View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Photobscura
20-08-09, 11:44
Ok, billigere enn kjedene, men ganske høyt :o Når jeg har fason på håret må det klippes ca hver tredje uke, så det gjør fort litt innhogg i budsjettet.
Er også en annen sjappe på Løkka som heter Vivaldi, tror de er en del billigere, jeg nødfarga etterveksten der da frisøren min var syk og ble veldig fornøyd, og jeg sendte mamma dit en gang da hun var på besøk i Oslo -hun ble kjempefin!
Er ei dame der som ikke ser ut som om hun er noe flink (rett og slett fordi hun ikke ser ut som om hun har vært i nærhetn av en frisør på en stund, litt sånn uordna krøllete hår, haha :p) som faktisk var overraskende flink! Husker ikke hva hun heter, men jeg tror det bare er to som jobber der, hun og en superfemi og superhyggelig fyr.
Jeg tror mamma betalte 450 for en klipp, men hun har kort hår.
Hvor lenge holder restemat seg i kjøleskap? (supper og gryteretter med fløte/rømme f.eks) Jeg er nok litt hysterisk og hiver det dagen etterpå hvis det ikke er spist til da, men det holder seg kanskje litt lenger?
Er også en annen sjappe på Løkka som heter Vivaldi
Hihi, det er der jeg går nå :D
Linda er det nok du tenker på. Har bare vært hos henne en gang. Klippen var ok, men hun vasket ikke håret, bare sprayet på masse vann. Så jeg kom ut med fett hår! :eek:
Har vært hos Carina, men hun er litt til og fra pga baby, og hos Jan som er sjefen. Begge de er greie, men det er liksom det siste lille som mangler. Han spør og graver om alt mellom himmel og jord, jeg sitter bare og tenker: "Det er du som er frisøren, jeg veit vel ikke om det blir best fall med kniv eller saks, og om du bør bytte blad i kniven først!" :rolleyes:
Greit de spør og ikke bare klipper i vei, men en mellomting hadde vært fint :D Jada, jeg er litt kravstor :lol:
Photobscura
20-08-09, 11:59
Hihi, det er der jeg går nå :D
Linda er det nok du tenker på. Har bare vært hos henne en gang. Klippen var ok, men hun vasket ikke håret, bare sprayet på masse vann. Så jeg kom ut med fett hår! :eek:
Har vært hos Carina, men hun er litt til og fra pga baby, og hos Jan som er sjefen. Begge de er greie, men det er liksom det siste lille som mangler. Han spør og graver om alt mellom himmel og jord, jeg sitter bare og tenker: "Det er du som er frisøren, jeg veit vel ikke om det blir best fall med kniv eller saks, og om du bør bytte blad i kniven først!" :rolleyes:
Greit de spør og ikke bare klipper i vei, men en mellomting hadde vært fint :D Jada, jeg er litt kravstor :lol:
Vet du, jeg tror de stort sett klipper pensjonister :p. Jeg har vært innom der tre ganger (en gang for å bestille time til meg selv, en gang for å farge håret, og en gang med mamma) og har aldri sett noen kunder under seksti der, hehe.
Men, det skal hun ha, mamma har ALDRI vært så fin på håret før, og noe av det første hun gjorde var å besøke frisøren hjemme for å vise hvordan hun ville ha det framover ;)
noe av det første hun gjorde var å besøke frisøren hjemme for å vise hvordan hun ville ha det framover ;)
Haha, og de tenkte bare "ja, vært i oslo nå og blitt så fin på det, ny sveis og greier" :lol:
Begynte å tenke på hvor mye jeg savner folka på Gul&Blå jeg nå :hylgrine: Salongen eksisterer fortsatt, men med helt andre folk.
Veit nokon kor det blei av Chateau Bleu osten? Den var trekanta, i blå boks med bilde av Neuschwanstein på. Det fans også ein Creme Chateau som var i raud boks.
SÅRT SAKNA!
Hei, jeg sitter å grubler litt på en ting også fant jeg ut at dette er den rette siden for det.... Så er det noen som vet om det er mulig å få lavkarbomat når man er innlagt på et vanlig sykehus???? Går og venter på en innleggelse og vet jeg blir liggende inne noen dager. Jeg blir så oppblåst og ufin i magen når jeg har spist litt mye karber :flau: Også hadde det jo vært fint å ikke sprekke av luftplager, for det er jo ikke bare bare å slippe løs alle hemninger.:rodme:
Har en cc som gikk ut på dato 06.08.09
Den er ikke åpnet og har stått i kjøleskapet hele tiden. Kan den brukes til noe, og i såfall hva, eller er det bare å kaste den?
Hvor mange kg må man gå ned for å bli kvitt en valk?
He he, vet jo at når man går ned er det ikke nødvendigvis valken som forsvinner først, men tok tak i magevalken min som jeg får plass inn i en håndfull og lurte plutselig på hva denne var "verd" i slankeverden ;)
Har en cc som gikk ut på dato 06.08.09
Den er ikke åpnet og har stått i kjøleskapet hele tiden. Kan den brukes til noe, og i såfall hva, eller er det bare å kaste den?
Åpne den og lukt evt smak... Er det ok, så bruk den ila dagen eller morgendagen. Bak brød eller stek lapper??
Det ble sagt i en annen tråd her inne at uåpnet CC er brukbar i opptil 3 mnd etter dato, men det vet jeg ikke helt om jeg tror på, he, he
Takk garcella!
Har du tips for meg på denne tråden også? Kan jeg evt bruke cc her?
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=757239#post757239
Photobscura
20-08-09, 22:28
Hei, jeg sitter å grubler litt på en ting også fant jeg ut at dette er den rette siden for det.... Så er det noen som vet om det er mulig å få lavkarbomat når man er innlagt på et vanlig sykehus???? Går og venter på en innleggelse og vet jeg blir liggende inne noen dager. Jeg blir så oppblåst og ufin i magen når jeg har spist litt mye karber :flau: Også hadde det jo vært fint å ikke sprekke av luftplager, for det er jo ikke bare bare å slippe løs alle hemninger.:rodme:
Ring sykehuset og si (ikke spør) at du skal ha ketogen kost. Eventuelt at du ikke vil ha brød, frukt, juice etc. Det er ikke verre enn å spørre!
Jeg vet at for min egen del hadde jeg ikke godtatt annet, for jeg er som deg, veldig karbohydratfølsom. Jeg har faktisk ikke noe valg.
Har svart deg litt i den andre tråden.
Jeg tror ikke du skal ha cc i den gryten.
Takk :)
Ett helt annet spørsmål.
Hvor mye mer veier mann i snitt mer om kvelden enn om morgenen? 1kg?
Photobscura
21-08-09, 13:47
Takk :)
Ett helt annet spørsmål.
Hvor mye mer veier mann i snitt mer om kvelden enn om morgenen? 1kg?
Helt umulig å si. Det varierer kraftig fra person til person. Det har med alt fra hvor mye mat man har spist, hvor mye vann man har drukket, og hvor mye vann kroppen samler. Ikke har det noe å si heller, om du veier deg til samme tidspunkt og under samme forutsetning hver uke, så er det dét som er betegnende ;).
Jeg veier meg hver torsdagsmorgen, naken, etter dobesøk. Og jeg veier meg bare én gang.
Takk for svar :)
Lager mat nå og skal ha kajennepepper, det har jeg ikke. Er det stor forskjell på kajennepepper og chilipulver?
Photobscura
21-08-09, 14:37
Jeg lurer på en ting i dag. Jeg har talgcyster i ansiktet (skikkelig stygt og plagsomt, har hatt det en stund, og skal min andre tur til hudlege i oktober). Men, da jeg var inneom Oslo Hudpleieklinikk så mente de at det kunne være et symptom på ... jeg tror det var hovne lymfer de sa, og at man best kunne kjenne det på det området der kjeven møter øret, altså litt under øreflippen i overgangen fra kjeve til hals.
Når jeg kjenner der nå, så er det litt hovent og ubehagelig å trykke på, men bare på høyre side, men nok til at det er bemerkelg, altså.
Noen som vet hva dette kan være, hva det kommer av og hva man eventuelt kan gjøre?
Jeg lurer på en ting i dag. Jeg har talgcyster i ansiktet (skikkelig stygt og plagsomt, har hatt det en stund, og skal min andre tur til hudlege i oktober). Men, da jeg var inneom Oslo Hudpleieklinikk så mente de at det kunne være et symptom på ... jeg tror det var hovne lymfer de sa, og at man best kunne kjenne det på det området der kjeven møter øret, altså litt under øreflippen i overgangen fra kjeve til hals.
Når jeg kjenner der nå, så er det litt hovent og ubehagelig å trykke på, men bare på høyre side, men nok til at det er bemerkelg, altså.
Noen som vet hva dette kan være, hva det kommer av og hva man eventuelt kan gjøre?
vet ikke, men hovne lymfer kan jo være tegn på så mye. Infeksjoner og sykdom kroppen jobber med. Hadde slike talgcyster en periode for mange år siden og hadde da også hovne lyfekjertler. Jeg prøvde det meste av hudpleietips, men ingenting virket på meg.
Gikk tilslutt til legen og hun satte meg på en kur med tetracylin (mulig feilskrevet). Dette er antibiotika og tok da knekken på både hudproblemet og hovne lymfekjertler hos meg.
Photobscura
21-08-09, 14:47
vet ikke, men hovne lymfer kan jo være tegn på så mye. Infeksjoner og sykdom kroppen jobber med. Hadde slike talgcyster en periode for mange år siden og hadde da også hovne lyfekjertler. Jeg prøvde det meste av hudpleietips, men ingenting virket på meg.
Gikk tilslutt til legen og hun satte meg på en kur med tetracylin (mulig feilskrevet). Dette er antibiotika og tok da knekken på både hudproblemet og hovne lymfekjertler hos meg.
Oi, så fantastisk! Jeg har slitt med disse i et par år, og de sprer seg sakte. Men jeg har i det minste (stort sett) klart å slutte å trykke på dem (vaaaanskelig) og merker at det hjelper i alle fall litt.
Nå vet jeg ikke når jeg skal til legen neste gang, men jeg kan jo ta det opp med hudlegen, om han kan skrive ut resept på dette!
Takk for info! Dette er en big deal for meg, da jeg har vært utrolig stolt over poreselenshuden min i alle år, "heldigvis" er cystene stort sett på høyre side av ansiktet, så det har blitt til at jeg alltid vender den plettfrie venstresiden til når jeg blir tatt bilder av :rolleyes:
Oi, så fantastisk! Jeg har slitt med disse i et par år, og de sprer seg sakte. Men jeg har i det minste (stort sett) klart å slutte å trykke på dem (vaaaanskelig) og merker at det hjelper i alle fall litt.
Nå vet jeg ikke når jeg skal til legen neste gang, men jeg kan jo ta det opp med hudlegen, om han kan skrive ut resept på dette!
Takk for info! Dette er en big deal for meg, da jeg har vært utrolig stolt over poreselenshuden min i alle år, "heldigvis" er cystene stort sett på høyre side av ansiktet, så det har blitt til at jeg alltid vender den plettfrie venstresiden til når jeg blir tatt bilder av :rolleyes:
Håper det hjelper! Jeg bruker også aberela krem, som er til veldig god hjelp for meg. Denne fåes også på resept og er en a-vitaminsyre krem (den hjelper mot rynker og solskadet hud også).
Photobscura
21-08-09, 15:04
Håper det hjelper! Jeg bruker også aberela krem, som er til veldig god hjelp for meg. Denne fåes også på resept og er en a-vitaminsyre krem (den hjelper mot rynker og solskadet hud også).
Takk for tipset, jeg har ingen øvrige hudproblemer, huden min tåler kulde og sol og er mer eller mindre rynkefri, ingen pigmentflekker eller uregelmessigheter, verken tørr eller fet hud. Det er kanskje derfor det var så ekstra ille å få disse cystene. Jeg vokste opp som en overvektig tenåring med briller, tannregulering og fett hår, men huden min -helt utrolig plettfri! :o. Så da var liksom sorgen stor når disse dukket opp, min eneste ubetingede fysiske stolthet!
De største skal opereres bort, men skal ta med meg tipset ditt og få den antibiotikakuren, ettersom jeg sikkert har flere små som ikke er opererbare, men som kan bli større over tid.
Takk takk!
hovne lymfer
http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1069
Harepest syns jeg var den festligste sykdommen man kunne ha, vanlig blandt gnagere står det :lol: (Der har du igjen for vegeterianerperioden, liksom? :D)
Men seriøst, jeg hadde mye hovne lymfekjertler etter jeg hadde kyssesyke. De er kroppens avfalsshåndtering, så det kan være noe kroppen sliter med å skille ut som hoper seg opp.
Takk for svar :)
Lager mat nå og skal ha kajennepepper, det har jeg ikke. Er det stor forskjell på kajennepepper og chilipulver?
Kajennepepper er MYE sterkere enn chillipulver.
Har etterhvert oppdaget at hvis det står 1/2 ts kajenne, så tar jeg ikke mer på slump :rolleyes:.
Det er forskjell i smak også, mrn hvis du bare skal ha maten hot, så går det med chilli.
Hvor mye mer chilli du kan bruke, vet jeg ikke. Du får nesten smake deg fram.
Husk å ha litt tålmodighet, den sterke/hotte smaken må få "sette" seg litt før den kommer fram. Ha i litt om gangen og la det virke noen minutter før du smaker.
Jeg bruker kajennepepper når jeg lager Thousand Island dressing, og det hadde ikke blitt det samme med chilli.
Jeg prøver å lage en logo hvor jeg har ett bilde som jeg vil fade ut i enden, altså gå over fra blått gradvis til hvitt. Jeg har ikke photoshop, men lastet ned Gimp fra nett. Noen son vet hvordan jeg gjør det?
Photobscura
21-08-09, 16:46
Jeg har kjøpt en brukt lampett, men ser nå at den ikke har jording? Kan jeg klippe av den og skjøte på med sukkerbit en ledning som har jording?
Jeg har kjøpt en brukt lampett, men ser nå at den ikke har jording? Kan jeg klippe av den og skjøte på med sukkerbit en ledning som har jording?
i følge mannen, kan du gjøre det, men bør ikke. Skal lampen brukes i våtrom, anbefales ikke dette.
Photobscura
21-08-09, 17:53
i følge mannen, kan du gjøre det, men bør ikke. Skal lampen brukes i våtrom, anbefales ikke dette.
Faktisk, så kom jeg på at jeg gjorde det med lampettene i stua for fem seks år siden, de er typ med 15/25 watts pærer og har stått på hver dag i mange år.
Det er bare for å kunne putte den i støpselet her, alt er jo jorda, lisom ...
Tenkte på å lage Himmelsk Gryte men så hadde de ikke tørket chili på glass på REMA. Kan jeg bruke chilikrydder? Og i tilfelle - mer eller mindre enn chilien på glass?
Photobscura
21-08-09, 18:49
Tenkte på å lage Himmelsk Gryte men så hadde de ikke tørket chili på glass på REMA. Kan jeg bruke chilikrydder? Og i tilfelle - mer eller mindre enn chilien på glass?
Det kan du, og mindre! Typ en femtedels ts for hver chili, ellers er det bare å smake seg fram. I alle fall mitt Raija-chilikrydder er kruttsterkt!
Photobscura
21-08-09, 18:50
Faktisk, så kom jeg på at jeg gjorde det med lampettene i stua for fem seks år siden, de er typ med 15/25 watts pærer og har stått på hver dag i mange år.
Det er bare for å kunne putte den i støpselet her, alt er jo jorda, lisom ...
Det gikk bra! Lampa er gammel men i god stand, ikke noe skader på sokkel eller noe som helst. Jeg tar sjansen. Det har som sagt gått fint med lampettene i stua, og denne lampetten er til soverommet, så ikke noe vått her ;)
Det gikk bra! Lampa er gammel men i god stand, ikke noe skader på sokkel eller noe som helst. Jeg tar sjansen. Det har som sagt gått fint med lampettene i stua, og denne lampetten er til soverommet, så ikke noe vått her ;)
Da går det bra, vi trodde det var type kjøkken, bad, vaskerom du skulle ha den på og da er det litt mer risky å sjanse på slikt på egenhånd :p
Er disse dropsene ok å spise noen av innimellom? De er sinnsykt gode!
http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00584/extra_drops_584673p.jpg
Jeg lurer på hvorfor det er høykarbomat man fyser på når man
har drukket..?
Er det en god forklaring på det tro.. jeg har det hvertfall slik,
at jeg vil heller ha en skive (eller fler) brød, enn kyllingvinger feks..
Står jo over da, men lysten er der.
Og dagen derpå, er jo ment for å spise burgere, pommes ol... :lol:
Kanskje alkoholen har senket blodsukkeret?
Helt klart; Tja!! ;)
Jeg spiser noen innimellom.
Noen jeg kjenner har sjekket ut at det ikke går bra å spise en hel eske... :D
http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00584/extra_drops_584673p.jpg
Jeg er blitt skeptisk........
Les denne tråden http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464
Og hva tror dere, er det noe i det?
Photobscura
23-08-09, 16:43
Tullehøna: Jeg vet ikke. Jeg fyser kun på en ting, og det er salt og fett :D. Men det første jeg gjør når jeg står opp etter ei kule er å drikke en liten innsjø med vann og en kanne kaffe, da er som regel det verste unnagjort. Har funnet ut at jeg nesten alltid veier en halvkg til en kg mindre enn vanlig etter fylla, antar at det er på grunn av dehydrering, så vann må til. Masse vann! Eller farris. Nam!
Jeg er blitt skeptisk........
Les denne tråden http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464
Og hva tror dere, er det noe i det?
Som sagt: jeg spiser noen, kanske en eske på en uke hvis det er mye kveldsjobbing foran PC'en. Men jeg foretrekker å knaske nøtter og mandler.
Hvis man vil spise sukkerfrie pastiller og annet godteri, så bør man vurdere en del spørsmål.
Ønsker jeg kunstige søtningsmidler i kroppen?
Hvilken type søtningsmidler er brukt? Aspertam?
Hvor er jeg i kuren? Kanskje det er best å vente til man er i vedlikeholdsfasen? Det er ikke å anbefale å spise mye kunstig søtning de første ukene i alle fall...
Ønsker jeg å risikere at jeg opprettholder en evt søthunger?
Tullehøna:
Er det egentlig høykarbomat man fyser på??
Jeg har trodd at det egentlig er fett man "savner".
Kebabben på tur hjem; full av fet dressing...
Nattmaten; egg og bacon, ostesmørbrød...
Dagen derpå: pølsebiter med masse smeltet ost eller biffstrimler med bernaisesaus....pluss pommes frites, da.
Heldigvis er ikke det så stort problem lengre ;):D
Photobscura
23-08-09, 17:50
Jeg pleide å være bunnløs etter en fyllekule, ikke måte på hvor mye mat jeg var i stand til å sette til livs. Jeg som vanligvis ikke spiste stort. Sånn er det ikke lenger :)
Tullehøna:
Er det egentlig høykarbomat man fyser på??
Jeg har trodd at det egentlig er fett man "savner".
...
Heldigvis er ikke det så stort problem lengre ;):D
Kanskje det er det? mulig at du har rett der, hmmm :lol:
(Men jeg lager aldri egg og bacon til nattmat,
det holder til frokosten..)
Vi skal på fjelltur en helg sammen med mine foreldre en gang i løpet av høsten, fortrinnsvis i et område som er fint for fiske/fluefiske, ikke alt for langt fra Oslo. Bo på hotell eller fjellstue. Noen som har gode tips? Må få den ordentlige fjellfølelsen der altå, ikke Nordmarka liksom... :lol:
Hva er greia med rettkost.no-forumet? Ser ut som en skikkelig rip off... :o
Hjelp! Jeg skal ut og spise med ei veninne som nettopp har blitt 35. Så jeg trenger en gave! men jeg har ikke så god råd for tida, og ikke så god tid heller :eek:
Trenger hjelp med tips!
Olja som Feta osten svømmer i - er den bra for oss på Ketolyse?
Photobscura
27-08-09, 19:58
Olja som Feta osten svømmer i - er den bra for oss på Ketolyse?
Hvis du tenker på den til Arla, så er det rapsolje. Men aner ikke om den er kaldpresset, da. Om du har tilgang på en innvandrerbutikk så ville jeg heller ha kjøpt den feiteste fetaosten og en skikkelig god olivenolje og laget min egen :) (Jeg har prøvd det, det er dødsgodt, men jeg tåler ikke meieriprodukter, så jeg risikerer det ikke, selv om noe feta er laget av geitemelk).
Dessuten (dette er min personlige mening) så synes jeg fetaen til Arla smaker gummi :p
Hjelp! Jeg skal ut og spise med ei veninne som nettopp har blitt 35. Så jeg trenger en gave! men jeg har ikke så god råd for tida, og ikke så god tid heller :eek:
Trenger hjelp med tips!
Lag et vakkert gavekort på en god ryggmassasje, ungepass, hjemmebakst eller en middag...og heng dte på en flaske grei vin:-)
Hvis du tenker på den til Arla, så er det rapsolje. Men aner ikke om den er kaldpresset, da. Om du har tilgang på en innvandrerbutikk så ville jeg heller ha kjøpt den feiteste fetaosten og en skikkelig god olivenolje og laget min egen :) (Jeg har prøvd det, det er dødsgodt, men jeg tåler ikke meieriprodukter, så jeg risikerer det ikke, selv om noe feta er laget av geitemelk).
Dessuten (dette er min personlige mening) så synes jeg fetaen til Arla smaker gummi :p
Er egentlig ikke glad i Feta ost, men de har dette i salatbaren på den lokale MEGA-en der jeg kjøpte salat til lunch i dag. Jeg helte over 3 store skjeer olje slik at salatbladene fløt og glinset. Først etterpå kom tanken om at denne oljen kanskje ikke var ok....
Ja, ja - en gang imellom skader det sikkert ikke.....
Men jeg skal kjøpe meg en god olivenolje i morgen - har hørt at en med chili-smak visstnok skal være god!
Når jeg leser på varedeklarasjonen på varer og prøver å finne varer med høyt fettinnhold - hvor høyt er bra liksom? Er 7% fett pr 100 gr matvare lite? Hva med 25% fett - nærmer vi oss noe nå?
(Håper dere skjønner spm mitt)
Tre dager på rad nå har jeg spist Proteinbrød med MYE makrellfilet i tomat på....og har en slags dårlig samvittghet for det...Typisk!
Hvis jeg skraper bort en del av tomatsausen - vil karb. innholdet minke da?
Jeg har lest Atkins boka, og syns ketolyse ligner veldig på Atkins' fase 1 og 2. Betyr det at det går greit å prøve seg på et av lavkarbobrødene som ligger her på forumet selv om jeg går på Atkins og ikke ketolyse?
Photobscura
27-08-09, 21:32
Når jeg leser på varedeklarasjonen på varer og prøver å finne varer med høyt fettinnhold - hvor høyt er bra liksom? Er 7% fett pr 100 gr matvare lite? Hva med 25% fett - nærmer vi oss noe nå?
(Håper dere skjønner spm mitt)
Når det gjelder kjøtt, bortsett fra kylling, da, som generelt er magert og må fetes opp i matlaginga, så prøver jeg å ha en fingerregel om at dersom fettinnholdet er høyere enn proteininnholdet så er det bra saker.
Det utelukker ikke andre kjøp, forsåvidt.
Photobscura
27-08-09, 21:33
Jeg har lest Atkins boka, og syns ketolyse ligner veldig på Atkins' fase 1 og 2. Betyr det at det går greit å prøve seg på et av lavkarbobrødene som ligger her på forumet selv om jeg går på Atkins og ikke ketolyse?
Ikke dersom du er i induksjonsfasen, da de fleste brødene lages av cottage cheese, hvilket ikke er "tillatt" i induksjonsfasen. Det samme gjelder alt av nøtter og frø.
ungepass
Ingen av mine veninner har unger, så det slipper jeg billig unna :D
Det ble en vinflaske, med en bok med vintips og en egen logg del for å skrive om viner, vurdering osv. Ganske fancy egentlig.
Tre dager på rad nå har jeg spist Proteinbrød med MYE makrellfilet i tomat på....og har en slags dårlig samvittghet for det...Typisk!
Karbinnholdet vil nok minke ja, men hvor mye vet jeg ikke...
Et lite Atkins spørsmål til.. I boka står det grønnsaksmengdene man kan spise oppramset i dl. Hvis man fyller et litermålet med f.eks. blomkålbunter blir det jo masse luft mellom buntene, men er det sånn man skal måle...? Er lettere i gram.. Eller kan jeg bare veie dem og regne karbo selv? Så jeg ikke overstiger grensen på 15-20 karbo.
Photobscura
28-08-09, 11:25
Et lite Atkins spørsmål til.. I boka står det grønnsaksmengdene man kan spise oppramset i dl. Hvis man fyller et litermålet med f.eks. blomkålbunter blir det jo masse luft mellom buntene, men er det sånn man skal måle...? Er lettere i gram.. Eller kan jeg bare veie dem og regne karbo selv? Så jeg ikke overstiger grensen på 15-20 karbo.
Det der er vel bare lagt fram som eksempler. Jeg målte alt rått, på kjøkkenvekt. Enkelt og greit :)
Her i Belgia fins det King Oscar makrel i tomat med mindre karbohydrat enn Stabburet sin (3,7g mot 5g). Men eg ser på dei norske heimesidene til King Oscar at makrel i tomat på markedet i Norge er på same nivå som Stabburet. Snodig! Det fins også ein makrel i tomat med chili, den er god! Og no ser eg at den har enda mindre karb, berre 2,3g.
Stabburet sin er kjempegod, men trur nok det er ein del sukker i tomatsausen...
Jeg lurer på en, vel to ting faktisk, vedr. Cocosa - den med kokos smak....
Er denne såpass søt i smaken at den kan erstatte sukketter i te? (Jeg bruker 2 sukketter pr 1 krus te)
Og kan man ha den i varme drikker?
Jeg har vært hos legen og tatt blodprøver for vitaminmangel i dag, men mens jeg venter på svar kan jeg jo spørre her. Har blitt veldig fysen på salt i det siste, altså ikke bare salte ting, men må ha ekstra salt på alt mulig. Jeg har ikke vært sånn før, noen som veit hva det kan indikere?
Jeg har vært hos legen og tatt blodprøver for vitaminmangel i dag, men mens jeg venter på svar kan jeg jo spørre her. Har blitt veldig fysen på salt i det siste, altså ikke bare salte ting, men må ha ekstra salt på alt mulig. Jeg har ikke vært sånn før, noen som veit hva det kan indikere?
Jeg tror det rett og slett indikerer salt(natrium)mangel. Leste nettopp en artikkel om det i Mat og helse, interessant lesning. Spesielt trening og stress øker saltbehovet, og har man saltsug er det gjerne kroppen som sier ifra at den trenger mer natrium. :)
ROI Olive oil - har noen prøvd den?
Er den kaldpressa mon tro?
http://www.worldsfoods.com/view.asp?prod_ID=3350
ROI Olive oil - har noen prøvd den?
Er den kaldpressa mon tro?
http://www.worldsfoods.com/view.asp?prod_ID=3350
Det ser ut til å stå Extra Virgin på flaska, da er den kaldpresset. Står det ikke noe, er den varmpresset og bør unngås.
Dere som er på vedlikehold og/eller er ferdig slanket - bruker dere lavkarbobrød som kjøpes i butikken? Tenker da på Fedon sitt brød og så er det vel et Vita hjertegod som er lavt på karber?
Brukes brød daglig på vedlikehold/ferdig slanket?
Dere som er på vedlikehold og/eller er ferdig slanket - bruker dere lavkarbobrød som kjøpes i butikken? Tenker da på Fedon sitt brød og så er det vel et Vita hjertegod som er lavt på karber?
Brukes brød daglig på vedlikehold/ferdig slanket?
Kan bare svare for meg selv, jeg har regnet meg som ferdig slanket siden nyttår. Nå har jeg jo ikke fulgt noen spesiell filosofi, men jeg kan nok putte kostholdet mitt i LCHF sekken. Spiser i hverdagen rent kjøtt, fisk, egg, ost og grønnsaker. Bruker godt med fløte og smør også. Har lett for å komme i ketose, og jeg er ikke av de som ikke forpester omgivelsene dessverre :o
Jeg begynte også for noen uker siden å bli litt tynnere enn jeg ønsker, så nå har jeg kjøpt brød. Og mere nøtter. Spiser ikke brød hver dag, men tester ut hvordan kroppen liker det nå. Har høvlet godt med smør og ost over - og kost meg. Har gått litt opp igjen - det svinger litt. Målet er rundt 72kg, jeg er 185cm høy. Uvant og uventet "problemstilling " å prøve å gå opp :eek:
Uklart svar i tråden for enkle og korte svar :o - men jeg ønsker å fortsette med mye fett både av helsegrunner og for å vedlikeholde vekta. Ser allikevel at jeg må innføre litt flere karber.
Tror alle må finne sin egen vei - og hvilken mat kroppen trives med. Tror også at det kan forandre seg over tid med hva kroppen vil ha.
Skal prøve å bake nøttebrød og se hvordan det blir :) kanskje det blir brød nesten hver dag da :confused:
Jeg er en smule lei av kokte grønnsaker...så nå lurer jeg....kan jeg "bake" grønnsaker i ovn? Putte en del opphakkede grønnsaker i ei ildfast form med masse olje over ? Hvor lenge må de stå? Tenkte jeg skulle bruke blomkål, brokkoli, paprika og minimais....
Jeg ville brukt en temperatur mellom 175 og 200 grader, og følge med til grønnsakene er møre:)
Det er sikkert litt seint nå, men brokkolien blir svidd i ovnen... :rolleyes: Andre ting er kjempefint å bake, vi gjør det hvertfall hver helg,kanskje oftere.
Grønnsakene ble gode de - men Carisma har rett - en må passe på brokkolien!
Tusen takk for hjelpen!
Er jeg i ketose forde om jeg er på fargemål 10 på ketosestixen? (Det nest laveste før neg.) Evt. hva skal jeg gjøre for å få sterkere farge på stixen.
Hilsen en fersking i starfasen
Photobscura
06-09-09, 22:26
Er jeg i ketose forde om jeg er på fargemål 10 på ketosestixen? (Det nest laveste før neg.) Evt. hva skal jeg gjøre for å få sterkere farge på stixen.
Hilsen en fersking i starfasen
Ja! Utslag er utslag, spiller ingen rolle hvilken styrke på stiksen.
Utsalg er utslag, det sier ingenting om "hvor mye" du er i ketose. Den aller mørkeste fargen indikerer som regel mest at man drikker for lite vann.
Åå tusen takk for beroligende svar. :D Vil det si at jeg skal pøse på med fett? Kan jeg f.eks. spise rent fett som ostechips på kvelden uten å kombinere med proteine f.eks.
Super tråd.
Kan jeg f.eks. spise rent fett som ostechips på kvelden uten å kombinere med proteine f.eks.
Gulost inneholder i følge matvareguiden.no 27g protein pr 100g, så i ostechipsen er det både protein og fett.
Jeg lurer på hva dere gjør med dataen for å få bort smuler og
diverse som har en tendens til å finne veien ned i tastaturet?
Spiser ikke mat ved dataen, men det kommer ting og rusk oppi likevel..
Har hørt om små støvsugere, men vet ikke om de funker.
Nå snur jeg dataen på hodet, og banker lett på baksiden og får ut litt
på det viset, men noe legger seg gjerne under en viktig knapp,
som da blir hard å trykke på.. :P
(er helst den gamle pcn som er verst da, den bruker flere)
Du får kjøpt bokser med trykkluft på de fleste dataforhandlere, som data kjeden o.l, for å rense tastaturer med.
Photobscura
07-09-09, 09:58
Jeg tar bare støvsugermunnstykket og åpner spjelet (eller hva det heter) så den ikke suger så hard, og så drar jeg over tastaturet. Mens den er avslått, helst. Eller så slår jeg gjerne på en hel haug med underlige funksjoner :p
..
Nå snur jeg dataen på hodet, og banker lett på baksiden og...
For en som bare bruker stasjonære pc'er hørtes det veldig unødvendig ut å måtte snu dataen for smuler i tastaturet! :lol:
For en som bare bruker stasjonære pc'er hørtes det veldig unødvendig ut å måtte snu dataen for smuler i tastaturet! :lol:
ja, alle vet jo at dataen er den flate tingen på pulten, og den står jo uansett opp og ned! Bare se her: http://www.youtube.com/watch?v=aY_CidIS8YM :lol:
ja, alle vet jo at dataen er den flate tingen på pulten, og den står jo uansett opp og ned! Bare se her: http://www.youtube.com/watch?v=aY_CidIS8YM :lol:
U-be-tale-lig :D :D!
Jeg skal permitteres fra jobben (pga finanskrise) fra fredag. Kan jeg kreve å få bruke laptopen, selv om den er jobben sin? Jeg er jo fortsatt ansatt i firmaet, selv om lønna kommer fra Nav.
Det skulle vel ikke være noe problem vel...? Så lenge du er ansatt og ikke har fått oppsigelse, kan de jo ikke ta fra deg maskinene hvis den er utdelt til deg....
Her må du nesten høre med firmaet. Men så vanskelig kan de vel ikke være???
så vanskelig kan de vel ikke være???
Tro meg, det er få som kan være vanskeligere enn de jeg jobber for! Innimellom blir jeg faktisk imponert... Første plassen jeg har hørt om som blir støtt av at folk tilbyr seg å jobbe overtid f.eks :lol:
HVA??!!! Er DET mulig da???
Trodde arbeidsgiver ble glad hvis noen gjorde det frivillig når det var mye å gjøre jeg, men... Trydeligvis ikke... :D
HVA??!!! Er DET mulig da???
Trodde arbeidsgiver ble glad hvis noen gjorde det frivillig når det var mye å gjøre jeg, men... Trydeligvis ikke... :D
ikke så lenge mottoet er "alle de ansatte er bare her for å være jævlige!"... :D
Photobscura
08-09-09, 19:59
Noen som er vel bevandret på Smart Club (typ Alna eller Slependen) og vet om de fører Redken-produkter der, gjerne CAT proteinhårkur, og ca hvor mye den koster?
Jeg vet at når Smartclub i Råde eksisterte så hadde de Redken produkter.... lå på rundt en 250 kr tror jeg får en fl på 400ml eller noe.... litt usikker her altså :)
Jeg betaler ca 220 kr for Redken Allsoft shampoo og balsam på Lookfantastic, inkl porto. Der koster Cat-kuren 115 kroner + frakt, som er på ca 25 kroner eller deromkring.
Og leveringstida er som regel veldig bra. En gang bestillte jeg på lørdag midt på dagen, og hadde pakka på på mandag! :eek:
Ellers har det som regel ligget på 4 dager.
Photobscura
09-09-09, 09:29
Jeg betaler ca 220 kr for Redken Allsoft shampoo og balsam på Lookfantastic, inkl porto. Der koster Cat-kuren 115 kroner + frakt, som er på ca 25 kroner eller deromkring.
Og leveringstida er som regel veldig bra. En gang bestillte jeg på lørdag midt på dagen, og hadde pakka på på mandag! :eek:
Ellers har det som regel ligget på 4 dager.
Åh, det er jo helt utrolig!
Satan, jeg blir så utålmodig. Må vente til jeg har spenn i mårra, men bra leveringstid, altså. Jeg har jo en kur på prøvepose fra frisøren i mellomtida.
Sånn i dag lurer jeg på hvilke farger det er som kan dempe inntrykket av meget orange hår? :lol: Jeg tror jeg kommer til å gå mye i svart framover, og sminke meg en del mer :p
Photobscura
09-09-09, 09:32
Det er denne, sant? http://www.lookfantastic.com/hair/redken/treatments/redken-extreme-cat-protein-treatment.html
.
Sånn i dag lurer jeg på hvilke farger det er som kan dempe inntrykket av meget orange hår? :lol:
Hvorfor dempe?? Kjør på med musefletter og fregner....:D
;)
Jeg har en 5 år gammel skinnjakke som begynner å bli tørr i skinnet. Er det noe jeg kan behandle den med for å få den myk igjen?
Det er denne, sant? http://www.lookfantastic.com/hair/redken/treatments/redken-extreme-cat-protein-treatment.html
Jepp, den er det. De har K-Pak der også, et par pund mer enn Cat'en bare.
Oppdaget nettop at Dumb Blonde balsamen fra Tigi faktisk er en proteinkur! http://www.lookfantastic.com/hair/tigi-bed-head/conditioner/tigi-bedhead-dumb-blonde-reconstructor-200ml.html
:heia:
Ikke rart den funker bedre enn noe annet jeg har prøvde da!
Photobscura
09-09-09, 10:34
Hvorfor dempe?? Kjør på med musefletter og fregner....:D
;)
Hahaha! Jeg har vel kanskje en liten redsel for at noen tror jeg har ramla med hue først inn i tredveårskrisa med denne hårfargen. Damn at det fortsatt er litt for varmt å gå i lue :p. Neida. Fargen er ikke så ille!
Jepp, den er det. De har K-Pak der også, et par pund mer enn Cat'en bare.
Hva er forskjellen? Haha, dere må ikke forvirre meg med enda flere tips, det var liksom den Cat som jeg fikk anbefalt av frisøren min :p
Jeg har forresten Nisim shampoo og balsam, men ville det vært en fordel å kjøpe de i samme serien som Redken Extreme? Hmmm ... Må jo tenke litt økonomisk også, forsåvidt ...
Damn at det fortsatt er litt for varmt å gå i lue
Burka er jo ganske populørt på østkanten... :lol:
Hold deg til Cat du, om det var det frisøren anbefalte. Jeg syns Joico K-Pak er en like god kur, og den lukter så vanvittig godt! Men det er sikkert mange andre bra proteinkurer på markedet også. Så hold deg til Redken. :)
Syns du ikke det holder med bare kur etter en liten stund, kan du jo supplere med shampoo og balsam, men det er ikke nødvendig - om håret ditt føles greit uten.
Det er forøvrig også en fordel til med Redken; Lookfantastic selger hele tiden Redken duo - shampoo og balsam samlet til rett under 200 kr. Sist jeg kjøpte, var det tre for to, så jeg fikk med en ekstra shampoo.
Så billig er ikke Joico der, tror jeg. Da tror jeg du må bestille en og en for å komme under tollgrensa.
arnakristin
09-09-09, 10:51
Jeg har en 5 år gammel skinnjakke som begynner å bli tørr i skinnet. Er det noe jeg kan behandle den med for å få den myk igjen?
Jeg brukte alltid vaselin på MC dressen og skinnranselen før i tida, men du kan få fargeforandringer, den lyse skinnranselen ble jo veldig mørk i fargen da. Det finnes jo noen spesialprodukter ute på markedet, men jeg holdt meg til vaselinen da ble skinndressen myk og god igjen og regndråpene prellet av. :D
Jeg brukte alltid vaselin på MC dressen og skinnranselen før i tida, men du kan få fargeforandringer, den lyse skinnranselen ble jo veldig mørk i fargen da. Det finnes jo noen spesialprodukter ute på markedet, men jeg holdt meg til vaselinen da ble skinndressen myk og god igjen og regndråpene prellet av. :D
Takk for tips, jeg kan jo teste på innsida av en kant :ja:
Sambo mente det finnes et spesielt middel å behandle med? (selv om vaselin sikkert er billigere :D)
jakka er mørk brun, så den blir nok ikke så mye endret i fargen. og litt gjør ikke noe så lenge det er jevnt. Nå har den nesten grålige felt der den har blitt tørr, det er verre :rolleyes:
Photobscura
09-09-09, 11:51
Hold deg til Cat du, om det var det frisøren anbefalte. Jeg syns Joico K-Pak er en like god kur, og den lukter så vanvittig godt! Men det er sikkert mange andre bra proteinkurer på markedet også. Så hold deg til Redken. :)
Syns du ikke det holder med bare kur etter en liten stund, kan du jo supplere med shampoo og balsam, men det er ikke nødvendig - om håret ditt føles greit uten.
Det er forøvrig også en fordel til med Redken; Lookfantastic selger hele tiden Redken duo - shampoo og balsam samlet til rett under 200 kr. Sist jeg kjøpte, var det tre for to, så jeg fikk med en ekstra shampoo.
Så billig er ikke Joico der, tror jeg. Da tror jeg du må bestille en og en for å komme under tollgrensa.
Ah, nice. Jeg spurte frisøren om Joico, men hun hadde ingen erfaring med den, men anbefalte varmt Cat og en annen fra Matrix, men sa at det var ett fett, men at Cat kanskje var billigere i forhold til mengde. Den fra Matrix fikk jeg med meg en prøvepose av som holder til to kuringer.
Men håret mitt kjennes ikke skadet ut, litt tørt å ta i -men det kan like så godt skyldes hårsprayen da hun styla håret mitt, ellers er det overraskende mykt og fortsatt blankt. Nå har jeg hår som blir lett fett i utgangspunktet, og frisøren sa at det er den type hår som tåler bleking best.
Da bestiller jeg Redken Cat i mårra. Nå skal jeg ut og flashe flytevesthåret mitt på Løkka :D
Photobscura
09-09-09, 11:56
Takk for tips, jeg kan jo teste på innsida av en kant :ja:
Sambo mente det finnes et spesielt middel å behandle med? (selv om vaselin sikkert er billigere :D)
jakka er mørk brun, så den blir nok ikke så mye endret i fargen. og litt gjør ikke noe så lenge det er jevnt. Nå har den nesten grålige felt der den har blitt tørr, det er verre :rolleyes:
Minkolje er dessverre det beste, enn om jeg ikke klarer å bruke det av rent etiske årsaker :o
Jeg har skaijakke, så slipper jeg å ta stilling til det, hehe :p
Ja, apropos det, hvordan får man en skaijakke til å se litt mindre ny og shiny ut?
Slipemaskin?:lol:
Neeeei, det jeg skulle si var, angående skinnjakker.
Rundt om på kjøpesentrene og sånt, står det ofte folk som vil pusse skoene dine!
De bruker en liten hvit boks med et sånt lær- merke utenpå. Den inneholder bivoks og jeg har med hell brukt den på både sko, støvler, skinnjakke, skinnsofa, penal, sekk........
Koster litt, men er utrolig drøy. Derfor jeg ikke husker hva jeg betalte, for den siste boksen har vart og vart!:D
Hmm, er det sånn med svamp? jeg har en sånn svampt-sak som jeg fikk som give-away fra en av leverandørene våre :rolleyes:
Hmm, er det sånn med svamp? jeg har en sånn svampt-sak som jeg fikk som give-away fra en av leverandørene våre :rolleyes:
Jepp!:)
Hvilke type te kan man drikke på Ketolysekur?
Kom gjerne med eksempler.
Finnes det te uten karboh.?
Og hvilke ferdig dressinger anbefaler dere også på ketolysekur?
arnakristin
09-09-09, 18:59
Hvilke type te kan man drikke på Ketolysekur?
Kom gjerne med eksempler.
Finnes det te uten karboh.?
Tror ikke det er noen restriksjoner om te drikking på ketolysekuren og te er vel stort kh fri. Noen har vært bekymret for kh i frukt te men jeg mener å huske at det ble konkludert med at innholdet av frukt/bær i smakstilsatt te var så lite at det ikke spilte noen rolle. Så det er vel smak og behag hva slags te man liker…
Jeg dikker masse svart te, nå uten suketter :D, men har også kutte ut te i en 2 ukers periode og det var ingen forskjell i vektnedgangen hos meg.
Tror ikke det er noen restriksjoner om te drikking på ketolysekuren og te er vel stort kh fri. Noen har vært bekymret for kh i frukt te men jeg mener å huske at det ble konkludert med at innholdet av frukt/bær i smakstilsatt te var så lite at det ikke spilte noen rolle. Så det er vel smak og behag hva slags te man liker…
Jeg dikker masse svart te, nå uten suketter :D, men har også kutte ut te i en 2 ukers periode og det var ingen forskjell i vektnedgangen hos meg.
Tusen takk. På fruktteene jeg bruker mest fra helsekosten står det 0,9 mg karboh. pr kopp. Synes det er litt mye jeg da hvis en skal drikke noen kopper om dagen. Kan jo da helleeer spise flere lavkarbosiver. Hmm
Men har det noe med hvordan dette bearbeides i kroppen?
Øg hvis noen kan anbefale dressing ;)
arnakristin
09-09-09, 19:37
Tusen takk. På fruktteene jeg bruker mest fra helsekosten står det 0,9 mg karboh. pr kopp. Synes det er litt mye jeg da hvis en skal drikke noen kopper om dagen. Kan jo da helleeer spise flere lavkarbosiver. Hmm
Men har det noe med hvordan dette bearbeides i kroppen?
Øg hvis noen kan anbefale dressing ;)
Vedrørende te, egg spesielt merke til innlegg nr 7 og 9 :D
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=733928#post733928
Takk for link. Det er vel de fruktteene fra helsekosten de beskriver i tråen jeg er vant å drikke også, men ble likevel litt forvirret av det med 1-2 karber pr. pose i siste innlegget :undrer:
Nytt tips; tre en nylonsokk over tuten på støvsugeren,
for å unngå at ting løsner og blir sugd ned i den skumle støv-verden.
Trenger tips om hyggelige cafeer i Oslo meg gratis nett-tilgang?
Photobscura
10-09-09, 14:58
Trenger tips om hyggelige cafeer i Oslo meg gratis nett-tilgang?
Stort sett alle på Løkka :D
Ellers synes jeg Tea Lounge er et av de hyggeligste stedene å sitte alene!
Når kan man male impregnert treverk?
Det står alt på nettet fra et par uker til et år...
Jeg skjønner at det må være tørt, men hvordan måler man det da?
:)
Han fyren på God morgen Norge sa minst et år!
Er det jeg alltid har hørt også!
Photobscura
12-09-09, 10:33
Jeg lurer på når det er for sent å kjøpe lottokupong!
Tenkte jeg skulle starte min lotto-karriere i dag, ettersom det visstnok skal bli så mange nye millionærer, så tenkte jeg at jeg jo kunne bli en av dem! Det hadde smakt godt :D
Og må man ha online-kort? Og hvor mye koster det?
Jeg lurer på når det er for sent å kjøpe lottokupong!
Tenkte jeg skulle starte min lotto-karriere i dag, ettersom det visstnok skal bli så mange nye millionærer, så tenkte jeg at jeg jo kunne bli en av dem! Det hadde smakt godt :D
Og må man ha online-kort? Og hvor mye koster det?
Se her! (https://www.norsk-tipping.no/)
Photobscura
12-09-09, 11:06
Der fant jeg svar på nesten alt, gitt! (Men jeg er så lat, derfor jeg spurte her :p).
Da har jeg god tid i alle fall, spillestopp fem på seks i kveld. Og man må ha spillekort. Men fant ikke ut hvor mye det kosta, men mener Lava sa at det koster seksti spenn.
Under Spørsmål og svar står det at det koster 60,-!:)
Jeg spiste dobbelt så mye bacon i forrige uke enn vanlig. Jeg spiser egg & bacon til frokost (3 lange biter) i forrige uke stekte jeg ytterligere 3 biter som jeg har hatt med meg på jobb og spiser ved siden av salaten. Kan dette ekstra inntaket av bacon føre til mer vannansamling i kroppen da bacon er ganske salt. Jeg gikk opp i vekt denne uka og lurer på om det kan ha noe med baconet å gjøre...
Ka dokk trur?
Havner Bella og Edward til sengs noengang??? Leser Twilight nå......
SunnhetMedSirrup
15-09-09, 19:55
Jeg spiste dobbelt så mye bacon i forrige uke enn vanlig. Jeg spiser egg & bacon til frokost (3 lange biter) i forrige uke stekte jeg ytterligere 3 biter som jeg har hatt med meg på jobb og spiser ved siden av salaten. Kan dette ekstra inntaket av bacon føre til mer vannansamling i kroppen da bacon er ganske salt. Jeg gikk opp i vekt denne uka og lurer på om det kan ha noe med baconet å gjøre...
Ka dokk trur?
det skjer meg og. det er nok saltet, skal en tru;) legger tvilsomt på meg 1kg fett en uke, derreter 2 kilo fett mindre på neste... :D
Der fant jeg svar på nesten alt, gitt! (Men jeg er så lat, derfor jeg spurte her :p).
Da har jeg god tid i alle fall, spillestopp fem på seks i kveld. Og man må ha spillekort. Men fant ikke ut hvor mye det kosta, men mener Lava sa at det koster seksti spenn.
Trenger du noen å gi Grasrotandelen din til, har jeg en forening som trenger flere Grasrotgivere. :flau:
Photobscura
16-09-09, 00:09
Trenger du noen å gi Grasrotandelen din til, har jeg en forening som trenger flere Grasrotgivere. :flau:
Grasrotandel? :confused:
Det aner jeg ikke hva er en gang. Altså, jeg måtte spørre for å i det hele tatt tolke lottokupongen, jeg :p
Grasrotandel? :confused:
Det aner jeg ikke hva er en gang. Altså, jeg måtte spørre for å i det hele tatt tolke lottokupongen, jeg :p
Du kan gi en andel av det beløpet du tipper til et lag/forening :ja: Tror det er 5% av det du tipper for som da går til den foreninga :) Fin måte å støtte på :D
Photobscura
16-09-09, 07:26
Du kan gi en andel av det beløpet du tipper til et lag/forening :ja: Tror det er 5% av det du tipper for som da går til den foreninga :) Fin måte å støtte på :D
Ah, det er vel noe å tenke på senere i tilfelle, jeg lever så vidt med en hårtust over fattigdomsgrensa (no kidding), og har sånn sett nok med å støtte meg selv :o (ikke har jeg vunnet noe så langt heller :p)
Men fin ordning, da! Her på Løkka er det f.eks flere panteatuomater som man kan trykke på en annen knapp så gir man pengene sine til en eller annen ungdomsforening e.l, det hare jeg gjort et par ganger.
Nei, du støtter ikke 5% ekstra, men av tippebeløpet går 5% til et lag eller en forening du har valgt. Hvis du ikke velger noe, går de 5% bare rett til Norsk Tipping.
De er allerede inkludert i tippebeløpet da. :)
Photobscura
16-09-09, 08:28
Nei, du støtter ikke 5% ekstra, men av tippebeløpet går 5% til et lag eller en forening du har valgt. Hvis du ikke velger noe, går de 5% bare rett til Norsk Tipping.
De er allerede inkludert i tippebeløpet da. :)
Åh, sånn, ja!
Men da så! Jeg har faktisk tenkt til å tippe denne uka også, føler meg heldig :p
Så, fortell meg om Grasrota di, Viclin!
Det er kjempekjekt. Før gikk jo overskuddet til noe Norsk Tipping valgte. Nå kan man velge selv hva man vil gi sitt overskudd til.
Vi har foreløpig 4 Grasrotgivere og fikk utbetalt den nette sum av 378 kroner nå nettopp. :D Vet andre som får mange tusen fordi de har mange Grasrotgivere. En utrolig kjærkommen inntekt.
Sender deg PM, jeg.
Photobscura
16-09-09, 09:29
Det er kjempekjekt. Før gikk jo overskuddet til noe Norsk Tipping valgte. Nå kan man velge selv hva man vil gi sitt overskudd til.
Vi har foreløpig 4 Grasrotgivere og fikk utbetalt den nette sum av 378 kroner nå nettopp. :D Vet andre som får mange tusen fordi de har mange Grasrotgivere. En utrolig kjærkommen inntekt.
Sender deg PM, jeg.
Ja, nice!
Jeg har alt jeg trenger til raita, UTENOM mynte.... Og det er jo liksom det som gjør raita til raita da. Noen som vet om det smaker gymsokk av en dressing med resten oppi?
Jeg lurer på om det er best så spise når man er sulten og kun da, eller til faste tider??
I begynnelsen så spise jeg til faste tider, mens nå så er jeg ikke sultet på disse tidene. Så nå spiser jeg når jeg er sulten og det er jo ikke flere enn 2-3 ganger om dagen :eek:
Blir forundret av det jeg :lol:
Det er best å spise når man er sulten, 2-3 ganger dagen er utmerket det :)
Jeg lurer på om det er best så spise når man er sulten og kun da, eller til faste tider??
I begynnelsen så spise jeg til faste tider, mens nå så er jeg ikke sultet på disse tidene. Så nå spiser jeg når jeg er sulten og det er jo ikke flere enn 2-3 ganger om dagen :eek:
Blir forundret av det jeg :lol:
Det er best å spise når man er sulten, 2-3 ganger dagen er utmerket det :)
Jepp jepp, spis når du er sulten! :heia:
Ble bare litt bekymret siden jeg spiste flere ganger tidligere.... * innprentet med 5-6 små måltider om dagen" veldig uvant med 2-3 ganger om dagen... :lol:
Photobscura
17-09-09, 10:00
Ja, det er rart hvordan "ekspertene" har fått en til å tro at man ikke skal følge sultsignalene som jo er der av en grunn, men klokka liksom! For det er jo naturlig, det gjorde sikkert urmennesket også :p
Helt sikkert!! Jeg lurer på en annen ting også jeg da.... Er det noen som vet om man kan bruke vanlig kokosfett i butikken til å "fete" seg opp på?? Istedenfor dyre cocosa....
arnakristin
17-09-09, 13:51
Helt sikkert!! Jeg lurer på en annen ting også jeg da.... Er det noen som vet om man kan bruke vanlig kokosfett i butikken til å "fete" seg opp på?? Istedenfor dyre cocosa....
Vi har vel konkludent med at delfiafettet er varmebehandlet og dermed ikke egnet. Dette har vært diskutert her i forumet fra tid til ennen og noen sendte også e-post til produsenten som aldri svarte.
Et par linker.
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19945&highlight=delfiafett (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19945&highlight=delfiafett)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=816&highlight=delfiafett (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=816&highlight=delfiafett)
Tusen takk! Da går delfia'n i søpla når jeg kommer hjem!!!
Det tror jeg ikke du behøver. Disse linkene er ganske gamle. Det finnes nyere linker om Delfiafett her på forumet, som i hvert fall har beroliget meg.
Photobscura
19-09-09, 15:10
Hvor lenge kan koteletter ligge i kjøleskapet etter at de er tint opp?
I hvert fall 2-3 dager, ville jeg tro.
Hvor lenge kan koteletter ligge i kjøleskapet etter at de er tint opp?
Det kommer ann på hvor lang holdbarheten var før de ble fryst.... lukt og ta på dem, lukter de vondt eller lukter det bare blod? Er de litt slimete å ta på etter at du har tørket av dem med kjøkkenpapir- så kast dem.... Unner ingen å bli matforgiftet......:)
Photobscura
19-09-09, 15:50
Det kommer ann på hvor lang holdbarheten var før de ble fryst.... lukt og ta på dem, lukter de vondt eller lukter det bare blod? Er de litt slimete å ta på etter at du har tørket av dem med kjøkkenpapir- så kast dem.... Unner ingen å bli matforgiftet......:)
Men det er jo så slankende :p
Haha, neida. De har ligget siden onsdag kveld og lukter fint og er slimfrie, hurra! Da blir det biffsnadder på en fyllesyk stakkar!
Jeg driver med ting jeg ikke kan, dvs strikking :lol:
Og i oppskrifta står det "2 r sm"?? :confused: Jeg har klart å tyde det til 2 rette masker sammen. Men sammen hvordan da? Som når man feller?
Noen som kan forklare?
Har noen lest "Tyvene" av Knut Faldbakken? Er den bra?
Jeg driver med ting jeg ikke kan, dvs strikking :lol:
Og i oppskrifta står det "2 r sm"?? :confused: Jeg har klart å tyde det til 2 rette masker sammen. Men sammen hvordan da? Som når man feller?
Noen som kan forklare?
Ja, som når man feller om du med det mener at du rett og slett tar pinnen gjennom to masker i stede for en og så strikker den/de helt som vanlig rettstrikk!
Photobscura
21-09-09, 17:02
Ja, som når man feller om du med det mener at du rett og slett tar pinnen gjennom to masker i stede for en og så strikker den/de helt som vanlig rettstrikk!
Den setningen der hadde jeg litt problemer med å forstå :o
Men jeg tror du strikker to masker, og så tar du den første og dra over den andre, så du får én mase og et mellomrom. Men kanskje ikke, for da ville det kanskje stått "felle av". Haha, dette var det mye hjelp i :p
Men se HER (http://garnstudio.com/lang/no/skole/strikk_index.php)! Denne siden er i det hele tatt genial, og jeg har hatt mye hjelp av f.eks hekleskolen (om den enn er litt treig i blant av en eller annen grunn).
SunnhetMedSirrup
21-09-09, 17:25
min tur! :) et spørsmål jeg trur er til alle, for jeg lurer på:
hvor mange gram proteiner spiser dere ca hver dag? :)
(vet de fleste ligger på 1g pr kg kropsvekt, men merker selv jeg ligger på minst 2!)
Den setningen der hadde jeg litt problemer med å forstå :o
Men jeg tror du strikker to masker, og så tar du den første og dra over den andre, så du får én mase og et mellomrom. Men kanskje ikke, for da ville det kanskje stått "felle av". Haha, dette var det mye hjelp i :p
Nemlig! Om man gjør som du sier, feller man. Om man strikker helt som normalt, men gjennom to masker i stede for en, får man 2rsm, 2 rette masker strikket samtidig!;)
min tur! :) et spørsmål jeg trur er til alle, for jeg lurer på:
hvor mange gram proteiner spiser dere ca hver dag? :)
(vet de fleste ligger på 1g pr kg kropsvekt, men merker selv jeg ligger på minst 2!)
De siste dagene har jeg ligget på 75-117 gram. Stort sett rundt 75-90.
SunnhetMedSirrup
22-09-09, 06:52
men noe jeg gjerne vil.. hvor opretter jeg en BLOGG? eller en HJEMMESIDE? har sett litt rundt, men de fleste er ikke noe særlig :(
hvordan lagde dere, deres blogg?
SunnhetMedSirrup
22-09-09, 07:10
huff.. jeg lurer på mye idag..! har dere noen gode bøker og anbefale? legevitenskap,helse,forskining bak dette osv, leter litt etter en kolestrol,mettet fett bok.. som ikke handler om at rødt kjøtt skal du max spise 2 ganger i uka.
tips??
Jeg har min blogg på Blogger/Blogspot: http://toneklone.blogspot.com Den får jeg oppdatert fra mobilen.
Savner litt ting der, men den er gratis og helt grei.
Photobscura
22-09-09, 10:11
Jeg har også en side på blogspot: http://jorunmedgarn.blogspot.com/ og er ganske fornøyd, selv om jeg ikke har oppdatert den på en stund. (Har f.eks ikke klart å finne en funksjon med kategorier ...).
Ellers kan jeg anbefale deg "The great cholesterol con" av Anthony Colpo.
Noen som har et godt måleredskap på nett som viser fett- karbo og proteinnivå i maten..... Tror jeg får i meg for lite fett..... Og ser at flere av dere vet eksakt hvor mye dere få i dere... hjelp!! Vekta står stille på 3. uka... grrrrr
Photobscura
22-09-09, 10:31
Noen som har et godt måleredskap på nett som viser fett- karbo og proteinnivå i maten..... Tror jeg får i meg for lite fett..... Og ser at flere av dere vet eksakt hvor mye dere få i dere... hjelp!! Vekta står stille på 3. uka... grrrrr
Jeg har stort sett brukt Mat på Data (http://matportalen.no/artikler/2007/2/mat_paa_data_5.0_er_ferdig), enn om den har noen småfeil, så får jeg ganske bra oversikt.
Jeg har også en side på blogspot: http://jorunmedgarn.blogspot.com/ og er ganske fornøyd, selv om jeg ikke har oppdatert den på en stund. (Har f.eks ikke klart å finne en funksjon med kategorier ...).
Ellers kan jeg anbefale deg "The great cholesterol con" av Anthony Colpo.
Hvis du "tagger" innleggene dine, havner innleggene dine i kategorier. Om det var det du mente?
Photobscura
22-09-09, 11:11
Hvis du "tagger" innleggene dine, havner innleggene dine i kategorier. Om det var det du mente?
Ah, ok. Jeg har ikke testet så nøye ennå, hadde tenkt å lage kategorier som "hekling", "strikking" etc.
Ja, da kan du skrive det i et felt under innlegget. Da havner det i kategorier på siden. :)
Jeg har stort sett brukt Mat på Data (http://matportalen.no/artikler/2007/2/mat_paa_data_5.0_er_ferdig), enn om den har noen småfeil, så får jeg ganske bra oversikt.
Flott, takker :D
huff.. jeg lurer på mye idag..! har dere noen gode bøker og anbefale? legevitenskap,helse,forskining bak dette osv, leter litt etter en kolestrol,mettet fett bok.. som ikke handler om at rødt kjøtt skal du max spise 2 ganger i uka.
tips??
Er det ikke en bok som heter "Den store kolesterolbløffen" eller noe slikt?
Det er bare å spørre de som jobber på biblioteket, de vet hvor kostholdsbøkene er.
SunnhetMedSirrup
22-09-09, 17:31
Det er bare å spørre de som jobber på biblioteket, de vet hvor kostholdsbøkene er.
tusen takk ! men jeg har nettop bestilt tre bøker:)
-Good Calories, Bad Calories - engelsk
-Fett och kolesterol är hälsosamt! - svensk
-Nästan allt om människan - svensk
Photobscura
22-09-09, 23:00
Du tenker vel enten på den jeg nevnte, "The Great Cholesterol Con", eventuelt "The Cholesterol Myths" av Uffe Ravnskov.
Er det noen her som fryser mer nå enn før de begynte på lavkarbo diett?? Jeg føler at jeg går å småfryser hele tiden... Normalt??
Er det noen her som fryser mer nå enn før de begynte på lavkarbo diett?? Jeg føler at jeg går å småfryser hele tiden... Normalt??
Da jeg gikk på GR lærte jeg at 3 kg fett tilsvarer en ullgenser.
Ser ut som om du har kledd av deg to stykker. :heia:
Ikke rart du fryser!;)
Seriøst pleier de fleste på ketolyse å være varme, men vi er jo ikke alle like!
Jeg blir veldig varm om kvelden og på natta, men sånn tidlig på morran før lunsj er jeg iskald på fingrene og småfryser... Skjønner at noe skjer inni der :heia:
JØSS!! En ullgenser på 3 kg fett... Da skjønner jeg :D
Kan man drikke for mye vann?
Jeg drikker 1 liter til frokost - 2 liter i løpet av arbeidsdagen, 1 liter til middag og 1,5 - 2 liter i løpet av kvelden.....Altså ca 5-6 liter i løpet av dagen....I tillegg drikker jeg 2-4 krus med te....
Er det for mye?
Jeg drikker 1 liter til frokost - 2 liter i løpet av arbeidsdagen, 1 liter til middag og 1,5 - 2 liter i løpet av kvelden.....Altså ca 5-6 liter i løpet av dagen....I tillegg drikker jeg 2-4 krus med te....
Er det for mye?
Ettersom du sprer det såpass utover dagen, er det nok ikke et problem.
Men vær så snill å pass på at du får i deg nok salter og mineraler! De renner nok tvers i gjennom deg!
Er du virkelig så tørst?
Er du testet for diabetes?
Sliter for å komme over 2 liter, jeg! :p
Tørst og tørst fru blom.....jeg tar med meg Imsdal flaska overalt og da drikker jeg jo hele tiden :-).....
Nei - ikke testet for diabetes så vidt jeg vet....
Ja!
Er du i tillegg kvinne, kan du drikke på deg et inkontinensproblem siden urinblæren blir fylt og tømt "for ofte". Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men det var enten noen leger eller noen forskere som gikk i mot rådene om å drikke så mye vann som vi gjør pga dette.
Hvis man drikker veldig mye vann på en gang (flere liter) kan man forstyrre saltbalansen i kroppen og enda verre; nervebanene kan slutte å fungere (K- ionene kommer for langt fra hveradre og signaler fra hjernen når ikke fram til f.eks hjerte....)
Men det er nok heller sjeldent at slikt skjer, he, he ;)
Ja!
Er du i tillegg kvinne, kan du drikke på deg et inkontinensproblem siden urinblæren blir fylt og tømt "for ofte". Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men det var enten noen leger eller noen forskere som gikk i mot rådene om å drikke så mye vann som vi gjør pga dette.
Kaffe og slike ting er vanndrivende, og dersom man drikker kaffe kombinert med vann vil man jo gå på do hyppigere. Burde man da 1) ikke drikke kaffe, eller 2) drikke mindre vann når man drikker kaffe?
Jeg vet det er anbefalt å drikke mer vann når man drikker kaffe, men det virker jo nesten litt selvmotsigende dersom hyppigere vannlating for kvinner i verste fall kan gi en et inkontinensproblem..
:D
Ja!
Hvis man drikker veldig mye vann på en gang (flere liter) kan man forstyrre saltbalansen i kroppen og enda verre; nervebanene kan slutte å fungere (K- ionene kommer for langt fra hveradre og signaler fra hjernen når ikke fram til f.eks hjerte....)
Men det er nok heller sjeldent at slikt skjer, he, he ;)
Kaffe og slike ting er vanndrivende, og dersom man drikker kaffe kombinert med vann vil man jo gå på do hyppigere. Burde man da 1) ikke drikke kaffe, eller 2) drikke mindre vann når man drikker kaffe?
Jeg vet det er anbefalt å drikke mer vann når man drikker kaffe, men det virker jo nesten litt selvmotsigende dersom hyppigere vannlating for kvinner i verste fall kan gi en et inkontinensproblem..
:D
For å si det sånn, jeg er veldig glad jeg ikke skal jobbe på sykehjem når min generasjon og den etter kommer dit!
Ikke bare er de vant til å dusje minst en gang om dagen, men de kommer til å være lekk alle mann!:D
Leste her inne et sted at kaffe slett ikke var vanndrivende, men husker ikke hvor. Har aldri drukket en kopp kaffe i mitt liv, så jeg har liksom ikke så mye jeg skulle sagt om den saken!:p
Leste her inne et sted at kaffe slett ikke var vanndrivende, men husker ikke hvor.
Etter en rask googling konkluderer jeg med at studier har vist at kaffe ikke er vanndrivende, men at denne nye kunnskapen ikke er like utbredt blant folket som den gamle kunnskapen!
Tisser man mindre av å drikke mineralvann i stedet for rent vann..?
Etter en rask googling konkluderer jeg med at studier har vist at kaffe ikke er vanndrivende, men at denne nye kunnskapen ikke er like utbredt blant folket som den gamle kunnskapen!
Tisser man mindre av å drikke mineralvann i stedet for rent vann..?
Fint, da husket jeg ikke feil!:p
Skulle tro det! Mineralvann inneholder jo en del salter og mineraler som burde holde på vannet!
Man skal jo feks bare gi Farris til små barn om de har diare/oppkast!
Fint, da husket jeg ikke feil!:p
Skulle tro det! Mineralvann inneholder jo en del salter og mineraler som burde holde på vannet!
Man skal jo feks bare gi Farris til små barn om de har diare/oppkast!
Ah, da skal jeg drikke mer mineralvann. Syns jeg flyr på do i ett, i går tror jeg at jeg var på det lille rommet fem ganger i løpet av et par timers tid! Får nok i meg litt for lite salter og mineraler antakelig, er ikke særlig generøs med saltet på maten heller (syns ikke det smaker noe godt!) .
At man skulle bare gi farris til barn med omgangssyke visste jeg ikke! Lærer mye her inne!
Ah, da skal jeg drikke mer mineralvann. Syns jeg flyr på do i ett, i går tror jeg at jeg var på det lille rommet fem ganger i løpet av et par timers tid! Får nok i meg litt for lite salter og mineraler antakelig, er ikke særlig generøs med saltet på maten heller (syns ikke det smaker noe godt!) .
At man skulle bare gi farris til barn med omgangssyke visste jeg ikke! Lærer mye her inne!
Fort gjort å gå litt tom for salter når man flyr på lillerommet til stadighet!
Er ikke mye som skal til faktisk!
Blander du Farrisen med eplemost til barn med omgangssyke, får de i seg næring og salter som holder på væske i kroppen! Smart!
Når den store hunden (rottis:p) er dårlig i magen, får han bittelitt sukker og salt i drikkevannet. Har gjort det med alle hundene jeg har hatt. Virker som bare det!:D
Har aldri drukket en kopp kaffe i mitt liv, så jeg har liksom ikke så mye jeg skulle sagt om den saken!:p
:eek: Får jeg ikke kaffe hos deg da??? :eek:
:lol:
Kunnskapsrike Kitt! :klem:
:eek: Får jeg ikke kaffe hos deg da??? :eek:
:lol:
Kunnskapsrike Kitt! :klem:
Du kan drikke så mye kaffe du bare orker, men da må det bli pulverkaffe! Har ikke noe annet og aner ikke hvordan jeg skal bruke kaffetrakteren til å lage kaffe i!:o:rolleyes::p
Men ellers er jeg ganske dyktig som vertinne, tror jeg!:p
Du kan drikke så mye kaffe du bare orker, men da må det bli pulverkaffe! Har ikke noe annet og aner ikke hvordan jeg skal bruke kaffetrakteren til å lage kaffe i!:o:rolleyes::p
Men ellers er jeg ganske dyktig som vertinne, tror jeg!:p
Pulverkaffe er fint, det bruker jeg hjemme også!
Og at du er en god vertinne, tviler jeg ikke ett sekund på! :klem:
Pulverkaffe er fint, det bruker jeg hjemme også!
Og at du er en god vertinne, tviler jeg ikke ett sekund på! :klem:
Phu! Da er det i orden!:D
Man gjør så godt man kan, vet du! Her er kanskje ikke like ryddig bestandig, men maten er god og selskapet hyggelig!:p:love::lol:
Så bør jeg kutte ned litt på vannet da? Jeg drikker ikke kaffe - men litt te. Bruker litt salt i matlagingen....
Så bør jeg kutte ned litt på vannet da? Jeg drikker ikke kaffe - men litt te. Bruker litt salt i matlagingen....
Jeg ville ikke kuttet ned. En veninne av meg drikker rundt 8 liter pr dag, og om hun drikker mindre blir hun dårlig. Kroppen har vendt seg til inntaket. Selv er minimumsgrensa mi på 3-3,5 liter, men det hender jeg er oppe rundt 5.
En veninne av meg drikker rundt 8 liter pr dag, .
:_oy:
8 liter!
Det må da bli slitsomt i lengden...
Hvor mye koster det å fornye førerkortet? Altså bare få skrevet ut en ny sånn plastkort-sak da det gamle er mistet... :o
Fant dette:
Utstedelse av nytt førerkort koster kr 185,-. Du må også ha nytt bilde, ...
Tar en uke å få det i posten, tror jeg!
Du må også ha nytt bilde, ...[/I]
:eek:
:eek:
Tror de tar det der, men du må nok sjekke det.
Sist jeg skulle ha bankkort i ny bank, hadde de eget "fotorom", faktisk!:)
Ja, jeg bare liker ikke å bli tatt bilde av :o Og var egentlig ganske happy med det jeg hadde på forrige gang :D
Men jeg har blitt frastjålet lommeboka en gang og måtte ha nytt, og mener jeg ikke trengte bilde da? At de hadde alt liggende inne og bare laget en kopi? Men mulig jeg husker feil da...
Ja, jeg bare liker ikke å bli tatt bilde av :o Og var egentlig ganske happy med det jeg hadde på forrige gang :D
Men jeg har blitt frastjålet lommeboka en gang og måtte ha nytt, og mener jeg ikke trengte bilde da? At de hadde alt liggende inne og bare laget en kopi? Men mulig jeg husker feil da...
Må du ikke anmelde førerkortet for stjålet og få kjøretillatelse og komme tilbake etter en måned for å "bekrefte" at førerkortet virkelig er tapt?
Jeg skriver en refleksjonsoppgave hvor jeg tar utgangspunkt i å reise med t-bane. Burde jeg omtale det som "t-banen" eller bare "t-bane"? Jeg har avgrenset "samfunnet" mitt til å være en tilfeldig t-banevogn i Oslo. Dersom jeg velger "t-banen", er det da et egennavn?
Hah, sær problemstilling :P
Må du ikke anmelde førerkortet for stjålet og få kjøretillatelse og komme tilbake etter en måned for å "bekrefte" at førerkortet virkelig er tapt?
:ja: Lommeboka forsvant på en bytur i juli, har hatt midlertidig tillatelse siden det. Må bare huske å gjøre det nå, før fristen går ut etter 3 mnd.
Hvordan skal fordelingen være mellom fett og proteiner?? Prosentvis liksom.... Noen som har en god standard??
Hvordan skal fordelingen være mellom fett og proteiner?? Prosentvis liksom.... Noen som har en god standard??
75% fett
20% proteiner
5% karbohydrater
Energien altså, ikke gram.
Du må ta utgangspunkt i energi%.
Fett inneholder 9kcal pr g, proteiner og karber 4.
Skal du ha 15g karber, blir det 60 kcal.
Så skal du regne ca 1g protein pr kg kroppsvekt om du er i normal aktivitet, halvannet til 2 g etter som hvor aktiv du er.
Og da blir fettet resten!
De fleste på ketolyse ligger på rundt 75-80% fett, så vidt jeg har skjønt.
Ble du noe klokere?
Jeg regner ikke annet enn ca karber, bare putter på litt ekstra fett uansett og går greit ned.
Jeg skriver en refleksjonsoppgave hvor jeg tar utgangspunkt i å reise med t-bane. Burde jeg omtale det som "t-banen" eller bare "t-bane"? Jeg har avgrenset "samfunnet" mitt til å være en tilfeldig t-banevogn i Oslo. Dersom jeg velger "t-banen", er det da et egennavn?
Hah, sær problemstilling :P
Uten å være ekspert, ville jeg gått for "T-banen" :ja:
(alstå som egennavn, om det er lovlig da..)
Evt holdt meg til å si "vognen" i oppgaven
Hva kan jeg bruke Tyrkisk naturell yoghurt til?
Hva kan jeg bruke Tyrkisk naturell yoghurt til?
Ta en titt i denne tråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28483&highlight=tyrkisk+yoghurt)
Uten å være ekspert, ville jeg gått for "T-banen" :ja:
(alstå som egennavn, om det er lovlig da..)
Evt holdt meg til å si "vognen" i oppgaven
Det var lurt! Da blir avgrensningen "bekreftet" underveis. Takk!
hei
jeg er sikkelig fersking her. håper det noen der som kan svare meg på følgende.
hvorfor må vi som nettopp er begynt på ketolysekuren vente 4 uker å drikke vin :confused:
hei
jeg er sikkelig fersking her. håper det noen der som kan svare meg på følgende.
hvorfor må vi som nettopp er begynt på ketolysekuren vente 4 uker å drikke vin :confused:
Det er anbefalt fordi kroppen forbrenner alkoholen før fettet. De første 4 ukene skal kroppen bruke på å få ordentlig i gang fettforbrenninga. Vil jeg tro.
Photobscura
02-10-09, 10:50
Jeg h-r l-get en egen tråd om dette, men hv- gjør jeg med pc-en min som h-r fått k-ffe på seg, og m-ngler et p-r vit-le t-stefunksjoner, når jeg g-r-ntert ikke her rekl-m-sjonsrett ettersom det er veeeldig selvforskyldt, og ikke h-r råd (mest s-nnsynlig) til å rep-rere pc-en? Er det noen mulighet for -t p-piret jeg h-r tørket med k-n h- kommet inn under t-stene det gjelder, og -t jeg k-n rense den på noen måte? *Fortvilt*
Hold den opp-ned så mest mulig får rent seg ut. Har hørt om andre som har sølt også, og fått den til å virke igjen etterpå.
Ta ut all strøm og batteri også, sa sambo. Kaffe var visst ikke det verste.
Photobscura
02-10-09, 11:01
Hold den opp-ned så mest mulig får rent seg ut. Har hørt om andre som har sølt også, og fått den til å virke igjen etterpå.
Jojo, men det h-r eg så kl-rt gjort ;). Glemte å fortelle -t dette skjedde for fire d-ger siden, omtrent. Det første jeg gjorde v-r å rykke ut ledning-, slå -v pc-en, og tippe den over så lt det overflødige fikk rent ut, så l jeg et tjukt l-g med dop-pir og stengte pc-en (det er en l-ptop), og snudde den på hodet i en time, så b-re tørket og tørket jeg, hvor jeg enn kom til, til slutt tok jeg den med på b-det og tørket den så lenge jeg orket med hårføner med lunk på.
I st-rten drev den og skrev en h-ug med f-er og r-er, så forsv-nt r-t-sten, og så en h-ug med -ndre t-ster, og så kom -lle tilb-ke, men så f-rsv-nt det noen igjen. Pc-en funker fint ellers, men jeg m-nlger -ltså den første bokst-ven i -lfebetet (som dere sikkert ser :p), bokst-ven som utt-els 'ku', jeg m-nlger -nførselstegn, c-ps loock og t-llet to ... Irriterende! :(
Åja, det er så lenge siden, ja.
Jeg sølte en hel drink i tastaturet en gang (ikke bærbar), husket det selvfølgelig ikke dagen etter og trodde jeg hadde fått virus siden tastaturet mitt oppførte seg helt merkelig. Da måtte hele tastaturet byttes.
Kanskje det har ligget noe bøss under tastene som kaffen har klistret fast. Mine taster henger om det ligger en smule av noe under. Men da har jeg bare lett fått ristet den ut da siden det ikke har vært noe vått der.
Det høres ut som problemet er samlet på ett sted øverst i venstre hjørne hvertfall... :rolleyes:
Jeg ville ringt den meste datakyndige i bekjetskapskretsen og fått hjelp til å skru av tastaturet og få vasket ordentlig undersiden av det, og hvis mulig brukt en q-tip nedi. Det kan være så enkelt som at en liten matte eller lignende som ligger under tastene har forskjøvet seg når du tippet og tørket maskinen. SKjedde på min minibærbare. Heldigvis gikk det på garanti så jeg var hos en teknikker og fikk fikset det på 2 min.
Photobscura
02-10-09, 11:19
Jeg h-r -lt sendt min godeste største nerdevenn en melding ;)
Jeg k-n sikkert koble det g-mle eksterne t-st-turet mitt til l-pperten (h-r et g-nske br- trådløst et fr- d- jeg h-dde st-sjonær) enn så lenge i -lle f-ll. Blir litt koko -v å m-ngle en så vit-l t-st ...
Kn-ppene går fint å trykke ned, men håper likevel -t det går å fikse. Jeg k-n vel også u-nsett ringe Dell og høre hv- de h-r å si, jeg nekter å tro -t jeg er den eneste som h-r fått væske i pc-en min :o
Tastene er avtagbare, hør med en nerdevenn som har demontert pcer før ;) Punkt en er å sjekke om det bare er noe som har forskjøvet seg, alternativ kan det være at det pga væske er noe dårlig kontakt, men det avhenger av oppbygningen av tastaturet også...
Uansett pleier kaffe i tastatur ofte å gå bra, te også igrunnen... Men juice eller kakao anbefalles ikke :o Det er en grunn til at jeg aldri kjøper trådløse tastatur, har drept tre før jeg lærte :o
Photobscura
02-10-09, 11:54
Tastene er avtagbare, hør med en nerdevenn som har demontert pcer før ;) Punkt en er å sjekke om det bare er noe som har forskjøvet seg, alternativ kan det være at det pga væske er noe dårlig kontakt, men det avhenger av oppbygningen av tastaturet også...
Uansett pleier kaffe i tastatur ofte å gå bra, te også igrunnen... Men juice eller kakao anbefalles ikke :o Det er en grunn til at jeg aldri kjøper trådløse tastatur, har drept tre før jeg lærte :o
Jeg h-r som s-gt l-ptop! Heldigvis så fører l-vk-vrbolivet med seg heller lite juice og k-k-o ;)
Jeg sk-l få nerdevennen min til å åpne det for meg. Tør ikke selv. Men først lurer jeg på om jeg ringer Dell, jeg vet såp-ss som -t dersom pc-en er åpnet -v -ndre enn dem, så mister jeg de siste tre årene jeg h-r igjen -v rekl-m-sjonsretten min, og det er jo ikke særlig ålreit, så det bør være verdt det :o
Jeg h-r som s-gt l-ptop! Heldigvis så fører l-vk-vrbolivet med seg heller lite juice og k-k-o ;)
Jeg sk-l få nerdevennen min til å åpne det for meg. Tør ikke selv. Men først lurer jeg på om jeg ringer Dell, jeg vet såp-ss som -t dersom pc-en er åpnet -v -ndre enn dem, så mister jeg de siste tre årene jeg h-r igjen -v rekl-m-sjonsretten min, og det er jo ikke særlig ålreit, så det bør være verdt det :o
Men å gjøre rent tastaturet er jo ikke å åpne pcen! Sitter på en dell nå jeg og kan nok fint klare å plukke fra hverandre tastaturet om jeg gidder (nå er dette jobbens pc så jeg nekter generelt å gjøre noe som helst med den :rolleyes: er det vi har IKT-personell til!)
Ja, jeg har fått med meg at du har laptop, men så lenge den fungerer har du unngått\redda elektronikken ;)
Photobscura
02-10-09, 12:43
Men å gjøre rent tastaturet er jo ikke å åpne pcen! Sitter på en dell nå jeg og kan nok fint klare å plukke fra hverandre tastaturet om jeg gidder (nå er dette jobbens pc så jeg nekter generelt å gjøre noe som helst med den :rolleyes: er det vi har IKT-personell til!)
Ja, jeg har fått med meg at du har laptop, men så lenge den fungerer har du unngått\redda elektronikken ;)
Åh ... ok :o .. Men hvord-n gjør jeg det? T-stene sitter jo dønn f-st :p
Har gått på Ketolyse nå i nesten 11 mnd og har tatt av 25 kilo. I løpet av de siste 6 ukene har vekta gått opp og ned, med andre ord - ikke nedgang.
Hvis du hadde vært i min situasjon og ville hatt prøvd en annen filosofi - hvilken ville du valgt? Og hvorfor?
Jeg ville kanksje kjørt på med litt fedonkost noen uker, og så nærmest atkins induksjon etterpå?
Photobscura
02-10-09, 18:44
Jabba: Du har jo gått ned ganske jevnt og trutt, og mye på forholdsvis kort tid, med mindre du er skikkelig matlei, så ville jeg bare ha fortsatt på den samme måten, om jeg var deg. Men kanskje kutta ut typiske partystoppere, med mindre du alt har gjort det :)
Jabba: Du har jo gått ned ganske jevnt og trutt, og mye på forholdsvis kort tid, med mindre du er skikkelig matlei, så ville jeg bare ha fortsatt på den samme måten, om jeg var deg. Men kanskje kutta ut typiske partystoppere, med mindre du alt har gjort det :)
Jeg har kutta ut hasselnøttene som var min faste lunch før. Spiser egentlig ikke så mye meieriprodukter - men kanskje litt er nok til at det er partystopper?
Er ikke lei maten........:)
Photobscura
02-10-09, 19:14
Jeg har kutta ut hasselnøttene som var min faste lunch før. Spiser egentlig ikke så mye meieriprodukter - men kanskje litt er nok til at det er partystopper?
Er ikke lei maten........:)
Om du ikke er lei maten, så ville jeg ikke endret på noe, annet enn å kutte de typiske partystopperene, for som jeg forstår det så har plateået ditt vart i mer enn fire uker?
Kutt ut alt av meieriprodukter en stund, alt av nøtter, brøderstatning, kunstig søtning og tomater.
Og så klart, stress ;)
jeg sølte en hel drink i tastaturet en gang (ikke bærbar), husket det selvfølgelig ikke dagen etter og trodde jeg hadde fått virus siden tastaturet mitt oppførte seg helt merkelig.
:d:d
Jeg sølte en hel drink i tastaturet en gang (ikke bærbar), husket det selvfølgelig ikke dagen etter og trodde jeg hadde fått virus siden tastaturet mitt oppførte seg helt merkelig.
Den var sikkert bare fyllesjuk! :D
Haha, den må ha være veldig fyllesjuk. :p
Om du ikke er lei maten, så ville jeg ikke endret på noe, annet enn å kutte de typiske partystopperene, for som jeg forstår det så har plateået ditt vart i mer enn fire uker?
Kutt ut alt av meieriprodukter en stund, alt av nøtter, brøderstatning, kunstig søtning og tomater.
Og så klart, stress ;)
Jeg skal teste teorien din Photo - og i dag er første dag uten nøtter, brøderstatning, kunstig søtning, tomater og meieriprodukter. Glemte meg ut et lite øyeblikk og tok en skive ost når gubben laget pizza.....kan en bit ost være nok til å "ødelegge alt"?
Hvor lenge bør jeg teste? 1 uke? 2 uker? 3-4 uker?
Takk for hjelpen!
Finnes det noe sted på nett der man kan selge brukte bøker?
Jeg har eskevis på loftet..... *sukk*
Finn.no QXL.no...??
Ellers tar vel Fretex og brukthandlere imot slikt.
Loppiser tar imot bøker også. Menner det er sesong nå, hvis ikke er det jo høyeseong til våren/forsommeren.
Eller begynne med bookcrossing (http://www.bookcrossing.com) :D
Noen som vet hvor jeg får tak i hyllepapir til å klistre på hyllene? Altså sånn plastfolieaktig? (eller med treverk-trykk) Mener det har vært oppe her inne før, men fant det ikke igjen.
Maxbo Alna hadde, men de nesten ingenting lenger.
Binders sin nettbutikk har (http://www.binders.no/web/ePortal/ctrl?action=showsubgroup&nodeRI=5065063&group=Y)!
Binders sin nettbutikk har (http://www.binders.no/web/ePortal/ctrl?action=showsubgroup&nodeRI=5065063&group=Y)!
Takker! Får stikke innom binders og se om de har noen andre mønster i butikken, tror de rutene kan bli litt slitsomme på gulvet i en hel garderobe! :lol:
Spser dere kål til "fårikålen" eller er det for mye karber?
Jeg har hatt dette til middag i dag men begrenset kålet veldig - det er ikke rare biten som veien 100 gr...
Jeg ga flass i karbene og spiste masse kål til i dag, tross alt bedre enn potet! :D
Skulle egentlig bruke spisskål, men de jeg fant var så stusselige....
Jeg kjøpte spisskål på Ultra forrige uke.
19,- for en liten, stusselig, halvvissen kål!:eek:
Smakte godt til slutt, men var ikke verdt prisen, altså!:nei:
Kan mann få mere vann i kroppen når man drikker forlite væske?
Har godt opp nesten 2 kg, de siste dagene. Har drukket litt lite, spesielt rent vann tror jeg nok, men ikke alkehol. Mener ikke jeg har brukt noe mere salt enn vanlig.
Har liksom følt meg så lite oppblåst og vannfylt mens jeg har gått på ketolyse, men de siste par dagene føler jeg vannet i kroppen presse på, og ser det til om med i ansiktet, spesielt om morningen.
What to do?
Photobscura
05-10-09, 12:31
Jeg skal teste teorien din Photo - og i dag er første dag uten nøtter, brøderstatning, kunstig søtning, tomater og meieriprodukter. Glemte meg ut et lite øyeblikk og tok en skive ost når gubben laget pizza.....kan en bit ost være nok til å "ødelegge alt"?
Hvor lenge bør jeg teste? 1 uke? 2 uker? 3-4 uker?
Takk for hjelpen!
En skive ost -det er vel begrenset hvor mye det kan ha å si, men det får du uansett ikke gjort noe med, så ... Ikke stress! Det spiller ingen rolle med den osteskiven, som du sier -en forglemmelse.
Fingerregelen for de fleste er å i hvert fall gi en endring tre måneder. Men du burde merke i løpet av denne tiden om det viker på deg.
Uansett, så har du som sagt gått ned mye, og ganske jevnt og trutt, så det kan godt tenkes at kroppen din bare trenger litt ro, for å ''tenke seg om''.
Slapp av! Det kommer når det kommer :)
Photobscura
05-10-09, 13:10
Har godt opp nesten 2 kg, de siste dagene. Har drukket litt lite, spesielt rent vann tror jeg nok, men ikke alkehol. Mener ikke jeg har brukt noe mere salt enn vanlig.
Har liksom følt meg så lite oppblåst og vannfylt mens jeg har gått på ketolyse, men de siste par dagene føler jeg vannet i kroppen presse på, og ser det til om med i ansiktet, spesielt om morningen.
What to do?
Om du drikker lite vann så vil kroppen holde på det den har. Om du er kvinne så samler du gjerne også vann rundt menstruasjon. (Jeg kan legge på meg alt fra en halv til to kg rett før mensen).
Jobber med ungdom, da kan man ikke "shake" alle måltidene på jobb.. Klarer nok å snike meg unna frokosten, den har jeg tidligere spist når de står opp, uansett ;) Lunsj spiser vi sammen bare i helgene, den kan jeg rimelig glatt la være å spise. Meeen, må jo ha noe "lurt" til middag. Går greitt å ha med egen mat, men må SPISE, shaking blir et galt signal til de unge, håpefulle. Trenger noe "snopt" som i alle fall ser ut som middag, som holder noen timer i matboks, i kjøleskap.. Selvfølgelig lavkarbo, men kan gjerne se veldig sunt ut! ;) Ikke nødvendig at det kan varmes opp, men gjerne tips om det, også..
Jobber med ungdom, da kan man ikke "shake" alle måltidene på jobb.. Klarer nok å snike meg unna frokosten, den har jeg tidligere spist når de står opp, uansett ;) Lunsj spiser vi sammen bare i helgene, den kan jeg rimelig glatt la være å spise. Meeen, må jo ha noe "lurt" til middag. Går greitt å ha med egen mat, men må SPISE, shaking blir et galt signal til de unge, håpefulle. Trenger noe "snopt" som i alle fall ser ut som middag, som holder noen timer i matboks, i kjøleskap.. Selvfølgelig lavkarbo, men kan gjerne se veldig sunt ut! ;) Ikke nødvendig at det kan varmes opp, men gjerne tips om det, også..
Gryter kan fint spises kalde, eggerøre og laks, lavkarbolasagne osv. Har spist dette på jobb, det smaker godt varmt som kaldt. Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28022) lasagnenen er lettlagd og veldig god kald.
What to do?
En lege fortalte meg at man kan få ødemer i kroppen når man drikker for lite vann. Det er fordi kroppen samler vannet rundt vitale organer. Jeg kan kjenne det på den måten at det blir så stramt over brystet. Men straks jeg får endel vann innabords forsvinner denne pressfølelsen igjen.
Hvis jeg spiser for masse karbo får jeg i tillegg ødemer i beinda, men det skal visstnok ha en annen årsak og da er et bare to ting som hjelper; begynne med lite karbo igjen eller ta vanndrivende.
Gryter kan fint spises kalde, eggerøre og laks, lavkarbolasagne osv. Har spist dette på jobb, det smaker godt varmt som kaldt. Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28022) lasagnenen er lettlagd og veldig god kald.
Takker og bukker :) Greitt å ha noe som funker i matboks.. Er heldigvis ikke så mange måltider jeg trenger å ordne på forhånd, regner med at det blir med lasagne eller eggerøre med laks, kan lage til flere dager, er et herk å lage mat nå når jeg "shaker". :p Men, løper ut og handler! Og tenker på at om noen korte uker er det over, da kan jeg spise vanlig lavkarbo igjen... Puh.
Trenger tips til kveldsmat:
Jeg spiser egg & bacon til frokost og salat m egg og noe kjøtt til lunch. Varierende til middag, men alltid med mye grønnsaker.
Vil dere snille sjeler gi meg litt inspirasjon til hva kveldsmaten kan bestå i når:
- det IKKE skal være et meieriprodukt
- det IKKE skal være nøtter
- det IKKE skal være grønnsaker (fyller opp karbekvoten ved middagen + salaten)
- det IKKE skal være kunstig søtning
- helst IKKE skal være egg (blir så lei hvis jeg spiser egg mer enn 2 ganger til dagen)
Gleder meg til mange gode tips!!! :-)
En annen liten ting....hvis jeg spiser to egg til lunchen min (salat) er det nok protein til dette måltidet? Eller bør jeg også i tillegg spise litt kjøtt/fugl/fisk?
En lege fortalte meg at man kan få ødemer i kroppen når man drikker for lite vann. Det er fordi kroppen samler vannet rundt vitale organer. Jeg kan kjenne det på den måten at det blir så stramt over brystet. Men straks jeg får endel vann innabords forsvinner denne pressfølelsen igjen.
Hvis jeg spiser for masse karbo får jeg i tillegg ødemer i beinda, men det skal visstnok ha en annen årsak og da er et bare to ting som hjelper; begynne med lite karbo igjen eller ta vanndrivende.
Høres logisk ut forsåvidt. :nikker: Jeg har ikke mensen,¨eller den er ikke i vente, så det kan ikke være det, for jeg også får mer vann i kroppen før mensen. Men i dag har jeg i alle fall drikket mye mere vann enn på lenge, og prøvd å begrense saltet litt, så får jeg se i morgen. Kjenners litt bedre ut i fingrene i alle fall.
Trenger tips til kveldsmat:
Jeg spiser egg & bacon til frokost og salat m egg og noe kjøtt til lunch. Varierende til middag, men alltid med mye grønnsaker.
Vil dere snille sjeler gi meg litt inspirasjon til hva kveldsmaten kan bestå i når:
- det IKKE skal være et meieriprodukt
- det IKKE skal være nøtter
- det IKKE skal være grønnsaker (fyller opp karbekvoten ved middagen + salaten)
- det IKKE skal være kunstig søtning
- helst IKKE skal være egg (blir så lei hvis jeg spiser egg mer enn 2 ganger til dagen)
Gleder meg til mange gode tips!!! :-)
Avokado med sitron
reker med majones
evt reker, avokado og majones ;)
Skinkeruller med eller uten majones
Litt karber i majones og avokado, men ikke så mye at det burde utgjøre en fare for å gå ut av ketose.
Noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan gjøre dette:
man bruker feks F4, og får den til å bety: Gjenta forrige handling..
Lærte det på sekretærkurs en gang, men har glemt det..
Kjekt å ha hvis man skal markere, endre farge, skriftestr osv på flere
steder i en tekst.
Noen som skjønner hva jeg mener... ?
Eg har lagt til bilete på profilen, men kan ikkje sjå at det kjem fram på noko av innlegga eg lagar..? Har eg ikkje rettigheiter nok, eller har eg gjort noko feil?
Eg har lagt til bilete på profilen, men kan ikkje sjå at det kjem fram på noko av innlegga eg lagar..? Har eg ikkje rettigheiter nok, eller har eg gjort noko feil?
Du må legge bildet inn som avatar, hvis du vil ha det med i innleggene :ja:
Kan melde at om man har "kredittkort" førerkort, altså de små i plast (ikke laminert), så har de bilde liggende. Så om man ser ut sånn omtrent som seg selv fortsatt får man bare en ny utprint sendt i posten. Det kostet forøvrig 200 kr...
Du må legge bildet inn som avatar, hvis du vil ha det med i innleggene :ja:
Om mogleg, enda meir forvirra?! Huh, korleis gjer eg det?
Om mogleg, enda meir forvirra?! Huh, korleis gjer eg det?
Når du trykker på Kontrollpanel opp til venstre, får du opp en meny på venstre side.
Der finner du Endre avatar!
Så er det jo bare å gjøre som de ber om nederst på siden!;)
Tada...? Virka det no? Takk, Lava og Kitt!
Tada...? Virka det no? Takk, Lava og Kitt!
:heia::heia::heia:
Photobscura
07-10-09, 00:18
Jeg lurer på om passet er gyldig når det står feil hårfarge? Jeg farga håret rødt i mange år, og i passet mitt står det følgelig at jeg er rødhåret. Nå driver jeg og avfarger det til blondt, må jeg bytte pass da? Er jo så dyrt :o
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.