View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar



vaskeklut
19-06-11, 17:11
Demp alle lys og gjør rommet svalt er lettere sagt enn gjort... Det er midnattsol her nord og knallvarme med lite vind! Jeg har sagt jeg kunne sette inn ei vifte, men det vil hun ikke. Den bråker for mye. Synes synd på jenta jeg....:(
Om hun ikke har medisiner for det så har du egentlig gjort alt du kan... Har du en øyemaske eller noe du kan låne henne da? Det bruker å hjelpe litt for meg når migrenen min sprenger som verst og det ikke går å få rommet mørkt.

Kanutten
19-06-11, 17:14
Om hun ikke har medisiner for det så har du egentlig gjort alt du kan... Har du en øyemaske eller noe du kan låne henne da? Det bruker å hjelpe litt for meg når migrenen min sprenger som verst og det ikke går å få rommet mørkt.

Jeg har laget en "øyemaske " av frosne erter og en kopphåndduk..

Kitsu
19-06-11, 17:31
Norgesplaster? Jeg tåler overhodet ikke Norgesplaser, men alle andre merker går helt fint. Blir rød og hoven som du beskriver.

Tror faktisk ikke det er Norgesplaster, kom fra førstehjelpsboksen på jobb. Teipen minnet mer om bandasjeteip enn Norgesplaster. Tåler den i alle fall ikke, fy pokker som det klør.

Glorfinia
19-06-11, 20:15
Det stemmer, jeg kommer til å få utbetalt minstesats etter vanlige satser i følge veilederen min. Men kan jeg spørre om hvor mye du får? Jeg antar jeg kommer til å få ca det samme.
Jeg får før skatt 5800,- pr. to uker, ca 4500,- etter skatt. Jeg får i tillegg bostøtte på litt over 2000,- i måneden. Om du oppfyller kravene til det, så vil jeg råde deg til å søke. Det er ikke fett å leve på AAP som du ser, jeg hadde ikke hatt råd til å spise lavkarbo hadde det ikke vært for bostøtta.

vaskeklut
19-06-11, 20:49
Jeg får før skatt 5800,- pr. to uker, ca 4500,- etter skatt. Jeg får i tillegg bostøtte på litt over 2000,- i måneden. Om du oppfyller kravene til det, så vil jeg råde deg til å søke. Det er ikke fett å leve på AAP som du ser, jeg hadde ikke hatt råd til å spise lavkarbo hadde det ikke vært for bostøtta.
Aha, skjønner. Jeg skal høre med veileder i morra om jeg oppfyller kravene til bostøtte :) Tusen takk for svar og råd!

BenteR
19-06-11, 22:29
Jeg har laget en "øyemaske " av frosne erter og en kopphåndduk..

Her i huset klarer vi å stoppe eller begrense migrene-anfallene med å drikke Rooibush-te.
Nevnte det for øyenlegen en gang, og han sa han hadde hørt det samme fra andre også.....
Det fine med Rooibush-te er at det smaker godt og ikke har uheldige bivirkninger, noe medisinene vi tok før hadde.

Kanskje
19-06-11, 22:46
Jeg lurer på en ting.

Finnes det noe man kan kjøpe og ha utenpå brusflasker, for å holde innholdet avkjølt?

Skal til syden i sommer, og da drar vi jo med oss masse flasker med vann på stranden. Men det vannet blir jo bare varmere og varmere etter som timene går selv om det ligger i skyggen.

Så om jeg hadde noe jeg kunne trukket utenpå flaskene, så hadde de kanskje holdt seg litt svalere litt lengre. Det er bare så ekkelt å drikke vann som har gått over grensen fra å være pisselunka til å bli for varmt.

Supera
19-06-11, 22:59
Jeg lurer på en ting.

Finnes det noe man kan kjøpe og ha utenpå brusflasker, for å holde innholdet avkjølt?

Skal til syden i sommer, og da drar vi jo med oss masse flasker med vann på stranden. Men det vannet blir jo bare varmere og varmere etter som timene går selv om det ligger i skyggen.

Så om jeg hadde noe jeg kunne trukket utenpå flaskene, så hadde de kanskje holdt seg litt svalere litt lengre. Det er bare så ekkelt å drikke vann som har gått over grensen fra å være pisselunka til å bli for varmt.
Ta ett vått håndkle rundt og legg det i sola. ;)

Photobscura
19-06-11, 23:30
Jeg lurer på en ting.

Finnes det noe man kan kjøpe og ha utenpå brusflasker, for å holde innholdet avkjølt?

Skal til syden i sommer, og da drar vi jo med oss masse flasker med vann på stranden. Men det vannet blir jo bare varmere og varmere etter som timene går selv om det ligger i skyggen.

Så om jeg hadde noe jeg kunne trukket utenpå flaskene, så hadde de kanskje holdt seg litt svalere litt lengre. Det er bare så ekkelt å drikke vann som har gått over grensen fra å være pisselunka til å bli for varmt.
Jeg pleier å fryse ned halvannenliters flasker med vann i, da både holder det seg kaldt mens det smelter, og det funker også som elementer i kjølebag! :)

Batillip
19-06-11, 23:36
Jeg lurer på en ting.

Finnes det noe man kan kjøpe og ha utenpå brusflasker, for å holde innholdet avkjølt?

Skal til syden i sommer, og da drar vi jo med oss masse flasker med vann på stranden. Men det vannet blir jo bare varmere og varmere etter som timene går selv om det ligger i skyggen.
I syden henger det slike beholdere ved hver kiosk.

Kanskje
19-06-11, 23:36
Fryse var en god ide, men jeg tror ikke det er fryseboks i leiligheten på hotellet.

Ser for meg at det finnes noe til å ha utenpå vannkarafler ... noe slikt til falsker kanskje?

Supera
20-06-11, 00:12
Ser for meg at det finnes noe til å ha utenpå vannkarafler ... noe slikt til falsker kanskje?
Ja, men hvis du ligger på stranda har du så god tilgang på vann at det funker minst like bra å ta et vått håndkle rundt flaska og legge det i sola. Vannet i håndkleet fordamper og stjeler varme fra flaska slik at flaska blir kaldere. Ikke like greit med vått håndkle hvis du skal ha flaska i sekken, men du skrev at du skulle være på stranda.

BenteR
20-06-11, 00:41
Noen som kan forklare meg hva fil er i svensk matoppskrift? TROR det er et meieriprodukt, men er ikke sikker.....

Kitt
20-06-11, 00:43
Noen som kan forklare meg hva fil er i svensk matoppskrift? TROR det er et meieriprodukt, men er ikke sikker.....
Gräddfil er i hvert fall rømme!:)

Batillip
20-06-11, 00:43
Rømme.

Photobscura
20-06-11, 00:45
Noen som kan forklare meg hva fil er i svensk matoppskrift? TROR det er et meieriprodukt, men er ikke sikker.....
Fil er syrna melkeprodukt, f.eks er gräddfil rømme, filmjölk er noe tilsvarende kulturmelk.

BenteR
20-06-11, 00:50
Takk skal dere ha!
Kjøpte meg to svenske kokebøker (LCHF og GI/GB) og klarte ikke helt finne ut hva fil er......
Har etterhvert en anseelig haug kokebøker, men altfor få lavkarbo-nøker, så jeg måtte jo bare ha noen nye:p
Siden gubben og guttene liker like godt å spise mat, som jeg liker å lage mat, blir det ingen protester på den lange hylla med kokebøker.

smgj
20-06-11, 08:43
Er ikke begge betalte forum?
GR sitt var ikke betal i fjor iallfall. (Men teknisk sett uhyre dårlig...)

Kanskje
20-06-11, 12:17
Bruker dere sminke på standen når dere skal bade?

Photobscura
20-06-11, 12:20
Bruker dere sminke på standen når dere skal bade?
Nei. Bruker nesten ikke sminke på sommeren i det hele tatt. Ikke har jeg noe vannfast heller, og så glad jeg er i å bade hadde jeg riskiert å bli ufrivillig seende ut som Robert Smith. :cool:

vaskeklut
20-06-11, 13:14
Bruker dere sminke på standen når dere skal bade?
Nei, i alle dager. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal gjøre det! ;)

Kitsu
20-06-11, 13:23
Bruker dere sminke på standen når dere skal bade?

Kanskje bittelitt foundation i kinnene - rett og slett fordi jeg har rosacea, og føler meg ukomfortabel uten sminke. Men jeg er jo klar over at det forsvinner om jeg bader, så er ikke kjempeviktig.

Batillip
20-06-11, 13:28
Kan jeg spise ketolysepillene samlet? Hvis ikke, blir de visst ikke spist.

Kitsu
20-06-11, 13:56
Hvilken substans i plasterlim kan være skyld i at jeg nå har to hovne, røde fikanter som klør på overarmen der jeg hadde et plaster på i går?

Bump, bump, noen som vet?

I tillegg; den minste skrape jeg får i huden blir betent. Kan det være en spesiell grunn for dette?

Kitt
20-06-11, 14:03
Hvilken substans i plasterlim kan være skyld i at jeg nå har to hovne, røde fikanter som klør på overarmen der jeg hadde et plaster på i går?

Bump, bump, noen som vet?

I tillegg; den minste skrape jeg får i huden blir betent. Kan det være en spesiell grunn for dette?
Jeg vet ikke hvilken substans det er, men den brukes i de aller fleste plaster/strips og jeg er allergisk mot dem nesten alle!:p

Lærte en gang at om man får reaksjoner på selv den minste skramme, har man anlegg for mye allergi!
Diabetikere har også lett for å få slike raksjoner pga dårlig grokjøtt.

Hvorfor bruker du sminke når du har rosacea? Da blir det jo bare verre på sikt! Det gjør i hvert fall min! Har akkurat vært å sprengt noen blodårer i ansiktet og lege var veldig streng på akkurat det. Rosex eller ikke noe!:)

Kitsu
20-06-11, 14:23
Jeg vet ikke hvilken substans det er, men den brukes i de aller fleste plaster/strips og jeg er allergisk mot dem nesten alle!:p

Lærte en gang at om man får reaksjoner på selv den minste skramme, har man anlegg for mye allergi!
Diabetikere har også lett for å få slike raksjoner pga dårlig grokjøtt.

Hvorfor bruker du sminke når du har rosacea? Da blir det jo bare verre på sikt! Det gjør i hvert fall min! Har akkurat vært å sprengt noen blodårer i ansiktet og lege var veldig streng på akkurat det. Rosex eller ikke noe!:)

Jeg kan bruke de fleste plaster, men det var tydeligvis noe i disse jeg ikke tålte. Er fortsatt rød og hoven, på tredje dagen.

Jeg har mye allergier, er vel kanskje det som gjør at jeg alltid får små betennelser da. Dårlig grokjøtt har jeg ikke, jeg har nesten ikke arr i det hele tatt, det meste gror helt fint uten å lage merker. Takk for svar! Lurte litt på det.

Og jeg bruker sminke fordi jeg er forfengelig, føler meg ukomfortabel uten, og fordi det ikke er så ille i utgangspunktet, og heller ikke blir verre av sminken. Jeg har bare tendenser til å få røde "T"-er i kinnene, og det går helt greit å bare sminke over de lett.

Regret
20-06-11, 14:31
Jeg også reagerer på plaster, og jeg er ikke allergisk. Men jeg har både atopisk og generell sensitiv hud, så den blir fort irritert. Plaster blir for klamt og fuktig, samt skittent (særlig på hender) og da får jeg mye utslett og rødhet. Så jeg bruker ikke plaster i det hele tatt, tørker av blod om det er det, men lar ingenting sitte på. Gror mye raskere (og finere!) om jeg bare vasker og renser såret ofte..

Lillemy71
20-06-11, 14:48
Hvilken substans i plasterlim kan være skyld i at jeg nå har to hovne, røde fikanter som klør på overarmen der jeg hadde et plaster på i går?

Kolofonium

Eksem skyldes mange ulike påvirkninger. Lappetest (epicutantest) har vist at du er allergisk for kolofonium . For at eksemet skal bli bedre og at du skal hindre forverring, bør du unngå at huden kommer i kontakt med produkter som kan inneholde kolofonium.
Kolofonium er kvae eller harpiks fra bartrær/nåletræar. Man må derfor unngå kontakt med kvae, tremateriale og sagmugg fra furu og gran.
Kolofonium brukes som klebemiddel og i industrien.

Kolofonium kan forekomme i:
Plaster, isoleringsbånd, håndballklister, lim
Vortemidler (eks. Verucid®)
Kosmetikk (eks. mascara, leppestift, øyenskygge, dekkende kremer, neglelakk)
Lakker, fernisser, blankt papir, harpiks
Bil-, møbel- gulv- og, skopolish
Tyggegummi
Enkelte produkter til tannbehandling

Kolofonium kan også gi kryssreaksjoner med:
Perubalsam, terpentin og lignende.


Lenker (engelsk)
http://chemotechnique.se (http://chemotechnique.se/)
http://dermnetnz.org/dermatitis/rosin-allergy.html (http://dermnetnz.org/dermatitis/rosin-allergy.html)
http://www.truetest.com/templates/7.html (http://www.truetest.com/templates/7.html)




Kilde (http://www.stolav.no/no/Pasient/Diagnoser-og-sykdommer/Omrader/Hud/Kontaktallergier/Kolofonium/)

Glorfinia
20-06-11, 16:12
I tillegg; den minste skrape jeg får i huden blir betent. Kan det være en spesiell grunn for dette?

Lærte en gang at om man får reaksjoner på selv den minste skramme, har man anlegg for mye allergi!
Diabetikere har også lett for å få slike raksjoner pga dårlig grokjøtt.

Det kan være dermografisme (http://www.doktoronline.no/qa/forum/19/qa4338564_dermografisme_hudplage.html). Har det selv, og i følge legen min er det ikke noe farlig. Til vanlig blir jeg bare rød der huden er borti noe skarpt, men har jeg en infeksjon i kroppen så hovner det opp. Legen skreiv et fint, stort "HEI" på armen min for å demonstrere, det sto der i en liten halvtime eller noe, hehe.

Veit ikke det stemmer at man har mer anlegg for allergi, jeg har i alle fall ingen til tross for at jeg har dermografisme. Men jeg fikk forklart det som at dermografisme er en bitteliten allergisk reaksjon i huden. Ser doktoronline skriver at det ikke er allergi, men at de ikke er helt sikre på hva som forårsaker det.

Regret
20-06-11, 16:48
Jeg har en guttunge på 20 måneder som sier ca 25 ord, men jeg har lest at i perioden mellom 1-2 år så skal de kunne si rundt 50 ord. Ligger gutten min etter? De ordene han kan si er gjerne ord omtrendt kun jeg og sambo forstår, en fremmed spør oss om hva han sier hver gang han snakker.. Vi skal på kontroll på torsdag, men jeg vil gjerne vite om dette er noe jeg burde ta opp?

nellie
20-06-11, 16:50
Jeg har en guttunge på 20 måneder som sier ca 25 ord, men jeg har lest at i perioden mellom 1-2 år så skal de kunne si rundt 50 ord. Ligger gutten min etter? De ordene han kan si er gjerne ord omtrendt kun jeg og sambo forstår, en fremmed spør oss om hva han sier hver gang han snakker.. Vi skal på kontroll på torsdag, men jeg vil gjerne vite om dette er noe jeg burde ta opp?

Jeg har også ei på 20 måneder. 50 ord?. Hmm. Hun sier kanskje 25-30. Har ikke tella egentlig. Hater det der normaltgreiene når det gjelder små barn. Noen utvikler seg den veien, andre den andre. I noen perioder veldig mye fysisk i andre veldig mye på andre områder. Hadde ikke bekymret meg what so ever.

nellie
20-06-11, 16:52
Hmmmm. Er det mulig at et lite barn slipper veldig billig unna vannkopper?? Det går vannkommer i barnehagen til Emma og hun hadde feber på fredag og lørdag. I går var hun frisk og rask og i dag har hun fått tre små prikker, som ligner veldig på vannkopper, etter som jeg kan se på bilder fra google. Både faren og jeg slapp veldig billig unna med bare noen få prikker, kanskje det er arvelig? Og hvor lenge skal de evt holdes hjemme fra barnehagen da?

Regret
20-06-11, 16:54
Ja 50 ord, er det de skriver i alle bøkene om utvikling. I den ene så stor det OPPTIL 50 ord, og da høres det normalt ut, men de andre skriver at de skal si rundt 50 ord jo nærmere de er 2 år.. Fra de er 2 og oppover skal de si 900-1000 ord.

Jeg har skrevet en liste etterhvert som han har brukt ordene oftere, så det er akkurat 25 ord nå han sier ofte og han sier 1 setning. Han hermer ofte også, men de ordene er det gjerne bare 1 gang at de kommer og han sier de ikke igjen uten oppfordring.

Regret
20-06-11, 16:55
Hmmmm. Er det mulig at et lite barn slipper veldig billig unna vannkopper?? Det går vannkommer i barnehagen til Emma og hun hadde feber på fredag og lørdag. I går var hun frisk og rask og i dag har hun fått tre små prikker, som ligner veldig på vannkopper, etter som jeg kan se på bilder fra google. Både faren og jeg slapp veldig billig unna med bare noen få prikker, kanskje det er arvelig? Og hvor lenge skal de evt holdes hjemme fra barnehagen da?

Slik jeg har hørt så skal barnet være friskt en hel dag etter sykdom før det kan tilbake til barnehage og skole.
Har forresten hørt om mange som bare får et par stk, og ikke noe mer med det..

BenteR
20-06-11, 17:34
Vannkopper smitter så lenge det er blemmer, men det kan gå 14 dager fra man blir smittet til man blir syk.
Var iallefall slik vi fikk det forklart i gamle dager.
Ene sommeren klarte 3 av min og få vannkopper, med tre ukers mellomrom.:eek:
Det var en pyton sommer, da vi stort sett var uten besøk og uten mulighet til å gjøre masse av det gøye vi hadde planlagt....

nellie
20-06-11, 18:11
Ser med glede frem mot 14 dager hjemme med en duracellunge:p Men hvis de prikkene hun har fått er så ille som det skal bli, så kan det jo hende det går fort over. Jeg fikk bare 2-3 prikker jeg også, men jeg var voksen da.

Kanskje
20-06-11, 18:32
Er det noen som vet om en synsk person kan finne i gjen ting som er forsvunnet? Har selvsagt lett og lett, men det nytter ikke.

Vet noen her inne om noen det går an å spørre? Og hva tror dere det koster?

Regret
20-06-11, 19:31
Ser med glede frem mot 14 dager hjemme med en duracellunge:p Men hvis de prikkene hun har fått er så ille som det skal bli, så kan det jo hende det går fort over. Jeg fikk bare 2-3 prikker jeg også, men jeg var voksen da.

Et par jeg kjenner har to gutter som fikk et par prikker bare, og lett feber. De trodde de ble friske og sendte de tilbake til barnehage og skole, men ikke ei uke senere en gang så brøt det ut for fult og ungene ble hjemme i 2 uker. Så de første prikkene var bare forordet..

Jabba
20-06-11, 20:03
Fikk SMS fra Altinn i dag om at jeg kunne sjekke skatteoppgjøret....når jeg gikk inn på siden der stod det at selvangivelsen min ikke var levert.....
Jeg synes å huske at hvis det ikke var noen endringen trengte man ikke å gjøre noe?....
Hvis jeg ikke har levert - får jeg ikke pengene jeg har tilgode da ? :confused:

Photobscura
20-06-11, 20:05
Fikk SMS fra Altinn i dag om at jeg kunne sjekke skatteoppgjøret....når jeg gikk inn på siden der stod det at selvangivelsen min ikke var levert.....
Jeg synes å huske at hvis det ikke var noen endringen trengte man ikke å gjøre noe?....
Hvis jeg ikke har levert - får jeg ikke pengene jeg har tilgode da ? :confused:
Det vil stå det om du ikke har levert den, ja, og det skal du heller ikke behøve å gjør om du ikke har gjort noen endringer. Jeg tror du heller bør sjekke innboksen din. ;)

nellie
20-06-11, 20:07
Noen kan sjekke skatteoppgjøret fra i dag http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10087730

Jabba
20-06-11, 20:08
Det vil stå det om du ikke har levert den, ja, og det skal du heller ikke behøve å gjør om du ikke har gjort noen endringer. Jeg tror du heller bør sjekke innboksen din. ;)

Innboksen min ???? :confused:

Kitt
20-06-11, 20:25
Typisk da! Jeg som får restskatt, kunne sjekke det i dag. Er jo mye mer spent på hvor mye gubben får igjen, da!:p

Supera
20-06-11, 20:36
Bruker dere sminke på standen når dere skal bade?
Av og til vannfast mascara.

Lava
20-06-11, 23:20
Hva gjør dere, åpner dere døren på oppvaskinen helt og slipper ut alle damp når den er ferdig, eller lar dere den stå til det er tørt/kaldt?
Jeg pleier åpne og slippe ut noe damp, og så lar jeg den gli igjen, uten at den lukkes helt.
Noen ganger er det en del vann igjen på tingene, og andre ganger ikke .. hva anbefales?

kattungen
20-06-11, 23:24
Hva gjør dere, åpner dere døren på oppvaskinen helt og slipper ut alle damp når den er ferdig, eller lar dere den stå til det er tørt/kaldt?
Jeg pleier åpne og slippe ut noe damp, og så lar jeg den gli igjen, uten at den lukkes helt.
Noen ganger er det en del vann igjen på tingene, og andre ganger ikke .. hva anbefales?

På jobb åpner jeg helt, og etter to-tre minutter trekker jeg ut begge kurvene. Etter fem-ti minutter er alt kaldt nok til at det kan ryddes vekk :p

Hjemme åpner jeg på gløtt, og sånn får den stå til mannen rydder ut av den :D

Kanskje
20-06-11, 23:27
Lurer igjen jeg, noen som har peiling på om synske personer kan fortelle hvor ting man ikke finner er?
Og kan dere anbefale noen ?

Lava
20-06-11, 23:47
Lurer igjen jeg, noen som har peiling på om synske personer kan fortelle hvor ting man ikke finner er?
Og kan dere anbefale noen ?

Huff, hva har du mistet? jeg kan ikke anbefale noen for jeg har ikke prøvd noen.
"Mistet" passet mitt dagen før avreise, og hadde kontakt med både politi og reiseselskap, men fant det igjen bak en kommode.. hadde snudd etuiet opp ned og det datt ut uten at jeg merket det..
Håper du finner det du mistet.

.. fant aldri gifteringen min selv om jeg tømte støvsugerposen og alt mulig..

Lava
20-06-11, 23:49
På jobb åpner jeg helt, og etter to-tre minutter trekker jeg ut begge kurvene. Etter fem-ti minutter er alt kaldt nok til at det kan ryddes vekk :p

Hjemme åpner jeg på gløtt, og sånn får den stå til mannen rydder ut av den :D


Hmm, har ingen mann her som kan ta den jobben :p Da får jeg bare forsette som før, egentlig ikke noe stor problem da :rolleyes:

kattungen
20-06-11, 23:55
Hmm, har ingen mann her som kan ta den jobben :p Da får jeg bare forsette som før, egentlig ikke noe stor problem da :rolleyes:

Nå har vi ikke oppvaskmaskin, den er ødelagt, så nå får mannen æren av å vaske opp for hånd isteden :p

*bortskjemt* :rolleyes:



(ok, vi har en avtale om at den som lager mat slipper å vaske opp - og jeg lager alltid maten :p )

vaskeklut
21-06-11, 00:25
Hva gjør dere, åpner dere døren på oppvaskinen helt og slipper ut alle damp når den er ferdig, eller lar dere den stå til det er tørt/kaldt?
Jeg pleier åpne og slippe ut noe damp, og så lar jeg den gli igjen, uten at den lukkes helt.
Noen ganger er det en del vann igjen på tingene, og andre ganger ikke .. hva anbefales?
Jeg åpner slik at dampen får forsvinne. Jeg har hørt at om døra står skikkelig oppe så alt får slippe ut så blir det ikke vann igjen på tingene samt "dråpestriper" på glass etc, og her i huset ser det ut til å stemme :ja:

Lava
21-06-11, 00:33
Jeg åpner slik at dampen får forsvinne. Jeg har hørt at om døra står skikkelig oppe så alt får slippe ut så blir det ikke vann igjen på tingene samt "dråpestriper" på glass etc, og her i huset ser det ut til å stemme :ja:

Ok, jeg var usikker på om det behøvdes varme for å få bort vannet.
Prøver å åpne helt neste gang og ser hva som skjer :)

smgj
21-06-11, 08:38
Hva gjør dere, åpner dere døren på oppvaskinen helt og slipper ut alle damp når den er ferdig, eller lar dere den stå til det er tørt/kaldt?
Jeg pleier åpne og slippe ut noe damp, og så lar jeg den gli igjen, uten at den lukkes helt.
Noen ganger er det en del vann igjen på tingene, og andre ganger ikke .. hva anbefales?
Når det er vann på tingene etter at programmet er helt ferdig må vi sjekke skyllemidlet hos oss. Uten skyllemiddel blir tingene våte mye lenger.

Kanskje
21-06-11, 13:40
Huff, hva har du mistet? jeg kan ikke anbefale noen for jeg har ikke prøvd noen.
"Mistet" passet mitt dagen før avreise, og hadde kontakt med både politi og reiseselskap, men fant det igjen bak en kommode.. hadde snudd etuiet opp ned og det datt ut uten at jeg merket det..
Håper du finner det du mistet.

.. fant aldri gifteringen min selv om jeg tømte støvsugerposen og alt mulig..

Av alle ting noe så stort som et hundebur !
Det er bare vekk. jeg finner det ikke ! Har spurt noen som lånte det en gang men de mener de gav det tilbake .... Men jeg finner det ikke. Og det var et dyrt bur, og det eneste som egentlig passer. Lurer på hvor det er :confused:

Regret
21-06-11, 14:11
Vi bor i et hus med 3 leiligheter hvor vi er på toppen. Under oss bor det en mann som tydeligvis har en elskerinne, eller bare en venn med fordeler.. Han bor alene, men har barna sine på besøk 50% av tiden, den tiden hvor de ikke er der så kommer denne damen på besøk. Hver gang hun er der så har de sex, og da mener jeg skikkelig høylytt sex. Ungen min våkner nesten hver gang de har seg og de holder på heeeele natten, time etter time.

I husets regler så står det at det skal være stille etter 23, og da tenker man jo på høy musikk osv.. men hva med dette? kan jeg legge inn en klage på for høye sex-lyder? :confused: eller blir det såpass privat at jeg kan ikke si noe på det? og hvor flaut er det ikke å få en klage på for høylytt sex..

Kitt
21-06-11, 14:31
Vi bor i et hus med 3 leiligheter hvor vi er på toppen. Under oss bor det en mann som tydeligvis har en elskerinne, eller bare en venn med fordeler.. Han bor alene, men har barna sine på besøk 50% av tiden, den tiden hvor de ikke er der så kommer denne damen på besøk. Hver gang hun er der så har de sex, og da mener jeg skikkelig høylytt sex. Ungen min våkner nesten hver gang de har seg og de holder på heeeele natten, time etter time.

I husets regler så står det at det skal være stille etter 23, og da tenker man jo på høy musikk osv.. men hva med dette? kan jeg legge inn en klage på for høye sex-lyder? :confused: eller blir det såpass privat at jeg kan ikke si noe på det? og hvor flaut er det ikke å få en klage på for høylytt sex..
Dersom det er svært hyppig, kan det jo bli plagsomt, da!:p
En venninne fikk et lite brev i posten fra de over om at det var veldig lytt i huset, særlig på nattes tid når det ellers var så stille!;)
Hun ble mer sint enn flau, fordi det var første gang på 16 år hun hadde en mann hos seg, men brevet var egentlig hyggelig nok, det!

Men hva i all verden er det de holder på med som klarer å vekke et sovende, lite barn???:eek::eek::eek: Barn sover seg jo gjennom alt med litt tilvenning!:love:

Regret
21-06-11, 14:42
Nei gutten min har alltid slitt med søvna si. Han våkner i grunn lett, men når han allerede har sovet i noen timer så sover han som regel tungt. Det er hun som bråker veldig, hun hyler og bæljer som om det var snakk om liv eller død.

Gutten min har soverommet sitt ved stua og vegg i vegg med kjøkkenet hvor vi alltid har lyd på om kvelden, endten det er tv, oppvaskmaskin eller andre lyder. Jeg har til og med baket etter han har lagt seg med håndmikser og blender, vi har også fugler som hyler ganske høyt til tider på stua, men allikevel har han ikke våknet.. Så lydene hennes er ganske høye!

Føler ikke at jeg kan si så mye på det siden det ikke er hver kveld heller. men når vi hører at ungene drar, så vet vi hva som kommer :p (eller skal jeg si HVEM? :D)

Kanskje
21-06-11, 14:45
Huff, og så er jo slikt utrolig ekkelt å høre på også da :mad:! nei, be dem dempe seg, går fint an å ha sex uten at det høres ut som om man lider en grusom død !

alexsandra
21-06-11, 14:51
Hadde jeg hatt barn så ville jeg sendt inn klage værtfall hvis det hadde gått utover søvnen til ungen.
En ting når folk "hygger seg" men går ann og ta hensyn og skru ned volum knappen noen hakk:D

Regret
21-06-11, 14:52
Ja jeg synes det er litt ekkelt å høre på også, uansett hvor naturlig det er å ha sex.. så jeg prøver å gi et lite hint om at jeg hører de, enten ved å gå et par ekstra tunge skritt eller noe sånt :rolleyes:

Jeg lurer også på om at når de er sånn, har jeg egentlig lov til å gi litt F i lyder vi lager også? tenker på høy musikk om kvelden, roping, lek og herjing med guttungen osv..
Det er ikke bare sexen deres vi hører da de elsker å teste lydanlegget sitt midt på natten også. Såpass mye bass at hele bygget rister..

smgj
21-06-11, 15:01
Hva med å snu på flisa? Å spørre om de hører støy fra dere godt (ikke spesifiser, eller eventuelt si "når guttungen våkner om natta") siden det kan virke som det er noe lytt mellom leilighetene? Ellers var brevet veldig bra, det. ;)

Regret
21-06-11, 15:06
hehe synes det er litt pinlig å ta opp sånt med de da, så det måtte endten bli via brev eller huseier tror jeg :p Hadde ikke greid å sett de i øynene og spurt om de kunne være litt stillere neste gang de hadde sex haha.

Kitt
21-06-11, 15:20
Ikke via huseier, da du! Om det ikke er flaut nok, så skal flere informeres, liksom!:p

Regret
21-06-11, 15:22
Ikke via huseier, da du! Om det ikke er flaut nok, så skal flere informeres, liksom!:p

haha! Ja der sier du noe ;)
Men er det ikke greit å la de holde på da og ta det som en fribilett til å bråke selv? Klager de, så kan vi jo bare slenge med leppa tilbake med at bråket går begge veier?

Kitt
21-06-11, 15:27
haha! Ja der sier du noe ;)
Men er det ikke greit å la de holde på da og ta det som en fribilett til å bråke selv? Klager de, så kan vi jo bare slenge med leppa tilbake med at bråket går begge veier?
Nei, jeg lever etter den reglen at man skal gjøre mot andre som man ønsker at de skal gjøre mot deg, ikke gjøre mot andre det de gjør mot deg!
For meg blir det helt feil å "hevne" seg på den måten! Du risikere jo dessuten at han da klager dere inn for huseier! Og så må dere forklare dere der også!:p

Nei, jeg mener fortsatt at et "snilt", lite brev eller en fortrolig samtale(gjerne menn i mellom) er slik jeg tror jeg ville taklet det!

Regret
21-06-11, 15:36
Ser den!
Tror ikke vi hadde greit å erte de på oss uansett, med all den angsten vi har så er vi generelt SVÆRT rolige mennesker som knapt lager en lyd.

En annen ting jeg lurer litt på ang de samme folkene.. Vi er ikkerøykere og ingen av oss hæler lukten av røyk, vi vil heller ikke ha røykere i nærheten av ungen, derfor merker vi svært godt når de under oss røyker. Det at de røyker inne hos seg selv synes jeg er greit siden det er så lite av den lukten som når opp til oss, men jeg har tatt han i å røyke ute i gangen også! og da stinker det i hele bygget og i gangen vår, samt i stua også. Er dette lov? Vi har felles gang så han eier jo ikke noe der som tilsier at han kan bestemme? Hva er de generelle reglene for røyking på en slik plass? Har ikke sett noe i husreglene for eller imot dette..

Kitt
21-06-11, 17:52
Det er vel ikke lov å røyke inne på steder der andre må oppholde seg eller noe sånt!

Men da har dere jo faktisk en "inngang" til huseier. Det bør komme med i husregler etc at det ikke er lov å røyke på fellesarealer innendørs og da kan dere jo også nevne noe om "nattlige lyder"!;)

Der nevnte venninne bodde, er samme sameie som vi bodde i før. Der var det to gubber som ikke fikk røyke inn av konene sine. Så hver kveld når det var for vått/kaldt til å røyke på verandaen, møtes de i fellsrommet i kjelleren for å røyke, med det resultat at det stinket røyk i leiligheten der min venninne bodd med sin lille sønn. Dette var før røykelover etc, da. Men da de la ned forbud mot grilling på verandaene med brannfare som begrunnelse, kunne jeg ikke dy meg:
Så det skal liksom være farligere med gassgrill på verandaen enn smugrøyking i kjelleren nå, da?;)

Ble ikke røyket i den kjelleren mer, gitt!:D

Regret
21-06-11, 18:03
hehe! Jeg vet ikke helt om jeg tør å begynne å klage om alt mulig egentlig.. men lurte mest på om det var noen generell regel for fellesareale når ingenting er sagt. De har visst bodd her i årevis og jeg aner ikke om de leier eller eier leiligheten siden da våre huseiere kun eier en og annen leilighet rundt omkring i byen. Siden de som sagt har bodd her så lenge i motsetning til vi som knapt har bodd her i ett år, så føler det blir feil av oss å begynne å klage på noe de kanskje aldri har hatt problem med før. Da blir vi jo de svarte fårene som man rynker litt på nesen etter..

Men til noe helt annet..
I natt skal vi prøve å la ungen sove uten grinda på grindsenga si for øve litt på å sove i 'storguttseng', så dette blir første natt uten den. Dere med barn som har vært igjennom dette, hvordan gikk den første natten? Hva gjør jeg om han slår seg helt vrang eller ikke 'tør' å sove slik..? Bør jeg låse døren hans siden rommet er ved stua, kjøkken og gang? gangdøren får han forsåvidt ikke opp, men alle de andre dørene er lette. Er det i det hele tatt lov å låse inn barn på den måten for deres egen sikkerhet?

Kanutten
21-06-11, 18:17
Jeg fikk innkalling til time hos lungelegen i midten av august. For et par uker siden sov jeg med sånn dingsboms på fingeren som måler metningen av oksygenet i blodet. Jeg lå stort sett mellom 83-93, burde vært 95-98. Vet det er i laveste laget.

For det første, hva kan være årsak til såpass dårlig opptak?? Når jeg tenker meg om så har jeg alltid hatt trøbbel med å få "luft nok" selv da jeg var topptrent, det ble da bare kalt anstrengelsesastma uten at noe mer skjedde. Jeg har aldri røyket.

For det andre, kan DET være årsak til at jeg alltid føler meg så elendig i fly?? Lufta er jo tynnere der enn på bakken og oksygenopptaket blir jo derfor tyngere??

For det tredje.. Hva kan jeg gjøre for å få det bedre??

For lite oksygenmetning i blodet kan kanskje også forklare hvorfor jeg sliter med melkesyre i kroppen?

BenteR
21-06-11, 18:21
Jeg ville ikke låst døren, tror ikke det er lov heller.
Om du er redd han skal falle ut av senga ville jeg lagt noe mykt på gulvet.
Nå er jeg sikkert ikke den rette til å uttale meg siden jeg har nektet å bruke både barnegrind og seler/babysafe til barna..........

Kanutten
21-06-11, 18:25
hehe! Jeg vet ikke helt om jeg tør å begynne å klage om alt mulig egentlig.. men lurte mest på om det var noen generell regel for fellesareale når ingenting er sagt. De har visst bodd her i årevis og jeg aner ikke om de leier eller eier leiligheten siden da våre huseiere kun eier en og annen leilighet rundt omkring i byen. Siden de som sagt har bodd her så lenge i motsetning til vi som knapt har bodd her i ett år, så føler det blir feil av oss å begynne å klage på noe de kanskje aldri har hatt problem med før. Da blir vi jo de svarte fårene som man rynker litt på nesen etter..

Men til noe helt annet..
I natt skal vi prøve å la ungen sove uten grinda på grindsenga si for øve litt på å sove i 'storguttseng', så dette blir første natt uten den. Dere med barn som har vært igjennom dette, hvordan gikk den første natten? Hva gjør jeg om han slår seg helt vrang eller ikke 'tør' å sove slik..? Bør jeg låse døren hans siden rommet er ved stua, kjøkken og gang? gangdøren får han forsåvidt ikke opp, men alle de andre dørene er lette. Er det i det hele tatt lov å låse inn barn på den måten for deres egen sikkerhet?

Tror ikke det er lov å låse.. Men hva med å sette en stol der hvor grinda skulle ha vært?? En stol er jo et "lettere" stengsel enn en grind. Før i tiden brukte man jo sengehest på vanlige senger.

Regret
21-06-11, 19:15
Jeg ville ikke låst døren, tror ikke det er lov heller.
Om du er redd han skal falle ut av senga ville jeg lagt noe mykt på gulvet.
Nå er jeg sikkert ikke den rette til å uttale meg siden jeg har nektet å bruke både barnegrind og seler/babysafe til barna..........

Tror ikke det er lov å låse.. Men hva med å sette en stol der hvor grinda skulle ha vært?? En stol er jo et "lettere" stengsel enn en grind. Før i tiden brukte man jo sengehest på vanlige senger.

Ok, takk for svar.
Jeg stusser litt på at det er lov jeg også, det blir vel det samme som frihetsberøvelse.. Jeg heller bruker ikke seler eller lekegrind osv, eneste grinden som var i bruk er den som jeg nevnte over. En slik:
http://2.bp.blogspot.com/-tYxWbrR3Pcs/TWYggZzrGfI/AAAAAAAAAuE/Z2YQFzB08YI/s1600/gulliver-sprinkelseng-hvit__70462_PE185759_S4%255B1%255D.jpg
Men den er senket og fronten er av nå. Jeg er ikke redd for at han faller ut, men jeg legger nok ei myk gym matte under så han ikke slår seg dersom han skulle glemme seg. Det jeg mente var mest at han finner på å løpe ut av rommet om natten når vi også sover og ikke kan følge med. Vi har ei større seng som han skal bruke egentlig, men tenkte å teste dette en natt før vi bytter om mer permanent. Den andre sengen har sånn sengehest ved hodet og beina så barnet ikke kan falle ut.

Lignende denne:
http://www.falkmobler.no/filearchive/Image/sortiment/barnerom.jpg

Kanutten
21-06-11, 19:22
Ok, takk for svar.
Jeg stusser litt på at det er lov jeg også, det blir vel det samme som frihetsberøvelse.. Jeg heller bruker ikke seler eller lekegrind osv, eneste grinden som var i bruk er den som jeg nevnte over. En slik:
http://2.bp.blogspot.com/-tYxWbrR3Pcs/TWYggZzrGfI/AAAAAAAAAuE/Z2YQFzB08YI/s1600/gulliver-sprinkelseng-hvit__70462_PE185759_S4%255B1%255D.jpg
Men den er senket og fronten er av nå. Jeg er ikke redd for at han faller ut, men jeg legger nok ei myk gym matte under så han ikke slår seg dersom han skulle glemme seg. Det jeg mente var mest at han finner på å løpe ut av rommet om natten når vi også sover og ikke kan følge med. Vi har ei større seng som han skal bruke egentlig, men tenkte å teste dette en natt før vi bytter om mer permanent. Den andre sengen har sånn sengehest ved hodet og beina så barnet ikke kan falle ut.

Lignende denne:
http://www.falkmobler.no/filearchive/Image/sortiment/barnerom.jpg

Det er laaaaaaangt mellom en stol og en låst dør! Tenk hvis det oppstod en brann?

Regret
21-06-11, 19:28
Ja, det er akkurat det med brann som gjør at jeg ikke vil låse da. Men hva med ei trappegrind foran døra? døra gå inn i rommet så det hjelper ikke å sperre for døra så han ikke får den opp heller, men vi har ei trappegrind liggende som ikke er brukt til noe.. Da får han opp døra og ved nød så finner han en vei forbi den også, så det må da være bedre enn å låse? Jeg får meg jo lett inn og ut også.
Jeg tenker jeg også kommer til å sette stoler der det blir sperre i den nye senga også, altså en ved hodet og en ved beina.

Kanutten
21-06-11, 19:37
Ja, det er akkurat det med brann som gjør at jeg ikke vil låse da. Men hva med ei trappegrind foran døra? døra gå inn i rommet så det hjelper ikke å sperre for døra så han ikke får den opp heller, men vi har ei trappegrind liggende som ikke er brukt til noe.. Da får han opp døra og ved nød så finner han en vei forbi den også, så det må da være bedre enn å låse? Jeg får meg jo lett inn og ut også.
Jeg tenker jeg også kommer til å sette stoler der det blir sperre i den nye senga også, altså en ved hodet og en ved beina.

Trappegrinn var knallurt!!! :heia:

Kanutten
21-06-11, 19:47
Jeg fikk innkalling til time hos lungelegen i midten av august. For et par uker siden sov jeg med sånn dingsboms på fingeren som måler metningen av oksygenet i blodet. Jeg lå stort sett mellom 83-93, burde vært 95-98. Vet det er i laveste laget.

For det første, hva kan være årsak til såpass dårlig opptak?? Når jeg tenker meg om så har jeg alltid hatt trøbbel med å få "luft nok" selv da jeg var topptrent, det ble da bare kalt anstrengelsesastma uten at noe mer skjedde. Jeg har aldri røyket.

For det andre, kan DET være årsak til at jeg alltid føler meg så elendig i fly?? Lufta er jo tynnere der enn på bakken og oksygenopptaket blir jo derfor tyngere??

For det tredje.. Hva kan jeg gjøre for å få det bedre??

For lite oksygenmetning i blodet kan kanskje også forklare hvorfor jeg sliter med melkesyre i kroppen?


Pusher litt på denne og håper at Kitt ser den... :o

Kitt
21-06-11, 20:23
Pusher litt på denne og håper at Kitt ser den... :o
Jeg så den, kjære!:love:

Akkurat dette kan jeg lite om, men tenkte med en gang på hvordan du sover! Snorker du? Ligger du mye på magen? Søvnapne?
Hva er metningen på dagtid? I aktivitet? Hvordan er pulsen? Antall respirasjoner pr min?

Som du skjønner er det utrolig mange parametre som kan spille inn og gi helt forskjellige svar.

Så vidt jeg skjønner synker metningen etter at syrenivået øker, ikke omvendt!

Og at metningen er lav, kan jo også bety at kroppen har mer behov for oksygen og at blodet dermed må avgi mye hele tiden, ikke nødvendigvis at blodet tar opp lite O2!

Sorry, baby! Ikke helt mitt felt, dette her!:p

Regret
21-06-11, 20:39
Trappegrinn var knallurt!!! :heia:

Da var senga satt opp med stoler foran, ungen er lagt og grinda er på plass! Nå gjenstår det å se hvor lenge det varer :rolleyes:

Seriøst, jeg hater ikea-varer!
Jeg satte opp trappegrinda for første gang nå og jeg er svett av irritasjon! Slik så jeg ut under hele opplegg:

http://i481.photobucket.com/albums/rr176/karasu12x/tumblr%20gifs/FUUU.png

Tenk at noe SÅ simpelt kan være så grusomt vanskelig!

Cherry
21-06-11, 20:53
Hva er kanalisering og er det verdt å prøve det?

alexsandra
21-06-11, 21:37
Da var senga satt opp med stoler foran, ungen er lagt og grinda er på plass! Nå gjenstår det å se hvor lenge det varer :rolleyes:

Seriøst, jeg hater ikea-varer!
Jeg satte opp trappegrinda for første gang nå og jeg er svett av irritasjon! Slik så jeg ut under hele opplegg:

http://i481.photobucket.com/albums/rr176/karasu12x/tumblr%20gifs/FUUU.png

Tenk at noe SÅ simpelt kan være så grusomt vanskelig!
jeg så sånn ut når jeg skulle montere stoler fra ikea:D

Regret
21-06-11, 21:40
jeg så sånn ut når jeg skulle montere stoler fra ikea:D

Jeg tror det er et ganske alment Ikea-monterings-ansikt jeg! :D

Supera
21-06-11, 21:41
Jeg tror det er et ganske alment Ikea-monterings-ansikt jeg! :D
Neh. Send det til meg heller. Jeg liker å montere slike ting. Jeg synes det er gøy! Det er jo som et stort kinderegg! :snill:

Regret
21-06-11, 21:46
Neh. Send det til meg heller. Jeg liker å montere slike ting. Jeg synes det er gøy! Det er jo som et stort kinderegg! :snill:

Det synes jeg også før, men plutselig etter å ha flyttet mange ganger og fått barn så er jeg drittlei og eier ikke tålmodighet til sånt! I dag var jeg ekstra gretten da det var sent og jeg var så underernært at jeg skalv, samt en viss duracellunge SKULLE hjelpe til uansett hva! Så jeg ble nok mer irritert enn nødvendig :p

Kanskje
21-06-11, 21:58
Jeg er vant med hunder og å lage stengsel til de. Så jeg hadde bare satt det gitteret fra sengen på utsiden av døren, og satt en stol inntil så den ble klemt mellom dørkarmen og stolen :-) Lett å ta bort, lett å sette på plass, og MYE lettere enn trappegrind. Og prøver han rive det ned, så hører dere det.

men nå som trappegrinden er på plass, så er den veldig grei, har det i døren til hunderommet selv :-)

Regret
21-06-11, 22:03
Jeg er vant med hunder og å lage stengsel til de. Så jeg hadde bare satt det gitteret fra sengen på utsiden av døren, og satt en stol inntil så den ble klemt mellom dørkarmen og stolen :-) Lett å ta bort, lett å sette på plass, og MYE lettere enn trappegrind. Og prøver han rive det ned, så hører dere det.

men nå som trappegrinden er på plass, så er den veldig grei, har det i døren til hunderommet selv :-)

Tenkte på dette først selvsagt, men etter å ha sett hvor lett han både bærer og flytter den selv så ser jeg ikke noe trygghet i det. Vårt rom er et stykke unna og vi er helt avhengig av callersystem for å høre han. Vi er et par rom unna hvor det er 2 dører i mellom som MÅ være lukket for at katten som sover i gangen ikke skal angripe fuglene på stua mens vi sover :p Så selv om det var strev å få opp, så er jeg ganske fornøyd med systemet slik det ble nå, og gutten sover fortsatt!

Regret
22-06-11, 08:25
Tenkte bare å oppdatere her litt, første natta gikk strålende! ingen knall og fall, ingen våkninger i det hele tatt og han sto opp etter meg (kl 6.30). Da kom han løpende ut av rommet men fikk seg ikke forbi grinda. Så alt fungerte! åh for en stor gutt han begynner å bli!

Kitt
22-06-11, 10:05
Tenkte bare å oppdatere her litt, første natta gikk strålende! ingen knall og fall, ingen våkninger i det hele tatt og han sto opp etter meg (kl 6.30). Da kom han løpende ut av rommet men fikk seg ikke forbi grinda. Så alt fungerte! åh for en stor gutt han begynner å bli!
Så bra! :D Alltid spennede med nye milepæler!:love:

Min eldste begynner i lære som forskalingssnekker på mandag! Hvor ble min lille, lille baby av?;)

Regret
22-06-11, 11:01
Ja, de vokser fort.. fødselen er jo så friskt i minnet, men ved siden av meg sitter en stor gutt som både snakker litt og har såvidt begynt å øve på å gå på do! Merkelig! :D

Det gikk fint i natt ja, men nå vil han ikke ta luren sin :confused: Kommer bare løpende ut igjen selv om han er helt opphovnet av tretthet.. Skal prøve igjen for 3. gang nå snart, og hvis det ikke går så får han ligge i reisesenga som babyen jeg er dagmamma til bruker. Kanskje det er mindre spennende å sove så åpnet når han hører at vi er på stua? Vi er jo der om kvelden også, men det er kanskje mer bråk nå som han andre gutten er her også..

silje21
22-06-11, 11:36
Hvorfor er det slik at når et par har vært sammen Feks,3-4 år, og som oss nå planlegger bryllup, at det er heeeelt greit å slenge ut kommentarer som: jassu erru på tjukka nå? Eller; så når skal dere begynne å produsere da??

Jeg blir bare så saaatans forbanna, er så utrolig frekt :mad:

Kitsu
22-06-11, 11:58
Hvorfor er det slik at når et par har vært sammen Feks,3-4 år, og som oss nå planlegger bryllup, at det er heeeelt greit å slenge ut kommentarer som: jassu erru på tjukka nå? Eller; så når skal dere begynne å produsere da??

Jeg blir bare så saaatans forbanna, er så utrolig frekt :mad:

Det er IKKE greit. Period.

Regret
22-06-11, 11:59
Hvorfor er det slik at når et par har vært sammen Feks,3-4 år, og som oss nå planlegger bryllup, at det er heeeelt greit å slenge ut kommentarer som: jassu erru på tjukka nå? Eller; så når skal dere begynne å produsere da??

Jeg blir bare så saaatans forbanna, er så utrolig frekt :mad:

Fordi 3-4 år er så kjapt, det virker som en spontanløsning for f.eks en graviditet. Veldig frekt, men det er nok det som er det første folk tenker på. Vi forlovet oss når jeg var 8 måneder gravid (3 uker før termin) så jeg slapp unna de kommentarene heldigvis! Men vi skal ikke gifte oss før om mange mange MANGE år enda :p

silje21
22-06-11, 12:02
bra det ikke er bare meg som mener det da^^ for alt de vet så kan man ha prøvd lenge, ikke at det er tilfelle for oss, men alikevel.
tente på alle plugger jeg, fikk kommentaren om at nå måtte vi da begynne å "produsere"!
Og dama, stemoren min forresten, fikk beskjed om at det kunne hun bare holde seg langt unna å kommentere, for det hadde hun ingenting med! ikke med smørblid stemme akkurat.

silje21
22-06-11, 12:04
Fordi 3-4 år er så kjapt, det virker som en spontanløsning for f.eks en graviditet. Veldig frekt, men det er nok det som er det første folk tenker på. Vi forlovet oss når jeg var 8 måneder gravid (3 uker før termin) så jeg slapp unna de kommentarene heldigvis! Men vi skal ikke gifte oss før om mange mange MANGE år enda :p

hehe vi er kjappe av oss xD ble samboere etter 2 1/2 mnd^^ og forlovet oss 6mnd etter vi at vi ble sammen:) gått som smurt :D

og jeg personlig tenker: man er ikke nødt å si alt man tenker heller da xD
og planlegger bryllup neste juni, hadde nok fått en liten en til da, hadde det vært grunnen hehe

chippy
22-06-11, 12:09
Ny på forumet og lurer egentlig på hva jeg bør ligge på i fett(g) om dagen (på diett.no) ved lavkarbo. Leste noe om vekt = gram fett som du trenger om dagen.

Jeg kjører 10-15 karbs om dagen

Catwoman
22-06-11, 12:19
Hvor mange liter snørr er det egentlig mulig å produsere i løpet av 4 dager??!!!! :eek:
Basillklem fra snørrungen...

Regret
22-06-11, 12:25
hehe vi er kjappe av oss xD ble samboere etter 2 1/2 mnd^^ og forlovet oss 6mnd etter vi at vi ble sammen:) gått som smurt :D

og jeg personlig tenker: man er ikke nødt å si alt man tenker heller da xD
og planlegger bryllup neste juni, hadde nok fått en liten en til da, hadde det vært grunnen hehe

Vi flyttet sammen etter 2 måneder (når vi begynte å få god kontakt igjen), eller ca 2 uker etter av ble sammen. Vi ble gravid 6 måneder senere (prøvde i 6 måneder faktisk også), forlovet oss som sagt 8 måneder etter vi ble gravid på 09.09.09 mest pga datoen mens selve bryllupet blir ikke før senere :p langtidsløfte! Så her går det kjapt også, vi har et barn på nesten 2 år og vi har vært sammen i 3 år i juli ;) MEN for at det ikke skal virke så ustabilt så vil jeg legge til at vi har kjent hverandre i nesten 10 år nå! Vi ble bare ikke sammen før i 2008.

silje21
22-06-11, 12:45
Vi flyttet sammen etter 2 måneder (når vi begynte å få god kontakt igjen), eller ca 2 uker etter av ble sammen. Vi ble gravid 6 måneder senere (prøvde i 6 måneder faktisk også), forlovet oss som sagt 8 måneder etter vi ble gravid på 09.09.09 mest pga datoen mens selve bryllupet blir ikke før senere :p langtidsløfte! Så her går det kjapt også, vi har et barn på nesten 2 år og vi har vært sammen i 3 år i juli ;) MEN for at det ikke skal virke så ustabilt så vil jeg legge til at vi har kjent hverandre i nesten 10 år nå! Vi ble bare ikke sammen før i 2008.

ble kjent med forloveden min på nett faktisk, hadde vel snakket sammen der ca 7-8mnd før vi møttes, og etter det gikk det radig fort hehe :)
Langtidsløfter er jo kjempegreit det :D var egentilg planen hos også, vi har egentlig ikke dårlig tid, men så ble det til at vi satte en dato likevel hehe :)

Kitt
22-06-11, 12:45
hehe vi er kjappe av oss xD ble samboere etter 2 1/2 mnd^^ og forlovet oss 6mnd etter vi at vi ble sammen:) gått som smurt :D

og jeg personlig tenker: man er ikke nødt å si alt man tenker heller da xD
og planlegger bryllup neste juni, hadde nok fått en liten en til da, hadde det vært grunnen hehe

Vi flyttet sammen etter 2 måneder (når vi begynte å få god kontakt igjen), eller ca 2 uker etter av ble sammen. Vi ble gravid 6 måneder senere (prøvde i 6 måneder faktisk også), forlovet oss som sagt 8 måneder etter vi ble gravid på 09.09.09 mest pga datoen mens selve bryllupet blir ikke før senere :p langtidsløfte! Så her går det kjapt også, vi har et barn på nesten 2 år og vi har vært sammen i 3 år i juli ;) MEN for at det ikke skal virke så ustabilt så vil jeg legge til at vi har kjent hverandre i nesten 10 år nå! Vi ble bare ikke sammen før i 2008.
Vi flyttet sammen etter 1 uke, forlovet oss etter 6 måneder, fikk barn etter 15 måneder, giftet oss etter 3 år og har nå vært sammen i 19år!:love:

Mulig jeg er gammeldags og rar, men hva er så galt med å spørre om noen planlegger barn snart? Altså oppriktig spør, ikke som en ekkel komentar til et bryllup etc. De eneste som ikke har lov til å spørre om det, er en evnt fremtidig arbeidsgiver. Jeg kan liksom ikke se noe galt i at noen i familien spør/kommenterer!

silje21
22-06-11, 12:47
Vi flyttet sammen etter 1 uke, forlovet oss etter 6 måneder, fikk barn etter 15 måneder, giftet oss etter 3 år og har nå vært sammen i 19år!:love:

Mulig jeg er gammeldags og rar, men hva er så galt med å spørre om noen planlegger barn snart? Altså oppriktig spør, ikke som en ekkel komentar til et bryllup etc. De eneste som ikke har lov til å spørre om det, er en evnt fremtidig arbeidsgiver. Jeg kan liksom ikke se noe galt i at noen i familien spør/kommenterer!

er forskjell på å spørre om det er planlagt barn, eller ønske om det, og å slenge ut : nå må dere sette i gang og produsere!! eller: erru på tjukka nå eller?!

stor Stoooor forskjell :)

Kitsu
22-06-11, 12:52
Mulig jeg er gammeldags og rar, men hva er så galt med å spørre om noen planlegger barn snart? Altså oppriktig spør, ikke som en ekkel komentar til et bryllup etc. De eneste som ikke har lov til å spørre om det, er en evnt fremtidig arbeidsgiver. Jeg kan liksom ikke se noe galt i at noen i familien spør/kommenterer!

Fordi det ikke er alle som vil ha/kan få barn? Fordi man blir lei av å høre kommentarer om det? Jeg mener i alle fall at ingen, heller ikke familie, har noe med å spørre og grave om noe såpass personlig. Det kan ha noe med at jeg har mange venner/bekjente som er ufrivillig barnløse å gjøre, jeg ser hvor sårende det er for dem, med gjentatte spm. Greit nok, hver person spør kanskje en gang, men hvor mange ganger blir det til sammen?

silje21
22-06-11, 12:56
Fordi det ikke er alle som vil ha/kan få barn? Fordi man blir lei av å høre kommentarer om det? Jeg mener i alle fall at ingen, heller ikke familie, har noe med å spørre og grave om sånt. Det kan ha noe med at jeg har mange venner som er ufrivillig barnløse å gjøre, jeg ser hcor sårende det er for dem.

Veldig enig :)
Min søster ønsker seg barn så utrolig hardt, mens samboern hennes har trege svømmere og hun pcos, og begge er sterkt overvektige.
Jeg på min side, vil ikke ha barn, og er heldig som har en mann som ikke heller vil.
For begge oss parene er det slitsomt å få "barn/produksjon-kommentarer", av ulike grunner :)
Hvis man selv tar opp temaet, så er det jo greit, men å få random kommentarer ang det, selv av familie, er ikke greit:)

Anarko
22-06-11, 13:16
Jeg har en sweet chili saus som er sukkerfri. Den er søtet med maltitol, som jeg dessverre ikke tåler noe særlig. Jeg lurer da på om maltitol ikke får samme effekten på magen om den blir varmebehandlet?

kattungen
22-06-11, 13:21
Jeg har en sweet chili saus som er sukkerfri. Den er søtet med maltitol, som jeg dessverre ikke tåler noe særlig. Jeg lurer da på om maltitol ikke får samme effekten på magen om den blir varmebehandlet?

Jeg har dessverre ikke noe svar til deg, men et spørsmål :p Hvor har du fått tak i sukkerfri sweet chili? :D

Supera
22-06-11, 13:55
Ny på forumet og lurer egentlig på hva jeg bør ligge på i fett(g) om dagen (på diett.no) ved lavkarbo. Leste noe om vekt = gram fett som du trenger om dagen.

Jeg kjører 10-15 karbs om dagen
Det spørs hvor mange kcal du spiser. Få i deg nok proteiner og så fyll på med fett til du blir mett. Ca fordeling av energi blir da:
fett: 70-80%
proteiner: 20-25%
karbohydrater: 0-5%

Og hvor mye proteiner du trenger spørs på hvor aktiv du er og hvor mye du veier.

Cherry
22-06-11, 14:23
Er det natt TIL sankt.hans eller natten etterpå hvor man skal legge sju slag blomter under puta for å drømme om den man gifter seg med?

Zillah
22-06-11, 14:27
Du skal plukke dei på sankthansaften og sove med under puta natt til den 24. Gjerne flette ein blomsterkrans av dei. Det gjer eg. Gjorde det da eg var ung, og skal gjere det igjen i år :-D

Kanutten
22-06-11, 14:47
Du skal plukke dei på sankthansaften og sove med under puta natt til den 24. Gjerne flette ein blomsterkrans av dei. Det gjer eg. Gjorde det da eg var ung, og skal gjere det igjen i år :-D

Du kan ikke snakke mens du plukker dem og ikke snakke etterpå heller. :o

vaskeklut
22-06-11, 15:10
Du kan ikke snakke mens du plukker dem og ikke snakke etterpå heller. :o
jeg trodde det var midtsommernatt man skulle gjøre det jeg??:confused:

Kanutten
22-06-11, 15:17
jeg trodde det var midtsommernatt man skulle gjøre det jeg??:confused:

Midtsommernatt var i går. Tenk at sola har snudd allerede! :eek:

vaskeklut
22-06-11, 15:19
Midtsommernatt var i går. Tenk at sola har snudd allerede! :eek:
Ja, det vet jeg :p Men jeg mener fortsatt å huske at det er midtsommernatt? Er det ikke det da?

Kanutten
22-06-11, 15:21
Ja, det vet jeg :p Men jeg mener fortsatt å huske at det er midtsommernatt? Er det ikke det da?

Nei, det er St Hans (http://www.abcnyheter.no/node/41088).

Kanutten
22-06-11, 15:29
Jeg kjøpte i dag min dyreste bh (http://www.lisecharmel.com/antinea-photo-ling-en) noensinne. Den kostet 900 kr! Kommer jeg til å angre på den? Den ER jo god å ha på, og jeg får ikke skvisevalker der jeg får skvisevalker med billigere bher i samme størrelse. Lurer fælt... Bruker sjelden mye penger på meg selv. :o

Kitsu
22-06-11, 15:42
Jeg kjøpte i dag min dyreste bh (http://www.lisecharmel.com/antinea-photo-ling-en) noensinne. Den kostet 900 kr! Kommer jeg til å angre på den? Den ER jo god å ha på, og jeg får ikke skvisevalker der jeg får skvisevalker med billigere bher i samme størrelse. Lurer fælt... Bruker sjelden mye penger på meg selv. :o

Nope, du fortjener å bruke litt penger på deg selv, og en god BH er fantastisk.

arnakristin
22-06-11, 16:33
Jeg har dessverre ikke noe svar til deg, men et spørsmål :p Hvor har du fått tak i sukkerfri sweet chili? :D

Mer info finner du her: Sukkerfri sweet chilisaus (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40923)

silje21
22-06-11, 16:45
går det an å bruke plastboller til vannbad, altså ha de i vannet, om man er forsiktig med varmen??

Zillah
22-06-11, 17:37
Du kan ikke snakke mens du plukker dem og ikke snakke etterpå heller. :o

Å gurimalla, det hadde eg gløymd! Da må eg ut på blomsterplukkejakt etter at ungane har lagt seg, ellers kan eg ikkje vere tyssssssst. Godt at du minte meg på det. Og gratulerer med BHen. Om det er noko ei dame skal kunne unne seg, så er det godt undertøy, spesielt bh. Eller juroppheng, som det kunne kallast her i gården. Eg er på jakt etter ein om-ikkje-perfekt-så-nesten bh sjølv. Det er verdt å investere i. Eg trur ikkje du angrar. Eg håpar du vil elske den.

smgj
22-06-11, 17:37
går det an å bruke plastboller til vannbad, altså ha de i vannet, om man er forsiktig med varmen??
Ja, om det er riktig plast og den er tynn nok til å lede nok varme til det du skal ha i vannbadet. Men det er BEDRE med en glassbolle. ;)

silje21
22-06-11, 17:40
Ja, om det er riktig plast og den er tynn nok til å lede nok varme til det du skal ha i vannbadet. Men det er BEDRE med en glassbolle. ;)

hadde jeg Hatt en glassbolle, så hadde jeg gjerne brukt den^^ nærmeste jeg har er dype tallerkner xD



Spørsmål til, om man smelter inn litt smør eller feks fløte i sjokolade, i vannbad, vil sjokoladen stivne når den blir kald igjen??

huff meg og "mat" altså <.<

Supera
22-06-11, 18:24
Ja, om det er riktig plast og den er tynn nok til å lede nok varme til det du skal ha i vannbadet. Men det er BEDRE med en glassbolle. ;)
Eller metall. :snill:
http://www.ikea.com/PIAimages/65122_PE175851_S2.jpg

Anarko
22-06-11, 19:10
Jeg har dessverre ikke noe svar til deg, men et spørsmål :p Hvor har du fått tak i sukkerfri sweet chili? :D

Jeg fikk tak i det på vektertorget i Bergen. En sjappe med mye asiatisk og annen utenlandsk mat.

senorita
22-06-11, 22:44
Hvordan vet man om en tå er brukket? Moste tåa mi på mandag og nå er den lilla over det hele og gjør kjempevondt.. Som regel når jeg dunker den så blir den ikke blå og gjør såå vondt.. Men klarer å gå og bevege den.. Forstuet kanskje?

Kitt
22-06-11, 23:27
Hvordan vet man om en tå er brukket? Moste tåa mi på mandag og nå er den lilla over det hele og gjør kjempevondt.. Som regel når jeg dunker den så blir den ikke blå og gjør såå vondt.. Men klarer å gå og bevege den.. Forstuet kanskje?
Kan du gå og bevege den, spiller det egentlig ingen rolle om den er forslått, forstuet eller brukket! Behandlingen er den samme: stødige sko med harde såler til den verste smerten gir seg!
Om mulig kan du tape sammen 2-3 tær slik at det blir enda vanskeligere å bøye den vonde tåen mye!
Sitt gjerne med foten høyt når du har anledning og du kan ta 400mg Ibumetin sammen med 500mg Paracetamol inntil 4 ganger pr døgn!

God bedring!:klem:

Lava
23-06-11, 00:14
Hvordan vet man om en tå er brukket? Moste tåa mi på mandag og nå er den lilla over det hele og gjør kjempevondt.. Som regel når jeg dunker den så blir den ikke blå og gjør såå vondt.. Men klarer å gå og bevege den.. Forstuet kanskje?

Jeg slo tåa kraftig, og fikk stadig mer trøbbel med å gå. Rett før jeg skulle bestille time hos legen, slo jeg tåa på nytt, og ble fin igjen! :lol:
Den var nok "ute av ledd" og kom på plass igjen med nytt dunk..

Zillah
23-06-11, 06:44
Spørsmål til, om man smelter inn litt smør eller feks fløte i sjokolade, i vannbad, vil sjokoladen stivne når den blir kald igjen??

huff meg og &quot;mat&quot; altså <.<

Den vil stivne igjen så langt som det er mogleg for den å stivne, jo meir fløte eller smør det er iblanda, jo mjukare vil den halde seg. Om du skal trekke ei kake med sjokolade, til dømes, så vil litt smør gjere at du kan skjære eit stykke utan at det slår store sprekker i eit steinhardt trekk. Og matlaging er i stor grad ei erfaringssak, så ingen grunn til å bli oppgitt over seg sjølv eller føle seg dum. Det kjem etter kvart som du prøver og lærer :)

silje21
23-06-11, 08:43
Den vil stivne igjen så langt som det er mogleg for den å stivne, jo meir fløte eller smør det er iblanda, jo mjukare vil den halde seg. Om du skal trekke ei kake med sjokolade, til dømes, så vil litt smør gjere at du kan skjære eit stykke utan at det slår store sprekker i eit steinhardt trekk. Og matlaging er i stor grad ei erfaringssak, så ingen grunn til å bli oppgitt over seg sjølv eller føle seg dum. Det kjem etter kvart som du prøver og lærer :)

har aldri likt å lage mat, men liker heller ikke ferdigmat i den forstand, og har også vokst opp med mat som stort sett alltid har vært laget fra bunnen, høykarbo delux da :D
Men har lyst å prøve så utrolig mange av de fine oppskriftene på forumet her, bare blitt litt mye godsaker først :)
Men 4dager fri, feriepenger,skattepenger og et rent fint kjøkken, da skal det bli digg her :D
Mitt første forsøk ; hønsefrikkasè ala lavkarbo :D

Spørsmål; noen som har ideer til hvordan jeg kan hvertfall Prøve å lære meg å like noe som egentlig smaker... vel ikke så godt for min del.. slik som avocado og tomater:o:o

smgj
23-06-11, 10:14
Spørsmål; noen som har ideer til hvordan jeg kan hvertfall Prøve å lære meg å like noe som egentlig smaker... vel ikke så godt for min del.. slik som avocado og tomater:o:o

1) Spis det på en måte du liker. Jeg liker f.eks avokado med sitronsaft og kaviar, men er ikke glad i den "bar" eller med reker og majones. Kanskje du liker tomatsalsa, men ikke "bar" tomat?

2) Spis litt, ofte. Smak er en tilvenning. En britisk undersøkelse (gikk på bbc liifestyle for et halvt års tid tilbake) hvor de "tvang" noen barn som ikke likte brokkoli til å spise en bitteliten kvist til hver middag i en måned (var visst en avtale om at de skulle få en leke de ønsket seg elns. om de gjorde det) begynte å like den.

Kanskje
23-06-11, 11:40
Jeg spiser ikke noen form for fisk, eller reker, sjømat osv.

Kan man i det heletatt spise avokado da? Synes det ser ut som om det er slikt i alle avokadooppskrifter.

Furine
23-06-11, 11:44
Jeg spiser ikke noen form for fisk, eller reker, sjømat osv.

Kan man i det heletatt spise avokado da? Synes det ser ut som om det er slikt i alle avokadooppskrifter.

Eg et som regel avocadoen utan noko form for fisk/reker/sjømat. Eg brukar den som grønsak til middag, som tilbehør til steikte kotelettar, grillribbe, kylling etc. Eg mosar den som regel, har i salt, pepar, kvitløk, chilli og blandar godt, lar den så bli avkjølt ei stund i kjøleskapet.

TrillTrall
23-06-11, 12:01
Hva gjør dere, åpner dere døren på oppvaskinen helt og slipper ut alle damp når den er ferdig, eller lar dere den stå til det er tørt/kaldt?
Jeg pleier åpne og slippe ut noe damp, og så lar jeg den gli igjen, uten at den lukkes helt.
Noen ganger er det en del vann igjen på tingene, og andre ganger ikke .. hva anbefales?

Jeg lar døren stå helt oppe til alt er kaldt. Det er aldri vann igjen på koppene, med mindre det har samlet seg oppå noe som står opp-ned og ikke klarer å renne av da selvfølgelig. :)

TrillTrall
23-06-11, 12:07
Spørsmål; noen som har ideer til hvordan jeg kan hvertfall Prøve å lære meg å like noe som egentlig smaker... vel ikke så godt for min del.. slik som avocado og tomater:o:o

Tomater har jeg gitt opp å like. Jeg liker mer eller mindre alt som er laget av tomater, men å spise en tomat klarer jeg bare ikke, det er noe med både smaken og konsistensen. :nei:
Avocado bruker jeg i salater f.eks., det er kjempegodt synes jeg, men den smaker egentlig ikke så mye.

Sokbibi
23-06-11, 17:29
Hei!
Jeg sitter å lager meg delmål, noe som går veldig greit. Den vanskelige biten er: hva skal jeg ha som premie? Ved mitt første delmål har jeg satt hoppetau, resten er jeg veldig usikker på:)
Jeg syns det er veldig motiverende å ha en gulrot i enden av et mål, da har man noe å strekke seg mot og man føler man oppnår noe når man sitter med premien i hendene.
Så, hva slags premier er det dere har?

vimsen85
23-06-11, 18:34
Hei!
Jeg sitter å lager meg delmål, noe som går veldig greit. Den vanskelige biten er: hva skal jeg ha som premie? Ved mitt første delmål har jeg satt hoppetau, resten er jeg veldig usikker på:)
Jeg syns det er veldig motiverende å ha en gulrot i enden av et mål, da har man noe å strekke seg mot og man føler man oppnår noe når man sitter med premien i hendene.
Så, hva slags premier er det dere har?

Klær! :D

BenteR
23-06-11, 21:15
Tomater har jeg gitt opp å like. Jeg liker mer eller mindre alt som er laget av tomater, men å spise en tomat klarer jeg bare ikke, det er noe med både smaken og konsistensen. :nei:
Avocado bruker jeg i salater f.eks., det er kjempegodt synes jeg, men den smaker egentlig ikke så mye.

Har du prøvd basilikum-tomater?
Gubben min er som deg, elsker tomatsauser etc,. men hater å spise tomat. Unntaket er basilikumtomat.
Veldig enkelt og tilberede.
Man deler en tomat i to, legger den i et ildfast fat.
Drypper over godt med olivenolje, salt og pepper + et raust lag med nyhakket basilikum.
Inn i stekeovnen på 200 grader i 10-15 minutt.
Har dette relativt ofte som tilbehør til middagen.

Supera
23-06-11, 21:26
Har du prøvd basilikum-tomater?
Gubben min er som deg, elsker tomatsauser etc,. men hater å spise tomat. Unntaket er basilikumtomat.
Veldig enkelt og tilberede.
Man deler en tomat i to, legger den i et ildfast fat.
Drypper over godt med olivenolje, salt og pepper + et raust lag med nyhakket basilikum.
Inn i stekeovnen på 200 grader i 10-15 minutt.
Har dette relativt ofte som tilbehør til middagen.
Mmm, det hørtes godt ut! Jeg liker heller ikke ferske tomater. Ett annet tips er tomatskiver stekt i ovnen med en bit fersk mozzarella på hver skive. Mmm!

senorita
23-06-11, 22:27
Kan du gå og bevege den, spiller det egentlig ingen rolle om den er forslått, forstuet eller brukket! Behandlingen er den samme: stødige sko med harde såler til den verste smerten gir seg!
Om mulig kan du tape sammen 2-3 tær slik at det blir enda vanskeligere å bøye den vonde tåen mye!
Sitt gjerne med foten høyt når du har anledning og du kan ta 400mg Ibumetin sammen med 500mg Paracetamol inntil 4 ganger pr døgn!

God bedring!:klem:


Takk for det! Er bedre i dag, så er sikkert ikke knekt :)

nellie
23-06-11, 22:59
Spørsmål; noen som har ideer til hvordan jeg kan hvertfall Prøve å lære meg å like noe som egentlig smaker... vel ikke så godt for min del.. slik som avocado og tomater:o:o

Skal ikke gå så ille langt tilbake for å finne tiden hvor jeg HATET avocado. Syntes det var ekkelt som fysj. Men nå elsker jeg det. Salt og pepper på og that`s it= kjeeempe godt. Masse fiksfakserier=ikke noe særlig. Men ingen får meg til å like f.eks cottage cheese, så noen ting er vi vel bare ikke ment til å like da. Spis noe annet isteden?

Regret
23-06-11, 23:02
Skal ikke gå så ille langt tilbake for å finne tiden hvor jeg HATET avocado. Syntes det var ekkelt som fysj. Men nå elsker jeg det. Salt og pepper på og that`s it= kjeeempe godt. Masse fiksfakserier=ikke noe særlig. Men ingen får meg til å like f.eks cottage cheese, så noen ting er vi vel bare ikke ment til å like da. Spis noe annet isteden?

Jeg også hatet avokado før! men så fant jeg majones og pepper og da var jeg solgt! Selv ungen på 1 år liker det!

Kanskje
23-06-11, 23:39
Er det noen som vet hva det koster å motta meldinger, og å sende meldinger når man er i Tyrkia? Bruker telenor

vaskeklut
24-06-11, 00:33
Er det noen som vet hva det koster å motta meldinger, og å sende meldinger når man er i Tyrkia? Bruker telenor
Telenor har vel en kostnadsoversikt på hjemmesidene sine? De brukte å ha det før iaff. Om ikke er det jo mulig å sende de en mail :)

Regret
24-06-11, 06:54
Er det noen som vet hva det koster å motta meldinger, og å sende meldinger når man er i Tyrkia? Bruker telenor

0 kr å motta, 3,99 å sende. Sms that is.
Her er oversikten (http://www.telenor.no/privat/mobil/priser/utlandet/land.jsp?id=71520&land=Tyrkia)

nellie
24-06-11, 06:56
Jeg også hatet avokado før! men så fant jeg majones og pepper og da var jeg solgt! Selv ungen på 1 år liker det!


Hehe, snuppa mi ELSKER avocado. Hun kunne sikkert spist det til hvert måltid. Men bare med litt salt og pepper. Skulle ikke tro det, back in the days, da avocado var den første smaksprøven hun fikk:)

Regret
24-06-11, 07:03
Hehe, snuppa mi ELSKER avocado. Hun kunne sikkert spist det til hvert måltid. Men bare med litt salt og pepper. Skulle ikke tro det, back in the days, da avocado var den første smaksprøven hun fikk:)

Ah her var kokt gulrot den første smaken av grønnsaker og det ble ikke godtatt, men nå er han helt frelst av frukt og grønnsaker. Lik mora si ;)
Men det er slett ikke alle barn som liker alt av frukt og grønt !

Photobscura
24-06-11, 12:19
Nå er det rett før det holder på å rakne for meg! Jeg har nettopp oppdatert firefox til v 5.0, og den var visst ikke google-søkeboksen min kompatibel med, og den er jeg helt avhengig av. Jeg prøver og prøver å finne en ny som funker sammen med nyeste firefox, men nejda. Det jeg har funnet (bl.a denne (https://firefox.maltekraus.de/extensions/add-to-search-bar)), som jeg ikke en gang er sikker på at er sånn som jeg vil ha den får jeg jo heller ikke opp, jeg finner den ingen steder etter jeg har installert den! (Har bl.a høyeklikket øverst i nettleseren, men ingenting nytt hverken av linjer, eller i tilpass-boksen) Noen som skjønner noe som helst av dette?
Og nei, jeg trenger ikke tips om å bytte nettleser, altså. ;)

Rin
24-06-11, 12:21
Nå er det rett før det holder på å rakne for meg! Jeg har nettopp oppdatert firefox til v 5.0, og da var visst ikke google-søkeboksen min kompatibel lenge, og den er jeg helt avhengig av. Jeg prøver og prøver å finne en ny som funker sammen med nyeste firefox, men nejda. Det jeg har funnet (bl.a denne (https://firefox.maltekraus.de/extensions/add-to-search-bar)), som jeg ikke en gang er sikker på at er den riktige får jeg jo heller ikke opp, jeg finner den ingen steder etter jeg har installert den! Noen som skjønner noe som helst av dette?
Og nei, jeg trenger ikke tips om å bytte nettleser, altså. ;)

Jeg har ikke giddet å oppdatere ennå, men per idag skriver jeg som regel bare søkeordene mine rett inn i adressefeltet og trykker enter. :cool: Er ikke det heller en fungerende løsning? (Når jeg gjør det, så får jeg opp google-søkeresultater uansett)

Glorfinia
24-06-11, 12:22
Nå er det rett før det holder på å rakne for meg! Jeg har nettopp oppdatert firefox til v 5.0, og da var visst ikke google-søkeboksen min kompatibel lenge, og den er jeg helt avhengig av. Jeg prøver og prøver å finne en ny som funker sammen med nyeste firefox, men nejda. Det jeg har funnet (bl.a denne (https://firefox.maltekraus.de/extensions/add-to-search-bar)), som jeg ikke en gang er sikker på at er den riktige får jeg jo heller ikke opp, jeg finner den ingen steder etter jeg har installert den! Noen som skjønner noe som helst av dette?
Og nei, jeg trenger ikke tips om å bytte nettleser, altså. ;)
Jeg har også FF 5.0, men har ikke måttet gjøre noe med søkeboksen. Prøv å installere på nytt eller noe (hurra), for jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være kompatibelt. I hvert fall ikke når jeg ikke har noe problem med det. :)

Regret
24-06-11, 12:23
Jeg liker ikke søkeboksen så jeg åpner bare ny fane for å søke på google, og jeg har google.no som startside så det dukker opp med en gang..

Får du ikke en valgmulighet til å legg til en google søkeboks ved innstillingene på firefox?

Photobscura
24-06-11, 12:28
Jeg har ikke giddet å oppdatere ennå, men per idag skriver jeg som regel bare søkeordene mine rett inn i adressefeltet og trykker enter. :cool: Er ikke det heller en fungerende løsning? (Når jeg gjør det, så får jeg opp google-søkeresultater uansett)
Neiiii! Jeg vil ha søkeboksen min! :p

Jeg har også FF 5.0, men har ikke måttet gjøre noe med søkeboksen. Prøv å installere på nytt eller noe (hurra), for jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være kompatibelt. I hvert fall ikke når jeg ikke har noe problem med det. :)
Rart. Det kom opp da jeg restatrtet firefox at den ikke var kompatibel, og borte varten.
Jeg liker ikke søkeboksen så jeg åpner bare ny fane for å søke på google, og jeg har google.no som startside så det dukker opp med en gang..

Får du ikke en valgmulighet til å legg til en google søkeboks ved innstillingene på firefox?
Hadde jeg fått den valgmuligheten så hadde jeg nok ikke spurt! Hehe.
Jeg vil ikke ha noen alternative løsninger, altså. Jeg vil bare ha en helt vanlig google søkebooks som jeg kan plassere til høyre for adressefeltet, that's all! :o

Kitt
24-06-11, 12:35
Jeg vil bare ha en helt vanlig google søkebooks som jeg kan plassere til høyre for adressefeltet, that's all! :o
Snodige greier!:confused: Min søkeboks er der fortsatt, den!:ja: Pent plassert ved siden av adressefeltet!:)

Så rart at din bare ble borte!:confused:

Photobscura
24-06-11, 12:44
Jeg har søkt og søkt, og endelig fant jeg en q&a-side som tok opp problemet, og det er ikke bare jeg som er foranna, gitt. :p Men der fant jeg også en add on som fikser kompabilitetproblemet, så nå har jeg både søkeboksen og ikke minst gmail-ikonet mitt tilbake! :D
Ja, jeg er et vanedyr. :p

Rin
24-06-11, 12:48
Hehe, nå oppdaterte jeg også, og fikk samme beskjed om at google-greia var inkompatibel - men jeg brukte den aldri uansett, så jeg er ganske fornøyd med situasjonen. :p

Lava
24-06-11, 14:39
Sånn angående kolesterolet, hvilke tiltak gir best endring?
Økt mosjon, endring i kosthold eller slutte å røyke?

kattungen
24-06-11, 14:48
Hvor forsinket kan menstruasjonen bli ved omlegging til lavkarbo?

Regret
24-06-11, 15:15
Sånn angående kolesterolet, hvilke tiltak gir best endring?
Økt mosjon, endring i kosthold eller slutte å røyke?

Jeg mener at å legge om kosten er det som er mest effektivt, men jeg aner ikke.. det er vel forskjelling fra person til person? min familie har i allefall greid å senke kolestrolet ved å endre diett.

Hvor forsinket kan menstruasjonen bli ved omlegging til lavkarbo?

Den første syklusen min med lavkarbo så kom den 1-2 uker for tidlig! Så jeg regner med at den kan komme ganske sent også. Men du har jo holdt på en stund med lavkarbo? litt rart at den plutselig skulle bli sen når alt egentlig har stabilisert seg.. sikker på at det ikke er noe annet?

kattungen
24-06-11, 15:27
Den første syklusen min med lavkarbo så kom den 1-2 uker for tidlig! Så jeg regner med at den kan komme ganske sent også. Men du har jo holdt på en stund med lavkarbo? litt rart at den plutselig skulle bli sen når alt egentlig har stabilisert seg.. sikker på at det ikke er noe annet?

Første syklusen var den to eller tre dager over tiden, denne gangen skulle jeg hatt på søndag men fortsatt ingenting. Kun litt ømme pupper og småstikk rett over symfysen :confused: Den dukker sikkert opp snart, men det er så rart, for jeg er vanligvis "på klokka" :p

Regret
24-06-11, 15:46
Første syklusen var den to eller tre dager over tiden, denne gangen skulle jeg hatt på søndag men fortsatt ingenting. Kun litt ømme pupper og småstikk rett over symfysen :confused: Den dukker sikkert opp snart, men det er så rart, for jeg er vanligvis "på klokka" :p

hmm, synes du skulle ha tatt en test jeg, for det der virker kjent!

kattungen
24-06-11, 16:09
hmm, synes du skulle ha tatt en test jeg, for det der virker kjent!

Allerede gjort, og den er blendahvit :p

Regret
24-06-11, 16:12
Allerede gjort, og den er blendahvit :p

Da er den nok bare sen og rett rundt hjørnet tenker jeg :) Det kan skje uansett kosthold. Men du, har ikke du vært ute av ketose og lavkarbo en stund og kommet tilbake nå? Da kan jo kroppen tro at du begynte helt på nytt igjen og omstiller syklusen på nytt igjen også...

kattungen
24-06-11, 16:20
Da er den nok bare sen og rett rundt hjørnet tenker jeg :) Det kan skje uansett kosthold. Men du, har ikke du vært ute av ketose og lavkarbo en stund og kommet tilbake nå? Da kan jo kroppen tro at du begynte helt på nytt igjen og omstiller syklusen på nytt igjen også...

Nja, jeg har vel vært ut og inn mer enn ute en stund ;) Men jeg har tenkt tanken jeg også. Det merkelige er i så fall at jeg vet jeg hadde EL til "vanlig" tid. Kroppen er noe rare greier...

Regret
24-06-11, 16:21
indeed. Kroppen lever sitt eget liv :p

Cherry
24-06-11, 16:32
Hvordan fester man egentlig sånne clip on extentions?
De sitter altså ikke fast i denne frøknas hår!

Photobscura
24-06-11, 16:34
Hvordan fester man egentlig sånne clip on extentions?
De sitter altså ikke fast i denne frøknas hår!
Har de sånne metalltenner? I tilfelle så grer du halve håret vannrett, og sette det opp i klyper, drar spennende på extencionsene langs kanten nedover til de har satt seg i håret, og klipser de fast. Om du ikke skjønte dette, så finnes det garantert youtubevideoer som viser det! ;)

Regret
24-06-11, 16:35
Hvordan fester man egentlig sånne clip on extentions?
De sitter altså ikke fast i denne frøknas hår!

Hvis du har veldig slett hår så kan de gli ut fort. Da lønner det seg å tupere håret helt inne med rota før du fester de. Start inntil hodet og før de langs hodebunnen ned i håret, så klem igjen.

Zillah
24-06-11, 16:38
Aldri prøvd clip on extentions, så det kan eg ikkje svare på Cherry. Eg strever derimot med å få strømpebanda til hoftehaldaren min til å sitte på baksida av strømpene... Eg vart så sur i går at eg omtrent satt fyr på dei. Og det var jo ikkje akkurat *hoftehaldaren* eg ville ha i fyr og flamme da :: host :: Men når det gjeld dét - alle bilder i katalogar/nettshop osv som sel slike lekkerier, viser hoftehaldaren over trusa. Men korleis får ein til å gå på do på ein kjapp og enkel måte da? Eg får ikkje ned trusa fordi ho stoppar i strømpebanda... Dagens litt flaue ?? frå meg, dette.

Supera
24-06-11, 16:39
Sånn angående kolesterolet, hvilke tiltak gir best endring?
Økt mosjon, endring i kosthold eller slutte å røyke?
Kolesterolet skal være på det nivået det trenger å være. Høyt eller lavt betyr ikke så mye for hjertesykdom. Les Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick (http://lillemaane.no/bok/1092/Malcolm+Kendrick/Det+store+kolesterol%ADbedraget) f.eks.

Olive Oil
24-06-11, 16:47
Aldri prøvd clip on extentions, så det kan eg ikkje svare på Cherry. Eg strever derimot med å få strømpebanda til hoftehaldaren min til å sitte på baksida av strømpene... Eg vart så sur i går at eg omtrent satt fyr på dei. Og det var jo ikkje akkurat *hoftehaldaren* eg ville ha i fyr og flamme da :: host :: Men når det gjeld dét - alle bilder i katalogar/nettshop osv som sel slike lekkerier, viser hoftehaldaren over trusa. Men korleis får ein til å gå på do på ein kjapp og enkel måte da? Eg får ikkje ned trusa fordi ho stoppar i strømpebanda... Dagens litt flaue ?? frå meg, dette.

Hva med "norsk åpning"? Samme som fransk, bare med borrelås. :D

Kanutten
24-06-11, 17:13
Aldri prøvd clip on extentions, så det kan eg ikkje svare på Cherry. Eg strever derimot med å få strømpebanda til hoftehaldaren min til å sitte på baksida av strømpene... Eg vart så sur i går at eg omtrent satt fyr på dei. Og det var jo ikkje akkurat *hoftehaldaren* eg ville ha i fyr og flamme da :: host :: Men når det gjeld dét - alle bilder i katalogar/nettshop osv som sel slike lekkerier, viser hoftehaldaren over trusa. Men korleis får ein til å gå på do på ein kjapp og enkel måte da? Eg får ikkje ned trusa fordi ho stoppar i strømpebanda... Dagens litt flaue ?? frå meg, dette.


Jeg hadde alltid trusa utenpå strømpebanda den tiden jeg brukte hofteholder, nettopp av den grunnen du nevner. :o

Kanutten
24-06-11, 17:30
Jeg fikk brev fra lungeavdelingen i dag. Jeg skal dit i august for å få tilpasset en cpapmaskin (http://nhi.no/livsstil-og-helse/livsstil/sovnforstyrrelser/cpap-7356.html).. dvs pustemaskin jeg skal bruke om natta grunent dårlig oksygenopptak. Og jeg som trodde jeg begynte bli frisk!!! :_oppgitt: Jeg har ikke søvnapné, men lungene fungerer visstnok ikke slik de skal.

Er det noen som vet om dette lar seg trene opp?? Jeg vil da ikke ligge med en slik bråkete dingsboms hver natt!

Cherry
24-06-11, 19:33
Har de sånne metalltenner? I tilfelle så grer du halve håret vannrett, og sette det opp i klyper, drar spennende på extencionsene langs kanten nedover til de har satt seg i håret, og klipser de fast. Om du ikke skjønte dette, så finnes det garantert youtubevideoer som viser det! ;)

Ja! Tusenvis av videoer som viser det, bare ikke bakfra :P

Bønna200
24-06-11, 20:23
Dette er en fin tråd :) Er hel fersk her, men takk for svar angående lavkarbo!
Det jeg reagerer mest på er hvor hyggelige alle er mot hverandre!
Men jeg ha selvfølgelig et spørsmål...

Jeg er en del innom bloggen til kari jaquesson (nesten litt sado..).. Der ble det en diskusjon angående store mennesker på fly. Etter en som var "lykkelig som feit " ( Er du lei av å være feit)snakka om at hun må ha ekstra setebelte på fly)
Det ble snakk om at er du stor er du til fare for andre når du flyr... Har noen av dere opplevd det? Tror du må være ENORM før du plager andre, uansett hvor du er.. Og det er vel ikke bare jeg som er stor, hvertfall fra starten, på dette forumet, så det må jo finnes flere enn meg?
Jeg må ALLTID ha ekstra belte på f.eks ryan air.

Er det bare meg????????? (OG hun i innlegget til Kari..)

Zillah
24-06-11, 20:26
Eg har ikkje flydd på 12 år. Men om eg skulle flydd da eg var på det største, ville eg nok trengt det, eg hugsar ikkje flysetebeltene som *veldig* romslege frå før, og eg kunne ikkje eingong feste alle sortar beltar i bil da eg var superstor.

Bønna200
24-06-11, 20:40
Selene er ikke spesielt lange, nei... Hadde problemer i en dyr, fin volvo en gang...
Men på flyet er de enda mindre. Jeg er bestandig redd når jeg skal reise fordi jeg er redd for d h.. beltet!!! Ellers så eier jeg jo ikke reisefeber;-)
Og at en trenger et ekstra belte betyr jo hvertall ikke at man plager andre. Ikke jeg ihvertfalll...

Kanskje
24-06-11, 21:03
Jeg har hørt fra flere opp gjennom de siste årene, at wolksvagen er plaget med dårlige låser. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette, eller vet andre steder jeg kan spørre?

Carisma
24-06-11, 21:42
Jeg har hørt fra flere opp gjennom de siste årene, at wolksvagen er plaget med dårlige låser. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette, eller vet andre steder jeg kan spørre?

Har hørt om folk som har låst opp 3 biler i samme gata m en nøkkel ja... Samtidig!

Supera
24-06-11, 21:52
Mazda har/hadde også det problemet. En kamerat kunne låse opp bilen til ei venninne med sin nøkkel og motsatt. Det var to forskjellige modeller.

Regret
24-06-11, 22:00
Mazda har/hadde også det problemet. En kamerat kunne låse opp bilen til ei venninne med sin nøkkel og motsatt. Det var to forskjellige modeller.

Tror ikke det er tilfellet nå lengere, det var de eldre modellene. De skal være ganske sikre på den fronten nå.

Camomilla
24-06-11, 22:36
Aldri prøvd clip on extentions, så det kan eg ikkje svare på Cherry. Eg strever derimot med å få strømpebanda til hoftehaldaren min til å sitte på baksida av strømpene... Eg vart så sur i går at eg omtrent satt fyr på dei. Og det var jo ikkje akkurat *hoftehaldaren* eg ville ha i fyr og flamme da :: host :: Men når det gjeld dét - alle bilder i katalogar/nettshop osv som sel slike lekkerier, viser hoftehaldaren over trusa. Men korleis får ein til å gå på do på ein kjapp og enkel måte da? Eg får ikkje ned trusa fordi ho stoppar i strømpebanda... Dagens litt flaue ?? frå meg, dette.

Såvidt jeg vet er det kun på fristende undertøysbilder at trusen skal være under hofteholderen. I gamle dager, når hofteholderen kun var til for å holde strømpene oppe, så hadde man trusen utenpå.

Zillah
25-06-11, 08:58
Takk, Kanutten og Camomilla!!! Sanneleg ikkje lett å vite for ein stakkars nybegynner, når alt ein har å gå etter er nettopp bilder. Dette blir mykje meire praktisk. Litt mindre lekkert i spesielle situasjonar, kanskje, men det går nok an å leve med. No gjenstår berre teknikken på å få strømpebanda til å sitte fast på baksida...

Huldr
25-06-11, 10:21
Er det noen her som har reist fra Athen til Lefkas/Lefkada med buss? :o

Jeg har funnet det perfekte opplegget på Lefkas, men flyene dit fra Norge er charter og fryktelig dyre, så tenkte på buss fra Athen.

Eller har noen tips til hvordan komme seg mest mulig behagelig til Lefkas?

Photobscura
25-06-11, 11:55
Hva heter sånne bh-er som har en slags liten "korsett"-del under? Altså sånn at den går fra cupen til omtrent midt på ribbeina?

Jabba
25-06-11, 12:04
Er det noen som har sko fra El Naturalista her? Er de gode ? Tunge ? De har så mye kult, men ingen skobutikker her i min by selger dem......kan kjøpe på nettet men de koster jo litt så da hadde det vært greit å vite om noen syns de er gode. Normale i str. ?

Furine
25-06-11, 12:20
Hva heter sånne bh-er som har en slags liten "korsett"-del under? Altså sånn at den går fra cupen til omtrent midt på ribbeina?

Bodice eller noko i den duren? Eg googla i alle fall "bodice bra" og fekk opp slike.

Photobscura
25-06-11, 12:43
Bodice eller noko i den duren? Eg googla i alle fall "bodice bra" og fekk opp slike.
Hmmm, jeg har hørt et annet ord også, skjønner du. Mener det var mer norskt.

Photobscura
25-06-11, 12:44
Googla det jeg også. Bodice er jo et annet ord for corset, så kan jeg bare skal kalle det korsett-bh? :p

langaard
25-06-11, 12:44
Hmmm, jeg har hørt et annet ord også, skjønner du. Mener det var mer norskt.
Torselett kanskje?

Photobscura
25-06-11, 12:45
Torselett kanskje?
Nei, det er mer et slags korsett med bh i. Altså dekker den hele torsoen.

Rin
25-06-11, 13:32
Er det noen som har sko fra El Naturalista her? Er de gode ? Tunge ? De har så mye kult, men ingen skobutikker her i min by selger dem......kan kjøpe på nettet men de koster jo litt så da hadde det vært greit å vite om noen syns de er gode. Normale i str. ?

Jeg har et par, øh, mary janes fra El Naturalista - de er faktisk kjempegode å gå på for mine rare og skrøpelige føtter, men det paret jeg har er nå for stort, siden jeg kjøpte dem mens jeg ennå var ganske stor og hadde mye vann i kroppen. Kan i alle fall si at de er veldig gode for mine (brede) føtter. :)

Glorfinia
25-06-11, 15:21
Hva heter sånne bh-er som har en slags liten "korsett"-del under? Altså sånn at den går fra cupen til omtrent midt på ribbeina?
Bustier (http://en.wikipedia.org/wiki/Bustier)?

Photobscura
25-06-11, 15:33
Bustier (http://en.wikipedia.org/wiki/Bustier)?
Hmmm ... Nei, jeg vet ikke helt. Det er jo også et slags korsett. Vanskelig, gitt!

BenteR
25-06-11, 17:13
Jeg har kjøpt slike som korselett

Photobscura
25-06-11, 17:25
Jeg har kjøpt slike som korselett
Er ikke det heller, skjønner du ... :o Den er ikke mer enn noen cm lenger under cupen enn en vanlig bh, og har ca fem hekter.
Den går ca like langt ned på overkroppen som denne (http://www.manillusion.no/lacette-shaping-brief-sort-r%C3%B8d-p-4743.html). Kanskje litt lenger. Kunne tatt bilde av den jeg har, men da må jeg ta den av meg først. :p :lat:

Kanutten
25-06-11, 17:25
Slike du tenker på?

http://estb.msn.com/i/9A/7CE719CE11EF9369E1A580519926E9.jpg

De kalles for bustier..:ja:

Photobscura
25-06-11, 17:33
Slike du tenker på?

http://estb.msn.com/i/9A/7CE719CE11EF9369E1A580519926E9.jpg

De kalles for bustier..:ja:
Jah, noe sånt! Men hva heter de? :o

Kanutten
25-06-11, 17:57
HER (http://style.no.msn.com/shopping/galleri.aspx?cp-documentid=152333727&page=2) kan du kanskje finne noe.. De kalles også bralets.

Gullokk
25-06-11, 18:25
Hvor mye veier en sleiv rømmegrøt...? Sånn standard plastikk suppeøse du kjøper på butikken, ikke tresleiv... :o

Var på besøk hos svigers i dag og endte opp med ei sleiv på tallerken, sammen med en stor ss smør og 3 skiver serranoskinke...

Photobscura
25-06-11, 18:28
HER (http://style.no.msn.com/shopping/galleri.aspx?cp-documentid=152333727&page=2) kan du kanskje finne noe.. De kalles også bralets.
Ah, bralets har jeg ikke hørt. Men jeg har alt et par sånne, liker dem veldig godt! Men jeg trenger bare akkurat det ordet, typisk at jeg ikke klarer å komme på det!

Zillah
25-06-11, 20:15
Ah, bralets har jeg ikke hørt. Men jeg har alt et par sånne, liker dem veldig godt! Men jeg trenger bare akkurat det ordet, typisk at jeg ikke klarer å komme på det!


Miss Mary of Sweden kaller det no berre lang BH. For eksempel http://www.missmary.no/catalog/bh/2031/lang_boyle-bh_med_avtagbare_stretchskulderstropper

Photobscura
25-06-11, 20:36
Miss Mary of Sweden kaller det no berre lang BH. For eksempel http://www.missmary.no/catalog/bh/2031/lang_boyle-bh_med_avtagbare_stretchskulderstropper
Hehe, lang bh, enkelt og greit (selv om jeg ser for meg de verste hengetits'a ... :p). Men atte, det var jo et ord som jeg har et sted i hodet, jeg fant det ut sist jeg kjøpte en sånn bh. Så eitrande, altså. Jeg blir søvnløs av sådant!

BenteR
25-06-11, 20:55
hengetits *lol*
I siste halvdel av åttitallet ble det topp mote å rulle ut jura for hardsoling, og uansett lengde på dem utrulla.
Vi reiste til stranden, og ei dame i femtiårsalderen satte seg i "vår" sanddyne, slengte av seg på overkroppen og ut rulla dem.
Eldstemann hos meg var fem-seks år. Han satte noen fæle øyne og spurde med verdens mest uskyldige stemme:
"Mor, når du blir så gammel, får du også så grevligt lange pupper?"
Damen forsvant rett etter, men for å forsvare guttungen jeg har aldri noensinne sett slike hengetits verken før eller senere......:rolleyes:

Photobscura
25-06-11, 20:59
hengetits *lol*
I siste halvdel av åttitallet ble det topp mote å rulle ut jura for hardsoling, og uansett lengde på dem utrulla.
Vi reiste til stranden, og ei dame i femtiårsalderen satte seg i "vår" sanddyne, slengte av seg på overkroppen og ut rulla dem.
Eldstemann hos meg var fem-seks år. Han satte noen fæle øyne og spurde med verdens mest uskyldige stemme:
"Mor, når du blir så gammel, får du også så grevligt lange pupper?"
Damen forsvant rett etter, men for å forsvare guttungen jeg har aldri noensinne sett slike hengetits verken før eller senere......:rolleyes:
Haha! Glitrende! Ja, de åttiåra, de åttiåra. Jeg mener også å huske det var mye mer pupp da.

Lillemy71
25-06-11, 21:04
hengetits *lol*
I siste halvdel av åttitallet ble det topp mote å rulle ut jura for hardsoling, og uansett lengde på dem utrulla.
Vi reiste til stranden, og ei dame i femtiårsalderen satte seg i "vår" sanddyne, slengte av seg på overkroppen og ut rulla dem.
Eldstemann hos meg var fem-seks år. Han satte noen fæle øyne og spurde med verdens mest uskyldige stemme:
"Mor, når du blir så gammel, får du også så grevligt lange pupper?"
Damen forsvant rett etter, men for å forsvare guttungen jeg har aldri noensinne sett slike hengetits verken før eller senere......:rolleyes:


Herregud jeg dauer :D Verste av alt er at jeg faktisk så ei slik i syden i fjor. Gud hjelpe meg, de var både store og hengete (lå langt under armene da dama la seg på ryggen). Jeg ble helt fascinert jeg, pleier ikke å se på pupper men jeg måtte bare smugkikke bak solbriller og bok. Det gjorde forøvrig han som jobba i strandbaren også, ikke fullt så diskre også rista han på hodet med jevne mellomrom. Det var hengetitsa sine det :D

Lava
25-06-11, 21:06
Hehe, lang bh, enkelt og greit (selv om jeg ser for meg de verste hengetits'a ... :p). Men atte, det var jo et ord som jeg har et sted i hodet, jeg fant det ut sist jeg kjøpte en sånn bh. Så eitrande, altså. Jeg blir søvnløs av sådant!

Har du noen bokstaver i ordet du leter etter? Og er du sikker på at det finnes ett norsk ord for det?
Har lett på nett etter noe, men fant ingenting... :p

Photobscura
25-06-11, 21:13
Har du noen bokstaver i ordet du leter etter? Og er du sikker på at det finnes ett norsk ord for det?
Har lett på nett etter noe, men fant ingenting... :p
Jeg er så godt som blank ...! Mener det er satt sammen av to, og at det ene er bh, men jeg er kjent for å ta feil i sånne sammenhenger ... :o
Men jeg vet det finnes der!

Jabba
25-06-11, 22:12
Når vi er inne på BH her.....
Jeg vil gjerne ha en slags push-up BH uten vatterte skåler i str 85 c
Finnes det ???

Jeg har kjøpt meg en ganske tettsittende kjole og må ha en god BH som virkelig får puppestellet frem....ikke nødvendigvis så mye opp - men ut hadde vært fint....

Er veldig glad i Triumph....kan ikke bruke sånn billig BH-er.....

Lillemy71
25-06-11, 22:20
Når vi er inne på BH her.....
Jeg vil gjerne ha en slags push-up BH uten vatterte skåler i str 85 c
Finnes det ???

Jeg har kjøpt meg en ganske tettsittende kjole og må ha en god BH som virkelig får puppestellet frem....ikke nødvendigvis så mye opp - men ut hadde vært fint....

Er veldig glad i Triumph....kan ikke bruke sånn billig BH-er.....

Mitt beste tips er å gå på en skikkelig undertøysbutikk og få skikkelig hjelp. Jeg har mange jeg er fornøyd med men vi er alle forskjellige så det er vanskelig for meg å anbefale noe. SKal du ha en god push-up bh vil den nok være noe vattert i cupen. Selv har jeg en wonderbra o ghallo for en kløft jeg får :D Den er kjøpt i London og jeg har dessverre ikke funnet tilsvarende her hjemme.

Jabba
25-06-11, 22:37
Mitt beste tips er å gå på en skikkelig undertøysbutikk og få skikkelig hjelp. Jeg har mange jeg er fornøyd med men vi er alle forskjellige så det er vanskelig for meg å anbefale noe. SKal du ha en god push-up bh vil den nok være noe vattert i cupen. Selv har jeg en wonderbra o ghallo for en kløft jeg får :D Den er kjøpt i London og jeg har dessverre ikke funnet tilsvarende her hjemme.

Ser du holder til på "min" kant av landet....en god butikk i området å anbefale? Gjerne på Kvadrat.....

Jabba
25-06-11, 22:58
Trenger også tips til gode nettbutikker for sko...
Har vært på Brandos, Heppo og Lille Vinkel Sko....
Andre ???

Carisma
25-06-11, 23:50
Balconette bh?

Lillemy71
26-06-11, 07:19
Ser du holder til på "min" kant av landet....en god butikk i området å anbefale? Gjerne på Kvadrat.....

Selv pleier jeg å gå på Sørbø i Østervåg, Stavanger, damene som jobber der er helt fantastisk hjelpsomme og klarer alltid å finne noe til en kresen kunde. Selv de unge jentene som jobber der er flinke og de har alle prisklasser. Tjølsen i byen har også bra service men er ganske dyre. Du kan jo prøve Sørbø på Kvadrat, kanskje de er like flinke der?

Photobscura
26-06-11, 08:27
Balconette bh?
Ja! Haha, jeg kom til å tenke på ordet balkong, men balconette var det!

vaskeklut
26-06-11, 12:05
Ja! Haha, jeg kom til å tenke på ordet balkong, men balconette var det!
Balconette er ikke nødvendigvis en bh med korsett nedover :) Dette (http://cn1.kaboodle.com/hi/img/2/0/0/63/6/AAAAAprOxGQAAAAAAGNqxA.jpg?v=1186714257000)er også en balconette-bh. Det navnet går på selve bh-en. Da jeg jobba i undertøysbutikk så husker jeg vi sa halvkorsett om den typen du snakker om, ettersom det er et halvt korsett. :)

Photobscura
26-06-11, 12:11
Balconette er ikke nødvendigvis en bh med korsett nedover :) Dette (http://cn1.kaboodle.com/hi/img/2/0/0/63/6/AAAAAprOxGQAAAAAAGNqxA.jpg?v=1186714257000)er også en balconette-bh. Det navnet går på selve bh-en. Da jeg jobba i undertøysbutikk så husker jeg vi sa halvkorsett om den typen du snakker om, ettersom det er et halvt korsett. :)
Ah, se der ... Jaja. Det var det ordet jeg lette etter, men så kanskje det ikke var riktig ord en gang. Men nå slipper jeg i alle fall å ligge søvnløs mens jeg prøver å lete fram det ordet som jeg ikke klarte å huske ...! :p

Okie
26-06-11, 15:09
:rolleyes: brillene knakk og jeg ville prøve å lime de med lynlim, greide selvfølgelig ikke greie å lime de men fingrene (ikke sammen heldigvis). Noen som vet hvordan jeg kan få det av?

Photobscura
26-06-11, 16:13
Er det litt foruroligende når det kommer en litt "prompeaktig" lukt når jeg åpner en pakke nakkekoteletter? I dag er siste forbruksdag, og de ser helt fine ut, ikke noe misfarge eller slim. Har åpne pakka og satt dem ut for at de skal bli romtempererte nå nettopp, men ble en smule usikker ... Lukta ble fort mindre etter noen sekunder, men ... Ja ...

Kanutten
26-06-11, 16:18
Er det litt foruroligende når det kommer en litt "prompeaktig" lukt når jeg åpner en pakke nakkekoteletter? I dag er siste forbruksdag, og de ser helt fine ut, ikke noe misfarge eller slim. Har åpne pakka og satt dem ut for at de skal bli romtempererte nå nettopp, men ble en smule usikker ... Lukta ble fort mindre etter noen sekunder, men ... Ja ...

Det er lukta av gassen som tilsettes pakken for at den skal holde seg lengere.. Er det firstprice?? Eller noe i den dur??

Kanutten
26-06-11, 16:21
Det er lukta av gassen som tilsettes pakken for at den skal holde seg lengere.. Er det firstprice?? Eller noe i den dur??

HER... (http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fjorfe_og_kjott/det_er_vond_lukt_naar_jeg_aapner_pakker_med_kyllin gfilet_er_maten_bedervet-1)

Photobscura
26-06-11, 16:23
Ah, ok. Godt å høre. Jeg har ikke noe annen mat i huset, så jeg ble en smule fortvilt. Vet ikke om jeg har merka det før, er lenge siden jeg har spist nakkekoteletter, men kankje jeg sto nærmere pakka med ansiktet enn jeg har pleid eller noe. Det er Nordfjord, forresten.
Da lar jeg de stå en stund så de blir mindre kalde, og lukter igjen. ;)

silje21
26-06-11, 18:07
Jeg skal etterhvert male mandler/nøtter, og lurte på : om jeg finhakker/hakker nøttene og så bruker en morter for å få de finere, vil de bli malte i morteren?
eller er det bare like greit å gå til innkjøp av en mandelkvern, eller kaffekvern?

Furine
26-06-11, 18:37
:rolleyes: brillene knakk og jeg ville prøve å lime de med lynlim, greide selvfølgelig ikke greie å lime de men fingrene (ikke sammen heldigvis). Noen som vet hvordan jeg kan få det av?

Eg har gjort det same, eg brukte den fine sida av ei neglefil og filte det av fingertuppane.

Jabba
26-06-11, 20:10
Selv pleier jeg å gå på Sørbø i Østervåg, Stavanger, damene som jobber der er helt fantastisk hjelpsomme og klarer alltid å finne noe til en kresen kunde. Selv de unge jentene som jobber der er flinke og de har alle prisklasser. Tjølsen i byen har også bra service men er ganske dyre. Du kan jo prøve Sørbø på Kvadrat, kanskje de er like flinke der?
Takk!
Da tenker jeg at jeg vi prøve meg på Sørbø på Kvadrat....

Okie
26-06-11, 21:24
Eg har gjort det same, eg brukte den fine sida av ei neglefil og filte det av fingertuppane.


Takk for tipset. Skal prøve det da jeg ikke klarer la være å pelle :( (Donald Duck tendenser skjønner du)

Kitt
26-06-11, 23:41
Jeg skal etterhvert male mandler/nøtter, og lurte på : om jeg finhakker/hakker nøttene og så bruker en morter for å få de finere, vil de bli malte i morteren?
eller er det bare like greit å gå til innkjøp av en mandelkvern, eller kaffekvern?
Bruker du en morter, vil du bare få støtte mandler i en salig klump, vil jeg tro!
En mandelkvern koster 149,- på Clas Ohlson (http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=mandelkvern) og er verd hver krone!:)

Regret
26-06-11, 23:43
Jeg tror det er blitt spurt om før, men jeg finner det ikke igjen.. Jeg lurer på hvilken pulsklokke som er å anbefale? Gjerne så billig som mulig, og jeg fokuserer mest på kaloriforbrenning så den må kunne regne ut det, men gjerne telle skritt også :p Fant en som kunne dette på Clas til rundt 500kr, er den noe tess?

Glorfinia
27-06-11, 00:14
Bruker du en morter, vil du bare få støtte mandler i en salig klump, vil jeg tro!
En mandelkvern koster 149,- på Clas Ohlson (http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=mandelkvern) og er verd hver krone!:)
Siden du tydeligvis veit hva du driver med, så spør jeg deg, jeg: Er det noen fordeler med å male mandler i mandelkvern kontra å male/hakke dem med hakketilbehør og stavmikser?

Har noen forresten lyst til å forklare meg forskjellen på alle disse maskinene: blender, kjøkkenmaskin, food processor, hurtigmikser, stavmikser, håndmikser og hva annet som måtte finnes?

BenteR
27-06-11, 02:36
Blender er det jeg oftest bruker til å lage meg smootjie med
Food Prosessor og kjøkkenmaskin er det samme. Her kan man sette i skiver for å strimle eller rive ost, grønnsaker, etc. Man kan sette i eltekniven og slå sammen en liten deig (f.eks. oopsieruller), eller man kan sette i kniven og f.eks. hakke mandler, fisk, kjøtt, etc.
Hurtigmixeren min hører med som tilbehør til kjøkkenmaskinen. Jeg bruker den stort sett til å lage jukse-is. Men i prinsippet kan man bruke den til å male opp eller blande mye forskjellig.
Stavmixeren er bestevennen min. Jeg har den plugga i og klar til bruk ved komfyren. Jeg bruker den f.eks. til å mose varme grønnsaker til å jevne suppe /saus eller for å lage mos. Gubben bruker denne hver dag når han lager CC-vafler til oss. På noen modeller får man med en del ekstra tilbehør. Min er helt enkel og super!
Håndmixer er en liten mixmaster man holder i hånden. Perfekt når man f.eks skal lage kaker. Jeg bruker den når jeg lager proteinbrødene mine f.eks.
Kaffekvern er også supert å ha i hus når man f.eks skal male opp diverse frø eller nøtter / mandler helt fint. I denne blir mandlene helt finmalt, mens stavmixeren og kjøkkenmaskinen lager en grovere utgave av mandelmelet mitt.

Lillemy71
27-06-11, 06:40
Siden du tydeligvis veit hva du driver med, så spør jeg deg, jeg: Er det noen fordeler med å male mandler i mandelkvern kontra å male/hakke dem med hakketilbehør og stavmikser?


Bruker du mandelkvern fra Clas O. får du en fin jevn masse - mandelmel. Jeg har ikke prøvd stavmikser/hakketilbehør men kan tenke meg at det blir litt som en foodprocessor og at du får ujevn størrelse på bitene. Dersom du kjører det legnge nok vil du nok få en homogen masse men da vil du også presse oljen ut slik at du får en seigere masse. Kjører du det lenge nok har du mandelsmør.

Så hva som er best kommer an på hva du skal bruke det til, tanta mi (som er et bake-unikum) sier alltid det at mandler som skal i et bakverk, som f.eks kransekake og suksessterte alltid skal males i kvern for ikke å drive ut oljen da får man ikke rett konsistens. Og det stemmer jeg prøvde å lage kransekake i fondprosessor og det ble bare rart.

Kitt
27-06-11, 08:40
Bruker du mandelkvern fra Clas O. får du en fin jevn masse - mandelmel. Jeg har ikke prøvd stavmikser/hakketilbehør men kan tenke meg at det blir litt som en foodprocessor og at du får ujevn størrelse på bitene. Dersom du kjører det legnge nok vil du nok få en homogen masse men da vil du også presse oljen ut slik at du får en seigere masse. Kjører du det lenge nok har du mandelsmør.

Så hva som er best kommer an på hva du skal bruke det til, tanta mi (som er et bake-unikum) sier alltid det at mandler som skal i et bakverk, som f.eks kransekake og suksessterte alltid skal males i kvern for ikke å drive ut oljen da får man ikke rett konsistens. Og det stemmer jeg prøvde å lage kransekake i fondprosessor og det ble bare rart.
Du får IKKE mandelmel ved å kjøre mandler i mandelkvernen, altså!;) Du får malte mandler, ikke mel! Stor forskjell, også i bakeevne. Du kan feks ikke lage kransekake av mandelmel!
Kjører du mandler i stavmikser/foodprosessor, får du bare en masse små biter. Bittesmå, jevnstore biter til slutt, og det går fint an å lage kransekake feks, med dette, men det blir langt fra det samme som å bruke en god gammeldags mandelkvern.
Drikker ikke kaffe(ingen her gjør det) så noen kaffekvern har jeg aldri prøvd, men mange syns det fungerer utmerket til frø og nøtter!

Ellers har BenteR svar på hva som er hva. Jeg ville bare si at min stavmikser også "bor" ferdig tilkoblet ved siden av komfyren og brukes til alt. Det være seg blomkålmos, supper, vaffelrøre, oppsier eller å sørge for at Bearnaiseen ikke skiller seg!
Sjekk ut denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24442&highlight=stavmikser+elsker), dere som liker kjøkkengadgets!:love:

Lillemy71
27-06-11, 08:53
Du får IKKE mandelmel ved å kjøre mandler i mandelkvernen, altså!;) :love:

Det mandelmelet som jeg bruker (kjøpt på økologisk butikk) er bare skoldede, malte mandler så jo du får faktisk et mandelmel utav "bare" malte mandler.

Kaffekvern (jeg drikker myyyye kaffe) egner seg til hakking av frø/nøtter men anbefaler det ikke dersom det er malte mandler du trenger.

Photobscura
27-06-11, 09:09
Det mandelmelet som jeg bruker (kjøpt på økologisk butikk) er bare skoldede, malte mandler så jo du får faktisk et mandelmel utav "bare" malte mandler.

Kaffekvern (jeg drikker myyyye kaffe) egner seg til hakking av frø/nøtter men anbefaler det ikke dersom det er malte mandler du trenger.
Er ikke mandelmel i tillegg tørket? Mener noen skrev et sted en gang at de fikk noe tilnærmet mandelmel etter kverning og tørking med varmluft/åpen dør i komfyren.

lille_trille
27-06-11, 09:16
Eg lurar!

Eg lurar på ein ting,
nei forresten eg lurar på mange
No må eg berre forte meg å seia,
sjølv om eg framleis lurar
Eg er altså ikkje nokon luring,
eller er eg det!
om så, trur eg ikkje at eg er aleina
om å vera det, mange luringar bortetter.


Syns denne tråden er så bra at jeg vil sende en hilsen til alle "luringane" der ut. Ha en super dag :)

Kitt
27-06-11, 09:19
Det mandelmelet som jeg bruker (kjøpt på økologisk butikk) er bare skoldede, malte mandler så jo du får faktisk et mandelmel utav "bare" malte mandler.

Kaffekvern (jeg drikker myyyye kaffe) egner seg til hakking av frø/nøtter men anbefaler det ikke dersom det er malte mandler du trenger.
Det mandelmelet jeg kjøper, er MEL. Det ser ut som og oppfører seg som mel, ikke som malte mandler!

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTIRCP9GctQ7YHZdo-ucSQDmN1vR27lrOQNlXE-slGPi7E37dKTdg Malte mandler


http://www.helseogkost.no/var/shop/storage/images/nye_produkter/mandelmel_glutenfritt/30693-5-nor-NO/mandelmel_glutenfritt_medium.jpg Mandelmel (http://c-herland.blogspot.com/2010/09/produkter-mandelmel-fra-funksjonell-mat.html)

vaskeklut
27-06-11, 09:20
Er ikke mandelmel i tillegg tørket? Mener noen skrev et sted en gang at de fikk noe tilnærmet mandelmel etter kverning og tørking med varmluft/åpen dør i komfyren.
Det stemmer! :)

Photobscura
27-06-11, 09:21
Det stemmer! :)
Cool!

Kitt
27-06-11, 09:22
Er ikke mandelmel i tillegg tørket? Mener noen skrev et sted en gang at de fikk noe tilnærmet mandelmel etter kverning og tørking med varmluft/åpen dør i komfyren.

Det stemmer! :)
Tilnærmet er nok det riktige ordet, ja! ;)

Lillemy71
27-06-11, 09:33
Er ikke mandelmel i tillegg tørket? Mener noen skrev et sted en gang at de fikk noe tilnærmet mandelmel etter kverning og tørking med varmluft/åpen dør i komfyren.

Som sagt det "mandelmelet" jeg kjøper er ikke tørket

Det mandelmelet jeg kjøper, er MEL. Det ser ut som og oppfører seg som mel, ikke som malte mandler!l (http://c-herland.blogspot.com/2010/09/produkter-mandelmel-fra-funksjonell-mat.html)

Som sagt det "mandelmelet" jeg kjøper er ikke tørket og jeg liker det best. Og mandelmel tørket eller ikke tørket vil aldri oppføre seg som mel dessverre ;)

Supera
27-06-11, 10:31
Det mandelmelet som jeg bruker (kjøpt på økologisk butikk) er bare skoldede, malte mandler så jo du får faktisk et mandelmel utav "bare" malte mandler.
Er ikke mandelmel i tillegg tørket? Mener noen skrev et sted en gang at de fikk noe tilnærmet mandelmel etter kverning og tørking med varmluft/åpen dør i komfyren.
Som sagt det "mandelmelet" jeg kjøper er ikke tørket og jeg liker det best. Og mandelmel tørket eller ikke tørket vil aldri oppføre seg som mel dessverre ;)
Jeg vet ikke helt hva de gjør, men skikkelig mandelmel er fettredusert i alle fall. Blir andre bakekvaliteter når det er fettredusert enn når det bare er malt.

Lillemy71
27-06-11, 10:45
Jeg vet ikke helt hva de gjør, men skikkelig mandelmel er fettredusert i alle fall. Blir andre bakekvaliteter når det er fettredusert enn når det bare er malt.

Nok en gang ikke det jeg kjøper og det fungerer utmerket. Kan uansett ikke sammenlignes med vanlig mel.

Zillah
27-06-11, 13:48
Det finst to typar mandelmel ute og går, som ein kan kjøpe. Det eine er finmalte mandlar utan så mykje meire hokuspokus. Det andre er finmalte mandlar som også er feittredusert. Brukseigenskapane må nok bli litt ulike mellom dei to typane, men eg har ikkje sjølv prøvd dei side-om-side og samanlikna. Her på forumet og i andre LCHF-oppskrifter vil vel "mandelmjøl" normalt vere det feittreduserte frå Funksjonell Mat.

Jabba
27-06-11, 15:43
Hvilken av bøkene til Fedon Lindberg forklarer best hva du skal spise og hvorfor ???

Glorfinia
27-06-11, 17:22
Ojoj, her ble det masse fin informasjon. Jeg tror jammen jeg må kjøpe meg ei mandelkvern. Takk for all hjelp, folkens. :)

Glorfinia
27-06-11, 17:23
Forresten, bare for å klargjøre for min egen del: er det sånn at man ikke kan lake mandelmel selv? Man kan male eller fiiinhakke mandler og eventuelt tørke dem i ovn, men det blir ikke som "ordentlig" mandelmel?

Kitt
27-06-11, 20:01
Forresten, bare for å klargjøre for min egen del: er det sånn at man ikke kan lake mandelmel selv? Man kan male eller fiiinhakke mandler og eventuelt tørke dem i ovn, men det blir ikke som "ordentlig" mandelmel?
Du klarer ikke lage det som jeg kaller mel selv, nei, men et godt alternativ som kan brukes til mye, ja!:)

Glorfinia
27-06-11, 20:08
Du klarer ikke lage det som jeg kaller mel selv, nei, men et godt alternativ som kan brukes til mye, ja!:)
Takk! Da er jeg helt oppdatert og utdannet innafor mandler/mandelmel o.l. Bare spør meg om det er noe som helst, jeg veit alt! ;)

Kanutten
27-06-11, 20:30
Forbaskade hæstpeis av en far!!! :mad:

Unga mine er på ferie for første gang sammen med faren.. Ikke nok med at det er første ferien, men det er første turen til syden! :heia:

Faren har lovet gull og grønne skoger (i henhold til en privat farsbidragavtale); han skulle kjøpe både ditt og datt. DET har han ikke gjort.. Jeg reduserte jo farsbidraget nettopp fordi han som pappa og mann skulle gå på guttetur og kjøpe gutteting i butikken! :mad:

Sååå døde oldemora på farsiden mens de var i syden.. Gjett hvem som har betalt returbilletten for unga fra oslo uten å høre det dugg om takk eller at han skulle betale tilbake?? Det var jo HAN som hadde ungene på ferie?

Og etter anbefaling fra psykologen minstepoden går til så fikk unga 100 euro hver de skulle ha i reserve i fall faren ikke ville gi dem lommepenger..

Sydenturen var betalt av bestefaren så alt var all inclusive! Helt til bestefaren dro hjem lørdag sist helg. DA ble alle privilegier inndratt og ungene måtte bruke av sine euro jeg hadde lagt ved.. De skulle egentlig bruke disse pengene i irland da vi skal di på ferie rett etter at de kommer hjem. Kort oppsummert... Ungene har altså vært på ferie i syden sammen med hele slekta på farsiden. JEG har kjøpt sommerklær til dem. sommersko, solbriller, solkrem, betalt flytur til avreisested, samt gitt dem 100 euro hver som skult beholdning, retur hjem flureise hjem siden de måtte reise hjem tidligere enn antatt siden oldemor var død.. Nå bli jeg kynisk, har de ikke kjølerom de kan legge henne på for et par dager! De var hele 14 stk fra familien som reiste og det må da gå an å legge oldemor på kjøla til alle er kommet hjem på normalt vis?

Unga mine på 13 og 16 år får nå hele 17 timer på flyreise, de siste 5 timer helt alene... Liker ikke det jeg... Er jeg for bisk?? Det var vel det som var spørsmålet.. :o

lille_trille
27-06-11, 20:42
Er det mulig???? Nei, synes på ingen måte du er for bisk!! Dekker ikke reiseforsikringene returbillett da? Synd når oldemor dør, men guttene er så store så de forstår at gamle folk dør før eller siden. Du burde på ingen måte belastes for noen av disse utgiftene. Herregud, sier jeg bare. Det er ikke du som er kynisk.

Regret
27-06-11, 20:51
:eek: Bevares.. Forstår at du er frustrert over en sånn situasjon, Kanutten! Du skal jo ikke ha økonomisk ansvar når HAN tar de med på tur, og hvertfall ikke betale ekstra for en tidlig retur fordi deres oldemor døde.. Dette virket jo helt på jordet og jeg kjenner igjen disse faktene fra min egen far. Han legger så og si alt av ansvar og økonomi på min mor. De skilte seg for 7-8 år siden. Min nest yngste søster er bare 13 år og skal egentlig være til han annenhver helg, men han orker ikke lengere å ta kontakt og tar null ansvar, så jeg vet hvordan slike menn er. off..

Stå på og få tilbakebetalt! Du skal ikke belastes for noe sånt vel..

Kanutten
27-06-11, 21:02
:eek: Bevares.. Forstår at du er frustrert over en sånn situasjon, Kanutten! Du skal jo ikke ha økonomisk ansvar når HAN tar de med på tur, og hvertfall ikke betale ekstra for en tidlig retur fordi deres oldemor døde.. Dette virket jo helt på jordet og jeg kjenner igjen disse faktene fra min egen far. Han legger så og si alt av ansvar og økonomi på min mor. De skilte seg for 7-8 år siden. Min nest yngste søster er bare 13 år og skal egentlig være til han annenhver helg, men han orker ikke lengere å ta kontakt og tar null ansvar, så jeg vet hvordan slike menn er. off..

Stå på og få tilbakebetalt! Du skal ikke belastes for noe sånt vel..

Jeg kommer til å be nav sjekke barnebidraget... Jeg kommer til å få det dobbelte av hva jeg har i dag.

Regret
27-06-11, 21:04
Jeg kommer til å be nav sjekke barnebidraget... Jeg kommer til å få det dobbelte av hva jeg har i dag.

Så bra! :)

nellie
27-06-11, 21:38
Hvordan får jeg datteren min til å ikke påvirkes i en negativ retning, av ubeteksomme berter med eksponeringstrang, når hun vokser opp? Låser henne inne? Privatskole? Bli amish?

vaskeklut
27-06-11, 21:50
Hvordan får jeg datteren min til å ikke påvirkes i en negativ retning, av ubeteksomme berter med eksponeringstrang, når hun vokser opp? Låser henne inne? Privatskole? Bli amish?
Låser henne inne samtidig som dere blir amish :D

Kitt
27-06-11, 21:50
Hvordan får jeg datteren min til å ikke påvirkes i en negativ retning, av ubeteksomme berter med eksponeringstrang, når hun vokser opp? Låser henne inne? Privatskole? Bli amish?
Du sørger rett og slett for at hun har med seg nok ballast hjemmenifra til å ta de rette valgene når den tid kommer!:love:
Og tro meg, den kommer leeeeenge før du aner!:eek:;):D

Hilsen mor til en 12- åring som såååå gjerne vil være som "alle" de andre:p