for å feste sminken?
Jeg bruker dagkrem (Clarins), Concealer (Diorskin Nude), foundationkrem (Capture Totale, Dior), pudder (Kanebo Sensai), Solpudder (Guerlain Terracotta) Blush (Chanel), Øyeskygge (Chanel) og 3 andre øyenskygger (Dior), eyeliner (Chanel), Mascara (varierer) og tilslutt litt Pudder (Kanebo igjen). Og så lipgloss... Så enig med Sugarpill, dette kan ta litt tid ;)
Men om morgenen går dette unna i en fei, da bruker jeg "bare" 30 minutter... Men om jeg skal "ut", kan det ta en time. For da fikser jeg mer på håret, som også tar tid...
Men det er jo fint når du vet at venninne dine bruker lang tid da, for da vet du hva det vil si at det bare skal "ordne seg litt" ;)
Ps, men skjønner den frustrasjon. Jeg brukte lite sminke før som sagt, og jeg ventet mye på vennene mine, så brukte uttrykket "hoppe i dusjen"... Men som egentlig betydde noe helt annet!! haha
1) Nei... Iallfall ikke om jeg ikke er av "de sære" også. Bruker sjelden mer enn en halvtime på stivpyntet, og 10 min på hverdagsmorgenen...
2) Bøker?
sp.mål... Er det 10 minutter inkludert alt, fra du er opp fra sengen og til du er ute av døra, eller er det bare sminken? Er jo mye man skal gjøre om morgenen... Do, dusj/vask, klær, sminke, hår... Rekker du alt dette på 10 min er du god!!! :) Selv min mann bruker 20 minutter, enda han sminker seg ikke, og fikser ikke hår...
Ikke misforstå, det er ikke noe galt med å bare bruke 10 minutter, men jeg er bare så imponert... Føler meg pluttselig veldig treg som bruker 30 min ;) Og en time om jeg skal føle meg helt vel ;)
sp.mål... Er det 10 minutter inkludert alt, fra du er opp fra sengen og til du er ute av døra, eller er det bare sminken? Er jo mye man skal gjøre om morgenen... Do, dusj/vask, klær, sminke, hår... Rekker du alt dette på 10 min er du god!!! :) Selv min mann bruker 20 minutter, enda han sminker seg ikke, og fikser ikke hår...
Ikke misforstå, det er ikke noe galt med å bare bruke 10 minutter, men jeg er bare så imponert... Føler meg pluttselig veldig treg som bruker 30 min ;) Og en time om jeg skal føle meg helt vel ;)
Nei, det er ikke alt. Det er do, klær, hår & sminke - som for meg begrenser seg til øyekrem (om jeg er trøtt og ser ut som en panda) og mascara. Dusjer ikke hver dag og tannpussen tar jeg etter mat, så den er ikke innregnet. Men jeg bruker stort sett 35-50 minutter fra senga til jeg er i bilen og da har jeg som regel spist frokost, alltid laget matpakke (om så bare pakket en boks makrell og en tube majones) og kanskje en liten kopp te også.
Nei, det er ikke alt. Det er do, klær, hår & sminke - som for meg begrenser seg til øyekrem (om jeg er trøtt og ser ut som en panda) og mascara. Dusjer ikke hver dag og tannpussen tar jeg etter mat, så den er ikke innregnet. Men jeg bruker stort sett 35-50 minutter fra senga til jeg er i bilen og da har jeg som regel spist frokost, alltid laget matpakke (om så bare pakket en boks makrell og en tube majones) og kanskje en liten kopp te også.
ok, hehe, da har jeg full kontroll på deg, neida, hehe...
TrillTrall
05-12-12, 17:20
Eksempel:
Hi, i’m interested in your car listed on finn.no, please tell me the interior condition of the car at abolaso2@gmail.com.
I'm ready to buy this car and will be paying you through PayPal (www.paypal.com (http://www.paypal.com))
*haha* Jeg fikk tre slike, nesten likelydende sms'er i løpet av noen få dager for en tid siden. Ikke at jeg har avertert bilen min for salg akkurat! Men bilen min får du aldri! :D
Horfor hender det at Windows Live Mail plutselig laster ned mailer som jeg fikk for flere dager siden, og som for lengst er slettet - til innboksen ??
Hender det plutselig ligger 400 mailer i innboksen, og så er det altså gamle mailer som jeg har lest for lenge siden og altså slettet. Og noen ganger så kommer de dobbelt opp også.
Det tar jo en masse tid å gå gjennom en gang til og slette disse.
OG
Hvorfor fryser jeg sånn?? Burde jo ha polstring nok alle kiloene tatt i betraktning
Har prøvd å google det uten å bli vesentlig glupere, så legger stoltheten til side og spør her; hva er en primer?
Primer er noe man "grunner" med før annen sminke for at den skal legge seg penere, holde lengre etc. Øyenskyggeprimer får selv crappy øyenskygger til å holde hele dagen.
Marella: Konturpudder er noe man bruker for å konturlegge ansiktet, skape en illusjon av f.eks. høyere, finere kinnbein ved å skape en illusjon av skygge under dem. :)
Diskusjonen om sminke skal jeg holde meg utenfor siden jeg ikke bruker noe som helst sminke, og dermed klarer meg lett med ti minutter til dusj og klargjøring for dagen :D
Jeg lurer rett og slett på hvor mye pinnekjøtt jeg rekner pr snute, nå når 80% av de som skal spise julemiddag er lavkarbere......?
Har også medisterkaker, sosisser og rotmos av både kårot og sellerirot.
Lurer på om folk har noen artige gaveinnpakningsideer for å gjøre pakker som inneholder CD-er, DVD-er og bøker litt mindre åpenbare? :p
Knytte plastposer og legge rundt boka/CD-en/DVD-en i dulter før det pakkes. eller pakke f.eks. stein i bunnen av pakken slik at vekten forvirrer.
Diskusjonen om sminke skal jeg holde meg utenfor siden jeg ikke bruker noe som helst sminke, og dermed klarer meg lett med ti minutter til dusj og klargjøring for dagen :D
Jeg lurer rett og slett på hvor mye pinnekjøtt jeg rekner pr snute, nå når 80% av de som skal spise julemiddag er lavkarbere......?
Rent kjøtt bruker man å regne 200g pr pers av (med tilbehør), men ribbe (som jo har bein og mye fett som iallfall ikke høykarbere pleier å bruke for mye av) har jeg sett beregninger helt opp i en halvkilo pr pers. (Det tror jeg er mye da...)
Lurer på om folk har noen artige gaveinnpakningsideer for å gjøre pakker som inneholder CD-er, DVD-er og bøker litt mindre åpenbare? :p
Gjem gaven og la vedkommende få "ledetråder". Enten i form av et rebusløp fra postkort til postkort, eller en tynn fiskesene i kryss og tvers rundt heimen fram til pakken... (Må være "usynlig (tynn blank eller tynn sort) sånn at den ikke er for åpenbar før man finner fram.)
Eller ta sånne smellestrips fra smellbonboner og føy inn i innpakningen...
Pinnekjøtt har mye bein da, så jeg bruker og beregne ca 500g pr person (voksne:))
Appelsinpiken
06-12-12, 09:05
Jeg har kjøpt grå poser på ebay (vanlige gaveposer, bare i tykt gråpapir. Syns det er litt mer koslig en mange av de glorete gaveposene man får kjøpt, for disse kan man jo pynte selv!), men har sett de har tilsvarende på nille. Da syns det ikke hva som er oppi når man bare ser på selve gaven. Boka/cden/dvden pakker du inn i feks bobleplast, og så kan du legge oppi noe som gir ekstra tyngde. Til slutt stifter du igjen toppen, slik at man ikke kan se oppi gaveposen. Da må man rive opp gaveposen for å komme til gaven.
Eller så kan du ta den irriterende varianten: En kjempestor eske fylt med isoporkuler og boka/cden/dvden gjemt midt inni all isoporen et sted.
Rent kjøtt bruker man å regne 200g pr pers av (med tilbehør), men ribbe (som jo har bein og mye fett som iallfall ikke høykarbere pleier å bruke for mye av) har jeg sett beregninger helt opp i en halvkilo pr pers. (Det tror jeg er mye da...)
Og jeg skjønner ikke hvordan jeg fikk pinnekjøttet til å bli ribbe annet enn gjennom ren ønsketenking... :D
Pinnekjøtt: 500g pr pers.
TrillTrall
06-12-12, 09:17
Samme her. :) I dag dusjet jeg ikke før jeg gikk på jobb så jeg karret meg ut av sengen kl. 6:00, gikk på badet, tisset, vasket meg, tok på deo og hoppet i klærne. 6:05 var jeg på stua og ferdig på badet. :D Om jeg dusjer tar det et 10-minutt ekstra + føning av lugg etter en stund.
Primer er noe man "grunner" med før annen sminke for at den skal legge seg penere, holde lengre etc. Øyenskyggeprimer får selv crappy øyenskygger til å holde hele dagen.
Marella: Konturpudder er noe man bruker for å konturlegge ansiktet, skape en illusjon av f.eks. høyere, finere kinnbein ved å skape en illusjon av skygge under dem. :)
Tusen takk :)
Takk for svar smgj og langaard.
Vi blir 7 voksne mennesker, så da rekner jeg 4 kilo slik at jeg er sikker på at det er rikelig.
Bestevenninna mi ønsket seg pisk et år... Jeg kjøpte en to meter lang longeringspisk som kunne deles i to. Hvordan skal man pakke inn en tynn, tynn pakke på en meter til en person som har ønsket seg pisk uten at personen skal skjønne at det er en pisk? Jeg måtte hatt en gedigen pakke, så jeg ga opp å kamuflere den. I stedet fikk jeg lurt den hjem til henne (via lillebroren til bestevenninna til storesøsteren hennes) og ga henne en normalstor pakke der jeg hadde pakket inn småstein, kongler og pinner. På kortet utenpå pakken stod det "bare en av pakkene er den egentlige gaven". Det var visstnok suksess. :snill:
Jeg lurer på hvordan man kan ha høy CRP og føle seg ca frisk?
Jeg hanglet litt og hadde mistanke om lungebetennelse (stygg hoste, kunne ikke puste helt inn uten å hoste, feber osv). Innen jeg kom meg til legen (etter 1,5 døgn) var jeg så frisk at hun ikke kunne høre noe på lungene, men tok CRP av meg likevel og den var ikke superhøy, men høy nok til at hun ville at jeg skulle begynne på penicillin med en gang (fikk noen piller på legekontoret) og ikke vente en dag til medisinen kom på butikken... Grunnen til at jeg gikk til legen var at jeg hadde feriedag, så jeg ville gjerne ha den tilbake. :geip: Trodde ikke jeg var syk nok til at jeg burde ta medisiner...
"Høy crp" er vel ganske relativt. Hvor høy var den?
Jeg hadde mykoplasma lungebetennelsen i fjor, men var overhodet ikke i dårlig form. Bare kjente det i lungene litt innimellom.
ifølge min lege sier ikke crp om hvordan du har det akkurat nå, men hvordan du hadde det for 1-2 døgn siden.
Og jeg skjønner ikke hvordan jeg fikk pinnekjøttet til å bli ribbe annet enn gjennom ren ønsketenking... :D
Pinnekjøtt: 500g pr pers.
500g før bløtlegging eller etter? :confused:
500g før bløtlegging eller etter? :confused:
Man kjøper det tørt, så jeg regner med det er tørrvekt. :)
Man kjøper det tørt, så jeg regner med det er tørrvekt. :)
Da har jeg i alle fall nok! :D
Jeg pakker alt i esker
Photobscura
06-12-12, 21:08
Uhm ... Hvor lang tid tar det for en pose isbiter å fryse i en vanlig fryseboks (i kjøleskap)? Jeg var tom for isbiter, og lagde noen for en halvtime siden. Men jeg vil ha ferdig med eksamen-rom & colaen min nå! :(
"Høy crp" er vel ganske relativt. Hvor høy var den?
Jeg hadde mykoplasma lungebetennelsen i fjor, men var overhodet ikke i dårlig form. Bare kjente det i lungene litt innimellom.
CRPen min var 64. Hm, måtte lese litt om mykoplasma lungebetennelse nå. Men har ikke vondt i hodet eller halsen, så tror ikke det er det.
ifølge min lege sier ikke crp om hvordan du har det akkurat nå, men hvordan du hadde det for 1-2 døgn siden.
Det kan stemme for min del. 1,5 døgn før prøven hadde jeg det forferdelig, men da jeg tok prøven var jeg jo OK.
Uhm ... Hvor lang tid tar det for en pose isbiter å fryse i en vanlig fryseboks (i kjøleskap)? Jeg var tom for isbiter, og lagde noen for en halvtime siden. Men jeg vil ha ferdig med eksamen-rom & colaen min nå! :(
Det spørs på fryseboksen og hvor kaldt du har satt den. I verste fall kan du kjøpe isbiter i butikken.
Photobscura
06-12-12, 21:16
Det spørs på fryseboksen og hvor kaldt du har satt den. I verste fall kan du kjøpe isbiter i butikken.
Helt vanlig fryseboks nederst i et kjøleskap, på nederste hylle. Vet ikke hvilken temperatur det holder. Og ikke eff om jeg går ut i tolv kuldegrader for å kjøpe isbiter! :D Tok en neve frosne bær i nå. Det funka overraskende godt. ;)
Helt vanlig fryseboks nederst i et kjøleskap, på nederste hylle. Vet ikke hvilken temperatur det holder. Og ikke eff om jeg går ut i tolv kuldegrader for å kjøpe isbiter! :D Tok en neve frosne bær i nå. Det funka overraskende godt. ;)
Det ville nok gått raskere å satt brettet ut i den temperaturen. :rolleyes:
Photobscura
06-12-12, 21:41
Det ville nok gått raskere å satt brettet ut i den temperaturen. :rolleyes:
Sant nok. :cool:
hvor lenge skal jeg "tolerere" å ha vond i mage/tarm regionen? 14 hrs and counting, akkurat nå. jeg var innom legen imorges da jeg er delvis sykemeldt og ikke kan bruke egenmelding, der sa de at de skulle ringe om legen ville ha meg inn til time. det har ikke skjedd. men akkurat da hadde jeg ikke supervondt, men stikkende smerte i blindtarm regionen begynte så smått akkurat da. og siden har det bare blitt vondere. har en time til legekontoret stenger, og jeg vil heller gå dit enn til legevakta ikveld om jeg skulle bli gal.. lang ventetid og dyrt -.-;
hvor lenge skal jeg "tolerere" å ha vond i mage/tarm regionen? 14 hrs and counting, akkurat nå. jeg var innom legen imorges da jeg er delvis sykemeldt og ikke kan bruke egenmelding, der sa de at de skulle ringe om legen ville ha meg inn til time. det har ikke skjedd. men akkurat da hadde jeg ikke supervondt, men stikkende smerte i blindtarm regionen begynte så smått akkurat da. og siden har det bare blitt vondere. har en time til legekontoret stenger, og jeg vil heller gå dit enn til legevakta ikveld om jeg skulle bli gal.. lang ventetid og dyrt -.-;
Kom deg til legen og forlang en skikkelig undersøkelse!
Snart er det helg og alt blir så mye vanskeligere.
Man kan gå med "irritert" blindtarm lenge,uten at den er så ille at de "gidder" fjerne den. Stå på at du nå har hatt dette av og på så lenge at det går ut over livskvaliteten og forlang å bli tatt på alvor og undersøkt skikkelig! Du er jente og mye kan være galt "ned i der"!
Lykke til og god bedring!:klem:
jaja. da sitter jeg pa akutten i tonsberg og venter. forhapentligvis sa tidlig pa en fredag at jeg ikke sitter her hele natta
jaja. da sitter jeg pa akutten i tonsberg og venter. forhapentligvis sa tidlig pa en fredag at jeg ikke sitter her hele natta
Veldig fornuftig:ja:
Jeg var ikke så fornuftig, min betente blindtarm sprakk!! Det sto om livet en stund:eek:
Masse god bedring:klem: (håper det ikke er noe alvorlig, da)
da det var min tur hos turnuslegen forsvant seff smertene. sa han trodde det ikke var blindtarmen. venter pa blodprover, men sa kommer han tilbake med kirurgen. nar han pirker meg pa magen gjorde det dritvondt. sa, 80-90% blindtarm. kikkhullsoperasjon senere ikveld. skummelt. aldri vart i narkose før.
da det var min tur hos turnuslegen forsvant seff smertene. sa han trodde det ikke var blindtarmen. venter pa blodprover, men sa kommer han tilbake med kirurgen. nar han pirker meg pa magen gjorde det dritvondt. sa, 80-90% blindtarm. kikkhullsoperasjon senere ikveld. skummelt. aldri vart i narkose før.
Masse lykke til!
Lykke til!:klem:
Kikkehullsoperasjoner og narkose er noe disse folka gjør mange ganger hver dag, så du er i de beste hender! Husk å puste ordentlig når du våkner og ta i mot alt de vil gi deg av smertestillende!
http://www.vektoperasjon.no/forum/images/smilies/storklem.gif
Noen som trenger "ny" sofa til jul?
http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=38756246
Kan den speilvendes? I så fall er jeg litt interessert!:)
Kan den speilvendes? I så fall er jeg litt interessert!:)
Har kontrollmålt! Den passer perfekt slik som den er!:D
Du har ikke gitt den til noen andre enda?:spent:
da venter jeg pa a bli henta, veska full av smertestillende og jeg far ikke løfte tungt pa to uker. men hva er tungt lissom. vil gjerne ga pa butikken selv... men klesvaska ma nok mamma ta noen runder til... far bare hape jeg er bra nok til a jobbe pa mandag
da venter jeg pa a bli henta, veska full av smertestillende og jeg far ikke løfte tungt pa to uker. men hva er tungt lissom. vil gjerne ga pa butikken selv... men klesvaska ma nok mamma ta noen runder til... far bare hape jeg er bra nok til a jobbe pa mandag
Nå skal du bare ta det med ro:ja: God bedring:klem::blomster:
God bedring, Sanney :blomster:
Håper du får sofaen, Kitt! :spent:
hvor lenge kommer disse gass smertene til å sitte etter operasjon? er ganske irriterende å få syke smerter i skuldra hver gang jeg reiser meg opp :p
hvor lenge kommer disse gass smertene til å sitte etter operasjon? er ganske irriterende å få syke smerter i skuldra hver gang jeg reiser meg opp :p
De kan sitte i i opptil 7-10 dager faktisk! Men det tar vel vanligvis 2-3-3 dager!;)
Prøv å beveg deg så mye du orker, trappegåing skal gjøre underverker for slike smerter hos mange!:)
Promp og rap alt du føler for og husk å ta smertestillende jevnlig så det ikke kommer noen smertetopper. Binder du deg, sitter luften lenger i!
Masse god bedring!:klem:
trappegåing ja, jeg bor i 3. etasje! siden jeg ikke får bære tungt kan jeg jo gå på butikken flere ganger om dagen istedenfor :p
fått med meg smertestillende som skulle tas ca hver fjerde time. og herregud for noen tabletter de ga meg.. paracetten var jo på størrelse med eucras tablettene :p
Et lite sånn litt flaut tema:
Når jeg må på toalettet og gjøre nr 2, så får jeg ofte ubehag i magen. Kjenner liksom ikke bare at "ok, jeg må visst på do" - men får vondt i magen min, nede i tarmene.
Enkelte ganger så får jeg skikkelig magevondt. Ulmende, skarp smerte, noen ganger nesten som rier, og meg bare må løpe! .. Da kan dette vare en god stund. Blir sittende på toalettet, gjerne først litt hard i magen, men så blir det løst. Det hjelper på å gni på en spesiell måte, for da får jeg liksom ting fortere ut av systemet ..... Jeg kan bli kvalm, sånn at jeg funderer på om jeg må finne bøtten. kaldsvetter i pannen, blir noen ganger helt våt i ansiktet.
Så når jeg tror det er over, og går inn igjen på stuen, så setter kanskje smertene til på ny, og jeg må løpe. Da må jeg fort ned på skålen. Samme smertene i magen, flytter seg fra midt på til nederst.
Er ganske sliten etter noen slike runder på toalettet med smerter og kaldsvette. Disse voldsomme tilfellene med smerte og svette, er gjerne kort tid etter et større måltid, som middag.
Er det vanlig å få smerter i magen når man må nummer 2? Mange går jo bare på do, og så feridg med det, mens jeg føler meg nesten syk. Synes det er litt rart,
Dette er jo ikke sånn man snakker så ofte om, men tenkte jeg kunne spørre er.
Så da er spørsmålet - får du vondt i magen /eller blir uvel når du må nummer 2 på toalettet?
Det å tømme tarmen kan for de fleste være en svært grei affære, men det kan også være et slit for kroppen.
Er ikke uten grunn at hjerteopererte feks får beskjed om å holde avføringen myk og unngå forstoppelse.:p
Sånn som du beskriver det, høres det ut som om du kan ha spist for fort/fått i deg litt mye kunstig søtning/mer fett enn du tåler/evnt annet du ikke tåler så bra, eller at du har tendenser til nervøs/irritabel tarm!
TrillTrall
09-12-12, 10:10
Så da er spørsmålet - får du vondt i magen /eller blir uvel når du må nummer 2 på toalettet?
Det hender jeg plutselig føler meg veldig kvalm og har litt vondt i magen og når jeg da setter meg på do så kan det kjennes som at det er like før jeg må spy. Nå har jeg etterhvert erfart at om jeg sitter en stund, masserer magen og tar meg litt tid så kommer det i store menger. :_ohmy: Og når tarmen er vel tømt så er kvalmen borte også, heldigvis.
Jeg har det ikke så ille som det høres ut som du har det, og det skjer heldigvis ikke så ofte, men det er ubehagelig mens det står på. Og kaldt. Det skjer jo gjerne om natten og å sitte en halvtime på do i bare nettoen er en kald fornøyelse.
Det kan også være utposning på tarmen... Dere kan jo forsøke å sette en lav knakk foran toalettet sånn at man nesten sitter på huk som på "thaitoa" over toalettet. Dette retter ut tarmsystemet mye mer enn vår egen stolsits og kan avhjelpe både behov for å trykke og smerter i den forbindelse. Tarmsystemet vårt er visstnok mer tilpasset å gjøre unna sånt arbeid på huk, enn i 90-graders vinkel.
Jeg har også hatt det sånn et par ganger om natta. Tror det er fordi jeg ikke våkner tidsnok og ubevisst holder meg altfor lenge... Om dagen går det heldigvis greit.
Takk for gode svar.
Hender noen ganger at det faktisk knekker bak i ryggen mens jeg "holder på", Kanskje ikke så dumt å prøve med en krakk.
har slitt med magen i veldig mange år, den reagerer på alt mulig, og jeg får voldsomme smerter og ubehag. Noen ganger har jeg faktisk sittet og nesten ønsket å få dø- fordi det er så vondt at jeg nesten ikke holder ut. Det hjelper heldigvis litt å massere, for jeg har lært hvordan avføringen liksom forflytter seg, så å trykke lit og gni de rette stedene så skjer ting litt fortere.
Har spurt kjæresten min om han får vondt og blir dårlig når han må nummer 2, men han sier han bare kjenner han må på toalettet - men ikke får vondt. Så jeg vet sannelig ikke hva som er vanlig.:veitikke:
Det er ikke vanlig å ha vondt.
Kan man spise laks som er stekt på torsdag? Den står innpakket i plast i ildfast form i kjøleskapet. Ser fin ut. Men lurt/ikke lurt i hele tatt?
Kan man spise laks som er stekt på torsdag? Den står innpakket i plast i ildfast form i kjøleskapet. Ser fin ut. Men lurt/ikke lurt i hele tatt?
ser fin ut, men lukter den fint?:cool:
ser fin ut, men lukter den fint?:cool:
Så, om den lukter fint er det grønt lys? :D
Så, om den lukter fint er det grønt lys? :D
hmmm, nå ble jeg med ett redd for å skulle si ja og så blir du sjuk :o
hmmm, nå ble jeg med ett redd for å skulle si ja og så blir du sjuk :o
Hehe, får gå for noe annet da. Vil ikke bli syk.
Det kan også være utposning på tarmen... Dere kan jo forsøke å sette en lav knakk foran toalettet sånn at man nesten sitter på huk som på "thaitoa" over toalettet. Dette retter ut tarmsystemet mye mer enn vår egen stolsits og kan avhjelpe både behov for å trykke og smerter i den forbindelse. Tarmsystemet vårt er visstnok mer tilpasset å gjøre unna sånt arbeid på huk, enn i 90-graders vinkel.
Jeg har også hatt det sånn et par ganger om natta. Tror det er fordi jeg ikke våkner tidsnok og ubevisst holder meg altfor lenge... Om dagen går det heldigvis greit.Det er sant. Og vi venner oss til noe som ikke er naturlig. Jeg for min del får det bedre til hvis jeg lener meg forover. Jeg synes det er litt rart, og kanskje bare en uvane. Men da jeg var liten kledde jeg av meg og satte meg på huk oppå doringen. Jeg har vært plaget med hard mage fra jeg var liten og da gjorde jeg altså det som var mest naturlig for kroppen ...
Jeg kan forresten også bli litt kvalm før jeg får det ut, så det er kanskje ikke helt uvanlig?
Ja. Fisk som er varmebehandlet holder lenger enn rå fisk, Så om det lukter greit så er det bare å kjøre på.
Det er sant. Og vi venner oss til noe som ikke er naturlig. Jeg for min del får det bedre til hvis jeg lener meg forover. Jeg synes det er litt rart, og kanskje bare en uvane. Men da jeg var liten kledde jeg av meg og satte meg på huk oppå doringen. Jeg har vært plaget med hard mage fra jeg var liten og da gjorde jeg altså det som var mest naturlig for kroppen ...
Jeg kan forresten også bli litt kvalm før jeg får det ut, så det er kanskje ikke helt uvanlig?
Lene seg forover, men sørg for å ha ryggen rett...
Går man for lenge - kanskje har dårlig avføringsrefleks (eller hva man nå skal kalle det) så kan det nok bli sånn.
Så anbefaler jeg å slutte å lese her om man ikke vil se personlig, pinlig, info delt...
Jeg var i en periode plaget med hard mage og hemmorider og fikk da det jeg tror er utposning ytterst i endetarmen, og siden da er det nødvendig å la være å holde seg da det gjør vondt verre. Er jeg da hard i magen (heldigvis sjelden) kan jeg få en sånn "propp" som gjør skikkelig vondt å få avgårde... For meg hjelper det å holde imot på mellomkjøttet før jeg kommer igang. Jeg tror altså at jeg har fått en utposning som vender den veien. Dette har jeg aldri gått til lege med fordi det for meg er et håndterbart problem som jeg kun plages med en gang i mellom. Men jeg vil jo si at dersom dere har liknende symptom som gjør vondt ofte så bør dere ta en tur til legen... Det skal jo ikke være sånn, og eventuelle utposninger kan bli verre med tiden & hard mage.
hvor lenge skal sånne plasterlappbandasjer sitte på? regner med at de jeg fikk med meg var for å bytte etter å ha dusja...
Ja. Fisk som er varmebehandlet holder lenger enn rå fisk, Så om det lukter greit så er det bare å kjøre på.
Jeg ble litt usikker på lukta. Så valgte å holde meg på den trygge siden :)
Jeg ble litt usikker på lukta. Så valgte å holde meg på den trygge siden :)
Er jg usikker på noe, så gir jeg en bit til kattene. Vil de ha det er et null problem. ;)
hvor lenge skal sånne plasterlappbandasjer sitte på? regner med at de jeg fikk med meg var for å bytte etter å ha dusja...
Rett og slett så lenge so m mulig om det ikke har trukket blod/væske gjennom dem.
For å forebygge infeksjoner bør du drøye dusjingen så lenge som mulig. Gjerne mange dager.
Så dusjer du med bandasjene på, tar de av etter dusjen og lar enten huden lufttørke godt eller blåser på med hårføner før du setter på de nye.
Er jg usikker på noe, så gir jeg en bit til kattene. Vil de ha det er et null problem. ;)
Hah. Skal huske på den til en annen gang :D
Hvor får jeg kjøpt hvite julekuler?
Ser ut til at IKEA har noen enkle hvite i alle fall. 15 kr for 12 stk (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70221814/). Regner med at det er forskjellige farger. Eventuelt så var de så billige at du kan kjøpe flere og bare bruke de hvite. :geip:
Vet ikke om det er en butikk som finnes landet rundt, men her i Sarp har vi ihvertfall en butikk som heter Marihøna. Der har de flotte julekuler i hvitt. Hvis ikke den butikken finnes i Oslo så er det en sånn typisk butikk som fører varer fra Sia.. Kanskje de har noe lignende i nærheten..
glasmagasinet kanskje. mener jeg har sett slik der.
Hvem helte sirup i forumet? Jeg trodde vi holdt oss unna denslags... :cool:
Photobscura
10-12-12, 14:39
Hvem helte sirup i forumet? Jeg trodde vi holdt oss unna denslags... :cool:
Mulig de samme som helte sirup i hjernen min ... :rolleyes:
Mulig de samme som helte sirup i hjernen min ... :rolleyes:
frekke folk :eek:
men du. legg i fra deg bøkene og finn på noe hyggelig. det du leser nå fester seg ikke uansett! La hjernen fordøye det du allerede har lest og pugga. Jeg lover at den ikke blir mindre sirupete om du fortsetter ;) Lykke til i morra! :klem:
hm, sirup'en forsvant plutselig fra min ende.. og den var sirup hele gårkveld og idag fram til ca kl 14...
hm, sirup'en forsvant plutselig fra min ende.. og den var sirup hele gårkveld og idag fram til ca kl 14...
var vel noen som lagde sirupssnipper på den :D
Photobscura
10-12-12, 15:11
frekke folk :eek:
men du. legg i fra deg bøkene og finn på noe hyggelig. det du leser nå fester seg ikke uansett! La hjernen fordøye det du allerede har lest og pugga. Jeg lover at den ikke blir mindre sirupete om du fortsetter ;) Lykke til i morra! :klem:
Takk! Men jeg må nesten prøve, for mye av det jeg repeterer nå husker jeg virkelig ingenting av! :( Men tar det rolig, da!
Hva er det som gjør at det fryser til is på innsiden av bilrutene? Jeg er nå lut lei vinter og kuldegrader - og å skraper rutene på to sider. Det forsvinner når varmeaparatet går, men når jeg senere skal ut i bilen så har det frosset igjen på innsiden :-(
Hva er det som gjør at det fryser til is på innsiden av bilrutene? Jeg er nå lut lei vinter og kuldegrader - og å skraper rutene på to sider. Det forsvinner når varmeaparatet går, men når jeg senere skal ut i bilen så har det frosset igjen på innsiden :-(
Fukt i bilen. Viktig å varme den opp og lufte. Er du på en lengre tur kjør varmen på full guffe og ha vinduene litt nede. Har du mulighet til å sette den i en oppvarmet garasje, gjør det. Ellers anbefaler jeg deg å gå på f.eks Biltema og kjøpe en luftsluker (http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-36373/). Den fjerner mye av fuktigheten man lett får i bilen. I tillegg er det viktig å holde rutene rene og fettfrie på innsiden. Ikke tørk av med hånd/hanske/ermet eller en halvskitten klut. Sørg for rene ruter og bruk rene spesialkluter for å tørke vekk dogg. Da dogger det mindre og iser mindre.
Fukt i bilen. Viktig å varme den opp og lufte. Er du på en lengre tur kjør varmen på full guffe og ha vinduene litt nede. Har du mulighet til å sette den i en oppvarmet garasje, gjør det. Ellers anbefaler jeg deg å gå på f.eks Biltema og kjøpe en luftsluker (http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-36373/). Den fjerner mye av fuktigheten man lett får i bilen. I tillegg er det viktig å holde rutene rene og fettfrie på innsiden. Ikke tørk av med hånd/hanske/ermet eller en halvskitten klut. Sørg for rene ruter og bruk rene spesialkluter for å tørke vekk dogg. Da dogger det mindre og iser mindre.
Og hvis det ikke er nedbør så ha et par vinduer litt åpne over natta.
Har du Air-Condition i bilen, så er det veldig til hjelp å få ut fuktighet på vinteren. :D
Photobscura
10-12-12, 20:02
Hvor lenge kan en fryst tynnribbe ligge i kjøleskapet før det er krise?
Puss vinduene med spylervæske på innsida, slik som er beregnet for kuldegrader.
Hvor lenge kan en fryst tynnribbe ligge i kjøleskapet før det er krise?
Jeg lar den tine to dager, rubber den med krydderier og slikt og lar den ligge tre dager og godgjøre seg før jeg steker den.
Det tåler den iallefall.
Photobscura
10-12-12, 21:58
Jeg lar den tine to dager, rubber den med krydderier og slikt og lar den ligge tre dager og godgjøre seg før jeg steker den.
Det tåler den iallefall.
Ah. Jeg tenkte i grunn om det var mulig å legge den i kjøleskapet mens jeg er bortreist i seks dager. Det er kanskje ikke så lurt, da. Eller? :o
Ah. Jeg tenkte i grunn om det var mulig å legge den i kjøleskapet mens jeg er bortreist i seks dager. Det er kanskje ikke så lurt, da. Eller? :o
Du kan muligens steke den, tror den holder lenger som stekt. Jeg steker ofte ribbe et par dager før den ska brukes. Det er også bedre å skåret den fint opp når den er stekt.
Så e det bare å la ribben få en liten sjarmør etappe i ovnen før spising.
Men jeg ville også som noen andre sa rubbe den inn med salt og pepper 2 til 3 dager før stekingen:)
Elin
Photobscura
10-12-12, 23:29
Du kan muligens steke den, tror den holder lenger som stekt. Jeg steker ofte ribbe et par dager før den ska brukes. Det er også bedre å skåret den fint opp når den er stekt.
Så e det bare å la ribben få en liten sjarmør etappe i ovnen før spising.
Men jeg ville også som noen andre sa rubbe den inn med salt og pepper 2 til 3 dager før stekingen:)
Elin
No no no! Her skal det gå forskriftsmessig for seg med Nannahs langstekemetode! Eneste jeg stoler på, samt at det virkelig ikke er tiden for eksperimentering. ;)
Nei, da får den bare ligge i fryseren så lenge, så får jeg legge den i kaldt vann når jeg kommer hjem, sånn at den tiner over natta så jeg får krydra den tidsnok. :)
Hvis du legger den inn fryst, og døra er lukket i seks dager er det ikke sikkert den tiner engang. Jeg ville ikke vært redd for å legge den sånn. Men ikke tin den først og legg inn igjen....
Photobscura
11-12-12, 00:28
Hvis du legger den inn fryst, og døra er lukket i seks dager er det ikke sikkert den tiner engang. Jeg ville ikke vært redd for å legge den sånn. Men ikke tin den først og legg inn igjen....
Det var i grunn dét jeg tenkte, å bare legge den inn i kjøleskapet rett fra fryseren før jeg reiser bort. Så det vil gå helt greit, tror du?
Det var i grunn dét jeg tenkte, å bare legge den inn i kjøleskapet rett fra fryseren før jeg reiser bort. Så det vil gå helt greit, tror du?
Jer er sikker på at det vil ga helt fint, jeg!:D
Har ikke du nytt kjøleskap, liksom? ;)
Photobscura
11-12-12, 07:22
Jer er sikker på at det vil ga helt fint, jeg!:D
Har ikke du nytt kjøleskap, liksom? ;)
Ok, men da kjører jeg på! :)
ikke morro.. tilbake pa jobb. 2 timer igjen og jeg far vondt i magen, og nar jeg gar pa do finner jeg blod i trusa. ene operasjonssaret er rett over musa.. skal jeg stikke innom lege pa vei hjem tro :/
ikke morro.. tilbake pa jobb. 2 timer igjen og jeg far vondt i magen, og nar jeg gar pa do finner jeg blod i trusa. ene operasjonssaret er rett over musa.. skal jeg stikke innom lege pa vei hjem tro :/
Du skal ringe dit du ble operert eller til fastlegekontoret ditt og be om en vurdering, mener jeg...
operasjonssåret ser helt flott ut og nesten grodd.. så blodet kom ikke derfra... så gudene vet hvorfra o_O
operasjonssåret ser helt flott ut og nesten grodd.. så blodet kom ikke derfra... så gudene vet hvorfra o_O
Fra musa, vel:p
går på psprøyte og jeg har ikke hatt noe blødning på lenge.. og blodet var helt "øverst" så det så ut som det hadde rent ned fra under bandasjen. jaja.
Hvem i all verden er det som har lagt tre bilder av meg som Lucia i 1983 i postkassa? Har spurt flere, men det er ingen av dem...
Koselig å få, men litt dumt å ikke vite hvem jeg har fått dem av... :o
Poden ringte nettopp litt småbekymret.
Han har mistet mye av følelsen under føttene. Dvs selve fotbladet som er i kontakt med gulvet, ikke fotbuen. Har har også mistet mye av følelsen i begge rompeballene og nå lurer hsn fælt på hva det kan være. Noen som har ideer? Kan det være dårlig blodsirkulasjon grunne mye sitting både på skolen og hjemme?
Poden ringte nettopp litt småbekymret.
Han har mistet mye av følelsen under føttene. Dvs selve fotbladet som er i kontakt med gulvet, ikke fotbuen. Har har også mistet mye av følelsen i begge rompeballene og nå lurer hsn fælt på hva det kan være. Noen som har ideer? Kan det være dårlig blodsirkulasjon grunne mye sitting både på skolen og hjemme?
Har opplevd noe lignende og jeg hadde fått noen smånerver i klem. En omgang hos kiropraktor så var det fiksa. Men det kan selvfølgelig være noe helt annet, bør vel kanskje sjekkes profesjonelt om det ikke gir seg?
Har opplevd noe lignende og jeg hadde fått noen smånerver i klem. En omgang hos kiropraktor så var det fiksa. Men det kan selvfølgelig være noe helt annet, bør vel kanskje sjekkes profesjonelt om det ikke gir seg?
Han skal til legen i løpet av kvelden. Han har før fått halve ansiktet lammet grunnet virus så jeg skjønner at han er bekymret.
Nerver i klem er noe jeg også har fundert på..
Da har poden vært hos lege... Han sier det er ms-nervene som krangler så han skal utredes for ms.... :(
Da har poden vært hos lege... Han sier det er ms-nervene som krangler så han skal utredes for ms.... :(
Og nå har han fått beskjed om å møte på nevrologisk i morgen tidlig....
Huff, det var ikke gode nyheter Kanutten :klem:
Både en god venn kamerat av oss og svigermor har ms, og det er virkelig noe skikkelig dritt :(
Huff, det var ikke gode nyheter Kanutten :klem:
Både en god venn kamerat av oss og svigermor har ms, og det er virkelig noe skikkelig dritt :(
:klem:
For det første, godt han blir tatt på alvor og utredningen satt i gang så kjapt! Det er slett ikke vanlig!
For det andre, han skal bare utredes, han har ikke fått noen diagnose enda i det hele tatt. Symptomene kan være så mangt!
For det tredje, ms er en sykdom ingen vil ha, men man må huske på at kun en tredjedel blir skikkelig dårlige og pleietrengende. En tredjedel lever så og si helt normale liv uten at sykdommen blir merkbart verre og de symptomene de har er fullt ut til å leve med.
Så ingen grunn til å ta sorgene alt for mye på forskudd, altså!
For det første, godt han blir tatt på alvor og utredningen satt i gang så kjapt! Det er slett ikke vanlig!
For det andre, han skal bare utredes, han har ikke fått noen diagnose enda i det hele tatt. Symptomene kan være så mangt!
For det tredje, ms er en sykdom ingen vil ha, men man må huske på at kun en tredjedel blir skikkelig dårlige og pleietrengende. En tredjedel lever så og si helt normale liv uten at sykdommen blir merkbart verre og de symptomene de har er fullt ut til å leve med.
Så ingen grunn til å ta sorgene alt for mye på forskudd, altså!
Godt å høre at det faktisk går så bra med mange :ja:
Våre 2 er hardt rammet, og det er ikke noen dans på roser nei :nei:
Godt å høre at det faktisk går så bra med mange :ja:
Våre 2 er hardt rammet, og det er ikke noen dans på roser nei :nei:
Man hører liksom så sjelden om den tredjedelen som får funksjonshemninger som er til å leve med og den tredje delen som knapt nok merker noe til sykdommen. Det de fleste forbinder med ms er de som sitter pleietrengende i rullestol, men virkeligheten er heldigvis ikke sånn!
Har en bekjent som er i full jobb som brannmann mange år etter at han fikk diagnosen og hadde en tidligere nabo som døde svært ung pga ms, så det er langt mellom ytterlighetene!
Jeg har selv vært til utredning for ms- liknende symptomer over mange år(20 år faktisk) og fikk først i år diagnosen tynnfibernevropati, som betegnes som lillebror til ms. Samme sykdomsårsak, bare andre nerver som blir angrepet! Gir tildels samme symptomer, bare i svakere grad.
Det var godt å få et navn på ting. Faktisk kom det noe godt ut av at vi plutselig tilhørte Drammen sykehus og ikke Riksen!;)
:klem: Tusen takk alle sammen!
Da har vi vært en runde på sykehuset. Fikk ikke vite noenting. Skal tilbake på mandag morgen klokken 08:00.
:klem: Tusen takk alle sammen!
Da har vi vært en runde på sykehuset. Fikk ikke vite noenting. Skal tilbake på mandag morgen klokken 08:00.
:klem: til dere, håper det går bra!
Jeg har selv vært til utredning for ms- liknende symptomer over mange år(20 år faktisk) og fikk først i år diagnosen tynnfibernevropati, som betegnes som lillebror til ms. Samme sykdomsårsak, bare andre nerver som blir angrepet! Gir tildels samme symptomer, bare i svakere grad.
Det var godt å få et navn på ting. Faktisk kom det noe godt ut av at vi plutselig tilhørte Drammen sykehus og ikke Riksen!;)
Ah, interessant! Jeg er inni MS-utredningsmølla selv pga synsnervebetennelse og diverse, kjente ikke til tynnfibernevropati.
Forøvrig så måtte jeg vente et år på relevante undersøkelser etter at første åpenbare MS-markør dukka opp, så jeg synes det er flott at det går fortere hos andre! :)
Ah, interessant! Jeg er inni MS-utredningsmølla selv pga synsnervebetennelse og diverse, kjente ikke til tynnfibernevropati.
Forøvrig så måtte jeg vente et år på relevante undersøkelser etter at første åpenbare MS-markør dukka opp, så jeg synes det er flott at det går fortere hos andre! :)
Jeg våknet en morgen etter 3 dager med høy feber med nedsatt følelse og kraft fra hårfestet til forsålene og ble etter hvert innlagt akutt på Riken påskeaften. Ble skrevet ut etter 2 uker med resept på engangskatetre(kunne ikke tisse selv) og en mulig ms- diagnose!:eek:
Senere ble det konkludert med hjerne- og ryggmargsbetennelse, men siden det ikke var heeeelt sikkert, har utredningen fortsatt, særlig etter at jeg fikk fibromyalgi for 10 år siden! Først denne våren fant en lege på nevrologen på Drammen ut at han skulle teste for tynnfibernevropati (http://www.lommelegen.no/artikkel/nevropati)! Og det var det jeg hadde, ja! Og da fikk jeg plutselig innvilget 100% uførepenjon også, gitt! Den diagnosen svart på hvitt kunne ikke nav tulle seg bort i fra!;)
Jeg har akkurat laget bounty etter denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45690) oppskriften :D Nomnomnomnom.
Kunne tenkte meg at den var enda fuktigere inni, så da lurer jeg på om noen har noen gode forslag til hvordan jeg fikser det. Mere fløte kanskje ?
Hva i all verden skal jeg kjøpe til mamma til jul?!
Lettere om du sier noe om prisklassen for julegaver i deres familie, og interesser/hobbier.
Lettere om du sier noe om prisklassen for julegaver i deres familie, og interesser/hobbier.
Prisklasse 500+/-
hobbyer: barnebarnet, håndarbeid
Moa veldig lite å gå på.... Kan også tilføye at hun er shoppoholic og samler på alt for mye gammel dritt... :rolleyes: så hun har virkelig ALT fra før....
TrillTrall
16-12-12, 23:11
Gavekort på fotpleie. En schlager her i familien i alle fall. :)
Gavekort på fotpleie. En schlager her i familien i alle fall. :)
Hun er ikke fan av slike pleieting... Ga massasjegavekort for fem år siden og det har hun enda ikke brukt!
Forøvrig er fotpleie noe vi gir bestemødrene mine, så å gi det er det samme som å si at nå er du gammel! :p
Egentlig litt farlig å svare deg på sånne spørsmål, Carisma, for du har jo et svar på alt, uansett hva man prøver å foreslå.:p Hva med noe med bilde av barnebarnet da? På lerret eller ettellerannet? Abonnement på et blad?
En bok med strikke-/hekleoppskrifter til barn! Gjerne med garn til oppskrift på det du ønsker deg til sønnen din! :)
Så får du kombinert interessene! ;)
Egentlig litt farlig å svare deg på sånne spørsmål, Carisma, for du har jo et svar på alt, uansett hva man prøver å foreslå.:p Hva med noe med bilde av barnebarnet da? På lerret eller ettellerannet? Abonnement på et blad?
Vel, akkurat nå så er det fordi hun har alt allerede... :o bilde får hun fra barnebarnet. Og kalender med bilder av han. Og hun abonnerer på åtte (!!!) forskjellige blader, så for faren min sin skyld (de drukner i magasinhauger, hun kaster jo ingenting...) tror jeg ikke det er så bra med flere... :rolleyes: men takk for tipsene altså. (dere begynner kanskje å se årsaken til desperasjonen min...)
En bok med strikke-/hekleoppskrifter til barn! Gjerne med garn til oppskrift på det du ønsker deg til sønnen din! :)
Så får du kombinert interessene! ;)
Hun kjøper stort sett alt av slike bøker når hun finner de hun vil ha. Og strikker til han før jeg rekker å komme med ønsker engang... :o hun har allerede en liste klar med ting hun har lyst til å strikke til han fram til str fem år!!
Gavekort hos frisør?
Når folk er SÅ dæskla vanskelige at de har alt i hele verden, så kjøper jeg ei flaske vin (eller noe annet de synes smaker godt enten i fast eller flytende form) og tenker ikke mer på det. Sånne folk har som regel ikke bruk for mer ræl :o
Alternative julegaver (http://www.kirkensnodhjelp.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/karet-til-beste-alternative-julegaver/) og kaffe, te, vin og/ eller god sjokolade/håndlaget konfekt - eller noe annet spiselig ...
Når folk er SÅ dæskla vanskelige at de har alt i hele verden, så kjøper jeg ei flaske vin (eller noe annet de synes smaker godt enten i fast eller flytende form) og tenker ikke mer på det. Sånne folk har som regel ikke bruk for mer ræl :o
Ja ikke sant? Men selvfølgelig drikker hun ikke (det ville jo gjort det for lett...) :rolleyes: Og hun har sikkert 30-40 flasker vin stående som hun har fått.
Alternative julegaver (http://www.kirkensnodhjelp.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/karet-til-beste-alternative-julegaver/) og kaffe, te, vin og/ eller god sjokolade/håndlaget konfekt - eller noe annet spiselig ...Eller, hvis det ikke faller i smak heller - hva med et universalgavekort på 500 kr som hun kan shoppe mer for? ;)
Gavekort på håndarbeidsbutikk fx
Et gavekort på en "fin" matbutikk? Eller gavekort på et kjøpesenter? Eeeeeeeeeeller. Nei, nå er jeg tom for ideer som ikke er sagt. Har du spurt om hva hun ønsker seg? :o
Vindusspylarvæske! Det treng ein mykje av no om vinteren, kjøp henne ei god ladning med det! ;) (Ein på jobben til mannen fekk det i julekalenderen dei hadde! :lol:)
TrillTrall
17-12-12, 07:41
Hun er ikke fan av slike pleieting... Ga massasjegavekort for fem år siden og det har hun enda ikke brukt!
Forøvrig er fotpleie noe vi gir bestemødrene mine, så å gi det er det samme som å si at nå er du gammel! :p
Men kaffe eller te drikker hun? En fin kurv med god kaffe / te, en fin kopp, noe god håndlaget konfekt og slike ting? Jeg hadde eeeelsket noe slikt!
synsegulla
17-12-12, 08:03
Vel, akkurat nå så er det fordi hun har alt allerede... :o bilde får hun fra barnebarnet. Og kalender med bilder av han. Og hun abonnerer på åtte (!!!) forskjellige blader, så for faren min sin skyld (de drukner i magasinhauger, hun kaster jo ingenting...) tror jeg ikke det er så bra med flere... :rolleyes: men takk for tipsene altså. (dere begynner kanskje å se årsaken til desperasjonen min...)
Hun kjøper stort sett alt av slike bøker når hun finner de hun vil ha. Og strikker til han før jeg rekker å komme med ønsker engang... :o hun har allerede en liste klar med ting hun har lyst til å strikke til han fram til str fem år!!
Ryddehjelp. Evt betale for en nedvask med byrå.
En sånn digital fotoramme med bilder av barnebarnet? Da kan bildene "byttes ut" senere. Eller kompletteres med flere.
Jeg er sikkert omtrent på samme alder som mora di, og har huset fullt + kjøper det jeg vil ha ellers med mannens Visakort :)
Likevel så er jeg alltid kjempeglad for noe tøys. God såpe, kaffe, te, flakslodder, en leppepomade, kanskje litt fint undertøy eller noen rare sokker/strømper. En liten kurv med te-lys, servietter, konfektbiter eller noe.
Prisklasse 500+/-
hobbyer: barnebarnet, håndarbeid
Moa veldig lite å gå på.... Kan også tilføye at hun er shoppoholic og samler på alt for mye gammel dritt... :rolleyes: så hun har virkelig ALT fra før....
Dette er sikkert et overflødig forslag hvis du mener hun har alt allerede, men kanskje en garnpakke (http://shop.pickles.no/no/produkter/garnkits/dame/) fra pickles til et fint plagg?
Hverdagsluksus - matoljer, konfekt, te, kaffe, osv
JEG drar som regel "se mamma, laget selv!"-kortet og belemrer mitt opphav med noe jeg har tegnet eller dekorert selv... Men jeg har også hatt litt lyst til å kjøpe en time hos fotograf, og få et skikkelig fint bilde av oss. Mor og datter, liksom. Ideen kom opp etter en gjennomgang av gamle slektsbilder for lenge siden, og vi har ikke vært spesielt ivrige med den type dokumentasjon i vår lille familie, så...
Jeg må ha en ny støvesuger!
Den bør ikke være av de største, men ellers må den være sterk,(2-2200W) ha HEPA- filter og ikke koster mer enn 2-3000,-
Noen som har en de er fornøyd med og kan anbefale?
Jeg har lurt på denne fra Miele! (http://www.miele.no/no/husholdning/produkter/1325_S_5281_Mangor_d-20631.htm)
Kan jeg bruke vanlig sukrin i stedet for sukrinmelis når jeg koker fudge? Bruker fristende lavkarbo sin oppskrift..
Og jeg lurer på om sukrinmelis blir det samme som melis når jeg skal lage glasur til gulrotkake.
Jeg må ha en ny støvesuger!
Den bør ikke være av de største, men ellers må den være sterk,(2-2200W) ha HEPA- filter og ikke koster mer enn 2-3000,-
Noen som har en de er fornøyd med og kan anbefale?
Jeg har lurt på denne fra Miele! (http://www.miele.no/no/husholdning/produkter/1325_S_5281_Mangor_d-20631.htm)
Har en gamlere utgave av denne.. Har vært strålende fornøyd i mange år:D
Har en gamlere utgave av denne.. Har vært strålende fornøyd i mange år:D
Takk for kjapt svar! :)
Da er det stor sjanse for at det blir den, gitt!:)
Og jeg lurer på om sukrinmelis blir det samme som melis når jeg skal lage glasur til gulrotkake.
jepp. men i min mening smaker det ikke no godt, da.. bland litt med vann og smak på og kjenn etter hva du synes!
jepp. men i min mening smaker det ikke no godt, da.. bland litt med vann og smak på og kjenn etter hva du synes!
Takk! Tenkte lage den nøytrale kakemixen til Funksjonellmat som gulrotkake. men jeg liker ikke så godt sukrin. Me får sjå! ;)
Hjelp! Det er masse småfluer på Amaryllisen jeg har fått av mamma! Kan jeg bli kvitt dem uten å drepe planten, tro?
Hjelp! Det er masse småfluer på Amaryllisen jeg har fått av mamma! Kan jeg bli kvitt dem uten å drepe planten, tro?
I følge ei veninne så skal det hjelpe å spraye på ei blanding av 50/50 vatn/blank eddik. Det likar ikkje flugene, og planta tek visst ikkje skade av det.
I følge ei veninne så skal det hjelpe å spraye på ei blanding av 50/50 vatn/blank eddik. Det likar ikkje flugene, og planta tek visst ikkje skade av det.
Takker! :)
Da prøver jeg det! Blir smårar av å se det kryper og kravler på hele planten!:o
TrillTrall
18-12-12, 14:44
Stikk fyrstikker med svovelenden ned i jorda på planten. Sett en liten skål med litt vann med mye oppvaskmiddel i (og en bitteliten slant rødvin om du har!) ved siden av planten - det vil snart bli en massedrukning av fluer i skåla!
Stikk fyrstikker med svovelenden ned i jorda på planten. Sett en liten skål med litt vann med mye oppvaskmiddel i (og en bitteliten slant rødvin om du har!) ved siden av planten - det vil snart bli en massedrukning av fluer i skåla!
Fyrstikkene fungerer nok ikke så godt med de vi har nå. Ellers er provado pins veldig fine mot sånne insekter.
http://www.planteborsen.no/vk_cms/detaljer/provado-bladluspin/865/24
Få høre om det hjelper da:)
Takker! :)
Da prøver jeg det! Blir smårar av å se det kryper og kravler på hele planten!:o
Tyder på at planten har hatt/har det alt for våt og at løken kanskje er i ferd med å råtne, ihvertfall deler av den. Provado er nok det som fungerer best, men ikke alle planter tåler disse. Sørg i første omgang for å tørke planten skikkelig ut. Løkplanter har det de tenger i løken og skal ikke ha noe særlig vann, det fører bare til at de strekker seg og får alt for lange stengler som ikke klarer å bære blomsten. Lykke til, håper du blir kvitt fluene.
Vet vi har vært innom dette før, men nå finner jeg det selvfølgelig ikke igjen :rolleyes:
Skal bestille Magnesium fra BigVits og ser at det opererer med 3 forskjellige typer: Mg Citrate, Mg Malate og bare Mg (fra Now Foods). (http://www.bigvits.co.uk/products.asp?cid=37)
Hva skal jeg bestille? Kunne godt søkt litt på nettet om de forskjellige typene, men har desverre ikke tid til det og må få bestilt dette her nå.
For mange mange år siden så hadde jeg en kasett hvor jeg mener å huske at det var barn som sang.
De sang bla. denne linjen her : "gloria in excelsis deo, ære være gud i det høyeste, og fred på jorden i blant de mennesker ........." resten av sangen var på norsk, og jeg kan tonen inni meg, men husker ikke resten av ordene, og derfor finner jeg den heller ikke når jeg googler.
Mener det var adventsanger / julesanger.
Noen som drar kjennsel på dette?
For mange mange år siden så hadde jeg en kasett hvor jeg mener å huske at det var barn som sang.
De sang bla. denne linjen her : "gloria in excelsis deo, ære være gud i det høyeste, og fred på jorden i blant de mennesker ........." resten av sangen var på norsk, og jeg kan tonen inni meg, men husker ikke resten av ordene, og derfor finner jeg den heller ikke når jeg googler.
Mener det var adventsanger / julesanger.
Noen som drar kjennsel på dette?
Er ikke det Juleevangeliet? (http://www.schulze.no/juletradisjoner/juleevangeliet.html)
Ære være Gud i det høyeste, blant mennesker som har Guds velbehag!
Evnt en del av liturgien (http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%86re_v%C3%A6re_Gud_i_det_h%C3%B8yeste) i den kristne kirke!
Vet vi har vært innom dette før, men nå finner jeg det selvfølgelig ikke igjen :rolleyes:
Skal bestille Magnesium fra BigVits og ser at det opererer med 3 forskjellige typer: Mg Citrate, Mg Malate og bare Mg (fra Now Foods). (http://www.bigvits.co.uk/products.asp?cid=37)
Hva skal jeg bestille? Kunne godt søkt litt på nettet om de forskjellige typene, men har desverre ikke tid til det og må få bestilt dette her nå.
-citraten er pulver og smaker phy... Skal være effektivt, men en del får også effektiv virkning på magen.
Caps'en er en blanding, men jeg er sur på Now fordi de nekter å oppgi forholdet mellom -citrate/-oksid og -aspartat. Noe som gjør at jeg tror det er MYE -oksid som er billig og tas dårlig opp...
Jeg bruker selv 1 caps og 1 malate (anbefalt 3 om dagen) om dagen. På det nivået har jeg ikke noen kramper eller ander ting som jeg vet er magnesiummangelsymptomer. (Jeg bruker caps fra lifeexention da: http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=638&cid=37&tid=&bid=)
Helt generelt sies det at -ate-varianter tas bedre opp enn oksid.
En del synes forresten at epsom-salt (i badekaret) eller magnsium"olje" som da tas opp gjennom huden fungerer vel så bra.
En liten oversikt over typene:
http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/types-of-magnesium/
En veldig bra artikkel om magnesium, typer og hva som påvirker opptak
http://www.ancient-minerals.com/magnesium-sources/absorption/
Fyrer du med ved, så kan du ta litt aske å legge oppå jorda. Funker fint.
Jeg lurer på om dommedagen er begynt i Stillehavet...? De ligger liksom noen timer foran oss. :p
fikk nettopp fb oppdatering fra en venn i japan. ingen katastrofe der ennå :p men nå skulle det visst være en viss tidssone og et visst klokkeslett? husker ikke helt, tror faktisk ikke på det. men litt vitl hva folk egentlig gjør. hvis jorda går under hjelper det vel lite å hamstre salt og hermetikk?
fikk nettopp fb oppdatering fra en venn i japan. ingen katastrofe der ennå :p men nå skulle det visst være en viss tidssone og et visst klokkeslett? husker ikke helt, tror faktisk ikke på det. men litt vitl hva folk egentlig gjør. hvis jorda går under hjelper det vel lite å hamstre salt og hermetikk?
Hvis jorda skulle gå under måtte det jo være bedre å gjøre ALT man har lyst til i stedet?
-citraten er pulver og smaker phy... Skal være effektivt, men en del får også effektiv virkning på magen.
Caps'en er en blanding, men jeg er sur på Now fordi de nekter å oppgi forholdet mellom -citrate/-oksid og -aspartat. Noe som gjør at jeg tror det er MYE -oksid som er billig og tas dårlig opp...
Jeg bruker selv 1 caps og 1 malate (anbefalt 3 om dagen) om dagen. På det nivået har jeg ikke noen kramper eller ander ting som jeg vet er magnesiummangelsymptomer. (Jeg bruker caps fra lifeexention da: http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=638&cid=37&tid=&bid=)
Helt generelt sies det at -ate-varianter tas bedre opp enn oksid.
En del synes forresten at epsom-salt (i badekaret) eller magnsium"olje" som da tas opp gjennom huden fungerer vel så bra.
En liten oversikt over typene:
http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/types-of-magnesium/
En veldig bra artikkel om magnesium, typer og hva som påvirker opptak
http://www.ancient-minerals.com/magnesium-sources/absorption/
Tænk ju dahling :D
Det var du som visst alt dette her ja, kunne bare ikke finne det igjen i tråden her. Jeg tar noe mg (ikke hver dag en gang, tror det er oksid men sliter ikke med kramper så jeg er nok ikke så sensitiv, vil bare forebygge. Jeg trenger D-vit jeg, kroppen min har et sinnsykt forbruk for jeg sliter med å få opp nivået selv på 5000 IU daglig, men det er ikke faretruende lavt ennå da heldigvis.
I går bakte jeg kake fra Funksjonellmat (ikke sjokoladekaken, men den andre blandingen som er mer som en basisoppskrift og er sukker- og glutenfri). Jeg laget den som krydderkake, etter oppskrift fra Funksjonellmat.
Smaken var bra, men synes kaken ble noe tørr, til tross for at jeg stekte den 5 min kortere enn anbefalt tid.
Sjokoladekaken er jeg superfornøyd med, steker den litt kortere tid en det sier på pakken, og den blir saftig og god. I sjokolademiksen blander jeg bare i olje.
I den andre blandingen er det 1 dl rømme og bare 0,5 dl olje.
Vil det å bruke bare olje gjøre kaken saftigere ?
Andre med erfaringer de kan dele ?
Er det ok å ta på rå svineribbe og deretter på stekt ribbe, UTEN Å VASKE HENDER FØRST?
Er det ok å ta på rå svineribbe og deretter på stekt ribbe, UTEN Å VASKE HENDER FØRST?
Nei, det er ikke ok.
Kjør den stekte ribben i ovnen en omgang til, om du er redd for bakteriene. :rolleyes:
Tænk ju dahling :D
Det var du som visst alt dette her ja, kunne bare ikke finne det igjen i tråden her. Jeg tar noe mg (ikke hver dag en gang, tror det er oksid men sliter ikke med kramper så jeg er nok ikke så sensitiv, vil bare forebygge. Jeg trenger D-vit jeg, kroppen min har et sinnsykt forbruk for jeg sliter med å få opp nivået selv på 5000 IU daglig, men det er ikke faretruende lavt ennå da heldigvis.
Når det gjelder d-vitamin så tas gel-kapsler bedre opp enn pulver/tabletter og enda bedre om du tar den samme med tran/tranperle/omega3 eller litt makrell i tomat...
Det er ikke ok, men det er også liten sjanse for at det er noe "farlig" på den rå ribba. Norsk svin er godt kontrollert og trikinfritt. Men jeg ville jo ha vært skeptisk, som deg. Hvem vet hvor de fingrene var før.... :rolleyes: Det er greit å kjøre den litt lenger i ovnen, eller om du bruker skibrenner på svoren så er det bare å dra over litt med den.
Når det gjelder d-vitamin så tas gel-kapsler bedre opp enn pulver/tabletter og enda bedre om du tar den samme med tran/tranperle/omega3 eller litt makrell i tomat...
Jeg bruker bare gel-kapsler eller dråper. Kan ikke spise feit fisk/tran, er verre enn ei ku og gulper det opp i flere døgn etterpå og det orker jeg ikke. Tar de sammen med Udosen min jeg :D
Nei, det er ikke ok.
Kjør den stekte ribben i ovnen en omgang til, om du er redd for bakteriene. :rolleyes:
Det er ikke ok, men det er også liten sjanse for at det er noe "farlig" på den rå ribba. Norsk svin er godt kontrollert og trikinfritt. Men jeg ville jo ha vært skeptisk, som deg. Hvem vet hvor de fingrene var før.... :rolleyes: Det er greit å kjøre den litt lenger i ovnen, eller om du bruker skibrenner på svoren så er det bare å dra over litt med den.
Takk for svar!! Det er ikke jeg som har gjort det, men Wenche i God morgen Norge! Hun gjør slikt hele tiden, og jeg blir så stressa av å se på! Hun tar ikke hygene og bakterier på alvor (syns jeg), og hun skal lissom være et forbilde ang. mat? Jeg lurer på om det er jeg som er fisefin... Derfor spurte jeg! ;)
Takk for svar!! Det er ikke jeg som har gjort det, men Wenche i God morgen Norge! Hun gjør slikt hele tiden, og jeg blir så stressa av å se på! Hun tar ikke hygene og bakterier på alvor (syns jeg), og hun skal lissom være et forbilde ang. mat? Jeg lurer på om det er jeg som er fisefin... Derfor spurte jeg! ;)
Altså atte!!!
Vi bor i Norge og det er svært lite som er så veldig farlig her! Hadde det vært kylling hadde nok selv jeg reagert(kanskje muligens, not), men at svinekjøtt skal utgøre noen som helst slags risiko, det kan jeg bare ikke si meg enig i! Men så spiser jeg svinefilet rått også, da!;)
Om det irriterer deg så voldsomt, kan du jo bare sende henne en mail å gjøre henne oppmerksom på at det plager deg, og dermed sikkert andre også! :)
selv sier jeg som kitt: send en mail! personlig ser jeg ikke problemet... :cool:
selv sier jeg som kitt: send en mail! personlig ser jeg ikke problemet... :cool:
Takk! Trodde det var bare jeg som syns dette var i overkant hysterisk... :o å bekymre seg over slikt blir en garantert syk av!
Ikke jeg heller. Og dette går jo går vel direkte på tv, så da kan man jo ikke stoppe og vaske seg hele tiden?
Bønna: nemlig. :cool:
Altså... *kremt* Jeg har klart å sende en turkis t-skjorte (som aldri har vært vaska før...) inn i hvitvasken min. Nå er det altså en hvit og tynntynn genser/topp som har et turkis-skjær i seg :o Kan noen fortelle meg om og ev. hvordan jeg får den hvit igjen? Helst før søndag, jeg reiser bort da :o
:hjelp:
Bønna: nemlig. :cool:
Altså... *kremt* Jeg har klart å sende en turkis t-skjorte (som aldri har vært vaska før...) inn i hvitvasken min. Nå er det altså en hvit og tynntynn genser/topp som har et turkis-skjær i seg :o Kan noen fortelle meg om og ev. hvordan jeg får den hvit igjen? Helst før søndag, jeg reiser bort da :o
:hjelp:
Hvis du tør, kan du legge den litt i vann med litt klorin i. Tror ikke det er like smart med alle typer stoff, men med bomull fungerer det i hvert fall greit.
Det går an blande litt varmet klorinvann og bare dyppe det misfargede plagget en stund.. følg med.. plutselig ser det greit ut og putt det i vaskemaskinen på en ny runde :)
Okei! Skal prøve i morra! Men, hvor mye klorin på hvor mye vann?
Start med bare en liten dæsj i en halv bøtte med vann :)
... og husk at lunka vann med samme mengde klorin blir "sterkere" enn i kaldt vann.
Hmm. Okei. Jeg har aldri brukt klorin til slik... :o
Klorin bleker. Men, sjekk genseren med jevne mellomrom, den må ikke ligge i for lenge, for da kan det gå galt gitt.
Jeg har to-tre ganger fått påvist forhøyede anaverdier. Jeg har forstått det slik at det kan ha noe med autoimmune sykdommer å gjøre. Så med andre ord, er det mulig at jeg kan være "årsaken" for min sønns ms?
vaskeklut: pass på at det står på plagget at den tåler klorbleking. Hvis ikke blir plagget gult.
Jeg har to-tre ganger fått påvist forhøyede anaverdier. Jeg har forstått det slik at det kan ha noe med autoimmune sykdommer å gjøre. Så med andre ord, er det mulig at jeg kan være "årsaken" for min sønns ms?
Niks!
ANA- screening handler om bindevevsykdom/reumatologi, da gjerne Lupus, og dreier seg ikke om nevrologiske lidelser!
Ja, man KAN arve anlegg for nervesykdommer ala MS, men det er nesten vel så vanlig at det ikke er noen i nær familie som har det! Arvelighet! (http://multippelsklerose.no/nb-no/Kin/What%20is%20MS/Genetic.aspx)
vaskeklut: pass på at det står på plagget at den tåler klorbleking. Hvis ikke blir plagget gult.
åssen vet jeg det? det står ingenting om bleking. men det er 100% bomull...?
åssen vet jeg det? det står ingenting om bleking. men det er 100% bomull...?
Da går det bra :ja:
Altså atte!!!
Vi bor i Norge og det er svært lite som er så veldig farlig her! Hadde det vært kylling hadde nok selv jeg reagert(kanskje muligens, not), men at svinekjøtt skal utgøre noen som helst slags risiko, det kan jeg bare ikke si meg enig i! Men så spiser jeg svinefilet rått også, da!;)
Om det irriterer deg så voldsomt, kan du jo bare sende henne en mail å gjøre henne oppmerksom på at det plager deg, og dermed sikkert andre også! :)
Takk! Trodde det var bare jeg som syns dette var i overkant hysterisk... :o å bekymre seg over slikt blir en garantert syk av!
Ikke jeg heller. Og dette går jo går vel direkte på tv, så da kan man jo ikke stoppe og vaske seg hele tiden?
hm... ser ut til at jeg er alene om å bry meg om dette... jaja, godt er det. Jeg skulle ønske at jeg ikke brydde meg om det, men har jobbet flere år på restaurant, og der har jeg fått nøye opplæring på og ikke blande bakterier fra rått kjøtt til stekt kjøtt! Skjønner at hun ikke kan drive å vaske hendene sine under hele sendingen, men hva med å bruke redskap? Løfte kjøttet med en gaffel f.eks?
Jeg har faktisk skrevet til henne, og spurt om dette ikke er så farlig som jeg selv har blitt opplært til at det er. Men har ikke fått svar. Så derfor blir jeg i tvil...
Marella77: Jeg vil tørre å påstå at det er forskjell på folks hygiene på restaurant og hjemme. Ja, det er kanskje riktig at man skal ha samme hygiene på restaurant og hjemme, men.. Så er det slik at hjemme skal vi bygge opp bakterier og bli resistente, mens på en restaurant så kan man bli saksøkt om man "bygger opp" bakterier... Litt klønete dette, men kanskje du skjønner hva jeg mener likevel? :o
hm... ser ut til at jeg er alene om å bry meg om dette... jaja, godt er det. Jeg skulle ønske at jeg ikke brydde meg om det, men har jobbet flere år på restaurant, og der har jeg fått nøye opplæring på og ikke blande bakterier fra rått kjøtt til stekt kjøtt! Skjønner at hun ikke kan drive å vaske hendene sine under hele sendingen, men hva med å bruke redskap? Løfte kjøttet med en gaffel f.eks?
Jeg har faktisk skrevet til henne, og spurt om dette ikke er så farlig som jeg selv har blitt opplært til at det er. Men har ikke fått svar. Så derfor blir jeg i tvil...
Du skal ikke stikke en gaffel i stekt kjøtt før det skal skjæres opp, da renner jo kjøttsaften ut!
På en restaurant blir maten ofte stående lenge, mange timer, før den blir spist og bakterier kan formere seg. Hos God morgen, Norge spiser de rett etter sending!
Syns dessuten Wenche er flink til å si hva folk skal gjøre og hvorfor det ikke alltid er praktisk at hun gjør det på den måten!
Og for all del, dersom man SELGER mat, er reglene dessuten helt annerledes! Selv i en liten pølsekiosk er det svært viktig å følge hygienerutinene nøye!
Ja, det kitt sa! Det var det jeg prøvde å få frem :p
Jeg har et problem, noe jeg faktisk sliter med; det jeg hører ofte er at når folk kommer i ketose, og holder seg der, så synker ofte søtsuget også. Jeg har det motsatt, når jeg er i ketose, spesielt over tid, med minimalt med søtt (også prøvd Kun kjøtt og grønnsaker+masse vann) så er jeg så sinnsykt godtesjuk! Vet det bare er hodet som vil ha mere søtt, men fy å det henger i å spise søte ting. Noen tips?
Jeg har et problem, noe jeg faktisk sliter med; det jeg hører ofte er at når folk kommer i ketose, og holder seg der, så synker ofte søtsuget også. Jeg har det motsatt, når jeg er i ketose, spesielt over tid, med minimalt med søtt (også prøvd Kun kjøtt og grønnsaker+masse vann) så er jeg så sinnsykt godtesjuk! Vet det bare er hodet som vil ha mere søtt, men fy å det henger i å spise søte ting. Noen tips?
Krom-tilskudd skal vel være med på å dempe søtsug. Prøv det :)
Det er noe jeg må tilstå. Jeg forstår ikke dette med grønne prikker! Finnes det en enkel bruksanvisning? Jeg har prøvd å søke, men det er så mye info. Svarer jeg på en grønn prikk? Det er jo veldig koselig å få en, men jeg forstår det ikke. Egentlig er jeg ganske bevandret i dataverden, men dette, altså :uskyldig:!
Så til alle dere som har vært så snille og gitt meg en, tusen takk! Og unnskyld hvis jeg har gjort noe feil :o! Det er ikke med meningen.
du svarer ved å enten legge igjen en profilmelding til vedkommende eller gi en prikk! du prikker ved å finne det innlegget du vil prikke, ser til venstre under bildet osv til personen som skal få prikken. der er det tre symboler, du trykker på det i midten( som er en vekt!)! så kommer det en liten boks der du kan skrive beskjed om du vil osv :)
Det er noe jeg må tilstå. Jeg forstår ikke dette med grønne prikker! Finnes det en enkel bruksanvisning? Jeg har prøvd å søke, men det er så mye info. Svarer jeg på en grønn prikk? Det er jo veldig koselig å få en, men jeg forstår det ikke. Egentlig er jeg ganske bevandret i dataverden, men dette, altså :uskyldig:!
Så til alle dere som har vært så snille og gitt meg en, tusen takk! Og unnskyld hvis jeg har gjort noe feil :o! Det er ikke med meningen.
Du kan lese litt om det her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14384) også :smile:
du svarer ved å enten legge igjen en profilmelding til vedkommende eller gi en prikk! du prikker ved å finne det innlegget du vil prikke, ser til venstre under bildet osv til personen som skal få prikken. der er det tre symboler, du trykker på det i midten( som er en vekt!)! så kommer det en liten boks der du kan skrive beskjed om du vil osv :)
Du kan lese litt om det her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14384) også :smile:
Dietta, jeg har sett på den oversikten før, men de snakker om rykte, og da faller jeg ut... Men nå er jeg litt klokere :D!
Dietta, jeg har sett på den oversikten før, men de snakker om rykte, og da faller jeg ut... Men nå er jeg litt klokere :D!
Der kan du se, vi lærer noe nytt hver dag (og takk og pris for det ;))
genser er hvit igjen! :heia: takk alle!
Så flott :heia:
Photobscura
23-12-12, 19:36
Noen her som har peiling på pre/probiotika særlig i forhold til antibiotikabehandling av streptokokker? Har ei lita niese her, som har hatt noen harde runder og har mye vondt i magen. Hun kan visst ikke ha melkesyrebakterier på grunn av laktoseintoleranse, forsto jeg.
ja, vel. fram til jeg satte meg på toget og det drapp sølesnøvann fra kofferthjulene på hattehylla over.... :rolleyes:
ja, vel. fram til jeg satte meg på toget og det drapp sølesnøvann fra kofferthjulene på hattehylla over.... :rolleyes:
Erre mulig :confused::eek::eek::eek:
Ja, ja. Du vet i hvert fall hvordan du skal få det bort ;)
Noen her som har peiling på pre/probiotika særlig i forhold til antibiotikabehandling av streptokokker? Har ei lita niese her, som har hatt noen harde runder og har mye vondt i magen. Hun kan visst ikke ha melkesyrebakterier på grunn av laktoseintoleranse, forsto jeg.
først: kan ikkeno om probiotika, prøver heller ikke være bedreviter.
om hun er laktoseintolerant kan man jo f.eks bruke laktosefri biola eller laktosefri naturell yoghurt? i tillegg finnes det å få kjøpt laktase (enzymet vi intolerante mangler) på apoteket som man tar når man spiser melkeprodukter.
om hun ikke tåler laktosefritt meierprodukt er det sannsynligvis melkeallergi..
Erre mulig :confused::eek::eek::eek:
Ja, ja. Du vet i hvert fall hvordan du skal få det bort ;)
jepp :lol:
Photobscura
23-12-12, 23:07
først: kan ikkeno om probiotika, prøver heller ikke være bedreviter.
om hun er laktoseintolerant kan man jo f.eks bruke laktosefri biola eller laktosefri naturell yoghurt? i tillegg finnes det å få kjøpt laktase (enzymet vi intolerante mangler) på apoteket som man tar når man spiser melkeprodukter.
om hun ikke tåler laktosefritt meierprodukt er det sannsynligvis melkeallergi..
Laktase tar hun allerede når hun skal i bursdager og sånn. Hun reagerer litt uansett, men i blant synes hun selv det er ok, om hun skal spise bløtkake eller is borte. Hun tåler laktosefrie produkter. Hun er alt utredet for allergier, så det er på stell. :)
Poenget er vel heller at jeg ikke vet hvilke bakterier som går dundas av de gode når man tar antibiotika mot streptokokker! Søstera mi var helt clueless, så tydelig at det fortsatt er litt sånn ikke opplagt at man må gjenopprette bakteriefloraen etter antibiotikakur. De skal til legen igjen på nyåret, men man vet jo aldri hva han vet ...
Smgj? Aner at du kanskje har noe å bidra med her? :D
Laktase tar hun allerede når hun skal i bursdager og sånn. Hun reagerer litt uansett, men i blant synes hun selv det er ok, om hun skal spise bløtkake eller is borte. Hun tåler laktosefrie produkter. Hun er alt utredet for allergier, så det er på stell. :)
Poenget er vel heller at jeg ikke vet hvilke bakterier som går dundas av de gode når man tar antibiotika mot streptokokker! Søstera mi var helt clueless, så tydelig at det fortsatt er litt sånn ikke opplagt at man må gjenopprette bakteriefloraen etter antibiotikakur. De skal til legen igjen på nyåret, men man vet jo aldri hva han vet ...
Smgj? Aner at du kanskje har noe å bidra med her? :D
Svar: det meste av tarmflora kan gå ad undas. Men det kommer an på kurlengder, hvor ofte... etc. Hva som er igjen, vet man i praksis ikke uten å ta en relativt dyr ( vi snakker 1500-2000kr ) avføringsprøve. Og den vil ikke gi særlig målrettet visdom om vi ikke snakker parasitter eller større oppblomstringer av bakterier man ikke vil ha.
Når det gjelder biola og desslike så virker de på vanlige mager såvidt jeg forstår mer på grunn av surmelksfaktoren enn på grunn av gjenværende bakterier. Det er et problem at det aller, aler meste man får kjøpt er pasturisert etter at det er ferdiggjæret.
Jeg ville sagt
- har hun symptomer på mage/tarmproblemer, så må hun nok til med enten sterke bakterieprodukter som #VSL3 (det eneste stedet jeg vet som skriver ut det er heggeli helhetsmedisin, men man får det iallfall på resept fra jernbanetorgets bootsapotek) eller forsøke seg med hjemmegjæret kål/kombucha/kefir (man får kjøpt starterpulver på nettet... som laktoseintolerant må man nesten bare eksperimentere... en lang kefirkultur kan være nok til at hun tåler det..... eller ikke). Her snakker jeg altså etter egen erfaring. Husets Herre hadde kjempevirkning av VSL#3 da han ble matforgiftet i SørAfrika - på meg virket det lite, og 1ss hjemmegjæret kål virket MYE mer (jeg angrer på at jeg brukte mye penger på VSL'en)
- har hun ikke symptomer så bestill rett og slett probiotika fra f.eks bigvits, og velg typer med flest mulig ulike bakterier og størst mulig mengde. Vær klar over at det er usikkert hvor mye av disse som kommer seg levende til tarmen. Som prebiotika så er det viktig å spise mye rå/halvrå grønnsaker til maten. Det er det beste "foret" for sånne ettersom jeg har forstått.
Photobscura
24-12-12, 00:07
Tusen takk for opplysninger, Smgj! Skal sende tips videre til min søster. :) Hun har vært gjennom to skikkelig antibiotikakurer nå på relativt kort tid, og har vondt i magen, og vondt for å gå på do. :(
Tusen takk for opplysninger, Smgj! Skal sende tips videre til min søster. :) Hun har vært gjennom to skikkelig antibiotikakurer nå på relativt kort tid, og har vondt i magen, og vondt for å gå på do. :(
Mye rå, nestenrå grønnsaker kan - om hun da tåler det - hjelpe på treg mage. Råkost.
Photobscura
24-12-12, 01:02
Mye rå, nestenrå grønnsaker kan - om hun da tåler det - hjelpe på treg mage. Råkost.
Takk igjen! Skal videreformidle, i den grad det er mulig å få i en fireåring rå grønnsaker. :p (Selv om hun fint forstår hva hun ikke tåler og at hun må ta medisin. ;))
Takk igjen! Skal videreformidle, i den grad det er mulig å få i en fireåring rå grønnsaker. :p (Selv om hun fint forstår hva hun ikke tåler og at hun må ta medisin. ;))
Blåbærsuppe/blåbærgrøt er vel også greit for å få fart på systemet? Husker at ei venninne gav dette til barnet sitt da det hadde forstoppelse.
Blåbærsuppe/blåbærgrøt er vel også greit for å få fart på systemet? Husker at ei venninne gav dette til barnet sitt da det hadde forstoppelse.
Svisker og lakrisbåter gjør også vei i vellinga :ja:
Jeg kan ikke fordra svisker, men i mine høykarbodager, så spiste jeg en pose :eek: lakrisbåter hvis jeg var i trøbbel - og jeg skal si det funker ;)
Behandlede blåbær virker stoppende! Ferske/råfrosne blåbær virker løsnede!:)
Dette er et veldig intimt spørsmål, men.... Hvor lange "tørkeperioder" er ok før man må innse at noe er trøblete i forholdet? Eller kanskje viktigere, hvor ofte er det ok å ha tørkeperioder?
Dette er et veldig intimt spørsmål, men.... Hvor lange "tørkeperioder" er ok før man må innse at noe er trøblete i forholdet? Eller kanskje viktigere, hvor ofte er det ok å ha tørkeperioder?
Når man har små barn; nesten konstant! ;)
Men bare om man kan snakke litt om det!
Photobscura
26-12-12, 21:54
Takk, det vet vi! :) Det var nå bakteriene jeg i hovedsak lurte på. :)
Når man har små barn; nesten konstant! ;)
Men bare om man kan snakke litt om det!
Før eller etter barn har i grunnen ikke hatt noe å si i denne sammenhengen... :o
Før eller etter barn har i grunnen ikke hatt noe å si i denne sammenhengen... :o
Men snakker dere om det? Er det tørke for begge eller bare den ene? Er det ok for en, men ikke den andre å ha det sånn?
Er dere begge to ganske friske, eller kan det være noenmangler ute å går? Er du helt sikker påat det er trøbbel i samlivet og ikke andre steder, mener jeg! Jeg sendte Gubben til legen for å måle hormonnivåer etc etter en lang, laber periode hvor jeg følte på tørke på noen plan i livet vårt!
Alt var ok, men han skjønte jo at jeg reagerte på væremåten hans når det plaget meg såpass at han måtte til legen!;)
Men snakker dere om det? Er det tørke for begge eller bare den ene? Er det ok for en, men ikke den andre å ha det sånn?
Er dere begge to ganske friske, eller kan det være noenmangler ute å går? Er du helt sikker påat det er trøbbel i samlivet og ikke andre steder, mener jeg! Jeg sendte Gubben til legen for å måle hormonnivåer etc etter en lang, laber periode hvor jeg følte på tørke på noen plan i livet vårt!
Alt var ok, men han skjønte jo at jeg reagerte på væremåten hans når det plaget meg såpass at han måtte til legen!;)
Han var til lege for noen år siden, påstår at han har sjekket alt.
Jeg aner ikke om han er ok med det. Han sier han ikke er det, men gjør ikke akkurat noen innsats for å endre på det :rolleyes: Og egentlig er det vel ikke selve tørken som er issuet, men den manglende interessen for å finne ut hvorfor. :o
Og dere har jo hatt den STORE samtalen. Kanskje det er best å hive ham ut?
Å vi har hatt mange store samtaler. Har jo tross alt vært sammen i ti år. Men å hive ham ut er uaktuellt. Nå har vi jo unge også, så nå er vi jo uansett stuck for life :rolleyes:
Men spørsmålet er vel egentlig mer på generell basis, når ringer varselbjellene hos folk? Og hva gjør dere med de?
Men spørsmålet er vel egentlig mer på generell basis, når ringer varselbjellene hos folk? Og hva gjør dere med de?
Vi har hatt tørke ett år nå.. og jeg gidder ikke gjøre noe med det. Men vi bor ikke sammen da! Hvis vi bodde sammen måtte vi funnet en løsning, hvis ikke hadde jeg kuttet ut. barn eller ikke barn. Du er ikke nødt til å bli om samlivet er så dårlig at ingen av dere trives, pga barnet! Ungen vil få det godt uansett, så lenge dere begge viser ungen kjærlighet og alt sånn.
Jeg selv har gitt opp.....
Edit: jeg sier jeg hadde kuttet ut, men har ikke gjort det, venter vel på rett tid og sted..
Apropos den probitoika/antibiotika-diskusjonen: er den noe jeg bør/kan gjøre for kroppen min etter at jeg er ferdig med tidenes antibiotikakur (har bare gått på antibiotika sjelden og i korte perioder siden barndommen, men de siste tre ukene har jeg fått hestedoser av tre forskjellige antibiotikatyper intravenøst tre ganger daglig før jeg nå har fått lov til å gå over til å "bare" ta enorme mengder antibiotika i pilleform). Siden magen min uansett er så ødelagt nå grunnet operasjonene, er det umulig å si om hvor mye av magetrøbbelet jeg har som evnt. skyldes antibiotikaen (smertestillende medikamenter gjør vel heller ingenting bedre). ¨
Å spise er generelt et issue nå, å få i seg syrnede melkeprodukter som biola, yoghurt i noen form uaktuelt, siden jeg ikke liker det - og nei, jeg er ikke pragmatisk nok til å spise noe jeg ikke liker nå når jeg ikke greier å tvinge i meg yndlingsmaten min engang.
Apropos den probitoika/antibiotika-diskusjonen: er den noe jeg bør/kan gjøre for kroppen min etter at jeg er ferdig med tidenes antibiotikakur (har bare gått på antibiotika sjelden og i korte perioder siden barndommen, men de siste tre ukene har jeg fått hestedoser av tre forskjellige antibiotikatyper intravenøst tre ganger daglig før jeg nå har fått lov til å gå over til å "bare" ta enorme mengder antibiotika i pilleform). Siden magen min uansett er så ødelagt nå grunnet operasjonene, er det umulig å si om hvor mye av magetrøbbelet jeg har som evnt. skyldes antibiotikaen (smertestillende medikamenter gjør vel heller ingenting bedre). ¨
Å spise er generelt et issue nå, å få i seg syrnede melkeprodukter som biola, yoghurt i noen form uaktuelt, siden jeg ikke liker det - og nei, jeg er ikke pragmatisk nok til å spise noe jeg ikke liker nå når jeg ikke greier å tvinge i meg yndlingsmaten min engang.
De har vel ikke akkurat herjet inne i tarmen din, bare rundt om! Uansett er det lurt å spise yoghurt eller sånt når man går på antibiotika!
Paralgin/pinex forte gir treg mage, ikke diare som antibiotika!
Og nei, men skal ikke spise/presse i seg yndlingsmaten sin når man har liten/ingen matlyst, for da ødeleger man hele matopplevelsen og har aldri lyst på det igjen!
Bio-acidophilus, kapsler, fås på helsekost, du finner de i kjøleskapet! Har selv gått leeenge (7mnd)på antibiotika og berget chrons magen min med dette. Koster litt, men gjør underverker! Glemte en gang i fire dager og helv... brøt løs. Få dager etterpå var alt i orden :-) yoghurt og biola inneholder ikke nok bakterier for min mage...
Probiotika er nok lurt, ja. De fra helsekostens kjøleskap eller fra bigvits.co.uk. Veksle gjerne mellom typer og forsøk å få i deg så store mengder og så mange ulike typer som mulig.
Og så må du nesten kjenne selv hva som virker best for deg. Jeg hadde som sagt mye mer suksess med russisk villgjæret surkål enn med probiotika fra boks, men "jeg" er ikke "alle andre". ;)
Hvor mye tåler en hest? Altså, hvis man skal på ridetur, hva bør man maks veie?
TrillTrall
27-12-12, 22:00
Hvor mye tåler en hest? Altså, hvis man skal på ridetur, hva bør man maks veie?
Det kommer helt an på hesten. :) Selv de bittesmå shetlandsponniene klarer fint å bære en voksen mann på 100 kg, men det er jo ikke noe man anbefaler da.
Kommer litt an på hvilken rase hesten er, men en voksen hest klarer fint å bære 100-110 kg. En voksen og trent hest klarer naturlig nok mye mer enn en unghest som nettopp er innridd, en stor kaldblods mer enn en lett ponni f.eks.
Men husk at på Island har de bare islandshester, de er vel i snitt ca. 135-140 cm høye, men bærer voksne menn i full fart, mange timer for dag om nødvendig.
Men husk at på Island har de bare islandshester, de er vel i snitt ca. 135-140 cm høye, men bærer voksne menn i full fart, mange timer for dag om nødvendig.
joda, men det er desverre en viss forskjell på en gjennomsnittlig voksen mann og meg.... :(
Det er et ridesenter i nabolaget, og selv om jeg ikke har ridd mye kunne jeg tenke meg å prøve igjen. Men mistenker at dyrevernet kommer om jeg prøver meg nå.... :rolleyes:
TrillTrall
27-12-12, 22:08
joda, men det er desverre en viss forskjell på en gjennomsnittlig voksen mann og meg.... :(
Det er et ridesenter i nabolaget, og selv om jeg ikke har ridd mye kunne jeg tenke meg å prøve igjen. Men mistenker at dyrevernet kommer om jeg prøver meg nå.... :rolleyes:
Hvor mye veier du da? Om de har en stor og kraftig hest så er det neppe noe problem om du får ri på den på ridebanen en liten stund i alle fall. :) Fjordinger :hearts: og kaldblodser tåler _mye_.
Hvorvidt du får ri på tur kommer vel an på om du har ridd noe tidligere eller ikke.
Har ridesenteret bra utvalg av hester så skal du være stor før det ikke finnes en hest som kan ta deg på tur en stund. Men det vil jo komme an på størrelsen på utvalget på senteret. Dersom alle de store, sterke hestene de har bare er uerfarne så kan det nok hende du må lete litt.
De aller fleste hester kan greit ta to voksne i en timestur. To voksne blir glatt 150kg. Ponnier tar generelt mindre, men dette vet folkene på sentret. Det er bare å ta kontakt og spørre.
Hvor tung rytter hesten kan ha, har litt med å si hvor trenet og sterk den er. En hest som er vant med å bære og å bli brukt til å bære tungt, tåler mer enn en som er vant å bære barn sånn av og til. Jeg har en hest jeg rir på, en diger tungdøl, som er vant med å jobbe og bære tung last om sommeren. Denne bærer fint mine 115 kg. Mens en annen tungdøl de har, er ikke så vant å bære, og der har de satt en grense på rundt 90 kg tror jeg
Det har også en god del å si at hesten har en god sal, og at man sitter som man skal og ikke lager vondt i ryggen med å sitte skjeivt, eller humpe rundt.
Jeg synes det er kjempekjekt å ri, :-) og er veldig glad jeg har denne hesten som jeg kan ri på :-)
Er det dumt å få barn uten at man har en far til det?.
Årene begynner å gå fra meg. Halvveis i 30 årene snart. Jo lengre man venter jo større er sjansene for komplikasjoner. Men er usikker på om jeg har funnet den rette mannen. Tankene om barn har kommet oftere og oftere i det siste, og jeg begynner så smått å føle et savn.:eek:
Det er vel ikke noe fasitsvar på det., Kanskje.:)
Min mening er at det er noe man må avgjøre selv. Det er jo mange barn som vokser opp med bare en forelder.
Personlig hadde jeg ikke valgt å få barn uten en far. Er altfor lat til det. Men hadde jo uansett fått masse hjelp av nettverket rundt meg, så hadde nok overlevd.
Det er det jeg tenker på. Det er mye ansvar alene. Men kjenner at jeg savner barn innimellom ja.
Jeg vet om maaaaaange som klarer det helt fint "alene". Cluet er vel å ha et nettverk rundt.
Årene begynner å gå fra meg. Halvveis i 30 årene snart. Jo lengre man venter jo større er sjansene for komplikasjoner. Men er usikker på om jeg har funnet den rette mannen. Tankene om barn har kommet oftere og oftere i det siste, og jeg begynner så smått å føle et savn.:eek:
Se rundt deg hvor mange aleneforeldre det er! Man klarer det man vil klare, uten at jeg skal påvirke ett valg om å bli alenemor. Syns kanskje da man bør oppsøke en klinikk for hjelp, og ikke "bare fange en fyr" på byen.. fedrene bør få vite at de er blitt fedre syns jeg.
Men, mange er alene med ansvaret, selv om de var to i utgangspunktet.
Sett en evt unge først, og deg selv etter, det er det som skjer når man får barn.
Finnes det noen råd til langvaring betennelse/infeksjon i livmor etter fødsel?
Datter har gått på mange kurer uten at det hjelper.. Glemte å spør i dag om den siste hadde hjulpet, men julaften hadde hun ikke kjent forskjell.
Hvis de ikke får tatt dette, må hun fjerne livmor, og det er synd når hun bare er 26 år..
Kitt, hvor er du?? :o
Ikke hvis du har ork og helse til å sove halvannen til to timer, våken en time, sove halvannen igjen tre ganger i løpet av natta i to-tre år minst, våke gjennom oppkast, snørr, tenner... Levere OG hente i bhg ( du vet ikke hva stress er før du har stått i kø rett før bhg stenger...) være hjemme med sykt barn, aldri våkne av deg selv lenger (og alltid bli vekt før kl sju), aldri ha tid til venner, trening, sosialt med jobben, ferieturer... Aldri lenger ha råd til klær eller noe til deg selv. Ikke dusje på dagesvis, eller aldri kunne gå på do aleine.
Hvis du er klar for alt dette, og i tilleg har igjen overskudd til å følge opp og utvikle intellekt og mentale ferdigheter hos barnet... Så ok. Men jeg kan ikke fatte at noen vil seg selv eller barnet så vondt!
Jeg hadde ALDRI klart det uten en pappa. Og jeg var forberedt på at det kom til å bli slitsomt, enda var jeg ikke i nærheten engang av hvordan det egentlig er. Og jeg har en veldig frisk unge. Mange har absolutt ikke det....
Lån hvertfall en unge først i noen dager.
du er så positiv, carisma :lol:
du er så positiv, carisma :lol:
Effektiv prevensjon da. :D Bæsj og oppkast er bare toppen av kransekaka, liksom.
Effektiv prevensjon da. :D Bæsj og oppkast er bare toppen av kransekaka, liksom.
definitivt! :D
Finnes det noen råd til langvaring betennelse/infeksjon i livmor etter fødsel?
Datter har gått på mange kurer uten at det hjelper.. Glemte å spør i dag om den siste hadde hjulpet, men julaften hadde hun ikke kjent forskjell.
Hvis de ikke får tatt dette, må hun fjerne livmor, og det er synd når hun bare er 26 år..
Kitt, hvor er du?? :o
Er her!:)
Har desverre ikke noen erfaring med dette, men vil tro at de i første omgang bare fjerner livmorslimhinnen i så fall! Regner med at hun har vært ordentlig undersøkt av gynekolog med innvendig ultralyd etc for å utelukke at det ligger igjen noe som kan irritere, skader som ikke gror osv.
Dersom hun har fått de barna hun skal ha, er det heller ikke noe i veien for å fjerne hele livmoren. De lar eggstokkene være igjen, så hun kommer ikke i overgangsalderen eller noe sånt! Er bare på dyr de tar alt når de først holder på!
Dersom hun er ille plaget og de ikke finner noen annen grunn, bør hun fjerne hele nettopp fordi hun bare er 26 år og tross alt skal ha et (sex)liv i mange år til! ;)
Ikke hvis du har ork og helse til å sove halvannen til to timer, våken en time, sove halvannen igjen tre ganger i løpet av natta i to-tre år minst, våke gjennom oppkast, snørr, tenner... Levere OG hente i bhg ( du vet ikke hva stress er før du har stått i kø rett før bhg stenger...) være hjemme med sykt barn, aldri våkne av deg selv lenger (og alltid bli vekt før kl sju), aldri ha tid til venner, trening, sosialt med jobben, ferieturer... Aldri lenger ha råd til klær eller noe til deg selv. Ikke dusje på dagesvis, eller aldri kunne gå på do aleine.
Hvis du er klar for alt dette, og i tilleg har igjen overskudd til å følge opp og utvikle intellekt og mentale ferdigheter hos barnet... Så ok. Men jeg kan ikke fatte at noen vil seg selv eller barnet så vondt!
Jeg hadde ALDRI klart det uten en pappa. Og jeg var forberedt på at det kom til å bli slitsomt, enda var jeg ikke i nærheten engang av hvordan det egentlig er. Og jeg har en veldig frisk unge. Mange har absolutt ikke det....
Det blir vel rett og slett ofte hva man gjør det til selv.:) Har aldri kjent meg igjen i disse forferdelige skildringene Carisma spyr ut om foreldrelivet. Har aldri vært borti noen som har det så forferdelig med dette livet. Folk har store utfordringer med syke barn, det finnes alenemødre til både ett, to og åtte barn, likevel har de det ikke så grusomt som dette.
Det blir vel rett og slett ofte hva man gjør det til selv.:) Har aldri kjent meg igjen i disse forferdelige skildringene Carisma spyr ut om foreldrelivet. Har aldri vært borti noen som har det så forferdelig med dette livet. Folk har store utfordringer med syke barn, det finnes alenemødre til både ett, to og åtte barn, likevel har de det ikke så grusomt som dette.
Liker:)
Det er ikke noe easy-peasy, fryd og gammen, men det positive veier langt tyngre enn det vanskelige. De fleste klarer det. Kanskje ikke perfekt, men hva så?
Jøje-meg!
Tror aldri jeg har hørt noen svartmale det å få barn så grundig som dette. For meg er ikke dette noen preventiv skildring, heller en beskrivelse fra noen som ikke takler å ha barn. Kjenner da absolutt ingen, hverken alenemødre eller foreldrepar som har det på denne måten.
Jeg er ikke fremmed for tanken selv, å få barn alene, men gir det enda et par år å finne meg en mann. Jeg er såpass sikker på meg selv, og vant til å omgås barn, at jeg vet hva jeg er kapabel til å takle. Selvsagt blir det stressende og slitsomt til tider, men så er jeg ganske så sikker på at det er verdt det også.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.