View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Yrla
05-04-12, 20:24
Mener du redskap??ja foodprosessor som tåler det f.eks .
er 500 watt nok?

langaard
05-04-12, 21:13
ja foodprosessor som tåler det f.eks .
er 500 watt nok?
Syns det hørtes lite ut, bør nok opp i 1000w:)

Kitsu
05-04-12, 21:13
er 500 watt nok?

Min 450 watts stavmikser kortsluttet nylig. Den tok FYYYR! Holdt på å male nøtter. Neste blir 750 watt. MINST.

*surmuler* Har ikke råd til ny, så er masse nam jeg ikke får laget meg for tiden.

Yrla
05-04-12, 22:43
Syns det hørtes lite ut, bør nok opp i 1000w:)ok:) det blir mye kverning av nøtter helt til mos så den bør tåle litt, takk

Kanskje
05-04-12, 22:59
Vurderer å kun spise skaldemans slankekjøttkaker en ukes tid, og se om dette har noen innvirkning på vektnedgangen min.:p

Men etter hva jeg leser, så er det vanskelig å få NOK fett i dem, fordi kjøttdeig og svinekjøttdeig ikke inneholder nok fett, siden de i sverige har fetere farse. :confused:

Har noen her spist disse og hvordan var resultatet? Spiste du noe annet enn disse?

Lillemy71
06-04-12, 07:41
er 500 watt nok?

Jeg måtte ut og sjekke min lille, gamle Kenwood foodprocessor og den er på bare 400 W, ble mandelsmør i den gitt. Riktignok tok jeg ikke store mengder nøtter på en gang og jeg skrudde av innimellom pga av lyden, men det gikk uten problemer og ingenting tok fyr :D

Tror heller ikke man uten videre kan sammenligne foodp. og stavmikser på grunnlag av watt for stavmikseren min er på 350W og blir glovarm bare av å lage blomkålmos.

Yrla
06-04-12, 10:13
Jeg måtte ut og sjekke min lille, gamle Kenwood foodprocessor og den er på bare 400 W, ble mandelsmør i den gitt. Riktignok tok jeg ikke store mengder nøtter på en gang og jeg skrudde av innimellom pga av lyden, men det gikk uten problemer og ingenting tok fyr :D

Tror heller ikke man uten videre kan sammenligne foodp. og stavmikser på grunnlag av watt for stavmikseren min er på 350W og blir glovarm bare av å lage blomkålmos.hadde håpet jeg kunne kjøpt denne:http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=169427
ei dame sa hun kunne mose nøtter med den. Om man bare tar litt av gangen er det jo lettere for maskinen også.

Huldr
06-04-12, 10:26
hadde håpet jeg kunne kjøpt denne:http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=169427
ei dame sa hun kunne mose nøtter med den. Om man bare tar litt av gangen er det jo lettere for maskinen også.Så vidt jeg kan huske å ha lest er det ikke bare wattstyrken det kommer an på. Så kan godt hende den er bra. Den så i alle fall smart ut, plassbesparende, og billig! :)

Photobscura
06-04-12, 10:50
Vurderer å kun spise skaldemans slankekjøttkaker en ukes tid, og se om dette har noen innvirkning på vektnedgangen min.:p

Men etter hva jeg leser, så er det vanskelig å få NOK fett i dem, fordi kjøttdeig og svinekjøttdeig ikke inneholder nok fett, siden de i sverige har fetere farse. :confused:

Har noen her spist disse og hvordan var resultatet? Spiste du noe annet enn disse?
Kjøp spekk/ister og bland i!

Yrla
06-04-12, 12:08
Så vidt jeg kan huske å ha lest er det ikke bare wattstyrken det kommer an på. Så kan godt hende den er bra. Den så i alle fall smart ut, plassbesparende, og billig! :)takk. det blir nok mest valnøtter ,ikke de harde mandlene. Et spørsmål til? kan denne maskinen lage tahini (smør) av sesamfrø også?

Lillemy71
06-04-12, 15:27
hadde håpet jeg kunne kjøpt denne:http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=169427
ei dame sa hun kunne mose nøtter med den. Om man bare tar litt av gangen er det jo lettere for maskinen også.

Også går det jo ann å ta korte pauser i prosessen også for ikke å totalt overbelaste maskinen. Vil tro at den maskinen kan klare det, spesielt valnøtter.

Yrla
06-04-12, 15:51
Også går det jo ann å ta korte pauser i prosessen også for ikke å totalt overbelaste maskinen. Vil tro at den maskinen kan klare det, spesielt valnøtter.ja, takk

BenteR
06-04-12, 17:12
Jeg lager mye mat, og sliter faktisk ut både håndmixere og foodprosessorer jevnlig. Stavmivere holder lenger.
For og ikke slite dem ut for fort, så kjører jeg aldri mer enn 30 sekunders intervaller, men likevel anser jeg maskinene som forbruksvarer som må skiftes ut ca annethvert år.

LaLa77
06-04-12, 18:03
Jeg ville også tatt en stavmixer hvis man ikke har tenkt til å kjøpe en stor kjøkkenmaskin.
Vi har en superpraktisk stavmixer på hytta fra Braun, som det fulgte med kvern og visp til også. Man får ikke lagd enorme mengder av gangen, men den funker til det meste. Ikke så dyr heller, husker jeg ikke feil så kostet den ca 700 kr.

Carisma
06-04-12, 20:21
ok:) det blir mye kverning av nøtter helt til mos så den bør tåle litt, takk
Jeg har hakket masse nøtter (og mye annet) med denne: http://www.elkjop.no/product/hjem-pleie/kjokkenapparater/SM1FP/wilfa-stavmikser

LaLa77
06-04-12, 20:28
Jeg har hakket masse nøtter (og mye annet) med denne: http://www.elkjop.no/product/hjem-pleie/kjokkenapparater/SM1FP/wilfa-stavmikser

Det er nesten den samme som jeg tenkte på. Superpraktisk :D

Kitt
06-04-12, 20:45

Det er nesten den samme som jeg tenkte på. Superpraktisk :D
Jeg elsker min Braun stavmikser, men har som BenteR slitt ut noen. Både motor og deler kan kjøpes separat til Braun, da, men sist kostet jeg på meg full pakke:

http://ts2.mm.bing.net/images/thumbnail.aspx?q=4882729791783421&id=3fee5c4a0ed01bfc0b0528893110b585

Det finnes også noen tråder her inne om kjøkken- gadgets for spesielt interesserte!:o

TrillTrall
06-04-12, 20:46

Den har jeg også, to stk faktisk, en hos meg selv og en hos Lille Gubben. :) Utrolig praktisk sak!

langaard
06-04-12, 20:47
Jeg elsker min Braun stavmikser, men har som BenteR slitt ut noen. Både motor og deler kan kjøpes separat til Braun, da, men sist kostet jeg på meg full pakke:

http://ts2.mm.bing.net/images/thumbnail.aspx?q=4882729791783421&id=3fee5c4a0ed01bfc0b0528893110b585

Det finnes også noen tråder her inne om kjøkken- gadgets for spesielt interesserte!:o
Samme som jeg har, og den er super:)

Kitsu
06-04-12, 20:50
Samme som jeg har, og den er super:)

Det ser ut som den jeg satte fyr på, muligens hakket bedre. :P

Lava
06-04-12, 21:52
Hvem har oppskrift på "muffins" uten nøttemel?
Har soyamel, glutenmel, fiberhusk i skapet.

Lager nå muffins med hasselnøtt og mandel, som jeg malte med håndmikser. Det jeg ikke tenkte på er at jeg ikke skal spise hasselnøtter... Smakte to fingerstrøk på sleiva av massen, og det prikker alt i munnen :o

Har likevel lyst på noe å lage. Kan jeg evt bare bytte div mel i oppskrifter med de typene jeg har?

Lurer på hvem som skal spise de muffinsene.. :confused: :o

Yrla
06-04-12, 22:10
Hvem har oppskrift på "muffins" uten nøttemel?
Har soyamel, glutenmel, fiberhusk i skapet.

Lager nå muffins med hasselnøtt og mandel, som jeg malte med håndmikser. Det jeg ikke tenkte på er at jeg ikke skal spise hasselnøtter... Smakte to fingerstrøk på sleiva av massen, og det prikker alt i munnen :o

Har likevel lyst på noe å lage. Kan jeg evt bare bytte div mel i oppskrifter med de typene jeg har?

Lurer på hvem som skal spise de muffinsene.. :confused: :oja, du kan bytte tørrvare med annen tørrvare men være litt forsiktig fordi noe absorberer mer væske, f.eks kokosmel og avfettet mandelmel trenger mer væske enn proteinpulver, soyamel og fullfett nøttemel.

Carisma
06-04-12, 22:12

men pris var vel et issue? Da faller jo Braun glatt igjennom....

Lava
06-04-12, 22:12
ja, du kan bytte tørrvare med annen tørrvare men være litt forsiktig fordi noe absorberer mer væske, f.eks kokosmel og avfettet mandelmel trenger mer væske enn proteinpulver, soyamel og fullfett nøttemel.

Flott, takk skal du ha! :heia:

Yrla
06-04-12, 22:13
å hakke er ikke det jeg trenger, det er å kverne nøtter til smør, og det går vel ikke med stavmikser? tenker kjøpe en mandelkvern på nille også for å lage nøttemel.

Kitt
06-04-12, 23:06
å hakke er ikke det jeg trenger, det er å kverne nøtter til smør, og det går vel ikke med stavmikser? tenker kjøpe en mandelkvern på nille også for å lage nøttemel.
En stavmikser med bolle kan brukes til nesten alt du måtte ønske!
Du trenger ikke kjøpe den dyreste varianten, men kjøp et kjent merke ellers sliter du den veldig fort ut, tror jeg!

Braun har mindre pakker enn den jeg la ut bilde av. Ta deg en tur rundt og se hva de har! Jeg fikk min billigere fordi det var utstillingsmodellen feks!;)

Yrla
06-04-12, 23:16
En stavmikser med bolle kan brukes til nesten alt du måtte ønske!
Du trenger ikke kjøpe den dyreste varianten, men kjøp et kjent merke ellers sliter du den veldig fort ut, tror jeg!

Braun har mindre pakker enn den jeg la ut bilde av. Ta deg en tur rundt og se hva de har! Jeg fikk min billigere fordi det var utstillingsmodellen feks!;)
med foodprocessor kan det ta 20 min å få mandler til å bli smør, det går vel kanskje fortere med en stavmikser da? hadde vært greit med en liten sak.

Photobscura
07-04-12, 15:56
Er det bare meg, eller har kommentarfeltet fra kjøpere på iherb forsvunnet? :confused:

vaskeklut
07-04-12, 16:38
Er det bare meg, eller har kommentarfeltet fra kjøpere på iherb forsvunnet? :confused:

høh? neei? jeg ser kommentarer jeg? :confused:

Bønna200
07-04-12, 16:56
De har forsvunnet her og.

Photobscura
07-04-12, 16:59
høh? neei? jeg ser kommentarer jeg? :confused:

De har forsvunnet her og.
Så rart! Jeg har kikka overalt, bort og fram, ingen kommentarer. Det pleier jo å være en fane ved siden av beskrivelsen av produktet, but it's goooone! :(

vaskeklut
07-04-12, 17:42
Så rart! Jeg har kikka overalt, bort og fram, ingen kommentarer. Det pleier jo å være en fane ved siden av beskrivelsen av produktet, but it's goooone! :(
:confused::confused::confused: :blinke:

jeg skal se litt mer nøye en dag jeg ikke er høy på smertestillende, tror jeg :rolleyes: (visdomstenner suger!!!)

vimsen85
07-04-12, 17:46
Ikke borte hos meg. Får opp stjernene både på søkesida og på sida og kan trykke på de og få opp reviews.. Merkelig at dere ikke får det opp.

Kanutten
07-04-12, 18:14
Mange opplever rykninger i armer og bein rett før de sover.... Hva skyldes det? Jeg lurer fordi jeg har de siste nettene hatt rykninger i mage/brystregionen. Jeg regner med at det er diafragmaen, men hvorfor?

Photobscura
07-04-12, 18:16
Aha! Fanen er borte, men jeg kan jo fortsatt trykke på de stjernene. :)

Bønna200
07-04-12, 18:19
Så det var ikke verre. Nå fikk jeg det til også. :p

shailene
07-04-12, 18:46
Mange opplever rykninger i armer og bein rett før de sover.... Hva skyldes det? Jeg lurer fordi jeg har de siste nettene hatt rykninger i mage/brystregionen. Jeg regner med at det er diafragmaen, men hvorfor?
Den mest sannsynlige forklaringa jeg har lest er at hjernen blir forvirret av at musklene plutselig "kobler av" og tror at du faller, særlig hvis du har en uforutsigbar døgnrytme.. Har også hørt at hjernen innimellom tolker den synkende pulsen som at du holder på å dø, og derfor rykker til. Tror ikke de vet nøyaktig hvorfor dette skjer, så det blir uansett snakk om teorier.

Photobscura
07-04-12, 18:54
Er det noen spesiell grunn til at jeg plutselig skal ha vondt i venstre pupp? I form av stikk/verking som plutselig kommer uprovosert, og at det gjør (litt) vondt å trykke i yttersiden brystet ...? (Som en slags stølhet).

vaskeklut
07-04-12, 20:30
Den mest sannsynlige forklaringa jeg har lest er at hjernen blir forvirret av at musklene plutselig "kobler av" og tror at du faller, særlig hvis du har en uforutsigbar døgnrytme.. Har også hørt at hjernen innimellom tolker den synkende pulsen som at du holder på å dø, og derfor rykker til. Tror ikke de vet nøyaktig hvorfor dette skjer, så det blir uansett snakk om teorier.
Det som skjer er at pulsen blir litt for lav, og dermed setter kroppen inn "nødinstansene" og hiver i deg litt adrenalin for å få den raskt opp.

Kanskje
07-04-12, 22:28
Hvilke nettbutikker handler du hos, som har store størrelser? har handlet en del hos Ellos som har sin Pluss koleksjon, og ok priser. Men finnes sikkert fler. Blir jo å sende til bake en del hver gang, det er ikke alt som passer. Finne klær i butikker er ikke lett.

vaskeklut
07-04-12, 23:44
Hvilke nettbutikker handler du hos, som har store størrelser? har handlet en del hos Ellos som har sin Pluss koleksjon, og ok priser. Men finnes sikkert fler. Blir jo å sende til bake en del hver gang, det er ikke alt som passer. Finne klær i butikker er ikke lett.

dette lurer jeg også på! spesielt ikke svindyre klær...

Kitt
07-04-12, 23:52

dette lurer jeg også på! spesielt ikke svindyre klær...
Sportmann, Cellbes, H&M, Spar Kjøp

Lillemy71
08-04-12, 10:29
med foodprocessor kan det ta 20 min å få mandler til å bli smør, det går vel kanskje fortere med en stavmikser da? hadde vært greit med en liten sak.

Jeg har en Braun på 450W (mer enn foodprocessoren min) men den duger ikke til mandelsmør - hakking går greit men ikke noe mer enn det. Kan godt være en større og kraftigere stavmikser duger, men stavmiksere er (ifølge min kokkevenn) ikke beregnet til å gå over lang tid og skal brukes til å "blitze" mat. Selv bruker jeg begge deler om en annen for de utfyller hverandre rett og slett, hadde ikke klart meg med bare en av delene :)

Photobscura
08-04-12, 11:40
Er det noen spesiell grunn til at jeg plutselig skal ha vondt i venstre pupp? I form av stikk/verking som plutselig kommer uprovosert, og at det gjør (litt) vondt å trykke i yttersiden brystet ...? (Som en slags stølhet).
Ingen som vet ...? :o

vimsen85
08-04-12, 11:44
Ingen som vet ...? :o

Jeg har sånn omentrent hver gang jeg har mensen.. Så kanskje noe hormonelt?

Photobscura
08-04-12, 11:50
Jeg har sånn omentrent hver gang jeg har mensen.. Så kanskje noe hormonelt?
Jeg har aldri hatt det sånn før. Det er ikke sånn "ømme pupper"-greie, altså. Og det har kommet og gått daglig i en uke eller to (eller lenger?! Tidsperspektiv er ikke min sterke side ...) Det er nesten en slags blåmerkefølelse, samt den stikkinga, som minner om verking. Ikke ømt som i hormonelt. Uten at jeg skal utelukke hormoner, for de er jo erfaringsmessig på bærtur rett som det er ...

vimsen85
08-04-12, 11:59
Hos meg stikker det og er vondt i deler av brystet. Men to uker høres litt lenge ut..

Photobscura
08-04-12, 12:01
Hos meg stikker det og er vondt i deler av brystet. Men to uker høres litt lenge ut..
Ja ... Sånn mensen-pupper har jeg knappest lenger (hadde det da jeg gikk på p-piller), men dette er heelt annerledes. Nå kjenner jeg med ett ingenting, da ...

Kanutten
08-04-12, 12:10
Hva slags jakke eller topp kan jeg ha til denne røde kjolen (http://www.ellos.no/d/Overdeler-Kjoler-tunikaer-Kjoler/ClassicWoman/_/N-1z141sgZ1z141khZ1z141od?Nr=323481) og i hva slags farge?? Jeg skal bruke den i konfirmasjonen til poden. Tilbehøret blir svarte høyhælte sko, svart veske og store smykker i sølv. Hvis jeg ikke finner annen topp blir det den svarte skinnjakken (http://www.ellos.no/d/Ytterplagg-Jakker/jsfn/_/N-1z141rwZ1z141ii?Nr=323707) min.

Jeg bruker sjelden kjoler og hvis jeg bruker er de ikke såpass anstendige at jeg kan bruke dem i konfirmasjon. Så dette er en kjole jeg anser som tekkelig nok. :p Eller hva??

Kitt
08-04-12, 12:31
Hva slags jakke eller topp kan jeg ha til denne røde kjolen (http://www.ellos.no/d/Overdeler-Kjoler-tunikaer-Kjoler/ClassicWoman/_/N-1z141sgZ1z141khZ1z141od?Nr=323481) og i hva slags farge?? Jeg skal bruke den i konfirmasjonen til poden. Tilbehøret blir svarte høyhælte sko, svart veske og store smykker i sølv. Hvis jeg ikke finner annen topp blir det den svarte skinnjakken (http://www.ellos.no/d/Ytterplagg-Jakker/jsfn/_/N-1z141rwZ1z141ii?Nr=323707) min.

Jeg bruker sjelden kjoler og hvis jeg bruker er de ikke såpass anstendige at jeg kan bruke dem i konfirmasjon. Så dette er en kjole jeg anser som tekkelig nok. :p Eller hva??
Denne (http://www.hm.com/no/product/95968?article=95968-A#article=95968-G) finnes i mange farger hos HM. Kun 99,-

http://lp.hm.com/hmprod?set=key[source],value[/environment/2012/G10_1066_135R_0.jpg]&set=key[rotate],value[-0.3]&set=key[width],value[1687]&set=key[height],value[1972]&set=key[x],value[1084]&set=key[y],value[1145]&set=key[type],value[FASHION_FRONT]&call=url[file:/product/large]

Kanutten
08-04-12, 12:35
Denne (http://www.hm.com/no/product/95968?article=95968-A#article=95968-G) finnes i mange farger hos HM. Kun 99,-

http://lp.hm.com/hmprod?set=key[source],value[/environment/2012/G10_1066_135R_0.jpg]&set=key[rotate],value[-0.3]&set=key[width],value[1687]&set=key[height],value[1972]&set=key[x],value[1084]&set=key[y],value[1145]&set=key[type],value[FASHION_FRONT]&call=url[file:/product/large]

:klem: Tusen takk vakreste Kitt! Jeg har overhodet ikke tenkt på cardigan! DET vil jo være det beste!

Kitt
08-04-12, 13:09
:klem: Tusen takk vakreste Kitt! Jeg har overhodet ikke tenkt på cardigan! DET vil jo være det beste!
Bruker det ikke noe særlig selv, men Snuppa har vel snart en i hver farge og bruker det fra alt til penkjoler til shorts!:)

Yrla
08-04-12, 14:15
er det unormalt å svette når man er kald?

Yrla
08-04-12, 14:17
:klem: Tusen takk vakreste Kitt! Jeg har overhodet ikke tenkt på cardigan! DET vil jo være det beste!det er finere med en med lange armer, ikke tre kvart lange, korte armer gir en illusjon av å ha korte armer og lange er varmere:)

Kanutten
08-04-12, 14:19
det er finere med en med lange armer, ikke tre kvart lange, korte armer gir en illusjon av å ha korte armer og lange er varmere:)

Jeg takler ikke lange ermer, har aldri gjort det! Men samtidig synes jo denne kjolen jeg kjøpte er for tett rundt halsen; takler ikke det heller. :p

Skulle ha vært helårstids nudist jeg. :o

Photobscura
08-04-12, 14:19
det er finere med en med lange armer, ikke tre kvart lange, korte armer gir en illusjon av å ha korte armer og lange er varmere:)
Det er veldig individuelt, da. Nå har jeg forsåvidt lange armer, og bruker ganske ofte trekvarte ermer nettopp fordi det ser bra ut på meg. :)

Yrla
08-04-12, 14:26
Det er veldig individuelt, da. Nå har jeg forsåvidt lange armer, og bruker ganske ofte trekvarte ermer nettopp fordi det ser bra ut på meg. :)he he, ok:) Hvis du synes du har for lange armer, Kanutten, glem det jeg sa:)

smgj
08-04-12, 14:30
Jeg liker best 3/4-armer jeg. Synes hellange armer ofte gir et "jeg fryser"-inntrykk.

Photobscura
08-04-12, 14:34
he he, ok:) Hvis du synes du har for lange armer, Kanutten, glem det jeg sa:)
For å presisere for eget vedkommende: Jeg synes ikke jeg har for lange armer, det sa jeg jo ikke. De er akkurat passe, når ut til håndleddene og møter skuldrene på rett sted, men de er lange, det er de.

Huldr
08-04-12, 15:07
3/4 lange ermer er det fineste på meg også :ja:. Det er nok som så mye annet, individuelt!

Kitsu
08-04-12, 15:32
Har jeg lange armer på, så ender jeg opp med å dra de opp til albuene. Jeg takler ikke lange ermer. Fffft. Nokså individuelt ja.

BenteR
08-04-12, 17:19
Det gjør jeg også Kitsu:)

Supera
08-04-12, 20:30

Kan du ikke bare bruke skinnjakka til da? Det kan være kult med skinnjakke til også.

Kitt
08-04-12, 20:45
Kan du ikke bare bruke skinnjakka til da? Det kan være kult med skinnjakke til også.
Joda, hadde vært kult i mange situasjoner, men ikke som mor til konfirmanten! :p
Sorry, men på noen områder er jeg håpløst gammeldags!:o

langaard
08-04-12, 20:48
Signerer, bruk skinnjakka:)

LaLa77
08-04-12, 20:58
Joda, hadde vært kult i mange situasjoner, men ikke som mor til konfirmanten! :p
Og her er jeg enig med deg:p
Elsker skinnjakker, men noen ganger passer de rett og slett ikke :o

vaskeklut
08-04-12, 21:04
Og her er jeg enig med deg:p
Elsker skinnjakker, men noen ganger passer de rett og slett ikke :o
Det samme synes jeg. Hadde skjemtes om jeg var konfirmanten og mamma gikk i skinnjakke den dagen :o Unnskyld :o

Dietta
08-04-12, 21:10
Må nok si meg enig jeg også.
Den skinnjakka var veldig tøff, men for meg blir den litt i røffeste laget som mor til konfirmanten. (Kjolen var drittlekker da :)).
Hvis jeg hadde insistert på skinnjakke den dagen, tror jeg at jeg hadde gått for en litt mer lik denne (http://www.ellos.no/d/Ytterplagg-Jakker/Pluscollection/_/N-1z141rwZ1z141jdZ1z141nc?Nr=323175).

Lillemy71
08-04-12, 21:16
Må nok si meg enig jeg også.
Den skinnjakka var veldig tøff, men for meg blir den litt i røffeste laget som mor til konfirmanten. (Kjolen var drittlekker da :)).
Hvis jeg hadde insistert på skinnjakke den dagen, tror jeg at jeg hadde gått for en litt mer lik denne (http://www.ellos.no/d/Ytterplagg-Jakker/Pluscollection/_/N-1z141rwZ1z141jdZ1z141nc?Nr=323175).

Må nok si meg enig i dette. Rålekker skinnjakke men ikke i konfirmasjon. Sats på cardigan eller noe a la dette (http://www.ellos.no/d/Overdeler-Jakker-dresser-Jakker/Esprit/_/N-1z141s9Z1z13z5dZ1z141od?Nr=339336). Vanskelig å si hva som vil bli penest for jeg kjenner hverken deg eller stilen din, men den røde kjolen var jo lekker :)

shailene
08-04-12, 21:57
Ville gått for en kort blazer i svart eller hvitt! Gjerne med 3/4 armer, eller en enkel cardigan i litt tynt/fint stoff.

Carisma
08-04-12, 22:50

Enig med kitt her.
Jeg hadde noe ala dette utenpå en rød kjole en gang, http://www.ellos.no/d/Overdeler-Cardigans/Pluscollection/_/N-1z141siZ1z141jdZ1z141od?Nr=331152, følte meg overraskende vel med det.

Kanutten
08-04-12, 22:55
Enig med kitt her.
Jeg hadde noe ala dette utenpå en rød kjole en gang, http://www.ellos.no/d/Overdeler-Cardigans/Pluscollection/_/N-1z141siZ1z141jdZ1z141od?Nr=331152, følte meg overraskende vel med det.

Den var nydelig! Skal bestilles i morgen!

Kanutten
08-04-12, 22:56

Enig med deg jeg også. :ja:

Carisma
08-04-12, 23:28
Noen som har gode tips for å riste liv i en helt død iPad?

Kitsu
09-04-12, 00:38
Noen som har gode tips for å riste liv i en helt død iPad?

Den har strøm? Det skal være mulig å reset-e den om den bare har låst seg.

Carisma
09-04-12, 00:42
Den har strøm? Det skal være mulig å reset-e den om den bare har låst seg.

Problem funnet! Ser ut til at det er laderen som ikke er helt frisk (det forklarer hvorfor den forsøkte å legge virus på telefonen min!), og å koble den til en PC var det som skulle til.
Haha, the ironi, det måtte en PC til for å få liv i Apple igjen! :D

Kanutten
09-04-12, 06:33
Problem funnet! Ser ut til at det er laderen som ikke er helt frisk (det forklarer hvorfor den forsøkte å legge virus på telefonen min!), og å koble den til en PC var det som skulle til.
Haha, the ironi, det måtte en PC til for å få liv i Apple igjen! :D

Er det en sånn iDied du har? (det siste i fra Apple) :ja:

Timona
09-04-12, 09:50
Noen som har tips til en ekstra dekkende foundation til å dekke blåmerke i ansiktet? De jeg har skinner det bare igjennom :(

langaard
09-04-12, 09:58
Noen som har tips til en ekstra dekkende foundation til å dekke blåmerke i ansiktet? De jeg har skinner det bare igjennom :(
Bruk en god cocealer i din egen hudtone før du påfører foundation :)

Kanutten
09-04-12, 10:36

Og jeg må bare spørre jeg; hva er foundation og hva er en cocealer??
Er det ikke nok å bare sminke seg? :rodme: Jeg kan null og niks om sminking og kan i allefall ikke alle disse ordene og hva som brukes når og hvor og hvordan og hvorfor. Jeg bare klæsjer på. :rodme:

langaard
09-04-12, 10:56
Og jeg må bare spørre jeg; hva er foundation og hva er en cocealer??
Er det ikke nok å bare sminke seg? :rodme: Jeg kan null og niks om sminking og kan i allefall ikke alle disse ordene og hva som brukes når og hvor og hvordan og hvorfor. Jeg bare klæsjer på. :rodme:
Concealer er en dekkstift(eller dekkkrem), foundation er en farget dagkrem:)

Kitsu
09-04-12, 13:57

Vichys Dermablend. Skal være i stand til å dekke over tatoveringer. Jeg bruker den fordi jeg er veldig rød, og den dekker nesten på linje med en concealer.

Timona
09-04-12, 15:20
Vichys Dermablend. Skal være i stand til å dekke over tatoveringer. Jeg bruker den fordi jeg er veldig rød, og den dekker nesten på linje med en concealer.
Denne høres bra ut, men ser ikke ut til at de har den på apotek i Norge? Det er kanskje mulig å få kjøpt den på nett? Men kanskje concealer dekker bedre? (Litt håpløs på sminke)
Takk for tips dere andre også :)

Timona
09-04-12, 15:22
Jeg har en fra ysl, men den forsvinner når jeg tar foundation over. Men det finnes kanskje andre concealere som sitter bedre?

Supera
09-04-12, 17:02
Vichys Dermablend. Skal være i stand til å dekke over tatoveringer.
Det er den de har brukt her (http://www.youtube.com/watch?v=9mIBKifOOQQ) i alle fall for å dekke over tatoveringene til Zombie Boy.

Dietta
09-04-12, 17:56
Det er den de har brukt her (http://www.youtube.com/watch?v=9mIBKifOOQQ) i alle fall for å dekke over tatoveringene til Zombie Boy.
Wow - det var rimlig imponerende :)

Kitsu
09-04-12, 18:29
Wow - det var rimlig imponerende :)

Den er det. Veldig god. Og så er den uten parfyme og sånt. Men den selges vel ikke i Norge, jeg kjøper på eBay fra England. Den finnes og i ganske få farger, så man finner den som passer best, og så bruker man en annen god foundation der man ikke trenger like mye dekke.

Den er og veldig drøy, jeg bruker nesten bare det som er på tuppen av tuben daglig. Den varer lenge.

Jabba
09-04-12, 19:33
Min sønn på 18 år har muligens fått ett opplegg via kommunen der han vil jobbe i skole / SFO og jobbe som lærling. Vi fikk forespeilet et utdanningsløp som ikke nødvendigvis gav ham fagbrev, men mer et kompetansebevis - dette ville ta to år.

Noen som vet hva lønnen hans bli? Er det slik at han vil stige i lønn i løpet av "utdannelsen" eller er det fast lønn hele tiden ?

Vi hørte noen nevnte i en bisetning at han ikke kunne forvente mer enn ca 6000,- i mnd ved 100% - men dette gir da en fryktelig lav timelønn......

Kitt
09-04-12, 19:53
Min sønn på 18 år har muligens fått ett opplegg via kommunen der han vil jobbe i skole / SFO og jobbe som lærling. Vi fikk forespeilet et utdanningsløp som ikke nødvendigvis gav ham fagbrev, men mer et kompetansebevis - dette ville ta to år.

Noen som vet hva lønnen hans bli? Er det slik at han vil stige i lønn i løpet av "utdannelsen" eller er det fast lønn hele tiden ?

Vi hørte noen nevnte i en bisetning at han ikke kunne forvente mer enn ca 6000,- i mnd ved 100% - men dette gir da en fryktelig lav timelønn......
Dersom du tar kontakt med fylket dere bor i, skal de ha et eget kontor for lærlinger og kan sikkert gi deg mer utfyllende detaljer.
Min sønn er forskalingssnekker- lærling, snart ferdig med første året og har alt hatt en lønnsøkning. Men han jobber i et STORT firma og tjener enormt bra i utgangspunktet!
I tillegg reiser han til Tyskland om en uke, for å gå 4 uker på lærlingskole der. Alt i regi av Akershusfylkeskommunale lærlingkontor, koster han ikke et øre! Til høsten blir det kanskje 13 uker i utlandet som lærling!:)

LaLa77
09-04-12, 20:03

Høres ikke så feil ut dette, jeg kan si noe om lærlinglønn i butikk, etter å ha fullført salg og service. Da starter man på rett over 8000,- pr mnd, og avslutter med i overkant av 10 000 på andre året.
Så da kommer det jo an på om de 6000 var tenkt før eller etter skatt....

Jabba
09-04-12, 20:56
Høres ikke så feil ut dette, jeg kan si noe om lærlinglønn i butikk, etter å ha fullført salg og service. Da starter man på rett over 8000,- pr mnd, og avslutter med i overkant av 10 000 på andre året.
Så da kommer det jo an på om de 6000 var tenkt før eller etter skatt....

Det er akkurat det - vi aner ikke om det er før eller etter skatt....Håper jo at det er brutto!
Men skal ta tipset til Kitt og kontakte fylket!
Tusen takk for hjelpen til dere begge!

BenteR
09-04-12, 21:00
En av mine sønner utdannet seg som baker ved og være lærekandidat i det lokale bakeriet.
Han jobbet fullt, men ikke alene før det tredje året. Lønnen han fikk var det en uten svennebrev har i årslønn fordelt på de tre årene han var lærekandidat.
Totalt sett fikk han på tre år altså lønn for ett år, og det startet slik at første året jobbet han for knapper og glansbilder (25 kroner timen), og så steg han en gang i halvåret.

Jabba
09-04-12, 22:23
En av mine sønner utdannet seg som baker ved og være lærekandidat i det lokale bakeriet.
Han jobbet fullt, men ikke alene før det tredje året. Lønnen han fikk var det en uten svennebrev har i årslønn fordelt på de tre årene han var lærekandidat.
Totalt sett fikk han på tre år altså lønn for ett år, og det startet slik at første året jobbet han for knapper og glansbilder (25 kroner timen), og så steg han en gang i halvåret.

Det er vel noe i den duren vi også regna ut, ca 25 kr timen,.....ikke akkurat noe å rope hurra for - men vi må jo ikke bare tenke kroner og øre - han får jo en utdanning....

Kanskje
09-04-12, 22:30

Ehhhhhhhh, Har han virkelig ødelagt kroppen sin for resten av livet ved å tatovere de greiene der på :confused: :eek: :confused:

Er det ekte??

Kitsu
09-04-12, 22:35
Ehhhhhhhh, Har han virkelig ødelagt kroppen sin for resten av livet ved å tatovere de greiene der på :confused: :eek: :confused:

Er det ekte??

Jepp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rick_Genest

silje21
10-04-12, 09:07
lurer på hvorfor jeg føler meg så skyldig når jeg må si nei til å jobbe, rett og slett fordi jeg ikke kan idag :/

smgj
10-04-12, 09:17
lurer på hvorfor jeg føler meg så skyldig når jeg må si nei til å jobbe, rett og slett fordi jeg ikke kan idag :/
Huff... overdreven samvittighet er en mare. Bare glem det, arbeidsgiver eier deg ikke med hud og hår, og om det ikke passer - ja så passer det ikke. Det er ingenting å tenke på - egentlig.

silje21
10-04-12, 09:19
Huff... overdreven samvittighet er en mare. Bare glem det, arbeidsgiver eier deg ikke med hud og hår, og om det ikke passer - ja så passer det ikke. Det er ingenting å tenke på - egentlig.

hehe du har helt rett, jeg vet det jo, men ikke alltid hodet vil samarbeide heller :p:o
er bare blitt så vant til å stille opp, rett og slett fordi det er så få andre som gjør det :/

Charlott
10-04-12, 10:21
er bare blitt så vant til å stille opp, rett og slett fordi det er så få andre som gjør det :/
Kjenner veldig til den der, resultatet er at jeg nå går hjemme på 7-8 året :o

Lillemy71
10-04-12, 10:59
Kjenner veldig til den der, resultatet er at jeg nå går hjemme på 7-8 året :o

Huff så leit, selv er jeg "bare" sykemeldt 50% og har vært det ca 10 uker pga av utbrenthet. Vanskelig å si nei når alle andre har det travelt og ting står på. Kjenner fremdels jeg sliter med dårlig samvittighet for jeg sykemeldt (og får jo også kommentarer på jobb som ikke gjør det bedre) :o

Charlott
10-04-12, 11:06
Huff så leit, selv er jeg "bare" sykemeldt 50% og har vært det ca 10 uker pga av utbrenthet. Vanskelig å si nei når alle andre har det travelt og ting står på. Kjenner fremdels jeg sliter med dårlig samvittighet for jeg sykemeldt (og får jo også kommentarer på jobb som ikke gjør det bedre) :o
Det er no dritt når det blir slik, vi kvinner er verdensmestere i dårlig samvittighet!

Vi mååå bli flinkere til å ta vare på og prioritere oss selv :klem:

smgj
10-04-12, 11:11
Høh --- står arbeidsgiver og holder deg i hånden når du er syk? Stiller arbeidsgiver opp og vasker golv, lager mat eller passer barn? Hvis ikke... så synes jeg det holder at man er 100% til stede når man er på jobb.

vaskeklut
10-04-12, 11:47
Jeg har ei visdomstann som ikke samarbeider (tannlegetime i dag), og lurer på hva annet enn suppe, yoghurt og smoothie som egner seg som såkalt "myk mat"?

smgj
10-04-12, 12:15
Jeg har ei visdomstann som ikke samarbeider (tannlegetime i dag), og lurer på hva annet enn suppe, yoghurt og smoothie som egner seg som såkalt "myk mat"?
Grønnsaksmos? Barnemat. ;)

Kitt
10-04-12, 12:30
Husk at suppen ikke må være for varm!
Fiskeboller, kjøttboller, ............alt som ikke må tygges i hjel som ikke har skarpe kanter eller mye salt/sterkt krydder.
Og nesten all mat kan kjøres i stavmikser og bli myk, most mat!;)

IS!!! Masse is! :D

Huldr
10-04-12, 12:54
Hoummos, djevelegg ...

God bedring med tanna!

vaskeklut
10-04-12, 13:10
Takk folkens! og is ja... endelig en GOD unnskyldning for å spise is :D :p

Egwene
10-04-12, 17:23
Kan glutenmel brukes som vanlig hvetemel?

Carisma
10-04-12, 18:18

Jeg trakk visdomstann i fjor, og fikk beskjed om at det trengte jeg ikke tenke på. Bare ikke tygge med den siden den var trukket på så lenge jeg kjente smerter. Det gjorde jeg i omtrent halvannen time. :o

smgj
10-04-12, 18:28
Kan glutenmel brukes som vanlig hvetemel?
Glutenmel er bola hvetemel... Det inneholder mer av bakeegneskapene - og mer av intoleransestoffene om man er så "heldig" å måtte bry seg om det.

Egwene
10-04-12, 18:31
Såå.. det går an?:P

vaskeklut
10-04-12, 18:33
Jeg trakk visdomstann i fjor, og fikk beskjed om at det trengte jeg ikke tenke på. Bare ikke tygge med den siden den var trukket på så lenge jeg kjente smerter. Det gjorde jeg i omtrent halvannen time. :o
:eek:

jeg har levd med vond visdomstann siden påskeaften, det funker ikke å tygge noe som er hardere enn en tomatbit :eek: det hjelper jo også om man klarer å faktisk dytte den der maten inn i munnen da, jeg klarer nesten ikke gape :wacko: heldigvis skal f*enskapet ut på torsdag. og så får jeg beroligende på forhånd siden sånn stresser meg en del :lol: :full:

Kanutten
10-04-12, 18:33
Såå.. det går an?:P

Spørs hva. Skal du bake boller med kun gluten får du nok sprettballer. :p

Egwene
10-04-12, 18:48
Hehe, nei det skal jeg nok ikke. :P
Men da kan jeg bruke det i litt bakst i det minste, hehe.

Kitt
10-04-12, 18:59
:eek:

jeg har levd med vond visdomstann siden påskeaften, det funker ikke å tygge noe som er hardere enn en tomatbit :eek: det hjelper jo også om man klarer å faktisk dytte den der maten inn i munnen da, jeg klarer nesten ikke gape :wacko: heldigvis skal f*enskapet ut på torsdag. og så får jeg beroligende på forhånd siden sånn stresser meg en del :lol:
Faktisk er en vond tann mye verre enn såret etter en trukket tann! Da er jo den verste auauen borte! :)
Når det er sagt, en trukket visdomstann som alt har gitt problemer, vil som regel gi en del smerter de første 2-3 dagene! Vil anbefale deg å ikke være gjerrig med smertestillende i hvert fall 2 dager. Kanskje ta så ofte som hver 4. time om du føler det minste behov! Det er verre å få vekk smertene om de først får skikkelig tak!:eek:

Å trekke tenner er ikke behagelig, men går som regel utrolig bra! Husk at det kun er skrekkhistoriene du får høre! Vi andre husker knapt at vi har trukket 3-4 stykker!;)
Lykke til!:klem:

Bønna200
10-04-12, 19:06
Noen sjampotips for ekstremt tørt og skadet hår? Hårstrående knekker bare jeg ser på dem, omtrent. :eek:

Kanutten
10-04-12, 19:11
Faktisk er en vond tann mye verre enn såret etter en trukket tann! Da er jo den verste auauen borte! :)
Når det er sagt, en trukket visdomstann som alt har gitt problemer, vil som regel gi en del smerter de første 2-3 dagene! Vil anbefale deg å ikke være gjerrig med smertestillende i hvert fall 2 dager. Kanskje ta så ofte som hver 4. time om du føler det minste behov! Det er verre å få vekk smertene om de først får skikkelig tak!:eek:

Å trekke tenner er ikke behagelig, men går som regel utrolig bra! Husk at det kun er skrekkhistoriene du får høre! Vi andre husker knapt at vi har trukket 3-4 stykker!;)

Jeg tygde glupsk som jeg var hardt på en kottis og fikk veldig vondt i jekselen. Jeg trodde det var bare nervene som fikk seg en kilevink og gikk derfor i ca 10 dager med vond tann og bare ventet på at det skulle gå over. Til slutt fikk jeg somlet meg til tannlegen og fikk tatt røntgen av tanna. Det viste seg at den var blitt kløyvd rett i to langs nerven fra topp til tå. Det var fineste jekselen min uten hull, men tanna kunne ikke berges. Den ble trukket der og dag. Ikke ei visdomstann riktig, men det gjorde godt å bli kvitt den likavel. :ja:

vaskeklut
10-04-12, 19:16

Takk! Ja, jeg er bare glad for å bli kvitt den. Når det er sagt. Jeg har fått paralgin forte, og de tar ikke smertene! Blir bare susete i hodet :eek: What to do? Denne pakken er beregna på å vare til lenge etter trekkinga. Kan jeg be tannlegen om annet? 800 mg ibux hjalp heller ikke, testa jeg i helga..

Dilly
10-04-12, 19:16
Noen sjampotips for ekstremt tørt og skadet hår? Hårstrående knekker bare jeg ser på dem, omtrent. :eek:

Jeg har ikke brukt det lenge nok ennå, men trur på dette:

Redken (http://viewitem.eim.ebay.no/Redken-Extreme-Shampoo--Conditioner-/360409627563/item) shampoo og balsam til under halv pris av hjemme.

Kitt
10-04-12, 19:28
Takk! Ja, jeg er bare glad for å bli kvitt den. Når det er sagt. Jeg har fått paralgin forte, og de tar ikke smertene! Blir bare susete i hodet :eek: What to do? Denne pakken er beregna på å vare til lenge etter trekkinga. Kan jeg be tannlegen om annet? 800 mg ibux hjalp heller ikke, testa jeg i helga..
Har du prøvd å kombinere en paralgin med 400mg ibux? Flott å kombinere. Sammen er de mer virksomme enn man skulle tro!
Tror ikke du kan regne med å bli smertefri før et par dager etter at tanna er ute, men så godt som mulig bør gå an. Pøs på til natta så du får sove litt i hvert fall!:snill:

Og du, be om Pinex forte neste gang. Paralgin inneholder et fargestoff mange reagerer på. Og pass på å drikke mye. Man blir svært hard i magen av Pinex/paralgin forte! :eek:

langaard
10-04-12, 19:37
Prøv en eggekur, pisk 2 egg, masser det inn i hår og hodebunn, la det virke i 15min, vask håret som vanlig:)

Nerthus
10-04-12, 19:37
Med en del (nødvendig) erfaring med smertestillinde kan jeg støtte Kitt her altså.

Jeg ville droppet forte'n og tatt 1 g paracet sammen med 600 mg ibux 3 ganger om dagen (det er ca maksdosen iflg pakken) og se om det kan hjelpe bedre. Jeg har aldri hatt smertelindring av forte, blir som du sier bare susete :)

vaskeklut
10-04-12, 19:38
Har du prøvd å kombinere en paralgin med 400mg ibux? Flott å kombinere. Sammen er de mer virksomme enn man skulle tro!
Tror ikke du kan regne med å bli smertefri før et par dager etter at tanna er ute, men så godt som mulig bør gå an. Pøs på til natta så du får sove litt i hvert fall!:snill:

Og du, be om Pinex forte neste gang. Paralgin inneholder et fargestoff mange reagerer på. Og pass på å drikke mye. Man blir svært hard i magen av Pinex/paralgin forte! :eek:
Notert! Skal drikke masse :) (og jeg som syntes det rosa var så fint :o )
Nei, har ikke forsøkt det, da jeg har rett og slett ikke turt. Skal prøve litt seinere!

Takk, Kitt:suss: (du burde få jobb som internettsykepleier :lol: du gjør jo strengt tatt den jobben allerede, men synes du burde få betalt også :D )

vaskeklut
10-04-12, 19:38
Med en del (nødvendig) erfaring med smertestillinde kan jeg støtte Kitt her altså.

Jeg ville droppet forte'n og tatt 1 g paracet sammen med 600 mg ibux 3 ganger om dagen (det er ca maksdosen iflg pakken) og se om det kan hjelpe bedre. Jeg har aldri hatt smertelindring av forte, blir som du sier bare susete :)
Alright, prøver det om ikke kitts råd fungerer!

Bønna200
10-04-12, 20:02
Jeg har ikke brukt det lenge nok ennå, men trur på dette:

Redken (http://viewitem.eim.ebay.no/Redken-Extreme-Shampoo--Conditioner-/360409627563/item) shampoo og balsam til under halv pris av hjemme.
Takk, Dilly. :klem:

Bønna200
10-04-12, 20:03
Prøv en eggekur, pisk 2 egg, masser det inn i hår og hodebunn, la det virke i 15min, vask håret som vanlig:)
Seriøst? Ikke noe mer enn grising med egg?

Egwene
10-04-12, 20:10
Egg og kokosolje har jeg prøvd, det funker :)

langaard
10-04-12, 20:27
Det funker, ja:ja:

Bønna200
10-04-12, 20:32
Det funker, ja:ja:
Da får jeg prøve. Takk! :suss: Hvor ofte skal jeg gjøre dette? Hver dag til det blir bedre?

Kanutten
10-04-12, 20:44
Da får jeg prøve. Takk! :suss: Hvor ofte skal jeg gjøre dette? Hver dag til det blir bedre?

Så lenge høna legger egg. :ja:

langaard
10-04-12, 21:02
Jeg kurer håret en gang i uka:)

langaard
10-04-12, 21:02
Så lenge høna legger egg. :ja:
Tullsjur:D

Carisma
10-04-12, 21:31
Help, jeg skal på trønderfest på lørdag og aner ikke hva jeg skal ha på meg!
Dette er den eneste kvinnelige trønderen jeg kan komme på, og det antrekket er liksom ikke helt meg... http://2.bp.blogspot.com/-J362Q7SyL58/TVOyMpvm2eI/AAAAAAAAAKg/Dfb5766S15U/s1600/Carina%2BDahl_6368.jpg :eek::rolleyes:

langaard
10-04-12, 21:44
Dette er den eneste kvinnelige trønderen jeg kan komme på, og det antrekket er liksom ikke helt meg... http://2.bp.blogspot.com/-J362Q7SyL58/TVOyMpvm2eI/AAAAAAAAAKg/Dfb5766S15U/s1600/Carina%2BDahl_6368.jpg :eek::rolleyes:
Kle deg som en mann da vel, med løsbart og skinnvest:D

shailene
10-04-12, 21:44
Greit å være nøye når man vasker ut kokosoljen, ellers gir det alvorlig med kviser i hodebunnen, har jeg erfart.. :eek:

smgj
10-04-12, 21:53
Dama fra Gåte, Flettfrid Andresen...

Catwoman
10-04-12, 23:54
Gode råd for å få litt sövn mottas med takk.. Bronkitt og lungebetennelse har tatt knekken på meg her. Det surkler og piper på både inn og utpust her :o Tenkte kanskje det ble lettere hvis jeg halvsatt opp, men kjennes ut som en sementsekk i brystet mitt. Så nå er jeg på forumet istedet...

shailene
11-04-12, 00:13
Gode råd for å få litt sövn mottas med takk.. Bronkitt og lungebetennelse har tatt knekken på meg her. Det surkler og piper på både inn og utpust her :o Tenkte kanskje det ble lettere hvis jeg halvsatt opp, men kjennes ut som en sementsekk i brystet mitt. Så nå er jeg på forumet istedet...
Noe som kan hjelpe å løse opp slim midlertidig og lette litt på trykket er å puste inn damp. Kok en kjele vann og hold ansiktet over kjelen med et håndkle over hodet, ha gjerne i noen dråper eucalyptus eller peppermynte hvis du har det (et par poser peppermynte-te funker også bra). Hvis du plages veldig med hoste og ingenting annet funker kan det jo være greit å få noe Cosylan til å bruke kun før sengetid, ellers er det vel bedre å få hosta opp slimet.. Håper du føler deg bedre snart :klem:

Huldr
11-04-12, 00:14
Dette er den eneste kvinnelige trønderen jeg kan komme på, og det antrekket er liksom ikke helt meg... http://2.bp.blogspot.com/-J362Q7SyL58/TVOyMpvm2eI/AAAAAAAAAKg/Dfb5766S15U/s1600/Carina%2BDahl_6368.jpg :eek::rolleyes:Anne B. Ragde :D

http://gfx.dagbladet.no/magasinet/2002/06/18/anne_b.jpg

Charlott
11-04-12, 00:32
Noe som har hjulpet meg ved atypisk lungebetennelse er te av timian. Det har hatt en overraskende god effekt på kikhostetilstander hos meg :)

Riktig så god bedring! :klem:

vaskeklut
11-04-12, 00:35
Anne B. Ragde :D

http://gfx.dagbladet.no/magasinet/2002/06/18/anne_b.jpg

:eek: :eek: :eek:

nå sier jeg opp medlemsskapet mitt som trønder og blir østerdøl i stedet :eek:

smgj
11-04-12, 09:13
Hvit eller rød tigerbalsam massert inn på bryst og rygg... Ikke behagelig, men virksomt. :( God bedring.

Kanskje
11-04-12, 19:46
Dette liker jeg ikke. Jeg har de siste par ukene fått noen flekker med noe jeg mener er atopisk eksem. De er omtrent runde og på strl med ett kronestykke. En på ryggen, en bak på hoften, og nå dukket det opp en bak på overarmen. Dette liker jeg ikke, og er redd for at det skal dukke opp flere, på synlige steder slik som på armen.

Skal for sikkerhetsskyld bytte på sengen.

Bør jeg smørre disse flekkene med feit krem, eller med hydrokortison?

manne
11-04-12, 19:50
Dette liker jeg ikke. Jeg har de siste par ukene fått noen flekker med noe jeg mener er atopisk eksem. De er omtrent runde og på strl med ett kronestykke. En på ryggen, en bak på hoften, og nå dukket det opp en bak på overarmen. Dette liker jeg ikke, og er redd for at det skal dukke opp flere, på synlige steder slik som på armen.

Er huden like ru på hele feltet eller er huden friskere i midten? OM den er frisk i midten av flekkene og du har vært bortpå katt eller hund i det siste kan det være Ringorm. Er det det får du salve på apoteket som tar det bort. :)

nellie
11-04-12, 19:51
Når begynner de å klippe skiltene til de som ikke har betalt veiavgift? (Kjære NAV, please send meg penger snart!)

Bønna200
11-04-12, 19:54
Når begynner de å klippe skiltene til de som ikke har betalt veiavgift? (Kjære NAV, please send meg penger snart!)
Det vet jeg ikke. Men OI! Det hadde jeg glemt. Takk for påminnelsen. :o

Kitsu
11-04-12, 20:24

Har du hatt eksem før? Hvis ikke er det vel liten sjanse for at det er atopisk eksem. Er det det, så funker vel både kortison og fet krem, men greit å prøve kremen først. Kortison skal ikke brukes over lengre tid.

vaskeklut
11-04-12, 20:57
hvorfor må alle på død og liv fortelle meg hvor fælt jeg kommer til å ha det etter tanntrekking i morra?? jeg som ikke grudde meg i hele tatt er begynt å grue meg masse, ettersom jeg har veldig lav smerteterskel... :(

Rin
11-04-12, 21:13
hvorfor må alle på død og liv fortelle meg hvor fælt jeg kommer til å ha det etter tanntrekking i morra?? jeg som ikke grudde meg i hele tatt er begynt å grue meg masse, ettersom jeg har veldig lav smerteterskel... :(

Jeg har trukket samtlige visdomstenner og to til før regulering en gang i tida - og jeg har aldri hatt smerter etter at bedøvelsen har gått ut i det hele tatt.

:klem: Prøv å slappe av og ikke ta smerten på forskudd - det kommer bare til å bli utrolig deilig å bli kvitt en tann som faktisk gjør vondt. Tannpine er verst!

smgj
11-04-12, 21:14
Men JEG har trekt visdomstann både oppe og nede og begge gangene var gruingen mye verre enn å gjøre det. Litt verre i underkjeven enn i overkjeven, men ikke noe problem noen av gangene, egentlig.
Overkjeven var omtrent som å felle en melketann (tannlegen min setter godt med bedøvelse og venter til den virker, fordi hun vet jeg kan komme til å bite... ;) fakta!) - litt "rart", men ikke vondt.

Og underkjeven var litt skummel fordi da tanna var "løs".. var den ikke løs likevel. Tannlegen delte den og det viste seg at den hadde to røtter som pekte mot hverandre som LJ. Men ikke vondt da heller.

Og ikke spesielt vondt etterpå. Samt at jeg fikk med meg nok smertestillende til å bedøve en liten elefant i tilfelle jeg trengte det... Men den tanna jeg har rotfyllt var vondere før fylling enn tanntrekkingen var. Jeg har mens som er mye vondere enn det der... (Og på det verste kan jeg ta en sykedag for mensen - ikke i nærheten for tennene.)

Helt sant!

Håper du kjenner deg bedre nå.

nellie
11-04-12, 21:17

Er det en spesiell slags tanntrekking, eller? Jeg trakk fire på en gang. Det var ikke fælt.

Kanskje
11-04-12, 21:30
Manne og Kitsu, hm, ringorm var ikke noen hyggelig tanke, men tror flekkene er ru over alt. Har hatt hunder i sengen .... men de klør ikke.
Har ikke pleid å ha atopisk eksem, men har det siste året vært plaget først på pekefingeren med kløe, tynn og sprukken hud. Begynte et sted, og spredde seg til hele fingeren og så fortsvant det, og begynte på lillefinger på samme hånd. Veldig plagsomt i vinter med den tynne såre huden. Og nå disse runde flekkene.

vaskeklut
11-04-12, 21:32
takk folkens! godt å høre at man ikke nødvendigvis kreperer av smerte...

nellie: det er en visdomstann som må fjernes kirurgisk...

Charlott
11-04-12, 21:33
Mener det er etter sommerferien, type august/september :)

Bønna200
11-04-12, 22:23
Stakkar! Lykke til. :suss: Det går som regel mye bedre enn man tror.

vaskeklut
11-04-12, 22:26
takk! :) får heldigvis beroligende, og så skal mannen være med (pga beroligende medisin) og så blir han hjemme fra jobb med meg etterpå. og han har lovt å lage blomkålssuppe og kokosmelkis.. :love:

Photobscura
11-04-12, 22:28
takk folkens! godt å høre at man ikke nødvendigvis kreperer av smerte...

nellie: det er en visdomstann som må fjernes kirurgisk...
Jeg har gjort det kirurgisk, og det er i grunn ganske smooth sailing. Eneste ubehagelig er rykkinga, liksom. Men jeg syntes ikke det var så verst vondt etterpå. Tok aldri ut forte-resept en gang. Holdt med litt paracet+ibux en gang første dagen.
Og, en morsom ting -det tok UTROLIG mye kortere tid for såret å gro siste gangen, mot den første gangen. Da hadde jeg lagt om kostholdet i mellomtiden. I det hele tatt har groevnen min tatt seg en real opptur siden dess! Og jeg tryner litt mer enn snittet ... :o

vaskeklut
11-04-12, 22:40
photo: herlig! har jo merka at jeg har god ... "groevne", så satser på at det går smuuuth.

men. når man får sosialhjelp, kan man få nav til å dekke dette? det var ikke helt planlagt, kan man si. akuttime i går, hvor jeg fikk beskjed om at jeg måtte fjerne tanna. kostnaden til sammen for meg vil bli rundt tre tusen, og det er liksom ingenting man tilfeldigvis har ekstra når man har øk. sosialhjelp....

Dietta
11-04-12, 22:51
Er det en spesiell slags tanntrekking, eller? Jeg trakk fire på en gang. Det var ikke fælt.
Har trukket 2 visdomstenner jeg - og det holdt med de 2 ibuxene jeg fikk hos tannlegen før jeg dro. Slapp av - dette går helt sikkert mye bedre enn du tror

Photobscura
11-04-12, 22:57
photo: herlig! har jo merka at jeg har god ... "groevne", så satser på at det går smuuuth.

men. når man får sosialhjelp, kan man få nav til å dekke dette? det var ikke helt planlagt, kan man si. akuttime i går, hvor jeg fikk beskjed om at jeg måtte fjerne tanna. kostnaden til sammen for meg vil bli rundt tre tusen, og det er liksom ingenting man tilfeldigvis har ekstra når man har øk. sosialhjelp....
Det vet jeg ikke. Da må det nok i tilfelle være offentlig tannhelsetjeneste ... (Gjelder i alle fall dersom man er under f.eks. psykiatrisk behandling. Holder faktisk om man går jevnlig til psykolog).

Carisma
11-04-12, 23:02
Hvordan fjerne tran-lukt fra klær? :confused:

shailene
11-04-12, 23:16
Er huden like ru på hele feltet eller er huden friskere i midten? OM den er frisk i midten av flekkene og du har vært bortpå katt eller hund i det siste kan det være Ringorm. Er det det får du salve på apoteket som tar det bort. :)
Høres ut som det kan være ringorm, ja. Men du trenger ikke å ha vært i kontakt med dyr for å få det.

Kanskje
11-04-12, 23:20
Har nå sittet laaaang tid og funnet klær inne på Celbes, og skal bestille, og så får jeg opp at jeg må betale kontant. Men jeg vil ha faktura. Jeg forstår ikke dette, jeg finner ingen steder på hovedsiden hvor jeg kan registrere meg som kunde, ikke annet enn det som kommer opp når jeg prøver å bestille.
Det står at for å få faktura i posten så må man være registrert og søke om det??? Er ikke det litt tungvindt? Er det jeg som missforstår?? På ellos får jeg faktura i posten etter at varen er kommet.

Noen som vet hvorfor jeg ikke får registrert meg hos celbes, og hvorfor jeg ikke får lagt inn at jeg ønsker en faktura i posten? har ikke mulighet til å betale kontakt.

sukk får ringe dem i morgen.

Kitsu
11-04-12, 23:24
Manne og Kitsu, hm, ringorm var ikke noen hyggelig tanke, men tror flekkene er ru over alt. Har hatt hunder i sengen .... men de klør ikke.
Har ikke pleid å ha atopisk eksem, men har det siste året vært plaget først på pekefingeren med kløe, tynn og sprukken hud. Begynte et sted, og spredde seg til hele fingeren og så fortsvant det, og begynte på lillefinger på samme hånd. Veldig plagsomt i vinter med den tynne såre huden. Og nå disse runde flekkene.

Atopisk eksem spesifikt er noe man ofte har fra barnsben av, men det kan jo være en annen form for eksem og. Eller at du reagerer på noe. Du kan jo prøve med f.eks. vitapan en stund og se om det hjelper, dersom du tror det er eksem.

Supera
11-04-12, 23:53
Psoriasis? Faren min har psoriasis og det er visst arvelig, så hver gang jeg får et utslett så er jeg redd for at det er psoriasis.

BenteR
12-04-12, 00:00

Vet ikke om det er slik enda, men før fikk man dekket noe når visdomstanna må skjæres ut.
Har fjernet tre av mine kirurgisk, og det gikk mye kjappere og var mye mindre vondt enn den som ble trukket.

Sanney
12-04-12, 00:08
kirurgisk fjerning koster 1800 kr per tann. (egenandelen) hvertfall det jeg betalte for et par år siden. men det er jo uansett en del penger

Photobscura
12-04-12, 00:22
Vet ikke om det er slik enda, men før fikk man dekket noe når visdomstanna må skjæres ut.
Har fjernet tre av mine kirurgisk, og det gikk mye kjappere og var mye mindre vondt enn den som ble trukket.
Panne! Det glemte jeg jo å si. Tannlegen min henvendte meg til kjevekirurgisk poliklinikk på Ullevål ettersom den måtte fjernest kirurgisk, og da betalte jeg bare spesialist-egenandel på ca 300 kroner (Ligger vel på 308 nå?!)

Carisma
12-04-12, 08:43
Jeg har en hevelse rett der brystbeinet slutter, i mellomgulvet. Hvis jeg tar på det kjennes det ut som om noen trykker på halsen min fra innsida. I det siste har jeg også kjent at hevelsenpulserer f.eks når neg har lagt meg, noen som har noen ide om hva det kan være?

smgj
12-04-12, 08:56
Jeg har en hevelse rett der brystbeinet slutter, i mellomgulvet. Hvis jeg tar på det kjennes det ut som om noen trykker på halsen min fra innsida. I det siste har jeg også kjent at hevelsenpulserer f.eks når neg har lagt meg, noen som har noen ide om hva det kan være?
Det er iallfall i området solar plexus... hvor en stor vene og en stor arterie krysser hverandre...? Å trykke hardt på slike steder er gjerne veeeeldig ubehagelig, ja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Celiac_plexus

Carisma
12-04-12, 09:01
Det er iallfall i området solar plexus... hvor en stor vene og en stor arterie krysser hverandre...? Å trykke hardt på slike steder er gjerne veeeeldig ubehagelig, ja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Celiac_plexus
Nei, det er lenger opp, utenpå selve brystbeinet på en måte. Ikke i "tom rommet". Når jeg ser meg sidelengs i speilet ser jeg hevelsen utenpå brystbeinet (selv med min ekstra polstring).

Kitt
12-04-12, 09:06
Brissel? (http://no.wikipedia.org/wiki/Brissel)

Høre med legen? Rare hevelser hos relativt nybake mødre skal tas alvorlig!

Carisma
12-04-12, 09:13
Brissel? (http://no.wikipedia.org/wiki/Brissel)

Høre med legen? Rare hevelser hos relativt nybake mødre skal tas alvorlig!
Det er i området ja :ja:

Jeg føler meg ikke så nybakt lenger... :rolleyes: Og jeg har hatt dette til og fra siden slutten av tenårene. Ble undersøkt for galleproblemer da jeg var atten pga det (da var det med smerter utover på høyre side i tillegg), men de fant ikke noe.
Uff ja, må nok til legen med det, men jeg gruer meg :o Fikk sambo til å sjekke hva han mente om hevelsen for en times tid siden, og er fortsatt kjempekvalm og har snøringsfornemmelser i halsen etterpå, selv om han ikke trykket på det, men bare strøk forsiktig over.

TrillTrall
12-04-12, 10:28

Det er vel ikke før mye nærmere sommeren vel? I år får man ikke oblater heller så jeg i avisa forleden dag, så jeg aner ikke, men oblatene pleide da å komme et par mnd etter betalingsfristen?

Supah
12-04-12, 11:08
:rolleyes: Hva gjør man når man har vunnet 15 poser chips og ikke spiser sånt?

Jeg er nødt til å hente de på postkontoret i dag.. Kanskje gi de bort til venner?

vaskeklut
12-04-12, 11:12
:rolleyes: Hva gjør man når man har vunnet 15 poser chips og ikke spiser sånt?

Jeg er nødt til å hente de på postkontoret i dag.. Kanskje gi de bort til venner?

gi de til noen du kjenner som du vet spiser slik! kanskje du kjenner noen studenter eller andre med dårlig råd?

amritam
12-04-12, 14:40

Klør disse utslettene? Hvis ikke, kan det være en type sopp som opptrer i sånne rundinger, og det er ganske enkelt å behandle. Dette er instuksjonene jeg fikk av legen:
1. Kjøp Selsun shampoo på apoteket (reseptfritt)
2. I løpet av en kveld smører du inn utslettene godt med shampooen 3 ganger og lar det trekke godt inn og tørke mellom hver gang, og så sover du med det om natta.
3. Etter ei uke gjentar du samme prosedyre.
4. En måned etter det igjen, gjentar du det en siste gang.

Hvis du vil kan du jo prøve dette, hvis du blir kvitt det er jo saken grei. Hvis ikke bør du vel oppsøke lege for å finne ut hva det er. Eventuelt kan du besøke legen først.

nellie
12-04-12, 14:48
Jeg skal på sånt halvtårsoppfølgingsmøte på NAV i morgen.. Sammen med sjefen min.. De syntes ikke jeg trengte ha med lege. Har da altså vært sykemeldt i et halvt år.. Hva kan jeg forvente meg?

Ser ikke helt poenget, siden jeg skal begynne å jobbe igjen 1. mai, men det er kanskje sånn i tilfelle jeg finner ut at jeg ikke er bra nok til å jobbe likevel?

vaskeklut
12-04-12, 16:57
visdomstann kirurgisk fjerna nå. fått pinex forte, men den tar bare toppen av smertene. hjelp?? hva gjør jeg?

Kanutten
12-04-12, 16:58
visdomstann kirurgisk fjerna nå. fått pinex forte, men den tar bare toppen av smertene. hjelp?? hva gjør jeg?

Hold ut, det er ikke farlig. :klem:

Kanskje
12-04-12, 17:11
Klør disse utslettene? Hvis ikke, kan det være en type sopp som opptrer i sånne rundinger, og det er ganske enkelt å behandle. Dette er instuksjonene jeg fikk av legen:
1. Kjøp Selsun shampoo på apoteket (reseptfritt)
2. I løpet av en kveld smører du inn utslettene godt med shampooen 3 ganger og lar det trekke godt inn og tørke mellom hver gang, og så sover du med det om natta.
3. Etter ei uke gjentar du samme prosedyre.
4. En måned etter det igjen, gjentar du det en siste gang.

Hvis du vil kan du jo prøve dette, hvis du blir kvitt det er jo saken grei. Hvis ikke bør du vel oppsøke lege for å finne ut hva det er. Eventuelt kan du besøke legen først.

Hm, de klør når jeg tar på dem, men det er sikkert fordi det irriterer. Fikk tips om å ta noen spesielle D vitamin dråper i dag. Og så har jeg legetime neste uke.

Huldr
12-04-12, 17:37
visdomstann kirurgisk fjerna nå. fått pinex forte, men den tar bare toppen av smertene. hjelp?? hva gjør jeg?Jeg synes ikke Pinex forte hjalp noe mot tannsmerter i det hele tatt, ble bare groggy. Ibux, 600 mg hjelper mye bedre på meg :)

Carisma
12-04-12, 18:05
Pinex hjelper ikke på meg, hverken vanlige eller sterke. Apoteket tror meg ikke, siden det er samme virkestoffer som i paracet, men det er faktisk sånn. Paracet funker da.

Sanney
12-04-12, 18:08
tja, jeg blir dårlig av ibux, men ibumetin funker finfint på meg... skal jo lissom være det samme... pinex forte hjalp meg da jeg trakk mine 3 visdomstenner. men jeg brukte ikke opp første pakka engang, gikk over til vanlige smertestillende dagen etter.

vaskeklut
12-04-12, 18:20
Nai. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre altså. Jeg har så absurd lav smerteterskel:o Men det er greiere nå enn hva det var da jeg våkna av at bedøvelsen var gått ut, da holdt jeg på å kaste opp av smerte :eek: sank sammen på kjøkkengulvet i krampegråt mens jeg brakk meg. Nå gjør det heldigvis bare veldig vondt :lol:

amritam
12-04-12, 18:21
Hm, de klør når jeg tar på dem, men det er sikkert fordi det irriterer. Fikk tips om å ta noen spesielle D vitamin dråper i dag. Og så har jeg legetime neste uke.

Da er det kanskje noe annet. Mine klødde ikke i det hele tatt. Lykke til hos legen!

Huldr
12-04-12, 19:11
Nai. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre altså. Jeg har så absurd lav smerteterskel:o Men det er greiere nå enn hva det var da jeg våkna av at bedøvelsen var gått ut, da holdt jeg på å kaste opp av smerte :eek: sank sammen på kjøkkengulvet i krampegråt mens jeg brakk meg. Nå gjør det heldigvis bare veldig vondt :lol:Uff :klem:

Men det kan være verdt å prøve Ibux altså, dama jeg snakket med på apoteket den gangen sa også at det var mye bedre i forhold til tannsmerter. Og det er det jeg har fått hos tannlegen også når det har vært noe, visdomstenner eller en stor fylling som jeg måtte ta i fjor da det var blitt hull under en tidligere fylling ... Men det bør være litt stor dose for at det skal hjelpe.

Når jeg tenker på det husker jeg at jeg ikke bare følte meg groggy, men fikk vondt i hodet av Pinex forte. Men det er vel den eneste gangen jeg har tatt det, så vidt jeg kan husker (kanskje noe for mange år siden, men er usikker), så har ikke noen bred erfaring ...

Carisma
12-04-12, 19:26
Nai. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre altså. Jeg har så absurd lav smerteterskel:o Men det er greiere nå enn hva det var da jeg våkna av at bedøvelsen var gått ut, da holdt jeg på å kaste opp av smerte :eek: sank sammen på kjøkkengulvet i krampegråt mens jeg brakk meg. Nå gjør det heldigvis bare veldig vondt :lol:

Legg en isbit på

shailene
12-04-12, 19:36
Uff, så fælt.. Har man ikke tannlegeskrekk fra før av.. :(

Har dessverre ikke noen gode råd å komme med.. Men håper det går over snart!

vaskeklut
12-04-12, 19:44
Yeah, har prøvd ibux nå, nå er alt mye lettere :D til og med fått i meg litt mat! Hurra!

Charlott
12-04-12, 19:47
Yeah, har prøvd ibux nå, nå er alt mye lettere :D til og med fått i meg litt mat! Hurra!
Fortsatt god bedring! krysser fingre og knær for at du blir smertefri rimelig kjapt :klem:

Huldr
12-04-12, 19:56
Yeah, har prøvd ibux nå, nå er alt mye lettere :D til og med fått i meg litt mat! Hurra!Så braaa! :klem:

Fortsatt god bedring :blomster:

Dietta
12-04-12, 20:05
Så flott :) Ibux er tingen. Speedy recovery fra meg også :klem:

vaskeklut
12-04-12, 20:19
tusen takk folkens, dere er gode! :love: (var ikke helt meninga å kuppe tråden her altså.. o.O )

Bønna200
12-04-12, 20:28
tusen takk folkens, dere er gode! :love: (var ikke helt meninga å kuppe tråden her altså.. o.O )
Det hørtes ikke godt ut, kluten. :o Pinex forte virker aldri på meg heller. Men som nevnt er ibux veldig fin. Den kan fint kombineres med paracet. En av hver pleier å gjøre underverker.
Men nå går det nok fint framover. Klemme litt på deg, jeg. :klem: :suss:

Kitt
12-04-12, 20:38
Det hørtes ikke godt ut, kluten. :o Pinex forte virker aldri på meg heller. Men som nevnt er ibux veldig fin. Den kan fint kombineres med paracet. En av hver pleier å gjøre underverker.
Men nå går det nok fint framover. Klemme litt på deg, jeg. :klem: :suss:
Det er paracetamol i Pinex forte, så sammen med ibumetin virker det gull på tannsmerter!
2- 3 dager så har du glemt alt om hvor vondt det var og kan glede deg til å ta de 3 neste, Vaskeklut!

vaskeklut
12-04-12, 20:39
Det er paracetamol i Pinex forte, så sammen med ibumetin virker det gull på tannsmerter!
2- 3 dager så har du glemt alt om hvor vondt det var og kan glede deg til å ta de 3 neste, Vaskeklut!
:lol: jeg skal heldigvis bare ta en til :o (..håper jeg! tannlegen sa i hvertfall at de i overkjeven så fine ut og de er på plass og alt det der..)

Kitt
12-04-12, 22:57
:lol: jeg skal heldigvis bare ta en til :o (..håper jeg! tannlegen sa i hvertfall at de i overkjeven så fine ut og de er på plass og alt det der..)
Så rart! Jeg og mange med meg får beskjed om at de andre må tas etterhvert(helst snart) fordi de ikke vil ha noe å tygge mot/bryne seg på og dermed vil "rotne på rot" temmelig fort!

Tannlegen min tar alltid en nede og en oppe på samme side samtidig. Da slipper man på en måte unna med 2 vondter fordi man ikke likevel ikke kan bruke den siden av munnen!;)

vaskeklut
12-04-12, 22:59
Kitt: så rart! Jeg må spørre tannlegen litt mer inngående i neste uke når jeg skal ta stingene! Har jo ikke lyst på råtnende tenner heller da :eek:

Dietta
13-04-12, 07:44
Så rart! Jeg og mange med meg får beskjed om at de andre må tas etterhvert(helst snart) fordi de ikke vil ha noe å tygge mot/bryne seg på og dermed vil "rotne på rot" temmelig fort!

Tannlegen min tar alltid en nede og en oppe på samme side samtidig. Da slipper man på en måte unna med 2 vondter fordi man ikke likevel ikke kan bruke den siden av munnen!;)

Kitt: så rart! Jeg må spørre tannlegen litt mer inngående i neste uke når jeg skal ta stingene! Har jo ikke lyst på råtnende tenner heller da :eek:
Jeg opererte bort de 2 nede som 20-åring. De 2 oppe hadde seff ikke noe å tygge mot, men de holdt nå stand helt til for 1 år siden. Da var de begge litt løse, og tannlegen trakk de før det skulle gå betennelse i de.
Må nok være veldig individuelt hvor lang tid det tar før man får problemer med de gjenværende, men mine holdt ut i 25 år :eek:

Yrla
13-04-12, 08:20
visdomstann kirurgisk fjerna nå. fått pinex forte, men den tar bare toppen av smertene. hjelp?? hva gjør jeg?Ta på deg syvmils-støvlene og få akupunktur-smertebehandling av meg:) Hvordan har du det idag? Fikk du sove?

Photobscura
13-04-12, 08:40

Nøyaktig det samme her. Tok en opp og en nede på hver side med tre års mellomrom.

smgj
13-04-12, 08:43
Tror det om visdomstenner blir trukket gjerne blir vurdert ut fra
- hva tannlegen mener om visdomstenner
- hvor god plass man har i kjeven
- om de får hull (de fleste er vel enige i at det er liten vits i å lappe på visdomstennene)
- om de kommer opp "rett"

Jeg har tatt en oppe og en nede... og nå er det plass til de to andre, samt at de står rimelig rett og er friske. Min tannlege vil ikke fjerne en rett og frisk tann med god plass, selv om den tilfeldigvis er en visdomstann... (Og lommeboka mi synes jo det er helt greit.) ;)

Hun sier også at de oftere får hull siden de er vanskeligere å børste godt, men det er heller ingen grunn til å ta den sorgen på forskudd. Med elektrisk børste eller en mono-brush går det greit med mine iallfall.

vaskeklut
13-04-12, 10:47
Ta på deg syvmils-støvlene og få akupunktur-smertebehandling av meg:) Hvordan har du det idag? Fikk du sove?

åååh, skulle gjerne gjort det! snille du :love: ja! jeg fikk sove, og smertene er ganske vage nå som jeg har funnet ut hvilken tablettkombo som er best. så får det bare være at jeg er litt susete. føler meg bra nok til å lage bursdagskake til fineste sambo også, tror jeg! lavkarbo, så klart! :D

(beklager igjen for trådkupping...)

Photobscura
13-04-12, 10:49
Så bra at du har det godt, under omstendighetene!
Jeg har en merkelig reaksjon på forte-tabletter som ingen skjønner. Av Pinex blir jeg helt koko etter et par dagers bruk -lydsensitiv og generelt overfølsom, men av Paralgin forte skjer ikke dette. Det skal ikke være mulig, har jeg hørt. :o Det som ellers funker best på meg er Ibux+Paracet brustabletter, eller Fenazon.

Photobscura
13-04-12, 10:50
Ja, og så lurer jeg på noe (kanskje jeg har spurt om det før?!): Noen som har bestilt solkrem fra Iherb og har noen å anbefale? Både for kropp og ansikt. Jeg tror jeg skal gå for faktor 20-30.

Egwene
13-04-12, 10:58
Er kokosoljen fra Jarrow Formulas okei å bruke i matlaging?

vaskeklut
13-04-12, 11:09
Er kokosoljen fra Jarrow Formulas okei å bruke i matlaging?
Definitivt!

vimsen85
13-04-12, 11:14
Ja, og så lurer jeg på noe (kanskje jeg har spurt om det før?!): Noen som har bestilt solkrem fra Iherb og har noen å anbefale? Både for kropp og ansikt. Jeg tror jeg skal gå for faktor 20-30.

Den eneste jeg har prøvd er denne: http://www.iherb.com/Earth-s-Best-Sunblock-Mineral-Based-SPF-30-4-oz-125-g/17731

Den var ganske ok. Litt tykk, men ikke fettete. Men det er en sunblock. Siden den er mineralbasert blir man litt hvit av den.. Men jeg ble ikke solbrent (og jeg blir alltid hummer) og jeg trengte ikke smøre meg så mange ganger..

Photobscura
13-04-12, 11:37
Den eneste jeg har prøvd er denne: http://www.iherb.com/Earth-s-Best-Sunblock-Mineral-Based-SPF-30-4-oz-125-g/17731

Den var ganske ok. Litt tykk, men ikke fettete. Men det er en sunblock. Siden den er mineralbasert blir man litt hvit av den.. Men jeg ble ikke solbrent (og jeg blir alltid hummer) og jeg trengte ikke smøre meg så mange ganger..
Takk for tips! Men sunblock vil jeg jo ikke ha ...! :o Ser at Badger Co har solkremer, jeg har veldig god erfaring med leppepomadene deres, samt at prisene er overkommelige. Får vel bare lese litt på anbefalingene. :)

smgj
13-04-12, 11:38

Det som er fint med de mineralbaserter er jo at de inneholder færre av de stoffene som man anser som kreftrisikoer... (Jeg har hatt lite d-vitamin og slitt med å få det opp så solkrem brukes bare ved høy forbrenningsfare, ikke i her hjemme på berget annet enn på sjøen på sommeren...)

Photobscura
13-04-12, 11:40
Hmmm ... Ser at de kaller faktor 30 for sunblock. Trodde 50+ var sunblock, jeg ...

Photobscura
13-04-12, 11:41
Det som er fint med de mineralbaserter er jo at de inneholder færre av de stoffene som man anser som kreftrisikoer... (Jeg har hatt lite d-vitamin og slitt med å få det opp så solkrem brukes bare ved høy forbrenningsfare, ikke i her hjemme på berget annet enn på sjøen på sommeren...)
Det var dét jeg tenkte på. Jeg er ofte en del ute på øyene i Oslofjorden på sommeren, og der tar sola ganske heftig. Til og med jeg som sjelden blir solbrent får noen fine røde vinger på ryggen da ... Om jeg f.eks. bare henger ute i parkene så pleier jeg som regel ikke å gjøre mer enn å smøre litt øverst på kinnene og litt på nesa.

vimsen85
13-04-12, 12:19
Takk for tips! Men sunblock vil jeg jo ikke ha ...! :o Ser at Badger Co har solkremer, jeg har veldig god erfaring med leppepomadene deres, samt at prisene er overkommelige. Får vel bare lese litt på anbefalingene. :)

Kom plutselig på at jeg også har brukt denne: http://www.iherb.com/Desert-Essence-Organics-Daily-Sun-Protection-Age-Reversal-Mineral-Sunscreen-SPF-30-3-fl-oz-88-7-ml/10439

Den var ganske lik i konsistensen som den andre. Denne brukte jeg i ansiktet også. Jeg har ganske normal hud som er hverken det ene eller det andre :p Så den var ganske ok. Til litt fetere hud er den kanskje ikke god i ansiktet.

vimsen85
13-04-12, 12:21
Kom plutselig på at jeg også har brukt denne: http://www.iherb.com/Desert-Essence-Organics-Daily-Sun-Protection-Age-Reversal-Mineral-Sunscreen-SPF-30-3-fl-oz-88-7-ml/10439

Den var ganske lik i konsistensen som den andre. Denne brukte jeg i ansiktet også. Jeg har ganske normal hud som er hverken det ene eller det andre :p Så den var ganske ok. Til litt fetere hud er den kanskje ikke god i ansiktet.

Jeg ser nå at der står daily face protection. Jeg brukte denne på hele kroppen, men ser ut som den er beregnet ansiktet..

Photobscura
13-04-12, 12:33

Ah, ja. Den så jeg på! Jeg har også helt sånn normal hud som er verken det ene eller det andre. :)
Jeg ser nå at der står daily face protection. Jeg brukte denne på hele kroppen, men ser ut som den er beregnet ansiktet..
Men det gjøkke no. Kan jo kjøpe denne til ansiktet, og den fra Badger til bootyen! ;)

Jabba
13-04-12, 12:38
Jeg har begynt å få slike fremtredende blå "nettverk" på beina....hva heter det? Det er jo ikke åreknuter fordi det er vel slike "tråder" under huden?
Og aller viktigst - hvordan fjerner man slike?

smgj
13-04-12, 13:03
Jeg har begynt å få slike fremtredende blå "nettverk" på beina....hva heter det? Det er jo ikke åreknuter fordi det er vel slike "tråder" under huden?

"Spider veins" på engelsk... ser ut som det er svake årevegger i småvenene. De fleste sier at det kun kan fjernes ved laser/kirurgisk.

Det finnes en del preventive midler på nettet - kompressjonsstrømper (andre sier at man skal unngå det), bevegelse, å ikke stå lenge stille... . Vil tror at alt som er bra for åreveggene vil være bra for småvenene også.

http://myvaricoseveinstreatment.com/

Naturlegerettet:
http://www.herbcompanion.com/health/Treat-varicose-veins-naturally.aspx
http://jellybellyover40.com/varicose-and-spider-veins-treatment/

Photobscura
13-04-12, 13:03
Det kan være sprengte/overfladiske blodkar, og behandles vanligvis med laser/lysbehandling. Ganske smertefritt, men man blir rød et par dager. (Ei venninne av meg hadde sånne rundt nesa, og fikk det fjernet sånn. Tor hun betalte 500 kr per behandling for en seks sju år siden).

Kitt
13-04-12, 13:33

Det kan være sprengte/overfladiske blodkar, og behandles vanligvis med laser/lysbehandling. Ganske smertefritt, men man blir rød et par dager. (Ei venninne av meg hadde sånne rundt nesa, og fikk det fjernet sånn. Tor hun betalte 500 kr per behandling for en seks sju år siden).
Jeg har fjernet sånne årer i ansiktet. Får det mot egenandel på Riksen fordi jeg har hudsykdommen rosacea som gir slike årer særlig i ansiktet, "portvinsnese"! Skulle hatt en ny runde nå, men må utsette det til høsten.
De som kommer på kroppen ellers, lår/legger feks, er verre å fjerne, krever maaange behandlinger og DYRT og uten garanti for at det ikke kommer tilbake i løpet av bare noen måneder. Danner man slike årer, gjør man det, liksom. Det er ikke noe man bare kan fjerne og være kvitt! Desverre! :nedfor:

Photobscura
13-04-12, 14:09
Hvor går man når katta har velta Sony Ericsson-mobilen din sånn at den har løsna littegrann foran, og det har kommet støv mellom dekselet og selve skjermen, som man veldig gjerne skulle ha fjernet? (Har prøøøøvd å åpne det, men tør ikke helt ...)

vaskeklut
13-04-12, 14:24
Hvor går man når katta har velta Sony Ericsson-mobilen din sånn at den har løsna littegrann foran, og det har kommet støv mellom dekselet og selve skjermen, som man veldig gjerne skulle ha fjernet? (Har prøøøøvd å åpne det, men tør ikke helt ...)
IKKE åpne!!! :o Men. Du kan gå til forhandler/en annen plass som f.eks elkjøp og spørre om de kan sende den til rens. Det kommer muligens til å koste noe, da katter som regel ikke dekkes av garantien :rolleyes: Eller har du sånn idiotforsikring? Om så kan du bruke den:cool:

TrillTrall
13-04-12, 14:26

Det høres veldig rart ut, selv har jeg bare 3 visdomstenner fra naturens siden, den fjerde (den ene oppe) er rett og slett ikke der, men makkeren i underkjeven lever i beste velgående helt uten problemer så langt og jeg er nå 43 år gammel... (det der skulle jeg vel ikke sagt, den ryker vel på neste tannlegekontroll!)

Jabba
13-04-12, 14:26
Hmmm - mitt pengetre vokser dårlig for tiden så da satser vi på masse sol i løpet av våren som genererer brunfarge som igjen kamuflerer "Spider web"- et mitt!... Takk for svar!

Kitt
13-04-12, 15:03
Det høres veldig rart ut, selv har jeg bare 3 visdomstenner fra naturens siden, den fjerde (den ene oppe) er rett og slett ikke der, men makkeren i underkjeven lever i beste velgående helt uten problemer så langt og jeg er nå 43 år gammel... (det der skulle jeg vel ikke sagt, den ryker vel på neste tannlegekontroll!)
Sier jo ikke at det gjelder alle, da, bare mange!;)
Mine hadde så dårlig plass at den ene nede begynte å råtne nede i kjevebeinet fordi den ikke klarte å komme opp og ga meg en heidundranes kjevebensbetennelse!:eek:
Min datter på snert 13 har allerede vondt pga visdomstann som ligger laaaangt opp i kjeven, men som alt trykker på saker og ting! Arvelig betinget? Ingen tvil!:p

elien
13-04-12, 15:17
Hvilke rettigheter har en når NAV ikke holder frister, å hva bør en gjøre. Hu ene som egentlig er den eneste på det lokale NAV som det er tak i er ikke min saksbehandler, men hu tar nå tak i det. Hu beklager seg på NAV`s vegne. Men det hjelper ikke meg noe.

Fastlegen er heller ikke noe særlig imponert av saksbehandlingstid. Har søkt om Uføretrygd i august, fikk da beskjed på det tok ca 4 mnd. Har med gjevne mellomrom "mast" på saken. Fikk bare høre så lenge jeg hadde AAP så fikk jeg ikke vite noe før det går ut. Etter å ha snakket med hu jeg nevnte over her, så gikk hu inn i saken. Å ingen hadde sett på den (det var ca 14/3):eek:
Snakket med hu på tirsdag, å hu beklager så mye. Men hu kunne se at saken var under behandling nå, det var den ikke sist. Å vis jeg ikke har hørt noe til begynnelsen av mai så måtte jeg ringe hu igjen.

Elin

Kitt
13-04-12, 15:35
Hvilke rettigheter har en når NAV ikke holder frister, å hva bør en gjøre. Hu ene som egentlig er den eneste på det lokale NAV som det er tak i er ikke min saksbehandler, men hu tar nå tak i det. Hu beklager seg på NAV`s vegne. Men det hjelper ikke meg noe.

Fastlegen er heller ikke noe særlig imponert av saksbehandlingstid. Har søkt om Uføretrygd i august, fikk da beskjed på det tok ca 4 mnd. Har med gjevne mellomrom "mast" på saken. Fikk bare høre så lenge jeg hadde AAP så fikk jeg ikke vite noe før det går ut. Etter å ha snakket med hu jeg nevnte over her, så gikk hu inn i saken. Å ingen hadde sett på den (det var ca 14/3):eek:
Snakket med hu på tirsdag, å hu beklager så mye. Men hu kunne se at saken var under behandling nå, det var den ikke sist. Å vis jeg ikke har hørt noe til begynnelsen av mai så måtte jeg ringe hu igjen.

Elin
Du kan følge saken din på nav sine sider!
Så lange du får AAP har du ingen rettigheter ut over det. Du får penger og that's it! Sannsynligvis får du også mer utbetalt på AAP enn du vil få i uførepensjon! De fleste gjør det! Så ikke mas mer enn nødvendig!

Du vil sannsynligvis først få et brev der det står at AAP opphører fra den og den datoen. Det er datoen uføre slår inn, men først etter den datoen vil du få brev om at du har fått innvilget varig og hvordan utregningen blir!
Opplegget er håpløst, desverre!:eek:

TrillTrall
13-04-12, 15:51
Sier jo ikke at det gjelder alle, da, bare mange!;)
Mine hadde så dårlig plass at den ene nede begynte å råtne nede i kjevebeinet fordi den ikke klarte å komme opp og ga meg en heidundranes kjevebensbetennelse!:eek:
Min datter på snert 13 har allerede vondt pga visdomstann som ligger laaaangt opp i kjeven, men som alt trykker på saker og ting! Arvelig betinget? Ingen tvil!:p

Au au! Hadde det ikke vært fort at skoletannlegen trakk tenner over en lav sko hos meg de siste par årene på barneskolen så hadde vel jeg vært med i klubben jeg også! :p

elien
13-04-12, 16:08
Du kan følge saken din på nav sine sider!
Så lange du får AAP har du ingen rettigheter ut over det. Du får penger og that's it! Sannsynligvis får du også mer utbetalt på AAP enn du vil få i uførepensjon! De fleste gjør det! Så ikke mas mer enn nødvendig!

Du vil sannsynligvis først få et brev der det står at AAP opphører fra den og den datoen. Det er datoen uføre slår inn, men først etter den datoen vil du få brev om at du har fått innvilget varig og hvordan utregningen blir!
Opplegget er håpløst, desverre!:eek:

Ok, vet jeg får mindre i uføre. Men det er så vondt med usikkereheten. Men det er vel bare NAV:confused:

Kan jeg finn ut på NAV sine sider hvor langt det er komt. Inn å se om ikke så lenge, var ikke klar over det, takk for tips

Elin

Kitt
13-04-12, 16:45
Ok, vet jeg får mindre i uføre. Men det er så vondt med usikkereheten. Men det er vel bare NAV:confused:

Kan jeg finn ut på NAV sine sider hvor langt det er komt. Inn å se om ikke så lenge, var ikke klar over det, takk for tips

Dersom du logger deg inn på Min side hos nav, skal du kunne følge saken din der, dersom den blir oppdatert!

Er spent selv, jeg. Min søknad (eller det heter jo faktisk Krav om ...:p) ble sendt med posten i dag!:spent:

Lykke til! Håper du får en positiv beskjed veldig snart!:)

Photobscura
13-04-12, 17:26
IKKE åpne!!! :o Men. Du kan gå til forhandler/en annen plass som f.eks elkjøp og spørre om de kan sende den til rens. Det kommer muligens til å koste noe, da katter som regel ikke dekkes av garantien :rolleyes: Eller har du sånn idiotforsikring? Om så kan du bruke den:cool:
Takk takk! Nei, noe idiotforsikring har jeg nok ikke ... :o Det er ikke krise, men det er IRRI!
Får stikke innom en elkjøp og høre!

elien
13-04-12, 18:18
Dersom du logger deg inn på Min side hos nav, skal du kunne følge saken din der, dersom den blir oppdatert!

Er spent selv, jeg. Min søknad (eller det heter jo faktisk Krav om ...:p) ble sendt med posten i dag!:spent:

Takk, å selv lykke til:)

Var nettopp inne å så på NAV, forstår ikke hvorfor ikke de selv har sagt hvor enkelt det var å sjekke selv:mad:
Å på status stod det under behandling.

Elin

Rin
13-04-12, 18:26
Takk takk! Nei, noe idiotforsikring har jeg nok ikke ... :o Det er ikke krise, men det er IRRI!
Får stikke innom en elkjøp og høre!

Elkjøp er nok lurest å høre med først, men OM de ikke kan/vil hjelpe, så kan det kanskje vurderes å høre med den sjappa nedi trondheimsveien som kjøper brukte telefoner og gjør diverse reparasjoner og greier - øh, mellom bør børson og rimi, på den sida av veien. De har i alle fall fiksa noen operatørlåser og sånt for meg, billig og greit. :cool:

elien
13-04-12, 18:28

Jeg lurer på om jeg ga deg en rød prikk, mente en god tilbakemelding. Er det noe noen kan fikse for meg:eek:
Er jo helt feil, beklager. Ble helt dårlig nå jeg

Elin

Photobscura
13-04-12, 18:50
Elkjøp er nok lurest å høre med først, men OM de ikke kan/vil hjelpe, så kan det kanskje vurderes å høre med den sjappa nedi trondheimsveien som kjøper brukte telefoner og gjør diverse reparasjoner og greier - øh, mellom bør børson og rimi, på den sida av veien. De har i alle fall fiksa noen operatørlåser og sånt for meg, billig og greit. :cool:
Ja, vet hvilken du mener! God idé, takk! :)

Kitt
13-04-12, 19:43
Jeg lurer på om jeg ga deg en rød prikk, mente en god tilbakemelding. Er det noe noen kan fikse for meg:eek:
Er jo helt feil, beklager. Ble helt dårlig nå jeg

Elin
Det ble en rød prikk, ja! Spiller ingen rolle for meg:p, men om noen kan fikse det, må det være Photo eller Gerd, tenker jeg!:)

Bønna200
13-04-12, 19:59
Det ble en rød prikk, ja! Spiller ingen rolle for meg:p, men om noen kan fikse det, må det være Photo eller Gerd, tenker jeg!:)
Da gir jeg deg en grønn, så går det liksom opp-i-opp. ;)

Kitt
13-04-12, 20:13
Da gir jeg deg en grønn, så går det liksom opp-i-opp. ;)
:suss:

Yrla
13-04-12, 20:18
hvor lenge bruker 5 cm store biter grønnsaker å bli ferdigstekt i ovn på 200 grader?

elien
13-04-12, 20:32

Uff, jeg ble helt dårlig når jeg oppdaget det:eek:

(så vis Gerd el Photo fikse så blir d topp)

Elin

Kanskje
13-04-12, 20:33
Hvorfor skal det være så sterke meninger mot lavkarbo? Blir då sliten av å prøve å forsvare og forklare måten jeg spiser på. De drar frem den ene farlige greien etter den andre, tette blodårer, høyt kolesterol,stor fare for å legge på seg igjen etterpå, osv osv osv.
Går på livsstilsendringskurs , når det peprer de oss med mager kesam, rømmekolle, salater, mager ditt og datt .... Inni meg føler det helt feil, for jeg har lest her at alle de magre produktene slett ikke ER noe bra for kroppen, - men de sverger til dette, og skal ha det inn i hodene våret. Fløte er FY ! Krem på kaken er FY ! magert magert magert ....... trodde ikke jeg skulle føle meg sånn til overs, men jeg spiser jo HELT annerledes. Ikke greit nei, spise denne farlige lavkarbo maten, som ikke blir godkjent av de såkalte "eksperter". Hvordan forholder du deg til slikt?

Photobscura
13-04-12, 20:38
Har rapportert inn feilsending av rød prikk, så får vi håpe admin kan fiske opp i det så snart som mulig! ;)

Kitt
13-04-12, 21:57
Har rapportert inn feilsending av rød prikk, så får vi håpe admin kan fiske opp i det så snart som mulig! ;)
Visste jeg kunne stole på deg!:klem:

Photobscura
13-04-12, 22:08
Visste jeg kunne stole på deg!:klem:
Aaaaw, takk for det! :klem:

Carisma
13-04-12, 22:10
Hvor skummelt er det å drikke vin etter halvannet år avhold? Burde man teste hjemme fremfor i sosialt lag?
Skal egentlig på fest i morra, men har begynt å få fyllenerver. På forhånd!

Photobscura
13-04-12, 22:11
Hvor skummelt er det å drikke vin etter halvannet år avhold? Burde man teste hjemme fremfori sosialt lag?
Skal egentlig på festival morra, men har begynt å få fyllenerver. På forhånd!
Ta det veeeeeeldig rolig, i hvert fall! Små slurker, masse vann, spis godt (og gjerne fett) før du drar. Om det er hvitvin du får servert, så er det jo en slags frøkendrink å blande ut med Sprite eller annen sitronbrus.
Ellers så MÅ du jo ikke drikke om du ikke vil! :)

Carisma
13-04-12, 22:13
Tror jeg i hvertfall satser på medbragt rødvin. Det er den tidligere omtalte trønderfesten så det vi får servert er garantert ikke hvitvin! :o

Photobscura
13-04-12, 22:15
Tror jeg i hvertfall satser på medbragt rødvin. Det er den tidligere omtalte trønderfesten så det vi får servert er garantert ikke hvitvin! :o
Lurt. Kjøp en som er litt lav på alkohol og garvestoffer, så bærer det ikke alt for bratt utfor, i alle fall! ;)
Men skal du på Trønderfest, må du jo nesten fylle på (norges)glasset ditt i smug, og si at det er heimert og nåssåblod. Høhø. Jeg er såpass semitrønder, at jeg koster på meg noen tøysefordommer. :cool:

Carisma
13-04-12, 22:23
Eh, kjøpe? Skjønner ikke hva du mener.... :D. Vi har et drøyt titalls flasker vin stående i boden (ikke medregnet de sambo ikke har giddi å ta med hjem fra jobb). Enten må vi begynne å drikke snart, eller åpne eget pol. :rolleyes:

gamlebyen
13-04-12, 22:33
Vin på trønderfest? Them there's fighting words.!
De ska vårrå heimert sjø! Og kaffe.