View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Noen som har tips for hva man kan gi til en mann i julegave?
Eller i f.eks julestrømpe?
Har litt troen på at "opplevelser" er en perfekt gave jeg. Konsert med fav. bandet hans f.eks?
Treningstøy, Pondusbøkene, verktøy (mor får jo alltid kjøkkenredskaper :p ), weekendtur til f.eks London, abbonement på favorittblad og bilde av deg en fin ramme er ting jeg kommer på i farten :)
Vi er ikke sammen helt enda, men om man da f.eks bestilte en helgetur til ett-eller-annet sted, vil det virke for teit?
Siden vi dater og "jobber" med å bli sammen?:P
Kan man fryse koriander? Og bør det evt kuttes opp før frys?
Har en hel potte her og den overlever aldri mer enn et par dager...
Har aldri prøvd å fryse ferske urter sånn. Vet ikke om de bør forvelles før de fryses. Det går ivhertfall an å tørke den vet jeg. Tørkes greit i stekeovn.
Jeg ble veid hos legen idag, men med klær. Hvor mange gram skal man trekke fra en strømpebukse, sokker, jeans og en tynn genser str xs?
Jeg ble veid hos legen idag, men med klær. Hvor mange gram skal man trekke fra en strømpebukse, sokker, jeans og en tynn genser str xs?
Kan du ikke legge alt på vekta og trekke fra?
Dia- legen trekker alltid fra 2 kg pga klær, frokost, drikke osv i hvert fall!
Har aldri prøvd å fryse ferske urter sånn. Vet ikke om de bør forvelles før de fryses. Det går ivhertfall an å tørke den vet jeg. Tørkes greit i stekeovn.
Tørke urter er greit det. Men jeg synes de mister litt av piffen på en måte. Men det kan det jjo hende de gjør fryst også:o
Dill kutter jeg i små biter og har i en litt romslig boks i fryseren. Går helt fint og holder seg lenge på den måten!
Har ikke prøvd med andre typer urter, da!
Jeg har ikke vekt,
jeg spiste ikke frokost den dagen.
800 g da kanskje?
Dill kutter jeg i små biter og har i en litt romslig boks i fryseren. Går helt fint og holder seg lenge på den måten!
Har ikke prøvd med andre typer urter, da!
Jeg prøver:) Den dauer jo bare likevel, så kan jo like greit prøve å redde restene;)
Jeg prøver:) Den dauer jo bare likevel, så kan jo like greit prøve å redde restene;)
I såfall hadde jeg vært dau for lengst! Jeg kutter opp og fryser alltid ned masse koriander, persille, estragon, gressløk og bæsilikum. Da har jeg alltid ferske urter tilgjengelig, for de smaker som det når de has oppi mat igjen. Bruker aldri tørkede lenger, det smaker papp i forhold.
Jeg har ikke vekt,
jeg spiste ikke frokost den dagen.
800 g da kanskje?
Kan du ikke bare slå deg til ro med det tallet som sto der, da?
Om du ikke har vekt hjemme spiller det vel overhodet ikke noe rolle hva du veier hos legen heller. Det er bare et tall på et papir!;)
I såfall hadde jeg vært dau for lengst! Jeg kutter opp og fryser alltid ned masse koriander, persille, estragon, gressløk og bæsilikum. Da har jeg alltid ferske urter tilgjengelig, for de smaker som det når de has oppi mat igjen. Bruker aldri tørkede lenger, det smaker papp i forhold.
Jeg mente at det var korianderen som daua, ikke jeg:lol:
Men takk for svar:) Kutter du dem først, eller legger ned kvaster? Og har du det i boks?
Kan du ikke bare slå deg til ro med det tallet som sto der, da?
Om du ikke har vekt hjemme spiller det vel overhodet ikke noe rolle hva du veier hos legen heller. Det er bare et tall på et papir!;)Nei, det er jo derfor jeg spør da.
TrillTrall
28-11-11, 19:22
Jeg mente at det var korianderen som daua, ikke jeg:lol:
Men takk for svar:) Kutter du dem først, eller legger ned kvaster? Og har du det i boks?
Jeg har frosset ned gressløk, persille, timian og estragon. Kuttet det så smått som jeg vil ha det i maten og hadde det på glass og puttet i fryseren. Da er det bare å ta opp så mye man vil og strø rett i kjelen eller panna. :)
Jeg har frosset ned gressløk, persille, timian og estragon. Kuttet det så smått som jeg vil ha det i maten og hadde det på glass og puttet i fryseren. Da er det bare å ta opp så mye man vil og strø rett i kjelen eller panna. :)
Thank you:)
Jeg hakker friske urter opp, av og til mikser jeg min egen urteblanding, og så har jeg det i isbiteformer, heller på vann og fryser. Nåre isbitene er frosset, hiver jeg isbitene i en egen boks i fryserern, og så er det bare og hente seg en isbit eller fem og ha i middagen.
noen som vet hvor jeg kan få tak i små knekk"former". ser ut som veldig små muffinsformer xD
nille hadde ikke her hos oss hvertfall
Panduro? Eller kanskje Åhlens, mener å ha sett konfektformer i sånn størrelse der tidligere.
Tror det var på Claas Ohlsen jeg nylig så slike former...
Tror det var på Claas Ohlsen jeg nylig så slike former...
hehe så uansett må jeg til nærmeste "storby" jeg da xD
Takk folkens :D
Meny, spar og ultRa har hatt hvertfall.
Silikon bakeformer fantes jo "over alt" for et par år siden. Jeg skal gi det bort i juolegave, men nå sliter jeg med å finne det... Noen som har gode tips?
Europris har iallefall; kjøpte der for noen måneder siden.
Silikon bakeformer fantes jo "over alt" for et par år siden. Jeg skal gi det bort i juolegave, men nå sliter jeg med å finne det... Noen som har gode tips?
Har sett på både Clas og Jernia ganske nylig, både brød- og pai- og muffinsformgreier.
Søstrene Grene har slike silikonformer, spørs jo hvordan kvaliteten er da.
Når man leser dusinvis av råd mot bihulebetennelse og finner rådet om å stikke et hvitløksfedd opp i nesa helt fantastisk.. Et det et tegn på at man er i overkant glad i hvitløk?
...Enormt utvalg av silikonformer til alle formål på Traktøren (storosenteret, og cc vest tror jeg?) også - men der er det en del dyrere enn på Clas, da.
Masse på ebay.
Jeg tar ikke sjansen på å kjøpe julegaver fra aauksjonsplasser uten å se de eller ta på de... :o
...Enormt utvalg av silikonformer til alle formål på Traktøren (storosenteret, og cc vest tror jeg?) også - men der er det en del dyrere enn på Clas, da.
Filler'n jeg gikk jo nettop fforbi traktøren på sandvika storsenter! :eek:
Hvorfor er det så inmari vanskelig å komme i gang med det en burde gjøre, mens det er fryktelig enkelt å sitte og surre på nett f.eks? :(
Hvorfor er det så inmari vanskelig å komme i gang med det en burde gjøre, mens det er fryktelig enkelt å sitte og surre på nett f.eks? :(
Det lurer egentlig jeg på også *skuler bort på strykehaugen*
Her i huset pleier jeg og spør de andre om de har sett hvor jeg har gjort av energien min, for jeg kan ikke finne den:rolleyes:
Skippertak!! Carisma!:D
Her i huset pleier jeg og spør de andre om de har sett hvor jeg har gjort av energien min, for jeg kan ikke finne den:rolleyes:
Den er på ferie, sammen med tiltakslysten min. :cool:
Når man leser dusinvis av råd mot bihulebetennelse og finner rådet om å stikke et hvitløksfedd opp i nesa helt fantastisk.. Et det et tegn på at man er i overkant glad i hvitløk?
:ja:
Har fått tid til gastroskopi og koloskopi 21.desember for og finne ut om det er cøliaki eller "bare" irritabel tarm jeg sliter med, eventuelt noe annet.
Jeg lever tilnærmet glutenfritt, med unntak av litt kruskakli i vafler og proteinbrød. Hvor mye glutenholdig mat og hvor lenge må jeg spise dette før det vil vise på prøvene/biopsien?
Kan jeg kreve lett narkose? Halsen min er pyton vond og trang pga struma (har svelgeproblem) og bakdelen min er konstant vond pga kronisk hemorrider. I tillegg er jeg av den sorten som brekker meg og kaster opp med en gang noe kommer for langt bak i svelget (brekker meg og kaster opp f.eks. hos tannlege).
Jeg har også fått beskjed om at jeg skal unngå frø + grønnsaker/frukt med frø 1 uke før + jeg skal kun drikke dagen før og dagen dette skal skje.
Jeg har diabetes 1 og MÅ spise; hvordan i all verden gjør jeg dette???
Gruer meg til dette.........
Har fått tid til gastroskopi og koloskopi 21.desember for og finne ut om det er cøliaki eller "bare" irritabel tarm jeg sliter med, eventuelt noe annet.
Jeg lever tilnærmet glutenfritt, med unntak av litt kruskakli i vafler og proteinbrød. Hvor mye glutenholdig mat og hvor lenge må jeg spise dette før det vil vise på prøvene/biopsien?
Kan jeg kreve lett narkose? Halsen min er pyton vond og trang pga struma (har svelgeproblem) og bakdelen min er konstant vond pga kronisk hemorrider. I tillegg er jeg av den sorten som brekker meg og kaster opp med en gang noe kommer for langt bak i svelget (brekker meg og kaster opp f.eks. hos tannlege).
Jeg har også fått beskjed om at jeg skal unngå frø + grønnsaker/frukt med frø 1 uke før + jeg skal kun drikke dagen før og dagen dette skal skje.
Jeg har diabetes 1 og MÅ spise; hvordan i all verden gjør jeg dette???
Gruer meg til dette.........
Jeg fikk det gjort i full narkose, ikke noe problem, men legen din må søke spesielt om det.
Du kan jo drikke mye som er vel så næringsrikt som å spise, da! Denne (http://hp.halsbrann.com/502349/?itemId=314870&nav=yes)forklarer fint, syns jeg!
Jeg ble tatt først om morgenen nettopp pga diabetesen. Du må rett og slett ringe og snakke med dem om på forhånd. Sto ikke det i innkallelsen? Det sto nesten med STORE bokstaver i min, faktisk!
Ang gluten er det vel nesten for sent allerede. Inntil 3 måneder fikk min datter beskjed om, men du bør nok begynne allerede i dag! Syns du skal ringe dem å høre. Synd om du går gjennom 2 sånne "ekle" undersøkelser bare for å få et falskt negativt resultat!
Photobscura
30-11-11, 17:23
Finnes det noen måte å fjerne maling fra huden som ikke innebærer bruk av white spirit? Det er quick lack, så det ... sitter godt ... (Jeg vet ikke hvilket overmot som kommer over meg hver gang jeg skal male ting ...)
Eventuelt: Selger de normalt white spirit på dagligvarehandler?
Hvordan får man vekk flekker fra ulltøy? Emma har hundre bodyer i en spesiell farge og akkurat den fargen suger til seg flekker så det ikke ligner noe annet...
Og hva med ulltøy som er spydd ned? Det holder jo ikke å vaske det på 30 grader ullprogram...
Finnes det noen måte å fjerne maling fra huden som ikke innebærer bruk av white spirit? Det er quick lack, så det ... sitter godt ... (Jeg vet ikke hvilket overmot som kommer over meg hver gang jeg skal male ting ...)
White spirit får du nok ikke på dagligvare :(
Prøv å gni deg inn med olje, mulig det hjelper. Jeg prøvde det på en spesiell hobby-maling en gang i tiden, og det funket. Kanskje også sitron. Det virker i hvert fall på jordbærfingre ;)
da jeg dreiv med oljemaling på vgs brukte vi margarin! det funka fint til det i hvertfall. (hva med engangshansker eller oppvaskhansker på henda?)
Hvordan får man vekk flekker fra ulltøy? Emma har hundre bodyer i en spesiell farge og akkurat den fargen suger til seg flekker så det ikke ligner noe annet...
Og hva med ulltøy som er spydd ned? Det holder jo ikke å vaske det på 30 grader ullprogram...
Hvis du har "moderne" ull, så burde det tåle 40 graders vask i maskin, bare husk å bruke Milo e.l. pga av fibrene.
Flekkene er jeg ikke sikker på. Ville ha prøvd å gni de inn med zalo, og eventuelt prøve vanish :)
Photobscura
30-11-11, 17:44
Oook! Da går jeg ut på kjøkkenet og frister olivenolje og sitron!
Jeg er vokst opp på bygda, vettu. Der får man kjøpt ALT på dagligvarehandelen, og det sitter fortsatt litt igjen etter så mange år. :D
Du kjøper mårkeblått ulltøy serru. Og gir tran naken på stellebordet før bading...
Ellers skal nylonvask være det eneste som virkelig virker på ulltøy-flekker, men har ikke prøvd selv. litt skeptisk til hvordan det går med plagget..
Photobscura
30-11-11, 17:58
Yes! Olivenolje funka som fy! Jeg visste egentlig innerst inne at jeg hadde hørt om det før, men har ellers alltid brukt white spirit. Takker! :D
Du kjøper mårkeblått ulltøy serru. Og gir tran naken på stellebordet før bading...
Ellers skal nylonvask være det eneste som virkelig virker på ulltøy-flekker, men har ikke prøvd selv. litt skeptisk til hvordan det går med plagget..
Kjøper hvertfall ikke lyst lilla.:p
Det strides vel litt om hva ulltøy tåler og ikke tåler..
Yes! Olivenolje funka som fy! Jeg visste egentlig innerst inne at jeg hadde hørt om det før, men har ellers alltid brukt white spirit. Takker! :D
Så flott :) Ikke noe som er værre enn å løpe rundt med malingflekker absolutt overalt. Det eneste positive må være at andre ka se at du er flink og jobber ;)
Luggetuppen
30-11-11, 18:08
Prøv med gallesåpe (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167520655). Har ikke prøvd selv ennå, for da flaska kom i hus ble det våren, og da ble ulltøyet pakket vekk.
Prøv med gallesåpe (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167520655). Har ikke prøvd selv ennå, for da flaska kom i hus ble det våren, og da ble ulltøyet pakket vekk.
Ja, det har jeg hørt om! Takk.:)
Photobscura
30-11-11, 18:30
Så flott :) Ikke noe som er værre enn å løpe rundt med malingflekker absolutt overalt. Det eneste positive må være at andre ka se at du er flink og jobber ;)
Njæ, det må vel være katten i tilfelle. Han lar seg ikke så lett imponere. :cool:
Njæ, det må vel være katten i tilfelle. Han lar seg ikke så lett imponere. :cool:
Nei, han maler han mye mer enn deg;)
Og siden den unge damen var full av flekker, er jeg sikker at han maler mye bedre også :p
Photobscura
30-11-11, 18:43
True! :D
Og siden den unge damen var full av flekker, er jeg sikker at han maler mye bedre også :p
Bare hendene, altså! ... Og litt på gulvet. :flau: Men fint ble det! Bare å vente til etter tre i mårra til det er tørt ... :o
:lol:
Jeg har vært veldig fornøyd med gallesåpa til ull og alle slags fettflekker egentlig, på annet tøy enn ull også.
Den er veldig bra på lær også. Vasket sandalene i maskinen med gallesåpe og de ble kjempefine igjen. :D
Jeg har vært veldig fornøyd med gallesåpa til ull og alle slags fettflekker egentlig, på annet tøy enn ull også.
Den er veldig bra på lær også. Vasket sandalene i maskinen med gallesåpe og de ble kjempefine igjen. :D
Og hvor kjøper man så dette vidundermiddelet?
Med to menn i møkkete yrker i huset, tar jeg i mot alle tips til å få klær rene igjen!:D
I følge linken var det vel på Clas Ohlsson?
Her (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167520655) finner man den. På clas ohlson såklart ;) finnes både som såpestykke og i flytende form. Jeg har hatt begge deler men syntes den flytende var enklere for maskinvask. :)
I følge linken var det vel på Clas Ohlsson?
Så jo ikke den linken når jeg siterte det nederste innlegget!:p
Takk! :suss: Heldigvis ikke langt til nærmeste CO her!
Her (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167520655) finner man den. På clas ohlson såklart ;) finnes både som såpestykke og i flytende form. Jeg har hatt begge deler men syntes den flytende var enklere for maskinvask. :)
Tusen takk! :suss:
Clas Ohlsson er ei bra sjappe! :ja:
:ja: HELT enig!
ble så gla da vi fikk clas'ern til byen. ikke langt til tønsberg, men kjempekjekt å ha det i byen :D
Jeg heiv oppi litt vanish da jeg vasken bodyen til lillegutt, som hadde blit litt...eh, brunoransje oppetter ryggen :rolleyes: jeg tenkte at jeg måtte jo uansett kaste den, men det funka kjempefint sammen med milo.
Det svarte på blomkålen, er det muggsopp?
Jeg heiv oppi litt vanish da jeg vasken bodyen til lillegutt, som hadde blit litt...eh, brunoransje oppetter ryggen :rolleyes: jeg tenkte at jeg måtte jo uansett kaste den, men det funka kjempefint sammen med milo.
Yepp, helt enig. Faktisk synes jeg Vanish er det eneste vaskemiddelet som holder det reklamen sier :) (Blendahvit my a.... :rolleyes:. Det har i hvert fall ikke funket på møkka her i huset)
Må bare si meg enig jeg også ;)
Vetidkke, men vi skaver vekk det verste og spiser resten. Lever ennå. ;)
Gni blåskimmelost på og du får blåmuggost med blomkålsmak! :heia:
Jeg også bare skjærer det bort... :o
Jeg også bare skjærer det bort... :o
Mee too, og lever ennå ;)
Vanish er noe av det beste på flekkfjerning, men bør ikke brukes på ull. Jeg vaska en av ulltrøyene mine som var blitt misfarget i Vanish, fargen ble fin igjen men trøya ble stiv og stikkete. Har prøvd å vaske den gjentatte ganger i Milo og har også prøvd med noe lanolingreier men den er dessverre ødelagt. Men for andre klær - Vanish helt klart :)
Photobscura
01-12-11, 08:08
Kan jeg tørketromle nyfargede klær? De har tatt en ekstra runde i vaskemaskina for å få vekk overskuddsfarge, men det vil ikke skje noe uventet om de tromles? Eller? Ja, jeg er lat ...
Kan jeg tørketromle nyfargede klær? De har tatt en ekstra runde i vaskemaskina for å få vekk overskuddsfarge, men det vil ikke skje noe uventet om de tromles? Eller? Ja, jeg er lat ...
Har gått fint det, men ta dem ut når trommelen stopper. Halvvått eller varmt&tørt nyfarget tøy som blir liggende i dunge kan bli rart...
Photobscura
01-12-11, 08:49
Har gått fint det, men ta dem ut når trommelen stopper. Halvvått eller varmt&tørt nyfarget tøy som blir liggende i dunge kan bli rart...
Takker!
Jeg bestilte noen vitaminer fra shopping4net som ble sendt forrige mandag (antar fra Sverige). Jeg har enda ikke fått dem i posten, så jeg regner med at det ligger i tollen (bestilte for ca 400,-). Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar?
Jeg bestilte noen vitaminer fra shopping4net som ble sendt forrige mandag (antar fra Sverige). Jeg har enda ikke fått dem i posten, så jeg regner med at det ligger i tollen (bestilte for ca 400,-). Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar?
Har du uflaks kan det ta lang tid. En venninne av meg hadde varer som lå på tollager i nesten 3 uker :eek: Men, det er helt sikkert et unntak, og ikke vanlig altså...
Photobscura
01-12-11, 13:58
Om du bestiller for over 200 kroner fra Shopping4net så deler de det opp i flere pakker. Det er nok bare en forsinkelse.
Ønsker meg en god detox te jeg. (Jada. Detox er tullete osv, men jeg er en sucker for placeboeffekten) Noen som vet hva de har på en vanlig normal helsekost som er brukbart?
Ønsker meg en god detox te jeg. (Jada. Detox er tullete osv, men jeg er en sucker for placeboeffekten) Noen som vet hva de har på en vanlig normal helsekost som er brukbart?
Tja. Yogi "pure" (het detox tidligere) er suveren på smak, synes jeg, og inneholder litt diverse løvetann og sånt, som jeg aldri har registrert noen faktisk effekt av. :p
Oppdaget litt tilfeldig for noen uker siden av te med senna kan hjelpe litt mot forstoppelse. :o Vet ikke om det finnes i norsk helsekost, men jeg fikk fra iherb uten problemer.
Tja. Yogi "pure" (het detox tidligere) er suveren på smak, synes jeg, og inneholder litt diverse løvetann og sånt, som jeg aldri har registrert noen faktisk effekt av. :p
Oppdaget litt tilfeldig for noen uker siden av te med senna kan hjelpe litt mot forstoppelse. :o Vet ikke om det finnes i norsk helsekost, men jeg fikk fra iherb uten problemer.
Ja, kom til helsekosten og da sto det mellom den og Pukka detox, men så så jeg at yogi inneholdt akkurat det samme som Pukka pluss enda litt til, så da tok jeg den.:D
Ja, kom til helsekosten og da sto det mellom den og Pukka detox, men så så jeg at yogi inneholdt akkurat det samme som Pukka pluss enda litt til, så da tok jeg den.:D
Håper du får rensa deg skikkelig før jul da:D
Håper du får rensa deg skikkelig før jul da:D
Haha, blir heller omvendt vel!
De detox-teene i poser er ganske svake, men prøv de samme urtene i hel form, da blir effekten mye større.
Selv synes jeg Pukka sin virker bedre enn Yogi, og den virker for meg på den måten at jeg blir kvitt slaggstoffer/melkesyreopphopning i musklene fortere, og gjør kroppen mindre sur generelt (tar vekk halsbrann f eks). Ellers "gjør" den ikke så mye annet enn å hjelpe kroppen med å kvitte seg med toksiner og slaggstoffer. Ikke noe hokus pokus, egentlig. Noen av urtene er vanndrivende også.
Yogi sin er god, men den har svak effekt. Pukkaen er med peppermyntesmak, litt svak i smaken, men helt ok.
Base-te fra Helios er ganske virksom og veldig billig, men ikke fullt så god ...
De detox-teene i poser er ganske svake, men prøv de samme urtene i hel form, da blir effekten mye større.
Selv synes jeg Pukka sin virker bedre enn Yogi, og den virker for meg på den måten at jeg blir kvitt slaggstoffer/melkesyreopphopning i musklene fortere, og gjør kroppen mindre sur generelt (tar vekk halsbrann f eks). Ellers "gjør" den ikke så mye annet enn å hjelpe kroppen med å kvitte seg med toksiner og slaggstoffer. Ikke noe hokus pokus, egentlig. Noen av urtene er vanndrivende også.
Yogi sin er god, men den har svak effekt. Pukkaen er med peppermyntesmak, litt svak i smaken, men helt ok.
Base-te fra Helios er ganske virksom og veldig billig, men ikke fullt så god ...
Jeg kan ikke si jeg har halsbrann, men det går vel innunder det. Jeg skikkelig brenner i magen noen ganger.
Tror du Pukkaen kan hjelpe på det?
Jeg kan ikke si jeg har halsbrann, men det går vel innunder det. Jeg skikkelig brenner i magen noen ganger.
Tror du Pukkaen kan hjelpe på det?Det hjelper meg hvis jeg har spist mye feil mat (det er da jeg av og til får halsbrann), så det kan nok hjelpe på magen også :ja:. Men det kommer jo litt an på hva årsaken er. Lakrisrot er veldig bra mot "sår" mage, det danner en slags hinne som beskytter (og det virker som regel ganske fort også :))
Men det kan være individuelle forskjeller også, noen ting virker bedre på noen og andre ting på andre :)
Det hjelper meg hvis jeg har spist mye feil mat (det er da jeg av og til får halsbrann), så det kan nok hjelpe på magen også :ja:. Men det kommer jo litt an på hva årsaken er. Lakrisrot er veldig bra mot "sår" mage, det danner en slags hinne som beskytter (og det virker som regel ganske fort også :))
Men det kan være individuelle forskjeller også, noen ting virker bedre på noen og andre ting på andre :)
Jeg spiser ikke mye feil mat, akkurat:o Men har i mange år vært plaget med denne brannen i magen...
Kanskje jeg skal prøve lakrisrot. Takk for tips:)
Jeg spiser ikke mye feil mat, akkurat:o Men har i mange år vært plaget med denne brannen i magen...
Kanskje jeg skal prøve lakrisrot. Takk for tips:)Jeg burde kanskje presisert hva jeg mener med feil mat. Et nøkkelord er "lite grønnsaker" ;) Blir forverret av kaffe, alkohol etc. Proteiner er også syredannende.
Håper du finner ut av det, det er ikke godt å ha vondt i magen :klem:
Jeg burde kanskje presisert hva jeg mener med feil mat. Et nøkkelord er "lite grønnsaker" ;) Blir forverret av kaffe, alkohol etc. Proteiner er også syredannende.
Håper du finner ut av det, det er ikke godt å ha vondt i magen :klem:
Jeg spiser en kilo grønnsker hver dag, så da er det ikke det. Drikker ikke kaffe heller.
Men alkohol, ja. Det er jo grusomt! Drikker jeg sprit, selv om den er blandet ut, brenner det som et helvete nedi her... Så det har jeg kuttet helt ut. Tar litt vin innimellom, men det merker jeg ikke så mye til. Men jeg kjenner jeg har drukket, altså:o
:klem:
bør jeg gå til legen med en utvekst i det ene neseboret som har kommet og gått det siste året men som nå er begynt å bli irritabel og blør, eller kan jeg like gjerne vente til legetimen min i februar? føler jeg flyr til legen støtt...
ellers har kriblingen i venstrehånda kommet tilbake, hele 2 mnd var jeg symptomfri. men innen jeg får ny time hos nevrolog har det vel dratt sin vei igjen og de finner ingenting....
bør jeg gå til legen med en utvekst i det ene neseboret som har kommet og gått det siste året men som nå er begynt å bli irritabel og blør, eller kan jeg like gjerne vente til legetimen min i februar? føler jeg flyr til legen støtt...
ellers har kriblingen i venstrehånda kommet tilbake, hele 2 mnd var jeg symptomfri. men innen jeg får ny time hos nevrolog har det vel dratt sin vei igjen og de finner ingenting....
Gå heller en gang for mye til legen. Saken ser ut til å plage deg litt, så gå og få det sjekket ut :)
Base-te fra Helios er ganske virksom og veldig billig, men ikke fullt så god ...Beklager, jeg sa feil! Teen jeg har fra Pukka heter Cleanse, det er den jeg beskriver over her. Detox'en deres har jeg ikke prøvd :)
Beklager, jeg sa feil! Teen jeg har fra Pukka heter Cleanse, det er den jeg beskriver over her. Detox'en deres har jeg ikke prøvd :)
Sto og vurderte den også, men tenkte jeg venta siden den fokuserte mest på huden.
Skal til London neste uke. Noen som vet om butikker det selges Pukka te?
Skal til London neste uke. Noen som vet om butikker det selges Pukka te?
Har ikke peiling - men god tur :p
Har ikke peiling - men god tur :p
:lol: Takk for det:)
:lol: Takk for det:)
Googla pukka te london, og fikk en del adresser ja! God tur!! Hils London:D
Photobscura
03-12-11, 10:39
Noen tekniske vidundere som vet om det er noen enkel måte å overføre musikk fra kassett til digitalt format? Til opplysning har jeg et (gammelt :cool:) stereoanlegg med kassettspiller som til en hver tid er kobla til pc-en min.
Noen tekniske vidundere som vet om det er noen enkel måte å overføre musikk fra kassett til digitalt format? Til opplysning har jeg et (gammelt :cool:) stereoanlegg med kassettspiller som til en hver tid er kobla til pc-en min.
Da trenger du line out på stereoanlegget og line in på PCen og en kabel mellom. Da tror jeg det skal være piece of cake. Gå til lydopptaking og velg at kilde skal være line in ett eller annet sted der.
Photobscura
03-12-11, 11:41
Da trenger du line out på stereoanlegget og line in på PCen og en kabel mellom. Da tror jeg det skal være piece of cake. Gå til lydopptaking og velg at kilde skal være line in ett eller annet sted der.
Vel, jeg har jo som sagt kobla pc-en til stereoanlegget, så da er det bare å putte jack'en i mikrofoninngangen på pc-en og kjøre på, eller?
Vel, jeg har jo som sagt kobla pc-en til stereoanlegget, så da er det bare å putte jack'en i mikrofoninngangen på pc-en og kjøre på, eller?
er slik jeg gjør det :)
edit: NEI VENT NÅ! jeg leste feil. nevermind me! anyroad: prøv?
Mikrofon er line in, ja. Men du trenger line out på stereoanlegget også. Stereoanlegget sender ikke noe ut på line in, bare line out.
I all min tid så har jeg blitt helt elendig trøtt en gang mellom 14 og 16. HVER dag liksom! Uansett hvor godt jeg har sovet osv. Varer i en times tid også går det liksom over. Hvorfor? Har arvet det av mamma, for hun er helt lik.. Jeg vet jo, fra da jeg hadde praksis å sykehjem, at det er et eller annet stoff som bunner på denne tiden. Er det seretonin eller noe sånt?
Og hva kaller de det som skjer rundt vaktskiftet pga dette igjen? Når det blir helt kaos på avdelingene, ikke pga at personalet har vaktskiftet, men pga dette stoffet som det skjer noe med.
De fleste aner sikkert ikke hva jeg prater om her, men det var mye snakk om det i praksisen.:p Nyere forskining ftw.
Vet ikke hvilket stoff det er, men det er naturlig ... ;) Kroppen er ikke alltid tilpasset dagens samfunn, eller omvendt får vi vel si - samfunnet er ikke tilpasset kroppens behov. Vi trenger pauser og hvile om dagen også - spesielt når kroppen ikke er helt i form og bruker mye krefter på å bygge seg opp etter skade eller sykdom. Regner med du er hjemme ennå? Prøv å ta deg en hvil på den tida? En liten lur eller bare legge deg ned og slappe av litt, hvis du har mulighet før henting i barnehage e.l.
Det bare er sånn, tror jeg ... Ikke uten grunn at man har siesta lenger sør!
Paul McKenna har noe om det forresten ... "Eliminate stress" heter den. Der kommer han med forslag til avslappingsøvelser sånn at man ikke nødvendigvis trenger å sove, men kan ta en minipause og bruke noen teknikker som gjør at man blir piggere igjen. Men pauser trenger man!
Googla pukka te london, og fikk en del adresser ja! God tur!! Hils London:D
Takk. Det skal jeg gjøre:D
Vet ikke hvilket stoff det er, men det er naturlig ... ;) Kroppen er ikke alltid tilpasset dagens samfunn, eller omvendt får vi vel si - samfunnet er ikke tilpasset kroppens behov. Vi trenger pauser og hvile om dagen også - spesielt når kroppen ikke er helt i form og bruker mye krefter på å bygge seg opp etter skade eller sykdom. Regner med du er hjemme ennå? Prøv å ta deg en hvil på den tida? En liten lur eller bare legge deg ned og slappe av litt, hvis du har mulighet før henting i barnehage e.l.
Det bare er sånn, tror jeg ... Ikke uten grunn at man har siesta lenger sør!
Paul McKenna har noe om det forresten ... "Eliminate stress" heter den. Der kommer han med forslag til avslappingsøvelser sånn at man ikke nødvendigvis trenger å sove, men kan ta en minipause og bruke noen teknikker som gjør at man blir piggere igjen. Men pauser trenger man!
Ja, det er vel et ganske utbredt fenomen, bare at noen merker det mer enn andre.:p
Det hadde nok vært en ide å sove litt ekstra pga skuldern, men er redd for at jeg skal bli helt avhengig av den søvna og at jeg bare skal bli ENDA mer trøtt hvis jeg ikke får den, når det er back to normal life.
Ja, det er vel et ganske utbredt fenomen, bare at noen merker det mer enn andre.:p
Det hadde nok vært en ide å sove litt ekstra pga skuldern, men er redd for at jeg skal bli helt avhengig av den søvna og at jeg bare skal bli ENDA mer trøtt hvis jeg ikke får den, når det er back to normal life.Ja, sant det, noen merker det mer enn andre :). Jeg må sove hver ettermiddag, og det er ikke alle med ME som trenger det ...
Skjønner det med å være redd for å bli avhengig, og det kan sikkert bli sånn en periode, men det tar ikke så lang tid å venne seg til nye vaner, 2-4 uker har jeg nettopp lært. Da kan du jo ta i bruk noen sånne teknikker når den tid kommer, og så la kroppen din få den hvilen den trenger i form av søvn i mellomtiden :)
Photobscura
03-12-11, 16:22
Mikrofon er line in, ja. Men du trenger line out på stereoanlegget også. Stereoanlegget sender ikke noe ut på line in, bare line out.
Darn in. Det er jo bare phono og cd in, og sorround inngang, så da må jeg vel bruke microphoneutgangen?! Da blir det vel monolyd, da.
Jeg får feber hver natt. Min normale kroppstemperatur er 35,8, men ca to om natten stiger tempen min til 38, og om morgenen er den lav igjen:confused:
Blodsukkeret er lavt og fint. så det er ikke det iallefall.
Dette fenomenet har jeg opplevet hver natt de siste ukene. Noen som har en anelse om hva som skjer?
Såvidt jeg vet skal kroppstemperaturen være på det laveste om natten....
Darn in. Det er jo bare phono og cd in, og sorround inngang, så da må jeg vel bruke microphoneutgangen?! Da blir det vel monolyd, da.
Hvis du har CD in, så tror jeg det blir det samme som line in. Samme plugg der vel?
Men har du line out på stereoanlegget da? Ikke alle anlegg som har det.
Photobscura
03-12-11, 18:09
Hvis du har CD in, så tror jeg det blir det samme som line in. Samme plugg der vel?
Men har du line out på stereoanlegget da? Ikke alle anlegg som har det.
Nei, det er det jeg snakker om, bakpå er det kun inngang til platespiller og cd pluss sorround. Og så er det headphone (ikke mikrofon som jeg visstnok skrev) foran.
Jammen herregud da, drikk kamillete :P
Jeg får feber hver natt. Min normale kroppstemperatur er 35,8, men ca to om natten stiger tempen min til 38, og om morgenen er den lav igjen:confused:
Blodsukkeret er lavt og fint. så det er ikke det iallefall.
Dette fenomenet har jeg opplevet hver natt de siste ukene. Noen som har en anelse om hva som skjer?
Såvidt jeg vet skal kroppstemperaturen være på det laveste om natten....
Jeg blir også veldig varm om natten. Jeg tror det har med ketose og fettforbrenningen å gjøre.
Visste du forresten at man svetter ut ca 1/2 liter vann hver natt?
Ta og vei deg rett før du legger deg og rett etter at du har stått opp. Da er det ca et halvt kilo i forskjell !
Jeg blir også veldig varm om natten. Jeg tror det har med ketose og fettforbrenningen å gjøre.
Ta og vei deg rett før du legger deg og rett etter at du har stått opp. Da er det ca et halvt kilo i forskjell !
Tror sengetøyet må skiftes OFTE, ja:eek:
Oi! Jeg svetter bestandig mye om natten. Spesielt når jeg får elveblestutbrudd også. Da er alt sengetøyet vått.
Får nesten lyst til å skifte sengetøy hver dag jeg nå:o
Seg selv, servert nydusjet, parfymert og kun iført dyrisk villskap kanskje?
Hadde nå jeg foretrukket iallefall... :D
Vanskelig og pakke inn da:rolleyes:
Tung eller lett benbygning, hvordan måler man det:confused:
Tung eller lett benbygning, hvordan måler man det:confused:
Da jeg gikk på GR målte hun albue- benet vårt. Dersom du holder opp armen i rett vinkel forran deg og kjenner etter på hver side av albuen, skal du kunne kjenne en kul på hver side.
Dette tallet sendte hun inn, og så fikk vi beskjed om hvor kraftig benbygning vi hadde.
Hun måtte finne opp en ny betegnelse på meg, da. Det holdt ikke med kraftig benbygning, hun måtte legge til EKSTRA forran!:p
Dog skal det sies at fra lett til kraftig benbygning skiller kun ca 3kg. Skjelettet vårt veier faktisk ikke stort, men det er klart at jeg med brede føtter og knær, skikkelige hofter og rette, brede skuldre trenger mer "fullstoff" på beina for å se velproporsjonert ut enn en som er smal med spinkel beinbygning!:)
TrillTrall
03-12-11, 23:06
Oi! Jeg svetter bestandig mye om natten. Spesielt når jeg får elveblestutbrudd også. Da er alt sengetøyet vått.
Får nesten lyst til å skifte sengetøy hver dag jeg nå:o
Jeg sier bare en ting: Ulldyne! :ja: Med kunstfiberdyne tar jeg svømmeknappen om natten. Med dundyne er det hakket bedre, men der også hender det jeg våkner og er så svett at det renner mellom puppene. :o
Med ulldyne derimot... :love: Den puster og varmer på en helt annen måte og holder meg deilig temperert og tørr og fin hele natten. Har hatt ulldyne hos Lille Gubben i 3 år nå (tror jeg det er) og har enda til gode å våkne og være svettevåt. :) Elsker den dyna!
Da jeg gikk på GR målte hun albue- benet vårt. Dersom du holder opp armen i rett vinkel forran deg og kjenner etter på hver side av albuen, skal du kunne kjenne en kul på hver side.
Dette tallet sendte hun inn, og så fikk vi beskjed om hvor kraftig benbygning vi hadde.
Hun måtte finne opp en ny betegnelse på meg, da. Det holdt ikke med kraftig benbygning, hun måtte legge til EKSTRA forran!:p
Dog skal det sies at fra lett til kraftig benbygning skiller kun ca 3kg. Skjelettet vårt veier faktisk ikke stort, men det er klart at jeg med brede føtter og knær, skikkelige hofter og rette, brede skuldre trenger mer "fullstoff" på beina for å se velproporsjonert ut enn en som er smal med spinkel beinbygning!:)
Takk for svar! Jeg hadde håpa på at skelettet mitt veide mye, for da kan jeg jo trekke det i fra totalvekten:)
Min mor fikk samme beskjed. EKSTRA, EKSTRA stor beinbygging . Så da har vel jeg mest sannsynlig ganske stort også?? Eller er ikke det arvelig?
Min mor fikk samme beskjed. EKSTRA, EKSTRA stor beinbygging . Så da har vel jeg mest sannsynlig ganske stort også?? Eller er ikke det arvelig?
Aner ikke, men du kan vel arve i 4 ledd bakover:confused: Nei jeg aner virkelig ikke!:)
Benbygning er selvfølgelig arvelig, men jeg tror ikke det er et dominant gen slik som feks brune øyne eller "rulle-tunge-genet". Men det er vel ikke så vanskelig å se om man har kraftig benbygning eller ikke, og hvis du har samme kroppsbygning som din mor ( sett vekk fra evnt vektforskjell), så har du nok samme benbygning. Det er jo "rammeverket" som resten av kroppen bygges på.
Men tung og lett benbygning er vel noe misvisende siden det veier veldig lite:) Er vel en betegnelse som lenge har vært brukt for å "unskylde" overvekt.....men det er klart at musklaturen som skal fylle denne rammen veier en del, så matchvekten blir jo høyere en "normalen".
Uansett så har man den kroppen man har, og man ser jo det om man kan skylde vekten på kraftig benbygnig eller ikke......jeg vet hvertfall at det som tyter ut over bukselinningen IKKE er skjelettet:D Ellers er jo røngten en metode:p
Benbygning er selvfølgelig arvelig, men jeg tror ikke det er et dominant gen slik som feks brune øyne eller "rulle-tunge-genet". Men det er vel ikke så vanskelig å se om man har kraftig benbygning eller ikke, og hvis du har samme kroppsbygning som din mor ( sett vekk fra evnt vektforskjell), så har du nok samme benbygning. Det er jo "rammeverket" som resten av kroppen bygges på.
Men tung og lett benbygning er vel noe misvisende siden det veier veldig lite:) Er vel en betegnelse som lenge har vært brukt for å "unskylde" overvekt.....men det er klart at musklaturen som skal fylle denne rammen veier en del, så matchvekten blir jo høyere en "normalen".
Uansett så har man den kroppen man har, og man ser jo det om man kan skylde vekten på kraftig benbygnig eller ikke......jeg vet hvertfall at det som tyter ut over bukselinningen IKKE er skjelettet:D Ellers er jo røngten en metode:p
Skal spørre legen om henvisnig til skjelettrøngten snart! :D
Vanskelig og pakke inn da:rolleyes:
Pakken trenger jo ikke å ligge under juletreet. Men ha på seg denne på kvelden kanskje?
http://novella.omander-cdn.com/autogen/preset/aspectThumb/451x338/f9ed34e8e23af2824249f1cf2cf36c41.jpg (http://www.coolstuff.no/Naughty-Knot)
Jeg tenkte jeg skulle hekle luer i julegave til to jenter på henholdsvis tre og åtte år. Hva er sånn ca luediameteren(?) på sånne småtroll? :o
Jeg tenkte jeg skulle hekle luer i julegave til to jenter på henholdsvis tre og åtte år. Hva er sånn ca luediameteren(?) på sånne småtroll? :o
Du finner sikkert noe om det her på Drops sine heklesider (http://www.garnstudio.com/lang/no/category_oversikt.php?kat=Crochet)!
Du finner sikkert noe om det her på Drops sine heklesider (http://www.garnstudio.com/lang/no/category_oversikt.php?kat=Crochet)!
Jooo.. Jeg har sett der, og forstår absolutt ingenting:o Jeg har nemlig dyskalkuli og er helt idiot på slik. Så det jeg gjør er å hekle på "frihånd" ut i fra diameteren på det største. Om det gav mening? :rolleyes:
Jooo.. Jeg har sett der, og forstår absolutt ingenting:o Jeg har nemlig dyskalkuli og er helt idiot på slik. Så det jeg gjør er å hekle på "frihånd" ut i fra diameteren på det største. Om det gav mening? :rolleyes:
Mener du at når det står str 3/4 år og Hekle 80 masker, så skjønner du ikke det?
Mente ikke at du skulle følge oppskriften, skjønner du, bare bruke den til å finne ut hvor mange masker som passet til de forskjellige størrelsene!
Men man må jo tilpasse garntykkelse og heklenål, så skjønner at det kan være vanskelig om tall ikke er det man er best på, ja!
Mener du at når det står str 3/4 år og Hekle 80 masker, så skjønner du ikke det?
Mente ikke at du skulle følge oppskriften, skjønner du, bare bruke den til å finne ut hvor mange masker som passet til de forskjellige størrelsene!
Men man må jo tilpasse garntykkelse og heklenål, så skjønner at det kan være vanskelig om tall ikke er det man er best på, ja!
jaa.... jeg hekler liksom førsterunden så lang (i cm) som den skal være, og så går jeg ut i fra det. jeg får ikke til den der tilpasninga...
Noen som har gode tips til å få tilbake tapt motivasjon for trening og litt innstrammet lavkarbo?
Min forsvant visst i alt start-stresset på jobben..
jaa.... jeg hekler liksom førsterunden så lang (i cm) som den skal være, og så går jeg ut i fra det. jeg får ikke til den der tilpasninga...
Og jeg har verken en 3- åring eller en 8- åring her, så da kan jeg ikke hjelpe deg, desverre!
Jeg er egentlig ganske god i mattte, men har gjort et par dumme omregningsfeil innimellom, ja! Lue som hadde passet til en elefant feks, pga feil garn til pinnene!:p
Noen som har gode tips til å få tilbake tapt motivasjon for trening og litt innstrammet lavkarbo?
Finn.no ?
Og jeg har verken en 3- åring eller en 8- åring her, så da kan jeg ikke hjelpe deg, desverre!
Jeg er egentlig ganske god i mattte, men har gjort et par dumme omregningsfeil innimellom, ja! Lue som hadde passet til en elefant feks, pga feil garn til pinnene!:p
:lol: gjør seg om jeg kommer med luer som passer til spedbarn eller elefanter ja :p
TrillTrall
04-12-11, 23:00
Jeg strikket en gang en blånisselue som skulle toves. Problemet var at jeg brukte superwash-garn som selvfølgelig ikke lar seg tove. Jaja. Ungen har nå en lue som når henne til albuene og den brukes som sovepose til den største bamsen. :o
TrillTrall
04-12-11, 23:03
http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=s22&d_id=26&lang=no
Det står jo omkrets på de ulike aldrene her da. :)
3/4 år = 48 cm
7-10 år = 51 cm
Jeg synes det hørte litt lite ut, men en lue er vel stort sett tøyelig og den skal jo ikke sitte for løst heller så...
LOL!
Ikke alle som har så stor lue!
Photobscura
04-12-11, 23:09
Eller denne (http://petterpia.no/index.php?main_page=page_4)?
Åh, takk folkens! :love: Da blir det kanskje to små som får lue av "hun der rare kjæresten til onkel" til jul :p Om betennelsene i albuene holder seg unna, that is. :rolleyes:
TrillTrall
05-12-11, 08:01
Åh, takk folkens! :love: Da blir det kanskje to små som får lue av "hun der rare kjæresten til onkel" til jul :p Om betennelsene i albuene holder seg unna, that is. :rolleyes:
Min erfaring er at hekling er verre for håndleddene enn strikking, hvordan det er med albuene er jeg usikker på dog.
Min erfaring er at hekling er verre for håndleddene enn strikking, hvordan det er med albuene er jeg usikker på dog.
For meg er det omvendt :) Det med albuene er et lite sjansespill, da jeg har tennisalbue som ligger litt i dvale. Men vi får se, jeg har så lyst å lage luer til de to :)
Photobscura
05-12-11, 13:32
Jeg har utviklet en slags teknikk etter en senebetennelse i forfjor, hvor jeg kun bruker underarmer, og helst håndledd når jeg driver med håndarbeid. Nå hjelper det litt på at jeg alltid sitter i lotus, forsåvidt, og kan ha albuene hvilende på lårene, men jeg bruker også en pute som jeg støtter opp venstrearmen med. Nå er vel dette mest avhjelpende på skuldrene, men det gir i det hele tatt mindre belastning. I utgangspunktet var det min far som lærte meg å legge all styrke i håndleddet når jeg spilte gitar, men det var en fin lærdom å ta med seg videre i andre ting. :)
For tennisalbuen min var det et par ting som virket
1) å være bevist på å holde allbuen inntil kroppen under all form for jobbing, og å jobbe i "sonen foran meg" - ikke ut til sidene
2) omega3-tilskudd, minst 3 gram daglig
3) pauser med hardspenning og påfølgende uttøying av de musklene som kranglet. Hardspenning fordi det faktisk gjør det lettere å slappe av muskelen etterpå enn "langvarig halvspenning" gjør...
Noen som har dagslyslampe?
Hvilken type har du, og er du fornøyd?
Planlegger og kjøpe meg en slik.....
Noen som har dagslyslampe?
Hvilken type har du, og er du fornøyd?
Planlegger og kjøpe meg en slik.....
Ikke dagslyslampe, men en demringslampe. Og ja, den gjør det faktisk MYE lettere å komme opp av senga på denne tiden av året.
http://www.nordiclightcare.com/lysbehandling/sunrise-system100.asp
jeg har en wakeup light. begynner å lyse så smått 15 min før den ringer. og jeg har fuglekvitter som lyd. ingen bråvåkning 2 meter over senga av at alarmen durer :p
Spekk, er det greit på lavkarbo?
Fikk smakt det når jeg var nordover i sommer og vi hadde det til noe fiskeboller. Stekt i småbiter, og det var enda mer crunchy enn bacon. Det var selvsagt saltere også, men wow, så godt!
Noen som også vet hvor man eventuelt får tak i dette av butikker?
Hvorfor blir jeg overopphetet når jeg har sokker på? Flere ganger nå har jeg vært så varm at det har svimlet for meg, og det går over med en gang jeg tar av sokkene. Det er 19-20 grader inne så det bør ikke være så varmt at man svimer av... :o
Hvorfor blir jeg overopphetet når jeg har sokker på? Flere ganger nå har jeg vært så varm at det har svimlet for meg, og det går over med en gang jeg tar av sokkene. Det er 19-20 grader inne så det bør ikke være så varmt at man svimer av... :o
Fettbrenning? :)
Fettbrenning? :)
Det er nok desverre ikke forklaringen :flau: Jeg sliter med å hanke meg inn om dagen, så nedover går det definitivt ikke.... :_plystre:
Noen med lokalkjennskap til Hønefoss her?
Hvor er der hyggelig å gå ut og spise der for tida?
Photobscura
06-12-11, 09:29
Noen med lokalkjennskap til Hønefoss her?
Hvor er der hyggelig å gå ut og spise der for tida?
Fengselsgården syntes jeg var stilig, og de hadde god mat.
TrillTrall
06-12-11, 10:38
Nå hjelper det litt på at jeg alltid sitter i lotus, forsåvidt, og kan ha albuene hvilende på lårene, men jeg bruker også en pute som jeg støtter opp venstrearmen med.
Jeg må ha armene like høyt for å si det sånn, om jeg sitter med den ene armen på armlenet på stolen og den andre hengende fritt langs siden når jeg strikker så får jeg vondt i hele overkroppen. :) Da er det bare å snu seg litt og slå ut fotskammelen på godstolen og legge bena rett ut fremover så blir det så bra så. :)
Men nå er jeg ferdig med årets strikkejulegever. Tror jeg da.
Vet ikke, men jeg skulle ønske det var meg. Forresten. Dersom det vedvarer så kan det hende du bør få avkreftet at du ikke har høyt stoffskifte.
Fikk smakt det når jeg var nordover i sommer og vi hadde det til noe fiskeboller. Stekt i småbiter, og det var enda mer crunchy enn bacon. Det var selvsagt saltere også, men wow, så godt!
Spekk er fett, så det bør være ok sånn isolert sett. Bør selvfølgelig ikke gå ut over grønnsakene. ;) Aner ikke hvor man får tak i sånt.
Eg såg spekk i vakumpakke på Ica Maxi før helga, kanskje verdt å sjekke på ein slik?
Spekk er fett, så det bør være ok sånn isolert sett. Bør selvfølgelig ikke gå ut over grønnsakene. ;) Aner ikke hvor man får tak i sånt.
Hadde ikke tenkt å spise det i stedet for grønnsakene, nei :P
Men har kommet tilbake på Skaldemans 50+ igjen nå, før jul.
Så ser bare etter litt nye ting å ha til måltidene, og kom på at det smakte jo litt godt, i små doser x)
Vet ikke, men jeg skulle ønske det var meg. Forresten. Dersom det vedvarer så kan det hende du bør få avkreftet at du ikke har høyt stoffskifte.
Jeg har alle symptomene, unntatt vekttap og økt apetitt. :rolleyes: men de er jo like med ganske mange ting, pcos f.eks. Så det kan jo være den som tuller til. Forøvrig er det vel ikke uvanlig med et litt ustabilt stoffskifte etter graviditet har jeg hørt... :o
Rart å tenke på hvor mye jeg frøs i fjor høst, nå husker jeg ikke hvordan det føles en gang!
Gilde har slutta med speket storfe. Noen som har funnet noe fra andre?
Luggetuppen
07-12-11, 07:25
Fengselsgården syntes jeg var stilig, og de hadde god mat.
Signerer Photobscura, Fengselet har god mat, koselig atmosfære der også. Styr unna Salt & Pepper, der får du nesten bare ubestemmelige kjøttklumper sammen med litt grønnsaker (som er like for alle rettene på menyen) og masse tynn sursøt saus. Fysjom.
Jeg tror de fleste matbutikker selger spekk. Det pleier stå ved bacon. Og jeg er helt enig, det er knallgodt! Hvis du koker spekket i vann i stekepanna et minutt eller to før du steker det, koker du ut endel av saltet og det blir ikke så salt da. Jeg kan finne på å spise det som snacks. :sikle:
Jeg fikk vite av reumatologen at jeg har kronisk senbetenellse i begge hælene i festene til akillessenen (ikke rart jeg har hatt vondt i lange tider), og at jeg må velge sko som støtter godt og avlaster.
Med lite penger i pungen og vonde føtter, lurer jeg på om noen av dere har tips til gode varme sko som ikke får lommeboka mi til og få panikk. Her er tempen i dag 13,9 minus ute, men vintersdag er det ikke uvanlig at det blir 25-30 minus.....
Jeg fikk vite av reumatologen at jeg har kronisk senbetenellse i begge hælene i festene til akillessenen (ikke rart jeg har hatt vondt i lange tider), og at jeg må velge sko som støtter godt og avlaster.
Med lite penger i pungen og vonde føtter, lurer jeg på om noen av dere har tips til gode varme sko som ikke får lommeboka mi til og få panikk. Her er tempen i dag 13,9 minus ute, men vintersdag er det ikke uvanlig at det blir 25-30 minus.....
Du tar vel omega3 når du har betennelser? Det hjalp meg iallfall. Men så er det visst sånn at "alt" som er betennelsesdempende og immunmodulernde hjelper meg da...
Når det gjelder sko har jeg et par lette fjellsko som jeg bruker som vintersko. (Finner ikke vintersko fordi jeg er for kresen, så når det er så kaldt at forfengeligheten må vike så ender jeg opp med fjellskoene (http://www.google.co.uk/imgres?q=nike+trekking+shoes&num=10&um=1&hl=en&biw=1350&bih=877&tbm=isch&tbnid=dx9l3EGtiMvapM:&imgrefurl=http://penguin-r2.blogspot.com/2009/04/ebc-trekking-gear.html&docid=eRXPS2qhLIHxfM&imgurl=http://1.bp.blogspot.com/_2Qo9d6e4BpY/Se8OxEQLbnI/AAAAAAAAgSc/nsPYoAROv7M/s400/DSC_0160.jpg&w=400&h=265&ei=D2vfTrvdM-754QT2opHoBg&zoom=1&iact=hc&vpx=1026&vpy=338&dur=1731&hovh=183&hovw=276&tx=152&ty=106&sig=103347808023823006598&sqi=2&page=1&tbnh=154&tbnw=209&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:9,s:0) - dette er ikke mine, men liknende. Ikke billige sko, men sko som jeg bruker til mer enn en ting. )
Jeg har gode fjellsko. De er stødige og gode, men ikke varme nok til og takle 20-20 minus.....
Hei. jeg også sliter med smerter under bena:(. Legen sa det var betennelse. Jeg har ikke fått noe for det. Hvordan utarter smertene hos deg seg?
Jeg får fryktelig vont når jeg står en stund eller går. Det er mest under selve hælen men etter en stund sprer det seg til under hele foten. lurer på om du har fått behandling eller er det ikke noe å gjøre. jeg har hatt det ett halvt år snart.:eek:
Hei. jeg også sliter med smerter under bena:(. Legen sa det var betennelse. Jeg har ikke fått noe for det. Hvordan utarter smertene hos deg seg?
Jeg får fryktelig vont når jeg står en stund eller går. Det er mest under selve hælen men etter en stund sprer det seg til under hele foten. lurer på om du har fått behandling eller er det ikke noe å gjøre. jeg har hatt det ett halvt år snart.:eek:
Høres ut som meg. Jeg pleier og si at det kjennes som jeg har gått med høyhælte trange sko over lang tid og at hele hælen er en hoven ball, men hælen ser helt normal ut, altså. Og gå eller stå er smertefullt og det blir verre av og stå/gå mye.
Reumatologen så på ultralyd at det var betent langs hele festet, og hun sa at noen fikk noe lindring av og gå til fysioterapaut og få http://no.wikipedia.org/wiki/ESWT, men at dette var kronisk (iallefall hos meg), så det vil bare virke midlertidig......:(
Oj. Men selv om det eventuellt bare virker midlertidig så betyr jo det at du faktisk vil være bedre, iallefall en stund. Det er jo ikke ingenting. Særlig ikke med betennelser som det der. De er jo smertefulle og plagsomme.
Jeg pleier få vondt i den myke hule delen under foten hvis jeg bruker såkalte gode sko. Derfor trives jeg best i sko som er harde i sålen, gjerne paddeflate ala disse kinaskoene som var så pop for en mannsalder siden. Jeg er ikke plattfot. Noen tips?
Jeg tok en liten egenbehandling med 2-3 uker med brexidol, som er en betennelsesdempende medisin. Det hjalp! Tåler ikke voltaren for magen, men sambo har brexidol i skapet - som jeg prøvde uten at det gikk ut over magen. Vet at Kitt sikkert rynker på pannen nå hehe... men jeg har snakket med "oslo-legen" og han synes det er spennende at jeg generelt blir mindre betent i kroppen når jeg tar runder med brexidol. (Sånn betent at det er vondt om noen tar tak i overarmen min feks.) Hadde mest smerter i hælene når jeg lå, ikke så mye når jeg gikk. Mener ikke det er betennelse i akilles-senefestet, men i hælen.
Har ikke hatt særlig hæl-plager siden.
Du kan jo spørre legen om du kan forsøke betennelsesdempende. Om voltaren ikke hjelper (siden det er det du sannsynligvis får), bør du spørre om å prøve ut brexidol.
Min erfaring ihvertfall, og jeg har vært plaget med hælsmerter LEEEEENGE! Legen foreslå kortisoninnsprøyting (Auuuu! NOT!), men det holdt med tabletter foreløpig.
da jeg hadde betennelse i hælene fikk jeg beskjed om at det ikke var noe å gjøre med, og det måtte "gå over av seg selv". gode sko og sitte ofte med beina litt hevet var rådene jeg fikk. det gikk over, da. men mulig det hadde sammenheng med at jeg skifta jobb :o
Jeg lurer på en ting. I lavkalori-verdenen er det kjent at ved å spise 500 kcal mindre pr dag enn dagsforbruket vil man gå ned en halvkilo i uka (3500kcal i underskudd pr uke). Én kilo fett regnes altså som 7000 kcal. Men hvorfor regner vi da at 1 gram fett er 9 kcal? Det burde jo bety at for å gå ned én kilo fett må man ha et underskudd av 9000kcal. :confused:
Jeg lurer på en ting. I lavkalori-verdenen er det kjent at ved å spise 500 kcal mindre pr dag enn dagsforbruket vil man gå ned en halvkilo i uka (3500kcal i underskudd pr uke). Én kilo fett regnes altså som 7000 kcal. Men hvorfor regner vi da at 1 gram fett er 9 kcal? Det burde jo bety at for å gå ned én kilo fett må man ha et underskudd av 9000kcal. :confused:
Og hvordan finner man ut dagsforbruket av kalorier? Hmf, blir forvirret.
Og hvordan finner man ut dagsforbruket av kalorier? Hmf, blir forvirret.
Fett fra maten regner man 9 kalorier pr gram.
Dagsforbruket av kalorier regnes slik:
Antall gram karbohydrater ganger 4 = kalorier fra karbohydrater
Antall gram protein ganger 4 = kalorier fra proteiner
Antall gram fett ganger 9 = kalorier fra fett.
Legg sammen til totalt antall kalorier, beregn så prosentandel av karbohydrater ved og dele "kalorier fra karbohydrater" på "totalt antall kalorier" og gang med 100. Dette gjør du så også med kalorier fra protein og fett.
Ble det forståelig? :)
Høres ut som meg. Jeg pleier og si at det kjennes som jeg har gått med høyhælte trange sko over lang tid og at hele hælen er en hoven ball, men hælen ser helt normal ut, altså. Og gå eller stå er smertefullt og det blir verre av og stå/gå mye.
Reumatologen så på ultralyd at det var betent langs hele festet, og hun sa at noen fikk noe lindring av og gå til fysioterapaut og få http://no.wikipedia.org/wiki/ESWT, men at dette var kronisk (iallefall hos meg), så det vil bare virke midlertidig......:(
Hvor lenge har du slete med det? Pyton greier altså:( Vil det aldri noen sinne gå vekk?:eek:
2 til 2 og et halvt år:(
Men legen min har ikke ville høre på meg; for meg kjennes det som hun tror jeg er hypokonder...
Til og med NAV sier at jeg har fått dårlig og manglende oppfølging og at jeg anbefales og skaffe ny fastlege
Jeg tok en liten egenbehandling med 2-3 uker med brexidol, som er en betennelsesdempende medisin. Det hjalp! Tåler ikke voltaren for magen, men sambo har brexidol i skapet - som jeg prøvde uten at det gikk ut over magen. Vet at Kitt sikkert rynker på pannen nå hehe... men jeg har snakket med "oslo-legen" og han synes det er spennende at jeg generelt blir mindre betent i kroppen når jeg tar runder med brexidol. (Sånn betent at det er vondt om noen tar tak i overarmen min feks.) Hadde mest smerter i hælene når jeg lå, ikke så mye når jeg gikk. Mener ikke det er betennelse i akilles-senefestet, men i hælen.
Har ikke hatt særlig hæl-plager siden.
Du kan jo spørre legen om du kan forsøke betennelsesdempende. Om voltaren ikke hjelper (siden det er det du sannsynligvis får), bør du spørre om å prøve ut brexidol.
Min erfaring ihvertfall, og jeg har vært plaget med hælsmerter LEEEEENGE! Legen foreslå kortisoninnsprøyting (Auuuu! NOT!), men det holdt med tabletter foreløpig.
Legen mente den eneste løsningen var å prøve å ta det litt med ro en stund. Var vist ikke vits med noen tabb. Har voltaren men de hjelper ikke. var det senebetennelse du hadde da? Hørtes litt annerledes ut enn hva jeg har:o
2 til 2 og et halvt år:(
Men legen min har ikke ville høre på meg; for meg kjennes det som hun tror jeg er hypokonder...
Til og med NAV sier at jeg har fått dårlig og manglende oppfølging og at jeg anbefales og skaffe ny fastlege
Uff ikke noe kjekt:(
Jeg har bare hatt det ca. ett halvt år. leste på nettet att det kunne ta opp til ett år før det gikk over, om det ikke ble kronisk da:(
kansje det vil hjelpe meg litt om jeg går ned i vekt?
Du må bare skifte lege om han/henne ikke duger. De skal være der for deg:)
Men hvorfor opererer de med at man går ned en halvkilo i uka om man bruker 500 kcal mindre enn dagsforbruk da?
Men hvorfor opererer de med at man går ned en halvkilo i uka om man bruker 500 kcal mindre enn dagsforbruk da?
Hvem opererer med det? Kalorier er ingen eksakt måleenhet (med mindre du er en forbrenningsovn) og man kan aldri garantere noe ang forbruk.
Hvem opererer med det? Kalorier er ingen eksakt måleenhet (med mindre du er en forbrenningsovn) og man kan aldri garantere noe ang forbruk.
Som jeg skreiv lenger opp, så har det alltid vært sånn innafor lavkaloriverdenen at for å gå ned en kilo må man ha et underskudd på 7000 kcal. Poenget mitt er ikke at dette ikke er nøyaktig og man aldri er garantert noe, jeg lurer enkelt og greit på hvorfor de snakker om 7000 kcal pr kilo fett, mens vi regner 9000 kcal.
Skreiv forresten feil, skulle selvsagt stå "spiser 500 kcal mindre".
Som jeg skreiv lenger opp, så har det alltid vært sånn innafor lavkaloriverdenen at for å gå ned en kilo må man ha et underskudd på 7000 kcal. Poenget mitt er ikke at dette ikke er nøyaktig og man aldri er garantert noe, jeg lurer enkelt og greit på hvorfor de snakker om 7000 kcal pr kilo fett, mens vi regner 9000 kcal.
1 kg ned i vekt betyr ikke 1 kg fett. De regner ca 75% fett og 25% fettfri masse (vann, muskler og sånt). Og regnestykket deres blir da at 1 kg ned i vekt er 7000 kcal.
1 kg ned i vekt betyr ikke 1 kg fett. De regner ca 75% fett og 25% fettfri masse (vann, muskler og sånt). Og regnestykket deres blir da at 1 kg ned i vekt er 7000 kcal.
Ahaa! Da svirrer det nok bare litt feilinformasjon rundtomkring, ettersom jeg noen plasser har sett at de snakker om 1 kg fett, ikke 1kg fettvev, som 7000 kcal. Men det virker jo logisk når du sier det, takk for svar. :)
Selges garnet Rubin Superwash (http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/cat_18/PID-55101(SparBase).aspx) på Bogerud (evt. andre garnbutikker)? Hvis ikke, sleger Bogerud et tilsvarende garn til en billig penge? Spesifikasjonene er som følger:
Rubin. Maskinvaskbart. Superwash - ullgarnet som ikke klør. 100% superwash ull. 50gr.nøste=ca. 100m. Str.fast. 23m=10cm. Pinne nr.3,5-4.
Dagsforbruket av kalorier regnes slik:
Antall gram karbohydrater ganger 4 = kalorier fra karbohydrater
Antall gram protein ganger 4 = kalorier fra proteiner
Antall gram fett ganger 9 = kalorier fra fett.
Legg sammen til totalt antall kalorier, beregn så prosentandel av karbohydrater ved og dele "kalorier fra karbohydrater" på "totalt antall kalorier" og gang med 100. Dette gjør du så også med kalorier fra protein og fett.
Ble det forståelig? :)
Det ble forståelig ja :) Jeg tror jeg skrev litt feil. Det jeg mente var; hvordan vet man hva kroppen forbrenner av kalorier i løpet av en dag? Siden man skal ligge 500 under det.
Der svarte du vel egentlig på det jeg lurte på. Man kan ikke garantere noe hva eget forbruk angår. Så nå ble forvirrelsen min fra Glorifina sitt første innlegg om kalorier oppklart :)
TrillTrall
08-12-11, 10:59
Det ble forståelig ja :) Jeg tror jeg skrev litt feil. Det jeg mente var; hvordan vet man hva kroppen forbrenner av kalorier i løpet av en dag? Siden man skal ligge 500 under det.
Man bruker en kalorikalkulator:
http://www.kalorikalkulator.no/
http://slankenett.no/interaktivt/kaloriforbruk.php
Det finnes nok mange flere også. Her finner du hvor mange kalorier du trenger for å holde den vekten du har nå, sånn omtrent da, og så legger du deg på 2-500 under det. I en lavkaloriverden altså. Jeg er ikke oppe i anbefalt antall kalorier for å holde vekten tror jeg, men fyker ikke akkurat ned i vekt av den grunn.
hvor i trondheim får man kjøpt garn av merket Cortina? og aller helst i den fargen som er SKIKKELIG adventslilla? :( <-- litt sånn som den der:D
TrillTrall
08-12-11, 11:16
hvor i trondheim får man kjøpt garn av merket Cortina? og aller helst i den fargen som er SKIKKELIG adventslilla? :( <-- litt sånn som den der:D
Jens Hoff må vel ha det? De har butikk både på Trondheim Torg og City Syd i alle fall. Ellers vet jeg at både Hokus Pokus (Migosenteret på Byåsen) og Litt av hvert (Risvollan senter) fører Cortina, men vet lite om utvalget.
Ifølge min svært oppdaterte garnekspert søsteren min :) har Obs cortina-garn. Jens Hoff har det nok ikke dessverre :)
Jens Hoff har det ikke, nei. Var innom butikken på Solsiden senest i går kveld og spurte :) Jeg vet OBS! selger, var der i går, men de hadde ikke DEN lillafargen! Kanskje jeg må få venninne i Oslo til å kjøpe og sende oppover :rolleyes:
Photobscura
08-12-11, 13:36
Øh, nå føler jeg meg litt teit, men hva er BMR? Er det det antallet kalorier man skal ligge på for å gå ned i vekt, liksom?
Øh, nå føler jeg meg litt teit, men hva er BMR? Er det det antallet kalorier man skal ligge på for å gå ned i vekt, liksom?
BMR - basal metabolic rate... tror jeg?
Hvilemetabolisme, altså det nettopp din kropp forbruker i et døgn, sengeliggende, for å opprettholde stillestående vekt.
Photobscura
08-12-11, 13:58
BMR - basic metabolic rate... tror jeg?
Hvilemetabolisme, altså det nettopp din kropp forbruker i et døgn, sengeliggende, for å opprettholde stillestående vekt.
Haha, ok. For jeg testa den kalkulatoren for moro skyld. I følge den er min BMR så vidt over 1500. Det er vel omtrent det daglige kaloriintaket mitt i snitt også. Jaja. Bra jeg ikke tror på sånne kalkulatorer, da. :cool:
Edit: Prøvde å fylle i "moderat" og "høyt" i stedet for lat på aktivitetsnivå, men BMR-en ble det samme. Så mulig jeg fortsatt ikke skjønner resultatet ...
Photobscura
08-12-11, 14:02
Eller, nå så jeg "kaloriforbruk derseom du er lett aktiv ... 2097,15". What? Jeg skjønner at jeg ikke er laga for kaloritelling, for jeg skjønner ikke noe av det. (Og jeg har aldri noen gang befattet meg med det). Bruker jeg liksom over 2000 kcal daglig når jeg, som i mitt tilfelle, bare rusler noen timer i uka og sånn? Hm.
Eller, nå så jeg "kaloriforbruk derseom du er lett aktiv ... 2097,15". What? Jeg skjønner at jeg ikke er laga for kaloritelling, for jeg skjønner ikke noe av det. (Og jeg har aldri noen gang befattet meg med det). Bruker jeg liksom over 2000 kcal daglig når jeg, som i mitt tilfelle, bare rusler noen timer i uka og sånn? Hm.Kanskje det er et tall for at du skal beholde samme vekt som du har, men de spør ikke om benbygning og muskelmasse så det må virklig taes med en klype salt, akkurat som BMI-tallet. Heldigvis har vi speil og følsomhet til å kjenne eget flesk. Vi er heldigvis ikke avhengig av tabeller for å avgjøre om vi ser sunne ut.
Photobscura
08-12-11, 15:34
Kanskje det er et tall for at du skal beholde samme vekt som du har, men de spør ikke om benbygning og muskelmasse så det må virklig taes med en klype salt, akkurat som BMI-tallet. Heldigvis har vi speil og følsomhet til å kjenne eget flesk. Vi er heldigvis ikke avhengig av tabeller for å avgjøre om vi ser sunne ut.
Ja, jeg tror jo ikke stort på det, særlig ikke når det er begrenset av så stor generalitet, jeg bare lurte på hva de forskjellige tallene betydde. Har knapt talt en kalori i hele mitt liv. Annet enn i perioder hvor jeg har spist for lite, og sjekket at jeg i det minste lå over 1200.
TrillTrall
08-12-11, 15:37
Jens Hoff har det ikke, nei. Var innom butikken på Solsiden senest i går kveld og spurte :) Jeg vet OBS! selger, var der i går, men de hadde ikke DEN lillafargen! Kanskje jeg må få venninne i Oslo til å kjøpe og sende oppover :rolleyes:
Er det ikke en stor garnbutikk i Fjordgata? Kanskje de har?
Har en bøtte cocosa jeg må bruke opp før den blir harsk.. Tenkte noe julegodis. Noen tips?
Har en bøtte cocosa jeg må bruke opp før den blir harsk.. Tenkte noe julegodis. Noen tips?
After eight: http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=443&pictureid=3177
Bountybiter: http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=443&pictureid=3162
Mandelkonfekt: http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=318&pictureid=1805
Takk:D
Photobscura
08-12-11, 16:35
Skal mye til før cocosa blir harskt. Jeg hadde et glass i et år, så lenge den var godt lukket så var den like fin. .)
Er det ikke en stor garnbutikk i Fjordgata? Kanskje de har?
Åh, stemmer! Garnhuset! :D Jeg glemmer alltid av at den butikken eksisterer. Takk, jeg skal gå innom der!
Ser det skal deles ut smør på Karl Johan,s.gt i morra tidlig! Hva med oss som bor nordpå da:p
Skal mye til før cocosa blir harskt. Jeg hadde et glass i et år, så lenge den var godt lukket så var den like fin. .)
Ja, men jeg takler ikke ren cocosa lenger så hvis ikke jeg finner noe å bruke det til så står det i 100 år.
Ja, men jeg takler ikke ren cocosa lenger så hvis ikke jeg finner noe å bruke det til så står det i 100 år.Jeg har sett konfekt lagd av cocosa. Noen blander det inn med kakao og søtning, kanskje vanilje-essens.http://www.helseogkost.no/oppskrifter/sukkerfritt_snadder/cocosa_konfekt
googlet bare konfekt og cocosa
Photobscura
08-12-11, 19:46
Bounty-sjokolade?
Lagde bounty:) Og ble kvalm bare jeg åpnet cocosaboksen:p Har fått det opp i halsen, kan man mildt si.
Photobscura
08-12-11, 20:25
Bruk det som hårkur! Det er helt glitrende, faktisk. :)
Bruk det som hårkur! Det er helt glitrende, faktisk. :)
Og er vedlig god å smøre seg med :ja:
Jeg blir kvalm av å åpne boksen, så tror neppe jeg skal smøre den noe sted i nærheten av nesa mi:p Men bounty er godt! Så der kan jeg få brukt den opp.
Er det mulig at et menneske smitter et dyr?
Vi har hatt influensa de siste ukene og med det snørra og nyst og holdt på...
Nå har ene katten vår begynt på samme måte. Kan vi ha smittet ham, eller er det helt tilfeldig?
Noen som veit?
nå har jeg akkurat laget min første marsipan"deig" noensinne, og som jeg ser, så er det faktisk ganske sent om kvelden/natten. I oppskriften står det at deigen skal "eltes" sammen til den blir glatt, og henger godt sammen, før den skal hvile i plast, i kjøleskap ca 2-3-4 timer.
Jeg har lyst å la den ligge til jeg våkner igjen jeg, tror dere det går bra?
gjør det noe om den ligger "for lenge" i forhold til oppskriften?
*usikker*
Tror ikke det gjør noe. Men det er veldig lenge siden jeg har laget marsipan.
Så lenge den er pakket godt inn går nok det fint.
pakket den med to lag, lurte på om det var litt overdrevent, men første laget var litt hullete, så la på et nytt lag til. med plast^^
vi får bare se hva samboer og sjef sier imorgen :)
Lovet sjefen min at hun skulle få en smaksprøve.
Selv sa jeg at jeg ikke kunne love det ble bra xD men vi får bare vente å se hehe
Hva er tragant?
Edit: jeg googlet det. Men er det dyrt?
Hva er tragant?
http://no.wikipedia.org/wiki/Tragant
:)
Hva er tragant?
Edit: jeg googlet det. Men er det dyrt?
Ja, men de som har brukt det sier at boksene nesten er evigvarende...?
Okei :) Takk! Prøvde å lage mintkuler med både jbkm og fiberhusk i fjor, men ingen av delene funket. Men jeg har xanthan gum, da. Kanskje det kan funke (er jo også et gummistoff). Er litt blakk etter to og en halv uke i england.. :p
Prøv :ja:
Tragant er dyrt i innkjøp, jeg betalte 122 for en liten boks med 20g..... Men den forrige boksen hadde jeg i et par år :)
Photobscura
09-12-11, 17:49
I min oppskrift på after eight er det ikke noe tragant.
25 g eggehviteproteinpulver
5 dl fløte
300 g sukrin
4 dråper peppermynteessens
After Eight uten sjokolade? :confused:
After Eight uten sjokolade? :confused:Ja, man kan dyppe i smlta sjokolade etterpå om man vil. Jeg skal lage uten det. Prøver imorgen med soyamelk istedenfor fløte.
After Eight uten sjokolade? :confused:
Da blir det mintkuler da :p
Jeg syns det blir for tørt uten tragant. Mangler den lille seigheten :ja:
ja jeg prøvde nå og det funka ikke, noe var alvorlig galt med oppskriften. jeg sletter innlegget.
her er orginalen, jeg hadde blingsa på målene
en liten porsjon, nok til ca ti knapper. Du trenger:
1 dl melis
2 ss fløte
4 dråper peppermynteolje
Sjokolade til å dyppe knappene i
http://fristendelavkarbo.files.wordpress.com/2011/01/dsc00316.jpg?w=300&h=199 (http://fristendelavkarbo.files.wordpress.com/2011/01/dsc00316.jpg)
Bland alt raskt sammen. Massen er nå ganske løs, men det er lett å trykke den ut og lage små knapper ved hjelp av et lite glass. Du kan la massen stå kaldt noen minutter først hvis du vil ha en fastere masse å jobbe med. La knappene stivne i kjøleskapet. Smelt valgfri sjokolade i mikroen, og dypp knappene i sjokoladen. La peppermynteknappene med sjokolade stivne helt i kjøleskapet. Jeg bruker ofte 70% sjokolade, fordi jentene liker den godt.http://fristendelavkarbo.wordpress.com/2011/01/08/mintsjokolade/
Photobscura
10-12-11, 14:12
Noen som kan fortelle meg hvilken plante dette er? Kjøpte den litt impulsivt på Rema for 25 kroner, men det sto ingen steder hva den heter.
Litt sånn utenfor tema her. Finnes det noe høykarbo man kan bruke isteden for tragant, eller er det tragant som gjelder og går uansett? For å få ting seige altså.
Tror ikke tragant er spesifikt lavkarbo, det er en "gjøreseigting" uansett høy eller lavkarbo.
Tror ikke tragant er spesifikt lavkarbo, det er en "gjøreseigting" uansett høy eller lavkarbo.
Tragant er ikke typisk lavkarbo, nei :)
Men finnes det noe annet man kan tilsette som gjør ting seigt?
I hva da?
Sånn som i hjemmelaget marsipan er det kun tragant jeg vet om og alltid har brukt :)
Noen som kan fortelle meg hvilken plante dette er? Kjøpte den litt impulsivt på Rema for 25 kroner, men det sto ingen steder hva den heter.
For meg ser det ut til og være en av rottehale-plantene. Husker ikke helt det latinske navnet, men TROR det heter noe pepper-lignende.
For meg ser det ut til og være en av rottehale-plantene. Husker ikke helt det latinske navnet, men TROR det heter noe pepper-lignende.
pepperomia? Det er "rottehale", men jeg tror ikke bildet til Photo er rottehale.
Photobscura
10-12-11, 17:26
Nei, er nok ikke det. Bladene er veldig små, typ fingerneglstore, om det er til hjelp. :) Hadde vært kjekt å vite hva det er, sånn at jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til vanning, etc.
Nei, er nok ikke det. Bladene er veldig små, typ fingerneglstore, om det er til hjelp. :) Hadde vært kjekt å vite hva det er, sånn at jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til vanning, etc.
Ser det er en del andre pepperomiaer som kanskje kan være riktig:
http://classes.hortla.wsu.edu/hort232/list5/PepObt.html
http://houseplantz.net/peperomia-rotundifolia-creeping-peperomia/
...
Photobscura
10-12-11, 17:38
Det så ikke helt riktig ut, altså ... Jeg studerte bladene litt mer nøyaktig nå, og ser at de har små små runde tagger i kanten, og noen av bladene tenderer til å være rosaaktige, særlig under. Den har veldig lange "greiner", eller hva jeg skal kalle det
Vet ikke hva planten heter, men utifra bladene kan man se at det er en plante som tåler endel tørke. Overvanning får den til å kaste bladene.
Jeg har en elektronisk kjøkkenvekt på veggen. Nå har den konka og jeg trenger en ny, fort.
Er det noen som har noen anbefaling? Denne gangen har jeg lyst til å ha en som står på benken, ikke på veggen. Må være grei å bruke.
Ser det brukes glyserin/glyserol i mange proteinbarer og sånt. Tror det er med på å gjøre de seige.
Jeg har en elektronisk kjøkkenvekt på veggen. Nå har den konka og jeg trenger en ny, fort.
Er det noen som har noen anbefaling? Denne gangen har jeg lyst til å ha en som står på benken, ikke på veggen. Må være grei å bruke.
Vi har denne - kjøpt på jernia.
Billig, lett å bruke og helt enkel. Ingen fancy funksjoner, den bare veier og virker...
http://www.hegdehaugen.no/kjokkenutstyr-og-gaver/diverse-kjokken/kjokkenvekt-digital
Vi har denne - kjøpt på jernia.
Billig, lett å bruke og helt enkel. Ingen fancy funksjoner, den bare veier og virker...
http://www.hegdehaugen.no/kjokkenutstyr-og-gaver/diverse-kjokken/kjokkenvekt-digital
Tusen takk, akkurat noe sånt jeg tenker på :) I morgen skal jeg til Jerniabutikken.
På elkjøp og expert har de en som ser nesten maken ut, med sånn glassplate, som jeg har, 200 spenn.http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=129446 Veldig nøyaktig og måler krydder/g også.
Den var rimelig. Vel - så lenge den måler ned til 1gram og opp til 5 kg synes jeg den er grei. Den gamle kjøkkenvekta målte bare 2gram og opp til 2 kg. og spesielt det siste var idiotisk....
Denne (http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=129448) er bare helt super. Du kan ha den på disken sette den i skapet tar nesten ikke plass siden den er så tynn. Stort display og flere veie enheter.
Jernia har mange stilige kjøkkenvekter :)
F eks denne som er på tilbud nå (http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=651720) (finnes i aluminium og svart også, men syntes den røde var så knæsj :D)
http://www.jernia.no/img/p/200/651720.jpg
Denne (http://www.coolstuff.no/KitchPro-Digital-Kjokkenvekt-og-Litermal) synes jeg var kul og praktisk, siden man noen ganger oppgir mål i "hulmål" og av og til i vekt slår man to fluer i en smekk med denne :)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.