View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kanutten
16-02-11, 13:50
Det var det jeg også trodde, og jeg gikk med godt mot på Clas O., men neida, det var ikke dén kabelen ca i prisklassen du beskriver, men en egen SE-kabel (visstnok mini-usb, eller noe). Jeg kunne alternativt blåse femti kr mindre på en Samsung-kabel, men atte liksom ... Herregud! Man må ha ny programvare i en telefon som har en egen sd micro minnekortslot for å kunne lese gjeldende minnekort? Uh.

Ingen som kan låne deg en kabel??

Nerthus
16-02-11, 13:56
Det var det jeg også trodde, og jeg gikk med godt mot på Clas O., men neida, det var ikke dén kabelen ca i prisklassen du beskriver, men en egen SE-kabel (visstnok mini-usb, eller noe). Jeg kunne alternativt blåse femti kr mindre på en Samsung-kabel, men atte liksom ... Herregud! Man må ha ny programvare i en telefon som har en egen sd micro minnekortslot for å kunne lese gjeldende minnekort? Uh.

Får du koblet deg mot internett fra telefonen og forsøkt å oppdatere telefonen på den måten?
Jeg har akkurat samme type kabel til min GPS - men du har kanskje ikke GPS? Jeg tror IKKE du må ha spesifikt SE kabel - det finnes ikke noe forskjell på kablene med like kontakter etter min erfaring...

Furine
16-02-11, 14:00
Om det er mini-usb, (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Types-usb_new.svg) så er det jo det samme som dei aller fleste digitale kamera har no.

Photobscura
16-02-11, 14:13
Ingen som kan låne deg en kabel??
Har lagt ut en forespørsel i statusen min på facebook nå, så får jeg se!

Får du koblet deg mot internett fra telefonen og forsøkt å oppdatere telefonen på den måten?
Jeg har akkurat samme type kabel til min GPS - men du har kanskje ikke GPS? Jeg tror IKKE du må ha spesifikt SE kabel - det finnes ikke noe forskjell på kablene med like kontakter etter min erfaring...
Jo, jeg må nok det. Har som sagt vært innom Clas O., og jeg så jo selv at den micro-usb-en ikke passet, den er ikke flat nok. Jeg har en micro-usb til et kompaktkamera, og enda en til speilreflekskameraet mitt, og ikke de to er like en gang, og ingen av dem passer til telefonen min ...
Det er denne (http://www.ebaytemplatedesign.co.uk/juicybits/sony-ec700/2.jpg) jeg må ha, tydeligvis. En usb v2,0 ec700, som den heter.

Åh, dette er så di*t! Jeg vil jo høre på musikk! :realmad:.
Fikk forresten dette veeeeldig hjelpsomme svaret fra SE:

Takk for din henvendelse til Sony Ericsson Contact Center.

Vi beklagar problemet ni upplever med er Sony Ericsson Spiro.

För att uppdatera Spiro behövs en USB-kabel. USB-kabeln är av MicroUSB typ och finns att tillgå hos de flesta elektronik återförsäljare. Det är tyvärr inte möjligt att skicka programvaran till er telefon.

Med vennlig hilsen

Føles som å snakke med en fordømt maskin ...

Photobscura
16-02-11, 14:16
Om det er mini-usb, (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Types-usb_new.svg) så er det jo det samme som dei aller fleste digitale kamera har no.
Jeg tror jeg ble litt forvirra av hun dama på Clas O. Det var vel hun som kalte det en mini-usb, men det er det jo ikke. Men det er seff en haug forskjellige micro-usb'er, og tydeligvis kun en som passer til min mobil, nemlig en original SE-kabal. Snakk om å melke kundene, ass! Lurer veldig på om dette blir min siste SE-telefon, om det skal være på denne måten!

Furine
16-02-11, 14:16
Teite SE. Slikt likar eg ikkje. Har SE telefon sjølv, men slikt tull burde dei vere for god for.

Kanutten
16-02-11, 14:44
Det er denne (http://www.ebaytemplatedesign.co.uk/juicybits/sony-ec700/2.jpg) jeg må ha, tydeligvis. En usb v2,0 ec700, som den heter.

Du skulle ha bodd nærmere... Jeg har ørtogfjørti slike kabler som bare ligger og slenger....

Photobscura
16-02-11, 14:46
Du skulle ha bodd nærmere... Jeg har ørtogfjørti slike kabler som bare ligger og slenger....
Hva om jeg får kontonummeret ditt på pm, og setter inn penger tilsvarende portoen, og så sender du den til meg? :snill:

Kanutten
16-02-11, 15:00
http://www.universalgadgets.co.uk/images/products/Big11_e947682u6x5it.jpgEr det slik den skal se ut?? Sjekk spes den minste usb'en?

Kanutten
16-02-11, 15:28
Hva om jeg får kontonummeret ditt på pm, og setter inn penger tilsvarende portoen, og så sender du den til meg? :snill:

Jeg tror denne (http://cgi.ebay.de/USB-Kabel-Datenkabel-fuer-Sony-Ericsson-Spiro-W100i_W0QQitemZ320647302443QQcategoryZ62805QQcmdZV iewItemQQ_trksidZp4340.m263QQ_trkparmsZalgo%3DDLSL %252BSIC%26its%3DI%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BF ICS%252BUFI%252BDDSIC%26otn%3D8%26pmod%3D350390023 346%252B350390023346%26po%3D%26ps%3D63%26clkid%3D7 128552829989190282) er den rette..

Den jeg fant nå i full fart er til Nokia, men jeg har brukt den på min HTC Desire og på Ipodden. Ulempen er at ledningen er litt kort. Den er bare maks 10 cm.
Jeg kan sende deg den og så kan du jo sjekke om den funker?? Jeg skal ikke ha noe for den.

Photobscura
16-02-11, 16:09
http://www.universalgadgets.co.uk/images/products/Big11_e947682u6x5it.jpgEr det slik den skal se ut?? Sjekk spes den minste usb'en?

Jeg tror denne (http://cgi.ebay.de/USB-Kabel-Datenkabel-fuer-Sony-Ericsson-Spiro-W100i_W0QQitemZ320647302443QQcategoryZ62805QQcmdZV iewItemQQ_trksidZp4340.m263QQ_trkparmsZalgo%3DDLSL %252BSIC%26its%3DI%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BF ICS%252BUFI%252BDDSIC%26otn%3D8%26pmod%3D350390023 346%252B350390023346%26po%3D%26ps%3D63%26clkid%3D7 128552829989190282) er den rette..

Den jeg fant nå i full fart er til Nokia, men jeg har brukt den på min HTC Desire og på Ipodden. Ulempen er at ledningen er litt kort. Den er bare maks 10 cm.
Jeg kan sende deg den og så kan du jo sjekke om den funker?? Jeg skal ikke ha noe for den.
Ja! Den ser i alle fall helt riktig ut :) (etter å ha nistudert både enden på laderen til mobilen og de andre usb-ene jeg har). Har ikke noe å si at den er kort, altså.
Sender deg adressa mi på pm! Takk takk! :D

Nerthus
16-02-11, 16:20
Hurra for Kanutten! :heia:

(må bare kommentere at jeg tenker alltid på den sort-hvit filmen med Alf Prøysen og Anne-Cath. Vestly når jeg leser nicket ditt - det er kanskje derfra det er hentet? )

Kanutten
16-02-11, 16:23
Hurra for Kanutten! :heia:

(må bare kommentere at jeg tenker alltid på den sort-hvit filmen med Alf Prøysen og Anne-Cath. Vestly når jeg leser nicket ditt - det er kanskje derfra det er hentet? )

Hentet derifra ja.. :rodme: Mettepipp mettepipp, lang mat, rund mat.. :rodme: :lol:

Klart man skal hjelpe Photo hvis man kan. :ja:

Kanutten
16-02-11, 16:26
Hentet derifra ja.. :rodme: Mettepipp mettepipp, lang mat, rund mat.. :rodme: :lol:

Klart man skal hjelpe Photo hvis man kan. :ja:

Det rare er at jeg aldri har hatt sansen for Anne Cath. :o Tør nesten ikke si det. :o

trønderpija
16-02-11, 16:40
Er dette en "godkjent MCT-olje"?? :o
http://myrevolution.no/nettbutikk/mct-olje-300ml

og ganske i rimelig pris?

Nerthus
16-02-11, 17:27
Det rare er at jeg aldri har hatt sansen for Anne Cath. :o Tør nesten ikke si det. :o

Du sa det så lavt at jeg hørte det ikke heller ;)

Kanutten
16-02-11, 17:58
HVA kan jeg gjøre for å trives bedre hjemme i stua?? Stua er så stoooor! Over 50 kvm. Jeg trives mye bedre nede på soverommet vårt; det er som ei lita stue. Soverommet er på 35 kvm, men er mer et allrom. Vi har stor flatskjerm, pc, kjøkkenbenk, baravdeling, platesamlinga, mange planter, bilder, koselig belysning etc etc. Stua er sånn minimalistisk. Jeg trives rett og slett ikke der. Det blir for tomt!! Sambo er fortvilet for at jeg alltid sitter her nede.. :(

Vinduene i stua har ikke gardiner.. Veggene er tomme for bilder, bortsett fra et eller to. Ingen grønnplanter.. Ikke duker. :( Ingen koselig belysning. Bare hipt liksom. :( Kan kanskje snikinnføre noen duker??

Photobscura
16-02-11, 18:02
HVA kan jeg gjøre for å trives bedre hjemme i stua?? Stua er så stoooor! Over 50 kvm. Jeg trives mye bedre nede på soverommet vårt; det er som ei lita stue. Soverommet er på 35 kvm, men er mer et allrom. Vi har stor flatskjerm, pc, kjøkkenbenk, baravdeling, platesamlinga, mange planter, bilder, koselig belysning etc etc. Stua er sånn minimalistisk. Jeg trives rett og slett ikke der. Det blir for tomt!! Sambo er fortvilet for at jeg alltid sitter her nede.. :(

Vinduene i stua har ikke gardiner.. Veggene er tomme for bilder, bortsett fra et eller to. Ingen grønnplanter.. Ikke duker. :( Ingen koselig belysning. Bare hipt liksom. :( Kan kanskje snikinnføre noen duker??
Hva er det som hindrer deg i å henge opp gardiner, sette fram noen planter, henge opp noen bilder, etc?
Jeg er maksimalist til gangs, og tror jeg hadde tilta med en sånn stue. Min er vel så vidt 17-18 m2 og full av fine ting som både har funksjon og betyr noe! (i tillegg har jeg også soverom på stua, bak en bokhylle :p).

TrillTrall
16-02-11, 18:06

Men hvorfor henger du ikke opp gardiner og bilder da? Noen fargerike puter i sofaen og noen fine grønne planter. Er det sambo som nekter? Hvis det er der det ligger så forklar ham hvorfor du ikke gidder sitte i stua...

langaard
16-02-11, 18:08

En romdeler kanskje? så kan du jo lage deg din egen lille kosekrok:)

Lillemy71
16-02-11, 18:08
Signerer på det Photo sier og anbefaler deg å prøve å gjøre med stua de samme tingene som gjør at soverommet er koselig.

Få inn noen tepper pg puter i litt freshe farger. Heng opp noen lyse gardiner, bilder som gjerne er i litt festelige rammer. Få inn noen planter, gjerne både små og store (som kan stå på golvet). Lysestaker og vaser i ulike farger og former kan gi et vakkert stilleben. Har du mulighet til å skifte ut lampeskjermer?? Jeg bytta mine lyse ensfargede med noen burgunder, blomstermønstrete fra Ikea. Ble mye koseligere.

Synes at du skal innføre det du savner av "koseting" i stua jeg og se om du liker rommet bedre, uten alt for mye sniking. Regner med at gubben kommer til å godta det siden han savner deg der.
http://content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/000203FB.gif (http://www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10)

(http://www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=12)

Kanutten
16-02-11, 18:09
Hva er det som hindrer deg i å henge opp gardiner, sette fram noen planter, henge opp noen bilder, etc?
Jeg er maksimalist til gangs, og tror jeg hadde tilta med en sånn stue. Min er vel så vidt 17-18 m2 og full av fine ting som både har funksjon og betyr noe! (i tillegg har jeg også soverom på stua, bak en bokhylle :p).

Jeg vil egentlig ikke ha gardiner... Vi har hele verden fremfor oss i stua. Midnattsola, fjorden, havet etc. Vil ikke stenge det ute. Jeg tror det er plantene jeg savner mest. Fikk jo et gavekort på plantasjen i julegave, kanskje jeg skal rause dit en dag?? :spent: Stor stue er pyton ja...:(

Kanutten
16-02-11, 18:11
Men hvorfor henger du ikke opp gardiner og bilder da? Noen fargerike puter i sofaen og noen fine grønne planter. Er det sambo som nekter? Hvis det er der det ligger så forklar ham hvorfor du ikke gidder sitte i stua...

Æhh, sambo er litt sånn ALT skal være perfekt FØR noe skjer. Mens jeg kan klatte opp hva som helst og heller flytte ting underveis.. :o Men planter skal jeg kjøpe!! :heia:

Lillemy71
16-02-11, 18:12
Jeg vil egentlig ikke ha gardiner... Vi har hele verden fremfor oss i stua. Midnattsola, fjorden, havet etc. Vil ikke stenge det ute. Jeg tror det er plantene jeg savner mest. Fikk jo et gavekort på plantasjen i julegave, kanskje jeg skal rause dit en dag?? :spent: Stor stue er pyton ja...:(

Kan jo bare ha noen små pyntegardiner som henger på sidene, det har jeg. Trekker de aldri for, men synes de myker opp rommet på en fin måte.

Planter er ikke så dumt det og gjerne med noen festlige krukker på. Lykke til, håper du finner noe du liker. Selv har jeg rene jungelen her i stua og akkurat nå er det mange planter som skal til å blomstre - ahhh vårfornemmelse :p

Kanutten
16-02-11, 18:12
En romdeler kanskje? så kan du jo lage deg din egen lille kosekrok:)

Det var lurt!!! Jeg har så lyst på en krok som er MIN! Hvor jeg kan ha en pc stående, symaskinen og en gyngestol som jeg sitter i mens jeg hekler. DET kan la seg ordne! :heia: Det var faktisk megalurt!!

Kanutten
16-02-11, 18:14
Kan jo bare ha noen små pyntegardiner som henger på sidene, det har jeg. Trekker de aldri for, men synes de myker opp rommet på en fin måte.

Planter er ikke så dumt det og gjerne med noen festlige krukker på. Lykke til, håper du finner noe du liker. Selv har jeg rene jungelen her i stua og akkurat nå er det mange planter som skal til å blomstre - ahhh vårfornemmelse :p

Det skal bli mange planter her etter hvert ja. :ja: Jeg savner plantene jeg hadde; jeg hadde jungel jeg også... Men alle døde hen. Og jeg har bare ikke kjøpt noen i ettertid. Hmmm, tror jeg fyker til plantasjen i morgen! Har som sagt et gavekort!

Svima
16-02-11, 18:24
Jeg har også en stor stue med 9 vinduer i stua.:)
Jeg har bare kapper, fordi jeg bor sånn at ingen kan se inn.:) Fargen går i samme som sofaen, og noen mertsende duker/brikker:)
Litt store krukker med planter kan du og bruke.
En "kose" krok er deilig. Da kan det bli litt lunt:)
Lykke til med dekoreringen. Det er jo bare gøy:)

Photobscura
16-02-11, 18:40
Ah, men da er det jo ikke noe problem. Trodde et øyeblikk at du ikke "fikk lov", jeg!
Hele stua min er en eneste kosekrok. Jeg tar det som noe av sjarmen med å bo på en ettroms :D.

Supera
16-02-11, 19:52
Men det er seff en haug forskjellige micro-usb'er, og tydeligvis kun en som passer til min mobil, nemlig en original SE-kabal.
Ja vel? Trodde micro-USB var micro-USB? Trodde mobilselskapene hadde blitt enige om at micro-USB skulle bli standard, så hva er da vitsen med å ha forskjellige micro-USB'er?
Fargen går i samme som sofaen, og noen mertsende duker/brikker:)
Sorry, måtte bare kommentere at for meg var det en utrolig rar feilskriving. Tipper at du er fra østlandet. :geip: Det ligner ikke på ordet du prøvde å skrive i det hele tatt for meg som ikke har retroflekse lyder.

trio
16-02-11, 20:31
Er dette en "godkjent MCT-olje"?? :o
http://myrevolution.no/nettbutikk/mct-olje-300ml

og ganske i rimelig pris?

Den er helt fin! Men det er noen som mener at det er best å ikke bruke MCT til å steke i. Vet ikke hva du skal bruke den til?

Carisma
16-02-11, 21:23
Tenker du forresten på om du kan smitte katten eller omvendt?
Katten har et øye som renner veldig. Og i går var jeg rar og "kløete" i øynene, som dagen før øyekatarr bryter ut. Så jeg lute på om han hadde smitta meg? Men det gikk over heldigvis....

Snakk om å melke kundene, ass! Lurer veldig på om dette blir min siste SE-telefon, om det skal være på denne måten!
:_plystre: Samme erfaringa jeg har hatt med mine SE, som nevnt... eneste man får beskjed om er å oppgradere software samme hva som feiler den. Noe som vel ikke akkurat sier at de er gode på sw? :rolleyes:
Jeg vil egentlig ikke ha gardiner... Vi har hele verden fremfor oss i stua.
Trådgardiner? Jeg kan ikke ha vanlige gardiner for de blir for tunge, men må ha noe som rammer inn vinduet. De funker genialt :ja:

Photobscura
16-02-11, 21:25
:_plystre: Samme erfaringa jeg har hatt med mine SE, som nevnt... eneste man får beskjed om er å oppgradere software samme hva som feiler den. Noe som vel ikke akkurat sier at de er gode på sw? :rolleyes:
Har aldri hatt sånne problemer før, men jeg har også en litt konspiratorsk kompis som har fortalt meg ett og annet om SE. Det eneste som er kjedelig er at jeg hater å venne meg til nye telefoner. Kjedelig nok bare med en nyere modell innen samme merke :p.
Men jeg får nå bare håpe at denne varer en stund, da. Så slipper jeg å forholde meg til det ennå.

Carisma
16-02-11, 21:34
jeg hater å venne meg til nye telefoner. Kjedelig nok bare med en nyere modell innen samme merke :p.

Nå er det jo faktisk større forskjell på de forskjellige modellene innen ett merke, enn de forskjellige merkene. Alle smart telefoner er laget på samme lest, alle musikk-telefoner på en annen osv. Alle vil jo helst ligne på den som selger mest innen sitt segment, så da etterligner de for at folk skal slippe å lære nye systemer.

Anne
16-02-11, 22:09
Så kos da, Carisma...ser ut som en babyticker her jo...Gratulerer!:love:

Anarko
16-02-11, 22:51
Ja, lurte litt på den. Gratulerer Carisma :D

maynard
17-02-11, 01:47
Har aldri hatt sånne problemer før, men jeg har også en litt konspiratorsk kompis som har fortalt meg ett og annet om SE. Det eneste som er kjedelig er at jeg hater å venne meg til nye telefoner. Kjedelig nok bare med en nyere modell innen samme merke :p.
Men jeg får nå bare håpe at denne varer en stund, da. Så slipper jeg å forholde meg til det ennå.

Jeg var faktisk i forrige uke med ei venninne og klaget på akkurat denne telefonen.
Hun hadde klaget 3ganger til selgeren, og det med å måtte oppdatere av programvare på akkurat denne modellen var visst vanlig, og skulle løse alle feil. Og uttalte mye annet pisspreik...
Hun fikk sendt den inn en gang, og de to andre gangene var selger bare spydig og ville ikke gjøre noe. Det var mange andre feil på telefonen og...
Hun allierte seg med meg som holder på med ingeniørutdanning innenfor det feltet, og er ram på forbrukerlover :p
Det var en meget høfflig selger som la seg flat, og med engang skulle sende den inn, med lovnader om ny telefon om hun ikke var fornøyd neste gang ;)
Uansett så vet jeg at iallefall spaceworld bruker å være behjelpelig med slike oppdateringer uansett om du ikke har kjøpt telefonen der. Iallefall her i trondheim :)

Photobscura
17-02-11, 07:37
Jeg var faktisk i forrige uke med ei venninne og klaget på akkurat denne telefonen.
Hun hadde klaget 3ganger til selgeren, og det med å måtte oppdatere av programvare på akkurat denne modellen var visst vanlig, og skulle løse alle feil. Og uttalte mye annet pisspreik...
Hun fikk sendt den inn en gang, og de to andre gangene var selger bare spydig og ville ikke gjøre noe. Det var mange andre feil på telefonen og...
Hun allierte seg med meg som holder på med ingeniørutdanning innenfor det feltet, og er ram på forbrukerlover :p
Det var en meget høfflig selger som la seg flat, og med engang skulle sende den inn, med lovnader om ny telefon om hun ikke var fornøyd neste gang ;)
Uansett så vet jeg at iallefall spaceworld bruker å være behjelpelig med slike oppdateringer uansett om du ikke har kjøpt telefonen der. Iallefall her i trondheim :)
Takk for tips! De pleier å være ganske hyggelige på Spaceworld her også :). Jeg har jo seff kjøpt mobilen min på nettet. Da den gamle begynte å harke, så ville jeg jo helst bare ha en ny billig mobil med walkmanfunksjon ... :o. Men nå får jeg jo kabel, så jeg hååååper det fikser alt!

Photobscura
17-02-11, 09:02
Jeg har ei venninne som reklamerer veldig for det grønne pulveret sitt, som hun drikker som te, at det gir henne mer overskudd (hvilket jeg VIRKELIG trenger). Hun sier det er spirulina og hvetegress i det, men prisene på helsekosten er jo lettere hårreisende (den billigste jeg fant kosta 250 kr).
Men så har jeg hørt at det skal være mulig å finne det mye billiegre på iherb, og jeg er der inne nå. Men jeg er en smule forvirret. Det er jo så mye å velge mellom! Jeg aner jo ikke hva som er bra, og så er det jo seff en forutsetning at det koster under 200 kr, for at jeg skal slippe momsen.
Er det noen her som har peiling, og kan gi meg en pekepinn på hva jeg skal velge? Del gjerne noen erfaringer om hvordan dere opplever eventuell virkning av disse greiene også :).

KarMa40
17-02-11, 09:41
Jeg har ei venninne som reklamerer veldig for det grønne pulveret sitt, som hun drikker som te, at det gir henne mer overskudd (hvilket jeg VIRKELIG trenger). Hun sier det er spirulina og hvetegress i det, men prisene på helsekosten er jo lettere hårreisende (den billigste jeg fant kosta 250 kr).
Men så har jeg hørt at det skal være mulig å finne det mye billiegre på iherb, og jeg er der inne nå. Men jeg er en smule forvirret. Det er jo så mye å velge mellom! Jeg aner jo ikke hva som er bra, og så er det jo seff en forutsetning at det koster under 200 kr, for at jeg skal slippe momsen.
Er det noen her som har peiling, og kan gi meg en pekepinn på hva jeg skal velge? Del gjerne noen erfaringer om hvordan dere opplever eventuell virkning av disse greiene også :).

Hvis venninna snakker om purely greens fra pure planet, som er forskjellige typer gress og spirulina, så har min kjære ikke klart å finne den utenfor norge. Svær boks koster ca470,- og liten ... det var ikke jeg som kjøpte den lille. Sier du at den kosten 250 så gjør den nok det.

Now foods http://www.now-2-u.com/ har ellers det meste i de fleste str. Men de sender fra usa, ikke alt er i fritt salg fra land utenfor eu, da er amazon god å ha.

Ikke prøvd så lenge, det smaker grønt, ikke nødvendigvis jævlig.

Det er noen andre her som er veldig begeistret. Kanutten?

Photobscura
17-02-11, 09:53
Hvis venninna snakker om purely greens fra pure planet, som er forskjellige typer gress og spirulina, så har min kjære ikke klart å finne den utenfor norge. Svær boks koster ca470,- og liten ... det var ikke jeg som kjøpte den lille. Sier du at den kosten 250 så gjør den nok det.

Now foods http://www.now-2-u.com/ har ellers det meste i de fleste str. Men de sender fra usa, ikke alt er i fritt salg fra land utenfor eu, da er amazon god å ha.

Ikke prøvd så lenge, det smaker grønt, ikke nødvendigvis jævlig.

Det er noen andre her som er veldig begeistret. Kanutten?
Nå har jeg snakka med henne, og det er Bio Life (http://biogreens.no/bio-life-multi-greens/) hun har kjøpt. Hehe, den siden forvirret meg ytterligere, og elderberries? Får meg til å tenke på Monty Python mer enn helsekost. Haha! Men prisene der inne lå jo langt over mitt nivå, da ... Har jo liksom hørt så mye bra om iherb og prisene deres, så det var det jeg satsa på, men som sagt -forvirret :o.

KarMa40
17-02-11, 10:07
Beklager, denne skulle det vært, med alfabetiske kategorier:

http://www.now-2-u.com/Products/index.htm

Og husk:

http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=NO

Photobscura
17-02-11, 10:29
Beklager, denne skulle det vært, med alfabetiske kategorier:

http://www.now-2-u.com/Products/index.htm

Og husk:

http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=NO
Beklager, nå føler jeg meg vanskelig altså, men dette forvirret meg enda mer! Det jeg spør om er altså om noen kan anbefal meg ett enkelt produkt med pulver av spirulina og hvetegress som også koster mindre enn 200 kr.
Kjenner veldig godt til det med tollreglene, altså. Jeg har god erfaring i å bestille fra nettet, men stort sett alt annet enn helsekostvarer fra det store utland.

Kanutten
17-02-11, 10:44
Beklager, nå føler jeg meg vanskelig altså, men dette forvirret meg enda mer! Det jeg spør om er altså om noen kan anbefal meg ett enkelt produkt med pulver av spirulina og hvetegress som også koster mindre enn 200 kr.
Kjenner veldig godt til det med tollreglene, altså. Jeg har god erfaring i å bestille fra nettet, men stort sett alt annet enn helsekostvarer fra det store utland.

Sjekk HER (http://www.shopping4net.com/no/Helsekost/Superfood.htm) da!

j88
17-02-11, 10:58

http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Best-of-Greens-from-Land-Sea-5-3-oz-150-g/16051?at=0 denne er det samme som norske purley greens. ser de ikke har den inne nå, men de bruker å få den kjapt inn igjen.

Photobscura
17-02-11, 11:09
Sjekk HER (http://www.shopping4net.com/no/Helsekost/Superfood.htm) da!
Takk takk! Men har alt sjekket der inne, og selv om det var mye spennende, så var det dårlig med akkurat den typen jeg ville ha :o.

http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Best-of-Greens-from-Land-Sea-5-3-oz-150-g/16051?at=0 denne er det samme som norske purley greens. ser de ikke har den inne nå, men de bruker å få den kjapt inn igjen.
Ah yes! Takk! Akkurat hva jeg leter etter :). Har uansett ikke råd til å kjøpe den før om to tre uker, så får satse på at den er inne til da :)

Jabba
17-02-11, 11:21
Hva funker best:
Hold-in strømpebukser eller Hold in-truser?
Og har Cubus noe som er brukanes?

trønderpija
17-02-11, 12:04
Den er helt fin! Men det er noen som mener at det er best å ikke bruke MCT til å steke i. Vet ikke hva du skal bruke den til?

Formålet er ikke steking - men å ha i mat kaffe te osv :)
Jeg skal uansett kjøpe Cocosa til steking :) Som i følge helsekosten skulle komme inn i dag.. :)

hernon
17-02-11, 12:18
Tåler glassflasker med øl (altså inneholder de kullsyre) en flytur?
Blir pakket i hardshell kuffert, så det er mer lufttrykket jeg tenker på.

trønderpija
17-02-11, 12:21
Et spørsmål :
Skulle/kunne cocosa dekke fettbehovet iløpet av dagen ?

Furine
17-02-11, 12:23
Tåler glassflasker med øl (altså inneholder de kullsyre) en flytur?
Blir pakket i hardshell kuffert, så det er mer lufttrykket jeg tenker på.

Eg har i alle fall i nærare 10 år hatt med meg glasflasker med øl heim til faderen frå Belgia, med fly. Eg pakkar dei inn i sokkar, eller andre greie ting, sko etc (og det har vore i mjuke baggar). Berre sørg for at dei ikkje får skrangle rundt inni der, så skulle det vel gå greit.

Supera
17-02-11, 13:18
Et spørsmål :
Skulle/kunne cocosa dekke fettbehovet iløpet av dagen ?
Det er ikke så mye omega-3 i det, men fettbehovet som energibehovet fra fett? Ja, energibehovet fra fett kan man dekke fra kokosolje. Men men spiser jo som regel litt andre ting også da. 2 % omega-6 og 0% omega-3 i kokosolje.

Carisma
17-02-11, 18:53
Jeg lurer på hvorfor jeg ikke bare kan spise når jeg er sulten, i stedet for å vente til jeg blir kvalm og ikke orker mat? Argh! :cool:

Nerthus
17-02-11, 19:07
Jeg lurer på hvorfor jeg ikke bare kan spise når jeg er sulten, i stedet for å vente til jeg blir kvalm og ikke orker mat? Argh! :cool:

Det lurer jeg også på hvorfor du gjør? Håper du spiser når du er sulten neste gang da snuppa ;) :p

knh
17-02-11, 19:36
Hvor lenge holder en gulrotkake seg i kjøleskapet? :p

Bakte til kjærestenes bursdag på tirsdag, men vi var så mette etter middagen så orket ikke noe, og i går måtte han plutselig reise sørover på jobbintervju... så den står fortsatt urørt i kjøleskapet :p

Karissima
17-02-11, 19:46
Hvor lenge holder en gulrotkake seg i kjøleskapet? :p

Bakte til kjærestenes bursdag på tirsdag, men vi var så mette etter middagen så orket ikke noe, og i går måtte han plutselig reise sørover på jobbintervju... så den står fortsatt urørt i kjøleskapet :p
Kan du ikke fryse den da :D

knh
17-02-11, 19:53
Kan du ikke fryse den da :D

Har tenkt på det:) men har veldig lite plass i fryseren :p hehe... Så hadde vært greit å vite sånn ca hvor lenge den holder, sånn at den kanskje kan bli spist opp før den blir dårlig ;)

Nerthus
17-02-11, 20:00
Har tenkt på det:) men har veldig lite plass i fryseren :p hehe... Så hadde vært greit å vite sånn ca hvor lenge den holder, sånn at den kanskje kan bli spist opp før den blir dårlig ;)

4-5 dager kanskje hvis den får stå ordentlig kaldt... skyndt deg og spis den opp du - del med noen som fortjener det - gi bort et par stk til naboen og sånn :)

knh
17-02-11, 20:19
okay :) Takk!
Skal på dobbel bursdagsfest i morgenkveld, satser på at den fortsatt er fin så kan jeg ta den med dit ;)
hvis ikke blir den sikkert uansett spist opp når folk blir fulle nok :p hehe...

e84
17-02-11, 21:12
Sånt skjer når man først begynner å se på. Man må jo få med seg hva som skjer videre. Jeg var hekta på Glamour... Nå ser jeg en episode pr. måned cirka og allikevel virker det som det står stille...

Men 'Days of Our Lifes' er skikkelig dårlig, assa... http://www.world-of-smilies.com/wos_schockiert/e0220.gif

haha, i know the feeling! Da jeg gikk på ungdomsskolen måtte jeg løpe hjem fra skolen hver dag for å rekke den nye episoden av Days Of Our Lives...var helt hektet! PÅ samme måte var jeg hektet på Hotell Cæsar en stund også. Har heldigvis ikke vært avhengig av noen av delene på mange år nå da, er jo slitsomt å være hooked på serier som går hver eneste dag...LOL :D

Jabba
17-02-11, 21:14
Hva funker best:
Hold-in strømpebukser eller Hold in-truser?
Og har Cubus noe som er brukanes?

Noen som har peiling ??? :D

LineJM
17-02-11, 21:22
Kommer an på hvor mye og hva du skal holde inn :P Aner ikke om de har på cubus, de er ganske bra på bher men har ikke kikket på sånt der. De har mye brukanes shaping undertøy på lindex derimot. både "truser" og korsettlignende greier.

senorita
17-02-11, 21:24
okei.. skikkelig teit spm.. Men om man tygger noe, og spytter ut? Da har man vel ikke fått i seg altfor mange karbene av det? :P Feks smågodt... sukk.. jeg tygget litt på det idag og så ombestemte jeg meg og spytta det ut.. hoho.. men har vel tygget ut alle karbene da? :P

kennygirl
17-02-11, 21:25
Kommer an på hvor mye og hva du skal holde inn :P Aner ikke om de har på cubus, de er ganske bra på bher men har ikke kikket på sånt der. De har mye brukanes shaping undertøy på lindex derimot. både "truser" og korsettlignende greier.

Så på de korsett-greiene i dag, men torte ikke prøve :p MEN da jeg så på de tenkte jeg: Er de ikke veldig vanskelig å få igjen :confused:

Jabba
17-02-11, 21:26

Jeg lurer på om jeg skal prøve meg på å ha på meg kjole i et selskap vi skal i på lørdag. Jeg har ikke hatt på kjole siden jeg var jentunge....
Siden jeg har litt mage som jeg føler stikker ut hadde vært greit å klemt den inn med et eller annet....:D

senorita
17-02-11, 21:27
Noen som har peiling ??? :D

http://www.figleaves.com/uk/product.asp?product=Miraclesuit-Shapewear-Wonderful-Panel-High-Waisted-Long-Leg&product_id=MSS-2749&size=&colour=Nude

jeg har noe alla denne :D flotte greier :)

LineJM
17-02-11, 21:33
Så på de korsett-greiene i dag, men torte ikke prøve :p MEN da jeg så på de tenkte jeg: Er de ikke veldig vanskelig å få igjen :confused:
neida, bare litt uvant til å begynne med. Jeg har en sånn med maange hekter og den er helt grei å få igjen. Den er utrolig kjekk under kjoler også, siden den er litt glatt så faller gjerne kjolen litt finere. .)

Jeg lurer på om jeg skal prøve meg på å ha på meg kjole i et selskap vi skal i på lørdag. Jeg har ikke hatt på kjole siden jeg var jentunge....
Siden jeg har litt mage som jeg føler stikker ut hadde vært greit å klemt den inn med et eller annet....:D
Lurt! Tror nesten du blir nødt å prøve da. Problemet med de "trusene" kan være at samtidig som de holder inn mestepartne så dytter de opp samtidig og flytter en valk litt oppover.... :rulleøyne

langaard
17-02-11, 21:39
:DNoen som har peiling ??? :D
Ha ha:) kom til og tenke på SLANKETRUSA de solgte på Cubus for ei stund tilbake:D Jeg foretrekker hold in srt.bukse helt uten truse:D

Carisma
17-02-11, 21:39
Problemet med de "trusene" kan være at samtidig som de holder inn mestepartne så dytter de opp samtidig og flytter en valk litt oppover.... :rulleøyne
Strømpebukse! Da bare drar man dem langt nok opp, så dukker det overflødige opp på puppa i stedet! :D

langaard
17-02-11, 21:43
Strømpebukse! Da bare drar man dem langt nok opp, så dukker det overflødige opp på puppa i stedet! :D
:lol::lol:

LineJM
17-02-11, 21:48
! :lol: og sant.

Nerthus
17-02-11, 21:56

Jeg kjøpte meg en "hold in" underkjole på lindex som jeg er KNALLfornøyd med! Strømpebukse gir kant på ryggen - men denne er glatt og tight, sitter ordentlig godt og en kjole over blir kjempefint!
Har selvfølgelig strømpebukse under, men kjolen er så tight at den "visker" vekk kant etter strømpebukse :) føler meg faktisk litt sexy med den underkjolen :)

Jabba
17-02-11, 22:01
Da får jeg ta meg en shopping runde i morgen!!! Takk for alle svar folkens!

kennygirl
17-02-11, 22:04
Jeg hadde en hold-in underkjole en gang og den bare gled opp eller ned... Helt GRUSOM!!

Hadde den under på et ball en gang og underkjolen ble igjen på ballet - i søppelbøtta!

langaard
17-02-11, 22:14
Jeg hadde en hold-in underkjole en gang og den bare gled opp eller ned... Helt GRUSOM!!

Hadde den under på et ball en gang og underkjolen ble igjen på ballet - i søppelbøtta!
:lol::lol:Hold in, hold ut:lol:man skal jo lide for skjønnheten:D

Karissima
17-02-11, 22:16

:lol:
Har en liggende som jeg kjøpte på nettet. Prøvd en gang og deretter lagt innerst i skapet

Kanskje
17-02-11, 23:27
Noen som vet om en enkel, god NYBEGYNNER KAKE man kan lage? Helst med ingredienser som ikke er vanskelige å få kjøpt. Har lyst å ha noe som alternativ når andre skal kose seg med kake. Men så er jeg ikke noen god kokk da :p

maynard
18-02-11, 04:00
Noen som vet om en enkel, god NYBEGYNNER KAKE man kan lage? Helst med ingredienser som ikke er vanskelige å få kjøpt. Har lyst å ha noe som alternativ når andre skal kose seg med kake. Men så er jeg ikke noen god kokk da :p

Jeg baker sjeldent kake etter oppskrift, er typen som har baket i alle år og vet sånn ca hva jeg skal ha i for å få ei grei kake...fint for meg når jeg lever lavkarbo og vil ha ei kake ;)

God sjokoladekake:
5egg
ca 1dl splenda og sukrin etter smak
vispes sammen med stålvisp (ikke eggedosis)
smelt 200gr mørk sjokolade (86%) med 150gr smør
bland alt sammen og ha i ca 1dl soyamel og 0,5dl mandelmel
2ts vaniljepulver
1-2tsbakepulver
stek på nederste rille i ca 20min og avkjøl (blir bedre om den står over natten)
server med krem og bringebærsaus
Bringebærsaus lager du ved å gni/mose bringebær i ei sikt (melsikt) slik at frøene ikke blir med.
For en pakke bringebær på 400g har du i ca 4dråper sitrondråper og søtning etter smak. Søtning må være i melisform eller flytende. Dvs feks sukrinmelis, splenda, stevia eller flytende natreen.
Spis og nyt :)

Suksessterte:
Mandelbunn:
250gr mandler males
5eggehviter piskes hvitt med ca 1dl splenda og 0,5dl sukrinmelis
Blandes og stekes på 180grader i ca 25min på nederste rille i rundform.

Eggekrem/gulkrem:
5eggeplommer
1dl fløte
2ts vaniljepulver
1dl sukrin +0,5dl splenda (søtning etter smak)
kokes langsomt opp på svak varme under omrøring. Taes av etter det begynner å boble. Avkjøles (går fort i kjøleskap)
Visp ca 125gr romtemperert smør og ha i avkjølt eggeblanding og smør over mandelbunnen :)

Som nevnt i begg oppskrifte så tar man i søtning etter smak. Smak på røra og kjenn om det er søtt nokk for deg ;)

Mandelbunn kan man også ha feks sjokoladekrem på, krem med frukt på ol.
Stol på fantasien :D

Mandelmel får man kjøpt på de fleste helsekostbutikker, evt man kan lage selv ved å rett og slett kverne mandler.
Sukrin/sukrinmelis og vanilljepulver får man kjøpt på de helsekost.
Soyamel og splenda fåes kjøpt i de fleste store dagligvarebutikker.

Sukrin er visst det samme som erythritol og det kan man kjøpe billig på iherb.com: http://www.iherb.com/now-foods-erythritol-100-pure-natural-sweetener-1-lb-454-g/579?at=0 (frakt på 4$ under 3lb)

Håper det var til hjelp :)

Ferskenbeinet
18-02-11, 08:30
Noen som kan anbefale en bra hårting (sjampo/kur/vitamin etc.) for vintertørt herrehår?

langaard
18-02-11, 08:35
Noen som kan anbefale en bra hårting (sjampo/kur/vitamin etc.) for vintertørt herrehår?
leave in hårkur fra redken kankje:) Redken sine produkter er veldig bra:)

Photobscura
18-02-11, 08:37
Noe litt billig og kjapt er jojobaolje (fås kjøpt på helsekost, eller på nettet). Jeg kliner og masserer det inn i hårrøttene og tuppene og har det i natta gjennom eller noen timer på dagtid før jeg vasker det ut med shampoo. Hjelper veldig for meg!
Ellers er jeg enig i Langaard. Redken-produkter er veldig gode. Matrix er også supert!
Ellers ville jeg kanskje kosta på meg et frisørbesøk, sånn at en proff kan avgjøre hvilken hårtype med hvilke problemer du har. Det er veldig forskjellig hvor sånne tørrhetsproblemer kommer fra; slitasje, hodebunn, proteinmangel etc ...

Egwene
18-02-11, 09:00
Tigi Bedhead har egen herreserie med shampo etc.
Og jeg ville anbefalt det, hehe.
Bedhead har mye bra^^

Photobscura
18-02-11, 09:11
Og jeg ville anbefalt det, hehe.
Bedhead har mye bra^^
Bortsett fra at det lukter sukkertøy :p. Artig en liten stund. Enerverende etter en tid ... (Eller, nå vet jeg ikke med herreserien, da).

Egwene
18-02-11, 09:35
Bortsett fra at det lukter sukkertøy :p. Artig en liten stund. Enerverende etter en tid ... (Eller, nå vet jeg ikke med herreserien, da).

Jeg vet ikke helt hva herreserien lukter jeg heller, men regner med at den burde lukte mer maskulint x)

Jeg likker sukkertøylukten! XD

Photobscura
18-02-11, 09:41
Jeg vet ikke helt hva herreserien lukter jeg heller, men regner med at den burde lukte mer maskulint x)

Jeg likker sukkertøylukten! XD
Jeg er ikke så veldig søt av meg, så jeg fikk nok av den etter en stund. Brukte bare den flytende voksen. Føltes som jeg hadde dytta huet i pulveriserte love hearts :p.

Ferskenbeinet
18-02-11, 09:51
har aldri syns noe om sjampo/balsamene til tigi selv altså. Og ja mange lukter sukkertøy! Dumb blonde og foxy curls feks... blæhh (irriterer meg at jeg er avhengig av skummet i foxy serien) Curls rock derimot lukter friskt og godt, så det finnes NOE som ikke lukter snop! Men kjenner at siden jeg ikke syns særlig om de sjampoene jeg har prøvd så har jeg vel ikke helt troen på herreutgavene heller... hehe

nellie
18-02-11, 09:52
Jeg liker heller ikke Tigi:nei:
Heller Redken! De har også for menn.

Egwene
18-02-11, 09:56
har aldri syns noe om sjampo/balsamene til tigi selv altså. Og ja mange lukter sukkertøy! Dumb blonde og foxy curls feks... blæhh (irriterer meg at jeg er avhengig av skummet i foxy serien) Curls rock derimot lukter friskt og godt, så det finnes NOE som ikke lukter snop! Men kjenner at siden jeg ikke syns særlig om de sjampoene jeg har prøvd så har jeg vel ikke helt troen på herreutgavene heller... hehe

Catwalk-shampoene lukter faktisk ikke så mye sukkertøy fant jeg ut nå i dag.
Fikk ny shampo og balsam i posten i går og testet i dag, jeg regnet med en godterilukt, men den uteble=P
Den lukter godt, men ikke søtt og klissete x)

Har aldri testet Redken, så jeg vet ingenting om lukten i forhold til Tigi, hehe.

Egwene
18-02-11, 10:12
Jeg kom på en ting;
Hvilken smak er det på baconcrisp/bacongull?

Jeg har gått tilbake nå til så strikt Skaldeman som mulig(vet det ikke står i filosofiboksen enda), så lurer på om det funker å bare bruke stekt bacon som en liten helgesnacks?

Ferskenbeinet
18-02-11, 10:42
Klart bacon fungerer om du vil ha snacks, men det er mye salt i det da, så du kan samle litt vann. Ostechips er og et fint alternativ vil jeg tro (uten at jeg kan noe om skaldemann)

Ferskenbeinet
18-02-11, 10:43
Catwalk-shampoene lukter faktisk ikke så mye sukkertøy fant jeg ut nå i dag.
Fikk ny shampo og balsam i posten i går og testet i dag, jeg regnet med en godterilukt, men den uteble=P
Den lukter godt, men ikke søtt og klissete x)

Har aldri testet Redken, så jeg vet ingenting om lukten i forhold til Tigi, hehe.

stemmer det, sikkert bare bed head serien som lukter sukkertøy

Egwene
18-02-11, 10:54
Klart bacon fungerer om du vil ha snacks, men det er mye salt i det da, så du kan samle litt vann. Ostechips er og et fint alternativ vil jeg tro (uten at jeg kan noe om skaldemann)

Er bare at jeg skal på overnatting med venner i helgen, og siden de mest sansynlig skal ha salt chips, så tenkte jeg at jeg kunne knaske litt bacon imens x)
Har hørt lest at man kan legge det litt i vann over natten/dagen for at det skal bli mindre salt.
Stemmer det?

Ferskenbeinet
18-02-11, 10:55
det høres jo logisk ut, har aldri prøvd! Ostechips funker og fint å lage på forhånd å ha med i en pose. Digg å dippe i rømme/salsa...

Egwene
18-02-11, 10:57
Kanskje jeg kan lage litt før jeg drar bort i kveld.
Men skal iallefall prøve det med bacon, så får jeg se hvordan det går, hehe.

Pøsh
18-02-11, 11:53
Jeg har ikke tid nå til å finne ut om Skyr youghurt er grei å spise, så jeg slenger inn spørsmål her.

Furine
18-02-11, 11:58
Jeg har ikke tid nå til å finne ut om Skyr youghurt er grei å spise, så jeg slenger inn spørsmål her.

Den naturelle er jo uten noko form for sukker, men det er jo så godt som feittfritt..
LenaBeatrice.net (http://lenabeatrice.net/ofte-stilte-sporsmal/om-skyr-yoghurt/) har eit innlegg om akkurat dette.

christine76
18-02-11, 11:58
De høye boksene er grei, om enn med litt lite fett. De lave boksene er full av sukker.

Pøsh
18-02-11, 11:59
Takk jenter!

Supera
18-02-11, 11:59
Det spørs jo hvor streng du skal være. Putt litt fett i hvis du skal spise det i alle fall. Det er fettfritt! Skyr + kremfløte er godt. :snill: Men velg den naturelle versjonen!

TrineG
18-02-11, 12:13
noen som kan anbefale en god hvit vin ? Med minst mulig sukker så klart:)

Egwene
18-02-11, 12:43
Går Mozzarella som en fet ost?

Gerd
18-02-11, 12:46
Går Mozzarella som en fet ost?

http://www.matvareguiden.no/matvare6573.asp

Kitt
18-02-11, 12:54
noen som kan anbefale en god hvit vin ? Med minst mulig sukker så klart:)
Ligger egne lister her inne!

Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12819) feks

Egwene
18-02-11, 12:55
Takk skal du ha!

Rin
18-02-11, 13:08

Mine flasker med tigi control freak lukter bare intenst sitrus - jeg setter pris på både dét og at de er det mest effektive anti-frizz jeg noengang har hatt klørne i. :p

Furine
18-02-11, 13:45
Er det i Danmark (København) stengt i butikkar etc som i Norge torsdag og fredag i påska? Nokon som veit?

Kitt
18-02-11, 13:50
Er det i Danmark (København) stengt i butikkar etc som i Norge torsdag og fredag i påska? Nokon som veit?
Det er i hvert fall helligdager i Damark (http://www.reiseieuropa.no/2010/05/03/danske-helligdager-2010-2012/) også, så regner med at det meste er stengt!

Furine
18-02-11, 13:56
OK, takk! Belgia er det vanlege dagar nemlig, men har jobbfri, vurderte ein tur til Køben då, men kanskje litt teit om alle butikkar er stengt.

Kanutten
18-02-11, 13:58
I Dublin er butikkene åpne alle dager bortsett fra boxingday. Fullt liv på søndagene altså!

Furine
18-02-11, 14:00
I Dublin er butikkene åpne alle dager bortsett fra boxingday. Fullt liv på søndagene altså!

Katolikkar dei også, som her. :ja: Kanskje vi skulle sjekke ut Dublin igjen. Har ein "gavesjekk" som går for to overnattingar på hotell i diverse byar i Europa, må liksom berre finne ut kor vi vil satse på å reise.

Kanutten
18-02-11, 14:04
Katolikkar dei også, som her. :ja: Kanskje vi skulle sjekke ut Dublin igjen. Har ein "gavesjekk" som går for to overnattingar på hotell i diverse byar i Europa, må liksom berre finne ut kor vi vil satse på å reise.

:eek: Du er da vel ikke i tvil?? :lol:

Furine
18-02-11, 14:07
Jaaau. Har jo vore der før. Lenge sidan men... Vil gjerne igjen, men vil samtidig så gjerne vise sambu København. Men lite vits i om der er stengt.

Kanutten
18-02-11, 14:08
Jaaau. Har jo vore der før. Lenge sidan men... Vil gjerne igjen, men vil samtidig så gjerne vise sambu København. Men lite vits i om der er stengt.

København er megastengt.. En uke FØR påsken, i selve påsken og uka etter. :ja: Heeelt sikker. :o

Furine
18-02-11, 14:10
Samtidig kunne Paris, Amsterdam, London vore fint. Og Barcelona, Roma, Venicia... Hm.. Trur eg må sjekke ut kva det kostar med flyreiser/togreiser hit og dit.

Kanutten
18-02-11, 14:17
Samtidig kunne Paris, Amsterdam, London vore fint. Og Barcelona, Roma, Venicia... Hm.. Trur eg må sjekke ut kva det kostar med flyreiser/togreiser hit og dit.

Amsterdam er nyyyydelig!!! Sies det. :p Jeg vil også dit!

Furine
18-02-11, 14:21
Amsterdam ligg jo berre to timar unna med tog. Men trur nok det er like stengt der dei dagane. Amsterdam er fin den. :)

langaard
18-02-11, 15:09
Hei:) Jeg har sett reklame, der de lokker med påskeåpne butikker i Køben:)

Furine
18-02-11, 15:13
Hei:) Jeg har sett reklame, der de lokker med påskeåpne butikker i Køben:)

Oh, er ikkje du grei, då! :D

Kanskje
18-02-11, 17:52
Jeg baker sjeldent kake etter oppskrift, er typen som har baket i alle år og vet sånn ca hva jeg skal ha i for å få ei grei kake...fint for meg når jeg lever lavkarbo og vil ha ei kake ;)

God sjokoladekake:
5egg
ca 1dl splenda og sukrin etter smak
vispes sammen med stålvisp (ikke eggedosis)
smelt 200gr mørk sjokolade (86%) med 150gr smør
bland alt sammen og ha i ca 1dl soyamel og 0,5dl mandelmel
2ts vaniljepulver
1-2tsbakepulver
stek på nederste rille i ca 20min og avkjøl (blir bedre om den står over natten)
server med krem og bringebærsaus
Bringebærsaus lager du ved å gni/mose bringebær i ei sikt (melsikt) slik at frøene ikke blir med.
For en pakke bringebær på 400g har du i ca 4dråper sitrondråper og søtning etter smak. Søtning må være i melisform eller flytende. Dvs feks sukrinmelis, splenda, stevia eller flytende natreen.
Spis og nyt :)

Suksessterte:
Mandelbunn:
250gr mandler males
5eggehviter piskes hvitt med ca 1dl splenda og 0,5dl sukrinmelis
Blandes og stekes på 180grader i ca 25min på nederste rille i rundform.

Eggekrem/gulkrem:
5eggeplommer
1dl fløte
2ts vaniljepulver
1dl sukrin +0,5dl splenda (søtning etter smak)
kokes langsomt opp på svak varme under omrøring. Taes av etter det begynner å boble. Avkjøles (går fort i kjøleskap)
Visp ca 125gr romtemperert smør og ha i avkjølt eggeblanding og smør over mandelbunnen :)

Som nevnt i begg oppskrifte så tar man i søtning etter smak. Smak på røra og kjenn om det er søtt nokk for deg ;)

Mandelbunn kan man også ha feks sjokoladekrem på, krem med frukt på ol.
Stol på fantasien :D

Mandelmel får man kjøpt på de fleste helsekostbutikker, evt man kan lage selv ved å rett og slett kverne mandler.
Sukrin/sukrinmelis og vanilljepulver får man kjøpt på de helsekost.
Soyamel og splenda fåes kjøpt i de fleste store dagligvarebutikker.

Sukrin er visst det samme som erythritol og det kan man kjøpe billig på iherb.com: http://www.iherb.com/now-foods-erythritol-100-pure-natural-sweetener-1-lb-454-g/579?at=0 (frakt på 4$ under 3lb)

Håper det var til hjelp :)

takker så masse for oppskrift. Fikk sannelig lyst på kake :)

Carisma
18-02-11, 22:02
Redken-produkter er veldig gode.
Bortsett fra at det lukter sukkertøy
Redken ødela håret mitt fullstendig, og jeg fikk ikke orden på det igjen før jeg oppdaget Tigi! Herreserien lukter mint (hvertfall den grå), ellers er det forskjellig lukt på alle. Jeg bruker superstar, den lukter jordbær. Ordentlig, ikke sånn syntetisk som frisørshampoer vanligvis gjør.

København er megastengt.. En uke FØR påsken, i selve påsken og uka etter. :ja: Heeelt sikker. :o
Eh, nei :nei: De har åpent samme dagene som i Norge. Har vært der i de dagene først i påskeuka mange ganger.

Amsterdam ligg jo berre to timar unna med tog. Men trur nok det er like stengt der dei dagane. Amsterdam er fin den. :)
Amsterdam har bare stengt langfredag, ikke skjærtorsdag. Hvertfall var det åpent da vi var der i påsken 2004. :ja:

Photobscura
18-02-11, 22:18
Det sier også ganske mye om hvor forskjellig hårkvaltitet forskjellige folk har. Du er jo mørk, Carisma (om det er naturlig?) mens jeg er lys, da har jeg også sannsynligvis tynnere hårstrå enn deg f.eks. Jeg er veldig fornøyd med Redken, men håret mitt blir tydeligvis fort lei av produkter, og jeg bytter gjerne mellom to. Matrix ser ut til å få bra respons :D. Sølvshampooen derfra er det beste jeg har prøvd! For ikke å snakke om proteinhårkuren!

Carisma
18-02-11, 22:23
Du er jo mørk, Carisma (om det er naturlig?)
Ikke i det hele tatt :D Jeg er midt mellom bloond og mellom blond opprinnelig, men har ikke hatt naturlig farge siden jeg var 14. Håret mitt er veldig tynt pr hårstrå, men fryktelig mange hårstrå så det virker tykt likevel. Har hørt fra absolutt alle frisører at de aldri har sett noen med så mange hår før :rolleyes:

Photobscura
18-02-11, 22:27
Ikke i det hele tatt :D Jeg er midt mellom bloond og mellom blond opprinnelig, men har ikke hatt naturlig farge siden jeg var 14. Håret mitt er veldig tynt pr hårstrå, men fryktelig mange hårstrå så det virker tykt likevel. Har hørt fra absolutt alle frisører at de aldri har sett noen med så mange hår før :rolleyes:
Ah, ok. Ja, det er jo typisk blondiner, tynne hårstrå men myyyyye hår! Jeg hadde enormt mye hår før kroppen bestemte seg for å klusse til hormonene mine sånn at typ 2/3-deler ramla ut. :(

Furine
18-02-11, 23:03
Redken ødela håret mitt fullstendig, og jeg fikk ikke orden på det igjen før jeg oppdaget Tigi! Herreserien lukter mint (hvertfall den grå), ellers er det forskjellig lukt på alle. Jeg bruker superstar, den lukter jordbær. Ordentlig, ikke sånn syntetisk som frisørshampoer vanligvis gjør.

Eh, nei :nei: De har åpent samme dagene som i Norge. Har vært der i de dagene først i påskeuka mange ganger.

Amsterdam har bare stengt langfredag, ikke skjærtorsdag. Hvertfall var det åpent da vi var der i påsken 2004. :ja:

Greier ikkje å bruke Redkenprodukta eg hadde i hus lenger, etter at Frøy gjorde meg oppmerksam på paraben. Eg er litt paranoid. :o
Hihi, eg greier heller ikkje tanken på Tigi, men det er på grunn av dårleg erfaring med ein Tigi-frisør. Eg skulle ha rundjult den vesle skiten av ein mann! Eg skulle ha ein klipp til €15, enda opp med alt mogleg skit til €50 (det var det året det var så bratt!), ja for eg hadde jo så stygt hår, og han måtte jo berre kure det, og brenne meg i nakken 3 gongar, og la meg betale €2 for hårspray eg instendig ba om å få sleppe..! :mad:

Takk for info om opning i Køben! Amsterdam fann eg ut av på nettet. Litt dumt å reise stadar om mykje er stengt der. Så vi må tenke litt på dette.

Carisma
18-02-11, 23:06
Men det er jo en masse severdigheter i Amsterdam, som man kan bruke fredagen på :ja: Vi brukte den i dyreparken :D De fleste ville nok valgt museene... Også shoppet vi torsdag og lørdag.

Furine
18-02-11, 23:21
Men det er jo en masse severdigheter i Amsterdam, som man kan bruke fredagen på :ja: Vi brukte den i dyreparken :D De fleste ville nok valgt museene... Også shoppet vi torsdag og lørdag.

Jauda, eg veit jo det, har vore der før ;) Men vi har liksom spart på denne gåvesjekkgreia så lenge no at eg verkeleg har lyst til å gjere noko spesielt. Sambu har aldri vore i sjølve Køben (eg anser ikkje transit på Kastrup som besøk i byen :rolleyes:) så det hadde vore stas. Sambu jobbar eigentleg både torsdag og fredag i påska, men har tatt fri sidan eg har fri. Så vi skal i alle fall gjere noko begge har lyst til. Har ikkje vore i London på 10 år heller. Ei skam! Vi som bur så nær!

Jabba
19-02-11, 11:49
Hva kan jeg spe kjøttdeig med for å få den festest mulig? Utenom fløte og ost da...
Skal lage hjemmelagede karbonader....

Gerd
19-02-11, 11:51
Hva kan jeg spe kjøttdeig med for å få den festest mulig? Utenom fløte og ost da...

mykt smør :D (ikke smelta, men romtemperert) :)

Jabba
19-02-11, 12:00
mykt smør :D (ikke smelta, men romtemperert) :)

Det vil ikke smelte og renne ut i panna under steking da?

Gerd
19-02-11, 12:03
Det vil ikke smelte og renne ut i panna under steking da?

Noe vil, men pass på å elte det godt.

Jeg bruker å tilsette smør i både kjøttpuddinger, kjøttkaker og karbiser :D
Og det blir en god avrunda smak med smør :ja:

KarMa40
19-02-11, 12:09

Eggeplomme og/eller finhakket bacon

Jabba
19-02-11, 12:10
Noe vil, men pass på å elte det godt.

Jeg bruker å tilsette smør i både kjøttpuddinger, kjøttkaker og karbiser :D
Og det blir en god avrunda smak med smør :ja:

Da skal jeg også prøve! Takk for tipset Gerd!

Jabba
19-02-11, 12:12
Lurer på en ting til jeg...eller rettere sagt to ting:

1. Slike Stay-Up strømper....holder de seg virkelig oppe av seg selv eller er hofteholder et must?

2. Jeg sliter med dårlig holdning og merker nå at jeg til stadighet får vondt i ryggen. Hva kan jeg gjøre for å forbedre holdningen min ?

Jabba
19-02-11, 12:12
Eggeplomme og/eller finhakket bacon
MMM - da blir det jo baconburger! Nam nam! Steker du baconet først da eller?

ada-emilie
19-02-11, 12:16

1. Slike Stay-Up strømper....holder de seg virkelig oppe av seg selv eller er hofteholder et must?

2. Jeg sliter med dårlig holdning og merker nå at jeg til stadighet får vondt i ryggen. Hva kan jeg gjøre for å forbedre holdningen min ?
For å forbedre hodldningen hjelper det som regel å trene styrke på treningsstudio. Egentlig all form for trening. Armehevinger! For å få strukket ut brystet må du få trent ryggmusklene på motsatt side på en eller annen måte. Svømming er også bra. Yoga. Jeg merker mest virkning av styrketrening med apparater.

Carisma
19-02-11, 13:02

Yoga!

Svima
19-02-11, 13:59
Nå har jeg prøvd å lage "taco skjell" av ost, uten hell.:eek:
Jeg la de over aluminiumsfolie:eek: (tenkte jeg skulle prøve å få en bøy, så jeg kunne fylle de)
Ikke prøv. De satt helt fast:) Ha ha.:)
Har noen et råd?

Furine
19-02-11, 14:01
Nå har jeg prøvd å lage "taco skjell" av ost, uten hell.:eek:
Jeg la de over aluminiumsfolie:eek: (tenkte jeg skulle prøve å få en bøy, så jeg kunne fylle de)
Ikke prøv. De satt helt fast:) Ha ha.:)
Har noen et råd?
Bakepapir!! Eller putt i muffinsformer av silikon? Eller bruk ein kopp med bakepapir i.

Svima
19-02-11, 14:03
Takk takk:)
Da prøver jeg det.
Ha en fin dag:klem:

Ildern
19-02-11, 14:07

De holder seg oppe på egenhånd. :)

Gracella
19-02-11, 14:25

De holdes oppe av seg selv, ja.
Et lurt tips for å få de til å sitte enda bedre, er å ta litt vann på den "gummilisten" som er i strømpen.
Altså, dra på deg strømpen, men ikke den øveste biten, den lar du være vrengt nedover så du ser den gummikanten.. Fukt fingrene med vann og gni rundt gummien, brett opp strømpen helt og den sitter som et skudd!!

På den annes side, synes jeg hofteholdere er mer sexy, da slipper man (jeg i alle fall) at noe tyter ut over kanten...

christine76
19-02-11, 14:26
Noen som vet hvordan Paris er med åpningstider i påsken da? Jeg har tenkt å reise der, og hadde ikke tenkt på det med åpningstider før jeg leste her i tråden. Gjør ikke noe om det er stengt en dag eller to, men litt kjedelig om det er stengt hele oppholdet.

Og stay-ups holder seg fint oppe. Men det er jo veldig sexy med holdere da.

Photobscura
19-02-11, 15:00
Kan noen svare meg på om det å få en aktivitetsplan fra Nav som skal undertegnes en uke etter jeg leverte søknad og gjennomførte "intervju" er et godt tegn på at man får vedtak? :snill:

Og så lurer jeg på, jeg har kun brukt blodsukkermåleren min til å måle fastende blodsukker. Jeg fikk i dag det for meg at jeg skulle teste hvor mye blodsukkeret mitt påvirkes av maltitol, bare sånn for moro skyld. Så jeg lurer da på hvor lenge etter siste måltid jeg bør vente med å måle blodsukkeret, og hvor lenge etter inntak av sjokoladen jeg bør vente med å sjekke stigningen?

Sanney
19-02-11, 15:05
mener at det er 2 timer etter inntak som er "regelen", uten at jeg skal være altfor skråsikker.

Photobscura
19-02-11, 15:08
mener at det er 2 timer etter inntak som er "regelen", uten at jeg skal være altfor skråsikker.
For både før- og ettermålingen? Hadde for meg noe med to timer jeg også, men ettersom stripsene er så himla dyre, så vil jeg være sikker!

Sanney
19-02-11, 15:12
vel, før målingen kan jo du ta rett før du spiser greia, og etter målingen 2 t etter du har spist maltitolen.

forøvrig har jeg to bokser med sticks ett eller annet sted. jeg vet bare ikke hvor. så jeg måtte få ny resept... i og med at jeg har diabetes får jeg jo kraftig redusert pris, så jeg aner ikke hva sticksa egentlig koster...

Photobscura
19-02-11, 15:19
vel, før målingen kan jo du ta rett før du spiser greia, og etter målingen 2 t etter du har spist maltitolen.

forøvrig har jeg to bokser med sticks ett eller annet sted. jeg vet bare ikke hvor. så jeg måtte få ny resept... i og med at jeg har diabetes får jeg jo kraftig redusert pris, så jeg aner ikke hva sticksa egentlig koster...
Hehe, nei, jeg mente første målinga to timer etter siste måltid, og målinga etter inntak av sjokkisen to timer etter jeg har spist den, blir det riktig?
Jeg husker ikke hvor mye de koster, kanskje rundt 200 kr for hundre strimler? Fikk meg nettopp nye blodsukkermåler, så jeg har fortsatt noen av de strimlene som fulgte med. Jeg får jo ikke blå resept på dem, ettersom jeg "bare" er insulinresistent. :rolleyes:

Sanney
19-02-11, 15:26
jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for siste måltid, hvis du bare vil sjekke virkningen av maltitol. med lavkarbo spretter jo ikke blodsukkeret opp allikevel.

jeg hadde to produkter på samme resept, så det er bare en pris på kvitteringen min.. men mener jeg ble fortalt at det er 50 kr per boks av 50 sticks. så 1 kr sticksa. og uten resept er det 3 kr sticksa. men kommer vel ann på merket og. er uansett så sløv på å måle at det blir ikke store utgiftene i året...

Carisma
19-02-11, 16:48
kanskje rundt 200 kr for hundre strimler?
350 kostet en boks strips uten resept for 2 år siden.

KarMa40
19-02-11, 17:37
MMM - da blir det jo baconburger! Nam nam! Steker du baconet først da eller?

Faktisk ikke, men så liker jeg rått bacon da:D:D:D

Kanutten
19-02-11, 17:40
Noen her som kjenner til et bra sted å overnatte enten i Northwich eller i Knutsford i England?? Det er rett sørvest for Manchester flyplass. Det må passe for eldre folk. Mamma og pappa får en tur dit fra oss barn i gave, akkurat der fordi vi har familie der. Men samtidig må det passe for sambo og meg (les pubber) siden vi skal reise sammen med dem..

KarMa40
19-02-11, 17:46
Og så lurer jeg på, jeg har kun brukt blodsukkermåleren min til å måle fastende blodsukker. Jeg fikk i dag det for meg at jeg skulle teste hvor mye blodsukkeret mitt påvirkes av maltitol, bare sånn for moro skyld. Så jeg lurer da på hvor lenge etter siste måltid jeg bør vente med å måle blodsukkeret, og hvor lenge etter inntak av sjokoladen jeg bør vente med å sjekke stigningen?

For å få ordentlig oversikt kan du gjøre som de gjør med sukkerbelastning: innta tingensomskalmåles, og så måle etter 10 min, 30 min, 1 time, 2 timer. Tegne graf, som en ekte nerd :D:D:D. Hvis blodsukkeret er normalt etter to timer kan du fortsatt ha hatt det opp i skyene i mellomtiden... Jo mere grafen svinger jo sterkere reagerer du og det vil jo være veldig interessant hvis du har spist noe som skal ha lav glykemisk belastning.

Jeg skjønner at det er noen pekuniære begrensninger, men du trenger jo ikke teste alt og dersom du måler Matterhorn og Montt blanc for noe som burde være Kolsåstoppen, kan vel legen hjelpe med resept?...

Krysse fingre for Nav forresten ...

Photobscura
19-02-11, 17:57
For å få ordentlig oversikt kan du gjøre som de gjør med sukkerbelastning: innta tingensomskalmåles, og så måle etter 10 min, 30 min, 1 time, 2 timer. Tegne graf, som en ekte nerd :D:D:D. Hvis blodsukkeret er normalt etter to timer kan du fortsatt ha hatt det opp i skyene i mellomtiden... Jo mere grafen svinger jo sterkere reagerer du og det vil jo være veldig interessant hvis du har spist noe som skal ha lav glykemisk belastning.

Jeg skjønner at det er noen pekuniære begrensninger, men du trenger jo ikke teste alt og dersom du måler Matterhorn og Montt blanc for noe som burde være Kolsåstoppen, kan vel legen hjelpe med resept?...

Såpass! Takk for tips, altså. Men det er mer bare nysgjerrighet. Jeg er jo diagnosisert med insulinresistens, og går på metformin, og kjenner sådan mindre svingninger, men nå er jeg også langt over snittet pedantisk på kostholdet :).
Jeg har hatt veldig reaktivt blodsukker tidligere, og kjent veldig godt om jeg har fått i meg noe jeg ikke har tålt, noe som sånn generelt skjer svært sjeldent. Bare ordet glukosebelastning får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Jeg har blånekta de siste to årene. Det er rett og slett en for hard påkjenning!
Jeg tror ikke jeg har merka noe av å spise maltitolsjokolade før, men det hadde vært interessant å se om det skjer noe. Og så ligger jo bare den måleren der. Brukte den en del da jeg la om kostholdet etter diagnosen, men som sagt bare for å sjekke fastende blodsukker, og at det faktisk bevegde seg nedover.

Oregano
19-02-11, 18:04
Jeg lurer på om dette er riktig tråd å spørre om hvordan dere holder magen i gang på lavkarbokosthold. Min er usedvanlig treig for tiden. :flau:

Photobscura
19-02-11, 18:24
Jeg lurer på om dette er riktig tråd å spørre om hvordan dere holder magen i gang på lavkarbokosthold. Min er usedvanlig treig for tiden. :flau:
Den holder seg i gang av seg selv, den! Men du må nok gi det litt tid, dersom du er fersk i lavkarbo-gamet! :) Imidlertid finnes det noen triks for å få den i gang også, linfrø som har ligget i vann, fløtegrøt, blåbær etc.

Oregano
19-02-11, 19:02
Den holder seg i gang av seg selv, den! Men du må nok gi det litt tid, dersom du er fersk i lavkarbo-gamet! :) Imidlertid finnes det noen triks for å få den i gang også, linfrø som har ligget i vann, fløtegrøt, blåbær etc.

Jeg har vel levd lavkarbo i 7-8 uker nå. Du mener det kommer seg etterhvert? Linfrø har jeg jo i knekkebrødene mine. Blåbær spiser jeg av og til litt av i cc'en til frokost. Sikkert ikke store nok mengder.

Pøsh
19-02-11, 19:05
Jeg merker på magen når jeg spiser frokostbollene til Gerd. De funker :cool:
Magen min har generelt blitt mye bedre enn før.

Photobscura
19-02-11, 19:31
Jeg har vel levd lavkarbo i 7-8 uker nå. Du mener det kommer seg etterhvert? Linfrø har jeg jo i knekkebrødene mine. Blåbær spiser jeg av og til litt av i cc'en til frokost. Sikkert ikke store nok mengder.
Jeg mener ikke det kommer seg etterhvert, men de fleste opplever at det går seg til! Det er jo ren, naturlig og ubearbeidet mat vi spiser, og det med fiber er en nymoderne oppfinnelse tilpasset dagens kosthold. ;) Hvor lang tid det tar er nok ganske individuelt. Jeg tror det tok noen uker for min del, men det begynner å bli en stund siden nå, så jeg husker ikke helt …
Men det kan jo også hende at du ikke er så treg i magen. Man har som regel mindre avfall når man spiser helt rent mat, enn man får på et mer tradisjonelt norsk kosthold, med mye brød og sånn.
Men, som sagt. Om du føler deg treg i magen, prøv å legge noen ss linfrø i et glass lunkent vann til det danner seg et litt tykt slimaktig lag, og drikk det. Det fungerer lakserende og er helt uskadelig. Om enn ikke så innmari apetittelig. :p

Oregano
19-02-11, 20:16
Takk for tipset - skal prøves. Har lest her inne at maltitolsjokolader også kan virke lakserende. Det er kanskje også verdt et forsøk? :D

Photobscura
19-02-11, 20:33
Takk for tipset - skal prøves. Har lest her inne at maltitolsjokolader også kan virke lakserende. Det er kanskje også verdt et forsøk? :D
Både og! Det fungerer ikke lakserende på meg, derimot får jeg gravidmage og flatulens fra en annen verden om jeg spiser for mye sjokolade med maltitol :flau:

hernon
19-02-11, 20:37
Jeg lurer på hvorfor jeg - som vanligvis båder er hyggelig og høflig - to ganger har glemt å takke for svar her inne?

Takk, Furine og Kitt :)

langaard
19-02-11, 20:53
Hei:) på apoteket har de noe som heter senneste, den er MEGET effektiv mot treg mage:D

Oregano
19-02-11, 20:56
Te ja, det minner meg om noe annet jeg har lurt på; Er te ok på lavkarbo? Jeg drikker som oftest de koffeinfrie fra London fruit&herb company. De smaker nydelig uten søtning også, men om de lages av frukt og bær bør jeg kanskje velge en annen type te eller ikke drikke te i det hele tatt?

Anarko
19-02-11, 20:57
Jeg har tidvis, og egentlig rimelig ofte, siste mnd vært plaget med mye bløt mage (diare) og kun på kveldene. Jeg har vært lavkarbo siden juli 2010, men har siste 1,5 mnd vært mye flinkere til å spise enda mindre karbohydrater, trent, (og har gått ned en del) og spist mer fett. Kan det være fettet som gjør at magen oppfører seg idiot? Dette problemet oppstår etter middagene, som er på kvelden rundt om 19. Frem til middag er alt normalt.

Oregano
19-02-11, 20:59
Jeg har også fettet mistenkt for en del av tregheten ja. I tillegg er det vel mindre fiber i lavkarbokosthold enn grovbrød og grovpastakostholdet jeg hadde tidligere. Jeg trener hver dag, og vil ikke tenke på hvordan magen hadde vært hvis jeg bare satt stille.

langaard
19-02-11, 20:59
Te ja, det minner meg om noe annet jeg har lurt på; Er te ok på lavkarbo? Jeg drikker som oftest de koffeinfrie fra London fruit&herb company. De smaker nydelig uten søtning også, men om de lages av frukt og bær bør jeg kanskje velge en annen type te eller ikke drikke te i det hele tatt?
Te er ok så lenge den er sukkerfri:)

Oregano
19-02-11, 21:00
Te er ok så lenge den er sukkerfri:)

Finnes det teer som er tilsatt sukker? Da står det vel på pakken regner jeg med?

langaard
19-02-11, 21:11
Finnes det teer som er tilsatt sukker? Da står det vel på pakken regner jeg med?
Om den er tilsatt sukker, så står det på pakken:) Har aldrig opplevd at teposer er tilsatt sukker:)

Oregano
19-02-11, 21:22
Teposene fra London fruit&herb company blir forøvrig også geniale isteer. Trenger ikke søtning og de smaker nydelig!

ada-emilie
19-02-11, 21:50
Finnes det teer som er tilsatt sukker? Da står det vel på pakken regner jeg med?En boks instant-te inneholder sukker, men det finnes hvit te fra twinings og lipton som også inneholder karbohydrater. Det står ikke ordentlig hvor mye på pakkene, dessverre. Men det smaker søtt så jeg holder meg unna.

Kanskje
19-02-11, 22:01
Jeg har fått tabletter som er vanndrivende, furosemid heter de, men så fikk jeg et spørsmål i dag, og det var : hvor lenge har glasset vært åpnet? Og da svarte jeg at jeg fikk dem for et par år siden, og brukte noen få, så har glasset vært lukket. Men så sa de at de kanskje var gått ut på dato.... jeg har ikke glasset med meg her, så jeg får ikke sjekket noen holdbarhetsdato. Og jeg tisser som bare det, så de virker jo. Noen som vet om de "blir ødelagt" av å ha blitt åpnet og oppbevart et par år?

Photobscura
19-02-11, 22:04
Glemte å takke for denne! Takk takk! :) Jeg dirrer i spenning, her! Jeg må jo levere aktivitetsplanen ferdig signert på mandag, så da får jeg kanskje vite mer da. Men jeg har trua! Dette betyr enormt mye for meg! :o

LineJM
19-02-11, 22:04
Vet ikke om det har noe å si om glasset har vært åpnet eller ikke, men de aller fleste legemidler har en holdbarhetsdato. Denne skal stå på glasset/esken.

langaard
19-02-11, 22:15
Jeg har fått tabletter som er vanndrivende, furosemid heter de, men så fikk jeg et spørsmål i dag, og det var : hvor lenge har glasset vært åpnet? Og da svarte jeg at jeg fikk dem for et par år siden, og brukte noen få, så har glasset vært lukket. Men så sa de at de kanskje var gått ut på dato.... jeg har ikke glasset med meg her, så jeg får ikke sjekket noen holdbarhetsdato. Og jeg tisser som bare det, så de virker jo. Noen som vet om de "blir ødelagt" av å ha blitt åpnet og oppbevart et par år?
Må bare advare deg, selv om du kanskje vet det fra før. Du må være forsiktig med vanndrivende, spesielt siden maten vi spiser er vanndrivende i seg selv. Du må iallefall ta tilskudd av magnesium og kalium!!:ja:

Oregano
19-02-11, 22:26
En boks instant-te inneholder sukker, men det finnes hvit te fra twinings og lipton som også inneholder karbohydrater. Det står ikke ordentlig hvor mye på pakkene, dessverre. Men det smaker søtt så jeg holder meg unna.

Disse teene jeg drikker smaker også søtt - i allefall noen av dem. Burde jeg være mer skeptisk kanskje? Hm.

Kitt
19-02-11, 22:40
Så lenge tablettene ikke har endret farge eller utseende på andre måter, er de nok like virksomme som den dagen de ble laget.:p
Gamlelegen min fortalte at han tok turnusen sin som militærtjeneste og da fikk de stort sett bare medisiner som hadde gått ut på dato fra nærmeste sykehusapotek!

Akkurat nå kommer jeg bare på nitroglyserin(mot angina) som ikke tåler at glasset har vært åpnet lenge eller å feks ligge i lommen over litt tid!:eek:

Og som Langaard sier, vær forsiktig med lavkarbo/ketolyse og vanndrivende! :ja:
Etter noen uker trengte jeg dem ikke lengre og har ikke hatt bruk for dem siden!:)

vimsen85
20-02-11, 10:50
Kan man bruke cocosa som hårkur?

langaard
20-02-11, 10:53
Jeg har faktisk prøvd:) det funka ikke så veldig bra:) men litt cocosa på tørre slitte hårtupper derimot, funka bra:D

vimsen85
20-02-11, 11:08
Jeg har faktisk prøvd:) det funka ikke så veldig bra:) men litt cocosa på tørre slitte hårtupper derimot, funka bra:D

Okei. Så dumt :p Takk for svar :)

Kitt
20-02-11, 13:28

Okei. Så dumt :p Takk for svar :)
Den skal fungere veldig bra som after- dusj- hudkrem, da!;):D:)

Jabba
20-02-11, 18:23
Kan man spise Avocadoen selv om kjøttet har fått litt sorte prikker?
Jeg skar litt av en avocado for 2 dager siden og i dag når jeg skulle ha til middag så var det grønne kjøttet sort prikket...
Jeg skar bort det værste og spiste ..... men er det "farlig" ?

Jabba
20-02-11, 18:24
Noen som vet om noen nettbutikker som selger sukkerfri Sweet Chili Sauce?

Photobscura
20-02-11, 18:36
Det er bare misfarging, ikke farlig. Ha litt sitron på avocadoen, og pakk den godt inn i plast, så blir det ikke så mye prikker på den.

LineJM
20-02-11, 18:37
"rust" alstså?

Photobscura
20-02-11, 18:38
"rust" alstså?
Hehe, kanskje det? Er jo en form for oksidering. :p

Kanutten
20-02-11, 18:39
"rust" alstså?

Kalles oksidering. Akkurat det samme som skjer med løvetanna når du plukker den. "Melka" blir omtrent svart.

Jabba
20-02-11, 18:42
Det var bra! Da skal jeg spise Avocado i morgen også!
Er det andre grønnsaker med så lavt karboinnhold som Avocado?

LineJM
20-02-11, 18:42
Jepp, "rust"
*peke nese*

:liste:

Kanutten
20-02-11, 18:43
Jepp, "rust"
*peke nese*

:liste:

He he, rust er det kun når det er jern som oksideres.

Photobscura
20-02-11, 18:50
Det var bra! Da skal jeg spise Avocado i morgen også!
Er det andre grønnsaker med så lavt karboinnhold som Avocado?
Bare å sjekke matvaretabellen, det! Avocado er forresten en frukt.

Photobscura
20-02-11, 19:11
Er det noen som har prøvd vendelrot/valeriana mot søvnproblemer? I mitt tilfelle søvnforstyrrelser, altså ikke problemer med innsovningen, men våkner alt fra hver til hver tredje time. Holder på å bli gal, her. :o

trude.lutt
20-02-11, 19:14
Mitt tips i forhold til dette er Tolvon. Litt trøtt de første dagene, men så gir det seg.

langaard
20-02-11, 19:16
Er det noen som har prøvd vendelrot/valeriana mot søvnproblemer? I mitt tilfelle søvnforstyrrelser, altså ikke problemer med innsovningen, men våkner alt fra hver til hver tredje time. Holder på å bli gal, her. :o
Har prøvd, men det funka ikke på meg:mad: Kanskje du skulle prøvd melatonin:confused:(det er reseptbelagt i norge da)

Svima
20-02-11, 19:21

Jeg har ikke prøvd det selv, men har ei veninne som ikke kan få fullrost valeriana:)
Skader ikke å prøve.:)

Photobscura
20-02-11, 19:22
Har prøvd, men det funka ikke på meg:mad: Kanskje du skulle prøvd melatonin:confused:(det er reseptbelagt i norge da)
Tenkte på det også, men jeg tror dette er forbigående. Det har bare vart i tre uker, mye som har skjedd i det siste, og en del stress, så jeg håper jo at det går over snart.
Leste om noen ganske positive kliniske studier på nettet om vendelrot.

Photobscura
20-02-11, 19:23
Jeg har ikke prøvd det selv, men har ei veninne som ikke kan få fullrost valeriana:)
Skader ikke å prøve.:)
Ah, takk! Får ta meg en tur innom en helsekostbutikk i mårra!

Photobscura
20-02-11, 19:24
Mitt tips i forhold til dette er Tolvon. Litt trøtt de første dagene, men så gir det seg.
Men tolvon er vel reseptbelagt sovemedisin? Det kommer jeg aldri til å ta! :o.

Anarko
20-02-11, 20:14
Noen som vet om noen nettbutikker som selger sukkerfri Sweet Chili Sauce?

Dette lurer jeg også på. Såg noen på middagstråden som hadde funnet.

Supera
20-02-11, 21:11
Kan man spise Avocadoen selv om kjøttet har fått litt sorte prikker?
Jeg skar litt av en avocado for 2 dager siden og i dag når jeg skulle ha til middag så var det grønne kjøttet sort prikket...
Jeg skar bort det værste og spiste ..... men er det "farlig" ?
Du mener slike svarte "korn" inne i kjøttet og ikke misfarging på kantene på grunn av oksidering vel? Det er bare litt udelikat, men det gjør ingenting å spise det.

Jabba
20-02-11, 21:21
Du mener slike svarte "korn" inne i kjøttet og ikke misfarging på kantene på grunn av oksidering vel? Det er bare litt udelikat, men det gjør ingenting å spise det.

Stemmer - det var slike sorte prikker inni selve kjøttet....

Supera
20-02-11, 21:23
Stemmer - det var slike sorte prikker inni selve kjøttet....
Det var det jeg tenkte. Har spist det mange ganger. Det kommer på noen overmodne avocadoer. Konsistensen blir litt dårligere siden de svarte prikkene blir litt trådete, men avocadoen er fortsatt spiselig.

Jabba
20-02-11, 21:23
Bare å sjekke matvaretabellen, det! Avocado er forresten en frukt.

Har sjekket alle de tingene jeg selv vet om -og ingenting kommer i nærheten av Avocado. Agurk har jo lite, samt salat....men Avocado er lavest....sammen med sopp (hermetisk championg)
Matvareguiden er genial! :D

langaard
20-02-11, 21:27
Har sjekket alle de tingene jeg selv vet om -og ingenting kommer i nærheten av Avocado. Agurk har jo lite, samt salat....men Avocado er lavest....sammen med sopp (hermetisk championg)
Matvareguiden er genial! :D
Spinat har mindre:) men bare litt:D

Jabba
20-02-11, 21:30
Takk for tipset om Spinat!

LineJM
20-02-11, 21:35
Og spinat er godt også :)

Er det noen som har noen erfaring med produkter fra Burt's Bees? Har kjøpt shampoo og er godt fornøyd og nå lurer jeg på å kjøpe andre ting også.

Carisma
20-02-11, 22:11
Konsistensen blir litt dårligere siden de svarte prikkene blir litt trådete, men avocadoen er fortsatt spiselig.
Den er perfekt i guacamole eller smoothie når den er sånn :ja:

KarMa40
20-02-11, 23:39
Er det noen som har noen erfaring med produkter fra Burt's Bees? Har kjøpt shampoo og er godt fornøyd og nå lurer jeg på å kjøpe andre ting også.

Bruker baby tingene til gutten min, faren hans bruker også baby shampoo og er godt fornøyd.

LineJM
20-02-11, 23:48
:) likte godt at de er uten parabener og silikon.

Egwene
21-02-11, 08:06
Hey.
Jeg skal trekke en visdomstann i dag(ugh:( ) og lurer på om noen har litt tips ang. mat?:P
I tilfelle jeg blir hoven og supervondt utover kvelden, så hadde noe som var enkelt å spise vært greit.

KarMa40
21-02-11, 08:09
:) likte godt at de er uten parabener og silikon.

Og sulfatfrie! Kommer litt an på hva man har i håret til vanlig, mineralolje vil ikke bli vasket ut, bruker du ingenting, som min 4-åring gr det helt fint.

Photobscura
21-02-11, 08:13
Hey.
Jeg skal trekke en visdomstann i dag(ugh:( ) og lurer på om noen har litt tips ang. mat?:P
I tilfelle jeg blir hoven og supervondt utover kvelden, så hadde noe som var enkelt å spise vært greit.
Suppe/smoothie, f.eks. Ikke noe som er for varmt, eller for sterkt krydret. For å si det sånn: Det tok et år før det grodde helt da jeg tok første visdomstanna, andre gangen tok det et par uker, og da var jeg på lavkarbo -så jeg antar at groevnen min er bedre på et sunt kosthold ;).

Egwene
21-02-11, 08:17
Ja, jeg burde vel lage noe smoothie kanskje.
Moren min har ordnet i stand til trøndersodd i kveld, men jeg kjenner jeg blir kvalm bare av tanken.

KarMa40
21-02-11, 08:48
Med litt ordentlig kryssmedisinering husker du ikke resten av dagen i hvertfall. :p

Ettersom jeg husker selv, brød jeg meg fint lite om hva jeg spiste samme dagen. Dagene etterpå var verre, men da var jeg jo ikke helt dopet heller og bedre istand til å ta vare på meg selv. Det verste var smaken av det som kommer opp mens det gror - Bleurgh.

Men ting som ikke krever tygging. Suppe og kanskje eggemelk?
Omelett etterhvert.

Lykke til

Photobscura
21-02-11, 09:11
Ettersom jeg husker selv, brød jeg meg fint lite om hva jeg spiste samme dagen. Dagene etterpå var verre, men da var jeg jo ikke helt dopet heller og bedre istand til å ta vare på meg selv. Det verste var smaken av det som kommer opp mens det gror - Bleurgh.
Omfg. Ja, usj! Jeg husker jeg skylte munnen MYE!

Tittit
21-02-11, 09:15
Hey.
hei:)
misunner deg ikke veldig:(
jeg har fjernet en visdomstann som hadde kommet litt fram og en som måtte opereres bort.
jeg hadde ingen problem med å spise etter at den som hadde kommet litt frem ble fjernet.
jeg hadde fått kjevesperre noen dager før den ble trekt så det var deilig å kunne åpne munnen igjen da den ble fjernet.
da jeg opererte ut den som ikke hadde kommet frem lot jeg munnen være helt i fred og bare drakk vann resten av dagen.dagen etterpå var det bare å fore på med smertestillende og prøve leve normalt.spiste ikke knekkebrød på en stund men det meste gikk ned,tygger bare på andre siden av munnen.men det kommer til å være ømt og sårt en stund framover.

lykke til.

Photobscura
21-02-11, 09:21
Ja, det er kanskje greit å presisere for min del også; Jeg opererte ut en, og den andre måtte meisles i stykker og trekkes ut bitvis (var jeg ukoselig nå? :snill:). Og samme prosedyre på neste side to år senere. Da tar det selvfølgelig mer tid før det gror!
Morsomt med sterke smertestillende, da. :p

Egwene
21-02-11, 09:21
Jeg er såpass heldig da, i følge tannpleieren som sjekket tennene, at den jeg skal trekke har vokst ganske langt ned og ikke sitter så godt i kjevebeinet som den egentlig skal.
For jeg har ingen visdomstenner i underkjeven, så den har vokst lenger ned enn andre tenner.
Så de sa det skulle gå veldig, veldig bra.
Håper virkelig at jeg kan stole på dem, for har en liiiten tannlegeskrekk x)

Rin
21-02-11, 11:52
Jeg har måttet trekke alle visdomstennene mine etterhvert som de har dukket opp, for jeg har ikke plass til flere tenner. :cool: Den ene gikk det betennelse i før jeg fikk den fjernet, så det var ikke en behagelig opplevelse, men de øvrige var uten komplikasjoner, og selve trekkingen foregikk enkelt og greit og uten traumer. Og jeg har også litt tannlegeskrekk, altså. :p Det kan hjelpe mye om du får ha litt musikk på øret så du slipper å konsentrere deg fullt og helt om det som skjer i munnen. I tillegg sier jeg alltid klart ifra til tannlege om at jeg er veldig nervøs, så vedkommende er obs på å si fra om hva som foregår og spørre hele tiden om bedøvelsen er tilstrekkelig og sånt.

Tilføyer fløtegrøt til måltidsforslag!

cathrin09
21-02-11, 16:15
Dere som trener - hva spiser dere før treninga?
noe som gir god energi? :)

Anarko
21-02-11, 16:30
Jeg trener på morgenen, og spiser da ikke før etter jeg har trent. Før trente jeg på kveldene med kampsport, og da passet jeg på å spise noe lett før trening. Middag blir for tungt når man skal trene litt hardt. En salat, omelett, slike ting, passer fint før trening :)

Svima
21-02-11, 18:00
Egwene. Lykke til med visdomstennene:)
Her var det mange "fine" historier for en med liiit tannlegeskrekk:)
Gir deg en :klem:, og lykke til.

Egwene
21-02-11, 18:57
Egwene. Lykke til med visdomstennene:)
Her var det mange "fine" historier for en med liiit tannlegeskrekk:)
Gir deg en :klem:, og lykke til.

Det gikk faktisk veldig, veldig bra!:)
Føler jeg overvant tannlegeskrekken litt i dag, for tannlegen var veldig snill og flink.
Han visste at jeg gruet meg veldig, så han var ekstra forsiktig.
Så middagen i dag har vært en smoothie, og nå er jeg mett for resten av kvelden^^
Håper jeg kan tygge skikkelig i morgen, for da skal broren min lage verdens beste hamburgere<3

Lillemy71
21-02-11, 19:16
Og spinat er godt også :)

Jeg prøvde lebepomaden, jeg syntes ikke denne var noe i det hele tatt. Kunne likså godt kjøpt lypsyl, men det er jo selvfølgelig smak og behag.

Lillemy71
21-02-11, 19:26
Ja, det er kanskje greit å presisere for min del også; Jeg opererte ut en, og den andre måtte meisles i stykker og trekkes ut bitvis (var jeg ukoselig nå? :snill:). Og samme prosedyre på neste side to år senere. Da tar det selvfølgelig mer tid før det gror!
Morsomt med sterke smertestillende, da. :p

Jeg måtte i en alder av 12 år trekke to jeksler oppe (melketenner) og få knust/operert ut de nye tennene som lå oppi kjeven, siden det faktisk ikke var anlegg for nye tenner i underkjeven og det ville gitt skjev tannstilling.

Jeg var så ung at jeg fikk ikke noe særlig smertestillende ettertpå, var på paracet-nivå. Husker godt de der sinnsyke kraterene jeg hadde, som var vanskelig å holde rene også smaken - URGH. Fordelen var at jeg hadde god plass til alle visdomstennene og de kom gjennom uten problem.

Måtte bare dele denne solskinnshistorien, siden det var så mye tannhistorier her :D

Kanutten
21-02-11, 19:37
Jeg måtte i en alder av 12 år trekke to jeksler oppe (melketenner) og få knust/operert ut de nye tennene som lå oppi kjeven, siden det faktisk ikke var anlegg for nye tenner i underkjeven og det ville gitt skjev tannstilling.

Jeg var så ung at jeg fikk ikke noe særlig smertestillende ettertpå, var på paracet-nivå. Husker godt de der sinnsyke kraterene jeg hadde, som var vanskelig å holde rene også smaken - URGH. Fordelen var at jeg hadde god plass til alle visdomstennene og de kom gjennom uten problem.

Måtte bare dele denne solskinnshistorien, siden det var så mye tannhistorier her :D

:eek: :eek: :eek: DET hørtes vondt ut!!

Jeg er alltid så avslappet hos tannlegen at jeg kan sovne i stolen.. :snill:
Sprøyte har jeg kun hatt når han har rotfylt eller trukket visdomstennene.. Dvs tre ganger har jeg fått bedøvelse. Jeg synes det går greitt å ha det vondt den lille stunden det tar med boring selv om han treffer nerven. For når jeg da er ferdig, så ER jeg ferdig! :heia: Skal innrømme at jeg synes bedøvelsesstikket er sabla vondt! :eek:

Supera
21-02-11, 19:39
Jeg lurer på om det er med syrinduft som med smaken av grapefrukt. Altså at noen opplever det som "giftig" mens andre synes det lukter/smaker godt og søtt. Jeg klarer ikke syrinduft... Jeg brekker meg nesten av lukta. Den lukter rett og slett giftig for meg. Mora mi drar stadig inn slike blomster om sommeren og hun synes de lukter sååå godt. Bare ca 1 av 4 kjenner den bitre smaken av grapefrukt (jeg er en av dem)... Noe av det samme med syrinduft?

Kanutten
21-02-11, 19:52
Jeg lurer på om det er med syrinduft som med smaken av grapefrukt. Altså at noen opplever det som "giftig" mens andre synes det lukter/smaker godt og søtt. Jeg klarer ikke syrinduft... Jeg brekker meg nesten av lukta. Den lukter rett og slett giftig for meg. Mora mi drar stadig inn slike blomster om sommeren og hun synes de lukter sååå godt. Bare ca 1 av 4 kjenner den bitre smaken av grapefrukt (jeg er en av dem)... Noe av det samme med syrinduft?

Jeg synes syrin lukter godt... I små mengder. Etter en stund lukter det bare kattpiss. :o

"Noen kjenner bitter smak av grapefrukt??" Jeg trodde det var den bitreste av alle frukter og at ALLE kjenner bittersmaken! :wacko:

Hos meg er det kaffe som er problemet.. Jeg synes kaffe er godt!!! :sikle: Vel og merke de første minuttene etter første slurken.. Etter det har jeg en smak i munnen som ligner på bark... Hvis du har gnagd bark av selje for å lage seljefløyte? :snill: Derfor drikker ikke jeg kaffe. Smaken blir PYTON etterhvert.

Supera
21-02-11, 20:09
"Noen kjenner bitter smak av grapefrukt??" Jeg trodde det var den bitreste av alle frukter og at ALLE kjenner bittersmaken! :wacko:
Nope, mange kjenner ikke den bitre smaken og synes bare at det smaker søtt og godt. Sikkert surt også da, akkurat som appelsiner og slikt. Rare greier. Grapefrukt som er så avskyelig for mine smaksløker på grunn av den bitre smaken som forteller hjernen min at dette er giftig.

Kanutten
21-02-11, 20:11
Nope, mange kjenner ikke den bitre smaken og synes bare at det smaker søtt og godt. Sikkert surt også da, akkurat som appelsiner og slikt. Rare greier. Grapefrukt som er så avskyelig for mine smaksløker på grunn av den bitre smaken som forteller hjernen min at dette er giftig.

Giftig?? DET er den da ikke.. Kanskje omprogrammere hjerne litt?? Ta min i samme slengen for jeg vil gjerne takle kaffe da både lukta og den første supen er god!

Supera
21-02-11, 20:23
Giftig?? DET er den da ikke.. Kanskje omprogrammere hjerne litt?? Ta min i samme slengen for jeg vil gjerne takle kaffe da både lukta og den første supen er god!
Nei, jeg vet jo at det ikke er giftig, men bitter=giftig for hjernen. Jeg klarer ikke å spise grapefrukt uten å vrenge trynet og skylle munnen. Men jeg skal prøve Miracle Fruit (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40595) snart, og da vil jeg ikke kunne smake den bitre biten av grapefrukt. Mange andre ting som også skal smakes på da, hehe.

Sanney
21-02-11, 20:30
sliter med sure og bitre ting selv, og hater smaken av kaffe. lukta og. jeg får til og med gorilla vrengtryne av lovehearts :p

Kanutten
21-02-11, 20:33
Nei, jeg vet jo at det ikke er giftig, men bitter=giftig for hjernen. Jeg klarer ikke å spise grapefrukt uten å vrenge trynet og skylle munnen. Men jeg skal prøve Miracle Fruit (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40595) snart, og da vil jeg ikke kunne smake den bitre biten av grapefrukt. Mange andre ting som også skal smakes på da, hehe.

Og få smaksløkene fullstendig forstyrret???

Jeg fikk som bivirkning av svineinfluensavaksinen at smaksløkene endret seg. Det var forferdelig! ALDRI om jeg utsetter meg selv for det igjen. Prøv heller spise maten på en annen måte.. Bitterheta sitter langt bak i munnen.. Resten husker jeg ikke. :o

Det er derfor man ruller smaken i munnen når man drikker vin/øl etc. For å kjenne alle smakene. Og hvorfor skal du på død og liv spise noe du ikke liker smaken av?? Da er jo letteste veien og holde for nesa mens du spiser for da forsvinner smakssansen!

Supera
21-02-11, 20:45
Og få smaksløkene fullstendig forstyrret???

Jeg fikk som bivirkning av svineinfluensavaksinen at smaksløkene endret seg. Det var forferdelig! ALDRI om jeg utsetter meg selv for det igjen. Prøv heller spise maten på en annen måte.. Bitterheta sitter langt bak i munnen.. Resten husker jeg ikke. :o

Det er derfor man ruller smaken i munnen når man drikker vin/øl etc. For å kjenne alle smakene. Og hvorfor skal du på død og liv spise noe du ikke liker smaken av?? Da er jo letteste veien og holde for nesa mens du spiser for da forsvinner smakssansen!
Det varer bare en time. Og målet er ikke å kunne spise grapefrukt, men å ha en morsom smaksopplevelse. Ting smaker visstnok som om det er fra en annen verden. :geip: Tihi, høres jo gøy ut.

Kanutten
21-02-11, 21:26
Det varer bare en time. Og målet er ikke å kunne spise grapefrukt, men å ha en morsom smaksopplevelse. Ting smaker visstnok som om det er fra en annen verden. :geip: Tihi, høres jo gøy ut.

Morsom smaksopplevelse?? Se at du stapper en grapefrukt i munnen og kjenne at den smaker som jordbær??
Hva er hensikten?

Supera
21-02-11, 21:30
Morsom smaksopplevelse?? Se at du stapper en grapefrukt i munnen og kjenne at den smaker som jordbær??
Hva er hensikten?
Tviler på at den smaker jordbær da. Det blir jo som å smake på nye ting. Gøy å smake på nye ting. :ja:

langaard
21-02-11, 21:57
Hva er hensikten?
Ser dere snakker om smaksopplevelser, i går kveld kasta jeg tobakken i ovnen!! Jeg er sykt røyksugen!! men nå SKAL jeg slutte!! Hører andre snakker om bedre lukt og smaksevne, dette skal jeg klare!!!

LineJM
21-02-11, 21:59
Så bra :) Lykke til med røykeslutt.

Kanutten
21-02-11, 22:01
Ser dere snakker om smaksopplevelser, i går kveld kasta jeg tobakken i ovnen!! Jeg er sykt røyksugen!! men nå SKAL jeg slutte!! Hører andre snakker om bedre lukt og smaksevne, dette skal jeg klare!!!

:klem: Det klarer du! Skal holde deg i hånden jeg!!
Og jeg kan klipe hardt hvis du jukser. :lol:

Supera
21-02-11, 22:08
Var det den lureste plassen å kaste det? :confused: Luktet det ikke? Hadde det ikke vært bedre å kaste i søpla?

Men lykke til! Hold ut!

Carisma
21-02-11, 22:31
Hey.
Ser det er allerede overstått, men tenkte jeg skulle veie opp litt for skrekkhistoriene likevel :D Jeg trakk en for en mnd siden, og det er noe av det minst skumle jeg har vært med på! (Og jeg gikk ikke til tannlegen på ti år pga tannlegeskrekk, så jeg burde dødd bare av tanken). Hele seansen var over på fem min. Tok en vanlig paracet da jeg kom ut fra tannlegen, og en til ca åtte timer senere. Det var alt. Var ikke vondt engang, nesten litt skuffende etter alle skrekkhistoriene man har hørt :D
Mat kunne jeg spise vanlig etter tre timer fikk jeg beskjed om. Tok stingene (3 stk) etter en uke, det var faktisk mer ubehagelig enn selve trekkinga. :rolleyes:

langaard
21-02-11, 22:33
:klem: Det klarer du! Skal holde deg i hånden jeg!!
Og jeg kan klipe hardt hvis du jukser. :lol:
Takk Kanutten!! Akkurat nå trenger jeg ei hand:hylgrine:

Anarko
21-02-11, 22:35
Var det den lureste plassen å kaste det? :confused: Luktet det ikke? Hadde det ikke vært bedre å kaste i søpla?

Men lykke til! Hold ut!

Kan ikke angre seg når man har kastet det i ovnen vet du ;)
Jeg slutta å røyke for 7 mnd siden. Det går bra så lenge du er innstilt for det :)

Carisma
21-02-11, 22:37
Takk Kanutten!! Akkurat nå trenger jeg ei hand:hylgrine:
Begynn å hekle! Jeg hekla en haug med luer da jeg slutta, det hjalp :D Mye av det jeg røyka var for å ha noe å henge fingrene i, og det måtte erstattes :ja:

langaard
21-02-11, 22:40
Begynn å hekle! Jeg hekla en haug med luer da jeg slutta, det hjalp :D Mye av det jeg røyka var for å ha noe å henge fingrene i, og det måtte erstattes :ja:
Vurderer å kjøpe strikkepinner og garn!! Men f....n det her er ikke lett:mad:

Huldr
21-02-11, 22:44
Nope, mange kjenner ikke den bitre smaken og synes bare at det smaker søtt og godt. Sikkert surt også da, akkurat som appelsiner og slikt. Rare greier. Grapefrukt som er så avskyelig for mine smaksløker på grunn av den bitre smaken som forteller hjernen min at dette er giftig.Jeg tror ikke det stemmer helt altså. Jeg kjenner den bitre smaken av grapefrukt, men jeg liker den bitre smaken ...

Jeg tror at enten smaker noen mer av bitterstoffene, eller så er det bare det at de ikke liker bitter smak i det hele tatt. Kanskje begge deler, at det ene gjerne følger av det andre.

Vi hadde en sånn test på vgs der man dryppet et stoff på tunga. Noen vred hele fjeset på grunn av den bitre smaken, andre (deriblant jeg) kjente ingen smak whatsoever. Det er genetisk. Så jeg vil tro at det kan gjelde bitter smak i for eksempel grapefrukt også :)

Carisma
21-02-11, 23:07
Men f....n det her er ikke lett:mad:
Jeg brukte nikotinplaster de to første ukene. For da får man ikke de toppene med røykesug. Tyggis bare understreker toppene, mens plasteret gir jevnt tilsig av nikotin.

langaard
21-02-11, 23:11
Jeg brukte nikotinplaster de to første ukene. For da får man ikke de toppene med røykesug. Tyggis bare understreker toppene, mens plasteret gir jevnt tilsig av nikotin.
Takk:) Føler jeg trenger all mulig støtte nå:)

Grolla
21-02-11, 23:34
Hei.

Jeg lurer på om noen vet om plasser i Oslo dem selger ketolyse pølser? :)

Furine
22-02-11, 08:46
Greier heller ikkje smaken av grapefrukt. Det smakar magesyre/galle for min del.:o Prøvde ei tid å drikke grapefruktjuice (leeenge sidan no), ja for eg likte jo Schweppes Grapesoda, men rein juice, fyyydaa!

ada-emilie
22-02-11, 16:13
Jeg liker grapefrukt. De søte. Eventuelt strø sukrin over.

Photobscura
22-02-11, 16:28
Noen som faktisk opplever raskere hårvekst ved inntak av b-vitaminer? Da særlig b-12. Jeg har tatt det innimellom, men husker aldri fra gang til gang om det hjelper, for jeg klipper meg så ofte ... (særlig siste året, for å få bort slitt hår etter avfarging, men det er jo ikke nødvendig lenger). Jeg er så lei av halvlangt hår, asså.