View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Carisma
02-10-14, 09:19
Men det er veldig konkret.
OK, la oss ta som eksempel at man kjenner en som alltid velger kjærester som er dårlige for personen. Hva ville en coach/venn etc spurt for å få i gang en tankerekke og slevrefleksjon hos denne?
Eller, for å ta et eksempel fra meg; hvorfor kommer jeg ikke i gang med å trene selv om jeg veit jeg burde prioritere det? Det er ikke særlig effektivt å fortelle seg selv i det vide og breie at jeg er en egoistisk idiot som ikke klarer å prioritere rett.
og jeg kunne fortsatt med eksempler i det uendelige, men som sagt jeg gidder ikke ta den helt spesifike saken.

Carisma
02-10-14, 09:31
Jeg er margebisk og rystet!! En jeg jobber sammen med blir mest sannsynlig langtidssykemeldt. Vi andre begynte da å snakke om behovet for vikar. Kjappe tastetrykk viste at nav har flere på jobbsøkelista si som har det vi søker. Jeg viser søket til et par andre og får som svar at de vil ikke ha navere for de er ikke ressurssterke????? De ville heller finne noen som ikke var hos nav. Hvor finner man dem da?? Fikk hakeslepp helt nedi gulvet jeg! Hårreisende spør du meg.... Eller hva mener dere??
Det kommer en på hva som menes med «på NAV», og ikke minst hvor lenge. Og hvor man bor i en større by hvor man har mange jobbmuligheter eller tilbud for fysisk og psykisk helse ville jeg vært skeptisk til en med lang historie fra NAV, men på et mindre sted med færre arbeidsplasser og mindre kompetanse på oppfølging hos NAV og helsevesen er det ikke like stigmatiserende.
Men det er jo en enkel måte å løse det på, uformelle referanser. Altså å sjekke litt rundt i tillegg til de referansene som søker oppgir.

smgj
02-10-14, 09:44
Men det er veldig konkret.
OK, la oss ta som eksempel at man kjenner en som alltid velger kjærester som er dårlige for personen. Hva ville en coach/venn etc spurt for å få i gang en tankerekke og slevrefleksjon hos denne?
Eller, for å ta et eksempel fra meg; hvorfor kommer jeg ikke i gang med å trene selv om jeg veit jeg burde prioritere det? Det er ikke særlig effektivt å fortelle seg selv i det vide og breie at jeg er en egoistisk idiot som ikke klarer å prioritere rett.
og jeg kunne fortsatt med eksempler i det uendelige, men som sagt jeg gidder ikke ta den helt spesifike saken.

Når det gjelder treningen så ville min terapeut sagt "hvordan liker du å trene" (Og svaret kunne godt ha vært "jeg liker sisten")... og "hva skal til for at du kommer til å prioritere tid til sisten" og "hva stopper deg fra sisten"?

Altså sånn helt generelt går det ut på spørsmål for å
- finne ut hvor man er/hvordan ting er nå
- finne ut hvor man vil/hva man ønsker å oppnå
- finne veien fra "er" til "vil"... Ikke hele veien, men starten videre, neste skritt.

mereo
02-10-14, 12:48
Jeg er margebisk og rystet!! En jeg jobber sammen med blir mest sannsynlig langtidssykemeldt. Vi andre begynte da å snakke om behovet for vikar. Kjappe tastetrykk viste at nav har flere på jobbsøkelista si som har det vi søker. Jeg viser søket til et par andre og får som svar at de vil ikke ha navere for de er ikke ressurssterke????? De ville heller finne noen som ikke var hos nav. Hvor finner man dem da?? Fikk hakeslepp helt nedi gulvet jeg! Hårreisende spør du meg.... Eller hva mener dere??
Trenger ikke å bety noe som helst at man går på NAV, man kan faktisk ha mistet den stillingen man hadde pga nedbemmaning blant annet.

Bønna200
03-10-14, 11:54
Ca hvor lenge holder omelett seg i kjøleskap?

kamp
03-10-14, 15:02
Ca hvor lenge holder omelett seg i kjøleskap?

Jeg lager for tre dager om gangen

Bønna200
03-10-14, 20:43
Jeg lager for tre dager om gangen
Takk! :blomster: Da holder det i hvert fall tre dager. :) Jeg drar til USA for to uker på søndag og har micro den første uka, så tenkte jeg kunne lage noen å ta med videre.

Carisma
07-10-14, 13:49
Det er jo enighet om at PCOS og Firbomyalgi sannsynligvis har samme årsaken, og dermed nærmest samme behandling (livsstil). Men jeg ser sympotmene mine er mer og mer like Fibro, og kostholdet har jo ikke lenger særlig effekt på meg. Så, hvor starter jeg prosessen for å finne ut mer? Og hvilken annen behandling enn livsstil finnes det?

BenteR
07-10-14, 14:16
Såvidt jeg vet finnes det ingen kur for fibromyalgi.
"Behandlingen" er oftest en kombinasjon av lett opptrening og samtaleterapi evt anti-depressiva.
Ganske mange leger anser ikke fibromyalgi som en somatisk sykdom og derfor tyr de til antidepressiva og smertestillende. Nyere forskning viser derimot at det er en somatisk sykdom.
Vanlige smertestillende som paracet, ibux, etc. har ingen virkning på disse smertene.

Må tilstå at jeg ikke har sett noen plass at det er enighet om at PCOS og fibromyalgi har samme årsak. Såvidt jeg har lest vet ikke forskerene hva som forårsaker fibromyalgi.

Carisma
07-10-14, 14:38
Det finnes visstnok endel forskning som linker det til forhøyet insulinnivå som igjen gir betennelser, som jo også er årsaken til PCOS. Gynekologen min, som har forsket mye på kvinnesykdommer, mener det er en og samme sykdom og at mange er feildiagnostisert utfra hvilke symptomer man kartla først.

BenteR
07-10-14, 15:06
Det var nytt for meg.
Det jeg har hørt er at insulin-ubalanse vil kunne forverre smertene i fibromyalgi
http://www.naturalchoicesforyou.com/page/594047
Ser at svært mange har begge diagnosene; kanskje det du har?

Ellers ser jeg at fibromyalgi og ME ofte blir diagnotisert (spesielt hos fastleger) om en annnen.
Mange med fibromyalgi burde fått en ME-diagnose, mens mange med ME-diagnose burde vært diagnotisert med fibromyalgi.

Carisma
07-10-14, 15:20
Ser at svært mange har begge diagnosene
Nettopp derfor mener flere og flere at de har en sammenheng. JEg var nettopp på et foredrag om det i regi av Klinikk Verkstedet, men jeg klarer ikke konsentrere meg lenge nok til å finne dokumentasjonen de la ut etterpå :hylgrine:

vaskeklut
07-10-14, 15:54
Lett trening og bevegelse er ofte det fibro-pasienter finner ut at hjelper pga man stivner når man sitter i ro.

Anne
07-10-14, 15:54
Det finnes visstnok endel forskning som linker det til forhøyet insulinnivå som igjen gir betennelser, som jo også er årsaken til PCOS. Gynekologen min, som har forsket mye på kvinnesykdommer, mener det er en og samme sykdom og at mange er feildiagnostisert utfra hvilke symptomer man kartla først.

Jeg har ikke forhøyet insulinnivå eller PCOS, men jeg har Fibromyalgi. Så det må ikke ha noen sammenheng. Forøvrig har heller ikke jeg hverken lest eller hørt det. Og jeg er rimelig god informert om fibromyalgi (eller
muskel-/senefestesyndrom/betennelse som noen også kaller det).

Ikke mye som hjelper dessverre, men nå får jeg Nobligan Retard 200 mg, samt Sarotex, som jeg tar hver ettermiddag. Det hjelper litt på smertene faktisk. Tør nesten ikke si det, men jeg har det ganske smertefritt i kroppen om dagen. Hadde en runde på 3 uker med kjeven, men det har roet seg nå.

Forøvrig viste det seg at jeg er gluten-/lactoseintolerant og etter at jeg kuttet ut dette, så er jeg også mye bedre. Vanskelig å si hva som er hva.
Først hjalp medisinene og nå er jeg enda bedre etter spes glutenkutt.

Til info. Jeg tok toleransetest av 200 matvarer hos Fedon Lindberg i slutten av mars, som de sendte til utlandet for undersøkelse. 14-16 matvarer jeg reagerer veldig på og har kuttet helt ut. Og noe i grenseland. Har ved et par uhell fått i meg Gluten og da er både smertte- og hostehelvete(som leger trodde var lungerelatert og jeg har tatt alle mulige prøver) tilbake i løpet av ett par timer.

vaskeklut
07-10-14, 15:56
Ellers finnes det ingen kur, selv om noen får enkelte typer medisiner mot revmatisme for det. Det er vanskelig å få fibrodiagnosen, fordi den ikke vises på noen prøver.

Edit: jepp, det Anne sa.

Carisma
07-10-14, 16:16
Lett trening og bevegelse er ofte det fibro-pasienter finner ut at hjelper pga man stivner når man sitter i ro.
Ja, mulig det er derfor jeg blir verre og verre, fordi jeg ikke har tid til trening lenger. Før trente jeg jo 3-6 ganger i uka. :( Pr nå må jeg gå baklengs ned trapper da føttene nekter å bøye seg på morgene og sånn. Drittlei.no....
toleransetest av 200 matvarer hos Fedon Lindberg i slutten av mars, som de sendte til utlandet for undersøkelse. 14-16 matvarer jeg reagerer veldig på og har kuttet helt ut.
Jeg er jo på ED om dagen, så jeg får i meg minimalt med matvarer utover det som er i produktene (pluss "vanlig" middag med proteiner og grønnsaker), uten at det hjelper nevneverdig. Jeg klikker snart om jeg ikke finner ut hva dette kommer av. :mad: Ilende smerter i musklene ut fra det som går under triggerpunkter, griner HELE tida (i dag har jeg vært på do 8-10 ganger fordi jeg har begynt å grine helt uten grunn. Ikke egentlig deppa heller, det bare kommer ut av det blå) Konsentrasjon helt på bånn, klarer ikke lese en mail på tre linjer da jeg ikke aner hva som står i begynnelsen av linja innen jeg kommer til slutten.... Null følelse i huden (brente meg for n'te gang på strykejernet i går og merket det ikke før det luktet...) problemer med synet (fokus og "bølgende syn". Vært hos optiker, men ingenting galt i følge dem) Spontane svimmelhetsanfall og genrelt absolutt null energi.
Både fastlegen og Fedonsykepleieren er av samme oppfatning som gynekologen min, at det springer ut fra det samme som PCOS'en og at det derfor ikke er annet å gjøre enn å fortsette. Men jeg merker motivasjonen ikke akkurat strøymer på for tida. :mad:

Edit: Og jeg glemte kvalm konstant. Hadde det ikke vært 250% umulig hadde jeg nesten trodd jeg var gravid igjen.

BenteR
07-10-14, 16:27
Må innrømme at jeg synest det er rart at noen mener at PCOS og fibromyalgi kommer av det samme når forskerene enda ikke vet hva som forårsaker fibromyalgi. Skulle gjerne sett dokumentasjon på det, om du finner en gang.

Har du fått d-vitaminene dine over 75?

Både lav d-vitamin, lav B12 og lav ferritin kan gi symptomer slik du beskriver (i tillegg til lavt stoffskifte og sikkert mye mer)

Jeg bruker selv aktivt quigong og pusteteknikker for å takle ting og tang som ikke stemmer i kroppen min.

Carisma
07-10-14, 16:27
Ilende smerter i musklene ut fra det som går under triggerpunkter, griner HELE tida (i dag har jeg vært på do 8-10 ganger fordi jeg har begynt å grine helt uten grunn. Ikke egentlig deppa heller, det bare kommer ut av det blå) Konsentrasjon helt på bånn, klarer ikke lese en mail på tre linjer da jeg ikke aner hva som står i begynnelsen av linja innen jeg kommer til slutten.... Null følelse i huden (brente meg for n'te gang på strykejernet i går og merket det ikke før det luktet...) problemer med synet (fokus og "bølgende syn". Vært hos optiker, men ingenting galt i følge dem) Spontane svimmelhetsanfall og genrelt absolutt null energi.
Både fastlegen og Fedonsykepleieren er av samme oppfatning som gynekologen min, at det springer ut fra det samme som PCOS'en og at det derfor ikke er annet å gjøre enn å fortsette.
...
Edit: Og jeg glemte kvalm konstant.
Egentlig er det jo ganske hårreisende når jeg ser det skrevet ned samlet at dette er noe det forventes at man skal gå med bare fordi man er kvinne og har en diagnose. Hvor mange menn hadde godtatt det?... :cool:

Carisma
07-10-14, 16:32
Har du fått d-vitaminene dine over 75?

Både lav d-vitamin, lav B12 og lav ferritin kan gi symptomer slik du beskriver (i tillegg til lavt stoffskifte og sikkert mye mer)

Jeg bruker selv aktivt quigong og pusteteknikker for å takle ting og tang som ikke stemmer i kroppen min.
Jeg tar 4000-6000iu d-vit, fullspektert b-vit (b-stress), og jernnivåene er ok. (har lavt folat så merker fort det også om jeg ikke tar det eller full b-vit)

Siden alt tar så lang tid og jeg må begynne på samme tingene "hundre ganger" pga konsentrasjonen har jeg ikke tid til å trene noe om dagen, hverken mentalt eller fysiske ting. :(

Kanutten
07-10-14, 18:07
Søskenbarnet mitt bor i Finland og har fibromyalgi. Hun har fått beskjed om å kutte sukker og hvetemel siden det trigger. Hun har også fått trening på "blåresept" da det er viktig å holde kroppen i form. Denne damen har en søster i Norge som også har fibromyalgi. Hun får smertestillende.....

Kanutten
07-10-14, 19:00
Teller man antioksydanter eller måler man effekten av antitantene? Uansett.... Grønnsakene jeg har kjøpt i år på kiwi, rema, rimi, bunnpris etc etc har avgått ved søppelboksen omtrent dagen derpå. Er jordbruket blitt fullstendig ødelagt? Husker da jeg var lita og det om høsten kom en frukt-/grønnsakbåt til bygda. Vi kjøpte store striesekker med både kålrot, gulrøtter og epler. Og alt holdt seg bra i flere måneder!! Jaja...

Supera
07-10-14, 20:46
Grønnsakene jeg har kjøpt i år på kiwi, rema, rimi, bunnpris etc etc har avgått ved søppelboksen omtrent dagen derpå. Er jordbruket blitt fullstendig ødelagt? Husker da jeg var lita og det om høsten kom en frukt-/grønnsakbåt til bygda. Vi kjøpte store striesekker med både kålrot, gulrøtter og epler. Og alt holdt seg bra i flere måneder!! Jaja...
Jeg har ikke dette problemet... Kjøper grønnsaker for det meste på coop markedet i bygda, men også litt på coop xtra. Kjøpte en pakke gulrøtter som jeg brukte til coleslaw i August, og restene av den pakken ligger fortsatt i kjøleskapet... Mye fuktighet i kjøleskapet ditt kanskje? Og sjekk temperatur i kjøleskapet og hvordan du oppbevarer grønnsakene. Jeg tror mitt kjøleskap står til 5 grader, og grønnsakene oppbevares i grønnsaksskuffen. 3 år gammelt kjøleskap. Men oppbevarer jeg varene feil (for eksempel purre i tett pose uten kjøkkenpapir til å trekke til seg fuktighet) så blir de selvfølgelig ødelagt hos meg også.

Anne
07-10-14, 21:48
Søskenbarnet mitt bor i Finland og har fibromyalgi. Hun har fått beskjed om å kutte sukker og hvetemel siden det trigger. Hun har også fått trening på "blåresept" da det er viktig å holde kroppen i form. Denne damen har en søster i Norge som også har fibromyalgi. Hun får smertestillende.....

De har antagelig kommet et steg videre i Finland i synet på Fibromyalgi...håper Norge følger etter.

Trening er viktig, men jeg fikk beskjed på rehabiliteringsoppholdet jeg hadde, om viktigheten av å ikke ta for mye i. Lære å begrense meg..veldig vanskelig for et konkurransemenneske. Konkurrerer bare med meg selv, men lett å bare øke liiitttt til og litt til:o og da sitter jeg i saksa etter 3-4 mnd med mer smerter enn da jeg startet:o

LinLeia
07-10-14, 22:06
Angående fibromyalgi, gråtetokter og varierende humør, har 5-htp hjulpet meg utrolig...

Carisma
07-10-14, 22:31
Teller man antioksydanter eller måler man effekten av antitantene? Uansett.... Grønnsakene jeg har kjøpt i år på kiwi, rema, rimi, bunnpris etc etc har avgått ved søppelboksen omtrent dagen derpå. Er jordbruket blitt fullstendig ødelagt? Husker da jeg var lita og det om høsten kom en frukt-/grønnsakbåt til bygda. Vi kjøpte store striesekker med både kålrot, gulrøtter og epler. Og alt holdt seg bra i flere måneder!! Jaja...

Vi snakket om dette sist jeg var på fedonklinikken faktisk, for hun sykepleieren er gift med en nordlending. Hun sa kvaliteten på grønt der oppe var helt elendig og ting var nesten råttent i hylla i butikken. Det ligger nok lenge på lager før det ankommer hylla. Merker jo veldig forskjell bare på grønnsakshandleren som kjøper direkte fra bonden her, og matvarekjedene som mellomlagrer på store lager.

Supera
07-10-14, 22:40
Vi snakket om dette sist jeg var på fedonklinikken faktisk, for hun sykepleieren er gift med en nordlending. Hun sa kvaliteten på grønt der oppe var helt elendig og ting var nesten råttent i hylla i butikken. Det ligger nok lenge på lager før det ankommer hylla. Merker jo veldig forskjell bare på grønnsakshandleren som kjøper direkte fra bonden her, og matvarekjedene som mellomlagrer på store lager.
Ah, ja der sier du noe. Har jo Jæren i nærheten, så grønnsakene jeg kjøper har kanskje ikke ligget så lenge på lager.

Carisma
08-10-14, 11:37
Jeg må bite i det sure eplet og innse at jeg ikke raser ned en 8-10 str den neste måneden :rolleyes:
Så, finnes det kule butikker med store størrelser i Budapest? Hva er ellers bra å shoppe der?

Carisma
09-10-14, 08:42
Ilende smerter i musklene ut fra det som går under triggerpunkter, griner HELE tida (i dag har jeg vært på do 8-10 ganger fordi jeg har begynt å grine helt uten grunn. Ikke egentlig deppa heller, det bare kommer ut av det blå) Konsentrasjon helt på bånn, klarer ikke lese en mail på tre linjer da jeg ikke aner hva som står i begynnelsen av linja innen jeg kommer til slutten.... Null følelse i huden (brente meg for n'te gang på strykejernet i går og merket det ikke før det luktet...) problemer med synet (fokus og "bølgende syn". Vært hos optiker, men ingenting galt i følge dem) Spontane svimmelhetsanfall og generelt absolutt null energi.
Hmmm.... Mye bedre nå et par dager senere. Muskelsmerter og -stivhet nesten borte, konsentrasjonen bedre og ikke minst null trang til å grine! Og et lite dypdykk i notater og i bloggen min gir meg et lite hint som jeg har streifet innom før, men det virker litt "ute". men disse formbunnene sammenfaller ALLTID med et par dager før fullmåne :eek:

Marella77
09-10-14, 12:46
Hei! Er det noen som har bestilt undertøy fra Victoria Secret på nett? Lurer på om det blir dyrt inkl skatter og avgifter og toll og tull, heheh...

Marella77
09-10-14, 12:49
Et spørsmål til... Når dere måler midjemålet, tar dere på det smaleste eller det bredeste punktet? Har hørt at man skal måle over navlen. Men det blir vel ikke helt rett heller. Folk har jo forskjellig fasonger på magen. Noen er størst under navlen, andre over...

Marella77
09-10-14, 12:51
Fant svaret selv... http://www.nrk.no/livsstil/slik-maler-du-livvidden-1.7924723

Lillemy71
09-10-14, 12:59
Hei! Er det noen som har bestilt undertøy fra Victoria Secret på nett? Lurer på om det blir dyrt inkl skatter og avgifter og toll og tull, heheh...

Klarer du å holde deg under 200 kr (noe som vel er vanskelig hos VS). Kommer det over 200 kr må du betale moms (25%) og toll (klær må fortolles) på både det du handler for og frakt/forsikring. Hva tollsatsen er på kommer an på hvilken type klær det er og jeg tror det er billigere fra EU (6-8%) enn i fra USA (10-12%). Foreslår at du bruker Importkalkulatoren til Tollvesenet, så vil du få et bilde av hva det vil koste deg: http://toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/importkalkulator/?step=2#

Her finner du også reglene for netthandel fra utlandet :)

Lykke til :)

P.S: lekte litt med kalkulatoren og fant ut at det er 6.5% toll på BH og hofteholder, mens på truser må du bare betale moms :D Husk også at det kommer et fortollingsgebyr fra Posten som ikke er rent lite :S

Marella77
09-10-14, 13:20
Tusen takk!! dette hørtes dyrt ut ;) Den bh-en jeg vil ha, koster over 200 kr desverre. Jeg var akkurat i USA og kjøpte 2 bh-er. Fikk lyst på flere. Beste bh-ene jeg har hatt!! ;)

Supera
09-10-14, 15:24
Tusen takk!! dette hørtes dyrt ut ;) Den bh-en jeg vil ha, koster over 200 kr desverre. Jeg var akkurat i USA og kjøpte 2 bh-er. Fikk lyst på flere. Beste bh-ene jeg har hatt!! ;)
Enig. Jeg har nesten bare BHer fra Victoria's Secret etter at jeg prøvde ut dem. Har vel et sted mellom 15 og 20 fra VS. :snill: Ikke er de så dyre heller. Og de holder så utrolig mye lengre enn BH'er fra Kappahl, Lindex og sånne butikker. Men det er best å prøve dem i butikken uansett. Det er veldig viktig med riktig størrelse på BHen. De lagde et kort til meg med størrelsen min i forskjellige modeller en gang. Og det var ikke samme størrelsen i alle BH-modellene.

TrillTrall
09-10-14, 15:59
De lagde et kort til meg med størrelsen min i forskjellige modeller en gang. Og det var ikke samme størrelsen i alle BH-modellene.
Det er nettopp det. 75E er ikke det samme i de ulike merkene, det er ikke engang det samme innenfor samme merke, men fra modell til modell! Jeg har 75DD som er kjempestore og 75E som nesten er for små... Av samme merke.

Lillemy71
10-10-14, 09:05

Du får ta deg en tur til London eller Warszawa :D Også er det en del av flyplassene her i Europa som har fått VS, men det er stort sett accessoirer og parfyme som selges der :)

TrillTrall
11-10-14, 17:53
Jeg trenger ny oppvaskmaskin - er butikken pliktig til å ta med seg den gamle når de leverer den nye? Er det da forventet at jeg kobler den fra før de kommer? Jeg aner jo ikke hvordan jeg gjør det... Kobler de til den nye for meg eller må jeg ha rørlegger i tillegg? Detta blir dyrt...

Det er rørlegger som har koblet opp den jeg har nå, men da jeg flyttet hit tror jeg det var eksen min som koblet den opp for meg...

BenteR
11-10-14, 19:01
Du må koble fra den gamle og selv koble til den nye.
De som leverer den nye maskinen har ikke lov til å montere. Du kan montere selv, men skal du ha ditt på det tørre bør du få en rørlegger til å godkjenne det. Ifølge rørleggeren her, så monterer stort sett alle dette selv uten å kontakte rørlegger.
Såvidt jeg vet er de forpliktet til å ta den gamle maskinen med.

TrillTrall
11-10-14, 19:05
Du må koble fra den gamle og selv koble til den nye.
De som leverer den nye maskinen har ikke lov til å montere. Du kan montere selv, men skal du ha ditt på det tørre bør du få en rørlegger til å godkjenne det. Ifølge rørleggeren her, så monterer stort sett alle dette selv uten å kontakte rørlegger.
Såvidt jeg vet er de forpliktet til å ta den gamle maskinen med.

Det ordner seg, bortsett fra at jeg må bli kvitt den gamle på et vis da... Får helt gratis overta eksens gamle oppvaskmaskin (de byttet til integrert da de skiftet kjøkken nylig), en Siemens som er 1-2 år gammel og som kostet mye mer enn jeg hadde tenkt å gi for en ny. :) Han ordner med å koble fra den gamle og til den nye så forhåpentligvis har jeg den i hus i løpet av morgendagen. :) Den gamle blir jeg vel kvitt på et vis, enten via vaktmester i borettslaget eller via kjæresten håper jeg.

Carisma
14-10-14, 10:44
Hvordan var dette med hvilke vitaminer og mineraler som ikke bør tas sammen igjen?

Lemen
14-10-14, 12:19
Jern og kalsium skal iallfall ikke taes samtidig.

Spinnerette
14-10-14, 14:21
Jern og kalsium skal iallfall ikke taes samtidig.

Hvorfor ikke? Har tatt multivitamin med bl.a. jern samtidig som en annen tablett med kalsium, k- og d-vitamin en stund, er det farlig? :eek:

Cyan
14-10-14, 14:33
Hvorfor ikke? Har tatt multivitamin med bl.a. jern samtidig som en annen tablett med kalsium, k- og d-vitamin en stund, er det farlig? :eek:
Ikke farlig, men de påvirker vel opptaket av hverandre.

TrillTrall
14-10-14, 14:39
Hm. Jeg har liksom gått bare opp og ned den samme halvkiloen, så for noen dager siden kuttet jeg ned på stevia-sukettene i teen. Før har jeg brukt 2 på et vanlig krus og 3 på de større krusene mine, nå bruker jeg 1 og 2 suketter. Og vips! så slapp det en liten kilo! Jeg drikker mye te så det gikk gjerne med opptil 10 suketter på en dag...

Tilfeldig? Eller en sammenheng? Ikke vet jeg, men pussig er det. Andre med samme erfaring?

Lemen
14-10-14, 15:35

Jeg har fått beskjed fra lege om at jerntabletter ikke skal taes samtidig med kalsium, fordi den ene av de hemmer opptaket av den andre. Tar derfor kalsium kun på morgenen dersom jeg skal ta jern.

Har ganske store doser med kalsium, har sikkert noe med det å gjøre.

Spinnerette
14-10-14, 19:00
Jeg har fått beskjed fra lege om at jerntabletter ikke skal taes samtidig med kalsium, fordi den ene av de hemmer opptaket av den andre. Tar derfor kalsium kun på morgenen dersom jeg skal ta jern.

Har ganske store doser med kalsium, har sikkert noe med det å gjøre.

Var jeg ikke klar over, takk! :)

BenteR
14-10-14, 19:21
For de av dere som også tar medisin for lavt stoffskifte gjelder det samme; aldri ta jern samtidig da dette ødelegger for opptaket i kroppen:
.

Kanutten
14-10-14, 21:02
Hvorfor velger man leve et liv man vet ikke er optimalt samtidig som man "ser" det optimale parallelt? Og bare ser optimale dager og år forsvinne?

Kanutten
14-10-14, 21:03
Hvorfor velger man leve et liv man vet ikke er optimalt samtidig som man "ser" det optimale parallelt? Og bare ser optimale dager og år forsvinne?

"Carpe diem" heter det visstnok... Men det burde være oppskrift på hvordan man gjør det!

Anne
14-10-14, 23:13
Carpe die, betyr kanskje: Grip dagen...

Anne
14-10-14, 23:14
Carpe diem, betyr kanskje: Grip dagen...

Carisma
15-10-14, 00:12
Fordi man må velge hvem det skal være optimalt for? Og det ligger vel ikke i kvinners natur å velge det optimale for seg selv og ofre andre.

Sivensvans
15-10-14, 10:34
Fordi man må velge hvem det skal være optimalt for? Og det ligger vel ikke i kvinners natur å velge det optimale for seg selv og ofre andre.

Det der er en stor misforståelse, spør du meg. Om jeg har det godt med meg selv kan jeg møte andre på en god måte - det betyr i alle fall ikke at jeg ofrer andre, tvert i mot. Jeg kan se deg og dine behov mye bedre om jeg allerede tar vare på meg selv. Om jeg driter i meg selv har jeg det ikke godt og kan ikke gi deg noe godt heller.

Carisma
15-10-14, 10:42
Om jeg driter i meg selv har jeg det ikke godt og kan ikke gi deg noe godt heller.
Det handler vel ikke i å drite i seg selv, men om hvor man plaserer seg selv ift andre. Om man anser seg selv som verdens midtpunkt og alltid prioriterer det som gagner en selv vil ikke verden rundt syns man er en særlig god eller nyttig ressurts uansett hvor bra man anser å ha det selv.

Rin
15-10-14, 11:33
Er det vanlig/normalt at animalsk fett kan være spesielt problematisk om man har utviklet galleblæreproblemer? (Eller er det verd å mistenke andre syndere når måltider med animalsk fett har smertefulle konsekvenser?)

mereo
16-10-14, 08:45
Er det vanlig/normalt at animalsk fett kan være spesielt problematisk om man har utviklet galleblæreproblemer? (Eller er det verd å mistenke andre syndere når måltider med animalsk fett har smertefulle konsekvenser?)
Nyrestein, feks.
Så jeg ville vel tatt meg en tur til legen.

Carisma
16-10-14, 15:16
Når er det passelig for barn å være med kamerater hjem alene? Altså sammen med foreldrene, ikke helt alene. Guttungen er tre år og fire mnd og skal være med en i dag. Kjenner jeg syns det er tidlig? Men ville ikke si nei heller...

TrillTrall
16-10-14, 15:17
Når er det passelig for barn å være med kamerater hjem alene? Altså sammen med foreldrene, ikke helt alene. Guttungen er tre år og fire mnd og skal være med en i dag. Kjenner jeg syns det er tidlig? Men ville ikke si nei heller...
Det går nok bra, men ha strøm på telefonen i tilfelle han vil hentes. :)

nellie
16-10-14, 15:45
Tre år er gammelt nok. De fleste med en treåring klarer fint å passe på to.

Carisma
16-10-14, 16:57
De fleste med en treåring klarer fint å passe på to.

Det er stor forskjell på to jenter og to gutter, Og hva klarer stelle til på et på timer! Begge to er i overkant propell i tillegg. :o

Cyan
16-10-14, 17:37
Det er stor forskjell på to jenter og to gutter, Og hva klarer stelle til på et på timer! Begge to er i overkant propell i tillegg. :o Går nok fint. Er han andre propell er de jo vant med propeller. Og blir det for mye ringer de og ber deg hente ham.

nellie
17-10-14, 16:00
Kan love at det går for seg med jenter også. Alt de klarer å gjøre og sprellende de finner på i løpet av bare et par timer. :o

annex
17-10-14, 16:53
Jeg passet en niese og en nevø på 5 og 4 år for en søster som måtte jobbe en sommer, hadde de med på en liten familiehytte vi hadde den gang, hvorpå min andre søster leverte sine to på 4 og 2 år, for hun mente at hvis jeg kunne passe barn for min ene søster, så kunne jeg ta hennes også.
Dermed hadde jeg plutselig 4 barn, det var en utfordring for en tante. Har ikke barn selv, så jeg er ikke helt trent på å ha et øye på fire. Men det gikk bra.

BenteR
17-10-14, 17:05
Nå er mine unger voksne nå, men da de var små var det alltid travelt siden tre av mine fire er ADHD-barn. Likevel fungerte det helt supert å låne de tre ungene til noen slektninger både på dagtid men også på ferier. Av de tre har en ADHD og to av dem er også hørselshemmet. Med 7 unger rundt seg ble det alltid litt flir når vi foreksempel var i butikken, fordi jeg hele tiden hadde opptelling for å være sikker på at jeg ikke mistet noen. Spesielt han nestminste min var av den typen som forsvant i det øyeblikket jeg mistet kontakt med ham, og opp gjennom årene har han nok gitt meg en del grå hår når vi har vært nødt til å få hjelp til å finne ham.
Det fungerte oftest slik at det ble mindre strevsomt å være den voksne fordi ungene, med rett motivasjon, ble mye mindre krevende siden de aktiviserte hverandre.
Nå var dette i "gamle dager" der hverdagen hos oss var preget av aktiviteter og rutiner og ikke elektroniske aktiviseringsting slik som i dag, så kanskje var forutsetningen litt annerledes da?
Jeg har forøvrig alltid funnet at det å lese høyt for ungene er den beste måten å roe dem ned på når de er i ferd med å bli helt propell. Det rorer ungene, er kos og i dag er deisse stundene noe alle ungene husker med glede :)

TrillTrall
19-10-14, 16:44
Jeg passet en niese og en nevø på 5 og 4 år for en søster som måtte jobbe en sommer, hadde de med på en liten familiehytte vi hadde den gang, hvorpå min andre søster leverte sine to på 4 og 2 år, for hun mente at hvis jeg kunne passe barn for min ene søster, så kunne jeg ta hennes også.
Dermed hadde jeg plutselig 4 barn, det var en utfordring for en tante. Har ikke barn selv, så jeg er ikke helt trent på å ha et øye på fire. Men det gikk bra.

Lille Gubben foreslo en gang på ramme alvor at vi i tillegg til mine to (som da var 10 og 12?) skulle ta med hans onkelunger som vi passet, de var 6 og 8, på hytta vår så kunne han og svigerfar jobbe mens jeg passet ungene. Jeg blånektet. En ting er mine to, de vet jeg at jeg kunne stole på, å ha de to andre der midt oppi myrhøl og vann og alt mulig - aldri i verden! Han ble litt sur husker jeg, men han fikk klar beskjed om at jeg ikke tok sjansen på det. :)

Cyan
21-10-14, 13:34
Vil fårikålkraft som har vært frosset ned et år fortsatt være brukandes?

Sivensvans
21-10-14, 14:03
Super link om kraft: http://naturogmat.no/hvordan-koke-kraft-en-guide-til-nybegynnere-og-viderekomne/

Nå er den veldig lang den teksten, men damen som har skrevet den sier at:

Jeg vil anta minst et år, særlig hvis den er laget kun på ben og uten salt og grønnsaker. Den vil ikke bli ødelagt på noe vis, så det er ikke farlig å bruke kraft som er eldre enn dette, jeg antar bare at den vil kunne tape seg litt i smaksintensitet etter dette. Fettet som ligger på toppen vil kunne harskne med tiden, dette er det eneste som kanskje skal fjernes av de som er påpasselige med slikt.

Photobscura
21-10-14, 14:18
Så lenge det er godt forseglet, holder det seg en god stund. Jeg tror jeg har tint opp fårikålkraft som er flere måneder gammel, og brukt i lapskaus. Du kjenner det fort når det har tint - om det lukter vondt av fettet på toppen. :)

Cyan
21-10-14, 14:39
Ok, takk. Da prøver jeg i hvert fall før det eventuelt går i søpla. Koker opp en liten dæsj først og smaker før jeg kaster elgkjøttet og grønnsakene oppi :D

Sivensvans
21-10-14, 14:46
Ok, takk. Da prøver jeg i hvert fall før det eventuelt går i søpla. Koker opp en liten dæsj først og smaker før jeg kaster elgkjøttet og grønnsakene oppi :D

Lurt!;)

Lillemy71
22-10-14, 13:11
Jeg vet at det har vært diskutert før om hva man bør fore katt med og hvilke erfaringer folk har med ulike fortyper, men finner det ikke igjen. For å si det sånn, mine katter er rare og vil ikke ha rått kjøtt uten at de har fanget det sjøl. De rører knapt nok fisk og vil helst ha tørrfôr, med litt våtfôr innimellom. Jeg fikk noen prøver på det foret som selges på bl.a. plantasjen og slankefor hos dyrlegen, men hallo hovedingrediensen er jo ris, korn og mais :eek:. Katter skal jo ha catkinsdietten, ikke rart den ene min er blitt litt småfeit i det siste (alt fe er sin herre likt :D).
I jakten på et bra kattefor kom jeg over følgende http://aarneszoo.no/orijen/ - lavkarbo for katter/hunder :) Noen som har erfaring med dette foret eller vet om tilsvarende?

Supera
22-10-14, 15:14
Jeg vet at det har vært diskutert før om hva man bør fore katt med og hvilke erfaringer folk har med ulike fortyper, men finner det ikke igjen. For å si det sånn, mine katter er rare og vil ikke ha rått kjøtt uten at de har fanget det sjøl. De rører knapt nok fisk og vil helst ha tørrfôr, med litt våtfôr innimellom. Jeg fikk noen prøver på det foret som selges på bl.a. plantasjen og slankefor hos dyrlegen, men hallo hovedingrediensen er jo ris, korn og mais :eek:. Katter skal jo ha catkinsdietten, ikke rart den ene min er blitt litt småfeit i det siste (alt fe er sin herre likt :D).
I jakten på et bra kattefor kom jeg over følgende http://aarneszoo.no/orijen/ - lavkarbo for katter/hunder :) Noen som har erfaring med dette foret eller vet om tilsvarende?
Har ikke vært borti det fôret eller tilsvarende, men den ene katten til foreldrene mine er som din og vil ikke spise rått kjøtt som han ikke har fanget selv. Men litt lever likte han, og litt eggeplomme likte han. For å venne katten til kan du jo også prøve å spe ut med noe han liker og så bruke mindre og mindre av det? For eksempel har jeg blandet eggeplomme med bittelitt rømme til katt som ikke ville spise eggeplomme. Jeg har også lagert en slags deig av kjøtt, innmat gjennom kjøttkvern og tilsatt egg. Det gikk ned på høykant.

Jeg derimot har litt motsatt problem her. Jeg skulle gjerne ønske at katten min spiste flere av alle de musene og fuglene hun drar inn gjennom katteluka... Jeg plukker 1-2 mus hver eneste dag her i huset. Rekorden er 6 mus og fugler på en dag. Fyller jo nesten hele restavfallsdunken med muselik. :geip:

Men det er ikke alltid hun gidder å drepe dem heller. Kjempegøy å våkne med ei levende mus i senga...

Butterfly83
22-10-14, 15:53
Hvis man velger tørrfor til katt/hund vil jeg si at Orijen er det absolutt beste man får tak i. Det kan se dyrt ut, men stort sett trenger de mindre formengde på dette kontra andre tørrfor.

"Vom og hundemat" har også kommet med kattemat nå. Det er verdt å prøve, men om den ikke liker rått så er det ikke sikkert den vil ha da. Men krever jo litt fryseplass om man ikke har lett tilgang til dyrebutikken. Men ser på siden at det fåes i dyrebutikker over hele landet fra desember 2014. Vet at noen har kjøpt allerede, men det er kanskje begrenset.

http://www.vomoghundemat.no/riktig-kattemat.html

Vi forer vår hund på vom og hundemat, med litt orijen innimell og er storfornøyd :)

BenteR
22-10-14, 17:09
Orijen er noe av det beste tørrfòret på markedet etter mitt syn, men ser på katteprat at en del katter får kløe eller løs mage av ren Orijen.
Mine pøbler liker det de gangene de har fått det.

Lillemy71
22-10-14, 17:47
Supera jeg har prøvd alle triks i boka for å fore de "sunnere" de vil bare ikke og det blir et jækla bråk. Har to katter som det knapt er lyd i bortsett fra når de må sitte i bur på vei til dyrlegen og maten er feil, da blir det mye lyd gitt :D

Har kjøpt en liten pose av det foret og prøver. Ser at det har 42% protein mens de andre har rundt 30-35% og hovedingrediensene er mais og ris. Og når snuppene får av det sluker de det og overspiser, de er nok karbojunkier som mora :D

Takk for tips forresten :)

Lillemy71
22-10-14, 18:40
Ler så jeg griner her jeg sitter. Tok litt orijen og hadde oppå det vanlige tørrforet. Resultat? Litt sniffing også så kattene på meg som om det hadde rabla helt. Deretter starta hyle koret og de dilta etter meg i hele huset, satt utenfor dodøra og holdt konsert, selv om det også lå det vanlige foret i skålene. Orijen er for sunt tydeligvis, for de andre karbobombene sluker de uansett merke :D

Butterfly83
22-10-14, 22:45
Det er bare å fortsette. Ingen hund eller katt sulter seg til døde ;) Men om de får litt løs mage i begynnelsen så regulerer det seg ganske greit etterhvert. Men det må jo følges med på :)

Lillemy71
23-10-14, 08:15
De spiste det som lå i skåla i dag til frokost etter å ha ligget å bursovet i kjelleren helle natta, så jeg fortsetter å blande orijen med det vanlige foret så går det seg nok til tenker jeg. Tenkte også å se om jeg kan få tak i Vom til katt og prøve det. Om de liker det er jeg ihvertfall sikker på at de får rett næringssammensetning, noe som jo kan være vanskelig når man lager egen meny til de :)

kennygirl
23-10-14, 11:37
Noen som vet når man må ta første service på en ny Nissan bil?
Er det en gang pr år eller er det etter et visst antall kjørte km?

Carisma
23-10-14, 11:47
Som regel er det et visst antall km, men det skal stå i serviceheftet

TrillTrall
23-10-14, 11:52
Oljeskift etter ca. 12 mnd på alle biler. Ellers er det vel vanlig med litt større service etter 30.000 kjørte km? I alle fall på min nye Volvo. :) Det er neppe noe annerledes på andre nye biler. I min bil kommer det opp i displayet når det er på tide å bestille service forresten - stilig. :)

kennygirl
23-10-14, 12:11
Oljeskift etter ca. 12 mnd på alle biler. Ellers er det vel vanlig med litt større service etter 30.000 kjørte km? I alle fall på min nye Volvo. :) Det er neppe noe annerledes på andre nye biler. I min bil kommer det opp i displayet når det er på tide å bestille service forresten - stilig. :)

Jeg har en Nissan Leaf, så trenger ikke oljeskift :p
Får ringe og høre... Hater å ringe, derfor jeg spør her først :o
Trodde det fulgte med et servicehefte, men har visst ikke fått det...

nellie
23-10-14, 14:00
På min kan jeg gå inn på "MDF" og se hvor langt det er igjen til neste service. Da går det på kilometer.

TrillTrall
23-10-14, 15:06
På el-biler kan det sikkert være helt andre service-intervaller enn på diesel/bensin-biler vil jeg tro¨- sjekk med heftet eller forhandler.

Carisma
23-10-14, 20:23
Eller så kan du jo google det ;)
http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3289-dette-mener-importorene-om-servicepris-pa-elbil

kennygirl
25-10-14, 10:56
Eller så kan du jo google det ;)
http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3289-dette-mener-importorene-om-servicepris-pa-elbil

Prøvde å google, men fant ikke denne :o

Takk :D

Ethereal
27-10-14, 16:11
Fungerer reseptfrie hostemedisiner som Noskapin og Bisolvon på svært kraftig hoste, eller må man bare komme seg til legen eller holde ut?

langaard
27-10-14, 16:14
Fungerer reseptfrie hostemedisiner som Noskapin og Bisolvon på svært kraftig hoste, eller må man bare komme seg til legen eller holde ut?

Kom deg til legen :)

Carisma
27-10-14, 16:37
Det kommer an på hvor lenge du har hostet. Er det snakk om ukesvis kan det sikkert være lurt med en tur til legen, men om det dreier seg om +/- en uke får man sjelden beskjed om annet enn å vente og se.
Timianavkok hjelper på hoste.

BenteR
29-10-14, 14:08
Jeg har lyst til å skaffe meg ei kjøttkvern for og male opp kjøtt og også lage pølser selv.
Noen som har noen tips til gode kjøttkverner som også har en fornuftig pris?

smgj
29-10-14, 14:58
Ler så jeg griner her jeg sitter. Tok litt orijen og hadde oppå det vanlige tørrforet. Resultat? Litt sniffing også så kattene på meg som om det hadde rabla helt. Deretter starta hyle koret og de dilta etter meg i hele huset, satt utenfor dodøra og holdt konsert, selv om det også lå det vanlige foret i skålene. Orijen er for sunt tydeligvis, for de andre karbobombene sluker de uansett merke :D
Her foretrakk 3 av 3 katter Orijen "cat & kitten" framfor RC "neutered young female" som tidligere har vært foretrukket framfor alt annet. Nå var riktignok Orijen ferskt utav posen i motsetning til RC-foret, men vi oppbevarer i bøtter nettopp for å redusere oksidering...

langaard
29-10-14, 16:01
Jeg har lyst til å skaffe meg ei kjøttkvern for og male opp kjøtt og også lage pølser selv.
Noen som har noen tips til gode kjøttkverner som også har en fornuftig pris?

Vi har denne, og er fornøyde :)
http://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/kjokken/kjottkvern/andersson-mtg11/171905.5779/

BenteR
29-10-14, 18:32
Den var jo både rimelig og så kjekk ut!
Er den grei å bruke og rengjøre?

langaard
29-10-14, 18:49
Den var jo både rimelig og så kjekk ut!
Er den grei å bruke og rengjøre?

Veldig lett å bruke, rengjøringa går som en lek :D

Kanutten
29-10-14, 19:05
Jeg har jo to gutter som ca for 18 mnd fikk diagnosene ms og asperger. Guttene er nå 17 og 19. Aspergern er 17 år og msern er 19. Har jeg krav på fri fra jobb for å dra på møter etc etc sammen med dem? Dette er jo like nytt for dem som for meg, men jeg har tross alt noen år mer på baken enn dem og de føler seg usikre. Jobben sier nei, nav sier tja, men hvordan i all verden kan man kreve at to ungdommer helt alene skal begynne finne oversikt i en fullstendig ukjent verden?

Cyan
29-10-14, 19:15
Du kan søke om ekstra "sykt barn" dager, også etter de er 12 år, men ikke lengre enn 18 år. Kreves en legeerklæring, men behandlingstiden er kort. Så for han på 17 antar jeg du har krav på det, men ikke han på 19. Ellers er det jo noe som heter velferdspermisjon, men såvidt jeg har skjønt er det i stor grad opp til arbeidsgiver å fastsette hvilke tilfeller som vil gi deg rett til det, eller så er det fastsatt i tariffavtaler.

BenteR
29-10-14, 19:23
Tusen takk langaard (ville sende deg prikk, men kunne ikke)
Tror jeg prøver den!

langaard
29-10-14, 19:25
Tusen takk langaard (ville sende deg prikk, men kunne ikke)
Tror jeg prøver den!

:klem:

Kanutten
29-10-14, 19:31
Du kan søke om ekstra "sykt barn" dager, også etter de er 12 år, men ikke lengre enn 18 år. Kreves en legeerklæring, men behandlingstiden er kort. Så for han på 17 antar jeg du har krav på det, men ikke han på 19. Ellers er det jo noe som heter velferdspermisjon, men såvidt jeg har skjønt er det i stor grad opp til arbeidsgiver å fastsette hvilke tilfeller som vil gi deg rett til det, eller så er det fastsatt i tariffavtaler.

Du bekrefter det jeg trodde. Så jeg må altså gå ned i stilling for å kunne følge guttene mine. Til og med nav sier at aspergern fikk sin diagnose "for sent" og msern "for tidlig" med tanke på hva slags oppfølging de kunne ha fått. De har havnet i et slags ingenmannsland hvor det er deres egen innsats som forventes. Aspergern er nettopp henvist til akutt psyk mens msern er nettopp henvist til akutt rehab. Det sier seg selv at de ikke klarer gjennomføre dette alene...

BenteR
29-10-14, 19:46
Du har oppdaget noe av det som har irritert meg grenseløst, Kanutten.
Nå har mine hatt sine diagnoser (selv om det er blitt flere i nyere tid) siden de var små, og ikke er de like omfattende som de dine barn har, men jeg har likevel kjent på den avmaktfølelsen når as norge forlanger at ungene skal være voksne og klare seg selv og finne ut av alle de byråkratiske tingene som kreves.
Eneste måten og klare det på såvidt jeg vet, er at du har en lege som sykemelder deg de gangene det trengst eller prøver å få lagt møter og slikt til en mest mulig gunstig tid slik at du slipper unna med bare litt fri. Pleier å fungere om du har en forståelsefull sjef.

Kanutten
29-10-14, 20:42
Du har oppdaget noe av det som har irritert meg grenseløst, Kanutten.
Nå har mine hatt sine diagnoser (selv om det er blitt flere i nyere tid) siden de var små, og ikke er de like omfattende som de dine barn har, men jeg har likevel kjent på den avmaktfølelsen når as norge forlanger at ungene skal være voksne og klare seg selv og finne ut av alle de byråkratiske tingene som kreves.
Eneste måten og klare det på såvidt jeg vet, er at du har en lege som sykemelder deg de gangene det trengst eller prøver å få lagt møter og slikt til en mest mulig gunstig tid slik at du slipper unna med bare litt fri. Pleier å fungere om du har en forståelsefull sjef.
Jeg er nå blitt sykemeldt 20%. Myalgi grunnet stress. Sant, men samtidig gir det meg rom til å avtale alle møter etc etc på disse dagene. Forståelsesfull sjef? Hva er det?

Carisma
30-10-14, 09:27
Hvilke omega 3 tislkudd er best, og hvor mye bør man ta?

TrillTrall
30-10-14, 15:47
Hvilke omega 3 tislkudd er best, og hvor mye bør man ta?
Jeg vet ikke hva som er best, men jeg bruker Møllers Omega3 Ekstra sterk og tar tre kapsler om dagen, jeg tror anbefalt dagsdose av den er 2. Synes den funker godt mot smerter i ledd og muskler. :) Merker det i alle fall fort om jeg slurver noen dager.

Carisma
30-10-14, 22:04
Jeg mener å ha lest et sted at møllers var av dårlig kvalitet?

TrillTrall
30-10-14, 22:18

Det funker for meg. ;)

nellie
30-10-14, 23:12
Drikk tran, så kjenner du om den er harsk eller ei. Det var prat om at oljen i kapsler oftere var harsk.
Ellers kan det vel være litt tungmetaller, men det er det vel i fisk også.

Møllers har streng kvalitetskontroll.

Ellers skal vel selolje være bra.

nellie
30-10-14, 23:18
Kapsleltest: http://testbasen.tv2.no/test/357/en-av-disse-omega-3-pillene-far-strykkarakter

Oljetest: http://forskning.no/fisk-mat-og-helse/2010/03/den-store-fiskeoljetesten

Barnetilskuddstest: http://m.klikk.no/foreldre/tester/article899786.ece

Om harsking: http://bramat.no/kosthold/matvarer/388-harske-oljer-kan-vaere-helseskadelig5

nellie
30-10-14, 23:21
God gammal Møllers tran kommer godt ut.

Carisma
30-10-14, 23:28
Ok, takk. Det med harskning har jeg ikke tenkt på engang! :eek: enda en ting å bli stresset for... :o. Er det mulig å merke om den er harsknet?
Men hvor mye bør vi ta? Regner med det som alt annet bør økes betraktelig ift anbefalingene?

nellie
30-10-14, 23:40
Harsk fiskeolje lukter helt fryktelig. Derfor lettere å skjule dårlig olje i kapsler.

Hvor mye man bør ta er vel individuelt.

Fedons mening: http://www.fedon.no/Omega+3+-+hvorfor+og+hvor+mye%3F.9UFRDYZD.ips

Ved problemer med ledd osv kanskje mer? Det finnes kapsler på apotek som er beregnet spesielt på leddproblemer. Mulig det bare er tøys. De er dyre som gull omtrent. Disse: http://www.triomar.no/Triomar/

Det er forskjell på omega-3 syrene (EPA og DHA). Det kan være verdt å sette seg inn i forskjellen på disse og sjekke de forskjellige tilskuddene opp mot det.

silje21
31-10-14, 16:37
ca hvor lenge holder fersk champignon seg bra i kjøleskapet?

langaard
31-10-14, 16:57
ca hvor lenge holder fersk champignon seg bra i kjøleskapet?

3-4 dager i papirpose :)

silje21
31-10-14, 22:13
Takk :)

vaskeklut
01-11-14, 00:15
er det noen av dere som har litt greie på søm som vet hva såkalte eggebånd/ripsbånd heter på engelsk?

Kanutten
01-11-14, 09:14
Var på nav i går. Saksbehandleren min der mente jeg bør be legen om 50% sykemelding slik at jeg får fulgt opp ungene, samt tatt vare på meg selv, uten dårlig samvittighet. Jeg skal prøve noen uker til og funker det ikke blir jeg å be om sykemelding..

LinLeia
01-11-14, 11:45
Lurer på om noen vet hvor jeg kan få kjøpt tøffe armbånd i litt større størelse en denne "one size,- passer alle" . Gjerne nettbutikk

Lillemy71
03-11-14, 08:08

Selv rører jeg ikke Møllers Tran, i utgangspunktet for jeg syntes det smakt så j*vli, men etter å ha smakt helt fersk tran forstår jeg at tran ikke trenger å være ile i det hele tatt.

For å si det sånn, når olje lukter/smaker harskt er det allerede gått for langt i harsknings-(oksidasjons) prosessen. Dessuten om man går og konstant hilser på oljen, bør man ihvertfall prøve å skifte merke. Selv fordøyer jeg nok fiskeolje veldig dårlig, for jeg går jo å gulper når jeg har spist laks/makrell også. Har faktisk hatt bedre hell med seloljekapsler, husker ikke helt hvilket merke, men mener å huske det er Ruis.

Her kan du lese litt om at "Tran er ferskvare" (http://www.renmat.no/ernaering/tran-er-en-ferskvare.aspx), her henvises også til en undersøkelse som VOF gjorde av fiskeoljer og at nesten ingen holder mål.

En undersøkelse publisert i Helsemagasinet VOF viste at kun tre av 56 fiskeoljeprodukter ikke hadde verdier over den “sensoriske grensen for harskhet”. Av flytende tran var det kun Havfruenes Tran og Omega Cure, leverolje fra oppdrettstorsk og sei, som passerte testen. En annen studie, utført av Nofima, viste at kun fire av 113 omega-3-produkter på det norske markedet holdt seg innenfor internasjonal bransjestandard for oksidasjon i marine oljer (GOED). Studien finner du i rapport nr. 196 (http://www.nofima.no/filearchive/lite-oksiderte-omega-3-oljer-og-potensielle-helsefordeler.pdf), utgitt av Stiftelsen Rubin.
Kilde: Helsemagasinet VOF nr. 4/2012

smgj
03-11-14, 10:09
er det noen av dere som har litt greie på søm som vet hva såkalte eggebånd/ripsbånd heter på engelsk?
risbånd/kroklisser: rick rack/rickrack
ripsbånd (pyntebånd??? eller bomullsbånd/twillbånd?): herringbone webbing/twill tape/woven tape/woven webbing/cotton ribbons/grosgrain ribbons

Jeg må si at jeg ikke egentlig vet hva eggebånd er for noe ... ? Bare grovgooglet.

vaskeklut
03-11-14, 12:32
risbånd/kroklisser: rick rack/rickrack
ripsbånd (pyntebånd??? eller bomullsbånd/twillbånd?): herringbone webbing/twill tape/woven tape/woven webbing/cotton ribbons/grosgrain ribbons

Jeg må si at jeg ikke egentlig vet hva eggebånd er for noe ... ? Bare grovgooglet.

Sånn herringbone-bånddings høres riktig ut! Takk!

Jeg kaller det eggebånd fordi sømlærern min på vgs sa de hette det :o Om de har et annet navn i virkeligheten aner jeg ikke, men er fullt mulig! Det er sånn bånd som ofte brukes i linning og andre ting som ikke skal strekke seg. Båndene er mer eller mindre umulige å strekke :ja:

smgj
03-11-14, 13:45
Sånn herringbone-bånddings høres riktig ut! Takk!

Jeg kaller det eggebånd fordi sømlærern min på vgs sa de hette det :o Om de har et annet navn i virkeligheten aner jeg ikke, men er fullt mulig! Det er sånn bånd som ofte brukes i linning og andre ting som ikke skal strekke seg. Båndene er mer eller mindre umulige å strekke :ja:
Hihi. Hjemme het sånt "håndklehemper" :D

vaskeklut
03-11-14, 13:46
Ja, og det er akkurat det jeg skal bruke de til i dette tilfellet.. :D

kamp
03-11-14, 14:34
Jeg lurer på hvordan det går an å være syk uten å forstå det selv..

LinLeia
03-11-14, 14:34
Bytter fastlegen spiral, heller må man til gynekolog ???? Gruer fælt til dette :(

Rin
03-11-14, 15:45
Bytter fastlegen spiral, heller må man til gynekolog ???? Gruer fælt til dette :(

Jeg har aldri opplevd at fastlegen har foreslått noe annet enn å henvise videre til gynekolog og evt kombinere det med celleprøve og sånn, men antar at det varierer fra lege til lege.

Cyan
03-11-14, 18:30
Fastlegen min satt inn spiral og tok celleprøve sist jeg prøvde meg på noe sånt for drøyt 4 år siden, så tror det varierer. Ring og spør.

Spinnerette
04-11-14, 14:33
:klem:Jeg lurer på hvordan det går an å være syk uten å forstå det selv..

:klem:

Marella77
04-11-14, 23:45
Vi tenker på å skaffe oss en katt. Noen med tips om rase? Vil ha en barnevennlig katt som ikke røyter så mye... om mulig, hehe ;)

TrillTrall
05-11-14, 06:21
Vi tenker på å skaffe oss en katt. Noen med tips om rase? Vil ha en barnevennlig katt som ikke røyter så mye... om mulig, hehe ;)

Gå til en eller annen omplasserings-plass og få tak i en katt der.

Carisma
05-11-14, 08:46
Katter som ikke røyter er vel stort sett bare disse nakenkattene, og de koster jo fort noen titusen for en unge. Så det spørs hvor mye dere vil legge i det.
Skal dere ha en kattunge eller en voksen katt? Voksne katter som ikke er vant til barn er sjelden særlig glad i barn.
Som TrillTrall sier kan det lønne seg å snakke med f.kes dyrebeskyttelsen. MEN, det er ikke bare å "få tak i" der, vær forberedt på intervjuer i flere runder, en haug med skjemaer osv.

BenteR
05-11-14, 16:30
Nå har jeg to katter fra dyrebeskyttelsen og det var ikke noe mye skjemaer der. Jeg sa hvem vi var, hvor vi bodde og hvilken katt vi ønsket, avtalte tidspunkt og skrev under på kjøpskontrakt da vi hentet.

Alle katter røyter, men noen raser mer enn andre. Perser og ragdoll er vel noen av de som fører til at man konstant har hår i maten.....

Om dere velger en voksen katt fra dyrebeskyttelsen så får dere også vite hvordan katten er, f.eks. i forhold til barn.
En kattunge vet man lite om hvordan den vil utvikle seg.

TrillTrall
05-11-14, 16:51
Om dere velger en voksen katt fra dyrebeskyttelsen så får dere også vite hvordan katten er, f.eks. i forhold til barn.
I tillegg er vel katten "ferdig" vaksinert og kastrert? Vinn-vinn med andre ord. :)

BenteR
05-11-14, 17:15
Ja slik er det.
Og i tillegg gir man et hjem til en voksen katt; altfor mange synest at kattunger er sååå søte og velger en slik liten søt tass uten å tenke på at alle kattunger blir voksne katter en gang. Da er det mange blir "allergiske" og ikke kan ha katten lenger.

Carisma
05-11-14, 20:48
Jeg har vært i kontakt med to forskjellige avd av dyrebeskyttelsen de siste dagene siden vi er på jakt etter to katter, og begge plasser har det først vært intervjuspørsmål på mail (tydeligvis fo å avdekke motivasjonen), og så fikk jeg beskjed om at hvis vi fortsatt var interessert skulle vi få oversendt skjemaer for utfylling før vi evt fikk besøke kattene og se på dem. Det hjalp ikke at jeg var intervjuet av en avdeling,begge skulle ha det samme. Mulig de har endret praksis, men det er i høyeste grad skjemaer osv som man må gjennom nå!

En kattunge vet man lite om hvordan den vil utvikle seg.
Men samtidig kan man selv bestemme til en viss grad hvordan katten utvikler seg ift til familien.

TrillTrall
05-11-14, 20:56
Jeg har vært i kontakt med to forskjellige avd av dyrebeskyttelsen de siste dagene siden vi er på jakt etter to katter, og begge plasser har det først vært intervjuspørsmål på mail (tydeligvis fo å avdekke motivasjonen), og så fikk jeg beskjed om at hvis vi fortsatt var interessert skulle vi få oversendt skjemaer for utfylling før vi evt fikk besøke kattene og se på dem. Det hjalp ikke at jeg var intervjuet av en avdeling,begge skulle ha det samme. Mulig de har endret praksis, men det er i høyeste grad skjemaer osv som man må gjennom nå!

Men samtidig kan man selv bestemme til en viss grad hvordan katten utvikler seg ift til familien.

Det høres helt flott ut etter min mening. :) Da slipper de at det blir alt for lettvint å bare hente seg en katt. Skulle ønske jeg kunne ha en liten pus eller to...

BenteR
05-11-14, 21:00
Kanskje annen praksis andre steder da.
I Kristiansand er kattehuset åpent for besøk hver uke, og så vidt jeg vet trenger man ikke avtale for å komme der.
Da jeg hentet hjem Muffin, 11 måneder gammel da, fra Dyrebeskyttelsen i Farsund, sendte jeg en mail, fikk en mail tilbake og så avtalte vi når vi skulle hente ham.
Da jeg forelsket meg i Pippi var hun fremdeles et lite nurk. Jeg ringte Dyrenes Beskytter i Kristiansand og sa meg intressert og da hun var blitt 12 uker gammel og stor nok til å flytte fra moren sin hentet vi henne.

Carisma
05-11-14, 22:02
Det høres helt flott ut etter min mening. :) Da slipper de at det blir alt for lettvint å bare hente seg en katt. Skulle ønske jeg kunne ha en liten pus eller to...

Joda, men for meg som er veldig kattevant er det i overkant pirkete... Særlig siden jeg jo må dra inn at jeg har en treåring i hus som får dem til å slå på alle varsellampene. :rolleyes: jeg ER faktisk kattevandt nok til å lære ham det, og han er vant til katter hos familie. (Men det er ikke til å stikke under en stol at endel av disse som er voldsomt engasjerte i slike foreninger kanskje ikke alltid har et realistisk forhold til det.... Jeg sier ikke at de hadde ofret sin egen mor for å redde en katt, men de hadde slitt med valget ;) )

Marella77
05-11-14, 23:15
Takk for mange flotte svar!! Hvor mye røtter katter? Må man støvsuge hver dag? Er sofaen alltid dekt? Hvor mye jobb er det?

Lava
05-11-14, 23:42
Takk for mange flotte svar!! Hvor mye røtter katter? Må man støvsuge hver dag? Er sofaen alltid dekt? Hvor mye jobb er det?

Jeg har 3 katter, en kattunge vi egentlig ikke skulle beholde, og to voksne. Det er kattehår overalt! En katt er sort, og en hvit. Klapp dem og du har neven full av hår, sjekk i kroken bak døra, joda hybelkaniner..

Nå skal det sies at jeg også har en hund, så mine hybelkaniner er blanding av 3 katter og 1 hund. Er du redd hår i maten eller på klærne/sofaen osv, bør du tenke deg om.. :D

Men det er mye kos og hygge i dyr, og når vi alle slapper av i stuen og det sover katter på alle sider av meg, mens jeg koser meg med feks strikketøy, da har vi det fint! :hearts:

Jeg syns det er bra at de passer på hvem som får katt eller ei, kattene skal jo ha det godt der de kommer :)

Alle mine katter er funnet ute, alene og forlatt, vi har alltid forskøt å finne eier, men det er ingen som "eier" dem..

Carisma
06-11-14, 00:41

Dersom dere ikke har noe erfaring med katt bør dere låne en en uke eller to først for å se hva dere går til. Sjekk om noen i omganskretsen eller nabolaget trenger kattepass i jula f.eks.
En katt lever i +/- 15 år, så du bør være sikker på hva du begir deg utpå. http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00009/Katt-brosjyre_klikk_h_9866a.pdf

MAR
06-11-14, 00:59
I tillegg er vel katten "ferdig" vaksinert og kastrert? Vinn-vinn med andre ord. :)

Kattunger fra dyrebeskyttelsen leveres også ferdig helsesjekket og vaksinert, og dyrebeskyttelsen betaler for chipmerking og kastrering. Akkurat som med voksne katter :)

TrillTrall
06-11-14, 06:52
Kattunger fra dyrebeskyttelsen leveres også ferdig helsesjekket og vaksinert, og dyrebeskyttelsen betaler for chipmerking og kastrering. Akkurat som med voksne katter :)

Kjempeflott! Jeg tenkte mer i forhold til om du stikker bort til dama på hjørnet og henter en "huskattunge" liksom. :) FOD var også veldig behjelpelige med kastrering da vi tok til oss en hunnkatt vi ikke fant eieren til for en del år siden. De tok den jobben mot at vi tok oss av katten - greit for oss. :) Jeg husker ikke om vi betalte for det eller om de også tok kostnaden.

Photobscura
06-11-14, 08:15
Katter røyter definitivt mest på våren og mot sommeren, selv om det ellers er individuelt fra katt til katt. Helt korthåra katter har mest pels, og mest allergener. Min katt røyter minimalt på vinteren. På våren drar jeg børste på ham nesten daglig, og det avhjelper noe (gitt at katten liker å bli børsta, da. Det er ikke bare bare å oppdra en en katt til å godta noe den allerede ikke liker. :p). Det holder å støvsuge et par ganger i uka.
Men det er mye kos og godt selskap med en katt. Den er et selvstendig dyr, og har ikke behov for den samme oppmerksomheten som det en hund har. Mye fordi katten i motsetning til hunden ikke vil komme til å underordne seg mennesket som i en flokk. Ditt ansvar er å gi den kjærlighet, men også rom, du kan i liten grad dressere en katt, men du kan hjelpe og legge til rette for å gjøre den husren - om den ikke alt er det - og du kan gjøre den trygg. Lykke til, uansett hva du ender opp med!

Lillemy71
06-11-14, 09:41

Her i området koster det 1200 kr å adoptere enn kattunge fra Dyrebeskyttelsen Norge, det dekker helsesjekk, 2 ormekurer, 2 vaksinasjonsrunder (fullvaksinering som varer 1 år) og kastrering. Denne "pakken" koster mer om man skal fikse selv.

Personlig synes jeg det er helt greit at de tar denne betalingen for de fleste som er seriøse er villige til å betale for å få et dyr som er friskt og har alle vaksinasjoner/kastrering i orden). Personlig har jeg aldri hatt problemer med at Dyrebeskyttelsen har et skjemavelde for å adoptere dyr, men jeg forstår at de har en viss prosess for å unngå de som ikke vet hva de begir seg inn på når de får et dyr. De vet jo ikke hvilken erfaring folk har med dyr når de kommer for å adoptere.

Har man katt vil det være røyting, er en fordel å prøve å lære de opp til børste/man fra de er små så kan man ta det verste. Jeg har i tillegg lært snuppene mine opp til å ligge på egne tepper i sofaen, dette tar av en del og det er enkelt å dra av teppene for vask og tørketrommel som tar det meste av hår. Må jo sies at det er total krise når jeg vasker teppene, da vil de helst ikke ligge i sofaen (suttekluten mangler :eek:) :D

Har du barn og får en voksen katt bør du vite at den er glad i unger, det kan være enklere å få en kattunge og venne den til barna, men det er ingen garanti for at den vil gå overens med de, man vet aldri hvordan de utvikler seg. Det viktigste er faktisk å lære barna hvordan kattens kal behandles og ikke minst respektere at katter ikke er så glad i å bli dratt rundt på, ikke alltid vil ha kos og at det er katten som må velge (bestemme) :)

Carisma
06-11-14, 09:52
Ikke her, de er chippet og vaksinert, men man forplikter seg til selv å kastrere dem. Koster 500 pr katt her.

Carisma
06-11-14, 10:09
Dere som kjenner lit utenlandske butikker, vet dere om noen av disse har store størrelser? http://www.westend.hu/shops (Jeg vet at C&A og HM har)

Lemen
06-11-14, 11:03
Jeg overtok en 2 år gammel britisk blå, og en 4 år gammel ragdoll i fjor. Og det er mye pels med rasekatter. Ragdollen trengte børsting og pelsstell, og røytet mye. I tillegg så er det en slags tynn silkepels, så hårene la seg veldig i sofa og stoler, og var vanskelig å støvsuge, og jeg måtte støvsuge flere ganger i uka. Ragdollen fikk nyresvikt og måtte avlives i vår, og jeg merker kjempestor forskjell på hvor ofte jeg må støvsuge nå når jeg bare har den britisk blå igjen. Nå gidder jeg stort sett bare gjøre det 1-2 ggr i uka, og når jeg får besøk. Har forresten laget til et pledd som pus liker å sove på, og da ligger hun stort sett der, i stedet for å ligge rett på sofaen.

Marella77
06-11-14, 14:20
Tuuuusen takk for flotte svar!!! Snille dere er!!! Ha en fin dag!!! :)))

nellie
06-11-14, 14:23
Vi har en hellig Birma. Han røyter faktisk mindre enn den andre katten, som er korthåret. Men det kommer vel mye an på hvor mye de er ute osv.

Birmaen sin pels har ikke trengt noe særlig stell. Måtte barbere han da han gikk fra å være innkatt til å fly ute, for da fikk han enormt med klumper. Men etter det har han vært så fin i pelsen.

Men for all del altså. Han røyter. Men ikke mer enn den helt korthårede. Men merker stor forskjell på røyting etter hvilket fór de spiser, så invester i noe dyrt og bra.

TrillTrall
06-11-14, 14:52
Er det noen som har prøvd denne??? Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan den skal kunne holde en liten pupp på plass engang... Jeg har ikke tenkt å prøve den altså, men synes den så såpass merkelig ut at jeg lurer veldig på hvordan den tar seg ut når man har den på. Den er fra H&M nye kolleksjon forøvrig.

Carisma
06-11-14, 15:14
Er det noen som har prøvd denne??? Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan den skal kunne holde en liten pupp på plass engang... Jeg har ikke tenkt å prøve den altså, men synes den så såpass merkelig ut at jeg lurer veldig på hvordan den tar seg ut når man har den på. Den er fra H&M nye kolleksjon forøvrig.
Hahahaha jeg ser for meg ansiktet på en stakkars mann om man tropper opp med den der, de som sliter med 2 hekter :lol::lol::lol:

index
06-11-14, 15:18
Minner litt om en tvangstrøye??:confused:

TrillTrall
06-11-14, 15:47
Hahahaha jeg ser for meg ansiktet på en stakkars mann om man tropper opp med den der, de som sliter med 2 hekter :lol::lol::lol:

Jeg lurer virkelig på hva designeren har tenkt på... Hvordan er den å ta på seg tro? Hadde nesten vært artig å stikke innom en H&M bare for å teste. :D Og den ser jo ikke ut?

Spinnerette
06-11-14, 23:56
Noen som har noen tips til hjemmelagede remedier som kan hjelpe på hoven og sår hals, og tørrhoste? :helsesjek

Carisma
07-11-14, 01:42
Noen som har noen tips til hjemmelagede remedier som kan hjelpe på hoven og sår hals, og tørrhoste? :helsesjek

Kokt vann med ingefær og sitron

Lillemy71
07-11-14, 08:34
Jeg lurer virkelig på hva designeren har tenkt på... Hvordan er den å ta på seg tro? Hadde nesten vært artig å stikke innom en H&M bare for å teste. :D Og den ser jo ikke ut?

Tja det er vel designet for radmagre modeller uten pupper, slik som det meste er som kommer fra mannlige topp designere :D Også er jo dette såkalte "statement" plagg for småsnupper som vil ha billige designerklær og ikke nødvendigvis tenkt til en joggetur i marka. Vet ikke om det er alderen, men selv synes jeg hele kolleksjonen var grusom :D:eek::rolleyes:

Carisma
07-11-14, 09:12
Jeg ser helt klart poenget med konseptet, har ofte øsnket meg noe sånt til å bare stroppe ting skikkelig fast med :D Men, jeg mistenker at det ikke er det som ligger bak designet, da hadde den muligens vært større om ikke annet.. Det er ikke de flate som trenger en sånn. :rolleyes:

TrillTrall
07-11-14, 09:33
Tja det er vel designet for radmagre modeller uten pupper, slik som det meste er som kommer fra mannlige topp designere :D Også er jo dette såkalte "statement" plagg for småsnupper som vil ha billige designerklær og ikke nødvendigvis tenkt til en joggetur i marka. Vet ikke om det er alderen, men selv synes jeg hele kolleksjonen var grusom :D:eek::rolleyes:
Jeg så en liten videosnutt på vg i morrest om den nye kolleksjonen, ei tuppe iført en topp som gikk rett nedenfor puppene og så en trang thights. Jeg trodde det var treningstøy, men det var det faktisk ikke... Og jeg er enig med deg, fint var det heller ikke. Hva er egentlig vitsen med å komme med en kolleksjon med bar mage (fra armhuler til nedenfor navlen omtrent!) på denne tiden av året i Norge??? Her går det mer i 2-3 lag ull... ;)

TrillTrall
07-11-14, 09:34
Jeg ser helt klart poenget med konseptet, har ofte øsnket meg noe sånt til å bare stroppe ting skikkelig fast med :D Men, jeg mistenker at det ikke er det som ligger bak designet, da hadde den muligens vært større om ikke annet.. Det er ikke de flate som trenger en sånn. :rolleyes:
Jeg er usikker på om det er mange lag med tøy eller om de er sydd sammen? Om de ikke er sydd sammen og man begynner å løpe med den der på - og har mer enn a-cup å farte med - så vil da puppene ramle rett gjennom???

nellie
07-11-14, 10:09
De viser kolleksjonen sånn for å vise plaggene. Ikke for at man skal gå sånn. Helloooo :p

nellie
07-11-14, 10:10
Denne slags diskusjon høres vel strengt talt hjemme i en skravletråd, ikke her.

TrillTrall
07-11-14, 10:20
Denne slags diskusjon høres vel strengt talt hjemme i en skravletråd, ikke her.
I utgangspunktet stilte jeg bare et spørsmål om det var noen som hadde sett eller prøvd denne - og så ble det litt diskusjon omkring det.

Carisma
07-11-14, 10:24
Noen som har erfaring med barn som skriker seg bort?

smgj
07-11-14, 11:20
Jeg hadde sagt at i dette tilfellet så er sitron, honning og ingefær, eventuelt også mynte noe å forsøke.
Jeg vet ikke helt om hva du mener... Som kjent har ikke jeg barn, men var et barn som kunne skrike til jeg kastet opp.... Er det noe sånt du tenker på?

TrillTrall
07-11-14, 11:26
Mener du at det skriker til det mister pusten? Blås barnet kraftig i ansiktet, da må det trekke pusten igjen. Eller tenker du mer på hvordan roe barnet ned?

Ethereal
07-11-14, 11:59

Selv om jeg selv ikke har sansen for kolleksjonen, så er veldig i tråd med det Alexander Wang har presentert i kolleksjoner tidligere. Meningen er at det skal være sportselementer i dagligtøy (som om vi ikke ser bruk på tvers der allerede med 2xu-tights brukt som bukse i bybildet?), meningen er ikke at det skal være praktisk, det er ikke Coop-kolleksjonen til Northug dette- og den ble lansert over hele verden, så de har nok ikke tenkt sånn over norske værforhold.

Og den er sannsynligvis sydd sammen, det er neppe strimler av tøy som ligger over hverandre. Den er neppe behagelig på også, og ikke designet for funksjon. Det er heller ikke alle som kjøper klær fordi de først og fremst skal være praktiske.

Hva designeren tenkte på? Mesteparten av kolleksjonen er utsolgt, han traff en målgruppe, selv om folk her inne ikke er i den målgruppa.

Carisma
07-11-14, 12:05
men var et barn som kunne skrike til jeg kastet opp.... Er det noe sånt du tenker på?
Ja, eller evt til de besvimer
Mener du at det skriker til det mister pusten?
Ja. Tenkte mest på om noen har hatt barn med det og opplevd senvirkninger, evt at det har vært tegn på noe annet?

smgj
07-11-14, 12:43
Ja, eller evt til de besvimer

Ja. Tenkte mest på om noen har hatt barn med det og opplevd senvirkninger, evt at det har vært tegn på noe annet?
Sånn er det jeg husker:

Jeg gikk liksom inn i en transe hvor kroppen bare fortsatte å skrike/hikstgråte selv om hodet på mange måter var ferdig med det... For meg fant mamma ut at en kombinasjon av ro og avledning fungerte. Jeg var fasinert av vann, så det å sette/stille meg ved vasken og la kjøliglunkent vann bare renne over fingrene mine var faktisk det som fungerte.

Selv om jeg fortsatte å gråte så ble etter en stund oppmerksomheten ledet mot følelsen av vannet over fingrene og det var etterhvert nok til å dra meg utav den "gråtevranglåsen" kroppen hang fast i. (NB - det var faktisk viktig at vannet var litt kaldere enn hudtemperatur sånn at jeg "kjente" det.)

God, gammeldags ryggstryking/kos kunne også virke, men vann var for meg best da jeg kom bort fra det jeg da nok oppfattet som plagsom påtrengendehet fra de voksne og jeg fikk "komme ut av det" i eget tempo.

Fant aldri noen årsak til det hos meg, og tror ikke jeg har/fikk noen seinvirkninger?

nellie
07-11-14, 21:48
Hvordan er røykepolitikken på bedrifter rundt om kring? Er det bare fritt frem for å gå ut og røyke så ofte man vil, og at så mange som måtte ønske det går ut sammen?

Sanney
07-11-14, 21:59
vi skal helst holde oss til pausene, men det er enkelte som går ut oftere.. nå er det mest dampere hos oss da, og noen damper inne...

TrillTrall
07-11-14, 22:40
Hvordan er røykepolitikken på bedrifter rundt om kring? Er det bare fritt frem for å gå ut og røyke så ofte man vil, og at så mange som måtte ønske det går ut sammen?

Hos oss er det bare en vikar som røyker og han er så lynsnar når han er ute og tar et par trekk at jeg ikke merker at han har vært borte før jeg ser han kommer inn døra igjen. :)

Men jeg har hatt en kollega som tilsammen gjerne hadde bortimot en time røykepause tilsammen i løpet av en dag - hver dag. Samme dama var forbanna over at jeg mottok en privat telefon i arbeidstiden - da min mor nok en gang var innlagt på kreftavdelingen og min far ville gi meg beskjed - man tok ikke imot private telefoner i arbeidstiden må vite! Det gjaldt visst ikke henne forøvrig...

nellie
08-11-14, 09:35
Men jeg har hatt en kollega som tilsammen gjerne hadde bortimot en time røykepause tilsammen i løpet av en dag - hver dag. Samme dama var forbanna over at jeg mottok en privat telefon i arbeidstiden - da min mor nok en gang var innlagt på kreftavdelingen og min far ville gi meg beskjed - man tok ikke imot private telefoner i arbeidstiden må vite! Det gjaldt visst ikke henne forøvrig...

Det der..

Lurer på om jeg kan begynne å ta et kvarters strikkepause hver
1.-1.5 time, sånn som røykerne tar sine pauser. Gjerne 2-3 av gangen.

Har egentlig ikke noe som helst imot røyking, men tror ikke de jeg jobber sammen med har innsikt i hvor ofte og hvor lenge de faktisk går ut, i løpet av ei vakt.

smgj
08-11-14, 10:03
Nå er det lenge siden jeg jobbet et sted med mer enn ingen røykere.... Men selv dengang da så gikk man alene - det var pålagt fra ledelsen - nettopp fordi røykepausene trakk ut når man var flere og fordi man faktisk ble underbemannet på jobben om flere gikk samtidig.

nellie
08-11-14, 10:08
En av gangen må være en idé. Går fortere om man står alene? Skravling tar vel fem minutter bare det.

Photobscura
08-11-14, 10:11
Siste stedet jeg jobba, hadde alle rett på fem minutter hver time i tillegg til lunsjen, og ettersom vi satt ved pc-er som logga all tid med aktivitet, og vi måtte sette den på pause mens vi tok pause, så gikk det bare utover oss dersom vi tok pause lenger enn de tilmålte fem. Røykere eller ei. Alle respekterte det. (Sikkert fordi man risikerte å få trekk i lønn om man dro den ut. :p)

streber
08-11-14, 12:01
Jeg røykte selv frem til 05-men var blant dem som var obs på å ikke dra ut disse pausene. Det skulle ikke gå ut over andre at jeg røykte-men det er det sannelig mange som gir og har gitt helt blaffen i-selv om det blir tatt opp om og om igjen. Som en kollega sa om en av de som røykte mest for et par år siden-"jeg kunne gått rundt bygden 2 ganger på den tiden hun bruker på å røyke på en vakt". Alle de andre fikk det travelt pga den tiden hun røykte og snakket i private tlf hver vakt..Hun gikk ofte ut alene, men det hjalp jo lite, da tlf var med. Ut alene uten den, hadde kanskje hjulpet?

Supera
08-11-14, 14:09
Har ikke hørt noen regler rundt det hos oss. Men de jeg jobber med får det unnagjort fort og tar med seg jobbtelefon slik at de hører om det plutselig blir travelt.

Kanutten
09-11-14, 14:02
Jeg har de siste ukene vært ISKALD på beina. Har følelse av frostbitt i dem og især på hælene. I dag våknet jeg med vondt i begge beina fra rævkomlingene og nedover. Mistenker at det er noe isjiasaktig. Noen som har tips om hvordan man fikser dette? Det værste er ikke vondtene, men denne intense kuldefølelsen... Jeg går forresten til behandling for tiden grunnet kroppsdeler som bare dovner akutt bort, men det er liksom noe annet. Nå er jeg bare blåfrossen på beina... Jeg som alltid har vært så fryktelig varm i kroppen. Mamma er operert flere ganger grunnet trange forhold rundt nervene og tror jeg begynner få det samme.... Vil ikke det jeg...

smgj
09-11-14, 19:20
Jeg har de siste ukene vært ISKALD på beina. Har følelse av frostbitt i dem og især på hælene. I dag våknet jeg med vondt i begge beina fra rævkomlingene og nedover. Mistenker at det er noe isjiasaktig. Noen som har tips om hvordan man fikser dette? Det værste er ikke vondtene, men denne intense kuldefølelsen... Jeg går forresten til behandling for tiden grunnet kroppsdeler som bare dovner akutt bort, men det er liksom noe annet. Nå er jeg bare blåfrossen på beina... Jeg som alltid har vært så fryktelig varm i kroppen. Mamma er operert flere ganger grunnet trange forhold rundt nervene og tror jeg begynner få det samme.... Vil ikke det jeg...

Sjekk stoffskiftet ... Spesielt for autoimmune varianter.

Jammo
09-11-14, 21:34
Jeg lure på om det er normalt å få vondt i hodet etter en har spist for mye karbohydrater som en ikke er vant med? I dag har vi vært i selskap og har spist litt sjokkolade og tørket frukt (snopestang). Er det andre som har erfat dette?

Takk for svar ;)

Veldig bra tråd dette :)

Gracella
09-11-14, 21:42
De siste månedene har jeg hatt en merkelig "strekksmerte" i venstre stortå, rett på yttersiden av tåa.
Smerten kommer hvis jeg setter meg på kne eller hvis jeg strekker ut foten (à la ballerinastrekk, hvis dere skjønner). De der tingene kan jeg leve med, men smerten kommer også når jeg skal gjøre bulgarsk utfall - og det er en av mine yndlingsøvelser!
Jeg kan strekke foten forsiktig, helt til smerten blir mer eller mindre borte før jeg trener, men den kommer jo bare plutselig tilbake.
Den er skikkelig intens, nesten brennende og det kjennes nesten ut som om det er en sene som er for kort.
Er det noen som har en ide om hva det kan være???

vaskeklut
09-11-14, 23:40
Jeg lure på om det er normalt å få vondt i hodet etter en har spist for mye karbohydrater som en ikke er vant med? I dag har vi vært i selskap og har spist litt sjokkolade og tørket frukt (snopestang). Er det andre som har erfat dette?

Takk for svar ;)

Veldig bra tråd dette :)

Jepp! Ganske normalt :)

Lillemy71
10-11-14, 07:55
Det finnes de røykere som bruker mye tid på røyken og har lange pauser i løpet av en dag, men det finnes mange røykere som ikke er slik, de aller fleste etter min erfaring. Og hva med de som ikke røyker, men som bruker mer tid med kaffemaskinen, springe rundt å sladre med andre, surfe på nettet, hører ikke klaging på de her, men mange av de er om mulig mindre effektive. Så lenge man ikke jobber på samlebånd eller noe lignende der alle må være samtidig, synes jeg (som en som sitter i mellomlederposisjon) at det viktigste er at folk få gjort jobben sin på en ordentlig måte og i tide.

nellie
10-11-14, 10:00
Det finnes de røykere som bruker mye tid på røyken og har lange pauser i løpet av en dag, men det finnes mange røykere som ikke er slik, de aller fleste etter min erfaring. Og hva med de som ikke røyker, men som bruker mer tid med kaffemaskinen, springe rundt å sladre med andre, surfe på nettet, hører ikke klaging på de her, men mange av de er om mulig mindre effektive. Så lenge man ikke jobber på samlebånd eller noe lignende der alle må være samtidig, synes jeg (som en som sitter i mellomlederposisjon) at det viktigste er at folk få gjort jobben sin på en ordentlig måte og i tide.

Her er det snakk om at 3 pleiere går ut, og lar en person ta seg av åtte brukere i de 15 minuttene det tar å stå der ute og røyke og prate om krig og fred og sånt. Altså ca en time tilsammen per vakt. Ja, de må til og med forlate kommunens område. Om jeg da har brukt fem minutter ved kaffemaskinen kan liksom ikke sammenlignes. Det er mye man kan finne på, men da har man i det minste jobben i oppsyn. Man går ikke vekk fra den.

Sånn er det hos oss da.

Min erfaring er at de fleste røykere bruker laaaaang og mye tid på å røyke i løpet av en dag.

nellie
10-11-14, 10:03
Brydde meg egentlig ikke så ille mye før en av disse folka begynte å legge seg opp i hva en kollega av meg gjorde, samtidig hun passet jobben sin.:o

Jammo
10-11-14, 13:02
Jepp! Ganske normalt :)

Da vet jeg at jeg må holde meg borte fra det neste gang ;)
Takk for svar :)

Lillemy71
10-11-14, 14:50
Her er det snakk om at 3 pleiere går ut, og lar en person ta seg av åtte brukere i de 15 minuttene det tar å stå der ute og røyke og prate om krig og fred og sånt. Altså ca en time tilsammen per vakt. Ja, de må til og med forlate kommunens område. Om jeg da har brukt fem minutter ved kaffemaskinen kan liksom ikke sammenlignes. Det er mye man kan finne på, men da har man i det minste jobben i oppsyn. Man går ikke vekk fra den.

Sånn er det hos oss da.

Min erfaring er at de fleste røykere bruker laaaaang og mye tid på å røyke i løpet av en dag.

Når man har en sånn jobb er det ikke ok å ta lange pauser enten man røyker eller ikke, enkelt og greit. Men det er mye mer synlig at folk går og røyker enn at de sløver rundt andre plasser og dermed lett å sutre over røykerne, men som sagt kommer an på hvilket arbeidssted man er på. Få jobben gjort skikkelig i tide uten at du belaster kollegaene dine unødig, så kan du ta en røyk på månen for min del :D

Spinnerette
11-11-14, 10:47
Er det "normalt" å få luft i magen av penecilin, ibuprofen og paracetamol kombinert? var legen som anbefalte kombinasjonen, men går rundt og småraper hele tiden :o

smgj
11-11-14, 19:55
Er det "normalt" å få luft i magen av penecilin, ibuprofen og paracetamol kombinert? var legen som anbefalte kombinasjonen, men går rundt og småraper hele tiden :o

Huff... det er harde saker for magen, ja. Men må man, så må man selvfølgelig.

Penicilling er hard på tarmfloraen så det er greit å tenke på p fore den iallfall.

Spinnerette
11-11-14, 20:06
Huff... det er harde saker for magen, ja. Men må man, så må man selvfølgelig.

Penicilling er hard på tarmfloraen så det er greit å tenke på p fore den iallfall.

Ja, kjenner jeg er rar i magen nå.. Får håpe det ikke varer ut hele kuren :( Men da kan jeg iallefall regne med at det ikke er unormalt!

Carisma
12-11-14, 01:20
Noen som har forsøkt rødkløver som kosttilskudd?

Photobscura
13-11-14, 13:37
- Dersom du skulle tatt oppkjøring for førerkort B på en tirsdag i Oslo midt i januar, hvilket tidspunkt på dagen ville du valgt om du skulle ha vært litt strategisk? 10:50, 12:35, eller 13:55?

Anne
13-11-14, 13:53
- Dersom du skulle tatt oppkjøring for førerkort B på en tirsdag i Oslo midt i januar, hvilket tidspunkt på dagen ville du valgt om du skulle ha vært litt strategisk? 10:50, 12:35, eller 13:55?

12.35...
Etter morgenrush og eventuell snømåking er overstått de fleste steder.
Og før ettermiddagsrush.

Photobscura
13-11-14, 13:57
Ok, takk! :)

Carisma
13-11-14, 14:00
10:50. Morgenrushet varer frem til ca 9:30, ettermiddagsrushet begynner fra kl 2. Mellom ca 11 og 12 spiser lastebilsjåfører, bud o.l ofte lunsj og er tilbake på veien i halv ett-tida. Med unntak av rundt kjøpesentre , Ikea og Alnabruområdet (hvor mange tydeligvis har lunsjærend) er det den roligste tida i Oslotrafikken.

Butterfly83
13-11-14, 14:05
Jeg ville også valgt 10.50. Jeg husker jeg hadde oppkjøring rundt kl 14 og måtte kjøre rundt på Majorstua og Storo. MYE trafikk! Hehe. Men det gikk bra da. Du klarer det nok fint uansett hvilket klokkeslett men om du kan velge så er det jo supert :)

Photobscura
13-11-14, 14:08
Det ble faktisk 12:35. :p Skal jo ha en oppvarmingstime først uansett, og bare deler av oppkjøringa er i selve Oslo. (Vet de pleier å kjøre ut mot Lillestrøm, Gjøvik etc). Lastebiler synes jeg ikke er så ille, rushtid er langt verre. Og jeg må også tenke logistisk i forhold til å spise selv. Klarer ikke å spise før ti, elleve, men da MÅ jeg spise, ellers får blodsukkerfallet det bedre av meg ... Satser på at det går bra. Hadde kryssa fingra for at det skulle være noe ledig i desember, men men. Får kanskje litt tid til mer mengdetrening først, da.

BenteR
13-11-14, 14:56
Noen som lager pølser selv og kanskje har noen gode tips/oppskrifter til amatør-pølsemaker?

TrillTrall
14-11-14, 22:15
For noen dager siden skulle jeg kjøpe bl.a. en avokado på Ica og gjorde store øyne da prisen suste forbi på displayet - 19,90!!! For EN avokado! I dag kjøpte jeg en på Rimi - 10,90. Var innom Kiwi senere på dagen og glemte å sjekke prisen der, men jeg antar den var enda lavere.

Hvordan i huleste kan Ica forsvare å ta nesten dobbelt så mye som Rimi for en avokado??? Er det ikke samme kjeden egentlig - bare at Rimi er billigutgaven av Ica? Sånn som Kiwi vel er billigvarianten av Meny og Prix av Mega?

Cyan
14-11-14, 23:08
Løping på vinteren: Brodder eller investere i et par joggesko med pigger?

Ethereal
15-11-14, 00:08

Løpesko med pigger. Definitivt. Brodder og løping gjør det hele bare pes og ikke gøy.

vaskeklut
15-11-14, 01:10
Hvordan i huleste kan Ica forsvare å ta nesten dobbelt så mye som Rimi for en avokado??? Er det ikke samme kjeden egentlig - bare at Rimi er billigutgaven av Ica? Sånn som Kiwi vel er billigvarianten av Meny og Prix av Mega?

Du har vel besvart ditt eget spørsmål der..

TrillTrall
15-11-14, 07:50

Jeg har et par Asics med pigger og de duger forsåvidt, men på hard is funker de dårlig. Best på hardpakket snø egentlig. Kjøpte brodder i fjor, men fikk aldri prøvd dem, det kom jo aldri snø her! :)

PT_Hege
15-11-14, 09:50
Jeg er svært fornøyd med mine piggsko fra Icebug (http://icebug.com/).

Marella77
17-11-14, 23:57
Et spørsmål: Hva syns dere om Barglobus? Er det gammeldags eller ikke? Min mann ønsker seg, vurderer å kjøpe til jul...

Marella77
18-11-14, 00:00
Og et annet spørsmål. Syns dere det er mye å spise en halv salmalaks og en boks creme fraise på en dag) Pluss en purre og en løk? Tror det er ca 400 gram i en sånn halv laks-pakke...

Carisma
18-11-14, 00:16
Et spørsmål: Hva syns dere om Barglobus? Er det gammeldags eller ikke? Min mann ønsker seg, vurderer å kjøpe til jul...
Sambo drømmer også om en sånn. Det kommer ikke til å skje for å si det sånn. Jeg har sagt at han får kjøpe seg en å ha på kontoret :D
Om det er gammeldags veit jeg ikke, men det skal litt til å få en sånn til å gli inn i interiøret :rolleyes:

Og et annet spørsmål. Syns dere det er mye å spise en halv salmalaks og en boks creme fraise på en dag) Pluss en purre og en løk? Tror det er ca 400 gram i en sånn halv laks-pakke...
Ikke hvis det er alt du spiser på en dag. burde kanskje ha litt mere grønnsaker.

Supera
18-11-14, 04:15
Syns dere det er mye å spise en halv salmalaks og en boks creme fraise på en dag) Pluss en purre og en løk? Tror det er ca 400 gram i en sånn halv laks-pakke...
Spørs jo på personen og aktivitetsnivået. Regner det til å bli ca 2350 kcal.

TrillTrall
18-11-14, 07:02
Du har vel besvart ditt eget spørsmål der..

Joooo, men nesten dobbelt så dyrt da???

TrillTrall
18-11-14, 07:03

Harry, harry og harry. Blir IKKE aktuelt i mitt hus for å si det sånn. Min far har en sånn da - jeg skal ikke arve den! :nei:

LinLeia
18-11-14, 10:43
Kunne tenkt meg en gammel barglobus. Stor og tung :D. Men disse nye, lagd av finer er liker jeg ikke:) Men man må jo finne plass til det begge liker, så gi din kjære den globusen han ønsker seg ( prøv heller å styre hvor den skal stå:D:rolleyes:)

Carisma
18-11-14, 11:09
Fytoøstrogener. De har vi jo lært at ikke er bra og vi må unngå (ref soya). Men, så hevdes det noen plasser at f.eks rødkløver er bra for PCOS pga fytoøsterogenet? Ville trodd at med østerogendominans burde man hvertfall ikke tilføre mer? Eller er det ønskelig med planteøsterogener som tar opp plassen for kroppens egne? :confused::confused::confused:
Noen som kan opplyse meg om dette?

Lillemy71
18-11-14, 11:47
Fytoøstrogener. De har vi jo lært at ikke er bra og vi må unngå (ref soya). Men, så hevdes det noen plasser at f.eks rødkløver er bra for PCOS pga fytoøsterogenet? Ville trodd at med østerogendominans burde man hvertfall ikke tilføre mer? Eller er det ønskelig med planteøsterogener som tar opp plassen for kroppens egne? :confused::confused::confused:
Noen som kan opplyse meg om dette?

Fytoøstrogener er en fellesbetegnelse for plantestoffer med østrogenlignende hormonvirkning. Det finnes mange typer av fytoøstrogener i kroppen, og de fleste forekommer naturlig i matvarer og urter. Isoflavoner, som finnes i soya og andre bønner, har den høyeste østrogeneffekten av alle de fytoøstrogener. Andre fytoøstrogener er flavanoler, flavones, flavanones, lignans og parabener.

Så uten at jeg er ekspert har det kanskje noe å si hvilken type fytoøstrogen som er i varen, samt at soya er regnet som den som gir mest fytoøstrogen og at man dermed kan få for mye ved overdreven bruk.

Marella77
18-11-14, 22:15
Tusen takk for svar! Tenker at barglobusen får fast plass på kontoret! Er jo bare å selge den om vi ombedtemmer oss... ;) ps, Salma laksen var bare 270g. Nam nam ;) stekt løk, salma og creme fraise med carry. Må prøves!!

Lava
19-11-14, 21:24
Når dere måler for ny BH, måler dere uten BH på, eller?

TrillTrall
19-11-14, 21:57
Når dere måler for ny BH, måler dere uten BH på, eller?
Om man veier det samme som før trenger man ikke måle på nytt hver gang man skal kjøpe seg en ny bh? Hvis man er så heldig at man har pupper som strutter og holder seg selv oppe kan man sikkert måle uten bh på, men jeg må nok måle med bh'en på gitt... :o

Lava
19-11-14, 22:38
Om man veier det samme som før trenger man ikke måle på nytt hver gang man skal kjøpe seg en ny bh? Hvis man er så heldig at man har pupper som strutter og holder seg selv oppe kan man sikkert måle uten bh på, men jeg må nok måle med bh'en på gitt... :o

hehe, jeg har gått ned ja, men har fortsatt bryst, de bare strutter ikke så mye :p Når alt fylles i en bh er det "mye", men helt alene ser det ikke såå mye ut.

Har brukt 75D, men må nå ha 70, og usikker på hvilken bokstav jeg skal ha..

Butterfly83
20-11-14, 00:42
I undertøysbutikker måler de med bh på så jeg regner med at det er rett :)

Vibeke-67
20-11-14, 05:27
I undertøysbutikker måler de med bh på så jeg regner med at det er rett :)

Måler de for å finne rett bh, da? Er det ikke bedre å prøve?
Jeg kjøpte nye i går, og det gikk for øvrig veldig bra. Traff rett på med to stykker. 70 G.
For ett år siden var jeg på Change, og der skulle de absolutt måle med målebånd. Der havnet jeg på 90 cm. Så min kjappe konklusjon er vel at det er umulig å måle rett, for den skal jo sitte ganske stramt.
Men det ble to fine da.:)

vaskeklut
20-11-14, 08:52
Vanlig å måle, ja. Målebåndet skal sitte stramt rett under puppa, der bhen skal gå. Det kan hende den som målte deg ikke helt har fått med seg dette med riktig målemåte :)

Vibeke-67
20-11-14, 10:20
Vanlig å måle, ja. Målebåndet skal sitte stramt rett under puppa, der bhen skal gå. Det kan hende den som målte deg ikke helt har fått med seg dette med riktig målemåte :)

Jo, men det er da umulig å måle korrekt med et målebånd? Ikke faen (unnskyld) om jeg måler 70 under brystet....:D men BHene sitter perfekt da

Cyan
20-11-14, 10:28
Jo, men det er da umulig å måle korrekt med et målebånd? Ikke faen (unnskyld) om jeg måler 70 under brystet....:D men BHene sitter perfekt da Nei, men så har også cupstørrelsen noe å si for omkretsen under. En 100D vil være like stor som en 95E, f.eks. Og hvor bh'ene er kjøpt spiller også en stor rolle. I en ordinær bh fra f.eks. KappAhl bruker jeg 95E (eller100D :p), men på Change bruker jeg 90H... Så, bh størrelser, ikke så enkelt som man skulle tro :) (For ordens skyld måler jeg drøyt 100 cm under brystet)

TrillTrall
20-11-14, 10:53
Nei, men så har også cupstørrelsen noe å si for omkretsen under. En 100D vil være like stor som en 95E, f.eks. Og hvor bh'ene er kjøpt spiller også en stor rolle. I en ordinær bh fra f.eks. KappAhl bruker jeg 95E (eller100D :p), men på Change bruker jeg 90H... Så, bh størrelser, ikke så enkelt som man skulle tro :) (For ordens skyld måler jeg drøyt 100 cm under brystet)
Jeg har gitt opp å kjøpe bh'er uten at jeg får prøve først, med unntak av sports-bh'er som jeg ikke har klart å oppdrive de jeg ønsker i en butikk i nærheten.

Jeg har lagt min elsk på merket Ella May og har to stk. i 75D som er alt for store rundt, en i 75D som er alt for trang rundt, 4-5 i 75D som er perfekt passe og en i 75E som er ørlite stor i cupen. Litt forskjellige modeller, men altså samme merke. Ganske håpløst med andre ord. Gjelder etter min erfaring også Triumph og sikkert mange andre merker også.

Cyan
20-11-14, 13:09
Jeg prøver også alltid når jeg kjøper hvis det er ulike modeller. Nå har jeg funnet en jeg syns er fin, på KappAhl, så har bare kjøpt akkurat denne i det siste, og da slipper jeg å prøve også :)

Butterfly83
20-11-14, 13:40
Jeg har målt meg hos Change (som har sitt eget merke og egne størrelser), og hos en annen butikk som fører div merker. Bh`ene jeg har er i forskjellige størrelser avhengig av merket, men det vet jo de som jobber der når de måler. Hvilke merker som er store og hvilke som er små. Hos Change må jeg ha 65 K, mens i andre merker som f.eks Freya og Panache bruker jeg 65 GG. Så det kan være veldig forskjellig :)

Det er heller ikke sånn at om man er 70 cm i omkrets så bruker man 70. Man skal som regel runde ned til nærmeste 5 cm. Altså 60,70,75 osv. Jeg runder ned mer enn det. Er vel rundt 73-74 cm under brystene men 70 føler jeg sitter for løst.

Cupstørrelsen har egentlig ingenting å si for omkretsen, men omvendt. Eller man velger cup utifra omkretsen da. Går man en ned i omkrets går man en opp i cup osv.

Vibeke-67
20-11-14, 14:03
Påfallende få menn som deltar i diskusjonen her....!

langaard
20-11-14, 14:20
Påfallende få menn som deltar i diskusjonen her....!

Snodig :p

TrillTrall
20-11-14, 20:21
Det er heller ikke sånn at om man er 70 cm i omkrets så bruker man 70. Man skal som regel runde ned til nærmeste 5 cm. Altså 60,70,75 osv. Jeg runder ned mer enn det. Er vel rundt 73-74 cm under brystene men 70 føler jeg sitter for løst.
Jeg mener jeg har målt meg til 73 cm rundt, men kan absolutt ikke gå ned til str. 70, det blir alt for trangt. :)

Ethereal
20-11-14, 21:00
Selv om mange her nå sverger til stekefett, har nok en del av dere mer erfaring og peiling på non-stick-panner enn en matlagingsnovise som meg- så, er det noen som vet hvorfor en panne som ingenting pleide å sette seg fast i, nå klamrer seg til alt jeg lager og prøver å svi det?

Det begynte etter en rundte proteinpannekakegreier som jeg snudde litt for sent (de ble litt sorte), og den har blitt utsatt for grundig vask (med zalo, ikke oppvaskmaskin), og det skyldes ikke noen av de åpenbare synderene (skraping i non-slip-belegget med noe- belegget ser fint ut).

Er det noe jeg kan gjøre for å få den stekepanna mindre klengete igjen? :D Den er forholdsvis ny, innflyttingsgave, og ikke spesielt billig.

Lava
20-11-14, 21:58
Jeg mener jeg har målt meg til 73 cm rundt, men kan absolutt ikke gå ned til str. 70, det blir alt for trangt. :)

Jeg kjøpte bh str 70D, og den føles fin på. Prøvde måle meg nå, med T-skjorte på og sikkert utenpå kanten på bh også, da ble det 78 cm.. får måle meg uten klær på når jeg legger meg. :p

Lava
20-11-14, 22:00
Selv om mange her nå sverger til stekefett, har nok en del av dere mer erfaring og peiling på non-stick-panner enn en matlagingsnovise som meg- så, er det noen som vet hvorfor en panne som ingenting pleide å sette seg fast i, nå klamrer seg til alt jeg lager og prøver å svi det?

Det begynte etter en rundte proteinpannekakegreier som jeg snudde litt for sent (de ble litt sorte), og den har blitt utsatt for grundig vask (med zalo, ikke oppvaskmaskin), og ikke for noen av de åpenbare synderene (skraping i non-slip-belegget med noe- belegget ser fint ut).

Er det noe jeg kan gjøre for å få den stekepanna mindre klengete igjen? :D Den er forholdsvis ny, innflyttingsgave, og ikke spesielt billig.

Jeg har en med hvitt belegg som har vært kjempebra, men nå har den også begynt slik som din. Det er en liten panne, som jeg kun bruker til omelett og av og til bacon. Bruker ikke full varme, og belegget er helt og fint.
Har bedt om ny til jul lol Datter sa at jeg ber om det hver år, så kanskje de bare skal være ett år? :D

TrillTrall
20-11-14, 22:19

Det begynte etter en rundte proteinpannekakegreier som jeg snudde litt for sent (de ble litt sorte), og den har blitt utsatt for grundig vask (med zalo, ikke oppvaskmaskin), og ikke for noen av de åpenbare synderene (skraping i non-slip-belegget med noe- belegget ser fint ut).

Det er visst ikke helt uvanlig, dessverre.

Carisma
20-11-14, 22:56
Eneste panna jeg har funnet som ting ikke fester i er Woll nowo http://www.woll-cookware.com/index.php/en/produkte-trans-en/woll-nowo-titanium-trans-en/woll-nowo-titanium-sortiment-trans-en
Alt annet begynner før eller senere å sitte fast og/eller flasse.... Nowo anbefales det faktisk å vaske i maskeinen.

index
20-11-14, 23:43
Jeg kaster en panne eller to i året på grunn av det du beskriver. Noe lar seg koke ut med zalovann, men til slutt er belegget så dårlig at alt sitter fast. Dårlig, egentlig...

Butterfly83
21-11-14, 00:03

Det er sikkert litt smak og behag også, men de regner som regel ned til nærmeste størrelse :) Men en bh SKAL sitte ganske stramt da på ytterste hakket. Mange har altfor løse bher. Jeg bruker mine på innerste, men jeg er avhengig av å kjenne at bhen faktisk sitter på :p

Ethereal
21-11-14, 00:31
Jeg har en med hvitt belegg som har vært kjempebra, men nå har den også begynt slik som din. Det er en liten panne, som jeg kun bruker til omelett og av og til bacon. Bruker ikke full varme, og belegget er helt og fint.
Har bedt om ny til jul lol Datter sa at jeg ber om det hver år, så kanskje de bare skal være ett år? :D

Hmm. Og her har jeg nettopp begynt med sånt som matlaging, også oppdager jeg dette?

Godt at det ikke er jeg som har gjort noe veldig feil da, men bare at stekepanner er kjipe. ;) Takk for svar, folk! :)

Lava
21-11-14, 15:25
Jeg kjøpte bh str 70D, og den føles fin på. Prøvde måle meg nå, med T-skjorte på og sikkert utenpå kanten på bh også, da ble det 78 cm.. får måle meg uten klær på når jeg legger meg. :p

Tlbake til dette, målte meg i morges, og det var 78 cm rundt. bh str 70. Sitter litt løst etter èn dags bruk på ytterste hakk.
Bh kjøpt rimelig hos Cubus, eneste jeg trives med.

Har andre merker str 70, men de er for stramme å få svingt rundt etter jeg har hektet dem sammen på fremsiden. klarer ikke ta dem på, på ryggen :p

Kanutten
21-11-14, 19:28
Hva ville dere ha gjort hvis halvparten av de fast ansatte (3 stk) fikk 50,- kr/stk som i tillegg i lønn for en sak som tar tre sekund og du og to andre ikke fikk det? Denne tresekunderen skjer ca 40 gang pr måned.... etter 5-10 år utgjør det endel. Jeg har spurt mange ganger om ikke vi andre også kunne få denne tresekundergreia, men nei. Svarer er alltid at dette er en avtale inngått før jeg/vi andre begynte der. Jeg har spurt om ikke vi andre kunne inngå andre avtaler som tilsvarte det samme.... nei! Jeg har i mange år kjent det fysisk på kroppen dette som jeg opplever som urettferdig. I går toppet det seg da jeg fikk beskjed om å overta denne tresekunderen, men fremdeles skulle de andre få pengene!! Jeg ble sint, begynte skjelve som et aspeløv da jeg kjente at dette gikk rett i urettferdighetsnerven.... Jeg ble kvalm og dårlig. Er jeg hårsår eller er det berettiget det jeg føler? Kommer nå til å ta det opp med fagforeningen....

langaard
21-11-14, 19:42
Hva ville dere ha gjort hvis halvparten av de fast ansatte (3 stk) fikk 50,- kr/stk som i tillegg i lønn for en sak som tar tre sekund og du og to andre ikke fikk det? Denne tresekunderen skjer ca 40 gang pr måned.... etter 5-10 år utgjør det endel. Jeg har spurt mange ganger om ikke vi andre også kunne få denne tresekundergreia, men nei. Svarer er alltid at dette er en avtale inngått før jeg/vi andre begynte der. Jeg har spurt om ikke vi andre kunne inngå andre avtaler som tilsvarte det samme.... nei! Jeg har i mange år kjent det fysisk på kroppen dette som jeg opplever som urettferdig. I går toppet det seg da jeg fikk beskjed om å overta denne tresekunderen, men fremdeles skulle de andre få pengene!! Jeg ble sint, begynte skjelve som et aspeløv da jeg kjente at dette gikk rett i urettferdighetsnerven.... Jeg ble kvalm og dårlig. Er jeg hårsår eller er det berettiget det jeg føler? Kommer nå til å ta det opp med fagforeningen....
Kjenner jeg blir forbanna på dine vegne!!
Ta det opp med fagforeningen, du :klem:

Lava
21-11-14, 20:06

50 kr mer i timen fast, eller kun 50 ekstra i lønningsposen? edit: leste på nytt, 50 kr pr gang er jo 2000 pr mnd
hvis det er 40 ganger.

Urettferdig er det hvis du ikke får betalt for det, på samme måte som de andre :ja:

Kanutten
21-11-14, 20:14
50 kr mer i timen fast, eller kun 50 ekstra i lønningsposen? edit: leste på nytt, 50 kr pr gang er jo 2000 pr mnd
hvis det er 40 ganger.

Urettferdig er det hvis du ikke får betalt for det, på samme måte som de andre :ja:

Ja, i allefall 2000 kr. Og det har pågått i over 10 år (regnet etter).... Blir noen tusen kroner det....

TrillTrall
21-11-14, 20:42

Fagforeningsmat! Kjør på! Håper ikke de har lov til dette, men må etterbetale dere andre! At du skal gjøre samme jobben uten å få ekstra betalingen de andre som gjør den må du i alle fall ikke gå med på! Høres ut som en merkelig ledelse.

TrillTrall
21-11-14, 20:51
Jeg har fått utskrevet en eske Naproxen-E Mylan og ble litt forvirret da jeg kom hjem og leste på beskrivelsen fra legen - "1 tablett 2 ganger daglig i noen dager" mot smerter... Hm. Betyr det at jeg kan ta dem i 3 dager og så gjemme resten av tablettene til smertefullere dager? Det er 20 tabletter i pakka og det blir jo 10 dager, noe som er adskillig lenger enn det jeg definerer som "noen dager" og han hadde vel neppe skrevet det om han mente jeg skulle ta hele kuren i strekk...?

Noen som har tatt disse og fått bivirkninger? Det var litt av en liste med mulige bivirkninger gitt - ikke småtterier akkurat! Tror nesten jeg lever med smertene til jeg kommer meg til en fysioterapeut og får hjelp til å trene opp armene igjen istedet for å ta disse! Tennisalbue er diagnosen, med smerter nedover i underarmene, men ikke invalidiserende akkurat.

nellie
21-11-14, 23:06
Slike betennelsesdempende medikamenter har ekstremt mye bivirkninger ja. Det er sjeldent noen kan stå på samme preparat i lengre tid, for bivirkningene blir like ille som det det skal tas imot. Men da er det mer snakk om revmatoid artritt og sånt, hvor man tar dem i lange perioder.

Å ta dem i 2-3 dager rekker ikke å gi deg alle disse bivirkningene. Og merker du noe på magen så stopper du direkt.

Alle medisiner har jo mange mulige bivirkninger, men det betyr ikke at alle som f.eks tar antidepressiva får selvmordstanker, selv om, paradoksalt nok, selvmordstanker er mulig bivirkning på fler av de medikamentene.

Men.. Personlig hadde jeg ikke tatt piller, om det jeg skulle ta dem for ikke var særlig plagsomt. :o

Carisma
21-11-14, 23:12
Hvis dette er en avtalt bonus for ekstrajobben hun utfører kan hun ikke få den utbetalt nr andre gjør den jobben for henne. Da tilfaller bonuser den som gjør oppgaven. Ei venninne har noe ala dette på jobb, der får de bonus pr ti saker de fjerner fra saksloggen. Veldig grei avtale, men da må den være rettferdig fordelt. Evt får dere andre la det ligge til hun som får betaltfor det er tilbake og gjør det.

BenteR
22-11-14, 01:17
Jeg har fått utskrevet en eske Naproxen-E Mylan og ble litt forvirret da jeg kom hjem og leste på beskrivelsen fra legen - "1 tablett 2 ganger daglig i noen dager" mot smerter... Hm. Betyr det at jeg kan ta dem i 3 dager og så gjemme resten av tablettene til smertefullere dager? Det er 20 tabletter i pakka og det blir jo 10 dager, noe som er adskillig lenger enn det jeg definerer som "noen dager" og han hadde vel neppe skrevet det om han mente jeg skulle ta hele kuren i strekk...?

Noen som har tatt disse og fått bivirkninger? Det var litt av en liste med mulige bivirkninger gitt - ikke småtterier akkurat! Tror nesten jeg lever med smertene til jeg kommer meg til en fysioterapeut og får hjelp til å trene opp armene igjen istedet for å ta disse! Tennisalbue er diagnosen, med smerter nedover i underarmene, men ikke invalidiserende akkurat.

Jeg fikk disse utskrevet første gang jeg fikk betennelse i musklene rundt hjertet. Veldig smertefullt, men jeg valgte å ikke ta dem siden store deler av sykdomslista mi står listet opp som grunner for å utvise forsiktighet + bivirkningene listet opp ikke akkurat var av det snille slaget. Fikk i stedet voltaren og paracet 1g, da jeg vet at jeg tåler dem (får 100 voltaren og 100 paracet om gangen fordi jeg bruker dem når smertene i muskler og ledd blir for ille)
Gubben min har brukt Naproxen over en 6 dagers periode uten å ha fått noen bivirkninger av betydning.

TrillTrall
22-11-14, 08:45
Jeg fikk disse utskrevet første gang jeg fikk betennelse i musklene rundt hjertet. Veldig smertefullt, men jeg valgte å ikke ta dem siden store deler av sykdomslista mi står listet opp som grunner for å utvise forsiktighet + bivirkningene listet opp ikke akkurat var av det snille slaget. Fikk i stedet voltaren og paracet 1g, da jeg vet at jeg tåler dem (får 100 voltaren og 100 paracet om gangen fordi jeg bruker dem når smertene i muskler og ledd blir for ille)
Gubben min har brukt Naproxen over en 6 dagers periode uten å ha fått noen bivirkninger av betydning.

Du og Nellie har nok rett i at noen dagers inntak ikke klarer å gi de store bivirkningene, men lista over dem var direkte skummel altså! Og jeg skjønner ikke helt hvordan betennelsesdempende medisiner (for ledd og muskler) kan _gi_ betennelser i nyrer, lever og endatil hjernehinnebetennelse!

nellie
22-11-14, 09:54
Har du lest bivirkningerlista på paracetamol eller ibux?:)

TrillTrall
22-11-14, 10:03
Har du lest bivirkningerlista på paracetamol eller ibux?:)

Nei... Jeg tar det også veldig sjeldent, men jeg håper virkelig ikke at den er i nærheten av denne altså! Men de vet jeg jo at jeg tåler fint i de små dosene jeg tar. :)

nellie
22-11-14, 11:42
Nei... Jeg tar det også veldig sjeldent, men jeg håper virkelig ikke at den er i nærheten av denne altså! Men de vet jeg jo at jeg tåler fint i de små dosene jeg tar. :)

Ibux:
Bivirkninger:*Vanligst er*dyspepsi*og diaré som forekommer hos ca. 10% av pasientene. Det kan oppstå peptiske sår, perforasjoner og gastrointestinale blødninger som kan være fatale, spesielt hos eldre.

Vanlige (≥1/100 til <1/10):*Gastrointestinale:*Dyspepsi, kvalme, oppkast, diaré, buksmerter, flatulens, forstoppelse. Hud: Hudutslett. Øvrige: Hodepine, tretthet.*

Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100):Gastrointestinale: Blødninger, ulcus, ulcerøs*stomatitt, forverring av kolitt og Crohns sykdom. Hud: Urticaria, pruritus, purpura,*angioødem. Hørsel: Hørselsskader. Luftveier:*Rhinitt,*astma. Psykiske: Søvnløshet, lett uro. Syn: Synsforstyrrelser.*Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000):Blod:*Trombocytopeni, leukopeni. Gastrointestinale:Gastritt, perforasjoner. Hud: Ødem, bulløse reaksjoner,erythema multiforme. Lever: Hepatitt,*gulsott. Nevrologiske: Aseptisk*meningitt. Psykiske: Depresjon, forvirring. Syn: Toksisk amblyopi. Urogenitale: Nyreskader. Øvrige:*Anafylaktiske reaksjoner.

*Svært sjeldne (<1/10 000):*Stevens-Johnsons syndrom*ogtoksisk epidermal nekrolyse.*Generelt:*Ødem,hypertensjon, og hjertesvikt er rapportert under behandling med NSAIDs. Ibuprofen, spesielt i høye doser (2400 mg daglig) og ved langtidsbehandling, kan muligens være forbundet med en liten økning i risiko for arterielle tromboser (f.eks. hjerteinfarkt eller hjerneslag).

BenteR
22-11-14, 13:02
Konklusjonen er at alle medisiner har bivirkninger og derfor tar jeg aldri medisiner med mindre jeg må.
Jeg fikk forøvrig skikkelig kjeft fordi jeg selvfølgelig leste pakningsvedlegget til Naproxen og sa til legen at det ville jeg ikke ta siden det blir frarådet ved flere av de sykdommene jeg har..... Legen sa at ingen skulle lese pakningsvedlegget og at etter hans syn var det snille bivirkninger på Naproxen :confused::rolleyes::mad: