View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Photobscura
28-03-13, 13:41
Hvilken type eddik er best til matlaging?
Til feks agurksalat.
Jeg liker hvitvins- eller eplecidereddik til mat (i vinagretter og lignende), i alle fall. Mild og frisk smak! :)

Carisma
28-03-13, 14:57
Eplecidereddikk i agurksalat smaker gjæret vin, og er helt ubrukelig! Der må man ha vanlig blank eddik.

Kitt
28-03-13, 15:04
Eplecidereddikk i agurksalat smaker gjæret vin, og er helt ubrukelig! Der må man ha vanlig blank eddik.

Enig!:)

Photobscura
28-03-13, 15:31
Synes ikke jeg. :)

vaskeklut
28-03-13, 17:03
Synes ikke jeg. :)
Me neither.

Sanney
28-03-13, 19:18
eddik har da ingenting i mat å gjøre...

langaard
28-03-13, 21:16
Der tar du feil;)

BenteR
28-03-13, 21:26
Eddik hos meg brukes alt etter bruksområde. Har alltid både hvit- og rødvinseddik + balsamicoeddic i huset.
Til agurksalaten bruker jeg hvitvinseddik.

Photobscura
28-03-13, 21:44
Sagt på hvilket grunnlag? :p Om du ikke liker det, er det ikke ensbetydende med at det er uspiselig. ;)

Sanney
28-03-13, 22:03
jeg liker ikke eddik nei, agurken er best heeelt naturell :p balsamico er også helt utelukket. ødelegge salaten på den måten... :D

Photobscura
28-03-13, 22:18
Det er nå så sin sak! Men jeg synes vel kanskje at man kan koste på seg å presisere at det er ens personlige mening, når man først skal svare helt bakvendt på et spørsmål. :p

Sanney
28-03-13, 23:58
trodde nå det var helt åpenbart jeg da :p

Photobscura
29-03-13, 00:03
trodde nå det var helt åpenbart jeg da :p
For alle som ikke liker edikk, kanskje. Men for oss som har litt mer sofistikerte smaksløker stiller det seg så klart helt annerledes. :cool:

Lava
31-03-13, 00:00
Jeg bruker en plastbalje til å ha vann i til dyrene, selv om de får nytt vann både èn og to ganger om dagen, blir bollen seende litt skitten ut.
Kan jeg bruke klorin i den? Og er det nok å skylle den godt med varmt vann og børste etterpå, eller bør den i oppvaskmaskinen?

Vasker den vanligvis for hånd, med litt sunlight og oppvaskkost. og skyller den godt etterpå.

Har metallskål også, bør kanskje bruke den i stedet for

smgj
31-03-13, 00:25
Jeg bruker en plastbalje til å ha vann i til dyrene, selv om de får nytt vann både èn og to ganger om dagen, blir bollen seende litt skitten ut.
Kan jeg bruke klorin i den? Og er det nok å skylle den godt med varmt vann og børste etterpå, eller bør den i oppvaskmaskinen?

Vasker den vanligvis for hånd, med litt sunlight og oppvaskkost. og skyller den godt etterpå.

Har metallskål også, bør kanskje bruke den i stedet for
Bruk metallskåla og skrubb den godt med varmt vann. Ikke utsett dyra (eller menneskene) for klorin i drikkevannet..

Lava
31-03-13, 01:51
Bruk metallskåla og skrubb den godt med varmt vann. Ikke utsett dyra (eller menneskene) for klorin i drikkevannet..

Takk takk, var redd det ble feil ja, så måtte spør før jeg evt brukte det. Bruker fint lite av det, men har det i hus da.

Janis
31-03-13, 15:14
Noen som har erfaring med denne siden? http://www.jennyjoseph.com/no/

Hei hei...
Jeg søker rundt på nett ang erfaringer med denne butikken selv. Så kom jeg over deg i denne tråden :D
Handlet du der?
Søstern skal gifte seg, så jeg må ha kjole.

Carisma
31-03-13, 20:59
Jeg er på desperat leting etter inspirasjon til interiøret hjemme... Vi har bodd her snart ett år, men det føles alt annet enn hjemme!
Noen som vet om noen bra interiørblogger? Jeg syns det er så mye rart der ute... Noen retningslinjer: jeg liker ikke femtitalls, retro, "kald skandinavisk", blått generelt, shabby chic og andre malte ting, helhvitt...
Vi har spisestue og stue i ett, men det har tidligere vært to rom. veggene er lys beige, malt panel i spisestuedelen og malt strie i stuedelen. Stua har en grå fondvegg, dermed gikk jeg til panikkinkjøp av hvit tv-seksjonen hvitt stuebord. :eek: nå har vi kjøpt koksgrå sofa, så det er bedre, men der stopper det... Spisestue er forøvrig eik med brune skinnseter, og grønn pynt i glass i forskjellige nyanser. (den er jeg mest fornøyd med, men...)
Så, hva liker vi da? Kontaster, naturfarger, metaller.... Hadde jordfarger og grønt der vi bodde før, men det passet liksom i leilighet, men ikke hus. :o
HJELP!

Lich
31-03-13, 23:01
Hva med litt tekstiler?Noen tepper og puter og gardiner? Da synes jeg det blir mer hjemme.lys setting er også viktig,bare taklampe lager ikke hygge,må være flere lamper.Noen interiørblader,Bonytt og Elle interiør feks,kan ikke unngå å få gode ideer.lykke til

Carisma
31-03-13, 23:35
Hva med litt tekstiler?Noen tepper og puter og gardiner? Da synes jeg det blir mer hjemme.lys setting er også viktig,bare taklampe lager ikke hygge,må være flere lamper.Noen interiørblader,Bonytt og Elle interiør feks,kan ikke unngå å få gode ideer.lykke til

Jeg har selvfølgelig gardiner.... :) men de hjelper ikke akkurat på... Drittlei både de og putene. Har lampetter, men syns de ser helt jævlige ut sammen med resten. :o For ikke snakke om bildet som henger mellom de! Ingen taklampe i stuedelen, bare spisestua.
Glemte forresten å nevne romantisk stil (blomster og prikker) og veggsitater på hatlista.

Kjøpe en haug med interiørblader i påsken og det var virkelig ikke min stil noe av det... Derfor dette ropet om hjelp her.
(jeg er jo egentlig veldig glad i interiørting, og har hjulpet flere venninner med innredning og styring for salg, så dette er virkelig helt krise å ikke få til! :eek:)

Slik så forøvrigstua ut før vi kjøpte huset: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/viewimagewide?finnkode=32810502&reference=2012/1/20/2/328/105/02_950918602.jpg

Lich
01-04-13, 11:05
Jeg gikk ut fra at du hadde gardiner.....Men så for meg at hvis man skaffet seg nye..Det er også slik at et stort teppe ofte kan få møbleringen til å falle mer på plass.Førøvrig synes jeg at alle hjem trenger noe som ikke er så pent også,den helsprø lampen etter tante di el. Og at møblering blir finest hvis den foregår litt over tid,ikke alt kjøpt på en gang.Stålamper er veldig fine,så noen med brettet skjerm"snowdropp" nydelig lys,men dyre da.

mereo
01-04-13, 12:12
Eneste tipset jeg har er å kjøpe det du faktisk liker selv :)
Hjemme hos meg/oss er det en ymse samling og jeg har null snøring på interiør, men det er ting som jeg liker :)
Det er vel kanskje det viktigste.
Jeg får litt sånn "shit, det er jo ikke noe hjemme hos meg" når jeg er på besøk hos folk som har sånn HOME, LOVE og hurramegrundt-skilter og figurer i heimen. Hjemme hos meg hadde det vel aldri glidd inn, fordi det ikke er meg :)

Kjør din egen stil :) Prøving og feiling er det som må til tror jeg :)

smgj
01-04-13, 12:20
Har konkludert med at jeg fikk grønne fingre i stedet for interiør-gen... og så har jeg arvet mange møbler (treskjæring) som legger sterke føringer på hva som skal inn i stua. Legg til at jeg hater støvtørking og at vi har tatt med litt nips fra Russland, Thailand og Afrika så resultatet er litt hummel-i-dummel (eklektisk på "fint" ;) ) langt fra det man ser i interiørmagasinene.

Men... jeg har kommet fram til at det ikke er så farlig så lenge vi trives med det.

Drømmestilen er forresten Karen Blixen/Hemmingway-inspirert, men noe modernisert. Uten at jeg skal skryte på meg noe av det hjemme.

mereo
01-04-13, 12:27
Har konkludert med at jeg fikk grønne fingre i stedet for interiør-gen... og så har jeg arvet mange møbler (treskjæring) som legger sterke føringer på hva som skal inn i stua. Legg til at jeg hater støvtørking og at vi har tatt med litt nips fra Russland, Thailand og Afrika så resultatet er litt hummel-i-dummel (eklektisk på "fint" ;) ) langt fra det man ser i interiørmagasinene.

Men... jeg har kommet fram til at det ikke er så farlig så lenge vi trives med det.

Drømmestilen er forresten Karen Blixen/Hemmingway-inspirert, men noe modernisert. Uten at jeg skal skryte på meg noe av det hjemme.

Hørtes litt ut som hos meg.
Ikke at jeg har grønne fingre heller ;)

Photobscura
01-04-13, 14:04
Hvordan "griller" man halloumi uten grill? Tenkte f.eks. om jeg steker den i panne i litt olivenolje, og så slenger den noen minutter inn i stekeovnen med grillen på? Eller holder det kanskje å steke den i panna?

smgj
01-04-13, 14:09
Hvordan "griller" man halloumi uten grill? Tenkte f.eks. om jeg steker den i panne i litt olivenolje, og så slenger den noen minutter inn i stekeovnen med grillen på? Eller holder det kanskje å steke den i panna?
Det går finfint å steke den i panna. :)

Photobscura
01-04-13, 14:26
Det går finfint å steke den i panna. :)
Flott, takk! :D

Carisma
01-04-13, 21:40
Kjør din egen stil

Joda, men som sagt passer min stil i leilighet og ikke i hus.... :o det er jo nettopp å finne den hus-stilen jeg sliter med. (nå kan det jo hende det ikke hjelper at jeg hater å ha flyttet, og sliter veldig med å finne meg til rette. Jeg savner den gamle leiligheta så mye at jeg griner hvertfallen gang i uka :flau: men så tenker jeg at det hadde hjulpet om jeg kunne finne en stil jeg trives med selv om jeg ikke liker huset)

mereo
02-04-13, 10:11
Joda, men som sagt passer min stil i leilighet og ikke i hus.... :o det er jo nettopp å finne den hus-stilen jeg sliter med. (nå kan det jo hende det ikke hjelper at jeg hater å ha flyttet, og sliter veldig med å finne meg til rette. Jeg savner den gamle leiligheta så mye at jeg griner hvertfallen gang i uka :flau: men så tenker jeg at det hadde hjulpet om jeg kunne finne en stil jeg trives med selv om jeg ikke liker huset)

Hvorfor flytte en plass du ikke vil bo? :confused:

Carisma
02-04-13, 15:30
Hvorfor flytte en plass du ikke vil bo? :confused:

Flyttet pga barn, bedre for han med hus og uteplass. Og sambo har alltid ønsket seg hage.

Dilly
02-04-13, 19:54
Da går det seg sikkert til :) fint for barn med hus og hage. håper at det går seg til. interiør eller ei....

Carisma
02-04-13, 20:53
Det hjalp å sutre litt her inne! :D
Kom plutselig på at wallstickers på dørene på seksjonen bryter opp det store hvite (ikke sitater da, sort-hvitt tre) og lager et tema å bygge videre på.

Ala dette skapet til høyre øverst http://www.klikk.no/bolig/inspirasjon/article724288.ece

smgj
02-04-13, 21:10
Det hjalp å sutre litt her inne! :D
Kom plutselig på at wallstickers på dørene på seksjonen bryter opp det store hvite (ikke sitater da, sort-hvitt tre) og lager et tema å bygge videre på.

Ala dette skapet til høyre øverst http://www.klikk.no/bolig/inspirasjon/article724288.ece
Det så da fint ut?
Jeg skjønner heller ikke helt at ikke en (deres) "leiliighetsstil" ikke kan tas med ut i et hus heller, men jeg er altså sertifisert stilblind... Og syntes jeg gjorde et krafttak her før jul da jeg kjøpte nye putetrekk til pynteputene i sofaen.. :p

Carisma
02-04-13, 21:19
Det så da fint ut?
Jeg skjønner heller ikke helt at ikke en (deres) "leiliighetsstil" ikke kan tas med ut i et hus heller, men jeg er altså sertifisert stilblind... Og syntes jeg gjorde et krafttak her før jul da jeg kjøpte nye putetrekk til pynteputene i sofaen.. :p

Vinduer, veggmaterialer, vinkler, hvilke rom som grenser til hverandre osv gjør at den stilen ikke passer her. Både gangen og kjøkkenet er såpass definerte at de må tas hensyn til, og de er helt forskjellig fra det vi hadde.

Photobscura
02-04-13, 21:23
Når man får selvangivelsen på nettet, får man den ikke i posten? Altså sånn å forstå at man må printe den ut om man skal skrive inn fradrag?

Carisma
02-04-13, 21:31
Når man får selvangivelsen på nettet, får man den ikke i posten? Altså sånn å forstå at man må printe den ut om man skal skrive inn fradrag?

Man fyller vel inn på nett? Tror sambo (aka økonomisjefen) gjorde det på min i fjor.

Lich
02-04-13, 21:51

Endrer og sender inn på nett:)

Kitt
02-04-13, 21:59
Vi har også fått i posten i tillegg til på nettet, men har ikke sendt inn papirutgaven på mange år. Gjør alle endringer på nett!

Photobscura
02-04-13, 22:13
Aha! Mener jeg fikk det i posten også i fjor. Men da vet jeg det! Takker. :D

Carisma
02-04-13, 22:20
De har vel gjort det nærmest umulig å velge papirutgave nå siden de vil ha alt elektronisk (yay, endelig er de foregangsfigurer!)

vaskeklut
02-04-13, 22:31
Med det samme vi snakker interiør og vegger. Jeg har en samboer som er lite begeistra for skruer i gipsveggene. Siden han eier leiligheten får jeg bare respektere det. Meeen, jeg vil ha bilder på veggene! Er det noen som har lure tips ift opphenging og sånn i gipsvegg? sånn veggklistremerker er ikke aktuelt på den veggen det er mest "kritisk" da det er en fondvegg med masse dillemønster. Har sånn klistremerkebilde (ikke tekst!! :eek: ) på en soveromsvegg, ble fint!

Venninna mi husker jeg brukte svart gaffateip rett på veggen som rammer, men det kjenner jeg at er veldig lite aktuelt :cool:

Sanney
02-04-13, 23:08
Leverer man selvangivelsen på papir så får man heller ikke eventuelle skattepenger tilgode før tidligst august.. Heldigvis har jeg null fradrag og slikt utover lån, så jeg har aldri måtte rette på den. Glad for at de innførte stille aksept :D

Kitt
02-04-13, 23:09
Med det samme vi snakker interiør og vegger. Jeg har en samboer som er lite begeistra for skruer i gipsveggene. Siden han eier leiligheten får jeg bare respektere det. Meeen, jeg vil ha bilder på veggene! Er det noen som har lure tips ift opphenging og sånn i gipsvegg? sånn veggklistremerker er ikke aktuelt på den veggen det er mest "kritisk" da det er en fondvegg med masse dillemønster. Har sånn klistremerkebilde (ikke tekst!! :eek: ) på en soveromsvegg, ble fint!

Venninna mi husker jeg brukte svart gaffateip rett på veggen som rammer, men det kjenner jeg at er veldig lite aktuelt :cool:
Fiskeline fra listene i taket! :w00t:
Har ikke prøvd selv, men har sett det blitt gjort. Fungerer fint på ikke så alt for tunge ting!

Carisma
02-04-13, 23:10

Eksen min bodde i studentleilighet med skrueforbud, der brukte de fiskesnøre ned fra listene. (utleiestylet leilighet, han var ikke handy nok til å kjøpe et bilde engang, langt mindre henge det opp :p)

Furine
02-04-13, 23:52
Fiskesnøre frå taklistene :ja:

Eg gjekk inn og sjekka skatten i dag, og då stod det noko om at eg ikkje kom til å få noko tilsendt, verken i posten eller noko elektronisk beskjed om skatten, det var vel fordi eg sjekka den sjølv, kanskje? Eg kjem til å skrive det ut, kike på det, og skrive kommentararar på den om noko skal endrast, og så fylle inn på nett når eg er ferdig, slik at eg ikkje bommar på noko i farta.

Det er greit å gå i grå/koksgrå topp/genser i gravferd, er det ikkje?

TrillTrall
03-04-13, 06:33

Noen jeg kjente for mange år siden brukte små-små skruer i taklistene og sånn usynlig fiske-tråd for å henge opp bilder.

TrillTrall
03-04-13, 06:34
Leverer man selvangivelsen på papir så får man heller ikke eventuelle skattepenger tilgode før tidligst august.. Heldigvis har jeg null fradrag og slikt utover lån, så jeg har aldri måtte rette på den. Glad for at de innførte stille aksept :D

Det er helt hipp som happ er min erfaring. Jeg har levert på nett de siste årene, for to år siden fikk jeg plutselig oppgjøret i august, ellers har jeg alltid fått det i juni. Har gjort samme endringer de siste årene så det er ingen forskjell sånn sett.

mereo
03-04-13, 06:48
Fisk
Det er greit å gå i grå/koksgrå topp/genser i gravferd, er det ikkje?

Burde gå fint :)
Det er ikke så vanlig med helsvart lengre :)
Jeg hadde grå/koksgrå topp og ei brun strikkejakke sist jeg var i begravelse..

Lillemy71
03-04-13, 07:56
Leverer man selvangivelsen på papir så får man heller ikke eventuelle skattepenger tilgode før tidligst august..

Stemmer det, i tillegg innførte skatteetaten nye regler for utbetalinger i fjor tror jeg det var:

Ifølge Skatteetaten vil nemlig de fleste lønnstakere motta skattepengene ved utsending 25. juni. Deretter blir det løpende skatteoppgjør hver uke.

Skatteetaten påpeker likevel at de ikke kan garantere tidspunkt for den enkeltes skatteoppgjør

smgj
03-04-13, 08:23

Alternativet til fiskesnøremetoden er å så sette opp en smal hylle, nesten som en bred list - og så arrangere bildene samlet på denne. Da slipper dere unna med 2-3 gipsplugger.

Sånn som her:
http://kaffiogsjokolade.blogspot.no/2011/02/en-liten-bildevegg.html

vaskeklut
03-04-13, 11:17
vi har sånn mådæææærne leilighet uten taklister..... :o

vaskeklut
03-04-13, 11:18
Alternativet til fiskesnøremetoden er å så sette opp en smal hylle, nesten som en bred list - og så arrangere bildene samlet på denne. Da slipper dere unna med 2-3 gipsplugger.

Sånn som her:
http://kaffiogsjokolade.blogspot.no/2011/02/en-liten-bildevegg.html

det var lurt, kanskje jeg kan overtale mannen til det :ja:

mereo
03-04-13, 12:52
det var lurt, kanskje jeg kan overtale mannen til det :ja:
Så IKEA hadde fått noen sånne fine hyller man kunne putte bilder på :)
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30152596/

Photobscura
03-04-13, 17:54
Hvor lenge holder sellerirot seg i kjøleskapet ...?

Kanutten
03-04-13, 17:59
Hvor lenge holder sellerirot seg i kjøleskapet ...?

Kjempelenge hvis du tar den ut av plasten.

Furine
03-04-13, 18:20
Ja, den held LENGE. :ja: Men helst heil sellerirot, den held seg lengst. Berre tull at dei deler den opp i Noreg. :sint:

Photobscura
03-04-13, 18:37
Flott! Kjøpte den før påske, og den er ikke pakka inn lenger. Da blir det sellerirotfries, da! :D

TrillTrall
03-04-13, 18:54
Flott! Kjøpte den før påske, og den er ikke pakka inn lenger. Da blir det sellerirotfries, da! :D

Jeg lagde sellerirotfries i går av 1/2 rot som jeg kjøpte onsdag før påske - den har ligget både kaldt og i romtemperatur, har vært med på hytta og hjem igjen. :) Friesene var kjempegode! :sikle:

Photobscura
03-04-13, 18:57
Hipp hurra! :D

Kanutten
03-04-13, 19:15
Jeg lurer på når Vår Herre synes jeg har fått nok å stri med. Siden november har pappa "dødd" to ganger, eldstepoden har fått diagnosen ms og minstepoden har fått diagnosene add og asperger. Selv fikk jeg vite at årsaken til mine plager er posttraumatisk stressyndrom....

Det er nok nå!!!

Men æ står han a!! Det kunne ha vært værre!

Dilly
03-04-13, 22:17
Jeg lurer på når Vår Herre synes jeg har fått nok å stri med. Siden november har pappa "dødd" to ganger, eldstepoden har fått diagnosen ms og minstepoden har fått diagnosene add og asperger. Selv fikk jeg vite at årsaken til mine plager er posttraumatisk stressyndrom....

Det er nok nå!!!

Du er sannelig ei tøff og positiv dame :klem:tenk om alle kunne takle motgang slik som du :hearts:

Carisma
03-04-13, 22:19

Før påske kan regnes som dagsfersk ift den jeg brukte her om dagen. Tror den var fra januar... Litt muggen utenpå, men det skar jeg bare bort, like fin inni.

nellie
03-04-13, 23:06

Det er nok nå!!!

Er det ikke positivt å ha et svar på hva som er årsak til plagene dine da?

Kanutten
04-04-13, 08:21
Du er sannelig ei tøff og positiv dame :klem:tenk om alle kunne takle motgang slik som du :hearts:

:klem: Tusen takk Dilly!

Kanutten
04-04-13, 08:30
Er det ikke positivt å ha et svar på hva som er årsak til plagene dine da?

Visst er det positivt! Jeg bare lurte på om det ikke var nok nå. Jeg har 4-5 møtet i uken bare pga av podene mine og i tillegg kommer mine avtaler hit og dit.

Det at såpass mye skjer på en gang krever både tid og krefter.
Feks i dag skal jeg først til fastlegen med poden slik at han får sykemelding for hele skoleåret, etterpå skal vi på sykehuset for han må begynne på en kortisonkur siden det ms-attakket han fikk for ca 14 dager siden viser seg å være kraftigere enn det pleier, etter på skal jeg på skolen til minsten for å delta på et teammøte, deretter skal jeg til bup med minsten før jeg deretter henter den eldste på sykehuset. Håper jeg rekker alt i dag. Jeg som jobber bare 60% fordi jeg skal ta livet helt med ro i 40% i håp om å bli frisk nok til 100% igjen...:o

smgj
04-04-13, 08:54
Visst er det positivt! Jeg bare lurte på om det ikke var nok nå. Jeg har 4-5 møtet i uken bare pga av podene mine og i tillegg kommer mine avtaler hit og dit.

Det at såpass mye skjer på en gang krever både tid og krefter.
Feks i dag skal jeg først til fastlegen med poden slik at han får sykemelding for hele skoleåret, etterpå skal vi på sykehuset for han må begynne på en kortisonkur siden det ms-attakket han fikk for ca 14 dager siden viser seg å være kraftigere enn det pleier, etter på skal jeg på skolen til minsten for å delta på et teammøte, deretter skal jeg til bup med minsten før jeg deretter henter den eldste på sykehuset. Håper jeg rekker alt i dag. Jeg som jobber bare 60% fordi jeg skal ta livet helt med ro i 40% i håp om å bli frisk nok til 100% igjen...:o

:klem:
Håper på en periode med silkeføre for deg snart...

mereo
04-04-13, 12:18

Det er nok nå!!!

Du er bra greit inspirerende for oss som bare surker over små dritt i hverdagen..

Sender deg masse gode vibber for framtia :D

Zillah
06-04-13, 10:59
Meldekort, AAP:
Korleis gjer vi det igjen, når det ikkje har vore noko jobb å gå til i tiltaket pga påske, har jo ei heil veke med "tomme" dagar. Eg har jo framleis vore i tiltaket sjølv om arbeidsstaden har vore stengt, skal eg krysse eller ikkje? Trekkes det stønad for det? Eg hugsar ikkje frå jul til påske, heh, og loggen går ikkje så langt bak.

Kitt
06-04-13, 11:38
Meldekort, AAP:
Korleis gjer vi det igjen, når det ikkje har vore noko jobb å gå til i tiltaket pga påske, har jo ei heil veke med "tomme" dagar. Eg har jo framleis vore i tiltaket sjølv om arbeidsstaden har vore stengt, skal eg krysse eller ikkje? Trekkes det stønad for det? Eg hugsar ikkje frå jul til påske, heh, og loggen går ikkje så langt bak.

Krysse av for at du har vært der! Du er fortsatt på tiltak! Det er ikke din skyld at de har feriestengt! ;)

vaskeklut
06-04-13, 12:20
Det er ikke din skyld at de har feriestengt! ;)

Nei, det skulle tatt seg ut :D

Photobscura
06-04-13, 12:54
Jeg krysser ikke av for ferier (mitt tiltak er utdannelse), men de dagene jeg er på forelesning eller jobber med skolearbeid. Får fortsatt akkurat de samme summene utbetalt uansett antall avkrysninger.

Julie
07-04-13, 01:38
Hva skal jeg studere på universitetet til neste år...? :rolleyes:

Lillemy71
07-04-13, 10:33

Noe du synes er spennende og interesserer deg for? Kan fort bli traurig ellers :ja:

Photobscura
07-04-13, 10:40
Nå vet jeg ikke hva du studerer fra før, eller hvilke interesser, håp og drømmer du har for fremtiden. Men sånn på rent generelt grunnlag kan en studieveiledningstime være supert! Jeg visste forsåvidt hva jeg ville studere, men tok en sånn time uansett, og fikk masse nytte og inspirasjon av det! :)

Ellers kunne jeg ikke vært mer enig med Lillemy71. Jeg har et semester nå med fag som er obligatoriske i emnegruppen min og som jeg nok ikke ville valgt selv om jeg kunne, og jeg holder på å kjede vettet av meg. :p Men guleroten er at jeg kun vil ha ti obligatoriske studiepoeng igjen når dette semesteret er over, og ellers kan velte meg i mange andre spennende og relevante emner fremover. :)

Carisma
07-04-13, 14:26

Må du studere på universitetet da? Det finnes mange gode høyskoler og ofte er miljøet mye bedre enn på de store universitetene.

Carisma
07-04-13, 15:12
Junior har streptokokker, men er feberfri i dag. Kan han leke ute? Og kan han gå i bhg imorra?

Kitt
07-04-13, 15:56
Junior har streptokokker, men er feberfri i dag. Kan han leke ute? Og kan han gå i bhg imorra?
Har han gått på penicillin mer enn 24 timer, kan han leke og gå i barnehagen så mye han vil om allmenntilstanden er god!:)

Carisma
07-04-13, 16:34
Har han gått på penicillin mer enn 24 timer, kan han leke og gå i barnehagen så mye han vil om allmenntilstanden er god!:)

Jippi! Fra oss begge! :D Han begynner å bli litt selskapssyk for å si det mildt...

Kanutten
07-04-13, 17:06
Blir du utsatt for mye sol?? (http://www.kjendis.no/2013/04/05/kjendis/mote/klikk/alt_for_damene/26529242/)

vaskeklut
07-04-13, 17:26
Blir du utsatt for mye sol?? (http://www.kjendis.no/2013/04/05/kjendis/mote/klikk/alt_for_damene/26529242/)
Hvorfor poster du sånn her og ikke i en skravletråd eller lignende?

Kanutten
07-04-13, 17:28
Hvorfor poster du sånn her og ikke i en skravletråd eller lignende?

Fordi jeg har sittet ekstremt mye mye i sola de siste dagene og ble litt skeptisk da jeg så denne.

nellie
07-04-13, 17:29
Sist var han bussjåfør. I England. OG han hadde kjørt med vinduet oppe på sommeren og derfor blitt sånn.

Rart det der.

vaskeklut
07-04-13, 17:31
At sola påvirker huden er vel ikke akkurat nyheter.

Kanutten
07-04-13, 17:40
At sola påvirker huden er vel ikke akkurat nyheter.

Nei, ingen ny nyhet det, men blir DU påvirket av solen uten å tenke deg om at du blir det? Denne karen satt jo bak et vindu. Andre sier at så lenge det er overskyet gjør det ingenting om man ikke bruker solfaktor. Så derfor, har man det i bakhodet til enhver tid at man blir eksponert?

vaskeklut
07-04-13, 18:05
Nei, ingen ny nyhet det, men blir DU påvirket av solen uten å tenke deg om at du blir det? Denne karen satt jo bak et vindu. Andre sier at så lenge det er overskyet gjør det ingenting om man ikke bruker solfaktor. Så derfor, har man det i bakhodet til enhver tid at man blir eksponert?
Nei, jeg vet jeg blir det. Derfor bruker jeg også beskyttelse.

smgj
07-04-13, 18:15
Og jeg vil heller være frisk og rynkete enn glatt og syk...
http://nhi.no/livsstil/vitamin-d-tar-vare-pa-immunforsvaret-34571.html
Når det gjelder hudaldring og uva og uvb er det kanskje sånn at det er bedre å bruke en (fullspektret) solkrem inne bak vinduer, og droppe den når man er utendørs på våre breddegrader - og heller stole på hudens varslingssystemer og gå i skyggen før man blir brent.

Carisma
07-04-13, 18:28
Sist var han bussjåfør. I England. OG han hadde kjørt med vinduet oppe på sommeren og derfor blitt sånn.

Rart det der.

Nå har jeg ikke lest linken, men kommentaren fikk meg til å tenke på morfaren min som var lastebilsjåfør. Han satt alltid med armen i åpen vinduskarm når han kjørte, så han var alltid brunsvart på venstre underarm og blek på resten av kroppen :rolleyes:

Julie
07-04-13, 18:32
Lillemy: Hadde det bare vært så enkelt at jeg visste hva som interesserte meg. :rolleyes:

Photobscura: Har prøvd det men det var ikke så veldig hjelpsomt... Det eneste hun sa var "Det virker som om du vet hva som ikke interesserer deg, så nå gjelder det bare å fastslå hva det er som interesserer deg..." :lol:

Carisma: Hva er forskjellen på et universitet og en høyskole, egentlig? :p

Litt av "problemet" mitt er at jeg alltid har vært ganske flink i alle fag på skolen (foruten kunst, musikk og drama), så jeg har aldri vært "nødt" til å utvikle en preferanse... Så nå vet jeg ikke hvilke av fagene mine jeg foretrekker (vet bare at det ikke er matte). :p (Dere begynner kanskje å skjønne hvorfor rådgiveren sa det hun sa :lol:)

Carisma
07-04-13, 18:37
Hvis du måtte velge en jobb i dag, hva ville du valgt? (du kan velge hva som helst) ikke tenk bare på hva som interesserer deg, men hva kan du faktisk tenke deg å holde på med hver dag selv på kjedelige dager? Om ti år, hva sier du til folk at yrket ditt er? (prøv ut hva som føles rett)

Høyskole har vel mer definerte linjer tror jeg (men du kan ta noen fag fra andre retninger), og det er mindre klasser og er generelt mer oversiktlig enn universitet (som jeg aldri har skjønt meg på :p)

Det høres forøvrig ut som et år på folkehøyskole eller med jobbing kunne være lurt for deg for å finne ut hva du vil/ikke vil gjøre....

Julie
07-04-13, 18:41
Det høres forøvrigut som et år på folkehøyskole eller med jobbing kunne være lurt for deg for å finn eit hva du vil/ikke vil gjøre....

Det er det som er planen: blir friår det året som kommer og håpet er at et år uten studier vil kaste litt lys over hvilke fag jeg savner osv. :ja:

vaskeklut
07-04-13, 18:47
Det høres ut som du kunne hatt nytte av en yrkes- og interessetest? Det finnes flere av de på nett, pluss at flere bedrifter og konsulenter har sertifisering i Work Interest Explorer (WIE) som er en ganske fin og dyptgående yrkes- og interessetest.

Ser du bor i Trondheim, og jeg vet at flere attføringsbedrifter har konsulenter med WIE. Usikker på om du må søkes inn i et tiltak via NAV for å få tilgang til det, men du kan høre med f.eks KI Kompetanse eller Prima AS og høre om noen kan hjelpe deg med en sånn test mot en liten sum? (Nei, jeg jobber ikke for noen av de, så dette er ingen reklame, bare et forslag!)

Forøvrig er jeg ganske enig med carisma angående folkehøyskole! Det er mange som finner yrkesvalgene sine der.

silje21
07-04-13, 22:42
Noen gode tips for å gå på jobbintervju?

Carisma
07-04-13, 22:52
Noen gode tips for å gå på jobbintervju?

http://www.nettbladet.com/jobb-og-karriere/jobbintervju-tips.html
http://www.dinside.no/293605/bli-en-klar-vinner-paa-jobbintervjuet
http://www.studenttorget.no/index.php?show=4793&artikkelid=3351

silje21
07-04-13, 22:56
http://www.nettbladet.com/jobb-og-karriere/jobbintervju-tips.html
http://www.dinside.no/293605/bli-en-klar-vinner-paa-jobbintervjuet
http://www.studenttorget.no/index.php?show=4793&artikkelid=3351

Tusen takk :)

Humbalaa
08-04-13, 02:34
Hei
Jeg merker allerede stor forskjell på vekta siden jeg begynte på ketolysekuren, da jeg begynte for noen uker siden veide jeg 92 kg og nå veier jeg 83. Jeg trener styrketrening anhver dag og har gått ned fra 23 til 18% i fettprosent siden november ( da jeg startet å trene) men mitt hovedmål er å minske magesekken. Det jeg har forstått er å spise mindre porsjoner for å ikke utvide magesekken.Men det jeg lurer på er om væske inntak har også noe å si på å "utvide " magesekken. Jeg drikker MYE vann, vann i store mengder på en gang . Har dette noe å gjøre med at magen ikke blir mindre? Bør jeg kutte ned og drikke mindre mengder om gangen? Takker for alle svar og hjelp :-)

BenteR
08-04-13, 02:49
Væske utvider også magesekken, såvidt jeg vet.
Hvor mye vann drikker du i slengen og til sammen i løpet av dagen?

TrillTrall
08-04-13, 07:09
Jeg drikker MYE vann, vann i store mengder på en gang . Har dette noe å gjøre med at magen ikke blir mindre? Bør jeg kutte ned og drikke mindre mengder om gangen? Takker for alle svar og hjelp :-)

Hvorfor drikker du store mengder vann på en gang? Med mindre du er kjempetørst er det ingen grunn til å trø innpå hele døgnrasjonen på en gang...

mereo
08-04-13, 07:17
Hvorfor drikker du store mengder vann på en gang? Med mindre du er kjempetørst er det ingen grunn til å trø innpå hele døgnrasjonen på en gang...
Hehe, da renner det jo bare tvers igjenom.

Er begrensa hvor mye kroppen faktisk tar opp om du drikker masse uansett. :)

Photobscura
08-04-13, 07:22
Bør jeg kutte ned og drikke mindre mengder om gangen?
Ja. :)

For å utdype: Det er viktig med nok væske, særlig på et ketogent kosthold. Et par tre liter per dag ligger innenfor det jevne, kanskje enda litt mer dersom du trener mye, men å innta hele dagsrasjonen i styrten har liten hensikt. Drikk litt jevnt over hele dagen. Et glass her og et glass der, når du er tørst pluss litt til. Ha med deg en vannflaske som du kan drikke litt jevnlig av.

Lillemy71
08-04-13, 08:17
Ellers kunne jeg ikke vært mer enig med Lillemy71. Jeg har et semester nå med fag som er obligatoriske i emnegruppen min og som jeg nok ikke ville valgt selv om jeg kunne, og jeg holder på å kjede vettet av meg. :p Men guleroten er at jeg kun vil ha ti obligatoriske studiepoeng igjen når dette semesteret er over, og ellers kan velte meg i mange andre spennende og relevante emner fremover. :)

Og sånn vil det nok være nesten uansett hva man velger, det er alltids noen obligatoriske fag man må slite seg igjennom som kanskje ikke er så interessant. Spesielt første året i et studieløp kan være litt kjedelig, men det går seg til.

Høyskole har vel mer definerte linjer tror jeg (men du kan ta noen fag fra andre retninger), og det er mindre klasser og er generelt mer oversiktlig enn universitet (som jeg aldri har skjønt meg på :p)

Tradisjonelt sett driver ikke høyskoler forskning i særlig grad og tilbyr heller ikke master/doktorgrader, selv om det i senere tid har kommet enkelte studier hos enkelte institusjoner på dette nivået. Man kan heller ikke studere "rene" fag, feks historie, fysikk, på en høyskole, da disse fokuserer mer på yrkesrettede utdannelser. Men dette endrer seg hele tiden og det kommer også an på hva man velger av studie.

Høyskole og Universitet går om en annen og man finner begge deler innenfor en institusjon. Før kunne man ofte velge fag friere på universitetet, men nå er det lagt mer føringer på dette, spesielt dersom man skal ha en veldig spesifikk utdanning som ender i en spesifikk tittel. Dette gir visse krav til studiekompetanse. Men det er forskjell mellom institusjonene og fagretninger så her må man nesten sjekke litt opp på forhånd.

Sånne valg er ikke enkle, men det er ikke noe nederlag og skifte studieretning/fag underveis dersom man oppdager at man har gjort feil. Jeg begynte på dataingeniør mitt i den verste hypen (rett før 2000) og oppdaga raskt at jeg ikke ante hva jeg holdt på med. Skifta studieretning og fant mitt kall i materialteknologi som jeg nå også har en Ph.D. i.

Lillemy71
08-04-13, 08:23
L
Litt av "problemet" mitt er at jeg alltid har vært ganske flink i alle fag på skolen (foruten kunst, musikk og drama), så jeg har aldri vært "nødt" til å utvikle en preferanse... Så nå vet jeg ikke hvilke av fagene mine jeg foretrekker (vet bare at det ikke er matte). :p (Dere begynner kanskje å skjønne hvorfor rådgiveren sa det hun sa :lol:)

Det finnes jo mange interessante utdanninger der man må gjennom en del matte i studieløpet, men kan holde det til et minimum og man trenger ikke å praktiserer så mye av det i arbeidslivet. Men så spørs det jo hva du legger i matte. Som ingeniør bruker jeg matte daglig, men ikke noen avanserte greier, jeg er mer inne i fysikkverdenen men det er jo mye matte der også :rolleyes:

Er enig med Carisma at jobb/folkehøyskole, et år i utlandet (om du kan) kan være en ide for å finne ut av ting. Ellers kan du jo ta et år på universitet der du bare følger et par klasser som virker interessant, om det lar seg gjøre. Lykke til, finner du ikke det rette med en gang er det bare og prøve igjen. Selv var jeg 29 da jeg gikk tilbake til høyskolen og har aldri angra.

Humbalaa
08-04-13, 10:28

Jeg gjør det for å hemme sultfølelsen og ikke kjedespise osv :) og for å få nok vann!

Ja. :)

For å utdype: Det er viktig med nok væske, særlig på et ketogent kosthold. Et par tre liter per dag ligger innenfor det jevne, kanskje enda litt mer dersom du trener mye, men å innta hele dagsrasjonen i styrten har liten hensikt. Drikk litt jevnt over hele dagen. Et glass her og et glass der, når du er tørst pluss litt til. Ha med deg en vannflaske som du kan drikke litt jevnlig av.

Jeg drikker som oftest vann fra en farrisflaske , og når jeg drikker så drikker jeg som regel 0.5 liter om gangen ..

Ofte når jeg sitter heime og ser film og tar meg en god snus ( for å hindre søtsug og jeg er avhengi, så drikker jeg vann i tillegg for å ikke la meg friste av brus og andre søtsaker).

Men da får jeg begrense mitt vannintak da og spise mindre porsjoner, har til og med begynt å veie kjøttet jeg spiser . 100 gram kjøtt til middag med grønnsaker ved siden av. Dette går som det suser og da kan jeg vel kutte ut vannintaket også.

Må forresten takke alle for svar!

Photobscura
08-04-13, 11:08
Ut fra vekt kontra fettprosent antar jeg at du er mann? Er ikke hundre gram kjøtt litt lite da? Særlig om du trener styrketrening i tillegg? Jeg trener ikke mye og er relativt normalvektig, men kan fint spise 150-200 gram kjøtt til middag for å bli mett.

TrillTrall
08-04-13, 11:33
Men da får jeg begrense mitt vannintak da og spise mindre porsjoner, har til og med begynt å veie kjøttet jeg spiser . 100 gram kjøtt til middag med grønnsaker ved siden av. Dette går som det suser og da kan jeg vel kutte ut vannintaket også.

Må forresten takke alle for svar!

Hvis Photo har rett i at du er mann og driver med styrketrening er da 100 g kjøtt alt for lite! Jeg er ei lita flis av et kvinnfolk og spiser minst 150 g som regel - når det gjelder kjøttdeig går det som oftest med en halv pakke, altså 200 g... :o

Humbalaa
08-04-13, 11:33
Ut fra vekt kontra fettprosent antar jeg at du er mann? Er ikke hundre gram kjøtt litt lite da? Særlig om du trener styrketrening i tillegg? Jeg trener ikke mye og er relativt normalvektig, men kan fint spise 150-200 gram kjøtt til middag for å bli mett.

Jeg er nok mann ja! Mener jeg husker å ha lest at 100-150gram kjøtt holder for middags måltid , og siden har jeg holdt meg til det , kanskje jeg skal lese meg opp igjen på akkurat det. Men mindre volum skaper mindre arbeid for magen min med volumreduksjon, og jeg blir jo forsynt

Mener også at PT'en min anbefalte 100-150 gram kjøtt men nå ble jeg jaggu usikker

amritam
08-04-13, 11:39
Jeg drikker som oftest vann fra en farrisflaske , og når jeg drikker så drikker jeg som regel 0.5 liter om gangen ..

Hva mener du med om gangen? Alt samtidig, eller at du over en periode på f.eks. en halvtime eller en time drikker litt og litt av flaska? Hvis du styrter ned så mye på en gang, så er det ikke vits i - halvparten kommer til å renne rett igjennom, for kroppen greier ikke å ta opp så mye på en gang.

Humbalaa
08-04-13, 12:27
Hva mener du med om gangen? Alt samtidig, eller at du over en periode på f.eks. en halvtime eller en time drikker litt og litt av flaska? Hvis du styrter ned så mye på en gang, så er det ikke vits i - halvparten kommer til å renne rett igjennom, for kroppen greier ikke å ta opp så mye på en gang.

med en gang så mener jeg en kort periode gjerne 10 min. før Middag kan jeg gjerne sluke(som styrting) i meg 0,5 litervann :)

mereo
08-04-13, 12:46
med en gang så mener jeg en kort periode gjerne 10 min. før Middag kan jeg gjerne sluke(som styrting) i meg 0,5 litervann :)

Er ikke det litt heftig med vann? Renner jo tvers igjenom, prøv å drikk mere jevnt gjennom dagen :)

amritam
08-04-13, 12:47

OK, det er ikke noe poeng. Jeg husker å ha lest et sted at på 10 min. greier kroppen å ta opp ca. 2,5 dl vann, resten går rett igjennom. Så når du er veldig tørst kan du styrte 2,5 dl, vente 10 min. og hvis du fortsatt er tørst, kan du drikke mer da.

mereo
08-04-13, 12:50
OK, det er ikke noe poeng. Jeg husker å ha lest et sted at på 10 min. greier kroppen å ta opp ca. 2,5 dl vann, resten går rett igjennom. Så når du er veldig tørst kan du styrte 2,5 dl, vente 10 min. og hvis du fortsatt er tørst, kan du drikke mer da.

Noe ala det jeg har hørt.

Er vel lov å sette ned glasset mener jeg :)

Photobscura
08-04-13, 14:19
Dersom du virkelig blir passe mett på 100 gram, så. Det har ikke så mye hensikt å spise så lite med mindre du har en virkelig dårlig apetittregulering, eller sliter med å komme over et platå, selv da synes jeg det høres ut til å være i minste laget for en voksen mann.
Jeg kan forstå at du ønsker å redusere volum på magesekken, men du behøver ikke å spise så mye i faktisk mengde for å få nok energi. Dessuten er det cellene som i all hovedsak gir signaler om sult, noe man kan kjenne en viss forskjell på når man har et greit inntak over en tid.
Når jeg sier at jeg spiser 150-200 gram kjøtt i et middagsmåltid tar jeg også høyde for at jeg spiser 2-3 ganger daglig, forresten. Dersom du lever ketogent skal du ikke behøve å spise lite og hyppig. Lytt til kroppen din og hvilke signaler den gir!
Håper du får i deg nok fett, i det minste! :)

Humbalaa
08-04-13, 15:32
Dersom du virkelig blir passe mett på 100 gram, så. Det har ikke så mye hensikt å spise så lite med mindre du har en virkelig dårlig apetittregulering, eller sliter med å komme over et platå, selv da synes jeg det høres ut til å være i minste laget for en voksen mann.
Jeg kan forstå at du ønsker å redusere volum på magesekken, men du behøver ikke å spise så mye i faktisk mengde for å få nok energi. Dessuten er det cellene som i all hovedsak gir signaler om sult, noe man kan kjenne en viss forskjell på når man har et greit inntak over en tid.
Når jeg sier at jeg spiser 150-200 gram kjøtt i et middagsmåltid tar jeg også høyde for at jeg spiser 2-3 ganger daglig, forresten. Dersom du lever ketogent skal du ikke behøve å spise lite og hyppig. Lytt til kroppen din og hvilke signaler den gir!
Håper du får i deg nok fett, i det minste! :)

Kjære photo veldig hyggelige av deg å komme med så mange fine råd!!
Jeg har lest meg frem til at om du vil minke magesekken så må du spise lite og regelmessig men om det ikke gjelder for ketolyse er det også greit. Jeg vet ikke helt om jeg missforstår deg når du sier at du spiser 150-200 gram kjøtt til sammen i løpet av dagen eller om dette gjelder et måltid (?) men jeg understreker hvertfall at for min del gjelder dette bare middag! jeg spiser mye kokte egg, egg og bacon , piknikkskinke, tunfisk og sørger for masse fett, majones, smør osv. Jeg skal nok få i meg nok fett hvertfall :).

huff.. er så mye jeg lurer på her inne men det får jeg heller ta en annen gang :) haha!

Yrla
08-04-13, 15:38
Jeg er nok mann ja! Mener jeg husker å ha lest at 100-150gram kjøtt holder for middags måltid , og siden har jeg holdt meg til det , kanskje jeg skal lese meg opp igjen på akkurat det. Men mindre volum skaper mindre arbeid for magen min med volumreduksjon, og jeg blir jo forsynt

Mener også at PT'en min anbefalte 100-150 gram kjøtt men nå ble jeg jaggu usikkerhvis du spiser noe annet med proteiner i tillegg, som 50-100 g ost eller egg er det ikke lite, synes jeg. Fettkilde til + grønnsaker og sopp hjelper også på å skape metthet.

Photobscura
08-04-13, 15:47
Kjære photo veldig hyggelige av deg å komme med så mange fine råd!!
Jeg har lest meg frem til at om du vil minke magesekken så må du spise lite og regelmessig men om det ikke gjelder for ketolyse er det også greit. Jeg vet ikke helt om jeg missforstår deg når du sier at du spiser 150-200 gram kjøtt til sammen i løpet av dagen eller om dette gjelder et måltid (?) men jeg understreker hvertfall at for min del gjelder dette bare middag! jeg spiser mye kokte egg, egg og bacon , piknikkskinke, tunfisk og sørger for masse fett, majones, smør osv. Jeg skal nok få i meg nok fett hvertfall :).

huff.. er så mye jeg lurer på her inne men det får jeg heller ta en annen gang :) haha!
Ja, det er snakk om til ett måltid. Middagen/dagens måltid nummer to er alltid mitt største måltid, forsåvidt. Jeg spiser ikke alltid 150-200 gram, altså. Men jeg kan fint gjøre det!
Jeg spør igjen - blir du passe mett av 100 gram kjøtt? Hvorfor er det så viktig for deg å få mindre magesekk? Jeg tenker at når du spiser næringstett nok mat, så vil mengdene gjerne minke også, dersom du spiste store mengder mat før, f.eks., og da vil dette med magesekken gå av seg selv. :)

Humbalaa
08-04-13, 17:03
Ja, det er snakk om til ett måltid. Middagen/dagens måltid nummer to er alltid mitt største måltid, forsåvidt. Jeg spiser ikke alltid 150-200 gram, altså. Men jeg kan fint gjøre det!
Jeg spør igjen - blir du passe mett av 100 gram kjøtt? Hvorfor er det så viktig for deg å få mindre magesekk? Jeg tenker at når du spiser næringstett nok mat, så vil mengdene gjerne minke også, dersom du spiste store mengder mat før, f.eks., og da vil dette med magesekken gå av seg selv. :)

Jeg har nettopp spist 100 gram strimlet svinekjøtt + woka blomkål,sjampingon,gulrot og blomkål pg jeg ble mett! Jeg er litt redd for å overspise da jeg er veldig glad i kjøtt :)

Jeg vil ha mindre magesekk så jeg kan få en figur jeg hadde før, atletisk , mitt hovedmål er å få en sportslig kropp så jeg føler meg bedre og det er gøy å se hva man kan oppnå om man går inn for det :-)

Carisma
08-04-13, 22:28
Jeg har nettopp spist 100 gram strimlet svinekjøtt + woka blomkål,sjampingon,gulrot og blomkål pg jeg ble mett! Jeg er litt redd for å overspise da jeg er veldig glad i kjøtt :)

Jeg vil ha mindre magesekk så jeg kan få en figur jeg hadde før, atletisk , mitt hovedmål er å få en sportslig kropp så jeg føler meg bedre og det er gøy å se hva man kan oppnå om man går inn for det :-)
Du skal spise MYE kjøtt for å overspiste på et ketogent kosthold! Spis når du er sulten og til du er passe mett, så regulerer mengdene seg selv. Noen dager holder det med litt kjøtt, andre dager trenger man 2-3 kjøttstykker.
Se heller litt på totalmengde proteiner om du må telle noe, fremfor gram kjøtt.

Cyan
09-04-13, 09:37
I slutten av mai skal jeg på en konferanse i København, og siden jeg aldri har vært der (:eek:), tenkte jeg å benytte sjansen og dra et par dager tidligere. Konferansen starter mandags kveld og jeg drar nedover søndags formiddag. Jeg har altså nesten en hel søndag og mandags formiddag og ettermiddag til å gjøre hva jeg vil :D Tipper at jeg vil bruke mandagen på litt shopping og bare traske gatelangs, men trenger noen tips til hva jeg kan gjøre søndagen. Hvis det er fint vær vil jeg helst bruke dagen på å gå en del, så tips på fine parker, arkitektur og gåturer mottas gjerne :) Tar også imot tips på hva jeg kan gjøre hvis søndagen blir regnfull og guffen.

mereo
09-04-13, 09:57
i slutten av mai skal jeg på en konferanse i københavn, og siden jeg aldri har vært der (:eek:), tenkte jeg å benytte sjansen og dra et par dager tidligere. Konferansen starter mandags kveld og jeg drar nedover søndags formiddag. Jeg har altså nesten en hel søndag og mandags formiddag og ettermiddag til å gjøre hva jeg vil :d tipper at jeg vil bruke mandagen på litt shopping og bare traske gatelangs, men trenger noen tips til hva jeg kan gjøre søndagen. Hvis det er fint vær vil jeg helst bruke dagen på å gå en del, så tips på fine parker, arkitektur og gåturer mottas gjerne :) tar også imot tips på hva jeg kan gjøre hvis søndagen blir regnfull og guffen.

tivoli!!!!!!!

Cyan
09-04-13, 10:45
tivoli!!!!!!!

HAdde tenkt å stå over tivoli - heller ta det med familien en gang.

Rin
09-04-13, 11:00
I slutten av mai skal jeg på en konferanse i København, og siden jeg aldri har vært der (:eek:), tenkte jeg å benytte sjansen og dra et par dager tidligere. Konferansen starter mandags kveld og jeg drar nedover søndags formiddag. Jeg har altså nesten en hel søndag og mandags formiddag og ettermiddag til å gjøre hva jeg vil :D Tipper at jeg vil bruke mandagen på litt shopping og bare traske gatelangs, men trenger noen tips til hva jeg kan gjøre søndagen. Hvis det er fint vær vil jeg helst bruke dagen på å gå en del, så tips på fine parker, arkitektur og gåturer mottas gjerne :) Tar også imot tips på hva jeg kan gjøre hvis søndagen blir regnfull og guffen.

Torvehallerne (http://torvehallernekbh.dk/) er et fint sted å rusle gjennom. Der er også Palæo-restauranten hvor man feks kan spise en "meatza" (jeg rakk ikke å teste maten der selv, men det var kjekt å se, i alle fall). Og så er det en fin dyrepark, men det er kanskje for de barnsligere blant oss. :p

Cyan
09-04-13, 12:25
Torvehallerne (http://torvehallernekbh.dk/) er et fint sted å rusle gjennom. Der er også Palæo-restauranten hvor man feks kan spise en "meatza" (jeg rakk ikke å teste maten der selv, men det var kjekt å se, i alle fall). Og så er det en fin dyrepark, men det er kanskje for de barnsligere blant oss. :p Takk! Akkurat sånn type ting jeg er på jakt etter :) Zoo er jo kjempeflott, det :)

Furine
09-04-13, 13:48
Takk! Akkurat sånn type ting jeg er på jakt etter :) Zoo er jo kjempeflott, det :)

Zooen er fin, den. Ganske flott flodhestområde og elefantområde blant anna, likte også "drivhusområdet" med mange, til dels store, sommarfuglar. (Lurt å vere der til andre tider enn til dømes palmehelg i strålande ver - slik som når vi var der, peisfullt overalt. :rolleyes:) Dei har også tasmanske pungdjevlar! :D

Køben er fin, generelt. :ja: Fint å gå i området med Amalienborg, Kastellet etc.

Humbalaa
09-04-13, 16:17
Noen som vet om Extra tyggegummi inneholder kunstigsukker? Sorbitol er jo kjempe fyfy!!. På pakken ser jeg ingenting.

vaskeklut
09-04-13, 16:23
Noen som vet om Extra tyggegummi inneholder kunstigsukker? Sorbitol er jo kjempe fyfy!!. På pakken ser jeg ingenting.
Det inneholder xylitol/bjørkesøt så vidt jeg vet.

Humbalaa
09-04-13, 16:58
Det inneholder xylitol/bjørkesøt så vidt jeg vet.

Kan jeg tygge på det om jeg går på ketolyse?. Takker for svar!

langaard
09-04-13, 17:18
http://images.iherb.com/m/STE-80002-1.jpgKjøp heller denne, på iherb:)

Supera
09-04-13, 21:50
Kan jeg tygge på det om jeg går på ketolyse?. Takker for svar!
Har du ikke boka? Boka sier NEI.

Carisma
09-04-13, 23:00

Om søndagen er guffen kan du gå på cafe med ei bok, i paralellgata ti strøget er det mange koselige. Eller så kan du shoppe. Om det er siste helga i mnd har både fields rett utenfor byen og fisketorvet i sentrum åpent. (de har søndagsåpent første og siste helg i mnd).
Ellers vil jeg anbefale en tur med kanalbåtene, og å avslutte med lunsj på cafeen som ligger helt ytters på baksiden av nyhavn (husker ikke hva den heter nå, men er det operaen tro som ligget der?) eller du kan ta metroen ut til christianshavn og rusle i christiania og langs kanalene (i ovengaden neden vannet, verdens beste gatenavn :D)
Hvis det er veldig fint vær kan du dra på assistenkirkegården (park og kirkegård i ett, populær hang out blandt de lokale) eller gå tur langs søerne. Eller dra på stranda på kalvebod brygge midt i byen. Vet du hvor du skal bo på hotell? Lettere å komme med tips om evt spiseplasser og sånn.

Shopping liker jeg å gjøre på vesterbro, fra hovedbanegården og oppover. Jeg syns strøget er litt masete, og det er mye av de samme butikkene som på Karl Johan. Ellers er det greit å gå i paralellgatene til strøget.

Www.aok.dk er forøvrig min favorittside for å holde meg oppdatert på køben (tilsvarer oslopuls.no)

Humbalaa
09-04-13, 23:03
Har du ikke boka? Boka sier NEI.

Har boka og lest den men er ikke alt jeg husker. Jeg er hvertfall veldig obs på sorbitol :) får lese enda mer :).

Marella77
10-04-13, 00:44
Jeg savner gode smaker på kjøttretter og gode dressingen til salatene... Noen som har noen ketogene tips? Setter stor pris på linker til gode oppskrifter feks... :)

Lillemy71
10-04-13, 07:51
Noen som har prøvd pastamaskinen fra Clas Ohlson?
http://www.clasohlson.com/no/Marcato-Atlas-150-pastamaskin/Pr341165000

Lurer bare på om det er sånn som først kjevler ut veldig tynne leiver før man evt deler opp i ønsket "pastatype"? Driver og eksperimenterer med noen kjeks/snacks og er lei av at jeg ikke får de tynne nok med kjevle, tenkte kanskje en pastamaskin kunne være noe. Har også tenkt og prøve å lage pasta av sesammel :)

smgj
10-04-13, 08:26
Noen som har prøvd pastamaskinen fra Clas Ohlson?
http://www.clasohlson.com/no/Marcato-Atlas-150-pastamaskin/Pr341165000

Lurer bare på om det er sånn som først kjevler ut veldig tynne leiver før man evt deler opp i ønsket "pastatype"? Driver og eksperimenterer med noen kjeks/snacks og er lei av at jeg ikke får de tynne nok med kjevle, tenkte kanskje en pastamaskin kunne være noe. Har også tenkt og prøve å lage pasta av sesammel :)
Ja, den kan brukes til å kjevle "leiver". Blir det noe klin om deigen ikke er tørr nok og seig nok til å henge sammen godt: ja.

Jeg tror ikke dette vil fungere uten det limet som glutenet i hvetemel gir...? Hadde du bodd i nærheten skulle du ha prøvd med vår støvsamler... (Bare du vasket den selv etterpå :D )

Cyan
10-04-13, 11:03
Takk for fine tips, Furine og Carisma :blomster:

Camomilla
10-04-13, 12:01
Ja, den kan brukes til å kjevle "leiver". Blir det noe klin om deigen ikke er tørr nok og seig nok til å henge sammen godt: ja.

Jeg tror ikke dette vil fungere uten det limet som glutenet i hvetemel gir...? Hadde du bodd i nærheten skulle du ha prøvd med vår støvsamler... (Bare du vasket den selv etterpå :D )

Går det an å bruke en slik maskin på en deigklatt mellom to bakepapir? Jfr. glutenmangelproblematikken og klissete lavkarbodeiger. (Er heller ikke glad i å kjevle :o )

Cyan
10-04-13, 12:19
Kan man piske kremfløte som har vært fryst til krem?

smgj
10-04-13, 12:24
Går det an å bruke en slik maskin på en deigklatt mellom to bakepapir? Jfr. glutenmangelproblematikken og klissete lavkarbodeiger. (Er heller ikke glad i å kjevle :o )
Aner ikke... Og har ikke tenkt å ta den opp for å prøve. Min løsning er som regel knekkebrødvarianten - å lage deigen så tynn at den kan smøres med slikkepott.

Lillemy71
10-04-13, 12:58

Den deigen jeg sikter til er rimelig seig pga av egg og olje, så jeg tror kanskje det kan gå. Den kan rett og slett ikke smøres utover, da må man ha i mye egg gitt og jeg er så lei av "eggete" ting :D (utenom rene egg da).

Takk for tilbudet skulle seff ha vaska etter meg jeg, bare her på jobb jeg ikke gidder det for vi har en "guttunge" her som aldri tar koppevasken. Nå er vi så drittlei at vi bare bruker og passer på at det ikke er rene kopper til drittungen slik at han må vaske, som oftest vasker han bare den kroppen han trenger selv og lar resten stå. Er jo ingen vits at han vasker opp etter alle vel (som vi andre gjør)? Hva gjør man med sånne jyplinger??

smgj
10-04-13, 13:01
Takk for tilbudet skulle seff ha vaska etter meg jeg, bare her på jobb jeg ikke gidder det for vi har en "guttunge" her som aldri tar koppevasken. Nå er vi så drittlei at vi bare bruker og passer på at det ikke er rene kopper til drittungen slik at han må vaske, som oftest vasker han bare den kroppen han trenger selv og lar resten stå. Er jo ingen vits at han vasker opp etter alle vel (som vi andre gjør)? Hva gjør man med sånne jyplinger??
Har et par sånne på jobb, jeg også. Og vi har til og med oppvaskmaskin - men både det å ta ut og sette inn er visst for mye forlangt. Si ifra dersom du finner noe som fungerer... :rolleyes:

silje21
10-04-13, 13:06
jeg er i sonen til å få meg jobb, venter på svar idag, og tror helt ærlig at det er en veldig stor sjanse for at jeg får den. med rimelig kjapp oppstart også.
det jeg lurer på er i forhold til NAV og dagpengene jeg går på. Når jeg skal sende meldekort neste gang, (om jeg har fått jobben da vel og merke), så kommer jeg til å krysse av for at jeg ikke lenger vil være arbeidssøker hos nav. men får jeg da den siste utbetalingen selvom jeg krysser av for å ikke være arbeidssøker lenger?

TrillTrall
10-04-13, 13:12
Er jo ingen vits at han vasker opp etter alle vel (som vi andre gjør)? Hva gjør man med sånne jyplinger??

Innfører kjøkkenturnus. Hver sin dag i uka, eller på rundgang med en tydelig liste hengende på veggen på kjøkkenet. Straff for ikke å gjøre det kan være en hundrings til felleskassen eller noe.

Lillemy71
10-04-13, 14:07
Har et par sånne på jobb, jeg også. Og vi har til og med oppvaskmaskin - men både det å ta ut og sette inn er visst for mye forlangt. Si ifra dersom du finner noe som fungerer... :rolleyes:

Sånn var det på den forrige jobben min, noen satte bare koppene i vasken og trodde de gikk inn i oppvaskmaskinen av seg selv. Vi så oss lei av det så vi hengte opp en Wanted -plakat over vasken: "The Kitchen sink messer - WANTED DEAD OR ALIVE" med et bilde av en særs lite innbydende vask full av kopper og kar. Hadde mye moro med den, spesielt da vi fant ut at direktøren var en av de verste rotekoppene, men det var noen andre der også, ble faktisk bedre etter den plakaten.

Her er vi bare 4 stk og det er ikke mye og vaske opp og selvfølgelig kan hver enkelt ta sin kopp slik som jyplingen foreslår, men da får han jaggu ta og vaske kopper etter sine gjester også. Det skjer ikke!! Eller jo forresten i dag "vaska" han opp, men de så jo ikke ut koppene. Tok en kopp og vaska den på nytt før jeg brukte den jeg :rolleyes: Usikker på om han er så dårlig på oppvask eller om han gjorde det for å slippe unna en annen gang. Men det skal vi bli to om..... he he he:D Turnus og liste blir for dumt for vi er så få og det tar et par minutter daglig og fikse dette, men han skal få kjørt seg, jeg er ikke mora hans så jeg har bestemt meg at får nå av har jeg en kopp med mitt navn og vasker kun den (og evt gjestekopper) :D

Men løsning, nei det finnes ikke. Det er alltid noen slike latsabber som tror de er hevet over alt og alle på enhver jobb :rolleyes:

Anne
10-04-13, 17:19
jeg er i sonen til å få meg jobb, venter på svar idag, og tror helt ærlig at det er en veldig stor sjanse for at jeg får den. med rimelig kjapp oppstart også.
det jeg lurer på er i forhold til NAV og dagpengene jeg går på. Når jeg skal sende meldekort neste gang, (om jeg har fått jobben da vel og merke), så kommer jeg til å krysse av for at jeg ikke lenger vil være arbeidssøker hos nav. men får jeg da den siste utbetalingen selvom jeg krysser av for å ikke være arbeidssøker lenger?

Det kan du gjøre neste gang, når du jobber hele perioden.:)

Lillemy71
10-04-13, 19:27
Noen som har prøvd et produkt som heter "Just Like Sugar" (http://www.justlikesugarinc.com/) ?

Høres nesten for godt ut til å være sant, men får mye skryt i diverse lavkarbo blogger.

Dr. Russell Blaylock is a nationally recognized board-certified neurosurgeon, health practitioner, author and lecturer. In the Blaylock Wellness Report he states: “FINALLY, A SAFE SUGAR SUBSTITUTE For those searching for a safe and tasty sugar substitute, look no further. Aspartame has proven far too dangerous and there are significant safety concerns associated with other artificial sweeteners. But one new sweetener Just Like Sugar®, is made from a natural dietary fiber deriver from chicory root, vitamin C and flavors extracted from orange peel. I had the company test the product independently for the presence of L-glutamate, D-glutamate and aspartic acid, based on concerns about other sweeteners that contain these excitotoxins. The results show that the product is completely free of all three. I have tried it and it really does taste just like sugar. There is no hypoglycemic effect, as seen with Stevia, and its sweetness is equal to that of real sugar. Importantly. There is no aftertaste.

Dilly
10-04-13, 19:39
Dette høres spennende ut :) vil gjerne prøve det m det dukker opp i butikken/helsekosten, men ellers synes jeg at det har kommet mange deilige sukkerprodukter på markedet de senere år. Tenker på både Stevia, sukrin og tagatesse :) gleder meg til å lese mer om dette nye.

Lillemy71
10-04-13, 19:48
Jeg skal til Tyskland på en jobb snart og det ser ut til at de selger det der. Tror jeg må kjøpe med meg og prøve om jeg får tak i.

Sukrin klarer jeg bare ikke, selv i små mengder, Tagatess gir meg mageondt og Stevia passer ikke i alt synes jeg og kun i små mengder. Håper Just Like Sugar er så bra som ryktene tilsier.

Kanutten
10-04-13, 20:08
Jeg lurer på hvem jeg kan godsnakke med slik at jeg kan overta ms'en til ene poden og aspergern til den andre. Det sliter mye på meg å vite at DE må slite med det..... :hylgrine:

smgj
10-04-13, 20:11
Noen som har prøvd et produkt som heter "Just Like Sugar" (http://www.justlikesugarinc.com/) ?

Høres nesten for godt ut til å være sant, men får mye skryt i diverse lavkarbo blogger.
Virker som et FOS/inulin-liknende produkt. Mener sikori er en av plantene som inulin kan utvinnes fra. :)

Photobscura
10-04-13, 20:45
Virker som et FOS/inulin-liknende produkt. Mener sikori er en av plantene som inulin kan utvinnes fra. :)
Ser sånn ut, ettersom inulin så vidt jeg vet regnes som et kostfiber, og det er 96% kostfiber i det. Inulin er nok ikke bedre for magen for de som reagerer på sukkeralkoholer, vil jeg tro ... (Jf. effekten mange av oss har opplevd av jordskokk, og til dels av løk).

smgj
10-04-13, 21:36
Som en som har spist FOS i halvkilovis så kan jeg si at man kan begynne med 1/2 ts 1-2 ggr daglig og sakte bygge opp toleransen (les endre og tilvenne bakteriekulturen i magen) På slutten tok jeg 1ts i tekoppen - og jeg drikker ca 8-10 kopper daglig - uten problemer. :)

langaard
10-04-13, 21:41
Jeg lurer på hvem jeg kan godsnakke med slik at jeg kan overta ms'en til ene poden og aspergern til den andre. Det sliter mye på meg å vite at DE må slite med det..... :hylgrine:
:klem:

Carisma
10-04-13, 22:17
Hva skal man si? http://h-a.no/Nyheter/Nyheter/tabid/72/articleView/true/moduleid/202673/Default.aspx#.UWXJrmthiSM
Boikott fordi man ikke får pommes frittes, men økologisk mat....

TrillTrall
10-04-13, 22:24
Hva skal man si? http://h-a.no/Nyheter/Nyheter/tabid/72/articleView/true/moduleid/202673/Default.aspx#.UWXJrmthiSM
Boikott fordi man ikke får pommes frittes, men økologisk mat....

Jeg er stum. Velleder Wangensteen kan ikke ha høyere iq enn skonummeret sitt.

smgj
11-04-13, 07:04
Jeg leste den og ristet på hodet ...

TrillTrall
11-04-13, 07:16
Jeg leste den og ristet på hodet ...

Lurer på om han ville klaget på at han ikke fikk pomm-fri på Bagatelle også? Det er da vel for pokker ingen som tvinger mannen til å spise på Hygga! Jeg skulle gjerne prøvd maten der! Men drygt langt unna for min del, dessverre.

Lillemy71
11-04-13, 07:29
Ser sånn ut, ettersom inulin så vidt jeg vet regnes som et kostfiber, og det er 96% kostfiber i det. Inulin er nok ikke bedre for magen for de som reagerer på sukkeralkoholer, vil jeg tro ... (Jf. effekten mange av oss har opplevd av jordskokk, og til dels av løk).

Jeg reagerer heldigvis ikke på jordskokk og løk, selv om jeg reagerer på en del sukkeralkoholer, så da er det kanskje håp (von i hangande snøre) :D

Som en som har spist FOS i halvkilovis så kan jeg si at man kan begynne med 1/2 ts 1-2 ggr daglig og sakte bygge opp toleransen (les endre og tilvenne bakteriekulturen i magen) På slutten tok jeg 1ts i tekoppen - og jeg drikker ca 8-10 kopper daglig - uten problemer. :)

Drikker du det nå? Har vurdert og prøve det, men det har liksom ikke blitt enda. Tenker også at om jeg får tak i det søtningsmiddelet så blir det å bruke det i små kvanta om gangen uansett, så da kan det hende at jeg ikke får noen ondter av det :)

Satser på Tysklandstur ganske snart (trenger mer vin også :D):)

smgj
11-04-13, 08:29
Jeg reagerer heldigvis ikke på jordskokk og løk, selv om jeg reagerer på en del sukkeralkoholer, så da er det kanskje håp (von i hangande snøre) :D

Drikker du det nå? Har vurdert og prøve det, men det har liksom ikke blitt enda. Tenker også at om jeg får tak i det søtningsmiddelet så blir det å bruke det i små kvanta om gangen uansett, så da kan det hende at jeg ikke får noen ondter av det :)

Satser på Tysklandstur ganske snart (trenger mer vin også :D):)
Jeg har gått tom og ikke giddet å bestille igjen (okosjokolade har til ok pris) etter at jeg fant ut at den russiske surkålen er det som har best probiotisk og normaliserende effekt på den ustabile magen min. :)

Men for å si det sånn - blir det ny bestilling fra okosjokolade så tar jeg nok med FOS i bestillingen. Da må jeg nok trene meg opp gradvis igjen.

Lillemy71
11-04-13, 09:12
Lurer på om han ville klaget på at han ikke fikk pomm-fri på Bagatelle også? Det er da vel for pokker ingen som tvinger mannen til å spise på Hygga! Jeg skulle gjerne prøvd maten der! Men drygt langt unna for min del, dessverre.

Klart vi må klage når vi ikke kan få påmm fritt og kettsjupp, det er jo "grunnlaget" i et solid norsk kosthold :D

Lurer forresten på om jeg skal spør etter ketchup neste gang jeg er på en eller annen fjong restaurant, bare for å være litt vanskelig :p

silje21
11-04-13, 13:13
Hvor ville dere kjøpt en skikkelig kontorpult? jeg har tenkt på skeidar og jysk, tittet litt på sidene deres, men står litt fast på eventuelle andre butikker jeg kan titte innom:)

Kitt
11-04-13, 13:44
Hvor ville dere kjøpt en skikkelig kontorpult? jeg har tenkt på skeidar og jysk, tittet litt på sidene deres, men står litt fast på eventuelle andre butikker jeg kan titte innom:)

Fagmøbler, Møbelringen, Ikea...............

smgj
11-04-13, 14:06
Eller brukt! (Har forøvrig bedre erfaring med ikea enn jysk....)

silje21
11-04-13, 14:10
Takker:) var ikke så mye brukt i nærheten av meg som jeg lett kan få med meg hjem. stort sett bussavhengig :)

Carisma
11-04-13, 14:58

Ikke jysk! Veldig vaklevorne greier... IKEA har ok.

Cyan
11-04-13, 16:11
Jeg lurer nå fortsatt på om man kan stivpiske kremfløte som har vært frosset ned, jeg da :rolleyes:

Julie
11-04-13, 16:28
Jeg lurer nå fortsatt på om man kan stivpiske kremfløte som har vært frosset ned, jeg da :rolleyes:

Fant denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38040) tråden via Google og det var visst jeg som kom med svar:

:ja: Går an å fryse for så å piske. Gjorde det i helga, la en 3/4 liter kartong i fryseren fordi jeg skulle stoppe meg selv fra å bruke opp alt med én gang, men den gang ei... tok den opp, tinte den i mikroen, og vispet 1.5 dl krem av fløte og flytende natreen. :p

Så vet man det óg... igjen! :p

Cyan
11-04-13, 18:27
Fant denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38040) tråden via Google og det var visst jeg som kom med svar:

Så vet man det óg... igjen! :p Flott! Da slipper jeg å kjøpe en ny kartong :p

TrillTrall
11-04-13, 19:45

Etter å ha kjøpt et flatpakket skap fra Jysk boikotter jeg glatt alt som må settes sammen derfra. Gi med hva som helst fra Ikea - det er jo en drøm å sette sammen! Spørs litt hva slags skrivebord du er ute etter - Ikea har bl.a. bord med hev-senk-funksjon, utrolig praktisk!

Furine
11-04-13, 20:16
Etter å ha kjøpt et flatpakket skap fra Jysk boikotter jeg glatt alt som må settes sammen derfra. Gi med hva som helst fra Ikea - det er jo en drøm å sette sammen! Spørs litt hva slags skrivebord du er ute etter - Ikea har bl.a. bord med hev-senk-funksjon, utrolig praktisk!

Amen. Ikea er mykje kjekkare, mykje større sjanse for at ting er rette og beine, og at skruane passar.

Carisma
11-04-13, 20:23
Noen som har en oppskrift på yoghurt-trekk? Sånn man kan ha på nøtter eller energi-barer. Hvordan få det stivt?

Engelen
11-04-13, 23:32

Jeg har prøvd flere ganger å piske fløte som har vært frossen, men aldri fått det til. Frossen fløte egner seg nok best i sauser eller bakst.

Photobscura
12-04-13, 00:20
Noen som har erfaring med morroccon oil?

senka
12-04-13, 00:29

Hei :)
Jeg bruker den,kjøpte hos frisør :)

silje21
12-04-13, 01:49
Okey, da blir det muligens en tur på ikea ja :) Takker

Anarko
12-04-13, 03:25

Er også veldig fornøyd med morrocan oil :)

Gracella
12-04-13, 08:23
Noen som har en oppskrift på yoghurt-trekk? Sånn man kan ha på nøtter eller energi-barer. Hvordan få det stivt?
Jeg vet at fotballfruen har oppskrift på det, du kan jo lete litt på matdelen av bloggen hennes.
Sånn i farta og med lette hukommelsesproblemer, så tror jeg at det var sukrinmelis og tyrkisk yoghurt. Hun lagde sånne yoghurtnøtter til bruk etter trening- jeg prøvde de, og de var veldig gode!:)

link:
http://fotballfrue.no/category/mat/

Photobscura
12-04-13, 08:32
Hei :)
Jeg bruker den,kjøpte hos frisør :)

Er også veldig fornøyd med morrocan oil :)
Hvilken konkret erfaring har dere? Det er relativt dyrt (og har heller ikke funnet noen billige alternativer på iherb e.l.), så hadde vært ok å høre hva som er så bra med den! :)

nellie
12-04-13, 08:42
Jeg har prøvd shampo og balsam fra Maroccan oil. Den "normale" typen. Var forferdelig for mitt hår, som blir ganske fort fett. Vanligvis tar det en dag og en natt før det begynner, men etter de begynte det allerede på kvelden.

Har en full sånn svær pumpeflaske stående.

Oljen er fin da, synes jeg. Så lenge jeg holder den langt nede i lengdene og tar det i fuktig hår.:)

Er ikke så dyr på blivakker.no

moonsis
12-04-13, 08:44
Hvilken konkret erfaring har dere? Det er relativt dyrt (og har heller ikke funnet noen billige alternativer på iherb e.l.), så hadde vært ok å høre hva som er så bra med den! :)

Den gir fin glans til håret uten at det ser fett ut, samt at den lukter helt fantastisk - bare lukten er verdt pengene spør du meg. :D

Meeeen: Wella SP olje (kjøpes bla. på lookfantastic) er minst like bra, og dufter nydelig. Det er forøvrig veldig mange håroljer på markedet som er i akkurat samme liga som Morroccan Oil, som er rimeligere.

Photobscura
12-04-13, 09:06
Jeg har prøvd shampo og balsam fra Maroccan oil. Den "normale" typen. Var forferdelig for mitt hår, som blir ganske fort fett. Vanligvis tar det en dag og en natt før det begynner, men etter de begynte det allerede på kvelden.

Har en full sånn svær pumpeflaske stående.

Oljen er fin da, synes jeg. Så lenge jeg holder den langt nede i lengdene og tar det i fuktig hår.:)

Er ikke så dyr på blivakker.no
Ah. Er kun selv oljen jeg er interessert i. Tenkte den kanskje var bra for håret mitt som har en lei tendens til å floke seg nederst. Jeg har jo bleka hår, og mener å ha hørt at det er proteiner i denne olja som skal være bra når håret er litt skada.

Den gir fin glans til håret uten at det ser fett ut, samt at den lukter helt fantastisk - bare lukten er verdt pengene spør du meg. :D

Meeeen: Wella SP olje (kjøpes bla. på lookfantastic) er minst like bra, og dufter nydelig. Det er forøvrig veldig mange håroljer på markedet som er i akkurat samme liga som Morroccan Oil, som er rimeligere.
Høres bra ut! Problemet er jo at jeg ikke klarer å finne ut HVA denne olja er laget av! Ser kanskje ut som om det er argan-olje?! Og så ser jeg også at noen si er at den originale Morroccanoil-en har silikon i seg, og det er jo ikke særlig ålreit ... :o

nellie
12-04-13, 10:31
Hvis det er floker som er problemet, så hadde jeg gått for noe annet..

Photobscura
12-04-13, 10:49
Hvis det er floker som er problemet, så hadde jeg gått for noe annet..
Er vel floker fordi håret er en smule utarma på grunn av bleking. Når man bleker trekker man jo ut mye av proteinet - og av hva jeg leser så skal denne argonolja være bra for nettopp det. Har for øvrig funnet rene argonoljer uten alle disse rare fyllstoffene i, så kanskje heller gå for det. :)

j88
12-04-13, 11:38

Jeg brukte den lenge og er fornøyd, kan kjøpes litt rimligere på http://www.feelunique.com. Men for noen månder siden gikk jeg over til Agadir argan oil, og jeg må si at håret mitt har blitt mye bedre med den enn den var med morroccon oil. Jeg bruker også shampoo og balsam, prøvd begge merkene der også, og der er jeg også mere fornlyd med agadir. http://www.feelunique.com/brands/agadir-argan-oil

Photobscura
12-04-13, 11:56
Jeg brukte den lenge og er fornøyd, kan kjøpes litt rimligere på http://www.feelunique.com. Men for noen månder siden gikk jeg over til Agadir argan oil, og jeg må si at håret mitt har blitt mye bedre med den enn den var med morroccon oil. Jeg bruker også shampoo og balsam, prøvd begge merkene der også, og der er jeg også mere fornlyd med agadir. http://www.feelunique.com/brands/agadir-argan-oil
Ah! Det var jo en av de alternativene jeg kikka på! Tusen takk for tips! :)

j88
12-04-13, 12:01
Ah! Det var jo en av de alternativene jeg kikka på! Tusen takk for tips! :)

Jeg sliter med skadet hår etter mye farging å bleking, å den har virkelig gjort underverker for mitt hår, men jeg bruker ikke bare olja, jeg bruker også shampoo, balsam å hårkur. Håret blir heller ikke fett slik jeg syns det kunne bli med morroccan oil

Lillemy71
12-04-13, 12:10
Er vel floker fordi håret er en smule utarma på grunn av bleking. Når man bleker trekker man jo ut mye av proteinet - og av hva jeg leser så skal denne argonolja være bra for nettopp det. Har for øvrig funnet rene argonoljer uten alle disse rare fyllstoffene i, så kanskje heller gå for det. :)

Her er en test av slike oljer: http://www.klikk.no/mote/article827222.ece

Nesten alle slike håroljer har ulike fyllstoffer som ikke nødvendigvis er så bra og vil du ikke ha det er det muligens at de helt rene kan brukes. Selv brukte jeg Moroccanoil da jeg hadde langt hår. I og med at jeg bare brukte det i tuppene brydde jeg meg ikke så mye om det var silikon i. Jeg fikk et fantastisk skinn i håret og brukte den siden jeg både farga, brukte rettetang og føner. Den virker også varmebeskyttende. Venneina mi klaga over at hennes hår ble fett, men hun har ikke så mishandla hår som jeg har og jeg opplevde ikke noe slikt.

Kanutten
12-04-13, 23:00
Vanlig fuktighetskrem er også ok for håret. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hjemmebleket mitt hår, men en helg helbleket jeg det hele tre ganger. Resultatet ble at jeg ikke turte vaske det for da ble det ala gele. Men etter to tre runder med vanlig fuktighetskrem ble det ok. :ja:

Nå bleker og farger jeg håret hver helg for jeg har lært meg hva håret mitt tåler. I morgen blir det farger mørkt igjen og deretter bleket i striper.

vaskeklut
12-04-13, 23:05
Photo: jeg gjør noe ala dette (http://www.hildechristina.com/hot-oil-treatment-del-2-hvordan) :) Siden jeg allerede har f*ckloads av oljer.. Dessuten. Morroccan oil-saken er lagd av arganolje, kan kjøpe billig arganolje på iherb.

Lava
13-04-13, 00:12
Er det kun pga spilene i BH at jeg har vondt under brystet?

Sitter ofte sammensunket dessverre, og mer og mer vondt under høyre bryst, der hvor spilekanten er. Vet at BH'en ikke er rett str, men str mindre klarer jeg ikke å få på, den er for stram.
Har fått ny stol, hvor jeg kan sitte mer oppreist, men det går igjen utover bekkenet...

Vet ikke om det er bøylen i BH, eller om det er noe annet. helt sikkert ikke noe farlig, men har andre opplevd dette?
Er det så enkelt at det er for tungt?

Photobscura
13-04-13, 09:18
Photo: jeg gjør noe ala dette (http://www.hildechristina.com/hot-oil-treatment-del-2-hvordan) :) Siden jeg allerede har f*ckloads av oljer.. Dessuten. Morroccan oil-saken er lagd av arganolje, kan kjøpe billig arganolje på iherb.Aha! Dét er hot oil treatmeant, altså! :D

Argan oil var ikke særlig billig på iherb, om du ser på pris i forhold til mengde. ;) Det stedet jeg har funnet det billigst er på Amazon. :)

Lemen
13-04-13, 09:20

Sitter ofte sammensunket dessverre, og mer og mer vondt under høyre bryst, der hvor spilekanten er. Vet at BH'en ikke er rett str, men str mindre klarer jeg ikke å få på, den er for stram.
Har fått ny stol, hvor jeg kan sitte mer oppreist, men det går igjen utover bekkenet...

Vet ikke om det er bøylen i BH, eller om det er noe annet. helt sikkert ikke noe farlig, men har andre opplevd dette?

Det er vel bare å prøve en annen bh det regner med at du har mer enn en, evt så kan du kjøpe deg en bh uten spiler og sjekke det? Eller heller kjøpe en som er større, dersom den du har er for stram.

Kitt
13-04-13, 09:31

Det er vel bare å prøve en annen bh det regner med at du har mer enn en, evt så kan du kjøpe deg en bh uten spiler og sjekke det? Eller heller kjøpe en som er større, dersom den du har er for stram.

Under høyre bryst/ribbensbue ligger også galleblæren! Finner du ingen annen forklaring, kan du be legen din om henvisning til ultralyd for en sjekk av galleblære/galleganger! Kan jo være det ligger noen gallestein på lur et sted! ;)

Anne
13-04-13, 10:21

Prøv å sitte uten bh du, så finner du snart ut av det:)

Lava
13-04-13, 13:54

Under høyre bryst/ribbensbue ligger også galleblæren! Finner du ingen annen forklaring, kan du be legen din om henvisning til ultralyd for en sjekk av galleblære/galleganger! Kan jo være det ligger noen gallestein på lur et sted! ;)

Prøv å sitte uten bh du, så finner du snart ut av det:)

Takk for svar! Får nok ta det opp med legen om det ikke går over.
Det er faktisk vondt uansett, litt ømt å ta på, og .. :o

Photobscura
14-04-13, 14:20
Kan noen gjøre meg en kjempetjeneste og sjekke de to første lydfilene (Platon og Aristoteles) på denne sida (http://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/EXPHIL03/v13/undervisningsmateriale/podcast/index.html) og sjekke om spilleren bare stopper etter seks-ti minutter? Ev. forsøke å laste ned lydfila og se om dere får mer enn en tjue minutters lang lydfil? Ergrer livet av meg over at jeg ikke kan spille disse filene i sin helhet uten å måtte starte de på nytt og på nytt og på nytt, og at jeg heller ikke får lastet ned hele fila, som skal være på ca 90 minutter. Har oppdatert alt av programtillegg og testet å både spille av og laste ned lydfilene i både Firefox, Chrome og Internet explorer ...

Humbalaa
14-04-13, 19:20
Jeg gjør et forsøk her inne.

er det noen her som har studert fotososiologi eller har interesse for det og sitter inne med litt kunnskap? Da vil jeg gjerne prate med deg:) Jeg sitter for tiden med eksamensoppgaven i fotososiologi der jeg blandt annet skal Gjør rede for ulike oppfatninger og dimensjoner ved tid og rom med utgangspunkt i begrepene «sted» og «ikke-sted» («place» og «non-place»)

Jeg forventer egentlig ikke at noen skal kunne dette her da jeg tror det er bare Høgskolen i Lillehammer som har dette faget.

Men ikke vet jeg, er mange kunnskapsrike mennesker her inne :).

amritam
15-04-13, 00:47
Kan noen gjøre meg en kjempetjeneste og sjekke de to første lydfilene (Platon og Aristoteles) på denne sida (http://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/EXPHIL03/v13/undervisningsmateriale/podcast/index.html) og sjekke om spilleren bare stopper etter seks-ti minutter? Ev. forsøke å laste ned lydfila og se om dere får mer enn en tjue minutters lang lydfil? Ergrer livet av meg over at jeg ikke kan spille disse filene i sin helhet uten å måtte starte de på nytt og på nytt og på nytt, og at jeg heller ikke får lastet ned hele fila, som skal være på ca 90 minutter. Har oppdatert alt av programtillegg og testet å både spille av og laste ned lydfilene i både Firefox, Chrome og Internet explorer ...

Det ser ut til å fungere helt fint her. Hørte 18 minutter av Platon direkte på websida før jeg ikke gadd mer, og lastet ned Aristoteles som er 1:28:33 lang - hoppet bortover og sjekket at det er lyd hele veien. Bruker Firefox på Linux.

Photobscura
15-04-13, 07:45
Det ser ut til å fungere helt fint her. Hørte 18 minutter av Platon direkte på websida før jeg ikke gadd mer, og lastet ned Aristoteles som er 1:28:33 lang - hoppet bortover og sjekket at det er lyd hele veien. Bruker Firefox på Linux.Tusen takk! Fikk også kjæresten min til å sjekke, han hadde ingen problemer med å høre lydfila med Platon, men fikk bare lasta ned 29 minutter av f.eks. en Descartes-lydfil. Begynner å lure på om det er noe med linja her? Det fungerte nemlig like dårlig på begge pc-ene mine ...

Lillemy71
15-04-13, 07:47
Du har ikke noen som kan laste det ned for deg og legge det på en minnepinne eller cd eller noe sånt, slik at du kan få hørt det?

Skulle gjerne gjort det, men sitter litt langt unna deg :)

Photobscura
15-04-13, 07:57
Du har ikke noen som kan laste det ned for deg og legge det på en minnepinne eller cd eller noe sånt, slik at du kan få hørt det?

Skulle gjerne gjort det, men sitter litt langt unna deg :)Fikk som sagt kjæresten til å laste ned, men han fikk ikke lasta ned hele. Jeg tar uansett skole-pc-en min med meg på Blindern i dag og tester der. Nå har jeg faktisk hamra meg gjennom nesten alle forelesningene. Gøy når de stopper hver tredje-femte minutt, og jeg har måttet begynne på ny og lett meg fram til riktig sted. :p Men jeg har i alle fall fått repetert filosofi-pensum ganske grundig, om ikke annet.

Photobscura
15-04-13, 08:30
En annen ting jeg lurer på: Er det noen som har erfaring med "minnekart" eller "minnepalasser" som memoreringsteknikker for pensum? Leser litt på nettet og har en viss idé, men lite konkrete eksempler som passer i forhold til hva jeg skal prøve å huske. :) Må vel prøve å ta en ting av gangen, exphil-eksamen nå først, og jeg tenkte å bruke ruta fra her hjemme til nærmeste trikkeholdeplass og opp til Blindern. Eneste jeg har kommet på så langt er å plassere Aristoteles ved Akerselva. :p

milena
15-04-13, 08:46
En annen ting jeg lurer på: Er det noen som har erfaring med "minnekart" eller "minnepalasser" som memoreringsteknikker for pensum? Leser litt på nettet og har en viss idé, men lite konkrete eksempler som passer i forhold til hva jeg skal prøve å huske. :) Må vel prøve å ta en ting av gangen, exphil-eksamen nå først, og jeg tenkte å bruke ruta fra her hjemme til nærmeste trikkeholdeplass og opp til Blindern. Eneste jeg har kommet på så langt er å plassere Aristoteles ved Akerselva. :p

Jeg har erfaring med det og har bare godt å si. Det var det som fikk meg til å endelig stå på en serbisk semantikk eksamen som jeg aldri trodde var mulig (7 kasus, verb som følger subjektet osv...) Brukte teknikken senere på psykolingvistikk som jeg også slet med. Det som var viktig for meg var å bruke så mye farger som mulig og så lite tekst som mulig (det med tekst tror jeg ikke jeg var sååå god på - men det hjalp).

Jeg brukte aldri noe mønster som fantes, men det som ble logisk for meg. Lagte de alltid med blyant først og så gikk over med tusjer i alle regnbuens farger. Vær kreativ, det kan i alle fall ikke skade og kan i beste fall hjelpe veldig mye!

Photobscura
15-04-13, 08:51
Jeg har erfaring med det og har bare godt å si. Det var det som fikk meg til å endelig stå på en serbisk semantikk eksamen som jeg aldri trodde var mulig (7 kasus, verb som følger subjektet osv...) Brukte teknikken senere på psykolingvistikk som jeg også slet med. Det som var viktig for meg var å bruke så mye farger som mulig og så lite tekst som mulig (det med tekst tror jeg ikke jeg var sååå god på - men det hjalp).

Jeg brukte aldri noe mønster som fantes, men det som ble logisk for meg. Lagte de alltid med blyant først og så gikk over med tusjer i alle regnbuens farger. Vær kreativ, det kan i alle fall ikke skade og kan i beste fall hjelpe veldig mye!Kult! Det er mye å huske på, særlig når jeg slackan så utrolig mye i starten av semesteret og bare så vidt holdt hodet over vannet hva angikk pensumlesing, og jeg har tre eksamener på én måned, så her må det pugges og huskes!
Å tegne et kart var lurt. Begynte bare å skrive ned clues, men jammen skal jeg lage kart! Jeg er ganske visuell og symbolsk i tankegangen, og da jeg av en eller annen grunn bestemte meg for å lære meg alle hovedstedene i Europa og Asia utenat, så brukte jeg billedassosiasjoner (noen temmelig søkte. :p), og det funka kjempebra, bortsett fra jeg har glemt det meste nå, da. :p
Kan du komme med noen konkrete eksempler, forresten?

Takk for tips! Det beste av alt er jo at det høres gøy ut. :D

smgj
15-04-13, 08:52
Kjenner bare til den i teorien ... den teknikken du beskriver kalles Loci metoden - kanskje det hjelper deg - sånn at du kan google litt?

Photobscura
15-04-13, 08:57
Kjenner bare til den i teorien ... den teknikken du beskriver kalles Loci metoden - kanskje det hjelper deg - sånn at du kan google litt?Ah, takk!

milena
15-04-13, 09:48
Kult! Det er mye å huske på, særlig når jeg slackan så utrolig mye i starten av semesteret og bare så vidt holdt hodet over vannet hva angikk pensumlesing, og jeg har tre eksamener på én måned, så her må det pugges og huskes!
Å tegne et kart var lurt. Begynte bare å skrive ned clues, men jammen skal jeg lage kart! Jeg er ganske visuell og symbolsk i tankegangen, og da jeg av en eller annen grunn bestemte meg for å lære meg alle hovedstedene i Europa og Asia utenat, så brukte jeg billedassosiasjoner (noen temmelig søkte. :p), og det funka kjempebra, bortsett fra jeg har glemt det meste nå, da. :p
Kan du komme med noen konkrete eksempler, forresten?

Takk for tips! Det beste av alt er jo at det høres gøy ut. :D

Jepp, f. eks. i psykolingvistikken så tegna jeg oppdelingen til de forskjellige retningene og tegnte noe som var veldig spesielt - biheviorisme avhenger av input så da tegna jeg (strekmennesker osv) en som stod ved tavla og prøvde å svare og professoren sa (snakkeboble) "aha, bra". Dette basert på eksperiment som viste at elevene snakket så og så mange prosent mer da de fikk respons på det de sa. Og slik huska jeg... Har ikke bøkene mine her, men kan prøve å la lillesøster ta noen bilder og sende dem til meg.

Og det er gøy :-D

Photobscura
15-04-13, 14:57
oJepp, f. eks. i psykolingvistikken så tegna jeg oppdelingen til de forskjellige retningene og tegnte noe som var veldig spesielt - biheviorisme avhenger av input så da tegna jeg (strekmennesker osv) en som stod ved tavla og prøvde å svare og professoren sa (snakkeboble) "aha, bra". Dette basert på eksperiment som viste at elevene snakket så og så mange prosent mer da de fikk respons på det de sa. Og slik huska jeg... Har ikke bøkene mine her, men kan prøve å la lillesøster ta noen bilder og sende dem til meg.

Og det er gøy :-DAh! Da er jeg mer med! Konsekvensen av å være såpass visuell av seg er at abstrakte eksempler ikke alltid inspirerer så veldig. :D (Jeg ELSKER praktiske og anektodiske eksempler!)

Ziltoidia
16-04-13, 12:53
Dere vet sånn fin og gylden marinert (?) kylling med skinn man kan få kjøpt i butikker. Vel, jeg finner ikke slike her til lands, så lurer på hva man kan gjøre for å få det til likedan. Krydder? Olje?

Også lurer jeg på om eddik strengt tatt er nødvendig i bearnaise saus.

Kitt
16-04-13, 13:48

Niks! Våre fantastiske lavkarbosauser (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4534&highlight=lavkarbosauser)

Kula
16-04-13, 14:23

Ekte bearnaisesais skal inneholde hvitvinseddik. Du kan jo godt lage sausen uten, og det blir mest sannsynlig en god saus allikevel, men da er det altså ikke bearnaisesaus du lager.

-

Ziltoidia
16-04-13, 15:46
Niks! Våre fantastiske lavkarbosauser (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4534&highlight=lavkarbosauser)
Takker!
Ekte bearnaisesais skal inneholde hvitvinseddik. Du kan jo godt lage sausen uten, og det blir mest sannsynlig en god saus allikevel, men da er det altså ikke bearnaisesaus du lager.
Kan man slippe unna med bearnaisseessent? :p

Anne
16-04-13, 15:54

Ja!:)

vaskeklut
16-04-13, 16:21
Dere vet sånn fin og gylden marinert (?) kylling med skinn man kan få kjøpt i butikker. Vel, jeg finner ikke slike her til lands, så lurer på hva man kan gjøre for å få det til likedan. Krydder? Olje?

krydder og smør over og under skinnet og langsteki g! gjerne med grill eller varmluft mot slutten :)

Carisma
16-04-13, 19:18

Nei, det smaker skikkelig dritt! Ødelegger sausen.

vaskeklut
16-04-13, 19:40
Nei, det smaker skikkelig dritt! Ødelegger sausen.
tullprat.

det funker fint, ziltoidia!

Kanutten
16-04-13, 19:49
pisspreik.

det funker fint, ziltoidia!

Enig med Carisma jeg. Har man først laget saus på skikkelig vis kan ingenting måle seg.
Det samme med buljong. Kjøpingsbuljong smaker høgg etter at jeg begynte lage buljong selv. Tom sambo reagerer nå hvis jeg har bare en liiiiten buljongterning i noe.

nellie
16-04-13, 19:50
Dere matkritikere må lære dere å bruke uttrykket: "jeg synes".

vaskeklut
16-04-13, 19:50
Dere om det. Jeg synes det funker helt fint. Tydeligvis flere her og.

Carisma
16-04-13, 19:58
Det er ikke bare noe jeg synes. Du finner ikke en eneste kokk som bruker essens, det er en grunn til det.... :rolleyes:
Da er det bedre å bruke estragoneddik.

Kanutten
16-04-13, 20:07
Så kjapt (http://www.dn.no/vinguiden/article1841535.ece) kan den lages!

Kitt
16-04-13, 20:32
Så kjapt (http://www.dn.no/vinguiden/article1841535.ece) kan den lages!

Og der står det i oppskriften at man kan bruke akkurat den bearnaise- essensen jeg har hjemme i hylla!;)

" (Du kan kjøpe innlagt estragon på butikken, eller Beauvaise béarnaise-essens og bruke i stedet for den innkokte hvitvinen). "

Kanutten
16-04-13, 20:35
Og der står det i oppskriften at man kan bruke akkurat den bearnaise- essensen jeg har hjemme i hylla!;)

" (Du kan kjøpe innlagt estragon på butikken, eller Beauvaise béarnaise-essens og bruke i stedet for den innkokte hvitvinen). "

:lol: :rodme:
Der kan man se! Men essens og essens er to forskjellige ting. Du ser det var presisert hva slags? Knorr og jeg går overhodet ikke overens....

Kitt
16-04-13, 20:59
:lol: :rodme:
Der kan man se! Men essens og essens er to forskjellige ting. Du ser det var presisert hva slags? Knorr og jeg går overhodet ikke overens....

Visste ikke at det fantes andre typer bearnaise- essens en gang, jeg! Det finnes jo bare en....

Denne..... (http://www.oluf.no/produkter/Tilbehor/sauser/beauvais-bearnaise-essens-6-cl/)

Carisma
16-04-13, 21:20
Visste ikke at det fantes andre typer bearnaise- essens en gang, jeg! Det finnes jo bare en....

Denne..... (http://www.oluf.no/produkter/Tilbehor/sauser/beauvais-bearnaise-essens-6-cl/)

Der er styggedommen ja.... :D

Ziltoidia
16-04-13, 21:37
Vel... jeg klarte ikke å finne noe bearnaiseessens i butikken uansett, men det smakte da som det skulle allikevel.
Dessverre failet jeg helt i å gjøre om "sausen" til saus. Fikk ikke noe tykkelse på det, og det skilte seg selv om det ikke var noe høy varme. Nå har jeg halvparten stående i en krukke. Vet ikke om det kan reddes, men tar gjerne imot forslag.

Kyllingen ble fantastisk da!!

Carisma
16-04-13, 21:43
Om sausen skiller seg kan du tilsette en skje kaldt vann mens du visper.
Du kan tykke den med en ekstra eggeplomme, evt littegrann fløte.

Kitt
16-04-13, 21:44
Vel... jeg klarte ikke å finne noe bearnaiseessens i butikken uansett, men det smakte da som det skulle allikevel.
Dessverre failet jeg helt i å gjøre om "sausen" til saus. Fikk ikke noe tykkelse på det, og det skilte seg selv om det ikke var noe høy varme. Nå har jeg halvparten stående i en krukke. Vet ikke om det kan reddes, men tar gjerne imot forslag.

Kyllingen ble fantastisk da!!

Varm den sakte opp nesten til kokepunktet og tilsett en isbit. Rør som en gal mens isbiten smelter! Det bør få den til å binde seg igjen, men bare en kort stund!

Kitt
16-04-13, 21:46
Noen som husker hvem det er som har skrevet/synger en sang, på norsk, om en liten gutt på danseskole og horder med jenter som får gulvet til å skjelve.....?
Jernteppet har senket seg her i huset og jeg skulle så gjerne ha hjulpet Snuppa med noe leksegreier!

Carisma
16-04-13, 21:50
Noen som husker hvem det er som har skrevet/synger en sang, på norsk, om en liten gutt på danseskole og horder med jenter som får gulvet til å skjelve.....?
Jernteppet har senket seg her i huset og jeg skulle så gjerne ha hjulpet Snuppa med noe leksegreier!

DiDerre, rumba med Gunn :D
Rart du spurte om den for jeg har hatt den på hjernen helt ut av det blå i hele dag.

Kitt
16-04-13, 21:53
DiDerre, rumba med Gunn :D
Rart du spurte om den for jeg har hatt den på hjernen helt ut av det blå i hele dag.

Selvfølgelig!* klasker panne*

Rhumba med Gunn (http://www.youtube.com/watch?v=sB9bNXHocIw)

Tusen takk! :suss:

Ziltoidia
16-04-13, 22:08
Varm den sakte opp nesten til kokepunktet og tilsett en isbit. Rør som en gal mens isbiten smelter! Det bør få den til å binde seg igjen, men bare en kort stund!

Skal forsøke. Takk! :)
Prøvde å vispe inn med kaldvann innimellom, uten hell. Lurer kanskje på om det kan ha noe å si at sausporsjonen er så liten.

Photobscura
16-04-13, 22:13
Skal forsøke. Takk! :)
Prøvde å vispe inn med kaldvann innimellom, uten hell. Lurer kanskje på om det kan ha noe å si at sausporsjonen er så liten.Nå vet jeg ikke hvordan du gjorde det i utgangspunktet, men den eneste måten jeg aldri har faila perfekt konsistens på bearnaisen er å ta av kjelen med EN GANG gula og vannet tykner (når du får striper i det som ikke forsvinner med en eneste gang), og så vispe den på benken fort mens jeg heller i det smelta smøret.

Ziltoidia
16-04-13, 22:42
Nå vet jeg ikke hvordan du gjorde det i utgangspunktet, men den eneste måten jeg aldri har faila perfekt konsistens på bearnaisen er å ta av kjelen med EN GANG gula og vannet tykner (når du får striper i det som ikke forsvinner med en eneste gang), og så vispe den på benken fort mens jeg heller i det smelta smøret.

Så du lager sausen direkte oppi kjelen? Jeg hadde det i en bolle over kokende vann (fulgte denne: http://lchf-bloggen.blogspot.co.uk/2010/03/bearnaise.html eller.. prøvde hvertfall)

Photobscura
16-04-13, 22:55
Så du lager sausen direkte oppi kjelen? Jeg hadde det i en bolle over kokende vann (fulgte denne: http://lchf-bloggen.blogspot.co.uk/2010/03/bearnaise.html eller.. prøvde hvertfall)Jepp! Av hva jeg ser på oppskriften synes i hvert fall jeg at min metode ser enklere ut. Jeg smelter smør, og så setter jeg på en kjele med en eggeplomme (ev. fler) og en ss vann (ev. fler, etter hvor mange eggeplommer du har) på lav varme, og rører langsomt til det blir striper i det som holder litt. Tar så øyeblikkelig kjelen av plata, og rører langsomt i smøret. (Perfekt om du har en smørsmelter som har en sånn liten tut du kan helle av i en tynn stråle mens du rører), og så har jeg i estragon, edikk og sitron. Voila! Blir alltid perfekt resultat! :) Trenger ikke ekstra salt om du bruker normalt saltet meierismør, forresten.

Photobscura
17-04-13, 12:13
Chrome-brukere som laster ned torrents! Jeg har laget en egen mappe til nedlastinger av torrentfiler, og nå legger det seg plutselig en kopi av torrentfila i standardmappa for alle nedlastinger fra nettleseren ... Jeg må også trykke på fila for å få ned åpna i torrentklienten. Dette behøvde jeg ikke med firefox - den åpna seg automatisk i torrentklienten, og ingenting ble lagret i standard-nedlastingsmappa ... Noen idé om hvordan jeg kan få det til å fungere som med firefox?

Lemen
17-04-13, 12:22
Jeg gidder ikke bruke Chrome til å laste ned torrenter, bruker alltid FF fordi det ble krøll med Chrome. Husker ikke lenger hva som var problemet, men jeg gav opp Chrome til dette for leenge siden.

Photobscura
17-04-13, 12:33
Jeg gidder ikke bruke Chrome til å laste ned torrenter, bruker alltid FF fordi det ble krøll med Chrome. Husker ikke lenger hva som var problemet, men jeg gav opp Chrome til dette for leenge siden.Det funker jo, bare irriterende at det skal lagres dobbelt opp ... :rolleyes:

Photobscura
17-04-13, 12:55
Ah, jeg fant ut av hvordan få torrenten til å bare åpne seg direkte i torrentklienten! Men vet fortsatt ikke hvordan unngå å få kopier av dem liggende i standardmappa, da.

Ziltoidia
17-04-13, 23:22
Jepp! Av hva jeg ser på oppskriften synes i hvert fall jeg at min metode ser enklere ut. Jeg smelter smør, og så setter jeg på en kjele med en eggeplomme (ev. fler) og en ss vann (ev. fler, etter hvor mange eggeplommer du har) på lav varme, og rører langsomt til det blir striper i det som holder litt. Tar så øyeblikkelig kjelen av plata, og rører langsomt i smøret. (Perfekt om du har en smørsmelter som har en sånn liten tut du kan helle av i en tynn stråle mens du rører), og så har jeg i estragon, edikk og sitron. Voila! Blir alltid perfekt resultat! :) Trenger ikke ekstra salt om du bruker normalt saltet meierismør, forresten.

Takk! Skal prøve det neste gang.

Nå.... hva mener folk om jordbærsyltetøy søtet med grapefruktkonsentrat? http://www.meridianfoods.co.uk/index.asp?Section=Products&details=10346050

Lillemy71
18-04-13, 07:50
Takk! Skal prøve det neste gang.

Nå.... hva mener folk om jordbærsyltetøy søtet med grapefruktkonsentrat? http://www.meridianfoods.co.uk/index.asp?Section=Products&details=10346050

Er jo mer grapefrukt enn jordbær jo? Har aldri smakt det så jeg aner ikke, hørtes i grunn ut som om det er veldig høyt på kh, men kan jo muligens passe for en på moderat lavkarbo. Selv liker jeg ikke kokte jordbær, så jeg holder mg til bær rørte med stevia :)

kan ikke du smake da også gi oss tilbakemelding på hvordan det var?

Kanutten
18-04-13, 16:17
Hva slags folkehøgskole passer for en 18åring med ms og genuin interesse for data?

Rin
18-04-13, 17:28
Hva slags folkehøgskole passer for en 18åring med ms og genuin interesse for data?

http://www.folkehogskole.no/data

Kanutten
18-04-13, 17:34
http://www.folkehogskole.no/data

Takk for link, men jeg vet ikke om dette blir det rette. Han elsker bygge pcer, overklokke prossessorer, mikse med flere skjermkort samt bygge egne ting inn i pcen som feks vannavkjøling. Han er superflink!

Carisma
18-04-13, 18:28
Takk for link, men jeg vet ikke om dette blir det rette. Han elsker bygge pcer, overklokke prossessorer, mikse med flere skjermkort samt bygge egne ting inn i pcen som feks vannavkjøling. Han er superflink!

De fleste av dem hadde jo hardware også, f.eks Voss. Men må det være folkehøyskole? Hva med f.eks teknisk fagskole?

Sanney
18-04-13, 18:52
Forhåpentligvis har de blitt bedre, men da jeg gikk på datalinja på Voss var det temmelig... tja hva skal man si. Vi hadde skoletur til akvariet i bergen. Og de som hadde råd tok en utenlandstur til spania.. Vi fikk noe pepper fra de andre linjene at turene var alt annet enn faglig. Uten at det helt var vår skyld.. men det er nå 10 år siden.

Kanutten
18-04-13, 19:21
De fleste av dem hadde jo hardware også, f.eks Voss. Men må det være folkehøyskole? Hva med f.eks teknisk fagskole?

Han ha ms og er litt sjaber grunnet medisinering. Derfor må han gå på en skole som ikke krever så mye av ham.

Kanutten
18-04-13, 20:32
Hva gjør jeg feil? Jeg har flere ganger laget fløtegratinert sellerirot med stort hell, men nå de siste gangene har fløten skilt seg, uansett om det er matfløte eller kremfløte.

Sanney
19-04-13, 05:28
tips til å få en katt til å holde kjeft om natta? opp i senga mi kommer den ikke. og ikke at den slutta å klage selv om jeg kom ut i stua... (med døra til soverommet lukket..)

smgj
19-04-13, 08:33
tips til å få en katt til å holde kjeft om natta? opp i senga mi kommer den ikke. og ikke at den slutta å klage selv om jeg kom ut i stua... (med døra til soverommet lukket..)
Tid.... Rett og slett. :) Og godt med aktivisering på dag/kveld... akkurat som å slite ut en unge.

Lillemy71
19-04-13, 10:39
Tid.... Rett og slett. :) Og godt med aktivisering på dag/kveld... akkurat som å slite ut en unge.

... og kveldsmat. Mine to holder ikke fred før de får egg eller noe på kvelden, men da ligger de jammen som noen slakt i stua også :)

Sanney
19-04-13, 14:07
Jeg fikk han jo først igår, og ved en tabbe var soveromsdøra åpen og han fant en fin plass.. Så selv om jeg stod opp halv seks idag holdt han det gående en halvtime til... Var ikke meg han ville til, var gjemmeplassen. Men han har liggi på badegulvet i hele dag, og holdt kjeft for det meste, så forhåpentligvis blir det ikke samme jamringa inatt.
Da han er fosterkatt er jeg nødt til å gi han foret som dyrebeskyttelsen gir meg, men det lille han får av våtfor får han på kvelden. Han har sliti med magen så jeg får ikke gi mye sånn til å begynne med. Men jeg kan gi kokt sei av og til, så har kjøpt meg en seiblokk jeg skal prøve i helga :D

Lillemy71
19-04-13, 14:24
Bedre og gi noe rått kjøtt og/eller egg enn fisk. Katter skal ikke ha noe særlig fisk.

Forstår at han er urolig dersom det er fosterkatt ja og det kan ta noe tid før det går seg til. Er nok bare og ta tiden til hjelp. Jeg fikk mine i januar som omplasseringskatter, men de var og er veldig rolige. Fikk jo med senga så de lå mye der til og med og vi hadde de bare i stua til de roa seg ned. Nå er de høyt og lavt i hele huset og terroriserer hele gata :D De ble heldigvis veldig fort trygge og har nok hatt en god oppvekst.

Du får stenge katta inni et rom og stappe sov i ro i øra så går det nok til seg :)