View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Jaa, sterk mat hjelper:) Prøv en ny spicy rett.
StegforSteg
11-09-11, 11:19
Jeg får lage chillisuppe i morgen, jeg mangler litt ingredienser til den i dag.
Jeg får lage chillisuppe i morgen, jeg mangler litt ingredienser til den i dag.
Taco er knallgodt uten skjell :) Det ble min "redning". Og prøv å variere maten litt mer. Jeg måtte slutte å spise egg til frokost et par dager. Fant oppskrift på f.eks microknekkebrød (80g ulike frø velges etter hva du liker. 1 egg. Bland sammen, smør utover en tallerken. 2 min i micro på høy varme)
Okæææi. jeg skal lage pai. Deilig pai med kylling, ricotta og fresk spinat. MEN. Vanligvis skal jo paideig lages av smør, hvetemel og vann. Men er det ikke egentlig da bare til å bytte ut hvetemelet med mandelmel? Det hever vel ikke uten gjær, uansett?
Okæææi. jeg skal lage pai. Deilig pai med kylling, ricotta og fresk spinat. MEN. Vanligvis skal jo paideig lages av smør, hvetemel og vann. Men er det ikke egentlig da bare til å bytte ut hvetemelet med mandelmel? Det hever vel ikke uten gjær, uansett?
Vet ikke, men venter spent på resultatet ditt! :D
Jeg prøvde først med 1 dl hvetemel og 2.5 dl mandelmel, siden det ikke er så ille farlig med de karbohydratene mine.. Men den ble fryktelig klissete, så adda endel hvetemel for å få det til å sånn ca bli en deig. Nå ligger den i kjøleskapet i et par timer, så får vi se hva som skjer vidre.
StegforSteg
13-09-11, 16:11
Taco er knallgodt uten skjell :) Det ble min "redning". Og prøv å variere maten litt mer. Jeg måtte slutte å spise egg til frokost et par dager. Fant oppskrift på f.eks microknekkebrød (80g ulike frø velges etter hva du liker. 1 egg. Bland sammen, smør utover en tallerken. 2 min i micro på høy varme)
Tenkte jeg skulle prøve denne mikroknekkisen, men har ikke vekt. Hvor mye er 80 g frø ca?
Trur kanskje det ikkje held såg godt saman berre med mandelmjøl, at det smuldrar veldig. Det gjorde det i alle fall då eg prøvde å lage av kokosmjøl. Kveitemjølet binder mykje betre.
Tenkte jeg skulle prøve denne mikroknekkisen, men har ikke vekt. Hvor mye er 80 g frø ca?
2 hånfuller ca :) Min var veldig seig og dekket så vidt tallerkenen (en vanlig 27cm middagstallerken). Prøv deg frem :)
StegforSteg
13-09-11, 18:29
Blir den så stor ja :) Kan man legge den i kjøleskape, altså dele den? Spise halve til kvelds og ha ferdig knekkebrød til frokost?
Jeg lager paideig enten med havregryn istedet for hvetemel, eller grovt speltmel. Det blir nok for mye karber om man tenker ketose, men jeg spiser det greitt innenfor mine 40-50 karber pr.dag.
Når jeg bruker havregryn, så blir det smuldrepai; kjempeenkelt!
9ss solsikkekjerner er ca80g:)
Photobscura
13-09-11, 18:48
Noen gode tips om steking av kål? Altså strimla kålhode? Har aldri stekt kål før, og vet ikke helt hvordan man går fram for et bra resultat ... :o
Jeg har bare stekt kål i woken - vanligvis koker jeg kål eller bruker det rått.
Noen gode tips om steking av kål? Altså strimla kålhode? Har aldri stekt kål før, og vet ikke helt hvordan man går fram for et bra resultat ... :o
http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/sunne-oppskrifter-god-samvittighet/ytrefilet-med-chilikal/
Bytt eplejuice med litt eplecidereddik
Photobscura
13-09-11, 18:58
Takk for tips! (Bare kjedelig at jeg kun har en stekepanne, det gjør tydeligvis ting litt vanskeligere ... :rolleyes:)
Jeg har laget det mange ganger, og har kun en panne. Kjøttet holder seg jo lenge, og kålen tar ikke mange minuttene. Sleng stekt kjøtt i stekeovnen eller microen så lenge, sa holder det varmen.
Jeg lager paideig enten med havregryn istedet for hvetemel, eller grovt speltmel. Det blir nok for mye karber om man tenker ketose, men jeg spiser det greitt innenfor mine 40-50 karber pr.dag.
Når jeg bruker havregryn, så blir det smuldrepai; kjempeenkelt!
Jeg pleier å lage alt av deiger, pizzadeiger osv av 50/50 hvetemel og fibra fullkorn. Har ikke noen karborestriksjoner så det går greit. Er jo tynn tynn bunn og masse fyll. Men ville bare prøve noe nytt:)
Nå ble det ikke noe pai i dag, for jeg rakk ikke lage den før foreldremøte i barnehagen. Da får deigen ligge i kjøleskapet til i morgen isteden:)
Stek kålen, for så å la den putre i litt fløte... sukk!
*jeg savner kål...* sukk.....
Har du prøvd crack slaw? Ellers er det vel bare til å steke i det smør, på middels temperatur:)
Photobscura
13-09-11, 19:30
Det er sant! :)
Photobscura
13-09-11, 19:31
Stek kålen, for så å la den putre i litt fløte... sukk!
Tålereikke! :(
Photobscura
13-09-11, 19:33
Og mens jeg først er i gang: Hvor lenge kan tørre kikerter holde seg? Mener de er i en godt forseglet beholder (norgesglass). Snakker vi år, eller? :o
Og mens jeg først er i gang: Hvor lenge kan tørre kikerter holde seg? Mener de er i en godt forseglet beholder (norgesglass). Snakker vi år, eller? :o
Ja, hvis du har lagret dem hermetisk.
Å bare steke kålen i rikelig med smør er også veeeeeldig godt.
Photobscura
13-09-11, 19:57
Ja, hvis du har lagret dem hermetisk.
Nå vet jeg ikke om norgesglass anses som hermetisk, da.
Å bare steke kålen i rikelig med smør er også veeeeeldig godt.
Det var dét jeg endte opp med. Merket jeg ble innmari skeptisk til å skulle koke kålen i to dl eplecidereddik ... :_oy: Jeg eksperimenterte litt til slutt -smelta masssse smør i panne, rørte inn hvitløk, chilli og revet ingæfær og stekte kålen myk i det, og smakte til med salt og pepper. Har bare så vidt smakt, men det virker VEEELDIG lovende!
Nqå vet jeg ikke om norgesglass anses som hermetisk, da.
Det var dét jeg endte opp med. Merket jeg ble innmari skeptisk til å skulle koke kålen i to dl eplecidereddik ... :_oy: Jeg eksperimenterte litt til slutt -smelta masssse smør i panne, rørte inn hvitløk, chilli og revet ingæfær og stekte kålen myk i det, og smakte til med salt og pepper. Har bare så vidt smakt, men det virker VEEELDIG lovende!
Photo da! Norgesglass er hermetisk deluxe hvis man gjør det rett. Det finnes knapt noe mer effektivt middel for hermetisering enn Norgesglass. Har brukt det i årevis jeg til både saft, syltetøy og annet.
Merket jeg ble innmari skeptisk til å skulle koke kålen i to dl eplecidereddik ... :_oy:
Litt eplecidereddikk... Jeg bruker omtrent en halv kork og litt vann i stedet for de 2cl eplejuice det står :) Blir veldig god litt sterksyrlig smak.
Photobscura
13-09-11, 20:18
Photo da! Norgesglass er hermetisk deluxe hvis man gjør det rett. Det finnes knapt noe mer effektivt middel for hermetisering enn Norgesglass. Har brukt det i årevis jeg til både saft, syltetøy og annet.
Ja, ok. Da vet jeg det! Jeg her da vel aldri saftet eller syltet noe. :p Men da bløtlegger jeg kikerter i kveld, og håper på det beste!
Litt eplecidereddikk... Jeg bruker omtrent en halv kork og litt vann i stedet for de 2cl eplejuice det står :) Blir veldig god litt sterksyrlig smak.
Ah. hahaha, ok. Skal prøve det neste gang. Men det ble sykt godt sånn jeg gjorde det også! :)
I dag fikk jeg en mail fra en eiendomsmegler med ordet "sjapt" i!! ("Han skal ordne det sjapt") Burde jeg kommentere det?
(Har mest lyst til å sende mail til sjefen hans :D)
Jeg kjenner jeg får ståpels og pustevansker bare av å skrive det her....
Jeg så nettopp en liten reklame om et produkt som heter Powerburn og skal virke slankende fordi det inneholder grønn te og chili, men selvsagt er jeg skeptisk til ting som i det hele tatt trenger å komme på tv for å få folk til å kjøpe produktet, særlig slankemetoder. Jeg gikk allikevel inn på siden deres for å lese. Jeg prøvde å finne ut hva den inneholdt, men jeg får rett og slett kun opp grønn te og chili, og ingen måter å kontakte produsenten på. Kan det være at det fungerer? Chili og grønn te er jo kjent for å være hjelpende når man vil ned i vekt, men det må vel være noe annet også innblandet her, og hvorfor får jeg ikke tak i mer info om produktet? Har noen her prøvd det, eller noe tilsvarende?
Her er siden jeg var inne på.. (http://powerburn.no/)
Har du prøvd crack slaw? Ellers er det vel bare til å steke i det smør, på middels temperatur:)
Jeg må bare gjenta dette med crack slaw, for jeg har helt dilla. :p Billig supermiddag: Stek kjøttdeig med salt, pepper, litt hvitløk/chili-krydder, og 1 ss sesamolje. Når kjøttdeigen er brun, tilføy strimlet kål, så mye som du klarer å få plass til i panna. Tilsett enda 1 ss sesamolje, evt også 1 ss soyasaus, samt, avhengig av kryddertoleransen din, masse mer hvitløk, chili OG ingefær. (Jeg bruker litt store jalapeño-flak og grovt hvitløkskrydder og avskyelige mengder ingefær, selv...) Ferdig i en fei! Den magiske smaken er i sesamoljen, mm.
Jeg så nettopp en liten reklame om et produkt som heter Powerburn og skal virke slankende fordi det inneholder grønn te og chili, men selvsagt er jeg skeptisk til ting som i det hele tatt trenger å komme på tv for å få folk til å kjøpe produktet, særlig slankemetoder. Jeg gikk allikevel inn på siden deres for å lese. Jeg prøvde å finne ut hva den inneholdt, men jeg får rett og slett kun opp grønn te og chili, og ingen måter å kontakte produsenten på. Kan det være at det fungerer? Chili og grønn te er jo kjent for å være hjelpende når man vil ned i vekt, men det må vel være noe annet også innblandet her, og hvorfor får jeg ikke tak i mer info om produktet? Har noen her prøvd det, eller noe tilsvarende?
Her er siden jeg var inne på.. (http://powerburn.no/)
Høres ut som noe lignende Xyphedrine (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31524). Grønn te og chili kan øke forbrenning bittelitt, men ta deg heller noen kopper te og bruk chili i maten. Samme effekt uten eventuelle andre ingredienser i pillene som kan være skumle. Jeg hadde holdt meg unna pillene. Og jeg reagerer også når jeg ser at de lover vekttap.
StegforSteg
14-09-11, 08:45
Hvorfor føler jeg meg så oppblåst mens vekta går nedover? Jeg skal ikke ha mens eller eggløsning, jeg har drukket masse vann og ikke gjort noe annet i forhold til kosten enn å tilføre frø i kostholdet.
Photobscura
14-09-11, 10:46
Jeg må bare gjenta dette med crack slaw, for jeg har helt dilla. :p Billig supermiddag: Stek kjøttdeig med salt, pepper, litt hvitløk/chili-krydder, og 1 ss sesamolje. Når kjøttdeigen er brun, tilføy strimlet kål, så mye som du klarer å få plass til i panna. Tilsett enda 1 ss sesamolje, evt også 1 ss soyasaus, samt, avhengig av kryddertoleransen din, masse mer hvitløk, chili OG ingefær. (Jeg bruker litt store jalapeño-flak og grovt hvitløkskrydder og avskyelige mengder ingefær, selv...) Ferdig i en fei! Den magiske smaken er i sesamoljen, mm.
Takk for tips! Sesamolje har jeg dog ikke ... :o Men jeg stekte kålen i chilli, hvitløk og ingefær i går, og masssssssse smør, og det ble alldeles vidunderlig sammen med nakkekoteletter i biter med karve. :)
Er det noen som kan gi meg en link til en helt enkelt månedskalender, dvs en med en firkant for hver dag, som jeg kan skrive ut på et A4 ark.
Jada, jeg vet at det enkelt kan lages i Excel og at jeg sikkert kan google meg frem til det, men jeg er lat og stressa og håper at en vennlig sjel forbarmer seg over meg :snill:
GrønnPepper
14-09-11, 10:57
I dag fikk jeg en mail fra en eiendomsmegler med ordet "sjapt" i!! ("Han skal ordne det sjapt") Burde jeg kommentere det?
Oi, det er drøyt altså!
Noe av det verste jeg ser er skrivefeil i boligprospekter.
Hvis det er naturlig at du svarer tilbake på mailen ville jeg nok lagt til en sånn forsiktig ps: det heter kjapt ikke sjapt.
Er det noen som kan gi meg en link til en helt enkelt månedskalender, dvs en med en firkant for hver dag, som jeg kan skrive ut på et A4 ark.
Jada, jeg vet at det enkelt kan lages i Excel og at jeg sikkert kan google meg frem til det, men jeg er lat og stressa og håper at en vennlig sjel forbarmer seg over meg :snill:
Det kosta i grunn ikke så mye krefter å finne en selv :lol: Denne (http://www.spreadsheetguys.com/downloads/templates/calendar) er finfin :)
Jeg og Mannen lurer på å ha kyllingkjøttboller med parmesan i til middag. Hva skal vi ha til? Squash er utelukka.
Hvorfor blir gulosten hvit langs kantene om den ligger litt lenge i kjøleskapet? :p
Er det mugg og er det farlig? Kan jeg bare skjære det av og fortsette å bruke av osten?
Jeg tar det bare vekk jeg. Tror ikke det er noe i veien med osten, men jeg vet ikke helt hva det er heller :p Osten smaker jo som før den!
Hvorfor blir gulosten hvit langs kantene om den ligger litt lenge i kjøleskapet? :p
Er det mugg og er det farlig? Kan jeg bare skjære det av og fortsette å bruke av osten?
Om det er farlig eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men jeg skjærer av et tykt lag og bruker den videre ;)
GrønnPepper
14-09-11, 12:11
Det er mugg ja.
Hvis det bare er et tynt belegg prøver jeg meg på å skjære det av, men jeg synes ofte smaken på osten endrer seg etter den har fått dette belegget, så som oftest ryker den i søppla.
Jeg prøver å være føre-var når jeg vet at en ost begynner å bli "gammel", da skjærer jeg av tykke staver og putter i matboksene til ungene, da forsvinner resten fort.
GrønnPepper
14-09-11, 12:15
Jeg og Mannen lurer på å ha kyllingkjøttboller med parmesan i til middag. Hva skal vi ha til? Squash er utelukka.
Tomatsaus og blåmkålris?
Eller surrede grønsaker med fløtesaus?
Eller salat og taziki?
Jeg tar det bare vekk jeg. Tror ikke det er noe i veien med osten, men jeg vet ikke helt hva det er heller :p Osten smaker jo som før den!
Om det er farlig eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men jeg skjærer av et tykt lag og bruker den videre ;)
Det er mugg ja.
Hvis det bare er et tynt belegg prøver jeg meg på å skjære det av, men jeg synes ofte smaken på osten endrer seg etter den har fått dette belegget, så som oftest ryker den i søppla.
Jeg prøver å være føre-var når jeg vet at en ost begynner å bli "gammel", da skjærer jeg av tykke staver og putter i matboksene til ungene, da forsvinner resten fort.
Takk skal dere ha! Det var bare småflekker på to hjørner, så jeg bruker den opp da. Tenker jeg river den og heller fryser ned til bruk i omeletter og slikt. Hadde det vært mye på, så hadde jeg nok kastet den.
Kjøpte et slikt kilos-stykke, og det er nok derfor .. tar litt tid å bruke opp :p
Det er mugg ja.
Jeg prøver å være føre-var når jeg vet at en ost begynner å bli "gammel", da skjærer jeg av tykke staver og putter i matboksene til ungene, da forsvinner resten fort. Vi bruker å rive den og slenge i fryseren. Også en fin måte å få brukt opp gammel ost på :)
Photobscura
14-09-11, 12:25
Kan man ta ut penger på spillekortet sitt hos Norsk Tipping-kommisjonærer (også på vanlige butikker) i kontanter, eller må man overføre det til sin egen konto?
Janeymaleney
14-09-11, 12:30
Takk skal dere ha! Det var bare småflekker på to hjørner, så jeg bruker den opp da. Tenker jeg river den og heller fryser ned til bruk i omeletter og slikt. Hadde det vært mye på, så hadde jeg nok kastet den.
Kjøpte et slikt kilos-stykke, og det er nok derfor .. tar litt tid å bruke opp :p
Da er det lurt å kjøpe en osteklokke fra f.eks Tupperware. Da kommer den fuktigheten som er til overs ut,og den luften som trengs inn. Helt genialt og osten holder seg leenge. Tenk bare hvor lenge osten har ligget før du kjøper den. Den skal holde seg lenge etter dette,men når folk oppbevarer den i en fuktig plastpose er det ikke rart at den mugner. Det hadde alt annet gjort ;)
Jeg sender gjerne Tupperware ting til deg :p
Kan noen gi meg en kjapp liste over matvarer som har 0 karber i seg?
Jeg kommer på hvitost, bacon og kjøttdeig (generelt rent kjøtt), hva mer..? Flere kjøtttyper som har 0 kh..?
Kan man ta ut penger på spillekortet sitt hos Norsk Tipping-kommisjonærer (også på vanlige butikker) i kontanter, eller må man overføre det til sin egen konto?
Du må overføre til egen konto ja, har ikke hørt om uttak i butikk.
Ei av mine beste veninner produserer ost og er i tillegg ostedommer. Ho fnyser av folk som vil kaste den pga mugg, då den egentlig berre blir bedre av å ligga litt ekstra. Skjær vekk det som er muggent + litt til, så er osten god som ny (sånn nesten).
Ja, så sant det ikke er snakk om store summer. Ikke sikker på grensen der, men tror det er 10 000. Jeg tok ut mine 780 kroner (:cool:) i Narvesen for tre uker siden.
eeh tror ikke man kan ta ut inntill 10 000 i butikk altså! Da er det i såfall 1000. De trenger vekslepengene sine :p
Tippekommisjonærer har egen kasse til slikt bruk, og en fyr som sto foran meg i køen for et par måneder siden tok ut over 6000.
Sakset fra Norsk Tipping:
Såfremt kommisjonæren har nok kontanter tilgjengelig, kan alle premier inntil 10.000 kroner heves hos hvilken som helst kommisjonær hvis du har Spillerkort og PIN-kode med deg. Med kort og PIN-kode kan du også be om at pengene overføres til din bankkonto (dette tar 1-3 virkedager avhengig av bankens overføringsrutiner).
Nemlig! :p
Såfremt kommisjonæren har nok kontanter tilgjengelig, kan alle premier inntil 10.000 kroner heves hos hvilken som helst kommisjonær hvis du har Spillerkort og PIN-kode med deg. Med kort og PIN-kode kan du også be om at pengene overføres til din bankkonto (dette tar 1-3 virkedager avhengig av bankens overføringsrutiner).
Stemmer dette, og det er butikken/kommisjonæren som bestemmer om de har nok kontanter til å levere ut penger eller ikke. ;)
Hårspørsmål;
Kan man ha permanent i farget hår? Vil både farge håret og ha en (svak/middels) permanent, men aner ikke om de to går sammen i det hele tatt hehe
(skal evnt gjøre det hos frisør da.)
Stemmer dette, og det er butikken/kommisjonæren som bestemmer om de har nok kontanter til å levere ut penger eller ikke. ;)
Om det stemmer? Jeg satt da ikke å fant på det der selv. Jeeez..:rolleyes:
GrønnPepper
14-09-11, 13:52
Jeg kommer på hvitost, bacon og kjøttdeig (generelt rent kjøtt), hva mer..? Flere kjøtttyper som har 0 kh..?
Egg har jo tilnærmet 0 kh (0,3 pr 100g), ellers har laks og reker 0 hk, og det samme har alt rent kjøtt så vidt jeg vet.
Om det stemmer? Jeg satt da ikke å fant på det der selv. Jeeez..:rolleyes:
^Hehe nei, jeg mente Dette stemmer! xD
Ikke verdens beste til å forklare meg jeg da hehe
Du kan jo bare scrolle deg nedover denne siden (http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/egg-kjott)!:)
Og denne (http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/fisk-og-fiskeprodukter)!
Og denne (http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/ost)!
Masse fine 0'er der! :D
Photobscura
14-09-11, 14:04
Ja, så sant det ikke er snakk om store summer. Ikke sikker på grensen der, men tror det er 10 000. Jeg tok ut mine 780 kroner (:cool:) i Narvesen for tre uker siden.
Og jeg, blakk og desperat, hadde planer om å ta ut mine 95, men så dukket det opp noen andre penger, gitt!
Se der, ja! Jeg loka rundt på NT sine nettsider, og til og med kundeavtalen, men dette fant jeg ikke ... :flau:
Ja, hehe, nittifem spenn burde de jo ha slengede ..:!
Hårspørsmål;
Kan man ha permanent i farget hår? Vil både farge håret og ha en (svak/middels) permanent, men aner ikke om de to går sammen i det hele tatt hehe
Så framt det ikke er hennafarge du har i håret ditt, da knekker det av -true story! Ellers vet jeg ikke.
Du kan jo bare scrolle deg nedover denne siden (http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/egg-kjott)!:)
Tusen takk! Det var en sånn jeg var på utkikk etter :)
Så framt det ikke er hennafarge du har i håret ditt, da knekker det av -true story! Ellers vet jeg ikke.
Eek nei vil ikke at det skal brekke av hvertfall ^^
Får bare høre med frisøren jeg, så får jeg et defenitivt svar :D
Takktakk
Photobscura
14-09-11, 14:12
Eek nei vil ikke at det skal brekke av hvertfall ^^
Får bare høre med frisøren jeg, så får jeg et defenitivt svar :D
Takktakk
Det er metaller i henna som ikke går overens med stoffene i permanent. Om det ikke er henna burde det gå bra. Men det beste er alltid å høre med en frisør, h*n kan jo også vurdere om håret ditt kan tåle det! :)
Se der, ja! Jeg loka rundt på NT sine nettsider, og til og med kundeavtalen, men dette fant jeg ikke ... :flau:
Lette en stund jeg også. Det lå under SPILLEKORT. :)
Photobscura
14-09-11, 14:18
Lette en stund jeg også. Det lå under SPILLEKORT. :)
Ååååh. Jaja, men nå fant jeg det ut til en annen gang! Takk for innsatsen. :D
Ååååh. Jaja, men nå fant jeg det ut til en annen gang! Takk for innsatsen. :D
Bare hyggelig. :D
Da er det lurt å kjøpe en osteklokke fra f.eks Tupperware. Da kommer den fuktigheten som er til overs ut,og den luften som trengs inn. Helt genialt og osten holder seg leenge. Tenk bare hvor lenge osten har ligget før du kjøper den. Den skal holde seg lenge etter dette,men når folk oppbevarer den i en fuktig plastpose er det ikke rart at den mugner. Det hadde alt annet gjort ;)
Jeg sender gjerne Tupperware ting til deg :p
Ja det gjør du nok :lol:
Hårspørsmål;
Jeg har både farge og permanent:) Blei grå alt som 20åring (:eek:) , så da var det bare å sette igang med farging...
Men fargen blir dårlig under permanenten, og du kan ikke farge det før en uke etterpå:p
Sånn som www.kalender.no?
TrillTrall
14-09-11, 15:23
Jeg er så prikete på sånt og hadde garantert skrevet en mail til overordnede. :ja: Dersom jeg hadde vært på runde for å finne en megler til å selge for meg så hadde jeg sannsynligvis hoppet over vedkommende bare på grunn av denne skrivefeilen. :D
Sånn som www.kalender.no? (http://www.kalender.no?) Nei ikke en sånn. Men jeg fant en selv for flere timer siden, som jeg skrev her tidligere ;)
Janeymaleney
14-09-11, 17:04
Ja det gjør du nok :lol:
Jepp :D hihi
Hva kan være godt å krydre kyllingen med når jeg skal skjære den opp til salat?
En god dressing intill denne salaten?
Min sambo har bestilt et par flasker rom til litt over 200 kroner fra utlandet. Vi har fått melding om fortolling, og prisen ble ikke så verst til og med inkludert tolling. Men hvordan fungerer dette? Vi har en lapp som skal sendes inn, men den må sendes inn med kvittering. Så hva skjer da? Får vi rekning på tollen, og etter den er betalt rommen? Eller får vi rekning og alkoholen samtidig?
Hvorfor klarer jeg ikke å gå på rein viljestyrke lenger?
Jeg har alltid klart med minimalt med søvn, og til tider alt for mange prosjekter (som 3 jobber på en gang) bare ved å overbevise meg selv om at det går.
Nå fungerer plutselig ikke dette! Jeg får tilløp til blackout og svimmelhetsanfall, og klarer ikke å holde på en tankerekke. Mer søvn er for tida ikke en option... Hvordan få tilbake viljestyrken og kontrollen over kroppen?
Photobscura
14-09-11, 17:30
Hva kan være godt å krydre kyllingen med når jeg skal skjære den opp til salat?
En god dressing intill denne salaten?
Denne dressingen var noe jeg raska sammen, men måtte skrive det ned for det var så perfekt til kyllingsalat:
Dressing:
Ca en halv dl god olivenolje
3-4 ss eplecideredikk
Ca en halv ts salt
Fem seks runder med pepperkverna
Ca en ts timian
Ca en ts basilikum
For en stund siden fant jeg noen ekle kryp i potetmelet. Jeg kastet det selvfølgelig og gikk med panikk gjennom resten av alt jeg hadde i skapet og vasket hele sulamitten.
Men så i går så fant jeg de samme krypa i johannesbrødkjernemelet mitt!
Og det glasset er jo helt tett også:confused:
Noen som veit hva dette er? Er jo så EKKELT:_oppgitt:
Jeg har alltid klart med minimalt med søvn, og til tider alt for mange prosjekter (som 3 jobber på en gang) bare ved å overbevise meg selv om at det går.
Nå fungerer plutselig ikke dette! Jeg får tilløp til blackout og svimmelhetsanfall, og klarer ikke å holde på en tankerekke. Mer søvn er for tida ikke en option... Hvordan få tilbake viljestyrken og kontrollen over kroppen?
Man tar tiden til hjelp og takker gudene for at små barn faktisk vokser seg til store, flotte mennesker til slutt!;)
Du da! Kroppen din har endelig funnet en måte og gi deg klar og tydelig beskjed om at DU må lytte til kroppen, ikke omvendt!
Mer søvn er kanskje ikke en option for DEG - men det er vel kanskje den eneste option for kroppen din??
Håper du finner litt tid til hvile innimellom, alle bekker små osv :)
:klem:
TrillTrall
14-09-11, 18:15
Ved å høre på det kroppen din desperat prøver å fortelle deg! Om grunnen til at du ikke får sove er en baby (siden du er på Hexeberg med ammetillegg) så kan du kanskje ha babyen i sengen din om natten så du slipper å stå opp for å gi pupp? Om barnet er stort nok er det på tide med natteavvenning og da får pappa'n ta sin tørn.
Du kommer til å treffe veggen om du fortsetter sånn.
Takk for svar, men grunnen til manglende søvn er ikke at jeg ikke kan sove, men at jeg ikke klarer. Kroppen min er så vant til at sliten betyr å gi ekstra gass, så jeg blir bare hyper når jeg blir overtrøtt. (Hadde jeg enda kunne omsatt det til effektivitet skal jeg ikke klage, men det blir bare overload og jeg får ikke gjort noe heller :rolleyes:)
Å ha han i senga tør jeg ikke, er redd for å legge meg på han. Eller at sambo legger seg på han.... Og jeg kan ikke klage, babyen er supersnill og sover masse. Men det hjelper lite at han sover fra 23 til 10 med et par matinger på 15 min i mellom, når jeg ikke legger meg før 2-3, og surrer oppe en time ved hver mating :o
Jeg vil bare at det skal funke jeg, og at jeg likevel skal klare å ta vare på han uten å besvime når jeg løfter han!
Photobscura
14-09-11, 18:58
Går ikke du til akupunktør, Carisma? Kanskje høre med h*n om det er noen ubalanser du bør rette opp i, f.eks. Begynne med yoga igjen? (Finnes det ikke babyyoga?!) jeg sover alltid ekstra godt i perioder hvor jeg er flink til å ta mine daglige 15 minutter på yogamatta. :)
Dere med diabetes;
har noen av dere opplevd at insulinen virker kortere og kortere?
12-timers sprøytene mine, Insulatard, begynner å virke etter fire timer og er helt ute etter 8 timer. Når de nå virker for fullt er blodsukkeret pent og pyntelig lavt på fire-tallet.
4-timers-sprøytene mine, NovoRapid, begynner å virke etter en drøy time og et kvarter, og er ute av kroppen igjen en time etterpå.
Begge sprøytene har virka normalt tidligere, men gitt meg mindre og mindre virketid de siste ukene.
Nå fungerer plutselig ikke dette! Jeg får tilløp til blackout og svimmelhetsanfall, og klarer ikke å holde på en tankerekke. Mer søvn er for tida ikke en option... Hvordan få tilbake viljestyrken og kontrollen over kroppen?For å være litt slem: hvorfor skal kroppen ta hensyn til deg om du ikke tar hensyn til den og driver den som en slave/maskin? Alle trenger søvn og det må du ta gi kroppen din. Ellers tar du ikke godt vare på dg selv. Vil du bli syk?
Vil du bli syk?
Jeg har ikke blitt syk de 20 årene jeg har holdt på sånn, så det tror jeg nok går bra. Jeg har alltid ment at behov for søvn er menneskets største svakhet... Men jeg vil finne igjen fokuset mitt :o
Ang akupunktur og yoga så har jeg desverre ikke tid til det om dagen... Ond sirkel, ikke tid til ting som skjerper fokuset fordi jeg bare surrer pga dårlig fokus. :rolleyes:
Er en kropps behov en svakhet, Carisma? Hvordan får du til å tro det? Forventer du at batterier skal virke uten opplading også?;)
Er en kropps behov en svakhet, Carisma? Hvordan får du til å tro det?
Fordi hjernen er sterke enn kroppen
Og fordi jeg veit det er mulig. Før begynte jeg på jobb fem, måtte stå opp fire. La meg ofte ikke før ett, og jeg fungerte helt greit likevel.
Jeg har ikke blitt syk de 20 årene jeg har holdt på sånn, så det tror jeg nok går bra. Jeg har alltid ment at behov for søvn er menneskets største svakhet... Men jeg vil finne igjen fokuset mitt :o
Ang akupunktur og yoga så har jeg desverre ikke tid til det om dagen... Ond sirkel, ikke tid til ting som skjerper fokuset fordi jeg bare surrer pga dårlig fokus. :rolleyes:
Kjære Carisma, selv om du har klart og ignorere kroppens signaler i 20 år betyr ikke det at det vil gå til evig tid...mennesket har en ekstrem evne til å gå over sine grenser gjentatte ganger, men tilslutt vil virkeligheten sette inn. Bare det at du sier at "behov for søvn er menneskets største svakhet" gjør at jeg blir litt bekymret. Søvn er essensielt for kroppens helse. Søvn gjør at kroppen kan behandle dagens inntrykk og opplevelser, den får anledning til å gjenoppbygge, den får tid til å hvile og ta seg igjen. Søvnmangel er faktisk en av de mest effektive torturmetoder som finnes - visste du det? Det er så effektivt fordi den som blir torturert føler at han/hun blir gal... kanskje litt slik du føler deg nå?
Min spådom er at du vil ikke finne igjen noe fokus før du begynner og spille på samme lag som kroppen din. Det vil si at den stiller opp for deg - så lenge du stiller opp for den. Det er ikke mulig og fornekte kroppens behov over lang tid uten at det får konsekvenser, jeg kjenner deg godt nok fra forumet til å vite at du er svært intelligent - og at dette forstår du.
Du har ikke fokus - tror du at det vil komme flytende på en fjøl om du bare bestemmer deg for det?
Mitt råd er at du hopper av den karusellen du sitter fast på og innvilger deg pause - før kroppen din velger å ta pause FOR deg - på et enda dårligere tidspunkt enn akkurat nå...
Be heller om sovehjelp noen dager fra en lege, og sett av LITT tid hver dag til bare Carisma. Til ro og ettertanke - slik at kroppen din kan begynne og gi tilbake det du har behov for...
Som "offer" for utbrenthet for 16 år siden, vet jeg faktisk hva jeg snakker om. Jeg var ekstremt effektiv, sov lite, og hadde tusen baller i lufta til enhver tid. Jeg hadde ALDRI tid til å sitte stille og gjøre ingenting. Jeg var utav huset kl 7 og hjemme igjen rundt 23 hver dag. Det gikk i skole og arbeid og korps på høyere nivå. Annenhver helg var det seminarer, de andre helgene jobbet jeg. Jeg gikk på skolen på morgenen og hadde ettermiddagsvakter etter på til sent på kvelden. De ettermiddagene jeg ikke jobbet - var jeg på øving i flere timer...
Helt til den dagen jeg ikke kom meg opp av senga...
Det tok meg den gangen 7 mnd og komme meg på beina, jeg måtte sette hele livet mitt på hold og konsentrere om de aller aller viktigste tingene i livet mitt, meg selv og familien min. De 3 første mnd satt jeg i sofaen virkeløs og så på tv'n - som ikke var skrudd på.... etterhvert klarte jeg å gjøre litt og litt hver dag - til jeg var tilbake. Ikke i 100 som før, men nok til at jeg følte jeg hadde et liv. Jeg ble flink til å si nei...
Jeg håper du ser at dette innlegget fra meg kommer fra hjertet mitt. Jeg kjenner deg jo ikke, jeg vet jo ikke hvem du er - men utifra dine innlegg føler jeg at jeg vet en del om deg allikevel:) Jeg sier dette fordi jeg bryr meg om deg genuint, og jeg ønsker at du skal klare og finne igjen balansen slik at du kan nyte livet slik det er ment å nytes :)
Og du, det er ikke noe som heter at du ikke har TID til å ta vare på deg selv... velg heller og ta deg tid - før tiden tar seg til rette på egen hånd :)
:klem:
Jeg synes at det å ha barn (baby) er utmattende på en helt annen måte en annet "arbeid". Barn krever mye av en følelsesmessig - slik er det bare, og sånn bør det jo være også :) Det er jo ikke uten grunn at de fleste ikke hæler barnegråt i mer enn få minutter - den er jo "designet" for å opprøre oss maksimalt og få oss til å slippe det vi har i hendene for å stilne det opprivende spetakkelet :rolleyes: Jeg vil tro at når du er mer sliten NÅ så er det fordi det er mye, mye mer krevende å ha barn enn tre jobber. På en god måte, altså :D Ikke ha for høye ambisjoner om alt du skal mestre i hverdagen - babyen, du og pappaen trenger alt fokus, og alt annet er egentlig ting som kan skyves på. Til du har overskudd igjen :)
Søvnmangel er faktisk en av de mest effektive torturmetoder som finnes - visste du det? Det er så effektivt fordi den som blir torturert føler at han/hun blir gal...
Det gjelder nok helst for de som er vant til en viss søvnrytme, og et visst antall timer pr dag.
Alle vet jo at når du får barn så oppgir du først og fremst søvnen, for endel år fremover. Sånn sett anså jeg meg selv som godt rustet... :rolleyes:
Og det er ikke hovedsaklig mangelen på søvn jeg sliter med, men det at jeg ikke klarer å hente fokus for å gjøre noe annet (og at jeg blacker ut innimellom, og er redd for å falle med babyen... :o)
Jeg trenger nok ikke noe legemiddel, jeg har ekstremt godt sovehjerte når jeg tar meg tid og lov til å sove. Kan sovne absolutt hvor som helst.
Sambo har matet innimellom for at jeg skal sove, men det gjør det egentlig bare verre, å gi kroppen litt søvn. :rolleyes:
alt annet er egentlig ting som kan skyves på. Til du har overskudd igjen :)
Hehe, skyver jeg mer på husarbeidet nå så tror jeg barnevernet kommer..... :flau:
Dere med diabetes;
har noen av dere opplevd at insulinen virker kortere og kortere?
12-timers sprøytene mine, Insulatard, begynner å virke etter fire timer og er helt ute etter 8 timer. Når de nå virker for fullt er blodsukkeret pent og pyntelig lavt på fire-tallet.
4-timers-sprøytene mine, NovoRapid, begynner å virke etter en drøy time og et kvarter, og er ute av kroppen igjen en time etterpå.
Begge sprøytene har virka normalt tidligere, men gitt meg mindre og mindre virketid de siste ukene.
Har du prøvd den andre langtidsvirkende som heter Lantus, og kordttids Actrapid? Begge disse virker langsommere og varer lengre. Kanskje det hadde vært en idé og bytte til dem for å se om det blir bedre?
Må legge til at jeg overhodet ikke har peiling på diabetes og lavkarbo, men min sønn har vært gjennom to runder med ketoacidose på under et år, så jeg har spurt og gravd nok på sykehuset til å vite forskjellen på de typene der.:rolleyes:
Luggetuppen
15-09-11, 00:09
For en stund siden fant jeg noen ekle kryp i potetmelet. Jeg kastet det selvfølgelig og gikk med panikk gjennom resten av alt jeg hadde i skapet og vasket hele sulamitten.
Men så i går så fant jeg de samme krypa i johannesbrødkjernemelet mitt!
Og det glasset er jo helt tett også:confused:
Noen som veit hva dette er? Er jo så EKKELT:_oppgitt:
Tipper det er melbiller (http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,1783:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:55818::1:5570:16:::0:0) Du bør kaste alt som er oppbevart i åpen emballasje og vaske ut skapet/skuffen grundig. Selv om du ikke ser levende individer i melet så kan den ha lagt egg der.
Jeg oppbevarer forresten alle typer tørrvarer (unntatt supperposer ol. selvfølgelig) enten i tupperwarebokser eller på norgesglass når emballasjen er åpnet.
Jeg har vært lavkarbo igjen i en ukes tid nå. og idag morges fikk jeg mensenblødninger, som har kommet og gått litt i styrke. Jeg går på p-sprøyta, og det jeg lurer på da, er jeg fremdeles "trygg", i henhold til å Ikke bli gravid, selv om jeg blør til og fra?
Jeg gikk på piller som gjorde at jeg mistet mens, og jeg hadde ikke mens på 1,5 år heller (etter fødsel), men 1 uke etter at jeg begynte på lavkarbo for første gang så blødde jeg i 2 uker. I begynnelsen så var det slik som du beskriver at det kommer og går litt, men så ble det bare mye :o
Jeg nekter å tro at det har noen effekt på psprøyta di da pillene mine fungerer supert. Du er trygg :)
Jeg har fått noe kluss igjen nå som jeg er usikker i dietten min og vingler mye fram og tilbake, så jeg har egentlig blødd i 2-3 uker igjen faktisk, men det kommer og går i styrke så det er ikke noe å møte opp på legekontoret for enda :p Merkelig hvor mye maten faktisk har å si for kroppen vår, ikke rart at noen er i mer eller mindre balanse enn andre!
Også satt jeg her igjen da, og prøver å samle styrke til å gå å vaske badet :o
Har du prøvd den andre langtidsvirkende som heter Lantus, og kordttids Actrapid? Begge disse virker langsommere og varer lengre. Kanskje det hadde vært en idé og bytte til dem for å se om det blir bedre?
Må legge til at jeg overhodet ikke har peiling på diabetes og lavkarbo, men min sønn har vært gjennom to runder med ketoacidose på under et år, så jeg har spurt og gravd nok på sykehuset til å vite forskjellen på de typene der.:rolleyes:
Tusen takk for svar!
Nei, jeg har bare brukt Insulatard og NovoRapid, og de har funka helt fint frem til for noen uker siden der varigheten av dem har gått mer og mer ned.
Du sier Lantus og Actrapid, hvor lenge varer disse sprøytene, vet du det?
Fordi hjernen er sterke enn kroppen
Og fordi jeg veit det er mulig. Før begynte jeg på jobb fem, måtte stå opp fire. La meg ofte ikke før ett, og jeg fungerte helt greit likevel.
Jeg begynte å arbeide i fabrikk som femtenåring, var fire-barnsmor der tre er ADHD barn før jeg var 25. Gikk over til å jobbe sene kvelder og netter for og kunne være der for ungene på dagtid. Sov tre-fire timer pr døgn og tenkte som du at hjernen er sterkere enn kroppen. Har alltid vært i jobb, og opptil flere jobber samtidig, med unntak av noen år da ungene var små. Da tok jeg delartium på ett år og to års høyskole over tre år.
Jobbet fullt som nattevakt i flere år (8 våkne timer hver natt i 14 dager og så 7 dager fri) + 2 ekstrajobber for å få økonomien til å gå rundt
Sitter i dag med ei helse fom er rimelig herpa og der hele hormonbalansen har gått rett vest, og legene sier disse autoimmune sykdommene lettere dukker opp når man har kjørt bånn gass i mange år og ikke sovet om natten.
Gjett om jeg skullet sovet om natta om jeg kunne skrudd tiden tilbake!
hele hormonbalansen har gått rett vest,
Hormonbalansen min er fraværende fra før, så om ikke annet så får jeg ikke ødelagt noe jeg ikke har... :o
Tusen takk for svar!
Nei, jeg har bare brukt Insulatard og NovoRapid, og de har funka helt fint frem til for noen uker siden der varigheten av dem har gått mer og mer ned.
Begge sies å ha en "flatere" virkningstid enn de du bruker. Actrapid begynner å virke langsomt etter en halvtime, og virketiden er ca. 8 timer.
Lantus sises å kunne vare så lenge at man kan sette én gang i døgnet, men sønnen min setter allikevel to. Litt lett for å bli noe høy på ettermiddagen om han bare setter én gang.
Min sønn begynte å bli noe lubben etter noen måneder med Insulatard, og vi merket raskt at Lantusen hadde positiv effekt på vekten hans. Han ble mye mindre oppblåst i ansiktet etter få dager. Det er veldig få som blir tilbudt Lantus sånn uten videre. Den er så dyr at helsepersonell ikke har lov til å anbefale den!:rolleyes: Husker vår diabetessykepleier ble helt lettet da jeg spurte, for hun også mente den ville være bedre for min sønn.
Hei, jeg er helt ny på dette forumet, registrerte meg i dag. Har gått 3 dager på bevissthet rundt karbohydrater, føler meg relativt fin i kroppen fortsatt, ikke slapp. Jeg ser det er mange betegnelser på karbohydrater så jeg må derfor spørre: 1 KH = 1 karb(er) = 1g Karbohydrat(er)?
Hei, jeg er helt ny på dette forumet, registrerte meg i dag. Har gått 3 dager på bevissthet rundt karbohydrater, føler meg relativt fin i kroppen fortsatt, ikke slapp. Jeg ser det er mange betegnelser på karbohydrater så jeg må derfor spørre: 1 KH = 1 karb(er) = 1g Karbohydrat(er)?
:ja: Jepp!
Men jeg tror ikke jeg har sett noen som sier 1 karb? Eneste jeg ser er når folk nevner at det inneholder flere karber. Uansett, så er det jo riktig det du spurte om der :)
1g kh (karbohydrat) er vel det mest riktige.
Jeg prøvde først med 1 dl hvetemel og 2.5 dl mandelmel, siden det ikke er så ille farlig med de karbohydratene mine.. Men den ble fryktelig klissete, så adda endel hvetemel for å få det til å sånn ca bli en deig. Nå ligger den i kjøleskapet i et par timer, så får vi se hva som skjer vidre.
Den ble 100% fantastisk:)
Tusen takk for svar!
Hvor lenge det varer hos den enkelte og hvor for noen får en type insulin og andre en annen, har mange grunner! Jeg spurte om jeg kunne få Lantus, men fordi et eller annet, passet ikke det til meg osv.
Bestill deg time hos dia- spl fort som bare det. Min stiller opp på bare et par dagers varsel eller tar alt over telefonen!
Håper du finner fort ut av det!:klem:
Photobscura
15-09-11, 10:54
Kan noen lese denne oppskriften og fortelle meg hva dette betyr? :o
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger.
Altså, i tillegg til raglanfellingen? I sidene? Hvor skal det i så`fall være? Forvirret ...
Den er så dyr at helsepersonell ikke har lov til å anbefale den!
Det er ikke helt riktig, altså!
Den koster bare litt over 500,- pr pakke, i under kant av 200,- mer enn Insulatarden. og skal jo egentlig bare brukes en gang i døgnet og Insulatarden 2. Så den er vel egentlig billigere enn Insulatard.
Det er som sagt individuelt hva som passer best for den enkelte. Og det er ikke dia- spl som bestemmer hva man skal bruke, det er det kun dia- legen som kan avgjøre! Men spl kan foreslå, selvsagt!:)
Altså, i tillegg til raglanfellingen? I sidene? Hvor skal det i så`fall være? Forvirret ...Undersiden av ermet om du strikker på rundpinne. Noen strikker kanskje på rette pinner....da blir det i sidene.
Photobscura
15-09-11, 11:55
Undersiden av ermet om du strikker på rundpinne. Noen strikker kanske på rette pinner....da blir det i sidene.
Hmm ... Undersiden? Jeg skal jo felle til raglan på hver side, på for og bakstykke i overgangen mellom erme og bole ...! :o For sånn det står i oppskrifta virker det som om det er enda en felling i tillegg til de man faller for raglan (som da blir åtte masker for hver omgang det felles) ... Eller har jeg misforstått noe?
Strikker på rundpinne.
Fortsatt forvirra! :p
Det er ikke helt riktig, altså!
Den koster bare litt over 500,- pr pakke, i under kant av 200,- mer enn Insulatarden. og skal jo egentlig bare brukes en gang i døgnet og Insulatarden 2. Så den er vel egentlig billigere enn Insulatard.
Vel, jeg synes ikke du skal si at det ikke er helt riktig, for det var faktisk det dia-legen til en kompis av meg fortalte ham. :)
Tipper det er melbiller (http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,1783:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:55818::1:5570:16:::0:0) Du bør kaste alt som er oppbevart i åpen emballasje og vaske ut skapet/skuffen grundig. Selv om du ikke ser levende individer i melet så kan den ha lagt egg der.
Jeg oppbevarer forresten alle typer tørrvarer (unntatt supperposer ol. selvfølgelig) enten i tupperwarebokser eller på norgesglass når emballasjen er åpnet.
Akkurat sånn ser de ut, ja... Æsj!!!
Jeg får vel kaste alt som er i skapet og vaske godt en gang til. De larvene var jo også bare ekle:eek:
Vel, jeg synes ikke du skal si at det ikke er helt riktig, for det var faktisk det dia-legen til en kompis av meg fortalte ham. :)
Det kan da være litt feil selv om en av landets maaaaange dia- leger har sagt det. Dersom du sjekker Felleskatalogen, står det prisene der!;)
Mulig den var dyrere før, men den koster ikke mye nå! Ikke i forhold til mye annet de deler ut i bøtter og spann!
Og det var slettes ikke pris det var snakk om da jeg ikke fikk Lantus, men at jeg fortsatt har såpass mye egen produksjon og få følinger at den ikke passer for meg!
Vi lever i Norge og ingen behøver å leve dårlig med sin dia når det finnes medisiner som kan gjøre livet deres bedre. Sa min dia- spl!:)
Det kan da være litt feil selv om en av landets maaaaange dia- leger har sagt det. Dersom du sjekker Felleskatalogen, står det prisene der!;)
Mulig den var dyrere før, men den koster ikke mye nå! Ikke i forhold til mye annet de deler ut i bøtter og spann!
Og det var slettes ikke pris det var snakk om da jeg ikke fikk Lantus, men at jeg fortsatt har såpass mye egen produksjon og få følinger at den ikke passer for meg!
Vi lever i Norge og ingen behøver å leve dårlig med sin dia når det finnes medisiner som kan gjøre livet deres bedre. Sa min dia- spl!:)
Sant det, man kan ikke ta alt man hører for gitt. Kanskje det var en gammel, grinete lege som sa det til min kompis. :) Tittet litt i katalogene nå, og lantusen har blitt en god del billigere de siste to årene ser, jeg.
Eh... Engelske strikkeoppskrifter. Kan noen fortelle hva dette betyr?
Row 1 (RS): k1, yo, k9, yo, k2, yo, k9, yo, k1
Photobscura
15-09-11, 14:59
Hmm ... Undersiden? Jeg skal jo felle til raglan på hver side, på for og bakstykke i overgangen mellom erme og bole ...! :o For sånn det står i oppskrifta virker det som om det er enda en felling i tillegg til de man faller for raglan (som da blir åtte masker for hver omgang det felles) ... Eller har jeg misforstått noe?
Strikker på rundpinne.
Fortsatt forvirra! :p
Glem det! En telefon til moren min løste det hele. Det er kun en litt dårlig forklaring i oppskrifta. Den siste linja der er bare fortsettelsen av raglansfellinga, ikke en ekstra felling i tillegg. Goodie!
Photobscura
15-09-11, 15:19
Er raglanfelling enkelt?
Jepp! Du strikker ermer og bole sammen på en rundpinne (bare litt knotete først til du kommer over den trange delen i starten), og feller av fra ermehullene opp til halsen i en skrå. Veldig enkelt! (Heldigvis, for jeg trodde plutselig jeg satt med en litt mer avansert oppskrift enn jeg først trodde). Det beste av alt er at man slipper å montere på ermer, og så synes jeg ofte gensere med raglan sitter penere, den skrå streken man får når man feller får liksom skuldrene til å se smalere ut også. :)
Jepp! Du strikker ermer og bole sammen på en rundpinne (bare litt knotete først til du kommer over den trange delen i starten), og feller av fra ermehullene opp til halsen i en skrå. Veldig enkelt! (Heldigvis, for jeg trodde plutselig jeg satt med en litt mer avansert oppskrift enn jeg først trodde). Det beste av alt er at man slipper å montere på ermer, og så synes jeg ofte gensere med raglan sitter penere, den skrå streken man får når man feller får liksom skuldrene til å se smalere ut også. :)
Ok, da tror jeg at jeg skal ta sjansen på det ved neste prosjekt. Syns nemlig raglan ser mye finere ut, men har vært redd for at det skulle være for komplisert for en novise som meg.
Photobscura
15-09-11, 15:51
Ok, da tror jeg at jeg skal ta sjansen på det ved neste prosjekt. Syns nemlig raglan ser mye finere ut, men har vært redd for at det skulle være for komplisert for en novise som meg.
Enig! Raglan er penest!
Så lenge man skjønner prinsippet (som er ganske enkelt når man først får det inn) så er det etter min mening den enkleste måten å strikke genser på, og det sparer mye tid også. Den oppskrifta jeg linka til er veldig enkel. I hvert fall om man ser bort fra den dårlige formulerte delen som jeg nå endelig skjønte.
K er rettstrikk antall masker
yo er yarn-over ifølge wiki : http://en.wikipedia.org/wiki/Yarn (http://en.wikipedia.org/wiki/Yarn_over) : altså luftmaske, og si vil neste rad fortelle om du strikker sammen eller slipper denne luftmasken
Ok! Hva heter den garn over teknikken på norsk? Jeg har strikket sånn før tror jeg.
For å illustrere både min store respekt (litt misunnelig egentlig) for de som kan strikke og samtidig akkurat hvordan jeg føler det når jeg leser strikke-spørsmål og -svar i denne tråden anbefaler jeg og stikke innom denne (http://youtu.be/TzlWlgC3Ew0) videoen og dra markøren fram til akkurat 5.44....
Anbefaler forsåvidt og se HELE videoen (jeg ler like mye hver gang) - men 5.44 illustrerer da Nerthus forståelse og forhold til strikking...
Photobscura
15-09-11, 16:12
Ok! Hva heter den garn over teknikken på norsk? Jeg har strikket sånn før tror jeg.
Aner ikke, men her er en instruksjonvideo (http://www.youtube.com/watch?v=9Qq__ttEMUo). Ser ut som økning med hull. (Altså uten å vri maske ved å strikke den bakfra, som man normalt gjør for å unngå hull ved økning).
Amerikanere strikker rart, forresten! Må jo være mye mer belastende å strikke rett på den måten ...! :confused:
Min sambo har bestilt et par flasker rom til litt over 200 kroner fra utlandet. Vi har fått melding om fortolling, og prisen ble ikke så verst til og med inkludert tolling. Men hvordan fungerer dette? Vi har en lapp som skal sendes inn, men den må sendes inn med kvittering. Så hva skjer da? Får vi rekning på tollen, og etter den er betalt rommen? Eller får vi rekning og alkoholen samtidig?
Pusher litt på denne.
På godt norsk betyr det "kast".
Strikker hovedsaklig engelskspråklige oppskrifter, så det er jeg iallefall helt sikker på
På norsk blir dette:
Pinne 1 rett side av arbeidet:
1 rett - 1 kast - 9 rette - 1 kast - 2 rette - 1 kast - 9 rette - 1 kast -
1 rett
Er det flere enn meg som blir susete i toppen i tordenvær? Det er så jeg kan kjenne trykket, lissom:rolleyes:
Hvor lenge det varer hos den enkelte og hvor for noen får en type insulin og andre en annen, har mange grunner! Jeg spurte om jeg kunne få Lantus, men fordi et eller annet, passet ikke det til meg osv.
Bestill deg time hos dia- spl fort som bare det. Min stiller opp på bare et par dagers varsel eller tar alt over telefonen!
Håper du finner fort ut av det!:klem:
Pratet med diabetessykepleier i går.
Skal til halvtårskontroll hos diabeteslege og sykepleier (sykehuset) 24.oktober.
Diasykepleier sa jeg skulle sette de hurtigvirkende sprøytene ein drøy halvtime tidligere enn jeg nå gjør og måle svært ofte, og om det ikke blir bedre, skulle jeg kontakte fastlegen og bytte over til Humilog og Humilin (tror jeg de het).
Finnes det noen sider som sier hvilke typer som virker best i forhold til andre medisiner, topper og følinger, etc.?
På godt norsk betyr det "kast".
Strikker hovedsaklig engelskspråklige oppskrifter, så det er jeg iallefall helt sikker på
På norsk blir dette:
Pinne 1 rett side av arbeidet:
1 rett - 1 kast - 9 rette - 1 kast - 2 rette - 1 kast - 9 rette - 1 kast -
1 rett
Det var det ja! Kast kan jeg! :ja:
Er det flere enn meg som blir susete i toppen i tordenvær? Det er så jeg kan kjenne trykket, lissom:rolleyes:
Værsjuke?
Helt vanlig i min familie, bestemødre med gikt kan kjenne at utgangsdøra går opp, med flere rom og stengte dører imellom....
Personlig kjenner jeg det best når lavtrykket kommer plutselig, altså når selve fronten passerer.
Værsjuke?
Helt vanlig i min familie, bestemødre med gikt kan kjenne at utgangsdøra går opp, med flere rom og stengte dører imellom....
Personlig kjenner jeg det best når lavtrykket kommer plutselig, altså når selve fronten passerer.
Joda, jeg kjenner uværet før det kommer. Har fibromyalgi og trenger aldri se på værmeldingen;)
Men når det er torden får jeg nesten følelsen av være full:eek:
Er det flere enn meg som blir SUUUUUR når noen klager over at det er travelt på jobb, men så har de jaggu meg tid til å oppdatere fjæsboka??
De tror kanskje fjesboka hører til under vanlig arbeid:rolleyes:
Har vært ute for folk som blir sure fordi de ikke får tid til å tekste med kjæreste eller venner mens de er på jobb. De mener arb.giver burde ansatt flere, for det er aaaalt for travelt! :eek:
Det må da være lov å ta fem-minutter for de som ikke røyker også....
Tømme hodet for jobb et øyeblikk. Noen gjør det ved å lese avis og noen er innom facebook el Lavkarbo...:cool:
Jeg ser at noen har fått endret der det står medlemstatus om jeg kan kalle det dét. Der det står f.eks juniormedlem, seniormedler, moderator, admin osv.. Er det kun moderator og admin som kan endre dette for folk eller kan man gjøre det selv?
Jeg ser at noen har fått endret der det står medlemstatus om jeg kan kalle det dét. Der det står f.eks juniormedlem, seniormedler, moderator, admin osv.. Er det kun moderator og admin som kan endre dette for folk eller kan man gjøre det selv?
De som betaler støtte kan gjøre det selv
aaah :) Det hadde jeg helt glemt av at det gikk an.
Hvorfor tror menn at man kommer fortere fram om man kjører raskere - når man vet man ikke vet hvor man er? ;)
Jeg fyser på iskald melk med Nesquick. Fins det et godt LK alternativ (typ kald fløteblanding med kakao og søtstoff) eller må fløteblandingen være varm for at kakaoen skal løse seg opp?
Jeg fyser på iskald melk med Nesquick. Fins det et godt LK alternativ (typ kald fløteblanding med kakao og søtstoff) eller må fløteblandingen være varm for at kakaoen skal løse seg opp?
Løs den opp i litt kokende vann først, tilsett så litt kald fløte og isbiter? Jeg har sånn liten blender som jeg da kjører det i tilslutt:)
Løs den opp i litt kokende vann først, tilsett så litt kald fløte og isbiter? Jeg har sånn liten blender som jeg da kjører det i tilslutt:)
Smart! At jeg ikke tenkte på det :rolleyes: Jeg har ikke blender da, men jeg får tåle litt isklumper i sjokomelka mi :)
Jeg har visst fått kyssesyke og lurer på om jeg burde ut av ketose?
Jeg syns du skal sende en pm til dr. Torkil og spørre om det!
Normalt ville jeg ha sagt at det ikke er nødvendig, men mononukleose er hardt for lever og milt. Syns nok en lege bør svare på dette. Som sykepleier tør jeg rett og slett ikke anbefale noe den ene eller andre veien!
Går du inn på Medlemsliste på den øverste grønne linjen vil du finne Torkil (som i forfatteren av Slank med ketolysekuren) og kan sende han en pm. Han svarer som regel ganske fort!
God bedring!
Signerer Kitt, eller send en mail til han på post@ketolyse.no
Luggetuppen
16-09-11, 09:17
Trening på grønn resept, er det fortsatt noe man kan få hos legen?
Nå, 6,5 måneder etter at lillebror ble født har bekkenet begynt å skrangle igjen. Jeg har ikke "vondt nok" (dvs. problemer med å gå) til å få dekket fysioterapi, men håpet er få slippe unna med å kun betale egenandel på et treningssenter som er drevet av fysioterapeuter (man får altså hjelp til å tilretteregge treningen i begynnelsen). De har spinningtimer også, og spinning var det eneste som holdt bekkenet nogenlunde i sjakk mens jeg var gravid.
Trening på grønn resept, er det fortsatt noe man kan få hos legen?
Nå, 6,5 måneder etter at lillebror ble født har bekkenet begynt å skrangle igjen. Jeg har ikke "vondt nok" (dvs. problemer med å gå) til å få dekket fysioterapi, men håpet er få slippe unna med å kun betale egenandel på et treningssenter som er drevet av fysioterapeuter (man får altså hjelp til å tilretteregge treningen i begynnelsen). De har spinningtimer også, og spinning var det eneste som holdt bekkenet nogenlunde i sjakk mens jeg var gravid.
HVis du går til en lege som har refusjonsavtale med NAV så betaler du for timene inntil du har nådd frikort tak to som er på ca 2600 kr. Jeg har oppnådd det og kan derfor trene i lokalene til fysioputten uten at jeg betaler noe mer. Samt at jeg får behandling.
Hvordan er det mulig at en liten nese kan inneholde så mye snørr?
Inneholder hostesaft av typen Solvipect mye karbohydrater?
Hvordan er det mulig at en liten nese kan inneholde så mye snørr?
Ekke snørr hjernen som renner ut da? Han har vel ille stor hjerne da.
Det er hjernen min som er stor ;) Kiden er uforskammet frisk :p
Nå er det forsåvidt Solvipecten som jeg er mest opptatt av, men gørra må jo ut om man skal bli frisk og når det er det eneste som funker så får jeg vel bare ta evt. sukker som følger med på kjøpet da ...
Jeg var i ketose store deler av den verste kyssesykeperioden min, pga. at jeg fikk ikke i meg mat og drikke - vel og merke. Ingen problem. Men jeg har ikke noe faglig godt svar på dette altså, annet enn at du har all min sympati. Det er desidert det jævligste jeg har hatt noensinne:o
God bedring!
Er det flere enn meg som blir SUUUUUR når noen klager over at det er travelt på jobb, men så har de jaggu meg tid til å oppdatere fjæsboka??
Selv om det er travelt så har man krav på fem minutter pause hver time.
Kald eggemelkskakao er ikke så langt unna.
Ekke snørr hjernen som renner ut da? Han har vel ille stor hjerne da.
Er snørret klart, så er det bare slim. Men er det gult eller grønt, så er det også døde celler. Døde "soldater" fra begge sider av krigen. Så vet du det. :geip:
TrillTrall
16-09-11, 17:38
Litt vanskelig å få til når man er alene på vakt i flere timer kanskje... :)
Det står ikke noe om i arbeidsmiljøloven mener jeg å huske at man har krav på dette - husker også at vi hadde denne diskusjonen da jeg studerte og da sa foreleser at det er en sedvane som har bygget seg fram. Det er intet i lovverket som gir arbeidtaker RETT til 5 minutter pause hver time. Derimot er lovverket formulert slik at arbeidet ikke skal være ensformende. Fileterer du f.eks fisk, så skal arbeidsgiver sørge for at dette arbeidet avbrytes av annet arbeid, altså skal du være disponibel for arbeidsgiver, unntatt lunsjen (har du betalt lunsjpause må du være tilstede på jobbarealet i lunsjpausen)
5 minutter pause pr. time utgjør 35 minutter hver dag (7 timer, ikke tatt med for matpause og den siste halve timen). På årsbasis utgjør det ca. 7825 minutter (på en arbeidsår på 45 uker, fratrekk for helligdager, jul, påske og andre ting som du allikevel får betalt for) Det er 7825 minutter arbeidsgiver betaler deg for.
Voksne arbeidstakere har derimot krav på en pause dersom arbeidstia er mer enn 5,5 time (for ungdom under 18 er det 4,5). Denne pausen skal være på minst sammenhengende 30 minutter.
§ 10-9. Pauser
(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.
Photobscura
16-09-11, 17:58
Cyan, her er innholdsfortegnelsen for Solvipect mixture:
"Virkestoffer er guaifenesin 20 mg/ml. Hjelpestoffer er sorbitol, lakrispasta, polysorbat 20, natriumcyklamat, metylparahydroksybenzoat (E218), anisolje, glyserol, etanol 96%, hydroksyetylcellulose, natriumdihydrogenfosfatdihydrat, dinatriumfosfatdodekahydrat og renset vann til 1 ml"
Cyan, her er innholdsfortegnelsen for Solvipect mixture:
"Virkestoffer er guaifenesin 20 mg/ml. Hjelpestoffer er sorbitol, lakrispasta, polysorbat 20, natriumcyklamat, metylparahydroksybenzoat (E218), anisolje, glyserol, etanol 96%, hydroksyetylcellulose, natriumdihydrogenfosfatdihydrat, dinatriumfosfatdodekahydrat og renset vann til 1 ml" Ja, det står det jo på flaska mi også. Vet at sorbitol ikke er helt bra, men så var det alt det andre som jeg vet fint lite om. Jaja, det er vel ikke så farlig for en liten periode. Kommer jo sikkert til å gå ned i doseringen også etter et par dager.
Jeg syns du skal sende en pm til dr. Torkil og spørre om det!
Normalt ville jeg ha sagt at det ikke er nødvendig, men mononukleose er hardt for lever og milt. Syns nok en lege bør svare på dette. Som sykepleier tør jeg rett og slett ikke anbefale noe den ene eller andre veien!
Går du inn på Medlemsliste på den øverste grønne linjen vil du finne Torkil (som i forfatteren av Slank med ketolysekuren) og kan sende han en pm. Han svarer som regel ganske fort!
God bedring!
Signerer Kitt, eller send en mail til han på post@ketolyse.no
takk snille dere. Skal sende en epost jeg.
Gutten min har blitt et skikkelig barnehagebarn! Og med det så følger det med en nesten konstant rennende nese. Kan jeg gjøre noe for å stoppe at det renner hele tiden? Føler jeg tørker han sår.
Nesedråper kan hjelpe, Regret
Gutten min har blitt et skikkelig barnehagebarn! Og med det så følger det med en nesten konstant rennende nese. Kan jeg gjøre noe for å stoppe at det renner hele tiden? Føler jeg tørker han sår.
Pass på at legen sjekker jernlageret han innimellom!
Sykdom gir lavt jernlager-> lavt jernlager gir sykdom osv osv!
Sønnen min ble kvitt alle disse forkjølelsene som førte til ørebetennelser gang på gang etter at vi fant ut at han hadde så og si 0 i jernlager og han fikk jern hver vinter!
Smør han gjerne med litt natusan salve under nesen om den renner! Sånn som er vannfast!:)
Og som Anne sier, nesedråper. De forhindrer ikke bare tett nese, men dermed også muligheten for øre/øyebetennelser!
Pass på at legen sjekker jernlageret han innimellom!
Sykdom gir lavt jernlager-> lavt jernlager gir sykdom osv osv!
Sønnen min ble kvitt alle disse forkjølelsene som førte til ørebetennelser gang på gang etter at vi fant ut at han hadde så og si 0 i jernlager og han fikk jern hver vinter!
Smør han gjerne med litt natusan salve under nesen om den renner! Sånn som er vannfast!:)
Og som Anne sier, nesedråper. De forhindrer ikke bare tett nese, men dermed også muligheten for øre/øyebetennelser!
Eller Kamferatum salve. Kamferolja åpner nesen i tillegg og desinfiserer.
Eller Kamferatum salve. Kamferolja åpner nesen i tillegg og desinfiserer.
Begge mine hylte og skrek når jeg prøvde noe sånt! Det sved noe så innmari når man alt var blitt sår! Samme med den mildeste tigerbalsamen! Bare hyling!:eek:
Vel - jeg hadde kronisk "bihulebetennelse" og "allergi" fra ca 7 års alder til 27.... og så viste det seg at jeg ikke tåler mel... Jeg hovner opp "overalt" (men ikke åpenbart mye - bare nok til at mellomøre og bihuler blir tette nok til å reagere på alt). Ikke gitt at det er sånn for din pode, men du kan jo ha det i bakhodet om han "aldri blir bra".
Han har vært i barnehagen i bare 3 uker nå, og har ikke vært barnehagebarn før, så det er nok bare sånn som er vanlig. så 'konstant' er kanskje ikke rett ord helt enda :o
Han har vært i barnehagen i bare 3 uker nå, og har ikke vært barnehagebarn før, så det er nok bare sånn som er vanlig. så 'konstant' er kanskje ikke rett ord helt enda :o
Du kan vel vente deg sånn ca halvannet år med sykt barn 2-3 ganger i måneden. Litt oftere om vinteren enn om sommeren!:p
Pass på jernlager og nesespray ved antydning til tett nese, så slipper du unna en del, i hvert fall!
Ved øyekatarr/betennelse, må de være hjemme så og så lenge etter behandlingsoppstart, men han kan ikke få øyebetennelse om han ikke er tett i nesen!
Ikke ørebetennelse heller!:w00t:
Lurt!;)
StegforSteg
16-09-11, 22:21
Jeg er en av de mødrene som aldri har løpt etter barna med transkjeen, fordi jeg kan ikke fordra det selv. :p Men møllers omega 3 fisker har reddet mye her i huset etter at vi begynte på de. Mine er sjeldent eller aldri syke.
takk for masse gode tips! Dere vet så utrolig mye!
Lukas er svært sjeldent syk han også, og jeg ser ikke akkurat på han som syk selv om nesen renner litt, men om noe kunne lette plagene litt mens han går igjennom denne tilvenningen så hadde det jo vært kjekt. Han sover litt dårlig om natten nå pga 'full' nese, så jeg tenkte å prøve de dråpene i første omgang nå.
takk for masse gode tips! Dere vet så utrolig mye!
Lukas er svært sjeldent syk han også, og jeg ser ikke akkurat på han som syk selv om nesen renner litt, men om noe kunne lette plagene litt mens han går igjennom denne tilvenningen så hadde det jo vært kjekt. Han sover litt dårlig om natten nå pga 'full' nese, så jeg tenkte å prøve de dråpene i første omgang nå.
Glemt een viktig ting! Om han er tett i nesen om natten, hev hodeenden av sengen hans litt (bok eller sånt), slik at hode kommer litt høyere enn resten av han! Så mye mer behagelig om man er tatt i nesen og forhindrer at snørra renner dit den ikke skal!
Og bare pøs på med nesespray. På dagtid går det ofte greit med slatvann, men bruk ordentlig nesespray om natten. Holder så mye lenger!
Det var det ja! Kast kan jeg! :ja:
Du har begynt på uggsene ser jeg, husk at det skal ikke være hull i mønsteret, kastet skal strikkes vridd på vrangsiden!
PATENTSTRIKK!:w00t:
Det var det du mente, ikke sant? Har ikke fått det ut av hodet mitt siden du spurte!:o
PATENTSTRIKK!:w00t:
Det var det du mente, ikke sant? Har ikke fått det ut av hodet mitt siden du spurte!:o
Neida Kitt, YO = yarn over betyr kast, altså at man tar en maske løst av :ja:
Ja, gjør man ikke det på patentstrikk (http://innfall.wordpress.com/2009/01/11/hjelp-vi-l%C3%A6rer-patentstrikk/), da?
En pinne løst av som man strikker i neste runde i stede for!
Du har begynt på uggsene ser jeg, husk at det skal ikke være hull i mønsteret, kastet skal strikkes vridd på vrangsiden!
Jeg prøvde å finne ut om jeg ville klare det :) Men jeg tar med oppskrifta hjem til mamma, o'store strikkeorakel tenker jeg og får en demonstrasjon :o
Litt vanskelig å få til når man er alene på vakt i flere timer kanskje... :)
Jeg er på vakt alene i flere timer, og kan ta meg små pauser med mindre jeg allerede er på telefon med en kunde da. Tar ikke pause midt i en samtale.
Det står ikke noe om i arbeidsmiljøloven mener jeg å huske at man har krav på dette - husker også at vi hadde denne diskusjonen da jeg studerte og da sa foreleser at det er en sedvane som har bygget seg fram. Det er intet i lovverket som gir arbeidtaker RETT til 5 minutter pause hver time. Derimot er lovverket formulert slik at arbeidet ikke skal være ensformende. Fileterer du f.eks fisk, så skal arbeidsgiver sørge for at dette arbeidet avbrytes av annet arbeid, altså skal du være disponibel for arbeidsgiver, unntatt lunsjen (har du betalt lunsjpause må du være tilstede på jobbarealet i lunsjpausen)
5 minutter pause pr. time utgjør 35 minutter hver dag (7 timer, ikke tatt med for matpause og den siste halve timen). På årsbasis utgjør det ca. 11025 minutter (på en arbeidsår på 45 uker, fratrekk for helligdager, jul, påske og andre ting som du allikevel får betalt for) Det er 11025 minutter arbeidsgiver betaler deg for.
Voksne arbeidstakere har derimot krav på en pause dersom arbeidstia er mer enn 5,5 time (for ungdom under 18 er det 4,5). Denne pausen skal være på minst sammenhengende 30 minutter.
§ 10-9. Pauser
(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.
Hm, jeg trodde det stod et annet sted at vi hadde krav på det. Men når jeg tenker meg om så har jeg lest at studier viser at man er mer effektive hvis man får de fem minuttene med avbrekk. Så derfor slår ikke bedriftene ned på det. Men jeg får et helt annet tall når jeg ganger ut 35 minutter/dag * 5 dager/uke * 45 uker... 7875 minutter. Men hva hjelper det når man er mer effektiv ved å jobbe i 55 minutter og få betalt for 60 enn å jobbe 60 og få betalt for 60?
Jeg er på vakt alene i flere timer, og kan ta meg små pauser med mindre jeg allerede er på telefon med en kunde da. Tar ikke pause midt i en samtale.
Hm, jeg trodde det stod et annet sted at vi hadde krav på det. Men når jeg tenker meg om så har jeg lest at studier viser at man er mer effektive hvis man får de fem minuttene med avbrekk. Så derfor slår ikke bedriftene ned på det. Men jeg får et helt annet tall når jeg ganger ut 35 minutter/dag * 5 dager/uke * 45 uker... 7875 minutter. Men hva hjelper det når man er mer effektiv ved å jobbe i 55 minutter og få betalt for 60 enn å jobbe 60 og få betalt for 60?
Ja det er mulig du får andre tall, for jeg brukte datakalkisen i alll hast altså :p
Ahh...edit: jeg brukte 35*7*sju dager!! Ikke rart
Bedrifter slår nok ikke ned på om man tar seg en 5minutter, men det er noe helt annet enn å kreve (noe man med lovverket i hånd ikke kan) å få 5minutter hver time :p. En annen sak er jo at 5 minutter ofte blir 10 og 15...
Begge mine hylte og skrek når jeg prøvde noe sånt! Det sved noe så innmari når man alt var blitt sår! Samme med den mildeste tigerbalsamen! Bare hyling!:eek:
Et godt gammelt triks jeg lærte av oldemora mi og som jeg brukte med hell når mine var små, var å legge en liten dasj kamferatum på enten brystet på nattdrakten eller på hodeputa, i stedet for å smøre det under nesa.
Kamferen gjør det likevel lettere å puste, og man slipper sviing under såre neser (og det svir som bare søren har jeg funnet ut selv)
Photobscura
17-09-11, 09:28
Ja, gjør man ikke det på patentstrikk (http://innfall.wordpress.com/2009/01/11/hjelp-vi-l%C3%A6rer-patentstrikk/), da?
Jo, men i patentstrikk så strikker man også to sammen rett og en som vrang- men kun med kast, altså at man gjør et kast, og bare tar av neste masken som om man skulle ha strikket den vrang. ;)
Om man skal unngå hull, så strikk den fra baksida, sånn at den vrir seg, da blir det helt tett, som Lava skriver. Det er forsåvidt et kast, men det heter også økning.
Photobscura
17-09-11, 10:33
Noen som vet sånn ca hva det koster å rense en bunad, og kanskje også har et tips om et billig renseri i Oslo?
Jeg mente ikke å være frekk eller noe, jeg misforstod deg jeg :o
Og jeg var sikker på at jeg hadde skrevet noe helt annet, noe som var feil og det kom jeg på etter at jeg hadde lagt meg, og iriterte meg over :lol:
Har ikke strikket patentstrikk så det uttaler jeg meg ikke om.
Men jo det er jo å ta en sving med tråden for å få en ny maske neste omgang. Strikker man den på den ene måten, rett, så får man hullmønster, strikker man den vridd så øker man uten å få hull i arbediet
Jeg mente ikke å være frekk eller noe, jeg misforstod deg jeg :o
Og jeg var sikker på at jeg hadde skrevet noe helt annet, noe som var feil og det kom jeg på etter at jeg hadde lagt meg, og iriterte meg over :lol:
Har ikke strikket patentstrikk så det uttaler jeg meg ikke om.
Men jo det er jo å ta en sving med tråden for å få en ny maske neste omgang. Strikker man den på den ene måten, rett, så får man hullmønster, strikker man den vridd så øker man uten å få hull i arbediet
Jeg skjønner hva du mener, vennen, men jeg svarte jo Carisma på noe om hva man kalte sånn strikk på norsk og forventet ikke en forklaring på noe jeg alt visste. Jeg ville bare vite om det var det hun tenkte på , jeg!:p
For det var det jeg tenkte på med sånn kast og løst av og sammen og ......:p
De som har grønare fingrar enn meg... Kan orkidear og generelle stueplantar overleve utan vatn og i ei mørk flytteboks i 3 veker? Levering av flyttelasset er utsett nemlig... Har lyst å ha med plantane mine, men vil dei overleve?
Er det vanlig å få problemer med halsen etter en narkose? Jeg fikk narkose for snart ett år siden og da jeg våknet da hadde jeg en stor klump i halsen. Det har kommet og gått i perioder etterpå. I dag har det vært veldig plagsomt... Kan det være slim eller noe:confused:
De som har grønare fingrar enn meg... Kan orkidear og generelle stueplantar overleve utan vatn og i ei mørk flytteboks i 3 veker? Levering av flyttelasset er utsett nemlig... Har lyst å ha med plantane mine, men vil dei overleve?
Jeg tror du må undersøke litt med mattilsynet/tollvesenet (http://www.mattilsynet.no/import_eksport/planter/privat/regler_for_innf_rsel_av_planter_for_reisende_eller _i_flyttelass_60410)... Ikke for hvor lenge plantene holder seg, men det er egne regler for innførsel av planter. Du kan risikere at alt blir tatt fra deg. :(
Sunnhetssertifikat er et offisielt dokument som utstedes av eksportlandets plantehelsetjeneste ved eksport. Dokumentet bekrefter at eksportlandets myndigheter går god for at plantematerialet oppfyller de norske plantehelsekravene. Sunnhetssertifikatet skal forevises tollvesenet ved ankomst. I plantehelseforskriftens § 19 (http://www.lovdata.no/for/sf/ld/td-20001201-1333-005.html) finnes bestemmelser om hva privatpersoner kan medbringe av planter og plantedeler fra utlandet som håndbagasje eller som flyttelass uten at disse følges av sunnhetssertifikater.
Tillatt innført av reisende til privat bruk uten krav om plantesunnhetssertifikat:
10 kg frukt bær og grønnsaker (ikke poteter)
25 stk avskårne blomster
5 potteplanter (planter for innendørs bruk) innkjøpt i et europeisk land
3 kg blomsterløk og blomsterknoller
50 porsjonspakninger av frø (ikke frø av planter som inneholder narkotiske stoffer (http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00013/Liste_narkotiske_fro_13467a.pdf), jf. forskrift om såvarer (http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/ld/ld-19990913-1052.html&emne=forskrift+om+s%c5varer&) § 28.)
Ved fortsatt tvil, ta kontakt med Mattilsynet på telefon 06040.
Jeg tror du må undersøke litt med mattilsynet/tollvesenet (http://www.mattilsynet.no/import_eksport/planter/privat/regler_for_innf_rsel_av_planter_for_reisende_eller _i_flyttelass_60410)... Ikke for hvor lenge plantene holder seg, men det er egne regler for innførsel av planter. Du kan risikere at alt blir tatt fra deg. :(
Eg har sjekka akkurat det, eg har lov til å ha med inn opp til 5 stk stueplaner/innendørsplanter som er kjøpt i Europa. Så det er greit. Problemet er heller det at leveringa av flyttelasset vårt har blitt utsett, slik at plantane må stå i flytteboks i frå 28. september til 19. oktober, minst ei veke meir enn forventa. Spørsmålet er om dei vil tole det.
Spørs hvilke planter. Da jeg bodde på studenthjem ville jeg ha noen planter, men det måtte være noen som var lette å ta vare på. Så moren min ga meg noen som jeg måtte være flink for å drepe. Og så hadde jeg noen urter da fordi jeg liker å lage mat. Den første sommeren klarte jeg å glemme dem i vinduet da jeg reiste hjem og de gikk 5-6 uker uten vann og i solsteiken (dog bare morgensol). Svigermors tunge og aloe vera var like fine. Urtene var ikke så glade for det men én kvist av oreganoen min overlevde. De andre blomstene var litt svekket, men de klarte seg. Så da burde 3 uker mørkt gå an. Den andre sommeren satte jeg dem inn i rommet og trakk for gardinene og så reiste jeg tilfeldigvis forbi Grimstad ca midt i ferien og stakk innom og vannet dem. Null problem. Men så hadde jeg som sagt hardføre planter.
Orkidéene burde ikke være noe problem. De skal jo bare ha et eggeglass vann i uka, så gi den to eller tre så er sikkert det bra nok for den ene gangen.
Haha, jeg fant forresten en fin liste da jeg googlet nå.
Disse plantene skal visstnok overleve det meste:
1. Paraplytre
2. Dragetre
3. Hengefiken
4. Eføy
5. Ildtopp
6. Elefantfot
7. Kristi tornekrone
8. Blandblad
9. Aloe Vera
10. Svigermors tunge
Eg har sjekka akkurat det, eg har lov til å ha med inn opp til 5 stk stueplaner/innendørsplanter som er kjøpt i Europa. Så det er greit. Problemet er heller det at leveringa av flyttelasset vårt har blitt utsett, slik at plantane må stå i flytteboks i frå 28. september til 19. oktober, minst ei veke meir enn forventa. Spørsmålet er om dei vil tole det.
Orkideen vil nok tåle det, men hva slags planter er de andre du har da?
Luggetuppen
17-09-11, 17:55
Du kan dekke bunnen i ei balje med et tykt lag avispapir og fylle på med vann. Sett plantene oppi uten potteskjuler. Da er de _litt_ bedre rustet mot den lange turen.
Jeg tror deverre det største problemet for plantene blir mangel på lys og ikke vann. (For flyttelasset går i en tett container, ikke sant?)
På ganske mange plantebutikker selges noen filtlignende rundinger som man lar suge til seg vann og som deretter vil kunne holde liv i planten i to uker.
Får du ikke tak i slike, så ville jeg lagt avispapir i vann, eller brukt oasis, slik at plantene får litt vann underveis. Mørket bør iallefall orkideene tåle; vet ikke hvilke andre planter du har.
Jeg anbefaler ikke å vanne ekstra mye hvis de deretter skal måtte tørke ut; da må planten først forholde seg til for mye, deretter for lite, og da kan planten lettere få problemer.
Ja, det er lys eg tenker på eigentleg. Tørt kan dei vel tole ei stund.
Takk Supera, den eine planten er fatisk ein elefantfot, då veit eg det! Eg har også 2 orkidear, samt ei vandrande lilje (apostellilje), og ein eller annan "voksaktig" sak som eg fekk av ei venninne, som eg ikkje heilt veit kva er... Den heiter berre Georg!
Veit ikkje heilt om det blir i container eller kva, om dei har det ståande i container i mellomtida... Det blir i alle fall transportert med lastebil/trailer. Får kanskje høyre med dei.
Takk for hjelpa så langt, folkens! :blomster:
Finnes det ett statistikkforum der ute? Ett sånn hvor man kan diskutere sånn typisk høyskolestatistikk på?
Hva slags lavkarbo-småkake/kjeks egner seg best til å trykke ut former (sånn klassiske pepperkake-figurformer) av, som holder formen ved steking? Ideer og tips mottas med takk - fant ikke noe umiddelbart brukbart i "Bakeglede uten sukker"-boka. :cool:
Hvordan kan det ha seg at vekten, som har bråbremset den siste uken, plutselig tar seg ett hopp nedover etter en helg med både karameller og frukt?
Photobscura
18-09-11, 13:16
Skal jeg virkelig gå med samme plaster i en uke? Har fått utført arrkorreksjon på Aleris, sydd åtte sting i ansiktet, og skal til fastlegen for å fjerne dem på torsdag. Synes det er litt småekkelt å skulle gå med det samme plasteret så lenge. For ikke å snakke om et arr jeg har fjerna på brystet, innvendige sting forsåvidt, men dét skal jeg gå med i fjorten dager ...! Kan dette stemme, eller husker jeg feil?
Skal jeg virkelig gå med samme plaster i en uke? Har fått utført arrkorreksjon på Aleris, sydd åtte sting i ansiktet, og skal til fastlegen for å fjerne dem på torsdag. Synes det er litt småekkelt å skulle gå med det samme plasteret så lenge. For ikke å snakke om et arr jeg har fjerna på brystet, innvendige sting forsåvidt, men dét skal jeg gå med i fjorten dager ...! Kan dette stemme, eller husker jeg feil?
Jeg vet ikke, men jeg nektet å gå med det samme i de ti dagene stingene mine skulle sitte etter en føflekk-fjerning. Jeg pyriseptet og satte på nytt plaster etter daglig dusj - det gikk fint, bortsett fra at jeg oppdaget at jeg har blitt temmelig intolerant for vanlig plasterlim...
Hvorfor skulle ikke det stemme?
Faren for infeksjon er mye større ved å ta av plasteret og rive i huden enn ved å la det sitte! Spiller jo ingen rolle om plasteret er skittent på utsiden!;)
Løsner det veldig bør det seff skiftes. Blør det gjennom, setter du bare et nytt oppå!
Når det skal skiftes, dusjer du med plasteret på, tar det av rett etter og lar så såret lufttørke en god stund før du setter på nytt!
Derosm du vil ha penest mulig arr, bør det stripses så lenge som mulig etter at stingene er borte. Gjerne mange uker!
Photobscura
18-09-11, 13:41
Jeg vet ikke, men jeg nektet å gå med det samme i de ti dagene stingene mine skulle sitte etter en føflekk-fjerning. Jeg pyriseptet og satte på nytt plaster etter daglig dusj - det gikk fint, bortsett fra at jeg oppdaget at jeg har blitt temmelig intolerant for vanlig plasterlim...
Hmm ... Ok. Jeg gir det noen dager til. Er livredd for at arret i ansiktet skal bli stygt, for det er ganske stort (men det kunne ikke blitt verre enn det var, som jeg ser det ...) Har kjøpt sinktabletter og calendulakrem og håper på det beste. Men jeg tror IKKE jeg orker å gå med det andre plasteret i to uker, altså. Jeg får heller ikke dusje på fire dager, det vil si at jeg kan dusje i dag. Haha, takk og pris!
Jeg har begynt å rydde opp i mine klesskap og finner fine klær som kanskje kan være til glede for andre. Jeg lurer på om det er greit å legge de ut for salg her inne for en rimelig penge? På hvilket underforum skal jeg i såfall legge ut bilder og informasjon?
Går det an å legge ved bilder man har lagret på pcen på samme måte som man legger ved bilder fra en url side?:) Vil at bildene skal komme underveis i innlegget, og ikke som vedlegg nederst ;)
Photobscura
18-09-11, 14:22
Går det an å legge ved bilder man har lagret på pcen på samme måte som man legger ved bilder fra en url side?:) Vil at bildene skal komme underveis i innlegget, og ikke som vedlegg nederst ;)
Nope ...! Da må du i tilfelle opprette en konto på nettalbum som f.eks flickr eller photobucket, laste opp bildene dine der, og bruke url-en derfra.
ok, takk :) Fant i en annen tråd her at det går an å legge inn bildene i album her på lavkarbo.no, og kopiere url'en derifra:) Så prøver ut det nå ;)
Er det vanntett? Jeg gikk flere uker med samme plaster etter prolapsoperasjon, det så stygt ut på utsiden, men holdt vann og bakterier vekke fra såret. Dusjet daglig med dette uten problem :)
Photobscura
18-09-11, 14:58
Er det vanntett? Jeg gikk flere uker med samme plaster etter prolapsoperasjon, det så stygt ut på utsiden, men holdt vann og bakterier vekke fra såret. Dusjet daglig med dette uten problem :)
Det vet jeg faktisk ikke. :p
Photobscura
18-09-11, 14:58
ok, takk :) Fant i en annen tråd her at det går an å legge inn bildene i album her på lavkarbo.no, og kopiere url'en derifra:) Så prøver ut det nå ;)
Ja, det stemmer, så lenge det ikke er privat (lukket) album.
Ja, det stemmer, så lenge det ikke er privat (lukket) album.
Takk, hadde laget det som privat, men endret det til offentlig nå ;)
Er bildene synlige i det siste innlegget her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1210485#post1210485) ?
Takk, hadde laget det som privat, men endret det til offentlig nå ;)
Er bildene synlige i det siste innlegget her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1210485#post1210485) ?
Jeg så bildene - såååå mye godt, da *sikle* :)
Hva slags lavkarbo-småkake/kjeks egner seg best til å trykke ut former (sånn klassiske pepperkake-figurformer) av, som holder formen ved steking? Ideer og tips mottas med takk - fant ikke noe umiddelbart brukbart i "Bakeglede uten sukker"-boka. :cool:
http://fristendelavkarbo.wordpress.com/2010/12/07/pepperkaker/
:D:D:D:D
Husk å ta bilde av de søte kakene da :)
Kjøpte hasselnøttmel på innfall i dag. Hva skal jeg lage? Tenkte på vafler, men tenkte på alle de andre mislykka forsøkene på det da!
Kjøpte hasselnøttmel på innfall i dag. Hva skal jeg lage? Tenkte på vafler, men tenkte på alle de andre mislykka forsøkene på det da!Kjeks kanskje?
Er det vanntett?
Det vet jeg faktisk ikke. :p
Vantette kompresser kjøpes på apoteket og klistres over plasteret. Opererte bort en kul på ryggen, og dusjet hver dag med slike. Såret (ca 5 cm) er helt usynlig nå.
Har noen et bra tips mot kvalme? (Bortsett fra ingefær, de kommer bare opp igjen...)
Har hatt noen uønskede gjensyn med sånn ca alt jeg fikk i meg i går...
Har noen et bra tips mot kvalme? (Bortsett fra ingefær, de kommer bare opp igjen...)
Har hatt noen uønskede gjensyn med sånn ca alt jeg fikk i meg i går...
Hva er grunnen til at du er kvalm? og er det mye oppkast, eller er du bare uggen?
Om du er mest uggen så kan du prøve slike reisesyke presspunkt armbånd du får kjøpt på apoteket. Er det oppkast så kan gaviscon hjelpe, det hindrer i såfall oppstøt som kan lede til oppkast.
Hva med frisk luft?
eller å ligge i ro til det gir seg?
Hva er grunnen til at du er kvalm? og er det mye oppkast, eller er du bare uggen?
Om du er mest uggen så kan du prøve slike reisesyke presspunkt armbånd du får kjøpt på apoteket. Er det oppkast så kan gaviscon hjelpe, det hindrer i såfall oppstøt som kan lede til oppkast.
Hva med frisk luft?
eller å ligge i ro til det gir seg?
Er uggen og kvalm og kaster opp med jevne mellomrom:o
Hva er gaviscon?
Er uggen og kvalm og kaster opp med jevne mellomrom:o
Hva er gaviscon?
Det er en mix som legger seg som en hinne over mageinnholdet og hindrer det i å 'slå tilbake' opp i spiserøret. Slik at den fungerer mot halsbrann og sure oppstøt (reflux), og da også noe oppkast, uten at jeg tør å påstå at det vil fungere helt. Det hjelper nok ikke så veldig mot kvalmen, men den kan jo hjelpe om oppkast var problemet.
Den kan brukes ved graviditet og amming også dersom det skulle være relatert her ;)
Det er en mix som legger seg som en hinne over mageinnholdet og hindrer det i å 'slå tilbake' opp i spiserøret. Slik at den fungerer mot halsbrann og sure oppstøt (reflux), og da også noe oppkast, uten at jeg tør å påstå at det vil fungere helt. Det hjelper nok ikke så veldig mot kvalmen, men den kan jo hjelpe om oppkast var problemet.
Den kan brukes ved graviditet og amming også dersom det skulle være relatert her ;)
Det er heldigvis ikke relatert:p
Takk skal du ha Regret:) Jeg skal sende gubben til apoteket. Har foresten vinduet på full lufting og har ligget stille nesten hele dag. Men kvalmen gir seg ikke og jeg føler at noe er på vei opp hele tiden...
Ekkelt å være i den formen, føler med deg! :klem:
Om det vedvarer så kan du jo ta turen innom fastlegen din å høre om han kan gi ut noe sterkere.
Luggetuppen
20-09-11, 15:21
Reisesyketabletter (Postafen?) fungerer også bra mot kvalme. Hvis kvalme er noe du sliter med jevnlig så kan du be legen skrive ut Afipran til deg.
God bedring!
Ekkelt å være i den formen, føler med deg! :klem:
Om det vedvarer så kan du jo ta turen innom fastlegen din å høre om han kan gi ut noe sterkere.
Takk:klem:
Får vel håpe på at det går over snart...
Reisesyketabletter (Postafen?) fungerer også bra mot kvalme. Hvis kvalme er noe du sliter med jevnlig så kan du be legen skrive ut Afipran til deg.
God bedring!
Postafen har jeg:) Skal prøve med en gang.
Takk:klem:
Jeg har falt såpass utenfor nå at jeg har blitt bedt om å spise 'vanlig' mat fram til jeg får hverdagen og kroppen litt på plass igjen. Men hva er vanlig mat? Brødskiver til frokost og kjøttkaker til middag? hjelp, jeg har mistet helt grepet på hva som tilsier 'vanlig', jeg..
Hvor ofte skal man spise?
Jeg har falt såpass utenfor nå at jeg har blitt bedt om å spise 'vanlig' mat fram til jeg får hverdagen og kroppen litt på plass igjen. Men hva er vanlig mat? Brødskiver til frokost og kjøttkaker til middag? hjelp, jeg har mistet helt grepet på hva som tilsier 'vanlig', jeg..
Hvor ofte skal man spise?
2-3Knekkebrød til frokost, etter 3 timer litt frukt/grønnsaker/yoghurt/nøtter, etter 3 timer feks en pastasalat til lunsj, 3 timer frukt/grønnsaker/yoghurt/nøtter, 3 timer kjøtt/fisk/kylling med pasta, ris eller poteter og grønnsaker, 3 timer frukt/grønnsaker/yoghurt/nøtter!:p
Mener det var noe sånt vi fikk forespeilet på Friskvernklinikken som det optimale i hvert fall!
Ikke nødvendigvis mye karber, kommer jo an på hva man velger, men mer enn vi er vant til her, ja!
Jøss, er det virkelig så mye mat man skal spise på en og samme dag? :eek: Da forstår jeg litt mer om hvorfor jeg driver å sovner overalt hver dag! Men er ikke det der ment mer for å vedlikeholde vekten framfor å slanke den? Ønsker fortsatt å gå ned i vekt, men må spise normalt fra nå av og skal derfor også begynne å trene mer også.
Jøss, er det virkelig så mye mat man skal spise på en og samme dag? :eek: Da forstår jeg litt mer om hvorfor jeg driver å sovner overalt hver dag! Men er ikke det der ment mer for å vedlikeholde vekten framfor å slanke den? Ønsker fortsatt å gå ned i vekt, men må spise normalt fra nå av og skal derfor også begynne å trene mer også.
Det er faktisk ment som slankemat!:p Det er ikke så mye mat, det er bare ofte mat! 10- 12 mandler som mellommåltid er jo ikke mye, eller en skive kålrot! Det er mye mindre fett og litt mer mat enn vi er vant til på LCHF, men det fungerte veldig bra for mange av de jeg gikk på kurs sammen med!
Lite og ofte, er vel parolen!
Trening står jo for max 10% av vekttapet, men muskler hjelper til med å opprettholde forbrenning etc, så det er lurt med noe fysisk aktivitet utover det vanlige hver dag!:)
såpass ja haha, synes det var mye mat jeg :p Problemet mitt er i grunn at jeg småspiser hele tiden, men jeg har litt tro på at det du skrev her kan hjelpe mot det siden man 'småspiser' allikevel der, bare i rutine :) Treningen tror jeg ikke gir så mye vekttap, men jeg vil trene litt oftere for å bli sterkere rett og slett.
Har du flere forslag til middager? føler det er den jeg sliter mest med :)
såpass ja haha, synes det var mye mat jeg :p Problemet mitt er i grunn at jeg småspiser hele tiden, men jeg har litt tro på at det du skrev her kan hjelpe mot det siden man 'småspiser' allikevel der, bare i rutine :) Treningen tror jeg ikke gir så mye vekttap, men jeg vil trene litt oftere for å bli sterkere rett og slett.
Har du flere forslag til middager? føler det er den jeg sliter mest med :)
Skal jobbe med saken og sende deg en laaaaaaang pm, jeg! :D
Noen som kan hjelpe med en oversettelse?
Amerikansk oppskrift på lavkarbokjøttpudding, og jeg skal ha i "one rib celery"
Lurer på om dette er en bit stangselleri, men klarer ikke helt å finne ut om jeg er på rett spor....
Lurer på om dette er en bit stangselleri, men klarer ikke helt å finne ut om jeg er på rett spor....
Det kan da ikke være noe annet!:confused:
En spesiell del av selleri: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080120093842AAYAlAi
Photobscura
20-09-11, 19:11
En spesiell del av selleri: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080120093842AAYAlAi
Ikke så spesiell, det er en enkelt stang, rett og slett. :)
Antoinette6
20-09-11, 20:23
Men dere ? Kan man tygge sukkerfri tyggegummi om man vil forbli i ketose ?
nei, det ikke sukker i tyggis, men det er xylitol som gir mye karber i kroppen slik jeg forsto det. Kanskje man kan ta 1 uten å falle ut, men jeg hadde styrt unna.
Trenger man å ta tilskudd av magnesium når man går på lavkarbo? Jeg legger inn det jeg spiser på diett.no og på diagrammet der viser den at jeg er innenfor nnormalen på det meste, litt lite zink bare...
Antoinette6
20-09-11, 21:48
Da hadde jeg driti i det, Katta. :ja:
Jeg hadde stolt på diett.no
Trenger man å ta tilskudd av magnesium når man går på lavkarbo? Jeg legger inn det jeg spiser på diett.no og på diagrammet der viser den at jeg er innenfor nnormalen på det meste, litt lite zink bare...
Dersom du ikke er plaget av kramper i leggene, hard mage eller innsovningsvansker, trenger du nok ikke noe ekstra magnesium, nei!:)
Strengt tatt er det vel en runde med blodprøver som vil si noe om vitamin- og mineralstatusen i kroppen din - men som Kitt sier, har du symptomer som leggkramper kan magnesium hjelpe :)
Jeg velger og ta blodprøver innimellom siden det for min del med chrons (dog symptomfri) viser seg at jeg har lave nivåer av B12, jern, folat og d-vitamin :)
Luggetuppen
20-09-11, 22:34
Biovit/Sanasol, hvordan ligger de ann i forhold til karbohydrater? Jeg må begynne å ta tilskudd igjen snart, ligger for lavt på a-vitamin.
Biovit/Sanasol, hvordan ligger de ann i forhold til karbohydrater? Jeg må begynne å ta tilskudd igjen snart, ligger for lavt på a-vitamin.
Finner ikke at det er oppgitt karbohydrater i noen av dem. Skal ikke være tilsatt sukker i hvert fall!
Photobscura
21-09-11, 08:17
Ok, nå er gode råd dyre ...! Jeg samler så mye vann at jeg er redd for hvor det bærer he. :p Jeg har prøvd "alt", og trenger ny input. Jeg har prøvd; Basete (med løvetann i), bjørkete, gullriste, jordbær, sitron i vannet, å drikke vann til det renner ut av øra, og sikkert mye mer. Ikke spiser jeg mye salt etc, men nå har jeg i løpet av få dager (og dette skjer med jevne mellomrom) lagt på meg flere kilo vann. :( Det gjør vondt i fingrene, og kinnbeina mine synes nesten ikke, og i det hele tatt. Jeg har ikke høyt blodtrykk, så jeg tviler på at jeg får vanndrivende hos legen ... Noen bombesikre tips som bare får vannet til å renne av meg? :snill:
halkatlala
21-09-11, 08:17
jeg har så vondt i hoftene og nedover bena og i skuldrene og nedover armene. legen sa senebetennelse og ga meg brexidol. dette hjelper ikke en døyt. kan jeg ta ibux eller paracet i tillegg til brexidol? dessuten synes jeg det høres rart ut med senebetennelse i hele skrotten på en gang. kan det være noe annet som legen ikke har tenkt på?
jeg har så vondt i hoftene og nedover bena og i skuldrene og nedover armene. legen sa senebetennelse og ga meg brexidol. dette hjelper ikke en døyt. kan jeg ta ibux eller paracet i tillegg til brexidol? dessuten synes jeg det høres rart ut med senebetennelse i hele skrotten på en gang. kan det være noe annet som legen ikke har tenkt på?
Tja, min sambo får brexidol mot artrose som gir mye vondt i en arm. Brexidol skal vel tas over minst en ukes tid såvidt jeg husker.
Er usikker på ibux og brexidol, jeg ville ringt apoteket - de kan svare deg ordentllig :)
Tja, min sambo får brexidol mot artrose som gir mye vondt i en arm. Brexidol skal vel tas over minst en ukes tid såvidt jeg husker.
Er usikker på ibux og brexidol, jeg ville ringt apoteket - de kan svare deg ordentllig :)
Brexidol er jo bare en kur, så ta den ferdig du!
Men ikke bland den med ibux, det blir nok litt for mye for magen din, men sammen med paracet, vil den nok virke litt bedre faktisk!
Hva som kan gi den typen smerter er vanskelig å si med såpass lite info. Fibromyalgi gir smerter i hele kroppen, men det krever en ganske lang utredning å finne ut av.
Du kan jo begynne med å be legen din ta alle reuma- prøvene om Brexidolen ikke virker. Da får du i hvert fall utelukket de fleste reumatologiske lidelsene!
God bedring!:klem:
Ok, nå er gode råd dyre ...! Jeg samler så mye vann at jeg er redd for hvor det bærer he. :p Jeg har prøvd "alt", og trenger ny input. Jeg har prøvd; Basete (med løvetann i), bjørkete, gullriste, jordbær, sitron i vannet, å drikke vann til det renner ut av øra, og sikkert mye mer. Ikke spiser jeg mye salt etc, men nå har jeg i løpet av få dager (og dette skjer med jevne mellomrom) lagt på meg flere kilo vann. :( Det gjør vondt i fingrene, og kinnbeina mine synes nesten ikke, og i det hele tatt. Jeg har ikke høyt blodtrykk, så jeg tviler på at jeg får vanndrivende hos legen ... Noen bombesikre tips som bare får vannet til å renne av meg? :snill:
Jeg fikk vanndrivende da legen trykket meg på leggen og merket slett ikke forsvant!:eek: Har aldri hatt høyt blodtrykk!
Hjertet ditt har uansett ikke godt av å presse mange liter ekstra væske rundt om, så du kan jo spørre legen. Jeg har vanndrivende liggende til bruk ved behov. 2 dager, så er det over for denne gang, liksom!:)
Du sier du spiser lite salt. For lite?
Photobscura
21-09-11, 09:03
Jeg fikk vanndrivende da legen trykket meg på leggen og merket slett ikke forsvant!:eek: Har aldri hatt høyt blodtrykk!
Hjertet ditt har uansett ikke godt av å presse mange liter ekstra væske rundt om, så du kan jo spørre legen. Jeg har vanndrivende liggende til bruk ved behov. 2 dager, så er det over for denne gang, liksom!:)
Du sier du spiser lite salt. For lite?
Ikke lite salt, men ikke for mye. Akkurat passe, vil jeg tro! Jeg liker salt i maten, men ikke for mye, og jeg spiser lite typ spekemat og baconcrips o.l.
Ja, jeg vurderer å få legen til å se på dette. Det går jo i omganger, men det er såpass ofte jeg har heftige ødemer at det er bemerkelsesverdig ... I dag veier jeg omtrent fire kilo mer enn vanlig, og det har rent på i løpet av de siste dagene. Ingenting å skylde på heller, som fukt i været og denslags, som jeg gjerne er veldig følsom for.
Jeg skal til legen og fjerne sting i mårra, kanskje jeg skal ringe nå og høre om legen har litt tid til meg? Begynner å bli litt desperat, for det er ubehagelig. Kjenner det trykker i brystet og jeg føler meg direkte fæl.
Luggetuppen
21-09-11, 09:07
Kruspersille er vanndrivende. Her (http://www.kjerringraad.net/m/send-kjerringraad/?virkemiddel=Kruspersille%20&mid=m464&sok=raad&mid=m464&id=26&vn=736) er oppskrift på hvordan du kan lage et avkok.
Photobscura
21-09-11, 09:10
Kruspersille er vanndrivende. Her (http://www.kjerringraad.net/m/send-kjerringraad/?virkemiddel=Kruspersille%20&mid=m464&sok=raad&mid=m464&id=26&vn=736) er oppskrift på hvordan du kan lage et avkok.
Takk for tips! Det er vel snart en av få naturremedier jeg IKKE har prøvd. :o Jeg gir det et forsøk!
Morsomt når de sier på helsekosten at jeg skal være litt forsiktig med gullris, for det er KRAFTIG vanndrivende. Hva skjer? Ittno ... :(
Jordbær funker forsåvidt noe, men da må jeg spise MYE, og så får jeg vondt i magen. Tit for tat, liksom ...
halkatlala
21-09-11, 09:14
Brexidol er jo bare en kur, så ta den ferdig du!
Men ikke bland den med ibux, det blir nok litt for mye for magen din, men sammen med paracet, vil den nok virke litt bedre faktisk!
Hva som kan gi den typen smerter er vanskelig å si med såpass lite info. Fibromyalgi gir smerter i hele kroppen, men det krever en ganske lang utredning å finne ut av.
Du kan jo begynne med å be legen din ta alle reuma- prøvene om Brexidolen ikke virker. Da får du i hvert fall utelukket de fleste reumatologiske lidelsene!
God bedring!:klem:
takker. da skal jeg ta meg en paracet med en gang.
jeg har hatt vondt i hele kroppen helt siden jeg gikk i barnehagen, så alle de reuma og leddgikt prøvene er tatt for lenge siden. var også innlagt på to forskjellige sånne reuma sykehus for utredning da jeg var lita. så det er utelukket. eneste gangen jeg kan huske å ikke ha hatt vondt er når jeg har spist ketogent siste året.
men sånn vondt jeg har nå har jeg aldri hatt før, så det er noe annet enn det jeg pleide å ha før.
får vel spise opp brexidolkuren min og ta paracet i tillegg, å håpe det blir bra igjen etter noen dager :)
Luggetuppen
21-09-11, 09:16
Tipset om kruspersille har jeg fått fra en lege på Aker sykehus. Jeg var MYE der i forkant av vektoperasjonen min, og svært overvektige mennesker får ofte mye vann i kroppen. Vi ble frarådet å bruke vanndrivende medisiner. Medisiner tømmer lett kroppen for for mye vann på en gang, da blir den dehydrert og suger til seg vann som en svamp igjen. Man starter mao. en ond sirkel.
Photobscura
21-09-11, 09:20
Tipset om kruspersille har jeg fått fra en lege på Aker sykehus. Jeg var MYE der i forkant av vektoperasjonen min, og svært overvektige mennesker får ofte mye vann i kroppen. Vi ble frarådet å bruke vanndrivende medisiner. Medisiner tømmer lett kroppen for for mye vann på en gang, da blir den dehydrert og suger til seg vann som en svamp igjen. Man starter mao. en ond sirkel.
Jeg skal prøve det! Nå er jeg ikke svært overvektig, ganske normalvektig egentlig, og jeg har spist ketogent storparten av de siste drøyt fire årene, så jeg har ikke noen "normal" grunn til å samle vann.
For min del handler nok ødemene om stoffskifteproblemer, men det irriterer vettet av meg når det skjer, og de har bare blitt verre og verre de siste par årene ... :o
takker. da skal jeg ta meg en paracet med en gang.
jeg har hatt vondt i hele kroppen helt siden jeg gikk i barnehagen, så alle de reuma og leddgikt prøvene er tatt for lenge siden. var også innlagt på to forskjellige sånne reuma sykehus for utredning da jeg var lita. så det er utelukket. eneste gangen jeg kan huske å ikke ha hatt vondt er når jeg har spist ketogent siste året.
men sånn vondt jeg har nå har jeg aldri hatt før, så det er noe annet enn det jeg pleide å ha før.
får vel spise opp brexidolkuren min og ta paracet i tillegg, å håpe det blir bra igjen etter noen dager :)
At reuma- prøvene var negative for mange år siden, betyr IKKE at de ikke kan gi utslag nå!!! Pluss at man i dag vet at man ikke trenger å ha utslag på prøvene for å få diagnose!
I tillegg har det kommet flere og mer nøyaktige prøver nå enn hva det var for bare 10 år siden!
Om du føler at legen tar feil, si det på en pen måte og be om henvisning videre til feks en reumatolog! ;)
Men dere ? Kan man tygge sukkerfri tyggegummi om man vil forbli i ketose ?
Jeg har aldri gått ut av ketose av å tygge tyggis eller spise sukkerfrie pastiller..Det er sikkert forskjell på folk, men for meg har det gått greit.
Antoinette6
21-09-11, 11:16
Jeg har aldri gått ut av ketose av å tygge tyggis eller spise sukkerfrie pastiller..Det er sikkert forskjell på folk, men for meg har det gått greit.
Tusen takk, Vimsen og Regret ! :) Jeg gir det et forsøk. Jeg sliter enn¨å med ketoseånden etter over fem måneder ! :hylgrine:
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.