View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

LineJM
07-04-10, 16:07
Tyrkisk/gresk yoghurt. Rømme eller creme fraiche, men det er jo fløte :P litt olje om du har en smaksnøytral en.

Pæra
07-04-10, 19:49
heihei :) ny her, så lurte på hvordan man får en sånn tickeryfactor greie :)

Kanutten
07-04-10, 19:53
Jeg lurer på om man kan skifte farge på dette nettstedet??? Sambo skuler på meg hver dag og sier: "Jeg ser at du er inne på de grønne sidene dine igjen!!" :p

arnakristin
07-04-10, 20:05
heihei :) ny her, så lurte på hvordan man får en sånn tickeryfactor greie :)

Du leiter nok etter denne her du, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879

Supera
07-04-10, 23:15
Jeg lagde kransekakestenger av mandler og sukrin i jula, og restene lå i en boks i kjøleskapet som jeg fant i dag. Jeg spiste en stang, og den smakte helt fint og akkurat som i jula. Men noen som vet ca hvor lenge slike kransekakestenger holder seg?

Supera
07-04-10, 23:16
Jeg lurer på om man kan skifte farge på dette nettstedet??? Sambo skuler på meg hver dag og sier: "Jeg ser at du er inne på de grønne sidene dine igjen!!" :p
Det er ingen valg for det som jeg kan finne i alle fall. I så fall må det gjøres utenom i browseren din. Ikke det at jeg vet hvordan man gjør det, men jeg har hørt at det går an.

Kitt
07-04-10, 23:24
Jeg lagde kransekakestenger av mandler og sukrin i jula, og restene lå i en boks i kjøleskapet som jeg fant i dag. Jeg spiste en stang, og den smakte helt fint og akkurat som i jula. Men noen som vet ca hvor lenge slike kransekakestenger holder seg?
De kan holde seg i evigheter om de er oppbevart riktig!
Ser de fine ut, ikke har mye grønn pels og hopper rundt i boksen, kan du helt sikkert spise dem!:p

Supera
08-04-10, 00:39
De kan holde seg i evigheter om de er oppbevart riktig!
Ser de fine ut, ikke har mye grønn pels og hopper rundt i boksen, kan du helt sikkert spise dem!:p
Hehe, var det jeg også trodde. Og en tett boks i kjøleskapet vil jeg si er riktig oppbevaring. :snill:

Gracella
08-04-10, 11:08
Ha, ha, ha, minnet meg om en av mine favoritter i "The Hithchikers Guide to the Galaxy" :D

Cherry
08-04-10, 11:50
Smaker veldig godt på cottage cheese, og så blir det tilslørte bandepiker om man bruner litt soyaflokker og har syltetøyet og pisket krem og kanel på.

Tilslørte bandepiker *knis*. Den skal jeg begynne å bruke! :D

--------------------

Hvem har noen råd for noen helt sinnsyke menssmerter?

Max
08-04-10, 14:24
Hvorfor begynner jeg plutselig å få gnagsår på beina av joggeskoene mine? De ble kjøpt sensommeren i fjor, og har passet foten min perfekt hele veien! Begynner de virkelig å bli utslitte? :snufse:

Photobscura
08-04-10, 14:42
Jeg har noe svart vannbasert maling til tremøbler o.l, jeg lurer på om dersom jeg vanner den ut, om jeg kan få en litt tilsvarende effekt som beis, det vil si at trevirket synes gjennom?

Supera
08-04-10, 15:05
Hvorfor begynner jeg plutselig å få gnagsår på beina av joggeskoene mine? De ble kjøpt sensommeren i fjor, og har passet foten min perfekt hele veien! Begynner de virkelig å bli utslitte? :snufse:
Har ikke noe fasitsvar, men ville bare fortelle at det skal ikke mye til for å få gnagsår hvis de blir brukt over lengre perioder. Jeg gikk en tur på litt over en mil og fant ut at den løse tråden i den ene skoen min ble vond etterhvert. TRÅD! Joda, skomakertråd er ikke som sytråd, men likevel...

Max
08-04-10, 15:27
Jeg har noe svart vannbasert maling til tremøbler o.l, jeg lurer på om dersom jeg vanner den ut, om jeg kan få en litt tilsvarende effekt som beis, det vil si at trevirket synes gjennom?

Tror kanskje det heller vil se matt og kjedelig ut.

Jeg har tynnet ut oljebasert maling, tatt på en tynt strøk, og fått det resultatet du ønsker, bortsett fra at jeg hadde lys farge.

Photobscura
08-04-10, 18:04
Tror kanskje det heller vil se matt og kjedelig ut.

Jeg har tynnet ut oljebasert maling, tatt på en tynt strøk, og fått det resultatet du ønsker, bortsett fra at jeg hadde lys farge.
Hva om jeg tynner det ut med klarlakk?

Max
08-04-10, 18:52
Hva om jeg tynner det ut med klarlakk?

Vil det ikke bli kornete da?

Jeg ville kjøpt lakkbeis jeg da.. Eller kjøpt beis du kan blande i klarlakken..

Photobscura
08-04-10, 18:54
Vil det ikke bli kornete da?

Jeg ville kjøpt lakkbeis jeg da.. Eller kjøpt beis du kan blande i klarlakken..
Poenget var vel bare å spare penger ved å bruke ting jeg alt har ... :o.

Max
08-04-10, 18:59
Poenget var vel bare å spare penger ved å bruke ting jeg alt har ... :o.

Skjønner det altså. Du kan jo prøve å blande ørlitt, å stryke på en planke, eller på undersiden av bordet, for eksempel?

Photobscura
08-04-10, 19:10
Skjønner det altså. Du kan jo prøve å blande ørlitt, å stryke på en planke, eller på undersiden av bordet, for eksempel?
Men etter jeg skrev innlegget var jeg innom en malingsbutikk, og det var utrolig billig for en liten flaske lakkbeis (under hundrelappen for 400 ml), jeg skal bare male fire fem hylleplater. Men nå hadde de ikke den fargen jeg var ute etter, dessverre, så jeg får lete videre i morgen. Men de hadde ikke hylleplatene jeg skulle ha heller så ... :rolleyes:

blåbær
08-04-10, 19:19
Tilslørte bandepiker *knis*. Den skal jeg begynne å bruke! :D

--------------------

Hvem har noen råd for noen helt sinnsyke menssmerter?
Prøvd naproxen?

Orkide
08-04-10, 19:43

Det kan være typen sokker du bruker, om det blir noe friksjon.
Hvor får du gnagesårene?
Kan også være sømmer inni skoa som lager gnagesår.

Zincite
10-04-10, 19:16
Vi tenker på å kjøpe nye hodeputer, men jeg har så ofte gjort bomkjøp der. Er det noen som har en type de kan anbefale? Ønsker en som ikke klumper, som holder fasongen og som er litt fast :)

Kanutten
10-04-10, 19:20
Vi tenker på å kjøpe nye hodeputer, men jeg har så ofte gjort bomkjøp der. Er det noen som har en type de kan anbefale? Ønsker en som ikke klumper, som holder fasongen og som er litt fast :)

Jepp, Høie Downfeel pute (http://hoie.no/produkt/108/hoie-downfeel.aspx)!

Zincite
10-04-10, 20:04
Jepp, Høie Downfeel pute (http://hoie.no/produkt/108/hoie-downfeel.aspx)!
Takk Kanutten :)
Microfiber er jo ofte gode greier :ja:

Linn H
10-04-10, 20:07
Kom innom meg på Lillestrøm Zinzite! Har alt av høie! :) Skal hjelpe deg jeg...:cool:

Ellers er høie Embla en fantastisk pute....Den har jeg hehe;)
http://hoie.no/produkt/292/hoie-embla.aspx

Carisma
10-04-10, 20:16
Jeg sverger til tempur-kopiene de har hos Jysk, de er faktisk overraskende bra til den prisen! Er avhengig av sånn som gir støtte under nakken pga nakkeprobelmer, men de har "vanlige" firkantede også. De former seg akkurat passe mye etter hodet.

Furine
10-04-10, 20:37
Enig med Carisma, memory foam putene på Jysk er bra! Har ei slik med nakkestøtte heime i Norge. Har ein annan type "kopi" av Tempur her, nydeleg pute! Såg forresten ein test ein eller annan gong, at Tempur va det dyraste og dårlegaste alternativet.

Lava
10-04-10, 21:43
Det sies at "øl er det samme som flytende brød",
så derfor lurer jeg på hvor mye "brød" er det i en lite øl. evt kontra en vanlig øl,
feks type Tuborg :p

Kitt
10-04-10, 23:16
Jeg sverger til tempur-kopiene de har hos Jysk, de er faktisk overraskende bra til den prisen! Er avhengig av sånn som gir støtte under nakken pga nakkeprobelmer, men de har "vanlige" firkantede også. De former seg akkurat passe mye etter hodet.

Enig med Carisma, memory foam putene på Jysk er bra! Har ei slik med nakkestøtte heime i Norge. Har ein annan type "kopi" av Tempur her, nydeleg pute! Såg forresten ein test ein eller annan gong, at Tempur va det dyraste og dårlegaste alternativet.
Og jeg elsker min variant av denne Jysk- puten og drar den med meg over alt. Det samme gjør min datter!:D

blåbær
10-04-10, 23:49
Det sies at "øl er det samme som flytende brød",
så derfor lurer jeg på hvor mye "brød" er det i en lite øl. evt kontra en vanlig øl,
feks type Tuborg :p
Aner ikke! Sjekka karboinnholdet på vanlig øl på matvaretabellen, men der stod det 3,2, noe jeg syns høres veldig lite ut! Kan ikke skjønne at det kan stemme? Litt dumt at det skal være så vanskelig å finne næringsinnholdet i alkoholholdig drikke. Men: Syns uansett du skal drikke tuborg liten din med god samvittighet :) :klem:

Og så har jeg et spørsmål om dette. På diett.no, for eksempel, så er det en egen rubrikk for alkohol i energifeltene, altså blir det regnet kh, fett, protein og alkohol. Gir alkohol kalorier? Hvor mye da?

Ferskenbeinet
11-04-10, 00:02
0,5l Ringnes Lite - 5g karbo
0,5l vanlig øl - 17g karbo

Selges det "lite" øl på pub'er og restauranter?

Michelin
11-04-10, 09:20
Photo; panel-lakk blandes i et utall farger, og jeg synes den er mye bedre å jobbe med enn lakkbeis:)

ada-emilie
11-04-10, 13:05
Finnes det kaffeerstatninger uten karbohydrater? Jeg brukte barley tidligere,men den har karbo, så nå har jeg blitt usunn igjen og drikker vanlig. Det er jo ikke noe bra.

Photobscura
11-04-10, 13:10
Kan du ikke bare drikke vanlig kaffe?

Max
11-04-10, 13:45

Løsning: Kjøpte nye innleggssåler i går, og i dag ble det mye bedre :D Så de var nok slitt på en del plasser gitt ;)

Furine
11-04-10, 14:51

Meiner også at Ikea har slike memory foam puter. Har i alle fall funne det her i Belgia. Eg hadde allereie kjøpt mi for €65 på ein eller annan fancy sengebutikk, etter å ha leita etter rette puta lenge. For så å fare på Ikea nokre veker seinare, der dei har omtrent same greiene, for ein mykje billegare penge! Svigers kjøpte dei på Ikea, og dei er kjempenøgde. Trur dei fins i ein mjuk versjon og ein litt hardare.

Ignite
11-04-10, 15:10
Selges det "lite" øl på pub'er og restauranter?

Det er ikke veldig utbredt dessverre, og hvis de følger prismodellen som butikkene har, så blir det vel en hundrings for halvliteren eller 0,4. Jippi... :rolleyes:

Carisma
11-04-10, 19:33
kjøpte dei på Ikea, og dei er kjempenøgde. Trur dei fins i ein mjuk versjon og ein litt hardare.
Jeg hadde de før jeg fant Jysk sin, men de blir veldig fort "slappe" i skummet i forhold.

Det er ikke veldig utbredt dessverre, og hvis de følger prismodellen som butikkene har, så blir det vel en hundrings for halvliteren eller 0,4. Jippi... :rolleyes:
Vet om et par festivaloer som har prøvd å kjøpe, men siden de ikke kunne garantere for at de solgte et visst antall bokser så fikk de ikke selge det. :blinke:

Furine
11-04-10, 19:44
Eg brukar mi frå Jysk berre når eg er i Norge på ferie, så har ikkje fått sjekka kor haldbar ho er. Men ho er kjempegod, det er sikkert! + Svigers kjøpte sine for under 2 månader sidan. Men kanskje like greit eg kjøpte den dyre likevel då. Greit å vite!

Gracella
12-04-10, 12:48
Det er synd, for når vi har spleisefester, så er det alltid lavkarboølet som forsvinner først. Det virker som om de fleste av mannfolka merker at de er bedre i magen (?) etter å ha drukket LITE-øl (Ha, ha, her ble det jo et morsomt ordspill :rolleyes:)

Men er LITE-øl så mye dyrere enn vanlig øl? Jeg trodde vi betalte mindre, men det kan jo være at jeg blingser litt når vi er ute på fest... (Meget mulig, når jeg tenker meg om...)

Michelin
12-04-10, 14:46
...en jeg kjenner drikker helst LITE-øl, for han blir ikke så oppblåst av det :)

Karissima
12-04-10, 16:19
Får man kjøpt LITE-øl i alle vanlige butikker ?

StegforSteg
12-04-10, 16:34
Ja det får man :)

Ana
12-04-10, 18:47
Om jeg steker bacon i kveld, smaker det like godt i morgen tidlig uten at jeg varmer det?

blåbær
12-04-10, 19:19
Smak og behag vettu, må vel nesten prøve selv, tror jeg. Jeg syns det er best nystekt.

Furine
12-04-10, 21:26
Eg steiker som regel egg og bacon kvelden før og har det til frukost når eg kjem på jobb om morgonen. Men det blir mikrovarma. Det smakar heilt fint.

Max
12-04-10, 21:36
Om jeg steker bacon i kveld, smaker det like godt i morgen tidlig uten at jeg varmer det?

Jeg synes det er best varmt. Men steker ofte en hel pakke, og tar litt i salaten. Det er digg med bacon i salat!

Furine
14-04-10, 09:07
Spørsmål til folk som tek ein del tog i Norge. Eg ser det står på NSB sine sider at ein må rekne minst 30min tid om ein skal bytte lokaltog i Norge, og 60 min på regiontog.
Eg har sikta meg inn på eit tog som kjem til Dombås 12.07 og så gå det andre toget vidare til Åndalsnes 12.15. Fins det noko slags policy på NSB å vente på det første toget? Eg ser jo det står på heimesidene at ein må legge inn ein times venting. Men på Dombås blir det jo over 6 timar til neste tog! Kva i all verda skal ein gjere på Dombås i over 6 timar på ein søndag?? Men eg veit ikkje heilt om eg torer å gamble på dei 8 minutta. Kjipt om ein misser toget. Nokon som veit?

Ferskenbeinet
14-04-10, 09:48
Jeg ville ringt nsb og spurt dem. Noen ganger har jeg sett at konduktørene kan være snille og ringe til det andre toget for å holde igjen, men det er sikkert ikke mulig i alle tilfeller pga hvordan en forsinkelse kan forplante seg etc. Det kan jo være noe med hvordan disse togene krysser hverandre som gjør at det ene må vente på det andre, men det er ikke godt å si! Jeg er heller ikke kjent i området. Nsb har jo en tendens til å somle noe veldig til tider da, og det er slett ikke uvanlig med noen minutters forsinkelse, som jo kan skje med begge tog... Vanskelig!

Vettel
14-04-10, 21:25
Flere som ser på Bedre Puls og synes så synd på han Jostein?? Han burde pelle seg vekk fra hun derre såkalte ernæringsrådgiveren og komme hit istede!
Hun minste og tynneste dama har gått ned mest... Så for henne funker lite fett, mye trening, mens stakkars Jostein som definitivt trenger å gå ned maange kilo, har gått ned lite i forhold til treningsmengden.

Løsningen for han? Trene 3 timer om dagen og spise enda mindre...

LineJM
14-04-10, 23:31
Noen som vet om det går an å bruke andre søtstoffer enn sukker når man lager likør/legger frukt og bær på sprit. Og om det blir god smak eller om man får bismaker...
Sukker har jo også en viss konserverende effekt.

Kitt
14-04-10, 23:36
Noen som vet om det går an å bruke andre søtstoffer enn sukker når man lager likør/legger frukt og bær på sprit. Og om det blir god smak eller om man får bismaker...
Sukker har jo også en viss konserverende effekt.

Er noen som har prøvd andre varianter også, feks Splenda i kaffelikør (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21622&highlight=Baileys)!

Supera
15-04-10, 01:01
Fikk akkurat melding om at ei venninne har født i kveld, og jeg skal bestille navnesmokker. Hva er egentlig best av latex-smokker (http://www.rockmybaby.no//catalog/product_info.php?cPath=37_70&products_id=462&osCsid=923f0f3813fcb07995d9cdf3704dedd3) og silikon-smokker (http://www.rockmybaby.no//catalog/product_info.php?cPath=37_56&products_id=463&osCsid=923f0f3813fcb07995d9cdf3704dedd3)? Og hvilken fasong er best? (se denne (http://www.rockmybaby.no//catalog/index.php?cPath=37_56&osCsid=923f0f3813fcb07995d9cdf3704dedd3) linken, tre forskjellige typer)

Furine
15-04-10, 08:07
Jeg ville ringt nsb og spurt dem. Noen ganger har jeg sett at konduktørene kan være snille og ringe til det andre toget for å holde igjen, men det er sikkert ikke mulig i alle tilfeller pga hvordan en forsinkelse kan forplante seg etc. Det kan jo være noe med hvordan disse togene krysser hverandre som gjør at det ene må vente på det andre, men det er ikke godt å si! Jeg er heller ikke kjent i området. Nsb har jo en tendens til å somle noe veldig til tider da, og det er slett ikke uvanlig med noen minutters forsinkelse, som jo kan skje med begge tog... Vanskelig!

Takk for råd! Har sendt dei ein epost, greit å ha svaret svart på kvitt. Raumabanen som det er snakk om er jo vel meir ei "turistrute" enn noko pendlarrute, så eg har eit håp om at det går an å vente på passasjerane.. Jaja, vi får sjå. Veit ikkje ein gong om vi får svar på eposten.

Ferskenbeinet
15-04-10, 08:21
Jeg har alltid brukt silikonsutter til mine barn. De blir ikke gamle/seige slik latex blir. Silikon er derimot lettere å bite hull i, men det har jeg aldri opplevd med mine. Latex er litt mykere, men det er vanesak hva ungene liker! Jeg har kjøpt navnesmokker på www.navnesutten.dk (http://www.navnesutten.dk), får dem på 2-3 dager mer utvalg der en linken du la inn! Smokkene øverst til venstre har formen som mine barn likte best. Disse ligner mye på NUK, du ser på selve smokkdelen at den er litt anderledes en den flate lenggre nede som står under "symmetriske smokker". Symmetriske smokker har mine barn hatt problem med å holde på plass når de har vert helt små! Håper det var til hjelp!

IKKE trykk deg over på norsk flagg, den danske har 15% avslag til og med i går (men jeg fikk avslag også nå i dag morges) i tillegg blir det alt i alt rimeligere. 70 norske kr om en kjøper 3 fra den danske, og 110 om en trykker inn på norsk flagg!

slektskap
15-04-10, 10:49
Stemmer det Ferskenbeinet, sparer ca 50-lappen på å kjøpe dansk (de trekker fra dansk moms, det som utgjør forskjellen), men så må man passe på å handle varer for under 200,- kr. Porto utenom.

Supera
15-04-10, 16:26
Jeg har alltid brukt silikonsutter til mine barn. De blir ikke gamle/seige slik latex blir. Silikon er derimot lettere å bite hull i, men det har jeg aldri opplevd med mine. Latex er litt mykere, men det er vanesak hva ungene liker! Jeg har kjøpt navnesmokker på www.navnesutten.dk (http://www.navnesutten.dk), får dem på 2-3 dager mer utvalg der en linken du la inn! Smokkene øverst til venstre har formen som mine barn likte best. Disse ligner mye på NUK, du ser på selve smokkdelen at den er litt anderledes en den flate lenggre nede som står under "symmetriske smokker". Symmetriske smokker har mine barn hatt problem med å holde på plass når de har vert helt små! Håper det var til hjelp!

IKKE trykk deg over på norsk flagg, den danske har 15% avslag til og med i går (men jeg fikk avslag også nå i dag morges) i tillegg blir det alt i alt rimeligere. 70 norske kr om en kjøper 3 fra den danske, og 110 om en trykker inn på norsk flagg!
Tusen takk! Da var navnesmokkene bestilt. :snill: Gikk for anatomisk formet silikonsmokker.

Ferskenbeinet
15-04-10, 18:12
good choise!

Ignite
15-04-10, 18:46
Noen som vet hvor man får kjøpt teleskopstang for mopp/nal som er minst tre og helst fire meter lang? :snill:

Carisma
15-04-10, 18:49
Noen som vet hvor man får kjøpt teleskopstang for mopp/nal som er minst tre og helst fire meter lang? :snill:
Europris? De har mye rart... Eller maxbo.

Carisma
15-04-10, 18:50
Hvorfor skal ikke folk med diabetes ta boblebad?

StegforSteg
15-04-10, 19:40

Biltema?

Ignite
15-04-10, 19:45
Takker for tips :ja:

Vettel
15-04-10, 19:46

øø, det kan de da...?

Kitt
15-04-10, 19:50
Her (http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:56007::1:5800:94:::0:0) står det noe litt nede i artikkelen!

Og så fant jeg dette som nok er den vanligste grunnen!
det er en grunn til at mange boblebad fraråder diabetikere til å benytte seg av boblebadet. (pga varmen som får insulinet til å fungere overraskende på blodsukkeret)

Eller sagt på en mer forståelig måte (sitatet tatt litt ut av sammenheng):
Varmen kan få kroppen til å reagere anderledes enn vanlig slik at en ikke kan vite hvordan blodsukkeret vil oppføre seg! Føling i vann er nok ikke så lurt, i hvert fall ikke om man er alene!

Carisma
15-04-10, 20:39
Varmen kan få kroppen til å reagere anderledes enn vanlig slik at en ikke kan vite hvordan blodsukkeret vil oppføre seg! Føling i vann er nok ikke så lurt, i hvert fall ikke om man er alene!
Aha! Jeg var nesten 1,5t i bobloebad på tirsdag, og på vei hjem fikk jeg skikkelig blodsukkerdropp. Klarte nesten ikke holde meg våken og måtte stoppe bilen langs veikanten et par ganger for å roe meg ned.... Så kom jeg på det at jeg hadde lest om det. Selv om jeg ikke har diabetes har jeg jo mye insulinkluss....

Michelin
15-04-10, 21:02
Vil alle merke den overraskende insulin-effekten? Jeg blir jo kjeeeempetrøtt etter bassengbading....

Kitt
15-04-10, 21:37
Det er nok varmen i seg selv som også gjør at man blir trøtt etter en tur i boblebadet. Jeg er ikke glad i boblebad fordi jeg blir så slækk etterpå. Og jeg har jo dia2! Bruker det som sovemedisin, jeg!:sove:
Feks da vi var på Trysil i fjor med LK. Jeg gikk ikke i boblebadet på dagtid. Skulle jo være sosial resten av dagen/kvelden/natten!;)

Det hjelper ikke, da, om man i tillegg til varmen får uvanlig lavt blodsukker!:p

blåbær
15-04-10, 22:45
Så for ikke så lenge siden et eller annet program på nrk, der de sa at det ikke er varmen i seg selv som gjør oss trøtte, men nedkjølingen etterpå.

Furine
16-04-10, 11:06
Har fått eit slags svar frå NSB forresten! Høyr:

"You are of course welcome to book the shortest possible transfer time, and if the train from Oslo arrives on time you have plenty of time to transfer at Dombås station.
However, should the train from Oslo be delayed, and we are unable to hold back the train to Åndalsnes - you may not claim any compensation from the NSB when booked on such a short transfer. In most cases we may be able to offer an alternative means of transport, but if we are unable to do so, the next train is the only option" ...

Viss - om - at - dersom! Her joggar vi rundt grauten. Skulle tru mannen var politikar!

Alyssa
16-04-10, 11:42
Så for ikke så lenge siden et eller annet program på nrk, der de sa at det ikke er varmen i seg selv som gjør oss trøtte, men nedkjølingen etterpå.

Å? Selv blir jeg helt knekt av å være i et varmt basseng, ta en varm dusj eller lignende. Blir dødstrøtt og sliten mens jeg holder på, og må ta en kald dusj eller gå ut i kulda for å våkne igjen.

Lava
16-04-10, 22:49
Var jo hos legen på onsdag, og ba tilfeldig om å få sjekke B12 lageret,
siden jeg måtte ta blodprøver likevel.
Og i dag ringte legen, jeg ligger noe lavt og har gått godt ned siden sist
vi tok prøver, dvs i høst. Han sa at om jeg ikke gjorde noe med det,
ville jeg havne under hva man skal ha, så jeg skal kjøpe tabletter neste
uke på apotek.

men er litt usikker på merker og slikt, og jeg tåler dårlig, eller.. har lite virkning av syntetiske "medisiner og tilskudd" så kanskje det er bedre å
kjøpe noe på helsekost?
Noen som har erfaringer å dele?

Photobscura
17-04-10, 10:33
Om du har lave b12-verdier så hjelper det sannsynligvis lite med tilskudd. Da må det reseptbelagte tabletter eller sprøyte i rompa til :o. En sånn type mangel handler mer om kroppens manglende evne til å ta opp vitaminet, og ikke mengden du får i deg via kosthold etc.

Lava
17-04-10, 10:55
Om du har lave b12-verdier så hjelper det sannsynligvis lite med tilskudd. Da må det reseptbelagte tabletter eller sprøyte i rompa til :o. En sånn type mangel handler mer om kroppens manglende evne til å ta opp vitaminet, og ikke mengden du får i deg via kosthold etc.

Ok, det var legen som sa jeg kunne prøve med tilskudd til etter sommeren,
og ta ny blodprøve da. Har fått sprøyter før. Takk. :)

Photobscura
17-04-10, 13:17
Ok, det var legen som sa jeg kunne prøve med tilskudd til etter sommeren,
og ta ny blodprøve da. Har fått sprøyter før. Takk. :)
Det skader jo ikke å prøve! B-vitaminer er jo vannløselige. Men om du f.eks spiser en del rødt kjøtt, så skal det være tilstrekkelig i utgangspunktet.

Cherry
18-04-10, 22:17
Hvordan lege en øyebetennelse uten legemidler? I det hele tatt mulig?

Vettel
18-04-10, 22:58
Rene hender er viktig! Altså ikke ta i øyet med noe skittent.

Vask øyet flere ganger om dagen, når det dannes puss med sterilt saltvann. Ren bommulsdott. Bytt "dott" underveis i vaskingen, så basseluskene vaskes bort og ikke gnis utover.

Om det går over, kommer ann på hvor intenst det er. Og tålmodighet...

blåbær
18-04-10, 22:59
Legemidler som i reseptbelagte eller i det hele tatt? Kloramfenikol er ikke reseptbelagt.

Du kan forsøke å rense øyet med saltvann noen ganger til dagen, og selvfølgelig ikke bruke øyesminke så lenge det varer.

Kitt
18-04-10, 23:01
Hvordan lege en øyebetennelse uten legemidler? I det hele tatt mulig?
Mener du øyebetennelse eller vanlig øyekatarr?

En betennelse der man blir skrekkelig lyssky og har store smerter, bør behandles av lege!

En vanlig øyekatarr forårsakes som regel av ufarlige bakterier som skylles ut av øyet så lenge man ikke er tett i nesen! Vanlig saltvann til neseskylling lager man selv av 1stor spiseskje salt som løses opp i 1liter kokende vann!
Ikke skyll nesen før vannet er romtemperert!;)

Kitt
18-04-10, 23:04
Legemidler som i reseptbelagte eller i det hele tatt? Kloramfenikol er ikke reseptbelagt.

Når sluttet kloramfenikol å være reseptbelagt?
Husker det som et evig mas da ungene var små. Man kunne ikke sende dem i barnehagen før de hadde fått behandling i minst 24 timer, så det var om å gjøre å få dem til legen så fort som bare f...!

Jeg fikk kloramfenikol på resept senest i påsken, jeg! Både salve og dråper. Har en rar øyesykdom!:p

Jabba
18-04-10, 23:17
Kan man få dagpenger hvis man sier opp jobben sin selv? Er det en slags "karantene-periode" man må gjennom først? Hvor lenge?

Kitt
18-04-10, 23:20
Kan man få dagpenger hvis man sier opp jobben sin selv? Er det en slags "karantene-periode" man må gjennom først? Hvor lenge?
Du får 8 uker "karantene" om du sier opp selv!
En kul arbeidsgiver vil ofte gå med på å si deg om opp om du spør pent!;)

blåbær
18-04-10, 23:21
Når sluttet kloramfenikol å være reseptbelagt?
Husker det som et evig mas da ungene var små. Man kunne ikke sende dem i barnehagen før de hadde fått behandling i minst 24 timer, så det var om å gjøre å få dem til legen så fort som bare f...!

Jeg fikk kloramfenikol på resept senest i påsken, jeg! Både salve og dråper. Har en rar øyesykdom!:p

Shit, du har rett! Det er jo selvfølgelig reseptbelagt :o

Blanda kortene litt her ... Sorry!

Jabba
18-04-10, 23:38
Kan man reise på ferie når en er sykemeldt?

Max
19-04-10, 06:49
Kan man reise på ferie når en er sykemeldt?

Er det i arbeidsgiverperioden? Hvis du får sykepenger fra NAV, skal du jo krysse av på sykemeldingsblanketten dersom du reiser utenlands. I visse tilfeller kan legen skrive en attest på at det er greit med utenlandsopphold ved feriereise, dersom det ikke går ut over behandling/sykdom.

Er du sykemeldt i ferien din, har du krav på å få ferien på ny, dersom ferien ikke kan avvikles som planlagt.

streber
19-04-10, 23:36
Hver gang jeg tror jeg har fått litt taket på ting på lavkarbo, er det noe nytt jeg snubler over. Kann noen hjelpe meg?? Av en eller annen grunn gjorde vanlig/ekte meierismør at jeg la på meg alt jeg hadde fått av på ketolyse. Så jeg kuttet det ut og begynte å steke i kaldpresset olivenolje. Nå får jeg høre at det blir farlig( noe skumle greier som skjer med oljen ved høy varme) ved høy varme. :eek:Men jeg trodde det var sundt? Hva kan jeg bruke istedet???:o

Kitt
19-04-10, 23:44
Noen sier rapsolje, men her inne er det vel cocosaen uten smak som går for å være best.
Kokosolje tåler svært høye temperaturer uten å bli herdet eller transfett eller hva det nå er det blir til!:p

streber
19-04-10, 23:57
Takk for svar snille Kitt! Jeg må nå hvertfall bruke opp den dyre oljen jeg har kjøpt, må vel på helsekost da for å få tak i cocosa da vel?

Photobscura
20-04-10, 01:51
Hmm ... Hvordan vet du at det er meierismør du la på deg av?

Kitt
20-04-10, 07:50
Har du kjøpt en dyr, god olje kan du heller bruke den over salaten eller til ovnsbakte grønnsaker!:sikle:

Cocosa finner du på helsekosten og på Smartclub, har jeg hørt!:)

streber
20-04-10, 10:42
Photo, det var det eneste nyinnførte den måneden jeg bare gikk opp og opp. Turte rett og slett ikke fortsette, begynte ikke på kur for å bli større enn før liksom:p
Kitt- SMART CLUB la de ned her:(dumt- likte den butikken, sjelden jeg er i nærheten av helsekost, så det kan ta sin tid før jeg får skaffet det.

Vettel
20-04-10, 10:58
Rapsolje er billig og bra. :) Olivenolje kan du bruke til dressinger, salalt, helle over pizza/foccacia, etc.

streber
20-04-10, 11:11
Rapsolje skal kjøpes:D

Cherry
20-04-10, 12:53
Photo, det var det eneste nyinnførte den måneden jeg bare gikk opp og opp. Turte rett og slett ikke fortsette, begynte ikke på kur for å bli større enn før liksom:p
Kitt- SMART CLUB la de ned her:(dumt- likte den butikken, sjelden jeg er i nærheten av helsekost, så det kan ta sin tid før jeg får skaffet det.

Gikk du ned når du kutta meierismøret da?

Carisma
20-04-10, 19:03
Hva kan jeg bruke istedet???:o
Det kan være melkeproteinene du reagerer på. Da kan du smelte smøret, la det kjølne litt slik at alt det hvite legger seg i bunnen og bruke det blanke på toppen. I følge Fedon.

Photobscura
20-04-10, 20:13
Ok. Jeg synes bare det hørtes rart ut, er jo ikke så mye melkeprotein i smør, akkurat. Spiser du andre meieriprodukter?
Rapsolje tåler ikke steking sånn som meierismør gjør, forresten.

Vettel
20-04-10, 20:19
Man kan fint bruke raps til steking, men ikke frityr, så høy temperatur er ikke bra.

Har googlet litt rundt, og virker ikke som om de blir helt enige i hva som er sunnest å steke i.

Vettel
20-04-10, 20:20
Fedon om steking: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_ekspertene/1.1317654

Kitt
20-04-10, 21:01
To kokker jeg kjenner sverger uavhengig av hverandre til rapsolje både fordi den skal tåle relativt høy temperatur og fordi den spruter minst!

Men hva slags olje er det som brukes til frityrolje, da?:veitikke:

Kitt
20-04-10, 21:03
Fant ut at Findus bruker palmeolje til sin frityrolje. Er det lurt?

Carisma
20-04-10, 21:39
Oppsopet. Det siste som er igjen etter siste varmpressen, dvs omtrent det mest ødelagte du finner av olje.

Furine
20-04-10, 21:47
Palmeolje er vel ikkje heilt heldig?

I Belgia frityrsteiker dei tradisjonelt sett frå gammalt av med oksefeitt, såkalla "ossewit". Visstnok toler det sterk varme, og inneheld ikkje transfett. Men det hjelper kanskje ikkje når det er poteter dei frityrsteiker...:rolleyes: Men godt, ja? Åhja!

Kitt
20-04-10, 22:37
Palmeolje er vel ikkje heilt heldig?

I følge Matvareguiden (http://www.matvareguiden.no/matvare3327.asp) tåler palmeolje varme svært godt!
Husker ikke hvor, men har også lest at palmeolje har fått ufortjent mye pepper og at den bør brukes mer, men hva er riktig og hvem skal man høre på???:confused:

streber
21-04-10, 00:43
Blir sprø jeg, men nå har jeg kaldpresset olivenolje, rapsolje og meierismør i huset:confused: noen sier det ene og noen det andre. Photo - ja jeg spiser meieriprodukter. Cherry- gikk nedover med en gang det ble kuttet, ikke mye. MEN ned.

Carisma
21-04-10, 21:12
Hjælp, noen som kan noe om SAP metodikk? Og kan gi meg en kjapp innføring i hovedpunktene?

Kanutten
21-04-10, 21:13
Sap??

grotingeling
21-04-10, 21:23
Hjælp, noen som kan noe om SAP metodikk? Og kan gi meg en kjapp innføring i hovedpunktene?
Hvilken del av SAP jobber du med?

Carisma
21-04-10, 21:30
Hvilken del av SAP jobber du med?
Ingen for øyeblikket.... Men jeg skal være med på et mindre prosjekt snart, og må hente ut endel info fra SAP. Og hun jeg skal jobbe sammen med er veldig glad i å namedroppe alle de prosessene hun kan (eller vil late som hun kan... :p) så jeg trenger litt bakgrunnsinfo om oppbygning, tankegang osv. Bare sånn helt grunnleggende så jeg har noe å bidra med/argumentere med.... :D

grotingeling
21-04-10, 21:51
Eeee den var litt tøff du.... Vi har SAP som hovedsystem der jeg jobber, og selv har jeg som hovedområde innkjøp, kontrakt og relaterte prosesser.
Men SAP er et veeeeeldig stort system, da det dekker de fleste behov en har for datasystem;
F.eks. dekkes behovene en bedrift har i forbindelse med bestilling, lagerstyring, fakturering/finans, kontrakter, utstyrsinformajon og personell (HR)/lønn, men også andre behov er inkludert i systemet.
Du kan lese myyyyye om SAP på deres egne sider http://www.sap.com, men jeg vil kanskje anbefale å gå inn på denne siden; http://www.sap.com/solutions/index.epx

Skal se om jeg finner igjen de presentasjonene jeg har som viser litt overordnede begreper mm

Og ja - det er morsomt med prosesser, for de er nesten alltid tilpasset den bedriften en jobber for.
Selv om de er like på overflaten (de fleste benytter f.eks. rolle-inndelinger for å unngå at samme person både melder inn behov for produkter, godkjenner behovet og bestiller dem), så har de aller fleste bedrifter sine egne særegne tilpassinger som en må ta hensyn til :D

Ignite
23-04-10, 13:55
Motorolje på gressklipper.

I stedet for å betale fem hundre (!) for å få byttet plugg og olje på klipperen, har jeg gått til innkjøp av en oljepumpe (20 kroner) og en halv liter gressklipperolje (38 kroner). Pluggen hadde jeg.

Noen som vet om det bare skal fylles til det er nesten fullt, eller kan det bli for mye olje på klipperen?

God helg, alle :)

Anne
23-04-10, 17:25
Er visst ikke mange med gressklipper-erfaring/kunnskap her inne, Ignite...
Jo mere fett jo bedre gjelder antagelig ikke for gressklippere(for mange karber i gress antagelig:cool:)

Den gang jeg hadde bruk for gressklipper...så var det noen andre som tok ansvaret for vedlikeholdet av klippern. Jeg bare brukte den jeg:o Sorry:o

Kanskje det står noe på oljeflaska du kjøpte...?

StegforSteg
23-04-10, 17:29
Hvor i alle dager kommer alt dette støvet fra?? Jeg støvsuga jo i går jo!!!

Ignite
23-04-10, 17:38
Kanskje det står noe på oljeflaska du kjøpte...?

Hehe, tror vel at produsenten vil at det skal fylles på mest mulig :D

Kitt
23-04-10, 17:40
Nei, nei, nei! Du må ikke finne på å støvesuge!:eek::eek::eek:
Da ser alle de hjemløse hybelkaninene at det er ledig hos deg og så flytter de bare rett inn!:D
Har sluttet å støvesuge, har bare lært opp de kaninene som bor her til å gjemme seg i skapet når vi får besøk!:lol:

Jeg bare tuller, altså!;)

StegforSteg
23-04-10, 17:41
Nei, nei, nei! Du må ikke finne på å støvesuge!:eek::eek::eek:
Da ser alle de hjemløse hybelkaninene at det er ledig hos deg og så flytter de bare rett inn!:D
Har sluttet å støvesuge, har bare lært opp de kaninene som bor her til å gjemme seg i skapet når vi får besøk!:lol:

Jeg bare tuller, altså!;)

:mumle:

Kanskje bare jeg skal gjøre det å ;)

Ferskenbeinet
23-04-10, 17:45
Hvor i alle dager kommer alt dette støvet fra?? Jeg støvsuga jo i går jo!!!

har du hund? jeg støvsuger daglig her nå om dagen, de mister all vinterpelsen sin... greit at jeg har 3, men de veier under 10 kg totalt! ;) utrolig at det blir så mye HÅR!

StegforSteg
23-04-10, 17:47
har du hund? jeg støvsuger daglig her nå om dagen, de mister all vinterpelsen sin... greit at jeg har 3, men de veier under 10 kg totalt! ;) utrolig at det blir så mye HÅR!

Nei - ikke hund, men 2 barnehagebarn som drar med seg mye dritt utenfra og inn ser jeg som blander seg med "ulla" :rolleyes:

Ferskenbeinet
23-04-10, 17:47
Noen som vet om det bare skal fylles til det er nesten fullt, eller kan det bli for mye olje på klipperen?

Er det ikke en sånn målepinne i tanken, slik som biler har? Det har vår nemlig... ;) Men hva som skjer OM en fyller mer veit jeg ikke!

Å ja, Anne, gress har masse karbs! :eek:

Ferskenbeinet
23-04-10, 17:48
Nei - ikke hund, men 2 barnehagebarn som drar med seg mye dritt utenfra og inn ser jeg som blander seg med "ulla" :rolleyes:

hehe jeg har og to barnehagebarn i tillegg til tre hunder (og en mann), kan tenke deg hvordan jeg har det! :p

StegforSteg
23-04-10, 17:53
hehe jeg har og to barnehagebarn i tillegg til tre hunder (og en mann), kan tenke deg hvordan jeg har det! :p

Heldige meg som slipper mannen :p

Carisma
23-04-10, 20:53
utrolig at det blir så mye HÅR!
Altså, vi har bare 1 -EN- Katt, men jeg kan strikke flere gensere i året av det hun legger igjen! Ikke størrelsen det kommer an på... :rolleyes:

Photobscura
24-04-10, 00:19
Altså, vi har bare 1 -EN- Katt, men jeg kan strikke flere gensere i året av det hun legger igjen! Ikke størrelsen det kommer an på... :rolleyes:
Word! Jeg støvsuger tre ganger i uka, tross det rekker det å bli helt svart av kattehår ...

Michelin
24-04-10, 09:07
Varmepuma mi blåser alle hybelkaninan ned i kjellertrappa mi, så da kan æ bare plukke dem opp hver gang æ tar mæ en tur ned ;) og vi har for tida 8 katte:hearts: men de 6 små røyter ikkje da...såååå søte...noen som vil ha en lodden liten pus forresten???:rolleyes:

Karissima
24-04-10, 10:21
Noen som har peiling på hvor mye gips på et helt bein veier sånn noenlunde ?

Kunne vært artig å prøvd seg på vekta i dag :lol: Eller kanskje ikke så lurt :confused:

Kitt
24-04-10, 11:19
Har du gips på tottisen din?:confused:
Åffor det, da?

Vet du, jeg aner ikke hva den veier, men den nye gips- typen er jo tilnærmet vektløs! ;)

Karissima
24-04-10, 11:33
Har du gips på tottisen din?:confused:
Åffor det, da?

Vet du, jeg aner ikke hva den veier, men den nye gips- typen er jo tilnærmet vektløs! ;)

Brudd på kneskålen :(
Denne er ihvertfall ikke vektløs. Tung som bare det men da er det kanskje håp om at det blir satt på en lettere etterhvert da :)

Kitt
24-04-10, 11:46
Brudd på kneskålen :(
Denne er ihvertfall ikke vektløs. Tung som bare det men da er det kanskje håp om at det blir satt på en lettere etterhvert da :)
AU!
Hvordan klarte du det?

Skjønner at de har satt på den gamle typen. Det er bare for å hindre deg i å løpe rundt!;) Viktig at ting gror helt riktig, vet du!:)

Om du skal ha den tung gipsen lenge, kan du jo bare starte på null og heller bare følge med på hvor mye du evnt går ned mens du har den!
Om du tør!:eek:

Masse god bedring!:klem::suss:

Michelin
24-04-10, 13:37
enn visst du setter deg lavere enn vekta, og så veier du en fot om gangen? Da burde du jo finne ut sånn ca hvor mye gipsen veier :)

karmøy
24-04-10, 16:45

det er en karantene på 3 månder. men jeg fekk dekket dei 3 måndene får jeg sluttet pga helsa.

Furine
25-04-10, 14:25
Kor nye/perfekte må kle sjå ut for å kunne gi dei bort (les: dumpe i kleskontainer til trengande) ? Har til dømes eit par cordfløyelsbukser som er bittelitt slitte på innsida av låra, altså at fløyelen er litt avslitt. Elles heilt heile og fine, kan slikt givast bort? Klea kjem frå skapet og har nok leie der nokre år, bør dei vaskast før dei blir vekkgitt? Dei er jo reine, men har som sagt leie i skapet ei stund. Syn på saka?

streber
25-04-10, 14:29
Jeg har gitt bort klær, rett fra skapet JEG ja, men det er det nok delte syn på om man bør gjøre det. Jeg synes du skal gi bort buksene jeg, det finnes da trengende med all slags smaker når det kommer til klær også.:)

Ignite
25-04-10, 14:44
Er det ikke en sånn målepinne i tanken, slik som biler har? Det har vår nemlig... ;)

Du har rett!

Den hadde falt ned i tanken, men fulgte med opp da vi pumpet ut den gamle oljen :)

StegforSteg
25-04-10, 15:11
Kor nye/perfekte må kle sjå ut for å kunne gi dei bort (les: dumpe i kleskontainer til trengande) ? Har til dømes eit par cordfløyelsbukser som er bittelitt slitte på innsida av låra, altså at fløyelen er litt avslitt. Elles heilt heile og fine, kan slikt givast bort? Klea kjem frå skapet og har nok leie der nokre år, bør dei vaskast før dei blir vekkgitt? Dei er jo reine, men har som sagt leie i skapet ei stund. Syn på saka?

Jeg har gitt bort klær, rett fra skapet JEG ja, men det er det nok delte syn på om man bør gjøre det. Jeg synes du skal gi bort buksene jeg, det finnes da trengende med all slags smaker når det kommer til klær også.:)

Hvor kresne kan disse "trengende" være igrunnen? Så lenge klærne er hele får både fretex og krisesenteret titt og ofte en sekk av meg. Både med barneklær og voksenklær. Det viktigste er at de er rene og hele sier krisesenteret - så da blir det sånn :)

Ferskenbeinet
25-04-10, 15:36
Du har rett!

Den hadde falt ned i tanken, men fulgte med opp da vi pumpet ut den gamle oljen :)

dæsken, jeg trodde egentlig ikke jeg kunne NOE om plenklippere! Derfor skal det nå investeres i en sånn som går av seg selv ;)

Kanutten
25-04-10, 17:26
Jeg holder på å planlegge konfirmasjonen vi har om 2 uker. Jeg takler ikke rosa/lyseblått, får spader av det... Sååå kunne DENNE (http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=t32b8dhv669p5t8d&gInitPage=1) fargen og pyntinga på side 6 og 7 være noe?? Eller blir det helt feil?? Jeg har kjøpt inn mye dill og dall i denne fargen allerede, så svaret sier vel egentlig seg selv, men er det ok?? Eplegrønt ER jo fargen for ungdommelighet og fremtid... Mener nå jeg da..

manne
25-04-10, 17:34
Jeg holder på å planlegge konfirmasjonen vi har om 2 uker. Jeg takler ikke rosa/lyseblått, får spader av det... Sååå kunne DENNE (http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=t32b8dhv669p5t8d&gInitPage=1) fargen og pyntinga på side 6 og 7 være noe?? Eller blir det helt feil?? Jeg har kjøpt inn mye dill og dall i denne fargen allerede, så svaret sier vel egentlig seg selv, men er det ok?? Eplegrønt ER jo fargen for ungdommelighet og fremtid... Mener nå jeg da..

Jeg kunne helt klart funnet på å pynte med den fargen til konfirmasjon, ja. Synes det ser knallfint ut.. :)

blåbær
25-04-10, 17:37
De fargene brukte vi i konfirmasjonen til broren min! For ni år siden ... Men det var kjempefint! :)

Furine
25-04-10, 17:47
Stilig med grønt! Det går definitivt an!

Cherry
25-04-10, 18:19
Hva kan man gjøre for å løsne opp bihulebetennelse selv?
Har så vondt i tannebissene mine at jeg har nesten ikke sovet på to dager, jeg holder på å gå fra forstanden og siden jeg bor i grisegrendte strøk er det ingen medisiner å få før i morgen:p

Kanutten
25-04-10, 18:22
Har så vondt i tannebissene mine at jeg har nesten ikke sovet på to dager, jeg holder på å gå fra forstanden og siden jeg bor i grisegrendte strøk er det ingen medisiner å få før i morgen:p

Ta deg en dykketur med flaske! :p DET er det absolutt beste jeg har prøvd mot bihulebetennelse.. Når du kommer opp til overflata ligger all bihulegørra og vaker i maska.. :rolleyes: Og hodet er heeelt nydelig! :o

Nei, seriøst så vet jeg ikke. Skulle gjerne visst det selv da jeg ofte er plaga med bihulene. I det siste har jeg begynt å snuse inn saltvann gjennom nesa og håper at det trekker laaangt opp. Har du vondt i tennene nede eller oppe??? Jeg pleier bare få vondt i tennene oppe..

Kitt
25-04-10, 18:32
Du tar en kjele, heller oppi 5dl vann og koker opp. Så tilsetter du en spiseskje med vanlig salt!
Rør til det løser seg opp! Avkjøl!

Bruk en hvilken som helst metode for å få dette opp i nesen! Sprayflaske av noe slag, nesehorn eller tilsvarende!

Ja, det svir litt/mye, men er svært så effektivt!

Er bihulebetennelse noe du sliter med innimellom, kjøp en tom nesesprayflaske på apoteket og lag dette sterke satvannet selv. Virker mye bedre enn vanlig svakt, fysiologisk saltvann!
Det kan også være lurt å be legen om resept på Rinexin- tabletter. De er slimhinne- avsvellende og kan ta knekken på en bihulebetennelse før den blir plagsom!

God bedring!:klem:

Kanutten
25-04-10, 18:38
Du tar en kjele, heller oppi 5dl vann og koker opp. Så tilsetter du en spiseskje med vanlig salt!

Bruk en hvilken som helst metode for å få dette opp i nesen! Sprayflaske av noe slag, nesehorn eller tilsvarende!

Er bihulebetennelse noe du sliter med innimellom, kjøp en tom nesesprayflaske på apoteket og lag dette sterke satvannet selv. Virker mye bedre enn vanlig svakt, fysiologisk saltvann!
Det kan også være lurt å be legen om resept på Rinexin- tabletter. De er slimhinne- avsvellende og kan ta knekken på en bihulebetennelse før den blir plagsom!

Jeg har gått på Rinexin og nå på Cetirizine helt siden ungdomsårene, men det avhjelper bare litt. Saltvann er jeg vel bekjent med, det avhjelper det også, men jeg skulle gjerne hatt noe som virka helt perfekt! :p (Bortsett fra dykketurene da...)

Georgine
25-04-10, 18:43

Dersom du mener de er fine nok til å brukes og kunne gått ut døra med de så er de gode nok til å gis bort :)

Kitt
25-04-10, 19:32
Jeg har gått på Rinexin og nå på Cetirizine helt siden ungdomsårene, men det avhjelper bare litt. Saltvann er jeg vel bekjent med, det avhjelper det også, men jeg skulle gjerne hatt noe som virka helt perfekt! :p (Bortsett fra dykketurene da...)
Er nok ikke noe som virker helt perfekt, men dette saltvannet er dobbelt så sterkt som det man vanligvis bruker!:eek:
Fikk oppskriften av min barndomslege! Det røsker, men jammen drar det mye dr... ut av bihulene!:D

Kanutten
25-04-10, 19:37
Er nok ikke noe som virker helt perfekt, men dette saltvannet er dobbelt så sterkt som det man vanligvis bruker!:eek:
Fikk oppskriften av min barndomslege! Det røsker, men jammen drar det mye dr... ut av bihulene!:D Vet det, jeg koker saltvann selv og har på diabetessprøyter. Full trøkk i nasen og den er bedre enn den kan bli med Otrivin!

Photobscura
25-04-10, 19:52
Jeg synes det også kan hjelpe å flere ganger etter hverandre dra pusten lenge og hardt inn gjennom nesa (nesten så hardt at det gjør vondt!), mens man holder for det ene neseboret. Ofte sitter betennelsen på én side, da drar man inn på den sida hvor trykket er. Jeg har gjort det flere ganger når jeg har kjent en begynnende bihulebetennelse, og plutselig kjenner man noe som renner ned halsen, og så letter trykket :).
Men jeg tror nok dette funker best om man gjør det tidlig.

Kanutten
25-04-10, 19:56
plutselig kjenner man noe som renner ned halsen,
:wacko:

Husker en fest jeg hadde hjemme hos meg for mange år siden. En av mennene der klaget over at han var så tett i nesa. En av de andre menna sprang frem, gapte over nesten hans og sugde alt han bare maktet.. :eek: Virker sikkert på samme måten som det du nevner, men er IKKE å anbefale. :p

Photobscura
25-04-10, 20:04
:wacko:

Husker en fest jeg hadde hjemme hos meg for mange år siden. En av mennene der klaget over at han var så tett i nesa. En av de andre menna sprang frem, gapte over nesten hans og sugde alt han bare maktet.. :eek: Virker sikkert på samme måten som det du nevner, men er IKKE å anbefale. :p
Æsj æsj æsj, det der var det et par gutter som gjorde på folkehøgskola der jeg gikk. Resten av året ble ''suge snotten'' et internbegrep som man vel må være fra vestlandet for å skjønne. Urk ...!

Furine
25-04-10, 20:51
Takk for innspel folkens! Har fått byrja på haugen, og har allereie fylt ein stor blå ikeapose. Og meir skal det bli!

Cherry
25-04-10, 23:31

Jeg brukte ballongen jeg pleier å skylle øra med! Det var helt jævlig :D

Orkide
26-04-10, 08:16

Den grønn fargen er kjempe fin.

Vi brukte lime og turkis til eldstemann og orange til minstemann.

Jeg er også litt ikke rosa og lyseblå

StegforSteg
26-04-10, 09:24
Jeg er veeeeldig råååååsa men så lyseblå er jeg ikke :D

Så det blir nok grønn den dagen min sønn står konfirmant å ;)

Flippy
26-04-10, 10:45
Gubben min var veldig plaga med bihulene - faktisk så ille at han var satt opp til operasjon......Men, så fikk han tips om nesehorn, og det funka som tusan med en gang - dette er over ett år siden, og noen operasjon har han ikke hatt bruk for :) Han skyller så fort han merker tendensen, og vips så er alt bra igjen :)

Cherry
26-04-10, 10:58
Jeg har fått resept på rinexin og doxylin for å lindre på bihulene mine. EN av dem fikk jeg beskjed på apoteket om å ikke drikke kaffe når jeg inntok den, jeg husker ikke hvilken og det spiller forsåvidt liten rolle. Jeg drikker ikke kaffe:p

På doxylinen står det forøvrig "innta 2 tabeletter i fem dager, deretter 1 tabelett daglig i tilsammen to uker". Og jeg glemte å spørre om det egentlig betydde alle tabelettene i 2 uker, eller først 5 dager så to uker.:rolleyes:

Jøie meg, dette skal gå bra, særlig når halvhypokonderen meg er ferdig å lese pakningsvedleggene og bivirkninger :D

Flippy
26-04-10, 11:07
Jeg har fått resept på rinexin og doxylin for å lindre på bihulene mine. EN av dem fikk jeg beskjed på apoteket om å ikke drikke kaffe når jeg inntok den, jeg husker ikke hvilken og det spiller forsåvidt liten rolle. Jeg drikker ikke kaffe:p

På doxylinen står det forøvrig "innta 2 tabeletter i fem dager, deretter 1 tabelett daglig i tilsammen to uker". Og jeg glemte å spørre om det egentlig betydde alle tabelettene i 2 uker, eller først 5 dager så to uker.:rolleyes:

Jøie meg, dette skal gå bra, særlig når halvhypokonderen meg er ferdig å lese pakningsvedleggene og bivirkninger :D

Doxylin er anitibiotika, og du skal de første fem dagene ta to tabletter daglig, deretter fortsetter du med en tablett daglig til to uker er gått - dvs i 9 dager :)

Antagelig er det Doxylin som ikke skal inntas sammen med kaffe - samtidig er det veldig viktig å svelge de meg nok vann (dersom man ikke er nøye på det, kan de etse hull i spiserøret), ikke ta dem sammen med melkeprodukter og være forsiktig med sola......man kan få alvorlige forbrenninger i sola opptil to uker etter avsluttet kur :(

Ellers vær klar over at om man bruker Rhinexin, så gjør det bare når bihulene virkelig tuller, og ikke bruk for mye - mannen min brukte litt for mye Rhinexin og fikk enorme hodesmerter/bihulesmerter.......og kom inn i en ond sirkel, for han trodde jo at bihulene var tette - i virkeligheten var de altfor tørre og hovne.....

God bedring :klem:

bærrgen
26-04-10, 13:17
Hvordan setter jeg inn ticker? Jeg har prøvd å sette inn som bilde med begge kodene, men får bare rødt kryss :confused:

Kitt
26-04-10, 13:23
Hvordan setter jeg inn ticker? Jeg har prøvd å sette inn som bilde med begge kodene, men får bare rødt kryss :confused:
Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879&highlight=ticker) har du en flott oppskrift!

bærrgen
26-04-10, 13:26
Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879&highlight=ticker) har du en flott oppskrift!

Tusen takk :D Jeg har jo gjort det før, og visste at det var enkelt, men at det skulle være SÅ enkelt husket jeg ikke *fnis*

Sweet Pink Kitty
28-04-10, 04:51
Jeg lurer på en ting. Kanskje et dumt spørsmål, men som nybegynner må jeg jo spørre et sted.

Det har seg nemlig slik at jeg ikke kan fordra rømme eller cottage cheese. Hvorfor vet jeg ikke, det bare er sånn, og jeg har store problemer med å bruke dette i matlagingen. Er det mulig å erstatte dette med noe, f.eks fløte eller lignende?

Gracella
28-04-10, 08:21
Jada, det kan du.
Men du må huske at rømme, creme fraiche, cottage cheese og fløte har ganske forskjellige egenskaper.
Jeg husker selvfølgelig ikke hvilken det var, men rømme og CF tåler varme ulikt.
Kesam og CC er oster og er derfor annerledes enn syrnet melk (rømme/CF) og fløte.

CC kan moses med stavmikser hvis det er konsistensen du ikke liker.
Rømme/CF i saus eller i gryterkan erstattes med kesam (naturell)

Furine
28-04-10, 08:46
Eg hata cc med heile mitt hjerte før, men som ofte nevnt her inne, smaksløkane endrar seg. Har nettopp ete blant anna cc til frukost i dag. No smakar det aldeles greit! :) Men eg mosar den med stavmiksar dersom eg lagar Karins beste brød etc.
Ein MÅ jo ikkje bruke cc eller rømme i maten, det fins jo andre måtar å feite opp ting på.

Flippy
28-04-10, 08:54
Er det virkelig mulig å generere over en kilo vann på et døgn? Regner med at det ikke er fett liksom, når jeg veide 1,4 kg mindre i går morres enn i dag...... Spiste karbonader til middag i går, nemlig, og litt hjemmelaget is til dessert - og nå er jeg oppblåst som noe annet rart :(

Photobscura
28-04-10, 08:54
Som det sies over her, så MÅ du ikke bruke det i maten. Fløte og vanlig ost egner seg jo til mye f.eks :). Jeg for min del tåler ikke meieriprodukter, så her går det en fel kokosmelk f.eks.

Photobscura
28-04-10, 08:56
Er det virkelig mulig å generere over en kilo vann på et døgn? Regner med at det ikke er fett liksom, når jeg veide 1,4 kg mindre i går morres enn i dag...... Spiste karbonader til middag i går, nemlig, og litt hjemmelaget is til dessert - og nå er jeg oppblåst som noe annet rart :(
Selv på strikt ketogent kosthold i det daglige kan vekta mi variere med opp til en kg om dagen ;). Det er så mye som spiller inn; hvor sent på kvelden jeg spiste, om jeg fikk i meg nok vann, om jeg har spist litt for mye salt mat etc etc ... Du må nok se det i et større perspektiv enn fra dag til dag :).

Vettel
28-04-10, 09:26
(Unngå og bli lurt av sukkerstoffer) Innlegg 117 av plastbox:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464&highlight=sukker&page=5

sitat: "Står det på varedeklarasjonen at et produkt inneholder 50g karbohydrater så inneholder det faktisk 50g karbohydrater og hvorvidt de finnes i form av rørsukker, druesukker, fruktose, stivelse eller sukkeralkoholer er fullstendig irrelevant når alt kommer til alt."

Hva er riktig?? Skal de hersens sukkeralkoholene regnes med eller ei??? Om de regnes med så kan jo ingen søtning brukes, ei sjokolade uten sukker eller light brus, etc. For da vil jo antallet KH per dag stige kraftig, bare man tar noen ruter med sjokolade eller litt brus.

Kitt
28-04-10, 09:30
Plastbox har en tendens til å ta alt ut i fra egen kropp!:p
Jeg er også diabetiker og måler blodsukker og jeg får ingen stigning av feks aspartam!

Jeg velger å høre på de som faktisk har forsket på dette og tror at en moderat bruk av søtningsstoffer ikke er den store synderen til noe som helst!

Hvordan kan et stoff som kan ikke tas opp av kroppen, gi blodsukkerstigning?
Du kan jo spørre mannen din om det er mulig!;)

Photobscura
28-04-10, 09:31
Mitt blodsukker reagerer heller ikke på sukkeralkoholer. Jeg bruker også blodsukkermåler. Så jeg tror det er den evinnelige folk-er-forskjellige-regla som gjelder her også. Men at det er bra eller greit å putte i seg masse kunstig søta greier er jo ikke mye å lure på. Mye av partystopper-greia med kunstig søtning er jo også at det kan øke apetitten på grunn av søtsuget som oppstår.
Men maltitolmage får jeg, ja ...

Kitt
28-04-10, 09:32
Og malitol- magen er jo nok et bevis på at dette er et stoff som suser gjennom systemet for fort til å tas opp og gjøre noen som helst skade!
Mener nå jeg!:p

Vettel
28-04-10, 09:48
*puster lettet ut og nyter de få bitene med sjokolade i helgen!*

Nei om det tas opp i kroppen, aaner ikke. Skal spørre gubben, men om han vet er jeg usikker på. (vi er temmelig uenige angående lavkarbo, hehe! så det diskuteres fritt her.) Jeg leser bare her inne, orker ikke surfe etter informasjon selv, så stoler blind på dere!! ;)

Kan jo være plastbox har testa sukkeralkoholder sammen med annen mat? Feks at skololade består av BÅDE sukkeralkoholer og annen sukkertart. Den kombinasjonen er vanlig her i Tyskland, diabetikersjokolade med 50gram KG, hvorav 25 er sukkeralkohol og 25 er fruktose...

Over til noe annet:

jeg har seks eggehviter fra tartaren igår, Tips???

Furine
28-04-10, 09:51
Kokosbollar?

Vettel
28-04-10, 10:06
..men..kokosboller på en alminnelig onsdag....???? ;)

Hmm, ble lysten på det ja.

Photobscura
28-04-10, 10:23
Du kan lage smoothie ;).

Furine
28-04-10, 10:36
Tja, det er jo lillelaurdag! ;) Eller lage fromasj av noko slag?

Flippy
28-04-10, 10:50
Selv på strikt ketogent kosthold i det daglige kan vekta mi variere med opp til en kg om dagen ;). Det er så mye som spiller inn; hvor sent på kvelden jeg spiste, om jeg fikk i meg nok vann, om jeg har spist litt for mye salt mat etc etc ... Du må nok se det i et større perspektiv enn fra dag til dag :).

Takk, ja, jeg har nok blitt litt overivrig på vekta nå i starten - er jo så moro at det endelig går nedover etter flere år :) Har 'offisiell' veiedag på fredager, så skal bli flinkere til ikke å veie meg så ofte :o

Photobscura
28-04-10, 11:02
Jeg veier meg hver dag, men mest for moro. Jeg lar meg ikke påvirke så veldig mye av de normale variablene. Jeg har lært en del av det, og ser hva som påvirker hva, det eneste som betyr noe i lengden for meg er at jeg ser at det går nedover i det lange løp :). Dersom man fortviler over at vekta svinger fra dag til dag, så lønner det seg nok å veie seg sjeldnere, ja!

Furine
28-04-10, 11:05
Jeg veier meg hver dag, men mest for moro. Jeg lar meg ikke påvirke så veldig mye av de normale variablene. Jeg har lært en del av det, og ser hva som påvirker hva, det eneste som betyr noe i lengden for meg er at jeg ser at det går nedover i det lange løp :). Dersom man fortviler over at vekta svinger fra dag til dag, så lønner det seg nok å veie seg sjeldnere, ja!

Det er det eg har kome fram til no siste tida også, Photo. Synes det er lettare å få litt heilheitsinntrykk når eg veg meg kvar dag. Trudde før at eg skulle bli FOR opphengt i det, men synes eigentleg ikkje det. Veit med meg sjølv at går eg for lenge utan å gå på vekta, så får eg vegevegring!:o

Flippy
28-04-10, 11:06

Jeg har også tenkt litt som deg, å se hva som påvirker kroppen min, og hvor mye, jeg fortviler ikke så mye over at vekta går opp og ned :) Men, synes det er fascinerende hvor store påvirkninger små ting kan ha!

Furine
28-04-10, 11:09
Kor lenge kan ein open kartong kokosmelk halde seg bra i kjøleskap? (Ja eg veit, det er jo berre å lukte på det og kjenne, men eg sit på jobb no, og berre tenker...:p)

Flippy
28-04-10, 13:10
Kan man tilsette litt lime eller sitron i vannet?
Jeg kan ikke fordra vann, men tenker at det kanskje blir lettere å få i seg, om man kan klemme ut litt lime eller sitron i det..... blir jo ikke mengder uansett.....

Gerd
28-04-10, 13:12
Kan man tilsette litt lime eller sitron i vannet?
Jeg kan ikke fordra vann, men tenker at det kanskje blir lettere å få i seg, om man kan klemme ut litt lime eller sitron i det..... blir jo ikke mengder uansett.....

ja, det kan du gjøre :ja:

Agurkskiver, limegress, frosne bær er godt og gir variert "piff" i vannet :D

Karissima
28-04-10, 13:33
Jeg skjønner ikke hvorfor bildet av boken plutselig er borte fra signaturen min. Noen som har en forklaring på hva som kan ha skjedd ???

Karissima
28-04-10, 13:43
Jeg skjønner ikke hvorfor bildet av boken plutselig er borte fra signaturen min. Noen som har en forklaring på hva som kan ha skjedd ???

Problemet er tydeligvis på siden jeg har hentet animasjoner.

Supera
28-04-10, 14:24
Jada, det kan du.
Men du må huske at rømme, creme fraiche, cottage cheese og fløte har ganske forskjellige egenskaper.
Jeg husker selvfølgelig ikke hvilken det var, men rømme og CF tåler varme ulikt.
CF tåler høyere varme før den skiller seg, og så smaker den ikke fullt så mye som rømme. Jeg bruker så god som alltid CF i stedet for rømme.

Cherry
28-04-10, 21:57
Jeg søker en klarsynt som kan fortelle meg akkurat når jeg skal bli kvitt influensa. Syns den drøya litt nå!

Carisma
28-04-10, 22:03
Er det virkelig mulig å generere over en kilo vann på et døgn?
Så absolutt! Jeg kan fort dra det dobbelte... :ja:

Jeg søker en klarsynt som kan fortelle meg akkurat når jeg skal bli kvitt influensa.
Eller en akupunktør/homeopat som hjelper kroppen å kurere det?

Sweet Pink Kitty
29-04-10, 02:07
Jada, det kan du.
Kesam og CC er oster og er derfor annerledes enn syrnet melk (rømme/CF) og fløte.

CC kan moses med stavmikser hvis det er konsistensen du ikke liker.
Rømme/CF i saus eller i gryterkan erstattes med kesam (naturell)

CF tåler høyere varme før den skiller seg, og så smaker den ikke fullt så mye som rømme. Jeg bruker så god som alltid CF i stedet for rømme.

Vel, jeg liker verken smak eller konsistens, og det gjelder generelt for rømme, creme fraiche og cottage cheese, så de er produkter jeg holder meg mer eller mindre unna (med mindre jeg absolutt må spise disse produktene). Så for meg er det mer interessant om det faktisk fungerer å bytte ut f.eks rømme med fløte.

Furine
29-04-10, 08:37
Vel, jeg liker verken smak eller konsistens, og det gjelder generelt for rømme, creme fraiche og cottage cheese, så de er produkter jeg holder meg mer eller mindre unna (med mindre jeg absolutt må spise disse produktene). Så for meg er det mer interessant om det faktisk fungerer å bytte ut f.eks rømme med fløte.

Som sagt, du MÅ ikkje bruke nokon av desse produkta.

Rømme/creme fraiche gir jo ein litt friskare touch til maten, fløte er tyngre. Det er jo berre å prøve seg fram ;)

For å få sambu til å ete lavkarbobrød i byrjinga (han nektar å ete cc) så bytta eg ut cc med fløte ja, men konsistensen på brødet vart betre med cc synes eg. Etterkvart fekk eg snikinnført cc, og han visste ingenting før kanskje 4 månader seinare :D

Flippy
29-04-10, 08:53
Etterkvart fekk eg snikinnført cc, og han visste ingenting før kanskje 4 månader seinare :D

:lol:

Photobscura
29-04-10, 08:58
Jeg synes cf egner seg bedre enn cc i brød ;).

Furine
29-04-10, 09:00
:lol:

Hehe, eg var jo nesten litt redd for å seie noko etterkvart, men han vart ikkje så sint som eg trudde han ville bli :lol: Jau, han var enig at konsistensen var blitt betre! Hah! :D

Furine
29-04-10, 09:03
Jeg synes cf egner seg bedre enn cc i brød ;).

Eg mosar det med stavmiksar ilag med egga, så er det heilt smooothe, fungerer fint! Creme fraiche kan eg berre G L Ø Y M E å ha i brøda, for DET vil han heilt klart merke, pga at det er surare på smak. Han luktar det LAAAANG veg! CC går forresten under namnet "puke in a box" i vårt hus :D
Siste tida har eg vel og merke heldt meg til å lage knekkebrød, litt mindre hassle med det, og så treng dei ikkje kjøleskap for å halde seg.

Furine
29-04-10, 09:04
Det var forresten Karins beste brød eg laga, og der er cc i oppskrifta ;)

Cherry
29-04-10, 14:19
For å få sambu til å ete lavkarbobrød i byrjinga (han nektar å ete cc) så bytta eg ut cc med fløte ja, men konsistensen på brødet vart betre med cc synes eg. Etterkvart fekk eg snikinnført cc, og han visste ingenting før kanskje 4 månader seinare :D

Haha...minner meg om mamma og pappa...pappa HATER appelsinsyltetøy, men elsker appelsinmarmelade. En dag hadde hun kjøpt feil og fikk kaffen i vrangstrupen. Hun helte syltetøyet over på ett appelsinmarmeladeglass og pappa syns det var den beste marmeladen han hadde smakt. Han vet enda ingenting om hva det egentlig var;)

Flippy
29-04-10, 16:37
Haha...minner meg om mamma og pappa...pappa HATER appelsinsyltetøy, men elsker appelsinmarmelade. En dag hadde hun kjøpt feil og fikk kaffen i vrangstrupen. Hun helte syltetøyet over på ett appelsinmarmeladeglass og pappa syns det var den beste marmeladen han hadde smakt. Han vet enda ingenting om hva det egentlig var;)

Herlig :D

Karissima
30-04-10, 09:49
Når jeg er innlogget og blir borte fra sidene her en stund så må jeg igjen logge meg inn hvis jeg skal inn på sidene som er forbeholdt medlemmer. Må jeg endre noen instillinger for at dette ikke skal skje eller er det slik for alle ?????????????????????

Kanskje litt dårlig forklart ? Noen som skjønner hva jeg mener ???????

Gracella
30-04-10, 10:38
Når jeg er innlogget og blir borte fra sidene her en stund så må jeg igjen logge meg inn hvis jeg skal inn på sidene som er forbeholdt medlemmer. Må jeg endre noen instillinger for at dette ikke skal skje eller er det slik for alle ?????????????????????

Kanskje litt dårlig forklart ? Noen som skjønner hva jeg mener ???????
Når du logger deg på, spør nettleseren din deg om du vil at den skal huske passordet for dette nettstedet?
Da kan du jo svare "Ja" dersom det er din PC/laptop

Areola
30-04-10, 10:47
Du må huke av "husk meg" når du logger inn. men vær obs på at andre da kommer automatisk inn hvis du ikke logger ut etter hver gang. (om du deler pc med noen)

Karissima
30-04-10, 11:04
Når du logger deg på, spør nettleseren din deg om du vil at den skal huske passordet for dette nettstedet?
Da kan du jo svare "Ja" dersom det er din PC/laptop

Du må huke av "husk meg" når du logger inn. men vær obs på at andre da kommer automatisk inn hvis du ikke logger ut etter hver gang. (om du deler pc med noen)

Det har jeg gjort men jeg må likevel skrive inn brukernavn og passord når jeg logger meg på igjen

Furine
30-04-10, 14:55
Slik er det med meg og, den timer ut om eg er inaktiv for lenge. Er ikkje det berre normalt, da?

Karissima
30-04-10, 15:01
Slik er det med meg og, den timer ut om eg er inaktiv for lenge. Er ikkje det berre normalt, da?

Jeg har gjort slik Areola sa og det har funka fint. Har vært borte fra maskinen i over 1 time uten at den timet ut :)

Furine
30-04-10, 15:03
Ok, kan gjere det på laptopen min her heime då :) Takk!

Cherry
30-04-10, 15:32
Hvorfor kan ikke produsentene lage klær i noenlune samme størrelse? Nå har jeg klær i en stor spredning størrelser, alt fra small til large, til 40 og 44, og det er liksom ikke bare å raske med seg det man tror passer:p

StegforSteg
30-04-10, 15:56
Hvorfor kan ikke produsentene lage klær i noenlune samme størrelse? Nå har jeg klær i en stor spredning størrelser, alt fra small til large, til 40 og 44, og det er liksom ikke bare å raske med seg det man tror passer:p

Signerer den! Hater å prøve i prøverom :ja:

blåbær
30-04-10, 15:59
Det er kjempeirriterende når man kjøpe klær på nett også! Vet jo aldri om det passer.

Furine
30-04-10, 16:05
Trur EU har vore inne på tanken å ha reglar for ein mal for samme storleikar i alle EU-land, men tvilar på om Italia, Spania, Frankrike etc vil vere med på det. Tyskland har jo til dømes ofte større storleikar enn desse. Men det hadde vore praktisk ja!

Carisma
30-04-10, 18:26
Hvorfor kan ikke produsentene lage klær i noenlune samme størrelse?
Det jobbes faktisk med en internasjonal standard for klesstørrelser. Men det tar sin tid... De begynte da jeg jobbet med standarder i 2005, så de er nok ikke ferdig på noen år enda.

Timona
30-04-10, 18:44
Jeg har kuttet ut meieriprodukter og lurer på:

Kan jeg bruke snøfrisk (geit) i Nannahs vafler? (Lurer mest på om det er noen bismak på den)

Lava
30-04-10, 18:50
ehh... ene hvitløken min har begynt å spire i kjøleskapet.. :flau:
kan jeg bruke spirene i maten?

Kitt
30-04-10, 18:52
Jeg har kuttet ut meieriprodukter og lurer på:

Kan jeg bruke snøfrisk (geit) i Nannahs vafler? (Lurer mest på om det er noen bismak på den)
Det kommer jo an på om du liker smaken eller ikke det.;)
Jeg elsker snøfrisk, men vet mange ikke syns noe om den!

Timona
30-04-10, 19:15
Det kommer jo an på om du liker smaken eller ikke det.;)
Jeg elsker snøfrisk, men vet mange ikke syns noe om den!
Har ikke turt å smake på den enda :p
Men ser nå at den inneholder 20 % kufløte, *får lære seg å lese bedre i butikken*
Men finnes det noen andre alternativ til ost, som smaker ok?

Lava
30-04-10, 19:20
Og, hvorfor får jeg ikke lagt inn bilde tatt med mobilen?
Har tatt bilder med mobilen før, og brukt som avatar, men dette går ikke..
og jeg lastet det opp/ned :p på photobucket, men da sier lavkarbo at det er for stort??
Har hele tiden bare lagret alle opplastede bilder fra mobilen på samme måte,
så jeg skjønner ikke hvorfor dette ene ikke går gjennom.

Og jeg som hadde lyst å ha meg selv som avatar uten å rekke tunge... :p

Sisteinnsats
30-04-10, 22:13
Hvilken nettside er best å bruke til å legge inn det man spiser? Jeg registrerte meg på mylog, men likte ikke den siden så godt. Det var vanskelig å legge inn egne varer, og da blir det litt håpløst når man spise ketolysebrød, sauser man har laget selv osv..:confused:

Ferskenbeinet
01-05-10, 00:01
jeg bruker mylog, syns det er den beste jeg har prøvd! hva er det du syns er vanskelig? Om du lager ketolysebrød feks legger du først inn alle tingene du har i brødet som et måltid, du får da opp totalinnhold i hele greia. Deretter går du på "legg til matvare" og legger inn det som sto av karbo, protein etc. og kaller det ketolysebrød. Deretter er det bare å finne det på lista hver gang du har spist det og skrive mengde ikke noe problem i det hele tatt?

Carisma
01-05-10, 11:38
Du kan plante hvitløksfedd i jorda og dyrke egne hvitløk, må jo være genialt om de har begynt å spire allerede! :ja:

Vettel
01-05-10, 12:45
Kan man fryse hjemmelaget kokosboller? Uten at de blir seige og slikt.
Laget igår, men er jo litt mange å spise opp på en dag.
16 stykker, halvparten vanlig sjokolade, halve med "min" sjokolade...

Carisma
01-05-10, 13:40
Holder ikke kokosboller ganske lenge i skapet?

Jeg trenger tips om symaskinreparatør i oslo/bærum...

Photobscura
01-05-10, 14:24
Jeg trenger tips om symaskinreparatør i oslo/bærum...
Elna i Thorvald Meyers gate.

LineJM
01-05-10, 15:16
:p kan du vel, jeg pleier putte noen fedd i en blomsterpotte om sommeren og så bruker jeg "gresset" som kommer opp i maten. :cool:

Carisma
01-05-10, 15:46
Elna i Thorvald Meyers gate.
Men er ikke de svindyre?

Gerd
01-05-10, 16:14
Du kan plante hvitløksfedd i jorda og dyrke egne hvitløk, må jo være genialt om de har begynt å spire allerede! :ja:

Jepp, har de begynt å spire, sett ett og ett fedd i hver sin liten potte, eller i en stor krukke... Og du får masse deilig sprø og god hvitløk utover sommeren :D

matvraket
01-05-10, 18:08
utrolig fin tråd dette her gitt..!
har begynt med maisgrøt til lillemor på 6mnd for en uke siden, og nå lurer jeg på hvor lenge jeg må vente før jeg kan introdusere mer mat til henne. hva er lurt å fortsette med..

Kanutten
01-05-10, 20:14
Kan høyt blodtrykk samt ødemer forårsake at man IKKE går noe særlig ned i vekt??

Jeg har nå begynt med kraftige vanndrivende medisiner og har gått ned endel kilo som seff er vann. Men det det jeg lurer på er:

Kan hjertet bruke såpass mye energi på pumpe blod gjennom en kropp som er ganske så ødemøs at den ikke klarer nyttigjøre seg alle godene ved lavkarbo/ketose??

Carisma
01-05-10, 22:54
Denne tråden mener jeg sier endel bra om opphoping/utskillelse av vann: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30287

Sweet Pink Kitty
02-05-10, 07:01
Kan jeg spise kålrot forresten? Jeg er nemlig litt sær ift grønnsaker og synes det er vanskelig å finne noen jeg liker, men kålrot synes jeg er veldig godt. Og om noen har forslag til grønnsaker så tar jeg gjerne i mot, for alle de grønnsakene jeg liker virker det som jeg ikke får spise, slik som mais og gulerøtter (sukk!). Og tomat og salatblader er utelukket, jeg får brekningsfornemmelser bare av tanken (liker dog tomater i f.eks hjemmelaget tomatsaus osv). Jeg går på Lindberg, bare sånn til informasjon.

Kitt
02-05-10, 11:05
utrolig fin tråd dette her gitt..!
har begynt med maisgrøt til lillemor på 6mnd for en uke siden, og nå lurer jeg på hvor lenge jeg må vente før jeg kan introdusere mer mat til henne. hva er lurt å fortsette med..

Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30429&highlight=baby+mat+n%E5r)er en tråd du kan titte på!

Kitt
02-05-10, 11:11
Kan jeg spise kålrot forresten? Jeg er nemlig litt sær ift grønnsaker og synes det er vanskelig å finne noen jeg liker, men kålrot synes jeg er veldig godt. Og om noen har forslag til grønnsaker så tar jeg gjerne i mot, for alle de grønnsakene jeg liker virker det som jeg ikke får spise, slik som mais og gulerøtter (sukk!). Og tomat og salatblader er utelukket, jeg får brekningsfornemmelser bare av tanken (liker dog tomater i f.eks hjemmelaget tomatsaus osv). Jeg går på Lindberg, bare sånn til informasjon.
Kålrot vokser under jorden og inneholder 6.4g karber pr 100g. Ikke så veldig mye mao, så om du vil bruke karbene dine til det, så er det vel ingen katastrofe på Lindberg.
Det er ganske mange tråder her om grønnsaker, feks denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31329&highlight=gr%F8nnsaker)!
Scroller du helt neders på siden i den tråden finner du mange flere tråder om grønnsaker!:)

Sweet Pink Kitty
02-05-10, 11:57
Okay, kjekt å vite. Jeg liker nemlig ikke blomkål, men da kan jeg jo bruke karbene mine til f.eks kålrotmos i steden for. ;)

matvraket
02-05-10, 16:54
Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30429&highlight=baby+mat+n%E5r)er en tråd du kan titte på!

takk søte kitt :love:

Cherry
02-05-10, 17:54
Noen som vet hvordan jeg regner ut ett populasjonsstandardavvik? Med kun 1 populasjon og 10 observasjoner takk.

keke
02-05-10, 21:19
Jeg er ny med LCHF. Det jeg lurer på er hvor mye fløte, rømme og ost som kan brukes i en porsjon mat? Har vel lest at nybegynnerfeil er for lite fett og for lite vann, men hvor mye er egentlig for lite da? :confused:
Takker for svar!:):):D:D
(jeg har prøvd å finne svar med søk, men går litt treigt med meg når jeg er ny på forumet... :D:D)

Rin
03-05-10, 07:22
Jeg lurer på - hvor får jeg kjøpt sånne ildfaste engangsformer? Har blitt tipset om Europris, men det er veeeldig utenfor allfarvei for meg (for de har vel ikke en sjappe på Sofienberg lenger, såvidt jeg har oppfattet?). Andre butikker som kan tenkes å ha dem?

Dustesyk og har rett og slett ikke sterke nok hender til å rengjøre vanlige ildfaste former :o

StegforSteg
03-05-10, 07:23
Jeg lurer på - hvor får jeg kjøpt sånne ildfaste engangsformer? Har blitt tipset om Europris, men det er veeeldig utenfor allfarvei for meg (for de har vel ikke en sjappe på Sofienberg lenger, såvidt jeg har oppfattet?). Andre butikker som kan tenkes å ha dem?

Dustesyk og har rett og slett ikke sterke nok hender til å rengjøre vanlige ildfaste former :o

Hva med Nille?

Photobscura
03-05-10, 08:14
Hva med Nille?
Jeg har sett sånne på Nille, ja! Vet ikke om de har på den på Løkka, men jeg vet jeg har sett sånne former på den i Torggata :).

Kanutten
03-05-10, 08:20

Du får kjøpt dem i mange varianter på Rema1000. Grillkongen Craig har sørget for det.. :p

Rin
03-05-10, 08:28
Jeg har sett sånne på Nille, ja! Vet ikke om de har på den på Løkka, men jeg vet jeg har sett sånne former på den i Torggata :).

Najs! Da skal jeg ta en kikk når jeg rusler ut på kaffetokt :D

manne
03-05-10, 08:35
Jeg handler sånne på Staples (Binders)...de har i ulike størrelser m/lokk til å skrive på. Veldig kjekt når jeg lager posjoner til mannemannen og fryser ned... Du kan se et eksempel på bloggen min... http://www.madebymanne.com/blogg/

Rin
03-05-10, 10:51
Takk! Skal huske å se etter det på Binders neste gang jeg er ute ved Alnabru også, da - foreløpig fant jeg akkurat det jeg trengte på Nille. :) Ovnsbakt laksemiddag i vente!

Gerd
03-05-10, 11:13
Rema 1000, Nille, jernia....:ja: Lurer faktisk på om jeg ikke har sett det på bohus også.

blåbær
04-05-10, 10:25
De siste dagene har jeg bare spist og spist, og greier ikke stoppe. Jeg klarer å holde meg til lovlige ting, men det blir alt for mye mat. Jeg venter mensen, trodde den skulle kommet for noen dager siden, så jeg lurer på om det kan være derfor?
En annen teori er at det er fordi jeg har gått tom for krom (for et par uker siden). Krom regulerer jo blodsukkeret, så kan det være derfor? Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe ny pakke, for det er jo ganske dyrt med alle disse kosttilskuddene, men nå lurer jeg på om jeg kanskje bør gjøre det likevel. Noen som har noen innspill?

manne
04-05-10, 11:36
En annen teori er at det er fordi jeg har gått tom for krom (for et par uker siden). Krom regulerer jo blodsukkeret, så kan det være derfor? Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe ny pakke, for det er jo ganske dyrt med alle disse kosttilskuddene, men nå lurer jeg på om jeg kanskje bør gjøre det likevel. Noen som har noen innspill?

Jeg har ikke noe svar til deg, men du minte meg på noe jeg skulle spørre om... :p

Er saker som f.eks Krom viktig å ta...eller er det bare det at det kan hjelpe mot søtsug osv?

Spurte på Helsekosten, men der fikk jeg jo bare beskjed om å kjøpe ett helt lass med saker...så jeg lot heller være med hele innkjøpet til jeg har sjekket med dere o'store kilde... :D

Kitt
04-05-10, 11:46
Jeg har ikke noe svar til deg, men du minte meg på noe jeg skulle spørre om... :p

Er saker som f.eks Krom viktig å ta...eller er det bare det at det kan hjelpe mot søtsug osv?

Spurte på Helsekosten, men der fikk jeg jo bare beskjed om å kjøpe ett helt lass med saker...så jeg lot heller være med hele innkjøpet til jeg har sjekket med dere o'store kilde... :D
Du kan jo lese hva dr. Torkil selv sier:

Hei
Jeg er selvfølgelig innhabil, da det er jeg som selger tablettene, men du trenger en boks av hver type for 7 ukers ketolysekur.
Du kan lese om innhold og funksjon ved å klikke INFO på hver tabletttype i nettbutikken på www.ketolyse.no (http://www.ketolyse.no/)
Tablettene er spesialfremstillt til slankekurer basert på kostindusert ketose ( ketolysekuren, Atkins fase 1, EAT, cut the carbs etc). kromtablettene og selentablettene er også meget gode tilskudd når vekten skal stabiliseres, men da er magnesium normalt helt unødvendig.

vennlig Hilsen
Torkil :)

Sisteinnsats
06-05-10, 13:35
Hvor mange kalorier er det i en Atkinsbar? Jeg så bare på forsiden hvor det står 2,6 karbs per serving. Og dumme meg trodde det gjaldt hele greia (60 g). Så ser jeg inni at det står 31 karb/100g hvorav 1,6 er sukkerarter og 27 er sukkeralkoholer. Hva er det jeg skal regne? Beklager hvis dette er et spørsmål dere har svart på maaange ganger før, men jeg sliter litt med å forstå dette her..:o

Karissima
06-05-10, 13:54
Du er ikke så dum likevel ser du for det er riktig det som står foran (net carbs) og det er for hele greia (60gr) :) Sukkeralkoholer kan du alltid trekke fra .

Sisteinnsats
06-05-10, 14:00
Du er ikke så dum likevel ser du for det er riktig det som står foran (net carbs) og det er for hele greia (60gr) :) Sukkeralkoholer kan du alltid trekke fra .

Ok, takk! Fant det akkurat i en annen tråd etter masse leting. :)
Fikk litt panikk her, for jeg spiste en i dag og trodde jeg hadde gått laaangt over karbegrensa! :rolleyes:

Flippy
06-05-10, 14:55
Jeg var innom helsekost i går, og på noen av sjokoladene der sto det ikke sukkeralkoholer, men ett eller annet poly-ett-eller-annet - er det sukkeralkoholer som man kan trekke i fra? Der også var det litt misvisende med antallet, nemlig.......sukkerarter skjønner jo jeg også er sukker, men alt det andre som står under karbohydrater er det værre med :o

Flippy
06-05-10, 15:46
Lurer på en ting til - lagrer man mye vann i dagene før man blir syk? Den siste uka har vekta gått litt opp og litt ned, men mest stått omtrent stille - i dag var jeg plutselig 500g ned fra i går, og utover dagen har jeg blitt megaforkjøla.....kan det være at kroppen min har lagra vann, og at det nå slippes når sykdommen har slått ut?

arnakristin
06-05-10, 16:34
Jeg var innom helsekost i går, og på noen av sjokoladene der sto det ikke sukkeralkoholer, men ett eller annet poly-ett-eller-annet - er det sukkeralkoholer som man kan trekke i fra? Der også var det litt misvisende med antallet, nemlig.......sukkerarter skjønner jo jeg også er sukker, men alt det andre som står under karbohydrater er det værre med :o

Polyol = sukkeralkohol

Flippy
06-05-10, 17:03
Polyol = sukkeralkohol

Tusen takk, da tenkte jeg riktig - heldigvis :)

Supera
06-05-10, 18:54
Sannhet med modifikasjoner. ;) Man kan ikke alltid trekke fra sukkeralkoholer. Les denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464) tråden.

Supera
06-05-10, 18:59
Lurer på en ting til - lagrer man mye vann i dagene før man blir syk? Den siste uka har vekta gått litt opp og litt ned, men mest stått omtrent stille - i dag var jeg plutselig 500g ned fra i går, og utover dagen har jeg blitt megaforkjøla.....kan det være at kroppen min har lagra vann, og at det nå slippes når sykdommen har slått ut?
Hvis du har to x-kromosomer, så har du også en syklus og i perioder lagrer kroppen vann. ;) Men mulig at kroppen lagrer før den blir syk også, det vet jeg ingenting om.
"Vannstanden" varierer med saltinntak, hvor mye væske du fikk i deg dagen før, karbeinntak (høykarbo gjør at kroppen lagrer mer vann), syklus. Drikker du mye vann, så skjønner kroppen at den ikke trenger å lagre vannet, fordi den har god tilgang.