View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar



Kanutten
06-12-10, 19:24
Tror vi kan konkludere med at det er reelt at griser kan spise mennesker og at hestekjøtt begynner å bli vanligere her til lands. Kanskje et tegn på et sekulært eller refortryllet samfunn.. ;)

Men jeg har et ganske urelatert spørsmål nå (selv om det enda handler om mat). Har lyst på krumkaker til jul og prøver å finne en oppskrift her inne. Men den eneste jeg fant inneholder Atkins vaffelmix og det finner jeg ikke noen plass. Noen som har en krumkakeoppskrift uten eller vet hvor jeg kan kjøpe vaffelmixen?

Griser INNTAR jo uansett mennesket... En bekjent at meg har fått hjerteklaff fra en gris... Grisen het Kosesnylte og VAR god.. Ble god, sprø svor av ham... Dama lever forøvrig.. Men ikke grisen.. :o

vimsen85
06-12-10, 19:24
Åh, snatch er en av mine all time favoritt-filmer! Hvis du ikke har sett den må du få gjort det ASAP! :D http://www.youtube.com/watch?v=Q8jbt0wBkMI

Nope, såg ikke kjent ut i det hele tatt. Tydeligvis noe jeg har gått glipp av.. ;)

vimsen85
06-12-10, 19:26
Griser INNTAR jo uansett mennesket... En bekjent at meg har fått hjerteklaff fra en gris... Grisen het Kosesnylte og VAR god.. Ble god, sprø svor av ham... Dama lever forøvrig.. Men ikke grisen.. :o

:lol:

Carisma
06-12-10, 20:27
Hvorfor er det nesten ingen som bryr seg om rettskriving og grammatikk lenger? :confused:

vimsen85
06-12-10, 20:33
Hvorfor er det nesten ingen som bryr seg om rettskriving og grammatikk lenger? :confused:

Skriver vi mye feil nå, eller?

Jeg tror mye av grunnen er at man leser mye engelsk og tar med seg det inn i norsken. Som sammensatte ord for eksempel. På engelsk er de ofte delt (men ikke alltid) og mange tar det med seg i norsk og skrive kjempe kjekt f.eks. Og så tror jeg at man krever for lite av elever i skolen i dag. Og kanskje også at foreldre ser på det som skolens jobb å lære barna deres alt, slik at barn kanskje ikke får nok hjelp med lekser hjemme. Nå bare synser jeg. Men det kan kanskje tenkes. Jeg har slitt med skriving, men tror jeg har forbedret meg mye. Det er litt bakdeler med å være den stille eleven. Alle går ut i fra at stille betyr flink. Du får si fra hvis jeg skriver for mye feil ;)

senorita
06-12-10, 20:33
Ingen?? :p

Rin
06-12-10, 20:42
Hvorfor er det nesten ingen som bryr seg om rettskriving og grammatikk lenger? :confused:

Jeg bryr meg! Såpass at jeg får helt utslett av visse feilstavelser og særskriving - men samtidig blir folk ofte så hissige og defensive av å bli rettet på, så jeg øver meg på å tie stille. :o

vimsen85
06-12-10, 20:46
Jeg bryr meg! Såpass at jeg får helt utslett av visse feilstavelser og særskriving - men samtidig blir folk ofte så hissige og defensive av å bli rettet på, så jeg øver meg på å tie stille. :o

Si gjerne fra til meg. Vil gjerne skrive perfekt! :D

Kanutten
06-12-10, 20:48
Hvorfor er det nesten ingen som bryr seg om rettskriving og grammatikk lenger? :confused:

Vi gjør vel det, på hvert vårt vis... Jeg får karamba over at mange blander sammen subjekt og objekt. De skriver HAN når det skulle vært HAM! HUN når det skulle være henne, de når det skulle være dem.... etc etc. DET får jeg spader av... Men utover det kan jeg ikke uttale meg! :o

senorita
06-12-10, 20:52
Jeg blir mer irritert på orddeling.. Og dialekt og.. :D

Supera
06-12-10, 20:54
Hvorfor er det nesten ingen som bryr seg om rettskriving og grammatikk lenger? :confused:
Ja, det lurer jeg også på! Ellere rettere sagt: irriterer meg over. Jeg har noen feil her og der jeg også på grunn av forskjeller mellom dialekt og bokmål som jeg ikke alltid kobler når det går fort i svingene, og selvfølgelig skriveleifer som alle andre.

Men for å legge til vimsen85s forklaring, så er det også den utstrakte bruken av dialektskriving som er skyld i det. De har blitt vant med at de kan skrive akkurat slik de vil og det er "korrekt". :rulleøyne

Heii♥ eg hette Victoria å bli såm regel kalt Vicky. Eg he mange goe venna. Eg e snart 13 år.. E veldi låge! Eg bu på dn beste plass å bu på.. Isje någe gale såm sjer hr neii. bare någe snø skootar sjøring på egre å sånnt om vintaren.. Å firjulara på sommaren.. De fleste ongdåmmane sjøre me di på vintarane øu.. men nå ringe d på, ska bare sjå km d e..;) Å d va vist bare någen såm skolle ha tag i jørn.. Jaujau.. Eg trusje eg gidde å skriva merr.. hehe;) mene me snakkes..
Øynene mine brenner! Aaargh! Få det bort, få det bort!

Rin
06-12-10, 21:07
Hehe. Jeg er ganske utvannet etter ~10 år i hovedstaden - klarer nesten ikke å visualisere hjemstedsdialekten min skriftlig. Finner det ikke når jeg googler, heller - men nabobyen snakker ikke helt ulikt - jeg skjønner ikke at noen orker å ordlegge seg sånn skriftlig, det virker da som mye mer stress enn rent bokmål. :p

Fåstå mæ rætt, mi sølenningå e`ikje sinna a oss, mi bleæ bære lettere oppskaga, men ikkje fåde asså.Tirrå du oss kan mi bli nåkså ulilie å ha me å jørr.

vaskeklut
06-12-10, 21:14
Merker hårene reiser seg i nakken min her!

Kanutten
06-12-10, 21:15
Hehe. Jeg er ganske utvannet etter ~10 år i hovedstaden - klarer nesten ikke å visualisere hjemstedsdialekten min skriftlig. Finner det ikke når jeg googler, heller - men nabobyen snakker ikke helt ulikt - jeg skjønner ikke at noen orker å ordlegge seg sånn skriftlig, det virker da som mye mer stress enn rent bokmål. :p


Synes det er flott jeg! :love:

Carisma
06-12-10, 21:18
Si gjerne fra til meg. Vil gjerne skrive perfekt! :D
Har ikke lagt merke til noen store blundere fra deg :D Det var et generellt hjertesukk. Gjelder alt fra nettaviser til reklameplakater (de burde jo i det minste ha korrektur??)

LineJM
06-12-10, 21:20
Korrektur :forvirret Tror en god del av dem ikke vet hva det er for noe.

Kanutten
06-12-10, 21:24
JEG synes det blir helteit hvis man skal væe nødt å lese korrektur før man kommer inn her... Da er det mange som blir eksluderte. Det FINNES helt sikkert fora for rettskrivningskåte folk, men HER bør det være rom for alle, uansett. Det finnes også fete dyslektikere som vil ned i vekt via lavkarbo...

vimsen85
06-12-10, 21:30
Har ikke lagt merke til noen store blundere fra deg :D Det var et generellt hjertesukk. Gjelder alt fra nettaviser til reklameplakater (de burde jo i det minste ha korrektur??)

Ja, jeg påpekte rettskrivingsfeil i en reklame for massasjestudioet til kjæresten til en jeg går på master sammen med (hun er forøvrig britisk). Var noen orddelingsfeil og et par rettskrivingsfeil. Men det var ikke hennes feil. Det var et reklamebyrå som hadde ansvaret! :O Det er jo helt hårreisende at man betaler folk for å framstille bedriften på en dårlig måte!

Rin
06-12-10, 21:31
JEG synes det blir helteit hvis man skal væe nødt å lese korrektur før man kommer inn her... Da er det mange som blir eksluderte. Det FINNES helt sikkert fora for rettskrivningskåte folk, men HER bør det være rom for alle, uansett. Det finnes også fete dyslektikere som vil ned i vekt via lavkarbo...

Ja - og det er jo også en del av grunnen til at jeg vanligvis ikke påpeker feil. :) Men folk bør være klar over at mye egenrådig staving og tegnsetting gjør det vanskeligere å lese teksten, og at de dermed risikerer å "gå glipp av" svar og kommentarer. Sånn sett er det vel verd det å bruke 2 minutter på å se over innlegget sitt før det postes, synes jeg.

Cherry
06-12-10, 21:39
Bare lurer på hva det er med menn som tror det er bare å stappe tunga i kjeften min? Evt. hva er det med MEG som jeg må endre? Blærk.

Anarko
06-12-10, 21:39
Jeg har hørt stikk motsatt, at det smaker høgg... Det må vel kokes i melk i noen dager for å i det hele tatt være spiselig?


Å ja, har du ikke sett Snatch? :D


Jeg aner ikke hvordan man tilbereder det. Men en venn av meg sa han hadde smakt det og at det var snadder. Veldig dyrt da, men godt.

For ikke å nevne Hannibal! :D

vimsen85
06-12-10, 21:40
Bare lurer på hva det er med menn som tror det er bare å stappe tunga i kjeften min? Evt. hva er det med MEG som jeg må endre? Blærk.

Kommer de bare rett bort og stikker tunga i munnen din? :rolleyes:

Kanutten
06-12-10, 21:41
Ja - og det er jo også en del av grunnen til at jeg vanligvis ikke påpeker feil. :) Men folk bør være klar over at mye egenrådig staving og tegnsetting gjør det vanskeligere å lese teksten, og at de dermed risikerer å "gå glipp av" svar og kommentarer. Sånn sett er det vel verd det å bruke 2 minutter på å se over innlegget sitt før det postes, synes jeg.

HAR man dysleksi så har man det... Da nytter det ikke med 2 min.. Akkurat på samme måte som at man blir heller ikke tynnere i løpet av 2 min... Fakta er fakta.

LineJM
06-12-10, 21:52
Tenkte ikke mest på her inne for korrektur jeg da. Mente mer reklame og aviser osv, som liksom skal være profesjonelle tekstleverandører (tekstaktører?), synes godt man kan ha større forventninger og stille krav til rettskriving av sånne.
Her inne hygger vi oss og krangler i all vennskapelighet og taster fein i full fart.

Carisma
06-12-10, 21:58
Ja - og det er jo også en del av grunnen til at jeg vanligvis ikke påpeker feil. :) Men folk bør være klar over at mye egenrådig staving og tegnsetting gjør det vanskeligere å lese teksten, og at de dermed risikerer å "gå glipp av" svar og kommentarer. Sånn sett er det vel verd det å bruke 2 minutter på å se over innlegget sitt før det postes, synes jeg.
For ikke å nevne hvor umulig det blir å søke her etterhvert, så lenge alle skriver ord og uttrykk på sin egen måte. :rolleyes:

HAR man dysleksi så har man det... Da nytter det ikke med 2 min..
Men ALLE feilene kan ikke skyldes på dysleksi. Og som regel er det ganske enkelt å se hva som skyldes det, og hva som skyldes latskap og "ignorance".... :o

TrillTrall
06-12-10, 22:07
Hvorfor er det nesten ingen som bryr seg om rettskriving og grammatikk lenger? :confused:

Jeg gjør! Men jeg kommenterer det svært sjelden og da kun til nick jeg kjenner og vet takler det fint. Som andre her påpeker så kan det jo være noen med dysleksi som har våget seg inn hit. Kommenterte riktignok et innlegg i helga og vedkommende tok det pent, men det var snurrig skrivefeil. :)

En ting som irriterer meg er formuleringer som "meg og typen min" eller "meg og ungen"; jeg lærte ettertrykkelig på ungdomsskolen at man alltid skal sette seg selv sist! Altså heter det "typen min og meg" (bortsett fra at jeg ikke klarer begrepene typen min og dama mi heller...) og "ungen og jeg/meg".

Carisma
06-12-10, 22:12
En ting som irriterer meg er formuleringer som "meg og typen min" eller "meg og ungen";
Og og/å feil!! Eller sammenblanding av uttrykk, ala "over bekken etter grøt" ;)

TrillTrall
06-12-10, 22:17
Og og/å feil!! Eller sammenblanding av uttrykk, ala "over bekken etter grøt" ;)

:ja: Et vanlig svar her i huset når jeg retter på 12-åringen er:"Hvem bryr seg?" Hvorpå jeg alltid svarer:"JEG!" :lol:

Og/å- og et/ett-feil er nesten like irriterende som folk som ikke kan si kj-lyden, men sier skj istedet. Der har jeg vært på mine to fra de var knøttsmå omtrent... Og de ler seg jo nesten i filler når jeg spør:"Skal du på skino med skjæresten din og skjøre hjem og spise skjøttkaker etterpå eller?!" :D

vimsen85
06-12-10, 22:19
:ja: Et vanlig svar her i huset når jeg retter på 12-åringen er:"Hvem bryr seg?" Hvorpå jeg alltid svarer:"JEG!" :lol:

Og/å- og et/ett-feil er nesten like irriterende som folk som ikke kan si kj-lyden, men sier skj istedet. Der har jeg vært på mine to fra de var knøttsmå omtrent... Og de ler seg jo nesten i filler når jeg spør:"Skal du på skino med skjæresten din og skjøre hjem og spise skjøttkaker etterpå eller?!" :D

Det har vært en sjedekollisjon utenfor hamburgersjeden :p

Carisma
06-12-10, 22:45
:ja: Et vanlig svar her i huset når jeg retter på 12-åringen er:"Hvem bryr seg?" Hvorpå jeg alltid svarer:"JEG!" :lol:
Også kan du legge til dem som skal betale lønna hans/hennes i framtida. En jobbsøknad full av skrivefeil går rett i søpla de fleste plasser.

Supera
06-12-10, 22:46
Også kan du legge til dem som skal betale lønna hnas/hennes i framtida.
Var den med vilje? :geip:

Carisma
06-12-10, 23:00
Var den med vilje? :geip:
:lol: Tastatur-dysleksi :D

Supera
06-12-10, 23:01
:lol: Tastatur-dysleksi :D
Ikke bare én feil, men to også! :geip:

Mellon
06-12-10, 23:29
I forhold til stekovnen så skal jeg prøve å vaske vår med aske fra ovnen. Nå bruker jeg nemelig aske til å vaske ren glassplata i døra på ovnene, og den blir riktig så ren og pen- funker som skrubb, uten og skrubbe:D

Furine
06-12-10, 23:34
Eg synest det er like ille med sms-språk som folk brukar på "offisielle" skriverier. Då får eg hetta. Men eg legg også merke til orddelingsfeil og skrivefeil. Eg prøver å halde meg til ein relativt avslappa nynorsk. Eg kunne ha byrja å skrive korkje og hjå og liknande, men det skal eg la vere. ;) Vi har jo to skriftsspråk, det er jo greit å bruke eit av dei, eller ei slags blanding. Dialekt er finfint, men til munnleg bruk genrelt. Eg skriv gjerne dialekt om eg skriv mail til venninna mi eller systera mi, men aldri på noko offentleg.

Har sett minst 2 snodige skrivefeil/dialektbruk i dag. Var ute og handla litt på heimstaden min før eg reiser ned igjen i morgon.

Cherry
07-12-10, 00:07
Bruker stort sett bokmål på bloggen min og på forumene jeg er på, men skriver nok på dialekt på facebook ;P. Det får briste eller bære. De fleste av folkene er nordlenninger uansett, hehe :p

TrillTrall
07-12-10, 07:44
Vi har jo to skriftsspråk, det er jo greit å bruke eit av dei, eller ei slags blanding.

Det kalles samnorsk. :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Samnorsk

Men etter massiv motstand, spesielt fra Østlandet, gikk man bort fra det i 1966. Kanskje like greit? Jeg liker nynorsk da, ikke det helt ekstreme nynorske skriftspråket, men det litt mer moderate. Synes det kan være mye mer uttrykksfullt enn bokmål i grunnen, man var flinkere til å sette farge på språket før i tiden også. Når man begjærte og følte attrå for eksempel, fremfor å elske noen og være kåt. :)

Gracella
07-12-10, 08:12
De fleste fiskene vi spiser er jo rovfisk. men gjedde er liksom tabu?
Hmm?? Jeg trodde at gjeddekakene fra Pasvik var verdenskjent og berømt laaaangt utover kommunegrensen :D.

Da jeg ble voksen, skjønte jeg at gjedden ble sett på som ufisk av mange, særlig på østlandet (og der bor det jo flest folk...:rolleyes:). Gjeddekaker er gode de, i den grad fisk er godt.

Ellers er det jo mange som spiser ål, og den spiser litt av hvert - i godt selskap med reker og krabber....
Reker og krabber er forresten tabu å spise i følge bibelen. Av fugler som ikke skal spises, nevnes flaggermusen(!) (Bare tatt med som en kuriositet nå).

edit:

Lev 11:12 (http://www.blueletterbible.org/Bible.cfm?b=Lev&c=11&t=KJV#comm/12) Whatsoever hath no fins nor scales in the waters, that [shall be] an abomination unto you.
Her står det at man bare kan spise det som har finner og skjell. Ål har mikroskopiske skjell, så det er vel tvilsomt at Gud mente at den skulle spises (før mikroskopets tid)

Gracella
07-12-10, 08:22
Synes det kan være mye mer uttrykksfullt enn bokmål i grunnen, man var flinkere til å sette farge på språket før i tiden også. Når man begjærte og følte attrå for eksempel, fremfor å elske noen og være kåt. :)
Jeg synes at nynorsk setter flere begrensninger på språket med sitt forbud mot enkelte typer ord, (-het og -else)

Ellers er det helt merkelig at folk som ikke kan norsk blir satt til å skrive offisielle dokumenter ol. Jeg var inne på en departementsside for en tid tilbake, og det gikk nesten ikke an å lese teksten pga alle orddelingsfeilene. Det er mulig at vedkommende bare hadde brukt autokorrekturen, men da må man faktisk lese korrektur etterpå.

Her inne liker jeg ikke at folk skriver på dialekt :o. Det er ikke lett å lese min egen engang. Og jeg er finnmarking og snakker nesten bokmål -bortsett fra alle pronomene.

Furine
07-12-10, 08:46
Jeg synes at nynorsk setter flere begrensninger på språket med sitt forbud mot enkelte typer ord, (-het og -else)


Jau. Det er vel derfor eg også seier at eg skriv eit relativt avslappa nynorsk - for eg kan finne på å bruke slike ord her og der. Men eg får spader om nokon skriv: "Skal eg seia deg noe - det er mye å gjere i dag."

Lyrikk og songtekstar på nynorsk til dømes, er jo berre vakkert!

TrillTrall
07-12-10, 08:50
Lyrikk og songtekstar på nynorsk til dømes, er jo berre vakkert!

:ja: :ja: :ja:

Gracella
07-12-10, 08:52
Jau. Det er vel derfor eg også seier at eg skriv eit relativt avslappa nynorsk - for eg kan finne på å bruke slike ord her og der. Men eg får spader om nokon skriv: "Skal eg seia deg noe - det er mye å gjere i dag."

Lyrikk og songtekstar på nynorsk til dømes, er jo berre vakkert!
Enig! :)

Sangtekster synes jeg er greie på dialekt, det er en del som ikke blir like bra hverken på rent nynorsk eller bokmål.

TrillTrall
07-12-10, 10:16
Enig! :)

Sangtekster synes jeg er greie på dialekt, det er en del som ikke blir like bra hverken på rent nynorsk eller bokmål.

Enig i det også. :) Men å lese dialekt i innlegg på nettet f.eks., er helt grusomt. Og om innleggene er lengre enn noen få linjer gidder jeg som regel ikke prøve å finne ut hva det står - det er mange som skriver på kav dialekt og det blir rent uforståelig for oss som bor på andre kanter av landet. Som den 12-åringen Aeryth hadde sakset et innlegg av. *grøss*

camryn
07-12-10, 10:59
Bestilte ein pakke fra elkjøp som skulle kome fram i går, mandag. Av ein merkelig grunn har elkjøp sendt den til den gamle adressa vår. Pakken var registrert ved terminal i Oslo og videresendt i går, og registrert ved terminal i Bergen og videresendt i dag ca kl 10:00. Så da får eg den vel ikkje før i morgon?

Rin
07-12-10, 13:57
Jeg har en øm og hard peanøtt-sized klump bak høyre øre, sannsynligvis en hoven lymfegreie. Gidder jeg å gå til legen for å rapportere den? (For å sette i sammenheng med nevrolog-utredning og ca en billion betennelser det siste året, blæææ) (Lei av legekontoret) :rolleyes:

Photobscura
07-12-10, 15:02
Men torsk spiser vi! :eek: Som glefser i seg både mus og andre ulumskheter som jeg IKKE skal nevne... :eek:
Jeg visste det var en grunn til at jeg ikke liker torsk :D

Hvorfor er det nesten ingen som bryr seg om rettskriving og grammatikk lenger? :confused:
Åh, jeg gjør! I følge flere er jeg født med rødpenn, og jeg har ikke minst jobbet som korrekturleser i flere år for mange blader, pluss enkeltoppdrag (jeg har f.eks lest korrektur på nettsidene til ketolyse.no :D), og det påvirker jo en hel del.


Men ALLE feilene kan ikke skyldes på dysleksi. Og som regel er det ganske enkelt å se hva som skyldes det, og hva som skyldes latskap og "ignorance".... :o
Dette er jeg helt enig i! Jeg har ikke særlig problemer med å lese forskjell på dyslektiske skrivefeil, og hva jeg anser skyldes ren og skjær latskap, ignoranse, etc, som jeg ser flere har nevnt.
Og som et godt eksempel: Jeg er bare så skuffa om dagen! La min elsk på bandet Fjorden, Baby! da de kom, og ble så lei meg da de la opp. Full av forventning hørte jeg på den nye singelen som ble sluppet for noen uker siden etter at de kom sammen igjen. Jeg trodde jeg skulle få mark da jeg hørte refrenget: "Eg var så langt vekke, NÅR du vekket din følelse i meg". Gruuuu! De synger forsåvidt på bergensk/loddefjordsk (om noe heter det), så vær så snill, fortell meg at dette er dialekt og ikke en uhorvelig irriterende grammatisk feil :hylgrine:.

Men, for å ha det sagt, slurvefeil skjer alle, noen bokstaver blir stokket om, eller et og annet ord forsvinner i forbifarten, dét er så klart helt greit, men konsant orddeling, blanding av og/å og da/når, manglende mellomrom etter punktum og ny setning, eller konsekvent dårlig tegnsetting i det hele, åh, det får det til å gå litt kaldt nedover ryggen på meg ... :o.

Carisma
07-12-10, 19:43
Jeg har faktisk litt problemer med å ta folk alvorlig som har alt for mye skrivefeil (gjennomgående slurvefeil that is. Som å gi flass i å sette inn mellomrom f.eks, eller bruke mange kommaer etterhverandre) :rolleyes:

Kanutten
07-12-10, 19:51
Jeg har lurt på dette før og lurer fremdeles på det :o. SKAL smilysene være I setningen eller utenfor :confused:? Tar imot gode råd med stor takk :ja:.

Jeg har lurt på dette før og lurer fremdeles på det. :o SKAL smilysene være I setningen eller utenfor? :confused: Tar imot gode råd med stor takk. :ja:

JEG føler at det blir rettest at den er innenfor, men samtidig....:rolleyes:

Anarko
07-12-10, 19:54
Jeg har lurt på dette før og lurer fremdeles på det :o. SKAL smilysene være I setningen eller utenfor :confused:? Tar imot gode råd med stor takk :ja:.

Jeg har lurt på dette før og lurer fremdeles på det. :o SKAL smilysene være I setningen eller utenfor? :confused: Tar imot gode råd med stor takk. :ja:

JEG føler at det blir rettest at den er innenfor, men samtidig....:rolleyes:

Jeg syns den siste er mest riktig.

Huldr
07-12-10, 20:00
Finnes det regler for det, da? Tviler litt på det. Personlig setter jeg sjelden punktum i det hele tatt når jeg putter en smiley i slutten av en setning, synes det blir overflødig. Men jeg ser at jeg synes at det ser best ut med smileyen innenfor setningen hvis det er punktum, for da hører smileyen naturlig til i den setningen. Er det spørsmålstegn eller utropstegn ser det best ut med smileyen utenfor, synes jeg. Men det er vel i grunnen ikke spesielt logisk, bare synsing.

Men når det gjelder prikker i slutten av setninger, så er det faktisk regler :D :dulte:

Kanutten
07-12-10, 20:08
Finnes det regler for det, da? Tviler litt på det. Personlig setter jeg sjelden punktum i det hele tatt når jeg putter en smiley i slutten av en setning, synes det blir overflødig. Men jeg ser at jeg synes at det ser best ut med smileyen innenfor setningen hvis det er punktum, for da hører smileyen naturlig til i den setningen. Er det spørsmålstegn eller utropstegn ser det best ut med smileyen utenfor, synes jeg. Men det er vel i grunnen ikke spesielt logisk, bare synsing.

Men når det gjelder prikker i slutten av setninger, så er det faktisk regler :D :dulte:

:lol: Hehe .....

Cherry
07-12-10, 20:32
JEG føler at det blir rettest at den er innenfor, men samtidig....:rolleyes:

Mest riktig...:D:p

Kanutten
07-12-10, 20:33
Mest riktig...:D:p

:lol: OKi :lol:

Kanutten
07-12-10, 20:35
Mest riktig...:D:p

:eek: Det er faktisk LOV å skrive retteste! :o

Cherry
07-12-10, 20:36
:eek: Det er faktisk LOV å skrive retteste! :o

Er det? Da legger jeg meg i dvale, det høres helt snålt ut :P

Kanutten
07-12-10, 20:38
rett rettere rettest
riktig riktigere riktigst

Carisma
07-12-10, 20:40
:eek: Det er faktisk LOV å skrive retteste! :o
Men det er vel i betydningen strakeste? "Den retteste veistrekningen"

Kanutten
07-12-10, 20:43
Men det er vel i betydningen strakeste? "Den retteste veistrekningen"

Trenger ikke det.. Kontra er jo urett...

Cherry
07-12-10, 20:51
Men det ER også lov å skrive beiken og sørvis. Man trenger dog ikke gjøre det :p

Kanutten
07-12-10, 20:53
Men det ER også lov å skrive beiken og sørvis. Man trenger dog ikke gjøre det :p

:lol: Sant det! Det er forferdelig å lese på den måten!

Carisma
07-12-10, 20:59
Men det ER også lov å skrive beiken og sørvis. Man trenger dog ikke gjøre det :p
Og pøbb. Og sjampanje. *Går i en krok og gråter en skvett*

Supera
07-12-10, 21:11
Jeg har lurt på dette før og lurer fremdeles på det :o. SKAL smilysene være I setningen eller utenfor :confused:? Tar imot gode råd med stor takk :ja:.

Jeg har lurt på dette før og lurer fremdeles på det. :o SKAL smilysene være I setningen eller utenfor? :confused: Tar imot gode råd med stor takk. :ja:

JEG føler at det blir rettest at den er innenfor, men samtidig....:rolleyes:
Jeg føler at det ser best ut når den er utenfor. :snill: Den er ikke en del av setningen, men mer en reaksjon på setningen. Og det ser så rart ut når punktumet kommer for seg selv. Synes jeg i alle fall. Men har aldri sett noen regler på det, nei.

Huldr
07-12-10, 21:17
Jeg føler at det ser best ut når den er utenfor. :snill: Den er ikke en del av setningen, men mer en reaksjon på setningen. Og det ser så rart ut når punktumet kommer for seg selv. Synes jeg i alle fall. Men har aldri sett noen regler på det, nei.Hehe. For meg er det som om reaksjonen da kommer veldig tregt. Først fullfører man setningen med et punktum. Full stopp. Og så et smil eller hva det enn måtte være. Raaaart :p

Utropstegn derimot er jo et uttrykk for følelse i seg selv, og dermed passer det best at emoticonet kommer rett etter det. Synes jeg :p

TrillTrall
07-12-10, 22:39
Jeg har lurt på dette før og lurer fremdeles på det :o. SKAL smilysene være I setningen eller utenfor :confused:? Tar imot gode råd med stor takk :ja:.

Jeg har lurt på dette før og lurer fremdeles på det. :o SKAL smilysene være I setningen eller utenfor? :confused: Tar imot gode råd med stor takk. :ja:

JEG føler at det blir rettest at den er innenfor, men samtidig....:rolleyes:

Jeg setter som oftest etter slutt-tegnet, men det hender jeg putter den inni dersom den passer i midten av en setning. :)

Kanutten
07-12-10, 22:40
Hehe. For meg er det som om reaksjonen da kommer veldig tregt. Først fullfører man setningen med et punktum. Full stopp. Og så et smil eller hva det enn måtte være. Raaaart :p

Utropstegn derimot er jo et uttrykk for følelse i seg selv, og dermed passer det best at emoticonet kommer rett etter det. Synes jeg :p

Jo, ja enig med deg!

TrillTrall
07-12-10, 22:41
Men det ER også lov å skrive beiken og sørvis. Man trenger dog ikke gjøre det :p
Teip er noe av det verste jeg ser skrevet. Usj. Og jeg mener man en gang vurderte å kalle sjokolademilkshake for sjokoladeskaka mjølk, men jeg tror ikke man fikk gjennomslag for akkurat den. ;)

Kanutten
07-12-10, 22:43
Teip er noe av det verste jeg ser skrevet. Usj. Og jeg mener man en gang vurderte å kalle sjokolademilkshake for sjokoladeskaka mjølk, men jeg tror ikke man fikk gjennomslag for akkurat den. ;)
:lol: :lol:

Kanutten
07-12-10, 22:46
Ordet BAG er jo norsk da... Fra baggi som betyr veske/pakke. Det måtte bare en runde rundt om i verden før det kom tilbake.

senorita
07-12-10, 23:11
ketsjup er også fint :P og sjampo :D

Gracella
08-12-10, 00:29
ketsjup er også fint :P og sjampo :D
Hvor er "grøsse-smailisen" når man trenger den, hehe :eek:

vimsen85
08-12-10, 00:56
Hmm?? Jeg trodde at gjeddekakene fra Pasvik var verdenskjent og berømt laaaangt utover kommunegrensen :D.

Da jeg ble voksen, skjønte jeg at gjedden ble sett på som ufisk av mange, særlig på østlandet (og der bor det jo flest folk...:rolleyes:). Gjeddekaker er gode de, i den grad fisk er godt.

Ellers er det jo mange som spiser ål, og den spiser litt av hvert - i godt selskap med reker og krabber....
Reker og krabber er forresten tabu å spise i følge bibelen. Av fugler som ikke skal spises, nevnes flaggermusen(!) (Bare tatt med som en kuriositet nå).

edit:

Lev 11:12 (http://www.blueletterbible.org/Bible.cfm?b=Lev&c=11&t=KJV#comm/12) Whatsoever hath no fins nor scales in the waters, that [shall be] an abomination unto you.
Her står det at man bare kan spise det som har finner og skjell. Ål har mikroskopiske skjell, så det er vel tvilsomt at Gud mente at den skulle spises (før mikroskopets tid)

Det nevnes vel mye i 3. mosebok hva som er lov og ikke lov å spise. Mary Douglas mener at det som regnes som urent i jødiske spiseregler er det som ikke passer inn i kategoriene. Interressant tanke, men teorien hennes har blitt kritisert mye. Jeg er ganske sikker på at jeg har hørt at spisereglene blir opphevet av Jesus i det nye testamenter (selv om jeg ikke er sikker på dette..). Så da kan vel kristne i bunn og grunn spise det de vil?

Men, ja. Det hadde vel ikke så me med saken å gjøre. Er det ingen som har en krumkakeoppskrift?

Idarull
08-12-10, 11:06
Er det mulig å bli TYNN med lavkarbo uten å trene?

Gracella
08-12-10, 11:23
Er det mulig å bli TYNN med lavkarbo uten å trene?
Det spørs vel hva du mener med TYNN :confused:
Spiser du naturlig/lavkarbo, så vil kroppen gå til en naturlig størrelse, og det er nok et stykke fra å være (dagens ideal-)tynn. Vi kvinner skal ha et fettdepot på kroppen (forsåvidt gjelder det for menn også).

Trener du, så vil du få mer definerte muskler, alt etter hvordan du trener.
Jeg tror ikke man kan trene seg tynn.
Selvfølgelig kan man sulte seg og trene kun for å forbrenne kalorier. Da vil man miste fett og muskelmasse og tilslutt bli... tynn :(.

For økt fettforbrenning, bør man trene de store muskelgruppene, dvs lår og setemuskler.

Supera
08-12-10, 17:39
Faren min er vanskelig å kjøpe gave til, men så kom jeg tilfeldigvis over røykeovn på nettet og det tror jeg virkelig han hadde likt. Noen som har noen erfaringer med det? Funker en til 4-500 kr på biltema/clas ohlson greit, eller må man kjøpe noe skikkelige greier ett annet sted?

Anarko
08-12-10, 20:48
Har hørt av en kompis at den på clas ohlson funker fint :)

senorita
08-12-10, 22:39
Er det noen som vet hvordan man lager hjemmelaget baconsnacks? Så kan man jo salte og krydre som man vil selv.. Er dem friterte? Stekte? Dem er jo veldig porøse, minner jo ikke meg om kjøtt i det hele tatt.. Noen som vet?:D

Supera
08-12-10, 22:53
Har hørt av en kompis at den på clas ohlson funker fint :)
Takk, da gir vi den en sjanse! :snill:

Furine
08-12-10, 22:55
Dei ein får kjøpt er nok frityrsteikte.
Fann ei amerikansk oppskrift som er omnsbasert (http://paleodietlifestyle.com/homemade-pork-rinds/) Desse (http://www.youtube.com/watch?v=WOHEx4AHWXo) posnar jo veldig opp! Søk på pork rinds eller cracklin, så finn du nok noko!

Denne oppskrift (http://www.thedeepfryerdepotinfo.com/cookware/802-homemade-deep-fried-pork-rinds/)a såg jo relativt grei ut.

Carisma
08-12-10, 23:57
Er det noen som vet hvordan man lager hjemmelaget baconsnacks?
Først og fresmt trenger du en haug med mais... De er nok ikke basert på kjøtt nei :nei: Laget av maismel.

Furine
09-12-10, 09:01
Trur kanskje ho meiner baconsvor, Carisma...

vimsen85
09-12-10, 09:26
Men de friterer tørka baconsvor. Hvor får man tak i det?

Jeg har et spørsmål: Hva er frelse for Max Weber? Har muntelig eksamen klokka to og nå har jeg glemt alt jeg kunne i går! Aaaaaaaah!! Et annet spørsmål er hvorfor jeg sitter her..? :p Juleferie om fem og en halv time! :D

Photobscura
09-12-10, 13:29
Faren min er vanskelig å kjøpe gave til, men så kom jeg tilfeldigvis over røykeovn på nettet og det tror jeg virkelig han hadde likt. Noen som har noen erfaringer med det? Funker en til 4-500 kr på biltema/clas ohlson greit, eller må man kjøpe noe skikkelige greier ett annet sted?
Min far sverger hardt til Abu-røk, og han er en godt erfaren røker. Jeg tror du kan få de minste for pluss minus 500 kr, altså :).

TrillTrall
09-12-10, 15:30
Først og fresmt trenger du en haug med mais... De er nok ikke basert på kjøtt nei :nei: Laget av maismel.

Kalles ikke de som er laget av mais for "snacks med baconsmak" tro? Kan de kalle det "baconsnacks" når det ikke er laget av bacon?

senorita
09-12-10, 15:32
mente så klart svor ja :P

Supera
09-12-10, 16:05
Min far sverger hardt til Abu-røk, og han er en godt erfaren røker. Jeg tror du kan få de minste for pluss minus 500 kr, altså :).
Hm, regner med det er en slik en da:
http://www.gronbergsport.no/files/thumb/abu.jpg

Men så var det å finne slike da... Får sende noen av søsknene mine på leting i friluftsliv-butikker i Stavanger og Oslo. Takk for tips!

Carisma
09-12-10, 20:54
Men så var det å finne slike da... Får sende noen av søsknene mine på leting i friluftsliv-butikker i Stavanger og Oslo. Takk for tips!
XXL har, billig også: http://www.xxl.no/fiske/fisketilbehoer/diverse-utstyr/abu-roeken-rustfri-med-2-brennere-1060229

Supera
09-12-10, 21:12
XXL har, billig også: http://www.xxl.no/fiske/fisketilbehoer/diverse-utstyr/abu-roeken-rustfri-med-2-brennere-1060229
Oooh! Takk! :snill:

Carisma
09-12-10, 22:22
Jeg lurer på hvorfor jeg har klart å overbevise meg selv om at smultring er en ok karbohydratkilde? :flau: :_plystre:

Anarko
09-12-10, 23:28
Jeg lurer på hvorfor jeg har klart å overbevise meg selv om at smultring er en ok karbohydratkilde? :flau: :_plystre:

Jeg vet, jeg vet! Fordi det er jævlig godt! :kul:

Rin
10-12-10, 14:19
Nærmeste innvandrersjappe har for øyeblikket kokosmelk til 3,90 kr per boks. Merket er "Exotic food thailand". Ingredienser: Kokosnøttekstrakt 60%, vann, E223. Næringsinnholdet oppgir 8,1g karbohydrat per 100g. (Lister ikke fiber etc.)

Jeg forstår ikke hvordan det blir så høyt karbohydratinnhold? Bør jeg ikke hamstre disse boksene? :cool:

Supera
10-12-10, 16:48
Nærmeste innvandrersjappe har for øyeblikket kokosmelk til 3,90 kr per boks. Merket er "Exotic food thailand". Ingredienser: Kokosnøttekstrakt 60%, vann, E223. Næringsinnholdet oppgir 8,1g karbohydrat per 100g. (Lister ikke fiber etc.)

Jeg forstår ikke hvordan det blir så høyt karbohydratinnhold? Bør jeg ikke hamstre disse boksene? :cool:
Regner med at fiber er inkludert i kh. Så lenge ingredienslista er så fin som den var, så hadde jeg fylt opp kjøkkenet med billig kokosmelk. ;) Kokosmelk er herlig! Du kan f.eks lage Bali kyllingsuppe/gryte (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=921606#post921606). :snill: Mmm, lagde dobbel porsjon på søndag og hadde deilig kyllingryte hele uka. :snill:

Bali kyllingsuppe/gryte

4 kyllingfiléter (eller ca 5-600g kylling)
1 løk
1 paprika
2 bokser kokosmelk (helst den fete du finner i innvandrerbutikker)
Gjerne litt baconfett (jeg sparer på baconfettet fra steking og bruker det i sauser og supper)
Litt raspet ingefær (noen cm)
Karri
Pepper
Noen fedd hvitløk (alt etter hvor glad du er i det. Jeg er veldig glad i det og brukte 6 fedd)
2 ts chilipasta (sambal oelek)
eventuelt noen spiseskjeer Cocosa Extra Virgin når gryten/suppen er ferdig kokt. La smelte og rør godt.

Stek kylling og finhakket løk. Kutt opp kylling og finhakk paprika. Bland alt (bortsett fra kylling og Cocosa) sammen i en gryte og kok opp. Eventuelt vann i hvis du vil ha den tynnere. Tilsett kylling i biter i slutten av koketiden. Ferdig.

Jeg liker godt rå løk, så jeg stekte bare halvparten av løken og halvparten av paprikaen. Kjente ikke noe til at løken var rå. Men så hadde jeg veldig små biter av både løk og paprika. Har en grønnsakskutter som er fiiin til slikt. :snill:

http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=7258&stc=1&thumb=1&d=1281806642 (http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=7258&d=1281806642)

Rin
10-12-10, 16:51
Regner med at fiber er inkludert i kh. Så lenge ingredienslista er så fin som den var, så hadde jeg fylt opp kjøkkenet med billig kokosmelk. ;) Kokosmelk er herlig!

Da tenker vi likt, så jeg satser på at vi har rett. :p Kokosmelk er jo fantastisk til gryter og supper og kakao og whatnot - stikker innom der igjen i morgen og tar med meg det jeg klarer å bære, hehe.

Huldr
11-12-10, 00:01
Hvor lenge varer egentlig en blekkpatron, hvis man stort sett bare bruker den på vanlig papir, mest tekst, og nesten ingen bilder? Og brukes fargepatronene også når man skriver ut svart/hvitt, hvis man ikke angir gråtoneutskrift?

Plutselig virket ingen av fargepatronene mine (har separat for hver farge), og uten advarsler om for lite blekk også. Prøvde dyprens, men det ble ingen farger likevel.

Carisma
11-12-10, 00:14
Syklusen min har tullet seg til litt igjen, og det gir for tiden smertefulle utslag i brystene! De er steinharde, en halv gang sin vanlige størrelse, og veldig, VELDIG vonde (kan ikke ligge på magen f.eks). I tillegg klør det veldig, tror det er fordi de "sprenger" fra innsiden. Noe jeg kan gjøre, utover å håpe det går over? Orker ikke gå med dette i seks uker til og håpe det retter seg da :o

Huldr
11-12-10, 00:25
Går ikke du til akupunktør, da? Ville spurt der, kanskje?

Evt få deg resept på progesteronkrem, som kan smøres på brystene. Virker i hele kroppen (bedre hormonbalanse), men lindrer også lokalt der du smører det på.

Carisma
11-12-10, 00:31
Går ikke du til akupunktør, da? Ville spurt der, kanskje?
Jo, skal dit til uka, så forhåpentligvis fikser det seg da. Men skal ha pause på nyåret, og holder ikke ut dette hver 5.-6.-uke :(

langaard
11-12-10, 00:41
Fant ne som heter dampepølse på rema i dag,med lite karber! Noen som har prøvd??

Furine
11-12-10, 10:39
Hvor lenge varer egentlig en blekkpatron, hvis man stort sett bare bruker den på vanlig papir, mest tekst, og nesten ingen bilder? Og brukes fargepatronene også når man skriver ut svart/hvitt, hvis man ikke angir gråtoneutskrift?

Plutselig virket ingen av fargepatronene mine (har separat for hver farge), og uten advarsler om for lite blekk også. Prøvde dyprens, men det ble ingen farger likevel.

Vanlegvis brukast fargepatronene til slikt berre dersom det er tomt for svart, for å lage svart. Har skrivaren stått lenge utan å vere i bruk? Det er faktisk det verste for dei, dei bør brukast innimellom for å "halde i gong" skrivehovuda/dysene, så dei ikkje størknar og tettar seg til med blekk. Slik var det i alle fall når eg jobba på helpdesk for Canon for godt over 5 år sidan. I gamle dagar kom kvar patron med skrivehovud, men no er det meir vanleg å integrere skrivehovuda i sjølve skrivaren, så om det er verkeleg TETT, så må skrivaren på service for å få opna dei/skifta dei. IKKJE prøv å løyse opp med white spirit eller liknande, det kan vere totalt drepen.
(Hihi, snodig å snakke om slikt igjen, gjorde det jo omtrent kvar dag då på den tida, lenge sidan sist!)

TrillTrall
11-12-10, 10:57
Nærmeste innvandrersjappe har for øyeblikket kokosmelk til 3,90 kr per boks. Merket er "Exotic food thailand". Ingredienser: Kokosnøttekstrakt 60%, vann, E223. Næringsinnholdet oppgir 8,1g karbohydrat per 100g. (Lister ikke fiber etc.)

Jeg forstår ikke hvordan det blir så høyt karbohydratinnhold? Bør jeg ikke hamstre disse boksene? :cool:

Det var billig! På min Ica koster vel kokosmelka en tier mer for en boks, men den inneholdt 82% kokosnøttekstrakt mener jeg å huske. Allikevel var den mye tynnere enn den jeg kjøpte på Rimi, husker ikke hva den inneholdt. Husker ikke merkene heller...

trillian78
11-12-10, 11:04
Fant ne som heter dampepølse på rema i dag,med lite karber! Noen som har prøvd??

Ja! Jeg synes den var kjempegod! De er grove og smaker jul :) Spiste de sammen med Nannahs sennepsstuede rosenkål (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29492&highlight=rosenk%E5l).

langaard
11-12-10, 11:11
Takk:) Da blir det middagen i dag:p:p

Huldr
11-12-10, 12:05
Vanlegvis brukast fargepatronene til slikt berre dersom det er tomt for svart, for å lage svart. Har skrivaren stått lenge utan å vere i bruk? Det er faktisk det verste for dei, dei bør brukast innimellom for å "halde i gong" skrivehovuda/dysene, så dei ikkje størknar og tettar seg til med blekk. Slik var det i alle fall når eg jobba på helpdesk for Canon for godt over 5 år sidan. I gamle dagar kom kvar patron med skrivehovud, men no er det meir vanleg å integrere skrivehovuda i sjølve skrivaren, så om det er verkeleg TETT, så må skrivaren på service for å få opna dei/skifta dei. IKKJE prøv å løyse opp med white spirit eller liknande, det kan vere totalt drepen.
(Hihi, snodig å snakke om slikt igjen, gjorde det jo omtrent kvar dag då på den tida, lenge sidan sist!)Tusen takk for svar, Furine :suss: Jeg tenkte på om det kunne være det at det var uttørket eller tett, men det er ikke så lenge siden jeg skrev ut noe med farge, mener jeg ... Vel, kanskje det begynner å bli noen uker siden når jeg tenker meg om :o, men er det for lenge? Jeg bruker den jevnlig til svart/hvite utskrifter, men det betyr kanskje at fargedysene eller skrivehodene likevel kan være tette?

Jeg har skiftet svart patron, men selv svart/hvitt-bilder mangler detaljer når jeg skriver ut ... det var derfor jeg tenkte at fargepatronene kanskje også ble benyttet. Når jeg skriver ut testark er det ikke farger på det i det hele tatt, men det svarte mønsteret er som det skal være.

Håper virkelig ikke den må på service :(. Jeg har bestilt nye fargepatroner, for etter all rensen jeg har foretatt begynner de å bli ganske tomme ...

Det er Canon jeg har forresten ;)

Furine
11-12-10, 12:56
Tusen takk for svar, Furine :suss: Jeg tenkte på om det kunne være det at det var uttørket eller tett, men det er ikke så lenge siden jeg skrev ut noe med farge, mener jeg ... Vel, kanskje det begynner å bli noen uker siden når jeg tenker meg om :o, men er det for lenge? Jeg bruker den jevnlig til svart/hvite utskrifter, men det betyr kanskje at fargedysene eller skrivehodene likevel kan være tette?

Jeg har skiftet svart patron, men selv svart/hvitt-bilder mangler detaljer når jeg skriver ut ... det var derfor jeg tenkte at fargepatronene kanskje også ble benyttet. Når jeg skriver ut testark er det ikke farger på det i det hele tatt, men det svarte mønsteret er som det skal være.

Håper virkelig ikke den må på service :(. Jeg har bestilt nye fargepatroner, for etter all rensen jeg har foretatt begynner de å bli ganske tomme ...

Det er Canon jeg har forresten ;)

Hihi, det var det eg trudde, at det var ein Canon (veit ikkje om andre har fargepatronene delt opp på samme måten). ;) Nokre veker burde ikkje vere nok til at dei skulle tørke, nei. Sorry, men no kjem eg med "Canon helpdesk-preik" - men det er fakta altså; brukar du originalpatroner? Om skrivaren framleis er under garanti ville eg ikkje brukt noko anna enn originalpatroner. Leverer ein inn på service og dei oppdagar at ein har brukt uoriginale patroner (ja, for dei kan visst sjekke slikt) så får ein ingenting på garantien. Er den for gamal for garanti har det jo ingenting å seie, men.. For å vere heilt ærleg så vil eg ikkje ha Canonskrivar sjølv. :o Har HP (men eg ville aldri ha kjøpt HP datamaskin - er litt farga av sambu - men skrivarane deira er bra), og har aldri hatt problem med den, sjølv om den har stått stille i eit halvt år mellom kvar gong eg har brukt den. Men eg har Canon kamerautstyr, og VELDIG nøgd med det. :ja:
Men det høyrest ut som det er trøbbel med dysene på skrivaren din, ja... Kjedeleg... I desse dagar er jo mange skrivarar ganske billige, men eg ville ikkje gått for den aller billigaste (om du må ha ny) for dei billigare versjonane er ofte meir grådige på patronene... Du kan jo alltids ta kontakt med Canon sin helpdesk på telefon (http://www.canon.no/Support/Consumer_Products/Telephone_Numbers/telephone_numbers.aspx)eller epost (http://www.canon.no/Support/Consumer_Products/contact_support/Index.aspx) og spør om råd. Ser at dei framleis brukar Serviceproffen (ja dei heiter det! :D) som verkstad. Lykke til i alle fall, kjedeleg når teknikken sviktar.

Huldr
11-12-10, 13:31
Hihi, det var det eg trudde, at det var ein Canon (veit ikkje om andre har fargepatronene delt opp på samme måten). ;) Nokre veker burde ikkje vere nok til at dei skulle tørke, nei. Sorry, men no kjem eg med "Canon helpdesk-preik" - men det er fakta altså; brukar du originalpatroner? Om skrivaren framleis er under garanti ville eg ikkje brukt noko anna enn originalpatroner. Leverer ein inn på service og dei oppdagar at ein har brukt uoriginale patroner (ja, for dei kan visst sjekke slikt) så får ein ingenting på garantien. Er den for gamal for garanti har det jo ingenting å seie, men.. For å vere heilt ærleg så vil eg ikkje ha Canonskrivar sjølv. Har HP (men eg ville aldri ha kjøpt HP datamaskin - er litt farga av sambu - men skrivarane deira er bra), og har aldri hatt problem med den, sjølv om den har stått stille i eit halvt år mellom kvar gong eg har brukt den. Men eg har Canon kamerautstyr, og VELDIG nøgd med det. :ja:
Men det høyrest ut som det er trøbbel med dysene på skrivaren din, ja... Kjedeleg... I desse dagar er jo mange skrivarar ganske billige, men eg ville ikkje gått for den aller billigaste (om du må ha ny) for dei billigare versjonane er ofte meir grådige på patronene... Du kan jo alltids ta kontakt med Canon sin helpdesk på telefon (http://www.canon.no/Support/Consumer_Products/Telephone_Numbers/telephone_numbers.aspx)eller epost (http://www.canon.no/Support/Consumer_Products/contact_support/Index.aspx) og spør om råd. Ser at dei framleis brukar Serviceproffen (ja dei heiter det! :D) som verkstad. Lykke til i alle fall, kjedeleg når teknikken sviktar.Uh-oh ... Ikke originalpatroner nei :o. Igjen streifet det meg før du svarte at det kunne bli trøbbel av det ... Kjøpte den i mars 07, så det er i alle fall innenfor reklamasjonstida, men da spørs det om det er noe å gjøre med, ja :(. Jeg kjøpte den fordi den hadde bra scanner (kan kopiere dokumenter inn på pc) og valgte Canon fordi den hadde separate patroner, sånn at jeg kunne bytte ut en og en. Den kostet 1300, ikke av de aller billigste, har hatt billig-skriver før og vil ikke ha det igjen :nei:. Men jeg har jo ikke så overvettes god råd heller at det gjør noe, så veldig kjedelig om jeg ikke kan bruke den mer ...

Noterer uansett HP-skriver bak øret, skal kjøpe pc også over jul, så kanskje jeg trenger noen råd igjen da :D. Jeg har hatt Pentax som min favoritt når det gjelder foto forresten. Men har ikke digital speilrefleks ennå, så vet ikke hva jeg kommer til å gå for der (har Panasonic Lumix kompakt). Har forsåvidt hørt mye pent om Canon :ja:

Supera
11-12-10, 13:48
Når vi snakker om skrivere, jeg hørte nylig at skrivere er laget for å gå i stykker. :geip: Særlig blekkskrivere. Det var en som hadde skrudd opp sin etter at den gikk i stykker, og han fant ut at det var en pute (eller noe sånt) som ble våtere og våtere jo mer blekk som kom på. Da den ble våt nok, så kortsluttet den skriveren!

Huldr
11-12-10, 13:58
Når vi snakker om skrivere, jeg hørte nylig at skrivere er laget for å gå i stykker. :geip: Særlig blekkskrivere. Det var en som hadde skrudd opp sin etter at den gikk i stykker, og han fant ut at det var en pute (eller noe sånt) som ble våtere og våtere jo mer blekk som kom på. Da den ble våt nok, så kortsluttet den skriveren!:eek:

Ja, det er mye juks og bedrag ... den første skriveren jeg hadde var en billig-skriver (6-700 den gangen) som det bare ble tull med, og jeg fikk ikke brukt den særlig mange ganger. Jeg fikk tilbud om ny skriver kostnadsfritt, men uten blekkpatroner i. Det var jo omtrent like dyrt å kjøpe patronene, så jeg takket nei, jeg ...

Elektriske og elektroniske produkter i det hele tatt er vel konstruert for å i hvert fall ikke holde lenger enn reklamasjonstida på fem år ... En gammel vaskemaskin eller et gammelt kjøleskap kunne holde i 30-35 år, men nyere ting, nei. Bra vi har såpass lang reklamasjonstid som fem år i hvert fall!

vimsen85
11-12-10, 14:23
Det var jo og en sånn chip i skriverne som gjør at de slutter å virke etter et visst antall utskrifter, men det finnes et program som man kan laste ned for å nullstille denne chipen. Så det på den dokumentaren som gikk på nrk. Den finnes på netttv.

Huldr
11-12-10, 14:24
Takk for tipset, Vimsen! :) Det er vel ikke det som er galt her, siden den svarte funker fortsatt, men bra tips :ja:

Huldr
11-12-10, 14:36
Det var jo og en sånn chip i skriverne som gjør at de slutter å virke etter et visst antall utskrifter, men det finnes et program som man kan laste ned for å nullstille denne chipen. Så det på den dokumentaren som gikk på nrk. Den finnes på netttv.Har du en link eller litt mer info? Fant ikke noe. Lenge siden den gikk?

vimsen85
11-12-10, 17:27
Har du en link eller litt mer info? Fant ikke noe. Lenge siden den gikk?

Her er linken. Men programmet er bare tilgjengelig til tirsdag: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/688543/

senorita
11-12-10, 19:55
hvor lang tid tar det fra etter at vannet har gått, til at man føder? sånn ca. da :p

TrillTrall
11-12-10, 20:00
hvor lang tid tar det fra etter at vannet har gått, til at man føder? sånn ca. da :p

Umulig å si. Første gangen for meg tok det 27 timer fra vannet gikk til ungen var ute. Andre gangen måtte de ta vannet og da var vel ungen ute etter 3 timer.

Kanutten
11-12-10, 20:19
Umulig å si. Første gangen for meg tok det 27 timer fra vannet gikk til ungen var ute. Andre gangen måtte de ta vannet og da var vel ungen ute etter 3 timer.
Mine skvatt ut under to timer. Det gikk veldig fort. Jeg lå på fødebenken og løste kryssord da sistemann ble født.

senorita
11-12-10, 20:20
såpass :o har en venninne som ligger på sykehus nå.. fått modningspiller i 2 dager og så drypp og nå gikk vannet nettopp.. så håpet jeg kanskje skulle få dra på babybesøk i morgen :D

TrillTrall
11-12-10, 20:27
såpass :o har en venninne som ligger på sykehus nå.. fått modningspiller i 2 dager og så drypp og nå gikk vannet nettopp.. så håpet jeg kanskje skulle få dra på babybesøk i morgen :D

Jeg trengte en modningspille og da gikk det vel ca. 12 t før ungen var ute. :)

senorita
11-12-10, 20:47
ok.. hun har fått 3 piller, og drypp nå.. så håpe det blir baby til i morgen da :)

Kanutten
11-12-10, 21:32
Ofte når jeg drømmer så kan jeg forstå drømmene mine, eller jeg har drømt dem før. Men i natt drømte jeg noe jeg aldri har drømt før.. Aldri vært i nærheten av en drøm ala denne. Så hva betyr den? Kan noe fortelle??

Jeg drømte at jeg gikk i en bank for å be om lån. Alt var ok og papirer skulle underskrives. Men mannen i banken henter noe på printeren ser jeg at blodårene på hendene blir skarpe rød i fargen. Den skarpe fargen i årene nærmer seg fingrene. Plutselig begynner jeg å blø fra alle fingrene. Blodet pipler fort og ekte blodrødt.

Blir skeptisk jeg...

Nerthus
11-12-10, 21:37
Ofte når jeg drømmer så kan jeg forstå drømmene mine, eller jeg har drømt dem før. Men i natt drømte jeg noe jeg aldri har drømt før.. Aldri vært i nærheten av en drøm ala denne. Så hva betyr den? Kan noe fortelle??

Jeg drømte at jeg gikk i en bank for å be om lån. Alt var ok og papirer skulle underskrives. Men mannen i banken henter noe på printeren ser jeg at blodårene på hendene blir skarpe rød i fargen. Den skarpe fargen i årene nærmer seg fingrene. Plutselig begynner jeg å blø fra alle fingrene. Blodet pipler fort og ekte blodrødt.

Blir skeptisk jeg...

Blod
Rødt blod er først og fremst et tegn på liv, energi og vitalitet. Men det kan også symbolisere sykdom. Drømmer om blod kan også være en oppfordring fra underbevisstheten om å bruke energi positivt, til andres og din egen glede.

Ikke bli skeptisk til "rare" drømmer - jeg ELSKER mine rare drømmer (og tro meg... de ER utrolig rare!). En periode jeg slet med depresjon gikk jeg til en terapeut/healer, og han brukte mine drømmer til å "avgjøre" dagens tema. Det er det kuleste jeg har gjort i hele mitt liv! Jeg drømte ting som han kunne si symboliserte at jeg feks hadde opplevd slik og slik når jeg var liten - noe jeg ikke husket. Jeg fortalte mamma om dette - og hun ble helt blek - og kunne fortelle meg om ting jeg ikke husket, i dette tilfelle om såkalte "venninner" som ikke behandlet meg bra - gjentatte ganger.

Kjøp deg en drømmebok! I dag bruker jeg drømmene mine til å hjelpe meg med å se på ting jeg bør jobbe med, eller tenke gjennom :) Underbevisstheten er en fin veileder spør du meg!

senorita
11-12-10, 21:42
jeg har en sånn drømmetydningsbok og uansett hva jeg drømmer så går det tilbake til sex i følge den boken.. HEHE :P freud :P

Kanutten
11-12-10, 22:16
Blod
Rødt blod er først og fremst et tegn på liv, energi og vitalitet. Men det kan også symbolisere sykdom. Drømmer om blod kan også være en oppfordring fra underbevisstheten om å bruke energi positivt, til andres og din egen glede.

Ikke bli skeptisk til "rare" drømmer - jeg ELSKER mine rare drømmer (og tro meg... de ER utrolig rare!). En periode jeg slet med depresjon gikk jeg til en terapeut/healer, og han brukte mine drømmer til å "avgjøre" dagens tema. Det er det kuleste jeg har gjort i hele mitt liv! Jeg drømte ting som han kunne si symboliserte at jeg feks hadde opplevd slik og slik når jeg var liten - noe jeg ikke husket. Jeg fortalte mamma om dette - og hun ble helt blek - og kunne fortelle meg om ting jeg ikke husket, i dette tilfelle om såkalte "venninner" som ikke behandlet meg bra - gjentatte ganger.

Kjøp deg en drømmebok! I dag bruker jeg drømmene mine til å hjelpe meg med å se på ting jeg bør jobbe med, eller tenke gjennom :) Underbevisstheten er en fin veileder spør du meg!
At underbevisstheten veileder vet jeg... Jeg har tolket mange matematikk og fysikkoppgaver oppgaver på den måten. Og andre drømmer jeg har drømt har jeg klart konkretisere, men denne skjønner jeg ikke.
Jeg har ALDRI drømt noe lignende tidligere. Og jeg husker bare hvor skremt jeg ble av å se at blodet piplet ut. Den følelsen hadde jeg fremdeles da jeg våknet. Blodet piplet hele tide utav alle fingrene.. Jeg måtte sjekke fingrene da jeg våknet.. :o

Cherry
11-12-10, 22:24
Lurer på hva som er sterkt nok til å holde fasongen på håret mitt gjennom en hel kveld ute!! ?

vimsen85
11-12-10, 23:39
Bør man ta tilskudd av kalium? Jeg leste en plass at mange får i seg for lite kalium og kan bli syke av det. Mener kanutten og har snakket om kalium flere ganger. Men er kalium farlig dersom man tar det uten å ha behov for det?

vimsen85
11-12-10, 23:39
jeg har en sånn drømmetydningsbok og uansett hva jeg drømmer så går det tilbake til sex i følge den boken.. HEHE :P freud :P

hahaha. Jeg tror ikke jeg skal undersøke hva mine drømmer betyr, jeg.. :rolleyes:

Kanutten
11-12-10, 23:49
jAjABør man ta tilskudd av kalium? Jeg leste en plass at mange får i seg for lite kalium og kan bli syke av det. Mener kanutten og har snakket om kalium flere ganger. Men er kalium farlig dersom man tar det uten å ha behov for det?


JA! Det kan føre til hjertestans!

senorita
12-12-10, 00:09
hvordan vet man om man får for mye eller for lite da? :S

kennygirl
12-12-10, 00:30
Lurer på hva som er sterkt nok til å holde fasongen på håret mitt gjennom en hel kveld ute!! ?

Den gule got2be hårsprayen er helt fantastisk. tror den heter got2be glued - det sier vel sitt :p

Kitt
12-12-10, 00:44
Bør man ta tilskudd av kalium? Jeg leste en plass at mange får i seg for lite kalium og kan bli syke av det. Mener kanutten og har snakket om kalium flere ganger. Men er kalium farlig dersom man tar det uten å ha behov for det?

jAjA


JA! Det kan føre til hjertestans!

hvordan vet man om man får for mye eller for lite da? :S
Da går man til legen sin og ber om å få sjekket elektrolyttene!:)
Na, K, Ca, Kl etc.
Så tar men en blodprøve og etter ca en uke vet man om man trenger tilskudd av noe sånt!:D

senorita
12-12-10, 00:52
aha.. jeg har hatt mye mer krampe i beina og sånn etter jeg begynte på lavkarbo.. men jeg tar magnesium og d-vitamin og udo's choice.. noe mer jeg burde ta? :P

vimsen85
12-12-10, 01:02
jAjA


JA! Det kan føre til hjertestans!

Kan det føre til hjertestans å ha for lite eller for mye?

Da går man til legen sin og ber om å få sjekket elektrolyttene!:)
Na, K, Ca, Kl etc.
Så tar men en blodprøve og etter ca en uke vet man om man trenger tilskudd av noe sånt!:D

Ja, det var det jeg skulle for sånn 3 mnd siden. Men har enda ikke skaffet meg fastlege. Kanskje jeg skal gå til min fastlege i Tromsø neste gang jeg reiser dit :p

vimsen85
12-12-10, 01:15
Jeg tenkte å lage leverpostei i morgen. Kjøpte lever i dag på impuls (ja, jeg har rare impulser). Har alle ingrediensene bortsett fra sardiner. Alle oppskriftene jeg har funnet har sardiner i seg. Noen som vet om de er livsviktige for leverposteien?

Zillah
12-12-10, 07:00
Nei, slett ikkje, ansjos / sardin /whatever er bare for smaken si skuld, og det er ikkje alle som liker den smaken heller, blir sikkert heilt fint utan. Eg har aldri laga leverpostei m fisk i.

Carisma
12-12-10, 10:06
Aldri vært i nærheten av en drøm ala denne. Så hva betyr den? Kan noe fortelle??
I følge droemmetydning.com:

Låne

Lånte du noe bør du spørre om å få mer støtte fra dine pårørende eller venner.

Papir

Et hvitt papir uten skrift betyr en ny start i livet. Offentlige skjemaer betyr problemer med ligningskontoret eller en annen offentlig etat. Står det noe på papiret er nok det som står der det mest vesentlige. Hvis papiret ikke er hvitt må du se på hva fargen symboliserer.
Blod

Blør du er dette en advarsel mot konfrontasjoner med familie og venner, eller at noen tapper din energi. Ser du blodflekker kan du få problemer med en fiende. Blod kan også bety livsglede. Blir du redd blodet ønsker du ikke å vite sannheten. Er det noen andre som blør kan de trenge hjelp.

Blodårer

Blodårer betyr generelt dårlige nyheter om venner.

Frykt

Frykt kan bety usikkerhet eller fobier i ditt virkelige liv. Overvant du frykten i drømmen vil du også overvinne usikkerheten eller fobien i det virkelige liv. Frykt kan også bety at det er noe du ikke skjønner, og som du dermed er redd for. Plutselig frykt symboliserer uventet suksess.

Nerthus
12-12-10, 13:25
Litt mer om drømmetydning:

Du drømmer at du er i banken og låner penger - og så begynner du å blø ut av fingrene.

Dette med drømmetydning er veldig individuelt. Drømmetydningsbøker er i utgangspunktet veiledende, fordi det har ofte med din historie å gjøre, dine tidligere erfaringer og opplevelser. Hjernen din bruker bilder som kan bety EN ting for deg - og en helt annen ting for andre.

Hvis JEG hadde drømt denne drømmen, ville jeg nok ha tenkt at et lån som gjør at fingrene mine blør kanskje betyr at jeg er bekymret for at jeg vil klare å betale lånet uten at det drar alle pengene utav hverdagen min og gjør at jeg blør? ;)

I ditt tilfelle - hvis du ikke har tatt opp lån - kanskje du er i en situasjon hvor du føler at det du har fått/lånt koster deg for mye å "betale" tilbake? Det kan være en tjeneste feks? Bare du vet ;)

Blod er energi - er det noe eller noen som drar mer energi utav deg enn nødvendig?

Min oppfatning og det jeg har lært om drømmetydning er at drømmene ikke "spår" ting vedrørende andre mennesker - det handler kun om deg selv. Feks drømte jeg om en fæl mann som kuttet strupen til alle rundt seg - jeg var livredd i drømmen. I gjennomgang av drømmen med min terapeut - lærte jeg at det like godt kan bety at jeg "struper" meg selv, jeg får ikke sagt det jeg ønsker å si, jeg er redd for å være ærlig, jeg føler meg låst og tvunget til taushet - selv om det er jeg selv som velger å være taus.

En venninne av meg som hadde opplevd overgrep som 16 åring drømte om en bjørn som forfulgte henne i drømme ofte, hun ble anbefalt å tenke før hun sovnet at om drømmen kommer - stopp opp (i drømmen) - snu seg mot bjørnen og si: jeg er ikke redd deg! Hun gjorde dette, og drømte ALDRI den drømmen igjen! I dette tilfellet representeret ikke bjørnen overgriperen - MEN den delen i henne selv som slet med skam og skyld etter hendelsen...

Min personlige erfaring er at drømmer er min lille hjelper i hverdagen til å takle og behandling inntrykk i livet mitt. For min del hjelper de meg også med å tenke gjennom ting jeg ubevisst sliter med, slik at jeg kan løfte de opp i bevisstheten og se på de der.

Fint tema - jeg elsker drømmene mine - selv om de av og til er helt sinnsyke og ikke kan deles med noen andre ;)

Huldr
12-12-10, 13:48
Så kult at du er opptatt av drømmer, Nerthus - det er jeg også :) Jeg er enig med deg i at drømmespråket er individuelt. Og sånne "spådomstolkninger" har lite for seg, tror jeg.

Kanutten, jeg tenker at det handler om helsa di og bekymringene rundt det. Ikke ta det som noe skummelt som kommer til å skje deg, drømmer er i stor grad en måte å bearbeide følelser på, og du har sikkert mange følelser av redsel og bekymring. Jeg ville tatt utgangspunkt i det Nerthus skriver og prøve å finne ut hva drømmen vil gi deg av veiledning :)

vimsen85
12-12-10, 13:49
Nei, slett ikkje, ansjos / sardin /whatever er bare for smaken si skuld, og det er ikkje alle som liker den smaken heller, blir sikkert heilt fint utan. Eg har aldri laga leverpostei m fisk i.

Det var vel ansjos det sto ikke sardiner. Same same, but different :p Da lager jeg uten :)

Huldr
12-12-10, 14:15
Her er linken. Men programmet er bare tilgjengelig til tirsdag: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/688543/Takk for link :)

Supera
12-12-10, 14:59
Her er linken. Men programmet er bare tilgjengelig til tirsdag: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/688543/
Jeg har sett denne jeg også nå, og det var tydeligvis den dokumentaren naboen hadde sett. Han snakket også om lyspærene. Men for en øyeåpner av en dokumentar!

Anarko
12-12-10, 16:25
Jeg er tenkt å lage leverpostei uten løk i til min mor, siden hun er allergisk. Men hva trenger jeg egentlig av ingredienser og kjøkkenutstyr for å få det her bra? Jeg har en blender, som jeg bruker til smoothies. Men bortsett fra det lite elektrisk utstyr :)

vaskeklut
12-12-10, 17:05
Hvor lang tid tar det egentlig før en betennelse i spiserøret blir bra? Har gått på somac 40mg i en måned nå, men lite bedring..

christine76
12-12-10, 17:23
Jeg ble bra nesten med en gang jeg begynte med somac. Så jeg tror ikke det skal ta så lang tid før det begynner å virke om det har effekt på deg. Men mener å huske at jeg begynte på 80mg og så trappet ned etter hvert. Nå bruker jeg 20 mg forebyggende hele tiden og det holder.

vaskeklut
12-12-10, 17:47
Vel, jeg ble litt bedre til å begynne med. Men nå er jeg tilbake til å ikke klare å spise igjen.. Sukk, jeg er så lei! Vil bli frisk nå:mad:

christine76
12-12-10, 20:00
Da tror jeg at du bør ta turen tilbake til legen for enten å prøve med høyere dose eller en annen medisin, for jeg tror det skal virke ganske raskt altså.
:klem: Det er helt forferdelig å ikke kunne spise på grunn av betennelse i spiserøret, masse sympati herfra. Har du spiserørsbrokk forresten eller er det en annen grunn til at du sliter med betennelse?

vaskeklut
12-12-10, 20:17
Da tror jeg at du bør ta turen tilbake til legen for enten å prøve med høyere dose eller en annen medisin, for jeg tror det skal virke ganske raskt altså.
:klem: Det er helt forferdelig å ikke kunne spise på grunn av betennelse i spiserøret, masse sympati herfra. Har du spiserørsbrokk forresten eller er det en annen grunn til at du sliter med betennelse?

Ja, har fått time på fredag, så får høre da :) jeg har mellomgulvsbrokk i tillegg til betennelsen ja. Kanskje det spiller inn litt mer enn jeg trodde? o.O

christine76
12-12-10, 20:47
Det er jo brokket som er roten til problemet, altså grunnen til at det kommer magesyre opp og lager betennelse.
Var det at jeg fikk de problemene med betennelse og å ikke kunne spise som endelig motiverte meg til å gå ned i vekt. Med det at jeg har mindre press på magesekken på grunn av vekt og med somac fast så har jeg ingen problemer lenger. Og det er helt utrolig å tenke på når jeg for et år siden nesten ikke kunne spise i det hele tatt.

vaskeklut
12-12-10, 22:08
Seriøst, må jeg gå med dette fram til jeg er ferdig å gå ned i vekt?! Oh my.

vimsen85
12-12-10, 22:22
Takk for link :)

Bare hyggelig :)

Jeg har sett denne jeg også nå, og det var tydeligvis den dokumentaren naboen hadde sett. Han snakket også om lyspærene. Men for en øyeåpner av en dokumentar!

Mhm. Ble ganske irritert. Tenk å ødelegge planeten kun for å tjene mer penger. Jeg vil ha en sånn lyspære som på den brannstasjonen. Den varte jo i over 100 år.

Jeg er tenkt å lage leverpostei uten løk i til min mor, siden hun er allergisk. Men hva trenger jeg egentlig av ingredienser og kjøkkenutstyr for å få det her bra? Jeg har en blender, som jeg bruker til smoothies. Men bortsett fra det lite elektrisk utstyr :)

Jeg lagde den i foodprosessor. Lagde ganske stor porsjon av en oppskrift der det skulle være lammelever. Synes den fikk ganske markert leversmak. Men den var god på knekkebrød med mye majones og agurk på. Mulig gris/okselever har mildere smak? Jeg brukte en oppskrift med medisterdeig i. En annen oppskrift jeg så skulle det være ister eller flesk i. Ellers var det smeltet smør, fløte, egg, ingefær. Jeg hadde også i pepper og bacon. Skal legge ut oppskrift på bloggen tror jeg. Skal prøve å ta et ok bilde i morgen..

christine76
12-12-10, 23:21
Seriøst, må jeg gå med dette fram til jeg er ferdig å gå ned i vekt?! Oh my.

Det tror jeg ikke. Jeg merket bedring før jeg kom til den bmien som du er på nå altså. Og uansett så skal medisinene ta knekken på betennelsen

Kanutten
12-12-10, 23:26
I følge droemmetydning.com:

Låne

Lånte du noe bør du spørre om å få mer støtte fra dine pårørende eller venner.

Papir

Et hvitt papir uten skrift betyr en ny start i livet. Offentlige skjemaer betyr problemer med ligningskontoret eller en annen offentlig etat. Står det noe på papiret er nok det som står der det mest vesentlige. Hvis papiret ikke er hvitt må du se på hva fargen symboliserer.
Blod

Blør du er dette en advarsel mot konfrontasjoner med familie og venner, eller at noen tapper din energi. Ser du blodflekker kan du få problemer med en fiende. Blod kan også bety livsglede. Blir du redd blodet ønsker du ikke å vite sannheten. Er det noen andre som blør kan de trenge hjelp.

Blodårer

Blodårer betyr generelt dårlige nyheter om venner.

Frykt


Frykt kan bety usikkerhet eller fobier i ditt virkelige liv. Overvant du frykten i drømmen vil du også overvinne usikkerheten eller fobien i det virkelige liv. Frykt kan også bety at det er noe du ikke skjønner, og som du dermed er redd for. Plutselig frykt symboliserer uventet suksess.


Litt mer om drømmetydning:

Du drømmer at du er i banken og låner penger - og så begynner du å blø ut av fingrene.

Dette med drømmetydning er veldig individuelt. Drømmetydningsbøker er i utgangspunktet veiledende, fordi det har ofte med din historie å gjøre, dine tidligere erfaringer og opplevelser. Hjernen din bruker bilder som kan bety EN ting for deg - og en helt annen ting for andre.

Hvis JEG hadde drømt denne drømmen, ville jeg nok ha tenkt at et lån som gjør at fingrene mine blør kanskje betyr at jeg er bekymret for at jeg vil klare å betale lånet uten at det drar alle pengene utav hverdagen min og gjør at jeg blør? ;)

I ditt tilfelle - hvis du ikke har tatt opp lån - kanskje du er i en situasjon hvor du føler at det du har fått/lånt koster deg for mye å "betale" tilbake? Det kan være en tjeneste feks? Bare du vet ;)

Blod er energi - er det noe eller noen som drar mer energi utav deg enn nødvendig?

Min oppfatning og det jeg har lært om drømmetydning er at drømmene ikke "spår" ting vedrørende andre mennesker - det handler kun om deg selv. Feks drømte jeg om en fæl mann som kuttet strupen til alle rundt seg - jeg var livredd i drømmen. I gjennomgang av drømmen med min terapeut - lærte jeg at det like godt kan bety at jeg "struper" meg selv, jeg får ikke sagt det jeg ønsker å si, jeg er redd for å være ærlig, jeg føler meg låst og tvunget til taushet - selv om det er jeg selv som velger å være taus.

En venninne av meg som hadde opplevd overgrep som 16 åring drømte om en bjørn som forfulgte henne i drømme ofte, hun ble anbefalt å tenke før hun sovnet at om drømmen kommer - stopp opp (i drømmen) - snu seg mot bjørnen og si: jeg er ikke redd deg! Hun gjorde dette, og drømte ALDRI den drømmen igjen! I dette tilfellet representeret ikke bjørnen overgriperen - MEN den delen i henne selv som slet med skam og skyld etter hendelsen...

Min personlige erfaring er at drømmer er min lille hjelper i hverdagen til å takle og behandling inntrykk i livet mitt. For min del hjelper de meg også med å tenke gjennom ting jeg ubevisst sliter med, slik at jeg kan løfte de opp i bevisstheten og se på de der.

Fint tema - jeg elsker drømmene mine - selv om de av og til er helt sinnsyke og ikke kan deles med noen andre ;)

Jeg har tenkt og tenkt... Jeg har kommet frem til at lånet er det samme som om at jeg trenger medisin av noe slag for å bli frisk... Legene HAR en sterk mistanke om hva som feiler meg, men de prøvene jeg tok denne uken skal bekrefte eller avkrefte det.

Derfor blødningen fra fingrene.. Akkurat i det jeg TROR at ting ordner seg og jeg skal "underskrive" (få medisin) noe som skal fikse fremtiden for meg så begynner jeg å blø. Og jeg klarer ikke signere. Jeg har en stygg mistanke om at det ikke ER det legene tror og har testet meg for som feiler meg. Så i stedet for å få trygghet i neste uke når jeg skal på sykehuset vil jeg sannsynligvis bare få vite at ting er fremdeles uavklart og jeg tappes for ytterlige krefter.. Jeg har nå maks 4 timer hver dag jeg klarer være på beina så fremst jeg ikke er aktiv når jeg er oppe, da er tiden enda kortere. Jeg ligger i senga ellers. :mad: I såfall er det ny runde med utsjekking for ME. :mad:

vaskeklut
12-12-10, 23:41
Det tror jeg ikke. Jeg merket bedring før jeg kom til den bmien som du er på nå altså. Og uansett så skal medisinene ta knekken på betennelsen
Ok, takk for mange gode svar :klem:Skal spørre legen på fredag!

Kanutten
12-12-10, 23:47
Kan det føre til hjertestans å ha for lite eller for mye?

Hyperkalemi: for mye kalium, kan føre til hjertestans
Hypokalemi: for lite kalium, gjør deg mest superslapp, prikkinger hist og her og følelse av nummenhet.

vimsen85
13-12-10, 01:00
Hyperkalemi: for mye kalium, kan føre til hjertestans
Hypokalemi: for lite kalium, gjør deg mest superslapp, prikkinger hist og her og følelse av nummenhet.

Takk! Må se å få meg en lege og få tatt litt blodprøver. Jag bare liker de ikke så veldig.. :p

Cherry
13-12-10, 06:53
Er det bra eller dårlig når folk du ikke har sett siden du var ca veldig stor og som ikke ikke likte deg spesielt godt da, mest blir stående og gape og glåne på deg?? :p

Skautrollet
13-12-10, 07:13
Tror det er bra Cherry, h*n er nok bare misunnelig / imponert ;-)

Photobscura
13-12-10, 10:23
Er det bra eller dårlig når folk du ikke har sett siden du var ca veldig stor og som ikke ikke likte deg spesielt godt da, mest blir stående og gape og glåne på deg?? :p
Hah! Kjenner meg igjen. Dra det til din fordel, og bare strål på høyeste styrke og la dem stå der og gape og glåne ;). Jeg ser på meg selv som en 'late bloomer', og vi som blomstrer sent er også de siste til å visne ;).

Mer enn en gang har jeg opplevd å få høre det, at jeg er så flott nå av folk jeg vokste opp med som aldri var særlig kule mot meg i oppveksten, og da synes jeg det er helt greit å parere med et "åh, var jeg ikke flott før, altså?!". Høhø.

Cherry
13-12-10, 12:27
Hah! Kjenner meg igjen. Dra det til din fordel, og bare strål på høyeste styrke og la dem stå der og gape og glåne ;). Jeg ser på meg selv som en 'late bloomer', og vi som blomstrer sent er også de siste til å visne ;).

Mer enn en gang har jeg opplevd å få høre det, at jeg er så flott nå av folk jeg vokste opp med som aldri var særlig kule mot meg i oppveksten, og da synes jeg det er helt greit å parere med et "åh, var jeg ikke flott før, altså?!". Høhø.

Jeg tror jeg stråler mye. Jeg får daglig høre hvor annerledes jeg har blitt som person, mye mer utadvent og imøtekommende og alltid smilende:p

Jeg får også høre daglig hvor flott jeg er, hvor pen jeg er, og jeg blir jo plystra etter på gata f.eks. Jeg har opplevd mannfolk som sier "wow wow wow" når jeg kommer, menn som blir store i øynene av å se meg, og menn som dilter etter meg. Jeg blir invitert hjem til sengs av fulle menn minst 10 ganger på en kveld på byen og jeg blir invitert på date minst en gang i uken. Klart jeg begynner å tro at jeg faktisk ER grei å se på og at det hjelper på utstrålig og selvsikkerhet :D:p.

Aberet er jo at jeg liker oppmerksomheten så altfor mye:rolleyes::p

Photobscura
13-12-10, 13:23
Jeg tror jeg stråler mye. Jeg får daglig høre hvor annerledes jeg har blitt som person, mye mer utadvent og imøtekommende og alltid smilende:p

Jeg får også høre daglig hvor flott jeg er, hvor pen jeg er, og jeg blir jo plystra etter på gata f.eks. Jeg har opplevd mannfolk som sier "wow wow wow" når jeg kommer, menn som blir store i øynene av å se meg, og menn som dilter etter meg. Jeg blir invitert hjem til sengs av fulle menn minst 10 ganger på en kveld på byen og jeg blir invitert på date minst en gang i uken. Klart jeg begynner å tro at jeg faktisk ER grei å se på og at det hjelper på utstrålig og selvsikkerhet :D:p.

Aberet er jo at jeg liker oppmerksomheten så altfor mye:rolleyes::p
Herlig! Nyt det, høres jo ut som du har en fin tilnærming til det også, det er jo forskjell på å glede seg over oppmerksomhet og vokse på det, enn å være en såkalt valideringsh*re som fisker og fisker for å overkompensere et manglende selvbilde (litt sensurert der, for det er et himla stygt ord, men du skjønner sikkert hva jeg mener).

ada-emilie
13-12-10, 15:12
Verre enn å være en valideringshore er å ikke engang tro hun er verdt litt oppmerksomhet og bare gjemmer seg. Ingen stygge ord om noen. Alle som virker rare har bare et uoppfylt behov de prøver å fylle på en dum måte.

Carisma
13-12-10, 20:49
superslapp, prikkinger hist og her og følelse av nummenhet.
Oj.... :flau:

ada-emilie
13-12-10, 22:04
Oj.... :flau:
Avokado har masse kalium.

Kanutten
13-12-10, 23:45
Avokado har masse kalium.
Bananer er den beste..

Carisma
13-12-10, 23:52
Bananer er den beste..
Ikke på lavkarbo! ;)

Huldr
14-12-10, 13:48
Juhu! Jeg har fått igjen alle fargene på skriveren! :heia: Det måtte nye blekkpatroner og en god del rensinger før alle fargene var på plass igjen, men nå er de det :D

Bra den dokumentaren forresten. Visste om en del fra før, men det var ganske rystende å se de søppelbergene som sendes til Afrika. Det med nylonstrømpene har jeg irritert meg over! Jeg kjøpte noen utrolig gode og holdbare strømpebukser i fjor, men i år var de samme strømpebuksene lagd av et mye dårligere materiale ... :rolleyes:

Supera
14-12-10, 13:57
Det med nylonstrømpene har jeg irritert meg over! Jeg kjøpte noen utrolig gode og holdbare strømpebukser i fjor, men i år var de samme strømpebuksene lagd av et mye dårligere materiale ... :rolleyes:
Kjøp noen med høyere den. Jeg har en med 20 den og den har jeg brukt 5-10 ganger nå og den er like fin. Jeg fant den på Kiwi, så det er ikke vanskelig å få tak i.

Huldr
14-12-10, 14:05
Kjøp noen med høyere den. Jeg har en med 20 den og den har jeg brukt 5-10 ganger nå og den er like fin. Jeg fant den på Kiwi, så det er ikke vanskelig å få tak i.De var 50 den, bruker sjelden mindre enn det. De ryker ikke med en gang, men er ikke like gode å ha på som de i fjor, og jeg ser at de kommer til å gå i stykker mye fortere, for de er ikke så elastiske/myke. De er også fra Kiwi (Pierre Robert). De har mange forskjellige innen samme merke - en av typene jeg kjøpte var mye mindre i størrelsen til tross for at det sto samme størrelse som de andre, og den gikk i stykker i skrittsømmen første gang jeg brukte den.

Men det høres ut til at de i 20 den er bra, da :ja: Ikke sikkert at kvaliteten bare har sammenheng med deniertallet heller.

Uansett er det irriterende å måtte kjøpe stadig nye strømpebukser når de kunne holdt mye lenger enn de gjør ...

vimsen85
14-12-10, 15:20
Juhu! Jeg har fått igjen alle fargene på skriveren! :heia: Det måtte nye blekkpatroner og en god del rensinger før alle fargene var på plass igjen, men nå er de det :D

Bra den dokumentaren forresten. Visste om en del fra før, men det var ganske rystende å se de søppelbergene som sendes til Afrika. Det med nylonstrømpene har jeg irritert meg over! Jeg kjøpte noen utrolig gode og holdbare strømpebukser i fjor, men i år var de samme strømpebuksene lagd av et mye dårligere materiale ... :rolleyes:

Har sett flere dokumentarer fra Accra (Ghana). Det er helt forferdelig. Mye av det søppelet de får har gjerne klistremerker fra butikken der det står returdato og at den er ødelagt og farlig søppel. Derfor prøver jeg å ikke få så mye sånn søppel. Bare dumt jeg ikke er teknisk anlagt så jeg klarer å fikse ting selv. Men google er en bra ting ;)

Men nå skal jeg stikke til LONDON!
Ha en nydelig dag alle sammen <3

Furine
14-12-10, 15:39
Herleg, Frøy! Originalpatroner no da, eller? ;)

Huldr
14-12-10, 15:44
Herleg, Frøy! Originalpatroner no da, eller? ;)Jaaa! :D Nei, jeg hadde allerede bestilt da du sa det :) Men er det noen vits i å gå tilbake til originalpatroner (med tanke på reklamasjonsrett) nå som jeg har brukt uoriginale? Vil det "viske ut" sporene etter de uoriginale?

Jeg synes de har fungert bra hittil, nemlig. Jeg tror de rett og slett hadde gått tomme uten at det ble registrert, og at det var derfor det ble tull. Det er jo litt dumt forsåvidt. Og originalblekk er nok bedre hvis jeg skal skrive ut på fotopapir ...

God tur til London, Vimsen!

Furine
14-12-10, 15:48
Nei, kanskje ikkje... Men den gamle helpdeskreven i meg MÅ jo berre reagere! :D Det gjekk jo fint, til slutt!
God tur Vimsen! London er fin julepynta!

Carisma
14-12-10, 20:46
Uansett er det irriterende å måtte kjøpe stadig nye strømpebukser når de kunne holdt mye lenger enn de gjør ...
De er jo laget av samme materiale som seilene på seilbåter, og skal egentlig kunne holde evig. Husker vi lærte det i markedsføringa på skolen. Det ultimate eksemeplet på hvordan tjene penger på noe som egentlig er evigvarende :rolleyes:

Supera
14-12-10, 22:18
De var 50 den, bruker sjelden mindre enn det. De ryker ikke med en gang, men er ikke like gode å ha på som de i fjor, og jeg ser at de kommer til å gå i stykker mye fortere, for de er ikke så elastiske/myke. De er også fra Kiwi (Pierre Robert). De har mange forskjellige innen samme merke - en av typene jeg kjøpte var mye mindre i størrelsen til tross for at det sto samme størrelse som de andre, og den gikk i stykker i skrittsømmen første gang jeg brukte den.

Men det høres ut til at de i 20 den er bra, da :ja: Ikke sikkert at kvaliteten bare har sammenheng med deniertallet heller.

Uansett er det irriterende å måtte kjøpe stadig nye strømpebukser når de kunne holdt mye lenger enn de gjør ...
Oi, 50? Trodde 20 var ganske høyt, det var det høyeste jeg fant på Kiwi og så virket den så robust. Der ser dere hvor mye erfaring jeg har med strømpebukser. :geip: Denne strømpebuksa var kjøpt i fjor, så det var kanskje av dem med bedre trådkvalitet enn nå? Det er Pierre Robert, ja.

Absolutt irriterende at de gjorde tråden svakere. Vi kunne kjøpt én og så hadde den holdt i åresvis til tross for daglig bruk. Man kunne jo taue en bil med de første for søren!

Carisma
14-12-10, 22:29
Oi, 50? Trodde 20 var ganske høyt,
20 er vanlig "penstrømpebukse". Jeg har 50, 60 og 80 i de jeg bruker på denne tida. Men 20 når jeg skal pynte meg :ja:

Photobscura
14-12-10, 22:35
For oss kjole- og skjørtejenter som går i strømpebukser/stilongser fra høst til vår er tjue den litt i tynneste laget, ja. Jeg må alltid le når noen i olabukse spør meg om jeg ikke fryser, når jeg faktisk står der i en tjukk ullstrømpebukse, gjerne med en ullmamelukk over, og et par tynne ullstrømper med et par tjukke over som gjerne når til knærne. Lurer på hvem som fryser, om ikke de som kler beina sine i bomull :p.

Carisma
14-12-10, 23:10
Jeg lurer på om ikke flere kan komme med gode argumenter på denne diskusjonen i bloggen til Dreamy jeg? http://lenabeatrice.net/mat-og-helse/ferry-food/

Photobscura
14-12-10, 23:33
Jeg lurer på om ikke flere kan komme med gode argumenter på denne diskusjonen i bloggen til Dreamy jeg? http://lenabeatrice.net/mat-og-helse/ferry-food/
For å være ærlig, så vet jeg ikke helt hva jeg synes om diskusjonsteknikken din der, Carisma ... Ikke at han Håkon er det spøtt bedre. Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare latt det være. Det siste Elnilso skriver der er jeg forøvrig temmelig enig i.
Med det sagt, så vet du at jeg er enig med deg i det du sier, jeg vet bare ikke om måten du sier det på gagner noen ... Sorry at jeg ikke kunne være til mer hjelp ... :o

Cherry
15-12-10, 01:03
Kjøper aldri de vanlige tynne nylonstrømpebuksene. De rakner jo før jeg har åpna pakken! :p

Men kjøpte ett par sorte slim-fit strømpebukser på Lindex. De har vart og vart og vart. Men så gikk det hull i ræva av alle plasser, på den her på lørdag, så nå må jeg ha nye, og det passer fint, fordi jeg liker å kjøpe klær :)

Cherry
15-12-10, 01:07
Alle som virker rare har bare et uoppfylt behov de prøver å fylle på en dum måte.

Åhh, takk..lissom.

Photobscura
15-12-10, 01:29
Elnilso skriver der er jeg forøvrig temmelig enig i.

Ja, ikke alt, altså. Og ikke det siste han skriver ...

Zillah
15-12-10, 13:15
Eg lurer på dette med å legge ut bilder/film på nettet.
Så vidt eg forstår har ein ikkje lov til å offentleggjere bilder eller film av andre personar utan samtykke (og ein er vel gjerne ekstra strenge når det gjeld mindreårige). Gjeld dette uansett kva samanheng bildet/filmen er tatt?

Eg har til dømes tatt opp eit filmklipp av orkesteret der jenta mi spelar, under ein konsert på offentleg stad tilgjengeleg for alle som var interesserte. Kan eg publisere denne på heimeside/blogg/facebook osv eller er dette ulovleg? Og dersom ja til det første, er det prinsipiell skilnad på ein slik situasjon som skissert vs eit opptak av orkesteret under lukka øving?

Carisma
15-12-10, 19:17
For å være ærlig, så vet jeg ikke helt hva jeg synes om diskusjonsteknikken din der, Carisma ... Ikke at han Håkon er det spøtt bedre. Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare latt det være. Det siste Elnilso skriver der er jeg forøvrig temmelig enig i.
Med det sagt, så vet du at jeg er enig med deg i det du sier, jeg vet bare ikke om måten du sier det på gagner noen ... Sorry at jeg ikke kunne være til mer hjelp ... :o
Ja, jeg satt på jobb og var keen på å provosere. Men jeg ser uansett ikke sekt-linken de henviser til. Og det er vel ikke første gang jeg syns de to er udregelige i den bloggen. Det "beste" syns jeg er at de stadig henviser til bloggeier som dum, idiotisk og fanatisk. I hennes egen blogg. Det er litt som å gå hjem til folk og banke de opp og slenge dritt :rolleyes:

Anarko
16-12-10, 00:19
Jeg er ofte syk(forkjøla osv).. OG jeg dusjer hver dag. Kan det være en sammenheng her? Er bare så glad i å føle meg ren... Tar tran.

Hva er "reglene" på det her?

TrillTrall
16-12-10, 06:46
Jeg er ofte syk(forkjøla osv).. OG jeg dusjer hver dag. Kan det være en sammenheng her? Er bare så glad i å føle meg ren... Tar tran.

Hva er "reglene" på det her?

Neppe. Jeg dusjer også stort sett hver dag og er veldig sjeldent syk. Men det kommer jo an på om du skrubber hele kroppen fra topp til tå med sterk såpe eller om du bare vasker deg lett på "utsatte steder" kanskje?

Furine
16-12-10, 14:21
Er det frekt å sende ein epost til sjefen og spørje kva mattype som blir servert til lunsj på huset i morgon? Eg har ikkje lyst å tryne i karbofella heller, dersom det er baguettar som blir servert...

Ignite
16-12-10, 14:43
Er det frekt å sende ein epost til sjefen og spørje kva mattype som blir servert til lunsj på huset i morgon? Eg har ikkje lyst å tryne i karbofella heller, dersom det er baguettar som blir servert...

Jeg synes dette er helt greit. Stusser derimot over sjefen som ikke sjekker om folk har intoleranser etc...

Furine
16-12-10, 14:46
Ja, det er jo eit poeng, Ign!

ada-emilie
16-12-10, 18:02
Er det noen som har turt å pelle av pålegget og bare spise det?:) Den får en stjerne i boka av meg, for mot.

Kanutten
16-12-10, 18:06
Er det noen som har turt å pelle av pålegget og bare spise det?:) Den får en stjerne i boka av meg, for mot.

Det har jeg ofte gjort når det kommer "medisinmenn" på besøk på jobb og disse har med påsmurte baguetter/snitter. De kan sitte der og gape så mye de bare vil, men kollegaene mine er vante med at jeg gjør det og jeg forsyner meg aldri med mer enn hva de andre gjør.

Camomilla
16-12-10, 18:06
Er det noen som har turt å pelle av pålegget og bare spise det?:) Den får en stjerne i boka av meg, for mot.

Da fortjener jeg stjerne :D Jeg var på julebord forrige helg, og før bussen gikk ble det servert baguetter. Jeg spiste salamien og eggesalaten, og kastet resten. Følte meg litt flau, men veldig stolt over at jeg greide det. Hadde vært så surt å sprekke på en BAGUETT, lissom - jeg som ikke synes det er spesielt godt en gang :o

ada-emilie
16-12-10, 18:20
Da fortjener jeg stjerne :D Jeg var på julebord forrige helg, og før bussen gikk ble det servert baguetter. Jeg spiste salamien og eggesalaten, og kastet resten. Følte meg litt flau, men veldig stolt over at jeg greide det. Hadde vært så surt å sprekke på en BAGUETT, lissom - jeg som ikke synes det er spesielt godt en gang :o
Så tøft av deg. Når du kan gjøre det er det lettere for meg og andre å gjøre det samme.

Carisma
16-12-10, 18:32
Er det noen som har turt å pelle av pålegget og bare spise det?:) Den får en stjerne i boka av meg, for mot.
Ikke på ting jeg har fått servert, men det har hendt jeg har kjøpt ferdigsmurt og spist bare pålegget. Hvis jeg hart hatt dårlig tid og det ikke er noe annet f.eks.

Vi hadde julelunsj på tirsdag, og det var full julemiddag med ribbe, mediskterkaker, pølser, surkål og poteter. Jeg spiste ribbe og surkål. Da tok ikke de som satt ved siden av meg potet heller, for det viste seg at egentlig likte de det ikke, men følte de måtte spise det. Så jeg brøytet vei for å tørre å ta egne valg om ikke annet :D

Furine
16-12-10, 18:39
Eg har gjort det også, ja. Men om det var bestilt så og så mykje med baguettar til dømes (og kanskje då ikkje so mykje overflod) så føler eg ikkje at eg kan sitte der og pille av. (Då tek eg heller med eigen mat.) Men det var bestilt quiche, salatar og kake, så då kan eg jo velge å vere litt choosy. Aberet med salat er jo ofte at det blir veldig magert. Eg får ete quiche med skei og la botnen ligge att! :D

Carisma
16-12-10, 18:59
Syklusen min har tullet seg til litt igjen, og det gir for tiden smertefulle utslag i brystene! De er steinharde, en halv gang sin vanlige størrelse, og veldig, VELDIG vonde (kan ikke ligge på magen f.eks). I tillegg klør det veldig, tror det er fordi de "sprenger" fra innsiden. Noe jeg kan gjøre, utover å håpe det går over? Orker ikke gå med dette i seks uker til og håpe det retter seg da :o

Jeg blir GAL!! Akupunktur hjalp ikke nevneverdig. Det blir mye verre når det er kaldt, og på kvelden. Kan jeg ha forfryst de? Eller kan man få betennelse selv om man ikke ammer? De kjennes ut som jura på en katt som blir fratatt ungene, sånn hard klump i midten (skjønner nå hvorfor de mjauer så fælt :rolleyes:)

Anarko
16-12-10, 20:11
Jeg har spist kun pålegget. Har skjedd to ganger. Ene gangen så ga jeg brødet til min mor. Men andre gangen så sa jeg at jeg ikke spiser brød, og da sa de at da spiser du pålegget. Og slik ble det :)

Nerthus
16-12-10, 20:34
Er det noen som har turt å pelle av pålegget og bare spise det?:) Den får en stjerne i boka av meg, for mot.

Det har jeg også gjort. Selv om damene som bestiller mat til oss på jobb (av og til) VET at jeg ikke spiser brød, bestiller de baguetter... enda jeg VET det er et stort utvalg av mat de kan bestille :) Så jeg har alltid med to skiver lavkarbo-brød, peller av pålegget av de kraftige baguettenen og spiser. Har jeg ikke brød - spiser jeg bare pålegget.

*Klistrer stjerna i boka si * ;)

Kitt
16-12-10, 22:34
Jeg blir GAL!! Akupunktur hjalp ikke nevneverdig. Det blir mye verre når det er kaldt, og på kvelden. Kan jeg ha forfryst de? Eller kan man få betennelse selv om man ikke ammer? De kjennes ut som jura på en katt som blir fratatt ungene, sånn hard klump i midten (skjønner nå hvorfor de mjauer så fælt :rolleyes:)
Brystbetennelse medfører som regel høy feber og influensa- symptomer!:eek:
Veldig varm dusj er rådet når man ammer og det danner seg "klumper"!
Masser brystene godt i en så varm dusj du klarer!:)
Har du snakket med legen din om dette, evnt tatt hormonprøver mens det er som verst?
Mulig det finnes hjelp der ute om du finner ut hva det er/kommer av!

ada-emilie
16-12-10, 22:43
*Klistrer stjerna i boka si * ;)[/quote]
Ja gjør det:) Jeg er imponert over dere.

drodla
16-12-10, 23:01
Jeg lurer på om ikke flere kan komme med gode argumenter på denne diskusjonen i bloggen til Dreamy jeg? http://lenabeatrice.net/mat-og-helse/ferry-food/

Jeg lurer på om han der fyren ikke egentlig burde få litt god gammeldags kokos.

Carisma
16-12-10, 23:16
Jeg lurer på om han der fyren ikke egentlig burde få litt god gammeldags kokos.
:D Er det du som er dingle?

Cherry
16-12-10, 23:40
Jeg blir gal i mitt eget selskap! Råd mot hypersosialiseringssyndrom?:p

drodla
17-12-10, 08:22
:D Er det du som er dingle?

Mm. Synes jeg var sakelig og flink ganske lenge. Men snakk om evne til å erte på seg gråstein da. Har stålkontroll på insulinet, men ikke like god kontroll på adrenalinet :cool:

Carisma
17-12-10, 13:01
Har stålkontroll på insulinet, men ikke like god kontroll på adrenalinet :cool:
Det var derfor jeg valgte å stoppe opp der en stund også :D

Nerthus
17-12-10, 18:32
Jeg blir gal i mitt eget selskap! Råd mot hypersosialiseringssyndrom?:p

Plukke tilfeldig nummer fra telefonkatalogen og prate litt med en fremmed? ;)
Starte masse interessante tråder på forumet? Skaffe seg flere venner? Ringe noen gamle? Be seg bort til noen du ikke har snakket med lenge? ;)

Cherry
18-12-10, 16:46
Plukke tilfeldig nummer fra telefonkatalogen og prate litt med en fremmed? ;)
Starte masse interessante tråder på forumet? Skaffe seg flere venner? Ringe noen gamle? Be seg bort til noen du ikke har snakket med lenge? ;)

HAHA :D

Jeg endte med å sitte i telefonen. Jeg takler ikke å sitte hjemme en fredag eller lørdagskveld i mitt nye liv altså. Jeg har blitt som de menneskene jeg ikke skjønte meg på før:p

Kanutten
18-12-10, 17:45
Jeg tenker litt på alle dere her som lager så mye lavkarbo gotteri til jul. Blir ikke dere litt trigget av søtsmaken slik at det er lettere å havne gærnt igjen etter jul?? Jeg trodde noe av poenget med lavkarbo var å kvitte seg med sukkersuget?? Jeg bare lurer... :o For jeg hadde aldri klart å lage masse gotteri selv om det var lavkarbo og liksom bare forbeholdt det jula. Jeg har heldigvis ikke sukkersug, men jeg tør ikke friste det heller. :o

Photobscura
18-12-10, 17:53
Jeg tror kanskje at når man er ganske ny i opplegget, så kommer behovet for å ikke skille seg ut i sosiale settinger, så man lager sitt eget sukkerfrie alternativ til jul sånn at man sklir litt inn i mengden,?! Og kanskje like mye om ikke mer, rett og slett for å unngå å sprekke. Har man et alternativ, så er det lettere å unngå å bare ta den konfektbiten, den pepperkaka, og så videre.
Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal lage f.eks issjokolade o.l til jul, men jeg er lat, og det har bare blitt med tanken, så jeg ender alltid opp med en skål nøtter og en nøtteknekker. Det holder lenge det :). Men klart det trigger noe. Det hender jo jeg spiser noe sukkerfritt, og det går bra om det bare er litt, men ved et visst punkt så påvirker det noe i meg, og skaper sukkersug.

Cherry
18-12-10, 18:25
...men jeg er lat, og det har bare blitt med tanken

HURRA! Vi er flere som er det ja. Det meste blir som regel bare med tanken her:p

Anarko
18-12-10, 18:55
Jeg har tanker om å lage noe lavkarbo godteri. Vet ikke om det blir noe av, men noe enkelt og godt, slik at jeg har noe å kose meg med mens resten av familien spiser sjokolade og gudene vet hva :) Jeg har ikke noe spesielt problem med søtsug egentlig. Jeg spiste noe mørk sjokolade for litt over en mnd siden, og ikke spist noe søtt siden da. Ikke trigget det noe heller. Jeg drikker litt fun-light saft. Men jeg føler sjeldent søtsug. Om jeg en sjelden gang føler for noe søtt så tar jeg cottage cheese med pittelitt bringebærsyltetøy uten tilsatt sukker, kanel og valnøtter. Syns det er kjempegodt. Men det er sjeldent jeg spiser det pga søtsuget egentlig.
Jeg er derimot avhengig av koffein...

ada-emilie
18-12-10, 21:40
Når jeg leste fun light saft i forbindelse med godteri tenkte jeg på at man kan lage egen saftis med fun light saft om man har sånne plastikkbegere for sånt.

Supera
18-12-10, 22:01
Når jeg leste fun light saft i forbindelse med godteri tenkte jeg på at man kan lage egen saftis med fun light saft om man har sånne plastikkbegere for sånt.
Jepp, men de blir hardere enn når man lager med sukkersaft. Men de smaker godt i alle fall.

Anarko
18-12-10, 22:02
Jeg var på jakt etter slike begere i sommer! Men fant ikke. Hvor kjøper man slike?

drodla
18-12-10, 22:05
Jepp, men de blir hardere enn når man lager med sukkersaft. Men de smaker godt i alle fall.

Liker dem harde, jeg.
(Er det lov å si det, egentlig...?)

katten
18-12-10, 22:08
Jeg var på jakt etter slike begere i sommer! Men fant ikke. Hvor kjøper man slike?

Tupperware har 4 mini-begere for kr 99, trur eg. Dei er med lokk :)

Eg pla fryse rå-saft i begerene, lage til ei mugge saft og bruke begerene med lokk som isbiter. Når mugga er drukket opp, har som regel safta i mini-begerene tina litt, så då laga eg ny iskald saft på det som er oppi dei :)

drodla
18-12-10, 22:10
Jeg var på jakt etter slike begere i sommer! Men fant ikke. Hvor kjøper man slike?

http://www.delius.no/kjokkenredskaper/is/ice-pop-molds-light-blue.html

Supera
18-12-10, 22:11
Jeg var på jakt etter slike begere i sommer! Men fant ikke. Hvor kjøper man slike?
De finnes overalt, jo... Men det er mange dårlige versjoner. Det er ett must å ha skikkelig skål under isen, og så er det best å ha ett lite sugerør slik at man kan suge opp det som har dryppet ned i skåla også.

Noe sånt som dette bør du IKKE gå for etter min mening:
http://tupperware.no/xbcr/nordics/stor_Ispindeforme.jpg
Det blir bare søl.

Men finner du noe slikt som dette, så er det gull:
http://blogg.dinmat.no/vea/files/2010/08/Fruktis-kombo_Aftenposten-format-1024x464.jpg

ada-emilie
19-12-10, 00:00
Liker dem harde, jeg.
(Er det lov å si det, egentlig...?)
:)Jeg også. Det er jo bare en fordel, så varer de lengre.
Da jeg ikke spiste lavkarbo skrelte jeg bananer og puttet i fryseren. Det ble god is det!

Anarko
19-12-10, 02:25
Oi, Aeryth, de på nederste bildet der ser jo bare fantastiske ut! Nomnom!

Btw, når dere er syke, syns dere det er best med kald eller varm drikke da? Jeg merker jeg hoster mer med varm drikke, sikkert siden det er slimløsende. Mens kaldt føles lindrende.

senorita
19-12-10, 02:56
kroppen har vel ikke altfor godt av kald drikke.. Bruker den jo energi på å varme opp kroppen i tillegg.. Lunket er vel best, sånn egentlig.. husker jegble like forbauset da jeg bodde i spania og fikk "varmt" vann, dvs ikke nedkjølt.. Men det syns dem er helt topp, og da blir man visst ikke like varm, som om kroppen drikker iskaldt vann i varmen..

Forøvrig må jeg ha KALDT vann, lunka vann er bare æsj :S

Rin
19-12-10, 07:20
Jeg kjøpte saftis-former på Ahlens i sommer, like til de på det nederste bildet til Aeryth - de har også et sånt lite sugerør. :p

Ooog jeg skal også lage litt lavkarbo-godt/kaker, men det er mest fordi det å bake til jul, i seg selv, er koselig. :o

Supera
19-12-10, 07:53
Jeg kjøpte saftis-former på Ahlens i sommer, like til de på det nederste bildet til Aeryth - de har også et sånt lite sugerør. :p
Jeg har også de til venstre på det nederste bildet, men i andre farger. Hm, jeg aner ikke hvor mine er kjøpt da. Jeg tror det er noen jeg har knabbet fra moren min. :geip:

ada-emilie
19-12-10, 14:57
kroppen har vel ikke altfor godt av kald drikke.. Bruker den jo energi på å varme opp kroppen i tillegg.. Lunket er vel best, sånn egentlig.. husker jegble like forbauset da jeg bodde i spania og fikk "varmt" vann, dvs ikke nedkjølt.. Men det syns dem er helt topp, og da blir man visst ikke like varm, som om kroppen drikker iskaldt vann i varmen..

Forøvrig må jeg ha KALDT vann, lunka vann er bare æsj :S
Jeg drikker alltid kald drikke sammen med varm, jeg. Jeg liker det sånn og da blir det lunka i magen.

Fredrikke07
19-12-10, 17:31
Noen som har hørt wawel sukkerfri sjokolade? Kjøpte denne i går, veldig god,men lurer på hvor lovlig den er egentlig...?

lommerusk
19-12-10, 19:50
Noen som vet hvor man får kjøpt slik te? :)
http://www.hellopro.co.uk/Ty_phoo_Tea_Ltd-18866-noprofil-2001321-83662-0-1-1-fr-societe.html

ada-emilie
19-12-10, 20:51
Hvor kaldt skal det være i sånne frysebokser som finnes inni små kjøleskap? Og hvor kaldt er det i vanlige frysebokser vanligvis?

Kanutten
19-12-10, 20:56
Hvor kaldt skal det være i sånne frysebokser som finnes inni små kjøleskap? Og hvor kaldt er det i vanlige frysebokser vanligvis?

Vi har -19 i frysern og -10 i kjøleskapfrysern.

Kitt
19-12-10, 22:20
Noen som har hørt wawel sukkerfri sjokolade? Kjøpte denne i går, veldig god,men lurer på hvor lovlig den er egentlig...?
Ser ut som om det har blitt snakket om den før (http://forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=5400548) her inne!

blåbær
19-12-10, 23:29
Noen som vet hvor man får kjøpt slik te? :)
http://www.hellopro.co.uk/Ty_phoo_Tea_Ltd-18866-noprofil-2001321-83662-0-1-1-fr-societe.html
Har aldri lagt merke til akkurat den, men de har hvertfall merket på helsekosten.

Idarull
20-12-10, 00:08
Noen som har peiling på kropp og kan si meg om det er naturlig at ribbeina på venstre side stikker mer ut enn de på høyre? Det er de nederste ribbeina da. Kjennes nesten ut som jeg har ett ekstra ribbein :P

KarMa40
20-12-10, 09:28
Jeg har sånn, og omvendt på ryggen.
Asymetrisk brystkasse kalte de det på klinikken, jeg ble utredet for skoliose når jeg var ca 13.

Helt alminnelig, det er utslag av at alle er mindre symmetriske enn man tror. Noen har ett øye sm er større/mindre/høyere, skjev nese, en større pupp, ballene på skjeve...
De fleste må justere brillestengene fordi ørene er ulikt plassert osv.

Haha alle er skeive, de bare vet det ikke!:D:D

Photobscura
20-12-10, 09:57
Jeg har også skjeive ribbein, de på høyre side står mer ut. Men jeg tror for min del at det ble sånn etter at jeg brakk en tro tre ribbein på den ene sida da jeg var yngre.

Idarull
20-12-10, 10:13
Aha, så det er greit ja! Det er bra da :) jeg er asymmetrisk i kjeven eller hva jeg skal si, men biter skakt da. har aldri hatt reggis :P skoletannlegen mente det var nødvendig, men ble aldri noe av. tannlegen jeg har nå mente det var samme. det så greit ut :P

Fredrikke07
20-12-10, 12:39
Ser ut som om det har blitt snakket om den før (http://forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=5400548) her inne!

Det kommer ikke opp noe når jeg trykker på linken..

Kitt
20-12-10, 12:53
Det kommer ikke opp noe når jeg trykker på linken..
Så dumt at den ikke virker!

Om du går på Utvidet søk og søker Wawel og Innlegg, kommer du til siden jeg prøvde å vise deg!:p

kennygirl
20-12-10, 12:59
Noen som vet hvor man får kjøpt slik te? :)
http://www.hellopro.co.uk/Ty_phoo_Tea_Ltd-18866-noprofil-2001321-83662-0-1-1-fr-societe.html

De har den på sunkost her jeg bor, men du kan bestille den her (http://www.kinsarvik.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=038614015752&hkat=3&kat=10&grp=1)

Den med solbær er min favoritt :)

Fredrikke07
20-12-10, 20:38
Så dumt at den ikke virker!

Om du går på Utvidet søk og søker Wawel og Innlegg, kommer du til siden jeg prøvde å vise deg!:p

takk skal du ha:)!
Men jeg finner ikke ut hvor sunn den egentlig er alikvel...noe jeg har oversett kanskje:confused:?

drodla
20-12-10, 20:44
takk skal du ha:)!
Men jeg finner ikke ut hvor sunn den egentlig er alikvel...noe jeg har oversett kanskje:confused:?

Står det ikke noe på den?

langaard
20-12-10, 21:47
Hei! Noen som kan svre på om det er normalt å ha ulik tykkelse på lårene? Jeg har ca 1,7cm foskjell! Er jeg helt unormal??:eek:

TrillTrall
20-12-10, 22:00
Jeg var på jakt etter slike begere i sommer! Men fant ikke. Hvor kjøper man slike?

Jeg har flere sett - fås vel på Nille, Jernia og Tuppevare? Men er vel helst sommervare antagelig.

TrillTrall
20-12-10, 22:02
De finnes overalt, jo... Men det er mange dårlige versjoner. Det er ett must å ha skikkelig skål under isen, og så er det best å ha ett lite sugerør slik at man kan suge opp det som har dryppet ned i skåla også.

Noe sånt som dette bør du IKKE gå for etter min mening:
http://tupperware.no/xbcr/nordics/stor_Ispindeforme.jpg
Det blir bare søl.

Men finner du noe slikt som dette, så er det gull:
http://blogg.dinmat.no/vea/files/2010/08/Fruktis-kombo_Aftenposten-format-1024x464.jpg

Vi har begge de to du linker til. :) Ungene liker begge og jeg synes det blir likye mye søl med begge.

TrillTrall
20-12-10, 22:05
Hei! Noen som kan svre på om det er normalt å ha ulik tykkelse på lårene? Jeg har ca 1,7cm foskjell! Er jeg helt unormal??:eek:

Hvis lårene dine alltid har vært sånn er det ikke noe å bry seg om. Men om de har blitt sånn nylig og det ene er f.eks. hardt / varmt / rødt så ville jeg tatt en tur til legen.

Fredrikke07
20-12-10, 22:39
Står det ikke noe på den?

Jo , selvfølgelig:o, bare jeg som ikke aner om noe av det er "fy, fy".

Dette er ingrediensene:
sweeteners (latinol E966, acesulfame potassium E950), whole milk powder, cocoa butter, cocoa mass, emulsifiers (soya lecihthin and E 476), flavours, cocoa solids min 36%.

Pr. 100 g
52, 5 g karbohydrater
lactose 9,5 g
lactitol 38,9 g
starch 0,8

ada-emilie
21-12-10, 10:30
Hei! Noen som kan svre på om det er normalt å ha ulik tykkelse på lårene? Jeg har ca 1,7cm foskjell! Er jeg helt unormal??:eek:
Nei, det er vanlig å ikke være lik på begge sider av kroppen på forskjellige steder. 1,7 cm er lite. Har du sett de som sammenligner ansiktets to sider? De er hos alle ulike. Mange har forskjellig lengde på bena. Det er verre enn tykkelse fordi det kan gå utover ryggen. Den venstre puppen min er mindre enn den andre. Det er også vanlig. Rompa mi er heller ikke lik på begge sider.
Det finnes ikke perfekte kropper. Det er for at det skal bli plass til sjarm, vet du:)

Kanutten
21-12-10, 12:14
Jeg fikk en sms fra ei venninne i går kveld litt over klokken 22 hvor hun lurte på hvordan det gikk med meg etc. Koselig sms. :love: Sambo skulle opp igjen klokken 03 i natt da han måtte på jobb klokken 04 så vi la oss tidlig; litt over klokken 21. Det vil si at jeg IKKE fikk lest denne sms´en i går kveld. Vel, etter et par timer, rett før klokken 24 fikk jeg en ny sms fra venninna mi hvor ho er omtrent sur og fornærmet for at jeg ikke svarte på sms´en hennes. "Hvorfor svarer du ikke når jeg sender deg sms og spør hvordan det går med deg?? Dette gidder jeg ikke!" :confused: :confused:

Dette har skjedd mange ganger at hun sender sms om kveldene når jeg har lagt meg og så blir hun fornærmet når jeg ikke svarer med en gang. Det føles nesten som om jeg har øyeblikkelig svarplikt overfor henne og jeg får et forklaringsbehov...

Hva skal jeg gjøre?? Jeg vil jo gjerne ha sms fra henne, og jeg sender mange til henne også, men jeg krever ikke svar umiddelbart! Jeg føler jeg blir stresset..... :(

drodla
21-12-10, 12:30
Hva skal jeg gjøre?? Jeg vil jo gjerne ha sms fra henne, og jeg sender mange til henne også, men jeg krever ikke svar umiddelbart! Jeg føler jeg blir stresset..... :(

RING til henne og forklar hvordan du tenker rundt mobilbruken din.

Anarko
21-12-10, 12:32
Jeg fikk en sms fra ei venninne i går kveld litt over klokken 22 hvor hun lurte på hvordan det gikk med meg etc. Koselig sms. :love: Sambo skulle opp igjen klokken 03 i natt da han måtte på jobb klokken 04 så vi la oss tidlig; litt over klokken 21. Det vil si at jeg IKKE fikk lest denne sms´en i går kveld. Vel, etter et par timer, rett før klokken 24 fikk jeg en ny sms fra venninna mi hvor ho er omtrent sur og fornærmet for at jeg ikke svarte på sms´en hennes. "Hvorfor svarer du ikke når jeg sender deg sms og spør hvordan det går med deg?? Dette gidder jeg ikke!" :confused: :confused:

Dette har skjedd mange ganger at hun sender sms om kveldene når jeg har lagt meg og så blir hun fornærmet når jeg ikke svarer med en gang. Det føles nesten som om jeg har øyeblikkelig svarplikt overfor henne og jeg får et forklaringsbehov...

Hva skal jeg gjøre?? Jeg vil jo gjerne ha sms fra henne, og jeg sender mange til henne også, men jeg krever ikke svar umiddelbart! Jeg føler jeg blir stresset..... :(

Vær ærlig og si fra. Hun kan jo ikke bli fornærmet for sånt. Jeg hadde nok blitt ganske så irritert på henne. Si i allefall i fra at dette ikke er ok. Hun må godta at du kan av forskjellige grunner være sen til å svare på meldinger.

Carisma
21-12-10, 14:43
Jeg tenker litt på alle dere her som lager så mye lavkarbo gotteri til jul.
Jeg skal lage sukkerfri konfekt i kveld. Rett og slett fordi mora mi spurte om jeg kunne ta med noe av det. Og det syns jeg var en god anledning! :ja: Faren min har dia2 og hun er insulinresistent (selv om hun ikke vil inrømme det...), og har blitt mer og mer interessert i lavkarbo. Enhver anledning er en god anledning til å vise de gode alternativene som finnes! :D

Hun må godta at du kan av forskjellige grunner være sen til å svare på meldinger.
Spesiellt nå som du er syk må hun vel forstå at du ikke er tilgjengelig til enhver tid? Skal du ha plikt til å ha med/på mobilen for å tekkes henne? Hvis hun ikke forstår vanlig folkeskikk i forhold til det, så bruk sykdommen som unnskyldning, at du trenger litt fred og hvile og ikke alltid er "på nett"!

Carisma
21-12-10, 16:45
Leser i smart clubs kundeavis at de har egenprodusert tynnribbe. Har de virkelig alet opp grisene på bakrommet?? :confused::rolleyes:

Photobscura
21-12-10, 17:58
Leser i smart clubs kundeavis at de har egenprodusert tynnribbe. Har de virkelig alet opp grisene på bakrommet?? :confused::rolleyes:
Skulle tro det var plass til både fjøs og slakteri på Smart Club :D

Anne
21-12-10, 19:49
Jeg fikk en sms fra ei venninne i går kveld litt over klokken 22 hvor hun lurte på hvordan det gikk med meg etc. Koselig sms. :love: Sambo skulle opp igjen klokken 03 i natt da han måtte på jobb klokken 04 så vi la oss tidlig; litt over klokken 21. Det vil si at jeg IKKE fikk lest denne sms´en i går kveld. Vel, etter et par timer, rett før klokken 24 fikk jeg en ny sms fra venninna mi hvor ho er omtrent sur og fornærmet for at jeg ikke svarte på sms´en hennes.

Jeg kjenner igjen det med enkelte som ikke har forstått dette med vanlig høflig telefonbruk. feks at det er vanlig å ikke forstyrre folk etter et visst tidspunkt med mindre det er "fare" på ferde...Og vi risikerer jo å bli vekt iom mange bruker mobilen som vekkerklokke. Så den ligger jo ofte ved siden av oss.

Jeg kjenner også igjen dette med sovemønster;)...Mann legger seg også ofte tidlig...og da hender det jeg og gjør det.

Jeg har tatt det opp med venninna mi og hun skjønner det delvis. Hun skjønner ikke problemet med å sende sms sent...for hun har jo sin mobil liggende i stua iom de har fast tlf også. Noe ikke alle har. Vi snakket om det i et selskap forøvrig...og alle så nær som hun skjønte at det ikke skal ringes eller smses sent. Hun skjønner det også nå. Hun ble ikke fornærmet, bare forundret....:p

Så ta det opp med henne du.:klem:

Photobscura
21-12-10, 20:42
Så vidt jeg vet, og har erfart, så funker alarmen på mange mobiler selv om den er slått av, ellers går det an å slå av både lyd og vibrasjon. Det løser dog ikke problemet med litt dårlige antenner hos folk, da ... :o.

Kanutten
21-12-10, 20:46
Så vidt jeg vet, og har erfart, så funker alarmen på mange mobiler selv om den er slått av, ellers går det an å slå av både lyd og vibrasjon. Det løser dog ikke problemet med litt dårlige antenner hos folk, da ... :o.

Alarmen virker selv om batteriet er tatt ut... i allefall gjorde min det. jeg var nødt å slå av alarmen før jeg sendte den inn til service. :p

senorita
21-12-10, 20:49
Jeg har også venner som sender melding til alle døgnets tider.. slitsomt. Søsteren min også.. kan sende melding midt på natten om noe som virkelig er helt uviktig.. Håpløst!

Spesielt siden jeg våkner av vibreringen på tlf, selv om lyden er av..