View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

langaard
07-04-14, 17:53
Noen som vet om dette fotballaget Ken Hallstensen orger med fremdeles spiser lavkarbo??

Ja :)

nellie
07-04-14, 18:14
Ja, han holder på med Strømsgodset og Odd. De spiser lavkarbo, IKKE i nærheten av ketogent.

Kanutten
07-04-14, 18:29
Ja :)

Ja, han holder på med Strømsgodset og Odd. De spiser lavkarbo, IKKE i nærheten av ketogent.

Tusen takk!! Lavkarbo uten ketogent er helt greitt, med da under 150 karber??

nellie
07-04-14, 18:30
Tusen takk!! Lavkarbo uten ketogent er helt greitt, med da under 150 karber??

Ja, under 150.

Kanutten
07-04-14, 18:32
Ja, under 150.

Takker!!

Photobscura
07-04-14, 19:16
Jah ... Da har jeg prøvd å fjerne gammel rødvinsflekk med potetmel, som sagt. Det er på bunadsvesten min, som er i rød ull (og åtti år gammel ...). Mye ble borte, men det er en skygge igjen. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å få vekk resten ...? Har lest tips om både hvitvin, hvitvinsedikk og sitron, men redd det vil bleke stoffet.

smgj
07-04-14, 19:55
Jah ... Da har jeg prøvd å fjerne gammel rødvinsflekk med potetmel, som sagt. Det er på bunadsvesten min, som er i rød ull (og åtti år gammel ...). Mye ble borte, men det er en skygge igjen. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å få vekk resten ...? Har lest tips om både hvitvin, hvitvinsedikk og sitron, men redd det vil bleke stoffet.
Sitron er skånsomt.

Det som er til felles med hvitvin, hvitvinseddik, eddik og sitron er syre... Det er syre og enzymer som fungerer best til fruktflekker, og rødvin regnes som en frukt(-syre).

Jeg har hatt god erfaring (på heklet bomullsduk) med syre for å fjerne rødvin, men de siste restene tok jeg med BioShout flekkfjerner. Den har virket VELDIG bra på fruktflekker (inklusive kirsebærsprut på hvit twill) for meg. Men den er vankskelig å finne nå, vet ikke om den er på det norske markedet lenger (sist kjøpte jeg i Sverige).
http://www.scjohnson.se/nqcontent.cfm?a_id=8040

Photobscura
07-04-14, 19:57
Så det vil ikke virke blekende på rød ull, mener du? Og sitron vil være beste av disse tre alternativene?
Jeg vet svigermor har en flekkfjerner spesielt til rødvinsflekker, men er skeptisk med tanke på eventuell bleking.

smgj
07-04-14, 20:20
Jeg tør ikke mene der ... For det kommer veldig an på hva som er brukt for å farge den røde ulla ...

Photobscura
07-04-14, 20:23
Jeg tør ikke mene der ... For det kommer veldig an på hva som er brukt for å farge den røde ulla ...

Ser den, og jeg aner ikke. Bunaden er sydd en gang i siste halvdel av 30-tallet, så det er ikke så godt å si.
Nå sier en venninne at jeg skal gni det inn med zalo, og la det ligge over natten før jeg går forsiktig over med fuktig klut. Kan vel ikke skade å prøve? (Mener forresten jeg har fått tips om det før, hvorfor jeg ikke har kommet så langt som til å prøve å fjerne denne flekken før nå, er jo et mysterium i seg selv ...)

Mens jeg først er her i tråden, så lurer jeg på om det finnes fisketråd som er tynn nok til å kunne brukes som sytråd? Har sydd på perlepynt med nylontråd på brystkluten, men det er altså alltid noen som ryker ...

smgj
07-04-14, 20:31
Ser den, og jeg aner ikke. Bunaden er sydd en gang i siste halvdel av 30-tallet, så det er ikke så godt å si.
Nå sier en venninne at jeg skal gni det inn med zalo, og la det ligge over natten før jeg går forsiktig over med fuktig klut. Kan vel ikke skade å prøve? (Mener forresten jeg har fått tips om det før, hvorfor jeg ikke har kommet så langt som til å prøve å fjerne denne flekken før nå, er jo et mysterium i seg selv ...)

Mens jeg først er her i tråden, så lurer jeg på om det finnes fisketråd som er tynn nok til å kunne brukes som sytråd? Har sydd på perlepynt med nylontråd på brystkluten, men det er altså alltid noen som ryker ...
Zalo kan bleke farge like mye, altså... Og siden det er så hardt på fett så hadde jeg vært skeptisk på å bruke det på ull. :o

Og ja, det finnes så tynn sene. Men om den er sterkere enn nylontråden er ikke godt å si. Sannsynligvis er de perlene som løsner skarpe "i kanten".

Photobscura
07-04-14, 20:39
Jepp, de er skarpe i kanten, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få det til å holde ... Hmmm ...
Ok, så Zalo kan også bleke? Satan, altså. Jeg kan jo forsåvidt prøve ytterst i hjørnet på bringekluten, som er i samme stoff, og uansett er helt skjult av vestkanten.

Cyan
07-04-14, 21:06
Tørrflue-sene får du veldig tynn, og de tåler mye - både kilo og skarpe kanter. Skader ikke å prøve.

Kanutten
07-04-14, 21:24

Eller du kan dra på apoteket å kjøpe nonresobare suturer. De er med nål og de er tynne og sterke. Du trenger kanskje en pinsett... med mindre du er like nærsynt som meg. :p

kloppsi
07-04-14, 21:27
Tips mot dotter i ørene? Har slitt med dette daglig i over et år... Skal til Øre nese hals- lege, men hvordan overleve i mellomtiden? :)

Photobscura
07-04-14, 21:28
Oki! Tester tørrfluesener! Får vel kjøpt på typ XXL og sånn?

Kanutten
07-04-14, 21:34
Tips mot dotter i ørene? Har slitt med dette daglig i over et år... Skal til Øre nese hals- lege, men hvordan overleve i mellomtiden? :)

Velkommen i klubben! Jeg har slitt med dette i ca 30 år. Si ifra hvis du får en god løsning!

Dette er veldig slitsomt. Jeg bruker nesespray og blåser ut luft ved å holde for nesa, det hjelper... i to min... maks...

Håper du finner løsninger og viderebringer!! :klem:

kloppsi
07-04-14, 21:38
Velkommen i klubben! Jeg har slitt med dette i ca 30 år. Si ifra hvis du får en god løsning!

Dette er veldig slitsomt. Jeg bruker nesespray og blåser ut luft ved å holde for nesa, det hjelper... i to min... maks...

Håper du finner løsninger og viderebringer!! :klem:

Haha.. så jeg er ikke alene?? Jeg får innimellom øresus, samt ørene er ikke synkroniserte. Hvis jeg blåser ut så får jeg "dobbel-dott". ;)

Sanney
07-04-14, 21:44
slet med det i over 15 år, de siste par årene har det ikke vært så ille. får det veldig lett i tunneller og slikt fremdeles men absolutt minimalt i forhold til hvordan det har vært.. tidligere gikk jeg rundt å gapte hele tiden, må ha sett ut som jeg kjeda meg no voldsomt..
har vel egentlig bare blitt mildere av seg selv så vidt jeg vet.

kloppsi
07-04-14, 21:51
slet med det i over 15 år, de siste par årene har det ikke vært så ille. får det veldig lett i tunneller og slikt fremdeles men absolutt minimalt i forhold til hvordan det har vært.. tidligere gikk jeg rundt å gapte hele tiden, må ha sett ut som jeg kjeda meg no voldsomt..

Så ingen quick fix? Mannen sier at jeg likner på en gullfisk

Sanney
07-04-14, 22:10
mulig det er det, men jeg gikk så vidt jeg vet ikke til legen med det. var ikke så ille at jeg hadde vondt, mere at jeg hørte mindre og det var ubehagelig så jeg gikk og prøvde å utligne hele tiden. til slutt ble jeg så vant at jeg egentlig ikke merket det, og at det begynte å gå over...

Cyan
07-04-14, 22:35
Oki! Tester tørrfluesener! Får vel kjøpt på typ XXL og sånn?
Ja, de har fiskeavdeling i hvert fall. Vet ikke utvalget på fluefiskeutstyr der, men har da sett tørrfluer der så da har de nok tørrflue-sene også.

Photobscura
07-04-14, 22:53
Ja, de har fiskeavdeling i hvert fall. Vet ikke utvalget på fluefiskeutstyr der, men har da sett tørrfluer der så da har de nok tørrflue-sene også.

Ok! Skal sjekkes ut!

Lemen
08-04-14, 00:17

Mamma bruker en sterk brodertråd når hun fester perler på bunaden. Hun broderte ikke mindre enn 3 bunader, med masse perler i fjor (og har brodert flere før.) Om du ikke finner fiskesen som passer, så gi meg et lite vink så skal jeg høre med mamma om merke og trådtykkelse. Vi diskuterte dette med hvor godt perlene satt i fjor mens hun holdt på med bunadene, og at hun valgte en annen tråd enn det som er vanlig, fordi denne er mye sterkere. :)

Vibeke-67
08-04-14, 00:18

Faren min gikk til legen med dette, og fikk noen tabletter som skulle løse opp dettende. Tok tablettene i noen uker, og rottene forsvant!

Photobscura
08-04-14, 00:20
Mamma bruker en sterk brodertråd når hun fester perler på bunaden. Hun broderte ikke mindre enn 3 bunader, med masse perler i fjor (og har brodert flere før.) Om du ikke finner fiskesen som passer, så gi meg et lite vink så skal jeg høre med mamma om merke og trådtykkelse. Vi diskuterte dette med hvor godt perlene satt i fjor mens hun holdt på med bunadene, og at hun valgte en annen tråd enn det som er vanlig, fordi denne er mye sterkere. :)

Å, takk! Veldig fint om du spør! Er fortsatt halvannen måned til 17. mai. :) Grunnen til at jeg spurte om fiskesene, var at moren min foreslo det. Har vært litt rådvill. :o

Lemen
08-04-14, 00:27
Å, takk! Veldig fint om du spør! Er fortsatt halvannen måned til 17. mai. :) Grunnen til at jeg spurte om fiskesene, var at moren min foreslo det. Har vært litt rådvill. :o

Da skal jeg spørre i morgen når jeg skal på besøk. :)

Kanutten
08-04-14, 05:55

Sambo kaller meg Guppy... :rolleyes: Jeg har vært hos en tysk ønh og han sa det skyldtes trange ganger mellom svelg og øre. I tyskland setter de stenter i denne gangen når det blir for trangt; norge har ikke snust på ideen en gang. :(

Photobscura
08-04-14, 05:59
Da skal jeg spørre i morgen når jeg skal på besøk. :)

Tusen takk! :D

kloppsi
08-04-14, 06:38
Faren min gikk til legen med dette, og fikk noen tabletter som skulle løse opp dettende. Tok tablettene i noen uker, og rottene forsvant!

Takk, har gått på Rinexintabletter halve livet, uten at det har hjulpet.. Fant ut at ønh legen jeg skal til nå, er samme jeg gikk til da jeg var liten. Da fikk min mor beskjed om at jeg hadde stressnakke, ikke øreproblemer..

smgj
08-04-14, 07:06
Haha.. så jeg er ikke alene?? Jeg får innimellom øresus, samt ørene er ikke synkroniserte. Hvis jeg blåser ut så får jeg "dobbel-dott". ;)
Jeg ble kvitt dette da jeg kvittet meg med mel... Så for meg hang det faktisk sammen med veldig små ødemer over det hele som følge av matintoleranse. Jeg er nok naturlig "trang" i ørene og dermed slo det veldig ut der. (Og det er jo så merkbart der.) Jeg hadde også problemer med å skille det å puste gjennom munn og nese - det merket jeg veldig godt endret seg fordi jeg også begynte med dykking omtrent samtidig, og der er det litt vesentlig at du vet hva du puster gjennom når, og at svaret ikke er "begge" og "samtidig". :D

Jepp, de er skarpe i kanten, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få det til å holde ... Hmmm ...
Ok, så Zalo kan også bleke? Satan, altså. Jeg kan jo forsåvidt prøve ytterst i hjørnet på bringekluten, som er i samme stoff, og uansett er helt skjult av vestkanten.
Kan du ikke prøve sitron der også? Jeg har mer tro på sitron(fruktsyre) mot rødvin enn såpe... Og såpe kan i verste fall fiksere. Eventuelt snakk med et renseri.
Eventuelt ... om du kan prøve kokende melk? Det farger iallfall ikke og fikserer heller ikke flekken...
http://www.klikk.no/bolig/rengjoring/article822770.ece
Ellers foreslår snl glyserol...
http://snl.no/flekkfjerning

Photobscura
08-04-14, 07:22
Mulig det blir renseri likevel ... Prøvde zalo, da den ikke bleka noe. Men flekken fløt ut, og jeg skrubba først forsiktig i fibrenes retning med en mikrofiberklut, så liiitt bedre ut, så jeg skylte ut såperestene under kaldt vann, og så strødde jeg på enda en runde med potetmel, i håp om å eventuelt få ut siste rest. Men jeg vet ikke hvor sterk jeg er i trua. Vet ikke om jeg tør å gjøre noe mer om dette ikke funker, så får det heller gå en 500-lapp til rens. Er tross alt billigere enn å kjøpe ny. (Som uansett ikke er noe stas mot et arveplagg. :o)

Carisma
08-04-14, 09:49
Tok tablettene i noen uker, og rottene forsvant!
:lol::lol: Jeg vil ha sånne tabletter!

Vibeke-67
08-04-14, 10:58
:lol::lol: Jeg vil ha sånne tabletter!
Ja ikke sant! Kjipt med rotter i ørene ass.

Carisma
08-04-14, 11:07
Ja ikke sant! Kjipt med rotter i ørene ass.
Ja, den er ny! Kjenner en som våknet med ei mus i ferd med å laga boso i hånda hans en gang, men...

kennygirl
08-04-14, 18:01
Er det vanlig med hjertebank når en har influensa?

Kitt
08-04-14, 18:12
Det er i hvert fall ikke uvanlig. Følger det med brystsmerter, nummenhet, kvalme og svimmelhet er det 113 neste!:eek:

Photobscura
08-04-14, 18:12
Om du har blitt dehydrert kan du nok få litt hjertebank. Jeg kan få det av enten magnesium- eller kalsiummangel.

Photobscura
08-04-14, 18:14
Ok, forhåpentligvis det siste bunadsspørsmålet på en stund. :p
Jeg har nå lagt vesten i kaldt vann i et par timer (etter tips fra et par damer på et renseri, for å være sikker på at all såpen kommer ut av stoffet). Nå lurer jeg på: Hva er den beste måten få ut overflødig vann på? Jeg kan jo ikke akkurat begynne å vri den ...?! Funker det bare å klemme forsiktig ut det jeg kan, og henge den opp over en servant, eller noe?

Lillemy71
08-04-14, 18:23
Ok, forhåpentligvis det siste bunadsspørsmålet på en stund. :p
Jeg har nå lagt vesten i kaldt vann i et par timer (etter tips fra et par damer på et renseri, for å være sikker på at all såpen kommer ut av stoffet). Nå lurer jeg på: Hva er den beste måten få ut overflødig vann på? Jeg kan jo ikke akkurat begynne å vri den ...?! Funker det bare å klemme forsiktig ut det jeg kan, og henge den opp over en servant, eller noe?

For å begynne med den rødvinsflekken, det jeg alltid fikk beskjed om da jeg var i USA var å alltid ha club soda tilgjengelig og tømme på slike flekker. Det ville på en måte bruse opp rødvinen også skulle man dabbe/dytte med ren tørr klut for å få vekk flekk og dette skal ikke være skadelig for diverse fibre.

Når det gjelder tørking vil jeg anbefale deg å klemme (ikke vri) så mye vann ut som du klarer. Legg deretter veste innimellom to tørre håndkle og vri litt forsiktig (evt bare klemme mer), heng deretter opp og legg håndkledene under dersom det fortsatt drypper for å slippe vanndammer overalt. Ikke greit når man har lite bad, men det står jo ikke på så lenge. Eller om du har mulighet til å henge over vask/vaskevannsfat er jo det også en mulighet, legg gjerne håndkle under for det så slipper du klikke av dryppelyden :D

kennygirl
08-04-14, 18:27
Det er i hvert fall ikke uvanlig. Følger det med brystsmerter, nummenhet, kvalme og svimmelhet er det 113 neste!:eek:

Om du har blitt dehydrert kan du nok få litt hjertebank. Jeg kan få det av enten magnesium- eller kalsiummangel.

Takk for svar. Er ikke flink å drikke nok, så da blir mye vann løsningen :-)

Photobscura
08-04-14, 18:32
For å begynne med den rødvinsflekken, det jeg alltid fikk beskjed om da jeg var i USA var å alltid ha club soda tilgjengelig og tømme på slike flekker. Det ville på en måte bruse opp rødvinen også skulle man dabbe/dytte med ren tørr klut for å få vekk flekk og dette skal ikke være skadelig for diverse fibre.

Når det gjelder tørking vil jeg anbefale deg å klemme (ikke vri) så mye vann ut som du klarer. Legg deretter veste innimellom to tørre håndkle og vri litt forsiktig (evt bare klemme mer), heng deretter opp og legg håndkledene under dersom det fortsatt drypper for å slippe vanndammer overalt. Ikke greit når man har lite bad, men det står jo ikke på så lenge. Eller om du har mulighet til å henge over vask/vaskevannsfat er jo det også en mulighet, legg gjerne håndkle under for det så slipper du klikke av dryppelyden :D
Takk og pris ser det ut til at rødvinsflekken er borte ...! Men sånn til senere: Ikke kombinere rødvin og skjør gammel bunad, og om så, ikke "glem" flekken i ti måneder. :cool:

Ellers - takk for tips! Det med to håndklær er jo egentlig logisk, er jo alltid det jeg gjør med ferdigstrikkede ullplagg etter vask. :)
Jeg har mulighet til å henge den over ei skapdør over kjøkkenvasken. Om jeg gjør det før jeg legger meg, har den vel sannsynligvis sluttet å dryppe til i morgen.

Lillemy71
08-04-14, 18:53
Er det bare jeg som husker helt feil eller diskuterte vi denne berømmelige rødvinsflekken rett etter at du fikk den i fjor? :D Synes bare å huske at jeg kom med det clubsoda rådet til deg før, men det kan jo være i en annen sammenheng. Vi er vel rødvinsdrankere begge to :D:p;)

Photobscura
08-04-14, 19:15
Er det bare jeg som husker helt feil eller diskuterte vi denne berømmelige rødvinsflekken rett etter at du fikk den i fjor? :D Synes bare å huske at jeg kom med det clubsoda rådet til deg før, men det kan jo være i en annen sammenheng. Vi er vel rødvinsdrankere begge to :D:p;)

Jo ... :flau: Det var vel et par tre måneder etter det også, forsåvidt ... Jeg har svart belte i prokrastinering, rett og slett. :rolleyes: Men NÅ er det i alle fall gjort!
Da gjenstår det bare å reparere perlebroderi og å sy inn beltet og vesten. Skal prøve å få gjørt det før natt til 17. mai. :p

kloppsi
08-04-14, 19:37
Jeg ble kvitt dette da jeg kvittet meg med mel... Så for meg hang det faktisk sammen med veldig små ødemer over det hele som følge av matintoleranse. Jeg er nok naturlig "trang" i ørene og dermed slo det veldig ut der. (Og det er jo så merkbart der.) Jeg hadde også problemer med å skille det å puste gjennom munn og nese - det merket jeg veldig godt endret seg fordi jeg også begynte med dykking omtrent samtidig, og der er det litt vesentlig at du vet hva du puster gjennom når, og at svaret ikke er "begge" og "samtidig". :D

Meget interessant.. Dette noterer jeg meg hvis ørelegen ikke finner ut av det :)
Takk!!

Kanutten
08-04-14, 19:55

Takker! Skal sjekke det med maten for jeg blir alltid tettere etter lunsj. Jeg spiser brødmat da, men det er lavkarbo og glutenfritt. Angående dykking så hadde jeg alltid mye trøbbel med å gå ned siden jeg fikk så vanvittig vondt i ørene og i ansiktet. Med da jeg endelig kom ned var det fantastisk! Oog enda bedre ble det da jeg kom opp igjen for da hadde all gørra fra bihuler etc kommet ut grunnet trykkendringen. Hadde perfekt pust ett par dager etter hvert dykk..... før det tetnet til igjen....

Kanutten
08-04-14, 20:11
Tar man mannens etternavn eller ei ved giftemål? Jeg vil gjerne ta sambos navn, men det blir jo så sabla mye arbeide! :eek:

Photobscura
08-04-14, 21:10
Ok, da. Et bunadsspørsmål til. :p
Hvor mye koster det sånn omslagsvis å ta inn en bunad? Er i all hovedsak vesten som har blitt for stor. Akkurat nå tror jeg bare at jeg skal gjøre en midlertidig søm, i tilfelle jeg går ned mer, og heller se an igjen senere, men greit å vite sånn ca hvor mye det koster.

Lava
08-04-14, 21:50
Tar man mannens etternavn eller ei ved giftemål? Jeg vil gjerne ta sambos navn, men det blir jo så sabla mye arbeide! :eek:

Er ikke det bare å skrive på papirene før giftermålet da? Hvor man skriver hva den enkelte skal hete etterpå? Tror det var slik da jeg giftet meg for mange år siden..

Kanutten
08-04-14, 21:52
Er ikke det bare å skrive på papirene før giftermålet da? Hvor man skriver hva den enkelte skal hete etterpå? Tror det var slik da jeg giftet meg for mange år siden..

Alt av bankkort må endres, sertifikat, pass ++ :o

Lava
08-04-14, 21:52
Og så lurer jeg på om noen har vært der hvor hormonspiralen begynner å miste virkning, og hvordan det forløp seg. Merker verk i mage/rygg som ved mens, og små spotter..

vet den er på vei til å ikke virke, og har planlagt å ta den ut for å ha kontroll på menopause osv.

Men, hvor lang tid tar det før mens er i gang igjen? :confused:

Kanutten
08-04-14, 21:53

Det var ikke noe navnendreskjema med da vi var hos presten. Det var kun bosted etter vielsen som måtte skrives.

nellie
08-04-14, 21:54
Noen students som kan fortelle meg hvordan jeg refererer (altså skriver referanse i teksten) ifra et kapittel med FLERE forfattere, i ei bok med FLERE redaktører? Da snakker vi 4 forfattere og 3 redaktører. http://hiof.no/nor/biblioteket/hvordan-skrive-oppgave_/referanseteknikk/apa-referanseveiledning

Lava
08-04-14, 22:05
Alt av bankkort må endres, sertifikat, pass ++ :o

Ja det tenkte jeg ikke på.. men det må til om du ønsker hans navn,. Jeg tok hans navn, og byttet tilbake til pikenavn etter skilsmissen. Går så greit så :p

Jeg mener vi skrev på ett papir hos presten, men er ikke helt sikker..

TrillTrall
08-04-14, 22:09
Det var ikke noe navnendreskjema med da vi var hos presten. Det var kun bosted etter vielsen som måtte skrives.

Nå er det 16 år siden jeg giftet meg, men mener bestemt at det på ett av papirene fra presten (eller var det fylkesmannen?) var et punkt med "Navn etter giftermålet" eller noe sånt, der man kunne fylle inn dersom man ønsket å ta partnerens etternavn. Men alt annet måtte man gjøre selv da - bankkort, bibliotekkort, pass, førerkort osv.

Det første jeg gjorde da vi ble enige om å skilles var å fjerne hans navn fra mitt igjen. Om jeg skal gifte meg på nytt (og det håper jeg!) blir det ikke aktuelt å endre navn en gang til for min del, jeg er TrillTrall Xelsen og sånn er det med den saken. :)

vaskeklut
08-04-14, 22:09
Noen students som kan fortelle meg hvordan jeg refererer (altså skriver referanse i teksten) ifra et kapittel med FLERE forfattere, i ei bok med FLERE redaktører? Da snakker vi 4 forfattere og 3 redaktører. http://hiof.no/nor/biblioteket/hvordan-skrive-oppgave_/referanseteknikk/apa-referanseveiledning

kommer an på hvilken stil du skriver i. sjekk her (http://www.ntnu.no/viko/oppgave) om du finner noe matnyttig!

TrillTrall
08-04-14, 22:11

Jeg fjernet spiralen etter ett år eller noe sånt (for å steriliseres) og et par dager etter fjerning fikk jeg det jeg i ettertid bare kaller "alle mensers mor", trodde ikke det var mulig å blø så mye! Varte vel en liten uke og 3 uker etter det gikk jeg rett inn i normal syklus.

nellie
08-04-14, 22:15
kommer an på hvilken stil du skriver i. sjekk her (http://www.ntnu.no/viko/oppgave) om du finner noe matnyttig!

Tror jeg linker til stilen?

vaskeklut
08-04-14, 22:16
Tror jeg linker til stilen?

Ser ut som det er APA - det jeg linker til lister opp bl.a APA-stil og referanser der :)

Lava
08-04-14, 22:17
Jeg fjernet spiralen etter ett år eller noe sånt (for å steriliseres) og et par dager etter fjerning fikk jeg det jeg i ettertid bare kaller "alle mensers mor", trodde ikke det var mulig å blø så mye! Varte vel en liten uke og 3 uker etter det gikk jeg rett inn i normal syklus.

ok, takk. Men da ventet du ikke til spiralen var "helt oppbrukt" ? Jeg planlegger å vente til høsten, minst med å ta den ut. Trenger ikke å hindre graviditet, men syns det er fint å slippe ha mens :)

Ziltoidia
08-04-14, 22:19
Jeg snakker nesten flytende APA nå :p Men pleier allikevel å "jukse" ved å søke på boka/artikkelen/referansen, finne den på google scholar og sitere den der. :D

Kanutten
08-04-14, 22:25
Og så lurer jeg på om noen har vært der hvor hormonspiralen begynner å miste virkning, og hvordan det forløp seg. Merker verk i mage/rygg som ved mens, og små spotter..

vet den er på vei til å ikke virke, og har planlagt å ta den ut for å ha kontroll på menopause osv.

Jeg kuttet ut hormonspiralen og ble sterilisert. Mensen kom ikke før etter ca 2.5 måned. Det psykiske var borte sier de rundt meg, men alle vondter jeg pleide ha før mens før jeg ble gravid kom tilbake. Skikkelig tannverk i hele kroppen.... Men det er verdt det!!

Marella77
08-04-14, 22:35
HYPNOSE

Er det noen som har prøvd Hypnose for å bli kvitt søtsuget? Og virket det eventuelt?

Jeg har snakka med en del folk som har prøvd hypnose for å slutte å røyke, og de sier det funker veldig bra. Likheten er jo at både sukker og nikotin kan føre til en form for avhengighet, og noe man forbinder med kos og avslapning. Det er noe jeg selv vurderer den dagen jeg skal slutte, ettersom jeg vet jeg er mer emosjonelt enn fysisk avhengig av røyk. Dog er det jeg har hørt at den psykiske/følelsesmessige avhengigheten forsvinner, men at det fysiske behovet fortsatt kan være der. Om det er overførbart med sukker på det punktet, vet jeg ikke. Du kan jo ringe en som driver med hypnoseterapi og spørre om dette er en ting vedkommende kan hjelpe deg med?!

jeg sluttet å røyke med homeopati faktisk. Tok noen pille for noe helt annet, trettehet tror jeg (og det hjap ikke mot tretteheten da, siden årsaken var insulinresistens og PCOS ;)), med den kosekvensen at neste gang jeg tok en røy, smakte det som å spise tørr aske. Helt forjævlig. Jeg røykte ikke så mye, ca 10 stykk i uka, men merket godt dette at suget var der i lang tid. Men det frister jo ikke å spise aske. Jeg prøvde tre ganger.

Tusen takk for svar!! Jeg tenker at om det funker, burde vel alle være slanke? Skeptisk men fristet til å prøve det!

Lava
08-04-14, 22:46
Jeg kuttet ut hormonspiralen og ble sterilisert. Mensen kom ikke før etter ca 2.5 måned. Det psykiske var borte sier de rundt meg, men alle vondter jeg pleide ha før mens før jeg ble gravid kom tilbake. Skikkelig tannverk i hele kroppen.... Men det er verdt det!!

Takk for svar!
Jeg er for gammel til å få ny hormonspiral, og skal derfor ta den ut etterhvert. Sterilisering er nok ikke nødvendig, da jeg blir 50 neste år :eek: lol

Jeg får se hvordan det går i sommer. Vet at jeg kan ha den så lenge jeg vil, men har liksom lyst å få mens igjen for å se når det stopper opp naturlig. Min mor var 53, da hun stoppet, og dette er noe jeg kanskje kan ha nytte av å vite både for egen del, og mine døtre.

Så får jeg heller styre med diverse utstyr noen år. :cool:

nellie
08-04-14, 22:50
Ser ut som det er APA - det jeg linker til lister opp bl.a APA-stil og referanser der :)

Saken er at jeg har sjekket hvordan det skal gjøres. Men da fått beskjed om at jeg har gjort feil. Derfor hadde det vært kjekt med et litt mer konkret svar.:)

TrillTrall
08-04-14, 22:51
ok, takk. Men da ventet du ikke til spiralen var "helt oppbrukt" ? Jeg planlegger å vente til høsten, minst med å ta den ut. Trenger ikke å hindre graviditet, men syns det er fint å slippe ha mens :)

Nei, jeg fikk ikke lov av legene å få flere barn (var såpass sammenlappet etter to fødsler med blærefremfall og greier at jeg kunne risikere å revne fra A til Å bare ved et nytt svangerskap, selv med keisersnitt...) så da var sterilisering bedre enn å stappe kroppen full av kunstige hormoner. Har ikke angret ett sekund! :) Jeg var 34 år da.

vaskeklut
08-04-14, 22:55
Saken er at jeg har sjekket hvordan det skal gjøres. Men da fått beskjed om at jeg har gjort feil. Derfor hadde det vært kjekt med et litt mer konkret svar.:)

Om du har sjekket hvordan det skal gjøres og skolen din sier det er feil så må du gå til de og spørre om hvordan det skal gjøres i følge de. Dersom ikke retningslinjene som finnes stemmer eller hva det nå er de mener. Beklager at jeg ikke kunne gi deg et konkret svar. Jeg har alltid fulgt retningslinjene jeg linka til og aldri fått korreksjon.

Lava
08-04-14, 22:56
Nei, jeg fikk ikke lov av legene å få flere barn (var såpass sammenlappet etter to fødsler med blærefremfall og greier at jeg kunne risikere å revne fra A til Å bare ved et nytt svangerskap, selv med keisersnitt...) så da var sterilisering bedre enn å stappe kroppen full av kunstige hormoner. Har ikke angret ett sekund! :) Jeg var 34 år da.

Ok, jeg har hatt 3 keisersnitt, og spurte dem om å sjekke etter 3. mann, hvordan det stod til :D De sa jeg kunne få èn til.

Dèt var mest for å sikre meg mot evt å måtte ta det bort.. revnet godt med første, og hvis jeg hadde født etter det, kunne vi dødd begge to.
Jeg skal ikke ha flere barn, men vil ha litt kontroll, som du ser jeg skrev tidligere.

Klokt valg fra din side! Synd det skjedde, men slik er livet noen ganger :klem:

nellie
08-04-14, 22:57
Om du har sjekket hvordan det skal gjøres og skolen din sier det er feil så må du gå til de og spørre om hvordan det skal gjøres i følge de. Dersom ikke retningslinjene som finnes stemmer i følge de. Beklager at jeg ikke kunne gi deg et konkret svar.

Jeg har tydeligvis misforstått da, trur eg.:)

Vibeke-67
08-04-14, 23:02

Sjekk her Nellie, her finner du svaret på alt om referering.

http://sokogskriv.no/kildebruk-og-referanser/

Vibeke-67
08-04-14, 23:09

Litt mer utfyllende svar fra meg, leste de andre sine svar nå.
Du må tenke todelt her, først må du tenke hvordan referer med flere forfattere i et kapittel, så tenker du flere redaktører.
Om jeg husker rett skal alle forfatterne (ikke redaktørene) refereres FØRSTE gangen i teksen. Etter dette skriver du bare første etternavn et. Al. I teksten.
Bak i referanselisten skriver du fullt etternavn pluss initialene på alle forfatterne av kapittelet. Redaktørene skriver du med initialene først, før etternavnene.
Hvis du fortsatt lurer er du hjertelig velkommen til å sende meg selve referansen på PM så skal jeg hjelpe deg.

nellie
Sjekk her Nellie, her finner du svaret på alt om referering.

http://sokogskriv.no/kildebruk-og-referanser/

Ja, jeg har gjort det som står der serru.. Dersom kilden har 3-5 forfattere, skal alle oppgis ved første henvisning. Senere oppgir du kun førsteforfatter etterfulgt av et al.

Men fått kommentar på at det er feil..

De kunne latt være å skifte referansestil det siste året, synes jeg.:o

nellie
Litt mer utfyllende svar fra meg, leste de andre sine svar nå.
Du må tenke todelt her, først må du tenke hvordan referer med flere forfattere i et kapittel, så tenker du flere redaktører.
Om jeg husker rett skal alle forfatterne (ikke redaktørene) refereres FØRSTE gangen i teksen. Etter dette skriver du bare første etternavn et. Al. I teksten.
Bak i referanselisten skriver du fullt etternavn pluss initialene på alle forfatterne av kapittelet. Redaktørene skriver du med initialene først, før etternavnene.
Hvis du fortsatt lurer er du hjertelig velkommen til å sende meg selve referansen på PM så skal jeg hjelpe deg.

Tusen takk.:klem: Sender deg i morgen.:)

Vibeke-67
08-04-14, 23:11
Ja, jeg har gjort det som står der serru..

Men fått kommentar på at det er feil..

De kunne latt være å skifte referansestil det siste året, synes jeg.:o

Hvis de har sin egen mal, må de henvise til en oversikt over den malen. Det er ikke uvanlig i ulike tidsskrift eller bøker, med da er det alltid en detaljert forfatterveiledning. Så da hadde jeg bedt skolen om det da. Men kanskje de har tatt feil? Er lett å blande og glemme hvis man aktivt ikke skriver selv tenker jeg?

Vibeke-67
08-04-14, 23:14

Jeg opplevde det akkurat som dette da hirmonspiralenen hadde vært der i litt over fem år. Var deilig å få den ut da, mensen kom kjapt etterpå (og datter ett år etter det igjen da....:))
Nå har min vært nye vært i i nesten fem år, men merker ikke noe til dette enda, så jeg venter til jeg merker disse symptomene igjen.

Lava
08-04-14, 23:18
Jeg opplevde det akkurat som dette da hirmonspiralenen hadde vært der i litt over fem år. Var deilig å få den ut da, mensen kom kjapt etterpå (og datter ett år etter det igjen da....:))
Nå har min vært nye vært i i nesten fem år, men merker ikke noe til dette enda, så jeg venter til jeg merker disse symptomene igjen.

Ok takk! Du er litt yngre enn meg, men du får kanskje ikke satt inn ny du heller? Mine har vart lenge, syns jeg, dette er 3. og siste på 18 år.. :cool:

Vibeke-67
08-04-14, 23:33
Ok takk! Du er litt yngre enn meg, men du får kanskje ikke satt inn ny du heller? Mine har vart lenge, syns jeg, dette er 3. og siste på 18 år.. :cool:
Nei jeg skal ikke ha noen ny inn, legen trodde i alle fall ikke at det var nødvendig. Men man tar vel noen hormonprøver for å se om man er fruktbar? Jeg mener, man menstruerer vel lenge etter at man ikke kan lage barn? :eek:

TrillTrall
09-04-14, 07:02
Klokt valg fra din side! Synd det skjedde, men slik er livet noen ganger :klem:

Det går helt fint - har to flotte unger (ungdommer) og det holder i lange baner! Så slipper jeg at noen presser på for at Lille Gubben og jeg skal få et eller flere fellesbarn også - jeg hadde rett og slett ikke orket å begynne på nytt igjen!

Lille Gubben var selvfølgelig godt informert om at dersom han slo seg sammen med meg så betydde det at han ikke ville få egne barn og han ville heller ha meg, han var tross alt nærmere 40 enn 35 den gangen. :)

TrillTrall
09-04-14, 07:06
Nei jeg skal ikke ha noen ny inn, legen trodde i alle fall ikke at det var nødvendig. Men man tar vel noen hormonprøver for å se om man er fruktbar? Jeg mener, man menstruerer vel lenge etter at man ikke kan lage barn? :eek:

Vanligvis, men man regner vel 12 blødningsfrie mnd før man kan si at man ikke er fruktbar lenger. Det kan plutselig komme ett egg så lenge man har mensen. :) Sjansen blir jo mindre og mindre med årene, men man leser jo innimellom om kvinner som trodde det var overgangsalderen, men så viste det seg å være en attpåklatt. :)

smgj
09-04-14, 09:30
Fritt valg etter hva du/dere ønsker... skjer på det papiret hvor du på tro og ære skriver at du ikke er gift fra før etc, om jeg ikke husker helt feil.
Jeg nektet å ta hans (utenlandsk, og jeg er tett knyttet til navnet mitt) dengang for 11 år siden og resultatet nå er at min fraseparerte har mitt navn (og "vi" er bare 300 stk fordelt på to alternative stavemåter).
Et innslag i serien "uventede konsekvenser" :p

Carisma
09-04-14, 09:31
Tar man mannens etternavn eller ei ved giftemål?
Ja, det gjør man! :) Hva er ellers vitsen?

TrillTrall
09-04-14, 09:34
Ja, det gjør man! :) Hva er ellers vitsen?

Hvis vitsen med å gifte seg er å bytte navn så har vi veldig ulike meninger om hva som er vitsen med et ekteskap...

Carisma
09-04-14, 09:45
Hvis vitsen med å gifte seg er å bytte navn så har vi veldig ulike meninger om hva som er vitsen med et ekteskap...
Å gifte seg er vel å bekrefte samhørighet, og et løfte om å dedikere seg fullt og helt til deres samliv. Ekteskapet er en bekreftelse på dette, og å bytte navn til mannens er beviset på at man har forpliktet seg til dette.

TrillTrall
09-04-14, 09:57
Å gifte seg er vel å bekrefte samhørighet, og et løfte om å dedikere seg fullt og helt til deres samliv. Ekteskapet er en bekreftelse på dette, og å bytte navn til mannens er beviset på at man har forpliktet seg til dette.

Jeg er like knyttet til Lille Gubben som de som har valgt å ta sin manns etternavn. :) For meg har det ingenting med saken å gjøre. At jeg ikke skulle være like dedikert til vårt samliv bare fordi jeg ikke vil ha hans etternavn er - etter min mening - en idiotisk ting å antyde.

Da jeg var nygift for 16 år siden hadde jeg også det synet - romantisk og fint at hele familien hadde samme navn og greier - nå bryr det meg fint lite. :)

Ziltoidia
09-04-14, 10:05

Da forstår jeg ikke hvorfor mannen ikke tar damas etternavn. Mannen skal da vel forplikte og dedikere seg like mye..?

Carisma
09-04-14, 10:11
Da forstår jeg ikke hvorfor mannen ikke tar damas etternavn. Mannen skal da vel forplikte og dedikere seg like mye..?
For meg er menn som tar konas etternavn tøfler... :rolleyes: Men fra spøk til alvor, om man får barn er det naturlig at disse har farslektas navn som hovednavn. Det er tradisjon, og det er oversiktlig.
Det finnes noen unntak, det er hvis kona har et veldig spesielt navn som bør bevares av historiske grunner.
Jeg er oppvokst på gård, der er arv og tradisjon ganske mye viktigere enn for mange ellers som ikke har noen forhold til f.eks odel. Det har svært lite med romantikk å gjøre.

Og nei, jeg er ikke gift ;)

Ziltoidia
09-04-14, 10:15
For meg er menn som tar konas etternavn tøfler... :rolleyes: Men fra spøk til alvor, om man får barn er det naturlig at disse har farslektas navn som hovednavn. Det er tradisjon, og det er oversiktlig.
Det finnes noen unntak, det er hvis kona har et veldig spesielt navn som bør bevares av historiske grunner.
Jeg er oppvokst på gård, der er arv og tradisjon ganske mye viktigere enn for mange ellers som ikke har noen forhold til f.eks odel. Det har svært lite med romantikk å gjøre.

Og nei, jeg er ikke gift ;)
Vel jeg synes det er en teit tradisjon som belager seg på en (heldigvis) utdødd skikk hvor kvinnen overføres fra far til mann som en slags eiendom. Men jeg ser helt klart det praktiske ved å ha same etternavn.

Men skulle jeg ha giftet meg hadde jeg nok ikke tatt mannens navn (med mindre han het noe skikkelig kult). Er nemlig ikke noen tøffel jeg heller. :)
Så, jeg hadde nok heller foreslått at vi begge skaffet oss et nytt felles etternavn. Det synes jeg faktisk er mer romantisk (i den grad jeg finner noe romantisk da :p).

TrillTrall
09-04-14, 10:15

Så farsslekta er mer verdt en morsslekta??? Jøjje meg. Da har jeg mer sansen for de som gjør det slik at barn1 får fars etternavn og barn2 får mors. :)

Photobscura
09-04-14, 10:29
Vel jeg synes det er en teit tradisjon som belager seg på en (heldigvis) utdødd skikk hvor kvinnen overføres fra far til mann som en slags eiendom. Men jeg ser helt klart det praktiske ved å ha same etternavn.

Men skulle jeg ha giftet meg hadde jeg nok ikke tatt mannens navn (med mindre han het noe skikkelig kult). Er nemlig ikke noen tøffel jeg heller. :)
Så, jeg hadde nok heller foreslått at vi begge skaffet oss et nytt felles etternavn. Det synes jeg faktisk er mer romantisk (i den grad jeg finner noe romantisk da :p).
Helt enig! Folk må jo gjøre som de vil, og ingen valg er gale. Men at det skal være alfa omega å ta ektemannens navn er virkelig helt på bærtur i 2014. Ellers er jeg helt enig med deg, om jeg skulle finne på å gifte meg, finner vi på et navn sammen, og slenger det inn på slutten. Det har vi faktisk blitt enige om, ettersom ingen av oss har særlig spennende etternavn vi er veldig interessert i å bytte om på. Han mer enn meg. Det er på linje med Hansen, liksom. (No offence, altså! :))

Min søster med mann har gjort det interessant. De har beholdt sine respektive etternavn, og har to barn, et av hvert kjønn. De har gått langt tilbake i tradisjonen og ungene heter da Xxxxxson og Xxxxxdatter. Ikke fordi han er mann, men fordi han hadde mest lyst på unger. :p

Carisma
09-04-14, 10:34
Så farsslekta er mer verdt en morsslekta??? Jøjje meg. Da har jeg mer sansen for de som gjør det slik at barn1 får fars etternavn og barn2 får mors. :)
Ja, oppskrifta på hvordan skape splid blandt barna.. Jeg har sett dette på veldig nært hold, og det er ikke pent for å si det sånn.

(For egen del hadde jeg lurt på hvorfor den ene eide meg mer enn den andre, og om det betydde at den ene ikke likte meg?)
Det har vel ingenting med hvem som er mer verdt å gjøre?! Det har med hvordan skape et oversiktlig system som fungerer!
Enhver som har en smule kjennskap til systemering vet at man trenger sorteringsnøkler.
Å nekte å innrette seg er i mine øyne barnslig, egoistisk og oppmerksomhetstrang. (Inni mitt hode hører jeg "se meg, se meg, jeg skal hvertfall ikke la noen bestemme over meg! Blæda!")

Photobscura
09-04-14, 10:36
Det var da et fryktelig pragmatisk syn på kjærleiken! :D

TrillTrall
09-04-14, 10:40
(For egen del hadde jeg lurt på hvorfor den ene eide meg mer enn den andre, og om det betydde at den ene ikke likte meg?)

Mine to bor på papiret hver for seg, en hos pappan og en hos meg. Ungene er meget klar over dette og det har aldri vært noe tema engang. De vet jo utmerket godt at vi er like glade i begge to. :)

Carisma
09-04-14, 10:41
Ekteskap er systematisering av familier. Om man har problemer med å passe i det systemet kan man helt fint velge å forbli ugift. I dagens samfunn kan man jo både være sambo og særbo også uten at noen løfter et øyelokk.

Rin
09-04-14, 10:46
Ekteskap er systematisering av familier. Om man har problemer med å passe i det systemet kan man helt fint velge å forbli ugift. I dagens samfunn kan man jo både være sambo og særbo også uten at noen løfter et øyelokk.

Ekteskap har flere juridiske konsekvenser enn mange er klar over. Ekteskapsloven gir i praksis partene en standardavtale som inneholder en rekke rettigheter og plikter.. (Herfra) (http://www.advokatenhjelperdeg.no/risikotest/ekteskap/)
"Systematisering av familie" er langt fra eneste praktiske begrunnelse eller konsekvens av ekteskapsavtalen.

nellie
09-04-14, 10:48
Oi, er man undertrykt om man tar mannens etternavn? Er det sååååå 1900 liksom? Ser på det som en måte å samle familien på. Datteren vår har farens etternavn. Får vi flere så skal de også ha det. Så skal jeg holde på mitt, bare for å ikke være gammaldags?

Photobscura
09-04-14, 10:54
Så skal jeg holde på mitt, bare for å ikke være gammaldags?
Du skal gjøre akkurat det du føler er riktig for deg, men det vet du jo allerede. :)

Hva jeg mente er ideen om at en konvensjon er mer riktig enn en annen - at det er en tankegang som er langt mer umoderne enn tradisjonen i seg selv.

Carisma
09-04-14, 10:57
Hva jeg mente er ideen om at en konvensjon er mer riktig enn en annen - at det er en tankegang som er langt mer umoderne enn tradisjonen i seg selv.
Men hvorfor er det så fryktelig farlig og skummelt å innrette seg etter tradisjoner? Hvorfor må man være så individuell?
(Humoren er jo at nå som man MÅ være individuell er det jo da man blir lik alle andre :D)

nellie
09-04-14, 10:59
Jeg byttet fra min fars etternavn til min mors etternavn, så fort jeg kunne, fordi at jeg ikke ville ha den samhørigheten med han.

Photobscura
09-04-14, 11:04
Men hvorfor er det så fryktelig farlig og skummelt å innrette seg etter tradisjoner? Hvorfor må man være så individuell?
(Humoren er jo at nå som man MÅ være individuell er det jo da man blir lik alle andre :D)
Hvem har sagt at det er farlig eller skummelt? Gjør som du vil, men ikke kom og si at hva andre gjør er feil. Og det handler ikke nødvendigvis om å være så himla individuell.

Ikke at jeg er overraska over at du sitter på fasiten, da. :p

Carisma
09-04-14, 11:10
Og det handler ikke nødvendigvis om å være så himla individuell.

Ikke at jeg er overraska over at du sitter på fasiten, da. :p
Jo, når man alltid opponerer mot det man anser som "gammeldags" og tradisjonellt, opg alltid er opptat av at alle skal ha rett til å ta sine egne valg så forsøker man jo å være individuell.

Det har vel ingenting med fasit å gjøre, men med hva som er praktisk og hensiktsmessig.

Photobscura
09-04-14, 11:22
Jeg opponerer ikke mot noe som helst i denne saken, jeg sier ikke at det er noe feil å gjøre som du sier, jeg bare sier at det finnes andre valg som også er like gode - for den enkelte.
Jeg er helt for å bevare tradisjoner, men jeg er minst like for å kunne være progressiv.

Men hvorfor stange hodet i veggen når jeg kan gjøre andre mer matnyttige ting.

Carisma
09-04-14, 11:44
Jeg opponerer ikke mot noe som helst i denne saken, jeg sier ikke at det er noe feil å gjøre som du sier, jeg bare sier at det finnes andre valg som også er like gode - for den enkelte.
Jeg er helt for å bevare tradisjoner, men jeg er minst like for å kunne være progressiv.

Men hvorfor stange hodet i veggen når jeg kan gjøre andre mer matnyttige ting.
Nå var det andre enn deg involvert i diskusjonen også da, så jeg snakket ikke direkte til deg med de utsagnene

Vibeke-67
09-04-14, 11:45
Vanligvis, men man regner vel 12 blødningsfrie mnd før man kan si at man ikke er fruktbar lenger. Det kan plutselig komme ett egg så lenge man har mensen. :) Sjansen blir jo mindre og mindre med årene, men man leser jo innimellom om kvinner som trodde det var overgangsalderen, men så viste det seg å være en attpåklatt. :)

jaja, en attpåklatt i ny og ne er da bare friskt og fint ;) (siden jeg fikk en for 4,5 år siden hadde det jo være ufattelig om jeg hadde blitt gravid en gang til som 47-48 åring... da ville jeg hatt en utrolig historie. To barn som ung med prevensjon, ett barn som 42-åring etter at legen mente det ble vanskelig pga PCOS og en til som 48-åring når man trodde det var slutt på det hele).

Vibeke-67
09-04-14, 11:51
Jo, når man alltid opponerer mot det man anser som "gammeldags" og tradisjonellt, opg alltid er opptat av at alle skal ha rett til å ta sine egne valg så forsøker man jo å være individuell.

Det har vel ingenting med fasit å gjøre, men med hva som er praktisk og hensiktsmessig.

Siden jeg er skilt vil jeg si at det mest praktiske og hensiktsmessige er at foreldrene beholder sine respektive etternavn, og at barna får begge to sine etternavn.
Hvis man skal tenke pragmatisk i en sånn sak da.

Fillilura
09-04-14, 13:01
Eks stesvigerfar er død. eksmannen ønsker meg ikke i begravelsen men vil ha med ungene. Jeg Har ikke hatt noe kontakt med avdøde etter skilsmissen, hadde et helt greit forhold til han mens jeg og eksmannen var gift, har ikke hatt mye kontakt med familien til avdøde. Burde jeg gå?
Ville du gått?

vaskeklut
09-04-14, 13:03
Jeg hadde ikke dratt om jeg ikke var ønsket.

Carisma
09-04-14, 13:09
Eks stesvigerfar er død. eksmannen ønsker meg ikke i begravelsen men vil ha med ungene. Jeg Har ikke hatt noe kontakt med avdøde etter skilsmissen, hadde et helt greit forhold til han mens jeg og eksmannen var gift, har ikke hatt mye kontakt med familien til avdøde. Burde jeg gå?
Ville du gått?
Jeg ville gått i kirken, men satt meg langt bak. Man går i begravelse av respekt for den avdøde. Dessuten er det jo en del av dine barns bakgrunn og historie.

Foreldrene til sambo hatet hverandre, men han møtte opp i hennes begravelse. Syns det var en fin gest. (Selv om hun sannsynligvis roterte i kista, det var hun som var mest forbanna :rolleyes:)

TrillTrall
09-04-14, 13:12
Ville du gått?

Nei, dersom eksen hadde sagt så tydelig at han ikke ville ha meg der så hadde jeg selvfølgelig ikke gått. Og jeg hadde sagt det som det var dersom noen spurte hvorfor jeg ikke var der også.

TrillTrall
09-04-14, 13:14
Oi, er man undertrykt om man tar mannens etternavn? Er det sååååå 1900 liksom? Ser på det som en måte å samle familien på. Datteren vår har farens etternavn. Får vi flere så skal de også ha det. Så skal jeg holde på mitt, bare for å ikke være gammaldags?

Du skal gjøre det du vil. :) Men når noen påstår at jeg ikke mener samlivet like alvorlig som andre bare fordi jeg ikke vil ta Lille Gubbens etternavn - da mener jeg at vedkommende er helt på jordet. :)

nellie
09-04-14, 13:21
Du skal gjøre det du vil. :) Men når noen påstår at jeg ikke mener samlivet like alvorlig som andre bare fordi jeg ikke vil ta Lille Gubbens etternavn - da mener jeg at vedkommende er helt på jordet. :)

Jeg blåser i hva andre gjør, men setter heller ikke pris på å bli sett ned på, fordi at jeg ville tatt min manns navn. Ute av kul og selvtenkendeklubben, fordi at man ikke går imot strømmen, liksom.

Kanutten
09-04-14, 13:27
Da var navneendring meldt inn. Jeg er såpass gammeldags at jeg synes det er koselig og fint å ta mannens etternavn. :ja:

Supera
09-04-14, 17:35
Ville du gått?
Har du lyst til å gå, så drit i eksmannen og gå i begravelsen. Har du ikke lyst til å gå, så har du en unnskyldning.

Kanutten
09-04-14, 21:27
Da var navneendring meldt inn. Jeg er såpass gammeldags at jeg synes det er koselig og fint å ta mannens etternavn. :ja:

Og jeg vil ha en slik prest. http://www.youtube.com/watch?v=XYKwqj5QViQ

Vibeke-67
09-04-14, 22:13
Og jeg vil ha en slik prest. http://www.youtube.com/watch?v=XYKwqj5QViQ

fantastisk! Fikk tårer i øynene her, for en fantastisk mann!
Håper du får en sånn prest ja :heia:

BenteR
10-04-14, 12:09
Platetoppen min trenger og byttes ut etter drøye ti år. Den har selvstendig støpsel og egen kurs.
Kan jeg bare kjøpe en ny i butikken eller er bytte av denne noe som krever elektriker?

Carisma
10-04-14, 12:10
Platetoppen min trenger og byttes ut etter drøye ti år. Den har selvstendig støpsel og egen kurs.
Kan jeg bare kjøpe en ny i butikken eller er bytte av denne noe som krever elektriker?
Du bare bytter den selv.

BenteR
10-04-14, 12:16
Høres supert ut.
Den ene kokeplata mi er død og toppen, en ganske så dyr Miele-sak, prøver hele tiden og bestemme for meg. For eksempel skrur den seg av fordi den tror jeg har glemt den. Fryktelig irriterende når jeg koker f.eks. ei kjøttgryte eller suppe eller kraft over lav varme i lang tid.
Skal bli godt med en ny. Denne gang velger jeg en helt enkel topp som IKKE har en hel haug med funksjoner som gjør at den tror den kan bestemme hvordan jeg vil lage maten.....

Lemen
10-04-14, 12:48
Ikke velg for enkel da, BenteR. Jeg har av den enkleste typen fra IKEA, og er ikke så veldig fornøyd. Angrer på at jeg ikke kjøpte en litt mer avansert en.

Carisma
10-04-14, 12:50
Jeg hadde en fra electrolux i forrige leiligheten, og var skikkelig misfornøyd! Den var helt vanlig uten noen fancy funksjoner, men platene var veldig dårlige, og trykknappene var lite følsomme.

vaskeklut
10-04-14, 13:43
Høres supert ut.
Den ene kokeplata mi er død og toppen, en ganske så dyr Miele-sak, prøver hele tiden og bestemme for meg. For eksempel skrur den seg av fordi den tror jeg har glemt den. Fryktelig irriterende når jeg koker f.eks. ei kjøttgryte eller suppe eller kraft over lav varme i lang tid.
Skal bli godt med en ny. Denne gang velger jeg en helt enkel topp som IKKE har en hel haug med funksjoner som gjør at den tror den kan bestemme hvordan jeg vil lage maten.....

Mange nye ovner/komfyrer er forhåndsprogrammert til å skru seg av etter X minutter om det ikke er noe "bevegelse" i den pga brannsikkerhet. Det blir bare mer og mer av det.

BenteR
10-04-14, 14:20
Skal kikke litt rundt etter, men kommer ikke til og velge hverken induksjon eller med timerkontroll, så mye er sikkert.
Skulle induksjon vært aktuelt ville jeg hatt sonefri, men lottoen har så langt ikke slått inn (skrekkelig dyre de sonefrie er).
Tror nok det er en slik "sikkerhetsfunksjon" i Mielen min som gjør at den skrur seg av, men jeg siere like mye stygt hver gang den har skrudd seg av. Jeg liker og lage mat som trenger lang tid og koke, og da hjelper det lite at komfyren tror jeg er senil og skrur den av i hytt og gevær...

Photobscura
10-04-14, 15:58
Så - xantham gum - funker det akkurat likt som johannesbørdkjernemel? Konsistens, bruk, mengde?

Ziltoidia
10-04-14, 16:02
^har hørt folk skryte hemningsløst når de har gått fra johannesbrødkjernemel til xanathan gum, men selv synes jeg det er helt likt - og ekkelt i sauser og supper.
Jeg har derimot blitt helt frelst av arrowrootpulver. Det er på en måte mer subtilt og mindre... lim-ete. Det ødelegger ikke smaken heller.

Rin
10-04-14, 16:09
^har hørt folk skryte hemningsløst når de har gått fra johannesbrødkjernemel til xanathan gum, men selv synes jeg det er helt likt - og ekkelt i sauser og supper.
Jeg har derimot blitt helt frelst av arrowrootpulver. Det er på en måte mer subtilt og mindre... lim-ete. Det ødelegger ikke smaken heller.

Jeg liker også best arrowroot i de sammenhengene hvor jbkm/xanthan gum ville vært alternativer - det oppgis vel ikke vanligvis som et alternativ fordi det har høyere innhold av ditt og datt, kanskje. Er uansett ikke mye som skal til for å få effekt. :cool:

Photobscura
10-04-14, 16:47
Har aldri hatt noen problemer med dette slimete mange snakker om, men om det kan brukes helt likt så er det supert! Jeg har nemlig kjøpt xantham gum. ;)

vaskeklut
10-04-14, 17:53
Har aldri hatt noen problemer med dette slimete mange snakker om, men om det kan brukes helt likt så er det supert! Jeg har nemlig kjøpt xantham gum. ;)

min erfaring er at man skal bruke mindre xanthan gum enn jbkm. hilsen hun som bytta ut fire ts jbkm med 4 ts xanthan gum og fikk noe som minnet om sprettballmasse og ikke pannekakerøre......

amritam
10-04-14, 21:06
min erfaring er at man skal bruke mindre xanthan gum enn jbkm. hilsen hun som bytta ut fire ts jbkm med 4 ts xanthan gum og fikk noe som minnet om sprettballmasse og ikke pannekakerøre......

Det er min erfaring også, man trenger veldig lite, og bruker man for mye, blir det limete og ekkelt.

amritam
10-04-14, 21:09
Jeg liker også best arrowroot i de sammenhengene hvor jbkm/xanthan gum ville vært alternativer - det oppgis vel ikke vanligvis som et alternativ fordi det har høyere innhold av ditt og datt, kanskje. Er uansett ikke mye som skal til for å få effekt. :cool:

Arrowrot er vel stort sett bare stivelse, så hvis man er følsom for det, så er det nok ikke så heldig.

Kanutten
10-04-14, 22:04
I natt skal jeg teste kuledyna til poden for å se om jeg sover bedre. Gleder meg! Det er ei voksen dyne på 8 kg.
Noen andre som har prøvd kuledyne??

TrillTrall
10-04-14, 22:09
I natt skal jeg teste kuledyna til poden for å se om jeg sover bedre. Gleder meg! Det er ei voksen dyne på 8 kg.
Noen andre som har prøvd kuledyne??

Jøss - er kuledynene så tunge? Vi har ulldyner og de veier 6,3 kg - vi elsker dem! Kunne ikke tenke oss noe annet nå. :)

Kanutten
10-04-14, 22:30
Jøss - er kuledynene så tunge? Vi har ulldyner og de veier 6,3 kg - vi elsker dem! Kunne ikke tenke oss noe annet nå. :)

Det føles som å ligge under en stooor saccosekk med pingpongballer i stedet for isoporkuler. :p

Sanney
10-04-14, 22:32
aldri hørt om det engang. jeg har bare en ganske vanlig syntetisk helårsdyne. noe varm på sommeren dog..

Photobscura
11-04-14, 00:41

Det er min erfaring også, man trenger veldig lite, og bruker man for mye, blir det limete og ekkelt.
Ah, takk for tipset! :) Hva legger dere forresten i "mindre" ...?
Arrowrot er vel stort sett bare stivelse, så hvis man er følsom for det, så er det nok ikke så heldig.
Av hva jeg ser når jeg søker er det 60% stivelse når kostfiber trekkes fra, så om jeg er fornøyd med xantham gum, som kun er kostfiber, er alt vel. Jeg har som sagt ingen sånne sleipe slimproblemer med jbkm. :)

Butterfly83
11-04-14, 00:52
Jeg brukte xanthan gum i rømmegrøten til Gerd. Der står det vel 1-2 ts om jeg ikke husker feil, og jeg brukte vel 1-1.5 ts med xanthan gum.

Lava
11-04-14, 00:55
Har dere trua på at massasje på ansiktet hjelper mot slapp hud og minker rynker?

TrillTrall
11-04-14, 07:22
aldri hørt om det engang. jeg har bare en ganske vanlig syntetisk helårsdyne. noe varm på sommeren dog..

Jeg klarer ikke bruke slike dyner lenger, de er så klamme og puster så og si ikke så jeg blir klam og føler det som om jeg er med i NM i svømming under dyna der! Før jeg fikk ulldyna hadde jeg alltid et håndkle liggende ved sengen for å tørke bort svette på rygg og bryst. Jeg kunne ligge på siden i sengen og kjenne svettedråpene trille nedover ryggen! Fleeceklær oppfører seg på samme måte på meg, bli bare klam og kald med det.

smgj
11-04-14, 08:13
Jeg klarer ikke bruke slike dyner lenger, de er så klamme og puster så og si ikke så jeg blir klam og føler det som om jeg er med i NM i svømming under dyna der! Før jeg fikk ulldyna hadde jeg alltid et håndkle liggende ved sengen for å tørke bort svette på rygg og bryst. Jeg kunne ligge på siden i sengen og kjenne svettedråpene trille nedover ryggen! Fleeceklær oppfører seg på samme måte på meg, bli bare klam og kald med det.
Spennende. Jeg har kullfiberdyne (sommerdyne) og er fornøyd med det. Men det beste er tynn gåsedunsdyne. Bare så synd at nesa mi overhodet ikke vil ha noe med det å gjøre. :o

Cyan
11-04-14, 08:20
Nå er vel ikke kuledyne noe som hvermannsen er innehaver av, da de bel koster flere tusen kroner. Man kan søke om å få det gjennom hjelpemiddelsentralen hvis man har særskilte behov. Endel autister har nytte av en slik for å finne roa.

Supera
11-04-14, 08:22
Jeg hadde en fra electrolux i forrige leiligheten, og var skikkelig misfornøyd! Den var helt vanlig uten noen fancy funksjoner, men platene var veldig dårlige, og trykknappene var lite følsomme.
Trykknappene er nesten for følsomme på min. Magen min stikker ikke sååå veldig mye ut men den stikker ut i nøyaktig samme høyde som kjøkkenbenken og toucher så vidt knappene som er plassert helt ute på kanten. Magen min skrur stadig av koketoppen eller setter på timer osv. Fryktelig irriterende. Men det er jo egentlig ikke koketoppen sin feil da.

Carisma
11-04-14, 08:49
Trykknappene er nesten for følsomme på min. Magen min stikker ikke sååå veldig mye ut men den stikker ut i nøyaktig samme høyde som kjøkkenbenken og toucher så vidt knappene som er plassert helt ute på kanten. Magen min skrur stadig av koketoppen eller setter på timer osv. Fryktelig irriterende. Men det er jo egentlig ikke koketoppen sin feil da.
Åja, stemmer! De var følsomme på alt annet enn fingertuppene mine!

TrillTrall
11-04-14, 14:15
Spennende. Jeg har kullfiberdyne (sommerdyne) og er fornøyd med det. Men det beste er tynn gåsedunsdyne. Bare så synd at nesa mi overhodet ikke vil ha noe med det å gjøre. :o
Jeg svetter selv i gode dundyner, men de er bedre enn kunstfiber da.

Supera
11-04-14, 21:08
Åja, stemmer! De var følsomme på alt annet enn fingertuppene mine!
Er ikke det bare å trykke med alt annet enn fingertuppene da? :geip:

BenteR
11-04-14, 22:58
Jeg valgte meg en helt enkel Electrolux platetopp, og så langt er jeg strålende fornøyd. Jeg ville ha en enkel modell, og har fått det jeg betalte for.
Fikk også roser av mannen min i dag; selv om han er verdens snilleste og kjærligste mann så er liksom ikke blomster helt hans ting, så jeg blir alltid veldig glad når jeg får det.:)

Kanutten
11-04-14, 23:07
Jeg valgte meg en helt enkel Electrolux platetopp, og så langt er jeg strålende fornøyd. Jeg ville ha en enkel modell, og har fått det jeg betalte for.
Fikk også roser av mannen min i dag; selv om han er verdens snilleste og kjærligste mann så er liksom ikke blomster helt hans ting, så jeg blir alltid veldig glad når jeg får det.:)

Grattis med ny electrolux topp! :heia:
Blomster? Mann? Vet mannen din at det finnes blomster som kan kjøpes og gis til fruen?? Du må i så fall gi meg linken til den appen "som får menn til å kjøpe blomster" for når sambo (som blir mannen min 9. mai kl 15.15) :p vil gjøre stas på meg kjøper han tørrfisk eller bacongull. :rolleyes: Han liker ingen av delene så dermed har han strukket seg laaangt ved å kjøpe det til meg. Meen blomster er jo liksom litt mer romantisk enn varmebehandlet barbert grisehud som veldig ofte er dårlig barbert.....

langaard
11-04-14, 23:24
Blomster? Mann? Vet mannen din at det finnes blomster som kan kjøpes og gis til fruen?? Du må i så fall gi meg linken til den appen "som får menn til å kjøpe blomster" for når sambo (som blir mannen min 9. mai kl 15.15) :p vil gjøre stas på meg kjøper han tørrfisk eller bacongull. :rolleyes: Han liker ingen av delene så dermed har han strukket seg laaangt ved å kjøpe det til meg. Meen blomster er jo liksom litt mer romantisk enn varmebehandlet barbert grisehud som veldig ofte er dårlig barbert.....

Mannfolk forstår seg ikke på oss:rolleyes: Bombe:p

Kanutten
11-04-14, 23:42

:lol: Ingen bombe egentlig. :p

BenteR
11-04-14, 23:44
:lol:

Carisma
11-04-14, 23:46

Er bare glad til jeg, for om jeg får blomster oppfordret blir jeg VELDIG skeptisk :rolleyes:

Kanutten
11-04-14, 23:48
Er bare glad til jeg, for om jeg får blomster oppfordret blir jeg VELDIG skeptisk :rolleyes:

Uoppfordret mener du vel?

TrillTrall
12-04-14, 00:02

Blomster? Fra mannen? På snart 9 år har jeg fått en rosebukett og en begonia... Til vår 5-årsdag mente han at joooo - jeg kunne jo få en blomsterbukett da! Nå er det straks 4 år siden og den buketten har jeg ikke sett noe til. ;) Men jeg fikk noe annet kjempefint den gangen altså, det skal sies! :) Sånn litt etterpå - etter et heftig hint fra en venninne av meg. :D

BenteR
12-04-14, 00:04
Jeg tror ikke at jeg har et sjalu ben i kroppen og siden jeg har kjent gubben fra jeg var 12 år stoler jeg 100 % på ham. Derfor blir jeg heller aldri mistenksom til uventede gaver, bare veldig glad.

Lykke til med bryllupet i mai, Kanutten!

Noen som vet hva som skjer når en person har vært sykemeldt i ett år og to måneder etter sykepengeperioden er over får avslag på AAP og dermed ikke lenger har økonomi til og bo for seg selv (har altså allerede i to måneder mens han ventet på å få innvilget AAP gått uten sykepenger og har brukt sparepenger og kredittkort for og klare seg) siden han kun er i stand til å jobbe jobbe max 30 %, velger og si opp stillingen for og flytte siden han ikke lenger har råd til og bo der + han hele tiden blir presset av arb.giver til og jobbe mer/ stille opp som vikar ved sykdom etc. enn det han klarer/altså 30 %.
Vil han da likevel ha normal oppsigelsetid og hvordan virker dette inn på NAV.
Avslaget skal ankes, noe legen hans også er enig i, men NAV er altså rimelig sta og sier at han har et syptom og ikke en godkjent sykdom selv om han er undersøkt og diagnotisert av flere sykehus/spesialister.

vaskeklut
12-04-14, 02:25
Photo: aaaner ikke hva jeg mener med mindre, for jeg har ikke funnet ut hvor mye som tilsier hva osv med de to enda... jeg har ikke forsøkt å bytte jbkm med xanthan gum etter sprettballmasse-fadesen... :o men jeg vet at man skal bruke dobbelt så mye xanthan gum som tragant, om det kan hjelpe... si fra om du finner ut?!

Carisma
12-04-14, 03:37
Ja, det var visst autocorrecten som ville ha de oppfordret! :D

amritam
13-04-14, 13:44
Ah, takk for tipset! :) Hva legger dere forresten i "mindre" ...?

Tror ikke jeg kan hjelpe så mye dessverre, for jeg har nesten ikke brukt jbk, og jeg er veldig lite flink ti å måle opp ting når jeg lager mat. Det eneste jeg kan si er at jeg bruker kanskje en halv teskje eller mindre i ca. 3 dl saus, men da er det som regel ganske mye creme fraiche i den sausen, så den er ikke veldig tynn i utgangspunktet.

Photobscura
13-04-14, 13:49
Ok, takk! Det er faktisk til hjelp. :)

Supera
13-04-14, 15:10
Noen som kan italiensk som kan hjelpe meg med å oversette dette:
"Xxxxx, trovate na tosa alta e snella, no grasa eh, che per ingrasà ghe sempre temp"

Google translate sier:
"Xxxxx, found na shearer tall and slim, no grasa huh, that ingrasà ghe always temp"

Men så regner jeg med at grasa egentlig er skrivefeil og at han mener grassa. Samme med ingrasa at det egentlig er ingrassa.

Da sitter man igjen med:
"Xxxxx, found na shearer tall and slim, no fat huh, that fattens ghe always temp"

Jeg klarer fortsatt ikke helt å få ut meningen av setningen. Kan ikke italiensk og skulle gjerne visst hva denne setningen betyr... Det var nemlig noe som en italiener jeg har et godt øye til skrev på facebook at bestemora hans sa til ham. Og jeg tror det har noe med hva slags dame han bør finne seg?

kennygirl
13-04-14, 18:32
Jeg skal i bryllup på sensommeren. Ønsker å finne en fin kjole med erme som skjuler overarmene.
Noen som vet hvor jeg kan finne det?

Lava
13-04-14, 21:46
Noen som kan italiensk som kan hjelpe meg med å oversette dette:
"Xxxxx, trovate na tosa alta e snella, no grasa eh, che per ingrasà ghe sempre temp"

Google translate sier:
"Xxxxx, found na shearer tall and slim, no grasa huh, that ingrasà ghe always temp"

Men så regner jeg med at grasa egentlig er skrivefeil og at han mener grassa. Samme med ingrasa at det egentlig er ingrassa.

Da sitter man igjen med:
"Xxxxx, found na shearer tall and slim, no fat huh, that fattens ghe always temp"

Jeg klarer fortsatt ikke helt å få ut meningen av setningen. Kan ikke italiensk og skulle gjerne visst hva denne setningen betyr... Det var nemlig noe som en italiener jeg har et godt øye til skrev på facebook at bestemora hans sa til ham. Og jeg tror det har noe med hva slags dame han bør finne seg?

Jeg spurte ei fra Greece, hun svarte dette:

"Spelling is wrong. Trovate= Find ,alta=tall, no grasa= not fat, sempre= always, lol that's all I understand. Not much help :) "

Supera
13-04-14, 22:30
Jeg spurte ei fra Greece, hun svarte dette:

"Spelling is wrong. Trovate= Find ,alta=tall, no grasa= not fat, sempre= always, lol that's all I understand. Not much help :) "
Takk for at du prøvde i alle fall. :snill:

Supera
13-04-14, 22:31
Jeg skal i bryllup på sensommeren. Ønsker å finne en fin kjole med erme som skjuler overarmene.
Noen som vet hvor jeg kan finne det?
Kjole med bolero? Søk på dhgate for eksempel.

kloppsi
13-04-14, 23:13
Jeg tror ikke at jeg har et sjalu ben i kroppen og siden jeg har kjent gubben fra jeg var 12 år stoler jeg 100 % på ham. Derfor blir jeg heller aldri mistenksom til uventede gaver, bare veldig glad.

Lykke til med bryllupet i mai, Kanutten!

Noen som vet hva som skjer når en person har vært sykemeldt i ett år og to måneder etter sykepengeperioden er over får avslag på AAP og dermed ikke lenger har økonomi til og bo for seg selv (har altså allerede i to måneder mens han ventet på å få innvilget AAP gått uten sykepenger og har brukt sparepenger og kredittkort for og klare seg) siden han kun er i stand til å jobbe jobbe max 30 %, velger og si opp stillingen for og flytte siden han ikke lenger har råd til og bo der + han hele tiden blir presset av arb.giver til og jobbe mer/ stille opp som vikar ved sykdom etc. enn det han klarer/altså 30 %.
Vil han da likevel ha normal oppsigelsetid og hvordan virker dette inn på NAV.
Avslaget skal ankes, noe legen hans også er enig i, men NAV er altså rimelig sta og sier at han har et syptom og ikke en godkjent sykdom selv om han er undersøkt og diagnotisert av flere sykehus/spesialister.

Har ikke noe svar, men han bør klage og få legen til å skrive riktig diagnose. Ofte skriver de feil.. arbeidsevnen hans må være minst 50% nedsatt, hvis NAV mener annet så kan han søke om dagpenger. I mellomtiden er det sosialhjelp...

BenteR
14-04-14, 00:02
Han har vært 100 % sykemeldt i mesteparten av tiden (altså nesten ett år), men de to-tre siste månedene har han hatt "arbeidstrening"/"tilrettelagt arbeid" med max 30 % jobb (der han skal kunne la være å jobbe når han er for dårlig og kan gå hjem når det trengst og så skulle det bli oppjustert på sykepenger og redusert på løø fra arbeidsgiveren) og min 70 % sykemelding. Det fungerer ikke og jobbe slik, siden han blir dårligere og dårligere. .....
Sosialhjelp kunne han KANSKJE få, men det var ca tre ukers behandlingstid og da måtte han kunne dokumentere absolutt alle utgifter/formue/eiendeler. Nødhjelp kan han få med max 800 kroner i uka. Dagpenger forutsetter han er arbeidsøker; han har en 100 % stilling han har hatt i mange år som han nå altså ikke lenger klarer fordi han er syk. Han er for syk til å kunne søke/klare en ny jobb, så dagpenger er visst utelukket......
Drittsystem vi har, men det er vel kanskje en konsekvens av at enkelte få svindlere ødelegger for de som virkelig trenger det

Kitt
14-04-14, 23:04
Han har vært 100 % sykemeldt i mesteparten av tiden (altså nesten ett år), men de to-tre siste månedene har han hatt "arbeidstrening"/"tilrettelagt arbeid" med max 30 % jobb (der han skal kunne la være å jobbe når han er for dårlig og kan gå hjem når det trengst og så skulle det bli oppjustert på sykepenger og redusert på løø fra arbeidsgiveren) og min 70 % sykemelding. Det fungerer ikke og jobbe slik, siden han blir dårligere og dårligere. .....
Sosialhjelp kunne han KANSKJE få, men det var ca tre ukers behandlingstid og da måtte han kunne dokumentere absolutt alle utgifter/formue/eiendeler. Nødhjelp kan han få med max 800 kroner i uka. Dagpenger forutsetter han er arbeidsøker; han har en 100 % stilling han har hatt i mange år som han nå altså ikke lenger klarer fordi han er syk. Han er for syk til å kunne søke/klare en ny jobb, så dagpenger er visst utelukket......
Drittsystem vi har, men det er vel kanskje en konsekvens av at enkelte få svindlere ødelegger for de som virkelig trenger det
NAV må ha alt med bittesmå teskjeer. Ser i en annen tråd at han har en lege som står på for han. Det er gull verdt. Jeg måtte skifte lege 2 ganger for å få hjelp mot nav. Heldigvis finnes det saksbehandlere som kan bruke hodet. Håper det går seg til! Kos dere i påsken! :)

Supera
15-04-14, 01:35
Lukter all lavkarbo-pasta sjømat?
Jeg heiv med en pakke pasta fra quest nutrition i en bestilling og det stod på pakken at det luktet litt sjø når man åpnet pakken, men det ville forsvinne når man skyllet pastaen. Sjø du liksom. Det stanket FISK. Jeg skyllet og skyllet og skyllet og det luktet fortsatt sjømat. Den gikk rett i søpla. Brekker meg av sjømatlukt.

Cyan
15-04-14, 08:59
Kort fortalt: meldt meg på et løp og har derfor begynt å jogge for første gang i mitt liv. Utstyret er i orden (Løplabbet med løpetest og hele pakka), og jeg løper hovedsaklig på grusvei og litt asfalt (ganske hardt mao). Overdreven tro på egne evner forrige onsdag førte til en vond korsrygg som er svært smertefull når jeg går. Jogge tør jeg ikke. Vil det være hensiktsmessig for meg å kjøre på noen dager med betennelsesdempende? Evt. er det noe annet effektivt jeg kan gjøre for å komme meg raskest mulig i løpeform igjen?

Carisma
15-04-14, 09:04
Evt. er det noe annet effektivt jeg kan gjøre for å komme meg raskest mulig i løpeform igjen?
Manuellterapeut. Jeg ville først og fremst sjekket om noe ligger i klem.

DAB-radi: Hvordan funker det? Siden det er digitalt går det vel på datanettet, men ikke på vanlig datanett? Finnes det noen funksjon for å få DAB på mobil?

Cyan
15-04-14, 09:06
Nei, får ikke gjort det før påske. Mente noe jeg kan gjøre selv her hjemme inntil jeg evt. må komme meg til noe behandling.

TrillTrall
15-04-14, 10:33

DAB-radi: Hvordan funker det? Siden det er digitalt går det vel på datanettet, men ikke på vanlig datanett? Finnes det noen funksjon for å få DAB på mobil?
Aner ikke, men med den erfaringen vi har med DAB og batterier rekker du ikke høre lenge på radioen om du skal ha DAB på mobil... Vi har en vanlig DAB-radio som kan gå på batteri, jeg mener det er 6 (!) AAA-batterier i den og de skal vare i 6 timer... La meg si det sånn - vi har fremdeles den gode, gamle radioen på hytta, den har hatt det samme ene AAA-batteriet i 5-6 år. :)

Carisma
16-04-14, 00:02
Hva kan jeg kjøpe i 40-årsgave til ei venninne? Hun feirer ikke dagen, men vi skal på besøk til dem i påsken er og hun fylte for et par uker siden.

Supera
16-04-14, 05:32
Hva kan jeg kjøpe i 40-årsgave til ei venninne? Hun feirer ikke dagen, men vi skal på besøk til dem i påsken er og hun fylte for et par uker siden.
Blomster eller konfekt er jo som regel ganske safe.

TrillTrall
16-04-14, 07:12

Noe til en interesse hun har? Vin? Blomster? Gavekort?

Carisma
16-04-14, 08:21
Blomster eller konfekt er jo som regel ganske safe.
Noe til en interesse hun har? Vin? Blomster? Gavekort?
Hun fikk blomst (eller egentlig en ganske stor hageplante) i innflyttingsgave av oss i høst, så den har jeg liksom brukt opp :o
Vin og endel andre hobbyer (hesteting) utgår for tida siden hun har en baby på 4 mnd...
Kom på seint i går at jeg kanskje kan kjøpe gavekort på bilettservice, og skrive i kortet at vi skal finne tid til å gå på en konsert i løpet av sommeren. Vi gjorde det mye før, flere ganger i uka, så det blir både noe man trenger når man går hjemme med baby (tid for seg selv) og en mimregreie.

smgj
16-04-14, 08:51
Nei, får ikke gjort det før påske. Mente noe jeg kan gjøre selv her hjemme inntil jeg evt. må komme meg til noe behandling.
Gå! Det er nok bare skikkelig mishandlede muskler og da er gange i passe tempo og mengde veldig mykgjørende. Aller helst i terreng.

Cyan
16-04-14, 12:59
Gå! Det er nok bare skikkelig mishandlede muskler og da er gange i passe tempo og mengde veldig mykgjørende. Aller helst i terreng.
Gå gjør jeg hver dag ;) Måtte avbryte turen i går da jeg fikk så himla vondt. Prøver nå å supplere med betennelsesdempende og core-trening.

Lemen
16-04-14, 13:00
Hun fikk blomst (eller egentlig en ganske stor hageplante) i innflyttingsgave av oss i høst, så den har jeg liksom brukt opp :o
Vin og endel andre hobbyer (hesteting) utgår for tida siden hun har en baby på 4 mnd...
Kom på seint i går at jeg kanskje kan kjøpe gavekort på bilettservice, og skrive i kortet at vi skal finne tid til å gå på en konsert i løpet av sommeren. Vi gjorde det mye før, flere ganger i uka, så det blir både noe man trenger når man går hjemme med baby (tid for seg selv) og en mimregreie.

God ide med gavekort på billettservice. :) Ellers synes jeg at blomster aldri kan bli brukt opp. Nå til våren/ påske er det jo så fint med en liten sammenplantning med f.eks stemorsblomster og påskeliljer.

Carisma
16-04-14, 13:12
Fy søren så dyre konserter har blitt! (Jeg har smaboer i bransjen så jeg har ikke betalt for sånt på 12 år :o) Hmpf, da utgår billettservice...
Joda, blomster er fint, men det er mer en hverdagsgave for min del, ikke til en bursdag og spesielt ikke et rundt tall.

Kitt
16-04-14, 13:30
Fy søren så dyre konserter har blitt! (Jeg har smaboer i bransjen så jeg har ikke betalt for sånt på 12 år :o) Hmpf, da utgår billettservice...
Joda, blomster er fint, men det er mer en hverdagsgave for min del, ikke til en bursdag og spesielt ikke et rundt tall.
Fikk en liten oppmerksomhet i går! Fin gavepose med 2 gule lys og to gule kopper! Søtt, lite kort fulgte med! Kjempekoselig å få! Ikke dyrt og ganske så brukbart! :)

Carisma
16-04-14, 15:33
Det ble skjemme-bort-seg-selv ting fra Lush (skrubb og lotion) og en kjølende øyemaske. Burde være perfekt for småbarnsmor. :D

Ziltoidia
16-04-14, 15:49
Det ble skjemme-bort-seg-selv ting fra Lush (skrubb og lotion) og en kjølende øyemaske. Burde være perfekt for småbarnsmor. :D

Knallidé! Lush er best! :D

Kanutten
17-04-14, 18:20
Hvorfor klarer ikke jeg la jobben være igjen på jobben? Et dataproblem jeg har der viste seg å omfatte flere enn det jeg trodde. Faktisk så mange at saken skal umdersøkes. Jeg oppdaget problemet tidlig i januar og tok kontakt med dem som kunne løse det, men fikk tilbakemelding om at det var hos meg feilen lå. Jeg begynte undersøke litt mer og ble ganske så kjent med dette systemet etter hvert. Nå har altså flere fått samme trøbbelet og da begynte hodet mitt igjen. Helt siden jeg gikk ut på ferie mandag har det kvernet og kvernet. Jeg er fullstendig tappet, men jeg får jo ikke grublinga ut av hodet! Bedre ble det jo heller ikke da jeg tok kontakt med noen og fikk til svar at nå er det ferie!! Hvorfor kan ikke hodet mitt ta ferie det også?? :(

Supera
18-04-14, 18:35
Lukter all lavkarbo-pasta sjømat?
Jeg heiv med en pakke pasta fra quest nutrition i en bestilling og det stod på pakken at det luktet litt sjø når man åpnet pakken, men det ville forsvinne når man skyllet pastaen. Sjø du liksom. Det stanket FISK. Jeg skyllet og skyllet og skyllet og det luktet fortsatt sjømat. Den gikk rett i søpla. Brekker meg av sjømatlukt.
Ingen som har prøvd annen lavkarbopasta enn den fra quest nutrition?

Marella77
19-04-14, 00:19
Noen med tips på hvordan mann skal takle en 8- år gammel jente som lager mye drama? Dvs hun er høylytt og dramatisk om hun slår seg eller ikke får til håret sitt... Hun er sjalu på lillesøster og venner, hun tenker og analysere... Hun er utslitt! Vi vil oppdra henne, samtidig som jeg tror hun er oppdratt litt for mye... Dvs hun er veldig moden på mye, men takler ikke noe stress. Jeg har sikkert mast for mye... Men når hun feks slår seg, hyler hun og roper og gråter! Føler at det ikke er normalt. Hun virker nesten pubertal!! 8 år?

BenteR
19-04-14, 01:56
Overse henne.
Unger flest gidder ikke hyle og lage baluba om de ikke har publikum.
Selvsagt må hun få hjelp om det er alvor, men drama overses enkelt og greitt. Beste rådet jeg kan gi.

Marella77
19-04-14, 08:14
Overse henne.
Unger flest gidder ikke hyle og lage baluba om de ikke har publikum.
Selvsagt må hun få hjelp om det er alvor, men drama overses enkelt og greitt. Beste rådet jeg kan gi.

Tusen takk for tips :)

nellie
19-04-14, 08:31
Hun har jo tydeligvis et eller annet innestengt, som kommer ut på den måten. Hadde heller forsøkt å høre på om hun har noe å si om det.. Altså når hun ikke var midt oppi det.

Ziltoidia
19-04-14, 11:31
Ikke at jeg har noe erfaring med å ha unger selv - men som en tidligere stressa/engstelig unge sier jeg meg enig med de over her.
Det er nok best å ikke vie dramaoppsetningen noe oppmerksomhet, men heller ta det opp med henne når hun er rolig.

elien
19-04-14, 12:23
Noen med tips på hvordan mann skal takle en 8- år gammel jente som lager mye drama? Dvs hun er høylytt og dramatisk om hun slår seg eller ikke får til håret sitt... Hun er sjalu på lillesøster og venner, hun tenker og analysere... Hun er utslitt! Vi vil oppdra henne, samtidig som jeg tror hun er oppdratt litt for mye... Dvs hun er veldig moden på mye, men takler ikke noe stress. Jeg har sikkert mast for mye... Men når hun feks slår seg, hyler hun og roper og gråter! Føler at det ikke er normalt. Hun virker nesten pubertal!! 8 år?

Gjelder dette bare leie ting eller reagerer hun annerledes på positive ting også.
Vår eldste jente hadde ikke noe normal reaksjonsmønster, har ikke det ennå
forsåvidt og er nå 22 år.

Det kan være utrolig mange grunner til barn ikke reagere som andre.
Jeg hadde vis jeg var usikker tatt kontakt med helsesøster, det kan hjelpe
utrolig å få høre at det en gjør er riktig og ingen barn reagere likt.

Jeg gikk mot skolens lærerinne å tok kontakt med helsesøster, da var vel hu vår rundt 8.
Der ble vi tatt på alvor og det var ikke lenge før hu fikk en diagnose.
Etter en god og lang utredning

Det er ikke dermed sagt at det er noe som er gale med din datter.
Men ta kontakt for veiledning.

Lykke til, å husk alle barn er forskjellige noen mer enn andre

BenteR
19-04-14, 15:01
Ene sønnen min kom løpende som en tornado da han var i 8-9 års alderen. I det han lukket opp ytterdøren og så meg, så startet han å hylskrike. Han hadde ramlet under lek sammen med kameratene på lekeplassen. Jeg plastret såret og tørket tårer og snørr og lurte på om han ikke hadde grått da dette hendte. Svaret kom umiddelbart:
"Du var jo ikke der mor, så det var det ikke vits i.":rolleyes::D:rolleyes:
For mange unger er dette ikke helt unormalt og da er det beste man kan gjøre og rett og slett ikke bry oss om det. En unge som hyler og skriker er ikke lett og overse uansett om man vet at det er drama, men klarer man det så vil drama-oppvisningen avta.
Ellers er jeg et av de menneskene som ikke er opptatt av at alle mennesker skal være "normale". Vi er alle unike mennesker og min måte og takle smerte på er for eksempel nokså garantert ikke lik den måten alle andre takler den på. Jeg tror på at minimennesker skal få lov til å utvikle seg slik de er ment å bli og ikke forstås i hel, men det betyr ikke at de skal få lov til å utvikle vaner som er til irritasjon både for andre men også for dem selv.

Kanutten
19-04-14, 16:00
Ene sønnen min kom løpende som en tornado da han var i 8-9 års alderen. I det han lukket opp ytterdøren og så meg, så startet han å hylskrike. Han hadde ramlet under lek sammen med kameratene på lekeplassen. Jeg plastret såret og tørket tårer og snørr og lurte på om han ikke hadde grått da dette hendte. Svaret kom umiddelbart:
"Du var jo ikke der mor, så det var det ikke vits i.":rolleyes::D:rolleyes:
For mange unger er dette ikke helt unormalt og da er det beste man kan gjøre og rett og slett ikke bry oss om det. En unge som hyler og skriker er ikke lett og overse uansett om man vet at det er drama, men klarer man det så vil drama-oppvisningen avta.
Ellers er jeg et av de menneskene som ikke er opptatt av at alle mennesker skal være "normale". Vi er alle unike mennesker og min måte og takle smerte på er for eksempel nokså garantert ikke lik den måten alle andre takler den på. Jeg tror på at minimennesker skal få lov til å utvikle seg slik de er ment å bli og ikke forstås i hel, men det betyr ikke at de skal få lov til å utvikle vaner som er til irritasjon både for andre men også for dem selv.

Jeg fikk kontant slutt på skriking og drama på butikken da jeg, etter avtale med de butikkansatte, la meg på gulvet og hylskrek da ungene begynte SIN hylskriking. Hyl og skrik er ofte et middel for å oppnå noe. Timeout til de har roet seg ned og deretter snakke sammen har jeg tro på. Sjekk Jesper Juul, elsker den fyren jeg. :p

Carisma
19-04-14, 17:44
Jeg har motsatt problem, en som sjelden gidder eller har tid til å skrike. Han får verdens største blåmerker vi ikke aner hvor kommer fra, og har sannsynligvis bristet et ribbein en gang (kul på det). :rolleyes:

streber
19-04-14, 18:04
Supera: Jeg bruker lavkarbopasta fra carb zone og sopps. Ikke kjent noe sjømatlukt:) Knallgodt er det også, synes jeg og familien min i hvert fall:)

Kanutten
19-04-14, 18:10
Jeg har motsatt problem, en som sjelden gidder eller har tid til å skrike. Han får verdens største blåmerker vi ikke aner hvor kommer fra, og har sannsynligvis bristet et ribbein en gang (kul på det). :rolleyes:

Eldste min er/var sånn. Gråt og hylte han var det for å få det han ville. Ble han syk gråt han aldri. Etterhvert lærte jeg at avtakende matlyst og aktivitet betød at han ikke følte seg vel. Han hoppet rundt med et stort brokk en gang og knekt hånd en annen. Han sa aldri noe, ble sjekket på sykehuset ang smerteterskel. Klaget aldri; det er han som har ms. Det er derfor jeg bebreider meg selv for ikke å ha sett symptomene tidligere for det skal jo så mye til før han sier ifra pga hans toleranse. Nå er han 19 år, men kan fremdeles sutre hvis han vil oppnå noe. :p

Supera
19-04-14, 18:36
Supera: Jeg bruker lavkarbopasta fra carb zone og sopps. Ikke kjent noe sjømatlukt:) Knallgodt er det også, synes jeg og familien min i hvert fall:)
OK, da får jeg prøve andre ved en annen anledning.

Nytt spørsmål: Skal visst til England i morgen på et lite jobboppdrag. Er britiske butikker åpne 2. påskedag?

Carisma
20-04-14, 20:43
Når vi snakker om unger, hva gjør man med en snart treåring som ikke respekterer noe? Ingen av tingene vi forsøker å "true" med eller logisk forklare har noe effekt, IKKE er et ord han ikke forholder seg til i det hele tatt, og han finnes ikke redd for å slå seg, å miste oss av syne eller noe annet som virker på andre unger.
I påsken har han satt seg selv i flere potensielt farlige situasjoner, og når vi forsøker å hente han inn tror han vi skal leke... Dette begynner å eskalere ut av kontroll, og om vi ikke finner noe som virker på ham snart må vi slutte å dra ut på ting. Til info oppfører han seg eksemplarisk i barnehagen, og hos besteforeldre (helt til jeg kommer inn døra)....

Cyan
20-04-14, 21:13
Har lest at (små) barn ikke oppfatter ordet "ikke" men bare det som sies rundt, og at det kan ha motsatt effekt - altså de gjør det man ber dem om å ikke gjøre. Sier du til dem at de ikke skal løpe, så er det kun løpe de registrerer. Vi forsøker i hvert fall å være bevisste på å la være å bruke uttrykk som "ikke gjør" ditten og datten, men heller si hva vi ønsker han skal gjøre. Typ "sitt ned på stolen" i stedet for "ikke klatre på stolen". Men, gutten din har ikke fylt tre år enda, tror ikke 2-3 åringer skjønner så mye av logiske forklaringer og "trusler" ;). Klare og korte beskjeder er nok mer greia når de er så små. For vår del virker det aldri å bli sint ( eller sint-redd), da ler han bare. Rolig og tydelig fungerer mye bedre, og å være i samme høyde som han, altså sette seg på huk og ikke stå over. Kan trøste deg med at tiden fra jul og til nå (min sønn er jo nøyaktig 1 år eldre enn din) har vært en enorm forbedring når det kommer til forståelse av slike ting for pjokken min, riktignok med veldig god hjelp av spesialpedagoger, men dog. Det er først nå de siste 2 månedene vi har begynt å føle at vi kan dra ut på ting uten å måtte være 110% på alerten absolutt hele tiden. Så det ordner seg nok etterhvert. For øvrig er det vanlig at ungene oppfører seg eksemplarisk hos besteforeldre o.l. men ikke hjemme :)

BenteR
20-04-14, 21:23
Så lenge han oppfører seg eksemplarisk hos besteforeldre og i barnehagen, ville jeg umiddelbart ha tenkt at dere ikke er tydelige nok.
Barn oppdager fort om de har "taket" på noen.
Om et barn oppdager at konsekvensen av å drite i et NEI eller IKKE betyr at ingenting skjer, så fortsetter de å drite i det. Ene min var en slik kar som alltid måtte sjekke om det jeg sa stemte; for eksempel:
-ikke ta på det gjerdet for der er det strøm
Gutten tok umiddelbart tak i gjerdet og sa "nei, det er det ikkkkkkke! da strømmen slo inn. Han lærte.
-ikke ta på stekepannen for den er varm
Gutten tok umiddelbart på pannen og brant seg godt. Han lærte.
Noen barn er slik at de ikke tar vårt ord for at noe er farlig som sant. De må sjekke selv.
Lyspunktet er at hver gang de får erfare at det mor/far sa stemmer, så er de stadig nærmere og ikke måtte teste selv.
Hadde ei veninne som truet og truet ungene når de var ulydige med "slutter du ikke nå, så får du pryl" Siden ungene aldri fikk så mye som et dask på fingen, lærte de fort at det var ikke noe vits i å høre på moren.....

Min erfaring som firebarnsmor (og dagmamma til flere) er at ikke to unger er like, men alle unger responderer på et klart og tydelig og konsekvent språk fra oss voksne.

BenteR
20-04-14, 21:31
Hvor mye er det vanlig å gi konfirmasjonsgave (skal ikke i konfirmasjonen) til en niese man omtrent aldri ser?

Cyan
20-04-14, 21:36
Så lenge han oppfører seg eksemplarisk hos besteforeldre og i barnehagen, ville jeg umiddelbart ha tenkt at dere ikke er tydelige nok. Eller motsatt :p Min sønn er "snill som et lam" hos svigers, noe som ikke er så rart siden han får alt han peker på og vel aldri har fått et nei av dem :rolleyes: Hjemme er det grensetesting-o-rama.

BenteR
20-04-14, 21:38
Ser den, men Carisma skrev at han også oppførte seg eksemplarisk i barnehagen helt til hun kom, og derfor tenkte jeg grensesetting/klart språk.
Barnehager pleier å ha veldig klare regler.

Cyan
20-04-14, 21:47
Hvor mye er det vanlig å gi konfirmasjonsgave (skal ikke i konfirmasjonen) til en niese man omtrent aldri ser?
Vi ga 500 kr til datteren til samboeren til svigersøstra mi (vi var i konfen).

TrillTrall
20-04-14, 22:06
Når vi snakker om unger, hva gjør man med en snart treåring som ikke respekterer noe? Ingen av tingene vi forsøker å "true" med eller logisk forklare har noe effekt, IKKE er et ord han ikke forholder seg til i det hele tatt, og han finnes ikke redd for å slå seg, å miste oss av syne eller noe annet som virker på andre unger.
I påsken har han satt seg selv i flere potensielt farlige situasjoner, og når vi forsøker å hente han inn tror han vi skal leke... Dette begynner å eskalere ut av kontroll, og om vi ikke finner noe som virker på ham snart må vi slutte å dra ut på ting. Til info oppfører han seg eksemplarisk i barnehagen, og hos besteforeldre (helt til jeg kommer inn døra)....

Gjennomfører dere noe av det dere "truer" med da? Om dere ikke gjør det så er det klart at han ikke tror på dere. Kom aldri med tomme trusler - unger gjennomskuer deg tvert.

Marella77
20-04-14, 22:56
Tusen takk for alle svar ang. min dramaqueen! ;) skal prøve noen nye metoder ;)

Marella77
20-04-14, 22:57
Er det noen som har kanin ute her? På vinteren også? Er kanin et barnevennlig dyr? Tenker å lage et fint hus med god plass til å hoppe på i hagen...

Sanney
20-04-14, 23:11
de er sosiale dyr, ikke ha bare en, da blir de deppa. de trenger god plass, og skal de være ute hele året må bygget være godt isolert, gjerne med varmelampe. om de er gode dyr for barn kommer helt an på barnet og hvordan kaninene har vært sosialisert som unge.

index
20-04-14, 23:12
Har hatt utekanin som har vært ute året rundt, og det går fint. Men det er greit å ha et isolert soverom, og godt med spon den kan gjemme seg i. Gjerne en høydott den kan krype inn i også. Soverom kan isoleres med isopor f.eks.

Lava
21-04-14, 00:42
Er det noen som har kanin ute her? På vinteren også? Er kanin et barnevennlig dyr? Tenker å lage et fint hus med god plass til å hoppe på i hagen...

Vi hadde kanin i mage år. De må ha godt hus for å holde varmen vinterstid, og godt utebur slik at de får beveget seg. Bur på bakkeplan, blir kaldere enn ett i høyden. Godt med høy/isolasjon osv.

Husk også å gi kaninen nok å bite i slik at tennene slipes, har hørt om kaninen med for lange tenner til at de kan spise,..

Lava
21-04-14, 00:43
Jeg lurer på om ribbeina er myke nok til å formes etter BH-bruk i mange år?

Har "søkk" i ribbeina der hvor bh går, og tenker på om det er vanlig, eller kun meg? :confused:

Marella77
21-04-14, 23:55
Tusen takk for kanin-svar :) :) :)

Carisma
22-04-14, 08:30
Har lest at (små) barn ikke oppfatter ordet "ikke" men bare det som sies rundt, og at det kan ha motsatt effekt - altså de gjør det man ber dem om å ikke gjøre. Sier du til dem at de ikke skal løpe, så er det kun løpe de registrerer. Vi forsøker i hvert fall å være bevisste på å la være å bruke uttrykk som "ikke gjør" ditten og datten, men heller si hva vi ønsker han skal gjøre. Typ "sitt ned på stolen" i stedet for "ikke klatre på stolen". Men, gutten din har ikke fylt tre år enda, tror ikke 2-3 åringer skjønner så mye av logiske forklaringer og "trusler" ;). Klare og korte beskjeder er nok mer greia når de er så små.
Nja, endel av tingene er det ikke så lett å finne alternative måter å forklare på, særlig ikke på sparket. F.eks "du kan ikke løpe på brygga for du kan dette i vannet". For han betyr falle i vannet å bade, ergo en favorittaktivitet. Sitt på stolen er forøvrig en gjenganger, det hører han ikke i det hele tatt enten vi sier på den ene eller andre måten. Har han bestemt seg så har han bestemt seg og kjemper med nebb og klør for å ikke sitte der.

Så lenge han oppfører seg eksemplarisk hos besteforeldre og i barnehagen, ville jeg umiddelbart ha tenkt at dere ikke er tydelige nok.
Barn oppdager fort om de har "taket" på noen.
Om et barn oppdager at konsekvensen av å drite i et NEI eller IKKE betyr at ingenting skjer, så fortsetter de å drite i det. Ene min var en slik kar som alltid måtte sjekke om det jeg sa stemte
Lyspunktet er at hver gang de får erfare at det mor/far sa stemmer, så er de stadig nærmere og ikke måtte teste selv.

Vi er tydelige og stort sett konsekvente. Han er også sånn som må teste selv, men at han erfarer at vi har rett har lite å si siden han ikke blir skremt av å få vondt (som nevnt i tidligere innlegg). Han kan løpe rett på en ting og gå på trynet 15 ganger på rad overbevist om at 16 gangen gir det etter. Han skal ha for utholdenheten da.... :rolleyes:

Gjennomfører dere noe av det dere "truer" med da? Om dere ikke gjør det så er det klart at han ikke tror på dere. Kom aldri med tomme trusler - unger gjennomskuer deg tvert.
Vi gjennomfører det ja. Men han brys seg ikke. Tar vi en leke finner han på noe annet, tar vi smokken er den plutselig ikke spennende lenger likevel. Han har aldri hatt noen favorittbase eller knyttet seg spesielt til noe, så erstatninger av både leker og aktiviteter er lett å finne for ham.
Kan kanskje bruke time out, men for å få ham til å holde seg så lenge stille et sted må jeg bruke mat. Og det er jo litt på grensen.

Cyan
22-04-14, 09:00
Bruker dere mange lange setninger og forklarer dere mye? F.eks. den setninga "ikke løp på brygga, du kan falle i vannet" hadde ikke min sønn forstått. Det han derimot forstår er "Stopp! Farlig!", og å ta ham fysisk ut av situasjonen. Etter mange nok repetisjoner skjønner han det og løper ikke lengre på t-bane plattformen eller ut i veien. Å begynne å forklare hvorfor har vært helt nyttesløst inntil nylig (nå vet jeg at det ikke kan sammenlignes helt og at din sønn forstår mer enn min, men tror nok at en del metoder som brukes på autister kan være vel så effektive på "vanlige" barn). Men som jeg også sa tidligere så tror jeg ikke dere trenger å være redde for at det skal eskalere slik at dere blir helt fastlåste i heimen, selv om det virker som en helt uutholdelig og frustrerende situasjon der og da. Der har jeg vært så mange ganger, og klarer ikke å forestille meg at det noensinne kommer til å bli bedre, men så går det seg alltid til etter en periode.

kamp
22-04-14, 09:27
Tusen takk for kanin-svar :) :) :)

Kaniner er IKKE flokkdyr og det blir fort slåssing å ha to sammen.
De kan være ute hele året men trenger et isolert hus å gå inn i, men du vil nok alikevel oppleve at kaninen sitter mye ute..

Har drevet med kaninoppdrett i flere år selv, kjempefin hobby :)

Carisma
22-04-14, 09:32
Vel, jeg har ikke sett på det som spesielt ille heller før vi tilbragte mange dager sammen... Og i tillegg har barnehagen tatt tak i han og sagt han må begynne å høre på det jeg sier når jeg henter ham. (om jeg sier "vent!" eller "stopp/sitt ned!" mens jeg pakker sammen er han nesten garantert inne på en annen avd eller ute i en søledam før jeg kommer til utropstegnet... En av de ansatte kan si "nå må du vente mens mamma pakker sammen", og han sitter som et tent lys.)
Vi skal på foreldresamtale i morgen, så da får jeg høre hvor ille det er.

Som sagt har farlig ingen effekt på ham, for han vet ikke hva farlig gir av resultat (og greit om han ikke finner det ut egentlig... :rolleyes:) Eneste han er livredd for er biler, han passer på alle så fort det er biler i nærheten (pass mamma, bil!) så den har vi tydeligvis fått igjennom.
Han er også langt inne i hvorfor det-fasen (trodde ikke den begynte på noen år enda...) så enkel forklaring som farlig holder ikke lenger, han må vite hvorfor. Kanskje det ligger der, at han krever forklaring for å kunne forholde seg til det, men er for liten til å prosessere forklaringa? Jeg var visst litt sånn selv, men jeg var mer reservert så jeg satte ikke meg selv i så mange farlige situasjoner.
Forøvrig mener visst "ekspertene" at man skal forklare og begrunne ting selv til helt små barn. Jeg har alltid syntes det er merkelige råd, men...

Cyan
22-04-14, 10:31
Rådene må jo tilpasses hver enkelt unge. Å forklare noe til sønnen min har til nå vært som å rope i skogen, han forstår det ikke. Nå kan vi begynne å forklare litt og det virker som han skjønner noe - men dette trenes det mye på i barnehagen som en del av den sosiale treningen, så det er jo en stor fordel for oss, og det har vært en lang prosess.

streber
22-04-14, 14:06
Som Cyan sier, rådene må tilpasset hver enkelt unge. Men i det store og det hele har jeg personlig alltid snakket til barn som om de var små voksne. Med stort hell vil jeg påstå(har hatt svært god kontakt med de fleste barna jeg har jobbet med), nå skal det nevnes at det er det 6 år siden jeg jobbet i barnehage siste gangen da, men det er i alle fall slik jeg har jobbet.Klart man kutter ut de vanskeligste fremmedord og bruker enkle kommandoer i faresituasjoner som-stopp, bil, farlig. Forklaring på hvorfor det er farlig, tar jeg i roligere omstendigheter, ute av faresituasjonene.

Carisma
22-04-14, 14:18
rådene må tilpasset hver enkelt unge.
Men jeg vil ha en med bruksanvisning! :p

nellie
22-04-14, 14:51
Noen som vet hvordan det fungerer om man har sykemelding på første forsøk av en eksamen, og eventuelt stryker på den andre?

Cyan
22-04-14, 17:02
Hvor lang tid tar det å få svar på hormonprøver? Jeg tok dem rett før påske ifm utredning av pcos.

BenteR
22-04-14, 18:49
Nå bor jeg langt fra nærmeste sykehus, så her tar det noe lenger pga sending av prøver og svar, men her rekner vi iallefall med ca to uker.
Er det snakk om f.eks. stoffskiftet tar det bare tre fire dager.

Kitt
22-04-14, 19:09
Noen som vet hvordan det fungerer om man har sykemelding på første forsøk av en eksamen, og eventuelt stryker på den andre?
For min del måtte jeg ut i et års permisjon. Skole lot meg ikke fortsette i praksis uten bestått eksamen. :(

nellie
22-04-14, 19:26
Studenter som har strøket til ordinær eksamen, har rett til å gå opp til ny eksamen når minst tre (to for studentkull på inntil 20) som har strøket på siste ordinære eksamen, eller en eller flere av høyskolens studenter med gyldig fravær, søker om utsatt eksamen innen fastsatt frist. Utsatt og ny eksamen i et emne kan arrangeres samtidig.
3. Dekan selv kan vedta å begrense adgangen til utsatt eller ny eksamen, jf. § 4 pkt. 4. Blir utsatt eller ny eksamen ikke arrangert, henvises studentene til å gå opp til neste ordinære eksamen. Når utsatt eller ny eksamen arrangeres, er den normalt også åpen for studenter som ønsker å forbedre sin karakter.
5. Dekan fastsetter hensiktsmessig periode for utsatte eller nye eksamener. Dersom videre studiedeltakelse er avhengig av bestått eksamen i et emne, skal utsatt eller ny eksamen om mulig arrangeres senest i midten i det påfølgende semester. Frist for oppmelding fastsettes ved avdelingen.

Står det i skolens regelverk, men er usikker på om jeg tolker det riktig.

Planlegger å ikke stryke, men.:p

Cyan
22-04-14, 19:30
Nå bor jeg langt fra nærmeste sykehus, så her tar det noe lenger pga sending av prøver og svar, men her rekner vi iallefall med ca to uker.
Er det snakk om f.eks. stoffskiftet tar det bare tre fire dager.
Takk. Da ringer jeg mot slutten av uka tenker jeg. Legen ville ikke henvise til gynekolog, men ta hormonprøver i stedet, men nå har smertene (som jeg antar kommer fra høyre eggstokk) vært så heftige de siste par dagene at jeg tror jeg må kreve en henvisning uansett. Men greit at prøvesvarene er klare først tenker jeg.

Supera
23-04-14, 13:50
Jeg vet ikke, men jeg vil tro at hvis du ikke har noen sykemelding på andre eksamen så er det vel vanlig stryk og du kan ta den opp igjen? Det er vel en grense på tre forsøk? Og siden du hadde sykemelding på den første så var andre eksamenen første forsøk. Og BTW, broren min strøk tre ganger i et fag på UiS og da tok han faget på UiA og det ble godkjent under utdannelsen hans i UiS. Men da måtte han jo gjøre innleveringene og sånt der også da.

nellie
23-04-14, 14:55
Jeg vet ikke, men jeg vil tro at hvis du ikke har noen sykemelding på andre eksamen så er det vel vanlig stryk og du kan ta den opp igjen? Det er vel en grense på tre forsøk? Og siden du hadde sykemelding på den første så var andre eksamenen første forsøk. Og BTW, broren min strøk tre ganger i et fag på UiS og da tok han faget på UiA og det ble godkjent under utdannelsen hans i UiS. Men da måtte han jo gjøre innleveringene og sånt der også da.

Ja, man har tre forsøk.:) Og det forsøket jeg leverte sykemelding til tells ikke.. Men hvis det ikke arrangeres en tredje eksamen det semesteret, må man ta permisjon da? Det er kanskje forskjellig fra skole til skole og..

Carisma
23-04-14, 16:12
Hvor mye er det vanlig å bruke på gave i 3-årsbursdag til bestevenn fra bhg?

Supera
23-04-14, 16:56
Ja, man har tre forsøk.:) Og det forsøket jeg leverte sykemelding til tells ikke.. Men hvis det ikke arrangeres en tredje eksamen det semesteret, må man ta permisjon da? Det er kanskje forskjellig fra skole til skole og..
Det er nok forskjellig fra studie til studie. Ei venninne strøk på et halvårsfag andre året og fikk ikke lov til å fortsette studiene før hun hadde fått det godkjent. Så hun jobbet ett år i butikk og tok eksamen igjen, stod og så gikk videre til tredje året. Hun gikk på sosionom.

Mens jeg vet om andre som har strøket på Matte1 og tatt Matte2 før de tok Matte1 igjen. I Grimstad der jeg studerte var det vanligvis ikke noe problem. Men det var ingeniør-utdanning, så ingen praksis og det er få fag man må ha stått på for å få lov til å ta andre fag.

Blir det ikke arrangert konte, så må du vente til neste ordinær eksamen igjen. Men har du fått lov til å gå opp til eksamen en gang så kan du møte opp til denne eksamenen uten innleveringer. Sannsynligvis. Slik var det i alle fall i Grimstad.

Men hvordan det ordnes praktisk med permisjon og sånt aner jeg ikke.

Lemen
23-04-14, 17:00
Det går vel an å søke om å få ta en eksamen for fjerde gang også?

Var en gruppe på ca 8-10 personer som fikk ta en eksamen på fjerde forsøk da jeg gikk første året på studiet mitt. Eksamenen gikk originalt i 2. semester, men når de tok den for fjerde gang var det i 4. eller 5. semester, fikk altså gå videre på andre og tredje året på studiet selv om denne eksamenen ikke var bestått.

nellie
23-04-14, 17:27
Jeg har fått utsatt et arbeidskrav på den måten. Får satse på å ikke stryke..

TrillTrall
23-04-14, 18:14
Hvor mye er det vanlig å bruke på gave i 3-årsbursdag til bestevenn fra bhg?

Max. en hundrings.

Carisma
23-04-14, 22:42
Vi skal på foreldresamtale i morgen, så da får jeg høre hvor ille det er.

Foreldresamtale gjennomført, og hun sa det jeg har tenkt. Han trenger en god forklaring på hvorfor han skal gjøre eller ikke gjøre ting for å forholde seg til det. Og han liker også at han blir informert om hva som skal skje utover dagen, og hvis det skjer mye utenfor planen eller den endres finner han på ting for å ta kontroll. Som at han bare vil være på naboavdelingen, ikke sin egen.
Høres dessverre ut som han har arvet litt for mye av mitt lynne stakkars... :o

Carisma
23-04-14, 22:43
Hvorfor fryser jeg så inmari når jeg blir stresset? Trodde man skulle bli varm av det jeg? :rolleyes:

Kitt
24-04-14, 09:27
Foreldresamtale gjennomført, og hun sa det jeg har tenkt. Han trenger en god forklaring på hvorfor han skal gjøre eller ikke gjøre ting for å forholde seg til det. Og han liker også at han blir informert om hva som skal skje utover dagen, og hvis det skjer mye utenfor planen eller den endres finner han på ting for å ta kontroll. Som at han bare vil være på naboavdelingen, ikke sin egen.
Høres dessverre ut som han har arvet litt for mye av mitt lynne stakkars... :o
Min sønn var også alltid sånn. Han måtte ha god forklaringer på ALT og overraskelser var ikke av det gode. Han måtte ha full oversikt og vite akkurat hva som skulle skje fremover for å kunne fungere godt.

Nå er han snart 21, utdannet forskalingssnekker, snart ferdig med førstegangstjenesten og på vei til å bli ingeniør. Han har penger i banken, bil, dame, fritidsinteresser og venner. Hvem skulle trodd det de årene vi holdt på å gå i spinn her pga alle hans påfunn og dårlige evne til å ta korreksjon?
Som jeg pleier å si, når det ble folk av min sønn, er det håp for de aller fleste! ;)

Ziltoidia
24-04-14, 09:41
^Det tror jeg mange tenker om meg også. :p
Jeg skulle diskutere alt, jeg. Mente selv jeg hadde outsmartet mamma i en alder av 8, men hun hadde nok bare gitt opp. Jeg var en forferdelig tverr unge, og jeg tror mange der hjemme ville ha blitt overrasket over at det faktisk (ser ut til at det) holder på å bli folk av meg allikevel. Men ikke en gang tenk tanken på å si "Gjør det, fordi jeg er voksen og jeg sier det". Da kommer vrangbeistet frem.

Føler ofte for å turnere BUP og barne- og ungdomskolen bare for å si "Hei, jeg er ikke institusjonalisert eller havnet på gata! Unnskyld for at jeg var ...litt trasig".

La det være et tegn til håp, Carisma. :p

Carisma
24-04-14, 10:23
Min sønn var også alltid sånn. Han måtte ha god forklaringer på ALT og overraskelser var ikke av det gode. Han måtte ha full oversikt og vite akkurat hva som skulle skje fremover for å kunne fungere godt.
Haha, jeg er jo sånn enda selv :rolleyes:
Mitt verste mareritt er å tilbringe en hel dag med å bare ta ting på sparket! :eek: Og jeg ble kastet ut av mattetimen på vgs fordi jeg ikke ville godta at ting bare er sånn, jeg ville vite hvorfor svaret ble som det ble....

Marella77
24-04-14, 11:46
Kaniner er IKKE flokkdyr og det blir fort slåssing å ha to sammen.
De kan være ute hele året men trenger et isolert hus å gå inn i, men du vil nok alikevel oppleve at kaninen sitter mye ute..

Har drevet med kaninoppdrett i flere år selv, kjempefin hobby :)

Takk for svaret!!! :)

Sivensvans
24-04-14, 14:18
Litt småintimt spørsmål, kanskje:p men, er det noen som har gjort seg noen erfaringer med hormonspiral og vekt?
Har den gjort noe med din vekt opp eller ned? Ble det lettere/vanskeligere å gå ned i vekt etter å ha satt inn en slik? Eller merket du ingen endring?

Kanutten
24-04-14, 14:44
Litt småintimt spørsmål, kanskje:p men, er det noen som har gjort seg noen erfaringer med hormonspiral og vekt?
Har den gjort noe med din vekt opp eller ned? Ble det lettere/vanskeligere å gå ned i vekt etter å ha satt inn en slik? Eller merket du ingen endring?

Deff opp.....

TrillTrall
24-04-14, 15:19
Hadde hormonspiral for 12 år siden, merket ingen endring i vekten.

Vibeke-67
24-04-14, 17:00

Ingen betydning så vidt jeg kan se. Men det er vanskelig å si, kanskje jeg hadde gått raskere ned uten?

Sivensvans
25-04-14, 10:38
Deff opp.....

Hadde hormonspiral for 12 år siden, merket ingen endring i vekten.

Ingen betydning så vidt jeg kan se. Men det er vanskelig å si, kanskje jeg hadde gått raskere ned uten?

Litt forskjellige erfaringer ser jeg, og dette er sikkert like individuellt som det meste annet. Jeg var bare litt nysgjerrig på erfaringene ettersom jeg vurderer litt frem og tilbake selv;)

Vibeke-67
25-04-14, 11:06
Litt forskjellige erfaringer ser jeg, og dette er sikkert like individuellt som det meste annet. Jeg var bare litt nysgjerrig på erfaringene ettersom jeg vurderer litt frem og tilbake selv;)

Jeg har vel tilsammen 15 års erfaring med hormonspiral, ingen blødninger, mindre PMS-plager og er veldig fornøyd. Har hatt vektoppgang og vektnedgang med den. Man merker mest til den de første månedene, etter det er det helt greit.

kennygirl
25-04-14, 11:26
Noen som vet hvor jeg får kjøpt nellikolje?
Har intens tannpine, skal jobbe hele helga, paracet virker ikke lenger og har ikke tannlegetime før på tirsdag :-(

Carisma
25-04-14, 12:29
Noen som har vært i Castelldefels og kan si om det er OK der? Hvor barnevennlig er området? Planen er å tilbringe noen dager i Barcelona, men bo litt roligere.

Sivensvans
25-04-14, 12:58
Jeg har vel tilsammen 15 års erfaring med hormonspiral, ingen blødninger, mindre PMS-plager og er veldig fornøyd. Har hatt vektoppgang og vektnedgang med den. Man merker mest til den de første månedene, etter det er det helt greit.

Flott! Høres beroligende ut;) Synes jeg har hørt så mange historier om vektoppgang og div plager, så fint med slike konkrete tilbakemeldinger fra "real people":p

vimsen85
25-04-14, 13:27

Jeg har lagt på meg ca. 20 kg etter jeg fikk satt inn min for ca et år siden. Og de klorer seg fast, som bare det:(. Legen påstår det ikke er den sin skyld. Men jeg tror jeg skal ta den ut når jeg skal til gynekolog i juni. Har myyye mindre blødning, men har mange bivirkninger. Men den fungerer jo bra for mange. Jeg har endometriose, så hormonene mine er nok på tur uansett..

senka
25-04-14, 14:31
Hei :)
Er det noen som vet hvor mange karbo inneholder ingefærøl med alkohol.
Det haster :D takker så mye.

senka
25-04-14, 14:34

Jeg merket ingenting, det var deilig ikke å ha mensen :D

Supera
25-04-14, 20:37
Hei :)
Er det noen som vet hvor mange karbo inneholder ingefærøl med alkohol.
Det haster :D takker så mye.
Altså at du har drukket ingefærøl blandet med vodka? Ingefærøl er ca som brus og ligger nok på ca 10g kh per dl. Vodka (ikke smaksatt) inneholder 0g kh.

vaskeklut
25-04-14, 20:42
Altså at du har drukket ingefærøl blandet med vodka? Ingefærøl er ca som brus og ligger nok på ca 10g kh per dl. Vodka (ikke smaksatt) inneholder 0g kh.

Eventuelt det som innimellom heter ginger ale? Får jo kjøpt noe ingefærøl-greier på polet.. :)

Carisma
25-04-14, 20:45

Jeg har faktisk en boks sukkerfri ingerfærøl stående i kjøleskapet. Men om man bestiller det på bar er det neppe en slik. :o

Kitt
25-04-14, 21:54
Noen som vet hvor jeg får kjøpt nellikolje?
Har intens tannpine, skal jobbe hele helga, paracet virker ikke lenger og har ikke tannlegetime før på tirsdag :-(
Ibumetin virker mye bedre på tannpine enn paracetamol. Vil anbefale deg å kjøpe 400mg Ibumetin og ta hver 4. time, gjerne sammen med 500mg paracet, om du tåler ibumetin.
Stor dose ja, men det bør gå helt fint for kun noen dager.
God bedring! :klem: Vonde tenner er ille!:eek: