View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar



Carisma
03-02-14, 13:32
Jeg blir urolig. Men vil ikke formidle dette til barnets mamma.
Hvorfor ikke? Hun bør jo få vite at andre reagerer på, og ikke syns det er ok, at barn i den alderen er overlatt til seg selv.
Om noe skulle skje når de er der er det hennes ansvar. Det trenger ikke å være deres feil, men mye uforutsett kan skje. En 7-åring er ikke skikket til å takle mye av det alene!

Marella77
03-02-14, 14:27
Dersom venninnen er vant til å være alene hjemme disse timene, er hun også godt kjent med hva hun for lov til og ikke. Tror vel ikke det er helt vanlig at såpass små barn er alene så lenge, men hun har vel vært det hele skoleåret allerede.
Hva er du urolig for sånn helt konkret?

Hvorfor ikke? Hun bør jo få vite at andre reagerer på, og ikke syns det er ok, at barn i den alderen er overlatt til seg selv.
Om noe skulle skje når de er der er det hennes ansvar. Det trenger ikke å være deres feil, men mye uforutsett kan skje. En 7-åring er ikke skikket til å takle mye av det alene!

Jeg er redd for at om det skjer noe, så er de alene! Barn vet jo ikke alt... Jeg tror jeg må høre med moren. Tipper noen større søsken kommer etterhvert da ;)

TrillTrall
03-02-14, 15:58
Er det vanlig at 2. klassinger er hjemme alene etter skolen fra ca 13-17? Min datter skal være med ei venninne hjem i dag. Så slo det meg pluttselig at hun jenta pleier å være alene hjemme. Jeg blir urolig. Men vil ikke formidle dette til barnets mamma. Hvordan løser jeg dette?
Hvorfor vil du ikke at barnets mamma skal vite at du er litt bekymret? Det hadde antagelig jeg også vært. Men det er stor forskjell på unger da - min niese sto opp alene, ordnet seg og kom seg på skolen til rett tid fra hun var 7 år. Med min datter hadde det aldri gått. Knapt nok nå og nå går hun på ungdomsskolen.

Kitt
03-02-14, 16:12
Jeg er redd for at om det skjer noe, så er de alene! Barn vet jo ikke alt... Jeg tror jeg må høre med moren. Tipper noen større søsken kommer etterhvert da ;)
Er datteren din aldri alene hjemme? Har hun mobil? Hvor godt kjenner du moren?
Regner som sagt med at denne venninnen kommer hjem til tomt hus hver dag og at hun har en avtale med foreldrene om hva hun skal gjør hvis hva skjer.

Når det er sagt, ville nok ikke latt min datter ha vært alene på den alderen. Sønnen derimot, kunne vel passe hus, bikkje og lillesøster fra han var 6 år gammel. :love:
Lilleprinsen er bare 4 år og lar meg ikke gå på do alene en gang, så der ser jeg for meg at det kan ta noen år.......

Kitt
03-02-14, 16:13
Men det er stor forskjell på unger da - min niese sto opp alene, ordnet seg og kom seg på skolen til rett tid fra hun var 7 år. Med min datter hadde det aldri gått. Knapt nok nå og nå går hun på ungdomsskolen.
Hør, hør! :D

Marella77
03-02-14, 16:24
Jeg vil ikke at moren skal føle seg kritisert, for at hun lar sitt barn være alene hjemme. Jeg stoler på min datter, hun kunne vært alene hun også. Dette handler vel mest om min uro. Jeg vil ikke ta sjanser med barna, men jeg må jo lære meg å la de få prøve seg. Jenta hadde mobil, fikk det av moren nå, så jeg ringte og alt er selvsagt ok. Min datter må vel få seg mobil til slike tilfeller hun også ;)

blåbær
03-02-14, 20:52
Er det noen som har erfaring med å bli trøtt av enkelte matvarer? Jeg snakker så trøtt at beina knapt vil bære, og det eneste som står i hodet på deg er søvn? Jeg blir sånn av all torskemat, og med litt googling fant jeg ut at det visstnok er en aminosyre som heter tryptofan som gjør dette. Det samme søket viste også at dette er litt kontroversielt. Noen mener at grunnen til at man blir så trøtt, er overspising eller høyt inntak av karbohydrater. Jeg mener at jeg kun blir trøtt av torsk, ingen andre matvarer, selv ikke om jeg spiser for mye. Jeg husker jo at jeg kunne bli søvning av for mye pasta, men nå spiser jeg jo lite karbohydrater, og jeg blir likevel helt usigelig trøtt. Hva tror folket? Er det tilfeldig eller er det tryptofan?

langaard
03-02-14, 20:59
Er det noen som har erfaring med å bli trøtt av enkelte matvarer? Jeg snakker så trøtt at beina knapt vil bære, og det eneste som står i hodet på deg er søvn? Jeg blir sånn av all torskemat, og med litt googling fant jeg ut at det visstnok er en aminosyre som heter tryptofan som gjør dette. Det samme søket viste også at dette er litt kontroversielt. Noen mener at grunnen til at man blir så trøtt, er overspising eller høyt inntak av karbohydrater. Jeg mener at jeg kun blir trøtt av torsk, ingen andre matvarer, selv ikke om jeg spiser for mye. Jeg husker jo at jeg kunne bli søvning av for mye pasta, men nå spiser jeg jo lite karbohydrater, og jeg blir likevel helt usigelig trøtt. Hva tror folket? Er det tilfeldig eller er det tryptofan?

Tryptofan :ja: Jeg blir skikkelig trøtt etter en fiskemiddag:)

Photobscura
03-02-14, 21:05
Jeg blir også trøtt av hvit fisk.

Jeg lurer på: Det kan vel ikke være sånn at fastlegen kan henvise til en undersøkelse, og så må jeg betale alt selv, uten refusjon?

vaskeklut
03-02-14, 21:08
Jeg blir også trøtt av hvit fisk.

Jeg lurer på: Det kan vel ikke være sånn at fastlegen kan henvise til en undersøkelse, og så må jeg betale alt selv, uten refusjon?

Jo. Om du blir henvist til noen private som ikke har sånn fancy avtale så må du betale. Men om det er offentlig skal du vel i teorien slippe!

Photobscura
03-02-14, 21:12
Jo. Om du blir henvist til noen private som ikke har sånn fancy avtale så må du betale. Men om det er offentlig skal du vel i teorien slippe!
Det er til et sted hvor jeg har betalt egenandel før i forbindelse med andre type undersøkelser ... Jeg lurer vel heller på om jeg ikke har lest innkallelsen godt nok, og ikke fått med meg at henvisningen er avvist, men at jeg fikk time likevel ... Jaja. Blakk, men vel undersøkt. :cool:

Kanutten
03-02-14, 21:29
Det er til et sted hvor jeg har betalt egenandel før i forbindelse med andre type undersøkelser ... Jeg lurer vel heller på om jeg ikke har lest innkallelsen godt nok, og ikke fått med meg at henvisningen er avvist, men at jeg fikk time likevel ... Jaja. Blakk, men vel undersøkt. :cool:

Hvis du ber om å bli henvist dit hvor det er kortest ventetid kan det hende du må betale hele seansen selv,
men det er ofte snakk om prioritering. Noen betaler gladelig 1000 kr for en kveld på byen, mens 1000 kr i egenandel hos en lege får de hakeslepp av....

Kanutten
03-02-14, 21:57
Hvis du ber om å bli henvist dit hvor det er kortest ventetid kan det hende du må betale hele seansen selv,
men det er ofte snakk om prioritering. Noen betaler gladelig 1000 kr for en kveld på byen, mens 1000 kr i egenandel hos en lege får de hakeslepp av....

Det er ofte lurt å spørre om institusjonen man skal til har driftstilskudd. :ja: Da betaler man bare egenandel samt forbruksmateriel (selv om det kan komme opp i store summer alt etter som).

Spinnerette
03-02-14, 22:14
Eksemet mitt har blusset opp, og husker hudlegen sa noe om at lysbehandling ofte fungerte bra i vinterstid.. Vil en tur i solarium kunne hjelpe, eller er det noe helt annet han snakket om? *Desperat*

Pearl
03-02-14, 22:16
Det er nok noe annet. Min datter fikk lysbehandling på sykehusets hudpoliklinikk. Hun ble henvist av fastlegen og det var flere måneders ventetid. Det var effektivt da.

Kitt
03-02-14, 23:47
Eksemet mitt har blusset opp, og husker hudlegen sa noe om at lysbehandling ofte fungerte bra i vinterstid.. Vil en tur i solarium kunne hjelpe, eller er det noe helt annet han snakket om? *Desperat*
Det er nok en annen type lysbehandling med kun en type stråler, men vanlig solarium hjelper meg godt i hvert fall. Og så blir man brun i tillegg.;)
Min hudlege har eget "solarium" på kontoret om jeg har bruk for det, men har klart meg uten så langt.

Spinnerette
03-02-14, 23:48
Det er nok en annen type lysbehandling med kun en type stråler, men vanlig solarium hjelper meg godt i hvert fall. Og så blir man brun i tillegg.;)
Min hudlege har eget "solarium" på kontoret om jeg har bruk for det, men har klart meg uten så langt.

Da prøver jeg! Takk for svar! :D

Cyan
04-02-14, 18:02
Kan øyekatarr gå bort av seg selv? Har våknet opp med klissete øye i halvannen uke, men er ellers ikke mer plaget enn at det er litt rødt og klør litt. Trenger det behandles på noe vis, eller går det sannsynligvis bort av seg selv?

nellie
04-02-14, 18:34
Jeg behandler aldri øyekatar på meg selv. Eller. Lager saltvannsblanding og skyller med det. Og er veldig nøye med hygienen, så ikke andre får det da. Men halvannen uke høres lenge ut, synes jeg..

Cyan
04-02-14, 18:56
Ja, er nøye med hygienen og sånn, trodde det holdt siden jeg ikke er veldig plaget. Jeg har aldri hatt øyekatarr før, så vet ikke hvor lang tid sånt bruker å vare, men syns det har gått litt lang tid nå.

nellie
04-02-14, 18:58
Etter halvannen uke hadde jeg nok dratt til legen og fått dråper. Pleier å vare maks 5-6 dager her.

Kitsu
04-02-14, 19:46
Eksemet mitt har blusset opp, og husker hudlegen sa noe om at lysbehandling ofte fungerte bra i vinterstid.. Vil en tur i solarium kunne hjelpe, eller er det noe helt annet han snakket om? *Desperat*

Jeg går til lysbehandling to-tre ganger i uken. Det er da behandling oppfulgt av sykepleier, der man justerer mengde lys etter hudtype etc., slik at det skal minst mulig skade på huden. Det er IKKE det samme som solarium, og jeg er ikke i 'maskinen' mer en rundt ett min. i gangen, siden mer brenner meg. Men det hjelper godt på eksemen, har holdt det i sjakk i et par mnd nå, selv med en jobb som gjør det verre og vinter.

Carisma
04-02-14, 20:56
Kan øyekatarr gå bort av seg selv? Har våknet opp med klissete øye i halvannen uke, men er ellers ikke mer plaget enn at det er litt rødt og klør litt. Trenger det behandles på noe vis, eller går det sannsynligvis bort av seg selv?

Nei, det går ikke bort av seg selv. Du bør også kaste maskara og øyenskygge du har brukt mens du har det ellers kommer det tilbake.

nellie
04-02-14, 21:00
Apoteket er ikke enig med deg i at det ikke kan gå bort av seg selv, Carisma.

http://www.apotek1.no/oyne-og-orer/oyebetennelse

nellie
04-02-14, 21:05
Apoteket er ikke enig med deg i at det ikke kan gå bort av seg selv, Carisma.

http://www.apotek1.no/oyne-og-orer/oyebetennelse

Heller ikke NHI

(http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/oyekatarr-infeksios-konjunktivitt-3570.html?page=5)

Cyan
04-02-14, 21:09
Jeg har bare vasket med vanlig vann til nå, så jeg kannkanskje prøve saltvann noen dager før jeg løper til legen.

Carisma
04-02-14, 21:09
Apoteket er ikke enig med deg i at det ikke kan gå bort av seg selv, Carisma.

http://www.apotek1.no/oyne-og-orer/oyebetennelse

Da er opptil flere leger uenig med apoteket da. Jeg hadde det mye en periode, og hvertfall tre forskjellige leger har sagt at da må det øyesalve til (salve er mye mer effektiv enn dråper) ellers forsvinner det aldri.
Sambo ble sendt hjem med to tuber da han hadde det for å ha i bakhånd. En av grunnene til at man vil behandle er jo også at det smitter så lett, så å gå og håpe det går over kan føre til at man smitter andre og seg selv.
Selv fikk jeg helt skrekken da ei venninne fikk alvorlig øyebetennelse av å gå med det, og hadde syn nede i 20% en periode! Så den turen til legen er det vel verdt.... :o

Photobscura
04-02-14, 21:15
Hadde øyekatarr flere ganger for en del år siden. Gikk alltid over av seg selv etter noen dager. Bare vaske, skylle, unngå sminke, det. Og MIN lege sa første gangen jeg kom med det at det var akkurat det jeg skulle gjøre. Fikk forsåvidt resept på noe dråpergreier, men tok det aldri ut. Nå har jeg ikke hatt det på mange år.
Halvannen uke var litt lenge, dog. Tror kanskje jeg ville ha sjekka akkurat den ut.

Cyan
04-02-14, 21:17
Jeg er som sagt nøye med hygienen og er ikke mer plaget enn at øyet kjennes litt tørt ut og er litt rødt, og siden det ikke har gått 2 uker enda venter jeg litt med å male fanden på veggen, og prøver saltvann først ;) Det har i og for seg ikke blitt rødt og kløete før de siste dagene, først var det bare at det var litt klistrete på morningen, så jeg tenkte ikke øyekatarr før det ble rødt.

Carisma
04-02-14, 21:22
yet kjennes litt tørt ut og er litt rødt,

Tørt hørtes ikke ut som øyekatarr? Kan det bare være vinterværet? Jeg får alltid masse verk som må pilles av før jeg får åpnet øyet, og en geleaktig hinne på øyet som forstyrrer synet når det er åpent. (I følge kollegaer ser jeg ut som jeg har gått på århundrets fyllekule :p)

Cyan
04-02-14, 21:28
Ja altså, jeg vet jo ikke helt da, har aldri hatt det før. Det kjennes ut som jeg har noe på øyet som irriterer, men det er ikke noe der. Og så er det verk på morningen (det er begge øynene), og litt rødt, renner litt utover dagen men ikke direkte verk, mer sånn tårer man får når det blåser mye. Sønnen min har jo nettopp hatt det, så jeg bare antar jeg har fått smitte derfra. Mannen min tror ikke det er det fordi det ikke ser så ille ut.

Kanutten
04-02-14, 21:30
Jeg er som sagt nøye med hygienen og er ikke mer plaget enn at øyet kjennes litt tørt ut og er litt rødt, og siden det ikke har gått 2 uker enda venter jeg litt med å male fanden på veggen, og prøver saltvann først ;) Det har i og for seg ikke blitt rødt og kløete før de siste dagene, først var det bare at det var litt klistrete på morningen, så jeg tenkte ikke øyekatarr før det ble rødt.

Prøv med kunstig tårevæske i tillegg. Hvis dere har hatt tørt vær kan det som Carisma sier fort påvirke øynene og hvis du da tilsetter saltvann vil det bare tørke ut enda mer. Ekte tårevæske er mer enn saltvann. Kjøp kunstig tårevæske på apoteket i påvente av ev legetime.

nellie
04-02-14, 21:34
Ja, vi lærer feil på sykepleien også.:) Sånn kan det gå.

Anne
04-02-14, 23:49
Ja altså, jeg vet jo ikke helt da, har aldri hatt det før. Det kjennes ut som jeg har noe på øyet som irriterer, men det er ikke noe der. Og så er det verk på morningen (det er begge øynene), og litt rødt, renner litt utover dagen men ikke direkte verk, mer sånn tårer man får når det blåser mye. Sønnen min har jo nettopp hatt det, så jeg bare antar jeg har fått smitte derfra. Mannen min tror ikke det er det fordi det ikke ser så ille ut.

Husker jeg feil eller har Trym nettopp hatt øyekatar? Veldig smittsomt.

Carisma
05-02-14, 00:56
Hva er forskjellen på hvitkål og hodekål?

Cyan
05-02-14, 05:52
Husker jeg feil eller har Trym nettopp hatt øyekatar? Veldig smittsomt.
Ja, han har nettopp hatt det, derfor jeg antok at det er det. Og når jeg våknetvi dag var det så ille at det ikke er noe tvil lengre ;)

Anne
05-02-14, 06:33
Ja, han har nettopp hatt det, derfor jeg antok at det er det. Og når jeg våknetvi dag var det så ille at det ikke er noe tvil lengre ;)

Kom deg til lege og bli ferdig med det...:klem: Går ihvertfall Fortere over med øyekrem/-dråper:klem:

blåbær
05-02-14, 08:26
Hva er forskjellen på hvitkål og hodekål?

Ingenting :)
http://www.frukt.no/leksikon/gronnsaker/kal/hodekal-hvitkal/

Carisma
05-02-14, 09:39
Ingenting :)
http://www.frukt.no/leksikon/gronnsaker/kal/hodekal-hvitkal/
Men i Eurodiet-lista over tillate grønnsaker står det at man kan spise så mye hvitkål man vil, men at hodekål skal regnes med i max 250g om dagen? :confused:

Pearl
05-02-14, 10:11
Hvilken liste ser du på Carisma? I listen på eurodiett sin hjemmeside står hodekål på listen du kan ha ubegrenset av. Jeg sjekket i eurodiettboken til Lindberg. Der står både hodekål og hvitkål på liste 1, ubegrenset. Har du fått listen på klinikken?
Hvis det er uenighet i de forskjellige listene, bør vi kontakte eurodiett og spørre.

Carisma
05-02-14, 10:27
Hvilken liste ser du på Carisma? I listen på eurodiett sin hjemmeside står hodekål på listen du kan ha ubegrenset av. Jeg sjekket i eurodiettboken til Lindberg. Der står både hodekål og hvitkål på liste 1, ubegrenset. Har du fått listen på klinikken?
Hvis det er uenighet i de forskjellige listene, bør vi kontakte eurodiett og spørre.
jeg ser på lista i det heftet jeg fikk utlevert på første konsultasjonen. Men om den er ubegrenset er det jo en kjempenyhet :) Tenkte uansett at jeg kunne velge spisskål på ubegrenset siden den har veldig lite karbo.
Skal på første kurssamling neste uke så da tar jeg det opp da :ja:

Lemen
05-02-14, 11:04
Ja, han har nettopp hatt det, derfor jeg antok at det er det. Og når jeg våknetvi dag var det så ille at det ikke er noe tvil lengre ;)

Smittsom øyekatarr går over av seg selv ja, må ikke bruke antibiotika for å få det bort, men det går fortere over dersom man bruker antibiotika, så det er jo opp til hver enkelt om man gidder å gå til legen for salve/ dråper. :) God bedring!

Pearl
05-02-14, 11:45
jeg ser på lista i det heftet jeg fikk utlevert på første konsultasjonen. Men om den er ubegrenset er det jo en kjempenyhet :) Tenkte uansett at jeg kunne velge spisskål på ubegrenset siden den har veldig lite karbo.
Skal på første kurssamling neste uke så da tar jeg det opp da :ja:
Gi en tilbakemelding da er du snill. :)

Supera
06-02-14, 04:18
Etter jeg begynte på lavkarbo blir jeg fortere frisk av sykdommer. Pleier bare å være forkjølet en dag. Og lungebetennelse varte bare en dag.

Da jeg våknet på lørdag gjorde det vondt å svelge og jeg regnet med at det bare var en halsbetennelse siden jeg ikke hadde feber. Men jeg ble ca frisk i løpet av noen timer og så holdt det seg der til i dag da jeg våknet i dag. Da var jeg kortpustet og hvesende på innpust. Hostet masse og hostet opp gult slim. Jeg tror ikke jeg hadde feber. Etter som jeg kunne lese meg til virket det som at det var bronkitt. Har vært småforkjølet disse dagene (hostet litt, tørr hals og bittelitt snørr) og leste at man kunne få bronkitt på slutten av en forkjølelse.

Men noen timer senere er jeg helt fin, bortsett fra nesa som er pottetett. Huh? Kan bronkitt gå over på noen timer? Det høres så usannsynlig ut. Noen annen idé om hva det kan ha vært? Ingen allergier som jeg vet om (og ingen i familien heller), har ikke astma (og vi har ikke astma i familien heller).

Hedda:)
06-02-14, 07:59
Tror ikke det er mulig å ha lungebetennelse én dag, det tar tid å bli kvitt det. Jeg har de samme symptomene du nevner på morgenen; vanskeligheter med å puste, hoster opp gult slim mm, men midt på dagen er jeg ok igjen, før jeg blir tettere når jeg skal legge meg. Dette er etterslep etter lungebetennelse jeg fikk for ca to måneder siden.

Lillemy71
06-02-14, 10:08
For en god stund tilbake (kanskje så mye som et par år) kom jeg over et bilde av en tegneserierute på facebook som illustrerer noen barn som bygger lego. Alle har hjelm utenom en og en av de med hjelm roper " Pappa ! Odin bygger lego uten hjelm!". Prøver desperat å finne denne igjen men klarer det ikke. Har fått såpass med meg at det er en tegneserierute som var i en avis. Hadde satt pris på om noen som har dett bildet deler med meg eller vet hvor jeg kan finne det.

Carisma
06-02-14, 10:28
Etter jeg begynte på lavkarbo blir jeg fortere frisk av sykdommer. Pleier bare å være forkjølet en dag. Og lungebetennelse varte bare en dag.

Da jeg våknet på lørdag gjorde det vondt å svelge og jeg regnet med at det bare var en halsbetennelse siden jeg ikke hadde feber. Men jeg ble ca frisk i løpet av noen timer og så holdt det seg der til i dag da jeg våknet i dag. Da var jeg kortpustet og hvesende på innpust. Hostet masse og hostet opp gult slim. Jeg tror ikke jeg hadde feber. Etter som jeg kunne lese meg til virket det som at det var bronkitt. Har vært småforkjølet disse dagene (hostet litt, tørr hals og bittelitt snørr) og leste at man kunne få bronkitt på slutten av en forkjølelse.

Men noen timer senere er jeg helt fin, bortsett fra nesa som er pottetett. Huh? Kan bronkitt gå over på noen timer? Det høres så usannsynlig ut. Noen annen idé om hva det kan ha vært? Ingen allergier som jeg vet om (og ingen i familien heller), har ikke astma (og vi har ikke astma i familien heller).
Jeg ville tatt en tur og sjekket for mykoplasma-lungebetennelse. (hilsen hun som tydeligvis har gått med det siden i sommer)

milena
06-02-14, 11:46
Lurer på hva som kan være grunnen til at jeg plutselig svetter som en gris på hendene. Har ikke hatt dette problemet siden tenårene utenom kanskje når jeg er veldig nervøs. Nå har jeg gått rundt i to dager med konstant våte (ikke fuktige) hender.

Carisma
06-02-14, 12:49
Vi har hatt omstruktureringer på jobben, og I den forbindelse har vår avd. fått spørsmål om vi kan hjelpe en annen avd som er underbemannet. Jeg tok litt mailer for disse i sommer, og vet at det er mye jobb og det er en del å sette seg inn ang avtaler og kunder osv. Derfor har vi, siden vi også er mer enn overarbeidet fra før, vært skeptiske. Nå fra 1. februar har sjefen min tydeligvis koblet meg inn på telefonsløyfa til den avdelingen uten å gi meg beskjed, og det gjelder også bare meg og ikke de andre på avdelingen. Er dette ok, ekller bør jeg spørre hva som skjer her? Burde jeg ikke fått beskjed? Og bør jeg i så fall ta det på mail eller ansikt til ansikt?


(Kan ta med at stillingen min i utgangspunktet skulle være en backoffice stilling med minimalt med telefonforstyrrelser, noe som var en stor grunn til at jeg takket ja....)

TrillTrall
06-02-14, 12:50
Vi har hatt omstruktureringer på jobben, og I den forbindelse har vår avd. fått spørsmål om vi kan hjelpe en annen avd som er underbemannet. Jeg tok litt mailer for disse i sommer, og vet at det er mye jobb og det er en del å sette seg inn ang avtaler og kunder osv. Derfor har vi, siden vi også er mer enn overarbeidet fra før, vært skeptiske. Nå fra 1. februar har sjefen min tydeligvis koblet meg inn på telefonsløyfa til den avdelingen uten å gi meg beskjed, og det gjelder også bare meg og ikke de andre på avdelingen. Er dette ok, ekller bør jeg spørre hva som skjer her? Burde jeg ikke fått beskjed? Og bør jeg i så fall ta det på mail eller ansikt til ansikt?

(Kan ta med at stillingen min i utgangspunktet skulle være en backoffice stilling med minimalt med telefonforstyrrelser, noe som var en stor grunn til at jeg takket ja....)
Ta det ansikt til ansikt og få også med at stillingen din skulle være en stilling med minst mulig telefoner.

Carisma
06-02-14, 12:54
få også med at stillingen din skulle være en stilling med minst mulig telefoner.
Det har jeg klaget en god del på siden vi ble snikflyttet til 1. linje etter sommeren, så det toget har gått... Det er litt derfor jeg er redd for å fremstå som veldig sutrete når jeg klager på dette også? Men det kan fda umulig være en OK måte å drive business på?
Jeg skjønner at de må gjøre endringer, men problemet her er jo at de ikke informerer (noe som er gjennomført i alt her) I tillegg har jeg autoritetsangst, så tanken på å måtte klage på slikt enda en gang gjør meg kvalm og skjelven... :o

Bønna200
06-02-14, 14:54
Jeg har 12 dollar i bonus på iherb. Kan jeg da handle for de dollarene i tillegg til de 200 kronene som er grensa, eller merker de pakken med verdi og ikke hva jeg har betalt?

j88
06-02-14, 14:58
Jeg har 12 dollar i bonus på iherb. Kan jeg da handle for de dollarene i tillegg til de 200 kronene som er grensa, eller merker de pakken med verdi og ikke hva jeg har betalt?

Om det er rewards så merker de pakken med verdien, bestiller du gjennom posten har jeg erfaring med at det går bra allikevel, da sender du bare bekreftelse på va du har bestalt, men med dhl så går ikke det, da ender du opp med å måtte betalte toll og moms om verdien er mere enn 200 selvom du har betalt mindre

Bønna200
06-02-14, 15:20
Om det er rewards så merker de pakken med verdien, bestiller du gjennom posten har jeg erfaring med at det går bra allikevel, da sender du bare bekreftelse på va du har bestalt, men med dhl så går ikke det, da ender du opp med å måtte betalte toll og moms om verdien er mere enn 200 selvom du har betalt mindre
Takk. :)

Supera
06-02-14, 15:30
Tror ikke det er mulig å ha lungebetennelse én dag, det tar tid å bli kvitt det. Jeg har de samme symptomene du nevner på morgenen; vanskeligheter med å puste, hoster opp gult slim mm, men midt på dagen er jeg ok igjen, før jeg blir tettere når jeg skal legge meg. Dette er etterslep etter lungebetennelse jeg fikk for ca to måneder siden.
Vel, jeg var hos legen dag to (det kom selvfølgelig på feriedager, så da ville jeg få igjen feriedagene :P) og fikk konstatert lungebetennelse. Var nesten helt frisk. CRP var for høy så legen ville likevel sette meg på penicillinkur i tilfelle det kom tilbake. Og dette var for ett år siden og har ikke hatt problemer med det siden.
Jeg ville tatt en tur og sjekket for mykoplasma-lungebetennelse. (hilsen hun som tydeligvis har gått med det siden i sommer)
Hm, kanskje. Det var mye som stemmet der i alle fall. Men er ikke så plaget med hoste, det kommer bare i perioder.

Jeg føler meg litt hypokondrisk nå siden jeg gikk til legen for muligens brukket fot i Januar og ble nesten ledd av og så trodde jeg da jeg våknet i går at jeg hadde bronkitt. Jeg var så sikker på det at jeg sa at jeg trodde jeg hadde bronkitt til sjefen og så sa jeg også til venninne mine at jeg trodde jeg hadde bronkitt og ikke kom på foreningskveld og så ble jeg god igjen innen foreningen og møtte opp ca hostefri.

Supera
06-02-14, 15:30
Vi har hatt omstruktureringer på jobben, og I den forbindelse har vår avd. fått spørsmål om vi kan hjelpe en annen avd som er underbemannet. Jeg tok litt mailer for disse i sommer, og vet at det er mye jobb og det er en del å sette seg inn ang avtaler og kunder osv. Derfor har vi, siden vi også er mer enn overarbeidet fra før, vært skeptiske. Nå fra 1. februar har sjefen min tydeligvis koblet meg inn på telefonsløyfa til den avdelingen uten å gi meg beskjed, og det gjelder også bare meg og ikke de andre på avdelingen. Er dette ok, ekller bør jeg spørre hva som skjer her? Burde jeg ikke fått beskjed? Og bør jeg i så fall ta det på mail eller ansikt til ansikt?


(Kan ta med at stillingen min i utgangspunktet skulle være en backoffice stilling med minimalt med telefonforstyrrelser, noe som var en stor grunn til at jeg takket ja....)
Jeg vet ikke om det er lov eller ikke, men det er ufint gjort i alle fall. En arbeidsgiver burde ha mer respekt for sine arbeidstakere. Står stillingsbeskrivelsen din i kontrakten din?

Carisma
06-02-14, 16:34
Hm, kanskje. Det var mye som stemmet der i alle fall. Men er ikke så plaget med hoste, det kommer bare i perioder.
Jeg hostet ikke i det hele tatt, bare følte som om noen satt på brystkassa mi, og hadde til og fra vond hals o.l. problemet med mykoplasmaen er visstnok at den kan ha veldig forskjellige symptomer.

Står stillingsbeskrivelsen din i kontrakten din?
Enenste som står i kontrakten er stillingstittel, og at arbeidsgiver står fritt til å endre innholdet i stillingen. Stillingsbeskrivelse finnes ikke. Har sjekker med ei veninne som er master i HR og det gjør kontrakten ulovlig. :rolleyes: Så jeg har ganske mye å gå på om jeg vil, men prøver å ikke blåse hele greia enda.

Cyan
07-02-14, 11:04
Hvis jeg bare skal kjøpe en kettlebell, er middels sterk og skal bruke den til øvelser som typ sumo knebøy med sving og sånn (dvs fokusere på de store muskelgruppene), hvilken vekt bør jeg satse på?

j88
07-02-14, 11:11
Hvis jeg bare skal kjøpe en kettlebell, er middels sterk og skal bruke den til øvelser som typ sumo knebøy med sving og sånn (dvs fokusere på de store muskelgruppene), hvilken vekt bør jeg satse på?

det kommer helt ann på ditt utagngspunkt. jeg er middels godt trent å bruker nå 22 kg, kanskje 12 eller 16 kg er en grei vekt å starte på? jeg ville eventuelt testa det ut på et treningssenter med hantler om de ikke har kettlebells der.

Carisma
07-02-14, 12:40
Noen som har noe av disse Zumba-dvd'ene fra TV shop de vil kvitte seg med billig?

Cyan
07-02-14, 12:42
Noen som har noe av disse Zumba-dvd'ene fra TV shop de vil kvitte seg med billig? Jeg har dem, aldri brukt dem, så kanskje :)

nellie
07-02-14, 12:47
det kommer helt ann på ditt utagngspunkt. jeg er middels godt trent å bruker nå 22 kg, kanskje 12 eller 16 kg er en grei vekt å starte på? jeg ville eventuelt testa det ut på et treningssenter med hantler om de ikke har kettlebells der.

:ja: Jeg synes det gikk veldig fort fra 8 kg til 12 kg, så ihvertfall etter 12 kg et sted.:)

Cyan
07-02-14, 13:05
Ok, da tenker jeg at jeg tar 12 kg. Jeg er relativt sterk, men sliter med ustabilitet i hoftene, så kanskje greit å ikke starte for tungt tenker jeg?

Rin
07-02-14, 13:23
Bør man justere kosthold litt i forkant av en glukosebelastning om man ellers spiser ketogent? (Ser for meg at det ellers blir en ren sjokkrespons-måling...?)

Photobscura
07-02-14, 13:26
Bør man justere kosthold litt i forkant av en glukosebelastning om man ellers spiser ketogent? (Ser for meg at det ellers blir en ren sjokkrespons-måling...?)

Derom strides de lærde, men det var hva jeg fikk råd om i hin tid. Jeg turte ikke å ta den "helt ut", så jeg kjørte på med frukt, nøtter, belgefrukt og fiberhusk i tre fire dager før, selv om det forsåvidt også var innenfor lavkarbo, så var det langt fra det strenge ketogene jeg har levd på ellers, og jeg lå vel sånn på +/- hundre gr kh. Noen vil si at du skal kjøre helt vanlig høykarbokosthold med brødskiver og poteter og melk og what not, jeg ville hørt med legen, kanskje.
Nå mere nekter jeg plent å ta flere glukosebelastninger, og slipper unna med langtidsblodsukker og c-peptid når jeg måler. Takk og pris, sugar hangover er verre enn alle hangovere til sammen ...

index
07-02-14, 13:27
Ok, da tenker jeg at jeg tar 12 kg. Jeg er relativt sterk, men sliter med ustabilitet i hoftene, så kanskje greit å ikke starte for tungt tenker jeg?

12 kg burde bli bra ja. 16 kg er tungt å begynne med.

Rin
07-02-14, 13:29
Derom strides de lærde, men det var hva jeg fikk råd om i hin tid. Jeg turte ikke å ta den "helt ut", så jeg kjørte på med frukt, nøtter, belgefrukt og fiberhusk i tre fire dager før, selv om det forsåvidt også var innenfor lavkarbo, så var det langt fra det strenge ketogene jeg har levd på ellers, og jeg lå vel sånn på +/- hundre. Noen vil si at du skal kjøre helt vanlig høykarbokosthold med brødskiver og poteter og melk og what not, jeg ville hørt med legen, kanskje.
Nå mere nekter jeg plent å ta flere glukosebelastninger, og slipper unna med langtidsblodsukker og c-peptid når jeg måler. Takk og pris, sugar hangover er verre enn alle hangovere til sammen ...

Ah, ja. Jeg tror ikke jeg slipper unna en sånn belastning i pågående utredning, men jeg tenker i så fall å gjøre det omtrent som deg. Skal spørre lege i alle tilfelle, men greit å høre fra noen som har vært gjennom det. :cool:

Photobscura
07-02-14, 13:32
Ah, ja. Jeg tror ikke jeg slipper unna en sånn belastning i pågående utredning, men jeg tenker i så fall å gjøre det omtrent som deg. Skal spørre lege i alle tilfelle, men greit å høre fra noen som har vært gjennom det. :cool:

Tre ganger, og aldri mer. :o Jeg sa bare at - ok, vi har diagnose, MÅ vi gjøre dette igjen? Jeg brukte ofte et par dager på komme meg. Ikke for å skremme deg, men kroppen min reagerte sterkt. Jeg vet jo du tåler noe sukker. Uansett vil jeg tipse deg om å ha med en pose nøtter eller noe annet kjapt med godt med fett i, og slenge i deg så fort undersøkelsen er over. Det demper reaksjonen litt.

Rin
07-02-14, 13:39
Tre ganger, og aldri mer. :o Jeg sa bare at - ok, vi har diagnose, MÅ vi gjøre dette igjen? Jeg brukte ofte et par dager på komme meg. Ikke for å skremme deg, men kroppen min reagerte sterkt. Jeg vet jo du tåler noe sukker. Uansett vil jeg tipse deg om å ha med en pose nøtter eller noe annet kjapt med godt med fett i, og slenge i deg så fort undersøkelsen er over. Det demper reaksjonen litt.

Notert - takk for nøttetips! :)

Carisma
07-02-14, 13:42
Jeg innrømmet for min nye fastlege at jeg ikke hadde tatt glukosebelastning etter graviditeten, og da svarte hun: "Hvorfor ska du det? Det er langtidsblodsukkeret som sier noe om hvordan det står til". Så det er tydeligvis veldig forskjellig hvor mye vekt man legger på de belastningene.

Anbefaler forøvrig veldig å ta det hos Furst fremfor på legekontontoret. De har en behagelig avdeling (hvettfall på Furuset) med lenestoler man kan slappe av i mens man venter. Selv sov jeg to timer og ble vekket veldig forsiktig da undersøkelsen var over :)

Photobscura
07-02-14, 13:48
Notert - takk for nøttetips! :)
NP! Lykke til!

Jeg innrømmet for min nye fastlege at jeg ikke hadde tatt glukosebelastning etter graviditeten, og da svarte hun: "Hvorfor ska du det? Det er langtidsblodsukkeret som sier noe om hvordan det står til". Så det er tydeligvis veldig forskjellig hvor mye vekt man legger på de belastningene.
Har inntrykket av at dette er kunnskap med litt forsinkning hos legekontorene, for nå er jo legen min veldig klar på at det ikke trenges lenger. Visstnok mener de (som jeg har forstått) at man må ta én glukosebelastning ifm. diagnostisering, men er det gjort en gang holder det med hBac1 og ev. c-peptid i tillegg. Om det stemmer, aner jeg ikke, men når man tar glukosebelastning måler man jo flere ganger over lang tid.

BenteR
07-02-14, 14:43
Jeg innrømmet for min nye fastlege at jeg ikke hadde tatt glukosebelastning etter graviditeten, og da svarte hun: "Hvorfor ska du det? Det er langtidsblodsukkeret som sier noe om hvordan det står til". Så det er tydeligvis veldig forskjellig hvor mye vekt man legger på de belastningene.

Anbefaler forøvrig veldig å ta det hos Furst fremfor på legekontontoret. De har en behagelig avdeling (hvettfall på Furuset) med lenestoler man kan slappe av i mens man venter. Selv sov jeg to timer og ble vekket veldig forsiktig da undersøkelsen var over :)


Mitt blodsukker svinger fra LOW (under 1,1) til 18, men langtidsblodsukkeret mitt er bare 6,3.
Utifra langtidsblodsukkeret er diabetesen min greit regulert. Ut ifra svingningene er den ikke velregulert. Enhver føling dreper like mye hjerneceller som ei fylle, og hver gang blodsukkeret stiger over 7 begynner man og slite på innvendige organ som hjerte, nyrer, etc.
Heldigvis begynner flere og flere leger og gå vekk i fra og stole blindt på langtidsblodsukkeret.

Carisma
07-02-14, 15:02
Visstnok mener de (som jeg har forstått) at man må ta én glukosebelastning ifm. diagnostisering, men er det gjort en gang holder det med hBac1 og ev. c-peptid i tillegg.

Heldigvis begynner flere og flere leger og gå vekk i fra og stole blindt på langtidsblodsukkeret.
Fortsatt ganske forskjell mao...

Photobscura
07-02-14, 15:29
Mitt inntrykk er fra egen lege og sånn. Aner ikke hvordan f.eks. BenteRs situasjon kan bedres iht dette, men tenker jo også at en glukosebelastning er innmari belastende (!) for oss som har spesielt lav toleranse for rent sukker ... :o

BenteR
07-02-14, 17:15
Jeg har aldri, og kommer aldri til og ta en glukosebelastning, siden jeg allerede vet at jeg har type 1 (påvist anti-GAD og IA-2) og i tillegg har insulinresistens ( legne sier det virker som jeg har både type 1 og type 2) noe som gjør det tilnærmet umulig og få blodsukkeret ned ved hjelp av insulin, siden jeg aldri vet om insulinen vil slå inn, når den gjør det eller hvor hardt den slår inn.
Min diabetes er en irriterende møkkavariant, og heldigvis ikke vanlig.
Poenget mitt er at de legene som kun stoler på langtidsblodsukker og ikke ser på hvordan blodsukkeret svinger, overser skadene disse svingningene gjør på kroppen.
En glukosebelastning er helt garantert ikke behagelig når ikke kroppen virker optimalt, og derfor kan et alternativ være og måle blodsukkeret hyppig (jeg måler hvert 15. minutt ved nye matvarer, nye medisiner, etc) for dermed og finne ut hvor stor resistens det er snakk om.
Men de fleste leger foreslår ikke dette og de fleste som mistenker insulinresistens/type 2 ønsker heller ikke og sjekke blodsukkeret så ofte. Og da vil en glukosebelastning være et bedre alternativ i stedet for og vente til langtidsblodsukkeret er helt ute og kjøre.

vaskeklut
08-02-14, 02:37
Okei. Hva bruker jeg når jeg skal skrubbvaske et dusjgolv bestående av masse fuger og sånne små avrundede natursteiner som har noe belegg som ikke går vekk med vanlig vask? Help! I need somebody!

Vibeke-67
08-02-14, 02:53
Okei. Hva bruker jeg når jeg skal skrubbvaske et dusjgolv bestående av masse fuger og sånne små avrundede natursteiner som har noe belegg som ikke går vekk med vanlig vask? Help! I need somebody!
Jif har en badeskrubb som er helt genial til sånt. Ser ut som et strykejern du fester en skrubb på. Alt går av og enkel å bruke;)

vaskeklut
08-02-14, 03:29
Jif har en badeskrubb som er helt genial til sånt. Ser ut som et strykejern du fester en skrubb på. Alt går av og enkel å bruke;)

Det går strykende? :cool:

Vibeke-67
08-02-14, 09:51
Det går strykende? :cool:

jepps :ja: :D

langaard
08-02-14, 10:02
Jif har en badeskrubb som er helt genial til sånt. Ser ut som et strykejern du fester en skrubb på. Alt går av og enkel å bruke;)

Jeg har også en sånn, strør natron på gjenstridige flekker :)

Gerd
08-02-14, 10:21
Jeg har også en sånn, strør natron på gjenstridige flekker :)

Jeg har også en slik, og jeg bruker enten eddik eller sitron på gjenstridige flekker :ja.

vaskeklut
08-02-14, 13:15
Det er ganske mye og også i fugemassen. Eddik bør helst ikke brukes på fuger fordi det kan gjøre at de går i oppløsning.. :) men skal kjøpe sånn jif-strykejern!

Kanutten
08-02-14, 18:18
Nå er det snart tre uker siden jeg gjennomgikk en operasjon som blant annet inkluderte fjerning sv hormonspiral og sterilisering. Som jeg nevnte tidligere så følte jeg fraværet av hormonspiralen, på en positiv måte, ganske kjapt. Gyn sa at mange opplever det. Men det jeg IKKE var forberedt på er at "ungdomspms'en" kom tilbake! Jeg venter mensen nå, burugledemonen er fullstendig fraværende :heia:, men ungdomspms med tannverk i begge beina samt underlivet er tilbake. Flere som har opplevd det??

Kanutten
08-02-14, 18:19
Nå er det snart tre uker siden jeg gjennomgikk en operasjon som blant annet inkluderte fjerning av hormonspiral og sterilisering. Som jeg nevnte tidligere så følte jeg fraværet av hormonspiralen, på en positiv måte, ganske kjapt. Gyn sa at mange opplever det. Men det jeg IKKE var forberedt på var at "ungdomspms'en" kom tilbake! Jeg venter mensen nå, burugledemonen er fullstendig fraværende :heia:, men ungdomspms med tannverk i begge beina samt underlivet er tilbake. Flere som har opplevd det??

TrillTrall
08-02-14, 21:57
Nå er det snart tre uker siden jeg gjennomgikk en operasjon som blant annet inkluderte fjerning sv hormonspiral og sterilisering. Som jeg nevnte tidligere så følte jeg fraværet av hormonspiralen, på en positiv måte, ganske kjapt. Gyn sa at mange opplever det. Men det jeg IKKE var forberedt på er at "ungdomspms'en" kom tilbake! Jeg venter mensen nå, burugledemonen er fullstendig fraværende :heia:, men ungdomspms med tannverk i begge beina samt underlivet er tilbake. Flere som har opplevd det??

Nå er det 11 år siden jeg ble sterilisert og fjernet hormonspiralen samtidig og det jeg husker er jeg at fikk "alle mensers mor" en uke etterpå - tror aldri jeg har blødd så mye noen gang. Man går jo tilbake til kroppens normale hormonsyklus når spiralen er borte, men jeg kan ikke huske noen voldsom økning i pms-plager nei. Ikke at jeg noen gang har vært så veldig plaget med det heller forsåvidt.

Carisma
08-02-14, 23:18
Ungdomspms? Da holder jeg meg evig ung, for jeg har alltid sånn jeg. :p. (Og på EL også, men da ti ganger verre... Kjennes ut som noen forsøker å dytte en stolpe opp mellom beina og står på magen samtidig.... Bare å ligge i fosterstilling og prøve å puste til det går over. Greit å ikke ha det hver mnd for å si det sånn!)

Kanutten
09-02-14, 04:06
Ungdomspms? Da holder jeg meg evig ung, for jeg har alltid sånn jeg. :p. (Og på EL også, men da ti ganger verre... Kjennes ut som noen forsøker å dytte en stolpe opp mellom beina og står på magen samtidig.... Bare å ligge i fosterstilling og prøve å puste til det går over. Greit å ikke ha det hver mnd for å si det sånn!)

Det er ikke i magen/underlivet det er værst, men fra rumpeballene og nedover begge beina, helt til under føttene... Konstant "tannverk".... :(

Kanutten
09-02-14, 12:36
Det er ikke i magen/underlivet det er værst, men fra rumpeballene og nedover begge beina, helt til under føttene... Konstant "tannverk".... :(

Har vært hos legen... Det er dobbelsidig isjias... Da er det bare å kontakte besteste manuellputt igjen. :ja:

senka
09-02-14, 21:45
Har vært hos legen... Det er dobbelsidig isjias... Da er det bare å kontakte besteste manuellputt igjen. :ja:

God bedring til deg Kanutten :klem:

Kanutten
09-02-14, 21:58
God bedring til deg Kanutten :klem:

:klem: Tusen takk! :love: Alt ordner seg! Isjias er tannverkvondt, det er fullstendig overkommelig, men de vondtene jeg hadde tidligere som lignet på me var uholdbare. Har all sympati med de som sliter med me! :klem:

Marella77
10-02-14, 14:11
New York;

Vi planlegger tur til new York med cruise og Disney world i sept/oktober. Noen som vet om dette er en fin tid å reise dit på? Hørt at det er så varmt på sommeren...

Lemen
10-02-14, 15:46
New York;

Vi planlegger tur til new York med cruise og Disney world i sept/oktober. Noen som vet om dette er en fin tid å reise dit på? Hørt at det er så varmt på sommeren...

http://www.yr.no/sted/USA/New_York/New_York/statistikk.html

Beste er vel å gå inn på statestikk og sjekke.

Anne
10-02-14, 17:58
New York;

Vi planlegger tur til new York med cruise og Disney world i sept/oktober. Noen som vet om dette er en fin tid å reise dit på? Hørt at det er så varmt på sommeren...

September/oktober er en fin tid. Vi har hus i Orlando og har prøvd forskjellige tider. Selvfølgelig noen garanti, for været er veldig varierende, men i utgangspunktet ideelt:) Nettopp vært der i fire uker...og nå var det relativt kjølig. Tidlig høst fint:)

Anne
10-02-14, 17:59
New York;

Vi planlegger tur til new York med cruise og Disney world i sept/oktober. Noen som vet om dette er en fin tid å reise dit på? Hørt at det er så varmt på sommeren...

September/oktober er en fin tid. Vi har hus i Orlando og har prøvd forskjellige tider. Selvfølgelig ingen garanti, for været er veldig varierende, men i utgangspunktet ideelt:) Nettopp vært der i fire uker...og nå var det relativt kjølig. Tidlig høst fint:)

Pearl
10-02-14, 21:42
September/oktober er en fin tid. Vi har hus i Orlando og har prøvd forskjellige tider. Selvfølgelig ingen garanti, for været er veldig varierende, men i utgangspunktet ideelt:) Nettopp vært der i fire uker...og nå var det relativt kjølig. Tidlig høst fint:)
Så fantastisk da, å ha hus i Orlando :)

Kanutten
10-02-14, 23:22
Noen her som har vært gjennom koronar angiografi? Jeg ligger nå mutters alene på et hotelrom i Tromsø og gleder meg ikke akkurat til seansen i morgen tidlig....:o

TrillTrall
11-02-14, 12:14
Noen her som har vært gjennom koronar angiografi? Jeg ligger nå mutters alene på et hotelrom i Tromsø og gleder meg ikke akkurat til seansen i morgen tidlig....:o
:klem:

Kanutten
11-02-14, 12:50
:klem:

:klem: Tusen takk!
Jeg overlevde!! Det gikk mye bedre enn forventet. :heia:

TrillTrall
11-02-14, 13:01
:klem: Tusen takk!
Jeg overlevde!! Det gikk mye bedre enn forventet. :heia:
Så bra! Håper jeg kan si det samme om et par timer, jeg skal på gastroskopi i dag... (Nei - jeg vil ikke høre noen skrekkhistorier, jeg vet at det ikke er behagelig! ;) )

Må faste i dag, det er ikke noe problem med sulten, men herremin så tørst jeg er!!! :(

Kanutten
11-02-14, 13:09
Så bra! Håper jeg kan si det samme om et par timer, jeg skal på gastroskopi i dag... (Nei - jeg vil ikke høre noen skrekkhistorier, jeg vet at det ikke er behagelig! ;) )

Må faste i dag, det er ikke noe problem med sulten, men herremin så tørst jeg er!!! :(

:klem: Det går så bra så! Etterpå dan du drikke iskaldt vann som om det skulle være den beste champagne. :ja:

TrillTrall
11-02-14, 13:53
:klem: Det går så bra så! Etterpå dan du drikke iskaldt vann som om det skulle være den beste champagne. :ja:
Har vannflaske i sekken! :D Nå skal jeg straks rusle til bussen og om halvannen time er jeg ferdig. :ja:

Carisma
11-02-14, 13:55
Har vannflaske i sekken! :D Nå skal jeg straks rusle til bussen og om halvannen time er jeg ferdig. :ja:
Jeg syns ikke det var noe fælt i det hele tatt. Bare få nok bedøvelsesspray, så merker du nesten ikke slangen :)

Kanutten
11-02-14, 14:39
Jeg syns ikke det var noe fælt i det hele tatt. Bare få nok bedøvelsesspray, så merker du nesten ikke slangen :)

Helt enig :ja: Du kan jo be om likegladmedisin. Lykke til! Det går kjempebra!

Marella77
11-02-14, 15:54
http://www.yr.no/sted/USA/New_York/New_York/statistikk.html

Beste er vel å gå inn på statestikk og sjekke.

September/oktober er en fin tid. Vi har hus i Orlando og har prøvd forskjellige tider. Selvfølgelig noen garanti, for været er veldig varierende, men i utgangspunktet ideelt:) Nettopp vært der i fire uker...og nå var det relativt kjølig. Tidlig høst fint:)

Tusen takk!! Heldig du da med hus der ja ;)

TrillTrall
11-02-14, 16:02
Jeg syns ikke det var noe fælt i det hele tatt. Bare få nok bedøvelsesspray, så merker du nesten ikke slangen :)

Helt enig :ja: Du kan jo be om likegladmedisin. Lykke til! Det går kjempebra!

Det gikk kjempefint. :) Legen var veldig rolig og tydelig på hva han skulle gjøre, fikk en sprut bedøvelse i svelget med beskjed om "Svelg det ned!" og så en ring jeg skulle bite i, uten den hadde det ikke gått tror jeg. Det ble litt brekninger underveis selvfølgelig, men det var ikke sååå ille. Prøvde å konsentrere meg om å slappe av og puste og da gikk det greit. Det tok jo ikke mer enn 2-3 minutter heller.

Og heldigvis fant de ikke annet enn en litt slapp lukkemuskel. :)

Carisma
11-02-14, 16:11
fikk en sprut bedøvelse i svelget
En sprut? Jeg fikk 5 doble jeg, hadde ikke følesle i halsen før 2 timer etter på :eek: Men det funket da :) (bare litt slit å ikke kunne drikke vann før lenge etterpå siden jeg var sykt tørst og hadde skikkelig drittsmak i munnen)

TrillTrall
11-02-14, 17:30
En sprut? Jeg fikk 5 doble jeg, hadde ikke følesle i halsen før 2 timer etter på :eek: Men det funket da :) (bare litt slit å ikke kunne drikke vann før lenge etterpå siden jeg var sykt tørst og hadde skikkelig drittsmak i munnen)

Nei, 2-3 spruter var det kanskje, det tok vel en halvtimes tid før bedøvelsen var borte og jeg kunne drikke igjen. Det var ingen ekkel smak, men veldig rart å svelge spytt uten at jeg kjente noe liksom - en pussig følelse...

Kanutten
11-02-14, 17:32
Nei, 2-3 spruter var det kanskje, det tok vel en halvtimes tid før bedøvelsen var borte og jeg kunne drikke igjen. Det var ingen ekkel smak, men veldig rart å svelge spytt uten at jeg kjente noe liksom - en pussig følelse...

I dag har vi vært tøffe!! :heia: Gruinga er ofte det værste.

TrillTrall
11-02-14, 17:33
I dag har vi vært tøffe!! :heia: Gruinga er ofte det værste.

Vi har vært kjempetøffe! :heia: High five! :heia:

Kanutten
11-02-14, 17:36
Vi har vært kjempetøffe! :heia: High five! :heia:

:cool:

BenteR
12-02-14, 02:27
Fikk tatt en undersøkelse av beintettheten i venstre hånd i dag (privatlege); vil en slik test være god nok, eller er den av hele kroppen på sykehus sikrere?
Scoret 56,57 hvilket betydde at jeg iallefall ikke er benskjør enda, fikk jeg beskjed om.
Lurer fordi ernæringsfysiologen mente jeg skulle be fastlegen henvise meg til en sjekk av bentettheten, og så sjekket privatlegen hånden min i dag.....

annex
13-02-14, 03:31
Har lært at det er fem -itter som er tegn på betennelse (- itt bare fordi de ender på det på latin / medisinsk språk). Kan bare huske fire, og kan noen hjelpe meg med den femte?

opphovnet
rødlig
varmt
væsker
- og nr fem er? (verker???)

nellie
13-02-14, 03:48
Har lært at det er fem -itter som er tegn på betennelse (- itt bare fordi de ender på det på latin / medisinsk språk). Kan bare huske fire, og kan noen hjelpe meg med den femte?

opphovnet
rødlig
varmt
væsker
- og nr fem er? (verker???)

Hoven, varm, rød, smerte, tap av funksjon.
Tumor, calor, rubor, dolor, functio laesa. Itter vet jeg ikke noe om.:)

annex
13-02-14, 16:23
Ang ta sting
Har fått seks sting under foten. Når må disse tas, kan de sitte i 4 uker til jeg skal til fastlegen neste gang, eller må jeg ta de før det?

TrillTrall
13-02-14, 16:27
Ang ta sting
Har fått seks sting under foten. Når må disse tas, kan de sitte i 4 uker til jeg skal til fastlegen neste gang, eller må jeg ta de før det?

Skal ikke sting vanligvis tas etter 10 dager? Mulig det er annerledes under foten? Ta en telefon til legekontoret og spør, du trenger neppe inn til legen for å ta stingene, det gjør legesekretæren på lab'en. :)

Kitt
13-02-14, 19:42
Ang ta sting
Har fått seks sting under foten. Når må disse tas, kan de sitte i 4 uker til jeg skal til fastlegen neste gang, eller må jeg ta de før det?

Skal ikke sting vanligvis tas etter 10 dager? Mulig det er annerledes under foten? Ta en telefon til legekontoret og spør, du trenger neppe inn til legen for å ta stingene, det gjør legesekretæren på lab'en. :)
Under foten bør de nok sitte opp mot 2 uker, men så absolutt ikke 4. Da risikerer du at de er innkapslet og svært vanskelige å få ut uten å lage nye sår.
Ring legesekretæren og avtal at du bare kan komme innom en dag og få dem plukket ut. Er jo gjort på 2 min!

Tidligere sa man 5- 10 dager på sting, nå ser jeg de mange steder vil vente opp mot 2 uker og til og med litt lengre på utsatte steder.
Jeg tok sting på ryggen til svigermor som hadde sittet 19 dager og jeg må si jeg slet skikkelig for å få dem ut. De hadde rett og slett begynt å gro fast!:eek:

Kanutten
13-02-14, 21:38
Jeg har tidligere mottatt sms på en simkortfri mobil, riktignok Iphone, men han jeg fikk sms fra fikk mobiltelefonnummeret mitt for at han skulle sende en sms dit, men det kom jo på den simkortfrie Iphonen. Og da jeg ringte fyren i forkant av smsen var det via noen andres telefon?? Skjønn det den som kan. Men det som er problemet nå er at jeg via min mobil kan se hva andre i nærheten gjør på sin mobil. Jeg regner derfor med at de kan se hva jeg gjør på min. Liker ikke dette jeg. Hvordan slår man av dette? Eller er det noe som følger med smarttelefoner?

Carisma
14-02-14, 11:11
I vår forrige barnehage hadde vi en lukket facebookgruppe for foreldrene hvor barnehagen la ut beskjeder og bilder o.l fra dagens løp. Jeg foreslo dette i vår nye barnehage, en gruppe bare for avdelingen, men det var ikke lov i følge dem å legge ut bilder da det kunne være folk som ville holde seg skjult osv. Jeg ser jo den. MEN, i dag fikk vi en liste over navn, føedeslsår, foreldre, adresse og telefonnr til samtlig 120 barn i barnehagen på mail! Det kan da umulig være bedre?

Marella77
14-02-14, 12:16
Noen som vet hvordan potte-roser skal vannes? Min plante har fuktig jord, tørre blader og døde roser! Skal jorden tørke ut?

Cyan
14-02-14, 13:27
I vår forrige barnehage hadde vi en lukket facebookgruppe for foreldrene hvor barnehagen la ut beskjeder og bilder o.l fra dagens løp. Jeg foreslo dette i vår nye barnehage, en gruppe bare for avdelingen, men det var ikke lov i følge dem å legge ut bilder da det kunne være folk som ville holde seg skjult osv. Jeg ser jo den. MEN, i dag fikk vi en liste over navn, føedeslsår, foreldre, adresse og telefonnr til samtlig 120 barn i barnehagen på mail! Det kan da umulig være bedre?

Da guttungen begynte i barnehagen måtte vi fylle ut et skjema der vi enten samtykket eller ikke i at de kunne gi bort telefonnummeret vårt til andre foreldre (og det var listet opp de særskilte tilfellene dette gjaldt også), og om de fikk lov til å vise bilde av vårt barn i barnehagen (de tar en del bilder og henger opp på tavlene slik at vi foreldre får se hva de har drevet med). Om det er lov eller ikke å gi bort telefonnumrene på den måten uten samtykke vet jeg ikke, men jeg hadde definitivt reagert om vi hadde fått en slik liste fra barnehagen.

Carisma
14-02-14, 14:52
men jeg hadde definitivt reagert om vi hadde fått en slik liste fra barnehagen.
Ja, og det var i tillegg dobbeltmoralen her jeg reagerte på. Hvis jeg skulle ha ønske om å være anonym har jeg større problemer med at adresse, telefonnr og fødselsår blir spredd enn et avstandsbilde av meg/familien.

TrillTrall
14-02-14, 16:38
Ja, og det var i tillegg dobbeltmoralen her jeg reagerte på. Hvis jeg skulle ha ønske om å være anonym har jeg større problemer med at adresse, telefonnr og fødselsår blir spredd enn et avstandsbilde av meg/familien.
Hos oss var det samme praksis som hos Cyan. For min del var det ikke noe problem å dele slike opplysninger, men det finnes jo familier som av ulike grunner har hemmelig adresse og telefonnummer f.eks...

Lemen
14-02-14, 23:03
Men om noen faktisk har hemmelig adresse eller telefon, så vet vel barnehagen om det, og da hadde ikke de stått på denne listen? Trodde det var ganske vanlig å dele kontaktopplysninger til barna i en barnehage.

Har vært bort i noen med hemmelig adresse og telefonnummer via jobb, og da informerte vedkommende meg om det, og sa at vi aldri måtte gi ut opplysninger om h*n.

Kanutten
14-02-14, 23:18
Men om noen faktisk har hemmelig adresse eller telefon, så vet vel barnehagen om det, og da hadde ikke de stått på denne listen? Trodde det var ganske vanlig å dele kontaktopplysninger til barna i en barnehage.

Har vært bort i noen med hemmelig adresse og telefonnummer via jobb, og da informerte vedkommende meg om det, og sa at vi aldri måtte gi ut opplysninger om h*n.

Det er noe som heter å reservere seg selv om man ikke har hemmelige greier. Jeg gjorde det og ingenting kom på listene. Men selv synes jeg at det er en uting med slike lister....:mad:

TrillTrall
14-02-14, 23:30
Det er noe som heter å reservere seg selv om man ikke har hemmelige greier. Jeg gjorde det og ingenting kom på listene. Men selv synes jeg at det er en uting med slike lister....:mad:

Jeg synes det var veldig greit å ha de andre foreldrenes nummer og adresser - det hendte jo at ungene ville ha besøk eller dra på besøk, hadde rotet med seg noe fra en annen unge hjem på en fredag eller noe sånt. Eller at man skal i bursdag og ikke er sikker på adressen f.eks.

Carisma
15-02-14, 00:24
Jeg ser poenget innad på avdelingen, men ikke for hele barnehagen på over 100 barn. De er fordelt på flere hus, så avdelingene har lite med hverandre å gjøre.

Marella77
15-02-14, 11:47
Noen som vet hvordan potte-roser skal vannes? Min plante har fuktig jord, tørre blader og døde roser! Skal jorden tørke ut?

TrillTrall
15-02-14, 12:13
Noen som vet hvordan potte-roser skal vannes? Min plante har fuktig jord, tørre blader og døde roser! Skal jorden tørke ut?

Klippe den ned ganske kraftig nå på vinteren? Jeg aner ikke... Men roser ute har det jo tørt og kjølig og visner jo ned på denne tiden av året.

Marella77
15-02-14, 18:11
Har lastet ned emoji på telefonen... Hvordan få den inn i melding?

Marella77
15-02-14, 18:12
Klippe den ned ganske kraftig nå på vinteren? Jeg aner ikke... Men roser ute har det jo tørt og kjølig og visner jo ned på denne tiden av året.

Så den dør kanskje uansett? Hm... Takk for svar :)

Ziltoidia
18-02-14, 12:38
Hva kan magesmertene mine komme av?

Jeg pleier alltid å kjenne ubehag av å drikke på tom mage om morgenen. (F eks om jeg pusser tennene før frokost må jeg passe på å ikke drikke vannet) Men det som skjedde i morges kan ikke sammenlignes med noe. Jeg drakk en slurk lettbrus rett fra flaska. Mulig det ble litt for brått, for jeg ble helt overveldet av magesmerter slik at føltes som om jeg måtte spy og svime av på en og samme tid. Det gikk heldigvis over på relativt kort tid, jeg drakk vann og har siden spist frokost. Men en viss variant av denne smerten har vedvart gjennom hele dagen så langt. Stakk akkurat over til matbutikken over gata for paracet som foreløpig godgjør seg i magen. Men selv om de skulle klare å døyve smertene hadde det jo vært greit å vite hva det kan skyldes.

Cyan
18-02-14, 18:36
Har Kiwi sluttet med Go helg tilbud?

Gerd
18-02-14, 18:52
Har Kiwi sluttet med Go helg tilbud?

Nei. :)

Cyan
18-02-14, 20:24
Da er det vel bare jeg som er sent ute da. Har ikke sett det på min lokale kiwi dette året.

nellie
18-02-14, 20:46
Da er det vel bare jeg som er sent ute da. Har ikke sett det på min lokale kiwi dette året.

"Lik" kiwi sin side på Facebook, så får du opp ukens produkt der, hver uke.:)

Kanutten
19-02-14, 21:19
Noen her som har prøvd diamox??

Lillemy71
21-02-14, 08:39
Noen som vet hvordan potte-roser skal vannes? Min plante har fuktig jord, tørre blader og døde roser! Skal jorden tørke ut?

Potteroser kan tørkes lett ut mellom hver vanning. De er vanskelige å overvintre inne for det er egentlig uteplanter. Det beste er å ha de ute til de høster av blomster/blad ut i sept/okt, så tar man dem inn når frosten kommer og setter de kjølig og mørkt. Inne i en stue er det vanskelig å holde de i lengden og de får lett utøy. De har ofte alt for liten potte også til røttene allerede når man kjøper de. Noen ganger bare dør de for de mistrives selv om man steller de aldri så fint. Dersom det ikke er minusgrader på dine kanter vil jeg anbefale deg og hive den ut.

Ja og dersom du holder liv i den til våren så skal den klippes ned da. Roser skal alltid beskjæres på våren.

Marella77
21-02-14, 22:34
Potteroser kan tørkes lett ut mellom hver vanning. De er vanskelige å overvintre inne for det er egentlig uteplanter. Det beste er å ha de ute til de høster av blomster/blad ut i sept/okt, så tar man dem inn når frosten kommer og setter de kjølig og mørkt. Inne i en stue er det vanskelig å holde de i lengden og de får lett utøy. De har ofte alt for liten potte også til røttene allerede når man kjøper de. Noen ganger bare dør de for de mistrives selv om man steller de aldri så fint. Dersom det ikke er minusgrader på dine kanter vil jeg anbefale deg og hive den ut.

Ja og dersom du holder liv i den til våren så skal den klippes ned da. Roser skal alltid beskjæres på våren.

Tusen takk for svar!!! :) men nå er de i søpla for lengst!! ;) døde totalt! For et røverkjøp!! Not! ;)

TrillTrall
24-02-14, 14:47
Jeg fant nettopp en flaske fond i kjøleskapet på jobben, den gikk ut på dato for noen mnd siden *kremt*, må den kastes? Er ikke slike ting jevnt over så salte at de har ubegrenset holdbarhet? Borggårdens fond for kötträtter står det på den, fra Mat Kompaniet.

Carisma
24-02-14, 14:52
Jeg fant nettopp en flaske fond i kjøleskapet på jobben, den gikk ut på dato for noen mnd siden *kremt*, må den kastes? Er ikke slike ting jevnt over så salte at de har ubegrenset holdbarhet? Borggårdens fond for kötträtter står det på den, fra Mat Kompaniet.
Rist den godt (den har sikkert skilt seg), åpne den og lukt på den. Jeg ville ikke brydd meg veldig om datoen på den, men du bør kunne kjenne det på lukta om den ikke kan brukes.

index
24-02-14, 16:07
Best før datoer er kun veiledende. Du kjenner på lukten om noe er tvilsomt...

Photobscura
24-02-14, 18:17
Jeg har null peiling på planter, men nå har en av de jeg stolt nok har klart å holde liv i over lenger tid begynt å henge tungt nedover. Kan jeg stive den opp med blomsterpinner eller noe sånt, og i så fall - hvordan gjør jeg egentlig det?

TrillTrall
24-02-14, 19:07
Jeg har null peiling på planter, men nå har en av de jeg stolt nok har klart å holde liv i over lenger tid begynt å henge tungt nedover. Kan jeg stive den opp med blomsterpinner eller noe sånt, og i så fall - hvordan gjør jeg egentlig det?

Den er passe tørr/fuktig da? Sett en pinne (bambus eller annen grein) så langt ned i blomsterpotta som du får til og bruk hyssing og knyt planten løst fast til pinnen, gjerne på flere punkter.

Photobscura
24-02-14, 19:23
Den er passe tørr/fuktig da? Sett en pinne (bambus eller annen grein) så langt ned i blomsterpotta som du får til og bruk hyssing og knyt planten løst fast til pinnen, gjerne på flere punkter.

Jada! Planta er frisk og fin, den er bare tung i bladene i forhold til stilkene. Jeg tror det er en sånn som denne til venstre i bildet (http://www.obp.no/filestore/gasefotsyngonium_syngonium_podophyllum_marmorrode_ aeschynanthus_marmoratus_edited-1.jpg), bare at min har vokst masse, og har laaange stilker med kun blader ytterst.

kennygirl
24-02-14, 23:56
Beklager, men har et ganske ekkelt spørsmål i dag:
De siste dagene har jeg hatt gul avføring, hva kan dette komme av?

Googla litt og fant noe med galle pga høyt fettinntak, men har ikke høyere fettinntak nå. Har kutta alle mel og melkeprodukter dersom det kan ha noe å si?

TrillTrall
25-02-14, 00:01
Jeg har fått halvannen kilo prima hvalkjøtt og tenker å bruke dette som "proteinmåltid" etter trening sammen med litt ost, paprika, cherrytomater og agurk - har god erfaring med annet kjøtt på denne måten. :)

Men hva slags krydder passer til hval? Tenkte å steke det, dele i mindre biter og putte i fryseren og ta opp etter behov. Prøvde meg med salt og pepper bare nå i vinterferien, men følte at det trenger ganske mye krydder for å få smak. Men det var godt da! :sikle: Lille Gubben var ikke videre begeistret så hele herligheten er bare mitt! :D Jeg er veldig glad i chili, hvordan passer chili-krydder til hval tro? Er usikker på fiskekrydder, det er jo mer som storfe i konsistens og også i smak synes jeg.

Carisma
25-02-14, 00:18
Jeg har fått halvannen kilo prima hvalkjøtt og tenker å bruke dette som "proteinmåltid" etter trening sammen med litt ost, paprika, cherrytomater og agurk - har god erfaring med annet kjøtt på denne måten. :)

Men hva slags krydder passer til hval? Tenkte å steke det, dele i mindre biter og putte i fryseren og ta opp etter behov. Prøvde meg med salt og pepper bare nå i vinterferien, men følte at det trenger ganske mye krydder for å få smak. Men det var godt da! :sikle: Lille Gubben var ikke videre begeistret så hele herligheten er bare mitt! :D Jeg er veldig glad i chili, hvordan passer chili-krydder til hval tro? Er usikker på fiskekrydder, det er jo mer som storfe i konsistens og også i smak synes jeg.

Storfe/vilt aktig ja. :ja: grillet hvalburger er fantastisk godt! Så alt du ville brukt på grillet kjøtt f.eks?

BenteR
25-02-14, 00:18
Noe av det beste jeg spiste i gamle dager var hval i terninger, poteter i terninger, masse løk og et raust dryss med nykvernet pepper også salt over.
Det lukta deilig da det ble stekt i smør og smakte enda bedre.
Chili har jeg faktisk ikke forsøkt, men som du sier så kan hval minne mye om storfe, eller også kanskje lever? så alt som passer der, bør passe på hvalen.

Carisma
25-02-14, 00:19
Ja, lever også. Esken var fra Lofoten, og mora hans lagde det som levergryte; stekt med løk og fløtesaus.

TrillTrall
25-02-14, 08:18
Storfe/vilt aktig ja. :ja: grillet hvalburger er fantastisk godt! Så alt du ville brukt på grillet kjøtt f.eks?

Noe av det beste jeg spiste i gamle dager var hval i terninger, poteter i terninger, masse løk og et raust dryss med nykvernet pepper også salt over.
Det lukta deilig da det ble stekt i smør og smakte enda bedre.
Chili har jeg faktisk ikke forsøkt, men som du sier så kan hval minne mye om storfe, eller også kanskje lever? så alt som passer der, bør passe på hvalen.

Salt og pepper med andre ord. :) Jeg er ikke glad i grillkrydder (kun på pommes frites og det spiser jeg kanskje to ganger i året), men jeg skal prøve chili tror jeg, i tillegg til raust med salt og pepper. :) Blir litt kokkelering til helgen!

Kanutten
25-02-14, 08:45
Salt og pepper med andre ord. :) Jeg er ikke glad i grillkrydder (kun på pommes frites og det spiser jeg kanskje to ganger i året), men jeg skal prøve chili tror jeg, i tillegg til raust med salt og pepper. :) Blir litt kokkelering til helgen!

Du kan prøve skave det ala reinkjøtt og lage hvalbiffgryte. Det er kjempegodt. Jeg synes konsistensen er som de andre sier noe mellom storfekjøtt og lever. Av og til kan det være en stram transmak av kjøttet og da kan du få bort noe av den ved å la kjøttet ligge i feks melk.

TrillTrall
25-02-14, 09:25
Du kan prøve skave det ala reinkjøtt og lage hvalbiffgryte. Det er kjempegodt. Jeg synes konsistensen er som de andre sier noe mellom storfekjøtt og lever. Av og til kan det være en stram transmak av kjøttet og da kan du få bort noe av den ved å la kjøttet ligge i feks melk.
Men jeg skal ha det til ost og grønnsaker som et proteintilskudd etter trening. :) Har laget gryte av noe av det og det er kjempegodt! Men det var altså ikke tanken med resten. Ettersom Lille Gubben ikke hadde helt sansen for det så bruker jeg resten på meg selv. :D

Carisma
26-02-14, 13:53
Jeg skal jo ikke spise kjøtt enda, i fase 1. Men om jeg lager en suppe og koker med kjøttet, hvor mye proteiner går ut i krafta?

langaard
26-02-14, 14:02
Jeg skal jo ikke spise kjøtt enda, i fase 1. Men om jeg lager en suppe og koker med kjøttet, hvor mye proteiner går ut i krafta?

Gelatin i fra kjøttet er ren protein :) (kommer vel an på hvor lenge du koker det, og hva slags kjøtt)

Kanutten
26-02-14, 22:11
Jeg storgriner av denne (http://www.altaposten.no/lokalt/kultur/article9214807.ece), gjør du?

senka
27-02-14, 01:24
Jeg storgriner av denne (http://www.altaposten.no/lokalt/kultur/article9214807.ece), gjør du?

Vakkert :love:

vaskeklut
27-02-14, 01:38
Nei.

Carisma
27-02-14, 01:48
Gelatin i fra kjøttet er ren protein :) (kommer vel an på hvor lenge du koker det, og hva slags kjøtt)

Men er det ikke mye av dette som legger seg i skummet? Så om man er flink til å skumme tar man unna noe?

Pearl
27-02-14, 09:53
Jeg skulle tro at det er så lite proteiner at det skulle gå bra, men hvorfor ikke spørre på eurodiett? Du får raskt svar hvis du spør på eurodiett sin facebookside.

Marella77
27-02-14, 14:30
Jeg kjøpte IPhone aldere billig på ebay fra Kina. De er dårlige. Piper når de står i veggen og ikke er tilkoblet telefonen, og det er ikke lett å få kontakt. Trodde en lader var en lader jeg. Ser helt lik ut! Bør jeg bruke Apple sine? De er så dyre!

index
27-02-14, 14:35
Kjøper bare Kinaladere jeg! Lader ikke alltid like fort som originalen, men de er billige så det veier opp litt. Har ikke hørt noen pipelyder dog...

Marella77
27-02-14, 15:21
Kjøper bare Kinaladere jeg! Lader ikke alltid like fort som originalen, men de er billige så det veier opp litt. Har ikke hørt noen pipelyder dog...

Lytt, sett i telefonen, lytt, ta ut telefonen... hører du da? (Godt at flere kjøper kinaladere... ;) )

Lemen
27-02-14, 16:23
Jeg har også kjøpt litt ladere fra Hong Kong, for å ha ekstra liggende her og der, og i vesken. Men foretrekker å bruke original Samsung/ Sony ladere til vanlig siden det går fortere da.

Photobscura
27-02-14, 20:05
Har laget fiskekakefarse, og var litt vel raus med muskaten, og da jeg prøvesmakte litt var det ganske dominerende med bitter "treaktig" smak. Hva kan jeg ha i for å balansere det ut litt? Sitron/lime, f.eks.?

Anne
27-02-14, 20:54
Har laget fiskekakefarse, og var litt vel raus med muskaten, og da jeg prøvesmakte litt var det ganske dominerende med bitter "treaktig" smak. Hva kan jeg ha i for å balansere det ut litt? Sitron/lime, f.eks.?

Mer fisk...:cool: og et egg...

Photobscura
27-02-14, 20:59
Mer fisk...:cool: og et egg...

Hehe, mer fisk har jeg ikke, og det er alt to egg i farsen. :) (Kanskje jeg skal ha i et til?!). Men ikke sitron eller noe, altså?

BenteR
27-02-14, 21:04
Andre som har prøvd melet fra Linwoods?
Jeg har fått sååå sansen for dette
http://kinsarvik.no/products/32455-linwoods-linfro-solsikke-gresskarsesam-goji.aspx

Mistenker at mesteparten av det som blir opplyst er karbohydrater er fiber fordi jeg får ikke blodsukkerstigning.....:D

TrillTrall
27-02-14, 22:22
Nå har jeg stekt opp den ene pakken med hvalkjøtt. Skar kjøttet i ganske tynne skiver, stekte dem i en oljeblanding (oliven og raps) og hadde på salt, pepper og chili explotion. NAM! :sikle: Herremin så godt!!! Lille Gubben vil ikke engang smake for han påstår han ikke likte det da vi lagde det på hytta - hjelper ikke at jeg sier dette er noe helt annet.

Synd for ham! Da blir det mer på meg! :D

langaard
28-02-14, 00:10
Nå har jeg stekt opp den ene pakken med hvalkjøtt. Skar kjøttet i ganske tynne skiver, stekte dem i en oljeblanding (oliven og raps) og hadde på salt, pepper og chili explotion. NAM! :sikle: Herremin så godt!!! Lille Gubben vil ikke engang smake for han påstår han ikke likte det da vi lagde det på hytta - hjelper ikke at jeg sier dette er noe helt annet.

Synd for ham! Da blir det mer på meg! :D

Fare for at kjøttet får harsksmak ved oppvarming:(

Lillemy71
28-02-14, 08:40
Andre som har prøvd melet fra Linwoods?
Jeg har fått sååå sansen for dette
http://kinsarvik.no/products/32455-linwoods-linfro-solsikke-gresskarsesam-goji.aspx

Mistenker at mesteparten av det som blir opplyst er karbohydrater er fiber fordi jeg får ikke blodsukkerstigning.....:D

Er ikke så usannsynlig det ettersom mesteparten er frø. Er akkurat slik frøblanding (knust/hel men uten bær) jeg bruker i knekkebrødene mine.

Hva bruker du melet til?

TrillTrall
28-02-14, 11:07
Fare for at kjøttet får harsksmak ved oppvarming:(
Jeg kan spise det kaldt. :) Ligger litt i kjøleskapet, skal teste det i kveld. Det var vanvittig godt nystekt i alle fall! *slafse*

Kanutten
28-02-14, 15:23
Nå er det 5 uker siden jeg ble sterilisert. Mensen hadde jeg sist to uker før det igjen Altså 7 uker siden siste mens. Så hvorfor er mensen fraværende?? Sterilisering skal jo ikke ha noe å si og det andre de opererte i samme seanse skal heller ikke ha noe å si for mensen? :confused:

Kitt
28-02-14, 15:25
Nå er det 5 uker siden jeg ble sterilisert. Mensen hadde jeg sist to uker før det igjen Altså 7 uker siden siste mens. Så hvorfor er mensen fraværende?? Sterilisering skal jo ikke ha noe å si og det andre de opererte i samme seanse skal heller ikke ha noe å si for mensen? :confused:
Bare en slik operasjon med narkose, stress for kroppen, etc kan være nok til at syklusen din kommer litt på tur. Kan også være ettervirkninger av at de har renset litt opp da de tok ut spiralen. Tenker jeg.....

Kitt
28-02-14, 15:27
Nå er det 5 uker siden jeg ble sterilisert. Mensen hadde jeg sist to uker før det igjen Altså 7 uker siden siste mens. Så hvorfor er mensen fraværende?? Sterilisering skal jo ikke ha noe å si og det andre de opererte i samme seanse skal heller ikke ha noe å si for mensen? :confused:
Bare en slik operasjon med narkose, stress for kroppen, etc kan være nok til at syklusen din kommer litt på tur. Kan også være ettervirkninger av at de har renset litt opp da de tok ut spiralen. Tenker jeg.....

Eller kanskje den har bommet grovt! ;) Jeg har fjernet livmorslimhinnen og skulle ikke kunne få mensen, men atte......

Supera
02-03-14, 11:32
Jeg kjøpte IPhone aldere billig på ebay fra Kina. De er dårlige. Piper når de står i veggen og ikke er tilkoblet telefonen, og det er ikke lett å få kontakt. Trodde en lader var en lader jeg. Ser helt lik ut! Bør jeg bruke Apple sine? De er så dyre!
Aldri, aldri bruk knock-off ladere! Stor brannrisiko! Google it.

kennygirl
02-03-14, 21:52
Hvor lenge holder åpnet floradix jerntilskudd seg i kjøleskapet?

På flaska står det at den er holdbar fire uker etter åpning.
Bør jeg overholde de fire ukene som står på, eller er det som mye annen mat at det går fint å bruke lenge etter best før dato?

Carisma
02-03-14, 21:58
Aldri, aldri bruk knock-off ladere! Stor brannrisiko! Google it.

Enig! Og en som i tillegg piper og lager lyd ville jeg kastet så langt jeg kunne... :eek:

Marella77
02-03-14, 22:36
Har begynt med briller pga hodepine og litt skjeve hornhinner, samt litt minus. Får mer vondt i øynene av brillene. Hatt de i 5 dager. Hvor lang tid er vanlig? Blir såååå sliten i øya!!!

Kitt
02-03-14, 22:43
Har begynt med briller pga hodepine og litt skjeve hornhinner, samt litt minus. Får mer vondt i øynene av brillene. Hatt de i 5 dager. Hvor lang tid er vanlig? Blir såååå sliten i øya!!!
Fikk beskjed om at det kunne ta 3 uker og at jeg ikke måtte falle for fristelsen til å ta pause en dag eller sånn, for da var det bare å begynne fra begynnelsen igjen. :p

Dette gjalt progressive briller, men tilvenningstiden er nok ganske så lik.

Kitt
02-03-14, 22:44
Hvor lenge holder åpnet floradix jerntilskudd seg i kjøleskapet?

På flaska står det at den er holdbar fire uker etter åpning.
Bør jeg overholde de fire ukene som står på, eller er det som mye annen mat at det går fint å bruke lenge etter best før dato?
Har aldri brydd meg om den holdbarhetstiden som står. Sønnen klarte aldri tømme den på 4 uker og han brukte det i 4 år.....

Vibeke-67
02-03-14, 23:14
Fikk beskjed om at det kunne ta 3 uker og at jeg ikke måtte falle for fristelsen til å ta pause en dag eller sånn, for da var det bare å begynne fra begynnelsen igjen. :p

Dette gjalt progressive briller, men tilvenningstiden er nok ganske så lik.
Ah....da var det på med brillene igjen ;)
Fikk briller forrige fredag, men det har gått overraskende bra synes jeg! Men kan bli kvalm innimellom jeg da. Øynene slapper av, og det er utrolig deilig å ikke bli så sliten i øynene. Men når jeg tar av brillene etter endt dag er jeg ofte kvalm.

kennygirl
02-03-14, 23:37
Har aldri brydd meg om den holdbarhetstiden som står. Sønnen klarte aldri tømme den på 4 uker og han brukte det i 4 år.....

Takk :)

Marella77
02-03-14, 23:51
Fikk beskjed om at det kunne ta 3 uker og at jeg ikke måtte falle for fristelsen til å ta pause en dag eller sånn, for da var det bare å begynne fra begynnelsen igjen. :p

Dette gjalt progressive briller, men tilvenningstiden er nok ganske så lik.

3 uker med så vonde øyne! Da blir det slitsomme uker!! Jeg skal bare bruke de til tv og bilkjøring, orker ikke bruke briller hele tiden. Har operert begge øynene tidligere... Tenker kun å bruke briller ved behov! Men da blir vel kanskje øynene forvirra? Hm... Takk for svar forresten Kitt :)

mereo
04-03-14, 12:17
3 uker med så vonde øyne! Da blir det slitsomme uker!! Jeg skal bare bruke de til tv og bilkjøring, orker ikke bruke briller hele tiden. Har operert begge øynene tidligere... Tenker kun å bruke briller ved behov! Men da blir vel kanskje øynene forvirra? Hm... Takk for svar forresten Kitt :)

Hadde jeg gjort det så hadde jeg vært risiko for meg selv og andre :P
tror det kommer ann på hvor dårlig synet ditt faktisk er.
Jeg går ofte rundt sjøsjuk en liten stund når jeg bytter styrke (ca. 1 ganger per år, sikker semi blind når jeg er 40! I tillegg til alle de andre rare synsfeilene mine).
Tilvenningsfasen er veldig individuell.

Pearl
05-03-14, 11:27
Jeg kjøpte dyre progressive briller for ca. 5 år siden som jeg aldri greide å venne meg til. Prøvde mange ganger, men klarer meg faktisk rimelig godt uten fremdeles. Det er bare vanskelig å lese ingrediensene på enkelte av matvarene jeg kjøper. Noen av dem er virkelig utstyrt med liten skrift.
Har lurt på om det var mer optikerens interesse å selge meg disse brillene enn genuint mitt behov.

Camzen
05-03-14, 14:32
Hei, er det noen som har forslag til gode lavkarbovennlige hvitviner?? Bør være veldig brukervennlig da jeg er generelt lite glad i vin, men fant ut at jeg kunne like den Loosen Rieslingen til 90kr (studentvinen....), men at denne hadde litt mye karber! Ville vært fint med forslag da jeg ikke vet NOE om vin! Helst ikke så fryktelig dyr heller!

Marella77
05-03-14, 15:29
Hadde jeg gjort det så hadde jeg vært risiko for meg selv og andre :P
tror det kommer ann på hvor dårlig synet ditt faktisk er.
Jeg går ofte rundt sjøsjuk en liten stund når jeg bytter styrke (ca. 1 ganger per år, sikker semi blind når jeg er 40! I tillegg til alle de andre rare synsfeilene mine).
Tilvenningsfasen er veldig individuell.

hehe... Kommer an på styrken ja... Jeg har kjøpt meg briller pga at jeg plages med hodepine, og så har jeg litt svakt syn på øynene, - 0,25 på ene øyet og -0.75 på det andre. Så det går helt fint å ikke bruke briller, men pga skjeve hornhinner, så bør jeg bruke sier optikker. Men jeg blir så sliten i øynene av de, men har litt mindre hodepine. MEN, det var en feil på brilleglasset som gjorde at jeg hadde så utrolig vondt i øynene til å begynne med, NÅ er det rettet opp, så det er mye bedre. Men kjenner fortsatt at jeg blir sliten av å bruke de.

Jeg kjøpte dyre progressive briller for ca. 5 år siden som jeg aldri greide å venne meg til. Prøvde mange ganger, men klarer meg faktisk rimelig godt uten fremdeles. Det er bare vanskelig å lese ingrediensene på enkelte av matvarene jeg kjøper. Noen av dem er virkelig utstyrt med liten skrift.
Har lurt på om det var mer optikerens interesse å selge meg disse brillene enn genuint mitt behov.

hm... Kanskje optikeren ville tjene noen ekstra penger ja... Hvem vet? Skulle ønske at vi alltid kunne stole på folk! Jeg mistenker også litt at jeg selv har blitt snytt ;) Dvs at jeg kanskje ikke burde hatt disse brillene. Er spent på om jeg blir bedre i øynene etterhvert!

Photobscura
05-03-14, 16:53
Å bruke briller er gjerne en tilvenningssak. Jeg har en del mer minus enn deg, men også skjeve hornhinner. Slet mye med svimmelhet og hodepine i starten, men ble oppfordret til å holde ut, og etter et par uker var verden som ny! Nå klarer jeg meg faktisk ikke uten. Det gjorde jeg vel strengt tatt ikke før heller, har egentlig brukt briller siden jeg var ni, men økonomien har stått i veien i flere år. :o Så da gikk jeg rundt og så verden i tåke og overså kjentfolk på avstand, og lata som om det var greit. :p Etter jeg var tilvent brillene skaffet jeg meg linser, og bruker det litt om hverandre. Helt supert!

Supera
06-03-14, 05:09
Hei, er det noen som har forslag til gode lavkarbovennlige hvitviner?? Bør være veldig brukervennlig da jeg er generelt lite glad i vin, men fant ut at jeg kunne like den Loosen Rieslingen til 90kr (studentvinen....), men at denne hadde litt mye karber! Ville vært fint med forslag da jeg ikke vet NOE om vin! Helst ikke så fryktelig dyr heller!
Gini Soave Classico 2012 (http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/hvitvin/italia/gini-soave-classico-2010/sku-4246701) er type lettdrikkelig og ikke gal med tanke på karbohydrater. Du kan jo også spørre på vinmonopolet. Jeg får alltid god hjelp når jeg spør der. :snill:

Photobscura
06-03-14, 11:22
Jeg har en fettkul på skuldra som bare vokser og vokser. Nå har den passert seks cm i diameter, og jeg ble i fjor høst henvist til operasjon på Lovisenberg. Fikk brev i november/desember en gang om at jeg er godkjent for operasjon, men at jeg ikke er prioritert. Det skjønner jeg jo. :p Ikke livsfarlig, men mektig irriterende, både fordi den synes gjennom gensere, og fordi bh-stroppen gnager veldig på den. Men. Hva er egentlig vanlig ventetid? Kan jeg ringe og spørre om det er mulig å bli oppringt dersom det er en avbestilling?

Marella77
06-03-14, 11:24
Å bruke briller er gjerne en tilvenningssak. Jeg har en del mer minus enn deg, men også skjeve hornhinner. Slet mye med svimmelhet og hodepine i starten, men ble oppfordret til å holde ut, og etter et par uker var verden som ny! Nå klarer jeg meg faktisk ikke uten. Det gjorde jeg vel strengt tatt ikke før heller, har egentlig brukt briller siden jeg var ni, men økonomien har stått i veien i flere år. :o Så da gikk jeg rundt og så verden i tåke og overså kjentfolk på avstand, og lata som om det var greit. :p Etter jeg var tilvent brillene skaffet jeg meg linser, og bruker det litt om hverandre. Helt supert!

Så fint at alt ordnet seg! Må smile litt, ser det for meg at du går rundt og overså kjentfolk... hehe...

Jeg vil egentlig ikke bli avhengig av de til vanlig. Jeg tok en laseroperasjon for noen år siden, som kostet 40 000 (!!!) og ble nesten bra. Jeg hadde - 5 i styrke, og nå er det 0,25 på ene øyet, og 0.75 på det andre. Men pga mye hodepine i det siste (som nevt tidligere) så prøver jeg nå briller. Men blir sliten i øya. MEN jeg skal gi det noen uker til, så får vi se... Tusen takk Photo for svar! Og lykke til videre med synet, og hils folka på gata, hehe ;) Ha en fin dag!

Photobscura
06-03-14, 11:32
Så fint at alt ordnet seg! Må smile litt, ser det for meg at du går rundt og overså kjentfolk... hehe...

Jeg vil egentlig ikke bli avhengig av de til vanlig. Jeg tok en laseroperasjon for noen år siden, som kostet 40 000 (!!!) og ble nesten bra. Jeg hadde - 5 i styrke, og nå er det 0,25 på ene øyet, og 0.75 på det andre. Men pga mye hodepine i det siste (som nevt tidligere) så prøver jeg nå briller. Men blir sliten i øya. MEN jeg skal gi det noen uker til, så får vi se... Tusen takk Photo for svar! Og lykke til videre med synet, og hils folka på gata, hehe ;) Ha en fin dag!
Ah, ser den. Jeg kunne godt ha tenkt meg operasjon, men kan ikke på grunn av hornhinnene og litt sånn ... :o
Ja, nå har jeg ingen unnskyldning for å overse folk lenger. :p Hadde et visst rykte på meg for å være overlegen, faktisk. Haha!
Men er det mulig at det er andre ting som gjør at du får hodepine? Nå vet jeg at det er vanlig i en sånn situasjon, men jeg for mitt vedkommende opplevde jeg aldri andre bivirkninger enn at jeg så himla dårlig, og slet veldig med fokus. Hadde aldri problemer med hodepine eller slitenhet i øye før jeg begynte med synskorreksjon igjen (men opplevde det som sagt under tilvenningen).
Jeg fikk for øvrig streng beskjed om å bruke brillene absolutt hele min våkne tid i fjorten dager, men fikk også tips om å etterhvert ta av meg brillene når jeg bruker pc og leser bøker, men førstnevnte går ikke. Selv om jeg sitter knappe halvmeter fra pc-en så går øye helt i kryss og tvers. Å lese på senga uten briller går derimot finfint. Skal visst bidra til at man opprettholder muskler i øynene. (Men dette vet sikkert f.eks. Lemen mer om enn meg).

TrillTrall
06-03-14, 11:39
Jeg har en fettkul på skuldra som bare vokser og vokser. Nå har den passert seks cm i diameter, og jeg ble i fjor høst henvist til operasjon på Lovisenberg. Fikk brev i november/desember en gang om at jeg er godkjent for operasjon, men at jeg ikke er prioritert. Det skjønner jeg jo. :p Ikke livsfarlig, men mektig irriterende, både fordi den synes gjennom gensere, og fordi bh-stroppen gnager veldig på den. Men. Hva er egentlig vanlig ventetid? Kan jeg ringe og spørre om det er mulig å bli oppringt dersom det er en avbestilling?
Ring og mas! :) Det hjelper gjerne - særlig hvis du kan stille på kort varsel. Jeg fikk tilfeldigvis gastroskopi-time dagen etter da jeg ringte og avbestilte en time som ikke passet, de hadde nettopp fått inn en avbestilling og hun var lykkelig over å slippe en telefonrunde for å få tak i noen til dagen etter. :)

Photobscura
06-03-14, 11:41
Ring og mas! :) Det hjelper gjerne - særlig hvis du kan stille på kort varsel. Jeg fikk tilfeldigvis gastroskopi-time dagen etter da jeg ringte og avbestilte en time som ikke passet, de hadde nettopp fått inn en avbestilling og hun var lykkelig over å slippe en telefonrunde for å få tak i noen til dagen etter. :)
Supert, takk! Da ringer jeg ... nuh!

Carisma
06-03-14, 12:12
Jeg har en fettkul på skuldra som bare vokser og vokser. Nå har den passert seks cm i diameter, og jeg ble i fjor høst henvist til operasjon på Lovisenberg. Fikk brev i november/desember en gang om at jeg er godkjent for operasjon, men at jeg ikke er prioritert. Det skjønner jeg jo. :p Ikke livsfarlig, men mektig irriterende, både fordi den synes gjennom gensere, og fordi bh-stroppen gnager veldig på den. Men. Hva er egentlig vanlig ventetid? Kan jeg ringe og spørre om det er mulig å bli oppringt dersom det er en avbestilling?
Ofte må man ringe... Mange plasser har så mange pasienter at de bare har tid til å prioritere de mest ivrige som tar initiativ selv. Eller så har man "falt ut av lista".
Evt kan du sjekke på fritt sykehusvalg om noen andre plasser har bedre kapasitet.

Photobscura
06-03-14, 12:37
Hah! Det VAR en avbestilling, og jeg fikk time alt den 3. april! Supert! Da rekker det å gro ganske bra før sommeren! :D

TrillTrall
06-03-14, 13:04
Hah! Det VAR en avbestilling, og jeg fikk time alt den 3. april! Supert! Da rekker det å gro ganske bra før sommeren! :D

Se der! :) Det er jo bare 4,5 uke til! Topp! :)

Photobscura
06-03-14, 13:09
Se der! :) Det er jo bare 4,5 uke til! Topp! :)
Ja, absolutt! Er jo gjerne ikke sånn man tenker på, med mindre det nærmest står om livet. :o

Marella77
06-03-14, 16:45
Takk for svar igjen Photo!! :))))


Je har et nytt spørsmål; jeg har en HP laptop 17 tommers skjerm fra 2007. Den bruker jeg ikke mer, så jeg tenker å slette all data og sende dem til en venn i Uganda. Hva gjør jeg da? Kan jeg formatere alt selv, utenom programmene?

TrillTrall
06-03-14, 16:59
Takk for svar igjen Photo!! :))))


Je har et nytt spørsmål; jeg har en HP laptop 17 tommers skjerm fra 2007. Den bruker jeg ikke mer, så jeg tenker å slette all data og sende dem til en venn i Uganda. Hva gjør jeg da? Kan jeg formatere alt selv, utenom programmene?

Er den i det hele tatt brukbar i dag? Og vil den ha den minste sjanse til å komme frem til mottager i god behold?

Kanutten
06-03-14, 18:15
Ah, ser den. Jeg kunne godt ha tenkt meg operasjon, men kan ikke på grunn av hornhinnene og litt sånn ... :o


Du kan utmerket godt ta laseroperasjon selv om du har skjeve hornhinner. Laseren korrigerer det også og/eller du kan få utført noe som kalles LRI i tillegg til selve operasjonen.

Marella77
07-03-14, 01:29
Er den i det hele tatt brukbar i dag? Og vil den ha den minste sjanse til å komme frem til mottager i god behold?

Brukbar ja! Tror du posten herper den? Hadde ikke tenkt på det...

TrillTrall
07-03-14, 12:26
Brukbar ja! Tror du posten herper den? Hadde ikke tenkt på det...
Pakker får jo real medfart, har mottatt postpakker fra utlandet (Nederland mest) som har vært sprukket og revnet og alt mulig. Dessuten er vel faren stor for at den "forsvinner" underveis dersom det på noen måte kan mistenkes å være en pc inni?

Carisma
07-03-14, 12:51
Pakker får jo real medfart, har mottatt postpakker fra utlandet (Nederland mest) som har vært sprukket og revnet og alt mulig. Dessuten er vel faren stor for at den "forsvinner" underveis dersom det på noen måte kan mistenkes å være en pc inni?
Jobben min innebærer en del håndtering av postsendt IT utstyr og jeg kan i høyeste grad bekrefte det! Det er helt utrolig hva de mister på veien, har til og med opplevd at et sending på flere tonn og 3m høyde forsvant sporløst på en direktebil :rolleyes:

Marella77: Om du skal sende den så pakk den ekstra godt og IKKE på noen måte la det være tydelig hva den inneholder.
Men det må da koste ganske mye å sende en såpass tung maskin ned dit? Betaler det seg virkelig ift hva de må betale for en tilsvarende (evt nyere) der nede?

TrillTrall
07-03-14, 12:59
Men det må da koste ganske mye å sende en såpass tung maskin ned dit? Betaler det seg virkelig ift hva de må betale for en tilsvarende (evt nyere) der nede?
7 år gamle laptoper får man jo slengt etter seg... Jeg kan nesten ikke se for meg at den er brukbar til noe omtrent. Om pakken veier 5 kg koster det 490,- å sende den og det blir fort dyrere.

Photobscura
07-03-14, 15:09
Om det blir for mye styr og for dyrt å sende, så tar ungdomshuset Riverside på Grønland imot brukte pc-er, dersom du skulle ta turen til Oslo i det nærmeste (ser du bor på Østlandet).
Se her! (http://www.riverside.no/iktkurs/) Veldig bra tiltak for mange ungdommer som ellers har det utfordrende.

Photobscura
07-03-14, 16:08
Jeg har fått beskjed av en salmaker/skredder, som fiksa ei gammal skinnjakke jeg har, om å smøre den inn med spenol for å myke opp skinnet. Men, er det viktig at det er akkurat spenol? Jeg har en tube Helosan som har gått ut på dato, kan jeg f.eks. bruke den?

Carisma
07-03-14, 16:29
Test litt f.eks på innsida av mansjetten.

Carisma
07-03-14, 16:30
Noen som har erfaring med Doro sine senior-mobiler?

index
07-03-14, 17:45
Jeg har fått beskjed av en salmaker/skredder, som fiksa ei gammal skinnjakke jeg har, om å smøre den inn med spenol for å myke opp skinnet. Men, er det viktig at det er akkurat spenol? Jeg har en tube Helosan som har gått ut på dato, kan jeg f.eks. bruke den?

Helosan går sikkert minst like godt hvis du ikke vil bruke den på tatoveringene. Grunnen til at han anbefaler Spenol er nok kun prisen. Mye fett for pengene...

Photobscura
07-03-14, 17:52
Helosan går sikkert minst like godt hvis du ikke vil bruke den på tatoveringene. Grunnen til at han anbefaler Spenol er nok kun prisen. Mye fett for pengene...

Ettersom den har gått ut på dato, så er jeg usikker på hvor antiseptisk den er nå. ;) (Dessuten har jeg gått over til å bruke Bephanten på tattiser. Mye mer effektivt! :D)
Men, takk! Da prøver jeg! Dumt å kaste en halvfull, dyr krem!

Photobscura
07-03-14, 18:10
Jah! Da har jeg smørt og direkte massert inn nesten hele resten av tuben, og jeg tror virkelig den jakka trengte det! Det ble absorbert superfort! Jakka er råfin, og antagelig fra syttitallet en gang ut fra snittet og stilen, men den var stiv og nesten umulig å kneppe, så nå er jeg spent på hvordan den blir. Idioten som eide den før meg har sprettet av lommene både de til å ha hendene i og brystlommene, så jeg fikk sydd på et par lommer i hoftehøyde, så selv om jeg fikk den gratis fra en byttefest, har jeg kostet på den noen kroner.
Hvor lenge bør den henge etter smøring, mon tro?

Kanutten
07-03-14, 20:08
Sambo kjøpte i dag ei vinflaske fra Margaret River i Australia siden det er dit vi reiser på mandag. :heia: Men hvorfor begynner magen produsere magesyre bare jeg ser på glasset? Jeg ble kvalm og trasig, men etter et par titralac ble magen mottakelig.:D

index
07-03-14, 22:13
Hvor lenge bør den henge etter smøring, mon tro?

Jeg smurte inn en Stressless i skinn med hudkrem en gang, og neste dag var den i alle fall myk og smidig og ikke klissete. Om den er klebrig i morgen kan du jo tørke av den med en godt oppvridd klut og la den henge en dag til;)

Carisma
07-03-14, 22:26
Hvor lenge bør den henge etter smøring, mon tro?
Det kommer an på skinnet.
Jeg smurte en skinnjakke 3 runder med spenol, men den er like tørr neste dag, så denne r tydeligvis umettelig...

Photobscura
07-03-14, 22:26
Den var nesten tørr allerede! :D Dette trengte den tydeligvis. :)

TrillTrall
07-03-14, 22:28
Det kommer an på skinnet.
Jeg smurte en skinnblakke 3 runder med spenol, men den er like tørr neste dag, så denne r tydeligvis umettelig...

Skinnblakke?

Kanutten
07-03-14, 22:28
Det kommer an på skinnet.
Jeg smurte en skinnblakke 3 runder med spenol, men den er like tørr neste dag, så denne r tydeligvis umettelig...

Jeg pleier smøre skinnjakkene mine med fett som er ment for sko. Smører det på og lar det trekke inn. Funker som fy og jakkene tåler både regn og fuktighet.

Carisma
07-03-14, 23:12
Skinnblakke?

Autocorrect. :o. Skinnjakke.

Marella77
09-03-14, 00:04
Pakker får jo real medfart, har mottatt postpakker fra utlandet (Nederland mest) som har vært sprukket og revnet og alt mulig. Dessuten er vel faren stor for at den "forsvinner" underveis dersom det på noen måte kan mistenkes å være en pc inni?
Jeg har erfaringer med at verdifulle pakker til Uganda forsvinner ja... desverre...

Jobben min innebærer en del håndtering av postsendt IT utstyr og jeg kan i høyeste grad bekrefte det! Det er helt utrolig hva de mister på veien, har til og med opplevd at et sending på flere tonn og 3m høyde forsvant sporløst på en direktebil :rolleyes:

Helt uttrolig egentlig ;)

Marella77: Om du skal sende den så pakk den ekstra godt og IKKE på noen måte la det være tydelig hva den inneholder.
Men det må da koste ganske mye å sende en såpass tung maskin ned dit? Betaler det seg virkelig ift hva de må betale for en tilsvarende (evt nyere) der nede?

Ja, jeg tenker også at det kanskje er lurere å sende penger til å kjøpe en brukt pc der. Men min erfaring er at når jeg sender penger til et formål, så brukes de heller på andre nødvendigheter, som mat og husleie, som er forståelig.

7 år gamle laptoper får man jo slengt etter seg... Jeg kan nesten ikke se for meg at den er brukbar til noe omtrent. Om pakken veier 5 kg koster det 490,- å sende den og det blir fort dyrere.

I Norge får man det kanskje slengt etter seg, men ikke i Uganda...

Om det blir for mye styr og for dyrt å sende, så tar ungdomshuset Riverside på Grønland imot brukte pc-er, dersom du skulle ta turen til Oslo i det nærmeste (ser du bor på Østlandet).
Se her! (http://www.riverside.no/iktkurs/) Veldig bra tiltak for mange ungdommer som ellers har det utfordrende.

Jeg trenger egentlig pc´n selv, så om jeg ikke sender den til Uganda, blir den nok hjemme her. Men jeg skjønner at de på ungdomshuset også trenger den ja, takk for tipset uansett :)

Takk for svar alle sammen! Får se hva jeg gjør...

Carisma
09-03-14, 15:05
Noen som har prøvd nettyoga.no? Er den verdt 79 kr mnd?

Yrla
09-03-14, 23:44
Er det sunnest for kroppen å ha minst mulig vann under huden som man får ved lavkarbokosthold, eller er det bra å ha litt mer? Eller har det lite å si siden det kun er under huden?

nellie
10-03-14, 12:01
Er det sunnest for kroppen å ha minst mulig vann under huden som man får ved lavkarbokosthold, eller er det bra å ha litt mer? Eller har det lite å si siden det kun er under huden?

Så lenge man har en normal balanse, så er det et fett. :)

Cyan
11-03-14, 11:27
Erfaringer med Løplabbet Majorstuen kontra Grensen? Og hvilket av dem kan jeg forvente meg lengst ventetid på rett etter arbeidstid (for løpstest + kjøp av sko)?

smgj
11-03-14, 12:24
Erfaringer med Løplabbet Majorstuen kontra Grensen? Og hvilket av dem kan jeg forvente meg lengst ventetid på rett etter arbeidstid (for løpstest + kjøp av sko)?
Grensen er jeg iallfall veldig fornøyd med. Når det gjelder venting for løpetest så ring bort og spør. De ansatte har mest koll på når det er travelt i butikken eller ikke.

Cyan
11-03-14, 17:43
Grensen er jeg iallfall veldig fornøyd med. Når det gjelder venting for løpetest så ring bort og spør. De ansatte har mest koll på når det er travelt i butikken eller ikke.
Takk. Da falt valget på Grensen. Super service og masse gode tips til nybegynneren meg :) Jeg dro litt tidligere fra jobb så jeg var der før kl 16, og da måtte jeg ikke vente så lenge. Rushet kom ikke lenge etterpå ;)

Yrla
11-03-14, 17:55
Så lenge man har en normal balanse, så er det et fett. :)Høres fornuftig ut, at kroppen styrer det der og ikke vi. Puh!

vaskeklut
12-03-14, 18:15
Noen som vet hva det koster sånn ca. for en flaske (boks?) Tragant på apoteket?

TrillTrall
12-03-14, 18:42
Noen som vet hva det koster sånn ca. for en flaske (boks?) Tragant på apoteket?

http://www.apotek1.no/produkter/indisk-tragant-pulver-20g-328617p

129,90 for 20 g.

vaskeklut
12-03-14, 19:33
Aah, se der! takk!

Carisma
13-03-14, 11:28
Noen som vet hvordan man får tilbake batterikapasiteten på mobilen når man har oppdatert til Android 4.3? Etter oppdatering må jeg lade 3 ganger pr dag, uten at jeg bruker telefonen til noe! Sambo hadde samme problem, han ga opp og byttet mobil. Trodde det var utbedret siden det er lenge siden han kjørte den update'n, men tydeligvis ikke...

vaskeklut
13-03-14, 12:07
Tipper det er noe som kjører i bakgrunnen av de der "nødvendige" appene. De der som man ikke får lov til å avinstallere :rolleyes: Jeg bruker Advanced Task Manager-appen og dreper alle apper med jevne mellomrom. Usikker på om det vil hjelpe deg, men du kan jo prøve (om du ikke har prøvd allerede )?

TrillTrall
13-03-14, 12:55
Jeg har prøvd den nøytrale steviaen (dråper og suketter) fra NuNaturals, men den har en vemmelig ettersmak, i alle fall dråpene. Er det noen som har prøvd en som ikke har det? Ikke en som er utblandet med noe kunstig, men rene saker? Drikker _mye_ te og vil gjerne kutte ut sukettene, men klarer ikke teen helt uten søting. Gjerne også stevia-suketter, de fra NuNaturals løser seg ikke ordentlig opp så det blir litt pulver i slutten av tekoppen.

Carisma
13-03-14, 13:57
Hvorfor få rjeg strekkmerker nå? Jeg har aldri i mitt liv hatt ett strekkmerke, selv ikke under graviditete eller ved rask vektøkning. Men nå når jeg går ned får jeg det? :confused:

Kitt
13-03-14, 14:11
Hvorfor få rjeg strekkmerker nå? Jeg har aldri i mitt liv hatt ett strekkmerke, selv ikke under graviditete eller ved rask vektøkning. Men nå når jeg får jeg det? :confused:
De har nok vært der lenge, men nå som du går ned i vekt, kommer de til syne fordi de ikke lenger strekkes?

elien
13-03-14, 14:20
Noen som vet hvordan man får tilbake batterikapasiteten på mobilen når man har oppdatert til Android 4.3? Etter oppdatering må jeg lade 3 ganger pr dag, uten at jeg bruker telefonen til noe! Sambo hadde samme problem, han ga opp og byttet mobil. Trodde det var utbedret siden det er lenge siden han kjørte den update'n, men tydeligvis ikke...

Er det Samsung Galaxsi 4, har nettopp hatt min inne til "reparasjon", måtte lade den hele tiden. Og var det for lavt batterinivå så slo den seg av.
Fikk vite det var et kjent problem med noen av disse batteri.
Har nå fått den tilbake med nytt batteri å lader nå 2 ganger i uken:eek:

Carisma
13-03-14, 14:23
Er det Samsung Galaxsi 4, har nettopp hatt min inne til "reparasjon", måtte lade den hele tiden. Og var det for lavt batterinivå så slo den seg av.
Fikk vite det var et kjent problem med noen av disse batteri.
Har nå fått den tilbake med nytt batteri å lader nå 2 ganger i uken:eek:
Sambo hadde S2, jeg har Sony Xperia V.

elien
13-03-14, 14:35
Sambo hadde S2, jeg har Sony Xperia V.

For det om det ikke er den samme som jeg hadde så
kan du jo høre med forhandler, for den er vel heller ikke så gammel.

Har også erfaring på å ta ut simkort å i igjen kan ha noe å si på lade hyppighet.

Carisma
13-03-14, 14:37
For det om det ikke er den samme som jeg hadde så
kan du jo høre med forhandler, for den er vel heller ikke så gammel.

Har også erfaring på å ta ut simkort å i igjen kan ha noe å si på lade hyppighet.
Nja. Jeg vet at den siste androidoppdateringa er grunnen til dette problemet. Så jeg lurer vel egentlig på om det går an å nedgradere versjon, eller om det finnes patcher som bedrer feilen.

smgj
13-03-14, 15:00
Nja. Jeg vet at den siste androidoppdateringa er grunnen til dette problemet. Så jeg lurer vel egentlig på om det går an å nedgradere versjon, eller om det finnes patcher som bedrer feilen.Det går an å flashe den og installere en eldre versjon ... Jeg fikk samme problem på min S2 og det var mediescanneren som hadde skylden. Den hang i scanning av en fil... Da jeg utelot den folderen fra scan så ble den snill igjen. Så det dere må begynne med er å finne ut hvilken prosess det er som trekker og så fortsette derfra.

smgj
13-03-14, 15:01
Jeg har prøvd den nøytrale steviaen (dråper og suketter) fra NuNaturals, men den har en vemmelig ettersmak, i alle fall dråpene. Er det noen som har prøvd en som ikke har det? Ikke en som er utblandet med noe kunstig, men rene saker? Drikker _mye_ te og vil gjerne kutte ut sukettene, men klarer ikke teen helt uten søting. Gjerne også stevia-suketter, de fra NuNaturals løser seg ikke ordentlig opp så det blir litt pulver i slutten av tekoppen.
Jeg bruker ikke søtning i te... men er veldig fornøyd med vaniljesteviadråpene fra NuNaurals til annet?

TrillTrall
13-03-14, 16:16
Jeg bruker ikke søtning i te... men er veldig fornøyd med vaniljesteviadråpene fra NuNaurals til annet?
Vaniljesteviaen fra NuNaturals er god, den bruker jeg i yoghurt og havregrøt og mere til, men den naturell-saken er ikke god. :nei: Bestilte 3 ulike flytende og 2 typer suketter fra Iherb bare for å teste. Koster jo ikke mange kronene. :)

Supera
13-03-14, 18:27
Noen som vet hvordan man får tilbake batterikapasiteten på mobilen når man har oppdatert til Android 4.3? Etter oppdatering må jeg lade 3 ganger pr dag, uten at jeg bruker telefonen til noe! Sambo hadde samme problem, han ga opp og byttet mobil. Trodde det var utbedret siden det er lenge siden han kjørte den update'n, men tydeligvis ikke...
Hm. Jeg har oppdatert til 4.3 og jeg har ingen problemer med batterikapasiteten. Jeg har Sony Xperia Z1. Men som smgj sier, finn ut hvilken program / prosess som bruker mye batteri.

Anne
13-03-14, 20:46
Hm. Men som smgj sier, finn ut hvilken program / prosess som bruker mye batteri.

Jeg hadde glemt å forandre passord på jobbmailen min...på mobilen, etter endring på server og dermed stod den og bootet og bootet for å komme inn på jobbmailen. Da jeg fikk ordnet det så holdt batteriet mange dager igjen.

Lemen
14-03-14, 01:44
Hm. Jeg har oppdatert til 4.3 og jeg har ingen problemer med batterikapasiteten. Jeg har Sony Xperia Z1.

Samme her, og samme mobil.

Om jeg har hatt behov for å slette forhåndsinnstilte programmer, som man egentlig ikke kan avinnstallerere, har jeg først innstallert Go Launcher, og satt den som standard. Slettet det jeg ville ha slettet, og så avinstallert Go Launcher igjen. (Evt så kan man jo fortsette å bruke den launcheren i stedet for den innebygde om man ønsker det.)

Ziltoidia
15-03-14, 13:26
Noen som vet noe om karakterfordeling og gjennomsnitt på universiteter og vgs?

Prøver å gi folk i det store utland et inntrykk av hva f eks en A eller B tilsvarer, eller et snitt fra vgs.

Så langt har jeg:
- typisk/ideell karakterfordeling (universiteter): A 10% B 25% C 30% D 25% E 10%
- Nasjonalt gjennomsnitt (vgs): ca 3,5-4

..men er litt usikker på hvor gode kildene mine er.

Sanney
15-03-14, 23:28
Skjønner meg ikke på folk jeg. Hvordan klarer folk å komme seg til flyplassen i tide, sjekke inn, komme seg gjennom sikkerhetskontrollen.. men komme seg til gaten i tide klarer dem ikke? (var hele 5 min å gå fra security...)
To personer møtte ikke opp til avgang, vi ble forsinket da de måtte finne de to koffertene og ta dem av flyet. Vi landet 20 min forsent, og jeg kom ut 5 min forsent til toget mitt. neste gikk to timer senere. passe arg....

TrillTrall
16-03-14, 00:04
Skjønner meg ikke på folk jeg. Hvordan klarer folk å komme seg til flyplassen i tide, sjekke inn, komme seg gjennom sikkerhetskontrollen.. men komme seg til gaten i tide klarer dem ikke? (var hele 5 min å gå fra security...)
To personer møtte ikke opp til avgang, vi ble forsinket da de måtte finne de to koffertene og ta dem av flyet. Vi landet 20 min forsent, og jeg kom ut 5 min forsent til toget mitt. neste gikk to timer senere. passe arg....

De var vel opptatte på tax-free'en! :)

Min søster og jeg var på sightseeing på Island for 10 år siden, busstur må vite. Guiden var en herlig dame i 40-50-årene og ved Gullfoss var det et yngre par som ikke var tilbake i bussen i tide. Åsta (guiden) kommenterte ytterst syrlig over mikrofonen i bussen - "De er antagelig i souvernirkiosken, jeg håper de kjøper seg nye klokker!" :lol: Hun var helt fantastisk! Vi lo så vi gråt på hele turen, de fleste andre passasjerene var sjokkskadet og sa ikke et ord. Min søster spurte henne underveis om alle guidede turer var som dette og da var svaret et tørt - "I don't know, I've never been on a guided tour." :D

Supera
16-03-14, 01:57
Skjønner meg ikke på folk jeg. Hvordan klarer folk å komme seg til flyplassen i tide, sjekke inn, komme seg gjennom sikkerhetskontrollen.. men komme seg til gaten i tide klarer dem ikke? (var hele 5 min å gå fra security...)
To personer møtte ikke opp til avgang, vi ble forsinket da de måtte finne de to koffertene og ta dem av flyet. Vi landet 20 min forsent, og jeg kom ut 5 min forsent til toget mitt. neste gikk to timer senere. passe arg....
*kremt* Jeg har nesten klart å gjøre det selv. Jeg hadde en mellomlanding på ca 2 timer og var på vei til "sentrum" av flyplassen for å finne ut hvor neste fly skulle ta av fra. Det stod ingen gate enda, så da jeg fant noen gode stoler i nærheten så satte jeg meg ned dit og begynte å lese og tenkte at når klokka var en time før flyet skulle ta av, så skulle jeg begynne å sjekke gaten. Satte på alarm. Tiden fløy og så gikk alarmen. Jeg gikk og sjekket skjermen og hadde blinkset med klokka! Ny tidssone og hadde stilt klokka feil... Eller det vil si at mobilen hadde stilt klokka automatisk og så hadde jeg stilt den en time bakover i tillegg... Så "en time før avgang" var nå plutselig 0 minutter før avgang. Iiik! Det stod closing på min gate. Jeg sprang og sprang i noe som føltes som flere kilometer og hørte at de ropte i høytalerne at jeg måtte komme til gaten ellers tok de ut bagasjen min. Jeg kom frem til gaten med kun noen sekunder til overs. De hadde allerede tatt ut bagasjen min, men de snille folkene i gaten stod og signalerte til folkene med bagasjen at de skulle ta den inn i flyet igjen. Phew!

Carisma
17-03-14, 14:21
Jeg har fått noen små blemmer som er steike vonde på magen og i ansiktet :eek: Noen tips om hva det kan være? Det ligner litt på insesktbitt, men er ikke det. Oppstår som en kvise-lignende prikk men går over til rødlilla blemme veldig raskt. Størrelse med 2 knappenålshoder ca.