View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Anne
18-03-14, 09:01
Jeg har fått noen små blemmer som er steike vonde på magen og i ansiktet :eek: Noen tips om hva det kan være? Det ligner litt på insesktbitt, men er ikke det. Oppstår som en kvise-lignende prikk men går over til rødlilla blemme veldig raskt. Størrelse med 2 knappenålshoder ca.

Loppebitt?
De begynner å komme til live fra fuglereder nå når sola har begynt å varme.

Carisma
18-03-14, 11:26
Loppebitt?
De begynner å komme til live fra fuglereder nå når sola har begynt å varme.
Jeg var veldig plaget av fuglelopper da jeg var mindre (hadde katter + rom ut mot et stort tre med flere fuglereder i), og de ligner ikke helt på de. De kommer på en måte innenfra som kviser gjør, men i stedet for å bli hvite blir de rødblå og klør før de væsker som en blemme. Arret varer i ukesvis og er sårt og vondt.

Lillemy71
18-03-14, 12:19
Blemme,skyldes at hudvevet er skadet, slik at det samler seg væske under det øverste hudlaget. Blemmer kan skyldes trykkskader og gnagsår, insektbitt, solbrenthet, medikamentutslett eller infeksjoner.

Så det er egentlig ikke så lett og si hva de blemmene dine er, kanskje en allergisk reaksjon på et eller annet?

Carisma
18-03-14, 12:31
Så det er egentlig ikke så lett og si hva de blemmene dine er, kanskje en allergisk reaksjon på et eller annet?
Ja, jeg er litt redd det er eurodiet-produktene... Den første dukket opp samme uka som jeg startet. :o

BenteR
18-03-14, 13:47
Et veiavgift-spørsmål.
Vi har som jeg har nevnt investert i "ny" bil og den overtar vi 20.mars, altså den dagen veiavgiften normalt forfaller.
Får vi automatisk tilsendt regning, eller har vi plikt til og gi beskjed om kjøpet?
Bilen er allerede registrert på meg.

index
18-03-14, 14:09
Den som var registrert som eier av bilen ved årsskiftet er den som er ansvarlig for veiavgiften. Med mindre den har stått uten skilt siden nyttår da, da må du betale den uoppfordret for å få registrert bilen...

BenteR
18-03-14, 14:24
Bilen var registrert på forrige eier ved årskiftet, men i kontrakten fra bilfirmaet der bilen opprinnelig ble solgt fra for 9 måneder siden, og der vi nå kjøper den, står det at vi skal betale, og det er helt ok, men jeg lurte på om tollvesenet automatisk får beskjed om at det er ny eier når det går via merkeforhandleren?

Lillemy71
18-03-14, 14:31
Bilen var registrert på forrige eier ved årskiftet, men i kontrakten fra bilfirmaet der bilen opprinnelig ble solgt fra for 9 måneder siden, og der vi nå kjøper den, står det at vi skal betale, og det er helt ok, men jeg lurte på om tollvesenet automatisk får beskjed om at det er ny eier når det går via merkeforhandleren?

Normalt skal det gjøre det, men ville sjekket med forhandler for sikkerhetsskyld. Kjenner en som fikk begjæring om avskilting for bilforhandler hadde glemt å gi beskjed om eierskifte og dermed hadde han ikke fått regning og betalt i tide. En telefon ordnet det jo, men det ble litt panikkstemning akkurat da det skjedde :D

BenteR
18-03-14, 14:33
Det var smart. Må huske det når vi henter den!

Cyan
18-03-14, 15:13
Siden nettbrettet mitt har avgått ved døden vurderer jeg en ipad air, men usikker på om jeg skal kjøpe 16, 32 eller 64 gb. Ser for meg at det blir standard bruk for min del. Laster ned noen bøker (kindle), og sikkert en film eller to når jeg er på reise. Bilder og sånn tar jeg med telefonen. Hva tror dere jeg bør gå for? Og er det plass til SD kort i disse?

TrillTrall
18-03-14, 15:18
Siden nettbrettet mitt har avgått ved døden vurderer jeg en ipad air, men usikker på om jeg skal kjøpe 16, 32 eller 64 gb. Ser for meg at det blir standard bruk for min del. Laster ned noen bøker (kindle), og sikkert en film eller to når jeg er på reise. Bilder og sånn tar jeg med telefonen. Hva tror dere jeg bør gå for? Og er det plass til SD kort i disse?
Har null erfaaring med pad'er, men jeg ville tatt den beste jeg hadde råd til. :) Du vil garantert angre om du har råd til 32, men kjøper bare 16.

Cyan
18-03-14, 15:21
Råd har jeg, men er det verdt pengene? ;) Hvis man kan sette SD kort i dem er det ikke det, f.eks. Fant ikke neo om det i spesifikasjonene, så da er det vel antalelig ikke det? Et android nettbrett er forresten ikke et alternativ denne gang hvis det var noen som skulle foreslå det i stedet. Har allerede android telefon, og vil ha tilgang til ipad appene også :)

Carisma
18-03-14, 15:27
Siden det er Apple vi snakker om her er det ingen mulighet til å sette inn minnekort.
Når du skal ha filmer på den kan det lønne seg å gå for 32gb. Men på den andre sida ville jeg heller lagt de pengene 3g/4g versjonen og brukt Netflix e.l.

Cyan
19-03-14, 08:58
Det er ikke noe poeng vel, da det jo alltid er wifi på hoteller. Hadde ikke tenkt mange filmer, kanskje 2-3 til flyturenene, siden jeg har vekslende erfaring med wifi på fly. Skiller en tusing på 16 og 32, så det blir nok en 32 tenker jeg, så har jeg litt plass. Hadde 64 gb på forrige nettbrett, men ser det 2000 spenn mer enn for 32 gb ser jeg, og jeg har nok ikke bruk for det altså :)

Carisma
19-03-14, 09:10
Vår erfaring er at med en snart treåring med er det helt uvurderlig å ha 3g. Det sammen med NRK Super er en lifesaver hvis vi er ute og spiser f.eks (og faktisk har lyst til å få spist ferdig :p), eller bare det å sitte i kø på legekontoret. Eller er på hytta, eller på flysplassen. Alt som innebærer å vente uten å forsøke å rive lokalet egentlig.... :rolleyes:
Og noe jeg oppdaget i forrige uke var at på f.eks sykehus, når man har bruk for info om ting, så er det umulig å finne wifi-nett. For egen del kan jeg faktisk ikke se noen grunner til å IKKE ha 3g. F.eks Chess har rimelige dataabonnement som bare er en drøy hundrings eller så i månenden.

Cyan
19-03-14, 09:19
Ja, det er uvurderlig, men 4g har jeg på mobilen, og den har stor nok skjerm, og ipaden skal i all hovedsak være mitt og ikke podens. Han bruker far sitt nettbrett etter å ha helt en flaske juice over mitt ;) Har klart oss helt fint uten 3g/4g på nettbrett til nå, så da prioriterer jeg heller ekstra lagringsplass :ja:

Supera
19-03-14, 09:43
Jeg ser heller ikke poenget med å ha 3G/4G på nettbrettet for min del. Nettbrettet bruker jeg nesten bare når jeg flyr (reiser sjeldent med buss eller tog) og hjemme når jeg ligger i hengekøya på en varm dag. Hjemme har jeg wifi og på flyet er det ikke mobilnett likevel. Jeg har jo alltid med meg mobilen som jeg kan surfe på hvis jeg trenger noe informasjon. Men batteri og lagringsplass er viktig for meg. Mitt nettbrett holder i godt over 10 timer med TV/film på flyet selv om nettbrettet er 3 år gammelt.

Carisma
19-03-14, 09:55
Jeg surfet på nettbrett før jeg surfet noe særlig på mobil, og jeg syns det er helt håpløst å lese f.eks artikler o.l på mobilen (selv om min har ganske stor skjerm). Selv facebook syns jeg blir knotete på mobil når jeg er vant til noe annet. Et nettbrett uten mulighet til nett hvor som helst blir bare en variant av en PC for meg, og hadde nok for det meste blitt liggende hjemme.
Da ville jeg heller kjøpt et windowsnettbrett (men ikke Surface) med utvidelsesmuligheter, så man også kunne jobbet fra hvor som helst. Dell (ja, det gjør vondt å si det, men...) kommer med noen ganske fine nå.

Lemen
19-03-14, 10:30
Er jo bare å sette opp, og dele 3g fra mobilen om man noen ganger har behov for 3g på nettbrettet. Hadde aldri giddet å legge penger i 3g på et nettbrett, hadde mye heller prioritert lagringsplass.

Cyan
19-03-14, 10:41
Da har vi jo bare ulik bruk da :) Jeg bruker mobil til surfing til og fra jobb, nettbrettet bruker jeg bare hjemme/på flyet/hotellet og i møter, og det er som regel er wifi tilgang, så jeg prioriterer lagringsplass :ja: Så lenge jeg kan sjekke mail og ta møtenotater på brettet trenger jeg ikke å gjøre noe mer jobb fra hotellrommene heller :p

Carisma
19-03-14, 10:57
Bare husk at Apple ikke har noe sikkerhet, så om det er sensitive notater eller jobbmail bør ikke ipad brukes.

Supera
19-03-14, 11:14
Jeg surfet på nettbrett før jeg surfet noe særlig på mobil, og jeg syns det er helt håpløst å lese f.eks artikler o.l på mobilen (selv om min har ganske stor skjerm). Selv facebook syns jeg blir knotete på mobil når jeg er vant til noe annet. Et nettbrett uten mulighet til nett hvor som helst blir bare en variant av en PC for meg, og hadde nok for det meste blitt liggende hjemme.
Da ville jeg heller kjøpt et windowsnettbrett (men ikke Surface) med utvidelsesmuligheter, så man også kunne jobbet fra hvor som helst. Dell (ja, det gjør vondt å si det, men...) kommer med noen ganske fine nå.
Jeg ser virkelig ikke poenget med 3G på nettbrett for meg. De gangene jeg bruker nettbrettet når jeg ikke har wifi så har jeg som regel heller ikke mobilnett (fly). Eller så er jeg i utlandet, så mobildata kan koste skjorta. Så hva er da poenget med å ha mobilnett på nettbrettet for meg? Jeg ser på nettbrettet som et alternativ til PC, ikke til mobil. Jeg har en Asus Transformer Prime
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/11/transformer-prime-display-side-angle.jpg
så den ser jo ut som en laptop når den er i tastaturdocken og den erstatter vanlig bruk av laptop. Men med en batteritid på 16 timer eller noe. Fantastisk. :snill:

Og som Lemen sier, er man i nød så er det jo bare å sette opp mobilen til trådløs ruter.

Når jeg er utenfor hjemmet er jeg som regel opptatt og kan ikke kladde på et nettbrett. Jeg kjører overalt (bor på landet), så jeg tar ikke buss. Det er ikke mye venting for meg. Bare noen minutter her og der, og da kladder jeg på mobilen. Dessuten er nettbrettet for stort til å ha med seg i veska overalt. Jeg tar det bare med ut når jeg vet at det blir mye venting og jeg ikke har strømuttak til PC som for eksempel når jeg reiser.

Jeg har ikke savnet mobildata på nettbrettet mitt. Men folk må jo se hva de trenger. JEG trenger ikke mobildata på nettbrett.

Cyan
19-03-14, 11:44
Det er ipader som brukes på jobb ifm reising, så jeg antar de har en form for sikkerhetsløsning der akkurat som på mobilene.

Carisma
19-03-14, 11:52
Det er ipader som brukes på jobb ifm reising,
Dessverre er det mange som bruker sånt. Men de er på ingen måte sikret på samme måte som ordentlige enheter beregnet for businness er. Ipad i er og blir et brett for underholdning og for å hente inforamsjon, ikke for å jobbe på. Jeg får vondt langt inni sjela hver gang jeg ser politiets ipad'er i bilene f.eks.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10040955

Cyan
19-03-14, 12:02
Men kan ikke ipadene fjernslettes?

Carisma
19-03-14, 12:30
Men kan ikke ipadene fjernslettes?
Muligens, men tyveri er ikke hovedsikkerhetsbristen. Det er veldig lett å lese data inne på en ipad (eller andre apple-mobile devices) for hackere, og å f.eks kopiere ut ting. Ei på jobben fikk alt innhold på iphonen sin stjålet og kontoen tappet. hun hadde ikke satt opp jobbmail der heldigvis, men begge privatmailene pluss facebook ble overtatt av hackerene.
Og en kammerat opplevde at iphonen levde sitt eget liv, det viste seg det var hackerangrep på den. Firmaet hans har etter det forbudt mobiler og ipad i jobbsammenheng.

Kanutten
19-03-14, 13:03
Muligens, men tyveri er ikke hovedsikkerhetsbristen. Det er veldig lett å lese data inne på en ipad (eller andre apple-mobile devices) for hackere, og å f.eks kopiere ut ting. Ei på jobben fikk alt innhold på iphonen sin stjålet og kontoen tappet. hun hadde ikke satt opp jobbmail der heldigvis, men begge privatmailene pluss facebook ble overtatt av hackerene.
Og en kammerat opplevde at iphonen levde sitt eget liv, det viste seg det var hackerangrep på den. Firmaet hans har etter det forbudt mobiler og ipad i jobbsammenheng.

Og jeg kunne med min samsung s4 styre det stepoden så på sitt philipstv?? Liker ikke dette jeg...

Supera
20-03-14, 13:50
Noen som har vært med på eller enda bedre; arrangert mordmysterie-party? Jeg har lyst til å arrangere det på 30-årsdagen min. Er det mye jobb på kvelden? Hvor mye kan man nyte det hvis man er verten? Bør jeg spørre noen andre om å arrangere det for meg eller bør jeg være verten selv? Selskapet skal være på bygdetunet og ikke hjemme hos meg. Og jeg er tidlig ute så jeg har god tid til å planlegge. Har ikke bursdag før i juli. Jeg håper det kommer sånn 30-40 folk kanskje. Har sett pakker på nettet som er større enn det, så det burde gå bra. Jeg tenker å si i invitasjonen at de må si ifra om de vil ha en liten eller stor rolle. Noen vil jo bli skuffet hvis de får en liten rolle og andre vil jo bli skuffet hvis de får en stor rolle.

Cyan
20-03-14, 20:19
Hvordan trykker man seg tilbake et hakk på iPad?

Carisma
20-03-14, 20:56
Hvordan trykker man seg tilbake et hakk på iPad?

I nettleseren eller i en app? I nettleseren er det piler øverst (installert gjerne en annen nettleser enn safari...), hvis ikke brukes den runde knappen.

Cyan
20-03-14, 21:15
Jeg mente i apper. Så det er altså ikke en knapp som tar deg tilbake steg for steg i appene, slik som det f.eks. er på Samsung? For når man trykker på den runde kommer man jo bare på forsiden.

Carisma
20-03-14, 21:28
Det kommer an på appen, noen har knapper, andre ikke.

BAN
20-03-14, 22:18
Når det gjelder sikkerhet på Ipad, Android osv, så finnes det ikke.

Jeg har verktøy som kan hente ut all info på mobiler og padder som har WIFI eller Blåtann påslått og kommer innenfor rekkevidde. All sms og kontakter hente ut uten at eieren kan oppdage det, og det finnes ikke noen innstillinger som kan hindre at informasjonen hentes ut.

Selv om Android er Linux så er all sikkerheten som normalt finnes i Linux avslått. Dette er gjort for å hindre brukere i å få kontroll på mobilen sin og selv bestemme hva som skal være installert.

Lemen
21-03-14, 00:22
Jeg mente i apper. Så det er altså ikke en knapp som tar deg tilbake steg for steg i appene, slik som det f.eks. er på Samsung? For når man trykker på den runde kommer man jo bare på forsiden.

Nei, apple har ikke en egen, dedikert tilbakeknapp slik som samsung, sony og andre androidenheter. Tyngste grunnen til at jeg ikke vil ha iphone igjen. :-)

elien
21-03-14, 18:45
Lurer på hvor langt tid som er normalt for katter å bli "venner"
er så heldige å ha fått oss 2 katter.

Den vi hadde fra før er rett over året, kastrert gutt.
Litla nya jente, 16 uker.

Lillegutt kom inn i går etter å ha vært borte i litt over en uke,
når han kom inn så lå jeg å litlå i sengå i kvilte
De freste en del, men Zerto når han kom inn hadde nok stort behov for kos.
For det gikk ca en time så lå hu i fotenden
og han kom opp å la seg på bryste mitt :)

Holdt stort sett avstand resten av dagen.
I dag har de nesten ikke frest, og tilogmed snust litt snute mot snute :hearts:
Ser jo at de kommer til å bli gode venner, å lurer bare på hva som er normal tid.
Vi lar de ta alt i sitt eget tempo, men de er litt utskjemte
å ligger med oss i sengen om natta.
Rekner med begge blir liggende der :p

Å det er utrolig så leken han har blitt nå etter hu har komt.
Det er helt løye å se på de, de leker ikke med hverandre
men ungene leker med de.

BenteR
21-03-14, 19:49
Alle katter forskjellige; noen blir aldri venner, noen blir venner med en gang og så er det alle mulige varianter mellom.
Vå kastrerte hannkatt var nesten ett og et halvt år da vi hentet hjem ei lita frøken på 16 uker. To uker senere var det som om begge alltid hadde vært der.

Marella77
21-03-14, 20:00
Hvordan får man forandret tålegrensen på barn? Har 2 barn. Den ene tåler mye, den andre sutrer for alt! Hun tøffeste er minst! Vil ikke at hun som sutrer skal være så pyse, for det tror jeg er dumt for henne i framtiden!! Hvordan forandre med kjærliget? Eller skal de bare få være seg selv? Selv om det kan ødelegge for de i fremtiden med hvordan de oppfattes av andre barn? Hun som sutrer er 8 år, hun andre er 6.

elien
21-03-14, 20:29
Alle katter forskjellige; noen blir aldri venner, noen blir venner med en gang og så er det alle mulige varianter mellom.
Vå kastrerte hannkatt var nesten ett og et halvt år da vi hentet hjem ei lita frøken på 16 uker. To uker senere var det som om begge alltid hadde vært der.

Tror nok disse også kommer til å bli gode venner.

Men et teit spørmål kanskje, men blir katter sånn gode venner at de leker sammen,
som hunder kan gjøre?

Cyan
21-03-14, 21:47
Nei, apple har ikke en egen, dedikert tilbakeknapp slik som samsung, sony og andre androidenheter. Tyngste grunnen til at jeg ikke vil ha iphone igjen. :-) Så teit! (At det ikke er tilbakeknapp altså, ikke at du ikke vil ha iphone :p)

TrillTrall
21-03-14, 21:49
Hvordan får man forandret tålegrensen på barn? Har 2 barn. Den ene tåler mye, den andre sutrer for alt! Hun tøffeste er minst! Vil ikke at hun som sutrer skal være så pyse, for det tror jeg er dumt for henne i framtiden!! Hvordan forandre med kjærliget? Eller skal de bare få være seg selv? Selv om det kan ødelegge for de i fremtiden med hvordan de oppfattes av andre barn? Hun som sutrer er 8 år, hun andre er 6.

Ikke gi henne fordeler eller mye oppmerksomhet når hun sutrer, ikke la henne sutre seg til noe. Si vennlig og bestemt at hun skal snakke ordentlig når hun snakker til dere dersom hun sutre-snakker. Hun er nok ikke en så tøff type som lillesøstra, men det betyr ikke at hun skal få lov til å sutre seg til ting av den grunn. Det er lov å være engstelig. :)

Marella77
21-03-14, 23:03
Ikke gi henne fordeler eller mye oppmerksomhet når hun sutrer, ikke la henne sutre seg til noe. Si vennlig og bestemt at hun skal snakke ordentlig når hun snakker til dere dersom hun sutre-snakker. Hun er nok ikke en så tøff type som lillesøstra, men det betyr ikke at hun skal få lov til å sutre seg til ting av den grunn. Det er lov å være engstelig. :)

Takk for tilbakemelding! Sytingen gjelder om hun er syk eller slår seg...

Carisma
22-03-14, 00:39
Har inntrykk av at 8-10 års alderen er litt sånn for jenter? Sambo har ei veldig mye yngre halvsøster og hun var veldig sånn! (Nå er hun 16 og tøff som bare det)

Carisma
22-03-14, 00:47
Så teit! (At det ikke er tilbakeknapp altså, ikke at du ikke vil ha iphone :p)

Det kommer nok an på hva man har vendt seg til først. Jeg syns tilbakeknappen på sambos android-brett er helt ubrukelig og umulig å finne, siden jeg er vant til at det ligger mye mer synlig i diverse apper, eller bare er en stor rund knapp. :rolleyes:

TrillTrall
22-03-14, 10:21
Takk for tilbakemelding! Sytingen gjelder om hun er syk eller slår seg...

Ikke til daglig som en vanlig oppførsel altså? Å syte _litt_ når man er syk må da være lov. :)

Marella77
22-03-14, 14:09
Har inntrykk av at 8-10 års alderen er litt sånn for jenter? Sambo har ei veldig mye yngre halvsøster og hun var veldig sånn! (Nå er hun 16 og tøff som bare det)

"Godt å høre" ;)

Ikke til daglig som en vanlig oppførsel altså? Å syte _litt_ når man er syk må da være lov. :)

Hun syter veldig! Selvfølgelig er det lov til å klage litt når man er syk, hehe... Men hun lager klagelyder og syter veldig! Og om hun får et lite sår, så er det krise! Hun er livredd for smerte! Hyler om jeg sier at vi må ta en tur til lege, er så redd for å ta sprøyte. Ikke tatt mye sprøyter, bare vanlig. Hun er redd for å få sykdommer. Hun hadde litt vondt i munnen, og hylte at kanskje det var et hull... og hun ville ikke borre... Jeg skjønner ikke hvorfor hun er sååå redd for smerte. Jeg og faren er ikke sånn, og ikke lille søsteren som sagt.

TrillTrall
22-03-14, 14:23
Hun syter veldig! Selvfølgelig er det lov til å klage litt når man er syk, hehe... Men hun lager klagelyder og syter veldig! Og om hun får et lite sår, så er det krise! Hun er livredd for smerte! Hyler om jeg sier at vi må ta en tur til lege, er så redd for å ta sprøyte. Ikke tatt mye sprøyter, bare vanlig. Hun er redd for å få sykdommer. Hun hadde litt vondt i munnen, og hylte at kanskje det var et hull... og hun ville ikke borre... Jeg skjønner ikke hvorfor hun er sååå redd for smerte. Jeg og faren er ikke sånn, og ikke lille søsteren som sagt.

Hvis det er syting fordi hun har vondt og heller ikke vil ta smertestillende - som min snuppe har hatt store tendenser til - så får min bare beskjed om at greit nok at hun ikke vil ta smertestillende, men da får hun sannelig la være å syte også.

Vi har også hatt tilnærmet sammenbrudd på legekontoret (med 3 studenter tilstede...) da legen sa hun måtte ta crp, altså stikk i fingeren... *hehe* Heldigvis er legen vår fantastisk så han gikk ned på kne foran jentungen, la armene rundt henne og trøstet, hun var da 11 år gammel. Jeg må bare innrømme at mor ikke var fullt så forståelsesfull. :o Ungen selv flirte etterpå da stikket var unnagjort og det gikk opp for henne at hun hadde overdramatisert en smule.

Det samme med blodprøve, der legesekretæren var en engel og mor var utålmodig, "Men så stikk og bli ferdig med det!" :rolleyes: Nå har hun gjort det og vet hvordan det er så jeg regner med det vil gå lettere neste gang.

Nå høres jeg jo ut som en monster av en mor, men det er jeg ikke altså. :) Ungene får massevis av omsorg, varme og kjærlighet, men jeg gidder ikke at de syter og klager for småting og jeg får hetta når jeg observerer foreldre som diller og daller for den minste ting (jeg sier ikke at du gjør det altså!!!). :)

Carisma
22-03-14, 14:43

Har du forsøkt å spørre hvorfor hun er redd for sykdommer feks (ikke midt i kampens hete, men kanskje snakke gjennom det etterpå)?
Hvordan er hun ang å presse seg f.eks i gymtimene? Gir hun opp når noe er slitsomt eller er det bare i forbindelse med sykdom/sår o.l?

Lillemy71
22-03-14, 17:43
Tror nok disse også kommer til å bli gode venner.

Men et teit spørmål kanskje, men blir katter sånn gode venner at de leker sammen,
som hunder kan gjøre?

Tja kommer litt ann på, men jeg vil vel ikke akkurat si at katter leker sammen slik hunder kan. Jeg har to snupper som er fra samme kull og vokst opp i sammen. De kan leke og herje, men som oftest hver for seg. Noen ganger herjer de sammen opp og ned i trappa, lekeslåss og ligger på lur på hverandre, men det ender rett som det er i skikkelig slåssing. Skikkelig søskenkjærlighet med andre ord :D

elien
22-03-14, 18:30
Tja kommer litt ann på, men jeg vil vel ikke akkurat si at katter leker sammen slik hunder kan. Jeg har to snupper som er fra samme kull og vokst opp i sammen. De kan leke og herje, men som oftest hver for seg. Noen ganger herjer de sammen opp og ned i trappa, lekeslåss og ligger på lur på hverandre, men det ender rett som det er i skikkelig slåssing. Skikkelig søskenkjærlighet med andre ord :D

Det er bare dag 3 ennå, men ser tydelige tegn på at det går fremover
blir spennende å ser etterhvert hvordan de blir :p

BenteR
22-03-14, 18:42
"Godt å høre" ;)

Noen er bare helt enkelt slik.
4 voksne barn her; som barn var tre av dem tøffere enn toget og ga stort sett aldri uttrykk for redsel eller smerte, mens en var stikk imot. Barn er som voksne, bare i miniatyrformat, og de vil derfor være like forskjellige som oss voksne. Selv om man er helsøsken og vokst opp i akkurat samme rammer, så blir man forskjellige.

vaskeklut
22-03-14, 18:45
Om hun er livredd for smerte så kaaaanskje hun har veldig lav smerteterskel..? Jeg har det og har alltid vært "livredd smerte" og sikkert sutrete også.

nellie
23-03-14, 21:49
Så klart ungen skal få syte litt når hun slår seg eller er syk. Barn er forskjelllige og sånn er det bare. Om du får henne til å slutte å uttrykke ting så vil hun fortsatt syte, bare inni seg. Er det noe bedre da? Bedre å la henne klage og prøve å få henne inn på litt mer positive veier da.

Jeg har en sånn som lett sutrer litt. Hører på henne også ber jeg henne f.eks fortelle meg om noe hun er glad for. Da styrer vi lett over på et hyggelig spor, også har hun sååååååååå masse som gjør henne glad.

Diller og daller vel jeg da. :rolleyes:

Carisma
23-03-14, 23:10
Om hun er livredd for smerte så kaaaanskje hun har veldig lav smerteterskel..?
Det kan trenes opp. Hvertfall om den bare sitter "i hodet", som det ofte gjør på jenter i tenårene f.eks.

vaskeklut
24-03-14, 00:22
Det kan trenes opp. Hvertfall om den bare sitter "i hodet", som det ofte gjør på jenter i tenårene f.eks.

Smerte er reelt. Det sitter aldri "i hodet". Man kan sikkert plage seg til å tåle mer, riktig nok.

Carisma
24-03-14, 08:23
Smerte er reelt. Det sitter aldri "i hodet". Man kan sikkert plage seg til å tåle mer, riktig nok.
Nja, det jeg mente var vel mer at særlig i perioder har endel problemer med å pushe seg selv forbi der ting begynner å bli litt ubehagelig. Tenåringer er jo f.eks ikke særlig glad i lange turer i fjellet (med unntak selvfølgelig). Og det begynner vel gjerne i tweens-alderen? Ref. spørmsålet mitt tidligere om hvordan hun takler generelle utfordringer i gymmen f.eks.

Lillemy71
24-03-14, 08:30
Det er bare dag 3 ennå, men ser tydelige tegn på at det går fremover
blir spennende å ser etterhvert hvordan de blir :p

Høres jo veldig lovende ut at de aksepterer hverandre allerede etter 3 dager :) Uansett er vel det viktigste at går sammen uten stadig sammenstøt slik som enkelte katter gjør, kastrering gjør jo også livet mye enklere både for pus og folk :)

elien
24-03-14, 09:16
Høres jo veldig lovende ut at de aksepterer hverandre allerede etter 3 dager :) Uansett er vel det viktigste at går sammen uten stadig sammenstøt slik som enkelte katter gjør, kastrering gjør jo også livet mye enklere både for pus og folk :)

Han, Zerto er kastrert og det blir hu, Zingo også når hu blir gammel nok.

Akkurat nå mens jeg skiver dette ligger vi i sengen alle mann alle
å begge på mannen i huset sin side
Zingo har den ene poten på halen til Zerto:love:

Det er bare mer og mer samspill mellom dem.
Og han er nesten ikke ute for tiden

Men de liker begge best å være med mannen i huset :p

smgj
24-03-14, 09:35
Nja, det jeg mente var vel mer at særlig i perioder har endel problemer med å pushe seg selv forbi der ting begynner å bli litt ubehagelig. Tenåringer er jo f.eks ikke særlig glad i lange turer i fjellet (med unntak selvfølgelig). Og det begynner vel gjerne i tweens-alderen? Ref. spørmsålet mitt tidligere om hvordan hun takler generelle utfordringer i gymmen f.eks.
Jeg hadde ikke direkte voksesmerter i tenårene, men hadde en periode hvor jeg brukte 42 i sko fordi at alt som klemte var ubehagelig og gjorde "ømt" over tid ... Fjellturene var jeg fremdeles glad i, men ikke beina mine.

Så det kan være så mange årsaker til at man er sytete. Det lureste er nok å forsøke å fiske ut hvorfor først og så avgjøre om det er noe man bør dempe eller ikke på bakgrunn av det. Om det er "vanesyting" eller "oppmerksomhetssyting" så bør man vel styre det over i et mer positivt spor, men om det er lav smerteterskel - enten tidsbegrenset eller permanent - så synes jeg man heller bør respektere det...

Marella77
24-03-14, 10:34
Tusen takk for deres innspill!! Jeg syns det er fint å høre andres meninger ang. dette. Jeg gjør stort sett som deg Nellie, lytter først og deretter spør jeg etter det positive... Dette gjør jeg når jeg henter henne på skolen og fokuset hennes er alle de detaljene som ikke har vært så bra. Men ang. smerteterskel... Jeg tipper at hun har lav terskel ja. Hun har en del voksesmerter og vondter i kroppen, håper det ikke er fibromyalgi som jeg selv har.

Carisma; I gymmen er hun nok ikke den raskeste og mest utholdende. Hun har dårlig kondis, men er veldig sterk. Hun er kraftig bygd, men ikke overvektig. Hun liker å bryte med pappaen, og løfter andre hele tiden... hehe... Hun spille håndball, er like flink som de andre, men ser mer sliten ut etter kampene...

Etter vaksine på skolen, lagde hun mye drama rundt smerten. Først tenkte jeg at hun overdrev, men så deretter at hun fikk stor, rødt hevelse rundt stikket, så da skjønte jeg at det var reelt. Jeg sa etter vaksinen at hun var flink, og da svarte hun at hun var ikke så flink som de andre, de andre fikk jo ikke så vondt...

Jeg tenker at om hun har lav smerteterskel, så vil jeg lære henne å takle det på en fin måte. Jeg tror at hun vil bli sett på som svak og nagativ om hun uttrykker seg hele tiden, når "alle" andre ikke får vondt. Jeg tenker også at hun må jo få være akkurat som hun er, og det er jo ikke hennes skyld at hun har lav smerteterskel.

Om hun klager veldig mye, når hun er syk, med slike klagelyder, så sier jeg at det får hun ikke gjøre. Jeg sier at om det hadde hjulpet henne til å bli frisk, så kunne hun ha klaget så mye hun ville, men siden klagingen ikke gjør noe for henne, så sier jeg at hun ikke får klage for mye, men bekrefter henne innimellom "Ja, jeg skjønner at dette gjør vondt, eller at jeg forstår at det er veldig kjedelig å være syk... osv..."

Carisma
24-03-14, 11:16
I morgen har jeg medarbeidersamtale og lønnforhandling. Nå som jeg har barn syns jeg dette er vanskelig, for jeg har ikke lenger mulighet til å jobbe så mye som kanskje kreves i perioder, og det er jo alltid en stående morsomhet rundt omkring med de som må løpe for å hente i barnehage osv (sånn som meg). Mao, jeg gjør ikke noe spesiell innsats utover jobben min, og det skal ikke legges skjul på at jeg i perioder sliter med å holde meg ajour pga dette. :o Hvordan komme best mulig ut av en samtale? Hvilke argumenter har man når man føler man er en "gratispassasjer"? (Før har det vært argumentet mitt at jeg stiller opp mer enn de som har barn)

Cyan
24-03-14, 16:23
I morgen har jeg medarbeidersamtale og lønnforhandling. Nå som jeg har barn syns jeg dette er vanskelig, for jeg har ikke lenger mulighet til å jobbe så mye som kanskje kreves i perioder, og det er jo alltid en stående morsomhet rundt omkring med de som må løpe for å hente i barnehage osv (sånn som meg). Mao, jeg gjør ikke noe spesiell innsats utover jobben min, og det skal ikke legges skjul på at jeg i perioder sliter med å holde meg ajour pga dette. :o Hvordan komme best mulig ut av en samtale? Hvilke argumenter har man når man føler man er en "gratispassasjer"? (Før har det vært argumentet mitt at jeg stiller opp mer enn de som har barn)

Nå er det jo ikke akkurat uvanlig å både jobbe og ha barn samtidig, så det burde jo ikke være en issue eller noe man skal måtte unnskylde eller argumentere i det hele tatt. (Eller noe man kan bruke som argument når man ikke har barn for den saks skyld). Grunnlaget for medarbeidersamtalen skal vel gå på om man gjør den jobben man skal gjøre eller ikke, uavhengig av barn/ikke barn.

Marella77
24-03-14, 16:39
Enig. Fokuser på om du er pliktoppfyllende og lojal, utfører arbeidsoppgavene på en god måte osv... Men skjønner tankegangen din. Bare argumenter så ærlig og positivt som du kan. Lykke til Carisma!!! :-)

Carisma
24-03-14, 21:47
Fokuser på om du er pliktoppfyllende og lojal, utfører arbeidsoppgavene på en god måte osv...

Ja, det er det som er issuet, jeg syns ikke jeg rekker å avslutte ting fordi jeg må løpe til fast tidspunkt for å hente i bhg for eksempel... :o og mail blir liggende til neste dag pga det, telefoner som kommer inn like før jeg må gå får jeg ikke fulgt opp o.l. (Jeg år kl 15). Så det er en evig dårlig samvittighet som stresser meg noe vanvittig. Så jeg har ingen argumenter for at jeg gjør en god nok jobb. :rolleyes:

Cyan
25-03-14, 07:52
Hvis det er det som er arbeidstida så må det jo bare bli sånn. Du hadde hatt samme "problemet" om du hadde gått kl 16 eller 17 eller 18. Det som kommer inn like før får man ikke fulgt opp, sånn er det bare, og sånn er det for alle. Hvis det er et krav om det i bedriften så må de sørge for at de ansatte har muligheten til det, f.eks. i form av hjemmekontorløsninger, og hvis jeg husker rett så har ikke din arbeidsgiver det?

Carisma
25-03-14, 08:20
Hvis det er det som er arbeidstida så må det jo bare bli sånn. Du hadde hatt samme "problemet" om du hadde gått kl 16 eller 17 eller 18. Det som kommer inn like før får man ikke fulgt opp, sånn er det bare, og sånn er det for alle. Hvis det er et krav om det i bedriften så må de sørge for at de ansatte har muligheten til det, f.eks. i form av hjemmekontorløsninger, og hvis jeg husker rett så har ikke din arbeidsgiver det?
Nei, ikke offisielt. Vi kan selvfølgelig ta med maskinen og jobbe hjemmefra på kvelden, men det gjelds ikke som arbeidstid.
Nei, for telefonen stenger kl 16, dvs at det er ingen forventning fra kundens side (eller om det er det så er det hvertfall ingen mulighet ;)) til å få svar etter det. Så de dagene jeg har mulighet til å sitte lenger går jeg hjem med MYE lavere skuldre. :o (ift jobb hvertfall)
Jeg vet at det blir kommentert av særlig ei at jeg alltid går tidlig.

TrillTrall
25-03-14, 10:27
Jeg vet at det blir kommentert av særlig ei at jeg alltid går tidlig.
Vet hun at du jobber 80%? Eller tror hun at du jobber 100%?

Ikke bry deg om henne, hun kan passe sine egne saker! :ja:

Marella77
25-03-14, 18:29
Er det noen som er skilt her, med barn? Har ei venninne som skal skilles, hvordan kan jeg som venn på best mulig måte stille opp for henne? Jeg skulle virkelig ønske at de fant en løsning, og at de ikke skilte seg, for barnas skyld. Jeg vil støtte henne 100%, og jeg vet at ord som "det blir bedre" osv blir bare tomme ord! Hun er lei seg. Jeg vet at det ikke alltid er best for barna at foreldrene holder sammen, men min erfaring som barn i skilsmisse -hjem, så hadde det vært mye bedre om de klarte å funne en vei utenom skilsmisse!

Så til dere som har vært igjennom dette; hva skal man ikke si og gjøre? Og hvilken støtte hjelper, uten å trykke ned personen? Tenker at man ikke skal si for mye; stakkars deg, heller...

Photobscura
25-03-14, 18:34
Det beste mine venner gjorde for meg da jeg var gjennom samlivsbrudd for noen år siden (innebar ikke barn, men dog. Brudd er brudd, og sorg er sorg ...), så var det beste mine venner kunne gjøre for meg, å for det første la meg bare få snakke ut alt det vonde, frustrerende og forvirrende en sånn livsomveltende situasjon innebærer, men også avlede meg og finne på ting som kunne være mer lystbetonte sånn at jeg ikke trykte meg selv alt for langt ned i det. Om det så var en liten tur ut for å drikke noen glass vin, kino, konsert. Noe som kunne avlede meg en kjærkommen stund fra noe som føltes som å miste fotfestet fullstendig. Ikke tenk så mye på hva som er "riktig" å si. Men hold kanskje tankene om hva du mener om skilsmissen for deg selv, det er hennes/deres valg og noe hun/de må stå i, og i en sånn situasjon er sånt det siste man vil høre. :)

Carisma
25-03-14, 19:44
Er det noen som er skilt her, med barn? Har ei venninne som skal skilles, hvordan kan jeg som venn på best mulig måte stille opp for henne? Jeg skulle virkelig ønske at de fant en løsning, og at de ikke skilte seg, for barnas skyld. Jeg vil støtte henne 100%, og jeg vet at ord som "det blir bedre" osv blir bare tomme ord! Hun er lei seg. Jeg vet at det ikke alltid er best for barna at foreldrene holder sammen, men min erfaring som barn i skilsmisse -hjem, så hadde det vært mye bedre om de klarte å funne en vei utenom skilsmisse!

Så til dere som har vært igjennom dette; hva skal man ikke si og gjøre? Og hvilken støtte hjelper, uten å trykke ned personen? Tenker at man ikke skal si for mye; stakkars deg, heller...

Jeg har ikke vært gjennom det, men jeg vet fra andre at om du kan så pass barna noen ettermiddager eller helger! Så får de voksne tid til å flytte, fordele, diskutere, krangle...

Vibeke-67
25-03-14, 21:14
Det jeg husker fra den første tiden, var at det var til stor hjelp og trøst
-å få prate ut om drittmannen (gørra må ut, så blir det plass til mer positivt etterhvert)
-at noen kom hjem til meg den første alenehelgen med suppe, varmet den opp og var sammen med meg
-at noen hjalp meg med barna den første tiden, hjalp til med å handle, rydde og sånt, for alt var kaotisk.

Etter hvert var jeg glad for
-fortsatt å kunne prate ut om det vonde eller være forbanna selv om det hadde vått en tid og selv om jeg hadde snakket om det før
-at noen ville være med meg ut på byen og feste og gjøre noe gøy sammen
-at man ikke fordømte mitt heller gale festliv når barna var hos far
-at noen kom hjem til meg noen kvelder og bare var med meg når ungene hadde lagt seg
-at noen venner sa at nok er nok etter ett år eller så. Nå er det nok, nå måtte jeg komme meg videre. Ikke mer sutring og klaging over eks nå. Et realt spark i baken.

Jeg husker også godt det som IKKE hjalp
-at venner som visste om hans sidesprsng nå endelig kunne fortelle meg om det de visste, det var mange historier som jeg ikke trengte å høre og jeg ønsket heller ikke være den de kunne lette sitt hjerte til
-at venner kom og sa at jeg bare kunne ta kontakt med dem når som helst, de lyttet gjerne, før de kom med mer spesifikke spørsmål om vårt miserable samliv. Av disse vennene fikk jeg en følelse at de heller ville grave i vår sorg for å styrke sitt eget samliv. De som ville ta imot mitt vonde uten forbehold og uten denne sensasjonslysten var til mye større hjelp.

God hjelp er uforbeholden uansett situasjon. Det er dette som er vanskelig, for det er ikke lett å vite hva din venninne trenger. Men hvis du går til henne og sier at du gjerne vil være til hjelp og støtte, og bare være der med henne, så vil hun etterhvert kunne si hva som kan være til hjelp og støtte for henne. Vis at du vil dele sorgen med henne, selv om det er tungt og etterhvert sikkert kjedelig. Når man er i en sorg er det ikke så lett selv å formulere hvordan man best kan få hjelp. Men om du er i nærheten, eller bare ringer for p høre om det går bra, så åpner du opp for å være der når hun trenger det.

Lykke til, det er ikke lett, men bare at du spør om råd viser jo at du bryr deg!

Marella77
25-03-14, 22:17
Tusen tusen takk for tilbakemeldingene!!! Det er så lett å tråkke i salaten, og det siste man vil gjøre, er jo å legge til bekymringer for den som allerede er langt nede... Jeg har 2 andre nære venninner som har skilt seg, men kan ikke spørre dem om råd nå, pga at denne nye saken her er ikke offentlig ennå, så da er det veldig greit å spørre anonymt her! Tusent takk!!

Og ps, trist at dere har vært igjennom denne sorgen! Jeg klarer ikke å sette meg inn i det! Jeg har oppleved kjærlighetssorg, og det gjør så vondt!!! Men jeg har ikke opplevd det etter samliv... Sender dere en stor klem!! :)

Vibeke-67
25-03-14, 22:29
Tusen tusen takk for tilbakemeldingene!!! Det er så lett å tråkke i salaten, og det siste man vil gjøre, er jo å legge til bekymringer for den som allerede er langt nede... Jeg har 2 andre nære venninner som har skilt seg, men kan ikke spørre dem om råd nå, pga at denne nye saken her er ikke offentlig ennå, så da er det veldig greit å spørre anonymt her! Tusent takk!!

Og ps, trist at dere har vært igjennom denne sorgen! Jeg klarer ikke å sette meg inn i det! Jeg har oppleved kjærlighetssorg, og det gjør så vondt!!! Men jeg har ikke opplevd det etter samliv... Sender dere en stor klem!! :)

Jeg tenker at man opplever oppturer og nedturer gjennom livet. Min skilsmisse opplevde jeg for 15 år siden, så for meg er det lenge siden det handlet om sorg. Det tok ikke lang tid før det opplevdes som en stor lettelse ved siden av en vanskelig følelse. Det var det beste som skjedde for alle parter, og mine to voksne barn har hatt to foreldre som har vært til stede for dem og elsket dem. De har bare ikke bodd sammen. Men vi klare å være gode foreldre med barna i fokus, og ikke konflikten og skilsmissen i fokus.
Jeg fikk anledningen til å fri meg fra noe som ikke var bra, og startet litt på nytt på en måte. En restart, ny kjærlighet, ny familie, nye mulighter. :)

Marella77
25-03-14, 22:38
Jeg tenker at man opplever oppturer og nedturer gjennom livet. Min skilsmisse opplevde jeg for 15 år siden, så for meg er det lenge siden det handlet om sorg. Det tok ikke lang tid før det opplevdes som en stor lettelse ved siden av en vanskelig følelse. Det var det beste som skjedde for alle parter, og mine to voksne barn har hatt to foreldre som har vært til stede for dem og elsket dem. De har bare ikke bodd sammen. Men vi klare å være gode foreldre med barna i fokus, og ikke konflikten og skilsmissen i fokus.
Jeg fikk anledningen til å fri meg fra noe som ikke var bra, og startet litt på nytt på en måte. En restart, ny kjærlighet, ny familie, nye mulighter. :)

Så godt å lese Vibeke! Det viktigste er jo at barna har det godt og at de voksne kan samarbeide. Mine foreldre skilte lag for over 20 år siden, og det er fortsatt det som er i fokus i familien! Mine foreldre snakker ikke sammen, og vi barna har vokst opp som psykologer! Derfor flott å høre at det finnes voksne voksne! ;)

Photobscura
25-03-14, 22:39
Samme her. I retrospekt er jeg sjeleglad for at det ble som det ble. Man tenderer til å se ting mye klarere når det verste er over, og at det faktisk var en grunn til at man gjorde det slutt. I dag er jeg sammen med den fineste mannen jeg vet om på andre året, og veldig lykkelig sådan! :)

Marella77
25-03-14, 22:45
Samme her. I retrospekt er jeg sjeleglad for at det ble som det ble. Man tenderer til å se ting mye klarere når det verste er over, og at det faktisk var en grunn til at man gjorde det slutt. I dag er jeg sammen med den fineste mannen jeg vet om på andre året, og veldig lykkelig sådan! :)

Herlig!! Dere er begge bevis på at det finnes lys i tunnellen da ;)

TrillTrall
25-03-14, 23:01

Er det du som svartmaler bruddet deres her nå - eller ser hun utelukkende mørkt på det også? Det er ikke alltid det beste for barna at foreldrene holder sammen.

Vi skilte lag for 10 år siden, ungene var 3 og 5 år og jeg tror det var det beste for alle parter. Det siste året før vi skilte lag var det ikke særlig trivelig i heimen og alle har fått det bedre i ettertid.

Men vær der for henne, la henne snakke, ikke snakk nedlatende om eksmannen hennes (for meg var det litt rart det der - jeg kunne gjerne snakke litt stygt om eksen min, men om noen andre gjorde det så strittet jeg med piggene og forsvarte ham! *hehe*) og tilby deg praktisk hjelp - særlig i flytteprosessen.

Hun vil få det bedre etterhvert, men det er ikke nødvendig å si det, hun kommer antagelig ikke til å tro det i begynnelsen uansett.

sonim
25-03-14, 23:06
Når det gjelder sikkerhet på Ipad, Android osv, så finnes det ikke.

Jeg har verktøy som kan hente ut all info på mobiler og padder som har WIFI eller Blåtann påslått og kommer innenfor rekkevidde. All sms og kontakter hente ut uten at eieren kan oppdage det, og det finnes ikke noen innstillinger som kan hindre at informasjonen hentes ut.

Jo det finnes. Det kalles flåtestyring og kryptert containerløsning av eksvis mobile enheter. Nettopp for å skille privat fra bedriftsdelen på en mobil enhet. Benyttes av industri, stat og militære som har behov for en viss beskyttelse. Men hovedregelen er at kan enheten tildeles en IP adresse og er eksponert mot internett, ja så er den sårbar uansett. Men, enkelte enheter er mer sårbar enn andre i grunnoppsett.
Å hente ut informasjon av en ipad/mobil er temmelig enkelt med riktig kompetanse og verktøy, men hvis du forteller meg at du med verktøyet ditt klarer knekke en 256bits AES kryptering og lese innhold i klartekst, så må du si fra, da blir du antakelig ansatt hos kineserne promte ;-)
Med kryptert containerløsning så kan du være på nett online og en som har tilegnet seg tilgang via det samme nett du sitter på (som jo er en svakhet) eller opptrer som "man in the middle" så kan han i prinsippet lese filer på privat/ubeskyttet område. Men skal han lese fra den krypterte enheten, så vil han nok slite noe mer ja. Nettopp derfor politi, bedrifter kan bruke ipad, ja sågar forsvarsmakter også har bedret sikkerhet på sine operative mobile enheter i bruk. Selv ikke NSA klarte knekke krypteringen på 256bits kode som er brukt på Samsung, iphone. Grunnen til at de har fått tilgang er menneskelig svikt og feil oppsett hos brukere, eller de har fått tilgang til passord etc. Finnes ikke sikkerhet som kan ivareta menneskelige feil eller at bruker/passord kommer i feil hender på en eller annen måte. Enkleste er da kanskje å bruke "keylogger" app, eller sensor. Men da begynner vi snakke seriøst paranoid og har du informasjon på telefonene/ipaden din som krever ekstrem paranoid syn på verden så bør du vel streng tatt hverken eie eller bruke en mobiltelefon/ipad? ;-)

sonim
25-03-14, 23:13

Smerte er subjektivt. Veldig viktig å erkjenne og forstå det. Å pushe noen til å strekke sin smertegrense kalles for tortur...Men det å pushe noen til å et minimumskrav/arbeidskrav for å gjennomføre et oppdrag eller et "gjøremål" er noe annet. Noen mennesker ønsker/klarer tilfredsstille et arbeidskrav og er egnet for "jobben", andre ønsker/klarer ikke tilfredsstille et arbeidskrav og bør følgelig ikke "ansettes" for akkurat den "jobben".

Opplevelsen av smerte er derfor svært individuelt og ingen kan si at andre har en "lav smerteterskel". Men man kan si at for å tilfredsstille DET ABREIDSKRAVET så kan man si det ja, uten at det betyr at individet har en lav terskel for smerte. ;-)

Carisma
26-03-14, 08:45
Å pushe noen til å strekke sin smertegrense kalles for tortur...
Jeg snakket ikke om det, men å lære noen å pushe sin egen smertegrense. Å mentalt "flytte" smerten til andre punkter er f.eks veldig effektivt.
Jeg har veldig sensitivt tannkjøtt, og bare den pirketingen er noe av det nærmeste tortur jeg kan tenke meg. Eneste måten jeg overlever i tannlegestolen på er å tenke masse på det vonde kneet mitt. Det blit ikke "ikke-vondt" i tennene, men det blir mye mindre vondt fordi jeg ikke sitter og venter på smerten i tillegg når hodet er opptat tpå annet hold.

Carisma
26-03-14, 13:52
Når er det OK å begynne med hvite klær f.eks bukse eller skjørt (og sko)? På høsten er jo regelen "Never white after labour day", men på våren er det ikke noen sånne (som jeg kjenner til hvertfall).

vaskeklut
26-03-14, 13:54
Det er da jaggu helt ok å bruke det man vil når man vil. For en tullete "regel".

Carisma
26-03-14, 14:01
Det er da jaggu helt ok å bruke det man vil når man vil. For en tullete "regel".
Jeg mener faktisk at hvite bukser eller hvite pumps f.eks ikke ser særlig bra ut på vinteren.

vaskeklut
26-03-14, 14:05
At du ikke synes det er pent betyr jo ikke at det ikke er ok å bruke hvitt. Jeg for min del ser ikke noen grunn til å ikke bruke hvitt om vinteren om man vil det.

Carisma
26-03-14, 14:08
Siden det finnes "regler" for det, er det ikke bare jeg som er av den oppfatningen... ;)

Forøvrig fant jeg ut det jeg lurte på, det er "Etter påske".

Supera
26-03-14, 14:21
Siden det finnes "regler" for det, er det ikke bare jeg som er av den oppfatningen... ;)

Forøvrig fant jeg ut det jeg lurte på, det er "Etter påske".
Jeg har hørt ikke før 17. Mai. Men sånt driter jeg i. Jeg har en hvit boblevest som jeg bruker om vinteren.

Carisma
26-03-14, 14:27
Jeg har hørt ikke før 17. Mai. Men sånt driter jeg i. Jeg har en hvit boblevest som jeg bruker om vinteren.
Det gjelder vel hovedskalig for helhvitt, kjoler, skjørt, bukser og småsko såvidt jeg har forstått.

Marella77
26-03-14, 14:46
Er det du som svartmaler bruddet deres her nå - eller ser hun utelukkende mørkt på det også? Det er ikke alltid det beste for barna at foreldrene holder sammen.

Vi skilte lag for 10 år siden, ungene var 3 og 5 år og jeg tror det var det beste for alle parter. Det siste året før vi skilte lag var det ikke særlig trivelig i heimen og alle har fått det bedre i ettertid.

Men vær der for henne, la henne snakke, ikke snakk nedlatende om eksmannen hennes (for meg var det litt rart det der - jeg kunne gjerne snakke litt stygt om eksen min, men om noen andre gjorde det så strittet jeg med piggene og forsvarte ham! *hehe*) og tilby deg praktisk hjelp - særlig i flytteprosessen.

Hun vil få det bedre etterhvert, men det er ikke nødvendig å si det, hun kommer antagelig ikke til å tro det i begynnelsen uansett.

Hei! Jeg svartmaler det ikke, hun er helt knust. Jeg vet at det ikke alltid er best for barna at foreldrene holder sammen, dersom de gjør hverandre ulykkelige.

Fint at du minnet meg på at jeg ikke skal snakke nedlatende om mannen hennes, det er fort gjort å holde med henne og dermed rakke ned på mannen!

Takk for din tilbakemelding :)

Carisma
26-03-14, 14:57
Fint at du minnet meg på at jeg ikke skal snakke nedlatende om mannen hennes, det er fort gjort å holde med henne og dermed rakke ned på mannen!
Det beste er å jatte med uten å karakterisere noe selv, for om du fremhever det positive blir hun enda mer bevisst på hva hun har mistet også :o

Dessuten, OM det skulle ordne seg mellom dem igjen en gang i framtida er det veldig greit å ikke ha øst ut alt man mener om fyren... Blir endel klamme sammenkomster etterpå for endel folk :rolleyes:

Cyan
26-03-14, 19:30
Hvor varme klær trur dere jeg trenger til en Trysiltur nå? Det er meldt pent vær, men antar fjellufta kjennes litt kaldere ut enn bylufta? Jeg skal ikke stå på ski, men vi skal ha uteaktiviteter (teambuilding) i morgen fra ca 17-19.30. Usikker på om jeg trenger den tykke boblebuksa eller om det holder med ull-longs og fjellbukse/overtrekksbukse ...

Photobscura
26-03-14, 19:44
Hvor varme klær trur dere jeg trenger til en Trysiltur nå? Det er meldt pent vær, men antar fjellufta kjennes litt kaldere ut enn bylufta? Jeg skal ikke stå på ski, men vi skal ha uteaktiviteter (teambuilding) i morgen fra ca 17-19.30. Usikker på om jeg trenger den tykke boblebuksa eller om det holder med ull-longs og fjellbukse/overtrekksbukse ...

Ta med bobletøy for sikkerhets skyld. Jeg regner med at dere skal være i fjellområdene og ikke nede i innbygda, og på fjellet kan bli ganske så kaldt på denne tida om ikke sola er på.

Cyan
26-03-14, 19:48
Trysil fjellalpinanlegg eller noe i den duren. Da pakkerbjeg ned boblebuksa, hvis jeg finner den :)

Vibeke-67
26-03-14, 22:18
Hei! Jeg svartmaler det ikke, hun er helt knust. Jeg vet at det ikke alltid er best for barna at foreldrene holder sammen, dersom de gjør hverandre ulykkelige.

Takk for din tilbakemelding :)
Kommer vel an på mannen og årsaken til bruddet?
Om mannen har oppført seg som en dritt er det jo greit å få støtte på det, at det ikke var bra. Men det vet jo du, Marella, årsaken til bruddet og sånt. Blir rimelig kunstig om mannen har forlatt kone og barn og reist til andre siden av jorda for å realisere seg selv (for eksempel), også skal du som venn sitte der og være nøytral og ikke bekrefte at det er ganske hårete ;)

Min erfaring var at jeg virkelig trengte støtte på at hans oppførsel ikke var greit, og at noen snakket om han sammen med meg. Og det var helt greit at andre gjorde det:rolleyes:

Marella77
26-03-14, 22:44
Det beste er å jatte med uten å karakterisere noe selv, for om du fremhever det positive blir hun enda mer bevisst på hva hun har mistet også :o

Dessuten, OM det skulle ordne seg mellom dem igjen en gang i framtida er det veldig greit å ikke ha øst ut alt man mener om fyren... Blir endel klamme sammenkomster etterpå for endel folk :rolleyes:

Ja, det er sant! Har tråkket feil der før! ;)

Kommer vel an på mannen og årsaken til bruddet?
Om mannen har oppført seg som en dritt er det jo greit å få støtte på det, at det ikke var bra. Men det vet jo du, Marella, årsaken til bruddet og sånt. Blir rimelig kunstig om mannen har forlatt kone og barn og reist til andre siden av jorda for å realisere seg selv (for eksempel), også skal du som venn sitte der og være nøytral og ikke bekrefte at det er ganske hårete ;)

Min erfaring var at jeg virkelig trengte støtte på at hans oppførsel ikke var greit, og at noen snakket om han sammen med meg. Og det var helt greit at andre gjorde det:rolleyes:

Ja, jeg skjønner hva du mener!! Kan vel si at noen valg han har tatt er egoistiske, men ikke snakke bare dritt om han lissom. Alle har jo flere sider. Jeg svartmaler aldri noen! Gir til og med værstinger positive tanker, om du skjønner. ;)

BAN
26-03-14, 23:31
Å hente ut informasjon av en ipad/mobil er temmelig enkelt med riktig kompetanse og verktøy, men hvis du forteller meg at du med verktøyet ditt klarer knekke en 256bits AES kryptering og lese innhold i klartekst, så må du si fra, da blir du antakelig ansatt hos kineserne promte ;-)

Har bare sett en slik krabat på nært hold en gang, men fikk ikke lov til å fikle med den :)

256bits AES klarer jeg selvfølgelig ikke å knekke innenfor en vettig tidsramme. For privatbruk så trenges det ikke på langt nær så kraftig beskyttelse som det du beskriver. Bare en enkel form for brannmur og enkel kryptering hadde vært nok.

Fillilura
26-03-14, 23:39
Hvor lang tid tar det å sette opp en 21 kvm platting? Og er 8900,- inkl mva en grei pris?

index
27-03-14, 13:17
Høres helt kurant ut det. Ca en dags arbeid?

TrillTrall
27-03-14, 14:13
Høres helt kurant ut det. Ca en dags arbeid?
Det kommer vel helt an på om det er gjort noe grunnarbeide, hva som trengs å gjøres i forkant, om det må graves ned pillarer og sånt. En arbeidsdag på 8 timer -lunsjpause høres knapt ut.

Fillilura
27-03-14, 18:34
Det kommer vel helt an på om det er gjort noe grunnarbeide, hva som trengs å gjøres i forkant, om det må graves ned pillarer og sånt. En arbeidsdag på 8 timer -lunsjpause høres knapt ut.

Skal legges på bestående steinheller så ikke så mye jobb.

Takk for svar :)

Kanutten
27-03-14, 18:47
Skal legges på bestående steinheller så ikke så mye jobb.

Takk for svar :)

Synes det var dyrt jeg. Ok hvis det var inkludert materiale.

sonim
27-03-14, 19:39
Har bare sett en slik krabat på nært hold en gang, men fikk ikke lov til å fikle med den :)

256bits AES klarer jeg selvfølgelig ikke å knekke innenfor en vettig tidsramme. For privatbruk så trenges det ikke på langt nær så kraftig beskyttelse som det du beskriver. Bare en enkel form for brannmur og enkel kryptering hadde vært nok.

De aller fleste brannmurer og AV programmer til iphone er på applikasjnslaget i OSI modellen og dermed gir det kun "falsk trygghet", men selvfølgelig bedre enn ingenting. Når AV og brannmurer (software) operer lavere ned i laget eksvis på kjernenivå så kan det være reell sikkerhet.

iphone krypterer med 256 bits algoritme, dog ikke hardware, men software krypto. Android bruker vel det samme prinsippet. Tror faktisk ikke du klarer knekke 256bits kryptering om du så hadde 1000 datamaskiner jobbende 24/7 i tja.....1000 år? Vettug tidsramme...hehe. Overkill, ja, antakelig, men 256bits er nå standard pr idag og er vanlig for både private og bedrifter/forsvarsindustri.

Har du slått på låskode på iphone så er innholdet kryptert og uleselig for andre som ønsker tilgang.
På android så må man faktisk selv velge om man vil kryptere enheten. Den er IKKE kryptert i utgangspunktet. Husk da også å slå på kryptering også for evt minnekort og ikke bare internminne. Beskyttes med swype eller 5 sifret låskode. Men, allverdens kryptering hjelper jo lite om man sender filer og bilder til dropbox eller andre skylagringstjenester. Da er man fortapt uansett...hehehe.
Er litt for mange som bare installerer og ikke tenker. Lett å trykke "Synkronisere ALLE bilder" til dropbox under installasjon da. :D

BAN
27-03-14, 20:13
Det siste du skriver er vel det viktigste for vanlige folk. Hva du gjør tilgjengelig via facebook, google+ og dropbox er viktigere å passe på en telefonlisten på mobilen. Særlig google+ er ivrige på å gjøre alt delbart.

Carisma
28-03-14, 09:27
Noen som har opplevd økt smerte "under huden" ved vektnedgang? Jeg har vanligvis veldig lite følsom, nesten nummen, hud, men nå når vann og noen kilo forsvinner har jeg fått veldig smertefulle punkter rundt leddene. Som f.eks albuene. Jeg kan nesten ikke komme borti området over albuen uten å rykke til og nesten hyle. Det kjennes som et stort blåmerke. Gjelder også knær, ankler og noen flere plasser. Er det midlertidig?

Vibeke-67
28-03-14, 10:01
Noen som har opplevd økt smerte "under huden" ved vektnedgang? Jeg har vanligvis veldig lite følsom, nesten nummen, hud, men nå når vann og noen kilo forsvinner har jeg fått veldig smertefulle punkter rundt leddene. Som f.eks albuene. Jeg kan nesten ikke komme borti området over albuen uten å rykke til og nesten hyle. Det kjennes som et stort blåmerke. Gjelder også knær, ankler og noen flere plasser. Er det midlertidig?
jeg har det ikke så ekstremt som hos deg, men jeg kjenner det godt på knærne. Kan ikke ligge på siden med knærne inntil hverandre, og må ha en dyne mellom. Jeg tenker det er på grunn av polstringen som blir borte ;)

Carisma
28-03-14, 10:02
jeg har det ikke så ekstremt som hos deg, men jeg kjenner det godt på knærne. Kan ikke ligge på siden med knærne inntil hverandre, og må ha en dyne mellom. Jeg tenker det er på grunn av polstringen som blir borte ;)
Ja, til en viss grad, men det var ikke så ille da jeg gikk ned dobbelt så mye som nå :confused:

TrillTrall
28-03-14, 10:08
Høres rart ut. Normalvektige uten særlig polstring tåler da fint å ligge på siden med knærne mot hverandre uten smerter. Kan det være noe med at kroppen på et vis reagerer på at mye oppsamlet fett (og stoffer i det?) forsvinner? Da burde det gå seg til når man har fått stabilisert vekten en stund vil jeg tro.

index
28-03-14, 11:29

Høres kjent ut! Jeg har vært nødt til å innføre en ny pute i sengeoppsettet, knepute:D. Det er rett og slett fryktelig ubehagelig å ligge med disse to knoklete knærne mot hverandre.....

Vibeke-67
28-03-14, 11:48
Høres kjent ut! Jeg har vært nødt til å innføre en ny pute i sengeoppsettet, knepute:D. Det er rett og slett fryktelig ubehagelig å ligge med disse to knoklete knærne mot hverandre.....
sambo har det samme, og han har alltid vært slank. :)

Photobscura
28-03-14, 12:06
Jeg har alltid hatt tynne bein, og nå er det altså ingen polstring igjen på området rundt knærne. Har alltid hatt dyne mellom knærne-rutine når jeg sover på siden. ;)

Kitt
28-03-14, 12:06
Det sies at når vekttapet har stoppet opp, vil det som er igjen av fett på kroppen fordele seg slik at vi igjen får beskyttende fettputer på knærne, rumpa etc.
Veldig spent på om det skjer med meg. Slitsomt å ikke kunne ligge i forvorittstilingen fordi den nå gjør for vondt.:p

Photobscura
28-03-14, 12:08
Det sies at når vekttapet har stoppet opp, vil det som er igjen av fett på kroppen fordele seg slik at vi igjen får beskyttende fettputer på knærne, rumpa etc.
Veldig spent på om det skjer med meg. Slitsomt å ikke kunne ligge i forvorittstilingen fordi den nå gjør for vondt.:p

Håper det du sier her stemmer, jeg skulle gjerne hatt litt rumpe, takk. :cool:

Vibeke-67
28-03-14, 12:32
Fikk noen artige bilder på netthinnen nå må jeg si, spesielt av disse fettklumpene på innsiden av knærne :)

Carisma
28-03-14, 12:40
Fikk noen artige bilder på netthinnen nå må jeg si, spesielt av disse fettklumpene på innsiden av knærne :)
Haha, på vandring ned ryggen? :lol:

TrillTrall
28-03-14, 14:00
Håper det du sier her stemmer, jeg skulle gjerne hatt litt rumpe, takk. :cool:
Er det mulig å få fettet på magen til å flytte seg 180 grader rundt kroppen og litt lengre ned tro? ;)

Carisma
28-03-14, 14:03
Er det mulig å få fettet på magen til å flytte seg 180 grader rundt kroppen og litt lengre ned tro? ;)
Jeg har prøvd i årevis, min erfaring er dårlig... :) (egentlig likegyldig hvor det hadde satt seg bare det var bedre fordeling over og under bukselinninga :rolleyes:)

Photobscura
28-03-14, 14:04
Hadde ikke vært dumt. Har litt ryggfett som jeg gjerne skulle ha dyttet ned i rompe- og hofteområdet. :D

nellie
28-03-14, 14:42
Jeg har målt blodsukkeret mitt i det siste. Ligger som regel rundt 3.5-4.5 på dagen og 5-5.5 på natten.

Har aldri målt over 5.3, selv etter inntak av skikkelig dårlige karbohydrater. I natt målte jeg 2 timer etter å ha spist pose-tomatsuppe og et fint rundstykke.

Er ikke det litt lavt? Trenger ikke sette i gang med noe utredning for diabetes type 2 da, eller kan jeg være insulinresistent likevel?

Kitt
28-03-14, 15:30
Jeg har målt blodsukkeret mitt i det siste. Ligger som regel rundt 3.5-4.5 på dagen og 5-5.5 på natten.

Har aldri målt over 5.3, selv etter inntak av skikkelig dårlige karbohydrater. I natt målte jeg 2 timer etter å ha spist pose-tomatsuppe og et fint rundstykke.

Er ikke det litt lavt? Trenger ikke sette i gang med noe utredning for diabetes type 2 da, eller kan jeg være insulinresistent likevel?
Det som er interessant er fastende blodsukker om morgenen og hvor lang tid det tar fra du har spist til bls er normalt igjen.
Ut i fra det jeg ser her, er du så absolutt ikke i faresonen for noen dia2, men insulinresistens kan man vel aldri helt utelukke uten å måle c- peptid.

Kanutten
28-03-14, 18:22
Kan man gifte seg kirkelig selv om den ene av paret ikke er med i statskirka? Hvis ikke, kan en prest velsigne oss etter en borgelig vielse?

BAN
28-03-14, 19:16
Kan man gifte seg kirkelig selv om den ene av paret ikke er med i statskirka? Hvis ikke, kan en prest velsigne oss etter en borgelig vielse?

Har forstått det slik at den Norske kirken godtar at en er medlem. Den katolske kirken krever at man omvendender seg før et giftemål er aktuelt.

langaard
28-03-14, 19:33
Jeg gifta meg i kirka, ingen av oss var medlem :)

TrillTrall
28-03-14, 20:13
Jeg gifta meg i kirka, ingen av oss var medlem :)

Hvorfor kirkebryllup da???

langaard
28-03-14, 20:33

Fordi jeg ville det, vel:p (og litt for min bestemors skyld :))

Sanney
28-03-14, 20:34
tror nok ikke at de fleste som gifter seg i kirka er så himla religiøse at det gjør noe. har vel like mye med tradisjon og at "sånt gjør man i kjerka". sorenskriverkontoret er jo temmelig trøstesløst i forhold.
selv om mamma sitt andrebryllup der var ok, så var det alt annet enn fancy. pluss plass til kanskje 10 personer...

TrillTrall
28-03-14, 20:38
tror nok ikke at de fleste som gifter seg i kirka er så himla religiøse at det gjør noe. har vel like mye med tradisjon og at "sånt gjør man i kjerka". sorenskriverkontoret er jo temmelig trøstesløst i forhold.
selv om mamma sitt andrebryllup der var ok, så var det alt annet enn fancy. pluss plass til kanskje 10 personer...

Neida, men jeg ser virkelig ikke poenget med kirkebryllup når begge parter har tatt et så klart standspunkt at ingen av dem er medlem av statskirken...

langaard
28-03-14, 20:41
Neida, men jeg ser virkelig ikke poenget med kirkebryllup når begge parter har tatt et så klart standspunkt at ingen av dem er medlem av statskirken...
Ja, hva gjør man ikke for familien:rolleyes:

Ethereal
28-03-14, 20:54

Jeg skjønner virkelig ikke at du ser noen grunn til å måtte se noe POENG i det.

Bryllup er noe man forhåpentligvis gjør en gang i livet, i allefall en sjelden gang, og hvis vi skal se så forbannet logisk på det så er det jo i dag, med skilsmissestatistiskkene vi har, en irrasjonell nok handling.

At man viker fra sine religiøse/politiske standpunkter den dagen er akkurat like selvfølgelig som at man VANLIGVIS aldri ville spandert middag og alkohol på sånn masse folk, og at kvinner som vanligvis aldri går i skjørt bruker lang hvit kjole. Etc.

At Langaard skal måtte grunngi hvorfor...*riste på hodet*

TrillTrall
28-03-14, 21:05
At Langaard skal måtte grunngi hvorfor...*riste på hodet*

Langaard er så tøff at jeg ikke tror hun hadde hatt noen problemer med å si fra om hun ikke ønsket å fortelle hvorfor. :) Jeg mente heller ikke at hun skulle brette ut halve privatlivet og fortelle hvorfor og det skjønte hun tydeligvis godt. :)

Carisma
28-03-14, 22:01

Jeg er helt enig. Og jeg syns faktisk det er litt moralsk på kanten å benytte seg av de tingene man liker når man har sagt så klart i fra at man egentlig ikke liker det. Det blir som de som alltid ber på flyttedugnad, men som forsvinner som ånd i en fillehaug når andre trenger noe. :rolleyes:
For meg er det et standpunkt å være medlem av statskirken, og å legge de store hendelsene i livet dit.

Bønna200
28-03-14, 22:12
Vi giftet oss i kirken og det var kun jeg som var medlem i statskirken.

Sånn ellers, så må jeg få si meg helt enig med Prettypony. Ville gi deg en fiiin grønn prikk, men må visst vente. ;)

vaskeklut
28-03-14, 22:26

Det er da langt fra din business, vel.

TrillTrall
28-03-14, 22:35
Det er da langt fra din business, vel.

Javisst, men det er da lov å spørre - jeg forlangte ikke noe svar. :)

Vibeke-67
28-03-14, 22:47
Jeg er helt enig. Og jeg syns faktisk det er litt moralsk på kanten å benytte seg av de tingene man liker når man har sagt så klart i fra at man egentlig ikke liker det. Det blir som de som alltid ber på flyttedugnad, men som forsvinner som ånd i en fillehaug når andre trenger noe. :rolleyes:
For meg er det et standpunkt å være medlem av statskirken, og å legge de store hendelsene i livet dit.
Ber på flyttedugnad som i bønn? ;)
Det er veldig enkelt å ikke være medlem av statskirken. Du kan ha foreldre som ikkehar døpt deg, også kan du ha valgt borgerlig komfirmasjon. Voila, ikke medlem. Men å gifte seg i en kirke, ha en kristelig vielse, ser jeg ikke komme i noen som helst konflikt med ikke å være medlem. Man kan fint si ja til hverandre i Guds navn uten å være medlem av statskirken.
Personlig ville jeg ikke ha giftet meg i kirken, nettopp fordi jeg ikke er troende innenfor statskirkens rammer. Men om andre velger dette, og velger den formen, stilen, høytideligheten eller for familiefredens skyld, bare det føles rett for vedkommende, så er jo det flott. Helt supert, og jeg er i alle fall ikke den som kan dømme andre for deres handlinger i eller utenfor kirken.

langaard
28-03-14, 23:13
Jeg var hvit "uskyldig" brud i kirken, uten og være medlem:eek: Kill me:p

Kitt
28-03-14, 23:22
Man blir ikke automatisk meldt ut av statskirken om man velger borgelig konfirmasjon.
Du trenger ikke melde deg inn i Humanetisk forbund for å bli konfirmert borgelig. Det er dyrere for ikke- medlemmer, men det er jo en annen sak.

Ethereal
28-03-14, 23:26
Jeg var hvit "uskyldig" brud i kirken, uten og være medlem:eek: Kill me:p

Neida, du brenner nok i helvete for den uansett. Eller, hvis du greier å holde på ekteskapet kan det hende Gud tilgir deg? Ellers kan vi gå ut i fra at siden kirken faktisk lot deg få lov, og det er greit for dem, så bør det være greit for alle? :D

Kanutten
28-03-14, 23:30
Man blir ikke automatisk meldt ut av statskirken om man velger borgelig konfirmasjon.
Du trenger ikke melde deg inn i Humanetisk forbund for å bli konfirmert borgelig. Det er dyrere for ikke- medlemmer, men det er jo en annen sak.

Langaard er toppersflotters!! :love:
Ene poden min er døpt... den andre er "hedning". Jeg anser meg selv som troende, mens sambo er for lengst utmeldt av kirken og er troende til litt av hvert. Vi vil egentlig begge konvertere til katolismen. :p

Kanutten
28-03-14, 23:34
Han irske musikeren som jeg har prøvd å tvinge Ciss til å oppsøke skal nemlig komme på besøk og være "weddingsinger"; han har sogar sagt ja til å være forloveren min... han tar på seg kilten..:rolleyes: :lol:

langaard
28-03-14, 23:45
Han irske musikeren som jeg har prøvd å tvinge Ciss til å oppsøke skal nemlig komme på besøk og være "weddingsinger"; han har sogar sagt ja til å være forloveren min... han tar på seg kilten..:rolleyes: :lol:

Sammapokker,Kanutt! Gjør det du føler for er riktig!! Drit i hva andre synes!!!

Kanutten
28-03-14, 23:51
Sammapokker,Kanutt! Gjør det du føler for er riktig!! Drit i hva andre synes!!!

:love:

BenteR
29-03-14, 00:38
Ting kan ha forandret seg, men da vi giftet oss i -83 giftet vi oss i statskirken, selv om jeg er utmeldt derfra.
Siden jeg absolutt ikke er religiøs, ville jeg ikke ha bryllup i kirken, men for gubben var det viktig (slekta hans). Kompromisset vi da gjorde var at vi giftet oss i kirken, UTEN noen som helst gjester.
Gjestene traff vi på festen senere.

Carisma
29-03-14, 01:07
Drit i hva andre synes!!!

Ja, når vi alle gjør det får vi en sånn varm, inkluderende verden hvor ingen tenker bare på seg selv... :rolleyes:

Photobscura
29-03-14, 01:46
Ja, når vi alle gjør det får vi en sånn varm, inkluderende verden hvor ingen tenker bare på seg selv... :rolleyes:

Ja, ikke sant, så lenge det ikke er hvitt bryllup før ... var det 17. mai?

Vibeke-67
29-03-14, 10:03

Du trekker nå ut en setning av en helhet, her da. Selvfølgelig skal man ikke drite i hva andre synes i alle saker. Men her er jeg faktisk enig. Drit i hva andre synes om å gifte seg i kirken om man ikke er medlem av statskirken. Hadde det vært for statskirkens meninger og holdninger hadde vi ikke kommet så langt i frigjøringen og i likestillingen for enkelte grupper. Min tyske mor fikk ikke gifte seg i kirken i 1962, fordi hun var tysk.... Da vi skulle døpe min datter som nå er 24, så måtte presten tenke seg grundig om siden vi var samboere og ikke gift. Jeg leide en leilighet hos en prest da jeg var helt ny i byen, og da kjæresten min flyttet inn til meg fikk vi ultimatimet. Gifte oss eller flytte....
Dessuten står det i dagens Klassekampen at kirken taper i dagens samfunn. Det er færre bryllup, dåp, konfirmasjoner og begravelser i kirken. Så de er sikkert glade de, for at noen fortsatt vil gifte seg i kirken, hvit eller ei:cool:

langaard
29-03-14, 10:30
Enkelte ganger er det helt greit og gi blaffen i hva andre tenker og mener, ja:)

Photobscura
29-03-14, 10:36
Hvem handler egentlig et bryllup om? Slektningene? Gjestene? Nei, det handler faktisk om de to som velger å vie livet til hverandre. Da er det vel naturlig at disse to også bestemmer hvordan det hele skal foregå.
Selv valgte jeg å konfirmere meg kristelig for min farmors skyld, den kan jeg by på (jeg ventet sågar til etter hun ikke lenger var blant oss før jeg meldte meg ut av statskirka også), men skulle jeg finne på å gifte meg, skal det gå på meg og min kjæres premisser, ingen andres.

TrillTrall
29-03-14, 11:00
Hvem handler egentlig et bryllup om? Slektningene? Gjestene? Nei, det handler faktisk om de to som velger å vie livet til hverandre. Da er det vel naturlig at disse to også bestemmer hvordan det hele skal foregå.
Selv valgte jeg å konfirmere meg kristelig for min farmors skyld, den kan jeg by på (jeg ventet sågar til etter hun ikke lenger var blant oss før jeg meldte meg ut av statskirka også), men skulle jeg finne på å gifte meg, skal det gå på meg og min kjæres premisser, ingen andres.
Kunne ikke vært mer enig. :) Min mor tok nesten litt overhånd da jeg giftet meg for 16 år siden, så mye at min søster til slutt sa til henne at hvis det var så mye om å gjøre å bestemme i forhold til et bryllup så kunne jo hun og min far gifte seg selv! :lol: Ble lite godt mottatt for å si det sånn...

Om jeg skal gifte meg igjen så blir det ikke kirkebryllup en gang til nei. Med mindre Lille Gubben insisterer, men det tviler jeg på. ;)

Når det gjelder konfirmasjon har mine barn fått beskjed om at jeg synes de skal velge enten borgerlig eller kirkelig, men ikke droppe det helt - for jeg vil gjerne ha en seremnoi for dem. :)

Photobscura
29-03-14, 11:13
Om man velger å la andre styre hvordan "den store dagen" skal være, så er det også et valg, men man kan ikke gå ut fra at folk flest ønsker det sånn.

TrillTrall
29-03-14, 13:49
Hva gjør man om man finner ut at noen driver og chatter med ungjenter og utgir seg for å være en helt annen enn han virkelig er? Noen vits å varsle politiet? Om man virkelig er sikker altså.

Kitt
29-03-14, 14:00
Hva gjør man om man finner ut at noen driver og chatter med ungjenter og utgir seg for å være en helt annen enn han virkelig er? Noen vits å varsle politiet? Om man virkelig er sikker altså.
Jeg ville i hvertfall ringt politiet og hørt med dem. Mange av disse er ufarlige, men de som ikke er det...... :eek:

Carisma
29-03-14, 14:02
Jeg ville i hvertfall ringt politiet og hørt med dem. Mange av disse er ufarlige, men de som ikke er det...... :eek:

Eller redd barna eller røde kors sin hjelpelinje, de kan gi råd og har erfaring med å vurdere "farligheten" og guide i evt videre anmeldelse.

Kanutten
29-03-14, 14:16

Hva er alderen til denne chatteren og ungjentene?

Kanutten
29-03-14, 14:46
Jeg kjøpte meg for en tid tilbake ansiktspeeling med 24 karat gull i. Dette er den beste peelingen jeg har brukt, men nå finner jeg ikke tak i tilsvarende! :eek: Noen som har tips hvor/hva jeg kan kjøpe?

Photobscura
29-03-14, 20:03
Er det andre som opplever å få frysninger med ujevne mellomrom dagen gjennom i perioder de går ned i vekt? Prøver å finne en korrelasjon her ...

Kanutten
29-03-14, 20:17
Er det andre som opplever å få frysninger med ujevne mellomrom dagen gjennom i perioder de går ned i vekt? Prøver å finne en korrelasjon her ...

Ja og det er helt normalt.

LibraGirl
29-03-14, 23:50
Kanutten ; Sjekk hos hudakutten.no å send de mail om du ikke finner det på siden demmers. Det gjorde jeg å uken etter hadde de bestilt inn å sendt produktene til meg :)

TrillTrall
30-03-14, 19:34
Hva er alderen til denne chatteren og ungjentene?

Jeg vet ingenting sikkert altså, har bare fått noen hint og følger litt ekstra med denne fyren om dagen. Han er en plass mellom 40-60 år vil jeg tro, vanskelig å anslå mer nøyaktig enn det.

Har notert både Røde Kors, Redd Barna og politiet, men må undersøke og følge med litt mer før jeg evt. kontakter noen. Blir kvalm dersom dette er fakta og ikke bare oppspinn.

kennygirl
01-04-14, 10:54
Jeg fant en pose bacon gull bakerst i skapet og den gikk ut i juli 2012. Jeg er ikke hysterisk på utløpsdatoer, men er det trygt å spise den?

TrillTrall
01-04-14, 11:09
Jeg fant en pose bacon gull bakerst i skapet og den gikk ut i juli 2012. Jeg er ikke hysterisk på utløpsdatoer, men er det trygt å spise den?
Den kan være litt harsk og ikke så god, men du dauer nok ikke av det. Jeg hadde kastet den, men ikke fordi jeg var redd for å bli syk, men fordi den nok ikke smaker så godt lenger. Og det koster jo ikke mange kronene for en ny.

smgj
01-04-14, 13:10
Mye mettet fett -> ikke stor andel som harskner -> uproblematisk å spise...

Men... smaker ikke like godt. Åpne posen og smak selv.

kennygirl
01-04-14, 16:20
Den kan være litt harsk og ikke så god, men du dauer nok ikke av det. Jeg hadde kastet den, men ikke fordi jeg var redd for å bli syk, men fordi den nok ikke smaker så godt lenger. Og det koster jo ikke mange kronene for en ny.

Mye mettet fett -> ikke stor andel som harskner -> uproblematisk å spise...

Men... smaker ikke like godt. Åpne posen og smak selv.

Takk for svar :) Da skal jeg åpne og smake... Liker ikke å kaste mat!

langaard
01-04-14, 16:28
Noen som har blitt lurt i dag?:D

Kitt
01-04-14, 18:05
Licota klarte å lure meg i noen sekunder, ellers har det vært dårlig med det, gitt! :p

Bønna200
01-04-14, 20:36
Jeg har fått en Guess veske av venninna mi. :D Dvs, en litt sliten en... Den er nesten like fin, men er litt slitt her og der. Noen som har noen tips om hvordan pusse den opp litt? Jeg tenkte detb kanskje kunne funke med litt skokrem (den er svart) men har ingen erfaring med sånt. :cool:

langaard
01-04-14, 20:53
Jeg har fått en Guess veske av venninna mi. :D Dvs, en litt sliten en... Den er nesten like fin, men er litt slitt her og der. Noen som har noen tips om hvordan pusse den opp litt? Jeg tenkte detb kanskje kunne funke med litt skokrem (den er svart) men har ingen erfaring med sånt. :cool:

Ikke skokrem, men skolakk på boks :)

Bønna200
01-04-14, 21:05
Ikke skokrem, men skolakk på boks :)
Takker! :blomster:

Kanutten
01-04-14, 21:21
Enkelte ganger er det helt greit og gi blaffen i hva andre tenker og mener, ja:)

Og da var prest og bryllup bestilt! Klokken 15.00 den 9. mai skal der store skje! :heia: :love: Stort og stort, det blir bare oss, forloverne og presten. :p

langaard
01-04-14, 21:48
Og da var prest og bryllup bestilt! Klokken 15.00 den 9. mai skal der store skje! :heia: :love: Stort og stort, det blir bare oss, forloverne og presten. :p

Venter på innvitasjon her :D

TrillTrall
01-04-14, 22:06

:p Sjefen min klarte å lure meg. Jeg gikk fem på gitt - han har et tryne som kan lure hvem som helst. :)

Kitt
01-04-14, 22:48
Gratulerer, vennen! Skal tenke på deg! :suss::hearts::klem:

Lava
01-04-14, 23:58

Gratulere så mye! :)

Cyan
02-04-14, 08:22
Er det snøfritt rundt Sognsvann nå?

smgj
02-04-14, 10:53
Jeg har brukt skokrem + sko-shine. Må være sparsom, for det kan jo farge av, men ja - den ble nesten som ny.

smgj
02-04-14, 10:58
Sålenge hovedpersonene er til stede er vel ikke det noen fare? :D Gratulerer!

Bønna200
02-04-14, 12:34
Gratulerer! :love:

Bønna200
02-04-14, 12:36
Jeg har brukt skokrem + sko-shine. Må være sparsom, for det kan jo farge av, men ja - den ble nesten som ny.
Takk. :) Håper dennne blir nesten som ny også. :D

Marella77
03-04-14, 13:46
Jeg har barn som ønsker seg hund! Jeg er desverre litt skeptisk... Liker ikke at de slikker seg i rompa og deretter på oss. Jeg liker ikke tanken... Vet at det ikke er skadelig.

Jeg ønsker å bli mindre fisefin! Og så vet jeg at barna hadde blitt så glad!! Noen med gode råd til meg?

Carisma
03-04-14, 14:34
Jeg har barn som ønsker seg hund! Jeg er desverre ikke så glad i dyr, jeg er litt skeptisk til at de slikker seg i rompa og deretter på oss. Jeg liker ikke tanken... Vet det ikke er skadelig. Jeg ønsker å bli mindre fisefin! Og så vet jeg at barna hadde blitt så glad!! Noen med gode råd til meg?
Nå er det endel ting med å eie hund som er vesentlig mer utfordrende enn hvor de slikker seg. :rolleyes: Dere bør tenkte nøye gjennom hvordan det faktisk endrer hverdagen, hvem som skal ta ansvar, hvem tar våkenettene og vaskingen etter den som valp? (Hvsi slikkinga er et problem, så høres det ikke ut som du er motivert for dette hvertfall ;)) Har dere nok kunnskap eller vilje til å dressere den? Husk at det er som et ekstra barn, og den er avhengig av deg i mange flere år enn et barn er.
Begynn med å sette dere NØYE inn i hva det innebærer å ha hund, og sørg for at dere er enige om avgjørelsen. Sjekk gjerne om det er en hund i vennekretsen eller nabolaget dere kan låne, enten bare gå turer med eller passe noen dager.

Når det er sagt mener jeg alle barn bør vokse opp med dyr, og jeg ville aldri vært uten de hundene (og en haug med andre dyr) vi hadde da jeg vokste opp.

Lemen
03-04-14, 14:46
Veldig enig med Carisma! Å ha hund innebærer veldig mye ansvar, så tenk nøye over alle aspekter, og lån gjerne en hund en uke eller to for å prøve. Hvem skal passe hunden om dere er på ferie? Borte en helg? For min egen del så ser jeg at hundehold vil ta såpass mye tid at jeg foreløpig har satt det på vent et par år.

Kunne aldri tenke meg å vokse opp uten dyr, og den erfaringen jeg fikk av å ha både hund og katt hjemme gjennom hele oppveksten min. Skal jeg noengang ha barn så skal de iallefall få vokse opp med dyr! :)

Ziltoidia
03-04-14, 15:03
Signerer Carisma.

Hvor hunden slikker seg er omtrent det siste du bør ta i betraktning. Det er så mye å ta høyde for når det kommer til anskaffelse av hund at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne.

En hund er ikke en barneleke. Å få seg hun er som å få seg et barn. Det krever tid, kunnskap, plass, tålmodighet, dedikasjon, morsjon og rundt 14 år med forpliktelse. Det er ikke bare å dra på ferie, helgetur eller å gå ut en ettermiddag når man har hund. Tenk om dyret har vært hjemme hele dagen mens familien har vært på skole og jobb. Da skal det virkelig høre til sjeldenheten at en må være innestengt på ettermiddagen også.

Å ha hunden i selskap med barn uten voksentilsyn kan gi hunden et dårlig forhold til barn og som konsekvens gjøre den farlig for barn. Da vi skaffet oss hund for første gang siden vi var smårollinger var jeg og søsteren min 11 og 9 år. Et fantastisk vesen jeg savner kjempemye, men hun ble farlig å ha i nærheten av unger, rett og slett fordi jeg og søsteren min, selv i den alderen, ikke var klare for å skaffe oss hund.

TrillTrall
03-04-14, 15:19
Jeg har barn som ønsker seg hund! Jeg er desverre ikke så glad i dyr, jeg er litt skeptisk til at de slikker seg i rompa og deretter på oss. Jeg liker ikke tanken... Vet det ikke er skadelig. Jeg ønsker å bli mindre fisefin! Og så vet jeg at barna hadde blitt så glad!! Noen med gode råd til meg?
Om dere skaffer dere hund er ansvaret ditt (og evt. pappan om han er med i bildet)! Barn under 16 år har vel ikke lov til å ha (ene)ansvaret for et dyr mener jeg. Husk at hunden må luftes minst 3 ganger om dagen uansett vær, den trenger vaksiner og veterinærtilsyn, klippe klør, trimme pels, børste og stelle. Plukke opp dritt på tur, dressere hunden (etter min mening burde det være obligatorisk med et visst antall dressurkurs for alle førstegangs hundeeiere!) og sørge for at noen kan passe den om dere skal på ferie og ikke kan ta den med. Man må være forberedt på mer renhold i huset, hunden røyter og drar inn rusk og rask i pelsen og under labbene. De første månedene med valp er som å ha en baby i huset, man må gjærne ut om natten en tur og det kan ta en stund før valpen sover hele natten.

Det er klart den gir masse glede også, men å skaffe seg hund fordi barna har lyst på hund når man selv ikke har særlig lyst - det gjør man ikke! For hundens skyld.

Marella77
03-04-14, 16:07
Tusen takk for flotte svar!!! Jeg skjønner at det er mye å tenke på her! Jeg vil så gjerne gi barna en oppvekst med hund, husker at jeg ønsket meg det selv. Jeg vet st det hadde blitt 100% vårt ansvar, tenkte ikke å kjøpe en "leke" til barna lissom. Å gå tur og stelle den ville ikke vært noen problem. Problemet er at jeg forbinder dyr med bakterier. Men kanskje lurt å låne en hund først ja, så jeg kan venne meg til det ;) svigermor passer mer enn gjerne hunden når som helst :) ps, er det like mye jobb med en liten hund som en stor?

Ps, OM vi skaffer hund, kommer jeg til å ta godt vare på den. Jeg er ikke en som ikke tar godt vare på liv!! ;)

langaard
03-04-14, 16:09
Om dere skaffer dere hund er ansvaret ditt (og evt. pappan om han er med i bildet)! Barn under 16 år har vel ikke lov til å ha (ene)ansvaret for et dyr mener jeg. Husk at hunden må luftes minst 3 ganger om dagen uansett vær, den trenger vaksiner og veterinærtilsyn, klippe klør, trimme pels, børste og stelle. Plukke opp dritt på tur, dressere hunden (etter min mening burde det være obligatorisk med et visst antall dressurkurs for alle førstegangs hundeeiere!) og sørge for at noen kan passe den om dere skal på ferie og ikke kan ta den med. Man må være forberedt på mer renhold i huset, hunden røyter og drar inn rusk og rask i pelsen og under labbene. De første månedene med valp er som å ha en baby i huset, man må gjærne ut om natten en tur og det kan ta en stund før valpen sover hele natten.

Det er klart den gir masse glede også, men å skaffe seg hund fordi barna har lyst på hund når man selv ikke har særlig lyst - det gjør man ikke! For hundens skyld.
Kunne ikke vært mere enig!
Signerer Trill-trall :) (har hatt hund i mange år, selv)

Vibeke-67
03-04-14, 16:13

Det var da voldsom da? Man må jo gå ut fra at Marella kan tenke selv og ikke helt viljeløs anskaffer seg hund fordi barna ønsker en hund? Det er kanskje derfor hun lufter det her? For å få råd og tips om hva hun bør være oppmerksom på?
Jeg er enig med mye som har blitt skrevet her, men jeg må bare si at det er MYE vanskeligere å ha barn enn hund.... Det krever mye mer av meg å oppdra min datter på en god måte, enn å være en god hundemamma. bare sånn for å sette det i perspektiv.

Vi anskaffet en hund for 10 år siden.
Helt ferske hundeeiere. Sønn på 12, datter på 15. Han var meget aktiv og ganske krevende i begynnelsen, og vi visste vel ikke helt hva vi gikk til. Vi hadde lest endel på forhånd og var klar over ansvaret. Jeg går mye på tur, så den saken var grei.
Valpekurs og dressurkurs var helt nødvendig, og der lærte vi masse. Resten gikk av seg selv. Jeg vil si at det kan sammenlignes med å få en helt ny baby i huset. Du vet ikke helt hva du skal gjøre som nybakt foreldre. Man har lest mye, men ingenting kan forberede deg på det forestående. Så blir man kjent med valpen, dens personlighet. Dens behov. Lærer å sette grenser, samtidig som man blir uendelig glad i dette vesenet.
Jeg kan tilføye at jeg ikke var begeistret for hund da vi fikk Hjalmar.
Jeg har bare positive erfaringer, og kan anbefale det sådant dere er klar over ansvaret :)

langaard
03-04-14, 16:20
Hjalmar, for et herlig hundenavn :D

Vibeke-67
03-04-14, 16:37
Hjalmar, for et herlig hundenavn :D

Takk, her er han, Hjalmar. blanding av gordon setter, engelsk setter og border collie. 10 år. :)
11950

langaard
03-04-14, 16:41
Takk, her er han, Hjalmar. blanding av gordon setter, engelsk setter og border collie. 10 år. :)
11950

Å så fin han er, Hjalmar :love:

Vibeke-67
03-04-14, 16:47
Å så fin han er, Hjalmar :love:

Han er en liten kjekkas ja :love: begynner å bli grå på snuten og greier. Like glad å leken som før. Han var forøvrig fantastisk da vi fikk vår datter. Da var han fem år, og han passet så godt på. Når vi kom hjem fra føden, fikk han lukte på en bleie først, før han fikk hilse på Stella. Og han var så forsiktig og var med henne. Og det er han fortsatt, selv om har prøver å herje litt med henne også.
Vi lar han jo ikke leke med henne alene, men hun har lært mye av at vi har hund. Som å respektere hans grenser og å ta hensyn til at han er hund. Hun fikk også øvd seg mye på balanse da hun var liten, for han svinser jo rundt og herjer når hun begynte å gå:D
Men vi kan ikke gå på tur med han sammen med barn. Da skal han gjete og bestemme noe voldsomt, så vi går alene med han.

Kitt
03-04-14, 18:10
Tusen takk for flotte svar!!! Jeg skjønner at det er mye å tenke på her! Jeg vil så gjerne gi barna en oppvekst med hund, husker at jeg ønsket meg det selv. Jeg vet st det hadde blitt 100% vårt ansvar, tenkte ikke å kjøpe en "leke" til barna lissom. Å gå tur og stelle den ville ikke vært noen problem. Problemet er at jeg forbinder dyr med bakterier. Men kanskje lurt å låne en hund først ja, så jeg kan venne meg til det ;) svigermor passer mer enn gjerne hunden når som helst :) ps, er det like mye jobb med en liten hund som en stor?

Ps, OM vi skaffer hund, kommer jeg til å ta godt vare på den. Jeg er ikke en som ikke tar godt vare på liv!! ;)
Tenk deg godt om! Og så skaffer du dere en dansk- svensk gårdshund! :love::love::love: En liten hund som tror den er stor, som trenger utrolig lite pelsstell, liker sofakos like godt som lange turer og tåler alt et barn klarer å finne på med den om den er oppdratt til det.

Og så må hunden forsikres. Må den opereres koster det fort over 20 000,- og da er det godt å ha forsikringen i orden! Tro meg!;)

Marella77
03-04-14, 18:20
Tusen takk Vibeke! :)

For en fin hund! :) Jeg er glad i dyr på avstand, ikke misforstå meg! Elsker dyreprogram, Er veldig imot dyreplageri (velger klær deretter bl.a). Jeg føler at jeg kanskje ble misforstått litt lengre oppe her, ikke av deg, at jeg bare skulle kjøpe en hund for at barna skulle leke med den lissom. Men jeg er takknemlig for svarene jeg fikk av alle, for jeg må tenke over masse før evt. innkjøp. Jeg vil at de skal lære å være med dyr! Jeg var veldig glad i dyr som barn, men ble skremt av både katt og hund som ungdom, og deretter har jeg holdt avstand. Jeg vet at dyr kan gi så masse til mennesker, derfor jobber jeg nå for å endre mitt syn på dyr.

Ps, noen som vet om det er stor forskjell på å ha en stor hund, eller en liten? Jeg går tur hver dag, så jeg vet at det blir ikke noen problem å lufte hunden. Men en stor hund må kanskje luftes enda mer enn en liten? Må en liten hun også dresseres mye?

Marella77
03-04-14, 18:22
Tenk deg godt om! Og så skaffer du dere en dansk- svensk gårdshund! :love::love::love: En liten hund som tror den er stor, som trenger utrolig lite pelsstell, liker sofakos like godt som lange turer og tåler alt et barn klarer å finne på med den om den er oppdratt til det.

Og så må hunden forsikres. Må den opereres koster det fort over 20 000,- og da er det godt å ha forsikringen i orden! Tro meg!;)

Takk for tisp og svar Kitt!! Så nydelig den var som valp, og fin som voksen. Har googlet ;)

Photobscura
03-04-14, 18:26
Det har nok mer med lynne og rase enn størrelse, selv om en stor hund nok lettere kan slepe deg etter båndet. :p
F.eks. er jack russel-terriere ganske små, men voldsomt aktive. Det sies at disse tar langt større plass enn en st. bernhards-hund, fordi de spretter rundt nesten hele tiden, mens bernhard'en er langt mer sedat.

Det jeg tror du burde gjøre, er å høre med noen som virkelig har peiling på hunder. Kanskje låne noen oppdaterte bøker som beskriver de forskjellige rasene, sånn at du kan finne den hunden som passer til din familie.

Marella77
03-04-14, 18:32
Tusen takk Photobscura! :) Det har nok mer med lynne å gjøre ja... Jeg skal google mye og høre med folk med hunder...

Vurderer også å kjøpe en kanin, selv om det blir noe helt annet! ;) Har nå en kampfisk ;)

Sanney
03-04-14, 18:33
små hunder krever like mye oppdragelse som en stor. verste jeg ser er småbikkjer uten oppdragelse. jeg er faktisk mer skeptisk til små hunder fordi flesteparten ikke er oppdratt... "den er jo så liten så den skader jo ingen..." :rolleyes:
større sjangse for at folk med stor bikkje oppdrar den...

jeg vokste opp med en rottweiler som "alle" var redd for fordi det var en rottweiler... men han gjorde ikke en flue fortred, løp ikke av gårde selv om noen glemte porten.. den andre som så ut som en diger golden var imidlertid likt av alle. den fikk vi udressert som halvvoksen og fikk aldri skikk på den. den stakk av og var ellers heller ustabil. men den var jo gul! så den kunne jo ikke være slem..

Kitt
03-04-14, 18:45
små hunder krever like mye oppdragelse som en stor. verste jeg ser er småbikkjer uten oppdragelse. jeg er faktisk mer skeptisk til små hunder fordi flesteparten ikke er oppdratt... "den er jo så liten så den skader jo ingen..." :rolleyes:

jeg vokste opp med en rottweiler som "alle" var redd for fordi det var en rottweiler... men han gjorde ikke en flue fortred, løp ikke av gårde selv om noen glemte porten.. den andre som så ut som en diger golden var imidlertid likt av alle. den fikk vi udressert som halvvoksen og fikk aldri skikk på den. den stakk av og var ellers heller ustabil. men den var jo gul! så den kunne jo ikke være slem..
Gårdshunder har blitt brukt som sirkushunder fordi de er så lettlærte! :)
Men det betyr så klart ikke at de ikke trenger oppdragelse. Vår er sånn passe familiehundoppdratt. Kan det han bør kunne og noen triks som å danse på bakbena eller spille død.
Rottisen vår er klart strengere oppdratt, nettopp pga folks oppfatning av den.
Vi har altså en stor og liten hund. Begge trenger utfordringer, mosjon og oppdragelse, men det er klart viktigere å skarptrene en storhund enn en liten. Vil ikke den lille gå dit jeg vil, kan jeg bare ta han i hempa og bære han med meg. Ikke noe problem med en hund på 10kg. Verre med en rottis på 45kg, om den er aldri så snill! ;)

Toy gårdshund http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=1177&albumid=203&dl=1235300707&thumb=1

Nero rottis http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=1178&albumid=203&dl=1235300707&thumb=1

langaard
03-04-14, 18:53
Synes det er veldig praktisk med liten hund, da:)
Vi har ei dvergpuddeltispe, hun røyter ikke men må klippes med jevne mellomrom:)

BenteR
03-04-14, 19:39
Her har vi to hunder;
ei storpuddeltispe på ti år pg en italiensk mynde på 6 år.
Vet ikke om det er noen forskjell på arbeidet med dem sånn i utgangspunktet.
Det var mye lettere og lære storpuddelen og gå fint i bånd og slikt, nettopp fordi størrelsen hennes tilsa at det ble mer naturlig med en godbit i hånden for og vise hvopr snuten skulle være. Mynden er mye mer propell og han, som den bortskjemte tassen han er (øyestenen til far i huset) krever han faktisk større plass enn storpuddelen.
Jeg har valgt raser både ut i fra hva jeg ønsker i en hund men også fordi vi har allergi i familien og jeg vil ha hunder som er minst mulig allergifremkallende. Begge blir dusjet jevnlig, går mye kjappere med mynden som har 3 mm lang pels enn med krølltoppen vår. Henne klipper jeg selv og jeg klipper henne kort ca hver tredje måned (ikke utstillingshunder, bare bestevenner).
Rent personlig liker jeg bedre store hunder enn små. Ofte har også den store hunden en naturlig selvsikkerhet som gjør at den ikke føler samme behov for og tøffe seg mot andre. Vår mynde tror selv at han minst er like stor som storpuddelen og kan finne på og yppe mot hunder som uten problem hadde grisebankt ham, mens hun er myk og rolig og en drøm både med kattunger, valper og menneskebarn.
Når mennesker som er redd hunder kommer på besøk så er de ofte redd for vår sindige og rolige storpuddel selv om jeg helt ærlig ikke aner hva man skulle måtte gjøre mot henne for og få henne til og bite. Mynden derimot er mye mer nervøs og tøff i trynet og jeg ville nok aldri kunnet finne på og la ham være sammen med små barn uten tilsyn nettopp fordi jeg er ikke trygg på om han ville glefset om han ble utsatt for hardhendte barnehender.
En voksen hund av stor rase klarer normalt og holde seg lenger enn en voksen hund av liten rase, men uansett bør hunden, stor eller liten, slippe og måtte holde seg men få lufte seg før den tid.
Nå har jeg bestemt at jeg aldri kommer til og skaffe meg en ny hund siden helsa mi er slik at i lange perioder er jeg ikke i stand til og gå tur med hundene (det er mannen som går med dem hver eneste dag), men om et mirakel skulle skje og jeg fikk helsa igjen ville jeg uten problem ha valgt storpuddelen. En lærenem, snill og lojal bestevenn som ikke røyter og ikke lukter hund.

TrillTrall
03-04-14, 20:43
Det var da voldsom da? Man må jo gå ut fra at Marella kan tenke selv og ikke helt viljeløs anskaffer seg hund fordi barna ønsker en hund? Det er kanskje derfor hun lufter det her? For å få råd og tips om hva hun bør være oppmerksom på?

Jeg svartmalte litt ekstra med vilje. :) Jeg elsker hunder (og katter) selv altså, men har ikke hund fordi det er alt for stort ansvar i forhold til det jeg kan påta meg, i alle fall slik livssituasjonen min er nå. Kjenner flere hunder da og den minste er hyper og markerer gjerne inne hos fremmede og er ikke videre dressert. De større hundene er gjerne mye roligere og greiere å ha med å gjøre. :) Har en stoooor golden retriever som nærmeste nabo - verdens fineste Charlie! :) :love: Og en mops i oppgangen og herremin - det dyret hadde jeg ikke orket ha i hus, den er jo så bortavlet at den ikke kan puste ordentlig, den snøfter og stønner og bråker som et uvær, stakkar liten!

Vibeke-67
03-04-14, 20:55
Husker en gang jeg var hos veterinæren, og der var en hund av rase jeg aldri har sett hverken før eller siden. grå, korthåret, ganske stor, og ganske så rund. Veldig masse hudfolder og veldig ubestemmelig form på en måte. Den også Snøftet og sleit noe veldig, og siklet og sto i. Kunne ikke se øynene på den på grunn av hudfolder, og jeg hadde nesten problemer med å se forskjell på foran og bak på hunden.:D
Det værste var at jeg, som egentlig liker hunder nå, ble kvalm av hunden, den var bare fryktelig uappetittelig der den subbet trynet (eller var det stumpen?) over gulvet som en mopp....

Jeg får helt vondt av disse rasene som er som gjennomavlet at de har store skavanker. Hjalmar er jo blanding, og vi fikk han fordi det plutselig og uplanlagt havnet fem valper i hus til en kollega. Vi er fornøyd med blandingshund, men man vet jo ikke helt hva man får da, i lynne mener jeg. Han har akkurat nok border collie i seg til at jeterinstinktet er dominerende. Så han stikker aldri av på fjellet som er vanlig for en gordon setter f eks.

Ziltoidia
03-04-14, 21:35
Var ikke meningen å høres ut som rene dommedag når det kommer til å skaffe seg hund altså. :p
Er ingenting som er så kos som å ha hund. Jeg bare minnes med gru når ungene i nabolaget fikk hund, som de da gikk rundt og slepte på.

Carisma
04-04-14, 00:43

Mhm! Faren min reiser mye rundt på gårder ifbm jobb, og han sier de få gangene han ikke har gått ut av bilen pga hunder hadde de neppe klart å bite ham høyere enn i kneet, men de gjorde opp for størrelsen i sinne. :rolleyes: (og han har hatt hund i nesten 60 år og kan et og annet triks).

Vi skal nok ha hund om noen år, og det blir antagelig en Toller (ducktolling retriever). Retriever lynne, Dvs barnevennlig, glad, lett å leke med (og sikkert fryktelig sulten :cool:), men liten nok til å løfte ut og inn av bil f.eks. Sambo har lyst på bullterrier, men det er helt uaktuelt med barn og han som ikke er hundevant utover litt pass av wheaten terrier nå og da.
Selv fikk jeg min første hund da jeg var fjorten (vi hadde hatt tre stk før det, men han jeg fikk da var mitt ansvar) og det var veldig passe alder. Han var et resultat av et innbilt svangerskap ifølge dyrlegen :lol: blanding mellom labradoren vi hadde og Berner sennenen til naboen.... Så ikke akkurat liten, men veldig snill og gøy å f.eks sykle med.

smgj
04-04-14, 08:52
Uansett hvilket dyr dere velger så vil det i størst grad bli dere som er voksne sitt ansvar. Så velg et dyr utifra det. Husk også at alle dyr vil kunne trenge et fristed fra barns oppmerksomhet.
Jeg er oppvokst med katter (i fleng) og måtte lære å respektere dem på generell basis - ingen medlidenhet for klor når jeg ikke slapp om de sa ifra :D - og matfatet var hellig. Da skulle de få spise/drikke i fred. De kattene kunne hale ut melkeskvetter i all evighet når de var leie av meg... :D

Til gjengjeld finnes det mange bilder av katter i dukkeklær i lekedukkevogn...

Muligheten for fristed (de fleste katter og hunder skjønner konseptet raskt og det kan like gjerne være liggeplassen til dyret som matfatet - selv om matfatet nok også bør være et fristed) gjør at dyret kan trekke seg ut av noe som kunne blitt en konflikt.

kristine89
04-04-14, 11:14
Jeg trenger et tips til lammelår.
Jeg skal ha en venn over på lammelår i kveld, men er usikker på tilbehøret. Ovnsbakte grønnsaker er så klassisk. Jeg kunne tenke meg noe mer spennende.
Tar gjerne imot tips :)

Carisma
04-04-14, 11:17
Rosenkål, brokkoli og sellerirotmos er godt til.

kennygirl
04-04-14, 11:40
Jeg har vokst opp med hund og katt pluss mange andre dyr, så respekterer virkelig at du vurderer å skaffe hund for ungenes skyld! Vi hadde flat coated retriever og west highland white terrier da jeg vokste opp. Begge rasene veldig snille med barn, men flat er og blir alltid min favoritt - lett å dressere, glad i mennesker og rolig lynne. Anbefaler denne rasen på det varmeste! Kan brukes både til jakt, lydighet og agility dersom det intereserer dere ;)

Nå har jeg en liten papillon som er verdens herligste, men han er sta, egen og tar STOR plass selv om han er veldig liten. Han er smart som få, lærer lett, men ofte nekter han og høre etter bare fordi han ikke vil...

Et alternativ er jo å skaffe en hund som er voksen og dressert - mange som må omplassere hunden sin pga allergi f.eks.
Myyyye arbeid med en valp! Endel arbeid med voksne hunder også selvfølgelig, men noe lettere med en voksen hund ;)

langaard
04-04-14, 11:44
Jeg trenger et tips til lammelår.
Jeg skal ha en venn over på lammelår i kveld, men er usikker på tilbehøret. Ovnsbakte grønnsaker er så klassisk. Jeg kunne tenke meg noe mer spennende.
Tar gjerne imot tips :)

Fløtegratinert sellerirot :)

kristine89
04-04-14, 12:00
Rosenkål, brokkoli og sellerirotmos er godt til.

Brokkoli er alltid en vinner!:)

kristine89
04-04-14, 12:01
Fløtegratinert sellerirot :)

Magen min er ikke så glad i for mye fløte. Men kanskje det går med kokosmelk?
Takk:)

Carisma
04-04-14, 12:18
Magen min er ikke så glad i for mye fløte. Men kanskje det går med kokosmelk?
Takk:)
Det tror jeg blir veldig rart...

Photobscura
04-04-14, 12:18
Kan jeg koke kraft på bein fra en grillet kylling?

kennygirl
04-04-14, 12:30
Kan jeg koke kraft på bein fra en grillet kylling?

Ja :)

Photobscura
04-04-14, 12:31
Ja :)

Hurra! Takk!

Supera
04-04-14, 15:07
Til gjengjeld finnes det mange bilder av katter i dukkeklær i lekedukkevogn...
Bare så det er sagt så finnes det faktisk katter som godtar det altså, akkurat som med hunder. Katten jeg vokste opp med likte å ligge i dukkevogna mi. Men bare når den stod stille. Hvis de ikke fant henne og trodde hun var inne, så gikk de bare på rommet mitt og så i dukkevogna for der lå hun ofte. Jeg hadde sååå lyst til at hun ville ligge der mens jeg gikk tur også, men da hoppet hun ut. :( Jeg prøvde også å ta på henne dukkeklær og hun lot meg som regel. Men så fort hun var lei (etter veldig kort tid), så hoppet hun ut av dem. Jeg TVANG henne ikke til noe. Men så var det ca den mest fantastiske katten som har fantes. Hun var til og med med oss til Mormor i bilen flere ganger i året. Hun fikk en luftetur ca halvveis der hun tisset litt og så hoppet hun inn i bilen igjen. Ja, hun gikk løs! I bilen også. Hun lå fint i fanget til en av oss og fikk kos hele bilturen og storkoste seg. Første gangen hun hoppet ut av bilen på en rasteplass var vi livredde for at hun skulle stikke av, men hun gjorde sitt fornødne og så hoppet hun inn i bilen igjen. Og da vi var hos Mormor så holdt hun seg rett rundt huset til Mormor med noen turer inn i huset av og til. Men Mormor hadde hunder, så hun foretrakk å være ute.

Katten jeg har nå også stoler 99,99% på meg. Jeg regner med at jeg hadde fått lov til å ta på henne dukkeklær, men hun hadde nok hoppet rett ut av dem. Hun stoler så mye på meg at dyrlegen kommenterte det til og med. Haha, i skrivende øyeblikk ligger hun på ryggen sin med rompa mot meg og med øynene lukket. Har akkurat kost henne på magen, hun er så glad i det. Ikke mye som sier mistillitt der akkurat.

langaard
04-04-14, 16:26
Noen som vet om man får kjøpt Dermagist hudpleieprodukter i Norge :confused:

Photobscura
04-04-14, 17:23
Ja, da står skroget og trekker i kjelen, sammen med det jeg hadde av grønnsaker: en halv purreløk, en halv løk, samt litt hel pepper og en liten neve timian. Håper det ikke er krise dersom jeg ikke fikk av alt kjøttet av beina. Ribbekassa er jo pøkk umulig å få ren! Men det skal jo siles, så.

Photobscura
04-04-14, 17:25
Noen som vet om man får kjøpt Dermagist hudpleieprodukter i Norge :confused:

Ser dårlig ut, men du kan jo spørre her (https://www.facebook.com/dermagist)?

langaard
04-04-14, 17:28
Ser dårlig ut, men du kan jo spørre her (https://www.facebook.com/dermagist)?

Takk :)

vaskeklut
04-04-14, 17:50
Ja, da står skroget og trekker i kjelen, sammen med det jeg hadde av grønnsaker: en halv purreløk, en halv løk, samt litt hel pepper og en liten neve timian. Håper det ikke er krise dersom jeg ikke fikk av alt kjøttet av beina. Ribbekassa er jo pøkk umulig å få ren! Men det skal jo siles, så.

trenger ikke ta av alt kjøttet, det går helt fint! jeg "renser" aldri bein jeg koker kraft på :)

Photobscura
04-04-14, 17:53
trenger ikke ta av alt kjøttet, det går helt fint! jeg "renser" aldri bein jeg koker kraft på :)

Ah. Jaja. Jeg ble nå mett på de spiselige restene i alle fall. :p

Photobscura
04-04-14, 18:47
Men ummm, skal det ikke komme skum opp til overflaten? Når jeg trekker kraft på rå kraftben gjør det jo det ...

langaard
04-04-14, 19:24
Men ummm, skal det ikke komme skum opp til overflaten? Når jeg trekker kraft på rå kraftben gjør det jo det ...

Det er blodet som gjør at det skummer :)

Photobscura
04-04-14, 19:50
Det er blodet som gjør at det skummer :)

Aha.

Marella77
04-04-14, 20:32
Igjen, tusen takk for alle innspill om hunder og katter! Setter veldig pris på dere og denne tråden her! Jeg har 1000 spørsmål som jeg får svar på av dere!! Ha en fin helg!! :)

Cyan
05-04-14, 15:24
Spør igjen, jeg. Er det snøfritt rundt Sognsvann nå? Og såpass lite gjørmete at man kan ta seg en joggetur rundt uten å måtte vaske skoa etterpå?

Cyan
05-04-14, 18:24
Mannen kom hjem med en sånn stor hushållsost fra Sverige. Sånt bruker jeg nesten bare til tacoen, så da er spørsmålet om jeg kan fryse den ned ferdigrevet (eller vil det bare bli en stor klump når den tines?), eller er det best å fryse den ned i hele stykker?

elien
05-04-14, 18:29
Mannen kom hjem med en sånn stor hushållsost fra Sverige. Sånt bruker jeg nesten bare til tacoen, så da er spørsmålet om jeg kan fryse den ned ferdigrevet (eller vil det bare bli en stor klump når den tines?), eller er det best å fryse den ned i hele stykker?

Jeg kjøper alltid revet ost i 5 kg esker, fryser det ned i mindre poser. Fungere
helt utmerket

Cyan
05-04-14, 18:34
Jeg kjøper alltid revet ost i 5 kg esker, fryser det ned i mindre poser. Fungere
helt utmerket Men bruker ikke ferdigrevet ost man kjøper å være tilsatt antiklumpemiddel? Eller det er kanskje bare liksomosten..? Men ok, da satser jeg på å rive osten før jeg fryser den :)

langaard
05-04-14, 19:36
Men bruker ikke ferdigrevet ost man kjøper å være tilsatt antiklumpemiddel? Eller det er kanskje bare liksomosten..? Men ok, da satser jeg på å rive osten før jeg fryser den :)

Frys i flatpakka plastposer ;)

elien
05-04-14, 20:59
Men bruker ikke ferdigrevet ost man kjøper å være tilsatt antiklumpemiddel? Eller det er kanskje bare liksomosten..? Men ok, da satser jeg på å rive osten før jeg fryser den :)

Tror ikke det er det i, ligger det for lenge i kjøleskapet så blir det en stor klump. Klue er å ikke fryse i for stor porsjoner. Men har også revet selv og fryst ikke problem

Rin
06-04-14, 09:09

Hei, jeg har pleid å rive de hushållsostene og fryse ned i 200g-porsjoner (i litt utflatede ziplock-poser) - de tiner helt fint!

Lava
06-04-14, 22:17
Jeg finner ikke igjen tråden som kanskje heter "ordet fritt"... ikke ser jeg den i listen over mine innlegg heller..

Kitt
06-04-14, 22:22
Jeg finner ikke igjen tråden som kanskje heter "ordet fritt"... ikke ser jeg den i listen over mine innlegg heller..
Ordet fritt- tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1482906#post1482906)

Lava
06-04-14, 22:31
Supert Kitt! Smask på deg! :suss:

Kom ikke på å lete under småprat...

kristine89
07-04-14, 00:39
Om du fryser den i hele stykker smuldrer den når du prøver å skjære osteskiver. Pr;vde det en gang, og det ble bare småbiter. Å fryse revet fungerer utmerket :)
Ekstra bra blir det om du fryser osten revet utover et brett først, og så har den.i poser.

Photobscura
07-04-14, 09:25
Hva skjer hvis jeg vasker en t-skjorte i 100% viskose på 90 grader ...?

TrillTrall
07-04-14, 09:53
Hva skjer hvis jeg vasker en t-skjorte i 100% viskose på 90 grader ...?
Hvis den er hvit kan den bli grå og stygg. Den kan sikkert miste litt fasong også, den har vel anbefalt temp på 40?

Carisma
07-04-14, 09:57
Hvis poenget er få den ren ville jeg heller kjørt på 40, maks 60 med f.eks vanish i vaskepulveret. Eller biotex rett på flekker.

Photobscura
07-04-14, 10:00
Hvis den er hvit kan den bli grå og stygg. Den kan sikkert miste litt fasong også, den har vel anbefalt temp på 40?
Den er svart med hvitt mønster av en svær hodeskalle (tror ikke det er trykk, ettersom den er like hvit på innsiden.)
Hvis poenget er få den ren ville jeg heller kjørt på 40, maks 60 med f.eks vanish i vaskepulveret. Eller biotex rett på flekker.
Nå lurte jeg på hva som ville skje, da. :p

Greia er at jeg kjøpte en herre-t-skjorte på H&M i xs, men den er veeeldig stor i størrelsen, og det hvite er ... litt for hvitt og dominerende. Så om den krymper, og det hvite blir grått og litt stygt, er i så fall målet på en måte nådd. :D Den er ganske billig, og det er ikke krise om det går til helvete.

Carisma
07-04-14, 10:15
Til krymping bruker jeg alltid tørketrommel. Da krymper det minst 5%

Photobscura
07-04-14, 10:18
Til krymping bruker jeg alltid tørketrommel. Da krymper det minst 5%

Kool. Takk for tips! Da blir det 90 graders vask pluss tromling. :D Jeg må vaska håndklær uansett i dag. :) T-skjorta er egentlig kul, men latterlig romslig.

Carisma
07-04-14, 10:21
Noen som vet hvor man får tak i slikt magebelte som folk med brokk bruker?

Photobscura
07-04-14, 10:22
Noen som vet hvor man får tak i slikt magebelte som folk med brokk bruker?

Her (http://www.pavis.no/), f.eks?

TrillTrall
07-04-14, 10:40
Den er svart med hvitt mønster av en svær hodeskalle (tror ikke det er trykk, ettersom den er like hvit på innsiden.)

Nå lurte jeg på hva som ville skje, da. :p

Greia er at jeg kjøpte en herre-t-skjorte på H&M i xs, men den er veeeldig stor i størrelsen, og det hvite er ... litt for hvitt og dominerende. Så om den krymper, og det hvite blir grått og litt stygt, er i så fall målet på en måte nådd. :D Den er ganske billig, og det er ikke krise om det går til helvete.

Men vil viskose krympe på samme måte som bomull??? Leste nettopp at viskose egentlig skal tørr-renses (!) og at dersom det vaskes så vil det krympe i hver eneste vask.

Photobscura
07-04-14, 10:47
Men vil viskose krympe på samme måte som bomull??? Leste nettopp at viskose egentlig skal tørr-renses (!) og at dersom det vaskes så vil det krympe i hver eneste vask.

Vet ikke det. Jeg har masse klær i viskose, både nye kleskjedeklær og 2. hand-klær som sikkert er 30-40 år gamle, og har alltid vasket det på 40%. Opplever ikke at det krymper. Kanskje strammer seg litt inn, ettersom særlig uelastisk viskose har en tendens til å vide seg litt ut.

Marella77
07-04-14, 10:53
HYPNOSE

Er det noen som har prøvd Hypnose for å bli kvitt søtsuget? Og virket det eventuelt?

Photobscura
07-04-14, 11:10
HYPNOSE

Er det noen som har prøvd Hypnose for å bli kvitt søtsuget? Og virket det eventuelt?

Jeg har snakka med en del folk som har prøvd hypnose for å slutte å røyke, og de sier det funker veldig bra. Likheten er jo at både sukker og nikotin kan føre til en form for avhengighet, og noe man forbinder med kos og avslapning. Det er noe jeg selv vurderer den dagen jeg skal slutte, ettersom jeg vet jeg er mer emosjonelt enn fysisk avhengig av røyk. Dog er det jeg har hørt at den psykiske/følelsesmessige avhengigheten forsvinner, men at det fysiske behovet fortsatt kan være der. Om det er overførbart med sukker på det punktet, vet jeg ikke. Du kan jo ringe en som driver med hypnoseterapi og spørre om dette er en ting vedkommende kan hjelpe deg med?!

Vibeke-67
07-04-14, 12:49
Jeg har snakka med en del folk som har prøvd hypnose for å slutte å røyke, og de sier det funker veldig bra. Likheten er jo at både sukker og nikotin kan føre til en form for avhengighet, og noe man forbinder med kos og avslapning. Det er noe jeg selv vurderer den dagen jeg skal slutte, ettersom jeg vet jeg er mer emosjonelt enn fysisk avhengig av røyk. Dog er det jeg har hørt at den psykiske/følelsesmessige avhengigheten forsvinner, men at det fysiske behovet fortsatt kan være der. Om det er overførbart med sukker på det punktet, vet jeg ikke. Du kan jo ringe en som driver med hypnoseterapi og spørre om dette er en ting vedkommende kan hjelpe deg med?!
jeg sluttet å røyke med homeopati faktisk. Tok noen pille for noe helt annet, trettehet tror jeg (og det hjap ikke mot tretteheten da, siden årsaken var insulinresistens og PCOS ;)), med den kosekvensen at neste gang jeg tok en røy, smakte det som å spise tørr aske. Helt forjævlig. Jeg røykte ikke så mye, ca 10 stykk i uka, men merket godt dette at suget var der i lang tid. Men det frister jo ikke å spise aske. Jeg prøvde tre ganger.

Photobscura
07-04-14, 13:15
Noen som kan potetmeltrikset i forhold til det å fjerne flekker, og i så fall vet hvor lenge jeg bør vente med å støvsuge bort potetmelet? Ettersom flekken var tørr, så spraya jeg godt med vann på, og lurer da på om jeg skal vente til vannet har tørket vekk.

Pearl
07-04-14, 17:17
Kool. Takk for tips! Da blir det 90 graders vask pluss tromling. :D Jeg må vaska håndklær uansett i dag. :) T-skjorta er egentlig kul, men latterlig romslig.
Jeg skulle ønske at jeg hadde flere latterlig romslige klær. :D

Photobscura
07-04-14, 17:31
Jeg skulle ønske at jeg hadde flere latterlig romslige klær. :D

Er bare å kjøpe klær som alt er for store, det. :p Oversize-moten har tydeligvis nådd herreavdelingene også. ;)

Kanutten
07-04-14, 17:43
Noen som vet om dette fotballaget Ken Hallstensen orger med fremdeles spiser lavkarbo??