View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
hehe. ler av at en bivirkning av Ibux, som man kanskje tar pga hodepine, er nettopp hodepine! :D
Bivirkningen for de fleste anti-depressiva er økt fare for selvmord......
Bivirkningen for de fleste anti-depressiva er økt fare for selvmord......
En "bivirkning" av å bli bedre av en depresjon er også økt fare for selvmord. Siden selvmord faktisk er noe som krever tiltak, planlegging og engasjement, og når man er på bunn, er ofte å ta livet av seg ikke noe man føler seg i stand til.
Man skal ikke poppe piller unødig, men noen ganger må man være pragmatisk nok til å se at de gode effektene gjør at bivirkningene er verdt det.
En "bivirkning" av å bli bedre av en depresjon er også økt fare for selvmord. Siden selvmord faktisk er noe som krever tiltak, planlegging og engasjement, og når man er på bunn, er ofte å ta livet av seg ikke noe man føler seg i stand til.
Man skal ikke poppe piller unødig, men noen ganger må man være pragmatisk nok til å se at de gode effektene gjør at bivirkningene er verdt det.
Det er riktig det Etheral sier. Dessuten skal man ikke gi antidepressiva til suicidale nettopp på grunn av dette. Det er forskjell på å være deprimert og suicidal.
I dagens behandlingsystem regnes man jo nesten bare som suicidal den dagen man sier man er det omtrent. Blir innlagt i et par ukers tid, så er man ferdig med den saken, hvis man bare lar være å fortelle så mye om det. Så er vel ganske mange suicidale som settes på antidepressiva.
Noen som vet ca hvor lenge vanlige høykarbo julekaker holder seg i kakeboks? Eks serinakaker, peppernøtter, sandnøtter...
Noen som vet ca hvor lenge vanlige høykarbo julekaker holder seg i kakeboks? Eks serinakaker, peppernøtter, sandnøtter...
Ca til ragnarok :D nei altsp. Noen måneder!
Ca til ragnarok :D nei altsp. Noen måneder!
:lol: Okay, takk for svar. :) Tenkte begynne bake litt snart, men ville ikke at det skulle bli ødelagt til jul. :p
Det er riktig det Etheral sier. Dessuten skal man ikke gi antidepressiva til suicidale nettopp på grunn av dette. Det er forskjell på å være deprimert og suicidal.
Jeg var deppa grunnet eksen, flytting, etc etc. Jeg fikk cipramil/cipralex grunnet det. Det gikk bedre noen måneder, men plutselig en dag jeg var ute og kjørte på en fjellvei med stup ned på ene siden fikk jeg veldig lyst til å bare kjøre ut av veien. Rett ut i stupet. Jeg ble livredd for jeg har ikke noensinne tenkt tanken på å ta livet av meg selv. Ungene var jo også i bilen! Der og da kuttet jeg tvert med medisinen. Har i ettertid fått høre at flere har opplevd der samme.....
Har i ettertid fått høre at flere har opplevd der samme.....
Definitivt ikke uvanlig. En slektning hengte deg i terapi masteren (oh, the ironi) da han ble satt på det, på tross av familiens bønn om å ikke gi ham det. :rolleyes:
Ang betennelsesfremkende så er det ikke uvanlig med nye betennelser pga dem. Men det er jo som med de fleste andre piller, man medisinerer symptomer fremfor årsaken.
TrillTrall
22-11-14, 20:16
Jeg har i alle fall sittet i mai og spist siste rest av julekaker helt uten problemer. :) Oppbevart i boks og litt kjølig (typ. kjellerbod).
Jeg har kjøpt meg Rokkering, den med ca 2 kg på... Noen som har prøvd, over tid, denne? En personlig trener har lagt ut en video hvor han totalt slakter dette som trenings form... Sier det er bortkastet tid... Jeg tenker at litt nytte må den vel gjøre?
TrillTrall
24-11-14, 07:17
Jeg har kjøpt meg Rokkering, den med ca 2 kg på... Noen som har prøvd, over tid, denne? En personlig trener har lagt ut en video hvor han totalt slakter dette som trenings form... Sier det er bortkastet tid... Jeg tenker at litt nytte må den vel gjøre?
Jeg har også en som veier i overkant av 2 kg, men selv med daglig bruk over uker kan jeg ikke si at jeg merket noe til alle de cm reklamen lover at man skal gå inn rundt livet. :) Men det er artig da!
Mener jeg leste en sak i nyhetene for ikke så lenge siden at pakningsvedleggene på medisiner skal gjøres om, for det er ikke nødvendig å liste alle mulige bivirkninger, men nå finner jeg ikke igjen hvor jeg leste det.
Ellers så er det sånn at alt av bivirkninger som oppstår mens man tar en medisin som man mistenker kommer av en medisin skal innrapporteres av fastleger (og andre helsepersonell). Derfor er det ikke sikkert at listen over alle bivirkninger er 100% sikker, er jo ikke så lett å si om hodepinen kommer av at man f.eks tar paracet, eller om den ikke virker? Og om man tar 2-3-4 forskjellige piller, hvordan kan man sikkert vite hvilken av de som evt er årsak til den spesielle bivirkningen? Kanskje det er kombinasjonen av de ulike pillene som gir en uønsket bieffekt?
Så når jeg leser pakningsvedlegg og i felleskatalogen så ser jeg på hva slags legemiddel det er snakk om, og hva det taes for. Jeg er helsepersonell, og slår nesten opp ulike medisiner hver eneste dag for å sjekke om det er noe jeg skal være obs på. Noen ting tar jeg alvorlig, andre ting har ingen betydning.
Mener jeg leste en sak i nyhetene for ikke så lenge siden at pakningsvedleggene på medisiner skal gjøres om, for det er ikke nødvendig å liste alle mulige bivirkninger, men nå finner jeg ikke igjen hvor jeg leste det.
Ellers så er det sånn at alt av bivirkninger som oppstår mens man tar en medisin som man mistenker kommer av en medisin skal innrapporteres av fastleger (og andre helsepersonell). Derfor er det ikke sikkert at listen over alle bivirkninger er 100% sikker, er jo ikke så lett å si om hodepinen kommer av at man f.eks tar paracet, eller om den ikke virker? Og om man tar 2-3-4 forskjellige piller, hvordan kan man sikkert vite hvilken av de som evt er årsak til den spesielle bivirkningen? Kanskje det er kombinasjonen av de ulike pillene som gir en uønsket bieffekt?
Så når jeg leser pakningsvedlegg og i felleskatalogen så ser jeg på hva slags legemiddel det er snakk om, og hva det taes for. Jeg er helsepersonell, og slår nesten opp ulike medisiner hver eneste dag for å sjekke om det er noe jeg skal være obs på. Noen ting tar jeg alvorlig, andre ting har ingen betydning.
De som står listet opp som "vanlige" er det greit å være obs på. Resten blir mest tilfeldig.
De som står listet opp som "vanlige" er det greit å være obs på. Resten blir mest tilfeldig.
Ja, var vel det jeg mente å få frem, men så fikk jeg litt dårlig tid når jeg holdt på å skrive, og så bare postet jeg før jeg var helt ferdig. :)
TrillTrall
24-11-14, 12:22
Jeg har en venninne som er sykepleier - og i tillegg vant med medisiner privat av ulike grunner - hun lo godt da jeg fortalte at jeg var skeptisk til tablettene. "Vanlige folk skal ikke lese pakningsvedlegget!" sa hun. :) Selv hun som er engstelig for det meste syntes jeg var i overkant pysete nå. :)
Ylvis tok opp alle bivirkningene av Ibux da de hadde O-fag programmet på p3 for noen år siden. De hadde stoff til ganske mange programmer! :)
Er jeg overdristig som har tilbydt meg å lage middag til en restaurantkokk? Jeg skal servere Guinness beefcasserolle..... :sikle:
MissPivotal
24-11-14, 16:32
Kjør på, Kanutten! :)
Kjør på, Kanutten! :)
Ser du er fra Trondheim. Han jobbet tidlig i sin karriere på mikrobryggeriet der. Som kokk seff... :p
en som har som jobb å lage mat setter nok pris på å slippe å lage sin egen innimellom :) (av egen og min mors erfaring..)
Jeg har også en som veier i overkant av 2 kg, men selv med daglig bruk over uker kan jeg ikke si at jeg merket noe til alle de cm reklamen lover at man skal gå inn rundt livet. :) Men det er artig da!
Hm... Så kjedelig uten effekt! Men den banker iallefall på flesket, så blå som jeg blir! Men bare på den ene siden! Den måååå da sette igang noe slik at flesket løsner? ;)
Noen andre med erfaringer? Takk for svar TrillTrall :)
Er jeg overdristig som har tilbydt meg å lage middag til en restaurantkokk? Jeg skal servere Guinness beefcasserolle..... :sikle:
Det kommer an på restauranten... :rolleyes:
Er det vanlig å ha hunder i bur hele dagen mens man er på jobb?? Sitter her i sjokk over en kollega som mener det er helt i orden. Så den ikke skal ødelegge noe... :_oy::_oy:
Er det vanlig å ha hunder i bur hele dagen mens man er på jobb?? Sitter her i sjokk over en kollega som mener det er helt i orden. Så den ikke skal ødelegge noe... :_oy::_oy:
Det kan da ikke være normalt. :eek: Og uansett ikke greit. :nei: En form for dyreplageri, spør du meg.
Det er IKKE lov i følge mattilsynet: http://www.vg.no/forbruker/dyrene/naa-er-det-forbudt-aa-loefte-katten-etter-nakkeskinnet/a/23340616/
Det er IKKE lov i følge mattilsynet: http://www.vg.no/forbruker/dyrene/naa-er-det-forbudt-aa-loefte-katten-etter-nakkeskinnet/a/23340616/
Det var den artikkelen som startet diskusjone. Han hevder det er nok så lenge hunden kan snu seg. jeg mener det uansett ikke er akseptabelt, så jeg lurer egentlig på omd ette er vanlig å gjøre.
Det var den artikkelen som startet diskusjone. Han hevder det er nok så lenge hunden kan snu seg. jeg mener det uansett ikke er akseptabelt, så jeg lurer egentlig på omd ette er vanlig å gjøre.
Klippet ut fra artikkelen:
** Oppstalling på for lite område. Området hvor hunden oppholder seg skal være minst så stort at hunden med god klaring kan stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder.
Hunden må ha et stort bur dersom den klarer å strekke seg og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder....
Vet om flere som pleier å ha hunden i bur om natten, men vet ikke hva de gjør når de er på jobb, har den sikkert i bur da også... Blir utrolig mange timer i bur det :(
Blir endel timer på natta også. Jeg syns bur, utenom i bil (selv om jeg har dårlig samvittighet for å putte dem i det også når jeg er hundepasser :rolleyes:) er en uting.
Butterfly83
25-11-14, 15:07
Det er dessverre mange som syns bur både om natta og mens de er på jobb er greit :(
Det er vel en grunn for at mattilsynet ser seg nødt til å komme med disse retningslinjene. Men folk som ikke bryr seg i dag kommer vel neppe til å bry seg om dette heller :( Men om de klarer å få opp øynene på noen få så er det bra!
Det er ikke helt unormalt iallefall.
Mange mennesker tror i fullt alvor at en hund, et av de mest sosiale kjæledyrene vi har, trives helt greitt med å tilbringe opp til 16 timer i døgnet i bur fordi "de får jo tur morgen og kveld + mat og drikke".
Argumenterer man med dem går de i forsvarsposisjon og mener at "alle har rett på hund" selv om man ikke har tid til å ta seg skikkelig av hunden.
Jeg bruker ikke, og har aldri brukt bur til mine hunder annet enn selvsagt sikring i bil og når de har vært hos veterinær.
Jeg ser på mine hunder at de døser en del i løpet av dagen, men de flytter også mye på seg og de foretrekker å være i nærheten av oss tobeinte. Om det var slik at hundene ville ligge på sin plass i timevis, så ville de vel ikke fulgt etter oss tobeinte, kikket litt ut av vinduet, tatt seg en runde i huset eller kanskje funnet seg en leke og herje litt med?
Jeg går så langt at jeg mener man bør tenke seg om både en og to ganger før man skaffer seg hund når man er i full jobb og i tillegg har et travelt liv, med mindre man har "barnehage" til hunden. Flere steder er det "barnehage" for hundene der man betaler for at de får være med mennesker og andre hunder når menneskene i familien er på jobb. Mange argumenterer mot dette fordi det koster penger, men man betaler jo for at barn ikke skal måtte være alene hjemme? Man kan selvsagt ha hund fordi om man jobber fullt, men da må hverdagen legges opp slik at hunden får mye god stimuli både før og etter jobb og også få oppfylt sitt behov for kontakt. Sitter hunden innestengt i et bur hele natten og hele dagen når man er på jobb (eller på besøk, eller handler, eller er på kino, etc.) så vil man i mine øyne aldri være en god hunde-eier.
Går det ant å gå ned 1 kg på en dag? Gikk på vekten i dag og hadde gått ned et helt kg siden i går :eek:
TrillTrall
26-11-14, 06:19
Går det ant å gå ned 1 kg på en dag? Gikk på vekten i dag og hadde gått ned et helt kg siden i går :eek:
Ikke i ren fettvekt, men i litt fett, litt vann og litt tarminnhold ja. :)
Ikke i ren fettvekt, men i litt fett, litt vann og litt tarminnhold ja. :)
Ok :) Begynte å lure på om det var vekten min eller hodet mitt som tullet med meg ;)
Helt vanlig å variere en kilo eller tre over natta
MissPivotal
26-11-14, 17:47
Ser du er fra Trondheim. Han jobbet tidlig i sin karriere på mikrobryggeriet der. Som kokk seff... :p
Svart kort hår, tatoveringer og stor? :) Gikk en del der før, og maten der var kjempegod. Men har all tro på at du kan imponere med retten din :)
Svart kort hår, tatoveringer og stor? :) Gikk en del der før, og maten der var kjempegod. Men har all tro på at du kan imponere med retten din :)
:D Perfekt beskrivelse!
1.000.767 er dette en million visninger?? :eek:
Vellest tråd, må jeg si! :D
Ja, du gjorde noe veeeldig bra med å starte denne tråden! :D
Kjempebra :D
Ja, du gjorde noe veeeldig bra med å starte denne tråden! :D
Kjempebra :D
yay!! :D Glad dere har hatt glede av tråden! :heia:
Hvordan kler man seg egentlig for en løpetur når gradestokken kryper godt ned på minussiden? Løpethightsene blir for kalde og vinterturklærne blir for store og stive. Noen gode forslag, som ikke koster en hel månedslønn, og som også kommer i store størrelser? Ullundertøyet har jeg allerede :)
Fleecebukse? Jeg har en fleecebukse som jeg ofte bruker som turbukse hele høsten og vinteren, og den trenger jeg ikke stillongs under engang.
Hvordan kler man seg egentlig for en løpetur når gradestokken kryper godt ned på minussiden? Løpethightsene blir for kalde og vinterturklærne blir for store og stive. Noen gode forslag, som ikke koster en hel månedslønn, og som også kommer i store størrelser? Ullundertøyet har jeg allerede :)
Ulltights under og en vindbukse (a la skibukse eller noe sånt... "grilldress" fungerer fint) utenpå. Tilsvarende oventil. Ull er varmt også når det er vått og sålenge du ha noe vindstoppende ytterst så er det bare å justere med antall lag tynn ull. (Eventuelt et lag superundertøy innerst om du ikke liker ull rett på kroppen.)
Husk refleksvest ytterst. :)
Takk. Så for meg at det måtte bli noe sånt :) Ser at swix har en del alrighte treningstøy for langrenn (som jeg antar må være vel så bra til løping) til en ikke avskrekkende pris. Noen som vet hvordan swix er på størrelser? Erfaringsmessig er jo treningstøy generelt smått :o
Så og si alle merker har jo thermotights nå, flere merket "sub-zero", og de har refleks og all that jazz (blir ikke galt med litt ekstra refleks på beina). Rönisch Petra, og den typen? De er i alle fall behagelige og faktisk varme, og for meg blir tre lag bare på beina litt vel heavy for å løpe. :D
(H&M har jo thermotights også nå, vet ikke om de er bra, men de er rimelige, og størrelsesutvalget pleier jo være bredt der?)
Utover det støtter jeg lag på lag på lag under noe vind-og vantett. Og lue/bredt pannebånd, under løpeturer om vinteren er ikke det generelle rådet om å holde hodet kaldt særlig smart. :P
Termotights! Har sett men ikke koblet det til holde seg varm på bena, bare tenkt at det er en tights, ergo kald :p Tror dog jeg satser på ull innerst og noe vindtett ytterst, siden jeg også har store planer om å lære meg å gå på ski i år og ser for meg at det blir mer anvendelig til flere aktiviteter enn en løpetights.
Noen som vet hvordan swix er på størrelser? Erfaringsmessig er jo treningstøy generelt smått :o
Tror Swix er ganske smalt/smått. Måtte kjøpe xl til broren min som er lang og hengslete og vanligvis bruker M i typ Dressmann/HM klær.
Smart club hadde en serie som het North Peak, som jeg tror Coop alnabru viderefører, som er store i str (jeg kan ha jakke i 46!) Ellers er Stormberg OK også i noe av det som ikke er i pluz-sortimentet.
Thermotights er ikke varmt. Varmer litt ekstra opp mot ca -4. Med trykk på litt.
Nøttesnacs:
100 g mandler
2 ss yaconsirup (http://www.naturalis.no/kategorier/naturlig-sotningsmiddel/yacon-sirup-141-detail)
1 ss sukrin gold (http://butikk.funksjonellmat.no/products/sukrin-gold-500-g)
1 ts kokosolje (http://www.naturalis.no/kategorier/vegetabilske-oljer/kokosnott-olje-smor-detail)
Revet kokos
Himalayasalt
Noe erstatning for yaconsirup? Er vel mye karbohydrater i det :confused:
Nøttesnacs:
100 g mandler
2 ss yaconsirup (http://www.naturalis.no/kategorier/naturlig-sotningsmiddel/yacon-sirup-141-detail)
1 ss sukrin gold (http://butikk.funksjonellmat.no/products/sukrin-gold-500-g)
1 ts kokosolje (http://www.naturalis.no/kategorier/vegetabilske-oljer/kokosnott-olje-smor-detail)
Revet kokos
Himalayasalt
Noe erstatning for yaconsirup? Er vel mye karbohydrater i det :confused:
Tagatose! Den karamelliserer seg som sukker, men er uten karber :)
Takk. Så for meg at det måtte bli noe sånt :) Ser at swix har en del alrighte treningstøy for langrenn (som jeg antar må være vel så bra til løping) til en ikke avskrekkende pris. Noen som vet hvordan swix er på størrelser? Erfaringsmessig er jo treningstøy generelt smått :o
Swix er knøtte små i str! Selger de der jeg jobber... Damestørrelsene må mange gå opp to str. Herrestørrelsene må noen gå opp en størrelse, men ikke alle. Buksene i herre er ok i størrelsen stort sett...
Tagatose! Den karamelliserer seg som sukker, men er uten karber :)
Tagatose er da virkelig ikke helt uten kh? Hvor mye som faktisk tas opp er vel ikke de lærde enige om enda, engang.
Yaconsirup har ikke veldig mye kh, man bruker uansett liten mengde, og den har veldig lav GI (hever ikke blodsukkeret særlig, og et stabilt blodsukker er en viktig del av det man forsøker å oppnå på lavkarbo)
Tagatose er da virkelig ikke helt uten kh? Hvor mye som faktisk tas opp er vel ikke de lærde enige om enda, engang.
Yaconsirup har ikke veldig mye kh, man bruker uansett liten mengde, og den har veldig lav GI (hever ikke blodsukkeret særlig, og et stabilt blodsukker er en viktig del av det man forsøker å oppnå på lavkarbo)
Hva er best av de to da? :)
Hva er best av de to da? :)
Ren tagatose har GI 2, men kan gi luft i magen ved stort inntak. Yacon sirup har GI 3 og har ikke hørt noen som får luft i magen av den....
Små mengder det er snakk om i denne oppskriften, så regner med det går bra uansett hvilken du velger. Kanskje lurt å følge original oppskrift dersom det er første gang du lager den :)
Ren tagatose har GI 2, men kan gi luft i magen ved stort inntak. Yacon sirup har GI 3 og har ikke hørt noen som får luft i magen av den....
Små mengder det er snakk om i denne oppskriften, så regner med det går bra uansett hvilken du velger. Kanskje lurt å følge original oppskrift dersom det er første gang du lager den :)
Tusen takk for gode råd :)
Sivensvans
28-11-14, 13:29
Noen som har noen tips til hvordan jeg kan fjerne stearin fra en lys skinnveske? Jeg har jo fått av selve stearinen, men "fettet" sitter igjen.
Har søkt på nettet og det ser ut som en håpløs oppgave, men prøver her også før jeg gir meg helt:)
Noen som har noen tips til hvordan jeg kan fjerne stearin fra en lys skinnveske? Jeg har jo fått av selve stearinen, men "fettet" sitter igjen.
Har søkt på nettet og det ser ut som en håpløs oppgave, men prøver her også før jeg gir meg helt:)
Zalo og varmt...og etterpå sette inn hele veska med fett, tenker jeg. Zalo tar det meste av stearin fra andre ting. Prøv et sted det ikke synes så godt. Eller spør i en møbelforetning hva de gjør med stearinflekker på skinnmøbler. Ekornes fabrikker feks.
Sivensvans
28-11-14, 14:37
Zalo og varmt...og etterpå sette inn hele veska med fett, tenker jeg. Zalo tar det meste av stearin fra andre ting. Prøv et sted det ikke synes så godt. Eller spør i en møbelforetning hva de gjør med stearinflekker på skinnmøbler. Ekornes fabrikker feks.
Supre råd som jeg vil forsøke! Tusen takk, Anne!;)
Sivensvans
28-11-14, 14:38
...og etterpå sette inn hele veska med fett, tenker jeg. .
Hvordan gjør jeg dette?
Hvordan gjør jeg dette?
Med møbelfett eller en sånn fettboks du kjøper i skobutikker, nøytral. Bruk svamp og ta bit for bit og gni godt inn. Ikke mye fett av gangen.
Sivensvans, du kan også bruke et strykejern for å fjerne mest mulig av stearin som har gått inn i veska. Legg et kjøkkenhåndle eller tørkepapir i mellom . Ikke bruk veldig sterk varme.
Noen som vet hvor man får tak i skikkelige godteriknitreposer som disse (http://morganmoore.typepad.com/photos/uncategorized/img_3489_4.jpg)? Vurderer å gi bort julenoms i julegave i år. :D
TrillTrall
28-11-14, 19:37
Termotights! Har sett men ikke koblet det til holde seg varm på bena, bare tenkt at det er en tights, ergo kald :p Tror dog jeg satser på ull innerst og noe vindtett ytterst, siden jeg også har store planer om å lære meg å gå på ski i år og ser for meg at det blir mer anvendelig til flere aktiviteter enn en løpetights.
Jeg bruker en tynn ull-longs og vinter-løpetights utenpå. Ullstrømper (Trysil el. Ullvang) på føttene, 2 ulltrøyer (en tynn + en mellomtykk) innenfor softshelljakka, den ene med høy glidelås-hals, buff om jeg ikke har høyhalset ulltrøye, pannebånd, løpehansker med hjemmestrikka tovede ullvotter utenpå. Refleksvekst + refleksbånd på begge armer og begge ankler.
TrillTrall
28-11-14, 19:40
Noen som vet hvor man får tak i skikkelige godteriknitreposer som disse (http://morganmoore.typepad.com/photos/uncategorized/img_3489_4.jpg)? Vurderer å gi bort julenoms i julegave i år. :D
Cellofan får du jo kjøpt på rull, klipp ut en sirkel og lag en pose selv? :)
Åååå er det deeet det heter? Godteriknitreposer gav ikke noen resultater på Google. :D
Takk!!
Maske og staples vet jeg har dem.
Søstrene grene har i mange størrelser
Vet du HVOR?
Er jeg den eneste som sier at barna må velge mellom gotterikalender og hjemmelaget? Og at dersom de velger hjemmelaget, blir det bare billige små-ting? Barna er 6 og 8 år... Syns det tar av med dyre hjemmelagde... Noen for for 100-150 kr hver dag !! Jeg tror ikke mine barn hadde satt pris på 24 små-ting til 10kr stk...
Er jeg den eneste som sier at barna må velge mellom gotterikalender og hjemmelaget? Og at dersom de velger hjemmelaget, blir det bare billige små-ting? Barna er 6 og 8 år... Syns det tar av med dyre hjemmelagde... Noen for for 100-150 kr hver dag !! Jeg tror ikke mine barn hadde satt pris på 24 små-ting til 10kr stk...
Det snakkes så mye om det at handelsstanden tjener godt på blant annet morsdag, farsdag og halloween. Men det er ingen som snakker om at det lages adventskalendere som gjerne har gaver for ca 100 kr hver dag. Det blir endel penger som går ut når poden i tillegg skal ha julegave som neppe er noe dårligere enn kalendergavene. Noen har begynt med kalendergaver kun hver søndag og jeg må si jeg har mer sansen for det.
Vet du HVOR?
https://www.google.no/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung&source=android-browser&q=crllofanrull&gfe_rd=cr&ei=nnt5VL_EFMWK8QfjioGgCA#q=cellofanrull
TrillTrall
29-11-14, 09:05
Jeg gidder ikke lage til og styre med å finne disse billige småtingene (mine unger er så store nå) så de får velge seg en kjøpekalender og da blir det Smarties der begge vet at de liker alt som er inni. Enkelt og greit.
Jeg laget gavekalender i fjor, men bare med billige småting og en og annen smågodtsak innimellom, så det ble ikke så veldig dyrt. Men poden var bare 3 år og syns det var kjempestas bare med en ballong så da var det greit. I år har jeg ikke orket å styre med pakkekalender og har bare kjøpt en smartieskalender. Jeg ser heller ikke helt poenget med å skulle gi 24 småting som blir glemt i løpet en dag og syns heller ikke noe om å skulle bruke flere tusen kroner (gudene skal vite at det blir nok gaver på julaften) på noe sånt. Får se hva jeg gjør etterhvert som han vokser opp, om det blir hjemmelaget gavekalender med billige småting og opplevelsergaver, evt. en legoleke delt i 24 eller om vi bare holder oss til ferdigkjøpte kalendere. Jeg håper jo i mitt stille sinn at det som jeg ser på som en ganske tullete utvikling når det kommer til gavekalender skal reverseres litt innen han blir gammel nok til å bry seg nevneverdig :o Det har jo vært litt skriverier siste tiden om den utviklingen.
Vet du HVOR?
Jeg har brukt å kjøpe ruller med cellofan på blomsterbutikken.
Jeg lager hjemmelaget kalender, men med småting. Men, min mor lurte på om hun kunne gi kalender, og da ble vi enige om å kjøpe halvparten av gavene hver... Ergo vet jeg at det blir halvparten "billigdritt" fra meg og halvparten dyre ting. :rolleyes: men, siden han bare er tre skjønner han ikke pris enda. Får se hvor mye hun har tatt av og evt ta konfrontasjonen før neste runde.
Men, jeg kommer til å kjøre hjemmelagde kalendere. Han skal lære at det er omtanken og det ekstra arbeidet lagt ned som teller, ikke bare å kjøpe en billig sjokolade-kalender på nærmeste europris. Da kan man like gjerne droppe det. Poenget med advent er jo ikke at de skal få noe hver dag, men at de skal glede seg, ha forventning. Om de får samme sjokoladefiguren hver dag er det bare en rutine, ikke en spesiell hendelse.
Julekalender går vel mye på tradisjoner. Jeg kjøper "billig sjokoladekalender" fordi at 1. Det er det jeg har fått hver jul, hele mitt liv, altså er det jul for meg. 2. Det er en bitteliten sjokoladebit, fremfor større godteriposer og esker.
Synes ikke det er noe rett eller galt hva adventskalender og juleforberedelser angår. Folk gjør det som gir dem noe.
Julekalender går vel mye på tradisjoner. Jeg kjøper "billig sjokoladekalender" fordi at 1. Det er det jeg har fått hver jul, hele mitt liv, altså er det jul for meg. 2. Det er en bitteliten sjokoladebit, fremfor større godteriposer og esker.
Synes ikke det er noe rett eller galt hva adventskalender og juleforberedelser angår. Folk gjør det som gir dem noe.
Søster og jeg måtte enes om kalendergaver. Vi har begge poder i samme alder og både kalendre og julegaver ble diskutert. Problemet var bare det at søster har meeer enn nok av penger i forhold til meg. Så for at ungene ikke skulle bli skuffet dyr kontra billig så ordnet vi det slik. Julegaver er omtrent blitt ala konfirmasjonsgaver.. Hvem får dyrest og mest.. Blant ungene altså.
TrillTrall
29-11-14, 19:56
Får se hva jeg gjør etterhvert som han vokser opp, om det blir hjemmelaget gavekalender med billige småting og opplevelsergaver, evt. en legoleke delt i 24 eller om vi bare holder oss til ferdigkjøpte kalendere.
Jeg har gjort lego-varianten en gang, men da kjøpte jeg bare ett ganske rimelig legosett til hver ungen og delte i tre. Et annet år kjøpte jeg et puslespill på sånn plate-ramme med motiv med mage flagg og delte opp slik at de fikk plateramma utenom og så en bunke flagg hver i en del kalenderluker og det var veldig populært! Men det skal sies at mine to er uvanlig opptatte av flagg, land og hovedsteder... :)
Photobscura
29-11-14, 22:06
Jeg fikk gavekalender, det fikk alle vi søsknene. Men det var mer spenningen enn innholdet som var viktig. Vi hadde ikke så mye å rutte med, så mot normalt var det typ en bugg, en twistbit, klistremerker eller glansbilder, kanskje en ekstra fin julekule, sånne ting. På selve julaften var det en ekstra fin ting, som regel pene strømpebukser til julaften. Stas! Lager selv en til kjæresten, fordi han aldri har hatt noe sånt. Nå drar han bort en uke, så da blir det fem gaver på én dag når han først får den. For hans del er det mer omtanken i det, enn noe annet.
Jeg var hos endokrinolog på fredag, og han sa jeg hadde lavt langtids blodsukker.
Men jeg glemte helt å spørre noe mer om det, for det var en del andre ting
som var mer prioritet på å spørre om.
Men nå lurer jeg på det om hva det har og si å sånn.:confused:
Og jeg er et spesielt tilfelle når det gjelder å spise vitaminer,
og skulle øke en del for det om :eek:
Men et av mine spørsmål var om vitamin mangelen hadde noe å si for sårheling,
og eventuelt hvilke vitaminer som kunne hjelpe.
Og så ser han litt på skjermen og det går et lys opp for han.
Jeg tror du har blodmangel som sekundær bivirkning av E-vit mangel.
Så nå skal jeg øke på det også :eek:
Dosetten er snart ikke stor nok til alt jeg skal ta :rolleyes:
Lavt langtidsblodsukker er vel en fin ting. Hva det betyr kommer vel helt an på. Har du diabetes? Det kan jo være "lavt i forhold til" også kan det være generelt lavt. Bra er det uansett.
Zink og visse B-, og C-vitaminer er bra for sårtilheling.
Lavt langtidsblodsukker er vel en fin ting. Hva det betyr kommer vel helt an på. Har du diabetes? Det kan jo være "lavt i forhold til" også kan det være generelt lavt. Bra er det uansett.
Og selen..
Og når det gjelder vitaminer så tar jeg også zink, c-vit og b-vit i sprøyter.
Men det er så stor mangel jeg har at det er i følge spesialisten hele
total bilde på vitamin mangelen som er problemet med sårheling og fatigue.
Så det stresser jeg ikke med :p
Har ikke diabetes, skal ringe legen i morgen og høre verdien.
Det var bare det med langtids blodsukkeret jag var usikker på.
Men vis det er en fin ting så tenker jeg ikke mer på det, jeg reagerte bare
på kommentaren fra legen.
Og når det gjelder vitaminer så tar jeg også zink, c-vit og b-vit i sprøyter.
Men det er så stor mangel jeg har at det er i følge spesialisten hele
total bilde på vitamin mangelen som er problemet med sårheling og fatigue.
Så det stresser jeg ikke med :p
Har ikke diabetes, skal ringe legen i morgen og høre verdien.
Det var bare det med langtids blodsukkeret jag var usikker på.
Men vis det er en fin ting så tenker jeg ikke mer på det, jeg reagerte bare
på kommentaren fra legen.
Høyt langtidsblodsukker er tegn på diabetes, insulinresistens og sånt. Lavt er ikke tegn på noe dårlig. :)
Høyt langtidsblodsukker er tegn på diabetes, insulinresistens og sånt. Lavt er ikke tegn på noe dårlig. :)
Supert, å takk for svar :)
Hei :-) Jeg håpet noen kan hjelpe meg og at jeg har kommet til rett tråd.
Jeg lurer på om Chit Chats drops har karber man bør unngå?
Varedeklarasjonen angir at den har 95 kcal. At den er søstet med sorbitol, aspartam, acesulfam-K og aromaer. Det står også at den har kolhydrat 95G, hvorav sokcerarter 0 G, og Polyoler 95 G.
Polyoler? Hva er det tro?
Jeg har en venn, en mann, som er gift og alt. Jeg vil gi ham en "julehilsen" i form av en -blomst-plante-
Hva kan jeg skrive på ett kort??
Vi er gode venner, kjenner også kona, så vil skrive til Mr. XX med familie, men hva kan jeg ellers skrive? uten å lage trøbbel. liksom..
Vi møtes offentlig, og ikke privat, men han har nok utvist mer enn "normal" høflighet. Vil ikke skape trøbbel for noen, men ønsker å sende en hilsen.
med normal høflighet mener jeg ikke kyss eller sånn. hehe
TrillTrall
01-12-14, 06:28
Jeg har en venn, en mann, som er gift og alt. Jeg vil gi ham en "julehilsen" i form av en -blomst-plante-
Hva kan jeg skrive på ett kort??
Vi er gode venner, kjenner også kona, så vil skrive til Mr. XX med familie, men hva kan jeg ellers skrive? uten å lage trøbbel. liksom..
Vi møtes offentlig, og ikke privat, men han har nok utvist mer enn "normal" høflighet. Vil ikke skape trøbbel for noen, men ønsker å sende en hilsen.
"Takk for hyggelig samarbeide i året som gikk" eller noe sånt?
Faren min får veldig mye sånt gjennom jobben, da skriver de som regel "Ønske en geldelig jul til deg og dine" og slikt. Evt "Takk for god hjelp" eller "godt samarbeid" o.l.
Har far sin gamle oppskrift på sild, men fant ikke matjesild som det stod i oppskriften. Og fikk på butikken anbefalt krydder sild. Så det kjøpte jeg, står nå å lager. Og ser plutselig på silden at den skal vannes ut i 2-5 timer, gjerne blanding av vann og melk. Må jeg gjøre dette nå før jeg kan lage silden??
Det er nå 3 år siden far døde, og han laget en super goe sild, og dette året kan jeg selv klare å lage. Det har vært alt for trist til å kunne gjøre det. Men nå er jeg klar. Håper bare jeg får den like goe som han.
Har jo oppskriften, men det er alltid egne måter å gjøre ting på.
Å det står så fint i slutten av oppskriften: "Dette blir det store mengder av, men man har vel da venner" :love::love:
Tusen takk for så mange svar!! Setter pris på det!! :-)
"Takk for hyggelig samarbeide i året som gikk" eller noe sånt?
Faren min får veldig mye sånt gjennom jobben, da skriver de som regel "Ønske en geldelig jul til deg og dine" og slikt. Evt "Takk for god hjelp" eller "godt samarbeid" o.l.
Takk, ja holde det litt høflig og sånn. Er mest vant med å skrive julekort til familie og nære venner, og da blir det annerledes. :)
Jeg lager hjemmelaget kalender, men med småting. Men, min mor lurte på om hun kunne gi kalender, og da ble vi enige om å kjøpe halvparten av gavene hver... Ergo vet jeg at det blir halvparten "billigdritt" fra meg og halvparten dyre ting. :rolleyes: men, siden han bare er tre skjønner han ikke pris enda. Får se hvor mye hun har tatt av og evt ta konfrontasjonen før neste runde.
Men, jeg kommer til å kjøre hjemmelagde kalendere. Han skal lære at det er omtanken og det ekstra arbeidet lagt ned som teller, ikke bare å kjøpe en billig sjokolade-kalender på nærmeste europris. Da kan man like gjerne droppe det. Poenget med advent er jo ikke at de skal få noe hver dag, men at de skal glede seg, ha forventning. Om de får samme sjokoladefiguren hver dag er det bare en rutine, ikke en spesiell hendelse.
Jeg lagde pakkekalender i fjor, og hun viste mindre interesse til den enn til lego- og sjokoladekalenderen hun har i år. Hun er straks 4.
I dag åpnet hun luka på sjokoladekalenderen og sa "Åh, sjokolade i dag også! Sjokolade er det beste jeg vet!".
Så "billig sjokoladekalender" settes minst like stor pris på som hjemmelaget pakkekalender når de er små.
En liten unge vet ikke forskjellen på en hjemmelaget pakkekalender og en ferdig kjøpt en. De får en luke å åpne eller en pakke å åpne, og er fornøyde med det.
Sivensvans
03-12-14, 09:16
Med møbelfett eller en sånn fettboks du kjøper i skobutikker, nøytral. Bruk svamp og ta bit for bit og gni godt inn. Ikke mye fett av gangen.
Sivensvans, du kan også bruke et strykejern for å fjerne mest mulig av stearin som har gått inn i veska. Legg et kjøkkenhåndle eller tørkepapir i mellom . Ikke bruk veldig sterk varme.
Tusen takk igjen, Anne! :klem:
Kalender trenger ikke å være verken pakker eller sjokolade, poenget er jo at man skal telle ned til julaften. Kan være aktiviteter man gjør sammen også.
Jeg har vel hatt pakkekalender en gang når jeg bodde hjemme, ellers gikk det i twist kalender eller sjokoladekalender.
Det funka for meg :) Har ikke tatt skade av det.
Det er like spennende og stas hver dag, å se hva det er bilde av på sjokoladen. Finne rett tall på kalenderen. Osv. Et slags koselig rituale hver morgen.
Husker da jeg var "liten" pleide vi å snakke om hva det var "bilde" av, når vi gikk til skolen.
Synes rett og slett det er motbydelig å uttale at noens tradisjoner er bortkastet. Empati er visst mangelvare rundt omkring.
Er det noen som har prøvd å lage mandelsmør med en Magic Bullet?
Synes rett og slett det er motbydelig å uttale at noens tradisjoner er bortkastet. Empati er visst mangelvare rundt omkring.
Er det noen som har sagt at de er bortkastet? :confused:
Masseproduserte kalendere er sjelløse, etter min mening, men det blir vel hva man gjør det til. Jeg er også oppvokst med plastfigurer eller sjokoladeklander, men da var det ingen som hadde hørt om pakkekalender engang. Husker en i klassen hadde det på slutten av barneskolen, legopakker, og det var veldig eksotisk. Nå er det jo pakkekalendere som er det vanlig, så kanskje det er mer eksotisk med sjokoladene nå. For meg er sjokoladeklander noe vi får i haugevis på jobb som reklamegimmicks fra leverandørene, så jeg klarer ikke helt å få noen assosiasjoner til kos og hygge med dem lenger.
Junior endte forøvrig opp med to kalendere siden han fikk playmokalender av farfaren i helga. Han syns ingen av dem er særlig spennende. :rolleyes:
Du har en tendens til å overtolke andres utsagn....
Jeg har en treåring med sår hals som ikke har spist siden forrige torsdag. I følge legen gjør det ikke noe så lenge han drikker saft, men jeg ser jo at han ikke blir bedre av det. Noen tips om hva jeg kan prøve å få i ham? Har forsøkt å tilby alt fra rosiner, frukt, brødskiver, youghurt, smågodt, sjokolade, og potetgull til grønnsaker og kjøtt men han bare brekker seg av synet (ikke med vilje). De siste par dagene drikker han mye mindre også, kanskje 3 kopper a 2,5dl ila dagen.
Jeg har en treåring med sår hals som ikke har spist siden forrige torsdag. I følge legen gjør det ikke noe så lenge han drikker saft, men jeg ser jo at han ikke blir bedre av det. Noen tips om hva jeg kan prøve å få i ham? Har forsøkt å tilby alt fra rosiner, frukt, brødskiver, youghurt, smågodt, sjokolade, og potetgull til grønnsaker og kjøtt men han bare brekker seg av synet (ikke med vilje). De siste par dagene drikker han mye mindre også, kanskje 3 kopper a 2,5dl ila dagen.
Har du prøvd annen drikke? Buljong eller suppe for eksempel...
Har du prøvd annen drikke? Buljong eller suppe for eksempel...
Hmm, nei... Prøvde å få i han te i går, men det ble full krig. :rolleyes: Tenkte på kakao også, men det liker han ikke. Men kanskje buljong hadde gått.
Er det bedre å ha det i en tett kopp for å lure han til å prøve det,eller en åpen så han ser hva det er?
Jeg har visst bare Fond, er det det samme? Kan jeg bare løse opp det i vann?
Hmm, nei... Prøvde å få i han te i går, men det ble full krig. :rolleyes: Tenkte på kakao også, men det liker han ikke. Men kanskje buljong hadde gått.
Er det bedre å ha det i en tett kopp for å lure han til å prøve det,eller en åpen så han ser hva det er?
Jeg har visst bare Fond, er det det samme? Kan jeg bare løse opp det i vann?
Det aller beste er hjemmelaget kraft, men fond eller buljong funker også :)
Kanskje greit å bruke tett kopp slik at han i alle fall prøver...
God bedring til gutten :)
Jeg pleide å få havresuppe med rosiner (ihjælkokte) når jeg var syk. Ikke lavkarbo akkurat, men om det er noe som går ned...?
Jeg pleide å få havresuppe med rosiner (ihjælkokte) når jeg var syk. Ikke lavkarbo akkurat, men om det er noe som går ned...?
Han hater alt som lukter eller ser ut som grøt, særlig havre... :o. Broren min spiste havresuppe når han var syk, så jeg forsøkte dt en gang tidligere. Men der er han visst for lik meg. :rolleyes:
Men jeg fant en ispinne nederst i fryseren, og han spiste faktisk 2/3 av den + to blåbær så må har han litt å gå på :)
Det var nok lurt. Is virker faktisk ofte bra på sår hals siden det gjerne demper smertene og gjør det lettere å svelge. Sprit fungerer også sånn, men er neppe å anbefale før om noen år. ;)
Har vært hos legen og målt kolesterolet mitt, hun sier det er lett forhøyet,LDL 1,8 , HDL 4,1 og triglyserider 0,5.
Jeg tolker det slik at lipidprofilen min er bra siden triglyserider og LDL er lavt mens HDL er høyt.
Noen som har innspill? :)
Sprit fungerer også sånn, men er neppe å anbefale før om noen år. ;)
Hehe, vi brukte cognac på gommen hans da han fikk tenner og vi ikke hadde det tannkjøtt-middelet (som forøvrig lukter ren sprit...) funket faktisk bedre! :D
Nå har jeg fått verdien på langtisds blodsukker,
den var på 3,2% og det vil si 2,54 mmol (vis jeg har regnet rett)
Han mente jeg burde hatt en del symptomer på det,
men det er så mye i denne skrotten at jeg kan ikke plassere alt :p
Det snakkes stadig om at kommunalt ansatte har så mange fordeler, hva består de i?
Nå har jeg fått verdien på langtisds blodsukker,
den var på 3,2% og det vil si 2,54 mmol (vis jeg har regnet rett)
Han mente jeg burde hatt en del symptomer på det,
men det er så mye i denne skrotten at jeg kan ikke plassere alt :p
Da ligger du akkurat på grensen for hypoglykemi da. "Lavt blodsukker" er liksom litt diffust. Men leger er jo ikke kjent for å være de mest konkrete her i verden.
http://m.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/lagt-blodsocker-hypoglykemi-hos-icke-diabetiker/
Da har du veldig lavt blodsukkeret da.:) "Lavt blodsukker" er liksom litt diffust. Men leger er jo ikke kjent for å være de mest konkrete her i verden.
Nei, det er ikke alltid lett å forstå når det er så mange blodprøve svar
å forholde seg til. Og det er ikke satt av så veldig lang tid til hver pasient :p
Men jeg må nok begynne å be om utskrift på det fremover :D
Nei, det er ikke alltid lett å forstå når det er så mange blodprøve svar
å forholde seg til. Og det er ikke satt av så veldig lang tid til hver pasient :p
Men jeg må nok begynne å be om utskrift på det fremover :D
Endra på svaret mitt etter at du hadde quota. :p
Endra på svaret mitt etter at du hadde quota. :p
Ja, jeg så det etterpå. Å jeg har det nok pga operasjon.
Det sto listet som en mulig årsak.
Leste en annen plass det kan ha en forbindelse på hemolyse,
som legen mente jeg hadde pga e-vit mangel.
Blir spennende å se om blodsukker blir bedre nå når jeg skal
ta 1400 mg e-vit daglig
Fastende glukose og glukosemålinger etter en glukosebelastning kan fortsatt brukes for å stille diagnosen diabetes i spesielle situasjoner. Dette gjelder spesielt hos pasienter hvor HbA1c ikke er egnet til diagnostisk bruk og omfatter tilstander med endret omsetning av erytrocyttene (for eksempel betydelig jernmangelanemi, hemolytisk anemi, kronisk malaria, større blødninger og transfusjoner). Enkelte hemoglobinvarianter kan også føre til falske HbA1c-verdier ved bruk av noen analyseinstrumenter.
Dette har jeg kopiert fra http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/kliniske-problemstillinger/diabeteskontroll/
Etter det jeg leser der så kan det være falske verdier
Det snakkes stadig om at kommunalt ansatte har så mange fordeler, hva består de i?
Det er veldig mange stillinger som kommunalt ansatt, alt fra å jobbe som lærer og i barnehage, og til å jobbe på kommunen med kommunale saker.
En av de største fordelene er vel at man så og si ikke kan bli sagt opp, og at man dermed vet sikkert at man har en trygg arbeidsplass om man har fast stilling.
Ellers så vet jeg ikke om jeg synes å jobbe kommunalt er så attraktivt, er som regel litt dårligere betalt enn å jobbe privat.
Har vært hos legen og målt kolesterolet mitt, hun sier det er lett forhøyet,LDL 1,8 , HDL 4,1 og triglyserider 0,5.
Jeg tolker det slik at lipidprofilen min er bra siden triglyserider og LDL er lavt mens HDL er høyt.
Noen som har innspill? :)
Jeg hadde ikke vært bekymret så lenge triglyserider og LDL er fine. For en kvinne er det høyere dødlighet ved lavt kolesterol enn ved (lett) forhøyet....
Men jeg fant en ispinne nederst i fryseren, og han spiste faktisk 2/3 av den + to blåbær så må har han litt å gå på :)
Og da pappan kom hjem med sushimiddagen sin fliset han i seg tre svære laksebiter... Rare unge, DET var det som skulle til liksom! :rolleyes:
MissPivotal
05-12-14, 14:25
Og da pappan kom hjem med sushimiddagen sin fliset han i seg tre svære laksebiter... Rare unge, DET var det som skulle til liksom! :rolleyes:
Jeg skulle vært døden nær om jeg ikke hadde spist Sushi om det var lov :P Skjønner ham godt ;)
Jeg skulle vært døden nær om jeg ikke hadde spist Sushi om det var lov :P Skjønner ham godt ;)
Haha, ja, men det var liksom ikke noe som umiddelbart slo meg som det han kunne ha lyst på etter å ikke villet ha noe på en uke :D
Men, det er veldig interessant. jeg lar han stort sett spise det han vil uten å være hysterisk på hvilken dag det er o.l. Og han velger nesten alltid logisk, dvs ting som er bra for situasjonen og tida. (F.eks er jo feit fisk bra for immunforsvaret. Og han begynte plutselig å like kaviar veldig godt da det ble mørkere ute (d-vit?) og han er veldig lik meg ift innmat, fyser på det i perioder og kan ikke fordra det i andre. ) Og godteri o.l begrenser han fint selv. Det eneste jeg er strikt på er å bruke naturlig fett, h-melk, smør o.l.
Jeg tenker at han må være ekstremt godt regulert fra naturens side (antagelig ikke min fotjeneste :o), og så lenge han får la instinktene styre så fungerer de. Blir spennende å se om de holder seg, eller om han endre seg etterhvert som han blir større.
Hei. Min datter på 8 år kommer ofte inn på morgenen og legger seg mellom meg og pappaen i sengen vår. Hun liker å ligge i armkroken. Jeg sover kun i trusen. Er dette feil? Jeg lurer på når det er "vanlig" å slutte med dette... Må jeg bruke pysj? Pinlig spørsmål, men må spørre...
Hei. Min datter på 8 år kommer ofte inn på morgenen og legger seg mellom meg og pappaen i sengen vår. Hun liker å ligge i armkroken. Jeg sover kun i trusen. Er dette feil? Jeg lurer på når det er "vanlig" å slutte med dette... Må jeg bruke pysj? Pinlig spørsmål, men må spørre...
Ikke noe uvanlig! Kropp er kropp. Du merker det når ungene begynner tenke kropp. Da kan man kanskje ta på seg en singlett i tillegg til trusa.
Tusen takk Kanu! Godt å høre!! Er det noen andre som har synspunkter på dette?
Tusen takk Kanu! Godt å høre!! Er det noen andre som har synspunkter på dette?
Hun er vel vandt med det og ser ikke noe rart i det. Greit at de opplever kropp som noe naturlig. Føler du deg ukomfortabel med det, ta på en liten topp. :)
TrillTrall
06-12-14, 08:04
Hm? Det har jeg aldri tenkt på, jeg bruker truse om natten når ungene er i huset, men puppene mine ser de da ofte ved leggetid (og mine er tenåringer av hvert kjønn). Er det ikke litt greit at hun som selv skal få bryster om noen år ser at det er helt naturlig? Den dagen hun synes det er ubehagelig slutter hun sikkert å komme inn i sengen deres. :)
Hm? Det har jeg aldri tenkt på, jeg bruker truse om natten når ungene er i huset, men puppene mine ser de da ofte ved leggetid (og mine er tenåringer av hvert kjønn). Er det ikke litt greit at hun som selv skal få bryster om noen år ser at det er helt naturlig? Den dagen hun synes det er ubehagelig slutter hun sikkert å komme inn i sengen deres. :)
Helt enig.
Helt naturlig med kropp :)
Ikke noe uvanlig! Kropp er kropp. Du merker det når ungene begynner tenke kropp. Da kan man kanskje ta på seg en singlett i tillegg til trusa.
Jeg vil vel heller snu det på hodet... Om hun begynner å synes det er ubehagelig så er det den tiden hun heller kommer til å holde seg til egen seng - og da vil hun være så gammel at det er naturlig og riktig?
TrillTrall
06-12-14, 12:03
Jeg vil vel heller snu det på hodet... Om hun begynner å synes det er ubehagelig så er det den tiden hun heller kommer til å holde seg til egen seng - og da vil hun være så gammel at det er naturlig og riktig?
Enig. Jeg mener ikke at man skal flashe puppene i hytt og pine i heimen, men at må dekke seg til i sin egen seng fordi barnet kan finne det ubehagelig er å ta for mye hensyn til barnet rett og slett. Om barnet synes mammas nakne pupper er ekkelt/ubehagelig så får det holde seg i sin egen seng og heller kose med mamma i våken og påkledd tilstand. :)
Helt enig! :ja:
Helt enig med TrillTrall her! :)
Tusen takk for mange fine svar! Nå kan jeg puste lettet ut og vite at det ikke er noe galt lissom ;)
TrillTrall
07-12-14, 17:08
Hva skal jeg bruke for å få rent et dusjkabinett som ikke ser ut?! Kabinettet er av glass. Prøvde samlmiakk+eddik (?) tidligere, men synes ikke det var så voldsomt effektivt som det skrytes av.
Hva skal jeg bruke for å få rent et dusjkabinett som ikke ser ut?! Kabinettet er av glass. Prøvde samlmiakk+eddik (?) tidligere, men synes ikke det var så voldsomt effektivt som det skrytes av.
Er det kalkbelegg du sliter med?
Du vet sånn hvit rens for induksjonstopper? Brukte det i dusjen jeg. Den ble flott og fin og det gikk fort å få rent!
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT4wvyDPjuo4kQGPIhe6-QtjBnu_BW7K8BltCWxwe0nEC8XhePT
TrillTrall
07-12-14, 18:00
Du vet sånn hvit rens for induksjonstopper? Brukte det i dusjen jeg. Den ble flott og fin og det gikk fort å få rent!
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT4wvyDPjuo4kQGPIhe6-QtjBnu_BW7K8BltCWxwe0nEC8XhePT
Har ikke induksjon (har keramisk komfyrtopp) så den der er ukjent for meg. Men jeg prøvde meg med en Jif baderomsskrubb:
http://www.jifrent.no/produkter/jif-baderomskrubb/jifnbspbaderomskrubb
og Sun Alt i 1 Turbo Gel (var med i en kolonial-eske Lille Gubben fikk til jul i fjor...):
http://www.plusstid.no/Produkter/Rent-og-ryddig/Sun/Sun-Alt-i-1-Turbo-Gel
Og det ser ut til at det funket best av det jeg har prøvd så langt i alle fall. :) Luktet ikke noe og var veldig greit å kline på og skylle av igjen. Nå står kabinettet til tørk før jeg får sett skikkelig hvor effektivt det er, men det så lovende ut. :)
Kjøpte kakemix på proteinfabrikken på 3000 g (boks)
http://www.proteinfabrikken.no/hovedsiden/Lavkarbo/Sukkerfri-Glutenfri-Kakemiks-3000g-Easy-Living21886-p0000014415#.VISmnslF2Ch
Men står ikke hvor mye av kakemixen en skal ha i en oppskrift. Er det noen som har erfaring fra dette? Noen oppskrifter å dele? :confused:
Jif vindusvask
TrillTrall
07-12-14, 20:57
Jif vindusvask
Det duger ikke på gammelt kalkbelegg... Men Sun Alt i 1 Turbo gel funka! Ment for oppvaskmaskin, men tok kalkbelegget i dusjkabinettet som bare det gitt! :)
Det duger ikke på gammelt kalkbelegg... Men Sun Alt i 1 Turbo gel funka! Ment for oppvaskmaskin, men tok kalkbelegget i dusjkabinettet som bare det gitt! :)
Avkalkningsmiddel bruker jeg :)
Kjøpte kakemix på proteinfabrikken på 3000 g (boks)
http://www.proteinfabrikken.no/hovedsiden/Lavkarbo/Sukkerfri-Glutenfri-Kakemiks-3000g-Easy-Living21886-p0000014415#.VISmnslF2Ch
Men står ikke hvor mye av kakemixen en skal ha i en oppskrift. Er det noen som har erfaring fra dette? Noen oppskrifter å dele? :confused:
En enkeltpakke av den samme kakemixen (http://lavkarboonline.no/) ser ut til å være 362 gram - det er nok mengden de har glemt å spesifisere til oppskriften på resten av kaka oppgitt på proteinfabrikken-sida med fire egg osv. :cool:
En enkeltpakke av den samme kakemixen (http://lavkarboonline.no/) ser ut til å være 362 gram - det er nok mengden de har glemt å spesifisere til oppskriften på resten av kaka oppgitt på proteinfabrikken-sida med fire egg osv. :cool:
Takk for opplysning :)
TrillTrall
07-12-14, 21:50
Avkalkningsmiddel bruker jeg :)
Hva heter det og hvor får man kjøpt det? Men den Sun-greia funka som bare det den altså! :)
Hva heter det og hvor får man kjøpt det? Men den Sun-greia funka som bare det den altså! :)
Kjøpte det på en sånn "baderomsbutikk" :)
Cillit Bang Active Foam er også veldig bra for å fjerne kalkrester, dusjen min ble iallfall veldig blank og fin. Den er ganske dyr, men jeg bruker den bare av g til når det blir for ille, ellers går det i Jif Baderom.
Cillit Bang Active Foam er også veldig bra for å fjerne kalkrester, dusjen min ble iallfall veldig blank og fin. Den er ganske dyr, men jeg bruker den bare av g til når det blir for ille, ellers går det i Jif Baderom.
Jeg prøvde den, den var veldig effektiv. Men jeg skulle ha brukt gassmaske mens jeg holdt på 😯. Det ble en intens kløende damp av den. Ikke bare dusjens vegger som ble renset; huden min også.... 😮.
Ikke de sprayflaskene, men de små flaskene med tyktflytende ganske sterktluktende såpemiddel. http://www.jifrent.no/produkter/jif-vindu-system/jifnbspvindu-vask De er helt geniale for alle slags vinduer og glass. Jeg bare vasker over med halvvåt fille med dette, og spyler av og kalken bare renner av.
Cillit Bang Active Foam er også veldig bra for å fjerne kalkrester, dusjen min ble iallfall veldig blank og fin. Den funket ikke hos oss. Ble nesten verre.
TrillTrall
08-12-14, 10:33
Ikke de sprayflaskene, men de små flaskene med tyktflytende ganske sterktluktende såpemiddel. http://www.jifrent.no/produkter/jif-vindu-system/jifnbspvindu-vask De er helt geniale for alle slags vinduer og glass. Jeg bare vasker over med halvvåt fille med dette, og spyler av og kalken bare renner av.
Sterktluktende saker er lite ønskelig når man jo må lukke seg inne i kabinettet for å få spylt det på innsiden. :) Og så lenge det luktfrie alternativet jeg fant i går funket som bare det så holder jeg meg til det så lenge det er i salg. Med min flaks har det antagelig gått ut av sortimentet i løpet av det siste året...
Ikke sånn sterktluktende som cilit bang, men det lukter mer "ordentlig" enn de sprayene. Litt salmiakk, men ikke så mye som vanlig salmiakk. Og absolutt ikke noe problem å bruke i lukkede rom. Det er såpe, ikke sånn gass-aktig som sprayene er. Og lukta forsvinner når man spyler (eller bruker nal). Ville absolutt gitt det en sjanse om det andre forsvinner. Til og med mamma, som er ekstremt låst på slike produkter er villig til å teste det i år siden hennes vanlige ting ikke tar det harde vannet de har særlig godt.
Trenger tips til en liten julegave til hun som vasker hos oss!
TrillTrall
08-12-14, 12:28
Trenger tips til en liten julegave til hun som vasker hos oss!
En god håndkrem. :) Vasking er hardt for huden.
Tenkte i samme retning selv. En god håndkrem, eller et sett med feks fot og håndkrem o.l. :)
Lurer på når det ikke er lov å bruke/si ordet pygmee lengere... eller sumpnisse....
MissPivotal
08-12-14, 21:53
Jeg trenger en kjole til bryllupet mitt neste sommer. Jeg vil ikke ha en klassisk brudekjole, men en festkjole. Jeg har en finkjole som jeg gjerne vil ha kopiert i en annen farge, og med noen endringer. Er det noen som vet om noen som gjør slike ting bra? Typ, at jeg kan levere kjolen min i hånda til noen, og ikke trenge å gjøre mer enn å bli tatt mål av og dra kortet?
Lurer på når det ikke er lov å bruke/si ordet pygmee lengere... eller sumpnisse....
Er lov her i nord iallefall :D
Jeg har sånn "pølse", den nederste delen av magen. Har vansker med å krympe den. Er det noen som har tips og råd til å krympe denne? Tok det lang tid for at den forsvant når du går på lavkarbo? :)
Er lov her i nord iallefall :D
Ja enn så lenge! :lol:
Jeg er så redd for å gjøre feil på jobb, at jeg ender med å gjøre flere feil... Noen tips til hvordan man kan unngå slikt? (En feil koster fort firmaet 5-10 000 eller mye mer, needless to say er det noe dritt å gjære flere daglig... :flau:)
Photobscura
10-12-14, 11:55
Opererte bort et lipom på skuldra for et par dager siden. Har et kompress som skal være på, og holdes tørt, i tre dager. Men glemte å spørre om hvordan jeg burde rengjøre det når kompresset skal av, og nytt plaster på. Skal jeg bare vaske det med vann, eller burde jeg kjøpe pyrisept/klorhexidin, eller andre remedier?
Opererte bort et lipom på skuldra for et par dager siden. Har et kompress som skal være på, og holdes tørt, i tre dager. Men glemte å spørre om hvordan jeg burde rengjøre det når kompresset skal av, og nytt plaster på. Skal jeg bare vaske det med vann, eller burde jeg kjøpe pyrisept/klorhexidin, eller andre remedier?
Spør de som jobber på apoteket. :)
Men sånn generelt sett bør ikke sår fikses og trikse så veldig mye med, så lenge de er friske, uten betennelse osv. Bare vaskes rundt med klorhexidin, og på med ny lapp.
Photobscura
10-12-14, 16:55
Men sånn generelt sett bør ikke sår fikses og trikse så veldig mye med, så lenge de er friske, uten betennelse osv. Bare vaskes rundt med klorhexidin, og på med ny lapp.
Takk takk! Ja, da gjør jeg det. :) Var mer bare usikker på om jeg skulle vaske med noe annet enn vann. Spent på hvordan det ser ut når jeg fjerner kompresset!
Jeg skal starte opp med metformin (3 x 500 mg per dag), men siden magen fort kan bli litt krøllete børse jeg vel trappe opp gradvis (legen sa ikke noe om det, og jeg glemte å spørre, men antar det fortsatt er gjeldende). Ser at det er delestrek på tablettene, og lurer derfor på om det er smartere å starte med en halv tablett 2-3 ganger om dagen i stedet for 1 tablett 1 gang om dagen som jeg i utgangspunktet tenkte. Og når/hvordan bør jeg da øke?
Photobscura
10-12-14, 17:23
Jeg skal starte opp med metformin (3 x 500 mg per dag), men siden magen fort kan bli litt krøllete børse jeg vel trappe opp gradvis (legen sa ikke noe om det, og jeg glemte å spørre, men antar det fortsatt er gjeldende). Ser at det er delestrek på tablettene, og lurer derfor på om det er smartere å starte med en halv tablett 2-3 ganger om dagen i stedet for 1 tablett 1 gang om dagen som jeg i utgangspunktet tenkte. Og når/hvordan bør jeg da øke?
Jeg fikk beskjed om å øke langsomt opp til den samme dosen du skal ha og sånn jeg gjorde det (jeg delte dog ikke tablettene, men det hadde nok vært en fordel), var å begynne med én. Jeg fikk ganske fort bivirkninger, og da bare fortsatte jeg inntil de ga seg, før jeg trappet opp til to om dagen, og fikk tilbake bivirkningene, og økte ikke til tre før de gikk over. Jeg måtte imidlertid trappe ned igjen en periode, for det ble alt for ille. Men det bedret seg da jeg sørget for å ta dem midt i måltidet. Det tok i alt ca tre måneder. Hadde jeg delt dem, kunne det kanskje ha gått mer sømløst.
Jeg fikk beskjed om å øke langsomt opp til den samme dosen du skal ha og sånn jeg gjorde det (jeg delte dog ikke tablettene, men det hadde nok vært en fordel), var å begynne med én. Jeg fikk ganske fort bivirkninger, og da bare fortsatte jeg inntil de ga seg, før jeg trappet opp til to om dagen, og fikk tilbake bivirkningene, og økte ikke til tre før de gikk over. Jeg måtte imidlertid trappe ned igjen en periode, for det ble alt for ille. Men det bedret seg da jeg sørget for å ta dem midt i måltidet. Det tok i alt ca tre måneder. Hadde jeg delt dem, kunne det kanskje ha gått mer sømløst. Åh ok, takk. Da tenker jeg at jeg bare starter med en halv tablett om dagen i starten og så øker med 1/2 om gangen når bivirkningene forsvinner. Tok det lang tid til du fikk bivirkninger da du først startet forresten?
Photobscura
10-12-14, 18:01
Åh ok, takk. Da tenker jeg at jeg bare starter med en halv tablett om dagen i starten og så øker med 1/2 om gangen når bivirkningene forsvinner. Tok det lang tid til du fikk bivirkninger da du først startet forresten?
Noen dager, mener jeg å huske. :) Men det ga meg også en pekepinn på når jeg spiste for lite mat. På særs småspiste dager var bivirkningene langt verre. Ingefær var en ting som fikk meg gjennom mye av den verste kvalmen.
Takk takk! Ja, da gjør jeg det. :) Var mer bare usikker på om jeg skulle vaske med noe annet enn vann. Spent på hvordan det ser ut når jeg fjerner kompresset!
Smør litt pyrisept salve på selve sårflaten så blir sårflaten mykere og stingene vil ikke irritere så mye.
Jeg har forsøkt å innarbeide metforminen min siden i sommer, men klarer bare to dager så må jeg stoppe igjen. Så regn med at det kan ta litt mer enn noen dager... Jeg ville hvertfall holdt meg på en halv tablett i minst en uke, så doblet dosen osv.
Glemte jo gi deg det beste tipset! Ha litt aske på en våt klut og tørk over. Trenger ikke gni engang!
TrillTrall
10-12-14, 21:43
Glemte jo gi deg det beste tipset! Ha litt aske på en våt klut og tørk over. Trenger ikke gni engang!
På kalkbelegg i dusjen!? Vet det skal funke på glassdøra på vedovnen, men...
Photobscura
11-12-14, 08:15
Jeg har forsøkt å innarbeide metforminen min siden i sommer, men klarer bare to dager så må jeg stoppe igjen. Så regn med at det kan ta litt mer enn noen dager... Jeg ville hvertfall holdt meg på en halv tablett i minst en uke, så doblet dosen osv.
Håper det kom tydelig nok frem at jeg mente det tok noen dager før bivirkningene kom, tilvenningen, før de ga seg, tok flere måneder.
Håper det kom tydelig nok frem at jeg mente det tok noen dager før bivirkningene kom, tilvenningen, før de ga seg, tok flere måneder.
Ja, jeg skjønte det :) Og det var jo også det jeg spurte om, sånn at jeg venter lenge nok med å evt. konkludere med at den halve pilla ikke ga meg bivirkninger.
Jeg leste det som om Cyan skulle ta en halv tablett første dag, en halv til neste osv.
Jeg har stått på 3x500 siden 2008, men har fortsatt til gode å klare å ta full dose :eek:
Fungerer på alt av glass. 😊
Aske + vann = askelut?
Er vel så sterkt basisk at det tar kalkbelegget.
TrillTrall
11-12-14, 15:51
Aske + vann = askelut?
Er vel så sterkt basisk at det tar kalkbelegget.
Det er jo sant. Må prøves neste gang om det er aske i ovnen da.
Jeg elsker karamelliserte og honningglaserte mandler og peanøtter. Finnes det en lavkarbovariant man kan kjøpe eller lage selv?
Butterfly83
12-12-14, 11:59
Honningglaserte vet jeg ikke, men du kan karamellisere med tagatesse :)
Kan stekt bacon ligge på kjøkkenbenken i en skål (ikke i kjøleskap) lenge? En venninne lar det ligge der 1 døgn. Trygt?
Kan stekt bacon ligge på kjøkkenbenken i en skål (ikke i kjøleskap) lenge? En venninne lar det ligge der 1 døgn. Trygt?
Jeg hadde spist det.
TrillTrall
12-12-14, 12:26
Har hun blitt syk av det? Hvis ikke er det neppe noe problem. :)
Kan stekt bacon ligge på kjøkkenbenken i en skål (ikke i kjøleskap) lenge?
Ja! Bacon er noe av det som har lengst holdbarhet
Butterfly83
12-12-14, 13:41
Vi har ofte stekt for mye bacon, og latt det bli liggende på benken :o Ikke blitt dårlige av den grunn. Annet kjøtt hadde jeg vært mer skeptisk til, men generelt holder ferdigstekt mat seg en stund i romtemperatur.
OK, godt å vite ;) ikke blitt syk nei;)
Hvordan er sukrin gold i forhold til vanlig sukrin i smaken, er den like "kald/metallisk"?
Ser bare at det ligger en del oppskrifter på funksjonell mat som jeg kunne tenkt meg å prøve, men nesten alt er med sukrin gold.
Noen som har sensor lys ute og kamera ute? Har nettopp hatt innbrudd i garasjen! Tips?
Noen som har sensor lys ute og kamera ute? Har nettopp hatt innbrudd i garasjen! Tips?
Vi har sensorlys, men ikke kamera.
Kjøpt på biltema :)
Jeg har to ganger fått påvist lite spytt ( revmatismeavd og tannlege) og har dermed fått innvilget tannbehandling dekket av nav. Jeg ønsker nå bytte tannlege. Må jeg da testes på nytt??
Vi har sensorlys, men ikke kamera.
Kjøpt på biltema :)
Takk for svar! Slår lyset seg på av katter?
Vårt gjør. Ser ikke noe problem i det. Slår seg jo av når det ikke er bevegelse lenger.
TrillTrall
14-12-14, 09:20
Det gjør vår tror jeg, det hender i alle fall at det plutselig slår seg uten noen åpenbar grunn, da har det vel ruslet en katt eller noe forbi. :)
Om dere skal sette opp kamera så ta en sjekk med politiet (eller er det datatilsynet?) først så alt blir helt riktig så ikke dere risikerer straff for å filme en tjuv eller to...
Jepp :)
Jeg har to ganger fått påvist lite spytt ( revmatismeavd og tannlege) og har dermed fått innvilget tannbehandling dekket av nav. Jeg ønsker nå bytte tannlege. Må jeg da testes på nytt??
Kan ikke skjønne det. Du er jo den samme selv om tannlegen ikke er...? Men det tryggeste er nok å sjekke med NAV... (NAVs veier er uransakelige.)
Det vil jeg ikke tro. Slike ting er vel registrert der de behandler slikt, og derfor får du dekket uansett. Lykke til :)
Nå er det tid for varmeflasker i sengen..
Noen som har prøvd hvem som varmer mest, tomme 1,5 liters flasker, eller gode gamle varmeflasker ?
jeg har brukt begge men har ikke testet-- Vil kanskje tro flaskene varmer fortest, men ikke holder på varmen så lenge?
har ikke 1,5 liters flasker nå, så får ikke testet selv.
TrillTrall
14-12-14, 22:10
Nå er det tid for varmeflasker i sengen..
Noen som har prøvd hvem som varmer mest, tomme 1,5 liters flasker, eller gode gamle varmeflasker ?
jeg har brukt begge men har ikke testet-- Vil kanskje tro flaskene varmer fortest, men ikke holder på varmen så lenge?
har ikke 1,5 liters flasker nå, så får ikke testet selv.
Varmeflasker med trekk utenpå! Nå har jeg ulldyne (hos Lille Gubben en tynn og en tykk - hjemme en tykk + en dundyne... frossenpinn?) og jeg bruker kokende vann på flaska + at jeg fyller opp med så varmt vann som mulig fra springen for å få den full (bruker vannkoker). Flaska er god og varm ennå neste morgen og om jeg lar den ligge under dyna hele dagen så er det faktisk en lunk på den etter 24 timer også! Eeeeelsker varmeflaskene mine! :hearts:
Minner meg på at jeg må sette på vannkokeren for nattens varmeflaske... ;)
Varmeflasker med trekk utenpå! Nå har jeg ulldyne (hos Lille Gubben en tynn og en tykk - hjemme en tykk + en dundyne... frossenpinn?) og jeg bruker kokende vann på flaska + at jeg fyller opp med så varmt vann som mulig fra springen for å få den full (bruker vannkoker). Flaska er god og varm ennå neste morgen og om jeg lar den ligge under dyna hele dagen så er det faktisk en lunk på den etter 24 timer også! Eeeeelsker varmeflaskene mine! :hearts:
Minner meg på at jeg må sette på vannkokeren for nattens varmeflaske... ;)
wow! Jeg har varmeflasker men de er ikke varme dagen etter! Har ikke trekk på dem og bruker varmt vann fra springen. Legger dem i ca en time før leggetid, da er sengen varm rundt flaskene
Jeg bruker dundyne
TrillTrall
14-12-14, 22:22
wow! Jeg har varmeflasker men de er ikke varme dagen etter! Har ikke trekk på dem og bruker varmt vann fra springen. Legger dem i ca en time før leggetid, da er sengen varm rundt flaskene
Jeg bruker dundyne
Varmtvann fra springen blir ikke varmt nok for meg. :o Jentungen har dundyne, men hennes varmeflaske (med trekk og kokende vann) er heller ikke varm neste morgen så det er nok ulldyna som gjør susen mest altså.
Varmtvann fra springen blir ikke varmt nok for meg. :o Jentungen har dundyne, men hennes varmeflaske (med trekk og kokende vann) er heller ikke varm neste morgen så det er nok ulldyna som gjør susen mest altså.
tja, da har jeg ett problem. hahaha. Takk for tips!
Jeg har sår inne i nesa. Finnes det noe salve jeg kan smøre på?
Tipper du kan bruke vanlig sårsalve, men spør på apoteket :)
Spør litt hvorfor du skal smøre det.
Bacimycin
Tipper du kan bruke vanlig sårsalve, men spør på apoteket :)
Spør litt hvorfor du skal smøre det.
Bacimycin
Rakk selvsagt ikke apoteket etter jobb :( Vondt å ha sår i nesen og det gror alt for sakte... Får dra på apoteket før jobb i morgen.... Takk for svar :)
Noen som har vært i BERLIN?
Hvilken bydel er best å bo i? Trygt? Ikke alt for stive hotellpriser?
Har ikke du vært i Berlin Kanuetten? Mener å huske det... Eller var det Dietta? Lenge siden jeg har sett noe til deg her inne forresten... Alt bra?
Har ikke du vært i Berlin Kanuetten? Mener å huske det... Eller var det Dietta? Lenge siden jeg har sett noe til deg her inne forresten... Alt bra?
Jeg var i Berlin for ikke så lenge siden og bodde på Best Western Hotel City Ost i Friedrichshein (Frankfurter Allee 57-59) og var veldig fornøyd. Jeg tror det er vanskelig å finne noe som er noe særlig billigere hvis man skal ha et ordentlig hotellrom med bad på rommet og sånn. Kjempebra service var det også. Men hvis du vil ha en ordentlig bar på hotellet, så bør du velge et annet sted. Det de hadde, vil jeg kalle en nødbar, men hva skal man med bar på hotellet når det ligger så mange barer, kafeer osv ellers i området?
Vi var der i fjor, og falt veldig for den byen! Bodde rett v alexanderplatz, veldig bra lokalisering. Mange shoppingområder i gangavstand og lett å komme seg rundt med offentlig transport. Og rimelige hoteller. Berlin er generelt rimelig overnatting ift sammenlignbare byer.
Et vennepar av oss har bodd der nede og kom med mange gode anbefalinger, så bare si fra om du vil ha noen. :)
TrillTrall
16-12-14, 07:09
Jeg har med hell brukt pyriseptsalve, tatt litt på en bomullspinne og gnidd forsiktig på såret i nesa.
Er Te lavkarbo? Har fått dillet på det :)
Det spørs hvor mye sukker du har i. ;) Usukret te er lov.
Det komme ren på teen. Noen har tilsatt sukker.
Nå er det snakk om så forsvinnende små mengder sukker som er tilsatt enkelte teposer, at iallefall jeg ikke er bekymret for å drikke det selv om jeg lever strengt lavkarbo.
Lavkarbo generelt er jo alt opp til 150 karbohydrater pr dag og det er fysisk umulig å drikke så mye te at man kommer opp i slike mengder.
Jeg drikker min te enten helt usukret eller om jeg føler for det, med en sukett i.
Nå velger jeg konsekvent her hjemme å kjøpe te i løs vekt i stedet for te-poser.
Har vært i Berlin tre ganger, og har bodd på same hotell alle gangene. Hampton by hilton, relativt rimlig hotell, veldig sentralt og føltes som et trygt område.
Nå er det snakk om så forsvinnende små mengder sukker som er tilsatt enkelte teposer,
Jeg tenkte ikke bare på de posene med grønn te som viste seg var tilsatt, men f.eks den grønne instant urteteen (http://www.julebygda.no/bilder/DSCF5331.JPG), endel te i innvandrerbutikker som er ferdig sukret osv.
Er julesild med karri noe som har gått ut av sortimentet? Har ikke sett med karri på verken Eurospar, Coop eller Rema, og i vår familie er det ingen unnskyldning for å mangle en eneste type sild på frokostbordet i jula hvis den er å få tak i. :P
Er julesild med karri noe som har gått ut av sortimentet? Har ikke sett med karri på verken Eurospar, Coop eller Rema, og i vår familie er det ingen unnskyldning for å mangle en eneste type sild på frokostbordet i jula hvis den er å få tak i. :P
Kan kjøpe her: https://www.toolbox.as/shop/matvarer/139_373_380/SILD%20OG%20FISKEP%C3%85LEGG/54:/13846/DELIKAT+KARRISILD+225G :p
Enklere og billigere å lage selv kanskje.:)
Kan kjøpe her: https://www.toolbox.as/shop/matvarer/139_373_380/SILD%20OG%20FISKEP%C3%85LEGG/54:/13846/DELIKAT+KARRISILD+225G :p
Enklere og billigere å lage selv kanskje.:)
Takk! Får prøve Rimi, og hvis de ikke har, så får jeg finne ut akkurat hvor enkelt og billig det er å lage selv.
Takk! Får prøve Rimi, og hvis de ikke har, så får jeg finne ut akkurat hvor enkelt og billig det er å lage selv.
Har dere ikke Kiwi der oppe?
Hjerteinfarkt, hvordan er det med det?
En bekjent har muligens hatt det, men er tilbake på jobb og kjører bil osv. Jobber mindre enn før da.
Mange rykter og jeg har ikke pratet med personen selv, så kan ikke si noe sikkert. Men, det får meg til å tenke..
To andre personer jeg kjenner, har hatt infarkt og ingen av dem er i jobb i dag. Han ene var sjåfør, og røykte som en svamp mellom hver rute, og hadde nyretrøbbel, sa sist han muligens måtte ha dialyse. Har ikke sett ham siden infarktet.
Den andre, en tidligere nabo, frisk og rask, trente men jobbet mye. Hun sykler i dag lange turer, går, trener osv, men er 100% ufør.
Hvor små infarkt kan man ha? kan det ha vært noe annet? .. Hans datter sier han er ok, men at han "av og til får vondt i hjertet sitt"
Vet at dere ikke er leger, men noen vet nok mer om dette enn meg. Treffer ikke personen ofte selv, så får ikke snakket, og vil ikke bidra til mer sladder, så jeg spør ikke "andre" heller.
Det går fort mange rykter om slikt :mad:
Har dere ikke Kiwi der oppe?
Jo, men de er vel begge to sånne tiny, tiny butikker som ikke har særlig mye av noe.
Jo, men de er vel begge to sånne tiny, tiny butikker som ikke har særlig mye av noe.
:p Hehe :o
Hjerteinfarkt, hvordan er det med det?
En bekjent har muligens hatt det, men er tilbake på jobb og kjører bil osv. Jobber mindre enn før da.
Mange rykter og jeg har ikke pratet med personen selv, så kan ikke si noe sikkert. Men, det får meg til å tenke..
To andre personer jeg kjenner, har hatt infarkt og ingen av dem er i jobb i dag. Han ene var sjåfør, og røykte som en svamp mellom hver rute, og hadde nyretrøbbel, sa sist han muligens måtte ha dialyse. Har ikke sett ham siden infarktet.
Den andre, en tidligere nabo, frisk og rask, trente men jobbet mye. Hun sykler i dag lange turer, går, trener osv, men er 100% ufør.
Hvor små infarkt kan man ha? kan det ha vært noe annet? .. Hans datter sier han er ok, men at han "av og til får vondt i hjertet sitt"
Vet at dere ikke er leger, men noen vet nok mer om dette enn meg. Treffer ikke personen ofte selv, så får ikke snakket, og vil ikke bidra til mer sladder, så jeg spør ikke "andre" heller.
Det går fort mange rykter om slikt :mad:
Kanskje angina og trenger nitroglyserin?
Kanskje angina og trenger nitroglyserin?
Jo men, tilbake på jobb dagen etter liksom? Trodde nå helst de var på sykehus ett par dager, og borte fra jobb litt. men men, jeg vet ikke :p
Jo men, tilbake på jobb dagen etter liksom? Trodde nå helst de var på sykehus ett par dager, og borte fra jobb litt. men men, jeg vet ikke :p
Ved anginaanfall blir man pigg igjen rett etter å ha tatt medisin, trenger ikke være hjemme fra jobb.
Ved anginaanfall blir man pigg igjen rett etter å ha tatt medisin, trenger ikke være hjemme fra jobb.
aha, hva man lærer. Takk skal du ha. :)
Hodet er tett som ved tette bihuler (og får vondt i det området når jeg bøyer meg fremover), men nesa er åpen og renner ikke. Når jeg snyter meg kommer det av og til litt gult, men det meste er tyntflytende blank snørr. Veldig tyntflytende. Som vann. Jeg må forte meg og finne nytt papir fordi det drypper faktisk "vann" ut av nesa. Ikke hele tiden, bare når jeg har begynt å snyte meg og ikke har fått ut alt. Så det er som at det ligger fint i bihulene til jeg begynner å blåse det ut.
Jeg er forvirret. Blank snørr pleier jo å bety frisk, men føler meg ikke frisk... Og det er jo så mye snørr... Nesa er ikke tett, men bihulene er. Jeg har ingen allergier som jeg vet om. Og hvis det hadde vært polypper så skulle jeg vel hatt tett nese? Har ikke vært snørrsyk på en stund, så det er ikke rester av en forkjølelse heller. Men jeg har hatt heftig vondt i halsen de siste dagene. En rar halv-slimhoste og halv-tørrhoste og heshet.
Jaja, når jeg kommer hjem i dag skal jeg ta meg en runde med nesehornet i alle fall. Men er det noen som vet hva som skjer? Jeg blir ikke helt klok på symptomene... Hvis det var trange bihuler så burde jeg hatt disse symptomene oftere...
Har vært i Berlin tre ganger, og har bodd på same hotell alle gangene. Hampton by hilton, relativt rimlig hotell, veldig sentralt og føltes som et trygt område.
Takk for tips! :) Men det hotellet var fullbooket. Men ser det ligger i Charlottenburg. Virker som et bra strøk det!
Jeg var i Berlin for ikke så lenge siden og bodde på Best Western Hotel City Ost i Friedrichshein (Frankfurter Allee 57-59) og var veldig fornøyd. Jeg tror det er vanskelig å finne noe som er noe særlig billigere hvis man skal ha et ordentlig hotellrom med bad på rommet og sånn. Kjempebra service var det også. Men hvis du vil ha en ordentlig bar på hotellet, så bør du velge et annet sted. Det de hadde, vil jeg kalle en nødbar, men hva skal man med bar på hotellet når det ligger så mange barer, kafeer osv ellers i området?
Takk for tipset, men tror dette er for dyrt for oss. ;) Sikkert fordi vi skal i sesongen...
Vi var der i fjor, og falt veldig for den byen! Bodde rett v alexanderplatz, veldig bra lokalisering. Mange shoppingområder i gangavstand og lett å komme seg rundt med offentlig transport. Og rimelige hoteller. Berlin er generelt rimelig overnatting ift sammenlignbare byer.
Et vennepar av oss har bodd der nede og kom med mange gode anbefalinger, så bare si fra om du vil ha noen. :)
Hei Carisma! Er Alexanderplatz ved den shoppegaten? Kürfurstendamm? Det er der jeg har hørt at det er bra å bo...
Jatakk til Berlin tips!! :)))
Hei Carisma! Er Alexanderplatz ved den shoppegaten? Kürfurstendamm? Det er der jeg har hørt at det er bra å bo...
Jatakk til Berlin tips!! :)))
Nei, kurfurstendam er det dyre strøket. Alexanderplatz ligger i den gamle øst-Berlin og er mer som grunerløkka i Oslo. Hørt mye braom dette f.eks http://no.hotels.com/ho130899/park-inn-by-radisson-berlin-alexanderplatz-berlin-tyskland/
Hodet er tett som ved tette bihuler (og får vondt i det området når jeg bøyer meg fremover), men nesa er åpen og renner ikke. Når jeg snyter meg kommer det av og til litt gult, men det meste er tyntflytende blank snørr. Veldig tyntflytende. Som vann. Jeg må forte meg og finne nytt papir fordi det drypper faktisk "vann" ut av nesa. Ikke hele tiden, bare når jeg har begynt å snyte meg og ikke har fått ut alt. Så det er som at det ligger fint i bihulene til jeg begynner å blåse det ut.
Jeg er forvirret. Blank snørr pleier jo å bety frisk, men føler meg ikke frisk... Og det er jo så mye snørr... Nesa er ikke tett, men bihulene er. Jeg har ingen allergier som jeg vet om. Og hvis det hadde vært polypper så skulle jeg vel hatt tett nese? Har ikke vært snørrsyk på en stund, så det er ikke rester av en forkjølelse heller. Men jeg har hatt heftig vondt i halsen de siste dagene. En rar halv-slimhoste og halv-tørrhoste og heshet.
Jaja, når jeg kommer hjem i dag skal jeg ta meg en runde med nesehornet i alle fall. Men er det noen som vet hva som skjer? Jeg blir ikke helt klok på symptomene... Hvis det var trange bihuler så burde jeg hatt disse symptomene oftere...
Det er ikke pannehulene som er tette da?
http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1605:bihulebetennelse&catid=93&Itemid=515
Takk for tipset, men tror dette er for dyrt for oss. ;) Sikkert fordi vi skal i sesongen...
Et par andre forslag der jeg ikke har bodd selv, men som er foreslått av venner av meg:
Insor, Samariterstrasse 15.
-Her bør man visst unngå frokostbuffeten, men det er mange forkost-steder i gatene rund omkring.
A&O Berlin Friedrichshein, Boxhagener Strasse 73.
(Tror det finnes en A&O i vest også, hvis man heller vil bo der, men har ingen erfaringer med dem.)
Ellers er jeg enig med Carisma - at det ville være fint å bo omkring Alexanderplatz, men det spørs jo litt hva man vil og liker. Hvis du er mer opptatt av Kudamm og de vestlige delene, så er det kanskje ikke det du ser etter. Men Alexanderplatz er jo et knutepunkt for kollektivtrafikken, så det er jo lett og komme seg til hvor som helst egentlig.
Det er ikke pannehulene som er tette da?
http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1605:bihulebetennelse&catid=93&Itemid=515
Mulig. Det gjør vondt bak neserota. Enten på begge sider eller i midten. Men hva har det egentlig med saken å gjøre? Bihule er bihule?
Mulig. Det gjør vondt bak neserota. Enten på begge sider eller i midten. Men hva har det egentlig med saken å gjøre? Bihule er bihule?
Nei, jeg prøvde bare å komme med en mulig årsak til at du har vondt. Siden du har vondt i pannen, så tenkte jeg at kanskje pannehulene er tette. Trenger jo ikke alltid om å være puss ned til nesa?
Nei, jeg prøvde bare å komme med en mulig årsak til at du har vondt. Siden du har vondt i pannen, så tenkte jeg at kanskje pannehulene er tette. Trenger jo ikke alltid om å være puss ned til nesa?
Takker for forsøk, men vondten visste jeg var tette bihuler. Har hatt tette bihuler før. Men har ikke hatt tette bihuler med åpen nese og når jeg begynner å snyte meg så renner det "vann" ut av nesa. Men det var bare en dag. Neste dag var det litt mer normalt med seigere snørr. Prøvde å google "vann i bihulene", men da fant jeg bare om at det er viktig å tømme bihulene etter at du har skylt dem. Jeg hadde ikke skylt dem på evigheter før jeg fikk "vann" i bihulene, så det var jo ikke det heller.
Det er vel ingen selvfølge at en forkjølelse drar med seg gult snørr. Heller ikke andre typiske symptomer. Virus kommer i alle former, så det arter seg ikke likt hver gang. Blankt, vannaktig snørr høres ut som forkjølelse av et eller annet slag.
Fargen forteller litt om hvordan kroppen har det. Snørret er som regel blankt og fargeløst. Når vi har influensa, er forkjølet eller får en allergisk reaksjon blir slimhinnene i nesa irritert og lager mye fargeløs snørr. Hvis vi har en infeksjon i luftveiene produseres det ekstra mange hvite blodlegemer som setter gul eller grønn farge på snørret. Fargen kan også komme av at snørret og bakteriene er blitt liggende for lenge i nesen vår, uten at det er en infeksjon av den grunn.
Snørr :snill:
Det er vel ingen selvfølge at en forkjølelse drar med seg gult snørr. Heller ikke andre typiske symptomer. Virus kommer i alle former, så det arter seg ikke likt hver gang. Blankt, vannaktig snørr høres ut som forkjølelse av et eller annet slag.
jeg har alltid blankt, vannaktig snørr i begynnelsen av en forkjølelse, det bare fosser ut av nesa. Så blir det gradvis mer tett og seigt og noen ganger endrer fargen seg. Er jeg riktig uheldig tetter bihulene seg og, så jeg sier meg enig med Nellie, dette er forkjølelse av et eller annet slag.
jeg har alltid blankt, vannaktig snørr i begynnelsen av en forkjølelse, det bare fosser ut av nesa. Så blir det gradvis mer tett og seigt og noen ganger endrer fargen seg. Er jeg riktig uheldig tetter bihulene seg og, så jeg sier meg enig med Nellie, dette er forkjølelse av et eller annet slag. Samme som meg, det. Fargeløst, og rennende i starten, og så blir det som regel ikke gult og seigt før jeg er på bedringens vei. Er det allergi holder det seg fargeløst og rennende og endrer ikke konsistens.
Jeg føler dere misforstår. "Vannet" var i bihulene og ikke i nesa. Nesa var og er åpen. Jeg trengte og trenger bare å snyte meg 2-3 ganger om dagen (for å tømme bihulene) og snufser ikke, men kjenner at det er noe i bihulene. Jeg kan puste fint med nesa uten at noe er i veien eller kommer ut. Og jeg har ikke vært snørresyk på en stund, i alle fall en måned. Jeg har ofte tette bihuler, men ikke uten forkjølelse. Og jeg pleier også å ha gjennomsiktig tyntflytende snørr først i forkjølelsen, men har aldri hatt det helt på denne måten før. Det er så rart når nesa er helt normal og fri, men man får ut en del når man snyter seg likevel. Og dette snørret var ikke nesten like tyntflytende som vann. Det var like tyntflytende som vann. Det var som etter man har skylt bihulene med saltvann, uten at jeg hadde skylt bihulene med saltvann.
Men da tror jeg at dette er en mild bihulebetennelse uten forkjølelse og at hosten er en halsbetennelse... Hosten tror jeg ikke var forkjølelse i alle fall.
Jeg føler dere misforstår. "Vannet" var i bihulene og ikke i nesa. Nesa var og er åpen. Jeg trengte og trenger bare å snyte meg 2-3 ganger om dagen (for å tømme bihulene) og snufser ikke, men kjenner at det er noe i bihulene. Jeg kan puste fint med nesa uten at noe er i veien eller kommer ut. Og jeg har ikke vært snørresyk på en stund, i alle fall en måned. Jeg har ofte tette bihuler, men ikke uten forkjølelse. Og jeg pleier også å ha gjennomsiktig tyntflytende snørr først i forkjølelsen, men har aldri hatt det helt på denne måten før. Det er så rart når nesa er helt normal og fri, men man får ut en del når man snyter seg likevel. Og dette snørret var ikke nesten like tyntflytende som vann. Det var like tyntflytende som vann. Det var som etter man har skylt bihulene med saltvann, uten at jeg hadde skylt bihulene med saltvann.
Men da tror jeg at dette er en mild bihulebetennelse uten forkjølelse og at hosten er en halsbetennelse... Hosten tror jeg ikke var forkjølelse i alle fall.
Da jeg dykket hendte det omtrent hver gang at det lå gørr (gamle greier) i maska ved oppstigning. Etter å ha vært hos øre/nese/hals har jeg fått vite at noen har/har mer væske i bihulene enn andre. Det er derfor de snakker om stenter bla mellom øre/bihuler og nese. Hvis det er kaldt ute går trykket i bihulene ned og væsken får den plassen den trenger. Men går du fra kaldt til varmt vil du oppleve at nesa renner og kanskje øynene tårer. Samtidig utvides slimhinnene så selv om du går ut i kulden igjen vil ikke slimhinnene trekke seg umiddelbart. Jeg sliter selv med det du nevner og prøver få stenter slik at væsken kan renne ned i halsen.. Noe ala dem som får operert inn tåreplugger fordi tårene renner hele tiden.
Om det kommer tyntflytende når du snyter deg, vs om det renner av seg selv... Ser ikke forskjellen. Det som kommer ut av seg selv er først innom der du snyter det ut i fra, så vidt jeg vet.
Om ingen her kan gi deg svar fordi at det er såååå avansert så er det vel best å dra til legen og spørre. Evt kan det nok hende at dette veldig avanserte snørrproblemet trenger en spesialist.
Om det kommer tyntflytende når du snyter deg, vs om det renner av seg selv... Ser ikke forskjellen. Det som kommer ut av seg selv er først innom der du snyter det ut i fra, så vidt jeg vet.
Om ingen her kan gi deg svar fordi at det er såååå avansert så er det vel best å dra til legen og spørre. Evt kan det nok hende at dette veldig avanserte snørrproblemet trenger en spesialist.
Morsom eller sarkastisk? Plagsomt nok for den som tok opp problemet.
Forskjellen er at noe skjer tydeligvis i bihulene, uten at nesa er påvirket. Er det ikke lov å lure på hvorfor noe skjer med kroppen som ikke har skjedd før og som jeg ikke finner svar på når jeg googler? Det trenger vel ikke å være noe alvorlig galt for at man skal spørre her vel?
Da jeg dykket hendte det omtrent hver gang at det lå gørr (gamle greier) i maska ved oppstigning. Etter å ha vært hos øre/nese/hals har jeg fått vite at noen har/har mer væske i bihulene enn andre. Det er derfor de snakker om stenter bla mellom øre/bihuler og nese. Hvis det er kaldt ute går trykket i bihulene ned og væsken får den plassen den trenger. Men går du fra kaldt til varmt vil du oppleve at nesa renner og kanskje øynene tårer. Samtidig utvides slimhinnene så selv om du går ut i kulden igjen vil ikke slimhinnene trekke seg umiddelbart. Jeg sliter selv med det du nevner og prøver få stenter slik at væsken kan renne ned i halsen.. Noe ala dem som får operert inn tåreplugger fordi tårene renner hele tiden.
Hm, interessant. Jeg har ikke dette problemet til vanlig altså. Første gangen det har skjedd at jeg har hatt "vann" i bihulene når nesa er er normal.
Kvinnespørsmål.
Jeg kan få bittelitt blødning etter samleie.. Har vært hos Gyn, tatt prøver osv, men intet galt.
Har hormonspiral som snart er "utgått" på dato, men Gyn og legen sier jeg trygt kan ha den som prevensjon videre. Trodde først de var første tegn på at mensen kom tilbake, men tror ikke det nå.
Andre som har opplevd dette?
Ingen andre plager, alt er sjekket og bør være ok. Eneste muligheten er at brev om "forandringer" er borte i posten.. :(
TrillTrall
23-12-14, 22:54
Jeg kan få bittelitt blødning etter samleie.. Har vært hos Gyn, tatt prøver osv, men intet galt.(
Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg er 46 år og har de siste 2-3 årene nesten hver syklus hatt litt blod i *host* det jeg tørker bort etter samleie, men kun etter eggløsning og før mens, aldri etter mens før eggløsning. Har bare antatt at det skyldes hormoner og evt. litt tørrere slimhinner (som jeg ikke har merket noe annet til så langt) og tilskriver det begynnelsen på overgangsalderen for min egen del. Har ikke vært til lege for dette, siden det er så tydelig syklus-relatert så antar jeg det har en "normal" forklaring.
Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg er 46 år og har de siste 2-3 årene nesten hver syklus hatt litt blod i *host* det jeg tørker bort etter samleie, men kun etter eggløsning og før mens, aldri etter mens før eggløsning. Har bare antatt at det skyldes hormoner og evt. litt tørrere slimhinner (som jeg ikke har merket noe annet til så langt) og tilskriver det begynnelsen på overgangsalderen for min egen del. Har ikke vært til lege for dette, siden det er så tydelig syklus-relatert så antar jeg det har en "normal" forklaring.
Jeg blir 50 neste år, pga hormonspiral ingen mens på snart 20 år. Dette skjer ikke "regelmessig" da min Venn og meg møtes ikke ofte.. :p og ikke regelmessig som i ett forhold. Har intet ellers, kun etter samleie, og det kommer dagen etter, når jeg har vært på bena en tid. Ikke like etter.
men det er jo selvsagt rester etter nattens hygge :p
TrillTrall
24-12-14, 09:15
Jeg blir 50 neste år, pga hormonspiral ingen mens på snart 20 år. Dette skjer ikke "regelmessig" da min Venn og meg møtes ikke ofte.. :p og ikke regelmessig som i ett forhold. Har intet ellers, kun etter samleie, og det kommer dagen etter, når jeg har vært på bena en tid. Ikke like etter.
men det er jo selvsagt rester etter nattens hygge :p
Jeg er ikke lege altså, men siden du har vært undersøkt grundig ville jeg bare slått meg til ro med at det nok kommer av litt tynnere slimhinner eller noe slikt, det er ikke helt uvanlig for oss voksne damer i alle fall. :)
Jeg opplever å bli voldsomt svimmel om jeg hører på f.eks musikk med ørepropper på kun ett øre (ikke merkbaert når jeg har i begge). Noen som vet hva det skyldes?
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.