View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Rin
21-12-10, 21:26
Hui. Har noen en link til en Gordon Ramsay-oppskrift på kalkun som involverer mye smør, og fyll av blant annet sitron og eple, som skulle være å finne på tv3 sine sider? :) (Jeg makter ikke å finne den, har ikke mer spesifikk info)

grotingeling
21-12-10, 21:31
Hui. Har noen en link til en Gordon Ramsay-oppskrift på kalkun som involverer mye smør, og fyll av blant annet sitron og eple, som skulle være å finne på tv3 sine sider? :) (Jeg makter ikke å finne den, har ikke mer spesifikk info)

Er det denne (http://www.goodtoknow.co.uk/recipes/510522/gordon-ramsay-s-roast-turkey-with-lemon-parsley-and-garlic) du tenker på?

senorita
22-12-10, 10:27
Lurer på hvorfor jeg plutselig ramlet ut av ketose i 2 dager nå :( merkelig.. Spist som vanlig...!! Kanskje det er fordi jeg spiste läkerol?? Kan ikke skjønne dette jeg.. spist kylling og fiskeboller i går, og var langt under 20 karber.. Og har spist sukkerfri pastiller før uten å falle ut.. Så dette var merkelig syns jeg. :/ ikke BITTELITT utslag engang ... hmfr :p

Cherry
22-12-10, 11:28
Lurer på hvorfor jeg plutselig ramlet ut av ketose i 2 dager nå :( merkelig.. Spist som vanlig...!! Kanskje det er fordi jeg spiste läkerol?? Kan ikke skjønne dette jeg.. spist kylling og fiskeboller i går, og var langt under 20 karber.. Og har spist sukkerfri pastiller før uten å falle ut.. Så dette var merkelig syns jeg. :/ ikke BITTELITT utslag engang ... hmfr :p

Der har du synderen din. Fiskeboller er 5% fiskeavskjær (det de har til overs etter at de har tatt alt det gode spiselige til filet og andre ting), resten er mel, stivelse, og sånn der som ikke er spesielt bra. + Lakerol da.:p

senorita
22-12-10, 11:31
Der har du synderen din. Fiskeboller er 5% fiskeavskjær (det de har til overs etter at de har tatt alt det gode spiselige til filet og andre ting), resten er mel, stivelse, og sånn der som ikke er spesielt bra. + Lakerol da.:p

jo men dem hadde 4,5 % karber bare?? :/ skjønner ikke... teller det virkelig ikke hvor mange gram karber man spiser?? Spiste bare noen få jo :-o

Photobscura
22-12-10, 11:42
Senorita: Ikke heng deg opp i ketosticksene. Urinen din kan ha vært uttynnet pga vanninntak, de kan være defekte fordi lokket ikke er satt godt nok på, du kan ha vært i såpass aktivitet at ketonene er brukt opp etc etc. Dessuten vil du få de mest korrekte testresultatene om du måler minimum et par timer etter dagens siste måltid.
Om du spiser mindre enn 20 gram karbohydrater om dagen skal det SVÆRT mye til at du ikke er i ketose. Sticksene viser bare hva som skjer i urinen din, ikke kroppen forøvrig.

Cherry
22-12-10, 12:06
jo men dem hadde 4,5 % karber bare?? :/ skjønner ikke... teller det virkelig ikke hvor mange gram karber man spiser?? Spiste bare noen få jo :-o

4,5 PROSENT av HVA? Hvor mange gram man spiser teller, men det teller også HVOR karbene kommer fra. Og som photo sier, så kan det være ketostixene som ikke er helt nøyaktig.

Du spiste f.eks to fiskeboller? Hvor mye veier EN fiskebolle? Litt mer enn 100 gram gjetter jeg på, stemmer det? Så hvis det er 4,5% karber i en fiskebolle og den veier 150 gram er det 6,725 gram karber i EN fiskebolle. Når du spiser to kan du regne ut. Det påvirker blodsukkeret.

Uansett så har ikke fiskeboller noen plass i ett ketogent kosthold :), og det er det du har:)

senorita
22-12-10, 12:20
Senorita: Ikke heng deg opp i ketosticksene. Urinen din kan ha vært uttynnet pga vanninntak, de kan være defekte fordi lokket ikke er satt godt nok på, du kan ha vært i såpass aktivitet at ketonene er brukt opp etc etc. Dessuten vil du få de mest korrekte testresultatene om du måler minimum et par timer etter dagens siste måltid.
Om du spiser mindre enn 20 gram karbohydrater om dagen skal det SVÆRT mye til at du ikke er i ketose. Sticksene viser bare hva som skjer i urinen din, ikke kroppen forøvrig.

det var en helt ny boks.. så kan ikke være noe galt med stixene..

senorita
22-12-10, 12:23
4,5 PROSENT av HVA? Hvor mange gram man spiser teller, men det teller også HVOR karbene kommer fra. Og som photo sier, så kan det være ketostixene som ikke er helt nøyaktig.

Du spiste f.eks to fiskeboller? Hvor mye veier EN fiskebolle? Litt mer enn 100 gram gjetter jeg på, stemmer det? Så hvis det er 4,5% karber i en fiskebolle og den veier 150 gram er det 6,725 gram karber i EN fiskebolle. Når du spiser to kan du regne ut. Det påvirker blodsukkeret.

Uansett så har ikke fiskeboller noen plass i ett ketogent kosthold :), og det er det du har:)

Veide dem her nå.. ca 50 gram er disse, ikke så veldig store. jeg spiste 4 stk.. dvs skal det være 9 karber.. Er jo ikke så veldig mye det syns nå jeg da.. kylling er jo null karber i vel.. 4,5 gram per 100 gram syns ikke jeg er så mye heller. Har jo spist ting med mer karber i per 100g enn det :/ men må være fiskebollene som har gjort utslaget siden jeg ikke er i ketose.. Men stixene er nøyaktige tror jeg, for dem var uåpnet da jeg testet første gangen.. og helt splitter nye.. :( Jaja, i dag ble det ovnsbakt laks, så får se om det hjelper.. Skulle visstikke mye til før jeg er ute av ketose gitt :-o

Cherry
22-12-10, 12:42
Veide dem her nå.. ca 50 gram er disse, ikke så veldig store. jeg spiste 4 stk.. dvs skal det være 9 karber.. Er jo ikke så veldig mye det syns nå jeg da.. kylling er jo null karber i vel.. 4,5 gram per 100 gram syns ikke jeg er så mye heller. Har jo spist ting med mer karber i per 100g enn det :/ men må være fiskebollene som har gjort utslaget siden jeg ikke er i ketose.. Men stixene er nøyaktige tror jeg, for dem var uåpnet da jeg testet første gangen.. og helt splitter nye.. :( Jaja, i dag ble det ovnsbakt laks, så får se om det hjelper.. Skulle visstikke mye til før jeg er ute av ketose gitt :-o

50 grma? Åja, jeg trodde virkelig de var tyngre :P

Det skal egentlig ikke så mye til for å gå ut av ketose, når man spiser ting man ikke bør spise. MEN, det betyr ikke så mye om du spiser 20 eller 25 gram karbohydrater, fordi kroppen bruker enda ketoner som forbrenning. Det er av samme årsak jeg sier, satt på spissen, at det ikke er nødvendig å gå i bakken om man spiser 15,2 karber istede for 15 karber. Og selv om man vipper ut av ketose så betyr det ikke at hele kuren er ødelagt lissom. Det er når man langer i seg lassevis med karber at man bør være bekymret.

senorita
22-12-10, 12:54
50 grma? Åja, jeg trodde virkelig de var tyngre :P

Det skal egentlig ikke så mye til for å gå ut av ketose, når man spiser ting man ikke bør spise. MEN, det betyr ikke så mye om du spiser 20 eller 25 gram karbohydrater, fordi kroppen bruker enda ketoner som forbrenning. Det er av samme årsak jeg sier, satt på spissen, at det ikke er nødvendig å gå i bakken om man spiser 15,2 karber istede for 15 karber. Og selv om man vipper ut av ketose så betyr det ikke at hele kuren er ødelagt lissom. Det er når man langer i seg lassevis med karber at man bør være bekymret.

Ja jeg stresser ikke. I følge min kostholdsplan kan jeg ligge på opptil 50 g karbo, er bare jeg selv som har valgt å ligge så lavt. Spiser etter EAT jeg da.. Men jeg liker å være i ketose, og liker å følge med.. og lurte på hvorfor jeg falt ut siden jegtrodde jeg hadde spist lite karber.. Ja de fiskebollene her er smååå, de som kjøpes ferske er nok større. Hermetisk drit de her, hehe. Skal ikke spise dem igjen nei. Da får jeg lage selv :p

Carisma
22-12-10, 16:21
I rekken av hjernedøde ting jeg tenker på: Hvilket navn er vanligst i din vennegjeng/omgangskrets?
Jeg fant nemlig nettopp ut at jeg kjenner minst 11 Linda'er, 5-6 av de omgås jeg jevnlig. :rolleyes:

Kanutten
22-12-10, 16:27
I rekken av hjernedøde ting jeg tenker på: Hvilket navn er vanligst i din vennegjeng/omgangskrets?
Jeg fant nemlig nettopp ut at jeg kjenner minst 11 Linda'er, 5-6 av de omgås jeg jevnlig. :rolleyes:

Knut er vanligst hos meg.. Kjenner minst 11 jeg også..

Cherry
22-12-10, 18:43
Hvorfor er det så vanskelig å stoppe når man først har begynt å spise av fenalåret?

vimsen85
23-12-10, 00:35

Maria, tror jeg. Kjenner nok en 12-13 Maria'er (eller sikkert flere, men det er de jeg omgås)

Hvorfor er det så vanskelig å stoppe når man først har begynt å spise av fenalåret?

For det er GODT :sikle::love::hungry::hearts:

Cherry
23-12-10, 14:47
Maria, tror jeg. Kjenner nok en 12-13 Maria'er (eller sikkert flere, men det er de jeg omgås)

For det er GODT :sikle::love::hungry::hearts:

JUPP :D

Er det noen der som kan ha noen slags peiling på hvilke butikker som KAN ha sånne lysgreiner med led-lys på (den ser ut som greiner med bittesmå lys på), hadde selvsagt innstilt meg på å gi en sånn i julegave og handlet da ikke før i siste liten og nå finner jeg pokker meg ikke sånne!

Carisma
23-12-10, 14:50
Er det noen der som kan ha noen slags peiling på hvilke butikker som KAN ha sånne lysgreiner med led-lys på (den ser ut som greiner med bittesmå lys på), hadde selvsagt innstilt meg på å gi en sånn i julegave og handlet da ikke før i siste liten og nå finner jeg pokker meg ikke sånne!
jeg kjøpte på Europris. Ellers tenker jeg Clas Ohlson

Cherry
23-12-10, 15:07
jeg kjøpte på Europris. Ellers tenker jeg Clas Ohlson

Clas Ohlson er ikke-tilstedeværende i grisegrendte strøk:p

Jeg prøver europris!

Photobscura
23-12-10, 15:12
Hva kan forårsake røde prikker inne på det hvite i øyet? Jeg fikk en på venstre øye for kanskje en liten uke siden, den har begynt å fade. Men da jeg sto opp i morgest var det to på høyre. De er ca litt støre enn et knappnålshode, og knall rød, som blod.
Jeg mener og tror at begge gangene var etter inntak av alkohol, og jeg har sovet med sminken på :rolleyes:, men jeg kan ikke huske å ha fått sånne før.

TrillTrall
23-12-10, 15:20

Fredrik. Aner ikke hvor mange Fredrik'er jeg vet om i alderen 10-20 år, mem jeg tror ikke jeg har fingre nok til å telle dem! Bare på trinnet til guttungen er det 4-5 stykker.

Furine
23-12-10, 15:21
Vaks opp med veldig mange Silje rundt omkring i nærmiljøet... Trur det var veldig poppis i 1979-1980 i området.

Kanutten
23-12-10, 15:23
Hva kan forårsake røde prikker inne på det hvite i øyet? Jeg fikk en på venstre øye for kanskje en liten uke siden, den har begynt å fade. Men da jeg sto opp i morgest var det to på høyre. De er ca litt støre enn et knappnålshode, og knall rød, som blod.
Jeg mener og tror at begge gangene var etter inntak av alkohol, og jeg har sovet med sminken på :rolleyes:, men jeg kan ikke huske å ha fått sånne før.

Det er nok sprengte blodkar. Helt ufarlig og kan skyldes inntak av alkohol.

Derfor det er så populært i utlandet med clear eyes (http://www.cleareyes.com/). Det får endel av disse karene til å trekke seg sammen slik at det ikke vises så godt dagen derpå hvis du har hatt deg ei kule.

ada-emilie
23-12-10, 15:38
Hva kommer det av at voksne gjerne spiser til tross for influensa mens barn ikke gjør det?

ada-emilie
23-12-10, 15:50
Vet noen om det finnes noen som har karbonadedeig med mindre fett i en den fra gilde som er på fem gram pr 100 gram? Er det magrere i en kjøttdisk?

ada-emilie
23-12-10, 16:10
Forer man virus når man spiser sukker eller er det bare bakterier man forer med sukker?

senorita
23-12-10, 17:10
Ja jeg stresser ikke. I følge min kostholdsplan kan jeg ligge på opptil 50 g karbo, er bare jeg selv som har valgt å ligge så lavt. Spiser etter EAT jeg da.. Men jeg liker å være i ketose, og liker å følge med.. og lurte på hvorfor jeg falt ut siden jegtrodde jeg hadde spist lite karber.. Ja de fiskebollene her er smååå, de som kjøpes ferske er nok større. Hermetisk drit de her, hehe. Skal ikke spise dem igjen nei. Da får jeg lage selv :p

Enda ikke i ketose.. flere dager nå.. jeg fatter det ikke :o Kjøpte enda til nye stix idag, just in case.. nei.. nada utslag.. :| Fatter ikke hvorfor, sukk.

Får bare vente noen dager til og sjekke.. om ikke det er hele forsyningen til det apoteket som er koko da ;p

Areola
23-12-10, 18:55
Enda ikke i ketose.. flere dager nå.. jeg fatter det ikke :o Kjøpte enda til nye stix idag, just in case.. nei.. nada utslag.. :| Fatter ikke hvorfor, sukk.

Får bare vente noen dager til og sjekke.. om ikke det er hele forsyningen til det apoteket som er koko da ;p
Du har ikke mensen? Har hørt om de som ikke får utslag ved mensen!

senorita
23-12-10, 19:10
Du har ikke mensen? Har hørt om de som ikke får utslag ved mensen!

Hmm jo jeg har mensen... kanskje derfor.. hms.. skjedde når mensen kom faktisk.. :-o Kanskje jeg får vente og sjekke over jul da :P

Zillah
23-12-10, 19:27
Oj, så rart!
Lurer på kva dèt kan kome av?

senorita
23-12-10, 19:28
ikke vet jeg, men jeg har spist likt som jeg har gjort i 3 mnd og da har jeg konstant vært i ketose.. og nå får jeg ikke utslag.. men det føles jo som ketose, og jeg har ikke skeiet ut LITT engang, og null utslag på stix.. trodde det var noe galt med stix og kjøpte nye idag og fremdeles null :|

Photobscura
24-12-10, 23:06
Det er nok sprengte blodkar. Helt ufarlig og kan skyldes inntak av alkohol.

Derfor det er så populært i utlandet med clear eyes (http://www.cleareyes.com/). Det får endel av disse karene til å trekke seg sammen slik at det ikke vises så godt dagen derpå hvis du har hatt deg ei kule.
Men jeg har ALDRI hatt det før, og jeg har hatt noen kuler før de siste par ukene :p ... Det har hendt jeg har fått rødsprengte øyer om jeg f.eks har sovnet med linser på, men dette var prikker, helt røde prikker, ikke tydelige blodårer. Nå har de to flytt sammen til en litt større, forsåvdt.

Et nytt spørsmål. En nerve på bærtur, hvor lang tid tar det før den "kommer seg på plass"? Jeg snubla på isen på vei hjem fra butikken tidlig i uka, slo hull midt på høyreleggen, men når jeg går så føles det som om muskelen på utsiden av benet veier mye mer enn resten av beinet, som om noen trykker hardt inn og drar ned når jeg tar et steg. Om jeg tar på det så er det numment, og om jeg trykker på området der jeg fikk sår, så kjenner jeg det på det stedet hvor den rare følelsen er. Håper noen skjønte noe av dette :p. Det er ikke egentlig vondt, bare underlig og litt irriterende.

langaard
24-12-10, 23:29
Tror det kanskje kan være sprengte blodårer, noe som er helt ufarlig:)

Kanutten
25-12-10, 13:35
Jeg er i planleggingsmodus for middagen på nyttårsaftenen.

Vi har spist ribbe og pinnekjøtt flere gang allerede, så en ny runde nyttårsaftenen går ikke. Så hva med kveite??

Har noen gode oppskrifter på god kveite?? Selv tenkte jeg på avkokt kveite..

Idarull
26-12-10, 20:48
Hva kan jeg bruke 1 liter fløte på? Går ut på dato 31/12 og 1/1. Noe som kan fryses er kanskje best?

Kanutten
26-12-10, 20:57
Hva kan jeg bruke 1 liter fløte på? Går ut på dato 31/12 og 1/1. Noe som kan fryses er kanskje best?

Lage iskake!!! Kan dessuten fryse fløte.

langaard
26-12-10, 20:58
Frys ned fløten i isterningsposer:)

Kanutten
26-12-10, 21:00
:ja: Jeg pleier kjøpe bein og koke kraft jeg fryser ned i isterningposer, knallkjekt!

Kanutten
26-12-10, 21:01
Nå holder sambo på og rigger opp 8mm film og 16 mm film på lerret og en gammal maskin.... Hva slags unnskyldning kan jeg ha for ikke ville se??? :o

langaard
26-12-10, 21:04
Nå holder sambo på og rigger opp 8mm film og 16 mm film på lerret og en gammal maskin.... Hva slags unnskyldning kan jeg ha for ikke ville se??? :o
Det vanlige,FRYKTELIG hodepine:p

Idarull
26-12-10, 21:07
Okei! Det hørtes kjekt ut det. Is klarer jeg ikke lage, den blir alltid enten for hard eller ikke hard. Bare tull :P blir ismaskin etterhvert.

TrillTrall
26-12-10, 21:08

Men det er jo morsomt! Eksen hadde kassevis med lysbilder fra oppveksten sin og jeg vet ikke hvor mange timer vi tilbrakte med å se på dem. Syntes det var kjempegøy vi da. :)

Kanutten
26-12-10, 21:11
Men det er jo morsomt! Eksen hadde kassevis med lysbilder fra oppveksten sin og jeg vet ikke hvor mange timer vi tilbrakte med å se på dem. Syntes det var kjempegøy vi da. :)

:eek: Jeg vil da ikke se akkurat i dag sambo på sykkel tre år gammel! Jeg vil se en actionfilm!! :D

Carisma
27-12-10, 15:27
Dette spørsmålet hadde jeg aldri trodd jeg skulle stille, men: Jeg prøver å finne en fagforening som passer meg, men hvilken?
Min bakgrunn er teknisk IT, men jeg jobber med salg. Føler det er mer riktig med noe som er teknisk forankret enn de som jobber kun med handel. Men vil gjerne høre tanker og erfaringer fra andre!

Kanutten
27-12-10, 15:59
Det vanlige,FRYKTELIG hodepine:p

Jeg slapp!! Han fikk det ikke til å fungere!!! :w00t: :_plystre:

grotingeling
27-12-10, 16:26
Jeg slapp!! Han fikk det ikke til å fungere!!! :w00t: :_plystre:
:lol:

Anarko
27-12-10, 17:26
Kattene mine er så fulle i statisk elektrisitet, at det faktisk er litt småvondt å kose med de til tider. Må kamme de en del pga mye hår og at de røyter en del, noe som sikkert skaper en del.

Er det noe jeg kan gjøre for å få de mindre elektriske?

Kanutten
27-12-10, 17:53
Kattene mine er så fulle i statisk elektrisitet, at det faktisk er litt småvondt å kose med de til tider. Må kamme de en del pga mye hår og at de røyter en del, noe som sikkert skaper en del.

Er det noe jeg kan gjøre for å få de mindre elektriske?

Da jeg hadde katter måtte jeg gå over til børster av svinebust fordi at det gnistret så fælt. Funka utmerket det! Ellers så ble jeg tipset om å spraye katta med litt vann tilsatt balsam... :o

vaskeklut
27-12-10, 18:01
Ellers så ble jeg tipset om å spraye katta med litt vann tilsatt balsam... :o

Og katta var enig? :D

Kanutten
27-12-10, 18:04
Og katta var enig? :D
:lol: Nope! De gangene jeg prøvde det måtte jeg dyppe børsten i balsamvann før jeg gredde katta.

Nerthus
27-12-10, 18:50
Dette spørsmålet hadde jeg aldri trodd jeg skulle stille, men: Jeg prøver å finne en fagforening som passer meg, men hvilken?
Min bakgrunn er teknisk IT, men jeg jobber med salg. Føler det er mer riktig med noe som er teknisk forankret enn de som jobber kun med handel. Men vil gjerne høre tanker og erfaringer fra andre!

NITO? Da må du ha ingeniørutdanning. Tidligere var det slik at det holdt med teknisk bakgrunn/arbeidsoppgaver, men jeg har hørt gjennom NITO på jobb at NITO har "solgt sjela si litt" for å kunne være med i Akademikerne og da ble plutselig kravene mye strengere for å bli medlem... Jeg er IKKE helt enig i det - selv om jeg selv er ingeniør :) (Dette må dog sjekkes opp - jeg har nemlig ikke sett det skriftlig fra NITO - men leder for NITO der jeg jobber nå kunne fortelle meg at det var blitt slik. ) Meget flotte forsikringsordninger, bra fagkurs, veldig bra tillitsvalgtkurs om man er interessert i slike ting. Har i tillegg god erfaring med rådgiverene sentralt i NITO fra omstillingsprosess i avdeling i Staten :)

Carisma
27-12-10, 19:03
Hadde jeg vært ingeniør så hadde jeg sannsynligvis gått for NITO. Men det er jeg ikke.. Er Tekna også bare for ingeniører?

Kanutten
27-12-10, 19:08
Hadde jeg vært ingeniør så hadde jeg sannsynligvis gått for NITO. Men det er jeg ikke.. Er Tekna også bare for ingeniører?

Hva med "handel og kontor" rett og slett?

Carisma
27-12-10, 19:11
Hva med "handel og kontor" rett og slett?
Som sagt, ikke lyst til å gå for de som driver bare med det, og ikke har noe teknologisk forankring. De favner for bredt rett og slett.

Kanutten
27-12-10, 19:11
Jeg fant, jeg fant!!

FLT! (http://www.flt.no/) Forbundet for ledelse og teknikk!

Zillah
27-12-10, 19:21
Ok, eg har funne ein fantastisk kjole på internett. Eg berre MÅ ha han. Eg treng han til ei anledning neste år. Den vil neppe passe veldig bra no - str 48/50 og no er eg ein 52 i "overetasjen" og litt for rund rundt magen enda. Skal eg kjøpe han likevel og satse på at han blir passe å bruke til sommaren, evt kan sys litt inn?

Kanutten
27-12-10, 19:22
Ok, eg har funne ein fantastisk kjole på internett. Eg berre MÅ ha han. Eg treng han til ei anledning neste år. Den vil neppe passe veldig bra no - str 48/50 og no er eg ein 52 i "overetasjen" og litt for rund rundt magen enda. Skal eg kjøpe han likevel og satse på at han blir passe å bruke til sommaren, evt kan sys litt inn?

Legg en link til kjolen!!! Vil se! :spent:

Kjøp den og ha den hengende i skapet som gulrot. :klem:

TrillTrall
27-12-10, 19:29

Med mindre den er grisedyr - kjøp! :ja:

grotingeling
27-12-10, 19:50
Jeg er utdannet ingeniør innen logistikk, men jobber til daglig med data og innkjøpsprosesser - er organisert i NITO (http://www.nito.no)
Ut fra det du skriver så ville jeg sjekket ut Nito (se medlemskriteriene (http://www.nito.no/medlemskap/Meld-deg-inn-i-NITO/Medlemskriterier/)), alternativt Industri og Energi (http://www.industrienergi.no)

grotingeling
27-12-10, 19:52
"Alle med mastergrad, eller tilsvarende utdanning, der teknisk-naturvitenskapelige fag utgjør en vesentlig del av utdanningen kan bli medlem i Tekna"

Carisma
27-12-10, 19:56
"Alle med mastergrad, eller tilsvarende utdanning,
Hmpf, jeg har bare 2 år på høyskole. Jaja, ser ut til å bli El og IT forbundet da.

grotingeling
27-12-10, 20:05
Hmpf, jeg har bare 2 år på høyskole. Jaja, ser ut til å bli El og IT forbundet da.
Nito er vel et alternativ med 2 år på høyskole, har en venninne som er medlem og hun har kun 2 år på høyskole + noe erfaring som ble godtatt.
Ta kontakt med dem og hør om det du har er nok.

Zillah
27-12-10, 21:22
Legg en link til kjolen!!! Vil se! :spent:

Kjøp den og ha den hengende i skapet som gulrot. :klem:

Ok, her er han. Ikkje heilt nøgd med den store sløyfa bak, men det kan kanskje fikses litt.
http://www.qxl.no/pris/klaer-sko-og-tilbehoer/dameklaer/store-stoerrelser/skjoert-kjoler/nydelig-groenn-kjole-msjal-str-4850/v/an621291878/

Fin gulrot :cool:

TrillTrall
27-12-10, 21:43
ok, her er han. Ikkje heilt nøgd med den store sløyfa bak, men det kan kanskje fikses litt.
http://www.qxl.no/pris/klaer-sko-og-tilbehoer/dameklaer/store-stoerrelser/skjoert-kjoler/nydelig-groenn-kjole-msjal-str-4850/v/an621291878/

fin gulrot :cool:

nydelig!!!! Kjøp!!!!

Kanutten
27-12-10, 21:49
Ok, her er han. Ikkje heilt nøgd med den store sløyfa bak, men det kan kanskje fikses litt.

Fin gulrot :cool:

:love: Den er nyyyyydelig!!! Kjøp, kjøp!!!

Lava
27-12-10, 22:19
Ser auksjonen for kjolen er avsluttet.. var det du som kjøpte?

drodla
27-12-10, 22:37
Hvis man har kroppen full av vann etter noen dager med høyere inntak av karbo, hvor lang tid må man regne før man er i balanse igjen? (likte vekta mi dårlig i går, ja...)

Anarko
27-12-10, 23:59
Takker for puseråd :)

Zillah
28-12-10, 08:56
Lava: Ja :)

Cherry
28-12-10, 16:08
Det finnes en låt som heter "no star" av remady, tror jeg. På utestedene pleier de å spille denne låta, men i en remix versjon. Er det noen som vet hva versjonen heter?

Rin
28-12-10, 16:15
Er det noen butikk/butikk-kjede (i Oslo) som selger... frossen blomkål? Altså bare blomkål, ikke den evinnelige brokkoli-blandingen. :cool:

langaard
28-12-10, 16:37
Er det noen butikk/butikk-kjede (i Oslo) som selger... frossen blomkål? Altså bare blomkål, ikke den evinnelige brokkoli-blandingen. :cool:
Kjøp blomkål, forvell den åfrys den:p

Kanutten
28-12-10, 16:42
Hvorfor i all verden skifter jeg fra å fryse innmari på både føtter og hender slik at de nesten er lysehviteblå for så et kvarter etterpå bli så varm at jeg må skylle både hender og føtter i kaldt vann bare for å føle det komfortabelt??

Jeg tror temperaturkontrollknappen hos meg har hengt seg opp... Nei, jeg er IKKE i overgangsalderen, det er blitt sjekket på sykehuset. :p

Rin
28-12-10, 17:02
Kjøp blomkål, forvell den åfrys den:p

Takk - men det var ikke dét jeg spurte etter. :cool:

Kanutten
28-12-10, 17:55
Hvor lenge holder kokte egg seg i kjøleskapet?? Jeg bryr meg ikke om grønnfargen, men hvor lenge er de spiselige?? Får kokte egg vond lukt når de er for gamle??

Kitt
28-12-10, 18:00
Hvor lenge holder kokte egg seg i kjøleskapet?? Jeg bryr meg ikke om grønnfargen, men hvor lenge er de spiselige?? Får kokte egg vond lukt når de er for gamle??
Jeg hadde noen i kjøeskapet med dato på. (Flink?:p)
De som var 4 uker, var fullt spiselige, de som var 6 uker luktet ikke godt! :eek:
Så jeg vil vel si opp til 4 uker!

Kanutten
28-12-10, 18:01
De som var 4 uker, var fullt spiselige, de som var 6 uker luktet ikke godt! :eek:

Og det var kokte egg?? Jeg har operert med 3-4 dager... :p Da kan jeg jo koke mange egg og ha klare til enhver tid MED dato på! :D

Tusen takk godeste Kitt! :love:

Carisma
28-12-10, 18:17
Hovedregelen er ca en uke. Etter det kan man fort ende opp med grønn gugge i det hulrommet i skallet, og det er EKKELT!

Kanutten
28-12-10, 18:18
Hovedregelen er ca en uke. Etter det kan man fort ende opp med grønn gugge i det hulrommet i skallet, og det er EKKELT!
Hva hvis man IKKE punkterer egget?? Da er det jo vakum der og det kan ikke komme gugge inn i tomrommet?

Carisma
28-12-10, 18:24
Hva hvis man IKKE punkterer egget?? Da er det jo vakum der og det kan ikke komme gugge inn i tomrommet?
Men da sprekker det vel og tyter ut av skallet under koking?

Kanutten
28-12-10, 18:25
Men da sprekker det vel og tyter ut av skallet under koking?

Neida, jeg legger alltid egga i kaldt vann og da tåler de kokinga.

Carisma
28-12-10, 18:32
Neida, jeg legger alltid egga i kaldt vann og da tåler de kokinga.
Å, jeg har aldri kokt egg annet enn i eggkoker, og der sprekker de hvertfall.

Kitt
28-12-10, 18:33
Og det var kokte egg?? Jeg har operert med 3-4 dager... :p Da kan jeg jo koke mange egg og ha klare til enhver tid MED dato på! :D

Tusen takk godeste Kitt! :love:
Kokte punkterte egg, ja! Og de var helt fine!:D
Var ikke meningen å la dem ligge så lenge, altså, men de havnet under noe og jeg glemte dem. Siden jeg skriver dato for koking på dem med blyant før de åker i kjøleskapet, visste jeg akkurat hvor gamle de var!
Her kastes ikke mat sånn uten videre, så jeg måtte jo teste dem!;)

Hvorfor er det en "regel" at de ikke skal ligge mer enn en uke, Carisma? :confused:Man ser jo fort om egg er dårlige!

Carisma
28-12-10, 18:38
Hvorfor er det en "regel" at de ikke skal ligge mer enn en uke, Carisma? :confused:Man ser jo fort om egg er dårlige!
Jeg har bare alltid hørt det, at kokte egg holder en uke i kjøleskap. Tror til og med en av disse tv-kokkene sa det for en swtund siden, at det var regelen de brukte.

Kanutten
28-12-10, 18:45
Da koker jeg egg og bruker snusemetoden... Lukter de kokte egga værre enn hva kokte egg pleier lukte kaster jeg dem. Forøvrig så bruker jeg råe egg i dag som gikk ut av dato i oktober. :p De er krute gode!

Kitt
28-12-10, 18:45
Jeg har bare alltid hørt det, at kokte egg holder en uke i kjøleskap. Tror til og med en av disse tv-kokkene sa det for en swtund siden, at det var regelen de brukte.
Ok! Har jo selv sett at de holder mye lengre, selv om det ikke er ofte de får ligge så lenge som en uke en gang her i huset!:)

Kanutten
28-12-10, 18:51
Hvis jeg skal koke egg som skal vare en måned da må jeg koke 100 egg på en gang... Kommer ikke på tale!!! :lol: Høna verper ikke så fort...

Kanutten
28-12-10, 20:23
Jeg har lagt merke til at jeg ikke tåler hjemmelagede knekkebrød ala Nannahs og andres. Jeg blir gørrklein av dem.. Men det er vel frøa jeg blir klein av?? Ikke Fibrene? Jeg har en haug med Fiberrik uten noe som helst dill dall oppi. DET må vel gå an?? Skal teste i ukene som kommer... Noen som har erfaring?

langaard
28-12-10, 21:58
Har et eller annet sted hørt om noe som kalles hundreårsegg:_plystre:

grotingeling
28-12-10, 22:09
Holder meg til mine nykokte firkant-egg jeg :p

Kanutten
28-12-10, 22:14

Firkantegg?? Er du disneyfan??

grotingeling
28-12-10, 22:15
Jepp - Donald Duck-fan :D

langaard
28-12-10, 22:15
Hææ ? Firkantegg:eek:

Kanutten
28-12-10, 22:18
Jepp - Donald Duck-fan :D

Sambo har et stort signert bilde av Carl Barks med nettopp Donald og ungene med et firkantet egg som er klekket hvor man aner en by nedenfor. Sambo er tegneserifan ja.

Kanutten
28-12-10, 22:22
Dette...

http://www.seriesam.com/barks/dpr_return_plain_sm.jpg

grotingeling
28-12-10, 22:25
Ja - firkantegg, du gjør følgende:
Finn en silikonform som har firkantede rom på ca 2.5x2.5x2.5 cm (lengde x bredde x dybde) - mindre for små egg, dette er for store egg
Pensle rommene med rapsolje (eller smeltet smør) - egg krever fett!!
Knekk 1 egg i hvert rom
Sett silikonformen i en stor kjele (jeg bruker wok), og fyll vann i kjelen til formen nesten flyter.
Kok til eggene er ferdig - bruk gjerne lokk på kjelen for jevnere koking.
Snu formen og ha eggene ut på en tallerken (de slipper dårlig uten fett i formen - så husk fett!!!!)
Tada - firkantegg :p

Det funker selvfølgelig også med andre fasonger enn firkant - men for oss som husker historien om de firkantede hønene og eggene, så er dette en slager.
Morsomt å servere til frokostgjester uansett fasong http://www.pic4ever.com/images/29dz8zk.gif

grotingeling
28-12-10, 22:26
Sambo har et stort signert bilde av Carl Barks med nettopp Donald og ungene med et firkantet egg som er klekket hvor man aner en by nedenfor. Sambo er tegneserifan ja.
Missunnelig!!!!

Lava
29-12-10, 03:24

Trodde de fleste butikkene hadde dette? Kiwi, Spar og Coop har det her hvertfall--

Carisma
29-12-10, 11:09
Jeg skal til Køben om en uke og shoppe litt. Nå er det en stund siden jeg har vært der, så jeg trenger gode tips om butikker for større størrelser? Gjerne for litt mer voksne også, siden Mamma skal være med.
Tenkte å ta en halv dag på Fisketovet, der har jeg ikke vært på fire år. Noe nytt og spennende der?

Gracella
29-12-10, 14:04
Det funker selvfølgelig også med andre fasonger enn firkant - men for oss som husker historien om de firkantede hønene og eggene, så er dette en slager.
Morsomt å servere til frokostgjester uansett fasong http://www.pic4ever.com/images/29dz8zk.gif

Jeg kjøpte disse eggeformene på eBay.
Koker egg på vanlig måte, skreller de mens de enda er varme, putter de i formen, lukker og putter i kaldt vann til de er avkjølt.
Ser skikkelig bra ut på frokostbordet! :)

Supera
29-12-10, 14:50
Koker egg på vanlig måte, skreller de mens de enda er varme, putter de i formen, lukker og putter i kaldt vann til de er avkjølt.
Hahaha, nice! Jeg må en tur på eBay, merker jeg. :snill:

Idarull
29-12-10, 15:43
Jeg har lagt merke til at jeg ikke tåler hjemmelagede knekkebrød ala Nannahs og andres. Jeg blir gørrklein av dem.. Men det er vel frøa jeg blir klein av?? Ikke Fibrene? Jeg har en haug med Fiberrik uten noe som helst dill dall oppi. DET må vel gå an?? Skal teste i ukene som kommer... Noen som har erfaring?

Magen min tåler heller ikke disse knekkebrødene! Grønn og løs avføring... Det var når jeg spiste det to måltider om dagen da. Ett måltid går bra. Spiste knekkebrød av bare linfrø og vann og det gikk fint, men også bare ett måltid om dagen. Vet ikke om det er kruskaklien vi reagerer på?

TrillTrall
29-12-10, 16:37

:lol: Litt kult, men jeg spiser ikke kalde, kokte egg. *grøss*

Gracella
29-12-10, 17:05
:lol: Litt kult, men jeg spiser ikke kalde, kokte egg. *grøss*
Man kan sikkert ha de varme også. Jeg tror at grunnen til at man skal la de være i kaldt vann, er at de holder formen sin bedre (det er liksom for å få skolematen/lunchpakken til å se mere fristende ut :)).
Hvis de skal spises med en gang, så kan man sikkert bare ha de der i noen minutter, så ser de artige ut. Synes å huske at de hadde flere typer former.

Gracella
29-12-10, 17:10
Hahaha, nice! Jeg må en tur på eBay, merker jeg. :snill:
Litt søkehjelp ;):
http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=egg+mold&_sacat=0&_odkw=lunch*&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

vimsen85
29-12-10, 17:26
Hei
Er det noen av dere som har blogspotblog og kan fortelle meg hvordan jeg får sånne forskjellige knapper øverst på siden (sånn der det står hjem, hva spiser jeg, oppskrifter o.l)? Noen som vet?

Supera
29-12-10, 19:09
Litt søkehjelp ;):
http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=egg+mold&_sacat=0&_odkw=lunch*&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
Takk, men tror du ikke jeg klarer å finne det selv? :snurt: Hehe, neida du er snill som hjelper. :klem: Jeg endte opp med denne sekspakningen (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400180394399&ssPageName=STRK:MEWNX:IT) til 90 kr inkludert porto. :snill:

Gracella
29-12-10, 23:54
Takk, men tror du ikke jeg klarer å finne det selv? :snurt: Hehe, neida du er snill som hjelper. :klem: Jeg endte opp med denne sekspakningen (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400180394399&ssPageName=STRK:MEWNX:IT) til 90 kr inkludert porto. :snill:
Åh joda, jeg er helt sikker på at du vet å finne fram ;), men det var bare hvis det var noen som ikke visste hva de skulle søke på. Jeg kom over disse helt tilfeldig mens jeg sjekket ut diverse Bento lunchbokser :) - noe jeg heller aldri hadde hørt om før jeg leste om de her inne.
Kjekk den du fikk!!! Tror jeg også vil ha litt hjerter og stjerner :love:

senorita
29-12-10, 23:56
de eggformene er bare så søte.. sett dem før.. kjempekule :D huff ebay er farlig.. best å lukke siden før jeg shopper alt jeg ser :> Den der personen som hadde de eggformene hadde jo bare sinnsykt mye fint da :O shit.. 12 sider med stasj.. matbokser og alt :O :O

http://cgi.ebay.co.uk/Japanese-BENTO-LUNCH-BOX-SKULL-FOOD-CONTAINER-3-pcs-set-/400180619752?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d2c9fa9e8#ht_3521wt_905 søte hehe

Gracella
30-12-10, 00:26
de eggformene er bare så søte.. sett dem før.. kjempekule :D huff ebay er farlig.. best å lukke siden før jeg shopper alt jeg ser :> Den der personen som hadde de eggformene hadde jo bare sinnsykt mye fint da :O shit.. 12 sider med stasj.. matbokser og alt :O :O

http://cgi.ebay.co.uk/Japanese-BENTO-LUNCH-BOX-SKULL-FOOD-CONTAINER-3-pcs-set-/400180619752?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d2c9fa9e8#ht_3521wt_905 søte hehe
hehe :D

senorita
30-12-10, 00:30
Jajaja nå takket være dere så har jeg bestilt meg 8 eggformer.. sukk :P og tilfeldigvis var det samboern sitt kort som var registrert på ebay..trist.. :P

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400174775702&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_4307wt_1236

nå blir det egg her ja!! :D

Ferskenbeinet
30-12-10, 07:56
Der var det jammen en ting jeg aldri har tenkt på at jeg trengte, men som jeg garantert kommer til å kjøpe... Hvorfor fnnes det så mange sånne ting? Grrr

Gracella
30-12-10, 09:06
Jajaja nå takket være dere så har jeg bestilt meg 8 eggformer.. sukk :P og tilfeldigvis var det samboern sitt kort som var registrert på ebay..trist.. :P

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400174775702&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_4307wt_1236

Ha ha, selger der borte begynner vel å lure når det plutselig kommer et "rush" med norske kjøpere på samme tid :cool:.
Jeg kjøpte meg stjerne og hjerteformer pluss slike små bokser til å ha f.eks majones i.
Aldeles nusselig og uimotståelig :hearts:

Supera
30-12-10, 09:16

Jeg så også den pakken, men jeg trenger ikke de to ekstra formene til vaktelegg. Bruker vaktelegg så sjeldent (les: aldri). :geip:

senorita
30-12-10, 09:48
spiste en del vaktelegg da jeg bodde i spania.. såg de solgte fuglene der og :| men i norge har jeg funnet lite av dem :/ var jo snadder :D

TrillTrall
30-12-10, 09:59
spiste en del vaktelegg da jeg bodde i spania.. såg de solgte fuglene der og :| men i norge har jeg funnet lite av dem :/ var jo snadder :D

Der min svoger bor er det flere som har vaktler så de får vaktelegg rett som det er, men de er jo knøttsmå da.

senorita
30-12-10, 10:04
Der min svoger bor er det flere som har vaktler så de får vaktelegg rett som det er, men de er jo knøttsmå da.

I Norge altså? Ja de er små men nam nam :D

Furine
30-12-10, 10:08
Har ikkje ete heil vaktel, men har ete vaktellår, det var kjempegodt! Måtte ete ganske mange, men... ;)

Carisma
30-12-10, 10:09
Du finner vektelegg påvelassortete matbutikker. Centra for eksempel.

senorita
30-12-10, 10:14
Nå bor jeg i gokk så "beste" vi har her er coop mega, og evt Ica Maxi i Ålesund :P

Kitt
30-12-10, 13:12
Echo driver med vaktler!:D
Kule, små egg! Og veldig gode!:sikle:

TrillTrall
30-12-10, 13:39
I Norge altså? Ja de er små men nam nam :D

Jepp, Nord-Trøndelag. :)

Cherry
30-12-10, 14:44
Ca hvor fjortis er det å bli overlykkelig over en svææær pakke fra ELF cosmetics?:P

Supera
30-12-10, 14:48
Ca hvor fjortis er det å bli overlykkelig over en svææær pakke fra ELF cosmetics?:P
Pøh, under halvparten så fjortiss som en kamerat på 31 år som ønsket seg one piece og kontant-kort til jul. :geip:

Cherry
30-12-10, 14:52
Pøh, under halvparten så fjortiss som en kamerat på 31 år som ønsket seg one piece og kontant-kort til jul. :geip:

....har one-piece jeg...:D:o, og telefon med abb. som kommer til å ruinereeee meg.

Har fått så masse fint fra ELF, så nå trenger jeg bare en fest å vise meg fram på :P

TrillTrall
30-12-10, 15:47

Kontantkort er jo greit (såvidt.... alderen tatt i betraktning), men en voksen mann som ønsker seg one-piece?! *skeptisk*

Idarull
30-12-10, 16:34
Kan kokosfett oppbevares på benken etter åpning?

Photobscura
30-12-10, 16:35
Jeg fikk faktisk kontantkort av bestevenninna mi til jul :D. Hadde noen gitt meg onepiece derimot, tror jeg ikke jeg en gang hadde klart å takke høflig, for det ville vitnet om at vedkommende knapt kan vite hvem jeg er :p.
Med det sagt fikk jeg absolutt alt jeg ønsket meg til jul! Nye converse og favorittparfymen min. Lykke!

Cherry
30-12-10, 16:39
Jeg fikk faktisk kontantkort av bestevenninna mi til jul :D. Hadde noen gitt meg onepiece derimot, tror jeg ikke jeg en gang hadde klart å takke høflig, for det ville vitnet om at vedkommende knapt kan vite hvem jeg er :p.
Med det sagt fikk jeg absolutt alt jeg ønsket meg til jul! Nye converse og favorittparfymen min. Lykke!

Lucky you. Jeg fikk stort sett ingenting av det jeg ønska meg, men jeg bytta + penger så nå er jeg innehaver av ting jeg faktisk vil ha :P

Photobscura
30-12-10, 16:48
Lucky you. Jeg fikk stort sett ingenting av det jeg ønska meg, men jeg bytta + penger så nå er jeg innehaver av ting jeg faktisk vil ha :P
Det var nå det eneste jeg ønsket meg, og innenfor budsjettet til de involverte, så jeg ble ikke overrasket. Men veldig veldig glad! Hadde faktisk trodd jeg bare skulle få en av delene, men da hadde jeg ikke tatt søstra mi med i regninga, ettersom hun aldri spurte, bare mamma :).

katten
30-12-10, 20:46
Er det nokon som veit kva slags slalomsko som har plass til mine legger? Dei er noko større enn normalen :D
Vanlige slalomsko kveler føtane mine.

Carisma
31-12-10, 12:16
Er det nokon som veit kva slags slalomsko som har plass til mine legger? Dei er noko større enn normalen :D

Sånn har jeg det også, men har funnet flere som har vært gode i skiutleiene. (jeg leier utstyr fra gang til gang inntil videre). Kanskje du kan gå et slikt sted og be om å få pøve noen forskjellige for ekstra brede legger?

Cherry
31-12-10, 14:58

Off det er så kjipt når ingen sko passer! Verken store vinterstøvler eller pene, små nette partysko!

katten
31-12-10, 21:31
Off det er så kjipt når ingen sko passer! Verken store vinterstøvler eller pene, små nette partysko!

Ja :) Men har mest problemer med slalomsko, for dei er så forbaska smale i leggen!!! Grrr :D

Godt nyttår til alle, forresten :klem:

katten
01-01-11, 11:28
Sånn har jeg det også, men har funnet flere som har vært gode i skiutleiene. (jeg leier utstyr fra gang til gang inntil videre). Kanskje du kan gå et slikt sted og be om å få pøve noen forskjellige for ekstra brede legger?

Eg prøvde det, men dei hadde ikkje på Voss. Berre større str...
Endte opp med 9,5... Og den var nesten like smal som 8..
Broder'n meinte eg burde få custom made innerdko, men skal sjekke med Platou sport i Bergen. Dei sa dei hadde sko med ulike leggstr.

Cherry
01-01-11, 16:29
Det var en jente som ramlet i går på ett utested vi var på. Hun var full og slo hodet mot en kant og vi fikk ikke liv i henne. Jeg er så bekymret for henne og spesielt siden jeg var med på "førstehjelpen" til ambulansen kom, så føler jeg ett lite ansvar. Kan man ringe sykehuset og rett og slett spørre om det går bra med jenta? Har de lov til å si noe?

Kanutten
01-01-11, 16:39
Det var en jente som ramlet i går på ett utested vi var på. Hun var full og slo hodet mot en kant og vi fikk ikke liv i henne. Jeg er så bekymret for henne og spesielt siden jeg var med på "førstehjelpen" til ambulansen kom, så føler jeg ett lite ansvar. Kan man ringe sykehuset og rett og slett spørre om det går bra med jenta? Har de lov til å si noe?

Bare ring og spør! Jeg har vært med på det samme selv. Selv om de ikke kan si så mye, så kan de i allefall si litt.

Kanutten
02-01-11, 13:20
Jeg ble syk i sommer mens jeg hadde ferie (første uka i juli). Jeg havnet på akutten, men kom ut igjen samme dag. Uka etter måtte jeg til lege igjen grunnet sykdom. Jeg spurte da om jeg kunne bli sykemeldt slik at hele ferieperioden min ikke gikk ad undas. Det ville ikke legen; han mente jeg hadde nok lang ferie til både å feriere samt bli frisk på... Jeg lå syk stort sett hele sommern.. Jeg begynte jobbe igjen i midten av august. Vi kom oss ikke på planlagt kjæresteferie i sommer grunnet det at jeg var syk. Derfor planla vi en uke ferie i september, til Irland seff! MEN så ble jeg fullt sykemeldt fra begynnelsen av september og ferien gikk seff ad undas, igjen. Nå vet ikke jeg hvor lenge jeg blir videre sykemeldt, jeg rår ikke over det lengere, det er legene som nå har den styringen. MEN vi har så lyst å ta en liten langhelg over til Irland for å treffe vennene våre. KAN jeg reise bort et par tre dager utenlands når jeg er sykemeldt?? Jeg er jo bare fryktelig slapp etc etc og har levd med dette et halvårs tid nå. Jeg vet jo at det ikke er noe farlig, det er bare ubehagelig slapt.. I Irland bor vi på et hotel ca 50 meter fra der vennene våre pleier spille og jeg har ikke tenkt bevege meg mye mer enn fra hotellet og dit. Flyreisen går greitt. Sambo fikser alt! Om så rullestol mellom utgangene!

Jeg savner så sårt noe som kan gi positivt input, er det dumt av meg å prøve gjennomføre dette og lar det seg gjøre med tanke på NAV??

Vasp
02-01-11, 13:26
Ta en telefon til NAV og spørr?

Kanutten
02-01-11, 13:27
Ta en telefon til NAV og spørr?

Tørr nesten ikke... Innbiller meg at NAV sier NEI uansett hva jeg spør om... :(

grotingeling
02-01-11, 13:34
Ta kontakt med legen din og få en anbefaling på at du har godt av en tur og at den ikke ødelegger hverken helsen eller eventuelle behandlingsopplegg.
Ta så kontakt med Nav.
Vi gjorde dette for samboeren da han gikk sykemeldt, gikk helt fint.

Kanutten
02-01-11, 13:47
Ta kontakt med legen din og få en anbefaling på at du har godt av en tur og at den ikke ødelegger hverken helsen eller eventuelle behandlingsopplegg.
Ta så kontakt med Nav.
Jeg tenker på tapte penger og folkesnakk... "Hun har råd til å dra på ferie og føler seg frisk nok til å dra på ferie, men jobbe?? nei DET kan hun ikke!! "

Kitt
02-01-11, 13:47
Ta så kontakt med Nav.
Signerer!
Jeg var 14 dager i Thailand mens jeg var sykemeldt. Snakket med legen min først og han kunne garantere at det ikke gikk ut over noe, snarere tvert i mot, så det var bare å reise!

Var ikke så bekymret for NAV jeg, da, men mer for reiseforsikringen. Tenk om det skjer noe når man er i utlandet og forsikringen brått ikke virker fordi man har "sneket" seg på ferie!

Så lenge du ikke er i aktiv behandling som lider under at du reiser, vil en liten tur bare gjøre deg godt og det vet NAV også! :)

Kitt
02-01-11, 13:51
Jeg tenker på tapte penger og folkesnakk... "Hun har råd til å dra på ferie og føler seg frisk nok til å dra på ferie, men jobbe?? nei DET kan hun ikke!! "
Du taper da ikke penger på det! NAV trenger ikke vite noe, de!:p Bare legen(e) dine godkjenner at det ikke gjør deg verre!
Hvor du velger å være syk, har ingen noe med! Hev deg over sånt snakk!:ja:

:love:

Carisma
03-01-11, 09:34
"Hun har råd til å dra på ferie og føler seg frisk nok til å dra på ferie, men jobbe?? nei DET kan hun ikke!! "
Kall det "spesialist i utlandet" til de som føler de måtte ha noe med det :D

Carisma
03-01-11, 10:19
*haster*

Hvis man skal ta blodprøver fastende, kan man drikke vann? Eller ødelegger det også?

Kitt
03-01-11, 10:44
*haster*

Hvis man skal ta blodprøver fastende, kan man drikke vann? Eller ødelegger det også?
Jeg ville ikke gjort det, selv om mange nok ville sagt noe annet!:p

Kanutten
03-01-11, 10:48
Jeg ville ikke gjort det, selv om mange nok ville sagt noe annet!:p

Man kan skylde munnen med vann. :ja: Det fjerner litt av tørstfølelsen.

Kanutten
03-01-11, 10:49
Hva betyr utslag på anca blodprøver??

Kitt
03-01-11, 10:53
Hva betyr utslag på anca blodprøver??

Har aldri vært borte i det, men dette sier Fürst laboratorie om saken:

S-MPO-ANCA

[S-MPO-ANCA] http://www.furst.no/bb/img32.gif273http://www.furst.no/bb/img33.gif (A) (Myeloperoksidase - Antinøytrofilt cytoplasma antistoff) 0,5 mL serum
Indikasjon: ANCA antistoffer bør bestemmes hos pasienter hvor man ut fra kliniske funn mistenker systemiske inflammatoriske sykdommer, og spesielt der hvor nyrer og luftveier er affisert.
Referanseområde: http://www.furst.no/bb/img7.gif 7 kU/L
Tolkning: Anti-MPO forekommer ved vaskulitt-relatert og pauci-immun crescent glomerulonefritt. Anti-MPO forekommer også ved andre former for vaskulitt, som mikroskopisk polyangitt, Churg-Strauss syndrom, og polyarteritis nodosa. Anti-MPO antistoffer kan videre sees ved Wegeners Granulomatose (WG) og ved systemisk lupus erythematosus (SLE).

S-PR-3-ANCA

[S-PR-3-ANCA] http://www.furst.no/bb/img32.gif274http://www.furst.no/bb/img33.gif (A) (Proteinase 3-Antinøytrofilt cytoplasma antistoff) 0,5 mL serum
Indikasjon: ANCA antistoffer bør bestemmes hos pasienter hvor man ut fra kliniske funn mistenker systemiske inflammatoriske sykdommer, og spesielt der hvor nyrer og luftveier er affisert.
Referanseområde: http://www.furst.no/bb/img7.gif 2,0 IkU/L
Tolkning: C-ANCA - Anti-proteinase 3 antistoffer - forekommer særlig ved Wegeners Granulomatose. En negativ test ekskluderer ikke WG. Nivået korrelerer til sykdomsaktivitet og positive tester bør følges opp av nye. C-ANCA forekommer også ved mikroskopisk polyangitt og idiopatisk nekrotiserende crescent glomerulonefritt.

Lillemy71
03-01-11, 11:12
Kan kokosfett oppbevares på benken etter åpning?

Jeg oppbevarer min i et vanlig kjøkkenskap etter åpning, og har ikke hatt noe problem med det men så blir nå ikke krukka så gammel heller :)

Nå bor jeg riktignok i et gammelt hus slik at skapene er nok noe kaldere enn normalt. I tillegg har jeg det nok kjøligere på kjøkkenet (faktisk i hele huset) enn folk flest, siden jeg tilbringr så lite tid der.

Rin
03-01-11, 12:55
Jeg lurer på om massivt økt vanninntak og vannlating er grunn til bekymring - det er litt høna eller egget, jeg vet ikke om jeg drikker mye fordi jeg urinerer hyppig, eller omvendt. :rolleyes: I alle fall, før lå jeg behagelig på 2-2,5 liter vann om dagen, den siste måneden har jeg helt i meg alt fra 4 til 8 liter om dagen pluss te/kaffe/farris. Og jeg kjenner at det er altfor mye væske for kroppen min, får den der "hjerne svømmer i vann"-hodepinen, men slutter ikke å være tørst!

senorita
03-01-11, 13:07
Det er vel ikke bra å drikke for mye leste jeg i boken til Lutz i går.. Skyller visst ut viktige ting.. Merkelig å være så tørst ... :-o Spiser mye salt mat eller? Er mye salt mat i julen..

Photobscura
03-01-11, 13:21
*haster*

Man kan drikke et glass vann i løpet av de timene man faster. Det er i hvert fall hva jeg alltid har fått beskjed om, og jeg har tatt flere fastende blodprøver enn jeg orker å tenke på :p.

Kitt
03-01-11, 13:39
Jeg lurer på om massivt økt vanninntak og vannlating er grunn til bekymring - det er litt høna eller egget, jeg vet ikke om jeg drikker mye fordi jeg urinerer hyppig, eller omvendt. :rolleyes: I alle fall, før lå jeg behagelig på 2-2,5 liter vann om dagen, den siste måneden har jeg helt i meg alt fra 4 til 8 liter om dagen pluss te/kaffe/farris. Og jeg kjenner at det er altfor mye væske for kroppen min, får den der "hjerne svømmer i vann"-hodepinen, men slutter ikke å være tørst!
Det første man tenker på når det gjelder økt vannlating/tørste er jo diabetes. Heldigvis en ting som er kjapt å sjekke ut.
Var jeg deg, ville jeg bestilt time hos fastlegen tidlig en morgen og fått tatt noen fastende blodprøver. Blodsukker, langtidsblodsukker, elektrolytter etc.
Når du selv reagerer med hodepine på for høyt væskeinntak, er det på tide å gjøre noe!

Kanutten
03-01-11, 17:21
HVA skjer når man har vært sykemeldt i et år?? Mister man jobb? Blir man uføretrygdet? Får man tilbud om omskolering? Blir man arbeidsledig?? Bare lurer, dette er helt ukjent for meg, men samtidig reelt...:(

Kitt
03-01-11, 17:28
HVA skjer når man har vært sykemeldt i et år?? Mister man jobb? Blir man uføretrygdet? Får man tilbud om omskolering? Blir man arbeidsledig?? Bare lurer, dette er helt ukjent for meg, men samtidig reelt...:(
Du mister IKKE jobben! De har ikke lov til å si deg opp sånn uten videre bare fordi du har vært borte et år pga sykdom. Det kan være lurt å snakke med dem allerede nå om hva dere skal gjøre. Jeg måtte søke et års ulønnet permisjon da jeg gikk over på rehab, andre steder er det andre måter å takle det på.
Du blir ikke uføretrygdet, nei. Den veien er MYE, MYE lengre!
Det som skjer er at når det nærmer seg 9-10måneder med sykemelding må du sammen med legen din tenke fremover. Blir det nødvendig med sykemelding utover 12 måneder, må du søke ArbeidsAvklaringsPenger, AAP.
Du vil nok ikke få tilbud om omskolering med en gang med mindre du har noe i tankene du VET vil gi deg langvarig jobb ved endt skolegang/kursing.
Når du får innvilget AAP, må du i møte med saksbehandleren din hos NAV for å finne ut hva som skal være din aktivitetsplan fremover. Planen kan være alt fra å være i full jobb til å ta så godt vare på deg selv som du bare kan klare. Altså ikke nødvendig med så store planer!

Begynn med å lese om AAP på NAV sine sider og så tar du en laaang prat med legen din om hva h*n tenker om tiden fremover. Så prater du med jobben din før du kontakter NAV!

Lykke til! :love:

Hilsen en som har vært i systemet i snart 5 år uten å få uføretrygd!;)

Kanutten
03-01-11, 17:37
Du mister IKKE jobben! De har ikke lov til å si deg opp sånn uten videre bare fordi du har vært borte et år pga sykdom. Det kan være lurt å snakke med dem allerede nå om hva dere skal gjøre. Jeg måtte søke et års ulønnet permisjon da jeg gikk over på rehab, andre steder er det andre måter å takle det på. Hvis du fikk innvilget et års ulønnet permisjon, får du da fremdeles penger fra NAV?? Noe må man jo ha å leve for??
Du blir ikke uføretrygdet, nei. Den veien er MYE, MYE lengre! BRA!!! For DET vil jeg ikke!!
Det som skjer er at når det nærmer seg 9-10måneder med sykemelding må du sammen med legen din tenke fremover. Blir det nødvendig med sykemelding utover 12 måneder, må du søke ArbeidsAvklaringsPenger, AAP. Er det det samme som sykepengene jeg får i dag??
Du vil nok ikke få tilbud om omskolering med en gang med mindre du har noe i tankene du VET vil gi deg langvarig jobb ved endt skolegang/kursing. Trenger ikke omskolering jeg! NÅR jeg kan jobbe for fullt igjen vet jeg at jobben vil ha meg tilbake, de må jo faktisk nå ha TO stk for å kompensere den jobben jeg gjorde. Godt for selvtilliten det! :lol:
Når du får innvilget AAP, må du i møte med saksbehandleren din hos NAV for å finne ut hva som skal være din aktivitetsplan fremover. Planen kan være alt fra å være i full jobb til å ta så godt vare på deg selv som du bare kan klare. Altså ikke nødvendig med så store planer! Betyr det at jeg går på toppen liksom?? DET hadde vært kjekt.. Jeg vil så gjerne jobbe igjen, men jeg vet ikke hvordan dagene blir og jeg vil ikke at noen skal føle at jeg svikter når jeg ikke klarer mer og må gå hjem...

Begynn med å lese om AAP på NAV sine sider og så tar du en laaang prat med legen din om hva h*n tenker om tiden fremover. Så prater du med jobben din før du kontakter NAV! Skal det! Det har kommet en liten fanden i meg og jeg legger meg IKKE ned! Jeg SKAL tilbake!!! Legen godkjente forresten tur til Irland, han mente jeg hadde godt av det. :love:

Lykke til! :love:

Hilsen en som har vært i systemet i snart 5 år uten å få uføretrygd!;)

Tusen takk Kitt!!! :love: Du er bare enestående!! :klem:

Kitt
03-01-11, 18:25
Tusen takk Kitt!!! :love: Du er bare enestående!! :klem:
Bare hyggelig om min erfaring med NAV og systemet kan hjelpe noen!

Når sykepengeperioden er over, må du over på AAP. Det tilsvarer ca 66% av grunnlaget for sykepenger.

Du trenger ingen omskolering, nei, bare tid til å bli frisk! Måtte bare NAV skjønne det!

Det kan hende du kan få et tiltak som sier at du skal være på jobb så mye du orker, men få "lønnen" din fra NAV. Det er sånne ting du bør få til et møte for å diskutere. Er så forskjellig fra sted til sted og sak til sak at jeg ikke har noen forutsetning for å ane hva ditt NAV- kontor kan finne på!

Bare ikke slit deg ut med å være for tøff nå! Klart du ikke skal legge deg ned og gi opp, men husk at du faktisk er syk også, da! *streng sykepleier*

Enig med legen din, jeg! Tror et lite sceneskifte vil gjøre deg godt etter høstens strabaser!:love:

Cherry
03-01-11, 20:20
Sånn apropos - AAP er bare 66% av lønna di, så tenk deg godt om før du går over på det.

Kitt
03-01-11, 20:24
Sånn apropos - AAP er bare 66% av lønna di, så tenk deg godt om før du går over på det.
(Jeg skrev det, altså!)
Ingen med vett i behold vil anbefale henne å gå over på AAP før sykemeldingsperioden er over!;)
Ikke en gang saksbehandleren ved NAV!:p
Men når de 12 månedene har gått og man ikke har noe valg, så er det det eller Zero!

Kan være lurt å sjekke hva slags forsikring man har, privat eller gjennom jobben. Jeg får over 3000,- (- skatt) i barnepensjon hver måned. Hjelper godt det!

Pluss alt man har krav på når man er på tiltak, da! Stønad til transport, barnetilsyn, etc etc.

langaard
03-01-11, 20:28
Er det bare friele sin pulverkaffe som inneholder kh, eller gjelder dette alle merker:eek: Noen som vet:confused:

Cherry
03-01-11, 20:29
(Jeg skrev det, altså!)
Ingen med vett i behold vil anbefale henne å gå over på AAP før sykemeldingsperioden er over!;)
Ikke en gang saksbehandleren ved NAV!:p
Men når de 12 månedene har gått og man ikke har noe valg, så er det det eller Zero!

Kan være lurt å sjekke hva slags forsikring man har, privat eller gjennom jobben. Jeg får over 3000,- (- skatt) i barnepensjon hver måned. Hjelper godt det!

Pluss alt man har krav på når man er på tiltak, da! Stønad til transport, barnetilsyn, etc etc.

Jeg har hodet fullt av mannfolkproblemer og leser bare sånn aller snarest:rolleyes:

Jeg har uføreforsikring og kritisk sykdom-forsikring. Aberet er skulle jeg bli ufør får jeg jo ingenting før ett år etter jeg har blitt ufør, men da får jeg til gjengjeld en sum hver måned resten av uføreperioden. Men det var ett helvette å få den da, måtte la være å gå til legen på seks måneder pga at de avslo søknaden når det var nylige hendelser:p

Kanutten
03-01-11, 20:32
Sånn apropos - AAP er bare 66% av lønna di, så tenk deg godt om før du går over på det. Det er ikke noe jeg er herre over... Klarer jeg ikke jobbe mer så klarer jeg ikke.

Kanutten
03-01-11, 20:38
Men NÅ har jeg kontaktet en healer! Og det viser seg at den healern er moren til en av min sønns beste venner. Kanskje ho healer meg dobbelt opp!!! :love:

Cherry
03-01-11, 20:43
Btw, måtte ta en graviditetstest i dag for å i det hele tatt få lov å komme inn på CT-rommet på sykehuset. Vet ikke helt hva den sier jeg, for den har en klar negativ strek, men det er utsmussa farge på den også. What?

Carisma
03-01-11, 23:19
Dette er veldig søkt, men... Kan politiet komme seg inn i leiligheter uten at man merker det, når ingen er hjemme?

Cherry
03-01-11, 23:24
Dette er veldig søkt, men... Kan politiet komme seg inn i leiligheter uten at man merker det, når ingen er hjemme?

Jepp, de KAN det. Men nå spørs det nå hva du legger i "legge merke til". Jeg merker med EN gang om det er noe som ikke stemmer når jeg kommer hjem liksom. Og siden jeg ikke er spesielt ryddig av meg ville jeg nok sett om noen hadde vært å gådd hjemme hos meg.

Om de har LOV til å komme seg inn i leiligheter handler om den skjellige grunnen de har for å ta seg inn.

Lillemy71
03-01-11, 23:26

Tja de må vel ha skjellig grunn (mistanke om kriminelle handlinger/fare for liv og helse) for å kunne ta seg inn i privat boliger uten samtykke. Ellers må de vel ha en rettslig kjennelse for å kunne gjøre det.

Har du noen grunn til å tro at du har hatt uønsket politibesøk?? Ble utrolig nysjerrig jeg nå??

Carisma
03-01-11, 23:28
Om de har LOV til å komme seg inn i leiligheter handler om den skjellige grunnen de har for å ta seg inn.
Vel, greia er at da vi kom hjem fra nyttårshelga stod det på to lys i leiligheta. Jeg er 99,9% sikker på at alt var slukket da vi dro på torsdag. Det ene lyset er to lamper som reagerer på berøring, så det kan ha vært høye smell fra raketter som har slått de på. Men jeg syns det var rart lyset på badet stod på.
Og i dag ringte det på døra, og en politifyr lurte på om han kunne komme inn i ett minutt. De trengte en leilighet å spane fra, og vår hadde den mnest perfekte utsikten. Hvordan visste de det??
Som sagt, det er litt søkt, men jeg hadde også den følelsen av at noe ikke stemmer! :eek:

(Forøvrig, jeg sa det passet fryktelig dårlig denne uka...)

Cherry
03-01-11, 23:36
Vel, greia er at da vi kom hjem fra nyttårshelga stod det på to lys i leiligheta. Jeg er 99,9% sikker på at alt var slukket da vi dro på torsdag. Det ene lyset er to lamper som reagerer på berøring, så det kan ha vært høye smell fra raketter som har slått de på. Men jeg syns det var rart lyset på badet stod på.
Og i dag ringte det på døra, og en politifyr lurte på om han kunne komme inn i ett minutt. De trengte en leilighet å spane fra, og vår hadde den mnest perfekte utsikten. Hvordan visste de det??
Som sagt, det er litt søkt, men jeg hadde også den følelsen av at noe ikke stemmer! :eek:

(Forøvrig, jeg sa det passet fryktelig dårlig denne uka...)

Altså, om det er sånn at leiligheta di passer til å spane fra, så er det faktisk i offentlig interesse da det har med "rikets sikkerhet" å gjøre, og dersom de hadde villet så kunne de beordra leiligheta di som spaneplass og du hadde ikke hatt noe å si :p.

Men det virker litt rart at de bare kommer å tar seg inn og ikke sier fra. Er du sikker på at det var en purk og at det ikke foregår noen lysskye ting i nabolaget ditt?:D

Noen ganger, så kan man faktisk stå midt på gulvet og klø seg i hodet og bare instinktivt vite at det er ett eller annet, bare ett eller annet som ikke er som det skal være.

Carisma
03-01-11, 23:39
t det ikke foregår noen lysskye ting i nabolaget ditt?:D
Jeg er sikker på det foregår lysskye ting i nabolaget, derav spaninga! :D

Hehe, ja jeg vet det med beordring. Men inntil de gjør det skal jeg stå på krava. Mitt hjem er min borg! :p ( Egentlig er det bare fordi jeg heller ikke er særlig ryddig, og akkurat nå passer det seg ikke med offentlig virksomhet her i heiemn... :o )

Noen ganger, så kan man faktisk stå midt på gulvet og klø seg i hodet og bare instinktivt vite at det er ett eller annet, bare ett eller annet som ikke er som det skal være.
:ja:
Men vi har vårt eget husspøkelse også da, som liker å leke med elektriske innretninger. Så kan jo skylde på det igjen.

Cherry
03-01-11, 23:46
Jeg er sikker på det foregår lysskye ting i nabolaget, derav spaninga! :D

:ja:
Men vi har vårt eget husspøkelse også da, som liker å leke med elektriske innretninger. Så kan jo skylde på det igjen.

Åja. Jeg har også spøkelse!! En frekk en satan som er kledd i blått! Liker å flytte og gjemme ting.:rolleyes:

Carisma
04-01-11, 14:58
Og i dag kom jeg på at i uka før jul kom vi hjem og oppdaget at døra var ulåst. Sambo som gik sist på morgenen kunne ikke forstå at han hadde surret så fælt.... Vi har 2 låser som må låses, og det har hendt noen få ganger at vi har glemt en av to, men aldri begge.... :høh: (paranoid jeg??)

senorita
04-01-11, 15:13
usj så ekkelt.. Virker som dem har vært inne og spanet og så kanskje kom dem når dere var hjemme og da måtte han spørre? nei jeg vet ikke, dem burde jo vel spurt på forhånd uansett om dem skulle spanet? En ting er jo at dem kan ha rett til å ta seg inn, men man må da jaggu ha rett på å få vite om dem er der eller ikke også..

Kan du ikke bare spørre rett ut om dem har vært der da? Si det du oppdaget og spørre dem om dem har vært der.. ?

Det er jo litt spesielt at du følte noe, og plutselig dukker det opp en politimann.. Da hadde jeg flippa ut.. :P

Carisma
04-01-11, 15:16
Det er jo litt spesielt at du følte noe, og plutselig dukker det opp en politimann.. Da hadde jeg flippa ut.. :P
Det irriterer meg veldig at jeg ikke sa "husk å slå av lyset etter dere neste gang" i går :D Men, jeg kan jo ikke vite sikkert da. Har bare liest litt for mnage Harry Hole bøker til å ikke lure bittelitt... :p

senorita
04-01-11, 15:20
Det irriterer meg veldig at jeg ikke sa "husk å slå av lyset etter dere neste gang" i går :D Men, jeg kan jo ikke vite sikkert da. Har bare liest litt for mnage Harry Hole bøker til å ikke lure bittelitt... :p

Derfor jeg ville spurt dem.. Kan jo være dem er så ærlige at dem innrømmer det? Evt kan du jo nevne for dem at du tror der har vært folk inne hos deg og si du er bekymret, og dem kanskje innrømmer at dem har vært der..

Vasp
04-01-11, 18:43
Lurer på om jeg nett har spist for mye karber, og lurer på hva lang tid etter måltidet jeg skal sjekke ketostix?

Karissima
04-01-11, 18:45
Det er best å sjekke ca 2 timer etter dagens siste måltid :)

Anne
04-01-11, 19:19
Er du sikker på at det var politi som ringte på da?:cool:
Jeg mener jeg vet hvor du bor og da vet jeg hva du kan se derfra...:eek:

senorita
04-01-11, 19:21
plutselig var jeg glad jeg bor midt i gokkland hvor det største som skjer er hvis noen sovner full ute på en benk og sånn.. ;P

Carisma
04-01-11, 19:27
Er du sikker på at det var politi som ringte på da?:cool:
Jeg mener jeg vet hvor du bor og da vet jeg hva du kan se derfra...:eek:
Tanken streifet meg også Anne :ja: Men han hadde legitimasjon i orden. I tillegg har han ringt sambo, så han har nummeret han.

Cherry
04-01-11, 19:48
Er det bare jeg som sitter med ufattelig lyst til å dra på besøk til Carisma bare for å sitte i vinduene hennes i lengre tid og sjekke status??:p

Anne
04-01-11, 19:48
Tanken streifet meg også Anne :ja: Men han hadde legitimasjon i orden. I tillegg har han ringt sambo, så han har nummeret han.Trodde politiet ringte med skjult nr jeg....:cool: og legitimasjon var selvfølgelig ekte.... Kanskje tra en tlf og sjekke litt? All grunn til å være litt skeptisk og kjenne på magefølelsen. Det skal nok være ganske alvorlige saker før politiet tar seg inn i en leilighet for å spane ihvertfall. Hvis i det hele tatt. Da må de vite at dere ikke kommer hjem på en stund. De kunne jo skremt hjerteinfarkt på dere om dere kom mens de var der...:cool:

Lillemy71
04-01-11, 19:50
Lurer på om jeg nett har spist for mye karber, og lurer på hva lang tid etter måltidet jeg skal sjekke ketostix?

Jeg regner med at du ikke har spist så vedlig mye mer karber enn normalt siden du spør på denne måten. Dersom jeg spiser litt for mye karber (bare sånn rett over ketosenivå altså, ikke fråtsing) så viser ikke det på stixen før dagen etter hos meg.

Men fortvil ikke, spis mindre karber enn normalt i morgen og kjør gjerne en treningsøkt slik at du forbrenner karbene så er alt i orden i løpet av null tid. Sånn virker det iallefall for meg. Har du derimot spist veldig mye for mye kh kan det kansje ta litt lengret tid.

senorita
04-01-11, 19:50
Er det bare jeg som sitter med ufattelig lyst til å dra på besøk til Carisma bare for å sitte i vinduene hennes i lengre tid og sjekke status??:p

Jeg og! :D

Carisma
04-01-11, 19:57
Tro meg jeg henger endel i vinduene om dagen :D Men jeg ser lite av interesse.

Trodde politiet ringte med skjult nr jeg....:cool: og legitimasjon var selvfølgelig ekte.... Kanskje tra en tlf og sjekke litt? All grunn til å være litt skeptisk og kjenne på magefølelsen. Det skal nok være ganske alvorlige saker før politiet tar seg inn i en leilighet for å spane ihvertfall. Hvis i det hele tatt. Da må de vite at dere ikke kommer hjem på en stund. De kunne jo skremt hjerteinfarkt på dere om dere kom mens de var der...:cool:
Endel av de som driver med etterforskning har åpent nr, men om du sjekker det opp får du bare opp at det tilhører politiet. Hadde endel caser ang det jeg jobbet i mobilselskap. Paranoide folk som hadde blitt ringt opp (sikker paranoide med god grunn) :D

Ja, det med å komme hjem tenkte jeg også. Han inrømmet at de hadde sjekket oss ut før de kom og spurte, for de måtte vite at vi var å stole på. Så de visste at jeg var sikkerhetsklarert og derfor var vi godkjent. Så jeg tenker, hva mer har de sjekket? Smal sak å finne ut at vi fløy til stavanger helga før jul.feks... Og når de likevel sitter utenfor blokka hele dagen ser de jo når vi reiser på jobb og når vi kommer hjem igjen. Hvis de så vi dro avgåde med et lass med bagger og ski torsdagen visste de jo det var kalr bane et par dager.
Forøvrig tenker jeg at OM det er så ille, så har de nok bare vært kjapt inn for å se hva slags utsikt det var.

Jeg har en fetter i politiet, kjenner jeg må snakke litt med han om hva de kan og ikke kan finne på! :rolleyes:

senorita
04-01-11, 20:02
yikes, snakk om å føle seg overvåket, ekkelt :p

Jeg leide hus i Spania for et par år siden, bodde der fast. Og plutselig da jeg stod opp en morgen stod der en kar inne der :P Var litt pinlig ja :P Hadde ringt på og låst seg inn, siden jeg ikke hørte det.. Ble passelig sur ja :p

Anne
04-01-11, 20:14
Endel av de som driver med etterforskning har åpent nr, men om du sjekker det opp får du bare opp at det tilhører politiet.

Javel...:)

Skjønner du lurer alikevel da...:)

Supera
04-01-11, 20:52
Trodde politiet ringte med skjult nr jeg....:cool:
Neeeh, hvorfor det? Faren min ringte aldri med skjult nummer da han var politi. Verken fra mobil eller kontor.

Kanutten
04-01-11, 20:59
Noen som husker hva den het den olja man kunne få kjøpt på apoteket som man tok en slurk av hver dag?? Det var ikke alle apotekene som hadde den og da måtte den bestilles. Det var ei blank, kort vid plastflaske mener jeg å huske.. Omtrent 0.5 liter. Tenkte jeg skulle kjøpe en slik en fordi jeg husker huden ble så fin av den, men kommer seff ikke på navnet!

Kanutten
04-01-11, 21:02
Noen som husker hva den het den olja man kunne få kjøpt på apoteket som man tok en slurk av hver dag?? Det var ikke alle apotekene som hadde den og da måtte den bestilles. Det var ei blank, kort vid plastflaske mener jeg å huske.. Omtrent 0.5 liter. Tenkte jeg skulle kjøpe en slik en fordi jeg husker huden ble så fin av den, men kommer seff ikke på navnet!

Kom på det! MCT!! :heia:

http://www.iris.si/images/sales_program_image.gif?cimage=products/logo/shs_mtc.jpg

Og det fører seff til at jeg må lese mer HER (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10333)...:rolleyes:

Kanutten
04-01-11, 21:07
Kom på det! MCT!! :heia:

http://www.iris.si/images/sales_program_image.gif?cimage=products/logo/shs_mtc.jpg

Og det fører seff til at jeg må lese mer HER (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10333)...:rolleyes:

Og da kjøpte jeg Udo's Choice..:o

Anne
04-01-11, 21:13
Neeeh, hvorfor det? Faren min ringte aldri med skjult nummer da han var politi. Verken fra mobil eller kontor.Bare noe jeg tror...:p Innbiller meg at de ikke vil legge igjen nr...men hva vet jeg.:D

langaard
04-01-11, 21:16
Spør igen jeg:) er det bare friele sin pulverkaffe som inneholder kh? eller gjelder dette også andre merker:confused:

hanne42
05-01-11, 11:19
I begynnelsen av november klipte jeg meg kort, farget haret i en lysere nyanse og tok i striper. Stoooor overgang for meg som aldri har farget haret for (jadda, jeg vet at det er JEG som er unormal :rolleyes:). I gar var jeg hos frisoren for a klippe kort igjen, og da ville hun farge det pa nytt. Jeg synes det er litt tidlig. Da jeg kom hjem sjekket jeg og sa at min opprinnelige harfarge har begynt a tyte gjennom i tinningene, men ellers er det umulig a se det. Siden haret har mange ulike sjatteringer skiller ikke dette seg ut (og nyansen jeg valgte er bare en lysere utgave av min egen originale). Na etter a ha bli klippet er det kjempefint synes jeg. Sa sporsmalet er: Hvor ofte skal man farge haret for at det skal holde seg pent (synes ofte mange kvinner gar med mork eller gra stripe i skillen og det synes jeg er ulekkert:p). Og blir ikke haret veldig slitt hvis det skal farges annenhver maned?

Hanne

senorita
05-01-11, 11:26
Jeg pleier bare å farge etterveksten jeg.. mye billigere og sliter ikke like mye på håret.. farger hele håret av og til og etterveksten når den blir for synlig.. Nå har ikke jeg så veldig ulik farge min egen da så kan gå noen mnd..

hanne42
05-01-11, 11:35
Aha, ettervekst.... der var et nytt ord for meg :) Kanskje det var det frisoren mente? Det hores jo sunnere ut en full farging, ja. Tusen takk for kjapt svar!

Hanne

senorita
05-01-11, 11:39
Ja det er bedre og billigere syns jeg, tull å farge hele håret annenhver mnd.. for fargen sitter bra i resten av håret som regel. Er bare det som har vokst ut som har en annen farge..

Camomilla
05-01-11, 12:19
Spør igen jeg:) er det bare friele sin pulverkaffe som inneholder kh? eller gjelder dette også andre merker:confused:

Var ikke klar over at pulverkaffe inneholdt kh i det hele tatt, jeg :eek: Nå drikker jeg stort sett bare kaffe fra maskinen på jobben og hjemme, så det er en problemstilling som sjelden er aktuell for meg.

langaard
05-01-11, 12:22
Var ikke klar over at pulverkaffe inneholdt kh i det hele tatt, jeg :eek: Nå drikker jeg stort sett bare kaffe fra maskinen på jobben og hjemme, så det er en problemstilling som sjelden er aktuell for meg.
Drikker en del pulverkaffe,og fikk litt bakoversveis da jeg så at friele sin hadde 65g kh pr100g:eek:

Carisma
05-01-11, 12:25
Drikker en del pulverkaffe,og fikk litt bakoversveis da jeg så at friele sin hadde 65g kh pr100g:eek:
Men det er vel i pulveret, ikke ferdig drikke? Hvor mange gram pulver er det i en kopp?

Photobscura
05-01-11, 12:57
Men det er vel i pulveret, ikke ferdig drikke? Hvor mange gram pulver er det i en kopp?
Jeg mener å ha brukt to ts med pulver per kopp når jeg har drukket pulverkaffe, og det er jo frysetørka, og veier knapt noe som helst.

vaskeklut
05-01-11, 13:25
Hvordan er det mulig at kontrastvæske smaker så grusomt ekkelt? Og ikke minst, hvordan skal jeg få ned 9 dl på to timer? :forvirret Isj.

Lillemy71
05-01-11, 14:13
Jeg mener å ha brukt to ts med pulver per kopp når jeg har drukket pulverkaffe, og det er jo frysetørka, og veier knapt noe som helst.

Jeg bruker også 2-3 ts til en stor kopp og det veier så lite at vekta mi ikke klarer å registrere det. Får jo ganske mange kopper ut av et vanlig glass pulverkaffe på 100 g, kan ikke være mye kh i en kopp. :rolleyes:

Cherry
05-01-11, 14:16

Hvor mange hundre gram bruker du i en kaffekopp da? ;)

Lillemy71
05-01-11, 14:18
Hvor mange hundre gram bruker du i en kaffekopp da? ;)

Hahahaha, dævver.......:lol:

Rin
05-01-11, 15:28
Hvordan er det mulig at kontrastvæske smaker så grusomt ekkelt? Og ikke minst, hvordan skal jeg få ned 9 dl på to timer? :forvirret Isj.

Jeg vet ikke, men om det er noen trøst så slipper du i alle fall å få det via sånn kanyle i blodet - sist jeg måtte dét møtte jeg selveste nåledama fra helvete som måtte prøve både albuer og håndledd før hun gikk for en ankel hun herpa fullstendig - to måneder senere har jeg fortsatt vondt etter nålerotinga der. :p

langaard
05-01-11, 15:29
Jeg bruker også 2-3 ts til en stor kopp og det veier så lite at vekta mi ikke klarer å registrere det. Får jo ganske mange kopper ut av et vanlig glass pulverkaffe på 100 g, kan ikke være mye kh i en kopp. :rolleyes:
Neida:) men kjenner bare jeg blir litt forb....!! når de sniker inn kh i kaffe også:nei:

Carisma
05-01-11, 15:30
Neida:) men kjenner bare jeg blir litt forb....!! når de sniker inn kh i kaffe også:nei:
Det har vel ikke med å snike inn, men at kaffe opprinnelig er et bær tenker jeg?

Photobscura
05-01-11, 15:35
Hva med trakter eller presskanne? Smaker jo en MILLION ganger bedre! (Tycker jag).

Aldri i verden at det er over 60% karbohydrater i kaffebønner, Carisma :p.

langaard
05-01-11, 15:37
Det har vel ikke med å snike inn, men at kaffe opprinnelig er et bær tenker jeg?
Sjekka i matportalen sin tabell, der står det 0 kh i pulverkaffe! Så jeg vet sannelig ikke:forvirret

senorita
05-01-11, 15:38
Jeg vet ikke, men om det er noen trøst så slipper du i alle fall å få det via sånn kanyle i blodet - sist jeg måtte dét møtte jeg selveste nåledama fra helvete som måtte prøve både albuer og håndledd før hun gikk for en ankel hun herpa fullstendig - to måneder senere har jeg fortsatt vondt etter nålerotinga der. :p

om det er noen trøst måtte jeg begge deler.. drikke 2 !! liter og få det intravenøst.. jævlige greier. Hadde jeg spydd det opp igjen måtte jeg drikke alt på nytt, sukk.. Pisslunka og smakte grusomt. :(

Og da det kom intravenøs ble hele kroppen varm og kjentes ut som jeg tissa på meg, haha, ekkel følelse. Men jeg foretrekker å få det i blodet enn å drikke det ja... Sist jeg lå på sykehus hadde dem ikke flere blodårer igjen å stikke kanylene på, for jeg klarte ikke sove med dem, og dem måtte sette nye hver morgen.. Et sant helvete :P

Skal du på MR eller CT da vaskeklut?

Carisma
05-01-11, 15:39
Sjekka i matportalen sin tabell, der står det 0 kh i pulverkaffe! Så jeg vet sannelig ikke:forvirret
Matportalen er vel litt sånn bob-bob? Mener å huske folk her inne sier den er dårlig oppdatert. Matvareguiden.no er mye bedre: http://www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=kaffe&type=produkter (http://www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=kaffe&type=produkter)

langaard
05-01-11, 15:43
Matportalen er vel litt sånn bob-bob? Mener å huske folk her inne sier den er dårlig oppdatert. Matvareguiden.no er mye bedre: http://www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=kaffe&type=produkter (http://www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=kaffe&type=produkter)
Ja ja:)det sto 0 kh der også:D Takk alikevel:)

Lillemy71
05-01-11, 16:27

Stemmer det, er et bær og kaffebønner er steinen inni, og det er nok derfor det er litt kh i:

"En eller to ganger i året får kaffebusken små, hvite blomster. Duften fra blomstene kan minne om jasmin. Blomstene blir senere til grønne bær som gradvis modnes og blir røde. De røde kaffebærene kan minne om våre kirsebær. Inne i hvert bær ligger to kaffebønner. "

vaskeklut
05-01-11, 16:37
neida, jeg fikk det og! klarte ikke drikke nok,så de satte like gjerne i arma også :p

vaskeklut
05-01-11, 16:40
Og da det kom intravenøs ble hele kroppen varm og kjentes ut som jeg tissa på meg, haha, ekkel følelse. Men jeg foretrekker å få det i blodet enn å drikke det ja...
Skal du på MR eller CT da vaskeklut?

slik var det her og! Var på CT :)

Anne
05-01-11, 19:26
? Hvor mange gram pulver er det i en kopp?
Den gang jeg brukte traktekaffe, så var det ca 60 gr kaffe til en l vann...6-7 kopper kaffe Dvs ca 10 gr kaffe pr kopp. Det betyr i tilfelle at jeg får i meg betydelig med karber fra kaffe:cool:

Anne
05-01-11, 19:32
Vet ikke om det er så mange karber i vanlig kaffe jeg....
http://www.næringsinnhold.no/index.php?s=kaffe&x=57&y=19

Zillah
06-01-11, 08:26
Den gang jeg brukte traktekaffe, så var det ca 60 gr kaffe til en l vann...6-7 kopper kaffe Dvs ca 10 gr kaffe pr kopp. Det betyr i tilfelle at jeg får i meg betydelig med karber fra kaffe:cool:

Alle karbohydratane frå kaffepulveret går nok ikkje over i drikken når du traktar (ser i alle fall ikkje slik ut iflg linken din). Tru korleis det da blir så mykje i pulverkaffe, er ikkje det ferdiglagd kaffe som er tørka? Eller er det superfinmalde kaffebønner...?

Lillemy71
06-01-11, 09:17
Alle karbohydratane frå kaffepulveret går nok ikkje over i drikken når du traktar (ser i alle fall ikkje slik ut iflg linken din). Tru korleis det da blir så mykje i pulverkaffe, er ikkje det ferdiglagd kaffe som er tørka? Eller er det superfinmalde kaffebønner...?

Det er ferdig traktet kaffe som blir frysetørket:

http://en.wikipedia.org/wiki/Instant_coffee

På nettet finner jeg at en kopp (ca 2,5 dl) ferdig tilberedt pulverkaffe inneholder ca 0,7 - 1kh (avhenger vel litt av mengde). Aner ikke hvorfor det er sånn at pulverkaffe har så mye kh?? Noen som vet? Min greske Nescafe inneholder foresten ca 35 g kh, men en boks på 100 g holder jo lenge.

Furine
06-01-11, 18:41
Er det skikkeleg teit å fare på Cesar Millan live show når ein ikkje har hund? Har jo ein ide om å ha hund ein dag, og mannen er jo berre dyktig... (etter tv-programma å dømme i alle fall!)

Kitt
06-01-11, 19:27
Er det skikkeleg teit å fare på Cesar Millan live show når ein ikkje har hund? Har jo ein ide om å ha hund ein dag, og mannen er jo berre dyktig... (etter tv-programma å dømme i alle fall!)
Åååhhhhh, misunne!
Klart man kan se på mannen selv om mann ikke har hund! Han er jo fantastisk!:love:

Furine
06-01-11, 19:31
Han skal jo til Oslo også, Kitt! Men han kjem også hit eg bur, så då blir det faktisk Millan show på meg! :D Har bestilt billettar!

Kitt
06-01-11, 19:34
Han skal jo til Oslo også, Kitt! Men han kjem også hit eg bur, så då blir det faktisk Millan show på meg! :D Har bestilt billettar!
WHAT???????:eek::w00t::w00t::w00t::eek:

Dette må jeg finne ut av! Takk for tips!:D

Deanna
06-01-11, 19:38
Jeg tillater meg å sette en stopper for kaffediskusjonen: Man. Drikker. Ikke. Pulvekaffe.

Ferdig snakka.

Nerthus
06-01-11, 19:39

Ikke teit nei - mannen er som sagt tidligere her helt SKJØNN! :cool:

Kanutten
06-01-11, 19:45
Sambo og jeg har nettopp vært på elkjøp og kjøpt 40 dvd/bluray... Når skal vi få tid til å se dem?? BTW det er kjempetilbud på filmer på elkjøp! Løp og kjøp!! :p

Furine
06-01-11, 19:52
WHAT???????:eek::w00t::w00t::w00t::eek:

11. mai i Oslo, finn det sikkert på billettservice eller noko? Det er info på heimesida (http://www.cesarmillanlive.com/) hans også

Hegus
06-01-11, 20:04
Hei. Kan noen forklare for meg hva som er forskjellen på ketosekuren å lavkarbo? Hva får man/får man ikke spise på lavkarbo vs ketolyse? :)

Hegus
06-01-11, 20:06
Å så lurer jeg på hvordan man får inn den "vekt telleren/BMI telleren" som alle har under over allt der man skriver? Haha, det var litt innviklet, men er det noen som forstår hva jeg mener? :)

Kanutten
06-01-11, 20:20
Hei. Kan noen forklare for meg hva som er forskjellen på ketosekuren å lavkarbo? Hva får man/får man ikke spise på lavkarbo vs ketolyse? :)

Ketolyse ER lavkarbo, men lavkarbo trenger ikke nødvendigvis være ketolyse..

Kråka ER en fugl, men fuglen trenger ikke nødvendigvis være en kråke??

Ketolyse er en av de retningene man finner under lavkarbolivsstiler. Det som kjennertegner den finner du HER. (http://ketolyse.no/)

Supera
06-01-11, 20:29
Å så lurer jeg på hvordan man får inn den "vekt telleren/BMI telleren" som alle har under over allt der man skriver? Haha, det var litt innviklet, men er det noen som forstår hva jeg mener? :)
Ticker Factory - en guide (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879)

Kitt
06-01-11, 20:36
Han skal jo til Oslo også, Kitt! Men han kjem også hit eg bur, så då blir det faktisk Millan show på meg! Har bestilt billettar!

WHAT???????:eek::w00t:

Mannen kommer til Oslo 11. mai fant jeg ut helt selv!!!
Og de dyreste billettene var utsolgt!:eek: 800,- stk og det er utsolgt mer enn 4 måneder før mannen entrer Spektrum!:eek:

Tror ikke jeg er villig til å betale 1200,- for 2 billetter heller, eller 2400,- om hele familien skal dra! :p Har veldig lyst, da!:)

Cherry
06-01-11, 21:31
Hvordan VET man bare at man er gravid uten å gjøre en test. Sikre tegn? Hvordan bare visste dere det, dere som "bare visste det" før dere tok test?

Kanutten
06-01-11, 21:34
Hvordan VET man bare at man er gravid uten å gjøre en test. Sikre tegn? Hvordan bare visste dere det, dere som "bare visste det" før dere tok test?

Jeg bare visste det... Samt kjente en murring i underlivet. Jeg kjente det allerede etter en uke. Helt teit, men det skjedde likedan med nr 2. Men så hadde jeg full kontroll over mensen og følelser tilknyttet mensen i kroppen sånn i utgangspunktet.

Brimstone
06-01-11, 21:40
Jeg tillater meg å sette en stopper for kaffediskusjonen: Man. Drikker. Ikke. Pulvekaffe.

Ferdig snakka.

Nemlig! :D

Carisma
06-01-11, 21:52
Hvordan VET man bare at man er gravid uten å gjøre en test.
Sprenging i brystene, doturer på natta, kvalme, feber, murring i korsryggen, menslignende smerter i underlivet. Ja, også manglende mens da.
Prøv å google gravid symptomer....

senorita
06-01-11, 21:53
Høres enklere ut å ta en test.. Jeg har flere ganger trodd jeg var gravid, hehe :P Syns jeg følte både ene og andre av symptomene. Heldigvis null utslag på alle tester ;)

Cherry
06-01-11, 21:58
Høres enklere ut å ta en test.. Jeg har flere ganger trodd jeg var gravid, hehe :P Syns jeg følte både ene og andre av symptomene. Heldigvis null utslag på alle tester ;)

Selvsagt er det lett å ta en test, men det jeg var interessert i var jo hvordan kvinnene bare visste det:p

Kanutten
06-01-11, 22:00
Selvsagt er det lett å ta en test, men det jeg var interessert i var jo hvordan kvinnene bare visste det:p

Jeg bare visste det, fordi jeg kjente kroppen min såpass godt, og kroppen min var såpass forutsigbar at jeg visste når den var fruktbar. Derfor ble jeg også gravid ved første forsøk på begge ungene.
Vi brukte aldri prevensjon de seks første årene vi var sammen. Vi hadde tre-fire dager pr måned vi IKKE hadde samleie fordi at jeg visste at da var jeg mottakelig, men ellers gikk det greitt.

Deanna
06-01-11, 22:02
Det sikreste tegnet for meg er at jeg prøver å fortrenge alle symptomene. :o

Carisma
06-01-11, 22:02
Syns jeg følte både ene og andre av symptomene. Heldigvis null utslag på alle tester ;)
Det går fint å ha det motsatte også, fullt utslag på symptomer og tester uten å være gravid.

langaard
06-01-11, 22:05
Det går fint å ha det motsatte også, fullt utslag på symptomer og tester uten å være gravid.
:) Innbilt graviditet:D

Carisma
06-01-11, 22:07
:) Innbilt graviditet:D
Jepp, meg og alle bikkjene :rolleyes:

Kanutten
06-01-11, 22:08

:lol:

langaard
06-01-11, 22:14
:stortsmil:stortsmil:stortsmil

Cherry
07-01-11, 13:31
Hva var det Lindberg anså som ett "normalt" blodsukker? Syns jeg leste en plass at hans verdier var mye lavere enn standarden.

nellie
07-01-11, 15:29
Jeg testa meg ihjel de fire første månedene vi prøvde å bli gravide, men den femte måneden så gadd jeg ikke teste engang, for jeg visste jeg var gravid. Eneste grunnen til at jeg visste det var at jeg fikk en grasal halsbrann og brått begynte å rape som en mann:p

TrillTrall
07-01-11, 16:17

Første gangen skjønte jeg det da jeg reiste meg på bussen og kvalmen kom som kastet på meg, et under at jeg ikke spydde der og da! Var noen dager på overtid med mensen også.

Andre gangen visste jeg det et par-tre dager etter befruktning, selv om ingen tror meg når jeg sier det. Men den kvalmen, den hadde en spesiell "smak" var ikke til å ta feil av. :) Så selv om jeg testet negativt 3 dager før forventet mens var jeg temmelig sikker og den dagen mensen skulle kommet hadde jeg en svak strek på testen. :) Nå er det krapylet 10 år gammel og skal på sitt livs første Nyttårsball i kveld! :love: