View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kitt
13-01-13, 21:11
Øh? Jeg er 44 år og har former så det holder og bruker glatt str. 14/16 i Devold sine barne-trøyer. L svømmer jeg i. At en normalvokst 11-åring ikke kommer inn i voksentøy i str L har jeg vondt for å tro.

Ikke Devold, Janus!
Måtte sende trøyen til min mor, som er svært liten oventil! På Snuppa ble den for trang over skuldrene og puppene!

vaskeklut
13-01-13, 21:11
har tenkt på det, men hvordan er mannestr over rompa og lårene? det er liksom der det store problemet sitter for min del :o

vaskeklut
13-01-13, 21:13
Arbeidsulltøyet til Janus kommer garantert i stooore størrelser, men da snakker vi nok om ulltøy for digre arbeidskarer og jeg vet ikke om de selges i butikk eller kun direkte til firmaer. Send dem en mail og spør?
det var smart, det skal jeg gjøre!

TrillTrall
13-01-13, 21:29
Ikke Devold, Janus!
Måtte sende trøyen til min mor, som er svært liten oventil! På Snuppa ble den for trang over skuldrene og puppene!

Janus har jeg liten personlig erfaring med, men Lille Gubben bruker str L i vanlige ulltrøyer derfra og han er normalstor over skuldrene. Mulig at damestørrelsene er veldig smale? Det er jo helt idiotisk.

Kitt
13-01-13, 21:30
Janus har jeg liten personlig erfaring med, men Lille Gubben bruker str L i vanlige ulltrøyer derfra og han er normalstor over skuldrene. Mulig at damestørrelsene er veldig smale? Det er jo helt idiotisk.

Aner ikke, gadd ikke prøve mer. Min mor var veldig fornøyd, da! :)

nellie
13-01-13, 21:34
Apropos ull. Jeg leste et sted at man sover bedre, hvis man sover i ull. Why? Og hvorfor hjelper det å ha en ulltråd rundt ankelen mot kramper?

Photobscura
13-01-13, 21:37
har tenkt på det, men hvordan er mannestr over rompa og lårene? det er liksom der det store problemet sitter for min del :o
Nå er jo ull ganske stretchy, da! Men prøv?

TrillTrall
13-01-13, 21:53
Apropos ull. Jeg leste et sted at man sover bedre, hvis man sover i ull. Why? Og hvorfor hjelper det å ha en ulltråd rundt ankelen mot kramper?

Fordi ull puster og regulerer temperaturen din så du er passe temperert hele tiden. :) Med mindre du prøver å sove i ullundertøy midt på sommeren på Kreta eller noe sånt da... ;)

nellie
13-01-13, 21:54
Fordi ull puster og regulerer temperaturen din så du er passe temperert hele tiden. :) Med mindre du prøver å sove i ullundertøy midt på sommeren på Kreta eller noe sånt da... ;)

Hva med ulltråden rundt ankelen?

vaskeklut
13-01-13, 21:56
det tror jeg er bs :o

smgj
13-01-13, 21:56
... fordi man tror det skal hjelpe? (Jeg vet ikke, men jeg har sterk tro på placeboeffekten ;) )

nellie
13-01-13, 21:57

Jamen det er jo sånn et veldig kjent kjerringråd.:p

vaskeklut
13-01-13, 22:01
Jamen det er jo sånn et veldig kjent kjerringråd.:p
for kjerringråd kan ikke være bs? :p :lol:

nellie
13-01-13, 22:03
Ganske mange kjerringråd virker jo av en grunn, så det kunne jo være en grunn til at dette funket også. Annet enn at det er placebo.

Dilly
13-01-13, 22:03
Jeg bestemte meg også for å tro på ulltråden rundt ankelen. Hadde til og med rosa :) men det hjalp dessverre ingenting.
Når krampebeina mine finner på å trøble med meg, så hjelper ingenting annet enn å stå opp og trave rundt.
Jeg tar magnesiumtabletter daglig, og hvis det skulle finne på å bli helt forferdelig grusomt, så må jeg ty til paralgin forte og glovarm dusj.

Det er nok av kjerringråd. Jeg ble rådet til å drikke Tonic Water pga. innhold av kinin. Bananer pga. innhold av kalium og sikkert mange andre råd.

Kramper er visst ikke farlig, og ikke noe å gjøre med, men det kan sannelig være ille i blant. Føler med dere andre som sliter med teite krampebein.

akas
13-01-13, 22:04
:confused::confused: Hva er bs?:confused: En "ny" forkortning etter mine 13 år i Sverige?

Dilly
13-01-13, 22:05
:confused::confused: Hva er bs?:confused: En "ny" forkortning etter mine 13 år i Sverige?
Jeg leste det som bull shit :) ?

akas
13-01-13, 22:06
Jeg leste det som bull shit :) ?
Å ja!!! DET burde jeg kanskje kommet på! Takk, Dilly! :D

Lemen
13-01-13, 22:06
Vet mamma har kjøpt Devold sitt arbeids-ullundertøy til seg selv, og hun bruker str 2-3XL. Hun kjøpte på Devold-utsalg.

Ellers kjøpte jeg selv en vanlig herreskjorte i XXL fra Devold på en sportsbutikk da jeg trengte str. 56, det fungerte fint. Veldig tøyelig stoff i de, dessuten hadde jeg noe over, så var ingen som så at det satt litt stramt. ;)

Lemen
13-01-13, 22:19
Ang. ulltrøye; Sjekk også hva de har på Felleskjøpet, der vil jeg også tro at de har gode strl.

Denne står i beskrivelsen skal finnes i xxxl
http://produkter.felleskjopet.no/trade/productview/994887/810/

vaskeklut
13-01-13, 22:39
Ang. ulltrøye; Sjekk også hva de har på Felleskjøpet, der vil jeg også tro at de har gode strl.

Denne står i beskrivelsen skal finnes i xxxl
http://produkter.felleskjopet.no/trade/productview/994887/810/
Den var fin! Det er mer longs jeg trenger, men jeg kan jo dra på felleskjøpet og spørre :)

Lemen
13-01-13, 22:58
Den var fin! Det er mer longs jeg trenger, men jeg kan jo dra på felleskjøpet og spørre :)

De har longs i samme serie, her er den siste katalogen de har lagt ut på nett:
http://www.c-mer.no/web_publikasjon/Felleskjopet/FK_DM_uke_22013/#/8/

Carisma
13-01-13, 23:26
Når vi snakker om ull... Hva er egentlig forskjellen på sommerull og vinterull? Junior har noe undertøy i sommerull, men usikker på om jeg kan bruke det nå på vinteren?

Marella77
13-01-13, 23:35
Fluer i plantene:

Etter hver jul med juleplanter, får jeg fluer i stua. Ser det kravler i flere potter, (herlig)! Noen som VET hvordan man blir kvitt de? Har kastet noen planter, men det er noen jeg ønsker å beholde!

Ønsker ikke div. kjærringråd som ingen har prøvd, men lurer på om det er noen som har personlig erfaring med å bli kvitt de fluene...
:) Blir glad om noen vet råd :)

Marella77
13-01-13, 23:40
Har et sp.mål til...

Jeg er litt hysterisk på en del ting, så jeg lurer på om dette er meg som er hysterisk, eller om det er min mann som er sløv... hehe...

Vi har en gårdsplass med helling rett nedefor. Rett over vår gårdsplass, kjører det biler, det går folk og så står det biler parkert.

I gårdsplassen vår har vi akkurat fått en tilhenger. Den er ikke sikret, kun parkert. Hvem som helst, barn og voksne kan både ta den, og trille tur med den. Vi hadde en tidligere også, og da tok våre to barn og trillet litt på den en gang vi ikke fulgte med. Det endte i flaks, så alt gikk bra.

Min mann mener jeg er stressa for ingenting. Jeg mener den må bort! hehe... Iallfall sikres eller låses fast på noen måte... Så ikke barna kan trille på den og kjøre den rett på andre folk eller på andre biler...

Hva syns dere? :)

Dietta
14-01-13, 01:29
Har et sp.mål til...

Jeg er litt hysterisk på en del ting, så jeg lurer på om dette er meg som er hysterisk, eller om det er min mann som er sløv... hehe...

Vi har en gårdsplass med helling rett nedefor. Rett over vår gårdsplass, kjører det biler, det går folk og så står det biler parkert.

I gårdsplassen vår har vi akkurat fått en tilhenger. Den er ikke sikret, kun parkert. Hvem som helst, barn og voksne kan både ta den, og trille tur med den. Vi hadde en tidligere også, og da tok våre to barn og trillet litt på den en gang vi ikke fulgte med. Det endte i flaks, så alt gikk bra.

Min mann mener jeg er stressa for ingenting. Jeg mener den må bort! hehe... Iallfall sikres eller låses fast på noen måte... Så ikke barna kan trille på den og kjøre den rett på andre folk eller på andre biler...

Du kan i hvert fall legge murstein eller stein foran hjulene. Da vil den ikke trille av bare en liten dytt, og skulle ungene ville gå på tur med den, må de aktivt fjerne 4 steiner først :) Det er litt mer komplisert enn bare å løfte på den og trille avsted.

smgj
14-01-13, 07:37
Når vi snakker om ull... Hva er egentlig forskjellen på sommerull og vinterull? Junior har noe undertøy i sommerull, men usikker på om jeg kan bruke det nå på vinteren?

Tipper det kun er tykkelsen det går på.

Fluer i plantene:

Etter hver jul med juleplanter, får jeg fluer i stua. Ser det kravler i flere potter, (herlig)! Noen som VET hvordan man blir kvitt de? Har kastet noen planter, men det er noen jeg ønsker å beholde!

Finn en butikk som selger provado-tablettene. Trykk ned disse i jorda på ALLE plantene. (Eller løs dem opp i vannet du vanner med.) Hjelper i løpet av 2-3 uker. Kast alle spiselige urter sånn at du ikke spiser dette midlet. Ja, og fjern alt stående vann fra potter og ikke overvann. Hermygglarver trives i for våt jord.

TrillTrall
14-01-13, 09:13

Vill gjetting - sommerulla er mye tynnere enn vinterulla? ;) Om sommerulla er varm nok er det jo ikke noe problem å bruke den om vinteren, det kommer ikke noe ull-politi og tar deg. :D

Marella77
14-01-13, 13:17
Tusen takk for tilbakemeldinger! :)

Nytt spørsmål:

Fyrer i peisen for andre gang. Er usikker på hvordan jeg skal bruke den. Det er to reguleringsmuligheter. Den ene stangen står det + og - på, så det tipper jeg er hvor mye trekk vi vil ha og derfor hvor mye futt vil vil ha i varmen.

Den andre digsten er jeg er usikker på. Den står helt nederst ved døren. Den kan dras ut ca 1,5 cm. Thats it! Noen som vet?

TrillTrall
14-01-13, 13:40

Nytt spørsmål:

Fyrer i peisen for andre gang. Er usikker på hvordan jeg skal bruke den. Det er to reguleringsmuligheter. Den ene stangen står det + og - på, så det tipper jeg er hvor mye trekk vi vil ha og derfor hvor mye futt vil vil ha i varmen.

Den andre digsten er jeg er usikker på. Den står helt nederst ved døren. Den kan dras ut ca 1,5 cm. Thats it! Noen som vet?

Gjetter på at den dingsen nederst ved døra regulerer "undertrekken", hvis det er vanskelig å få fyr så åpner du den slik at det kommer luft til fra undersiden og da blir det fart skal du se! :)

Marella77
14-01-13, 13:41
Gjetter på at den dingsen nederst ved døra regulerer "undertrekken", hvis det er vanskelig å få fyr så åpner du den slik at det kommer luft til fra undersiden og da blir det fart skal du se! :)

Tusen takk. Det var det jeg trodde. Men jeg vet ikke om den skal dras ut eller dyttes inn. Merker ikke noe forskjell inne ovnen ettersom hva jeg gjør... (føler meg veldig smart nå...)

smgj
14-01-13, 13:45

Nytt spørsmål:

Det er ikke den som åpner nedfallet til askeskuffen? (Sånn er det hos oss... Vi har dog ovnspeis med askeskuff - ikke sikkert det er det som dere har?) Dersom du spar ut asken over i ei bøtte (vær sikker på at du ikke har levende glo) så bør du kunne se i bunnen av ildstedet om det er noe som beveger seg der når du drar ut/inn den nederste.

TrillTrall
14-01-13, 14:31
Tusen takk. Det var det jeg trodde. Men jeg vet ikke om den skal dras ut eller dyttes inn. Merker ikke noe forskjell inne ovnen ettersom hva jeg gjør... (føler meg veldig smart nå...)

Det kan være som smgj sier, men det kan også tenkes at det er så fullt av aske i ovnen din at det ikke kommer inn luft av den grunn.

Carisma
14-01-13, 15:45
Har et sp.mål til...

Om den ruller og treffer noe/noen er det dere som er ansvarlig for skadene. Så det kan bli dyrt å la den stå usikret! Tenk om noen må svinge unna og treffer en fotgjenger f.eks?

Vill gjetting - sommerulla er mye tynnere enn vinterulla? ;) Om sommerulla er varm nok er det jo ikke noe problem å bruke den om vinteren, det kommer ikke noe ull-politi og tar deg. :D
Vanskelig å vite om den er varm nok når han som bruker den ikke kan si fra... :o

nellie
14-01-13, 15:46
Vanskelig å vite om den er varm nok når han som bruker den ikke kan si fra... :o

Du kjenner på han om han er kald!:)

Kitt
14-01-13, 15:51

Dere bør kjøpe en lås til nesehjulet som hindrer den i å trille og forhindrer den fra å bli stjålet!

Marella77
14-01-13, 17:43
Det kan være som smgj sier, men det kan også tenkes at det er så fullt av aske i ovnen din at det ikke kommer inn luft av den grunn.

Ovnen er rengjort på fohånd, og ikke brukt på 2 år. Takk for svar :)

Om den ruller og treffer noe/noen er det dere som er ansvarlig for skadene. Så det kan bli dyrt å la den stå usikret! Tenk om noen må svinge unna og treffer en fotgjenger f.eks?

Takk, jeg tenkte ikke på den delen!!!

Dere bør kjøpe en lås til nesehjulet som hindrer den i å trille og forhindrer den fra å bli stjålet!

Det skal vi gjøre! Visste ikke at det fantes en sånn lås.

Kjekt med dere her som vet så mye! Min mann bryr seg lite om sånt, så jeg føler meg så hysterisk! ;)

TrillTrall
14-01-13, 20:19
Det skal vi gjøre! Visste ikke at det fantes en sånn lås.

Joda, det finnes, vi har en sånn på tilhengeren, men jeg tror ikke den forhindrer hengeren i å rulle? Det er en metall-"kasse" som settes over "tappen" som skal gå over kula på hengerfestet og den låses med en hengelås. Om man skal få igjen noe på forsikringen om hengeren blir stjålet tror jeg muligens man må ha en sånn.

smgj
14-01-13, 21:01
Joda, det finnes, vi har en sånn på tilhengeren, men jeg tror ikke den forhindrer hengeren i å rulle? Det er en metall-"kasse" som settes over "tappen" som skal gå over kula på hengerfestet og den låses med en hengelås. Om man skal få igjen noe på forsikringen om hengeren blir stjålet tror jeg muligens man må ha en sånn.

Men... går det ikke bare an å få tak i en wire og en hengelås og "lenke den fast" i nærmeste faste objekt da?

TrillTrall
14-01-13, 21:18
Men... går det ikke bare an å få tak i en wire og en hengelås og "lenke den fast" i nærmeste faste objekt da?

Det gjør det sikkert, men for sikkerhets skyld ville jeg hørt med forsikringsselskapet med tanke på erstatning ved evt. tyveri. :)

Sanney
15-01-13, 17:44
kan man få ekstra støtte til medisiner hvis man er permittert? Fikk resept på ny diabetes medisin som kommer til å koste ca 1000 kr mnd med mindre den blir mye billigere når frikortet kommer, og ble permittert 5 timer senere... det blir trangt nok uten medisiner...

BenteR
15-01-13, 18:00
Diabetesmedisin går jo på blåresept, og når du når frikort-taket på 2040 kroner så er det gratis etterpå
http://www.helfo.no/privatperson/frikort/Sider/default.aspx
Jeg hentet akkurat ut teststrimler til blodsukkermåleren; 522 kroner i egenandel.
I fjor fikk jeg frikort allerde i slutten av januar; dette året håper jeg at jeg slipper og renne så mye til leger og sykehus, slik at frikort ikke oppnås før februar/mars.

Kanutten
15-01-13, 18:01
kan man få ekstra støtte til medisiner hvis man er permittert? Fikk resept på ny diabetes medisin som kommer til å koste ca 1000 kr mnd med mindre den blir mye billigere når frikortet kommer, og ble permittert 5 timer senere... det blir trangt nok uten medisiner...

Du kan få medisinen på blå hvitresept. :o
En blå hvitresept betyr at medisin du er avhengig av, omtrent uansett hva det er, kan bli til en blåresept. Det betyr at etter en viss sum koster det ingenting.

Sanney
15-01-13, 18:04
tja, jeg punga ut over 700 kr bare idag, og hver pakke victoza koster 520 kr. nar jeg kommer opp i normaldose varer den bare 15 dager. som regel har jeg frikort rundt sommerferien/september. i år får jeg vel frikort allerede i februar/mars. men jeg blir jo permittert allerede ved slutten av januar. da mister jeg hele 8000kr mnd.. da er 520 kr veldig mye. så jeg lurte på om jeg kan få støtte før jeg har fått frikort.

Kanutten
15-01-13, 18:05
Diabetesmedisin går jo på blåresept, og når du når frikort-taket på 2040 kroner så er det gratis etterpå
http://www.helfo.no/privatperson/frikort/Sider/default.aspx
Jeg hentet akkurat ut teststrimler til blodsukkermåleren; 522 kroner i egenandel.
I fjor fikk jeg frikort allerde i slutten av januar; dette året håper jeg at jeg slipper og renne så mye til leger og sykehus, slik at frikort ikke oppnås før februar/mars.

Hvorfor er noe unntatt egenandel?
Podens medisin koster 100 000 i året, men han får den gratis? Vi betaler ikke egenandel en gang.

Kanskje
15-01-13, 18:30
Har alle kvinner morsinstinkt? Sånn at man bare får lyst til å ta små hjelpeløse vesen opp og klemme de inntil seg, og gi kjærlighet og trygghet? Jeg er helt håpløs for tiden, Enten det er valper som gråter eller en liten apeunge på tv. :p.

Kitt
15-01-13, 18:35
Hvorfor er noe unntatt egenandel?
Podens medisin koster 100 000 i året, men han får den gratis? Vi betaler ikke egenandel en gang.
Det er på en måte ikke medisiner, tror jeg. Det er en behandling i gang satt av en spesialist på et sykehus!
Kan nok hende han må betale egenandel neste runde når han er over 18! Men i overkant av 2000,- for medisiner til over 100 000,- er jo ikke akkurat dyrt, da!

Kanutten
15-01-13, 18:37
Det er på en måte ikke medisiner, tror jeg. Det er en behandling i gang satt av en spesialist på et sykehus!
Kan nok hende han må betale egenandel neste runde når han er over 18! Men i overkant av 2000,- for medisiner til over 100 000,- er jo ikke akkurat dyrt, da!

Neida, jeg betaler det med glede! Egenandelen altså. :p

Rin
15-01-13, 19:08
Har alle kvinner morsinstinkt? Sånn at man bare får lyst til å ta små hjelpeløse vesen opp og klemme de inntil seg, og gi kjærlighet og trygghet? Jeg er helt håpløs for tiden, Enten det er valper som gråter eller en liten apeunge på tv. :p.

Dette ser ut som et retorisk spørsmål, men svaret er: Nei. Lykkelig sterilisert. :cool:

Photobscura
15-01-13, 19:42
Dette ser ut som et retorisk spørsmål, men svaret er: Nei. Lykkelig sterilisert. :cool:
Enig med Rin! Med unntak av steriliseringen, da. ;) Har ikke bestemt meg, og det er ingen krise med noen av utfallene, selv om det ikke opptar meg det grann atm. Dog blir jeg veeeeldig soft i sjela av dyrebabyer: kattunger, f.eks., kan få meg helt ut av balanse! :p Jeg tror dette er like individuelt som det meste annet, egentlig.

vaskeklut
15-01-13, 19:57
Enig med Rin! Med unntak av steriliseringen, da. ;) Har ikke bestemt meg, og det er ingen krise med noen av utfallene, selv om det ikke opptar meg det grann atm. Dog blir jeg veeeeldig soft i sjela av dyrebabyer: kattunger, f.eks., kan få meg helt ut av balanse! :p Jeg tror dette er like individuelt som det meste annet, egentlig.
Og jeg er helt enig med photo! kattepuuuseer :love:

Carisma
15-01-13, 20:26

Nope. Og det stemmer heller ikke at man får det om man får unger heller.

Bønna200
15-01-13, 20:54
Jeg EIER ikke morsinnstinkt! Har aldri ønsket meg barn og skal absolutt aldri ha noen. Gubben er nå sterilisert, en beslutning vi er svæææært fornøyd med. :ja: Men jeg er, som flere nevner, veldig blaut for dyr. De stakkars pusene her i huset veit ikke hvor de skal gjøre av seg mange ganger, når jeg kommer på kosejakt. :p

Dilly
15-01-13, 21:01
Å nei, det der er veldig spesielt. Jeg har to voksne barn, og da var morsinstinktet til stede (håper jeg) men ellers er det veldig forskjellig hvordan jeg reagerer på andres barn, Noen føler jeg absolutt ingenting for, og stresser med å komme meg vekk. Andre vekker rare følelser. Ja, det er merkelig.
Morsinstinkt er vel ikke noe som har fasitsvar.

langaard
15-01-13, 21:12
Da er vi like, jeg har vært sånn så lenge jeg kan huske:)

TrillTrall
15-01-13, 22:25
Å nei, det der er veldig spesielt. Jeg har to voksne barn, og da var morsinstinktet til stede (håper jeg) men ellers er det veldig forskjellig hvordan jeg reagerer på andres barn, Noen føler jeg absolutt ingenting for, og stresser med å komme meg vekk. Andre vekker rare følelser. Ja, det er merkelig.
Morsinstinkt er vel ikke noe som har fasitsvar.

Sånn er det hos meg også. Jeg elsker og forguder mine egne barn (selv om jeg av og til kunne tenkt meg å slenge dem utfor verandaen i 3. etg...), men jeg kan ikke med hånden på hjertet si at "jeg er glad i barn" generelt. Jeg er da ikke glad i mennesker fordi de er under 120 cm høye!

Men lille tanteungen på 3 år tvinner tante rundt lillefingeren... :)

vaskeklut
15-01-13, 22:32
Men lille tanteungen på 3 år tvinner tante rundt lillefingeren... :)
Ja, sant! Jeg tok meg selv i dag å gå rundt i en bokhandel for å se etter noe hun ene jeg er filletante til hadde likt :rolleyes:

Carisma
15-01-13, 22:40
Ja, sant! Jeg tok meg selv i dag å gå rundt i en bokhandel for å se etter noe hun ene jeg er filletante til hadde likt :rolleyes:

Det er vel mer ønske om å bli likt, et glede andre enn noe innstinkt?

Jeg mener morsinstinkt i stor grad er behov for føle seg nyttig/verdsatt forøvrig. Mao er det såkalte morsinstinktet en stor porsjon egoisme.

Lemen
15-01-13, 22:51

Mulig det er slik for deg. For min del når jeg er ute og handler, og plutselig ser noe som hadde vært perfekt til ett av tantebarna mine, så handler det slett ikke om at jeg vil bli likt av de. For det vet de å sette pris på ved å komme springende for å gi meg en lang klem om det har gått for mange dager siden sist jeg så de. (Til vanlig ser jeg dem mange ganger i uka.) Når jeg kjøper en ting til et tantebarn utenom bursdag/ jul så er det fordi jeg finner en ting som jeg vet de vil sette pris på, og som vil glede dem.

Jeg har generelt ikke sånn voldsomt morsinnstikt, men overfor noen av tantebarna er det sterkere enn andre. For noen av nabobarna er det en litt mer "stemor" innstinkt (sånn stygg stemor fra eventyrene... :o, takler ikke helt supernysgjerrige og småfrekke småbarn...).

For dyr derimot, de har jeg alltid beskyttelse og morsinnstinkt for, iallfall baby-dyr. Ikke den stinkende, litt travle bikkja til søster'n. ;)

vaskeklut
15-01-13, 23:05

Jeg mener morsinstinkt i stor grad er behov for føle seg nyttig/verdsatt forøvrig. Mao er det såkalte morsinstinktet en stor porsjon egoisme.

øøøøøh. kom ikke her og si at jeg gjør det for å bli likt altså! pokker heller. dessuten sto det ingenting om at akkurat det hadde med morsinstinkt å gjøre! går an å la seg sjarmere av en unge selv om man kanskje ikke vil ha en selv skjønner du. jeg skal dele hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde: jentungen kunne i jula fortelle at hun elsker bøker og at hun elsker å lære. jeg vet hvordan det er å være kunnskapstørst, så da jeg var der inne og fikk øye på barneavdelingen kom jeg på det hun fortalte.

Carisma
15-01-13, 23:11

Det skulle stå evt glede andre. Regner med det er derfor dere misforstår. Det er ikke noe feil med å ønske det, og slik har vel (forhåpentligvis) de fleste. Nettopp ikke forveksles med morsinstinkt.

smgj
15-01-13, 23:19
Nope. Iallfall ikke ovenfor menneskebabyer. (Ikke "stygge" dyrebabyer heller, forsåvidt.) :cool:

BenteR
15-01-13, 23:36
Jeg er en bjørnemor; gjør hva jeg kan for ungene mine og har alltid gjort det. Ikke fordi de skal like meg bedre eller jeg skal føle meg uunværlig, men rett og slett en brennende varm kjærlighet fra de ble født.
Om du vil kalle det morsinstinkt eller morskjærlighet, går det ut på et fett.
Når det gjelder andres unger; jeg er et sånt håpløst menneske som liker mennesker i alle aldre, og unger er bare fremtidens voksne.:)

TrillTrall
16-01-13, 07:36
Denne kroppen er litt rar... Den kan stå og hoppe opp og ned på de samme +/- 300 grammene i et par uker og så plutselig - så og si over natten! - slipper den 0,5-1 kg! Rare kroppen. :)

Zillah
16-01-13, 08:32
Dei fleste har nok dette i større eller mindre grad. Nokre av oss har så vi klarer oss for våre eigne ungar og næraste familien, mens andre flaumar over i forhold til alle små hjelpelause - både mennesker og dyr.

Enkelte andre igjen har det ikkje. Det er greit nok tenker eg, så lenge ein ikkje har eller har ønske om å få barn. Ei veninne av meg arbeidde på ein mødreheim der mamma'ne overhodet ikkje viste nokon form for morinstinkt for ungane sine. Personalet måtte trå til for det dei fleste andre ville klart heilt utan å tenke for å dekke heilt grunnleggande behov. Da er det eit problem.

Slikt kan jo målast. Fysiologiske reaksjonar i kroppen når ein høyrer spedbarnsgråt, til dømes, kor sterk responsen er og korleis ein ubevisst skiljer mellom eige barn og andres. Spennande.

smgj
16-01-13, 09:07
Dei fleste har nok dette i større eller mindre grad. Nokre av oss har så vi klarer oss for våre eigne ungar og næraste familien, mens andre flaumar over i forhold til alle små hjelpelause - både mennesker og dyr.

Enkelte andre igjen har det ikkje. Det er greit nok tenker eg, så lenge ein ikkje har eller har ønske om å få barn. Ei veninne av meg arbeidde på ein mødreheim der mamma'ne overhodet ikkje viste nokon form for morinstinkt for ungane sine. Personalet måtte trå til for det dei fleste andre ville klart heilt utan å tenke for å dekke heilt grunnleggande behov. Da er det eit problem.

Slikt kan jo målast. Fysiologiske reaksjonar i kroppen når ein høyrer spedbarnsgråt, til dømes, kor sterk responsen er og korleis ein ubevisst skiljer mellom eige barn og andres. Spennande.

Og igjen ... hormoner. :) Oxytocin er et hormon som er sterkt involvert i følelser av tilhørighet og omsorg. Og det bidrar f.eks også til å "slippe ned" melk hos mødre. Men hva det er som styrer hvem som er "innenfor" og hvem som er "utenfor" er heldigvis ennå ukjent.

Photobscura
16-01-13, 09:31
Jeg er da ikke glad i mennesker fordi de er under 120 cm høye!
Godt poeng! :)

synsegulla
16-01-13, 10:06
Jeg lurer på om noen av dere vet om gode nettsteder eller bøker om betennelsesdempende mat? Begynner å bli desperat etter å prøve å bli frisk nå, legene samarbeider ikke, alt går seint og jeg klarer bare å ligge på sofaen hele dagen, og det tar livet av meg, jeg er IKKE skapt for det. Har fått små drypp fra flere leger om at immunforsvaret mitt er på tur og at jeg har "vandrende" betennelser i kroppen som den stadig kjemper for å bli kvitt. Jeg vil gjerne hjelpe og tenker at inntak av føde kan ha noe å si.

Kitt
16-01-13, 10:34
Jeg lurer på om noen av dere vet om gode nettsteder eller bøker om betennelsesdempende mat? Begynner å bli desperat etter å prøve å bli frisk nå, legene samarbeider ikke, alt går seint og jeg klarer bare å ligge på sofaen hele dagen, og det tar livet av meg, jeg er IKKE skapt for det. Har fått små drypp fra flere leger om at immunforsvaret mitt er på tur og at jeg har "vandrende" betennelser i kroppen som den stadig kjemper for å bli kvitt. Jeg vil gjerne hjelpe og tenker at inntak av føde kan ha noe å si.
Ofte er det vel omvendt, altså at noen typer mat trigger betennelser. Jeg vet feks at mange med fibromyalgi og reumatisme generelt ikke spiser svinekjøtt eller sitrus fordi det trigger betennelser i kroppen.
Riktig balanse mellom omega-3,-6 og -9 er også viktig for betennelsesbekjempning uten at jeg kan mye om det. Du kan søke det opp her inne. Vet kloke hoder har skrevet om det flere ganger!

Lavkarbokosthold er jo noe mange sverger til for å holde plagsomme kropper oppgående og tilnærmet smertefrie, så det er i hvert fall et godt sted å begynne!

smgj
16-01-13, 11:40
Basisen er iallfall
Å unngå
- sukker
- andre høy-gi-karbohydrater (stivelse og også tilsatt fruktose, selv om det ikke regnes som høyGI)
- vanlig, billige oljer (omega6 og ofte av feil type)
- alkohol (la leveren få jobbe med å prosessere mat og vanlig avgifting, ikke gi den tilleggsbelastning)
- tilsetningsstoffer - spesielt de som ikke også finnes naturlig i mat(vi vet ikke hva disse gjør med oss på lang sikt)
- mel (en intoeranse for mange)
- finn dine egene intoleranser og unngå disse (melk er vanlig, men også andre)
- forsøk å redusere loaden av sprøytemidler i maten din om du har råd og mulighet...

Å få i seg mye av:
- naturlig omega3 både fra vegitabilske kilder, men mest fra fet fisk
- antioksidanter (fra all naturlig mat "med farge" som man tåler - blåbær, rødbeter, paprika, søtpotet (ja, liitt) rødkål, gulerøtter, appelsiner og krydder)
- noen særegne tips her: http://bodyecology.com/articles/top_ten_foods_that_prevent_inflammation.php
- proteiner fra varierte biter av dyret (lever, oksehale og andre ting inneholder gjerne andre mineralfordelinger/aminosyrer enn muskelkjøtt) og varierte kilder til protein (skalldyr, ,fugl, fisk, kjøtt av så mange ulike dyr som mulig...)
- vurder kosttilskudd ... En god del kan ha betennelsesdempende virkning, men det er også et langt lerret å bleke å finne fram til det som passer deg.

Gjør annet som støtter opp under prosessen:
- tren passe: hverken for mye eller for lite
- sov godt og nok
- unngå stress
- ikke "drep" maten fullstendig før du spiser den ... lett koking/rask steking er bedre enn helt døde matvarer
... og om du bor i et såkalt "sykt hus" så prøv å bytte bolig.
- normaliser mage-tarm dersom du har problemer her... (VIKTIG)

Se også
http://www.drweil.com/drw/u/ART02012/anti-inflammatory-diet
men vær klar over at "lavkarbo/lavfett-splitten" også preger synet på betennelsesdempende anbefalinger ... det finnes to leire. :rolleyes:

Om du har muligheten til å ta en tur til Oslo så kan jeg tipse deg om et privat helsesenter som jobber blant annet med sånne problemstillinger.

Photobscura
16-01-13, 13:13
Dere som har vært en del i Tøyen-badet. Når på dagen er det best å være der, særlig mtp. folkemengder? Formiddagen, midt på dagen eller på kvelden? Og hvordan er helgene ift. ukedagene? (Og ikke si 8-9 på morran, skal dette være gjennomførbart for både meg og min kjære snakker vi antagelig tidligst klokka elleve. :p)

Kanskje
16-01-13, 14:44
Min eldre bestemor har fått bestemor har fått beskjed om at hun har fått lumbago.
Hun har nå hatt vondt siden jul. Hun har fått paracett 1 gram, med beskjed om å ta tre om dagen. Og smørre med smertestillende salve.

Så lurer jeg: Kunne ikke kiropraktorbehandling hjulpet på dette? Fysioterapi? Slik jeg forstår det så er det nærver i klem som er årsaken til smertene. Vil ikke en kiropraktor kunne løsne opp slik at de ikke lenger er i klem?
Hvor lang tid på hun regne med at dette tar?

Photobscura
16-01-13, 17:24
Min eldre bestemor har fått bestemor har fått beskjed om at hun har fått lumbago.
Hun har nå hatt vondt siden jul. Hun har fått paracett 1 gram, med beskjed om å ta tre om dagen. Og smørre med smertestillende salve.

Så lurer jeg: Kunne ikke kiropraktorbehandling hjulpet på dette? Fysioterapi? Slik jeg forstår det så er det nærver i klem som er årsaken til smertene. Vil ikke en kiropraktor kunne løsne opp slik at de ikke lenger er i klem?
Det skulle jeg da virkelig mene! Ofte går det over av seg selv etter kort tid (lumbago er vel i likhet med isjias en sekkebetegnelse for en type ryggsmerter) men jeg kan ikke helt se at smertestillende skal fikse biffen når hun har gått sånn over lengre tid ...!

Carisma
16-01-13, 20:52
Dere som har vært en del i Tøyen-badet. Når på dagen er det best å være der, særlig mtp. folkemengder? Formiddagen, midt på dagen eller på kvelden? Og hvordan er helgene ift. ukedagene? (Og ikke si 8-9 på morran, skal dette være gjennomførbart for både meg og min kjære snakker vi antagelig tidligst klokka elleve. :p)
Da må du nok dessverre velge enten seint og fullt hus, eller tidlig og lite folk... Erfaringsmessig er 07:30-08:30 eneste perioden man kan risikere å være helt alene der. Da har morgensvømmerene gått på jobb, og formiddagsvømmerene ikke kommet enda. Var der rett før ti, og da svømte jeg med bena til personen forran i nesa.... Det var rett og slett svømmekø! Det er endel skoleklasser der også på dagtid, så det tar jo endel av bassenget. har ikke vært det på kvelden, men det er fordi jeg hørte det var enda verre. Men mulig domus atletica er et bedre alternativ når man likevel er student?

Jeg ville heller prøvd manuellterapeut, siden de både kan strekke og brekke, ikke bare en av delene.

Kanskje
16-01-13, 21:31
Takk Photo og Carisma :-)

Så det er på sin plass å få henne til å snakke med legen, og prøve å få noe behandling? Hun er jo overbevist om at paracett - DET er sterke greiene det .... men ser hun begynner å bli sliten av å gå med dette.

Kitt
16-01-13, 23:11
Takk Photo og Carisma :-)

Så det er på sin plass å få henne til å snakke med legen, og prøve å få noe behandling? Hun er jo overbevist om at paracett - DET er sterke greiene det .... men ser hun begynner å bli sliten av å gå med dette.
Hun trenger da ikke snakke med legen om dette. Det er bare å finne den nærmeste som har ledig time først og komme seg dit.
Finnes det røntgenbilder, bør hun kanskje ha med dem.
Det jeg reagerer på er at hun skulle ta paracet. Det vanlige er å foreskrive ibumetin(ibux),eller en kombinasjon, mot denne typen plager!

Nå vet ikke jeg hvor gammel bestemor er og hva slags sykdommer hun evnt har i tillegg, men lumbago kan ta tid, faktisk måneder og kanskje til og med år!:eek:

Bønna200
16-01-13, 23:33
Når Phelix var syk nå så betalte vi 8000 kr for behandling. Hvorfor kommer folk og sier at det er bortkasta penger? :mad:

vaskeklut
16-01-13, 23:40
Når Phelix var syk nå så betalte vi 8000 kr for behandling. Hvorfor kommer folk og sier at det er bortkasta penger? :mad:

fordi de ikke har sånn kjærlighet for dyr som du har. unødvendig av dem å åpne munnen når de (mest sannsynlig) vet hvor glad du er i dyra dine. jeg synes ikke det var bortkasta og ville nok gjort detsamma selv! :klem:

Bønna200
16-01-13, 23:50
fordi de ikke har sånn kjærlighet for dyr som du har. unødvendig av dem å åpne munnen når de (mest sannsynlig) vet hvor glad du er i dyra dine. jeg synes ikke det var bortkasta og ville nok gjort detsamma selv! :klem:
Kluten min. :love:

Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg helst skulle latt pusen min dø, for å spare noen kroner...

Kanskje
16-01-13, 23:56

Noen mennesker er bare sånn. De forstår ikke at dyrene er så viktige for oss. Her har det blitt ganske mange tusenlapper de siste årene, og i tillegg har forsikring dekket veldig mye. Men det er totalt uaktuelt å ikke gjøre det som trenges når de er syke.

Brukte 4000 på å operere en rotte, som jeg var veldig glad i. Desverre så gikk ikke det bra, hun klarte det ikke. Og hadde jeg visst det hadde hun nok fått slippe. Men prognosene før operasjonen var veldig gode, og så lenge hun hadde livslyst og var supersosial, så fortjente hun den sjansen. dette sier jeg ikke til så mange, for de synes jo dette er helt sprøtt ..... men men ..

Har man dyr så skal de ha det bra, enten det er en pus, eller en kanarifugl :-)

Bønna200
17-01-13, 00:15
Noen mennesker er bare sånn. De forstår ikke at dyrene er så viktige for oss. Her har det blitt ganske mange tusenlapper de siste årene, og i tillegg har forsikring dekket veldig mye. Men det er totalt uaktuelt å ikke gjøre det som trenges når de er syke.

Brukte 4000 på å operere en rotte, som jeg var veldig glad i. Desverre så gikk ikke det bra, hun klarte det ikke. Og hadde jeg visst det hadde hun nok fått slippe. Men prognosene før operasjonen var veldig gode, og så lenge hun hadde livslyst og var supersosial, så fortjente hun den sjansen. dette sier jeg ikke til så mange, for de synes jo dette er helt sprøtt ..... men men ..

Har man dyr så skal de ha det bra, enten det er en pus, eller en kanarifugl :-)
Nemlig! vi har brukt x antall penger på hamstere, marsvin, kanin, puser... Masse på fuglene våre... Siste regninga var på 500 på en fink som blei skremt og fikk en nerve i klem på nyttårsaften. Her er avliving siste utvei... Dyra er jo hele livet mitt. :love:

Trist med rotta di. :hylgrine:

Kanskje
17-01-13, 00:29
Hun var så tam ! Kunne sitte lenge i nakken min, og satt ved siden av oss i sofakroken om kveldene. Tok mat forsiktig fra munnen vår, beit aldri hele sitt lille liv. Da hun mistet søsteren, så ble vi hennes flokk, og jeg savner henne veldig.

nellie
17-01-13, 00:36
Siden jeg brakk skuldra får jeg med jevne mellomrom en lei betennelsesfølelse i den. Går det lenge nok går det nedover i armen. Svigerfar, fysioterapeuten, mener det er en kronisk betennelse pga plata og skruene inni der. Finnes det noe man kan gjøre med sånt, bortsett fra å trene? Når jeg trener med jevne mellomrom holder det seg borte. Nå får jeg ikke trent, pga ribbeinsbrist og here we go again.. Kommer det til å være sånn for alltid, siden visst ikke plate og skruer skal opereres ut?

Tar en grei mengde omega-3 hver dag. Holde meg stortsett unna omega-6.

Kitt
17-01-13, 07:22
Har dere ikke forsikring på dyrene deres?
Vi har lagt ut snart 50 000,- for den ene hunden(mye syk, ja), men har jo også fått igjen nesten alt, fordi vi selvføglelig har forsikret hundene!

Koster litt å forsikre også, men det er jo en fast utgift og ikke en plutselig regning man kanskje ikke har penger til!

langaard
17-01-13, 09:32
Siden jeg brakk skuldra får jeg med jevne mellomrom en lei betennelsesfølelse i den. Går det lenge nok går det nedover i armen. Svigerfar, fysioterapeuten, mener det er en kronisk betennelse pga plata og skruene inni der. Finnes det noe man kan gjøre med sånt, bortsett fra å trene? Når jeg trener med jevne mellomrom holder det seg borte. Nå får jeg ikke trent, pga ribbeinsbrist og here we go again.. Kommer det til å være sånn for alltid, siden visst ikke plate og skruer skal opereres ut?

Tar en grei mengde omega-3 hver dag. Holde meg stortsett unna omega-6.
Kan ikke sånne plater og skruer opereres ut? Jeg fikk fjerna i leggen etter et brudd:confused:

Catwoman
17-01-13, 09:39
Ikke alle plater og skruer som kan opereres ut. Jeg har endel i venstre arm som de ikke tør ta ut.. Kirurgen er redd at nervene blir enda mer skadd da :(
Og når det gjelder dyr så tør jeg ikke tenke på hvor mange kr som har gått til veterinærer opp gjennom åra..
Men jeg hadde heldigvis forsikringer på alle! Kattungene som ble solgt var naturligvis også forsikret. Ellers så er jeg av den oppfatning at om man ikke har råd til uforutsette utgifter så bør du ikke ha dyr..

Photobscura
17-01-13, 10:50
Hun trenger da ikke snakke med legen om dette.
Tror bare jeg har en automatikk-tankegang i det at man trenger henvisning, så man betaler egenandel og det ikke koster skjorta. ;)

Carisma: Er det så ille altså? Domus Atletica er jo ikke aktuelt skal jeg ha med kjæresten. Moren hans hadde vært på Tøyen-badet en torsdag halv tolv for ikke lenge siden, og det var knapt folk der, men hun har ellers ikke vært der på flere år, så hun visste jo ikke om det var vanlig. Så tidlig på morgenen er jo helt uaktuelt uansett. ;)
Vi får vel bare prøve selv og se! :)

Bønna200
17-01-13, 11:01
Har dere ikke forsikring på dyrene deres?
Vi har lagt ut snart 50 000,- for den ene hunden(mye syk, ja), men har jo også fått igjen nesten alt, fordi vi selvføglelig har forsikret hundene!

Koster litt å forsikre også, men det er jo en fast utgift og ikke en plutselig regning man kanskje ikke har penger til!
Vi hadde forsikring, men den gjelder ikke lenger når katten har blitt ti år. :o

smgj
17-01-13, 11:06
Jeg lurer på hvor humøret mitt har tatt veien... Sist sett i slutten av juleferien. Med det samme - kan noen sende hjem arbeidslysten?

BenteR
17-01-13, 11:11
Vi betalte 8000 i egenandel for og redde livet til kullbroren til Roberto, og omplasserte han deretter helt vederlagsfritt til dyrlegen som reddet livet hans. (Han og broren ble rivaler og slåss så blodet sprutet hver eneste gang de hadde sjansen)
DA ble det jammen mye prat om hvor idiotiske vi var.
Angrer ikke en prikk, hverken på at vi brukte så mye penger på ham eller at vi omplasserte ham uten betaling; hunden lever i dag et drømmeliv og er et høyt elsket medlem av familien sin.
Da storpuddeltispa fikk livmorbetennelse i sommer føk igjen tusenlappene. Ene dyrlegen (og en hel del mennesker i familien) mente vi var idioter som ville spandere penger på og fjerne livmoren hennes fordi hun var så gammel. :eek:
Hun blir ni år denne måneden, og vi ser frem til flere gode år sammen.:hearts:
Mennesker som ikke har den kjærligheten til dyr, ville nok heller brukt pengene på noe annet, men for oss var det aldri et alternativ og la dyrene dø fordi vi ikke ville hjelpe.

Kanutten
17-01-13, 11:33
Jeg lurer på hvor humøret mitt har tatt veien... Sist sett i slutten av juleferien. Med det samme - kan noen sende hjem arbeidslysten?

Jeg tror at både humøret mitt og arbeidslysta mi har rømt sammen ditt humør og arbeidslyst. :( Skal vi sette opp en dusør?

Kitt
17-01-13, 11:36

Jeg tror at både humøret mitt og arbeidslysta mi har rømt sammen ditt humør og arbeidslyst. :( Skal vi sette opp en dusør?
Jeg kan slenge inn litt på den dusøren, altså! Humøret mitt kom tilbake da banken endelig fikk orden i sysakene, men arbeidslysten har vært borte siden nyttårsaften! Sikker på rømmen sammen med deres!:eek:

BenteR
17-01-13, 11:38
Humøret kan det være jeg har fått, men arbeidslysten har jeg ikke sett noe til.......

Kanutten
17-01-13, 11:39
Jeg kan slenge inn litt på den dusøren, altså! Humøret mitt kom tilbake da banken endelig fikk orden i sysakene, men arbeidslysten har vært borte siden nyttårsaften! Sikker på rømmen sammen med deres!:eek:

Kanskje vi kan håpe på at arbeidslysta, sånn helt av seg selv, har funnet ut at den vil hospiterer hos Gerd? :spent: :ja:

Kanutten
17-01-13, 11:44
Humøret kan det være jeg har fått, men arbeidslysten har jeg ikke sett noe til.......

:klem: Tusen takk vakreste BenteR for humørprikken! :love:
Tror det vil hjelpe! :ja:

TrillTrall
17-01-13, 11:46

Dersom det hade vært et dyr som hadde vært så gammelt at det ikke hadde hatt lang tid igjen uansett hadde jeg ikke brukt mange tusen på et inngrep, men 10 år er ingen gammel katt så det kunne jeg nok gjort.

Jeg kjenner noen som brukte 10.000,- på et inngrep på en 10 år gammel hund, den hadde blitt veldig gammel det siste året synes jeg og vel - jeg hadde heller latt hunden slippe. Året etter avlivet de den fordi den var så gammel... :rolleyes:

akas
17-01-13, 11:57
Jeg kan være med på å høye dusøren! Ikke noe arbeidslyst og humør her heller. :mad:

smgj
17-01-13, 11:59
:klem: Tusen takk vakreste BenteR for humørprikken! :love:
Tror det vil hjelpe! :ja:
Tilsluttes.

vaskeklut
17-01-13, 12:02
dere kan få arbeidslyst av meg! jeg har i hauger og lass, men ikke fullt så mye å gjøre :o

Dietta
17-01-13, 12:12
Jeg vil også ha humør og masse arbeidslyst - så tegn meg opp på dusørlista :ja:
(Mulig det er noe å finne på Finn.no :confused:)

Rin
17-01-13, 12:18
Lurer på om stiv og vond venstre arm-håndledd-hånd henger sammen med fæl bihulevondt i venstre side av ansiktet/kjeven? Er jeg keivhendt-syk? :rolleyes:

smgj
17-01-13, 13:14
dere kan få arbeidslyst av meg! jeg har i hauger og lass, men ikke fullt så mye å gjøre :o
:klem:
Kanskje jeg bare burde sende deg litt av mine "burde" ;)

Kanutten
17-01-13, 13:35
Kanskje jeg bare burde sende deg litt av mine "burde" ;)

Og jeg har for mye dårlig samvittighet jeg gjerne dele ut! Noen som vil ha? :rolleyes:

Dietta
17-01-13, 13:53
Og jeg har for mye dårlig samvittighet jeg gjerne dele ut! Noen som vil ha? :rolleyes:
Takk men nei takk :p Har mer enn nok selv .......

Carisma
17-01-13, 15:52
Carisma: Er det så ille altså? Domus Atletica er jo ikke aktuelt skal jeg ha med kjæresten. Moren hans hadde vært på Tøyen-badet en torsdag halv tolv for ikke lenge siden, og det var knapt folk der, men hun har ellers ikke vært der på flere år, så hun visste jo ikke om det var vanlig. Så tidlig på morgenen er jo helt uaktuelt uansett. ;)
Vi får vel bare prøve selv og se! :)
Trenger ikke være student, det bare koster litt mer. Men dere burde teste morgentrening altså! Har sjelden hatt bedre dager enn de fredagene jeg trente spinning 06:45! bare følelsen av å få igang endorfinene før andre hadde tenkt på å gni sukaten ut av øya er ubeskrivelig.
Jeg lurer på hvor humøret mitt har tatt veien... Sist sett i slutten av juleferien. Med det samme - kan noen sende hjem arbeidslysten? det er hos meg! :D

nellie
17-01-13, 16:18
Kan ikke sånne plater og skruer opereres ut? Jeg fikk fjerna i leggen etter et brudd:confused:

Det kommer kanskje an på bruddet? Tror de fleste får det operert ut. Legen min heva øyenbryna da hun hørte at det ikke skulle ut, men det er ihvertfall det kirurgene sa på etterkontrollene.:)

Photobscura
17-01-13, 19:31
Trenger ikke være student, det bare koster litt mer. Men dere burde teste morgentrening altså! Har sjelden hatt bedre dager enn de fredagene jeg trente spinning 06:45! bare følelsen av å få igang endorfinene før andre hadde tenkt på å gni sukaten ut av øya er ubeskrivelig.
det er hos meg! :D
Dette kan man jo eventuelt tenke på senere. Omstendigheter gjør at morgentrening ikke er helt overkommelig. Vi har vanskelig nok med å komme i gang med det i det hele tatt, om du skjønner. ;) Så det må være lokalt - for oss begge, og det må være på et tidspunkt på dagen som er overkommelig, særlig for en som sliter med insomnia og sjelden kommer seg opp før ti.

Men som sagt, vi får teste ut selv.

Photobscura
17-01-13, 19:34
Jeg har et spørsmål til! Leser forskjellige tips på nettet om hvordan "break out" et par nye dr. Martens. De er i stivet skinn, og jeg vet jo at de blir gode til slutt, det tar jo bare litt tid. Men flere sier at man skal smøre dem inn med en slags mykningsolje som Dr. Martens produserer, men at både babyolje og vazelin er gode alternativer. Men ingen sier noe om man skal smøre på inn- eller utsida. Mulig dette er helt obvious, altså. ;) Militærboots har jeg jo bare lagt i vann, og gått med til de er tørre for så å impregnere dem, men de får jeg jo gratis av min major-svoger. Tør ikke å risikere det med et helt nytt par sko som koster 1500 spenn ...

vaskeklut
17-01-13, 19:40
Jeg stekte kyllingfilet i biter på tirsdag og la den i kokossaus med eple, løk og karri + buljong oppi. skulle ha den til lunsj i dag, men rakk ikke spise, kan jeg spise den i morra? den har vært i lukka boks (som har vært åpna en eller to ganger) i kjøleskap.

elien
17-01-13, 20:31
Jeg stekte kyllingfilet i biter på tirsdag og la den i kokossaus med eple, løk og karri + buljong oppi. skulle ha den til lunsj i dag, men rakk ikke spise, kan jeg spise den i morra? den har vært i lukka boks (som har vært åpna en eller to ganger) i kjøleskap.

Ser ingen grunn til at det ikke skal gå bra:p

elien
17-01-13, 20:33
Jeg har sluttet med store mengder Pepsi Max, å føler jeg nå har fått en annen smaksans.
Kan det være mulig :confused:

Carisma
17-01-13, 20:40
særlig for en som sliter med insomnia og sjelden kommer seg opp før ti.

Det var bare et tips forsåvidt. (Selv om morgentrening har spesielt god effekt på søvnproblemer, men all trening hjelper.) :ja:
forøvrig, om noen hadde fortalt meg bare mnd før at jeg skulle trene før klokka sju hadde jeg fått de innlagt, så alt er mulig :D

Jeg har sluttet med store mengder Pepsi Max, å føler jeg nå har fått en annen smaksans.
Kan det være mulig :confused:

Det er ikke bare mulig, men veldig vanlig.

elien
17-01-13, 21:12
Det er ikke bare mulig, men veldig vanlig.

Det er så store forskjell på kroppen etter jeg sluttet, skjedd ting jeg aldri hadde vært mulig:eek:

vaskeklut
17-01-13, 21:26
Hvorfor lekker den splitter nye camelbak-flaska mi? :confused:

Bønna200
17-01-13, 21:38
Hvorfor lekker den splitter nye camelbak-flaska mi? :confused:
For å irritere deg! :ja:

vaskeklut
17-01-13, 21:49
For å irritere deg! :ja:
Tingenes iboende faenskap, altså. *mumle noe* :snurt:

Carisma
17-01-13, 21:54
Tingenes iboende faenskap, altså. *mumle noe* :snurt:

Nja, mer at de flaskene er hypet og egentlig langt fra så bra de skal ha det til... Vi har en barneflaske til junior og den har alltid lekket som en sil.

vaskeklut
17-01-13, 22:03
Nja, mer at de flaskene er hypet og egentlig langt fra så bra de skal ha det til... Vi har en barneflaske til junior og den har alltid lekket som en sil.
Er jo det jeg sier, tingenes iboende faenskap :lol: Men det er ok. Har i utgangspunktet kjøpt den for å ikke helle vann i tastaturet på jobb dersom jeg velter den. Så at den lekker litt om jeg har den opp-ned over lengre tid får bare være.

Kanskje
18-01-13, 00:14
Huff, det kjennes ut som om det sitter et hår på tvers fast bak på tungen min ! Jeg har prøvd å børste det løs med tannkosten det hjalp ikke. Så har jeg prøvd å drikke masse, spist et eple, spist knekkebrød ... og likevel så kjennes det ut som om det sitter fast noe bak på tungen min. Svelger og svelger og irriterer meg. Hva kan dette være ?

Bønna200
18-01-13, 00:26
Huff, det kjennes ut som om det sitter et hår på tvers fast bak på tungen min ! Jeg har prøvd å børste det løs med tannkosten det hjalp ikke. Så har jeg prøvd å drikke masse, spist et eple, spist knekkebrød ... og likevel så kjennes det ut som om det sitter fast noe bak på tungen min. Svelger og svelger og irriterer meg. Hva kan dette være ?

Kan det faktisk være et hår? Prøv å slappe av og evt "grave" litt nedi der. :o

Kanskje
18-01-13, 00:59
Jeg har gravd med både med tannkost og heklenål, og det hjelper ikke. Svelger og svelger og prøver å gni tungen oppover mot ganen, men det løsner ikke noe. Skikkelig frustrerende .

synsegulla
18-01-13, 08:23
Tusen takk for gode svar om betennelse og mat. Jeg setter utrolig stor pris på litt hjelp på veien når jeg er så sliten og dårlig som jeg er nå. I går ringte kardiologen min forresten og sa de hadde funn på blodprøven jeg tok før jul. Litt utslag på borelia. Jeg skulle bli kontaktet av nevrolog for å evt ta spinalvæskeprøve. De visste ikke om det hadde noe å si for hvorfor jeg har blitt så syk. Jeg fikk helt angst, dette syns jeg var kjempeskummelt. Noen som har gode råd? Jeg syns det er vanskelig å bare sitte å vente på bedre tider.

smgj
18-01-13, 08:33
Tusen takk for gode svar om betennelse og mat. Jeg setter utrolig stor pris på litt hjelp på veien når jeg er så sliten og dårlig som jeg er nå. I går ringte kardiologen min forresten og sa de hadde funn på blodprøven jeg tok før jul. Litt utslag på borelia. Jeg skulle bli kontaktet av nevrolog for å evt ta spinalvæskeprøve. De visste ikke om det hadde noe å si for hvorfor jeg har blitt så syk. Jeg fikk helt angst, dette syns jeg var kjempeskummelt. Noen som har gode råd? Jeg syns det er vanskelig å bare sitte å vente på bedre tider.
Litt utslag på borelia? For å si det rett fram og ubeøvlet og alt det der MEN tro meg på at det er i aller beste mening... har du først fått denne bakterien så er du KJEMPEHELDIG at du har fått utslag på prøven. Da kan du få god behandling. De prøvene for borreliose er notorisk usikre og ikke på "falsk positiv"-siden, men på "falsk negativ"-siden. (For noen år siden sto det i informasjonen at de kun klarte å fange opp ca 50% av de som faktisk var syke av borreliose.)
Og borreliainfeksjon kan forklare veldig mye av "uforklarlige betennelser"... Les om hvordan f.eks Lars Monsen har hatt det. Han har IKKE testet positivt og har måttet gå til alternativ behandling (dog under skolemedisinen, men ikke under de offisielle behandlingsretningslinjene) for å få hjelp. Uansett - nå har du en viss formening om hva det kan være og da har du mulighet til, om du ikke får god nok hjelp lokalt (men det kan godt hende at du vil få det nå), iallfall lettere lete videre etter spesialisert behandling.

Tvitvi og lykke til.

ElisaT
18-01-13, 08:39

Stakkars deg :klem:! Jeg har en svoger som har Lyme borreliose, han kom ganske sent til behandling, noe legetull. Det er en forening (http://www.lyme.no/), kanskje det er en idé å ta kontakt med den? Og så hadde jeg ikke vært redd for å mase. Men det er meg, da ;)! Lykke til!

Kitt
18-01-13, 08:51
Nå aner ikke jeg hva slags syk du er, men borelia er jo som regel lett å behandle når man først har det konstanter.
Jeg har fibromyalgi og legen trodde jeg skulle bli bra når jeg hadde blitt behandlet etter utslag på borelia, men fibromyalgien ble slett ikke borte. Det var nok mest den som gjorde meg syk i utgangspunktet.:p
Er ikke så lett med en sykdom som gir masse forskjellige symptomer og ikke syns på noen blodprøve, men heldigvis finnes det nå gode diagnosekriterier på fibromyalgi også!:)

Håper du får kjapt svar på hva som faktisk feiler deg!

mereo
18-01-13, 09:17
Jeg har et spørsmål til! Leser forskjellige tips på nettet om hvordan "break out" et par nye dr. Martens. De er i stivet skinn, og jeg vet jo at de blir gode til slutt, det tar jo bare litt tid. Men flere sier at man skal smøre dem inn med en slags mykningsolje som Dr. Martens produserer, men at både babyolje og vazelin er gode alternativer. Men ingen sier noe om man skal smøre på inn- eller utsida. Mulig dette er helt obvious, altså. ;) Militærboots har jeg jo bare lagt i vann, og gått med til de er tørre for så å impregnere dem, men de får jeg jo gratis av min major-svoger. Tør ikke å risikere det med et helt nytt par sko som koster 1500 spenn ...

Heh, vil tru at du faktisk helt fint kan gjøre det med dem også, så lenge det er ekte skinn.. Eventuelt ta den mildere versionen.. Våte sokker..

Øøøøøh mulig jeg er sær nå, men hvorfor impregnere M-77 (jeg går ut i fra at det det du har)?

Eneste jeg har impregnert er ørken støvlene og kontor "tøfflene" pga stoffet på sidene..

index
18-01-13, 09:50
Øøøøøh mulig jeg er sær nå, men hvorfor impregnere M-77 (jeg går ut i fra at det det du har)?

For å holde dem vanntette, samt å mykgjøre læret? M-77 blir (som andre sko) stive og trekker vann som fy om de ikke stelles skikkelig...

index
18-01-13, 09:53
Men ingen sier noe om man skal smøre på inn- eller utsida.

Smør utsiden! Smøring fra innsiden blir bare kliss...

mereo
18-01-13, 09:54
For å holde dem vanntette, samt å mykgjøre læret? M-77 blir (som andre sko) stive og trekker vann som fy om de ikke stelles skikkelig...

Derfor har man skokrem... Ikke impregnering som sannsynligvis vil skade mer enn det gjør godt..
Vil derfor også styre unna hvertfall vaselin, det er en grunn til at gardistene har to par støvler - parada og til normal bruk.. Spit ødelegger læret..

smgj
18-01-13, 09:59
På alle typer lær (unntatt semsket da) er det kun skokrem (gjerne kiwi og gjerne "brent") og såkalt "bjørnefett"/"minkfett" http://www.123friluft.no/index.php?main_page=product_info&products_id=524 i bruk hos oss. Fettet gjør at skoene holder seg blanke og vanntette. (Og ja, de puster selvfølgelig noe dårligere da - i sær om fettet ble varmet før påføring, men det er generelt ikke noe problem for min del i ekte lær.) Men skoene må pusses veldig godt dersom du bruker fett (finnes også voks som glir en blankere og hardere overflate) for å ikke bli "seige".

Voks:
http://www.skoplejset.se/skovard-1/skovard/ecco-wax-oil

amritam
18-01-13, 14:19

Er det noen som vet om Dr. Martens er gode å gå i for noen som sliter med mye betennelser (også i føttene, spesielt hælene)? Er de myke og gode å gå i til slikt bruk? Jeg har aldri prøvd dem, men lurer på om jeg burde. Har vanskelig for å finne gode sko/støvler bortsett fra joggesko.

Rin
18-01-13, 14:28
Er det noen som vet om Dr. Martens er gode å gå i for noen som sliter med mye betennelser (også i føttene, spesielt hælene)? Er de myke og gode å gå i til slikt bruk? Jeg har aldri prøvd dem, men lurer på om jeg burde. Har vanskelig for å finne gode sko/støvler bortsett fra joggesko.

Jeg tviiiiler. :o Mine fot/ankel-betennelser har i alle fall ført til streng beskjed om å velge sko med mest mulig dempning, og å styre tvert unna alle harde, flate såler.

milena
18-01-13, 14:28

NEEEEEI! Dr. Martens blir for noen gode men etter mye vondt og så er de utrolig kule, og så har de sinnsyk kvalitet, men... Jeg klarte aldri å gå inn mine (har får sarte føtter)... Hadde nok ikke utsatt føtter med betennelser for det.

amritam
18-01-13, 14:43
Tusen takk for svar Rin og milena. Da kan jeg i hvert fall utelukke dem også. Jeg visste ikke helt hvordan sålene var på dem.

Photobscura
18-01-13, 14:47

NEEEEEI! Dr. Martens blir for noen gode men etter mye vondt og så er de utrolig kule, og så har de sinnsyk kvalitet, men... Jeg klarte aldri å gå inn mine (har får sarte føtter)... Hadde nok ikke utsatt føtter med betennelser for det.
Ja, Milena svarer vel godt for meg her, men ja, de er INNMARI gode å gå i når de først er inngått, sålene former seg veldig godt etter føttene, men man må nesten spørre seg selv om det er verdt det, for de er jo i stiva skinn, og det tar gjerne et par uker med daglig trasking før man kommer dit. Vil som sagt selv prøve å smøre de inn med noe for å lette overgangen. Jeg får vel høre med en skomaker, tenker jeg. Jeg har heldigvis ikke sarte føtter, så det går jo bra. Men kjenner alt nå at jeg trenger et gnagsårplaster, gitt.

amritam
18-01-13, 14:55
Ja, Milena svarer vel godt for meg her, men ja, de er INNMARI gode å gå i når de først er inngått, sålene former seg veldig godt etter føttene, men man må nesten spørre seg selv om det er verdt det, for de er jo i stiva skinn, og det tar gjerne et par uker med daglig trasking før man kommer dit. Vil som sagt selv prøve å smøre de inn med noe for å lette overgangen. Jeg får vel høre med en skomaker, tenker jeg. Jeg har heldigvis ikke sarte føtter, så det går jo bra. Men kjenner alt nå at jeg trenger et gnagsårplaster, gitt.

OK. Da får jeg bare ønske deg lykke tl videre med å gå dem inn! Du vet jo at de med tida blir bra for deg i hvert fall.

Photobscura
18-01-13, 15:05
OK. Da får jeg bare ønske deg lykke tl videre med å gå dem inn! Du vet jo at de med tida blir bra for deg i hvert fall.
Takk! Jeg eeeelsker jo Dr. Martens!

TrillTrall
18-01-13, 19:16
Note to self: Ikke, jeg gjentar IKKE gni deg i øynene etter at du har finhakket to hele chilier... :hylgrine:

Kanutten
18-01-13, 19:21
Note to self: Ikke, jeg gjentar IKKE gni deg i øynene etter at du har finhakket to hele chilier... :hylgrine:

Det er derfor lurt å bruke engangshansker!

TrillTrall
18-01-13, 19:23
Det er derfor lurt å bruke engangshansker!

Det var kjempelurt! Må få tak i en pakke. :) Ikke at jeg spiser chili sååå ofte, men engangshansker er jo kjekt å ha liggende uansett.

vaskeklut
18-01-13, 20:21
jeg lurer på hvorfor det er en note to self i "jeg lurer på"-tråden? :o

TrillTrall
18-01-13, 20:24
jeg lurer på hvorfor det er en note to self i "jeg lurer på"-tråden? :o

Ehm... Godt spørsmål. :p

BenteR
18-01-13, 20:57
Spørsmålet var kanskje hvor mange av oss som har gjort samme tabben med chilien :rolleyes: Jeg er en av dem :o

Bønna200
18-01-13, 21:15
Jeg klarte å gjøre det med løk...

vaskeklut
18-01-13, 22:30
Jeg klarte å gjøre det med løk...
prøv hvitløk... :cool:

Bønna200
18-01-13, 22:43
prøv hvitløk... :cool:
Gjort det og! :lol:

langaard
18-01-13, 22:53
Enn ingefær:cool:

Bønna200
18-01-13, 22:57
Enn ingefær:cool:
Det har jeg ikke prøvd. :p Men har hørt om mye verre ting med ingefær. :eek:

TrillTrall
18-01-13, 23:06
Det har jeg ikke prøvd. :p Men har hørt om mye verre ting med ingefær. :eek:

Jeg er ikke helt sikker på om jeg tør spørre - men hva da?!

Bønna200
18-01-13, 23:10
Jeg er ikke helt sikker på om jeg tør spørre - men hva da?!
Det egner seg ikke på trykk, men du kan få en PM om du vil. :p

TrillTrall
18-01-13, 23:16
Det egner seg ikke på trykk, men du kan få en PM om du vil. :p

Jeg har en mistanke, men tror nok jeg hadde funnet noe annet enn en ingefærrot til det bruk? Eller er jeg på bærtur? Tror jeg må få en pm jeg! :)

Lemen
18-01-13, 23:22
Prøvd både hvitløk, løk og chili i øyet. Og chili er definitivt verst, og sitter i fingrene veldig lenge, selv om man har vasket seg godt!

Og ingefær, tror jeg har prøvd det dere tenker på, synes ikke det var spesielt vondt, eller godt for den saks skyld... :cool:

Bønna200
18-01-13, 23:29
Jeg har en mistanke, men tror nok jeg hadde funnet noe annet enn en ingefærrot til det bruk? Eller er jeg på bærtur? Tror jeg må få en pm jeg! :)
PM er sendt. ;)

Bønna200
18-01-13, 23:31
Prøvd både hvitløk, løk og chili i øyet. Og chili er definitivt verst, og sitter i fingrene veldig lenge, selv om man har vasket seg godt!

Og ingefær, tror jeg har prøvd det dere tenker på, synes ikke det var spesielt vondt, eller godt for den saks skyld... :cool:
Jeg kunne aldri tenkt meg å prøvd... Synes det høres heller fælt ut. :eek:
Men nå får vi gi oss! :p

Lemen
18-01-13, 23:55
Men nå får vi gi oss! :p

Tror egentlig at det er like greit å ikke utdype så mye mer ja. ;)

vaskeklut
19-01-13, 10:58
Dersom jeg i dag går i butikken og kjøper et frossent lammelår, vil det da rekke å tine så jeg kan spise det til middag i morrakveld (sju-åttetida på kvelden kanskje)? Vi er to stykk som skal spise, så kjøper ikke det største vi ser altså :cool:

Dietta
19-01-13, 11:01
Dersom jeg i dag går i butikken og kjøper et frossent lammelår, vil det da rekke å tine så jeg kan spise det til middag i morrakveld (sju-åttetida på kvelden kanskje)? Vi er to stykk som skal spise, så kjøper ikke det største vi ser altså :cool:
Hvis du lar det ligge fremme over natta, går det helt bra :ja:

vaskeklut
19-01-13, 11:04
Takk!

Dietta
19-01-13, 16:38
Lurer på hvor det har blitt av Ignite jeg....
Skulle sende han en profilmelding, men det lar seg ikke gjøre lenger :(

Bønna200
19-01-13, 16:44
Lurer på hvor det har blitt av Ignite jeg....
Skulle sende han en profilmelding, men det lar seg ikke gjøre lenger :(
Men du kan sende ham en PM. :ja:

Dietta
19-01-13, 16:56
Men du kan sende ham en PM. :ja:
Jepp, jeg vet det :)
Synes bare det var så rart, og alle profilmeldingene er jo borte også

Gerd
19-01-13, 17:04
Siden dette gjelder en navngitt, så er det vel bedre å sende pm å spørre direkte, enn å spørre her ute på det offentlige forumet :) Kan fort bli mye "synsing" da ;)

Dietta
19-01-13, 17:05
Siden dette gjelder en navngitt, så er det vel bedre å sende pm å spørre direkte, enn å spørre her ute på det offentlige forumet :) Kan fort bli mye "synsing" da ;)
Helt enig Gerd :ja:
Men jeg trodde egentlig jeg skulle få svar om at han var på en deilig ferie et eller annet varm sted. Det kunne jeg tenkt meg må :D

TrillTrall
19-01-13, 20:02
Skulle hatt en ny treningstights - er det noen som har prøvd de nye hos Cubus? Evt. toppene derfra? De har slengt seg på trenden og kommer med en kolleksjon med treningstøy nå, så rimelige at man nesten blir litt skeptisk.

Gerd
19-01-13, 20:06
Skulle hatt en ny treningstights - er det noen som har prøvd de nye hos Cubus? Evt. toppene derfra? De har slengt seg på trenden og kommer med en kolleksjon med treningstøy nå, så rimelige at man nesten blir litt skeptisk.

Jeg har kjøpt buksene. Syns de er kjempegode å ha på seg.Sitter godt. :D
Toppene har jeg ikke prøvd, men vesla har en og liker den veldig godt.

Eneste minuset med buksene er at strikken i livet kan vri seg i vask. De er ikke fastsydd.
Men stretchen og formen holder seg fin etter vask.

Lillemy71
19-01-13, 20:08

Har ikke prøvd treningstøyet, men er kvaliteten i samsvar med resten av varene der vil jeg ikke anbefale disse i det hele tatt.

Hat altså ikke prøvd treningstøyet, men kjøpte noen genserer der i sommer til 299 og 399 per stykk. De holdt en gangs bruk og en vask, prøvde å klage men fikk ingenting igjen. Hører mange som klager på kvaliteten der dessverre.

TrillTrall
19-01-13, 20:10
Jeg har kjøpt buksene. Syns de er kjempegode å ha på seg.Sitter godt. :D
Toppene har jeg ikke prøvd, men vesla har en og liker den veldig godt.

Eneste minuset med buksene er at strikken i livet kan vri seg i vask. De er ikke fastsydd.

Det lar seg jo løse med en par sømmer her og der kanskje? Til den prisen er det vel verdt et forsøk! :)

Gerd
19-01-13, 20:12
Det lar seg jo løse med en par sømmer her og der kanskje? Til den prisen er det vel verdt et forsøk! :)

ja det kan jeg tenke meg. Jeg kjøpte ei for det var så billig. Men reiste å kjøpte meg en til når jeg hadde prøvd den noen dager:D

TrillTrall
19-01-13, 20:12
Har ikke prøvd treningstøyet, men er kvaliteten i samsvar med resten av varene der vil jeg ikke anbefale disse i det hele tatt.

Hat altså ikke prøvd treningstøyet, men kjøpte noen genserer der i sommer til 299 og 399 per stykk. De holdt en gangs bruk og en vask, prøvde å klage men fikk ingenting igjen. Hører mange som klager på kvaliteten der dessverre.

Jeg handler fint lite på Cubus generelt, de har ganske kjedelig utvalg synes jeg. Mulig at jeg begynner å bli for gammel for Cubus? ;) KappAhl har jo bare topper med helt uformelig fasong så der finner jeg heller ikke mye. BeYoung har jeg funnet noe på da. *hehe*

vaskeklut
19-01-13, 20:19
Jeg droppa lammelåret, men kjøpte reinsdyrsteik! Nå lurer jeg på om jeg kan bruke "hvitløksmetoden" på det og eller blir det rart? Altså, lage lommer i kjøttet og putte hvitløk nedi?

langaard
19-01-13, 20:26
Jeg droppa lammelåret, men kjøpte reinsdyrsteik! Nå lurer jeg på om jeg kan bruke "hvitløksmetoden" på det og eller blir det rart? Altså, lage lommer i kjøttet og putte hvitløk nedi?
Det ville jeg ikke gjort, nei, gni den inn i krydder og legg den i en form med rå grønnsaker i bunnen sammen med litt vann+ steketermometer:ja:

Gerd
19-01-13, 20:28
Det ville jeg ikke gjort, nei, gni den inn i krydder og legg den i en form med rå grønnsaker i bunnen sammen med litt vann+ steketermometer:ja:

Enig. Salt, pepper og gjerne litt rosmarin også :)

TrillTrall
19-01-13, 20:43

Nja... Hvitløk og rein? Høres litt pussig ut, men det kan jo være godt for alt jeg vet... Jeg ville heller gått for mer tradisjonell krydring tror jeg. :)

BenteR
19-01-13, 20:54
Enig. Salt, pepper og gjerne litt rosmarin også :)

Jeg liker og knuse noen tyttebær og gni det også inn, i tillegg til rosmarin, salt og pepper.
En annen variant er og smøre reinsdyrsteika inn med sennep etter salt, pepper og rosmarin.

langaard
19-01-13, 20:59
Jeg liker og knuse noen tyttebær og gni det også inn, i tillegg til rosmarin, salt og pepper.
En annen variant er og smøre reinsdyrsteika inn med sennep etter salt, pepper og rosmarin.
Liker rørte tyttebær ved siden av:) (nå ble jeg sulten:rolleyes:)

vaskeklut
19-01-13, 21:47
sukk. JAVELDA!!! gledesdrepere :p jeg hadde sett fram til kjøtt med masse hvitløk i nemlig :rolleyes: men da får jeg finne på noe med rosmarin. og kanskje sennep! tyttebær har jeg ikke.

langaard
19-01-13, 21:55
sukk. JAVELDA!!! gledesdrepere :p jeg hadde sett fram til kjøtt med masse hvitløk i nemlig :rolleyes: men da får jeg finne på noe med rosmarin. og kanskje sennep! tyttebær har jeg ikke.
Ut og plukk tyttebær:p

Dietta
19-01-13, 22:07
:lol:

vaskeklut
19-01-13, 22:31
ja, tyttebærlyngen i asfaltjungelen bugner nå! :D

langaard
19-01-13, 22:51
ja, tyttebærlyngen i asfaltjungelen bugner nå! :D
Det var det jeg skjønte:p

Supera
20-01-13, 00:22
Er jo det jeg sier, tingenes iboende faenskap :lol: Men det er ok. Har i utgangspunktet kjøpt den for å ikke helle vann i tastaturet på jobb dersom jeg velter den. Så at den lekker litt om jeg har den opp-ned over lengre tid får bare være.
Jeg har to sportsflasker fra Tupperware: side 77 i katalogen (http://tupperware.ipapercms.dk/Tupperware/Nordics/NO/2012/Magasin/Host_Vinter/). Bare at jeg kjøpte en gang da den var grønn og en gang da den var rosa. Love them! De drypper ikke i det hele tatt. Og hvis de drypper, så kontakter du selgeren og så får du ny.

Lillemy71
20-01-13, 10:25

Reinsdyr er jo veldig kraftig smak i se selv og jeg synes hvitløk i kjøttet blir litt voldsomt. Ser du allerede har fått mange tips om hvordan du kan gjøre, men dersom du vil ha ekstra hvitløk, ta en del fedd som du ikke tar av skallet på. Legg det i forma med steika, disse blir da godt bakte uten å bli svidd og blir nesten søtlige. Du kan spise (slurpe :D) de rett fra skallet eller ta og mose de og spre de over grønnsaker og kjøtt. Personlig synes jeg ihvertfall det gir en bedre kombinasjon enn å spekke kjøttet før steiking.

God middag :)

Gerd
20-01-13, 11:08
Eller server bakt hvitløk ved siden av: http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=649&pictureid=3588

Nyyyydelig :D

vaskeklut
20-01-13, 11:17
Takk, men nei takk. Jeg synes ikke det er godt med hvitløk lagd på den måten :o

Vettel
20-01-13, 18:01
Har laget knekkebrød to ganger, men bakepapiret sitter så fast! Bruker jo hundre år på å pille av papiret. Og knekkebrødet er så godt!!

Denne oppskrifta bruker jeg (husker ikke hvem sin det er):
50 gram linfrø
50 gram solsikkefrø
1,5 dl vann
2-3 ss fiberhusk
salt

Ett brett, 150grader i 30-40 minutter.

Forsøkt å la det stå etter stekingen, forsøkt dra det så fort som mulig av. På kantene, der det er veeeeeldig godt stekt går det av lett. Men der er det nesten brent, er ikke så flink å fordele røra jevnt....

Tips??

smgj
20-01-13, 18:05
Stikk innom Claes Ohlson (eller finn noen andre som fører) og kjøp de tynne teflonbakearkene. INGENTING henger fast på dem. Og de er billige og kan brukes massevis av ganger. Det eneste minuset jeg har funnet er at de genererer(?) litt mer varmerefleks(?) en vanlig papir, så man må følge med at bunnen ikke blir brent på kjeks. Det er alt.

Anne
20-01-13, 19:12
Har laget knekkebrød to ganger, men bakepapiret sitter så fast! Bruker jo hundre år på å pille av papiret. Og knekkebrødet er så godt!!

50 gram linfrø
50 gram solsikkefrø
1,5 dl vann
2-3 ss fiberhusk
salt

Forsøkt å la det stå etter stekingen, forsøkt dra det så fort som mulig av. På kantene, der det er veeeeeldig godt stekt går det av lett. Men der er det nesten brent, er ikke så flink å fordele røra jevnt....

Tips??
Er du sikker på at det er bakepapir du bruker og ikke vanlig matpapir?

vaskeklut
20-01-13, 19:25
Er du sikker på at det er bakepapir du bruker og ikke vanlig matpapir?
det var min første tanke også, for jeg har ingen problemer med å gjøre det samme som BenteR... :confused:

ElisaT
20-01-13, 19:42
det var min første tanke også, for jeg har ingen problemer med å gjøre det samme som BenteR... :confused:

Jeg kjøpte noe bakepapir, og det tok fyr :eek:! Tror det er mye dårlig bakepapir i butikkene, og særlig butikkenes egne merkevarer. Så jeg har også stort sett gått over til teflon-bakepapir. Eneste problemet med det var at ungene lagde pizza, og det tålte ikke pizzahjulet...

Dilly
20-01-13, 21:15

50 gram linfrø
50 gram solsikkefrø
1,5 dl vann
2-3 ss fiberhusk
salt

Tips??

Dette skjer ikke dersom du bruker det brune, ruglete bakepapiret av merket Toppits. Selges på Meny, Ica Maxi og sikkert flere plasser. Før jeg oppdaget dette, så ga jeg opp hele knekkebrødbaksten.

smgj
21-01-13, 16:12
Hvordan finne rman hvilke fysioterapeuter som har driftstilskudd? Er det noen liste noe sted?
Kan man få time hos kommunale fysioterapeuter med henvisning fra legen?

Phuh... Ikke "musearm", men tennisalbu OG golfarm...:mad: På begge sider. :mad::mad:

BenteR
21-01-13, 17:04
Jeg kjøpte noe bakepapir, og det tok fyr :eek:! Tror det er mye dårlig bakepapir i butikkene, og særlig butikkenes egne merkevarer. Så jeg har også stort sett gått over til teflon-bakepapir. Eneste problemet med det var at ungene lagde pizza, og det tålte ikke pizzahjulet...

Jeg laget knekkebrød i går kveld, og brukte billig-pizza-bakepapiret til Rimi.
Absolutt ingen problem.

Lemen
21-01-13, 17:15
Hvordan finne rman hvilke fysioterapeuter som har driftstilskudd? Er det noen liste noe sted?
Kan man få time hos kommunale fysioterapeuter med henvisning fra legen?

Phuh... Ikke "musearm", men tennisalbu OG golfarm...:mad: På begge sider. :mad::mad:

Uff da, been there, med musearm i tillegg til tennisalbu og golfarm... :( Vonde greier.

Slik det er i min kommune så kan man ikke få time hos den kommunale fysioterapeuten, den er kun for barn og eldre. Alle andre må finne en fysio med driftstilskudd. Jeg vet hvilke de er i min kommune, men det hjelper nok ikke deg noe særlig. Tror ikke du finner de på nett, har iallfall ikke funnet det før.

Vettel
21-01-13, 17:44
Måtte sjekke bakepapiret, men ER bakepapir, med såkalt non-stick belegg...
Rart det hender med noen og andre ikke!

Får teste sånn teflonpapir greier....

Kanutten
21-01-13, 18:43
Noen som har veldig gode råd mot kroniske spenningshodepine?

Jeg vet det finnes medisin for det, men vil helst ha lindring uten.
Jeg kan ikke huske sist jeg hadde en dag uten hodepine...

Zillah
21-01-13, 18:47
Klem til deg, Kanutten!

Eg har hatt det litt travelt i svingane for tida og begått den kardinalsynda det er å lagre for mykje på minnepinne utan å sørge for at filene var like oppdaterte på fast stasjon.

Og i dag da eg kom fram til jobben så.... gulp.... var minnepinnen død :hylgrine:
Skulle åpne fila og alt eg fikk beskjed om var at disken måtte formaterast før den kunne brukast...

Er det noko som helst eg kan gjere eller må eg godta at 2/3 av arbeidet mitt er tapt for alltid?

Dilly
21-01-13, 19:00

Høres kjent ut, og veldig vondt.... Vondt i hodet er fryktelig, for det slipper ikke taket uansett hva man gjør. Kanskje bortsett fra sterk medisin og søvn.

Håper virkelig at du snart finner noe som hjelper og kommer deg igjennom det :klem:

Lemen
21-01-13, 19:00
Uff da, Zillah! :klem: Ikke noe gøy det der... :(

Og det er grunnen til at jeg har droppet minnepinne, og heller lagrer via Dropbox. Da slipper jeg å ta med minnepinnen frem og tilbake, og har alltid filene mine tilgjengelig i en mappe på pc hjemme, jobb og på mobilen. Samt at jeg kan bruke webversjonen på all verdens pc'er for å hente de frem der også.

BenteR
21-01-13, 19:10

Rooibush-te lindrer noe iallefall, smaker godt, og så er det ikke bivirkninger slik medisiner har

smgj
21-01-13, 19:32

Magnesium hjalp min spenningshodepine. Men det er da under forutsetning at den ER muskulær... (Og at magnesium er nok.)
Akupunktur er mitt andre forslag.

smgj
21-01-13, 19:34
Klem til deg, Kanutten!

Eg har hatt det litt travelt i svingane for tida og begått den kardinalsynda det er å lagre for mykje på minnepinne utan å sørge for at filene var like oppdaterte på fast stasjon.

Og i dag da eg kom fram til jobben så.... gulp.... var minnepinnen død :hylgrine:
Skulle åpne fila og alt eg fikk beskjed om var at disken måtte formaterast før den kunne brukast...

Er det noko som helst eg kan gjere eller må eg godta at 2/3 av arbeidet mitt er tapt for alltid?
Prøv å sett den inn der hvor den sist fungerte... Det er det eneste rådet jeg kan gi. Får du liv i den så kopier ut det du har med en gang.

elien
21-01-13, 19:48
Jeg lurer på hvor dere finne slike fine bilder med vers og visdomsord?

Å så var jeg på en Postbutikk i dag, der hadde de tilbud på Lavkarbo Husmannskost til 79kr (vis jeg husker riktig)
Jeg hadde den egenlig fra før av, men den er borte :confused:,
så jeg kjøpte en ny i dag :p

vaskeklut
21-01-13, 20:15
Prøv å sett den inn der hvor den sist fungerte... Det er det eneste rådet jeg kan gi. Får du liv i den så kopier ut det du har med en gang.
Eventuelt gå til IT-avdelingen (dersom dere har sånn på jobb) med store, våte øyne og et brett muffins og spør pent om de kan forsøke å redde den. (etter du har forsøkt det smgj sa, naturligvis)

vaskeklut
21-01-13, 20:17

En tur til manuputten din :ja:

Engelen
21-01-13, 21:13
Jeg lurer på hvor dere finne slike fine bilder med vers og visdomsord?

Å så var jeg på en Postbutikk i dag, der hadde de tilbud på Lavkarbo Husmannskost til 79kr (vis jeg husker riktig)
Jeg hadde den egenlig fra før av, men den er borte :confused:,
så jeg kjøpte en ny i dag :p

Kjøpte den boka jeg også.

Posten har også "Fristende lavkarbo" til bare kr. 149,00. Da jeg kjøpte min kostet den kr. 349,00. Løp og kjøp!!!!!!!!!!!

smgj
21-01-13, 21:34
Eventuelt gå til IT-avdelingen (dersom dere har sånn på jobb) med store, våte øyne og et brett muffins og spør pent om de kan forsøke å redde den. (etter du har forsøkt det smgj sa, naturligvis)
Kan iallfall garantere avsetning på muffinsene... :D

Carisma
21-01-13, 21:59
Hvorfor blir kokosmelk blå når den står åpent?

vaskeklut
21-01-13, 22:19
Hvorfor blir kokosmelk blå når den står åpent?
BLÅ?! :_oy:

Det har jeg aldri sett at min blir :o (vet ikke, forøvrig)

nellie
21-01-13, 22:24
Heller aldri sett blå kokosmelk. Har en boks i kjøleskapet nå. Stått der en stund. Den er hvit.:p

Carisma
21-01-13, 22:28
:confused: Det skjer alltid med mine, etter en halv til en dag maks, uavhengig av om de står kaldt eller i romtemperatur. og uavhengig av merke.
Blir skikkelig blålilla i fargen.

vaskeklut
21-01-13, 22:46
:confused: Det skjer alltid med mine, etter en halv til en dag maks, uavhengig av om de står kaldt eller i romtemperatur. og uavhengig av merke.
Kanskje det er noen som øøøh, heller blåbærsaft i når du ikke ser :p

Yrla
21-01-13, 23:59
har noen sett vårmakrell ferdigrenset i frysedisken en plass? jeg så makrell på rema men den var hel og neppe renset og det sto ikke om den var fanget på våren eller høsten.

Zillah
22-01-13, 00:16

Det... har eg aldri sett! :confused:

*snufs* Dessverre, einaste vår lokale hjelpemann sa var "har du ikkje høyrd kva eg har sagt til elevane?" og smålo... og han har jo rett da.

Hadde det vore så vel. Like død her heime. :hylgrine:

Takk for at de prøvde.

vaskeklut
22-01-13, 07:45
:klem: zillah. på den positive siden så gjør du nok ikke dette flere ganger! :p

Lillemy71
22-01-13, 18:29

Jeg har hatt god effekt med akupunktur, samt en spesiell type massasje som jeg nå ikke husker hva heter for å løse opp Akupunktur har også hjelpt med så mange andre plager for min del.

Gracella
22-01-13, 20:02
Klem til deg, Kanutten!

Du kan prøve å koble den til en maskin som kjører Linux.
Det har berget meg et par ganger - i allefall har jeg fått sett HVA som lå på en (windows)død harddisk og deretter kunne jeg finne mesteparten tilbake fram fra andre steder.

Kjedelig!!

vaskeklut
23-01-13, 10:50
Hvilke fysiske butikker i Trondheim sentrum selger ergonomi-dingser til pc? Type håndleddsstøtteputer til å ha foran mus og tastatur.

Carisma
23-01-13, 19:27
Hvilke fysiske butikker i Trondheim sentrum selger ergonomi-dingser til pc? Type håndleddsstøtteputer til å ha foran mus og tastatur.

Er det staples der? (tidl. Binders)

vaskeklut
23-01-13, 20:08
Er det staples der? (tidl. Binders)
Ikke i sentrum. Men jeg fant det i en butikk som tydeligvis har kjøpt konkursboet etter Datakjeden her! Fant en fant en fancy håndleddspute, den ser ut til å være bedre enn den jeg låner nå :D

smgj
23-01-13, 20:16
Hvordan var det man ignorerte en bruker igjen?

Catwoman
24-01-13, 09:47
Trenger litt hjelp jeg..
Etter at jeg måtte slutte med cocosa i morrakaffen min kommer jeg meg ikke på toalettet for "nr 2"...:o
Har forsøkt med doble doser magnesium, men det hjelper ikke.
Gode råd noen??

milena
24-01-13, 12:47
Uff, jeg tror jeg husker at dette spørsmålet har blitt stilt før, men jeg husker ikke og finner ikke...

Det jeg lurer på er hvordan det nå er med strikkepinner på fly? Har noe på noen rundpinner jeg gjerne skulle jobbet med på reisen...

Rin
24-01-13, 12:55
Synes legevakta det er veldig teit om noen kommer for å få vurdert evt antibiotikabehov når det er umulig å få tid hos fastlege før om en uke? (8 dager kraftig bihulesmerte og til-og-fra-feber - veldig slitsomt, men det er kanskje ikke akutt nok for legevakta...)

Kitt
24-01-13, 12:58
Synes legevakta det er veldig teit om noen kommer for å få vurdert evt antibiotikabehov når det er umulig å få tid hos fastlege før om en uke? (8 dager kraftig bihulesmerte og til-og-fra-feber - veldig slitsomt, men det er kanskje ikke akutt nok for legevakta...)
Etter 8 dager er det ikke akutt, nei! Desverre!
Men du har krav på akutt- time hos fastlegen om du ringer samme morgen!!!

Jeg ringte Sønnens legesenter kl 0815, kom gjennom 0821 og han fikk time kl 0940 etter å ha vært syk i litt over en uke. Nå sitter han og venter på røntgen av magen. Hun mistenkte blindtarm, faktisk! Ikke bare etterfølger av influensa!

smgj
24-01-13, 13:02
Uff, jeg tror jeg husker at dette spørsmålet har blitt stilt før, men jeg husker ikke og finner ikke...

Det jeg lurer på er hvordan det nå er med strikkepinner på fly? Har noe på noen rundpinner jeg gjerne skulle jobbet med på reisen...
http://www.luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/article1112.ece
Kan jeg ta med strikkepinner?
Strikkepinner står ikke på lista over forbudte gjenstander da de ikke anses å kunne benyttes som våpen. Du kan ta med deg vanlige strikkepinner av normal størrelse.

Så ikke strikk noe på uvanlige pinner i uvanlig størrelse så skal det gå greit...

Rin
24-01-13, 13:04
Etter 8 dager er det ikke akutt, nei! Desverre!
Men du har krav på akutt- time hos fastlegen om du ringer samme morgen!!!

Jeg ringte Sønnens legesenter kl 0815, kom gjennom 0821 og han fikk time kl 0940 etter å ha vært syk i litt over en uke. Nå sitter han og venter på røntgen av magen. Hun mistenkte blindtarm, faktisk! Ikke bare etterfølger av influensa!

Ugh, jeg ringte nå for en times tid siden og ble litt oppgitt av det at jeg i så fall måtte ringe igjen i morgen for å få en hastetime - ikkeno gøy å telefonere når vondten er i øret. :p

Kitt
24-01-13, 13:08
Ugh, jeg ringte nå for en times tid siden og ble litt oppgitt av det at jeg i så fall måtte ringe igjen i morgen for å få en hastetime - ikkeno gøy å telefonere når vondten er i øret. :p
Jeg ser den, altså! Håper du får hjelp i morgen!
Lag deg hypertont saltvann! Kok opp en ss salt til 2,5 dl vann og pøs på som nesespray! Det svir, tro meg, men det letter også på trykket!
Ibux/ibumetin er et must, du tåler doser opp til 2400mg om det bare er for å "overleve" til i morgen! (Så sant du ikke alt er utsatt mtp magesår, da).
Masse god bedring!:suss::hearts::klem:

milena
24-01-13, 13:43
http://www.luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/article1112.ece

Så ikke strikk noe på uvanlige pinner i uvanlig størrelse så skal det gå greit...

Tusen takk!!!

nellie
24-01-13, 14:20
Har fått penicillin jeg.. Fordi at jeg har hosta så ille i tre uker.. Skikkelig tjukt slim, siden jeg har brista ribbein og ikke får hostet opp ordentlig.. Men trenger jeg penicillin mot det da? Kjenner jeg er såååååååå skeptisk atter! CRP bra og alt mulig.

smgj
24-01-13, 14:27
Har fått penicillin jeg.. Fordi at jeg har hosta så ille i tre uker.. Skikkelig tjukt slim, siden jeg har brista ribbein og ikke får hostet opp ordentlig.. Men trenger jeg penicillin mot det da? Kjenner jeg er såååååååå skeptisk atter! CRP bra og alt mulig.
Har du prøvd slimløsende hostesaft? Jeg fikk "øynene opp" for hostesaft for et par år siden og fant ut at det faktisk virker ganske bra? Både den slimløsende og den mot tørrhoste.

God bedring!

nellie
24-01-13, 14:29
Har du prøvd slimløsende hostesaft? Jeg fikk "øynene opp" for hostesaft for et par år siden og fant ut at det faktisk virker ganske bra? Både den slimløsende og den mot tørrhoste.

God bedring!

Har fått cosylan. Skeptisk til den også, jeg.:p

Kitt
24-01-13, 14:32
Nellie, ta kuren din, drikk masse varmt og pøs gjerne på med bisolvon hostesaft!
Immobilitet av alle slag kan føre til mye ulumskheter, særlig i lungene, bør du vite! ;)
Norske leger deler ikke ut penicillin for moro skyld! :nei:

nellie
24-01-13, 14:33
Jo, min gjør det.:) En gang var CRP'en min litt høy, så da spurte kontordama om jeg ville ha penicillin. Jeg sa neitakk og glad er jeg for det.
Derfor skeptisk.

Kitt
24-01-13, 15:20
Hva er litt høy, da?
Grensen for når man kan, bør og SKAL gi antibiotika er omdiskutert, så det kommer jo også an på resten av sykdomshistorien.
Jeg fikk antibiotika pga bihuler en gang da de hadde vært smertefulleo g plagsomme i mer enn 3 uker. Ikke feber, ikke forhøyet crp!
Etter 36 timer var jeg helt frisk igjen! Men fullførte selvfølgelig kuren ofr å forhinde resistens!;)

nellie
24-01-13, 15:22
Hva er litt høy, da?
Grensen for når man kan, bør og SKAL gi antibiotika er omdiskutert, så det kommer jo også an på resten av sykdomshistorien.
Jeg fikk antibiotika pga bihuler en gang da de hadde vært smertefulleo g plagsomme i mer enn 3 uker. Ikke feber, ikke forhøyet crp!
Etter 36 timer var jeg helt frisk igjen! Men fullførte selvfølgelig kuren ofr å forhinde resistens!;)

Husker ikke. Det er så lenge siden. Den var på 50-tallet, men jeg hadde vært skikkelig syk og var på vei til å bli bedre. Derfor ville jeg ikke ha. Og det gikk så fint så.

Prøver cosylanen først også ser jeg på kuren i løpet av helgen, hvis ikke det hjelper.:)

Kitt
24-01-13, 15:27
Husker ikke. Det er så lenge siden. Den var på 50-tallet, men jeg hadde vært skikkelig syk og var på vei til å bli bedre. Derfor ville jeg ikke ha. Og det gikk så fint så.

Prøver cosylanen først også ser jeg på kuren i løpet av helgen, hvis ikke det hjelper.:)
Cosylan kan maskere symptomene på lungebetennelse, så det er ikke sikkert det er så lurt å ta den uten å ta kuren samtidig!

God bedring uansett hva du velger!:klem:

smgj
24-01-13, 16:09
Har fått cosylan. Skeptisk til den også, jeg.:p
Skjønner, men den virker iallfall lokalt dersom det kun er halsen som er problemet.
Og medisin kan være på sin plass.

vaskeklut
24-01-13, 18:26
Er det en tid på døgnet det er best å ta D-vitamin?

Kanutten
24-01-13, 18:33

Vet ikke, men jeg vet at det er bra at du tar den. Jeg leste i en artikkel at dem som er født nordpå i april har 28% større sjanse for å ms enn barn født ellers på året sørafør. Gjett når poden som fikk diagnosen ms født? Midt i april. En annen i nærheten har også nettopp fått diagnosen ms, også han født i april.

Poden får nå beskjed om å ta ganske store doser d-vit for å bremse skadene.

vaskeklut
24-01-13, 18:41
Jaggu bra jeg hverken er født i april eller nordpå da... :cool:

Rin
24-01-13, 18:43

Mener jeg har lest at det er bra å ta den på samme tid på dagen som kroppen ideelt sett eksponeres for dagslys, altså, øh, dagtid. Husker ikke om jeg leste dette i sammenheng med søvnproblematikk eller annet, men det hørtes sånn passe meningsfylt ut, så jeg tar d-vitaminen min ved lunsjtid. :cool:

vaskeklut
24-01-13, 18:45
Mener jeg har lest at det er bra å ta den på samme tid på dagen som kroppen ideelt sett eksponeres for dagslys, altså, øh, dagtid. Husker ikke om jeg leste dette i sammenheng med søvnproblematikk eller annet, men det hørtes sånn passe meningsfylt ut, så jeg tar d-vitaminen min ved lunsjtid. :cool:
Du mener det dagslyset jeg ser igjennom vinduet om jeg stikker innom lunsjrommet? :cool:

nellie
24-01-13, 18:46
Er det riktig at d-vit helst bør taes sammen med magnesium?

Kanutten
24-01-13, 18:52
Er det riktig at d-vit helst bør taes sammen med magnesium?

Ms-sykepleieren sa helst sammen med tran.

vaskeklut
24-01-13, 19:01
Du mener det dagslyset jeg ser igjennom vinduet om jeg stikker innom lunsjrommet? :cool:
Uansett kan jeg sikkert ta d-vitaminen om morgenen før jeg drar på jobb. fungerer det å ta det sammen b-vit og multitilskudd? :o

Kitt
24-01-13, 19:02
Jeg må ta d- vit 2 ganger om dagen og tar da morgen og kveld. Om kvelden sammen med multivit og jern! Det var det legene sa jeg skulle gjøre!

Lemen
24-01-13, 19:22
Jeg skal også ta D-vitamin morgen og kveld, vet ikke om det er noen stor grunn til at dosen deles i to.

Og så vet jeg at man ikke skal ta kalsium og jern samtidig. Fordi kalsiumet hemmer opptak av jern. (Eller var det omvendt...)

Gracella
24-01-13, 19:25
Skjønner, men den virker iallfall lokalt dersom det kun er halsen som er problemet.
Og medisin kan være på sin plass.
Cosylan er den eneste hostesaften som har virket på meg.
Et must når man hoster slik at man ikke får sove!

Carisma
24-01-13, 21:17
Trenger litt hjelp jeg..
Etter at jeg måtte slutte med cocosa i morrakaffen min kommer jeg meg ikke på toalettet for "nr 2"...:o
Har forsøkt med doble doser magnesium, men det hjelper ikke.
Gode råd noen??
Å gjenninføre cocsa, kanskje i litt mindre dose? Det værste som kan skje er vel at det går veldig fort å få det til?... ;)
Forøvrig er vel fett friskmeldt for galleopererte. Det er mangelen på fett som gir problemene.

Kitt
24-01-13, 21:25
Å gjenninføre cocsa, kanskje i litt mindre dose? Det værste som kan skje er vel at det går veldig fort å få det til?... ;)
Forøvrig er vel fett friskmeldt for galleopererte. Det er mangelen på fett som gir problemene.
Det er ofte mangel på fett som gir gallestein i utgangspunktet!
Hvem som tåler hva etterpå, er individuelt, men at mange nok tåler mye mer fett enn det man trodde før, er helt sikkert!:D
Man må bare passe på å introdusere det svært forsiktig!;)