View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
og hvor spiser man i oslo? ikke asiatisk.
hvor i Oslo er det da? Styr unna big horn! De har blitt slakta i alle tester, dyrt og dårlig. Velg heller hereford steakhouse om du vil ha biff. Ellers finnes det en god del bra tapas plasser. San leandros har avdelinger i vika, på Grünerløkka og Majorstua. Delikatssen på løkka og majorstua... Olympen på Grønland er bra på sikringskost, og stilig lokale. Ali baba på Grønland har billig og god tyrkisk. Sjekk evt guidene på oslopuls.no for flere tips.
hvor i Oslo er det da? Styr unna big horn! De har blitt slakta i alle tester, dyrt og dårlig. Velg heller hereford steakhouse om du vil ha biff. Ellers finnes det en god del bra tapas plasser. San leandros har avdelinger i vika, på Grünerløkka og Majorstua. Delikatssen på løkka og majorstua... Olympen på Grønland er bra på sikringskost, og stilig lokale. Ali baba på Grønland har billig og god tyrkisk. Sjekk evt guidene på oslopuls.no for flere tips.
big horn har vi i trondheim og, så det er uansett uaktuelt. men vi skal bo i dronningens gate, på astoria tror jeg. oslopuls var et godt tips, sammen resten av dine og andres her. takk, alle! skriver ned alle tipsene jeg får :)
Tips til lunsjmat til å ha med på jobb som ikke lukter så mye? Med så lite karbo som overhode mulig?
eggerøre med baconbiter og ønska grønt (jeg elsker vårløk og paprika)
Tips til lunsjmat til å ha med på jobb som ikke lukter så mye? Med så lite karbo som overhode mulig?Kyllingsalat, ostesalat, hjemmebakte pannekaker med smør og ost.
Har forskjellige typer proteinpulver forskjellige bakeegenskaper? Tenkte å kjøpe et nøytralt pulver til baking. Helst noe annet enn bakepro.
nå er jeg så "heldig" at jeg har fått permitteringsvarsel. jeg blir permittert i opptil 30 uker, og da blir jo mest sannsynlig sommerferien forsvunnet i permittering..
men kan jeg regne med at jeg får feriepengene mine selv om jeg er permittert? eller blir de spist opp ett eller annet sted.. bedriften stenger jo egentlig 3 uker i juli, men hvis jeg er permittert, kan jeg da ta den når jeg vil, sånn egentlig?
må jo kontakte nav og sånn etterhvert, men jeg har masse tanker inni hodet mitt nå o.o
Vet ikke så mye om sånne regler, men du finner sikker masse på nav. no
Det jeg vet, er at ingen kan ta feriepengene dine! Det er DINE penger uansett!!!
Bedriften er jo ikke konk heller, den prøver jo å unngå å bli det ved å kun permitere i harde tider i håp om at det kommer bedre tider senere!:)
Feriepengene ble opptjent i fjor så de skal du ha uansett :ja: be om å få de så fort som mulig så de ikke prøver seg på noe!
vi får dem som regel første uka i juli. tviler på at de prøver seg på noe tull, "røysla" står sterkt hos oss. omtrent all på gulvet er organisert :) bare masse tanker i huet som surrer da jeg aldri har vært med på dette før.
men det kom ikke som noen bombe egentlig, så jeg er ikke opprørt eller noe. bare håper pengene kommer når det skal og at det ikke blir tull med dagpenger. har tross alt lån og husleie som skal betales.
nå er jeg så "heldig" at jeg har fått permitteringsvarsel. jeg blir permittert i opptil 30 uker, og da blir jo mest sannsynlig sommerferien forsvunnet i permittering..
men kan jeg regne med at jeg får feriepengene mine selv om jeg er permittert? eller blir de spist opp ett eller annet sted.. bedriften stenger jo egentlig 3 uker i juli, men hvis jeg er permittert, kan jeg da ta den når jeg vil, sånn egentlig?
må jo kontakte nav og sånn etterhvert, men jeg har masse tanker inni hodet mitt nå o.o
Hvis du ikke får feriepenger eller rettmessig lønn kan du rett og slett begjære (http://www.konkursradet.no/Innføringer/Veiledning-til-arbeidstakere-om-konkursbegjæring-mot-arbeidsgiver-419/) bedriften konkurs.
Kan man ha hjernehinnebetennelse uten at utslettet synes godt?? Sös havna på legevakta i natt med kjempevond nakke, ukontrollert oppkast og bittelitt utslett uten at de kunne si hva det var.....
Kan man ha hjernehinnebetennelse uten at utslettet synes godt?? Sös havna på legevakta i natt med kjempevond nakke, ukontrollert oppkast og bittelitt utslett uten at de kunne si hva det var.....
Ja. Har en venninne som hadde veldig svakt, nesten usynlig utslett.
Håper det ikke er det :klem:
Kan man med god samvittighet myrde en dame på Mva kontoret i Tønsberg ? Damen som ikke kunne jobben sin, og sa at mannens firma ikke var momspliktig, og dermed har lurt han for 75.000,- i fradrag for mva i fjor ? (Er nå advkokatmat)
Jeg føler STOOOOOR trang til å myrde !!!!!!!!!!!!!
Håper virkelig ikke det nei.....:( Nytt legebesök om noen få timer.
Kan man med god samvittighet myrde en dame på Mva kontoret i Tønsberg ? Damen som ikke kunne jobben sin, og sa at mannens firma ikke var momspliktig, og dermed har lurt han for 75.000,- i fradrag for mva i fjor ? (Er nå advkokatmat)
Det blir kjapt så mye søl av mord.:eek:
Har du vurdert noen harde slag og spark på velplasserte steder isteden?:D
Skjønner godt irritasjonen din, men mord kan vli noe sølete, og så kommer politiet og tar deg etterpå:eek::cool:
Tragisk med slike mennesker som ikke kan jobben sin :mad:
Du får satse på at advokaten tar henne
Stakkars mann!
Ellers er jeg for en praksis der slike rådgivingsfeil automatisk degraderer en til gatefeier med kost. Tre års kostepraksis bør være passende for slike "forseelser"
Mangler man lokale veier, så finnes det milevis med fylkesveier osv. der man kan koste og plukke søppel i veikanten.
Har forskjellige typer proteinpulver forskjellige bakeegenskaper? Tenkte å kjøpe et nøytralt pulver til baking. Helst noe annet enn bakepro.
Ingen som vet? Tenkte å bestille pakke fra iherb i dag.
Ingen som vet? Tenkte å bestille pakke fra iherb i dag.
Er du misfornøyd med bakepro?
Torkil selger bakemix.
Jeg personlig synes Bakepro fungerer best.
Rune
Chamomilla
09-05-12, 13:05
Noen som har fått sendt pakke til Poste Restante By i Sverige og tatt med inn i Norge?
Ja for å spare toll og tull og tøys og ta med mer vitaminer/mineraler enn man får lov til via netthandel.
Går det greit og er det lovlig? Jeg er ikke ute etter å smugle noe som helst. Da dropper jeg det heller. Vet det er en grense på 3 mnd eget forbruk og maks for 3000 NOK. Noe mer jeg evt bør vite om jeg dirigerer en pakke dit? :)
3 mnd forbruk er det i henhold til helsemyndighetenes anbefalinger for maksdoser av vitaminer eller mineraler eller kan det være det jeg har fått anbefalt å ta - og sikkert høyere i massevis enn det helsemyndighetene anbefaler.
Er du misfornøyd med bakepro?
Torkil selger bakemix.
Jeg personlig synes Bakepro fungerer best.
Rune
Har aldri prøvd bakepro. Ingen av nettbutikkene jeg pleier å bestille fra selger det, og det er så tiltak å sette opp ny konto bare for å bestille en ting:p Har også hørt fra andre at de syns det er overpriset til å være et standard proteinpulver, derfor jeg tenkte jeg kunne finne noe billig på iherb. Tenker f.eks. myseprotein eller eggehviteprotein, var noen her som skrev at de har forskjellige egenskaper..
Hvilke rettigheter har en når NAV ikke holder frister, å hva bør en gjøre. Hu ene som egentlig er den eneste på det lokale NAV som det er tak i er ikke min saksbehandler, men hu tar nå tak i det. Hu beklager seg på NAV`s vegne. Men det hjelper ikke meg noe.
Fastlegen er heller ikke noe særlig imponert av saksbehandlingstid. Har søkt om Uføretrygd i august, fikk da beskjed på det tok ca 4 mnd. Har med gjevne mellomrom "mast" på saken. Fikk bare høre så lenge jeg hadde AAP så fikk jeg ikke vite noe før det går ut. Etter å ha snakket med hu jeg nevnte over her, så gikk hu inn i saken. Å ingen hadde sett på den (det var ca 14/3):eek:
Snakket med hu på tirsdag, å hu beklager så mye. Men hu kunne se at saken var under behandling nå, det var den ikke sist. Å vis jeg ikke har hørt noe til begynnelsen av mai så måtte jeg ringe hu igjen.
Elin
Har nå fått bekreftet at det er i orden(innvilget), med stor beklagelse på at det har tatt alt for lang tid:)
En bør har blitt løftet av mine skuldre, å hu som egentlig ikke var min saksbehandler er nå min:)
Elin
Det blir kjapt så mye søl av mord.:eek:
Har du vurdert noen harde slag og spark på velplasserte steder isteden?
Jeg starter kikck-box trening i dag :D Damen vet ikke hva hun har i vente ;)
Skjønner godt irritasjonen din, men mord kan vli noe sølete, og så kommer politiet og tar deg etterpå:eek:Tragisk med slike mennesker som ikke kan jobben sin :mad:
Du får satse på at advokaten tar henne
Ja, dere har rett Mye søl og besøk av politiet etterpå er vel ikke den beste løsningen. elv om det frister veldig :D
Stakkars mann!
Ellers er jeg for en praksis der slike rådgivingsfeil automatisk degraderer en til gatefeier med kost. Tre års kostepraksis bør være passende for slike "forseelser"
Mangler man lokale veier, så finnes det milevis med fylkesveier osv. der man kan koste og plukke søppel i veikanten.
Det var et strålende forslag :heia: Og mens damen går og koster, kan jeg nyte godt av kick-boxing treningen jeg har tenkt å starte med i dag. Kan bli myyyyyye moro ut av det. Hun som fyker rundt med kosten, og jeg som småsparkende følger etter :p
Ser det for meg Dietta!
:lol::lol:
Hva koster slike stevia dråper, og hvilken smak bare MÅ man ha? Tenker på noe å ha i kaffe, kakao, eggemelk.
Hva koster slike stevia dråper, og hvilken smak bare MÅ man ha? Tenker på noe å ha i kaffe, kakao, eggemelk.
Jeg bruker stevia dråper stort sett til baking :)
Stevia vanilla creme (http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-Liquid-Stevia-Vanilla-Creme-2-fl-oz-60-ml/11070)
Stevia english toffee (http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-Liquid-Stevia-English-Toffee-2-fl-oz-60-ml/9674)
Stevia Hazelnut (http://www.iherb.com/Now-Foods-Better-Stevia-Liquid-Extract-Hazelnut-2-fl-oz-60-ml/15121)
Stevia dark chocolate (http://www.iherb.com/Now-Foods-Better-Stevia-Liquid-Extract-Dark-Chocolate-2-fl-oz-60-ml/16571)
Jeg tror sambo er blitt matforgiftet. Han ble syk i går ettermiddag et par timer etter at han hadde spist pølser og potetmos i en kantine. Han kom hjem med feber og fullstedig utslitt. Konstant diare i natt og har faktisk måtte ligge med stikklaken. Han er fremdeles syk, så jeg lurer bare; hvor lenge varer dette før jeg må ta kontakt med lege? Han har mer eller mindre sovet i ett døgn. Han som stort sett klarer seg med 5-6 timer pr natt.
Jeg tror sambo er blitt matforgiftet. Han ble syk i går ettermiddag et par timer etter at han hadde spist pølser og potetmos i en kantine. Han kom hjem med feber og fullstedig utslitt. Konstant diare i natt og har faktisk måtte ligge med stikklaken. Han er fremdeles syk, så jeg lurer bare; hvor lenge varer dette før jeg må ta kontakt med lege? Han har mer eller mindre sovet i ett døgn. Han som stort sett klarer seg med 5-6 timer pr natt.
Dersom han ikke får i seg noe væske på 24 timer eller alt renner ut igjen i samme tempo, er det på tide å ta en telefon til legen om ikke annet bare for å høre.
Det kan jo faktisk være andre enn han som har blitt syke også, så det kan være fint å fått gitt beskjed til helsevesente uansett!
God bedring til sambo!
Dersom han ikke får i seg noe væske på 24 timer eller alt renner ut igjen i samme tempo, er det på tide å ta en telefon til legen om ikke annet bare for å høre.
Det kan jo faktisk være andre enn han som har blitt syke også, så det kan være fint å fått gitt beskjed til helsevesente uansett!
God bedring til sambo!
:klem: Tusen takk vakreste Kitt!
Jeg bruker stevia dråper stort sett til baking :)
Stevia vanilla creme (http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-Liquid-Stevia-Vanilla-Creme-2-fl-oz-60-ml/11070)
Stevia english toffee (http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-Liquid-Stevia-English-Toffee-2-fl-oz-60-ml/9674)
Stevia Hazelnut (http://www.iherb.com/Now-Foods-Better-Stevia-Liquid-Extract-Hazelnut-2-fl-oz-60-ml/15121)
Stevia dark chocolate (http://www.iherb.com/Now-Foods-Better-Stevia-Liquid-Extract-Dark-Chocolate-2-fl-oz-60-ml/16571)
til baking ja, det kom jeg ikke på en gang .
Disse dråpene er altså både søte, og med smak, så man bruker ikke annen søting i tillegg?
til baking ja, det kom jeg ikke på en gang .
Disse dråpene er altså både søte, og med smak, så man bruker ikke annen søting i tillegg?
Joda, bruker søtning ved siden av også. Veldig ofte er kakeoppskriftene spesifisert med både søtning og steviadråper. Har akkurat bakt en sjokoladekake nå, men sukrin og stevia vaniljedråper I glasuren skal det være både sukrinmelis, stevia dark chocolat og stevia english toffee. Dråpene er ikke søte på samme måte som steviapulver.
Jeg har lastet ned noen sanger på utorrent. MEN det som skjer nå er at disse lagres som torrentfiler, og kan dermed ikke spilles av på min noe gamle MP3 spiller. Vet heller ikke om de kan brennes på lyd cd da de er i et annet format en vanlig.
Frostwire og Limewire har de siste årene bare vært noe tull, med ødelagde filer, og at de ikke finner sangene jeg søker etter. Funket kjempebra på midten av 2000 tallet.
Hva kan jeg laste ned med nå, har ikke fått fornyet musikken min på aldri så lenge. Og ble skuffet nå når de nye sangene mine ble lagret som torrent filer, og ikke kan spilles eller brennes.
Noen som kan komme med råd?
har du åpnet selve torrenten og lastet den ned, eller bare torrent fila som programmet trenger for å laste ned filene? (i have no idea if this even made remotely sense..)
har du åpnet selve torrenten og lastet den ned, eller bare torrent fila som programmet trenger for å laste ned filene? (i have no idea if this even made remotely sense..)
Forstår ikke helt dette. Virker som om noen av sangene liksom har blitt lagret som en fil som skal lastes ned, og ikke som en sang:confused: Disse står det torrent på, og så er det grønne symbolet for utorrent forran navnet. ikke "lyd symbol".
åpne fila i utorrent og se hva som skjer?
om jeg ikke husker helt feil så er det vel ikke lov å tipse om ulovlig fildelingsmetoder etc på forumet..?
Hvor kan man spørre da?:confused: prøvde å google, men det er jo håpløst å finne ut av dette. :( Nye ting hele tiden. Men da håper jeg noen kan sende meg tips på pm, for jeg har lyst på ny musikk. (Og har ikke sånn moderne telefon som man kan lagre musikk på) så da må det bli på gamlemetoden - CD plater og sånn MP3 greie.
man kan få kjøpt mp3-filer, helt lovlig.
Mener du spotify? Jeg har gratis versjonen, men der kan man ikke ta sangene ut av dataen, bare høre på selve pc. Nå for tiden er det så masse Ifone og Ipadde og Itune som man spiller musikk på, og jeg går aldeles i surr. Har iallefall fremdeles mobiltelefon med knapper på, takk og lov for det hehe. Og for å få sanger inn på den må jeg kjøpe fra internett via mobilen, dette blir dyrt i lengden, sikkert 15 kr pr sang. For jeg greier ikke legge over med den kabelen fra pc ... Men vil gjerne ha sanger på CD plater som jeg kan høre i bilen, og på den lille MP3 spilleren, som er hendig å ha med f.eks på fly hvor man ikke får ha tlf på.
Hva koster sånne filer å kjøpe da?
Du kan rippe dei cdane du har til mp3/mp4-filer eller liknande filformat å ha på ein liten spelar, det har eg gjort med fleire tusen songar på ipoden min. Eg har også telefon med knappar på, så du er ikkje åleine! ;)
Jeg har lastet ned noen sanger på utorrent. MEN det som skjer nå er at disse lagres som torrentfiler, og kan dermed ikke spilles av på min noe gamle MP3 spiller. Vet heller ikke om de kan brennes på lyd cd da de er i et annet format en vanlig.
Åpne torrent-filen i utorrent. Torrent-filen er bare en slags nøkkel for å komme inn i gruppa som deler de filene. Åpne torrent-filen i utorrent (eller en annen torrentklient) og vips så laster du ned hvis det er folk der som deler. Det kan hende at det er en gammel torrent-fil som er død. Seeders er de som har filene og bare deler, leechers er de som holder på å laste ned. Der du fant torrent-filen står det som regel hvor mange seeders og hvor mange leechers.
om jeg ikke husker helt feil så er det vel ikke lov å tipse om ulovlig fildelingsmetoder etc på forumet..?
Det er ikke nødvendigvis ulovlig med torrents. Det finnes lovlige torrents også. Metoden i seg selv er ikke ulovlig. Her er en torrentside som kun har lovlige torrents (http://www.clearbits.net/).
supera: jeg ordla meg litt dårlig. jeg mente fildeling av type ulovlig nedlasting av musikk etc. jeg vet at ikke all fildeling er ulovlig.
kanskje: jeg har aldri brukt tjenesten selv, da jeg bruker wimp, spotify og mannens tusen millioner cd-er, men har sett at cdon.com har brukt å selge i hvert fall. :)
Hvorfor går jeg i 12-timers koma hver gang jeg spiser sukker?? Skulle jo bare ha en middagslur, jeg.. Så har jeg tydeligvis gått i søvne og surra noe forferdelig, og har null minne av å ha skrudd av noen av mine 3(!) vekkeklokker. Og drømt om Justin Bieber..... :eek:
Vil peanuttmel i bakst (kake) gi like tørr følelse/smak som kokosmel :confused:
Hvorfor går jeg i 12-timers koma hver gang jeg spiser sukker?? Skulle jo bare ha en middagslur, jeg.. Så har jeg tydeligvis gått i søvne og surra noe forferdelig, og har null minne av å ha skrudd av noen av mine 3(!) vekkeklokker. Og drømt om Justin Bieber..... :eek:
Jeg vet dessverre ikke, men : :eek::eek::eek::eek::eek:!!!!
hvordan får jeg bort blåbærsøl på lys og gammel finduk? er det i hele tatt mulig? den har flere farger.
hvordan får jeg bort blåbærsøl på lys og gammel finduk? er det i hele tatt mulig? den har flere farger.
Mitt beste tips for sånne flekker (har brukt på makrell i tomat bl.a.):
Dynk flekken i vanlig salmiakk, ta deretter å drypp på vannstoff (hydrogenperoksid 3% - fås på apotek) og la det ligge en stund og vask duken. Duken bør være ren før du prøver dette. Du bør selvfølgelig sjekke at det ikke tar fargen en lite synlig plass, som f.eks i kanten ved falden.
Venninna mi sverger til Vanish flekkfjerner på tilsvarende flekker (jeg har aldri prøvd selv), men den bør nok også testes for å være sikker på at fargen ikke forsvinner.
Noen ganger må man også fjerne slike flekker i flere omganger. Lykke til ,håper du blir kvitt flekken.
Bærflekker generelt:
Bruk syre. Bløtlegg først i lunka vann, deretter burker du eddik eller sitronsyre (eller begge deler) på flekken og skyller gjennom flere ganger. Dette vil som regel klare å bleke flekken mye.
Bruk deretter en flekkfjerner med enzymer før vanlig vask. (Enzymer fungerer rimelig bra på fruktflekker + rødvin.)
IKKE bruk for varmt vann til å begynne med eller vanlige vaskemidler - dette kan fiksere flekken. Gjelder spesielt for "organiske" flekker som bærsøl, blod etc.
Jeg hadde prøvd dette først og om ikke det var nok så hadde jeg forsøkt hydrogenperoksyden.... Salmiakk er nok best for fete flekker (stearin og olje etc). Selv bruker jeg lunka vann + zalo på sånt.
Photobscura
10-05-12, 14:56
Hvor får man kjøpt Vanish Crystal White? Har sett i tre dagligvarebutikker, men ittno ...
Hvor får man kjøpt Vanish Crystal White? Har sett i tre dagligvarebutikker, men ittno ...
Europris her oppe bruker å ha.
Photobscura
10-05-12, 15:19
Europris her oppe bruker å ha.
Bryn er litt langt unna, så jeg håper virkelig det er noen butikker på Løkka eller Sentrum som har, altså ...
Bryn er litt langt unna, så jeg håper virkelig det er noen butikker på Løkka eller Sentrum som har, altså ...
Elkjøp på Carl Berner! I alle fall ifølge nettsida deres og lagerstatus-greia. :)
Fant det på REMA her... :confused:
Photobscura
10-05-12, 16:01
Elkjøp på Carl Berner! I alle fall ifølge nettsida deres og lagerstatus-greia. :)
Konge! Carl Berner er jo bare rett borti høgget! :D
Fant det på REMA her... :confused:
Hm ... Jeg har vært på Rimi, Rema og Kiwi, but no ...
Hvordan er det med rødt kjøtt, som har vært tina i 3 dager? Er litt grått, men lukter ikke så ille.. Går det an spises hvis det gjennomstekes? Eller er det no-no når det er litt gråaktig i kantene?
Hvordan er det med rødt kjøtt, som har vært tina i 3 dager? Er litt grått, men lukter ikke så ille.. Går det an spises hvis det gjennomstekes? Eller er det no-no når det er litt gråaktig i kantene?
Spørs om det har ligget i plast eller ikke. Har det vært tettpakket i plast ville jeg ikke spist det.
Det har vært pakket i en helt vanlig brødpose.. :p
Det har vært pakket i en helt vanlig brødpose.. :p
Stek det! Blir du dårlig så er det en billig slankekur. Sambo gikk ned tre kilo på to dager etter å ha vært matforgifta. :p
Men seriøst... Hvis det lukter greitt etter at du har vasket kjøttet så er det bare å spise. Jeg har mange ganger kastet kjøtt og kjøttdeig selv om det IKKE er gått ut på dato fordi jeg ikke liker lukta. Jeg har dessuten så sær nese at jeg kan skille norsk kjøtt fra importkjøtt og importkjøtt liker jeg deff ikke. Og ditto andre veien; spist kjøtt som gikk ut for flere dager siden.
Stek det! Blir du dårlig så er det en billig slankekur. Sambo gikk ned tre kilo på to dager etter å ha vært matforgifta. :p
Men seriøst... Hvis det lukter greitt etter at du har vasket kjøttet så er det bare å spise. Jeg har mange ganger kastet kjøtt og kjøttdeig selv om det IKKE er gått ut på dato fordi jeg ikke liker lukta. Jeg har dessuten så sær nese at jeg kan skille norsk kjøtt fra importkjøtt og importkjøtt liker jeg deff ikke. Og ditto andre veien; spist kjøtt som gikk ut for flere dager siden.
Her i huset har vi en regel om at hvis kjøttet går ut av seg selv, så spiser vi det ikke :p
[/b]
Her i huset har vi en regel om at hvis kjøttet går ut av seg selv, så spiser vi det ikke :p
:lol:
Er ikke forloren hare et godt eksempel på kjøtt man må løpe og lete etter?? :confused: :rolleyes:
Eller bortkommen ridder... eller hva mamma kaller karen. :p Men det er jo kannibalisme da... :eek:
Jeg gir det til Thomas.:p Han tåler alt.
Jeg har laget knekkebrød med egg. Noen som vet hvor lenge de holder seg i romtemperatur i en stålboks?
for noen dager siden bytta jeg jord på noen planter, bl.a en lykkekløver og en fredslilje. hm, den tredje kalles kanskje grønnrenner iflg boka mi. uansett. nå henger alle med hodet og ser fryktelig misfornøyde ut!! :eek: hvorfor, og hva kan jeg gjøre med det? de har fått vann og gjødningspinner...
Gi dem nok vann og la dem sture et par dager. De har jo byttet hus! :p
Tok blodprøver for å sjekke vitaminer og mineraler for ei stund siden. Tok multivitamin hver dag lenge før prøven, tror også jeg tok det kvelden før. Det var kanskje ikke så lurt? Bør man kutte ut tilskudd før en sånn prøve, isåfall hvor lenge før? Hvilke vitaminer/mineraler er det man ikke får et godt bilde av via blodprøve?
Gi dem nok vann og la dem sture et par dager. De har jo byttet hus! :p
åja, så de er bare fornærma og ikke døden nær? :p da skal de få litt mer vann og få sitte der og sture! :lol: takk!
Mine ekssvigerforeldre kom til konfirmasjonen til min ene håpefulle. Jeg innser at jeg ønsker tettere kontakt med dem igjen og jeg aner at det et gjensidig.
Hvis kontakt, er det det samme som å ta strupetak på eksen?
Bryn? Neidu, nærmeste Europris er Sortland :)
Mine ekssvigerforeldre kom til konfirmasjonen til min ene håpefulle. Jeg innser at jeg ønsker tettere kontakt med dem igjen og jeg aner at det et gjensidig.
:nei: Dere er voksne mennesker og omgås hvem dere vil. Dessuten er det bra for barn å ha kontakt med familien sin på begge sider, og godt dere andre er vokse nok til å gjennomføre det!
Tja - hvis du gjør det, who cares ???
Etter det du har skrevet om han før, er det ikke noe spesielt tap om han skulle føle seg strupt. Han er jo ikke i bildet alikevel, og som Carisma sier, det er bra for ungene å ha kontakt med farsfamilien også :)
Tja - hvis du gjør det, who cares ???
Etter det du har skrevet om han før, er det ikke noe spesielt tap om han skulle føle seg strupt. Han er jo ikke i bildet alikevel, og som Carisma sier, det er bra for ungene å ha kontakt med farsfamilien også :)
:klem: Tusen takk for tilbakemelding! Da skal vi prøve feire 17. mai sammen med dem! Sambo jobber da.
:klem: Tusen takk for tilbakemelding! Da skal vi prøve feire 17. mai sammen med dem! Sambo jobber da.
Det blir sikkert kjempetrivelig, både for dere og for dem :klem:
Tok blodprøver for å sjekke vitaminer og mineraler for ei stund siden. Tok multivitamin hver dag lenge før prøven, tror også jeg tok det kvelden før. Det var kanskje ikke så lurt? Bør man kutte ut tilskudd før en sånn prøve, isåfall hvor lenge før? Hvilke vitaminer/mineraler er det man ikke får et godt bilde av via blodprøve?
d-vitamin, jern og magnesium kan jeg sånn i farta komme på blir påvirket. Antakelig selen også.
For å få et bilde om kroppen klarer å holde det selv bør man slutte iallfall 1-2 uker før...
Om du har tanker om å fortsette med multivitaminen så betyr det jo ingenting.
MAgnesium er iallfall en av dem som blodet gir et veldig dårlig bilde på... D-vitamin, jern og selen er vist helt greie pekepinner. Det er de jeg har sånn halvveis peil på.
Drømt om Justin Bieber :eek::eek::eek:?? Det er grunn god nok til å kutte alt sukker for ALLTID - herre jeg grøsser :D:D:D
TrillTrall
10-05-12, 22:08
Drømt om Justin Bieber :eek:?? Det er grunn god nok til å kutte alt sukker for ALLTID - herre jeg grøsser :D:D:D
:) Husets 11-åring hadde nok helst aldri våknet igjen om hun hadde drømt om Justin Bieber. :) Ser nesten ikke veggene på rommet hennes for JB-plakater. :lol: O' søte ungdomstid!
d-vitamin, jern og magnesium kan jeg sånn i farta komme på blir påvirket. Antakelig selen også.
For å få et bilde om kroppen klarer å holde det selv bør man slutte iallfall 1-2 uker før...
Om du har tanker om å fortsette med multivitaminen så betyr det jo ingenting.
MAgnesium er iallfall en av dem som blodet gir et veldig dårlig bilde på... D-vitamin, jern og selen er vist helt greie pekepinner. Det er de jeg har sånn halvveis peil på.
Ok. Takk for svar! :)
Drømt om Justin Bieber :eek::eek::eek:?? Det er grunn god nok til å kutte alt sukker for ALLTID - herre jeg grøsser :D:D:D
Farlig med sukker ja! Fysj, fæle saker.. Tror det holder å si at jeg er kraftig traumatisert..... :eek:
Jeg har laget knekkebrød med egg. Noen som vet hvor lenge de holder seg i romtemperatur i en stålboks?
Anyone?
Anyone?
jeg har lagd med eggehviter, og de har blitt en uke gamle og vært fine. lengre enn det har de aldri blitt oppbevart før de har havna i gapet mitt :p
Photobscura
10-05-12, 23:01
Bryn? Neidu, nærmeste Europris er Sortland :)
Du er virkelig superfestlig! Er det du eller jeg som trenger vaskemiddel?
Du er virkelig superfestlig! Er det du eller jeg som trenger vaskemiddel?
Du, går jeg utfra. Men, du foreslå bryn, og der har jeg aldri vært. Jeg kjenner Europris Sortland :)
Photobscura
10-05-12, 23:24
Du, går jeg utfra. Men, du foreslå bryn, og der har jeg aldri vært. Jeg kjenner Europris Sortland :)
Ok, jeg skjønner du har spist klovn til frokost, men tror du seriøst jeg har tenkt å dra til Nordnorge for å kjøpe vaskemiddel? Nærmeste Europris for meg er på Bryn, da veitu. Fryktelig hjelpsomt, asså. :p
Ok, jeg skjønner du har spist klovn til frokost, men tror du seriøst jeg har tenkt å dra til Nordnorge for å kjøpe vaskemiddel? Nærmeste Europris for meg er på Bryn, da veitu. Fryktelig hjelpsomt, asså. :p
Den nærmeste er nok på Brobekk, rett ved menyen til Mona.... Kanskje hun kan kjøpe for deg? Men, jeg vil tro en litt større butikk har.
Photobscura
10-05-12, 23:36
Den nærmeste er nok på Brobekk, rett ved menyen til Mona.... Kanskje hun kan kjøpe for deg? Men, jeg vil tro en litt større butikk har.
Er det nærmere enn Bryn, altså? Ja, det er vel det. Bryn er vel forbi Risløkka ...
Men sjekker på Meny, eller Elkjøp, som Rin tipsa om! Årner seg!
jeg har lagd med eggehviter, og de har blitt en uke gamle og vært fine. lengre enn det har de aldri blitt oppbevart før de har havna i gapet mitt :p
Hehe ;) takk for svaret! Jeg lagde med 2 hele egg. Har på følelsen at eggeplommen tåler mindre romtemperatur?
Hehe ;) takk for svaret! Jeg lagde med 2 hele egg. Har på følelsen at eggeplommen tåler mindre romtemperatur?
De er vel stekt? Da skal det vel ikke være farlig?
Er det nærmere enn Bryn, altså? Ja, det er vel det. Bryn er vel forbi Risløkka ...
Nei, Bryn er forbi Helsfyr eller Etterstad. Mye lenger sørøst.
Photobscura
11-05-12, 00:08
Nei, Bryn er forbi Helsfyr eller Etterstad. Mye lenger sørøst.
Ah, suburben, altså. Ikke for god kjennskap til den, gitt!
Ah, suburben, altså. Ikke for god kjennskap til den, gitt!
Desverre er det få som bor i sentrum som har det. Det er litt fanesak for meg det der, at man ikke kan si man kjenner Oslo før man har vært utenfor ring 3.
Photobscura
11-05-12, 00:31
Desverre er det få som bor i sentrum som har det. Det er litt fanesak for meg det der, at man ikke kan si man kjenner Oslo før man har vært utenfor ring 3.
Jojo, dersom man har interessen for det, så!
Jojo, dersom man har interessen for det, så!
Alle som tilbringer mer enn en ukes tid i Oslo bør ha interesse av mer enn sentrum. Hvis ikke får man et utrolig snevert syn på hva Oslo egentlig er. :o
Photobscura
11-05-12, 00:46
Alle som tilbringer mer enn en ukes tid i Oslo bør ha interesse av mer enn sentrum. Hvis ikke får man et utrolig snevert syn på hva Oslo egentlig er. :o
Ja, men jeg er da ikke så himla opptatt av Bryn og random annen suburb, liksom! Jeg har da sett massevis av hva som er utenfor Oslo sentrum. Dessuten tror jeg at jevnt de fleste har "hvert sitt Oslo". Ingen oppfatter noe likt, liksom! Ikke alle er interessert i å se det samme. Hvor mange som tilbringer en uke i Oslo har f.eks sett Grünerløkka?
Hvor mye Omega-3 er det i cocosa?
De er vel stekt? Da skal det vel ikke være farlig?
Jeg vet ikke... Ja, de er stekt på 160 grader. Men brød er jo også stekt, men blir jo fort gammelt...
Jeg kan alt for lite om dette kjenner jeg... ;)
Hvor mye Omega-3 er det i cocosa?
Ikke noe?
http://www.livestrong.com/article/363811-the-fatty-acid-composition-of-coconut-oil/
http://www.scientificpsychic.com/fitness/fattyacids1.html
Jeg vet ikke... Ja, de er stekt på 160 grader. Men brød er jo også stekt, men blir jo fort gammelt...
Er det ikke muggent og smaker det godt - så regnes det som spiselig her i huset.
Er det ikke muggent og smaker det godt - så regnes det som spiselig her i huset.
Sånn er det her også :)
Man smaker / lukter da om ting er ok, og kan spises.
Har noen prøvd sjokoladekakemiksen (http://butikk.funksjonellmat.no/products/sunnere-sjokoladekakemiks-410-g) fra Funksjonellmat ?
Jeg har prøvd miksen (http://www.lavkarbohuset.no/produkt/andre-bakemikser/adams-sjokoladekake-muffins) fra Lavkarbohuset, men den falt ikke i smak :o
Jeg bruker å bake brød av egg, mandelmel og kokosmel. Det holder seg i kjøleskap i drøyt ei uke før det blir svarte muggflekker på det. I romstemperatur går det fortere. Men det kan jo hende tørrere varer holder lenger...
Jeg bruker å bake brød av egg, mandelmel og kokosmel. Det holder seg i kjøleskap i drøyt ei uke før det blir svarte muggflekker på det. I romstemperatur går det fortere. Men det kan jo hende tørrere varer holder lenger...
Takk... Kanskje lurt å ha knekkebrødene i kjøleskapet da ;)
Takk... Kanskje lurt å ha knekkebrødene i kjøleskapet da ;)
Hadde ikke jeg gjort. Vil tro de trekker mer fukt utav lufta der og dermed blir seeeeeige...
Varer virkelig knekkebrødene så lenge at det blir et problem? Når jeg baker til Husets Herre tørker jeg dem skikkelig og lar dem stå i en åpen boks på kjøkkenbenken. De varer kanskje i en måned. Jeg har ikke brukt hele egg, men bruk (opp) eggehviter.
Med egg hadde jeg ikke latt dem ligge i romtemperatur lenge... Et kokt/stekt egg kan ikke ligge så veldig lenge i romtemperatur før det ikke bør spises. En dag eller to? Kanskje bittelitt lengre, men ikke mye lengre.
Noen som har prøvd denne (http://www.arla.se/default____33413.aspx?selectedmenuitem=57604669316 01) osten??
Jeg kjøpte en pakke her om dagen, men har ennå ikke smakt på den.
http://www.mediabanken.se/WS/Arla/Arla.se/v121/Image.aspx?opvno=q76rrpaa6sei6ya4delvmgf264000000&itype=Jpg300p
Noen som har prøvd denne (http://www.arla.se/default____33413.aspx?selectedmenuitem=57604669316 01) osten??
http://www.mediabanken.se/WS/Arla/Arla.se/v121/Image.aspx?opvno=q76rrpaa6sei6ya4delvmgf264000000&itype=Jpg300p
Mange gode oppskrifter her (http://www.arla.se/Default____34497.aspx)! :sikle:
Hadde ikke jeg gjort. Vil tro de trekker mer fukt utav lufta der og dermed blir seeeeeige...
Varer virkelig knekkebrødene så lenge at det blir et problem? Når jeg baker til Husets Herre tørker jeg dem skikkelig og lar dem stå i en åpen boks på kjøkkenbenken. De varer kanskje i en måned. Jeg har ikke brukt hele egg, men bruk (opp) eggehviter.
De kan vare en uke eller to...
Med egg hadde jeg ikke latt dem ligge i romtemperatur lenge... Et kokt/stekt egg kan ikke ligge så veldig lenge i romtemperatur før det ikke bør spises. En dag eller to? Kanskje bittelitt lengre, men ikke mye lengre.
Hm... Da får jeg ha de i kløleskapet da, selv om de kanskje blir seige ;)
Den er god, men litt mektig.:)
Den funket sammen med salat.
trenchcoaten min har levd sitt eget liv og gått og satt seg i tyggegummi. hvordan får jeg den bort? tyggegummien, altså :p frysertrikset er uaktuelt pga minifryser uten plass nok.
trenchcoaten min har levd sitt eget liv og gått og satt seg i tyggegummi. hvordan får jeg den bort? tyggegummien, altså :p frysertrikset er uaktuelt pga minifryser uten plass nok.
Lag deg en ispose med isbiter og legg i et håndklede på tyggisen, funker det også. Etterpå må du si til trenchen din at den må holde seg langt borte fra tyggis i fremtiden:D:D:D
Ja, bare stekte den i panna og det ble helt fantastisk! Sambo gikk sporenstreks og handlet inn to pakker til :D
Har den osten samme viskelær-konsistens som halloumi? :o Liker smaken, men takler ikke lyden mot tennene...
Frysespray, sportsbutikk;)
kan man bruke mandelmel og kokosmel i brød?? !!:eek: :D Da blir de kanskje gode da, og ikke sånne typisk lavkarbobrød med bare korn og frø? Bake Karins beste brød, tror det het det, og det var IKKE godt, taklet ikke den nøttesmaken. Og det var tungvindt å steke.
Blir det mer karbohydrater om man bruker mandel og kokosmel?
Har den osten samme viskelær-konsistens som halloumi? :o Liker smaken, men takler ikke lyden mot tennene...
Nei :heia: jeg takler ikke den gummien, og trodde det var sånn. Men denne var som saganakien man får i Hellas! :sikle:
Jeg har Online.no epostadresse. Når jeg er hos andre med andre nettverk, feks gett eller altiboks, så kan jeg motta men ikke sende epost.
Hvorfor, og hva er så spesielt med Online at man kun kan sende fra de som har et online nettverk?
Nei :heia: jeg takler ikke den gummien, og trodde det var sånn. Men denne var som saganakien man får i Hellas! :sikle:
Løpe og kjøpe siden jeg elsker oste saganaki....:spent:
... selv om jeg i prinsippet er litt i mot Arla sine produkter for mye av det er ikke ost en gang bare juks og de har ikke lov til å kalle "fetaosten" sin for feta i følge en EU-dom, de juksemakerene.......:D
Forresten når jeg tenker meg om så skal jeg heller vente og kjøpe skikkelig ost til saganaki når jeg er på Kreta, reiser om en uke og jeg gleder meg som en unge til maten..... og vinen..... ehmmm:full:
kan man bruke mandelmel og kokosmel i brød?? !!:eek: :D Da blir de kanskje gode da, og ikke sånne typisk lavkarbobrød med bare korn og frø? Bake Karins beste brød, tror det het det, og det var IKKE godt, taklet ikke den nøttesmaken. Og det var tungvindt å steke.
Blir det mer karbohydrater om man bruker mandel og kokosmel?
Jeg lager alltid brød med mandelmel og pofiber! Liker heller ikke sånne kli og frøbrød.. Blir veldig lite karbo og bra smak og konsistens med den kombinasjonen, syns jeg. Du får det lett ned til ca. 1 kh per skive. Med kun mandelmel blir det noen ganger litt mandelsmak i brødet.. Kokosmel har jeg ikke prøvd i annet enn kaker og sånt, men det smaker jo kokos?
Jeg lager alltid brød med mandelmel og pofiber! Liker heller ikke sånne kli og frøbrød.. Blir veldig lite karbo og bra smak og konsistens med den kombinasjonen, syns jeg. Du får det lett ned til ca. 1 kh per skive. Med kun mandelmel blir det noen ganger litt mandelsmak i brødet.. Kokosmel har jeg ikke prøvd i annet enn kaker og sånt, men det smaker jo kokos?
Jeg synes ikke det smaker kokos av brødet mitt, men det kan hende jeg ikke er så veldig var for den smaken. Mandler synes jeg bare smaker godt, så det gjør meg ihverfall ingenting. Jeg bruker veldig mye egg i disse brødene, så det blir nok ikke så mange karbohydrater. Jeg prøvde å regne sånn ca. på det en gang og kom fram til ca. 1 g. pr. skive. Jeg liker å riste dem litt i brødristeren, men de er ok ellers også, men det er jo selvfølgelig ikke som vanlig brød - mer kompakte og mektige. Har tenkt på om jeg kanskje skal ha i litt fiberhusk neste gang - kanskje de blir enda bedre, da? Grunnen til at jeg bruker så få ingredienser i brødet mitt, er at det er så alt for mye jeg ikke tåler.
Jeg synes ikke det smaker kokos av brødet mitt, men det kan hende jeg ikke er så veldig var for den smaken. Mandler synes jeg bare smaker godt, så det gjør meg ihverfall ingenting. Jeg bruker veldig mye egg i disse brødene, så det blir nok ikke så mange karbohydrater. Jeg prøvde å regne sånn ca. på det en gang og kom fram til ca. 1 g. pr. skive. Jeg liker å riste dem litt i brødristeren, men de er ok ellers også, men det er jo selvfølgelig ikke som vanlig brød - mer kompakte og mektige. Har tenkt på om jeg kanskje skal ha i litt fiberhusk neste gang - kanskje de blir enda bedre, da? Grunnen til at jeg bruker så få ingredienser i brødet mitt, er at det er så alt for mye jeg ikke tåler.
Fiberhusk gjør brødet mindre eggete/kakete og mer fast og brødaktig i konsistensen.. Hehe, jeg er ikke så god å forklare, men ja. Litt fiberhusk er ikke dumt :ja:
Kanskje jeg skal prøve å lage brød med kokosmel engang, da får man det jo veldig lyst og fint ihvertfall.
Fiberhusk gjør brødet mindre eggete/kakete og mer fast og brødaktig i konsistensen.. Hehe, jeg er ikke så god å forklare, men ja. Litt fiberhusk er ikke dumt :ja:
Kanskje jeg skal prøve å lage brød med kokosmel engang, da får man det jo veldig lyst og fint ihvertfall.
Da skal jeg prøve å huske fiberhusken neste gang.
Jeg har aldri prøvd å bake brød med bare kokosmel altså. Jeg bruker en blanding av kokosmel og mandelmel - som regel litt mer mandelmel enn kokos.
Vis en leier ut en leilighet møblert med hvitevarer, hvem er det eier eller leier som betaler service på hvitervarer då?
Elin
Den som eier hvitevarene, selvsagt
Vis en leier ut en leilighet møblert med hvitevarer, hvem er det eier eller leier som betaler service på hvitervarer då?
Elin
Jeg googla det og det står at leietaker har ansvaret for vedlikehold av hvitevarer.
Jeg googla det og det står at leietaker har ansvaret for vedlikehold av hvitevarer.
Jeg fant det jeg også, men av en eller annen grunn så er det lettere å spørre her enn å søke selv:p
Så jeg har skrevet det ut å tatt det med i kontrakten:)
Elin
Noen som vet hva som er helgetilbud på Kiwi?
Noen som vet hva som er helgetilbud på Kiwi?
Ukens Go'helg er kyllingfilet til kun kr 16,90 pr pakke. Våren er her og grillsesongen er i gang. Foliegrillet kyllingfilet med urter smaker utmerket! ;)
Edit; På forsiden av Kiwis nettsider står det Middelhavsmarinert kalkunfilèt, klikker man på linken står det kyllingfilèt. Suprise-birdie?
Da får jeg loffe opp til Kiwi og sjekke hvilken fugl jeg skal ha til middag i dag:D
Takk Charlott!
Da får jeg loffe opp til Kiwi og sjekke hvilken fugl jeg skal ha til middag i dag:D
Takk Charlott!
Heia for suprise-birdiebirdie namnam :D
Bare hyggelig forøvrig, det ga meg bare en kjærkommen unnskyldning for å utsette andre ting enda bittelitt ;)
Photobscura
12-05-12, 15:11
Jeg lurer på hvordan jeg klarte å få meg en sånn fantastisk kjæreste!? :D
Det er fordi du er så fantastisk selv. :ja:
Photobscura
12-05-12, 15:54
Det er fordi du er så fantastisk selv. :ja:
Awww, den burde jeg sett komme. Hæhæ!
Fordi du er best!
Jeg lurer på hvorfor jeg ikke har en fantastisk kjæreste? Eller kjæreste overhodet? Jeg er søt, og lett på tråden, ffs!:p
Hvor mye saft er det sånn ca i en appelsin?
Photobscura
12-05-12, 16:48
Fordi du er best!
Jeg lurer på hvorfor jeg ikke har en fantastisk kjæreste? Eller kjæreste overhodet? Jeg er søt, og lett på tråden, ffs!:p
Ååå, haha! Du er helt definitivt søt!
Oppskrift på brød med mandelmel/kokosmel mottas med takk :-)
Til alle dere fantastisk flinke bakere der ute: jeg vil gjerne lage mintsjokolade, men får ikke tak i TREGANT. Noen som vet hva jeg kan erstatte det med? JBKM, feks?
Kan man bli allergisk mot sin egen menstruasjon etter å ha fått kobberspiral?
Hvor mye saft er det sånn ca i en appelsin?
Varierer men ... ca 1/2 dl
Kan man bli allergisk mot sin egen menstruasjon etter å ha fått kobberspiral?
Man kan være overfølsom mot kobber iallfall....
Og vær obs på at humøret kan bli noe "kvassere" om du tar opp kobberet.
Til dere som har greie på blomster... Hva passer å plante på en grav? Lett å stelle, hardføre osv.
Til dere som har greie på blomster... Hva passer å plante på en grav? Lett å stelle, hardføre osv.
Stemorsblomster. De tåler kulde og er greie å få tik.
Stemorsblomster. De tåler kulde og er greie å få tik.
Takk! :) Jeg synes Margeritter er veldig pene, men hvordan funker det? Jeg har litt lyst til å ha et par forskjellige slag. :)
Marerittet tåler også litt lave temperaturer, men ikke så godt som stemora. Ulempen ved mareritter er at hvis det blir en god sommer og de visne blomstene ikke knipes bort så vokser det grønne mer en blomstene.
Tagetes tåler også litt kulde og de kan blomstre lenge. Skulle JEG valg blomster på en grav ville jeg ha valgt småblomstret stemor og lobelia. Primula er også fin!
Tagetes tåler også litt kulde og de kan blomstre lenge. Skulle JEG valg blomster på en grav ville jeg ha valgt småblomstret stemor og lobelia. Primula er også fin!
Takk, Kanutten. :suss:
Til grav liker jeg noen vårløker som basis (scilla, små påskeliljer)
Stemor som tidligblomster, lobelia noe seinere... Potteroser holder lenge dersom man gir dem et par gjødselpinner ved planting og det er fuktig jord. Er det tørt der så er hagenellik et bedre valg. Primula synes jeg har litt vel kort sesong, men det kommer jo an på om man vil ha noe som holder lenge, eller om man vil bytte ofte.
Tusenfryd holder også lenge, men mange synes de er for "festelige" til gravsteder.
Er du der ofte og kniper så er det mange flere planter å velge mellom enn om man ikke har mulighet til det.
Til grav liker jeg noen vårløker som basis (scilla, små påskeliljer)
Stemor som tidligblomster, lobelia noe seinere... Potteroser holder lenge dersom man gir dem et par gjødselpinner ved planting og det er fuktig jord. Er det tørt der så er hagenellik et bedre valg. Primula synes jeg har litt vel kort sesong, men det kommer jo an på om man vil ha noe som holder lenge, eller om man vil bytte ofte.
Tusenfryd holder også lenge, men mange synes de er for "festelige" til gravsteder.
Er du der ofte og kniper så er det mange flere planter å velge mellom enn om man ikke har mulighet til det.
Takk for mange tips! :) Jeg vil vel egentlig ha noe som holder lenge. Og noe som jeg ikke behøver å gjøre så mye med. Men det slo meg istad at jeg kan jo spørre på gartneriet også.
Vet om 2 oppskrifter ihvertfall. Den første er mitt brød med mandelmel, det andre er "loff" med kokosmel (har ikke prøvd loffen selv).
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51978
[/URL][URL]http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27963 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51978)
Jadda, jadda... Nå har jeg hatt diare og oppkast siden torsdag. Knapt spist noe... Var på vekta i dag og har jaggu meg gått OPP 4 kilo siden torsdag!!!! :realmad:
Vet jo at det er jo bare vann, kjenner det på kroppen og Tanita sier det, men likavel.. Hvorfor og hvordan i all verden klarer kroppen lage 4 kilo av det lille jeg har spist og drukket?? Når jeg i tillegg har brukt både bøtta og dassen?? Nå drakk jeg riktignok 3 medisinGuinness i går, men likevel liksom??
Sambo har gått NED 4 kilo på samme tid.. :o Kanskje jeg fikk kilo hans..:mad:
TrillTrall
14-05-12, 07:29
Til alle dere fantastisk flinke bakere der ute: jeg vil gjerne lage mintsjokolade, men får ikke tak i TREGANT. Noen som vet hva jeg kan erstatte det med? JBKM, feks?
Du har prøvd på apoteket? Det heter vel trAgant forøvrig. :)
På apoteket her, sa de at de ikke hadde, helt til noen ba de søke på Indisk Tragant. Da dukket det opp på data'n, og de fant en glass i et skap ;)
På apoteket her, sa de at de ikke hadde, helt til noen ba de søke på Indisk Tragant. Da dukket det opp på data'n, og de fant en glass i et skap ;)
Samme her! Så vær veldig presis når du spør på apoteket! ;)
Samme her! Så vær veldig presis når du spør på apoteket! ;)
Har følelsen av at det ikker er mange apotekansatte som bruker tragant når de baker kransekake ;) (eller, kanskje de ikke baker kransekake i det hele tatt :D)
Har følelsen av at det ikker er mange apotekansatte som bruker tragant når de baker kransekake ;) (eller, kanskje de ikke baker kransekake i det hele tatt :D)
Kransekake finner man jo både ferdig og som halvfabrikat. Er det ikke dette som er normalen i Norske husholdninger?
Kransekake finner man jo både ferdig og som halvfabrikat. Er det ikke dette som er normalen i Norske husholdninger?
Du har nok heeeelt rett :D Tragant er jo blitt en helt ukjent begrep, selv på apotek :eek:
Du har nok heeeelt rett :D Tragant er jo blitt en helt ukjent begrep, selv på apotek :eek:
"Du finner den i frysedisken, ja, i frysedisken"
"Du finner den i frysedisken, ja, i frysedisken"
Jadda, jadda... Nå har jeg hatt diare og oppkast siden torsdag. Knapt spist noe... Var på vekta i dag og har jaggu meg gått OPP 4 kilo siden torsdag!!!! :realmad:
Vet jo at det er jo bare vann, kjenner det på kroppen og Tanita sier det, men likavel.. Hvorfor og hvordan i all verden klarer kroppen lage 4 kilo av det lille jeg har spist og drukket?? Når jeg i tillegg har brukt både bøtta og dassen?? Nå drakk jeg riktignok 3 medisinGuinness i går, men likevel liksom??
Sambo har gått NED 4 kilo på samme tid.. :o Kanskje jeg fikk kilo hans..:mad:
Da har jeg knasket vanndrivende og tre kilo ned over natta.
Siste kiloet er sikkert differansen mellom morgenvekt på torsdag og ettermiddagsvekt på søndag.
Hvilken kake skal jeg bake til 16. maifeiring i barnehagen?:snill:
Skal vi holde det strengt lavkarbo?
Da fins Fiskekake og kjøttkake.
:)
Skal vi holde det strengt lavkarbo?
Da fins Fiskekake og kjøttkake.
:)
Helt klart.
Nei, vi går nok for en høykarbovariant.;)
Hadde i hvert fall satset på en langpannekake av et eller annet slag, for det er vel sikkert mange som skal spise.
Skal det være lavkarbo ?
Hadde i hvert fall satset på en langpannekake av et eller annet slag, for det er vel sikkert mange som skal spise.
Skal det være lavkarbo ?
Nei, det skal være høykarbo. Alle jenteforeldrene skal bake kake.. De fleste baker vel enten muffins, sjokoladekake eller gulrotkake, så bør vel finne på noe annet enn det kanskje? Husker jeg hadde oppskrift på ei skikkelig god langpannekake med masse kefir i..
lavkarbo gulkake er himmelsk! Laget den i fjor en gang og den ble virkelig suksesskake :) Oppskrift fant jeg her inne.
Meeeeen siden det er til barn antagelig så hadde jeg gått for ei god og saftig sjokoladekake med sukker og det hele jeg. Jeg liker ikke å gi sønnen min på 2 søtningstoffer i såfall, så da er det sukker eller naturlig (frukt f.eks)
Nei, det skal være høykarbo. Alle jenteforeldrene skal bake kake.. De fleste baker vel enten muffins, sjokoladekake eller gulrotkake, så bør vel finne på noe annet enn det kanskje? Husker jeg hadde oppskrift på ei skikkelig god langpannekake med masse kefir i..
Jeg har en sabla god oppskrift på langpannekake med kefir. Skal jeg sende den på pm ?
Jeg har en sabla god oppskrift på langpannekake med kefir. Skal jeg sende den på pm ?
Jaaaaa-takk! :spent:
Skumkake. Ingen steking :)
http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Br%C3%B8d,-bakst-og-kaker/Kaker/Festkaker/Luftig-skumkake-med-sjokolade
OBS OBS OBS. sjokoladetrekket må være ultratynt, ellers blir kaka umulig å dele. Har laga med 4mm sjokoladelokk, og da holdt motorsaga på å komme i bruk.
Jaaaaa-takk! :spent:
Da kommer den om en liten stund :D
Skumkake. Ingen steking :)
http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Br%C3%B8d,-bakst-og-kaker/Kaker/Festkaker/Luftig-skumkake-med-sjokolade
OBS OBS OBS. sjokoladetrekket må være ultratynt, ellers blir kaka umulig å dele. Har laga med 4mm sjokoladelokk, og da holdt motorsaga på å komme i bruk.
Haha. :p Lurer på om jeg skal lage en lavkarboversjon til 17. mai!:)
Haha. :p Lurer på om jeg skal lage en lavkarboversjon til 17. mai!:)
Har laget flere lavkarbovarianter opp igjennom :)
Sukrin: Smaker kokosbolle med kjøleveske
Splenda: Smaker greit, men den blir så lett.
Candarel: Ehhh, nei
Natren: Dette er søtningsmiddelet sitt. Ikke mulig å kjenne noen annen smak en Natren. Fungerer overhode ikke
Går for en blanding av tagatesse og stevia så blir det som regel bra.
Eg har ikkje funne info om dette på NAV sine heimesider, kanskje einkvan her veit kva som er vegleiande / maksimal saksbehandlingstid på søknad om overgangsstønad (og utdanningsstønad i samband med dette)?
Hvordan oppbevare kjøtt i kjøleskapet?
Har hørt at det ikke bør ligge i plastposer eller plastbokser?
Noen tips?
Eg har ikkje funne info om dette på NAV sine heimesider, kanskje einkvan her veit kva som er vegleiande / maksimal saksbehandlingstid på søknad om overgangsstønad (og utdanningsstønad i samband med dette)?
Opp til 3 måneder, vil jeg tro, men dette varierer så mye fra sak til sak, nav- kontor til nav- kontor og saksbehandler til saksbehandler at det er UMULIG å si noe som helst!
Lykke til i systemet! ;)
Noen tips?
Har jeg aldri hørt, faktisk! Selges vel ikke plasbokser/poser med tfalater i Norge lenger! :confused:
Noen tips?
hmm det der har jeg ikke hørt om. Men vi skiller mellom kjøtt, grønnsaker og annen mat. Så kjøttet ligger i egen skuffe, og om det er åpnet så ligger det i egen pose (eller lufttett boks) i denne skuffen.
Noen tips?
Hvis det er rått pleier jeg pakke den inn i slakterpapir... Rett og slett veldig tykt gråpapir.
Er det noen som har prøvd lavkarborettene fra Toro??
Jeg kjøpte en i dag; kylling provence (http://toro.no/index.php?mapping=300&id=13204&produkt=Velbekomme%20Provence%20Kylling), men har ikke sjekket den ennå.
Er det noen som har prøvd lavkarborettene fra Toro??
Jeg kjøpte en i dag; kylling provence (http://toro.no/index.php?mapping=300&id=13204&produkt=Velbekomme%20Provence%20Kylling), men har ikke sjekket den ennå.
Ikke prøvd, men ble litt skuffet da jeg så at den inneholdt både hvetemel, sukker og maisstivelse :mad:
Ikke prøvd, men ble litt skuffet da jeg så at den inneholdt både hvetemel, sukker og maisstivelse :mad:
De er vel nødt til det siden det er sånn evigvarende mat....
Men likavel bare 14 karber for hele middagen så det kan jo ikke være SÅ mye av ulumskhetene?
De er vel nødt til det siden det er sånn evigvarende mat....
Men likavel bare 14 karber for hele middagen så det kan jo ikke være SÅ mye av ulumskhetene?
Neida - jeg ser den at totalen ikke er uhorvelig høy. Tenker litt mer på det der med produktmerking og reklame. Nå er det inn med lavkarbo, så mange skal liksom kaste seg på karusellen.
Ikke for det - jeg er glad for at det kommer flere lavkarboprodukter på markedet, men skulle ønske de kunne laget det uten sukker og hvetemel. Jeg føler meg på en måte litt lurt :o
Neida - jeg ser den at totalen ikke er uhorvelig høy. Tenker litt mer på det der med produktmerking og reklame. Nå er det inn med lavkarbo, så mange skal liksom kaste seg på karusellen.
Ikke for det - jeg er glad for at det kommer flere lavkarboprodukter på markedet, men skulle ønske de kunne laget det uten sukker og hvetemel. Jeg føler meg på en måte litt lurt :o
Jeg også... lavkarbo har vært rimelig "safe" for melintolerante (utenom glutenmelet) fram til nå... :(
Hvor mange egg regner jeg pr. person når jeg skal lage eggehakk til koldtbord ? Det blir masse annen mat, men vil jo ikke ha for lite eggehakk.
Hvor mange egg regner jeg pr. person når jeg skal lage eggehakk til koldtbord ? Det blir masse annen mat, men vil jo ikke ha for lite eggehakk.
Jeg hadde ett egg pr pers, det ble mer enn nok.
Dette hadde jeg akkurat tenkt til å spørre om nå også! Skummelt. ;)
Dette hadde jeg akkurat tenkt til å spørre om nå også! Skummelt. ;)
Tvillinger skilt ved fødselen kanskje :confused:
Ha en boks eller to med disse omelettpakkene i bakhånd, da fikser du mer eggerøre på minutter.
Jeg hadde ett egg pr pers, det ble mer enn nok.
Huff, jeg synes det høres lite ut, men du har helt sikkert rett. Får tygge litt på hva jeg gjør, men skal ha noen på mat dagen derpå, så det gjør ingenting om det blir for mye ;)
Jeg tenket egentlig 2 egg pp jeg....mulig det bare er meg som er veldig storspist :o
Huff, jeg synes det høres lite ut, men du har helt sikkert rett. Får tygge litt på hva jeg gjør, men skal ha noen på mat dagen derpå, så det gjør ingenting om det blir for mye ;)
Jeg tenket egentlig 2 egg pp jeg....mulig det bare er meg som er veldig storspist :o
Jeg tenkte også to egg per pers. Ett hørtes da veldig lite ut?
Jeg tenkte også to egg per pers. Ett hørtes da veldig lite ut?
Noen spiser lite, mens andre tar mye så det jevner seg vel ut til slutt. Vi blir 33 stk, og de 2 på kjøkkenet må jo også få mat, så planen var å bruke 40 egg. Jeg synes også 1 egg høres litt lite ut, men så har jeg sett den ene nevøen min når han forsyner seg med eggehakk. Tenkte at han skulle få stå sist i køen :p
Noen spiser lite, mens andre tar mye så det jevner seg vel ut til slutt. Vi blir 33 stk, og de 2 på kjøkkenet må jo også få mat, så planen var å bruke 40 egg. Jeg synes også 1 egg høres litt lite ut, men så har jeg sett den ene nevøen min når han forsyner seg med eggehakk. Tenkte at han skulle få stå sist i køen :p
Men alle skal ikke bli mette på alle ting!
Han som spiser mye egg spiser sikkert mindre av rekene og potetsalaten.. :o
Men alle skal ikke bli mette på alle ting!
Han som spiser mye egg spiser sikkert mindre av rekene og potetsalaten.. :o
Og det tror du ????? 19 år og spiser som en hel travbane :eek:
Og det tror du ????? 19 år og spiser som en hel travbane :eek:
:lol: :lol: :lol:
Har jeg aldri hørt, faktisk! Selges vel ikke plasbokser/poser med tfalater i Norge lenger! :confused:
Tenkte ikke på flalater og andre evt skumle stoffer i plast, men at noen kokker mener at kjøtt ikke bør ligge i plast?
Ikke akkurat småspisere som kommer hit heller. Men det er jo ikke sikkert alle spiser det samme, da. :)
Jeg har lært av tanta mi som er sjefskokke på industrikjøkken at det regnes 1,5egg pr persjon på koldtbord. Dessuten lønner det seg å ha oppi bakepulver for da ser det mer ut.
Jeg har ikke egentlig noen oppskrift, og Shailene sitt brød er sikkert bedre enn mitt uansett ;) Jeg bruker bare å blande mandelmel, kokosmel, salt og egg til ei tjukk røre. Heller det over i ei brødform og steker på 190 grader i ca. en time. Men jeg bruker som sagt masse egg - kanskje 15 stk. pr brød. Er ikke sikker på hvor mye mel jeg har i, men kanskje omkring 3 dl. til sammen... Det er sikkert mange som synes dette brødet blir for lite brødaktig, og vil kalle det eggete eller litt for formkake-aktig, men jeg synes det fungerer greit. Hvis røra blir for tjukk går det fint å tynne ut med litt kokosmelk. Og neste gang skal jeg som sagt prøve med litt fiberhusk.
Jeg har lært av tanta mi som er sjefskokke på industrikjøkken at det regnes 1,5egg pr persjon på koldtbord. Dessuten lønner det seg å ha oppi bakepulver for da ser det mer ut.
Aha, midt i mellom altså :D det burde jeg nesten ha tenkt meg.
Det med bakepulver var ett nytt triks, smart da :)
Jeg lurer veldig på hva i all verden jeg hadde på meg sist jeg var i denne størrelsen. Har rotet fram masse gamle klær, men de er enten for store eller for små. Gikk jeg naken :confused: :eek:
Jeg lurer veldig på hva i all verden jeg hadde på meg sist jeg var i denne størrelsen. Har rotet fram masse gamle klær, men de er enten for store eller for små. Gikk jeg naken :confused: :eek:
Kanskje det var en størrelse som bare "føk forbi"? Samt at samme vekt ikke nødvendigvis betyr samme størrelse... Jeg har iallfall prøvd samme vekt med ulik kroppsfasong.
:confused:
:ja::lol:
Kanskje det var en størrelse som bare "føk forbi"? Samt at samme vekt ikke nødvendigvis betyr samme størrelse... Jeg har iallfall prøvd samme vekt med ulik kroppsfasong.
:confused:
Ja du sier noe. Husker at det var en størrelse som "føk forbi i rasende fart" forrige gang. Tydelighvis har jeg hoppet over en størrelse på vei opp igjen :eek: Men, men. Får bruke det jeg har på begge sider, og satse på kjapp nedgang ;)
:ja::lol:
Må ha gått naken - kan ikke skjønne annet :snill:
Så, fortsett med det :)
Mannfolk:D
Er det ikke av og til hyggelig at vi er her ?
Er det ikke av og til hyggelig at vi er her ?
haha å jo, tenk så kjedelig det hadde vært med bare damer, eller bare menn :eek::eek:
-Spørsmål: Hvorfor tar det så lang tid for lønna mi å komme inn idag xD venter og venter og venter. Bortskjemt med å være vant til at den kommer både 1 og 2 dager fortidlig til vanlig :P
Photobscura
15-05-12, 10:54
Ok, nå skjønner jeg ingenting. Var nettopp inne på Skatteetaten for å bestille kopi av skattekortet mitt. Jeg har gitt biarbeidsgiverdelen til et firma jeg tar litt oppdrag for, men nå har jeg gjort et oppdrag for noen andre igjen, og trenger ergo en kopi. Men så kommer det opp på kvitteringa:
"Du vil ikke motta kopi dersom:
- Du ikke har mottatt skattekort tidligere i år eller
- du har mottatt frikort med eller uten beløpsgrense"
Det første er jo bankers. Men ... Ehm. Frikort? Hva har det med NOE å gjøre? Jeg har ordinært frikort, skal jeg da ikke kunne få kopi? Eller er det jeg som er helt dum her, og at det finnes noe annet type frikort som ikke har noe med Helfo å gjøre ...?
Det finnes jo et skattefrikort også!
Ungdom som tjener mindre enn 1/2 G skal ikke betale skatt feks!
Bare bestill et nytt skattekort, du! Mye mindre tull! ;)
Mannfolk:D
Hm..... lurer på hvor fort mennene med hvite frakker og lærreimer kommer for å hente meg jeg - hvis jeg prøver :p
Ok, nå skjønner jeg ingenting. Var nettopp inne på Skatteetaten for å bestille kopi av skattekortet mitt. Jeg har gitt biarbeidsgiverdelen til et firma jeg tar litt oppdrag for, men nå har jeg gjort et oppdrag for noen andre igjen, og trenger ergo en kopi. Men så kommer det opp på kvitteringa:
"Du vil ikke motta kopi dersom:
- Du ikke har mottatt skattekort tidligere i år eller
- du har mottatt frikort med eller uten beløpsgrense"
Det første er jo bankers. Men ... Ehm. Frikort? Hva har det med NOE å gjøre? Jeg har ordinært frikort, skal jeg da ikke kunne få kopi? Eller er det jeg som er helt dum her, og at det finnes noe annet type frikort som ikke har noe med Helfo å gjøre ...?
Går ikke du på aap? Da betaler du vel litt skatt av det og nav kan sikkert fortelle deg om hva biarbeidsgiver skal trekke i skatt.
Photobscura
15-05-12, 11:43
Det finnes jo et skattefrikort også!
Ungdom som tjener mindre enn 1/2 G skal ikke betale skatt feks!
Bare bestill et nytt skattekort, du! Mye mindre tull! ;)
Haha, se der! Det stemmer jo, men jeg har ikke forholdt meg til det på sikkert femten år, vettu. ;) Kopien er alt bestilt. :)
Hm..... lurer på hvor fort mennene med hvite frakker og lærreimer kommer for å hente meg jeg - hvis jeg prøver :p
Det tar nok ikke lange tida! :lol:
Det tar nok ikke lange tida! :lol:
Kan ikke svare, plundrer med å klatre oppover veggen i retning av vinduet - det har gitter foran seg :confused::eek:
:confused::confused: Jeg har nettopp skåldet mandler til kransekake som skal bakes om ei uke. Jeg har bakt flere kransekaker i mitt liv, men ALDRI hatt tragant i. Er det for å gjøre den seig? Jag har frosset ned ringene før bruk, og det har alltid fungert. Hjelp meg, dere flinke bakere! Hvorfor tragant? Og hvor mye? :_oppgitt:
:confused::confused: Jeg har nettopp skåldet mandler til kransekake som skal bakes om ei uke. Jeg har bakt flere kransekaker i mitt liv, men ALDRI hatt tragant i. Er det for å gjøre den seig? Jag har frosset ned ringene før bruk, og det har alltid fungert. Hjelp meg, dere flinke bakere! Hvorfor tragant? Og hvor mye? :_oppgitt:
Se Gerd sin oppskrift her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49440), 2ts til 300g mandler. Tragant er til for å gjøre/holde marsipan eller kransekake seig/fuktig ja :)
Se Gerd sin oppskrift her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49440), 2ts til 300g mandler. Tragant er til for å gjøre/holde marsipan eller kransekake seig/fuktig ja :) Takk, Lillemy! :blomster: Og takk til Gerd for oppskrift. Jeg hadde tenkt å bake "vanlig" kransekake. Har dere tragant i den også? Jeg har mye mandler, så jeg tror jamen at jeg lager en porsjon lavkarbostenger også.
Takk, Lillemy! :blomster: Og takk til Gerd for oppskrift. Jeg hadde tenkt å bake "vanlig" kransekake. Har dere tragant i den også? Jeg har mye mandler, så jeg tror jamen at jeg lager en porsjon lavkarbostenger også.
Jeg bruker tragant i "vanlig" også jeg :)
Noen som vet om det er en beløpsgrense for når man må betale toll for varer man bestiller i utlandet, og hvor mange prosent er tollen? Beløpet det er snakk om er 400 dollar
Noen som vet om det er en beløpsgrense for når man må betale toll for varer man bestiller i utlandet, og hvor mange prosent er tollen? Beløpet det er snakk om er 400 dollar
HER (http://www.dinside.no/512042/netthandelskalkulator) har du en netthandelkalkulator.
Grensa for fri innførsel v forsendelse er på 200 norske kroner. Alt over det skal fortollast og reknast mva. Det finst ikkje ein fast tollsats, det kjem an på kva for vare det er snakk om. Enkelte varer er tollfrie. Tollvesenet (http://www.toll.no/)har ein kalkulator på sine nettsider du kan bruke for å berekne kva du må betale (og anna nyttig info): http://www.toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?id=66240&epslanguage=no
Photobscura
15-05-12, 20:16
Jeg vet man kan blokke ut skinnstøvletter, men er det også en mulighet for å ta dem inn, hos skomaker? Dette er så typisk, men jeg har kjøpt snørestøvletter til bunaden, og hadde det så innmari travelt at jeg bare trakk på meg støvlettene for å se om de passet i foten, og da jeg kom hjem nå og skulle snøre dem igjen, var de selvfølgelig for vide rundt de hersens fyrstikkanklene mine, dette skjer alltid! Går det å fikse ...? Det er jo ikke überkrise, men det hadde jo vært fint med litt ekstra støtte.
Ikke billig å sy inn tror jeg, Photo, men er det mye eller holder det med å kjøpe noen skinnsnorer å knyte rundt hele...om du skjønner?
Jeg bruker tragant i "vanlig" også jeg :)
Takk, Dietta! Da får jeg gå på apoteket her. (Håper det heter det samme på svensk :D).
Takk, Dietta! Da får jeg gå på apoteket her. (Håper det heter det samme på svensk :D).
Husk at apoteket kanskje har det under Indisk tragant. De fant det ikke her da de lette på bare tragant :)
Husk at apoteket kanskje har det under Indisk tragant. De fant det ikke her da de lette på bare tragant :)
Takk igjen!
Photobscura
15-05-12, 20:48
Ikke billig å sy inn tror jeg, Photo, men er det mye eller holder det med å kjøpe noen skinnsnorer å knyte rundt hele...om du skjønner?
Jo, tror jeg skjønner, men det blir jo ikke noe pent, eller ...? :o Det er liksom en del, da. Et par cm, kanskje. Men jeg kjenner til en flink og billig skomaker, så jeg kan jo alltids få et prisoverslag. Ikke ofte jeg investerer i "skikkelige" skinnsko, heller, og jeg kjøpte dem på salg, så jeg har jo alt spart litt penger. :) Men de funker jo som de er, men de får mer "støvlepreg", da jeg liksom så for meg tettsnørte støvletter.
..... Men jeg kjenner til en flink og billig skomaker, så jeg kan jo alltids få et prisoverslag. Ikke ofte jeg investerer i "skikkelige" skinnsko...
Smart...:)Verdt å sjekke:ja: Du vil jo ha dem i mange år
Photobscura
15-05-12, 21:08
Smart...:)Verdt å sjekke:ja: Du vil jo ha dem i mange år
Ja, tror jeg gjør det, så vet jeg i alle fall. :ja: Dessverre rekker jeg det ikke før 17. mai, men det kommer jo flere. ;)
Ja, tror jeg gjør det, så vet jeg i alle fall. :ja: Dessverre rekker jeg det ikke før 17. mai, men det kommer jo flere. ;)
Helt klart...:)
Lykke til!
Hvor mye gelatinpulver skal til for at fun light skal bli så stivt som gelé? Usikker på hvor mye jeg skal lage totalt, så om noen har en hel oppskrift på gjøremåten så hadde det være kjekt :o Har søkt rundt lenge på forumet om dette, men jeg finner det ikke svart på hvitt noensteds.. Fant ei kjempefin oppskrift for et par dager siden, men nå er den visst borte, godt gjemt i store oppskriftjungelen.
Hvor mye gelatinpulver skal til for at fun light skal bli så stivt som gelé? Usikker på hvor mye jeg skal lage totalt, så om noen har en hel oppskrift på gjøremåten så hadde det være kjekt :o Har søkt rundt lenge på forumet om dette, men jeg finner det ikke svart på hvitt noensteds.. Fant ei kjempefin oppskrift for et par dager siden, men nå er den visst borte, godt gjemt i store oppskriftjungelen.
Det går en pakke plater på en liter (10 plater)
Er ikke en TS pulver det samme som en plate?
Ellers kan jeg også anbefale rødgrøt av fun-light,
Granateplesaken synes jeg fungerer best. 1del fun, 2deler vann jbkm til passe grøt.(ca 2ts)
1 ts er det samme som 2 plater. og det er gelé jeg skal lage denne gangen ;) men takk for tips!
Med litt saks og lim rundt på forum så tror jeg at jeg har kommet fram til at om man blander 5 dl sterkt saft og 3ts gelatinpulver så skal det bli bra. Høres det riktig ut for dere?
For å få fromasj så kan man blande inn 3dl ferdigpisket kremfløte inn i dette.
Hm, jeg bruker 10 plater på en liter.
Så du mener at 3ts blir for mye? det er ca 6 plater på 5dl.
eeh når man er på diett.no og sjekker kh osv, der det står "energi" på ADI% og Etikett, er det da kalorier??
I hvilken butikk får man kjøpt apetina sin nye grill cheese? Finner den ikke noen plass, men kanskje den ikke har kommet til byen enda..
TrillTrall
16-05-12, 13:26
Tykke strømper nedi som er like høye som støvlettene?
Photobscura
16-05-12, 13:42
Tykke strømper nedi som er like høye som støvlettene?
Takk for tips, men det må bli typ tre par tjukke ullsokker. :p Som om det ikke var varmt nok i en bunad. :cool: Ikke tror jeg det blir plass i foten heler, og leggene mine kommer dessuten fortsatt til å se proporsjonalt tynnere ut over støvlettskaftet. :o
Jeg må nok bare la de være som de er i mårra, og så få se om det går an å ta de inn senere. de har søm bakpå hælen, så det burde jo gå. :)
I hvilken butikk får man kjøpt apetina sin nye grill cheese? Finner den ikke noen plass, men kanskje den ikke har kommet til byen enda..
Her i byen har den bl.a. på Meny og Coop Obs.
Lurer på om det er noen gode drinker med lys rom som ikke inneholder andre typer alkohol? Vet jo om rom og cola. Men kunne tenkt meg et alternativ eller to til:)
Lurer på om det er noen gode drinker med lys rom som ikke inneholder andre typer alkohol? Vet jo om rom og cola. Men kunne tenkt meg et alternativ eller to til:)
Cocosmelk og litt søtt i? Pina Colada!
Te+rom= gøy Litt søte fruktteer passer godt :)
Oh! Thanks! Likte spesielt den pina coladaen :D
Ellers har jeg stor sans for mørk rom. Og da uten å blande den ut med en masse anna greier. Hm, nu blir jeg tørst. Gammel Rom? Gammel Single Malt? Halvgammel Akevitt? hmmm. Dårlig gjort å sette meg i drikkemodus.
Ellers har jeg stor sans for mørk rom. Og da uten å blande den ut med en masse anna greier. Hm, nu blir jeg tørst. Gammel Rom? Gammel Single Malt? Halvgammel Akevitt? hmmm. Dårlig gjort å sette meg i drikkemodus.
Jeg skal ikke drikke i kveld. Skal ha meg en fest på fredag. Den første på evigheter. Og er allerede veldig rastløs. Men to tidligvakter igjen før jeg kan slå ut håret,
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.