View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar



nellie
14-08-14, 15:20
Er det andre enn meg som ikke får tickerne på tickerfactory.com til å fungere? Jeg får verken oppdatert, eller laget nye tickere. Når jeg prøver å endre, kommer jeg til valget om å lage en ny, noe som uansett ikke går, for prøver jeg å lage en ny, kommer jeg ikke forbi "ruler"-alternativer. Har prøvd i tre nettlesere, med samme resultat ... :o

Prøv lilyslim.com isteden..

Photobscura
14-08-14, 15:25
Så det er ikke bare meg, altså?
Men, oki, takk for tips! :)

nellie
14-08-14, 15:26
Tror det bare er deg.:p

Neida. Vet ikke. Bruker bare lilyslim.:)

nellie
14-08-14, 15:27
Prøvde. Går ikke her heller.

Photobscura
14-08-14, 15:49
Huh. Jeg lagde tickere på lilyslim, men jeg fikk kun til å lime dem inn (i bloggoverskriften min) ved å åpne ticker i ny fane, og lagre adressen som bilder. Skal det være sånn? Ser at din ticker heller ikke har noen lenke på seg. Jeg fikk heller ingen bekreftelsesmail (heller ikke i spamfilteret), så selv om jeg registrerte meg, får jeg ikke logget inn for å endre dem. Damn. :p

Får vente og se ...

nellie
14-08-14, 15:54
Har ikke noe lenke nei, men oppdaterer seg automatisk når jeg logger inn og endrer på lilyslim.com.

Bruker den [img] koden.

Lemen
14-08-14, 16:11
Hvordan unngå at kransekakeringer sprekker i overflaten når man steker de? Ikke lavkarbo, men vanlig kransekake.

Photobscura
14-08-14, 16:54
Har ikke noe lenke nei, men oppdaterer seg automatisk når jeg logger inn og endrer på lilyslim.com.

Bruker den [img] koden.
Samme som jeg gjorde, da. Har dog fortsatt ikke fått noen bekreftende epost ...

Photobscura
14-08-14, 16:56
Hah, jeg registrerte meg en gang til, og da gikk det, og tickerne jeg laget først er faktisk lagret. Takker, Nellie-snuppa!

annex
16-08-14, 02:41
Hvordan unngå at kransekakeringer sprekker i overflaten når man steker de? Ikke lavkarbo, men vanlig kransekake.

Lærte av min farmor at når du har blandet alle ingrediensene, så skal du ha det i en kjele og varme forsiktig opp, og snu litt på det. Så bruker du knoken din, og akkurat når det kjennes varmt, skal du ta den av. Så triller du ringer eller stenger etter ønske, og steker i ovnen.

Vibeke-67
17-08-14, 10:38
I vår nye vaskemaskinen er det så rar lukt av oppvaskmaskinen og det vi vasker. Ganske intens, litt trå lukt på en måte. Ser at inni oppvaskmaskinen er det hvitt. Kan dette komme av at det er mye kalk i vannet, og at vi bør bruke salt?
Noen som har noen ide om hva det kommer av og hva vi kan gjøre med det?
Det er ikke vaskemiddel, for vi brukte det samme i gamle leiligheten, og hadde aldri problemer med det. Sånne altiett tabletter.

Supera
17-08-14, 15:10
I vår nye vaskemaskinen er det så rar lukt av oppvaskmaskinen og det vi vasker. Ganske intens, litt trå lukt på en måte. Ser at inni oppvaskmaskinen er det hvitt. Kan dette komme av at det er mye kalk i vannet, og at vi bør bruke salt?
Noen som har noen ide om hva det kommer av og hva vi kan gjøre med det?
Det er ikke vaskemiddel, for vi brukte det samme i gamle leiligheten, og hadde aldri problemer med det. Sånne altiett tabletter.
Har du kjørt en oppvaskmaskinrens? Foreldrene mine har veldig hardt vann og de har ikke dette problemet du beskriver, selv ikke uten salt.

Vibeke-67
17-08-14, 16:27
Har du kjørt en oppvaskmaskinrens? Foreldrene mine har veldig hardt vann og de har ikke dette problemet du beskriver, selv ikke uten salt.
Nei, tenkte å kjøpe det og, men leste meg litt opp i bruksanvisningen og på nett, og tok havsalt oppi beholderen hvor det står salt. Vasket en gang uten noe i, og lukten og det hvite er i alle fall borte, så det kan være behov for salt her i ny og ne.

TrillTrall
17-08-14, 19:17
Har du kjørt en oppvaskmaskinrens? Foreldrene mine har veldig hardt vann og de har ikke dette problemet du beskriver, selv ikke uten salt.

Jeg kjørte oppvaskmaskinrens på min oppvaskmaskin en gang og etter det vasket den dårligere en tid.

kennygirl
17-08-14, 23:28
Jeg kjørte oppvaskmaskinrens på min oppvaskmaskin en gang og etter det vasket den dårligere en tid.

Anbefaler å bruke eddik istedet for oppvaskmaskin rens. Funker like bra, men er bedre for maskina, miljøet og lommeboka ;)

bærrgen
18-08-14, 08:49
Hvor mye eddik bruker dere på en sånn rensevask? En god dæsj?

Eddik er forresten også supert å bruke som skyllemiddel for klær som lukter vondt.

Carisma
18-08-14, 09:01
Våknet med veldig brennende/sviende følelse i huden i ansiktet i dag, men ingen rødhet eller utslett. Føles som når man kommer inn etter å ha vært ute i mye vind/sol. Er litt varmere enn vanlig, men ikke så mye som følelsen tilsier. Hva kan det skyldes?

smgj
18-08-14, 09:08
Nei, tenkte å kjøpe det og, men leste meg litt opp i bruksanvisningen og på nett, og tok havsalt oppi beholderen hvor det står salt. Vasket en gang uten noe i, og lukten og det hvite er i alle fall borte, så det kan være behov for salt her i ny og ne.
Det er stor forskjell på maskin til maskin. Ved bruk av vanlig salt (og ikke det dyre rensesaltet) så husk at det visstnok skal være grovt og ikke tilsatt ekstra jod...

Jeg flyttet også til nytt hus og fikk en maskin som liker salt. Uten salt så blir det hvite skjolder på glassene (bruker separat pulver og glansmiddel - det gjorde vi også i forrige maskin). Jeg tror ikke at vannet er særskilt kalkrikt (der jeg kom fra så var vannet surt), men DENNE maskina vil uansett ha saltet sitt. Med bruk at grovsalt så blir det ikke særlig dyrt... og det er da langtifra det verste vi slipper ut i gråvannet.

Vibeke-67
18-08-14, 10:12
Det er stor forskjell på maskin til maskin. Ved bruk av vanlig salt (og ikke det dyre rensesaltet) så husk at det visstnok skal være grovt og ikke tilsatt ekstra jod...

Jeg flyttet også til nytt hus og fikk en maskin som liker salt. Uten salt så blir det hvite skjolder på glassene (bruker separat pulver og glansmiddel - det gjorde vi også i forrige maskin). Jeg tror ikke at vannet er særskilt kalkrikt (der jeg kom fra så var vannet surt), men DENNE maskina vil uansett ha saltet sitt. Med bruk at grovsalt så blir det ikke særlig dyrt... og det er da langtifra det verste vi slipper ut i gråvannet.

Takk SMGJ!
Det virker som at det er sånn her og, og at forrige eiere ikke har brydd seg så mye om det, for det lukter jo i alle kjøkkenskap.
Nå har jeg vasket en ny vask, fin og ren og ingen lukt. Så den posen med grovt havsalt jeg har hatt i alle disse årene kom endelig til nytte :D

kennygirl
19-08-14, 12:15
Hvor mye eddik bruker dere på en sånn rensevask? En god dæsj?

Eddik er forresten også supert å bruke som skyllemiddel for klær som lukter vondt.

Avhengig av om du bruker 7% eller 35%. Jeg setter en bolle med eddik inne i maskina og setter den på det varmeste programmet (70 grader). Bruker ca en halv flaske med 7% eddik. Godt mulig at det er mye, men føler i alle fall at det blir skikkelig rent da :p

TrillTrall
19-08-14, 12:39
Avhengig av om du bruker 7% eller 35%. Jeg setter en bolle med eddik inne i maskina og setter den på det varmeste programmet (70 grader). Bruker ca en halv flaske med 7% eddik. Godt mulig at det er mye, men føler i alle fall at det blir skikkelig rent da :p

Er poenget da at eddiken skal fordampe fra bollen? Eller er den så lett at den snues rundt av vannstrålene og eddiken renner ut inne i maskina?

Cyan
19-08-14, 15:52
Vi vurderer et hyttekjøp, men ser at en full oppgradering av det elektriske anlegget vil bli nødvendig (inkl. bytte av sikringskap). Det er ikke innlagt vann til hytta, men bør vel dimensjonere anlegget til å huse en varmtvannstank dersom vi legger inn vann. Hytta er på 65 kvm med 2 soverom, stue, kjøkken, bad/bod + et anneks. Jeg vet det er litt vanskelig å vite hva en oppgradering vil koste basert kun på dette, men er det noen som har en ide på hva vi må kunne regne med i utgifter så vi har noe å gå utfra før vi evt slenger inn et bud på hytta?

mereo
19-08-14, 16:02
Noen som vet om det er mulig å få tak i clotted cream i Norge?

langaard
19-08-14, 16:06
Noen som vet om det er mulig å få tak i clotted cream i Norge?

http://lizasmatverden.blogspot.no/2012/11/english-tea-med-clotted-cream.html
Lage selv :)

mereo
19-08-14, 16:28
http://lizasmatverden.blogspot.no/2012/11/english-tea-med-clotted-cream.html
Lage selv :)

Fant den, men jeg er ganske dårlig på sånt ;)

mereo
19-08-14, 19:32
Noen som har ett godt engelsk ord for brettbord? Jeg klarer ikke å komme på noe!

Supera
19-08-14, 22:38
Noen som har ett godt engelsk ord for brettbord? Jeg klarer ikke å komme på noe!
Ganske rett frem faktisk: Folding table. Du kan også bruke foldaway table.

annex
19-08-14, 23:14
Vi vurderer et hyttekjøp, men ser at en full oppgradering av det elektriske anlegget vil bli nødvendig (inkl. bytte av sikringskap). Det er ikke innlagt vann til hytta, men bør vel dimensjonere anlegget til å huse en varmtvannstank dersom vi legger inn vann. Hytta er på 65 kvm med 2 soverom, stue, kjøkken, bad/bod + et anneks. Jeg vet det er litt vanskelig å vite hva en oppgradering vil koste basert kun på dette, men er det noen som har en ide på hva vi må kunne regne med i utgifter så vi har noe å gå utfra før vi evt slenger inn et bud på hytta?

Jeg er dust på dette, men om dere legger inn vann, så må dere kanskje ha avløp til gråvannet også? (Gråvann er vel avløp fra dusj, kjøkken - men ikke fra toalett). Vet bare at noen venner av meg måtte fikse det på sin hytte, men jeg har dårlig peil, de ble pålagt det fordi hytta deres ligger i et hyttefelt, og alle der måtte være med på å spleise på avløpsledningene. For øvrig bør vel megler kunne gi en prisantydning?

Lillemy71
20-08-14, 07:47
Noen som har ett godt engelsk ord for brettbord? Jeg klarer ikke å komme på noe!

Litt usikker på hva du mener med brettbord, men vet at i US snakker de om tv tray table, som er nesten som et serveringsbrett med bein på. Du finner bilder om du googler.

mereo
20-08-14, 08:51
Ganske rett frem faktisk: Folding table. Du kan også bruke foldaway table.
Hvor dum føler jeg meg nå? :_plystre:

mereo
20-08-14, 08:52
Litt usikker på hva du mener med brettbord, men vet at i US snakker de om tv tray table, som er nesten som et serveringsbrett med bein på. Du finner bilder om du googler.
Fant ut av det til slutt, men jeg var heeeelt blank!
Føler seg litt dum etterpå.
:_plystre:

Cyan
20-08-14, 09:48
Jeg er dust på dette, men om dere legger inn vann, så må dere kanskje ha avløp til gråvannet også? (Gråvann er vel avløp fra dusj, kjøkken - men ikke fra toalett). Vet bare at noen venner av meg måtte fikse det på sin hytte, men jeg har dårlig peil, de ble pålagt det fordi hytta deres ligger i et hyttefelt, og alle der måtte være med på å spleise på avløpsledningene. For øvrig bør vel megler kunne gi en prisantydning?
Jeg spurte ikke om vann, men om å bytte elektrisk anlegg ;)
Etter intens googling har jeg for øvrig funnet ut at vi nok må regne med alt fra 60-120000.

Carisma
20-08-14, 09:55
Da jeg kjøpte min første leilighet var jeg på visning i en som hadde behov for å bytte alt av sikringer og opplegg, da stod det at det måtte påregnes ca 80-100 000 ekstra i prospektet (i 1999). Vet ikke om det er sammenlignbart, men den var på ca 50 kvm så det er vel omtrent like mye ledning og uttak hvertfall.
(jeg husker summen fordi jeg var dypt sjokkert over slike ekstrating somjeg aldri hadde tenkt på at kunne oppstå:o)

TrillTrall
20-08-14, 15:08
Kan en matforgiftning (av bedervet mat?) slå ut alt fire timer etter inntak? Og ramme bare 4 av de 6 som spiste samme maten? Urk.

silje21
20-08-14, 15:43
Om det er noen som kan anbefalde en god, lavkarbo vennlig lege i lambertseter området?

Cyan
20-08-14, 16:44
Ja, vi har funnet ut at vi bare regner med 100000 ekstra for å fikse strøm, vi.

smgj
20-08-14, 21:24
Kan en matforgiftning (av bedervet mat?) slå ut alt fire timer etter inntak? Og ramme bare 4 av de 6 som spiste samme maten? Urk.
Ja. Merkelig nok.

nellie
20-08-14, 21:30
Er vel ikke så merkelig egentlig. :) Noen er sikkert resistente mot visse bakterier.

TrillTrall
20-08-14, 21:34
Ja. Merkelig nok.

Er vel ikke så merkelig egentlig. :) Noen er sikkert resistente mot visse bakterier.

Urettferdig at jeg ble regelrett vrengt ut-inn i 8 strake timer mens to andre slapp helt unna. :mad: Er bedre nå heldigvis, men selv i dag, dette skjedde natt til mandag, var det bare å kaste inn håndkleet og dra hjem fra jobben etter et par timer, jeg klarte knapt å holde meg oppreist!

Kanutten
20-08-14, 21:47
Urettferdig at jeg ble regelrett vrengt ut-inn i 8 strake timer mens to andre slapp helt unna. :mad: Er bedre nå heldigvis, men selv i dag, dette skjedde natt til mandag, var det bare å kaste inn håndkleet og dra hjem fra jobben etter et par timer, jeg klarte knapt å holde meg oppreist!

Jeg ble forgiftet av vann i sommer (det samme som slo ut Bergen (http://mobil.bt.no/nyheter/lokalt/6000-syke-av-Giardia-1803442.html) i 2004 hvor 4000-6000 mennesker ble syke. Jeg ble veldig dårlig, mamma litt pusk og onkel merket ingenting. Så det har nok noe med hva du er resistent mot.

Jeg hadde diare og oppkast i ca to uker.. :(

Carisma
20-08-14, 23:00
Ikke nødvendigvis rasistene, like gjerne det motsatte. At man har hatt noe i tarmen som har svekket tarmfloraen eller immunforsvaret før måltidet.

nellie
20-08-14, 23:05
Urettferdig at jeg ble regelrett vrengt ut-inn i 8 strake timer mens to andre slapp helt unna. :mad: Er bedre nå heldigvis, men selv i dag, dette skjedde natt til mandag, var det bare å kaste inn håndkleet og dra hjem fra jobben etter et par timer, jeg klarte knapt å holde meg oppreist!

Kjæresten min kan spise hva som helst, uten å bli sjuk. Han satt og gomla Salmalaks, som luktet så fælt at ikke engang kattene ville lukte på det. Ikke litt dårlig i magen engang. Har vel noe med å stadig bli utsatt for sånne bakterier, som gjør at man bygger seg opp et forsvar.

Kanskje cluet er å spise små mengder dårlig mat, i ny og ne.:p

God bedring!

TrillTrall
20-08-14, 23:12
Kjæresten min kan spise hva som helst, uten å bli sjuk. Han satt og gomla Salmalaks, som luktet så fælt at ikke engang kattene ville lukte på det. Ikke litt dårlig i magen engang. Har vel noe med å stadig bli utsatt for sånne bakterier, som gjør at man bygger seg opp et forsvar.

Kanskje cluet er å spise små mengder dårlig mat, i ny og ne.:p

God bedring!

Jeg tåler stort sett det meste, men dette kom kjapt og steinhardt gitt! Som oftest er jeg den som slipper unna mens andre blir guffen i magen, men er glad for at ungene slapp unna med mageknip og noen runder på do bare, for dem var det over på et par timer.

nellie
20-08-14, 23:14
Har sikkert noe med det generelle immunforsvaret å gjøre.:)

Photobscura
21-08-14, 20:40
Sikkert et litt underlig spørsmål, men ... Jeg løser en del kryssord for tida, fin måte å avveksle hjernen på. Men, i blant dukker det opp premiekryssord som jeg løser, og så har jeg lyst til å sende inn. Men jeg har løst dem med blyant. Burde jeg skrive over med penn, og pusse bort blyantstrekene? :o

Cyan
21-08-14, 20:45
Sikkert et litt underlig spørsmål, men ... Jeg løser en del kryssord for tida, fin måte å avveksle hjernen på. Men, i blant dukker det opp premiekryssord som jeg løser, og så har jeg lyst til å sende inn. Men jeg har løst dem med blyant. Burde jeg skrive over med penn, og pusse bort blyantstrekene? :o Kan ikke tenke meg at det skal være nødvendig..?

Photobscura
21-08-14, 21:13
Nei, ok. :p Begynte å tenke på det, siden jeg har skrevet så stygt og klussete, men da får jeg heller bare rette opp i lesbarheten. Takk! :)

TrillTrall
21-08-14, 21:57
Nei, ok. :p Begynte å tenke på det, siden jeg har skrevet så stygt og klussete, men da får jeg heller bare rette opp i lesbarheten. Takk! :)

Kjøpe sånn kryssordpenn med viskelær? Jeg synes ikke den jeg har er så veldig god å skrive med, men...

Photobscura
21-08-14, 22:03
Kjøpe sånn kryssordpenn med viskelær? Jeg synes ikke den jeg har er så veldig god å skrive med, men...
Det er en fremgangsmåte jeg har avskrevet for lengst. :p

Carisma
21-08-14, 23:12
Sikkert et litt underlig spørsmål, men ... Jeg løser en del kryssord for tida, fin måte å avveksle hjernen på. Men, i blant dukker det opp premiekryssord som jeg løser, og så har jeg lyst til å sende inn. Men jeg har løst dem med blyant. Burde jeg skrive over med penn, og pusse bort blyantstrekene? :o

Ja. Min bestemor drev mye med kryssord, og i de fleste innsendingskryssene stod det at de ikke ble godkjent med blyant. Sikkert fordi det fort kan slites bort om det brettet f.eks.

Pearl
22-08-14, 00:42
De selger Eurodiettkjeksene på enkelte helsekostbutikker i Norge under Lindberg - navnet. Er det noen som vet om de selger de i noen helsekostkjeder i London og da under hvilket navn?

Photobscura
22-08-14, 06:41
Ja. Min bestemor drev mye med kryssord, og i de fleste innsendingskryssene stod det at de ikke ble godkjent med blyant. Sikkert fordi det fort kan slites bort om det brettet f.eks.
Ah, det gir jo mening. Men jeg har ikke sett noe sted i noen av kryssordbladene at det står at innsenderkryssord skal fylles ut med penn (og jeg har vært gjennom de fleste nå. :p)

Sivensvans
22-08-14, 09:56
Jeg mistenker at jeg har fått lus ettersom jeg klør i hodebunnen. Jeg har dog kjemmet med luskam etc uten funn. Har kjøpt en luse-shampo for å ta en kur for sikkerhets skyld, men ser at det ikke anbefales å ta en slik kur uten at man helt sikkert vet at krypa er der ettersom de kan bli resistente. Men, hvordan kan de bli det om de ikke er der?:rolleyes:

Noen erfaringer?

smgj
22-08-14, 09:57
Du har ikke flass da? Flass kan klø godt det også...

Sivensvans
22-08-14, 10:03
Du har ikke flass da? Flass kan klø godt det også...

Nei, har ikke det altså - kjenner at jeg klør litt lett på kroppen også, men jeg kjenner lusa på gangen:lol:, for å si det sånn, for jeg har kjempet mot dem en gang før og da kjentes det ut som nå (også med lett kløing på kroppen, synes jeg da vitterligen å erindre selvom det er kanskje 6 år siden).

Photobscura
22-08-14, 10:52
Har du skiftet vaskemiddel i det siste? Shampoo?

Sivensvans
22-08-14, 10:54
Har du skiftet vaskemiddel i det siste? Shampoo?

Ja, til begge deler faktisk:rolleyes:

Photobscura
22-08-14, 11:11
Ja, til begge deler faktisk:rolleyes:

Se der! Kanskje det er noe der du reagerer på! Parfyme, silikon, såpestoffer, etc. Jeg kan bare bruke Neutral eller Blenda sensitive, ellers småklør jeg litt over hele kroppen.

Sivensvans
22-08-14, 11:41
Se der! Kanskje det er noe der du reagerer på! Parfyme, silikon, såpestoffer, etc. Jeg kan bare bruke Neutral eller Blenda sensitive, ellers småklør jeg litt over hele kroppen.

AHA!! Takk for tips, Photo! Det kan meget godt hende at det er dette det dreier seg om. Jeg synes jo det er litt rart at poden ikke klør noe sted, det er han jeg evt kunne fått lus av;)

kennygirl
22-08-14, 11:55
Er poenget da at eddiken skal fordampe fra bollen? Eller er den så lett at den snues rundt av vannstrålene og eddiken renner ut inne i maskina?

Den skal fordampe :)

TrillTrall
22-08-14, 11:58
Den skal fordampe :)

Så man må bruke en bolle med litt tyngde med andre ord, eller en liten kasserolle eller noe. :) Plastboller som ikke holdes nede av andre ting slenges rundt i min maskin i alle fall.

kennygirl
22-08-14, 12:01
AHA!! Takk for tips, Photo! Det kan meget godt hende at det er dette det dreier seg om. Jeg synes jo det er litt rart at poden ikke klør noe sted, det er han jeg evt kunne fått lus av;)

Kjenner jeg klør bare det er snakk om lus :p

Jeg klør veldig lett av shampoo og bodywash med SLS i. Uansett hvor mild og parfymefri shampoo jeg brukte klødde jeg i hodebunnen. Etter at jeg bytte klør jeg ikke lenger :D

kennygirl
22-08-14, 12:07
Så man må bruke en bolle med litt tyngde med andre ord, eller en liten kasserolle eller noe. :) Plastboller som ikke holdes nede av andre ting slenges rundt i min maskin i alle fall.

Jeg bruker en stor glassbolle :) Leste dette trikset på nett en eller annen plass og på bildet der brukte de en glassbolle, men funker helt sikkert med en kasserolle også :ja:

Sivensvans
22-08-14, 12:17
Kjenner jeg klør bare det er snakk om lus :p

Jeg klør veldig lett av shampoo og bodywash med SLS i. Uansett hvor mild og parfymefri shampoo jeg brukte klødde jeg i hodebunnen. Etter at jeg bytte klør jeg ikke lenger :D

Ohh, that gives me even more hope!:D;)

kennygirl
22-08-14, 12:24
Noen som bruker skritteller app? Anbefalinger?

vaskeklut
22-08-14, 16:31
Kjenner jeg klør bare det er snakk om lus :p

Jeg klør veldig lett av shampoo og bodywash med SLS i. Uansett hvor mild og parfymefri shampoo jeg brukte klødde jeg i hodebunnen. Etter at jeg bytte klør jeg ikke lenger :D

Samme her!

Kanutten
22-08-14, 20:11
Hei Lemen! Håper du leser dette for dette er ditt felt. Jeg har i mange år brukt harde linser. Og jeg har brukt dem som monovision, ikke for at jeg trengte det, men for å tilvenne meg til noe som skjer uansett. Det har fungert veldig bra. Men nå ser jeg behovet for trifocal. Vet du om det finnes bifocale harde linser slik at jeg kan bruke bifocale på mitt ikkedominante og vanlig hard linse på dominante? Jeg jobber mye med pc og selv om jeg jobber innom øye så har jeg ikke peiling på linser...

mereo
23-08-14, 16:29
Hei Lemen! Håper du leser dette for dette er ditt felt. Jeg har i mange år brukt harde linser. Og jeg har brukt dem som monovision, ikke for at jeg trengte det, men for å tilvenne meg til noe som skjer uansett. Det har fungert veldig bra. Men nå ser jeg behovet for trifocal. Vet du om det finnes bifocale harde linser slik at jeg kan bruke bifocale på mitt ikkedominante og vanlig hard linse på dominante? Jeg jobber mye med pc og selv om jeg jobber innom øye så har jeg ikke peiling på linser...

Prøvd å snakke med optikeren om det?

Kanutten
23-08-14, 16:32
Prøvd å snakke med optikeren om det?

Jeg har allerede fått svar fra en optiker! :heia:
Takk for at du likevel svarte.

mereo
23-08-14, 18:42
Jeg har allerede fått svar fra en optiker! :heia:
Takk for at du likevel svarte.

Det var bra :)

Carisma
25-08-14, 10:54
Tips til 40-årsgave til veninne som har impulsbestemt seg for å feire bursdag likevel? Har bare lunsjen i dag på å ordne gave! :veitikke::_oy:

bærrgen
25-08-14, 11:02
Tips til 40-årsgave til veninne som har impulsbestemt seg for å feire bursdag likevel? Har bare lunsjen i dag på å ordne gave! :veitikke::_oy:

Aromaterapi eller annen type massasje eller hudpleie eller lignende, en god håndkrem eller fuktighetskrem. Et eller annet til selvpleie :D

mereo
25-08-14, 12:01
Tips til 40-årsgave til veninne som har impulsbestemt seg for å feire bursdag likevel? Har bare lunsjen i dag på å ordne gave! :veitikke::_oy:
Generelt gavekort.

Carisma
25-08-14, 13:17
Det ble minimanikyr på Lakkbar. Ikke store greiene, men vet hun ikke forventer noe siden hun helst vil forbigå det i stilhet og har bedt med et par gamle kollegaer ut på middag for å ikke være hjemme om noen dukker opp overraskende :D Og regner med vi betaler for middagen hennes så da blir det jo litt i tillegg.

bærrgen
25-08-14, 14:14
Det ble minimanikyr på Lakkbar. Ikke store greiene, men vet hun ikke forventer noe siden hun helst vil forbigå det i stilhet og har bedt med et par gamle kollegaer ut på middag for å ikke være hjemme om noen dukker opp overraskende :D Og regner med vi betaler for middagen hennes så da blir det jo litt i tillegg.

Det høres ut som en finfin gave :)

smgj
25-08-14, 15:28
Det ble minimanikyr på Lakkbar. Ikke store greiene, men vet hun ikke forventer noe siden hun helst vil forbigå det i stilhet og har bedt med et par gamle kollegaer ut på middag for å ikke være hjemme om noen dukker opp overraskende :D Og regner med vi betaler for middagen hennes så da blir det jo litt i tillegg.
Noe sånt hadde vært midt i min blink iallfall... :)

mereo
26-08-14, 13:20
Tips til duftlys som ikke lukter falskt! Kjøpte meg lys hos Jo Malone i sommer, men det er jo ikke å få kjøpt her i Norge.
Derfor trenger tips om andre duftlys som er mulig å få tak i her. :)

Supera
26-08-14, 13:42
Tips til duftlys som ikke lukter falskt! Kjøpte meg lys hos Jo Malone i sommer, men det er jo ikke å få kjøpt her i Norge.
Derfor trenger tips om andre duftlys som er mulig å få tak i her. :)
Yankee Candle har mange gode. Jeg har ett som lukter helt fantastisk av pepperkaker. Tror det står cinnamon roll på krukka.

mereo
26-08-14, 13:48
Yankee Candle har mange gode. Jeg har ett som lukter helt fantastisk av pepperkaker. Tror det står cinnamon roll på krukka.
Synes de lukter falskt desverre :/

Sivensvans
26-08-14, 14:08
Tips til duftlys som ikke lukter falskt! Kjøpte meg lys hos Jo Malone i sommer, men det er jo ikke å få kjøpt her i Norge.
Derfor trenger tips om andre duftlys som er mulig å få tak i her. :)

Voluspa er min favoritt;)

mereo
26-08-14, 14:17
Voluspa er min favoritt;)
Skal sjekke de ut :)

Supera
26-08-14, 19:31
Synes de lukter falskt desverre :/
Whaaat? Ikke den jeg har i alle fall. Husker ikke hvordan de andre luktet. Sjekket og det står spice cake på min. Den lukter pepperkakedeig. Den lukter ikke falskt i alle fall.

Sanney
26-08-14, 19:32
kommer vel an på nesa som lukter. jeg takler ikke noen slags duftlys eller røkelse, og reagerer på lukt generellt..

vaskeklut
26-08-14, 19:33
lukt er riiiimelig subjektivt. jeg synes de fleste duftlys lukter syntetisk åkke som. dessuten er vel de fleste duftlys også tilsatt med syntetisk lukt, om det ikke er eteriske oljer. men nå kommer det jo veldig an på hva du legger i "falskt" også.

(skal nevnes at denne syntetiske lukta sjelden plager meg når jeg selv har valgt ut hvilken duft som lukter)

Supera
26-08-14, 20:27
kommer vel an på nesa som lukter. jeg takler ikke noen slags duftlys eller røkelse, og reagerer på lukt generellt..
lukt er riiiimelig subjektivt. jeg synes de fleste duftlys lukter syntetisk åkke som. dessuten er vel de fleste duftlys også tilsatt med syntetisk lukt, om det ikke er eteriske oljer. men nå kommer det jo veldig an på hva du legger i "falskt" også.

(skal nevnes at denne syntetiske lukta sjelden plager meg når jeg selv har valgt ut hvilken duft som lukter)
Yankee Candle er kjent for å bruke essenser og ekstrakter. Det er forskjell på vond og falsk. En ting er å si at det ikke lukter godt. Jeg liker ikke de aller fleste blomsterdufter uansett hvor ekte de er. Men å si at det lukter falskt er en annen ting.

Marella77
26-08-14, 20:28
Hei! Har et dillema... Hva tenker dere? Jeg hadde en avtale med ei venninne fredags kveld. Ute å spise. En annen venninne er i et ferskt samlivsbrudd hvor alt har rast sammen. Hun vil ut på byen med meg for å koble av alt psykisk stress! Jeg vil stille opp og spør venninne nr 1 om å bytte kveld. Hun kan ikke og blir fornærmet over at jeg velger venninne nr 2. Jeg tenker; er ikke det viktigere å prioritere en venninne som er i krise, enn bare vanlig sosialt samvær? Er det ikke lov å avlyse i slike situasjoner? Venninne nr 1 ble spurt om å bli med ut på byen, men ville ikke... Jeg har sagt at jeg ikke vil såre venninne nr 1, men føler at jeg må stille opp for venninne nr 2... Hva tenker dere?

mereo
26-08-14, 21:42
Yankee Candle er kjent for å bruke essenser og ekstrakter. Det er forskjell på vond og falsk. En ting er å si at det ikke lukter godt. Jeg liker ikke de aller fleste blomsterdufter uansett hvor ekte de er. Men å si at det lukter falskt er en annen ting.

I min nese lukter kunstig/falskt. Min oppfatning rett og slett.

mereo
26-08-14, 21:43
kommer vel an på nesa som lukter. jeg takler ikke noen slags duftlys eller røkelse, og reagerer på lukt generellt..

Det kan jeg faktisk skjønne veldig godt. Røkelse er min fiende tror jeg - det blir som sterk/tung parfyme for meg.

smgj
27-08-14, 06:56
Hei! Har et dillema... Hva tenker dere? Jeg hadde en avtale med ei venninne fredags kveld. Ute å spise. En annen venninne er i et ferskt samlivsbrudd hvor alt har rast sammen. Hun vil ut på byen med meg for å koble av alt psykisk stress! Jeg vil stille opp og spør venninne nr 1 om å bytte kveld. Hun kan ikke og blir fornærmet over at jeg velger venninne nr 2. Jeg tenker; er ikke det viktigere å prioritere en venninne som er i krise, enn bare vanlig sosialt samvær? Er det ikke lov å avlyse i slike situasjoner? Venninne nr 1 ble spurt om å bli med ut på byen, men ville ikke... Jeg har sagt at jeg ikke vil såre venninne nr 1, men føler at jeg må stille opp for venninne nr 2... Hva tenker dere?
Jeg tenker som deg... at å støtte opp om hun som trenger det mest der og da er viktigst. Selv om jeg kan forstå at den andre venninna di kan føle seg nedprioritert sånn til å begynne med så bør hun forstå når hun har tenkt seg litt om?

Marella77
27-08-14, 07:33
Takk, godt å høre! ;)

smgj
27-08-14, 08:38
Det kan jeg faktisk skjønne veldig godt. Røkelse er min fiende tror jeg - det blir som sterk/tung parfyme for meg.
Jeg er også var på lukter. Ikke så mye på parfyme (om ikke folk bader i det da), men rom-lukter er jeg kresen på. Det aller meste lukter kunstig, synes jeg - og jeg hater "vanilje" og "bakverk" i duftlys... uansett hvor fine råvarene er så blir det ekkelt i min nese. (Nybakt kryderkake derimot... ;)) Og ikke start meg på hva rengjøringsbransjen har gjort mot all form for sitronduft.:(
http://www.heavenscent.no/collections/diptyque synes jeg utgjør et hederlig unntak mhp duftlys. De er gode i min nese. Men de er også grisedyre.

mereo
27-08-14, 09:25
Jeg er også var på lukter. Ikke så mye på parfyme (om ikke folk bader i det da), men rom-lukter er jeg kresen på. Det aller meste lukter kunstig, synes jeg - og jeg hater "vanilje" og "bakverk" i duftlys... uansett hvor fine råvarene er så blir det ekkelt i min nese. (Nybakt kryderkake derimot... ;)) Og ikke start meg på hva rengjøringsbransjen har gjort mot all form for sitronduft.:(
http://www.heavenscent.no/collections/diptyque synes jeg utgjør et hederlig unntak mhp duftlys. De er gode i min nese. Men de er også grisedyre.
Tror de er litt samme "greia" som Jo Malone(ligger samme prisklasse omtrent og er like "hype" - hype da i form av at de er populære). Vurderte å kjøpe de :)
Jeg er kanskje merkelig, men jeg kjøper heller grisedyre lys som jeg anser at lukter godt enn billigere. Må kanskje krype til korset og kjøpe Diptyque

Carisma
27-08-14, 09:54
Jeg er også var på lukter. Ikke så mye på parfyme (om ikke folk bader i det da), men rom-lukter er jeg kresen på. Det aller meste lukter kunstig, synes jeg - og jeg hater "vanilje" og "bakverk" i duftlys... uansett hvor fine råvarene er så blir det ekkelt i min nese. (Nybakt kryderkake derimot... ;)) Og ikke start meg på hva rengjøringsbransjen har gjort mot all form for sitronduft.:(
Amen!
Jeg reagerer i tillegg veldig på slke lukter, så det har hendt jeg har måttet gå fordi det har vært tent duftlys eller røkelse på plasser jeg har vært. Lukta kan henge i nok i et par dager etterpå til at jeg får røde, rennende øyne.

vaskeklut
27-08-14, 11:59
Yankee Candle er kjent for å bruke essenser og ekstrakter. Det er forskjell på vond og falsk. En ting er å si at det ikke lukter godt. Jeg liker ikke de aller fleste blomsterdufter uansett hvor ekte de er. Men å si at det lukter falskt er en annen ting.

som sagt: lukt er subjektiv. jeg VET hva yankee candle bruker, det hindrer ikke nesa mi å synes at det lukter syntetisk fordetom. dessuten sa jeg vel også at jeg liker syntetiske lukter?

Marella77
27-08-14, 15:41
Hei! Jeg spurte tidligere om råd ang. tatovering av Øyenbryn. Jeg gjorde det i dag, slik ble det:

Ps, blir svakere farge etter noen dager...

mereo
27-08-14, 18:42
Hei! Jeg spurte tidligere om råd ang. tatovering av Øyenbryn. Jeg gjorde det i dag, slik ble det:

Ps, blir svakere farge etter noen dager...

Så ikke gæli ut :)

Marella77
27-08-14, 20:22
Så ikke gæli ut :)

Hehe, takk tror jeg ;)

TrillTrall
27-08-14, 20:53
Hei! Jeg spurte tidligere om råd ang. tatovering av Øyenbryn. Jeg gjorde det i dag, slik ble det:

Ps, blir svakere farge etter noen dager...

Det så fint ut, men det er litt vanskelig å bedømme med mindre man ser mer av ansiktet. :)

mereo
27-08-14, 21:18
Hehe, takk tror jeg ;)

Haha, det var ment positivt altså :) ;)

Photobscura
27-08-14, 21:22
Så bra ut, Marella! Fin strek og form. Håper du er fornøyd selv. Blir sikkert enda bedre når det er grodd. :)

Marella77
27-08-14, 22:21
Så hyggelig å høre! Er fornøyd, men vil korrigere litt og ha de litt tykkere... Setter pris på deres tilbakemeldinger ;)

Kanutten
27-08-14, 22:50
Hei! Jeg spurte tidligere om råd ang. tatovering av Øyenbryn. Jeg gjorde det i dag, slik ble det:

Ps, blir svakere farge etter noen dager...

Synes det ser nydelig ut! Vurderer gjøre det samme. Det er jo mange som farger øyenbrynene sine og napper dem, så hva er egentlig forskjellen ved å tatovere dem? Skal jeg først ha en tatovering vil jeg prioritere øyenbryn langt fremfor noe nede på leggen/ankelen som jeg ser på som fullstendig bortkastet. Jeg bruker ankelsmykker jeg. Like vakkert.

Marella77
27-08-14, 23:31
Tusen takk Kanutten!! :) Jeg anbefaler iallefall dette på det varmeste! Jeg er så lettet over at jeg nå skal slippe å tegne de på hver dag!! ;)

Sivensvans
28-08-14, 10:14
Tusen takk Kanutten!! :) Jeg anbefaler iallefall dette på det varmeste! Jeg er så lettet over at jeg nå skal slippe å tegne de på hver dag!! ;)

Ble virkelig kjempefint, synes jeg! Var det vondt?

Hilsen pysa:p

Marella77
28-08-14, 10:30
Takk, så koselig å høre!! :) Det var ømt, men ikke vondt. Fikk bedøvende krem på. Svei litt etterpå, men ikke noe å bry seg om... ;) Anbefales 100 %. Men lurt å velge en som noen andre du kjenner har brukt, for det er veldig variabelt med resultater... Hun jeg brukte, var kjempeflink!

ps, jeg ser litt sur ut i blikket på bildet, var bare sliten ;) hehe...

Marella77
28-08-14, 10:31
ps, Farven blir ikke så rød etterhvert. Nå er det sårt ;)

Carisma
29-08-14, 10:18
Jeg hater å ikke kunne tilfredsstille kunder og kollegaer, men nå koker det helt over på jobb. Noen som kan dele gode tips til å prioritere når "alt" haster like mye?

Cyan
29-08-14, 11:00
De enkleste og kjappeste oppgavene først, så de som krever mer tankevirksomhet og tid senere. Evt. om du kjenner kundene, ta de som maser mest først.

Carisma
29-08-14, 11:10
Vel, alle maser :o
Og ingenting er egentlig kjappere og enklere enn annet. (annet enn de tingene som egentlig ikke haster...) Og når jeg tar dem så kommer det bare flere før jeg er halvveis ferdig, så da blir jeg sittende med dem. Så får jeg bare panikk fremfor å bli mer effektiv. :rolleyes:
En på avd har sagt opp, og en er "syk" ofte, så dette kommer til å bli verre og verre utover. Så hvis jeg ikke sbart nå lærer meg å håndtere det kommer jeg til å møte veggen tror jeg.

smgj
29-08-14, 11:14
Av oppgaver med samme prioriterting så hadde jeg gått på "first in, first out" med mindre det var noen innimellom som tok signifikant mindre tid. Det kan du også lettest forsvare ovenfor andre. Det blir nok viktig om dere er så underbemannet. Jobb heller jevnt og trutt. Du har ikke flere timer i en arbeidsdag enn andre.

Carisma
29-08-14, 11:31
Nei, jeg har faktisk færre, for jeg jobber 80% :)

Hovedutfordringen for min del er at vi jobber i mange forskjellige mailbokser (4 hvertfall, noen ganger flere), så det er umulig å holde track på hvem som kommer først. Og jeg blir veldig stresset om jeg jobber i en boks og ser at det bare raser inn med mail i en annen, så det blir mye hopping frem og tilbake. I tillegg har vi telefoner inn som avbryter, så det er nesten umulig å jobbe sammenhengende med noe. (om vi logger av tilf blir vi logget på igjen av sjefen)
Beklager sutringa, men jeg må bare få det ut en plass :o (og vi skal på kick off i kveld, så jeg prøver å unngå å ta ut frustrasjonen der :_plystre:)
De siste dagene har jeg ikke hatt mulighet til lunsjpause, og jeg har grini på do daglig :rolleyes: også blir jeg sur og irritert på kollegaer som tar seg lunsj, løper rundt og skravler og forsvinner sporløst i lengre perioder, selv om de i teorien skal backe opp en del av de samme boksene.

Marella77
29-08-14, 12:35
Jeg føler med deg! Kjenner meg igjen!! Av erfaring, vil jeg si; senk skuldrene, pust, tenk at du gjør så godt du kan, skriv liste om mulig og kryss av når noe er gjort. Da vil du se alt du rekker, fremfor den lange listen i hodet ditt over alt du ikke rekker. Ta deg pauser til noe hyggelig du også, som dine kollegaer gjør. Du høres veldig sliten ut, og om du ikke bremser, vil du krasje!! Ønsker deg masse lykke til!!! You can do it!! :) tillat deg selv å ikke være perfekt!

Smgj: Tilfeldigvis jobbet på Burger King? Jeg jobbet der i min ungdom, og da var det mye fokus på fifo, first in, first out! ;)

bærrgen
29-08-14, 12:48
Dersom du daglig griner på do må du virkelig vurdere om dette er rette plassen å være.... Sånne dager som du beskriver skal være unntaket, ikke regelen.

Lykke til, både med kick off og videre i jobben :)

Carisma
29-08-14, 12:53
Som sagt er det ikke mulig å skrive liste siden alt er ad-hoc oppgaver. Og jeg klarer ikke ta pause før jeg har fått ting unna (annet enn en kjapp kikk på foum eller nyheter for å resette hodet), samtidig som det ikke er mulig å få ting unna siden det fylles nytt opp hele tida. :o I tillegg er jo lønna basert på bonus så om ordre blir liggende blir det mindre lønn. Og mer kundemas om ting blir liggende, som igjen gir enda mer å gjøre...
Men det er verre å vite at de andre syns jeg er udugelig når det hoper seg opp, og å lure på hva de tenker om meg som ikke får unna ting. For de får jo vite det når jeg ikke leverer. Så det handler veldig lite om mine krav til meg selv, det er kundenes og ledelsens krav.

smgj
29-08-14, 13:04
Smgj: Tilfeldigvis jobbet på Burger King? Jeg jobbet der i min ungdom, og da var det mye fokus på fifo, first in, first out! ;)
Nei, men det er et lagerstyringsprinsipp og jeg var innom ØkAdm i min ungdom. Jeg synes det er et ok prioriteringsprinsipp når det ikke peker seg ut noe annet.

Carisma
01-09-14, 13:32
Budapest i november, bra eller dårlig?

vaskeklut
01-09-14, 16:34
budapest i november er kaldt, tror jeg. det blåser mye der. det var ganske kald vind da jeg var der i slutten av september.

Lemen
01-09-14, 16:57
Var i Budapest tidlig i desember i fjor, det var koselig. Litt kaldt, men med rett klær (les dunjakke og vintersko) så var det ingen problem.

Photobscura
03-09-14, 16:46
Kan man, i nødfall, bruke hvitvaskepulver på farget tøy? (Typ svarte, ikke spesielt nye klær)

Supera
03-09-14, 16:54
Kan man, i nødfall, bruke hvitvaskepulver på farget tøy? (Typ svarte, ikke spesielt nye klær)
Du kan nok hvis det er nød, men hvitvaskepulver bleker litt så det er ikke noe man bør gjøre.

Photobscura
03-09-14, 17:16
Du kan nok hvis det er nød, men hvitvaskepulver bleker litt så det er ikke noe man bør gjøre.

Ah, takk. Ja, det er litt nød. Noen har prestert å bøffe alt vaskemiddelet mitt fra vaskekjelleren, og jeg har ikke anledning til å få kjøpt nytt og trenger rene klær nuh. Det meste jeg skal vaske er passe utvaska, så det går nok bra. :)

Photobscura
03-09-14, 22:30
Ooog så lurer jeg på en annen ting. Hvor kan jeg få kjøpt osteklede/sileduk, eller tekstil som kan brukes til dette, i Oslo?

Kanutten
04-09-14, 06:42
Ooog så lurer jeg på en annen ting. Hvor kan jeg få kjøpt osteklede/sileduk, eller tekstil som kan brukes til dette, i Oslo?

Jernia ol.

smgj
04-09-14, 15:19
Ooog så lurer jeg på en annen ting. Hvor kan jeg få kjøpt osteklede/sileduk, eller tekstil som kan brukes til dette, i Oslo?
Du kan da godt bruke et godt vasket kjøkkenhåndkle om du ikke trenger det grovt, da...

Carisma
08-09-14, 10:09
Jeg får besøk til helga, og har tenkt å servere boeuf bourguignon til hovedrett. Bør jeg da gå for en frisk dessert med bær e.l, eller kan jeg servere trøffelkake? (kamskjell til forrett forøvrig)

langaard
08-09-14, 18:45
Jeg får besøk til helga, og har tenkt å servere boeuf bourguignon til hovedrett. Bør jeg da gå for en frisk dessert med bær e.l, eller kan jeg servere trøffelkake? (kamskjell til forrett forøvrig)

Frisk dessert :)

Marella77
08-09-14, 22:19
Høye hæler eller lave sko? Skal på fest, er ganske høy, er det finest å ikke være for stor, eller kulest? Jeg syns høye hæler er "hottest" til kjole, men da virker jeg veldig stor! Er jo ikke helslank heller... Blir 185... Eller med lave sko og bli 179?

Bolleprinsessa
09-09-14, 01:13
Høye hæler eller lave sko? Skal på fest, er ganske høy, er det finest å ikke være for stor, eller kulest? Jeg syns høye hæler er "hottest" til kjole, men da virker jeg veldig stor! Er jo ikke helslank heller... Blir 185... Eller med lave sko og bli 179?

Jeg synes det er penest med en mellomting! kanskje halvhøye kilehæler?

Men i bunn og grunn er det aller finest med det du føler deg vel i, det vises utrolig godt når noen er ukomfortable i antrekket/fottøyet sitt!:):)

Bolleprinsessa
09-09-14, 01:14
Jeg får besøk til helga, og har tenkt å servere boeuf bourguignon til hovedrett. Bør jeg da gå for en frisk dessert med bær e.l, eller kan jeg servere trøffelkake? (kamskjell til forrett forøvrig)

Frisk dessert er deilig etter en såpass kraftig middag!:)

Supera
09-09-14, 04:27
Høye hæler eller lave sko? Skal på fest, er ganske høy, er det finest å ikke være for stor, eller kulest? Jeg syns høye hæler er "hottest" til kjole, men da virker jeg veldig stor! Er jo ikke helslank heller... Blir 185... Eller med lave sko og bli 179?
Jeg sier hæler. 6 cm hæl er jo ikke skyhøyt, så ikke tenk på at du synes du blir for høy.

Marella77
09-09-14, 07:58
Tusen takk for svar jenter!!! :)))

Carisma
09-09-14, 09:54
Høye hæler, alltid høye hæler! :D

Cyan
09-09-14, 10:19
Er det tak over tribunene på Ullevål Stadion? Eller det egentlige spørsmålet er vel mer om man bør ha på seg regntøy der hvis det regner :p

Anne
09-09-14, 10:29
Deler av Ullevål har ihvertfall tak. Så da spørs det hvor du har billetter...
Sikkert ikke dumt med regntøy, men det skal vel egentlig klarne opp utover dagen.

Cyan
09-09-14, 10:35
Jeg vet ikke hvor vi har plasser, men det er i jobbsammenheng så antar det ikke er de billigste billettene - hvis logikken min stemmer at det er dyrere dess mer tak man har over hodet :p

Jaja, får satse på at det regnet som kom nå bare var en forbigående skur, for jeg har glemt å ta med regnjakken.

Ethereal
09-09-14, 12:26
Sånn til erfarne kaffedrikkere her (eller folk som vanligvis drikker kaffe overhodet, i motsetning til undertegnede)- billigste pulverkaffe? Merke, butikk?

(kan sikker smake greit også ;))

Spinnerette
09-09-14, 12:43
Sånn til erfarne kaffedrikkere her (eller folk som vanligvis drikker kaffe overhodet, i motsetning til undertegnede)- billigste pulverkaffe? Merke, butikk?

(kan sikker smake greit også ;))

Pulverkaffe smaker sjelden godt :o Iallefall "vanlig" kaffe, disse små posene med latte eller cappucino som er tilsatt sukker er smaksmessig halvgreie, om man drikker denslags.. Men, om det er vanlig, svart kaffe en skal ha, så går vel Evergood sin til nød.. Syns billigmerkene smaker skikkelig høgg.

Carisma
09-09-14, 13:05
Pulverkaffe smaker sjelden godt :o Iallefall "vanlig" kaffe, disse små posene med latte eller cappucino som er tilsatt sukker er smaksmessig halvgreie, om man drikker denslags.. Men, om det er vanlig, svart kaffe en skal ha, så går vel Evergood sin til nød.. Syns billigmerkene smaker skikkelig høgg.
Evergood er vel filter/kokekaffe? Med pulverkaffe forstår jeg det som frysetørret? Da er det ikke noe annet enn Nescafe som til nød kan drikkes. De billige er rett og slett ubehagelige å drikke.

Cyan
09-09-14, 13:28
Enig i at Nescafe er den eneste varianten som duger når det kommer til instant coffe, men den er vel ikke billig. Personlig liker jeg Nescafe Brasero varianten best. Men hvis du går for billig, kjøp for all del ikke First price sin. Den er fæl.

Photobscura
09-09-14, 13:40
Brasero er, synes jeg, den eneste pulverkaffen som er drikkanes. (Men pulverkaffe er jo i grunn innmari dyrt i lengden. Du sparer fort inn en liten presskanne fra f.eks. Clas Olson. Ikke at du spurte om det - just sayin'. :p)

Butterfly83
09-09-14, 14:38
Jeg skjønner ikke at noen smaker forskjell jeg :p Jeg merker ikke forskjell på coop x-tra frysetørret eller evergood, ali osv filterkaffe :o Men sånn er jeg jo med rødvin også. Alt smaker det samme :)

Ethereal
09-09-14, 16:30
Takk for svar, alle sammen! Kaffe er heldigvis for ikke-kjennere som meg noe alle er engasjert i. :D

Hvis jeg har forstått flertallet rett så er billig pulverkaffe crap, pulverkaffe holder uansett ikke helt mål, og er uansett dyrt i lengden.

Så hvis jeg nå skal være voksen nok til å ha kaffe jeg kan servere gjester på lur, selv om det ikke er helt min greie, så er det vel like greit å investere i en presskanne eller kaffekoker og ha "ordentlig" kaffe stående? (hvis merke er forferdelig viktig her også så si ifra :P )

I mellomtiden kan jeg ha sånne små poser stående, og satse på å ha lite besøk til jeg får ordentlig standard på kaffeserveringen. :P

Og igjen, takk! Jeg tenkte jo selvsagt at kaffe vel var kaffe, og at billigkaffe var sånn neeesten det samme som bra kaffe.

Ethereal
09-09-14, 16:33
Jeg skjønner ikke at noen smaker forskjell jeg :p Jeg merker ikke forskjell på coop x-tra frysetørret eller evergood, ali osv filterkaffe :o Men sånn er jeg jo med rødvin også. Alt smaker det samme :)

Fnis, mitt fremste kriterium for vin er "lettdrukket", og jeg liker kun hvitvin. Jeg vil nok alltid være den som synes at pappvin er helt greit, men drikker den iført klær hvis prislapper ville fått andre til å gispe. :D

Om kaffen var til meg selv hadde jeg garantert ikke smakt forskjell- men siden jeg ser at folk som drikker kaffe vil ha ordentlig kaffe, så bør jeg vel ikke våge å tvinge coop x-tra på dem. :D

Lemen
09-09-14, 16:40
Høye hæler, alltid høye hæler! :D

Haha, for en gangs skyld er jeg fullstendig enig! :D

Jeg er 174 cm, og går gjerne i 9 cm høye hæler på fest. Det blir litt for voldsomt på jobb, så moderer meg litt der, men det hender nok at jeg tar på meg noen høye kilehæler der også.

Cyan
09-09-14, 16:47
Så lenge man klarer å gå i høye hæler uten å få heroinknekk i beina, så... Høye hæler på folk som ikke klarer å gå i høye hæler ser ikke bra ut, syns nå jeg da :rolleyes:

vaskeklut
09-09-14, 16:57
Og igjen, takk! Jeg tenkte jo selvsagt at kaffe vel var kaffe, og at billigkaffe var sånn neeesten det samme som bra kaffe.

La meg si det på et språk du forstår: Det er forskjell på sminke fra H&M og MAC :D

Bønna200
09-09-14, 17:08
Så lenge man klarer å gå i høye hæler uten å få heroinknekk i beina, så... Høye hæler på folk som ikke klarer å gå i høye hæler ser ikke bra ut, syns nå jeg da :rolleyes:
Nei, det er virkelig ikke pent. :nei: Da er det bedre med flate sko og en fin holdning.

Ethereal
09-09-14, 17:54
La meg si det på et språk du forstår: Det er forskjell på sminke fra H&M og MAC :D

Ahhh! NÅ forstår jeg. Herregud. Man må jo bare snakke norsk til meg. :D

Photobscura
09-09-14, 19:35
En presskanne får du fint for en hundring (tror det var det jeg betalte for min på C.O., og den er mer enn bra nok!), og en pose presskannemalt kaffe på butikken koster 20-30 kroner. En veldig lavterskel investering for kaffeservering, spør du meg! :)

Anne
09-09-14, 19:47
Takk for svar, alle sammen! Kaffe er heldigvis for ikke-kjennere som meg noe alle er engasjert i. :D

Hvis jeg har forstått flertallet rett så er billig pulverkaffe crap, pulverkaffe holder uansett ikke helt mål, og er uansett dyrt i lengden.

Så hvis jeg nå skal være voksen nok til å ha kaffe jeg kan servere gjester på lur, selv om det ikke er helt min greie, så er det vel like greit å investere i en presskanne eller kaffekoker og ha "ordentlig" kaffe stående? (hvis merke er forferdelig viktig her også så si ifra :P )

I mellomtiden kan jeg ha sånne små poser stående, og satse på å ha lite besøk til jeg får ordentlig standard på kaffeserveringen. :P

Og igjen, takk! Jeg tenkte jo selvsagt at kaffe vel var kaffe, og at billigkaffe var sånn neeesten det samme som bra kaffe.
Kaffe, både hele bønner og malt, kan du oppbevare i frysern hvis det er lenge mellm hver gang du trenger den, så holder den seg godt, enten du skal bruke den i kaffetrakter eller presskanne.

En billig kaffekvern er kjekt å ha i tilfelle, for hele bønner holder sg best på smak. Mal opp det du trenger der og da.

Carisma
10-09-14, 08:19
Ei veninne mistet stefaren i kreft for noen dager siden, han har vært i livet hennes i 30 år. Hun mistet også faren i kreft da hun var 6, så det ripper opp i en del og det gikk veldig fort. Jeg lurer på om jeg bør sende en blomst eller noe? jeg er så utrolig dårlig på sånt.
(Vi fikk ikke noe fra noen da sambo mistet sin mor, men i foredrene mine sin omgangskrets sender de alltid noe. Hadde det vært litt nærmere ville jeg gått i begravelsen.)

Turid42
10-09-14, 08:50
Jeg ville ha sendt en blomst. Jeg ville også vurdert å gå i begravelsen. En begravelse er til for de etterlatte, så du ville gått dit for henne, uavhengig av hvor nær eller ikke nær du var stefaren hennes.

bærrgen
10-09-14, 08:52
Jeg ville sendt en blomst :) Gjerne en sms eller melding på FB også. Det er utrolig hvor godt et "Jeg tenker på deg/dere" kan gjøre :)

TrillTrall
10-09-14, 08:54
Ei veninne mistet stefaren i kreft for noen dager siden, han har vært i livet hennes i 30 år. Hun mistet også faren i kreft da hun var 6, så det ripper opp i en del og det gikk veldig fort. Jeg lurer på om jeg bør sende en blomst eller noe? jeg er så utrolig dårlig på sånt.
(Vi fikk ikke noe fra noen da sambo mistet sin mor, men i foredrene mine sin omgangskrets sender de alltid noe. Hadde det vært litt nærmere ville jeg gått i begravelsen.)

Send henne en blomst. Og jeg håper grunnen til at du ikke vil delta i begravelsen er at det fysisk er så langt unna? Ikke at du ikke synes du er nære nok i relasjon?

Carisma
10-09-14, 09:06
uavhengig av hvor nær eller ikke nær du var stefaren hennes.
Ikke nærmere i realsjon, nærmere i geografi :ja:

Lemen
10-09-14, 11:21
Ei veninne mistet stefaren i kreft for noen dager siden, han har vært i livet hennes i 30 år. Hun mistet også faren i kreft da hun var 6, så det ripper opp i en del og det gikk veldig fort. Jeg lurer på om jeg bør sende en blomst eller noe? jeg er så utrolig dårlig på sånt.
(Vi fikk ikke noe fra noen da sambo mistet sin mor, men i foredrene mine sin omgangskrets sender de alltid noe. Hadde det vært litt nærmere ville jeg gått i begravelsen.)

Da mamma døde i forrige uke var det utrolig godt å få sms eller pm på facebook fra både nære venner, og de i litt mer perifer omgangskrets. Litt merkelig å få kondolanser på veggen min på fb, slik at alle kunne lese det som jeg synes var ment for kun meg. Synes også det var veldig fint med de som sendte sms den dagen det var begravelse, og viste at de tenkte på meg på den triste dagen. Og de som var i begravelsen fordi de kjente meg, og ville støtte meg, selv om de ikke kjente mamma noe særlig.

Hadde nok også sendt blomster, eller en annen gave. Fikk f. eks en utelykt med lys, og et lysfat med kubbelys på, som varmet like mye som blomster. Så kommer det også litt an på hva som står i dødsannonsen, om det står at de ikke ønsker blomster, eller om de ønsker en gave til et spesielt formål. Vi ønsket pengegave til kreftavdeling på sykehuset her, og tok opp kollekt i begravelsen til dette formålet. Fra noen som ikke hadde anledning til å komme i begravelsen, og som ellers hadde gitt oss blomster, sendte/ kom til en av oss i familien med et kort med penger, som vi igjen tok med til kollekten.

Carisma
10-09-14, 11:55
kommer det også litt an på hva som står i dødsannonsen
Ja. Problemet er at jeg ikke vet hva som stod der heller. Så om noen har Hamar Arbeiderblad fra de siste tre dagene kan de gjerne sende meg en PM.

Butterfly83
10-09-14, 13:51
Du har søkt i dødsannonsene i aftenposten?

http://www.aftenposten.no/dodsfall/#!page=0

Carisma
10-09-14, 13:53
Du har søkt i dødsannonsene i aftenposten?

http://www.aftenposten.no/dodsfall/#!page=0
Det står nok ikke der, familien har ingen tilknytning til Oslo sånn sett.

Butterfly83
10-09-14, 14:23
Ganske mange fra hele landet som står der. Men om du har søkt og han ikke er der så er det jo greit :)

Turid42
10-09-14, 15:24
Ikke nærmere i realsjon, nærmere i geografi :ja:
Beklager, jeg misforsto!

annex
10-09-14, 23:26
Hei, har vi en tråd for irritabel tarm? Vet at mange her nevner magetrøbbel på mange måter, men har vi en samletråd for det? Vil evt lage en, hvis det er OK.

Etter tips her fra BenteR om FODMAP, så har jeg fått et mye bedre liv. Evig takknemmelig til BenteR.

Spinnerette
11-09-14, 09:54
Evergood er vel filter/kokekaffe? Med pulverkaffe forstår jeg det som frysetørret? Da er det ikke noe annet enn Nescafe som til nød kan drikkes. De billige er rett og slett ubehagelige å drikke.

Rimelig sikker på at de har en frysetørret versjon også! Dog er det mange år siden jeg krøp til korset og kjøpte kaffetrakter, så kan jo hende jeg husker helt feil. :rolleyes:

Ethereal
11-09-14, 11:39
Etter å ha trålet Coop i dag, og til slutt spurt og blitt vist en diger, stek-formet klump i frysedisken da jeg ba om hjelp- hvor får jeg tak i lever? Sånn i pølseaktig form som kan kokes/trekkes (fremgangsmåte tenkte jeg å google, men tar i mot tips på det også)?

Katten forlanger familiemiddag til helgen, og siden verken typisk "kattefisk" eller Whiskas frister meg, tenkte jeg å overraske med en av hennes andre yndlingsretter, som jeg også liker- lever. Storfe, lam, sånn hva som nå enn er lettest og billigst å få tak i.

(Utover Coop har jeg stor Rema og Spar-butikk med ferskvaredisk i gangsavstand)

smgj
11-09-14, 11:45
Etter å ha trålet Coop i dag, og til slutt spurt og blitt vist en diger, stek-formet klump i frysedisken da jeg ba om hjelp- hvor får jeg tak i lever? Sånn i pølseaktig form som kan kokes/trekkes (fremgangsmåte tenkte jeg å google, men tar i mot tips på det også)?

Katten forlanger familiemiddag til helgen, og siden verken typisk "kattefisk" eller Whiskas frister meg, tenkte jeg å overraske med en av hennes andre yndlingsretter, som jeg også liker- lever. Storfe, lam, sånn hva som nå enn er lettest og billigst å få tak i.

(Utover Coop har jeg stor Rema og Spar-butikk med ferskvaredisk i gangsavstand)
Sjekk REMA, mange av dem har frossen storfelever i biter. På den lokale CoopMAX'en har jeg sett kylling- og svinelever (men kanskje jeg bor i lever-spise-land... hva vet jeg).

langaard
11-09-14, 14:56
Etter å ha trålet Coop i dag, og til slutt spurt og blitt vist en diger, stek-formet klump i frysedisken da jeg ba om hjelp- hvor får jeg tak i lever? Sånn i pølseaktig form som kan kokes/trekkes (fremgangsmåte tenkte jeg å google, men tar i mot tips på det også)?

Katten forlanger familiemiddag til helgen, og siden verken typisk "kattefisk" eller Whiskas frister meg, tenkte jeg å overraske med en av hennes andre yndlingsretter, som jeg også liker- lever. Storfe, lam, sånn hva som nå enn er lettest og billigst å få tak i.

(Utover Coop har jeg stor Rema og Spar-butikk med ferskvaredisk i gangsavstand)

Gårdslaktrerier selger fersk lammelever til ca 45kr kg :)

Carisma
12-09-14, 13:07
Hva kan erstatte avocado i en rett? (til ei som ikke tåler det) Skal være kaldt, skjært i terninger. Kan jeg steke squash i litt olje f.eks? For konsistensen og den litt fete motvekten til sitrus i retten

Sivensvans
12-09-14, 13:28
Hva kan erstatte avocado i en rett? (til ei som ikke tåler det) Skal være kaldt, skjært i terninger. Kan jeg steke squash i litt olje f.eks? For konsistensen og den litt fete motvekten til sitrus i retten

Kanskje en type ost....?

Photobscura
12-09-14, 15:12
Lager jelloshots (:p), og lurer på - stivner geleen fortere i dramglass enn i, la oss si, en bolle? Og dersom jeg putter det i fryseren, hvor lenge bør det stå? (Mener å ha lest et sted at å sette geleen i fryseren gjør at den stivner på ca halve tida ...)

Carisma
12-09-14, 18:31
Kanskje en type ost....?

Det er til kamskjell, så det tror jeg blir litt feil. :o. Kamskjell med grapefrukt, karri og avocado er originaloppskrifta

Ethereal
12-09-14, 18:44
Sjekk REMA, mange av dem har frossen storfelever i biter. På den lokale CoopMAX'en har jeg sett kylling- og svinelever (men kanskje jeg bor i lever-spise-land... hva vet jeg).

Gårdslaktrerier selger fersk lammelever til ca 45kr kg :)

Takk, begge to! Traver til Rema i kveld- gårdsslakteri må jeg nok ut av byen for å finne, så ser om noe er frakta til butikk for meg først. :D

Nord-Norge BØR jo være lever-spise-landsdel, "mølje" (torsk, lever og rogn, er det vel?) er jo noe mannlige venner på facebook har kommentert at fremtidig kone må kunne lage-sånn fremfor alle andre egenskaper. :D

TrillTrall
12-09-14, 19:18
Hva kan erstatte avocado i en rett? (til ei som ikke tåler det) Skal være kaldt, skjært i terninger. Kan jeg steke squash i litt olje f.eks? For konsistensen og den litt fete motvekten til sitrus i retten

Skal du ha noe fett er jo squash totalt skivebom... Men det er godt da. :) Tror du ost blir helt feil til kamskjell da? Fetaost er jo kjempegodt!

Carisma
12-09-14, 20:12
Nja, derfor oljen. Trekke den litt i olje først og så steke den litt myk. Jeg er ikke glad i feta selv, så sliter litt med å se den i dette :o

smgj
12-09-14, 20:41
Nja, derfor oljen. Trekke den litt i olje først og så steke den litt myk. Jeg er ikke glad i feta selv, så sliter litt med å se den i dette :o
Squash eller kanskje aubergine tror jeg kunne gå an. Men jeg hadde kanskje brukt smør. Smørsmak er iallfall veldig godt til kamskjell.

(Vi pleier rett og slett å smørsteke dem og så bruke soya eller ketjap til.)

Carisma
15-09-14, 10:28
Noen som tar ekstra tislkudd av mangan? Jeg ser det henger sammen med opptil flere diffuse ting jeg merker (f.eks balanse), så lurer på om dere har hatt effekt?

Lava
16-09-14, 09:48
Jeg lurer på hva som er godt for håret?
Har tynt hår i pannen, nærmest babyhår, og skulle gjerne hatt det litt tykkere..

Vil gjerne ha tips om matvarer som hjelper, hvis det er noe.

Prøvde noe pulver som skulle hjelpe på hud.negler-hår og ledd, men tror jeg slutter med det. Har fått litt røde flekker i ansiktet, usikker på om det er pga pulveret, men det er det eneste nye jeg tar..

Har også brukt Bio Oil noen uker, siden Mai, men tror ikke det er grunnen.

:)

kennygirl
16-09-14, 10:43
Jeg lurer på hva som er godt for håret?
Har tynt hår i pannen, nærmest babyhår, og skulle gjerne hatt det litt tykkere..

Vil gjerne ha tips om matvarer som hjelper, hvis det er noe.

Prøvde noe pulver som skulle hjelpe på hud.negler-hår og ledd, men tror jeg slutter med det. Har fått litt røde flekker i ansiktet, usikker på om det er pga pulveret, men det er det eneste nye jeg tar..

Har også brukt Bio Oil noen uker, siden Mai, men tror ikke det er grunnen.

:)

Jeg har god erfaring med Lakserolje. Får håret til å vokse fortere og tykkere. B-vitamin er også viktig - håret blir sist prioritert, så det er viktig å få i seg nok.

Lava
16-09-14, 11:46
Jeg har god erfaring med Lakserolje. Får håret til å vokse fortere og tykkere. B-vitamin er også viktig - håret blir sist prioritert, så det er viktig å få i seg nok.

Takk takk! :)

TrillTrall
16-09-14, 11:52
Jeg lurer på hva som er godt for håret?
Har tynt hår i pannen, nærmest babyhår, og skulle gjerne hatt det litt tykkere.. Vil gjerne ha tips om matvarer som hjelper, hvis det er noe.
Ikke vet jeg, men jentungen min hadde skikkelig fjon-tynt hår da hun var liten, frem til hun var 7-8-9 år kanskje. Nå er hun 14 og har enormt tjukt og kraftig hår! Hun er en skikkelig karbo-unge... ;)

Kanutten
16-09-14, 12:55
Jeg har god erfaring med Lakserolje. Får håret til å vokse fortere og tykkere. B-vitamin er også viktig - håret blir sist prioritert, så det er viktig å få i seg nok.

Lakserolje? I håret regner jeg med. Ikke så lurt å "bøtte ned på" med lakserolje titt og ofte. :p Det kan ha en lakserende effekt. :o

Carisma
16-09-14, 12:57
Lakserolje? I håret regner jeg med. Ikke så lurt å "bøtte ned på" med lakserolje titt og ofte. :p Det kan ha en lakserende effekt. :o
Kanskje du blir så tynn at håret ser fyldigere ut?.... :D

Kanutten
16-09-14, 13:01
Kanskje du blir så tynn at håret ser fyldigere ut?.... :D

:lol: Men har lest et sted at det funker på øyenvipper. :ja: så hvorfor ikke håret også?

Carisma
16-09-14, 14:16
I føljetongen rare ting som skjer i krioppen min har det dukket opp et helt nytt fenomen (Eller, jeg har hvertfall ikke sett så konkret sammenheng før):

Hvis jeg harøer på musikk/Radio/lydbok med headsett på/i bare ett øre blir jeg akutt og voldsomt svimmel. :confused: Noen som har vært borti lignende og kan forklere hvorfor?

kennygirl
16-09-14, 18:10
Lakserolje? I håret regner jeg med. Ikke så lurt å "bøtte ned på" med lakserolje titt og ofte. :p Det kan ha en lakserende effekt. :o

I håret ja, så klart! Jeg pleier å ta det i på kvelden og vasker det morgenen etter...

Kanutten
16-09-14, 18:26
I håret ja, så klart! Jeg pleier å ta det i på kvelden og vasker det morgenen etter...

Blir det ikke klissete i senga eller hvordan gjør du det?

kennygirl
16-09-14, 20:11
Blir det ikke klissete i senga eller hvordan gjør du det?

Jeg pleier å surre plastfolie rundt hodet og legge en håndduk over puta. *Gla jeg bor alene :p

Kanutten
16-09-14, 21:01
Jeg pleier å surre plastfolie rundt hodet og legge en håndduk over puta. *Gla jeg bor alene :p

:lol:

Kanutten
17-09-14, 21:38
om det er mange her som aksepterer at medansatte sitter å spiller wordfeud eller dette diamantspillet på jobb slik at andre springer beina av seg?

Supera
17-09-14, 22:54
om det er mange her som aksepterer at medansatte sitter å spiller wordfeud eller dette diamantspillet på jobb slik at andre springer beina av seg?
Nei. Det er lov å ta seg en liten pause en gang i blant, men man skal ikke bruke mye tid på det. Man er tross alt på jobb.

Carisma
17-09-14, 23:27
om det er mange her som aksepterer at medansatte sitter å spiller wordfeud eller dette diamantspillet på jobb slik at andre springer beina av seg?

Eller henger rundt og snakker fotball 80% av arbeidstida?.... Nope. Men lite å få gjort med dessverre.

Spinnerette
18-09-14, 11:53
Trenger man oppholdstillatelse for å bo i et EØS-land, spesifikt England, som (uføre)pensjonist?
Jeg blir ikke klok på informasjonen jeg blir gitt - noen steder står det at man ikke trenger å gjøre noe, andre steder står det at du må søke om ditt og datt, jeg er griseforvirra, og den Norske ambassaden kunne heller ikke svare på noe som helst.

smgj
18-09-14, 15:26
Trenger man oppholdstillatelse for å bo i et EØS-land, spesifikt England, som (uføre)pensjonist?
Jeg blir ikke klok på informasjonen jeg blir gitt - noen steder står det at man ikke trenger å gjøre noe, andre steder står det at du må søke om ditt og datt, jeg er griseforvirra, og den Norske ambassaden kunne heller ikke svare på noe som helst.
Det er vel antakelig NAV og den britiske ambasaden du i så fall trenger å spørre om det?

Nav for å ikke gå i folketrygdfelle og den britiske fordi det er de som forvalter opphold innenlands... (Og nei, jeg tror ikke du trenger det som et ledd i Schengensamarbeidet, men jeg VET ikke.)

Lava
18-09-14, 20:55
Jeg har god erfaring med Lakserolje. Får håret til å vokse fortere og tykkere. B-vitamin er også viktig - håret blir sist prioritert, så det er viktig å få i seg nok.

Jeg har i dag blitt ledd av både på apotek og helsekost for å spør etter lakserolje til å ha i håret! :lol:

men spøk til side må jeg nok bestille via det store handlenettet.. :p

kennygirl
18-09-14, 21:25
Jeg har i dag blitt ledd av både på apotek og helsekost for å spør etter lakserolje til å ha i håret! :lol:

men spøk til side må jeg nok bestille via det store handlenettet.. :p

Uffda :( Jeg pleier å kjøpe castor oil på iherb :D

Lava
18-09-14, 22:59
Uffda :( Jeg pleier å kjøpe castor oil på iherb :D

Takk! :D

Spinnerette
19-09-14, 00:12
Det er vel antakelig NAV og den britiske ambasaden du i så fall trenger å spørre om det?

Nav for å ikke gå i folketrygdfelle og den britiske fordi det er de som forvalter opphold innenlands... (Og nei, jeg tror ikke du trenger det som et ledd i Schengensamarbeidet, men jeg VET ikke.)

Alt i Norge er tatt hånd om, er på andre siden av dammen jeg har trøbbel :o Ikke for det, jeg spørte og gravde da jeg tok hånd om papirarbeide og telefonsamtaler der hjemme, men svært få som kunne svare meg på noe som helst egentlig. Jeg TROR heller ikke jeg skal behøve oppholdstillatelse, men jeg liker nå å være sikker, og virker som om ingen kan gi meg et sikkert svar. :(

smgj
19-09-14, 09:00
Alt i Norge er tatt hånd om, er på andre siden av dammen jeg har trøbbel :o Ikke for det, jeg spørte og gravde da jeg tok hånd om papirarbeide og telefonsamtaler der hjemme, men svært få som kunne svare meg på noe som helst egentlig. Jeg TROR heller ikke jeg skal behøve oppholdstillatelse, men jeg liker nå å være sikker, og virker som om ingen kan gi meg et sikkert svar. :(

Har du prøvd den britiske ambasaden da?

Marella77
19-09-14, 09:11
Jeg lurer på hva som er godt for håret?
Har tynt hår i pannen, nærmest babyhår, og skulle gjerne hatt det litt tykkere..

Vil gjerne ha tips om matvarer som hjelper, hvis det er noe.

Prøvde noe pulver som skulle hjelpe på hud.negler-hår og ledd, men tror jeg slutter med det. Har fått litt røde flekker i ansiktet, usikker på om det er pga pulveret, men det er det eneste nye jeg tar..

Har også brukt Bio Oil noen uker, siden Mai, men tror ikke det er grunnen.

:)

Jeg synd det hjelper veldig å bruke hårskum! I vått hår. Føn eller lufttørk. Så børst håret. Lykke til :) ps, om du har veldig lite hår i pannen, hjelper det kanskje ikke med hårprodukt...

Spinnerette
19-09-14, 09:53
Har du prøvd den britiske ambasaden da?

Ringte til den britiske ambassaden i Oslo, men de hadde ingenting med immigrasjon til England å gjøre, sa de. :(

nellie
19-09-14, 10:10
Jeg lurer på hva som er godt for håret?
Har tynt hår i pannen, nærmest babyhår, og skulle gjerne hatt det litt tykkere..

Vil gjerne ha tips om matvarer som hjelper, hvis det er noe.

Prøvde noe pulver som skulle hjelpe på hud.negler-hår og ledd, men tror jeg slutter med det. Har fått litt røde flekker i ansiktet, usikker på om det er pga pulveret, men det er det eneste nye jeg tar..

Har også brukt Bio Oil noen uker, siden Mai, men tror ikke det er grunnen.

:)

Har du prøvd å ta sterke B-vitaminer da?

Carisma
19-09-14, 11:06
Noen som har prøvd Holosync?

Lava
19-09-14, 15:29
Jeg synd det hjelper veldig å bruke hårskum! I vått hår. Føn eller lufttørk. Så børst håret. Lykke til :) ps, om du har veldig lite hår i pannen, hjelper det kanskje ikke med hårprodukt...

Har du prøvd å ta sterke B-vitaminer da?

Nei tar ikke Bvitamin, burde kanskje sjekke opp. Takk.

Det er liksom i tinningen det føles tynt, resten av håret er fint :)

nellie
19-09-14, 16:05
B - vitaminer kan ihvertfall hjelpe på håret og gi sterkere negler.:)

smgj
19-09-14, 18:49
Nei tar ikke Bvitamin, burde kanskje sjekke opp. Takk.

Det er liksom i tinningen det føles tynt, resten av håret er fint :)
Tinningstynt hår kan ha med testosteron å gjøre også. Men om du ikke har noen andre symptomer så kan du nok glemme det. :)

Kitt
19-09-14, 19:46
Ringte til den britiske ambassaden i Oslo, men de hadde ingenting med immigrasjon til England å gjøre, sa de. :(
Snakket med den britiske varianten av UDI? Må vel være de som har siste ord i slike saker uasnett.

Spinnerette
19-09-14, 22:50
Snakket med den britiske varianten av UDI? Må vel være de som har siste ord i slike saker uasnett.

Nei, har ikke snøring på hva det heter eller noe som helst, og er jo ingen som kan fortelle meg hvor jeg skal henvende meg (mener ikke dere her på forumet, dette er et forsøk i ren desperasjon :p tenker på de som jobber i det offentlige).

Kanutten
19-09-14, 23:29
Jeg lurer på hvorfor ting som har vært ikke vil slippe taket....
Siden ene poden har ms og den andre asperger tenker jeg hele tiden på hva jeg kunne gjort annerledes den gang da...

Kanutten
19-09-14, 23:32
Snakket med den britiske varianten av UDI? Må vel være de som har siste ord i slike saker uasnett.

Utenfor tema, men veldig kos å se deg her igjen!!
Har savnet deg masse! :love: Du trengs her! :ja:

Lava
19-09-14, 23:47
Tinningstynt hår kan ha med testosteron å gjøre også. Men om du ikke har noen andre symptomer så kan du nok glemme det. :)

eh nei, tror ikke jeg har problem med det? :confused: hehe.. Hvordan virker det da? Har lavt stoffskifte, så det kan jo spille inn, men testosteron? nei det vet jeg ikke noe om...

Carisma
20-09-14, 00:20
Nei, har ikke snøring på hva det heter eller noe som helst, og er jo ingen som kan fortelle meg hvor jeg skal henvende meg (mener ikke dere her på forumet, dette er et forsøk i ren desperasjon :p tenker på de som jobber i det offentlige).

Husker ikke om du har sagt det, men sjekket med den norske ambassaden der borte? Ellers er sjømannskirka ofte behjelpelig med å formidle kontakt og vet litt av hvert.

smgj
20-09-14, 09:46
eh nei, tror ikke jeg har problem med det? :confused: hehe.. Hvordan virker det da? Har lavt stoffskifte, så det kan jo spille inn, men testosteron? nei det vet jeg ikke noe om...
Med lavt stoffskifte er det svært sjelden man har overskudd av andre hormoner. Men det er vanlig med tynt hår. Så det kan nok være derfra det skriver seg? Da er nok kosthold, vitaminer og mineraler generelt det beste du kan prøve, vil jeg tro. B-vitaminmangel er relativt vanlig sammen med lavt stoffskifte iallfall.

smgj
20-09-14, 09:50
Jeg lurer på hvorfor ting som har vært ikke vil slippe taket....
Siden ene poden har ms og den andre asperger tenker jeg hele tiden på hva jeg kunne gjort annerledes den gang da...
Synes du skal finne noen å snakke med om det, jeg. Familieterapeuter eller coacher kan ofte hjelpe med sånne rent personlige ting også. Min erfaring er iallfall at det ofte er overraskende lite ballspill med en utenforstående som skal til før man ser en del ting fra andre vinkler enn før og får "landet" ting. Brukte terapeut aktivt for å forsøke å berge ekteskapet. Det hjalp ikke, men jeg fikk iallfall bearbeidet masse og lært mye om meg selv og mine holdninger oppi det. Og jeg tror - hjelp til å komme mer rakrygget ut av det.
Husk at sånne ting ofte setter seg rent fysisk også om man ikke klarer å kverne seeg gjennom det ...

Carisma
20-09-14, 12:28
Jeg lurer på hvorfor ting som har vært ikke vil slippe taket....
Siden ene poden har ms og den andre asperger tenker jeg hele tiden på hva jeg kunne gjort annerledes den gang da...

Det som har vært får man ikke endret, men man kan ta med seg erfaringene og gjøre det beste ut av det med den kunnskapen man har fått. Og tenk hvor mye bedre stilt du er til å hjelpe dem enn de som ikke kan noe om hvor viktig kosten er ift til slike sykdommer.

streber
20-09-14, 14:24
:klem: Virker som dine to poder blir fulgt godt opp av en engasjert mamma, tror personlig det hjelper dem-og deg- lite om du klandrer deg selv for fortid:oDu får liksom gjort lite med den. Stå på videre:)Jeg lurer på hvorfor ting som har vært ikke vil slippe taket....
Siden ene poden har ms og den andre asperger tenker jeg hele tiden på hva jeg kunne gjort annerledes den gang da...

kamp
20-09-14, 14:47
Jeg lurer på hvorfor ting som har vært ikke vil slippe taket....
Siden ene poden har ms og den andre asperger tenker jeg hele tiden på hva jeg kunne gjort annerledes den gang da...

Er ikke noe du kunne gjort annerledes, et lchf kosthold er bra for de fleste. Gluten og melk er det mange me asd som reagerer på.

Carisma
20-09-14, 15:52
Noen som har prøvd Holosync?

Huh... Jeg fant noen eksempler på YouTube og testet. Først begynte jeg å skjelve noe voldsomt, så ca fem min uti fikk jeg intenst vondt i kneet! :eek: gang nr to uteble skjelvinga, men da var det eggstokkene som Knøt seg, og løsnet så snart jeg sluttet å høre på det. Spesielt, mildt sagt! :eek::eek:

Ethereal
20-09-14, 16:02
Jeg lurer på hvorfor ting som har vært ikke vil slippe taket....
Siden ene poden har ms og den andre asperger tenker jeg hele tiden på hva jeg kunne gjort annerledes den gang da...

Det er vel få foreldre i verden som ikke tenker at de kunne gjort noe annerledes (synes det som for meg, selv om jeg ikke har barn selv og uttaler meg utifra det jeg hører fra andre), og når noe skjer med barna blir jo selvsagt dette forsterket veldig. At du klandrer deg selv i så stor grad har kanskje med at du ikke har forsonet deg med det som har skjedd dem (skjedd dem, ikke noe du har forårsaket), du kan være i en sorgprosess enda.

Sorg er ikke en proaktiv prosess, og for å "komme over ting" er ikke alltid tid nok hjelp, eller rask nok hjelp. Som noen sa over, kan nok terapi være en god ide, for å fremskynde prosessen med å forsone seg med ting (og deg selv :) )

Spinnerette
20-09-14, 17:05
Husker ikke om du har sagt det, men sjekket med den norske ambassaden der borte? Ellers er sjømannskirka ofte behjelpelig med å formidle kontakt og vet litt av hvert.

Ambassaden kunne ikke hjelpe, men sjømannskirka har jeg ikke tenkt på! Skal jammen prøve. Takk! :)

Cyan
23-09-14, 22:08
Hvor får man kjøpt lange fyrstikker?

Anne
24-09-14, 01:31
Hvor får man kjøpt lange fyrstikker?

Jernia?

hernon
24-09-14, 02:33
Trenger man oppholdstillatelse for å bo i et EØS-land, spesifikt England, som (uføre)pensjonist?
Jeg blir ikke klok på informasjonen jeg blir gitt - noen steder står det at man ikke trenger å gjøre noe, andre steder står det at du må søke om ditt og datt, jeg er griseforvirra, og den Norske ambassaden kunne heller ikke svare på noe som helst.
Du behøver ikke gjøre noe som helst :-)
Dvs, du må jo melde flytting til Folkeregosteret i Norge, og du vil bli sjekket opp en gang pr år i form av en erklæring om at du fortsatt er i live siden du mottar uføretrygd.
I England er det bare å slå seg ned, vi kommer inn under reglene for EU.
Etterhvert vil du nok behøve National Insurance Number bla for å bli medlem i NHS, men det er ikke noe som haster

Cyan
24-09-14, 05:07
Jernia?
Trodde jeg også, men fant ikke der (vært på 2 stk).

TrillTrall
24-09-14, 06:22
Trodde jeg også, men fant ikke der (vært på 2 stk).

Spurte du i disken da? Rart om de ikke har det der synes jeg.

Men Biltema har i alle fall:

http://www.biltema.no/no/Sok/?query=fyrstikker

Ellers kan du sikkert søke på peisfyrstikker eller lange fyrstikker.

Cyan
24-09-14, 16:19
Endte opp med peislighter i stedet, selv om jeg har et romantisk forhold til fyrstikker :p

Spinnerette
24-09-14, 19:23
Du behøver ikke gjøre noe som helst :-)
Dvs, du må jo melde flytting til Folkeregosteret i Norge, og du vil bli sjekket opp en gang pr år i form av en erklæring om at du fortsatt er i live siden du mottar uføretrygd.
I England er det bare å slå seg ned, vi kommer inn under reglene for EU.
Etterhvert vil du nok behøve National Insurance Number bla for å bli medlem i NHS, men det er ikke noe som haster

Hjertelig takk for svar! Men er du helt 100% sikker på at jeg ikke trenger å foreta meg noe? :D
Og takk for at du sendte meg i retning NHS, jeg hadde tenkt å bare gå ned til legekontoret her, for å finne ut åssen jeg skal få meg lege her i landet :p

hernon
24-09-14, 20:36
Hjertelig takk for svar! Men er du helt 100% sikker på at jeg ikke trenger å foreta meg noe? :D
Og takk for at du sendte meg i retning NHS, jeg hadde tenkt å bare gå ned til legekontoret her, for å finne ut åssen jeg skal få meg lege her i landet :p

Jada, jeg er helt sikker!
Mht lege, det er bare å gå til nærmeste legesenter og be om å bli satt på listen, ikke noe problem.
Det er kommet et skjema der dere bor ( skal bo?) fra det lokale Council. Det skal fylles ut og returneres - vanligvis før 1.okt - og dermed er dere inne i systemet.
Vær også obs på når dere åpner konto for gass, strøm, tv - lisens at dere IKKE
Velger å betale over nettbank. Få regningene i posten! For de første årene er en husholdningsregning i ditt navn og din adresse en type legitimasjon mange krever. ( Ikke spør meg om hvorfor)

Og så er det Council Tax, hvis dere ikke allerede har fått den så sørg for å få ordnet med den. Det er eneste regning man kan få fengselsstraff for ikke å betale

Marella77
24-09-14, 22:26
Hei! Er det noen som vil anbefale en koselig, fin restaurant med god mat i New York? Er der nå, med barn...

Spinnerette
25-09-14, 01:01
Jada, jeg er helt sikker!
Mht lege, det er bare å gå til nærmeste legesenter og be om å bli satt på listen, ikke noe problem.
Det er kommet et skjema der dere bor ( skal bo?) fra det lokale Council. Det skal fylles ut og returneres - vanligvis før 1.okt - og dermed er dere inne i systemet.
Vær også obs på når dere åpner konto for gass, strøm, tv - lisens at dere IKKE
Velger å betale over nettbank. Få regningene i posten! For de første årene er en husholdningsregning i ditt navn og din adresse en type legitimasjon mange krever. ( Ikke spør meg om hvorfor)

Og så er det Council Tax, hvis dere ikke allerede har fått den så sørg for å få ordnet med den. Det er eneste regning man kan få fengselsstraff for ikke å betale

Oi, her var det mye nytt! Der vi bor, er det min bedre halvdel som holder kontroll på regninger og den slags - jeg bare overfører penger til hans konto hver måned for å dekke min "halvdel" (han er britisk, så var enklest slik), så husholdningsregninger får jeg ikke i mitt navn :/

Jeg har ikke fylt ut noe selv til council, men vet helt sikkert at vi betaler council tax, så kjærst har nok registrert seg (han har bodd på denne adressen noe lenger enn meg), så får høre om han vet hvordan jeg slenger meg på..

Tusen, tusen takk for tilbakemelding! Skulle gjerne gitt deg en skikkelig klem, du aner ikke hvor deilig det er å endelig få noen håndfaste svar!:D

Gracella
30-09-14, 09:20
Oi, her var det mye nytt! Der vi bor, er det min bedre halvdel som holder kontroll på regninger og den slags - jeg bare overfører penger til hans konto hver måned for å dekke min "halvdel" (han er britisk, så var enklest slik), så husholdningsregninger får jeg ikke i mitt navn :/

Jeg har ikke fylt ut noe selv til council, men vet helt sikkert at vi betaler council tax, så kjærst har nok registrert seg (han har bodd på denne adressen noe lenger enn meg), så får høre om han vet hvordan jeg slenger meg på..

Tusen, tusen takk for tilbakemelding! Skulle gjerne gitt deg en skikkelig klem, du aner ikke hvor deilig det er å endelig få noen håndfaste svar!:D
At du f.eks betaler forsikringen på en bil er også grei legitimasjon. Pass på at regningene ikke er for gamle (max 6 mnd, tror jeg) når du skal bruke de.

Carisma
30-09-14, 14:20
Noen som har noen gode motiverende spørsmål? Ikke sånn "vil du virkelig det her", men mer for å kunne analysere hvorfor man saboterer for seg selv.

nellie
30-09-14, 15:34
Noen som har noen gode motiverende spørsmål? Ikke sånn "vil du virkelig det her", men mer for å kunne analysere hvorfor man saboterer for seg selv.

Hvordan saboterer du deg selv, når det er kroppen din som jobber i mot deg, når du gjør alt du skal?

Carisma
30-09-14, 15:52
Hvordan saboterer du deg selv, når det er kroppen din som jobber i mot deg, når du gjør alt du skal?

:confused::confused:

nellie
30-09-14, 16:14
:confused::confused:

Du snakker kanskje om andre ting enn slanking?

Hva med å få seg en coach?

Carisma
01-10-14, 00:30
Coach koster mange penger, og ikke minst tid! Derfor jeg spør her, noen må jo ha vært borti noe av dette. Og jeg sa vel ikke at det var meg selv, eller slankeprosessen? Slike ting er jo ofte ganske generelle.

BenteR
01-10-14, 01:58
Jeg har aldri vært typen til å sette meg ned å analysere hvorfor jeg har gjort feil/sabotert noe, men heller tatt det som en av de mange tabbene jeg gjør, og kommer til å gjøre, og så gått videre.
Mitt motto er at det er så mange tabber jeg kan gjøre at jeg helst ikke vil gjøre samme tabben to ganger. Jeg gjør heller en ny neste gang.

Jeg har tidligere hatt en fantastisk coach som lærte meg en viktig ting; å stole på meg selv og mine instinkter. Er du trygg på deg selv og glad i deg selv, så vil du ikke ødelegge for deg selv.
Ødelegger du for deg selv, så vil jeg tro at du enten ikke er glad i deg selv eller trygg på deg selv, og da er det den biten du må jobbe med.

Carisma
01-10-14, 09:08
Mitt motto er at det er så mange tabber jeg kan gjøre at jeg helst ikke vil gjøre samme tabben to ganger.
Nei, men poenget her er jo at det er samme tabben som gjøres gang på gang. Og da er det jo på tide å stikke fingeren i jorda.

BenteR
01-10-14, 13:32
Da anbefaler jeg å jobbe med å få opp selvrespekten og egenkjærligheten.
Hadde det vært for eksempel barnet ditt som ødela for seg selv gang etter gang, så ville du ha lært ham andre måter å gjøre det på og forhåpentligvis gitt ham den kjærligheten og støtten som skulle til slik at han selv forstod at han KAN og han er flink;
nå er det deg selv du må gi den støtten og oppmuntringen!

Carisma
01-10-14, 13:40
Joda, det er jo fint og flott i en perfekt verden. Og sikkert et mål langt der fremme, om enn utopisk. Poenget er hvor man starter? Hvilke sprøsmål åpner for refleksjon, uten å værte kritiske?

nå er det deg selv du må gi den støtten og oppmuntringen!
Og som sagt er det ikke bare til meg, uten at jeg trenger å gå inn på hva og hvorfor. Dere leser spørsmålene mine VELDIG med briller farget av mine andre kommentarer syns jeg. Er det mulig å være saklige og objektive?

BenteR
01-10-14, 14:54
For å være saklig;
om noen gjør samme tabben om og om igjen og saboterer for seg selv, så må vedkommende få bygget opp sin egen selvrespekt, trygghet og egenkjærlighet.
Ingen på et forum kan løse et slikt problem; vedkommende det gjelder må aktivt jobbe med seg selv.
Siden du tydeligvis tenker på en konkret person med konkrete tabber/saboteringer, og jeg ikke aner hva du prater om, kan jeg ikke gi et konkret tips.
Såvidt jeg vet er det ikke et magisk spørsmål man kan stille til noen som ikke medfører at vedkommende føler det som kritikk, siden spørsmålet i seg selv vil være kritikk. Kritikk er jo nettopp at man mener noen gjør noe feil og vil at vedkommende skal rette på det......
Jeg ville nok heller rost veldig de tingene vedkommende gjør som er bra og ikke stilt spørsmål ved det man ikke er fornøyd med. Gradvis ville jeg gjort ting på en måte som ikke saboterer for å gi vedkommende en mulighet til å se andre måter å gjøre ting på.

Carisma
01-10-14, 15:00
OK, la meg spørre anderledes da. Hva vil en coach spørre om om man går til dem og sier Hei, hvordan endre uønsket adferd?
Altså hva er åpningsspørsmålene de stiller?

Selvrespet og egenkjærlighet osv er litt vel svevende syns jeg, og umulig å angripe i det daglige. :rolleyes: For en enkel bonde fra landet som meg blir det rett og slett litt pompøst...

BenteR
01-10-14, 15:19
Da jeg gikk til coach (halvtannet år, betalt av NAV) var det lite spørsmål som ble stilt, det var mer som en samtale mellom venner.
Jeg ble oppfordret til å fortelle selv for deretter å selv finne løsningene.
For eksempel:
"Heisan, hvordan har du det i dag?"
"For så vidt ganske greit, men jeg er trett etter den lange kjøreturen"
"Planlegger du å shoppe når du først er i byen?"
"Nei, i grunnen ikke. Skal innom innvandrerbutikken, men ellers ikke noe annet. Jeg er liksom ikke typen som liker å svinse i butikker"
"Hva er det du ikke liker med å gå i butikker?"
Dermed hadde jeg fått et spørsmål jeg måtte tenke litt over; jeg liker ikke butikker og har aldri gjort det. Mye mennesker på et lite område får meg stresset. Det er mange lukter og allergien pleier ofte varsle om at den er der. Ofte er det varmt og ikke minst er jeg redd for å rive ned noe, spesielt etter at synet sviktet.
Etter at jeg hadde kommet frem til et svar (jeg fikk alltid tid til å selv reflektere frem svaret i stedet for å få ord puttet i munnen eller få samtalen styrt mot et svar) kom gjerne neste spørsmål.
"Hvordan gjør du når du f.eks. trenger nye klær da?"
"Jeg velger nettbutikker"
"Så da har du funnet en grei måte å gjøre det på. Så bra! Da er ikke shopping noe problem for deg"
Så gikk samtalen videre. Vi kunne prate om f.eks. sommerferien som snart kom eller kanskje en invitasjon jeg hadde fått til et eller annet, husarbeid, familie, venner og hver gang det var noe jeg sa at jeg ikke likte eller unngikk ble spørsmålet stilt slik at jeg selv måtte reflektere frem svaret og deretter en oppmuntring fordi jeg faktisk hadde funnet en måte å gjøre ting på som jeg trivst med.

Poenget er, at iallefall min coach, aldri stilte kritiske spørsmål, la ord i munnen min eller prøvde å presse frem svar hun ønsket å høre. Alt foregikk i mitt tempo der jeg selv måtte bruke de små grå for å finne løsninger og svar som passer meg og av og til oppdaget jeg jo at når jeg fortalte ting at jeg absolutt kunne gjort det på en annen måte. Ergo hadde jeg selv gitt meg et svar på hvordan jeg kunne forandre på noe, og det er mye lettere og forandre noe når man selv vil det.

Kanutten
01-10-14, 18:03
Jeg er margebisk og rystet!! En jeg jobber sammen med blir mest sannsynlig langtidssykemeldt. Vi andre begynte da å snakke om behovet for vikar. Kjappe tastetrykk viste at nav har flere på jobbsøkelista si som har det vi søker. Jeg viser søket til et par andre og får som svar at de vil ikke ha navere for de er ikke ressurssterke????? De ville heller finne noen som ikke var hos nav. Hvor finner man dem da?? Fikk hakeslepp helt nedi gulvet jeg! Hårreisende spør du meg.... Eller hva mener dere??

BenteR
01-10-14, 18:08
Hårreisende!:mad:
Får endelig håpe at disse besserwisserene slipper å havne på NAV noen gang siden de da plutselig ikke lenger er ressurssterke

Kanutten
01-10-14, 18:19
Skulle ønske jeg var kjappere både i tankegangen og kjeften for jeg kom på nå nettopp at den de ønsker som vikar går uten jobb fordi hun ble oppsagt. Vet ikke om hun er på nav, mest sannsynlig, men det er liksom bedre med en oppsagt person..

TrillTrall
01-10-14, 18:22
Jeg er margebisk og rystet!! En jeg jobber sammen med blir mest sannsynlig langtidssykemeldt. Vi andre begynte da å snakke om behovet for vikar. Kjappe tastetrykk viste at nav har flere på jobbsøkelista si som har det vi søker. Jeg viser søket til et par andre og får som svar at de vil ikke ha navere for de er ikke ressurssterke????? De ville heller finne noen som ikke var hos nav. Hvor finner man dem da?? Fikk hakeslepp helt nedi gulvet jeg! Hårreisende spør du meg.... Eller hva mener dere??
Det er helt vanvittig. Det er da alle slags mennesker på NAV, som ellers i samfunnet.

BenteR
01-10-14, 18:42
Noen som vet koketid på reinsdyrtunge?

Lillemy71
02-10-14, 08:09
Noen som vet koketid på reinsdyrtunge?

Ca en time mener jeg å huske, sjekk om kjøttet er mørt ved å stikke en nål i tungens tykkeste del :)

Carisma
02-10-14, 08:54
Da jeg gikk til coach (halvtannet år, betalt av NAV) var det lite spørsmål som ble stilt, det var mer som en samtale mellom venner.
Jeg ble oppfordret til å fortelle selv for deretter å selv finne løsningene.
For eksempel:
"Heisan, hvordan har du det i dag?"
"For så vidt ganske greit, men jeg er trett etter den lange kjøreturen"
"Planlegger du å shoppe når du først er i byen?"
"Nei, i grunnen ikke. Skal innom innvandrerbutikken, men ellers ikke noe annet. Jeg er liksom ikke typen som liker å svinse i butikker"
"Hva er det du ikke liker med å gå i butikker?"
Dermed hadde jeg fått et spørsmål jeg måtte tenke litt over; jeg liker ikke butikker og har aldri gjort det. Mye mennesker på et lite område får meg stresset. Det er mange lukter og allergien pleier ofte varsle om at den er der. Ofte er det varmt og ikke minst er jeg redd for å rive ned noe, spesielt etter at synet sviktet.
Etter at jeg hadde kommet frem til et svar (jeg fikk alltid tid til å selv reflektere frem svaret i stedet for å få ord puttet i munnen eller få samtalen styrt mot et svar) kom gjerne neste spørsmål.
"Hvordan gjør du når du f.eks. trenger nye klær da?"
"Jeg velger nettbutikker"
"Så da har du funnet en grei måte å gjøre det på. Så bra! Da er ikke shopping noe problem for deg"
Så gikk samtalen videre. Vi kunne prate om f.eks. sommerferien som snart kom eller kanskje en invitasjon jeg hadde fått til et eller annet, husarbeid, familie, venner og hver gang det var noe jeg sa at jeg ikke likte eller unngikk ble spørsmålet stilt slik at jeg selv måtte reflektere frem svaret og deretter en oppmuntring fordi jeg faktisk hadde funnet en måte å gjøre ting på som jeg trivst med.

Poenget er, at iallefall min coach, aldri stilte kritiske spørsmål, la ord i munnen min eller prøvde å presse frem svar hun ønsket å høre. Alt foregikk i mitt tempo der jeg selv måtte bruke de små grå for å finne løsninger og svar som passer meg og av og til oppdaget jeg jo at når jeg fortalte ting at jeg absolutt kunne gjort det på en annen måte. Ergo hadde jeg selv gitt meg et svar på hvordan jeg kunne forandre på noe, og det er mye lettere og forandre noe når man selv vil det.
Det hadde nok ikke fungert for meg. Jeg liker når ting er rett på sak og ikke mjakling rundt grøten. :o
Jeg har hatt er par veldig gode coachingrunder i jobbsammenheng, men jeg kommer selvfølgelig ikke for mitt bare liv på hva de brukte som innfalsport. Men det er ikke helt overførbart heller, for hvertfall den ene runden var på en hel avdeling ikke enkeltvis. Men hun vi hadde der vi gikk en-til-en var veldig direkte og la ingenting i mellom og det fungerte best. Var ikke redd for å spørre (gjerene flere ganger) hvorfor man gjorde så dårlige valg f.eks. (men litt uti samtalen da), i stedet for å la oss komme opp med en rekke dårlige forklaringer.

smgj
02-10-14, 09:06
Familieterapeuten jeg gikk til (de hadde både par- og en-til-en-sessions) vekslet mellom "fortell om" (og da gikk det gjerne på oppvekstforhold, familieforholdene hjemme, etc - antakelig for å danne seg et bilde av meg som person) og deretter spørsmål om hva jeg syntes var viktig ... både for samlivet spesielt og livet generelt... hvilke egenskaper jeg så ved hver av foreldrene og omgangsformen med imellom som jeg gjerne ville videreføre innen vårt forhold. Hvordan konfliktløsningen dem imellom fungerte etc.
Dette ble så brukt som innfallsport for analyse av hvordan jeg og min mann (nå X) hadde det sammen, og hvordan man kunne nå et sted med god kommunikasjon. Samt at i de timene hvor vi var samlet så tok man opp "familiekulturforskjeller" innen blant annet konfliktløsning og det var mye forsøk på å formidle forståelse og respekt for den andres reaksjoner og prioriteringer.

Nå funka ikke det for oss som par (det var for mange dype forskjeller om hvor/hva vi vil med livet, og hvordan man når dit), men jeg syntes jeg lærte veldig mye om meg selv og om mitt reaksjonsmønster oppi det.

Vet ikke om dette kan bidra noe Carisma. Veldig vanskelig å bidra konkret når problemstillingen ikke er mer konkret. :)

smgj
02-10-14, 09:07
Jeg er margebisk og rystet!! En jeg jobber sammen med blir mest sannsynlig langtidssykemeldt. Vi andre begynte da å snakke om behovet for vikar. Kjappe tastetrykk viste at nav har flere på jobbsøkelista si som har det vi søker. Jeg viser søket til et par andre og får som svar at de vil ikke ha navere for de er ikke ressurssterke????? De ville heller finne noen som ikke var hos nav. Hvor finner man dem da?? Fikk hakeslepp helt nedi gulvet jeg! Hårreisende spør du meg.... Eller hva mener dere??
Jeg synes det er forferdelig. De fleste av oss vil være innom NAV ila livet... og det finnes alle typer hos NAV.