View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar



Ferskenbeinet
28-10-10, 12:36
Lurer på en ting. Leggvarmere.
Jeg ser de over alt i butikker denne sesongen, men ikke ei sjel som bruker det ute blant folk? HOT or NOT?

Opheliia
28-10-10, 12:39
Kan rød, varm, ruglete hud i halve ansiktet være en allergisk reaksjon? Vært varm i hodet i dag. Var det i går og men da var jeg sliten. Pleier å bli varm og rød da ja.

Ja, det tror jeg. Er du allergisk mot noe i utgangspunktet?

Jeg har allergi og kan ofte ende opp med noe ala det du skriver der...:o

Opheliia
28-10-10, 12:41
Lurer på en ting. Leggvarmere.
Jeg ser de over alt i butikker denne sesongen, men ikke ei sjel som bruker det ute blant folk? HOT or NOT?

Når jeg tenker meg om så har jeg ikke sett noen som bruker det.....men altså, hvis du vil bruke leggvarmere så kan jeg ikke se at du ikke skal gjøre det bare fordi du ikke har sett noen andre gjør det?

Det jeg derimot har sett som mange jenter bruker er slike lange sokker, som går opp til kneet omtrent..de blir brukt til skjørt/shorts (med selvfølgelig tights/leggings under) og støvletter/ankelstøvletter.

Akat
28-10-10, 13:11
Jeg skal i bryllup på lørdag og har tenkt å slå ut håret litt. Jeg liker ikke vin og jeg regner ikke med de har lav-karb øl i selskapet så jeg tenker det blir noe brennevin av noe slag ... Hva er best å drikke? Hva bør jeg velge?

Screwdriver, men ananas istedenfor appelseinjuice! :) (til en senere gang). Du drikker mindre sprit+ at det er mindre karbs i den og ananasjuicen bidrar til at nyrene renser ut alkoholen med urin mye kjappere enn annen alkohol - ergo blir den kortere i kroppen og gir kroppen mindre mulighet til å ta opp ting...

TS:
Tenk over hva øl er brygget på, så er det litt lettere å forstå at vin er lavkarbo til sammenligning...I tillegg drikkes det ofte flere enheter øl per enhet vin...;)

Marisol
28-10-10, 15:14
Jeg lurer på Sukrin!

Har kjøpt meg en pakke siden jeg har sett flere oppskrifter med Sukrin. Men så leser jeg at den inneholder 100g kh pr 100g?? What? Noen som kan forklare meg?
Er det andre søtstoff som er bedre å bruke?

Lurer litt på Kaffe i samme slengen.... Jeg er en skikkelig kaffekjerring og drikker noen kopper i løpet av dagen...Er det bedre å drikke koffeinfri kaffe? - Mindre kh??

Cherry
28-10-10, 15:40
Jeg lurer på Sukrin!

Har kjøpt meg en pakke siden jeg har sett flere oppskrifter med Sukrin. Men så leser jeg at den inneholder 100g kh pr 100g?? What? Noen som kan forklare meg?
Er det andre søtstoff som er bedre å bruke?

Lurer litt på Kaffe i samme slengen.... Jeg er en skikkelig kaffekjerring og drikker noen kopper i løpet av dagen...Er det bedre å drikke koffeinfri kaffe? - Mindre kh??


sukrin er 0 karber og null kalorier. Nesten det beste av det beste. Etter stevia.

halkatlala
28-10-10, 15:53
jeg har belgisk fløtevaffel mix fra foseid. er det noen her som vet om det går an å stteke den i vanlig vaffeljern?

halkatlala
28-10-10, 16:28
hmmm...kalrte ikke å vente på svar, jeg. bare prøvde, jeg. det gikk ikke an. de ble fllate og tørre. nå har jeg helt resten av røra i muffinsformer og slengt dem i ovnen. får se om det går an å lage muffins av det :)

Carisma
28-10-10, 16:45
Jeg lurer på om jeg får noe uttelling på jobbsøkinga/intervjuer snart jeg?... :(

Også lurer jeg på om noen veit om noen som trenger folk? Hovedsaklig i IT-bransjen og fortrinnsvis innen salg/leveranse osv.

Muttern_123
28-10-10, 17:00
Min første dag med lavkarbo....fikk et dillemma: Røyker og er dermed avhengig av drops! Hva kan jeg spise som ikke ødelegger opplegget??

TrillTrall
28-10-10, 17:39
Min første dag med lavkarbo....fikk et dillemma: Røyker og er dermed avhengig av drops! Hva kan jeg spise som ikke ødelegger opplegget??

Du slutter å røyke. *løsningsorientert* ;)

Hvis du mener du er avhengig av drops for å kamuflere røykånden så kan jeg fortelle deg at det er bare tøys. Det stinker like mye uansett. Jeg mener ikke å være frekk, men det gjør det altså.

Carisma
28-10-10, 17:41
Du Det stinker like mye uansett. Jeg mener ikke å være frekk, men det gjør det altså.
Som eks røyker har jeg funnet ut at det lukter faktisk mye er av klærne enn av ånden, så pastiller har lite å si ja :ja:

TrillTrall
28-10-10, 17:43
Som eks røyker har jeg funnet ut at det lukter faktisk mye er av klærne enn av ånden, så pastiller har lite å si ja :ja:

Har en venninne som sluttet å røyke for ett års tid siden. Hun røykte bare utendørs og mente at det kunne da ikke lukte sååå ille av henne? En tid etter røykeslutten fikk hun sjokk da hun fant frem noen klær som hadde hengt i klesskapet en tid... De stinket!

Anarko
28-10-10, 17:55
Muttern, om du virkelig vil ha drops så kan jeg anbefale relax. Men de er litt avhengighetsdannende... tygger og tygger og tygger...
Men enig med resten av gjengen, det kamuflerer ikke røykluft :)

vimsen85
28-10-10, 17:56
Jeg lurer på Sukrin!

Har kjøpt meg en pakke siden jeg har sett flere oppskrifter med Sukrin. Men så leser jeg at den inneholder 100g kh pr 100g?? What? Noen som kan forklare meg?
Er det andre søtstoff som er bedre å bruke?

Lurer litt på Kaffe i samme slengen.... Jeg er en skikkelig kaffekjerring og drikker noen kopper i løpet av dagen...Er det bedre å drikke koffeinfri kaffe? - Mindre kh??


Sukrin er sukkeralkoholer, noe som betyr at KH ikke tas opp i tarmen, men de utskilles i urinen (tror jeg.. Correct me if I'm wrong)

Screwdriver, men ananas istedenfor appelseinjuice! :) (til en senere gang). Du drikker mindre sprit+ at det er mindre karbs i den og ananasjuicen bidrar til at nyrene renser ut alkoholen med urin mye kjappere enn annen alkohol - ergo blir den kortere i kroppen og gir kroppen mindre mulighet til å ta opp ting...

TS:
Tenk over hva øl er brygget på, så er det litt lettere å forstå at vin er lavkarbo til sammenligning...I tillegg drikkes det ofte flere enheter øl per enhet vin...;)

Er det ikke mye Kh i ananas?

Rin
28-10-10, 18:25
Lurer på en ting. Leggvarmere.
Jeg ser de over alt i butikker denne sesongen, men ikke ei sjel som bruker det ute blant folk? HOT or NOT?

Jeg bruker dem flittig, jeg, men under bukser og lite synlige - de er jo der først og fremst for å holde meg varm, ikke til å sprade med? :)

Anarko
28-10-10, 18:29
Jeg husker når leggvarmere var veldig in i sånn ca -99... Jeg hadde mange leggvarmere, som jeg brettet utenpå skoene, og følte meg skamkul i bukse med fastsydd skjørt utenpå, leggvarmere og buffalo-sko.

Kanutten
28-10-10, 18:34
Jeg husker når leggvarmere var veldig in i sånn ca -99... Jeg hadde mange leggvarmere, som jeg brettet utenpå skoene, og følte meg skamkul i bukse med fastsydd skjørt utenpå, leggvarmere og buffalo-sko.

Jeg var i Trondheim nettopp og jeg ble meeeget overrasket over hvor mange damer som brukte vanlige fjøsstøvler MED leggvarmer inni som var brettet utover støvelskaftet.. De gikk med slike støvler tom til korte finkjoler!!! INNE!! På konserten! :eek: :lol:

TrillTrall
28-10-10, 18:48
Jeg husker når leggvarmere var veldig in i sånn ca -99... Jeg hadde mange leggvarmere, som jeg brettet utenpå skoene, og følte meg skamkul i bukse med fastsydd skjørt utenpå, leggvarmere og buffalo-sko.

*hehe* Dere er tydeligvis mye yngre enn meg. Leggiser, som vi kalte dem, var hottere enn hotters på 80-tallet! Gjerne i kombinasjon med strekkbukser og lodden pusegenser, gjerne i en eller annen neonfarge. Tilhørende hockeysveis var et must! Lekkert! :eek:

Rin
28-10-10, 18:49
Jeg husker når leggvarmere var veldig in i sånn ca -99... Jeg hadde mange leggvarmere, som jeg brettet utenpå skoene, og følte meg skamkul i bukse med fastsydd skjørt utenpå, leggvarmere og buffalo-sko.

Høhø, jeg husker også det der, det var sånn folk så ut da jeg gikk på ungdomsskolen - sammen med sånn kort frisyre med pigger i nakken. Buksene hadde gjerne splitt foran også? Jeg boikottet selvsagt hele trenden siden jeg var altfor innmari alternativ og spesiell til å iføre meg noe som ikke var svart. :D

Nerthus
28-10-10, 19:34
*hehe* Dere er tydeligvis mye yngre enn meg. Leggiser, som vi kalte dem, var hottere enn hotters på 80-tallet! Gjerne i kombinasjon med strekkbukser og lodden pusegenser, gjerne i en eller annen neonfarge. Tilhørende hockeysveis var et must! Lekkert! :eek:

Snakk om at jeg nå fikk DET flashbacket! Hadde pulsvarmere i neongult, leggevarmere i neongult... ick! *ler* (OGSÅ på 80-tallet ;) - på fjortis-disko på Hollywood i Trondheim... oh herlige tid...)

TrillTrall
28-10-10, 19:37
Snakk om at jeg nå fikk DET flashbacket! Hadde pulsvarmere i neongult, leggevarmere i neongult... ick! *ler* (OGSÅ på 80-tallet ;) - på fjortis-disko på Hollywood i Trondheim... oh herlige tid...)

:lol: Var på Hollywood 2-3 ganger tror jeg, har aldri vært noen byløve. :)

Nerthus
28-10-10, 19:40
:lol: Var på Hollywood 2-3 ganger tror jeg, har aldri vært noen byløve. :)

haha så gøy - hver eneste tirsdag (tror jeg det var) da jeg var 13-14 år... men jeg var jo sååå ute da... det var liksom venninna mi som var den "kule" - jeg hang bare med så godt jeg kan og syntes alt var så tja, stress med mote og musikk og gutter og sånt! Det har jo endret seg med årene da!! :D

Leggvarmere tror jeg har vært tilbake som mote minst 2-3 ganger siden 80-tallet ihvertfall ;) *mimrer litt nå*

grotingeling
28-10-10, 20:17
*hehe* Dere er tydeligvis mye yngre enn meg. Leggiser, som vi kalte dem, var hottere enn hotters på 80-tallet! Gjerne i kombinasjon med strekkbukser og lodden pusegenser, gjerne i en eller annen neonfarge. Tilhørende hockeysveis var et must! Lekkert! :eek:

Snakk om at jeg nå fikk DET flashbacket! Hadde pulsvarmere i neongult, leggevarmere i neongult... ick! *ler* (OGSÅ på 80-tallet ;) - på fjortis-disko på Hollywood i Trondheim... oh herlige tid...)

haha så gøy - hver eneste tirsdag (tror jeg det var) da jeg var 13-14 år... men jeg var jo sååå ute da... det var liksom venninna mi som var den "kule" - jeg hang bare med så godt jeg kan og syntes alt var så tja, stress med mote og musikk og gutter og sånt! Det har jo endret seg med årene da!! :D

Leggvarmere tror jeg har vært tilbake som mote minst 2-3 ganger siden 80-tallet ihvertfall ;) *mimrer litt nå*
Hollywood........ mimre mimre mimre :rolleyes:
80-talls leggings....... check :D
Hockeysveis - nope :p

vaskeklut
28-10-10, 22:06
Jeg var i Trondheim nettopp og jeg ble meeeget overrasket over hvor mange damer som brukte vanlige fjøsstøvler MED leggvarmer inni som var brettet utover støvelskaftet.. De gikk med slike støvler tom til korte finkjoler!!! INNE!! På konserten! :eek: :lol:

hehehe! jeg vet hva du sikter til, men de leggvarmerne er faktisk påsydd som for i støvlene:) de bretter de ikke utpå! at de bruker det til finkjoler og sånn skal jeg ikke forsvare, dog. :P

Sjanten
28-10-10, 22:45
Hehe, det er jo ikke snakke om en skummel sekt eller noe sånt :D

Joo, da - inne på en annen tråd her i går var det en som kalte seg ketolikk:p

Idarull
29-10-10, 00:17
Har bestilt kokosmel også har jeg lest feil (bestilt fra USA) og det er 4 gram karbo i en ts på 14 gram. Har jeg regnet helt feil hvis jeg sier det er 28 karber i 100 gram? Det er ikke sååå ille som jeg først trodde da. Synd det er kort dato på det, kunne spart det til senere og mer karber.

Idarull
29-10-10, 00:21
Ja, det tror jeg. Er du allergisk mot noe i utgangspunktet?

Jeg har allergi og kan ofte ende opp med noe ala det du skriver der...:o

Okei ;) jeg er ikke allergisk Mot noe. Men klør på armene til vanlig. Klør til det blir sår. Alltid gjort!

senorita
29-10-10, 00:23
Har bestilt kokosmel også har jeg lest feil (bestilt fra USA) og det er 4 gram karbo i en ts på 14 gram. Har jeg regnet helt feil hvis jeg sier det er 28 karber i 100 gram? Det er ikke sååå ille som jeg først trodde da. Synd det er kort dato på det, kunne spart det til senere og mer karber.

Jeg kommer til 29 gram. (4/14*100). men ja.. det er jo ikke så ille men.. det er jo litt..

Idarull
29-10-10, 00:25
Oki ikke så langt unna da. Takk for at du gadd :)

silje21
29-10-10, 00:42
hei trenger litt hjelp. skal lage Gerds ostekake, men lager geleen selv, etter dette tipset
_"
Laget gelè av 2dl funlight granateple,
1dl vann og 5ts gelantinpulver( hadde holdt med 4 tenker jeg,og jeg mener 1ts pulver=1 gelantinblad)."_
Det jeg lurer på, må gelatinpulveret varmes med saft og vann, eller holder det å bare blande det sammen??
XD

Ferskenbeinet
29-10-10, 08:41
gelatinpulverer må varmes, ellers får du lett småklumper

Augustina
29-10-10, 09:18
Jeg skulle så gjerne ha skrudd ned sultfølelsen min, hvordan gjør jeg det best?

Til nå spiser jeg 15-20 karbs per dag, ofte er jeg opp i 80 prosent fett per dag. Spiser alt fra 1500 til over 2000 kcal per dag. Trener 4-5 ganger i uka. Føler liksom jeg er flink meg fettet og jeg drikker flere liter vann om dagen, så hvorfor er jeg sulten hver 4-5 time da? Det er jo en forbedring fra høykarbo (hver 2-3 time), men lell. Folk her inne går jo halve dagen uten mat uten at det er et problem. Jeg vil også ha det sånn, hehe :p

I VOF stod det at man burde spise lite på morgenen fordi spiser man stort gir man signaler til kroppen om at den trenger mye energi den dagen (om jeg husker rett), men jeg ser at de som spiser et par egg og en god dose bacon er de som virkelig holder seg fra frokost til middag. Er VOF litt på ville veier her? :o

silje21
29-10-10, 10:58
gelatinpulverer må varmes, ellers får du lett småklumper

hehe så må jeg da først varme opp vann/saft blandingen, og Så ha i pulveret? eller mikse alt sammen og så varme det opp?
geeeez jeg er fersk gitt :p

Kitt
29-10-10, 11:04
hehe så må jeg da først varme opp vann/saft blandingen, og Så ha i pulveret? eller mikse alt sammen og så varme det opp?
geeeez jeg er fersk gitt :p
Står det ikke på pakken, da?
Skal vi se:
Her står det:

Pulveret skal røres ut i litt lunkent vann (ca 2ss vann pr ts pulver) og svelle noen minutter før varm væske tilsettes!

silje21
29-10-10, 11:07
Står det ikke på pakken, da?
Skal vi se:
Her står det:

Pulveret skal røres ut i litt lunkent vann (ca 2ss vann pr ts pulver) og svelle noen minutter før varm væske tilsettes!

eh hehe :o skal straks på butikken og kjøpe gelatinpulveret :rolleyes:
Men tusen takk:D da har jeg litt mere peil hvertfall

TrillTrall
29-10-10, 12:12
Føler liksom jeg er flink meg fettet og jeg drikker flere liter vann om dagen, så hvorfor er jeg sulten hver 4-5 time da? Det er jo en forbedring fra høykarbo (hver 2-3 time), men lell. Folk her inne går jo halve dagen uten mat uten at det er et problem. Jeg vil også ha det sånn, hehe :p

Det er vel, som det meste annet, også individuelt. Jeg holder ikke hele dagen på 2 egg og bacon til frokost. :) Og jeg er absolutt ikke noen stor mann på 190 cm / 150 kg bare så det er sagt... 152 cm / 53,5 kg, det er meg. Og jeg spiser nok en del flere kalorier enn Lille Gubben (179 cm / 76 kg) pr. døgn. *hehe*

Opheliia
29-10-10, 12:48
Jeg skulle så gjerne ha skrudd ned sultfølelsen min, hvordan gjør jeg det best?

Til nå spiser jeg 15-20 karbs per dag, ofte er jeg opp i 80 prosent fett per dag. Spiser alt fra 1500 til over 2000 kcal per dag. Trener 4-5 ganger i uka. Føler liksom jeg er flink meg fettet og jeg drikker flere liter vann om dagen, så hvorfor er jeg sulten hver 4-5 time da? Det er jo en forbedring fra høykarbo (hver 2-3 time), men lell. Folk her inne går jo halve dagen uten mat uten at det er et problem. Jeg vil også ha det sånn, hehe :p

I VOF stod det at man burde spise lite på morgenen fordi spiser man stort gir man signaler til kroppen om at den trenger mye energi den dagen (om jeg husker rett), men jeg ser at de som spiser et par egg og en god dose bacon er de som virkelig holder seg fra frokost til middag. Er VOF litt på ville veier her? :o

Jeg spiser 2 egg og bacon (varierer hvor mye) til frokost, da er jeg sulten igjen rundt 1-2 tiden:) Spiser litt da...og på kvelden når jeg er hjemme:)

Men jeg trener ikke så mye som deg...

Cherry
29-10-10, 13:00
Har fått smaken på farris med limegrass! Fiffige saker for en som aldri har kunne fordra farris! Men er det noe skjulte skumle saker i farrisen min? som sukker?:P

Nerthus
29-10-10, 13:28
Jeg skulle så gjerne ha skrudd ned sultfølelsen min, hvordan gjør jeg det best?

Til nå spiser jeg 15-20 karbs per dag, ofte er jeg opp i 80 prosent fett per dag. Spiser alt fra 1500 til over 2000 kcal per dag. Trener 4-5 ganger i uka. Føler liksom jeg er flink meg fettet og jeg drikker flere liter vann om dagen, så hvorfor er jeg sulten hver 4-5 time da? Det er jo en forbedring fra høykarbo (hver 2-3 time), men lell. Folk her inne går jo halve dagen uten mat uten at det er et problem. Jeg vil også ha det sånn, hehe :p

I VOF stod det at man burde spise lite på morgenen fordi spiser man stort gir man signaler til kroppen om at den trenger mye energi den dagen (om jeg husker rett), men jeg ser at de som spiser et par egg og en god dose bacon er de som virkelig holder seg fra frokost til middag. Er VOF litt på ville veier her? :o

Jeg var VELDIG sulten da jeg spiste generell lavkarbo men så mye mengder jeg ville. Lå nok på kanskje rundt 30 gram karbo pr dag. Sulten konstant nesten! Etter at jeg reduserte kcaloriene (og sikkert fikk bedre sammensetning protein/fett med spisdegslank ferdigmat) forsvant ALL sultfølelse. Spiser du for lite i forhold til at du trener så mye kanskje? Husker jeg rett om du er nær normalvekta di også? Da spørs det om mer mat kan være tingen - fordi (jeg gjetter vilt her) du ikke har SÅ mye fett igjen på kroppen og når du trener så mye så må mesteparten av fettet da komme fra maten du inntar :) Eller? :)

Augustina
29-10-10, 13:36
Det er vel, som det meste annet, også individuelt. Jeg holder ikke hele dagen på 2 egg og bacon til frokost. :) Og jeg er absolutt ikke noen stor mann på 190 cm / 150 kg bare så det er sagt... 152 cm / 53,5 kg, det er meg. Og jeg spiser nok en del flere kalorier enn Lille Gubben (179 cm / 76 kg) pr. døgn. *hehe*

Hvor mange timer holder du da? :)

Jeg spiser 2 egg og bacon (varierer hvor mye) til frokost, da er jeg sulten igjen rundt 1-2 tiden:) Spiser litt da...og på kvelden når jeg er hjemme:)

Men jeg trener ikke så mye som deg...

Er vel noen timer det fra frokost til lunsj? Har i grunnen ikke spist egg og bacon til frokost annet enn i helgene, men vurderer sterkt baconomelett nå altså.

Jeg var VELDIG sulten da jeg spiste generell lavkarbo men så mye mengder jeg ville. Lå nok på kanskje rundt 30 gram karbo pr dag. Sulten konstant nesten! Etter at jeg reduserte kcaloriene (og sikkert fikk bedre sammensetning protein/fett med spisdegslank ferdigmat) forsvant ALL sultfølelse. Spiser du for lite i forhold til at du trener så mye kanskje? Husker jeg rett om du er nær normalvekta di også? Da spørs det om mer mat kan være tingen - fordi (jeg gjetter vilt her) du ikke har SÅ mye fett igjen på kroppen og når du trener så mye så må mesteparten av fettet da komme fra maten du inntar :) Eller? :)

Ja, jeg var faktisk mer sulten når jeg spiste mer karbo, etter jeg senkte det til 15-20 holder jeg ofte litt lengre. Føler jeg spiser nok mat da, er ofte oppmot 2000 kcal, noen dager over. Så tror ikke jeg trenger å spise mer? Jeg er normalvektig ja, men skal ned i fettprosent/opp i muskler (har en fettprosent på 24, den skal ned til 20 som tilsvarer en reduksjon på omtrent 2 kilo fettmasse). Poenget var vel at jeg er så lei av å bli "ofte" sulten, og ofte fysen. Jeg vil slutte å tenke på mat, hehe. Men, det går seg kanskje til etterhvert.

Jeg vurderer, etter å ha lest litt hva du har skrevet andre steder faktisk, å gå desto lengre ned på karbene en periode. Kun for å se om det hjelper på metthetsfølelsen. For du spiste ikke rømme/fløte, men du spiser ost, kjøtt, eggesauser, etc? :) Jeg klarer ikke å leve så strikt lenge av gangen, men er interessant å se om det er der det ligger. Teller du kalorier nå som du er så lav på karbene?

Photobscura
29-10-10, 13:40
Min første dag med lavkarbo....fikk et dillemma: Røyker og er dermed avhengig av drops! Hva kan jeg spise som ikke ødelegger opplegget??
Bare heng med andre folk som røyker. Eventuelt har tette bihuler. Funker fett :D
Høhø, jeg husker også det der, det var sånn folk så ut da jeg gikk på ungdomsskolen - sammen med sånn kort frisyre med pigger i nakken. Buksene hadde gjerne splitt foran også? Jeg boikottet selvsagt hele trenden siden jeg var altfor innmari alternativ og spesiell til å iføre meg noe som ikke var svart. :D
Haha, du litt er meg :p. Doc martens, cordbukser med sleng, cardiganer, band-t-skjorter, alt helst i svart/grått/brunt (ja, brunt, faktisk! Nå kan jeg ikke røre i brune klær med ildtang ..!). Åh, de vidunderlige vgs-dager.

Jeg går i leggiser akkurat nå, faktisk, som jeg strikka selv for mange år siden! Men jeg synes de som er sånn løse over leggen ser bad ut. Da vil jeg heller ha strikka knestrømper, to i ett. Og finkjole og boots er jo hot shit!
Men, for å ha det sagt, jeg er VIRKELIG ingen moteløve. Jeg har nesten ikke skifta stil på femten år, bortsatt fra noen glidende epoker med blomstrete polyesterkjoler og den slags.

Nerthus
29-10-10, 13:56
Bare heng med andre folk som røyker. Eventuelt har tette bihuler. Funker fett :D

Haha, du litt er meg :p. Doc martens, cordbukser med sleng, cardiganer, band-t-skjorter, alt helst i svart/grått/brunt (ja, brunt, faktisk! Nå kan jeg ikke røre i brune klær med ildtang ..!). Åh, de vidunderlige vgs-dager.

Jeg går i leggiser akkurat nå, faktisk, som jeg strikka selv for mange år siden! Men jeg synes de som er sånn løse over leggen ser bad ut. Da vil jeg heller ha strikka knestrømper, to i ett. Og finkjole og boots er jo hot shit!
Men, for å ha det sagt, jeg er VIRKELIG ingen moteløve. Jeg har nesten ikke skifta stil på femten år, bortsatt fra noen glidende epoker med blomstrete polyesterkjoler og den slags.

Du er bare naturlig "in" når det gjelder fashion vet du - ikke alle som klarer det bare på å følge sin egen stil ;):cool:

Photobscura
29-10-10, 13:59
Du er bare naturlig "in" når det gjelder fashion vet du - ikke alle som klarer det bare på å følge sin egen stil ;):cool:
Haha, ja, kanskje det! Ellers sies det jo at moter går i sykluser, så jeg er muligens trendy typ hvert tiende år, eller noe. Men igjen så er det jo temmelig safe å gå i svart, da. Det går jo aldri av moten.

Nerthus
29-10-10, 14:03
Ja, jeg var faktisk mer sulten når jeg spiste mer karbo, etter jeg senkte det til 15-20 holder jeg ofte litt lengre. Føler jeg spiser nok mat da, er ofte oppmot 2000 kcal, noen dager over. Så tror ikke jeg trenger å spise mer? Jeg er normalvektig ja, men skal ned i fettprosent/opp i muskler (har en fettprosent på 24, den skal ned til 20 som tilsvarer en reduksjon på omtrent 2 kilo fettmasse). Poenget var vel at jeg er så lei av å bli "ofte" sulten, og ofte fysen. Jeg vil slutte å tenke på mat, hehe. Men, det går seg kanskje til etterhvert.

Jeg vurderer, etter å ha lest litt hva du har skrevet andre steder faktisk, å gå desto lengre ned på karbene en periode. Kun for å se om det hjelper på metthetsfølelsen. For du spiste ikke rømme/fløte, men du spiser ost, kjøtt, eggesauser, etc? :) Jeg klarer ikke å leve så strikt lenge av gangen, men er interessant å se om det er der det ligger. Teller du kalorier nå som du er så lav på karbene?

Antar det er meg du spør nå sist? Jeg ligger på maks 20 gram karbo pr dag nå - ofte mye mindre da jeg har spist lite grønnsaker i det siste. Teller ikke for øyeblikket - men har noenlunde kontroll - ligger ihvertfall under 2000 kcal. Er aldri sulten lengre...
Men jeg spiser altså fløte og majo og CF så det holder - i MASSEVIS! Elsker litt bladsalat, picnicskinke og ostebiter sammen med egenlaget dressing med halvt om halvt med ekte majo, CF og en dæsj ketchup uten sukker :) Spiser VELDIG lite egg og bacon for tida - går mye i grillet kylling med samme dressing som over uten ketchup men med karrikrydder. Går også en del i cappuchino-smoothie med fløte. ER fryktelig ensidig i matveien for tiden... blir nok en ny runde med spisdegslank snart for å få opp kreativiteten - de har nemlig nesten bare forskjellige måltider i løpet av en uke.

Jeg er et matvrak - kan spise mye mer selv om jeg egentlig er mett - må være VELDIG mett for å stoppe naturlig. Så nå spiser jeg begrenset mye vha at jeg planlegger og lager ferdig måltider på forhånd så jeg vet sånn ca hvor mye kcal og karbo det er i de.

:)

Augustina
29-10-10, 14:22
Antar det er meg du spør nå sist? Jeg ligger på maks 20 gram karbo pr dag nå - ofte mye mindre da jeg har spist lite grønnsaker i det siste. Teller ikke for øyeblikket - men har noenlunde kontroll - ligger ihvertfall under 2000 kcal. Er aldri sulten lengre...
Men jeg spiser altså fløte og majo og CF så det holder - i MASSEVIS! Elsker litt bladsalat, picnicskinke og ostebiter sammen med egenlaget dressing med halvt om halvt med ekte majo, CF og en dæsj ketchup uten sukker :) Spiser VELDIG lite egg og bacon for tida - går mye i grillet kylling med samme dressing som over uten ketchup men med karrikrydder. Går også en del i cappuchino-smoothie med fløte. ER fryktelig ensidig i matveien for tiden... blir nok en ny runde med spisdegslank snart for å få opp kreativiteten - de har nemlig nesten bare forskjellige måltider i løpet av en uke.

Jeg er et matvrak - kan spise mye mer selv om jeg egentlig er mett - må være VELDIG mett for å stoppe naturlig. Så nå spiser jeg begrenset mye vha at jeg planlegger og lager ferdig måltider på forhånd så jeg vet sånn ca hvor mye kcal og karbo det er i de.

:)

Husket feil, trodde du spiste Skaldermann null-gi, hehe. Trener du for tiden da? Jeg lurer på om treningen min er en av "synderne" for sultfølelsen, men jeg klarer ikke å la være å trene heller :o

Forøvrig har jeg selv grådig dilla på grillet kylling med karrirømme for tiden, ufattelig godt. Jeg kjenner igjen problemet med å stoppe i tide, er også et innebygd matvrak i meg, derfor jeg håpet at lavkarbo skulle fjerne suget etter mat, sulten og fysingen med andre ord:rolleyes:

TrillTrall
29-10-10, 14:42
Hvor mange timer holder du da? :)
Hm. Tja... Jeg spiser vanligvis frokost kl. 7 og er sulten igjen kl. 11-12 om jeg spiser bare 2 egg og bacon, varer altså 4-5 timer. Jaja, det er kanskje ikke så ille det da. ;)

Augustina
29-10-10, 15:28
Hm. Tja... Jeg spiser vanligvis frokost kl. 7 og er sulten igjen kl. 11-12 om jeg spiser bare 2 egg og bacon, varer altså 4-5 timer. Jaja, det er kanskje ikke så ille det da. ;)

De som spiser egg og bacon og som holder hele dagen må spise to stekte egg med 150 gram bacon, kan ikke skjønne annet :p

nellie
29-10-10, 15:32
Augustina: Du som legger ut på joggeturer på 16 km og sånt, det er KLART det er treninga som gjør at du er mer sulten. Bruker du pulsklokke når du løper og ser hvor mye du forbrenner?

Kine87
29-10-10, 16:38
Halloween! Har en lang svart kjole i fløyel..høres kanskje stygt ut, men syns den er veldig fin og elegant..hva kan jeg gå som på halloween? foruten vampyr ( kjedelig :P )

silje21
29-10-10, 16:46
Halloween! Har en lang svart kjole i fløyel..høres kanskje stygt ut, men syns den er veldig fin og elegant..hva kan jeg gå som på halloween? foruten vampyr ( kjedelig :P )

finn fram pisken og vær domina :P
nei jeg vet ikke jeg, bare fantasien som setter grenser.. og min er begrenset :o
Lykke til, blir sikkert kjempebra :D

Kine87
29-10-10, 16:58
hehe:p det er nettopp det min er også, fantasi er en fin blå bil..

Kanutten
29-10-10, 17:38
finn fram pisken og vær domina :P
nei jeg vet ikke jeg, bare fantasien som setter grenser.. og min er begrenset :o
Lykke til, blir sikkert kjempebra :D

Hva med å ta på deg en lang spiss hatt og figurere et forførende heks?? Noe ala denne??

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR5ur3Lx-N9I4SY-zcqEAH6PKCVs7-YJy_qYKdZNG0538NDmVw&t=1&usg=__fDold5k_vIuySXA4oEGHDsMsABY=

Opheliia
29-10-10, 17:39
Er vel noen timer det fra frokost til lunsj? Har i grunnen ikke spist egg og bacon til frokost annet enn i helgene, men vurderer sterkt baconomelett nå altså.


Frokost inntas i 7.30-tiden til normalt og da er jeg sulten igjen rundt 13.00-14.00.

Jeg har egg og bacon nesten hver dag, til frokost:o

LineJM
29-10-10, 18:16
Halloween! Har en lang svart kjole i fløyel..høres kanskje stygt ut, men syns den er veldig fin og elegant..hva kan jeg gå som på halloween? foruten vampyr ( kjedelig :P )

Med en lang svart kjole kan du være Morticia Addams ;)

Kitt
29-10-10, 18:51
Med en lang svart kjole kan du være Morticia Addams ;)
Akkurat det jeg tenkte!:D

Augustina
29-10-10, 19:03
Augustina: Du som legger ut på joggeturer på 16 km og sånt, det er KLART det er treninga som gjør at du er mer sulten. Bruker du pulsklokke når du løper og ser hvor mye du forbrenner?

Løper bare én sånn langtur i uka da :) Da svir jeg bort rundt 1000 kcal. Gjør det ofte i helga og de blir ofte brukt til "kos", slik som vin, lavkabosnacks, en ekstra god middag, etc :D Litt feil tankegang sikkert, hehe, burde ha brukt det på ren mat, menmen, man er jo menneskelig. I dag har jeg forresten ikke vært så sulten, så bank i bordet for at trenden fortsetter :p

onelifeandimgonnaenjoyit
29-10-10, 19:56
Jeg har et spørsmål! Er det noen her som har oppskrift på HJEMMELAGDE sukkerfrie drops? Haar så lyst til å lage :D

arnakristin
29-10-10, 21:00
Jeg har et spørsmål! Er det noen her som har oppskrift på HJEMMELAGDE sukkerfrie drops? Haar så lyst til å lage :D
Hei,
Her finner du oppskrift med maltitol

Grundmasse med maltitol (sukkerfri)
500 ml. (650 gr.) MALTITOL
Kom maltitol i gryden og kog massen som beskrevet i opskriften.
OBS: Massen skal dog koges op til 180° før gryden tages af. Tilsvarende skal massen køle lidt længere ned før man blander den med farve og smag.
http://www.urtegaarden.dk/Files/Filer/Opskriftsblade/urtegaarden-bolsje.pdf

Cherry
29-10-10, 21:18
Hvordan i all verden greier folk å spise 86% sjokkis???? Det var riiiiimelig bittert :P

Zillah
29-10-10, 21:27
Etter å ha spist 70% nokre gongar og vend meg til den, går 86% heilt greit. Men eg har alltid likt mørke sjokoladar betre enn dei søte lyse, så vi er vel forskjellige i smaken.

Eg kjøpte 90% i sommar. Har igjen 1/3 av plata framleis... både fordi eg generelt ikkje har det store behovet for sjokolade, men også fordi den er så mørk at det i seg sjølv ikkje fristar til overspising. 86% er ingenting i forhold til den :p

Cherry
29-10-10, 21:31
Etter å ha spist 70% nokre gongar og vend meg til den, går 86% heilt greit. Men eg har alltid likt mørke sjokoladar betre enn dei søte lyse, så vi er vel forskjellige i smaken.

Eg kjøpte 90% i sommar. Har igjen 1/3 av plata framleis... både fordi eg generelt ikkje har det store behovet for sjokolade, men også fordi den er så mørk at det i seg sjølv ikkje fristar til overspising. 86% er ingenting i forhold til den :p

Jeg kjenner jeg grøsser litt innvendig :P 90% faktisk :eek:. 70% er faktisk veldig godt. Mye bedre enn freia melkesjokkis, som man nesten spyr av etter to ruter. Skal prøve å lage kakao på den 86% og se om det smaker like bittert av den når den er blanda ut :P.

TrillTrall
29-10-10, 21:39
Jeg kjenner jeg grøsser litt innvendig :P 90% faktisk :eek:. 70% er faktisk veldig godt. Mye bedre enn freia melkesjokkis, som man nesten spyr av etter to ruter. Skal prøve å lage kakao på den 86% og se om det smaker like bittert av den når den er blanda ut :P.

Vanlig melkesjokolade er vemmelig søtt og Bergene Melk er enda søtere! Jeg spiser det ikke og Lille Gubben kjørte i seg en 200 grams plate her om dagen...

Jeg spiser 1-2 små biter mørk sjokolade med 70% kakaoinnhold av og til og synes den er kjempegod, tidligere syntes jeg den var i sterkeste laget. :) 86% er litt bitter ja, sterkere enn det har jeg ikke prøvd.

Kine87
29-10-10, 21:40
Adams ja ! Genialt :D takktakk

Carisma
29-10-10, 21:54
Halloween! Har en lang svart kjole i fløyel..høres kanskje stygt ut, men syns den er veldig fin og elegant..hva kan jeg gå som på halloween? foruten vampyr ( kjedelig :P )
Nonne? Ei veninne var det da jeg hadde 30-årslag/halloweenfest og hun var POPULÆR blandt gutta den kvelden! :D

Kine87
29-10-10, 23:00
Nonne hadde vært kult ;)men kjolen er litt for sexy til det! Men har tenkt litt på svartenke. Svart sminke og "tårer"..kanskje :P vinglevoren altså. hehe

Furine
29-10-10, 23:03
Hvordan i all verden greier folk å spise 86% sjokkis???? Det var riiiiimelig bittert :P

Alt er ei vanesak. Eg et nesten berre 86% sjokolade (og synest den er kjempegod - ein blir "herda" av å bu i Belgia!), tek eg ein bit 70%, så er det som ein liten eksplosjon av søtt! Har 99% sjokolade i hus også, men det er ikkje brukandes til noko anna enn matlaging, putte i sterke chilisausar etc, eller bake med. DET er som rein kakao i platefasong.

Furine
29-10-10, 23:08
Kor i all verda har det blitt av chatikonet og alt på facebook? :confused: Det var der då tidlegare i kveld.

nellie
29-10-10, 23:12
Alt er ei vanesak. Eg et nesten bere 86% sjokolade (og synest den er kjempegod - ein blir "herda" av å bu i Belgia!), tek eg ein bit 70%, så er det som ein liten eksplosjon av søtt! Har 99% sjokolade i hus også, men det er ikkje brukandes til noko anna enn matlaging, putte i sterke chilisausar etc, eller bake med. DET er som rein kakao i platefasong.

Jeg synes også at 86% smaker bedre enn 70%. Har en boks med 99% kakao stående, men har liksom aldri funnet noe passende bruksområde.. Har vel prøvd et par ganger, men alltid endt med å blande ut med en med mindre kakao.

senorita
29-10-10, 23:45
liker ikke mørk sjokolade jeg.... :( er det eneste jeg får så lar jeg heller være, heheh :p aldri vært sjokoman, verre med smågodt og slike ting... :p

Carisma
29-10-10, 23:49
liker ikke mørk sjokolade jeg.... :(
Det gjorde ikke jeg heller, før etter en stund på lavkarbo. Nå syns jeg melkesjokolade smaker ubehagelig søtt, og 70% nydelig :D

Cherry
29-10-10, 23:55
HVORFOR får jeg ikke brukt penger på en sparekonto i DNB? Ikke får jeg overført, ikke får jeg "betale" til meg selv i annen bank, ikke får jeg betale regninger, ingenting. Helt komplett fastlåst er pengene!

senorita
29-10-10, 23:55
noen som har handlet herfra eller sett denne siden før? http://www.lowcarbshop.se/index.php


og testet ut feks http://www.lowcarbshop.se/shiratakinoodles-p-1260.html ?

Carisma
30-10-10, 13:46
Hvorfor blir høyre kneet mitt så utrolig hovent når jeg trener for tida? Ikke selve kneet, men rett over.

arnakristin
30-10-10, 14:32
...og testet ut feks http://www.lowcarbshop.se/shiratakinoodles-p-1260.html ?

Hei,
Her er det jeg fant av tidligere tråder so omtaler shirataki nuddler
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22230 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22230)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27351 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27351)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13192 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13192)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16283 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16283)

TrillTrall
30-10-10, 16:32
HVORFOR får jeg ikke brukt penger på en sparekonto i DNB? Ikke får jeg overført, ikke får jeg "betale" til meg selv i annen bank, ikke får jeg betale regninger, ingenting. Helt komplett fastlåst er pengene!

Det er ikke en type konto med max antall uttak i året og at du har nådd dette taket i 2010 da? Hvis ikke så må du nesten kontakte banken. :)

Anne
30-10-10, 21:38
Noen som vet om iPhone stiller seg automatisk i natt eller om vi må stille den tilbake selv?

Cherry
30-10-10, 23:59
Det er ikke en type konto med max antall uttak i året og at du har nådd dette taket i 2010 da? Hvis ikke så må du nesten kontakte banken. :)

Den har aldri vært brukt, den var sperra til jeg ble 25 og nå har jeg blitt det, så nå skal det brukes :P

...de måtte sende bestilling på åpning:(

Opheliia
31-10-10, 01:24
Hvor mye veier en daddel?
Ei oppskrift som inneholder 6-7 dadler, er det greit eller totalt no-no?
Jeg vet at dadler faller innenfor frukt.....men ja..allikevel...

vimsen85
31-10-10, 01:45
Hvor mye veier en daddel?
Ei oppskrift som inneholder 6-7 dadler, er det greit eller totalt no-no?
Jeg vet at dadler faller innenfor frukt.....men ja..allikevel...

Tror det er 75% sukker i dadler. Men jeg vet ikke hvor mye 7 dadler veier. Det er vel stein i dem, eller?

Opheliia
31-10-10, 02:02
Tror det er 75% sukker i dadler. Men jeg vet ikke hvor mye 7 dadler veier. Det er vel stein i dem, eller?

Jeg fant nemlig oppskrift på "raw sjokolade" som jeg har lyst å teste...oppskriften inneholder 5-6 ferske dadler..

(og jeg har aldri spist dadler før, men tror de inneholder stein?)

Jeg lurer også på hva dere tenker omkring "detox kur" ala den c24. Er det waste of money eller grei investering til kroppen?!

vimsen85
31-10-10, 02:14
Dadler er ikke så godt da (syns jeg) og så er dy sykt søte. Kan du ikke ha noe annet i sjokkisen? Nøtter f.eks? Jeg har brukt mye penger på sånne forskjellige detox og rensegreier og ingenting har fått meg til å føle meg så bra som jeg gjør når jeg spiser riktig. Jeg har ikke prøvd den da. Men jeg tror som oftest det er ting de lager for å tjene penger og ikke nødvendigvis at de har så bra effekt..

Grolla
31-10-10, 02:37
Noen som vet om iPhone stiller seg automatisk i natt eller om vi må stille den tilbake selv?

Den stiller seg automatisk :)

Anne
31-10-10, 08:06
Takk Grolla. Det fant vi og ut i natt:p

Det var en som skulle opp og på jobb0430...og vi var plutselig litt usikre, så vi hadde to mobiler til ringing. Den ene stilte han selv i gårkveld. Den andre (min)lot jeg være, samtn armbåndsuret mitt da, som vi ikke stilte. Det hadde kommet en time lenger da klokka mi ringte, så da var saken klar. Mobilen stilte seg asutomatisk.

Litt av et klokkeprosjekt vi hadde i natt:p

Gracella
31-10-10, 08:52
Jeg lurer også på hva dere tenker omkring "detox kur" ala den c24. Er det waste of money eller grei investering til kroppen?!
Personlig tror jeg ikke på detoxkurer. Nyrene og leveren din tar seg av de renseprosessene som skal foregå i kroppen.
Det lille jeg kan om kjemi og biologi gir meg ikke noen logisk forklaring på at en drikkekur skal kunne "ta med seg slagg og avfallsstoffer" som muligens er lagret rundt i kroppen... Men hvis det smaker godt og gir deg salter, vitaminer og mineraler mens du har en matfaste, så gjør det jo ingen skade ;).

Men jeg har ikke satt meg noe særlig inn i dette, synes bare at det høres søkt ut når jeg ser reklame for slikt...

nellie
31-10-10, 09:06
Jeg lurer også på hva dere tenker omkring "detox kur" ala den c24. Er det waste of money eller grei investering til kroppen?!

C24 var en veldig fin psykisk boost for meg hvertfall. Etter den utrensninga så drakk jeg ikke lightbrus på 3-4 måneder, fordi at jeg følte meg så ren på innsiden. Om jeg var det vet jeg jo ikke, men det kan nok være en god start på en ny kur f.eks:)

senorita
31-10-10, 09:20
noen som vet hvor det ble av innlegget om http://www.lavkarbo-torget.no/ ?? finner det ikke igjen, hun som startet det opp? blind jeg.. :P

Opheliia
31-10-10, 10:46
Dadler er ikke så godt da (syns jeg) og så er dy sykt søte. Kan du ikke ha noe annet i sjokkisen? Nøtter f.eks? Jeg har brukt mye penger på sånne forskjellige detox og rensegreier og ingenting har fått meg til å føle meg så bra som jeg gjør når jeg spiser riktig. Jeg har ikke prøvd den da. Men jeg tror som oftest det er ting de lager for å tjene penger og ikke nødvendigvis at de har så bra effekt..

Så vidt jeg forstod så skal de være i sjokoladen som søtning:p Istedenfor noe annet...tror de skal "knuses" inn i sjokoladen...

TrillTrall
31-10-10, 11:20
Så vidt jeg forstod så skal de være i sjokoladen som søtning:p Istedenfor noe annet...tror de skal "knuses" inn i sjokoladen...

Men siden de inneholder 72% karber så skal det _innmari_ mye sjokolade til for at det ikke skal bli veldig mye karber pr liten bit...

Opheliia
31-10-10, 12:25
Men siden de inneholder 72% karber så skal det _innmari_ mye sjokolade til for at det ikke skal bli veldig mye karber pr liten bit...

100 gram dadler gir 66 gr kh:p Det er derfor jeg lurer på hvor mye en veier:o
Dessuten så spiser en jo ikke ALL sjokoladen på en gang, forhåpentligvis:p

vimsen85
31-10-10, 12:36
Men kan du ikke heller søte med stevia og sukrin?

TrillTrall
31-10-10, 12:46
100 gram dadler gir 66 gr kh:p Det er derfor jeg lurer på hvor mye en veier:o
Dessuten så spiser en jo ikke ALL sjokoladen på en gang, forhåpentligvis:p

I matvaretabellen står det 68 g (tørkede dadler) og på matvareguiden 72,3 på rå dadler...

Opheliia
31-10-10, 13:10
Eller så kan jeg droppe hele den sjokoladen:o

Her er en annen oppskrift som jeg har lyst å teste.. men vet ikke helt ang alle ingrediensene...:o

60 g kakaosmør
4 ss rått kakaopulver
3 ss carob pulver
1-2 ss yaconsirup
1 ts sukrinmelis
5 dråper stevia vanilla crème (kan sløyfes)
1/2 ts vaniljepulver
1 klype himalayasalt

Smelt kakaosmøret og bland i carob og kakao, rør det godt inn. Ha i resten av ingrediensene og bland alt. Hakk opp litt nøtter, vi brukte hasselnøtter og mandler. Bland nøttene med litt rosiner, ca 2/3 nøtter og 1/3 rosiner. Ha så mye av nøtte/rosinblandingen du vil ha oppi sjokoladen, jeg liker masse:) Ha i former og la stivne i kjøleskap eller fryser. Resten av rosin/nøtteblandingen kan du sette på tett glass, det gjorde jeg så nå står det klart til neste gang jeg skal lage sånn sjokolade.

vimsen85
31-10-10, 13:13
Hva er carob?

Opheliia
31-10-10, 13:35
Carobpulver kalles gjerne kakaoerstatning og foretrekkes av de som vil unngå kakaoens oppkvikkende virkning. Pulveret er naturlig søtt, og smaken minner absolutt om kakao. Carob pulver er laget av fruktbelgene fra Johannesbrødtreet (Ceratonia siliqua), som dyrkes i landene rundt Middelhavet. De lange fruktbelgene males, og pulveret tørkes ved 120 grader C for å oppnå best mulig smak.

Carobpulver (eller karobpulver) kan brukes akkurat på samme måte som kakao – det kan blandes med varm eller kald melk eller plantemelk, du kan ha det i bakverk, i desserter, i hjemmelaget is og så videre.

Carobpulver er naturlig søtt, har lavt fettinnhold og i motsetning til kakao inneholder det ingen stimulerende stoffer (verken koffein, teobromin, fenylalanin eller anandamid).

Johannesbrødtreet fikk navnet sitt etter den bibelske personen Johannes døperen, som skal ha hatt fruktbelgene fra dette treet som eneste føde ved sitt opphold i ørkenen.

Johannesbrødbelgene er ca. 20 cm lange, læraktige frukter som inneholder 12-16 ertestore frø. Av frøene lages for øvrig et annet spesialprodukt: Johannesbrødkjernemel (glutenfritt fortykningsmiddel).
Næringsinnhold per 100 gram:

Energi: 946 kJ / 223 kcal

Protein: 5,4 g

Karbohydrat: 49,6 g

Fett: 0,3 g

Kostfiber: 35 g

Natrium: 0,01 g

Kalsium: 448 mg

Jern: 6 mg

Magnesium: 54 mg stimulerende stoffer (verken koffein, teobromin, fenylalanin eller anandamid).

vimsen85
31-10-10, 13:51
Carobpulver kalles gjerne kakaoerstatning og foretrekkes av de som vil unngå kakaoens oppkvikkende virkning. Pulveret er naturlig søtt, og smaken minner absolutt om kakao. Carob pulver er laget av fruktbelgene fra Johannesbrødtreet (Ceratonia siliqua), som dyrkes i landene rundt Middelhavet. De lange fruktbelgene males, og pulveret tørkes ved 120 grader C for å oppnå best mulig smak.

Carobpulver (eller karobpulver) kan brukes akkurat på samme måte som kakao – det kan blandes med varm eller kald melk eller plantemelk, du kan ha det i bakverk, i desserter, i hjemmelaget is og så videre.

Carobpulver er naturlig søtt, har lavt fettinnhold og i motsetning til kakao inneholder det ingen stimulerende stoffer (verken koffein, teobromin, fenylalanin eller anandamid).

Johannesbrødtreet fikk navnet sitt etter den bibelske personen Johannes døperen, som skal ha hatt fruktbelgene fra dette treet som eneste føde ved sitt opphold i ørkenen.

Johannesbrødbelgene er ca. 20 cm lange, læraktige frukter som inneholder 12-16 ertestore frø. Av frøene lages for øvrig et annet spesialprodukt: Johannesbrødkjernemel (glutenfritt fortykningsmiddel).
Næringsinnhold per 100 gram:

Energi: 946 kJ / 223 kcal

Protein: 5,4 g

Karbohydrat: 49,6 g

Fett: 0,3 g

Kostfiber: 35 g

Natrium: 0,01 g

Kalsium: 448 mg

Jern: 6 mg

Magnesium: 54 mg stimulerende stoffer (verken koffein, teobromin, fenylalanin eller anandamid).

Okei. ;) Syns litt av poenget med sjokkis er følelsen den gir :p

Carisma
31-10-10, 13:52
Jeg lurer på hvorfor jeg aldri lærer? :rolleyes:

arkine
31-10-10, 13:59
Den har aldri vært brukt, den var sperra til jeg ble 25 og nå har jeg blitt det, så nå skal det brukes :P

...de måtte sende bestilling på åpning:(

bruk de fornuftig da

vimsen85
31-10-10, 14:07
Goood morning (eller ettermiddag som det kanskje heter hos vanlige folk).
Jeg har tenkt å lage medisterkaker i da. Jeg kom på at jeg kjøpte noen utrolig gode karbonader for en stund siden. Det var ost og bacon i dem. Så tenkte jeg at kanskje medisterkaker med ost og bacon hadde vært noe.. Hva tror dere? Raspet ost og baconbiter i...

Gerd
31-10-10, 14:36
Goood morning (eller ettermiddag som det kanskje heter hos vanlige folk).
Jeg har tenkt å lage medisterkaker i da. Jeg kom på at jeg kjøpte noen utrolig gode karbonader for en stund siden. Det var ost og bacon i dem. Så tenkte jeg at kanskje medisterkaker med ost og bacon hadde vært noe.. Hva tror dere? Raspet ost og baconbiter i...

Her er ei sabla god oppskrift på ostekarbonader: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11863

vimsen85
31-10-10, 15:00
Takk Gerd.
Har ikke bakemiks. Men prøver meg litt fram. Har kuttet opp ost i biter og håper det blir snadder! ;) Hadde visst ikke mer bacon, så det får jeg heller prøve en annen gang ;)

Opheliia
31-10-10, 16:03
Jeg lurer på hvorfor jeg aldri lærer? :rolleyes:

Haha, jeg kan ikke gi deg et svar. Fordi jeg er likens (ta en titt på: http://opheliiasverden.blogg.no/1288465043_de_bron.html og deretter les kommentarene, så ser du hva jeg mener:o

Carisma
31-10-10, 16:39
Haha, jeg kan ikke gi deg et svar. Fordi jeg er likens (ta en titt på: http://opheliiasverden.blogg.no/1288465043_de_bron.html og deretter les kommentarene, så ser du hva jeg mener:o

Hehe, veldig bra :D

For min del ble jeg tatt av vinen i går. Bare to glass, my ass.... :cool:

Kanutten
31-10-10, 16:47
Hehe, veldig bra :D

For min del ble jeg tatt av vinen i går. Bare to glass, my ass.... :cool:

:lol:

Kanutten
31-10-10, 16:49
Hvordan får man ut et drueskall fra kanalene mellom nesen og halsen??? :o

Jeg spiste en drue og begynte umiddelbart og hoste med det resultatet at skallet for opp i nesegangene.. Jeg kjenner at det ligger der og det klørirriterer noe forferdelig! VIL ha det bort! :p Må vel frem med nesehornet...

Bombus
31-10-10, 16:58
Er det noen som har prøvd karboblokker?
Jeg tullet til å kjøpe av ren nysgjerrighet, ikke for at jeg trenger på noe vis. Den heter Phase 2. Det står: "Phase 2 er en veldokumentert, trygg og naturlig måte å redusere opptaket av karbohydrater på."
("naturlig", liksom, jommen sa jeg smør).

Men så står det også under dosering: "3 tabletter 5 minutter før et stivelsesrikt måltid." Nå fins det jo flere karbohydrater enn stivelse.

Kanskje den ikke virker på inntak av is og sjokolade, men bare på brød, pasta og potet? Noen som vet?

Kitt
31-10-10, 17:02
Er det noen som har prøvd karboblokker?
Jeg tullet til å kjøpe av ren nysgjerrighet, ikke for at jeg trenger på noe vis. Den heter Phase 2. Det står: "Phase 2 er en veldokumentert, trygg og naturlig måte å redusere opptaket av karbohydrater på."
("naturlig", liksom, jommen sa jeg smør).

Men så står det også under dosering: "3 tabletter 5 minutter før et stivelsesrikt måltid." Nå fins det jo flere karbohydrater enn stivelse.

Kanskje den ikke virker på inntak av is og sjokolade, men bare på brød, pasta og potet? Noen som vet?
Søker du på Phase2 her inne, finner du mange tråder!;)

Bombus
31-10-10, 17:32
OK. Jeg fant et svar fra jvb et sted: "Karboblokkere nøytraliserer den midlertidige virkningen av alfa-amylase, enzymet som spalter stivelse til glukose iflg Phase 2." Det virker altså bare på stivelse, noe som var litt uklart i forklaringen på pakningen.

Carisma
31-10-10, 17:33
Kanskje den ikke virker på inntak av is og sjokolade, men bare på brød, pasta og potet? Noen som vet?
Eller ingenting? ;)

Cherry
31-10-10, 18:41
Hvordan skal jeg brenne en plate for å spille på vanlig anlegg? Når jeg brenner platene mine fungerer de på pcen og på stereoen i bilen. De fungerer imidlertidig ikke på vanlig stereoanlegg, og det er forferdelig upraktisk nå som jeg prøver å kjøre inn en spinningtime og cd-plata mi IKKE fungerer på senterets anlegg.:(

Zillah
31-10-10, 18:42
Hvordan får man ut et drueskall fra kanalene mellom nesen og halsen??? ...Må vel frem med nesehornet...
Usj da, så ubehageleg!

Naseskylling var det eg skulle til å foreslå, fint at du har nesehorn, da blir det jo mykje lettare.

Opheliia
31-10-10, 18:45
Hvordan får man ut et drueskall fra kanalene mellom nesen og halsen??? :o

Jeg spiste en drue og begynte umiddelbart og hoste med det resultatet at skallet for opp i nesegangene.. Jeg kjenner at det ligger der og det klørirriterer noe forferdelig! VIL ha det bort! :p Må vel frem med nesehornet...

Hahahahaha....herregud, er det mulig?? Jeg har aldri vært i den situasjonen, så beklager for at jeg bare ler..og ikke har noen gode råd:o

Opheliia
31-10-10, 18:49
Er det noen som har prøvd karboblokker?
Jeg tullet til å kjøpe av ren nysgjerrighet, ikke for at jeg trenger på noe vis. Den heter Phase 2. Det står: "Phase 2 er en veldokumentert, trygg og naturlig måte å redusere opptaket av karbohydrater på."
("naturlig", liksom, jommen sa jeg smør).

Men så står det også under dosering: "3 tabletter 5 minutter før et stivelsesrikt måltid." Nå fins det jo flere karbohydrater enn stivelse.

Kanskje den ikke virker på inntak av is og sjokolade, men bare på brød, pasta og potet? Noen som vet?

Samboeren min kjøpte seg slik for ehm, rundt 1-1,5 år siden og hun gikk faktisk ned...men samtidig så spiste hun også minimalt :o

Så vet ikke helt hva det var som er best, å ikke spise eller å ta karboblokkere:rolleyes:

Bombus
31-10-10, 19:01
Samboeren min kjøpte seg slik for ehm, rundt 1-1,5 år siden og hun gikk faktisk ned...men samtidig så spiste hun også minimalt :o

Så vet ikke helt hva det var som er best, å ikke spise eller å ta karboblokkere:rolleyes:
Ja det er nok poenget, at det ikke er godt å vite om det virker uten å gjøre kontrollerte forsøk. Jeg kjøpte den bare for kuriositetens skyld. Ser Phase2 har vært diskutert på andre tråder. Dette er ingen diskusjonstråd så saken kan legges død for nå.

Nerthus
31-10-10, 19:07
Hvordan skal jeg brenne en plate for å spille på vanlig anlegg? Når jeg brenner platene mine fungerer de på pcen og på stereoen i bilen. De fungerer imidlertidig ikke på vanlig stereoanlegg, og det er forferdelig upraktisk nå som jeg prøver å kjøre inn en spinningtime og cd-plata mi IKKE fungerer på senterets anlegg.:(

Er det mp3 filer? Mulig anlegget på senteret ikke kan spille mp3-filer? Jeg har ihvertfall opplevd dette tidligere at man må ha et anlegg som kan spille slike filer.
Det er mulig å konvertere fra mp3 til .wav filer vha gratisprogram som du laster ned på pcn din - om det da er dette som er problemet :)

Cherry
31-10-10, 19:10
Er det mp3 filer? Mulig anlegget på senteret ikke kan spille mp3-filer? Jeg har ihvertfall opplevd dette tidligere at man må ha et anlegg som kan spille slike filer.
Det er mulig å konvertere fra mp3 til .wav filer vha gratisprogram som du laster ned på pcn din - om det da er dette som er problemet :)

Joda det tror jeg også, ettersom anlegget i bilen viser "MP3" når plata kjører. Hvor finner jeg sånne programmer da?

Nerthus
31-10-10, 19:19
Joda det tror jeg også, ettersom anlegget i bilen viser "MP3" når plata kjører. Hvor finner jeg sånne programmer da?

CDex er et gratis program som det ser ut til har fått mange gode tilbakemeldinger.

http://www.download.dk/index.asp?Kat=&subkat=&prog=842

Du kan laste det ned fra mange sider - bare google CDex, linken over er fra en dansk nedlastingsside. Som vanlig kan jeg ikke garantere at det ikke er noe som vil gi problemer for din pc ved bruk - samtidig får jeg ingen advarsler når jeg går inn på siden - altså - på eget ansvar ;)
Du kan også laste ned fra CDex sin egen side -

http://cdexos.sourceforge.net/?q=download (velg "release version")

Gi meg en tilbakemelding så jeg får høre hvordan det gikk :)

Kom på en ting til - sjekk om det er noen mulighet i programmet du bruker for å brenne CD'n for å velge filtype :)

TrillTrall
31-10-10, 19:35
Joda det tror jeg også, ettersom anlegget i bilen viser "MP3" når plata kjører. Hvor finner jeg sånne programmer da?

Hvilket program bruker du da? Jeg mener Windows Media Player har flere valgmuligheter der.

Cherry
31-10-10, 19:47
Hvilket program bruker du da? Jeg mener Windows Media Player har flere valgmuligheter der.

Funker ikke å brenne i WMP her. Bruker roxio burn, integrert brenneprogram på pcen.

Opheliia
31-10-10, 20:08
Hvor stor er en striesekk? Jeg skulle ha kledd meg ut som Ronja Røverdatter på en bokstavfest...men altså, jeg må jo passe i striesekken:o Iallefall slik at den går ned under rompa (helst litt nærmere knærne:p)?

Opheliia
31-10-10, 20:16
Hvor stor er en striesekk? Jeg skulle ha kledd meg ut som Ronja Røverdatter på en bokstavfest...men altså, jeg må jo passe i striesekken:o Iallefall slik at den går ned under rompa (helst litt nærmere knærne:p)?

Jeg fant ut at Clas Ohlson selger.. 80*100 cm...jeg passer jo oppi den:p

Cherry
31-10-10, 23:27
Hvor finner jeg en sånn kjole som i denne videoen?

http://www.youtube.com/watch?v=pauJjfiShac&feature=related

v i l h a N Å !

Carisma
01-11-10, 00:14
Hvor finner jeg en sånn kjole som i denne videoen?

http://www.youtube.com/watch?v=pauJjfiShac&feature=related

v i l h a N Å !
http://www.marilynmonroedresses.com/

Nerthus
01-11-10, 08:34
Funker ikke å brenne i WMP her. Bruker roxio burn, integrert brenneprogram på pcen.

Fikk du det til Cherry?

Cherry
01-11-10, 11:39
Fikk du det til Cherry?

Fikk jo konvertert filene, men de vil fortsatt ikke spille av på vanlig anlegg, og nå er jeg tom for tomme plater *hyyyl*

Tropika
01-11-10, 11:49
Er tomatpurè fyfy i ketolysemat?

Kitt
01-11-10, 12:03
Er tomatpurè fyfy i ketolysemat?
Neida, men 5.5g pr 100 innbyr ikke til hyppig bruk av store mengder!;)

Landlord sin i hermetikk- boks har minst karber, så vidt jeg husker. 5.5g

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmgr8n94H1vmslv-oQDxLDK6QqqPtGgiIwvEIlFJ2OrZba-xY&t=1&usg=__a5uBtaoW0E68pZyuvqOc5kwgxZ8=

Nerthus
01-11-10, 14:07
Fikk jo konvertert filene, men de vil fortsatt ikke spille av på vanlig anlegg, og nå er jeg tom for tomme plater *hyyyl*

Uffda! Du får ikke koblet feks pcn din direkte på anlegget som en midliertidig løsning? (eller ipod'n) Gjorde det på bursdagen min jeg - du må i ene enden ha en sånn headset-ut plugg som passer til pcn og i den andre enden to coax-innganger (en rød og hvit) for aux-inngang på lydanlegget (som var ganske gammelt...). Kosta 40 kr på clas ohlson :)

Cherry
01-11-10, 14:19
Uffda! Du får ikke koblet feks pcn din direkte på anlegget som en midliertidig løsning? (eller ipod'n) Gjorde det på bursdagen min jeg - du må i ene enden ha en sånn headset-ut plugg som passer til pcn og i den andre enden to coax-innganger (en rød og hvit) for aux-inngang på lydanlegget (som var ganske gammelt...). Kosta 40 kr på clas ohlson :)

Helt sikkert! Men jeg skal heller blafre litt til han datakisen på jobben først :P

Carisma
01-11-10, 18:30
OK, jeg har rota meg oppi et litt teit dilemma. :o Var ute på lørdag og ble sittende og snakke med en fyr som det viste seg jobber i samme bransje som meg, mot mange av de samme prosjektene og kundene. I tillegg hadde vi felles kjente (ikke bransjefolk). Greia er at jeg gjerne skulle holdt kontakten med han siden vi jobber på de samme feltene, dessuten hadde vi veldig samme humor og mening om ting. Men det er IKKE interesse på noe romantisk plan. Er det mulig å på noen måte ta kontakt uten at det blir feil oppfatta? (Han er ikke på linkedin, det hadde jo vært det enkleste siden det er sånn jobbgreie. :rolleyes:)

Kanutten
01-11-10, 18:34
OK, jeg har rota meg oppi et litt teit dilemma. :o Var ute på lørdag og ble sittende og snakke med en fyr som det viste seg jobber i samme bransje som meg, mot mange av de samme prosjektene og kundene. I tillegg hadde vi felles kjente (ikke bransjefolk). Greia er at jeg gjerne skulle holdt kontakten med han siden vi jobber på de samme feltene, dessuten hadde vi veldig samme humor og mening om ting. Men det er IKKE interesse på noe romantisk plan. Er det mulig å på noen måte ta kontakt uten at det blir feil oppfatta? (Han er ikke på linkedin, det hadde jo vært det enkleste siden det er sånn jobbgreie. :rolleyes:)
Synes du skal si det rett frem! Si at du ikke er på jakt etter noe romantisk, men at du likte ham, og at venner, det trenger vi alltid flere av. :ja: Jeg har et par ganger sagt dette til mannfolk og de er blant mine venner den dag i dag..

Carisma
01-11-10, 18:37
Synes du skal si det rett frem! Si at du ikke er på jakt etter noe romantisk, men at du likte ham, og at venner, det trenger vi alltid flere av. :ja: Jeg har et par ganger sagt dette til mannfolk og de er blant mine venner den dag i dag..
Ja, jeg burde jo egentlig det.... Men så er det jo også et tema hvordan det oppfattes av sambo? En ting er folk man faktisk møter i jobbsammenheng, det er liksom akseptert å holde kontakt med de. Men så fort man møter noen i en annen setting så blir det liksom et issue.

Jeg merket i helga at jeg savner guttevennene mine veldig, særlig de litt nerdete fra studie-tida.

Lillebjørn
01-11-10, 19:09
Nerthus, jeg opplever det samme som deg! Jeg har bare spist lavkarbo i noen uker (5 tror jeg..) men merker allerede at alt det jeg hadde lyst på før og som jeg forspiste meg og la på meg av, har jeg ikke lyst på lenger i det hele tatt!! F.eks brød med ost, nudler, kaker, sjokolade, is osv.. Det er akkurat som om det er ute av kroppen, ute av hode.. :)
Jeg hadde en sprekk etter 2 uker ca hvor jeg spiste kake (masse) og potetgull, men ble dårlig av det og bestemte meg der og da for at nå er det bare lavkarbo som gjelder. I noen dager etter sprekken var jeg fysen, men visste konsekvensen og klarte å la vær. Det endte med at suget ble borte og jeg følte meg mye bedre :)

Så opp med hodet alle søtnoser, det er bare å overse så blir det borte ;)

Supera
02-11-10, 09:39
Funker ikke å brenne i WMP her. Bruker roxio burn, integrert brenneprogram på pcen.
Hvilken modus brenner du i? Jeg regner med at den har integrert mp3->wav-konverter. Hvis du bare velger å brenne audio CD og legger til mp3er, så konverterer roxio sannsynligvis til wav mens den brenner. Jeg bruker Nero og den gjør i alle fall det.

Sivensvans
02-11-10, 13:50
Innerst i skapet mitt på kjøkkenet fant jeg en uåpnet Ketolyse bakemix-boks...fra 2008...!:o

Bare å hive, eller....?

Kitt
02-11-10, 14:14
Innerst i skapet mitt på kjøkkenet fant jeg en uåpnet Ketolyse bakemix-boks...fra 2008...!:o

Bare å hive, eller....?
Siden den er uåpnet ville jeg rett og slett ha brukt den til en lite porsjon av noe!
Smaker det høgg, hiv resten!:p
Ingen bismak, bruk opp så fort som mulig!:)

Sivensvans
02-11-10, 14:55
Siden den er uåpnet ville jeg rett og slett ha brukt den til en lite porsjon av noe!
Smaker det høgg, hiv resten!:p
Ingen bismak, bruk opp så fort som mulig!:)

:lol: Just det...!:D

Gerd
02-11-10, 15:11
Innerst i skapet mitt på kjøkkenet fant jeg en uåpnet Ketolyse bakemix-boks...fra 2008...!:o

Bare å hive, eller....?

Jeg har brukt åpnet.... fra 2007.... :ja:
Helt ok den :ja:

Sivensvans
02-11-10, 15:21
Jeg har brukt åpnet.... fra 2007.... :ja:
Helt ok den :ja:

Så bra! Da dauer jeg sikkert ikke :lol:
Vet du fra og med når det er anbefalt å bruke dette på ketolysekuren? Står sikkert i bokji - men, den har jeg ikke her nå;)

Gerd
02-11-10, 15:22
Så bra! Da dauer jeg sikkert ikke :lol:
Vet du fra og med når det er anbefalt å bruke dette på ketolysekuren? Står sikkert i bokji - men, den har jeg ikke her nå;)

I forhold til kuren, tenker du?
Du kan fra starten :ja: iflg bokji :D

Kanutten
02-11-10, 15:53
Hvor får jeg kjøpt en peisdvd med lyd?

Photobscura
02-11-10, 16:12
Sånne soyapulvere/bakemisker etc er vanligvis så prosesserte at de mest sannsynligvis både overlever oss og rullekaker fra Samvirkelaget :cool:.

Supera
02-11-10, 16:53
Hvor får jeg kjøpt en peisdvd med lyd?
Hva med å spille den fra youtube? F.eks. denne (http://www.youtube.com/watch?v=fsD1zoI7NYo). ;)

Huldr
02-11-10, 17:02
Hvor får jeg kjøpt en peisdvd med lyd?Clas Ohlson (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=147022414) :)

Nita75
02-11-10, 21:27
Hei. :)
Jeg fant denne tråden mens jeg lette etter en annen, og fant ut at jeg like gjerne kunne bruke denne. Jeg er sikker på at det finnes svar på mitt spørsmål et sted, men i denne jungelen er det jaggu ikke lett å orientere seg for en fersking. :p
Bare lurer på; er det noen bivirkninger av lavkarbo? Jeg har vært tung i hodet og "småuggen" og lurte på om det kan komme av at jeg endrer vaner nå, noen som vet?

Kitt
02-11-10, 21:30
Hei. :)
Jeg fant denne tråden mens jeg lette etter en annen, og fant ut at jeg like gjerne kunne bruke denne. Jeg er sikker på at det finnes svar på mitt spørsmål et sted, men i denne jungelen er det jaggu ikke lett å orientere seg for en fersking. :p
Bare lurer på; er det noen bivirkninger av lavkarbo? Jeg har vært tung i hodet og "småuggen" og lurte på om det kan komme av at jeg endrer vaner nå, noen som vet?
Hodepine, kvalm, uggenhet, litt dårlig i magen...... Velkjente symptomer, ja!
Sukkerabstinenser og /eller tegn på en begynnende ketose!!

Carisma
02-11-10, 21:43
Sambo kom hjem i går med knall blå hender. Det var ikke olabukse avfarging, mitt første spørsmål.. :rolleyes: Det var rett og slett blodansamling. Hadde visst kommet og gått hele helga. Noen som vet hva det kan komme av? Han var ikke kald på hendene heller, ganske varm egentlig.

Kitt
02-11-10, 22:30
Sambo kom hjem i går med knall blå hender. Det var ikke olabukse avfarging, mitt første spørsmål.. :rolleyes: Det var rett og slett blodansamling. Hadde visst kommet og gått hele helga. Noen som vet hva det kan komme av? Han var ikke kald på hendene heller, ganske varm egentlig.
Aner ikke, men hvorfor har han ikke dratt på legevakten/til legen for lengst???
Høres så absolutt ikke helt normalt ut!!!:eek::eek::eek:

Carisma
02-11-10, 23:03
Aner ikke, men hvorfor har han ikke dratt på legevakten/til legen for lengst???
Fordi han er mann..... Umulig å få til legen om ti ville hester dro han dit. SPesielt når det er sjanse for at det fakitsk er en grunn til å gå dit... :rolleyes:

Kitt
02-11-10, 23:09
Fordi han er mann..... Umulig å få til legen om ti ville hester dro han dit. SPesielt når det er sjanse for at det faktisk er en grunn til å gå dit... :rolleyes:
Typisk!:p
Min er heldigvis veloppdragen nok til å finne veien dit selv etter 18 år sammen med meg! Han har skjønt at 3 dager sykemelding er bedre enn 3 uker lungebetennelse feks!:w00t:

Ikke meningen å skremme noen, men den eneste gangen jeg har hørt om noe tilsvarende, handlet det om en slem type kreft!
Blødninger som oppstår av seg selv på den måten, er ikke noe å vente med! Det bør utredes ASAP!

Nita75
02-11-10, 23:10
Hodepine, kvalm, uggenhet, litt dårlig i magen...... Velkjente symptomer, ja!
Sukkerabstinenser og /eller tegn på en begynnende ketose!!

Så da er jeg med andre ord på rett vei...? :p

Carisma
02-11-10, 23:12
den eneste gangen jeg har hørt om noe tilsvarende, handlet det om en slem type kreft!
Det er mest sannsynlig dette: http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/blodaresykdom/raynauds-syndrom-1524.html
Han har varmeregulatorer i kroppen som ikke virker, dvs han er alltid alt for varm, og derfor kjenner han ikke at han blir kald tror jeg. Men det er uansett greit å få utelukket andre ting. Mener jeg da....

Kitt
02-11-10, 23:16
Det er mest sannsynlig dette: http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/blodaresykdom/raynauds-syndrom-1524.html
Han har varmeregulatorer i kroppen som ikke virker, dvs han er alltid alt for varm, og derfor kjenner han ikke at han blir kald tror jeg. Men det er uansett greit å få utelukket andre ting. Mener jeg da....
Har sett Raynaud fingre, hørtes ikke ut som det du beskrev, men den kan jo likevel være det! Eller noe liknende!
Er enig med deg, jeg da! Veldig greit å utelukke andre ting også!:)

Sivensvans
03-11-10, 09:26
Sånne soyapulvere/bakemisker etc er vanligvis så prosesserte at de mest sannsynligvis både overlever oss og rullekaker fra Samvirkelaget :cool:.

:lol:

Idarull
03-11-10, 22:10
helsespørsmål, har et slags trykk i brystet nå etter jobb. hva kan det komme av??? er ekkelt! greier å puste, men greier ikke slappe av skikkelig...

nattfisk
04-11-10, 07:50
helsespørsmål, har et slags trykk i brystet nå etter jobb. hva kan det komme av??? er ekkelt! greier å puste, men greier ikke slappe av skikkelig...

har høyrd at slike ting kan komme av stress.

Idarull
04-11-10, 08:06
aha, det gikk over med en god natts søvn hvertfall :)

TrillTrall
04-11-10, 08:09
Sambo kom hjem i går med knall blå hender. Det var ikke olabukse avfarging, mitt første spørsmål.. :rolleyes: Det var rett og slett blodansamling. Hadde visst kommet og gått hele helga. Noen som vet hva det kan komme av? Han var ikke kald på hendene heller, ganske varm egentlig.

Blodansamlinger på den måten = rett til lege spør du meg!

Orkide
04-11-10, 08:20
Er det noen som har opskrift på brød el. som kan brukes til tapas?

Ferskenbeinet
04-11-10, 08:32
Knutteloff (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34793&highlight=knutteloff) er flott til slikt!

Orkide
04-11-10, 08:52
Knutteloff (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34793&highlight=knutteloff) er flott til slikt!

Takk skal du ha, dette skal bakes i dag:)

Tropika
04-11-10, 22:00
Tacosaus.. Hvordan er det med de på ferdigglass?

Opheliia
04-11-10, 22:10
Tacosaus.. Hvordan er det med de på ferdigglass?

Det skal finnes sukkerfrie iallefall. Men litt usikker på om de var å få tak i Norge? Sverige har iallefall:p

Men det er jo superlett å lage selv og mye bedre:cool:

Tropika
04-11-10, 22:18
Det skal finnes sukkerfrie iallefall. Men litt usikker på om de var å få tak i Norge? Sverige har iallefall:p

Men det er jo superlett å lage selv og mye bedre:cool:

Oppskrift? :eek:

Orkide
04-11-10, 22:32
Knutteloff (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34793&highlight=knutteloff) er flott til slikt!

Nå er denne loffen bakt og smakt, den var veldig god:D

Nerthus
05-11-10, 08:49
Tacosaus.. Hvordan er det med de på ferdigglass?

Du finner tacosaus med 5 gram karbo pr 100 gram i butikken - bare let litt :) I tillegg må jeg bare anbefale en tomatsaus som også ligger på samme antall karber, nemlig en glutenfri med soltørkede tomater. Det er en av de beste tomatsauser jeg har smakt, bruker det i kjøttdeig og til kjøttboller og slikt. Produsenten heter Meridian, sausen heter sundried tomatoe cooking sauce. Har funnet den i glutenfri hyllene til blant annet coop. Mener meny også har den?

Akat
05-11-10, 11:57
Sukrin er sukkeralkoholer, noe som betyr at KH ikke tas opp i tarmen, men de utskilles i urinen (tror jeg.. Correct me if I'm wrong)



Er det ikke mye Kh i ananas?

Det er vel mye karbohydrater i alkohol generelt, men jeg har ihvertfall hørt at ananas er bedre enn mye annet. Tisser ihvertfall veldig mye når jeg drikker det, så mye skylles ut vil jeg tro...

Photobscura
05-11-10, 12:45
Det er vel mye karbohydrater i alkohol generelt, men jeg har ihvertfall hørt at ananas er bedre enn mye annet. Tisser ihvertfall veldig mye når jeg drikker det, så mye skylles ut vil jeg tro...
Det er ikke karbohydrater i alkohol. Hehe. Følte bare for å presisere for å unngå forvirring. Men i f.eks i øl, søte hviner, likører o.l er det mye sukker, men alkohol er alkohol og karbohydrater er karbohydrater. Men i rødvin og tørre hvitviner, blank sprit og enkelte brune sprittyper er det som regel temmelig lavt karbohydratinnhold.

vimsen85
05-11-10, 13:03
Jeg lurer på om det finnes en tråd som bare er til å fortelle småting i hverdagen? Og så lurer jeg på om de som ikke tåler melkeprotein om de tålet geitemelk?

Photobscura
05-11-10, 13:06
Jeg lurer på om det finnes en tråd som bare er til å fortelle småting i hverdagen? Og så lurer jeg på om de som ikke tåler melkeprotein om de tålet geitemelk?
Jeg vil foreslå tretusentråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29984) :). Det er en ren skravletråd med noen enkle regler som står i første innlegget. Velkommen :)

Sivensvans
05-11-10, 13:40
Det er ikke karbohydrater i alkohol. Hehe. Følte bare for å presisere for å unngå forvirring. Men i f.eks i øl, søte hviner, likører o.l er det mye sukker, men alkohol er alkohol og karbohydrater er karbohydrater. Men i rødvin og tørre hvitviner, blank sprit og enkelte brune sprittyper er det som regel temmelig lavt karbohydratinnhold.

Hva med cider uten sukker..? Noen som vet?:rolleyes:

vimsen85
05-11-10, 13:47
Hva med cider uten sukker..? Noen som vet?:rolleyes:

Såg de hadde cder light i Finnland. Den var vel 3,5 karb pr. 100ml, eller noe. Har aldri sett det i norge. Blir jo litt karbs på en boks uansett da..

Nerthus
05-11-10, 15:51
Hva med cider uten sukker..? Noen som vet?:rolleyes:

Grevens cider har varianter med ned til 0.6 gram karbo pr 100 gram. :) (jordbærsmaken og enten eple eller pære? )

Kanutten
05-11-10, 15:57
Grevens cider har varianter med ned til 0.6 gram karbo pr 100 gram. :) (jordbærsmaken og enten eple eller pære? )

ooooog skogsbær! :ja:

Nerthus
05-11-10, 17:41
ooooog skogsbær! :ja:

den er nok best - men har nå 3.6 gram karbo pr 100 gram :) Mener de første jeg kjøpte tidligere i år var merket med 0.6 - og nå 3.6 men det kan godt ha noe å gjøre med teflonhjernen min å gjøre ;)

Ferskenbeinet
06-11-10, 10:32
Hva slags vitaminer kan en gi til menn for å øke sexlyst?

Jeg lurer og på hva slags grovbakstmel som er best å bruke for høykarbere? Jeg bruker mye grovt mel til familien min til feks. pizza og pannekaker men er nå tom og må kjøpe noe nytt.

Det lurer jeg på idag! *fnis*

Ignite
06-11-10, 15:40
Hva slags vitaminer kan en gi til menn for å øke sexlyst?


De som er i øl.

Kanutten
06-11-10, 15:43
De som er i øl.


:lol: Innser at jeg må kutte slangene på ølkranene til sambo!
Vi skal forresten i kveld på besøk til et vennepar av oss hvor mannen i huset er en meget fremadstormende ølprodusent. Vi skal smake på juleølet hans. :sikle: Bare ser for meg sexlysta til sambo eskalerer... :rolleyes:

TrillTrall
06-11-10, 19:28
Hva slags vitaminer kan en gi til menn for å øke sexlyst?

Egg skal være godt for potensen har jeg hørt. :)

Tropika
06-11-10, 19:36
Jordbær skal gi økt sexlyst mener jeg å ha lest/hørt.

Cherry
06-11-10, 19:40
Tror ikke sexlysta til mannfolk fikses av vitaminer egentlig, da er det nok noe annet som ligger bak og må fikses:p

Carisma
07-11-10, 21:11
Hva er greie med menn og stolthet, som gjør at de heller vil ofre alt, og da mener jeg ALT, enn å få en hypotetisk ripe i lakken?!? :confused:

katten
08-11-10, 00:05
Hehe er det mennene i mitt liv, du snakker om? Inkl pappa, broder'n og onklene mine?!

Har du lest "menn er frå Mars, kvinner er frå Venus"? Der fer du ein del svar på slike ting.
Kvifor menn er stille og ikkje seier noko osv.

Har ikkje kommet til "ripe i lakken" kapittelet enno, så kan nok ikkje svare på det enno.
Men kan tenke meg det har noko med at dei alltid vil løse problem, ikkje likar be om hjelp, og vil være stor og sterk, men uten feil og mangler...

Photobscura
08-11-10, 13:04
Hva med cider uten sukker..? Noen som vet?:rolleyes:
Ja, som de nevner over her, så finnes Grevens cider. Den er søta med MASSE aspartam, og det spiller ingen rolle om det er jorbær- eller skogsbærsmak, alt smaker Red Bull. Helt grusomt etter min mening. Hvorfor må du ha SÅ mye søtning i ting? Groce ... Da går jeg heller for ekte engelsk usøtet cider :).

LineJM
08-11-10, 13:15
Hvor finner du den Photo?

Photobscura
08-11-10, 13:21
Hvor finner du den Photo?
I søpla. Hahahah! Neida. Jeg har sett den på både Kiwi, Rema 1000 og Ica. Den står sammen med ølen, tipper jeg. Men om du som den gjengse lavkarber har vent deg av vanlig søtsmak, så forbered deg på et sjokk. Jeg kan bare ikke få understreket hvor fælt den smakte. Jeg kunne like godt ha drukket rett fra en flaske flytende Natreen. Usj usj.

LineJM
08-11-10, 13:24
Åja, jeg tenkte ikke på Grevens, har hatt et ublidt møte med den.:eek: Lurte på usøtet cider jeg.;)

Photobscura
08-11-10, 13:26
Åja, jeg tenkte ikke på Grevens, har hatt et ublidt møte med den.:eek: Lurte på usøtet cider jeg.;)
Ah, ok. Jeg vet ikke. Har kjøpt i baren på Bar Boca på Grünerløkka noen ganger :).

LineJM
08-11-10, 13:28
Hmm, skjønner at jeg blir nødt å gå ut mer. :p


Kanskje de har på polet :rolleyes:

Photobscura
08-11-10, 13:32
Hmm, skjønner at jeg blir nødt å gå ut mer. :p


Kanskje de har på polet :rolleyes:
Det har de nok! Strongebow f.eks er jo godt, og den er tørr også, mener jeg. Hvor mye sukker det faktisk er i, vet jeg ikke, men jeg tror ikke de søter den engelske cideren. Jeg tror nok det kun er i Skandinavia vi søter i hjel det skvipet vi kaller cider ;).

LineJM
08-11-10, 13:48
Jepp det er nok her, men det er jo mer som en slags brus å regne heller en ordentlig sider det vi får i skandinavia.
På polet er det masse å velge i ser jeg. Fra flere land også. Den jeg har sett til nå med mest sukker i hadde 40g/l det er sånn ca 4%. Ikke værst for lavkarbere og det er mange med mye mindre sukker i også.

Opheliia
14-11-10, 12:16
Hvor lenge holder mandlene seg? Jeg lurer på om jeg ikke skal kjøpe et par kg til uka, det går alltid en del mandler i huset, både i form av hakkede mandler, hele mandler og malte mandler. Men kjipt å kjøpe inn mandler og så blir de ødelagt innen to uker.

Så hvor lenge holder dem seg egentlig? Planen er å male en del mandler, så har jeg mandelmel til rådighet når jeg føler for å plutselig lage et eller annet.

OG, går det ann å fikse kokosmasse om til mel selv:rolleyes:? Kokosmel er jo så dyrt:o

Kitt
14-11-10, 12:20
Hvor lenge holder mandlene seg? Jeg lurer på om jeg ikke skal kjøpe et par kg til uka, det går alltid en del mandler i huset, både i form av hakkede mandler, hele mandler og malte mandler. Men kjipt å kjøpe inn mandler og så blir de ødelagt innen to uker.

Så hvor lenge holder dem seg egentlig? Planen er å male en del mandler, så har jeg mandelmel til rådighet når jeg føler for å plutselig lage et eller annet.

OG, går det ann å fikse kokosmasse om til mel selv:rolleyes:? Kokosmel er jo så dyrt:o
Mandler holder noen måneder i tett pose! De mandlene du maler selv, blir malte mandler, ikke mandelmel!
Det samme gjelder kokosmasse. Finmalt kokosmasse er ikke kokosmel! Kan brukes i noen oppskirfter, men funker ikke i alle!

Opheliia
14-11-10, 12:23
Mandler holder noen måneder i tett pose! De mandlene du maler selv, blir malte mandler, ikke mandelmel!
Det samme gjelder kokosmasse. Finmalt kokosmasse er ikke kokosmel! Kan brukes i noen oppskirfter, men funker ikke i alle!

De blir nå tilnærma mandelmel iallefall:o ...har nemlig ikke råd til å kjøpe en liten pose mandel/kokosmel for 90 kr....

Får heller teste ut hvilke oppskrifter som "tåler" finmalt kokosmasse når det står kokosmel. Men fungerer malte mandler i de fleste oppskrifter det står mandelmel, eller er det også litt prøv og feil-opplegg?

TrillTrall
14-11-10, 12:31
Hvor lenge holder mandlene seg? Jeg lurer på om jeg ikke skal kjøpe et par kg til uka, det går alltid en del mandler i huset, både i form av hakkede mandler, hele mandler og malte mandler. Men kjipt å kjøpe inn mandler og så blir de ødelagt innen to uker.

Så hvor lenge holder dem seg egentlig? Planen er å male en del mandler, så har jeg mandelmel til rådighet når jeg føler for å plutselig lage et eller annet.

OG, går det ann å fikse kokosmasse om til mel selv:rolleyes:? Kokosmel er jo så dyrt:o

Umalte mandler holder seg lenge, men ikke malte - det er min erfaring i alle fall. Malte en gang mandler for å lage ett eller annet, men kom ikke lenger enn til å male dem og ha dem i en tett boks. Tok ikke lange tiden før de mugnet. Så det ville jeg ikke gjort.

TrillTrall
14-11-10, 12:32
De blir nå tilnærma mandelmel iallefall:o ...har nemlig ikke råd til å kjøpe en liten pose mandel/kokosmel for 90 kr....

Får heller teste ut hvilke oppskrifter som "tåler" finmalt kokosmasse når det står kokosmel. Men fungerer malte mandler i de fleste oppskrifter det står mandelmel, eller er det også litt prøv og feil-opplegg?

Jeg tror ikke forskjellen er såååå stor på malte mandler og mandelmel som på malt kokosmasse og kokosmel. Så jeg hadde glatt brukt finmalte mandler fremfor mandelmel. :)

Opheliia
14-11-10, 12:44
Da gidder jeg ikke å male store mengder mandler før jeg vet at jeg skal bruke dem! Greit å vite:)

Pokker at den der kokosmel skal være så dyr å kjøpe...i de oppskriftene det står kokosmel, kan en bruke mandelmel? Jeg er ikke så glad i kokos uansett, så hvis det er mulig er det jo mye bedre for meg:p

TrillTrall
14-11-10, 12:49
Da gidder jeg ikke å male store mengder mandler før jeg vet at jeg skal bruke dem! Greit å vite:)

Pokker at den der kokosmassen skal være så dyr å kjøpe...i de oppskriftene det står kokosmasse, kan en bruke mandelmel? Jeg er ikke så glad i kokos uansett, så hvis det er mulig er det jo mye bedre for meg:p

Nå er det vel kokosmel du snakker om og ikke kokosmasse? For kokosmasse koster jo nesten ingenting. :) Om du kan bytte ut kokosmel med mandelmel vet jeg ikke, pass i alle fall på væskemengden da for kokosmel suuuuger til seg væske noe aldeles voldsomt!

Opheliia
14-11-10, 12:51
Nå er det vel kokosmel du snakker om og ikke kokosmasse? For kokosmasse koster jo nesten ingenting. :) Om du kan bytte ut kokosmel med mandelmel vet jeg ikke, pass i alle fall på væskemengden da for kokosmel suuuuger til seg væske noe aldeles voldsomt!

Ja, jeg bytter ut spørsmålene:p

Kokosmassen er billig, men kokosmel er dyrt. Så det jeg lurte på var om jeg kan bruke mandelmel/malte mandler istedenfor kokosmel?:p Væskemengden er notert! Får vel bare prøve meg frem:)

Furine
14-11-10, 12:54
Kokosmjøl smakar ikkje så veldig kokos akkurat. Det smakar berre "tørt" på eit vis. Og JA det suger mykje væske. Så du kan sikkert teste med mandelmjøl/knuste mandlar i staden, men då treng du truleg ein del mindre væske.

Opheliia
14-11-10, 13:04
Kokosmjøl smakar ikkje så veldig kokos akkurat. Det smakar berre "tørt" på eit vis. Og JA det suger mykje væske. Så du kan sikkert teste med mandelmjøl/knuste mandlar i staden, men då treng du truleg ein del mindre væske.

Skal testes en gang iallefall:)

Grolla
14-11-10, 13:05
Æsj.. Jeg som akkorat har malt en hel pose mandler, får hive meg rundt og bake da :)

Har også malt kokosmasse til kokosmel har jeg trodd. Men har ikke trivdes så veldig me å bruke det da det har smakt for mye kokos. Kanskje jeg må invistere i en pose kokosmel på helsekosten....

katten
14-11-10, 20:25
Eg lurer på om nokon har prøvd cornells melblanding?
Skal visst være god å bruke, men koster 100 kr for 750 g...
Er det verdt det?

KarMa40
14-11-10, 21:12
Vi har prøvd begge og de er gode! Særlig nybakt med smør. Seriøst namms

Men vi har minst to ganger brekt i oss alle på en to-tre dager og det blir det litt mye
skraping i tarmen av. Overdose fiber liksom.

De holder lenge i en kakeboks på benken. kjenner noen som baker en pose hver helg til å ha i uka.

blåbær
14-11-10, 22:43
Nå var jeg litt usikker på om jeg skulle poste dette spørsmålet i håndarbeidstråden eller her, men jeg forsøker her først :)

Saken er at jeg holder på å strikke denne kjolen (http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b13&d_id=4&lang=no). Jeg er ferdig med selve kjolen, og mangler halsen, heklekant og montering. Men jeg skjønner virkelig ikke hvordan halsen skal bli! Jeg klarer ikke å se det for meg, og jeg ser det heller ikke ut fra bilde, og jeg skjønner det hvertfall ikke ut fra forklaringen i oppskriften. Er det noen som har lyst å hjelpe meg gjennom? Jeg strikker den i str. 6/9 mnd, og har lagt av 11 masker til halsen. I oppskriften står det at man skal strikke opp ca. 40-54 masker til hals, inkl. de man har lagt av. Dette skjønner jeg hvertfall ikke, betyr det at det er valgfritt? Ut fra sånn jeg skjønner det, må man se det an ut fra størrelse på kjolen. Så skal den bare strikkes vanlig fram og tilbake. Men da er den jo løs? Skjønner ikke noe, og føler meg ganske teit ...

Her er hele forklaringen til halsen: Hals: Strikk opp ca 40 til 54 m (inkl m fra tråden foran) rundt halsen på rundp 4,5 med 1 tråd i hver kvalitet (= 2 tråder). Strikk frem og tilbake på p fra midt bak. Strikk 1 p rett fra vrangen og 1 p rett fra retten, deretter felles det løst av med rett fra vrangen.

TrillTrall
14-11-10, 22:51
Nå var jeg litt usikker på om jeg skulle poste dette spørsmålet i håndarbeidstråden eller her, men jeg forsøker her først :)

Saken er at jeg holder på å strikke denne kjolen (http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b13&d_id=4&lang=no). Jeg er ferdig med selve kjolen, og mangler halsen, heklekant og montering. Men jeg skjønner virkelig ikke hvordan halsen skal bli! Jeg klarer ikke å se det for meg, og jeg ser det heller ikke ut fra bilde, og jeg skjønner det hvertfall ikke ut fra forklaringen i oppskriften. Er det noen som har lyst å hjelpe meg gjennom? Jeg strikker den i str. 6/9 mnd, og har lagt av 11 masker til halsen. I oppskriften står det at man skal strikke opp ca. 40-54 masker til hals, inkl. de man har lagt av. Dette skjønner jeg hvertfall ikke, betyr det at det er valgfritt? Ut fra sånn jeg skjønner det, må man se det an ut fra størrelse på kjolen. Så skal den bare strikkes vanlig fram og tilbake. Men da er den jo løs? Skjønner ikke noe, og føler meg ganske teit ...

Her er hele forklaringen til halsen: Hals: Strikk opp ca 40 til 54 m (inkl m fra tråden foran) rundt halsen på rundp 4,5 med 1 tråd i hver kvalitet (= 2 tråder). Strikk frem og tilbake på p fra midt bak. Strikk 1 p rett fra vrangen og 1 p rett fra retten, deretter felles det løst av med rett fra vrangen.

Du skal plukke opp antall masker etter den størrelsen du strikker og litt etter hvor tett du plukker opp muligens. Du skal ikke strikke rundt og rundt, men frem og tilbake på en rundpinne med start og slutt midt bak, slik at det blir en åpning bak om du skjønner hva jeg mener. Hvis kjolen har knapper i ryggen må den jo være åpen også i halsen. :)

blåbær
14-11-10, 22:53
Ah, tusen takk! Nå skjønner jeg det bedre. Tenkte faktisk ikke at jeg skulle plukke opp masker, men nå skjønner jeg at det er ganske selvsagt :o Det hjalp faktisk litt å poste spørsmålet også, jeg måtte liksom tenke gjennom problemet på en annen måte :p Nå tror jeg at jeg skal få det til. :)

Huldr
14-11-10, 23:00
Utrolig søt kjole, blåbær! :love:

Å strikke opp betyr at du skal plukke opp tråder fra det du allerede har strikket, rundt hele halsen, og lage masker ut av de trådene. Du tar opp en tråd fra arbeidet og setter det på pinnen som om det skulle være en maske, og så strikker du i den. Dvs du bør jo plukke opp tråder rundt hele før du begynner å strikke i dem. Det er varierende hvor mange "masker" du får, det er ikke noe eksakt, derfor står det sånn.

Skjønte du det? :o

Ja, og så bør du vel begynne opp-plukkinga bak, siden det står at du skal strikke frem og tilbake på pinnen derfra.

Post bilde når du blir ferdig, da :spent:

Opheliia: Jeg har lagd mandelmel ved å først lage mandelmelk (bløte mandlene over natta e.l., tømme av vannet, ha på nytt vann, blende med stavmixer, og sile "melka". Den er god, og hvis du f eks blander med eggemelk blir denne myyye bedre ;)), og så tar jeg det som blir igjen, "mandelmassen", og tørker den på svak varme i ovnen. Da blir det en slags mandelmel, men jeg har ikke prøvd det i noe ennå. Det blir litt grovt, så mulig det bør males igjen etter tørking.

Huldr
14-11-10, 23:01
Hehe, jeg var visst for seint ute :p Bra du skjønte det, da! :)

Cherry
14-11-10, 23:09
Skjønner ikke helt hva dere bruker så mye melblandinger til :P

Har hatt en boks fiberhusk, en boks glutenmel, en boks sukrin og 1 glass jbkm stående i skap et i snart ett år, virker ikke som om det skal gå tomt for glutenmel og fiberhusk anytime soon :eek:

Hvor lenge kan melet stå i tette bokser egentlig?

blåbær
15-11-10, 00:00
Takk for hjelpa fra deg også, Frøy! Skal begynne bak, ja. Vet ikke helt om det blir bilde, for min kjole ligner ikke veldig på den på bildet i oppskriften ... Vet ikke om jeg er helt fornøyd. Har et litt annet garn, fra et annet merke, så det kan være derfor den blir annerledes. Tror kanskje det garnet jeg bruker er litt tynnere, for jeg måtte hvertfall bruke en litt mindre pinne. Men så strikker jeg veldig løst også.

kennygirl
15-11-10, 00:36
Hvor kan jeg få kjøpt en offwhite, beige eller brun bolero? Har sett i alle butikker i nærheten og på nett. Enten har de veldig korte ermer (har store overarmer, så det kan jeg IKKE ha) eller så er de svindyre:mad:

Noen som har tips om bra nettbutikker eller vet hvor jeg kan få tak i en slik bolero?
(Kan også være lang jakka, men skal være over en finkjole, så bør nesten være litt mer pynta enn en vanlig cardigan... )

Nerthus
15-11-10, 08:52
Hvor kan jeg få kjøpt en offwhite, beige eller brun bolero? Har sett i alle butikker i nærheten og på nett. Enten har de veldig korte ermer (har store overarmer, så det kan jeg IKKE ha) eller så er de svindyre:mad:

Noen som har tips om bra nettbutikker eller vet hvor jeg kan få tak i en slik bolero?
(Kan også være lang jakka, men skal være over en finkjole, så bør nesten være litt mer pynta enn en vanlig cardigan... )

Ermelengde ned til albuen minimum da? Kan du si noe om sånn ca str du må ha? Mener jeg har sett flust av slike i den/de fargene - må bare tenke litt :)

vimsen85
15-11-10, 11:42
Da gidder jeg ikke å male store mengder mandler før jeg vet at jeg skal bruke dem! Greit å vite:)

Pokker at den der kokosmel skal være så dyr å kjøpe...i de oppskriftene det står kokosmel, kan en bruke mandelmel? Jeg er ikke så glad i kokos uansett, så hvis det er mulig er det jo mye bedre for meg:p

Kokosmel er kjempedrøyt. Jeg har hatt en pose i et halvt år nå. Tror du må ha mye større mengder kokosmasse enn du må ha kokosmel. Og det smaker veldig lite kokos av det (men det er ikke godt å panere fisk med det :p).

Mandler holder seg lengre ved oppbevaring i kjøleskap. Jeg vet ikke om det er det samme med malte mandler. Det er kanskje slik at det blir litt fuktig/tyngre da?

Furine
15-11-10, 11:52
Og det smaker veldig lite kokos av det (men det er ikke godt å panere fisk med det :p).



Funkar fint om du "støvar" fisken med kokosmjølet først, berre klappe av overflødig mjøl, etter å ha salta og pepra fisken. Putt i piska egg, og så vend i knust bacongull. Steik så i godt smør. Godt! Blandinga sit ganske godt då synest eg.

vimsen85
15-11-10, 12:23
Funkar fint om du "støvar" fisken med kokosmjølet først, berre klappe av overflødig mjøl, etter å ha salta og pepra fisken. Putt i piska egg, og så vend i knust bacongull. Steik så i godt smør. Godt! Blandinga sit ganske godt då synest eg.

Takk for tips! Det må jeg prøve :)

kennygirl
15-11-10, 12:30
Ermelengde ned til albuen minimum da? Kan du si noe om sånn ca str du må ha? Mener jeg har sett flust av slike i den/de fargene - må bare tenke litt :)

Ned til albuen helst ja... Str 44/46 bruker jeg stort sett...
Setter STOR pris på tips :)

Anarko
15-11-10, 13:42
Jeg panerer fisk med jbkm eller fiberhusk. Men har ikke prøvd med bacongull på fisk da. Det blir bare litt ekstra crispy med fh og jbkm. Jeg og sambo har i alle fall vært veldig fornøyd med det :)

kennygirl
15-11-10, 13:55
Hvorfor får jeg bare til å forandre den ene tickeren når jeg har to?

vaskeklut
15-11-10, 13:59
Er det mulig at magekatarren min kommer av lavkarbo?:confused: Det faller merkelig sammen med at jeg ble dårlig en stund etter jeg begynte med Skaldemans prinsipper.. Dog, det var nok flere faktorer også.

Ferskenbeinet
15-11-10, 14:06
Noen med peiling på mobiltelefoner? Jeg må ha en ny, jeg har bestemt at det skal være ericsson, har sett på Xperia x8, Vivaz U5i og Vivaz U8 pro. Noen med synspunkter?

Opheliia
15-11-10, 14:06
Skjønner ikke helt hva dere bruker så mye melblandinger til :P

Har hatt en boks fiberhusk, en boks glutenmel, en boks sukrin og 1 glass jbkm stående i skap et i snart ett år, virker ikke som om det skal gå tomt for glutenmel og fiberhusk anytime soon :eek:

Hvor lenge kan melet stå i tette bokser egentlig?

Det spørs jo hva du lager og hvor mye du lager av de forskjellige tingene. Selv har jeg aldri kjøpt glutenmel, så akkuratt det kan jeg ikke si så mye av, men fiberhusk og jbkm brukes relativt ofte her i huset egentlig...

Opheliia
15-11-10, 14:07
Kokosmel er kjempedrøyt. Jeg har hatt en pose i et halvt år nå. Tror du må ha mye større mengder kokosmasse enn du må ha kokosmel. Og det smaker veldig lite kokos av det (men det er ikke godt å panere fisk med det :p).

Mandler holder seg lengre ved oppbevaring i kjøleskap. Jeg vet ikke om det er det samme med malte mandler. Det er kanskje slik at det blir litt fuktig/tyngre da?

Okei, må vel bare akseptere at jeg må kjøpe der kokosmelet da:p

Cherry
15-11-10, 14:19
Hvor kan jeg få kjøpt en offwhite, beige eller brun bolero? Har sett i alle butikker i nærheten og på nett. Enten har de veldig korte ermer (har store overarmer, så det kan jeg IKKE ha) eller så er de svindyre:mad:

Noen som har tips om bra nettbutikker eller vet hvor jeg kan få tak i en slik bolero?
(Kan også være lang jakka, men skal være over en finkjole, så bør nesten være litt mer pynta enn en vanlig cardigan... )

Vero Moda.

kennygirl
15-11-10, 14:32
Vero Moda.
Har ikke tenkt på Vero Moda engang... Pleier aldri å finne noe som passer. Men en bolero kan det hende jeg finner :D
*løper til Vero Moda*

Idarull
15-11-10, 23:40
Hvorfor får jeg bare til å forandre den ene tickeren når jeg har to?

Det ser ut for meg at du har link til bare den ene tickeren i signaturen din, så noe har blitt borte i klippinga og liminga di. Du må gå inn på sida der du lagde tickeren og lime inn på nytt.

vaskeklut
16-11-10, 16:33
Er det mulig at magekatarren min kommer av lavkarbo?:confused: Det faller merkelig sammen med at jeg ble dårlig en stund etter jeg begynte med Skaldemans prinsipper.. Dog, det var nok flere faktorer også.


Anyone?

kennygirl
16-11-10, 17:44
Har spurt i en annen tråd, men spør her også:
Noen som vet om en rimelig nettbutikk som selger hobby/scrapbooking utstyr?

Har sjekket de fleste norske nettbutikker, men blir fort dyrt å ha scrapping som hobby :rolleyes:

vaskeklut
16-11-10, 18:05
Har spurt i en annen tråd, men spør her også:
Noen som vet om en rimelig nettbutikk som selger hobby/scrapbooking utstyr?

Har sjekket de fleste norske nettbutikker, men blir fort dyrt å ha scrapping som hobby :rolleyes:
har du forsøkt ebay?

kennygirl
16-11-10, 18:17
har du forsøkt ebay?

Jepp

Snellen
16-11-10, 19:55
Er det noen som går på lavkarbo-mat her og som ikke kjøper spesialprodukter? Noen som rett og slett bare spiser lite karbo og unngår visse mattyper?

Jeg er skeptisk til alt av pulver og tabletter folk vil selge, og vil endre kostholdet mitt til mat som er minst mulig bearbeidet og som metter godt.

Gerd
16-11-10, 20:26
Er det noen som går på lavkarbo-mat her og som ikke kjøper spesialprodukter? Noen som rett og slett bare spiser lite karbo og unngår visse mattyper?

Jeg er skeptisk til alt av pulver og tabletter folk vil selge, og vil endre kostholdet mitt til mat som er minst mulig bearbeidet og som metter godt.

Jeg spiser mest mulig rent. Rent kjøtt, grønnsaker, ikke lettprodukter.
Bruker veldig lite erstatnings-greier :ja: Og stortrives med det kostholdet:ja:

Cherry
16-11-10, 20:31
Er det noen som går på lavkarbo-mat her og som ikke kjøper spesialprodukter? Noen som rett og slett bare spiser lite karbo og unngår visse mattyper?

Jeg er skeptisk til alt av pulver og tabletter folk vil selge, og vil endre kostholdet mitt til mat som er minst mulig bearbeidet og som metter godt.

Tja, spesialprodukter og spesialprodukter. Jeg lager da en og annen pannekake med fiberhusk eller glutenmel i da. Men nå kan jeg ikke spise melkeprodukter lengre så nå er det slutt på det. Så nå går det i kjøtt, fisk og grønnsaker, og en god del bær.

Snellen
16-11-10, 20:40
Tja, spesialprodukter og spesialprodukter. Jeg lager da en og annen pannekake med fiberhusk eller glutenmel i da. Men nå kan jeg ikke spise melkeprodukter lengre så nå er det slutt på det. Så nå går det i kjøtt, fisk og grønnsaker, og en god del bær. Jeg bare ser det selges det ene og det andre for dem som skal følge en spesiel filosofi/bok, og mistet nesten troen. Godt å se at man kan bli sunnere og tynnere ved å spise mer riktig og samtidig bli god og mett, uten at man trenger å kjøpe spesialprodukter i form av pulver og tabletter.;)

Cherry
16-11-10, 20:50
Jeg bare ser det selges det ene og det andre for dem som skal følge en spesiel filosofi/bok, og mistet nesten troen. Godt å se at man kan bli sunnere og tynnere ved å spise mer riktig og samtidig bli god og mett, uten at man trenger å kjøpe spesialprodukter i form av pulver og tabletter.;)

Tja, tabeletter og tabeletter. Jeg tar nå multivitaminer og kalsiumtabeletter bare for å ha gjort det på den sikre siden ;)

Cherry
16-11-10, 20:51
Noen som vet hvorfor markøren min hopper dit den vil? Og hvordan jeg får den til å slutte med det? Jeg kan sitte å skrive noe og plutselig har den hoppet langt pokker i vold lengre opp eller ned og skriver det jeg skriver midt inni ett ord osv. FRYKTELIG PLAGSOMT!!

katten
16-11-10, 21:31
Regner med at du har laptop :)

Grunnen til at markøren din hopper rundt omkring, er fordi du er borti styreflata når du skriver. Det skjedde heile tida med meg før, heilt til eg vart klar over det. No skjer det nesten aldri lenger, men hendene "kviler" ikkje lenger nede på styreflata.

Cherry
16-11-10, 21:48
Regner med at du har laptop :)

Grunnen til at markøren din hopper rundt omkring, er fordi du er borti styreflata når du skriver. Det skjedde heile tida med meg før, heilt til eg vart klar over det. No skjer det nesten aldri lenger, men hendene "kviler" ikkje lenger nede på styreflata.

Nope, er ikke derfor;). Den hopper like godt om hendene er 12 kilometer over bakken

katten
16-11-10, 23:54
Nope, er ikke derfor;). Den hopper like godt om hendene er 12 kilometer over bakken

Nei då er det nok ikkje difor :)

LineJM
16-11-10, 23:57
Noen som vet hvorfor markøren min hopper dit den vil? Og hvordan jeg får den til å slutte med det? Jeg kan sitte å skrive noe og plutselig har den hoppet langt pokker i vold lengre opp eller ned og skriver det jeg skriver midt inni ett ord osv. FRYKTELIG PLAGSOMT!!

maskinskrømt?:rolleyes:

vimsen85
17-11-10, 01:37
Anyone?

Jeg mener at flere nevnte på lavkarbokonferansen at lavkarbo var betennelsesdempende og katarr er vel en mild betennelse, eller? Så i prinsippet burde det vel bli bedre. Men de snakket også om at slimhinner kunne reagere og bli irritert av melkeprodukter. Og det er vel slimhinnene som er irriterte når man får katarr, eller er jeg helt på bærtur her? Så egentlig vet jeg ikke, men tenkte at jeg kunne nevne det. Kanskje det finnes en sammenheng..?

Ferskenbeinet
17-11-10, 08:22
Noen som vet hvorfor markøren min hopper dit den vil? Og hvordan jeg får den til å slutte med det? Jeg kan sitte å skrive noe og plutselig har den hoppet langt pokker i vold lengre opp eller ned og skriver det jeg skriver midt inni ett ord osv. FRYKTELIG PLAGSOMT!!

Har du prøvd å støvsuge godt i tastatur/mus? Av og til er det hår etc som gjør sånne mystiske ting...

lommerusk
18-11-10, 21:49
Jeg er glad i ost og youghurt, men blir dårlig av melkeprodukter :( Er det noen som har forslag til melkefrie erstatninger? Drikker soyamelk i teen, og prøvde soyayoghurt også men den smakte litt merkelig

senorita
18-11-10, 21:51
Etter mye feiling med en bearnaisesaus har jeg nå 7!! eggehviter.. hva skal jeg bruke dem på? Vil gjerne lage noe sunt, ikke noe snop med søtning i.. Noe mat jeg kan lage av det, ikke dessert? Prøver å søke på oppskrifter men bare "eggehvite" gir jo en haaaaaug av svar.. :S

Carisma
18-11-10, 22:12
Etter mye feiling med en bearnaisesaus har jeg nå 7!! eggehviter.. hva skal jeg bruke dem på? Vil gjerne lage noe sunt, ikke noe snop med søtning i.. Noe mat jeg kan lage av det, ikke dessert? Prøver å søke på oppskrifter men bare "eggehvite" gir jo en haaaaaug av svar.. :S
Eggehviteomelett? Vet ikke helt hva det er, men det er et uttrykk jeg hører ofte :)

http://www.mat.no/vis_oppskrift.aspx?artid=18652

senorita
18-11-10, 22:27
da får det bli frokost i morgen :D Takk for det :)

vaskeklut
19-11-10, 01:35
Jeg mener at flere nevnte på lavkarbokonferansen at lavkarbo var betennelsesdempende og katarr er vel en mild betennelse, eller? Så i prinsippet burde det vel bli bedre. Men de snakket også om at slimhinner kunne reagere og bli irritert av melkeprodukter. Og det er vel slimhinnene som er irriterte når man får katarr, eller er jeg helt på bærtur her? Så egentlig vet jeg ikke, men tenkte at jeg kunne nevne det. Kanskje det finnes en sammenheng..?

Var det jeg mente jeg og ja. Takk :D

Supera
19-11-10, 04:42
Eggehviteomelett? Vet ikke helt hva det er, men det er et uttrykk jeg hører ofte :)

http://www.mat.no/vis_oppskrift.aspx?artid=18652
Mange kutter ut eggeplommen fordi den inneholder så mye fett og derfor mange kalorier. Og kolesterol! :rulleøyne Godt vi vet bedre. Neste alle vitaminer og mineraler i egget er jo i eggeplommen.

Furine
19-11-10, 08:13
Mange kutter ut eggeplommen fordi den inneholder så mye fett og derfor mange kalorier. Og kolesterol! :rulleøyne Godt vi vet bedre. Neste alle vitaminer og mineraler i egget er jo i eggeplommen.

Eg høyrde på ein eller annan Hollywoodfilm ein gong "I'll have a heart friendly omelette" - den var berre med eggekvitar.:rolleyes:

Gracella
19-11-10, 08:38
Eggehviteomelett høres grusomt ut, spør du meg :eek:. All den gode smaken (og fargen) er jo i plommen. :) Og heldigvis kan vi spise den med god samvittighet!

Ang. eggehviter som er "til overs", lag marengs eller kransekakestenger. I marsipan er det vel også eggehviter?
Når du lager omelett/eggerøre, er det jo bare å hive oppi en hvite eller to ekstra (synd å kaste mat, ja)

Ellers kan man fryse de til en passende anledning. Ta en brødpose, ha oppi en hvite, lag en knute, hiv oppi neste hvite osv. Da er det bare å klippe av en og en hvite når man trenger de.