View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sanney
19-04-13, 14:29
har leilighet med kun to dører, den ene inn til soverommet :) så var mest naboen jeg var bekymra for når han mjaua som værst...
jeg spurte om det var ting jeg kunne gi utenom foret, men de så helst at jeg ga for det meste foret. men jeg kunne gi sei en gang iblant. sånn noen få ganger i måneden typ. men jeg har en del egg, så kan jo prøve. vispa egg da eller?

Lillemy71
19-04-13, 17:09
har leilighet med kun to dører, den ene inn til soverommet :) så var mest naboen jeg var bekymra for når han mjaua som værst...
jeg spurte om det var ting jeg kunne gi utenom foret, men de så helst at jeg ga for det meste foret. men jeg kunne gi sei en gang iblant. sånn noen få ganger i måneden typ. men jeg har en del egg, så kan jo prøve. vispa egg da eller?

Ok, da er det nok litt verre med tanke på lyd og slikt. Men om han roer seg på badet så går det vel ann å la han ligge der, evt prøv å lage et lite "reir" av et teppe under en stol, i en krok eller lignende. Eller oppå en stol under bord. Katter er jo glade i og ligge på små plasser med ryggdekning, spesielt dersom de ikke er helt trygge og vil være i fred. Utenom snuppene her som akkurat nå breier seg i hele sofaen og vel så det.

Jeg tar egg og visper lett sammen før jeg gir det. Mine katter elsker det og slafser det i seg. Kan jo være verdt og prøve og se om katten liker det. Fisk av og til går jo, men siden det ikke er naturlig for katt gir jeg ihvertfall minimalt av det. Mine snupper er uansett mer glade i egg.

Sanney
19-04-13, 22:52
Jeg har en seng, rettere sagt en kurv med teppe i. men tror ikke han har skjønt at det er seng. men trives på badet med varmekabler gjør han. finner han der hver gang jeg har vært ute. skal prøve ett egg idag, skader ikke å prøve. får bare håpe magen hans tåler det og han ikke får tilbake diareen han har sliti med av det :)

han spiste noe av egget, men mesteparten er igjen.. kan vel ikke la det ligge over natten.. var et stort egg, så sette i kjøleskapet til imorgen går kanskje?

Photobscura
19-04-13, 23:21
Jeg har en seng, rettere sagt en kurv med teppe i. men tror ikke han har skjønt at det er seng. men trives på badet med varmekabler gjør han. finner han der hver gang jeg har vært ute. skal prøve ett egg idag, skader ikke å prøve. får bare håpe magen hans tåler det og han ikke får tilbake diareen han har sliti med av det :)Katter digger å legge seg på de merkeligste steder. En ting med trange plasser, men min pus er veldig glad i å legge seg oppå bøkene jeg har slengende overalt. Gjerne også samtidig som jeg leser dem. :cool:

Et triks jeg brukte da han var yngre for å bl.a. få ham til å bruke klorebrettet, og ikke sofaen eller leggen min, var å kjøpe kattemynte på sprayboks og sette inn brettet med det. Samme prosedyre da jeg skal frakte ham i katteburet. Ikke alle, men de fleste kjønnsmodne katter er ville etter kattemynte, og skal gni seg i det og i det hele tatt. De blir også litt sånn euforiske og ganske rolige og til med litt sløve av det i en kort tid. Ikke uten grunn at det kalles kattehasj. :p Men det er helt ufarlig, og kan hjelpe på litt å trygge situasjoner for en katt som enda ikke har blitt vant til sitt nye hjem, og kanskje fortsatt er litt uttrygg. :)

Sanney
20-04-13, 15:50
jeg kjøpte katnip spray på dyrebutikken og spraya litt på senga han ikke skjønner at and skal bruke som seng.. nå ligger han halveis inni og jobber med potene... :D Ikke har han skråla inatt heller :)

Photobscura
20-04-13, 17:30
Så bra! :D

Dietta
20-04-13, 19:36
Jeg kjøpte Philadelfia ost forrige dagen, for første gang på lenge. Et eller annet fikk meg til å lese næringsnnholdet, og der var det (plutselig ?) over 3 kh :eek:
Var ikke den merket med tilnærmet null tidligere - eller lider jeg av ektremt dårlig hukommelse ?

Lillemy71
20-04-13, 19:53
Tror ikke Philiadelphia har vært lavere i kh, ikke som jeg husker ihvertfall. Coop sin kremost er derimot rundt 1kh per 100g.

Nå er jo ikke 3 kh per 100 g mye da, så sant du ikke lever ekstremt lavkarbo og bruker store mengder kremost om gangen :D

Dietta
20-04-13, 19:54
Tror ikke Philiadelphia har vært lavere i kh, ikke som jeg husker ihvertfall. Coop sin kremost er derimot rundt 1kh per 100g.

Nå er jo ikke 3 kh per 100 g mye da, så sant du ikke lever ekstremt lavkarbo og bruker store mengder kremost om gangen :D

Neida, jeg vet at det ikke er veldig mye, men mener bare å huske at den var merket med null, og at det har vært årsaken til at jeg har brukt den i stedet for Tines naturelle....
Så var det det med hukommelsen da.... :rodme:

Lillemy71
20-04-13, 20:04
Så var det det med hukommelsen da.... :rodme:

Det er lavkarboen sin skyld, man får dårlig hukommelse av den mener jeg å ha lest en plass :lol:

vaskeklut
20-04-13, 21:20
Det er lavkarboen sin skyld, man får dårlig hukommelse av den mener jeg å ha lest en plass :lol:
Det er fordi hjernen begynner å svømme i fett :eek:

smgj
20-04-13, 21:23
Men siden hjernen ER mye fett, så liiiiiker den det. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_(food)

Dietta
20-04-13, 21:59

Men siden hjernen ER mye fett, så liiiiiker den det. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_(food)

Okidoki - da er hjernen min ute å tur og tar svømmeknappen for øyeblikket :lol:

BenteR
21-04-13, 01:24
Det ble nylig tatt en avføringsprøve av meg for og sjekke om jeg har nok elastase (fordøyelse-enzymer),og da jeg fikk svaret tilbake sa de at grunnen til at den var så "utvannet" var fordi jeg spiser en "overload av fett".
Jeg innbilte meg at når man bruker fett som energikilde, så trekker kroppen ut det den trenger og da burde ikke resultatet i andre enden være "utvannet" (normal fast avføring, men altså visstnok "utvannet"). Noen som vet?

Kitt
21-04-13, 08:59
Det ble nylig tatt en avføringsprøve av meg for og sjekke om jeg har nok elastase (fordøyelse-enzymer),og da jeg fikk svaret tilbake sa de at grunnen til at den var så "utvannet" var fordi jeg spiser en "overload av fett".
Jeg innbilte meg at når man bruker fett som energikilde, så trekker kroppen ut det den trenger og da burde ikke resultatet i andre enden være "utvannet" (normal fast avføring, men altså visstnok "utvannet"). Noen som vet?

Vel, problemet ditt er vel at kroppen din ikke klarer å nyttegjøre seg all den energien du putter inn i den. Du sier jo selv du spiser mer enn 3500kcal og likevel går ned i vekt.
Mangel på fordøyelses- enzymer er jo feks akkurat noe som kan hindre at næringsstoffene tas opp av tarmen og dermed seiler mer eller mindre ufordøyet gjennom. Man trenger ikke få fett- diare selv om det er mye fett i avføringen.
Nedsatt elastase- produksjon tyder på problemer med bukspyttkjertelens enzymutskillelse og er vanlig blant feks diabetikere!

Rin
21-04-13, 10:01
Noen erfaringer med Kenwoods Prospero-kjøkkenmaskin? (Jeg jakter fortsatt på en god kjøkkenhjelper jeg faktisk har plass til - har aller mest lyst på en Major, men det har jeg rett og slett ikke plass til... :o)

BenteR
21-04-13, 14:06
Vel, problemet ditt er vel at kroppen din ikke klarer å nyttegjøre seg all den energien du putter inn i den. Du sier jo selv du spiser mer enn 3500kcal og likevel går ned i vekt.
Mangel på fordøyelses- enzymer er jo feks akkurat noe som kan hindre at næringsstoffene tas opp av tarmen og dermed seiler mer eller mindre ufordøyet gjennom. Man trenger ikke få fett- diare selv om det er mye fett i avføringen.
Nedsatt elastase- produksjon tyder på problemer med bukspyttkjertelens enzymutskillelse og er vanlig blant feks diabetikere!

Men testen viste at jeg ikke har problemer med fordøyelse-enzymene :confused:

Lillemy71
21-04-13, 15:06
Okidoki - da er hjernen min ute å tur og tar svømmeknappen for øyeblikket :lol:

Se der ja, alt har en forklaring :D

Kitt
21-04-13, 19:46
Men testen viste at jeg ikke har problemer med fordøyelse-enzymene :confused:

Da er det nok en annen grunn til at kroppen din ikke klarer å ta opp all næringen. Det er jo feks ikke uvanlig å ha nedsatt mobilitet i tarmen som følge av diabetiske nerveskader. Jeg har det, og jeg har jo bare vært type2.

Ellers sier man jo at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av så og så mye vann eller proteiner osv pr tidsenhet. Kanskje det samme gjelder for fett?:confused:

Jeg aner rett og slett ikke hva som kan være fasitsvaret her, sånn rent bortsett fra at det vel er opplest og vedtatt at kroppen din ikke oppfører seg sånn helt etter boka uansett!;) :klem:

vaskeklut
21-04-13, 19:49
Noen erfaringer med Kenwoods Prospero-kjøkkenmaskin? (Jeg jakter fortsatt på en god kjøkkenhjelper jeg faktisk har plass til - har aller mest lyst på en Major, men det har jeg rett og slett ikke plass til... :o)
De jeg kjenner som har den er fornøyde :ja:

Bønna200
23-04-13, 12:51
Da grandonkelen min døde for to år siden testamenterte han hele formuen sin til en uten om familien. Jeg ble fester for hans gravplass.
Er det for sent å be hovedarvingen om penger til gravstell? Det utgjør ganske mange hundrelapper i året...

Kitt
23-04-13, 12:54
Da grandonkelen min døde for to år siden testamenterte han hele formuen sin til en uten om familien. Jeg ble fester for hans gravplass.
Er det for sent å be hovedarvingen om penger til gravstell? Det utgjør ganske mange hundrelapper i året...

Slett ikke for sent! Bare spør, du! Om du får nei, er du jo ikke noe verre stilt enn du allerede er!

Bønna200
23-04-13, 13:08
Slett ikke for sent! Bare spør, du! Om du får nei, er du jo ikke noe verre stilt enn du allerede er!
Nei, du sier noe der. :) Jeg synes faktisk en som arver en så stor formue som dette burde ha skam nok til å sette av et respektabelt beløp til stell av graven til mannen som gjorde ham rik. :rolleyes:
Da får jeg manne meg opp og kontakte ham.

Supera
23-04-13, 13:24
Hva slags folkehøgskole passer for en 18åring med ms og genuin interesse for data?
Lundheim folkehøyskole her på Moi er spesielt tilrettelagt for de med sykdommer (de har en haug med elever i rullestol) og de har en datalinje. Det er jo den som var øverst på lista Rin ga deg faktisk.

Dietta
23-04-13, 13:57
Nei, du sier noe der. :) Jeg synes faktisk en som arver en så stor formue som dette burde ha skam nok til å sette av et respektabelt beløp til stell av graven til mannen som gjorde ham rik. :rolleyes:
Da får jeg manne meg opp og kontakte ham.
Stå på :klem:

Photobscura
23-04-13, 16:18
Noen her som har erfaring med trykk- og syremåling? Jeg sitter nå her med en slange ned fra nesa til magesekken, og en sånn trykkedings. Jeg synes det hele var en så grusom opplevelse, at det var marginalt hva jeg fikk med meg av instruksjoner, og skrivet de ga meg var ikke kjempeinformativt.
Det jeg lurer på: skal man bare skal trykke på måltidsknappen når man begynner og slutter og spise, eller kan man trykke på den smerteknappen dersom man får plager under spisingen før man har trykket for å ha avsluttet måltidet? Og må man trykke på måltidsknappen dersom man drikker vann? Eller kaffe? Ikke lett detta. Og ingenting jeg ønsker å gjenta med det første dersom jeg gjør noe feil. :eek:

vaskeklut
23-04-13, 16:41
Noen her som har erfaring med trykk- og syremåling? Jeg sitter nå her med en slange ned fra nesa til magesekken, og en sånn trykkedings. Jeg synes det hele var en så grusom opplevelse, at det var marginalt hva jeg fikk med meg av instruksjoner, og skrivet de ga meg var ikke kjempeinformativt.
Det jeg lurer på: skal man bare skal trykke på måltidsknappen når man begynner og slutter og spise, eller kan man trykke på den smerteknappen dersom man får plager under spisingen før man har trykket for å ha avsluttet måltidet? Og må man trykke på måltidsknappen dersom man drikker vann? Eller kaffe? Ikke lett detta. Og ingenting jeg ønsker å gjenta med det første dersom jeg gjør noe feil. :eek:
har svart deg på pm :)

Photobscura
23-04-13, 16:49
har svart deg på pm :)Tusen takk! :suss:

Dilly
23-04-13, 18:39
:klem:

Photobscura
24-04-13, 09:42
Kan jeg bruke chrome på to maskiner samtidig? Altså at begge er på? Man må jo logge seg på, liksom.

milena
24-04-13, 09:57
Kan jeg bruke chrome på to maskiner samtidig? Altså at begge er på? Man må jo logge seg på, liksom.

Du trenger ikke logge deg på. Jeg unngår det/gjør det bare ikke for da prøver chromen å synkronisere favoritter og lignende og det blir bare tull for meg. Jeg vil ha de favorittene forskjellige på forskjellige maskiner.

amritam
24-04-13, 09:58
Ja. Du må da vel ikke logge deg på?

Photobscura
24-04-13, 10:03
Aha! Jeg synes det er greit å logge seg på, ettersom alle mine bokmerker fra sist var lagret, dessuten får jeg en skikkelig god notifier på epost. Ingen favoritter å spore her?! Men da kan jeg altså bruke chrome på skolemedisinen UTEN å logge på. Takk!

amritam
24-04-13, 10:15
Aha! Jeg synes det er greit å logge seg på, ettersom alle mine bokmerker fra sist var lagret, dessuten får jeg en skikkelig god notifier på epost. Ingen favoritter å spore her?! Men da kan jeg altså bruke chrome på skolemedisinen UTEN å logge på. Takk!

Jeg vil tro at du kan logge deg på på flere maskiner samtidig også hvis du vil, men jeg vet ikke om jeg direkte har noen erfaring med det, for jeg logger meg sjelden på.

Photobscura
24-04-13, 10:23
Jeg vil tro at du kan logge deg på på flere maskiner samtidig også hvis du vil, men jeg vet ikke om jeg direkte har noen erfaring med det, for jeg logger meg sjelden på.Har ikke noe stort behov for å logge meg på skolemaskina, så da har jeg ikke gjort det heller. :)

milena
24-04-13, 10:37

Hihihi, det var bokmerker jeg tenkte på! Logget meg på en gagn på pappa sin maskin (tenkte ikke over det). Og plutselig så slo chrome sammen hans og mine bokmerker... Fytti for en ryddejobb!

Photobscura
24-04-13, 10:47
Hihihi, det var bokmerker jeg tenkte på! Logget meg på en gagn på pappa sin maskin (tenkte ikke over det). Og plutselig så slo chrome sammen hans og mine bokmerker... Fytti for en ryddejobb!Aha! Da er det ikke noe problem. :)

Bønna200
24-04-13, 12:55
Noen som vet hvor lang tid det tar fra man blir smittet av lungebetennelse til det bryter ut?

Dietta
24-04-13, 13:11
Noen som vet hvor lang tid det tar fra man blir smittet av lungebetennelse til det bryter ut?
Ca 1-3 uker (http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/mykoplasma-lungebetennelse-2144.html)
Syk :confused::eek:

Bønna200
24-04-13, 13:24
Ca 1-3 uker (http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/mykoplasma-lungebetennelse-2144.html)
Syk :confused::eek:
Takk! :blomster:

Hadde besøk av en på søndag kveld med lungebetennelse, som påsto at det ikke smitter. :mad: Noen timer etterpå begynner halsen, og nå er jeg ikke helt i form for å si det sånn. Men det kan jo like godt være vanlig forskjølelse også... Det er bare det at jeg føler meg litt tungpustet.

vaskeklut
24-04-13, 13:40
bønna: kanskje du lider av hypokondri :D

Bønna200
24-04-13, 13:43
bønna: kanskje du lider av hypokondri :D
Det kan godt hende. :p Men syk er jeg... Tenkte bare lungebetennelse, da jeg fant ut at det faktisk ER smittsomt. Men tar det 1-3 uker før det bryter ut, så er det nok bare forskjølelse. :ja:

Kitt
24-04-13, 14:25
Det kan godt hende. :p Men syk er jeg... Tenkte bare lungebetennelse, da jeg fant ut at det faktisk ER smittsomt. Men tar det 1-3 uker før det bryter ut, så er det nok bare forskjølelse. :ja:

Det KAN være smittsomt!
Men er nok som oftest ikke det!

vaskeklut
24-04-13, 16:31
så er det nok bare forskjølelse.

Sikker på at det ikke er forkjølelse? :o

Photobscura
24-04-13, 17:34
Jeg skal øde dosen min på somac fra 1 til 2x40 mg. Jeg vet såpass som at jeg må ta dem en time før (og muligens etter?!) måltid, men kan jeg ta begge på en gang? Er så dårlig på å huske på å ta tabletter utenom måltidene, men har klart relativt greit å holde orden på morgetablettene, i alle fall.

Kitt
24-04-13, 17:42
Jeg skal øde dosen min på somac fra 1 til 2x40 mg. Jeg vet såpass som at jeg må ta dem en time før (og muligens etter?!) måltid, men kan jeg ta begge på en gang? Er så dårlig på å huske på å ta tabletter utenom måltidene, men har klart relativt greit å holde orden på morgetablettene, i alle fall.

x2 betyr 2 ganger om dagen, helst med 12 timer mellom! For full effekt et det nok best å gjøre det på den måten! Alarm på mobilen er en fin greie om det ikke blir for mange av dem!:p

Photobscura
24-04-13, 17:53
x2 betyr 2 ganger om dagen, helst med 12 timer mellom! For full effekt et det nok best å gjøre det på den måten! Alarm på mobilen er en fin greie om det ikke blir for mange av dem!:pSukk! Jaok, da. :p Takk for svar, Kitt!
Har skrevet "SOMAC!" med stoore bosktaver på skrivebordsbakgrunnen min fordi jeg glemte dem hele tiden (de jeg har i dosetten husker jeg fordi den er på kjøkkenet og jeg tar alt i den til mat), og det hjelper jo faktisk. Men alarm kan nok være lurt.

Dietta
24-04-13, 20:36
Har noen en skikkelig feel-good film å anbefale ?

Som den kriminelle lovbryter jeg er, har jeg funnet ut at den gamle lap-topen er ypperlig til å streame filmer på :eek:
Sitter her og er litt småsur og smålei, junior er lagt og gubben er fortsatt på jobb (som vanlig).
Føler for å se noe skikkelig feel-good altså - og liker gjerne romantiske komedier eller skikkelig gode krimfilmer :)

Photobscura
24-04-13, 21:14

Som den kriminelle lovbryter jeg er, har jeg funnet ut at den gamle lap-topen er ypperlig til å streame filmer på :eek:
Sitter her og er litt småsur og smålei, junior er lagt og gubben er fortsatt på jobb (som vanlig).
Føler for å se noe skikkelig feel-good altså - og liker gjerne romantiske komedier eller skikkelig gode krimfilmer :)Den første filmen som poppa i hodet mitt er Happy go lucky (http://www.youtube.com/watch?v=cMwD7Zy6Vno). Supersøt og morsom og smart, og med litt alvor. :)

Carisma
24-04-13, 21:19
Takk! :blomster:

Hadde besøk av en på søndag kveld med lungebetennelse, som påsto at det ikke smitter. :mad: Noen timer etterpå begynner halsen, og nå er jeg ikke helt i form for å si det sånn. Men det kan jo like godt være vanlig forskjølelse også... Det er bare det at jeg føler meg litt tungpustet.

Mykoplasma er smittsomt. Men det du forklarer her høres mest ut som pollenallergikere. Som jo er på full fart nå....

Kanutten
24-04-13, 21:21

Føler for å se noe skikkelig feel-good altså - og liker gjerne romantiske komedier eller skikkelig gode krimfilmer :)

PS I love you
Bridges of madison county

Bønna200
24-04-13, 21:27
Bridget Jones filmene:)

Notting hill :love:

Ellers så så jeg akkurat American reunion. Kjempeteit humor egentlig, men jeg faller for den jeg altså.

Bønna200
24-04-13, 21:30
Mykoplasma er smittsomt. Men det du forklarer her høres mest ut som pollenallergikere. Som jo er på full fart nå....
Jeg har aldri hatt reaksjoner før, men man veit jo aldri... Så takk for innspill. :blomster:

Men jeg tror nok det er en god gammaldags forkjølelse... :)

Dietta
24-04-13, 21:49
Den første filmen som poppa i hodet mitt er Happy go lucky (http://www.youtube.com/watch?v=cMwD7Zy6Vno). Supersøt og morsom og smart, og med litt alvor. :)

PS I love you
Bridges of madison county

Bridget Jones filmene:)

Notting hill :love:

Ellers så så jeg akkurat American reunion. Kjempeteit humor egentlig, men jeg faller for den jeg altså.

Tusen takk for tips jenter :blomster:

Photo - den har kjeg ikke sett, og heller ikke American reunion Bønna. De må jeg sjekke ut.
De andre dere foreslår har jeg sett - veldig gode alle sammen - og jeg har ikke noe imot å se gode filmer flere ganger :D

Anarko
24-04-13, 22:03

Jeg likte veldig godt Seven Psychopaths. Meg-type-humor, litt krim og veldig underholdende :) Om du liker litt Disney, så anbefaler jeg Rise of the guardians (De fem legendene på norsk). Jeg satt og smilte gjennom store deler av den filmen, og fikk en skikkelig koselig følelse :)

Dietta
24-04-13, 22:07
Jeg likte veldig godt Seven Psychopaths. Meg-type-humor, litt krim og veldig underholdende :) Om du liker litt Disney, så anbefaler jeg Rise of the guardians (De fem legendene på norsk). Jeg satt og smilte gjennom store deler av den filmen, og fikk en skikkelig koselig følelse :)
Helt ukjent for meg - så disse må sjekkes ut også. Det er jo ikke den siste kvelden jeg sitter her alene og kjeder meg ;)
Tusen takk for tips :blomster:

Carisma
24-04-13, 22:27
Må det være film? Jeg er hekta på How I met your mother på Netflix for tida (da er du jo ikke kriminell heller om du strekker derfra) :)

Dietta
24-04-13, 22:38
Må det være film? Jeg er hekta på How I met your mother på Netflix for tida (da er du jo ikke kriminell heller om du strekker derfra) :)
Neida, må egentlig ikke være film - gode komiserier er også bra. Så langt hadde jeg ikke tenkt engang :eek:
Takk for tipset Carisma :blomster:

Hilsen den kriminelle ;)

Sanney
24-04-13, 23:05
tips til et greit middel til oppvaskmaskin? får min første maskin til uka, og imorra skal jeg en tur innom hos søta bror.. og vet av erfaring at det ikke er alltid det dyreste som er best eller at billig er dårlig.. men oppvaskmaskinsåpe kan jeg lite om...

Kitt
24-04-13, 23:13
tips til et greit middel til oppvaskmaskin? får min første maskin til uka, og imorra skal jeg en tur innom hos søta bror.. og vet av erfaring at det ikke er alltid det dyreste som er best eller at billig er dårlig.. men oppvaskmaskinsåpe kan jeg lite om...

Den billigste de har, dosert med ca halvparten av det de oppgir!;)

Dietta
24-04-13, 23:22
Jeg sverger til Sun......synes det er best :)
(Prøvde en gang det fra First Price, og da hang fettet fortsatt fast)

Carisma
24-04-13, 23:22
Sun tabletter. Den enkle typen, ikke den med masse fancy power-greier. Du finner store pakninger billig på Rusta.
(når deg gjelder vaksemidler generelt er billig dårlig... Mye fordi de hovedsaklig består av vann)

Rin
25-04-13, 06:17

Yes Platinum! Har ikke brukt annet siden jeg først fikk tips om det - vasker merkbart bedre enn både Sun og Finish. Ofte dyrt, men Rema har det billig. Aner ikke hvordan svenske priser er.

smgj
25-04-13, 08:09
Om pris er vesentlig så er det billigere pr vask å kjøpe pulver i stedet for tabletter - OM man følger doseringen. Vi bruker sun pulver og er godt fornøyd med det.
Vær obs på om du har hardt eller surt vann. Har du hardt vann (høy pH) må du kjøre oppvaskmaskin-salt innimellom for å fjerne kalkavleiringer.
Velger du å bruke pulver så er glansmiddelet vesentlig for å få tørket glass jevnt. :)

Ellers er det forskjell på oppvaskmaskiner og oppvaskmaskiner. Og hvor mye man skyller koppene før man setter dem inn. Skyller man godt trenger man naturlig nok mindre vaskemiddel og lavere varme på vasken. ;) Så man må prøve seg fram.

Og gratulerer!

Anne
25-04-13, 10:23
Jeg sverger til Sun......synes det er best :)
(Prøvde en gang det fra First Price, og da hang fettet fortsatt fast)

Jeg sverger også til Sun...i pulverform. Kjøper stor "kanne" i Sverige. Koster ikke stort mer enn en liten boks i Norge.

TrillTrall
25-04-13, 10:32

Jeg har brukt mye forskjellig og må innrømme at jeg ikke merker noen som helst forskjell så jeg holder meg til billigmerkene. Har brukt både Finish, Sun og flere andre, akkurat nå har jeg ett som begynner på A (husker ikke navnet) og jeg synes alt er like rent uansett. Men jeg skyller ting og tang ganske godt før jeg setter det inn i maskina da og det blir sjeldent stående i dagesvis før jeg kjører en maskin liksom. Er det mye og inntørkede matrester så er det klart det krever mer.

Gerd
25-04-13, 10:37
Jeg sverger også til Sun...i pulverform. Kjøper stor "kanne" i Sverige. Koster ikke stort mer enn en liten boks i Norge.

Sun her også. Iflg. en som reparerte min maskin etter jeg hadde brukt billigmerke ei stund, så er Sun den eneste som har et middel i seg som gjør at det ikke samler seg dritt/møkk/avleiringer i rørene/slangene inni maskina og tetter.

Sanney
25-04-13, 15:38
det ble sun på meg. sånn megabox med 105 tabletter til 89 svenske. samme pris på rusta og maximat forøvrig. men jeg får jo sånn liten benkoppvask. så da må jeg vel dele tabletten i to, siden jeg har "halv" maskin. sånn glansmiddel kjøpte jeg ikke da jeg ikke har peil, men det kan jeg jo kjøpe her.

elien
25-04-13, 15:52
Yes Platinum! Har ikke brukt annet siden jeg først fikk tips om det - vasker merkbart bedre enn både Sun og Finish. Ofte dyrt, men Rema har det billig. Aner ikke hvordan svenske priser er.

Helt enig om denne er best;)
På en god nr 2 er Finish

Å når det gjelder skyllemiddel, så blir det minst "tørkeflekker"
med Finish sin:p

Dietta
26-04-13, 12:13
Trenger ide til garn:

Skal hekle et pledd, og skal bruke garn som er ganske tykt. Dvs, mellom 60 m og 75 m pr. 50 g.
Sparkjøp har Gullgarn, men det er litt for tykt ( 55 m pr. 50 g).
Jeg er ikke kjent med hva som finner på Nille, Europris, Rema etc.
Noen som kan hjelpe ?

Og ja, det må være superwash, kan godt være akrylblanding og skal ikke være altfor dyrt :o

Photobscura
26-04-13, 18:31
Noen som er i stand til å være bittelitt objektive hva angår mobiltelefoner? :p

Jeg innser at mobilen min (Sony Ericsson) begynner å synge på siste verset. Det er greit, den har holdt ut lenge. Så innser jeg også etter snart to semestre på universitetet at det faktisk er kjekt med en sånn hersens smarttelefon ... Dessuten er det vel ikke så lett å finne en ny telefon som ikke er sånn smart, heller.

Så. Jeg har gitt meg selv til høsten for å finne en sånn greie. Jeg har kjempeliten peiling på hvordan de egentlig fungerer på alle områder, men jeg har noen få krav/ønsker, og håper noen kan komme med noen gode tips om hvilken telefon som kan være adekvat for mitt vedkommende. :)

- Det skal under ingen omstendigheter være en iphone - så er det rydda av veien. :p
- Den skal ikke være for dyr, helst under 2000 kr (uten abonnement)
- Den skal ikke være for stor og uhåndterlig, men passe godt å hånda
- Jeg trenger den til normalt bruk, samt det praktiske med å kunne sjekke ting på nettet, som endringer i timeplan, rutetider med trikken etc. Så den behøver absolutt ikke å være særlig hi tec og fancy
- Skjermen bør ikke så lett knuses ... jeg er litt slepphendt og klønete ... :o
- Den bør ha bra batterikapasitet
- Og gjerne ikke være i hvit eller sølv eller andre teite farger som ikke er svart. Haha!

Og så lurer jeg på - kan man stille sånne smarttelefoner til å koble seg på andre tilgjengelige nettverk sånn at man ikke bruker tellerskritt på å være på nett?

Dietta
26-04-13, 18:40

Jeg innser at mobilen min (Sony Ericsson) begynner å synge på siste verset. Det er greit, den har holdt ut lenge. Så innser jeg også etter snart to semestre på universitetet at det faktisk er kjekt med en sånn hersens smarttelefon ... Dessuten er det vel ikke så lett å finne en ny telefon som ikke er sånn smart, heller.

Så. Jeg har gitt meg selv til høsten for å finne en sånn greie. Jeg har kjempeliten peiling på hvordan de egentlig fungerer på alle områder, men jeg har noen få krav/ønsker, og håper noen kan komme med noen gode tips om hvilken telefon som kan være adekvat for mitt vedkommende. :)

- Det skal under ingen omstendigheter være en iphone - så er det rydda av veien. :p
- Jeg trenger den til normalt bruk, samt det praktiske med å kunne sjekke ting på nettet, som endringer i timeplan, rutetider med trikken etc. Så den behøver absolutt ikke å være særlig hi tec og fancy
- Og gjerne ikke være i hvit eller sølv eller andre teite farger som ikke er svart. Haha!

Og så lurer jeg på - kan man stille sånne smarttelefoner til å koble seg på andre tilgjengelige nettverk sånn at man ikke bruker tellerskritt på å være på nett?
Jeg kan ikke svare på så mye av dette (begynner å bli gammal vet du :p), men det går i hvert fall an. Jeg gjør nemlig det med min .
Har en HTC x-one, og er fornøyd med den. (Den er svart ;))

Photobscura
26-04-13, 18:45
Tror ikke alderen har så mye å si (ikke at jeg skal påberope meg å være så himla ung, atte), men jeg er håpløst gammeldags når det kommer til sånt noe, og jeg har hatt all mulig motstand mot smarttelefonhysteriet (ev. tilgjengelighetshysteriet) lenge, og har det vel fortsatt. :p
Men hvorfor er du fornøyd med den? Har aldri hørt om den ... :o

Dietta
26-04-13, 18:53
Tror ikke alderen har så mye å si (ikke at jeg skal påberope meg å være så himla ung, atte), men jeg er håpløst gammeldags når det kommer til sånt noe, og jeg har hatt all mulig motstand mot smarttelefonhysteriet (ev. tilgjengelighetshysteriet) lenge, og har det vel fortsatt. :p
Jeg er egentlig fornøyd bare telefonen har godt kamera, lett å tekste med og ellers enkel å bruke. Måtte bytte i fjor sommer, og da ble det en moderne en gitt. Den var ganske dyr, rundt 4000,- tror jeg, men jeg slang med på innkjøpet til gubben på jobben.
Vel, den tar bra bilder, enkelt å tekste, har bluetooth og jeg er ikke avhengig av ledning mellom pc og tlf for å overføre bilder. Det synes jeg er no' herk, så derfor ble det ikke apple. Da jeg kjøpte den, var det den siste utgaven til HTC, uten at det egentlig sier meg så mye.
Har en følelse av at de fleste har apple, men det var noen få ting jeg kunne med HTC og ikke apple som var utslagsgivende for meg.
Er litt "dum" når det gjelder alt sånt, så jeg husker ikke engang lenger hva det var :o

vaskeklut
26-04-13, 18:54
- Det skal under ingen omstendigheter være en iphone - så er det rydda av veien. :p Enig.

Heller vanskelig, men om du er fornuftig og tar til takke med en "gammel" modell skal det gå fint. (jeg har dessverre ikke forslag, da jeg hater alle andre enn min :o)
- Jeg trenger den til normalt bruk, samt det praktiske med å kunne sjekke ting på nettet, som endringer i timeplan, rutetider med trikken etc. Så den behøver absolutt ikke å være særlig hi tec og fancy Dette kan du med alle smarttelefoner.
- Skjermen bør ikke så lett knuses ... jeg er litt slepphendt og klønete ... :o Det gjør de, men du kan kjøpe deksel til den som demper støt ved kløning og slepphendting. Deksler kan du få grisebillig (typ 20,-) på ebay. Samme med sånne klistregreier som du har utapå skjermen for å hindre riper.
- Den bør ha bra batterikapasitet LÅLL, dette går vanskelig under kravet om billig fon. Min må lades hver kveld, - men kjærevakrevene, det er bare å stappe lader i den når du legger deg.

it eller sølv eller andre teite farger som ikke er svart. Haha! Kjøp et deksel :cool:

Og så lurer jeg på - kan man stille sånne smarttelefoner til å koble seg på andre tilgjengelige nettverk sånn at man ikke bruker tellerskritt på å være på nett? Ja, dette er veldig mye av poenget med en smartfon.

Sånn :cool: Beklager at jeg ikke har forslag, men her får du i hvertfall noen svar.

Photobscura
26-04-13, 19:02
Hehe, takk for mange gode pekere for en smart-n00b. :D

Kan fint ta til takke med en gammel modell, altså. Det er virkelig ikke så farlig til mitt bruk om den er av året eller ei, så lenge den er ny i den forstand at den er ubrukt. :)

Hører mange sier så mye pent om ... Samsung galaxy eller noe?! Bekreftes/dementeres?

TrillTrall
26-04-13, 19:03

På cdon.no har de flere LG-telefoner uten abonnement til under 2000,-. Jeg kjøpte min der for to år siden straks og er veldig fornøyd. Jeg har en LG Optimus 500, men den er sikkert ikke i salg lenger. Det eneste negative er at den er ganske glatt og har glippet ut av hendene mine noen ganger og flakset bortover golvet - problemet ble løst med et silikon-deksel. :)

Jeg bruker den til å ta litt bilder med, til å ringe, kan høre musikk på den når jeg går tur, sende mms og sms og er bittelitt på nettet en sjelden gang. Funker helt fint for meg. :)

vaskeklut
26-04-13, 19:06

Kan fint ta til takke med en gammel modell, altså. Det er virkelig ikke så farlig til mitt bruk om den er av året, så lenge den er ubrukt. :)

Hører mange sier så mye pent om ... Samsung galaxy eller noe?! Bekreftes/dementeres?
Jeg har Samsung Galaxy S2 og forguder den. Jeg får nesten hjerteinfarkt om den oppfører seg rart - i tilfelle jeg må kjøpe ny fon :rolleyes:

Samsung Galaxy er ikke ulik, den tilfredsstiller nok noen av kravene dine, og er ikke ny og superdyr. Jeg synes den er helt ok, selv om den ikke er liiike fancy som min eller en nyere modell. Skulle fått prøve min altså, men da må du komme hit :D

Photobscura
26-04-13, 19:06
På cdon.no har de flere LG-telefoner uten abonnement til under 2000,-. Jeg kjøpte min der for to år siden straks og er veldig fornøyd. Jeg har en LG Optimus 500, men den er sikkert ikke i salg lenger. Det eneste negative er at den er ganske glatt og har glippet ut av hendene mine noen ganger og flakset bortover golvet - problemet ble løst med et silikon-deksel. :)

Jeg bruker den til å ta litt bilder med, til å ringe, kan høre musikk på den når jeg går tur, sende mms og sms og er bittelitt på nettet en sjelden gang. Funker helt fint for meg. :)Høres ut som mitt bruksmønster! LG er notert!

Ziltoidia
26-04-13, 19:14
Jeg har Samsung Galaxy S2 og forguder den. Jeg får nesten hjerteinfarkt om den oppfører seg rart - i tilfelle jeg må kjøpe ny fon :rolleyes:

Samsung Galaxy er ikke ulik, den tilfredsstiller nok noen av kravene dine, og er ikke ny og superdyr. Jeg synes den er helt ok, selv om den ikke er liiike fancy som min eller en nyere modell. Skulle fått prøve min altså, men da må du komme hit :D

Kan skrive under på dette. S2 er et fint kjæledyr, og en verdig erstatter til min gamle Sony Ericscon (som deiset i flisgulvet det øyeblikket jeg skulle sjekke meldingen som sa at S2 hadde kommet frem i posten :p )

j88
26-04-13, 19:46
Jeg har en htc one v og må si jeg er veldig fornøyd, betalte 2000 for den for noen månder siden, og jeg ahr det samme bruket som deg, og den holder for meg.

Rin
26-04-13, 20:54

Jeg kunne tilbudt deg min gamle, solide, anvendelige nokia lumia - men den er sjokkrosa. :o

Carisma
26-04-13, 21:00
Har i løpet av de siste te årene hatt først en HTC som var ok, så en Samsung s2 som var bra, men bl.a hadde elendig lyd. Dessuten har det skjedd flere ganger at oppdateringene fra Samsung har kræsjet hele operativsystemet på den (alle på gamlejobben var nede en hel dag pga det f.eks).
Nå har jeg en Sony experia v og elsker den! Ligger bedre i hånda, føles mindre plastic, sinnsykt bra kamera, bra lyd, overraskende bra batteritid (lader ca hver tredje dag selv når jeg kjører alle funksjoner) og det tar ca 40 min å fullade den. Ikke uten grunn den har knust f.eks eplefonen og de fleste andre i tester. :rolleyes:
Tror den finnes i en litt mindre, rimeligere versjon også.

Ellers er a-mobil.no et bra sted å sjekke anmeldelser osv.

vaskeklut
26-04-13, 21:13
Jeg har ALDRI hatt problemer med lyd eller kræsjer eller noe annet på min Samsung Galaxy S2. Ikke samboeren min heller.

Carisma
26-04-13, 21:17
Jeg har ALDRI hatt problemer med lyd eller kræsjer eller noe annet på min Samsung Galaxy S2. Ikke samboeren min heller.

Det med lyden kommer nok an på hva man sammenligner med. Selv sambo, som nok liker sin s2 bedre enn han liker de fleste andre ting i verden inkl meg (:p) måtte innrømme at den ikke holdt mål mot sony'n.
Vel, som sagt slo en slik kræsj ut alle som hadde jobbtelefon på gamlejobben så da hadde dere flaks. I august/september en gang tror jeg det var.

Glemte forresten at Sony-modellene er vanntette (nå er dt vel mindre sjanse for at din plutselig havner i do eller andre steder toåringen finner på å putte ting, men... :))
Her er den mindre jeg tenkte på http://www.amobil.no/artikler/sony-xperia-go-st27i/111032

smgj
26-04-13, 22:18
Har s2. Synes lyden er helt grei. Mannen har s3, og den er verre. Synes s2'en har alt untatt den nye blåtannprotokollen. Slepphendt? Da kjøper du et sillikoncover til 2-4 pund på ebay. Dette stikker også såpass mye ut at linsa (som ellers er det høyeste pkt på telefonen) ikke slites fryktelig fort - selv i jevnlig bukselommebruk.
Funker finfint. Min har forresten overlevd en tur i badekaret (med vann!) 14 dager etter jeg fikk den (for halvannet år siden) så jeg er fornøyd (parterte ut batteri, deksel og hoveddel og tørket den - avslått - på 50 grader varmluft med døra på gløtt i 3-4 timer etterpå...
Jeg har ikke hatt noen problemer med oppdateringer.

Kommer i fasjonabelt svart...

Ja, de kan koble seg til åpne trådløse nett, eller nettverk som du har nøkkel til.

Når det gjelder batterikapasitet er det ingen smarttelefon som kan måle seg med en god gammel "jeg kan kun ringe"-telelfon... siden de gjør så mye mer...

Lemen
26-04-13, 23:09
Jeg har også Galaxy S2, og kommer nok til å velge ny Samsung neste gang jeg må ha ny. Batteritiden er drittdårlig, men mye av det kommer nok av at jeg har alt for mange småprogrammer som hele tiden synker mot wifi/ 3g. Dette går selvsagt an å slå av, eller velge å synkronisere sjeldnere. Var ikke fornøyd til å begynne med, men etter å ha kjøpt noen app'er, og fått et bedre tastatur, og et bedre sms-program enn det som hører med telefonen, så er jeg rimelig fornøyd. Alltid noen småting jeg synes var bedre på iPhonen, men alt i alt så er det mange flere ting som er bedre på Android.

Om du vil ha en billig mobil, så synes jeg også at du skal sjekke ut Huawei (http://www.klikk.no/teknologi/mobil/article805507.ece) sine telefoner. Kjøpte Huawei G300 (omtrent 1000,- uten binding) til mamma for ca 6 mnd siden, og det er absolutt ingen dårlig telefon selv om den er billig. (Men den har jeg ikke fått tilpasset slik jeg ville hatt den.) Jeg hadde gjort som noen over her foreslo, gått inn på amobil.no og lest de ulike testene de har gjort, og gjort meg opp min egen mening.

Kanutten
26-04-13, 23:12
mobiltelefoner er morsomt!! jeg kjøper omtrent hele tiden det siste som er kommet.
jeg er duppedingsnerd. :lol:

TrillTrall
26-04-13, 23:39
mobiltelefoner er morsomt!! jeg kjøper omtrent hele tiden det siste som er kommet.
jeg er duppedingsnerd. :lol:

Neste gang jeg skal ha ny skal jeg først sjekke at det finnes rødt deksel med hvite prikker å få kjøpt til den telefonen... For det har jeg ikke funnet til min! :o *barnslig og elsker prikker*

Dietta
26-04-13, 23:40
Neste gang jeg skal ha ny skal jeg først sjekke at det finnes rødt deksel med hvite prikker å få kjøpt til den telefonen... For det har jeg ikke funnet til min! :o *barnslig og elsker prikker*
Polkadots :love:

Kanutten
26-04-13, 23:41

:lol: Da skal jeg lete etter det dekselet og da må du kjøpe mobb etter det! :p

TrillTrall
26-04-13, 23:44
Polkadots :love:

:lol: Da skal jeg lete etter det dekselet og da må du kjøpe mobb etter det! :p

Jeg vet finnes slike deksler, men har ikke funnet det til min mobil. Så neste gang - deksel først, mobil etterpå. Jeg :love: også polkadots, Dietta! :)

Kanutten
26-04-13, 23:46
Jeg vet finnes slike deksler, men har ikke funnet det til min mobil. Så neste gang - deksel først, mobil etterpå. Jeg :love: også polkadots, Dietta! :)

Jeg er mer sånn polkagris... :lol:

Dietta
26-04-13, 23:47
Gubben fyller 50 neste år, og vi skal ha fest med band som spiller 50-talls musikk, og kle oss i 50 talls klær. Da skal jeg ha kjole med polkadotter :D

Forøvrig, hvor lang tid i forveien bør jeg sende ut invitasjoner ? Folk må jo få litt tid på seg til å fikse antrekk.

Kanutten
26-04-13, 23:48
Jeg er mer sånn polkagris... :lol:

Med polkagrisdott...

Carisma
27-04-13, 00:17
Noen som vet hva symptomene på virus på balansenerven er?

Kanutten
27-04-13, 00:21
Noen som vet hva symptomene på virus på balansenerven er?

Det er ikke noe som heter virus på balansenerven. Det var i gamle dager. Nå er det krystaller på avveie og symptomer er svimmelhet såpass ille at man knapt klarer bevege seg. En lege kan fikse det på null komma null svisj!

Carisma
27-04-13, 00:24
Det kan ikke være så gamle dager, ei veninne var sykmeldt i et år pga det for ikke alt for lenge siden. Ikke mye null komma svisj der i gården hvertfall.
Men jeg lurte uansett hovedsaklig på symptomene. Er svimmelheten konstant?

Dietta
27-04-13, 00:33
Det er ikke noe som heter virus på balansenerven. Det var i gamle dager. Nå er det krystaller på avveie og symptomer er svimmelhet såpass ille at man knapt klarer bevege seg. En lege kan fikse det på null komma null svisj!
Regner med at du mener medisiner ?
Svigerinnen min hadde det i fjor, og hun var kjempedårlig i flere måneder. Kunne ikke kjøre bil, og noen dager var hun så svimmel at hun måtte krype på gulvet. Ikke mye hjelp fra leger der, så nå ble jeg litt nysjerrig (igjen :o).

Dietta
27-04-13, 00:34
Det kan ikke være så gamle dager, ei veninne var sykmeldt i et pr pga det for ikke alt for lenge siden.
Men jeg lurte uansett hovedsaklig på symptomene. Er svimmelheten konstant?
Svigerinnen min hadde dårlige og enda dårligere dager, så den er ikke helt konstant nei.

TrillTrall
27-04-13, 08:19
Gubben fyller 50 neste år, og vi skal ha fest med band som spiller 50-talls musikk, og kle oss i 50 talls klær. Da skal jeg ha kjole med polkadotter :D

Forøvrig, hvor lang tid i forveien bør jeg sende ut invitasjoner ? Folk må jo få litt tid på seg til å fikse antrekk.

De som kjenner dere vet jo at han har stordag og om dere har tenkt å feire sånn rundt de tider han faktisk har bursdag så holder det vel med et par mnd i forveien? Spesielt om han har på en tid av året der det er myyyye annet, i mai mnd f.eks., der er det jo gjerne konfirmasjoner, bryllup, langhelger, pinse og 17. mai som folk er opptatte med.

Photobscura
27-04-13, 09:10
Jeg kunne tilbudt deg min gamle, solide, anvendelige nokia lumia - men den er sjokkrosa. :o
Aww, snilt! Men sjokkrosa vet jeg ikke om jeg kan leve med, altså! :lol: Og så liker jeg litt tanken på å kjøpe en helt ny en, av flere grunner. :)
Har i løpet av de siste te årene hatt først en HTC som var ok, så en Samsung s2 som var bra, men bl.a hadde elendig lyd. Dessuten har det skjedd flere ganger at oppdateringene fra Samsung har kræsjet hele operativsystemet på den (alle på gamlejobben var nede en hel dag pga det f.eks).
Nå har jeg en Sony experia v og elsker den! Ligger bedre i hånda, føles mindre plastic, sinnsykt bra kamera, bra lyd, overraskende bra batteritid (lader ca hver tredje dag selv når jeg kjører alle funksjoner) og det tar ca 40 min å fullade den. Ikke uten grunn den har knust f.eks eplefonen og de fleste andre i tester. :rolleyes:
Tror den finnes i en litt mindre, rimeligere versjon også.

Ellers er a-mobil.no et bra sted å sjekke anmeldelser osv.
Takk! Jeg har jo IKKE peiling, men innrømmer glatt at jeg er et vanedyr, og har lagt min elsk på Sony Ericsson i en årrekke!
Jeg har også Galaxy S2, og kommer nok til å velge ny Samsung neste gang jeg må ha ny. Batteritiden er drittdårlig, men mye av det kommer nok av at jeg har alt for mange småprogrammer som hele tiden synker mot wifi/ 3g. Dette går selvsagt an å slå av, eller velge å synkronisere sjeldnere. Var ikke fornøyd til å begynne med, men etter å ha kjøpt noen app'er, og fått et bedre tastatur, og et bedre sms-program enn det som hører med telefonen, så er jeg rimelig fornøyd. Alltid noen småting jeg synes var bedre på iPhonen, men alt i alt så er det mange flere ting som er bedre på Android.

Om du vil ha en billig mobil, så synes jeg også at du skal sjekke ut Huawei (http://www.klikk.no/teknologi/mobil/article805507.ece) sine telefoner. Kjøpte Huawei G300 (omtrent 1000,- uten binding) til mamma for ca 6 mnd siden, og det er absolutt ingen dårlig telefon selv om den er billig. (Men den har jeg ikke fått tilpasset slik jeg ville hatt den.) Jeg hadde gjort som noen over her foreslo, gått inn på amobil.no og lest de ulike testene de har gjort, og gjort meg opp min egen mening.Tusen takk for tips!

Takk for innspill, alle! Nå er jeg litt klokere. Har ikke tenkt å kjøpe ny mobil med én gang, men bruke god tid på å velge en jeg blir fornøyd med.
Det med silikondeksel var lurt!

Dietta
27-04-13, 09:25
De som kjenner dere vet jo at han har stordag og om dere har tenkt å feire sånn rundt de tider han faktisk har bursdag så holder det vel med et par mnd i forveien? Spesielt om han har på en tid av året der det er myyyye annet, i mai mnd f.eks., der er det jo gjerne konfirmasjoner, bryllup, langhelger, pinse og 17. mai som folk er opptatte med.
Han fyller i påsken, så planen var egentlig 3. mai. Men så fant vi ut at de nærmeste vennene våre er opptatt da, så da tenkte vi 10. mai.
Mai er den du måned, som du sier er det utrolig mye for foregår. Hm..... kanskje vi skal legge det til uken før påske. Får tygge litt på den.
Ja, 2 måneder er veldig god tid, jeg hadde 6 uker i hodet, så da er vi ikke så langt fra hverandre i tankeganen :D

Kitt
27-04-13, 09:34
Naboen skal feire i september og vil flest mulig skal komme. Invitasjonen fikk vi før påske! :D

Dietta
27-04-13, 10:00
Naboen skal feire i september og vil flest mulig skal komme. Invitasjonen fikk vi før påske! :D
Ja, der kan du se. Folk er jammen meg ute i god tid.
Vi har takk og pris litt tid på oss enda, så en eller annen gang etter nyttår får vi sende ut. Tenker at lokaet og band kan bookes så fort vi setter datoen, så vi ikke risikerer at de er booket allerede :)

TrillTrall
27-04-13, 10:07
Ja, der kan du se. Folk er jammen meg ute i god tid.
Vi har takk og pris litt tid på oss enda, så en eller annen gang etter nyttår får vi sende ut. Tenker at lokaet og band kan bookes så fort vi setter datoen, så vi ikke risikerer at de er booket allerede :)

Jeg ville valgt å feire før påske, i mai er det så utrolig mye - for ikke å snakke om at selskapslokaler og band er fullbooket i lange tider i forveien. Send ut innbydelsene i januar og feir like før påske - det er mitt råd. :)

elien
27-04-13, 10:41

Kan fint ta til takke med en gammel modell, altså. Det er virkelig ikke så farlig til mitt bruk om den er av året eller ei, så lenge den er ny i den forstand at den er ubrukt. :)

Jeg har Smsung Galaxy S3, å er kjempefornøyd med den. Hadde S2 tidligere,
å den var også helt topp. Den har nå mannen.
Jeg kjøper nye, å han får de gamle av meg :D:eek:

Lava
27-04-13, 14:31
TREATING SORE OR SMELLY FEET

Soak your feet in 1 gallon of warm water and 1 cap-full of bleach. This takes the soreness out of your feet and kills bacteria that cause the smelly feet.

Er dette "bleach" for "klorin" å regne? Er dèt ok å sette føttene i da?

Eller finnes det noe annet alternativ?

Dilly
27-04-13, 15:07
Er dette "bleach" for "klorin" å regne? Er dèt ok å sette føttene i da?

Eller finnes det noe annet alternativ?

Det er sikkert ikke så farlig å sette føttene oppi en såpass svak klorblanding, for 1 kork er ikke mye... men ellers så sies det jo at grønnsåpefotbad også er kjempefint mot både infeksjoner og ellers. Jeg bruker bare grønnsåpe til slikt. Herlig, og med en skikkelig fet og guggete fotkrem etterpå, føler jeg meg som ei dronning.

Kitsu
27-04-13, 15:17
Er det sukker i gin?

Dilly
27-04-13, 15:20
Er det sukker i gin?

Nei, det er ikke noe igjen av det etter brenningen. Ingen karbohydrater altså.

Kitsu
27-04-13, 22:26
Nei, det er ikke noe igjen av det etter brenningen. Ingen karbohydrater altså.

Takker. Vinmonopolets sider klarte ikke fortelle meg det.

Kanskje
28-04-13, 16:19
Lurer på en ting. Den fargen man får i solarium, er dem med på å beskytte huden når man er i ekte sol? Skal til syden i juni, og har ikke fått sol på kroppen enda, så da lurer jeg på om det hjelper å gå og ta solarium.

smgj
28-04-13, 17:18
Lurer på en ting. Den fargen man får i solarium, er dem med på å beskytte huden når man er i ekte sol? Skal til syden i juni, og har ikke fått sol på kroppen enda, så da lurer jeg på om det hjelper å gå og ta solarium.

Det kommer an på solariumtypen. Er det nye solarium med fullspekter-rør (BÅDE uvA og uvB) er min erfaring at man får noe beskyttelse. (Men omtent halvparten så mye som fargen ville tilsi om man hadde fått samme farge ute. - om det gir noen mening.)

Ellers anbefaler jeg Riemann p20 "once a day" om man ønsker brunfarge OG beskyttelse mot brenning. At den kun skal smøres på en gang om dagen er også en stor fordel, synes jeg. (Holder ikke dét må man i tilleg bruke solblokk - men aller helst trekke i skyggen.)

Dilly
28-04-13, 17:29
Jeg tør ikke sånn solarium jeg... men ellers er jeg jo tøff og naturistisk nok. må jo følge med mannen, he he... og da er det vel ikke så lenge igjen før den sesongen starter. Egentlig kjempedeilig altså.

Kanskje
28-04-13, 18:50
Jeg vil jo svært gjerne bli brun der nede, men samtidig beskytte huden som har levd uten sol et halvt år. Ikke gøy å få soleksem og måtte være bare i skyggen

jannesnuppa
28-04-13, 19:28

Signerer den :) det beste vaskemiddelet jeg også har brukt :)

Sanney
28-04-13, 19:52
jaja, nå har jeg sun vaskemiddel for et år framover, så yes får vente :p men jeg må skaffe sånn glansmiddel imorra da. for imorra kommer maskinen, og når den er installert skal jeg vaske. "spart opp" oppvask for å prøve :p

Dilly
28-04-13, 20:13
Her er det bare Yes oppvaskputer som gjelder i oppvaskmaskinen. Alt annet er jallah... plutselig ble det rent, liksom, så noe mååå det være.

Kanskje
28-04-13, 22:16
Jeg vil jo svært gjerne bli brun der nede, men samtidig beskytte huden som har levd uten sol et halvt år. Ikke gøy å få soleksem og måtte være bare i skyggen

Og med "der nede" mente jeg selvsagt I SYDEN !!! :p

Lemen
28-04-13, 23:03

Haha, måtte lese innlegget noen ganger før jeg kom til samme konklusjon, at det var Syden du mente. :p

Lava
29-04-13, 15:37

Hahaha! Det kom jeg ikke PÅ en gang! :lol:

smgj
29-04-13, 17:27
:D
Kofferten min var ikke oppe engang i dag, så syden var selvsagt. :D

Dietta
30-04-13, 08:47
Jeg skal hekle et pledd i en annen garntype/tykkelse enn det oppskriften sier.
Dermed kan jeg ikke forholde meg til det anntall nøster som står oppført.
Blir det riktig å rekne meter ?
Så hvis oppskriften sier 10 nøster = 1650 m, så kan jeg kjøpe 22 nøster av det jeg skal bruke, som også tilsvarer 1650 m :confused:

(Jeg kjøper noen ekstra da, for sikkerhets skyld. Må jo ha samme innfarging på hele pleddet).

smgj
30-04-13, 10:23
Jeg skal hekle et pledd i en annen garntype/tykkelse enn det oppskriften sier.
Dermed kan jeg ikke forholde meg til det anntall nøster som står oppført.
Blir det riktig å rekne meter ?
Så hvis oppskriften sier 10 nøster = 1650 m, så kan jeg kjøpe 22 nøster av det jeg skal bruke, som også tilsvarer 1650 m :confused:

(Jeg kjøper noen ekstra da, for sikkerhets skyld. Må jo ha samme innfarging på hele pleddet).
Nei, ikke sikkert at meter blir riktig heller. Det er jo ikke sikkert at du kan bruke samme krok, eller samme antall ruter. Det beste er å hekle noen prøvelapper (pute?) samme garn/mønster som du skal bruke og så bestille utifra det...

Dietta
30-04-13, 11:03
Nei, ikke sikkert at meter blir riktig heller. Det er jo ikke sikkert at du kan bruke samme krok, eller samme antall ruter. Det beste er å hekle noen prøvelapper (pute?) samme garn/mønster som du skal bruke og så bestille utifra det...
Nei, jeg fant det ut etterhvert jeg også. Vanskelig å vite før man er ferdig egentlig.
Dette skal bli et stort pledd (http://www.marymaxim.com/annie-s-lace-throw-crochet-kit.html)som er strikket i ett, så det nesten umulig å teste ut på forhånd.
Skal ut å kjøpe garn nå, og tar med 50 % mer enn originaloppskriften. Får jo levert tilbake det jeg ikke bruker ;)

Photobscura
02-05-13, 13:58
Jeg frøs ned en halv kartong laktosefri kremfløte, og da jeg tinte den opp, hadde innholdet skilt seg! Er den da fortsatt brukanes? Tenkte å ha en skvett i en gryte jeg har laga.

nellie
02-05-13, 14:11
Lagde koljekaker i går. De var kjempegode, men hang LITT dårlig sammen. Hva gjør jeg for å få dem til å bare henge litt bedre sammen? Fiberhusk? Er bare egg i fra før.

Photobscura
02-05-13, 14:16
Lagde koljekaker i går. De var kjempegode, men hang LITT dårlig sammen. Hva gjør jeg for å få dem til å bare henge litt bedre sammen? Fiberhusk? Er bare egg i fra før.Synes kaker fra hvit fisk henger bedre sammen dersom man lar dem stå en stund kaldt, og det er også viktig å beholde vannet i dem.

nellie
02-05-13, 14:17
Synes kaker fra hvit fisk henger bedre sammen dersom man lar dem stå en stund kaldt, og det er også viktig å beholde vannet i dem.

Okei. Røra har stått kaldt siden i går, så kanskje de er perfekte i dag.:)

Photobscura
02-05-13, 14:19
Okei. Røra har stått kaldt siden i går, så kanskje de er perfekte i dag.:)Yay! Har aldri problemer med at mine faller fra hverandre, og da står de gjerne i flere timer. Ellers har jeg bare egg i, tror ikke jeg har brukt fiberhusk, i alle fall. Men jeg har også bacon og en liten skvett farris i. :)

nellie
02-05-13, 14:21
Hva er galt med meg siden jeg får så lavt blodsukker på ketogen kost? Det går jo helt ned i kjelleren, innimellom.

TrillTrall
02-05-13, 14:33
Jeg frøs ned en halv kartong laktosefri kremfløte, og da jeg tinte den opp, hadde innholdet skilt seg! Er den da fortsatt brukanes? Tenkte å ha en skvett i en gryte jeg har laga.

Har du prøvd å riste den godt? Min mormor pleide å fryse melk om sommeren husker jeg, den måtte ristes godt etter tining ellers smakte den bare vann.

Photobscura
02-05-13, 14:36
Har du prøvd å riste den godt? Min mormor pleide å fryse melk om sommeren husker jeg, den måtte ristes godt etter tining ellers smakte den bare vann.Ja, rista den veldig godt, men det hjalp ikke så mye. Men det gikk fint å ha den i gryta, den "grøtete" konsistensen forsvant da den ble varma opp. :)

Carisma
02-05-13, 15:27
Hva er galt med meg siden jeg får så lavt blodsukker på ketogen kost? Det går jo helt ned i kjelleren, innimellom.

Målt eller følt? Og over hvor lang tid? Det vil bli, eller i det minste føles, lavt inntil kroppen får snudd til fettforbrenning. Kan ta et par uker.

nellie
02-05-13, 15:32
Målt eller følt? Og over hvor lang tid? Det vil bli, eller i det minste føles, lavt inntil kroppen får snudd til fettforbrenning. Kan ta et par uker.

Det har ikke noe med overgang å gjøre. Målt ned i 2.7. Og kjenner det veldig godt når det skjer. Skjer med jevne mellomrom, når det er lenge siden jeg har spist. Har ingen problemer med blodsukkeret på kost med litt mer karbohydrater, uansett hvor lang tid det går mellom måltidene.

Kanutten
02-05-13, 18:47
Jeg har begynt på en ny medisin som har som bivirkning at jeg mister matlysta. Og spiser jeg så kommer det garantert opp igjen, med mindre det er frokost, som er det eneste måltidet jeg kan spise og beholde.

Så derfor, hva kan jeg spise til frokost som er optimalt med tanke på lite mat ellers i døgnet?

Denne "lite lyst på mat" er en bivirkning som jeg regner med går over om ikke så veldig lenge, men inntil da?? Hva kan jeg spise på morgenen som holder omtrent for en hel dag??

Jeg spiser nå to-tre egg (kokt eller stekt), tre-fire skiver røkt laks, noen buketter brokkoli og en avocado til frokost. Er dette nok pr dag for en uke eller tre?? Jeg klarer knaske agurk og selleristang sånn ellers på dagen uten at det kommer opp igjen.

Anarko
02-05-13, 19:36
Jeg har begynt på en ny medisin som har som bivirkning at jeg mister matlysta. Og spiser jeg så kommer det garantert opp igjen, med mindre det er frokost, som er det eneste måltidet jeg kan spise og beholde.

Så derfor, hva kan jeg spise til frokost som er optimalt med tanke på lite mat ellers i døgnet?

Denne "lite lyst på mat" er en bivirkning som jeg regner med går over om ikke så veldig lenge, men inntil da?? Hva kan jeg spise på morgenen som holder omtrent for en hel dag??

Jeg spiser nå to-tre egg (kokt eller stekt), tre-fire skiver røkt laks, noen buketter brokkoli og en avocado til frokost. Er dette nok pr dag for en uke eller tre?? Jeg klarer knaske agurk og selleristang sånn ellers på dagen uten at det kommer opp igjen.

Makrell i tomat, kaviar, majones. Sats på energitett mat.

Kanutten
02-05-13, 19:39
Makrell i tomat, kaviar, majones. Sats på energitett mat.

Takker! Jeg har fullstendig glemt makrell i tomat!! Det er nydelig med majones og kvernet pepper. :sikle:

Carisma
02-05-13, 20:31
Er smoothie et alternativ ellers på dagen?

Photobscura
02-05-13, 20:45
Spør på vegne av en annen person. Hvor mye har utleier lov til å heve leia etter at kontrakta har gått ut og man skal fornye? Mener at man mot normalt må følge konsumprisindeks fra år til år. Vedkommende har bodd i kommunal bolig i snart fem år (de opererer visst med femårskontrakter), og plutselig er det vedtatt at husleiene skal følge markedspris, ergo er valgene å enten flytte eller betale betraktelig mer i husleie fra og med høsten (som vedkommende har forstått det) Innmari kjipt for en med minstepensjon ... :(

nellie
02-05-13, 20:51
Spør på vegne av en annen person. Hvor mye har utleier lov til å heve leia etter at kontrakta har gått ut og man skal fornye? Mener at man mot normalt må følge konsumprisindeks fra år til år. Vedkommende har bodd i kommunal bolig i snart fem år (de opererer visst med femårskontrakter), og plutselig er det vedtatt at husleiene skal følge markedspris, ergo er valgene å enten flytte eller betale betraktelig mer i husleie fra og med høsten (som vedkommende har forstått det) Innmari kjipt for en med minstepensjon ... :(

http://www.dinepenger.no/bruke/ulovlig-aa-sjokk-oeke-husleien/530809
Det betyr vel at de kan sette opp leia til det andre lignende leiligheter leies ut for, etter så og så lang tid?

Kanutten
02-05-13, 20:56

Når kontrakten er utløpt kan utleier ta det beløpet han vil.
Det er i et leieforhold det er snakk om regler for økning.

Photobscura
02-05-13, 20:58
Det betyr vel at de kan sette opp leia til det andre lignende leiligheter leies ut for, etter så og så lang tid?Hmmm ... Det var ikke helt enkelt å forstå. Er det snakk om "gjengs leie", da eller? For dette er Boligbygg, som leier ut kommunale leiligheter, og da er det snakk om å justere opp til markedspris. Det kan ikke være småtteri, da leia (en 50 m2 toroms midt i Oslo) nå ligger på ca 6000 kr, om jeg ikke husker feil.

Lillemy71
03-05-13, 08:18
Først vil jeg anbefale alle som leier bolig og melde seg inn i Leieboerforeningen (http://www.lbf.no/), de gir uvurderlig råd og støtte og har mye god info på sine nettsider.

Hmmm ... Det var ikke helt enkelt å forstå. Er det snakk om "gjengs leie", da eller? For dette er Boligbygg, som leier ut kommunale leiligheter, og da er det snakk om å justere opp til markedspris. Det kan ikke være småtteri, da leia (en 50 m2 toroms midt i Oslo) nå ligger på ca 6000 kr, om jeg ikke husker feil.

Når det gjelder husleie er denne regulert av Husleieloven (http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19990326-017.html&emne=husleielove*&). Sitigning ihht til konsumprisindeksen gjelder bare de tre første årene (se §4.2). Når det gjelder tilpasning til "gjengs leie" kan det skje først etter 3 år og leietaker skal da ha skriftlig varsel minst 6 mnd i forkant.

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. Dette er litt vagt og kan tolkes i ulike retninger, men jeg ble forklart av Leieboerforeningen at både standard, størrelse og beliggenhet skal ha betydning. For det om en 50 m2 i Oslo sentrum ligger på 6000 per mnd kan standarden i den leiligheten du snakker om være lavere og bør da reguleres lavere. Det finnes mulighet til og klage på dette ihht til loven, dersom man mener at stigningen er urettmessig høy ifht standard, beliggenhet osv.

Konklusjonen er at Utleier har lov å gjøre dette, så lenge leietaker har fått/får varsel 6 mnd i forkant og at leia ikke blir uforholdsmessig høy. Men hva som er riktig pris er vanskelig og si noe om uten og vite mer om leilighet og området den ligger i. Mitt råd er å vente til du vet hva prisen blir og ta det der i fra.

Lillemy71
03-05-13, 09:38
Mener å huske at det var en eller annen her i tråden som ville ha deksel til mobilen med polkadotter??

Vel jeg fant nettopp flere silikondeksel til min Samsung Galaxy S4 med prikker på My Trendy Phone (http://www.mytrendyphone.no/shop/frontpage.html). Er jo ikke urimelig om de har til andre modeller også. Har bestilt herifra før, uten problem med grei leveringstid, ,men mener og huske at de har 200 kr grensen for toll siden de sender fra utlandet. Finner garantert billigere fra Ebay, men de jeg har funnet der er av elendig kvalitet og det er ikke alltid at de passer til tlf med tanke på div åpninger og sånt.

Photobscura
03-05-13, 09:47
Først vil jeg anbefale alle som leier bolig og melde seg inn i Leieboerforeningen (http://www.lbf.no/), de gir uvurderlig råd og støtte og har mye god info på sine nettsider.

Når det gjelder husleie er denne regulert av Husleieloven (http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19990326-017.html&emne=husleielove*&). Sitigning ihht til konsumprisindeksen gjelder bare de tre første årene (se §4.2). Når det gjelder tilpasning til "gjengs leie" kan det skje først etter 3 år og leietaker skal da ha skriftlig varsel minst 6 mnd i forkant.

Dette er litt vagt og kan tolkes i ulike retninger, men jeg ble forklart av Leieboerforeningen at både standard, størrelse og beliggenhet skal ha betydning. For det om en 50 m2 i Oslo sentrum ligger på 6000 per mnd kan standarden i den leiligheten du snakker om være lavere og bør da reguleres lavere. Det finnes mulighet til og klage på dette ihht til loven, dersom man mener at stigningen er urettmessig høy ifht standard, beliggenhet osv.

Konklusjonen er at Utleier har lov å gjøre dette, så lenge leietaker har fått/får varsel 6 mnd i forkant og at leia ikke blir uforholdsmessig høy. Men hva som er riktig pris er vanskelig og si noe om uten og vite mer om leilighet og området den ligger i. Mitt råd er å vente til du vet hva prisen blir og ta det der i fra.Ja! Jeg har lest meg godt gjennom den der, og også gjennom hva Boligbygg gjør rent praktisk. Ser at de benytter gjengs pris på sine kommunale leiligheter, og visstnok har gjort det en stund. Kan liksom ikke helt se for meg at de holder på med noe snusk. De forholder seg da også ut fra leie ut fra område, størrelse etc. Denne personen ble nok litt fortvilt og gjorde kanskje saken større enn den var. Går ut fra at bostøtten øker i takt med leieøkning, så jeg krysser fingrene for at det ordner seg!

Takk for svar! :)

TrillTrall
03-05-13, 10:10
Mener å huske at det var en eller annen her i tråden som ville ha deksel til mobilen med polkadotter??

Vel jeg fant nettopp flere silikondeksel til min Samsung Galaxy S4 med prikker på My Trendy Phone (http://www.mytrendyphone.no/shop/frontpage.html). Er jo ikke urimelig om de har til andre modeller også. Har bestilt herifra før, uten problem med grei leveringstid, ,men mener og huske at de har 200 kr grensen for toll siden de sender fra utlandet. Finner garantert billigere fra Ebay, men de jeg har funnet der er av elendig kvalitet og det er ikke alltid at de passer til tlf med tanke på div åpninger og sånt.

Det var meg og jeg fant dessverre ingen som passer til min LG Optimus 500 der heller. :( Men takk for forsøket! :)

Lillemy71
03-05-13, 10:44
Det var meg og jeg fant dessverre ingen som passer til min LG Optimus 500 der heller. :( Men takk for forsøket! :)

Ny tlf er løsningen da :D

Jeg sitter og gleder meg som en liten unge til jeg får (Sams)ungen min, i mellomtiden bestiller jeg tilbehør som jeg overhodet ikke trenger, gadgets freak som jeg er :D Pimp my phone :D

Lillemy71
03-05-13, 10:48
Ja! Jeg har lest meg godt gjennom den der, og også gjennom hva Boligbygg gjør rent praktisk. Ser at de benytter gjengs pris på sine kommunale leiligheter, og visstnok har gjort det en stund. Kan liksom ikke helt se for meg at de holder på med noe snusk. De forholder seg da også ut fra leie ut fra område, størrelse etc. Denne personen ble nok litt fortvilt og gjorde kanskje saken større enn den var. Går ut fra at bostøtten øker i takt med leieøkning, så jeg krysser fingrene for at det ordner seg!

Takk for svar! :)

Ja, bostøtten skal jo reguleres etter inntekt og leiepris så den økes nok når alle formaliteter er i orden.

Photobscura
03-05-13, 10:59
Ja, bostøtten skal jo reguleres etter inntekt og leiepris så den økes nok når alle formaliteter er i orden.Ja! Prøver å hjelpe vedkommende som per nå nok er litt overveldet ... :o Problemet er dersom husleien øker over grensa for bostøtte. For enslige beboere Oslo er den rett i underkant av 7000 kr i måneden. Noe som i realiteten ikke er spesielt realistisk, gitt boligprisene her i byen. :cool: Skulle liksom tro at kommunale boliger tar høyde for dette, men ...

Men hva angår mobiltelefoner, hva tror folket om denne (http://cdon.no/elektronikk/samsung_i8160_galaxy_ace_ii_onyx_black-19011876)? Prisen er jo relativt snill, og jeg har lest en rekke anmeldelser som gir den tommel opp. :)

vaskeklut
03-05-13, 11:13
photo: jeg gir den også tommel opp!

Photobscura
03-05-13, 11:15
photo: jeg gir den også tommel opp!Kool! Da er den bokmerket inntil pengefeen kommer og drysser økonomisk overskudd på meg! :D

vaskeklut
03-05-13, 11:29
Kool! Da er den bokmerket inntil pengefeen kommer og drysser økonomisk overskudd på meg! :D
cool :cool: i mellomtiden kan du ebaye deg fram til noe slik som dette. (http://www.ebay.com/itm/Soft-Protective-Silicone-Skin-Cover-Case-for-Samsung-Galaxy-Ace-2-II-i8160-NEW-/370793065439?pt=LH_DefaultDomain_15&var=&hash=item5654fd2bdf)
har skjønt at du trenger det :D

Photobscura
03-05-13, 11:39
cool :cool: i mellomtiden kan du ebaye deg fram til noe slik som dette. (http://www.ebay.com/itm/Soft-Protective-Silicone-Skin-Cover-Case-for-Samsung-Galaxy-Ace-2-II-i8160-NEW-/370793065439?pt=LH_DefaultDomain_15&var=&hash=item5654fd2bdf)
har skjønt at du trenger det :DJa, hva tror du jeg her gjort de siste femten minuttene i stedet for å lese om Hume? :p Seh (http://www.ebay.com/itm/LEOPARD-PATTERN-HARD-RUBBER-BACK-CASE-COVER-FOR-SAMSUNG-I8160-GALAXY-ACE-2-250-/251111870570?pt=AU_MobilePhoneAccessories&hash=item3a776f106a)!

vaskeklut
03-05-13, 11:49
Ja, hva tror du jeg her gjort de siste femten minuttene i stedet for å lese om Hume? :p Seh (http://www.ebay.com/itm/LEOPARD-PATTERN-HARD-RUBBER-BACK-CASE-COVER-FOR-SAMSUNG-I8160-GALAXY-ACE-2-250-/251111870570?pt=AU_MobilePhoneAccessories&hash=item3a776f106a)!
Hahaha, det der var så fugly at det var kult :D Selv har jeg et med sebramønster og et sjokkrosa med sommerfugler :o (egentlig har jeg mange, men det er en annen historie)

Kitt
03-05-13, 11:52
eBay- spørsmål: blir det egen porto på hver eneste ting man bestiller, eller slås det på noen måte sammen til slutt når det er fra samme selger?
Er jo helt vilt å betale 40,- i porto for hver brødform man bestiller......

nellie
03-05-13, 11:54
eBay- spørsmål: blir det egen porto på hver eneste ting man bestiller, eller slås det på noen måte sammen til slutt når det er fra samme selger?

Det er noe du må spørre selgeren om. Er ikke noe fast greie på det.

Photobscura
03-05-13, 11:58
Hahaha, det der var så fugly at det var kult :D Selv har jeg et med sebramønster og et sjokkrosa med sommerfugler :o (egentlig har jeg mange, men det er en annen historie)I know! :D Var andre langt finere leopardmønstra deksler der, men de var jo ikke i gummi/silikon, og da er noe av poenget borte. :o Jeg er uforbederlig leopoliker! Det meste i klesskapet mitt som ikke er svart, er i leopardmønster. :hearts:

Ziltoidia
03-05-13, 12:05
Det er nesten så det er synd at du ikke skaffer deg en iphone... for de har noen helt herrrrlige grelle ipod-cases på etsy. Fyttikatta! :p

Photobscura
03-05-13, 12:09
Det er nesten så det er synd at du ikke skaffer deg en iphone... for de har noen helt herrrrlige grelle ipod-cases på etsy. Fyttikatta! :pHaha! Det er ikke synd i det hele tatt! Får skabb på sjela bare av tanken på å eie et apple-produkt. Fysjameg! :p (Ikke til forkleinelse for andre som eier en iphone, bare min subjektive mening. ;))

TrillTrall
03-05-13, 12:13
Ny tlf er løsningen da :D

Jeg sitter og gleder meg som en liten unge til jeg får (Sams)ungen min, i mellomtiden bestiller jeg tilbehør som jeg overhodet ikke trenger, gadgets freak som jeg er :D Pimp my phone :D

Nah - denne funker helt fint som den gjør så da får jeg ha den en stund til. :) Det er nok bruk-og-kast som det er.

Lillemy71
03-05-13, 12:17
Nah - denne funker helt fint som den gjør så da får jeg ha den en stund til. :) Det er nok bruk-og-kast som det er.

Jeg ser den. Har selv en Samsung S2 nå og den har funka som bare det, men nå er batteriet dårlig og det er ting som begynner å fuske å da må man ha ny og siden jobben betaler tar jeg det beste :D De betaler ikke for tilbehør da og jeg vil ha rosa tlf bare for å provosere alle mannfolka jeg jobber med :D

Ziltoidia
03-05-13, 12:18
Haha! Det er ikke synd i det hele tatt! Får skabb på sjela bare av tanken på å eie et apple-produkt. Fysjameg! :p (Ikke til forkleinelse for andre som eier en iphone, bare min subjektive mening. ;))

Haha, det var med tanke på de grelle dekslene altså. :p Er ikke mye begistret for Appledingser selv. (bortsett fra den klassiske ipoden, men det er mest pga manglende bedre produkter :\ )

Photobscura
03-05-13, 12:21
Haha, det var med tanke på de grelle dekslene altså. :p Er ikke mye begistret for Appledingser selv. (bortsett fra den klassiske ipoden, men det er mest pga manglende bedre produkter :\ )Ser det er mer enn nok av grelle deksler for den Samsung-telefonen også. :D Nå har ikke jeg noe behov for mer enn et deksel, da. Ser liksom ikke for meg at jeg skal ha flere og bytte, da kommer jeg bare til å bli forvirra. :cool:

smgj
03-05-13, 13:15
Se på portoen - vanligvis er det oppgitt for én ting og i tillegg for "additional items".
Alternativt må du bare finne en selger som opererer med lavere portosatser.

Dietta
04-05-13, 09:37
I stedet for å trykke "kjøp nå", kan du putte varen i handlekurven, og fortsette å handle. Når du har alt du skal ha i kurven, så sender du en mail til kjøperen spør om det er mulig å samshipe det, til lavere porto. Det har funket bra for meg. Selgeren endrer da "fakturaen", og så går du inn og betaler i etterkant :smile:

Dilly
04-05-13, 20:02
I stedet for å trykke "kjøp nå", kan du putte varen i handlekurven, og fortsette å handle. Når du har alt du skal ha i kurven, så sender du en mail til kjøperen spør om det er mulig å samshipe det, til lavere porto. Det har funket bra for meg. Selgeren endrer da "fakturaen", og så går du inn og betaler i etterkant :smile:

Det har jeg aldri skjønt :o

Kitt
04-05-13, 21:07

Tenkte det var noe sånt, men syns likevel det er et litt dumt system! Skal prøve meg neste gang, da. Fikk jo en selger til å sende til Norge selv om h*n egentig ikke gjorde det! Ble dyrt, men håper det er verdt det når Snuppa får One Direction elektrisk tannbørste og tannkrem til bursdagen om 3 uker!:)

Dietta
05-05-13, 09:32

Tenkte det var noe sånt, men syns likevel det er et litt dumt system! Skal prøve meg neste gang, da. Fikk jo en selger til å sende til Norge selv om h*n egentig ikke gjorde det! Ble dyrt, men håper det er verdt det når Snuppa får One Direction elektrisk tannbørste og tannkrem til bursdagen om 3 uker!:)
Ikke dårlig at denne gamle damen kunne tipse om "data-netting", for egentlig er jeg håpløs når det gjelder slikt.
Akkurat som deg Kitt, har jeg også handlet av selgere som egentlig ikke har Norge på lista :)
Hvis du skal ha flere av samme ting (samme artikkelnummer), så trykk Kjøp-knappen, men send mail om selger kan oppdatere til riktig antall og legge på porto, så betaler du når dette er gjort. Da behøver du ikke ta veien om handlekurven, siden det er flere antall av samme vare.

Mitt inntrykk er at selgerene er veldig kjappe med å svare og å korrigere faktura :)

Cyan
05-05-13, 15:28
Søndagsåpen matbutikk langs Rv4 så nærme Stovner som mulig? Er straks på Gran nå så håper noen vet det og svarer i løpet av 30 minutters tid ;)

Cyan
05-05-13, 15:42
Klaske panne! Butikken i borettslaget vårt har jo søndagsåpent :lol:

Kanskje
05-05-13, 15:47
Jeg har pleid å bestille en del tøy fra Ellos, da jeg var på det største og hadde problemer med å få klær i butikk. Nå er jeg imidlertid krympet litt, selv om jeg fremdeles er stor. Det jeg lurer på er om det finnes andre ok nettbutikker å handle klær fra hvor det ikke er så dyrt, og hvor det er lett å bestille, evt sende varer i retur. Har vært borti Cellbes og Castaluna, men ser der er det en del samme varer som på ellos.
Kombinasjonen lite budsjett, og lyst på sommer klær er ikke så grei alltid, men tenkte nå se om jeg kunne finne noe likevel :-)

Carisma
05-05-13, 19:56
Klaske panne! Butikken i borettslaget vårt har jo søndagsåpent :lol:

Litt seint, men sånn til seinere så er det Kiwi på Gran, Bunnpris på Roa og Bunnpris på Holum Skog (gjelleråsen)

Cyan
06-05-13, 13:20
Takk Carisma. Kjekt å vite :)

Hvilken skritteller bør jeg kjøpe? Den trenger ikke å gjøre noe annet enn å telle skritt (jeg driter i kilometer, kaloriforbruk og sånn), men den må være mest mulig nøyaktig. Fant ingen nyere tester ved et kjapt googlesøk ...

Furine
06-05-13, 13:38
Takk Carisma. Kjekt å vite :)

Hvilken skritteller bør jeg kjøpe? Den trenger ikke å gjøre noe annet enn å telle skritt (jeg driter i kilometer, kaloriforbruk og sånn), men den må være mest mulig nøyaktig. Fant ingen nyere tester ved et kjapt googlesøk ...

Sjekk ut Omron sine, denne (http://newwithhashtags.co.uk/omron-walking-style-iii-pedometer/) kanskje? Dei er lydlause (eg får noia av slike som tikkar)

Cyan
06-05-13, 13:50
Jeg hadde forsåvidt en omron walking style II før som jeg var veldig fornøyd med bortsett fra at displayet ble ødelagt etter et par måneder (tallene forsvant gradvis). Men den var i hvert fall ganske nøyaktig. Fikk ikke bytta den fordi de var tomme på lager (fikk bare igjen pengene), og har ikke kjøpt samne igjen fordi jeg tenkte displayet kunne være en svakhet ... Men kanskje det bare var jeg som fikk et mandagsprodukt :o

Furine
06-05-13, 14:31
Jeg hadde forsåvidt en omron walking style II før som jeg var veldig fornøyd med bortsett fra at displayet ble ødelagt etter et par måneder (tallene forsvant gradvis). Men den var i hvert fall ganske nøyaktig. Fikk ikke bytta den fordi de var tomme på lager (fikk bare igjen pengene), og har ikke kjøpt samne igjen fordi jeg tenkte displayet kunne være en svakhet ... Men kanskje det bare var jeg som fikk et mandagsprodukt :o

Mogleg du fekk eit mandagsprodukt, ja. Min har halde bra, mannen sin vart til og med vaska i vaskemaskin og overlevde. Men kanskje verdt å teste III'aren?

Cyan
06-05-13, 14:37
Har bestilt III nå :) Var jo så fornøyd med den forrige inntil displayet røyk.

TrillTrall
06-05-13, 15:12
Har bestilt III nå :) Var jo så fornøyd med den forrige inntil displayet røyk.

Jeg hadde en omron jeg slett ikke var fornøyd med, jeg kontrolltelte skritt og den telte knapt halvparten av de skrittene jeg faktisk gikk! Måtte trå temmelig hardt for at den skulle telle. Nå har jeg denne:

http://www.skritteller.no/products/skritteller-3d-sensor

og bortsett fra at memoryfunksjonen sluttet å virke etter en tid så er jeg fornøyd med den - den teller i alle fall alle skrittene jeg tar!

Cyan
06-05-13, 15:27
Hm, så rart. Den II'ern kom ut best i test som den mest nøyaktige (riktignok i 2006, så er jo en stund siden). Jeg kontrolltelte også skritt og den var veldig nøyaktig. Har hatt to andre også tidligere (ikke omron) og den ene telte for mange og den andre for få. Kanskje du også fikk et mandagsprodukt, eller kanskje følsomheten var feil innstilt. Får i hvert fall håpe jeg blir fornøyd :)

Lava
07-05-13, 09:48
Kan man fjerne eller blokkere uønskede følgere på Instagram?

Jeg var for sen med å sette bildene privat.. :(

milena
07-05-13, 09:51
Hei, da stiller jeg samme spørsmålet her som jeg stilte hos Camomilla. Tenkte det kunne være greit å få litt flere meninger:

"Jeg spør etter ren synsing. Jeg har vært røykfri i over ett år, men har i det siste blitt fristet mer og mer. Jeg kan ikke bare røyke av og til. Røyker jeg så røyker jeg, og da røyker jeg mye. Men, det jeg lurte på er om det kanskje kunne være en ide å prøve en slik elektrisk dings med bare damp. Uten nikotin. Kanksje de å ha noe i hendene kunne hjelpe litt med småspisingen... Eller kan det bare vekke demonene igjen...?"

smgj
07-05-13, 10:15
Hei, da stiller jeg samme spørsmålet her som jeg stilte hos Camomilla. Tenkte det kunne være greit å få litt flere meninger:

"Jeg spør etter ren synsing. Jeg har vært røykfri i over ett år, men har i det siste blitt fristet mer og mer. Jeg kan ikke bare røyke av og til. Røyker jeg så røyker jeg, og da røyker jeg mye. Men, det jeg lurte på er om det kanskje kunne være en ide å prøve en slik elektrisk dings med bare damp. Uten nikotin. Kanksje de å ha noe i hendene kunne hjelpe litt med småspisingen... Eller kan det bare vekke demonene igjen...?"
Husker ikke hvor jeg leste det, men den eneste fordelen med de elektriske er at ikke omgivelsene blir røyket... De er visstnok farligere for den som "røyker".

Cyan
07-05-13, 10:49
Du kan kanskje "røyke" på et halvt sugerør? Det gjorde jeg og funka på det psykiske suget som bare det selv om jeg sikkert så ut som en idiot :p

amritam
07-05-13, 10:58
Husker ikke hvor jeg leste det, men den eneste fordelen med de elektriske er at ikke omgivelsene blir røyket... De er visstnok farligere for den som "røyker".

Har du hørt noen begrunnelse for hvorfor de skulle være farligere? Det jeg har lest er at man bare får i seg nikotin og slipper de andre skadelige stoffene som f.eks. tjære.

nellie
07-05-13, 11:04
Kan man fjerne eller blokkere uønskede følgere på Instagram?

Jeg var for sen med å sette bildene privat.. :(

Du går inn på brukeren, trykker på de tre prikkene som står til høyre for brukernavnet og kan både blokkere og rapportere for spam.

Lava
07-05-13, 11:50
Du går inn på brukeren, trykker på de tre prikkene som står til høyre for brukernavnet og kan både blokkere og rapportere for spam.

Ah Tusen takk! :ja:

smgj
07-05-13, 11:58
Har du hørt noen begrunnelse for hvorfor de skulle være farligere? Det jeg har lest er at man bare får i seg nikotin og slipper de andre skadelige stoffene som f.eks. tjære.
Nei - husker bare at jeg ble overrasket. Skal legge inn linken om jeg kommer på hvor det var jeg leste det.

smgj
07-05-13, 12:11
Nei - husker bare at jeg ble overrasket. Skal legge inn linken om jeg kommer på hvor det var jeg leste det.
Fant ikke igjen det, men man kan jo lese litt om hva det er man inhalerer her http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_cigarette

Såvidt jeg kan forstå ligger tvilen på om tilsetningene er bedre, like dårlige eller verre enn ordinær tobakk.
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2013/apr/03/e-cigarette-smokers-inhaling-unknown
Men... jeg har aldri røyket nok til å la det blil en vane, så for meg er det lett å si at jeg ikke hadde ønsket å ta denne risikoen...

Camomilla
07-05-13, 12:35
Fant ikke igjen det, men man kan jo lese litt om hva det er man inhalerer her http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_cigarette

Såvidt jeg kan forstå ligger tvilen på om tilsetningene er bedre, like dårlige eller verre enn ordinær tobakk.
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2013/apr/03/e-cigarette-smokers-inhaling-unknown
Men... jeg har aldri røyket nok til å la det blil en vane, så for meg er det lett å si at jeg ikke hadde ønsket å ta denne risikoen...

Såvidt jeg har lest meg til består væsken som fordampes og inhaleres enten propylenglykol eller vegetabilsk glyserol som hovedbestanddel (eller en blanding av disse). Dette er tilsetningsstoffer som er vanlig i mat, kremer, tannpasta osv. Disse væskene blir tilsatt aroma (smak), også i kategorien mattilsetningsstoffer og evt. nikotin. Bortsett fra å være sterkt vanedannende er visstnok ikke nikotin i seg selv så fryktelig skadelig - mens selve forbrenningsprosessen i en tobakkssigarett er svært skadelig. Bortsett fra de åpenbare skadelige stoffene som kullos og tjære er det svært mange fler både skadelige og kreftfremkallende stoffer i en forbrenningssigarett. Sitter på jobb, men jeg skal nok greie å hoste opp (haha) noen linker på dette :)

For dem som søker informasjon har forumet http://www.norsk-dampselskap.no/NorskDampselskapForum/index.php mye å dele :)

Kanutten
07-05-13, 14:46
Hvor lang tid tar det før man føler seg hjemme etter å ha flyttet inn til noen?
Ungene og jeg flyttet jo inn til sambo for fire år siden. Jeg hadde så og si ingenting med meg siden jeg forlot omtrent alt jeg eide da jeg flyktet fra faren til mine søte "små".

Mange har sikkert tusen ting i heimen sin, sambo har titusenvis! Jeg føler ofte at jeg er i et museum eller en slags utstilling. Jeg kan ikke noe for det, men jeg savner å sette mitt preg, men det er ikke plass til det. Huset er jo på ca 400 kvm i boligflate, men han har altså fyllt opp alt fra topp til tå.
Kan liksom ikke kaste ut hans ting heller.
Så, når blir hans ting også mine slik at jeg trives med dem?

Kitt
07-05-13, 15:14
Hvor lang tid tar det før man føler seg hjemme etter å ha flyttet inn til noen?
Ungene og jeg flyttet jo inn til sambo for fire år siden. Jeg hadde så og si ingenting med meg siden jeg forlot omtrent alt jeg eide da jeg flyktet fra faren til mine søte "små".

Mange har sikkert tusen ting i heimen sin, sambo har titusenvis! Jeg føler ofte at jeg er i et museum eller en slags utstilling. Jeg kan ikke noe for det, men jeg savner å sette mitt preg, men det er ikke plass til det. Huset er jo på ca 400 kvm i boligflate, men han har altså fyllt opp alt fra topp til tå.
Kan liksom ikke kaste ut hans ting heller.
Så, når blir hans ting også mine slik at jeg trives med dem?

Jeg flyttet inn hos Gubben for 20 år siden og sakte, men sikkert forsvant alle hans ting og kun våre står igjen! ;)
Etter at vi flyttet, er jo huset vårt og de aller fleste ting er byttet ut med noe som nå er vårt!

Jeg tenker at dette er noe du må snakke med han om, rett og slett! At du ønsker å gjøre noe med huset slik at du føler at det er ditt hjem også, at du ikke bare er på besøk, liksom!
Dere er jo så glade i huset, så det blir nok du som må ta kampen om å sette ditt preg på deres felles hjem!:klem:

Kanskje
07-05-13, 15:15
Hvilke butikker selger kunstige blomster ? Vet om europris. Gjerne billig. Skal snart fylle opp noen utepotter og tenkte å kjøpe noe kunstig som tåler sterk sol uten vanning

amritam
07-05-13, 15:51

Ut ifra dette virker det for meg fortsatt som de er mindre farlige enn vanlige sigaretter. Vanlige sigaretter inneholder veldig mye skadelig. Jeg skjønner selvfølgelig at det er dumt å begynne å røyke disse hvis man ikke røyker fra før, men for noen som allerede er avhengig, må det da føles veldig dumt at man ikke skal få lov til å røyke noen som er mindre skadelig.

amritam
07-05-13, 15:53
Hvilke butikker selger kunstige blomster ? Vet om europris. Gjerne billig. Skal snart fylle opp noen utepotter og tenkte å kjøpe noe kunstig som tåler sterk sol uten vanning

Jeg var på Plantasjen i forrige uke, og de hadde i hvert fall. Husker ikke pris, for jeg var ikke interessert i dem selv.

Cyan
07-05-13, 16:07
Men milena har jo vært røykfri i et år, og da er det jo dumt å begynne med sånne syns jeg. Stefaren min kan fortsatt få lyst på en røyk i visse situasjoner selv om han sluttet for 15 år siden. Jeg får også lyst på røyk inniblant selv om jeg har vært helt røykfri i et par år nå. Men det er jo ikke den fysiske avhengigheten som taler da. Det beste er vel å lære seg å leve med at man kan få jævlig lyst på en røyk i blant.

milena
07-05-13, 16:20
Men milena har jo vært røykfri i et år, og da er det jo dumt å begynne med sånne syns jeg. Stefaren min kan fortsatt få lyst på en røyk i visse situasjoner selv om han sluttet for 15 år siden. Jeg får også lyst på røyk inniblant selv om jeg har vært helt røykfri i et par år nå. Men det er jo ikke den fysiske avhengigheten som taler da. Det beste er vel å lære seg å leve med at man kan få jævlig lyst på en røyk i blant.

Det er jo det jeg og føler. Men, har vært så svak med maten i det siste, at jeg ble redd at det skulle gjøre utslag på skikkelig røyk også. Ville liksom være føre var og kanskje redde meg ved å bruke disse uten nikotin (sluttet jo tvert i fjor i februar uten nikotinplaster/tyggi/osv. Men, er nok bare å bite tennene sammen og holde ut:rolleyes:

elien
07-05-13, 16:27

På Ikea hadde de en del, å de så helt ekte ut.

amritam
07-05-13, 18:52

Ja, det er jeg enig i. Jeg snakket litt mer generelt, jeg. Sjøl sluttet jeg å røyke for mange år siden nå, og det var sikkelig vanskelig. Takk og lov for nikotinplaster, uten det vet jeg ikke om jeg hadde greid det. Det tok veldig lang tid etter at den fysiske avhengigheten hadde gitt seg før den verste psykiske greia forsvant, husker jeg. Det å holde på med hendene, sugebehovet osv... Jeg kan fortsatt få lyst på en røyk en gang iblant, men nå er det ikke noe problem å stå imot lenger.

Kanutten
07-05-13, 20:49
Tusen takk for svar Kitt!! :klem:
Sambo er på jobb, men når han kommer hjem om litt vil han finne ut at jeg har ommøbelert på kjøkkenet samt byttet ut hans mors krims krams (:eek:) med noe jeg kjøpte for litt siden. Det ble kooos!!

En annen grunn til at jeg rydder og styrer er fordi vi får besøk av autistteamet i morgen. De har vært på skolen og i morgen ettermiddag skal de altså hjem til oss. Så det jeg lurer på, hva er det de skal gjøre? Skal jeg koke kaffe til dem eller blir det for distraherende? Bør poden være forberedt eller ikke?

Ziltoidia
07-05-13, 21:04
Hm... her sitter jeg altså med en boks kokoskrem, men det står ikke noe sted hva næringsinnoldet er. Ingrediensene derimot: "Coconut extract (65%), water" eller "liquid extract of coconut kernel (65%) with added water". Så da burde det vel være en helt grei sak å regne ut... men jeg finner liksom ikke helt ut av det. Så, hvis noen finner ut av det, blir jeg evig glad! Det er en god krem. :3

Kitt
07-05-13, 21:26
Tusen takk for svar Kitt!! :klem:
Sambo er på jobb, men når han kommer hjem om litt vil han finne ut at jeg har ommøbelert på kjøkkenet samt byttet ut hans mors krims krams (:eek:) med noe jeg kjøpte for litt siden. Det ble kooos!!

En annen grunn til at jeg rydder og styrer er fordi vi får besøk av autistteamet i morgen. De har vært på skolen og i morgen ettermiddag skal de altså hjem til oss. Så det jeg lurer på, hva er det de skal gjøre? Skal jeg koke kaffe til dem eller blir det for distraherende? Bør poden være forberedt eller ikke?

Bare hyggelig, vennen! :suss:
Jeg har hatt diverse instanser her hjemme oppigjennom. BUP/PPT, fosterhjemstjenesten, barnevern osv. Har alltid servert litt å bite i, fra noen få vafler til full salat- lunsj, og hatt kaffe/te/drikke klart.
Aldri fått negativ tilbakemelding på det!
Poden liker vel ikke akkurat endringer og overraskelser, så han bør nok i hvert fall få vite at det kommer besøk og kort om hvem de er, syns jeg!

Lykke til! Er sjelden så "skummelt" som det høres ut! ;)

Carisma
07-05-13, 21:49

Hekling! Det funket som bare det dag jeg slutta for noen år siden. Det ble mange som fikk luer til jul det året :D

Jeg får også lyst på røyk innimellom (slutta høsten 2007), så da røyker jeg neste gang jeg er på byen (noe som skjer ca hvert jubelår). Kan røyke opptil 5 på en kveld, men jeg bare velger å ikke ta den neste røyken etter den kvelden.

Yrla
08-05-13, 10:35

Jeg får røyksug hver gang jeg behøver å grine. Når jeg har grini er røyk glemt. Jeg hadde el sigarett. Det tilfredsstilte ikke og var kjedelige greier. Dropp det. Ta en tyggis og drikk varm te.

Camomilla
08-05-13, 10:45
Jeg får røyksug hver gang jeg behøver å grine. Når jeg har grini er røyk glemt. Jeg hadde el sigarett. Det tilfredsstilte ikke og var kjedelige greier. Dropp det. Ta en tyggis og drikk varm te.

E-sigaretter er visst omdiskuterte greier ;) For min egen regning kan jeg si at alternativet mitt til personlig fordamper (eller e-sigarett) er å fortsette å røyke forbrenningssigaretter. Sett i dette perspektivet synes jeg det er en skam at ikke dette er et bedre tilgjengelig alternativ. Hvorfor skal jeg måtte ty til kjipe nicorettprodukter når andre har laget alternativer som virker bedre? Jeg er ikke særlig paranoid av legning, men her synes jeg det dufter av legemiddelindustrilobbyisme.

Her er en studie om effekten av e-sigaretter som røykesluttmiddel (pdf-fil)
http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2458-11-786.pdf

Ziltoidia
08-05-13, 10:51
Mulig noen har linket til det allerede, men nrk skrev nylig om e-sigaretter: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11002150
Det er ikke akkurat noen forskningsartikkel, men men... tenkte kanskje det kunne være av interesse :p

Yrla
08-05-13, 11:20
E-sigaretter er visst omdiskuterte greier ;) For min egen regning kan jeg si at alternativet mitt til personlig fordamper (eller e-sigarett) er å fortsette å røyke forbrenningssigaretter. Sett i dette perspektivet synes jeg det er en skam at ikke dette er et bedre tilgjengelig alternativ. Hvorfor skal jeg måtte ty til kjipe nicorettprodukter når andre har laget alternativer som virker bedre? Jeg er ikke særlig paranoid av legning, men her synes jeg det dufter av legemiddelindustrilobbyisme.

Her er en studie om effekten av e-sigaretter som røykesluttmiddel (pdf-fil)
http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2458-11-786.pdfjeg trodde jeg kunne slutte med vanlige sigaretter ved bruk av el sigaretten. det klarte jeg ikke. noen sa de klarte å trappe ned på noen vanlige sigartetter og ellers bruke el-siggen, men det er bare ikke bra nok. jeg tenkte, det skal jeg i hvert fall klare, men el siggen gav ikke noe. den gav ikke det man ønsker fra en sigarett. jeg heiv alt i søpla etter hvert. det ble en del oljeklin osv, man måtte skifte det man røyker minst en dag dgl og batteriet måtte lades mange timer hver dag. styr som ikke gjør en uavhengig av vanlige sigger. enten slutter du eller så slutter du ikke. jeg slutta bare med alt og etter tre dager var det verste over, etter to uker var jeg fin.

Camomilla
08-05-13, 12:12
Mulig noen har linket til det allerede, men nrk skrev nylig om e-sigaretter: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11002150
Det er ikke akkurat noen forskningsartikkel, men men... tenkte kanskje det kunne være av interesse :p

Denne har jeg også lest - Karl Erik Lund ved Sirus (Statens institutt for rusmiddelforskning) har flere ganger uttalt seg i favør av e-sigaretter, eller "personlige fordampere" som damperne liker å kalle dem :p Jeg synes det er betenkelig at man må bestille nikotinholdig væske i utlandet (det er fullt lovlig å importere fra EU-land til eget forbruk) - jeg skulle helst kjøpt dette på apotek, vinmonopol el.l. Til sammenligning er tobakksproduker (særlig sigaretter) mye mer skadelig, og selges overalt - til og med på døgnåpne bensinstasjoner. Nicorette - som er et legemiddel - selges i dagligvarebutikker. Jeg føler at det er en veldig skjev politikk ute og går.

jeg trodde jeg kunne slutte med vanlige sigaretter ved bruk av el sigaretten. det klarte jeg ikke. noen sa de klarte å trappe ned på noen vanlige sigartetter og ellers bruke el-siggen, men det er bare ikke bra nok. jeg tenkte, det skal jeg i hvert fall klare, men el siggen gav ikke noe. den gav ikke det man ønsker fra en sigarett. jeg heiv alt i søpla etter hvert. det ble en del oljeklin osv, man måtte skifte det man røyker minst en dag dgl og batteriet måtte lades mange timer hver dag. styr som ikke gjør en uavhengig av vanlige sigger. enten slutter du eller så slutter du ikke. jeg slutta bare med alt og etter tre dager var det verste over, etter to uker var jeg fin.

Ja - alle må finne sin måte :) Jeg har ikke holdt opp lenge (siden fredag), men for meg er e-sigaretten avgjørende. Jeg har investert i en kjekk liten sak, og har også et større batteri på vei. Jeg har sluttet å røyke og damper i stedet. For meg er dette topp :)

Cyan
08-05-13, 12:18
Enhver får finne sin måte å slutte på. For min del måtte det en graviditet til for å slutte 100%, andre må ha nikotinprodukter, andre må bare ta en cold turkey mens andre igjen må ha e-sigarett. Enhver må jo finne ut hva som fungerer best for dem. For min del hjalp det å spille dataspill samt å fortsatt ta noen "røykepauser" (bare at jeg sugde på halve sugerør i stedet). Skulle jeg ha sluttet i dag hadde jeg sikkert valgt sånn e-sigarett. Rart at det skal være så vanskelig å få tak i da det jo må være mye bedre enn vanlige sigaretter. Har flere ganger tidligere forsøkt med nicorette-produkter, men hjalp ikke en dritt.

smgj
08-05-13, 12:42
Enhver får finne sin måte å slutte på. For min del måtte det en graviditet til for å slutte 100%, andre må ha nikotinprodukter, andre må bare ta en cold turkey mens andre igjen må ha e-sigarett. Enhver må jo finne ut hva som fungerer best for dem. For min del hjalp det å spille dataspill samt å fortsatt ta noen "røykepauser" (bare at jeg sugde på halve sugerør i stedet). Skulle jeg ha sluttet i dag hadde jeg sikkert valgt sånn e-sigarett. Rart at det skal være så vanskelig å få tak i da det jo må være mye bedre enn vanlige sigaretter. Har flere ganger tidligere forsøkt med nicorette-produkter, men hjalp ikke en dritt.
Vel - det er jo en del ting i handelen som nok ikke hadde fått kommet på markedet dersom det kom i dag... Jeg er "for" tanken om å redusere belastningen på omgivelsene, og mindre interessert i hva den enkelte gjør med seg selv. Men kan vel se at man kanskje tenker på hva det kan gjøre med rekrutteringen? Jeg vet ikke.

Når det gjelder å slutte tror jeg at hver enkelt må finne sin vei. For broder'n tok det 3 forsøk og speidersnus/hockypulver og tretannpirkere... Andre trenger nikotinplaster og røykepauser, atter andre bruker hekling og røyker på gaffel eller snuser. Onkelen min hadde den halve pakken med pipetobakk på peishylla fra han sluttet, til han pakket furukofferten 14 år seinere. Han visste at han kunne, han bare valgte å ikke ta den akkurat nå...
:)

Camomilla
08-05-13, 13:13
Vel - det er jo en del ting i handelen som nok ikke hadde fått kommet på markedet dersom det kom i dag... Jeg er "for" tanken om å redusere belastningen på omgivelsene, og mindre interessert i hva den enkelte gjør med seg selv. Men kan vel se at man kanskje tenker på hva det kan gjøre med rekrutteringen? Jeg vet ikke.

Det med rekruttering er argumentet for at kreftforeningen ikke fronter e-sigaretter som et godt røykesluttealternativ. Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at en damper vil gå over til å røyke forbrenningssigarett - damp SMAKER mye bedre. Det er også ekstremt mye billigere å dampe enn å røyke, og du kan få batterier som er lekre å se på også.

Selv om jeg fra før er svært innrøkt og avhengig har jeg aldri vært mot f.eks. røykeloven. Slik jeg ser det er det fint at det er politisk vilje til å begrense noe som går så veldig ut over både individ og fellesskap, selv om avgjørelsen var upopulær. Derfor er det meg komplett ubegripelig at et bedre alternativ som faktisk er attraktivt for mange som allerede røyker ikke er stuerent i myndighetenes øyne. Nicorett-produkter som røykesluttalternativ er ganske feilslått for de aller fleste som prøver; 3-5% greier å slutte med hjelp av disse produktene. Likevel frontes dette som et fint alternativ for dem som ønsker å slutte? Champix og Zyban - sterke legemidler som påvirker kjemien i hjernen med potensielt svært farlige bivirkninger - også foretrukket foran e-sigaretter - skjønn det den som kan. Grumpf.

smgj
08-05-13, 14:07
Jeg tenkte mer på nyrekruttering til damping/nikotinavhengighet generelt, jeg... At man kanskje er redd for at den (dampingen) skal få samme "status" som røyking hadde for 20-30 år siden. Er enig i at det virker som et godt alternativ for allerede røykende. :)

Camomilla
08-05-13, 14:18
Jeg tenkte mer på nyrekruttering til damping/nikotinavhengighet generelt, jeg... At man kanskje er redd for at den (dampingen) skal få samme "status" som røyking hadde for 20-30 år siden. Er enig i at det virker som et godt alternativ for allerede røykende. :)

Jeg har tenkt samme tanken :o Når det er så attraktivt for meg, vil det jo være attraktivt for andre også, tenker jeg. Samtidig tilbakevises dette i noen av de studiene som er gjort (ikke så fryktelig mange) - og fra den harde kjernen dampere hevdes det jo at nikotinavhengighet er sammenlignbart med koffeinavhengighet, både når det gjelder hvor skadelig og vanedannende det er. Jeg har alltid trodd at nikotin er voldsomt farlig og kreftfremkallende - men det er visst alle de andre stoffene i sigaretter som forårsaker kreft og død. Jaja. Jeg leser til øyet blir stort og vått, og så skal jeg gjøre meg opp en mening etterhvert :) For meg er det iallefall helt supert, VELDIG glad jeg fant dette :)

kennygirl
08-05-13, 14:49
Noen som vet hvordan man kan unngå vannmerker under blomsterpottene?

Har fått fine nye vinduskarmer og vil ikke ødelegge de :/

Kanskje
08-05-13, 15:09

Lim på sånne små greier til å ha under føttene på møbler. De finnes store og små, og kan klippes til. Da kommer potten opp fra karmen :)

smgj
08-05-13, 15:21

Man drar til en glassmester og får tilskjært 3-4mm glass i vinduskarmfasong... og så kjøper man sånne sillikon-ikke-smelle-skapdører-dingser på jernia og klistrer med passe mellområm under glassplaten (lufting)

Dette fungerer finfint - tar av for en (liten) skvett vannsøl og også når du glemmer å klistre dingser under nye potter.

elien
08-05-13, 19:20
Vi fikk oss et nytt familie medlem i dag. Serto, en ti uker gammel kattung:D
Å tar gjerne i mot tips for dere som har erfaring og har lyst å dele.
Det er noen år siden vi hadde kattunge sist.

Det jeg lurer først og mest om spør jeg om nå:

Hvor lenge bør vi holde hu inne før hu får gå ut?
Hvor mye arbeid skal vi legge i det å vise katte-doen og hvor maten står,
finner de ut av det selv?
Bør den sove i samme rom som oss til og begynne med?
Nå virker hu trøtt, skal vi bare la hu være i fred?

Photobscura
08-05-13, 19:40
Vi fikk oss et nytt familie medlem i dag. Serto, en ti uker gammel kattung:D
Å tar gjerne i mot tips for dere som har erfaring og har lyst å dele.
Det er noen år siden vi hadde kattunge sist.

Det jeg lurer først og mest om spør jeg om nå:

Hvor lenge bør vi holde hu inne før hu får gå ut?
Fingerregelen er 3-4 uker. Katter har et veldig godt indre kompass, men har de blitt flyttet over større avstander, trenger de å reorientere seg og bli trygge før de slippes ut. Den første tiden har uansett de fleste katter nok med å utforske sine nye omgivelser i huset!
Hvor mye arbeid skal vi legge i det å vise katte-doen og hvor maten står,
finner de ut av det selv?
Bare flytt katten til doen og la henne få grave og kose seg litt. Vær nøye på å ta ut klumper, og fyll på med fersk sand. Katter graver alltid ned avføringa si (bortsett fra i enkelte tilfeller hvor de har behov for å markere seg ... :cool:, men det gjelder stort sett ukastrerte hannkatter). Om hun har et uhell, flytte henne straks i kassa!
Det samme med maten: ta katta med til matskåla så hun vet hvor den er. Og viktig! Ikke ha maten nær der hun gjør fra seg! Katter er innmari hygieniske dyr! Men de lærer veldig fort å bli fortrolige med kattekassa - de fleste katter er langt lettere å få husrene enn hunder!
Bør den sove i samme rom som oss til og begynne med?
Ikke med mindre dere har tenkt å gjøre en vane av det! Katter er vanedyr, og meget bestemte av seg. Har hun blitt vant til å få sove inne hos dere, så vil hun nok fortsette med det, dersom hun foretrekker det. Har dere god plass, så la henne være i et rom hvor hun kan gjøre minst skade, dersom hun skulle bli frustrert og få raptuser i løpet av natta. Det kan fort skje når hun er relativt ny og kanskje ikke så trygg ennå!
Nå virker hu trøtt, skal vi bare la hu være i fred?
Ja! Det er innmari mange nye inntrykk på en gang, så ikke rart om hun er trøtt. (Dessuten sover fint en aktiv katt opp til 15-17 timer om dagen. Ganske imponerende! :p).
La katten komme til dere først! Men vær gjerne litt sånn tilfeldig i nærheten, og snakk gjerne til henne med snill og vennlig stemme, men ikke løft og "tvangskos" henne i unøda før hun virker trygg på både huset og dere!Hei, og grattis med nytt familiemedlem! Katter er vidunderlige og kjemperare dyr! :hearts:
Jeg leste meg veldig opp på kattehold før jeg fikk min lille pelsherre i hus for snart fem år siden. Jeg kan ikke snakke for ham, men på meg virker han i alle fall som en innmari veltilpasset og happy katt!
Svarer med rød skrift inne i sitatet over. :)

Ellers vil jeg tilføye at katter er individualister, men jeg vil mene at disse rådene gjelder for jevnt de fleste katter!

elien
08-05-13, 20:50
Hei, og grattis med nytt familiemedlem! Katter er vidunderlige og kjemperare dyr! :hearts:
Jeg leste meg veldig opp på kattehold før jeg fikk min lille pelsherre i hus for snart fem år siden. Jeg kan ikke snakke for ham, men på meg virker han i alle fall som en innmari veltilpasset og happy katt!
Svarer med rød skrift inne i sitatet over. :)

Ellers vil jeg tilføye at katter er individualister, men jeg vil mene at disse rådene gjelder for jevnt de fleste katter!

Tusen takk for gode tips :)
Jeg viste hu hvor maten står med en gang, å hu har allerede funnet det:p
Doen viste jeg hu også med en gang vi kom hjem, men der ville hu helst bare ligge:rolleyes:

Men går hu rund å utforsker her:D

Vi har hatt katt før, men bare så lenge siden vi hadde katt unge.
Har ikke helt avgjort når det gjelder natten, eldste jenta i hus ville gjerne sov i stuå med hu.

Hu er bare nydelig her hu finner ut av den nye verden:love:

Sanney
08-05-13, 20:59
IKKE slipp ut kattunger! de har ikke helt utviklet kompass og kan lett virre seg bort. Jeg ville ikke slippet ut katta før den var minst 6 mnd gammel... helst mer. Jeg har en fosterkatt her som vi tror kom seg bort som kattunge.. Livet på gata er ikke lett.

Og ja, har katten først fått lov til å komme inn på soverommet, kommer den til å gauke hele natta om du bestemmer deg for at den ikke får lov mer.

Photobscura
08-05-13, 21:23
Tror ikke det nødvendigvis er så farlig å slippe ut katta før den er seks måneder, altså. Uten at jeg har noe belegg for den påstanden, men vet at mange gjør det uten problem. Den er jo et dyr! Mange kattunger blir faktisk født ute. Men det kan kanskje være en idé å være med den ut i starten! Om dere har veranda, og mulighet for å stenge for utgang, så kanskje det kan være en grei løsning i overgangen? Det kan ta litt tid før de er fortrolig med den store verden ute, så en myk overgang er lurt uansett. :)

La gjerne datteren deres sove i stua sammen med katten noen netter! Det høres ut som et godt alternativ til å slippe den inne på soverommet. Katter tar jo ikke ordrer, så greit å legge an vanen først som sist. Det kan også være med på å gjøre den tryggere, samt at hun sikkert også synes det kan være en fin ting! Jeg lot katta få komme inn på soverommet for jeg syntes såååå synd på ham (og sikkert på meg selv også, ettersom jeg akkurat hadde blitt singel på den tida. :p). Siden den gang har jeg flyttet til en ettroms, så jeg har ikke mange valg. Men selv om katta sover i senga nå og da, så foretrekker han faktisk sofaen om natta. Men jeg kan vedde på at dersom jeg flytter til et sted med separat soverom, kommer han til å henge på døra om natta dersom jeg holder den lukket. :p

Ikke sikkert hun tar koblinga med doen helt enda. Katter sover de rareste plaser. Særlig trange plasser er visst stas! Men skulle hun som sagt ha et uhell, og dere øyeblikkelig flytter henne til kassa, vil hun nok skjønne tegninga!

nellie
08-05-13, 21:39
Har ikke ventet til seks måneder her..

Furine
08-05-13, 23:14

Mi løysing vart Fretex og flate dessertskåler med ein liten kant, som pottene står i.

BenteR
09-05-13, 00:28
Tror ikke det nødvendigvis er så farlig å slippe ut katta før den er seks måneder, altså. Uten at jeg har noe belegg for den påstanden, men vet at mange gjør det uten problem. Den er jo et dyr! Mange kattunger blir faktisk født ute. Men det kan kanskje være en idé å være med den ut i starten! Om dere har veranda, og mulighet for å stenge for utgang, så kanskje det kan være en grei løsning i overgangen? Det kan ta litt tid før de er fortrolig med den store verden ute, så en myk overgang er lurt uansett. :)

Her vil jeg si jeg er uenig.
Jeg er forvert for dyrebeskyttelsen og i fjor sommer hadde jeg en veldig gravid stor kattunge, ca seks-åtte måneder som fødte et kull her.
Katter KAN få løpetid veldig tidlig, og da blir de nesten garantert gravid. Det blir født 40 000 kattunger for MYE hvert år her i Norge fordi katter formerer seg lett og fordi mange tror på de gamle mytene om at en katt må ha minst ett kull unger før de kastreres og også fordi folk ikke tenker over hvor unge kattene er når de blir kjønnsmodne.
Skal du ha en kattunge med ut før den kastreres og har fått utviklet retningsans (noe som skjer når de er ca seks måneder) så anbefaler jeg og ha den i bånd eller på f.eks. en terasse som f.eks. er dekket med netting.
Er kattungen en hankatt, trenger man jo ikke være redd for at den kommer hjem gravid, men den kan gjøre andre katter gravide, den kan havne i slåsskamp (ukastrerte kjønnsmodne hanner sloss heftig om reviret sitt), den kan vimse seg bort når den første puberteten inntreffer og verden er stor og forlokkende og ikke minst; den kan bli påkjørt.
Alle katter kan selvsagt bli påkjørt men ungkatter er ofte eplekjekke og skjønner ikke at bilen er farlig og de har heller ikke utviklet evnen til og skjønne hvor stort og fort det er det som kommer mot dem.

Nyeste katten min, Pippi, ble adoptert av dyrebeskyttelsen i fjor i september. I begynnelsen av desember kastrerte jeg henne, men først i mars fikk hun lov til og gå fritt inn og ut, etter at jeg hadde vært med henne de første gangen og også sjekket at hun faktisk kommer når jeg kaller på henne.
De fleste dyrleger anbefaler og kastrere før katten blir kjønnsmoden, og de fleste sier at katten skal være over 2 kilo før den kastreres.
Jeg var litt lat (og så bor jeg 15,5 mil fra veterinæren) så Pippi fikk vaksine, chip og kastrering på en gang i desember. Hun var da ca fem og en halv måned.

Og ja, katten er et dyr, men ikke et dyr som finnes naturlig i vår fauna, men et importert dyr som til stort sjokk for mage faktisk fryser når det er kaldt ute. Kattungene har kattungepels som ikke varmer dem like godt som en voksen katt.

Photobscura
09-05-13, 07:45
Selvfølgelig! Veldig gode poenger, BenteR! :ja: Katten min var jo halvannet år før han fikk slippe ut ettersom jeg bodde den mest trafikkerte gata i hele bydelen. Jeg er for øvrig helt enig i både det med at det er en myte at hunkatter absolutt skal ha et kull, og at katter fint kan kastreres før de er kjønnsmodne. (Leste faktisk en del forskning om det, at det man fryktet skulle skje - som f.eks. bentetthet hos voksent individ o.l. ikke utgjorde noen forskjell for når katten ble kastrert).

Cyan
09-05-13, 08:09
Jeg reagerer veldig sterkt på garvestoff og histaminer, og trenger derfor tips på gode rødviner som har lavt innhold på disse (og som ikke koster skjorta siden jeg skal drikke hele flaska på fest og ikke bare litt til middagen :p).

Kanutten
09-05-13, 08:20
Jeg reagerer veldig sterkt på garvestoff og histaminer, og trenger derfor tips på gode rødviner som har lavt innhold på disse (og som ikke koster skjorta siden jeg skal drikke hele flaska på fest og ikke bare litt til middagen :p).

Ken Creek, koster ca 100 kr.

Dietta
09-05-13, 09:39

Jeg kjøpte noen runde "plast-dingser" på blomsterbutikken. De er i gjennomsiktig plast, og har små bobler/føtter under på ca 1 cm. Under runde potter i "vanlig" størrelse holder det med en, og under avlange potter (sånne med plass til 2 blomster) bruker jeg 2.
Funker veldig bra, enkelt og greit, og ikke var de dyre heller :)

elien
09-05-13, 12:53

La gjerne datteren deres sove i stua sammen med katten noen netter! Det høres ut som et godt alternativ til å slippe den inne på soverommet. Katter tar jo ikke ordrer, så greit å legge an vanen først som sist. Det kan også være med på å gjøre den tryggere, samt at hun sikkert også synes det kan være en fin ting! Jeg lot katta få komme inn på soverommet for jeg syntes såååå synd på ham (og sikkert på meg selv også, ettersom jeg akkurat hadde blitt singel på den tida. :p). Siden den gang har jeg flyttet til en ettroms, så jeg har ikke mange valg. Men selv om katta sover i senga nå og da, så foretrekker han faktisk sofaen om natta. Men jeg kan vedde på at dersom jeg flytter til et sted med separat soverom, kommer han til å henge på døra om natta dersom jeg holder den lukket. :p

Ikke sikkert hun tar koblinga med doen helt enda. Katter sover de rareste plaser. Særlig trange plasser er visst stas! Men skulle hun som sagt ha et uhell, og dere øyeblikkelig flytter henne til kassa, vil hun nok skjønne tegninga!

Nå er første natten over, vi delte på å se til hu eldste jenten å meg.
Det har gått greit, prøvde å ha hu i bur på soverommet. Det likte hu ikke.
Så hadde jeg hu litt i sengen ( jeg var for trøtt til gå ut i stuen:eek:) det likte hu heller ikke.
Så jeg gikk å la meg på sofaen, å då gikk det ikke lenge før hu la seg i fotenden,
og virkelig la seg til ro der.

Å doen har hu vært på et par ganger.

Hu ser egentlig veldig rolig og tilfreds ut;)
Å leker en go del når hu er våken.

Det kan være minste jenta skal ha hu på rommet i natt,
bedre hu knytter seg mer til hu for eldste flytter nok når skolen begynner igjen.

Vi stresser ikke noe særlig, og tar en del ting etter hvert.
Å når vi skal slippe hu ut tar vi når vi ser hvordan hu "blir".

Så koser vi en del :p

Photobscura
09-05-13, 12:58
Høres veldig bra ut! Det fungerer best når katten får komme til dere inntil den føler seg hjemme! Men du bør ikke sperre katten inne i buret mer enn høyst nødvendig (annet enn ved frakt o.l.). :)

elien
09-05-13, 13:26
Høres veldig bra ut! Det fungerer best når katten får komme til dere inntil den føler seg hjemme! Men du bør ikke sperre katten inne i buret mer enn høyst nødvendig (annet enn ved frakt o.l.). :)

Nei, buret er bare lånt å skal leveres tilbake i dag. Det ble bare en "utprøving"
på en måde:p

TrillTrall
09-05-13, 13:40
Nei, buret er bare lånt å skal leveres tilbake i dag. Det ble bare en "utprøving"
på en måde:p

Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe et bur snarest og venne katten til det. Bare ha det stående åpent i en krok, legg en myk matte eller noe inni så kanskje hun velger å bruke det til kosekrok. Putt henne inn i buret av og til, i begynnelsen kan dere bare lukke døra litt og så slippe henne ut igjen, kanskje legge inn et par godbiter. Etterhvert ta med buret ut i bilen og så kjøre en liten tur og sånt - så hun venner seg til buret og ikke bare forbinder det med at hun skal til dyrlegen med tiden.

Har du bilde av pusen? Puuuus! :love:

Anarko
09-05-13, 13:52

Jeg reagerer på det samme som deg og har etterhvert funnet noen rødviner som funker fint for meg. Den billigste jeg kommer på i farten er Coreto. Den smaker ganske så greit. Vil du ha en som er bedre, men dessverre dyrere er Yellow Tail Shiraz ganske så god.

Photobscura
09-05-13, 13:53
Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe et bur snarest og venne katten til det. Bare ha det stående åpent i en krok, legg en myk matte eller noe inni så kanskje hun velger å bruke det til kosekrok. Putt henne inn i buret av og til, i begynnelsen kan dere bare lukke døra litt og så slippe henne ut igjen, kanskje legge inn et par godbiter. Etterhvert ta med buret ut i bilen og så kjøre en liten tur og sånt - så hun venner seg til buret og ikke bare forbinder det med at hun skal til dyrlegen med tiden.

Har du bilde av pusen? Puuuus! :love:Enig! Veldig praktisk å ha et bur i tilfelle rotefelle. Klarte aldri å få katten til å bli særlig begeistra for buret, så jeg "jukser" med å spraya det ned med kattemynte og putte en t-skjorte jeg har sovet i inni buret når det skal brukes. :p

Vil også se bilde! :D

Cyan
09-05-13, 14:02
Jeg reagerer på det samme som deg og har etterhvert funnet noen rødviner som funker fint for meg. Den billigste jeg kommer på i farten er Coreto. Den smaker ganske så greit. Vil du ha en som er bedre, men dessverre dyrere er Yellow Tail Shiraz ganske så god. Ah, Yellow tail drakk jeg mye av i studenttida (husker ikke om det var Shiraz dog) :D Så den er lav på histaminer og garvesyre altså? Ser på vinmonopolets side at den garvesyremåleren er på litt over halv, men det ragnes kanskje som lavt?

Og jeg sjekket prisen, 120 kroner regner jeg som en ganske billig vin. Med billig vin mener jeg vin under 150 spenn :)

Cyan
09-05-13, 14:12
Jeg fant dette (http://cocktailmarianne.com/2013/04/23/vin-og-allergi/). Tenker jeg heller prøver meg på Ken Creek som Kanutten foreslo. Den er lav på både histaminer og sukker. Ser at Falling Feather er på lista også. Det er den eneste vinen mamma tåler, så det er jo også et alternativ (og den vet jeg at jeg liker), men den er en god del høyere på sukker ser jeg.

Så da satser jeg på at en zyrtec og Ken Creek lar meg slippe unna den verste hodepina og tett nese :)

elien
09-05-13, 16:38
Enig! Veldig praktisk å ha et bur i tilfelle rotefelle. Klarte aldri å få katten til å bli særlig begeistra for buret, så jeg "jukser" med å spraya det ned med kattemynte og putte en t-skjorte jeg har sovet i inni buret når det skal brukes. :p

Vil også se bilde! :D

Vi kjøpte et sånn klatrestativ med en hule i, der ligger hu litt.
Eller er ikke det nok, vi har også en liten "seng"

Bilder skal jeg prøve å få til i løpet av dagen, hu er bare nyydelig:love:

elien
09-05-13, 17:08
Hvordan legger jeg inn bilde??

elien
09-05-13, 17:17
Her er Serto :hearts:

11342

11343

elien
09-05-13, 17:18
Juhu, jeg fant ut av det helt selv :D:eek:

Cyan
09-05-13, 17:19
Nommin, har du sett noe så nydelig :love:

Photobscura
09-05-13, 17:19
Å, men så vakker da, gitt! :hearts: Ser nesten litt ut som min Zappa da han var liten! Han er også helsvart. :)

elien
09-05-13, 17:25
Å, men så vakker da, gitt! :hearts: Ser nesten litt ut som min Zappa da han var liten! Han er også helsvart. :)

Vi så det ikke før i dag, men hu har faktisk litt striper i en litt gråere nyanse.
Å det viser heller ikke på bilder. vi ser det bare i et spesielt lys

Vi er bare helt fortapt i hu:hearts:

Anarko
09-05-13, 17:42
Jeg fant dette (http://cocktailmarianne.com/2013/04/23/vin-og-allergi/). Tenker jeg heller prøver meg på Ken Creek som Kanutten foreslo. Den er lav på både histaminer og sukker. Ser at Falling Feather er på lista også. Det er den eneste vinen mamma tåler, så det er jo også et alternativ (og den vet jeg at jeg liker), men den er en god del høyere på sukker ser jeg.

Så da satser jeg på at en zyrtec og Ken Creek lar meg slippe unna den verste hodepina og tett nese :)

Min mor reagerer også på histaminer og garvestoffer og hun tåler Falling Feather :) Så er det en som heter Blossom Hill som jeg vet hun tåler.
En av de beste rødvinene syns jeg er Mötorhead sin :D

TrillTrall
09-05-13, 17:55
Vi kjøpte et sånn klatrestativ med en hule i, der ligger hu litt.
Eller er ikke det nok, vi har også en liten "seng"

Bilder skal jeg prøve å få til i løpet av dagen, hu er bare nyydelig:love:

Hælledussan, noe så nydelig!!! Pusepusepus! (jeg blir alltid usannsynlig teit når jeg ser kattunger og hundevalper...!) Jeg ville kjøpt et bur og lagt litt energi i å venne henne til det, før eller siden må hun til dyrlegen og da er det greit at hun er vant til buret. Å frakte katten løs i bilen er ikke å anbefale!

Marella77
09-05-13, 18:15
Jeg vet at alkohol ødelegger forbrenningen, men er det ikke mulig å ta en fest 1 gang i mnd sånn ca, og likevel gå ned i vekt? Jeg drikker hvit rom og sprite ZERO. Jeg har nå gjort dette i et år, og har ikke gått ned. Bare opp, men det er det andre grunner for enn alkoholen...

nellie
09-05-13, 18:17
At alkohol ødelegger forbrenninga er litt vel å ta i. Det utsetter forbrenninga i noen timer. Så klart det går an å gå ned i vekt selv om man tar en fest i ny og ne.

Marella77
09-05-13, 18:30
At alkohol ødelegger forbrenninga er litt vel å ta i. Det utsetter forbrenninga i noen timer. Så klart det går an å gå ned i vekt selv om man tar en fest i ny og ne.

Tkk Nellie!! :) Dette svaret likte jeg!!! :)

Marella77
09-05-13, 21:30
Ligner litt ;) Hehe... Hva bruker du den til? Bedre oksygen om natta? Ps, koselig å se deg Kanutten :)