View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Pestodressingen som kjøpes ferdig er god til alt med pinjekjerner :ja:
Du behøver ikke kjøpe den ferdig..:p
Jeg lager ofte pesto
Oppskrift:
Renplukk en basilikum
Rist et par ss pinjekjerner og ha i
1 dl olivenolje
4 fedd hvitløk ( slå de flate og fjern en event spire)
Salt og pepper
Kjøres med stavmikser
Ha i 50 gr reven Parmesan (ikke ferdigrevet i pose. Riv selv)og bland. Du kan
også ha i ureven Parmesan før du bruker stavmikser, men jeg syns den blir bedre når det bare blandes i tilslutt.
Lykke til!
Jeg har brukt det i muffins sammen med kokosmel og hasselnøttmel. Det ble veldig bra. Nå var det sjokolademuffins, da, så smaken ble vel litt overdøvet at kakao, så den kan jeg ikke uttale meg så mye om.
Har tenkt å prøve det i brød snart.
Tusen takk :blomster:
Alltid spennende å høre hva folk synes om nye produkter.
Tar gjerne en tilbakemelding på hvordan det blir i brød også ;)
Jeg tenker å teste i pai etterhvert :)
Edit: Hvilket forhold brukte du av de forskjellige meltypene i muffinsene ?
Edit: Hvilket forhold brukte du av de forskjellige meltypene i muffinsene ?
Ca. en tredjedel av hver, tror jeg.
Ca. en tredjedel av hver, tror jeg.
Tusen takk - igjen :klem:
Tusen takk - igjen :klem:
Bare hyggelig ;)
Du skjønner, jeg har det med å bake sånn litt på måfå av og til - uten oppskrift, bare prøve meg fram, så når folk spør etter oppskrift, så kan jeg bare si: jeg gjorde ca. sånn...
Kan noen forklare meg det som menes her (http://m.kk.no/911452/slik-gjor-du-middagstallerkenen-sunnere)?
Du har kanskje allerede lest saken om hvor stor en middagsporsjon egentlig skal være? Da skjønner du nok også at trikset med å la tallerkenen bestå av 1/2 grønnsaker, 1/4 proteiner og 1/4 karbohydrater er en fin tommelfingerregel om målet ditt er å gå ned i vekt
Når går en grønnsak over fra å være en grønnsak til å bli en karbohydrat???
Eller motsatt, når blir en karbohydrat en grønnsak?
Er det fargen som avgjør? Smaken? Karbene, og i såfall hvor går grensen?
Jeg går utifra at hun mener karbohydrater er ris eller pasta eller brød.
Kan noen forklare meg det som menes her (http://m.kk.no/911452/slik-gjor-du-middagstallerkenen-sunnere)?
Når går en grønnsak over fra å være en grønnsak til å bli en karbohydrat???
Eller motsatt, når blir en karbohydrat en grønnsak?
Er det fargen som avgjør? Smaken? Karbene, og i såfall hvor går grensen?
Jeg går utifra at hun mener karbohydrater er ris eller pasta eller brød.
Det er et kjøkkentriks:
Man regner at en middagsrett skal bestå av protein (kjøtt/fisk/fugl/etc), grønnsaker og STIVELSE (ikke karbohydrater, men "stivelse" som i "potet/ris/pasta/brød/kanskje potenlta" - eventuelt under tvil bønner).
Ok. Har klart å fikse dette før, men ikke denne gang... :p
Facebook og mobilen min har ett koselig samarbeid. Mobilen kvitrer eller buzzer hver gang noen skriver på in "vegg", deler ett bilde med meg, eller kommenterer på samme innlegg som meg.
Kjekt nok, men ikke så kjekt når man har mange venner i USA, som er aktive når jeg skal sove. :o
Jeg har funnet "varsler" og huket av alt, men den fortsetter å pipe.
Dette kom nå etter at jeg la inn en kode, for hindre andre i å logge seg inn på min konto osv. Klarer ikke, husker ikke, velg selv, men får det ikke bort.
Har noen gode råd å gi?
Kan ikke dra på el-butikk for hjelp før neste uke pga jeg har besøk
Ok. Har klart å fikse dette før, men ikke denne gang... :p
Facebook og mobilen min har ett koselig samarbeid. Mobilen kvitrer eller buzzer hver gang noen skriver på in "vegg", deler ett bilde med meg, eller kommenterer på samme innlegg som meg.
Kjekt nok, men ikke så kjekt når man har mange venner i USA, som er aktive når jeg skal sove. :o
Jeg har funnet "varsler" og huket av alt, men den fortsetter å pipe.
Dette kom nå etter at jeg la inn en kode, for hindre andre i å logge seg inn på min konto osv. Klarer ikke, husker ikke, velg selv, men får det ikke bort.
Har noen gode råd å gi?
Kan ikke dra på el-butikk for hjelp før neste uke pga jeg har besøk
El-butikk for å få hjelp med facebook? :confused:
Åpne facebook-applikasjonen din på mobilen.
- Klikk oppe til venstre på de tre strekene
- I den kolonnen til venstre, skroll ned til bunnen og velg "brukerkonto" og klikk så "brukerinnstillinger"
- Gå til "varsler" og huk bort alle valgene.
Ikke helt sikkert det er slik på din mobil, men sånn var det på min mobil i alle fall.
El-butikk for å få hjelp med facebook? :confused:
Åpne facebook-applikasjonen din på mobilen.
- Klikk oppe til venstre på de tre strekene
- I den kolonnen til venstre, skroll ned til bunnen og velg "brukerkonto" og klikk så "brukerinnstillinger"
- Gå til "varsler" og huk bort alle valgene.
Ikke helt sikkert det er slik på din mobil, men sånn var det på min mobil i alle fall.
"El-butikk" er greit nok, Expert har flinke folk som kan hjelpe, ikke med "facebook", men med mitt mobilproblem.
Som jeg skrev i innlegget mitt, jeg har alt gjort det du foreslår.
Dett har jeg sikkert lest om 100 ganger, men nå lurer jeg igjen.
Jeg holder på med kostholdsprogram sammen med ca 400 andre jenter og flere klager på at de har mistet mensen etter at de la om kosten. Jeg derimot. Jeg tar pillene mine som jeg skal og får mensen, selv om jeg ikke skal ha. Why? Jeg har aldri hatt noen problemer med hormonene, sånn sett. Regelmessig mensen osv.
"El-butikk" er greit nok, Expert har flinke folk som kan hjelpe, ikke med "facebook", men med mitt mobilproblem.
Har du iPhone? Da skal det være mulig å gå inn på varsler på instillinger til selve telefonen (altså ikke i Facebook, men innstillinger på skrivebordet ditt). Har ikke min foran meg nå, men her kan man huke vekk varsler og push-innstillinger :)
Så du har gjort dette på mobilen altså? Og ikke på PCen? Jeg regnet med at du bare hadde gjort det på PCen. Det er nok å gjøre det jeg skrev på mobilen min som er en android.
Og dette er absolutt ikke expert sitt problem. Produktet de solgte funker akkurat som det skal. At du har installert et program og forandret på noen settinger og sånt er ikke deres problem... Det blir som å kontakte bilselgeren fordi du trenger nye kjørebriller. Dette er ikke et mobilproblem men facebookproblem. Du kan jo kontakte facebooks hjelpesenter (https://www.facebook.com/help/452400401467000/)?
Kan noen forklare meg hva ritalin rebound effekt er?
når medisinen "minker" i blodet og man endrer oppførsel. f.eks når adhd-kids som går på ritalin for hyperaktivitet begynner å bli hypre og det er på tide med neste dose. tror jeg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rebound_effect
Sånne hold inn "drakter" som Trinny og Susanna selger (og tar på alle deltakerne i programmene nå om kveldene), må hele de av hver gang man skal på toalettet ??
Sånne hold inn "drakter" som Trinny og Susanna selger (og tar på alle deltakerne i programmene nå om kveldene), må hele de av hver gang man skal på toalettet ??
nope: http://www.buyhelse.no/Avdelinger/Helsekost/HOLD-IN-UNDERT%C3%98Y/Hold-in-Figurformer---gir-magisk-effekt-Perfekt-under-bukse--skj%C3%B8rt-og-kjole-4306-p0000003314.aspx
TrillTrall
14-02-13, 21:17
nope: http://www.buyhelse.no/Avdelinger/Helsekost/HOLD-IN-UNDERT%C3%98Y/Hold-in-Figurformer---gir-magisk-effekt-Perfekt-under-bukse--skj%C3%B8rt-og-kjole-4306-p0000003314.aspx
Hvor på den siden står det at ikke hele greia må av ved toalettbesøk? *pusser brillene*
Hvor på den siden står det at ikke hele greia må av ved toalettbesøk? *pusser brillene*
Under produktinfo:
Hold-in figurformer har ingen sømmer og består av 86 % polyamid og 13 % elastan og 1 % bomull. Det er en åpning nedentil som forenkler toalettbesøk. Hold-in figurformer leveres i fargene sort og hudfarget i størrelsene:
Kan man "rense" et saueskinn i snøen? Hundene ligger på det i stuen, men det er blitt litt skittent, tror jeg har maskinvasket det en gang men husker ikke. Nå er det jo snø ute, så da måtte jo det være greit å kunne bruke snøen
Kan man "rense" et saueskinn i snøen? Hundene ligger på det i stuen, men det er blitt litt skittent, tror jeg har maskinvasket det en gang men husker ikke. Nå er det jo snø ute, så da måtte jo det være greit å kunne bruke snøen
Jepp, legg det ut i snøen og bank det godt når du tar det inn igjen :)
Under produktinfo:
Den åpningen må være særdeles liten , hehe, jeg ser den iallefall ikke på bildene. Hvis man åpner den som en boddy mellom beina, så ser jeg for meg at den ruller oppover, og at man ikke får den ned igjen ?
Hadde på meg en sånn tubelignende sak i et bryllupp, og endte opp med at hele greien rullet oppunder armene på meg ! Hehe, gjett om jeg var rød, bustet og forkavet da jeg kom ut av toalettet langt om lenge, etter å ha tvunget den nedover igjen over valker og hele meg :o
Den åpningen må være særdeles liten , hehe, jeg ser den iallefall ikke på bildene. Hvis man åpner den som en boddy mellom beina, så ser jeg for meg at den ruller oppover, og at man ikke får den ned igjen ?
Hadde på meg en sånn tubelignende sak i et bryllupp, og endte opp med at hele greien rullet oppunder armene på meg ! Hehe, gjett om jeg var rød, bustet og forkavet da jeg kom ut av toalettet langt om lenge, etter å ha tvunget den nedover igjen over valker og hele meg :o
Ha ha ha jeg ser det for meg :D og alle trodde sikkert du hadde kost deg litt ekstra på dobesøket :D
Men for å være litt seriøs, jeg har ikke prøvd T&S sin hold-in men sverger til Spanx og de skal jo være ganske like. Det er en slags fransk åpning i skrittet, det et "klaffesystem" som legger seg over hverandre og lukker seg, så det ikke blir full gjennomtrekk i "kjøkkenet hennar mor" :D. Når du setter deg ned vil disse gli fra hverandre og dess mer du setter beina til siden dess mer åpning får du. Kan være en fordel og hjelpe til litt når man er på do, slik at man ikke "søler". Dette fordrer jo at du ikke har truse under og jeg vet mange som synes dette er et ekkelt system. Men jeg har brukt Spanx i mange år og er superfornøyd :)
Hehe Lillemy, ja de tenkte vel sitt. :D Huffameg.
jaja, jeg får ta og sjekke ut ulike varianter av hold inn. Må jo være ok å ta av og på, og man må kunne gå på toalettet uten å slite seg helt ut hehe.
Dett har jeg sikkert lest om 100 ganger, men nå lurer jeg igjen.
Jeg holder på med kostholdsprogram sammen med ca 400 andre jenter og flere klager på at de har mistet mensen etter at de la om kosten. Jeg derimot. Jeg tar pillene mine som jeg skal og får mensen, selv om jeg ikke skal ha. Why? Jeg har aldri hatt noen problemer med hormonene, sånn sett. Regelmessig mensen osv.
Jeg har det som deg. Bruker pillen, men har nå blødninger i hytt og pine. Gjerne litt hver dag.
Sånn hadde jeg det sist jeg holdt på med lavkarbo også, så det må være noe med kostholdet som tuller til syklusen?!
TrillTrall
15-02-13, 14:30
Jeg har det som deg. Bruker pillen, men har nå blødninger i hytt og pine. Gjerne litt hver dag.
Sånn hadde jeg det sist jeg holdt på med lavkarbo også, så det må være noe med kostholdet som tuller til syklusen?!
Lavkarbo (helst de som spiser veldig lite karber kanskje?) normaliserer gjerne hormonstatusen og om man da bruker p-piller kan man risikere litt uvanlige blødninger såvidt jeg har forstått, p-piller påvirker jo hormonene våre. Og kvinner som har hatt uregelmessig eller manglende mens får den gjerne tilbake i en finfin skylus.
Lavkarbo (helst de som spiser veldig lite karber kanskje?) normaliserer gjerne hormonstatusen og om man da bruker p-piller kan man risikere litt uvanlige blødninger såvidt jeg har forstått, p-piller påvirker jo hormonene våre. Og kvinner som har hatt uregelmessig eller manglende mens får den gjerne tilbake i en finfin skylus.
Finfin skylus er kjekt!! :lol:
Jeg gikk på p-sprøyte, var uten mens leeeenge, men fikk mensen tilbake da jeg begynte med lavkarbo. Legen klødde seg i huet og skjønte lite, men lavkarbo fikser jo som kjent hormoner i uorden. :ja:
Jeg fikk også tøys med syklus etter lavkarbostarten. Det virker som om hele hormonsystemet restartes - ikke bare hormonene som styrer apetitt og fettlagring :p Min syklus ble kort og tøysete, og det tok laaaang tid før det stabiliserte seg på 28 dager igjen. Nå har jeg aldri brukt hormonprevensjon, så jeg har ingen erfaring med dét og lavkarbokost. Men jeg har en teori om at man får litt fortgang i eggløsning og slikt når man spiser næringstett og næringsrik mat :) Jeg vil tro at det har vært et evolusjonært fortrinn å bremse forplantningen ved dårlig mattilgang eller tilgang på dårlig mat. Når kroppen får det den trenger er det jo fritt fram, på en måte :p
Har du iPhone? Da skal det være mulig å gå inn på varsler på instillinger til selve telefonen (altså ikke i Facebook, men innstillinger på skrivebordet ditt). Har ikke min foran meg nå, men her kan man huke vekk varsler og push-innstillinger :)
Nei ikke Iphone :)
Så du har gjort dette på mobilen altså? Og ikke på PCen? Jeg regnet med at du bare hadde gjort det på PCen. Det er nok å gjøre det jeg skrev på mobilen min som er en android.
Og dette er absolutt ikke expert sitt problem. Produktet de solgte funker akkurat som det skal. At du har installert et program og forandret på noen settinger og sånt er ikke deres problem... Det blir som å kontakte bilselgeren fordi du trenger nye kjørebriller. Dette er ikke et mobilproblem men facebookproblem. Du kan jo kontakte facebooks hjelpesenter (https://www.facebook.com/help/452400401467000/)?
Jeg mener ikke at det er Expert sitt problem, men at de har flinke folk som kan hjelpe en stakkars gammel dame. :p De har hjulpet med mye rart før og kan sine ting. I hvert fall de som jobber her borte.
Og ja jeg har gjort dette på mobilen.
Takk for hjelpen, blir nok en ordning på det. :)
TrillTrall
15-02-13, 22:35
Finfin skylus er kjekt!! :lol:
*fnis* Man skal ikke kimse av skyluser. Gammelt jungelord. ;)
Lurer på om noen har prøvd å bake/lage noe med det fettreduserte (http://www.funksjonellmat.no/sesam-mel/om/) sesammelet fra Funksjonellmat ?
Nå har jeg prøvd det i brød også. Det var positivt, synes jeg. Brukte det sammen med kokosmel og mandelmel. Brukte mer sesammel enn hver av de andre, og minst kokosmel. Jeg synes det ble bedre enn å bruke bare mandelmel og kokosmel i hvert fall - en litt grovere følelse og smak, ikke så mye men litt.
Hvorfor er det så vanskelig å gå å legge seg?!
Nå har jeg prøvd det i brød også. Det var positivt, synes jeg. Brukte det sammen med kokosmel og mandelmel. Brukte mer sesammel enn hver av de andre, og minst kokosmel. Jeg synes det ble bedre enn å bruke bare mandelmel og kokosmel i hvert fall - en litt grovere følelse og smak, ikke så mye men litt.
Så flott - jeg aner muligheter for rundstykker til mannen i morgen :D
Tusen takk :blomster:
Og dere andre..
Jeg spiser ca. 100 gram karbohydrater hver dag, så er ikke noe veldig lavkarbo det er snakk om. :) Har alltid hatt en fin og regelmessig syklus uten piller, og ikke problemer med blødninger når jeg har tatt pillene mine heller.
Det har skjedd da jeg har skjerpet inn kostholdet før også da.. Da med mindre karbohydrater.
Og dere andre..
Jeg spiser ca. 100 gram karbohydrater hver dag, så er ikke noe veldig lavkarbo det er snakk om. :) Har alltid hatt en fin og regelmessig syklus uten piller, og ikke problemer med blødninger når jeg har tatt pillene mine heller.
Det har skjedd da jeg har skjerpet inn kostholdet før også da.. Da med mindre karbohydrater.
100 gram karbs med rene matvarer er for meg like lavkarbo som 50 gram karb med rene matvarer....
Spiser man rene matvarer og mye grønnsaker, ok da kanskje noe mer ris som et unntak og havner på 150-200gram karbs pr dag. Kan man da ikke si at man lever lavkarbo???
100 gram karbs med rene matvarer er for meg like lavkarbo som 50 gram karb med rene matvarer....
Spiser man rene matvarer og mye grønnsaker, ok da kanskje noe mer ris som et unntak og havner på 150-200gram karbs pr dag. Kan man da ikke si at man lever lavkarbo???
Altså. Jeg har spist lavkarbo i lange stunder og da lagt rundt 50-70 karbohydrater. Trilltrall svarte at dette spesielt skjer når folk legger om til de litt mer strenge versjonene av lavkarbo, derfor sa jeg hvor mye jeg ligger på nå. Dette var ikke et innspill i hva er lavkarbo og hva er ikke lavkarbo-debatten, det var et spørsmål om hvorfor det skjer rare ting med syklusen, når man endrer kosten.:)
Altså. Jeg har spist lavkarbo i lange stunder og da lagt rundt 50-70 karbohydrater. Trilltrall svarte at dette spesielt skjer når folk legger om til de litt mer strenge versjonene av lavkarbo, derfor sa jeg hvor mye jeg ligger på nå. Dette var ikke et innspill i hva er lavkarbo og hva er ikke lavkarbo-debatten, det var et spørsmål om hvorfor det skjer rare ting med syklusen, når man endrer kosten.:) Endring av kosthold, uansett hvordan det endres, er jo en form for stress på kroppen. Og stress kan jo tukle til så mangt. Kanskje forklaringen ligger der?
Endring av kosthold, uansett hvordan det endres, er jo en form for stress på kroppen. Og stress kan jo tukle til så mangt. Kanskje forklaringen ligger der?
Det kan tenkes!:) Dette skjer jo, som jeg kanskje har sagt, også når jeg prøver meg på de litt strengere lavkarbovariantene, men da skjer det gjerne etter ei ukes tid. Nå begynte det ikke før etter over en måned. Men det kan jo være at kroppen har vært opptatt med sykdom og skade tidligere i denne omgangen.
Er det ikke cerazette du bruker da, Nellie? Den kan jo være litt rar sånn. Jeg bruker også den, nettopp fordi den stopper mensen for meg. Men en gang for noen måneder siden fikk jeg mensen likevel uten noen forklaring.
Er det ikke cerazette du bruker da, Nellie? Den kan jo være litt rar sånn. Jeg bruker også den, nettopp fordi den stopper mensen for meg. Men en gang for noen måneder siden fikk jeg mensen likevel uten noen forklaring.
Jo, jeg gjør det. Men når jeg ikke er "flink" med kostholdet så skjer det ikke. Ikke noe utover starten heller. Skjer kun når jeg nettopp har skjerpet meg.:)
Nei jeg bare tenkte dennegangen, jeg. At det kunne være cerazette sin feil og ikke hadde noe med kostholdet å gjøre :)
- hvorfor både Junior og jeg har veldig lett for å begynne å nyse og snørre når vi er ferdige i dusjen ?
Vi kan nyse sikkert 20 ganger etter hverandre, og blir fulle av dritt i nesa. Tenker at det må være noe med pittepittesmå vanndråper som irriterer, men synes det er så rart.
Var det noen som sa som mor - så sønn :confused:
- hvorfor både Junior og jeg har veldig lett for å begynne å nyse og snørre når vi er ferdige i dusjen ?
Vi kan nyse sikkert 20 ganger etter hverandre, og blir fulle av dritt i nesa. Tenker at det må være noe med pittepittesmå vanndråper som irriterer, men synes det er så rart.
Var det noen som sa som mor - så sønn :confused:
Det kan kanskje være noe soppgreier(?) som irriterer. Prøv å vaske ned dusjen med klorin. Slet med det samme der vi bodde før, og fikk det rådet og det virket. Husker ikke helt om det var sopp som var forklaringa, men tror det var det :p
Det kan kanskje være noe soppgreier(?) som irriterer. Prøv å vaske ned dusjen med klorin. Slet med det samme der vi bodde før, og fikk det rådet og det virket. Husker ikke helt om det var sopp som var forklaringa, men tror det var det :p
Godt tips, men jeg tror ikke det. Vi dusjer ikke på samme bad, og jeg opplever dette uansett hvor jeg dusjer :o
Hm... merkelige saker :)
Hm... på noen områder er vi bare sære. :p
Bestekameraten min får en plutselig kløe i øret når han spiser frokost, for å nevne et eksempel.
Bestekameraten min får en plutselig kløe i øret når han spiser frokost, for å nevne et eksempel.
Og jeg hoster veldig når jeg bruker q-tips i øra:p
Ha, ha. Da merlder jeg med dette Junior og Dietta inn i klubben for de sære :p
^ :p
Dette må være et spørsmål som kommer opp mange ganger på et sted som dette, men jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal forholde meg til det: Når folk sier at man har blitt tynn. Hva svarer man da? D:
- Joda, har gått ned masse, men tynn er jeg strengt tatt ikke.
- Jeg kan jo si takk... men det er ikke åpenlyst et kompliment?
- Noen gode vitser jeg kan slå? :p
hva med bare et "javel :) " for å indikere at du ikke ønsker fokus?
hva med bare et "javel :) " for å indikere at du ikke ønsker fokus?
Som oftes ønsker folk å være hyggelig når de sier sånt tenker jeg... Jeg har fått høre det (at jeg har blitt så tynn) fra ukjente (på butikken) og venner/fam. Jeg svarer; Takk, jeg har gått ned noen kg ja, men jeg er ikke i mål ennå da, men så koselig at du sier det...
Jeg har ei venninne som alltid svarer "javel" til kompliments, og da blir jeg litt usikker. Har jeg sagt noe galt lissom? Om jeg sier; Så fint sminket du er, og hun sier "javel", så blir jeg litt satt ut. Hun har forklart meg at hun tenker; var jeg ikke fint sminket før eller?
Jeg sier ikke at du ikke skal svare det Vaskeklut, men jeg selv blir litt usikker når jeg får et slikt svar.
Som oftes ønsker folk å være hyggelig når de sier sånt tenker jeg... Jeg har fått høre det (at jeg har blitt så tynn) fra ukjente (på butikken) og venner/fam. Jeg svarer; Takk, jeg har gått ned noen kg ja, men jeg er ikke i mål ennå da, men så koselig at du sier det...
Jeg har ei venninne som alltid svarer "javel" til kompliments, og da blir jeg litt usikker. Har jeg sagt noe galt lissom? Om jeg sier; Så fint sminket du er, og hun sier "javel", så blir jeg litt satt ut. Hun har forklart meg at hun tenker; var jeg ikke fint sminket før eller?
Jeg sier ikke at du ikke skal svare det Vaskeklut, men jeg selv blir litt usikker når jeg får et slikt svar.
Enig med deg Marella, "javel" høres ikke bra ut. Akkurat som jeg har sagt flere ganger tidligere at "vel...." ikke høres bra ut...
Jeg venter alltid et "ka du mein me det?" etter vel og javel.
Må si meg enig med Marella og Kanutten her jeg.
Hvis jeg gir noen et kompliment og blir møtt med et "javel", så tar jeg det som noe negativt.
Mulig det er forskjellig mening med "javel" i dialektene våre, men jeg ville tatt det negativt, og vært redd for å ha fornærmet noen med komplimentet mitt - ergo ville jeg vært redd for å gi en positiv tilbakemelding en annen gang.
Jeg ville enkelt og greit ha sagt Tusen takk :)
Det handler litt om tonefall og mimikk også da, ikke bare ordene i seg selv.
Nå det er sagt. Jeg skjønner Ziltoidia med at hun synes det er vanskelig å forholde seg til slik. Det er ikke alle som nødvendigvis mener det som en kompliment. Jeg for min del synes det er vanskelig å forholde meg til at noen sier noe som helst om kroppen min og foretrekker at folk lar være å si både positivt og negativt f.eks. Vi er forskjellige.
Det handler litt om tonefall og mimikk også da, ikke bare ordene i seg selv.
Nå det er sagt. Jeg skjønner Ziltoidia med at hun synes det er vanskelig å forholde seg til slik. Det er ikke alle som nødvendigvis mener det som en kompliment. Jeg for min del synes det er vanskelig å forholde meg til at noen sier noe som helst om kroppen min og foretrekker at folk lar være å si både positivt og negativt f.eks. Vi er forskjellige.
Det med tonefall er morsomt. Som også sagt tidligere at hvis vi nordpå sier "kan du vær så vænnlig?" da bør du passe på, for da er det like før du omtrent får en blåveis. Men sier vi "kan du vær så snill?" da er vi ydmyk som få.
Ikke sant.. man vil jo si takk til et kompliment, men "du har blitt tynn" kan jo like gjerne være en bemerkning. Jeg vil nødig være den som gjør det eksplisitt at det er bedre å være tynn enn tykk, ved å si takk.
Det gjör jeg også. ;)
Det gjör jeg også. ;)
Jeg hoster ikke, men det kiler i halsen. :o
det er helt normalt, men jeg gjør det kun pa venstre øre. det er visst en nerve der inne som styrer hosterefleksen. øreleger liker det ikke og sier man da har q-tipsen aaalt for langt inn. jeg bruker qtips allikevel da.. og har faktisk ikke lagd vokspropp som de hyler om at man gjør :p
det er helt normalt, men jeg gjør det kun pa venstre øre. det er visst en nerve der inne som styrer hosterefleksen. øreleger liker det ikke og sier man da har q-tipsen aaalt for langt inn. jeg bruker qtips allikevel da.. og har faktisk ikke lagd vokspropp som de hyler om at man gjør :p
Jeg var nettopp på ønh. De sa at det er gangene mellom øre og svelg som er for trange. De forsker på å sette stenter i denne øregangen innomhus. :p
Jeg var nettopp på ønh. De sa at det er gangene mellom øre og svelg som er for trange. De forsker på å sette stenter i denne øregangen innomhus. :p
Jaggu godt de ikke har planer om å sette stentet utomhus da :D
Jaggu godt de ikke har planer om å sette stentet utomhus da :D
Det gjør de jo allerede, sånn ca. Dren vettu!
Det gjør de jo allerede, sånn ca. Dren vettu!
:lol:
Jeg så liksom for meg et stent midt ute på et jord jeg - med skilt om peker til både øre og svelg :p Litt sånn midt i mellom tuntreet og brønnen ;)
:lol:
Jeg så liksom for meg et stent midt ute på et jord jeg - med skilt om peker til både øre og svelg :p Litt sånn midt i mellom tuntreet og brønnen ;)
:lol: Sikkert dren der også!
Ikke sant.. man vil jo si takk til et kompliment, men "du har blitt tynn" kan jo like gjerne være en bemerkning. Jeg vil nødig være den som gjør det eksplisitt at det er bedre å være tynn enn tykk, ved å si takk.
Hva med noe sånt som: Tja, jeg har jo gått ned en del i hvert fall.
Hva med noe sånt som: Tja, jeg har jo gått ned en del i hvert fall.
Det er et god forslag, ja.
Samtidig skal det lite før man høres ut som om man vrir seg unna komplimenter bare for at den andre skal gjenta det. :p
Det er et god forslag, ja.
Samtidig skal det lite før man høres ut som om man vrir seg unna komplimenter bare for at den andre skal gjenta det. :p
Jo, men det kommer vel igjen litt an på situasjoen og hvordan man sier det. Det er vel så og si umulig å finne noe som ikke på en eller annen måte kan misforstås.
Hva gjør man når poden som går i 10. spør om han kan få ha overnatting? Jeg sier jo seff 'ja'. Men mållaus ble jeg da jeg oppdager at overnattingsbesøket er ei jente. Er ikke det litt tidlig?
Hvor gammel er man i 10.? 15-16?
Hvor gammel er man i 10.? 15-16?
Han blir 16 i august. Jeg ringte og snakket med foreldrene hennes og det var helt ok at hun overnatter hos oss. Jeg har seff rigget til på gjesterommet, mest som en greie for meg selv antar jeg.
Han blir 16 i august. Jeg ringte og snakket med foreldrene hennes og det var helt ok at hun overnatter hos oss. Jeg har seff rigget til på gjesterommet, mest som en greie for meg selv antar jeg.
Da jeg var 16 år, ble jeg sammen med en gutt som var et år yngre. Jeg fikk overnatte hos han med det sammen, men helt til jeg fylte 18 år (vi var sammen noen år) måtte jeg sove på gjesterommet! :p
Når de var hjemme, da!;)
Da Sønnen var 13, fikk han kjærestebesøk fra Sverige. Jenta hadde fyllt 14 og moren kontaktet meg på mail og sa at det var helt greit for henne at datteren sov på samme rom som Sønnen! :eek:
Jeg vurderer å gi sambo flybilletter til en storbyweekend i bursdagsgave. Hva ville dere gått for av Berlin eller London? Jeg har aldri vært noen av stedene, sambo har vært en veldig kort tur i London så vi er egentlig helt på scratch i forhold til begge. Det blir i midten av april, om det har noe å si.
Det må da være en fin ordning det! Synes nå jeg :ja:
Morsomt dette med overnatting i forhold til alder osv. Husker når jeg var 15 overnattet jeg ofte hos en guttevenn, og sov sammen med han, uten noen "ulumskheter". Nå idag er det vel kanskje annerledes, men alt jeg har å si er: om ungdommene deres vil ha sex, så finner de garanter en tid og plass til det Uansett. Det eneste jeg vet om som tips er å sørge for at ungdommen din er klar over hvor viktig beskyttelse er, om de går så langt. Og at du selvfølgelig viser/sier klart ifra at du håper de venter, men om de skulle lure på noe, så må de bare spørre.
Var det min mor sa til meg, og jeg var 19 og i et fast forhold første gang, så hvem vet, kanskje det hjalp til min "sene" debut :-)
Morsomt dette med overnatting i forhold til alder osv. Husker når jeg var 15 overnattet jeg ofte hos en guttevenn, og sov sammen med han, uten noen "ulumskheter". Nå idag er det vel kanskje annerledes, men alt jeg har å si er: om ungdommene deres vil ha sex, så finner de garanter en tid og plass til det Uansett. Det eneste jeg vet om som tips er å sørge for at ungdommen din er klar over hvor viktig beskyttelse er, om de går så langt. Og at du selvfølgelig viser/sier klart ifra at du håper de venter, men om de skulle lure på noe, så må de bare spørre.
Var det min mor sa til meg, og jeg var 19 og i et fast forhold første gang, så hvem vet, kanskje det hjalp til min "sene" debut :-)
Min og, hun mente det generelt om alt gale ungdommer kan finne på. Trengte ikke gjøre det om kvelden/natten - kunne likeså gå ut i storefri og lage trøbbel for meg selv. Så det viktigste var alltid å tørre å spørre. Og var jeg på fest sent, insisterte de at de skulle hente meg. Dette ble ganske populært hos hele vennegjengen siden vi hadde syvseter:D
Jeg har så veldig lyst til syden og få en uke med sol og varme, men nå vil ikke kjæresten min til Tyrkia i år. Vi har vært i Alanya de siste 4 årene, på samme stedet og er blitt godt kjent med de som bor og jobber der. Det jeg er ute etter er et sted som er rimelig. I Tyrkia så lever man billig. Får store gode måltider for småpenger. Ja, det meste er rimelig. Er man heldig så får man også reisen billig. Er ufør, så det er liksom ikke så greit hvis det går for masse penger. Synes også det er viktig at man er trygg der, reiser ikke til bulgaria f.eks. Gjerne strand så man kan bade,
Problemet er at jeg aldri har vært andre steder. Jeg vet bare at mange steder er mye dyrere enn tyrkia. Hadde blitt glad for noen forslag slik at jeg kan gi en liste til kjæresten min, så kanskje jeg får ham med meg på en liten ferie i år også :-)
Kjenner virkelig jeg trenger en dose sol og varme, komme vekk fra hverdagen, god mat og drikke, andre omgivelser ... ja - ferie :)
Planlegger innkjøp av en ordentlig kjøkkenmaskin eller food processor (er vel mye overlapp i hvilke oppgaver disse takler nå?) etterhvert, men jeg er mest interessert i en hvor mest mulig lar seg vaske i oppvaskmaskin. Dette er ikke den informasjonen som listes ivrigst i de produktomtalene jeg finner, så... tips?
Planlegger innkjøp av en ordentlig kjøkkenmaskin eller food processor (er vel mye overlapp i hvilke oppgaver disse takler nå?) etterhvert, men jeg er mest interessert i en hvor mest mulig lar seg vaske i oppvaskmaskin. Dette er ikke den informasjonen som listes ivrigst i de produktomtalene jeg finner, så... tips?
Kenwood sitt tilbehør til Chef og Major er jeg vant til å vaske i oppvaskmaskin. Fungerer fin-fint!
Jeg har så veldig lyst til syden og få en uke med sol og varme, men nå vil ikke kjæresten min til Tyrkia i år. Vi har vært i Alanya de siste 4 årene, på samme stedet og er blitt godt kjent med de som bor og jobber der. Det jeg er ute etter er et sted som er rimelig. I Tyrkia så lever man billig. Får store gode måltider for småpenger. Ja, det meste er rimelig. Er man heldig så får man også reisen billig. Er ufør, så det er liksom ikke så greit hvis det går for masse penger. Synes også det er viktig at man er trygg der, reiser ikke til bulgaria f.eks. Gjerne strand så man kan bade,
Problemet er at jeg aldri har vært andre steder. Jeg vet bare at mange steder er mye dyrere enn tyrkia. Hadde blitt glad for noen forslag slik at jeg kan gi en liste til kjæresten min, så kanskje jeg får ham med meg på en liten ferie i år også :-)
Kjenner virkelig jeg trenger en dose sol og varme, komme vekk fra hverdagen, god mat og drikke, andre omgivelser ... ja - ferie :)
Er kanskje ikke nødvendigvis så billig å reise dit, men å bo og leve på Kreta er ganske så billig. Har hørt mye fint om Bulgaria, som i følge det jeg har lest er billigste stedet å feriere. Jeg tror du kan finne trygge og fine steder i de fleste land, er vel mer pris som varierer. Jeg har derimot hørt mye drit om Tyrkia og Alanya, så man kan jo snu det den veien også.. Se på det som et eventyr! Kjempekjekt å oppleve nye steder!
Takk for tipset Anarko :-) Skal skrive Kreta på listen
Hehe ser for meg Bulgaria som sånn skummelt land hvor man bli kiddnappet og voldtatt osv.
Flere med anbefalinger?
Vasker alt til Kenwooden i oppvaskmaskinen, MEN både maskinen og bollen er store og tunge!
Hadde jeg valget på nytt, hadde det blitt en mindre letter maskin, feks denne fra Bosch (http://www.flust.no/kjoekken/kjoekkenapparater/kjoekkenmaskin/bosch-profimixx-44-kjoekkenmaskin-mum4405/). Jeg har rett og slett ikke armer til å holde på med den store, tunge greia fra Kenwood og har skaffet meg en håndmikser med stativ i tillegg for å slippe å dra frem Kenwooden hver gang jeg skal gjøre noe på kjøkkenet!
De aller fleste deler kan vaskes i maskin i dag, så det tror jeg ikke er noe problem!:)
Hehe ser for meg Bulgaria som sånn skummelt land hvor man bli kiddnappet og voldtatt osv.
Flere med anbefalinger?
Her er jeg enig med Anarko. :ja: Kreta er det veldig billig å bo og det er en fantastisk øy!
Jeg har vært i Bulgaria og ikke noe skummelt der. ;) Drar du til Albena så er dessuten hele stedet inngjerdet...
Tyrkia og Alanya har jeg vært to ganger og kan ikke skjønne den fascinasjonen mange har. Andre gangen dro jeg dit t.o.m fordi jeg hørte andre skrøyt så fælt og måtte tilbake for å se om jeg hadde gått glipp av noe. Det var det IKKE...
Dessuten var Tyrkia myyyyye dyrere enn Bulgaria og jeg synes ikke det var stort billigere enn Hellas eller Spania. :nei:
Mallorca ligger mitt hjerte nært, så anbefaler en tur dit! :D
Flere med anbefalinger?
Seriøst?! Kanskje hvis du er fjorten og jubeldrita... Men det kan man jo hvor som helst. Jeg syns Tyrkia er skumlere enn Bulgaria, selv om jeg liker landet Tyrkia godt. Befolkningen derimot.... :rolleyes:
Kreta syns jeg er et søplete overturistifisert høl. :o Mallorca er mye bedre da, siden de har pusset opp øya endel, men det er ganske dyrt.
Forøvrig er Egypt mye billigere, mye finere hoteller og mer eksotisk. Men om det er snakk om sommerhalvåret har mange snakket varmt om Kroatia i det siste. Skal være billig også.
TrillTrall
19-02-13, 21:39
Ikke så rart det - det er visstnok ett punkt inne i øret som trigger hosterefleksen. :) Rare kroppen.
Her er jeg enig med Anarko. :ja: Kreta er det veldig billig å bo og det er en fantastisk øy!
Anbefaler også Kreta, har reist der i mange år og har fastboende venner (Kretiske) der nede. Jeg synes ikke det er så dyrt, men jeg går heller ikke på de verste turiststedene og spiser. Det er lett og bli kjent med folk så lenge man er hyggelig og vennlig selv. Har hørt mange som sier at Tyrkia faktisk ikke er så mye billigere lengre. Det er alle mulige typer strender, samt fjell som akkurat nå er snølagt og folk går på ski der :) Priser på fly7Hotel kommer ann på når du reiser. Kan du reise utenom høysesong kan du gjøre fantstiske kupp og bo veldig godt.
Er det mye turister der, ja det kan jeg love deg men det er det nå gud-hjelpe-meg både i Spania, Tyrkia og Bulgaria også. Det kommer veldig an på hvor du velger hotel og jeg anbefaler på det sterkeste og leie bil og ta seg litt rundt i den lokale faunaen :D Tør du ta deg litt opp i fjellene og utenfor allfarvei kan du oppleve fantastisk mat, gammel kultur og gjestfrihet. Kan gi deg mange anbefalinger.
Dersom du velger hotell på de største turiststedene, spiser på tursitrestaurantene og følger strømmen som en annen sau, så vil det nok virke som et overturistifisert høl som andre påpekte, men det gjør de fleste sydenplasser spør du meg.
Uansett hvor du velger å reise så er det kun du som kan gjøre det til en flott ferieopplevelse. Det blir rett og slett det du gjør det til selv.
Min og, hun mente det generelt om alt gale ungdommer kan finne på. Trengte ikke gjøre det om kvelden/natten - kunne likeså gå ut i storefri og lage trøbbel for meg selv. Så det viktigste var alltid å tørre å spørre. Og var jeg på fest sent, insisterte de at de skulle hente meg. Dette ble ganske populært hos hele vennegjengen siden vi hadde syvseter:D
Og Silje21. Amen, som jeg skulle skrevet det selv :)
Jeg visste spørsmålet kom til å dukke opp snart da sønnen på 15,5 fikk seg kjæreste. Først spurte jeg pappan, slik at vi skulle ha samme mening. Da spørsmålet dukket opp ble svaret ja, det er i orden. Siden jeg alltid har hatt et åpent og greit forhold til mine barn var det naturlig og si noe om at jeg ikke ønsket å bli bestemor ;) Jeg snakket med sønnen og kjæresten om dette med å ta ansvar for egne valg osv. Tilfeldighetene gjorde at to ungdommer i nærheten akkurat hadde fått barn, og det var derfor naturlig å snakke om dette. De har nå vært sammen i 3,5 år og det ser ut til at de kommer til å holde sammen i overskuelig fremtid. De skal hvertfall ikke ha non unger føøør de er 25.
Dattern på nå akkurat 17 hadde sin første overnatting da hun var 16,5. Og fikk stort sett samme beskjed som de andre ;)
Tenker at det er viktig å snakke om evt konsekvenser, det være seg positive eller negative, av det å debutere seksuelt i såpass ung alder.
Og Silje21. Amen, som jeg skulle skrevet det selv :)
Jeg visste spørsmålet kom til å dukke opp snart da sønnen på 15,5 fikk seg kjæreste. Først spurte jeg pappan, slik at vi skulle ha samme mening. Da spørsmålet dukket opp ble svaret ja, det er i orden. Siden jeg alltid har hatt et åpent og greit forhold til mine barn var det naturlig og si noe om at jeg ikke ønsket å bli bestemor ;) Jeg snakket med sønnen og kjæresten om dette med å ta ansvar for egne valg osv. Tilfeldighetene gjorde at to ungdommer i nærheten akkurat hadde fått barn, og det var derfor naturlig å snakke om dette. De har nå vært sammen i 3,5 år og det ser ut til at de kommer til å holde sammen i overskuelig fremtid. De skal hvertfall ikke ha non unger føøør de er 25.
Dattern på nå akkurat 17 hadde sin første overnatting da hun var 16,5. Og fikk stort sett samme beskjed som de andre ;)
Tenker at det er viktig å snakke om evt konsekvenser, det være seg positive eller negative, av det å debutere seksuelt i såpass ung alder.
Poden min ble sur på meg fordi jeg gjorde forskjell på vennene hans. Jeg kan forstå ham for jeg hadde stort sett bare guttevenner da jeg var lita. Og har det fremdeles. :love:
takk for reisetips :-) Nå gjelder det bare å overtale ham til å ønske sol og varme hehe.
Fra syden til brodder... Hvor får man kjøpt skikkelig gode brodder? (Butikk)
TrillTrall
20-02-13, 21:36
Skobutikker? Jernia? Sportsbutikker?
Xxl eller enklere liv.
Hva slags kjoler bruker 11 åringer på skoleball? De er jo gjerne lange, tynne og hengslete, ikke noen former som fyller ut en kjole som passer for ungdommer, og gjerne for store for barnekjoler. Midt i mellom liksom. Fint om noen kan linke noen eksempler. Er bare tante, men dette med kjole viser seg å være vanskelig.
Hva slags kjoler bruker 11 åringer på skoleball? De er jo gjerne lange, tynne og hengslete, ikke noen former som fyller ut en kjole som passer for ungdommer, og gjerne for store for barnekjoler. Midt i mellom liksom. Fint om noen kan linke noen eksempler. Er bare tante, men dette med kjole viser seg å være vanskelig.
Min niese fylte 11 år forrige uke og var på ball en i kjole nesten lik denne:
http://i1.ztat.net/large/M4/02/1C/02/19/17/M4021C021-917@1.1.jpg
TrillTrall
21-02-13, 09:04
Snupsa her er riktignok 12 år, men på årets nyttårsball var hun nydelig i en lys grønn kjole, stroppeløs og den går ca. til knærne, hun har riktignok ikke mye å fylle den med oventil så hun var nok påpasselig med at den ikke skulle skli ned. :) Sølv-sandaler, lyse, tynne strømpebukser og et florlett hvitt skjerf-sjal over skuldrene og blomster i samme grønnfarge som skoene i det lange, lyse - og for anledningen krøllete - håret. Hun var aldeles nydelig! Sier den stolte mor heeeeelt objektivt... :D
Noen av jentene hadde hatt vanlige sommerkjoler, andre mer selskapskjoler. Jeg synes det var spesielt morsomt at Snupsa mi kjøpte kjolen selv, for egne penger, da vi var på Kreta i fjor sommer nettopp med tanke på nyttårsballet. :)
Vet ikke når du skal bruke broddene, men om det er til turgåing, vil jeg anbefale sko med broddene innebygd!! Beste kjøpet ever! Bruker de til jogging på glattisen hver vinter!
Eg har snowline spikes chainsen light (http://www.kochalpin.at/lightchainsenspikes0.html), dei er lette å få på og av og er gode å gå med. Eg har også eit par Yaktrax, og dei fungerer for så vidt, men dei er meir plunder å få på og av, og dei sklir meir.
Yaktrax kjøpte eg på Intersport, Snowline på Gmax.
Vet ikke når du skal bruke broddene, men om det er til turgåing, vil jeg anbefale sko med broddene innebygd!! Beste kjøpet ever! Bruker de til jogging på glattisen hver vinter!
Her i byen har apotek1 - vet ikke hvor bra de er. (Så reklamen fra vinduet på jobben. ;) )
Her i byen har apotek1 - vet ikke hvor bra de er. (Så reklamen fra vinduet på jobben. ;) )
Og her har de på Megaen. Synes og huske at det er et merke de reklamerer for på tv.
Altså, Trinny og Susannah kommer sånn tilfeldig ruslende nedover en gate, prater litt om ditt og datt, og finner tilfeldigvis en jente som sitter på en benk, eller står i en butikk. Og så snakker de plutselig sammen som nære og gamle venner, om hvor vanskelig livet er, mobbing og alvorlige sykdommer ..... og så blir de med i programmet.
da begynner jeg å lure. For møter de faktisk tilfeldigvis så mange håpløse og interessante og villige folk, bare ved å vandre ned den gaten, og begynne å prate med noen ??
Eller er dette arrangert på forhånd. Sånn: Nå sitter du der og ser opptatt ut, og så kommer vi, og så prater vi litt, og så sier du ja til å få motehjelp, og så kommer det på tv. ??
Jeg hadde vel rygget baklengs tror jeg, for å komme bort fra kamera, og hadde jeg turt å snakke med dem, så hadde jeg ikke nevnt ordet mobbing, vanskelig oppvekst osv osv. For hvorfor skal hele landet vite slike ting da ?
Så, er det noen som vet om dette er tilfeldige møter, eller er det faktisk bare et forsøk på å få det til å se naturlig ut?
Synes programmet er veldig gøy, og liker å se på, men har liksom hengt meg litt opp i dette med de tilfeldige møtene hehe.
Altså, Trinny og Susannah kommer sånn tilfeldig ruslende nedover en gate, prater litt om ditt og datt, og finner tilfeldigvis en jente som sitter på en benk, eller står i en butikk. Og så snakker de plutselig sammen som nære og gamle venner, om hvor vanskelig livet er, mobbing og alvorlige sykdommer ..... og så blir de med i programmet.
da begynner jeg å lure. For møter de faktisk tilfeldigvis så mange håpløse og interessante og villige folk, bare ved å vandre ned den gaten, og begynne å prate med noen ??
Eller er dette arrangert på forhånd. Sånn: Nå sitter du der og ser opptatt ut, og så kommer vi, og så prater vi litt, og så sier du ja til å få motehjelp, og så kommer det på tv. ??
Jeg hadde vel rygget baklengs tror jeg, for å komme bort fra kamera, og hadde jeg turt å snakke med dem, så hadde jeg ikke nevnt ordet mobbing, vanskelig oppvekst osv osv. For hvorfor skal hele landet vite slike ting da ?
Så, er det noen som vet om dette er tilfeldige møter, eller er det faktisk bare et forsøk på å få det til å se naturlig ut?
Synes programmet er veldig gøy, og liker å se på, men har liksom hengt meg litt opp i dette med de tilfeldige møtene hehe.
Vil tru dei annonserer på dei aktuelle plassane på forhånd om folk er interesserte.
So plukkar dei ut kandidata av dei 'påmeldte' :)
TrillTrall
21-02-13, 20:55
Man må jo melde seg på og det er selvfølgelig regissert det der. :)
Siden de søker etter deltagere til neste sesong i reklamepausene går jeg ut fra det er folk som har søkt...
I tillegg var det jo denne saken om de som følte seg lurt til å se mest mulig jævlig ut og ikke gå til frisøren på månedsvis osv når de skulle filmes.
Siden de søker etter deltagere til neste sesong i reklamepausene går jeg ut fra det er folk som har søkt...
I tillegg var det jo denne saken om de som følte seg lurt til å se mest mulig jævlig ut og ikke gå til frisøren på månedsvis osv når de skulle filmes.
oi det har jeg ikke fått md meg !
Jeg syns de er veldig bra. De er ikke så stive i gummien som andre jeg har prøvd og enkle å smette på.
Jeg syns de er veldig bra. De er ikke så stive i gummien som andre jeg har prøvd og enkle å smette på.
Og der tenkte jeg koffert ja ......... må jo være kondomer du mener ? hehe
Har sett meg ut desse broddene: http://www.enklereliv.no/nordic-grip-ekstrem.html
De er fantastiske! Men må ta buss utav sentrum osv for å kjøpe de, så skal ha en runde på apotek og diverse steder i sentrum før jeg eventuelt reiser ut på nærmeste enklere liv butikk. Takker for tips! :) Er til jogging i by og i fjell jeg skal ha de.
TrillTrall
22-02-13, 09:15
Har sett meg ut desse broddene: http://www.enklereliv.no/nordic-grip-ekstrem.html
De er fantastiske! Men må ta buss utav sentrum osv for å kjøpe de, så skal ha en runde på apotek og diverse steder i sentrum før jeg eventuelt reiser ut på nærmeste enklere liv butikk. Takker for tips! :) Er til jogging i by og i fjell jeg skal ha de.
Du kan jo bestille dem på nettbutikken til Enklere liv?
Du kan jo bestille dem på nettbutikken til Enklere liv?
Må ha de til i morgen, så tar heller turen :)
Jeg var på min første trening på torsdag. Torsdags ettermiddag ble jeg dårlig; vondt i hodet og brystet. Fredag var det så vidt jeg klarte gå på jobb. Lørdag lå jeg fullstendig utslått og i dag sliter jeg fremdeles med et veldig trykk i hodet.
Trykket i hodet blir bedre når jeg ligger.
Jeg har hatt slik vondt før og har derfor tatt både mr av hodet og spinalpunksjon for å sjekke trykket i hodet. Jeg påstår at jeg ble slik grunnet treninga som lå på ca 85% av makspuls.
Spørsmålet er da; hvor lenge varer dette?? Jeg orker ikke tanken på å trene hvis jeg skal bli sengeliggende etter hver trening?
Jeg var på min første trening på torsdag. Torsdags ettermiddag ble jeg dårlig; vondt i hodet og brystet. Fredag var det så vidt jeg klarte gå på jobb. Lørdag lå jeg fullstendig utslått og i dag sliter jeg fremdeles med et veldig trykk i hodet.
Trykket i hodet blir bedre når jeg ligger.
Jeg har hatt slik vondt før og har derfor tatt både mr av hodet og spinalpunksjon for å sjekke trykket i hodet. Jeg påstår at jeg ble slik grunnet treninga som lå på ca 85% av makspuls.
Spørsmålet er da; hvor lenge varer dette?? Jeg orker ikke tanken på å trene hvis jeg skal bli sengeliggende etter hver trening?
Har du fibromyalgi? Det har jeg, og den har fått skylda for at jeg avogtil reagerer sånn på uvant aktivitet.
Er det noen som vet om det finnes en stormote-butikk i Tallinn?
Sambo svetter MYE, særlig på nettene. Sover alltid med ett til to håndklær på puta og bruker sommerdyne hele året. Jeg mener at dette ikke er helt normalt, og burde sjekkes? Hva kan det være?
Sambo svetter MYE, særlig på nettene. Sover alltid med ett til to håndklær på puta og bruker sommerdyne hele året. Jeg mener at dette ikke er helt normalt, og burde sjekkes? Hva kan det være?
Vil gjerne vite når du finner svar! Minstepoden er likedan. Fra han var bitteliten har han svettet mye. Desto værre har det blitt nå i puberten. Jeg husker at jeg skjemtes da jeg leverte ham i barnehagen. Ikke bare det at han svettet mye, men det var en stram svettelukt. Helt fra han var nyfødt har det vært slik.
TrillTrall
24-02-13, 21:56
Jeg har en venninne som hadde en guttunge som var sånn, han hadde diabetes 1 viste det seg...
Kan også være et symptom på høyt stoffskifte. (Ikke diagnostiserende alene.)
Kan også være et symptom på høyt stoffskifte. (Ikke diagnostiserende alene.)
Men det kommer vel ofte med vekttap, det sliter han ikke akkurat med for å si det sånn... :p
Kan vel være alt fra evt kroppsstørrelse, medisiner eller kanskje han bare er sånn?
Men det kommer vel ofte med vekttap, det sliter han ikke akkurat med for pris det sånn... :p
Ofte, men ikke uten unntak. Jeg hadde lavt stoffskifte med diaré - det er også atypisk. ;)
Men han bør absolutt ha mer enn ett symptom, ja. :)
Det kan være så enkelt (og så vankelig) som stress. Jeg har alltid svettet mye men de siste årene har det bare blitt verre og verre. Legen kunne ikke finne noe spesielt på prøver (stoffskifte, blodtrykk, mineralbalanse, borrelia, hormonspeil osv osv), men kiropraktoren foreslo at jeg skulle prøve akupunktur og det hjalp. Fra å våkne som en våt bylt (måtte skifte på senga flere ganger i uka), til å bare være litt klam på stressa netter er helt fantastisk. Jeg merker også at jeg langt i fra er så svett etter en høyintensitets spinnigtime som jeg var før. Jeg måtte også ta med klesskift bare for å gå på shopping en lørdag :o
Har som sagt ikke funnet noe direkte fysisk på meg, men min kropp har vært i total overdrive og stressa i mange år, selv om jeg egentlig ikke følte det sånn i hodet. Problemet ble bare værre og værre, men akupunktur over tid har gitt helt fantastiske resultater. Men selvfølgelig bør det ta noen prøver hos lege, som f.eks det som går på hormonell ubalanse.
Photobscura
25-02-13, 19:15
Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt arnicaolje, og om det er dyrt? (Tror det heter solblom på norsk.)
Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt arnicaolje, og om det er dyrt? (Tror det heter solblom på norsk.)
Jeg jobbet flere år i en sunkost butikk, å vi solgte det der, under navnet arnica, så jeg ville gått innom en helsekostbutikk
Photobscura
25-02-13, 19:17
Jeg jobbet flere år i en sunkost butikk, å vi solgte det der, under navnet arnica, så jeg ville gått innom en helsekostbutikk
Takker!
Når man har gått i barnehagen ett år, og vil fortsette samme sted, må man likevel søke på opptaket?
Når man har gått i barnehagen ett år, og vil fortsette samme sted, må man likevel søke på opptaket?
Niks! Har dere ikke fått spørsmål fra barnehagen?
Jeg har nettopp fyllt ut et skjema fordi Prinsen SKAL skifte barnehage og der står det at de som skal fortsette ikke trenger å foreta seg noe som helst!
Iherb har forskjellige bl.a. Weleda sin dersom du har tid å vente på postgangen.
det er denne du får kjøpt i norge http://www.iherb.com/Weleda-Arnica-Massage-Oil-100-ml-3-4-fl-oz/6728, men den er mye billigere å bestille.
Photobscura
25-02-13, 22:07
Iherb har forskjellige bl.a. Weleda sin dersom du har tid å vente på postgangen.
det er denne du får kjøpt i norge http://www.iherb.com/Weleda-Arnica-Massage-Oil-100-ml-3-4-fl-oz/6728, men den er mye billigere å bestille.
Takk, men jeg trenger den ASAP! Har slått ryggen min skikkelig, og vil bli bra fort, og jeg er ikke så begeistra for disse store mengdene med sterke smertestillende. Fikk tips av akupunktøren min om arnicaolje, som han også har brukt på meg tidligere og som jeg synes lindrer godt. :)
Takk, men jeg trenger den ASAP! Har slått ryggen min skikkelig, og vil bli bra fort, og jeg er ikke så begeistra for disse store mengdene med sterke smertestillende. Fikk tips av akupunktøren min om arnicaolje, som han også har brukt på meg tidligere og som jeg synes lindrer godt. :)
Helios butikkene fører mange Weleda varer,mulig arnica også ?
Er en Helios butikk ved frognerbadet bla.
God bedring
Photobscura
26-02-13, 08:51
Helios butikkene fører mange Weleda varer,mulig arnica også ?
Er en Helios butikk ved frognerbadet bla.
God bedring
Takk! Det er også en i Hausmannsgate, som er mye nærmere meg. :) Men ellers har de Weleda på Sunkost rett rundt hjørnet her. :)
Huffda, god bedring. Håper du får tak i olje og at den hjelper :)
Photobscura
26-02-13, 09:09
Takk! It only hurts when I breath. :p
Takk! It only hurts when I breath. :p
Kan være en ribbensbrist, da.... Du bør nesten kjenne på om du skal ta en tur på rtg først (har sikkert ikke noe å si for reisinga di - har du lite nok vondt til å dra så har du det også med en diagnose... men kan være greit å vite.)
Photobscura
26-02-13, 10:12
Kan være en ribbensbrist, da.... Du bør nesten kjenne på om du skal ta en tur på rtg først (har sikkert ikke noe å si for reisinga di - har du lite nok vondt til å dra så har du det også med en diagnose... men kan være greit å vite.)
Nei, det er i/rundt korsryggen, og jeg var på legevakta på søndag og tok røntgen og ble undersøkt behørlig. Jeg har rett og slett bare slått meg skikkelig! :o
Det gjør ekstra vondt når jeg trekker inn pusten, kremter, hikker etc. Jeg puster stort sett fra magen, så da kjennes det!
Lillebror svettet også utrolig mye. Han har alltid vært VELDIG varm av seg. Jeg er varm av meg, men han er ekstrem. Dyna hans var nesten gjennomvåt av svette da han våknet. Han er bedre nå da. Men han går fortsatt sjeldent med jakke (før måket han snø i t-skjorte). Han har ADHD forresten. Ikke bare sånn "vanskelig unge, sikkert ADHD", men hjerneskanninger og sånt som førte til skikkelig diagnose.
Lillebror svettet også utrolig mye. Han har alltid vært VELDIG varm av seg. Jeg er varm av meg, men han er ekstrem. Dyna hans var nesten gjennomvåt av svette da han våknet. Han er bedre nå da. Men han går fortsatt sjeldent med jakke (før måket han snø i t-skjorte). Han har ADHD forresten. Ikke bare sånn "vanskelig unge, sikkert ADHD", men hjerneskanninger og sånt som førte til skikkelig diagnose.
Du? Det er ikke forskjell på diagnose og skikkelig diagnose...
Du? Det er ikke forskjell på diagnose og skikkelig diagnose...
Jo det er det. Det er forskjell på diagnosen "folk" stiller og diagnosen leger stiller. "vanskelig unge, sikkert ADHD" er ikke en diagnose. "ADHD" er en diagnose. I tillegg er det forskjell på usikker og sikker. Man KAN ha noe. Man kan også ha en foreløpig diagnose. En såkalt tentativ diagnose.
Jo det er det. Det er forskjell på diagnosen "folk" stiller og diagnosen leger stiller. "vanskelig unge, sikkert ADHD" er ikke en diagnose. "ADHD" er en diagnose. I tillegg er det forskjell på usikker og sikker. Man KAN ha noe. Man kan også ha en foreløpig diagnose. En såkalt tentativ diagnose.
Det jeg mener er at man får diagnosen uten hjernescanning. Jeg har selv en pode med add og en med adhd. Hjernescanning er fremdeles på prøvestadiet.
Og diagnosen folk stiller er ingen diagnose; de tror, antar.
Det jeg mener er at man får diagnosen uten hjernescanning. Jeg har selv en pode med add og en med adhd. Hjernescanning er fremdeles på prøvestadiet.
Hun skriver jo ingenting om at det var mistanke om ADHD som grunnla for hjernescanning da.
Og diagnosen folk stiller er ingen diagnose; de tror, antar.
Ja, det er poenget mitt. Det er derfor det er en forskjell.
Hun skriver jo ingenting om at det var mistanke om ADHD som grunnla for hjernescanning da.
Hun sa heller ingenting om hva den den skikkelige diagnosen ble på grunnlag av den scanningen. Men siden det var snakk om adhd er det rimelig å tro at det var snakk om det?
Ja, det er poenget mitt. Det er derfor det er en forskjell.
Kjære vene, man kan jo ikke sette diagnoser utifra hva folk tror? Det er irrelevant!
Det er definitivt ikke ADHD (om noen har det her så er det meg :rolleyes:), men det er vel også litt sånn hormoner på bærtur? Han har jo andre issuer som tyder på hormon ubalanser. Men, han har jo tatt en test må vite! (hos en lege som var ca 79 år og senil, ja....)
Kjære vene, man kan jo ikke sette diagnoser utifra hva folk tror? Det er irrelevant!
Folk "diagnostiserer". Altså, de TROR, de ANTAR, men de har ingen grunn til å si at noen feiler noe som helst. Men om du nå ikke skjønner hva jeg mener så gidder jeg ikke mer, jeg uttrykker meg tydeligvis fantastisk uklart.
Folk "diagnostiserer". Altså, de TROR, de ANTAR, men de har ingen grunn til å si at noen feiler noe som helst. Men om du nå ikke skjønner hva jeg mener så gidder jeg ikke mer, jeg uttrykker meg tydeligvis fantastisk uklart.
Jeg skjønner godt hva du mener :) Du utrykker deg ikke uklart.
Han har ADHD forresten. Ikke bare sånn "vanskelig unge, sikkert ADHD", men hjerneskanninger og sånt som førte til skikkelig diagnose.
Det var dette jeg reagerte på. De utfører sjelden, veldig sjelden skanning av hodet. Diagnose får de av ymse tester.
Det er definitivt ikke ADHD (om noen har det her så er det meg :rolleyes:), men det er vel også litt sånn hormoner på bærtur? Han har jo andre issuer som tyder på hormon ubalanser. Men, han har jo tatt en test må vite! (hos en lege som var ca 79 år og senil, ja....)
Been there done that, men jeg fikk ikke t-skjorta :D
Gikk til en ny lege og han tok masse prøver (hormoner og diverse) og fant egentlig ikke noe spesielt, bortsett fra en prøve som kan tyde på noe autoimmunt. Er ikke allltid legene klarer å finne noe spesifikt på disse prøvene heller og heldigvis er legen min stor nok til å innrømme det. Jeg ble som sagt anbefalt akupunktur av kiro og på meg har det gjort underverker. Kroppen er en finurlig maskin, men ta nå og jag han der sambo til en lege igjen og få tatt noen nye prøver. Kanskje de finner noe kanskje ikke, er jo verdt å prøve forskjellig dersom det er plagsomt. Eller han som mann synes kanskje ikke dt, virker som mange menn synes det er et nederlag og gå til legen :rolleyes:
Herremin hatt altså. I går sov jeg i timen og trykka på en rute som kom opp på en youtubevideo. Og nå er hele internettdriten her full av reklame for iPhone. Prøvd å søke etter virus, Avast finner ikke noe. Har sett på nett hva andre har gjort, men funker jo ikke jooooo! Har ad blocker pro, men likevel så kommer denne driten opp, ved at den lager lenker av enkelte ord også er det reklame for iphone i de forbanna lenkene.
Hva skal jeg gjøre?
Jeg har også et spørsmål om svette. Jeg svetter veldig mye i hodebunnen. Om nettene kan jeg våkne helt våt i hodet og med våt pute. Og dagen etter så ser håret fett og ekkelt ut selv om jeg vasket det kvelden før. Når det er varmt ute, så svetter jeg også i hodebunnen, og i ansiktet ( Når jeg har vært i syden, så må jeg gå med serviett så jeg kan tørke meg i ansiktet. Flaut synes jeg, og så tørker jeg jo av sminken. Det bokstavligtalt renner av meg)
Men sånn til daglig så er det at jeg svetter i hodebunnen som er størst problem, for håret ser så ekkelt ut hele tiden :-( Noen som vet hva dette kan komme av? Det er noe som har begynt de siste 2-3 årene tror jeg
Jeg har også et spørsmål om svette. Jeg svetter veldig mye i hodebunnen. Om nettene kan jeg våkne helt våt i hodet og med våt pute. Og dagen etter så ser håret fett og ekkelt ut selv om jeg vasket det kvelden før. Når det er varmt ute, så svetter jeg også i hodebunnen, og i ansiktet ( Når jeg har vært i syden, så må jeg gå med serviett så jeg kan tørke meg i ansiktet. Flaut synes jeg, og så tørker jeg jo av sminken. Det bokstavligtalt renner av meg)
Men sånn til daglig så er det at jeg svetter i hodebunnen som er størst problem, for håret ser så ekkelt ut hele tiden :-( Noen som vet hva dette kan komme av? Det er noe som har begynt de siste 2-3 årene tror jeg
Jeg mener de selger sjampo og kremer med aluminium i på apotek som skal redusere hodesvette. Poden har slik, men jeg husker ikke hvor vi fikk tak i den.
I natt oppdaterte pcen min seg helt av seg selv.
Da jeg skulle åpne Firefoxen for å starte dagen, vil den bare ikke åpne seg! Det fungerer helt fint å bruke Chrome feks, men jeg vil ha Firefoxen min!:hylgrine:
Noen som vet hva som har skjedd og hvordan jeg kan fikse det???:confused:
Da jeg skulle åpne Firefoxen for å starte dagen, vil den bare ikke åpne seg! Det fungerer helt fint å bruke Chrome feks, men jeg vil ha Firefoxen min!:hylgrine:
Jeg går ut fra du har forsøkt å oppdatere til nyeste versjon av Firefox?
Det første jeg hadde gjort var å avinstallere firefox, restarte pc'en og så installere firefox pånytt.
Jeg mener de selger sjampo og kremer med aluminium i på apotek som skal redusere hodesvette. Poden har slik, men jeg husker ikke hvor vi fikk tak i den.
Jeg synes aluminium på huden er såpass betenkelig at jeg ikke ville anbefalt det... Man bør iallfall tenke godt over det. (Aluminium er knyttet til blant annet alzheimer...)
Et alternativ kan være tørrshampo? Enten kjøpevarianten eller rett og slett maizena? (Endelig noe man kan bruke boksen på... ;) )
I følge sambo er det best å barbere det bort :p
Jeg synes aluminium på huden er såpass betenkelig at jeg ikke ville anbefalt det... Man bør iallfall tenke godt over det. (Aluminium er knyttet til blant annet alzheimer...)
Et alternativ kan være tørrshampo? Enten kjøpevarianten eller rett og slett maizena? (Endelig noe man kan bruke boksen på... ;) )
Tenk på all maten som lages i aluminiumkaseroller. :rolleyes:
Grøten koker ikke over og setter seg ikke fast i den. :p
agreed. det trekker jo inn. jeg synes det er fishy nok å bruke deodorant med aluminium i, men det er dessverre det eneste som fungerer mot svette og lukt på meg.
Får ikke tørrshampo til helt. Det ser liksom bare klisset ut på en annen måte etterpå. Kan funke om jeg setter det opp. Men liker jo best å ha det løst.
Photobscura
27-02-13, 20:46
Får ikke tørrshampo til helt. Det ser liksom bare klisset ut på en annen måte etterpå. Kan funke om jeg setter det opp. Men liker jo best å ha det løst.
Hvilken bruker du? Jeg har vært gjennom mange merker, og bortsett fra noen sjokkerende dyre, er det etter min erfaring kun Batiste som duger og som ikke koster skjorta. Den originale er best. Du får den kjøpt på bl.a. Vita. Den er tversover grønnstripete med hvitt lokk.
Trikset er å riste den godt, holde den på god avstand når du sprayer, og vær raus! :D La det får virke i minst ett minutt før du rister ut det overflødige pulveret med fingrene, og så grer gjennom det. Tørrshampooen skal fungere sånn at den suger til seg fett og fukt.
Dessuten er den fin å ha i når man skal ha litt mer volum og/eller style håret. F.eks. det å krølle håret funker mye bedre når det ikke er nyvaska, og tørrshampooen hjelper faktisk litt på.
Jeg :hearts: tørrshampoo!
Jeg går ut fra du har forsøkt å oppdatere til nyeste versjon av Firefox?
Det første jeg hadde gjort var å avinstallere firefox, restarte pc'en og så installere firefox pånytt.
Får ikke avinstallert! Den sier jeg må lukke Firefox først, men problemet er jo at jeg ikke får åpnet den!!!:(
Hvilken bruker du? Jeg har vært gjennom mange merker, og bortsett fra noen sjokkerende dyre, er det etter min erfaring kun Batiste som duger og som ikke koster skjorta. Den originale er best. Du får den kjøpt på bl.a. Vita. Den er tversover grønnstripete med hvitt lokk.
Trikset er å riste den godt, holde den på god avstand når du sprayer, og vær raus! :D La det får virke i minst ett minutt før du rister ut det overflødige pulveret med fingrene, og så grer gjennom det. Tørrshampooen skal fungere sånn at den suger til seg fett og fukt.
Dessuten er den fin å ha i når man skal ha litt mer volum og/eller style håret. F.eks. det å krølle håret funker mye bedre når det ikke er nyvaska, og tørrshampooen hjelper faktisk litt på.
Tiltredes!!
Får ikke avinstallert! Den sier jeg må lukke Firefox først, men problemet er jo at jeg ikke får åpnet den!!!:(
Crtl+alt+delete - task manager (hva heter den på norsk?)
Gå på fane nr to og sorter alfabetisk. Så avslutter du alle åpne prosesser for firefox.
Da skal det gå.
Gå på fane nr to og sorter alfabetisk. Så avslutter du alle åpne prosesser for firefox.
Da skal det gå.
Takk! Du er en knupp!:suss: Da var det avinstallert!
Nå gjenstår det bare å se om jeg får oppdatert/installert en nyere versjon!
Da skal det gå.
Takk! Du er en knupp!:suss: Da var det avinstallert!
Nå gjenstår det bare å se om jeg får oppdatert/installert en nyere versjon!
Får fortsatt ikke åpnet den!!! Har installet på nytt og den sier alt er greit, men nettleseren åpner seg bare ikke!:(
Photobscura
27-02-13, 21:29
Får fortsatt ikke åpnet den!!! Har installet på nytt og den sier alt er greit, men nettleseren åpner seg bare ikke!:(
Kanskje det finnes noen tips i denne (http://support.mozilla.org/nb-NO/questions/935848) som kan være til hjelp?
Jeg holder på å bli gal av å lure på dette: Så en gang på tidlig 2000-tallet en svensk film med samme tematikk som groundhog day. Mener fyren våkner i en heis hver morgen? Hva heter filmen?? :hjelp:
Photobscura
27-02-13, 21:34
Jeg holder på å bli gal av å lure på dette: Så en gang på tidlig 2000-tallet en svensk film med samme tematikk som groundhog day. Mener fyren våkner i en heis hver morgen? Hva heter filmen?? :hjelp:
Tror du tenker på denne (http://www.imdb.com/title/tt0269604/)! :)
Tror du tenker på denne (http://www.imdb.com/title/tt0269604/)! :)
Takk!!! Vi snakket om den på jobb her om dagen og jeg har holdt på å bli gal siden det :D
Photobscura
27-02-13, 21:40
Takk!!! Vi snakket om den på jobb her om dagen og jeg har holdt på å bli gal siden det :D
Å, my pleasure! Jeg kjenner følelsen, når det liksom bare er et stort tungt lokk over et minne! Men nå er det løst! :D
Å, my pleasure! Jeg kjenner følelsen, når det liksom bare er et stort tungt lokk over et minne! Men nå er det løst! :D
Om jeg ikke husker feil har jeg til og med anbefalt den her inne, noe som gjorde det enda verre.... :rolleyes:
Photobscura
27-02-13, 21:44
Om jeg ikke husker feil har jeg til og med anbefalt den her inne, noe som gjorde det enda verre.... :rolleyes:
Rart med det. Jeg klarer på et eller annet merkelig vis å stadig vekk glemme navnet på The Stone Roses, som er et av mine favorittband. Skjønner ikke hvordan det er mulig, men det er det altså. Det bare sklir vekk ...!
Jeg lurer forresten på om noen har noen tips om 2. hand-shopping i Barcelona? Primært klær. :)
kan det hjelpe å sette pc tilbake i tid?
Har prøvd Define sin, og en rosa fra cubus, og rosa fra Batiste. Men jeg har nok sprayet for nær inntil hodebunn, og ikke brukt nok. Skal prøve orginalen :)
Jeg lurer forresten på om noen har noen tips om 2. hand-shopping i Barcelona? Primært klær. :)
Jeg syns det var bruktsjapper "over alt" der, spesielt i el Raval. Mellom new rambla og arkitekskolen/universitetet. Det stemmer med denne artikkelen også: http://www.opplevstorby.no/barcelona/shopping/vintage-og-second-hand
Men jeg ville sjekket i Poble sec også, mindre turister og billigere.
Photobscura
27-02-13, 22:15
Har prøvd Define sin, og en rosa fra cubus, og rosa fra Batiste. Men jeg har nok sprayet for nær inntil hodebunn, og ikke brukt nok. Skal prøve orginalen :)
Ah, om det er den jeg tror det er, så har den sånn "hårpudder" i seg, altså vil håret blir veldig stivt av det. Men perfekt til tuppering, om du driver med den slags. :D
Om du sprayer tett til hodebunnen så vil det klumpe seg, og resultatet blir heller dårlig. *Erfart*. Rådet som står på de fleste spraybokser om å holde den minst tjue cm unna når du påfører er et godt et! :)
Både den fra Define, og om det er den "Proffs"-tørrshampooen du har prøvd (knallrosa med masse hvit skrift), kan jeg (som har prøvd meg gjennom et utall i alle prisklasser) bekrefte at de knapt er verdt produksjonsprisen av kanna de kommer i. :rolleyes:
Jeg syns det var bruktsjapper "over alt" der, spesielt i el Raval. Mellom new rambla og arkitekskolen/universitetet. Det stemmer med denne artikkelen også: http://www.opplevstorby.no/barcelona/shopping/vintage-og-second-hand
Men jeg ville sjekket i Poble sec også, mindre turister og billigere.
Kult! Takker!
Kult! Takker!
jeg regner med dere vet at Raval er litt belastet? ;) særlig rundt new rambla.... Kjenner en del folk som har bodd/bor der nede og de har opplevd å bli "held at gunpoint" flere ganger.... (hva er et bra norsk uttrykk for det?)
Vi gikk der flere ganger, også seint på natta uten å oppleve noe da, er vel anderledes om man ferdes der daglig. Men greit å vite om, ikke være for vennlig mot alle man møter.
Photobscura
27-02-13, 22:23
jeg regner med dere vet at Raval er litt belastet? ;) særlig rundt new rambla.... Kjenner en del folk som har bodd/bor der nede og de har opplevd å bli "held at gunpoint" flere ganger.... (hva er et bra norsk uttrykk for det?)
Vi gikk der flere ganger, også seint på natta uten å oppleve noe da, er vel anderledes om man ferdes der daglig. Men greit å vite om, ikke være for vennlig mot alle man møter.
Vi er temmelig streetwise, særlig min kjære som vel har sett det meste, og ellers er vel bevandret på egen hånd i de områdene du snakker om (og som konsekvent ble kalt "el vikingo" av de lokale :p), så jeg tror ikke det er noe problem, altså. Men takk for heads up.
Vi er temmelig streetwise, særlig min kjære som vel har sett det meste, og ellers er vel bevandret på egen hånd i de områdene du snakker om (og som konsekvent ble kalt "el vikingo" av de lokale :p), så jeg tror ikke det er noe problem, altså. Men takk for heads up.
Ja, jeg vet. Men det er ikke alltid det hjelper rundt der... Som hun ene kollegaen min sa, fyren som trua hu hilste hun på minst to ganger om dagen i månedsvis og plutselig fant han på å stå på hjørnet med en pistol mot henne liksom. :rolleyes: de er desperate på en litt annen måte enn de på plata. Har visst blitt merkbart mye verre etter finanskrisa. Men det er visstnok en fordel å se ut som en lavbudsjettsturist fremfor en veldig lommekjent, derfor kommentaren om å ikke være for vennlig mot alle. :o
Photobscura
27-02-13, 22:33
Ja, jeg vet. Men det er ikke alltid det hjelper rundt der... Som hun ene kollegaen min sa, fyren som trua hu hilste hun på minst to ganger om dagen i månedsvis og plutselig fant han på å stå på hjørnet med en pistol mot henne liksom. :rolleyes: de er desperate på en litt annen måte enn de på plata. Har visst blitt merkbart mye verre etter finanskrisa. Men det er visstnok en fordel å se ut som en lavbudsjettsturist fremfor en veldig lommekjent, derfor kommentaren om å ikke være for vennlig mot alle. :o
Jojo, klart man skal være forsiktig og ikke ta unødvendige risikoer, det sier jo seg selv. :) Men når jeg sier at kjæresten min har sett "det meste", så mener jeg det ganske bokstavelig. Ikke bare Oslo, that is. Den mannen har bodd i den australske jungelen sammen med bushmen, i huler i fjellene over Granada, på gata med gangsterkids i Brighton og London, for å nevne noe. :p Føler meg aldri mer trygg på tur enn med ham. :)
Jojo, klart man skal være forsiktig og ikke ta unødvendige risikoer, det sier jo seg selv. :) Men når jeg sier at kjæresten min har sett "det meste", så mener jeg det ganske bokstavelig. Ikke bare Oslo, that is. Den mannen har bodd i den australske jungelen sammen med bushmen, i huler i fjellene over Granada, på gata med gangsterkids i Brighton og London, for å nevne noe. :p Føler meg aldri mer trygg på tur enn med ham. :)
Kult at du er sammen med Crocodile Dundee ;)
-
Photobscura
28-02-13, 09:46
Kult at du er sammen med Crocodile Dundee ;)
-
Jajamen. Bare mye kjekkere. :D
Jajamen. Bare mye kjekkere. :D
Det er vel Dundee jr da, kanskje... :)
-
Photobscura
28-02-13, 10:26
Det er vel Dundee jr da, kanskje... :)
-
:p
Leser litt på nettet, men lurer likevel. Er det noen begrensning på hvor mye væske man kan ta med seg i håndbagasjen, så lenge hver beholder ikke inneholder mer enn 100 ml, og posen tar en liter? Man kan altså klemme så mye man kan oppi zip lock-posen?
Leser litt på nettet, men lurer likevel. Er det noen begrensning på hvor mye væske man kan ta med seg i håndbagasjen, så lenge hver beholder ikke inneholder mer enn 100 ml, og posen tar en liter? Man kan altså klemme så mye man kan oppi zip lock-posen?
Nei, det er tilsammen 1l, du kan ha det i en søplesekk om du vil, det er ikke posens str som begrenser. (jeg pakker det ofte ferdig hjemme i en IKEA pose på rundt 4l)
Photobscura
28-02-13, 10:39
Nei, det er tilsammen 1l, du kan ha det i en søplesekk om du vil, det er ikke posens str som begrenser. (jeg pakker det ofte ferdig hjemme i en IKEA pose på rundt 4l)
Ah, ok. Kom nemlig på at jeg må ha med linsevæske, men det er kanskje like greit å kjøpe der.
Ah, ok. Kom nemlig på at jeg må ha med linsevæske, men det er kanskje like greit å kjøpe der.
Ta den med - vanligvis selger optikeren også reisestørrelses-størrelser(??????) av linsevæske. Om du ikke finner ditt merke i Spania kan det hende du går en ferie som "rødøye" i møte...
:p
Hentet fra Avinor sine sider:
Hovedregelen er at det ikke er tillatt å ta med flytende væsker i håndbagasjen.
Det er likevel åpnet for å ta med små mengder væske så lenge:
væskene er i beholdere på inntil 100 milliliter hver (beholdere som rommer mer enn 100 ml kastes uavhengig av hvor mye væske de inneholder)
beholderne er plassert i en gjennomsiktig, gjenlukkbar ("zip-lock") plastpose med kapasitet på høyst 1 liter.
1) Hva regnes som væske?
Eksempelvis vann, brus, vin, smørepålegg, gelè, krem, deodorant, parfyme, lipgloss, mascara, tannkrem, barberskum, spraybokser, lighter og gjenstander med lignende konsistenser. Lista er ikke komplett. Er du usikker, ta kontakt med flyselskapet ditt.
Det kan bety at dersom du pakker i en større pose enn 1 l, kan du få problemer i sikkerhetskontrollen dersom han/hun maktsyke er på jobb den dagen. Noen bryr seg bare om str på flaskene, mens andre henger seg opp i absolutt alt. Bruk ihvertfall en pose som tilsynelatende ikke er noe særlig større enn 1l (1,5-2l) så skal du være rimelig trygg at du får med deg alt :)
God tur, litt missunnelig kjenner jeg for jeg har hørt at det er mye bra second hand i Bareclona :p
Photobscura
28-02-13, 11:10
Ta den med - vanligvis selger optikeren også reisestørrelses-størrelser(??????) av linsevæske. Om du ikke finner ditt merke i Spania kan det hende du går en ferie som "rødøye" i møte...
Tja, jeg kan jo se etter. Har brukt flere merker, og har ikke hatt noen store problemer med det. (Etter jeg faktisk ble vant til linser igjen).
Hentet fra Avinor sine sider:
Det kan bety at dersom du pakker i en større pose enn 1 l, kan du få problemer i sikkerhetskontrollen dersom han/hun maktsyke er på jobb den dagen. Noen bryr seg bare om str på flaskene, mens andre henger seg opp i absolutt alt. Bruk ihvertfall en pose som tilsynelatende ikke er noe særlig større enn 1l (1,5-2l) så skal du være rimelig trygg at du får med deg alt :)
God tur, litt missunnelig kjenner jeg for jeg har hørt at det er mye bra second hand i Bareclona :p
Jepp! Har lest den. :) Zip lock-bagen jeg hadde revna, så da lurer jeg litt på hvordan det funker i praksis.
Og så stusser jeg litt over at mascara er væske. :p Trodde i utgangspunktet man måtte ha bare gjennomsiktige beholdere, men det gjelder tydeligvis bare posen.
Og takk! :D Om det er noen trøst, så kommer det til å høljregne halve uka. :p
Linsevæske kan gå utenom siden det regnes som medisin. Du får dessuten kjøpt små doser med saltvann, 10-15 ml som funker utmerket som linsevæske noen dager. Jeg har alltid nesespray og linsevæske/saltvann utenfor posen.
Jepp! Har lest den. :) Zip lock-bagen jeg hadde revna, så da lurer jeg litt på hvordan det funker i praksis.
Og så stusser jeg litt over at mascara er væske. :p Trodde i utgangspunktet man måtte ha bare gjennomsiktige beholdere, men det gjelder tydeligvis bare posen.
Og takk! :D Om det er noen trøst, så kommer det til å høljregne halve uka. :p
Masse regn, mer tid i butikker :D
Det er bare posen som skal være gjennomsiktig slik at de kan sjekke str på alle beholdere dersom de er i tvil. Bare pass på at alle flasker/beholdere er merket med str. Tenker da spesielt på tomme flasker du kan ha kjøpt og fyllt over i. Jeg gikk nemlig på en smell der for jeg hadde kjøpt tomemballasje på H&M (75ml), som ikke var merket, fyllt over shampo og måtte levere den fra meg i sikkerhetskontrollen - han sure var på jobb :D
Photobscura
28-02-13, 11:25
Masse regn, mer tid i butikker :D
Det er bare posen som skal være gjennomsiktig slik at de kan sjekke str på alle beholdere dersom de er i tvil. Bare pass på at alle flasker/beholdere er merket med str. Tenker da spesielt på tomme flasker du kan ha kjøpt og fyllt over i. Jeg gikk nemlig på en smell der for jeg hadde kjøpt tomemballasje på H&M (75ml), som ikke var merket, fyllt over shampo og måtte levere den fra meg i sikkerhetskontrollen - han sure var på jobb :D
Aha. Sist hadde jeg med meg en sånn pakke med zip lock-pose og et visst antall små beholdere som jeg kjøpte på Tiger. Tror ikke det står noe om størrelse på de. Vet de har på Granit, i alle fall.
Det kan bety at dersom du pakker i en større pose enn 1 l, kan du få problemer i sikkerhetskontrollen dersom han/hun maktsyke er på jobb den dagen. Noen bryr seg bare om str på flaskene, mens andre henger seg opp i absolutt alt. Bruk ihvertfall en pose som tilsynelatende ikke er noe særlig større enn 1l (1,5-2l) så skal du være rimelig trygg at du får med deg alt
jeg har til til og med fått med min pose gjennom på Sola flere ganger, så det skal nok mye til (aka sikkerhetskontrollen fra helvete)... :rolleyes:
Photobscura
28-02-13, 11:44
jeg har til til og med fått med min pose gjennom på Sola flere ganger, så det skal nok mye til (aka sikkerhetskontrollen fra helvete)... :rolleyes:
Ok. Flott! Har jo nesten blitt litt for vant til disse pakkereisene med innsjekk av bagasje inkludert, så dette har jeg ikke forholdt meg til på et års tid. :p
Aha. Sist hadde jeg med meg en sånn pakke med zip lock-pose og et visst antall små beholdere som jeg kjøpte på Tiger. Tror ikke det står noe om størrelse på de. Vet de har på Granit, i alle fall.
De zip lock posene ser jeg alltid på flyplasser. Eller?
De zip lock posene ser jeg alltid på flyplasser. Eller?
:ja:
Men jeg blir litt..*kremt*.. hissig.. I sikkerhetskontrollen så det er best å ha slikt ordnet på forhånd. :flau:
Og hvertfall når man har med en liten unge og alt det innebærer av mat og greier også.
Photobscura
28-02-13, 12:00
Ja, vet de har dem i sikkerhetskontrollen, men jeg er nok litt som Carisma der, og vil ha det årnet på forhånd. Jeg er uansett såpass anstrengt i sånne situasjoner, så det bør være på plass. Så jeg sjekker i butikken senere i dag. De selges jo som regel i dagligvarehandel. :)
Linsevæske kan gå utenom siden det regnes som medisin. Du får dessuten kjøpt små doser med saltvann, 10-15 ml som funker utmerket som linsevæske noen dager. Jeg har alltid nesespray og linsevæske/saltvann utenfor posen.
Det er feil!! Saltvann kan ikke erstatte linsevæske. I linsevæske er det tilsatt desinfiserende middel, og om man oppbevarer linser i saltvann så blir de altså ikke desinfisert. Og linser skal desinfiseres etter bruk, særlig i utlandet der man kanskje er utsatt for andre bakterier enn man er i Norge! Vi har som regel flasker på 60 eller 90 ml som vi selger som reisestørrelse. Mener også ha lest en plass at linsevæske kan taes med i tillegg til den blanke posen med inntil 1 liter i, men aner ikke hvor...
Det er feil!! Saltvann kan ikke erstatte linsevæske. I linsevæske er det tilsatt desinfiserende middel, og om man oppbevarer linser i saltvann så blir de altså ikke desinfisert. Og linser skal desinfiseres etter bruk, særlig i utlandet der man kanskje er utsatt for andre bakterier enn man er i Norge! Vi har som regel flasker på 60 eller 90 ml som vi selger som reisestørrelse. Mener også ha lest en plass at linsevæske kan taes med i tillegg til den blanke posen med inntil 1 liter i, men aner ikke hvor...
Det var nå optikeren min som sa at jeg kunne det da. Jeg bruker harde linser, men vet ikke om det er en slik forskjell på harde og myke. Bare jeg renset dem godt før jeg dro kunne jeg ha dem i saltvannet. Ikke noe problem.
Det finnes forresten en eske med småflasker og linseetui på Brilleland, mener jeg det er. Skal faktisk se om de har dem fremdeles siden jeg selv skal snart reise utenlands igjen.
Det var nå optikeren min som sa at jeg kunne det da. Jeg bruker harde linser, men vet ikke om det er en slik forskjell på harde og myke. Bare jeg renset dem godt før jeg dro kunne jeg ha dem i saltvannet. Ikke noe problem.
Det finnes forresten en eske med småflasker og linseetui på Brilleland, mener jeg det er. Skal faktisk se om de har dem fremdeles siden jeg selv skal snart reise utenlands igjen.
Jeg ville iallfall aldri anbefalt en kunde å oppbevare linser i saltvann uansett om det var harde eller myke linser, og evt. være årsak til at vedkommende fikk en øyebetennelse. Er en helt annen bakterieflora i utlandet, og dermed viktigere å være nøye med hygienen. :)
Jeg ville iallfall aldri anbefalt en kunde å oppbevare linser i saltvann uansett om det var harde eller myke linser, og evt. være årsak til at vedkommende fikk en øyebetennelse. Er en helt annen bakterieflora i utlandet, og dermed viktigere å være nøye med hygienen. :)
Og til meg sa han det var viktigst å holde dem rene for å unngå corneaerosjon. Og da var det fintfint med saltvann. :rolleyes: Men som jeg sa så ikke over så lang tid.
Jeg fant denne eska på brilleland; iWear All-in-1 Supreme.
Koster ca 80 kr og da er det 30 små flasker a 10 ml med linsevæske som både renser og desinfiserer. I tillegg følger det med et lite etui.
synsegulla
01-03-13, 12:44
Jeg har vært syk siden oktober og har mengder med ulike symptomer og har til nå blitt mest utredet av kardiolog og ønh spesialist. Nå venter jeg på time til nevrolog. Har symptomer forenelig med bl a ME. Har påvist borelia i blodprøve 1 men ikke i kontrollblodprøve 2.
Jeg ønsker nå innspill fra dere i forhold til hvilke undersøkelser bortsett fra spinalpunksjon jeg kan be om å få tatt. Har tatt MR av hjerne x2, røntgen av lunger, tilt test, skal ta MR av hjertet på lørdag, utelukket det aller meste ved hjelp av utallige blodprøver.
Vil gjerne bli frisk og ønsker å vite hva annet nevrologer undersøker.
Er det restreksjoner på te? (ketolyse)
Det meste av te i poser og løsvekt er helt ok. Unntakene er: Instant-te (sånn pulver som røres ut i vann - disse er nesten bare sukker), enkelte løsvekt-teer er "dekorert" med sukkerfigurer (hjerter, snøfnugg, osv) - så dem kan man vurdere å pelle disse sukkertingene ut av før man brygger teen - ellers er det alltids greit å kaste et blikk på innholdsfortegnelsen på teen for å sikre at den ikke inneholder noe du ikke vet om. (Dette gjelder selvsagt mest te med smakstiletninger, ren svart/grønn/hvit te vil sjelden trenge en innholdsfortegnelse utover navnet sitt.)
Jeg har vært syk siden oktober og har mengder med ulike symptomer og har til nå blitt mest utredet av kardiolog og ønh spesialist. Nå venter jeg på time til nevrolog. Har symptomer forenelig med bl a ME. Har påvist borelia i blodprøve 1 men ikke i kontrollblodprøve 2.
Jeg ønsker nå innspill fra dere i forhold til hvilke undersøkelser bortsett fra spinalpunksjon jeg kan be om å få tatt. Har tatt MR av hjerne x2, røntgen av lunger, tilt test, skal ta MR av hjertet på lørdag, utelukket det aller meste ved hjelp av utallige blodprøver.
Så lenge jeg ikke vet noe om symptomene, er det så og si håpløst å råde deg til noe som helst, desverre!
Det eneste jeg kan si, er at ikke alt lar seg oppdage ved hjelp av prøver og at du kanskje må slå deg til ro med at du har fått en sykdom hvor diagnosen evnt stilles etter utelukkelse av andre ting.
Har feks fibromyalgi blitt nevnt? Det er jo en utelukkelsesdiagnose som har svært mange fellestrekk med ME.
Svart te er helt ok, det samme med fruktte osv. Disse pulverteene på boks derimot, inneholder masse karber.
Minsten min tok også ENG og EMG, fikk grundig sjekket stoffskiftet + masse andre blodprøver som jeg ikke husker i farten, i tillegg til de du ramser opp.
Håper IKKE det er ME du har; det er etter mitt syn som mor en skikkelig drittsykdom som det ikke finnes medisiner mot. Den blir ofte betegnet som en revmatisk sykdom og flere forskere mener det er en auto-immun sykdom, selv om fordommene i norsk helsevesen er store; de mener ofte man kan tenke seg frisk eller presse seg til og bli bra igjen.
Skjønner ikke hvorfor de ikke sier det samme til folk som for eksempel har Bechtrev, hypothyrose eller diabetes?
Et av kravene for og få en ME-diagnose er også tidsperspektivet; du må ha vært syk minst ett år for og få diagnosen.
http://www.tv2.no/nyheter/vartlilleland/ukjent-medisin-kan-gi-haap-for-tusenvis-av-pasienter-3996970.html#.US59IYZfBX0.facebook
Noen som så denne?
http://www.tv2.no/nyheter/vartlilleland/ukjent-medisin-kan-gi-haap-for-tusenvis-av-pasienter-3996970.html#.US59IYZfBX0.facebook
Noen som så denne?
Så den ikke, men har lest en del om den. Elanie Moore har utgitt en bok om behandlingen. Dessverre så er resultatene innenfor hashimoto's mer usikre enn innenfor MS - hvor det virker veldig lovende.
Minsten min tok også ENG og EMG, fikk grundig sjekket stoffskiftet + masse andre blodprøver som jeg ikke husker i farten, i tillegg til de du ramser opp.
Håper IKKE det er ME du har; det er etter mitt syn som mor en skikkelig drittsykdom som det ikke finnes medisiner mot. Den blir ofte betegnet som en revmatisk sykdom og flere forskere mener det er en auto-immun sykdom, selv om fordommene i norsk helsevesen er store; de mener ofte man kan tenke seg frisk eller presse seg til og bli bra igjen.
Skjønner ikke hvorfor de ikke sier det samme til folk som for eksempel har Bechtrev, hypothyrose eller diabetes?
Et av kravene for og få en ME-diagnose er også tidsperspektivet; du må ha vært syk minst ett år for og få diagnosen.
Og her (http://www.me-foreningen.no/dokumenter/me_int-kons.pdf) er de siste kriteriene.
Spørsmål: Er det egentlig noe håp for frossen blomkål?
Har kjøpt frossen blomkål, og de er FULLE av vann. Etter å ha tint dem og vrengt ut vannet er de bare gummiaktige og rare, så de er ikke noe særlig å spise som de er. Tips?
Har vurdert å lage klassisk blomkålmos, men det er ikke heeeelt det samme det heller. Kan godt utforske beslektede metoder da.
Har kjøpt frossen blomkål, og de er FULLE av vann. Etter å ha tint dem og vrengt ut vannet er de bare gummiaktige og rare, så de er ikke noe særlig å spise som de er. Tips?
Har vurdert å lage klassisk blomkålmos, men det er ikke heeeelt det samme det heller. Kan godt utforske beslektede metoder da.
Tenker blomkålgrateng/gratinert blomkål med mye ost og fløte, jeg da!
Jeg har vært syk i over tre år, med blant annet tretthet og utmattelse, og de har fremdeles ikke funnet årsaken til det. Jeg ble syk rett etter svineinfluensavaksinen. De har funnet endel andre ting som jeg har fått hjelp for, men fremdeles blir jeg fort utslitt. Det eneste som virkelig har funket for meg er manuellputten min. Jeg har gått ukentlig til ham i over to år.
Jeg skal også utredes for ME, men jeg har forstått det slik at ME er vanskelig å diagnostisere og at den diagnosen kommer som oftest etter at alt annet er testet og funnet negativt. Jeg har vært gjennom alle disse testene du nevner samt revmatolog, nevrolog og endokrinolog. Jeg har vært hos en kardiolog som foretok ymse tester, men jeg skal tilbake dit i mai for å gjennomføre coronar angiografi.
Nå har jeg vært gjennom såpass mange undersøkelser uten at de har funnet noe konkret at jeg skal nå som sagt vurderes opp mot disse internasjonale konsensuskriteriene for ME.
Jeg håper at de finner ut at det er hjertet det er feil med for ME vil jeg ikke ha! Hvis det er hjertet setter de bare inn en stent og så er jeg sprek som fy igjen!
Tenker blomkålgrateng/gratinert blomkål med mye ost og fløte, jeg da!
Jeg driver ikke med meieriprodukter da :(
(De fleste meieriproduktene her i London smaker ikke godt en gang)
TrillTrall
02-03-13, 11:35
Altså - ikke forvellet, men bare fryst rå? Om de er forvellet så er det jo bare å bruke dem som vanlig...
Jeg driver ikke med meieriprodukter da :(
(De fleste meieriproduktene her i London smaker ikke godt en gang)
Hva med Hellstrøms blomkålssuppe (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49125&highlight=hellstr%F8m)?
Altså - ikke forvellet, men bare fryst rå? Om de er forvellet så er det jo bare å bruke dem som vanlig...
Sannelig om jeg vet om de er forvellet eller fryst rå, jeg vet bare at de er fulle av vann og blir gummiaktige i konsistensen, så de er ikke noe særlig å tygge akkurat.
Hva med Hellstrøms blomkålssuppe (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49125&highlight=hellstr%F8m)?
Haha, nå virker jeg nok vanskelig... men jeg hater suppe. :p
Twice baked cauli tots (http://www.paleogirlskitchen.com/2011/03/twice-baked-cauli-tots.html)? Har ikke testa dem ennå selv, men det ser jo digg ut.
Twice baked cauli tots (http://www.paleogirlskitchen.com/2011/03/twice-baked-cauli-tots.html)? Har ikke testa dem ennå selv, men det ser jo digg ut.
NAM. :eek: Nå må jeg ute å løpe etter bacon :3
NAM. :eek: Nå må jeg ute å løpe etter bacon :3
Jeg og :eek:
Hva veier skjellettet? Jeg har søkt men finner forskjellige svar...
det kommen an på beintetthet og størrelse på skjelettet... mitt skjelett veier forhåpentligvis ikke det samme som en benskjør åttiåring på 149 cm...
Mener jeg fant ut til slutt at det ikke veier mer enn et sted mellom 3 og 5 kilo på et voksent menneske!
Så rart... jeg har alltid trodd at knoklene veide 14-15 kg...
Her sier de at en gjennomsnittskvinne har et skjelett som veier 2,5 kilo
http://www.vektklubb.no/artikkel/knuser-myten-om-tung-benbygning-7522412
Her sier de at en gjennomsnittskvinne har et skjelett som veier 2,5 kilo
http://www.vektklubb.no/artikkel/knuser-myten-om-tung-benbygning-7522412
En ganske grei artikkel det der faktisk som jeg skal pushe på alle de som gnåler om sin tunge beinbygning :D
En ganske grei artikkel det der faktisk som jeg skal pushe på alle de som gnåler om sin tunge beinbygning :D
Hihi, det var det jeg også tenkte :p
Men det går an å ha en kraftig beinbygning.
Karaftig i betydning at man er "bredbygd", ja. Men ikke "tunge bein". Der er ikke forskjellen så stor. Om man har brede skuldre, et bredt bekken osv - så vil man vanligvis også ha mer muskler utenpå skjelettet. Men det vil ikke være stor vektforskjell på et snauspist skjelett fra en 1.70 høy sumobryter kontra en 1.70 høy turner...
Selvfølgelig, men det er altså ingen unnskyldning for å være "feit"! ;)
Det er klart at jeg med mine kraftige knokler, mine brede hofter og rett, brede skuldre vil måtte ha noen kilo mer kjøtt på kroppen en en som var like høy, men har spinkel beinbygning, smale hofter og skuldre for å se nogenlunde ok ut! Men det er altså ikke snakk om mange kilo, da!
Tyggis og ketolyse?
Alla extra white?
Tyggis og ketolyse?
Alla extra white?
Kommer an på hva den er søtet med. Men generelt vil tyggis gjøre deg sulten, for tyggingen er en beskjed til magen om at nå kommer det mat.
Jeg skal handle på iHerb for første gang og lurer på om jeg må kjøpe for over 40 dollar for å få billig shipping? Da får jeg vel toll og tull her i Norge. Hvordan gjør dere det?
Jeg skal handle på iHerb for første gang og lurer på om jeg må kjøpe for over 40 dollar for å få billig shipping? Da får jeg vel toll og tull her i Norge. Hvordan gjør dere det?
For å sleppe toll og avgifter må du handle for under 200 kr, som tilsvarer ca 33-34 dollar, alt etter kursen. For å få billig shipping, 6 $, må du handle for under ca 1,8 kilo.
For å sleppe toll og avgifter må du handle for under 200 kr, som tilsvarer ca 33-34 dollar, alt etter kursen. For å få billig shipping, 6 $, må du handle for under ca 1,8 kilo.
Takk!
Er det bare hos meg skriv svar-knappen har forsvunnet?
Splenda vs Sukrin?
Kan barn spise mat med splenda/sukrin?
Jeg er ikke så god til å forklare hvorfor -men sukrin skal være helt ufarlig/best, sukrinMELIS fungerer bedre i bakst, slipper litt metalisk smak som sukrin har.
Jeg er ikke så god til å forklare hvorfor -men sukrin skal være helt ufarlig/best, sukrinMELIS fungerer bedre i bakst, slipper litt metalisk smak som sukrin har.
Splenda er bare et alternativ til Sukrin?
Sukrin tas ikke opp av kroppen, men det gjør Splenda... og er ikke så ulikt sukker egentlig. Styr unna Splenda, du. :)
TrillTrall
04-03-13, 07:05
Splenda er bare et alternativ til Sukrin?
Splenda inneholder et stoff (som jeg i farten ikke husker hva heter) som går rett gjennom oss og det oppløses heller ikke naturen og er i ferd med å bli et lite forurensningsproblem faktisk - man finner det igjen i fisk og dyr... Mer enn god nok grunn til å styre unna spør du meg.
Tusen takk for svar ang splenda vs sukrin. Sukrin er nå i kjøkkenskuffen :)
Sukrin tas ikke opp av kroppen, men det gjør Splenda... og er ikke så ulikt sukker egentlig. Styr unna Splenda, du. :)
Dette stemmer vel ikke helt? Splenda tas ikke opp i noenting, det er litt av problemet. Det brytes ikke ned, og man har f.eks sporet søtere fisk (ikke utseendemessig :p) etter at cola light ble søtetmed det.
(ikke utseendemessig :p) .
skuffa
skuffa
Then again :cool: http://www.nordlys.no/nyheter/article6532483.ece
Then again :cool: http://www.nordlys.no/nyheter/article6532483.ece
whått the ffff :eek:
whått the ffff :eek:
Karnevalstorsk :D
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.