View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar



langaard
12-01-14, 14:55
Noen som vet hvor man kan få tak i dresspose/klespose/garderobepose i aller helst ren bomull, ca 60-100 cm lang, som ikke koster en formue.

Og nei jeg gidder ikke og sy selv :D Er heller ikke interessert i plæstikk (pvc, nylon osv). Har så langt bare funnet på Nytt & Nyttig sine sider, men har ikke akkurat god erfaring med kvaliteten der. Har prøvd utenlandske sider men det er stort sett syntetisk eller så blir det alt for dyrt med frakt.

Bruk et dynetrekk ;)

Lava
12-01-14, 22:48
Jeg har en katt jeg vurderer å selge. Ikke gi bort.

Hvor mye kan man ta for en katt som er kastrert, chippet, vaksinert osv?

Ønsker ikke masse penger, men vil utelukke dem som bare tar en katt og ikke bryr seg. Hvis de må betale 1-200.-kr så vil de tenke seg om to ganger.

Men, hva pris tar man? vanlig huskatt, snill og grei og snart ett år

(sikkert ingen som vil ha en så "gammel" katt heller..)

Katten ble solgt i dag, 500.- Dama var fornøyd hun. Jeg sa pengene ikke egentlig var viktige, men det "koster" litt mer å kjøpe en katt, enn å få en gratis.
Og hun sa hun heller ville betale litt for en katt som var tatt vare på.

Lillemy71
13-01-14, 07:42
Bruk et dynetrekk ;)

Det er aaaaaalt for stort, da kan jeg likså godt sy selv og det er jo akkurat det jeg prøver å unngå :o Jeg trenger dressposer liksom........

Lillemy71
13-01-14, 07:43
Katten ble solgt i dag, 500.- Dama var fornøyd hun. Jeg sa pengene ikke egentlig var viktige, men det "koster" litt mer å kjøpe en katt, enn å få en gratis.
Og hun sa hun heller ville betale litt for en katt som var tatt vare på.

:blomster: Så flott og da har du også en liten garanti for at katten faktisk blir tatt vare på.

Kitt
13-01-14, 08:32
Det er aaaaaalt for stort, da kan jeg likså godt sy selv og det er jo akkurat det jeg prøver å unngå :o Jeg trenger dressposer liksom........
Finnes barnesengetøy, vet du!;)
Til baby og til litt større barn. Passer nok ganske bra, skulle jeg tro!:)

Lillemy71
13-01-14, 08:51
Finnes barnesengetøy, vet du!;)
Til baby og til litt større barn. Passer nok ganske bra, skulle jeg tro!:)

.....og blir ganske dyrt, samt at det må tilpasses for å kunne henge over klærne og jeg sitter igjen med en haug med ukurante putevar. Skal ikke bare ha en, skal ha mange og det er derfor jeg er litt opptatt av pris og at det ser ordentlig ut. Får ta sjansen på at Nytt & Nyttig sitt ikke er helt elendig i kvalitet.

TrillTrall
13-01-14, 09:38
Katten ble solgt i dag, 500.- Dama var fornøyd hun. Jeg sa pengene ikke egentlig var viktige, men det "koster" litt mer å kjøpe en katt, enn å få en gratis.
Og hun sa hun heller ville betale litt for en katt som var tatt vare på.
Så flott! Da har nok pusen fått et godt hjem. :)

Lemen
13-01-14, 09:49
.....og blir ganske dyrt, samt at det må tilpasses for å kunne henge over klærne og jeg sitter igjen med en haug med ukurante putevar. Skal ikke bare ha en, skal ha mange og det er derfor jeg er litt opptatt av pris og at det ser ordentlig ut. Får ta sjansen på at Nytt & Nyttig sitt ikke er helt elendig i kvalitet.

http://ludvigsen.mamutweb.com/Shop/List/Garderobeposer/42/1

Her var en nettbutikk som dukket opp da jeg googlet garderobeposer.

Lava
14-01-14, 00:07
Hva gjør jeg når vifta på laptopen bråker? Sønn hadde maskinen oppe men fikk ikke gjort så mye.. Kan jeg bytte vifte eller rense den?

vaskeklut
14-01-14, 00:16
Hva gjør jeg når vifta på laptopen bråker? Sønn hadde maskinen oppe men fikk ikke gjort så mye.. Kan jeg bytte vifte eller rense den?

Ja og nei. I teorien kan du både blåse den ren (med luft på boks) og skifte den, men det avhenger av hvordan den er ... satt sammen (dette varierer veldig fra laptop til laptop). Om du ikke vet hva du driver med: gi den til noen som vet hva de driver med om noe skal skiftes.

vaskeklut
14-01-14, 00:16
Forøvrig ryker vel garantien din om du åpner den selv.

Lava
14-01-14, 00:49
Ja og nei. I teorien kan du både blåse den ren (med luft på boks) og skifte den, men det avhenger av hvordan den er ... satt sammen (dette varierer veldig fra laptop til laptop). Om du ikke vet hva du driver med: gi den til noen som vet hva de driver med om noe skal skiftes.

Forøvrig ryker vel garantien din om du åpner den selv.

Tja, den garantien vet jeg ikke om er gyldig lenger, ikke gammel maskin, ett år eller to. Sønn åpnet den, han kan dette og jeg er trygg på at han vet hva han gjør. (han begynner å jobbe for et data selskap imorgen faktisk)

Han fikk ikke viften ut, tørket forsiktig av med noen Q-tips, ellers ikke rørt noe.

Dette er en Acer Aspire.

Og, jeg fikk ektra vifte til å ha under maskinen for å hjelpe kjøle ned, siden jeg ofte har ett "mykere" underlag. dvs ett slik oppbevaringstrekk brukt til reiser ol.. trenger en fast plate tror jeg

Laptop, betyr å ha pc i fanget, der er min ofte :rolleyes:

silje21
14-01-14, 01:45
hva er forskjellen på bankekjøtt og feks "vanlig" biff/kjøtt?

Lillemy71
14-01-14, 07:31
Tja, den garantien vet jeg ikke om er gyldig lenger, ikke gammel maskin, ett år eller to. Sønn åpnet den, han kan dette og jeg er trygg på at han vet hva han gjør. (han begynner å jobbe for et data selskap imorgen faktisk)

Han fikk ikke viften ut, tørket forsiktig av med noen Q-tips, ellers ikke rørt noe.

Dette er en Acer Aspire.

Og, jeg fikk ektra vifte til å ha under maskinen for å hjelpe kjøle ned, siden jeg ofte har ett "mykere" underlag. dvs ett slik oppbevaringstrekk brukt til reiser ol.. trenger en fast plate tror jeg

Laptop, betyr å ha pc i fanget, der er min ofte :rolleyes:

Normalt er garantien to år ( i enkelte tilfeller 5). Jeg hadde nettopp inne min knapt to år gamle Asus til fiks og rens helt kostnadsfritt pga av garanti.

Når det gjelder å ha pc i fanget vil jeg anbefale deg dette brettet fra Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/no/Targus-Dual-Fan-Chill-Mat-laptopstativ-med-viftekj%C3%B8ling/38-5371
Det er helt supert(finnes i to str) og anbefales også å brukes selv om laptop står på et bord, det er for det at harddisk/prosessor mm sitter på undersiden av en laptop og blir derfor veldig varm under. Både møbler og laptop kan ødelegges på den måten.

Carisma
14-01-14, 08:06
hva er forskjellen på bankekjøtt og feks "vanlig" biff/kjøtt?

Bankekjøtt er ofte seigere, det er fra en dårligere del av dyret.

Photobscura
14-01-14, 12:54
Noen som har testet denne (http://www.funksjonellmat.no/kakemix/om/) kakemiksen, og kan si noe om den er god? Tenkte å mekke krydderkake av den, dersom basen er grei nok. :)

nellie
14-01-14, 12:57
Noen som har testet denne (http://www.funksjonellmat.no/kakemix/om/) kakemiksen, og kan si noe om den er god? Tenkte å mekke krydderkake av den, dersom basen er grei nok. :)

Den er veldig god. Bare litt bismak av erteprotein.:)

Jeg pleier bruke halve miksen og tilsette litt mandelmel og sånt i tillegg.

Photobscura
14-01-14, 12:58
Den er veldig god. Bare litt bismak av erteprotein.:)

Takk! Med plenty krydder og kremostlokk kan man kanskje kamuflere bismaken litt. :)

nellie
14-01-14, 12:59
Jeg er veldig følsom på den, så mulig andre ikke kjenner noe til det.:)

index
14-01-14, 12:59
Har kjøpt, men ikke prøvd ennå. Ellers så er Easy Living krydderkake knallgod, selges til -80% akkurat nå hos proteinfabrukken. https://www.proteinfabrikken.no/easy-living?mode=grid&gclid=CNPy0LrO_bsCFURc3godLnQAJQ

nellie
14-01-14, 13:00
Nå fikk jeg lyst på muffins.

Photobscura
14-01-14, 13:54
Takk for tipset, Index, men jeg vet ikke om noen som selger disse produktene i byen (har ikke sett dem noe sted her i nærområdet, i alle fall). Så vidt jeg her fått med meg, har ikke Proteinfabrikken fysisk butikk lenger?!

Cyan
14-01-14, 14:24
Takk for tipset, Index, men jeg vet ikke om noen som selger disse produktene i byen (har ikke sett dem noe sted her i nærområdet, i alle fall). Så vidt jeg her fått med meg, har ikke Proteinfabrikken fysisk butikk lenger?! Easy living kakeblandingene har jeg enten sett på meny på cc vest eller prix på vestli. Husker ikke i farta hvilken (kan være begge for den del). Uansett, de selges ikke bare på Proteinfabrikken, så du kan jo sjekke prix og meny når du går forbi en

Cyan
14-01-14, 14:28
Noen som vet om en norsk forhandler som selger "magnetic media, do not x-ray" klistremerker? Altså ikke på Amazon eller ebay.

Rin
14-01-14, 15:02
Takk for tipset, Index, men jeg vet ikke om noen som selger disse produktene i byen (har ikke sett dem noe sted her i nærområdet, i alle fall). Så vidt jeg her fått med meg, har ikke Proteinfabrikken fysisk butikk lenger?!

Jeg synes funksjonellmat-kakemiksen er god, jeg. De har tatt inn Easyliving-produkter på meny på ringnes park, ooog... proteinfabrikken er vel i torggata nå?

Photobscura
14-01-14, 15:15
Ingen sjans for at jeg drar langt ut av byen for å kjøpe kakemiks. :D Men takk for tips, altså! Om den kakemiksen jeg snakket om er bra nok, så er det flere steder i umiddelbar nærhet som selger den. :)
Hilsen lat. ;)

Butterfly83
14-01-14, 18:11
De fleste coop butikker selger easy living produktene :) Krydderkaka tilsatt en raspet gulrot er VELDIG godt :)

Photobscura
14-01-14, 18:37
Finnes ikke Coop her, gitt. :)

Butterfly83
14-01-14, 20:28
Det er jo coop både ved pilestredet park, bislett, tøyen osv, men hvis man kun kan handle akkurat midt i sentrum så er ikke utvalget så stort.

Photobscura
14-01-14, 21:15
Det er jo coop både ved pilestredet park, bislett, tøyen osv, men hvis man kun kan handle akkurat midt i sentrum så er ikke utvalget så stort.
Jeg nekter å gå lenger enn til Sunkost borti hjørnet. :p
Neida. Jeg har alt bestemt meg for å gå for den fra funksjonell mat. :)

j88
14-01-14, 21:44
Kakemixen fra funksjonell mat er kjempegod, brukt den mange ganger i flere varianter, og er en suksess hver gang. På nett ligger det også en del oppskrifter.

Photobscura
14-01-14, 21:46
Kakemixen fra funksjonell mat er kjempegod, brukt den mange ganger i flere varianter, og er en suksess hver gang. På nett ligger det også en del oppskrifter.

Supert, takk! Tenkte egentlig bare å kjøre på med nellik, ingefær og kanel, men skal sjekke ut. :) (Mener de har oppskrifthefter på Sunkost også).

j88
14-01-14, 22:04
Supert, takk! Tenkte egentlig bare å kjøre på med nellik, ingefær og kanel, men skal sjekke ut. :) (Mener de har oppskrifthefter på Sunkost også).

ja sunkost har også oppsrkiftheftene inne, iallfall der jeg jobber:) Krydderkake med kakemixen er godt, en gjenganger her også, men verdt å prøve ut sitron eller kokoskaka også. :)

Photobscura
14-01-14, 22:06
ja sunkost har også oppsrkiftheftene inne, iallfall der jeg jobber:) Krydderkake med kakemixen er godt, en gjenganger her også, men verdt å prøve ut sitron eller kokoskaka også. :)

Takk for tipset! Men det er nok krydderkake som er innenfor cravingsonen min denne måneden. :D Med ostelokk av mascarpone. :sikle:

j88
14-01-14, 22:14
Takk for tipset! Men det er nok krydderkake som er innenfor cravingsonen min denne måneden. :D Med ostelokk av mascarpone. :sikle:

ostelokk av mascarpone hørtes godt ut, har du noen oppskrift på det?:)

Photobscura
14-01-14, 22:21
ostelokk av mascarpone hørtes godt ut, har du noen oppskrift på det?:)

Nei. :p Jeg bare tar en boks mascarpone, noen ss romtemperert smør, kjører en dl eller to med splenda i knivboks til det blir melisaktig, og skvetter i litt sitron og blander til det smaker godt. :) Kanskje noen dråper vaniljestevia?! Så det er vel standard ostelokk, bare med mascarpone i tillegg. Jeg er litt sånn slumse-til-det-smaker-ålreit-kokk. :)

kennygirl
15-01-14, 13:55
Noen som er kjent i Oslo? Jeg skal fra Gardermoen og til Majorstuen. Er det da best å ta taxi eller buss?
Så på kart på google at det tar ca 10 min med bil. Søkte opp busspris og det kostet 205 kr? Syntes det var en voldsom pris for så kort tur....

kennygirl
15-01-14, 13:58
Noen som er kjent i Oslo? Jeg skal fra Gardermoen og til Majorstuen. Er det da best å ta taxi eller buss?
Så på kart på google at det tar ca 10 min med bil. Søkte opp busspris og det kostet 205 kr? Syntes det var en voldsom pris for så kort tur....

Ser nå at den bussturen tar over en time... Da er det sikkert greit å ta taxi?
Blir lett bilsyk :/

TrillTrall
15-01-14, 13:59
Ser nå at den bussturen tar over en time... Da er det sikkert greit å ta taxi?
Blir lett bilsyk :/
Er ikke flytoget eller rutetoget (er det ikke to forskjellige?) bedre alternativer om du lett blir bilsyk? Drosje blir vel grisedyrt!? Eller har de fastpris?

Kitt
15-01-14, 14:01
Noen som er kjent i Oslo? Jeg skal fra Gardermoen og til Majorstuen. Er det da best å ta taxi eller buss?
Så på kart på google at det tar ca 10 min med bil. Søkte opp busspris og det kostet 205 kr? Syntes det var en voldsom pris for så kort tur....
Det beste er å ta Flytoget til Oslo og trikken opp til Majorstuen. Går fortest, er nok billigst og du slipper å bli bilsyk! :)
Det er en laaaang og meget dyr taxitur i hvert fall!:eek:

Carisma
15-01-14, 14:17
Noen som er kjent i Oslo? Jeg skal fra Gardermoen og til Majorstuen. Er det da best å ta taxi eller buss?
Så på kart på google at det tar ca 10 min med bil. Søkte opp busspris og det kostet 205 kr? Syntes det var en voldsom pris for så kort tur....
I såfall tar google fryktelig feil! Det er rundt 6 mil... Så taxi koster fort en tusenlapp vil jeg tro.
Det går flybuss direkte fra Gardermoen. Eller ta flytog og trikk eller t-bane som Kitt sier.

Kitt
15-01-14, 14:36
Noen som er kjent i Oslo? Jeg skal fra Gardermoen og til Majorstuen. Er det da best å ta taxi eller buss?
Så på kart på google at det tar ca 10 min med bil. Søkte opp busspris og det kostet 205 kr? Syntes det var en voldsom pris for så kort tur....

I såfall tar google fryktelig feil! Det er rundt 6 mil... Så taxi koster fort en tusenlapp vil jeg tro.
Det går flybuss direkte fra Gardermoen. Eller ta flytog og trikk eller t-bane som Kitt sier.
Ja, Carisma her helt rett. Tenkte ikke på å kommentere det, men det er ca 40min med Flytoget fra Gardemoen til Oslo og det toget går fort. :)

Photobscura
15-01-14, 15:20
Jeg ville tatt flytoget til Nasjonalteateret, og banen videre derfra til Majorstua.

Lemen
15-01-14, 15:25
Jeg ville tatt flytoget til Nasjonalteateret, og banen videre derfra til Majorstua.

Det ville jeg også gjort. Flytoget tar i følge rutetabellen 27 minutt fra Gardermoen til Nasjonaltheateret, og er helt supert for oss som har lett for å bli bilsyke. Blir aldri bilsyk på flytoget, på buss derimot...

kennygirl
15-01-14, 19:40
Tusen takk for svar alle sammen :)

Carisma
15-01-14, 21:49
De siste par dagene har jeg vært hoven og liksom stiv på venstre side av ansiktet. Begynte i et punkt ved øret som føltes som en kvise på vei, men den kom aldri. Det gjorde derimot hovenheten. Noen tips på hva det kan skyldes? Jeg har også vært ekstremt tungpustet de siste dagene, kan det ha noen sammenheng?

Hedda:)
15-01-14, 21:52
Taxi fra Gardermoen pleier å koste kr. 800. Jeg ville gjort det enkelt og tatt bussen direkte fra Gardermoen til Majorstua, men det tar nok lenger tid enn å ta toget. Men tar du toget må du bytte til bane eller trikk i sentrum.

Spinnerette
15-01-14, 23:51
De siste par dagene har jeg vært hoven og liksom stiv på venstre side av ansiktet. Begynte i et punkt ved øret som føltes som en kvise på vei, men den kom aldri. Det gjorde derimot hovenheten. Noen tips på hva det kan skyldes? Jeg har også vært ekstremt tungpustet de siste dagene, kan det ha noen sammenheng?

Jeg ble sånn da jeg fikk kyssesyken for et år siden, var hovne lymfekjertler som viste seg først, bak kjevebeinet og underr øreflippen. Ble veldig stiv og hoven i nakken og rundt ved kjeven, vondt å vri på hodet, tygge, etc. Etterhvert ble det sånt press i kjevebeinet at jeg trodde tennene skulle sprette ut av hodet mitt. Altså meget mulig å få kyssesyken i voksen alder, så om du googler symptomene og syns det stemmer, så ta en tur til legen fort som eff. For så vondt som det gjorde på slutta der, unner jeg ingen..:o

Carisma
16-01-14, 00:10
Jeg ble sånn da jeg fikk kyssesyken for et år siden, var hovne lymfekjertler som viste seg først, bak kjevebeinet og underr øreflippen. Ble veldig stiv og hoven i nakken og rundt ved kjeven, vondt å vri på hodet, tygge, etc. Etterhvert ble det sånt press i kjevebeinet at jeg trodde tennene skulle sprette ut av hodet mitt. Altså meget mulig å få kyssesyken i voksen alder, så om du googler symptomene og syns det stemmer, så ta en tur til legen fort som eff. For så vondt som det gjorde på slutta der, unner jeg ingen..:o

Kyssesyken er overstått for 20 år siden. :o. Man slipper vel unna med en runde av den? Er ikke vondt noe annet sted egentlig. Jeg pleier å få allergianfall hvor jeg hovner opp på venstre side av ansiktet, men da er det mer tydelig og går over ila en halvtimes tid. I tillegg har jeg ikke vært borti noe jeg vet jeg burde reagere på. :confused:

Lillemy71
16-01-14, 07:33
Kyssesyken er overstått for 20 år siden. :o. Man slipper vel unna med en runde av den? Er ikke vondt noe annet sted egentlig. Jeg pleier å få allergianfall hvor jeg hovner opp på venstre side av ansiktet, men da er det mer tydelig og går over ila en halvtimes tid. I tillegg har jeg ikke vært borti noe jeg vet jeg burde reagere på. :confused:

Tja jeg har hatt kyssesyke 3 ganger :eek: Det er ikke vanlig men kan forekomme. Er vel bedre du tar deg en tur til lege og får sjekket hva det er.

Lillemy71
16-01-14, 07:36
Bare sånn til info når det gjelder priser på taxi fra Gardermoen, så varierer det veldig (500-800 kr) etter hvilket selskap du velger og hvordan du bestiller taxien. Se denne artikkelen (http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10111295) for info på hvordan booke billig taxi :)

Rin
16-01-14, 08:05
Bare sånn til info når det gjelder priser på taxi fra Gardermoen, så varierer det veldig (500-800 kr) etter hvilket selskap du velger og hvordan du bestiller taxien. Se denne artikkelen (http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10111295) for info på hvordan booke billig taxi :)

Jepp - for en knapp måned siden tok vi 0-taxi fra gardemoen til grunerløkka til ca 500 kr. Sammenlignet med prisen for to flytogbilletter + kaving med masse bagasje på trikk var det ikke et dårlig alternativ i det hele tatt. (Det er best å forhåndsbestille for fastpris, men om det ikke går så er det ikke noe problem å etterspørre et spesifikt selskap i luka på flyplassen)

TrillTrall
16-01-14, 10:34
De siste par dagene har jeg vært hoven og liksom stiv på venstre side av ansiktet. Begynte i et punkt ved øret som føltes som en kvise på vei, men den kom aldri. Det gjorde derimot hovenheten. Noen tips på hva det kan skyldes? Jeg har også vært ekstremt tungpustet de siste dagene, kan det ha noen sammenheng?
Visdomstann som vil krangle litt?

Carisma
16-01-14, 11:25
Visdomstann som vil krangle litt?
Har visstnok ingen visdomstenner i følge tannlegen... (Velger å ikke tolke det i nioen retning.... :D)

index
16-01-14, 11:37
Du har ikke vært en tur i skauen og hilst på flåtten vel?

Spinnerette
16-01-14, 13:18
Kyssesyken er overstått for 20 år siden. :o. Man slipper vel unna med en runde av den? Er ikke vondt noe annet sted egentlig. Jeg pleier å få allergianfall hvor jeg hovner opp på venstre side av ansiktet, men da er det mer tydelig og går over ila en halvtimes tid. I tillegg har jeg ikke vært borti noe jeg vet jeg burde reagere på. :confused:

Som hun Lillemy sa, så er det ikke bestandig man blir immun etter en runde, selv om det liksom er "regelen". :( Om hevelsen ikke har gått ned noe som helst, hadde jeg nok tatt turen til legen, hadde jeg vært deg. :o

Anne
16-01-14, 13:35
Noen som er kjent i Oslo? Jeg skal fra Gardermoen og til Majorstuen. Er det da best å ta taxi eller buss?
Så på kart på google at det tar ca 10 min med bil. Søkte opp busspris og det kostet 205 kr? Syntes det var en voldsom pris for så kort tur....

Bare til info.Det går flere tog enn flytoget og det går like fort. Både flytog og det nye ordinære toget bruker 23-25 min. Forskjellen er at flytoget går oftere og at det ordinære toget kostet kr 90,- en vei.

Gå inn på ruter og sjekk tider.

Begge tog går til Nationalteateret og det er enkelt å bytte til bane der eller ta taxi videre.

God tur.

kennygirl
16-01-14, 21:57
Takk for alle råd og tips! Ikke så lett å finne fram i Oslo alene når man ikke er kjent, men med hjelp fra dere fantastiske lavkarbere skal det gå bra :)

Har enda et spørsmål i dag: noen som vet hva "non sanded grout" er på norsk?
Lurer på om det kan være fugemasse eller noe...

Hedda:)
16-01-14, 22:15
Har enda et spørsmål i dag: noen som vet hva "non sanded grout" er på norsk?
Lurer på om det kan være fugemasse eller noe...

Etter hva jeg kan se er det fugemasse. Det finnes "sanded grout" og, og etter hva jeg forstår er den ekstra fin og passer bra rundt speilfliser og sånt.

Men jeg har null peiling på dette, bare googlet det. :)

kennygirl
16-01-14, 22:20
Etter hva jeg kan se er det fugemasse. Det finnes "sanded grout" og, og etter hva jeg forstår er den ekstra fin og passer bra rundt speilfliser og sånt.

Men jeg har null peiling på dette, bare googlet det. :)

Det jeg trodde også.

Fant oppskrift på tavlemaling på engelsk.
1 kopp maling og 2 ss fugemasse - må prøves :)

Carisma
17-01-14, 00:34
Noen ganger blir de blå blodårene mine ekstremt synlige. Tidligere har det være en spesiell åre over brystet og noen på underarter som innimellom har vært knallblå, kn i dagn er det over alt! Armene mine ser ut som blå spindelvev, og selv sambo som er veldig jordnær ble sjokka. Hva kommer det av?

Photobscura
17-01-14, 00:37
Noen ganger blir de blå blodårene mine ekstremt synlige. Tidligere har det være en spesiell åre over brystet og noen på underarter som innimellom har vært knallblå, kn i dagn er det over alt! Armene mine ser ut som blå spindelvev, og selv sambo som er veldig jordnær ble sjokka. Hva kommer det av?

Om det er hva jeg tror, så har jeg sånn, jeg også. Det heter visst toasted skin syndrome, og er en reaksjon på enten varme eller kulde. Får det som regel bare på lårene. Om det er varmereaksjon hender det huden blir litt sensitiv, men ellers lite plagsomt.

Hedda:)
17-01-14, 00:45
Det jeg trodde også.

Fant oppskrift på tavlemaling på engelsk.
1 kopp maling og 2 ss fugemasse - må prøves :)

Du kan kjøpe tavlemaling og, det er jo enklere. :) Jeg har selv malt en vegg på kjøkkenet med både magnetmaling og tavlemaling. Du kan se bilde av det her: http://houseofbulldogs.blogspot.no/2013/07/tavlevegg.html

annex
17-01-14, 06:24
Hjelp med NAV?
Har noen tips til noen som kan hjelpe i forhold til NAV? Har søkt uføre, men får mye tull og tøys tilbake fra NAV, bl a sier de i et brev at jeg har jobbet mye, i neste at jeg aldri har jobbet (!). Og det er ny saksbehandler hver gang. Og de spekulerer om at jeg ikke var sykemeldt for 14 år siden, noe som er lite relevant for dagens situasjon.

Siden jeg søker uføre, er det NAV forvaltning som skal håndtere saken, og der får man ingen fast saksbehandler, og får mange forskjellige svar når man ringer og treffer på forskjellige personer.
Blir helt utslitt av dette, bor i Oslo og lurer bare på om det fins noen hjelpe med NAV-søknad (noen som kan systemet), så søknaden blir god nok. Har ikke så mye energi til å følge opp egen sak, så jeg trenger noen som kan hjelpe meg på veien.
NAV forholder seg ikke til innsendte erklæringer, og forholder seg ikke til diagnoser, men stiller med en egen rådgivende lege som sier dette er livsstilssykdommer! Det er akkurat som NAV behandlere aldri vil forholde seg til dagens diagnoser.
Og - er det noen som vet hvilken hjelp man kan forvente seg fra NAV i denne prosessen? Kan jeg få hjelp av noen der til å utforme søknaden?
Min erfaring med NAV er at de helst vil avvise deg, men har de ikke en plikt til å hjelpe også? Er ikke i NAV systemet pr i dag, da jeg gikk på aap for noen år siden, sa saksbehandler at jeg ikke kunne være sykemeldt mens jeg gikk på aap (hadde et stygt beinbrudd), fikk nei til noe som helst kurs, siden jeg en gang har gått på skole. Det eneste de tilbyr er å pakke kaffe eller telle spiker på arbeidsmarkedstiltak, noe jeg ikke orker mer av i min situasjon.
Sorry litt utblåsning, men jeg sliter veldig med den negative responsen fra NAV.

Carisma
17-01-14, 09:20
Om det er hva jeg tror, så har jeg sånn, jeg også. Det heter visst toasted skin syndrome, og er en reaksjon på enten varme eller kulde. Får det som regel bare på lårene. Om det er varmereaksjon hender det huden blir litt sensitiv, men ellers lite plagsomt.
Hmm, ser ikke sånn ut etter bildene på google å dømme. :nei:
Det er mer som om huden plutselig blir gjennomsiktig og man ser hver eneste blodåre veldig godt, og den blir mørk mørk blå. Noen av dem nestensvarte.
Det varer bare noen få minutter, for innen jeg fikk hentet mobilen for å fotografere de var det borte. :rolleyes: Men det har skjedd endel ganger.
Ser ut til å kanskje være hormonrelatert fra hva jeg kan finne.

Hedda:)
17-01-14, 09:20
Annex: Skjønner godt det føles håpløst å forholde seg til Nav. Når det gjelder hjelp til å fylle ut søknaden, så kan du få hjelp av Nav til det, ja. Da tror jeg du må møte opp der, og stille deg i kø for å komme inn til en som jobber der. Men var jeg deg, ville jeg nok heller satt meg ned med en god venninne, som kan hjelpe deg med å få alt på plass, holde tunga rett i munnen. Ellers skal jo også legen din, og eventuelt arbeidsgiver også bidra. Det viktige her er jo å fylle ut og svare på alt de ber om, samt dokumentere alt, slik at ikke saksbehandlingen tar unødvendig lang tid. Så er det jo opp til Nav om de synes du kvalifiserer. Jeg ønsker deg lykke til.

Carisma
17-01-14, 09:22
De siste par dagene har jeg vært hoven og liksom stiv på venstre side av ansiktet. Begynte i et punkt ved øret som føltes som en kvise på vei, men den kom aldri. Det gjorde derimot hovenheten. Noen tips på hva det kan skyldes? Jeg har også vært ekstremt tungpustet de siste dagene, kan det ha noen sammenheng?
Det ser ut til å være bihulene

Kitt
17-01-14, 10:17
Annex, jeg skjønner ikke helt, ser jeg. Har du sendt inn en søknad eller er du i ferd med å gjøre det?

Dersom du ikke er i nav- systemet, får du jo "ikke lov til" å søke uføre. Alt skal være prøvd først om det da ikke er totalt utelukket at du kan gjennomgå et eneste tiltak. De er veldig strenge på dette med at restarbeidsevnevurdering skal være utprøvd.

Du skal kunne få hjelp av nav til å fylle ut søknaden. Det skal din saksbehandler på ditt lokale nav- kontor hjelpe deg med. Men det skjer nok ikke før du har "fått lov til" å søke.

Legen din skal fylle ut sitt eget skjema og det er jo ikke sikkert du vil at noen andre(venninne/familie) skal se alt du er nødt til å skrive i denne søknaden.

Jeg hadde lagt ved alle legeattester jeg hadde, fra alt fra tannlege til øyelege, reumatolog, hudlege og nevrolog. I tillegg la jeg ved et brev der jeg beskrev hvilke plager og utfordringer jeg hadde i det daglige relatert til mine sykdommer og skavanker.
Attføringsbedriften jeg hadde vært i de siste årene la ved sin restarbeidsevnevurdering og rapport.

Etter 8 måneders venting og et par skremmende(!) brev fra nav, fikk jeg innvilget 100% uføre.

Marella77
17-01-14, 14:05
Er det gammeldags av meg å bli skuffa over at mannen ikke orker å måke snø før det er absolutt nødvendig? Nabomennene måker hver dag, mens min mann kun når vi ikke klarer å komme oss ut med bilen lengre. Bilen står i garasjen. Jeg ønsker ikke å kjøre meg fast, dvs at jeg "må" gjøre det, og jeg har dårlig rygg... Han sier "slapp av, gjør det o morra"... Er jeg kravstor? Jeg blir så irritert og skuffa...

Carisma
17-01-14, 14:36
Er det gammeldags av meg å bli skuffa over at mannen ikke orker å måke snø før det er absolutt nødvendig? Nabomennene måker hver dag, mens min mann kun når vi ikke klarer å komme oss ut med bilen lengre. Bilen står i garasjen. Jeg ønsker ikke å kjøre meg fast, dvs at jeg "må" gjøre det, og jeg har dårlig rygg... Han sier "slapp av, gjør det o morra"... Er jeg kravstor? Jeg blir så irritert og skuffa...
Lei snømåker og la han ta regninga :)

kennygirl
17-01-14, 14:36
Du kan kjøpe tavlemaling og, det er jo enklere. :) Jeg har selv malt en vegg på kjøkkenet med både magnetmaling og tavlemaling. Du kan se bilde av det her: http://houseofbulldogs.blogspot.no/2013/07/tavlevegg.html

Ved å lage tavlemalingen selv kan jeg bruke den fargen jeg vil, ikke bare sort.
Kjempefin tavlevegg du har laget :)

annex
17-01-14, 14:36
Takk snille Kitt for ditt svar og PM.

Det ga meg styrke til å ringe NAV i dag.
De sier jeg vil bli kontaktet av NAV lokalt, men det ser ut til at jeg må starte hele prosessen på nytt. Men da får jeg forhåpentligvis en saksbehandler som kan veilede meg.

Har tidligere sendt inn søknad om uføre, fått avslag og anket, fikk avslag igjen. Har spurt NAV om de trenger flere opplysninger for å utrede saken, og hjelpe meg med søknaden, men det eneste NAV har lurt på er om jeg har bodd i utlandet (!) siden jeg ikke har hatt registrert arbeidsinntekt. Har levd på pengene etter vi solgte huset til mine foreldre, men jeg kan ikke klare meg på det i all tid.
Takk Kitt, jeg skal svare deg litt bedre senere, men du har fått meg i gang!

Marella77
17-01-14, 14:51
Er det gammeldags av meg å bli skuffa over at mannen ikke orker å måke snø før det er absolutt nødvendig? Nabomennene måker hver dag, mens min mann kun når vi ikke klarer å komme oss ut med bilen lengre. Bilen står i garasjen. Jeg ønsker ikke å kjøre meg fast, dvs at jeg "må" gjøre det, og jeg har dårlig rygg... Han sier "slapp av, gjør det o morra"... Er jeg kravstor? Jeg blir så irritert og skuffa...

Lei snømåker og la han ta regninga :)

Hehe ;) bare synd at vi har felles økonomi da ;)

Kitt
17-01-14, 14:55
Takk snille Kitt for ditt svar og PM.

Takk Kitt, jeg skal svare deg litt bedre senere, men du har fått meg i gang!
Bare hyggelig å kunne hjelpe! Ta kontakt når du er klar, så skal vi få til dette! :klem:

Marella77
17-01-14, 15:00
Annex, jeg skjønner ikke helt, ser jeg. Har du sendt inn en søknad eller er du i ferd med å gjøre det?

Dersom du ikke er i nav- systemet, får du jo "ikke lov til" å søke uføre. Alt skal være prøvd først om det da ikke er totalt utelukket at du kan gjennomgå et eneste tiltak. De er veldig strenge på dette med at restarbeidsevnevurdering skal være utprøvd.

Du skal kunne få hjelp av nav til å fylle ut søknaden. Det skal din saksbehandler på ditt lokale nav- kontor hjelpe deg med. Men det skjer nok ikke før du har "fått lov til" å søke.

Legen din skal fylle ut sitt eget skjema og det er jo ikke sikkert du vil at noen andre(venninne/familie) skal se alt du er nødt til å skrive i denne søknaden.

Jeg hadde lagt ved alle legeattester jeg hadde, fra alt fra tannlege til øyelege, reumatolog, hudlege og nevrolog. I tillegg la jeg ved et brev der jeg beskrev hvilke plager og utfordringer jeg hadde i det daglige relatert til mine sykdommer og skavanker.
Attføringsbedriften jeg hadde vært i de siste årene la ved sin restarbeidsevnevurdering og rapport.

Etter 8 måneders venting og et par skremmende(!) brev fra nav, fikk jeg innvilget 100% uføre.

Hei Kitt! Så "bra" at du fikk 100%! Jeg skal ogs søke, må bare utprøves litt til først...kan jeg spørre... Er det viktig å sende med tannlege og hudlegeattester?

BenteR
17-01-14, 15:01
Er det gammeldags av meg å bli skuffa over at mannen ikke orker å måke snø før det er absolutt nødvendig? Nabomennene måker hver dag, mens min mann kun når vi ikke klarer å komme oss ut med bilen lengre. Bilen står i garasjen. Jeg ønsker ikke å kjøre meg fast, dvs at jeg "må" gjøre det, og jeg har dårlig rygg... Han sier "slapp av, gjør det o morra"... Er jeg kravstor? Jeg blir så irritert og skuffa...
Måk selv, det pleier kjapt og få de fleste menn til og ta ansvar :)

Marella77
17-01-14, 15:13
Måk selv, det pleier kjapt og få de fleste menn til og ta ansvar :)

Jeg gjør det, men problemet er at jeg blir værre i ryggen av det! Han er frisk...

Kitt
17-01-14, 15:56
Hei Kitt! Så "bra" at du fikk 100%! Jeg skal ogs søke, må bare utprøves litt til først...kan jeg spørre... Er det viktig å sende med tannlege og hudlegeattester?
Vet du, jeg sendte med alt som kunne bevis det jeg sliter med i hverdagen.
Det er jo en kjent sak at nav prøver seg med at ting ikke er alvorlig nok, inngripende nok, osv.
Tannlegen kunne feks bevise at jeg hadde ødelagt tennene mine fordi jeg som mange andre med fibromyalgi ikke en gang om natten klarer å slappe av i blant annet kjeven.
Jeg har opptil flere hudlidelser som blant annet påvirkes av stress, noe som ikke akkurat er lett å unngå i en jobb som sykepleier.
Osv osv osv.

Lykke til! :klem:
Tok med absolutt ALT som kunne gi nav et innblikk i hvordan mine sykdommer og skavanker påvirket livskvaliteten min, rett og slett.

Supera
17-01-14, 16:57
Hmm, ser ikke sånn ut etter bildene på google å dømme. :nei:
Det er mer som om huden plutselig blir gjennomsiktig og man ser hver eneste blodåre veldig godt, og den blir mørk mørk blå. Noen av dem nestensvarte.
Det varer bare noen få minutter, for innen jeg fikk hentet mobilen for å fotografere de var det borte. :rolleyes: Men det har skjedd endel ganger.
Ser ut til å kanskje være hormonrelatert fra hva jeg kan finne.
Jeg skjønner hva du mener. Jeg har det selv av og til (bare grønne siden jeg har varm hudtone). Aner ikke hva det kommer av da. Men det ser absolutt ikke ut som de bildene man finner når man søker på toasted skin syndrome.

Mer som dette:
http://media.onsugar.com/files/ons1/192/1922729/39_2009/e9f83b4bc35e29a2_vein.jpg

Ikke knudrete vener, ikke oppstikkende. Bare at man plutselig ser dem kjempegodt gjennom huden.

TrillTrall
17-01-14, 18:46
Er det gammeldags av meg å bli skuffa over at mannen ikke orker å måke snø før det er absolutt nødvendig? Nabomennene måker hver dag, mens min mann kun når vi ikke klarer å komme oss ut med bilen lengre. Bilen står i garasjen. Jeg ønsker ikke å kjøre meg fast, dvs at jeg "må" gjøre det, og jeg har dårlig rygg... Han sier "slapp av, gjør det o morra"... Er jeg kravstor? Jeg blir så irritert og skuffa...

Kjøp en snøfreser og belast hans konto.

Carisma
17-01-14, 19:12
Jeg skjønner hva du mener. Jeg har det selv av og til (bare grønne siden jeg har varm hudtone). Aner ikke hva det kommer av da. Men det ser absolutt ikke ut som de bildene man finner når man søker på toasted skin syndrome.

Mer som dette:
http://media.onsugar.com/files/ons1/192/1922729/39_2009/e9f83b4bc35e29a2_vein.jpg

Ikke knudrete vener, ikke oppstikkende. Bare at man plutselig ser dem kjempegodt gjennom huden.

Akkurat sånn! :ja:

nellie
17-01-14, 19:13
Er det gammeldags av meg å bli skuffa over at mannen ikke orker å måke snø før det er absolutt nødvendig? Nabomennene måker hver dag, mens min mann kun når vi ikke klarer å komme oss ut med bilen lengre. Bilen står i garasjen. Jeg ønsker ikke å kjøre meg fast, dvs at jeg "må" gjøre det, og jeg har dårlig rygg... Han sier "slapp av, gjør det o morra"... Er jeg kravstor? Jeg blir så irritert og skuffa...

Gjør han det i morgen da?

Jeg har en sånn mann som må gjøre ting når han selv føler for det. Utrolig irriterende innimellom, men sånn er det bare.. Gidder ikke irritere meg så veldig mye over det, for da hadde det gått veldig mye tid til å være sur.:p

Photobscura
17-01-14, 19:26
Supera og Carisma: Sånn ser jo mine armer ut ca hele tiden? I blant får jeg veldig utstående blodårer som er tydelige i fargen, særlig på underarmene og hendene, men har alltid tenkt på det som tegn på varmeregulering, altså at blodårene utvider seg når det er varmt, og omvendt når det er kaldt. Nå har jeg ganske blek ut, og generelt tydelige blodårer, da. Men tror ikke dette er unormalt? Har aldri tenkt på det som noe annet i alle fall. :)

Hedda:)
17-01-14, 19:35
Ved å lage tavlemalingen selv kan jeg bruke den fargen jeg vil, ikke bare sort.
Kjempefin tavlevegg du har laget :)

Ja, det er sant. Så en lilla tavlevegg på et barnerom en gang, veldig kult. :D Lykke til med prosjektet!

Cyan
17-01-14, 19:57
Carisma, Supera, Photo: Jeg har også sånne armer. Men jeg er ganske bleik og som regel kald, så jeg bare antar deg er derfor.

Kanutten
17-01-14, 20:41
Carisma, Supera, Photo: Jeg har også sånne armer. Men jeg er ganske bleik og som regel kald, så jeg bare antar deg er derfor.

Og jeg har også sånne armer. Helt naturlig. Noen har blodårer som ligger langt opp og noen har ikke. Men en annen sak er at slike blodårer også kan ha sammenheng med høyt blodtrykk og utvidete blodårer for å kompensere. Så jeg ville ha snakket med en lege for å finne årsaken.

Supera
17-01-14, 20:52
Jeg er bleik, som regel varm og har normalt blodtrykk. Kanskje man kan få det av å være varm også? Jeg tror jeg pleier helst å få det på sommeren altså.

Cyan
17-01-14, 21:00
Jeg har ikke høyt blodtrykk, jeg er nok bare bleik :)

Ethereal
17-01-14, 21:05
Jeg gjør det, men problemet er at jeg blir værre i ryggen av det! Han er frisk...

Forsøk å få ham til å forstå hvor vondt ryggen din gjør etterpå. Gjerne gjør det enda mer dramatisk enn det er. Få ham til å føle seg som en skikkelig fæl pinglete mann! :D

Seriøst: Hvis han lar deg måke snø når du får VONDT, da har han misforstått likestilling, altså.

Kanutten
17-01-14, 21:20
Jeg er bleik, som regel varm og har normalt blodtrykk. Kanskje man kan få det av å være varm også? Jeg tror jeg pleier helst å få det på sommeren altså.

Når du er varm utvider blodårene seg så det kan gi samme effekten. :ja:

Carisma
17-01-14, 21:34
Mine blodårer syns jo til vanlig også, men jeg snakker om veldig stor forskjell fra vanlig. Ser ut som de er tegnet på med mørkeblå sprittusj. I går syntes de til og med på utsiden av albumene, og der ante jeg ikke at det fantes årer engang. Kan også se hvordan blodet pumper gjennom de største, det kan jeg ikke til vanlig. Jeg har normalt blodtrykk, fikk bekreftet det hos bedriftslegen senest for to uker siden. Og jeg er stort sett varm av meg tl vanlig.
Nesten mer slik: http://www.ungafakta.se/ont/grafik/bilder/blodforgiftning.jpg. (Ikke at jeg tror det er årsaken altså :rolleyes: )

Marella77
17-01-14, 22:16
Tusen takk for svar!! :) han måkte resten i kveld da, det jeg ikke tok. Han mener at vi klarer å komme oss over mye snø med bilen, så det er ikke noe stress med å måke. Jeg blir stressa, redd for å kjøre meg fast, derfor måker jeg selv... Han sier at jeg må ikke måke, bare vente til han gjør det lissom. Irriterende å vente når jeg mener at han venter for lenge!

Os, vi har snøfreser, men får ikke dreis på den...

Marella77
17-01-14, 22:17
Vet du, jeg sendte med alt som kunne bevis det jeg sliter med i hverdagen.
Det er jo en kjent sak at nav prøver seg med at ting ikke er alvorlig nok, inngripende nok, osv.
Tannlegen kunne feks bevise at jeg hadde ødelagt tennene mine fordi jeg som mange andre med fibromyalgi ikke en gang om natten klarer å slappe av i blant annet kjeven.
Jeg har opptil flere hudlidelser som blant annet påvirkes av stress, noe som ikke akkurat er lett å unngå i en jobb som sykepleier.
Osv osv osv.

Lykke til! :klem:
Tok med absolutt ALT som kunne gi nav et innblikk i hvordan mine sykdommer og skavanker påvirket livskvaliteten min, rett og slett.
Tusen takk!!! Skjønner nå hvorfor du sendte inn alt. ;)

Supera
17-01-14, 22:19
Tusen takk for svar!! :) han måkte resten i kveld da, det jeg ikke tok. Han mener at vi klarer å komme oss over mye snø med bilen, så det er ikke noe stress med å måke. Jeg blir stressa, redd for å kjøre meg fast, derfor måker jeg selv... Han sier at jeg må ikke måke, bare vente til han gjør det lissom. Irriterende å vente når jeg mener at han venter for lenge!

Os, vi har snøfreser, men får ikke dreis på den...
Vanskelig tun å kjøre i eller bakke opp? Jeg er som mannen din, tenker at jeg kommer meg jo som regel over snøen. Her pleier snøen å smelte bort i løpet av noen dager. Så mye arbeid for ingenting. Men så kommer faren min og måker for meg (snille mannen :snill:) og så får jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke har gjort det. Så jeg prøver å måke tunet av og til selv om jeg synes det er bortkastet arbeid.

Ethereal
17-01-14, 23:27
Tusen takk for svar!! :) han måkte resten i kveld da, det jeg ikke tok. Han mener at vi klarer å komme oss over mye snø med bilen, så det er ikke noe stress med å måke. Jeg blir stressa, redd for å kjøre meg fast, derfor måker jeg selv... Han sier at jeg må ikke måke, bare vente til han gjør det lissom. Irriterende å vente når jeg mener at han venter for lenge!

Os, vi har snøfreser, men får ikke dreis på den...

Ta hans bil. Kjør den fast. Lesson learned for him. :)

Hedda:)
17-01-14, 23:31
Skal man ned i vekt, så er jo snømåking helt grei trening, da. ;)

Bønna200
18-01-14, 14:57
Skal man ned i vekt, så er jo snømåking helt grei trening, da. ;)
Ikke når ryggen ikke tåler det. :p

Marella, jeg synes det burde være en selvfølge for ham å måke når du ikke tåler det for ryggen din.
Her i huset er det mye jeg ikke klarer som gubben tar seg av og mye han ikke klarer som jeg tar meg av.
Man må jo hjelpe hverandre. :)

Lava
19-01-14, 23:01
Tusen takk for svar!! :) han måkte resten i kveld da, det jeg ikke tok. Han mener at vi klarer å komme oss over mye snø med bilen, så det er ikke noe stress med å måke. Jeg blir stressa, redd for å kjøre meg fast, derfor måker jeg selv... Han sier at jeg må ikke måke, bare vente til han gjør det lissom. Irriterende å vente når jeg mener at han venter for lenge!

Os, vi har snøfreser, men får ikke dreis på den...

Få tak på freseren, og måk. La ham føle seg unyttig. Menn liker å føle de kan gjøre det meste av tyngre ting, og at kona ikke kan noe. (ikke alle, men mange)
Vis ham at du klarer deg selv, finn en måte som er ok for ryggen og stå på.

Har gjort det selv, måkte og styrte, og det ble ingen middag den dagen, for å si det slik, jeg orket ikke.
Etter noen runder med at jeg stakk ut og måkte før han fikk snudd seg, var det slutt.

Alle andre menn i gata tok snøen, mens "hans" kone tok det... hehe, han likte ikke det. :D

mereo
20-01-14, 06:42
Supera og Carisma: Sånn ser jo mine armer ut ca hele tiden? I blant får jeg veldig utstående blodårer som er tydelige i fargen, særlig på underarmene og hendene, men har alltid tenkt på det som tegn på varmeregulering, altså at blodårene utvider seg når det er varmt, og omvendt når det er kaldt. Nå har jeg ganske blek ut, og generelt tydelige blodårer, da. Men tror ikke dette er unormalt? Har aldri tenkt på det som noe annet i alle fall. :)

Samme greia med meg - bleikfis som juling (minus akkurat nå!).
Så jeg går for ganske normalt :)

Dilly
20-01-14, 07:53
Noen som vet om det kommer helt ny hud av seg selv på en 3.gradsforbrent flekk?
Mvh. klønedilly

Ziltoidia
20-01-14, 10:23
Lurer på to ting

Hva skal jeg gjøre med all gresskarpureen min?

Jeg trenger et sted å ha wordpress(.org)-bloggen min, enten gratis eller for ikke-så-mye-penger? Så jeg lurer egentlig bare på hvor man kan få enten billig eller gratis web-hosting, evt hva folk pleier å bruke og betale.

Hevingen
20-01-14, 10:29
Jeg har domene og webhotell hos Domeneshop. Betaler 450,- i året for det. Der har jeg lagt over min wordpressblogg.

Rin
20-01-14, 11:21
Lurer på to ting

Hva skal jeg gjøre med all gresskarpureen min?

Jeg trenger et sted å ha wordpress(.org)-bloggen min, enten gratis eller for ikke-så-mye-penger? Så jeg lurer egentlig bare på hvor man kan få enten billig eller gratis web-hosting, evt hva folk pleier å bruke og betale.

Angående gresskarpuréen: Vafler, supper, curryer, chilier, pannekaker, brownies?


Angående hosting - Jeg har benyttet dette kampanjetilbudet hos dreamhost (http://www.dreamhost.com/promo/io9100/), og matbloggen min har jeg på wordpress.com med domene kjøpt via deres løsning. Har også noen greier hos one.com, som er veldig billig og stort sett smertefritt.

Ziltoidia
20-01-14, 11:39
Jeg har domene og webhotell hos Domeneshop. Betaler 450,- i året for det. Der har jeg lagt over min wordpressblogg.

Angående gresskarpuréen: Vafler, supper, curryer, chilier, pannekaker, brownies?


Angående hosting - Jeg har benyttet dette kampanjetilbudet hos dreamhost (http://www.dreamhost.com/promo/io9100/), og matbloggen min har jeg på wordpress.com med domene kjøpt via deres løsning. Har også noen greier hos one.com, som er veldig billig og stort sett smertefritt.

Takk begge to! :D

Hm... lavkarbosaurusbloggen er jo fin uten alt wordpress.org-fancy, og jeg skal ikke en gang gjøre så mye fancy, så kanskje jeg tross alt kan holde meg til worpdress.com. Trodde det ville være mye mer begrensende.

Spinnerette
20-01-14, 13:47
Jeg blir kvalm av omtrent alt om dagen; tanken på grønnsaker, kjøtt og egg får det til å vrenge seg i magen. Det har vart i flere måneder (siden høsten en gang) at jeg ikke har taklet enkelte grønnsaker og det meste av kjøtt, men har blitt myyyye værre nå etter jul. Jeg har de siste par ukene regelrett tvunget i meg mat, men har stort sett ikke klart å komme over 1000kcal om dagen, fordi det byr meg helt i mot å spise. Det eneste jeg har spist nylig som har gått ned greit, er knekkebrød fra Korni, tyrkisk yogurt, og en klementin. Salat, gryter, supper.. Nesten så jeg brekker meg bare av tanken. Jeg kunne sikkert fint spist frukt, yogurt og knekkebrød hele dagen, og ikke blitt kvalm, men det høres ikke akkurat sunt ut... Jeg føler meg helt hjelpesløs og veit liksom ikke hva jeg skal gjøre. :( Hjelp?

annex
20-01-14, 16:49
Jeg blir kvalm av omtrent alt om dagen; tanken på grønnsaker, kjøtt og egg får det til å vrenge seg i magen. Det har vart i flere måneder (siden høsten en gang) at jeg ikke har taklet enkelte grønnsaker og det meste av kjøtt, men har blitt myyyye værre nå etter jul. Jeg har de siste par ukene regelrett tvunget i meg mat, men har stort sett ikke klart å komme over 1000kcal om dagen, fordi det byr meg helt i mot å spise. Det eneste jeg har spist nylig som har gått ned greit, er knekkebrød fra Korni, tyrkisk yogurt, og en klementin. Salat, gryter, supper.. Nesten så jeg brekker meg bare av tanken. Jeg kunne sikkert fint spist frukt, yogurt og knekkebrød hele dagen, og ikke blitt kvalm, men det høres ikke akkurat sunt ut... Jeg føler meg helt hjelpesløs og veit liksom ikke hva jeg skal gjøre. :( Hjelp?

Smoothie går lett ned for meg, og fiskeboller i hvit saus.
Lager ofte puré eller mos av grønnsaker, spiser mere av de da.

Kanutten
20-01-14, 17:29
Hvor syk kan man være og fremdeles gå gjennom en opersjon i narkose? Jeg skal opereres, i narkose, på onsdag, men har den siste uken hanglet en god del. Kanskje ikke så mye feber, men mer generell utilpasset med en følelse av tannverk i hele kroppen.Alt verker, men denne operasjonen har jeg venter på så lenge at jeg vil ikke utsette den.

Kitt
20-01-14, 19:08
Hvor syk kan man være og fremdeles gå gjennom en opersjon i narkose? Jeg skal opereres, i narkose, på onsdag, men har den siste uken hanglet en god del. Kanskje ikke så mye feber, men mer generell utilpasset med en følelse av tannverk i hele kroppen.Alt verker, men denne operasjonen har jeg venter på så lenge at jeg vil ikke utsette den.
Vet du, det kan bare kirurgen og anestesilegen svare på.
Det kommer helt an på inngrepets art, varighet, fare for komplikasjoner osv i tillegg til forventet rekovalenstid.
Det er helt umulig å si noe så lenge manikke vet noen om hva slags inngrep det er snakk om.
Rent generelt, har du ikke feber, er du ikke syk! :p

Kanutten
20-01-14, 19:12
Vet du, det kan bare kirurgen og anestesilegen svare på.
Det kommer helt an på inngrepets art, varighet, fare for komplikasjoner osv i tillegg til forventet rekovalenstid.
Det er helt umulig å si noe så lenge manikke vet noen om hva slags inngrep det er snakk om.
Rent generelt, har du ikke feber, er du ikke syk! :p

Tusen takk Kitt! Da er jeg ikke syk. For å si det sånn, jeg har ikke lov til å løfte mer enn en pakke melk i 4-6 uker. :rolleyes:

Supera
20-01-14, 19:22
Hva skal jeg gjøre med all gresskarpureen min?
Hvis du sliter med å bruke den opp nå, frys den.

Marella77
21-01-14, 00:38
Vanskelig tun å kjøre i eller bakke opp? Jeg er som mannen din, tenker at jeg kommer meg jo som regel over snøen. Her pleier snøen å smelte bort i løpet av noen dager. Så mye arbeid for ingenting. Men så kommer faren min og måker for meg (snille mannen :snill:) og så får jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke har gjort det. Så jeg prøver å måke tunet av og til selv om jeg synes det er bortkastet arbeid.

Hehe, smelter ikke så fort her ;) snill pappa du har da :)
Ta hans bil. Kjør den fast. Lesson learned for him. :)

Fristende... :-)
Ikke når ryggen ikke tåler det. :p

Marella, jeg synes det burde være en selvfølge for ham å måke når du ikke tåler det for ryggen din.
Her i huset er det mye jeg ikke klarer som gubben tar seg av og mye han ikke klarer som jeg tar meg av.
Man må jo hjelpe hverandre. :)

Sånn tenker jeg også ;-)

Få tak på freseren, og måk. La ham føle seg unyttig. Menn liker å føle de kan gjøre det meste av tyngre ting, og at kona ikke kan noe. (ikke alle, men mange)
Vis ham at du klarer deg selv, finn en måte som er ok for ryggen og stå på.

Har gjort det selv, måkte og styrte, og det ble ingen middag den dagen, for å si det slik, jeg orket ikke.
Etter noen runder med at jeg stakk ut og måkte før han fikk snudd seg, var det slutt.

Alle andre menn i gata tok snøen, mens "hans" kone tok det... hehe, han likte ikke det. :D

Sikkert lurt dette!! ;-) takk for svar alle sammen! :-)

Ziltoidia
21-01-14, 00:41
Hvis du sliter med å bruke den opp nå, frys den.

Det er hermetisk, så holdbarhet er ikke noe problem. Oppfinnsomhet derimot. :p

Kanutten
21-01-14, 11:30
Hvor syk kan man være og fremdeles gå gjennom en opersjon i narkose? Jeg skal opereres, i narkose, på onsdag, men har den siste uken hanglet en god del. Kanskje ikke så mye feber, men mer generell utilpasset med en følelse av tannverk i hele kroppen.Alt verker, men denne operasjonen har jeg venter på så lenge at jeg vil ikke utsette den.

Vet du, det kan bare kirurgen og anestesilegen svare på.
Det kommer helt an på inngrepets art, varighet, fare for komplikasjoner osv i tillegg til forventet rekovalenstid.
Det er helt umulig å si noe så lenge manikke vet noen om hva slags inngrep det er snakk om.
Rent generelt, har du ikke feber, er du ikke syk! :p

Snakket med sykehuset i dag. Det er graden av forkjølelse og feber som setter en stopper for narkose. Jeg tror ikke jeg har så mye feber, men jeg er ganske så tett i nesa og svelget. Og siden man skal tuberes var ikke det så heldig. Alternativet er epidural...

Kitt
21-01-14, 17:19
Snakket med sykehuset i dag. Det er graden av forkjølelse og feber som setter en stopper for narkose. Jeg tror ikke jeg har så mye feber, men jeg er ganske så tett i nesa og svelget. Og siden man skal tuberes var ikke det så heldig. Alternativet er epidural...
Da hadde jeg personlig utsatt hele greia, for epidural tar jeg ikke! Så dt så!!!
Man slipper jo uansett å bli satt bakerst på ny venteliste pga sykdom.
Forkjølelse og intubering er ikke så bra og enda verre etter at man våkner opp og skal få i seg nok oksygen.
God bedring og lykke til! :klem:

Carisma
22-01-14, 09:37
Flere enn meg som savner en skravletråd nå når vi ikke har noen 2000-3000-4000-tråd?

Ziltoidia
22-01-14, 10:50
Flere enn meg som savner en skravletråd nå når vi ikke har noen 2000-3000-4000-tråd?

Nå skjønte jeg meg aldri helt på 2000-3000-osv-trådene... men det hadde jaggu vært fint med en ordet-fritt-tråd for generelt snikksnakk.

Carisma
22-01-14, 10:57
det hadde jaggu vært fint med en ordet-fritt-tråd for generelt snikksnakk.

Jippi en til! :D da laget jeg en her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55313

Kanutten
22-01-14, 13:02
Da hadde jeg personlig utsatt hele greia, for epidural tar jeg ikke! Så dt så!!!
Man slipper jo uansett å bli satt bakerst på ny venteliste pga sykdom.
Forkjølelse og intubering er ikke så bra og enda verre etter at man våkner opp og skal få i seg nok oksygen.
God bedring og lykke til! :klem:

Jeg ble operert, men våknet før de var ferdig med operasjonen grunnet tuben som ble tatt ut og jeg stoppet dermed å puste. De vet jeg bruker cpap så jeg fikk kjapt ny luft gjennom nesa. De gjorde seg ferdig med operasjonen mens jeg lå og fyllesnøvla... :o

BenteR
22-01-14, 13:38
God bedring Kanutten :klem:

Marella77
22-01-14, 17:07
God bedring og lykke til videre Kanutten :)

senka
22-01-14, 22:46
God bedring Kanutten :klem:

Cyan
23-01-14, 15:28
Hvordan i alle dager får man dryppet øynene til en autistisk treåring som nekter plent og får fullstendig meltdown ved det aller minste forsøk og som begynner å bli skummelt sterk? Hjertesukk! :rolleyes:

Lemen
23-01-14, 16:15
Hvordan i alle dager får man dryppet øynene til en autistisk treåring som nekter plent og får fullstendig meltdown ved det aller minste forsøk og som begynner å bli skummelt sterk? Hjertesukk! :rolleyes:

La han prøve å gjøre det selv? Gjøre det mens han sover? Vise på seg selv først med f.eks saltvann, og så bytte til rett flaske på han? La han få prøve med saltvann først, slik at det ikke gjør noe at han søler, og så tar du den rette flasken etterpå?

Om problemet er at han får det nedover i nesen/ svelget og han synes det er ubehagelig å kjenne smaken, så kan en forklare at ved å trykke lett i øyekroken i ca 30-60 sek etter drypping så får ikke dråpen passasje nedover tårekanalen og holder seg dermed på øyet.

Carisma
23-01-14, 16:43
Jeg var et lite helvete å få til sånne ting på da jeg var liten for jeg hadde panikk fra alt fra stikk til tabletter.... Men jeg var mye syk, så jeg måtte gjennom endel slikt. De løste det ved at to personer holdt og en dryppet eller ga medisin. (Mens jeg hylte som en stukket gris). Jeg ble absolutt ikke traumatiserte av det, og jeg ble jo bedre. Så noen ganger må man bare gjøre det man må....

Cyan
23-01-14, 16:44
La han prøve å gjøre det selv? Gjøre det mens han sover? Vise på seg selv først med f.eks saltvann, og så bytte til rett flaske på han? La han få prøve med saltvann først, slik at det ikke gjør noe at han søler, og så tar du den rette flasken etterpå?

Om problemet er at han får det nedover i nesen/ svelget og han synes det er ubehagelig å kjenne smaken, så kan en forklare at ved å trykke lett i øyekroken i ca 30-60 sek etter drypping så får ikke dråpen passasje nedover tårekanalen og holder seg dermed på øyet.
Vi har prøvd det med å vise på oss selv først på flere ting uten at det har hjulpet det spøtt - tvert imot :o Det endte med at vi rett og slett brukte tvang nå, selv om det sikkert bare gjorde vondt verre ved en senere anledning :rolleyes: Vi fikk en hel dråpe i ene øyet og en halv i andre. Heldigvis bare første dagen vi må dryppe mens han er våken, fra i morgen kan vi ta det før han våkner på morgenen og etter han har sovnet på kvelden.

Kanutten
23-01-14, 19:37
Jeg fikk fjernet hormonspiralen i går. I dag føler jeg meg som et helt annet menneske. Jeg har fått en stor ro i kroppen jeg ikke hadde forleden dag. Gynnisen sa at jeg kunne komme til å oppleve positiv endring når hun fjernet spiralen, men jeg trodde ikke det skulle komme så fort? Andre som har opplevd det? Hormonspiralen gjorde meg amper, derfor jeg fikk den fjernet.

Kitt
23-01-14, 19:43
Tror jeg danset allerede på vei ut av legekontoret! :w00t:
Slet skikkelig med den og var så lettet og lykkelig på alle måter da den var ute igjen!:D

BenteR
23-01-14, 19:43
Jeg er så stygg at når dyr eller barn trenger medisinering, så er det ingen diskusjon; jeg holder dem fast og gir medisinen.
Som mor til 3 ADHD fikk jeg god erfaring siden de også var mye syke som barn.
Ingen av mine har fått noen som helst problemer av denne behandlingen og de er alle godt voksne nå.

Kanutten
23-01-14, 19:45
Tror jeg danset allerede på vei ut av legekontoret! :w00t:
Slet skikkelig med den og var så lettet og lykkelig på alle måter da den var ute igjen!:D

:heia: Herlig!!! :lol:

Kanutten
23-01-14, 19:46
Jeg er så stygg at når dyr eller barn trenger medisinering, så er det ingen diskusjon; jeg holder dem fast og gir medisinen.
Som mor til 3 ADHD fikk jeg god erfaring siden de også var mye syke som barn.
Ingen av mine har fått noen som helst problemer av denne behandlingen og de er alle godt voksne nå.

:ja: Samme her.

Cyan
23-01-14, 20:27
Jeg prøver helst andre metoder før tvang, men må man så må man :rolleyes:

TrillTrall
23-01-14, 20:32
Hvordan i alle dager får man dryppet øynene til en autistisk treåring som nekter plent og får fullstendig meltdown ved det aller minste forsøk og som begynner å bli skummelt sterk? Hjertesukk! :rolleyes:

Vi hadde noen runder med antibiotika til jentungen da hun var 1-2 år gammel. Jeg gidder ikke dille på noen måte så jeg satte henne i barnestolen, sto bak henne og holdt henne fast med en hånd, presset spøryta inn i munnen hennes med den andre og holdt igjen munnen hennes til hun måtte svelge... *hehe* Hun er overhodet ikke traumatisert av det.

Gjorde det samme med guttungen også, men han var heldigvis alltid mye greiere, han har tatt en del hjertemedisiner som liten gutt.

Cyan
23-01-14, 20:48
Han har fått dråpene sine nå altså ;) Gubben holdt fast mens jeg dryppet.

Carisma
23-01-14, 20:57
Vondt skal vondt fordrive sa oldemora mi, og det hadde hun jo helt rett i. :)

Kitt
23-01-14, 23:15
Jeg prøver helst andre metoder før tvang, men må man så må man :rolleyes:
Vil du ikke, så skal du! Het det hjemme hos oss! ;)

Her har det nok blitt brukt litt tvang og ingen ser ut til å ha tatt skade av det heller.

Når det gjelder øyekatarr/betennelse etc, har vi til stor grad unngått det med å sørge for at de aldri fikk gå med tette neser. Storforbruker av nesespray til barn i perioder, men så slapp vi unna mye annet, som øyedråper og øretull. :)
Blir verken øyekatarr eller ørebetennelse om nesa er åpen! :D

Lemen
23-01-14, 23:42
Vil du ikke, så skal du! Het det hjemme hos oss! ;)

Her har det nok blitt brukt litt tvang og ingen ser ut til å ha tatt skade av det heller.

Når det gjelder øyekatarr/betennelse etc, har vi til stor grad unngått det med å sørge for at de aldri fikk gå med tette neser. Storforbruker av nesespray til barn i perioder, men så slapp vi unna mye annet, som øyedråper og øretull. :)
Blir verken øyekatarr eller ørebetennelse om nesa er åpen! :D

Eeeeh? Det er jo bullshit. Smittsom øyekatarr kan ikke unngås med å holde nesa åpen...

Skjønner godt at du vil unngå tvang om du ikke må, Cyan. Ble selv tvunget til å drikke en helt jævlig antibiotika som barn, kan fortsatt kjenne den ekle smaken og følelsen hver gang det blir snakk om antibiotika.

Carisma
24-01-14, 01:14
Skjønner godt at du vil unngå tvang om du ikke må, Cyan. Ble selv tvunget til å drikke en helt jævlig antibiotika som barn, kan fortsatt kjenne den ekle smaken og følelsen hver gang det blir snakk om antibiotika.

Så du syns det er bedre å være kronisk syk?... Jeg har selv problemer med fargen lysegult pga noen tabletter jeg måtte spise mye av i barndommen, men jeg vet jo at det var mye vondere med blærekatarr så selv om jeg hylte og spydde og de måtte knuse dem bittesmå så er jeg jo takknemlig for at de tok kampen.

Lemen
24-01-14, 01:23
Så du syns det er bedre å være kronisk syk?... Jeg har selv problemer med fargen lysegult pga noen tabletter jeg måtte spise mye av i barndommen, men jeg vet jo at det var mye vondere med blærekatarr så selv om jeg hylte og spydde og de måtte knuse dem bittesmå så er jeg jo takknemlig for at de tok kampen.


Nei? Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at jeg skjønner at hun vil prøve unngå tvang om det er mulig. Jeg har i disse dager ganske nøyaktig 10-års erfaring med medisinering av et kronisk sykt barn i nær familie (der jeg er den eneste som har full kontroll på medisiner i tillegg til foreldrene, og som bl.a innebærer å sette en intramuskulær sprøyte hver dag, og andre medisiner 3 ganger daglig). Må være mye bedre å finne en metode som ikke innebærer tvang, om det er mulig.

Cyan
24-01-14, 05:38
Vil du ikke, så skal du! Het det hjemme hos oss! ;)

Her har det nok blitt brukt litt tvang og ingen ser ut til å ha tatt skade av det heller.

Når det gjelder øyekatarr/betennelse etc, har vi til stor grad unngått det med å sørge for at de aldri fikk gå med tette neser. Storforbruker av nesespray til barn i perioder, men så slapp vi unna mye annet, som øyedråper og øretull. :)
Blir verken øyekatarr eller ørebetennelse om nesa er åpen! :D

Ingen tett eller rennende nese her. Kun øyekatarr, feber og hoste, så det kan jo ikke stemme helt.

Cyan
24-01-14, 05:45
Ellers klarer jeg ikke helt å se problemet med at man prøver å få det til med andre metoder før man tyr til tvang? Det er jo ikke som om vi lar være å gi ham medisin om vi ikke får den i ham uten hyl og skrik, men det er jo litt hyggeligere for alle om man får det til uten.

nellie
24-01-14, 08:11
Herlighet.. Så klart man skal prøve så godt man kan å finne andre metoder. Tvang er siste utvei.

Carisma
24-01-14, 10:39
Herlighet.. Så klart man skal prøve så godt man kan å finne andre metoder. Tvang er siste utvei.

Min erfaring er at jo flere ting man prøver og feiler med først, jo være blir panikken når man da må ty til tvang. Og det blir mye mer merkbart at det er tvang. Så her i huset er det holde fast-dytte inn/dryppe-avlede.
Og selvfølgelig er det stor forskjell på ting man må gi over lang tid, kanskje i årevis hvor man har mulighet til å finne en rutine og barnet forstår hva som skjer, mot ting man må gi to-tre ganger og gjerne til en sur og grinete syk unge fra før.

Kitt
24-01-14, 12:20
Eeeeh? Det er jo bullshit. Smittsom øyekatarr kan ikke unngås med å holde nesa åpen....

Ingen grunn til å bli ufin! Dersom øye/øre/nesekanalene er åpne, skylles bakteriene videre uten at det danner seg betennelse i øyne/ører.
Dersom barnet hoster, vil nesen automatisk tettes og selv om ikke det er synlig snørr, kan det være tett i bihuler og kanaler.

Dette er ikke noe jeg finner på, men noe jeg lærte av en professor i barnemedisin da jeg gikk på sykepleierskolen. Jeg protesterte heftig og sa bla at nabogutten fikk øyekatarr av en sykkeltur. Men hva skjer når det blåser mot ansiktet? Jo, man lukker automatisk igjen så det er vanskelig å puste, i hvert fall for små barn og noen voksne med refleksene i orden!
Noen ganger skal det ikke mer til før betennelsen er et faktum!

Lemen
24-01-14, 12:35
Ingen grunn til å bli ufin! Dersom øye/øre/nesekanalene er åpne, skylles bakteriene videre uten at det danner seg betennelse i øyne/ører.
Dersom barnet hoster, vil nesen automatisk tettes og selv om ikke det er synlig snørr, kan det være tett i bihuler og kanaler.

Dette er ikke noe jeg finner på, men noe jeg lærte av en professor i barnemedisin da jeg gikk på sykepleierskolen. Jeg protesterte heftig og sa bla at nabogutten fikk øyekatarr av en sykkeltur. Men hva skjer når det blåser mot ansiktet? Jo, man lukker automatisk igjen så det er vanskelig å puste, i hvert fall for små barn og noen voksne med refleksene i orden!
Noen ganger skal det ikke mer til før betennelsen er et faktum!

Det var ikke meningen å være ufin, men det finnes ingen dokumentasjon på det du hevder. Jeg har 5,5 års utdannelse innen øye, med blant annet en mastergrad i øyesykdommer, så tror jeg vet hva jeg snakker om. Man kan fint bli smittet med øyekatarr, selv om tårekanalen er helt åpen. Ja, man får lettere øyebetennelse når man er forkjølet og syk, men man har ingen garanti for å ikke bli smittet ved å bruke nesespray/ skylling og holde kanalen åpen.

nellie
24-01-14, 12:36
Min erfaring er at jo flere ting man prøver og feiler med først, jo være blir panikken når man da må ty til tvang. Og det blir mye mer merkbart at det er tvang. Så her i huset er det holde fast-dytte inn/dryppe-avlede.
Og selvfølgelig er det stor forskjell på ting man må gi over lang tid, kanskje i årevis hvor man har mulighet til å finne en rutine og barnet forstår hva som skjer, mot ting man må gi to-tre ganger og gjerne til en sur og grinete syk unge fra før.

Deg om det. :) Jeg har også barn vettu og har en totalt annen erfaring enn deg. Barn er forskjellige, og du og jeg er helt sikkert også oppdratt forskjellig.

Cyan
24-01-14, 12:52
Nå er det heldigvis ingen som kan tvinge noen til å gjøre noe som helst med sine barn, tvang eller ikke. Barn reagerer da også forskjellig, og en forelder kjenner sitt barn best. Jeg takker uansett for forslaget om å dryppe mens guttungen sover, og det fungerer helt utmerket uten tvang :)

Carisma
24-01-14, 13:06
Deg om det. :) Jeg har også barn vettu og har en totalt annen erfaring enn deg.
Vel, jeg vet at de som jobber med unger har hverken tid eller kapasitet til å dille med ungene når de må gi medisiner i barnehage eller skole, så det er like greit de er vant til det. Og stakkars de ungene som aldri har opplevd motstand... ikke rart verden er full av navere..

Vibeke-67
24-01-14, 13:06
Hvordan i alle dager får man dryppet øynene til en autistisk treåring som nekter plent og får fullstendig meltdown ved det aller minste forsøk og som begynner å bli skummelt sterk? Hjertesukk! :rolleyes:
Er det ikke litt vesentlig å lese hva Cyan skriver?
Hvordan få dryppet øynene til en autistisk treåring.
Kanskje han reagerer ekstra sterkt på tvang. Kanskje blir mye forebyggende arbeid ødelagt ved å dryppe øynene ved å bruke tvang.
Dere har så enkle løsninger at jeg er nesten målløs her jeg sitter. Tvang eller kronisk sykdom?
Selvfølgelig finnes det andre metoder enn å tvinge i barna medisin. Og selv om dere påstår at deres barn ikke har lidd under dette, så er det deres påstand. Hva sier barna? Jeg er 46 år og husker fortsatt de gangene jeg ble medisinert gjennom tvang. Nei, jeg er ikke traumatisert, og jeg trenger ikke gå til psykolog. Jeg fungerer helt fint i hverdagen. Men jeg husker det veldig godt, og det er ikke et hyggelig minne. Jeg husker også virkningen av den medisinen jeg ble tvunget til å ta. Jeg ble helt ruset av den, kroppen min sovnet, mens jeg var lys våken. Det var utrolig skremmende, derfor protesterte jeg vilt på å ta den medisinen. Men nei, den skulle inn.
Cyan, jeg kjenner deg jo litt og vet at du prøver alt og er flink med din sønn. Mitt råd er kanskje å ikke søke råd om barneoppdragelse her inne. Ved flere anledninger har jo tvang vært diskutert som den beste metoden, og barna har jo aldri tatt skade av det. Mens bruker man ikke tvang, vil f eks tenna falle ut i en alder av fire fordi man ikke tvang tannbørsten inn i munne på to-åringen.

nellie
24-01-14, 13:20
Vel, jeg vet at de som jobber med unger har hverken tid eller kapasitet til å dille med ungene når de må gi medisiner i barnehage eller skole, så det er like greit de er vant til det. Og stakkars de ungene som aldri har opplevd motstand... ikke rart verden er full av navere..

Det er det dummeste jeg har hørt NOEN gang. :p

Min jente har aldri blitt utsatt for tvang. Likevel spiser hun fisken sin, tar medisiner når hun skal det, er smart, klok og hyggelig å ha med å gjøre.

Naver? Er det det hun skal bli? Jaja.

Cyan
24-01-14, 13:24
Er det ikke litt vesentlig å lese hva Cyan skriver?
Hvordan få dryppet øynene til en autistisk treåring.
Kanskje han reagerer ekstra sterkt på tvang. Kanskje blir mye forebyggende arbeid ødelagt ved å dryppe øynene ved å bruke tvang.
Dere har så enkle løsninger at jeg er nesten målløs her jeg sitter. Tvang eller kronisk sykdom?
Selvfølgelig finnes det andre metoder enn å tvinge i barna medisin. Og selv om dere påstår at deres barn ikke har lidd under dette, så er det deres påstand. Hva sier barna? Jeg er 46 år og husker fortsatt de gangene jeg ble medisinert gjennom tvang. Nei, jeg er ikke traumatisert, og jeg trenger ikke gå til psykolog. Jeg fungerer helt fint i hverdagen. Men jeg husker det veldig godt, og det er ikke et hyggelig minne. Jeg husker også virkningen av den medisinen jeg ble tvunget til å ta. Jeg ble helt ruset av den, kroppen min sovnet, mens jeg var lys våken. Det var utrolig skremmende, derfor protesterte jeg vilt på å ta den medisinen. Men nei, den skulle inn.
Cyan, jeg kjenner deg jo litt og vet at du prøver alt og er flink med din sønn. Mitt råd er kanskje å ikke søke råd om barneoppdragelse her inne. Ved flere anledninger har jo tvang vært diskutert som den beste metoden, og barna har jo aldri tatt skade av det. Mens bruker man ikke tvang, vil f eks tenna falle ut i en alder av fire fordi man ikke tvang tannbørsten inn i munne på to-åringen.
Ja, jeg skjønner vel at barneoppdragelse er like greit å holde seg unna å diskutere ;) Men jeg fikk da et godt råd om å gjøre det mens han sover. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt den tanken før :p

Så foreslår jeg at vi legger barneoppdragelsesdiskusjonen død nå. Det er tross alt ikke det denne tråden skal handle om (selv om jeg er like skyldig i å la den diskusjonen utarte).

Carisma
24-01-14, 13:36
Det er det dummeste jeg har hørt NOEN gang. :p

Min jente har aldri blitt utsatt for tvang. Likevel spiser hun fisken sin, tar medisiner når hun skal det, er smart, klok og hyggelig å ha med å gjøre.

Naver? Er det det hun skal bli? Jaja.

Men da var det jo flaks for deg at du fikk verdens mest perfekte unge da :rolleyes:

Endel av oss andre har vokst på den motstanden vi fikk, og for egen del er jeg glad for at jeg ble tvunget til ting. Det finnes nok av dem som ikke gidder pushe ungene sine, og det er hvertfall omsorgssvikt.

nellie
24-01-14, 13:37
Men da var det jo flaks for deg at du fikk verdens mest perfekte unge da :rolleyes:

Endel av oss andre har vokst på den motstanden vi fikk, og for egen del er jeg glad for at jeg ble tvunget til ting. Det finnes nok av dem som ikke gidder pushe ungene sine, og det er hvertfall omsorgssvikt.

Voksent.:)

nellie
24-01-14, 13:48
Anywaaaays.

Noen som vet hvor man får kjøpt Plamil-sjokoladene?

BenteR
24-01-14, 13:58
På den lokale Rimi-butikker her har de dem på samme hylle som glutenfrie varer.

Cyan
24-01-14, 13:59
Anywaaaays.

Noen som vet hvor man får kjøpt Plamil-sjokoladene?

De har den på meny her i hvert fall.

nellie
24-01-14, 13:59
På den lokale Rimi-butikker her har de dem på samme hylle som glutenfrie varer.

Har de flere varianter?

Hedda:)
24-01-14, 16:00
I de fleste tilfeller er det jo helt unødvendig å utøve tvang på unger. Kommunikasjon løser mye. Sønnen min var mye syk da han var liten, inn og ut av sykehuset. Ved å forklare om og om igjen at medisin, sprøyter og leger gjorde han friskere forstå han det og tok imot behandling frivillig. Selvsagt må man tvinge hvis ikke noe annet går, for barnet må jo bli friskt, men jeg synes det er mye smartere å prøve andre metoder først, samtidig som man er bestemt. Blir jo bare verre hvis de føler seg presset.

Jeg er uenig i påstanden om at hvis barn ikke opplever tvang så blir de navere. ;) Men det er forskjell på tvang/press. For eksempel: Sønnen min trenger ikke spise ting han ikke liker her hjemme, men jeg har sagt at avtalen må være at når han er på besøk hos andre så skal han spise det han får servert, da dette har med høflighet å gjøre. Det funker veldig bra. Han må smake på ting hjemme, men trenger ikke spise opp. Er han på besøk klarer han å spise en champignonbit selv om han ikke liker det. Poenget mitt er at det går an å sette krav uten at det er direkte tvang og snakk om å dytte ting ned i halsen deres.

BenteR
24-01-14, 17:09
Har de flere varianter?
Her har de bare den med appelsinsmak

Carisma
24-01-14, 22:56
I de fleste tilfeller er det jo helt unødvendig å utøve tvang på unger. Kommunikasjon løser mye. Sønnen min var mye syk da han var liten, inn og ut av sykehuset. Ved å forklare om og om igjen at medisin, sprøyter og leger gjorde han friskere forstå han det og tok imot behandling frivillig. Selvsagt må man tvinge hvis ikke noe annet går, for barnet må jo bli friskt, men jeg synes det er mye smartere å prøve andre metoder først, samtidig som man er bestemt. Blir jo bare verre hvis de føler seg presset.

Jeg er uenig i påstanden om at hvis barn ikke opplever tvang så blir de navere. ;) Men det er forskjell på tvang/press. For eksempel: Sønnen min trenger ikke spise ting han ikke liker her hjemme, men jeg har sagt at avtalen må være at når han er på besøk hos andre så skal han spise det han får servert, da dette har med høflighet å gjøre. Det funker veldig bra. Han må smake på ting hjemme, men trenger ikke spise opp. Er han på besøk klarer han å spise en champignonbit selv om han ikke liker det. Poenget mitt er at det går an å sette krav uten at det er direkte tvang og snakk om å dytte ting ned i halsen deres.
Ja, men det var jo nettop det jeg sa tidligere at det er forskjell på de tingene man nå gjennom flere ganger og som blir mer eller mindre rutine, og enganstilfeller ved f.eks akutt sykdom. Har selv en toåring som er født prematur og som har måttet få vitaminer og jern siden fødsel til ett år, og nå får han astmamedisiner i vinterhalvåret så jeg har godt over middels erfaring på dette i forhold til de som har et barn som sitter pent og tar hostesaften sin en gang i året. :rolleyes: og sånn til daglig går det jo som smurt, men innimellom er det en dårlig dag med krangling og hyling og nekt. Vi kan selvfølgelig forsøke diskusjoner til ukene kommer hjem, men vet at vi kommer ikke videre da, tvert i mot. Så da er det bedre å få det overstått. (Kjenner selv barn som er små tyranner som resultat av at alt skal diskuteres og de skal vinne hver gang)

Ditt eksempel er som du sier ren høflighet. Men dessverre finnes det mange foreldre som er så redd for å ta avgjørelser på barns vegne fordi de for enhver pris skal unngå tvang at barnets trass alltid trumfer høflighet.

Hedda:)
24-01-14, 23:04
Ja, det jeg skriver må for all del ikke forstås slik at jeg mener at barnet skal bestemme selv om de skal ta medisin eller ikke. :)

langaard
24-01-14, 23:28
HJELP!!!! Har spist et frøknekkebrød, og nå sitter det fastet frøskall i halsen min:mad: Har prøvd alt, men det vil ikke verken ned eller opp:eek:

vaskeklut
24-01-14, 23:30
spise noe annet som "rasper" litt, langaard? sånn at det får tatt det med seg "på veien"?

langaard
24-01-14, 23:35
spise noe annet som "rasper" litt, langaard? sånn at det får tatt det med seg "på veien"?

Jeg har svelget SVÆRE biter, men ikke fa..!Gurlgla,spydd, drukket på litervis av varmrt og kalt, jeg blir gal! Jeg klikker snart:hylgrine:

vaskeklut
24-01-14, 23:36
huffda! jeg har dessverre ikke andre råd :o :kadetgaar håper det løser seg!

langaard
24-01-14, 23:38
huffda! jeg har dessverre ikke andre råd :o :kadetgaar håper det løser seg!

Jeg tror jeg snart svelger en kaktus!! :eek:

Carisma
24-01-14, 23:57
HJELP!!!! Har spist et frøknekkebrød, og nå sitter det fastet frøskall i halsen min:mad: Har prøvd alt, men det vil ikke verken ned eller opp:eek:

Du kan forsøke å pirke det ut med noe langt, f.eks skaftet på en tannbørste. Ellers skal vel sitron myke opp ting som fiskebein som sitter fast, kanskje det hjelper på det også.

Lava
25-01-14, 04:29
Jeg fikk fjernet hormonspiralen i går. I dag føler jeg meg som et helt annet menneske. Jeg har fått en stor ro i kroppen jeg ikke hadde forleden dag. Gynnisen sa at jeg kunne komme til å oppleve positiv endring når hun fjernet spiralen, men jeg trodde ikke det skulle komme så fort? Andre som har opplevd det? Hormonspiralen gjorde meg amper, derfor jeg fikk den fjernet.

Jeg har den og skal ikke ta den ut før om et år eller så. da for godt.
har ikke merket noe til problemer, så ser heller ikke frem til evt mens igjen osv, da blir jeg nok verre.
Er fortsatt ung nok til å ha perioden min, og derfor tar jeg den ut for å ha mer kontroll på når den forsvinner.

Ikke alle jubler når de tar den ut, liksom.

Tror heller ikke det er så kjapt å få resultat av å ta den ut, dette er vel hormoner som går i kroppen og da tar det mer enn 30 minutt å få dem ut av kroppen og.

TrillTrall
25-01-14, 10:39
Har selv en toåring som er født prematur og som har måttet få vitaminer og jern siden fødsel til ett år, og nå får han astmamedisiner i vinterhalvåret så jeg har godt over middels erfaring på dette i forhold til de som har et barn som sitter pent og tar hostesaften sin en gang i året. :rolleyes:
Min erfaring er at unger som er vant til å ta medisin daglig / jevnlig gjør det mye lettere og greiere enn unger som må ta det ved "akutt sykdom" en sjelden gang, som man jo ofte må når det gjelder antibiotika.

Guttungen er jo hjertebarn og tok 2-3 sprøyter oralt daglig frem til han var 3 år gammel, var aldri noe problem og det har heller aldri vært noe problem å gå ham til å ta andre medisiner ved behov.

Søstra er frisk som en fisk, men har i perioder vært nødt til å ta antibiotika (halsbetennelser, uvi og lungebetennelse) og herregud for et mareritt det har vært... :rolleyes: Hun takler ikke å svelge tabletter (selv ikke nå i en alder av 13 år) og har derfor vært nødt til å ta mikstur og vi jo alle hvor "godt" de ofte smaker... Men istedet for bare å bøtte det nedpå og være ferdig (og få en sjokoladebit eller noe etterpå) har hun av og til stått en halvtime og sett på medisinglasset og gruet seg. Jada.

Cyan
25-01-14, 11:12
Da tenker jeg vi dropper videre diskusjon om barneoppdragelse og medisinering og går tilbake til trådens tema som er å stille spørsmål man ønsker et kjapt og enkelt svar på.

- Mod

BenteR
25-01-14, 11:49
HJELP!!!! Har spist et frøknekkebrød, og nå sitter det fastet frøskall i halsen min:mad: Har prøvd alt, men det vil ikke verken ned eller opp:eek: Håper du har fått fixa det, men hvis ikke pleier jeg o g bruke ren olje... funker stort sett hver gang.

langaard
25-01-14, 13:37
Håper du har fått fixa det, men hvis ikke pleier jeg o g bruke ren olje... funker stort sett hver gang.

Var forsvunnet da jeg våkna i dag :D (skal aldri spise noe frø mer:nei:)

mereo
25-01-14, 20:55
Var forsvunnet da jeg våkna i dag :D (skal aldri spise noe frø mer:nei:)

Jeg tenkte mer at du kanskje hadde fått ett av "symptomene" jeg får ved forkjølelse. Følelsen av ett korn som ALDRI forsvinner :/

Men godt det var borte nå :D

langaard
25-01-14, 21:26
Jeg tenkte mer at du kanskje hadde fått ett av "symptomene" jeg får ved forkjølelse. Følelsen av ett korn som ALDRI forsvinner :/

Men godt det var borte nå :D

Yess :klem:

Carisma
25-01-14, 21:39
Søstra er frisk som en fisk, men har i perioder vært nødt til å ta antibiotika (halsbetennelser, uvi og lungebetennelse) og herregud for et mareritt det har vært... :rolleyes: Hun takler ikke å svelge tabletter (selv ikke nå i en alder av 13 år) og har derfor vært nødt til å ta mikstur og vi jo alle hvor "godt" de ofte smaker... Men istedet for bare å bøtte det nedpå og være ferdig (og få en sjokoladebit eller noe etterpå) har hun av og til stått en halvtime og sett på medisinglasset og gruet seg. Jada.

Hehe, det høres akkurat ut som meg! :flau:

Ironisk nok har jeg fått testet dette i løpet av dagen og kan konstatere at slv om de er vant til å ta medisiner så går ikke nye medisiner helt glatt inn... Spesielt ikke med 40 i feber. Og jeg kan også bekrefte at penicillin som kommer ut er minst dobbelt så mye som det som går inn. :rolleyes: og at arvingen "liker ikke medisin!" Sitat slutt. så for de som får toåringer til å sitte pent og svelge penicillin uten smakstilsetning (jeg grøsser ved tanken selv) 4 ganger daglig vil jeg gjerne ha noen tips?

Soldamen
25-01-14, 21:54
Har ikke lest det alle har skrevet ang medisin. Men da sønnen min var rundt 11/2 var han på en del lurer og fikk skrevet ut miksturer, ofte kveldsdose på 10 ml. Han spyttet og spyttet.

Vi ble tipset om dråper og det er mye mindre doser. Dette hjalp oss masse. Sikkert ikke alle typer som finnes i dråper, men er verdt et forsøk.

Vibeke-67
25-01-14, 22:09
Husker alt ble bedre da vi fikk tabletter istedet for miksturen som han bare spydde ut likevel. Ble knust til pulver og blandet i en ts yoghurt. Smaker ikke godt, men mye lettere. Skylle ned med vann. Mikstur fire ganger om dagen går ikke uansett ;)

Carisma
25-01-14, 22:11
Husker alt ble bedre da vi fikk tabletter istedet for miksturen som han bare spydde ut likevel. Ble knust til pulver og blandet i en ts yoghurt. Smaker ikke godt, men mye lettere. Skylle ned med vann. Mikstur fire ganger om dagen går ikke uansett ;)

Nei, jeg har mine tvil om gjennomføringa... I tillegg skal han ha hostesaft fire ganger nå de første dagene. :rolleyes:

Carisma
26-01-14, 10:51
Junior har fått dobbeltsidig lungebetennelse og må være hjemme hvertfall 10 dager. Kan jeg få sykemelding av legen for å være hjemme med ham? Eller må vi bruke opp alle sykedagene nå? (Jeg var hjemme 2 dager før vi fikk konstatert det også, så isåfall blir det 12 dager... ) vi er to som kan dele, men det er jo likevel et bra innhogg.

Kanutten
26-01-14, 11:08
Junior har fått dobbeltsidig lungebetennelse og må være hjemme hvertfall 10 dager. Kan jeg få sykemelding av legen for å være hjemme med ham? Eller må vi bruke opp alle sykedagene nå? (Jeg var hjemme 2 dager før vi fikk konstatert det også, så isåfall blir det 12 dager... ) vi er to som kan dele, men det er jo likevel et bra innhogg.

Tidligere kunne man ikke bli sykemeldt grunnet andres sykdom. Vet ikke hvordan det er nå, men du har jo krav på egenmelding? Ev permisjon uten lønn.

BenteR
26-01-14, 11:23
Vil jo tro at siden både du og junior har lungebetennelse, så vil legen skrive ut sykemelding når du ber om det.

Kanutten
26-01-14, 11:29
Vil jo tro at siden både du og junior har lungebetennelse, så vil legen skrive ut sykemelding når du ber om det.

Sant det! Tenkte ikke på det. :rodme:

Cyan
26-01-14, 12:08
Siden du også har lungebetennelse vil du vel få sykemelding uansett i dette tilfellet. Ellers kan man ikke få sykemelding for å være hjemme med sitt syke barn, men man kan få velferdspermisjon fra jobben (evt. uten lønn). Men dere har jo 10 dager per forelder, så det ville jo bare blitt 5 dager på hver av dere (gitt at du var frisk).

Carisma
26-01-14, 12:28
Siden du også har lungebetennelse vil du vel få sykemelding uansett i dette tilfellet. Ellers kan man ikke få sykemelding for å være hjemme med sitt syke barn, men man kan få velferdspermisjon fra jobben (evt. uten lønn). Men dere har jo 10 dager per forelder, så det ville jo bare blitt 5 dager på hver av dere (gitt at du var frisk).

Legen mente jeg kom til å bli frisk over helga bare jeg fikk kommet i gang med tablettene og ikke trengte sykmelding. Ja, men jeg har som sagt allerede hatt 2 dager, så da blir det allerede 7 av mine dager. Syns det er litt mye allerede i januar.... :o. Han får lett luftveisinfeksjoner fordi han har trange luftveiene etter at han ble født tidlig, så vi må nok regne med hvertfall en slik runde til i vinter. Betyr det at vi må være hjemme uten lønn alle de andre sykedagene? Siden jeg allerede jobber 80 % kommer jo det til å merkes fort.

Lemen
26-01-14, 12:31
Hva med pleiepenger fra nav da, eller gjelder det kun om barnet har vært innlagt på sykehus?

Kanutten
26-01-14, 12:52
Hva med pleiepenger fra nav da, eller gjelder det kun om barnet har vært innlagt på sykehus?

Det skal mye til før man får pleiepenger. Lungebetennelse er etter mine erfaringer ikke under disse kriteriene for da skulle jeg ha fått innvilget pleiepenger mange ganger.

Selv dem som hatt barn innlagt på sykehus er heller ikke nødvendigvis godkjent pleiepenger.

Carisma
26-01-14, 13:17
Jeg glemte å regne med at det var et par helger involvert, så det blir tilsammen 7 dager borte, det er jo ikke så ille.

TrillTrall
26-01-14, 13:28
Legen mente jeg kom til å bli frisk over helga bare jeg fikk kommet i gang med tablettene og ikke trengte sykmelding. Ja, men jeg har som sagt allerede hatt 2 dager, så da blir det allerede 7 av mine dager. Syns det er litt mye allerede i januar.... :o. Han får lett luftveisinfeksjoner fordi han har trange luftveiene etter at han ble født tidlig, så vi må nok regne med hvertfall en slik runde til i vinter. Betyr det at vi må være hjemme uten lønn alle de andre sykedagene? Siden jeg allerede jobber 80 % kommer jo det til å merkes fort.

Kan dere ikke søke om å få flere sykedager på grunn av at han er prematur og blir lettere syk? Det fikk vi da poden var liten, han er hjertebarn og ble regnet som kronisk syk. Ironisk nok er han familiens friskeste. :)

Carisma
26-01-14, 13:39
Kan dere ikke søke om å få flere sykedager på grunn av at han er prematur og blir lettere syk? Det fikk vi da poden var liten, han er hjertebarn og ble regnet som kronisk syk. Ironisk nok er han familiens friskeste. :)

Han har vært veldig frisk så langt, med unntak av en lungebetennelse i fjor vinter. Men jeg tenker at om dette gjentar seg i år også og kanskje et par ganger så har vi grunnlag for det.

Cyan
26-01-14, 14:19
Har han ikke astma da? Da har dere krav på det. Selve søknaden er bare en formalitet når han har en av lidelsene på lista. Trenger kun erklæring fra legen, og behandlingstiden er kort. https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/Familie/Omsorgspenger

Ikke noe poeng i å vente med å søke, dette har dere krav på.

Pearl
26-01-14, 14:25
Jeg hadde også dobbelt opp med sykedager på grunn av at datteren hadde astma og allergi. Vi brukte det egentlig aldri, men det var en utrolig trygghet.

Carisma
26-01-14, 16:45
Har han ikke astma da? Da har dere krav på det. Selve søknaden er bare en formalitet når han har en av lidelsene på lista. Trenger kun erklæring fra legen, og behandlingstiden er kort. https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/Familie/Omsorgspenger

Ikke noe poeng i å vente med å søke, dette har dere krav på.

Nei, han er bare under utredning for det og har ikke fått konstatert det. Sannsynligvis bare trange luftveier det også, siden han bare har det halve året.

Cyan
26-01-14, 16:54
Burde uansett være grunn god nok, da han har større sannsynlighet for å være mer syk enn andre barn.

kennygirl
27-01-14, 21:37
Er det vanlig å bli dårlig etter å ha trukket en tann?
Trakk en visdomstann i formiddag og nå i ettermiddag ble jeg ganske dårlig form. Svimmel, kvalm, uvell.
Må kanskje legge til at jeg har sinnsyk tannlegeskrekk, kanskje det kan være at spenning, stress og at jeg har grudd meg som gjør det?

index
27-01-14, 21:43
Høres kjent ut, selv om det er lenge siden jeg trakk visdomsjekslene. Slapp av, i morgen er du mye bedre;-)

langaard
27-01-14, 21:49
Er det vanlig å bli dårlig etter å ha trukket en tann?
Trakk en visdomstann i formiddag og nå i ettermiddag ble jeg ganske dårlig form. Svimmel, kvalm, uvell.
Må kanskje legge til at jeg har sinnsyk tannlegeskrekk, kanskje det kan være at spenning, stress og at jeg har grudd meg som gjør det?

Har du tatt noe smertestillende :confused:

kennygirl
27-01-14, 21:56
Har du tatt noe smertestillende :confused:

Paracet bare, og det var greit sa tannlegen

kennygirl
27-01-14, 21:57
Høres kjent ut, selv om det er lenge siden jeg trakk visdomsjekslene. Slapp av, i morgen er du mye bedre;-)

Godt å høre, begynner heldigvis litt senere på jobb i morgen. Satser på at formen er bedre da. Takk for svar :)

Carisma
27-01-14, 23:37
Jeg har en utfordring til dere:

Smerter i mellomgulv og utover på høyre side langs ribbeinskanten. I perioder stråling, ellers klem-aktig. Mistenkt syrelekkasje, men gastroskopi viser et lite sår i spiserør, men ingen lekkasje. Galleblære og lever friskmeldt og vel så det. I tillegg er brystbenet hovent.
Hatt det til og fra i 20 år og begynner å bli L-E-I!!! Noen som kan komme med inspill på hva det kan skyldes?

Marella77
28-01-14, 01:28
Noen med IPhone 5 her som vet hvordan jeg får låst skjermen på den måten at den ikke snur seg når jeg snur telefonen?

Ethereal
28-01-14, 01:40
Noen med IPhone 5 her som vet hvordan jeg får låst skjermen på den måten at den ikke snur seg når jeg snur telefonen?


Lille switchen øverst på venstresiden? Som skrur lydløs av/på? Over volumknappene? Den låser vel? Gjør det på min når jeg prøver nå!

(Nehh, gjorde den ikke! Damn, jeg finner det ikke ut jeg heller nå, har aldri prøvd. Instillinger + kontrollsenter? Må være der?)

Rin
28-01-14, 05:50
Noen med IPhone 5 her som vet hvordan jeg får låst skjermen på den måten at den ikke snur seg når jeg snur telefonen?

Sveip opp fra bunnen av skjermen så du får dradd opp den menyen som bor der, og klikk på hengelåsen i sirkelen helt til høyre øverst.

mereo
28-01-14, 08:07
Paracet bare, og det var greit sa tannlegen

Beste tipset er å ta paracet og bare gå å legge seg.
Det gjorde jeg, opplevde samme som deg. (Nå var jeg vel dobbelt dopa også! smertestillende og beroligende før de trakk tanna.)

kennygirl
28-01-14, 09:16
Beste tipset er å ta paracet og bare gå å legge seg.
Det gjorde jeg, opplevde samme som deg. (Nå var jeg vel dobbelt dopa også! smertestillende og beroligende før de trakk tanna.)

Begynte å lure på om det var noe galt, men siden det er flere som har opplevd det samme kan jeg ta det med ro :)

mereo
28-01-14, 09:48
Begynte å lure på om det var noe galt, men siden det er flere som har opplevd det samme kan jeg ta det med ro :)

Vel og merke jeg var så dust da jeg trakk de to første at jeg glemte å ta smertestillende før jeg sovna.. Jeg ville vel helst dø når da våkna.

Carisma
28-01-14, 14:04
Ironisk nok har jeg fått testet dette i løpet av dagen og kan konstatere at slv om de er vant til å ta medisiner så går ikke nye medisiner helt glatt inn... Spesielt ikke med 40 i feber. Og jeg kan også bekrefte at penicillin som kommer ut er minst dobbelt så mye som det som går inn. :rolleyes: og at arvingen "liker ikke medisin!" Sitat slutt. så for de som får toåringer til å sitte pent og svelge penicillin uten smakstilsetning (jeg grøsser ved tanken selv) 4 ganger daglig vil jeg gjerne ha noen tips?

Kan rapportere at easy tran letter jobben noe, er hvertfall bedre enn sprøyte.

kennygirl
28-01-14, 14:37
Har nytt spørsmål i dag:

Jeg skal pusse opp badet og lurer på om jeg må søke? Vanskelig å finne ut av det på nett syns jeg. Fant noe fra 2012 om at en ikke trenger å søke, men gjelder det fortsatt?
Er andelsleilighet i borettslag, er det egne regler for det?

annex
28-01-14, 14:55
Hvordan går det med putten til Kanutten?

Kitt
28-01-14, 16:20
Har nytt spørsmål i dag:

Jeg skal pusse opp badet og lurer på om jeg må søke? Vanskelig å finne ut av det på nett syns jeg. Fant noe fra 2012 om at en ikke trenger å søke, men gjelder det fortsatt?
Er andelsleilighet i borettslag, er det egne regler for det?
Kontakt styret i borettslaget. Ofte pusses alle badene opp samtidig på anbud. Kanskje det foreligger noen slike planer? Eller de har regler som må følges?

Kanutten
28-01-14, 18:02
Hvordan går det med putten til Kanutten?

Jeg kunne kutte ut putten ca 3 uker etter at jeg begynte på denne adrenalinsenkende medisinen. Jeg har ikke vært hos ham på 3/4 år! Før det gikk jeg jo to ganger i uka i over to år....

Marella77
28-01-14, 18:33
Hvor mye av lønnen sin får på på AAP?
Er det 60%?

Kanutten
28-01-14, 18:44
Hvor mye av lønnen sin får på på AAP?
Er det 60%?

Jepp!

mereo
28-01-14, 18:58
Jepp!

*klaske panna* jeg leste AFP! Å det jeg tenkte var "ere ikke slutt på sånt a?"

Kanutten
28-01-14, 18:59
*klaske panna* jeg leste AFP! Å det jeg tenkte var "ere ikke slutt på sånt a?"

:lol:

Kanutten
28-01-14, 19:18
Når kan jeg fjerne stingene i navlen etter 1-port kikkhullssak? Jeg ble operert på onsdag forrige uke og fikk ikke helt med meg når jeg kunne fjerne stingene. Vet at seks dager er normalt for overflatesuturer så da er det vel greit at jeg tar dem bort i morgen?

Kitt
28-01-14, 19:52
Når kan jeg fjerne stingene i navlen etter 1-port kikkhullssak? Jeg ble operert på onsdag forrige uke og fikk ikke helt med meg når jeg kunne fjerne stingene. Vet at seks dager er normalt for overflatesuturer så da er det vel greit at jeg tar dem bort i morgen?
De har gått tilbake til 10- 14 dager de fleste steder, har jeg skjønt. Så om de ikke er forferdelig irriterende ville jeg latt dem sitte litt til. :)

Marella77
28-01-14, 22:02
Sveip opp fra bunnen av skjermen så du får dradd opp den menyen som bor der, og klikk på hengelåsen i sirkelen helt til høyre øverst.

Ahaaaa!! Genialt! Tusen takk!!! :-)

Marella77
28-01-14, 22:03
Hvor mye av lønnen sin får på på AAP?
Er det 60%?

Jepp!

Tusen takk! Og ufør? Prosent av AAP?

Kanutten
28-01-14, 22:16
Tusen takk! Og ufør? Prosent av AAP?

Har ikke peiling! Lurer på det selv for jeg har to poder som begge har fått beskjed om å søke på ung ufør.

Marella77
28-01-14, 22:19
Har ikke peiling! Lurer på det selv for jeg har to poder som begge har fått beskjed om å søke på ung ufør.

Tror ung ufør har en minstesats på 2,44G om man ikke har tjent mer før... Lykke til ;)

sonim
28-01-14, 22:54
Jeg prøver helst andre metoder før tvang, men må man så må man :rolleyes:

Bruker spørre meg selv om hva alternativets konsekvenser er. Er konsekvensene fysisk varig skade som kan gi mèn i livet er valget lett.

sonim
28-01-14, 22:56
Jepp!

Trodde det var 66% jeg? Jaja, uansett en meget god pensjon for de som kan velge dette.
Tilsvarende privatpensjon med like gode vilkår koster skjorta....kanskje derfor veldig få har privat pensjon som er like bra som AFP utbetaling og er like billig... (finnes vel ikke)

Kitt
29-01-14, 02:11
Tusen takk! Og ufør? Prosent av AAP?
Uføre pensjon regnes ut som alderspensjon. Den beregnes ut i fra det du har tjent så langt i livet, pensjonspoengene dine.
Så legger de til evnt tilleggspensjon og trekker deg 15% om du er gift eller registrert samboer.
Så får du særfradrag og lav skatt pga redusert skatteevne. Jeg har nå 10% skatt mot 27% tidligere.

Ung ufør har en noe høyere grunnpensjon, men er svært vanskelig å få, da du må bevise at du var svært syk og totalt ute av stand til å tjene noe som helst før fylte 26år.

Er du heldig, har du en elller annen forsikring enten privat eller gjennom jobben. Vi har blitt lurt av et forsikringsselskap og fikk desverre ikke slettet gjelden vår da jeg ble ufør, men jeg hadde en god ordning gjennom jobben og får nesten 9000,- ekstra i måneden, inkl barnetillegg, gjennom dem.

Ja, og så har de halvert studielånet mitt, så den kvartalsvise summen jeg skal betale er mye mindre enn før og det er nedbetalt om få år.

Tror jeg har fått med det meste nå. *trøtt i trynet av sykt barn midt på natten* :p

Vibeke-67
29-01-14, 10:59
Har nytt spørsmål i dag:

Jeg skal pusse opp badet og lurer på om jeg må søke? Vanskelig å finne ut av det på nett syns jeg. Fant noe fra 2012 om at en ikke trenger å søke, men gjelder det fortsatt?
Er andelsleilighet i borettslag, er det egne regler for det?
I vårt borettslag må man kontakte styret og få godtkjent oppussingsplanen for å forsikre at man kan gjøre det man har planlagt. Hos oss er mange ventilasjonskanaler ødelagt på grunn av oppussing som ikke er godtkjent og som sperrer kanalene.

Supera
01-02-14, 08:44
Hvis man har en hals som gjør det vondt å svelge, men har verken slim eller (tørr)hoste, hva skal man da ta? Føler ikke at det hjelper så mye med halsdrops. Jeg har ikke feber, så det er nok bare en halsbetennelse. Jeg hadde slimløsende hostesaft og det hjalp ikke. Vil det hjelpe med hostesaft for tørrhoste kanskje?

mereo
01-02-14, 12:21
Hvis man har en hals som gjør det vondt å svelge, men har verken slim eller (tørr)hoste, hva skal man da ta? Føler ikke at det hjelper så mye med halsdrops. Jeg har ikke feber, så det er nok bare en halsbetennelse. Jeg hadde slimløsende hostesaft og det hjalp ikke. Vil det hjelpe med hostesaft for tørrhoste kanskje?

Is og kalde ting.
Har du halsbetennelse kan varme gjøre det verre.

Supera
01-02-14, 15:28
Is og kalde ting.
Har du halsbetennelse kan varme gjøre det verre.
Jeg trodde det var motsatt? At varme drikker var anbefalt? Jeg foretrekker kalde drikker, så det hadde passet meg helt fint hvis jeg bør drikke kaldt.

Jeg kan svelge tilnærmet normalt nå, så jeg har blitt mye bedre allerede. Hostesaften hjalp litt likevel, måtte bare gi det litt mer tid. Det var som om den la seg som en hinne over halsen der det var sårt.

TrillTrall
01-02-14, 15:58
Jeg trodde det var motsatt? At varme drikker var anbefalt? Jeg foretrekker kalde drikker, så det hadde passet meg helt fint hvis jeg bør drikke kaldt.

Siden bakterier trives godt i kroppstemperatur og litt over det så er det vel anbefalt at det er lurt med kald drikke. Jeg spurte en gang en sykepleiervenninne om jeg heller burde bruke kalde omslag enn varmeflaske da jeg hadde uvi og smerter og fikk ganske enkelt til svar - "Bruk det du selv synes lindrer mest". :)

mereo
01-02-14, 18:11
Siden bakterier trives godt i kroppstemperatur og litt over det så er det vel anbefalt at det er lurt med kald drikke. Jeg spurte en gang en sykepleiervenninne om jeg heller burde bruke kalde omslag enn varmeflaske da jeg hadde uvi og smerter og fikk ganske enkelt til svar - "Bruk det du selv synes lindrer mest". :)

Da jeg hadde kronisk halsbetennelse før jeg tok mandlene, fikk jeg beskjed fra legen om å holde meg unna varm drikke.

mereo
01-02-14, 18:14
Jeg trodde det var motsatt? At varme drikker var anbefalt? Jeg foretrekker kalde drikker, så det hadde passet meg helt fint hvis jeg bør drikke kaldt.

Jeg kan svelge tilnærmet normalt nå, så jeg har blitt mye bedre allerede. Hostesaften hjalp litt likevel, måtte bare gi det litt mer tid. Det var som om den la seg som en hinne over halsen der det var sårt.

Jeg vil anbefale deg kald drikke. For meg så fungerer Voltarol (forsåvidt det eneste som funker av medisin).

Rin
02-02-14, 11:40
Positive/negative erfaringer med SpecSavers? Er de flinke, eller er de like kjipe som billigkjeden som en gang påførte meg progressive briller jeg på ingen måte trengte? :rolleyes:

Sanney
02-02-14, 11:45
er på mitt andre brillepar hos specsavers, har ingenting å utsette på det. på de siste paret valgte jeg å bare ta en brille isteden for to, og det gikk helt fint.

Photobscura
02-02-14, 11:54
Har bare erfaring med SpecSavers på linser, og der var de den gangen helt elendige. Fullstendig uinteresserte i å hjelpe meg til å finne linser som passet mine øyne, men bare prakket på meg det de hadde uten noen oppfølging. Endte opp med å gå i blinde i tre år til før jeg byttet til Sees optikk, som er absolutt fantastiske. :)

Rin
02-02-14, 13:34
Har bare erfaring med SpecSavers på linser, og der var de den gangen helt elendige. Fullstendig uinteresserte i å hjelpe meg til å finne linser som passet mine øyne, men bare prakket på meg det de hadde uten noen oppfølging. Endte opp med å gå i blinde i tre år til før jeg byttet til Sees optikk, som er absolutt fantastiske. :)

Ja, det er Ses jeg bruker, og er glad i - men de har bytta til en trykkmåle-prosedyre som involverer dråper, og jeg takler ikke noe i øyet på den måten. (Det blir aldri linsebruker av meg, altså) Så jeg ønsker meg noen som fortsatt bruker sånn blåsepåøyet-dings, som er ille nok, men i alle fall håndterbart for ikketapåøyetmitt-angsten. :p

index
02-02-14, 14:17
Jeg har brukt Specsavers siden de åpnet her i byen, og er veldig fornøyd med dem. Aldri problemer av noe slag. Men det avhenger vel mye av personellet da, jeg gikk samme sted før de gikk inn i Specsavers kjeden og opplever samme gode service som alltid før...

blåbær
02-02-14, 15:14
Jeg er også fornøyd med SpecSavers, og jeg bruker også bare til briller. De ved Stortinget er hvertfall hyggelige.

Kanutten
02-02-14, 16:48
Ja, det er Ses jeg bruker, og er glad i - men de har bytta til en trykkmåle-prosedyre som involverer dråper, og jeg takler ikke noe i øyet på den måten. (Det blir aldri linsebruker av meg, altså) Så jeg ønsker meg noen som fortsatt bruker sånn blåsepåøyet-dings, som er ille nok, men i alle fall håndterbart for ikketapåøyetmitt-angsten. :p

Finnes en enda bedre trykkmåler uten både dråper og blåsing. Den kalles Icare. Det er et tonometer som ikke merkes i det hele tatt!

Kanutten
02-02-14, 16:59
Positive/negative erfaringer med SpecSavers? Er de flinke, eller er de like kjipe som billigkjeden som en gang påførte meg progressive briller jeg på ingen måte trengte? :rolleyes:

SpecSavers burde ha vært anmeldt for villedende reklame. "Kjøp en og få en på kjøpet". Man skal spørre mye og vite endel om egne øyne for å unngå DEN regninga pga skjeve hornhinner og nærsynhet.... :mad:

Sanney
02-02-14, 17:41
eh, eneste jeg måtte betale for brille 2 var overflatebehandlinga... og jeg har skjeve hornhinner og såvidt nærsynt... jeg var langsynt for 6 år siden.

Kanutten
02-02-14, 17:48
eh, eneste jeg måtte betale for brille 2 var overflatebehandlinga... og jeg har skjeve hornhinner og såvidt nærsynt... jeg var langsynt for 6 år siden.

Jeg ligger på -8,5 og -2,5 i skjeve hornhinner. Så optimistisk som jeg var grunnet reklamen troppet jeg opp på SpecSavers. Fikk tvert nei. Bare en brille med billigste innfatning kom på ca 6500 kr. Gikk da til en kjede kalt coptikk.no og fikk briller til ca 3500 kr inkl dyrere innfatning enn det specSavers kunne tilby, samt vissheten om bedre undersøkelse.

Sanney
02-02-14, 17:56
hm, betalte 2300 kr for brilla mi jeg da, og da var det innfatninga som kostet. nå er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg leser brilleseddelen min fra 2011, men jeg tror det er -1.00 og -0.25. var tilbake i høst og da var det forandring, uten at jeg vet hvor mye.
spiller liten trille uansett, specsavers funker for meg hvertfall, og da gidder jeg ikke betale mer enn jeg må og allikevel få briller jeg trives med :)

Rin
02-02-14, 18:28
Jeg er ikke spesielt interessert i to-for-en eller noe sånt, jeg da. Lurte bare på specsavers på grunn av det med trykkmålinga. :p Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner og ga vel seks tusen for nåværende briller, og det er helt i orden - jeg trenger bare en måte å sjekke trykket på som ikke får meg til å bite og slå, hehe. - Icare ser også for skummelt ut for meg, nå som jeg har googlet det. Takke meg til blåsemaskinen. :cool:

milena
02-02-14, 20:39
Jeg er ikke spesielt interessert i to-for-en eller noe sånt, jeg da. Lurte bare på specsavers på grunn av det med trykkmålinga. :p Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner og ga vel seks tusen for nåværende briller, og det er helt i orden - jeg trenger bare en måte å sjekke trykket på som ikke får meg til å bite og slå, hehe. - Icare ser også for skummelt ut for meg, nå som jeg har googlet det. Takke meg til blåsemaskinen. :cool:

Jeg er fornøyd med brilleland og det er det flere rundt meg som er også. I Stavanger bruker de fortsatt blåsemaskinen.

Kanutten
02-02-14, 20:45
Jeg er ikke spesielt interessert i to-for-en eller noe sånt, jeg da. Lurte bare på specsavers på grunn av det med trykkmålinga. :p Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner og ga vel seks tusen for nåværende briller, og det er helt i orden - jeg trenger bare en måte å sjekke trykket på som ikke får meg til å bite og slå, hehe. - Icare ser også for skummelt ut for meg, nå som jeg har googlet det. Takke meg til blåsemaskinen. :cool:

Blåsemaskina er værre enn Icare, tro meg. :ja:

Carisma
02-02-14, 20:51
SpecSavers burde ha vært anmeldt for villedende reklame. "Kjøp en og få en på kjøpet". Man skal spørre mye og vite endel om egne øyne for å unngå DEN regninga pga skjeve hornhinner og nærsynhet.... :mad:

Sånn er det jo med alle så lenge man trenger hornhinnejusteringer. Det er de som koster. Sist jeg skaffet briller fant jeg innfatning til noen få hundrelapper på 70% salg! men endte opp med en regning på over 5000 for glasslipinga. På brilleland. Og før det har jeg benyttet en veldig lokal optiker som ikke er i kjede, og det var akkurat samme der.

Kanutten
02-02-14, 20:56
Sånn er det jo med alle så lenge man trenger hornhinnejusteringer. Det er de som koster. Sist jeg skaffet briller fant jeg innfatning til noen få hundrelapper på 70% salg! men endte opp med en regning på over 5000 for glasslipinga. På brilleland. Og før det har jeg benyttet en veldig lokal optiker som ikke er i kjede, og det var akkurat samme der.

Poenget var det at jeg fikk ikke en på kjøpet siden brillen i utgangspunktet ble så dyr! Tilbudet gjaldt ikke for øyne ala mine....

Carisma
02-02-14, 21:04
Poenget var det at jeg fikk ikke en på kjøpet siden brillen i utgangspunktet ble så dyr! Tilbudet gjaldt ikke for øyne ala mine....

Jeg mener det står i infoen man får hos dem, at det er for ordinære briller og at evt spesielslip må betales for? Samme som når brilleland kjører aldersrabattene sine.

Marella77
03-02-14, 00:32
Uføre pensjon regnes ut som alderspensjon. Den beregnes ut i fra det du har tjent så langt i livet, pensjonspoengene dine.
Så legger de til evnt tilleggspensjon og trekker deg 15% om du er gift eller registrert samboer.
Så får du særfradrag og lav skatt pga redusert skatteevne. Jeg har nå 10% skatt mot 27% tidligere.

Ung ufør har en noe høyere grunnpensjon, men er svært vanskelig å få, da du må bevise at du var svært syk og totalt ute av stand til å tjene noe som helst før fylte 26år.

Er du heldig, har du en elller annen forsikring enten privat eller gjennom jobben. Vi har blitt lurt av et forsikringsselskap og fikk desverre ikke slettet gjelden vår da jeg ble ufør, men jeg hadde en god ordning gjennom jobben og får nesten 9000,- ekstra i måneden, inkl barnetillegg, gjennom dem.

Ja, og så har de halvert studielånet mitt, så den kvartalsvise summen jeg skal betale er mye mindre enn før og det er nedbetalt om få år.

Tror jeg har fått med det meste nå. *trøtt i trynet av sykt barn midt på natten* :p

Tuuuusen takk Kitt!! Setter veldig pris på svar!!! :)!

Kanutten
03-02-14, 07:34
Jeg mener det står i infoen man får hos dem, at det er for ordinære briller og at evt spesielslip må betales for? Samme som når brilleland kjører aldersrabattene sine.

De sier det ikke i radioreklamen ei heller ikke alltid i avisreklamene. Jeg visste jo at det ikke gjaldt mine briller nettopp grunnet styrken, men jeg ble den gangen så provosert av manglende opplysninger at jeg "måtte" bare oppsøke dem. :p

Marella77
03-02-14, 12:13
Er det vanlig at 2. klassinger er hjemme alene etter skolen fra ca 13-17? Min datter skal være med ei venninne hjem i dag. Så slo det meg pluttselig at hun jenta pleier å være alene hjemme. Jeg blir urolig. Men vil ikke formidle dette til barnets mamma. Hvordan løser jeg dette?

Kitt
03-02-14, 12:18
Er det vanlig at 2. klassinger er hjemme alene etter skolen fra ca 13-17? Min datter skal være med ei venninne hjem i dag. Så slo det meg pluttselig at hun jenta pleier å være alene hjemme. Jeg blir urolig. Men vil ikke formidle dette til barnets mamma. Hvordan løser jeg dette?
Dersom venninnen er vant til å være alene hjemme disse timene, er hun også godt kjent med hva hun for lov til og ikke. Tror vel ikke det er helt vanlig at såpass små barn er alene så lenge, men hun har vel vært det hele skoleåret allerede.
Hva er du urolig for sånn helt konkret?