View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar



Cherry
07-01-11, 16:26
Første gangen skjønte jeg det da jeg reiste meg på bussen og kvalmen kom som kastet på meg, et under at jeg ikke spydde der og da! Var noen dager på overtid med mensen også.

Andre gangen visste jeg det et par-tre dager etter befruktning, selv om ingen tror meg når jeg sier det. Men den kvalmen, den hadde en spesiell "smak" var ikke til å ta feil av. :) Så selv om jeg testet negativt 3 dager før forventet mens var jeg temmelig sikker og den dagen mensen skulle kommet hadde jeg en svak strek på testen. :) Nå er det krapylet 10 år gammel og skal på sitt livs første Nyttårsball i kveld! :love:

Jeg tror deg :D. Mamma har sagt at hun visste det nesten umiddelbart etter hun ble gravid med meg. Dessuten har hun sagt at jeg burde være snill med henne for hun spydde tross alt de fire første månedene hun gikk med meg:p

KarMa40
07-01-11, 17:53
Gravid?

Tissetrengt, lettrørt og irritabel. Og trøtt. Og buksene har liksom krympet i skapet.

Deanna
07-01-11, 18:04
Gravid?

Tissetrengt, lettrørt og irritabel. Og trøtt. Og buksene har liksom krympet i skapet.
Det kaller jeg Søndag.

vimsen85
07-01-11, 18:05
Det kaller jeg Søndag.
:lol: :lol: :lol:

KarMa40
07-01-11, 18:47
:lol::lol::lol:

Cherry
07-01-11, 19:40
det kaller jeg søndag.


:d :d :d

Cherry
07-01-11, 19:41
det kaller jeg søndag.


:d:d:d

vimsen85
08-01-11, 02:18
Går det an å søke i en tråd? Jeg fant foresten disse på netrition.com: http://www6.netrition.com/lowreys_bacon_curls.html En type baconcrisp for mikroen. Kanskje man kan kjøpe sånne og fritere selv. Var det ikke i denne tråden noen hadde spurt om det?

Supera
08-01-11, 02:41
Går det an å søke i en tråd?
Ser du "søk i denne tråden"? :geip:

vimsen85
08-01-11, 11:40
Ser du "søk i denne tråden"? :geip:

Haha, der ja. Var kanskje litt trøtt. For jeg mente det gikk an, bare fant den ikke :snill:

Cherry
08-01-11, 13:56
Som ARBEIDSGIVER, skal man da sende sykemeldingspapirene til nav selv om det bare er 1 uke 100% og 1 uke 50% og da faller innefor arbeidsgiverperioden?

Kitt
08-01-11, 13:57
Som ARBEIDSGIVER, skal man da sende sykemeldingspapirene til nav selv om det bare er 1 uke 100% og 1 uke 50% og da faller innefor arbeidsgiverperioden?
Det tror jeg ikke, for NAV hadde ikke registret at jeg hadde vært sykemeldt en eneste gang selv om jeg hadde brukt opp alt jeg hadde av egenmeldinger i tillegg! Jeg hadde bare ikke vært sykemeldt mer enn tre dager av gangen!

Cherry
08-01-11, 14:38
Det tror jeg ikke, for NAV hadde ikke registret at jeg hadde vært sykemeldt en eneste gang selv om jeg hadde brukt opp alt jeg hadde av egenmeldinger i tillegg! Jeg hadde bare ikke vært sykemeldt mer enn tre dager av gangen!

Måtte forske litt. Det er den tredje siden som skal leveres til Nav. Dette må man enten gjøre selv eller levere til arbeidsgiver dersom de forskutterere lønn ut over arbeidsgiverperioden.

Kanutten
08-01-11, 16:52
Som ARBEIDSGIVER, skal man da sende sykemeldingspapirene til nav selv om det bare er 1 uke 100% og 1 uke 50% og da faller innefor arbeidsgiverperioden?

Jeg mener du skal sende inn. Dette fordi at hvis vedkommede plutselig blir ytterligere sykemeldt så slipper du starte på en ny periode med lønn fra deg. Det kan tom være slik at vedkommede prøver seg på jobb igjen etter 14 dager, det går ikke og vedkommede får forlenget sykemeldingen SELV om vedkommede var en snartur på jobb. Og da er det NAV som utbetaler lønn.

Kanutten
08-01-11, 16:53
Det tror jeg ikke, for NAV hadde ikke registret at jeg hadde vært sykemeldt en eneste gang selv om jeg hadde brukt opp alt jeg hadde av egenmeldinger i tillegg! Jeg hadde bare ikke vært sykemeldt mer enn tre dager av gangen!

Sykemelderen sender også kopi av sykemeldingen til NAV. Så det burde være i papirene dine på NAV.

Cherry
08-01-11, 17:30
Sykemelderen sender også kopi av sykemeldingen til NAV. Så det burde være i papirene dine på NAV.

Jammen om legen sender sykemeldingen til NAV så trenger jo verken pasient eller arbeidsgiver å sende den? Da trenger jo bare arbeidsgiver å sende inntektsopplysninger.

Kanutten
08-01-11, 17:33
Jammen om legen sender sykemeldingen til NAV så trenger jo verken pasient eller arbeidsgiver å sende den? Da trenger jo bare arbeidsgiver å sende inntektsopplysninger.

Alle må sende... Om det er for å ha kontroll eller hva vet jeg ikke. Jeg HAR opplevd at jeg har fått utbetalt sykepenger FØR jeg har sendt inn min del av sykemeldingen, men jeg har i samme slengen fått krass beskjed om å sende inn min del snarest mulig.

camryn
08-01-11, 17:47
Fyller vaskemaskiner seg opp med vatn, etter tid eller mengde vatn? Altså, drar dei (vanligvis?) inn X liter vatn, eller supar dei kun i seg det dei får i t.d. 3min og køyrer på det?

Me har ein bittebitteliten vass-stråle, og eg vil så gjerne sette på maskinene, men mannen meiner det ikkje går.

TrillTrall
08-01-11, 18:29
Fyller vaskemaskiner seg opp med vatn, etter tid eller mengde vatn? Altså, drar dei (vanligvis?) inn X liter vatn, eller supar dei kun i seg det dei får i t.d. 3min og køyrer på det?

Me har ein bittebitteliten vass-stråle, og eg vil så gjerne sette på maskinene, men mannen meiner det ikkje går.

Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på det, maskina er vel avhengig av et visst vanntrykk for å få nok vann?

Ignite
08-01-11, 20:17
Maskinene er programmert til å få nok vann før de starter vaskeprogrammet. Enkel test er å starte maskinen med vannkranen igjen. Da starter den ikke som den skal.

Supera
09-01-11, 03:34
Jeg lurer på om stevia er trygt for ammende.

Jeg skulle la ei venninne smake på "steviasaft" i kveld (altså noen dråper flytende smaksatt stevia i ett glass vann), og da spurte hun hva det var og jeg svarte at stevia er en urte som er 300 ganger søtere enn sukker og påvirker ikke blodsukkeret. Hun ammer og lurte på om ammende kunne ha stevia. Jeg ble litt usikker, men vil da tro det? Hun ville forståelig nok være føre var og holdt seg unna siden det er flere urter ammende bør holde seg unna. Men noen her som vet om stevia er trygt for ammende? Jeg finner ingen info om det på nettet... Det nærmeste jeg fant var en anekdote om at så vidt den personen visste, så hadde det ikke blitt forsket på det. Men stevia har jo 40% av søtningsmarkedet (inkludert sukker!) i Japan og har vært brukt i flere tiår, så det høres jo rart ut at det ikke skal være noe studier på det.

vimsen85
09-01-11, 13:01
Jeg lurer på hva som bestemmer hvor mange poeng "likene" (vektskåltilbakemldingene) dine er verdt. Ser mine er verdt 1 poeng, mens jeg har fått 110 poeng selv om jeg ikke har fått 110 tilbakemeldinger. Og så lurer jeg på hva forskjellen på et juniormedlem, medlem og seniormedlem er. Er det hvor mange innlegg som teller, eller hvor lenge man har vært medlem? Er bare nysgjerrig ;) Mulig jeg til og med har spurt om det før, men ikke husker helt hvor :P

Foresten, er det noen som har prøvd å fryse Lena Beatrices tekaker?

Furine
09-01-11, 13:04
Eg har frose tekakene ja. Funka heilt greit, tina den berre i omnen.

vimsen85
09-01-11, 13:05
Eg har frose tekakene ja. Funka heilt greit, tina den berre i omnen.

Flott. Takk for raskt svar :D

vimsen85
09-01-11, 13:36
Er du ung og bor i Bergen? Kanskje det her http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=996637#post996637 er noe du vil være med på?

Supera
09-01-11, 15:16
Jeg lurer på hva som bestemmer hvor mange poeng "likene" (vektskåltilbakemldingene) dine er verdt. Ser mine er verdt 1 poeng, mens jeg har fått 110 poeng selv om jeg ikke har fått 110 tilbakemeldinger. Og så lurer jeg på hva forskjellen på et juniormedlem, medlem og seniormedlem er. Er det hvor mange innlegg som teller, eller hvor lenge man har vært medlem? Er bare nysgjerrig ;) Mulig jeg til og med har spurt om det før, men ikke husker helt hvor :P
Du bør sjekke denne informasjonstråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14384). ;)

Kanutten
09-01-11, 17:12
På venstre siden under avataren min står det seniormedlem, men endel andre har klart endre det som står der?? Hvor gjør man det da??? Og hvorfor har noen fet skrift på nicket??

vimsen85
09-01-11, 17:56
Du bør sjekke denne informasjonstråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14384). ;)

Tusen takk :)

På venstre siden under avataren min står det seniormedlem, men endel andre har klart endre det som står der?? Hvor gjør man det da??? Og hvorfor har noen fet skrift på nicket??

Jeg har blitt støttemedlem. Da ble nicket mitt tjukt og jeg fikk velge navnet selv. Du kan bli støttemedlem under ymse på kontrollpanelet. Men jeg vet likevel ikke hva jeg var før. Blir man senior etter et visst antall innlegg?

Cherry
09-01-11, 20:13
Noen som veit hvor den svarte better bodies jazzbuksa mi, med hvite tråder på har tatt veien?

langaard
09-01-11, 20:15
Noen som veit hvor den svarte better bodies jazzbuksa mi, med hvite tråder på har tatt veien?
:eek: Jeg har ikke tatt den:eek:

KarMa40
09-01-11, 20:17
Noen som veit hvor den svarte better bodies jazzbuksa mi, med hvite tråder på har tatt veien?


Der du la den sist! ... eller muligens det siste stedet du vil lete;)

Neida, den har sikkert sklidd bakerst, nederst, underst der du allerede har sett, men 'noen' har flyttet en bunke oppå...

KarMa40
09-01-11, 20:39
Jeg lurer på om stevia er trygt for ammende.

Jeg finner denne:http://www.livestrong.com/article/263100-stevia-while-breastfeeding/ , med noenlunde seriøse henvisninger og en balansert tone, mulighet for reaksjoner dersom man er allergisk for andre navngitte planter.

Ellers må du prøve å finne noen som kan google på portugisisk eller japansk, der stevia er vanlig og forskning følgelig burde finne sted. Kanskje tysk? de er gode på alternativt...

Nerthus
09-01-11, 20:40
Noen som veit hvor den svarte better bodies jazzbuksa mi, med hvite tråder på har tatt veien?

Nederst i skittentøykurva? Forresten - er du fornøyd med den? Vurderer å kjøpe en selv - de har så stilig snitt med litt utvidet nederst :)

Cherry
09-01-11, 20:45
Nederst i skittentøykurva? Forresten - er du fornøyd med den? Vurderer å kjøpe en selv - de har så stilig snitt med litt utvidet nederst :)

Jeg er DRITFORNØYD med den. Jeg har den både med trådene, i rosa, rødt, blått og grå :D.

Aberet er jo prisen:rolleyes:

Skal gå direkte dit jeg ville lett aller sist og se om jeg sparer meg arbeid:p

KarMa40
09-01-11, 20:57
.... se om jeg sparer meg arbeid:p

Ahem.. tenåringsbarn? ...

Overhodet ingen anklage, neineineineinei...

Nerthus
09-01-11, 20:58
Jeg er DRITFORNØYD med den. Jeg har den både med trådene, i rosa, rødt, blått og grå :D.

Aberet er jo prisen:rolleyes:

Skal gå direkte dit jeg ville lett aller sist og se om jeg sparer meg arbeid:p

Lykke til - du får si fra hvor du fant den tilslutt ;) Og jeg skal bestille etter at jeg har vært innom butikken i Oslo som selger de så jeg får prøvd først!

Supera
09-01-11, 20:58
Jeg finner denne:http://www.livestrong.com/article/263100-stevia-while-breastfeeding/ , med noenlunde seriøse henvisninger og en balansert tone, mulighet for reaksjoner dersom man er allergisk for andre navngitte planter.

Ellers må du prøve å finne noen som kan google på portugisisk eller japansk, der stevia er vanlig og forskning følgelig burde finne sted. Kanskje tysk? de er gode på alternativt...
Takk, men ble ikke så mye klokere av den artikkelen. Det var det samme som jeg fant, altså at de ikke visste om noen studier med stevia og amming. Hm.

Mannen til hun venninna mi som ikke turte å prøve stevia er misjonærbarn og snakker flytende japansk. Jeg vet ikke hvor flink han er til å lese/skrive på japansk, men verdt ett forsøk. Kanskje jeg skal be ham om å google. :snill:

Cherry
09-01-11, 20:59
Ahem.. tenåringsbarn? ...

Overhodet ingen anklage, neineineineinei...

Om jeg er eller har? Ingen av delene :p

Selv om damen på polet påsto at det så ut som det var minst 10 år til jeg var 25..*plystre*

Supera
09-01-11, 21:03
Jeg lurer på om noen her har porøs stein på badet og om de vil anbefale det eller ikke. Altså fliser av skifer, marmor eller lignende.

KarMa40
09-01-11, 21:48
Jeg lurer på om noen her har porøs stein på badet og om de vil anbefale det eller ikke. Altså fliser av skifer, marmor eller lignende.

Nei, men planen var at vi skulle ha marmor når sameiet pusset opp i høst. Fliseleverandøren sa at porøs sten var utenfor garantien til utbygger, så det ble det ikke. Det kreves noe jevnlig vedlikehold og vi som bor i stort sameie er tydeligvis idioter.
Altså jeg svelget den og valgte noe annet, men i vårt prosjekt stiller utbygger garanti ikke bare for eier av leilighet, men samlet ovenfor sameiet som enhet, og jeg kunne ikke oppheve den fordi jeg drømmer om lekker rosa-beige med hvittmatt overflate, aahhh..

Det ble istedet hvite matte kvadratiske på veggen og grå med struktur og litt perlemor på gulvet.

christine76
09-01-11, 23:55
Vi valgte skifer på gulvet på badet da det ble pusset opp for et år siden. Har vært veldig fornøyd med det hittil i alle fall.

vimsen85
10-01-11, 00:46
Jeg finner denne:http://www.livestrong.com/article/263100-stevia-while-breastfeeding/ , med noenlunde seriøse henvisninger og en balansert tone, mulighet for reaksjoner dersom man er allergisk for andre navngitte planter.

Ellers må du prøve å finne noen som kan google på portugisisk eller japansk, der stevia er vanlig og forskning følgelig burde finne sted. Kanskje tysk? de er gode på alternativt...

Takk, men ble ikke så mye klokere av den artikkelen. Det var det samme som jeg fant, altså at de ikke visste om noen studier med stevia og amming. Hm.

Mannen til hun venninna mi som ikke turte å prøve stevia er misjonærbarn og snakker flytende japansk. Jeg vet ikke hvor flink han er til å lese/skrive på japansk, men verdt ett forsøk. Kanskje jeg skal be ham om å google. :snill:

Jeg kan portugisisk! *skryte*. Prøvde å søke på graviditet og stevia. Men det eneste jeg fant som virkelig handlet om det var en tråd på et mammaforum. De hadde alle fått beskjed av legen sin om å ikke bruke søtningsmiddel, men en av damene hadde fått beskjed av legen sin at stevia var trygt. Fant desverre ingen mer vitenskapelige artikler. Nå er det ikke vanlig i Brasil at slike ting blir publisert digitalt så vidt jeg har forstått. Så det kan være at det finnes forskning på dette, men som ikke er tilgjengelig for oss.

Marhus
10-01-11, 00:47
Hei! Jeg bare lurte på, hvilke vitaminer og kosttilskudd er det jeg trenger når jeg skal gå på ketolysekuren??? Skal kjøpe på helsekost butikk fordi jeg får rabatt der :)

Zillah
10-01-11, 08:01
Det finst tre boksar med tablettar som er spesiallaga for Ketolysekuren:

Hva trenger du?
Ketolysekuren bygger på normal norsk kost.
I tillegg trenger du:

· Boken "Slank med ketolysekuren"
· Ketolysestix
· Kromtabletter med kalsium a 100 stk
· Selentabletter med sink og vitaminer a 50 stk
· Magnesiumtabletter a 50 stk

(http://ketolyse.no/index.php?side=produkter)
Viss du klikkar på linken, kan du klikke deg vidare til nærmare beskrivelse av innhaldet i dei. Det kan jo tenkast helsekosten fører ketolysevitaminane, men om dei ikkje gjer det så kan du lage eiga pakke av det som passar best.

Furine
10-01-11, 08:46
Kvifor i all verda må Selentablettane eg fann på biosjappa både lukte og smake høgg? Eg blir jo kvalm berre av å opne boksa jo! :eek:

Lillemy71
10-01-11, 09:56
Fant desverre ingen mer vitenskapelige artikler. Nå er det ikke vanlig i Brasil at slike ting blir publisert digitalt så vidt jeg har forstått. Så det kan være at det finnes forskning på dette, men som ikke er tilgjengelig for oss.

Det er veldig mye som er publisert digitalt, men det betyr ikke at det ligger fritt på nettet for alle. Det blir lagt i vitenskaplige databaser som man på en eller annen måte må ha tilgang til. Jeg jobber som forsker så jeg tok et par kjappe søk i de databasene jeg har tilgang til og fikk maaange treff, men fant desverre ingenting om amming. Fant en studie der de konkluderer med at kyllingforstre ikke blir påvirket at høye steviadoser. Eller rettere sagt stevioside/rebaudioside A som det søte heter, stevia er selve urten. Har bestilt en artikkel fra februar 2010 der de oppsummer forskning på stevia fram til dags dato. Gir lyd dersom jeg finner noe interessant der :)

vimsen85
10-01-11, 11:02
Det er veldig mye som er publisert digitalt, men det betyr ikke at det ligger fritt på nettet for alle. Det blir lagt i vitenskaplige databaser som man på en eller annen måte må ha tilgang til. Jeg jobber som forsker så jeg tok et par kjappe søk i de databasene jeg har tilgang til og fikk maaange treff, men fant desverre ingenting om amming. Fant en studie der de konkluderer med at kyllingforstre ikke blir påvirket at høye steviadoser. Eller rettere sagt stevioside/rebaudioside A som det søte heter, stevia er selve urten. Har bestilt en artikkel fra februar 2010 der de oppsummer forskning på stevia fram til dags dato. Gir lyd dersom jeg finner noe interessant der :)

Ja, det er kanskje det, men etter som jeg forsto på en kompis i Brasil, så var det ikke like vanlig å publisere digitalt der som i europa. Jeg tenkte ikke på at det kanskje ikke ligger fritt for alle. Men det vet jeg jo egentlig. Fant en artikkel som viser at stevia kan redusere fruktbarheten til voksne kvinnelige rotter. De fikk da en dose stevia som tilsvarte 8 ganger det en indianerkvinne i argentina fikk i seg (altså rottene fikk doser i forhold til vekta, slik at det ble ikke 8 ganger det indianerkvinnene drakk). jeg prøver å lese den tabellen de har satt opp. Jeg tror det den viser er at de rottene som fikk stevia hadde kun 20-30% fruktbarhet. Men når de sluttet å få stevia ble de fruktbare igjen. Kanskje stevia kan brukes som prevensjon da? Man må da sansynligvis drikke 15g stevia i 300ml vann 8 ganger om dagen. Det hadde jo ingenting med fare for foster å gjøre. Men det var litt interessant. Dersom jeg har klart å lese den riktig. Jeg er ikke vant til å lese medisinske studier.

Planas, Gladys Mazzei and Joseph Kuć "Contraceptive Properties of Stevia rebaudiana" i American assosiation for the advancement of science (fant ikke årstall)

Lillemy71
10-01-11, 11:59
Kanskje stevia kan brukes som prevensjon da?


Ville ikke satsa på det gitt. Har ikke fått sjekket hvilken artikkel dette er, men lurer på om det kan være den som la grunnlaget for at Stevia i sin tid ikke ble godkjent som søtning, mens aspartam blei. Artikkelen er dessuten fra 1968 og mye har skjedd siden den tid.

Dersom det er den artikkelen jeg tror det er, så er det så godt som ingenting som stemmer i den, flere forskerer har konkludert med det. Tror også at noen konkluderte med at en voksen person må spise 36 kg med friske steviablad hver dag for å få samme dosen som rottene fikk og da kan jo noen og enhver bli syke/sterile. Så også en fyr på tv her for noen år siden som ikke brukte noe annet enn stevia til hverken seg selv eller barna. Han hadde brukt det i mange år og hadde ingen problem med fertiliteten, han hadde 11(!!!:eek:) unger.

Anne
10-01-11, 14:36
På venstre siden under avataren min står det seniormedlem, men endel andre har klart endre det som står der?? Hvor gjør man det da??? Og hvorfor har noen fet skrift på nicket??
Noen fordeler ved å være støttemedlem....:) som du kan bli via denne linken feks
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=976685&highlight=%2ASt%F8ttemedlem%2A#post976685

Marhus
10-01-11, 14:37
Okey, tusen takk for svar! :)

Marhus
10-01-11, 14:39
Jeg har et annet spørsmål ; Jeg har bakt er lavkarbo brød, men det jeg lurer på er om jeg kan bruke det brødet i toast med ost og smør når man går på ketolysekuren??

Kitt
10-01-11, 14:57
Jeg har et annet spørsmål ; Jeg har bakt er lavkarbo brød, men det jeg lurer på er om jeg kan bruke det brødet i toast med ost og smør når man går på ketolysekuren??
Er det et lavkarbobrød, kan du bruke det på den måten du vil!:)

Ostesmørbrød/toast er den måten jeg mest bruker lavkarbobrød på!

Bare husk at brøderstatninger kan være partystopper, så ikke overdriv inntaket!

Og vær så snill å ikke ha rød skrift. Det er så slitsomt å lese hele innlegg i rødt!:p

Photobscura
10-01-11, 14:58
Om man skal strikke lusekofte, er det da alltid sånn at man strikker det som genser, for så å sy søm og klippe opp, og videre tar opp masker og lager knappestolpe?
Har SÅÅÅ lyst på klassisk lusekofte som denne (http://www.gratisannonser.no/images/pic/lusekofte.jpg), men med rundbole, men finner ingen oppskrift annet enn på hele gensere.

Anarko
10-01-11, 15:45
Dere som har peiling, om jeg anmelder noen for trakassering og trusler om ekstrem vold, hva vil konsekvensene for den personen mest sannsynlig bli da?

Kanutten
10-01-11, 15:49
Dere som har peiling, om jeg anmelder noen for trakassering og trusler om ekstrem vold, hva vil konsekvensene for den personen mest sannsynlig bli da?
Personen må i allefall inn på politistasjonen og avgi forklaring. OG vedkommede vil ha det i papirene sine at vedkommede har vært anmeldt. Hvis saken henlegges skjer det vel ingenting, men du har vist at du IKKE tolerere slik oppførsel. Kan kanskje være skremmende nok??

Photobscura
10-01-11, 15:50
Dere som har peiling, om jeg anmelder noen for trakassering og trusler om ekstrem vold, hva vil konsekvensene for den personen mest sannsynlig bli da?
Kanskje du finner noe i lovene her om trusler (http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/5/8.html?id=540400), eller vern mot trusler (http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/5/9.html?id=540401)?

langaard
10-01-11, 16:06
Om man skal strikke lusekofte, er det da alltid sånn at man strikker det som genser, for så å sy søm og klippe opp, og videre tar opp masker og lager knappestolpe?
Har SÅÅÅ lyst på klassisk lusekofte som denne (http://www.gratisannonser.no/images/pic/lusekofte.jpg), men med rundbole, men finner ingen oppskrift annet enn på hele gensere.
:)Hei, har du prøvd her http://www.garnstudio.com/lang/no/drops_catalog_oversikt.php?type=Drops

Anarko
10-01-11, 16:10
Kanskje du finner noe i lovene her om trusler (http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/5/8.html?id=540400), eller vern mot trusler (http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/5/9.html?id=540401)?

Thank you :)

Photobscura
10-01-11, 16:22
:)Hei, har du prøvd her http://www.garnstudio.com/lang/no/drops_catalog_oversikt.php?type=Drops
Ja, jeg lette der, helt til sidene krasja :p. Fikk ikke no treff på å søke på lusekofte, men gikk inn på norsk-tema, og da fant jeg jommen meg! :D
Men det står ingenting om at det klippes opp ... Jeg skjønner virkelig ikke hvordan man klarer å strikke etter diagram uten å strikke rundt ...?!

KarMa40
10-01-11, 17:09
Jeg kan portugisisk!

Det er ikke skryt hvis det er faktaopplysning:p:)

vimsen85
10-01-11, 17:44
Ville ikke satsa på det gitt. Har ikke fått sjekket hvilken artikkel dette er, men lurer på om det kan være den som la grunnlaget for at Stevia i sin tid ikke ble godkjent som søtning, mens aspartam blei. Artikkelen er dessuten fra 1968 og mye har skjedd siden den tid.

Dersom det er den artikkelen jeg tror det er, så er det så godt som ingenting som stemmer i den, flere forskerer har konkludert med det. Tror også at noen konkluderte med at en voksen person må spise 36 kg med friske steviablad hver dag for å få samme dosen som rottene fikk og da kan jo noen og enhver bli syke/sterile. Så også en fyr på tv her for noen år siden som ikke brukte noe annet enn stevia til hverken seg selv eller barna. Han hadde brukt det i mange år og hadde ingen problem med fertiliteten, han hadde 11(!!!:eek:) unger.

Haha. 11 unger :rolleyes: Jeg fant ikke årstallet på den. Men det kan godt være at det er den samme. Jeg syns det virket som en stor dose, ja. Jeg er ikke god å lese denne typen artikler for jeg vet ikke helt hva som gjør god medisinsk forskning. Jeg er jo humanist/samfunnsviter og det er jo litt andre type tekster.

vimsen85
10-01-11, 17:48
Det er ikke skryt hvis det er faktaopplysning:p:)

Tihihi ;) Det er fakta, ja. Men så mye akademisk portugisisk har jeg vel kanskje ikke vært borti.. Så der faller jeg kanskje litt igjennom. Men det er et av mine favorittspråk. Bare fordi det er så vakkert :rolleyes:

Marhus
10-01-11, 18:20
Okey, tusen takk for svar Kitt! :) (beklager for rød skrift :P)

langaard
10-01-11, 19:32
Hei ser på oppgrader på tv2, kanskje jeg skulle søke om og få være med:) Så får jeg kanskje oppgradert min gamle krøllete kropp:D

TrillTrall
10-01-11, 19:43
Om man skal strikke lusekofte, er det da alltid sånn at man strikker det som genser, for så å sy søm og klippe opp, og videre tar opp masker og lager knappestolpe?
Har SÅÅÅ lyst på klassisk lusekofte som denne (http://www.gratisannonser.no/images/pic/lusekofte.jpg), men med rundbole, men finner ingen oppskrift annet enn på hele gensere.

Jeg skjønner faktisk ikke helt hva du spør om engang - mener du at du vil ha jakke strikket i ett der du strikker sammen ermer og bole mot slutten? Eller lurer du på om jakken kan strikkes i bakstykke, forstykke og ermer? Ja, det kan den. :) Man må ikke strikke den sånn at man lager søm og klipper opp etterpå, men den blir jo penere da når man slipper sømmen i siden.

Oppskrift på ulljakke med rundbole (om det er det jeg tror du mener) får du sikkert hjelp til å finne i en garnforretning. :)

TrillTrall
10-01-11, 19:46
Jeg skjønner virkelig ikke hvordan man klarer å strikke etter diagram uten å strikke rundt ...?!

Det er vel ikke noe vanskelig! :) Du følger jo bare diagrammet da også, men har motivet på baksiden når du strikker tilbake igjen. :)

Photobscura
10-01-11, 19:49
Jeg skjønner faktisk ikke helt hva du spør om engang - mener du at du vil ha jakke strikket i ett der du strikker sammen ermer og bole mot slutten? Eller lurer du på om jakken kan strikkes i bakstykke, forstykke og ermer? Ja, det kan den. :) Man må ikke strikke den sånn at man lager søm og klipper opp etterpå, men den blir jo penere da når man slipper sømmen i siden.

Oppskrift på ulljakke med rundbole (om det er det jeg tror du mener) får du sikkert hjelp til å finne i en garnforretning. :)
Jeg vil ha en lusekofte med rundbole som er åpen hele veien, altså at jeg strikker ermene inn på samme rundpinne som genseren fra ermehullene. Husker bare jeg leste en oppskrift på en mariusgenser med påsydde ermer der man sydde og klippet opp i sidene der ermpene skulle syes på, så jeg trodde det var gjengs, og at det rett og slett ikke gikk an å strikke diagram frem og tilbake. Mulig jeg tar feil.
Har funnet en jeg vil strikke her (http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=116&d_id=4&lang=no) (må bare legge til luser selv), men jeg skjønner bare ikke hvordan det er mulig å strikke diagram når man strikker fram og tilbake i stedet for rundt. Så det er i grunn dét jeg lurer på :p.

TrillTrall
10-01-11, 19:53
Har funnet en jeg vil strikke her (http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=116&d_id=4&lang=no) (må bare legge til luser selv), men jeg skjønner bare ikke hvordan det er mulig å strikke diagram når man strikker fram og tilbake i stedet for rundt. Så det er i grunn dét jeg lurer på :p.

Kjempefin! Det er ikke noe problem å strikke mønster frem og tilbake. :) Prøv på en liten lapp, en gryteklut f.eks., først så du ser hvordan det funker.

Photobscura
10-01-11, 19:54
Kjempefin! Det er ikke noe problem å strikke mønster frem og tilbake. :) Prøv på en liten lapp, en gryteklut f.eks., først så du ser hvordan det funker.
Ok ... Nå maser jeg fælt, men hvordan skal man holde trådene da? Så de ikke kommer på utsida, liksom? Er nok en stund til jeg får tid til å strikke denne, altså, men jeg kommer nok til å gjøre det, for jeg har hatt lyst på lenge!

langaard
10-01-11, 22:35
Hei ser på oppgrader på tv2, kanskje jeg skulle søke om og få være med:) Så får jeg kanskje oppgradert min gamle krøllete kropp:D
Men, blir jeg satt på et slags lager? hvis jeg ikke svarer riktig på spørsmålene:eek:

1966june
10-01-11, 23:08
Ok ... Nå maser jeg fælt, men hvordan skal man holde trådene da? Så de ikke kommer på utsida, liksom? Er nok en stund til jeg får tid til å strikke denne, altså, men jeg kommer nok til å gjøre det, for jeg har hatt lyst på lenge!

Det går fint å strikke etter diagram, du må strikke fram og tilbake. Om du kikker inn på forumet Trådsnella under strikkeetknikker, ligger det mange gode tråder om temaet. Det går med litt øvelse:) Lykke til

katten
10-01-11, 23:19
Jeg vil ha en lusekofte med rundbole som er åpen hele veien, altså at jeg strikker ermene inn på samme rundpinne som genseren fra ermehullene. Husker bare jeg leste en oppskrift på en mariusgenser med påsydde ermer der man sydde og klippet opp i sidene der ermpene skulle syes på, så jeg trodde det var gjengs, og at det rett og slett ikke gikk an å strikke diagram frem og tilbake. Mulig jeg tar feil.
Har funnet en jeg vil strikke her (http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=116&d_id=4&lang=no) (må bare legge til luser selv), men jeg skjønner bare ikke hvordan det er mulig å strikke diagram når man strikker fram og tilbake i stedet for rundt. Så det er i grunn dét jeg lurer på :p.

Den var kjempetøff!!
Går fint å strikke fram og tilbake, men når du strikker frå vrangsida, må tråden du ikkje bruker henge bak på vrangsida, ellers får du tråd"henget" på framsida. Litt tungvindt, men du får fort taket på det. Frå retta går det fint å ha to tråder på ein finger, eller hengende ned bak.
Evnt kan du strikke den rundt på vanlig måte, og så sy ned med maskin framme, klippe og så strikke stolpene for knapper og knapphull.

Photobscura
10-01-11, 23:22
Den var kjempetøff!!
Går fint å strikke fram og tilbake, men når du strikker frå vrangsida, må tråden du ikkje bruker henge bak på vrangsida, ellers får du tråd"henget" på framsida. Litt tungvindt, men du får fort taket på det. Frå retta går det fint å ha to tråder på ein finger, eller hengende ned bak.
Evnt kan du strikke den rundt på vanlig måte, og så sy ned med maskin framme, klippe og så strikke stolpene for knapper og knapphull.
Takk! Ja, jeg skal ta utgangpunnkt i den, men strikke den med litt tynnere garn for jeg vil at den skal bli skikkelig slimfit, sånn som skigenserene/koftene var på femtitallet :D, og så skal jeg ha litt dekor fra bærestykket nederst og nederst på ermene, pluss luser.
Det siste høres jo definitivt enklest ut, men blir det like pent?

Idarull
11-01-11, 00:54
Noen som kan si meg om dette (http://www.iherb.com/Now-Foods-Psyllium-Husk-Powder-12-oz-340-g/8934?at=0) er det samme som fiberhusk?

Photobscura
11-01-11, 10:06
Noen som kan si meg om dette (http://www.iherb.com/Now-Foods-Psyllium-Husk-Powder-12-oz-340-g/8934?at=0) er det samme som fiberhusk?
Ikke så lett å si. Fiberhusk er er psylliumsfrøskall. Det står ingenting om hva dette pulveret er laget av, om det er skallene eller kjernen.

Idarull
11-01-11, 10:45
Åja, fra skallene ja. Nei, da ble det verre! På noen andre der sto det at det var fra frøene, så da er sikkert denne det og. Typisk! Håpa på å spare noen kroner neste gang jeg trengte fiberhusk :p

Photobscura
11-01-11, 10:57
Åja, fra skallene ja. Nei, da ble det verre! På noen andre der sto det at det var fra frøene, så da er sikkert denne det og. Typisk! Håpa på å spare noen kroner neste gang jeg trengte fiberhusk :p
Vet det finnes noe som heter Pofiber som kan brukes på samme måte som fiberhusk. Aner ikke prisen, men det kan jo være verdt å sjekke ut! Dessuten er jo alt sånn billigere i Sverige ;).

Sanney
11-01-11, 11:01
jepp, fiberhusk koster ca 50 svenske for en 300gr boks :) 47 norske på meny for en 100 gr pose :p kjøpte 3 bokser i sverige, men det kommer til å ta år før jeg får begynt på boks nummer to... baker så innmari mye nemlig :p

Photobscura
11-01-11, 11:02
Hvor lang tid tar det å fryse en stek/skinke på 1-2 kilo? Og hva er mest fett; ku eller oksekjøtt?

Carisma
11-01-11, 11:12
Og vær så snill å ikke ha rød skrift. Det er så slitsomt å lese hele innlegg i rødt!:p
EN ting er at det er slitsomt for oss vanlige, men fargeblinde vil ikke kunne se teksten om den er i rødt og grønt.

Dere som har peiling, om jeg anmelder noen for trakassering og trusler om ekstrem vold, hva vil konsekvensene for den personen mest sannsynlig bli da?
Her i Norge; sannsynligvis ikke en dritt. Ressursbruk og innsparinger og den samme gamle leksa....

Karissima
11-01-11, 11:34
Er det riktig at man kan få mageknip av sennepsfrø ?

katten
11-01-11, 11:49
Takk! Ja, jeg skal ta utgangpunnkt i den, men strikke den med litt tynnere garn for jeg vil at den skal bli skikkelig slimfit, sånn som skigenserene/koftene var på femtitallet :D, og så skal jeg ha litt dekor fra bærestykket nederst og nederst på ermene, pluss luser.
Det siste høres jo definitivt enklest ut, men blir det like pent?

Det var jo vanlig det før, å ha ein bord eller to frå bærestykke nederst på bol og arm. Dale hadde det på mange av genserane sine på 90' tallet også.
Trur det blir kjempefint!!

Lillemy71
11-01-11, 11:51
Men, blir jeg satt på et slags lager? hvis jeg ikke svarer riktig på spørsmålene:eek:

Ja også kan du bli gitt til noen andre som fortjener det når de tømmer lageret :lol:

langaard
11-01-11, 13:04
Ja også kan du bli gitt til noen andre som fortjener det når de tømmer lageret :lol:
:eek::eek:

vimsen85
11-01-11, 13:16
Jeg har et rumpespørsmål :eek::rolleyes:
Noen som kan fortelle meg hvordan hemorider føles? Prøvde å lese litt på nettet, men fant ikke helt ut av det. Jeg har spist litt for mye fiber i det siste, tror jeg. For jeg hadde ikke pommelommet på tre dager før det hele kom i går (etter inntak av ganske store mengder laktose, for å få fart på sakene :p ). Men det ble ikke akkurat som jeg hadde tenkt. Og det som kom ut var hardt og tørt. Og jeg revnet og blødde ganske mye. Men jeg har periodevis blødd litt når jeg går på do sikkert i 6-7 år.. Men denne gangen gjorde det VONDT (låg våken halve natten og okket meg). I går kveld prøvde jeg og lindre det. Lurte på ett tidspunkt på å smørre Aurax på, men fant ut at det sikkert ikke er smart. Jeg smurte på litt aloe vera-gel (vet ikke om det er en god ide, jeg, men var litt desperat). Da kjente jeg at jeg hadde en sprekk der, men også var det noe som kjentes ut som en slags boble ved siden av den.. Er det hemorider? (jeg vet ikke om den har vært der lenge, for jeg har ikke for vane å kjenne der..)

Jeg er redd for at jeg må på do i løpet av dagen, men vet også at det kan bli verre dersom jeg holder meg. Bør jeg gå til legen?
Beklager at jeg legger ut om rumpa og avføringen min her. Håper ingen får varige mén :lol:

Photobscura
11-01-11, 13:23
Jeg har et rumpespørsmål :eek::rolleyes:
Noen som kan fortelle meg hvordan hemorider føles? Prøvde å lese litt på nettet, men fant ikke helt ut av det. Jeg har spist litt for mye fiber i det siste, tror jeg. For jeg hadde ikke pommelommet på tre dager før det hele kom i går (etter inntak av ganske store mengder laktose, for å få fart på sakene :p ). Men det ble ikke akkurat som jeg hadde tenkt. Og det som kom ut var hardt og tørt. Og jeg revnet og blødde ganske mye. Men jeg har periodevis blødd litt når jeg går på do sikkert i 6-7 år.. Men denne gangen gjorde det VONDT (låg våken halve natten og okket meg). I går kveld prøvde jeg og lindre det. Lurte på ett tidspunkt på å smørre Aurax på, men fant ut at det sikkert ikke er smart. Jeg smurte på litt aloe vera-gel (vet ikke om det er en god ide, jeg, men var litt desperat). Da kjente jeg at jeg hadde en sprekk der, men også var det noe som kjentes ut som en slags boble ved siden av den.. Er det hemorider? (jeg vet ikke om den har vært der lenge, for jeg har ikke for vane å kjenne der..)

Jeg er redd for at jeg må på do i løpet av dagen, men vet også at det kan bli verre dersom jeg holder meg. Bør jeg gå til legen?
Beklager at jeg legger ut om rumpa og avføringen min her. Håper ingen får varige mén :lol:
Uten å gå inn på hvordan jeg vet det :p, så kan jeg fortelle deg at hemoroider kjennes som små hudposer som stikker ut av endetarmsåpningen. De kan gjerne gjøre vondt, og de varierer i størrelse. Hemoroider er enkelt forklart åreknuter. Åreknuter i rompa, altså :wacko:.
Om de ikke forsvinner (noe de dessverre gjerne ikke gjør) så må de fjernes. Dette gjøres på to måter, så vidt meg bekjent; Ved å skjære dem av og sy igjen (au!), eller å stoppe blodtilgangen, sånn at de rett og slett skrumper inn av seg selv. Det er nok vanligst å gjøre det på den siste måten i dag, men jeg tror det også avhenger av størrelse.

Kitt
11-01-11, 13:42
Men homorroider trenger slettes ikke fjernes om de ikke er overvettes plagsomme! Det finnes en salve på apoteket som holder i massevis om man ikke har mange svært smertefulle. Den heter Scheriproct og fungerer bra på ikke så alt for alvorlige angrep!:p

Det høres ut som om det du sliter med akkurat nå er en helt normal revne som svært mange opplever når de har litt i hardeste laget avføring!
Den gror helt fint av seg selv i løpet av en dag eller 2 som regel!
Det du kan gjøre er å holde avføringen mye og smøre stumpen med sinksalve når du må på do frem til den har grodd!

God bedring!

vimsen85
11-01-11, 14:19
Men homorroider trenger slettes ikke fjernes om de ikke er overvettes plagsomme! Det finnes en salve på apoteket som holder i massevis om man ikke har mange svært smertefulle. Den heter Scheriproct og fungerer bra på ikke så alt for alvorlige angrep!:p

Det høres ut som om det du sliter med akkurat nå er en helt normal revne som svært mange opplever når de har litt i hardeste laget avføring!
Den gror helt fint av seg selv i løpet av en dag eller 2 som regel!
Det du kan gjøre er å holde avføringen mye og smøre stumpen med sinksalve når du må på do frem til den har grodd!

God bedring!
Takk begge to. Håper jeg ikke har sånne store som jeg må kvele eller kutte bort da :eek: Kjøper jeg sinksalve på apoteket? Jeg hadde tenkt meg en tur til legen. Kanskje jeg bare skal sjekke om det er hemorider med det samme da. Så vet jeg det. Sånne hemoridekremmer er de reseptfrie?

Ja, og apropos det legebesøket, hvilke blodprøver bør jeg ta? Jeg har ikke tatt noen før på dette kostholdet. Tok mange før jeg begynte og var overraskende frisk til å være så sjuk. Har lyst å ta c-peptid, for det tok aldri den gamle legen min, men er det vits når man har spist lavkarbo i 9 mnd? Planlegger å sjekke elektrolyttene (er det ikke det de heter?), for det har jeg sett at Kanutten har sagt mange ganger. Skal også sjekke jern, fordi jeg føler meg anemisk. Spiser riktignok store mengder rødt kjøtt, så føler at det ikke burde være tilfellet. Burde jeg også sjekke blodtrykk, kolesterol og slike ting? Jeg sjekket stoffskifte, langtidsblodsukker og 100 andre ting hos legen min i fjor vår. Han fant aldri noe grunn til energiløsheten min, bortsett fra depresjon (jeg følte meg ikke deprimert). Jeg fant jo løsninga når jeg droppa karbene da.. Men nå sklei jeg ut her. Noen som har en liste over hva jeg burde teste?

Photobscura
11-01-11, 14:28
Du kan like gjerne sjekke c-peptid også. Det er dessverre ikke alltid sånn at selv om blodsukkeret normaliseres så gjør insulinet det. Har du hatt forhøyet insulinproduksjon lenge, så hender det at kroppen bare fortsetter å produsere for mye. Jeg er et godt eksempel på det; perfekt blodsukker (om enn litt reaktivt) etter lang tid på lavkarbo, men likevel alt for høyt c-peptid. Jeg måtte medisineres for det.

Photobscura
11-01-11, 14:29
Hvor lang tid tar det å fryse en stek/skinke på 1-2 kilo? Og hva er mest fett; ku eller oksekjøtt?
Men er det ingen som vet dette, da? :p

Carisma
11-01-11, 14:31
Hvor lang tid tar det å fryse en stek/skinke på 1-2 kilo?
Jeg skjønner ikke helt spørsmålet... Man legger den i fryseren, og neste gang man henter noe der er den fryst liksom. Som regel.
Og hva er mest fett; ku eller oksekjøtt?
Det sies at ku er seigere, som kan tyde på at det er mindre fett. Men okser har mer muskler, som igjen tilsier at de har minst fett... Det har mer å si hvor på dyret kjøttet sitter enn hvilket kjønn det kommer fra.

Photobscura
11-01-11, 14:36
Jeg skjønner ikke helt spørsmålet... Man legger den i fryseren, og neste gang man henter noe der er den fryst liksom. Som regel.

Det sies at ku er seigere, som kan tyde på at det er mindre fett. Men okser har mer muskler, som igjen tilsier at de har minst fett... Det har mer å si hvor på dyret kjøttet sitter enn hvilket kjønn det kommer fra.
Skjønner du ikke spørsmålet? Vel, la meg gjenta: Hvor lang tid tar det å fryse 1-2 kilo skinke/stek, jeg skal lage tjälknöl (en svensk variant av roast beaf), og det hadde vært praktisk å vite når jeg kan ta ut kjøttet, ettersom det skal være fryst når det legges i ovnen. Må jeg vente ett døgn? To, liksom?
Hvor kjøttet sitter? På rompa, vel! Derav skinke/stek :p.

vimsen85
11-01-11, 14:40
Du kan like gjerne sjekke c-peptid også. Det er dessverre ikke alltid sånn at selv om blodsukkeret normaliseres så gjør insulinet det. Har du hatt forhøyet insulinproduksjon lenge, så hender det at kroppen bare fortsetter å produsere for mye. Jeg er et godt eksempel på det; perfekt blodsukker (om enn litt reaktivt) etter lang tid på lavkarbo, men likevel alt for høyt c-peptid. Jeg måtte medisineres for det.

Okei, men da skal jeg prøve å være tøff og kreve det. Jeg er litt sånn spak når det er type autoritetspersoner som sier "nei, det er ikke nødvendig". Da blir jeg som oftes litt sånn "nei, vel..."
Må bli litt tøffere i tryne, tror jeg!

Photobscura
11-01-11, 14:40
Okei, men da skal jeg prøve å være tøff og kreve det. Jeg er litt sånn spak når det er type autoritetspersoner som sier "nei, det er ikke nødvendig". Da blir jeg som oftes litt sånn "nei, vel..."
Må bli litt tøffere i tryne, tror jeg!
Gjør det! Herregud, det er jo bare en fastende blodprøve.

Carisma
11-01-11, 14:42
det hadde vært praktisk å vite når jeg kan ta ut kjøttet, ettersom det skal være fryst når det legges i ovnen. Må jeg vente ett døgn? To, liksom?
Det kommer nok litt an på fryseren også. Er det en sånn liten fryser på kjøleskapet kan det nok fort ta en halv til en dag, men er det en stor fryseboks burde det fryse på et par timer.


Ah, men skinke sitter jo ikke på ku eller okse :p Men det jeg mente er at GENRELLT er det større forskjell på de forskjellige stykkene kjøtt fra ett og samme dyr enn på hvilket kjønn. Forøvrig skal man ha sett det slaktet for å vite om det er ku eller oksekjøtt også, infoen man får hos slakteren ville jeg ikke stolt på. (De færreste vil betale noe særlig for kukjøtt, så de kaller det meste okse)

Photobscura
11-01-11, 14:54
Det kommer nok litt an på fryseren også. Er det en sånn liten fryser på kjøleskapet kan det nok fort ta en halv til en dag, men er det en stor fryseboks burde det fryse på et par timer.


Ah, men skinke sitter jo ikke på ku eller okse :p Men det jeg mente er at GENRELLT er det større forskjell på de forskjellige stykkene kjøtt fra ett og samme dyr enn på hvilket kjønn. Forøvrig skal man ha sett det slaktet for å vite om det er ku eller oksekjøtt også, infoen man får hos slakteren ville jeg ikke stolt på. (De færreste vil betale noe særlig for kukjøtt, så de kaller det meste okse)
Er et sånt frysfack på et kjøleskap, ja.
Jeg tror ikke det der kommer til å bli noe problem på Strøm-Larsen, hvor jeg har tenkt å kjøpe kjøttet. Har vanskelig for å forestille meg at de jukser med kjøttet, med sin ansenitet.
Med skinke/stek, så mente jeg som sagt ROMPA! Du veit, den som er over bakbeina :p. Jeg får spørre hos slakteren hvilken som er feitest. Eneste grunn til at jeg skrev skinke, var kanskje at jeg ved et eller annet tidspunkt vurderte å bruke svin. Men ettersom tjälknöl opprinnelig skal lages av elg/rein, så er vel okse/ku mer nærliggende.

Carisma
11-01-11, 15:00
Jeg tror ikke det der kommer til å bli noe problem på Strøm-Larsen, hvor jeg har tenkt å kjøpe kjøttet. Har vanskelig for å forestille meg at de jukser med kjøttet, med sin ansenitet.
Med sin ansinitet har jeg vondt for å tro at de vil INRØMME at de har kukjøtt. Det er en grunn til at det omtales som storfekjøtt... :D
Jeg handlet der et par ganger da jeg bodde rett borti gata for de, men jeg syns de var stressa og lite hjelpsomme mesteparten av tida. Og sist jeg var der ble han ene dritsur fordi jeg ikke ville kjøpe pølsene jeg hadde spurt og gravd om. Det var 6g karbo i de, så jeg var ikke interessert, det syns han tydeligvis var veldig prippent. :rolleyes:
Selv handler vi bare hos halalslaktere. Mye bedre service, og en brøkdel av prisen. Han bak grønland bazar har jeg kun godord om (og jeg er kresen! :D)

Når det gjelder fett kjøtt er det entrecoten som er best. Lårstykkene er ganske magre, siden det er en eneste stor muskel. Mørbrad er heller ikke så dumt, og ofte billigere.
De siste gangene vi har helstekt kjøtt i oven har vi fakitsk brukt de hele bitene fra Nordfjord eller First Price med entrecote eller mørbrad. De er supersaftige og møre.

Photobscura
11-01-11, 15:06
Med sin ansinitet har jeg vondt for å tro at de vil INRØMME at de har kukjøtt. Det er en grunn til at det omtales som storfekjøtt... :D
Jeg handlet der et par ganger da jeg bodde rett borti gata for de, men jeg syns de var stressa og lite hjelpsomme mesteparten av tida. Og sist jeg var der ble han ene dritsur fordi jeg ikke ville kjøpe pølsene jeg hadde spurt og gravd om. Det var 6g karbo i de, så jeg var ikke interessert, det syns han tydeligvis var veldig prippent. :rolleyes:
Selv handler vi bare hos halalslaktere. Mye bedre service, og en brøkdel av prisen. Han bak grønland bazar har jeg kun godord om (og jeg er kresen! :D)

Når det gjelder fett kjøtt er det entrecoten som er best. Lårstykkene er ganske magre, siden det er en eneste stor muskel. Mørbrad er heller ikke så dumt, og ofte billigere.
De siste gangene vi har helstekt kjøtt i oven har vi fakitsk brukt de hele bitene fra Nordfjord eller First Price med entrecote eller mørbrad. De er supersaftige og møre.
Ok, takk for tips! (Sist jeg var der, spurte jeg om billig innmat til katta, og da sa de at okse var billig, men ku billigere ;)).
Da blir det neste jeg lurer på, sånne trådgreier/nett man har rundt, hvor får man kjøpt dem?

Carisma
11-01-11, 15:10
Da blir det neste jeg lurer på, sånne trådgreier/nett man har rundt, hvor får man kjøpt dem?
De er det slakteren som putter på de. Han halal-kammeraten binder alltid inn og vakumerer steika på noen minutter.

Photobscura
11-01-11, 15:15
De er det slakteren som putter på de. Han halal-kammeraten binder alltid inn og vakumerer steika på noen minutter.
Hmmm ... Kanskje det funker like godt med stek fra lam? Har en alldeles nydelig halal-slakter rett rundt hjørnet her, men kanskje jeg har tenkt meg blind på storfe ...
Uansett må jeg opp på Strøm-Larsen for å kjøpe svinespekk og -lever til leverposteien jeg skal lage meg på min nyervervede kjøttkvern :D.

Huldr
11-01-11, 15:24
Takk begge to. Håper jeg ikke har sånne store som jeg må kvele eller kutte bort da :eek: Kjøper jeg sinksalve på apoteket? Jeg hadde tenkt meg en tur til legen. Kanskje jeg bare skal sjekke om det er hemorider med det samme da. Så vet jeg det. Sånne hemoridekremmer er de reseptfrie?

Kjøp Aselli sårsalve på apoteket. Det er en salve basert på sink. Helt overlegen når det kommer til sår! Jeg hadde vonde, dype sprekker under føttene tidligere i vinter, kjøpte Aselli etter tips fra moren min (som fikk tipset fra legen sin), og hadde Aselli på og bandasjerte føttene over natta, og om morgenen var de grodd så mye at de ikke var vonde lenger.

Ellers kan jeg anbefale ringblomstsalve som du får kjøpt på helsekost. Ringblomst setter i gang groprosessen noe helt vanvittig fort :)

TrillTrall
11-01-11, 15:33
Med skinke/stek, så mente jeg som sagt ROMPA! Du veit, den som er over bakbeina :p

Skinkestek = svin. :) Du får ikke skinkestek fra en ku eller en okse, da får du oksestek.

Carisma
11-01-11, 15:34
Hmmm ... Kanskje det funker like godt med stek fra lam? Har en alldeles nydelig halal-slakter rett rundt hjørnet her, men kanskje jeg har tenkt meg blind på storfe ...

Halalslakterene har storfe også de, kjøpt mye roastbeef på Kjøtthallen :ja:

Photobscura
11-01-11, 15:43
Skinkestek = svin. :) Du får ikke skinkestek fra en ku eller en okse, da får du oksestek.
Hehe, jeg vet jo egentlig det. Tror bare jeg kobla ut litt. Man sier jo liksom skinke om rumpa når det kommer til folk også, så jeg var nok litt på en annen frekvens enn den anatomiske korrekte lingoen ;).
Halalslakterene har storfe også de, kjøpt mye roastbeef på Kjøtthallen :ja:
Nå har jeg snakka med mamma, og hun sa at det spilte ingen rolle hvilken del av dyret det var, så lenge det var stort (minst en kilo) og benfritt, men at de som regel tok en del som var litt ekstra feit. Hun sa også at jeg godt kunne lage det av lam. Jeg tror jeg prøver det, jeg. Det må uansett fryses over natta (minst), stekes i ti-tolv timer, og ligge i lake til den er kald, så det tar litt tid.

vimsen85
11-01-11, 15:47
Kjøp Aselli sårsalve på apoteket. Det er en salve basert på sink. Helt overlegen når det kommer til sår! Jeg hadde vonde, dype sprekker under føttene tidligere i vinter, kjøpte Aselli etter tips fra moren min (som fikk tipset fra legen sin), og hadde Aselli på og bandasjerte føttene over natta, og om morgenen var de grodd så mye at de ikke var vonde lenger.

Ellers kan jeg anbefale ringblomstsalve som du får kjøpt på helsekost. Ringblomst setter i gang groprosessen noe helt vanvittig fort :)

Takk! Da skal jeg prøve den!

Anarko
11-01-11, 16:16
Selv handler vi bare hos halalslaktere. Mye bedre service, og en brøkdel av prisen. Han bak grønland bazar har jeg kun godord om (og jeg er kresen! :D)
.


Halalslakting er ikke akkurat dyrevennlig. Jeg er veldig i mot det og håper de legger ned alt av det i landet. Kan man ikke forsøke å slakte dyr på en human måte så kan de være vegetarianere.

Carisma
11-01-11, 16:20
Halalslakting er ikke akkurat dyrevennlig.

For de tradisjonelle slakteriene er så inmari mye bedre? Hvor man ikke sjekker om dyret er dødt engang før de sender det videre i prosessen?
Grunnprinsippene i Halal er faktisk laget med tanke på minst mulig lidelse for dyret utfra de midler og den kunnskap de hadde tilgjengelig de de ble utformet.

vimsen85
11-01-11, 16:28
Jeg fikk denne http://www.klikk.no/mote/kamille/article641806.ece i en e-post fra Kamille og fikk litt lyst å "melde meg". Er jeg helt fullstendig crazy da? Jeg har ingen perfekt kropp og mange ting jeg har lyst å endre på fra tid til annen. Men til syvende og sist er jeg ganske førnøyd nå. 10 kilo tyngre enn normal BMI, valker, store, men hengende, bryster, strekkmerker, cellulittlår. Jeg er liksom blitt glad i den på en måte. Jeg vurderte å ta naken/undertøysbilder av meg nå jeg var i england, men det kostet for mye. Min historie handler jo om lavkarbo. Det er jo sikkert ikke den typen historier de er ute etter heller. Men skal jeg tørre å prøve?

Carisma
11-01-11, 16:32
Min historie handler jo om lavkarbo. Det er jo sikkert ikke den typen historier de er ute etter heller. Men skal jeg tørre å prøve?

Verden trenger flere lavkarbohistorier! :ja:

Anarko
11-01-11, 16:36
For de tradisjonelle slakteriene er så inmari mye bedre? Hvor man ikke sjekker om dyret er dødt engang før de sender det videre i prosessen?
Grunnprinsippene i Halal er faktisk laget med tanke på minst mulig lidelse for dyret utfra de midler og den kunnskap de hadde tilgjengelig de de ble utformet.

Den gang da ja. Nå har vi tross alt kommet oss lenger enn å skjære strupen over på dyret. Jeg sier ikke at det er helt stuerent med vanlig slakt heller, men i prinsippet så skal dyret dø øyeblikkelig uten smerter. Jeg tror ikke det er særlig behagelig å ligge å blø i hjel på gulvet.

Carisma
11-01-11, 16:38
Dyrene som halalslaktes bedøves først, etter norske regler. http://www.alfathi.no/om-halal-slakting/category11121.html Og å la dyret blø ut er faktisk den rensligste måten å behandle kjøtt på.

Anarko
11-01-11, 16:40
Dyrene som halalslaktes bedøves først, etter norske regler. Og å la dyret blø ut er faktisk den rensligste måten å behandle kjøtt på.

Ja, å blø ut er sikkert den mest behagelige måten å dø på også. Ja, hvem bryr seg om at et dyr ligger og blør i hjel i flere minutter, bedøvet eller ei, når det er så renslig?

Carisma
11-01-11, 16:42
Ja, å blø ut er sikkert den mest behagelige måten å dø på også. Ja, hvem bryr seg om at et dyr ligger og blør i hjel i flere minutter, bedøvet eller ei, når det er så renslig?
Jeg syns man bør sette seg inn i hva man uttaler seg om når man er så kritisk. Som denne linken viser skal dyret blø ut på mindre enn 20 sekunder. http://www.alfathi.no/om-halal-slakting/category11121.html

Her er forøvrig litt om den humane norske slaktingen.... http://www.dagbladet.no/2009/03/17/nyheter/innenriks/griser_and_slakteri/kylling/gilde/5330277/

Anarko
11-01-11, 16:47
Jeg vet hva halalslakting går ut på. Dyret skal i teorien bare ligge og dø i 20 sekunder ja. Men i praksis så er det vel sjeldent slik. Og hvordan tror du det foregår med en gang den norske stat snur ryggen til?

Cherry
11-01-11, 16:47
Jeg har et rumpespørsmål :eek::rolleyes:
Noen som kan fortelle meg hvordan hemorider føles? Prøvde å lese litt på nettet, men fant ikke helt ut av det. Jeg har spist litt for mye fiber i det siste, tror jeg. For jeg hadde ikke pommelommet på tre dager før det hele kom i går (etter inntak av ganske store mengder laktose, for å få fart på sakene :p ). Men det ble ikke akkurat som jeg hadde tenkt. Og det som kom ut var hardt og tørt. Og jeg revnet og blødde ganske mye. Men jeg har periodevis blødd litt når jeg går på do sikkert i 6-7 år.. Men denne gangen gjorde det VONDT (låg våken halve natten og okket meg). I går kveld prøvde jeg og lindre det. Lurte på ett tidspunkt på å smørre Aurax på, men fant ut at det sikkert ikke er smart. Jeg smurte på litt aloe vera-gel (vet ikke om det er en god ide, jeg, men var litt desperat). Da kjente jeg at jeg hadde en sprekk der, men også var det noe som kjentes ut som en slags boble ved siden av den.. Er det hemorider? (jeg vet ikke om den har vært der lenge, for jeg har ikke for vane å kjenne der..)

Jeg er redd for at jeg må på do i løpet av dagen, men vet også at det kan bli verre dersom jeg holder meg. Bør jeg gå til legen?
Beklager at jeg legger ut om rumpa og avføringen min her. Håper ingen får varige mén :lol:

Det kjennes ut som en hudfold som evt. ligger utenpå rompehullet, og du kan liksom stikke den inn etc.

Photobscura
11-01-11, 17:08
Uten å gå nærmere inn på den halal-diskusjonen dere har begitt dere ut på (hvor jeg for min del vet at halal ikke er en mer inhuman slaktemetode, men nok om det), så har jeg nå ervervet 1,3 kilo benfri ytrefilet, som i følge de i disken skulle være skikkelig mørt (men det var nok ikke så billig som jeg innbilte meg ...). Det er alt surret og fryst, så jeg kan faktisk slenge steka inn i ovnen i kveld! Den skal stekes i pluss minus elleve timer, så da har jeg faktisk tjälknöl i morgen!

vimsen85
11-01-11, 17:16
Verden trenger flere lavkarbohistorier! :ja:

Hmm. Kanskje jeg skal tørre da....

Dyrene som halalslaktes bedøves først, etter norske regler. http://www.alfathi.no/om-halal-slakting/category11121.html Og å la dyret blø ut er faktisk den rensligste måten å behandle kjøtt på.

Jeg har hørt at det ikke er bra at dyrene stresser når de blir slaktet (og det er vel gangske vanlig at dyrene er stresset når de blir slaktet i vanlige slakteri). Er Halalslaktet kjøtt da mindre stresset dersom det er bedøvet, eller er det likevel våkent (bedøvelse betyr vel ikke nødvendigvis at dyret sover?) og stresset?

Carisma
11-01-11, 17:21
Jeg har hørt at det ikke er bra at dyrene stresser når de blir slaktet (og det er vel gangske vanlig at dyrene er stresset når de blir slaktet i vanlige slakteri). Er Halalslaktet kjøtt da mindre stresset dersom det er bedøvet, eller er det likevel våkent (bedøvelse betyr vel ikke nødvendigvis at dyret sover?) og stresset?

Jeg ser også for meg at halalkjøtt inneholder mindre stresshormoner enn "vanlig" kjøtt. Men jeg vet ikke dette sikkert.
Det jeg vet er at en kollega hadde jobbet på slakteritidligere, og der måtte de spille av en kasett før kyllingene ble slaktet dersom immamen ikke hadde tid til å lese bønnen for de :rolleyes: Hvorfor jeg nevner det? Jeg syns det vitner om litt mer omtanke for dyret enn den generelle samlebåndslaktinga... :cool:

Kanutten
11-01-11, 17:27
Bror min er grisebonde. Han merker at dyrene han sender blir mer stresset nå enn tidligere. Grunnen er at det er blitt færre slakter hvilket fører til lengere reise for dyrene. Og når dyrene kommer til slakteriet er det ofte flere dyr der som har samme ærenden samt at lukten av blod er skremmende. På slakteri blir de vel slaktet med maske, halal er vel kutting av strupen?? Det vil si at dyret blør ut mye kjappere ved halal. Vi bedriver jo halal på fisken vi fisker (bløgger) så hvorfor ikke på dyr også?? Bare bønna som er fraværende.. :rolleyes:

Anarko
11-01-11, 18:03
Tja hvorfor ikke akutt dødshjelp ved bruk av halal også?

Anarko
11-01-11, 18:15
Er klar over at jeg overdriver nå, slik at det er sagt. Jeg vil bare sette det på spissen. Men å si at dere støtter halalslakting for dyrene sin skyld er i alle fall feil. Dere støtter det for egen del, ikke noe annet.
Da gir jeg meg. Tror jeg.

Supera
11-01-11, 18:17
Gjør det! Herregud, det er jo bare en fastende blodprøve.
Jeg måtte mase meg til det. Legen mente ganske hardnakket at det var en unødvendig prøve. Ikke det at det hjalp så forferdelig mye å ta den prøven da siden jeg var innenfor normalområde etter at øvre grense ble økt fra 0,7 til 1,4 (tror jeg det var) etter en studie på hjertesyke middelaldrende menn. :rulleøyne Men jeg kommer til å fortsette å be om å måle c-peptid for å se om den bedrer seg.

vimsen85
11-01-11, 18:20
Jeg måtte mase meg til det. Legen mente ganske hardnakket at det var en unødvendig prøve. Ikke det at det hjalp så forferdelig mye å ta den prøven da siden jeg var innenfor normalområde etter at øvre grense ble økt fra 0,7 til 1,4 (tror jeg det var) etter en studie på hjertesyke middelaldrende menn. :rulleøyne Men jeg kommer til å fortsette å be om å måle c-peptid for å se om den bedrer seg.

Hva var verdien din da?

Photobscura
11-01-11, 18:29
Er klar over at jeg overdriver nå, slik at det er sagt. Jeg vil bare sette det på spissen. Men å si at dere støtter halalslakting for dyrene sin skyld er i alle fall feil. Dere støtter det for egen del, ikke noe annet.
Da gir jeg meg. Tror jeg.
Det er vel ingen som har påstått noe annet enn det er for vår skyld, akkurat som andre kjøttspisere i verden spiser kjøtt for sin egen skyld. Men ikke kom og påstå at halal-slakting som den foregår i Norge er verre enn den slaktinga vi vanligvis gjør.

Sånn, avsluttet fra min side også, ettersom dette tross alt er en spørretråd ;).

Carisma
11-01-11, 18:32
Men å si at dere støtter halalslakting for dyrene sin skyld er i alle fall feil. Dere støtter det for egen del, ikke noe annet.
All industriell foredling av dyr er vel for vår egen skyld. Men jeg har fortsatt ikke fått et argument fra deg på hva som er bedre med "vanlig norsk" industrislakting? Kun FRP propaganda på hvorfor Halal er den stygge ulven... :cool:

Supera
11-01-11, 18:33
Hva var verdien din da?
1,26. :( Fedon regner over 0,7 som sannsynligvis insulinresistent og over 1,0 som betydelig insulinresistent. Og den c-peptiden var etter tre måneder på lavkarbo.

Anarko
11-01-11, 18:35
Vel, at de skal dø øyeblikkelig? En skytemaske dør du umiddelbart av om det er brukt skikkelig. Du ligger ikke og blør ut mens du ennå er i live.

Carisma
11-01-11, 18:37
Vel, at de skal dø øyeblikkelig? En skytemaske dør du umiddelbart av om det er brukt skikkelig. Du ligger ikke og blør ut mens du ennå er i live.

Men de er jo bedøvet til det punktet at de ikke kjenner noe. Ved skytemaske kjenner de jo skuddet + at de ofte er stuet sammen med en masse andre dyr som gjennomgår det samme, og dermed er de veldig stresset. Forøverig finnes det hundrevis av eksempler på at maskene ikke virker eller man skyter skjevt....

Anarko
11-01-11, 18:41
Man har ikke tid til å kjenne skuddet. Men akkurat nå gidder jeg ikke mer halalprat grunnet de neste linjene i innlegget.

Jeg har som noen kanskje har skjønt blitt truet siste dagene, og nå er dette rævholet begynt igjen med å true både meg, min kjæreste og hans familie. Jeg er så sint at det er helt ubehagelig. Er rett og slett dårlig av raseri. Kan det være farlig? Jeg trenger å roe ned. Hvordan?

Photobscura
11-01-11, 18:51
Jeg har som noen kanskje har skjønt blitt truet siste dagene, og nå er dette rævholet begynt igjen med å true både meg, min kjæreste og hans familie. Jeg er så sint at det er helt ubehagelig. Er rett og slett dårlig av raseri. Kan det være farlig? Jeg trenger å roe ned. Hvordan?
Har du kontaktet politiet? Har du spart på eventuell mail/sms-kontakt og anropslogg?
Jeg har blitt utsatt for trusler, enn i midlere form selv, og skjønner at det kan være j*vlig og utrygt. Hvordan du skal roe deg ned, det vet jeg ikke, men det må jo være noe som funker for deg, om det er å snakke med noen, ta deg en dram, meditere, skrike og hyle og slå inn i puter. Men for all del, er truslene såpass alvorlige som du skisserer, så bør du ringe snuten!!

Kanutten
11-01-11, 18:52
Vel, at de skal dø øyeblikkelig? En skytemaske dør du umiddelbart av om det er brukt skikkelig. Du ligger ikke og blør ut mens du ennå er i live.
Brukt skikkelig ja... Jeg har mange ganger vært tilstedet og sett slaktemaske blitt brukt. Mange dør ikke tvert. Og en annen ting, er ikke årsaken til at vi slakter det at vi skal spise kjøttet?? Og vil ikke vi ha det best mulig?? Det ene går faktisk ikke på bekostning av det andre.

Anarko
11-01-11, 18:53
Har du kontaktet politiet? Har du spart på eventuell mail/sms-kontakt og anropslogg?

Har alt som er blitt skrevet. Men har fått beskjed av ca samtlige at det blir mest trolig henlagt. Denne fyren har sittet inne før, og bryr seg ikke om sånt.

vimsen85
11-01-11, 18:56
1,26. :( Fedon regner over 0,7 som sannsynligvis insulinresistent og over 1,0 som betydelig insulinresistent. Og den c-peptiden var etter tre måneder på lavkarbo.

Men hva anbefaler legene dersom man er insulinresistent? Endre kosthold? Eller medisinerer de. Jeg prøvde å finne i Hexeberg sin bok nå hva hun regner, men skjønte ikke helt hennes tall i forhold til dine. Er 700 pmol/L det samme som 0,7?

Photobscura
11-01-11, 18:56
Har alt som er blitt skrevet. Men har fått beskjed av ca samtlige at det blir mest trolig henlagt. Denne fyren har sittet inne før, og bryr seg ikke om sånt.
Drit i samtlige, om han ikke bryr seg om å bli frarøvet frihet, så er det uansett ikke ditt problem, DU trenger å ikke bli frarøvet din frihet og bli beskytta, enten ved at han får et påbud om at han ikke kan oppholde seg så eller så nært deg. Jeg vet dessverre ikke for mye om dette, men prøv nå uansett å anmelde dette, og OM det skulle bli henlagt, så er det arkivert. Dette skal du ikke behøve å forholde deg til alene!

Anarko
11-01-11, 18:58
Drit i samtlige, om han ikke bryr seg om å bli frarøvet frihet, så er det uansett ikke ditt problem, DU trenger å ikke bli frarøvet din frihet og bli beskytta, enten ved at han får et påbud om at han ikke kan oppholde seg så eller så nært deg. Jeg vet dessverre ikke for mye om dette, men prøv nå uansett å anmelde dette, og OM det skulle bli henlagt, så er det arkivert. Dette skal du ikke behøve å forholde deg til alene!

Takk. Jeg er helt dårlig av sinne, og ja. Det er ekkelt.

Photobscura
11-01-11, 19:00
Takk. Jeg er helt dårlig av sinne, og ja. Det er ekkelt.
Klart det er ekkelt! Det å se seg over skuldra hele tiden ... Men, sorry om jeg presserer det for mye, men anmeld det, du vet jo ikke om politiet kan hjelpe deg eller ikke før du faktisk har prøvd! Du sier du har spart på alt av henvendelser, det virker som du har vitner, så med mindre det skulle gå på ting som budsjett e.l., så er det ingen grunn til at du ikke skal bli tatt på alvor!
Lykke til :).

Anarko
11-01-11, 19:11
Det foregår på veggen på facebook for det meste, så det er mulig for alle å se. Så på innboks på fb, og på sms på kjæreste sin mobil. Det skal meldes ja.

Kanutten
11-01-11, 19:13
Anmeld, anmeld og atter anmeld. Du og dine skal ikke ha redusert livskvalitet grunnet en ddust. Be om møte ikonfliktrådet.

Cherry
11-01-11, 19:38
1,26. :( Fedon regner over 0,7 som sannsynligvis insulinresistent og over 1,0 som betydelig insulinresistent. Og den c-peptiden var etter tre måneder på lavkarbo.

Opererer Fedon med andre verdier på normalt blodsukker enn hva allmenn legestand gjør?

katten
11-01-11, 19:40
Anmeld, anmeld og atter anmeld. Du og dine skal ikke ha redusert livskvalitet grunnet en ddust. Be om møte ikonfliktrådet.

Eg er heilt einig Anarko! Dette skal du slippe å leve med.
Har vore borti lignande, men det var ikkje trussler, men sjikane på FB og mobil. Eg fekk mobbefilter på mobilen frå Telenor, og blokkerte personen på FB. Måtte også blokkere personen frå jentungen sin FB og mannen sin FB. No er det heilt stille.

Anarko
11-01-11, 19:43
Takker for støtte. Han truer tross alt med å klippe av meg fingrene så... håper virkelig at politiet kan gjøre noe.

Cherry
11-01-11, 19:57
Takker for støtte. Han truer tross alt med å klippe av meg fingrene så... håper virkelig at politiet kan gjøre noe.

Om det meste foregår på nettet så kan du anmelde han og da er politiet nødt til å ta dette opp med nettleverandøren hans, som SKAL da sperre nettilgangen hans. Det står i den lille skriften i avtalen vi alle har inngått med nettleverandøren vår. Det er misbruk av den tjenesten de leverer.

Aberet er at han kan bare bestille seg nytt nett da, med mindre purken beslaglegger router, modem og ellers alt han kan komme seg på nett med.
Og det er jo lett å skaffe seg nytt.

Ellers, å anmelde han. Nei...det kommer ikke til å skje en dritt før noe faktisk skjer. Mulig han får en bot, men det er alt. Å anmelde han kan jo også trigge han mer enn godt er da, sånn at det blir verre, det må du være klar over. Men det finnes jo få andre alternativer enn anmeldelse da...

Personlig råd: Det verste man kan gjøre med slike mennesker er å vise dem at man er redd, at de tingene de sier går inn på deg eller gjør inntrykk på deg eller at du bryr deg. Så lenge de senser en frykt eller reaksjon på handlingsmåten sin så blir de "foret" og får blod på tann.

Anarko
11-01-11, 20:03
Jeg er faktisk så sint at frykten ikke får mulighet til å komme frem. Det er det jeg aner en mulighet for med en anmeldelse, at han kontakter torpedo, eller ja, finner på noe forferdelig. Han har internett via mobil, ikke hjemme. Jeg vet ikke hvordan regelverket er der? Jeg tror egentlig han har det mest i kjeften, men man vet jo aldri, og uansett så vil han vel ikke gi fred før vi gjør noe drastisk. En narkoman er sjeldent villig til å bruke penger på å sende torpedo på folk som de kun har hatt verbal krangel med, siden de føler de har bedre å bruke det på...

katten
11-01-11, 20:10
Jeg er faktisk så sint at frykten ikke får mulighet til å komme frem. Det er det jeg aner en mulighet for med en anmeldelse, at han kontakter torpedo, eller ja, finner på noe forferdelig. Han har internett via mobil, ikke hjemme. Jeg vet ikke hvordan regelverket er der? Jeg tror egentlig han har det mest i kjeften, men man vet jo aldri, og uansett så vil han vel ikke gi fred før vi gjør noe drastisk. En narkoman er sjeldent villig til å bruke penger på å sende torpedo på folk som de kun har hatt verbal krangel med, siden de føler de har bedre å bruke det på...

Du må berre få satt ein stopper for det! Å true deg med å klippe av fingrene er jo absolutt noko politiet bør ta tak i!
Høyres veldig alvorlig ut.

Photobscura
11-01-11, 20:12
Anarko, du har loven på din side, som i linkene jeg postet i går:
Etter straffeloven 1902 § 227 første punktum kan den som «i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende» under sådanne omstendigheter at trusselen er egnet til å fremkalle alvorlig frykt, straffes med bot eller fengsel inntil tre år. Atferden det trues med, må kunne medføre høyere straff enn ett års hefte eller seks måneders fengsel. Medvirkning er også straffbar. Dersom det foreligger særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil seks år idømmes, jf. § 227 annet punktum.
Jeg skulle mene at fingeravklipping er et straffbart foretagende ... Tipper ellers at "hefte" i denne sammenheng betyr samfunnstjeneste (straffearbeid). I tillegg er besøksforbud nok aktuelt, som jeg tidligere nevnte.

Her (http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftglosok?baslt=on&basreg=on&basdom=on&felt=titt&pros=02&emne=trusler&button=S%F8k) kan du lese om utfall på tidligere straffesaker mot trusler.

Anarko
11-01-11, 20:17
Jeg håper at det du har klippet der blir utfall i en anmeldelse. Skal snakke med politiet på fredag siden jeg ikke er hjemme før da. Så får vi se hva som skjer da. Inntil videre så får vi bare se hvordan det utarter seg.

Photobscura
11-01-11, 20:18
Jeg håper at det du har klippet der blir utfall i en anmeldelse. Skal snakke med politiet på fredag siden jeg ikke er hjemme før da. Så får vi se hva som skjer da. Inntil videre så får vi bare se hvordan det utarter seg.
Det er i alle fall fra lovverket, og er klippet ut fra nettsidene til regjeringen.no, justisdepartementet sine sider.
Masse lykke til! Krysser fingrene for deg!

LineJM
11-01-11, 21:29
Noen som kan si meg om dette (http://www.iherb.com/Now-Foods-Psyllium-Husk-Powder-12-oz-340-g/8934?at=0) er det samme som fiberhusk?
En liten wiki: Husk (or hull) in botany (http://en.wikipedia.org/wiki/Botany) is the outer shell or coating of a seed. Literally, a husk or hull includes the protective outer covering of a seed (http://en.wikipedia.org/wiki/Seed), fruit (http://en.wikipedia.org/wiki/Fruit) or vegetable (http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetable).
Tror at det er det samme som fiberhusk. Det ser iallefall sånn ut på innholdsfortegnelsen.

Anarko, så fryktelig! Skjønner godt at du er sint. Bare ikke la det ta overhånd. Sist jeg leste om sinnemestring så sa de at noe av det beste for å roe seg ned var å tenke på noe helt annet, særlig noe hyggelig: morsomme ting unga gjør, kjæresten etc.
Kanskje du skal forføre kjæresten om du har han tilgjengelig.;)

Supera
11-01-11, 21:57
Huff Anarko! Aner lite om slikt, ville bare sende deg en klem! :klem:
Men hva anbefaler legene dersom man er insulinresistent? Endre kosthold? Eller medisinerer de. Jeg prøvde å finne i Hexeberg sin bok nå hva hun regner, men skjønte ikke helt hennes tall i forhold til dine. Er 700 pmol/L det samme som 0,7?
700 pmol/l og 0,7 nmol/l er det samme, ja. Hva de anbefaler spørs vel på hvilken lege du går til. De fleste leger har jo ingen tro på lavkarbo. :geip: Jeg ville ha metformin for å senke insulinresistensen. Men det ville de ikke gå med på, for c-peptiden var jo så fin. :rulleøyne Snille Kitt har kopiert ett brev til meg fra en spesialist hvor spesialisten sier at c-peptid over 0,7 er høyt. Legen lovet egentlig sist gang at hun skulle diskutere det med en endokrinolog, men har ikke hørt noe om det. Hun måtte forholde seg til normalverdiene om så hun trodde de var feil, sa hun. Så det skal jeg ta med brevet neste gang jeg går til legen, så håper jeg at det er nok. Om ikke annet, til at hun tar kontakt med en endokrinolog som forhåpentligvis kan fortelle henne at c-peptiden er for høy. Brevet og Hexeberg sin bok skal tas med til legen neste gang. :ja: Jeg har også kjørt en glukosebelastning, og den viste at jeg hadde nedsatt glukosetoleranse.
Opererer Fedon med andre verdier på normalt blodsukker enn hva allmenn legestand gjør?
Jeg mener å ha hørt at Fedon sier at normalt blodsukker er lavere enn hva mange leger mener. Men jeg kan ikke så mye om hva Fedon mener. Jeg har bare fått med meg den c-peptiden da jeg søkte etter info om det.

Anarko
11-01-11, 22:39
Takk skal dere ha. Fyren er tydelig rusa... han har sagt han skal gi fred nå da. Så får vi se hvor lenge det varer.

LineJM
11-01-11, 22:46
http://forums.onewed.com/images/smilies/crossfingers.gif

Photobscura
12-01-11, 09:04
Takk skal dere ha. Fyren er tydelig rusa... han har sagt han skal gi fred nå da. Så får vi se hvor lenge det varer.
Men du sier han skriver på veggen din og tar kontakt på facebook. Du vet du både kan gjøre veggen din privat, sånn at ingen andre enn de på vennelista kan se eller skrive noe på den? Og du kan også blokkere brukere.

Anarko
12-01-11, 14:05
Han skriver på min kjæreste sin vegg på fb. Han har ikke slettet han pga da blir det bare mer bråk og trusler. Men han har i alle fall roet seg nå og bedt om unnskyldning, så får vi se hvor lenge det varer.

Photobscura
12-01-11, 14:10
Krysser fingrene for at han mener det han sier!

Deanna
12-01-11, 14:12
Forbrenner man mest fett ved å ha nærkontakt med en febervarm femåring, eller bør man fly på veggen for å få den rette temperaturen?

katten
12-01-11, 14:26
Forbrenner man mest fett ved å ha nærkontakt med en febervarm femåring, eller bør man fly på veggen for å få den rette temperaturen?

Varme hjelper jo, men flyr du på veggen fer du trening også :)

God bedring til febersjuk 5-åring :klem:

Deanna
12-01-11, 14:34
Mulig jeg skal vurdere å fly på veggen i morgen da. Ørten timer med DS, Playstation og DVD senere ...

Cherry
12-01-11, 15:49
Jeg skjønner at jeg må skaffe meg ett par unger så jeg får "lov" av foreldre å delta i diskusjoner om barn.

Kan man bestille ett eksemplar som ikke skrike?

Photobscura
12-01-11, 15:53
Jeg har hørt rykter om at det i det hele tatt kan ganske vanskelig å bestille unger, men at de gjerne kommer lenge etter man bestilte dem, eller uten at man visste at bestillingen var sendt en gang. Sånne som ikke skriker tror jeg er en utgått modell.

Man kan vel ha en slags mening om barn og oppdragelse uten å ha barn, vel. Vi har vel alle ganske god erfaring i å være barn, ettersom de fleste av oss har vært det i minst tolv år.

Huldr
12-01-11, 16:01
Jeg har hørt rykter om at det i det hele tatt kan ganske vanskelig å bestille unger, men at de gjerne kommer lenge etter man bestilte dem, eller uten at man visste at bestillingen var sendt en gang. Sånne som ikke skriker tror jeg er en utgått modell.

Man kan vel ha en slags mening om barn og oppdragelse uten å ha barn, vel. Vi har vel alle ganske god erfaring i å være barn, ettersom de fleste av oss har vært det i minst tolv år.You're so funny :D

Og ellers er jeg helt enig :ja:

Deanna
12-01-11, 16:08
Du kan få låne mine barn når du vil, garantert rikelig erfaring på kortest mulig tid. Vær forberedt på en del merkelig utsagn fra femåringen, og klar tale fra sjuåringen.

Kanutten
12-01-11, 16:09
Merkelige greier...:confused:

Jeg har vært i ketose endel dager nå, det går ganske greitt, jeg er ikke sprekksjuk slik som jeg pleide være tidligere uansett hvor mange uker jeg var i ketose. Men det som jeg stusser på er: Jeg var litt aktiv i går, tråla butikker etc. Jeg VAR i ketose før jeg gikk ut (testet og det var et par timer etter siste måltid), men trålinga gjorde det slik at føttene mine hovnet veldig masse opp. Jeg trødde vann i beina rett og slett; pleier gjøre det jeg. Jeg drakk maks 0.5 liter vann på denne turen, spiste ingenting. Jeg kom hjem, hoven i beina. Av en eller annen grunn sjekket jeg med sticks igjen. Ikke utslag i det hele tatt!!! :eek: Tanitavekta viste også mer vann i kroppen enn normalt. Jeg leste et sted at kroppen produserer selv opptil en liter vann pr dag. Men er det nok til at sticksen ikke slår ut?? Jeg tok en vanndrivende for å få bort ubehaget. Hverken spiste eller drakk mer. Etter et par timer fikk jeg utslag igjen. Så det jeg lurer på er, kan ketonene "gjemme" seg i det vannet man lagrer?? At det primært ikke kommer ut i urinen?? Jeg drakk endel vann etterpå, var ikke lengere hoven i beina, pisset mye og hadde fremdeles utslag på sticks..

:o Noen som skjønte hva jeg spurte om??

Lillemy71
12-01-11, 16:21
Merkelige greier...:confused:

Jeg har vært i ketose endel dager nå, det går ganske greitt, jeg er ikke sprekksjuk slik som jeg pleide være tidligere uansett hvor mange uker jeg var i ketose. Men det som jeg stusser på er: Jeg var litt aktiv i går, tråla butikker etc. Jeg VAR i ketose før jeg gikk ut (testet og det var et par timer etter siste måltid), men trålinga gjorde det slik at føttene mine hovnet veldig masse opp. Jeg trødde vann i beina rett og slett; pleier gjøre det jeg. Jeg drakk maks 0.5 liter vann på denne turen, spiste ingenting. Jeg kom hjem, hoven i beina. Av en eller annen grunn sjekket jeg med sticks igjen. Ikke utslag i det hele tatt!!! :eek: Tanitavekta viste også mer vann i kroppen enn normalt. Jeg leste et sted at kroppen produserer selv opptil en liter vann pr dag. Men er det nok til at sticksen ikke slår ut?? Jeg tok en vanndrivende for å få bort ubehaget. Hverken spiste eller drakk mer. Etter et par timer fikk jeg utslag igjen. Så det jeg lurer på er, kan ketonene "gjemme" seg i det vannet man lagrer?? At det primært ikke kommer ut i urinen?? Jeg drakk endel vann etterpå, var ikke lengere hoven i beina, pisset mye og hadde fremdeles utslag på sticks..

:o Noen som skjønte hva jeg spurte om??

Kan ikke direkte svare på spørsmålet ditt, men vet at de stixa gir utslag/ikke utslag i hytt og pine på meg, så kanskje det bare var en liten målefeil. Ellers kan det jo være at ketonene synes at det var greiere å være i beina dine :D

Kanutten
12-01-11, 16:23
Kan ikke direkte svare på spørsmålet ditt, men vet at de stixa gir utslag/ikke utslag i hytt og pine på meg, så kanskje det bare var en liten målefeil. Ellers kan det jo være at ketonene synes at det var greiere å være i beina dine :D

:lol:

Kitt
12-01-11, 16:52
Merkelige greier...:confused:

:o Noen som skjønte hva jeg spurte om??

Ikke så merkelig! Når du er aktiv blir ketonene brukt opp som drivstoff! Det er jo kun OVERSKUDDET av ketoner som kommer ut i urinen!

Og du, du kan bare stole på resultatet av stiksen om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid!;)

Kanutten
12-01-11, 16:55
Ikke så merkelig! Når du er aktiv blir ketonene brukt opp som drivstoff! Det er jo kun OVERSKUDDET av ketoner som kommer ut i urinen!

Og du, du kan bare stole på resultatet av stiksen om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid!;)

HVA bruker kroppen da når den er tom for ketoner og ikke har sukkerlagre?? :confused:

Er det da man føler seg slapp og sliten?? :o Kanskje derfor jeg har vært utslitt i hele dag! :o

Photobscura
12-01-11, 16:56
You're so funny :D
Høhø.
Du kan få låne mine barn når du vil, garantert rikelig erfaring på kortest mulig tid. Vær forberedt på en del merkelig utsagn fra femåringen, og klar tale fra sjuåringen.
At jeg har vært barn betyr ikke at jeg vil ha barn :p, men tack som frågar!

Deanna
12-01-11, 16:59
Høhø.

At jeg har vært barn betyr ikke at jeg vil ha barn :p, men tack som frågar!
Tilbudet var til hun som trengte å låne barn for å få lov til å prate med andre mødre (host: Kjerringer), men du kan selvfølgelig få låne dem hvis du vil du også. De hyler ikke. Helt sant. :D

Nesten.

Kanutten
12-01-11, 17:00
Tilbudet var til hun som trengte å låne barn for å få lov til å prate med andre mødre (host: Kjerringer), men du kan selvfølgelig få låne dem hvis du vil du også. De hyler ikke. Helt sant. :D

Nesten.


Jeg har to-tre tenåringer å låne bort på langtid hvis noen har behov! :spent:

Deanna
12-01-11, 17:01
Jeg lurer forresten på hvorfor man må drikke så mye vann når mesteparten kommer ut igjen. Jeg er lei av å løpe på do hele tiden, men redusering i vanninntaket fører til knusktørr hud og alt annet enn vekttap.

Photobscura
12-01-11, 17:04
Tilbudet var til hun som trengte å låne barn for å få lov til å prate med andre mødre (host: Kjerringer), men du kan selvfølgelig få låne dem hvis du vil du også. De hyler ikke. Helt sant. :D

Nesten.
Haha! Ah, nei, som sagt. Det sier litt at jeg har nok med en småskrudd skogskatt som ligger og snorker dagen lang ;)
Jeg har to-tre tenåringer å låne bort på langtid hvis noen har behov! :spent:
Jeg har en mistanke om at jeg ikke vil ha den beste innflytelse på tenåringsbarn, gitt! Bortsett fra at de selvfølgelig kun får servert kjøtt og grønnsaker, så kommer de til å ende opp som rullingsrøykende, rødvinspimpende lissompønkere som banner for mye ...

Deanna
12-01-11, 17:07
Jeg har en småskrudd katt også. Alt jeg mangler er en mann som kan ta seg av dem mens jeg går meg en lang tur og lufter hodet. Det blir nok å fly på veggen som blir trimmen i morgen, gitt.

Kanutten
12-01-11, 17:12
Jeg har en mistanke om at jeg ikke vil ha den beste innflytelse på tenåringsbarn, gitt! Bortsett fra at de selvfølgelig kun får servert kjøtt og grønnsaker, så kommer de til å ende opp som rullingsrøykende, rødvinspimpende lissompønkere som banner for mye ... :lol:

Kitt
12-01-11, 17:38
HVA bruker kroppen da når den er tom for ketoner og ikke har sukkerlagre?? :confused:

Er det da man føler seg slapp og sliten?? :o Kanskje derfor jeg har vært utslitt i hele dag! :o

Tom for ketoner!?!:eek::eek::eek:
Har vi ikke lært at fettforbrenningen står på hele tiden og at det er derfor man kan holde det gående i timesvis uten å møte veggen sånn man gjør når man er tom for karbohydrater???
Eller har du ikke mer fett å forbrenne?;)

Kanutten
12-01-11, 17:40
Tom for ketoner!?!:eek::eek::eek:
Har vi ikke lært at fettforbrenningen står på hele tiden og at det er derfor man kan holde det gående i timesvis uten å møte veggen sånn man gjør når man er tom for karbohydrater???
Eller har du ikke mer fett å forbrenne?;)
Ikke sånn tom-tom. Jeg mente tom for overskuddsketoner. :p
Har dessuten bare muskler jeg.. :lol:

Photobscura
12-01-11, 17:48
Om du er tom for overskuddsketoner, så er det nok av skudd i deg, være det seg det som hentes fra kroppsfett eller fett i maten, vettu ;).

Photobscura
12-01-11, 17:50
Jeg har en småskrudd katt også. Alt jeg mangler er en mann som kan ta seg av dem mens jeg går meg en lang tur og lufter hodet. Det blir nok å fly på veggen som blir trimmen i morgen, gitt.
Hva med å heller klatre oppover veggene? Garantert mindre risiko for å slå deg bevisstløs skulle jeg mene, hvem skal passe på barna og katten din mens du ligger og besvimer på gulvet?!

langaard
12-01-11, 17:51
Jeg har to-tre tenåringer å låne bort på langtid hvis noen har behov! :spent:
Skal du ha forverter:D

Deanna
12-01-11, 17:53
hva med å heller klatre oppover veggene? Garantert mindre risiko for å slå deg bevisstløs skulle jeg mene, hvem skal passe på barna og katten din mens du ligger og besvimer på gulvet?!
tv?

Anarko
12-01-11, 20:12
Test av diverse mer eller mindre lavkarboprodukter:
http://www.dagbladet.no/2011/01/12/tema/helse/klikk/tester/15034974/

Cherry
12-01-11, 20:34
Dersom man har 50% sykemelding men ser at dette ikke går, kan legen tilbakedatere sykemelding på 100%?

Supera
12-01-11, 20:42
Test av diverse mer eller mindre lavkarboprodukter:
http://www.dagbladet.no/2011/01/12/tema/helse/klikk/tester/15034974/
Skjønte ikke helt hvorfor du plutselig postet den midt i "jeg lurer på"-tråden. Men for en tulletest... Det er negativt med mettet fett? :geip: Og positivt med fiber? :rulleøyne Hm, proteinfabrikken sin lavkarbo-bar har jeg ikke hørt om før. Noen som har smakt den?

Anarko
12-01-11, 21:09
Skjønte ikke helt hvorfor du plutselig postet den midt i "jeg lurer på"-tråden. Men for en tulletest... Det er negativt med mettet fett? :geip: Og positivt med fiber? :rulleøyne Hm, proteinfabrikken sin lavkarbo-bar har jeg ikke hørt om før. Noen som har smakt den?

Tja, litt fordi at jeg føler at det er en alt-mulig-tråd. Så er det mye aktivitet i den, og da er det størst sjanse for at de som måtte være interessert får det med seg.

Nerthus
12-01-11, 21:28
Dersom man har 50% sykemelding men ser at dette ikke går, kan legen tilbakedatere sykemelding på 100%?

Jeg vil tro at om det dreier seg om en dag eller to vil det ikke være noe problem - hvis du har jevnlig kontakt med legen din i utgangspunktet - men det er viktig å si fra så snart som mulig :)

Nerthus
12-01-11, 21:29
Tja, litt fordi at jeg føler at det er en alt-mulig-tråd. Så er det mye aktivitet i den, og da er det størst sjanse for at de som måtte være interessert får det med seg.

Jeg ville fint sett denne om du hadde laget en egen tråd - den kommer opp i lista over uleste innlegg som jeg sjekker jevnlig...

Kanutten
12-01-11, 21:31
Dersom man har 50% sykemelding men ser at dette ikke går, kan legen tilbakedatere sykemelding på 100%?
Legen min har gjort det for meg så da regner jeg med at det er ok.

Cherry
12-01-11, 21:34
Legen min har gjort det for meg så da regner jeg med at det er ok.


Hmm okei. Jeg hadde nemlig 100 denne uken og 50 neste uke og jeg kjenner at jeg IKKE kommer til å klare å gå på jobb i 50%. Nå har jeg ALDRI vært sykemeldt før da, og jeg lurer jo også på om det faktisk står 50% AKTIV sykemelding neste uke...hehe

Kanutten
12-01-11, 21:44
Hmm okei. Jeg hadde nemlig 100 denne uken og 50 neste uke og jeg kjenner at jeg IKKE kommer til å klare å gå på jobb i 50%. Nå har jeg ALDRI vært sykemeldt før da, og jeg lurer jo også på om det faktisk står 50% AKTIV sykemelding neste uke...hehe
Det er neppe aktiv sykemelding såpass tidlig i sykeperioden. Dessuten skal du ha møte med arbeidsgiver før aktiv sykemelding gjennomføres....har jeg fått beskjed om.

Lillemy71
13-01-11, 09:02
Legen min har gjort det for meg så da regner jeg med at det er ok.

Burde ikke være noe problem så lenge legen vurderer at det er nødvendig. Jeg gikk mer eller mindre sykemeldt fra februar til september i fjor. begynte på 100%, så til 80%, så til 60% som ble for mye for meg og jeg gikk tilbake til 100% en peridode. Det må jo bli en vurderingssak etterhvert som tiden går. Mitt største problem var ikke å få hjelp hos legen men at NAV masa som bare tusann for at jeg måtte begynne å jobbe igjen. Var ikke mye sympati og støttte og hente der.

Photobscura
13-01-11, 17:01
Kan man kjøpe adaptre til lampesokler? Jeg har en lampe på kjøkkenet, men lyset er så hvitt, den har en stor sokkel, men jeg kunne gjerne tenkt meg å ha en sånn champagnefarget pære som kun kommer med liten sokkel ...

Kanutten
13-01-11, 17:03
Kan man kjøpe adaptre til lampesokler? Jeg har en lampe på kjøkkenet, men lyset er så hvitt, den har en stor sokkel, men jeg kunne gjerne tenkt meg å ha en sånn champagnefarget pære som kun kommer med liten sokkel ...

Hvis det er slik at du kommer til sokkelen kan du jo skifte den? Har gjort det mange ganger jeg. Men de fleste pærer kommer vel i både stor og liten sokkelutgave??

Anarko
13-01-11, 17:04
Kan man kjøpe adaptre til lampesokler? Jeg har en lampe på kjøkkenet, men lyset er så hvitt, den har en stor sokkel, men jeg kunne gjerne tenkt meg å ha en sånn champagnefarget pære som kun kommer med liten sokkel ...

Det kan du. Men du får jo også pærer med mer varme i lyset.

Kanutten
13-01-11, 17:06
Det kan du. Men du får jo også pærer med mer varme i lyset.

Får man det?? Har aldri sett det.. Hvordan ser det ut??

Photobscura
13-01-11, 17:18
Hvis det er slik at du kommer til sokkelen kan du jo skifte den? Har gjort det mange ganger jeg. Men de fleste pærer kommer vel i både stor og liten sokkelutgave??
Ikke denne. Vil ikke skifte hele sokkelen. Lampen er veldig gammel og original, så jeg verken tør eller vil.
Det kan du. Men du får jo også pærer med mer varme i lyset.
Ikke akkurat denne, det er den champagnefargede mignon-pære som har sånn "spiral"-mønster som selges i dagligvareforretning jeg snakker om. Ellers har jeg vært på to lampeforretninger og Clas Ohlson, og akkurat denne fargen finner jeg ingen steder. Jeg har prøvd gule og røde pærer, det blir helt feil.

Men nå var det jo ikke det jeg lurte på :). Finnes det sånne adaptere, som man kan sku inn i sokkelen sånn at den passer til mindre pærer? Jeg innbiller meg liksom at jeg har sett noe sånt en gang ...

Kanskje
13-01-11, 17:59
jeg har ikke fått lest gjennom alle disse sidene men har et spørsmål, så tilgi meg om det alt er stillt:

Hva i allverden er osteknekkis?? Og hvordan brukes det?

Et søk på forumet gav bare masse linker til dagbøker og slikt, og jeg kan ikke sitte her og lese 20 dagbøker for å få svar på en så enkel ting ;)

Kanutten
13-01-11, 18:00
jeg har ikke fått lest gjennom alle disse sidene men har et spørsmål, så tilgi meg om det alt er stillt:

Hva i allverden er osteknekkis?? Og hvordan brukes det?

Et søk på forumet gav bare masse linker til dagbøker og slikt, og jeg kan ikke sitte her og lese 20 dagbøker for å få svar på en så enkel ting ;)

Taffelost i mikroen i ca 4 min... :sikle: Husk bakepapir under!

Gerd
13-01-11, 18:14
jeg har ikke fått lest gjennom alle disse sidene men har et spørsmål, så tilgi meg om det alt er stillt:

Hva i allverden er osteknekkis?? Og hvordan brukes det?

Et søk på forumet gav bare masse linker til dagbøker og slikt, og jeg kan ikke sitte her og lese 20 dagbøker for å få svar på en så enkel ting ;)

http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=1876&albumid=327&dl=1263744096&thumb=1 (http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=327&pictureid=1876)

Kanskje
13-01-11, 19:04
Det såg godt ut :-)

Så da bare smelter man dem ta, til de blir sprø?

Photobscura
13-01-11, 19:12
Det såg godt ut :-)

Så da bare smelter man dem ta, til de blir sprø?
Om du trykker på bildet til Gerd, så kommer du til oppskrifta :)

Lillemy71
13-01-11, 19:46
Men nå var det jo ikke det jeg lurte på :). Finnes det sånne adaptere, som man kan sku inn i sokkelen sånn at den passer til mindre pærer? Jeg innbiller meg liksom at jeg har sett noe sånt en gang ...

Jeg innbiller meg også at jeg har vært borti det en gang, men det er jo mulig at det ikke eksisterer lengre. Ville gått på en elektrisk butikk eller lampebutikk og spurt. Gå helst på noe annet enn elkjøp/expert/lampehuset de har jo ikke peiling på slike småting, dersom du vet om en skikkelig gammel, ærverdig lampebutikk kan du jo spørre der. Har en her i Stavanger og han har de mest utrolige ting til lamper og vet de mest utrolige ting, men det hjelper jo ikke deg som er i Oslo. :p

Furine
13-01-11, 19:47
Kva med å sjekke hos Clas Ohlson? Dei har mykje rart!

Photobscura
13-01-11, 19:48
Jeg innbiller meg også at jeg har vært borti det en gang, men det er jo mulig at det ikke eksisterer lengre. Ville gått på en elektrisk butikk eller lampebutikk og spurt. Gå helst på noe annet enn elkjøp/expert/lampehuset de har jo ikke peiling på slike småting, dersom du vet om en skikkelig gammel, ærverdig lampebutikk kan du jo spørre der. Har en her i Stavanger og han har de mest utrolige ting til lamper og vet de mest utrolige ting, men det hjelper jo ikke deg som er i Oslo. :p
Har faktisk en her på Løkka også, som ser ut som den har stått der siden tidenes morgen. Det skal jeg jommen sjekke ut! Jeg vil ha koselig lys på kjøkkenet!

Photobscura
13-01-11, 19:49
Kva med å sjekke hos Clas Ohlson? Dei har mykje rart!
Har tråla nettbutikken deres fra ende til annen uten å finne noe som ligner ... :o. Men jeg må innom der ganske snart uansett, og man vet jo aldri.

Carisma
13-01-11, 20:21
Tror der er større sjanse for at Enklere Liv har enn Clas Ohlson. De har mye rart av sånne smarte ting. Forøvrig er sparepærer ofte "softere" enn vanlige lyspærer.

langaard
13-01-11, 20:28
Lampehuset.no, har bra utvalg:)

Photobscura
13-01-11, 20:35
Vil ikke ha softere, vil ha varmere :D. Men takk for tips!

Lillemy71
14-01-11, 09:54
Har faktisk en her på Løkka også, som ser ut som den har stått der siden tidenes morgen. Det skal jeg jommen sjekke ut! Jeg vil ha koselig lys på kjøkkenet!

Kan evt sjekke med han her i Stavanger dersom jeg går forbi når han har åpent (han har litt rare åpningstider) om det finnes sånn adapter. Han vet sikekrt hvor du kan få tak i det i Oslo.:p

Photobscura
14-01-11, 10:29
Kan evt sjekke med han her i Stavanger dersom jeg går forbi når han har åpent (han har litt rare åpningstider) om det finnes sånn adapter. Han vet sikekrt hvor du kan få tak i det i Oslo.:p
Kult! :D

vimsen85
14-01-11, 12:15
Vannspørsmål her.
Jeg har siden nyttår hatt vondt i hodet og følt meg dehydrert. Jeg syns at jeg drikker ganske bra med vann. Aldri mindre enn to liter, ofte opp i tre til tre og en halv. Jeg er tørst hele tiden egentlig, men jeg blir litt kvalm og føler meg stinn i magen dersom jeg drikker for mye, så jeg klarer ikke mer enn 3,5l til dagen. Magen min har også vært litt rar (jeg er redd det er Nannahs knekkebrød kanskje). Jeg har fått litt mageknip og en del luft. Nå har jeg kanskje også spist litt mye melkeprodukter (jeg tåler ikke laktose), så det er nok en medvirkende faktor. Jeg har også hatt litt sure oppstøt og syns det er rart. Har prøvd å ikke drikke koffein (for da bruker jeg å føle meg dehydrert). Kan det være at 3 liter vann er for lite? Jeg er tørst hele tiden og Annika Dalqvist sier man skal drikke når man er tørst. Men jeg syns det blir ubehagelig å drikke for mye.

Photobscura
14-01-11, 12:30
Du har jo delvis svart på spørsmålet ditt, det med laktose f.eks, samt at jeg har hørt andre som også reagerer på de knekkebrødene på den måten du beskriver.
Det med tørste blir det verre å svare på. Er du tørr i munnen, eller vanlig tørst? Munntørrhet kan komme av andre ting, og det løser seg stort sett ikke med vann, det er mer lindring. Det er mange medisiner som kan forsårsake munntørrhet, som f.eks astma- og allergimedisin og antidepressiva, men også dia/insulinresistens kan gi munntørrhet.
Ellers, har du vært i ketose sammenhengende lenge, eller nettopp "tatt deg inn i igjen" etter en pause? Om det er sistnevnte, så er det nok kanskje bare kroppen som holder på å stabilisere vannbalansen, og da er det som regel forbigående. Gjør som Annika Dahlquist fordrer, og drikk når du føler deg tørst, til du er uttørst.

Carisma
14-01-11, 19:48
Når jeg er sånn "sandpapir i munnen og blir aldri slutt på tørsten" syns jeg det hjelper med en stronskive i vannet (evt noen dråper sitron). Appelsin gjør det verre ahr jeg funnet ut... :rolleyes:

vimsen85
14-01-11, 21:39
Photo; Jeg er vel kanskje tørr i munnen, men også tørst på en måte. Har vært ute av ketose i to dager i julen og ellers tror jeg at jeg har vært i ketose siden april. Jeg skal prøve å pimpe innpå med vann da.

Carisma; jeg får prøve med sitron. Er egentlig ikke glad i smak på vannet mitt, men dersom det hjelper kan det jo være verdt det..

Takker!

Kanskje
14-01-11, 21:57
Jeg har et spørsmål.

Om kveldene så har jeg pleid å drikke noe varmt, enten kakao av regia kakaoposer, eller caffecaramell poser med ekstra sukker eller melk i, eller te med sukker.

Jeg drikker ikke ren kaffe, men kaffe med fløte går greit, og er det sukker i så er den enda bedre

Men kan jeg nå drikke noe slikt? .

Furine
14-01-11, 22:00
Kva med å lage eggemelk latte (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24548)? Eg blandar eggemelka med espresso. Kan drikkast varm, eller kald.
Elles så har Marjusen lagt ut ei oppskrift på kakao (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39491) i dag som ser interessant ut!

Kitt
14-01-11, 22:01
Kaffe med fløte og litt kunstig søtning bør gå helt fint. Ellers så ligger det en oppskrift på eggemelk her et sted. Er visst mye bedre enn det høres ut. Skal se hva jeg finner.....

Tror det er denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24548&highlight=eggemelk) som får sånn skryt! (Drikker ikke kaffe selv, skjønner du:p)

Kitt
14-01-11, 22:02
Kva meg å lage eggemelk latte (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24548)? Eg blandar eggemelka med espresso. Kan drikkast varm, eller kald.
Elles så har Marjusen lagt ut ei oppskrift på kakao (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39491) i dag som ser interessant ut!

Kaffe med fløte og litt kunstig søtning bør gå helt fint. Ellers så ligger det en oppskrift på eggemelk her et sted. Er visst mye bedre enn det høres ut. Skal se hva jeg finner.....

Tror det er denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24548&highlight=eggemelk) som får sånn skryt! (Drikker ikke kaffe selv, skjønner du:p)
To sjeler osv.....:)

Kanskje
14-01-11, 22:04
glemte å skrive a jeg prøver meg på ketolyse kuren - kan jeg da drikke dette dere nevner?

Furine
14-01-11, 22:04
Hehe, eg tenkte det samme! :) Og det er jo faktisk godt drikkandes!

Furine
14-01-11, 22:08
Kva med å drikke te? Celestial Seasonings' Sleepy Time Tea er ein kveldsfavoritt for meg til dømes.

Kitt
14-01-11, 22:12
glemte å skrive a jeg prøver meg på ketolyse kuren - kan jeg da drikke dette dere nevner?
Vet du er på ketolyse, vennen! Bare drikk i vei, du!:)

Og du kan jo endre kostholdsfilosofien i boksen, så vet alle at du følger ketolyse! Mye lettere å få korrekte svar da!:)

Kanskje
14-01-11, 22:50
Nå er det endret :-) Lurer på mer jeg :rodme:

Nytt spørsmål: jeg leser og leser og søker --- men hva er Oopsiebrød? Leter etter oppskrift. Og hva brukes det til ? (ps, jeg har brukt søkefunksjonen)

Spørsmål 2 : skal jeg spise bare når jeg er sulten selv om det er bare et par ganger daglig? Er liksom mye lenger mett med ny mat :D

Spørsmål 3: kan jeg tygge gyggis fra butikken?

Marhus
14-01-11, 22:54
Noen som vet om man kan spise kebab fra kebabsjappe (ikke pitabrødet da selvfølgelig :p) når man går på ketolysekuren?

Furine
14-01-11, 22:54
Nå er det endret :-) Lurer på mer jeg :rodme:

Nytt spørsmål: jeg leser og leser og søker --- men hva er Oopsiebrød? Leter etter oppskrift. Og hva brukes det til ? (ps, jeg har brukt søkefunksjonen)

Spørsmål 2 : skal jeg spise bare når jeg er sulten selv om det er bare et par ganger daglig? Er liksom mye lenger mett med ny mat :D

Spørsmål 3: kan jeg tygge gyggis fra butikken?

Oopsier. (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21363&highlight=oopsie)

Et når du er svolten. Et til du er behageleg mett.

Nei, tyggis har søtningsmiddel som kanskje er bra for tennene, men ikkje for resten av systemet.

Kitt
14-01-11, 22:59
Nå er det endret :-) Lurer på mer jeg :rodme:

Nytt spørsmål: jeg leser og leser og søker --- men hva er Oopsiebrød? Leter etter oppskrift. Og hva brukes det til ? (ps, jeg har brukt søkefunksjonen)

Spørsmål 2 : skal jeg spise bare når jeg er sulten selv om det er bare et par ganger daglig? Er liksom mye lenger mett med ny mat :D

Spørsmål 3: kan jeg tygge gyggis fra butikken?
Skal vi se:

Her finner du oppskriften på oopsier (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21363&highlight=oopsie). Det er ikke brød, men "brødskiver" som kan brukes til alt fra brødskiver til kaker (http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=443&pictureid=2440), lefser, fylte ruller (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21994&highlight=Fylt+oopsie)......

Spis deg passe mett hver gang du er sulten! Uansett om det er 2 ganger om dagen eller 6!:D Men husk å drikke litt innimellom, da!;)

Tyggis inneholder som regel sorbitol og xylitol som blir til glukose i kroppen. Kjøp deg heller STORE IFA (de i pose) eller Fribol drops på apoteket.

Furine
14-01-11, 22:59
:lol: IGJEN!

Kitt
14-01-11, 23:00
Noen som vet om man kan spise kebab fra kebabsjappe (ikke pitabrødet da selvfølgelig :p) når man går på ketolysekuren?
Har gjort det noen ganger og aldri falt ut av ketose. Men bare 2-3 ganger på 3 år, altså!;)

Kitt
14-01-11, 23:07
:lol: IGJEN!
:lol:
De nye ser i hvert fall at her får man jammen meg svar på det man spør om!

Bra vi er sånn passe enige også, da!;)

Furine
14-01-11, 23:09
Hehe! ;)

Kanskje
15-01-11, 00:11
Jeg må snike meg inn her igjen jeg. Jeg HAR søkt, men jeg finner ikke ut hva jukseris er, og hvordan man lager det. Noen som kan hjelpe meg?

Gerd
15-01-11, 00:13
Jeg må snike meg inn her igjen jeg. Jeg HAR søkt, men jeg finner ikke ut hva jukseris er, og hvordan man lager det. Noen som kan hjelpe meg?

Ved google-søk på fremsiden her på jukseris kom disse trådene opp:

http://lavkarbo.no/sokeresultat?cx=partner-pub-7789178790069831%3A46e67s-oq4p&cof=FORID%3A10&ie=ISO-8859-1&q=jukseris&sa=S%F8k#979

:)

Idarull
15-01-11, 12:17
Vet det finnes noe som heter Pofiber som kan brukes på samme måte som fiberhusk. Aner ikke prisen, men det kan jo være verdt å sjekke ut! Dessuten er jo alt sånn billigere i Sverige ;).

Åja. Jeg har 6 bokser med pofiber. Minst! Er det noen som har en god oppskrift på brød med hovedsaklig pofiber? Prøvde ett her og det var ganske godt. Litt søtlig.

Carisma
15-01-11, 12:23
Jeg lurer på hvorfor jeg sitter her på nett når jeg har masse å gjøre i dag?? :eek:

Gerd
15-01-11, 12:25
Jeg lurer på hvorfor jeg sitter her på nett når jeg har masse å gjøre i dag?? :eek:

Fordi det er så koselig her :D
Hilsen ho iført morgenkåpa med pc på fanget :lol:

Idarull
15-01-11, 20:16
noen som har peiling på Lotto system, 1 rekke, 8 tall? jeg hadde 5 rette, men vet ikke hvor mye utbetalinga blir. sist jeg vant på sånn, fikk jeg mer enn vanlig gevinst.

Kanskje
15-01-11, 22:22
Jeg lurer på hvorfor det lukter så rart av komfyren/steikeovnen min :confused:

Den er helt ny, og når jeg bruker den så lukter det en slags rar lukt, nesten som sterk perfume i kjøkkenet.

Veldig ubehagelig når det blander seg med matlukten.:wacko:

Rin
15-01-11, 23:04
Noen som vet om man kan spise kebab fra kebabsjappe (ikke pitabrødet da selvfølgelig :p) når man går på ketolysekuren?

Ja og nei. :) Jeg gjør dette ofte, men velger da kebabmiddag uten pommes frites og mais, med 100% rent storfekjøtt - "vanlig" kebabkjøtt er ikke rent. (Det blandes med mel.) Du bør velge kyllingkebab dersom det ikke er en sånn rent kjøtt-variant på menyen.

Carisma
15-01-11, 23:06
Jeg lurer på hvorfor det lukter så rart av komfyren/steikeovnen min :confused:

Den er helt ny, og når jeg bruker den så lukter det en slags rar lukt, nesten som sterk perfume i kjøkkenet.

Veldig ubehagelig når det blander seg med matlukten.:wacko:

Det er vanlig med nye komfyrer. Mener å ha lest noe om at man skal varme de opp før man stker noe i de, for at lukta skal "brenne ut", men nå er det så lenge siden min var ny at jeg husker ikke detaljer....

Kanskje
15-01-11, 23:23
jeg har brukt den noen ganger, så den er ikke heeelt ny, fikk den før jul, men har bare brukt den til normal steiking og koking. den lukten er bare sååå vemmelig :eek:

Idarull
16-01-11, 11:13
kan man trekke fra Dietary soluble fiber og insoluble fiber når man regner karber?

Er ikke helt sikker på oversettinga til engelsk nemlig...

nevermind, fant ut av det :) såvidt jeg kan skjønne skal ingenting av fiber telles på lavkarbo da det ikke har påvirkning på blodsukkeret.

Kanskje
16-01-11, 12:58
Hva er Espresso og hvor får man kjøpt det? jeg kikket i kaffehyllen i går og fant ikke Espresso. det står i oppskriften Eggemelk at man skal ha i fløte og espresso.

Og kan jeg bruke disse små porsjonsposene med forskjellig kaffe og kakao, eller er det gor mye karbohydrater i dem?

alexsandra
16-01-11, 12:59
Jeg lurer på hvorfor det lukter så rart av komfyren/steikeovnen min :confused:

Den er helt ny, og når jeg bruker den så lukter det en slags rar lukt, nesten som sterk perfume i kjøkkenet.

Veldig ubehagelig når det blander seg med matlukten.:wacko:
kanskje det hjelper og ta en skikklig vask hvis du ikke har prøvd der.

Carisma
16-01-11, 13:01
[I]Og kan jeg bruke disse små porsjonsposene med forskjellig kaffe og kakao, eller er det gor mye karbohydrater i dem?
Tenker du på de posene i porsjonspakker du finner på vanlig dagligvare, fra nescafe? De er stappfulle av sukker!

Espresso: http://no.wikipedia.org/wiki/Espresso
Den espressoen de har i dagligvarebutikker: http://www.nescafe.no/products.html# (ca midt på produktoversikten)

Furine
16-01-11, 13:07
I eggemelksamanheng så betyr det jo (for min del i alle fall) berre at det skal vere sterk kaffi. Treng ikkje henge deg opp i "espresso"-namnet. Men eg brukar espresso, fordi det er det maskina mi og kapslane kallar det (Nespresso).

Carisma
16-01-11, 13:13
Hvorfor er det ikke mulig å kopiere bilder fra et vindu til et annet i Google Chrome? :sint:

Kanskje
16-01-11, 22:38
Tenker du på de posene i porsjonspakker du finner på vanlig dagligvare, fra nescafe? De er stappfulle av sukker!

Espresso: http://no.wikipedia.org/wiki/Espresso
Den espressoen de har i dagligvarebutikker: http://www.nescafe.no/products.html# (ca midt på produktoversikten)


Det er den som heter Gull jeg skal ha da? Trodde det skulle stå espresso utenpå hehe.
Hva heter ellers sterk kaffe ? (er ikke kaffedrikker)

Carisma
16-01-11, 23:10
Det er den som heter Gull jeg skal ha da?
Nei, Gull er vanlig kaffe. Den svarte ca midt på av produktene er espresso. Det gikk ikke å linke direkte til produktet, bare til oversikten.

Zillah
17-01-11, 07:23
Da eg skulle kjøpe espresso her i haust, var alle butikkane tomme i eit par veker, berre etiketten på hylla viste kor den skulle vere. Men no i det siste har det vore bra tilgang igjen.

Furine
17-01-11, 09:10
Det er jo berre å hive oppi ei skei eller to ekstra i kaffitraktaren og litt mindre vatn. Då blir kaffien sterk ;)

Zillah
17-01-11, 09:22
Men når ein ellers ikkje er kaffedrikkar (som eg) så er vel det å trakte kaffe ikkje det ein gjer mest av ;) Pulverespressoen blir akkurat passe, lage ekstra sterk pulverkaffe blir ikkje så godt, syns eg. Men ein må vel prøve seg fram og sjå kva ein liker.

Deanna
17-01-11, 15:59
Pulverkaffe igjen!