View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Photobscura
05-09-10, 23:28
Et spørsmål i natten- jeg er usikker på hvor mye jeg egentlig trenger å gå ned i vekt. Jeg er 175 cm høy og veier nå 121 kilo- og ja det høres MASSE ut, men jeg SER egentlig ikke så stor ut. Idealvekten min er i følge legen 83 kilo, da burde jeg jo i teorien ta av 40 kilo..? Jeg har snakket med med-slankere som ikke kan begripe hvor disse 40 kiloene skulle kommet fra, de henger hvertfall ikke på kroppen min. Jeg aner ikke om det virkelig er rett eller om jeg da kommer til å se avmagret ut, vanskelig å vite når man aldri har vært normalvektig..

Hvordan har deres erfaringer med idealvekt kontra reell vekt vært? Er idealvekten deres i det hele tatt innen rekkevidde uten at man ser avmagret ut?
Dette er fryktelig individuelt, og har med så mange faktorer å gjøre at det ikke finnes et fasitsvar. Det kan påvirkes av alt fra muskelvekt og skjelettstørrelse (om du er grovbygd, altså har stor "ramme"), hvor gammel du er, om du har født barn, etc etc.
Var jeg deg ville jeg delt det opp i mindre delmål. Fem og fem kilo er ganske vanlig, så tar man det etterhvert og ser når man nærmer seg. Ellers kan jeg anbefale å ta en kroppsanalyse, enten hos en lege som har Tanitavekt (f.eks en fedonklinikk) eller en tilsvarende elektronisk vekt, som flere treningssentere har, for å se på det aller viktigste i forhold til å definere reell overvekt, nemlig fettprosent. Normalområdene ligger på 20-30 hos kvinner, og 15-25 hos menn, selvfølgelig avhengig av de faktorene jeg har nevnt over. Det koster litt, men jeg synes det er verdt det, da det sier langt mer enn både kroppsvekt, BMI, MHR og så videre. Jeg er selv 167, har muskelvekt nederst i normalområdet og er sånn lett/medium i benbygninga, og tipper min idealvekt ligger på pluss minus 65 kg. Jeg veier i dag 73 kg, ser relativt normalvektig ut, men har heller ikke problemer med å se at det fortsatt er litt igjen.
Den gode nyheten er jo også det at så lenge du har et godt sammensatt lavkarbokosthold så vil kroppen din helst selv finne en idealvekt som er passende for nettopp deg. Lavkarbo er i høyeste grad vektregulerende ;).
Lykke til :).

fettnurket
05-09-10, 23:57
Photobscura: takk for fint og oppklarende svar. :)

Idarull
06-09-10, 10:05
kan noen regne ut karbene i denne for meg?

Mock Danish. (Minner litt om arme riddere):

50 gr kremost
2 egg
1 ss meierismør
15 gr proteinpulver m/vanilje smak
1 ts kanel
1/2 ts Splenda (eller Natreen)

takk! og hvis noen vet hvor mange karber det er i de frokostmuffinsene som er lov på Atkins? var vel 1 dl linfrømel, 1 ts linfrø, 1 egg, 0,5 ts bakepulver, 0,5 ts natreen, 1 ss olje.

Cherry
06-09-10, 13:43
Et spørsmål i natten- jeg er usikker på hvor mye jeg egentlig trenger å gå ned i vekt. Jeg er 175 cm høy og veier nå 121 kilo- og ja det høres MASSE ut, men jeg SER egentlig ikke så stor ut. Idealvekten min er i følge legen 83 kilo, da burde jeg jo i teorien ta av 40 kilo..? Jeg har snakket med med-slankere som ikke kan begripe hvor disse 40 kiloene skulle kommet fra, de henger hvertfall ikke på kroppen min. Jeg aner ikke om det virkelig er rett eller om jeg da kommer til å se avmagret ut, vanskelig å vite når man aldri har vært normalvektig..

Hvordan har deres erfaringer med idealvekt kontra reell vekt vært? Er idealvekten deres i det hele tatt innen rekkevidde uten at man ser avmagret ut?

Vet ikke hva idealvekta mi er, men jeg mener selv at jeg trenger å ned minimum 15 kg til. Jeg sier det til folk og de sier neineinei, det er ikke sant, men de har ikke sett meg naken og sett hvor mye mage jeg faktisk har :p

Nå er det sånn at jeg har nok en del muskelmasse også, så det er mulig at fettprosenten er litt mindre enn jeg tror. Jeg skal uansett ikke veie noe som er på 70-tallet, det nekter jeg. Det skal minst være på 60-tallet og aller aller helst på 50-tallet ;)

Cherry
06-09-10, 13:44
Ooookei, ute på lørdag da. Fyren på bensinstasjonen inviterte meg med hjem. To gutter slåss om meg på baren, og en fyr bare stirret på meg hele kvelden.

Eh...jah. Man har jo ikke akkurat vært bortskjemt med så mye oppmerksomhet før da. Hvor lenge lever man på dette?:p

Gerd
06-09-10, 13:46
Ooookei, ute på lørdag da. Fyren på bensinstasjonen inviterte meg med hjem. To gutter slåss om meg på baren, og en fyr bare stirret på meg hele kvelden.

Eh...jah. Man har jo ikke akkurat vært bortskjemt med så mye oppmerksomhet før da. Hvor lenge lever man på dette?:p

Leeeeeeeeenge :D :ja:

Supera
06-09-10, 16:38
Jeg har en lillebror med ADHD som hadde ett raserianfall i går og sparket meg hardt i venstre legg. Jeg kan stå på det uten at det gjør vondt i det hele tatt. Det gjør ikke vondt i det hele tatt når jeg sitter bøyer på musklene. Men når jeg går fortere enn en snegle klarer å krype, så gjør det vondt. Jeg satser på at det er en "legghøne", men det gjør litt vel vondt å gå på. Burde jeg gå til legen? Det gjorde så vondt at jeg måtte si til kollegaene mine at jeg kunne gjøre ting som ikke involverte gåing.

Sukk, nå må jeg gå heeelt ut til bilen. Det kommer jo til å ta evigheter selv om den står rett utenfor det lille bygget her.

Borghild
06-09-10, 16:49
Jeg har en lillebror med ADHD som hadde ett raserianfall i går og sparket meg hardt i venstre legg. Jeg kan stå på det uten at det gjør vondt i det hele tatt. Det gjør ikke vondt i det hele tatt når jeg sitter bøyer på musklene. Men når jeg går fortere enn en snegle klarer å krype, så gjør det vondt. Jeg satser på at det er en "legghøne", men det gjør litt vel vondt å gå på. Burde jeg gå til legen? Det gjorde så vondt at jeg måtte si til kollegaene mine at jeg kunne gjøre ting som ikke involverte gåing.

Sukk, nå må jeg gå heeelt ut til bilen. Det kommer jo til å ta evigheter selv om den står rett utenfor det lille bygget her.

Du kan jo ha fått brist i en muskel. Hadde sjekket det jeg. God bedring. :)

camryn
06-09-10, 18:59
God bedring Aeryth! :klem:

Vi har kjøpt hus (hurra!), og har ikkje mindre enn to 50talls kjøkken! Eg ser håp for det eine, det -kan- bli bra med litt kjærlighet. Vi har ikkje all verdens av midler så i første omgang blir det å male herligheten.
Tidligere leieboer har malt vegger knallblå og kjøkkenskap... veldig veldig glinsande svart. Veldig. I eit seriøst tjukt lag. Må eg pusse ned før eg kliner på med meir maling (foreløpig plan er at det skal bli grønt)? Går ut i fra at det kanskje vil trengast ein god del lag for at det svarte ikkje skal skinne gjennom?

Kitt
06-09-10, 19:05
Puss lett, vask med salmiakk og for all del bruk et lag med heftgrunn under!;)

Eller ta med en skapdør til nærmeste fargehandel og spør dem!

Ja, de kommer til å prøve å prakke på deg en del ting, men fortell at du kommer til å pusse opp mye fremover, så vil de nok også få beholde deg som kunde!

Vil du at jobben din skal holde noen år, kan du like gjerne legge litt penger i det. Er uansett mye billigere enn å pusse opp hele kjøkkenet!

Jeg malte det gamle badet vårt, fliser og baderomspanel etc. Holdt i 7 år til vi hadde råd til helt nytt!:D

camryn
06-09-10, 19:09
Er det godt nok med ein kloss med sandpapir for pussing? :D

Salmiakkvask og heftgrunn notert! Takk :)

Kitt
06-09-10, 19:10
Bør holde i massevis. Er jo bare for å få litt rubb sånn at den nye malingen ikke seiler rett av igjen!;)

camryn
06-09-10, 19:17
Glimrande, da går eg laus så snart vi får nøkkelen. :D

Kitt
06-09-10, 19:22
Glimrande, da går eg laus så snart vi får nøkkelen. :D
:heia::heia::heia:

kveiten
06-09-10, 19:53
jeg lurer på om noen har et skjema en kan følge som man går ned i vekt av? i skjemaet må det være hva en skal spise og når(klokkeslett)? takker for svar på fårhånd

Carisma
06-09-10, 19:57
jeg lurer på om noen har et skjema en kan følge som man går ned i vekt av? i skjemaet må det være hva en skal spise og når(klokkeslett)? takker for svar på fårhånd
På lavkarbo spiser man ikke etter klokka, men etter kroppen :ja:
Og en måltidsplan setter du sammen selv, eller så finnes det forslag i de fleste bøkene for hvertfall 14 dager.

Supera
06-09-10, 22:08

En oppdatering. Smerten har forsvunnet fra selve leggen nå, men nå kjenner jeg det i selve ankelleddet - på utsiden. Jeg tror smerten i ankelen har vært der hele tiden egentlig, men med lynende smerter er det ikke så lett å stedfeste to steder som er nær hverandre. Men ellers det samme som før, men kan presisere at jeg får bare vondt hvis vekten kommer skrått fremmenfra (altså at foten er bak kroppen slik at ankelen er i spiss vinkel) eller hvis ankelen er vridd til sides når jeg får vekta på den. Så å gå med bittesmå steg med venstre fot først og sakte går fint. Og veldig ofte når jeg går blir jeg lei av å gå så seint, tar plutselig ett for stort skritt og så segner jeg nesten sammen i smerte... Hm... Jeg skal jo ha en ankelbeskyttelse her ett eller annet sted...?

Hvis det ikke har blitt så mye bedre i morgen tidlig ringer jeg til sjefen og spør om jeg kan jobbe hjemmefra. Hvis ikke, så blir det egenmelding. Jeg kan egentlig ikke ha hjemmekontor siden jeg jobber i en helpdesk og må egentlig ta telefoner og spankulere rundt, men jeg kan fortsatt gjøre en del nytte for meg bare jeg ikke må gå. Jeg kan fortsatt sende e-mailer.

pernille
06-09-10, 22:12
kan noe gi meg en kort og enkel forklaring på hva jeg skal si til de som sier jeg ødelegger forbrenningen når jeg kun spiser to måltider om dagen. (skulle vel sikkert vært en komma eller to i den setningen) :)

Carisma
06-09-10, 22:13
Hvorfor klarer jeg ikke å somle meg til å søke på jobber når det ikke er noe jeg heller vil enn å få meg en fast jobb igjen? :blinke:

Huldr
06-09-10, 22:18
kan noe gi meg en kort og enkel forklaring på hva jeg skal si til de som sier jeg ødelegger forbrenningen når jeg kun spiser to måltider om dagen. (skulle vel sikkert vært en komma eller to i den setningen) :)Kan ikke hjelpe deg med det dessverre, men kan si så mye som at det mangler ikke noe komma i setningen din (selv om den er lang) - bare et spørsmålstegn :p

Carisma
06-09-10, 22:20
kan noe gi meg en kort og enkel forklaring på hva jeg skal si til de som sier jeg ødelegger forbrenningen når jeg kun spiser to måltider om dagen. (skulle vel sikkert vært en komma eller to i den setningen) :)
Du kan jo si at så lenge man spiser mat som fremmer kroppens egne sult/mett signaler fremfor å dempe dem, så regulerer kroppen det selv. ;) Og at så lenge man har et stabilt blodsukker så trenger man ikke spise så ofte.

Lava
06-09-10, 22:22
Denne tråden er verdt sin vekt i gull, og det er ikke lite! :lol:
Takka meg som fikk den i gang! juhu.. liksom..

Jeg lurer ikke på noe, blir så klok av å lese her atte :p

Brittk
06-09-10, 22:35
Du kan jo si at så lenge man spiser mat som fremmer kroppens egne sult/mett signaler fremfor å dempe dem, så regulerer kroppen det selv. ;) Og at så lenge man har et stabilt blodsukker så trenger man ikke spise så ofte.

Oi.. stemme det? I mitt tilfelle har eg en jobb der det blir spist til urutinerte tider, noko som passer bra når en er på ketolyse, men har hatt litt svingande blodsukker. Kan det hemme vekttapet? eller misforsto eg ?

pernille
06-09-10, 22:48
Kan ikke hjelpe deg med det dessverre, men kan si så mye som at det mangler ikke noe komma i setningen din (selv om den er lang) - bare et spørsmålstegn :p

Ha, ha det var jo godt å høre. Spørsmplstegn er jeg litt dårlig på :)

Supera
06-09-10, 22:59
kan noe gi meg en kort og enkel forklaring på hva jeg skal si til de som sier jeg ødelegger forbrenningen når jeg kun spiser to måltider om dagen. :)
Si at du gir kroppen litt brensel for at den skal forbrenne fett. Og som Carisma sier, vi lytter til kroppen og den sier ifra om den trenger mer. De som sier du ødelegger forbrenningen er avhengige av sukker for energi og våre energilagre for sukker er lave. Det blir ca som å sammenligne solcellepanel (med ett bitte, bittelite batteri) med bensintank. Det fungerer på to forskjellige måter, selv om poenget er at begge gir energi. Vi er en bensintank som trenger en gnist for å starte, men karbohydratene er som sol for de andre og uten karbohydrater blir de tomme litt etter. :geip:

kennygirl
07-09-10, 01:04
Noen som vet hvordan jeg kan få tjære av en katt? Pusen min har fått tjære på den ene foten sin og jeg vil helst ikke bruke terpentin eller white spirit...

grotingeling
07-09-10, 06:46
Noen som vet hvordan jeg kan få tjære av en katt? Pusen min har fått tjære på den ene foten sin og jeg vil helst ikke bruke terpentin eller white spirit...
Smør, matolje (soya/raps) eller margarin fungerer i alle fall på klær (endelig et bruksområde for margaring liksom :rolleyes:), så det burde fungere på pusen også
http://www.loungelightmedia.com/images/smilies/meh_cat.jpg
Alternativt ville jeg prøvd med nylonvask - funker også på tjære- og oljeflekker.

Kitt
07-09-10, 07:55
Helt vanlig shampoo(Herbal essenses) tar i hvert fall bort tjære i medisinsk behandling!:eek::p;)

Og venninnnen min brukte det da hun hadde tjæret hytta for å bli ren på hendene!:)

kennygirl
07-09-10, 10:44
Smør, matolje (soya/raps) eller margarin fungerer i alle fall på klær (endelig et bruksområde for margaring liksom :rolleyes:), så det burde fungere på pusen også
http://www.loungelightmedia.com/images/smilies/meh_cat.jpg
Alternativt ville jeg prøvd med nylonvask - funker også på tjære- og oljeflekker.

Helt vanlig shampoo(Herbal essenses) tar i hvert fall bort tjære i medisinsk behandling!:eek::p;)

Og venninnnen min brukte det da hun hadde tjæret hytta for å bli ren på hendene!:)

Takk for alle råd :) Hun trenger vel en skikkelig vask nå, så får prøve med sjampo først...

camryn
07-09-10, 16:17
Kan eg bruke dei ansatte i banken som vitner ved underskriving av lånepapir? :confused:

Ferskenbeinet
07-09-10, 16:51
vi fikk beskjed om at det måtte være noen som kjente oss godt!

Kanutten
07-09-10, 16:55
Kan eg bruke dei ansatte i banken som vitner ved underskriving av lånepapir? :confused:

:ja: Det har jeg gjort flere ganger.. De skal jo bare bevitne at du er den du er og at du er oppegående..

camryn
07-09-10, 17:00
:ja: Det har jeg gjort flere ganger.. De skal jo bare bevitne at du er den du er og at du er oppegående..

Takk, satser på at det går, visst ikkje får vi berre la det ta litt lenger tid. :)

Photobscura
07-09-10, 23:12
Ok, nytt strikkeproblem.
Jeg strikker ermer på en genser med raglandsfelling nå, bruker strømpepinner, og i oppskrifta står det følgende: (...) samtidig som det økes 1 m på hver side av første maske til det er 86 m.

Jeg ble litt usikker, betyr det at jeg skal øke to masker, altså før og etter den første maska på hele strikketøyet for hver sjette omgang, eller en på hver pinne?! Hmmm.

Anne
08-09-10, 07:27
Er dette på undersiden av armen?
Ja, du skal øke en maske på hver side av første maske...altså to masker pr omgang:)

Photobscura
08-09-10, 10:32
Er dette på undersiden av armen?
Ja, du skal øke en maske på hver side av første maske...altså to masker pr omgang:)
Puh! Jeg bestemte meg nemlig for å velge den måten, for når jeg tenkte på det, hørtes det mest logisk ut, og jeg er typ halvveis ;).
Undersiden? Hmm ... Jeg har begynt på ermet, fra håndleddet, og strikker den på strømpepinner, altså rundt, så jeg vet ikke helt hva du mener med undersiden. Jeg har økt før og etter første maska. (Første maska som i den første jeg strikka etter å ha lagt opp masker til ermet).

Huldr
08-09-10, 10:47
Det blir jo undersiden når ermet strikkes på genseren :)

Er det Mariusgenseren du strikker på nå, Photo?

Anne, så du skrev om "rund sal" en gang (som på Mariusgenseren Photo har mønster til), og etter litt mer lesing på nettet skjønner jeg det sånn at rund sal ikke det samme som raglan, stemmer det?

Photobscura
08-09-10, 10:51
Ah, så det du mener er at der jeg øker, det er på en måte undersiden av ermet, den som blir inn mot kroppen, altså?

TrillTrall
08-09-10, 11:01
God bedring Aeryth! :klem:

Vi har kjøpt hus (hurra!), og har ikkje mindre enn to 50talls kjøkken! Eg ser håp for det eine, det -kan- bli bra med litt kjærlighet. Vi har ikkje all verdens av midler så i første omgang blir det å male herligheten.
Tidligere leieboer har malt vegger knallblå og kjøkkenskap... veldig veldig glinsande svart. Veldig. I eit seriøst tjukt lag. Må eg pusse ned før eg kliner på med meir maling (foreløpig plan er at det skal bli grønt)? Går ut i fra at det kanskje vil trengast ein god del lag for at det svarte ikkje skal skinne gjennom?

Og så blank svart maling da... *grøss* Puss ned, grunn og mal! Men regn med noen lag om dere skal ha veldig lys grønn.

Huldr
08-09-10, 11:37
Ah, så det du mener er at der jeg øker, det er på en måte undersiden av ermet, den som blir inn mot kroppen, altså?Ja, er du treg eller? :D

Jeg har forresten klart å øke feil på ermene på den lille tingesten jeg holder på med ... Skulle jo gjort sånn som det i oppskriften din, men pga mye rundhekling i det siste tenkte jeg feil og fordelte økninga jevnt over hele ermet ... :p Men får tro det går bra likevel, armen som skal inni er jo rund, så ... Er godt oppe i raglanfellinga nå.

Og det er altså ikke raglanfelling på genseren din Photo, men rundfelling!

Anne
08-09-10, 11:48
Anne, så du skrev om "rund sal" en gang (som på Mariusgenseren Photo har mønster til), og etter litt mer lesing på nettet skjønner jeg det sånn at rund sal ikke det samme som raglan, stemmer det?
Raglangsfelling er synlig felling fra der armen kommer inn foran, på skrå til halsen. Det blir på en måte en strek. Rund felling har usynlig felling...:)

Anne
08-09-10, 11:51
Jeg har forresten klart å øke feil på ermene på den lille tingesten jeg holder på med ... Skulle jo gjort sånn som det i oppskriften din, men pga mye rundhekling i det siste tenkte jeg feil og fordelte økninga jevnt over hele ermet ... :p Men får tro det går bra likevel, armen som skal inni er jo rund, så ... Er godt oppe i raglanfellinga nå.

!
Det spørs om ikke det blir litt rart, Frøy, for da går armen brått ut fra x-antall masker til kanskje 20 masker mer på en runde? Blir nok en "bulk" på ermen da. Sånn ala ridebukse vet du....Hvor det går brått ut.

Huldr
08-09-10, 11:51
Raglangsfelling er synlig felling fra der armen kommer inn foran, på skrå til halsen. Det blir på en måte en strek. Rund felling har usynlig felling...:)Ja, det var det jeg så, at det ikke var den streken der :ja: Raglan har jeg gjort og vet hvordan ser ut, men har ikke prøvd rundfelling :)

Anne
08-09-10, 11:52
Ah, så det du mener er at der jeg øker, det er på en måte undersiden av ermet, den som blir inn mot kroppen, altså?
jepp. Stemmer:)

Anne
08-09-10, 11:53
Puh! Jeg bestemte meg nemlig for å velge den måten, for når jeg tenkte på det, hørtes det mest logisk ut, og jeg er typ halvveis ;).
Undersiden? Hmm ... Jeg har begynt på ermet, fra håndleddet, og strikker den på strømpepinner, altså rundt, så jeg vet ikke helt hva du mener med undersiden. Jeg har økt før og etter første maska. (Første maska som i den første jeg strikka etter å ha lagt opp masker til ermet).
Høres riktig ut:)

Huldr
08-09-10, 11:53
Det spørs om ikke det blir litt rart, Frøy, for da går armen brått ut fra x-antall masker til kanskje 20 masker mer på en runde? Blir nok en "bulk" på ermen da. Sånn ala ridebukse vet du....Hvor det går brått ut.Haha, nei, ikke sånn :D Har økt to masker på de rundene jeg skal, men på et annet sted på "runden", hvis du skjønner :) Det ser greit ut ihvertfall.

Ferskenbeinet
08-09-10, 11:55
Noen som veit om noen kjekke ting jeg må kjøpe med meg fra praha? Noe lavkarbo digg og?

Photobscura
08-09-10, 11:58
Ja, er du treg eller? :D
Ja! :geip:

Photobscura
08-09-10, 11:59
Noen som veit om noen kjekke ting jeg må kjøpe med meg fra praha? Noe lavkarbo digg og?
Absinth! Bare drikk den uten sukkerbit :lol:.

Photobscura
08-09-10, 12:02
Ja, nå skjønner jeg mer av det der om rundbole og raglandsfelling, har ikke kommet så langt i oppskrifta da, ennå. Men, dere som har begrepene på stell, jeg har tenkt å strikke meg denne (http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=109&d_id=1&lang=no) genseren, men tenker den vil bli finere med raglandsfelling, ev. rundbole (ettersom jeg har litt brede skuldre, så har jeg lagt merke til at de nesten kan se litt bredere ut når ermene begynner lengre ut på skuldra). Er det en overkommelig modifisering?

Anne
08-09-10, 12:04
Haha, nei, ikke sånn :D Har økt to masker på de rundene jeg skal, men på et annet sted på "runden", hvis du skjønner :) Det ser greit ut ihvertfall.
:p
Det var bra.

Fordelen med å ta det under armen er at det ikke syns så godt....eller at det synes som "søm", men sikkert greit sånn du har gjort, Frøy. Litt avhengig av om det er mønster eller ikke også.:)

Ferskenbeinet
08-09-10, 12:07
Absinth! Bare drikk den uten sukkerbit :lol:.

huff, Absinth er ikke noe som vekker mine beste minner... :_plystre:
Er det egentlig lov å ta dette med? Nei?

Photobscura
08-09-10, 12:12
huff, Absinth er ikke noe som vekker mine beste minner... :_plystre:
Er det egentlig lov å ta dette med? Nei?
Ikke om det er malurt i. Vet ikke om det en gang selges absinth kommersielt noen steder med malurt, heller. Men det er jo i grunn ikke mye absinth uten, heller da. Så, svaret er egentlig, jeg vet ikke.
Haha, ja, jeg har hatt mine mest "spennende" fyllekuler på absinth, og ratzeputz not to mention ;). (Hvilket er helt lovlig, og ikke minst bra mot forkjølelse :p).
Ellers vet jeg ikke. Jeg var stort sett bare på brukthandler i Praha, men har du lyst på en fet marionette, så er Praha stedet. Under Karlsbrua ligger en av de beste sjappene, verksted og butikk i en :)!
Ellers kan jeg anbefale Kafka-museet, dersom du er et fan (jeg er ;)), og en ting jeg ikke fikk anledning til å se, fordi man må ta buss ut av sentrum, og den går visst bare to ganger om dagen hver vei, er den kirka som er dekorert med menneskebein, Sedlec Ossuary. Dit SKAL jeg neste gang jeg drar til Praha!

Huldr
08-09-10, 12:14
:p
Det var bra.

Fordelen med å ta det under armen er at det ikke syns så godt....eller at det synes som "søm", men sikkert greit sånn du har gjort, Frøy. Litt avhengig av om det er mønster eller ikke også.:)Ja, jeg vet hva du mener :ja: Oppskriften var litt utydelig, og det er lenge siden jeg har strikket gensere, så det tok litt tid før jeg innså at jeg hadde gjort feil. Økningene synes veldig lite, de er jo også jevnt fordelt.

Før i tida ville jeg rekket opp, men jeg har øvd meg på å bli mindre perfeksjonistisk, og så lenge det ser bra ut lar jeg det være som det er selv med små feil (og garnet er tynt og det er pinne 2 1/2 ...). Jeg har måttet modifisere oppskriften en del, for den har mønsterstrikk (lus + litt til) og jeg ville bare ha striper :)

Anne
08-09-10, 12:35
Før i tida ville jeg rekket opp, men jeg har øvd meg på å bli mindre perfeksjonistisk, :) Kjempefint:)

Huldr
08-09-10, 12:53
Kjempefint:)Ja, ikke sant, det synes jeg også :p

Og den lille jakka blir kjempefin :love: Egentlig syntes jeg min måte å øke på nesten ble penere også - fordi ermet blir rundere. Og en maske her og der er veeeldig usynlig, spesielt når jeg presser den litt :)

Huldr
08-09-10, 17:58
Ja, nå skjønner jeg mer av det der om rundbole og raglandsfelling, har ikke kommet så langt i oppskrifta da, ennå. Men, dere som har begrepene på stell, jeg har tenkt å strikke meg denne (http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=109&d_id=1&lang=no) genseren, men tenker den vil bli finere med raglandsfelling, ev. rundbole (ettersom jeg har litt brede skuldre, så har jeg lagt merke til at de nesten kan se litt bredere ut når ermene begynner lengre ut på skuldra). Er det en overkommelig modifisering?Hm, jeg synes det ser vanskelig ut med tanke på hvordan halsen skal strikkes ... Tviler sterkt, egentlig. Men jeg skal ikke si det for sikkert.

Enig i at det er finere med de typene felling spesielt til damer, husker på 80- og 90-tallet (da jeg strikket noen gensere) da det bare var isydde ermer som gjaldt og mest mulig volum over vrangborden nederst og på ermene ... grøss :p

Anne
08-09-10, 19:26
Jeg tror ragland går greit, men klarer ikke se den for meg med rundbole, pga halsen som Frøy sier. Du finner sikkert en lignende genser med ragland, som du kan bruke som mønster til fellinga. Ellers så syns jeg den erfin som den er og jeg da:) Raglandsfellinga kan gå helt opp til overgang hals nakke... Skjønner?

Huldr
08-09-10, 19:41
Jeg ville også gått for en kombo av mønstre :ja:

Men dere, det heter raglan (uten d) altså! Etter Baron Raglan den 1. som mistet armen under slaget ved Waterloo, faktisk :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Raglan_sleeve (http://en.wikipedia.org/wiki/Raglan_sleeve)

Anne
08-09-10, 19:43
Raglan:p
Takk, Frøy:klem:

Huldr
08-09-10, 19:44
Raglan:p
Takk, Frøy:klem:Hehe :). Jeg er så pirkete :rodme:

Anne
08-09-10, 19:46
Heter det raglan så heter det raglan:D

Ignite
08-09-10, 22:15
Hehe :). Jeg er så pirkete :rodme:

Og det liker jeg :)

Photobscura
08-09-10, 23:42
Jeg tror ragland går greit, men klarer ikke se den for meg med rundbole, pga halsen som Frøy sier. Du finner sikkert en lignende genser med ragland, som du kan bruke som mønster til fellinga. Ellers så syns jeg den erfin som den er og jeg da:) Raglandsfellinga kan gå helt opp til overgang hals nakke... Skjønner?
Ah, skjønner. Tror det blir finest med raglan (jeg må innrømme at jeg kun har hørt det blitt sagt, ikke skrevet, men nå vet jeg det ;). Jeg går jo ikke av veien for å være et petimeter jeg heller, rett skal være rett :D). Jeg liker den streken, det smalner også inn skuldrene, optisk sett!
Da skal jeg se hva jeg finner. Har jo nok å strikke på, også. Så det blir ikke med det aller første, i hvert fall ikke før mariusgenseren er ferdig (er ferdig med ene armen nå, strikke en til, så kommer den store utfordringen! Eneste mønster/flerfargestrikk jeg har gjort er en hodeskalle bakpå en genser, og en jordbærlue).
Ja, altså, jeg synes den er fin som den er, jeg også, men jeg tror den hadde blitt ennå finere med raglan.

Beatemor76
09-09-10, 11:07
Aner ikke om dette har vært oppe her før - men orker ikke lese gjennom over 100 sider for å finne det ut... så:

Har noen andre opplevd å få fetere hud av LCHF? Jeg har alltid vært plaget av tørr hud, men føler nå at huden er blitt mye fetere.

Noen andre?

Photobscura
09-09-10, 11:12
Aner ikke om dette har vært oppe her før - men orker ikke lese gjennom over 100 sider for å finne det ut... så:

Har noen andre opplevd å få fetere hud av LCHF? Jeg har alltid vært plaget av tørr hud, men føler nå at huden er blitt mye fetere.

Noen andre?
I starten, da jeg la om til ketogent kosthold så ble huden fetere en periode. Jeg har aldri vært verken plaget av fet eller tørr hud, men dette samtidig som andre ting som tydet på at kroppen kvittet seg med "skit" og renset seg. Håret ble fett samme dagen jeg hadde vaska det, jeg lukta vondt, etc ... Så for meg var det bare i en overgang på kanskje en uke eller to.

Ferskenbeinet
09-09-10, 11:13
i starten er det ikke uvanlig med hudforandringer hvertfall. Min hud er mindre fet nå (7mnd) en den er på høykarbo vil jeg påstå...

Rin
09-09-10, 12:58
Jeg drikker ca aldri alkohol, så er ikke så dreven på dette... I går dukket noen opp og plantet en flaske Absolut Vanilia Vodka i fryseren min. Smakte en liten slurk, og det var faktisk ikke så verst, tatt i betraktning at jeg er veeldig glad i vanilje og mindre begeistret for alkoholsmak. :cool: På hjemmesiden: http://www.absolut.com/products/absolutvanilia/description# står det at den ikke er tilsatt sukker, men sier veldig lite om hva vaniljesmakstilsetningen evt kan finne på å bestå av. Noen som vet om denne er "trygg" på ketogent kosthold?

Supera
09-09-10, 13:14
Jeg drikker ca aldri alkohol, så er ikke så dreven på dette... I går dukket noen opp og plantet en flaske Absolut Vanilia Vodka i fryseren min. Smakte en liten slurk, og det var faktisk ikke så verst, tatt i betraktning at jeg er veeldig glad i vanilje og mindre begeistret for alkoholsmak. :cool: På hjemmesiden: http://www.absolut.com/products/absolutvanilia/description# står det at den ikke er tilsatt sukker, men sier veldig lite om hva vaniljesmakstilsetningen evt kan finne på å bestå av. Noen som vet om denne er "trygg" på ketogent kosthold?
Søkte og fant denne (http://www.drinksmixer.com/desc1460.html). Så den ser ut til å være trygg. :ja:

Nerthus
09-09-10, 13:18
I starten, da jeg la om til ketogent kosthold så ble huden fetere en periode. Jeg har aldri vært verken plaget av fet eller tørr hud, men dette samtidig som andre ting som tydet på at kroppen kvittet seg med "skit" og renset seg. Håret ble fett samme dagen jeg hadde vaska det, jeg lukta vondt, etc ... Så for meg var det bare i en overgang på kanskje en uke eller to.

Uff - jeg sliter enda jeg - og det er ett år siden jeg starta... fet i huden og fett hår (har ALDRI hatt før...) - MÅ vaskes hver andre dag (langt hår mye arbeid...) - kanskje jeg bare skal klippe det kort? :)

Rin
09-09-10, 13:19
Søkte og fant denne (http://www.drinksmixer.com/desc1460.html). Så den ser ut til å være trygg. :ja:

Oi, flott. Da kan jeg i alle fall benytte den neste gang det faller seg sånn. :p

Ignite
09-09-10, 16:45
Men dere, det heter raglan (uten d) altså! Etter Baron Raglan den 1. som mistet armen under slaget ved Waterloo, faktisk :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Raglan_sleeve (http://en.wikipedia.org/wiki/Raglan_sleeve)

Det er det som kalles å felle av? ;)

camryn
09-09-10, 17:24
Det er det som kalles å felle av? ;)

:lol:

Huldr
09-09-10, 20:29
Hehehehe :D

nellie
10-09-10, 09:23
Hvorfor veier man så mye mindre når man våkner på morgenen enn når man legger seg? Altså uten å ha tissa eller noe i mellomtiden.

Kanutten
10-09-10, 09:41
Hvorfor veier man så mye mindre når man våkner på morgenen enn når man legger seg? Altså uten å ha tissa eller noe i mellomtiden.

Du blant annet puster ut vanndamp og svetter. :) Soving er kjekt for vekta!! :ja:

nellie
10-09-10, 09:48
Du blant annet puster ut vanndamp og svetter. :) Soving er kjekt for vekta!! :ja:

Jaa, det er jo snakk om minimum 500 gram og maks 1 kilo forskjell. Må puste og svette noe alvorlig da:p

Nerthus
10-09-10, 11:46
hehe - det er utrolig hva kroppen får utav seg uten at vi ser det ;)

Flippy
10-09-10, 14:29

Noen andre?

Jepp, hele tiden mens jeg var i Ketose, var huden og hodebunnen min helt fin - til vanlig har jeg eksem både ved neserota, inni ørene og i hodebunnen......det har begynt å komme tilbake nå, etter 3 mnd med vanlig mat......

vaskeklut
10-09-10, 14:56
Jeg har et par sorte t-skjorter som har fått noe blekemiddel på seg, slik at de er blitt rødbrunoransje på noen plasser. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe tekstilfarge og farge de sorte igjen. Problemet er at de har hvit trykk, vil trykken også bli farget? Eller er den fiksert og reservert?

Photobscura
10-09-10, 18:57
Jeg har et par sorte t-skjorter som har fått noe blekemiddel på seg, slik at de er blitt rødbrunoransje på noen plasser. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe tekstilfarge og farge de sorte igjen. Problemet er at de har hvit trykk, vil trykken også bli farget? Eller er den fiksert og reservert?
Der har jeg blandede erfaringer, det spørs faktisk på trykket. Er det tekstilfargetrykk, så er det en fare for at det blir mørkere, er det silketrykk så holder det seg (silketrykk er det vanligste, og har en litt glattere overlate). Jeg tror det beste du kan gjøre, er å kjøpe en tekstiltusj, og tusje på flekkene. Jeg har hatt samme problemet ettersom jeg stort sett bare går i svart, og har holdt på en del med mørkeromsarbeid, og har sølt emulsjon på meg, så lenge det ikke er snakk om et utvaska plagg, så er det ikke verre enn å tusje over. Men, med det sagt, så er jeg ikke den som er mest nøye på det!

Carisma
10-09-10, 18:58
Jeg har farget flekkete plagg noen ganger, og som oftest har ikke fargen satt seg i flekkene. De har blitt lysere svarte på en måte, og syns nesten bedre :o

vaskeklut
10-09-10, 19:19
Jeg har farget flekkete plagg noen ganger, og som oftest har ikke fargen satt seg i flekkene. De har blitt lysere svarte på en måte, og syns nesten bedre :o

:eek::eek:

Tror jeg gjør som photo foreslår jeg, kjøper en tekstiltusj! Sannsynligvis billigere og det.. :D Så kan jeg bruke den fler ganger og..

Timona
10-09-10, 19:41
Om man spiser en hel sukkerfri sjokolade (Cloetta) og sitter på do resten av kvelden..rekker kroppen å ta opp noen av karbene da? :rolleyes:

*Angrer* :o

Nerthus
10-09-10, 20:27
*trøster*

Timona
10-09-10, 20:35
*trøster*

Takk :klem:

Hehe ..og nå husker jeg plutselig hvorfor jeg ikke spiser sukkerfritt godteri (det blir en stund til neste gang for å si det slik :flau: )

Takke seg til en kurv bringebær som helgekos i steden asså :p

Cherry
11-09-10, 12:32
Ooookei, jeg har hatt en klokkeklar syklus i årevis. 6 uker mellom hver gang. Nå har jeg mensen. Det er bare 4 uker siden sist! Har jeg krysset en eller annen magisk grense mht på fettprosenten på kroppen min, som gjør at den kommer nå?

Det passer veldig dårlig, jeg skal på date i kveld:p

vaskeklut
11-09-10, 12:33
Det passer veldig dårlig, jeg skal på date i kveld:p

Kjeft på den og be den gå og skamme seg? :o

Supera
11-09-10, 13:50
Hehe ..og nå husker jeg plutselig hvorfor jeg ikke spiser sukkerfritt godteri (det blir en stund til neste gang for å si det slik :flau: )

Takke seg til en kurv bringebær som helgekos i steden asså :p
Rart hvordan vi glemmer det mellom hver gang. Jeg fortrenger det negative ved for mye maltitol... Atkinsbarene reagerer jeg ikke på da. Men det skal ikke mange bitene av en sukkerfri kjøpe-sjokolade før det bobler i magen. Men det er da vi heller lager sjokolade selv. ;) Økosjokolade (http://www.okosjokolade.no/)! Og så søter vi med litt stevia eller sukrin. Mmm!

vaskeklut
11-09-10, 14:27
Kan man drikke øl når man har magekatarr?:confused: Snakker ikke store mengder, men en halvliter porter f.eks? (Liker best det mørkemørke ølet:o)

Anarko
11-09-10, 16:23
Jeg lurer på; hvordan vi kan få i oss så mye karber av mais når maisen kommer hel ut igjen?

Photobscura
11-09-10, 16:30
Skal fårikålkjelen ha lokk på når den trekker?

Ignite
11-09-10, 17:40
Jeg bruker ikke lokk når den nærmer seg ferdig, men jeg liker at en del av væsken fordamper.

Photobscura
11-09-10, 17:46
Jeg bruker ikke lokk når den nærmer seg ferdig, men jeg liker at en del av væsken fordamper.
Ah, ok, etter å ha googlet en del oppskrifter så satte jeg på lokk, men den er ikke ferdig før om tre kvarter, så da tar jeg det av om ikke så lenge :).

Timona
11-09-10, 18:49
Rart hvordan vi glemmer det mellom hver gang. Jeg fortrenger det negative ved for mye maltitol... Atkinsbarene reagerer jeg ikke på da. Men det skal ikke mange bitene av en sukkerfri kjøpe-sjokolade før det bobler i magen. Men det er da vi heller lager sjokolade selv. ;) Økosjokolade (http://www.okosjokolade.no/)! Og så søter vi med litt stevia eller sukrin. Mmm!

Jeg hadde nok fortrengt bivirkningene selv, men kommer til å ha det friskt i minne en stund nå :o

Jeg lagde sjokolade fra økosjokolade i vinter, men synes ærlig talt ikke det var så veldig godt(forsøkte mange oppskrifter). Sluttet heller å spise sjokolade, og har spist bringebær eller en halv skyr med fløte som lørdagskos isteden.
Går tilbake til det jeg :o

Supera
11-09-10, 18:55
Jeg lurer på; hvordan vi kan få i oss så mye karber av mais når maisen kommer hel ut igjen?
Vi fordøyer kjernen, men vi har ikke enzymer til å fordøye skallet.

katten
11-09-10, 21:16

Hei :D
Min idealvekt er 71 kg og eg er 163 høg.
Grunn til høg idealvekt er pga kraftig beinbyggning. Har fått sjekka det opp :D Har tenkt å gå ned i 79 kg, for når eg veier 71 kg, kan du telle ribb-beina mine.. Det er ikkje så fint. I følge BMI osv skulle eg vore rundt 60 kg... Stor forskjell :eek:

Du kan jo berre gje deg når du er fornøgd med deg sjølv :D Eller kroppen stopper når den har funni si idealvekt :D

nellie
11-09-10, 22:25
Hva skjer om man kjører såpass fort forbi en fotoboks at man kvalifiserer til å miste lappen? Må man vente i flere måneder på at det skjer da, sånn som man innimellom må når man bare får en enkel bot?

(bare lurer forresten:p har erfaring med det siste, men lurer ille på det første;))

Minimeg78
11-09-10, 23:46
Hvor mye har jeg satt meg selv tilbake ved å fråtse en helt vanlig pizza-bit?

nellie
12-09-10, 09:31
Hvor mye har jeg satt meg selv tilbake ved å fråtse en helt vanlig pizza-bit?

Ingenting så lenge du henter deg rett inn igjen. Hvis målet er å være i ketose har du sikkert ikke kommet ut av den engang:)

Minimeg78
12-09-10, 11:25
Ingenting så lenge du henter deg rett inn igjen. Hvis målet er å være i ketose har du sikkert ikke kommet ut av den engang:)
Ah takk, nellie. Du er den snilleste. Jeg begynner muligens å bli litt for hysterisk og se altfor mye sport i dette her..

Ferskenbeinet
13-09-10, 14:50
Skal til Stockholm i helga og oppdager nå at det er valg i Sverige på søndag. Veit noen hva dette har å si for alkoholservering? Gjerne link!

Rin
13-09-10, 14:59
Finnes det kjøttdeig i butikkene som har høyere fettinnhold enn 14%? Jeg synes det er så stusselig, og i dag sto jeg og så på en pakke fra Matmesteren, klart merket som kjøttdeig, som ikke hadde mer enn 5-6% fett. Ikke karbonadedeig, altså... jeg dobbeltsjekket. :p Vil gjerne vite om evt merke som har høyt fettinnhold!

Borghild
13-09-10, 15:02
Finnes det kjøttdeig i butikkene som har høyere fettinnhold enn 14%? Jeg synes det er så stusselig, og i dag sto jeg og så på en pakke fra Matmesteren, klart merket som kjøttdeig, som ikke hadde mer enn 5-6% fett. Ikke karbonadedeig, altså... jeg dobbeltsjekket. :p Vil gjerne vite om evt merke som har høyt fettinnhold!

Gilde kjøttdeig inneholder 14 g fett pr 100 gr - har ikke funnet noen med mer nei.

vaskeklut
13-09-10, 15:04
Noen som vet når NAV har utbetaling av sosial økonomisk hjelp?

Photobscura
13-09-10, 15:08
Jeg har fortsatt ikke kommet så langt, men har lenge hatt planer om en liten ekspedisjon opp til Meny Ringnes Park for å speide etter medisterdeig, og lage medisterkaker av 50/50 medisterdeig og kjøttdeig. Veldig irriterende at jeg ellers kun finner medisterfarse på alle andre butikker, men har det for meg at en så innmari velassortert butikk som Meny bør ha det i utvalget sitt. Et tips, kanskje?
Ellers pleier foreldrene mine å blande rent grisespekk (ca 20%) i det elgkjøttet som kvernes (pappa er elgjeger), ettersom de feteste bitene stort sett blir brukt til biffer og lignende, det kan jo også være noe å prøve! Jeg kan ikke tro annet enn at spekk hos f.eks slakter må være veldig billig. Jeg har laget kjøttkaker og kjøttpudding hvor jeg har blandet i mye smør, men det har jo et såpass lavt smeltepunkt, at alt nesten forsvinner ut i steking, eller skiller seg, så jeg har vurdert å prøve med spekk i stedet.

Rin
13-09-10, 15:21
Jeg har fortsatt ikke kommet så langt, men har lenge hatt planer om en liten ekspedisjon opp til Meny Ringnes Park for å speide etter medisterdeig, og lage medisterkaker av 50/50 medisterdeig og kjøttdeig.

Jeg er innom der ganske regelmessig, men jeg er ganske tilbakeholden og kan ikke fordra å faktisk snakke med folka i kjøttdisken. :p Så jeg vet jo ikke om de har medisterdeig til enhver tid, jeg ser det ligger fremme i hyllene en gang iblant. (For øyeblikket har de lammemedister, forresten!) - Men, ja, det er nok dette som blir løsningen for meg også, å blande 50/50.

Photobscura
13-09-10, 16:07
Jeg er innom der ganske regelmessig, men jeg er ganske tilbakeholden og kan ikke fordra å faktisk snakke med folka i kjøttdisken. :p Så jeg vet jo ikke om de har medisterdeig til enhver tid, jeg ser det ligger fremme i hyllene en gang iblant. (For øyeblikket har de lammemedister, forresten!) - Men, ja, det er nok dette som blir løsningen for meg også, å blande 50/50.
Så lenge du klarer å unngå å snakke med disse fjortisene som jobber deltid etter skolen, men kommer i kontakt med de som faktisk har det som fag (jeg snakka med en der oppe om ribbe :D), så var min erfaring at han både var engasjert og hyggelig, og veldig opptatt av kjøtt og kvalitet. Men jeg hadde vel mer tenkt å kjøpe sånn ferdigpakka fra fryserdisken, min angst angående kjøttdisken går nok mer på prisene :o.
Men åh, nå fikk jeg lyst på medisterkaker, nå! :p.

Nerthus
13-09-10, 19:15
Noen som har prøvd Wallenbergare fra Skaldeman-kostholdet? Bland 400gram svinekjøttdeig med 2 dl fløte og 4 eggeplommer. Ha i salt og pepper -stek i panna. Snakk om å få i seg nok fett i en kjøttkake - JEG synes de er knallgode (krydre godt!) - mens sambon syntes de bare smakte fett...

Sanney
13-09-10, 19:35
hm, lurer på om jeg skal spørre mamma om medisterdeig.. hun jobber tross alt i ferskvaren på meny her jeg bor :p men må ærlig innrømme at medisterkaker er litt utenfor min kulinariske register.. så der må jeg nok ha en steg for steg oppskrift før jeg prøver meg :p

jeg lurer på om det er noen annen forskjell påmatfløte og kremfløte utenom fettprosenten.. butikken var tom for kremfløte, og maten smakte overhodet ikke det samme lagd på matfløte

Carisma
13-09-10, 21:45
Finnes det kjøttdeig i butikkene som har høyere fettinnhold enn 14%?
Prøv en halalslakter, da kan du som regel be om å få kvernet det akkurat slik du vil. Ei veninne pleide å få kvernet karbonadedeig med krydder.

jeg lurer på om det er noen annen forskjell påmatfløte og kremfløte utenom fettprosenten.. butikken var tom for kremfløte, og maten smakte overhodet ikke det samme lagd på matfløte
Matfløte har nesten dobbelt så mye karbohydrater!
Og når det gjelder oppskrifter så er det ingenting som slår Ingrid Espelid Hovigs rødrutete kokebok. :ja:

Sanney
13-09-10, 21:49
hm, jeg mener mamma kjøpte den blårutete til meg en gang for lenge siden.. står vel i bokhylla hennes ennå :p

Ferskenbeinet
14-09-10, 12:39
Skal til Stockholm i helga og oppdager nå at det er valg i Sverige på søndag. Veit noen hva dette har å si for alkoholservering? Gjerne link!

Prøver igjen, noen som veit?

Carisma
14-09-10, 18:15
(jeg var på ferie i sverige uten å røre en dråpe alkohol for et par uker siden, og hadde det veldig hyggelig likevel... så det er ikke krise om de ikke serverer det på en søndag altså. :D)

Brittk
14-09-10, 20:49
VAr en liten tur på butikken istad ( merker at butikkturene er mykje lengre no enn før) og begynte å lese litt på sånne toro pakker med pizzafyll og sånt, der sto det atdet var 15 karb(trur eg) per tilberedt 100 gram uten kjøttdeig. Var og bort å las på tacokrydderet, men sto ingenting der. nokon som veit? Då ha eg evt gått på en smell. trudde krydder var krydder eg !!! :)

Carisma
14-09-10, 21:12
Var og bort å las på tacokrydderet, men sto ingenting der. nokon som veit? Då ha eg evt gått på en smell. trudde krydder var krydder eg !!! :)
Var det tacokrydderet i glass eller de posene som står sammen med skjell o.l? De i posene har 57g karbo pr 100g (mye av det fra sukker!), mens de fleste på glass ikke har karbohydrater.

Brittk
14-09-10, 21:20
det var pose!! og fekk servert taco i helga, så der vart det nok litt for mykje karbo for min del. eg tenkte ikkje på det sidan det er krydder!!

Carisma
14-09-10, 21:21
eg tenkte ikkje på det sidan det er krydder!!
Veldig mange blandingskrydder inneholder sukker

Kitt
14-09-10, 21:26
VAr en liten tur på butikken istad ( merker at butikkturene er mykje lengre no enn før) og begynte å lese litt på sånne toro pakker med pizzafyll og sånt, der sto det atdet var 15 karb(trur eg) per tilberedt 100 gram uten kjøttdeig. Var og bort å las på tacokrydderet, men sto ingenting der. nokon som veit? Då ha eg evt gått på en smell. trudde krydder var krydder eg !!! :)
Rent krydder som oregano etc er jo uten tilsetninger, men feks krydderblandinger som tacomix og mange andre er tilsatt sukker av en eller annen grunn!:eek:

Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14056&highlight=tacokrydder) har du oppskrift på tacokrydder!

vaskeklut
14-09-10, 23:29
Noen som vet når NAV har utbetaling av sosial økonomisk hjelp?

Ingen?

arnakristin
14-09-10, 23:52
Ingen?

Hei,
Dersom det er det som NAV kaller supplerende stønad så er det ca den 20.
Utbetalings oversikt NAV (http://www.nav.no/page?id=1073744027)

SiljeG
15-09-10, 06:27
Er natreen det samme som sukrin?

grotingeling
15-09-10, 06:28
Niks

xeena82
15-09-10, 09:13
Sukring er naturlig, mens natreen er kunstig fremstilt. Begge er søtning.

Ferskenbeinet
15-09-10, 10:15
(jeg var på ferie i sverige uten å røre en dråpe alkohol for et par uker siden, og hadde det veldig hyggelig likevel... så det er ikke krise om de ikke serverer det på en søndag altså. :D)

Jeg har hørt noen si at det i tilfelle gjelder hele helga! Det er jo litt kjedelig! :o

Men nå etter masse googling, og fått råd av en svenska har jeg kommet frem til at det er bullshit! ;)

Hevingen
15-09-10, 12:20
Jeg lurer på om jeg ødelegger mye hvis jeg spiser tre boller til frokost en dag når jeg ellers spiser lavkarbo. Har gått på en smell når jeg skal rekke tidlig tog f.eks og ikke kan spise på jobben (siden jeg ikke drar til jobben de dagene jeg tar toget).

TrillTrall
15-09-10, 12:23
Jeg lurer på om jeg ødelegger mye hvis jeg spiser tre boller til frokost en dag når jeg ellers spiser lavkarbo. Har gått på en smell når jeg skal rekke tidlig tog f.eks og ikke kan spise på jobben (siden jeg ikke drar til jobben de dagene jeg tar toget).

Det er ikke noe lurt og det er ikke noe godt heller. Kjøpeboller er ikke gode, kun hvis de er helt nystekte og varme - etter at jeg begynte på lavkarbo synes jeg til og med at grovbrød (med 4 grov-trekanter på posen!) smaker deigete etter noen tygg. :) Boller sender blosukkeret ditt rett til værs og rett i bånn igjen etter kort tid. Om du vet dette dagen før så sørg for å ha noe du kan ta med deg i veska eller sekken.

Hevingen
15-09-10, 12:38
Takk for svar! Trenger litt spark i rompa om dagen, så godt at du ikke "gir meg lov" til å spise boller ;)

Zillah
15-09-10, 12:48
No er jo svenskane heldigvis ikkje så forbudsglade som nordmenn. Det eg har klart å finne ut er at eg ikkje har klart å finne ein einaste link som peiker på at det er stengt for alkoholservering på valdagen. Eg har heller ikkje funne eit klart "ja, det er lov å drikke" - men det kan jo tenkast at det ikkje faller andre, normale folkeslag inn at det skulle vere noko galt i det... Så eg spurde ei veninne som er født og oppvaksen i Sverige og framleis bur der, og svaret eg fikk frå ho var Har aldrig hört talas om att det skulle vara förbjudet med alkohol i samband med valet! Mig veterligen så finns det inga sådana regler. Alkohol serveras alla dagar.

God tur til Stockholm, og kos deg med eller utan alkohol ettersom kva du har lyst på :)

Ferskenbeinet
15-09-10, 13:39
så bra, da har to svensker bekreftet det! Takk!

vaskeklut
15-09-10, 14:07
Hvor lang tid tar det normalt sett før man blir frisk av magekatarr?:confused:

Kitt
15-09-10, 14:57
Det er faktisk umulig å svare på. Noen blir svært fort friske og noen sliter med det hele livet!:eek:
Har du funnet ut hvorfor du fikk det, hva som gjør deg bedre og hva sier legen din om fremtidsutsiktene?

vaskeklut
15-09-10, 15:01
Det er faktisk umulig å svare på. Noen blir svært fort friske og noen sliter med det hele livet!:eek:
Har du funnet ut hvorfor du fikk det, hva som gjør deg bedre og hva sier legen din om fremtidsutsiktene?

:eek::eek::eek::eek:ÆÆUÆÆ! HELE LIVET?!

Jeg fikk det fordi jeg ble stressa og bekymra i sommer. Nå som ting begynner å ordne seg skulle jo ting strengt tatt bli bra! JEg er blitt bedre enn det jeg var for en måned siden da, det er jo positivt :) Så skal jeg visst til gastroskopi også etterhvert. Er det noen som vet om man kan be om å bli slått i huet med noe hardt på forhånd?:o
Legen mener nå at jeg bør begynne å bli bra nå, men.. :confused:

Kitt
15-09-10, 15:07
Først gastro: du kan be om å få noe som heter Dormicum. Det er beroligende som gjør at du dr... tynt i hva som skjer med deg, for å si det svært direkte!:D
Ulempen er at du må bli på sykehuset flere timer i etterkant og får vel ikke kjøre bil hjem selv den dagen!
Ring på forhånd og si at du må ha det! (Jeg hadde aldri gjort det uten, men jeg brekker meg av en vanlig tannpuss:o)

Fordi magekatarr er nær lenket opp til stress, vil det kunne dukke opp i perioder gjennom hele livet når man først har fått det!
Om du er bedre enn tidligere, er jo et godt tegn. Fortsett å følge alle gode råd(også kjerringråd) til du er helt sikker på at du er frisk igjen!

Og lykke til på gastro!Kjekt å utelukke andre ting!:)

Borghild
15-09-10, 15:13
:eek::eek::eek::eek:ÆÆUÆÆ! HELE LIVET?!

Jeg fikk det fordi jeg ble stressa og bekymra i sommer. Nå som ting begynner å ordne seg skulle jo ting strengt tatt bli bra! JEg er blitt bedre enn det jeg var for en måned siden da, det er jo positivt :) Så skal jeg visst til gastroskopi også etterhvert. Er det noen som vet om man kan be om å bli slått i huet med noe hardt på forhånd?:o
Legen mener nå at jeg bør begynne å bli bra nå, men.. :confused:

Har tatt gastroskopi ett par ganger. Grua meg noe helt for jæ......, men det gikk mye bedre enn jeg hadde trodd.
De spurte om jeg ville ha en sprøyte og jeg sa ja. >Ble riktig så salig av den og kunne ikke kjøre bilen hjem.
Så få noen til å kjøre deg.

vaskeklut
15-09-10, 15:23
Først gastro: du kan be om å få noe som heter Dormicum. Det er beroligende som gjør at du dr... tynt i hva som skjer med deg, for å si det svært direkte!:D
Ulempen er at du må bli på sykehuset flere timer i etterkant og får vel ikke kjøre bil hjem selv den dagen!
Ring på forhånd og si at du må ha det! (Jeg hadde aldri gjort det uten, men jeg brekker meg av en vanlig tannpuss:o)

Fordi magekatarr er nær lenket opp til stress, vil det kunne dukke opp i perioder gjennom hele livet når man først har fått det!
Om du er bedre enn tidligere, er jo et godt tegn. Fortsett å følge alle gode råd(også kjerringråd) til du er helt sikker på at du er frisk igjen!

Og lykke til på gastro!Kjekt å utelukke andre ting!:)

Hm, så de stiller ikke spørsmål ved at jeg sier "hai, jeg vil ha Dormicum, ellers får dere ikke se i magen min!" ? Jeg har også tidenes brekningsreflekser, nemlig. Hmm.

Tja, ta med seg en venn/slektning og ta drosje hjem? Det må da vel gå greit? Bor ikke flere mil unna sjukehuset akkurat. Bare langt nok til at jeg skjønner man ikke behøver å forsøke å gå hjem etterpå:D

Kitt
15-09-10, 15:39
Hm, så de stiller ikke spørsmål ved at jeg sier "hai, jeg vil ha Dormicum, ellers får dere ikke se i magen min!" ? Jeg har også tidenes brekningsreflekser, nemlig. Hmm.

Tja, ta med seg en venn/slektning og ta drosje hjem? Det må da vel gå greit? Bor ikke flere mil unna sjukehuset akkurat. Bare langt nok til at jeg skjønner man ikke behøver å forsøke å gå hjem etterpå:D
Kan nok hende de ber deg prøve uten først, men det finner dere jo fort ut om lar seg gjøre eller ikke!
Uansett lurt å ringe dem og advare på forhånd!:)

vaskeklut
15-09-10, 15:42
Kan nok hende de ber deg prøve uten først, men det finner dere jo fort ut om lar seg gjøre eller ikke!
Uansett lurt å ringe dem og advare på forhånd!:)

Jepp, jeg skal gjøre det :) Jeg erindrer forresten noe som at legen min mente jeg kunne få vival? Er det noe av samme greia?

Kitt
15-09-10, 15:53
Jepp, jeg skal gjøre det :) Jeg erindrer forresten noe som at legen min mente jeg kunne få vival? Er det noe av samme greia?
Jepp! De kan han skrive ut på forhånd, men det er piller som må tas så og så lang tid i forveien og kan være vanskelig å doser riktig etc!

Sanney
15-09-10, 18:22
gastroskopi er noe av det værste jeg har vært med på, bare sukkerbelastning var værre... for ikke å snakke om hvordan jeg så ut etterpå.
jeg fikk antagelig for lite beroligene og var ikke samarbeidsvillig.. husker alt, og jeg brakk meg konstant.. fikk tidenes sprengte øyne etterpå, som varte i 3 uker :( skulle jo seff på ferie, grensefolka på flyplassen lurte jo fælt...

jeg lurer på om det er andre ting enn blodsukker (mitt er blitt så mye bedre nå, så skulle ikke bety noe), lavt folsyre og lavt jernlager som kan gjøre en slapp og trøtt.. tar multivitatminer nå, da jeg har hatt trøbbel med jern og folsyre tidligere.. men er fremdeles så innmari trøtt hele tiden, og følelse av konstant melkesyre, bruser i bena..

vaskeklut
15-09-10, 18:37
gastroskopi er noe av det værste jeg har vært med på, bare sukkerbelastning var værre... for ikke å snakke om hvordan jeg så ut etterpå.
jeg fikk antagelig for lite beroligene og var ikke samarbeidsvillig.. husker alt, og jeg brakk meg konstant.. fikk tidenes sprengte øyne etterpå, som varte i 3 uker :( skulle jo seff på ferie, grensefolka på flyplassen lurte jo fælt...

Så kjekt å høre en oppmuntrende historie :lol:

Sanney
15-09-10, 18:39
hehe, de fleste jeg vet om som har hatt det har ikke huska en dritt.. men jeg var ikke like heldig :p jeg var ikke helt amøbe, prøvde å dra ut slangen mens jeg lå der :p

Kanutten
15-09-10, 18:55
Jepp! De kan han skrive ut på forhånd, men det er piller som må tas så og så lang tid i forveien og kan være vanskelig å doser riktig etc! Vi gir vival ca en halvtime før, det trengs ikke lengere tid.

Kanutten
15-09-10, 18:59

Jeg spiser Nexium fast mot magekatarr. Jeg NEKTER å svelge slangen så tabelettene koster flesk!! :eek: Men når skrotten har kommet i likevekt igjen skal jeg prøve meg UTEN Nexium.. :ja: Så med andre ord, jeg vet ikke om jeg har det fremdeles eller ei da jeg ikke orker finne ut av det NÅ.. Tar det ved en senere anledning..

Kitt
15-09-10, 19:00
Vi gir vival ca en halvtime før, det trengs ikke lengere tid.
Syns å huske at det var noe sånt! :)
Men det anbefales vel uansett ikke å kjøre hjem selv!:eek:

Rin
15-09-10, 19:11
jeg lurer på om det er andre ting enn blodsukker (mitt er blitt så mye bedre nå, så skulle ikke bety noe), lavt folsyre og lavt jernlager som kan gjøre en slapp og trøtt.. tar multivitatminer nå, da jeg har hatt trøbbel med jern og folsyre tidligere.. men er fremdeles så innmari trøtt hele tiden, og følelse av konstant melkesyre, bruser i bena..

Kanskje du trenger mer magnesium? Trøtthet og urolige bein høres ut som klassisk lavt magnesium, i alle fall...

Sanney
15-09-10, 19:14
beina er ikke direkte urolige.. bare brusing. får som regel bare det når jeg har gått uten støttestrømper en god stund og så tar dem på.
magnesium verdien min var bra for 3 mnd siden, men hvordan det står til nå tar det ca 3 uker til jeg får vite... er magnesium i tablettene mine, så om det er svaret så håper jeg det går over snart :)

Photobscura
15-09-10, 19:21
Ofte man må overdosere litt på magnesium en stund. Jeg tok 2x400 da jeg hadde hjertebank og litt spark i beina, men nå trenger jeg ingenting.
Det kan være greit å sjekke b-12 også, dersom man føler seg uopplagt, slapp, trøtt, tung etc.

vimsen85
15-09-10, 20:12
Er også en annen sjappe på Løkka som heter Vivaldi, tror de er en del billigere, jeg nødfarga etterveksten der da frisøren min var syk og ble veldig fornøyd, og jeg sendte mamma dit en gang da hun var på besøk i Oslo -hun ble kjempefin!
Er ei dame der som ikke ser ut som om hun er noe flink (rett og slett fordi hun ikke ser ut som om hun har vært i nærhetn av en frisør på en stund, litt sånn uordna krøllete hår, haha :p) som faktisk var overraskende flink! Husker ikke hva hun heter, men jeg tror det bare er to som jobber der, hun og en superfemi og superhyggelig fyr.
Jeg tror mamma betalte 450 for en klipp, men hun har kort hår.

Har lært av frisørtanta mi at man alltid skal klippe seg hos den frisøren som ikkje e særlig fin på håret, for dei har klippt alle dei andre som ser bra ut på håret (dei andre frisørane, that is). Eg hata frisøra og har vært så heldig å bo nær tanta mi i 4 år. Ho e dyktig. Men d gikk bra sist eg var ho frisør da. Bare veldig dyrt på studentbudsjett :(

Photobscura
15-09-10, 20:23
Har lært av frisørtanta mi at man alltid skal klippe seg hos den frisøren som ikkje e særlig fin på håret, for dei har klippt alle dei andre som ser bra ut på håret (dei andre frisørane, that is). Eg hata frisøra og har vært så heldig å bo nær tanta mi i 4 år. Ho e dyktig. Men d gikk bra sist eg var ho frisør da. Bare veldig dyrt på studentbudsjett :(
Åh? Haha. Vel, det gjelder ikke min faste frisør som jeg pleier å gå til. Hun kjører hard femtitallsstil, og har en helt überperfekt Betty Paige-lugg og hår som er så blankt at man kan speile seg i det :).
Det jeg er mest redd for er eksperimentelle frisører med "crazy" assymetriske hårlengder i tre farger og denslags. Jeg har alltid vært livredd for at jeg kommer til å ende opp med en eller annen førtiårskrisesemipunksveis eller se ut som en papegøye om jeg kommer under saksen hos en sånn en ... :cool:.

vimsen85
15-09-10, 23:00
Åh? Haha. Vel, det gjelder ikke min faste frisør som jeg pleier å gå til. Hun kjører hard femtitallsstil, og har en helt überperfekt Betty Paige-lugg og hår som er så blankt at man kan speile seg i det :).
Det jeg er mest redd for er eksperimentelle frisører med "crazy" assymetriske hårlengder i tre farger og denslags. Jeg har alltid vært livredd for at jeg kommer til å ende opp med en eller annen førtiårskrisesemipunksveis eller se ut som en papegøye om jeg kommer under saksen hos en sånn en ... :cool:.

Hahaha. Eg klipte meg jo faktisk hos ei sånn ei og endte opp med veldig kort hår. Eg va litt sjokka først og litt lei meg for alt håret va borte. Men det var egentlig kult. Ingen farger though. Men det handler vel meir om at dei som jobba på frisørsalong som oftast ikkje har ordna håret sitt sjøl. Eg e dødsskeptisk. Har hatt så mange elendige frisøra som har maltraktert skolten min at eg e litt redd dei. Bortsett fra tante. Ho bare gjer som ho vil og så får eg ny sveis kvar gong og e alltid fin.. *Sukk*. Skulle ønske ho budde her..

Photobscura
15-09-10, 23:13
Hahaha. Eg klipte meg jo faktisk hos ei sånn ei og endte opp med veldig kort hår. Eg va litt sjokka først og litt lei meg for alt håret va borte. Men det var egentlig kult. Ingen farger though. Men det handler vel meir om at dei som jobba på frisørsalong som oftast ikkje har ordna håret sitt sjøl. Eg e dødsskeptisk. Har hatt så mange elendige frisøra som har maltraktert skolten min at eg e litt redd dei. Bortsett fra tante. Ho bare gjer som ho vil og så får eg ny sveis kvar gong og e alltid fin.. *Sukk*. Skulle ønske ho budde her..
Vel, jeg har bare en halvlang/kort pasje som trenger å trimmes innimellom, og en ettervekst som jeg tar et par tre ganger i året, nekter å la meg eksperiemteres med. Det er en grunn til at frisøren jeg har nå er den første jeg har gått til på nesten atten år. Men nå lar jeg faktisk ei venninne ta stussen, så modig har jeg blitt. Og jeg ser ut som en gorg med helt kort hår. Aldri mer :o.

vimsen85
16-09-10, 18:46
Hihihi. Eg ser faktisk ganske ok ut med kort hår fant eg ut. Har aldri hatt så kort før (eller eg blei vel skamklipt av barnevakta mi når eg va ett. Ho syns eg va langhåra :P ).

Eg har et spm. Dersom eg har tatt to tabletter med magnesium på morningen og kjem heim etter en dag på lesesalen og har glømt at det var samme morningen eg tok dei og tar to til, skjer det nåke da? Oj. En tablett e faktisk 350 mg. Det blir jo faktisk 1,2 gram. Er det farlig?

Kitt
16-09-10, 19:46
Det eneste du vil oppleve med en såpass stor dose magnesium er å måtte holde deg nær et toalett det nærmeste døgnet! Diare er nemlig en vanlig bivirkning!:eek:

Om en tablett er 350mg, blir det faktisk 1.4g, da!;)
Og det er lurt å ta magnesium om kvelden, da den er noe muskelavslappende!

vimsen85
16-09-10, 20:01
I fail at math. Again. Ups. Eg som skal ta båten i morra :S Det kan jo bli spennande. Tenk å være så tom i haudet at man glømme det. Evt. full i haudet. Det renne over av kunnskap :P

Nerthus
16-09-10, 20:15
I fail at math. Again. Ups. Eg som skal ta båten i morra :S Det kan jo bli spennande. Tenk å være så tom i haudet at man glømme det. Evt. full i haudet. Det renne over av kunnskap :P

Enda et bevis på Dagbladets påstand om at lavkarbo skader hjernen....:heia:

vimsen85
16-09-10, 20:53
Ooooh. Kanskje eg kan spørre om det her.. Er du, eller kjenner du nåken, som er utdanna i språk/religionsvitenskap/arkeologi/kulturvitenskap/historie/filosofi som har startet egen bedrift? Vi (humanistenes arbeidlivsutvalg) skal ha et Gründerseminar på kvarteret i Bergen en kveld i begynnelsen av november (det er ikkje heilt bestemt enda). I den forbindelse trenge vi nåken som faktisk har starta bedrift med den typen bakgrunn. Vi har ikkje så god økonomi, men kan muligens sponse flybilletter dersom du/din bekjente ikkje bur i Bergen..

Det var kanskje litt sært å poste det her. Men er ny i Bergen og har ikkje så mykje nettverk her. Tenkte kanskje eg skulle utnytte det her nettverket. Høhø :P

Anyone?

vimsen85
16-09-10, 20:54
Enda et bevis på Dagbladets påstand om at lavkarbo skader hjernen....:heia:

Hahahaha. Den va skada fra før av! Tihihi. Har nok alltid failed på matte. Kanskje fordi eg var fora på høgkarbomat i dei åra eg hadde matte :P

camryn
17-09-10, 09:34
Eg har eit par kg bringebær i frysen som eg må gjere noko med i løpet av dagen. (er på flyttings og frysen må tømmast.)
Kva kan eg lage?:confused:

Furine
17-09-10, 09:43
Eg har eit par kg bringebær i frysen som eg må gjere noko med i løpet av dagen. (er på flyttings og frysen må tømmast.)
Kva kan eg lage?:confused:

Mikse framleis frosne bær med fløte med ein stavmiksar og lage iskrem? Kanskje ikkje av heile 2 kiloa, men...

camryn
17-09-10, 09:45
Hum jo, eg har jo ein kartong fløyte eg må eta opp og. :p Det er ikkje heilt sjakktrekk å tine for så å fryse ned igjen innbiller eg meg?

Furine
17-09-10, 09:49
Generelt sett så er det vel ikkje heilt heldig å tine for så å fryse ting. Men eg veit ikkje heilt med bær, har ikkje prøvd det sjølv.

Furine
17-09-10, 09:57
Kva er poenget med søtningsmiddelet Sweetwell eigentleg, skal tru? Oppdaga i ei avis i dag at ein restaurant her i Belgia med to Michellin-stjerner har slutta å bruke sukker. Åh, så bra, tenkte eg. Dei brukar altså noko som heiter Sweetwell i staden. Eg googla produktet og kjem fram til at det er samansett av sikori, mais og beter. Og så kjem det eg synest er heilt koko: "It is composed for more than 99% of low calorie ingredients originating from beet, corn and chicory, to which we add a very small proportion of sweetener to ensure the exact same sweetness as sugar. We either use stevia (where allowed by the regulator) or sucralose as sweetener."
Stevia og sucralose er jo søtningsmiddel i seg sjølv, kvifor i all verda skal dei blande inn sikori, beter og mais?

Zillah
17-09-10, 09:59
Stevia og sucralose er jo søtningsmiddel i seg sjølv, kvifor i all verda skal dei blande inn sikori, beter og mais?
Eg vil tru at det har med konsistens å gjere, mellom anna for å kunne bruke det i staden for sukker i bakverk og dessertar, der sukker er ein viktig del av massen og ikkje kun eit smaksemne.

Furine
17-09-10, 10:00
Jau, du har nok rett. Men dei har jo ikkje laga eit "revolusjonerande" søtningsmiddel, når dei brukar stevia eller sucralose for å få det søtt... Det var litt poenget mitt, sorry..
På nettsida til produktet står det nemlig "the sweet revolution".

Fann no litt meir fakta om det.
Nutritional labelling
Values expressed per 100 g product
Energy155 kcal / 649 kJ
Carbohydrates2 5 g of which sugars max. 5 g of which polyols20 g
Fibresmin. 70 g
Protein 0 g
Fat 0 g
Sodium 0 g

Og så har det visst lav glykemisk respons.. Må eg bite i meg det eg har sagt no, kanskje?! ;) Åkei, sårrryyy..

Zillah
17-09-10, 10:05
Hahaha, nei det har du rett i. Men slik er slagordas og reklamens verden.

Furine
17-09-10, 10:09
Hahaha, nei det har du rett i. Men slik er slagordas og reklamens verden.

Godt poeng!

Hihi, dei har testa det også:

Clinically tested at TNO, Zeist, Netherlands (http://www.tno.nl/)
24 participants
Daily intake over 8 weeks
Results

No side-effects up to 50 grams/day.
Light flatulence and stomach rumbling for 70 grams/day

Så ikkje meir enn 50g per dag! Skal tru om det kjem i salg i lausvekt nokon stad? Dei har visst gjort ein del testar her i Belgia også på det.

Anarko
17-09-10, 17:56
Vimsen85, jeg bor også i Bergen! Og vi er ca jevngamle.
Trenger forresten din organisasjon en hjemmeside? Haha.. for det er det jeg jobber med...

vimsen85
17-09-10, 22:51
Vimsen85, jeg bor også i Bergen! Og vi er ca jevngamle.
Trenger forresten din organisasjon en hjemmeside? Haha.. for det er det jeg jobber med...

Du har ikkje gått på HF? Nei, vi har allerede heimeside.. Så desverre ;)

Supera
18-09-10, 05:55
Jeg bytter bilforsikring om en måned. Men problemet mitt er at det bare er 65 km igjen til grensen som var på den gamle. Hva skjer hvis jeg går over den grensen og jeg kræsjer? Gjelder ikke forsikringen lenger, eller må jeg bare betale litt ekstra? Altså, det jeg tenker at hvis det er det siste så kræsjer jeg jo mest sannsynligvis ikke, og da får jeg heller godta å betale litt mer. Hvor mye mer er det snakk om i så fall? Eller må jeg snakke med nye forsikringen min og betale dobbelt i en måned?

Zillah
18-09-10, 06:56
Forsikringa vil framleis gjelde, men dersom du har gått over køyregrensa så vil du kunne risikere reduksjon i erstatningsbeløpet dersom det oppstår skade som dei skal erstatte. Her har eg saksa frå Forbrukerportalen (http://forbrukerportalen.no/temaer/bilforsikring/viewNG?section=all):

"Sikkerhetsforskrifter
Det er en hel rekke sikkerhetsforskrifter som må overholdes for at bilforsikring skal være fullt gyldig. Som eksempler kan nevnes krav til bilens vedlikehold og tekniske stand, låsing og oppbevaring av nøkler, overbelastning, gyldig førerkort og øvelseskjøring for å nevne noen. (...)
Merk deg at selskapet kan foreta en forholdsmessig reduksjon i forsikringsutbetalingen ved overskredet kjørelengde. Har du en forsikret kjørelengde på 8000 km i året, og det ved skade viser seg at du har kjørt 16000 km i avtaleperioden, kan utbetalingen bli redusert i forholdet mellom den premie du har betalt og den premien du skulle ha betalt for en forsikring på 16000 km. Men erstatningen kan bare bli nedsatt hvis det er en sammenheng mellom overskredet kjørelengde og forsikringstilfellet."

Lykke til m bilen :cool:

Anarko
18-09-10, 15:55
Om du med HF mener humanistisk fakultet, så jo, jeg gikk der på historie en periode. Men har nå hoppet ut i arbeidslivet istedet, siden jeg ikke visste helt hva jeg kom til å bli etter 3-5 år med historie. :)

Supera
18-09-10, 16:10
Forsikringa vil framleis gjelde, men dersom du har gått over køyregrensa så vil du kunne risikere reduksjon i erstatningsbeløpet dersom det oppstår skade som dei skal erstatte. Her har eg saksa frå Forbrukerportalen (http://forbrukerportalen.no/temaer/bilforsikring/viewNG?section=all):

"Sikkerhetsforskrifter
Det er en hel rekke sikkerhetsforskrifter som må overholdes for at bilforsikring skal være fullt gyldig. Som eksempler kan nevnes krav til bilens vedlikehold og tekniske stand, låsing og oppbevaring av nøkler, overbelastning, gyldig førerkort og øvelseskjøring for å nevne noen. (...)
Merk deg at selskapet kan foreta en forholdsmessig reduksjon i forsikringsutbetalingen ved overskredet kjørelengde. Har du en forsikret kjørelengde på 8000 km i året, og det ved skade viser seg at du har kjørt 16000 km i avtaleperioden, kan utbetalingen bli redusert i forholdet mellom den premie du har betalt og den premien du skulle ha betalt for en forsikring på 16000 km. Men erstatningen kan bare bli nedsatt hvis det er en sammenheng mellom overskredet kjørelengde og forsikringstilfellet."

Lykke til m bilen :cool:
Det var det jeg håpet på, takk skal du ha! :snill: Da fortsetter jeg bare å kjøre. Har ikke hatt bruk for forsikringen de snart åtte årene jeg har hatt lappen, så jeg regner med at jeg ikke kræsjer den neste måneden. :geip:

Sanney
18-09-10, 20:43
Er barn lavkarbo?
http://img.photobucket.com/albums/v720/ladonia/fail.jpg

Supera
18-09-10, 20:51
:lol: Barn er kjøtt, så barn er jo lavkarbo. Men har en liten mistanke om at noen kommer til å stoppe deg før eller senere hvis du prøver deg. :geip:

Photobscura
19-09-10, 15:26
:lol: Barn er kjøtt, så barn er jo lavkarbo. Men har en liten mistanke om at noen kommer til å stoppe deg før eller senere hvis du prøver deg. :geip:
Hahahaha! Og jo mindre de er, jo mer fett har de på kroppen :p. Fydda ...
Artig skilt, gitt!

Kanutten
19-09-10, 15:49
Hvalpefett blir brått attraktivt... :lol:

Kanutten
19-09-10, 15:51
Noen som skal teste DENNE (http://www.dagbladet.no/2010/08/27/nyheter/kannibal/utenriks/berlin/restaurantbransjen/13150582/) restauranten?? :eek:

Photobscura
19-09-10, 19:54
Jeg har en fløyelsjakke, som det står "dry cleaning only" på, men lurer på om det finnes noe program jeg kan bruke på vaskemaskina, da rens blir for dyrt? Ullvask, kan det gå?

Carisma
19-09-10, 20:08
Jeg pleier å "hurtigrense" med strykejern og våt fille (evt med vaskepulver på), som når man presser ting. Siden det er fløyel kan det være greit å gjøre på insida kanskje?

Photobscura
19-09-10, 20:18
Jeg pleier å "hurtigrense" med strykejern og våt fille (evt med vaskepulver på), som når man presser ting. Siden det er fløyel kan det være greit å gjøre på insida kanskje?
Hmm ... Nå er det sånn at jeg ... host ... har spydd på den, så jeg tror ikke det holder :o.
Men jeg kom på at jeg vasket fløyelsgardinene mine på ullvask, så jeg tror jeg gir det et forsøk. Den kostet uansett bare 89 kr på Fretex, men selvfølgelig dumt om den skulle gå i stykker, for det er en av mine favorittjakker.

Carisma
19-09-10, 20:22
Det som skjer er vel evt at den blir mindre "fløyelete", og ser slitt ut... Er det noe håndvaskprogram med 30 grader evt?

Photobscura
19-09-10, 20:27
Det som skjer er vel evt at den blir mindre "fløyelete", og ser slitt ut... Er det noe håndvaskprogram med 30 grader evt?
Den er matt i utgangspunktet, og allerede en smule slitt (den var ubrukt da jeg kjøpte den, da, selv om jeg kjøpte den på en brukthandel). Aner ikke om det er noe håndvaskprogram, ikke så lett å tolke, den vaskemaskina mi :rolleyes:. Det gikk i alle fall bra med gardinene mine.

Imp
19-09-10, 20:44
Hvis det er vanlig fløyel burde det gå helt bra.

Jeg har vasket mange plagg i maskin som det egentlig står "rens" på. Brudekjolen jeg kjøpte brukt tålte faktisk ikke rensingen den....lim som holdt sammen blomsterpynt løsnet og jeg måtte sy fast alt for hånd, gøy jobb en uke før bryllupet altså. ;)

Idarull
19-09-10, 21:37
Hei jeg lurer på om det er noen her som bruker diett.no?

Jeg la inn i dag at jeg ikke skulle spise mer enn 1500kcal om dagen. Nå står det på alle dagene mine slik: "Energi > 508" på ALLE! hadde skjønt det hvis det var for lite for akkurat den dagen, men er jo likt på alle dagene selv om kaloriene er forskjellige... har lagt ved bilde, hvis noen kan forklare meg. :rolleyes:

TrillTrall
19-09-10, 21:38
Jeg har en fløyelsjakke, som det står "dry cleaning only" på, men lurer på om det finnes noe program jeg kan bruke på vaskemaskina, da rens blir for dyrt? Ullvask, kan det gå?

Jeg hadde garantert slengt den inn på ullprogram, jeg har aldri renset noe som helst tror jeg. Selv dressen til eksen gikk i vaskemaskina på ullprogram selv om det sto rens på den, var like fin etterpå den. :) Jeg sa det jo ikke til ham før etterpå da. :lol:

Photobscura
19-09-10, 21:52
Jeg hadde garantert slengt den inn på ullprogram, jeg har aldri renset noe som helst tror jeg. Selv dressen til eksen gikk i vaskemaskina på ullprogram selv om det sto rens på den, var like fin etterpå den. :) Jeg sa det jo ikke til ham før etterpå da. :lol:
Ok, bra! Jeg tror det er det mamma gjør med alt som det står rens på også ;). Har også et syntetisk "pels"pledd som trenges å vaskes snart, og den står det også at kun kan renses, men moren min vaska den på ullprogram, og den så like fin ut også. Jeg tror jeg tar sjansen :).

blåbær
19-09-10, 22:46
Hei jeg lurer på om det er noen her som bruker diett.no?

Jeg la inn i dag at jeg ikke skulle spise mer enn 1500kcal om dagen. Nå står det på alle dagene mine slik: "Energi > 508" på ALLE! hadde skjønt det hvis det var for lite for akkurat den dagen, men er jo likt på alle dagene selv om kaloriene er forskjellige... har lagt ved bilde, hvis noen kan forklare meg. :rolleyes:
Har du lagt inn noe vektmål? Dersom du har skrevet inn et vektmål med dato, regner den ut hvor mye kalorier du trenger for å gå ned, og så går den etter det.

vimsen85
19-09-10, 23:03
Om du med HF mener humanistisk fakultet, så jo, jeg gikk der på historie en periode. Men har nå hoppet ut i arbeidslivet istedet, siden jeg ikke visste helt hva jeg kom til å bli etter 3-5 år med historie. :)

Hahaha. Ja, det vi drive med e å opplyse HFstudenta ka dei kan gjere med utdanninga si.. Så kanskje du kunne funne det ut på et seminar hos oss :P

kennygirl
20-09-10, 01:45
Jeg får av og til hvite prikker på innsiden av kinnene. De oppstår ofte hvis jeg biter meg selv, men kan oppstå helt av seg selv også og er veldig vonde. Noen som vet hva dette kan være eller vet om noe som hjelper?
Har hørt med tannlegen og fikk for noen år tilbake et middel som hjalp, men det produseres ikke mer...

Sanney
20-09-10, 06:14
typen min kaller det ulcers. han får det av og til, og listerine munnvann hjelper! det er fryktelig sterk dog, jeg må blande den ut med vann for å greie å bruke den..

Rin
20-09-10, 07:28
Jeg får av og til hvite prikker på innsiden av kinnene. De oppstår ofte hvis jeg biter meg selv, men kan oppstå helt av seg selv også og er veldig vonde. Noen som vet hva dette kan være eller vet om noe som hjelper?
Har hørt med tannlegen og fikk for noen år tilbake et middel som hjalp, men det produseres ikke mer...

Jeg har også tidvis vært veldig plaget med sånne - for min del tror jeg det må være en slags allergireaksjon på enkelte tannkremer. (Sensodyne er i alle fall på lista over de jeg ikke tåler, og i alle fall to nederlandske typer jeg ikke husker navnet på :rolleyes:) - Men det finnes noe på apoteket som kan hjelpe! Sist jeg opplevde dette kjøpte jeg inn en Nycomed Aloclair gel, "mot munnskold, stomatitt og små sår i munnen". Det lå godt synlig i munnpleie/hygiene-hylla. :)

Borghild
20-09-10, 08:54

Det kan skyldes at det er "såpe" i mange tannpasta'er. Kjøp en såpefri på helsekost og se om det hjelper.

TrillTrall
20-09-10, 08:58

After eller munnskold? Min kjære får det om han spiser for mye kaviar eller for mye sjokolade. Mener å ha lest at b-vitaminer kan forebygge om man er plaget.

Idarull
20-09-10, 11:10
Har du lagt inn noe vektmål? Dersom du har skrevet inn et vektmål med dato, regner den ut hvor mye kalorier du trenger for å gå ned, og så går den etter det.

Ja jeg har det. så jeg må miste 508 kcal om dagen da sikkert. eller betyr det at jeg ikke skal spise mer enn 508kcal om dagen?? det er jo kjempelite...

Cherry
20-09-10, 11:47
Kan man være allergisk mot kondomer??:mad:

Rin
20-09-10, 11:51

Man kan i alle fall være allergisk mot latex, ja - men tror det finnes latexfrie kondomer, som alternativ?

Zillah
20-09-10, 12:38
Absolutt. Det ein reagerer på da er sannsynlegvis latex som er eit vanleg tilvirkningsmateriale for slike og latex-allergi er slett ikkje uvanleg!

Det finst garantert latexfrie kondomar om du går på apoteket eller ei forretning med godt utvalg i slikt (t.d. Kondomeriet?) vil du sikkert få hjelp med allergifritt merke.

Lite klipp frå ung.no (http://www.ung.no/prevensjon/991_Kondomen.html):
Hvis du er allergisk mot latex kan du få kløe, samt rød og sår hud. På apoteket kan du få tak i kondomer som er laget av uretanplast. Disse kan du bruke, selv om du er allergisk mot latex. De er tynnere og sterkere enn vanlige kondomer

blåbær
20-09-10, 12:44
Ja jeg har det. så jeg må miste 508 kcal om dagen da sikkert. eller betyr det at jeg ikke skal spise mer enn 508kcal om dagen?? det er jo kjempelite...
Det er nok utregningen på diett.no som mener du skal spise 508 kcal om dagen ja. Men du må for all del ikke finne på å spise så lite! :eek: Jeg ville heller tatt bort det vektmålet, så slipper du de røde tallene :rolleyes:

vimsen85
20-09-10, 20:55
Har det visst med å overspise vitamina for tida. Viss eg ete fire vitaminbjørna istedet for to, gjer det nåke? Eg var litt godtesjuk :p Huff. Har vært skikkelig svolta i dag og heve inn på med masse greier. Ete en halv pose bacongull og. Og ete yoghurt med heimelaga (sukkerfri) plommesylte. Men eg vil ha meir. Satt å lurte på om eg skulle ta en vitaminbjørn til... Men skal la være :p Kanskje eg ikkje va så svolten. Mest godtesjuk. Hahaha

nellie
20-09-10, 20:56
Norske vitaminer er så lavdoserte at det gjør nok ingenting:p

Ina64
20-09-10, 21:00
Når tar dere disse ketolyse vitaminene? Jeg sliter med å huske at en skal taes frokost og middag, en til lunsj og en til kvelds..:o

Carisma
20-09-10, 21:01
Vimsen, jeg tror du får mer respons hvis du skriver på et av de to skriftspråkene vi har her i landet... ;)

vimsen85
20-09-10, 21:07
Takk! Jippi :D Det e maltitol i dei though. Så eg trur eg ikkje ska ta for mange :p

Men eg har et til spørsmål. Er det frekt å påpeike orddelingsfeil til folk? Det er mange gonger eg har veldig lyst til det. På FB for eksempel. Og også i sånne diskusjonsforum som det her. Men eg føler jo at eg ikkje akkurat kan sitte høgt på min hest (korleis va det uttrykket egentlig?). For det første skrive eg jo dialekt. Og mange gonger har eg problemer med å skrive rett. Trur kanskje eg er litt ordblind. Lese ofte feil og sånn. Men orddelingsfeil (ikkje ord deling) irritera meg inni margen. Og eg håpa at eg ikkje begår sånne feil. Og eg fatta ikkje at det skal være så vanskelig.. Men ja, er det frekt å forklare folk at det ordet er ikkje delbart? At det skal være kjempebra og urfet uten mellomrom..

vimsen85
20-09-10, 21:10
Vimsen, jeg tror du får mer respons hvis du skriver på et av de to skriftspråkene vi har her i landet... ;)

Svarte du på den eg sletta. No skjønna eg ingenting :p Skal begynne å skrive bokmål. Skriver bare dialekt fordi jeg ikke kan skrive nynorsk. Skal bli voksen. Skal skrive så korrekt jeg kan :)

Kitt
20-09-10, 21:16
Svarte du på den eg sletta. No skjønna eg ingenting :p Skal begynne å skrive bokmål. Skriver bare dialekt fordi jeg ikke kan skrive nynorsk. Skal bli voksen. Skal skrive så korrekt jeg kan :)
Det er ikke det at vi har noe i mot dialekter, men det er ofte så innmari mye å lese seg opp på her inne og når man da må skjerpe seg ekstra mye for å lese et innlegg, ja, da hopper man ofte glatt over det!:o

Så om man ønsker seg respons på det man skriver, er det best å uttrykke seg på et av våre skriftspråk!:)

Jeg har det ofte så travelt med å få sagt det jeg vil at som blir til osm og skal til klas etc jeg da!:p

vimsen85
20-09-10, 21:17
Det er ikke det at vi har noe i mot dialekter, men det er ofte så innmari mye å lese seg opp på her inne og når man da må skjerpe seg ekstra mye for å lese et innlegg, ja, da hopper man ofte glatt over det!:o

Så om man ønsker seg respons på det man skriver, er det best å uttrykke seg på et av våre skriftspråk!:)

Okei. Jeg skal prøve hardt! ;) Er flink å begynne på nynorsk og ende opp på dialekt. Skal prøve bokmål ;)

Carisma
20-09-10, 21:19
Jeg har det ofte så travelt med å få sagt det jeg vil at som blir til osm og skal til klas etc jeg da!:p
Tastaturdysleksi! Tror det er smittsomt :D

nellie
20-09-10, 21:21
Vimsen85: Skal du evt påpeke orddelingsfeil for den som gjør de sin skyld eller for din egen?

Kitt
20-09-10, 21:22
Tastaturdysleksi! Tror det er smittsomt :D
Åhh, så godt å få en diagnose!:D

Når jeg i tillegg lærte touch i 1983 og ikke har hatt bruk for det i yrkessammenheng før de siste årene, er det slett ikke rart det roter seg til for en stakkar med svært mye på hjertet til en hver tid!;)

Carisma
20-09-10, 21:27
Når jeg i tillegg lærte touch i 1983 og ikke har hatt bruk for det i yrkessammenheng før de siste årene, er det slett ikke rart det roter seg til for en stakkar med svært mye på hjertet til en hver tid!;)
Du skal væe glad du ikke har dårlig batteri i tastaturet i tillegg, det har nemlig jeg! :D

Huldr
20-09-10, 21:30
Hehe, pussig sammentreff at du skrev om språkfeil og ble retta på for språkbruk samtidig, Vimsen :p Er det det som kalles poetic justice? :p

Jeg irriterer meg også over orddelingsfeil! Og og/å-feil irriterer meg så mye at jeg hopper glatt over tekster med det i ... Men om man skal påpeke andres språk eller ikke kommer litt an på synes jeg ...

Jeg synes faktisk du skriver et greit og forståelig språk jeg, Vimsen. For meg ser det ut som nynorsk med litt slingringsmonn, ikke skriver du dårlig ortografisk, og ærlig talt synes jeg det ville være synd hvis du legger av deg språket ditt og begynner å skrive bokmål. Men så er jeg ikke oppvokst på det sentrale østlandet heller da, og er ganske flink til å forstå folk ... ;)

Hva med alle østlendinger som fletter inn dialektuttrykk og slang, skal vi slå ned på det? Og hva med feil språk? Som f eks den meget utbredte (også her på forumet) feilen å skrive/si de der det skal være dem. "Jeg sa det til de" - årrrhhh, det skjærer i ørene! :cool:

Carisma
20-09-10, 21:35
"Jeg sa det til de" - årrrhhh, det skjærer i ørene! :cool:
Eller jeg sa det til hun? *grøss*

Furine
20-09-10, 21:39
Hihi! Godt å sjå det er fleire som har problem med skrivefeil. Eg får litt åndenød av det, spesielt når eg ser DEI grisefeila blant dei mest populære bloggane i landet. Isj!:o

Huldr
20-09-10, 21:55
Jeg synes faktisk du skriver et greit og forståelig språk jeg, Vimsen. For meg ser det ut som nynorsk med litt slingringsmonn, ikke skriver du dårlig ortografisk, og ærlig talt synes jeg det ville være synd hvis du legger av deg språket ditt og begynner å skrive bokmål. Jeg må legge til at jeg ikke er generelt for å skrive på dialekt, da. Det må være en balanse mellom personlig språk og normalisert skriftspråk. Leste nettopp et eksempel i en annen tråd her som var skikkelig grøss ...

vimsen85
20-09-10, 22:11
Vimsen85: Skal du evt påpeke orddelingsfeil for den som gjør de sin skyld eller for din egen?

Hehe. Kanskje for min. Men kjenner mange som orddeler mye. Jeg leste CV'en til venninna mi en gang og den var full av orddelingsfeil og skrivefeil. Jeg sa det. Og så hjalp jeg å rette den. Og der følte jeg at jeg faktisk gjorde en god gjerning. For jeg tror at eventuelle arbeidsgivere også ser på språket i en CV. Men ja, jeg syns det er irriterende.

Hehe, pussig sammentreff at du skrev om språkfeil og ble retta på for språkbruk samtidig, Vimsen :p Er det det som kalles poetic justice? :p

Jeg irriterer meg også over orddelingsfeil! Og og/å-feil irriterer meg så mye at jeg hopper glatt over tekster med det i ... Men om man skal påpeke andres språk eller ikke kommer litt an på synes jeg ...

Jeg synes faktisk du skriver et greit og forståelig språk jeg, Vimsen. For meg ser det ut som nynorsk med litt slingringsmonn, ikke skriver du dårlig ortografisk, og ærlig talt synes jeg det ville være synd hvis du legger av deg språket ditt og begynner å skrive bokmål. Men så er jeg ikke oppvokst på det sentrale østlandet heller da, og er ganske flink til å forstå folk ... ;)

Hva med alle østlendinger som fletter inn dialektuttrykk og slang, skal vi slå ned på det? Og hva med feil språk? Som f eks den meget utbredte (også her på forumet) feilen å skrive/si de der det skal være dem. "Jeg sa det til de" - årrrhhh, det skjærer i ørene! :cool:

Eller jeg sa det til hun? *grøss*

Hihi! Godt å sjå det er fleire som har problem med skrivefeil. Eg får litt åndenød av det, spesielt når eg ser DEI grisefeila blant dei mest populære bloggane i landet. Isj!:o

Jeg lærte på universitetet (NÅR jeg gikk på engelsk) at det faktisk ikke er ukorrekt å si for eksempel NÅR/DA om hverandre. Eller si ting som "they was" fordi folk snakker sånn. Og alle måter mennesker snakker er gramatisk korrekt. Men siden man som oftes bare studerer skriftspråk, blir slike regler opprettholdt. Det er vanskelig å begynne å studere ord- og setningsstruktur i muntelig språk. Poenget er at noen av disse tingene er estetiske ting. Hva som blir sett på som "finere". Men og/å og orddeling er alltid feil. Uansett. Orddeling er feil når man skriver dialekt og.

Syns at det er veldig stygt å si sjøttkake og hamburgersjede. Men det er også en naturlig språkutvikling.

Noen som leser korrektur på innleggene mine nå?
Men jeg lurte på noe med bruken av og/å her for en stund siden. Men kommer ikkje på hva :p Ja, det var kanskje noe sånt som "jeg skulle i bakken og grille pølser med vennene mine". Er det korrekt? For det er to setningsledd og da skal det være og? Eller er det bare en setning og skal man bruke å? :rolleyes: Er ikke perfekt :p

vimsen85
20-09-10, 22:15
Ja, og en til til. Visst, er det et ord? Jeg vet at hvis er bokmål og viss er nynorsk og vist er noe som er smart. Men heter det "det var visst..." og/eller "ja, visst". Og hvordan forholder det ordet seg til de andre? Er det bokmål? Kan det brukes på nynorsk?

Huldr
20-09-10, 22:21
Syns at det er veldig stygt å si sjøttkake og hamburgersjede. Men det er også en naturlig språkutvikling.

Noen som leser korrektur på innleggene mine nå?
Men jeg lurte på noe med bruken av og/å her for en stund siden. Men kommer ikkje på hva :p Ja, det var kanskje noe sånt som "jeg skulle i bakken og grille pølser med vennene mine". Er det korrekt? For det er to setningsledd og da skal det være og? Eller er det bare en setning og skal man bruke å? :rolleyes: Er ikke perfekt :pMan skal bruke og. Å er infinitivsmerke, så det kan ikke brukes når man tidsbøyer verbet. Det er bare å sjekke om det er fremtid, nåtid eller fortid du skriver i - da skal det ikke være å!

Og ja, to setningsledd :ja:

Hvis det virkelig er sånn som du skriver at det er lov å skrive når og da om hverandre er det en forflatning av språket i mine ører, det blir rett og slett mye mer upresist. Uansett om det er "naturlig språkutvikling". Hvis vi følger den logikken og slutter å lære barn og ungdom å bruke "kj"-lyd kan vi like greit gå ned til småbarnsstadiet og slutte å skille mellom "l" og "r", i prinsippet ...

Photobscura
20-09-10, 22:25
Det er riktig å bruke "og" i den sammenhengen, ettersom det binder to handlinger, eller, ja, to setningsledd.
Jeg er nok ikke så veldig glad for blanding av når og da, selv om det hender jeg gjør det selv i forbifarten, så ser jeg fort at det blir feil. Du vet, den gang da, hver gang når ;). Visst er et ord, som at noe er sikkert, som i "visshet".
Hilsen korrekturleser-Jorun :D.

Photobscura
20-09-10, 22:28
Hehe, jeg og Frøy er ganske på linje når det kommer til språk :D. Jeg synes også det er veldig rart å skulle se ord som "pøbb" og "sørvis" brukt i seriøse sammenhenger, men igjen, moren min kan huske den gangen man begynte å skrive "sjåfør" i stedet for "chaffeur", så det har vel med hva man er vant til. Verre er det da å skrive champagne med sj, eller konjakk ... Hurr! Det er faktisk snakk om et direkte opprinnelsessted. Hva blir det neste? Oschlo?

vimsen85
20-09-10, 22:29
Ja, skjønner hva du mener. Reagerer alltid når noen skriver sjiraff. Kjipt og egentlig, men det har jeg faktisk skrevet selv. Så jeg kan vel ikke stå her å kaste stein i glasshus :P Men noe lærte jeg da på barneskolen. Aldri j forann i, y, ey og øy. Jeg er egentlig ganske dårlig i gramatikk da. Men er ikke grille i infinitiv? Eller er jeg på bærtur. Jeg liker veldig godt å plukke bær. Fint at man har denne tråden å spørre spørsmål om bærturene ;)

Carisma
20-09-10, 22:32
Å er infinitivsmerke, så det kan ikke brukes når man tidsbøyer verbet. Det er bare å sjekke om det er fremtid, nåtid eller fortid du skriver i - da skal det ikke være å!
Jeg bruker ofte en sjekkregel jeg lærte for mange år siden. Kan man bytte med det gammeldagse at skal det være Å. "Gå for å danse" ville vært "gå for at danse".

Photobscura
20-09-10, 22:32
Å grille, ja, men når du både skulle i bakken og grille, så beskriver du to handlinger. Jeg vil ikke si at det er godt språk, hehe, men jeg skjønner jo at det er muntlig.

vimsen85
20-09-10, 22:35
Ja. Måtte bare forsikre meg om at jeg ikke hadde misforstått hva som var infinitiv :O Det hadde vært ganske ille.

vimsen85
20-09-10, 22:39
Ooooh. Kom på et til språkspørsmål. Heter det apropo eller apropos og hvor kommer dette ordet fra? Tror jeg må skaffe en ordbok :p

Huldr
20-09-10, 22:44
Hehe, jeg og Frøy er ganske på linje når det kommer til språk :D. Jeg synes også det er veldig rart å skulle se ord som "pøbb" og "sørvis" brukt i seriøse sammenhenger, men igjen, moren min kan huske den gangen man begynte å skrive "sjåfør" i stedet for "chaffeur", så det har vel med hva man er vant til. Verre er det da å skrive champagne med sj, eller konjakk ... Hurr! Det er faktisk snakk om et direkte opprinnelsessted. Hva blir det neste? Oschlo?Hehe, ja, vi er det :D

Nå tok jeg det bort for å spisse innlegget mitt litt mer :p, men jeg er enig i at det er vanskelig å være konsekvent.

Ja, skjønner hva du mener. Reagerer alltid når noen skriver sjiraff. Kjipt og egentlig, men det har jeg faktisk skrevet selv. Så jeg kan vel ikke stå her å kaste stein i glasshus :P Men noe lærte jeg da på barneskolen. Aldri j forann i, y, ey og øy. Jeg er egentlig ganske dårlig i gramatikk da. Men er ikke grille i infinitiv? Eller er jeg på bærtur. Jeg liker veldig godt å plukke bær. Fint at man har denne tråden å spørre spørsmål om bærturene ;)Ja, og å (!) diskutere spørsmålene i, hehe :p

Jeg skriver kjipt selv. Det ser så rart ut med kipt ... :flau:

Men det er ikke lett det med og/å, jeg skjønner det. For eksempel ville det vært: "Jeg skal i bakken for å grille" (jfr eksempelet til Carisma).

Jeg bruker ofte en sjekkregel jeg lærte for mange år siden. Kan man bytte med det gammeldagse at skal det være Å. "Gå for å danse" ville vært "gå for at danse".Smart :ja:

vimsen85
20-09-10, 22:47
Jeg bruker ofte en sjekkregel jeg lærte for mange år siden. Kan man bytte med det gammeldagse at skal det være Å. "Gå for å danse" ville vært "gå for at danse".

Missa den her. Det var kjempelurt! Takk! :D

Photobscura
20-09-10, 22:48
Ooooh. Kom på et til språkspørsmål. Heter det apropo eller apropos og hvor kommer dette ordet fra? Tror jeg må skaffe en ordbok :p
Det heter apropos, men uttales apropo ;). Du trenger ikke ordbok, denne (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html)holder i evigheter! :D

Huldr
20-09-10, 22:51
Det heter apropos, men uttales apropo ;). Du trenger ikke ordbok, denne (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html)holder i evigheter! :DTo sjeler og én tanke :p

Apropos er fransk og betyr "til saken", dvs når du sier noe apropos, så sier du det fordi det har noe å gjøre med samtaleemnet på et eller annet vis. Er det totalt uten forbindelse med det det snakkes om, så er det malapropos.

vimsen85
20-09-10, 22:52
Det heter apropos, men uttales apropo ;). Du trenger ikke ordbok, denne (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html)holder i evigheter! :D

Tusen takk :D

vimsen85
20-09-10, 23:07
Jeg kjoper vanligvis BHer med spile under og det er det. Siden jeg er relativt formfull overst (C-cup) har jeg ikke sett hensikten med disse vatterte sakene eller BHer med alskens funksjoner. Dessuten er jeg litt sjenert og kunne aldri spurt personalet om hjelp til a plukke ut en BH.

Jeg er na blitt 44 ar og selv om jeg synes jeg har fine pupper enna sa kunne jeg godt tenke meg et lite loft. Ser at disse balkong-BHene (hvis det er det som er den rette benevnelsen) ser bra ut pa en del jenter som har mye mer slappe pupper enn jeg.

Sa sporsmalet er, hva slags BH er best for a lofte litt?

Jeg er en 85C.

Hanne

Det her svaret kommer litt sent. Og det er kanskje ikke relevant. Men uansett, hvis man skal til UK og har litt store bryster anbefaler jeg å få en tilpasset BH på bravissimo. De bruker ikke måleband, men prøver BH'ene på og passer på at de faktisk passer. www.bravissimo.com. Jeg ble målt på change en gang. Kranglet til og med med jenta som mente jeg måtte ha 85DD. Den passet på innerste hakket. Og etter at jeg hadde brukt den en stund ble den alt for stor. Og cupen var for liten. På Bravissimo fikk jeg en BH i 85FF og en i 80FF. De insisterer ikke på at BH'en er riktig selv om den ikke passer. Veldig hyggelige damer. I forskjellige fasonger også ;)

vimsen85
20-09-10, 23:11
To sjeler og én tanke :p

Apropos er fransk og betyr "til saken", dvs når du sier noe apropos, så sier du det fordi det har noe å gjøre med samtaleemnet på et eller annet vis. Er det totalt uten forbindelse med det det snakkes om, så er det malapropos.

:D Então, jeg har brukt det rett.

vimsen85
20-09-10, 23:14
Æææææh. Det var ikke dialekt. Men jeg kom ikke på det norske ordet. Então er kanskje samme som thus på engelsk. Eller muligens ikke. Men hva blir det på norsk?

Huldr
20-09-10, 23:33
Æææææh. Det var ikke dialekt. Men jeg kom ikke på det norske ordet. Então er kanskje samme som thus på engelsk. Eller muligens ikke. Men hva blir det på norsk?Hva slags språk er det da? :D Spansk? Portugisisk? Har ikke hørt det før, men det var jo stilig ;)

Huldr
20-09-10, 23:39
På norsk kan du jo si "Altså, jeg har brukt det rett" kanskje? :o Men det høres jo ikke fullt så triumferende og flott ut ...

vimsen85
20-09-10, 23:40
portugisisk. Har en lei tendens til å bruke ord fra både engelsk og portugisisk automatisk, uten å klare å komme på hva det er på norsk. Men jeg liker det ordet. Det er forklarende på en måte. Nei, klarte ikke å finne ordene for å forklare det på norsk en gang. ÆSJ!

Huldr
20-09-10, 23:43
portugisisk. Har en lei tendens til å bruke ord fra både engelsk og portugisisk automatisk, uten å klare å komme på hva det er på norsk. Men jeg liker det ordet. Det er forklarende på en måte. Nei, klarte ikke å finne ordene for å forklare det på norsk en gang. ÆSJ!Nå gremmer jeg meg for at jeg foreslo spansk, for jeg tenkte portugisk med en gang, men så ble jeg usikker :cool:

Man trenger noen flottenfeierske fremmedord her og der! Det bare krydrer språket, det.

Men det blir vel altså eller dermed, eller med et latinsk lånord, ergo. Hvis então er omtrent det samme som thus.

Cherry
20-09-10, 23:44
Absolutt. Det ein reagerer på da er sannsynlegvis latex som er eit vanleg tilvirkningsmateriale for slike og latex-allergi er slett ikkje uvanleg!

Det finst garantert latexfrie kondomar om du går på apoteket eller ei forretning med godt utvalg i slikt (t.d. Kondomeriet?) vil du sikkert få hjelp med allergifritt merke.

Lite klipp frå ung.no (http://www.ung.no/prevensjon/991_Kondomen.html):

Hmm, jaaa okei, man får begynne å fly rundt med sine egne kondomer da, uansett hvor løst og tøsete det virker når jenter har det i veska si :P

vimsen85
20-09-10, 23:45
På norsk kan du jo si "Altså, jeg har brukt det rett" kanskje? :o Men det høres jo ikke fullt så triumferende og flott ut ...

Ja, det ville jo bety nesten det samme. Men det er på en måte mer mening i então. Er ikke vant til å oversette fra portugisisk til norsk tydeligvis. Men nå har jeg sluttet å stille enkle spørsmål for å få enkle svar. På bærtur igjen :p

Men jeg har et spørsmål. Hvorfor klarer jeg ikke å legge meg tidlig? Jeg er et nattmenneske, men jeg er trøtt og jeg skal tidlig opp, så hvorfor sitter jeg her?

vimsen85
20-09-10, 23:46
Hmm, jaaa okei, man får begynne å fly rundt med sine egne kondomer da, uansett hvor løst og tøsete det virker når jenter har det i veska si :P

Pffff. Man skal ALLTID ha kondomer i veska. Er mange menn som ikke bryr seg. Man er ikke løs fordi man bryr seg om sin egen helse!

vimsen85
20-09-10, 23:47
Nå gremmer jeg meg for at jeg foreslo spansk, for jeg tenkte portugisk med en gang, men så ble jeg usikker :cool:

Man trenger noen flottenfeierske fremmedord her og der! Det bare krydrer språket, det.

Men det blir vel altså eller dermed, eller med et latinsk lånord, ergo. Hvis então er omtrent det samme som thus.

Ergo er ganske bra da. Det høres jo flott ut ;)

Photobscura
20-09-10, 23:48
Den ideen kan du bare legge igjen i femtitallet ;). Det er ingenting som er løst og tøsete med jenter som har kondomer i veska, det er derimot ansvarlig! Om det skulle være noe hold i en sånn idé, så betyr i tilfelle det at det er løst og tøsete at gutter har dong i lommeboka ;).

Cherry
20-09-10, 23:50
Den ideen kan du bare legge igjen i femtitallet ;). Det er ingenting som er løst og tøsete med jenter som har kondomer i veska, det er derimot ansvarlig! Om det skulle være noe hold i en sånn idé, så betyr i tilfelle det at det er løst og tøsete at gutter har dong i lommeboka ;).

*knis* Legge igjen i femtitallet. HAHA:D

Skal prøve på det altså, å legge igjen i femtitallet:p.

Carisma
20-09-10, 23:51
Man må ikke, men kan jo bare dra hjem hver til sitt ;)

Photobscura
20-09-10, 23:52
Man må ikke, men kan jo bare dra hjem hver til sitt ;)
Kjedelig.

Huldr
20-09-10, 23:54
Men jeg har et spørsmål. Hvorfor klarer jeg ikke å legge meg tidlig? Jeg er et nattmenneske, men jeg er trøtt og jeg skal tidlig opp, så hvorfor sitter jeg her?:lol: Det lurer jeg også på ...

vimsen85
20-09-10, 23:59
:lol: Det lurer jeg også på ...

Men blogget en gang om det og kom fram at det måtte være noe jeg hadde fra barnsben av. Snudde døgnet mitt første leveår og ga mamman min en fødselsdepresjon (stakkars, bare være oppe sammen med meg hele natta). Og etter det har det liksom alltid vært sånn. Heldig at alle mine forelesninger begynner etter klokka 12 :D Men skal på møte in the morning. Jaja. Artig på lavkarbo :p

Supera
21-09-10, 00:14
Jeg lærte på universitetet (NÅR jeg gikk på engelsk) at det faktisk ikke er ukorrekt å si for eksempel NÅR/DA om hverandre. Eller si ting som "they was" fordi folk snakker sånn. Og alle måter mennesker snakker er gramatisk korrekt. Men siden man som oftes bare studerer skriftspråk, blir slike regler opprettholdt. Det er vanskelig å begynne å studere ord- og setningsstruktur i muntelig språk. Poenget er at noen av disse tingene er estetiske ting. Hva som blir sett på som "finere". Men og/å og orddeling er alltid feil. Uansett. Orddeling er feil når man skriver dialekt og.
Muntlig er muntlig og skriftlig er skriftlig. Vi har veldig få normer for tale. Den eneste jeg kommer på er hvordan man uttaler tall, og den irriterer jeg meg grønn over at folk ikke kan. Tallordreformen fra 1951 (ja, 1951!) bestemte at blant annet at nå skal vi uttale tall med tieren først og så eneren. Altså trettito og ikke toogtredve. Når noen sier toogtredve til meg, så må jeg tenke meg om, fordi jeg instinktivt tenker at det er 23. Men det rare er at sier du det på tysk så trenger jeg ikke å tenke meg om.

Bare fordi noe sies betyr ikke at det er korrekt å skrive. F.eks. på min dialekt sier vi at man sitter MED vinduet når vi mener VED vinduet. Og så har vi egentlig å-ending på hunnkjønn her, og så sier de som regel o i stedet for u, og så har de bløte konsonanter, og så er det ingen r på slutten av verb. "Åm mårenen kjøyre me bossen te skulå å eg sidde på pudå mi me vinduet på siå a Jens". Jeg vil gjerne legge til at jeg har en forfinet dialekt, så jeg snakker ikke fullt så grautmål som dem. :geip:

Jeg tror jeg irriterer meg over dialektskriving minst like mye som du irriterer deg over orddelingsfeil. Og ja, jeg irriterer meg over orddelingsfeil også. Og og/å når/da hun/henne og slikt. Men så er jeg litt nazi på slikt...
Aldri j forann i, y, ey og øy.
Jippi! :geip: Ingen regler uten unntak. :geip:

Carisma
21-09-10, 00:19
"Åm mårenen kjøyre me bossen te skulå å eg sidde på pudå mi me vinduet på siå a Jens".
Også sier de "rundt forbi" der borte. DET gir meg the creeps! :D Det finnes ikke noe som heter rundt forbi, dessuten er det helt ulogisk!

vimsen85
21-09-10, 00:22
Muntlig er muntlig og skriftlig er skriftlig. Vi har veldig få normer for tale. Den eneste jeg kommer på er hvordan man uttaler tall, og den irriterer jeg meg grønn over at folk ikke kan. Tallordreformen fra 1951 (ja, 1951!) bestemte at blant annet at nå skal vi uttale tall med tieren først og så eneren. Altså trettito og ikke toogtredve. Når noen sier toogtredve til meg, så må jeg tenke meg om, fordi jeg instinktivt tenker at det er 23. Men det rare er at sier du det på tysk så trenger jeg ikke å tenke meg om.

Bare fordi noe sies betyr ikke at det er korrekt å skrive. F.eks. på min dialekt sier vi at man sitter MED vinduet når vi mener VED vinduet. Og så har vi egentlig å-ending på hunnkjønn her, og så sier de som regel o i stedet for u, og så har de bløte konsonanter, og så er det ingen r på slutten av verb. "Åm mårenen kjøyre me bossen te skulå å eg sidde på pudå mi me vinduet på siå a Jens". Jeg vil gjerne legge til at jeg har en forfinet dialekt, så jeg snakker ikke fullt så grautmål som dem. :geip:

Jeg tror jeg irriterer meg over dialektskriving minst like mye som du irriterer deg over orddelingsfeil. Og ja, jeg irriterer meg over orddelingsfeil også. Og og/å når/da hun/henne og slikt. Men så er jeg litt nazi på slikt...

Jippi! :geip: Ingen regler uten unntak. :geip:

Hihihi. Men nå har jeg vært flink (håper jeg) og holdt meg til bokmål. Burde det hele tiden. Merker at dialektskriving ødelegger språket mitt. Men det føles mer naturlig. Og så syns jeg det er kos med dialekter. Og du har kul dialekt! Men poenget mitt var; orddeling er faktisk feil uansett om man skriver standarisert eller dialekt. Men det er kanskje ulogisk siden det ikke finnes standar for å skrive dialekt. Men ordene er jo ikke delt på dialekt mer enn i standar språk. Meina du ka æ forstår?

Men nå har jeg fullstendig kuppet denne tråden. Jeg skal være flink. Prøve å skrive korrekt. Og prøve å sove og.