View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Supera
04-08-11, 12:28
Kanskje vekta di rett og slett tar utgangspunkt i en høykarbospisende kropp? ;) Det er jo ikke til å unngå at karbohydrater binder vann, ca fire gram vann pr gram karbohydrat, og da vil jo vannstanden konstant være noe høyere på et "vanlig" kosthold med pluss minus 200 gram karbohydrater om dagen? Bare en teori. ;)
Ja, man har jo litt mindre vann på lavkarbo, men ikke 16 kg mindre... :veitikke: Og vannstanden har vært slik i en uke nå. Jeg føler meg ikke dehydrert og har drukket 2-3 liter væske hver dag.
Jeg har en slik vekt, og jeg har i følge den ca 44% vann, og jeg spiser i høyeste grad ketogent. Hvor stor muskelmasse sier den at du har da? Ser at vannstanden min har økt med økende muskelmasse på den vekta. Men uansett syns jeg at 32% virket veldig lite.
Den rapporerer muskel i prosent og det står dårlig forklart hva det inkluderer. Det er for lite til at det er fettfrimasse og det er for mye til at det bare er muskler.

Fett: 55%
Vann: 32%
Muskel: 31%
Bein: 5,2 kg

Den sier ganske nøyaktig det samme hver gang, så den varierer i alle fall ikke mye. Moren min med mer epleform som har tydelig mer fett og mindre muskler enn meg fikk 40-45% på alle tre prosentene. Det får jeg ikke til å stemme. Men så måler denne bare gjennom beina. Lillesøstera mi med BMI 19 fikk ca disse resulatene:

Fett: 22%
Vann: husker ikke, men sånn 45-50% ca
Muskel: 58% (som er langt over normalområdet)

Damn! :eek: Hun var fornøyd med resulatene sine, merkelig nok. :geip: Vi visste at hun hadde mye muskler i forhold til kroppen sin (hun har større legger enn mange menn i følge storebroren vår :lol:). Men med en slik høy muskelprosent skulle hun jo være ca kroppsbygger, men alt hun gjør av trening er å ri på hest og hun ser slank ut, ikke muskuløs. Så hun som veier halvparten av meg har altså i følge vekta mi like mye muskler som meg i kg. :confused:

Men kan det ha noe med saltbalansen å gjøre kanskje? At kroppen leder for godt eller dårlig strøm så derfor mistolker den resultatet?

Cyan
04-08-11, 12:58
Mine tall ble slik ved forrige måling:

Fett: 39.6%
Muskler: 31.0%
Vann: 44.2%

Vi er omtrentlig like tunge, og på et bilde jeg så av deg i en annen post så det ut som om vi hadde ganske lik kroppsform også. Så jeg tror du trygt kan anta at den vannprosenten er helt feil. Men så rart at den kommer så langt under normalområdet på deg, men "riktig" på mora og søstra di :confused:

Jeg vet jo ikke hvor riktig den vekta mi er i henhold til prosentene (innbiller meg at fettprosenten burde være mye høyere), men den er i hvert fall stabil.

Bokhylle
04-08-11, 12:59
Hvorfor raser det på med normal- og undervektige med ønske om å gå ned til usunn vekt her inne for itda?

Nå har vel ikke jeg nevnt vekten min her inne, men jeg er en av de nye som er slank og normalvektig og likevel vil ned bittelitt. Men jeg har ingen syke ideer om å bli undervektig, det eneste jeg ønsker er å miste ca 2-3 kg slik at mine gamle bukser passer som hånd i hanske igjen. Har ikke råd til å kjøpe masse nytt :)

Cyan
04-08-11, 13:03
Men kan det ha noe med saltbalansen å gjøre kanskje? At kroppen leder for godt eller dårlig strøm så derfor mistolker den resultatet? Hmmm, det eneste jeg vet angående saltbalansen min er at jeg har natriummangel, men jeg tror ikke det skal ha noe å si for resultatet ..?

Bokhylle
04-08-11, 13:06
Hva slags vekt er det dere snakker om, som kan måle slikt??

Supera
04-08-11, 13:43
Hmmm, det eneste jeg vet angående saltbalansen min er at jeg har natriummangel, men jeg tror ikke det skal ha noe å si for resultatet ..?
Det var det eneste jeg kommer på. Saltet gjør jo at kroppen leder strøm bedre.

Gjorde noen tulleforsøk nå, og jeg blir ikke helt klok på vekta.

Med hælene på vekta men tåballene på gulvet og vekta viste 77 kg:
Fett: 36%
Vann: 60%
Muskler: 60%

Stående på alle fire med hendene på vekta og vekta viste 50 kg:
Fett: 16%
Vann: 60%
Muskler: 63%

Og da jeg testet med 1,5 kg klær på, så gikk fettprosenten opp, muskelprosenten ned og vannprosenten var lik.

Supera
04-08-11, 14:03
Hva slags vekt er det dere snakker om, som kan måle slikt??
Jeg har en slik en (http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=2052725). De som mer inni dette her sier at de er langt fra like gode som skikkelig kroppsanalyse som du blant annet får på noen treningssentre. Men de gir en pekepinn.

Men googlet litt og fant denne kommentaren om slike vekter:
- For personer med normal BMI, altså en fettprosent på mellom 20 og 35 viser de fleste vektene ganske riktig resultat, men for folk utenom normalsjiktet blir resultatene veldig unøyaktige, sier student Frode Håvåg Saint-Sollieux ved Idrettshøgskolen.

Dette kan tyde på at vektene legger seg nært opptil BMI-skalaen og at de elektroniske signalene som sendes ut ikke har så stor innvirking på sluttresultatet likevel. Kanskje kan en vanlig mekanisk vekt og kalkulator hjelpe deg like langt på veien.

- Vi har også sett store sprik i målingene når en og samme person har veid seg på de ulike vektene. Et avvik på 15 % er mye når det er snakk om fettprosent konkluderer Tom Piperud, også student ved Norges Idrettshøgskole.
BMI'en min er 37. Ikke sååå langt fra 35.

Lindemor
04-08-11, 14:39
Nå har vel ikke jeg nevnt vekten min her inne, men jeg er en av de nye som er slank og normalvektig og likevel vil ned bittelitt. Men jeg har ingen syke ideer om å bli undervektig, det eneste jeg ønsker er å miste ca 2-3 kg slik at mine gamle bukser passer som hånd i hanske igjen. Har ikke råd til å kjøpe masse nytt :)

Hei! 2-3 kilo tar du nok ganske greit om du bare kutter ut høykarboprodukter som brød, ris, pasta og poteter. Slik jeg ser det skal det ikke store forandringene til i kosten før du greit kvitter deg med de små kiloene der. Lykke til!

Bokhylle
04-08-11, 15:25
Jeg har en slik en (http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=2052725). De som mer inni dette her sier at de er langt fra like gode som skikkelig kroppsanalyse som du blant annet får på noen treningssentre. Men de gir en pekepinn.

Men googlet litt og fant denne kommentaren om slike vekter:

BMI'en min er 37. Ikke sååå langt fra 35.
Jammen... Hvordan kan en vekt vite hvor mye fettprosent og vannprosent du har? Den merker jo bare tyngden? Jeg skjønner ikke :confused: :p

Hei! 2-3 kilo tar du nok ganske greit om du bare kutter ut høykarboprodukter som brød, ris, pasta og poteter. Slik jeg ser det skal det ikke store forandringene til i kosten før du greit kvitter deg med de små kiloene der. Lykke til!
Ja, har spist lavkarbo i ca 20 dager nå og har mistet over 2 kg. Sikkert mye vann i starten da, men likevel. Ikkeno stress det her. Men det er ikke hovedgrunnen til at jeg spiser lavkarbo :)

Cyan
04-08-11, 17:10
Jammen... Hvordan kan en vekt vite hvor mye fettprosent og vannprosent du har? Den merker jo bare tyngden? Jeg skjønner ikke :confused: :p Den måler motstand vha magnetiske (?) impulser. Derfor må man stå barføtt på slike vekter.

Supera
04-08-11, 17:47
Den måler motstand vha magnetiske (?) impulser. Derfor må man stå barføtt på slike vekter.
Elektriske. Den sender svak strøm gjennom kroppen og måler motstanden.

Jabba
04-08-11, 18:55
Ved måling med slik vekt det snakkes om her....hva er de "ideelle" tallene ?
Hva koster en slik måling på treningssenter ?
Hva spør jeg etter hvis jeg ringer å spør ...om de har kroppssanalysemaskin ? Er det det det heter ? (det ble mange "det" gitt....*ler*)

Jabba
04-08-11, 18:56
Hva er den beste måten å få fjernet hår fra overleppa på - PERMANENT?

Zillah
04-08-11, 19:07
Takk til alle som kom med innspill om maling av kjøkkenet for ei tid sida. Tar med meg tips og råd til eg set i gang når det lir på.

Dagens fråga har kanskje ikkje noko enkelt kort svar, men eg prøver likevel. Kan gjerne svare i PM dersom de heller føler for det.

Eg lurer på når ein "kan" fortelje ungane at ein har fått ein ny kjæreste. Ungane mine er 11, 9, 6 og 4. Det blir ikkje aktuelt for dei å treffest på ei stund enda, men det er vanskeleg å hemmeleghalde tekstmeldingar/telefon/chat/gåver i posten/blomster osv.

Far deira og eg har budd frå kvarandre i eit drøyt år.

TrillTrall
04-08-11, 19:08
Takk til alle som kom med innspill om maling av kjøkkenet for ei tid sida. Tar med meg tips og råd til eg set i gang når det lir på.

Dagens fråga har kanskje ikkje noko enkelt kort svar, men eg prøver likevel. Kan gjerne svare i PM dersom de heller føler for det.

Eg lurer på når ein "kan" fortelje ungane at ein har fått ein ny kjæreste. Ungane mine er 11, 9, 6 og 4. Det blir ikkje aktuelt for dei å treffest på ei stund enda, men det er vanskeleg å hemmeleghalde tekstmeldingar/telefon/chat/gåver i posten/blomster osv.

Far deira og eg har budd frå kvarandre i eit drøyt år.

Om de lurer på hvem du har fått blomster fra, hvem som ringer eller hva du har gjort i helgen mens de var hos pappa så kan du jo bare si at det er en god venn som heter XXX og som mamma trives godt sammen med. :) De eldste lukter nok lunta ganske raskt.

Zillah
04-08-11, 19:10
Hva spør jeg etter hvis jeg ringer å spør ...om de har kroppssanalysemaskin ? Er det det det heter ? (det ble mange "det" gitt....*ler*)

På mitt treningssenter så blir det gjort InBody (http://www.bodyanalyse.no/) analyse, og det kostar 350 kroner. Da får du oversikt over kor du ligg hen i forhold til "normalområdet" for kjønn, alder, høgde. (Det finst eit kart på siten der som viser kor det tilbys kroppsanalyse, men eg ser no fort at ikkje alle er med - for vårt senter står ikkje på kartet.)

Cherry
04-08-11, 19:14
Hva er den beste måten å få fjernet hår fra overleppa på - PERMANENT?

Elektrolyse er den eneste garanterte permanente hårfjerningen. Men du må nok belage deg på 5-6 behandlinger minst. Aberet er at mellom hver gang må hårene være noen milimeter før du kan behandles.

Cherry
04-08-11, 19:15
Jammen... Hvordan kan en vekt vite hvor mye fettprosent og vannprosent du har? Den merker jo bare tyngden? Jeg skjønner ikke :confused: :p

Sånne vekter som de har på treningssentrene som koster sånn 200 000 kroner er nok hakket mer avanserte enn weifa badevekt til 299 på elkjøp ;)

Den analyserer hvor mye vann, fett og muskler du har i kroppen gjennom strålinger.

Jabba
04-08-11, 19:27
Elektrolyse er den eneste garanterte permanente hårfjerningen. Men du må nok belage deg på 5-6 behandlinger minst. Aberet er at mellom hver gang må hårene være noen milimeter før du kan behandles.

Takk! Jeg MÅ gå å få gjort noe med dette nå.....uff - ser ikke ut!

Camomilla
04-08-11, 21:14

Jeg tok kroppsanalyse på Elixia, maskinen het InBody. Men jeg er helt sikker på at de skjønner hva du mener om du ber om en kroppsanalyse :) Mener å huske at det kostet 6-700 for ikke-medlemmer og 4-500 for medlemmer. Dyrt, men veldig informativt. Jeg hadde stor nytte av den, og skal tilbake for ny analyse nå som jeg har nådd målet mitt, og nærmer meg idealvekten maskinen satt for meg. Må bare få rotet meg til å bestille en time først :o

Edit: og der så jeg at du allerede hadde fått svar av Zillah - ikke meningen å gjenta henne, altså :)

Bønna200
04-08-11, 21:31
Jeg har kjøpt lavkarbobrød på sunkost. Kan jeg ta det i brødristeren?

Lillemy71
04-08-11, 21:49

Til informasjon:

Elektrolyse

Elektrolyse fungerer på den måten at det blir satt inn en nål i hårsekken. Deretter sendes det støm inn i den og hårrota dør. Et lite område slik som overleppen kan ta fra 4 til 10 timer. Et større område slik som bikinilinja kan ta opp til 16 timer. Så dette kan ære en tidkrevende prosess.
Varighet: Dette vil i de fleste tilfeller være en permanent hårfjerning, men noen kan oppleve at noe hår kommer tilbake.
Fordeler: Noen får fjernet håret permanent.
Ulemper: Dette er en tidkrevende prosess og i tillegg kan det bli til en pris som er ganske høy. Derfor er det blir det vanligvis gjort på små områder slik at det ikke skal bli så stive priser.

Hårfjerning med laser

Hårfjerning med laser blir gjort ved at en laser blir pekt mot hårsekken. Laserbehandling vil dermed stoppe hårveksten. Den fungerer best på personer med lys hud og mørkt hår. Dette på grunn av at pigmentene i huden vil slippe igjennom laseren lettere og at pigmentene i håret vil absorbere laserlyset lettere.
Varighet: Dette er også en permanent hårfjerning, men noen returnerer etter et halvt år på grunn av at det kan bli litt ettervekst.
Fordeler: Laserhårfjerning varer lenge og man kan behandle store områder av gangen.
Ulemper: Hårfjerning med laser er ofte ganske dyrt, men ikke alle som tilbyr det har samme pris, så det kan være mulig å finne en billig avtale også.
Kilde: http://www.kjerringrad.com/haarfjerning-405.html

Vil nok anbefale laser, det er atskillig mindre smertefullt enn elektrolyse og ingen av delene er garantert permanent. Du kan lese mer om hårfjerning med laser her (http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/plastisk-kirurgi/harfjerning-med-laser-26130.html) .

Photobscura
04-08-11, 22:02
Nå har jeg ikke orket å lese gjennom alle svarene, men Supera; En sånn vekt er på grensen til litt håpløs. Du sier moren din har mer epleform enn deg, og da har hun kanskje tynnere bein også? Jeg veide meg på en sånn vekt en gang, og jeg har alltid hatt tyyyynne bein, jeg måtte le. Tror jeg hadde en fettprosent på typ 25, eller noe. No, sir, det stemmer overhodet ikke, for jeg hadde i virkeligheten på den tiden minst 40, om ikke mer. Nettopp, som du selv sier, den måler knapt nok til hofta. Signalene når ikke langt nok opp.
Og det med muskler kan jo også forklares med at dine kanskje er mer velfordelte. Jeg har jo sett bilder av deg, og du ser ganske jevnt over sterk og kompakt ut. :)
Tror egentlig ikke det er noe vits i bruke den vekta i noe sammenligningsøyemed, men kun for din egen del om skal ha noen videre nytte av den. :)

Supera
04-08-11, 22:09
Nå har jeg ikke orket å lese gjennom alle svarene, men Supera; En sånn vekt er på grensen til litt håpløs. Du sier moren din har mer epleform enn deg, og da har hun kanskje tynnere bein også? Jeg veide meg på en sånn vekt en gang, og jeg har alltid hatt tyyyynne bein, jeg måtte le. Tror jeg hadde en fettprosent på typ 25, eller noe. No, sir, det stemmer overhodet ikke, for jeg hadde i virkeligheten på den tiden minst 40, om ikke mer. Nettopp, som du selv sier, den måler knapt nok til hofta. Signalene når ikke langt nok opp.
Og det med muskler kan jo også forklares med at dine kanskje er mer velfordelte. Jeg har jo sett bilder av deg, og du ser ganske jevnt over sterk og kompakt ut. :)
Tror egentlig ikke det er noe vits i bruke den vekta i noe sammenligningsøyemed, men kun for din egen del om skal ha noen videre nytte av den. :)
Ja, det var det jeg også tenkte, at den målte lavere fettprosent på henne siden fettet hennes ligger mer rundt magen mens det hos meg ligger ganske jevnt overalt. Jeg ble litt overrasket over at den påstod at jeg hadde MINDRE muskler enn normalt da. Da jeg trente karate (før husoppussingsprosjektet tok all fritid) så ble karatetreneren imponert over hvor sterk jeg var. :snill: Og da jeg gikk i 6. klasse så tok jeg alle guttene i klassen i håndbak. :snill:

Jeg legger ikke så mye i de vekt-målingene siden jeg vet at de ikke er helt til å stole på, men at den skulle måle så forferdelig lav vannprosent på meg da? :confused:

Furine
04-08-11, 23:04
Til informasjon:

Kilde: http://www.kjerringrad.com/haarfjerning-405.html

Vil nok anbefale laser, det er atskillig mindre smertefullt enn elektrolyse og ingen av delene er garantert permanent. Du kan lese mer om hårfjerning med laser her (http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/plastisk-kirurgi/harfjerning-med-laser-26130.html) .

Etter det eg har lært, er elektrolyse det einaste som verkeleg er permanent. Men det er ikkje nok med ei behandling for ein må ta dei forskjellige "vekstsonene", kvar hårsekk har fleire. Det er ikkje behageleg, det kan vere direkte vondt til tider. Men det funkar. Vondt skal vondt fordrive...

Cherry
04-08-11, 23:38
Etter det eg har lært, er elektrolyse det einaste som verkeleg er permanent. Men det er ikkje nok med ei behandling for ein må ta dei forskjellige "vekstsonene", kvar hårsekk har fleire. Det er ikkje behageleg, det kan vere direkte vondt til tider. Men det funkar. Vondt skal vondt fordrive...

Elektrolyse er den eneste godkjente offentlige hårfjerningsbehandlinga for f.eks PCOere fordi det er den eneste dokumenterte permanente hårfjerninga. Syns ikke det gjør vondt i det hele tatt, men jeg tar bare leggene =)

Furine
05-08-11, 00:05
Det er meir sensitivt i ansiktet... Ein brenn jo i hårsekken, så eg må seie eg har kjent det. Det er nærare 13 år sidan eg tok behandling, men eg kan føle kjensla av korleis det kjennest.

Lillemy71
05-08-11, 07:35

Var ikke permanent på meg i hvertfall og dt fikk jeg også opplyst om at det ikke er garantert permanent. Hårene kom tilbake noe mindre mørke og stive, men de er der. Jeg synes laser var like greit og like "permanent", men det er selvfølgelig for meg.

Cyan
05-08-11, 07:38
Kan fiberHUSK og HUSK (den grønne boksen de selger på helsekost) brukes på samme måte? Altså, det jeg lurer på er om fiberHUSK egner seg bedre til baking og om denne også kan brukes til mageregulerende middel slik som HUSK, eller om det er et fett hva jeg kjøper.

Og som et tilleggsspørsmål: Dersom jeg bruker HUSK for å få skikk på magen min, er det noen karbohydrater som må tas med i regnskapet da? Dersom jeg skulle bruke hele linfrø i stedet (men det fungerer ikke så bra på meg ...) regner jeg med at de går ufordøyd gjennom og derfor ikke trenger å tas med i karboregnskapet?

grotingeling
05-08-11, 08:00
Kan fiberHUSK og HUSK (den grønne boksen de selger på helsekost) brukes på samme måte? Altså, det jeg lurer på er om fiberHUSK egner seg bedre til baking og om denne også kan brukes til mageregulerende middel slik som HUSK, eller om det er et fett hva jeg kjøper.
Forskjellen på produktene er at den som heter fiberHUSK (gul pakke/pose) er pulverisert, mens den andre (grønn pakke) er hele psyllium frøskall.
Jeg bruker begge disse både til baking og som mageregulerende, og det går helt fint.
Men jeg tror produsenten har ment den gule til baking og den grønne til mageregulering :)

Og som et tilleggsspørsmål: Dersom jeg bruker HUSK for å få skikk på magen min, er det noen karbohydrater som må tas med i regnskapet da? Dersom jeg skulle bruke hele linfrø i stedet (men det fungerer ikke så bra på meg ...) regner jeg med at de går ufordøyd gjennom og derfor ikke trenger å tas med i karboregnskapet?
NOPE - fiberhusk er et kostfiber, og skal ikke regnes med over hode.
På fiberHUSK-pakken (gul) står det 0g karbohydrater og 85g kostfiber, mens det på HUSK-pakken (grønn) finner jeg ingen informasjon om næringsinnhold - og heller ikke på produsentens hjemmeside (http://www.husk.dk)
Men siden begge disse produktene i bunn og grunn er samme produkt, har de sansynligvis også samme næringsinnhold.

Cyan
05-08-11, 08:07
Da kjøper jeg fiberHUSK. Syns ikke den grønne HUSK-pakken egner seg så godt til matlaging :)

Photobscura
05-08-11, 09:19
Var ikke permanent på meg i hvertfall og dt fikk jeg også opplyst om at det ikke er garantert permanent. Hårene kom tilbake noe mindre mørke og stive, men de er der. Jeg synes laser var like greit og like "permanent", men det er selvfølgelig for meg.
Men elektrolyse er vel den eneste hårfjerningsmetoden du får dekket etter konstatert pcos, hvilket vel mest handler om at det var den metoden som var tilgjengelig da det ble bestemt, og det har aldri blitt endret ... Har også hørt at folk er mer fornøyd med laser, men dette vet jeg lite om. Heldigvis ikke plaget så mye med hårvekst tross pcos.

Carisma
05-08-11, 16:56
hvor lang tid tar det etter graviditet før hoftene er på plass? Litt ekkelt med denne slingringa. :rolleyes:

nellie
05-08-11, 17:00
hvor lang tid tar det etter graviditet før hoftene er på plass? Litt ekkelt med denne slingringa. :rolleyes:

Det er nok veldig individuelt.. På noen skjer det vel aldri. Bare til å ta tiden til hjelp:)

Cyan
05-08-11, 17:30
Jeg sliter fortsatt med bekkenløsningen min. Har gode perioder og dårlige perioder.

Kanskje
05-08-11, 17:42
Hvorfor reklamerer apotekene med solkrem til kropp - og en til ansikt??

Er det for å få selge flere produkter? Trenger man en til ansikt, og hva er forskjellen?

Silversun
05-08-11, 18:02
Det er vel ikke anbefalt å bruke produkter som er egnet for kroppen i ansiktet, man bruker jo ikke bodylotion i stedet for hudkrem? Produktene inneholder sikkert litt annerledes ingredienser, og solfaktoren er vel gjerne høyere i ansiktssolkremene?
Jeg vet ikke jeg da, bare gjetter. Det sikkert ikke så stor forskjell at det gjør noe for mennesker med normal hud, og dem med problemhud kjøper sikkert solkrem for ansiktet hos hudpleier alikevel.. :)

Regret
05-08-11, 18:13
Huden i ansiktet er mye mer skjør enn den på f.eks overarmer eller mage og da er det ikke alt man kan bruke i ansiktet som er ok for kropp.. noe bedre grunn kommer jeg ikke på. Helt sikkert noen som greier å svare bedre enn meg :p

Imp
05-08-11, 18:36
Det er flere merker som har krem både til kropp og ansikt i èn flaske. Jeg driter i det, jeg bruker den samme. Jeg tror vær og vind har mer å si for rynkene i ansiktet mitt enn de få dagene i året jeg bruker den solkremen...

Bokhylle
05-08-11, 18:37
Hvorfor reklamerer apotekene med solkrem til kropp - og en til ansikt??

Er det for å få selge flere produkter? Trenger man en til ansikt, og hva er forskjellen?

Mange av oss får lett fet og kvisete hud i ansiktet av vanlig solkrem. Solkrem for ansiktet er nok mye mildere, og inneholder ikke like mange ingredienser som tetter porer osv.

Så kan man jo da lure på hvorfor ikke alle solkremer er laget som solkremene for ansikt, men det er nok det at ingrediensene de bruker i solkrem for kropp er billigere, og dessuten er det nok vanskelig å lage vannfaste solkremer om man kun skal bruke "bra for ansiktet"-ingredienser - regner jeg med?

Skulle jeg brukt solkrem for kropp i ansiktet fast hadde jeg ikke blitt et pent syn til slutt :p Men så er jeg også veldig nøye med hva jeg putter i ansiktet. Bruker generelt ikke hudpleieprodukter fra apotek ettersom de etter min erfaring er ræææææva. Bruker kun merker som f.eks. Decléor og MD Formulations, samt ren mineralsminke. Sånn går det når man har slitt med dårlig hud tidligere, da blir man litt fanatisk.

Imp
05-08-11, 22:27
Åh:o Jeg har motsatt erfaring, har prøvd masse kremer fra hudpleiebutikker o.l, og enten er det for fett og veldig ofte fikk jeg en prikkende fornemmelse i huden og rød hud av dem. Rett og slett oversensitiv. Sluttet til slutt å prøve nye og brukte ingenting, men huden ble så tørr i visse partier. Men så har jeg funnet min favoritt på apoteket, av merke La Roche er den. Milde produkter, til og med makeuplotionen de har er jeg utrolig fornøyd med, den er så mild og tar likevel all sminken, det har jeg ikke opplevd med andre makeupfjernere.

Men bruker solkremen til barna mine da, og den er vel mild uansett, tenker jeg da. :o

langaard
05-08-11, 23:29
Det er flere merker som har krem både til kropp og ansikt i èn flaske. Jeg driter i det, jeg bruker den samme. Jeg tror vær og vind har mer å si for rynkene i ansiktet mitt enn de få dagene i året jeg bruker den solkremen...
Helt enig! Dessuten får fin hud av maten vi spiser:D

Bokhylle
05-08-11, 23:42
Åh:o Jeg har motsatt erfaring, har prøvd masse kremer fra hudpleiebutikker o.l, og enten er det for fett og veldig ofte fikk jeg en prikkende fornemmelse i huden og rød hud av dem. Rett og slett oversensitiv. Sluttet til slutt å prøve nye og brukte ingenting, men huden ble så tørr i visse partier. Men så har jeg funnet min favoritt på apoteket, av merke La Roche er den. Milde produkter, til og med makeuplotionen de har er jeg utrolig fornøyd med, den er så mild og tar likevel all sminken, det har jeg ikke opplevd med andre makeupfjernere.

Men bruker solkremen til barna mine da, og den er vel mild uansett, tenker jeg da. :o
Hva slags merker har du prøvd? Er kremen for fet så er den for fet, uansett merke. Jeg kunne f.eks. aldri brukt en fet krem ettersom jeg har fuktfattig hud og ikke tørr (faktisk ikke det samme :p), så jeg går etter kremer med mye fuktighet og lite fett.

Lillemy71
06-08-11, 09:45
Helt enig! Dessuten får fin hud av maten vi spiser:D

Ikke alle som får det skal jeg love deg, har aldri hatt så mye problemer med huden som etter at jeg starta lavkarbo og det har bare blitt verre og verre. Og bare sånn til info så har jeg holdt på i to år.

smgj
06-08-11, 10:37
Ikke alle som får det skal jeg love deg, har aldri hatt så mye problemer med huden som etter at jeg starta lavkarbo og det har bare blitt verre og verre. Og bare sånn til info så har jeg holdt på i to år.
Om du bruker mye melkprodukter så kan det være årsaken...? Var iallfall det for min del.

Bokhylle
06-08-11, 13:16

Jeg hadde grusom hud for noen år tilbake. Glinsende og fet og full av små og STORE kviser. Helt grusomt!

Det som ble redningen for meg var Diane p-piller sammen med strenge og gode hudpleierutiner, hvor jeg kun brukte produkter fra merkene Decléor og MD Formulations. I tillegg bruker jeg kun ren mineralsminke i ansiktet fra merket Everyday Minerals, som er veldig billig i tillegg.

Har skrevet litt om det her. (http://tonjesdagbok.blogspot.com/2010/02/noen-hudpleietips-fra-meg.html)

Kanskje er dette gammelt nytt for deg, ville bare tipse om det sånn i tilfelle :p

Lillemy71
06-08-11, 16:29
Jeg hadde grusom hud for noen år tilbake. Glinsende og fet og full av små og STORE kviser. Helt grusomt!

Det som ble redningen for meg var Diane p-piller sammen med strenge og gode hudpleierutiner, hvor jeg kun brukte produkter fra merkene Decléor og MD Formulations. I tillegg bruker jeg kun ren mineralsminke i ansiktet fra merket Everyday Minerals, som er veldig billig i tillegg.

Har skrevet litt om det her. (http://tonjesdagbok.blogspot.com/2010/02/noen-hudpleietips-fra-meg.html)

Kanskje er dette gammelt nytt for deg, ville bare tipse om det sånn i tilfelle :p

Gammalt og dårlig nytt, Diane p-piller skal ikke inn i min kropp, heller uren hud. Decleor og MD får jeg neller av og mineralsminke er en dødare for min hud. Har hudpleie og sminke som virker utmerket (har tross alt vært ute en vinternatt før og prøvd det meste). Før lavkarbo hadde jeg en fantastisk hud. Til og med i tenårene hadde jeg knapt nok kviser.

Jeg bruker forøvrig veldig lite melkeprodukt i kosten, har vært helt uten det i lange perioder også uten at huden viste noe tegn til å bli bedre. Det siste halvåret har jeg til og med fått urenheter på mage, rygg og armer (til og med hudpleieren min har kommentert dette), er vel bare en bivirkning av lavkarbo jeg må leve med tenker jeg. Har forøvrig sett mange andre også her på forumet som opplever at denne effekten med "mye bedre" hud uteblir i stor grad.

Yrla
06-08-11, 16:54
Lilemy, tar du tilskudd av a og e vitamin? A vitamin skal hemme infeksjoner og avhjelpe hudproblemer, og e vitamin skal øke kretsløpet helt ut i huden.B6 og sink kan også være mulige mangler.

Cherry
06-08-11, 18:46
Er oddsen mye større for å få svar dersom jeg bruker tusen spørsmålstegn etter spørsmålet mitt?????????????????????????????????????????????? ???????????????????????

(ja, det kalles ironi)

Regret
06-08-11, 19:15
I teorien, så er det faktisk mye større sjangs for å få svar fordi det ser mye mer desperat ut og det vekker mye mer oppmerksomhet. Meeeen.. jeg hadde aldri i verden giddet å ta meg tid til å svare på det innlegget med mest spørsmålstegn om det sto mellom ett med mang og ett med normal mengde. Jeg hadde nok bare irritert meg og ikke orket å svare, uansett hvor viktig det var å få svar. Skriveleif-inspektøren i meg skriker og hyler så jeg nesten sprekker av aggresjon.

Kanutten
06-08-11, 19:19
Er oddsen mye større for å få svar dersom jeg bruker tusen spørsmålstegn etter spørsmålet mitt?????????????????????????????????????????????? ???????????????????????

(ja, det kalles ironi)

I teorien, så er det faktisk mye større sjangs for å få svar fordi det ser mye mer desperat ut og det vekker mye mer oppmerksomhet. Meeeen.. jeg hadde aldri i verden giddet å ta meg tid til å svare på det innlegget med mest spørsmålstegn om det sto mellom ett med mang og ett med normal mengde. Jeg hadde nok bare irritert meg og ikke orket å svare, uansett hvor viktig det var å få svar. Skriveleif-inspektøren i meg skriker og hyler så jeg nesten sprekker av aggresjon.

:lol:

Regret
06-08-11, 19:25
jaja jeg ser at jeg svarte litt imot meg selv der, men nå gjalt det jo faktisk et spørsmål OM dette med å svare på de med mange spørsmålstegn og da gjør jeg unntak :p Hadde hun skrevet akkurat det samme innlegget 2 ganger hvor ene hadde mange tegn og det andre normalt, så hadde jeg heller quotet det uten tegnene :)

halkatlala
06-08-11, 22:18
de siste dagene har jeg fått blåmerker bare jeg så vidt dulter borti noe. noen som vet hva det kan komme av? jeg ser snart ut som et verdenskart...

Yrla
06-08-11, 23:42
de siste dagene har jeg fått blåmerker bare jeg så vidt dulter borti noe. noen som vet hva det kan komme av? jeg ser snart ut som et verdenskart...ja, c-vitamin-mangel antakeligvis

Tante TI
07-08-11, 02:54
Når jeg er i solen, så får jeg noen blanke bittesmå blemmer, på størrelse med et knappenålshode. Særlig på brystet og i kløften, og i armbuen. Skraper jeg på disse, så er det liksom vann inni. De klør ikke, men det ser jo ganske rart ut. og jeg forstår ikke hvorfor disse blemmene kommer.

Noen som vet hva dette er, og hva jeg kan gjøre for å ungå dem?

VARME-/SVETTEUTSLETT:
Som Kitt svarer på dette er det varmeutslett, eller svetteutslett.
Jeg har hatt massevis av sånt utslett og tok det for å være soleksem, helt til jeg leste i et ukeblad om det.

Der sto det følgende (omtrent slik jeg husker det):
1. Hvis du får slikt utslett skal du ALDRI bruke høyere solfaktor enn 12.
Solkrem med høyere faktor "stenger" svetten inne slik at huden ikke får puste skikkelig.
2. Spis E-vitamin hver dag hele sommerhalvåret, begynn ved påsketider for å forberede huden til sommersola.

Jeg kastet alle gamle solkremer med høy faktor og har siden
bare brukt faktor 12, jeg spiser E- og B6-vitamin hver dag - året rundt, og jeg har aldri siden hatt sol-/svetteutslett.

Nå skal ikke jeg påstå at dagens solkremer med høyere faktor stenger svetten inne, men det var det som sto i det bladet. Og det virket iallfall slik på mine blemmer!
Verd å prøve, og heller være kortere tid om gangen i sola til huden blir tilvendt. :)

Photobscura
07-08-11, 09:07
Og jeg som moderator fjerner alle overflødige utrops- og spørsmålstegn fra trådtitler. Just so you know! ;)

Lillemy71
07-08-11, 09:24
Lilemy, tar du tilskudd av a og e vitamin? A vitamin skal hemme infeksjoner og avhjelpe hudproblemer, og e vitamin skal øke kretsløpet helt ut i huden.B6 og sink kan også være mulige mangler.

Tja jeg tar A, B-kompleks C, D3, E, Omega 3. Zink, selen, krom. magnesium som jeg har gjort i mange år lenge før lavkarbo - kanskje problemet er for mye tilskudd?

Er egentlig ikke ute alle mulige og umulige kjerringråd, ville bare poengtere at jeg og mange med meg ikke opplever å få bedre hud av lavkarbo - tvert i mot!

Jabba
07-08-11, 10:54
Synes det er så godt med noe kaldt og søtt nå på varme sommerkvelder....og da står valget mellom Cola Zero og Fun Light med BonAqua m kullsyre.....
Skal jeg nå først velge mellom pest og kolera ..... så er vel det beste Fun Light med boblevann ? Innbiller meg at det er "sunnere" enn Cola Zero.

Har bestilt Stevia dråper m smak og håper de dukker opp snart......

smgj
07-08-11, 11:06
de siste dagene har jeg fått blåmerker bare jeg så vidt dulter borti noe. noen som vet hva det kan komme av? jeg ser snart ut som et verdenskart...
Kan også bety mangel på k-vitamin. (Spis grønnkålen din. http://www.mathjelpen.no/hXGYCowtrG5v.16.idium ) ;)

Photobscura
07-08-11, 11:55
Jeg skal tørketromle en dundyne, og mener å ha lest et tips om å putte i et par tennisballer sammen med dyna sånn at ikke dunene klumper seg. Nå har ikke jeg noen tennisballer, eller planer om å kjøpe noen. Noen gode alternativer? F.eks et par småsko med gummisåle, vil det funke?

smgj
07-08-11, 11:58
Jeg skal tørketromle en dundyne, og mener å ha lest et tips om å putte i et par tennisballer sammen med dyna sånn at ikke dunene klumper seg. Nå har ikke jeg noen tennisballer, eller planer om å kjøpe noen. Noen gode alternativer? F.eks et par småsko med gummisåle, vil det funke?

Ja - poenget er at fibrene skal få "juling". Jeg har aldri hørt det om dun, men ble anbefalt det for soveposen (kullfiber). Jeg har brukt joggeskoene for hodeputene. :D (Og ja, jeg vasket joggeskoene først også. )

Photobscura
07-08-11, 12:07
Ja - poenget er at fibrene skal få "juling". Jeg har aldri hørt det om dun, men ble anbefalt det for soveposen (kullfiber). Jeg har brukt joggeskoene for hodeputene. :D (Og ja, jeg vasket joggeskoene først også. )
Nice! Jeg visste jeg hadde det fra et sted, det med sko. Jeg har et par converse-knockoffs som er helt ubrukte, så da er det problemet løst! Var så lur å henge opp dyna i sola i går, og i dag regner det ... :rolleyes:

halkatlala
07-08-11, 12:15
Nice! Jeg visste jeg hadde det fra et sted, det med sko. Jeg har et par converse-knockoffs som er helt ubrukte, så da er det problemet løst! Var så lur å henge opp dyna i sola i går, og i dag regner det ... :rolleyes:
men vil ikke de converse skoene krympe i trommelen? sønnen min hadde vans som jeg putta i trommelen. de ble for små, og så rare ut etterpå (såla var det enenste som ikke krympa)

Lava
07-08-11, 12:28
Har bestikk som det står "stainless steel" på og det betyr vel at de ikke skal ruste? Oppvaskmaskinen (eller pulveret) her hvor jeg leier, er så kjekk at bestikket kommer ut etter vask med rustflekker på!

Det er nå dessverre sånn at det er ingenting som er rustfritt det er en helt feil betegnelse, derimot kan man snakke om rustbestandig (korrosjonsbestandig, det er bare jern som kan ruste mens alle metaller kan korrodere) i større eller mindre grad. Såkalt rustfritt bestikk er ofte av lavkvalitetsstål og tåler ikke allverden og er nok i mange tilfeller ikke laget for å tåle den sterke såpen som vi bruker i oppvaskmaskin. Den har med årene endret seg og er blitt sterkere og mer etsende eller korrosiv om du vil og da kan et billigbestikk fort bli stygt. Men skyld ikke på maskinen finn heler et nytt bestikk og det lønner seg å kjøpe noe enn det billigste på f.eks europris, er egn grunn til at det er billig.

Mitt bestikk er ikke av den billige typen. Dette gjelder alt hva jeg har og da innbefattet nytt og gammelt diverse bestikk. Også knivsett av merkene Fiskars og Koch Messer. Tøyset med flekkene begynte etter at jeg flyttet hit, før hadde jeg ingen problemer og jeg har hatt forskjellige oppvaskmaskiner på hvert sted jeg har bodd. Og noe av bestikket er så gammelt at det har fulgt med meg i alle år. Noe er sågar fra svigermor og derfor solid og godt.
Men her i huset tåler inget bestikk å vaskes i maskinen lenger....

smgj
07-08-11, 12:29
men vil ikke de converse skoene krympe i trommelen? sønnen min hadde vans som jeg putta i trommelen. de ble for små, og så rare ut etterpå (såla var det enenste som ikke krympa)
Om man kjører høy varme, så ja... Bomull er notorisk til å krympe i varm trommel.
Her må jo være stedet å gjøre av de notoriske crocs'ene? :D

Photobscura
07-08-11, 13:07
For det første er det ikke ekte converse, men noe jeg kjøpte for 75 kroner på Ellos for to år siden, og aldri brukt, krymper de så gråter jeg ikke! :p Kanskje de har funnet sin purpose i livet nå? ;)
Om man kjører høy varme, så ja... Bomull er notorisk til å krympe i varm trommel.
Her må jo være stedet å gjøre av de notoriske crocs'ene? :D
Hehe, trommelen er gaaaaammel, finnes ingen mulighet til å justere temperaturen, gitt. Men den funker greit da. Her har aldri et par crocs kommet over dørterskelen, så jeg tipper det blir disse ubrukte bomullsskoa som må til pers. ;)

smgj
07-08-11, 14:05
Mitt bestikk er ikke av den billige typen. Dette gjelder alt hva jeg har og da innbefattet nytt og gammelt diverse bestikk. Også knivsett av merkene Fiskars og Koch Messer. Tøyset med flekkene begynte etter at jeg flyttet hit, før hadde jeg ingen problemer og jeg har hatt forskjellige oppvaskmaskiner på hvert sted jeg har bodd. Og noe av bestikket er så gammelt at det har fulgt med meg i alle år. Noe er sågar fra svigermor og derfor solid og godt.
Men her i huset tåler inget bestikk å vaskes i maskinen lenger....
Kan ha med surt eller hardt vann å gjøre. Jeg så aldri rustflekker på rustfritt (= mer rustmotstandsdyktig, men ikke rustfritt... for at det skal være rustfritt må det hete syrefast om stålet skal brukes på/ved/i saltvann iallfall) billigbestikk hjemme der hvor vi hadde kalkrikt vann, men her hvor vi bor nå har vi surt vann og bestikket ruster... Går greit bort med en hard kjøkkensvamp og det holder ganske bra... men før eller siden kommer det igjen. Og det mest irriterende er at disse rustflekkene har en STOR forkjærlighet for fiskars-knivene... :mad:

Lindemor
07-08-11, 14:19
Hvor får jeg kjøpt vaniljepulver (som jeg ser står i mange oppskrifter)?

Kitt
07-08-11, 14:24
Jeg kjøpte mitt på helsekosten!

Lillemy71
07-08-11, 21:34

Helsekost, økologiske butikker eller her (http://www.okosjokolade.no/nettbutikk/andre-ingredienser.html?page=shop.browse&category_id=6) f.eks :)

Lillemy71
07-08-11, 21:40
For det første er det ikke ekte converse, men noe jeg kjøpte for 75 kroner på Ellos for to år siden, og aldri brukt, krymper de så gråter jeg ikke! :p Kanskje de har funnet sin purpose i livet nå? ;)

Jeg har også brukt noen billige converse knock-offs til dette, ikke krympa de og ikke bleika de, da holdt de seg godt gitt. Men putene mine ble jo kjempefluffy og fine, det er et must og ha tennisballer/sko i tørketrommelen når man tørker dun ellers får man bare en rar klump ut igjen :D

Regret
08-08-11, 08:21
I dag begynner jeg med ketolyse igjen og siden det er en stund siden sist jeg var på det så har jeg begynt å glemme litt. Jeg sitter å lager en dagsmeny nå, men havner på ca 4 g karbo. Er det sånn at jeg ikke vil gå ned om jeg er for lav på kh? bør jeg heller la det være som det er, men 'fylle opp' med grønnsaker for å øke karbene? eller fettholdigeproduketer som rømme og ost?

Cyan
08-08-11, 08:28
I dag begynner jeg med ketolyse igjen og siden det er en stund siden sist jeg var på det så har jeg begynt å glemme litt. Jeg sitter å lager en dagsmeny nå, men havner på ca 4 g karbo. Er det sånn at jeg ikke vil gå ned om jeg er for lav på kh? bør jeg heller la det være som det er, men 'fylle opp' med grønnsaker for å øke karbene? eller fettholdigeproduketer som rømme og ost? Det kan hende at du går ned på 4 gram KH, men poenget med ketolysekuren er jo å ligge på 15-20 gram KH per dag så da bør du bestrebe på å gjøre det. Hvis ikke følger du jo strengt tatt ikke ketolysekuren ;)

Hva du skal fylle på karbokvoten din med kommer an på hvor mye fett du har fra før. I utgangspunktet foreslår jeg at du fyller opp med mest mulig grønnsaker og supplerer med fete meieriprodukter dersom det er knapt med fett.

Regret
08-08-11, 08:33
Takk for svar! Dette høres jo helt logisk ut. Jeg la til ett måltid til, altså en omelett til lunsj også, og ekstra grønnsaker her og der og er nå opp i 6,2 g. Skal se om jeg kan legge til noe til de andre måltidene også så kommer jeg meg nok opp til 15 g karbo i såfall. Sånn som ting står nå så er jeg på 69% fett og 29% protein, og da 2% karbo. Så jeg skal prøve å få opp fettet litt med et par skjeer cocosa også tenkte jeg, men det vil jo ikke få opp karboen hmm.. tenkte at jeg hvertfall må opp til 75% fett og med cocosa så synker proteinprosenten litt, ideelt rundt 20 % om jeg husker rett.

Cyan
08-08-11, 08:34
Hvorfor anbefales det egentlig så mange steder å ligge unna kaffe/koffein de første ukene av et lavkarbokosthold? Jeg har inntrykk av at veldig mange ikke dropper kaffen, men opplever likevel ingen problemer med det.

Regret
08-08-11, 08:39
hmm det har jeg aldri holdt meg unna med vilje.. tror det har noe med forbrenningen å gjøre, men jeg aner ikke. Kan det være det som gjør at jeg ikke lengere gikk noe mer ned i vekt? sånn 3 måneder etter start?

Cyan
08-08-11, 08:46
Jeg tror ikke det har noe med forbrenningen å gjøre. Om noe, så øker muligens kaffe forbrenningen litt.

Jeg tror mer det har med blodsukkerregulering å gjøre, men jeg er ikke sikker. Eller kanskje det er noe med at man skal spise så rent som mulig og at koffeinen blir som "gift" å regne? :confused:

Regret
08-08-11, 08:50
at det er gift er ikke usannsynlig. Jeg tror det kanskje står noe om det i ketolyseboka eller på nett.. jeg skal se om jeg finner ut noe.

Photobscura
08-08-11, 08:50
Jeg har også brukt noen billige converse knock-offs til dette, ikke krympa de og ikke bleika de, da holdt de seg godt gitt. Men putene mine ble jo kjempefluffy og fine, det er et must og ha tennisballer/sko i tørketrommelen når man tørker dun ellers får man bare en rar klump ut igjen :D
Det funka fett som bare det! Ikke noe endring på skoene, og dyna ble helt fantastisk! Som da den var ny! :D

Cyan: Dette er diskutert opp og i mente så lenge jeg har vært medlem her, og jeg har fortsatt til gode å skjønne hvorfor. Atkins sier jo også noe om dette, men man får liksom ingen god forklaring. Noen sier at kaffe kan senke blodsukkeret, noen sier det helt motsatte. Så vidt jeg har forstått det så har det mye å si hva du spiser i forhold til hvordan kaffe påvirker sånne ting, men gud ... Jeg har mistet oversikten for lengst, og drikker min kaffe med den beste samvittighet. Å være uten kaffe har aldri gjort noe for vekta mi.

Rin
08-08-11, 09:01
I den nye Atkinsboka "friskmeldes" koffein, og det antydes at moderat inntak faktisk kan hjelpe forbrenningen. Men jeg tror det er en sånn ting man må teste selv hvor godt man tåler, som med så mye annet. Høres jo ikke helt usannsynlig ut at for høyt koffeininntak i forhold til egen tålegrense kan bli en kjip stressfaktor for kroppen.

Photobscura
08-08-11, 09:07
I den nye Atkinsboka "friskmeldes" koffein, og det antydes at moderat inntak faktisk kan hjelpe forbrenningen. Men jeg tror det er en sånn ting man må teste selv hvor godt man tåler, som med så mye annet. Høres jo ikke helt usannsynlig ut at for høyt koffeininntak i forhold til egen tålegrense kan bli en kjip stressfaktor for kroppen.
Ah, visste jeg det ikke! Jeg har jo bare den engelske DANDR fra tidlgi 2000-tall, har ikke kommet så langt som å kjøpe den nye.
Jeg her liksom alltid hørt at fire gjennomsnittlig store kopper er "perfekt", ikke nok til at man får for mye koffein, men akkurat nok til at man drar fordel av de gode stoffene i kaffen.
Ikke at jeg drikker fire kopper om dagen, altså ... Jeg tror vel jeg må doble det tallet ...

smgj
08-08-11, 09:26

Dette er også teorien i Primal Blueprint. Kaffe som kos - engang i mellom - er helt ok. Når man derimot bruker kaffe som et stimuli så er man der at man antakelig allerede har godt i overkant med kortisol - og bør dermed unna den (og alt annet koffeinholdig) til at man er mer i balanse.

Samme som rødvin - ett glass om dagen er ok, en flaske er ikke bra og er man alkoholiker så bør man droppe glasset også.

Cyan
08-08-11, 09:27
I den nye Atkinsboka "friskmeldes" koffein, og det antydes at moderat inntak faktisk kan hjelpe forbrenningen. Men jeg tror det er en sånn ting man må teste selv hvor godt man tåler, som med så mye annet. Høres jo ikke helt usannsynlig ut at for høyt koffeininntak i forhold til egen tålegrense kan bli en kjip stressfaktor for kroppen. Aha, good :) Jeg har jo skjønt at dette med koffein og egen tålegrense er noe man må teste ut. Jeg er sensitiv og kan drikke 2 kopper kaffe om dagen. Drikker jeg mer enn det får jeg mageproblemer med luftsmerter, magekramper etc, og drikker jeg mye mer får jeg angstsymptomer (som harehjerte, rastløshet og sånn). Men dette gjelder jo uansett kosthold og jeg har aldri skjønt hvorfor man skal være mer påpasselig med kaffen ved lavkarbo. Men nå er det altså friskmeldt :)

Photobscura
08-08-11, 09:37
Er det noen her som har sånn syntetisk "pelspledd" fra Kid? Eller fra hvor som helst, for så vidt, de er vel i samme kvalitet; juksepels på ene sida, og fleece (eller noe som ligner) på undersiden. Jeg har i alle fall av klart å rive av vaskeanvisningene, eller, jeg tror jeg må ha gjort det, for jeg finner ingen. Noen som vet OM jeg kan vaske dette pleddet i vaskemaskinen, og i tilfelle på hvilket program/temperatur etc? Det er mitt favorittpledd über alles, men nå har jeg søla masse på det, og det MÅ vaskes!

Regret
08-08-11, 09:52
Står håndvask 30 grader, tror jeg. Litt utvasket, men det er det jeg ser. Ikke tørketrommel eller strykejern. Jeg har vasket det et par ganger og bare brukt 30 grader i vaskemaskina. Blir ikke like mykt, men bedre uansett.

Photobscura
08-08-11, 09:54
Står håndvask 30 grader, tror jeg. Litt utvasket, men det er det jeg ser. Ikke tørketrommel eller strykejern. Jeg har vasket det et par ganger og bare brukt 30 grader i vaskemaskina. Blir ikke like mykt, men bedre uansett.
Hmmm ... Kanskje jeg skal vaske det på tretti graders ullvask med Milo? Vaskes må det jo uansett nå ...

Regret
08-08-11, 09:58
Hmmm ... Kanskje jeg skal vaske det på tretti graders ullvask med Milo? Vaskes må det jo uansett nå ...

Hørtes bra ut det :)

Yrla
08-08-11, 10:23
Hva skjer om man putter en dunpute i vaskemaskinen?

Photobscura
08-08-11, 10:26
Den blir ren! Altså, forutsatt at du setter på maskinen, da. :p Hehe, sorry, kunne ikke dy meg. Jevnt de fleste dunputer tåler maskinvask.

Lava
08-08-11, 10:49
På mitt pelspledd står 30 grader, men jeg vasker det på vanlig vask 40 grader og vanlig vaskepulver og skyllemiddel. Blir helt fint.

Lillemy71
08-08-11, 11:25

Her er de tipsene jeg fikk for å vaske dunputer/dyner/jakker ( fra en av byens mest velrenommerte butikker på den slags ting):

Puter/dyne kan godt vaskes på 60 grader. Vaskemiddel er ikke nødvendig, men om du vil bruke det, bruk halv mengde og det skal ikke være biologisk vaskemiddel eller f.eks milo. Skyllemiddel skal man ikke bruke. Ved bruk av vaskepulver er det en fordel å kjøre ekstra skylling. Kjør lang sentrifugering. Må tørkes i tørketrommel sammen med en tennisball, en sko eller lignede for å få fluffet opp dunet.

vimsen85
08-08-11, 11:38
Noen som vet hvor lang tid det tar å overføre penger fra en bank til en annen? Min far har overført noen penger rundt 7.30 i dag tidlig. Jeg har egentlig bruk for dem i dag, men jeg er usikker på om jeg får dem så fort. Han har Nordea og jeg har Skandiabanken dersom det har noe å si..

Regret
08-08-11, 11:41
Er du heldig så får du de i dag før kl 14, men mest sannsynlig så får du de i morgen tidlig.

vimsen85
08-08-11, 11:44
Er du heldig så får du de i dag før kl 14, men mest sannsynlig så får du de i morgen tidlig.

Krysser fingrene for det da. Takk for svar :)

Carisma
08-08-11, 12:11
Hva i all verden skal jeg lage til middag i dag? Det eneste jeg har lyst på er LØK og det kan jeg ikke spise pga amminga....

Antoinette6
08-08-11, 12:19
Stekt kjøttdeigform med smeltet ost. Godt krydder, hakkede hermetiske tomater og fløte, - og vips. I ovnen på 200 grader i et kvarter, - eller til osten er smeltet slik du liker den.

:ja:

Cyan
08-08-11, 12:23
Hva i all verden skal jeg lage til middag i dag? Det eneste jeg har lyst på er LØK og det kan jeg ikke spise pga amminga.... Har du sjekket det? Trym reagerte ikke på små mengder løk.

Carisma
08-08-11, 12:23
Stekt kjøttdeigform med smeltet ost. Godt krydder, hakkede hermetiske tomater og fløte, - og vips. I ovnen på 200 grader i et kvarter, - eller til osten er smeltet slik du liker den.

:ja:

Liker ikke tomater. :o

Antoinette6
08-08-11, 12:24
Du kan fint lage denne UTEN tomater også ! :D

Yrla
08-08-11, 13:33
Noen som vet hvor lang tid det tar å overføre penger fra en bank til en annen? Min far har overført noen penger rundt 7.30 i dag tidlig. Jeg har egentlig bruk for dem i dag, men jeg er usikker på om jeg får dem så fort. Han har Nordea og jeg har Skandiabanken dersom det har noe å si..
Antakeligvis får du de idag etter 12 en gang.

Photobscura
08-08-11, 14:32
Antakeligvis får du de idag etter 12 en gang.
Det er halvannen time siden (fra du skrev, nå er det to og en halv). ;) Med mindre du mener midnatt?!

vimsen85
08-08-11, 16:26
Har fått pengene :D Hurra! Da ble det ferie på meg i år. Deiligdeiligdeilig! :D

Yrla
08-08-11, 17:21
Gratulerer. Settes de inn innen tolv på dagen, da skal man få det samme dag.

BenteR
08-08-11, 20:44
Det avhenger av fra hvilken bank og til hvilken bank.
Når jeg overfører penger fra min ene konto til en annen (annen bank), går det alltid to til tre dager før pengene er inne...

vaskeklut
08-08-11, 21:47
Er det sant at man blir mindre mett av margarin enn om man bruker samme mengde smør? Eller er det magen og hodet mitt som er på ferie?

Lindemor
08-08-11, 22:24
Er det sant at man blir mindre mett av margarin enn om man bruker samme mengde smør? Eller er det magen og hodet mitt som er på ferie?

Dette vet jeg ikke, men hvorfor velger du å spise margarin? :)

vaskeklut
08-08-11, 22:45
Dette vet jeg ikke, men hvorfor velger du å spise margarin? :)
Jeg hadde ikke noe valg! Var på besøk hos noen som bare hadde margarin, og tenkte jeg skulle ikke være kjempevrang siden jeg fikk lage lavkarbomiddag :) Normalt sett spiser jeg smør.

Lindemor
08-08-11, 22:47
Jeg hadde ikke noe valg! Var på besøk hos noen som bare hadde margarin, og tenkte jeg skulle ikke være kjempevrang siden jeg fikk lage lavkarbomiddag :) Normalt sett spiser jeg smør.

Usj ja... det skal ikke være lett. Håper noen kan svare på det du lurer på. :)

smgj
08-08-11, 23:12
Jeg har lyst til å være enig med deg... at jeg føler meg mer mett av smør. (Men om det er et lavkarbofisert hode som tuller med kroppen, det vet jeg ikke... ;) )

Supera
09-08-11, 00:21
Margarin har færre kalorier per 100g. Hvis det var lettmargarin så har det ca halvparten av kaloriene per 100g.

smgj
09-08-11, 07:26
Margarin har færre kalorier per 100g. Hvis det var lettmargarin så har det ca halvparten av kaloriene per 100g.
Det forklarer jo saken... :rodme:

Jabba
09-08-11, 12:21
Har fått sansen for Bon Aqua m kullsyre (uten smak).....ikke noe "farlig" m dette vel ?? Kan jeg drikke så mye jeg vil ???

smgj
09-08-11, 12:48
Har fått sansen for Bon Aqua m kullsyre (uten smak).....ikke noe "farlig" m dette vel ?? Kan jeg drikke så mye jeg vil ???
Det ER vann. Om du ikke får magetrøbbel av kullsyra så kan ikke jeg se noe problem. Jeg drikker selv 1-2 bokser ramløsa om dagen iallfall så jeg håper ikke at andre finner noe problem med det heller. ;)

vaskeklut
09-08-11, 13:14
Det forklarer jo saken... :rodme:
:rodme:ups, ja. snakker om å ikke tenke seg om :o

Kanskje
09-08-11, 18:27
Noen som vet om det finnes en bok om to tvillinger som heter Helene og Maria? Mener eg hørte for noen år siden at det var skrevet en bok om dem. Googlet det men finner ikke noe.

Kanskje
09-08-11, 18:53
Snakket med noen i dag som sa at det kommer reprise på en dokumentar om masakren i oslo i kveld, men jeg finner den ikke noen steder??

Regret
09-08-11, 18:58
Snakket med noen i dag som sa at det kommer reprise på en dokumentar om masakren i oslo i kveld, men jeg finner den ikke noen steder??

TLC, tror det er kl 22

Kanskje
09-08-11, 19:27
har de forandret programemt da?? står ikke det i oversikten på abc startsiden

manne
09-08-11, 19:35
Hvor lenge holder mandler seg i lufttett beholder?

Er det kun smaken som *harskner* som viser at de er dårlige?

Regret
09-08-11, 20:00
har de forandret programemt da?? står ikke det i oversikten på abc startsiden

Var det ikke i går da? mener å huske at det var da, ikke i dag. Jeg så hverken den første eller reprisen så jeg har ingen fasit, men jeg så reklamen et par ganger og den skulle være en dag i reprise kl 22. Så siden den ikke står i programmet i dag, så var det sikkert i går.

langaard
09-08-11, 20:07
Kl.23-20 på nrk.

vaskeklut
09-08-11, 23:18
Kl.23-20 på nrk.
WHAT, har jeg klart å gå glipp av den IGJEN? :eek::confused: Baah. Må kanskje investere i TV2 Sumo da, bare for å få sett den...

Carisma
09-08-11, 23:23
WHAT, har jeg klart å gå glipp av den IGJEN? :eek::confused: Baah. Må kanskje investere i TV2 Sumo da, bare for å få sett den...

Det er vel nå? Du skrev innlegget 23.18....

Regret
09-08-11, 23:25
Ja det er nå på nrk1

Regret
10-08-11, 07:04
eh jeg er litt nervøs nå og jeg håper noen kan berolige meg litt.. Jeg begynte på ketolyse igjen for 2 dager siden og jeg gikk på vekta igjen i dag, jeg hadde gått opp 200g og jeg lurer på om dette er noe å bekymre seg for? Vil vekten gå opp litt før den dropper, eller burde den ha gått ned innen nå? Vil ikke noe mer opp i vekt, så hvis ketolyse gir meg vektoppgang denne gangen så slutter jeg på dagen.

Antoinette6
10-08-11, 07:06
eh jeg er litt nervøs nå og jeg håper noen kan berolige meg litt.. Jeg begynte på ketolyse igjen for 2 dager siden og jeg gikk på vekta igjen i dag, jeg hadde gått opp 200g og jeg lurer på om dette er noe å bekymre seg for? Vil vekten gå opp litt før den dropper, eller burde den ha gått ned innen nå? Vil ikke noe mer opp i vekt, så hvis ketolyse gir meg vektoppgang denne gangen så slutter jeg på dagen.

Kjære Regret !

Vi er så forskjellige alle sammen, vet du, - så spørsmålet ditt kan umulig besvares. :nei:

Regret
10-08-11, 07:08
Kjære Regret !

Vi er så forskjellige alle sammen, vet du, - så spørsmålet ditt kan umulig besvares. :nei:

å nei .. :_oppgitt: Gikk jo rett ned ved begynnelsen sist, så dette lover ikke bra!

Photobscura
10-08-11, 08:44
Det er jo bare å se den på nett-tv, da. Den ligger der.
Kjære deg, dette er ingenting å tenke på. 200 gram opp på en dag kan være et kjøkkenglass med vann, det kan være mat i tarmene, det er INGENTING! De fleste har en naturlig variabel uka gjennom, selv kretser jeg gjerne rundt på en hele kilo opp og ned, om du blir så stressa av å tenke at 200 bittesmå gram ikke lover godt, så kanskje du burde begrense veiinga di? :o Men vær så snill å glem de 200 grammene, da! :klem:

Regret
10-08-11, 08:48
Håper du har rett, Photo, og det har du jo som regel også. Jeg skulle egentlig ikke veie før torsdag når det er veiedag, men vekten fristet sånn i dag tidlig.. Nå er det jo veiedag i morgen så da veier jeg nok igjen, men etter det skal det gå 1 uke i mellom! Tror jeg stresser ekstra mye nå jeg mellomveier sånn som dette..

Photobscura
10-08-11, 08:56
Håper du har rett, Photo, og det har du jo som regel også. Jeg skulle egentlig ikke veie før torsdag når det er veiedag, men vekten fristet sånn i dag tidlig.. Nå er det jo veiedag i morgen så da veier jeg nok igjen, men etter det skal det gå 1 uke i mellom! Tror jeg stresser ekstra mye nå jeg mellomveier sånn som dette..
Selvfølgelig har jeg rett! :D

Eksempelvis veide jeg på søndag 200 gram mindre enn på lørdag, mandag 600 gram mer enn på søndag, på tirdsag 200 gram mindre enn på mandag og sånn går no dagan. Jeg veier meg hver dag (plotter alt i en graf, regner ut gjennomsnitt etc, ja, jeg vet -nørd), men jeg anbefaler det ikke dersom man lar seg plage av de naturlige variablene. ;)

Regret
10-08-11, 09:04
Nei de tallene plager meg når de går feil vei, men når det er små forskjeller i riktig retning så motiverer det veldig og gir en bekreftelse på å ha gjort noe bra, men det fungerer desverre ikke begge veier..

OnMyOwn
10-08-11, 09:22
Skal til tyrkia snart. Hvilken valuta lønner seg, euro eller lira? Er det fortsatt slik at hvis noe koster feks 1 euro så blir det 2 lira (da vil jo lira lønne seg ifht dagens kurs)

Photobscura
10-08-11, 09:24
Nei de tallene plager meg når de går feil vei, men når det er små forskjeller i riktig retning så motiverer det veldig og gir en bekreftelse på å ha gjort noe bra, men det fungerer desverre ikke begge veier..
Jeg tror du trenger en liten realitycheck i forhold til hva 200 gram er. 200 gram er to dl vann. Det er tre egg, det er en nyfødt kattunge, det er altså så godt som ingenting. Det kan være litt mat i tarmen. Kaffekoppen, tekoppen eller vannglasset du nettopp drakk, eller kveldsmaten som ikke har funnet veien ut av kroppen, resultatet av litt salt mat, eller fukt i lufta, en eggløsning eller en menstruasjon på gang, and the list goes on. For meg er et hvert hundregram ned jubel i taket, men så slipper ikke akkurat kroppen min fett med noen som helst letthet (snart fem år med temmelig strikt regime sier vel sitt ;)), og da er noen hundregram tilsvarende opp noe som ikke affekterer meg det minste. Med mindre det går opp og opp og opp over lengre tid, men det har det jo ikke gjort. Du har gått opp 200 gram siden i går, dermed er det, jeg gjentar ING-EN-TINGEN! ;) Du har såpass erfaring med slanking nå antar jeg, at du selv ser hva de 200 grammene kan være av hva jeg ramser opp over her. La ikke to dl vann representere noe større nederlag, når det mest sannsynlig ikke har noe som helst med innsats eller flinkhet å gjøre, men bare en helt naturlig variabel. Spiser du etter ketolyseprinsippene så har du uansett knapt en mulighet til å legge på deg fett, det er så godt som fysiologisk umulig!

Regret
10-08-11, 09:51
Den satt, Photo! Innser hvor lite det faktisk er nå. Frykten ligger nok i at det skal fortsette å gå oppover, de 200 grammene som er på nå er i seg selv absolutt ingenting. Jeg spiste en sen kvelds med mye salt i går, så jeg tror jeg ser hvor de kommer fra. Takk skal du ha! Jeg avventer litt til før jeg får total panikk tror jeg. Snakker vi opp til flere kilo som ikke går av lett så kan jeg klage ;)

Photobscura
10-08-11, 09:59
Den satt, Photo! Innser hvor lite det faktisk er nå. Frykten ligger nok i at det skal fortsette å gå oppover, de 200 grammene som er på nå er i seg selv absolutt ingenting. Jeg spiste en sen kvelds med mye salt i går, så jeg tror jeg ser hvor de kommer fra. Takk skal du ha! Jeg avventer litt til før jeg får total panikk tror jeg. Snakker vi opp til flere kilo som ikke går av lett så kan jeg klage ;)
Good! :D
Og så veier du deg ikke igjen før om en uke, eller på en fast veiedag, avtale? ;) Bruk målebånd også, om du ikke alt gjør det.

Regret
10-08-11, 10:02
Jepp veiedag i morgen så greit å få et endelig tall på uken, men så er det først torsdagen i neste uke at jeg går på vekta igjen. Done deal!
Målebånd bruker jeg hver uke, så det blir brukt ja :)

Bønna200
10-08-11, 16:33
Har noen et godt råd mot kløe? Jeg har akutt elveblest og blir GAL! :(

Bønna200
10-08-11, 16:34
Skal til tyrkia snart. Hvilken valuta lønner seg, euro eller lira? Er det fortsatt slik at hvis noe koster feks 1 euro så blir det 2 lira (da vil jo lira lønne seg ifht dagens kurs)
Da vi var i Alanya lønnet det seg helt klart med lire:)

vaskeklut
10-08-11, 16:40
flytende xylocain? det er min life saver når jeg kløøøør..

Bønna200
10-08-11, 16:47
flytende xylocain? det er min life saver når jeg kløøøør..
Takk for tps:) Er det kløsalve? Jeg har Eurax, men den hjelper ingenting:(

LinLeia
10-08-11, 16:52

Logan hudkrem- helsekost

Bønna200
10-08-11, 16:56

Logan hudkrem- helsekost
Verdt et forsøk:) Takk:)

vaskeklut
10-08-11, 17:21
Takk for tps:) Er det kløsalve? Jeg har Eurax, men den hjelper ingenting:(
Xylocain finnes som både salve/krem og flytende "vann". Det er et slags lokalbedøvende som virker kløstillende :)

Bønna200
10-08-11, 17:28
Xylocain finnes som både salve/krem og flytende "vann". Det er et slags lokalbedøvende som virker kløstillende :)
Lokalbedøvende høres vanvittig deilig ut:D Det må jeg prøve! Er den reseptfri? Såfall løper jeg til apoteket med en gang:p

vaskeklut
10-08-11, 17:53
Lokalbedøvende høres vanvittig deilig ut:D Det må jeg prøve! Er den reseptfri? Såfall løper jeg til apoteket med en gang:p
helt reseptfritt!

Bønna200
10-08-11, 17:57
helt reseptfritt!
Herlig:) Sendte av gårde gubben, jeg:D Så får man håpe at det hjelper:)

TigerTove
10-08-11, 20:38
Jeg lurer på hvorfor man (hvertfall jeg) blir så tørr på leppene når jeg tygger tyggegummi. :p

Kanskje
10-08-11, 21:33
Er det noen som vet om det er vanskelig nå å få tak i deler til japanske biler - etter katastrofen der nede tidligere i år?

Skal kjøpe ny bruktbil, og ble advart av venner som mente det kunne være et problem?

Carisma
10-08-11, 21:39
Er det noen som vet om det er vanskelig nå å få tak i deler til japanske biler - etter katastrofen der nede tidligere i år?

Skal kjøpe ny bruktbil, og ble advart av venner som mente det kunne være et problem?

Kan jeg aldri tenke meg! Jeg jobber med pc salg, og mye av komponentene lages i japan. Det tok ca tre uker før de hadde nye produksjons-siter oppe og var leveringsdyktige igjen.

Sanney
10-08-11, 21:42
hm, jeg jobber med å produsere ting som har deler laget i japan. grossisten vår bare lo og sa at deler fra japan kunne vi se langt etter... men det ser ut til at vi har fått noe hvertfall, om enn en stund etter skjema.

Gracella
10-08-11, 21:44
Jeg lurer på hvorfor man (hvertfall jeg) blir så tørr på leppene når jeg tygger tyggegummi. :p
Av "rare sammenhenger", så begynner jeg alltid å klø på nesen når jeg tar på meg gummihansker...:rolleyes:
Fryktelig irriterende.

Carisma
10-08-11, 21:46
Av "rare sammenhenger", så begynner jeg alltid å klø på nesen når jeg tar på meg gummihansker...:rolleyes:
Fryktelig irriterende.

Jeg får ikke puste når jeg har lue på :rolleyes:

Regret
10-08-11, 22:00
Er det feil av meg å hive innpå med sognemorr med majones som snacks / mellommåltid? fant ut først i dag at morr hadde 0g karbo og jeg greide ikke å dy meg :p lager små hamburgere med morr og majo i midten haha! Men det føles så utrolig feil ut å spise det sånn, og så mye.. (snart spist en pakke med morr på 130g)

Antoinette6
10-08-11, 22:20
Det verste som kan skje er vel at du samler vann, Regret.

Jeg vil kjøpe Sognemorr i morra !

Jaaaaa ! :sikle:

Carisma
10-08-11, 22:22
Jeg har vanligvis veldig lite synligge blodårer. Nå plutselig tyter de fram, faktisk mens jeg ser på de blir de tydeligere. Bør jeg dra på legevakta?

Regret
10-08-11, 22:22
på grunn av saltet, sant?
Var da enda godt at det var lov. Kanskje jeg tok i litt med tanke på mengden, men av og til er det så utrolig godt med sånt at man greier ikke å stoppe før posen er tom :p :o

Kitt
10-08-11, 22:35
Jeg har vanligvis veldig lite synligge blodårer. Nå plutselig tyter de fram, faktisk mens jeg ser på de blir de tydeligere. Bør jeg dra på legevakta?
Føler du deg syk, da? Har du høy feber eller er veldig dehydrert eller....?
Har du en aktiv betennelse i kroppen?
Er du bekymret, kan du ringe legevakten og høre med en sykepleier i første omgang! Få med hva du nettopp har vært gjennom!

Hos meg tyter de vanligvis så beskjedne årene frem når det blir varmt/klamt, når jeg stresser, etter langvarig fysisk aktivitet uten hensyn til intensitet osv osv

Julie
10-08-11, 22:50
Nei, NÅ skal dere få høre et random spørsmål! :p

Hvor kan man få kjøpt seg badekåpe? :lol:

Regret
10-08-11, 23:02
Nei, NÅ skal dere få høre et random spørsmål! :p

Hvor kan man få kjøpt seg badekåpe? :lol:

Jysk, kid, princess, cubus, kaphal, lindex.. de fleste slike butikker :) Ikke beste kvaliteten eller utvalget kanskje.. Finnes jo også på nett da.

Megvel
10-08-11, 23:04
Badekåpe får du på alt fra Sparkjøp til interiørbutikker (ala KID).
Ellos? http://www.ellos.no/cv/_/N-?Ntk=All&Ntt=badek%C3%A5pe

Jeg blir anpusten om jeg går og tygger tyggis samtidig (ang rare sammenhenger der oppe).

vaskeklut
10-08-11, 23:05
på grunn av saltet, sant?
Var da enda godt at det var lov. Kanskje jeg tok i litt med tanke på mengden, men av og til er det så utrolig godt med sånt at man greier ikke å stoppe før posen er tom :p :o
på grunn av saltet, ja :) salt binder vann.

Yrla
11-08-11, 01:58
Finnes det edderkopper i Norge som biter mennesker? Jeg våknet opp med store bitt på armen. Dagen etter så jeg en diger, feit brun edderkopp i senga mi. Den hadde masse seigt mørkebrunt blod da jeg drepte den.Bittene klødde ikke så det var ikke noen mygg som hadde gått berserk. Det var tatt fem biter av huden sånn at det røde kjøtter syntes under. Området er fortsatt rødt omkring bittene flere dager etterpå og det er ikke ferdig grodd. Hvis ikke edderkopp, hvilket insekt kan det ha vært?

Regret
11-08-11, 07:12
Finnes det edderkopper i Norge som biter mennesker? Jeg våknet opp med store bitt på armen. Dagen etter så jeg en diger, feit brun edderkopp i senga mi. Den hadde masse seigt mørkebrunt blod da jeg drepte den.Bittene klødde ikke så det var ikke noen mygg som hadde gått berserk. Det var tatt fem biter av huden sånn at det røde kjøtter syntes under. Området er fortsatt rødt omkring bittene flere dager etterpå og det er ikke ferdig grodd. Hvis ikke edderkopp, hvilket insekt kan det ha vært?

Alle edderkopper biter, men du vil merke 2 prikker, ikke avrevet hud! Norske edderkopper er ikke giftige (mener dødlig giftige for mennesker, de aller fleste er giftige), men såret kan irritere litt. Du hovner nok opp en del rundt såret. Hvis det ikke er edderkopp så er det mange insekter som kan finne på å legge seg i sengen sammen med deg, f.eks midd, lus, fluer, edderkopper, mygg. Også dyr som slanger, men det er vel heller usannsynlig i dette tilfellet :p
Sånn kan et edderkoppbitt se ut..
http://www.biologforeningen.org/enbiolog/files/%7Ethumbs/thumb_02.05.2010%2020_44_22_edderkoppbitt.jpg

Kitsu
11-08-11, 11:44
Noen som vet om det er noe sted det går an å kjøpe Cobb-salat i Bergen?

Anarko
11-08-11, 12:15
Noen som vet om det er noe sted det går an å kjøpe Cobb-salat i Bergen?

Er ikke Cobb-salat ganske enkelt en blandet salat da?
http://bama.no/eway/default.aspx?pid=241&trg=MainLeft_6138&Main_4489=6177:0:10,4439&MainLeft_6138=6181:1649842::0:6180:7:::0:0

Cyan
11-08-11, 13:01
Er det flere enn meg som fikk lyst til å snitte opp det edderkoppbittet og klemme ut gørra som Regret la inn bilde av, eller er det bare jeg som er sær? :o

Kitsu
11-08-11, 13:03
Er ikke Cobb-salat ganske enkelt en blandet salat da?
http://bama.no/eway/default.aspx?pid=241&trg=MainLeft_6138&Main_4489=6177:0:10,4439&MainLeft_6138=6181:1649842::0:6180:7:::0:0

Joda, men er så mange ingredienser. Vil at noen andre skal lage den til meg. XD

halkatlala
11-08-11, 13:06
Er det flere enn meg som fikk lyst til å snitte opp det edderkoppbittet og klemme ut gørra som Regret la inn bilde av, eller er det bare jeg som er sær? :o
du er ikke sær :) jeg fikk også kjempelyst til det :D

Julie
11-08-11, 13:18
Jeg har også noen helt merkelige "bitt"... på begge ankler! På så godt som samme sted!

Tror det er myggstikk, for de klør noe helt forferdelig (noen tips til noe jeg kan ha på? Salve eller lignende?), men er likevel sykt irriterende når jeg verken har hørt summing eller merket stikkene... før morgenen etter, når jeg ligger og klør meg i halvsøvne! :lol: :p

Gerd
11-08-11, 13:22
Jeg har også noen helt merkelige "bitt"... på begge ankler! På så godt som samme sted!

Tror det er myggstikk, for de klør noe helt forferdelig (noen tips til noe jeg kan ha på? Salve eller lignende?), men er likevel sykt irriterende når jeg verken har hørt summing eller merket stikkene... før morgenen etter, når jeg ligger og klør meg i halvsøvne! :lol: :p

Xylokain er en fin krem. Kløstillende :ja:

Julie
11-08-11, 13:27
Xylokain er en fin krem. Kløstillende :ja:

Takk for tips! Skal se om mamma har noe liggende... hun har en egen samling med tuber liggende i en skuffe på badet. :lol:

Et spørsmål til: finnes det noe sted man kan få kjøpt billige "poser" til å ha skitne klær i (tenker á la disse (http://www.google.no/search?um=1&hl=en&client=opera&rls=en&channel=suggest&biw=1332&bih=637&tbm=isch&sa=1&q=laundry+bag&oq=laundry+bag&aq=f&aqi=g10&aql=&gs_sm=e&gs_upl=2193l2809l0l2919l4l4l0l0l0l0l154l394l1.2l3l 0))? Kunne vanligvis brukt en balje, men blir litt vanskelig å ha med i kofferten... :p

Gerd
11-08-11, 13:28
Takk for tips! Skal se om mamma har noe liggende... hun har en egen samling med tuber liggende i en skuffe på badet. :lol:

Et spørsmål til: finnes det noe sted man kan få kjøpt billige "poser" til å ha skitne klær i (tenker á la disse (http://www.google.no/search?um=1&hl=en&client=opera&rls=en&channel=suggest&biw=1332&bih=637&tbm=isch&sa=1&q=laundry+bag&oq=laundry+bag&aq=f&aqi=g10&aql=&gs_sm=e&gs_upl=2193l2809l0l2919l4l4l0l0l0l0l154l394l1.2l3l 0))? Kunne vanligvis brukt en balje, men blir litt vanskelig å ha med i kofferten... :p

Europris, Nille?

Julie
11-08-11, 13:29
Europris, Nille?

Supert, skal få sjekka der! :ja:

Takk for svar! :klem:

Yrla
11-08-11, 13:57
Alle edderkopper biter, men du vil merke 2 prikker, ikke avrevet hud! Norske edderkopper er ikke giftige (mener dødlig giftige for mennesker, de aller fleste er giftige), men såret kan irritere litt. Du hovner nok opp en del rundt såret. Hvis det ikke er edderkopp så er det mange insekter som kan finne på å legge seg i sengen sammen med deg, f.eks midd, lus, fluer, edderkopper, mygg. Også dyr som slanger, men det er vel heller usannsynlig i dette tilfellet :p
Sånn kan et edderkoppbitt se ut..
http://www.biologforeningen.org/enbiolog/files/%7Ethumbs/thumb_02.05.2010%2020_44_22_edderkoppbitt.jpg
Men ikke sikkert alle edderkopper biter så det ser sånn ut, vel? Og lus, midd og fluer spiser ikke menneskekjøtt i store biter, vel?

Kitsu
11-08-11, 14:16
Kan det være kleggbitt? Kleggen tar jo store chunks av huden, og det kan klø no helt infernalsk.

Regret
11-08-11, 14:26
Men ikke sikkert alle edderkopper biter så det ser sånn ut, vel? Og lus, midd og fluer spiser ikke menneskekjøtt i store biter, vel?

Alle jeg har sett ligner på det på bildet. men ikke alle bitt blir like irriterte nei, men noe opphovning er det. Lus, midd og fluer spiser ikke menneskekjøtt nei. Eneste jeg kommer på som kan gjøre større skade i kjøttet er nok parasitter, kan det være det? Inngangshullet for de starter gjerne som en liten rød prikk som vokser etterhvert og klør veldig. Sikker på at det ikke er mygg da? Mannen min ble nettopp bitt av en svær mygg (kalles det klegg? var sør i landet og vi har ikke sånne her oppe :p) og sårene hans ble svære og opphovnet nesten slik bittet på bildet..

Kan du ikke ta bilde av såret slik at det er litt lettere å forstå hva du mener med at kjøttet er blitt bitt?

Om det virkelig er åpne sår, så har jeg faktisk ville gjettet mus eller rotte jeg..

Kitsu
11-08-11, 14:51
Klegg er fluer - de biter i stedet for å stikke, slik som mygg. Mine kleggbitt hovner alltid opp, store områder, ca. 5cm i diameter.

Yrla
11-08-11, 15:37
Snodige greier. Takk for utfyllende svar. Jeg tror det bare forblir et mysterium inntil videre for det er ikke hovent, bare rødt og med bitt:) Jeg får ikke overført noe bilde, dessverre.

Kanutten
11-08-11, 15:40
du er ikke sær :) jeg fikk også kjempelyst til det :D

meee toooo! :D

Jabba
11-08-11, 21:19
Noen som har rabattkode til Heppo.no eller Brandos.no ??? Vil kjøpe meg nye sko men de er så dyyyyyyre.....hi, hi....

Lava
11-08-11, 22:43
æsj æsj for bitende dyr i sengen! :eek:

Så, hva vet du om "arbeid med bistand" ?
Det er ikke jeg som skal på dettte, men en venn. Har sett litt på nav sine sider men ønsker å høre andres erfaringer, om her er noen :)

smgj
11-08-11, 22:43
Hvorfor får jeg luft i magen og må rape etter sugepastiller? (Ja, jeg kan la være å spise dem ... :P )

Yrla
11-08-11, 22:49
Jeg smørte meg inn med kvae idag ved et uhell. Jammen vanskelig å få av med håndsåpe. Jeg har vasket meg ti ganger, to ganger med jif. Tror det var det beste. Men er det noe lurere middel? Og hva med lim også? Det er jo lignende.

langaard
11-08-11, 22:55
Hvorfor får jeg luft i magen og må rape etter sugepastiller? (Ja, jeg kan la være å spise dem ... :P )
Du svelger mye luft når du suger pastiller ja! Bedre uten:)

langaard
11-08-11, 22:57
Jeg smørte meg inn med kvae idag ved et uhell. Jammen vanskelig å få av med håndsåpe. Jeg har vasket meg ti ganger, to ganger med jif. Tror det var det beste. Men er det noe lurere middel? Og hva med lim også? Det er jo lignende.
Smør deg inn med smør, og vask med zalo, bortevekk!:D

Yrla
11-08-11, 23:59
Smør deg inn med smør, og vask med zalo, bortevekk!:DTakker så meget.

Jabba
12-08-11, 00:35

Smør deg med håndkrem så forsvinner det fort!

Lava
12-08-11, 00:42
Det er ikke jeg som skal på dettte, men en venn. Har sett litt på nav sine sider men ønsker å høre andres erfaringer, om her er noen :)

Noen?

Supera
12-08-11, 01:28
Jeg har blitt bitt av noe jeg regner med var edderkopp. Jeg bodde i Grimstad da og der er det en edderkopp som har gift ca som veps.

Jeg våknet en morgen av at jeg klasket meg selv hardt over høyre øye. Jeg skjønte ingenting. Jeg kjente at jeg måtte tisse, så jeg tok meg en tur på do hvor jeg så at området rundt øyet var litt rødt. Ikke så rart så hardt som jeg hadde klasket, tenkte jeg. Jeg la meg igjen og da jeg våknet noen timer senere var området rundt høyre øye så opphovnet at jeg nesten ikke kunne se ut av øyet. Jeg fikk noe som skulle hjelpe for allergisk reaksjon mot insektsstikk på apoteket og så ble det bra igjen.

Regret
12-08-11, 10:59
Guttungen min på snart 2 år er som en svamp for tiden. Hermer og er som oljet lyn på å lære nye ting og ord. Men dette ser ut til å ha slått ut negativt også så jeg vil gjerne høre hva dere mener.. Han har sett på meg når jeg driver å måler kroppen en gang i uken og vil gjerne gjøre det samme han også. Nå er det kommet så langt at når han får øye på et målebånd, uavhengig om jeg skal bruke det eller ei, så kommer han løpende med det og med genseren trekt opp for at jeg skal måle rundt magen hans. Han blir sikkelig sur når jeg ikke vil.. Er det faktumet at han vil måle seg en negativ ting? Jeg er livredd for han skal bli kroppsfiksert i tidlig alder og ta skade av det.. han skal jo ikke tenke på sånt! Han er for ung til å forstå hvorfor jeg måler enda, men han lærer jo raskt. Bør jeg begynne å måle på badet eller en annen plass hvor han ikke ser meg?
Selv så ble jeg veldig opptatt av å være så tynn som mulig før jeg fylte 10 og var syk innen jeg var 12 og selvdestruktiv på flere områder, så dette er noe jeg absolutt ikke ønsker at han skal måtte gjennomgå. Barn skal være barn.

Kitt
12-08-11, 11:06
Har vært på arbeid med bistand eller AB i 2 år, jeg! Syns det er greit å få prøve seg i arbeidslivet etter sykdom/skade med en attføringsbedrift/nav i ryggen. Likte ikke tanken på å søke jobb og så finne ut at jeg ikke hadde helse til den like vel.
Med AB kan man være i praksis eller jobb med lønnstilskudd mens man finner ut hvor mye man tåler eller hva slags jobb som passer etter skade/sykdom.
Nå var nok jeg hedlig både med attføringskonsulent, navdame og arbeidsgiver, men tror man kan ha mye nytte av et slikt opplegg om man legger litt innsats i det!:)

Bare spør nærmere om det er noe jeg kan klare opp i!

Regret
12-08-11, 12:20
Bør jeg kontakte psykologen min når jeg er under et angstanfall fordi vi gjorde som hun ba om? Altså, jeg er i en situasjon som hun oppmuntrer til, men som jeg sliter veldig med og er under anfall..

smgj
12-08-11, 12:23
Bør jeg kontakte psykologen min når jeg er under et angstanfall fordi vi gjorde som hun ba om? Altså, jeg er i en situasjon som hun oppmuntrer til, men som jeg sliter veldig med og er under anfall..
Det synes jeg absolutt. Vedkommende behandler deg, og bør dermed vite hvordan forslagene virker for så å kunne vurdere videre behandling best mulig.

Regret
12-08-11, 12:31
Det synes jeg absolutt. Vedkommende behandler deg, og bør dermed vite hvordan forslagene virker for så å kunne vurdere videre behandling best mulig.

mkay.. Bør jeg vente til situasjonen har roet seg litt eller ringe imens det pågår? hun har helt sikkert andre pasienter på besøk nå og jeg har time den 6. september. Jeg skal igjennom 2 situasjoner til innen da og vil få anfall en god del ganger til før neste time, og det er jeg forberedt på. Men burde jeg kontakte mellom hvert anfall, eller samle de opp og så fortelle hvordan det gikk? Jeg er redd jeg virker helt desperat om jeg kontakter under anfallet og får ting til å virke helt grusomt, når jeg normalt sett greier å få en roligere og bedre oversikt over det når det verste er over..

Kitt
12-08-11, 12:35
mkay.. Bør jeg vente til situasjonen har roet seg litt eller ringe imens det pågår? hun har helt sikkert andre pasienter på besøk nå og jeg har time den 6. september. Jeg skal igjennom 2 situasjoner til innen da og vil få anfall en god del ganger til før neste time, og det er jeg forberedt på. Men burde jeg kontakte mellom hvert anfall, eller samle de opp og så fortelle hvordan det gikk? Jeg er redd jeg virker helt desperat om jeg kontakter under anfallet og får ting til å virke helt grusomt, når jeg normalt sett greier å få en roligere og bedre oversikt over det når det verste er over..
Lage deg en anfallsdagbok og ta med til henne neste time, kanskje?
Altså skrive det ned rett etter situasjonen har roet seg mens du enda har situasjonen klart i hodet, men ikke lenger er påvirket av selve anfallet.
Akutt kontakt er vel mer om du føler at situasjonen kommer helt ut av kontroll og du ikke klarer å hente deg inn igjen som vanlig/normalt/av deg selv?

Megvel
12-08-11, 13:03
Guttungen min på snart 2 år er som en svamp for tiden. Hermer og er som oljet lyn på å lære nye ting og ord. Men dette ser ut til å ha slått ut negativt også så jeg vil gjerne høre hva dere mener.. Han har sett på meg når jeg driver å måler kroppen en gang i uken og vil gjerne gjøre det samme han også. Nå er det kommet så langt at når han får øye på et målebånd, uavhengig om jeg skal bruke det eller ei, så kommer han løpende med det og med genseren trekt opp for at jeg skal måle rundt magen hans. Han blir sikkelig sur når jeg ikke vil.. Er det faktumet at han vil måle seg en negativ ting? Jeg er livredd for han skal bli kroppsfiksert i tidlig alder og ta skade av det.. han skal jo ikke tenke på sånt! Han er for ung til å forstå hvorfor jeg måler enda, men han lærer jo raskt. Bør jeg begynne å måle på badet eller en annen plass hvor han ikke ser meg?
Selv så ble jeg veldig opptatt av å være så tynn som mulig før jeg fylte 10 og var syk innen jeg var 12 og selvdestruktiv på flere områder, så dette er noe jeg absolutt ikke ønsker at han skal måtte gjennomgå. Barn skal være barn.

De små speilene våre... Min datter blir to i september. De viser oss av og til at det vi gjør slett ikke er bra for oss. Ja, jeg ville faset ut min egen måling mens han ser på og kanskje tenkt over om jeg måler for mye for min egen del. Og la ham måle seg til han ikke gidder mer. Konsentrere om å måle hvor høy han er og sånt? Måleplass på veggen?

Jeg har fått den der med å gå på vekten. Da størsten gjorde det så begynte vi å si "helt perfekt for deg/meg" både til oss og henne når man sto på vekten. Hun (seksåringen) er nysgjerrig på hvor mange kilo det er. 23 kilo, helt perfekt, sier vi.

Og hver morgen så skal toåringen ha deo og mascara på (på liksom da, det gjør ikke noe at lokket er på). Det er jo bare morsomt. Hun fikk tak i lebestift forleden, vittig... Mest på hendene, litt på munnen, noe på gulvet (!) Heldigvis en avlagt en.

Yrla
12-08-11, 13:20
Jeg ville ikke vært det minste redd for disse målingene. Det er jo ikke noe sykt med det. Han kan måle at han vokser, om han synes det er morsomt. Det er greit å ha et fokus på kroppen så lenge det er positivt. Det er ikke noe destruktivt du driver med heller. Det er ikke noe vits i å legge skjul på at du vil spise sunt for å få mindre fett i forhold til muskler. Har du sunne motiv er alt godt.

Yrla
12-08-11, 13:25
Jeg har blitt bitt av noe jeg regner med var edderkopp. Jeg bodde i Grimstad da og der er det en edderkopp som har gift ca som veps.

Jeg våknet en morgen av at jeg klasket meg selv hardt over høyre øye. Jeg skjønte ingenting. Jeg kjente at jeg måtte tisse, så jeg tok meg en tur på do hvor jeg så at området rundt øyet var litt rødt. Ikke så rart så hardt som jeg hadde klasket, tenkte jeg. Jeg la meg igjen og da jeg våknet noen timer senere var området rundt høyre øye så opphovnet at jeg nesten ikke kunne se ut av øyet. Jeg fikk noe som skulle hjelpe for allergisk reaksjon mot insektsstikk på apoteket og så ble det bra igjen. Huffda, kjipt. Jeg har nå fått svar på at ja edderkopper biter og de har gift. De angriper ikke men forsvarer seg om vi klasker til de, legger oss på dem etc. Jeg som trodde norske edderkoper var snille.

Regret
12-08-11, 13:43
De små speilene våre... Min datter blir to i september. De viser oss av og til at det vi gjør slett ikke er bra for oss. Ja, jeg ville faset ut min egen måling mens han ser på og kanskje tenkt over om jeg måler for mye for min egen del. Og la ham måle seg til han ikke gidder mer. Konsentrere om å måle hvor høy han er og sånt? Måleplass på veggen?

Jeg har fått den der med å gå på vekten. Da størsten gjorde det så begynte vi å si "helt perfekt for deg/meg" både til oss og henne når man sto på vekten. Hun (seksåringen) er nysgjerrig på hvor mange kilo det er. 23 kilo, helt perfekt, sier vi.

Og hver morgen så skal toåringen ha deo og mascara på (på liksom da, det gjør ikke noe at lokket er på). Det er jo bare morsomt. Hun fikk tak i lebestift forleden, vittig... Mest på hendene, litt på munnen, noe på gulvet (!) Heldigvis en avlagt en.

Jeg ville ikke vært det minste redd for disse målingene. Det er jo ikke noe sykt med det. Han kan måle at han vokser, om han synes det er morsomt. Det er greit å ha et fokus på kroppen så lenge det er positivt. Det er ikke noe destruktivt du driver med heller. Det er ikke noe vits i å legge skjul på at du vil spise sunt for å få mindre fett i forhold til muskler. Har du sunne motiv er alt godt.

Takk for svar, begge to! Han veier seg også, men vekten vår er så treg å slå på at man må trampe litt hard og det er den delen han synes er morsom, ikke selve veiingen, så det går bra synes jeg :). å si 'helt perfekt!' var en god idé! Den likte jeg, og det må vi også begynne med dersom han finner ut hvorfor jeg stille meg på denne glassplata et par ganger i uken :p
Neida, det jeg driver med nå er absolutt ikke destruktivt! Jeg lager meg en sunn og frisk kropp og det er bare bra. Det har alle godt av :) Det jeg nevnte var at jeg stupte utenfor som barn og fikk spiseproblemer og har slitt mye med selvskading (en link mellom hverandre) i mange år, men nå vil jeg ikke si at jeg sliter særlig med hverken eller. Annet enn angst, men den jobber vi med sammen med psykolog og familieveileder for å ikke la det påvirke sønnen vår så mye.

Jeg skal prøve å få han mer interessert i å måle høyden tror jeg. Nå er han bare opptatt av å ha båndet rundt magen og det er der jeg er mest redd for at det kan utvikle seg til noe negativt når han blir eldre og forstår mer. Enn så lenge er det jo bare en lek, og det skal det fortsette å være. Å bli interessert i sin egen kropp er helt greit det, men det er disse baktankene og vurderingene jeg vil unngå. Jeg vet jo selv hvor lett det går over fra å være en interesse for kroppen, til å bli sykelig opptatt om hvordan kroppen ser ut og er - og deretter denne konkurransen med seg selv for å forandre den, og se cm blir mindre hvor hver uke osv..

Yrla
12-08-11, 22:43
Takk for svar, begge to! Han veier seg også, men vekten vår er så treg å slå på at man må trampe litt hard og det er den delen han synes er morsom, ikke selve veiingen, så det går bra synes jeg :). å si 'helt perfekt!' var en god idé! Den likte jeg, og det må vi også begynne med dersom han finner ut hvorfor jeg stille meg på denne glassplata et par ganger i uken :p
Neida, det jeg driver med nå er absolutt ikke destruktivt! Jeg lager meg en sunn og frisk kropp og det er bare bra. Det har alle godt av :) Det jeg nevnte var at jeg stupte utenfor som barn og fikk spiseproblemer og har slitt mye med selvskading (en link mellom hverandre) i mange år, men nå vil jeg ikke si at jeg sliter særlig med hverken eller. Annet enn angst, men den jobber vi med sammen med psykolog og familieveileder for å ikke la det påvirke sønnen vår så mye.

Jeg skal prøve å få han mer interessert i å måle høyden tror jeg. Nå er han bare opptatt av å ha båndet rundt magen og det er der jeg er mest redd for at det kan utvikle seg til noe negativt når han blir eldre og forstår mer. Enn så lenge er det jo bare en lek, og det skal det fortsette å være. Å bli interessert i sin egen kropp er helt greit det, men det er disse baktankene og vurderingene jeg vil unngå. Jeg vet jo selv hvor lett det går over fra å være en interesse for kroppen, til å bli sykelig opptatt om hvordan kroppen ser ut og er - og deretter denne konkurransen med seg selv for å forandre den, og se cm blir mindre hvor hver uke osv..Ja, jeg skjønner. Det beste du kan gjøre er å passe på at du har en sunn holdning og ikke er redd om du går opp i vekt eller er sint på deg selv. Om du ikke kritiserer kropp og følelser hos deg selv eller han går det sikkert fint.

Lava
14-08-11, 01:42
Hmm lurer på å ta på meg sminken jeg tok av for 2 timer siden, og luske meg over i puben ...
Men, som vanlig er der nok bare unghingster og unghopper, sånn ca under 22 der.. :lol:

Neida! Men etter de to glassene med rødvin som jeg hadde igjen, er lysten der, siden jeg kan høre musikken her jeg sitter. Ikke bare, bare å ha utestedet 200 meter unna...

Yrla
14-08-11, 01:53
Hmm lurer på å ta på meg sminken jeg tok av for 2 timer siden, og luske meg over i puben ...
Men, som vanlig er der nok bare unghingster og unghopper, sånn ca under 22 der.. :lol:

Neida! Men etter de to glassene med rødvin som jeg hadde igjen, er lysten der, siden jeg kan høre musikken her jeg sitter. Ikke bare, bare å ha utestedet 200 meter unna...Oj,om du klarer å ta på deg den samme sminken som du fjernet er du jammen god;)

Lava
14-08-11, 01:53
Oj,om du klarer å ta på deg den samme sminken som du fjernet er du jammen god;)

Tja, nesten lik hvertfall :lol:

Kanutten
14-08-11, 13:16
Kan man bli oppsagt fra jobben når man har vært sykemeldt lenge?? Jeg er livredd for å bli oppsagt når jeg nå skal begynne på AAP. Jeg SKAL jo prøve jobbe 30%.

En annen sak... Når jeg skal jobbe 30%, skal jeg da jobbe 30% av den 90% stillingen jeg har eller 30% av 100% stilling?? Feks.. En person som jobber 50% og blir 50% sykemeldt.. vedkommede slutter da ikke jobbe, men jobber da i realiteten 25%, dvs 50% av den stillingen vedkommede har?

Hvis førstenevnte er tillfelle har jeg enkelte uker jobbet for mye..

Regret
14-08-11, 13:33
Hvor seriøs er arbeidsplassen din?
Jeg ble oppsagt fordi jeg ble gravid og måtte ut i sykemeldning pga bekkenløsning, jeg meldte ifra om det på arbeidstilsynet og fikk vite at flere hadde gjort det også.. Jeg meldte samtidig om en annen plass hvor min samboer jobbet fordi de ga ikke tillegg i lønn hverken på helg, kveld, helligdag osv, og også der hadde flere klaget. Nå er det sistnevnte firmaet lagt ned, men der hvor jeg jobbet utnytter de fortsatt nye ansatte.
Men er din arbeidsplass seriøs, så vil de ikke si deg opp før du har vært sykemeldt i ett år, da må du endten prøve å jobbe eller slutte i jobb og gå over på kun AAP eller trygd. Tror du kanskje kan sykemelde deg på nytt for å få et nytt år også. Men det er da om du er i full sykemelding og har vært borte i ett år, da kan jobben stå i fare. Ta det opp med de du jobber for så kan de kan forklare hvordan de stiller seg til situasjonen din.

Ang prosenten så er jeg usikker, men dersom du er fast ansatt 90% så vil jeg tro at det er den prosenten de går ut ifra ikke 100%. I såfall det som høres mest logisk ut.

Kanutten
14-08-11, 13:53
Hvor seriøs er arbeidsplassen din?
Jeg ble oppsagt fordi jeg ble gravid og måtte ut i sykemeldning pga bekkenløsning, jeg meldte ifra om det på arbeidstilsynet og fikk vite at flere hadde gjort det også.. Jeg meldte samtidig om en annen plass hvor min samboer jobbet fordi de ga ikke tillegg i lønn hverken på helg, kveld, helligdag osv, og også der hadde flere klaget. Nå er det sistnevnte firmaet lagt ned, men der hvor jeg jobbet utnytter de fortsatt nye ansatte.
Men er din arbeidsplass seriøs, så vil de ikke si deg opp før du har vært sykemeldt i ett år, da må du endten prøve å jobbe eller slutte i jobb og gå over på kun AAP eller trygd. Tror du kanskje kan sykemelde deg på nytt for å få et nytt år også. Men det er da om du er i full sykemelding og har vært borte i ett år, da kan jobben stå i fare. Ta det opp med de du jobber for så kan de kan forklare hvordan de stiller seg til situasjonen din.

Ang prosenten så er jeg usikker, men dersom du er fast ansatt 90% så vil jeg tro at det er den prosenten de går ut ifra ikke 100%. I såfall det som høres mest logisk ut.

Det er derfor jeg vil jobbe litt, liksom ha en fot innenfor. Men nå KAN det tenkes når jeg skal på sykehuset om to uker at de kan gi meg en vidundermedisin som gjør at jeg er operativ tvert! Krysser fingre og håper det. :meditere: I allefall funker opplegget mitt som jeg tester ut i dag med å ta en vanndrivende hver time.. Jeg får ikke vondter, puster godt, men den klokka er et helsike å følge med på. :o

Regret
14-08-11, 14:44
ser den! den klokka.. er det ikke lettere å sett på alarmer i stedenfor å sjekke klokka? Jeg har iphone, og på den lager jeg meg mange varsler i kalenderen. Jeg begynte med det fordi jeg har et barn som aldri har vært glad i mat, så jeg satt på alarmer igjennom hele døgnet f.eks kl 10: frokost, kl 12: lunsj.. jeg har også varsler på når jeg skal ta medisiner, piller og også påminnelse annehver uke om å sende meldekort til nav. Kjempekjekt, glemmer jo ingenting med den :D må bare huske å skrive inn ting i kalenderen så snart jeg vet om det selv. Så jeg driver med mitt og når jeg hører påminnelsen så er det bare å slippe alt jeg holder i og gjøre som mobilen befaler ;)

BenteR
14-08-11, 15:08
Arbeidsgiver kan si deg opp om du har vært sykemeldt ett år.
Jeg mistet min jobb på den måten for snart to år siden.....

Kanutten
14-08-11, 16:03

Hmmm... Da kommer jeg til å krangle!!!

Kanutten
14-08-11, 16:04
Vi har i flere år hatt en øyenstikker som har "bodd" hos oss om sommeren.. Har vi grunn til å tro at det kan være den samme som kommer år etter år, eller er det bare en tilfeldig som ramler innom hvert år??

Vi synes det er så koselig med denne karen og vi synes han er blitt mer og mer husvarm. :love:

Ignite
14-08-11, 16:17

Det kommer jo an på arbeidsgiver... Noen er mer fleksible enn andre, men det har såklart med økonomi å gjøre også, ikke nødvendigvis vrang vilje.

Kanskje
14-08-11, 17:27
Går det an å regne ut hvor mye som er renter av disse tallene?:

lånebeløp 200 000. Måndtlig avdrag med renter 3100 kr ca.

Lånebeløp 180 000. Måndtlig avdrag med renter 2800 kr ca

Jeg er håpløs på å regne. Var innom en bilselger her om dagen og fikk disse tallene. Men så føler jeg at noe mangler. Skulle gjerne visst rente prosenten.

Carisma
14-08-11, 18:36
Du viser en imponerende mangel på forståelse for hvordan spiseforstyrrelser utvikles! Og kanskje et snev av det?
Å la en toåring fokusere på måling av mage er forferdelig feil! Og også å i det hele tatt nevne muskler/fett forhold o.l. Selv begynte mine spiseforstyrrelser i femårsalderen, så jeg vet at det skal utrolig lite til.
KUTT UT måling og veiing foran barn, uansett alder!

Dinside.no har kalkulatorer for alt mulig rart, sikkert for dette også.

Carisma
14-08-11, 20:10
Jeg har "alltid" vært øm hvis jeg trykker forsiktig på området der brystbeinet stikker ut mot mellomgulvet. I dag oppdaget jeg at jeg har en kul på str med en litt stor drue akkurat der. Hvis jeg trykker på den blir jeg uvel og føler at noe er på vei opp halsen. Kan det være stoffskifterelatert? Mamma har samme type kul på samme sted, men litt mindre og hun har lavt stoffskifte.

Jabba
14-08-11, 20:17
Kan man bruke Atkins sin musli blanding til andre ting enn som Musli....synes ikke den smakte så godt som ren musli m fløte på...men kanskje det funker som kakebunn? eller knuse det og bruke som gratineringsmel i stedet for bacongull....?
Andre gode ideer?

Cherry
14-08-11, 20:19

Jeg er håpløs på å regne. Var innom en bilselger her om dagen og fikk disse tallene. Men så føler jeg at noe mangler. Skulle gjerne visst rente prosenten.

Du må jo vite antall avdrag ellers går det ikke å regne ut.

Regret
14-08-11, 21:14

Det hjelper nok ikke, med mindre arbeidsgiver er fleksibel, men i og med at de vil si deg opp til å begynne med så er de ikke det. Reglene er bare sånn at dersom en ansatt er sykemeldt i ett år i strekk, så har arbeidgiver lov (og grunn) til å si deg opp. Men det varierer veldig fra plass til plass. For hvem vil vel betale for å ha ansatt som ikke jobber? eller ikke kan jobbe..? Desverre så er reglene bare slik..

Megvel
14-08-11, 21:47
Jeg har "alltid" vært øm hvis jeg trykker forsiktig på området der brystbeinet stikker ut mot mellomgulvet. I dag oppdaget jeg at jeg har en kul på str med en litt stor drue akkurat der. Hvis jeg trykker på den blir jeg uvel og føler at noe er på vei opp halsen. Kan det være stoffskifterelatert? Mamma har samme type kul på samme sted, men litt mindre og hun har lavt stoffskifte.
Nederst, mot magen liksom? I beinet? Så vidt jeg vet så skal det være sånn. Min osteopat i Tyskland anbefalte å massere området når jeg var syk, for det bedret immunforsvaret mitt mener jeg hun sa.

Nerthus
14-08-11, 22:23

Det spørs også hva slags låneavtale du får, ring og spør istedet, da vet du helt sikkert hva slags renteprosent dette innebærer :) Såvidt jeg vet skal du få oversikt over hva som er avdrag og hva som er renter i en låneavtale. Husk at det også er forskjell på nominell og effektiv rente (den siste er inkludert evt gebyrer mm) og vil være det du reelt betaler.

halkatlala
15-08-11, 00:05
Vi har i flere år hatt en øyenstikker som har "bodd" hos oss om sommeren.. Har vi grunn til å tro at det kan være den samme som kommer år etter år, eller er det bare en tilfeldig som ramler innom hvert år??

Vi synes det er så koselig med denne karen og vi synes han er blitt mer og mer husvarm. :love:
så koselig, de er jo så fine:) kan jo hende det er den samme, de blir jo noen år gamle :) jeg vil også ha en sånn en...

OnMyOwn
15-08-11, 06:19
Arbeidsgiver KAN si opp etter et år med sykemelding. Saklig grunn skal alikevel foreligge. Se arbeidsmiljøloven.

Julie
15-08-11, 16:31
Hvor kan man få skaffet isopor? Skal sende laptopen min på reparasjon, og vil (må) pakke den inn i bobleplast først, og deretter legge den i originalboksen og ha isopor oppi. Bobleplast vet jeg at jeg får skaffet på postkontoret, men tror ikke de har isopor?

Ignite
15-08-11, 16:38
Hvor kan man få skaffet isopor? Skal sende laptopen min på reparasjon, og vil (må) pakke den inn i bobleplast først, og deretter legge den i originalboksen og ha isopor oppi. Bobleplast vet jeg at jeg får skaffet på postkontoret, men tror ikke de har isopor?

Det kreves at returen er forsvarlig pakket, du trenger ikke isopor, bare fyll på med bobleplast som finnes i stooore bobler også. :)

Julie
15-08-11, 19:23
Det kreves at returen er forsvarlig pakket, du trenger ikke isopor, bare fyll på med bobleplast som finnes i stooore bobler også. :)

Ahaa, smart tenkt, takk! :D

Jabba
15-08-11, 20:46
Til dere med Stavanger kunnskap:
Hvor er Stavanger Storsenter ? Er det i det kjøpesenteret som tidligere het Arkaden ?

grotingeling
15-08-11, 20:53
Til dere med Stavanger kunnskap:
Hvor er Stavanger Storsenter ? Er det i det kjøpesenteret som tidligere het Arkaden ?
:ja: - består av flere bygninger i tillegg til Arkaden

Kanutten
15-08-11, 20:58
Noen her som kan komme å ta meg i nakkeskinnet??? :eek:
Jeg er ALTFOR svak overfor podesmigring... :o På null kommanull niks har størstepoden smisket til seg bankkortet mitt for å kjøpe seg noe på nettet... :o At jeg aldri lærer!!!!!!! :rolleyes:

Suann
15-08-11, 21:08
Får jeg imeg nok?'
Dette er første gang jeg har lagt inn på Diett.no
Ser disse datene helt borte vekk ut?
Må jeg spise mer/mindre?

Energi:653Goal:1737Fett:53.28Karbohydrat:4.36Prote in:39.05

Nerthus
15-08-11, 21:44
Får jeg imeg nok?'
Dette er første gang jeg har lagt inn på Diett.no
Ser disse datene helt borte vekk ut?
Må jeg spise mer/mindre?

Energi:653Goal:1737Fett:53.28Karbohydrat:4.36Prote in:39.05

Du skjønner kanskje selv at 600 kalorier er for lite mat på en dag :) Forhåpentligvis spiser du ikke så lite hver dag? Sjekk ut oppskriftsdelen av forumet for litt inspirasjon, evt noen av de flotte lavkarbobloggene, kanskje www.lenabeatrice.net sin?

Nerthus
15-08-11, 21:47
Noen her som kan komme å ta meg i nakkeskinnet??? :eek:
Jeg er ALTFOR svak overfor podesmigring... :o På null kommanull niks har størstepoden smisket til seg bankkortet mitt for å kjøpe seg noe på nettet... :o At jeg aldri lærer!!!!!!! :rolleyes:

Er ikke slikt genetisk umulig og gjøre noe med? ;) Har han først funnet nøkkelen til mammas hjerte (og ikke minst mammas bankkort hehehe) så er vel løpet kjørt. Dog KAN man stramme seg opp, si nei - ferdig med den saken - og se om man takler store våte valpeøyne og dårlig samvittighet :)

Ønsker deg lykke til, håper du deler kunnskapen om du finner utav hvordan du får til å stå imot!

Suann
15-08-11, 21:55
Du skjønner kanskje selv at 600 kalorier er for lite mat på en dag :) Forhåpentligvis spiser du ikke så lite hver dag? Sjekk ut oppskriftsdelen av forumet for litt inspirasjon, evt noen av de flotte lavkarbobloggene, kanskje www.lenabeatrice.net (http://www.lenabeatrice.net) sin?
Uff ja får nok i meg litt for lite.
Har vært å kjøpt en oppskriftsbok i dag.
Kan jeg spise litt ekstra på kvelden da? Eller det dumt?

Kitt
15-08-11, 22:09
Uff ja får nok i meg litt for lite.
Har vært å kjøpt en oppskriftsbok i dag.
Kan jeg spise litt ekstra på kvelden da? Eller det dumt?
Spiller ingen rolle om du spiser om kvelden. Poenget er at du skal spise deg passe mett hver gang du er sulten.:)
Dog bør det ikke gå mer enn 6 våkne timer mellom hver måltid.

Spiser du for lite, vil kroppen tviholde på alt den får.....:p

Er et eget oppskriftsforum her, da! Med masssssssssse supre oppskrifte!

Suann
15-08-11, 22:20
Spiller ingen rolle om du spiser om kvelden. Poenget er at du skal spise deg passe mett hver gang du er sulten.:)
Dog bør det ikke gå mer enn 6 våkne timer mellom hver måltid.

Spiser du for lite, vil kroppen tviholde på alt den får.....:p

Er et eget oppskriftsforum her, da! Med masssssssssse supre oppskrifte!
Ja skal prøve å ta meg litt tid og lese og planlegge litt innkjøp.
Men det er vel kanskje sånn i begynnelsen at man er litt redd for hva man skal spise og for å gjøre feil.
Takk skal du ha!

Lava
15-08-11, 22:29
To spørsmål:

1= Hvordan endrer jeg enklest dette til lavkarbo:
5 dl melk, 2 ss mel. Kan jeg blande litt fløte og melk og bruke JBKM ?
I tilfelle ja, hvor mye jbkm.. (bare en del av en oppskrift, blir nesten som hvit saus)

2= Finnes det noen øvelse jeg kan gjøre for å minske plagene ved isijas?
Tenker på evt tøyning, strekking ol..

takker! :)

Kitt
15-08-11, 22:32
Ja skal prøve å ta meg litt tid og lese og planlegge litt innkjøp.
Men det er vel kanskje sånn i begynnelsen at man er litt redd for hva man skal spise og for å gjøre feil.
Takk skal du ha!
Det er litt tungvint og trøblete i begynnelsen, ja! :eek:
Men som du sier, ta deg litt tid til å sette deg inn i ting, så går det sååååå mye lettere etter hvert!:D

De to vanligste fellene er at man spiser for lite eller at man for å være på den sikre siden, spiser det samme hver dag og blir så matlei at man gir opp!:p

Jabba
15-08-11, 22:57
:ja: - består av flere bygninger i tillegg til Arkaden

Takk skal du ha!!!
Et spm til til Stavanger kjente ....
Det finnes visstnok 2 stk Design Forum butikker i Stavanger
Hvilken av dem er nærmest Stavanger Storsenter og hvor sånn ca ligger den ?
Er på jakt etter undertøy på Change (Stavanger Storsenter) og El Naturalista sko.....:D
Har ikke handlet i Stavanger på sikkert 14 år.... aner jo ikke hvor butikkene er lenger....

Suann
15-08-11, 23:08
Det er litt tungvint og trøblete i begynnelsen, ja! :eek:
Men som du sier, ta deg litt tid til å sette deg inn i ting, så går det sååååå mye lettere etter hvert!:D

De to vanligste fellene er at man spiser for lite eller at man for å være på den sikre siden, spiser det samme hver dag og blir så matlei at man gir opp!:p
Takk snille du! Klem

Lillemy71
16-08-11, 08:14
Takk skal du ha!!!
Et spm til til Stavanger kjente ....
Det finnes visstnok 2 stk Design Forum butikker i Stavanger
Hvilken av dem er nærmest Stavanger Storsenter og hvor sånn ca ligger den ?
Er på jakt etter undertøy på Change (Stavanger Storsenter) og El Naturalista sko.....:D
Har ikke handlet i Stavanger på sikkert 14 år.... aner jo ikke hvor butikkene er lenger....

Change ligger i Torgterrasen i midtetasjen rett ved rulletrappene, kan ikke unngå å finne den :) Skal du først på undertøy jakt i Stavanger anbefaler jeg deg også Sørbø i Østervåg, damene der er helt fantastiske og de har egentlig undertøy i alle prisklasser.

Design Forum har butikk i Østervåg 24 og Haakon VII's gate 7 (Ankerbygget). Håper du finner det du er på jakt etter, jeg har svart belte i shopping så det er bare å spør, er ikke sikkert jeg kan svare på alt men prøver så godt jeg kan :D

Cherry
16-08-11, 09:06
Det er farlig for blodtrykket mitt å lese politikk i disse dager.

Hvorfor er det sånn at det blir ramaskrik hver gang en FRPer lufter en tanke, mens ingen reagerer på noen av de mest åndsvake tankene til sosialistene?

Jabba
16-08-11, 09:11
Change ligger i Torgterrasen i midtetasjen rett ved rulletrappene, kan ikke unngå å finne den :) Skal du først på undertøy jakt i Stavanger anbefaler jeg deg også Sørbø i Østervåg, damene der er helt fantastiske og de har egentlig undertøy i alle prisklasser.

Design Forum har butikk i Østervåg 24 og Haakon VII's gate 7 (Ankerbygget). Håper du finner det du er på jakt etter, jeg har svart belte i shopping så det er bare å spør, er ikke sikkert jeg kan svare på alt men prøver så godt jeg kan :D

Tuuuuusen takk!!! Setter stor pris på hjelp! Og siden du tilbyr deg ...hvor er Østervåg ? Er det gatene ned mot kaia ?

Lillemy71
16-08-11, 09:30
Tuuuuusen takk!!! Setter stor pris på hjelp! Og siden du tilbyr deg ...hvor er Østervåg ? Er det gatene ned mot kaia ?

Stemmer det er den lange gata som går nesten helt nede med kaien. Her finner du bla Beneton, Bodyshop, Sørbø, Mæhle, Design Forum, Kaffehuset, Expert og Elkjøp m.fl. Se kart her (http://maps.google.no/maps?q=%C3%B8sterv%C3%A5g&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x463a354a077df5ef:0xb2931969490138a8,%C3%98 sterv%C3%A5g,+4006+Stavanger&gl=no&ei=8xtKTvikJtDvsgbZ9YiCBw&sa=X&oi=geocode_result&ct=image&resnum=1&ved=0CBkQ8gEwAA)

Carisma
16-08-11, 09:40
Hvorfor er det sånn at det blir ramaskrik hver gang en FRPer lufter en tanke, mens ingen reagerer på noen av de mest åndsvake tankene til sosialistene?

Det er vel ingen hemmelighet at det er endel røde journalister her i landet. Når det er sagt kan det jo også ha med at FRP alltid sier ting på mest mulig provoserende måte.

Bønna200
16-08-11, 15:46
Det ser ut til at mobilen min ikke vil være blandt oss stort lenger. Vet noen om en mobil som holder lenger enn et år i disse dager? Det er så mange å velge mellom, men mine tre siste har alle tatt kvelden etter et år:mad:

nellie
16-08-11, 15:56
Burde jeg ha fått en SMS eller noe inn på altinn nå, mtp skattepengeutsendelsen i morgen? Vil ikke vente til septembeeeer..

Kitt
16-08-11, 15:59
Det ser ut til at mobilen min ikke vil være blandt oss stort lenger. Vet noen om en mobil som holder lenger enn et år i disse dager? Det er så mange å velge mellom, men mine tre siste har alle tatt kvelden etter et år:mad:
NOKIA E7 (http://www.dinside.no/864256/nokia-e7http://)
Har forgjengeren og den har vart i årevis! Først på jobben hos gubben og nå snart et år hos meg! Skal ut å kjøpe meg E7 en av dagene. Ikke fordi den forrige har gitt seg, men fordi noen på jobben til gubben vil ha den tilbake! How ruuuude!

Kitt
16-08-11, 16:01
Burde jeg ha fått en SMS eller noe inn på altinn nå, mtp skattepengeutsendelsen i morgen? Vil ikke vente til septembeeeer..
Noen har fått vite noe i dag i hvert fall. Hvordan vet jeg ikke!

Huldr
16-08-11, 16:03
Jeg sjekket Altinn på fredag, og da hadde jeg fått skatteoppgjøret ...

nellie
16-08-11, 16:06
Åååååååh. BLÆ! Jajja.... Får vente i to eller tre måneder til da:p De sier i fra om de mangler noe eller?

Huldr
16-08-11, 16:09
Åååååååh. BLÆ! Jajja.... Får vente i to eller tre måneder til da:p De sier i fra om de mangler noe eller?Vet ikke :o

Full sympati, er kjempekjipt å måtte vente! :( Siste er vel 20. oktober, krysser fingrene for at du får i september!

Bønna200
16-08-11, 16:30
NOKIA E7 (http://www.dinside.no/864256/nokia-e7http://)
Har forgjengeren og den har vart i årevis! Først på jobben hos gubben og nå snart et år hos meg! Skal ut å kjøpe meg E7 en av dagene. Ikke fordi den forrige har gitt seg, men fordi noen på jobben til gubben vil ha den tilbake! How ruuuude!
Ja, det var da makan til frekkhet! :p Takk for tips:)