View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar



Katta66
30-09-11, 23:36
Vi kjenner hverandre ganske godt etter å ha jobbet sammen i fire år (på samme gruppe), men det har pågått så lenge at det liksom er litt kleint å dra det opp nå...

Dødt lemen i en tett gjennomsiktig pose hadde jeg ingen problemer med å legge i veska til en kollega, nei. Jeg klarer fint å kødde med folk, men å ta opp alvorlige ting? Er ikke så flink til slikt...

Jeg heller mot luggetuppen sitt forslag å legge en tube med canesten i posthylla hans. Anonymt og fint. :snill:

:lol: Du har ikke møtt ham. Jeg tror ikke han har det. I så fall må han ha blitt voldtatt. :geip:

:D Herlig kommentar - men er det ikke litt sånn at noen mannfolk er ekstreme til å "rette på den" eller hva de nå kaller det? Eller er det kanskje mer litt fikling det dreier seg om,hehe..

Carisma
01-10-11, 00:52
Jeg tror det er mer snakk om å rette på den enn noe annet her ja. :rolleyes: eller tror de kanskje den blir lengre om de går og drar i den i tide og utide? :cool:

Lava
01-10-11, 10:01
Hmm. Er jo i Oslo på hotell, og oppdaget nå at den ene ringen min smitter av, dvs farger fingen min grønn. Den er ikke ekte, kjøpt i syden og i syden kan jeg ikke bruke den pga dette. Men her hjemme har jeg ikke opplevd det før.
Har de mye klor i vannet på hotell? Husker ikke at jeg har reagert på andre hotel da, var jo nettopp ei helg i Kr.sand .. merkelig :ja:

Carisma
01-10-11, 10:29
Det er mye gamle kobberrør i Oslo, som gir grønnskjær. Mange blondiner får grønt hår f.eks... :o

Furine
01-10-11, 10:42
Eg merka i alle fall at vasskvaliteten på hotellet eg budde i Oslo ikkje var heilt god. Det var nok reint og alt det der, men vatnet smakte rart.

Har nokon erfaring med Ikea-sofa? Korleis held dei seg? Blir putene fort flate/nedtrykt av ein brukar dei/sit i dei?

Carisma
01-10-11, 10:45
Eg merka i alle fall at vasskvaliteten på hotellet eg budde i Oslo ikkje var heilt god. Det var nok reint og alt det der, men vatnet smakte rart.

Har nokon erfaring med Ikea-sofa? Korleis held dei seg? Blir putene fort flate/nedtrykt av ein brukar dei/sit i dei?

Rart? Jeg elsker oslovannet og syns det smaker fantastsik. :D

De ikeasofaene jeg har sett har blitt ganske fort formløse i putene ja... sambo hadde en før, men solgte den ganske fort, for den var alt for lang i setet i tillegg. Selv jeg som er 1,67 ble sittende med bena rett ut om jeg skulle lene meg inntil ryggen.

Furine
01-10-11, 10:58
Rart? Jeg elsker oslovannet og syns det smaker fantastsik. :D

De ikeasofaene jeg har sett har blitt ganske fort formløse i putene ja... sambo hadde en før, men solgte den ganske fort, for den var alt for lang i setet i tillegg. Selv jeg som er 1,67 ble sittende med bena rett ut om jeg skulle lene meg inntil ryggen.

I følge Photo budde eg på feil plass, feil vasskilde. Ei er bra, den andre ikkje.

Mannen vil gjerne ha ikea-sofa skjønar du, men eg er usikker på kvaliteten. Har kika litt på brukte på finn, frå Ikea, og dei såg nettopp litt formlause ut.

Photobscura
01-10-11, 12:13
Det er mye gamle kobberrør i Oslo, som gir grønnskjær. Mange blondiner får grønt hår f.eks... :o
Takke fanden for at jeg bor så nære kilden! :D Ikke noe grønnskjær i spore i mine platinablonde lokker. ;)
I følge Photo budde eg på feil plass, feil vasskilde. Ei er bra, den andre ikkje.

Mannen vil gjerne ha ikea-sofa skjønar du, men eg er usikker på kvaliteten. Har kika litt på brukte på finn, frå Ikea, og dei såg nettopp litt formlause ut.
Hehe, jepp. Jeg tror nok rørene er bedre, eventuelt er det fordi vi er nærmere Maridalsvannet her på Løkka. Jeg husker i alle fall at da jeg bodde på Skillebekk og i Vika så smakte vannet mye mer kalkaktig, og var liksom "hardere". Noen fordeler skal vi på østkanten ha! Men nothing beats Berlin ...!

Spør Cyan om Ikea-sofa. Hadde det ikke vært for henne, hadde jeg nok kjøpt en som ville ha sunket sammen i fjor.

Rin
01-10-11, 12:24
Har nokon erfaring med Ikea-sofa? Korleis held dei seg? Blir putene fort flate/nedtrykt av ein brukar dei/sit i dei?

Jeg hadde en ektorp-sofa med ryggputer som ble rimelig sammenfalne og klumpete etterhvert - det var ikke fryktelig plagsomt for meg, men det så nok ikke så veldig stilig ut etter et års bruk.

Furine
01-10-11, 12:27
Takk Photo og 157cm! Det var det eg var redd for, og eg vil gjerne at den skal sjå litt grei ut LITT lenger enn det. :o Har hatt stygg sofa i fleire år no, fordi vi visste at vi kom til å flytte om ikkje SÅ altfor lenge, dermed ingen vits å bytte ut.

Ja, absolutt INGENTING slår Berlin på vasskvaliteten! :eek: Men seriøst, vatnet i Antwerpen, som er hardt som fy og ikkje akkurat kjem frå noko fjellkilde, smakte betre enn det på hotellet i Oslo. :o Kanskje gamle rør eller noko, eg veit ikkje.

Carisma
01-10-11, 12:30
Takke fanden for at jeg bor så nære kilden! :D Ikke noe grønnskjær i spore i mine platinablonde lokker. ;)

Hehe, jepp. Jeg tror nok rørene er bedre, eventuelt er det fordi vi er nærmere Maridalsvannet her på Løkka. Jeg husker i alle fall at da jeg bodde på Skillebekk og i Vika så smakte vannet mye mer kalkaktig, og var liksom "hardere". Noen fordeler skal vi på østkanten ha!

Østkanten får ikke vann fra maridalsvannet, men noen vann lenger opp i marka. Mener det er vestkanten som får fra maridalen? (ref da vi måtte koke vannet for noen år siden pga feil på renseanlegget, de som fikk fra maridalsvannet slapp.)
Ei veninne av meg fikk grønt har då hun flytta til Majorstua, og fikk da beskjed om at det skyldtes at de gamle kobberrørene ikke var byttet ut så mye på vestkanten.

Photobscura
01-10-11, 12:40
Østkanten får ikke vann fra maridalsvannet, men noen vann lenger opp i marka. Mener det er vestkanten som får fra maridalen? (ref da vi måtte koke vannet for noen år siden pga feil på renseanlegget, de som fikk fra maridalsvannet slapp.)
Ei veninne av meg fikk grønt har då hun flytta til Majorstua, og fikk da beskjed om at det skyldtes at de gamle kobberrørene ikke var byttet ut så mye på vestkanten.
Sikker på det? Jeg mener liksom bestemt at stort sett alle i sentrumsområdene i Oslo får vannet derfra ...

Edit: Ser nå at i tillegg til Maridalsvannet, så er Elvåga, Langlia og Alunsjøen drikkevannskilder, men det står ingenting om hvem som forsyner hvor ... Men uansett, da. Vannet er merkbart bedre her øst. Men så lever vi også kortest og har lavest levestandard, så som sagt -noen fordeler skal vi ha. :o

Carisma
01-10-11, 12:43
Sikker på det? Jeg mener liksom bestemt at stort sett alle i sentrumsområdene i Oslo får vannet derfra ...

Edit: Ser nå at i tillegg til Maridalsvannet, så er Elvåga, Langlia og Alunsjøen drikkevannskilder, men det står ingenting om hvem som forsyner hvor ... Men uansett, da. Vannet er merkbart bedre her øst. Men så lever vi også kortest og har lavest levestandard, så som sagt -noen fordeler skal vi ha. :o

Jeg så et kart for noen år siden, men kan ikke finne ddet nå... Men maridalsvannet går for å være dårligere pga sentrumsnærhheten, så det er bare en fordel å få fra de lenger inn.

Photobscura
01-10-11, 12:52
Jeg så et kart for noen år siden, men kan ikke finne ddet nå... Men maridalsvannet går for å være dårligere pga sentrumsnærhheten, så det er bare en fordel å få fra de lenger inn.
Then it's all good! :cool:
Jeg er jo flasket opp på Femunds-vatten, så jeg er nok i overkant bortskjemt på vannkvalitet.

smgj
01-10-11, 14:27
Jeg hadde en ektorp-sofa med ryggputer som ble rimelig sammenfalne og klumpete etterhvert - det var ikke fryktelig plagsomt for meg, men det så nok ikke så veldig stilig ut etter et års bruk.
En venninne hadde spart til ektorp ... og var såååå stolt da den kom i hus (jeg liker dem ikke - ikke da heller)... men etter bare 6 måneder så var den sigen på mitten slik at alle par som satt i den ble veldig intime sentrert i sofaen ... :p

Jeg synes ikke dunputer holder fasongen, dessverre. Vi har en sigdalsofa med skum i sitteputene og dun i ryggputene. De siste må snus ukentlig for å holde fasongen - så noenlunde..

Photobscura
01-10-11, 14:32
Jeg har en Dine Møbler-sofa som ikke har sunket sammen en cm tross at jeg har tilbragt myyyye tid på samme plass på den. Men dette er jo en designsofa til tjue tusen, så det blir kanskje litt i dyreste laget. Jeg kjøpte den nesten ubrukt fra en gæren bortskjemt dude fra Frogner via finn.no for fire tusen, forsåvidt. Så jeg var heldig sånn sett. ;)

Huldr
01-10-11, 14:52
Å, husker godt at jeg syntes vannet i Oslo var dårlig da jeg flyttet hit! I Trondheim hadde vi deilig Jonsvann ...

Men det nye renseanlegget i Oslo er jo veldig bra, så vannet her på Grünerløkka er i alle fall mye bedre enn før. Det er lenge siden det har vært klorsmak på vannet nå, det har det vært mye av før, så nå fungerer renseanlegget godt tydeligvis. Men jeg tror nok det er gamle rør som er den store synderen i Oslo når det gjelder vannkvalitet ...

Ang Ikeasofa, jeg har en billig en som de ikke har lenger, med springfjærer i putene. Den har i grunnen holdt seg bra til å være så billig. En myk sofa som Ektorp er nok mer utsatt for slitasje enn f eks Karlstad, som flere i familien min har/har hatt. Den har holdt seg helt fint, så det kommer nok mye an på modellen :)

Lava
01-10-11, 15:35
Det er mye gamle kobberrør i Oslo, som gir grønnskjær. Mange blondiner får grønt hår f.eks... :o

Aha! Takk skal du ha! :)

Furine
01-10-11, 16:20
Eg tenkte på sovesofa frå Ikea i så fall, enten Kivik eller Månstad. Vi får sjå litt på det. Det er jo endel fint på både Møbelringen og Skeidar. Godt å høyre Photo, at det er mogleg å gjere seg eit kupp! Dei aller fleste vil jo ha absolutt mest mogleg for sofaen når dei sel... Kanskje meir enn dei er verdt også. Men så vil jo ikkje mannen her ha bruktsofa, av ein eller annan grunn. Vi har kjøpt ein brukt allereie, så eg ser ikkje heilt problemet. Han er vel berre lei av maset mitt, tenkjer eg! :rolleyes:

Her er det gode 25 grader, ikkje ei sky på himmelen og strålande sol. Første oktober, folkens! Ikkje heilt normalt!

Huldr
01-10-11, 16:50
Fine sofaer, begge to Furine! Tror kanskje sovesofa kommer i en litt egen kategori? De er jo myke og ikke like holdbare som vanlige sofaer kanskje, uansett fabrikat ...? Men det var jo ikke noe å si på prisen! :)

Det skulle jo være Indian Summer her på Østlandet i helga også, med temperaturer godt opp på 20-tallet ... Hvor ble den av, da? Det var jo ikke så verst i går, en del sol, nesten 20 grader, men ikke akkurat sommervær ... I dag er det helgrått, 14 grader og kald vind ... :rolleyes:

Glorfinia
01-10-11, 16:52
Jeg har ikke vært på forumet på en stund, så det er mulig det er blitt tatt opp, men jeg lurer altså på om noen har merka noen forandring på smelteosten de bruker til osteknekkiser? Tidligere har jeg alltid fått vellykka resultat. Men de siste gangene jeg har lagd disse har det begynt å ryke skikkelig inni microen. Først trodde jeg det var microen det var noe feil med, men ettersom det bare ryker når jeg forsøker å lage osteknekkis og ikke når jeg varmer andre ting, så har jeg begynt å mistenke smelteosten. I tillegg har jeg nettopp testa i mammas micro, og her skjer akkurat det samme. Såå, noen som veit hva som foregår?

Furine
01-10-11, 17:03
Jeg har ikke vært på forumet på en stund, så det er mulig det er blitt tatt opp, men jeg lurer altså på om noen har merka noen forandring på smelteosten de bruker til osteknekkiser? Tidligere har jeg alltid fått vellykka resultat. Men de siste gangene jeg har lagd disse har det begynt å ryke skikkelig inni microen. Først trodde jeg det var microen det var noe feil med, men ettersom det bare ryker når jeg forsøker å lage osteknekkis og ikke når jeg varmer andre ting, så har jeg begynt å mistenke smelteosten. I tillegg har jeg nettopp testa i mammas micro, og her skjer akkurat det samme. Såå, noen som veit hva som foregår?

Høyr med produsent?

Carisma
01-10-11, 17:11
Fine sofaer, begge to Furine! Tror kanskje sovesofa kommer i en litt egen kategori? De er jo myke og ikke like holdbare som vanlige sofaer kanskje, uansett fabrikat ...? Men det var jo ikke noe å si på prisen! :)


Vi hadde en treseter sovesofa fra Bohus som var i veldig bra kvalitet, både sovebiten og som vanlig sofa. Veldig fast og fin å sitte i. Måtte desverre selge den da vi lagde barnerom av gjesterommet...

Furine
01-10-11, 17:17
Vi hadde en treseter sovesofa fra Bohus som var i veldig bra kvalitet, både sovebiten og som vanlig sofa. Veldig fast og fin å sitte i. Måtte desverre selge den da vi lagde barnerom av gjesterommet...

Takk for tips, Carisma! Skal kike på sidene deira. Eg veit til dømes Hovden lagar veldig gode sovesofa, god kvalitet, god å sitte i, god å sove på, men dei er styggdyre. Kvalitet kostar sjølvsagt.

Huldr
01-10-11, 17:18
Vi hadde en treseter sovesofa fra Bohus som var i veldig bra kvalitet, både sovebiten og som vanlig sofa. Veldig fast og fin å sitte i. Måtte desverre selge den da vi lagde barnerom av gjesterommet...Ja, mente ikke å si at ikke sovesofaer har bra kvalitet, altså! Men en skikkelig god sofa kan man ha i 20-30 år. Mens sovesofaer blir jo ofte utsatt for litt mer, i alle fall dersom de også sittes i hver dag. Derfor tenker jeg at en sovesofa må bedømmes litt annerledes :)

Så klart er det kvalitetsforskjell. Men jeg er ikke helt med på at alt fra Ikea er dårligere enn annet. Akkurat som at H&M har enkelte plagg av veldig høy kvalitet, og annet som ikke er fullt så bra ;)

Furine
01-10-11, 17:21
Nei, eg meiner ikkje at sofa frå Ikea er bestemt DÅRLEG (eg likar ikea!), men eg ser av diverse bilete på finn.no at ein del av dei ser litt "nedsitne" ut... Det var ikkje sovesofaar (korleis skrive sofa i fleirtal på nynorsk?!), men vanlege) Og det vil eg gjerne unngå. Er lei av stygg sofa! :o Kanskje ein berre skulle fleske til med ein Hovden, eg har kjentfolk i møbelbransjen der heime, og dei anbefaler Hovden som kvalitetsprodusent av sovesofa. Fekk i det minste tilbake på skatten her ... ;)

Huldr
01-10-11, 17:28
Neida Furine, tenkte ikke spesielt på deg (eller noen andre) da jeg skrev det :) Jeg liker også Ikea, dvs jeg liker ikke å handle der :o

Høres ut som en god idé med Hovden :ja:. Best å kjøpe noe man føler man kan bli fornøyd med. Gå for magefølelsen!

Furine
01-10-11, 17:30
Vel, eg kunne godt kjøpt brukt Hovdensofa, men mannen vil ikkje ha brukt no, så vi får sjå kven som vinn akkurat DEN kampen. ;)

Eg veit jo at Ikea har hatt dårleg rykte for kvaliteten på ting, men eg likar godt Ikea. Skulle ønske der var ein LITT nærare enn Trondheim/Bergen/Oslo. No blir det Ikea-tur på oss neste helg, men det er eit stykke å køyre til Trondheim! Trur ikkje det blir noko vi gjer ofte!

Carisma
01-10-11, 17:34
Jeg er motsatt, jeg elsker å handle på IKEA, men er seriøst lei av møblene derfra... :o

Furine
01-10-11, 17:40
Har ikkje hatt så mykje møblar der i frå før, derfor ikkje heilt hatt sjansen å gå lei! ;) Mannen ville nemlig IKKJE ha ikea-møblar då vi skulle kjøpe her nede. Men etter ein ganske heftig sofamassaker her nede for å bli kvitt styggedomen før vi flytta ut, trur eg han ser poenget i ting som lett kan skruast frå kvarandre!

Kanutten
01-10-11, 19:38
Takk for tips, Carisma! Skal kike på sidene deira. Eg veit til dømes Hovden lagar veldig gode sovesofa, god kvalitet, god å sitte i, god å sove på, men dei er styggdyre. Kvalitet kostar sjølvsagt.

Jeg hadde en Hovden sovesofa. Paddingen holdt veldig bra, men stoffet ble slitt etter bare et par år.

BenteR
01-10-11, 20:02
Nå er jeg rimelig hard med møblene mine. Både bikkjer, katt og alle oss tobeiningene bruker møblene. Sofaen og to av stolene, alle fra Ekornes, var blodig dyre da jeg kjøpte dem for 7 år siden.
Alle er nå rimelig godt brukt, og klar for utskifting når jeg engang får råd. Sofaen har avtakbare sitte og rygg-dyner, men det vil koste 8800 å skifte ut "dynene" som nå er slitt i filler bokstavlig.
Stolene er greie nok, men tøyet er revet i hjørner og generelt godt slitt.
At stoppingen fremdeles er ok, er i grunnen en mager trøst når man må bruke pledd i møblene for å skjule hvor utslitte de er.
Sovesofaen fra Ikea som er like gammel og som brukes på samme måte som resten av møblene, er derimot like fin som da den var ny.

Furine
01-10-11, 21:01
Ja, det kjem jo litt an på kva stoff ein har. Heime hadde vi ein fantastisk god sofa då eg var jentunge. Den var like fin i paddingen, men stoffet var for veikt, så det vart holete. Trur pappa angra som ein hund på at han ikkje valde eit anna stoff. No har dei farmor sin sofa, som dei arva då ho døde i 2000. Den er i mørk grøn velourstoff, og er like fin no som då ho levde. Både stoff og padding. Frå Sykkylven den også. ;) Eg får kike litt til.

Sanney
02-10-11, 00:23
Jeg mener jeg har en månstad sovesofa (sånn 3 seter med utstikk på ene siden), straks to år gammel. helt fin den, typen syns den er litt hard å sitte i dog, jeg syns den er helt ok :p og ene ryggputa ser litt deformert ut etter å ha blitt sitti/liggi på av vedkommende i en måned. men de andre to som ikke er mishandla ser helt fine ut :)

Carisma
02-10-11, 00:26
Slik var den vi hadde, men uten hjørne: http://www.bohus.no/produkter/Sofaer/sovesofaer/metro-sovesofa-140x200/
Vi hadde den i mørk brunt grovt vevet stoff, nesten cord aktig.

Kommer til å kjøpe maken med hjørne når vi kjøper hus, til å ha i en evt kjellerstue. Som sagt god å sitte i og ligge på :ja:

Supera
02-10-11, 04:09
Jeg har ikke vært på forumet på en stund, så det er mulig det er blitt tatt opp, men jeg lurer altså på om noen har merka noen forandring på smelteosten de bruker til osteknekkiser? Tidligere har jeg alltid fått vellykka resultat. Men de siste gangene jeg har lagd disse har det begynt å ryke skikkelig inni microen. Først trodde jeg det var microen det var noe feil med, men ettersom det bare ryker når jeg forsøker å lage osteknekkis og ikke når jeg varmer andre ting, så har jeg begynt å mistenke smelteosten. I tillegg har jeg nettopp testa i mammas micro, og her skjer akkurat det samme. Såå, noen som veit hva som foregår?
Det er veldig lenge siden jeg laget, men jeg tror det er baconosten som aldri blir bra hos meg. Men skinkeosten blir fin. Kan det være en annen smak på osten din denne gangen?

Furine
02-10-11, 05:43
Takk for input om sofa Sanney og Carisma! :blomster: Hard sofa høyrest heilt fint ut, eg likar dei ikkje når dei blir for mjuke og ein sig saman som ein potetsekk i dei. Men samtidig skal dei jo vere komfortable. Vi må definitivt ha ei "sitterunde" eller to i ein del møbelforretningar!

Carisma, det var ikkje plagsomt med chaise longue-delen som stakk lenger ut enn madrassdelen når den var uttrekt? Eg har berre stretchlaken, og ser for meg at det blir rart. Men ein kan jo berre kjøpe eit vanleg laken, når eg tenkjer meg om! ;)

Carisma
02-10-11, 12:57
Carisma, det var ikkje plagsomt med chaise longue-delen som stakk lenger ut enn madrassdelen når den var uttrekt? Eg har berre stretchlaken, og ser for meg at det blir rart. Men ein kan jo berre kjøpe eit vanleg laken, når eg tenkjer meg om! ;)

Vi hadde som sagt tre-seter versjon uten chaiselong. Men jeg har hatt med chaiselong tidligere, og det er helt greit, den blir liksom nattbord om man har hodet inn.

Furine
02-10-11, 13:23
Vi hadde som sagt tre-seter versjon uten chaiselong. Men jeg har hatt med chaiselong tidligere, og det er helt greit, den blir liksom nattbord om man har hodet inn.

Aha, sorry, oversåg det med chaise-longuen. :o Men skal sjekke ut diverse har eg funne ut.

Kitsu
02-10-11, 13:24
Det er veldig lenge siden jeg laget, men jeg tror det er baconosten som aldri blir bra hos meg. Men skinkeosten blir fin. Kan det være en annen smak på osten din denne gangen?

Prøvde med paprikaosten i går, og det var helt mislykka. Ble brun og flat.

Carisma
02-10-11, 21:26
Hvilke vitæminer og mineraler hjelper på hukommelsen?

grotingeling
02-10-11, 21:29
B12 hjalp meg med hukommelsen i alle fall.

nellie
02-10-11, 21:31
Jeg leter og leter etter en kjole. Den skal være grønn av typen smaragd eller flaske. Og helst lang. Noen som har sett?

Carisma
02-10-11, 21:34
Jeg leter og leter etter en kjole. Den skal være grønn av typen smaragd eller flaske. Og helst lang. Noen som har sett?

Jeg ville sjekket hos Floyd.

Kitt
02-10-11, 21:35
Store doser E- vitaminer skal være bra! Særlig sammen med nok søvn, hvile, lite stress og annet nyttig!;)

Seriøst hadde jeg en pasient som slet med korttidshukommelsen og hun ble mye bedre vha ganske heftige doser E- vit over en 3 måneders periode!

Mye bra info her (http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-e)!

nellie
02-10-11, 21:35
Er det i Oslo eller?

Carisma
02-10-11, 21:39
Er det i Oslo eller?

http://floyd.no/WhereAreWe.aspx

Carisma
02-10-11, 21:43
Mye bra info her (http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-e)!
ojsann, det forklarer suget etter nøtter og avocado jeg har for tida. :o. Skal visst ha 11mg pr dag, og jeg tar ikke noe tilskuddd.
Vel, skjerpings!

nellie
02-10-11, 21:43
http://floyd.no/WhereAreWe.aspx
Thanks!

Yrla
03-10-11, 00:33
ojsann, det forklarer suget etter nøtter og avocado jeg har for tida. :o. Skal visst ha 11mg pr dag, og jeg tar ikke noe tilskuddd.
Vel, skjerpings!På iherb.com selger de hvetekimolje. Den er mye billigere der. Den er kjent for sitt store innhold av e- vit. Smaker bra.

nellie
03-10-11, 00:37
Jeg leter og leter etter en kjole. Den skal være grønn av typen smaragd eller flaske. Og helst lang. Noen som har sett?

Jeg kom brått i hug ebay, og vips så var en enkel og grei, smaragdgrønn kjole, på vei til meg:) Kosta bare 175, så gråter ikke om den er stygg i virkeligheten.

Carisma
03-10-11, 00:37
Aha, sorry, oversåg det med chaise-longuen. :o Men skal sjekke ut diverse har eg funne ut.

Jeg kom på hvorfor vi ikke gikk for IKEA. De hadde veldig korte soveplasser på sine sofaer de hadde da vi kjøpte. De var for korte for sambo ssom er 1,83 så det ville begrenset hvem som kunne overnatte ganske mye. greit å ha i bakhodet når man kikker. Husker at flere av skeidar sine også var korte.

Furine
03-10-11, 04:46
Jeg kom på hvorfor vi ikke gikk for IKEA. De hadde veldig korte soveplasser på sine sofaer de hadde da vi kjøpte. De var for korte for sambo ssom er 1,83 så det ville begrenset hvem som kunne overnatte ganske mye. greit å ha i bakhodet når man kikker. Husker at flere av skeidar sine også var korte.

Takk for tips! Skal skrive det bak øyra! :)

Photobscura
03-10-11, 11:23
To spørsmål:

-Noen som aner noe om hvor lang tid Helfo bruker på å tilbakebetale egenandeler fra det private? (Hadde en arrkorreksjon på Aleris, og måtte betale egenandel, men de sa at det ble sendt direkte til Helfo, men ingenting om hvor lang tid Helfo bruker på å betale tilbake ...)
-Noen som har prøvd et kosttilskudd som heter ashwa gandha? Jeg fikk dette av ei venninne. Hun kjøpte det i Nepal. Det skal visst være veldig bra for indre stress og dårlig korttidshukommelse.

TrillTrall
03-10-11, 18:58
Var innom butikken i dag og kom på at jeg skulle ha smør. Borte ved smørhylla ble jeg stående og glise - det var 4 pakker bremykt, 1 pakke smør i "sølvpapir" og 1 bordpakke smør og hauger av ekle margariner! :lol: Liten tvil om hva folk vil ha! :ja: Hurra!

Luggetuppen
03-10-11, 22:50
Har nokon erfaring med Ikea-sofa? Korleis held dei seg? Blir putene fort flate/nedtrykt av ein brukar dei/sit i dei?

Jeg eier ikke mindre enn 5 (!!) Ektorp sofaer, to sovesofaer, en toseter og to tresetere.

Sistenevnte ble kjøpt for mange år siden og var da de eneste sofaene jeg hadde. Putene blir fort formløse og må bankes/ristes pene igjen, og de sklir også ut over kanten på sofaen ved bruk (mindre man sitter stille og rett opp og ned da, men hvem gjør vel det?). Nå bor jeg i et hus hvor vi har egen TV-stue (som naturlig nok blir mest brukt :o ) OG en diger stue som rommer et langbord og Ektorp-sofaene mine. Og nå er de slettes ikke ille altså, for vi sitter kun i dem ved besøk, og da ikke i mange timer av gangen.

En stykk sovasofa står på rommet til minsten, og utgjør gjestesenga ved besøk. Utover det ble sofaen brukt til amming og natten, men det er det slutt på nå. De som har prøvd den syntes den er veldig god å ligge på en uke eller så i strekk, men som hovedseng ville jeg valgt noe annet.

De to siste sofaene befinner seg på hytta. Selv om hytta mi ligger midt i skogen og ikke har innlagt vann/strøm nekter jeg å innrede den som en typisk hytte med ubehandlede furuvegger og ukomfortabel sofa med rødrutete ullstoff!! På hytta er vi mest ute, og til noen timers bruk om kvelden er sofaene veldig ålreite. Gode å sitte i, og veldig kjekke når vi får overnattingbesøk i den knøttlille bua vår ;)

OnMyOwn
04-10-11, 06:40
Hva er det med frossne grønnsaker?
Har alltid hørt at frossne(forvellede) grønnsaker er like bra som friske. Lurer da på hvorfor de blir dårlige med en gang de står litt.....eks. du setter det som er til overs i kjøleskapet og de blir sure/ødelagte dagen etter. dette skjer ikke med friske kokte grønnsaker. Dessuten synes jeg de frosne smaker nada, ev. plastikk.... Kan ikke være bra vel?

Kitt
04-10-11, 09:59
Hva er det med frossne grønnsaker?
Har alltid hørt at frossne(forvellede) grønnsaker er like bra som friske. Lurer da på hvorfor de blir dårlige med en gang de står litt.....eks. du setter det som er til overs i kjøleskapet og de blir sure/ødelagte dagen etter. dette skjer ikke med friske kokte grønnsaker. Dessuten synes jeg de frosne smaker nada, ev. plastikk.... Kan ikke være bra vel?
Frosne grønnsaker sunnest! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30937&highlight=gr%F8nnsaker+frosne)

Photobscura
04-10-11, 10:07
To spørsmål:

-Noen som aner noe om hvor lang tid Helfo bruker på å tilbakebetale egenandeler fra det private? (Hadde en arrkorreksjon på Aleris, og måtte betale egenandel, men de sa at det ble sendt direkte til Helfo, men ingenting om hvor lang tid Helfo bruker på å betale tilbake ...)
-Noen som har prøvd et kosttilskudd som heter ashwa gandha? Jeg fikk dette av ei venninne. Hun kjøpte det i Nepal. Det skal visst være veldig bra for indre stress og dårlig korttidshukommelse.
Ingen som vet?

smgj
04-10-11, 10:11
Hva er det med frossne grønnsaker?
Har alltid hørt at frossne(forvellede) grønnsaker er like bra som friske. Lurer da på hvorfor de blir dårlige med en gang de står litt.....eks. du setter det som er til overs i kjøleskapet og de blir sure/ødelagte dagen etter. dette skjer ikke med friske kokte grønnsaker. Dessuten synes jeg de frosne smaker nada, ev. plastikk.... Kan ikke være bra vel?
Det sies at de frossne har beholdt mer vitaminer fram til kjøkkenbordet... men jeg er helt enig i din karakteristikk av smaken av dem. Og om man bare spiser halvparten når det blir servert frossne så må de ha dobbelt så mye av vitaminene for at det skal "lønne seg"...

Så vi spiser ikke frossne grønnsaker. Og økologiske smaker mer enn vanlige. Men - det er smak og behag. :) Kjøp det du liker og som blir spist i stedet for kastet... trur eg er lurest.

KarMa40
04-10-11, 10:46
-Noen som har prøvd et kosttilskudd som heter ashwa gandha? Jeg fikk dette av ei venninne. Hun kjøpte det i Nepal. Det skal visst være veldig bra for indre stress og dårlig korttidshukommelse.

Jepp, dette har jeg prøvd, Ashwaganda er omtalt på Sonjas som binyrestøtte og for å balansere stoffskiftet, et såkalt adaptogen. Dette er noen tusen år gammel ayurvedisk, altså indisk medisin. Det har ikke plutselig og sterk virkning, man må ta tablettene samvittighetsfullt over lengre tid for å få virkning.

Photobscura
04-10-11, 13:04
Jepp, dette har jeg prøvd, Ashwaganda er omtalt på Sonjas som binyrestøtte og for å balansere stoffskiftet, et såkalt adaptogen. Dette er noen tusen år gammel ayurvedisk, altså indisk medisin. Det har ikke plutselig og sterk virkning, man må ta tablettene samvittighetsfullt over lengre tid for å få virkning.
Takk takk! Har aldri hørt om det før, det var venninna mi som prakka det på meg i bekymring over allmenformen og min elendige hukommelse og fall outs, som har vært på grensen til drøye i det siste.
Som sagt kjøpte hun det i Nepal, og jeg mener hun sa det ikke var mulig å få tak i i Norge, og jeg har heller ikke funnet det i noen nordiske nettbutikker ... (Både søkt på ashwaganda, og withania somnifera uten hell), dog har jeg funnet det på iherb, men jeg vet jo ikke om det er lov til å innføre i landet.
Boksen jeg fikk er en måneds forbruk.

Jeg har nettopp begynt på homeopatimedisiner, som jeg tror gir mange underlige bivirkninger, så jeg tror jeg skal avvente litt å teste disse ut. Har tenkt en del på dette av grunner du sier, ettersom jeg sliter helt utrolig mye med ødemer, og ikke helt skjønner hvorfor. Legen min har tatt prøver for å avdekke om det er noe med nyrene, men jeg har ikke fått svar ennå.

KarMa40
04-10-11, 13:38
Takk takk! Har aldri hørt om det før, det var venninna mi som prakka det på meg i bekymring over allmenformen og min elendige hukommelse og fall outs, som har vært på grensen til drøye i det siste.
Som sagt kjøpte hun det i Nepal, og jeg mener hun sa det ikke var mulig å få tak i i Norge, og jeg har heller ikke funnet det i noen nordiske nettbutikker ... (Både søkt på ashwaganda, og withania somnifera uten hell), dog har jeg funnet det på iherb, men jeg vet jo ikke om det er lov til å innføre i landet.
Joda,:) må bare finne en leverandør i EU, jeg kjøpte mine her: http://www.supersmart.com/

De har på Nowfoods (http://www.now-2-u.com/Search/now2u_searchresults.htm?search=somnifera&search_btn=Search) også, men det er jo USA og har ikke prøvd å bestille derfra, nettopp av den grunn.

Boksen jeg fikk er en måneds forbruk.

Jeg har nettopp begynt på homeopatimedisiner, som jeg tror gir mange underlige bivirkninger, så jeg tror jeg skal avvente litt å teste disse ut. Har tenkt en del på dette av grunner du sier, ettersom jeg sliter helt utrolig mye med ødemer, og ikke helt skjønner hvorfor. Legen min har tatt prøver for å avdekke om det er noe med nyrene, men jeg har ikke fått svar ennå.

Homeopati-pillene er jo sukker vanligvis, kan det gjøre noen forskjell i forhold til ødemer? Ikke for å være imot homeopati, men jeg tror også på at de enkleste forklaringene kan slå til...

Men ja, en ting om gangen kan gjøre det lettere å holde rede på snørr og barter.:p

Pass på deg selv!!

Photobscura
04-10-11, 14:00
Joda,:) må bare finne en leverandør i EU, jeg kjøpte mine her: http://www.supersmart.com/

De har på Nowfoods (http://www.now-2-u.com/Search/now2u_searchresults.htm?search=somnifera&search_btn=Search) også, men det er jo USA og har ikke prøvd å bestille derfra, nettopp av den grunn.


Homeopati-pillene er jo sukker vanligvis, kan det gjøre noen forskjell i forhold til ødemer? Ikke for å være imot homeopati, men jeg tror også på at de enkleste forklaringene kan slå til...

Men ja, en ting om gangen kan gjøre det lettere å holde rede på snørr og barter.:p

Pass på deg selv!!
Ah, se der! Takker, bokmerkes herved. ;)

De kulene er det sukker i, ja! Fy flate så ekkelt det smaker! :lol: Men en sånn kule/pille veier ikke så mye som et gram en gang, mest sannsynlig laaangt under, og jeg tar tre om dagen, så forklaringa ligger nok ikke der. Ødemer har jeg hatt i noen år nå, men de siste to tre månedene har det vært ille og langvarig. Homeopatmedisinen har jeg tatt i halvannen uke. Og vær gjerne skeptisk, jeg er veldig skeptisk selv, og vet fortsatt ikke om jeg kan tilskrive de rare tingene som har skjedd etter jeg begynte på dem en dropp i allmenformen, eller faktisk virkning ennå. Jeg har mest oppsøkt homeopat etter press fra ei venninne, beskrivelser fra andre som sier de har hatt faktisk god virkning, og ellers en generell oppgitthet over hvor lite hjelp det er å finne for meg i konvensjonell medisin. Men jeg er foreløbig avventende og tålmodig, altså.

Men jeg skal tilbake til homoepat for oppfølging neste tirsdag, så får jeg jo se etterhvert. Men jeg må si jeg er nysgjerrig på disse kosttilskuddene i hvert fall! I følge dem hun kjøpte dem av var de rene vidunderpillene ...

KarMa40
04-10-11, 14:11
Skeptisk? Ikke så veldig! Her hos oss må alle homeopatipillene som jeg bestemmer.;)
Samboer med matintoleranse tåler ikke noen NSAID, altså de vanligste smertestillende og febernedsettende. Så han blir sendt til sengs med 5 bergamotte-piller under tunga de sjeldne gangene han har feber. Og noen andre piller har holdt ørebetennelse på avstand for poden i minst tre år, ikke at han har vært mye syk de årene...

Men når det virker skal det jo vanligvis bli verre før det blir bedre? Godt du skal til oppfølging, homeopati skal jo også følges over en lengre periode for å virke:)

Photobscura
04-10-11, 14:36
Skeptisk? Ikke så veldig! Her hos oss må alle homeopatipillene som jeg bestemmer.;)
Samboer med matintoleranse tåler ikke noen NSAID, altså de vanligste smertestillende og febernedsettende. Så han blir sendt til sengs med 5 bergamotte-piller under tunga de sjeldne gangene han har feber. Og noen andre piller har holdt ørebetennelse på avstand for poden i minst tre år, ikke at han har vært mye syk de årene...

Men når det virker skal det jo vanligvis bli verre før det blir bedre? Godt du skal til oppfølging, homeopati skal jo også følges over en lengre periode for å virke:)
Ah, da forstår jeg. Ja, jeg innrømmer glatt at min skepsis handler om jeg ikke vet så alt for mye, og jeg har hørt både det ene og det andre. Men homeopaten var veldig fornøyd med min skepsis, og mente at den både var sunn, og at det også ville føre til at jeg unngår placeboeffekt.
Jeg har det alltid sånn med en hver behandling -verre før bedre, så jeg ble ikke overrasket. Men det var to dager her da jeg kuttet ned til en pille bare for å komme gjennom dagen.
Synes det er spennende også, da. :)

smgj
04-10-11, 14:50
Ah, da forstår jeg. Ja, jeg innrømmer glatt at min skepsis handler om jeg ikke vet så alt for mye, og jeg har hørt både det ene og det andre. Men homeopaten var veldig fornøyd med min skepsis, og mente at den både var sunn, og at det også ville føre til at jeg unngår placeboeffekt.
Jeg har det alltid sånn med en hver behandling -verre før bedre, så jeg ble ikke overrasket. Men det var to dager her da jeg kuttet ned til en pille bare for å komme gjennom dagen.
Synes det er spennende også, da. :)

Placebo scmachebo... Jeg sier jatakk til placebovirkningen, jeg, dersom det fører til at jeg blir bedre...
Jeg har også et problem med å tro på homeopati... så derfor har jeg aldri prøvd det (rimelig selvoppfyllende da - eh! :D), men akupunktur er jeg mer åpen for... og det virker også til dels veldig bra (og til dels ikke).

Husk at også legemidler i stor grad virker gjennom placebovirkningen. (Det mente iallfall min lege da jeg hadde veldig god smertestillende virkning på menssmerter vhja et legemiddel som iallfall ikke skulle virke på den typen smerte) :p

(Jeg vet det er å skyte på siden av kommentaren - men jeg måtte bare... !)

Kanutten
04-10-11, 15:22
Placebo scmachebo... Jeg sier jatakk til placebovirkningen, jeg, dersom det fører til at jeg blir bedre...
Jeg har også et problem med å tro på homeopati... så derfor har jeg aldri prøvd det (rimelig selvoppfyllende da - eh! :D), men akupunktur er jeg mer åpen for... og det virker også til dels veldig bra (og til dels ikke).

Husk at også legemidler i stor grad virker gjennom placebovirkningen. (Det mente iallfall min lege da jeg hadde veldig god smertestillende virkning på menssmerter vhja et legemiddel som iallfall ikke skulle virke på den typen smerte) :p

(Jeg vet det er å skyte på siden av kommentaren - men jeg måtte bare... !)


Ingenting er bedre enn placebo som funker! :heia: Placebo virker veldig ofte på meg. :ja:

Photobscura
04-10-11, 15:33
Placebo scmachebo... Jeg sier jatakk til placebovirkningen, jeg, dersom det fører til at jeg blir bedre...
Jeg har også et problem med å tro på homeopati... så derfor har jeg aldri prøvd det (rimelig selvoppfyllende da - eh! :D), men akupunktur er jeg mer åpen for... og det virker også til dels veldig bra (og til dels ikke).

Husk at også legemidler i stor grad virker gjennom placebovirkningen. (Det mente iallfall min lege da jeg hadde veldig god smertestillende virkning på menssmerter vhja et legemiddel som iallfall ikke skulle virke på den typen smerte) :p

(Jeg vet det er å skyte på siden av kommentaren - men jeg måtte bare... !)
Jeg er enig i at placebo-effekt er noe man ikke skal undervurdere, men jeg tror vel heller at hun siktet til min skepsis. Dersom det faktisk fungerer i noen grad, så er det i tilfelle fordi kroppen resonderer på midlene, og ikke fordi jeg så inderlig gjerne vil. Om du skjønner forskjellen?!

Jeg har også stor tro på akupunktur, da jeg ble kvitt en ti år lang infeksjon ved hjelp av det. Og for meg, ut fra hva jeg leser så virker det i og for seg mer åpenbart logisk. Det ble bare sånn at det ble homeopati denne gangen, også avhjulpet av litt press fra overbegeistret bestevenninne. Og så er det ikke bare sånn at jeg kan shoppe behandlere, ettersom alt som ikke er dekket av folketrygden er vanskelig for meg økonomisk, så en ting av gangen.
Men det som ellers appellerer til meg når det kommer til homeopati er det helhetlige synet de har på kroppen, der er jeg helt på nett. Det har jeg selv erfart på kroppen i så mange år nå. Og så skal man aldri undervurdere det å bli sett av en behandler. Førsteinntrykket var jo helt overveldende; to og en halv times dybdeintervju, liksom! Var helt høy på meg selv etterpå! :lol:

smgj
04-10-11, 15:38
Joda, jeg skjønner... men placeboen kan liksom være at du er behandlerhøy også. ;) Jeg skal ikke si verken at det virker eller ikke, jeg altså. Jeg bare leker djevelens (placeboen's) advokat her. *krysser fingrene for at du får en positiv virkning - uansett årsak, jeg*

Kanutten
04-10-11, 15:40
Jeg er enig i at placebo-effekt er noe man ikke skal undervurdere, men jeg tror vel heller at hun siktet til min skepsis. Dersom det faktisk fungerer i noen grad, så er det i tilfelle fordi kroppen resonderer på midlene, og ikke fordi jeg så inderlig gjerne vil. Om du skjønner forskjellen?!

Jeg har også stor tro på akupunktur, da jeg ble kvitt en ti år lang infeksjon ved hjelp av det. Og for meg, ut fra hva jeg leser så virker det i og for seg mer åpenbart logisk. Det ble bare sånn at det ble homeopati denne gangen, også avhjulpet av litt press fra overbegeistret bestevenninne. Og så er det ikke bare sånn at jeg kan shoppe behandlere, ettersom alt som ikke er dekket av folketrygden er vanskelig for meg økonomisk, så en ting av gangen.
Men det som ellers appellerer til meg når det kommer til homeopati er det helhetlige synet de har på kroppen, der er jeg helt på nett. Det har jeg selv erfart på kroppen i så mange år nå. Og så skal man aldri undervurdere det å bli sett av en behandler. Førsteinntrykket var jo helt overveldende; to og en halv times dybdeintervju, liksom! Var helt høy på meg selv etterpå! :lol:

Jeg har som sagt gått til en manuellputt 2-3 ganger i uka siden februar. Jeg har ikke anelse om hvor mange timer jeg har vært hos ham, men at det var han som fikk meg på beina igjen er jeg ikke i tvil om. Han både masserer, setter nåler, taper, brekker og bryter etc etc. Han er uvurdeerlig! Vi har dessuten så god kjemi at vi slipper bli lei av hverandre siden timene er så ofte som de er. Og putten min SER meg! :heia:

Photobscura
04-10-11, 15:41
Joda, jeg skjønner... men placeboen kan liksom være at du er behandlerhøy også. ;) Jeg skal ikke si verken at det virker eller ikke, jeg altså. Jeg bare leker djevelens (placeboen's) advokat her. *krysser fingrene for at du får en positiv virkning - uansett årsak, jeg*
Takk! Fingerkryssing får jeg aldri for mye av! :D

Cherry
04-10-11, 16:13
Jeg kom brått i hug ebay, og vips så var en enkel og grei, smaragdgrønn kjole, på vei til meg:) Kosta bare 175, så gråter ikke om den er stygg i virkeligheten.

Though! Jeg hadde en knekort en med pynt på =P

halkatlala
04-10-11, 16:44
At reuma- prøvene var negative for mange år siden, betyr IKKE at de ikke kan gi utslag nå!!! Pluss at man i dag vet at man ikke trenger å ha utslag på prøvene for å få diagnose!
I tillegg har det kommet flere og mer nøyaktige prøver nå enn hva det var for bare 10 år siden!
Om du føler at legen tar feil, si det på en pen måte og be om henvisning videre til feks en reumatolog! ;)
da har jeg vært hos legen igjen. det var sånn som du sa. ikke alle raumaprøver som var tatt. fikk tatt de nå, da :)

Carisma
04-10-11, 16:50
Dere med små unger, noen som har erfaring med denne? http://babymagasinet.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=65&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=135

Kanutten
04-10-11, 17:33
Vi er fem stk i heimen. Vi kommer alle hjem til forskjellige tider,men noen dager er jeg hjemme hele dagen. Eldste poden er stesønn med moren rett i nærheten. Stesønn og sambo er kresne i matveien. Jeg prøver derfor lage mat som alle liker. Da er det ikke mye å velge mellom..... Stesønn pleier spise middag hos morens omtrent like ofte som han spiser her hjemme. Problemet er da at jeg for det første aldri vet hvor han skal spise, og for det andre så blir ungene mine sure fordi at stesønn aldri sier ifra når han skal spise borte for da kan jo vi andre spise fisk! Å lage middag i denne heimen er som å hver dag skulle finne frem en film alle vil se på. Det går ikke og jeg kjenner jeg blir sur grunnet disse kresne karene.

Yrla
04-10-11, 17:35
Vi er fem stk i heimen. Vi kommer alle hjem til forskjellige tider,men noen dager er jeg hjemme hele dagen. Eldste poden er stesønn med moren rett i nærheten. Stesønn og sambo er kresne i matveien. Jeg prøver derfor lage mat som alle liker. Da er det ikke mye å velge mellom..... Stesønn pleier spise middag hos morens omtrent like ofte som han spiser her hjemme. Problemet er da at jeg for det første aldri vet hvor han skal spise, og for det andre så blir ungene mine sure fordi at stesønn aldri sier ifra når han skal spise borte for da kan jo vi andre spise fisk! Å lage middag i denne heimen er som å hver dag skulle finne frem en film alle vil se på. Det går ikke og jeg kjenner jeg blir sur grunnet disse kresne karene.Hva med å lage en diger lavkarbo-pizza?

Gerd
04-10-11, 17:39
Vi er fem stk i heimen. Vi kommer alle hjem til forskjellige tider,men noen dager er jeg hjemme hele dagen. Eldste poden er stesønn med moren rett i nærheten. Stesønn og sambo er kresne i matveien. Jeg prøver derfor lage mat som alle liker. Da er det ikke mye å velge mellom..... Stesønn pleier spise middag hos morens omtrent like ofte som han spiser her hjemme. Problemet er da at jeg for det første aldri vet hvor han skal spise, og for det andre så blir ungene mine sure fordi at stesønn aldri sier ifra når han skal spise borte for da kan jo vi andre spise fisk! Å lage middag i denne heimen er som å hver dag skulle finne frem en film alle vil se på. Det går ikke og jeg kjenner jeg blir sur grunnet disse kresne karene.

Da hadde jeg ikke laget mat til eller tatt hensyn til hva
stesønn liker. Kanskje han etterhvert da ville lære seg å begynne å si fra ;)

halkatlala
04-10-11, 17:44
her er det bare meg og to barn hvorav den ene ikke liker fisk og den andre ikke liker grønnsaker. jeg gjør det sånn at jeg lager fisk, grønnsaker og poteter. jeg spiser fisk og grønnsaker med smør og rømme, sønn spiser fisk og potet med smør og datter spiser potet og grønnsaker med smør og rømme :rolleyes: samme gjør jeg med andre ting. de får ta på det de liker og droppe det andre. hvis jeg spiser noe som ingen av dem liker en dag, så får dem tomatsuppe og pannekaker (som jeg ikke liker)

KarMa40
04-10-11, 19:44
Dere med små unger, noen som har erfaring med denne? http://babymagasinet.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=65&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=135

Ser ut som min el vår barndoms vognpose :). Jeg har en med fell i ryggen og dun foran, som går mye høyere opp på siden, litt mer sovepose, om du skjønner? Tenker at den du har der er veldig åpen øverst og at ungen vil trenge en jakke i tillegg.

Carisma
04-10-11, 20:30
Ser ut som min el vår barndoms vognpose :). Jeg har en med fell i ryggen og dun foran, som går mye høyere opp på siden, litt mer sovepose, om du skjønner? Tenker at den du har der er veldig åpen øverst og at ungen vil trenge en jakke i tillegg.

Den troller posen du har?

Den kan brettes opp og kneppes igjen den delen som ligger ned på bildet.

KarMa40
05-10-11, 10:54
Den troller posen du har?

Den kan brettes opp og kneppes igjen den delen som ligger ned på bildet.

Øh, ja, er det ikke Troller jeg har da, da?:o Målet med pose-valget mitt var i alle tilfelle å kunne stappe ungen nedi i februar med ett eller to tynne lag ull og en seriøs lue, uten å måtte slåss ungen inn i dress for å komme ut. (Jeg har utålmodige barn som forventer effektivitet ...) Bruker litt tid på å kle på meg også, og plutselig bobler noen over, liksom.

Lukkes den tett rundt skuldrene? Selv min pose har jeg vurdert å sette inn noe å stramme inn med øverst. Og passer den firkantede formen med både ligge- og sittedelen av vognen du har? Selv bruker jeg nok fell og dyne en god stund utover.

Carisma
05-10-11, 15:45
Selv bruker jeg nok fell og dyne en god stund utover.
Vi bruker fell og litt tykt ullteppe + dobbelt, tett bommulsteppe. Hadde dyne her om dagen og da hylte han av overoppheting før vi var ute av døra omtrent... Han er VARM av seg. :o

Hmm, må sjekke om den passer til begge deler ja... Vi har forøvrig simo kombivogn, så den er svær om ikke annet. Skjønner ikke helt hva de med disse små dukkevognene skal gjøre til vinteren :rolleyes:
Tror ikke den kan lukkes øverst... Godt tips!
Lillegutt skal få vinterpose av foreldra mine i dåpsgave, derfor jeg allerede har begynt å kikke. Dåpen er allerede neste helg! :eek: mamma ville kjøpe skinnposen fra nøstebarn, men jeg syns det er ille å betale dobbelt så mye bare fordi den er derfra.

vaskeklut
05-10-11, 16:39
Er det vanlig at operasjonsarr klør? I så fall, hvor lenge?

Nerthus
05-10-11, 17:01
Er det vanlig at operasjonsarr klør? I så fall, hvor lenge?

Klør det - heles det pleide jeg og tenke :)

Photobscura
05-10-11, 17:30
Er det vanlig at operasjonsarr klør? I så fall, hvor lenge?
Ja, det klør! KLØØØØR! Jeg har et operasjonarr i ansiktet, og ett på brystet, særlig det i ansiktet har klødd, og gjør det plutselig litt fortsatt, nesten tre uker etter.

Photobscura
05-10-11, 17:33
Og som Nerthus sier så er det et tegn på at det gror. Er det mulig, så skal visst silikonplaster hjelpe. Jeg er lat, og går nå bare med plasterteip i ansiktet. ;)

Kanutten
05-10-11, 17:39
Er det vanlig at operasjonsarr klør? I så fall, hvor lenge?

Er du sydd? Sydde sår pleier å klø når kroppen mener at nok er nok og vil ha bort tråden.

Chamomilla
05-10-11, 18:50
Øh, hvordan endrer jeg slik at det kommer frem et selvvalgt navn på en link i stedet for hele adressen?:o

Kitt
05-10-11, 18:53
Øh, hvordan endrer jeg slik at det kommer frem et selvvalgt navn på en link i stedet for hele adressen?:o
Du vil med andre ord lage en hyperlink:

Du må åpne tråden du vil anbefale i eget vindu og kopiere hele http:// adressen.
Så går du tilbake til Svar- boksen, skriver og markerer det du vil kalle linken, klikker http://forum.lavkarbo.no/images/editor/createlink.gif og limer inn adressen der. Klikk ok og du har laget en hyperlink!:heia:

Nerthus
05-10-11, 18:53
Kitt var så j... snar til å svare at jeg trekker mitt svar - som var rimelig likt Kitts ;)

kennygirl
05-10-11, 19:10
Hvordan kan jeg lindre smerter i bihulene? Er ikke tett i nesen, men har likevel skyllt med saltvann - det hjalp bittelitt, men ikke mye...

langaard
05-10-11, 19:21
Hvordan kan jeg lindre smerter i bihulene? Er ikke tett i nesen, men har likevel skyllt med saltvann - det hjalp bittelitt, men ikke mye...
Nesespray kanskje:confused:
God bedring:)

Photobscura
05-10-11, 19:22
Hvordan kan jeg lindre smerter i bihulene? Er ikke tett i nesen, men har likevel skyllt med saltvann - det hjalp bittelitt, men ikke mye...
Hold foran ett og ett nesebor og dra inn det hardeste du makter. Det kan lette for trykket.

smgj
05-10-11, 19:28
Hvordan kan jeg lindre smerter i bihulene? Er ikke tett i nesen, men har likevel skyllt med saltvann - det hjalp bittelitt, men ikke mye...
Jeg synes akupressur hjelper. Pkt a, b, c og h fra denne linken har jeg brukt med hell
http://www.herbalshop.com/Acupressure/Acupressure_10.html
Denne er også ikke så dum
http://factoidz.com/how-to-get-relief-and-cure-from-sinuses-with-acupressure-therapy/

Ellers kan man jo bruke allergimedisin (virker avsvellende) for å redusere trykket om man har sånt liggende...

Eller spis sterke ting (chilli, ingefær og hvitløk i kombinasjon). Det åpner.

kennygirl
05-10-11, 19:30
Nesespray kanskje:confused:
God bedring:)
Skal ut og kjøpe nesespray NU! Og takk :)

Hold foran ett og ett nesebor og dra inn det hardeste du makter. Det kan lette for trykket.

Dette rådet har jeg prøvd før og det hjalp den gangen, men ikke denne gangen :(

Tusen takk for raske svar begge to :klem:

vaskeklut
05-10-11, 19:34
Er du sydd? Sydde sår pleier å klø når kroppen mener at nok er nok og vil ha bort tråden.
jaa.. men det er lenge siden (noen måneder) stingene ble fjernet. og alt er grodd og sånn!

OnMyOwn
05-10-11, 19:46
Hvordan kan jeg lindre smerter i bihulene? Er ikke tett i nesen, men har likevel skyllt med saltvann - det hjalp bittelitt, men ikke mye...
smertestillende, paracet, ibux, whatever....... er akkyrat kommet igennom den værste bihulebetennelsen evvvvvver. Satte seg i kjevemuskulatur, og opp i nakkken og ned i venstre arm, sykeste jeg har vært med på . Knaska smertestillende og skylte med nesehorn. Blås for all del ikke ut, da blåser du det inn i bihulene.... dra det heller inn og spytt, vet det er ekkelt men....

Okie
05-10-11, 20:08
smertestillende, paracet, ibux, whatever....... er akkyrat kommet igennom den værste bihulebetennelsen evvvvvver. Satte seg i kjevemuskulatur, og opp i nakkken og ned i venstre arm, sykeste jeg har vært med på . Knaska smertestillende og skylte med nesehorn. Blås for all del ikke ut, da blåser du det inn i bihulene.... dra det heller inn og spytt, vet det er ekkelt men....

Jeg trodde det var omvendt? Blås ut og ikke sug inn... Jeg er på slutten av en bihulebetennelse nå. Får det omtrent med hver forkjølelse. Ved siden av nesehorn så fikk jeg beskjed om saltvann og at nesespray var viktig.

Cyan
05-10-11, 20:13
Håndarbeidsspørsmål fra en strikkenovise: Jeg skal strikke genser med raglanfelling for første gang og må da felle av noen masker midt under ermet. Hvordan gjør jeg det? Regner med at jeg kan felle på samme måte som når jeg feller alle maskene på ermet på en genser hvor jeg bare syr dem på, men feller jeg da halvparten av maskene fra pinne nr. 4 og pinne nr 1, eller starter jeg med å felle maskene på pinne nr 1 og strikker nesten hele omgangen før jeg feller av de siste på pinne nr 4. Var det noen som skjønte hva jeg mente? :o

Photobscura
05-10-11, 20:18
Håndarbeidsspørsmål fra en strikkenovise: Jeg skal strikke genser med raglanfelling for første gang og må da felle av noen masker midt under ermet. Hvordan gjør jeg det? Regner med at jeg kan felle på samme måte som når jeg feller alle maskene på ermet på en genser hvor jeg bare syr dem på, men feller jeg da halvparten av maskene fra pinne nr. 4 og pinne nr 1, eller starter jeg med å felle maskene på pinne nr 1 og strikker nesten hele omgangen før jeg feller av de siste på pinne nr 4. Var det noen som skjønte hva jeg mente? :o
Jepp! :D
Som jeg gjør, er å felle, f.eks seks masker -fell tre før og tre etter merketrådene i sida. Fell som vanlig felling. Ikke gjør det samme som jeg gjorde gang på gang og ikke skjønte fela av hvorfor jeg stadig fikk feil maskeantall: å telle fra første maska du strikker når du begynner å felle, i stedet for å telle de som felles av, samt å ikke regne med den første maska når du strikke videre til nærmeste ermehull. Om det var forståelig, da! :o

Cyan
05-10-11, 20:25
Jepp! :D
Som jeg gjør, er å felle, f.eks seks masker -fell tre før og tre etter merketrådene i sida. Fell som vanlig felling. Ikke gjør det samme som jeg gjorde gang på gang og ikke skjønte fela av hvorfor jeg stadig fikk feil maskeantall: å telle fra første maska du strikker når du begynner å felle, i stedet for å telle de som felles av, samt å ikke regne med den første maska når du strikke videre til nærmeste ermehull. Om det var forståelig, da! :o
Ja, jeg tror jeg skjønte det :D

Huldr
05-10-11, 20:27
Håndarbeidsspørsmål fra en strikkenovise: Jeg skal strikke genser med raglanfelling for første gang og må da felle av noen masker midt under ermet. Hvordan gjør jeg det? Regner med at jeg kan felle på samme måte som når jeg feller alle maskene på ermet på en genser hvor jeg bare syr dem på, men feller jeg da halvparten av maskene fra pinne nr. 4 og pinne nr 1, eller starter jeg med å felle maskene på pinne nr 1 og strikker nesten hele omgangen før jeg feller av de siste på pinne nr 4. Var det noen som skjønte hva jeg mente? :oDet der har jeg faktisk aldri funnet ut av. For hvis man feller på siste pinnen til slutt blir det jo igjen en maske for seg selv i midten ... Jeg tror jeg har løst det ved å enten begynne å felle på slutten av pinne fire, eller å felle fra venstre på et eller annet vis ...

Cyan
05-10-11, 20:32
Det der har jeg faktisk aldri funnet ut av. For hvis man feller på siste pinnen til slutt blir det jo igjen en maske for seg selv i midten ... Jeg tror jeg har løst det ved å enten begynne å felle på slutten av pinne fire, eller å felle fra venstre på et eller annet vis ... Ja, det var den masken i midten jeg også tenkte på, så da må man vel bare begynne å felle på siste pinne.

Photobscura
05-10-11, 20:34
Det der har jeg faktisk aldri funnet ut av. For hvis man feller på siste pinnen til slutt blir det jo igjen en maske for seg selv i midten ... Jeg tror jeg har løst det ved å enten begynne å felle på slutten av pinne fire, eller å felle fra venstre på et eller annet vis ...
Jeg forklarte visst hvordan man felte til ermehull på bolen, jeg. :p Men det blir i grunn det samme.
Men hvilken maske mener du blir til overs? Jeg feller av de maskene som skal felles på ermet ( i dette tilfellet de siste tre (som et eksempel) på pinne fire og de første tre på finne en, og strikker tilbake til start, altså der maskene er felt av, og kutter tråden. Når man strikker den inn sammen med bolen (som jeg gjør det samme med, altså feller av, strikker til neste ermehull, feller av, og så strikker jeg til begynnelsen igjen) og så blir neste maske den første i ermet og man er i gang med bærestykket. Skjønner ikke helt hvilken maske du tenker på? Hmm ... :confused:

Huldr
05-10-11, 20:35
Ja, det var den masken i midten jeg også tenkte på, så da må man vel bare begynne å felle på siste pinne.Ja, det er sikkert sånn det skal være :ja:. Jeg synes det er rart det ikke står forklart i oppskriftene, for det virker liksom litt feil på meg å ikke strikke ferdig hele runden rundt :p

Cyan
05-10-11, 20:37
Jeg forklarte visst hvordan man felte til ermehull på bolen, jeg. :p Men det blir i grunn det samme.
Men hvilken maske mener du blir til overs? Jeg feller av de maskene som skal felles på ermet ( i dette tilfellet de siste tre (som et eksempel) på pinne fire og de første tre på finne en, og strikker tilbake til start, altså der maskene er felt av, og kutter tråden. Når man strikker den inn sammen med bolen (som jeg gjør det samme med, altså feller av, strikker til neste ermehull, feller av, og så strikker jeg til begynnelsen igjen) og så blir neste maske den første i ermet og man er i gang med bærestykket. Skjønner ikke helt hvilken maske du tenker på? Hmm ... :confused: Nå skjønte jeg plutselig ingenting :lol: Tror jeg må lese den et par ganger til.

Huldr
05-10-11, 20:38
Jeg forklarte visst hvordan man felte til ermehull på bolen, jeg. :p Men det blir i grunn det samme.
Men hvilken maske mener du blir til overs? Jeg feller av de maskene som skal felles på ermet ( i dette tilfellet de siste tre (som et eksempel) på pinne fire og de første tre på finne en, og strikker tilbake til start, altså der maskene er felt av, og kutter tråden. Når man strikker den inn sammen med bolen (som jeg gjør det samme med, altså feller av, strikker til neste ermehull, feller av, og så strikker jeg til begynnelsen igjen) og så blir neste maske den første i ermet. Skjønner ikke helt hvilken maske du tenker på? Hmm ... :confused:På bolen, før man begynner å strikke sammen erme og bole tror jeg ...? Når man feller de første maskene etter merketråden, og så strikker rundt og feller de siste blir det igjen en maske, i og med at man feller fra høyre mot venstre. Skjønner? :)

Cyan
05-10-11, 20:40
Nå har jeg hatt en åpenbaring og skjønte det helt plutselig etter å ha lest gjennom Photos forklaring et par ganger til, så nå slutter jeg å lese flere svar på dette før jeg blir forvirra igjen :lol:

smgj
05-10-11, 20:44
På bolen, før man begynner å strikke sammen erme og bole tror jeg ...? Når man feller de første maskene etter merketråden, og så strikker rundt og feller de siste blir det igjen en maske, i og med at man feller fra høyre mot venstre. Skjønner? :)
Du må jo ikke felle fra høyre mot venstre på begge fellingene på hver sin side av midten. Du kan jo felle fra høyre mot venstre på den ene siden og i motsatt retning på den andre siden...?

Se her under "to masker sammen":
http://dinhobby.no/index.php?option=com_content&task=view&id=199&Itemid=240

Den andre metoden kan også brukes (trekke over) begge veier, men det er litt mer kølete og man trenger en ekstra løspinne.

Photobscura
05-10-11, 20:47
På bolen, før man begynner å strikke sammen erme og bole tror jeg ...? Når man feller de første maskene etter merketråden, og så strikker rundt og feller de siste blir det igjen en maske, i og med at man feller fra høyre mot venstre. Skjønner? :)
Jepp! Nå begynte hjernen min å fungere normalt igjen. :D Men det løser seg lett ved å fortsette til neste ermehull igjen! :)

Photobscura
05-10-11, 20:48
Du må jo ikke felle fra høyre mot venstre på begge fellingene på hver sin side av midten. Du kan jo felle fra høyre mot venstre på den ene siden og i motsatt retning på den andre siden...?

Se her under "to masker sammen":
http://dinhobby.no/index.php?option=com_content&task=view&id=199&Itemid=240

Den andre metoden kan også brukes (trekke over) begge veier, men det er litt mer kølete og man trenger en ekstra løspinne.
Nå må ikke du skape enda mer forvirring, nå som jeg fikk Cyan til å skjønne det hele! :lol:

Huldr
05-10-11, 20:49
Du må jo ikke felle fra høyre mot venstre på begge fellingene på hver sin side av midten. Du kan jo felle fra høyre mot venstre på den ene siden og i motsatt retning på den andre siden...?Ja, det er det jeg har gjort. Men jeg har ikke funnet noen metode for å felle fra venstre hvis det er flere masker som skal felles, så jeg setter maskene som står igjen over på neste pinne og smetter dem over hverandre "motsatt" vei ... Men jeg tror egentlig det greieste er å gjøre som Photo gjør, å starte fellinga før merketråden :ja:

Sorry Cyan :p

Huldr
05-10-11, 20:50
Jepp! Nå begynte hjernen min å fungere normalt igjen. :D Men det løser seg lett ved å fortsette til neste ermehull igjen! :):confused: nå er det min tur til å bli forvirra :p

Huldr
05-10-11, 20:52
Se her under "to masker sammen":
http://dinhobby.no/index.php?option=com_content&task=view&id=199&Itemid=240

Den andre metoden kan også brukes (trekke over) begge veier, men det er litt mer kølete og man trenger en ekstra løspinne.Ah, ja, nettopp :ja: Det første fungerer jo bare hvis det bare er én maske som skal felles pr omgang - eller? :flau:

Photobscura
05-10-11, 20:56
:confused: nå er det min tur til å bli forvirra :p
Ja, altså, først feller du av for ett ermehull (nå snakker jeg om bolen), og så strikker du fram til neste merketråd og feller for neste, og så strikker du deg fram til det første ermehullet igjen. Når ermene er ferdige og felte så bare strikker du dem på rundpinnen sammen med resten. Som jeg har fått forklart det for lenge siden så stopper du ikke etter du har felt, du fortsetter videre til runden er ferdig.

Huldr
05-10-11, 21:01
Ja, altså, først feller du av for ett ermehull (nå snakker jeg om bolen), og så strikker du fram til neste merketråd og feller for neste, og så strikker du deg fram til det første ermehullet igjen. Når ermene er ferdige og felte så bare strikker du dem på rundpinnen sammen med resten. Som jeg har fått forklart det for lenge siden så stopper du ikke etter du har felt, du fortsetter videre til runden er ferdig.Åja, sånn ja, men det løser fortsatt ikke problemet med masken i midten ... :o Man må begynne å felle før merketråden, altså før omgangen er slutt. Eller evt felle fra høyre, som nevnt. Men jeg tror det er det du gjør automatisk, derfor skjønner du ikke hva jeg og Cyan har problemer med :p

Photobscura
05-10-11, 21:04
Åja, sånn ja, men det løser fortsatt ikke problemet med masken i midten ... :o Man må begynne å felle før merketråden, altså før omgangen er slutt. Eller evt felle fra høyre, som nevnt. Men jeg tror det er det du gjør automatisk, derfor skjønner du ikke hva jeg og Cyan har problemer med :p
Hahaha, herregud, jeg skjønner at jeg ikke skjønner noen ting! :lol: hva slags mystisk maske er dette som jeg ikke får begrep om? Når og hvor dukker den opp? Bare dingler den midt i ermehullet? Jeg skjønner altså ingenting ... Er det ikke bare å felle av tre (eller fler eller færre) masker på pinne fire (på ermet) og så tre på pinne en, da?

Huldr
05-10-11, 21:07
Hahaha, herregud, jeg skjønner at jeg ikke skjønner noen ting! :lol: hva slags mystisk maske er dette som jeg ikke får begrep om? Når og hvor dukker den opp? Bare dingler den midt i ermehullet? Jeg skjønner altså ingenting ... Er det ikke bare å felle av tre (eller fler eller færre) masker på pinne fire (på ermet) og så tre på pinne en, da?Jo! :lol: Men det er jo litt unaturlig å felle på pinne fire først ... mener jeg :p Da blir det færre strikkede masker på den pinnen, og det blir ikke like høyt rundt hele. Og det virker så rotete :rodme:

Photobscura
05-10-11, 21:10
Jo! :lol: Men det er jo litt unaturlig å felle på pinne fire først ... mener jeg :p Da blir det færre strikkede masker på den pinnen, og det blir ikke like høyt rundt hele. Og det virker så rotete :rodme:
SÅNN å forstå! :D Men da kan du jo heller løse det ved å øke mellom pinne to og tre, og felle der i stedet for? Men nei ... Da blir det jo ujevnt på pinne en når du strikker ut runden. Knis.

smgj
05-10-11, 21:15
Ah, ja, nettopp :ja: Det første fungerer jo bare hvis det bare er én maske som skal felles pr omgang - eller? :flau:
Ja, om du bare kan bruke ett fellested så blir det bare 1 maske pr omgang (eller du kan også strikke 3 sammen, men det blir fort klumpete og stygt) ... Om du strikker f.eks en topplue som skal felles jevnt over det hele så har du bare flere sammenstrikninger fordelt på omgangen.

Jeg foretrekker "trekk over"-metoden og bruker en ekstra pinne for å legge maskene motsatt vei når det må felles fra begge sider.

Legger inn link til drops sin videoer om raglan jeg:
http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=156
http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=122

(Alfabetisk oversikt over videoer - synes disse er kjempefine http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php )

Huldr
05-10-11, 21:27
SÅNN å forstå! Men da kan du jo heller løse det ved å øke mellom pinne to og tre, og felle der i stedet for? Men nei ... Da blir det jo ujevnt på pinne en når du strikker ut runden. Knis.Hehe, nå skjønte jeg ABSOLUTT ingen ting ... :lol: Vi får la det ligge! :DJa, om du bare kan bruke ett fellested så blir det bare 1 maske pr omgang (eller du kan også strikke 3 sammen, men det blir fort klumpete og stygt) ... Om du strikker f.eks en topplue som skal felles jevnt over det hele så har du bare flere sammenstrikninger fordelt på omgangen. Det med luefelling vet jeg, måtte bare ta et lite forbehold om at jeg kanskje tok feil mht å felle på ett sted ... :o

Jeg foretrekker "trekk over"-metoden og bruker en ekstra pinne for å legge maskene motsatt vei når det må felles fra begge sider.Ja, det er slik jeg gjør det også :ja: Men jeg har ikke lært det noe sted, har bare gjort det sånn. Godt å høre at det ikke er bare jeg som gjør det da! :)

Men under et erme spiller det jo egentlig ingen rolle om det er litt ujevnt, det hullet sys jo sammen uansett. Så det er kanskje like greit å legge av seg perfeksjonismen akkurat der ... :cool:

Cyan
05-10-11, 21:34
Herregud !!! :eek: :lol:

smgj
05-10-11, 21:38
Hmm.... det er de maskene rett under armhulen du snakker om, ikke sant? De trenger du ikke å felle i det hele tatt... de kan du bare sette på en sikkerhetsnål til du får bruk for dem...

Pompel&Pilt: "forvirre, forvirre, forvirre... " :p

TrillTrall
05-10-11, 22:36
Jeg trodde det var omvendt? Blås ut og ikke sug inn... Jeg er på slutten av en bihulebetennelse nå. Får det omtrent med hver forkjølelse. Ved siden av nesehorn så fikk jeg beskjed om saltvann og at nesespray var viktig.

ØNH-legen som fjernet mandlene både på Snuppungen og meg sa det samme - at man ikke skal blåse ut, da sender man gugga opp i bihulene, man skal dra inn og svelge... Høres skikkelig ekkelt ut, men er altså mer funksjonelt visstnok. Men om nesa renner over så pusser jeg nå allikevel på vanlig måte jeg da. :)

Jabba
05-10-11, 23:14
Skal på ferie på søndag, til Rhodos. Begynte å spise Primolut på mandag for å utsette mensen, muligens en dag for sent. Begynte å blø litt i dag og lurer nå på hva jeg skal gjøre for å blø minst mulig, fortsette med Primolut eller slutte???

KarMa40
06-10-11, 09:14
Akupunktur mot bihulebetennelse er det eneste som hjelper for meg, neseskylling holder bare åpent i nesa så jeg får ringt og bestilt time... Min kiropraktor tar også gjerne et tak, ha-ha, og klemmer gørra ut av hodet mitt hvis jeg lar han få sjansen.:D
PS : vondt som bare rakkern og det ser ut som du har grått og grått ev ligget med nesa ned i sånt hull i massasjebenk i ett døgn.

Apropos strikkeforvirringen tror jeg muligens at dette også er et spørsmål om oddetall masker på pinnen og felling av partall masker og hvordan det blir jevnt fordelt? :)
Selv flytter jeg masker rundt når jeg strikker med fire pinner, ellers så lager jeg spor i skjøtene, for jeg strikker nokså stramt. Derfor trer jeg maskene som skal felles på tråd og syr sammen til slutt. Å felle først gjør nok skjøten mer solid, men også litt klumpete, særlig for min strikkestil:o

Supera
06-10-11, 14:15
Hvor får man tak i sånne små reagensrør som vaniljestengene vanligvis kommer i? Jeg vil ha en del slike og putte vaniljepulver, vaniljesukrin, stevia og slikt i og gi i gaver til jul. Vanlige reagensrør som de bruker til kjemi er for store.

Jeg vet at de har små krukker andre steder, men jeg hadde lyst på disse små reagensglassene...

Rin
06-10-11, 14:57
Hvor får man tak i sånne små reagensrør som vaniljestengene vanligvis kommer i? Jeg vil ha en del slike og putte vaniljepulver, vaniljesukrin, stevia og slikt i og gi i gaver til jul. Vanlige reagensrør som de bruker til kjemi er for store.

Jeg vet at de har små krukker andre steder, men jeg hadde lyst på disse små reagensglassene...

Er veldig usikker på størrelsen, men jeg tror noen Panduro-butikker har lignende rør (til å oppbevare mystisk hobbystæsj i?) - og kanskje noen blomsterhandler? Vage minner om at noe sånt brukes i den sammenheng også. Evt kan du sjekke på apoteket - en del prøveglass for ymse formål er sånne klare rør, men uvisst hvor store eller anonyme de er. (Litt uaktuelt å bruke noe det står "avføringsprøve" på, antar jeg. :p)

Nerthus
06-10-11, 15:41
Hvor får man tak i sånne små reagensrør som vaniljestengene vanligvis kommer i? Jeg vil ha en del slike og putte vaniljepulver, vaniljesukrin, stevia og slikt i og gi i gaver til jul. Vanlige reagensrør som de bruker til kjemi er for store.

Jeg vet at de har små krukker andre steder, men jeg hadde lyst på disse små reagensglassene...

Si fra hvor du evt finner de da! :)

BenteR
06-10-11, 16:55
Panduro har slike små "krukker" som jeg, da jeg fremdeles hadde øyne til å perle med, brukte til å sortere mini-perlene i.....

Lilleslem
06-10-11, 18:26
Hvordan få brokkolien til å holde seg? Er plaget med at den gulner nede i grønnsaksboksen, rett etter at den har kommet i hus.

Supera
06-10-11, 18:59
Er veldig usikker på størrelsen, men jeg tror noen Panduro-butikker har lignende rør (til å oppbevare mystisk hobbystæsj i?) - og kanskje noen blomsterhandler? Vage minner om at noe sånt brukes i den sammenheng også. Evt kan du sjekke på apoteket - en del prøveglass for ymse formål er sånne klare rør, men uvisst hvor store eller anonyme de er. (Litt uaktuelt å bruke noe det står "avføringsprøve" på, antar jeg. :p)
Jeg har sett i Panduro-katalogen og fant ikke helt det jeg leter etter. De hadde små krukker, men ikke disse små reagensrørene.

Haha, fant noe greier som kunne ligne på det på en medisinsk side. 236 kr per stykk! Haha, nei takk!

Jeg trodde de bare brukte store reagensglass i kjemi, men det var flere størrelser her (http://www.kptkomet.no/produkter/no_kjemi_glassutstyr__og__tilbeh%25C3%25B8r_28/reagensroer/). En versjon i plast med skrukork her (http://www.kptkomet.no/produkter/no_368/grunnskolen-1/vnr/022300/). Rimelig pris, men privatpersoner må handle for minst 600 kr eks mva på kptkomet.no. Hadde ikke tenkt å bestille for så mye akkurat...

Så da gikk jeg over på eBay og fant masse (http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=test+tube&_sacat=See-All-Categories). :snill: D'uh hvorfor tenkte jeg ikke på det med det samme? Så da blir det nok shopping derfra. Jeg må måle når jeg kommer hjem (er på jobb) og se hvor store jeg egentlig vil ha.

Åh, det hadde vært litt kult å kjøpe stativ og ha krydder i disse stående på kjøkkenbenken! Tihi, passer en geek som meg.

Supera
06-10-11, 19:02
Hvordan få brokkolien til å holde seg? Er plaget med at den gulner nede i grønnsaksboksen, rett etter at den har kommet i hus.
Mine brokkolier holder seg veldig lenge i kjøleskapet... En uke eller to uten problemer. For varmt kanskje? For mye luft? Pakker du den ut av plastikken?

Katta66
06-10-11, 19:54
Mine brokkolier holder seg veldig lenge i kjøleskapet... En uke eller to uten problemer. For varmt kanskje? For mye luft? Pakker du den ut av plastikken?

Jeg vet ihvertfall at når brokkoli skal kokes så er det lurt å koke opp for så å skylle den i kaldt vann, da holder den seg sprø - og grønn :-)

Katta66
06-10-11, 19:56
Og når det gjelder tette bihuler så har jeg vært plaget med det i mange år. Helt til tannlegen min sa at jeg skulle bruke saltvannsspray forebyggende hele vintern, for da holder man slimhinnene fuktige og blir ikke tett. Så de siste 10 årene har jeg sluppet unna tette bihuler :-)

TrillTrall
06-10-11, 21:28
Hvordan få brokkolien til å holde seg? Er plaget med at den gulner nede i grønnsaksboksen, rett etter at den har kommet i hus.

Forvelle? Altså hive i kokende vann i 1 min (?), så rett over i isvann i 2-3 min og la så renne godt av og rett i fryseren.

smgj
06-10-11, 21:42
Hvordan få brokkolien til å holde seg? Er plaget med at den gulner nede i grønnsaksboksen, rett etter at den har kommet i hus.
Ta brokkoli med hel plastikk. :( Tror de er pakket "i beskyttende atmosfære" eller noe sånt, for med en gang de er i friluft blir de gule. Det kan hjelpe å kle på en "naken" brokkoli plastpose med minst mulig luft i for å holde den et par dager ekstra.

Supera
06-10-11, 21:49
Ta brokkoli med hel plastikk. :( Tror de er pakket "i beskyttende atmosfære" eller noe sånt, for med en gang de er i friluft blir de gule. Det kan hjelpe å kle på en "naken" brokkoli plastpose med minst mulig luft i for å holde den et par dager ekstra.
Jeg kutter ofte opp brokkoliene. Jeg legger dem i poser som jeg snurrer. De holder seg fine leeenge. Så det med beskyttet atmosfære tror jeg ikke stemmer helt... Tror mer det er snakk om at de tørker fort ut hvis det er for luftig.

Rin
06-10-11, 21:56
Åh, det hadde vært litt kult å kjøpe stativ og ha krydder i disse stående på kjøkkenbenken! Tihi, passer en geek som meg.

Muuulig noen her knabber den ideen. :p Får meg til å tenke litt på serien "Look around you" - hurra!

Supera
06-10-11, 22:02
Muuulig noen her knabber den ideen. :p
HÆ?!? Hvem da?

:geip: Knabb i vei, du. :snill:

Huldr
06-10-11, 22:05
HÆ?!? Hvem da?
Jeg :D

Huldr
06-10-11, 22:08
Hmm.... det er de maskene rett under armhulen du snakker om, ikke sant? De trenger du ikke å felle i det hele tatt... de kan du bare sette på en sikkerhetsnål til du får bruk for dem...

Pompel&Pilt: "forvirre, forvirre, forvirre... " :pDen var vel til Cyan, men ble litt nysgjerrig på hvordan du tenkte her :) Mener du at du masker sammen til slutt i stedet for å sy?

Photobscura
06-10-11, 22:12
Den var vel til Cyan, men ble litt nysgjerrig på hvordan du tenkte her :) Mener du at du masker sammen til slutt i stedet for å sy?
Kanskje hun tenker på den metoden du lærte meg for å avslutte bosniatøfler? Den har jeg hatt mye bruk for, og det hadde jo funka like bra her. :)

smgj
06-10-11, 22:16
Den var vel til Cyan, men ble litt nysgjerrig på hvordan du tenkte her :) Mener du at du masker sammen til slutt i stedet for å sy?
http://strikkespinn.wordpress.com/2010/03/07/raglanfelling-en-helt-enkel-genser-str-7-8-ar/
Slik som beskrevet her, tenkte jeg. Men jeg tror det blir lettere slitasje når man masker sammen...

Photobscura
06-10-11, 22:36
http://strikkespinn.wordpress.com/2010/03/07/raglanfelling-en-helt-enkel-genser-str-7-8-ar/
Slik som beskrevet her, tenkte jeg. Men jeg tror det blir lettere slitasje når man masker sammen...
Jeg vet faktisk ikke hva "maske sammen" betyr, men det jeg snakker om over her, er når man tar, i dette tilfellet, de seks maskene fra bolen på en pinne, og de seks maskene fra ermet på en annen, legger de parallelt mot hverandre og strikker to masker fra hver pinne som om det skulle vært en.
Men når det er så få masker er det jo like greit å sy, det blir jo uansett en trådstump igjen der. :)

Huldr
06-10-11, 22:41
Kanskje hun tenker på den metoden du lærte meg for å avslutte bosniatøfler? Den har jeg hatt mye bruk for, og det hadde jo funka like bra her. :)Ja, det var det jeg mente :ja:. Det heter kanskje heller å strikke sammen ...

http://strikkespinn.wordpress.com/20...er-str-7-8-ar/
Slik som beskrevet her, tenkte jeg. Men jeg tror det blir lettere slitasje når man masker sammen...

På den annen side blir det sikkert mer elastisk, har opplevd å få det litt for stramt under armen. Men det er jo bare å passe på å felle av løst forsåvidt.

Nerthus
06-10-11, 22:42
Det å lese innleggene om strikking her er som å lese gresk for meg... :lol:

smgj
06-10-11, 22:57
Jeg vet faktisk ikke hva "maske sammen" betyr, men det jeg snakker om over her, er når man tar, i dette tilfellet, de seks maskene fra bolen på en pinne, og de seks maskene fra ermet på en annen, legger de parallelt mot hverandre og strikker to masker fra hver pinne som om det skulle vært en.
Men når det er så få masker er det jo like greit å sy, det blir jo uansett en trådstump igjen der. :)
Tror vi er på samme planet - som i denne instruksjonen fra drops. :)
http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=49

Og ja, 4-6 masker er ikke noe å mase om. ;) Egentlig.

Luggetuppen
06-10-11, 23:38
Det å lese innleggene om strikking her er som å lese gresk for meg... :lol:

Ditto! Men jeg er en jævel på å brodere da! :geip:

Jeg har ingen problemer med at brokkolien blir gul. Jeg slenger den i kjøleskapet uten å gjøre noe med den, og der holder den fint en ukes tid. Min nærbutikk er sinnsykt gode på frukt og grønt, så det har kanskje litt å si hvor "fersk" den er i butikken? :confused:

silje21
06-10-11, 23:43
Jeg har ingen problemer med at brokkolien blir gul. Jeg slenger den i kjøleskapet uten å gjøre noe med den, og der holder den fint en ukes tid. Min nærbutikk er sinnsykt gode på frukt og grønt, så det har kanskje litt å si hvor "fersk" den er i butikken? :confused:

Jobber selv i butikk, og holder ofte på med frukt og grønt. Brokkolien skal Ikke bli gul dagen derpå i kjøleskapet. Hadde gått tilbake med den og forhørt meg om en ny, evnt pengene igjen. for meg vitner det (kanskje?) om litt dårlig rensking/svinning/rullering i grøntavdelingen. Selvfølgelig hender det at frukt/grønt blir dårlig fort, men det er jo ikke kundens feil, og skal ikke være kundens problem heller ^^

Photobscura
07-10-11, 00:27
Er det ikke noe veldig rart med en kilo fårikålkjøtt og ditto kål som har stått i drøyt to timer og ennå ikke er gjennomkokt?

Nerthus
07-10-11, 12:26
Er det ikke noe veldig rart med en kilo fårikålkjøtt og ditto kål som har stått i drøyt to timer og ennå ikke er gjennomkokt?

Jepp - det høres muffens ut! Står plata på?? :lol:

Nerthus
07-10-11, 12:27
Jeg lurer på om noen har gode forslag til støvtørking av persienner... jeg har MANGE... og har sånn persienne-støvtørker (som du smyger imellom og tørker 6 rader av gangen, men jeg har STOOOOORE vinduer med STOOORE persienner og det tar jo like forb.. lang tid... anyone? Utenom o å ta de ned og høytrykksspyle de da hehe - for DET orker jeg ikke ;)

Carisma
07-10-11, 12:40
Jeg lurer på om noen har gode forslag til støvtørking av persienner... jeg har MANGE... og har sånn persienne-støvtørker (som du smyger imellom og tørker 6 rader av gangen, men jeg har STOOOOORE vinduer med STOOORE persienner og det tar jo like forb.. lang tid... anyone? Utenom o å ta de ned og høytrykksspyle de da hehe - for DET orker jeg ikke ;)
Dampvasker!

smgj
07-10-11, 12:43
Jeg lurer på om noen har gode forslag til støvtørking av persienner... jeg har MANGE... og har sånn persienne-støvtørker (som du smyger imellom og tørker 6 rader av gangen, men jeg har STOOOOORE vinduer med STOOORE persienner og det tar jo like forb.. lang tid... anyone? Utenom o å ta de ned og høytrykksspyle de da hehe - for DET orker jeg ikke ;)
Det fungerer ikke å
- vri dem helt loddrett ene veien
- tørke av hele flata på for- og bakside
- vri dem helt loddrett motsatt vei
- tørke av hele flata på for- og bakside

???
Jeg har ikke persienneerfaring, så jeg bare spør, altså!:cool:

Nerthus
07-10-11, 12:43
Dampvasker!

Hah! Godt forslag! Pappa har hatt dampvasker (til den gikk i stykker)... skal sette det på "ønsker seg" lista :) Vi har nemlig et tak som etterhvert må tas pga vedfyring... og mopp i taket pleier ikke bli så pent.

Nerthus
07-10-11, 12:45
Det fungerer ikke å
- vri dem helt loddrett ene veien
- tørke av hele flata på for- og bakside
- vri dem helt loddrett motsatt vei
- tørke av hele flata på for- og bakside

???
Jeg har ikke persienneerfaring, så jeg bare spør, altså!:cool:

Gode forslag, men jeg får ikke ordentlig motstand og tørke mot - da må de presses inn mot vinduet. Dessuten overlapper de hverandre noe så jeg får ikke tatt alt. Det er heldigvis bare "oversiden" som må tørkes... Jeg får vel foreløpig bare begynne med persienne-støvtørkeren. Det er jo SEKS rader med tråd imellom så den må ut og inn for hver rekke...
jaja, greit og ha noe å holde på med ;)

smgj
07-10-11, 12:46
Hah! Godt forslag! Pappa har hatt dampvasker (til den gikk i stykker)... skal sette det på "ønsker seg" lista :) Vi har nemlig et tak som etterhvert må tas pga vedfyring... og mopp i taket pleier ikke bli så pent.
Huff. Vi har paneltak, og mopp i det blir heller ... loddent. :eek:

Ignite
07-10-11, 16:48
Huff. Vi har paneltak, og mopp i det blir heller ... loddent. :eek:

Microfiber og trappestige gjør susen.

Photobscura
07-10-11, 17:02
Jepp - det høres muffens ut! Står plata på?? :lol:
Jeg skjønte hva jeg kanskje hadde gjort feil. Jeg satte kjelen på varm plate og helte oppi vann varmt fra springen. Den fikk nok ikke nødvendig oppkoktid. Men nesten inn i sin tredje time løsna kjøttet fra beinet. :)

Kitt
07-10-11, 17:06
Jeg skjønte hva jeg kanskje hadde gjort feil. Jeg satte kjelen på varm plate og helte oppi vann varmt fra springen. Den fikk nok ikke nødvendig oppkoktid. Men nesten inn i sin tredje time løsna kjøttet fra beinet. :)
Varmt vann fra springen?:eek:
Er det bare jeg som har lært at det kan gi kobberforgiftning?
Du som tom bor i en gammel bygård!:eek:

Photobscura
07-10-11, 17:10
Varmt vann fra springen?:eek:
Er det bare jeg som har lært at det kan gi kobberforgiftning?
Du som tom bor i en gammel bygård!:eek:
Jeg tenkte meg ikke om ... Var uten kaldtvann på kjøkkenet i en evighet, så i blant "faller det ut" at kaldtvannet nå fungerer. (Jeg tappa vann på badet da, altså). Så det var nå bare en tabbe.
Jeg tror jeg skal overleve tre dl vann, kobber eller ei. Uansett er det forsent nå.

Nerthus
07-10-11, 17:59
Jeg tenkte meg ikke om ... Var uten kaldtvann på kjøkkenet i en evighet, så i blant "faller det ut" at kaldtvannet nå fungerer. (Jeg tappa vann på badet da, altså). Så det var nå bare en tabbe.
Jeg tror jeg skal overleve tre dl vann, kobber eller ei. Uansett er det forsent nå.

Photo lever farlig :cool:

Photobscura
07-10-11, 18:00
Photo lever farlig :cool:
Ja, det er meg! Rebellen! :D

smgj
07-10-11, 19:45
Varmt vann fra springen?:eek:
Er det bare jeg som har lært at det kan gi kobberforgiftning?
Du som tom bor i en gammel bygård!:eek:
Er det ikke like mye kobber i kaldtvann fra kobberrør da? :confused:
Jeg trodde årsaken til "ikke drikk vann fra varmtvannstanken" var de 60-70 gradene... altså at det kan bo så mye uhumsk der... legionella blant annet. ???

Photobscura
07-10-11, 20:01
Er det ikke like mye kobber i kaldtvann fra kobberrør da? :confused:
Jeg trodde årsaken til "ikke drikk vann fra varmtvannstanken" var de 60-70 gradene... altså at det kan bo så mye uhumsk der... legionella blant annet. ???
Om det er tilfelle, så tror jeg at oppkok og tre timers trekk burde ta livet av det meste av uhumskheter.

Anarko
07-10-11, 20:42
Om det er tilfelle, så tror jeg at oppkok og tre timers trekk burde ta livet av det meste av uhumskheter.

Oppkok tar livet av det meste. Legionella dør ved ca 60 grader.

Cyan
07-10-11, 20:51
Jeg bruker nesten alltid varmt vann fra springen i matlaging (dersom det skal koke that is). Bedriver jeg ekstremsport, da?

TrillTrall
07-10-11, 20:54
Er det ikke like mye kobber i kaldtvann fra kobberrør da? :confused:
Jeg trodde årsaken til "ikke drikk vann fra varmtvannstanken" var de 60-70 gradene... altså at det kan bo så mye uhumsk der... legionella blant annet. ???

Det kommer vel helst av at vannet i varmtvannstanken til tider ligger leeeenge før det skiftes helt ut og det kan danne seg mye "lekkert" i bunnfallet der.

Har vært med og tømme en gammel varmtvannstank og bunnslammet var definitivt ikke noe man ville drukket... Når det er sagt - jeg har drukket min del av vann fra varmtvannstank uten at jeg har tatt noen skade av det. :)

Cyan
07-10-11, 21:00
Man bør visst bruke kaldt vann, ja.
http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=6299&Itemid=53

Bik
07-10-11, 21:24
http://www.lommelegen.no/367473/kobber-i-springvann

langaard
07-10-11, 22:01
Man bør visst bruke kaldt vann, ja.
http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=6299&Itemid=53
Vannkoker, er det noe som heter:)

smgj
07-10-11, 22:05
Ja, jeg har også tømt gamle-tanken her. *blæh* Greiest å bruke vannkokeren og kaldtvann først, ser det ut for.

Imp
08-10-11, 22:57
Mister så masse hår om dagen! Hver gang jeg drar gjennom håret faller det av 10-20 hårstrå. For ikke å snakke om hvor mye hårbørsten drar med seg...

noen idè om hvorfor?

Marina
08-10-11, 23:53
Mister så masse hår om dagen! Hver gang jeg drar gjennom håret faller det av 10-20 hårstrå. For ikke å snakke om hvor mye hårbørsten drar med seg...

noen idè om hvorfor?

Ingen ide om hvorfor, nei, men tror jeg ville tatt en vitamintest hos legen. Spiser du noe annerledes enn du har pleid? Har hørt at det hjelper å drikke ølgjør, men det er ikke godt! :eek:

langaard
09-10-11, 00:23
Ingen ide om hvorfor, nei, men tror jeg ville tatt en vitamintest hos legen. Spiser du noe annerledes enn du har pleid? Har hørt at det hjelper å drikke ølgjør, men det er ikke godt! :eek:
Det er flere av oss lavkarbere som har opplevd dette, det går over!!
Har aldrig hatt så tjukt hår før, som jeg har nå:D

Aisen
09-10-11, 07:41
Det at du mister håret har ofte med vekttap å gjøre, ikke lavkarbo spesielt. Har du gått ned noen kilo veldig fort så kan det være grunnen.

Photobscura
09-10-11, 09:33
Imp! Nisim shampoo og balsam funker bra for mange til å begrense hårtapet!

Imp
09-10-11, 21:56
Takk for tips! :)
Det er ikke noe jeg gidder å dra meg til legen for, ikke enda i alle fall. Det går sikkert over. Har hatt det før også.
Noen sier Bvitamin, men kan ikke helt skjønne at jeg skal mangle det.

Nerthus. Jeg ville bare tatt en fuktig inventarklut og tørket av støvet med den. Omstendelig arbeid, men du gjør det vel ikke hver uke.

Imp
09-10-11, 21:59
Åh, slenger inn et spm til med det samme jeg er i gang. ;)

Har fått lit tkviser i det siste! Det er skikkelig nedtur, for kviser var noe jeg slet med da jeg var overvektig, det forsvant med en gang jeg begynte på lavkarbo, og nå er det altså igjen. Ikke så mye eller mange, det er en om gangen som regel, men det er plagsomt nok likevel. En ble kjempestor og jeg måtte bruke plaster og greier, så jo ikke ut. Æsj.

Noen idè om hvorfor? Jeg tenkte på Stevia, siden jeg har brukt det en del, men rart om det skal gi kviser da? Hva med nøtter? Det er også noe jeg har brukt mye.

silje21
09-10-11, 22:39
flere enn meg som syns at det skulle vært innlysende å skifta fra sommerdekk til vinterdekk til nå? spesielt om man skal opp i fjellet??

http://www.dagbladet.no/2011/10/09/nyheter/innenriks/ver/18515569/


?

Carisma
09-10-11, 22:42
Hvorfor er det så mange som må ha et glass eller to vin hver dag, og som blir skikkelig hissige om man sier man ikke gjør det selv?
For egen del forstår jeg ikke helt at folk tør, særlig ikke de med barn. Hva om noe skjer og man må på legevakta f.eks? Skikkelig stilig å møte opp med alkoånde.. :o

Photobscura
09-10-11, 22:57
Hvorfor er det så mange som må ha et glass eller to vin hver dag, og som blir skikkelig hissige om man sier man ikke gjør det selv?
For egen del forstår jeg ikke helt at folk tør, særlig ikke de med barn. Hva om noe skjer og man må på legevakta f.eks? Skikkelig stilig å møte opp med alkoånde.. :o
Jeg har ikke noe svar, for om jeg hadde tatt meg et glass vin eller to hver dag, noe jeg er truanes til å gjøre, så bryr jeg meg for det første null og niks om andres alkoholvaner kontra mine egne (har folk lite å drive på med, eller?), jeg har ikke barn, og jeg har ikke førekort. Plutselig følte jeg meg forunderlig fri!
Ok, jeg har katt, men det er dyrelegevakt to kvartaler unna.

Luggetuppen
09-10-11, 23:11
Hvorfor er det så mange som må ha et glass eller to vin hver dag, og som blir skikkelig hissige om man sier man ikke gjør det selv?
For egen del forstår jeg ikke helt at folk tør, særlig ikke de med barn. Hva om noe skjer og man må på legevakta f.eks? Skikkelig stilig å møte opp med alkoånde.. :o

Det der forstår ikke jeg heller. På ukedagene har vi "lokal" legevakt (på rotasjon blandt fastlegene her) fram til kl. 22, etter det og i helgene er det en times reisevei nordover til nærmeste regionsykehus. Jeg vil at en av oss skal være kjørbar i helgen, og dermed blir det til at vi så og si aldri drikker noe.

Tre år etter at jeg giftet meg endte jeg opp med å slå ut en hel del av drikkevarene vi hadde kjøpt inn til bryllupet vårt. Lite delikat med klumper i likøren :o

Carisma
09-10-11, 23:50
Det med legevakt var bare en tilleggskommentar etter at jeg var rimelig flau over sambo som kom rett fra byen og på legevakta for å backe meg opp. :o

Poenget var vel mest hvorfor de som velger å drikke hver dag føler så sterkt for å forsvare seg? enten må man stå for valget, eller innrømme at man kanskje er litt for avhhengig?

Photobscura
09-10-11, 23:56
Eller for å snu det på hodet; Hvorfor føler du behovet for å problematisere andres valg? Ikke at jeg drikker vin hver dag, men gitt at det ikke går ut over noen andre, som du skisserer, så skjønner jeg ikke helt at det skulle være verken et stort valg eller et problem. Men det er min mening, da.

Carisma
10-10-11, 00:52
Jeg vil vel heller si de problematiserer sine egne valg når en kommentar som 'det blir nok lenge til jeg drikker vin igjen' møtes av en lengre forsvarstale. Hadde det skjedd en gang ville jeg ikke reagert, men det skjer stadig med forskjellige folk.
Jeg lurer derfor på hvorfor de gjør det om de selv føler de må forsvare det?

BenteR
10-10-11, 02:18
Det er jo i prinsippet det samme som når man sier neitakk til cola eller søte saker hos folk som digger det.
Selv om jeg har diabetes 1 og dermed absolutt ikke skulle trenge forklare hvorfor jeg velger og ikke drikke cola eller spise seigemenn, så møtes jeg ofte av at "de ikke drikker så mye (bare 1 flaske eller to til dagen), og det er jo ingenting......", og de kan ikke se noe som helst galt med det og at jeg ikke vil sette masse insulin for å drikke cola er jo bare teit av meg.....

Når det gjelder vin, så tilstår jeg glatt at f.eks. i juletider så drikker jeg stort sett daglig vin til maten (og kanskje ett til dessert?) + jeg nyter en konjakk eller to når jeg får lyst.
Slik jeg bor er det 3 mil til nærmeste lege, og skal man ha legevakt risikerer man å måtte til nabokommunen 6 mil herfra. Skulle bikkjene eller katten trenge hjelp, er det 21 mil til nærmeste med døgnvakt.
Men jeg drikker likevel når jeg har lyst på et glass vin eller to....

Kanskje
10-10-11, 10:49
Hjelp !!

To netter nå har jeg hatt sviende smerter øverst i magen/magegulvet. Smertene kommer et par minutter etter at jeg har lagt meg. Det ulmer og brenner og er virkelig vondt. Så ille at jeg ikke holder ut, og må stå opp.
For å klare å sove, har jeg måttet ta smertestillende, og når de virker, så får jeg sove noen timer, til virkningen er over. Da er det påan igjen med smerter.Så må jeg ta mer smertestillende. Prøvde også å ta syrenøytraliserende, men det er jo ikke halsbrann jeg har.

Blir skikkelig trøtt og sløv av dette for jeg får ikke sovet skikkelig.

Uten smertestillende, så går det ikke an å legge seg ned i sengen,.

Jeg får ikke sove når jeg ligger på rggen, men da er smerten mindre, det brenner mer når jeg ligger på sidene.

Hva i alledager kan dette være??

Gruer meg allerede til natten, til smertene. Og jeg er så trøtt !! :-(

Cherry
10-10-11, 11:25
Trenger ett lite lån SNABT og gjerne i går. Banken tar for lang tid og dessuten måler de deg opp og ned i mente, og det er verken stort nok eller viktig nok til at jeg gidder det.

Hva er det beste "lån på dagen"lånet eller kredittkortet som finns?

Cherry
10-10-11, 11:31
Jeg lurer også på om en student som rett etter endt utdannelse ikke får jobb, eller blir syk har rett på noe ytelser fra nav?

Kitt
10-10-11, 11:42
Trenger ett lite lån SNABT og gjerne i går. Banken tar for lang tid og dessuten måler de deg opp og ned i mente, og det er verken stort nok eller viktig nok til at jeg gidder det.

Hva er det beste "lån på dagen"lånet eller kredittkortet som finns?
Skandiabanken er kjent for å ha best kredittkort og kontokreditt!
Du går bare inn på nettsidene deres skandiabanken.no og ordner alt selv!:)

Kitt
10-10-11, 11:44
Jeg lurer også på om en student som rett etter endt utdannelse ikke får jobb, eller blir syk har rett på noe ytelser fra nav?
Lite man har krav på. Blir man syk, kan man søke AAP (arbeidsavklaringspenger) men det er lite man evnt får om man har vært student. Foreslår at du bruker navs nettsider for det de er verdt. Står mye der om du leter litt!

Nerthus
10-10-11, 11:48
Hjelp !!

To netter nå har jeg hatt sviende smerter øverst i magen/magegulvet. Smertene kommer et par minutter etter at jeg har lagt meg. Det ulmer og brenner og er virkelig vondt. Så ille at jeg ikke holder ut, og må stå opp.
For å klare å sove, har jeg måttet ta smertestillende, og når de virker, så får jeg sove noen timer, til virkningen er over. Da er det påan igjen med smerter.Så må jeg ta mer smertestillende. Prøvde også å ta syrenøytraliserende, men det er jo ikke halsbrann jeg har.

Blir skikkelig trøtt og sløv av dette for jeg får ikke sovet skikkelig.

Uten smertestillende, så går det ikke an å legge seg ned i sengen,.

Jeg får ikke sove når jeg ligger på rggen, men da er smerten mindre, det brenner mer når jeg ligger på sidene.

Hva i alledager kan dette være??

Gruer meg allerede til natten, til smertene. Og jeg er så trøtt !! :-(

Et legebesøk kan kanskje være smart? :)

Yrla
10-10-11, 12:06
Hvor kjøper jeg billige kakao nibs i butikk i Oslo? (vil ikke vente i uker uten på iherb-leveransen).

Supera
10-10-11, 13:00
Hvor kjøper jeg billige kakao nibs i butikk i Oslo? (vil ikke vente i uker uten på iherb-leveransen).
Økosjokolade (http://www.okosjokolade.no/nettbutikk/kakaoprodukter.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=3&category_id=1) sender fra Norge, så det bør bare ta 2-3 dager.

Ai, ser at de skulle ha 75 kr for frakt for en liten pose med kakaonibs. Men hvis du handler for over 400 kr så er frakta gratis.

Yrla
10-10-11, 13:24
Økosjokolade (http://www.okosjokolade.no/nettbutikk/kakaoprodukter.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=3&category_id=1) sender fra Norge, så det bør bare ta 2-3 dager.

Ai, ser at de skulle ha 75 kr for frakt for en liten pose med kakaonibs. Men hvis du handler for over 400 kr så er frakta gratis.Ja det var det jeg så også:(

Photobscura
10-10-11, 13:30
Hjelp !!

To netter nå har jeg hatt sviende smerter øverst i magen/magegulvet. Smertene kommer et par minutter etter at jeg har lagt meg. Det ulmer og brenner og er virkelig vondt. Så ille at jeg ikke holder ut, og må stå opp.
For å klare å sove, har jeg måttet ta smertestillende, og når de virker, så får jeg sove noen timer, til virkningen er over. Da er det påan igjen med smerter.Så må jeg ta mer smertestillende. Prøvde også å ta syrenøytraliserende, men det er jo ikke halsbrann jeg har.

Blir skikkelig trøtt og sløv av dette for jeg får ikke sovet skikkelig.

Uten smertestillende, så går det ikke an å legge seg ned i sengen,.

Jeg får ikke sove når jeg ligger på rggen, men da er smerten mindre, det brenner mer når jeg ligger på sidene.

Hva i alledager kan dette være??

Gruer meg allerede til natten, til smertene. Og jeg er så trøtt !! :-(
Jeg holder også en knapp på legebesøk asap. Det eneste jeg kan tenke på i forhold til at det er verst når du ligger stille er nyrebekkenbetennelse. Det er et sant h**vete!
Men om det er så ille som du beskriver, så ville jeg nok ringt legen for akuttime, eventuelt tatt en tur på legevakta.

Huldr
10-10-11, 13:40
Hvor kjøper jeg billige kakao nibs i butikk i Oslo? (vil ikke vente i uker uten på iherb-leveransen).Når jeg trenger noe fort pleier jeg ofte å bestille på iHerb med DHL, selv om jeg allerede har sendt en bestilling som kommer med posten. For ofte er det det billigste alternativet, selv om frakten kommer i tillegg. Det tar bare to dager.

Edit: Det ser ikke ut som cacao nibs er så voldsomt dyrt i Norge i forhold til iHerb. Det er en del helsekostbutikker som begynner å få mye raw food og sånt, så det er sikkert sjanse for å finne cacao nibs hvis du går innom et par butikker :)

Jeg vil vel heller si de problematiserer sine egne valg når en kommentar som 'det blir nok lenge til jeg drikker vin igjen' møtes av en lengre forsvarstale. Hadde det skjedd en gang ville jeg ikke reagert, men det skjer stadig med forskjellige folk.
Jeg lurer derfor på hvorfor de gjør det om de selv føler de må forsvare det?Jeg tenker at de har litt dårlig samvittighet og innerst inne er litt usikre på om denne vanen er så bra. Kanskje det er et behov for å dempe stress e.l. - det er jo en vanlig grunn til at folk bruker alkohol eller andre substanser - og da er det ikke bare å slutte. Vi mennesker er sjelden helt ukompliserte i våre valg :)

ninagronn
10-10-11, 14:49
Hjelp !!

To netter nå har jeg hatt sviende smerter øverst i magen/magegulvet. Smertene kommer et par minutter etter at jeg har lagt meg. Det ulmer og brenner og er virkelig vondt. Så ille at jeg ikke holder ut, og må stå opp.
For å klare å sove, har jeg måttet ta smertestillende, og når de virker, så får jeg sove noen timer, til virkningen er over. Da er det påan igjen med smerter.Så må jeg ta mer smertestillende. Prøvde også å ta syrenøytraliserende, men det er jo ikke halsbrann jeg har.

Blir skikkelig trøtt og sløv av dette for jeg får ikke sovet skikkelig.

Uten smertestillende, så går det ikke an å legge seg ned i sengen,.

Jeg får ikke sove når jeg ligger på rggen, men da er smerten mindre, det brenner mer når jeg ligger på sidene.

Hva i alledager kan dette være??

Gruer meg allerede til natten, til smertene. Og jeg er så trøtt !! :-(

Mannen hadde det også slik, var betennelse i slimhinnen i magesekken eller noe slikt, så legebesøk er nok ikke så dumt.

Kanskje
10-10-11, 23:17
Jeg har fått time onsdag. Er spent på hvordan natten blir. Har fått noen tabletter av min mor, som jeg kunne ta, og jeg håper at de vil hjelpe. Ellers så blir det å ta smertestillende.
Men det er vel typisk at jeg ikke får vondt, og så føler jeg meg tåpelig på onsdag hos legen.

BenteR
10-10-11, 23:31
Jeg har time til akupunktur i morgen (har antistoffer mot skjoldbruskkjertel og bukspyttkjertel, astma, svake binyrer og revmatiske smerter), men jeg er blitt syk med feber, astma/muligens infeksjon i bryst + diare/kvalme og selvsagt et blodsukker som er helt på bærtur siden jeg er syk.
Noen som aner om akupunktur vil gjøre jobben selv om jeg er syk eventuelt om jeg kan bli verre?
Har i utganspunktet lyst til å melde avbud siden jeg føler meg skikkelig dårlig, men så er det såpass lang ventetid for behandling, og jeg har ikke lyst til å vente en måned med mindre jeg må....

Kitt
10-10-11, 23:44
Du må ikke finne på å dra dit!:eek:
Skal du smitte alle andre som kommer inn døren der + behandler med det som feiler deg?
Å nei, du! Hold deg hjemme til du er frisk og ikke smittsom!

Masse god bedring!:klem:

Kitt
10-10-11, 23:46
Jeg har fått time onsdag. Er spent på hvordan natten blir. Har fått noen tabletter av min mor, som jeg kunne ta, og jeg håper at de vil hjelpe. Ellers så blir det å ta smertestillende.
Men det er vel typisk at jeg ikke får vondt, og så føler jeg meg tåpelig på onsdag hos legen.
Du vet man ikke skal ta smertestillende mot magesmerter man ikke vet hva er??? Og hva er det du har fått av moren din? *bekymret sykepleier*

Hva om det brått blir verre, men det vet ikke du, for du har kamuflert smertene med smertestillende!:eek:

Kanskje
10-10-11, 23:59
Du vet man ikke skal ta smertestillende mot magesmerter man ikke vet hva er??? Og hva er det du har fått av moren din? *bekymret sykepleier*

Hva om det brått blir verre, men det vet ikke du, for du har kamuflert smertene med smertestillende!:eek:

Jeg pleier ikke ta smertestillende mot smerter i magen, men dette er så vondt og jeg får ikke sove og raver rundt som en zombie. Fikk beskjed av telefondamen at jeg kunne ta smertestillende men ikke ibux og lignende.

De medisinene mamma har heter Lansaprezol, og jeg kunne ta til jeg kommer til legen. Du kjenner kanskje til dem?

Yrla
11-10-11, 00:00
Jeg har time til akupunktur i morgen (har antistoffer mot skjoldbruskkjertel og bukspyttkjertel, astma, svake binyrer og revmatiske smerter), men jeg er blitt syk med feber, astma/muligens infeksjon i bryst + diare/kvalme og selvsagt et blodsukker som er helt på bærtur siden jeg er syk.
Noen som aner om akupunktur vil gjøre jobben selv om jeg er syk eventuelt om jeg kan bli verre?
Har i utganspunktet lyst til å melde avbud siden jeg føler meg skikkelig dårlig, men så er det såpass lang ventetid for behandling, og jeg har ikke lyst til å vente en måned med mindre jeg må....Da jeg sa jeg var forkjøla til akupunktøren idag gjorde han ikke noe annet enn planlagt likevel. Kroppen er sikkert mer mottakelig for energi nå som syk.

BenteR
11-10-11, 09:41
Jeg ble hjemme i dag; våkna med lavt blodsukker som raste opp til 9 etter en kopp kaffe med fløte:confused:, sår hals, hoste og tett bryst, feber og skranglende tenner, så da var det bare og innstille seg på at jeg ikke skal være dartblink i dag...
Noen som har et godt tips til en megaenkel suppe...trenger noe varmt og nærende og orker rett og slett ikke å stresse i dag?

Photobscura
11-10-11, 10:11
Jeg ble hjemme i dag; våkna med lavt blodsukker som raste opp til 9 etter en kopp kaffe med fløte:confused:, sår hals, hoste og tett bryst, feber og skranglende tenner, så da var det bare og innstille seg på at jeg ikke skal være dartblink i dag...
Noen som har et godt tips til en megaenkel suppe...trenger noe varmt og nærende og orker rett og slett ikke å stresse i dag?
Jepp! Kjapp og god "thai"-suppe, lit à la thom ka gai: (litt ut av hodet)
Kok opp en boks kokosmelk, 2-3 dl vann, kylling/hønsebuljong, saft av lime/sitron, chilipaste (sambal oelek) og ingefær etter smak. Sleng opp i to kyllingfileter skjært i terninger/strimler og kok i noen minutter, deretter sopp, vårløk, chili og kanskje litt kål/kinakål og cherrytomater, og kok i noen minutter til. Mot slutten av koketida kan du ha i en neve scampi, og drysse koriander over. Smak til med salt og pepper.
Nyyyydelig, lager denne ofte, og helt perfekt når man er forkjøla! :D

Kitt
11-10-11, 10:31
Jeg pleier ikke ta smertestillende mot smerter i magen, men dette er så vondt og jeg får ikke sove og raver rundt som en zombie. Fikk beskjed av telefondamen at jeg kunne ta smertestillende men ikke ibux og lignende.

De medisinene mamma har heter Lansaprezol, og jeg kunne ta til jeg kommer til legen. Du kjenner kanskje til dem?
Hvordan ble natten!

Lansaprezol finnes ikke i den norske Felleskatalogen og jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om det!
Aha, litt googling hjelper. Det heter Lansoprezol og selges under navnet Prevacid på nett, selges ikke i Norge så vidt jeg kan se. Er vel ikke skadelig, men kan maskere symptomer.

BenteR
11-10-11, 10:34
Den så nydelig ut Photobscura!
Skrev den ut, men mangler både scampi, kokosmelk (hvor blir de av alle boksene jeg kjøper:rolleyes:) og sambal olek (klarte og kaste krukka i gulvet for et par uker siden og har glemt å kjøpe ny).
Får piske gubben opp i butikken når han kommer hjem i kveld
Takk!

Photobscura
11-10-11, 11:01
Den så nydelig ut Photobscura!
Skrev den ut, men mangler både scampi, kokosmelk (hvor blir de av alle boksene jeg kjøper:rolleyes:) og sambal olek (klarte og kaste krukka i gulvet for et par uker siden og har glemt å kjøpe ny).
Får piske gubben opp i butikken når han kommer hjem i kveld
Takk!
Bare hyggelig! En sterk, fet suppe med kylling er jo perfekt når man er syk! :)

Kanskje
11-10-11, 11:42
Hvordan ble natten!

Lansaprezol finnes ikke i den norske Felleskatalogen og jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om det!
Aha, litt googling hjelper. Det heter Lansoprezol og selges under navnet Prevacid på nett, selges ikke i Norge så vidt jeg kan se. Er vel ikke skadelig, men kan maskere symptomer.

Hei :-)
Jo natten gikk ganske bra. Våknet i 5 tiden, og kjente at jeg hadde ubehag i maten. Stod opp, og ble sittende oppe en stund. Tenkte at nå var det påan igjen. Men heldigvis så gav svien og ubehaget seg, og jeg tok sjansen på å legge meg igjen. Og jeg klarte å sovne.

Er spent på hva legen sier på onsdag. Det er visst masse som kan bi smerter og ubehag øverst i magen.

MrSil
11-10-11, 12:44
Hei :)

Jeg lurer på hva som er anbefalt, om det er en slags fasit-verdi på kcal inntak per dag? Jeg ligger på alt fra 1100-2000 pr. dag, alt ettersom hva jeg får i meg og ha jeg steker det i.

Takk for svar.

TrillTrall
11-10-11, 13:29
Hjelp !!

To netter nå har jeg hatt sviende smerter øverst i magen/magegulvet. Smertene kommer et par minutter etter at jeg har lagt meg. Det ulmer og brenner og er virkelig vondt. Så ille at jeg ikke holder ut, og må stå opp.
For å klare å sove, har jeg måttet ta smertestillende, og når de virker, så får jeg sove noen timer, til virkningen er over. Da er det påan igjen med smerter.Så må jeg ta mer smertestillende. Prøvde også å ta syrenøytraliserende, men det er jo ikke halsbrann jeg har.

Blir skikkelig trøtt og sløv av dette for jeg får ikke sovet skikkelig.

Uten smertestillende, så går det ikke an å legge seg ned i sengen,.

Jeg får ikke sove når jeg ligger på rggen, men da er smerten mindre, det brenner mer når jeg ligger på sidene.

Hva i alledager kan dette være??

Gruer meg allerede til natten, til smertene. Og jeg er så trøtt !! :-(

Jo, det er nok halsbrann - magesyra siver opp i spiserøret når du ligger på ryggen og det kan være skikkelig vondt! Ta en prat med legen?

Marina
11-10-11, 13:30
Hei :)

Jeg lurer på hva som er anbefalt, om det er en slags fasit-verdi på kcal inntak per dag? Jeg ligger på alt fra 1100-2000 pr. dag, alt ettersom hva jeg får i meg og ha jeg steker det i.

Takk for svar.

Hexeberg anbefaler ikke at man ser på kcal inntak før man kun sitter igjen med de siste kiloene. Det vil regulere seg selv så lenge du spiser når du er sulen og kun spiser deg passe mett :)

Kitt
11-10-11, 13:56
Jo, det er nok halsbrann - magesyra siver opp i spiserøret når du ligger på ryggen og det kan være skikkelig vondt! Ta en prat med legen?
Lese hele tråden?;)
hun har legetime i morgen!:)

TrillTrall
11-10-11, 13:58
Lese hele tråden?;)
hun har legetime i morgen!:)
:p Sånn er det når man svarer i det man leser innlegget og tråden er myyyye lengre... :o

Kitt
11-10-11, 13:59
:p Sånn er det når man svarer i det man leser innlegget og tråden er myyyye lengre... :o
Tro meg, du er laaaangt fra den eneste!:p

MrSil
11-10-11, 14:09
Hexeberg anbefaler ikke at man ser på kcal inntak før man kun sitter igjen med de siste kiloene. Det vil regulere seg selv så lenge du spiser når du er sulen og kun spiser deg passe mett :)

Takk! :)
Har merket på lavkarbo kostholdet at jeg trenger mye mindre mat. (Har altfor ofte overspist tidligere, men nå klarer jeg det rett og slett ikke!)

Litt skeptisk til om jeg får i meg nok fett om dagen, men det får evnt. bare bli til at vi kjører på med en spiseskje olje om morran.

Carisma
11-10-11, 19:25
Noen som spiller wordfeud? Wanna play?

Luggetuppen
11-10-11, 20:06
Har jeg krav på at arbeidsgiver dekker overtidsmat når overtiden er "frivillig". Altså; jeg er ikke beordret til å sitte lenger enn 7,5 timer, men det er så sinnsykt mye å gjøre på jobb akkurat nå at sjefen min hadde blitt himla sur hvis jeg tuslet hjem klokka fire hver dag.

Sanney
11-10-11, 20:09
vi jobber frivillig overtid, men 30 min matpause og mat får vi bare om vi jobber min 4 timer over normal arbeidstid.
men du må nesten høre med jobben din, for vår avtale er forhandlet frem mellom ledelsen og fagforeninga tror jeg...

Idarull
11-10-11, 20:12
Jeg skal lage Nannahs verdens beste, men gidder ikke kjøpe eddik. Hva kan jeg bruke isteden? Natron? Cream of tartar? Sitronsaft? Takk!

Katta66
11-10-11, 20:17
Har jeg krav på at arbeidsgiver dekker overtidsmat når overtiden er "frivillig". Altså; jeg er ikke beordret til å sitte lenger enn 7,5 timer, men det er så sinnsykt mye å gjøre på jobb akkurat nå at sjefen min hadde blitt himla sur hvis jeg tuslet hjem klokka fire hver dag.

Dette er jo sånn sett ikke "frivillig" overtid, men "selvpålagt" fordi du skjønner selv at du må jobbe ekstra for å få ting ferdig. Såvidt jeg husker så har du krav på 30min pause hvis du jobber mer enn 2,5 timer overtid. Det er mulig jeg husker feil, dette står i arbeidsmiljøloven og arbeidsgiver/fagforening kan ikke forhandle avtaler som er går utover dette. Om ikke arbeidsgiver tilbyr mat så har du krav på matpenger, også ihht AML. En del arbeidsgivere legger jo til rette med at man kan bestille mat eller har noe tilgjengelig som kan lages i kantina.

Luggetuppen
11-10-11, 20:53
Dette er jo sånn sett ikke "frivillig" overtid, men "selvpålagt" fordi du skjønner selv at du må jobbe ekstra for å få ting ferdig. Såvidt jeg husker så har du krav på 30min pause hvis du jobber mer enn 2,5 timer overtid. Det er mulig jeg husker feil, dette står i arbeidsmiljøloven og arbeidsgiver/fagforening kan ikke forhandle avtaler som er går utover dette. Om ikke arbeidsgiver tilbyr mat så har du krav på matpenger, også ihht AML. En del arbeidsgivere legger jo til rette med at man kan bestille mat eller har noe tilgjengelig som kan lages i kantina.

Dårlig med kantine gitt, vi er 3 ansatte/ 2,5 årsverk :p Hmmm, kanskje jeg bør høre om matpenger? Jeg har liten lyst til å bestille mat (dårlig med lavkarbo på den lokale kebabsjappa), men det hadde vært kjekt å få dekket det jeg har med hjemmefra. Jeg lager alltid noe til lunsj og tar med (salat, omelett osv), så det er null stress å lage en ekstra porsjon.

Tidligere har jeg jobbet hos mye større firmaer, og der har overtidsmatgreia vært godt innarbeidet allerede lenge før jeg begynte.

Cherry
11-10-11, 21:40
Det må da være mulig å lage en nettside selv? Uten å betale skjorta for domene og whatnot, design osv?

silje21
11-10-11, 21:57
Er det vanlig at legen/legekontoret forventer at man skulle droppe alt man har av jobb/planer for å møte opp til time De plutselig har bestilt for deg, dagen derpå??

Fikk tlf fra legekontoret idag på jobb, så det gikk på mobilsvar, der jeg fikk beskjed/spørsmål om å komme på time imorgen 0910. Så ringte opp og sa at det kan jeg ikke.
- Jaha! så hvorfor kan du ikke det da?!
var svaret jeg fikk. Må på jobb svarte jeg, og fikk i svar
- Ja jo, men er bare onsdager hun ( ikke min fastlege, men ei annen jeg skal snakke med o.o) er her.. *SUKK*
Så klimprer hun på pcen, og sier tilslutt (etter en laaaang pause,) jah du får komme neste onsdag da! skikkelig muggen kjerring :/
Men poenget (etter mye om og men), er det virkelig vanlig&forventet å kunne møte opp neste dag uansett?? virka som om hun mente jeg ødela skikkelig fordi jeg ikke kan møte imorgen^^

litt rotete men er trøtt, håper noen skjønner hva jeg mener hehe

Supera
11-10-11, 22:32
Har jeg krav på at arbeidsgiver dekker overtidsmat når overtiden er "frivillig". Altså; jeg er ikke beordret til å sitte lenger enn 7,5 timer, men det er så sinnsykt mye å gjøre på jobb akkurat nå at sjefen min hadde blitt himla sur hvis jeg tuslet hjem klokka fire hver dag.
Jeg finner ikke noe om det i arbeidsmiljøloven... Men hos oss får vi ta oss en pizza eller fjordland hvis vi jobber mer enn to timer over normal arbeidstid.
vi jobber frivillig overtid, men 30 min matpause og mat får vi bare om vi jobber min 4 timer over normal arbeidstid.
men du må nesten høre med jobben din, for vår avtale er forhandlet frem mellom ledelsen og fagforeninga tror jeg...
Det var en dårlig avtale med tanke på at arbeidsmiljøloven sier at du har krav på minst 30 min pause etter 2 timer over normal arbeidstid...

§ 10-9. Pauser (http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-9)
(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

Nerthus
11-10-11, 22:39
Er det vanlig at legen/legekontoret forventer at man skulle droppe alt man har av jobb/planer for å møte opp til time De plutselig har bestilt for deg, dagen derpå??

Fikk tlf fra legekontoret idag på jobb, så det gikk på mobilsvar, der jeg fikk beskjed/spørsmål om å komme på time imorgen 0910. Så ringte opp og sa at det kan jeg ikke.
- Jaha! så hvorfor kan du ikke det da?!
var svaret jeg fikk. Må på jobb svarte jeg, og fikk i svar
- Ja jo, men er bare onsdager hun ( ikke min fastlege, men ei annen jeg skal snakke med o.o) er her.. *SUKK*
Så klimprer hun på pcen, og sier tilslutt (etter en laaaang pause,) jah du får komme neste onsdag da! skikkelig muggen kjerring :/
Men poenget (etter mye om og men), er det virkelig vanlig&forventet å kunne møte opp neste dag uansett?? virka som om hun mente jeg ødela skikkelig fordi jeg ikke kan møte imorgen^^

litt rotete men er trøtt, håper noen skjønner hva jeg mener hehe

Tja, dette er ikke en time DU har bedt om? Hvorfor har du fått time? Jeg pleier og prøve så godt jeg kan og komme meg til timene jeg får (når jeg har bedt om time selv da), siden de er så opptatte bestandig og det kan være lang ventetid.
Mitt legesenter innførte "time-på-dagen" slik at om jeg nå blir syk, kan jeg sende en sms om kvelden og få time dagen etterpå - uten unntak :)

silje21
11-10-11, 23:00
Tja, dette er ikke en time DU har bedt om? Hvorfor har du fått time? Jeg pleier og prøve så godt jeg kan og komme meg til timene jeg får (når jeg har bedt om time selv da), siden de er så opptatte bestandig og det kan være lang ventetid.
Mitt legesenter innførte "time-på-dagen" slik at om jeg nå blir syk, kan jeg sende en sms om kvelden og få time dagen etterpå - uten unntak :)

Nei er ikke en time jeg har bedt om, jeg har derimot time nå til tirsdag hos min egen fastlege. har vært og tatt blodprøver fra før, og påvist høyt blodsukker, og antar at det gjelder disse prøvene, hva som skjer framover osv.
Hadde dessverre ikke tid til å forhøre meg om akkurat hva timen imorgen gjalt, da jeg var på jobb og pausen min allerede var over når jeg satt i tlfkø for å melde avbud (på timen som ble satt opp plutselig imorgen.)
Kommer meg stort sett alltid til legen når jeg har avtalt time, men før jeg dro til legen sist så er det leeeeeenge siden jeg var der, i det hele tatt, så har ikke hatt mange timene å bomme på :)

Det som "irriterte" meg var egentlig tonen til hun som ringte, følte det som om det var heeeeelt naturlig å bare kunne møte opp til legetime dagen derpå, uten noe forvarsel, for at hun så blir sur/muggen (eller noe!) fordi jeg ikke kan.
Er vel kanskje ikke store sakene å irritere seg over, men nå for tiden som skjemaet mitt er så fullt, så ble det litt .. jah irriterende :o:o

Egwene
11-10-11, 23:09
Hvordan takle en forelskelse best mulig, når parten man er forelsket i trenger lenger tid på å bli det?
Han er verdt å vente på, det vet jeg.
Men er bare at av og til føler jeg det er vanskelig, når han sier han ikke kan prioritere den type følelser 100% enda..

Nerthus
11-10-11, 23:12
Nei er ikke en time jeg har bedt om, jeg har derimot time nå til tirsdag hos min egen fastlege. har vært og tatt blodprøver fra før, og påvist høyt blodsukker, og antar at det gjelder disse prøvene, hva som skjer framover osv.
Hadde dessverre ikke tid til å forhøre meg om akkurat hva timen imorgen gjalt, da jeg var på jobb og pausen min allerede var over når jeg satt i tlfkø for å melde avbud (på timen som ble satt opp plutselig imorgen.)
Kommer meg stort sett alltid til legen når jeg har avtalt time, men før jeg dro til legen sist så er det leeeeeenge siden jeg var der, i det hele tatt, så har ikke hatt mange timene å bomme på :)

Det som "irriterte" meg var egentlig tonen til hun som ringte, følte det som om det var heeeeelt naturlig å bare kunne møte opp til legetime dagen derpå, uten noe forvarsel, for at hun så blir sur/muggen (eller noe!) fordi jeg ikke kan.
Er vel kanskje ikke store sakene å irritere seg over, men nå for tiden som skjemaet mitt er så fullt, så ble det litt .. jah irriterende :o:o

:klem: vi har alle slike dager - og det er HELT greit! ;)

silje21
11-10-11, 23:16
:klem: vi har alle slike dager - og det er HELT greit! ;)

hehe det er bra :D

Carisma
11-10-11, 23:20
Jeg syns det er rimelig arrogant av slike plasser å anta at man kan stille opp på kort varsel. Fikk for litt siden samme behandlinga av tannlegekontoret mit fordi DE ikke hadde hatt tid til å kalle meg inn før sommeren. Det var atpåtil en time samme dag! Om man selv avlyser samme dag er de jo ikke vennligsinna liksom... :rolleyes:
Men jeg forsøker å gi legen cred for at det sikkert er mest pensjonister og sykemeldte de forholder seg til... Eller no....

Kitt
11-10-11, 23:30
De aller fleste er jo overlykkelige over å faktisk få time hos en lege. Jeg ventet feks 17måneder på time hos en hudlege på Riksen. Hadde de ringt og gitt meg time neste morgen når som helst før det, hadde jeg gitt f.... i jobb og nesten alle andre avtaler og gått til legen, ja!

Det å gå rundt med høyt blodsukker er jo ikke akkurat bra!:eek:

Yrla
11-10-11, 23:33
Ja, å få time samme dag er luksus.

Carisma
11-10-11, 23:37
Det er tydeligvis mye dårlige legekontorer ute og går.... Jeg har enda til gode å ikke få time i løpet av tre timer fra jeg sender sms (hvis det haster) hos min fastlege.
Selv gynekologen min som er kjent for å ha lange ventelister ga meg time på to dagers varsel sist.
Jeg er av de som ikke klarer å droppe jobb for å gå til lege med mindre jeg er veldig syk.... :o. Da venter jeg heller noen mnd ekstra.

Kitt
11-10-11, 23:47
Det er tydeligvis mye dårlige legekontorer ute og går.... Jeg har enda til gode å ikke få time i løpet av tre timer fra jeg sender sms (hvis det haster) hos min fastlege.
Selv gynekologen min som er kjent for å ha lange ventelister ga meg time på to dagers varsel sist.
Jeg er av de som ikke klarer å droppe jobb for å gå til lege med mindre jeg er veldig syk.... :o. Da venter jeg heller noen mnd ekstra.
Så de legekontorene som har mye å gjøre, er dårlige?
Vil ikke det bare si at de har mange pasienter som gidder å bruke dem?

Ikke at jeg har noe problem hos fastlegen. De er 2 leger der og onsdag i påsken var jeg innom pga UVI. Fikk beskjed om å vente litt pga at bare den andre legen var der. Brått kommer min lege inn døren. Da har hun blitt ringt etter og stiller altså opp i sin påskeferie for å hjelpe pasientene siste hverdag før helligdagene kom på løpende bånd! :w00t:
Rart jeg digger henne?;)

Er mest spesialister det er lange ventelister hos, men jeg kommer feks inn på timen hos øyelegen når mine svært sære øyne akutt får sår på seg. Skal jeg ha en helt vanlig diabeteskontroll, er det 6måneders ventetid!:eek:

Carisma
11-10-11, 23:49
Nja, ikke dårlige leger, men dårlige til å legge inn åpne timer og til å prioritere kanskje?

Nerthus
12-10-11, 09:37
Foreslå time samme dag - systemet. Damene på legekontoret mitt har fått en ny hverdag, da de nå bare må forholde seg til de som ringer som IKKE er komfortable med sms-bestilling, ikke ALLE pasientene. Jeg kan sende en sms og be om feks resept, og andre ting også for å varsle legen om ting.

Pasientene er også fornøyde - med og komme inn når de er SYKE ikke to uker etterpå, noe som også var bakgrunnen - få inn pasienten når det er nødvendig.
Er fastlegen tilstede får man komme inn hos sin egen lege også ikke bare hos en av de andre :)

http://timesammedag.no/ :)

TrillTrall
12-10-11, 10:33
Ikke at jeg har noe problem hos fastlegen. De er 2 leger der og onsdag i påsken var jeg innom pga UVI. Fikk beskjed om å vente litt pga at bare den andre legen var der. Brått kommer min lege inn døren. Da har hun blitt ringt etter og stiller altså opp i sin påskeferie for å hjelpe pasientene siste hverdag før helligdagene kom på løpende bånd!

Opplevde nesten det samme da jeg troppet opp på legekontoret med urinprøve (lignet mer på en blodprøve...) i lomma og uvi - og oppdaget da jeg kom at de åpnet en time senere på tirsdager pga møter om morran! Jeg gråt nesten og en meget snill legesekretær slapp meg inn på lab'en og sjekket prøven (det var i grunnen helt unødvendig! :) ) og legen min tok meg inn på kontoret og utsatte møtet noen minutter for å skrive ut resept til meg. :) Han lo litt da han så meg:"Du var desperat etter å komme inn nå?" :ja:

Cherry
12-10-11, 12:02
Jeg finner ikke noe om det i arbeidsmiljøloven... Men hos oss får vi ta oss en pizza eller fjordland hvis vi jobber mer enn to timer over normal arbeidstid.



Skal ansette folk og tror atte i min bedrift får ingen spise grandis eller fjordland :D Ost og biff takk. *knis*

Cherry
12-10-11, 12:05
Jeg syns det er rimelig arrogant av slike plasser å anta at man kan stille opp på kort varsel. Fikk for litt siden samme behandlinga av tannlegekontoret mit fordi DE ikke hadde hatt tid til å kalle meg inn før sommeren. Det var atpåtil en time samme dag! Om man selv avlyser samme dag er de jo ikke vennligsinna liksom... :rolleyes:
Men jeg forsøker å gi legen cred for at det sikkert er mest pensjonister og sykemeldte de forholder seg til... Eller no....

Syns det er mest arrogant at leger/tannleger og fysioterapauter ikke eier respekt for andres tid. Har opplevd mer enn en gang å ha måttet vente i over en time. Ja, her i vinter måtte jeg faktisk vente i over to timer. Hadde jeg hatt en pressa arbeidssituasjon hadde jeg måtte forlatt og hadde jeg da vært selvstendig næringsdrivende så hadde jeg blitt å sendt regning for no-show på legen.ede


BTW: Fastlegen min er syk (jada, leger blir syke de også) og jeg trenger en henvisning til fysio. DET ER JO KUL UMULIG fordi fastlegen ikke er tilstede for å skrive under på den. I beg your pardon, men han deler da vitterlig lista si med de andre legene på senteret og det er snakk om ett stempel og en signatur. HVORFOR kan de ikke skrive under på den?

Supera
12-10-11, 12:53
Skal ansette folk og tror atte i min bedrift får ingen spise grandis eller fjordland :D Ost og biff takk. *knis*
Høres bra ut! For min del betyr avtalen på jobben min at jeg ikke tar ut overtidsmat siden de bare har pizza eller fjordland å tilby... Det er langt ute på landet, så det er én restaurant 13 km unna og neste etter det er 40 km unna eller noe. Og den ene restauranten er pizza/kebab-sjappe og leverer ikke. Det er et coop marked i bygda, men den stenger kl 18:00 på hverdager og 16:00 på lørdager. Jeg har nøtter liggende på jobb, og så har jeg cocosa som jeg tar oppi te. Ikke optimalt, men nok til at jeg kommer meg gjennom den stunden jeg er igjen på jobb ekstra. Jeg tror nok administrasjonsdamene vil rulle godt med øynene hvis jeg kommer og spør om hva jeg skal gjøre som ikke kan spise søppelmaten de har i kjøleskap/fryser. :geip:

nellie
12-10-11, 13:02
Hvordan takle en forelskelse best mulig, når parten man er forelsket i trenger lenger tid på å bli det?
Han er verdt å vente på, det vet jeg.
Men er bare at av og til føler jeg det er vanskelig, når han sier han ikke kan prioritere den type følelser 100% enda..

Sånn kaldt og kynisk og i retrospektiv, etter å ha vært ute for en sånn selv, så ville jeg sagt løp og gjem deg. Eller finn en annen:p Jeg ventet i et år :eek: på en sånn en, og når han endelig "ville ha meg" var det 0 interesse igjen fra min side. Var rett og slett så sliten etter å ha gått sånn og fått miksede signaler i alt for lang tid at det bydde meg litt i mot..

Men det er vel ikke så lett å bare la det gå.. Så du må nok bare smøre deg med tålmodighet, desverre.

Carisma
12-10-11, 13:07
Sånn kaldt og kynisk og i retrospektiv, etter å ha vært ute for en sånn selv, så ville jeg sagt løp og gjem deg. Eller finn en annen:p Jeg ventet i et år :eek: på en sånn en, og når han endelig "ville ha meg" var det 0 interesse igjen fra min side. Var rett og slett så sliten etter å ha gått sånn og fått miksede signaler i alt for lang tid at det bydde meg litt i mot..


Og vil man være sammen med en som ikke er villig til å prioritere deg?

Cherry
12-10-11, 13:13
Hvordan takle en forelskelse best mulig, når parten man er forelsket i trenger lenger tid på å bli det?
Han er verdt å vente på, det vet jeg.
Men er bare at av og til føler jeg det er vanskelig, når han sier han ikke kan prioritere den type følelser 100% enda..

Absolutt ingen er verdt nok til at man skal akseptere å gå på gress, lut og kaldt vann til vedkommende finner det for godt til å finne ut om han kanskje...en gang...i framtiden har lyst til å være sammen med deg. Oppriktig talt, syns du det høres bra ut?

Gå en annen vei.

Cherry
12-10-11, 13:16
Sånn kaldt og kynisk og i retrospektiv, etter å ha vært ute for en sånn selv, så ville jeg sagt løp og gjem deg. Eller finn en annen:p Jeg ventet i et år :eek: på en sånn en, og når han endelig "ville ha meg" var det 0 interesse igjen fra min side. Var rett og slett så sliten etter å ha gått sånn og fått miksede signaler i alt for lang tid at det bydde meg litt i mot..



Erfaringsmessig så lar man disse guttene behandle en på whatever måte vil også, og guess what - JEG fortjener da mye bedre enn noen som kanskje kanskje ikke vil være med meg i dag eller som stikker av når han har fått det han trenger. Nei, det vi alle fortjener er den gutten som er oppriktig glad i oss come rain or shine :)

Egwene
12-10-11, 16:23
Jeg ser jeg kan ha formulert meg litt feil her :P
Han prioriterer jo meg, men han kan ikke prioritere oss som et par helt enda, men vi jobber med å komme dit, pga han må fikse i ting litt psyskisk med seg selv.

Jeg vet han er glad i meg og liker meg, han bruker bare lengre tid. Så å løpe i en annen retning og ditche han er ikke noe jeg vil.
Han behandler meg bra, det er ikke snakk om at han unngår meg eller slike ting, han har vært uheldige med tidligere partnere som gjør at han bruker lenger tid.