View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Photobscura
29-05-13, 17:47
Jeg var veldig negativ til muntlig , men må si jeg har endret mening totalt, er virkelig ikke så skummelt som det kan virke som. Jeg har hatt en del muntlig de siste to åra, og det kan jo variere hvordan det er, men stort sett så er alltid sensor å faglærer veldig hyggelig og støttende. De skjønner jo at man er nervøsJeg er i utgangspunktet veldig positiv til det, men det er jo rimelig lenge siden sist. :)
Jeg er i utgangspunktet veldig positiv til det, men det er jo rimelig lenge siden sist. :)
På muntlig så har man jo iallfall større sjanse for å få sagt det man kan, selvom man kanskje ikke nødvendigvis får direkte spørsmål om akkurat det. Vi har iallfall fått beskjed om at det er i orden å vinkle det inn på andre ting, vitkigste er å få frem det man faktisk kan. Jeg skal selv ha en to delt eksamen på fredag, med en praktisk del foran hele klassen itillegg til lærer og sensor , så en muntlig del for sensor og lærer. Så ma nfår mye nye erfaringer når man går på skole, hehe
Masse lykke til på eksamen:)
Photobscura
29-05-13, 18:07
Takk! :D
Nja. Mine to unger fikk brennkopputbrudd på hytta og alt vi hadde var brulidinsalve og klorhexidin. Jeg renset sårene 2-3 ganger om dagen og smurte på brulidin og det gikk bort etter noen dager til en ukes tid. Men fyttikatta som guttungen så ut på det verste!
Og hva tror du det er i brulidinsalve? Kan det være noe bakteriedrepende, tro? ;)
Finnes det en "enkel" forklaring på hvorfor jeg har hatt så vondt i hodet og vært så svimmel de siste par dagene? :p
Finnes det en "enkel" forklaring på hvorfor jeg har hatt så vondt i hodet og vært så svimmel de siste par dagene? :p
Lavtrykk eller lummert?
TrillTrall
29-05-13, 22:03
Og hva tror du det er i brulidinsalve? Kan det være noe bakteriedrepende, tro? ;)
Men det er jo ikke antibiotika i den vel? For "alle" sier at man MÅ til lege og få antibiotika for at brennkopper skal forsvinne, min erfaring er altså at det kan være unødvendig.
Men det er jo ikke antibiotika i den vel? For "alle" sier at man MÅ til lege og få antibiotika for at brennkopper skal forsvinne, min erfaring er altså at det kan være unødvendig.
Det har jeg aldri hørt. Har derimot hørt at man bare skal la de være i fred og for all del ta minstmulig på dem for å unngå smitte og arr.
TrillTrall
29-05-13, 22:10
Det har jeg aldri hørt. Har derimot hørt at man bare skal la de være i fred og for all del ta minstmulig på dem for å unngå smitte og arr.
Hver gang det er snakk om brennkopper, både her inne og på andre nettfora, er det alltid opptil flere som sier at man MÅ til lege og få antibiotika snarest. Hvis det går greit bort med forsiktig vask (med klorhexidin), antibakteriell salve og god hygiene er det da ingen vits å proppe seg med antibiotika. :) Pille borti skal man ikke nei. Heldigvis har jeg aldri hatt det, jeg er en piller av rang... :o
Ingen som har sagt man må proppe seg med antibiotika. Det holder at den kommer i salveform!
Innimellom dukker det opp stammer som er brulidinresistente, men det finnes også mange andre alternativer som slett ikke handler om å spise antibiotika. Vet ikke hvor dere får det fra at antibiotika bare kommer i pille/intravenøs form.
Hvorfor blør jeg neseblod så ofte for tida? Jeg blør vanligvis aldri neseblod siden blodet mitt levrer seg så fort.
Photobscura
30-05-13, 00:23
Hvorfor blør jeg neseblod så ofte for tida? Jeg blør vanligvis aldri neseblod siden blodet mitt levrer seg så fort.
Enten så har du et litet blodkar som stadig sprekker (om man f.eks. snyter seg mye), og jeg går ut fra at det fortsatt fikses lett med å brenne blodkaret.
Ellers så vet jeg at hyppig neseblødning i verste fall kan være tegn på høyt blodtrykk ... :o
Enten så har du et litet blodkar som stadig sprekker (om man f.eks. snyter seg mye), og jeg går ut fra at det fortsatt fikses lett med å brenne blodkaret.
Ellers så vet jeg at hyppig neseblødning i verste fall kan være tegn på høyt blodtrykk ... :o
Blodtrykket var heller på den lave siden etter påske, tror ikke det er så mye endret. Og det er ikke samme side, så blodkar er de nok heller ikke :confused:
Lavtrykk eller lummert?
Ja, jeg tenkte også på det, men så har jeg aldri opplevd noe lignende før når det har vært såpass varmt... :confused:
På nettet kan man lese om en forsker som mener å ha funnet ut at mygga helst suger blod fra kåte folk. Det er jo også hevdet at mygga foretrekker det blodet som er søtest. Så bør jeg derfor gå med et skilt for å informere andre om at mygga ikke stikker meg fordi jeg går på lavkarbo og ikke fordi jeg ikke er kåt?? :p
Ha ha ha, tenkte akkurat på det samme :D
Før lavkarbo ble jeg alltid totalt oppspist av mygg, men ikke så mye nå lengre. Sendte forøvrig linken på denne artikkelen til ei venninne for hu sa at hu aldri blir stukket av mygg... blei rett og slett fornærma gitt :p
For å si det sånn så får jo klaging på myggstikk en helt ny dimensjon etter dette :D
Ha ha ha, tenkte akkurat på det samme :D
Før lavkarbo ble jeg alltid totalt oppspist av mygg, men ikke så mye nå lengre. Sendte forøvrig linken på denne artikkelen til ei venninne for hu sa at hu aldri blir stukket av mygg... blei rett og slett fornærma gitt :p
For å si det sånn så får jo klaging på myggstikk en helt ny dimensjon etter dette :D
Åh... jeg ble aldri plaget av mygg ... før. Men de siste 2-3 årene tiltrekker jeg alt av blodsugere. Vel - Husets Herre skal ikke se den artikkelen - da kommer han hil å sette seg ned og vente på "bivirkningene"... :p
Åh... jeg ble aldri plaget av mygg ... før. Men de siste 2-3 årene tiltrekker jeg alt av blodsugere. Vel - Husets Herre skal ikke se den artikkelen - da kommer han hil å sette seg ned og vente på "bivirkningene"... :p
Ha ha ha ser det for meg :D :D :D
Men for å være litt alvorlig oppi det hele, så er jo egentlig overskriften et skikkelig oppkok for å få oppmerksomhet og folk biter jo på etter bl.a. FB og dømme. Tar man seg tid til å lese og lese hele greia er det vel ikke helt kåtskapen som avgjør om man blir stukket eller ei :p
Ha ha ha ser det for meg :D :D :D
Men for å være litt alvorlig oppi det hele, så er jo egentlig overskriften et skikkelig oppkok for å få oppmerksomhet og folk biter jo på etter bl.a. FB og dømme. Tar man seg tid til å lese og lese hele greia er det vel ikke helt kåtskapen som avgjør om man blir stukket eller ei :p
Har ikke lest artikkelen, men det høers ut som det er et oppkok på det samma gamle: CO2, ferhormoner, varme og svette. Noe må da mygga bruke for å kjenne igjen varmblodige pattedyr, og det at vi skiller ut CO2, varme og svette/ferhormoner er vel nyttig å orientere seg etter. Noen av oss er til og med varmere enn andre, og spesielt dersom vi drikker alkohol (åpner kapillærårene og senker hemninger) så kan vel ganske mange faktorer virke som lokkemidde på mygg. Seksuell tiltrekning fungerer til forveksling likt alkohol på noen punkter... :rolleyes: Uten at jeg har tenkt å se skjevt på folk som klager over mygg av den grunn.
Har ikke lest artikkelen, men det høers ut som det er et oppkok på det samma gamle: CO2, ferhormoner, varme og svette. Noe må da mygga bruke for å kjenne igjen varmblodige pattedyr, og det at vi skiller ut CO2, varme og svette/ferhormoner er vel nyttig å orientere seg etter. Noen av oss er til og med varmere enn andre, og spesielt dersom vi drikker alkohol (åpner kapillærårene og senker hemninger) så kan vel ganske mange faktorer virke som lokkemidde på mygg. Seksuell tiltrekning fungerer til forveksling likt alkohol på noen punkter... :rolleyes: Uten at jeg har tenkt å se skjevt på folk som klager over mygg av den grunn.
Jeg konkluderer da med at jeg er veldig flink i lavkarboveien siden jeg ikke blir plaget av mygg hverken når jeg subler vin i finværet (har ferie nå og tidenes beste mai måned mtp varme og sol) og det at vinsubling veldig ofte fører til noe annet.
:heia: Flink med lavkarboen jeg!! I dag blir det forresten reker og hvitvin på verandaen. :sikle:
Photobscura
31-05-13, 14:15
Hva skjer om jeg fryser ned seiblokker som har vært frosne ...?
Hva skjer om jeg fryser ned seiblokker som har vært frosne ...?
DEt sies jo at tint fisk kan fryses ned igjen dersom den tilberedes, men ikke ellers. Vet ikke hvorfor, men fisk bederves fort så det er vel noe av grunnen. Forøvrig tror jeg ikke det skjer noe spesielt i og for seg, den fosken har sikkert vært tint og frosset igjen flere ganger før den havner i fryseboksene våre :p (men jeg vet altså ikke).
Photobscura
31-05-13, 15:41
DEt sies jo at tint fisk kan fryses ned igjen dersom den tilberedes, men ikke ellers. Vet ikke hvorfor, men fisk bederves fort så det er vel noe av grunnen. Forøvrig tror jeg ikke det skjer noe spesielt i og for seg, den fosken har sikkert vært tint og frosset igjen flere ganger før den havner i fryseboksene våre :p (men jeg vet altså ikke).Hm, ok. Jeg tror jeg risikerer det, altså. Det er to blokker sei fra First price, så ikke noe stort tap. Planen var å lage fiskekaker av det, men jeg rekker ikke før jeg reiser bort for et par dager, og å la dem ligge i kjøleskapet til mandag er uansett ikke et godt alternativ, dersom det går greit å fryse dem. ;)
Hjelp!!! Sølte råkrem på stoffsofa: noen tips om hvordan jeg kan få fjernet det? Har tatt en klut med varmt vann og har gnidd over området, men er det noe mer jeg kan gjøre? Mamma kommer til å få fnatt om hun ser det! :eek:
Hjelp!!! Sølte råkrem på stoffsofa: noen tips om hvordan jeg kan få fjernet det? Har tatt en klut med varmt vann og har gnidd over området, men er det noe mer jeg kan gjøre? Mamma kommer til å få fnatt om hun ser det! :eek:
Du kan jo prøve med zalo? Jeg har ikke noe erfaring med dette, men det kan vel ikke skade å prøve?
Du kan jo prøve med zalo? Jeg har ikke noe erfaring med dette, men det kan vel ikke skade å prøve?
Jeg tenkte på det, men så vet jeg ikke om det kan komme til å bleke stoffet...?
Jeg tenkte på det, men så vet jeg ikke om det kan komme til å bleke stoffet...?
Jeg vil ikke ha ansvar for at du herper sofaen. :p Men jeg tror ikke det skal ha noe å si. Har brukt zalo på klær etter rødvinsflekker og tøyet er helt fint etterpå.
Zalo pleier å gå bra. Men vanish flekkfjerrner kan bleke mørke stoffer (av erfaring...)
Sånn ser det ut for øyeblikket...
Det ser liksom ikke ut som om det kommer til å bli noen flekk, men det kan jo hende at det isåfall ikke vil vises før det tørker? Kan ikke så mye om sånt, så mulig det er helt feil... :o
Vil liksom ikke begynne å tukle med Zalo med mindre det er nødvendig, men vil Zalo være like effektivt om jeg lar området tørke først for å se om det er igjen noen flekk?
Edit: det våte området er forresten en del mørkere enn på bildet - vet ikke om det gjør noen forskjell, men tenkte jeg skulle nevne det. :p
Sånn ser det ut for øyeblikket...
Det ser liksom ikke ut som om det kommer til å bli noen flekk, men det kan jo hende at det isåfall ikke vil vises før det tørker? Kan ikke så mye om sånt, så mulig det er helt feil... :o
Vil liksom ikke begynne å tukle med Zalo med mindre det er nødvendig, men vil Zalo være like effektivt om jeg lar området tørke først for å se om det er igjen noen flekk?
Edit: det våte området er forresten en del mørkere enn på bildet - vet ikke om det gjør noen forskjell, men tenkte jeg skulle nevne det. :p
Råkrem sa du? Da er det vel egget som er problemet... Ikke la det tørke "hardt", men bare av seg selv, eller gjennom å klemme f.eks en håndduk mot. Ser det bra ut lar du det være.
Er det fremdeles flekk kan du bruke zalo (eller vanish om zalo ikke klarer seg. Tror det skal gå fint på så lyst stoff som det der. :)). Tror ikke det har så mye å si om egg tørker eller ikke sålenge du har klart å få av mesteparten.
Jeg vil ikke ha ansvar for at du herper sofaen. :p Men jeg tror ikke det skal ha noe å si. Har brukt zalo på klær etter rødvinsflekker og tøyet er helt fint etterpå.
Råkrem sa du? Da er det vel egget som er problemet... Ikke la det tørke "hardt", men bare av seg selv, eller gjennom å klemme f.eks en håndduk mot. Ser det bra ut lar du det være.
Er det fremdeles flekk kan du bruke zalo (eller vanish om zalo ikke klarer seg. Tror det skal gå fint på så lyst stoff som det der. :)). Tror ikke det har så mye å si om egg tørker eller ikke sålenge du har klart å få av mesteparten.
Tusen takk for svar, begge to! Fjernet egg- og kremblandinga med én gang, og gned som sagt så en utvridd/fuktig klut ganske hardt over området. Skal holde et øye med det og muligens prøve å gni litt Zalo på et område på sofaen som ikke er like synlig for å se om det går bra.
Hadde nok ikke vært så panisk ellers, men dette er en nokså ny (og dyr) sofa som mamma har advart meg flere ganger om å være forsiktig med når jeg sitter der og spiser... :o
Hadde nok ikke vært så panisk ellers, men dette er en nokså ny (og dyr) sofa som mamma har advart meg flere ganger om å være forsiktig med når jeg sitter der og spiser... :o
Jeg har lært at mamma (nesten) alltid har rett, og at det i grunn er greiest å gjøre som hun sier....... :rolleyes:
Jeg har lært at mamma (nesten) alltid har rett, og at det i grunn er greiest å gjøre som hun sier....... :rolleyes:
Ja, ikke sant? :(
Det hadde tørket nok til at det så ut som det var en litt mørkere flekk der, så har blottet og gnidd litt med Zalo og damp klut om hverandre for å se om det hjelper. Får håpe at det rett og slett ikke hadde tørket helt, og/eller at flekken kommer til å være lys nok til at den ikke merkes, eller at mamma avfeier det som en gammel flekk som skjedde i påska når hun før eller siden legger merke til den... vi får se. :(
Bleker Zalo da? Min mor sier vi skal bruke zalo på fettflekker. :ja:
Vet ingenting om egg på tøy.... *løper ut*
Photobscura
01-06-13, 00:26
Har aldri opplevd at zalo bleker noe som helst. :) Løser opp fett gjør det derimot.
Bleker Zalo da? Min mor sier vi skal bruke zalo på fettflekker. :ja:
Vet ingenting om egg på tøy.... *løper ut*
Zalo bleker bare dersom fargen på tingen ikke er helt fiksert. Som regel er ikke det noen issue. :)
Det kan noen ganger se ut som zalo bleker, men det er som regel såpeskummet. Vask med rent vann etterpå så blir det borte.
Hvordan ser den ut i dag?
Hvordan ser den ut i dag?
Området der jeg hadde sølt var litt gulaktig og en anelse mørkere enn resten av sofaen, så jeg tok en ny runde med litt mer Zalo denne gangen og håper det tar det. Det er i alle fall ikke så ille som jeg trodde det kom til å bli: skal sende bilde litt senere på dagen når det har tørket. :p
Kan blåbær farge avføringen lys rød? Poden har diare på andre dagen og har lyse røde flekker i avføringen som ser ut som blod. Konsistensen har også blitt litt slimete. Han drakk blåbærsaft i går, så jeg tenkte det kunne være det, men google sier at den kan bli mørk og nærmest svart, men ikke noe om rødt. Han har ikke spist noe annet. Ellers virker han å være i grei form med litt feber, og har såvidt begynt å spise igjen as we speak (har hatt både veldig høy feber og feberkrampe natt til i går), men denne diareen blir altså bare verre. Men så lenge allmenntilstanden er grei er det vel ikke noe å springe ned legevakten for?
Kan blåbær farge avføringen lys rød? Poden har diare på andre dagen og har lyse røde flekker i avføringen som ser ut som blod. Konsistensen har også blitt litt slimete. Han drakk blåbærsaft i går, så jeg tenkte det kunne være det, men google sier at den kan bli mørk og nærmest svart, men ikke noe om rødt. Han har ikke spist noe annet. Ellers virker han å være i grei form med litt feber, og har såvidt begynt å spise igjen as we speak (har hatt både veldig høy feber og feberkrampe natt til i går), men denne diareen blir altså bare verre. Men så lenge allmenntilstanden er grei er det vel ikke noe å springe ned legevakten for?
Blåbærsaft kan gi rar farge på avføringen, ja! Blod i avføring er sjelden lyse rødt, mer svart eller mørk, mørkrødt.
Så lenge feberen er på vei ned og han spiser og drikker, trenger du ikke løpe til legevekten, nei!
Putt litt salt i blåbærsaften hans, en liten klype bare, og gi han mage-snill-mat i dag, du. Og følg med på allmenntilstanden, selvfølgelig!
Har han fortsatt diare i morgen, kan du ta en telefon til fastlegen og høre hva de syns der. Han er jo ikke så liten, men liten nok til å bli ganske påvirket av langvarig diare!
God bedring! :klem:
Blåbærsaft kan gi rar farge på avføringen, ja! Blod i avføring er sjelden lyse rødt, mer svart eller mørk, mørkrødt.
Så lenge feberen er på vei ned og han spiser og drikker, trenger du ikke løpe til legevekten, nei!
Putt litt salt i blåbærsaften hans, en liten klype bare, og gi han mage-snill-mat i dag, du. Og følg med på allmenntilstanden, selvfølgelig!
Har han fortsatt diare i morgen, kan du ta en telefon til fastlegen og høre hva de syns der. Han er jo ikke så liten, men liten nok til å bli ganske påvirket av langvarig diare!
God bedring! :klem: Takk :suss:
Potetmel har jeg fått beskjed om å ha i safta når junior hadde omgangssyke. Kanskje for at det skal gi litt konsistens i magen?
Potetmel har jeg fått beskjed om å ha i safta når junior hadde omgangssyke. Kanskje for at det skal gi litt konsistens i magen?
Og jeg har fått beskjed om å ikke gi/spise selv noe som binder magen.
Hvorfor streve etter å beholde baseluskene ved å gi potetmel i stedet for å prøve å få baseluskene fortest mulig ut av kroppen?
Hvorfor streve etter å beholde baseluskene ved å gi potetmel i stedet for å prøve å få baseluskene fortest mulig ut av kroppen?
Fordi når alt forsvinner fort ut av kroppen kan småbarn bli dehydrerte og få næringsmangler etter veldig kort tid?
TrillTrall
02-06-13, 20:40
Fordi når alt forsvinner fort ut av kroppen kan småbarn bli dehydrerte og få næringsmangler etter veldig kort tid?
Her er jeg enig med Kanutten. Når kroppen reagerer med diare og/eller oppkast er det fordi den desperat vil bli kvitt noe og da er det neppe særlig lurt å prøve å overbevise den om at det er lurt å holde på svineriet. Man får prøve å få i den syke væske med noe næring i og vanligvis går det seg jo til ganske fort.
Da gir man næringrik drikke. Jeg vet om unger som har blitt enda sykere ved å beholde baseluskene. Bedre med mye næringsrik væske.
Bare sånn for å bidra til forvirringen; det er ikke alltid kroppen klarer å hente seg inn igjen etter at bassiluskene eller viruset er borte. Da fortsetter diareen uansett om det er noe å bli kvitt eller ikke. I slike tilfelle, som ofte gjelder barn, kan man gi noe stoppende, men da gjerne først etter å ha vært i kontakt med lege.
Som regel vet fastlegene om hva som går av magebassilusker/virus og kan gi råd ut i fra det.
Barn blir uhyre fort dehydrerte og kan faktisk ta skade etter kun få timer om det først er så galt, så å få i dem væske og hjelpe dem til å beholde det(salt i væsken), vil alltid være førsteprioritet.
Bare sånn for å bidra til forvirringen; det er ikke alltid kroppen klarer å hente seg inn igjen etter at bassiluskene eller viruset er borte. Da fortsetter diareen uansett om det er noe å bli kvitt eller ikke. I slike tilfelle, som ofte gjelder barn, kan man gi noe stoppende, men da gjerne først etter å ha vært i kontakt med lege.
Som regel vet fastlegene om hva som går av magebassilusker/virus og kan gi råd ut i fra det.
Barn blir uhyre fort dehydrerte og kan faktisk ta skade etter kun få timer om det først er så galt, så å få i dem væske og hjelpe dem til å beholde det(salt i væsken), vil alltid være førsteprioritet.
Jeg har også opplevd at magen har gått i "vranglås" og det har vært vanskelig å normalisere.... Så det gjelder ikke bare barn. Men de er selvfølgelig mest utsatt for dehydrering.
Har heldigvis ikke vært noe problem å få i poden drikke og mat i dag. Han har spist 6-7 knekkebrød med kaviar og drukket vann og bittelitt blåbærsaft. Allmenntilstanden er mye bedre, men diareen sitter i. Har nok byttet 15 diarebleier, om ikke mer :eek: Håper virkelig det gir seg snart. Det er jo vondt og sårt i rumpa for ham, stakkar. Klynking og grining ved hvert skift :o
TrillTrall
02-06-13, 23:05
Har heldigvis ikke vært noe problem å få i poden drikke og mat i dag. Han har spist 6-7 knekkebrød med kaviar og drukket vann og bittelitt blåbærsaft. Allmenntilstanden er mye bedre, men diareen sitter i. Har nok byttet 15 diarebleier, om ikke mer :eek: Håper virkelig det gir seg snart. Det er jo vondt og sårt i rumpa for ham, stakkar. Klynking og grining ved hvert skift :o
Bruk potetmel! I rumpa altså. Ved hvert bleieskift pudrer du godt med potetmel i stumpen, det funker som bare rakker'n! Helt sant. :) Ikke hvis det er åpne sår, men dersom det "bare" er rødt og sårt så er potetmel uovertruffent! :ja:
Kattene knakk av en stor del av min Svigermorstunge plante idag, den var ganske topptung og knakk like i festet over jorden. Kan den stikkes rett ned i ny jord i potte, eller må jeg gjøre noe annet først?
Den er frisk og fin, grodd masse den siste tiden.
http://i185.photobucket.com/albums/x66/ingerlise_album/2013-06-02210145_zps95683498.jpg
Kattene knakk av en stor del av min Svigermorstunge plante idag, den var ganske topptung og knakk like i festet over jorden. Kan den stikkes rett ned i ny jord i potte, eller må jeg gjøre noe annet først?
http://i185.photobucket.com/albums/x66/ingerlise_album/2013-06-02210145_zps95683498.jpg
Stapp den i jorda og støtt opp med noen blomsterpinner. Den setter røtter igjen med tiden, og siden den er sukkulent så tørker den neppe bort i mellomtiden heller. :)
Stapp den i jorda og støtt opp med noen blomsterpinner. Den setter røtter igjen med tiden, og siden den er sukkulent så tørker den neppe bort i mellomtiden heller. :)
Ok. Fikk råd om å sette den i vann ett par dager først.. får se i morgen, da har den ligget og tørket ett døgn. Har jord men ikke potte stor nok.
Takk for råd :)
Bruk potetmel! I rumpa altså. Ved hvert bleieskift pudrer du godt med potetmel i stumpen, det funker som bare rakker'n! Helt sant. :) Ikke hvis det er åpne sår, men dersom det "bare" er rødt og sårt så er potetmel uovertruffent! :ja:
:ja: Jeg brukte også potetmel på mine såre søte små.
Ok. Fikk råd om å sette den i vann ett par dager først.. får se i morgen, da har den ligget og tørket ett døgn. Har jord men ikke potte stor nok.
Takk for råd :)
Det er faktisk bedre å sette sånne tykkbladede planter rett i jord. Visstnok vil ikke vannrøtter overleve overgangen til jord uansett. :) Jeg vet ikke om dette gjelder for alle, men med svigermors tunge har jeg god erfaring med å sette dem rett ned.
He he he jeg sitter her og flirer jeg. Ikke for det planta knakk, for det er jo bare fryktelig irriterende, men pga av katta som så helt tydelig ligger der og råkoser seg og synes at livet bare er helt topp. Typisk katter, men akk så herlige de er og denne var jo spesielt nydelig :)
Når det gjelder planten, kan den godt ligge å tørke litt før du stapper den i jord. Bruk helst litt sandholdig jord og ikke vann for mye, da vil den bare råtne. Lykke til :)
Det er faktisk bedre å sette sånne tykkbladede planter rett i jord. Visstnok vil ikke vannrøtter overleve overgangen til jord uansett. :) Jeg vet ikke om dette gjelder for alle, men med svigermors tunge har jeg god erfaring med å sette dem rett ned.
Takk da gjør jeg det slik du sier :)
He he he jeg sitter her og flirer jeg. Ikke for det planta knakk, for det er jo bare fryktelig irriterende, men pga av katta som så helt tydelig ligger der og råkoser seg og synes at livet bare er helt topp. Typisk katter, men akk så herlige de er og denne var jo spesielt nydelig :)
Når det gjelder planten, kan den godt ligge å tørke litt før du stapper den i jord. Bruk helst litt sandholdig jord og ikke vann for mye, da vil den bare råtne. Lykke til :)
Takk, ja den katten er ganske ung og leken, flyr som ei kule rundt her før han plutselig ligger og sover litt.
Noen som har erfaring med mosjonist-svømming etter arbeidstid (typ 16-17 tiden) på Tøyenbadet nå i disse sommertider som de andre badene har stengt? Mye mer folk enn vanlig? Mulig å få seg noen gode svømneøkter uten å måtte stampe i kø og svømme sikk-sakk?
Noen som har erfaring med mosjonist-svømming etter arbeidstid (typ 16-17 tiden) på Tøyenbadet nå i disse sommertider som de andre badene har stengt? Mye mer folk enn vanlig? Mulig å få seg noen gode svømneøkter uten å måtte stampe i kø og svømme sikk-sakk?
Om du har mulighet til noen ekstra minutter reisevei ville jeg vurdert hundsund bad på Fornebu, hvis du likevel er på den kanten av byen.
Om du har mulighet til noen ekstra minutter reisevei ville jeg vurdert hundsund bad på Fornebu, hvis du likevel er på den kanten av byen.
Vet du om de holder sommerstengt? Står ikke noe under åpningstidene, men sommerstengt er nevn under priser ifm refusjon.
Jeg lurer på hvorfor det skal være SÅ vanskelig for en mann, eller vel, MIN mann å gjøre som jeg sier av og til ;)
synsegulla
03-06-13, 22:38
Jeg lurer på hvorfor det skal være SÅ vanskelig for en mann, eller vel, MIN mann å gjøre som jeg sier av og til ;)
Fordi ingen liker å bli fortalt hva de skal gjøre vel :D
Prøver å gå opp i vekt, men ingenting funker, what to do:rolleyes:
Noen som vet hvor lenge man skal koke kyllingfilet i plastfilm og folie ala Helstrøm? Har googlet, finner det ikke...,
Noen som vet hvor lenge man skal koke kyllingfilet i plastfilm og folie ala Helstrøm? Har googlet, finner det ikke...,
Kylling ala Hellstrøm (http://mat.tv3.no/oppskrifter/hellstrom-rydder-opp-hjemme/hellstroms-kylling)
Flere på AAP som ikke har fått sin utbetaling skattefri nå i juni?
Tatt fra nav :
Arbeidsavklaringspengar blir skatta som arbeidsinntekt og er pensjonsgivande inntekt. Pengane utbetalast utan skattetrekk for to 14-dagarsperiodar i juni og for den første 14-dagarsutbetalinga i desember.
Prøver å gå opp i vekt, men ingenting funker, what to do:rolleyes:
Du kan gjerne få noen kilo av meg! :p
Photobscura
04-06-13, 10:43
Flere på AAP som ikke har fått sin utbetaling skattefri nå i juni?
Tatt fra nav :
Arbeidsavklaringspengar blir skatta som arbeidsinntekt og er pensjonsgivande inntekt. Pengane utbetalast utan skattetrekk for to 14-dagarsperiodar i juni og for den første 14-dagarsutbetalinga i desember.For juni, ja. Om du har fått AAP denne uka, så er det for en periode i mai. Dvs. at neste utbetaling og den etter det vil være skattefri. :)
For juni, ja. Om du har fått AAP denne uka, så er det for en periode i mai. Dvs. at neste utbetaling og den etter det vil være skattefri. :)
:o hehe oops, ja sånn kan det gå når man ikke leser skikkelig ja. Takk for oppklaringen, da slipper jeg tur på nav idag likevel :)
Photobscura
04-06-13, 11:00
:o hehe oops, ja sånn kan det gå når man ikke leser skikkelig ja. Takk for oppklaringen, da slipper jeg tur på nav idag likevel :)Bare hyggelig! Var på vei til å tenke det samme selv, inntil jeg kom på at AAP-en jo er etterskuddsbetalt. :)
Kylling ala Hellstrøm (http://mat.tv3.no/oppskrifter/hellstrom-rydder-opp-hjemme/hellstroms-kylling)
Tusen takk!!!
Jeg har ikke termostat så jeg får gamble på graderen da... Har du prøvd å lage denne Kitt?
Bare hyggelig! Var på vei til å tenke det samme selv, inntil jeg kom på at AAP-en jo er etterskuddsbetalt. :)
Ja at det er etterskuddsbetalt tenkte ikke jeg på. Er mannen min som får AAP, men kan si det er jeg som følger med :P
Vi har kjøpt elektrisk grill, og i dag skal jeg grille for første gang i mitt liv :spent: Så spørsmålet mitt er ganske enkelt: Hvordan gjør jeg det? :p
Har kjøpt grillribbe, grilltomater og noe kyllinggreier (med ost og chorizo). Skal jeg bare legge disse rett på grillen? Må i så fall grillen (den delen som maten legges på) smøres med olje først? Eller må jeg bruke aluminiumsfolie?
Tusen takk!!!
Jeg har ikke termostat så jeg får gamble på graderen da... Har du prøvd å lage denne Kitt?
Jeg bruker steketermometer til å sjekke vanntemperaturen, jeg! :o
Har ikke kommet så langt enda! Er noen her som er litt lei av kylling for tiden, så venter til jeg virkelig får ånden over meg! :)
Vi har kjøpt elektrisk grill, og i dag skal jeg grille for første gang i mitt liv :spent: Så spørsmålet mitt er ganske enkelt: Hvordan gjør jeg det? :p
Har kjøpt grillribbe, grilltomater og noe kyllinggreier (med ost og chorizo). Skal jeg bare legge disse rett på grillen? Må i så fall grillen (den delen som maten legges på) smøres med olje først? Eller må jeg bruke aluminiumsfolie?
Gratulerer!:)
Vi elsker vår gassgrill og bruker den masse nesten hele året!
Kan gjøre begge deler, men er jo best rett på grillen, da! Smør gjerne grillristen med olje som du så tørker av igjen før første gangs bruk!
Gratulerer!:)
Vi elsker vår gassgrill og bruker den masse nesten hele året!
Kan gjøre begge deler, men er jo best rett på grillen, da! Smør gjerne grillristen med olje som du så tørker av igjen før første gangs bruk!
Det var elektrisk grill de hadde kjøpt, ikke gassgrill..,:p
Vi har hatt mange elgriller, men noe vi alltid har passet på er at grillflaten skjuler disse varmeelementene. Så lenge grillflaten skjuler dem griller jeg på vanlig vis, men hvis de ikke dekker bruker jeg å steke på folie. Dette for å forhindre at fett/olje drypper ned på elementene. Vår grill har dessuten en kopp i bunnen som samler fettet. Denne ikler jeg med folie før grilling for da bøir det mindre å gjøre rent til meste gang.
Photobscura
04-06-13, 16:31
Jeg har planer om å lage en stor batch med fiskekaker, men det blir litt mye pes å steke alt sammen opp i stekepanne. Kan jeg steke det i langpanne i ovnen, for så å brune dem i panna senere etter behov, og i så fall, hvilken temperatur og hvor lenge bør de stå i?
Jeg har planer om å lage en stor batch med fiskekaker, men det blir litt mye pes å steke alt sammen opp i stekepanne. Kan jeg steke det i langpanne i ovnen, for så å brune dem i panna senere etter behov, og i så fall, hvilken temperatur og hvor lenge bør de stå i?
Hva med heller å lage puskefidding (fiskepudding) som du kan brune som fiskekaker når du vil?? Kutt gjerne puddingen opp i skiver før du fryser den. Da tar du opp av frysern det antall du ønsker og bare skjerper dem på panna.
Smaken og deigen er jo den samme.
Det var elektrisk grill de hadde kjøpt, ikke gassgrill..,:p
Det så jeg da, men må få skryte av vår gassgrill likevel, vel! Grill er grill, noen liker kull, andre elektrisk og vi sverger til gass etter å ha forkastet de andre alternativene! ;)
Det så jeg da, men må få skryte av vår gassgrill likevel, vel! Grill er grill, noen liker kull, andre elektrisk og vi sverger til gass etter å ha forkastet de andre alternativene! ;)
:lol: Jeg elsker lukta av kull bedre enn lukta av grillmaten.... :rolleyes:
:lol: Jeg elsker lukta av kull bedre enn lukta av grillmaten.... :rolleyes:
Det er noe eget med kullgrill, ja, men sånn til hverdags er gass det beste for oss!
Griller vel 4-5 ganger i uken hele sommeren!:sikle:
Jeg bruker steketermometer til å sjekke vanntemperaturen, jeg! :o
Har ikke kommet så langt enda! Er noen her som er litt lei av kylling for tiden, så venter til jeg virkelig får ånden over meg! :)
Ok, takk igjen :)
Noen som vet hvor man kan selge sjela si til fordel for andre?
i kjerka, for de som trur på sånt.
Jeg bor i blokk og kan dermed kun ha typ elektrisk grill.. har jo egentlig bare blitt til at jeg har brukt stekepanne eller stekovn.. men sitter og glor på flust da jeg har oppspart litt trumfbonus... snuser litt på denne (https://www.flust.no/kjoekken/kjoekkenapparater/smaaelektrisk/obh-nordica-raclette/), men jeg har aldri brukt sånt før... men utifra bildet så er det nesten som en elektrisk grill på toppen på den ene siden og en stekeplate med ministekepanner på den andre siden? er undersiden da bare til oppbevaring av pannen eller holder ting seg også varmt?
i kjerka, for de som trur på sånt.
Jeg bor i blokk og kan dermed kun ha typ elektrisk grill.. har jo egentlig bare blitt til at jeg har brukt stekepanne eller stekovn.. men sitter og glor på flust da jeg har oppspart litt trumfbonus... snuser litt på denne (https://www.flust.no/kjoekken/kjoekkenapparater/smaaelektrisk/obh-nordica-raclette/), men jeg har aldri brukt sånt før... men utifra bildet så er det nesten som en elektrisk grill på toppen på den ene siden og en stekeplate med ministekepanner på den andre siden? er undersiden da bare til oppbevaring av pannen eller holder ting seg også varmt?
Jeg tror, og jeg tror ikke kirka er rette plassen :o
men sitter og glor på flust da jeg har oppspart litt trumfbonus... snuser litt på denne (https://www.flust.no/kjoekken/kjoekkenapparater/smaaelektrisk/obh-nordica-raclette/), men jeg har aldri brukt sånt før... men utifra bildet så er det nesten som en elektrisk grill på toppen på den ene siden og en stekeplate med ministekepanner på den andre siden? er undersiden da bare til oppbevaring av pannen eller holder ting seg også varmt?
Det er jo en raclette! Steke alt av kjøtt, bacon, scampi, fisk etc og grønnsaker på toppen, smelte ost/lage omelett i skuffene under! Perfekt til lavkarbomat! :)
lever nok ikke så veldig lavkarbo for tiden desverre, men om den kan fungere som en grill erstatter er jo det fint :) har knapt hørt ordet raclett før for å være ærlig.
Vi bor i blokk, så elektrisk grill er eneste alternativ (ellers hadde vi kjøpt gass) :p Vi begynte å steke i folie, men så tok vi grillribbene rett på ettethvert. Funka fint det, og vi er fornøyd med vår nye grill :)
TrillTrall
05-06-13, 07:08
lever nok ikke så veldig lavkarbo for tiden desverre, men om den kan fungere som en grill erstatter er jo det fint :) har knapt hørt ordet raclett før for å være ærlig.
Nå er det mange år siden sist jeg spiste raclette, men jeg ville ikke brukt som en erstatter for en grill nei. Jeg mener å huske at det tok tid å steke det man la på toppen og den vi brukte egnet seg ikke for større ting i alle fall. Vi stekte pølseskiver og strimlet kjøtt på den, tror ikke jeg hadde giddet grille en kotelett f.eks., men vi prøvde aldri det da.
Nå jeg lager store batcher med karbonader, så bruner jeg de lett i stekepanna, og steker de ferdig i ovnen etterpå.
Kan sikkert gjøre det samme med fiskekaker :sikle:
Photobscura
05-06-13, 08:11
Nå jeg lager store batcher med karbonader, så bruner jeg de lett i stekepanna, og steker de ferdig i ovnen etterpå.
Kan sikkert gjøre det samme med fiskekaker :sikle:Ja, googla litt, det var det jeg endte opp med å gjøre. Omvendt, altså. :D
Nå er det mange år siden sist jeg spiste raclette, men jeg ville ikke brukt som en erstatter for en grill nei. Jeg mener å huske at det tok tid å steke det man la på toppen og den vi brukte egnet seg ikke for større ting i alle fall. Vi stekte pølseskiver og strimlet kjøtt på den, tror ikke jeg hadde giddet grille en kotelett f.eks., men vi prøvde aldri det da.
Griller ikke koteletter, nei, men tynne biter kylling og biff, fisk, bacon, hamburgere og pølser er ikke noe problem!:)
Hvorfor ikke bare kjøpe en grill, tenker jeg :)
Midtvinters er det kos med raclette! Snuppa og venninne elsker feks å sitte i timesvis og kose seg med alt fra kylling og bacon til smeltet sjokolade med frukt og små marsmellows! :love:
Photobscura
05-06-13, 10:24
Noen som vet om B-vitaminer kan hindre opptak av D3? Det er snakk om et trippeltilskudd av B6, B12 og folsyre (tar også tilskudd av biotin, eller B7, som det også heter, men det har jeg gjort en god stund). Synes liksom jeg merka at energien fra D-vitaminene forsvant litt da jeg begynte på dette tilskuddet ... Men det er mulig det er innbilning/andre årsaker (eksamensstress etc.), forsåvidt.
Noen som vet om B-vitaminer kan hindre opptak av D3? Det er snakk om et trippeltilskudd av B6, B12 og folsyre (tar også tilskudd av biotin, eller B7, som det også heter, men det har jeg gjort en god stund). Synes liksom jeg merka at energien fra D-vitaminene forsvant litt da jeg begynte på dette tilskuddet ... Men det er mulig det er innbilning/andre årsaker (eksamensstress etc.), forsåvidt.
Har ikke vært borti det... finner heller ikke noe om det andre steder. Kan du ikke prøve å ta dem "fra hverandre" og se om det gjør noen forskjell for deg da? F.eks ta b-vitaminene til kvelds?
Photobscura
05-06-13, 11:01
Har ikke vært borti det... finner heller ikke noe om det andre steder. Kan du ikke prøve å ta dem "fra hverandre" og se om det gjør noen forskjell for deg da? F.eks ta b-vitaminene til kvelds?Fant heller ingenting om det på nett ... :o Jeg har tatt dem separat siste uka nå. Kan ikke si at jeg har merket noen forskjell foreløbig, men det kan jeg vel lett tilskrive mengden stress jeg har vært gjennom.
jeg bor for det meste alene, og de elektriske grillene jeg har vært borti har vært møl. kull er jo best, men jeg bor i blokk.
og jeg spiser ikke koteletter, så den saken er biff. og biffen skal uansett stekes i panne og stekeovn, litt avhengig av størrelse og hva jeg gidder :p
Jeg har uansett akkurat kjøpt en :)
Har hørt og lest om mange som sier at el-grill er møl (etter at vi kjøpte vår), men syns vår virker bra. Ble fort varmt og grillet jevnt og fint. Grillet kyllingbryst og de ble kjempefine. Har kvaliteten på el-grillene bedret seg betraktelig den siste tiden?
TrillTrall
05-06-13, 17:48
Har hørt og lest om mange som sier at el-grill er møl (etter at vi kjøpte vår), men syns vår virker bra. Ble fort varmt og grillet jevnt og fint. Grillet kyllingbryst og de ble kjempefine. Har kvaliteten på el-grillene bedret seg betraktelig den siste tiden?
Kanskje. Det kommer nok også an på hva man kjøper. Man kan ikke forvente det helt store med en el-grill til 299,- på Biltema eller Sparkjøp liksom...
Kanskje. Det kommer nok også an på hva man kjøper. Man kan ikke forvente det helt store med en el-grill til 299,- på Biltema eller Sparkjøp liksom...
Vi betalte 3500 for vår ... Hadde blitt rimelig pist om vi ikke kunne grillet noe annet enn pølser :p Skjønt, det kom noen gloser da jeg slo den på første gangen og den aldri ble varm - helt til jeg sjekket om støpselet sto i :rodme:
Den vi har kosta 299 og den er kjempebra. ;) Den vi hadde fra før var 25 år gammel og var veldig fin helt til i fjor.
Jeg skjønner ikke greia med el-grill, jeg :o Føler det da er like greit å bruke grillfunksjonen på komfyren...... :o *gjemme seg*
TrillTrall
05-06-13, 18:42
Vi betalte 3500 for vår ... Hadde blitt rimelig pist om vi ikke kunne grillet noe annet enn pølser :p Skjønt, det kom noen gloser da jeg slo den på første gangen og den aldri ble varm - helt til jeg sjekket om støpselet sto i :rodme:
3500,- for en grill??? :eek: Lille Gubben kjøpte gassgrill til hytta nylig, kosta 1800,- på salg. Selv det synes jeg er galemattias.
Photobscura
05-06-13, 19:01
Jeg skjønner ikke greia med el-grill, jeg :o Føler det da er like greit å bruke grillfunksjonen på komfyren...... :o *gjemme seg*Det er vel enkelte steder (borettslag og sånn) hvor det ikke er lovlig å grille på balkongene med gass/kull, mener jeg. :) Grilling for meg er like så mye en symbolsk greie som har veldig mye sommer over seg, så hadde jeg bodd sånn ville jeg nok gjort det samme.
Det er vel enkelte steder (borettslag og sånn) hvor det ikke er lovlig å grille på balkongene med gass/kull, mener jeg. :) Grilling for meg er like så mye en symbolsk greie som har veldig mye sommer over seg, så hadde jeg bodd sånn ville jeg nok gjort det samme.
Joo, jeg ser den for så vidt. Men for meg er grillepoenget _smaken_ av mat grilla med kull/gass :ja:
3500,- for en grill??? :eek: Lille Gubben kjøpte gassgrill til hytta nylig, kosta 1800,- på salg. Selv det synes jeg er galemattias.
Hva slags fislegrill er det dere har, da?;)
Vår er kjøpt på kjempesalg og kostet da 6999,- og den er likevel egentlig for lite avansert for Gubben- grillsjef!:p
6 brennere og mulighet for å steke 12 hamburgerer samtidig er minimum her i huset, nemlig! ;)
Men jeg la ned veto mot å bruke 20 000,- på en grill! Hadde vi snakket stekeovn/topp derimot......
Vi har en 99-kroners kulegrill fra Europris. Hatt den i 2-3 år. I love it!
Joo, jeg ser den for så vidt. Men for meg er grillepoenget _smaken_ av mat grilla med kull/gass :ja:
Jeg kjenner ikke forskjell på smaken, faktisk... Og grill for meg er å være ute og kose seg. :ja:
Jeg kjenner ikke forskjell på smaken, faktisk...
Det nekter jeg å tro! Det er lett å kjenne forskjell på mat fra en gassgrill til en annen, så at det ikke er forskjell på elektrisk ift annet er faktisk helt umulig.
Når det er sagt er det jo egentlig bare kullgrillet som er grillmat :o men jeg har til nød gått med på gassgrill her hjemme. Vi har en kullgrill i garasjen da i tilfelle... :D på hytta er gassgrillet mat uspiselig (gassgrillet er 30 år gammel), der griller vi på ordentlig tønnegrill på badeplassen ved siden av.
Ang grilling på balkong så er det kun lov dersom balkongen har lufting langs gulvet.
Jeg sitter her med en rapport fra spes.ped. til min sønn (som har en autismespekterdiagnose), og her skrives det om hans reseptive og ekspressive språk. Hva er forskjellen på de to?
Photobscura
05-06-13, 21:51
Jeg sitter her med en rapport fra spes.ped. til min sønn (som har en autismespekterdiagnose), og her skrives det om hans reseptive og ekspressive språk. Hva er forskjellen på de to?Vel, ettersom jeg nettopp har tatt ti studiepoeng i norsk som andrespråk hadde vi også om førstespråkstilegnelse hos barn, og reseptiv betyr mottagende og handler om hvor mye/hvorvidt barnet forstår hva som sies (mange som kan flere språk enn det de selv snakker kan forstå dem helt utmerket uten at de faktisk snakker det), uten at de nødvendigvis selv produserer språket, ekspressiv betyr uttrykkende og handler om produksjon av språk, også nonverbal, altså hva de kan uttrykke til andre. :)
Vel, ettersom jeg nettopp har tatt ti studiepoeng i norsk som andrespråk hadde vi også om førstespråkstilegnelse hos barn, og reseptiv betyr mottagende og handler om hvor mye/hvorvidt barnet forstår hva som sies, uten at de nødvendigvis selv produserer språket, ekspressiv betyr uttrykkende og handler om produksjon av språk, også nonverbal, altså hva de kan uttrykke til andre. :) Takk for forklaringen :suss: Jeg tenkte litt omvendt der, og fikk det liksom ikke helt til å stemme ...
Det nekter jeg å tro! Det er lett å kjenne forskjell på mat fra en gassgrill til en annen, så at det ikke er forskjell på elektrisk ift annet er faktisk helt umulig.
Når det er sagt er det jo egentlig bare kullgrillet som er grillmat :o men jeg har til nød gått med på gassgrill her hjemme. Vi har en kullgrill i garasjen da i tilfelle... :D på hytta er gassgrillet mat uspiselig (gassgrillet er 30 år gammel), der griller vi på ordentlig tønnegrill på badeplassen ved siden av.
Ang grilling på balkong så er det kun lov dersom balkongen har lufting langs gulvet.
Ja, helt umulig! :lol:
Photobscura
05-06-13, 22:06
Takk for forklaringen :suss: Jeg tenkte litt omvendt der, og fikk det liksom ikke helt til å stemme ...Bare hyggelig! :suss: Morsomt at jeg kan bruke kunnskapen til noe. ;)
La til littegrann mer i innlegget mitt, forresten.
Ja, helt umulig! :lol:
Og når det er sagt... Jeg tror mange forvirres av lukta. Selvfølgelig lukter det noe helt annet da man tenner opp en kulegrill enn en elektrisk. Forskjellen er likevel bare at man slipper den fryktelige røykosen i trynet. :p
Og når det er sagt... Jeg tror mange forvirres av lukta. Selvfølgelig lukter det noe helt annet da man tenner opp en kulegrill enn en elektrisk. Forskjellen er likevel bare at man slipper den fryktelige røykosen i trynet. :p
Fryktelige røykosen? Det er jo meste av sjarmen! Jeg står ute og suger inn naboens kullgrillos :rolleyes:
TrillTrall
05-06-13, 22:09
Hva slags fislegrill er det dere har, da?;)
Vår er kjøpt på kjempesalg og kostet da 6999,- og den er likevel egentlig for lite avansert for Gubben- grillsjef!:p
6 brennere og mulighet for å steke 12 hamburgerer samtidig er minimum her i huset, nemlig! ;)
Men jeg la ned veto mot å bruke 20 000,- på en grill! Hadde vi snakket stekeovn/topp derimot......
6999,-?! Og finnes det griller som koster 20.000,-?! Og enda verre - finnes det folk som bruker 20.000,- på en grill?! :eek: ;)
Da skal man sannelig grille mye og ofte... Vi griller jo søren meg ikke ofte nok, mye nok eller avansert nok til å ha en grill til 1800,- heller. :rolleyes:
Fryktelige røykosen? Det er jo meste av sjarmen! Jeg står ute og suger inn naboens kullgrillos :rolleyes:
Sjarm? Jeg må dusje etter jeg har fått skya i toppen. :o
Sambo måtte slepes ut av maxbo da de hadde utstilt en grill til 160 000,- i fjor, siklesporet etter han syntes hele veien ut! :D han måtte nøye seg med en til knappe fem lapper fra plantasjen i stedet. Men den var uansett det første som kom på plass i huset her, og fikk stå inne i stua til vi flyttet 100%. Måtte jo ikke få regn på seg må vite! :)
Photobscura
05-06-13, 22:15
Jaja, folk har forskjellige preferanser/opplevelser av grillivet. Og jeg smaker ikke forskjell på Cola og Tab Xtra, det skal visst være umulig det også. :p
Takk for forklaringen :suss: Jeg tenkte litt omvendt der, og fikk det liksom ikke helt til å stemme ...
Bare tenk på responding og expression. Og det hele tiden fra barnets ståsted.
Jeg har selv en kar jeg oppdaget ikke fulgte den normative utviklingen, men det skulle altså gå hele 14 år før også han fikk diagnose innen autisme....
6999,-?! Og finnes det griller som koster 20.000,-?! Og enda verre - finnes det folk som bruker 20.000,- på en grill?! :eek: ;)
Da skal man sannelig grille mye og ofte... Vi griller jo søren meg ikke ofte nok, mye nok eller avansert nok til å ha en grill til 1800,- heller. :rolleyes:
Vi griller 4-5 dager i uken om sommeren og har gjerne minst 12-15 gjester på grillmiddag, så god plass til allslags mat bør det være. Vi har faktisk en egen sjømat- gassgrill fordi Gubben er allergisk mot fisk og nekter at det lukter fisk/sjømat av biffen hans! :p
Vi dessuten en hagestue der grillen står inne under tak hele året.
Jeg har gassgrill til under 1000 lappen, den har stått ubrukt i 3 år, jeg kan ikke grille her jeg bor nå. Har ikke uteplass. Vi hadde for mange mange år siden en liten el-grill, og jeg syntes den kokte maten mer enn grillet/stekte. Ble lite brukt og til slutt kastet.
Resultatet av maten er viktigst for min del, og kosen av å være sammen med maten og grillen. Det at vi sitter ute og at alle på en måte er involvert i matlagingen, er det jeg liker best.
Man er liksom på kjøkkenet alle sammen. :)
Så lurer jeg på: Jeg tenker ofte at det hadde vært moro å tegne hus, hage, og slikt på dataen, finnes det ett gratis program hvor man kan gjøre det?
Hage er forsåvidt ikke viktig, men rom i huset, og selve huset.
Noen som har erfaring med Merrell-skoene? Altså sånne "barfotsko", myke, flate joggesko uten noe nevneverdig demping.. Greide å kjøpe meg et par sånne ved "uhell", skulle egentlig bare ha noen brukbare tursko, men har nå begynt å jogge også. Den teknikken hvor man lander på midtfoten istedet for hæla er såå vanskelig.. Begynner å kjenne litt verking i anklene også. Burde jeg kjøpe meg "ordentlige" joggesko, eller har disse skoene virkelig noe for seg? Jeg tør IKKE jogge på asfalt o.l., det er ikke akkurat noe behagelig for å si det sånn...
Noen som har erfaring med Merrell-skoene? Altså sånne "barfotsko", myke, flate joggesko uten noe nevneverdig demping.. Greide å kjøpe meg et par sånne ved "uhell", skulle egentlig bare ha noen brukbare tursko, men har nå begynt å jogge også. Den teknikken hvor man lander på midtfoten istedet for hæla er såå vanskelig.. Begynner å kjenne litt verking i anklene også. Burde jeg kjøpe meg "ordentlige" joggesko, eller har disse skoene virkelig noe for seg? Jeg tør IKKE jogge på asfalt o.l., det er ikke akkurat noe behagelig for å si det sånn...
Lander du ikke naturlig lenger fram på foten dersom du jogger på stier/grusveier i merrellskoene? De fleste kommer relativt lett mer frampå når man blir minnet på det gjennom at det er ubehagelig å lande på småstein og røtter i så tynne såler?
Vær også VELDIG obs på at når man går over fra å jogge i dempede, oppbygde joggesko til lavprofilsko så MÅ alle sener, bein og småmuskler i legg, forfot og ankel jobbe MYE mer. Så du bør enten "veksle inn" fra gamle sko - altså fase over, eller legge inn mye fartslek&gange-turer den første måneden i "flate" sko. For å unngå treningsstølhet helt opp til belastningsskade på de musklene/senene som nå blir satt i arbeid.
Det høres dessuten som at du "tenker" mye på hvordan du skal lande(antar jeg, altså!), og da blir det lett stivt, unaturlig og anstrengende. (Kanskje du burde prøve å finne en grusvei med mye løs grus av type 15-20mm liggende på toppen av veien - da kommer forfotsteget veldig raskt, veldig naturlig. ;) ...)
Jeg gikk rett over til mine fivefingers, men jeg er notorisk periodeløper som i praksis trener meg opp fra "gangefart" hver gang jeg får ånden over meg... samt at jeg er begunstiget med ankler&legger med sterke sener og muskler fra naturens side. Jeg kan dessverre ikke bruke merrell :hylgrine: siden lesten er for smal for mine tverrplattføtter.
Vokste opp med elektrisk grill, og det lukter jo grillmat, og det er kosen med å grille som betyr noe.
Det geniale med el-grillen var at vi barna fikk lov til å grille så mye vi ville, selv om foreldrene våre ikke var hjemme, siden det ikke var snakk om å bruke åpen ild.
Har jeg rett på å få se legeerklæringen som fastlegen min skrev til NAV ang søknad om AAP?
Har jeg rett på å få se legeerklæringen som fastlegen min skrev til NAV ang søknad om AAP?
I utgangspunktet har du det! Min lege krysset av for at jeg ikke skulle få se legeerklæringen da vi søkte attføring i sin tid og dermed fikk jeg ikke det, men måtte anke avslaget uten å se den.
Saksbehandleren min på nav sa det var så sjeldent at legen nektet innsyn, at de ikke hadde opplevd det på 10 år!:eek:
Trenger jeg si at jeg byttet lege på dagen;)
Fikk innvilget på timen med ny erklæring fra en annen lege!
Jeg VET jeg er urimelig, men er jeg VELDIG urimelig??
Jeg har hatt fri i dag og har ordnet til grilling ute. Tidligere har vi alltid hatt grillen (kull) på plena, men sambo sa jeg bare skulle sette den på verandaen slik for at grillen skulle stå nærmere spisebordet. Som sagt så gjort.
Jeg har dandert maten på grillen og alt luktet godt, freste godt... ja, freste kanskje litt FOR godt! For det eneste sambo så da han kom hjem var fettflekker som var kommet på verandaen etter litt spruting fra grillmaten..
Han snakket om disse fettflekkene omtrent hele tiden, i allefall såpass mye at jeg mistet matlysta. Han kunne jo bare sett hva som skjedde og heller sagt det han ønsket å si ETTER grilinga..
Greitt, det er ikke sikkert det er lett å få bort disse flekkene, men nå er de der og jeg skal gjøre mitt beste for å få dem bort. Skulle ønske noen hadde en piller eller tre mot petimetri som jeg kunne få overta...
Og nå fyker sambo rundt på hele verandaen med Jif Baderom... :rolleyes:
Og nå fyker sambo rundt hele på verandaen med Jif Baderom... :rolleyes:
*ler så jeg rister*
Han skulle vært sambo med mannen min, han! Jeg får stadig beskjed om stresse ned når det gjelder søl og rot! Det bor faktisk folk her, sier han da!;)
Og nå fyker sambo rundt hele på verandaen med Jif Baderom... :rolleyes:
:lol:
(Hadde vel heller prøvd Zalo jeg da.....;))
Synes forøvrig det er han som er litt urimelig jeg, siden det er han som ba deg flytte grillen til verandaen :ja:
*ler så jeg rister*
Han skulle vært sambo med mannen min, han! Jeg får stadig beskjed om stresse ned når det gjelder søl og rot! Det bor faktisk folk her, sier han da!;)
(Hadde vel heller prøvd Zalo jeg da.....;))
Synes forøvrig det er han som er litt urimelig jeg, siden det er han som ba deg flytte grillen til verandaen :ja:
Vel, vi har sånn kompositterrasse hvor fettflekker vises. Og en gassgrill som "fetter"... Men det løste mannen med å finne en pleksiglassrute fra et gammelt dusjkabinett som vi legger under ved behov :) (Flinke mannen) (Det var litt zalo og mest regn som fikk ta seg av "læreflekkene" her i gården.
Vel, vi har sånn kompositterrasse hvor fettflekker vises. Og en gassgrill som "fetter"... Men det løste mannen med å finne en pleksiglassrute fra et gammelt dusjkabinett som vi legger under ved behov :) (Flinke mannen) (Det var litt zalo og mest regn som fikk ta seg av "læreflekkene" her i gården.
:heia: Flinke mannen!
Sambo har funnet ut at hvis han oljer verandaen i år vil det ikke vises... Den ble ikke oljet i fjor.. :o
TrillTrall
06-06-13, 21:01
Jeg har dandert maten på grillen og alt luktet godt, freste godt... ja, freste kanskje litt FOR godt! For det eneste sambo så da han kom hjem var fettflekker som var kommet på verandaen etter litt spruting fra grillmaten..
Han snakket om disse fettflekkene omtrent hele tiden, i allefall såpass mye at jeg mistet matlysta. Han kunne jo bare sett hva som skjedde og heller sagt det han ønsket å si ETTER grilinga..
Samboeren din hadde antagelig fått hjerteinfarkt forlengst hadde han bodd sammen med meg... Jeg har heldigvis en Liten Gubbe med veldig senkede skuldre på den fronten der. :) Ærlig talt - noen fettflekker på verandagolvet!? Han hadde nok hatt litt å lære av jentungen min (12,5 år), for et par uker siden klarte hun å sykle seg av og slo seg ganske kraftig i hofta så hun hadde problemer med å gå noe særlig i noen dager - da sa hun bare at det var da ikke noe synd på henne, tenk på de som måtte sitte i rullestol hele livet! :love:
Samboeren din hadde antagelig fått hjerteinfarkt forlengst hadde han bodd sammen med meg... Jeg har heldigvis en Liten Gubbe med veldig senkede skuldre på den fronten der. :) Ærlig talt - noen fettflekker på verandagolvet!? Han hadde nok hatt litt å lære av jentungen min (12,5 år), for et par uker siden klarte hun å sykle seg av og slo seg ganske kraftig i hofta så hun hadde problemer med å gå noe særlig i noen dager - da sa hun bare at det var da ikke noe synd på henne, tenk på de som måtte sitte i rullestol hele livet! :love:
Fine jenta. :hearts:
Jeg VET jeg er urimelig, men er jeg VELDIG urimelig??
Jeg har hatt fri i dag og har ordnet til grilling ute. Tidligere har vi alltid hatt grillen (kull) på plena, men sambo sa jeg bare skulle sette den på verandaen slik for at grillen skulle stå nærmere spisebordet. Som sagt så gjort.
Greitt, det er ikke sikkert det er lett å få bort disse flekkene, men nå er de der og jeg skal gjøre mitt beste for å få dem bort. Skulle ønske noen hadde en piller eller tre mot petimetri som jeg kunne få overta...
Jeg synes gubben din er urimelig, jeg! Sier til deg at du skal flytte grillen, du gjør det, det kommer fett på gulvet og du får skylda? :confused:
Her er verandaen en bruksting og vi bryr oss ikke om en flekk eller to. ;)
Hvorfor blir jeg ikke skikkelig utørst av vann med kullsyre (alle typer)?
Lander du ikke naturlig lenger fram på foten dersom du jogger på stier/grusveier i merrellskoene? De fleste kommer relativt lett mer frampå når man blir minnet på det gjennom at det er ubehagelig å lande på småstein og røtter i så tynne såler?
Vær også VELDIG obs på at når man går over fra å jogge i dempede, oppbygde joggesko til lavprofilsko så MÅ alle sener, bein og småmuskler i legg, forfot og ankel jobbe MYE mer. Så du bør enten "veksle inn" fra gamle sko - altså fase over, eller legge inn mye fartslek&gange-turer den første måneden i "flate" sko. For å unngå treningsstølhet helt opp til belastningsskade på de musklene/senene som nå blir satt i arbeid.
Det høres dessuten som at du "tenker" mye på hvordan du skal lande(antar jeg, altså!), og da blir det lett stivt, unaturlig og anstrengende. (Kanskje du burde prøve å finne en grusvei med mye løs grus av type 15-20mm liggende på toppen av veien - da kommer forfotsteget veldig raskt, veldig naturlig. ;) ...)
Jeg gikk rett over til mine fivefingers, men jeg er notorisk periodeløper som i praksis trener meg opp fra "gangefart" hver gang jeg får ånden over meg... samt at jeg er begunstiget med ankler&legger med sterke sener og muskler fra naturens side. Jeg kan dessverre ikke bruke merrell :hylgrine: siden lesten er for smal for mine tverrplattføtter.
Takk for tips! Mulig du er inne på noe der... Var jo først etter jeg ble bevisst på teknikken at jeg begynte å få vondt. Og nå, etter en liten pause fra jogginga, er det kun høyre ankelen som fortsatt verker litt, og det er jo høyrefoten jeg føler jeg har best kontroll på... Jeg har aldri jogga før i hele mitt liv, så kan jo hende den naturlige teknikken min ikke er så dårlig som jeg har fått for meg. Har ihvertfall ingen uvaner fra bruk av vanlige joggesko da... Men vet jeg må bli flinkere til å jogge i oppoverbakkene også, er vel der man best får trent opp de rette musklene... :p
Jeg har en boks tagatesse som har stått åpen en stund. Skulle bruke den i går, men den var steinhard og ikke til å slå opp (jeg dengte den i benken i håp om at den skulle smuldre seg litt). Er det noe jeg kan gjøre for å pulverisere den igjen? Noen som har forslag til hva jeg eventuelt kan bruke den til i formen den er i, om noe?
Jeg har en boks tagatesse som har stått åpen en stund. Skulle bruke den i går, men den var steinhard og ikke til å slå opp (jeg dengte den i benken i håp om at den skulle smuldre seg litt). Er det noe jeg kan gjøre for å pulverisere den igjen? Noen som har forslag til hva jeg eventuelt kan bruke den til i formen den er i, om noe?
Hvis det ikke er mulig å få knust det opp til pulver igjen, så går det an å lage karameller av det. Jeg har ingen eksakt oppskrift, men det kan vel googles.
Kan man, og da hvordan sletter man "venner" på Snapchat?
Noen har lagt meg til og jeg finner ikke ut hvem det er, og "den" vil ikke si hvem det er... vil slette om jeg ikke vet hvem det er :mad:
Kan man, og da hvordan sletter man "venner" på Snapchat?
Noen har lagt meg til og jeg finner ikke ut hvem det er, og "den" vil ikke si hvem det er... vil slette om jeg ikke vet hvem det er :mad:
Gå inn i vennelisten, og finn vedkommende. Trykk på navnet, og hold så lenge det dukker opp en boks. Da kommer det et alternativ om å slette denne personen.
Gå inn i vennelisten, og finn vedkommende. Trykk på navnet, og hold så lenge det dukker opp en boks. Da kommer det et alternativ om å slette denne personen.
Takk takk! :)
Hammer?? :D
Klarer du å få den i biter kan du jo hive den i en hurtigmixer om du har og frese det opp. Er alltid viktig og lukke posen godt på tagatessen. Jeg klemmer alltid ut mest mulig luft og setter på en plastklype og det pleier å gå bra.
:heia: Flinke mannen!
Sambo har funnet ut at hvis han oljer verandaen i år vil det ikke vises... Den ble ikke oljet i fjor.. :o
HAHAHAHA! Kongebra. :D
Hvorfor blir jeg ikke skikkelig utørst av vann med kullsyre (alle typer)?
Hvorfor vet jeg ikke, men jeg har det litt på samme viset. Men jeg blir dog utørst av kullsyrevannet når det har daffet litt av. Er antakelig bare "one of those things"..
Hvis det ikke er mulig å få knust det opp til pulver igjen, så går det an å lage karameller av det. Jeg har ingen eksakt oppskrift, men det kan vel googles.
Karameller, ja. Du tenker at det ved oppvarming vil smelte allikevel? Det hadde jo vært noe, da får jeg i alle fall brukt det. Takk! :)
Hammer?? :D
Klarer du å få den i biter kan du jo hive den i en hurtigmixer om du har og frese det opp. Er alltid viktig og lukke posen godt på tagatessen. Jeg klemmer alltid ut mest mulig luft og setter på en plastklype og det pleier å gå bra.
Hehe, jeg forsøkte ikke med hammer, men jeg slo klumpen hardt mot benken, det hjalp ikke. Den er rett og slett steinhard. Jeg veit ikke om jeg tør å hive den i blender eller bruke stavmikseren på det, vil jo ikke ødelegge apparatene heller. :p Men jeg har absolutt lært at det er viktig å lukke posen, ja. Og kanskje ta den fram oftere enn hvert halvår for å sjekke at den ikke har forsteina. :p Uansett, takk for tips! :)
Karameller, ja. Du tenker at det ved oppvarming vil smelte allikevel? Det hadde jo vært noe, da får jeg i alle fall brukt det. Takk! :)
Hehe, jeg forsøkte ikke med hammer, men jeg slo klumpen hardt mot benken, det hjalp ikke. Den er rett og slett steinhard. Jeg veit ikke om jeg tør å hive den i blender eller bruke stavmikseren på det, vil jo ikke ødelegge apparatene heller. :p Men jeg har absolutt lært at det er viktig å lukke posen, ja. Og kanskje ta den fram oftere enn hvert halvår for å sjekke at den ikke har forsteina. :p Uansett, takk for tips! :)
Du kan nok oppbevare en sånn sillica-tørkepose i den ytre forpakningen også, for å prøve å forhindre forsteiningen?
Du kan nok oppbevare en sånn sillica-tørkepose i den ytre forpakningen også, for å prøve å forhindre forsteiningen?
Jeg forsøkte å google sillica-tørkepose, men det kom ikke opp stort, annet enn i forbindelse med oppbevaring av kamera. Har du lyst til å forklare hva du mener? For jeg aner ikke. :p (Ja, jeg er litt lite huslig av meg. :p)
Photobscura
07-06-13, 11:17
Jeg har begynt å ta tagatessen over i et norgesglass med gummipakning etter å ha opplevd nøyaktig det samme. :p (Lagde "sukker"lake av klumpen, forresten, til å bruke i drinker. :))
Etter min erfaring er det best å ha Tagatessen over i et tett glass e.l. straks den er åpna.. Eventuelt oppbevare pakken i en plastpose. Jeg bruker mye Tagatesse, og hver eneste pakke jeg har kjøpt har det gått hull i sånn at det drysser pulver overalt bare jeg ser på den omtrent... Idiotisk forpakning. :confused:
Jeg forsøkte å google sillica-tørkepose, men det kom ikke opp stort, annet enn i forbindelse med oppbevaring av kamera. Har du lyst til å forklare hva du mener? For jeg aner ikke. :p (Ja, jeg er litt lite huslig av meg. :p)
Jeg mener en sånn sak som veldig ofte ligger inni sko, eller vitaminbokser fra det store utland når man får dem - sånn som trekker til seg luftfuktighet.
http://www.desiccantpacks.net/wp-content/uploads/2011/03/silica-gel-packets.jpg
http://www.desiccantpacks.net/silica-gel-ingestion/
Kan det stemme at jeg blir sulten av Easy-isen? Jeg har tatt en liten skje en gang om dagen de siste dagene og synes jeg blir sulten etterpå. :confused:
Noen andre som har merket noe til det?
Jeg har begynt å ta tagatessen over i et norgesglass med gummipakning etter å ha opplevd nøyaktig det samme. :p (Lagde "sukker"lake av klumpen, forresten, til å bruke i drinker. :))
Etter min erfaring er det best å ha Tagatessen over i et tett glass e.l. straks den er åpna.. Eventuelt oppbevare pakken i en plastpose. Jeg bruker mye Tagatesse, og hver eneste pakke jeg har kjøpt har det gått hull i sånn at det drysser pulver overalt bare jeg ser på den omtrent... Idiotisk forpakning. :confused:
Jeg vil nok investere i et norgesglass eller lignende slik at jeg unngår det ved nesten anledning. Takk for tips begge to. :)
Jeg mener en sånn sak som veldig ofte ligger inni sko, eller vitaminbokser fra det store utland når man får dem - sånn som trekker til seg luftfuktighet.
http://www.desiccantpacks.net/wp-content/uploads/2011/03/silica-gel-packets.jpg
http://www.desiccantpacks.net/silica-gel-ingestion/
Daa er jeg med vettu. Trodde det var en pose til å ha tagatessen i, jeg misforsto helt altså. :p
Jeg lurer på om flere har fått telefoner i det siste fra ett rart nr: +43 1 3369000205? De har ringt to ganger nå, ikke lagt igjen beskjed og jeg tar ikke telefonen. Husker pratet om sånne nummer før når folk fikk sinnsyke telefonregninger i etterkant...
telefon fra østerrike? mystisk. kan ikke si jeg har fått noen oppringing derfra....
telefon fra østerrike? mystisk. kan ikke si jeg har fått noen oppringing derfra....
Det var det jeg og kom fram til... Men, jeg har ingen i Østerrike. Tror jeg. Men var det slik at de juksetelefonene ble problematiske hvis man ringte dem tilbake eller allerede hvis man tok telefonen? Tror at det kanskje var når man ringte tilbake, og da kan det jo ikke skade å svare neste gang hvis de ringer.
Det var det jeg og kom fram til... Men, jeg har ingen i Østerrike. Tror jeg. Men var det slik at de juksetelefonene ble problematiske hvis man ringte dem tilbake eller allerede hvis man tok telefonen? Tror at det kanskje var når man ringte tilbake, og da kan det jo ikke skade å svare neste gang hvis de ringer.
Da bør du være veldig kjapp hvis noen ringer deg fra utlandet. For du betaler for det også.
Da bør du være veldig kjapp hvis noen ringer deg fra utlandet. For du betaler for det også.
Man betaler ikke for samtaler man mottar fra utlandet. Det er jeg 100% sikker på.
Man betaler ikke for samtaler man mottar fra utlandet. Det er jeg 100% sikker på.
Ikke hvis du har tele2, da betaler du.
Photobscura
07-06-13, 18:54
Jeg vet ikke om det har endret seg, men det pleide å være sånn at om du er i utlandet med norsk abbo, og mottar telefon fra utlandet, så betaler du litt for samtalen. Tviler på at det er sånn om du er i Norge med norsk abbo, og får telefon fra utlandet, da hadde det vært dårlig bissninss å legge f.eks. markedanalysebyråer til Nederland, som jeg vet noen har gjort. :)
Hvor fant du det? Jeg har Tele2 og har blitt oppringt fra utlandet mange ganger og det har jeg ikke betalt som jeg har fått med meg. Man betaler å ringe til utandet og å motta samtaler i utlandet. Ikke å motta fra utlandet mens man er i Norge.
Jeg vet ikke om det har endret seg, men det pleide å være sånn at om du er i utlandet med norsk abbo, og mottar telefon fra utlandet, så betaler du litt for samtalen. Tviler på at det er sånn om du er i Norge med norsk abbo, og får telefon fra utlandet, da hadde det vært dårlig bissninss å legge f.eks. markedanalysebyråer til Nederland, som jeg vet noen har gjort. :)
På tele2 har vi fått regning uansett så lenge mottaker/oppringer er i utlandet.
Det et derfor jeg alltid bruker skype mår jeg vil ha kontakt i utlandet.
Hvor fant du det? Jeg har Tele2 og har blitt oppringt fra utlandet mange ganger og det har jeg ikke betalt som jeg har fått med meg. Man betaler å ringe til utandet og å motta samtaler i utlandet. Ikke å motta fra utlandet mens man er i Norge.
Kanskje det har noe med abonnement å gjøre?
På tele2 har vi fått regning uansett så lenge mottaker/oppringer er i utlandet.
Det et derfor jeg alltid bruker skype mår jeg vil ha kontakt i utlandet.
Det er noe feil der! Jeg har nå skrevet til dem for å sjekke. Jeg bruker alltid skype for det da blir gratis for både de som ringer og meg som mottar. Men, jeg er fortsatt overbevist om at man ikke betaler for å motta samtaler fra utlandet:confused:. Venter spent på svar fra tele2.
Det er noe feil der! Jeg har nå skrevet til dem for å sjekke. Jeg bruker alltid skype for det da blir gratis for både de som ringer og meg som mottar. Men, jeg er fortsatt overbevist om at man ikke betaler for å motta samtaler fra utlandet:confused:. Venter spent på svar fra tele2.
Her er svaret fra Tele2. Ingen betaling for mottak av samtaler fra utlandet:
Hei!
Ved mottak av samtaler fra utlandet med et norsk abonnement i Norge betaler man ikke for mottak.
Man blir kun belastet for mottak av samtaler med et norsk abonnement når man befinner seg i utlandet og blir oppringt.
Du kan lese mer om dette her https://www.tele2.no/kundeservice/1018.aspx.
Takk for at du henvendte deg til Tele2 Kundeservice.
Ha en fin dag.
Med vennlig hilsen
Linn Berg
Tele2 Norge AS
Tlf. Privat 02000, Tlf. Bedrift 02200
Tlf. Utland: +4721314951, Faks 21319898
tele2.no (http://www.tele2.no/), Org. nr NO 974 534 703 MVA, Kontonr 5010.07.58900
Tele2 er noen banditter uansétt. De hadde jeg ikke vært kunde oss om de hadde betalt meg! :cool: har jobba hos et konkurrerende selskap, og de drev med MYE snusk!
Tele2 er noen banditter uansétt. De hadde jeg ikke vært kunde oss om de hadde betalt meg! :cool: har jobba hos et konkurrerende selskap, og de drev med MYE snusk!
Jeg har vært kunde hos tele2 i mange år, og har ingenting negativt å si om dem!
Er det mye å spise 4 kyllingfilet og salat på en dag?
Det kommer jo an på hvem som spiser det og hva man eventuelt spiser i tillegg?
Det kommer jo an på hvem som spiser det og hva man eventuelt spiser i tillegg?
Jeg skjønner... Jeg spiste bare 3 kom jeg på nå også, så da var det vel ikke så ille. Har bare aldri spist så mye kyllingfilet før på en dag...
Hva skriver man inni kortet til en gave man gir til et brudepar?
Er det mye å spise 4 kyllingfilet og salat på en dag?
Vet ikke hva "salat" eventuelt inneholder, men om vi antar 4 kyllingfileter á 150g, og feks 600g hjertesalat, og ingenting annet, så er det under 700 kcal, og dermed altfor lite energi for et, øh, generelt sunt dagsinntak. Det er dog temmelig mye protein, som kan være et problem for noen kropper, og helt ok for andre. Spørs hvem det handler om!
Hva skriver man inni kortet til en gave man gir til et brudepar?
Enten finner man på noe personlig eller så holder det med "Til lykke med dagen og fremtiden" feks!
Vi fikk noe sånt som 100 kort. De ble ikke lest så veldig nøye akkurat den gangen! :p
Dersom jeg er 169 høy og bruker 40/42 i bukser, hvilken størrelse må jeg se etter i tommer?
Har ikke brukt den typen jeans på snart 30 år og aner ikke hvor jeg skal begynne en gang! :o
Enten finner man på noe personlig eller så holder det med "Til lykke med dagen og fremtiden" feks!
Vi fikk noe sånt som 100 kort. De ble ikke lest så veldig nøye akkurat den gangen! :p
Takk! Nei, regner ikke med det blir lest så veldig nøye.
Jeg fikk en kiste som oldemor har hatt stående på loftet i maaaange år (hun lever enda altså!) for et par år siden - der lå alle telegrammene, kortene og blomsterkortene hun og oldefaren min fikk til bryllupet sitt! Samtidig hadde hun tatt vare på alt det samme fra mormor og morfars bryllup i den kista. :love:
Dersom jeg er 169 høy og bruker 40/42 i bukser, hvilken størrelse må jeg se etter i tommer?
Har ikke brukt den typen jeans på snart 30 år og aner ikke hvor jeg skal begynne en gang! :o
Jeg brukte 32 i livet og 32 eller 34 i lengde da jeg var i underkant av 70 kilo fordelt på mine 166 cm. Husker ikke helt klesstørrelsen jeg brukte da, men mener det var 38 eller 40.
Men du kan jo bare måle deg i livet det buksa skal sitte og konvertere til tommer. Da har dj jo et utgangspunkt :)
Jeg gjetter på et sted mellom 30 og 32.
Jeg brukte 32 i livet og 32 eller 34 i lengde da jeg var i underkant av 70 kilo fordelt på mine 166 cm. Husker ikke helt klesstørrelsen jeg brukte da, men mener det var 38 eller 40.
jeg brukte 33/34 da jeg var str 42/44 tror jeg..
Det kommer selvfølgelig an på buksefasongen også.:)
Takk for svar! :klem:
Vet det er mange variabler, men hadde liksom overhodet ingen peiling annet enn at Gubben bruker 36/36 i 501 og de er både alt for store og alt for lange!
Da skal jeg se etter bukse på mandag mens Prinsen er på samvær! Greit å ha noe å slå i hjel halvannen time med! :)
Hvordan penest mulig vekke min mann som har sovnet på do O.o`?
(Lurer litt på hvor han sover nå ;))
:lol: Har du også en slik en som kan sovne overalt?
Hvorfor trives ikke balkongblomstene mine i år? Jeg har små stemor og noen oransje jeg ikke vet hva heter (se bilde). Jeg har tjukt lag i bunnen med leca, så de skal være godt drenerte, de har ikke fått tørke ut og jeg kniper av de visne blomstene etterhvert. Likevel er de stusslige, blomstrer knapt og vokser ikke slik de har gjort årene før. Har lagt merke til at jorda liksom aldri blir tørr men er litt sånn fuktig og hard på en måte. Men jeg har et par potter med margeritter og en annen blomst med samme jorda, og de trives som bare det. Noen grønnfingrete som har noen tips på å få disse balkongkasseblomstene til å trives?
Hvorfor trives ikke balkongblomstene mine i år? Jeg har små stemor og noen oransje jeg ikke vet hva heter (se bilde). Jeg har tjukt lag i bunnen med leca, så de skal være godt drenerte, de har ikke fått tørke ut og jeg kniper av de visne blomstene etterhvert. Likevel er de stusslige, blomstrer knapt og vokser ikke slik de har gjort årene før. Har lagt merke til at jorda liksom aldri blir tørr men er litt sånn fuktig og hard på en måte. Men jeg har et par potter med margeritter og en annen blomst med samme jorda, og de trives som bare det. Noen grønnfingrete som har noen tips på å få disse balkongkasseblomstene til å trives?
De oransje heter tagetes.
Kan det tenkes ar de får for mye vann?
Selv om de er godt drenerte med leca kan det likevel bli for mye vann i kassen. Kan du lage et lite hull eller to 2-3 cm over bunnen på utsiden av kassen? Da vil ev for mye vann renne ut samtidig som det fremdeles er fukt nok i kassen.
TrillTrall
09-06-13, 12:55
Kanskje du har litt lite jord og litt for mye leca? Vanskelig å se hvor dyp kassen er.
Vet ikke hva "salat" eventuelt inneholder, men om vi antar 4 kyllingfileter á 150g, og feks 600g hjertesalat, og ingenting annet, så er det under 700 kcal, og dermed altfor lite energi for et, øh, generelt sunt dagsinntak. Det er dog temmelig mye protein, som kan være et problem for noen kropper, og helt ok for andre. Spørs hvem det handler om!
Tusen takk for svar!! :) jeg går iallefall ned på vekten nå :) ps, spiste litt dressing og Valnøtter, samt pinnekjærner og fetaost også ;)
Noen som har smakt sjokoladene fra CALALIER Belgian chocolate med STEVIA? Det er ca 30 karbohydrater i dem, hvor 17 er sukkeralkoholer, og 8 polyoler. Er det kun 8 jeg skal regne med da?
Det er mer enn nok jord, så da tror jeg heller på for mye fukt. Nå er de godt drenert med både leca og hull i bunn, så tror jeg bare lar de tørke ut litt først og ser før jeg evt begynner å bore hull i sidene.
OK, no slår panikken meg.
Eg skal reise og besøke forloveden min. Supergleder meg heilt vanvittig (vi har jo ikkje sett kvarandre på snart 8 mnd), men no ser eg at det er beramma streik eller gå-sakte-aksjon eller vettasøren kva dei meiner, men i alle fall så blir det trøbbel i flytrafikken i Frankrike. (Seriøst, når tid er det franskmennene ikkje streiker?!?) Det står her i denne nyhetsmeldinga (http://www.airfrance.no/NO/en/local/information/news/news-air-traffic-air-france.htm) at det er industrial dispute from June 11 up to June 13, 2013 - up to, betyr det til og med 12. juni kl 23:59 eller er den 13. også medrekna? Vanlegvis så står det vel "up to and including" - så no er eg usikker og engsteleg her, for eg skal reise via Paris nettopp den 13. og forbanner meg sjølv for å ha vald å stole på franskmenn berre fordi det gikk så innmari greit sist :mad: og om eg ikkje kjem meg på flyet til Salt Lake så blir eg superfortvila og Forloveden kjem nok til å ta sin død eller ikkje langt om.
Andre som har reist under slike forhold og har gode råd å kome med?
Hva er det i dill og persille som er verd å ta med seg?
Jeg kjøper en urtepotte av hvert slag ca hver dag og spiser rett fra potta... Hørtes feil ut... :rolleyes:
Men jeg har såååå lyst på det! Jeg spiser dill, persille, agurk, tomat og tørrfisk hver dag. Det er stort sett det eneste jeg har lyst på. Jeg vet at medisinen jeg bruker gir meg annerledes smak og lyst på noe annet, men det får da være måte på? Middagen min kan være en pose tørrfisk og to-tre tomater. Hvorfor???
Hmm.. jeg vet ikke, men fikk plutselig veldig lyst på tørrfisk :)
Hvorfor begynner jeg å nyse så voldsomt når jeg dusjer (eller akkurat når jeg er ferdig og skal tørke meg) ? Får raptuser hvor jeg kan nyse 20-30 ganger før det gir seg :o
Hvorfor begynner jeg å nyse så voldsomt når jeg dusjer (eller akkurat når jeg er ferdig og skal tørke meg) ?
Sikkert for å riste av deg vannet, slik hundene gjør:D:D:D!
Sikkert for å riste av deg vannet, slik hundene gjør:D:D:D!
(shake, rattle and roll :p)
:lol: Har du også en slik en som kan sovne overalt?
ikke til vanlig nei, han pleier som meg ha problemer med å sovne, men ikke denne gangen nei hehe
fikk vekket han, veldig forsiktig hehe
Hvorfor er det slik at når jeg skal kutte på brusen, favoritten PepsiMax, så er det selvfølgelig 6-pk tilbud av akkurat pepsimax på nærbutikken min xD
Hva er det i dill og persille som er verd å ta med seg?
Jeg kjøper en urtepotte av hvert slag ca hver dag og spiser rett fra potta... Hørtes feil ut... :rolleyes:
Men jeg har såååå lyst på det! Jeg spiser dill, persille, agurk, tomat og tørrfisk hver dag. Det er stort sett det eneste jeg har lyst på. Jeg vet at medisinen jeg bruker gir meg annerledes smak og lyst på noe annet, men det får da være måte på? Middagen min kan være en pose tørrfisk og to-tre tomater. Hvorfor???
Dill og persille inneholder mye jern, i tillegg inneholder de c-vitamin som er viktig for opptak av jern. Tomater inneholder også c-vitamin. Tørrfisk er jo godt, da.
Har funnet en oppskrift på muffins, der skal brukes 100 g malt mandel,
er det mandelmel, eller "knust" mandel?
Hvis det er mandelmel, kan det byttes ut med noe annet?
Har glutenmel, og soyamel.
Har funnet en oppskrift på muffins, der skal brukes 100 g malt mandel,
er det mandelmel, eller "knust" mandel?
Hvis det er mandelmel, kan det byttes ut med noe annet?
Har glutenmel, og soyamel.
Jeg ville brukt malte mandler, hvis ikke hadde det vel bare stått mandelmel, uten å spesifisere at det skal males :)
Hva er fond? Og beholdning?
Hvorfor er det slik at når jeg skal kutte på brusen, favoritten PepsiMax, så er det selvfølgelig 6-pk tilbud av akkurat pepsimax på nærbutikken min xD
For å gi deg en sjanse til å bevise at du kontrollerer Pepsi maxen, og den kontrollerer ikke deg, selv når den er på tilbud :ja:
Jeg ville brukt malte mandler, hvis ikke hadde det vel bare stått mandelmel, uten å spesifisere at det skal males :)
Ok, takk skal du ha! :)
Noen som har smakt sjokoladene fra CALALIER Belgian chocolate med STEVIA? Det er ca 30 karbohydrater i dem, hvor 17 er sukkeralkoholer, og 8 polyoler. Er det kun 8 jeg skal regne med da?
Anyone?
Anyone?
Sukkeralkoholer skal ikke regnes med :D
Men - det har vel vært endel diskusjon i forbindelse med sukkeralkoholene i spesielt maltitol.........
Ville tro at sukkeralkoholene i stevia er NULL :) (altså ikke regnes som kh)
For å gi deg en sjanse til å bevise at du kontrollerer Pepsi maxen, og den kontrollerer ikke deg, selv når den er på tilbud :ja:
Takk :-) det var kjempeflott måte å si det på Carisma.
Tror jeg skal notere det på handlelista til imorgen, som en fin påminnelse.
Sukkeralkoholer skal ikke regnes med :D
Men - det har vel vært endel diskusjon i forbindelse med sukkeralkoholene i spesielt maltitol.........
Ville tro at sukkeralkoholene i stevia er NULL :) (altså ikke regnes som kh)
Jeg tipper det er noe annet som utgjør sukkeralkoholene der, uten å være sikker.:)
Jeg tipper det er noe annet som utgjør sukkeralkoholene der, uten å være sikker.:)
Cavalier bruker sukrin og stevia til søtning, samt fibrene dekstrin, inulin, oligofruktos (http://www.cavalier.be/our-chocolate/tablets/extra/berries-dark/), så alle sukkeralkoholer kan trekkes fra.
Cavalier bruker sukrin og stevia til søtning, samt fibrene dekstrin, inulin, oligofruktos (http://www.cavalier.be/our-chocolate/tablets/extra/berries-dark/), så alle sukkeralkoholer kan trekkes fra.
Ja, da er de vel sukrinen som er sukkeralkoholet? Eller er Stevia et sukkeralkohol?
Ja, da er de vel sukrinen som er sukkeralkoholet? Eller er Stevia et sukkeralkohol?
Tror ikke Stevia er klassifisert om sukkeralkohol.
Asperger er medfødt. Er ms medfødt?
Jeg har to gutter, den ene har add, skolevegring (ja, det er egen diagnose) og asperger, den andre har adhd og ms. Jeg har aldri kunnet fullføre en utdannelse slik jeg ville grunnet barnas behov og sykdom. Har jeg NÅ krav på noe? Nå som deres diagnoser er fastsatte? Og jeg kanskje får litt hjelp og tid?
Jeg har to gutter, den ene har add, skolevegring (ja, det er egen diagnose) og asperger, den andre har adhd og ms. Jeg har aldri kunnet fullføre en utdannelse slik jeg ville grunnet barnas behov og sykdom. Har jeg NÅ krav på noe? Nå som deres diagnoser er fastsatte? Og jeg kanskje får litt hjelp og tid?
Jeg har alltid vært 100% alene med dem.
(Synes derfor aldri synd på dem som har 50% deling).
MS er ikke medfødt, men anlegget for å utvikle det kan være arvelig, sa legen til meg da jeg hadde diagnosen (feilaktig) for mange år siden. Hos noen er det overhyppighet i familien, hos andre finner man ingen bakover i slekten som har hatt noe sånt.
MS er jo en sykdom med klare sykdomskriterier som ikke er spesielt vanskelig å diagnostisere med de verktøy man har tilgjengelig i dag, men hvorfor noen utvikler denne sykdommen vet man nok fortsatt svært lite om.
Om du kan ha krav på å få hjelp til utdannelse er det bare nav som kan svare på.
Er det noen som har erfaring med Kjell's Markiser ?
Skal ha ny markise på hytta, og fant en der som er superfin, og så har den innfelte lys :D
Er det noen som har erfaring med Kjell's Markiser ?
Skal ha ny markise på hytta, og fant en der som er superfin, og så har den innfelte lys :D
Vi har Kjells Markiser. Det var her da vi kjøpte huset. :)
Ps, takk for svarene ang. sjokoladen (som var så alt for god ;) )
Fornøyd, kjøpte ikke en eneste flaske brus :)
ugh hva er det gubben har kjøpt som lukter så-- kjipt?.. minner litt om paprika, (som jeg ikke liker hehe, hverken smak, lukt eller konsistens), men det hadde han ikke kjøpt.. men en type ferdig pytt i panne greie.. hufs..
MS er ikke medfødt, men anlegget for å utvikle det kan være arvelig, sa legen til meg da jeg hadde diagnosen (feilaktig) for mange år siden. Hos noen er det overhyppighet i familien, hos andre finner man ingen bakover i slekten som har hatt noe sånt.
MS er jo en sykdom med klare sykdomskriterier som ikke er spesielt vanskelig å diagnostisere med de verktøy man har tilgjengelig i dag, men hvorfor noen utvikler denne sykdommen vet man nok fortsatt svært lite om.
Om du kan ha krav på å få hjelp til utdannelse er det bare nav som kan svare på.
Og vi fikk beskjed om at det ikke er arvelig i det hele tatt, men at det er ymse ting under svangerskapet som avgjør. Blant annet om mor får nok d-vit og sollys. Det er jo bevist at den hyppigste forekomsten av ms er nordpå hos barn født i april. Moren har med andre ord gått i mørkra hele svangerskapet og fosteret har ikke fått nok d-vit.
D-vit har vist seg å være et mye viktigere vitamin, eller hormon som det egentlig er, enn tidligere antatt.
Og vi fikk beskjed om at det ikke er arvelig i det hele tatt, men at det er ymse ting under svangerskapet som avgjør. Blant annet om mor får nok d-vit og sollys. Det er jo bevist at den hyppigste forekomsten av ms er nordpå hos barn født i april. Moren har med andre ord gått i mørkra hele svangerskapet og fosteret har ikke fått nok d-vit.
D-vit har vist seg å være et mye viktigere vitamin, eller hormon som det egentlig er, enn tidligere antatt.
Vi har lært at MS er som epilepsi, ikke arvelig men at man gjerne ser en opphopning i enkelte familier.
Jeg har en bestemor som døde av MS (lenge før min tid), og jeg har fått beskjed om å være obs på det at jeg har nedsatt følelse i huden o.l fordi de kan ikke utelukke at jeg er disponert da.
Jeg har en bestemor som døde av MS (lenge før min tid), og jeg har fått beskjed om å være obs på det at jeg har nedsatt følelse i huden o.l fordi de kan ikke utelukke at jeg er disponert da.
Hvis du har nedsatt følelse i huden vil det kunne vises på mr hvis det ms.
Det er vanlig å snakke om schuber når det er ms. For noen er disse schubene sensorisk for andre er de fysisk. Hvis du har hatt nedsatt hudfølelse såpass lenge vil jeg tro at det ikke er ms sidrn du ikke har vært i mr.
Ms er noe man har eller ikke har. Det ligger ikke latent som et herpesvirus.
Det var i allefall det jeg fikk vite da jeg spurte.
En annen sak er at en ms- schub ofte kan ligne på herpesvirus siden det er snakk om nerver. Dessuten dør man ikke av ms. Man dør MED den. Det er følgesykdommer som knekker en. Sa mslegen til meg i vår.
Nå er det over femti år siden hun døde, så på den tida konstaterte de at det var årsaken. Veit ikke mer om akkurat det.
Tja, ms er jo i høyeste grad en snikende sykdom for de fleste, så man trenger jo ikke forbinde det med det før den har kommet et godt stykke på vei. Jeg har bare nevnt for legen(e) at jeg har det i familien, og at jeg har de og de symptomene av det som står på lista. Senest på mandag hos min nye fastlege fikk jeg beskjed om å ha det i bakhodet at det fantes i familien dersom symptomene ble verre eller enda flere dukket opp. Noen av de kan jo også relateres til både pcos og fibromyalgi (som jeg er disponert for) også, så jeg har ikke blitt utredet utover at det er ført opp i journalen min. Poenget mitt var bare at så lenge man har det i nær slekt/direkte nedarvet linje blir man hvertfall ikke avfeid om man har sammenfallende symptomer. Heller tvert i mot. Noe jeg tolker som at legene også antar det er en liten del av arv involvert.
Nå er det over femti år siden hun døde, så på den tida konstaterte de at det var årsaken. Veit ikke mer om akkurat det.
Tja, ms er jo i høyeste grad en snikende sykdom for de fleste, så man trenger jo ikke forbinde det med det før den har kommet et godt stykke på vei. Jeg har bare nevnt for legen(e) at jeg har det i familien, og at jeg har de og de symptomene av det som står på lista. Senest på mandag hos min nye fastlege fikk jeg beskjed om å ha det i bakhodet at det fantes i familien dersom symptomene ble verre eller enda flere dukket opp. Noen av de kan jo også relateres til både pcos og fibromyalgi (som jeg er disponert for) også, så jeg har ikke blitt utredet utover at det er ført opp i journalen min. Poenget mitt var bare at så lenge man har det i nær slekt/direkte nedarvet linje blir man hvertfall ikke avfeid om man har sammenfallende symptomer. Heller tvert i mot. Noe jeg tolker som at legene også antar det er en liten del av arv involvert.
Ms har man eller man har det ikke. Man har ikke kreft light? Det finnes ikke ms light. Ved mr vil man se om det er endring i myelinet. Ms er ikke arvelig, men heller relatert til bosted, livsstil etc. Da poden fikk diagnosen ms fikk jeg beskjed om å sjekke om andre i familien hadde det. Jeg sa da nei og fikk da til svar at det bekrefter det de har kommet frem til at det på en måte er en mangelsykdom. Du trenger bare dra til legen, be om time for mr og da får du bekreftet eller avkreftet at nummenheten din er ms. Jeg tviler på at det er det, men det er greit å la seg sjekke.
Hva er den beste oppskriften å bruke til hamburgerbrød ?
Lett å gå seg vill i oppskriftsjungelen her inne, så det er greit med tips :)
Hva er den beste oppskriften å bruke til hamburgerbrød ?
Lett å gå seg vill i oppskriftsjungelen her inne, så det er greit med tips :)
Husker ikke hva den heter, men den siste som er lagt inn! Skal finne den for den var bare fantastisk god!!
Husker ikke hva den heter, men den siste som er lagt inn! Skal finne den for den var bare fantastisk god!!
Åååå du er vel snill vel :)
Åååå du er vel snill vel :)
:love: Det er DU som er eiegod!!
Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54238) oppskriften er bare noe av det beste jeg har smakt.
Ms har man eller man har det ikke. Man har ikke kreft light? Det finnes ikke ms light. Ved mr vil man se om det er endring i myelinet. Ms er ikke arvelig, men heller relatert til bosted, livsstil etc. Da poden fikk diagnosen ms fikk jeg beskjed om å sjekke om andre i familien hadde det. Jeg sa da nei og fikk da til svar at det bekrefter det de har kommet frem til at det på en måte er en mangelsykdom. Du trenger bare dra til legen, be om time for mr og da får du bekreftet eller avkreftet at nummenheten din er ms. Jeg tviler på at det er det, men det er greit å la seg sjekke.
Vel,på en måte så finnes kreft light, det kommer jo an på hvor langt framskredet det er. :o
Jeg vet hvertfall om tre stykker som har gått med diffuse symptomer i årevis, hvor det har "slått ut" i MS etter graviditet eller andre store påkjenninger. Så jo, man har det jo, men man trenger ikke være syk av det. Det er jo, som kreft, en progresjon i sykdomsforløpet. For min farmor var det også graviditet som gjorde henne alvorlig syk, før det var det bare en plagsom sykdom, men ikke invalidiserende.
For egen del lever jeg heller i uvitenhet en stund til, hvertfall til noe blir mer påtrengende.
:love: Det er DU som er eiegod!!
Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54238) oppskriften er bare noe av det beste jeg har smakt.
Å tusen takk, det var supert :klem:
Da blir det hjemmelaget hamburger med brød og coleslaw til middag i morgen.
(Sulten allerede jeg :sikle:)
Jeg synes burgeren er bedre uten brødet, jeg. :)
Jeg synes burgeren er bedre uten brødet, jeg. :)
Ikke helt uenig der, men brødet er mest for gubben ;)
Tenker han blir glad når han får en skikkelig burger med brød........
Vel,på en måte så finnes kreft light, det kommer jo an på hvor langt framskredet det er. :o
Jeg vet hvertfall om tre stykker som har gått med diffuse symptomer i årevis, hvor det har "slått ut" i MS etter graviditet eller andre store påkjenninger. Så jo, man har det jo, men man trenger ikke være syk av det. Det er jo, som kreft, en progresjon i sykdomsforløpet. For min farmor var det også graviditet som gjorde henne alvorlig syk, før det var det bare en plagsom sykdom, men ikke invalidiserende.
For egen del lever jeg heller i uvitenhet en stund til, hvertfall til noe blir mer påtrengende.
Kreft er kreft uansett!!! Kan ikke bagatellisere det med å si hvor langt det er kommet?? DET er IKKE akseptabelt!
Ms kan ha mange diffuse symptomer, men det greie med ms er at hvis du har det så vises det tvert på mr. Hvis du tror at du har ms og utsetter en test av det fordi at det bare er diffust synes jeg at du er uansvarlig og egoistisk med tanke på at du har en liten gutt. HAR du ms kan du få bremsemedisin som mer eller mindre får sykdommen til å stagnere. Hvis du har mistanke om at du har ms og IKKE lar deg sjekke har du ikke mange tanker for sønnen din. Egoistisk kaller jeg det.
Ok, ta kranglinga og skittkastinga på pm i stedet for her da.
Kreft er kreft uansett!!! Kan ikke bagatellisere det med å si hvor langt det er kommet?? DET er IKKE akseptabelt!
Ms kan ha mange diffuse symptomer, men det greie med ms er at hvis du har det så vises det tvert på mr. Hvis du tror at du har ms og utsetter en test av det fordi at det bare er diffust synes jeg at du er uansvarlig og egoistisk med tanke på at du har en liten gutt. HAR du ms kan du få bremsemedisin som mer eller mindre får sykdommen til å stagnere. Hvis du har mistanke om at du har ms og IKKE lar deg sjekke har du ikke mange tanker for sønnen din. Egoistisk kaller jeg det.
Det vises ikke tvert på MR, nei! Jeg fikk diagnosen basert på MR- bilder som viste seg å være helt feil. Jeg har forandringer på MR som kan se ut som MS og symptomer som er forenelig med diagnosen, men har altså ikke MS, bare senskader etter en hjerne- og ryggmargsbetennelse.
Jeg vet om folk som har gått med symptomer i årevis og blitt utredet på alle mulige måter. Så har de fått mange forskjellige diffrensialdiagnoser før de til slutt har fått MS- diagnosen etter at det endelig har skjedd forandringer på MR. Broren til en venn hadde vært syk i over 20 år før de fant ut at det var MS han hadde. Så det er ikke alltid like lett å stille diagnosen, selv om det KAN være det!
Ok, ta kranglinga og skittkastinga på pm i stedet for her da.
:rodme: Ok.... :snill:
Det vises ikke tvert på MR, nei! Jeg fikk diagnosen basert på MR- bilder som viste seg å være helt feil. Jeg har forandringer på MR som kan se ut som MS og symptomer som er forenelig med diagnosen, men har altså ikke MS, bare senskader etter en hjerne- og ryggmargsbetennelse.
Jeg vet om folk som har gått med symptomer i årevis og blitt utredet på alle mulige måter. Så har de fått mange forskjellige diffrensialdiagnoser før de til slutt har fått MS- diagnosen etter at det endelig har skjedd forandringer på MR. Broren til en venn hadde vært syk i over 20 år før de fant ut at det var MS han hadde. Så det er ikke alltid like lett å stille diagnosen, selv om det KAN være det!
Til meg sa de at det vises tvert på mr. Hvis mr uten kontrastvæske er forenelig med mr med er det ikke tvil. Andre ting som betennelse på synsnerven blir sjekket bare for å bekrefte sykdommen.
Til meg sa de at det vises tvert på mr. Hvis mr uten kontrastvæske er forenelig med mr med er det ikke tvil. Andre ting som betennelse på synsnerven blir sjekket bare for å bekrefte sykdommen.
Veldig ofte har pas gjennomgått både to og fire schuber før at de skjønner at det er ms det snakk om. Da vil mr med kontrast vise at det er flere attaker og ikke bare en.
Dette er ingen diskusjonstråd! ( Som har vært sagt fra om flere ganger!)
Diskusjoner kan tas på PM.
Dette er en: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar!
Gerd, moderator
Hvor lenge holder en rabarbra-jordbærsuppe i kjøleskapet, tro? Godt sukra.:o
Hvor lenge holder en rabarbra-jordbærsuppe i kjøleskapet, tro? Godt sukra.:o
Lenge! Uker! Men den kan også fryses!
Lenge! Uker! Men den kan også fryses!
Thanks. Kanskje jeg skal gjøre det. :)
I dag har jeg opplevd noe rart! En flekk bak på låret, ca fem cm under rumpa på venstre lår, er helt iskald?! Først trodde jeg at jeg hadde sittet i noe vått, da det plutselig ble kaldt i et område på str med en tommelnegl. Men ikke noe vått, og heller ingenting i buksestoffet (er der når jeg tar av den også). En stund fikk jeg det flere plasser på samme bein, bl.a under kneet, men det gikk over igjen ila ca ti min. Men den på låret ender enda. Noen ide om hva det kommer av? Kommer det til å forsvinne igjen?
I dag har jeg opplevd noe rart! En flekk bak på låret, ca fem cm under rumpa på venstre lår, er helt iskald?! Først trodde jeg at jeg hadde sittet i noe vått, da det plutselig ble kaldt i et område på str med en tommelnegl. Men ikke noe vått, og heller ingenting i buksestoffet (er der når jeg tar av den også). En stund fikk jeg det flere plasser på samme bein, bl.a under kneet, men det gikk over igjen ila ca ti min. Men den på låret ender enda. Noen ide om hva det kommer av? Kommer det til å forsvinne igjen?
Kom det etter du hadde vært ute en stund?
Kom det etter du hadde vært ute en stund?
Tvert i mot, det kom etter at jeg hadde sittet stille en god stund på jobb. :o
Tvert i mot, det kom etter at jeg hadde sittet stille en god stund på jobb. :o
Rare greier...
Jeg får ofte sånne punkter etter jeg har vært ute. De blir bestandig borte, men dette er tydeligvis noe annet...
Hvor kan/skal man evt få nedsatt følelse i huden? Er det generelt eller på "faste" steder? Har "nummen" følelse i ansiktet og har hatt det av og på ganske lenge nå.
Som om man har vært bedøvd hos tannlegen feks
Hvor kan/skal man evt få nedsatt følelse i huden? Er det generelt eller på "faste" steder? Har "nummen" følelse i ansiktet og har hatt det av og på ganske lenge nå.
Som om man har vært bedøvd hos tannlegen feks
For min del er det over hele. Kan brenne meg uten å merke det før det lukter brent kjøtt f.eks... :o Men ka hende deg bare er områder også.
Men jeg tenker nerve i klem i nakken kanskje?
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.