View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Carisma
31-12-14, 00:15
Jeg opplever å bli voldsomt svimmel om jeg hører på f.eks musikk med ørepropper på kun ett øre (ikke merkbaert når jeg har i begge). Noen som vet hva det skyldes?

Ingen?

Kanutten
31-12-14, 00:41
Ingen?

Kanskje fordi begge ørene ikke er likestilte? Akkurat som man kan miste dybdesynet med for stor forskjell på brille/linsetilpasning på øynene.

Carisma
31-12-14, 12:45
Kanskje fordi begge ørene ikke er likestilte? Akkurat som man kan miste dybdesynet med for stor forskjell på brille/linsetilpasning på øynene.

Ok, er det noe som bør sjekkes opp? Jeg har ikke hatt problemet før siste halvåret. Har sittet mye med plugg i ett øre på jobb opp gjennom.

Lava
02-01-15, 23:05
Jeg har Iris knoller jeg fikk fra usa ifjor, de ble plantet ute i potte i vår, siden jeg ikke har hage. De blomstret ikke, men var friske og grønne..

Nå er de da inne og jeg lurer på om noen vet hva jeg skal gjøre med dem. Hadde dem en kort periode i kjøleskapet i potten, men tok dem ut nå for jeg tror det er lurere å la dem tørke og oppbevare dem kaldt og tørt.

har forsåvidt mulighet å spa dem ned, men vil helst ikke, da bedet ikke er mitt..

Noen som har tips? Vil gjerne beholde dem i live, siden de er en gave fra en avdød venninne i usa.

smgj
03-01-15, 10:20
Jeg har Iris knoller jeg fikk fra usa ifjor, de ble plantet ute i potte i vår, siden jeg ikke har hage. De blomstret ikke, men var friske og grønne..

Nå er de da inne og jeg lurer på om noen vet hva jeg skal gjøre med dem. Hadde dem en kort periode i kjøleskapet i potten, men tok dem ut nå for jeg tror det er lurere å la dem tørke og oppbevare dem kaldt og tørt.

har forsåvidt mulighet å spa dem ned, men vil helst ikke, da bedet ikke er mitt..

Noen som har tips? Vil gjerne beholde dem i live, siden de er en gave fra en avdød venninne i usa.

Vet du hvilken type iris det er? Er det avlange røtter som ingefærrot eller er det mer løkaktige knoller, eller er dett "hårete fingre"? De ulike typene iris trenger ulik behandling....

Lava
03-01-15, 12:34
Vet du hvilken type iris det er? Er det avlange røtter som ingefærrot eller er det mer løkaktige knoller, eller er dett "hårete fingre"? De ulike typene iris trenger ulik behandling....

mest ingefærrot aktig. Vet ikke mer enn det..

smgj
03-01-15, 14:10
Da er det sannsynligvis en form for skjeggiris.
Skjeggiris:
De tynne røttene skal ned i jorda, resten av rhiozomene (ingefærrota) skal stå så mye i jordskorpa at de får sol. De liker veldrenert, jordholdig grus. Og sol, ikke for mye vann.
Herdigheten til skjeggiris varierer veldig. Dør lett av våte vintre/barfrost i våt jord. Selve kulden går som regel greit bare de er tørre på beina. Og snø går fint.

Lava
03-01-15, 15:12
Takk! :)

TrillTrall
04-01-15, 22:58
Jeg lurer på dette med speltlomper som tydeligvis er veldig populært. Men de er vel laget av poteter og speltmel som begge deler inneholder en god del karbohydrater? Får man kjøpt slike på vanlige dagligvare-sjapper?

Carisma
04-01-15, 23:55
Speltlomper er ikke lavkarbo. Det er nok endel som blander det sammen med at spelt skal være sunnere siden det er et urkorn, og har beholdt mineraler bedre enn annen hvete, men det er omstridt hvorvidt det utnyttes i malt spelt. Så i bunn og grunn kunne man spist hvilken som helst lompe (eller egentlig ikke, men om man på død og liv skal ha disse...)

TrillTrall
05-01-15, 07:15
Speltlomper er ikke lavkarbo. Det er nok endel som blander det sammen med at spelt skal være sunnere siden det er et urkorn, og har beholdt mineraler bedre enn annen hvete, men det er omstridt hvorvidt det utnyttes i malt spelt. Så i bunn og grunn kunne man spist hvilken som helst lompe (eller egentlig ikke, men om man på død og liv skal ha disse...)

Jeg begynte å stusse litt ja, trodde kanskje de var laget av noe annet enn poteter, men det var de jo ikke. Takk! :)

Cyan
06-01-15, 18:18
Finnes det sukkerfrie kamferdrops? Hvor selges det i så tilfelle?

Carisma
06-01-15, 19:42
Ja. De selges ofte på samme plasser som har DeBron sukkerfritt. Eneste plassen jeg husker de finnes er på Narvesen på Rikshospitalet, og på Rustad cafe på Sokna... :rolleyes:

Sivensvans
07-01-15, 11:30
Hallo!

Jeg har en nydelig sterilisert han-kattepus som er 11 år gammel. Han har aldri gjort fra seg inne, men nå i den siste tiden har han begynt å tisse oppå klær som ligger på gulvet.

Noen som har erfaring med sånt?

Kan jo være at han bare vil ha oss til å rydde:lol:

Lillemy71
07-01-15, 11:53
Er det tissing (katten setter seg ned for å tisse) eller der det markering? Selv kastrerte hannkatter markerer

Når en katt som "alltid" har vært sturen begynner å gjøre fra seg inne, er den usikker/misfornøyd med noe.

Det kan være sykdom, f.eks diabetes, den kan være misfornøyd med noe (nytt familiemedlem, ommøblering, for lite oppmerksomhet, ny katt hos naboen osv osv - rett og slett endringer i hverdagen), det kan også være noe som trigger markeringsbehovet. Har du f.eks begynt med nytt vaskemiddle, parfyme o.l siden det er klær den tisser på? Det er vanskelig å si og man må egentlig tenke igjennom når det startet, hvor det startet og det kan være noe spesielt som har utløst det. det er ikke alltid enkelt å identifisere det, men om man klarer å finne en årsak, er det og letterer å avverge atferden. OM du googler "katt tisser inne" finnes det mange råd om hvordan man skal forholde seg til dette. Om det vedvarer ville jeg definitivt tatt en tur til dyrlege for å utelukke sykdom.

Sjekk dette bla., her står det mye klokt: http://www.kattensvern.no/?side=urinmarkering

BenteR
07-01-15, 11:54
Ville fått sjekket ham hos veterinær om han har UVI

Carisma
07-01-15, 11:57
Hallo!

Jeg har en nydelig sterilisert han-kattepus som er 11 år gammel. Han har aldri gjort fra seg inne, men nå i den siste tiden har han begynt å tisse oppå klær som ligger på gulvet.

Noen som har erfaring med sånt?

Kan jo være at han bare vil ha oss til å rydde:lol:
Siden han er såpass gammel og nettopp har begynt med det ville jeg sjekket urinveiene hans hos dyrlegen. Kan være han har uvi f.eks og derfor velger det nærmeste som ser ut som kan graves i.

Vi har også en som gjør det der, men han er bare 6 mnd og gjør det for å markere... Håper det blir bedre når han kan være ute og får større teritorie.

smgj
07-01-15, 12:34
To muligheter som andre har vært inne på
- markering (Kan være alt fra nye møbler til nye dyr til nye personer.)
- sykdom (uvi/nyresykdom/diabetes ... få sjekket hos dyrlegen)

Siden han er sterillisert og såpass gammel ville jeg fått han til vetrinær raskt dersom dere ikke ser noen åpenbar grunn til at han skal markere. Nyresykdom er dessverre vanlig hos kastrerte hannkatter.

Carisma
07-01-15, 23:13
Jeg blir sykmeldt neste uke siden jeg skal opereres på fredag. det betyr at det bare er to stk på vår avdeling til jeg er tilbake (vi var overarbeidet da vi var fire...). En av dem har satt seg opp på ferie torsdag og fredag, selv om han visste at jeg er borte (uten å sjekke med leder om det var ok). Sjefen har vel rett til å nekte dette?

Kanutten
07-01-15, 23:43
Jeg blir sykmeldt neste uke siden jeg skal opereres på fredag. det betyr at det bare er to stk på vår avdeling til jeg er tilbake (vi var overarbeidet da vi var fire...). En av dem har satt seg opp på ferie torsdag og fredag, selv om han visste at jeg er borte (uten å sjekke med leder om det var ok). Sjefen har vel rett til å nekte dette?

Ja...

Carisma
08-01-15, 00:32
Ja...
Var det jeg trodde. Men han har ikke ryggrad til å gjøre det. Hva gjør man når sjefen ikke gjør jobben sin? Dette er ikke første eksempel, men i det minste et veldig konkret et.

Supera
08-01-15, 03:58
Var det jeg trodde. Men han har ikke ryggrad til å gjøre det. Hva gjør man når sjefen ikke gjør jobben sin? Dette er ikke første eksempel, men i det minste et veldig konkret et.
Ta det videre til sjefens sjef?

index
08-01-15, 07:45
Eller lar det skjære seg, slik at sjefen blir stilt til ansvar?

Det er uansett ikke ditt ansvar. Du er sykemeldt, hvordan bedriften løser dette er opp til dem.

Sivensvans
08-01-15, 09:07
Er det tissing (katten setter seg ned for å tisse) eller der det markering? Selv kastrerte hannkatter markerer

Når en katt som "alltid" har vært sturen begynner å gjøre fra seg inne, er den usikker/misfornøyd med noe.

Det kan være sykdom, f.eks diabetes, den kan være misfornøyd med noe (nytt familiemedlem, ommøblering, for lite oppmerksomhet, ny katt hos naboen osv osv - rett og slett endringer i hverdagen), det kan også være noe som trigger markeringsbehovet. Har du f.eks begynt med nytt vaskemiddle, parfyme o.l siden det er klær den tisser på? Det er vanskelig å si og man må egentlig tenke igjennom når det startet, hvor det startet og det kan være noe spesielt som har utløst det. det er ikke alltid enkelt å identifisere det, men om man klarer å finne en årsak, er det og letterer å avverge atferden. OM du googler "katt tisser inne" finnes det mange råd om hvordan man skal forholde seg til dette. Om det vedvarer ville jeg definitivt tatt en tur til dyrlege for å utelukke sykdom.

Sjekk dette bla., her står det mye klokt: http://www.kattensvern.no/?side=urinmarkering

Takk for svar - fra alle som har svart:)

Han tisser (setter seg ned), så det er ikke markering.

Jeg begynte å lese litt på nettet i går og begynte å tenke på om det har vært noen forandringer i det siste. Min 18 år gamle sønn har en kjæreste som mer eller mindre har flyttet inn - dvs hun har ikke flyttet inn, men er hos oss "hele tiden", og det er helt klart en forandring for katten. Nå får han ikke komme inn og ut av rommet hans som han vil lenger foreksempel - står utenfor og mjauer litt sårt:o
Første gang vi oppdaget dette så tisset han regelrett oppi veska hennes!

Okke som, jeg tar han til veterniæren for å sjekke om det kan være noe medisinsk, det kan være greit uansett - tusen takk igjen for alle svar og råd!;)

smgj
08-01-15, 11:35
Ah...da har du nok svaret der, forhåpentligvis. Ikke greit for en voksen katteherremann det der.

Jeg har hatt litt markeringsproblemer hos oss med en kattefrøken som slett ikke var begeistret for at samboeren min tok med seg katten sin til oss da han flyttet inn. Hun tisset litt rundtomkring og det gjorde også innflytteren i en periode. Vi har brukt feliway i store doser og det hjelper veldig hos oss. Nå har vi ikke hatt det problemet på en god stund - sist da forrige diffuser var tom. (De varer i ca 1 mnd og vi klarer oss med én - i det rommet hvor vi oppholder oss og hvor det var verst.)
http://www.feliway.com/uk/Feliway/Feliway-Diffuser

Den er grisedyr, men når du har prøvd den og vurdert om du skal ha refill så finner du de iallfall mye billigere hos http://www.zoopermarked.no/ enn hos dyrlegen.

Sivensvans
08-01-15, 11:59
Ah...da har du nok svaret der, forhåpentligvis. Ikke greit for en voksen katteherremann det der.

Jeg har hatt litt markeringsproblemer hos oss med en kattefrøken som slett ikke var begeistret for at samboeren min tok med seg katten sin til oss da han flyttet inn. Hun tisset litt rundtomkring og det gjorde også innflytteren i en periode. Vi har brukt feliway i store doser og det hjelper veldig hos oss. Nå har vi ikke hatt det problemet på en god stund - sist da forrige diffuser var tom. (De varer i ca 1 mnd og vi klarer oss med én - i det rommet hvor vi oppholder oss og hvor det var verst.)
http://www.feliway.com/uk/Feliway/Feliway-Diffuser

Den er grisedyr, men når du har prøvd den og vurdert om du skal ha refill så finner du de iallfall mye billigere hos http://www.zoopermarked.no/ enn hos dyrlegen.

Å, så flott - takk for tips! Det skal jeg sjekke ut! Nei, det er jo noe hærk med den tissinga - det lukter jo...eh...kattepiss!:p

Så bra dere fant en løsning som funka hos dere!

Carisma
08-01-15, 22:33
Hvor mye sover dere hver natt? Jeg leste en skremselsartikkel om lite søvn i dag,og i følge den er jeg på vei rett i grava :rolleyes: Jeg har aldri sovet mye, men etter vi flyttet får jeg sjelden mer enn 4,5-5t søvn hver natt (kanskje 6 i helgene). Døgnet har ikke nok timer til mer... :o

BenteR
08-01-15, 23:00
Jeg sover vanligvis 8-9 timer til natten, men når jeg har dårlige perioder sover jeg mellom 11 og 15 timer til natten.
Det normale er at man sover en tredjedel av livet sitt, altså 8 timer.
Å gi kroppen for lite søvn stresser kroppen og stress er ikke bra.....
Da ungene var små og jeg var i full jobb sov jeg nok ikke mer enn 6-8 timer i ukene og så noe mer i helgene.

Lemen
09-01-15, 00:49
7 timer er et absolutt minimum for meg, om jeg skal fungere på jobb, men bør helst ha en 8-9 timer. Om jeg skal sove til jeg blir uthvilt, så må jeg iallefall opp i 10 timer, men det lar seg sjelden gjøre. Kan klare 1-2 dager ned i 6 timer, men da får jeg leamus, hodepine og dobbeltsyn. Dobbeltsyn/ skjeling om jeg får for lite søvn er hovedårsak til st jeg må sove mye.

Bare fra kk, men likevel interessant: http://www.kk.no/livsstil/sover-du-d%C3%A5rlig-mer-enn-fire-netter-i-uka-23276

Supera
09-01-15, 02:00
Det varierer veldig. Vanligvis sover jeg bedre etter nattevakt enn ellers. Etter nattevaktene pleier jeg å sove 5-6 timer og så våkner jeg uthvilt. Jeg sover lengre jo travlere natteskiftet har vært. Har aldri på alarm med mindre jeg må stå opp til en viss tid. Etter travle natteskift sover jeg opptil 11 timer.

Når jeg jobber kveld sover jeg som regel 9-10 timer. Når jeg jobber dag sover jeg som regel 5-6 timer fordi jeg er B-menneske og sliter med å legge meg tidlig nok til dagskift, og jeg kjenner at disse 5-6 timene ikke er nok når jeg sover om natta... Skulle trodd at man sov best om natta, men ikke jeg... Jeg sover best om morgenen. Kan legge meg mens det er lyst ute og sove godt likevel... Har ikke gardiner på soverommet en gang...

Men på det jevne vil jeg si at jeg nok sover 8-9 timer. Og jeg har gitt opp power naps. De funker ikke på meg. Etter 15 minutter skrur jeg av alarmen og så snur jeg meg og sovner og sover 2-3-4 timer.

Carisma
09-01-15, 02:07
Ja, det er interessant det med insulinresistens og lite søvn. Og jeg vet at jeg ikke går ned i vekt når jeg sover lite. Men jeg har som sagt "alltid" sovet lite. I tillegg er jeg aller mest produktiv etter halv elleve om kvelden :o (Nå har jeg f.eks gjort unna en haug med jobb jeg sikkert hadde brukt hele dagen på på jobben på tre timer nå nettopp) Og jeg sov ikke så mye mer før jeg fikk barn heller egentlig, så jeg kan ikke skylde på det (bortsett fra at det går en drøy time mer til klesvask, ordning osv hver dag med barn)

smgj
09-01-15, 08:16
Sover ca 7 timer ukedagene (i seng før 23 og opp kvart på 6) og 1-2 timer mer i helgene. Har til tider høyere søvnbehov - f.eks ved sykdom og generelt om vinteren. I uka blir det litt lite. Skulle nok ideelt sett sovet bortimot en halvtime-time mer daglig. Da hadde jeg ikke trengt "å ta det igjen" i helgene.
I perioder med mye stress kan jeg fungere på ned mot 5 timer... Men det straffer seg fort.

TrillTrall
09-01-15, 09:37
(Nå har jeg f.eks gjort unna en haug med jobb jeg sikkert hadde brukt hele dagen på på jobben på tre timer nå nettopp)
Hvorfor tar du bevisst så lite vare på deg selv? Hvorfor sitter du oppe på natten og jobber (jeg tolker det du skriver som at du har jobbet) når du heller burde sove?

Lemen
09-01-15, 09:47
Ja, det er interessant det med insulinresistens og lite søvn. Og jeg vet at jeg ikke går ned i vekt når jeg sover lite. Men jeg har som sagt "alltid" sovet lite. I tillegg er jeg aller mest produktiv etter halv elleve om kvelden :o (Nå har jeg f.eks gjort unna en haug med jobb jeg sikkert hadde brukt hele dagen på på jobben på tre timer nå nettopp) Og jeg sov ikke så mye mer før jeg fikk barn heller egentlig, så jeg kan ikke skylde på det (bortsett fra at det går en drøy time mer til klesvask, ordning osv hver dag med barn)

Men du sier også at du "alltid" har hatt problemer med å gå ned i vekt. Kanskje du rett og slett må begynne å ta vare på deg selv og kroppen din, f.eks med å sove nok, og ikke jobbe til langt på natt, slik at det blir lettere for deg å gå ned? Jeg synes ikke det er så rart om kroppen din er i super-stressmodus om du aldri sover nok, jeg hadde iallfall aldri i verden hatt sjanse til å takle en slik rovdrift som du har.

BenteR
09-01-15, 12:28
Noen som vet noe som helst om barn med KISS?
Mitt lille barnebarn på snaue tre uker skal sjekkes for det til uka og dette aner jeg lite om annet enn at det er en låsning i øverste del av nakken.

Cyan
09-01-15, 12:29
Jeg sover ca 6 timer i ukene. Litt varierende i helgene (sitter lengre oppe, men guttungen sover ikke nødvendigvis lengre på morgenen). Jeg føler det er for lite, men når man må opp kl 5 på arbeidsdagene blir det sånn. Har ikke lyst å legge meg kl 21 heller... Jeg har i tillegg veldig dårlig søvnkvalitet, og våkner flere ganger om natta. Når vi har ungefri ender jeg ofte opp med å sove 10-12 timer, så det er åpenbart manko på søvn.

TrillTrall
09-01-15, 12:40
Jeg sover - tja - 6-7 timer kanskje? Ofte avbrutt av en tissepause, men stort sett sovner jeg med en gang igjen. Står vanligvis opp kl. 6, i helgene er jeg som oftest våken før 8. Føler meg som oftest uthvilt, men selvfølgelig er det morgener man er trøttere enn andre morgener. :)

nellie
09-01-15, 12:43
Noen som vet noe som helst om barn med KISS?
Mitt lille barnebarn på snaue tre uker skal sjekkes for det til uka og dette aner jeg lite om annet enn at det er en låsning i øverste del av nakken.

Min hadde endel låsninger. I nakke, tunge og rygg. Ordna seg med et par behandlinger.

http://www.kiss-kidd.no/hva-er-kiss-kidd.htm

BenteR
09-01-15, 19:15
Takk nellie!

Er på jakt etter ny støvsuger, har ikke tepper eller tøymøbler, men nok av hybelkaniner + alt dyrene drar med seg inn.
Noen som har tips om god støvsuger med lang ledning og lite støy?

Carisma
09-01-15, 22:29
Hvorfor tar du bevisst så lite vare på deg selv? Hvorfor sitter du oppe på natten og jobber (jeg tolker det du skriver som at du har jobbet) når du heller burde sove?
Akkurat i går var litt spesielt siden jeg skal være borte fra jobb i minimum en uke nå, så måtte få unna endel. Men som sagt er jeg veldig mye mer effektiv etter elleve, så om jeg bare skal ordne en liten ting har jeg ofte plutselig gjort et helt dagsverk på en time eller to. Og så påvirker det litt at i min bransje er det ikke uvanlig å jobbe til langt utpå kvelden. Da jeg logget av var det hvertfall to kollegaer som fortsatt stod som pålogget på Lync :o

Men du sier også at du "alltid" har hatt problemer med å gå ned i vekt. Kanskje du rett og slett må begynne å ta vare på deg selv og kroppen din, f.eks med å sove nok, og ikke jobbe til langt på natt, slik at det blir lettere for deg å gå ned? Jeg synes ikke det er så rart om kroppen din er i super-stressmodus om du aldri sover nok, jeg hadde iallfall aldri i verden hatt sjanse til å takle en slik rovdrift som du har.
Ja, jeg vet det jo egentlig. Men hver gang jeg prøver å endre det, ender jeg opp i seng enda senere uten egentlig å vite hvorfor :confused: det er en tilvenningssak å takle det, og de fleste klarer det om de må (ellers hadde ikke folk fått barn f.eks :)) men det er vanskeligere å komme ut av vanen enn inn i.... Det jeg lurer på er egentlig hvordan folk rekker alt i løpet av bare noen timer på kveldstid og så være i seng før 12? En vanlig ettermiddag og kveld kan se slik ut: hente i bhg kvart over fire, hjem, lage middag til junior til klokk fem/halv seks. Slappe av med ham litt og få ham til å lande litt etter dagen. Så litt rolig lek eller bading av ham før kveldsmat og legging. Så enten legging eller lage middag til oss mens sambo legger. Da er jo klokka allerede nesten ni før vi får satt oss ned. Så spising, litt oppsummering av ting før rydding, klesvask og alle de andre ad-hoc tingene som må ordnes, som å handle på butikken. Da har det hvertfall gått to timer eller mer, før ordning av klær til neste dag. Så er kanskje vasken nesten ferdig, så venter man og får satt på en til før natta, og hengt opp den første. Så forsøker jeg å lande selv, og sjekke nyheter o.l. Så kommer jeg gjerne på noe jeg har glemt... :o. Og sånn går nu dagan. :rolleyes: og dropper man det til fordel for noe annet blir det dobbelt opp neste dag.

Anne
09-01-15, 22:42
Sitat Carisma
En vanlig ettermiddag og kveld kan se slik ut: hente i bhg kvart over fire, hjem, lage middag til junior til klokk fem/halv seks. Slappe av med ham litt og få ham til å lande litt etter dagen. Så litt rolig lek eller bading av ham før kveldsmat og legging. Så enten legging eller lage middag til oss mens sambo legger. Dhvorfor to måtider for gutten før dere selv spiser? Hva med å spise middag sammen med ham? God samværsform det og... Kan spare mye tid der.

milena
10-01-15, 00:18
Jeg må bare si det - jeg har alltid vært fascinert over din mengde med klesvask Carisma. Skjønner ikke hvordan dere får til flere maskiner til dagen...

Cyan
10-01-15, 08:44
For å å spare litt tid kan dere (foruten å senke kravene til hvor perfekt man skal virke utad mtp hus og hjem og familie)
1. Spise middag sammen alle tre
2. Storhandel 1 gang i uka
3. Vaske mindre klær (Jeg skjønner heller ikke hvordan dere klarer å få så mye klesvask med bare tre stykker. Vi har også en liten gutt som er mye ute og gjørmer seg til, og jeg trener en del, men er likevel ikke i nærheten av å vaske så mye som dere)
4. Tåle litt mer rot, og ta den grundige ryddinga før vaskehjelpen kommer
5. Bruke litt tid på søndagene til å planlegge ukas aktiviteter.

TrillTrall
10-01-15, 10:28
Med mindre man har kroniske syke barn som kaster opp utover klær og sengetøy flere ganger i døgnet har jeg - som de andre her - store problemer med å tro på at dere må vaske 1-2 maskiner hver dag. Om man sorterer skittentøyet i det man legger det til vask tar det to min å sette på en maskin, det kan dere gjøre når den første voksne kommer hjem om ettermiddagen. Det tar heller ikke mer enn 15 min å henge opp vasken etterpå. Jeg har et kurvstativ med 4 kurver for skittentøy - 1 til hvitvask, 2 til mørk 40-graders og en til ull. Tar null tid å sette på en vask, jeg tømmer bare en kurv inn i trommelen. Ferdig.

Og dere må vel ikke begge to lage mat til ungen og sitte med ham mens han spiser, være sammen med ham, roe ham ned og stelle ham for natten? Hvis en av dere gjør det og den andre tar unna klesvask, oppvask og rydding så er det meste gjort innen gutten er i seng. Og som de andre sier - hvorfor spiser dere ikke sammen med ham?

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen - jeg tror du må senke skuldrene kraftig når det gjelder forventninger til hvor strøkent hjemmet skal være. Evt. også få gubben mer på banen i heimen, det høres ut som du gjør alt.

Carisma
10-01-15, 11:48
hvorfor to måtider for gutten før dere selv spiser? Hva med å spise middag sammen med ham? God samværsform det og... Kan spare mye tid der.
Sambo kommer ikke hjem før kvart på sju, så han rekker som regel bare inn døra før det er legging.

Jeg må bare si det - jeg har alltid vært fascinert over din mengde med klesvask Carisma. Skjønner ikke hvordan dere får til flere maskiner til dagen...
Ja, jeg har innsett at vi har mye klær... :o

Med mindre man har kroniske syke barn som kaster opp utover klær og sengetøy flere ganger i døgnet har jeg - som de andre her - store problemer med å tro på at dere må vaske 1-2 maskiner hver dag. Om man sorterer skittentøyet i det man legger det til vask tar det to min å sette på en maskin, det kan dere gjøre når den første voksne kommer hjem om ettermiddagen. Det tar heller ikke mer enn 15 min å henge opp vasken etterpå. Jeg har et kurvstativ med 4 kurver for skittentøy - 1 til hvitvask, 2 til mørk 40-graders og en til ull. Tar null tid å sette på en vask, jeg tømmer bare en kurv inn i trommelen. Ferdig.

Og dere må vel ikke begge to lage mat til ungen og sitte med ham mens han spiser, være sammen med ham, roe ham ned og stelle ham for natten? Hvis en av dere gjør det og den andre tar unna klesvask, oppvask og rydding så er det meste gjort innen gutten er i seng. Og som de andre sier - hvorfor spiser dere ikke sammen med ham?

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen - jeg tror du må senke skuldrene kraftig når det gjelder forventninger til hvor strøkent hjemmet skal være. Evt. også få gubben mer på banen i heimen, det høres ut som du gjør alt.
4 kurver? Haha, jeg har femten! Sånne hvite bakker fra ikea som kan stables. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10255897/
Sorterer alt på farge... Ja, det er en hang up og nei, den kan ikke endres. :flau: de er fulle nesten hele tida. Jeg skjønner ikke selv hvordan vi klarer å bruke så mye klær. :nei:
Den halvtimen vi er sammen alle hver dag har vi valgt å bruke til andre ting enn å rydde og vaske. Siden sambo er seint hjemme som nevnt over blir det veldig lite familetid.
Jeg spiser sammen med junior en del dager, med det krever at jeg har ordnet maten dagen før. Han kan spise ting som tar kort tid, det kan ikke alltid jeg.
Og tro meg, jeg er ikke overdrevent opptatt av et ryddig og reint hjem. Men, vi er nok bare ekstremt rotete.... :o jeg er f.eks fryktelig dårlig til å legge på plass ting, så alt jeg bruker blir liggende igjen. Skulle ønske jeg var flinkere til å henge opp klær, rydde bort mens jeg lager mat osv. :rolleyes: sambo er litt flinkere, men vi påvirker hverandre i dårlig retning. Men han er flinkere med huslige ting, og tar definitivt sin del og vel så det. Men jeg kan jo ikke kreve at han rydder i mitt rot hele tida. Og hvis jeg er stressa eller har dårlig kosthold er det enda verre... Da glemmer jeg hva jeg driver med og må begynne på nytt hele tida. Mamma sier jeg bare må skjerpe meg, men det er ikke bare at jeg er et rotehode, for jeg merker veldig godt at PCOS-tåka har endel å si. :( det blir verre for hvert år.

TrillTrall
10-01-15, 12:27
4 kurver? Haha, jeg har femten! Sånne hvite bakker fra ikea som kan stables. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10255897/
Sorterer alt på farge... Ja, det er en hang up og nei, den kan ikke endres. :flau: de er fulle nesten hele tida. Jeg skjønner ikke selv hvordan vi klarer å bruke så mye klær. :nei:
Dere er klar over at så lenge plagget ikke har flekker eller lukter svette så kan det brukes i flere dager? ;) Unntatt truser da. At guttungen flekker seg til hver dag skjønner jeg, men det gjør vel ikke dere voksne? Uten at jeg vet hva mannen din jobber med. :)

milena
10-01-15, 13:15
Dere er klar over at så lenge plagget ikke har flekker eller lukter svette så kan det brukes i flere dager? ;) Unntatt truser da. At guttungen flekker seg til hver dag skjønner jeg, men det gjør vel ikke dere voksne? Uten at jeg vet hva mannen din jobber med. :)

Og jeg gikk nok ut i klær som allerede hadde på seg grønne gressflekker to dager på rad. Skulle jeg ut å leke så trengte ikke klærene være helt reine.

Carisma
10-01-15, 13:29

Han bruker ting flere ganger (sambo altså), men jeg klarer ikke det. Jeg kjenner jo ikke selv om jeg lukter vondt, så tar ikke sjansen :o det holder t jeg belemrer omgivelsene med utseendet mitt, om jeg ikke skal lukte i tillegg! :rolleyes:

nellie
10-01-15, 13:35
En gang må man ta et valg. Skal man fortsette som før, eller vil man endres. Er man full av bortforklaringer og "grunner" så ønsker man vel ikke å endre atferden da. Da får man tydeligvis et eller annet ut av den atferden man har nå. Det man får ut av det nå er viktigere enn det som endringene kanskje kan føre til.

Da kan alle prøve å hjelpe så mye de vil. Komme med forslag, vennlige, eller mindre vennlige, råd. Det spiller ingen rolle hva folk har å komme med.

Må være slitsomt og lite givende med denne runddansen av en diskusjon, flere ganger i året. Hadde heller brukt den tiden på å vaske klær eller å lese i ei god bok, isteden for å sitte her og holde hardt på det man har holdt på i "alle år".

Carisma
10-01-15, 13:50
Vel, akkurat nå får jeg ikke fjor så mye annet siden jeg ligger i en sykeseng og kommer til å ligge rett ut i hvertfall ei uke. Så det er jo en god anledning til å tenke gjennom hvordan man kan endre ting. Bortforklaringer? Det er ikke bortforklaring, men beskrivelser av situasjonen i dag.
Jeg stilte et spørsmål om hvordan andre får tida til å strekke til, så langt har jeg bare fått spørsmålet tilbake om hvorfor ikke jeg gjør det. Så da svarer jeg på det. Jeg vet jo at mye ligger i at jeg ikke jobber strukturert med en og en oppgave, men starter mange prosjekter samtidig. Men det er den eneste måten jeg kan. Derfor spurte jeg om hvordan andre legger opp hverdagen.

Lemen
10-01-15, 14:48
Altså, andre har jo 2-3-4 barn, og klarer seg greit. Så om du ønsker at ting skal bli annerledes, så må nok både du og mannen din innstille dere på at dere må endre på en del ting for å oppnå bedring.

Jeg kan også være grunnleggende negativ til diverse ting. For eksempel ble vi nesten tvunget til å starte å bruke jobbantrekk på jobb, og jeg var veldig negativ til akkurat dette. Vi fikk forsåvidt velge selv, men hadde et godt pressmiddel fra kjedekontoret. Jobbklær ble bestilt, og de ble liggende i 3 mnd før vi tok oss på tak og startet å bruke dette. (Alle vi tre kollegaene var nesten like negative.) Men nå kan verken jeg, eller de to andre tenke oss noe annet enn å gå i jobbklær på jobb. Så utrolig deilig å alltid vite hva jeg skal ha på, jeg trenger ikke å handle private klær som også kan brukes på jobb. Og klesbudsjettet mitt er betydelig redusert, jeg trenger jo nesten aldri å dra på kleshandel lenger!

TrillTrall
10-01-15, 15:01
Jeg vet jo at mye ligger i at jeg ikke jobber strukturert med en og en oppgave, men starter mange prosjekter samtidig. Men det er den eneste måten jeg kan. Derfor spurte jeg om hvordan andre legger opp hverdagen.

Ok. Jeg har to unger, nå er de store (14 og 16 år), men stort sett har denne rytmen vært rimelig lik i alle år. Jeg er alene, men halve tiden omtrent er ungene hos pappan, de dagene de er borte er jeg også borte, så husarbeidet må jeg uansett gjøre når ungene er hos meg, har altså ikke "fritid" hjemme.

Jeg står opp kl. 6 og ordner meg, noen ganger tar jeg en dusj, men ikke alltid. 6:30 vekkes første unge, 6:40 vekkes neste, jeg smører matpakker mens jeg vandrer litt mellom rommene og vekker dem. Vi spiser frokost foran hver vår skjerm (fydda!) og etterpå hender det jeg rekker å ta kjøkkenet en liten runde, men det er ikke alltid jeg gidder. 7:30 går jentungen og jeg og 10 min senere går guttungen.
Jeg er hjemme ca. 16:15 og da lager jeg middag til oss. Vi spiser sammen ca. kl. 17-17:30. Etterpå gjør ungene lekser 1 times tid, jeg kan da ordne litt på kjøkkenet (men det gjør jeg som oftest mens jeg lager middag, tømmer oppvaskmaskina mens potetene koker opp før jeg begynner med resten av maten f.eks.) samtidig som jeg hjelper jentungen med leksene. Kanskje setter jeg på en vaskemaskin før middagen, denne er det ikke alltid jeg rekker/gidder å ta om kvelden så den får gjerne ligge i maskina til neste morgen, da tar jeg den før jeg går på jobb.
Etter at leksene er ferdig rundt kl. 19 gjør jeg veldig lite husarbeide som regel, ofte er jeg sosial med jentungen, vi kan spille noe eller bare skravle, se på tv og sulle på nettet samtidig som vi snakker sammen. Ofte er en venninne innom i kveldinga på mandagene og på tirsdagene har jeg besøk av mine to søstre fra 19-22 som oftest.

Støvsuging og mer omfattende klesvask og storrydding og sånt tar jeg annenhver helg når jeg er hjemme. Jobben gjør jeg på jobb, i arbeidstiden. Noen ganger føler jeg at om helsevesenet hadde sett leiligheten hadde barnevernet kommet på døra, men stort sett lever jeg etter mottoet - "Her er rent nok til å bevare helsa, men rot nok til å bevare lykken". :)

Jentungen elsker å male og holde på med formingsaktiviteter så her flyter det gjerne med slike ting på spisebordet. Noen ganger (tirsdager da vi bruker bordet når tantene kommer) rydder jeg hele bordet når vi skal spise, ellers måkes det meste bare bort til den ene enden av bordet så vi har plass til å spise på den andre enden. Det går helt fint! :)

Cyan
10-01-15, 15:21
Vel, akkurat nå får jeg ikke fjor så mye annet siden jeg ligger i en sykeseng og kommer til å ligge rett ut i hvertfall ei uke. Så det er jo en god anledning til å tenke gjennom hvordan man kan endre ting. Bortforklaringer? Det er ikke bortforklaring, men beskrivelser av situasjonen i dag.
Jeg stilte et spørsmål om hvordan andre får tida til å strekke til, så langt har jeg bare fått spørsmålet tilbake om hvorfor ikke jeg gjør det. Så da svarer jeg på det. Jeg vet jo at mye ligger i at jeg ikke jobber strukturert med en og en oppgave, men starter mange prosjekter samtidig. Men det er den eneste måten jeg kan. Derfor spurte jeg om hvordan andre legger opp hverdagen.
Og jeg kom med noen ganske konkrete forslag på hvordan man kan spare tid. Værsågod.

Kanutten
10-01-15, 18:14

Du høres av og til ut som minstepoden min. Han har asperger uten at jeg tenkte på deg av den grunn. Men grunnen til at jeg sammenligner deg med poden er det at poden føler seg dårlig. Lav selvtillit, liker ikke endringer, litt manisk i tankegang. ++++ Nå har poden begynt på et opplegg hvor vi har møter tre ganger i uka i minimum 3 uker. De møtene består av (i tillegg til poden, mannen min og jeg) to psykologer og to psykiatre!! Poden ønsker endring, men han tviholder på situasjonen slik den er... noe jeg føler du gjør.. Hvis de finner en løsning for poden skal jeg fortelle deg.

Carisma
11-01-15, 07:32
Jeg ticker jo endel ADD-bokser når jeg ikke er i ketose :o og av en aller annen grunn har kroppen min bestemt seg for at jeg ikke skal i ketose. Mulig det ligger litt ubevisst selvsabotering der også....
Men jeg er ikke uvillig til endring! Jeg er den som står på barrikadene for nye rutiner på jobb, og irriterer meg grønn over de som ikke henger med. Men der er der ofte lett å se hva som må til, det er det jeg ikke klarer her. Også må jeg liksom få kontroll på kaoset før jeg kan endre noe :o
Ang jobbing så gjør jeg ikke det så veldig ofte, nesten ikke hver uke engang. I motsetning til f.eks sambo som jobber hjemme 3-4 kvelder. Men begge har en jobb hvor ingen tar det som henger, og det går ut over både oss selv, kunder og ikke minst lønn om vi ikke gjør det.

Ingen som har lest noen gode "slik rydder du opp i livet ditt"-bøker eller sett noen online foredrag eller noe?

Supera
11-01-15, 19:23
Jeg lurer på om dere også kjenner godt til den forsterkede luktesansen når man har eggløsning? Det er sånn jeg kommer på at jeg har eggløsning. Luktesansen min går opp noen gir. Plutselig en dag så lukter alt ille, særlig meg selv (siden jeg ikke har noen kjæreste eller barn som jeg er tett på) og jeg skifter alt fra topp til tå fordi alt stinker selv om jeg bare har hatt det på meg i noen timer. Når jeg lukter på de klærne neste dag så lukter de OK.

Carisma
11-01-15, 19:27
Jeg lurer på om dere også kjenner godt til den forsterkede luktesansen når man har eggløsning? Det er sånn jeg kommer på at jeg har eggløsning. Luktesansen min går opp noen gir. Plutselig en dag så lukter alt ille, særlig meg selv (siden jeg ikke har noen kjæreste eller barn som jeg er tett på) og jeg skifter alt fra topp til tå fordi alt stinker selv om jeg bare har hatt det på meg i noen timer. Når jeg lukter på de klærne neste dag så lukter de OK.

Ah, det visste jeg ikke, men det er forklarende for endel ting!

Butterfly83
12-01-15, 01:28
Jeg har ikke noen forsterket luktesans ved eggløsning. Heldigvis, hehe :p

mereo
12-01-15, 06:57

Jeg har det problemet generelt - ikke ifb. med eggløsning, jeg bare har en hyper sær luktesans.
Men jeg blir ikke sjokkert om det skulle være en effekt av det :)

TrillTrall
12-01-15, 09:42
Jeg merker eggløsning på andre måter, men forsterket luktesans kan jeg ikke si jeg har noen som helst mistanke om nei. :)

Carisma
12-01-15, 12:17
Noen som har tips til filmer eller serier? Jeg skal holde meg i ro i minst ne uke, og trenger tips til hva jeg kan se. Har Netflix og HBO nordic. Er ikke fan av veldig Hollywood-glatte filmer... Har sett ferdig alt som er ute av girls, how i met Your moter, welcome to sweden, american horror story, fringe, the affair. Og filmer som de urørlige, fisk tank, the great gatsby...

BenteR
12-01-15, 13:01
Vi likte veldig godt Milleniumtrilogien, Homeland, Orange is the new black og Crossing Lines for å nevne noen (alle på netflix)

BenteR
12-01-15, 13:02
Vi likte veldig godt Milleniumtrilogien, Homeland, Orange is the new black og Crossing Lines for å nevne noen (alle på netflix).
Vi skal nå starte med the Vikings (HBO) og har også sett True Blood

Carisma
12-01-15, 13:04
Ei venninne skryter av OITNB, mulig jeg sjekker den etterhvert. Homeland, er ikke det sånne krigsgreier? Ikke helt min ting.... Ville evt sett den originale og ikke den amerikanske :o. Men rakk det ikke mens NRK hadde den ute.

Noe ny bra engelsk humor i det siste? Ala black books, green Wing, coupling osv?

BenteR
12-01-15, 13:19
Jeg trodde også at Homeland var en ren krigsereie, men selv om handlingen inkluderer terror og militære, så er det dramaet i serien + personlighetene som fenget meg.
Jeg likte den så godt at jeg faktisk kjøpte serien på DVD i julegave....

Jammo
12-01-15, 13:38
Drikker dere fettkaffe til frokost? Har dere en god oppskrift? Er dette å anbefale når jeg skal feks kjøre til jobb, istedenfor å ta 2 skiver (lavkarbobrød). :)

Butterfly83
12-01-15, 14:19
Jeg liker også Orange is the new black , og Homeland. Hva med Sherlock på netflix? Breaking bad? The Killing har jeg også hørt skal være veldig bra :)

Jammo: Jeg drikker fettkaffe til frokost. Tar enten bare og visper i en ss kokosfett eller en stor ts kokosfett og en stor ts smør :) Jeg har gjerne litt frokost itillegg da,men lager kaffen bare for at jeg syns det er så godt :)

Carisma
12-01-15, 14:30
Sambo har nettopp sett hele breaking bad, det er virkelig ikke min greie. :o eller, jeg er lei av den type serier... Jeg er til og med lei Big bang theory! :rolleyes: Har lyst til å se noe som gir meg noe jeg nå. Ikke bare se ting for underholdningen. Som nevnte Fish tank, og De urørlige. Eller Før soloppgang fra nittitallet. Litt sånn feelgood.

langaard
12-01-15, 14:32
Noen som har tips til filmer eller serier? Jeg skal holde meg i ro i minst ne uke, og trenger tips til hva jeg kan se. Har Netflix og HBO nordic. Er ikke fan av veldig Hollywood-glatte filmer... Har sett ferdig alt som er ute av girls, how i met Your moter, welcome to sweden, american horror story, fringe, the affair. Og filmer som de urørlige, fisk tank, the great gatsby...

Se downtown abbey på netflix, jeg forelska meg helt i den serien :)

Carisma
12-01-15, 14:42
Se downtown abbey på netflix, jeg forelska meg helt i den serien :)

Nå vet jeg at jeg er vanskelig, men jeg får utslett av britiske kostymedramaer. :flau:
Hehe, jeg har alltid sett på meg selv som en med bred smak i film, men nå begynner jeg å tvile :rolleyes: tror det er mer at jeg liker de litt sære tingene, at det med bred smak er ift de som kun ser amerikanske actionfilmer og blockbustere (jeg kjenner endel av dem).
Men jeg ser den tredje filmen i Før soloppgang/før solnedgang trilogien har kommet http://p3.no/filmpolitiet/2013/09/for-midnatt/ Må sjekke om noen streamer den, eller kanskje biblioteket har den.

Spinnerette
12-01-15, 15:32
Noe ny bra engelsk humor i det siste? Ala black books, green Wing, coupling osv?

Om du ikke har sett Peep Show, så kan jeg anbefale det! :)

Cyan
12-01-15, 16:44
Shameless. Den originale (britiske) ligger på Netflix. Alle sesongene. Virkelig en av de beste seriene jeg har sett.

langaard
12-01-15, 16:52
Shameless. Den originale (britiske) ligger på Netflix. Alle sesongene. Virkelig en av de beste seriene jeg har sett.

Finner ikke den på netflix, jeg:confused:

Cyan
12-01-15, 16:55
What!? Har de fjernet den da kanskje? Er noen måneder siden jeg så den.

Ellers så syns jeg faktisk de to første sesongene av Skins var absolutt sebart, selv om det vel er rettet mer mot
unge voksne.

BenteR
12-01-15, 16:56
Ikke her heller.

Cyan
12-01-15, 16:59
Åh, da har de nok fjernet den. Det var dumt, for det er virkelig en morsom og bra serie.

Carisma
12-01-15, 17:44
Ellers så syns jeg faktisk de to første sesongene av Skins var absolutt sebart, selv om det vel er rettet mer mot
unge voksne.

Den har jeg faktisk lagt til huskelista mi for en stund siden :ja:

amritam
12-01-15, 18:45
Jeg trodde heller ikke Homeland var noe for meg, men jeg tok så feil! Men jeg sluttet etter de første par episodene og tok den opp igjen senere - den blir virkeleg bare bedre etter hvert. Ellers ble jeg hekta på Grey's Anathomy, og det var vel heller ikke en serie jeg hadde store forventninger til.

Supera
12-01-15, 20:14
Ah, det visste jeg ikke, men det er forklarende for endel ting!
Jeg har ikke noen forsterket luktesans ved eggløsning. Heldigvis, hehe :p
Jeg har det problemet generelt - ikke ifb. med eggløsning, jeg bare har en hyper sær luktesans.
Men jeg blir ikke sjokkert om det skulle være en effekt av det :)
Jeg merker eggløsning på andre måter, men forsterket luktesans kan jeg ikke si jeg har noen som helst mistanke om nei. :)
Hm, det skal være en vanlig effekt av eggløsningen, men jeg har så langt ikke møtt på noen som merker noe til det... Har ikke spurt så veldig mange da... Bare venninnegjengen min, og nå her. Temaet kom opp en gang jeg hadde eggløsning og luktet noe de andre ikke luktet og så sa jeg at det var nok den forbedrede luktesansen min siden jeg hadde eggløsning da. Ingen hadde hørt om det, og ingen følte de hadde merket noe til forbedret luktesans når man har eggløsning.

Vel, neste gang, prøv å være obs på det. Prøv å lukte på klærne du brukte i går. For meg når jeg har eggløsning lukter de som at man har gått med dem i en uke og så har de ligget en måned i skittentøyskurven.

Supera
12-01-15, 20:19
Har lyst til å se noe som gir meg noe jeg nå. Ikke bare se ting for underholdningen. Som nevnte Fish tank, og De urørlige. Eller Før soloppgang fra nittitallet. Litt sånn feelgood.
Mine guilty pleasures er Switched at Birth og Saving Hope. Liker vanligvis ikke drama og i alle fall ikke sykehusdrama, men Saving Hope har en interessant versjon av sykehusdrama. Om de er på Netflix eller HBO Nordic vet jeg ikke.

Cyan
12-01-15, 20:34
Jeg har perioder hvor jeg går rundt og kjenner veldig mange lukter, spesielt røyklukt. Mannen min påstår at det er noe jeg innbiller meg, men neste gang jeg opplever det samme skal jeg jaggu sjekke hvor jeg er i syklusen :ja: Jeg har heller aldri hørt om at man skal ha forbedret luktesans under eggløsning.

Carisma
12-01-15, 21:13
Jeg har øyeblikk hvor jeg kjenner lukter veldig tydelig, altså kan skille mye bedre enn vanlig mellom forskjellige lukter f,eks, og tenker ofte oj, nesten som da jeg var gravid. Men med litt ustabil syklus har jeg aldri dratt noen link mellom disse, men skal ha der i bakhodet ja. :ja:

Sanney
12-01-15, 22:50
Nå går jeg på psprøyte og har ikke eggløsning, men jeg har merket at luktesansen har forandret seg veldig det siste året.. Lukter jeg ikke reagerte på før reagerer jeg veldig på nå...

Apropos psprøyte. Jeg har gått på den i fem år og nå sier legen stopp, jeg må ha pause... Hvor lang pause svarer han ikke på. Så jeg må finne på noe annet å bruke.
Jeg er helt ubrukelig på å huske å ta piller, og har ikke fast døgnrytme... Så jeg tenkte på å prøve det p-plasteret.
Skulle helst sett at det ikke ga mens, men jeg får visst ikke i pose og sekk. For min del kunne jeg gjerne fjernet hele skiten, men som snart 32åring og uten barn får jeg ikke lov...

BenteR
12-01-15, 23:11
Om ikke reglene har forandret seg har du lov til å sterilisere deg etter å ha blitt 25 år, men tror ikke det offentlige godtar å fjerne alt fordi du vil slippe mens altså....
Når det gjelder luktesans så er jeg familiens nese (og ører) alltid. Har aldri merket forskjell fra eggløsning eller andre ganger.

Carisma
12-01-15, 23:40
Å aldri ha mens øker sjansen for celleforrandringer (og infeksjoner) i livmoren, for da hoper det seg opp masse slim. (Da jeg fikk igang mensen etter noen års opphold pga PCOS hadde jeg over en kg slim samlet opp i følge gyn da hun så på ultralyd.) Så selv om det er behagelig å slippe er det ikke verdt det i lengden. En venninne av min mor var døden nær av livmorhalsbetennelse, som man kan få når ting ikke renses ut.

Sanney
13-01-15, 00:30
De to siste årene jeg hadde mens hadde jeg 3, 4 og 6 MÅNEDER sammenhengende mens. Jeg ønsker meg IKKE tilbake dit. sånn før den tid hadde jeg mer eller mindre normal syklus og smerter, dog mye blod.

psprøyta mi "utløper" i februar, så jeg prøver å finne ut av andre alternativer..

Lemen
13-01-15, 09:44
Hva med p-stav da? Den holder i 3 år i slengen.

Carisma
13-01-15, 14:52
Hvor lenge etter en kikkhulssoperasjon (7 hull) begynner kroppen å fokusere på andre ting enn å reparere seg selv? Altså når er det vits å begynne å tenke på kostholdet igjen?

nellie
13-01-15, 16:00
Etter en operasjon er næringsomsetningen din høyere enn den er til vanlig. Men som regel vil det man forbrenner være mindre, fordi man holder seg i ro. Der finnes ingen vitenskapelige holdepunkter for at kroppen dropper sin normale næringsomsetning for å lege seg etter en operasjon. Ingen grunn til å ikke passe på hva man spiser, fra et par dager etter operasjonen.

Det viktigste da er å la være å røyke, at man spiser rikelig med proteiner og evt. kan man jo spise mat som fremmer sårtilheling og som er betennelsesdempende.

Den postoperative fasen forløper i de aller fleste tilfellene uten komplikasjoner. I de første dagene etter inngrepet er det normalt en lett temperaturforhøyelse (til ca. 38 °) og hurtig puls. Dette skyldes at pasientens stoffskifte øker etter en operasjon. En operasjon, og enhver annen belastning av organismen som forstyrrer den fine balansen mellom livsprosessene, øker utskillelsen av hormonet kortisol fra binyrebarken. Kortisol har en rekke virkninger som har stor betydning for organismens evne til å gjenopprette balansen. Hormonet fremmer bl.a. nedbrytingen av protein og fett og oppbyggingen av glukose, som leverer energi til cellene, og disse prosessene øker stoffskiftet.

Har man abnormal utskillelse av kortisol kan selvfølgelig dette muligens avvike, men dette finnes det ikke noe særlig retningslinjer for. Er vel uansett noe man bør dra til legen og få medisiner imot. Bør da testes for Cushings-symdrom.

Carisma
13-01-15, 22:34
Jeg har høyt nivå av stresshormoner i omløp konstant, så det var litt det jeg tenkte på, at de blir jo ikke lavere nå. Så det vil klusse med forbrenninga uansett. Så spm burde egentlig vært når kan jeg forvente at ikke operasjonssåret lenger er et ekstra stresselement for kroppen?
Men jeg ser at jeg nok uansett bør øke inntaket litt utover et glass biola eller en youghurt i ny og ne :o "spiser" bare for å holde magen i gang egentlig, proteinkilder er sørgelig fraværende...

Lava
14-01-15, 10:18
Hvilken type bikinibukse er "finest" på?
Ifjor fikk jeg en bukse av datter som hadde kjøpt feil, det var en slik "bokser" type. Kjekk den men usikker hvor fin den var på :p

Så at de fleste hadde vanlige, uansett hvilken størrelse de var selv. Mine bikinibukser er gamle og jeg trenger nye. Liker ikke at de tyter inn i sidene, som de ofte gjør.. Greit jeg har gått ned i vekt, men er fortsatt polstret rundt hoftene.

Er det så enkelt at bare man finner rett størrelse så ser det ok ut? :confused:

TrillTrall
14-01-15, 10:21
Hvilken type bikinibukse er "finest" på?
Ifjor fikk jeg en bukse av datter som hadde kjøpt feil, det var en slik "bokser" type. Kjekk den men usikker hvor fin den var på :p

Så at de fleste hadde vanlige, uansett hvilken størrelse de var selv. Mine bikinibukser er gamle og jeg trenger nye. Liker ikke at de tyter inn i sidene, som de ofte gjør.. Greit jeg har gått ned i vekt, men er fortsatt polstret rundt hoftene.

Er det så enkelt at bare man finner rett størrelse så ser det ok ut? :confused:

Nei, det er ikke så enkelt som at riktig størrelser ser ok ut. Synes jeg. G-string f.eks... Det passer ikke på de fleste for å si det sånn! :) Både jentungen og jeg liker litt mer hipsterfasong på bikinitruser, altså ikke for smale i siden. Jeg liker jo at de går litt opp på magen og er såpass stødige stoffet at det holder magen på plass. :rolleyes: Helst skal den også dekke rumpa såpass at den ikke smyger seg mellom rumpeballene når man går (såkalt nysgjerrig-truse).

Marella77
14-01-15, 10:27
Noen her som har vært på Friskvernsklinikken i Asker?

Lava
14-01-15, 10:38
Nei, det er ikke så enkelt som at riktig størrelser ser ok ut. Synes jeg. G-string f.eks... Det passer ikke på de fleste for å si det sånn! :) Både jentungen og jeg liker litt mer hipsterfasong på bikinitruser, altså ikke for smale i siden. Jeg liker jo at de går litt opp på magen og er såpass stødige stoffet at det holder magen på plass. :rolleyes: Helst skal den også dekke rumpa såpass at den ikke smyger seg mellom rumpeballene når man går (såkalt nysgjerrig-truse).

Haha, ja nei stringtruse blir de ikke! :D

TrillTrall
14-01-15, 11:37
Haha, ja nei stringtruse blir de ikke! :D
Hvis man har stram sprettrumpe kan man jo ha det, men for oss som har rundet både 30 og 40 år kan g-stringen få ligge igjen i butikken, for de fleste av oss i alle fall... :)

kennygirl
14-01-15, 15:20
Hva er best? Netflix, hbo, viaplay eller noe annet?

Butterfly83
14-01-15, 15:20
Jeg syns også type hipster er finest. Skjuler litt, men dekker ikke alt liksom :p Jeg har en fra Freya tror jeg som har snøringer gjennom stoffet på sidene sånn at man kan bestemme hvor smalt man vil ha det på sidene. Fra ganske smalt til så bredt at man dekker sideflesket. Om det er litt snøring eller pynt på syns jeg også at det får litt fokuset bort fra selve trusa alle ujevnheter under :p

langaard
14-01-15, 15:30
Jeg liker de med knyting i sidene og lave i livet :)

Carisma
14-01-15, 15:50
Hva er best? Netflix, hbo, viaplay eller noe annet?

Vanskelig å si, kommer an på hva du liker. Jeg har Netflix og sambo HBO, og vi bruker begge deler like mye. Men Netflix har mye mer barneinnhold, så treåringen bruker den mye.

mereo
15-01-15, 08:58
Den dagen du ser meg gå med string - så kan du få ta meg bak låven.
Jeg føler liksom ikke at det er meg jeg. Det var ikke meg da jeg var 13-14 og det var inn heller, følte meg ukomfortabel.

Tror man må prøve seg litt fram for å finne ut det som funker for seg :)
Har funnet mine typer på ebay faktisk av alle ting.

TrillTrall
15-01-15, 09:11
Det er noen år jeg var på "lavkarbokjøret" og nå fant jeg et nesten ubrukt, stort glass med cocosa som gikk ut for over 3 år siden... Det har stått i romtemperatur hele tiden, men det luktet helt fint. Er det bare å kaste tro?

Lillemy71
15-01-15, 10:00
Ser det ok ut?
Hvis nei - kast, hvis ja lukt.
Lukter det ok?
Hvis nei - kast, hvis ja smak.
Smaker det ok?
Hvis nei - kast, hvis ja spis i vei :)

Dette lærte jeg av min kjære mormor og jeg tror nok jeg hiver mindre mat enn folk flest som er hysterisk opptatt av datomerking og kun følger det. Fett harskner og det kjenner man raskt både på smakt og lukt.

TrillTrall
15-01-15, 10:10
Ser det ok ut?
Hvis nei - kast, hvis ja lukt.
Lukter det ok?
Hvis nei - kast, hvis ja smak.
Smaker det ok?
Hvis nei - kast, hvis ja spis i vei :)

Dette lærte jeg av min kjære mormor og jeg tror nok jeg hiver mindre mat enn folk flest som er hysterisk opptatt av datomerking og kun følger det. Fett harskner og det kjenner man raskt både på smakt og lukt.

Jeg må vel bare prøve det ja, jeg ble overrasket over at det lukter like godt kokos av det fremdeles. :) Nå har det stått mørkt og urørt (har vært åpnet, men ikke på 3 år sikkert) så da har vel holdt seg bedre enn jeg fryktet.

stinei
15-01-15, 10:20
Min erfaring er også at kokosolje holder seg bra veldig lenge!

amritam
15-01-15, 14:53
Kokosolje holder nesten evig.

TrillTrall
15-01-15, 15:58
Kokosolje holder nesten evig.
Hadde en mistanke om at det var noe eu-pålegg om datomerking ja. :)

Lillemy71
16-01-15, 10:04
Lys er vel det verste for oljer. Dessuten er det nå en gang sånn at dess mindre behandlet oljen er, dess lengre holdbarhet har den :)

Carisma
16-01-15, 13:50
Noen som har vært i Kristiansand dyrepark i påsken? Er det fortsatt mange dyr som sover, eller er det endel å se på?

BenteR
16-01-15, 15:30
Har ikke vært der akkurat i påsken, men flere ganger utenom toppsesongen.
Alltid mye å se på, selv om noen av dyrene er innendørs. Siden det ikke alltid er værgudene er med oss rundt påsketider, så kan det være en fordel å slippe å gå ute hele tiden også.
Minuset med Dyreparken utenom sesongen er et elendig tilbud når det gjelder mat (så sant man ikke synest at pastagryte eller lapskaus er toppen av lykke), så anbefaler og enten ta med niste eller planlegge mat annetsteds.
Mitt favoritt-spisested i det området er Egon på Sørlandsenteret.

Supera
17-01-15, 08:48
Noen som har vært i Kristiansand dyrepark i påsken? Er det fortsatt mange dyr som sover, eller er det endel å se på?
Hvis dere kjører, så er også Den Lille Dyrehage (http://denlilledyrehage.no/) på Brokelandsheia i Gjerstad et alternativ. Jeg har ikke vært der selv, men jeg har hørt mye positivt om den.

Carisma
17-01-15, 08:52
Hvis dere kjører, så er også Den Lille Dyrehage (http://denlilledyrehage.no/) på Brokelandsheia i Gjerstad et alternativ. Jeg har ikke vært der selv, men jeg har hørt mye positivt om den.

Men der bor ikke sabeltann. :p

Butterfly83
17-01-15, 14:15
Men sabeltann-showene er vel ikke før i juni/juli? Men dere vil kanskje ikke se det?

Cho
17-01-15, 16:04
Men sabeltann-showene er vel ikke før i juni/juli? Men dere vil kanskje ikke se det?

Kanskje Carisma og de skal besøke Kaptein Sabeltann verden?

Butterfly83
17-01-15, 22:48
Ja det er fullt mulig, men jeg bare sa fra at showene ikke begynte før senere. Er jo ikke sikkert alle har sjekket opp datoer osv så det var bare informasjon!

Cho
18-01-15, 00:10
Ja det er fullt mulig, men jeg bare sa fra at showene ikke begynte før senere. Er jo ikke sikkert alle har sjekket opp datoer osv så det var bare informasjon!

Skjønner!

Carisma
18-01-15, 01:13
Det er bare i juli. Venter et år eller to med det.
Kanskje Carisma og de skal besøke Kaptein Sabeltann verden?
Jepp, skal bare bo i Abra Havn, koster nesten ingenting i påsken ift høysesong. Treåringen har nettopp oppdaget kapteinen/pirater (mormor og barnehagen ødela min nøye uttenkte plan om å la de seile sin egen sjø i stillhet :rolleyes:), men tror det holder å være i miljøet. Dyr i alle størrelser er uansett hans absolutte toppinteresse. så da er det jo greit å kombinere de to på vei til familiebesøk. Men kjedelig hvis halve parken fortsatt sover. :rolleyes:

TrillTrall
18-01-15, 10:56
Det er bare i juli. Venter et år eller to med det.

Jepp, skal bare bo i Abra Havn, koster nesten ingenting i påsken ift høysesong. Treåringen har nettopp oppdaget kapteinen/pirater (mormor og barnehagen ødela min nøye uttenkte plan om å la de seile sin egen sjø i stillhet :rolleyes:), men tror det holder å være i miljøet. Dyr i alle størrelser er uansett hans absolutte toppinteresse. så da er det jo greit å kombinere de to på vei til familiebesøk. Men kjedelig hvis halve parken fortsatt sover. :rolleyes:

Parken er jo kjempediger (og poden er ikke så stor ennå?) så det kan tenkes det holder med "halve" parken i første omgang. :)

Sanney
20-01-15, 00:03
har følelsen av at det er en diger slimklump i svelget og at mat "setter seg fast" når jeg spiser.. spesielt ille på kvelden. hoste og harke funker ikke, det blir for langt ned og jeg blir bare sår i halsen.. tips?

Carisma
20-01-15, 00:46
Det er noe som går om dagen, hadde det i jula selv, og flere på jobben hadde det rundt nyttår. Må bare vente til det går over.

Lava
20-01-15, 22:11
Å fy fader! Jeg klør meg i hel! :eek:

Har kjøpt to bukser av samme type, bare forskjell i farge. Den grå er myk og deilig, den vinrøde er stiv og rar.
Har brukt den vinrøde nå ett par-tre dager, og holder på å klø av meg korsryggen!! :eek:

Kan det være buksa? Vet at det er ting der hvis plagget er lyst eller mørkt osv. men..

Klødde på magen av denne før, trodde det var knappen, nikkel-ting liksom. Men vet da søren nå jeg.. Skal ta med begge buksene på butikken i morgen:D!

Lava
20-01-15, 22:12
Og ja, begge bukser er vasket flere ganger.

TrillTrall
20-01-15, 22:43
Og ja, begge bukser er vasket flere ganger.

En lapp i linningen? En søm med en hard tråd? Det har jeg opplevd.

streber
21-01-15, 12:44
En lapp i linningen? En søm med en hard tråd? Det har jeg opplevd.Samme her, må ofte klippe av vaskelapper, merkelapper etc

Kanutten
21-01-15, 18:18
Er det stress som gjør at man glemmer hendelser man anser som en stor hendelse i livet? Jeg har to-tre år jeg ikke husker mye av. Jeg VET vi var i Irland og Sverige sammen med mamma, pappa og guttene, men jeg husker det ikke. I fjor da vi hadde denne irske musikeren på besøk gikk jeg omtrent i koma hele tiden og husker lite. Så derfor var jeg veldig obs på det da han kom på besøk igjen forrige uke. Jeg husker lite fra det også. Jula for et år siden hadde vi kjærestemannens sønn, kone og barn på besøk i to uker, men jeg husker ikke det heller... Oog det er ikke snakk om alkohol eller rusmidler. Men bryllupet vårt husker jeg til minste detalj... Men da var det ikke stress heller... Hater disse hulla i hukommelsen!

Carisma
21-01-15, 19:05
Ja, tror det er stress. Jeg husker nesten ingenting fra det første året etter jeg fikk barn. :o aner ikke når og hvorfor jeg sa ja til å flytte hit vi bor nå f.eks....

Carisma
21-01-15, 21:10
Gode råd for å få penicilinmikstur i en treåring? Han får helt panikk og sparker og freser og slår vilt rundt seg. Litt utfordrende at jeg har magen full av operasjonssår og Pappa'n har høyrearmen i gips. :o og for øyeblikket sofaen full av penicilin.... :rolleyes:

TrillTrall
21-01-15, 21:14
Gode råd for å få penicilinmikstur i en treåring? Han får helt panikk og sparker og freser og slår vilt rundt seg. Litt utfordrende at jeg har magen full av operasjonssår og Pappa'n har høyrearmen i gips. :o og for øyeblikket sofaen full av penicilin.... :rolleyes:

Da mine var mindre enn din var det ikke noe problem, men det er ikke lett å holde fast en såpass stor unge - i deres tilfelle med operasjonssår og brukket håndledd er det jo enda verre... Hvorfor får han panikk? Det smaker vanligvis ikke godt, samme hvor mye de på apoteket sier at "ja, men dette smaker aprikos!" Jo takk... "Du er nødt, det er ingen vits å lage sånt styr for du er nødt til å ta medisinen for å bli frisk igjen" - hjelper kanskje ikke på en 3-åring?

Carisma
21-01-15, 21:52
Han får panikk fordi han må gjøre noe han ikke vil... :rolleyes: og syns det smaker vondt i tillegg. (Han tok blodprøve i armen hos legen og ytret ikke et pip engang!) så det er mest vranghet. Hjalp ikke med forklaringer nei.

Marella77
21-01-15, 22:18
Jeg har fått avslag på forlengelse av aap sånn plutselig uten noen samtale fra saksbehandler. Jeg er sjokkert. Har vært sykmeldt/på aap i 8 år. Vil søke ufør, men NAV har sagt nei, at jeg må utredes mer først. Har vært i jobbpraksis, og mange typer behandlinger. Legen min sier jeg er 100% ufør. Praksisplassen var enig. Nå står jeg uten noe. Skal klage, noen som har tips, erfaringer med å klage til NAV?

BenteR
22-01-15, 00:51

Jeg er så stygg at jeg diskuterer ikke når barn eller dyr trenger medisin.
Engangsprøyte uten spiss selvsagt, vippe barnets hode bakover i fanget og - splasj - inn med medisinen. Er det en spytter, så holder jeg foran nesen slik at barnet må svelge for å få puste.
Virker brutalt, men det fungerer som ei kule. Er ikke alltid tilhenger av at barnet skal få bestemme, iallefall ikke når det gjelder medisiner. Vet at i dagens samfunn så skal man snakke om alt for å unngå tvang, men må barnet ha medisin, så må det ha det.

BenteR
22-01-15, 00:57
Jeg har fått avslag på forlengelse av aap sånn plutselig uten noen samtale fra saksbehandler. Jeg er sjokkert. Har vært sykmeldt/på aap i 8 år. Vil søke ufør, men NAV har sagt nei, at jeg må utredes mer først. Har vært i jobbpraksis, og mange typer behandlinger. Legen min sier jeg er 100% ufør. Praksisplassen var enig. Nå står jeg uten noe. Skal klage, noen som har tips, erfaringer med å klage til NAV?

For det første, NAV kan ikke bestemme om du skal søke eller ikke. De skal bare behandle søknaden din, og det er ikke din saksbehandler som skal avgjøre det.
Skjønner ikke helt at du har kunnet gå åtte år på AAP og fremdeles ikke er utredet nok, burde vært mer enn god nok tid til det.
Jeg ville fått hjelp av legen til å søke faderlig fort. I verste fall kan du søke sosialhjelp frem til enten AAP blir gjeninnført eller du får svar på uføresøknaden.
Jeg ville også klaget på vedtaket om at du ikke lenger har rett til AAP og vist til, ved attester, at både lege og praksisplass mener du skal søke uføretrygd og at du derfor må få AAP innvilget videre i søke-prosessen (kan ta opptil åtte måneder og få en uføresøknad ferdigbehandlet, og har du ikke god nok dokumentasjon er det ikke sikkert du får søknaden innvilget)
AAP skal i utgangspunktet bare være i tre år etter året som sykemeldt, men av en eller annen grunn er det blitt forlenget flere ganger hos deg, men altså ikke denne siste gangen.

mereo
22-01-15, 07:26
Han får panikk fordi han må gjøre noe han ikke vil... :rolleyes: og syns det smaker vondt i tillegg. (Han tok blodprøve i armen hos legen og ytret ikke et pip engang!) så det er mest vranghet. Hjalp ikke med forklaringer nei.

Jeg har vokst opp på pencilin. Jeg fikk en non-stop om jeg var flink.
Den kom med non-stop bussen (en boks som var laget til en buss fra freia).

Pencilin smaker høgg uansett hvor mye du vrir og vender på det. Så prøv med premiering av noe slag.

Kitt
22-01-15, 07:52
Noen her som har vært på Friskvernsklinikken i Asker?
Litt seint, men ja, det har jeg! Har både vært på 3 måneders- overvektskurs (for noen år siden) og trent der.
Liker stedet veldig godt. Flinke, hyggelige folk, allsidig og bra program, bra lokaler og sentralt plassert på Trekanten i Asler sentrum.
Anbefales på alle måter! :)

Kitt
22-01-15, 08:04

For det første, NAV kan ikke bestemme om du skal søke eller ikke. De skal bare behandle søknaden din, og det er ikke din saksbehandler som skal avgjøre det.
Skjønner ikke helt at du har kunnet gå åtte år på AAP og fremdeles ikke er utredet nok, burde vært mer enn god nok tid til det.
Jeg ville fått hjelp av legen til å søke faderlig fort. I verste fall kan du søke sosialhjelp frem til enten AAP blir gjeninnført eller du får svar på uføresøknaden.
Jeg ville også klaget på vedtaket om at du ikke lenger har rett til AAP og vist til, ved attester, at både lege og praksisplass mener du skal søke uføretrygd og at du derfor må få AAP innvilget videre i søke-prosessen (kan ta opptil åtte måneder og få en uføresøknad ferdigbehandlet, og har du ikke god nok dokumentasjon er det ikke sikkert du får søknaden innvilget)
AAP skal i utgangspunktet bare være i tre år etter året som sykemeldt, men av en eller annen grunn er det blitt forlenget flere ganger hos deg, men altså ikke denne siste gangen.
Bente sier mye riktig!
Meld deg inn i gruppen Nav Kamp Oprettet 2010 på fb. Der er det mange som kan reglene og noen som kan hjelpe deg i kampen om du trenger det.
Erfaring tilsier at du får avslag på uføresøknad om den ikke er godkjent og anbefalt av din saksbehandler. De anbefaler deg å søke når de mener du har vært gjennom alt som trengs. Dog rart at du har vært i systemer så lenge og på aap i 5 år (aap kom 1.3.10), når 4 år egentlig er maks.
Klag på vedtaket om avslag med god dokumentasjon fra alt og alle du mener har noe med saken å gjøre. Noen ganger er det rett og slett bare gjort en feil! Skjedde meg ved avslag på det som den gang het attføring. Med nye papirer ble det innvilget på dagen. :)
Lykke til! :)

TrillTrall
22-01-15, 09:13
Engangsprøyte uten spiss selvsagt, vippe barnets hode bakover i fanget og - splasj - inn med medisinen. Er det en spytter, så holder jeg foran nesen slik at barnet må svelge for å få puste.
Virker brutalt, men det fungerer som ei kule. Er ikke alltid tilhenger av at barnet skal få bestemme, iallefall ikke når det gjelder medisiner. Vet at i dagens samfunn så skal man snakke om alt for å unngå tvang, men må barnet ha medisin, så må det ha det.
Det der gjorde jeg også da ungene var mindre enn 3 år. Plasserte ungen i høystolen, sto bak og med den ene armen rundt ungen så den ikke fikk til å kave, den andre hånden presset sprøyta inn i munnen, inn med medisinen og så presset jeg forsiktig (!) ungens hode bakover ved å holde under haka så h*n ikke fikk til å gape, men måtte svelge. Tok 3 sekunder. Men med en unge som er så stor som Carisma sin og operasjonssår og brukne håndledd skjønner jeg at det kan bli verre.

Carisma
22-01-15, 09:32
Den pleier vi å bruke også, når vi er oppegående... :o. Men nå slår han meg i magen, og sambo får ikke holdt med bare en arm.... :rolleyes:

Jeg har vokst opp på pencilin. Jeg fikk en non-stop om jeg var flink.
Den kom med non-stop bussen (en boks som var laget til en buss fra freia).

Pencilin smaker høgg uansett hvor mye du vrir og vender på det. Så prøv med premiering av noe slag.
Ja, hadde han villet ha noe så. Han nekter å spise noe som helst når han er syk, og sjokolade liker han ikke så godt til vanlig heller. Har prøvd med at han skal få bade i kveld om han er snill og tar medisin, så vi får se hvor lenge den holder (skal på første runde av fire!!!! Nå) men den kan dessverre ikke brukes hver dag :o

Marella77
22-01-15, 14:14

Litt seint, men ja, det har jeg! Har både vært på 3 måneders- overvektskurs (for noen år siden) og trent der.
Liker stedet veldig godt. Flinke, hyggelige folk, allsidig og bra program, bra lokaler og sentralt plassert på Trekanten i Asler sentrum.
Anbefales på alle måter! :)

Bente sier mye riktig!
Meld deg inn i gruppen Nav Kamp Oprettet 2010 på fb. Der er det mange som kan reglene og noen som kan hjelpe deg i kampen om du trenger det.
Erfaring tilsier at du får avslag på uføresøknad om den ikke er godkjent og anbefalt av din saksbehandler. De anbefaler deg å søke når de mener du har vært gjennom alt som trengs. Dog rart at du har vært i systemer så lenge og på aap i 5 år (aap kom 1.3.10), når 4 år egentlig er maks.
Klag på vedtaket om avslag med god dokumentasjon fra alt og alle du mener har noe med saken å gjøre. Noen ganger er det rett og slett bare gjort en feil! Skjedde meg ved avslag på det som den gang het attføring. Med nye papirer ble det innvilget på dagen. :)
Lykke til! :)

Tusen takk for svar!! Jeger helt enig! Burde ikke ta så lang til å utrede! Føler NAV bare har utsatt og utsatt... Har hatt 2 svangerskap med permisjon i disse 8 årene også.

Jeg skal klage. Men det er litt selvmotsigende å klage på AAP og si at jeg vil søke på ufør. Aap krever jo håp om bedring. Ufør er jo ingen håp, for å si det sånn...

Har vært en gang på friskvernsklinikken nå! Virker kjempebra!! :) blir spennende!! :)

nellie
22-01-15, 14:22
Tusen takk for svar!! Jeger helt enig! Burde ikke ta så lang til å utrede! Føler NAV bare har utsatt og utsatt... Har hatt 2 svangerskap med permisjon i disse 8 årene også.

Jeg skal klage. Men det er litt selvmotsigende å klage på AAP og si at jeg vil søke på ufør. Aap krever jo håp om bedring. Ufør er jo ingen håp, for å si det sånn...

Har vært en gang på friskvernsklinikken nå! Virker kjempebra!! :) blir spennende!! :)

Det er vel ikke sånn lenger at ufør trenger å bety the end. Mora mi brukte de åtte effektive år på, og enda har hun ikke fått svar på søknad om type 60% uføretrygd. Skal ikke gå fort, nei.

Marella77
22-01-15, 15:23
huff nei, det er jammen meg en tålmodighetsprøve... Møler med moren din... ;)

Marella77
22-01-15, 15:25
Noen som kjenner til Sarotex? Legen vil jeg skal begynne på det nå, for å få bedre søvn. Han sier at det kan være en bivirkning å gå opp i vekt? Jeg vil jo ned i vekt... Kjedelig å gå opp da.... ;)

Lemen
22-01-15, 16:18
Noen av dere strikkere som vet om en butikk i Oslo som selger flerfarget kaunigarn? Strikkebutikken "min" har vært tom for den fargen jeg trenger siden iallfall august (jeg kjøpte nok siste rest i juli), og har lovet gang på gang å ta den inn til meg, men har enda ikke gjort det. I morgen er jeg i Oslo, og lørdag på Ski, så da håper jeg å få tak i rett farge slik jeg kan strikke ferdig koften min.

Har ca 20 cm igjen på hvert erme på en kofte, så hadde vært greit å snart få tak i garn og gjøre den ferdig...

Spinnerette
22-01-15, 16:25
Noen som kjenner til Sarotex? Legen vil jeg skal begynne på det nå, for å få bedre søvn. Han sier at det kan være en bivirkning å gå opp i vekt? Jeg vil jo ned i vekt... Kjedelig å gå opp da.... ;)

De aller fleste medikamenter jeg har vært borte i, i anti-depressiva/psykotika-avdelingen (og jeg har vært borte i ganske så mange...) har vektøkning vært ført opp som bivirkning, men jeg merket bare økt apetitt eller vekt av et fåtall. Så hvorvidt du vil være så uheldig å legge på deg av medisinen, kan kun du finne ut av ved å prøve, for det varierer fra person til person. :) MEN! Passer du på hva du putter i munnen fra før av, så skal det nok gå bra, skal du se. Håper du får bedre søvn! :)

streber
22-01-15, 17:00
Jeg bruker satotex- er så ubeskrivelig glad jeg startet med det! Vektøkning/bivirkningene er doseavhengig. Jeg legger enda raskere på enn før nå, sansynligvis pga den, men søren heller så får jeg bare gjøre så godt jeg kan vektmessig tenker jeg. For jeg har mye mindre smerter og jeg sover SÅ godt! Jeg fikk dem pga kroniske smerter, var så vant til å ha dårlig/lite søvn at jeg spurte ikke om å få noe for DET. Men den bivirkningen der med bedre søvn er super! OBS, sakte opptrapping for å unngå å bli helt i koma på dagtid+ hold dosen så lav som mulig-så blir ikke bivirkningene alt for store. OBS 2- det tar tid før full effekt, ca 1 måned for min del.

Anne
22-01-15, 19:40
Noen av dere strikkere som vet om en butikk i Oslo som selger flerfarget kaunigarn? Strikkebutikken "min" har vært tom for den fargen jeg trenger siden iallfall august (jeg kjøpte nok siste rest i juli), og har lovet gang på gang å ta den inn til meg, men har enda ikke gjort det. I morgen er jeg i Oslo, og lørdag på Ski, så da håper jeg å få tak i rett farge slik jeg kan strikke ferdig koften min.

Har ca 20 cm igjen på hvert erme på en kofte, så hadde vært greit å snart få tak i garn og gjøre den ferdig...

Det er en ok garnbutikk på Oslo City, men om de har ditt garn vet jeg ikke.

Marella77
22-01-15, 22:18
Jeg bruker satotex- er så ubeskrivelig glad jeg startet med det! Vektøkning/bivirkningene er doseavhengig. Jeg legger enda raskere på enn før nå, sansynligvis pga den, men søren heller så får jeg bare gjøre så godt jeg kan vektmessig tenker jeg. For jeg har mye mindre smerter og jeg sover SÅ godt! Jeg fikk dem pga kroniske smerter, var så vant til å ha dårlig/lite søvn at jeg spurte ikke om å få noe for DET. Men den bivirkningen der med bedre søvn er super! OBS, sakte opptrapping for å unngå å bli helt i koma på dagtid+ hold dosen så lav som mulig-så blir ikke bivirkningene alt for store. OBS 2- det tar tid før full effekt, ca 1 måned for min del.

Takk for at du delte!! :-) Jeg begynner på 10mg, og skal øke opp til Max 50mg. Enn du? Kjekt å vite at det kan ta tid før det virker! Men håper at natten blir god likevel ;-)

Kan man drikke alkohol med Sarotex? Fikk du bivirkninger utenom vekten?

Marella77
22-01-15, 22:19
De aller fleste medikamenter jeg har vært borte i, i anti-depressiva/psykotika-avdelingen (og jeg har vært borte i ganske så mange...) har vektøkning vært ført opp som bivirkning, men jeg merket bare økt apetitt eller vekt av et fåtall. Så hvorvidt du vil være så uheldig å legge på deg av medisinen, kan kun du finne ut av ved å prøve, for det varierer fra person til person. :) MEN! Passer du på hva du putter i munnen fra før av, så skal det nok gå bra, skal du se. Håper du får bedre søvn! :)

Takk takk :-) kan lissom ikke tro at en sånn liten tablett vil gjøre at jeg legger på meg... ;-)

Photobscura
23-01-15, 00:28

Jeg kjøpte flerfarget Kauni på Tjorven på Majorstua for mindre enn et års tid siden, i alle fall. :) Har aldri sett noen andre som selger det, og jeg har vel vært i det som finnes av mer eller mindre sentrale garnbutikker i denne byen. Det ligger rett ved Majorstuekrysset, i Valkyriegata vis à vis t-banen.

mereo
23-01-15, 07:38
Den pleier vi å bruke også, når vi er oppegående... :o. Men nå slår han meg i magen, og sambo får ikke holdt med bare en arm.... :rolleyes:

Ja, hadde han villet ha noe så. Han nekter å spise noe som helst når han er syk, og sjokolade liker han ikke så godt til vanlig heller. Har prøvd med at han skal få bade i kveld om han er snill og tar medisin, så vi får se hvor lenge den holder (skal på første runde av fire!!!! Nå) men den kan dessverre ikke brukes hver dag :o

Nei, altså at han ikke liker sjokolade kunne ikke jeg lukte. Men poenget var jo forslag om premiering.
Lag ett ark med ruter og fest på klistremerker, når han har fylt opp x-antall så kan han velge seg en liten ting i lekebutikken, få en bok eller film eller ett eller annet. Og de klistremerkene får man bare om man tar medisinen.

Carisma
23-01-15, 09:03
Nei, altså at han ikke liker sjokolade kunne ikke jeg lukte. Men poenget var jo forslag om premiering.
Lag ett ark med ruter og fest på klistremerker, når han har fylt opp x-antall så kan han velge seg en liten ting i lekebutikken, få en bok eller film eller ett eller annet. Og de klistremerkene får man bare om man tar medisinen.

Nei, det er ikke alle treåringer som er like sære som han, velger heller gulrot og brokkoli enn lørdagsgodt :eek: helt flaut med besøk som har med godis til han og sånn. :o men det er ikke den værste særheten å ha.
Løfter om bading fungerte i går, nå får vi vri hodet for å finne noe annet i dag... Kan ikke akkurat bade hver dag :)

TrillTrall
23-01-15, 15:40
Nei, det er ikke alle treåringer som er like sære som han, velger heller gulrot og brokkoli enn lørdagsgodt :eek: helt flaut med besøk som har med godis til han og sånn. :o men det er ikke den værste særheten å ha.
Løfter om bading fungerte i går, nå får vi vri hodet for å finne noe annet i dag... Kan ikke akkurat bade hver dag :)
Joda, en periode kan han bade hver dag. :) Penicillinkuren varer vel ikke i ukesvis?

Kanutten
23-01-15, 16:16
I går var jeg hos en psykologspesialist henvist fra nav og "raskere tilbake" for å vurdere meg kognitivt etter alt som har hendt rundt meg de siste årene (har ikke nevnt alt her). Konsultasjonen endte ganske så kjapt med at jeg SKAL ikke raskere tilbake, tvert imot; HVIS jeg kom tilbake i jobb kom det til å ta lang tid og neppe stor stilling. Hun nevnte at i all hennes tid som psykspes hadde hun ikke vært borti noen som har tatt angst og stress på kroppen, i så stor grad i stedet for på sinnet, som meg... :confused: Etter en lang samtale konkluderte hun med at jeg måtte henvises videre grunnet ptsd. Jeg har jo vært tidligere hos psykolog grunnet det og trodde jeg hadde nogenlunde kontroll på det hele. Så det jeg lurer på; er det en fordel eller en ulempe at en av navs egen spesialistgruppe uttaler seg slik?

Spinnerette
23-01-15, 18:49
I går var jeg hos en psykologspesialist henvist fra nav og "raskere tilbake" for å vurdere meg kognitivt etter alt som har hendt rundt meg de siste årene (har ikke nevnt alt her). Konsultasjonen endte ganske så kjapt med at jeg SKAL ikke raskere tilbake, tvert imot; HVIS jeg kom tilbake i jobb kom det til å ta lang tid og neppe stor stilling. Hun nevnte at i all hennes tid som psykspes hadde hun ikke vært borti noen som har tatt angst og stress på kroppen, i så stor grad i stedet for på sinnet, som meg... :confused: Etter en lang samtale konkluderte hun med at jeg måtte henvises videre grunnet ptsd. Jeg har jo vært tidligere hos psykolog grunnet det og trodde jeg hadde nogenlunde kontroll på det hele. Så det jeg lurer på; er det en fordel eller en ulempe at en av navs egen spesialistgruppe uttaler seg slik?

Om du vil tilbake i jobb, er det antageligvis ikke en fordel... :/

Carisma
23-01-15, 20:51
Joda, en periode kan han bade hver dag. :) Penicillinkuren varer vel ikke i ukesvis?

Ti dager og fire ganger om dagen... I dag er første dagen vi har klart alle :heia: han har begynt å innfinne seg med skjebnen... Men, lurer på hva barnehagen kommer til å si til å måtte gi medisin til uka? :confused:
Nja, den perioden bør nok ikke være akkurat mens han har lungebetennelse. :o det og vått hår er f.eks ikke anbefalt kombo.

TrillTrall
23-01-15, 20:56
Ti dager og fire ganger om dagen... I dag er første dagen vi har klart alle :heia: han har begynt å innfinne seg med skjebnen... Men, lurer på hva barnehagen kommer til å si til å måtte gi medisin til uka? :confused:
Nja, den perioden bør nok ikke være akkurat mens han har lungebetennelse. :o det og vått hår er f.eks ikke anbefalt kombo.

Nei, den komboen er ikke noe særlig nei... Barnehagen kan faktisk nekte å gi medisiner, så vær forberedt på den. Livsviktige medisiner må de gi, men de kan nekte å ta på seg ansvaret for andre medisiner - i alle fall var det sånn da mine gikk i barnehagen (min gutt gikk på livsviktig hjertemedisin). Men om de går med på det - ikke bli overrasket om han der tar den uten å kny. Unger er rare. ;)

Kanutten
23-01-15, 21:44
Om du vil tilbake i jobb, er det antageligvis ikke en fordel... :/

Vil ikke tilbake til samme jobben! Det er jo det raskere tilbake jobber for. Om jeg må omskolere meg er det bare bra. Og andre ting setter jeg veldig stor pris på...

streber
24-01-15, 11:43
Takk for at du delte!! :-) Jeg begynner på 10mg, og skal øke opp til Max 50mg. Enn du? Kjekt å vite at det kan ta tid før det virker! Men håper at natten blir god likevel ;-)

Kan man drikke alkohol med Sarotex? Fikk du bivirkninger utenom vekten?

Jeg økte til 20 mg, to tabl har holdt meg på det. Legen enig i at vi holder det på så lav dose som mulig. Jeg fikk søvn som bivirkning allerede ved første tabelett, den virkningen kom fort da:D Andre bivirkninger: munntørrhet, jeg har lange perioder jeg ikke føler for å konstant prate lengre/roligere, i starten -lettere hissig- men det gikk fort over igjen, roet meg raskt ned.(nei, hadde ikke pms samtidig), må beregne mer tid til søvn, ellers får jeg hangover hele dagen. Der er vel det så langt, bare holdt på siden oktober-14:)

Jeg drikker sjeldent og lite, så det er vanskelig å svare på hvor bra det går å drikke alkohol-jeg tålte hvert fall veldig fint de glassene vin jeg har drukket siden stabelettstart

Cyan
24-01-15, 12:33
Kan det være omgangssyke når man kun kaster opp og det ikke kommer andre veien også? Nei, jeg er ikke gravid.

nellie
24-01-15, 13:00
Kan det være omgangssyke når man kun kaster opp og det ikke kommer andre veien også? Nei, jeg er ikke gravid.

Ja.:) Og det kan være omgangssyke når det kun kommer "den andre veien".

Marigrete
24-01-15, 13:06

Jeg fikk en ro i kroppen når det ble bestemt at jeg skulle sakte tilbake i arbeidslivet, om jeg i hele tatt skulle det. Ble bestemt at hvis jeg skulle prøve meg i arbeid skulle jeg "gå oppå" i minimum 1 år. Bestemt at jeg skal søke uføretrygd nå. Har stått på AAP i 5 år. Tenker at selv uføretrygd ikke er livslangt.

Hvis du ønsker omskolering tenker jeg at det er en fordel av NAV uttaler seg slik. Eventuelt også hvis du skal være ute av arbeidslivet en god stund. Ønsker deg lykke til og god behandling.

Marigrete
24-01-15, 13:09
Finnes det godteri vi på lavkarbo kan spise. Hvor får man eventuelt kjøpe det? :)

Marella77
24-01-15, 22:07
Andre bivirkninger: munntørrhet, jeg har lange perioder jeg ikke føler for å konstant prate lengre/roligere,

Hva mener du her?

Tusen takk igjen for svar. Fikk du disse tablettene for smerter? Ble de mindre? Eller for depresjon? Jeg har tatt de 2 netter nå. I natt sov jeg bedre enn normalt, og i 10 timer. Jeg kan sove lenge om ingen vekker meg. Problemet er at jeg ikke får sove, og at jeg våknet om natta av smerter. Jeg sovnet fort da jeg la meg i går. I dag har jeg hatt veldig hodepine. Og litt slapp og trøtt. Ikke mindre smerter.

Blir spennende å se virkningene etterhvert...

streber
25-01-15, 11:48
Med hva? Aner virkelig ikke hvorfor jeg føler for å prate mindre i situasjoner hvor jeg pratet i ett før, men slik er det bare og det kom etter tablettstart.Munntørrhet er vanlig bivirkning, bruker munnskyllevann og er nøye med tannpuss da dårlige tenner er en bivirkning. Fikk tablettene for kroniske smerter og de virker godt! Får fremdeles vondt av å jobbe med hendene langt unna kroppen eller gjøre andre ting som provoserer smertene, men til vanlig er jeg smertefri, endelig.:rolleyes:
Mener at om man får det for depresjon starter man på 50 mg (opptrapping da også selvsagt)og kan øke til 120 mg, tror jeg.

Kanutten
25-01-15, 12:48
Med hva? Aner virkelig ikke hvorfor jeg føler for å prate mindre i situasjoner hvor jeg pratet i ett før, men slik er det bare og det kom etter tablettstart.Munntørrhet er vanlig bivirkning, bruker munnskyllevann og er nøye med tannpuss da dårlige tenner er en bivirkning. Fikk tablettene for kroniske smerter og de virker godt! Får fremdeles vondt av å jobbe med hendene langt unna kroppen eller gjøre andre ting som provoserer smertene, men til vanlig er jeg smertefri, endelig.:rolleyes:
Mener at om man får det får depresjon starter man på 50 mg (opptrapping da også selvsagt)og kan øke til 120 mg, tror jeg.

Jeg har munntørrhet grunnet medisin samt pustemaskina. Har fått det påvist to ganger og får nå tannlegebehandling til en brøkdel av prisen.

streber
25-01-15, 12:50
Jeg har munntørrhet grunnet medisin samt pustemaskina. Har fått det påvist to ganger og får nå tannlegebehandling til en brøkdel av prisen.

Jøss, greit å vite!!:)

Jammo
25-01-15, 12:53
Jeg skal i selskap i neste uke, der de skal servere smørbrød og sannsynligvis kake.
Har dere noen forslag til hva jeg skal gjøre? Litt dumt å ikke spise noen ting :)

Anne
25-01-15, 13:15
Jeg skal i selskap i neste uke, der de skal servere smørbrød og sannsynligvis kake.
Har dere noen forslag til hva jeg skal gjøre? Litt dumt å ikke spise noen ting :)

Spis pålegget og la brødet være.kake kan du stå over...hvis du vil😀

Bønna200
25-01-15, 13:32
Hvis du synes det er ubehagelig å si at du ikke spiser brød og kaker, kan du bare si at du ikke tåler mel. :)
Men uansett, spis pålegget, som Anne sier. :ja:

Melodramatic
25-01-15, 15:15
Jeg har en Tassimo-kapselmaskin som jeg elsker. Dessverre har jeg måttet innskrenke bruken nå imens jeg er i ketose, men har heldigvis ikke mye "snopekaffe" liggende. Det eneste utenom vanlig svart er Café au lait-kapslene fra Gevalia. Dette er jo bare vanlig kaffe med melk sånn i teorien, men jeg tør ikke bøtte nedpå før jeg har studert næringsinnhold. Her blir det problematisk. Det står ikke på forpakningen, og jeg sliter også veldig med å finne denne infoen på nettet. (Med mine Google-skills ihvertfall).. Tenkte jeg skulle sjekke her før jeg ringer Tassimo's brukerstøttenr..:confused:

Carisma
25-01-15, 21:00
Ta med egne skiver og flytt pålegget over på, og forklar at du ikke tåler gluten/gjær e.l. om noen lurer. Nannahs brød til snitter er geniale til slikt.

Jeg har en Tassimo-kapselmaskin som jeg elsker. Dessverre har jeg måttet innskrenke bruken nå imens jeg er i ketose, men har heldigvis ikke mye "snopekaffe" liggende. Det eneste utenom vanlig svart er Café au lait-kapslene fra Gevalia. Dette er jo bare vanlig kaffe med melk sånn i teorien, men jeg tør ikke bøtte nedpå før jeg har studert næringsinnhold. Her blir det problematisk. Det står ikke på forpakningen, og jeg sliter også veldig med å finne denne infoen på nettet. (Med mine Google-skills ihvertfall).. Tenkte jeg skulle sjekke her før jeg ringer Tassimo's brukerstøttenr..:confused:

Er vel Gevalia som sitter med den infoen, ikke tassimo.

TrillTrall
25-01-15, 21:15
Ta med egne skiver og flytt pålegget over på, og forklar at du ikke tåler gluten/gjær e.l. om noen lurer. Nannahs brød til snitter er geniale til slikt.

Å bløffe på seg glutenallergi når det er mel man ikke skal spise er bare dumt. Da risikerer man at man får servert brød bakt på glutefritt mel og det inneholder vel bare enda mer karbohydrater?

Carisma
25-01-15, 21:32
Å bløffe på seg glutenallergi når det er mel man ikke skal spise er bare dumt. Da risikerer man at man får servert brød bakt på glutefritt mel og det inneholder vel bare enda mer karbohydrater?

Jeg skrev e.l for at man skal fylle inn det man ikke tåler/ikke ønsker å spise. Gluten eller gjær var kun forslag.

nellie
25-01-15, 21:59
Er det helt utenkelig å bare si: "Jeg prøver å holde meg unna de verste karbohydratene om dagen." Det har da folk ingenting med.

Lemen
26-01-15, 09:47
Jeg kjøpte flerfarget Kauni på Tjorven på Majorstua for mindre enn et års tid siden, i alle fall. :) Har aldri sett noen andre som selger det, og jeg har vel vært i det som finnes av mer eller mindre sentrale garnbutikker i denne byen. Det ligger rett ved Majorstuekrysset, i Valkyriegata vis à vis t-banen.

Det er en ok garnbutikk på Oslo City, men om de har ditt garn vet jeg ikke.

Takk, dere! :) Jeg var innom Oslo City, bare for å dobbeltsjekke, og de hadde ikke. Rakk ikke å komme meg opp på Majorstuen for hadde med 6-årig niese som var sliten og lei, så da tenkte jeg at jeg fikk bestille på nettet. Men dagen etter så gikk jeg tilfeldigvis innom strikkebutikken på Ski Storsenter som hadde rette fargen! :D

TrillTrall
26-01-15, 10:13
Er det helt utenkelig å bare si: "Jeg prøver å holde meg unna de verste karbohydratene om dagen." Det har da folk ingenting med.
Jeg skjønner ikke helt det der. At man skal være nødt til å finne på alskens merkelige forklaringer og unnskyldninger istedet for bare å si det som det er - nemlig at man holder seg unna karbohydrater for tiden. Om man vil kan man jo si at man holder på å teste ut om man reagerer på karbohydrater eller noe slikt. Er det så tabubelagt å si det da?

Carisma
26-01-15, 10:26
Jeg skjønner ikke helt det der. At man skal være nødt til å finne på alskens merkelige forklaringer og unnskyldninger istedet for bare å si det som det er - nemlig at man holder seg unna karbohydrater for tiden. Om man vil kan man jo si at man holder på å teste ut om man reagerer på karbohydrater eller noe slikt. Er det så tabubelagt å si det da?

Det kommer an på hvor mange ganger man har tatt "herregud da kommer du til å dø! Lavkarbo er livsfarlig!"-diskusjonen.... :rolleyes:

nellie
26-01-15, 10:26
Jeg pleier si at jeg slanker meg. Det går som regel veldig greit.

Om folk vil diskutere det så sier jeg at det er det som passer best for meg. Åpner ikke for så mye diskusjon. Og slipper å diskutere. Easy peasy. Folk får mene hva de vil om den saken. Min kropp.

Jammo
26-01-15, 14:06
Hjelp! Skal lage en kake, men den må være uten laktose og egg. Har dere noe forslag til hva jeg kan lage og oppskrift? :)

BenteR
26-01-15, 18:59
Må den være lavkarbo?
Om den ikke skal være lavkarbo, så er appelsinkaka en vinner hos min sønn med allergier

1,5 dl sukker
3 dl semper mix
1 ts natron
Finrevet skrell av en appelsin
1 og 1/2 dl appelsinsaft fra appelsinen + vann
1 dl rapsolje
1 ts eddik

Blandes godt og has i bakeapairkledd 20 cm rund form.
Stekes ved 180 grader i ca 25 minutter

Kremen lages ved å varme 1/2 dl fløte man tåler (laktosefri, havrefløte, risfløte, kokosfløte, etc) Fløten skal IKKE koke, bare varmes opp
Ha i ei plate melkefri sjokolade og rør til det er smeltet. Ha i ca 1/2 dl rom (evt bare romessens) og ble sjokoladekremen over kaka.

Kaka blir ikke fullt så karbohydratrik om man bruker f.eks. sukrin og sukrinmelis, men det glutenfrie melet alene vil gi drøyt 150 karbohydrater

Marella77
26-01-15, 22:12
Mener at om man får det for depresjon starter man på 50 mg (opptrapping da også selvsagt)og kan øke til 120 mg, tror jeg.

Hm, så rart! Jeg har også pratet mindre i dag, dag 4. Men det et fordi jeg føler meg så deppa ;-) kanskje jeg skal speede opp dosen til 120? Neida! Men jeg er tørr i munnen og har veldig hodepine. Ikke blitt mindre smerter. Venter i spenning ;-) skal ta 2 tabl i kveld.

Igjen, takk for svar! Og Kanutten, takk for tips dersom dette blir varig ;-)

Lava
26-01-15, 23:31
har utleier from hell, så kvier meg for å fortelle at sluken på kjøkkenet er delvis tett.. kan jeg sende dette?

Hei.
Trenger råd ang sluken på kjøkkenet. det tetter seg tidvis og delvis.
Har åpnet herfra med jif avløpsåpner, og det rant da ok. (liker ikke bruke sterke stoff på gamle rør)

Nå virker det som om det er tett lengre ned i rørene, og jeg lurer på om det
kan være noe nede i banken? De er jo kun der på jobb og ser ikke, eller ikke bryr seg om det er tett.
Rørene virker ok, men så går det en tid og det er fullt.

Oppvaskmaskinen klarer ikke få vannet ned rørene, jeg må stå ved vasken og følge med
og ta av vannet med en øse, ellers går vannet tilbake i maskinen igjen.

Jeg har sjekket alt jeg kan her, tatt av ytre rør og sett at intet stopper, og siden det ofte
renner ok, tror jeg årsaken sitter lengre ned enn hos meg. vet ikke hvordan rørene går
sammen, men begge bad og vaskerom er ok.

Vi er bortreist mye onsdag, ellers hjemme for inspeksjon.

Carisma
26-01-15, 23:32
Absolutt! :ja:

Lava
26-01-15, 23:37
Absolutt! :ja:

Supert! Takk skal du ha!

Kanutten
27-01-15, 19:52
Hvis man ikke kan punktslanke seg, hvordan/hvorfor vet kroppen at den skal lagre fett på mage/buk under stress??

smgj
27-01-15, 20:42
Hvis man ikke kan punktslanke seg, hvordan/hvorfor vet kroppen at den skal lagre fett på mage/buk under stress??
Kroppen "kan" sikkert... men den som lærer seg (og andre) det bevisst kan bli millionær... :rolleyes:

MAR
27-01-15, 21:07
Hvor lenge holder frosset laksefilet etter at den er tatt opp av fryseren og tint i kjøleskap?
Tok opp en del laks lørdags kveld, dro på spontantur på fjellet og kom hjem i dag. Er den spiselig eller bare å kaste?

Photobscura
27-01-15, 21:43
Hvor lenge holder frosset laksefilet etter at den er tatt opp av fryseren og tint i kjøleskap?
Tok opp en del laks lørdags kveld, dro på spontantur på fjellet og kom hjem i dag. Er den spiselig eller bare å kaste?
Det lukter du fort. ;)

Kan man bruke klorhexidin til å rense sår på en katt?

nellie
27-01-15, 21:52
Det lukter du fort. ;)

Korhexidin 0,5mg/ ml

Kanutten
27-01-15, 23:14
Det lukter du fort. ;)

Jada, finnes flere styrker. Men du kan også bruke vanlig flytende pyrisept.

Carisma
28-01-15, 10:40
Eller saltvannsoppløsning, den er sikrere enn pyrisept fikk vi beskjed om på førstehjelpskurs i barnehagen, siden pyrisept ikke er antiseptisk etter den er åpnet.

Cyan
28-01-15, 16:43
Noen som vet hvor man kan få tak i økologisk laks i Oslo?

Photobscura
28-01-15, 18:03
Korhexidin 0,5mg/ ml

Supert! Det er det jeg har, og har brukt. :) Det er ikke noe veldig alvorlig, men han har fått seg noen karameller i bakgården her, og et av sårene kom det puss ut av, så jeg har massert og vaska med lunken klut og rensa det. Ser ut til å lukke seg bra, ikke noe mer puss. Men han har fått seg en smell, stakkar. Antagelig hardest i stoltheta. :o

Carisma
28-01-15, 18:19
Hva skjer med tickerfactory?

Kanutten
28-01-15, 19:41
Eller saltvannsoppløsning, den er sikrere enn pyrisept fikk vi beskjed om på førstehjelpskurs i barnehagen, siden pyrisept ikke er antiseptisk etter den er åpnet.

Nå var det snakk om rens/vask. Vedlikehold kan fin utføres ved pyrisept salve. På samme vis som alle salver skal man ikke ta tuben rett mot såret, men på en tupfer/q-tip for så og smøre såret. Og ny tupfer/q-tip hvis man trenger smøre på flere ganger.

Butterfly83
29-01-15, 00:55
Hva skjer med tickerfactory?

Hva da? Alt er vanlig her.

kennygirl
29-01-15, 16:51
Film tips til jenter i 10-11 års alder?

Cyan
29-01-15, 16:56
Frost er visst veldig populær, men den er kanskje for litt yngre barn? (har ikke sett den selv)

Kanutten
29-01-15, 17:08
http://youtu.be/NjXkJIjXzvgFilm tips til jenter i 10-11 års alder?

Rapunzel!

kennygirl
29-01-15, 17:27
Frost er visst veldig populær, men den er kanskje for litt yngre barn? (har ikke sett den selv)

http://youtu.be/NjXkJIjXzvg

Rapunzel!

Frost er den ene jeg har kommet på. Men trenger to, så da skal jeg sjekke ut Rapunzel. Takk for svar :)

langaard
29-01-15, 17:31
Hei :)
Jeg har lyst til å prøve og dyrke frem surfina, men hvor får jeg tak i frø :confused:

Kanutten
29-01-15, 17:58
Hei :)
Jeg har lyst til å prøve og dyrke frem surfina, men hvor får jeg tak i frø :confused:

Søk på Petunia frø.

Lemen
29-01-15, 18:16
Både Frost og Rapunzel er nok for mindre barn enn 10-11 åringer, det er barnehagejenter som bryr seg om de. Niesen min som snart er 6 år har hatt et crush på Rapunzel i et par år nå, og i det siste så har det gått over til Elsa i Frost.

TrillTrall
29-01-15, 18:21

Titanics ti liv - litt schkummel film om en katt som heter Titanic. :)

Carisma
29-01-15, 20:02
Hva da? Alt er vanlig her.
Den var nede da jeg skulle oppdatere tickeren, fikk beskjed om at adressen ikke eksisterte, så lurte på om de hadde lagt ned.

Hva som helst med hest?
Evt one direction eller justin bieber filmer?

kennygirl
29-01-15, 21:50
Både Frost og Rapunzel er nok for mindre barn enn 10-11 åringer, det er barnehagejenter som bryr seg om de. Niesen min som snart er 6 år har hatt et crush på Rapunzel i et par år nå, og i det siste så har det gått over til Elsa i Frost.

Titanics ti liv - litt schkummel film om en katt som heter Titanic. :)

Det var ønske fra hun minste om Frost, så tror litt større barn kanskje liker den. Får se om jeg får tak i Titanics ti liv og høre om den kan være noe hun eldste vil se 😃
Tusen takk for forslag 😄 Føler meg eldgammel - klarer ikke å følge med hva som er inn lenger 😂

Lemen
30-01-15, 09:47
Det var ønske fra hun minste om Frost, så tror litt større barn kanskje liker den. Får se om jeg får tak i Titanics ti liv og høre om den kan være noe hun eldste vil se 😃
Tusen takk for forslag 😄 Føler meg eldgammel - klarer ikke å følge med hva som er inn lenger 😂

Ja, de som er eldre kan nok også se Frost. :) Tror at niesene mine på snart 11 hadde gått med på å se den altså, men det hadde nok ikke vært førstevalget. Kom ikke på i går hva de liker, men har tenkt litt, og har kommet på at de to liker "En pingles dagbok", og så var Lorax kjempepopulær i barnebursdagen til hun ene av de i fjor. :) Ellers så er vel Istid og andre animerte filmer i den sjangeren noe som også kan være gøy å se på.

Cyan
30-01-15, 10:54
Doktor Proktors prompepulver kanskje?

kennygirl
30-01-15, 12:51
Ja, de som er eldre kan nok også se Frost. :) Tror at niesene mine på snart 11 hadde gått med på å se den altså, men det hadde nok ikke vært førstevalget. Kom ikke på i går hva de liker, men har tenkt litt, og har kommet på at de to liker "En pingles dagbok", og så var Lorax kjempepopulær i barnebursdagen til hun ene av de i fjor. :) Ellers så er vel Istid og andre animerte filmer i den sjangeren noe som også kan være gøy å se på.

Doktor Proktors prompepulver kanskje?

Mange gode forslag! Takk for svar. Nå får jentene litt å velge mellom :)

Enda et spørsmål i dag: Noen som vet når sykepengene kommer?
Står at de skal komme den siste i hver måned, men jeg har ikke fått enda :confused:

Supera
30-01-15, 14:06
Jeg så en kul skjærefjøl i skifer. Men hvordan blir det med kniv på steinskjærefjøl? Har noen stålkniver og noen porselenskniver. Ser for meg at det ikke er bra for stålknivene, men kanskje det er noe for porselensknivene? Eller er dette bare en sånn ting som bare ser fint ut, men som er totalt upraktisk?

Spinnerette
30-01-15, 15:31
Jeg så en kul skjærefjøl i skifer. Men hvordan blir det med kniv på steinskjærefjøl? Har noen stålkniver og noen porselenskniver. Ser for meg at det ikke er bra for stålknivene, men kanskje det er noe for porselensknivene? Eller er dette bare en sånn ting som bare ser fint ut, men som er totalt upraktisk?

Har hørt at de er bra fordi de holder lenge, kan tas i oppvaskmaskin, osv. Men har også hørt at man kan finne svarte partikler i maten og på knivene etter en stund, så hadde nok holdt meg unna..

Arka
30-01-15, 19:16
Er det noen som kan hjelpe meg med antall karber i 100 g potetmel? Finner det ikke noe sted.

Gerd
30-01-15, 19:44
Er det noen som kan hjelpe meg med antall karber i 100 g potetmel? Finner det ikke noe sted.

http://www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=potetmel&type=matvare

Bønna200
30-01-15, 19:54
Hvor lenge holder en åpnet pappvin seg?

Kanutten
30-01-15, 20:32

Den er vakumpakket... Så jeg vil anta tre dager??? :p Eeller mente kanskje tre uker. :o

Kanutten
30-01-15, 20:35
Har hørt at de er bra fordi de holder lenge, kan tas i oppvaskmaskin, osv. Men har også hørt at man kan finne svarte partikler i maten og på knivene etter en stund, så hadde nok holdt meg unna..

Trodde skjærefjøler i skifer var mest ment for dandering eller noe ala røykalaks med skinn.. Hvis du skal bruke kniven mot skifer bør du ha rette vinkelen slik at du ikke sløver den, men heller kvesser den.

Lava
30-01-15, 22:04

Har hatt rødvin i 2-3 mndr uten problem, men hvitvin er jeg usikker på, den jeg hadde èn gang føltest sur etter en uke..

Lava
30-01-15, 22:05
Den er vakumpakket... Så jeg vil anta tre dager??? :p Eeller mente kanskje tre uker. :o

hehe, de "varer" kanskje ikke så lenge da, men holdbarheten er god :ja:

(kjenner til veldig bittesmå 3 litere, tror jeg bare fikk 1 liter i noen av mine) :p

Arka
31-01-15, 00:44
Tusen takk Gerd :-)

Supera
31-01-15, 01:17
Vel, siden det er hardere så burde man jo finne mindre partikler enn plast og tre for eksempel.
Trodde skjærefjøler i skifer var mest ment for dandering eller noe ala røykalaks med skinn.. Hvis du skal bruke kniven mot skifer bør du ha rette vinkelen slik at du ikke sløver den, men heller kvesser den.
Tror du har rett i at den ikke var ment til skjærefjøl. Fant den i en annen nettbutikk og der stod det ostebrett. Hvorfor kaller de den skjærefjøl når det egentlig er fat som ser ut som skjærefjøl? Jaja, men da fikk jeg svar på det. :snill:

Kanutten
31-01-15, 03:07
hehe, de "varer" kanskje ikke så lenge da, men holdbarheten er god :ja:

(kjenner til veldig bittesmå 3 litere, tror jeg bare fikk 1 liter i noen av mine) :p

Vi har også vært plaget med at 3 litere viser seg å være ca bare 1 liter.... :o

Supera
31-01-15, 14:07
Sett den i kjøleskapet så holder den seg 6-8 uker.

Bønna200
31-01-15, 14:49
Takk for svar, dere. :) Da setter jeg den i kjøleskapet. :)

kennygirl
01-02-15, 21:52
Noen som har erfaring med dårlig inneklima og sykdom?

Carisma
01-02-15, 22:01
Kan du være litt mer spesifik? Jobbmiljø? Hjemme? Gammelt hus? Dårlig lufting?

smgj
01-02-15, 23:29
Kjente ei som ble skikkelig syk av å leie et sted med mugg...

kennygirl
02-02-15, 00:53
Kan du være litt mer spesifik? Jobbmiljø? Hjemme? Gammelt hus? Dårlig lufting?

Kjente ei som ble skikkelig syk av å leie et sted med mugg...

Jeg har vært i dårlig form de siste 4 årene uten å vite hvorfor. Fikk diagnose depresjon, men har også hatt mange andre symptomer. Sliter med allergi - reagerte først kun på katt, nå reagerer jeg på katt, hund, dun, støv, gluten, melk, egg, mandler.
Eier en leilighet i et gammelt murhus og har bodd her i 5 år. Har jobbet i en butikk som har flyttet flere ganger der lokalene har vært gamle, med dårlig inneklima. Det siste halve året har jeg blitt mye verre og har nå vært sykemeldt i nesten to måneder uten at formen er noe bedre. Har null energi, sover mye uten å bli uthvilt, har konstant vondt i halsen og vonde bihuler....

streber
02-02-15, 03:04
Kennygirl- sjekket om du har astma ??? Ubehandlet astma blir man innmari sliten av- med alle de allergiene er det en mulighet at du har utviklet astma. Få tatt en provokasjonstest, husker ikke hva de heter nå midt på natten, men mulig det er pd20, eller noe lignende . Min datter tok en slik for å stille astma diagnosen i din tid.

TrillTrall
02-02-15, 06:24
Guttevalpen kremerte noen browniser i microen før helga og det stinker fremdeles. Alle tekstiler på kjøkkenet er selvfølgelig fjernet, kjøkkenet er vasket ned med en blanding av salmiakk/eddik/sitron og microen er kastet ut. Fremdeles stinker det altså brent her... Noen råd? Dette er laaaangt over nivået for "sett ut noen skåler med eddik" altså. Vi lufter det vi kan, men det er -5 ute så vi kan liksom ikke lufte hele døgnet heller.

Gerd
02-02-15, 07:20
Guttevalpen kremerte noen browniser i microen før helga og det stinker fremdeles. Alle tekstiler på kjøkkenet er selvfølgelig fjernet, kjøkkenet er vasket ned med en blanding av salmiakk/eddik/sitron og microen er kastet ut. Fremdeles stinker det altså brent her... Noen råd? Dette er laaaangt over nivået for "sett ut noen skåler med eddik" altså. Vi lufter det vi kan, men det er -5 ute så vi kan liksom ikke lufte hele døgnet heller.

Av erfaring kan jeg si: Det er bare å brette opp armen å vaske en gang til :ja: Hver bidige krok, skuffe, hver eneste løse ting. Den lufta setter seg i allt.
Og selv om det er kaldt ta en skikkelig 10 minutters utlufting etterpå.
Ta gjerne å kok eddik og vann og la det fosskoke og dampe... og igjen luft etterpå.

Jeg måtte vaske kjøkkenet mitt flere ganger etter å ha kokt grønnsaker til aske.....:o Likevel hang det i etterpå, men ble gradvis bedre....

smgj
02-02-15, 07:37
Jeg har vært i dårlig form de siste 4 årene uten å vite hvorfor. Fikk diagnose depresjon, men har også hatt mange andre symptomer. Sliter med allergi - reagerte først kun på katt, nå reagerer jeg på katt, hund, dun, støv, gluten, melk, egg, mandler.
Eier en leilighet i et gammelt murhus og har bodd her i 5 år. Har jobbet i en butikk som har flyttet flere ganger der lokalene har vært gamle, med dårlig inneklima. Det siste halve året har jeg blitt mye verre og har nå vært sykemeldt i nesten to måneder uten at formen er noe bedre. Har null energi, sover mye uten å bli uthvilt, har konstant vondt i halsen og vonde bihuler....

Har du fått sjekket stoffskiftet? Hun jeg kjente - hun med muggen - fikk lavt stoffskifte i denne perioden.....

Lillemy71
02-02-15, 07:37
Signerer på det Gerd skriver, du må bare forsette å vaske, lufte og varme opp eddik. Selv kremerte jeg nesten en Questbar i mikroen. Heldigvis oppdaga jeg det ganske raskt så det var kun mikroen som fikk det. Har vaska den flere ganger og hatt en kopp med eddik inni som jeg har varmet opp, latt den stå, tatt den ut og latt den stå i rommet mens mikroen blir vasket. Det er fremdeles en svak lukt, men kommer seg nå.

Lillemy71
02-02-15, 07:57

Nyere forskning viser at det er en sammenheng mellom eksponering for fukt og muggsopp i forhold til betennelser i øyne, nese og svelg, høysnue (allergisk rhinitt), infeksjoner i luftveiene og astmasykdom. Eksponering for fukt og muggsopp forverrer eksisterende astma og nyoppstått astma. KILDE (http://www.naaf.no/no/inneklima/Fukt-og-mugg/Helseeffekter-ved-eksponering-for-fukt-og-muggffukt/)

Kan kanskje være en ide å sjekke om man har vært eksponert for mugg og fukt? Har vært gjennom det selv, og endet opp med å flytte og mange av problemene løste seg av seg selv, en del henger igjen enda, men er langt fra så kraftige.

Carisma
02-02-15, 09:09
Jeg er oppvoskt i et gårdshus hvor den eldste delen er fra 1600-tallet. Og jeg blir deppa og veldig tett når jeg er der, sover jeg over føles det som bihulene snøres sammen. Og mamma har astma.

Du kan få låne gratis klimamåler (fukt, muggsopp osv) fra et eller annet sted, kanskje forurensingtilsynet? Vi hadde det på jobben en gang.

TrillTrall
02-02-15, 10:24
Av erfaring kan jeg si: Det er bare å brette opp armen å vaske en gang til :ja: Hver bidige krok, skuffe, hver eneste løse ting. Den lufta setter seg i allt.
Og selv om det er kaldt ta en skikkelig 10 minutters utlufting etterpå.
Ta gjerne å kok eddik og vann og la det fosskoke og dampe... og igjen luft etterpå.

Jeg måtte vaske kjøkkenet mitt flere ganger etter å ha kokt grønnsaker til aske.....:o Likevel hang det i etterpå, men ble gradvis bedre....

Signerer på det Gerd skriver, du må bare forsette å vaske, lufte og varme opp eddik. Selv kremerte jeg nesten en Questbar i mikroen. Heldigvis oppdaga jeg det ganske raskt så det var kun mikroen som fikk det. Har vaska den flere ganger og hatt en kopp med eddik inni som jeg har varmet opp, latt den stå, tatt den ut og latt den stå i rommet mens mikroen blir vasket. Det er fremdeles en svak lukt, men kommer seg nå.

*sukk* Åkei. Må gå til storinnkjøp av eddik og koke det tydeligvis. Og vaske enda mere. Jaja - om ikke annet så blir kjøkkenet rent! :p

kennygirl
02-02-15, 13:30
Kennygirl- sjekket om du har astma ??? Ubehandlet astma blir man innmari sliten av- med alle de allergiene er det en mulighet at du har utviklet astma. Få tatt en provokasjonstest, husker ikke hva de heter nå midt på natten, men mulig det er pd20, eller noe lignende . Min datter tok en slik for å stille astma diagnosen i din tid.

Har ikke sjekket, takk for tips! Holder på å lage en liste over ting å sjekke. Legen jeg har er elendig. Har skiftet fastlege tre ganger på noen år, men kommer oftest til en vikar, sjelden til fastlegen.
Han jeg går til nå sier at det er depresjon igjen, selv om jeg kjenner at det ikke er det...

Har du fått sjekket stoffskiftet? Hun jeg kjente - hun med muggen - fikk lavt stoffskifte i denne perioden.....

Stoffskiftet er skrevet på lista. Takk :)

KILDE (http://www.naaf.no/no/inneklima/Fukt-og-mugg/Helseeffekter-ved-eksponering-for-fukt-og-muggffukt/)

Kan kanskje være en ide å sjekke om man har vært eksponert for mugg og fukt? Har vært gjennom det selv, og endet opp med å flytte og mange av problemene løste seg av seg selv, en del henger igjen enda, men er langt fra så kraftige.

Hvordan får jeg sjekket det? Gjør legen det eller må jeg til en spesialist?

Jeg er oppvoskt i et gårdshus hvor den eldste delen er fra 1600-tallet. Og jeg blir deppa og veldig tett når jeg er der, sover jeg over føles det som bihulene snøres sammen. Og mamma har astma.

Du kan få låne gratis klimamåler (fukt, muggsopp osv) fra et eller annet sted, kanskje forurensingtilsynet? Vi hadde det på jobben en gang.

Skal sjekke om jeg får lånt utstyr en plass. Takk for tips :)

Carisma
02-02-15, 13:34
På fedonklinikken ble jeg anbefalt å ta Nattlysolje mens jeg gikk ED, men jeg leser at dette er hovedsaklig OPmega 6. Er det så heldig da?

millah
02-02-15, 14:28
Skulle tro at omega3 er bedre, men nattlysolje skal jo være bra for immunforsvaret, skal det ikke?

Jammo
03-02-15, 22:39
Er det vanlig med hårtap når en spiser lavkarbo? :confused:

nellie
03-02-15, 23:05
Er det vanlig med hårtap når en spiser lavkarbo? :confused:

Det er vanlig når en går ned i vekt.

Lillemy71
04-02-15, 07:31
Hvordan får jeg sjekket det? Gjør legen det eller må jeg til en spesialist?

Gå til legen og nevn at det kan være en mulighet for at du har jobbet/bodd i miljø der du kan ha vært utsatt for muggsopp. Legen vil ta nødvendige prøver og evt sende deg til spesialist. Jeg var ikke hos spesialist for det var aldri tvil om at jeg hadde vært grundig eksponert og den eneste måten og bli bedre på var å flytte.

Lillemy71
04-02-15, 07:36
Noen som vet om det går an å få kjøpt sjokolade uten noen form for søtt i a la denne (http://www.iherb.com/Ghirardelli-Premium-Baking-Bar-100-Cacao-Unsweetened-Chocolate-4-oz-113-g/33026#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=unsweetened%20chocolate&rc=113&sr=null&ic=1) her i landet, skulle helst hatt det før helga.Viktig at det ikke er tilsatt noen form for søtt i det hele tatt i denne.

j88
04-02-15, 07:46
Noen som vet om det går an å få kjøpt sjokolade uten noen form for søtt i a la denne (http://www.iherb.com/Ghirardelli-Premium-Baking-Bar-100-Cacao-Unsweetened-Chocolate-4-oz-113-g/33026#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=unsweetened%20chocolate&rc=113&sr=null&ic=1) her i landet, skulle helst hatt det før helga.Viktig at det ikke er tilsatt noen form for søtt i det hele tatt i denne.

Har lett etter det selv også uten å finne noe, alt er tilsatt søtning. Det jeg valgte å gjøre var å bestille med dhl fra iherb, ebstiller du den nå er sjansen stor for at du har før helga. Her bruker iallfall dhl ca 2 dager på å levere

Kanutten
04-02-15, 07:54
Har sett rå sjokolade på helsekost, hvis det var det du mente?

Lillemy71
04-02-15, 08:11
råsjokolade og usøtet er vel ikke det samme? Var på helsekosten og da kommer de enten med sjokolade med masse søtning i eller Økosjokolade sine produkter som ikke er ferdig blandet (kakaomasse og kakaosmør). Skal ha det i en oppskrift og har for en gangs skyld tenkt til å følge den slavisk :p

Lillemy71
04-02-15, 08:15
Har lett etter det selv også uten å finne noe, alt er tilsatt søtning. Det jeg valgte å gjøre var å bestille med dhl fra iherb, ebstiller du den nå er sjansen stor for at du har før helga. Her bruker iallfall dhl ca 2 dager på å levere

Det er vel det jeg må gjøre da, men er redd for at jeg ikke får det til helga uansett :(

Edit: Nå er det bestilt, håper bare på at jeg får det til fredag eller lørdag :)

Carisma
04-02-15, 09:29
Har du sjekket på Dropsen? Evt Konditorier ala Pascal.

Jammo
04-02-15, 14:07
Det er vanlig når en går ned i vekt.

Det viste jeg faktisk ikke :)

nellie
04-02-15, 15:17
Det viste jeg faktisk ikke :)

Det handler kanskje litt om at kroppen ikke får dekket det den trenger av mineraler, vitaminer og energi til å prioritere sånt.

Supera
04-02-15, 16:13
råsjokolade og usøtet er vel ikke det samme? Var på helsekosten og da kommer de enten med sjokolade med masse søtning i eller Økosjokolade sine produkter som ikke er ferdig blandet (kakaomasse og kakaosmør). Skal ha det i en oppskrift og har for en gangs skyld tenkt til å følge den slavisk :p
Denne (http://www.okosjokolade.no/alle-produkter/produkt/2-kakaomasse-okologisk-400-gr) er det samme som Ghirardelli-baren du linket til på iherb. 100% kakaomasse uten søtning eller andre tilsetninger.

amritam
04-02-15, 17:01
Denne (http://www.okosjokolade.no/alle-produkter/produkt/2-kakaomasse-okologisk-400-gr) er det samme som Ghirardelli-baren du linket til på iherb. 100% kakaomasse uten søtning eller andre tilsetninger.

Nei, det er ikke det samme. Dette er ren kakaomasse uten kakaosmør. Sjokolade inneholder også kakaosmør i tillegg til kakaomasse. Det står også på siden du linker til at den skal blandes med kakaosmør.

Marella77
04-02-15, 18:43

Hei igjen! Ang SAROTEX: Jeg har også blitt stillere. Er døsig, slapp og svimmel. Orker ikke prate. Føler meg sliten. Sover mye. Tror du dette vil gå over? Tar 30 mg.