View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Cherry
21-08-10, 18:18
Blir man slik som karen til høyre hvis man går for lenge på lavkarbo og bygger muskler???

http://go.startsiden.no/go/e/content_results;siteId=230;afu=bilder.abcsok.noa47 index.html%3Fq%3Dmeat+body%26x%3D0%26y%3D0/http://www.dailyhaha.com/_pics/body_builders.jpg

urk da:p....da vil jeg nesten heller ha en med kakemage:p

Anarko
21-08-10, 21:15
Han i midten var ikke så aller verst da. Selv om det er noe overdrevet... Jeg liker mannen min jeg, bredskuldret og kjekk, dog med litt mage. Men en mannemann av klasse :) Menn som er menn. Det er tingen det.

Kanutten
21-08-10, 21:54
Han i midten var ikke så aller verst da. Selv om det er noe overdrevet... Jeg liker mannen min jeg, bredskuldret og kjekk, dog med litt mage. Men en mannemann av klasse :) Menn som er menn. Det er tingen det.

Min mann har også mage, og jeg elsker magen hans! :love: Min manns beste muskler er smilemuskelen og glimtiøyetmuskelen... :love:

Tropika
21-08-10, 22:07
Jeg lurer egentlig på hvorfor vannet på badet smaker annerledes enn vannet på kjøkkenet?

TrillTrall
21-08-10, 22:22
Blir man slik som karen til høyre hvis man går for lenge på lavkarbo og bygger muskler???

http://go.startsiden.no/go/e/content_results;siteId=230;afu=bilder.abcsok.noa47 index.html%3Fq%3Dmeat+body%26x%3D0%26y%3D0/http://www.dailyhaha.com/_pics/body_builders.jpg

ÆÆÆÆÆÆSJ!!!! Det der må være manipulert i photoshop eller noe? Det er ingen som ser sånn ut?! Helt jævlig. Synes til og med han til venstre, som tross alt er den minste av de tre, er i overkant jeg.

*ser forelsket bort på Lille Gubben som har litt vaskeball* :love:

Ferskenbeinet
21-08-10, 22:24
Jeg lurer egentlig på hvorfor vannet på badet smaker annerledes enn vannet på kjøkkenet?

kan det ha samlet seg noe grums i rørene? Gjerne de er eldre/nyere en de andre?

Kitt
21-08-10, 22:30

kan det ha samlet seg noe grums i rørene? Gjerne de er eldre/nyere en de andre?
Det lurer jeg også på!!!:confused:
Selv da huset til mine foreldre var flunka nytt, smakte det rart av vannet på badet!:p

Lurer på om vi spruter såpe etc opp i filteret eller noe, for vannet på bad smaker bare ikke godt! I hvert fall rart!:p

Tropika
21-08-10, 22:36
Huset er bare 6 mnd gammelt, men det smaker annerledes både her, hos mamma og andre steder jeg har drukket vann fra badet.

Kanskje det er andre rør til bad enn kjøkken?

kennygirl
21-08-10, 23:29
Hvorfor får man belegg på tennene når man spiser/drikker noe med mye sukker?

grotingeling
22-08-10, 00:11
Hvorfor får man belegg på tennene når man spiser/drikker noe med mye sukker?
Bakterier tenker jeg, de lever jo av sukker og stivelse :rolleyes:

Anarko
22-08-10, 00:26
Man får belegg på tennene av ting uten sukker og stivelse i også. Pepsi Max f.eks.... men er jo bare å pusse bort da.

Supera
22-08-10, 08:42
Man får belegg på tennene av ting uten sukker og stivelse i også. Pepsi Max f.eks.... men er jo bare å pusse bort da.
Det er ikke belegg, det er emaljen som har blitt myk. Så vent en stund etter du har drukket det slik at du ikke pusser bort noe av emaljen! Sure ting som juice og brus (sukkerfri og sukkerfull) gjør emaljen midlertidig myk. Pusser du tennene kort tid etter du har drukket sur drikke, så er det fare for at du tar med deg litt av emaljen. Vent ca 30 minutter, hvis ikke enda lengre, før du pusser tennene.

Anarko
22-08-10, 15:04
:O jeg pleier ikke å drikke brus rett før jeg pusser tennene heldigvis. Men godt å vite. Jus har jeg aldri vært glad i, pluss at det er vel ikke akkurat tingen på lavkarbo heller, det er for mye syre i det.

Zillah
23-08-10, 09:41
Det er ingenting som heiter for lenge på lavkarbo ;)

Men urk. :eek: Måkkje poste slike bilder for sarte sjeler, Kanutten!

Cherry
23-08-10, 11:33
Legen min ville ikke måle langtidsblodsukkeret mitt siden han insiterte på at jeg ikke har diabetes eller insulinresistanse. Bør jeg være glad eller frustrert?:p

Photobscura
23-08-10, 12:05
Legen min ville ikke måle langtidsblodsukkeret mitt siden han insiterte på at jeg ikke har diabetes eller insulinresistanse. Bør jeg være glad eller frustrert?:p
På hvilket grunnlag insisterte han på det? Står det stemplet i pannen din? :p.
Du kan jo gjøre det selv, også. Bestille en av disse (http://abbottform.no.strd.se/) gratis, og mål selv! :)

Supera
23-08-10, 13:02
På hvilket grunnlag insisterte han på det? Står det stemplet i pannen din? :p.
Du kan jo gjøre det selv, også. Bestille en av disse (http://abbottform.no.strd.se/) gratis, og mål selv! :)
De måler vel ikke langtidsblodsukker?

Photobscura
23-08-10, 13:50
De måler vel ikke langtidsblodsukker?
Ooops, nå tenkte jeg helt feil. Langstidsblodsukkeret er jo en egen blodprøve. Jeg var litt blind og tenkte bare på glukosebelastning. Sårri!

Cherry
23-08-10, 14:03
Jajaja, jeg spurte om langtidsblodsukker og han snakka om glukosebelastning og masse sånn rart jeg ikke forstår. Nei han mente at siden blodsukkeret mitt lå veldig innenfor normalen og jeg ellers er ved optimal helse på alle prøver så var det ikke noe som kunne insinuere at jeg hadde disponibel diabetes, diabetes eller insulinresitanse, og at det dermed var unødvendig nå :P

Supera
23-08-10, 14:39
Langtidsblodsukkeret er greit å måle uansett. Det er en bitteliten prøve, så jeg skjønner ikke hvorfor de skal være gniene på den. Men langtidsblodsukkeret blir jo naturligvis lavere på lavkarbo enn på høykarbo. Så hvis du allerede spiser lavkarbo, så er den litt ubrukelig. Min lege ville måle langtidsblodsukkeret og ville ikke høre på meg da jeg sa at den var ubrukelig som insulinresistentindikator siden jeg hadde vært i ketose i fem måneder. Men jeg kjenner ikke deg godt nok til å si om du bør være glad eller frustrert.

Photobscura
23-08-10, 15:01
Enig med Aeryth. Men er det ikke standardprosedyre å måle hba1c, altså langtidsblodsukker samtidig som man tar glukosebelastning? Den beste indikatoren er jo c-peptid som viser insulinnivået ditt, men den er nok en del leger mer gniene på. Dessverre kan man ha fine prøver på blodsukkeret men likevel ha mye insulin. Det merkes gjerne på at man ikke går ned, uansett hvor strikt og flink man er, sånn var det nemlig for meg, men så er jeg mer insulinresistent enn hva normalt er :o.

Supera
23-08-10, 16:25
Enig med Aeryth. Men er det ikke standardprosedyre å måle hba1c, altså langtidsblodsukker samtidig som man tar glukosebelastning? Den beste indikatoren er jo c-peptid som viser insulinnivået ditt, men den er nok en del leger mer gniene på. Dessverre kan man ha fine prøver på blodsukkeret men likevel ha mye insulin. Det merkes gjerne på at man ikke går ned, uansett hvor strikt og flink man er, sånn var det nemlig for meg, men så er jeg mer insulinresistent enn hva normalt er :o.
C-peptiden måtte jeg mase meg til å få sjekket. Men de målte ikke langtidsblodsukkeret samtidig som de tok glukosebelastning på meg. Men med mindre man går til en lege som kan en del mer allmennleger, så er c-peptid også ganske ubrukelig. Man må jo ha skyhøye verdier for at de skal si at man er insulinresistent med de definerte normalverdiene. :rulleøyne

Flippy
23-08-10, 17:35
Jeg vet at man ikke bør være i ketose hvis man blir gravid, nå satte jeg inn et befruktet egg i dag, og dermed ønsker jeg å leve som gravid de neste to ukene - før test :) Men, hvor lavkarbo kan man leve, liksom? Jeg skal jo ikke mer ned i vekt egentlig - og har spist både brød, ris, pasta og poteter innimellom de siste to mnd og enda gått ned flere kilo...... Er det tryggest å fortsette sånn, eller anbefaler dere en annen filosofi enn ketolyse? (som er den eneste jeg har prøvd) Jeg har ingen problemer med insulin eller andre ting, trengte bare en 'kur' for å få bort ivf-kiloene :)

Photobscura
23-08-10, 17:55
Jeg vet at man ikke bør være i ketose hvis man blir gravid, nå satte jeg inn et befruktet egg i dag, og dermed ønsker jeg å leve som gravid de neste to ukene - før test :) Men, hvor lavkarbo kan man leve, liksom? Jeg skal jo ikke mer ned i vekt egentlig - og har spist både brød, ris, pasta og poteter innimellom de siste to mnd og enda gått ned flere kilo...... Er det tryggest å fortsette sånn, eller anbefaler dere en annen filosofi enn ketolyse? (som er den eneste jeg har prøvd) Jeg har ingen problemer med insulin eller andre ting, trengte bare en 'kur' for å få bort ivf-kiloene :)
Hva med noe mer lindbergsk? Belgefrukt, bær, nøtter, litt fullkornspasta og fullkornsris? Fedonbrød/Ingers rugbrød? Dersom du trives med lavkarbolivsstilen, som jo også er kjempesunn selv på et høyere nivå av kh, så ser jeg ingen grunn til å gå tilbake til et vanlig høykarbokosthold :). Og ikke minst har vi jo sett mange eksempler på her inne at lavkarbokosthold er veldig bra for fruktbarheten, ettersom det er hormonstabliserende. Det er ikke bare insulinet som påvirkes positivt av det :).

Flippy
23-08-10, 18:29
Hva med noe mer lindbergsk? Belgefrukt, bær, nøtter, litt fullkornspasta og fullkornsris? Fedonbrød/Ingers rugbrød? Dersom du trives med lavkarbolivsstilen, som jo også er kjempesunn selv på et høyere nivå av kh, så ser jeg ingen grunn til å gå tilbake til et vanlig høykarbokosthold :). Og ikke minst har vi jo sett mange eksempler på her inne at lavkarbokosthold er veldig bra for fruktbarheten, ettersom det er hormonstabliserende. Det er ikke bare insulinet som påvirkes positivt av det :).
Takk :)
Dette er 5 egget vi får satt inn på to år, så håper at livsstilen min siden april har en positiv virkning på det :) Men, problemet vårt er egentlig gubbens dårlige svømmere (han hadde tre forsøk med sin tidligere kone også, uten at det ble barn av det) og at jeg er sterilisert, så vet ikke om det har noen betydning til syvende og sist......og egget ble befruktet før jeg starta med ketolyse...... Men, det blir uansett ikke høykarbo hver dag, altså :)

Cherry
23-08-10, 20:40
Hvor er lønna mi? 3 dager over betalingsfrist, like før jeg sender krav:P

Ferskenbeinet
23-08-10, 21:54

Den er desverre ikke overført til min konto hvertfall... :o

Photobscura
23-08-10, 21:59
Jeg har den, og er nå på vei til en hemmelig destinasjon. Hasta la vista, sucker :p.

Høhø, nei. I wish :o.

Cherry
23-08-10, 23:09
Kommer til å gå konken på å ringe telebanken!!:p

Photobscura
23-08-10, 23:37
Kommer til å gå konken på å ringe telebanken!!:p
Jeg har en sånn fin funksjon som jeg stilte inn via nettbanken, hvor jeg får en tekstmelding med saldo dersom det kommer inn penger over et visst beløp, som man bestemmer selv. Veldig praktisk!

Timona
24-08-10, 13:28
Hvor får man kjøpt porsjonspakninger med smør?

Og får man kjøpt porsjonspakninger med fløte, eller finnes det bare i kaffefløteutgaven? I tilfelle hvor?

Ferskenbeinet
24-08-10, 13:32
jeg kjøper porsjonspakninger med smør på mega. Har ikke sett porsjonspakker med fløte utenom kaffefløte...

Timona
24-08-10, 13:34
jeg kjøper porsjonspakninger med smør på mega. Har ikke sett porsjonspakker med fløte utenom kaffefløte...

Supert, da skal jeg stikke innom der. Synd at det ikke finnes porsjonsbeger med ekte fløte. De hadde det i Bulgaria av alle steder, men ikke helt praktisk å hamstre med seg hjem :o

TrillTrall
24-08-10, 13:35

Og kilosprisen på disse porsjonspakningene? Tror jeg går for en liten plastboks med dagens smørkvote de dagene jeg trenger matpakke jeg... Blir nok adskillig billigere.Men finnes ikke seterrømme i sånne små beger i 4-pk? Finner bare lettrømme og det vil vi jo ikke ha! ;)

Ferskenbeinet
24-08-10, 13:45
166kr pr kg tror jeg... 2kr stk og jeg mener de er 12gram... Ikke noe jeg ville kjøpt hver dag, men syns de er greie å ha med på flytur feks! Seter rømme er desverre ikke i mindre bokser nei...

Timona
24-08-10, 15:44
166kr pr kg tror jeg... 2kr stk og jeg mener de er 12gram... Ikke noe jeg ville kjøpt hver dag, men syns de er greie å ha med på flytur feks! Seter rømme er desverre ikke i mindre bokser nei...

Såpass, litt stiv kilopris ja :cool:
Men jeg skal også bruke disse kun på reise, kjekke å ha i vesken :)

LilleMill
24-08-10, 16:49
Det lurer jeg også på!!!:confused:
Selv da huset til mine foreldre var flunka nytt, smakte det rart av vannet på badet!:p

Lurer på om vi spruter såpe etc opp i filteret eller noe, for vannet på bad smaker bare ikke godt! I hvert fall rart!:p

Hos oss er faktisk vannet på badet bedre enn vannet på kjøkkenet.

Anarko
24-08-10, 17:35
Kan hende det er fordi at jeg bare har vært røykfri i en mnd (og dermed røykte før og mistet smakssans) at jeg ikke kjenner forskjell på vannet på badet og på kjøkkenet. Jeg syns det er like godt.

Kanutten
24-08-10, 17:40
Kan hende det skyldes at man bruker kaldvannet på kjøkkenet oftere enn kaldvann på badet.. Kaldvannet på badet blir dermed "dødt" på smak hvis det ikke får renne lenge nok før det drikkes?

Anarko
24-08-10, 19:09
En teori jeg foreløpig kan gi min tro til :D bruker mest kaldtvann på i springen på badet.

Ferskenbeinet
25-08-10, 08:32
Om det ene vannet er lagt i plastrør og det andre i kobber rør kan det gi en betydelig smaksforksjell...

vaskeklut
25-08-10, 15:06
Når man skal steke løken sånn at den blir brun og myk, men ikke brent hva gjør man da? bruker sukker? (funker det å bruke sukrin i stedet?)

TrillTrall
25-08-10, 15:49
Når man skal steke løken sånn at den blir brun og myk, men ikke brent hva gjør man da? bruker sukker? (funker det å bruke sukrin i stedet?)

Lille Gubben bruker sukker ja. Jeg har mine tvil om at sukrin funker, men det er jo bare å prøve.

Supera
25-08-10, 16:15
Jeg lurer på hvordan folk med luktesansen i behold klarer å bo i Egersund. :geip: Hersens sildojefabrikk.

Kitt
25-08-10, 16:15
Man smelter smøret slik at det blir brunt og steker løken en stund i en ikke alt for varm panne! Min mor har aldri brukt sukker og hennes brune løk er kjempegod!:sikle:

Cherry
25-08-10, 17:40
Er det virkelig nødvendig at ALLE foreldre følger med barna sine på fotballturneringer nå til dags? Min pappa sutrer over å måtte betale 900 kroner for leie av hytte under turnering. Det er da i guds navn ikke nødvendig at han reiser land og strand rundt med søstera da hver eneste gang??

Furine
25-08-10, 18:01
Korleis lagar ein best ingefærte? Ser det skal hjelpe mot kvalme. Går det å lage av tørka krydder, eller må det vere fersk ingefær? Er innmari kvalm denne veka, har null matlyst, men kvalm og kjenner eg er svolten. Så vil jo gjerne prøve eitkvart som kan hjelpe. Har vore RELATIVT flink under ferien, men strikt overgong til LCHF er ikkje så populært i systemet mitt, gitt.

Borghild
25-08-10, 18:08
Korleis lagar ein best ingefærte? Ser det skal hjelpe mot kvalme. Går det å lage av tørka krydder, eller må det vere fersk ingefær? Er innmari kvalm denne veka, har null matlyst, men kvalm og kjenner eg er svolten. Så vil jo gjerne prøve eitkvart som kan hjelpe. Har vore RELATIVT flink under ferien, men strikt overgong til LCHF er ikkje så populært i systemet mitt, gitt.

Jeg bruker fersk ingefær. Deler den i skiver og tar et par i koppen og heller varmt vann over. Tror ikke du får samme effekt av tørket ingefær, men du kan jo prøve.
God bedring med kvalmen. :)

Luselise
25-08-10, 19:49
Skal vi se..

Luselise
25-08-10, 19:54
Er det noen som leser innleggene her?

Tenkte å stable på plass et spørsmål om ketose-ting, men vet ikke om jeg gidder hvis ingen svarer ..

Kitt
25-08-10, 19:56
Er det noen som leser innleggene her?

Tenkte å stable på plass et spørsmål om ketose-ting, men vet ikke om jeg gidder hvis ingen svarer ..
Unnskyld, men vi er da her hele tiden, det ser du på dato og klokkeslett på innleggene her!!!:p

Bare kom med det du lurer på, du, så skal vi se om vi kan hjelpe deg!;)

Furine
25-08-10, 20:13
Takk Borghild! Får kjøpe inn ingefær i morgon. Har berre tørr i hus. Tenkte ikkje på det då eg handla i dag.

vaskeklut
25-08-10, 20:49
Takk Borghild! Får kjøpe inn ingefær i morgon. Har berre tørr i hus. Tenkte ikkje på det då eg handla i dag.

Du kan forsøke med tørr og :) Jeg syntes det hjalp litt (til å begynne med) iallefall :)

Furine
25-08-10, 21:01
Ok, vaskeklut, skal teste! No er den haug-gamal den boksa med ingefær, men kan jo alltids drage den med meg på jobb i morgon. Kor store doser snakkar vi om her for ei middels normal krus?

Luselise
25-08-10, 21:03
Unnskyld, men vi er da her hele tiden, det ser du på dato og klokkeslett på innleggene her!!!:p

Bare kom med det du lurer på, du, så skal vi se om vi kan hjelpe deg!;)

Ja, beklager, men jeg så på datoene dere ble medlemmer her :o

Ethewia
25-08-10, 21:28
Jeg lurte på et par ting. For det første, er signaturene statiske?

Og for det andre, i min søken etter å finne svar på dette, så brukte jeg søk-funksjonen ganske mye. Oppdaget at de vanlige reglene for søking ikke gjelder, type det å bruke tegn som +/- og " for å begrense resultatene og dermed gjøre det lettere å finne fram. Hvorfor er det slik?

Kitt
25-08-10, 21:30
Ja, beklager, men jeg så på datoene dere ble medlemmer her :o
Jammen, atte, skulle ikke du spørre om noe?:)

Kitt
25-08-10, 21:33
Jeg lurte på et par ting. For det første, er signaturene statiske?

Og for det andre, i min søken etter å finne svar på dette, så brukte jeg søk-funksjonen ganske mye. Oppdaget at de vanlige reglene for søking ikke gjelder, type det å bruke tegn som +/- og " for å begrense resultatene og dermed gjøre det lettere å finne fram. Hvorfor er det slik?
Statiske? :o:p:o

Vel, det er ingen som er helt fornøyd med søke- funksjonen her, men det blir enklere etter hvert!;):D:p
Aner ikke hvorfor det aldri har blitt gjort noe med! Du må nok spørre i teknisk- suport- tråden!
(http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=3)

blåbær
25-08-10, 21:42
Nei, signaturene er ikke statiske. Når du endrer din, blir den endret i alle innleggene du har skrevet tidligere også. Hvis det var sånn du mente?

Ethewia
25-08-10, 21:44
Statiske? :o:p:o

Vel, det er ingen som er helt fornøyd med søke- funksjonen her, men det blir enklere etter hvert!;):D:p
Aner ikke hvorfor det aldri har blitt gjort noe med! Du må nok spørre i teknisk- suport- tråden!
(http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=3)
Med statisk, så mener jeg at signaturen (f.eks. en ticker) alltid vil se ut slik den gjorde i et bestemt innlegg da innlegget først ble postet, og med andre ord ikke vise forandringer brukern eventuelt måtte gjøre ettersom tiden går. Gjør jeg meg bedre forstått nå?

Får se om jeg hører i teknisk-tråden også. Takk så lenge i alle fall. ^^

Ethewia
25-08-10, 21:45
Nei, signaturene er ikke statiske. Når du endrer din, blir den endret i alle innleggene du har skrevet tidligere også. Hvis det var sånn du mente?
Jepp, var det jeg mente. Takk for info!

vaskeklut
25-08-10, 21:50
Ok, vaskeklut, skal teste! No er den haug-gamal den boksa med ingefær, men kan jo alltids drage den med meg på jobb i morgon. Kor store doser snakkar vi om her for ei middels normal krus?

Jeg bruker så sterkt jeg klarer! en liten teskje bruker å være fint hos meg. men smak deg fram :) det blir STERKT altså :p aner ikke om det har noe å si at den er gammel, men om du ikke har annet så er det jo iallefall verdt forsøket! om ikke får du stikke ut i lunsjen :o

Supera
25-08-10, 22:47
Jeg har funnet ut at det er mye lettere å søke fra hovedsiden (http://lavkarbo.no/) i stedet for inne i forumet. På hovedsiden kan man søke på vanlig måte. ;)

Kitt
25-08-10, 23:12
Jeg har funnet ut at det er mye lettere å søke fra hovedsiden (http://lavkarbo.no/) i stedet for inne i forumet. På hovedsiden kan man søke på vanlig måte. ;)
Og det sier du først NÅ???:(
;):D:snill:

Supera
25-08-10, 23:40
Og det sier du først NÅ???:(
;):D:snill:
:lol: Da lærte du noe i dag også. :snill:

Kitt
25-08-10, 23:41
:lol: Da lærte du noe i dag også. :snill:
Slett ikke verst! Takk, takk!:D

xeena82
26-08-10, 08:27
Over til noe annet enn sexprat :D

Noen som har noen erfaring med pizzabunn oppskriften på ketolyse bakemix boksen?
Jeg vil på det sterkeste anbefale denne pizzabunnen: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27866

Den er det nærmeste man kommer ekte pizza. Bare husk å steike den lenge nok før du har fyllet på. Til og med folk som ikke går på lavkarbo liker den! :D

Rin
26-08-10, 08:41
Jeg er veldig lite fjong og i det store og hele en analfabet når det gjelder alle former for skjønnhetspleie, så jeg lurer på... håret mitt er veldig tjukt og veldig tørt og lett, sånn frizzy, jeg har liksom en sky rundt hodet av hår som ikke vil legge seg ned med resten. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal fikse det :p Jeg føner det aldri, rører det knapt med hårbørste siden det bare gjør det verre, og bruker nå også forholdsvis dyr antifrizz-sjampo/balsam. Noen gode råd? Vitaminer som kan hjelpe?

Furine
26-08-10, 08:43
Eg fann frisk ingefær på ei matsjappe no på veg til jobb! Men typisk, no er eg jo ikkje kvalm lenger.. Får vente utover dagen og sjå kva som skjer. Den store kvalmebyga kom etter lunsj i går.

Kitt
26-08-10, 08:58
Jeg er veldig lite fjong og i det store og hele en analfabet når det gjelder alle former for skjønnhetspleie, så jeg lurer på... håret mitt er veldig tjukt og veldig tørt og lett, sånn frizzy, jeg har liksom en sky rundt hodet av hår som ikke vil legge seg ned med resten. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal fikse det :p Jeg føner det aldri, rører det knapt med hårbørste siden det bare gjør det verre, og bruker nå også forholdsvis dyr antifrizz-sjampo/balsam. Noen gode råd? Vitaminer som kan hjelpe?
Var sammen med en gutt i flere år i min ungdom. Både moren og søstrene hans hadde stort krøllete/krusete/fizzy hår. De brukte jojoba- olje fra Bodyshop for å få skikk på "trollhåret"! Gned inn hendene med det etter hårvask og fordelte i håret.
Resultatet var flotte, blanke, letthåndterlige krøller!:D

Furine
26-08-10, 09:07
Kva med å kure håret med majones? Det har eg gjort nokre gongar når eg har kjøpt "feil" type majones (for mykje karb eller ekkel smak). Håret blir veldig mjukt og fint av det.

Cherry
26-08-10, 11:59

Du skal bruke sjampo og balsam for fine and flyaway hair. Også skal du føne det, og greie det, med en god skum i håret. Evt. kan du bruke varmbørste eller rettetang. En tur til frisøren hadde sikkert også gjort seg, siden de gjør mirakler bare ved å klippe litt av tustene :p

Rin
26-08-10, 12:11
Du skal bruke sjampo og balsam for fine and flyaway hair. Også skal du føne det, og greie det, med en god skum i håret. Evt. kan du bruke varmbørste eller rettetang. En tur til frisøren hadde sikkert også gjort seg, siden de gjør mirakler bare ved å klippe litt av tustene :p

Sjampo og balsam er jeg med på, og jeg klipper av det slitte jevnlig, men resten er nei nei nei. Som sagt er jeg veldig lite fjong, og jeg haaater å ha "greier" i håret, som skum. Føning og rettetang er også helt uaktuelt da det ville spist omtrent hele dagsrasjonen min av energi. :p

Men takk for spennende råd, alle sammen - jeg satser på å prøve jojoba-oljen. :)

kennygirl
26-08-10, 19:27
Er det noen vet hvilken type proteinpulver som smaker minst? Syns alltid at det er en rar bismak når jeg lager en oppskrift med proteinpulver.
Evt. er det noe annet jeg kan bytte ut proteinpulveret med? F.eks soyamel eller bakemiks fra ketolyse?

Ferskenbeinet
26-08-10, 20:44
Kan noen hjelpe meg med et regnestykke? Jeg har det jeg tror er svaret, men hadde vert fint om noen ville regne å skrive sitt svar sånn jeg får sjekke meg selv! er litt mye å holde styr på her!
I 100g av en vare er det 3,7mcg vitamin
Hvor mange kg av denne varen må en da ha for å få 1kg vitamin?

Kanutten
26-08-10, 21:12
regner

Kanutten
26-08-10, 21:25
Kan noen hjelpe meg med et regnestykke? Jeg har det jeg tror er svaret, men hadde vert fint om noen ville regne å skrive sitt svar sånn jeg får sjekke meg selv! er litt mye å holde styr på her!
I 100g av en vare er det 3,4mcg vitamin
Hvor mange kg av denne varen må en da ha for å få 1kg vitamin?

ca 29 kilo...

Ferskenbeinet
26-08-10, 21:36
det er hvertfall HELT feil! ;)

OOOOps 3,7 mcg skulle det være, endra det i hovedinnlegg

Photobscura
26-08-10, 21:42
3400 kg, tenker jeg vi sier.

Ferskenbeinet
26-08-10, 21:46
det er og feil...

Supera
26-08-10, 21:59
Jeg får 27027027 kg.

Photobscura
26-08-10, 22:09
3400 kg, tenker jeg vi sier.
Jeg både skrev og tenkte feil :p. Svaret er selvfølgelig laaangt høyere! Og nå så jeg at du hadde retta til 3,7. Men svaret er uansett ca 27 millioner kg.

Photobscura
26-08-10, 22:10
Jeg får 27027027 kg.
You beated me to it! Jeg er ikke god i matte, sånn skole-wise, men jeg er ganske god til å tenke meg fram til ting, har jeg funnet ut. Det skulle mattelærerne visst! ;).

Supera
26-08-10, 22:30
You beated me to it! Jeg er ikke god i matte, sånn skole-wise, men jeg er ganske god til å tenke meg fram til ting, har jeg funnet ut. Det skulle mattelærerne visst! ;).
Beated faktisk? :geip: Måtte bare erte deg litt siden jeg vet du er god i engelsk.

Men det er tenke-seg-frem-til-ting-egenskapen som er viktigst :ja:, ikke hva man fikk i karakter. Selv om det som regel er en sammenheng mellom dem. Jeg har jo tatt ingeniør-utdannelse, så det har blitt litt matte... Tok bare bachelor, men tok likevel det mattefaget man må ha for å ta master slik at jeg har mulighetene åpne til senere. Og det mattefaget var vanskelig... Husker en syk oppgave. Vi fikk en formel for hvordan bunnen av en dusj var formet, og vi fikk vite hvor mye vann som kommer inn og hvor mye vann som går ut. Så skulle vi lage en formel som regnet ut hva OVERFLATEN av vannet i dusjen var til enhver tid (altså x var tid). Husker det var noe trippel-integral-greier, men har glemt veldig mye av det nå. Men hvor ofte får man bruk for å regne ut slike ting? :rulleøyne

Photobscura
26-08-10, 22:43
Tøyseengelsk er vel lov, anyways (:geip:), det hendte relativt ofte at jeg fikk riktig svar, men feil på fremgangsmåten for utregningen. Yay for initiativet, liksom :rolleyes:

Ferskenbeinet
26-08-10, 22:48
wohoo det er svaret jeg og får! Takk takk for kontrollregning!

Supera
26-08-10, 22:50
Hehe, tøyseengelsk er lov, ja. Riktig svar men feil fremgangsmåte? Sikker på at du ikke bare hadde en alternativ fremgangsmåte? Kanskje du er ett mattegeni? :geip:

Photobscura
26-08-10, 22:55
Hehe, tøyseengelsk er lov, ja. Riktig svar men feil fremgangsmåte? Sikker på at du ikke bare hadde en alternativ fremgangsmåte? Kanskje du er ett mattegeni? :geip:
Jeg hadde jo stort sett alltid en korrekt framgangsmåte, men ikke i forhold til hva vi hadde lært. F.eks ligninger og kryssmultplisering og gud vet hva klarte jeg aldri å holde oversikten på, så da bare tenkte jeg i stedet for :p. Noe mattegeni er jeg neppe.

Ignite
26-08-10, 23:27
Så skulle vi lage en formel som regnet ut hva OVERFLATEN av vannet i dusjen var til enhver tid (altså x var tid). Husker det var noe trippel-integral-greier, men har glemt veldig mye av det nå. Men hvor ofte får man bruk for å regne ut slike ting? :rulleøyne

Veldig sjelden. Jeg bruker Plumbo i stedet.

Hilsen overingeniør ;)

Ina64
26-08-10, 23:46
Jeg har redusert inntaket av karbohydrater kraftig, og har så og si ikke spist smågodt siden påsketider. I dag skeiet jeg skikkelig ut, og har nok spist en ca 20-30 biter av både sjokolade og "sukker-klumper". Men nå er jeg rett og slett dårlig. Er uvel, har hjertebank og føler meg "rar". Kan dette skyldes den plutselige sukkermengden og er det noe jeg kan gjøre for å redusere "plagene"?

juppjupp
27-08-10, 00:02
Denne tråden var grei:)

jeg lurer på om noen har vært borti carobpulver, skulle kjøpe Jbkm i dag på en helsekost i Sverige, og de var hardnakket på at dette carobpulveret var det samme som jbkm, men det har jeg da funnet ut via google at det ikke er, men stort mer fant jeg ikke ut... Er det noen som vet om vi kan bruke det og eventuelt i hvilken sammen heng??

Håper på svar:O)

Supera
27-08-10, 06:12
jeg lurer på om noen har vært borti carobpulver, skulle kjøpe Jbkm i dag på en helsekost i Sverige, og de var hardnakket på at dette carobpulveret var det samme som jbkm, men det har jeg da funnet ut via google at det ikke er, men stort mer fant jeg ikke ut... Er det noen som vet om vi kan bruke det og eventuelt i hvilken sammen heng??

Håper på svar:O)
Se her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13461). Carob er visst hele frukten, mens JBKM er bare kjernen. Så carob er visst vanligere og mer ment som sjokoladeerstatning. Står det næringsinnhold med kh?

Ferskenbeinet
27-08-10, 08:10
Kan jo ta med bakgrunnen for spørsmålet da. Synnøve Finden har en ost med 3,7mcg D vitamin pr 100g. Når jeg var i butikken tidligere sto det en plakat med denne teksten: "Synnøve finden, 1kg D-vitamin, kr 79,90" Tenkte jo at jeg skulle gjøre et KUPP og finne ut hvor mye ost dette faktisk var. Men tviler vel på at de hadde så mye! *fnis*

Furine
27-08-10, 08:36
Eg kjøpte carobpulver ein gong på helsekost sidan dei ikkje hadde jbkm. Eg meiner å seie at eg sjekka no når eg var heime i sommar, at den hadde over 50g karb per 100.:eek:

Photobscura
27-08-10, 08:40
Kan jo ta med bakgrunnen for spørsmålet da. Synnøve Finden har en ost med 3,7mcg D vitamin pr 100g. Når jeg var i butikken tidligere sto det en plakat med denne teksten: "Synnøve finden, 1kg D-vitamin, kr 79,90" Tenkte jo at jeg skulle gjøre et KUPP og finne ut hvor mye ost dette faktisk var. Men tviler vel på at de hadde så mye! *fnis*
Åh, hahaha! Ja, gjør det! Gå på butikken og si at du skal ha tjuesju millioner kilo ost :lol:.

Hevingen
27-08-10, 09:03
Jeg sitter her og funderer på hvordan man flagger med balkongflagg når noen dør. På vanlige flaggstenger senkes flagget til halv stang, men hva gjør vi som bare har balkongflagg?

Ferskenbeinet
27-08-10, 09:34
Hm, tror aldri jeg har sett at noen har balkongflagg oppe når noen dør?

Furine
27-08-10, 10:03
Ein flaggar vel ganske enkelt ikkje? Anten skikkelig flaggstong der det kan henge skikkeleg på halvstong, eller ikkje i det heile tatt. Vil eg seie.

Zillah
27-08-10, 10:09
Eg såg balkongflagg på halvt i dag tidleg, faktisk. Det er aller første gong.
Det er så vidt eg har observert og lest verken vanleg eller nødvendig å flagge på halv stang på eit balkongflagg, kun vanleg flaggstang. Enkelte balkongflagg har line som gjer det mogleg å flagge på halv, men ikkje alle. Vi heng ut flagget på vanleg måte i samband med dødsfall og gravferd.

Furine
27-08-10, 10:30
Eg er nok kanskje farga av ein pappa som har ganske sterkt syn på akkurat dette. Han hadde ansvar for flagging på 6 skular i mange år, og var nok ganske lei til slutt! Mamma har sjølv kjøpt eit balkongflagg, for vi har IKKJE flaggstong heime, men eg trur ikkje han er så gira på akkurat dette.
Men då naboen hadde bryllaup i sommar, så var han snill og gjekk bort og tok ned flagget då han oppdaga at det framleis hang oppe nærare 10 på kvelden. Skal det vere, så skal det vere! ;)

Kanutten
27-08-10, 11:15
ca 29 kilo...

:eek: Jeg glemte ta med potensen! :o

Hevingen
27-08-10, 11:27
Jeg er jo enig i at det blir litt rart å flagge på halv stang på balkongflagg. Men det er noe med det å markere et dødsfall også. Men jeg flagget ikke med balkongflagget selv da pappa døde. Kom bare på tanken da jeg så et flagg på halv stang her om dagen.

TrillTrall
27-08-10, 11:32
Jeg har redusert inntaket av karbohydrater kraftig, og har så og si ikke spist smågodt siden påsketider. I dag skeiet jeg skikkelig ut, og har nok spist en ca 20-30 biter av både sjokolade og "sukker-klumper". Men nå er jeg rett og slett dårlig. Er uvel, har hjertebank og føler meg "rar". Kan dette skyldes den plutselige sukkermengden og er det noe jeg kan gjøre for å redusere "plagene"?

Høyst vanlig etter en sprekk. :) Du må vel bare vente til det gir seg, det gjør jo det i løpet av en dag eller to.

Zillah
27-08-10, 12:24
Noken som veit kor eg la ekstraboksane m ketolysevitaminar?
:confused:

Gerd
27-08-10, 12:50

I krydderskapet???? :D (der har jeg funnet igjen mine en gang :lol:)

Ferskenbeinet
27-08-10, 12:54
evt kjøleskapet! *fnis*

Ferskenbeinet
27-08-10, 12:55
Noen som veit hva disse store grenballene som tuller rundt i forlatte westernbyer heter?

Krøllerellerei
27-08-10, 13:03
Noen som veit hva disse store grenballene som tuller rundt i forlatte westernbyer heter?

Tumbleweed?

Krøllerellerei
27-08-10, 13:05

Jeg hadde satt noen vitaminer i det skapet det står ekstra toalettpapirer.

Ferskenbeinet
27-08-10, 13:08
Tumbleweed?

Takk! Finnes det et norsk ord?

Gerd
27-08-10, 13:09
Jeg hadde satt noen vitaminer i det skapet det står ekstra toalettpapirer.

:lol:

Krøllerellerei
27-08-10, 13:10

Markløper tror jeg.

kennygirl
27-08-10, 18:53
Er det noen vet hvilken type proteinpulver som smaker minst? Syns alltid at det er en rar bismak når jeg lager en oppskrift med proteinpulver.
Evt. er det noe annet jeg kan bytte ut proteinpulveret med? F.eks soyamel eller bakemiks fra ketolyse?

Ingen som har noen erfaring med dette?

Kanutten
27-08-10, 18:58

Kanskje de rett og slett heter Store Grenballer??? :p Jeg kom bare på hårballer... Men de er ikke så store... og IKKE ruller de rundt i forlatte westernbyer...

Kitt
27-08-10, 19:49

Tumbleweed?

Markløper tror jeg.

Kanskje de rett og slett heter Store Grenballer??? :p Jeg kom bare på hårballer... Men de er ikke så store... og IKKE ruller de rundt i forlatte westernbyer...

Eller steppeheks!:eek:;):D

Photobscura
27-08-10, 19:49
Russisk tistel, faktisk :D

Kanutten
27-08-10, 20:03
Markløper tror jeg.

Eller steppeheks!:eek:;):D

Russisk tistel, faktisk :D

En kjapp tur på nettet viser at alle tre damene har rett! :heia:

Gerd
27-08-10, 20:11
Ingen som har noen erfaring med dette?

bakemix kan du bruke. den har ikke bismak slik som mye soyaprotein.

kennygirl
27-08-10, 23:12
Joho :) TUSEN TAKK for svar :)

ada-emilie
28-08-10, 00:19
Er det like vanlig å miste mensen som å få den tilbake etter et fravær etter å ha gått over til lavkarbo, eller er det slik at det er undervekt som må være årsak?

nellie
28-08-10, 00:21
Aldri hørt om noen som har mistet mensen på grunn av lavkarbo:) Bare sykluser som har stabilisert seg på den ene eller den andre måten. Det skal vel virke hormonstabiliserende og å miste mensen er ikke akkurat noe stabile hormoner jobber for å få til, med mindre man er i overgangsalderen.. Men da er de kanskje ikke stabile uanset..
Du har vel en fettprosent som ligger rundt der man mister mensen:)

ada-emilie
28-08-10, 00:30
Ok. Da trenger jeg ikke forvente å få den tilbake heller da, antar jeg.Takk for svar.

Carisma
28-08-10, 13:46
Jeg lurer på hvordan folk med luktesansen i behold klarer å bo i Egersund. :geip: Hersens sildojefabrikk.
DET lurer jeg også på! Har prøvd å spørre sambo vordan han klarte 3 år på vgs der, men han kan ikke forklare det :D

Sukkerkulør. Trenger veldig lite, så den utskeielsen bruker jeg de to gangene i året jeg skal lage ordentlig løk. :o

Korleis lagar ein best ingefærte?
På helsekost her hjemme hvertfall finnes det en ingefær og sitron(gress?) te fra Yogi som er helt fantastisk mot kvalme. Dessuten funker den veldig bra om man begynner å bli forkjøla eller lignende, man svetter rett og slett ut dritten...

Mitt hår var helt håpløst intil jeg oppdaget Tigi-shampo/balsamene. Stort sett alle funker på meg, men i det siste har jeg nesten bare brukt denne:
http://www.lookfantastic.com/hair/tigi-bed-head/shampoo/tigi-bedhead-superstar-shampoo.html
De "tynger" håret uten at det ser fett og klistret ut som andre shampoer gjør. Nå kan det til og med lufttørke uten å fly i alle retninger.

Jeg sitter her og funderer på hvordan man flagger med balkongflagg når noen dør. På vanlige flaggstenger senkes flagget til halv stang, men hva gjør vi som bare har balkongflagg?
Flagger på halv stang! :ja: Det har jo med å vise respekt for den avdøde, og vil man det så flagger man på halv, og heiser til hel når personen er jordfestet. Man flagger hvetfall IKKE på hel stang! (Jippi, han er dau liksom??)

Jeg syns bakemiksen smaker værre enn det meste av proteinpulver, pga JBKM.... Men wheyprotein smaker mindre enn soya.

Furine
28-08-10, 15:25
Takk Carisma, skal sjekke ut om den finst her også! Har jo fått tak i frisk ingefær, og hatt i kopp i skiver, men kan jo vere greit å ha teposar i bakhand.

Det er vel ikkje alle verandaflagg som kan "senkast på halv" - så då meiner eg det er best å berre la vere. Men kvar sin smak ;)

Karissima
28-08-10, 17:14
Jeg kjøper ingefærdrops i innvandrerbutikk for jeg blir noen ganger bilsyk på lange turer hvis jeg sitter i baksetet. Da er ingefærdropsene god å ha :)

Carisma
29-08-10, 02:09
Nå har jeg vært fraværende en stund og det har hopet seg helt villt opp med nye tråder. Kan vi ikke bare fjerne alle de med ting som det har blitt spurt om før, så blir det mindre å lese? *fnis* :lol:

Kitt
29-08-10, 11:08
Nå har jeg vært fraværende en stund og det har hopet seg helt villt opp med nye tråder. Kan vi ikke bare fjerne alle de med ting som det har blitt spurt om før, så blir det mindre å lese? *fnis* :lol:
Velkommen hjem! Var ferien fin? Har du savnet oss?:)

Slapp av, vi har bare sørget for at du har noe å gjøre i regnværet!;)

Vettel
29-08-10, 11:26
Jeg finner ikke tråden om ett brød som Ica Sverige har. Det skal være temmelig lavkarbo brød, som fås på ica.
Noen som vet??

Supera
29-08-10, 11:27
Jeg tenker sånn hver dag. Jeg har rett og slett ikke tid til å lese alt. Men det er jo selvfølgelig også bra at forumet er for stort til at jeg kan lese alt.

Kitt
29-08-10, 12:15
Jeg finner ikke tråden om ett brød som Ica Sverige har. Det skal være temmelig lavkarbo brød, som fås på ica.
Noen som vet??
Denne tråden? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=910970&highlight=br%F8d+sverige#post910970)

Vettel
29-08-10, 13:38
Denne tråden? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=910970&highlight=br%F8d+sverige#post910970)

Tænk ju!

Merkelig å glemme navnet på det brødet da gitt, alzheimer-light?! ;)

Ina64
29-08-10, 18:40
Hvor var det man bestilte disse vitaminene som ble anbefalt på lavkarbo-kosthold?

kennygirl
29-08-10, 18:43
Hvor var det man bestilte disse vitaminene som ble anbefalt på lavkarbo-kosthold?

På ketolyse.no får du kjøpt vitaminer tilpasset kost indusert ketose

Kitt
29-08-10, 18:44
Det får du bestilt her (http://ketolyse.no/index.php?side=produkter), eller kjøpt i utvalgte Meny- butikker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13407)!

Ina64
29-08-10, 20:33
Det får du bestilt her (http://ketolyse.no/index.php?side=produkter), eller kjøpt i utvalgte Meny- butikker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13407)!

Takk. Da ser jeg at jeg kan få fatt i de i en butikk i nærområdet.:)

Ethewia
30-08-10, 14:08
Ojoj, så ikke denne før nå, jeg. Der ser man hvor mye jeg følger med. :p Men tusen takk for det, jeg har blitt smågal av frustrasjon til tider, hehe.

Kitt
30-08-10, 16:11
Jeg lurer på hvorfor jeg plutselig ikke klarer å legge inn bilder fra andre steder etc lengre!:(
Eller det går bra av og til, men none ganger.....:mad:
Skulle legge inn et bilde av en matpakke hentet fra Google, kom fint frem helt til jeg skulle Forhåndsvis, da var det borte.
Her om dagen skulle jeg skrive en bursdagshilsen og legge inn bildet av en flott blomsterbukett. Bursdagshilsnen endte alltid opp i små bokstaver enda jeg så klart og tydelig at det var skrevet med Caps Locken på.
Blomsterbuketten kunne jeg bare glemme, den ville bare ikke, uansett hvor mange forksjellige jeg prøvde!

Noen???

Jeg elsker å bruke bilder etc og dette irriterer meg noe alldeles sinnsvakt!!!:(:(:(

blåbær
30-08-10, 16:41
I går og i dag har alt jeg har spist hatt en vond bismak. Har aldri opplevd noe lignende. Smaker omtrent som såpe, og den smaken kommer litt etter matens egentlige smak. Noen som vet hva det kan komme av?

Kitt
30-08-10, 17:26
I går og i dag har alt jeg har spist hatt en vond bismak. Har aldri opplevd noe lignende. Smaker omtrent som såpe, og den smaken kommer litt etter matens egentlige smak. Noen som vet hva det kan komme av?
Ketose?:)
Eller i ferd med å bli forkjølet?:helsesjek
Noe mineraler i drikkevannet der du bor?:eek:
Forgiftet av en sjalu elsker?:p

camryn
30-08-10, 17:36

Sjekka at den drops-posen du kjøpte faktisk var drops og ikkje små såpestykker?
Been there... :o

Furine
30-08-10, 17:40

:lol: Fantastisk!

blåbær
30-08-10, 17:48
Ketose?:)
Eller i ferd med å bli forkjølet?:helsesjek
Noe mineraler i drikkevannet der du bor?:eek:
Forgiftet av en sjalu elsker?:p
Kan være forkjølelse på vei. Pleier å få vond smak i munnen av vafler og slikt med bakepulver/natron når jeg er forkjølet, men det er ikke samme smak, og nå smaker jo ALT vondt. Ketose er jeg vel i sånn omtrent konstant, så jeg håper da ikke det er det!

Haha :lol:

Ethewia
30-08-10, 23:10
I mangel av en bedre plass å spørre om dette, så tar jeg det her:

Jeg har ganske tjukke hender, og lurer på om dette vil forandre seg ettersom jeg går ned i vekt? Har granska hendene til folk på disse før-/etterbildene, men har ikke kommet over en eneste pølsehånd på førbildene. Ei heller på etterbildene selvsagt, men det er jo ikke så overraskende. Logisk sett så burde jo hendene krympe i takt med resten av kroppen, men jeg er usikker på om det faktisk er tilfelle. Synes å huske at jeg hadde likemye pølsehender da jeg veide 30 kilo mindre. Noen som har personlig erfaring? :p

Carisma
30-08-10, 23:36
Jeg har ganske tjukke hender, og lurer på om dette vil forandre seg ettersom jeg går ned i vekt?

Det høres ut som du har mye vann i kroppen, da får man ofte tjukke hender.

Ethewia
31-08-10, 00:15
Det høres ut som du har mye vann i kroppen, da får man ofte tjukke hender.
Men jeg har jo så og si alltid hatt det, altså tjukke hender. Ser mest ut som lubne barnehender, bare i størrelse voksen. Er det ikke da usannsynlig at årsaken er for mye vann?

Vettel
31-08-10, 07:46
Kanskje alltid hatt for mye vann i kroppen? Så det kjennes som "normalt" for deg?

Jeg har forøvrig gått ned i størrelse både i føtter og hender. Så taper nok fett overalt ja.

Sjekk litt symptomer på vann (for mye) i kroppen du!

Huldr
31-08-10, 10:49
Jeg har lest at det er noen av oss som går ned lite i de "ytre" kroppsdelene, som ansikt og hender, i de første fasene av vektnedgang. Ser du har en del igjen å gå ned, så det kan hende (:D) du vil miste noe der etterhvert.

Jeg har også sånne babyhender. Grrr!

Men det er gjerne vi som mister mageflesket først da - så noko for noko! :)

Ferskenbeinet
31-08-10, 13:50
Jeg lurer og på om det går an å kjøpe kun bakstykker på øredobber?

Datteren min fikk hull i ørene for ca 2 mnd siden. For to uker siden skifta vi ut til noen nye i sølv som vi hadde kjøpt på gullsmed. Nå kom det plutselig masse gøsj ut av begge, og det var hovent. Jeg skifta til gulløredobber og har smørt med noe bakteriedrepende og hun ble bra etter en dag. Er det noen som ikke tåler øredobber i sølv, eller var det tilfeldig at det kom gøsj 2 uker etter at vi satte de inn?

vaskeklut
31-08-10, 14:18
Er det noen som vet hvorfor jeg har en SÅNN dag i dag? Alt går på tverke og i tillegg regner det. Nå oppdaga jeg akkurat at jeg er i riktig forelesningssal, til feil tid. JEg skal ikke hit før om to timer! AAAAAÆÆÆÆH.

Ethewia
31-08-10, 14:30
Kanskje alltid hatt for mye vann i kroppen? Så det kjennes som "normalt" for deg?

Jeg har forøvrig gått ned i størrelse både i føtter og hender. Så taper nok fett overalt ja.

Sjekk litt symptomer på vann (for mye) i kroppen du!

Får håpe jeg går ned både her og der jeg også, da. Skal uansett google litt, ja.

Jeg har lest at det er noen av oss som går ned lite i de "ytre" kroppsdelene, som ansikt og hender, i de første fasene av vektnedgang. Ser du har en del igjen å gå ned, så det kan hende (:D) du vil miste noe der etterhvert.

Jeg har også sånne babyhender. Grrr!

Men det er gjerne vi som mister mageflesket først da - så noko for noko! :)

Jøss, har det en sammenheng? Har jeg aldri tenkt over. Kan være det er verdt det da, altså. :p

Carisma
31-08-10, 14:47

Tror du får tak i det der man kjøper sånne ting å lage smykker av.

Kitt
31-08-10, 14:48

Datteren min fikk hull i ørene for ca 2 mnd siden. For to uker siden skifta vi ut til noen nye i sølv som vi hadde kjøpt på gullsmed. Nå kom det plutselig masse gøsj ut av begge, og det var hovent. Jeg skifta til gulløredobber og har smørt med noe bakteriedrepende og hun ble bra etter en dag. Er det noen som ikke tåler øredobber i sølv, eller var det tilfeldig at det kom gøsj 2 uker etter at vi satte de inn?

Jada, du kan få kjøpt bare bakdeler,og det kan være tilfeldig, men desverre har nok din datter nå blitt allergisk mot nikkel og sannsynligvis sølv!:nedfor::_oppgitt::nedfor:

Det er ikke mange som ikke tåler sølv, men noen tåler rett og slett svært lite annet enn gull! Og plastikk, faktisk!
Det finnes også noen som er laget av titan(får dem i tattoo- sjapper), som ingen blir allergisk mot!
Også kirurgisk stål er det få som reagerer på!

Kitt
31-08-10, 14:49
Tror du får tak i det der man kjøper sånne ting å lage smykker av.
Og hos gullsmed og Glitter og.....

Carisma
31-08-10, 14:53
noen tåler rett og slett svært lite annet enn gull! Og plastikk, faktisk!

Jeg er faktisk kjempeallergisk mot plastikkøredobber! Det skal liksom være det absolutt safe men jeg hovner opp og får allrgisjokk av det :eek:

Ferskenbeinet
31-08-10, 14:54
bakstykker i gull tenkte jeg?

kennygirl
31-08-10, 15:55
Noen som vet hvordan man forebygger nyrestein?

Hevingen
31-08-10, 16:14
Kanskje saltfattig mat, og mye væske.

blåbær
31-08-10, 20:20
Er det noen som har prøvd denne?

http://images.iherb.com/JRW-16033-m.jpg (http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Coconut-Oil-Extra-Virgin-16-oz-454-g/2505?at=0)
Mye billigere enn å kjøpe cocosa på helsekost ...

Photobscura
31-08-10, 21:50

Det kan være nikkel i sølv, jeg kan ikke ha nikkel i ørene, gull kler jeg ikke, så det blir stort sett bare titan eller kirurgisk stål (jeg har 8 mm hull i ørene :p).

Photobscura
31-08-10, 21:53
MAYDAY, MAYDAY! Jeg strikker en kjole, men har prestert å kjøpe feil garn -det vil si riktig merke, kvalitet og farge, bare at det er en litt tykkere variant enn den i originaloppskrifta. Er det noen her som har en helt vanlig barnekjole, ca knelang og A-forma i str 1-2 år, som kan måle vidden nederst, bare sånn at jeg har et clue om jeg er noe i nærheten av å ha tenkt riktig i forhold til min utregning? (Jeg har kommet fram til 80 cm) Jeg har nemlig nettopp måttet ta opp mange timers arbeid, da jeg plutselig så at kjolen nesten var stor nok til meg ..! (Ok, liten overdrivelse der, men om jeg hadde dratt inn magen skikkelig hadde jeg nok klart å presse den på meg :p).

Edit: (Og dette er kanskje den enklere måten :p) Jeg har regnet på det, altså, men jeg er ganske trøtt og i litt dårlig form i dag, så den matematiske delen av hjernen min føles pr nå som grøt, og jeg er ikke sikker på noe som helst. Orignalkjolen har 216 masker med et garn i strikkefasthet 27=10 cm. (Jeg har regna 216/27x10=80).

Supera
31-08-10, 22:02

http://images.iherb.com/JRW-16033-m.jpg (http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Coconut-Oil-Extra-Virgin-16-oz-454-g/2505?at=0)
Nei, men jeg har prøvd denne (trykk for å komme til nettsiden)
http://tidsporten.no/users/tidsporten_mystore_no/images/52_drgrg_kokosolje_1.jpg (http://tidsporten.no/ds_product_info.php/products_id/587)
Tidligere var det ett tilbud der på den. Tror det var 80 kr per glass. Kjenner ikke forskjell på den og Cocosa. Så lenge det er kaldpresset, så bør det jo være det samme.

Photobscura
31-08-10, 22:02
Ja, og da kom jeg fram til at jeg må ha ca 178 masker av dette garnet for å få det riktig (maskemengden må kunne deles på seks på grunn av felling oppover).

Ethewia
31-08-10, 22:29
Det kan være nikkel i sølv, jeg kan ikke ha nikkel i ørene, gull kler jeg ikke, så det blir stort sett bare titan eller kirurgisk stål (jeg har 8 mm hull i ørene :p).

Sånne plugger liksom? Jeg har alltid lurt på, hva skjer om man tar ut pluggene? Vil det da være et stoort hull i øreflippen? Vil det i så fall alltid være der?

(Om jeg er for nysgjerrig, så bare skrik det ut. :))

Photobscura
31-08-10, 22:32
Sånne plugger liksom? Jeg har alltid lurt på, hva skjer om man tar ut pluggene? Vil det da være et stoort hull i øreflippen? Vil det i så fall alltid være der?

(Om jeg er for nysgjerrig, så bare skrik det ut. :))
Ikke noe problem med positiv nysgjerrighet ;).
Ettersom de bare er 8 mm så vil de nok snurpe seg sammen igjen over tid. Man sier generelt at man må minst over 10 mm før utvidelsen blir helt eller delvis permanent. Men ettersom jeg er godt voksen, og fortsatt synes det er fint med store hull i ørene, så bekymrer jeg meg ikke så mye ;).

De er ikke større enn som så (jeg bruker vanligvis svarte tunneller som skrus på, for sånne plugger ramler nesten alltid av når jeg sover):

Imp
31-08-10, 22:34
Det vil det nok. For noen år siden hadde jeg seks hull i hvert øre. Har ikke brukt dem på mange år, men de er der enda...hullet etter piercingen jeg hadde i øyenbrynet forsvinner heller ikke.

Tøft med store hull da!

Photobscura
31-08-10, 22:38
MAYDAY, MAYDAY! Jeg strikker en kjole, men har prestert å kjøpe feil garn -det vil si riktig merke, kvalitet og farge, bare at det er en litt tykkere variant enn den i originaloppskrifta. Er det noen her som har en helt vanlig barnekjole, ca knelang og A-forma i str 1-2 år, som kan måle vidden nederst, bare sånn at jeg har et clue om jeg er noe i nærheten av å ha tenkt riktig i forhold til min utregning? (Jeg har kommet fram til 80 cm) Jeg har nemlig nettopp måttet ta opp mange timers arbeid, da jeg plutselig så at kjolen nesten var stor nok til meg ..! (Ok, liten overdrivelse der, men om jeg hadde dratt inn magen skikkelig hadde jeg nok klart å presse den på meg :p).

Edit: (Og dette er kanskje den enklere måten :p) Jeg har regnet på det, altså, men jeg er ganske trøtt og i litt dårlig form i dag, så den matematiske delen av hjernen min føles pr nå som grøt, og jeg er ikke sikker på noe som helst. Orignalkjolen har 216 masker med et garn i strikkefasthet 27=10 cm. (Jeg har regna 216/27x10=80).

Ja, og da kom jeg fram til at jeg må ha ca 178 masker av dette garnet for å få det riktig (maskemengden må kunne deles på seks på grunn av felling oppover).
Men, åh, min utålmodige sjel - I NEED TO KNOW! Jeg har lyst til å begynne å strikke igjen nå! Ettersom den ikke er til meg, så tør jeg ikke blingse :p.

Ethewia
31-08-10, 22:38
Ikke noe problem med positiv nysgjerrighet ;).
Ettersom de bare er 8 mm så vil de nok snurpe seg sammen igjen over tid. Man sier generelt at man må minst over 10 mm før utvidelsen blir helt eller delvis permanent. Men ettersom jeg er godt voksen, og fortsatt synes det er fint med tunneller i ørene, så bekymrer jeg meg ikke så mye ;).

Hehe, tunneler. Nei, det er jo ikke noe å bekymre seg over egentlig, jeg vare bare nysgjerrig. Takk for svar, da har jeg endelig fått et svar på noe jeg har lurt på lenge (men av en eller annen merkelig grunn aldri har googla.) :)

Ethewia
31-08-10, 22:40
Fin plugg og dobb forresten. ^^

Photobscura
31-08-10, 22:40
Hehe, tunneler. Nei, det er jo ikke noe å bekymre seg over egentlig, jeg vare bare nysgjerrig. Takk for svar, da har jeg endelig fått et svar på noe jeg har lurt på lenge (men av en eller annen merkelig grunn aldri har googla.) :)
Du rakk å svare før jeg redigert, la til et bilde til og med :p.
Nå har jeg tunneller, hender jeg bruker plugger, men jeg mista en kjempefin Jomfru Maria-plugg her, og nå tør jeg nesten ikke bruke dem :p.
Jeg er ikke så utflippa i stilen som jeg pleide å være, men noen querks klarer jeg ikke hvitte meg med, men de er av det ganske subtile slaget ;).

Photobscura
31-08-10, 22:42
Fin plugg og dobb forresten. ^^
Takk! De dobbene var det nikkel i, og det fikk jeg slite før, jeg klarte bare ikke å gå forbi dem, nydelige som de var - billige juggelet ... *Lærer aldri*

Ethewia
31-08-10, 22:46
Men, åh, min utålmodige sjel - I NEED TO KNOW! Jeg har lyst til å begynne å strikke igjen nå! Ettersom den ikke er til meg, så tør jeg ikke blingse :p.

Jeg tror du har rett i 80 cm, det er i alle fall det mitt hode kommer opp med. Da må du jo bare regne om i forhold til strikkefasthet med det garnet du har?

Takk! De dobbene var det nikkel i, og det fikk jeg slite før, jeg klarte bare ikke å gå forbi dem, nydelige som de var - billige juggelet ... *Lærer aldri*

Hehe, men du har skjønt at du aldri lærer? Det er jo i det minste noe. ;)

Photobscura
31-08-10, 22:49
Jeg tror du har rett i 80 cm, det er i alle fall det mitt hode kommer opp med. Da må du jo bare regne om i forhold til strikkefasthet med det garnet du har?

Hehe, men du har skjønt at du aldri lærer? Det er jo i det minste noe. ;)
Ah, flott, ja, jeg har regna ut mot strikkefastheten på det garnet jeg har (22m=10cm), og da kom jeg fram til 178 masker :), hvilket blir 78,9 cm. Close as I can get når det må deles på 6 på grunn av felling.

Ja, i blant slår hjernen av helt åpenbar empirisk kunnskap, og tenker bare "OMG! Dobber formet som vinger til trettini kroner og nitti øre!" :rolleyes:.

Ethewia
31-08-10, 22:59
Du rakk å svare før jeg redigert, la til et bilde til og med :p.
Nå har jeg tunneller, hender jeg bruker plugger, men jeg mista en kjempefin Jomfru Maria-plugg her, og nå tør jeg nesten ikke bruke dem :p.
Jeg er ikke så utflippa i stilen som jeg pleide å være, men noen querks klarer jeg ikke hvitte meg med, men de er av det ganske subtile slaget ;).

Denne overså jeg glatt, tydeligvis. Jeg er nok altfor trøtt nå. Men querks er ålreit, ingen grunn til å gjemme unna de. :)

Ah, flott, ja, jeg har regna ut mot strikkefastheten på det garnet jeg har (22m=10cm), og da kom jeg fram til 178 masker :), hvilket blir 78,9 cm. Close as I can get når det må deles på 6 på grunn av felling.

Ja, i blant slår hjernen av helt åpenbar empirisk kunnskap, og tenker bare "OMG! Dobber formet som vinger til trettini kroner og nitti øre!" :rolleyes:.

Av samme grunn som at jeg overså kommentaren din, så klarer jeg ikke å finne ut hvordan man regner det ut, men jeg ser at når jeg regner motsatt vei (med tallet du alt har funnet ut), så ser jeg at det blir riktig. Lykke til med strikkinga! :)

Og god natt. ^^

Photobscura
31-08-10, 23:18
Phew, takk!

Jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det før jeg skrev i stad, men nå delte jeg antall masker på 10 cm og ganga med 80 cm :).

Flippy
01-09-10, 08:20

Her tåler jeg alt unntatt gull i ørene...... dattern tåler omtrent ikke no :(

Photobscura
01-09-10, 08:26
Noen som husker en amerikansk high school-serie fra sent åttitall (som med stor sannsynlighet har gått på NRK), ganske samtidig med serier som 21 Jump Street og Fame? Jeg husker en detalj, og det var ei ganske søt pønkejente som ble gravid, og noe med et egg hun (og kjæresten!?) skulle passe på ...

Ferskenbeinet
01-09-10, 09:01
Jada, du kan få kjøpt bare bakdeler,og det kan være tilfeldig, men desverre har nok din datter nå blitt allergisk mot nikkel og sannsynligvis sølv!:nedfor::_oppgitt::nedfor:

Det er ikke mange som ikke tåler sølv, men noen tåler rett og slett svært lite annet enn gull! Og plastikk, faktisk!
Det finnes også noen som er laget av titan(får dem i tattoo- sjapper), som ingen blir allergisk mot!
Også kirurgisk stål er det få som reagerer på!

Æsj da... Men altså, om en har nikkelallergi trodde jeg det artet seg mer som utslett? Ikke betennelse?
Jeg har enda ikke fått tak i bakstykker i gull, alle mine var brukt opp, så hun har nå øredobber i gull med sølv bakstykker. Da burde hun gjerne reagert på de også? Gjerne det da er håp at det er tilfeldig?

Ferskenbeinet
01-09-10, 09:06
Etter en dag på fylla blir jeg så mye tyngre! Noen tips til hva jeg kan gjøre med det? Om det er noe å gjøre med det? Gjerne spise på en annen måte samme dag, dagen etter etc?
Jeg samler ikke vann av andre ting, men av x antall (lavkarbo) øl er jeg oppblåst i dagevis, og føler hele kroppen er "kvapsen" og ekkel...

Photobscura
01-09-10, 09:10
Noen som husker en amerikansk high school-serie fra sent åttitall (som med stor sannsynlighet har gått på NRK), ganske samtidig med serier som 21 Jump Street og Fame? Jeg husker en detalj, og det var ei ganske søt pønkejente som ble gravid, og noe med et egg hun (og kjæresten!?) skulle passe på ...
Glem det, jeg fant det ut, Degrassi High, het serien :).

Kitt
01-09-10, 09:30
Æsj da... Men altså, om en har nikkelallergi trodde jeg det artet seg mer som utslett? Ikke betennelse?
Jeg har enda ikke fått tak i bakstykker i gull, alle mine var brukt opp, så hun har nå øredobber i gull med sølv bakstykker. Da burde hun gjerne reagert på de også? Gjerne det da er håp at det er tilfeldig?
Da skulle du sett ørene mine første gang jeg hadde reaksjon på nikkel!!!:eek:
Det sprutet gul guffe og øreflippene mine var sikkert 3 ganger så store som normalt og knallrøde!:p
Legen min hadde aldri sett noe så ille og satt meg på antibiotika, både salve og piller!
Det blir liksom ikke utslett inne i et hull i øret, ikke som man kan se! Ikke før det blir betent! Men jeg merker at det klør, da!

Jeg kan feks ikke bruke olabukser med metallknapper. Da klør det litt og så får jeg et utslatt, ja, som blir digert og betent og vondt og j..... Tar uker før det blir helt bra igjen!

Niks mer juggel på meg! Kan bare bruke plast, gull og nesten alle typer sølv.

Photobscura
01-09-10, 09:46
Jeg vet i hvert fall så mye som at de fleste piercere nåmere bruker titan, fordi det er det eneste metallet som er fullstendig fritt for allergener. Så om noen er ekstra sensitive, så kan det være en idé å kun holde seg til titan. Jeg reagerer ganske likt som Kitt på nikkel, men kanskje ikke fullt så ekstremt ... Det går greit i kanskje en uke, og så er det som om jeg har verkebyller på øreflippene :o.

Kitt
01-09-10, 09:55
Da snuppa, og sønnen, fikk hull i ørene, var vi opptatt av dette med nikkelallergi fordi både pappa'n og jeg har det. Det ble skutt inn øredobber i kirurgisk stål som de fleste skal tåle fint og det har gått helt bra.
Skal snuppa prøve øredobber vi ikke vet om er allergivennelige, bruker jeg dem en dag først. Om de ikke klør på meg, er det fritt frem for henne!:)

Tror titan må være det lureste å bruke, ja!

Ferskenbeinet
01-09-10, 10:05
Trodde ikke øredobber i sølv hadde nikkel i seg lenger jeg altså? Om jeg hadde vist det hadde jeg aldri kjøpt dem... Hun får ha de i gull nå en stund så får vi prøve ut litt forsiktig senere...

Finnes det små søte jenteøredingser i titan?

Foresten, de øredobbene hun hadde i sølv var det en perle på, kan hun ha reagert på perlen?

Kitt
01-09-10, 10:14
Har aldri hørt om noen som har reagert på perlen, nei, men det er jo mulig!

Vet om flere som ikke kan bruke sølv lengre. Mulig det ikke er nikkel, men en annen legering de reagerer på!

Titan har de som regel i tattoo- sjapper etc. Eller på nett. Regner med at du finner alle typer. Google "titan øredobber" så finner du en del!

vaskeklut
01-09-10, 14:23

Jeg har ikke forsøkt den der, men den som er uten smak. Den funker HELT FINT! Løp og kjøp ;) Ikkenoe i veien med de.

Furine
01-09-10, 14:37
Veit nokon om ein kan bruke epoxylim som er meint for metall mot metall, på treverk mot treverk? Fann berre epoxy for metall, anar ikkje om det funkar på treverk.. Må fylle opp nokre hol i eit skap, der hengslefestet har rive seg laust... Fann berre ein type epoxy på sjappa.

Anarko
01-09-10, 18:24
Oi oi! Jeg husker Degrassi High! :D
Er ofte mange "jenteøredingsgreier" på tattoo/piercingsjapper...
Når det gjelder å skyte hull i ørene; da sprenger du vekk huden, det er mye bedre å pierce siden det er mye mer naturlig for huden.

vaskeklut
01-09-10, 23:29
Er det noen som vet hvor man får tak i sånne sykkeltights som er 2/3 lange? I store størrelser liksom. Sånn type str 50? De mååå ha polstring i r*va og være minst 2/3 lange :o

Borghild
01-09-10, 23:33
Er det noen som vet hvor man får tak i sånne sykkeltights som er 2/3 lange? I store størrelser liksom. Sånn type str 50? De mååå ha polstring i r*va og være minst 2/3 lange :o

Hos de litt større sportsbutikkene kanskje. Ville i allefall høre med de. :)

Carisma
01-09-10, 23:34
De er vel generellt veldig stretchy, så kan nok gå for et par str mindre enn vanlig. Eller herrestr.

vaskeklut
02-09-10, 00:05
Ok, skal på jakt og se og prøve litt. Takk for tips:)

Er det forresten noen som vet om play.com ikke sender bøker til Norge? Alle bøkene jeg har forsøkt fikk jeg beskjed om at jeg måtte velge noen som var priset i euro?:confused:

Ethewia
02-09-10, 00:14
Ok, skal på jakt og se og prøve litt. Takk for tips:)

Er det forresten noen som vet om play.com ikke sender bøker til Norge? Alle bøkene jeg har forsøkt fikk jeg beskjed om at jeg måtte velge noen som var priset i euro?:confused:

De sender bøker, har handla der mange ganger. Jeg kan ikke huske å ha fått den beskjeden angående bøker, men du kan uansett velge valuta øverst i høyre hjørne. Så vidt jeg veit er det eneste som skjer at valutaen endrer seg, utvalget blir det samme.

Digg side, btw! :D

Ethewia
02-09-10, 00:18
Jeg sjekka litt nærmere, og ser på min order history at jeg har handla bøker prisa med pund. Kan det være noe annet i handlekurven din som gjør det? Hvis man handler gjennom playtrade f.eks., så må man som regel over til euro. Om du er i tvil, så kan du jo forsøke å bestille én bok først, og se om den går igjennom. Hvis ikke, så er det enkelt å bytte til euro.

vaskeklut
02-09-10, 02:43
Ah! Nå funka det. Takktakk :D Må bare lete litt :p De sier det er på øya man først merker at man begynner å bli blind.... :o:D *pusse linsene*

Flippy
02-09-10, 10:26
Foresten, de øredobbene hun hadde i sølv var det en perle på, kan hun ha reagert på perlen?

Både dattern og jeg reagerer på øredobber som blir 'tette' både foran og bak, sånn som perler..... Vår løsning har blitt å bare bruke ringer i ørene, da blir det god lufting og ikke noe verk ;)

Kitt
02-09-10, 10:54
Både dattern og jeg reagerer på øredobber som blir 'tette' både foran og bak, sånn som perler..... Vår løsning har blitt å bare bruke ringer i ørene, da blir det god lufting og ikke noe verk ;)
Leste vel et sted at "pinnen" på øredobber ofte er for korte, slik at det kan bli for tett!
Har aldri vært noe problem for meg. Etter å ha hørt en historie om noen som døde av å få bakenden på øredobben presset inn i hodet:eek: (jeg var vel 15 år, tenker jeg:p) så tør jeg ikke sove med øredobber og får dermed god lufting store deler av døgnet uansett!
Men om man går med de samme øredobbene over tid, vil det samle seg opp døde hudceller etc som kan gi litt gørr!:eek:

Ferskenbeinet
02-09-10, 12:09
hm ja, det kan jo tenkes at det ble for tett? Jeg lot det være litt slingring sånn at det gikk fint om det hovna opp litt... De første øredobbene hun hadde hadde jo lang stilk siden øret ofte hovner litt opp i starten.

Sanney
02-09-10, 18:35
Hvorfor snurper osten alltid seg sammen i midten?! halve middagen blir jo uten ost...

http://img.photobucket.com/albums/v720/ladonia/food/IMG_0189.jpg

Photobscura
02-09-10, 18:41
Hvorfor snurper osten alltid seg sammen i midten?! halve middagen blir jo uten ost...

Ikke vet jeg, men om du ikke vil ha, den så send den hit! :sikle:

Sanney
02-09-10, 18:46
hehe, den smakte kjempegodt, selv om osten var snurp :p men gud så mektig.. her har jeg nok mat til både lunsj og middag imorgen... om ikke flere måltider!

Anarko
02-09-10, 19:06
Må spørre hva det der er? Ser ekstremt godt ut. Jeg har ikke problem med det med osten vanligvis. Men så tar jeg på rimelig mye også... spørs vel litt hva som er under kanskje?

Sanney
02-09-10, 19:10
en modda versjon av en kyllingryte jeg fant her inne.. men har seff glemt hvem som la den ut, jeg bare kopierte oppskriften til notisblokka :p
fløte og baconost vispet sammen som saus. jeg gidder ikke kjøpe grillet kylling så jeg steker opp et par fileer. mind modda versjon inneholder tandoorikrydder, litt hakket fersk chili, paprika og broccoli. jeg bruke også mye mindre baconost og fløte enn oppskriften.

syns jeg hadde masse revet ost oppå jeg da.. den snurper seg kanskje mer hvis underlaget er vått? den gjør jo ikke slikt nåt jeg lager minipizza med tørt fyll f eks

Idarull
02-09-10, 19:16
Jeg lurer på om jeg kan bruke dette: http://www.gojiking.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=316&zenid=sqobvplbges3oildgn06gupjl2 i kaker og diverse? lavkarbo.

TrillTrall
02-09-10, 19:20

Sølvøredobber inneholder nesten alltid nikkel og det er allergisaker det! En del gulldobber inneholder også nikkel så det kan bli kostbart å lete seg frem til noen man tåler... :(

TrillTrall
02-09-10, 19:26
Jeg er faktisk kjempeallergisk mot plastikkøredobber! Det skal liksom være det absolutt safe men jeg hovner opp og får allrgisjokk av det :eek:

Jeg reagerer ikke så kraftig som deg, men verker som bare fy også med plast ja. Bortsett fra noen jeg kjøpte hos en frisør, "kirurgisk plast" sto det og de tålte jeg! Men dessverre satt bakdelene så dårlig fast at de skvatt veggimellom hver gang jeg dro av meg genseren så det tok jo ikke mange dagene før jeg rotet bort den ene... :(

Brittk
02-09-10, 22:04
Hei hei!
nokon som veit kor en får kjøpt større fløtepakker enn 1/3 liter?
Kva er fiberhusk og kor får en kjøpt det?
Kva bruker dykk cocosa til?
Er det anna snacks enn bacongull en kan ete på ketolyse?
Kvifor er nokon av dere skeptiske til Pepsi max? kan en ikkje drikke all sukkerfri leskedrikk?

samla opp en del spm når eg først var i gang :)

Anarko
02-09-10, 22:16
Hei hei!
Kva er fiberhusk og kor får en kjøpt det?
Kvifor er nokon av dere skeptiske til Pepsi max? kan en ikkje drikke all sukkerfri leskedrikk?

samla opp en del spm når eg først var i gang :)

Skal prøve så godt jeg kan å svare på det jeg vet.
1. Jeg fikk faktisk kjøpt 1 liter med kremfløte på rema. Men de skal også ha dobbelt så store pakker enn det som er vanlig størrelse. Den literpakken er første gang jeg ser.
2. Fiberhusk er noe man bruker i deig, røre osv for å holde røra (t.d. pannekakerøre) sammen.
3. Cocosa vet jeg blir brukt en del i smoothies, bortsett fra det så kjenner jeg ikke til bruksområdet så godt :) Mener noen bruker det som steikefett også?
4. Jeg kan ikke så mye om ketolyse, men en moderat mengde av nøtter. Spørs hvilken del av ketolyseprogrammet du er i.
5. Noen er skeptiske pga søtningsstoffet aspartam. Men om du tåler det eller ei er noe du må oppdage selv. Kroppene våre reagerer forskjellig. Noen stagnerer i vekten av for mye ost (jamf. Skaldemann), mens andre kan spise kilovis med ost. Noen kan spise litt nøtter, andre ikke. Bacongull er salt btw, så det kan slå litt feil ut, siden vann binder seg i kroppen da. Siden jeg ikke veier meg, bare måler forskjell på buksene mine, så er jeg usikker på de forskjellige effektene på meg. Jeg er forsiktig med nøtter i alle fall. Men har ingen dårlig samvittighet for f.eks. sprite zero :)

På den annen side er det nok folk her med MYE mer peiling enn meg. Les litt rundt i de forskjellige trådene så finner du nok svar :)

Supera
Jeg lurer på om jeg kan bruke dette: http://www.gojiking.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=316&zenid=sqobvplbges3oildgn06gupjl2 i kaker og diverse? lavkarbo.
Jeg gjør i alle fall det. I følge matvareguiden har vaniljestang 12,65g kh og det er jo ikke mange grammene man bruker når man bruker det.

Idarull
Jeg gjør i alle fall det. I følge matvareguiden har vaniljestang 12,65g kh og det er jo ikke mange grammene man bruker når man bruker det.

Okei, takk for svar! skal seriøst vurdere å bestille det :)

TrillTrall
02-09-10, 22:22

Det har de vel på alle dagligvarebutikker??? Kanskje ikke laaaangt ute på landet, men ellers vil jeg tro det. Selv butikken ved jobben min, med verdens mest begredelige utvalg har det.

Jeg ønsker meg sånne 4-pk med småbokser med seterrømme, men de finnes bare med lettrømme tror jeg. :(

Supera
02-09-10, 22:29
Cocosa er også herlig i te, og det funker nok i kaffe også (liker ikke kaffe, så kan ikke svare på det). Man kan også shotte Cocosa som den er om morgenen eller før trening (bensin på fettforbrenningsbålet vårt). Jeg har også slengt oppi noen klatter i en Bali kyllinggryte rett før det skulle serveres. Det ble herlig! Litt ekstra fett og med kokossmak. :snill:
Det er to typer da. Extra Virgin smaker kokos, men Pure er litt renset så den har mistet kokossmaken (og en del av det sunne) men er til gjengjeld god å steke i.

Angående snacks: Man kan lage sjokolade selv fra Økosjokolade (http://www.okosjokolade.no/). :sikle: Hvis man vil søte, så kan man søte med stevia eller sukrin f.eks. Og man kan forresten bruke Cocosa i sjokoladen. ;) Det blir herlig!

Eller man kan spise Atkins-bar.

Brittk
02-09-10, 22:29
Det har de vel på alle dagligvarebutikker??? Kanskje ikke laaaangt ute på landet, men ellers vil jeg tro det. Selv butikken ved jobben min, med verdens mest begredelige utvalg har det.

Jeg ønsker meg sånne 4-pk med småbokser med seterrømme, men de finnes bare med lettrømme tror jeg. :(

har sett både på rema furuset, rimi haugerud og meny Tveita, men har enda ikkje sett liters pakker med fløte. lurte å sjekke smart club i morgen. men får berre leite litt til så finn eg det sikkert.

ja det stemme nok med rømmen, den ha eg berre sett i lettvarianten.

Kitt
02-09-10, 22:40
Min ellers så velfylte Rema- butikk har kun store fløtekartonger før høytider som jul og 17. mai. Ja, og Fastelaven, da!

Nå etter sist 17. mai fikk jeg faktisk 3 x1/2 liter gratis fordi de gikk ut på dato!:p

Tror nok Meny og Ultra etc alltid har, da!

Anarko
02-09-10, 22:45
Literskartonger har jeg ikke sett før denne uka da slik at det er sagt :)
Jeg tipper de tok det inn siden man må feire norgesrekord i kaffidrikking (som forøvrig uoffisiellt er blitt tatt av meg med over 10 kopper kaffi på jobb i dag).

Nei, nå må jeg legge meg og lade opp til ny dag med mer kaffi!

Godnatt godtfolk! :D

vaskeklut
03-09-10, 00:02
Jeg har sett literskartonger på Coop OBS! :)

Carisma
03-09-10, 00:34
har sett både på rema furuset, rimi haugerud og meny Tveita, men har enda ikkje sett liters pakker med fløte.
Rema på Haugenstua hadde før hvertfall. Og Meny på Kalbakken tror jeg har, Meny på Brobekk har hvertfall. Og Ica på Linnerud, selv om jeg boikotter de etter de solgte meg råtten makrell! :rolleyes: Tror kanskje det er 0.75 npen av de har, men det er hvertfall større enn 0,33.

Ferskenbeinet
03-09-10, 08:45

Jeg vil tippe det er pga innholdet er såpass flytende? Når det er flytende vil det boble masse i ovnen, og da er kantene enkleste stedet for boblene å komme ut. Om konsistensen er litt stivere blir det ikke så mye bobler! Har du prøvd å legge osten litt oppover kanten?

manne
03-09-10, 08:50

Legger du osteskivene med mellomrom vil de ikke snurpe seg sammen til en stor flate... eller riv opp osten før du legger den på.

Forøvrig har jeg merket mer sammensnurping på retter der osten ligger på hele steketiden...enn retter der osten blir lagt på halvveis uti stekingen.

Ethewia
03-09-10, 12:30
Ah! Nå funka det. Takktakk :D Må bare lete litt :p De sier det er på øya man først merker at man begynner å bli blind.... :o:D *pusse linsene*

Da jeg sjekka ut det jeg skulle sjekke ut for å svare deg, så endte jeg selvsagt opp med å bestille noe jeg ikke burde ha gjort. Kan jeg skylde på deg for det? :p

Brittk
03-09-10, 14:15
Er det berre meg?
dei siste dagane ha eg vore ekstremt trøtt. Laurdag er min 14 dag på ketolyse så er forholdsvis ny. men i natt sov eg 13 tima? skulle tru eg va på vei i dvale :)

vaskeklut
03-09-10, 14:51
Da jeg sjekka ut det jeg skulle sjekke ut for å svare deg, så endte jeg selvsagt opp med å bestille noe jeg ikke burde ha gjort. Kan jeg skylde på deg for det? :p

Helt klart, bare du ikke tvinger meg til å betale :D:p

Idarull
03-09-10, 16:55
Må spørre om noe igjen, er dette bra for kroppen? http://www.iherb.com/Now-Foods-Erythritol-100-Pure-Natural-Sweetener-1-lb-454-g/579?at=0

Noen som vet hva det kan brukes til? Står at det er rent og naturlig søtning.

Sanney
03-09-10, 16:56
Legger du osteskivene med mellomrom vil de ikke snurpe seg sammen til en stor flate... eller riv opp osten før du legger den på.

Forøvrig har jeg merket mer sammensnurping på retter der osten ligger på hele steketiden...enn retter der osten blir lagt på halvveis uti stekingen.

osten var revet da jeg hadde dem på.. og det er en våt grateng ja.. osten på hele tiden, jeg vil ha den halveis brun :p

Supera
03-09-10, 17:48
Må spørre om noe igjen, er dette bra for kroppen? http://www.iherb.com/Now-Foods-Erythritol-100-Pure-Natural-Sweetener-1-lb-454-g/579?at=0

Noen som vet hva det kan brukes til? Står at det er rent og naturlig søtning.
Ett annet navn på samme stoffet er sukrin. Påvirker ikke blodsukkeret. :snill:

Carisma
03-09-10, 20:36
Har det blitt et veldig kalorifokus her inne i det siste? :confused: Eller er jeg bare uheldig med hvilke tråder jeg leser?...

Supera
03-09-10, 21:27
Har det blitt et veldig kalorifokus her inne i det siste? :confused: Eller er jeg bare uheldig med hvilke tråder jeg leser?...
Oi... Kanskje like greit at jeg er slapp med å lese nye tråder for tida. :geip:

Ferskenbeinet
03-09-10, 21:35
Syns heller det er VELDIG mange tråder om "huff jeg går så sakte ned, kun 5kg på 1 uke"... De blir jeg lei av...

Supera
04-09-10, 00:44
Syns heller det er VELDIG mange tråder om "huff jeg går så sakte ned, kun 5kg på 1 uke"... De blir jeg lei av...
De er det alltid mange av. :geip:

Photobscura
04-09-10, 10:24
Jeg sitter her med en oppskrift på en strikkegenser, og leser i oppskriften om størrelse, og skjønner ikke helt hva "overvidde" betyr. Er det rundt bryst/mage/skuldre? Den er 100 i medium, og det hørtes jo litt stort ut, om jeg i det hele tatt er inne på noe ...

Gracella
04-09-10, 10:42
"... Og nå har jeg gått på denne kuren i to uker og går ikke ned noe mer!! Har bare hatt to sprekker..." :rolleyes: ;)

Tror forventningene er fra alle ukebladkurene som lover maaaange kilo ned på 1 til 3 uker - og selvfølgelig heeeelt uten anstrengelse eller forsakelser.

TrillTrall
04-09-10, 10:47
Jeg sitter her med en oppskrift på en strikkegenser, og leser i oppskriften om størrelse, og skjønner ikke helt hva "overvidde" betyr. Er det rundt bryst/mage/skuldre? Den er 100 i medium, og det hørtes jo litt stort ut, om jeg i det hele tatt er inne på noe ...

Jeg mener overvidde er rundt brystkassen. :) Men jeg er ingen håndarbeidsguru...

Photobscura
04-09-10, 10:52
Jeg mener overvidde er rundt brystkassen. :) Men jeg er ingen håndarbeidsguru...
Ok, men nå målte jeg på det jeg hadde begynt på (for ett år siden? To? :p) rett og slett ved å være så gæren at jeg tok det av pinnene og dro på meg det. Det var alt for stort, så jeg må strikke den i small (knis!).
Det er en Mariusgenser i søttitalls jentemodell med raglandsfelling, så den vil uansett være finest når den er litt kroppsnær. Heldigvis hadde jeg ikke strikka mer enn vrangbord pluss fem seks cm, så det var ikke så ille å måtte ta den opp.

vaskeklut
04-09-10, 11:04
Ok, men nå målte jeg på det jeg hadde begynt på (for ett år siden? To? :p) rett og slett ved å være så gæren at jeg tok det av pinnene og dro på meg det. Det var alt for stort, så jeg må strikke den i small (knis!).
Det er en Mariusgenser i søttitalls jentemodell med raglandsfelling, så den vil uansett være finest når den er litt kroppsnær. Heldigvis hadde jeg ikke strikka mer enn vrangbord pluss fem seks cm, så det var ikke så ille å måtte ta den opp.

Ååååh! Jeg har så lyst på en sånn! Strikker du til meg og i samma slengen? :D :p

manne
04-09-10, 11:07
Jeg lurer på om det er flere som synes det er vanskelig å måle seg... nå er det like før jeg tegner streker på mannemannen sånn at jeg husker fra gang til gang HVOR jeg har målebåndet... :rolleyes:

Det skiller jo flere cm overalt... :eek:

Photobscura
04-09-10, 11:07
Ååååh! Jeg har så lyst på en sånn! Strikker du til meg og i samma slengen? :D :p
Hahaha :p. Jeg tar jo faktisk bestillinger (knitting for food ;)), men gensere er mye jobb, så det blir ikke billig ;). Men dette er min første mariusgenser; min egen variant i svart, vindrød og naturhvit (jeg kler ikke marineblå :o), så jeg må nesten strikke den først sånn at jeg vet jeg får det til!

Supera
04-09-10, 11:15
Jeg lurer på om det er flere som synes det er vanskelig å måle seg... nå er det like før jeg tegner streker på mannemannen sånn at jeg husker fra gang til gang HVOR jeg har målebåndet... :rolleyes:

Det skiller jo flere cm overalt... :eek:
*rekker opp hånda* Og så er jeg jo så myk flere av plassene jeg skal måle... "Hvor stramt hadde jeg båndet sist?"

Ethewia
04-09-10, 13:40

:O Du er jammen ambisiøs! Å strikke genser er liksom, i mine øyne, type det største man kan gjøre innafor strikking. Du må si ifra hvordan det går. :)

Hvor lenge har du strikka forresten?

Photobscura
04-09-10, 13:42
:O Du er jammen ambisiøs! Å strikke genser er liksom, i mine øyne, type det største man kan gjøre innafor strikking. Du må si ifra hvordan det går. :)

Hvor lenge har du strikka forresten?
Jeg har strikka mange gensere før, da! Men aldri Mariusgenser. Og heller aldri raglandsfelling (sånn at man strikker ermene inn i bolen i stedet får montere de på etterpå).
Jeg har strikka siden jeg var fem.
Skal holde dere oppdatert :D. Har en del oppdrag som må gjøres, men skal bevilge meg en liten time om dagen til genseren min, sånn at den en gang blir ferdig!

Ethewia
04-09-10, 13:45
Jeg har strikka mange gensere før, da! Men aldri Mariusgenser. Og heller aldri raglandsfelling (sånn at man strikker ermene inn i bolen i stedet får montere de på etterpå).
Jeg har strikka siden jeg var fem.
Skal holde dere oppdatert :D. Har en del oppdrag som må gjøres, men skal bevilge meg en liten time om dagen til genseren min, sånn at den en gang blir ferdig!

Aha, du er ganske dreven da, med andre ord. But still, jeg synes det er stort. Og Mariusgenser er fint, og veldig koselig. ^^

vaskeklut
04-09-10, 14:10
Hahaha :p. Jeg tar jo faktisk bestillinger (knitting for food ;)), men gensere er mye jobb, så det blir ikke billig ;). Men dette er min første mariusgenser; min egen variant i svart, vindrød og naturhvit (jeg kler ikke marineblå :o), så jeg må nesten strikke den først sånn at jeg vet jeg får det til!

Hihi, når (?) jeg blir rik lover jeg å legge inn bestilling :D

Photobscura
04-09-10, 20:14
Aha, du er ganske dreven da, med andre ord. But still, jeg synes det er stort. Og Mariusgenser er fint, og veldig koselig. ^^
Joa, dreven forsåvidt, men det er først de siste par årene jeg har lært meg å strikke etter mønster :o.
Hihi, når (?) jeg blir rik lover jeg å legge inn bestilling :D
Nice!

Dette er forresten nøyaktig den modellen det er bilde av i katalogen jeg fikk med mønsteret. Dødsfin, sant?

Carisma
05-09-10, 00:12
Altså, syltetøy...
Jeg skal koke solbærsyltetøy i morgen. Lønner det seg å bruke sukrin/stevia eller splenda? Har hørt at man kan koke bæra, avkjøle litt og så ha oppi sukkeret, og regner med det gjelder for søtning også? Vil da sukrinen evt ikke løse seg opp slik at det blir krystaller?

Supera
05-09-10, 00:51
Altså, syltetøy...
Jeg skal koke solbærsyltetøy i morgen. Lønner det seg å bruke sukrin/stevia eller splenda? Har hørt at man kan koke bæra, avkjøle litt og så ha oppi sukkeret, og regner med det gjelder for søtning også? Vil da sukrinen evt ikke løse seg opp slik at det blir krystaller?
Jeg lagde nylig shave ice-sirup av sukrin, og det ble ikke suksess... Jeg helte over kokende vann, det løste seg opp, virket fint, oppbevarte det i kjøleskapet og så ble det slush. Jeg tok det ut av kjøleskapet og lot det bli romtemperatur, men det var fortsatt slush - altså krystallisert. Vet ikke om det var en effekt av det kokende vannet eller kjølingen etterpå...

Nerthus
05-09-10, 09:27
Jeg koker forsiktig opp bæra, har i en blanding av flytende natreen og erythritol (husker jaggu meg ikke det andre mer kjente navnet hehe), og litt JBKM. I tillegg har jeg oppi litt sitronsaft.
Hiver så direkte i frysen - holder bare noen få dager i kjøleskap etter åpning på denne måten - så DERFOR har jeg bestilt natriumbenzoat (konserveringsmiddel) til å ha i neste gang :)

Photobscura
05-09-10, 09:36
erythritol (husker jaggu meg ikke det andre mer kjente navnet hehe)
Sukrin ;).

Ethewia
05-09-10, 10:50
Helt klart, bare du ikke tvinger meg til å betale :D:p

Neinei, jeg kan betale sjøl. Jeg bare trengte en unnskyldning, hehe. :p

Joa, dreven forsåvidt, men det er først de siste par årene jeg har lært meg å strikke etter mønster :o.

Nice!

Dette er forresten nøyaktig den modellen det er bilde av i katalogen jeg fikk med mønsteret. Dødsfin, sant?

Uten mønster? Imponerende. Forstår ikke hvordan folk får til det de vil uten mønster, hehe. Men det har vel litt med erfaring å gjøre, jeg har ikke strikka så lenge. Og veldig fin genser, ja! :)

Photobscura
05-09-10, 11:08
Uten mønster? Imponerende. Forstår ikke hvordan folk får til det de vil uten mønster, hehe. Men det har vel litt med erfaring å gjøre, jeg har ikke strikka så lenge. Og veldig fin genser, ja! :)
Gammel nihilist, vettø! :D

Ethewia
05-09-10, 11:36
Gammel nihilist, vettø! :D

Haha. :D

Nerthus
05-09-10, 14:09
Sukrin ;).

TAKK! Skylder på lavkarbo'n jeg når hukommelsen svikter hehe ;)

fettnurket
05-09-10, 23:22
Et spørsmål i natten- jeg er usikker på hvor mye jeg egentlig trenger å gå ned i vekt. Jeg er 175 cm høy og veier nå 121 kilo- og ja det høres MASSE ut, men jeg SER egentlig ikke så stor ut. Idealvekten min er i følge legen 83 kilo, da burde jeg jo i teorien ta av 40 kilo..? Jeg har snakket med med-slankere som ikke kan begripe hvor disse 40 kiloene skulle kommet fra, de henger hvertfall ikke på kroppen min. Jeg aner ikke om det virkelig er rett eller om jeg da kommer til å se avmagret ut, vanskelig å vite når man aldri har vært normalvektig..

Hvordan har deres erfaringer med idealvekt kontra reell vekt vært? Er idealvekten deres i det hele tatt innen rekkevidde uten at man ser avmagret ut?