View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

kattungen
05-07-11, 19:39
Hvordan tørker man ut hårbunnen? Ikke så mye at det blir flass altså, men slik at håret ikke er fett i bunnen og normalt i lengdene.

Tørrshampo? Eller bakepulver :p

bigmum
05-07-11, 19:40
Hvordan tørker man ut hårbunnen? Ikke så mye at det blir flass altså, men slik at håret ikke er fett i bunnen og normalt i lengdene.
Det er vel ikke akkurat et supert tips dette her, men det kan jo hjelpe litt sånn kortsiktig: Tørrshampo! det bruker jeg:) Gni det inn i hårrøttene, la det virke 2 min, børst vekk det overflødige. Men det kan jo hende at du allerede har testa den :)

Bønna200
05-07-11, 20:03
Hvor får man tak i stilige klær i store str????

kattungen
05-07-11, 20:12
Hvor får man tak i stilige klær i store str????

Ellos, Zizzi, Asos, Forever21 (http://www.forever21.com/EU/Product/Category.aspx?br=f21&category=faith_main), LaRedoute osv :)

Carisma
05-07-11, 20:32
Jeg lurer på hvor lang tid det tar før jeg er i bedre form jeg? :rolleyes: En tur på flatt underlag på ca 500m tar jo helt knekken på meg jo!

Kanutten
05-07-11, 20:36
Jeg lurer på hvor lang tid det tar før jeg er i bedre form jeg? :rolleyes: En tur på flatt underlag på ca 500m tar jo helt knekken på meg jo!

Tja, si det. Kanskje det er kroppens måte å si at du skal bare ta det med ro en stund til?? Går det bra med deg og poden?? Og faren? Tenker ofte på deg.

Anne
05-07-11, 20:43
Sov så mye som mulig...når som helst, for jeg antar du har døgnskift på lilleprinsen? :klem:

Bønna200
05-07-11, 20:52
Takk, kattungen! Skal sjekke ut stedene.
Men ellos passer meg aldri.. For stort et sted, for trangt et annet. Og overdelene går minst til knærne!!
Og Zizzi har fine bukser og kjoler, men overdelene er så klamme...
Men nå fikk jeg jo noen nye tips:)

Carisma
05-07-11, 21:07
Tja, si det. Kanskje det er kroppens måte å si at du skal bare ta det med ro en stund til?? Går det bra med deg og poden?? Og faren? Tenker ofte på deg.
Poden går det veldig bra med, og faren. Det er som sagt jeg som hangler fortsatt :o

Sov så mye som mulig...når som helst, for jeg antar du har døgnskift på lilleprinsen? :klem:

Ja, men det er egentlig ikke så slitsomt. Kan stille klokka etter han, 3,5t soving mellom mating og stell :)

Anne
05-07-11, 21:15
Ja, men det er egentlig ikke så slitsomt. Kan stille klokka etter han, 3,5t soving mellom mating og stell :)

Fint det, Carisma, men kroppen din har vært igjennom en tøff prosess. Har du ikke hatt noe infeksjon/betennelse i kroppen og? For ikke å snakke om at det er en stor forandring for dere...på godt og "vondt". Du blir snart fit for fight igjen, men lytt til kroppen og ta den hvilen du får...og all den friske lufta og mosjonen du kan få...Det tror jeg er bra. Og en god bok å slappe av med mellom øktene:ja:

Forøvrig så snus godt i nakken hans...:pdet er så deilig:ja:

Lillemy71
05-07-11, 21:57
Jeg har lest flere ganger at i en overgang når man trener så samler musklene vann. Nå er ikke jeg noen treningsfrik, akkurat, men har akkurat fått tilbake en kontinuitet i yogaen min, og trener hver dag, 15-20 minutter. Det er kanskje individuelt, men noen formening om hvor lenge musklene samler vann ved trening før det slipper?

Det kan faktisk ta 6-8 uker med jevn trening før det slipper, en grei forklaring finner du her (http://seek4fitness.net/no/Artikler/?article=FAQ-for-trening-og-helse)

Photobscura
05-07-11, 22:17
Det kan faktisk ta 6-8 uker med jevn trening før det slipper, en grei forklaring finner du her (http://seek4fitness.net/no/Artikler/?article=FAQ-for-trening-og-helse)
Hjertelig! Vet ikke om absolutt alle premissene er gyldige for at lavkarbokosthold (jeg ligger på pluss/minus 5% karbohydrater), men det med at musklene samler vann når de er slitne, og at de trenger mer blod makes sence.
Har trent yoga daglig nå i ca en måneds tid, lenge siden jeg har klart å opprettholde det så lenge, faktisk. *Stolt* Spennende å se om ikke vekta dropper litt om noen uker! :)

Carisma
05-07-11, 22:23
Jeg har aldri samlet vann av Yoga, heller tvert i mot. Men det finnes jo endel yoga øvelser som er laget for å kvitte seg med vann, kan kanskje lønne seg å ta med et par av dem i settet? Jeg liker særlig de som går på massasje av bukspyttkjertel o.l.

langaard
05-07-11, 22:37
Tørrshampo? Eller bakepulver :p
Sitronvann:)

Photobscura
05-07-11, 22:48
Jeg har aldri samlet vann av Yoga, heller tvert i mot. Men det finnes jo endel yoga øvelser som er laget for å kvitte seg med vann, kan kanskje lønne seg å ta med et par av dem i settet? Jeg liker særlig de som går på massasje av bukspyttkjertel o.l.
Jeg føler ikke at jeg har så mye vann i kroppen akkurat, men jeg har stått stille på vekta siste måned, til og med gått litt opp uten andre gode grunner. Jeg kjenner også nå at kroppen min blir FORT sterkere, og jeg responderer bedre på trening enn noensinne. Det betyr vel at jeg bygger muskler, og jeg tror vel ikke at musklene reagerer noe annerledes om de bygges på yoga enn annen form for styrketrening. Ikke vet jeg, altså. Det var bare en tanke.

Lava
06-07-11, 00:29
Jeg kjøpte to tomatplanter, to forskjellige.
den ene har 3 små tomater den andre har en..............
Er dette kun pga at de står i små potter?
De får masse lys og vann, er friske og vokser, men få tomater da.

Før har vi fått mange flere tomater, men da har de hatt store potter og har stått mye ute. Disse står bare inne i ett stort vindu.

Kanskje
06-07-11, 00:55
Jeg blir gaaaaaaaal :eek: Emigrerer snart til nordpolen der fugler er det eneste som flyr.

Er det meg det er noe galt med, eller er det flere enn meg som plages av fluer? Og da mener jeg fluelignende skapninger i alle størrelser som ikke kan gi fred ! Når jeg soler meg, så flyr de rundt meg, opp i ansiktet på meg, setter seg på meg .. plager meg virkelig. Jeg sitter der og vifter og smekker etter dem, og klør meg - fordi det irriterer så vanvittig ! Ser jo ut som en sprellemann uten kontroll, føler jeg enkelte ganger.

Hva ER der som går av dem?? Jeg dusjer, og vasker meg med såpe, som vanlige mennesker, så det kan ikke være det at jeg går rundt og stinker hehe:p Men noe er det. kanskje jeg har stor tiltrekningskraft for flyvende kryp. kanskje de ser på meg som en sånn diger landingsplass, hvor de bare tar en pause i flyvingen? :confused:

Aner ikke, men de plager meg noe vanvittig. Er alle fluer sånn??? har en her inne på stuen nå, som er bortpå meg hele tiden, enda jeg slår etter den og vifter vilt med armene. Hundene tror jeg det klikker for meg her.

Kan man gjøre noe for å få sitte ute i solen i fred og ro, uten å bli svermet rundt, eller brukt som rullebane? :rolleyes::confused:

Lava
06-07-11, 01:09
@ Kanskje:
Jeg har også opplevd dette, at fluene ser på meg som eneste landingsplass :lol:
Og når man ligger og skal sole seg eller sove, så skal de surre rundt hodet, høres ut som om de vil inn i øret noen ganger!

Men, når du snakker om vask og slikt; Jeg oplever oftest at de kan komme rundt meg når jeg er "fuktig", som etter ett bad utendørs, eller når jeg går tur og er svett. Går jeg tur og stopper på "rett sted" så kan det komme flure som er vel nærgående.

Ellers har jeg fluesmekkeren liggende klar til bruk. De er lette å ta når de plager så mye, men knus dem i noe papir, for de kan "leve opp" igjen..

I Danmark for hundre år siden, smakk vi fluer i ett sett, og trodde de var døde pga blodfargen som kom, men etter en stund fløy de pokker meg ut av askebeger og hvor de nå var! :lol:

Lava
06-07-11, 01:10
Og,hunden blir og plaget og biter etter dem, noen får han tak i, og da er det om å gjøre å få dem fort ut av munnen igjen :lol:

smgj
06-07-11, 07:23
Jeg kjøpte to tomatplanter, to forskjellige.
den ene har 3 små tomater den andre har en..............
Er dette kun pga at de står i små potter?
De får masse lys og vann, er friske og vokser, men få tomater da.

Før har vi fått mange flere tomater, men da har de hatt store potter og har stått mye ute. Disse står bare inne i ett stort vindu.

De trenger gjødsel, og hjelp til bestøving. Bestøvingen hjelper du til med gjennom å bare riste plantene litt når de er i blomst (de selvbestøver, men med høyere suksessrate under assistert befruktning). Dette ordnes av insekter og vind ute, inne kan det være litt verre.

Om de setter lite blomsterknopper så må du gjødsle mer. Det er nesten ikke mulig å overgjødsle tomater (om du ikke gir dem hele flaska på en gang). Bruker du potteplantegjødsel kan du bruke dobbe-trippel dose en periode.

lille_trille
06-07-11, 07:40
Jeg planta tomatfrø. Cherrytomater. Har noen ute og noen inne. De som er inne er tynne og lange og blomstrer nå. De jeg har ute er små, men mye kraftigere. Skulle ikke tro det er samme type, men det er det. Kan se at det kommer knopper på dem. Nå har vi ikke hatt det fineste været her på Sunnmøre i vår/sommer. Mye vind og regn, men ser ut til at de vil klare seg fint. Spennende å følge med på.

Kanskje
06-07-11, 10:46
@ Kanskje:
Jeg har også opplevd dette, at fluene ser på meg som eneste landingsplass :lol:
Og når man ligger og skal sole seg eller sove, så skal de surre rundt hodet, høres ut som om de vil inn i øret noen ganger!

Men, når du snakker om vask og slikt; Jeg oplever oftest at de kan komme rundt meg når jeg er "fuktig", som etter ett bad utendørs, eller når jeg går tur og er svett. Går jeg tur og stopper på "rett sted" så kan det komme flure som er vel nærgående.

Ellers har jeg fluesmekkeren liggende klar til bruk. De er lette å ta når de plager så mye, men knus dem i noe papir, for de kan "leve opp" igjen..

I Danmark for hundre år siden, smakk vi fluer i ett sett, og trodde de var døde pga blodfargen som kom, men etter en stund fløy de pokker meg ut av askebeger og hvor de nå var! :lol:

Da er det kanskje fordi jeg svetter når jeg ligger og soler meg. Skal ha med fluesmekke neste gang !! No more flies !:D

Photobscura
06-07-11, 11:14
Da er det kanskje fordi jeg svetter når jeg ligger og soler meg. Skal ha med fluesmekke neste gang !! No more flies !:D
Hva med å gå til anskaffelse av en sånn heftig "tennisracket"-fluesmekke? Du trykker inn en knapp på skaftet, og trådene i "racketen" blir mildt strømførende. Faktisk litt fascinerende med zzzt-lydene når småkrypene blir henrettet ... :_oy:

kennygirl
06-07-11, 11:22
Kan man gjøre noe for å få sitte ute i solen i fred og ro, uten å bli svermet rundt, eller brukt som rullebane? :rolleyes::confused:

Du kan også sette ut en skål med eddik og noen dråper zalo... Fluene blir tiltrukket av eddiken og drukner...

Regret
06-07-11, 11:33
haha for en morbid samtale! :lol:
Selv så greier jeg ikke tanken på å slå de i svime med en sånn strømsmekker, eller max smekker som de egentlig heter :lol:
Men det er, for meg, bedre enn å drepe de. Om jeg bruker en sånn så bærer jeg flua ut, så den ikke er i huset i såfall når den våkner igjen.. Men mannen min er helt fascinert av dette og kan grille ihjel flua med vilje om han først får tak i en sånn :( Da synes jeg han er slem, men han er helten min når det kommer en edderkopp inn! Særlig når de er så store som en hest! (slik som jeg ser de i såfall :p) hmm, kom på at han aldri dreper edderkopper, men fanger de og slipper den ut.. lurer hvorfor han ikke gjør det med fluer også..

Det med eddik og zalo er genialt. Når vi hadde kneler, og nå med et annet dyr, så avlet vi banan fluer, når de kom seg ut så fant de alltid veien til zalo-eddiken og druknet, slapp unna å få huset fult av fluer hvertfall! Disse fluene vi avler flyver ikke, så de krabber bare rundt..

Photobscura
06-07-11, 11:39
Bananfluer, ja! I fjor var det vilt mye av dem. Kunne ikke ha en tom vinflaske stående på kjøkkenet en dag før det svermet med bananfluer rundt den lille dråpen som var igjen, i år, ikke så ille, kanskje på grunn av fuktigheta?
Sånn sett er jeg veldig takknemlig for å bo i Oslo. Jeg kommer fra et mygghøl fra hel**te, og ikke bare elsker myggen meg, jeg reagerer litt allergisk på myggbitt, og får over snittet store klumper på huden. For to år siden sovnet jeg med bare overkroppen i et telt, fordi det var så steike varmt. Dagen etter ga jeg opp da jeg hadde telt typ seksti myggstikk på ene beinet. Jeg så ut som typ åreknute postergirl. :cool:

Lillemy71
06-07-11, 12:58
Bananfluer, ja! I fjor var det vilt mye av dem. Kunne ikke ha en tom vinflaske stående på kjøkkenet en dag før det svermet med bananfluer rundt den lille dråpen som var igjen, i år, ikke så ille, kanskje på grunn av fuktigheta?
Sånn sett er jeg veldig takknemlig for å bo i Oslo. Jeg kommer fra et mygghøl fra hel**te, og ikke bare elsker myggen meg, jeg reagerer litt allergisk på myggbitt, og får over snittet store klumper på huden. For to år siden sovnet jeg med bare overkroppen i et telt, fordi det var så steike varmt. Dagen etter ga jeg opp da jeg hadde telt typ seksti myggstikk på ene beinet. Jeg så ut som typ åreknute postergirl. :cool:

Hahaha jeg har det også sånn :D Tanta mi i Finnmark (med enorme mygger) sier alltid at de ikke trenger ike å tenke på myggspray når jeg er med på tur. Jeg reagerer også over gjennomsnittet og får tilnærmet byller. Var påen hyttetur der jeg endte opp som den eneste med myggstikk. Hadde spraya legger og hadde på bukse/jakke, men hadde glemt å spraye selve foten og de hadde stukket mellom stroppene på sportssandalen. Kunne tydelig se mønsteret på sandalene formet av myggstikk dagen derpå - løvvly :p

Bananfluesesongen starter vel omtrent nå og fremover, så dessverre kan de nok ennå dukke opp. Har kanskje vært litt for kaldt og fuktig, men de dukker nok opp for de er utrolig hardføre.

Kanutten
06-07-11, 15:19
haha for en morbid samtale! :lol:
Selv så greier jeg ikke tanken på å slå de i svime med en sånn strømsmekker, eller max smekker som de egentlig heter :lol:
Men det er, for meg, bedre enn å drepe de. Om jeg bruker en sånn så bærer jeg flua ut, så den ikke er i huset i såfall når den våkner igjen.. Men mannen min er helt fascinert av dette og kan grille ihjel flua med vilje om han først får tak i en sånn :( Da synes jeg han er slem, men han er helten min når det kommer en edderkopp inn! Særlig når de er så store som en hest! (slik som jeg ser de i såfall :p) hmm, kom på at han aldri dreper edderkopper, men fanger de og slipper den ut.. lurer hvorfor han ikke gjør det med fluer også..

Det med eddik og zalo er genialt. Når vi hadde kneler, og nå med et annet dyr, så avlet vi banan fluer, når de kom seg ut så fant de alltid veien til zalo-eddiken og druknet, slapp unna å få huset fult av fluer hvertfall! Disse fluene vi avler flyver ikke, så de krabber bare rundt..

Jeg er også slik at jeg ikke klarer drepe krypa, men bærer dem heller ut. :lol:

Bønna200
06-07-11, 21:18
Dette er egentlig at litt vanskelig spørsmål for meg...
Jeg har en venninne som drikker 2-3 vinflasker per kveld. Ikke bestandig. Hun kan gå uten i mange dager.
Men er hun alkoholiker? Og kan jeg si noe?
Hun er helt åpen om hva hun drikker og jeg har aldri opplevd henne som full. MEN LIKEVEL.. :(

Lava
06-07-11, 21:30
Dette er egentlig at litt vanskelig spørsmål for meg...
Jeg har en venninne som drikker 2-3 vinflasker per kveld. Ikke bestandig. Hun kan gå uten i mange dager.
Hun er helt åpen om hva hun drikker og jeg har aldri opplevd henne som full. MEN LIKEVEL.. :(

2-3 vinflasker og ikke full? Jeg hadde snøvla etter ei flaske...
Ellers er det vel slik at om noen MÅ ha alkohol, røyk eller annet så er de avhengige :ja:

Bønna200
06-07-11, 21:34
Man kan faktisk ikke merke på henne at hun har drukket...
Dette ser jeg på som hun er alkoholiker???
Men hun oppfører seg normalt, er på jobb osv
Men jeg sliter litt med den biten om jeg bør si noe eller ikke? Hmm:/

Kanskje
06-07-11, 21:47
Vet noen om det finnes noe sted på nettet hvor jeg gratis kan få friske opp i mine tysk kunnskaper? Tenker bare på sånt helt enkelt, lære inn enkelt ord igjen, slik at jeg kan gjøre meg litt forstått og forstå litt bedre når noen snakker tysk. Skal på ferie til tyrkia i sommer, og der bruker en del tysk like mye som engelsk. Gjerne ikke profesjonelt. men greit å kunne kommunisere litt, helt enkle ting.:-)

Kanskje
06-07-11, 21:50

Hm, om man kan kalle henne alkoholier vet jeg sannelig ikke. Men jeg synes 2-3 flasker er mye altså !.
Hvis det er slik at hun MÅ ha dette hver kveld så vil jeg si at hun er avhengig. Når man MÅ ha noe, og virkelig blir utav seg eller sinna når man ikke får det, så er det noe som ikke stemmer.

Hvordan hun kan fungere med så mye alkohol forstår jeg ikke. Det henger jo igjen i kroppen.

Bønna200
06-07-11, 22:02
Det er der jeg detter av litt og.. For hun kan drikke store mengder alkohol, men funker like bra.
Og hun drikker ikke, så vidt jeg vet, før på kvelden. Og hun kan, som sagt gå dager uten å drikke.
Men det er vel ikke helt normalt? Jeg tenker på å si det til henne, men hva hvis hun ikke er alkoholiker og jeg driter meg ut?
Eller hun ikke vil ha meg som venninne lenger:(

Photobscura
06-07-11, 22:17
Vet noen om det finnes noe sted på nettet hvor jeg gratis kan få friske opp i mine tysk kunnskaper? Tenker bare på sånt helt enkelt, lære inn enkelt ord igjen, slik at jeg kan gjøre meg litt forstått og forstå litt bedre når noen snakker tysk. Skal på ferie til tyrkia i sommer, og der bruker en del tysk like mye som engelsk. Gjerne ikke profesjonelt. men greit å kunne kommunisere litt, helt enkle ting.:-)
Jeg synes Before you know it (byki) er artig. Ikke det beste for å lære seg et nytt språk, men som du sier, friske opp i et man alt kan. Du kan laste ned en masse parlører og lignende, etter nivå. Kosta gratis! :D

Anne
06-07-11, 23:13
:(
Jeg kan ikke skjønne at noen kan være oppegående etter 2-3 flasker vin uansett om det er hver kveld eller ikke...:eek: Om hun er alkoholiker kan jeg ikke si, men at hun har et alkoholproblem er jeg rimelig sikker på:ja:

Kan du hjelpe henne ned på et betydelig lavere nivå, er hun tjent med det....tenker jeg.:ja:Tror at det anbefales å ikke få i seg mer en en alkoholenhet i døgnet for kvinner(tilsvarende et glass vin eller en liten drink)og helst ikke alt på en kveld:cool: Leveren hennes har ihvertfall ikke godt av det...

Olive Oil
07-07-11, 05:43
Hvordan vet du at hun drikker så mye pr. kveld? Har hun fortalt deg det?

GrønnPepper
07-07-11, 09:54

Har du smarttelefon? I såfall finne det en masse språk-apper. Både gratis, og til en billig penge.
Jeg holder selv på å lære meg noen ord fransk på den måten.

Men når det gjelder å friske opp språk er den beste måten for meg å lese det. Du kan f.eks gå på biblioteket og be de finne en lettlest bok på tysk til deg. Gjerne en barnebok kanskje?

GrønnPepper
07-07-11, 10:00

Jeg ser på dette som et alkoholproblem ja.
Utfordringen med alkoholikere er at det er vanskelig å fortelle dem at de har et problem, for de fleste oppfatter selv at de har full kontroll, og vil derfor ikke kjenne seg igjen i kommentarer fra andre om at de drikker for mye.

Jeg synes uansett at du skal prøve å ta en prat med henne en gang det passer, og se om du kan få henne til å reflektere litt over sitt eget forbruk uten å anklage henne for noe. Kanskje det vil sette i gang noen tanker i ettertid?

Nerthus
07-07-11, 11:14
Jeg ser på dette som et alkoholproblem ja.
Utfordringen med alkoholikere er at det er vanskelig å fortelle dem at de har et problem, for de fleste oppfatter selv at de har full kontroll, og vil derfor ikke kjenne seg igjen i kommentarer fra andre om at de drikker for mye.

Jeg synes uansett at du skal prøve å ta en prat med henne en gang det passer, og se om du kan få henne til å reflektere litt over sitt eget forbruk uten å anklage henne for noe. Kanskje det vil sette i gang noen tanker i ettertid?

Hvorfor drikker Jeppe? :)

Jeg ville bare vært venninne jeg. Brukt til på å prate om ting, kanskje det er ting hun sliter med som hun bedøver med vindrikking? Kanskje du kan hjelpe ved og lytte? Ta initiativ til å gå en tur en kveld nå og da slik at vanen blir brutt av og til?

Hun vet nok allerede at hun drikker for mye. Du kan kanskje gjøre henne oppmerksom på at du "ser" henne, at du ser at hun drikker mye vin innimellom - uten at du fortsetter med noe belærende? "Jeg ser deg - og jeg er der for deg om du har behov"....

Jeg aner ikke hva slags forhold dere har, så kjenne på magefølelsen og hjertefølelsen din og inviter til åpenhet dere imellom :) Kanskje du kan dele noe med henne først som er utfordrende for tida?

Ikke vet jeg alle svar, jeg vet at det og bry seg uten og være belærende KAN åpne opp for en god dialog som etterhvert kanskje kan føre til endringer i dårlige vaner :)

Hun er heldig som har deg - det er viktig og BRY seg om hverandre!

Kanskje
07-07-11, 12:05
Har du smarttelefon? I såfall finne det en masse språk-apper. Både gratis, og til en billig penge.
Jeg holder selv på å lære meg noen ord fransk på den måten.

Men når det gjelder å friske opp språk er den beste måten for meg å lese det. Du kan f.eks gå på biblioteket og be de finne en lettlest bok på tysk til deg. Gjerne en barnebok kanskje?

Har bare en sånn vanlig mobiltelefon. Men det med barnebok på tysk var ikke dumt !

Bønna200
07-07-11, 12:32
Jeg vet at hun drikker dette, for hun sier det selv.
Men om hun er alkoholiker synes jeg er vanskelig å bedømme. Men jeg mener hun har et problem uansett...
Jeg tror jeg skal nevne for henne at jeg er beskymret for henne:)

Okie
07-07-11, 12:36
Men det med barnebok på tysk var ikke dumt !

Donald og co var kjekt når jeg skulle lære norsk:)

Okie
07-07-11, 17:16
Jeg har to glass med svarte oliven fra Eldorado. Den ene står 13g KH den andre 0. Hva er riktig? Samme innholdfortegnelse på begge....:(

Photobscura
07-07-11, 17:45
Jeg har to glass med svarte oliven fra Eldorado. Den ene står 13g KH den andre 0. Hva er riktig? Samme innholdfortegnelse på begge....:(
Sikker på at begge er svarte? Jeg vet ikke hvor mye sorte oliven inneholder, innbiller meg at det er mer enn grønne, men grønne har i alle fall under 1 gram, altså ikke opplysningspliktig, og da står det gjerne null gram.

Photobscura
07-07-11, 17:47
Edit: Nå har jeg sjekka opp til flere steder, både grønne og svart oliven skal ha null gram karbohydrater.

vaskeklut
07-07-11, 18:08
Edit: Nå har jeg sjekka opp til flere steder, både grønne og svart oliven skal ha null gram karbohydrater.
Kanskje det er fiberinnhold? o.O Kanskje de på den ene etiketten har skrevet med fiberinnhold, og på den andre uten? Bare et forslag altså :)

Photobscura
07-07-11, 18:44
Kanskje det er fiberinnhold? o.O Kanskje de på den ene etiketten har skrevet med fiberinnhold, og på den andre uten? Bare et forslag altså :)
Tenkte på det samme, men har sjekket på amerikanskje nettsider, og kostfiberne i oliven utgjør bare ca 3 gram. ;) Det må rett og slett være en feilmerking!

Kanskje
07-07-11, 18:50
Jeg blir gaaaaal !!
Jeg har i hele dag hatt små rykkninger i venstre øyelokk. det synes til og med. Ubehagelig og irriterende. Går det an å gjøre noe for å få denne rykkingen til å slutte? Det er øyelokket og ikke øyet som rykker.

Photobscura
07-07-11, 18:55
Jeg blir gaaaaal !!
Jeg har i hele dag hatt små rykkninger i venstre øyelokk. det synes til og med. Ubehagelig og irriterende. Går det an å gjøre noe for å få denne rykkingen til å slutte? Det er øyelokket og ikke øyet som rykker.
Høres ut som lemus, kan være et tegn på flere ting, dårlig søvne, stress, og visstnok magnesiummangel. Har det i blant selv.

Lava
07-07-11, 20:23

Det er ikke sånne coctailbær i den ene da? :p

Lava
07-07-11, 20:31
De trenger gjødsel, og hjelp til bestøving. Bestøvingen hjelper du til med gjennom å bare riste plantene litt når de er i blomst (de selvbestøver, men med høyere suksessrate under assistert befruktning). Dette ordnes av insekter og vind ute, inne kan det være litt verre.

Om de setter lite blomsterknopper så må du gjødsle mer. Det er nesten ikke mulig å overgjødsle tomater (om du ikke gir dem hele flaska på en gang). Bruker du potteplantegjødsel kan du bruke dobbe-trippel dose en periode.

Takk for tips, jeg har nå plantet dem om og satt dem ut, gitt dem gjødsel og håper på det beste. :)

Les på pomaden din! Inneholder den mineralolje/paraffinium liquidium og eller bivoks så blir leppene dine ALDRI bra. Det er fordi det ikke gir fukt, men bare lindrer der og da. Du trenger en pomade uten disse tinga. Jeg brukte en fra LUSH før, men usikker på om den fortsatt selges uten bivoks. Du kan gå med tørre lepper til det går over ja, f.eks. Eller bruk kokosolje/rent shea-smør på leppene. Det gjør jeg når jeg en sjelden gang har tørre lepper :)

Pratet med en torghanlder i byen i dag og fikk to pomader av ham, og lurer på om de er "bra nok" ?

Innhold: aloe barbadensis extract, simmindisa chinensis (jojoba) seed oil, petrolatum, ethylhexyl hydroxystearate, beeswax, euphorbia cerifera (candelilla) wax, myristyl myristate, copernicia cerifera (carnuba) wax, ozokerite, flavor, allantoin, propylparaben.. phu

Ser at når jeg skriver dette ned så er de nok ikke "bra nok", men hva i all verden ER alt dette for noe? :eek:
Noen som kan forklare meg :p

(holder meg foreløpig til cocosa, og tar den tiden det tar for å bli bedre.)

Edit: det er pomade av typen aloe lips, nettside: forever living . com

Okie
07-07-11, 21:02
Det er ikke sånne coctailbær i den ene da? :p

du tenker på pimento? nei...

Okie
07-07-11, 21:05

Tenkte på det samme, men har sjekket på amerikanskje nettsider, og kostfiberne i oliven utgjør bare ca 3 gram. ;) Det må rett og slett være en feilmerking!

takk takk for hjelp :) ja de er svarte og om jeg finner tid skal jeg rett og slett legge til bilde en dag :p

Kanutten
07-07-11, 21:26
Jeg blir gaaaaal !!

Kan kureres ved injeksjon av botox hvis det vedvarer. :o

Huldr
07-07-11, 21:35
Jeg har kjøpt disse (http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Organic-Fair-Trade-Whole-3-Ceylon-Cinnamon-Sticks-16-oz-453-g/31194?at=0). Men de var ikke særlig gode å knaske på... Måtte teste nå... Jeg bruker dem som rørepinner i te eller eggemelkskakao.

Heilt vanleg pose kanelstang frå Hindu, der du kjøper Hindu krydder. Eg kjøpte vel min på Eurospar, tenker eg, det er der eg handlar mest.Takk begge to :) Jeg har jo hatt kanelstang før, men trodde det var kassiakanel, det også. Synes å huske at det var tykk, hard bark som ikke kunne tygges. Men jeg kjøpte den fra Hindu i dag - tynnere og mykere bark :ja:

Men jeg syntes ikke det var så godt å tygge, jeg heller. Litt vel treaktig og litt for sterk smak for meg. Skulle de ikke bli myke og geléaktige da tro? Mener jeg har lest det ...

Edit: Prøvde igjen med bare bittelitt, da ble det bedre :ja:

Lillemy71
07-07-11, 22:21
Pratet med en torghanlder i byen i dag og fikk to pomader av ham, og lurer på om de er "bra nok" ?
Innhold: aloe barbadensis extract, simmindisa chinensis (jojoba) seed oil, petrolatum, ethylhexyl hydroxystearate, beeswax, euphorbia cerifera (candelilla) wax, myristyl myristate, copernicia cerifera (carnuba) wax, ozokerite, flavor, allantoin, propylparaben.. phu
Ser at når jeg skriver dette ned så er de nok ikke "bra nok", men hva i all verden ER alt dette for noe? :eek:
Noen som kan forklare meg :p

(holder meg foreløpig til cocosa, og tar den tiden det tar for å bli bedre.)

Edit: det er pomade av typen aloe lips, nettside: forever living . com

Prøv å unngå de som har petrolatum og parafinum liqudum, det er like ille begge deler. Det gjør huden tykkere og dermed tørrere og du bli totalt avhengig av det. Her er det tilsynelatende naturlige ingredienser (planteoljer/ekstrakter) men den inneholder paraben. Nesten all kosmetikk inneholder parabener og pentasiloxane som er konserveringsmiddel, men du kan finne uten. Min erfaring er at dess renere og naturlig (som cocosa) dess bedre virker det, de finnes men det er ikke så enkelt å få tak i dessverre.

Edit: Ser at noen nevner at bivoks ikke er bra for leppene, det har jeg aldri hørt om før og den pomaden jeg bruker er basert på bivoks og jeg synes den er helt fantastisk og jeg bruker mye mindre enn noensinne. Det jeg har hørt ikke er bra er lanolin (ullfett) for den kan tette porer og forårsake allergiske utbrudd. Fant forresten en oppskrift på leppepomade (http://www.naturfag.no/forsok/vis.html?tid=865022), tror den skal prøves:

Vei inn 3,0 g bivoks i et plastglass.
Mål opp 7,0 mL sesamolje med en målesylinder og tilsett sammen med bivoksen.
Varm bivoks og sesamolje på et vannbad til alt har smeltet.
Tilsett 2 dråper peppermynteolje og 3 dråper E-vitamin.
Hell blandingen i hylsene.

Lava
07-07-11, 22:39
Prøv å unngå de som har petrolatum og parafinum liqudum, det er like ille begge deler. Det gjør huden tykkere og dermed tørrere og du bli totalt avhengig av det. Her er det tilsynelatende naturlige ingredienser (planteoljer/ekstrakter) men den inneholder paraben. Nesten all kosmetikk inneholder parabener og pentasiloxane som er konserveringsmiddel, men du kan finne uten. Min erfaring er at dess renere og naturlig (som cocosa) dess bedre virker det, de finnes men det er ikke så enkelt å få tak i dessverre.

Edit: Ser at noen nevner at bivoks ikke er bra for leppene, det har jeg aldri hørt om før og den pomaden jeg bruker er basert på bivoks og jeg synes den er helt fantastisk og jeg bruker mye mindre enn noensinne. Det jeg har hørt ikke er bra er lanolin (ullfett) for den kan tette porer og forårsake allergiske utbrudd. Fant forresten en oppskrift på leppepomade (http://www.naturfag.no/forsok/vis.html?tid=865022), tror den skal prøves:

Vei inn 3,0 g bivoks i et plastglass.
Mål opp 7,0 mL sesamolje med en målesylinder og tilsett sammen med bivoksen.
Varm bivoks og sesamolje på et vannbad til alt har smeltet.
Tilsett 2 dråper peppermynteolje og 3 dråper E-vitamin.
Hell blandingen i hylsene.

Takk for svar! Jeg har bestilt på nett noe som skal være organisk, men de ligner på noe man får kjøpt på Vita ol.. disse små kubene med pomade i. De var ofte fremme på søk på organiske leppepomader.

Har du nor tips om hva jeg kan kjøpe?
Har små blødende sår pga at jeg river av tørre flak nå.. har lyst å finne noe å ha på, men står på cocosaen..:o

Lava
07-07-11, 22:41
Hvis man får tak i alt man trenger, så er det flott å lage sin egen pommade,
beklager, Lillemy, jeg skal se over det i morgen! :suss:

Photobscura
07-07-11, 22:41
Bare litt sånn flisespikkeri, det som heter organic på engelsk betyr økologisk på norsk. ;) Organisk er i denne sammenhengen noe helt annet! :D

Kanutten
07-07-11, 22:44
Bare litt sånn flisespikkeri, det som heter organic på engelsk betyr økologisk på norsk. ;) Organisk er noe helt annet! :D

Hva er det på norsk da når de skriver ecologic?

Lava
07-07-11, 22:47

Økologisk?

Cherry
07-07-11, 22:52
Sånn bortsett fra karbohydratene, hvorfor er ekte produkter bedre enn lettprodukter?

grotingeling
07-07-11, 22:54

Økologisk?
:ja:

Kanutten
07-07-11, 22:58
:ja:

Hvorfor har de to ord på engelsk som betyr det samme på norsk?
Organic og ecologic er begge lik økologisk? Hva er forskjellen på engelsk som vi ikke har på norsk?

Lava
07-07-11, 23:01
Hvorfor har de to ord på engelsk som betyr det samme på norsk?
Organic og ecologic er begge lik økologisk? Hva er forskjellen på engelsk som vi ikke har på norsk?

Organisk og økologisk :ja:

Photobscura
07-07-11, 23:10
Ecologic og organic er to sider av samme sak. Mener det første handler mer om jordbruk.

Organisk er er bare et ord, som betyr levende, det er ikke en sånn type betegnelse, om du skjønner.

Regret
07-07-11, 23:13
Dette har jeg en liten regel om som gjør det lettere å huske..
ØKO(nomi)logisk = penger - dette dreier seg ikke alltid om naturlige stoffer. Økonomi på engelsk er economy.

ORGAN (levende) isk = Noe som er levende, f.eks korn, kjøtt og annen mat som kommer fra noe som har 'levd' som en plante eller levd som et dyr. Organisk på engelsk er organic.

Jeg er ikke 100% sikker på den første om økonomi, så om noen kan rette meg opp med den hadde det vært veldig fint.

Photobscura
07-07-11, 23:26
Øko betyr lære, logi betyr levende. Altså læren om det levende. Nomi betyr sikkert noe annet, og det kan jeg finne ut. :D

Photobscura
07-07-11, 23:28
Yes, god praise Wikipedia! Nomi betyr husholdning, altså læren om husholdning. There you have it!

Organic BETYR jo organisk, men begrepet organic, som i disse leppepomadene, er økologisk den rette oversettelsen, for det handler bl.a om hvordan råvarene er dyrket fram.

Carisma
07-07-11, 23:29
Bare for å gjøre forvirringen total så brukes ofte Biodynamic for å beskrive økologisk på engelsk også :D
Økologisk jordbruk omtales som biodynamic agriculture.

Photobscura
07-07-11, 23:31
Bare for å gjøre forvirringen total så brukes ofte Biodynamic for å beskrive økologisk på engelsk også :D
Økologisk jordbruk omtales som biodynamic agriculture.
Ja, skakke værra lett! :p
Men akkurat i dette eksempelet, så ville leppepomadene blitt omtalt som økologiske, dersom nettsiden hadde skrevet det på norsk. ;) Det var bare det jeg ville fram til. :p

Kitt
07-07-11, 23:39
Har små blødende sår pga at jeg river av tørre flak nå.. har lyst å finne noe å ha på, men står på cocosaen..:o
Jeg elsker denne (http://www.marykaynorway.no/sub.php?page=154&spage=163&sspage=&c=&menu=43&pg=202&cat=&p=productinfo&artnr=10-033429)! Koster endel, men varer i evigheter!

http://www.marykaynorway.no/productimages/10-033429.jpg

Carisma
07-07-11, 23:42
På vinteren er det denne som redder meg:
http://img9.imageshack.us/img9/9585/blistexlipconditioner.jpg
Kjøper den på HM til rundt femtilappen. Den gule boksen er forresten best, men fant ikke bilde av den...

Photobscura
07-07-11, 23:48
Og jeg er helt forelsket i denne (http://www.badgerbalm.com/p-427-cocoa-butter-lip-balm.aspx)! Uten noen av de skumle stoffene. Brukte rosebud før, og syntes den var bra, nå synes jeg den er søppel! :p Har sikkert halvert, om ikke mer, leppepomadeforbruket mitt. Den er veldig billig på iherb.

vaskeklut
07-07-11, 23:52
Edit: Ser at noen nevner at bivoks ikke er bra for leppene, det har jeg aldri hørt om før og den pomaden jeg bruker er basert på bivoks og jeg synes den er helt fantastisk og jeg bruker mye mindre enn noensinne. Det jeg har hørt ikke er bra er lanolin (ullfett) for den kan tette porer og forårsake allergiske utbrudd.

Lanolin finnes ikke fuktgivende, samt at det er sant at det kan tette porer. Det er bare et billig fyllstoff, rett og slett. Om det kan forårsake allergiske utbrudd vet jeg ikke, men ikke umulig! Det er en fysjom-ingrediens åkke som! :eek: Sauetalg kan man bruke til å lage lys med, ikke gni i ansiktet...

Huldr
07-07-11, 23:52
Øko betyr lære, logi betyr levende.Eller eventuelt omvendt, da :p

Økologisk jordbruk omtales som biodynamic agriculture.Ja, men biodynamisk er ikke det samme som økologisk, det er en egen dyrkingsmetode som har spesielle regler. Biodynamisk er økologisk, men økologisk trenger ikke være biodynamisk :)

"Eco" når det gjelder kosmetikk og andre forbruksvarer brukes ofte i betydningen miljøvennlig på engelsk, på lik linje med "green". Et ganske tøyelig begrep man ikke automatisk kan stole på. Det betyr ikke økologisk i denne sammenhengen, da heter det "organic", som Photo sier :ja:

Huldr
08-07-11, 00:07
Hva er det på norsk da når de skriver ecologic?Det heter ecological :) Det brukes ikke om kosmetikk etter det jeg forstår.

Men "organic" betyr jo strengt tatt organisk - et begrep med ganske mange betydninger egentlig, men som alle handler om noe levende. Og "ecological" betyr økologisk, dvs det som handler om forholdet mellom organismer og deres miljø.

Forvirringen kommer vel av at vi har valgt litt ulike ord for å beskrive ting innen dette relativt nye feltet på norsk og engelsk, i og med at det egentlig ikke finnes noe entydig begrep som dekker det vi snakker om :)

Photobscura
08-07-11, 00:10
Øhm, ja. Men jeg var inne på noe. :_plystre:

Etter nøyere etterforskning ser jeg at både logi og nomi betyr lære, så hvorfor økonomi og økologi er to vidt forskjellige begreper som vi bruker dem, aner jeg ikke ...

Photobscura
08-07-11, 00:12
Det heter ecological :) Det brukes ikke om kosmetikk etter det jeg forstår.

Men "organic" betyr jo strengt tatt organisk - et begrep med ganske mange betydninger egentlig, men som alle handler om noe levende. Og "ecological" betyr økologisk, dvs det som handler om forholdet mellom organismer og deres miljø.

Forvirringen kommer vel av at vi har valgt litt ulike ord for å beskrive ting innen dette relativt nye feltet på norsk og engelsk, i og med at det egentlig ikke finnes noe entydig begrep som dekker det vi snakker om :)
Ja, det er riktig! Det jeg vel ville fram til er at "organisk" ikke er noe etablert uttrykk på linje med "organic", og økologisk er vel det nærmeste vi kommer i oversettelse.

Regret
08-07-11, 00:14
Finnes det noen lett treningsøvelser man kan gjøre sent om kvelden, altså som ikke bråker eller trenger apparater eller tv/dvd/BR ? Gjerne noe som virkelig gjør nytten (høy forbrenning av kcal) uten å holde på i time etter time..

Huldr
08-07-11, 00:25
Ja, det er riktig! Det jeg vel ville fram til er at "organisk" ikke er noe etablert uttrykk på linje med "organic", og økologisk er vel det nærmeste vi kommer i oversettelse.Jeg skjønte det, og du har jo rett :ja: Ville bare utdype og forklare litt videre. Det er så morsomt å diskutere sånt! :spent:

Etter nøyere etterforskning ser jeg at både logi og nomi betyr lære, så hvorfor økonomi og økologi er to vidt forskjellige begreper som vi bruker dem, aner jeg ikke ...Det er nok dels fordi å kalle begge for "lære" er en grov forenkling, de gammelgreske begrepene har en mye dypere og mer presis betydning. Det står litt om det i nest øverste avsnitt her: Mythos, Logos, Nomos (http://www.jurlandia.org/mlnomos.htm)

"Nomos" betyr heller "lov" enn "lære", dessuten betyr det "management", som man vel kan oversette med styring. Altså en styring av ressurser :)

(At økonomi også kan bety "Theology The method of God's government of and activity within the world" kan vi vel la ligge her ... :p)

Photobscura
08-07-11, 00:26
Haha! Artig! Men! Nok latin for i dag, I'm going to bed. :D

Huldr
08-07-11, 00:31
Haha! Artig! Men! Nok latin for i dag, I'm going to bed. :DAhem ... gresk :p

Kitsu
08-07-11, 02:23
Noen som har peiling på fargeanalyse og such her? Jeg sliter med å finne ut hvilke farger jeg egentlig passer. Problemet med å være rødhåret med en kald hudtone (damen i M.A.C-butikken påstod i alle fall sådan).

Photobscura
08-07-11, 07:23
Ahem ... gresk :p
Bare for å understøtte viktigheten av å gå og legge seg ... ;)

vaskeklut
08-07-11, 09:58
Noen som har peiling på fargeanalyse og such her? Jeg sliter med å finne ut hvilke farger jeg egentlig passer. Problemet med å være rødhåret med en kald hudtone (damen i M.A.C-butikken påstod i alle fall sådan).
Kanskje du finner noe hjelp i denne (http://www.hildechristina.com/guide-varm-eller-kald-hudtone) linken? Eller denne? (http://www.hildechristina.com/guide-hvordan-finne-hudens-undertone)

Kitsu
08-07-11, 10:42
Kanskje du finner noe hjelp i denne (http://www.hildechristina.com/guide-varm-eller-kald-hudtone) linken? Eller denne? (http://www.hildechristina.com/guide-hvordan-finne-hudens-undertone)

Takk for svar, men like forvirret. Ffff... XD Tror jeg er en sær blanding av varme og kalde farger jeg.

Jabba
09-07-11, 12:11
Må man betale moms og fortollingsgebyr hvis man handler for over 200,- og varen er BRUKT ??? F. eks gjennom eBay....
Eller gjelder dette kun nye varer.....

vaskeklut
09-07-11, 13:26
Må man betale moms og fortollingsgebyr hvis man handler for over 200,- og varen er BRUKT ??? F. eks gjennom eBay....
Eller gjelder dette kun nye varer.....
så lenge du har kjøpt varen utenlands så må du det, vil jeg mene.

Idarull
09-07-11, 14:18
Har svensk fløte stående, 1 liter, som gikk ut 7/7. Jeg drakk av en boks jeg hadde åpna, samme merke, samme flasketype, den smakte ikke surt men den smakte ikke som fløte helt. Burde jeg la være å drikke av den? Tenkte jeg kunne lage is eller karameller og sånt for å få brukt opp.

GrønnPepper
09-07-11, 19:28
Min erfaring er at fløte er holdbar langt utover datoen, så jeg ville ikke hatt noen problemer med å bruke den.

Regret
09-07-11, 19:41
nå vet jeg ikke hvordan den fløten er pakket, men jeg vet med vanlig norsk kremfløte fra tine ikke holder en dag over datoen her i huset. Den blir tykk som rømme tvert :(

Lava
09-07-11, 19:46
Min erfaring er at fløte er holdbar langt utover datoen, så jeg ville ikke hatt noen problemer med å bruke den.

nå vet jeg ikke hvordan den fløten er pakket, men jeg vet med vanlig norsk kremfløte fra tine ikke holder en dag over datoen her i huset. Den blir tykk som rømme tvert :(

Jeg kjenner ikke den svenske, men den vanlige norske bruker jeg gjerne noen dager over holdbarhet. Når den er åpnet bruker jeg den når den smaker og lukter ok, uåpnet .. vel, om kartongen ikke buler, så tester jeg ved å helle i en kopp før jeg evt bruker den.
Og rømme, yoghurt feks, er jo "sur" fra før, så de går også an å bruke ut over best før dato.

Litt klumper i fløten i kaffen går helt fint, så lenge den smaker ok :)

Idarull
09-07-11, 19:46
Jeg synes det varierer veldig jeg. Plutselig er den tykk før datoen. Men har lest at man ikke bør oppbevare fløte i døra på kjøleskapet, da den går mye opp og igjen. Har en boks med rømme også som gikk ut 30/6 men den er jeg ikke redd for å spise!

Supera
09-07-11, 19:48
Da ville jeg kanskje sjekket kjøleskapet. Hvilken temperatur er den satt til? Jeg har brukt fløte som har vært åpen lenge og gått ut på dato for to uker siden uten at jeg så eller luktet noe forskjell. Smaken er jo litt annerledes da. Men det er jo bare å koke den så er den god som ny. Kjøleskapet mitt står på 3ºC.

Lava
09-07-11, 19:49
Jeg synes det varierer veldig jeg. Plutselig er den tykk før datoen. Men har lest at man ikke bør oppbevare fløte i døra på kjøleskapet, da den går mye opp og igjen. Har en boks med rømme også som gikk ut 30/6 men den er jeg ikke redd for å spise!

Hehe, jeg har alltid fløten i døra på kjøleskapet! :lol:
Men, det skal noe til å la den gå over dato da, når jeg bruker hver dag, men noen ganger får man litt kort holdbarhet på butikken.
De to siste jeg kjøpte med flere dagers mellomrom, hadde 2 dager forskjell på før dato.. så den ene får gå i matlaging :p

Regret
09-07-11, 19:50
Det avhenger litt av hva vi har der inne, men det står på mellom 3 og 4 grader, helt greit. Men fløten holder seg ikke så lenge allikevel merkelig nok. Kanskje jeg bare har vært uheldig med fløten :p

Den står i døra btw..

Carisma
09-07-11, 19:54
Nå midt i Juli er det nesten umulig å få fløten til å vare. Eller å piske krem av den :rolleyes:

Lava
09-07-11, 20:03
Nå midt i Juli er det nesten umulig å få fløten til å vare. Eller å piske krem av den :rolleyes:

Ok, hjelper det med kjøleskaps-kald skål og visp? Jeg har ikke prøvd selv men har hørt at det skal gå an :p
Hvorfor er det slik?

Photobscura
09-07-11, 20:32
At den er tykk behøver ikke bety at den er dårlig. Det hender fløten skiller seg, om den lukter ok, så er det ofte bare å riste på den, sånn at den blander seg til "normalt" igjen.

utolmodig
09-07-11, 20:42
Hva gjør jeg nå?? :veitikke:
Har vasket en maskin med svarte klær...og papir!!:realmad:

Er vel ikke den ensete som har gjort det? Hæ? Noen råd for å få bort det hvite støvet/klumpene ......

Photobscura
09-07-11, 20:47
Hva gjør jeg nå?? :veitikke:
Har vasket en maskin med svarte klær...og papir!!:realmad:

Er vel ikke den ensete som har gjort det? Hæ? Noen råd for å få bort det hvite støvet/klumpene ......
Rist dem og få bort det du kan, og vask dem en gang til.

utolmodig
09-07-11, 21:05
Rist dem og få bort det du kan, og vask dem en gang til.

Satt som limt på... Prøver med vask uten tøymykner, kanskje blir lettere å riste av. Arrg.......

BenteR
09-07-11, 21:25
En klesbørste eller lo-fjerner er mitt beste tips. Har opplevd det samme noen ganger opp gjennom årene:rolleyes:

utolmodig
09-07-11, 21:46
En klesbørste eller lo-fjerner er mitt beste tips. Har opplevd det samme noen ganger opp gjennom årene:rolleyes:

Neste post på programmet det da. Bruker vel opp en rull eller tio:o

Regret
10-07-11, 19:26
hmm jeg kommer ikke på den gamle 'regelen' om mat før trening, så jeg spør her jeg.
Hvor lenge bør det være mellom sist måltid og hardtrening for å unngå magevondt, sting og det å kunne presistere som best?

j88
10-07-11, 19:28
hmm jeg kommer ikke på den gamle 'regelen' om mat før trening, så jeg spør her jeg.
Hvor lenge bør det være mellom sist måltid og hardtrening for å unngå magevondt, sting og det å kunne presistere som best?

Blir vel sagt at det skal gå ca 2 timer mellom måltid og trening. Men et lett måltid kan man vel også spise litt tettere på trening.

Regret
10-07-11, 19:34
Blir vel sagt at det skal gå ca 2 timer mellom måltid og trening. Men et lett måltid kan man vel også spise litt tettere på trening.

Takk for raskt svar :) Det høres jo logisk ut, så da regner jeg 2 timer jeg. Det er snakk om en lett middag før trening så er litt kjekt å ikke spise den så alt for nær timen på trening også. Jeg er i så elendig form at det blir skikkelig hardtrening for meg :p

Regret
10-07-11, 20:03
Lurer også på hva dere har som småbelønninger på veien mot målvekten? for dere som har det da :)
Jeg strever litt med å finne ut hva jeg ser på som en god belønning for f.eks 5kg, 10kg osv.. Jeg har byttet inn og ut ofte, men jeg finner ingen god belønning for de nærmeste målene. Første målet mitt er nådd, 3kg, og da skulle jeg få sko som belønning, men de er enda ikke kjøpt (2 måneder siden). Så det betyr at jeg ikke liker å bruke penger på meg selv, noe som gjør det ekstra vanskelig å finne på noe. Men allikevel ønsker jeg meg virkelig noe å se fram til hehe. Noe som gir mer motivasjon på veien..

Kanutten
10-07-11, 20:04
Lurer også på hva dere har som småbelønninger på veien mot målvekten? for dere som har det da :)
Jeg strever litt med å finne ut hva jeg ser på som en god belønning for f.eks 5kg, 10kg osv.. Jeg har byttet inn og ut ofte, men jeg finner ingen god belønning for de nærmeste målene. Første målet mitt er nådd, 3kg, og da skulle jeg få sko som belønning, men de er enda ikke kjøpt (2 måneder siden). Så det betyr at jeg ikke liker å bruke penger på meg selv, noe som gjør det ekstra vanskelig å finne på noe. Men allikevel ønsker jeg meg virkelig noe å se fram til hehe. Noe som gir mer motivasjon på veien..

Trenger man egentlig ha belønning???

Er ikke velværet og nedgangen belønning nok??

Regret
10-07-11, 20:10
Trenger man egentlig ha belønning???

Er ikke velværet og nedgangen belønning nok??

Nei.
Jeg mente å spørre de som hadde belønninger ;)

For meg er målvekta ALT for langt unna, og da har jeg en tendens til å gi opp når målet blir for uoppnåelig, så jeg trenger konstant motivasjon som er innenfor rekkevidde, derav delmål :)

Kanutten
10-07-11, 20:15
Nei.
Jeg mente å spørre de som hadde belønninger ;)

For meg er målvekta ALT for langt unna, og da har jeg en tendens til å gi opp når målet blir for uoppnåelig, så jeg trenger konstant motivasjon som er innenfor rekkevidde, derav delmål :)

Jeg synes du skal belønne deg med noe du har ønsket deg lenge.

Selv om jeg ikke kalte det for belønning så kjøpte jeg meg en bh til ca 1000 kr her om dagen. Så resultatet blir vel det samme selv om vi kaller det forskjellig. :p Men en god bh! Anbefaler!!!

Kanskje
10-07-11, 22:54
Noen som har erfaring med et program som heter imikimi - tror det var det. Er til å lage fantasifulle bilder med.:)

Regret
10-07-11, 23:09
Jeg synes du skal belønne deg med noe du har ønsket deg lenge.

Selv om jeg ikke kalte det for belønning så kjøpte jeg meg en bh til ca 1000 kr her om dagen. Så resultatet blir vel det samme selv om vi kaller det forskjellig. :p Men en god bh! Anbefaler!!!

1000? wow, det kunne jeg aldri ha unnet meg :p Men den må da være verd det til den prisen? jøss *Hvertfall ikke sjalu shø hihi :rolleyes:*

De store målene er nok allerede bestemt. 7kg - piercing, 10kg - nye klær, målvekt - vurdere tattovering. men det er disse 5kg og halvveis jeg strever med.. Jeg hadde egentlig som mål ved 5kg å klippe meg, men så fikk jeg så enormt mange stygge kommentarer at jeg gjorde det selv før målet, noe som var like greit, for jeg er absolutt ikke glad for den klippen. Kunne man sy på håret igjen, så hadde jeg gjort det. Men da gikk jo det målet litt i dass, så nå strever jeg med å finne noe nytt.. Jeg får sette meg litt i tenkeboksen og se hva jeg egentlig ønsker meg, men har lagt litt i "aldri i verden" hyllen.. sikkert mye jeg egentlig har lyst på, men gidder ikke å tenke tanken en gang fordi jeg vet jeg ikke kan ta meg råd til noe, eller av andre grunner.

Supera
11-07-11, 00:55
Noen som har erfaring med et program som heter imikimi - tror det var det. Er til å lage fantasifulle bilder med.:)
De jeg har sett som har lekt seg med det har nesten bare endt opp med amatørbilder som ikke ser bra ut i det hele tatt. Folk tror liksom automatisk at det blir så bra bilder når de bare legger til mange effekter. Jeg har ikke vært borti imikini annet enn at jeg har sett hva andre har gjort, men jeg vil tro at hvis du bruker litt tid på det så kan det også bli bra. Men kvalitet over kvantitet. Det er det mange som glemmer... Jeg er langt fra noen ekspert og så er jeg litt photoshop-snobb når det gjelder bilderedigering. :geip:

Kanutten
11-07-11, 17:35
1000? wow, det kunne jeg aldri ha unnet meg :p Men den må da være verd det til den prisen? jøss *Hvertfall ikke sjalu shø hihi :rolleyes:*

Den var virkelig verd det! Det er den beste bhen jeg har hatt noensinne! :love: Så i stedet for å kjøpe 5 bher fra lindex/hm/kappahl så blir jeg å kjøpe en til fra denne undertøysbutikken.
Men nå vet jeg at undertøy er billig i Irland så jeg skal se om jeg finner noen der til en langt rimeligere penge.

Lava
11-07-11, 19:56
Jeg har en eske halvfull med axa multi crush, frokostblanding, kan jeg slenge dette ut til fuglene? Eller er det for mye sukker ol i den?

Lava
11-07-11, 20:06
Tørre lepper.
Vet at å bruke leppepomade bare gjør det verre over tid, men skal man bare gå med tørre lepper til det går over da?
Bruker pomade kjøpt på apotek og bruker mindre nå enn da jeg kjøpte i matbutikken.. :p

Jeg har fått mange gode råd på dette, og har bestilt på iherb etter Photo's anbefaling. Ser på det som ett godt råd :)
Men, jeg spurte om min mor kunne gå innom en butikk når hun var ute i "storbyen" og se etter ved en anledning. Hun fikk anbefalt EOS, som økologisk.. disse har jeg prøvd før og etter søk på nett (og som nevnt her før) så kom disse opp som økologiske. Er de egentlig det?

Jeg venter nå på dem fra iherb, noe som kan ta en stund.

Men, hvordan er vaselin i denne sammenheng, det står ingen innhold på boksen jeg har her.

Jeg har så mye plager for tiden at jeg er nesten desperat! Det legger seg stive flak på leppene som etter en tid kan dras av... og noen ganger blør det :o Jeg prøver å ikke pille..

Det kan gå fint i mange timer, men så begynner det igjen, Og da har jeg enten smurt med cocosa, eller nå den jeg fikk i posten (eos)

kattungen
11-07-11, 20:10
Den var virkelig verd det! Det er den beste bhen jeg har hatt noensinne! :love: Så i stedet for å kjøpe 5 bher fra lindex/hm/kappahl så blir jeg å kjøpe en til fra denne undertøysbutikken.
Men nå vet jeg at undertøy er billig i Irland så jeg skal se om jeg finner noen der til en langt rimeligere penge.

Hvilken bh er det? *nysgjerrig*

vaskeklut
11-07-11, 21:02
Jeg har fått mange gode råd på dette, og har bestilt på iherb etter Photo's anbefaling. Ser på det som ett godt råd :)
Men, jeg spurte om min mor kunne gå innom en butikk når hun var ute i "storbyen" og se etter ved en anledning. Hun fikk anbefalt EOS, som økologisk.. disse har jeg prøvd før og etter søk på nett (og som nevnt her før) så kom disse opp som økologiske. Er de egentlig det?

Jeg venter nå på dem fra iherb, noe som kan ta en stund.

Men, hvordan er vaselin i denne sammenheng, det står ingen innhold på boksen jeg har her.

Jeg har så mye plager for tiden at jeg er nesten desperat! Det legger seg stive flak på leppene som etter en tid kan dras av... og noen ganger blør det :o Jeg prøver å ikke pille..

Det kan gå fint i mange timer, men så begynner det igjen, Og da har jeg enten smurt med cocosa, eller nå den jeg fikk i posten (eos)

EOS er øko, og i følge meg, veldig bra! Fine på ingredienser er de og. Vaselin er FY!!! :eek::eek: Det inneholder nesten bare mineralolje som er no dr***! Det gjør absolutt ingenting for deg. Det føles bare pleiende der og da, men det gir NULL fukt.

Edit: Det tar gjerne en stund før leppene dine "omstiller seg" og begynner å produsere mer fukt selv. Jeg måtte virkelig presse meg igjennom det! Men bruk EOS-en din og ev. kokosoljen du. Det blir bedre! Hold ut :)

Lava
11-07-11, 21:06
EOS er øko, og i følge meg, veldig bra! Fine på ingredienser er de og. Vaselin er FY!!! :eek::eek: Det inneholder nesten bare mineralolje som er no dr***! Det gjør absolutt ingenting for deg. Det føles bare pleiende der og da, men det gir NULL fukt.

Problemet er at der er ingen innhold på vaseline, bortsett fra petrolatum.. men jeg kan stå over den, om jeg må. Nå er jeg så full av skorper at jeg er gal... :realmad:

vaskeklut
11-07-11, 21:11
Problemet er at der er ingen innhold på vaseline, bortsett fra petrolatum.. men jeg kan stå over den, om jeg må. Nå er jeg så full av skorper at jeg er gal... :realmad:
Petrolatum er mineralolje (TROR jeg, det er uansett like ille og gir ikke fukt whatsoever). Hiv skiten, vaselin er ikke brukbar til annet enn smøring av gjenger og dørhengsler :o Og ja, jeg vet hvordan det er. Men det bliiiir sååå braa til slutt :) Smør på med kokosolje eller annen matolje eller den EOS-en din :)

Lava
11-07-11, 21:15
Petrolatum er mineralolje (TROR jeg, det er uansett like ille og gir ikke fukt whatsoever). Hiv skiten, vaselin er ikke brukbar til annet enn smøring av gjenger og dørhengsler :o Og ja, jeg vet hvordan det er. Men det bliiiir sååå braa til slutt :) Smør på med kokosolje eller annen matolje eller den EOS-en din :)

Takk skal du ha! :klem:

Vaseline er herved degradert til smøregrava! :lol:

Carisma
11-07-11, 21:42
Noen som vet hvilket karbohydratnivå Hexeberg anbefaler under amming?

Cherry
11-07-11, 23:47
HVORFOR er havregrøt "de beste karbohydratene som finns"?

Regret
12-07-11, 11:51
Jeg vet det finnes en tråd om det her på forumet en plass, men jeg finner den ikke.. Jeg lurer på om det er mulig å leve på lavkarbo, da gjerne ketolyse på nesten ingen penger? Vi har nå kun råd til 3 middager i uken og så få måltider ellers om dagen. Er det da mulig å leve på lavkarbo? eller må jeg ty til billige høykarboprodukter..? Vi har ikke råd til at kun jeg spiser egen mat, så det må nesten være noe resten av gjengen kan spise også, de skal IKKE ned i vekt!

Photobscura
12-07-11, 13:39
Jeg trenger ditt beste tips for å få håret til å vokse fortere? Altså noe du VET fungerer!

lille_trille
12-07-11, 13:44
Jeg trenger ditt beste tips for å få håret til å vokse fortere? Altså noe du VET fungerer!
Har nettopp kjøpt meg sjampoo og balsam fra Nisim. (http://nisim.no/) Hørte at den skulle vere bra :)

Huldr
12-07-11, 13:46
HVORFOR er havregrøt "de beste karbohydratene som finns"?Vet ikke om det er det, har ikke hørt den påstanden før. Men havre inneholder en del protein og fett og har lav GI. Glutenfritt er det også, i alle fall i utgangspunktet (kan bli forurenset av annet korn som behandles samme sted, men det finnes egen glutenfri havre).

vaskeklut
12-07-11, 13:49
Hive innpå med B-vitaminer og proteiner! Håret mitt vokser som ugress når jeg gjør det :)

Regret
12-07-11, 13:52

Kaldt vann. Det kalde vannet stimulerer hårsekkene så håret vokser raskere.

Photobscura
12-07-11, 14:11
Har nettopp kjøpt meg sjampoo og balsam fra Nisim. (http://nisim.no/) Hørte at den skulle vere bra :)
Jeg har brukt dem for å rense håret og stoppe håravfall, men de er så alt for dyre, og jeg har ennå ikke funnet noe sted å bestille dem billig, heller.
Hive innpå med B-vitaminer og proteiner! Håret mitt vokser som ugress når jeg gjør det :)
Jeg spiser en del proteiner alt (of course ;)). Har hatt vekslende effekt av b-vitaminer, synes fortsatt at det er forvirrende i forhold til hvilket b-vitamin som stimulerer hårvekst. Har også prøvd hårvitaminer, uten at det hjalp nevneverdig, annet enn på å tømme kontoen min litt fortere. :cool:
Kaldt vann. Det kalde vannet stimulerer hårsekkene så håret vokser raskere.
Jeg skyller alltid ut balsam med lunkent/kaldt vann.

Egentlig vokser håret mitt ganske fort i utgangspunktet, men jeg er SÅ utålmodig på å få lengre hår nå, har hatt samme lengden i en evighet pga avfarging (måtte klippe det mye i ett års tid etter, for å få vekk det mest slitte). Det når så vidt skuldrene nå, men jeg har det travlet og vil ha langt hår nå! :p

Jeg er jo stadig innom tanken på det å ta mer b-vitaminer for å få effekt, men vet som sagt ikke hvilke jeg bør ta som gir mest effekt på akkurat dette.

Kitt
12-07-11, 14:12
Jeg vet det finnes en tråd om det her på forumet en plass, men jeg finner den ikke.. Jeg lurer på om det er mulig å leve på lavkarbo, da gjerne ketolyse på nesten ingen penger? Vi har nå kun råd til 3 middager i uken og så få måltider ellers om dagen. Er det da mulig å leve på lavkarbo? eller må jeg ty til billige høykarboprodukter..? Vi har ikke råd til at kun jeg spiser egen mat, så det må nesten være noe resten av gjengen kan spise også, de skal IKKE ned i vekt!
Billig lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44186&highlight=student+billig)
Mer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1108889&highlight=student+billig#post1108889)
Student (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21705&highlight=student+billig)

Personilig jakter jeg på halvpris varer på Kiwi og vår nærmeste Coop Mega! Mye god mat som holder i evigheter etter utløpsdato, særlig om man har fryser. Litt fantasi og man kommer langt med lite!;)

Photobscura
12-07-11, 14:13
Ah, ja. Google is my friend. Jeg har visst funnet ut av dette før, men som vanlig glemt det sånn som mange andre glimrende ideer jeg må finne ut av AKKURAT NÅ! B6 er visst det b-vitaminet som gjør mest for hårvekst.

Lillemy71
12-07-11, 15:03
Jeg har brukt dem for å rense håret og stoppe håravfall, men de er så alt for dyre, og jeg har ennå ikke funnet noe sted å bestille dem billig, heller.

Ebay :D Jeg kjøpte shampo og balsam for $25.95 + frakt $16.95. Det ble rett over kr 200 for begge deler inkl. frakt og det kom i løpet av en uke. Brukte denne (http://cgi.ebay.com/NISIM-ANTI-HAIR-LOSS-SHAMPOO-CONDITIONER-SET-2-X-8oz-/330468263639?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cf17186d7) selgeren jeg.

Cherry
12-07-11, 15:08

Nisim har den der kaloen eller hva den nå heter, for raskere hårvekst. Ikke den der for å stoppe håravfallet:)

Egentlig vokser håret mitt ganske fort i utgangspunktet, men jeg er SÅ utålmodig på å få lengre hår nå, har hatt samme lengden i en evighet pga avfarging (måtte klippe det mye i ett års tid etter, for å få vekk det mest slitte). Det når så vidt skuldrene nå, men jeg har det travlet og vil ha langt hår nå! :p

Tror ikke du får håret til å vokse bemerkelsesverdig mye raskere uansett, så hva med å skaffe deg noen extentions da (ikke påsveisa, dårlig og dyrt), så får du juksa deg til lengre hår mens du venter?:p

Anarko
12-07-11, 16:54

Jeg og sambo har ikke allverdens med penger alltid heller, men klarer å leve lavkarbo til tross. Når det gjelder familien din så er jo pasta og spaghetti skambillig! Jeg og sambo går litt fra butikk til butikk og ser. På rema har de veldige billige og lavkarbovennlige grønnsaksblandinger, pluss billig kjøttdeig og svinestrimler, en pakke kyllinglår eller kyllingfilet får man jo en del middager av (avhenger vel litt av hvor mange man er). På kiwi o.l. har de first price, mye kjøtt å finne der! Til din ikke lavkarbofamilie så har rema kjempebillig fiskegrateng som smaker veldig godt, pluss fiskepinner. Sleng med litt av de billige grønnsakene og litt pasta så har du et fullgodt måltid der. Så nevner jo andre "god-helg" tilbud osv, men det er mye annet billig også. Rema har landlord og lerøy. Rimi har euroshopper og Kiwi, Meny, Spar, Bunnpris har First Price. Bunnpris har også sånn ukedagtilbud (f.eks. i dag: 750g kyllinglår til 29,-)

Photobscura
12-07-11, 17:06
Ebay :D Jeg kjøpte shampo og balsam for $25.95 + frakt $16.95. Det ble rett over kr 200 for begge deler inkl. frakt og det kom i løpet av en uke. Brukte denne (http://cgi.ebay.com/NISIM-ANTI-HAIR-LOSS-SHAMPOO-CONDITIONER-SET-2-X-8oz-/330468263639?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cf17186d7) selgeren jeg.
Takk for tips! Men, ja ... har egentlig for lengst bestemt at jeg uansett unngår å bruke produkter med parabener, sulfater og den slags til vanlig bruk (hvilket det så vidt jeg husker er i Nisim), og jeg kom på at jeg har prøvd Fast-serien en gang i tiden, uten noe som helst resultat ... :(
Nisim har den der kaloen eller hva den nå heter, for raskere hårvekst. Ikke den der for å stoppe håravfallet:)

Tror ikke du får håret til å vokse bemerkelsesverdig mye raskere uansett, så hva med å skaffe deg noen extentions da (ikke påsveisa, dårlig og dyrt), så får du juksa deg til lengre hår mens du venter?:p
Hehe, den kaloen er noe man bruker etter voksing for å minske tilbakevest av hår, så jeg tror det er noe annet du tenker på.
Extensions er helt fullstendig uaktuelt. ;)

Jeg har nå bestilt svenske-vitaminer. Etter en liten times intens lesing har jeg konkludert med at det kategorisk anbefales et tilskudd av B2+B2 (riboflavin og pyridoksin) som har som oppgave å stimulere omsetning av proteiner i kroppen, hvilket jo hår er -kreatin. Så en boks av hver! :) Verdt å prøve. Jeg vil ha laaaaaaangt håååååååååår!

Kanutten
12-07-11, 17:23

Hva med å kjøpe smør og hel laks? Laks er billig.. Kjedelig i lengden kanskje, men billig. Og fet. Fett blir man mett av. Hvis du i tillegg kjøper egg, kli og linfrø kan du lage lettvinte knekkiser servert med kokt egg. Både klien og linfrøa sveller endel ut og fyller skrotten etterhvert.

Brokkoli er billig for tiden, kan serveres sammen med laksen. :ja:

kattungen
12-07-11, 19:54
Jeg har blitt overrumplet av en sommerforkjølelse, med skikkelig sår hals. Hvilke halspastiller kan jeg bruke uten frykt for å ødelegge alt i forhold til kostholdet? Jeg pleier å knaske i meg et par esker med Vekk i Morgen, men de er vel fulle av sukker...? :p

Photobscura
12-07-11, 20:10
Jeg har blitt overrumplet av en sommerforkjølelse, med skikkelig sår hals. Hvilke halspastiller kan jeg bruke uten frykt for å ødelegge alt i forhold til kostholdet? Jeg pleier å knaske i meg et par esker med Vekk i Morgen, men de er vel fulle av sukker...? :p
Originale sukkerfrie Fishermans Friend er hva jeg tyr til, i alle fall. Altså, helst de såkalt originale, ettersom alt dette tullet med salmiakk og menthol og what not smaker så helsikes søtt og kvamlende. :p
Pappa sa til meg da jeg var liten at FF kurerte halsbetennelse. Jeg tror på det ennå ... Yay placeboeffekten! :cool:

kattungen
12-07-11, 20:22
Originale sukkerfrie Fishermans Friend er hva jeg tyr til, i alle fall. Altså, helst de såkalt originale, ettersom alt dette tullet med salmiakk og menthol og what not smaker så helsikes søtt og kvamlende. :p
Pappa sa til meg da jeg var liten at FF kurerte halsbetennelse. Jeg tror på det ennå ... Yay placeboeffekten! :cool:

Urk, men de er så steeeerke :p *pyse*

Furine
12-07-11, 20:23
Urk, men de er så steeeerke :p *pyse*

That's the point! :D Svi vekk heile styggedomen!

Furine
12-07-11, 20:25
Eg er litt novise på den norske leigemarknaden. Når det er leige + straum, kva anna må ein rekne med av avgifter? Vatn? Avløp? Er det i så fall per år? Ja, eg er litt lost! Her vi bur her nede så er det innbakt i nokre andre kostnadsgreier, men eg er usikker på korleis det fungerer i Noreg.

Ignite
12-07-11, 20:40
Eg er litt novise på den norske leigemarknaden. Når det er leige + straum, kva anna må ein rekne med av avgifter? Vatn? Avløp? Er det i så fall per år? Ja, eg er litt lost! Her vi bur her nede så er det innbakt i nokre andre kostnadsgreier, men eg er usikker på korleis det fungerer i Noreg.

Vann, avløp, søppeltømming osv skal være inkludert. Du betaler for disposisjonsrett av lokalet, samt for strømmen. Du skal ha egen strømmåler.

Mange utleiere frister med "gratis" trådløst internett og evt tv-signal.

Innboforsikring er ditt ansvar.

Eventuelt depostium skal settes inn på egnet konto som hverken leietaker eller utleier har tilgang til på egen hånd.

lille_trille
12-07-11, 20:41
Som leigetager så skal du betale leie + strøm om ikke annet er avtalt. Andre avgifter betales av huseiger. Sørg for å få kontrakt der dette er spesifisert.

Furine
12-07-11, 20:54
Takk! :blomster:

vaskeklut
13-07-11, 09:43
Jeg har fjerna et par føflekker kirurgisk. Hvor lenge må jeg gå med vanntett plaster? Kan jeg etter hvert bruke vanlig plaster? Jeg skal fjerne stingene om ca 12 dager.

lille_trille
13-07-11, 09:55
Jeg har fjerna et par føflekker kirurgisk. Hvor lenge må jeg gå med vanntett plaster? Kan jeg etter hvert bruke vanlig plaster? Jeg skal fjerne stingene om ca 12 dager.
Hadde villa brukt vanntett plaster iallefall til stinga er fjerna :)

vaskeklut
13-07-11, 10:33
Hadde villa brukt vanntett plaster iallefall til stinga er fjerna :)
Sukk! Javel da :p Det bare kløøøøør så innmari pga limet :o:eek:

TrillTrall
13-07-11, 10:56

Skift det hyppig! Jentungen her fikk et insektstikk på armen i fjor og klødde hull på det og det ble satt på et vanntett plaster. Så klarte pappan å glemme hele greia og etter flere dager i varme og svette og sånt klagde jentungen på kløe (tror jeg, jeg var ikke der). Plasteret ble tatt av og det var et lite vakkert syn! Såret hadde blitt digert og verket og var helt jævlig.

Jeg har vært svært skeptisk til vanntette plastre siden, de puster jo ikke!

vaskeklut
13-07-11, 10:59
Skift det hyppig! Jentungen her fikk et insektstikk på armen i fjor og klødde hull på det og det ble satt på et vanntett plaster. Så klarte pappan å glemme hele greia og etter flere dager i varme og svette og sånt klagde jentungen på kløe (tror jeg, jeg var ikke der). Plasteret ble tatt av og det var et lite vakkert syn! Såret hadde blitt digert og verket og var helt jævlig.

Jeg har vært svært skeptisk til vanntette plastre siden, de puster jo ikke!
:eek::eek::eek: Notert!!

Carisma
13-07-11, 11:04
de puster jo ikke!
Derfor bør du lufte såret ca ti min hver dag også :ja: Men jeg hadde ikke vantett plaster på keisersnittsåret, bare vanlig kompress. DUsjet med det og luftet og byttet rett etterpå. (Lettere å ta av vått)

vaskeklut
13-07-11, 11:14
Derfor bør du lufte såret ca ti min hver dag også :ja: Men jeg hadde ikke vantett plaster på keisersnittsåret, bare vanlig kompress. DUsjet med det og luftet og byttet rett etterpå. (Lettere å ta av vått)
Så jeg mååå ikke ha vanntett altså? De vanntette er jo så grådig dyre :rolleyes:

Edit: vel, jeg har jo litt trøbbel med å få skifta det, siden det er bak på ryggen... Og på fredag flytter jeg alene o.O

Carisma
13-07-11, 11:16
Noen som vet hvilket karbohydratnivå Hexeberg anbefaler under amming?
Anyone??

GrønnPepper
13-07-11, 11:41

Så lenge du ikke er i vann trenger du ikke vanntett plaster.
Etter du har tatt stingene anbefaler jeg deg å ha på strips i noen uker etterpå. Da minsker du å risikere at såret rives opp igjen, og du får et penere arr siden strekket i såret blir mindre.

kennygirl
13-07-11, 13:15
Etter du har tatt stingene anbefaler jeg deg å ha på strips i noen uker etterpå. Da minsker du å risikere at såret rives opp igjen, og du får et penere arr siden strekket i såret blir mindre.

Dette var et godt råd! Da jeg fjerna en føflekk på ryggen ble arret veldig stygt :(

vaskeklut
13-07-11, 14:04
:o jeg kjenner at såret mitt rives opp flere ganger om dagen når jeg ikke husker på at jeg ikke kan bøye meg som normalt da såret er på ryggen:o

KarMa40
13-07-11, 17:55
Anyone??

Beklager, jeg husker ikke nøyaktig hvor mye, men det skal være det samme som i slutten av graviditeten. Hjelper det?

lille_trille
13-07-11, 19:10
Ja, kan alt om det. Sydde nesten 50 sting fra øret og nedover halsen for 1 år siden. Holdt på å bli gal. Men skal arret bli fint, er det viktig at du har plaster på heile tida :) Klødde sjøl så jeg holdt på å klikke og dro av plasteret for å "lufte" Burde ikke gjort det. Arret kunne vert finere for å si det slik.

Supera
13-07-11, 21:17
Dere som bruker spirulina og sånne greier, hvordan i helsike får dere det i dere? Jeg kjøpte en boks med en blanding av diverse supergreens og det lukter sterkt høy så jeg vil nå tro at det også smaker høy. Blande i juice er utelukket siden det har for mye sukker. Blande med vann vil vel smake heslig? Går det an å maskere smaken på noen måte uten at det blir enda kvalmere? Fun light, smaksatte steviadråper, brus?

j88
13-07-11, 21:20
Dere som bruker spirulina og sånne greier, hvordan i helsike får dere det i dere? Jeg kjøpte en boks med en blanding av diverse supergreens og det lukter sterkt høy så jeg vil nå tro at det også smaker høy. Blande i juice er utelukket siden det har for mye sukker. Blande med vann vil vel smake heslig? Går det an å maskere smaken på noen måte uten at det blir enda kvalmere? Fun light, smaksatte steviadråper, brus?

jeg bare blander det i litt lunka vann og heller det i meg, har altid et glass med rent vann ved siden av som jeg skylder det ned med.

lille_trille
13-07-11, 21:20
Hva er det? Noe àla Udo's?

Furine
13-07-11, 21:27
Hald for nasen og drikk!

langaard
13-07-11, 21:30
Hald for nasen og drikk!
:ja: Og ha en pepperonipølse klar til og tygge etterpå, for å fjerne ekkel smak i munnen:D

Furine
13-07-11, 21:33
:ja: Eg held for nasen når eg no og då drikk fiberhusk utblanda i vatn (mageregulerande). Smaken er berre emmen...

Supera
13-07-11, 21:53
Takk for raske svar. Jeg får visst bare kvinne meg opp og holde for nesa og spise noe annet rett etterpå.
Hva er det? Noe àla Udo's?
Diverse supergreens: chlorella, spirulina, hvetegress og litt slikt. Skal visstnok være bra for oss, jeg har ikke satt meg inn i det. Jeg har sett flere her som tar slikt og tenkte "hvorfor ikke, det kan vel ikke skade". Jeg kjøpte denne (http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Best-of-Greens-5-3-oz-150-g/16051?at=0). Dette er et pulver med diverse "superplanter", mens udo's er en olje. Så ikke helt det samme, men begge er kosttilskudd.

almabowie
13-07-11, 22:25
etter å ha begynt på lavkarbo (én uke nå) så har jeg merket at håret på legger og andre steder vokser mye fortere enn vanlig. har generelt fått mer hår på legger, armer osv. til og med rundt puppene og i ansiktet. hva er det som gjør det? og hvordan kan jeg eventuelt stoppe det? vil det gå vekk etter en stund på lavkarbo eller vil det bare komme mer og mer?

takker for svar!

litt redd... har aldri hatt problemer med så mye hår i ansiktet før..

Nerthus
13-07-11, 22:36
etter å ha begynt på lavkarbo (én uke nå) så har jeg merket at håret på legger og andre steder vokser mye fortere enn vanlig. har generelt fått mer hår på legger, armer osv. til og med rundt puppene og i ansiktet. hva er det som gjør det? og hvordan kan jeg eventuelt stoppe det? vil det gå vekk etter en stund på lavkarbo eller vil det bare komme mer og mer?

takker for svar!

litt redd... har aldri hatt problemer med så mye hår i ansiktet før..

Ser du har stilt akkurat samme spørsmå i en annen tråd - det kan være greit og holde samme tema i en tråd så er det lettere og få oversikt over tilbakemeldingene :)
Du har fått flere svar i den andre tråden din allerede :)

Furine
13-07-11, 22:36
Trur det er forbigåande. Dei seier jo at ting alltid blir verre før det blir betre. Håper det for deg! Lavkarbo kan jo vere positivt for eventuelle hormontrøbbel, og hårvekst er jo gjerne i forbindelse med hormontrøbbel.

vaskeklut
13-07-11, 23:09
Da jeg brukte spirulina så spiste jeg det i kapsler. jeg kjøpte ferdiginnkapsla, men du kan få kjøpt tomme kapsler på helsekost som du kan fylle i sjøl :)

Lava
14-07-11, 01:00
Noen spørsmål:

* må en ungdom ha helseattest for å få mopedlappen? har forsøkt å ringe i to dager men kommer ikke gjennom...

* hvor mange glass er det i en vanlig vinflaske? Skal ha venninner på besøk og har regnet med 1,5 flaske pr person.. vil heller ha for mye enn for lite..

* Bruker du kun finger i krukker med ansiktskremer eller noe annet? Syns det er litt trøblete og bruker i dag Q-tips siden det sies at man lett sprer diverse .. vasker alltid hendene før jeg påfører da, men likevel. Spesielt den lille krukken med øyekrem.. har lange negler og får det meste under dem :p Kan man kjøpe eller få sånn spatel eller hva det nå heter?

Supera
14-07-11, 03:06
Da jeg brukte spirulina så spiste jeg det i kapsler. jeg kjøpte ferdiginnkapsla, men du kan få kjøpt tomme kapsler på helsekost som du kan fylle i sjøl :)
Det var ikke noe dumt forslag! Takk! Jeg tror jeg går for disse fra iherb (http://www.iherb.com/Now-Foods-Double-00-Gelatin-Caps-750-Empty-Capsules/891?at=0).

Lillemy71
14-07-11, 07:10
Noen spørsmål:

* må en ungdom ha helseattest for å få mopedlappen? har forsøkt å ringe i to dager men kommer ikke gjennom...

Uten at jeg skal bli påståelig så mener jeg at man ikke trenger noen helseattest for å ta mopedlappen.Kan ikke finne noe på vegvesen.no heller om det.

* hvor mange glass er det i en vanlig vinflaske? Skal ha venninner på besøk og har regnet med 1,5 flaske pr person.. vil heller ha for mye enn for lite..

I restaurantbransjen regner man 6 glass per flaske, nå blir det jo ofte litt større mengder i glasset hjemme :p så jeg regner 4-5 glass.

* Bruker du kun finger i krukker med ansiktskremer eller noe annet? Syns det er litt trøblete og bruker i dag Q-tips siden det sies at man lett sprer diverse .. vasker alltid hendene før jeg påfører da, men likevel. Spesielt den lille krukken med øyekrem.. har lange negler og får det meste under dem :p Kan man kjøpe eller få sånn spatel eller hva det nå heter?

Jeg mener at man kan få kjøpt sånne plast spatler på bodyshop. De hadde ihvertfall det før, ei venninne av meg brukte det og vaska de bare i oppvaskmaskinen. Ellers kan det jo være at de har slike på helsekost eller apotek.

smgj
14-07-11, 08:29
I stedet for spatel kan faktisk en sånn plastkniv fra engangsbestikk brukes i nødsfall.

Carisma
14-07-11, 23:53
Jeg har fått Ipad av min kjære :love:
Men jeg trenger tips til gode apps jeg bør laste ned?
Så langt har jeg bare iBooks og Angry Birds :D

Furine
15-07-11, 06:49

Det var mannen sin, det. :ja: Om du likar å lese bøker på engelsk, last ned Kindle-appen. Likar du diverse spel? Cut the rope er søt. På mi daglege pendlarferd går det mykje i Puzzle Quest 2 HD. Med Tap to Chat får du fb chat og google chat i ein og same app. Skype app er fin, lyden er mykje betre via ipad enn mobiltlf til dømes. Eg har ganske mange apps på min som eg ikkje har brukt, sidan det var sambu som brukte den først. Har din kjære også ipad? Då skal du via same itunes kunne laste over dei appane han har, til din ipad, utan at det kostar noko. (Ja, for dei som ikkje var gratis sjølvsagt.)

Regret
15-07-11, 07:42
Nå undrer jeg fælt på hva som skjer her.. Jeg har mistet mensen! Er det mulig.. Jeg trodde jeg hadde blitt gravid nå, men det kunne en test avkrefte. Så endten så har jeg fått enormt store sykluser, eller så har jeg mistet den igjen. Jeg tenker over det litt og jeg har jo endret kostholdet igjen til å bli mer lavkalori enn lavkarbo, så jeg lurer - kan virkelig mat påvirke kroppen på den måten så raskt? pga mistanken om å være på vei så har jeg jo også kuttet ut pillen som gjorde at mensen ikke kom før (minipille), så det er ikke den som gjør det nå heller.. Ellers så er jeg veldig omtåket om dagen og henger ikke helt på grep. spysyka og magesjau har vært et tema for barna i huset her også, så jeg kan jo være syk også.

Okie
15-07-11, 11:16
Nå undrer jeg fælt på hva som skjer her.. Jeg har mistet mensen! Er det mulig.. Jeg trodde jeg hadde blitt gravid nå, men det kunne en test avkrefte. Så endten så har jeg fått enormt store sykluser, eller så har jeg mistet den igjen. Jeg tenker over det litt og jeg har jo endret kostholdet igjen til å bli mer lavkalori enn lavkarbo, så jeg lurer - kan virkelig mat påvirke kroppen på den måten så raskt? pga mistanken om å være på vei så har jeg jo også kuttet ut pillen som gjorde at mensen ikke kom før (minipille), så det er ikke den som gjør det nå heller.. Ellers så er jeg veldig omtåket om dagen og henger ikke helt på grep. spysyka og magesjau har vært et tema for barna i huset her også, så jeg kan jo være syk også.

store syklus= for tidlig å ta test? eller for lite kalorier? kutte ut pille=tar kroppen tid å omstille igjen? bare noen ting som slår meg...

Regret
15-07-11, 11:28
store syklus= for tidlig å ta test? eller for lite kalorier? kutte ut pille=tar kroppen tid å omstille igjen? bare noen ting som slår meg...

Har egentlig en perfekt 28-dagerssyklus. Hvertfall på lavkarbo. Jeg sluttet med piller først når mens uteble, så det er ikke det som lager en stor syklus i såfall.. Lite kalorier var det, men i det siste har det blitt mye. Gikk fra 200 kcal til 800-1000+ kcal da jeg la om kosten litt. Begynte med pille igjen i dag, så får se hva som skjer.

Rin
15-07-11, 13:34

På ipad bruker jeg mest Bamboo Paper og ArtRage - men de er nok ikke spesielt relevante for deg om du ikke har tenkt å tegne og fingermale i vilden sky. :p

Furine
15-07-11, 23:12
Nokon andre som opplever å få kløe i huda eit par veker etter å ha brukt epileringsmaskin? Eg har ei Braun epileringsmaskin, og brukar den på leggane. Eit par veker seinare klør huda så eg trur eg skal smådøy, eg klør meg til blods... Ja, eg har smurt med både kløedempande og fuktighetskrem.

kattungen
15-07-11, 23:13
Har egentlig en perfekt 28-dagerssyklus. Hvertfall på lavkarbo. Jeg sluttet med piller først når mens uteble, så det er ikke det som lager en stor syklus i såfall.. Lite kalorier var det, men i det siste har det blitt mye. Gikk fra 200 kcal til 800-1000+ kcal da jeg la om kosten litt. Begynte med pille igjen i dag, så får se hva som skjer.

Fra 200 til 800 kcal i INNTAK? o.O

Anarko
15-07-11, 23:29
Nokon andre som opplever å få kløe i huda eit par veker etter å ha brukt epileringsmaskin? Eg har ei Braun epileringsmaskin, og brukar den på leggane. Eit par veker seinare klør huda så eg trur eg skal smådøy, eg klør meg til blods... Ja, eg har smurt med både kløedempande og fuktighetskrem.

Har selv epilator, og merker det klør litt når det vokser ut igjen, men bortsett fra det ingenting. Har andre enn du brukt den? Kanskje litt rensing av maskinen kunne hjulpet? Kan jo høres ut som om det er når det vokser ut igjen du merker det også. Blir hårsekkene betente?

Furine
15-07-11, 23:34
Har selv epilator, og merker det klør litt når det vokser ut igjen, men bortsett fra det ingenting. Har andre enn du brukt den? Kanskje litt rensing av maskinen kunne hjulpet? Kan jo høres ut som om det er når det vokser ut igjen du merker det også. Blir hårsekkene betente?

Nei det er berre meg. Maskina er sikkert nærare 15 år gamal, men fungerer heilt fint. Eg reingjer den for kvar gong eg brukar den, men eg ser ikkje heilt for meg at ein kan desinfisere den heller...? Nei, dei blir ikkje det, vel kanskje ein og annan, men i forhold til antal hårsekkar på leggane (har ein del...) så snakkar vi 0,0-noko prosent.

Regret
15-07-11, 23:37
Fra 200 til 800 kcal i INNTAK? o.O

mhm.
Jeg vet hva du tenker, og kan tilføye at jeg ligger under spiseforstyrrelse-delen av forumet også ;) For meg er 1000 ganske mye.

Furine
16-07-11, 00:14
Eg reagerer kanskje berre meir enn andre. Eg har hatt nokre rare allergiar opp gjennom åra. Men greit å vite at også andre har opplevd kløe.

kattungen
16-07-11, 10:23
mhm.
Jeg vet hva du tenker, og kan tilføye at jeg ligger under spiseforstyrrelse-delen av forumet også ;) For meg er 1000 ganske mye.

Det eneste jeg tenkte var at det ikke er rart du ikke har gått ned i vekt på ketolyse :klem:

Anarko
16-07-11, 11:14
Eg reagerer kanskje berre meir enn andre. Eg har hatt nokre rare allergiar opp gjennom åra. Men greit å vite at også andre har opplevd kløe.

Ser bare når skjegget blir for langt på sambo, så klør det også :) Tror ikke du skal bekymre deg for det. Kan jo hende at du er tørr på området også.

langaard
16-07-11, 11:19
Noen som har prøvd kokte neper som tilbehør til kjøtt?

vimsen85
16-07-11, 11:34
mhm.

Men da går vel kroppen i sparebluss. Jeg har lært at man ikke skal spise under 1200 kcal. For da tror kroppen det er hungersnød og sparer på fettet. Jeg går uansett ikke ned med lavkalori, jeg da. Men jeg tror kanskje du kunne fått bedre effekt av det derso du spiste nok. :klem:

vimsen85
16-07-11, 11:35

Har ikke prøvd det. Men jeg har sett at noen bruker neper som lasagneplater.. Mange år siden jeg har spist neper. Kanskje det går å fløtegratinere de?

kattungen
16-07-11, 11:36

Nei, men rå neper som tilbehør til kjøtt er veldig godt :D

Carisma
16-07-11, 11:37

Nei, men fløtegratinerte :sikle:

BenteR
16-07-11, 13:41
Nepespa er ein gammel tradisjonsrik rett her hvor jeg bor. Nesten som kålrotstappe, bare den er laget av neper og litt mer flytende i konsistensen.
Knallgodt til spesielt kjøtt, men også fisk:)

vaskeklut
16-07-11, 14:53
Er det bare hos meg min side på nav.no ikke fungerer som den skal?

langaard
16-07-11, 14:59
Nei, men fløtegratinerte :sikle:
Da skal det handles neper ja:D

Furine
16-07-11, 16:21
Ser bare når skjegget blir for langt på sambo, så klør det også :) Tror ikke du skal bekymre deg for det. Kan jo hende at du er tørr på området også.

Er ikkje bekymra, det er berre litt travelt, sidan eg klør meg til blods... Smurte inn med FEIT Niveakrem i går kveld, klør mindre i dag. Det kan godt hende det klør meir på grunn av tørr hud.

Carisma
16-07-11, 18:10
Noen som vet hva som kan forårsake crp på over 500, og hvor alvorlig det er?
Da jeg lå på sykehuset nylig fikk jeg beskjed om at den lå på over 500 i over en uke, men ingen forklaring på hvorfor... :rolleyes:

nellie
16-07-11, 18:16
Da jeg lå på sykehuset nylig fikk jeg beskjed om at den lå på over 500 i over en uke, men ingen forklaring på hvorfor... :rolleyes:

Operasjoner:)

nellie
16-07-11, 18:20
Nei, fader. Nå finner jeg ikke noe om det på internetten.. Men ei på sykehjemmet jeg jobber på brakk lårhalsen og da snakket legen om at den høye CRPen hennes kunne komme av at kroppen led av post-operasjonsstress.

Regret
16-07-11, 20:39
Det eneste jeg tenkte var at det ikke er rart du ikke har gått ned i vekt på ketolyse :klem:

På ketolyse lå kcal på rundt 2500, men det var ikke noe jeg fulgte med på. Da gjorde jeg alt rett, men vekten jevnet seg ut og er ikke lengere erklært overvektig, så alt stoppet naturlig nok opp. Så begynte gamle spiseproblemer å balle på seg og jeg kuttet ut lavkarbo. Ketolysen gikk som den skulle den :)

kattungen
16-07-11, 22:44
På ketolyse lå kcal på rundt 2500, men det var ikke noe jeg fulgte med på. Da gjorde jeg alt rett, men vekten jevnet seg ut og er ikke lengere erklært overvektig, så alt stoppet naturlig nok opp. Så begynte gamle spiseproblemer å balle på seg og jeg kuttet ut lavkarbo. Ketolysen gikk som den skulle den :)

Åja, da har jeg misforstått. Sorry :klem: Fikk du pm'en min, forresten? :)

Regret
16-07-11, 22:56
Åja, da har jeg misforstått. Sorry :klem: Fikk du pm'en min, forresten? :)

Ja det gjorde jeg, glemte å svare desverre :rolleyes:
Veldig mye nyttig der! Sitter litt i tenkeboksen ang hele greia enda, så det blir et par uker til med lavkalori. Tør ikke å gamble å endre så mye på dietten nå som økonomien vagler litt. I løpet av august så mister vi nok en fin sum på 6000kr og har innen da mistet 8400kr i inntekt pr. måned, så håper det er forståelig at jeg ikke kan følge lavkarbo helt slavisk, når enkelte produkter er langt utenfor vår trygghetssone pengemessig. Men viljen sier jo at kroppen har det bedre på 15g karbo enn 100g karbo, så det er helt klart noe jeg har lyst til å begynne med for fult igjen når alt er ok. Heldigvis så er jeg en person som har maks uflaks, men som alltid lander på beina. Jeg trenger bare å kjøre inn nye rutiner og venne meg til hva som nå er 'normalt' for vår husstand, og ikke hva som var.

kattungen
16-07-11, 23:34
Ja det gjorde jeg, glemte å svare desverre :rolleyes:
Veldig mye nyttig der! Sitter litt i tenkeboksen ang hele greia enda, så det blir et par uker til med lavkalori. Tør ikke å gamble å endre så mye på dietten nå som økonomien vagler litt. I løpet av august så mister vi nok en fin sum på 6000kr og har innen da mistet 8400kr i inntekt pr. måned, så håper det er forståelig at jeg ikke kan følge lavkarbo helt slavisk, når enkelte produkter er langt utenfor vår trygghetssone pengemessig. Men viljen sier jo at kroppen har det bedre på 15g karbo enn 100g karbo, så det er helt klart noe jeg har lyst til å begynne med for fult igjen når alt er ok. Heldigvis så er jeg en person som har maks uflaks, men som alltid lander på beina. Jeg trenger bare å kjøre inn nye rutiner og venne meg til hva som nå er 'normalt' for vår husstand, og ikke hva som var.

Jeg tror nok du har det ganske bra på 100 g/kh også jeg da :klem: I alle fall fram til ting stabiliserer seg litt økonomisk? :) Forresten så er Gerds fløtegrøt også veldig god og billig å lage, og metter leeeeenge! :rolleyes:

Regret
16-07-11, 23:55
Jeg tror nok du har det ganske bra på 100 g/kh også jeg da :klem: I alle fall fram til ting stabiliserer seg litt økonomisk? :) Forresten så er Gerds fløtegrøt også veldig god og billig å lage, og metter leeeeenge! :rolleyes:

Joda, jeg har det mye bedre på 100g enn de få dagene jeg har havnet på f.eks 150g. Jeg blir fort oppblåst, tung og slapp når jeg går over 100g, så jeg prøver å stoppe ved 80g, men har uansett maksgrense på 100.
Det har ingenting å si for vekten, den går ikke ned på 100g karbo, men det er jeg ikke ute etter heller, her er det kun følelsen og velværet som er gevinsten. Men ja, fram til økonomien er brukbar igjen, så skal jeg fint greie å holde meg til 100g :) Merkelig med det, det er egentlig dyrere å leve på karbofattig enn bittelitt høyere, men ikke helt høykarbo.

Lava
17-07-11, 00:41

Jeg hadde litt over 300 på sykehuset etter blindtarmoperasjonen, blindtarmen sprakk og de sa det var grunnen til så høye tall. Jeg fikk ikke reise hjem før den hadde gått ned, husker ikke hvor lavt de skulle ha den.
Den gikk gradvis ned, men ikke så fort som de ønsket.

Sjekk det opp om du er usikker :klem:

Carisma
17-07-11, 00:48
Sjekk det opp om du er usikker :klem:

Den gikk ned etterhvert, men det tok over en uke. Jeg hadde nesten så høyt allerede før keisersnittet, så tror ikke det er bare operasjonsrelatert.
Syns jeg fikk veldig dårlig info på sykehuset, bare at det var en infeksjon, og at jeg hadde høy crp :rolleyes:

Kitt
17-07-11, 01:04
Den gikk ned etterhvert, men det tok over en uke. Jeg hadde nesten så høyt allerede før keisersnittet, så tror ikke det er bare operasjonsrelatert.
Syns jeg fikk veldig dårlig info på sykehuset, bare at det var en infeksjon, og at jeg hadde høy crp :rolleyes:
Er rett og slett ikke sikkert at de aner hvorfor!:eek:
Du hadde en infeksjon, i forbindelse med svangerskapet?, og blir på sikt helt bra igjen!

Om du er veldig nysgjerrig, kan du be fastlegen din etterlyse en epikrise. Der skal det stå alt som skjedde med deg ved siste innleggelse!:)
Evnt kan du skrive til avd og be om et journal- gjennomgangsmøte med behandlende lege!

Carisma
17-07-11, 01:08
Jeg har kopi av epikrisen, men den sier egentlig ikke så mye.
Ikke så farlig altså, men ble litt nysgjerrig nå når jeg har hatt tid til å innse at jeg faktisk har vært veldig syk... :eek:

Lava
17-07-11, 01:09
Ikke så farlig altså, men ble litt nysgjerrig nå når jeg har hatt tid til å innse at jeg faktisk har vært veldig syk... :eek:

Godt du er bedre! Jeg fikk intravenøs behandling for det.

Kitt
17-07-11, 01:11
Skjønner deg godt, jeg! Hadde det på samme måten. Var så syk at jeg egentlig ikke skjønte alvoret før i ettertid. Og da var det jo ingen å spørre!:p:p

Om det ikke står hva de mener var grunnen, vet de nok ikke! Noen ganger er det faktisk bare sånn!:)

Carisma
17-07-11, 01:29
Ja, jeg hadde liksom nok med å tenke på junior på sykehuset :o
Hmpf, jeg kan ikke fordra "det bare er sånn" svar! :D (Lå i krig med mattelæreren på vgs fordi jeg ikke godtok den forklaringa :rolleyes:)
Men får ta meg en prat med fastlegen på seksukerskontrollen.... Men hvor lenge kan man gå med blodpropp i lungene? Jeg var inne til astma-test for halvannet år siden pga følelsen av å ikke kunne trekke pusten helt inn, samme følelse som jeg hadde på sykehuset nå. Og den har egentlig kommet og gått de siste par årene.

Lava
17-07-11, 01:49
Men hvor lenge kan man gå med blodpropp i lungene? Jeg var inne til astma-test for halvannet år siden pga følelsen av å ikke kunne trekke pusten helt inn, samme følelse som jeg hadde på sykehuset nå. Og den har egentlig kommet og gått de siste par årene.

Høres skummelt ut! Men jeg er ingen "sykeperson" så jeg vet ikke :nei:
Håper du får svar og at alt er bra nå! :klem:

Furine
17-07-11, 13:33
Har nokon erfaring med kor bra eller ei kvaliteten på møblar kjøpt på Jysk er?

Carisma
17-07-11, 13:37

Det kommer helt an på... Kjøpte kommode til barnerommet der nå for litt siden, den virker solid (mer enn tilsvarende på Skeidar faktisk). Og hagemøbler. Men noe av det de har utstillt virker litt "skranglete", men det kan like gjerne være fordi det er utstilling.
Veninne har spise bord og stoler derfra og er fornøyd. Og vi elsker memoryskum madrassen vår fra jysk :ja:

Furine
17-07-11, 13:46
Ok, takk, Carisma! Eg har prøvd memoryskumpute frå Jysk, den er bra. Eg sonderer litt terrenget i høve til møblar etc, greit å kjøpe møblar frå butikkar som finst i byen, så det ikkje blir så veldig mykje transportstyr. Dei hadde nokre reolar/romdelarar, som liknar litt på Expedithyllene til Ikea, ikkje dumt sidan Ikea er langt unna der.

idontknow
17-07-11, 14:10
Min tur :)

Om jeg kutter veldig på karbene, som jeg skal, men får i meg for lite fett - hva skjer?

Furine
17-07-11, 14:12
Når ein kuttar kh brukar kroppen feitt for å lage energi, veldig enkelt sagt. Feittkutting er ikkje anbefalt. For lite feitt kan stoppe nedgang, til dømes.

Lillemy71
18-07-11, 07:57
Noen som vet om man enkelt kan måle insulin-nivå i kroppen? Eller er dette en blodprøve som må tas hos lege? Fant ut at disse (http://www.diabeticlive.com/diabetes-101/diabetes-news/home-urine-test-measures-insulin-production-in-diabetes/) visstnok brukes til å måle insulin, men de gir nå vel ikke et mål på insulin i kroppen?

Havna nemlig i en diskusjon i går om at kunstig søtning ikke påvirker blodsukkeret men utløser insulin og når kroppen da ikke har noe sukker og ta seg ut på reagerer den helt feil (enkelt forklart). Vedkommende sa at han hadde vært med på et forsøk der insulin ble målt og at det var en enkel test, så jeg bare lurte på om det var noe jeg kunne måle selv.

langaard
18-07-11, 08:34
Noen som vet om man enkelt kan måle insulin-nivå i kroppen? Eller er dette en blodprøve som må tas hos lege? Fant ut at disse (http://www.diabeticlive.com/diabetes-101/diabetes-news/home-urine-test-measures-insulin-production-in-diabetes/) visstnok brukes til å måle insulin, men de gir nå vel ikke et mål på insulin i kroppen?

Havna nemlig i en diskusjon i går om at kunstig søtning ikke påvirker blodsukkeret men utløser insulin og når kroppen da ikke har noe sukker og ta seg ut på reagerer den helt feil (enkelt forklart). Vedkommende sa at han hadde vært med på et forsøk der insulin ble målt og at det var en enkel test, så jeg bare lurte på om det var noe jeg kunne måle selv.
Er vel et apparat til og måle blodsukkeret du mener? Fås kjøpt på apoteket til en billig penge:)

Lillemy71
18-07-11, 08:50
Er vel et apparat til og måle blodsukkeret du mener? Fås kjøpt på apoteket til en billig penge:)

Nei ikke måle blodsukker, måle insulin. Jeg fikk beskjed om at det var forskjell på det.

TrillTrall
18-07-11, 08:59

Kjøpte en slags kjøpmannsdisk på Jysk tidligere i vår (3 skapdører under og en skuff over hver dør). For et helvete å sette sammen! Gi meg Ikea når som helst! Kommer ikke til å kjøpe møbler på Jysk flere ganger.

Photobscura
18-07-11, 09:01
Nei ikke måle blodsukker, måle insulin. Jeg fikk beskjed om at det var forskjell på det.
Så vidt meg bekjent er det kun c-peptid som kan måle insulinet, og den må taes hos lege. Men, ja, det er jo en blodprøve, da.

Kitt
18-07-11, 09:52

Vel, dersom du ikke har noe blodsukker, er du DØD!!!:eek:
Og dersom inntak av kunstig søtning øker insulinutskillelsen uten å øke blodsukkeret, vil jo blodsukkeret gå i bånn og man vil få føling før man går i koma og dør!
Har hørt mye rart om kunstig søtning, men dette høres sprøtt ut!

Er som Photo sier kun c- peptid som måler insulinutskillelsen i kroppen og det er en enkle blodprøve, men det t ar tid å få svar! Er ikke som et blodsukkerapparat som tar 5 sekunder akkurat!

Furine
18-07-11, 10:08
Kjøpte en slags kjøpmannsdisk på Jysk tidligere i vår (3 skapdører under og en skuff over hver dør). For et helvete å sette sammen! Gi meg Ikea når som helst! Kommer ikke til å kjøpe møbler på Jysk flere ganger.

Såpass ja? Eg er ikkje redd for å skru altså, og Ikea er jo heilt OK. Problemet er at ein må til Trondheim eller Bergen for å kjøpe Ikea, og eg kan ikkje ha med framleis uopna ikeagreier inn i landet utan å måtte fortolle det...

Photobscura
18-07-11, 10:10
Vel, dersom du ikke har noe blodsukker, er du DØD!!!:eek:
Og dersom inntak av kunstig søtning øker insulinutskillelsen uten å øke blodsukkeret, vil jo blodsukkeret gå i bånn og man vil få føling før man går i koma og dør!
Har hørt mye rart om kunstig søtning, men dette høres sprøtt ut!

Er som Photo sier kun c- peptid som måler insulinutskillelsen i kroppen og det er en enkle blodprøve, men det t ar tid å få svar! Er ikke som et blodsukkerapparat som tar 5 sekunder akkurat!
Det er vel heller det at insulinet ikke evner å rydde vekk nok sukker i blodet (derav f.eks insulinresistens), mer enn at det ikke er noe sukker, forsåvidt.

Akkurat dette med kunstig søtning og insulin har jeg ikke noen formening om, men jeg for min del fikk normalisert langtidsblodsukker på lavkarbo, men c-peptiden var fortsatt alt for høy ... Ikke alle leger som tenker såpass stort på det, så mange kan gå rundt med insulinresistens/diabetes uten å vite om det, fordi mange leger er vonde å be når det kommer til nettopp denne blodprøven ... :o

Lillemy71
18-07-11, 10:54
Så vidt meg bekjent er det kun c-peptid som kan måle insulinet, og den må taes hos lege. Men, ja, det er jo en blodprøve, da.

Takk Photo, var bare det jeg lurte på ikke hvorvidt man dør av lavt blodsukker :cool:

Bønna200
18-07-11, 12:46
Har tenkt til å lage meg chicken curry i dag, og da med blomkålris til. Er det noe krydder som passer å ha på så det smaker litt mindre,vell.. blomkål?

Anarko
18-07-11, 13:01
Har tenkt til å lage meg chicken curry i dag, og da med blomkålris til. Er det noe krydder som passer å ha på så det smaker litt mindre,vell.. blomkål?

Fres det godt sammen med sambal oelek, persille osv. Når jeg freser det i rikelig med smør og har på litt chili og soyasaus så er det ikke mye som minner meg om blomkål.

Bønna200
18-07-11, 13:17
Takk! :D Det ene krydderet der har jeg aldri hørt om. Men får se hva jeg finner på meny :)

Anarko
18-07-11, 13:23
Takk! :D Det ene krydderet der har jeg aldri hørt om. Men får se hva jeg finner på meny :)

Sambal oelek er chili på glass :) Du finner det på rema, i tube i krydderhyllen. Før hadde de glass med det overalt, men nå finner jeg kun glass med sambal oelek på innvandrerforretninger.

Photobscura
18-07-11, 15:03
Jeg har nettopp lagt en skinkestek på 1,4 kilo i fryseren. Hvor lang tid tar det ca før den er gjennomfryst? Det er et lite frysfack over kjøleskapet.

ineedthis
18-07-11, 15:22
Jeg har et spørsmål. Et veldig "jeg er ny her og skjønner ingen ting - spørsmål". Haha:o

Jeg lurer bare på, om det er noen slags "svarvei" for å markere alle innlegg som ikke er lest, slik at jeg lettere kan følge med på de uleste fremover? Jeg har ikke så veldig lyst til å åpne 500 faner bare for å få fjernet de fra "uleste innlegg":confused:

Jeg vil liksom begynne på nytt, og følge med fra nå, og ikke fra alle de tusen innleggene fra før jeg ble medlem:confused:

Furine
18-07-11, 15:59
Om du går inn i kontrollpanelet (øverst til venstre, grøn linje) så får du opp alle trådar du abonnerer på eller har skrive innlegg på. Om du går til førstesida så har du i høgre hjørne "hurtignavigasjon" - nederst der ligg "siste foruminnlegg".

ineedthis
18-07-11, 17:36
For å være ærlig så skjønte jeg ikke så mye av det der. Men jeg er ganske teknisk av meg, så jeg finner vel ut av det etterhvert!:D

TrillTrall
18-07-11, 17:39
Såpass ja? Eg er ikkje redd for å skru altså, og Ikea er jo heilt OK. Problemet er at ein må til Trondheim eller Bergen for å kjøpe Ikea, og eg kan ikkje ha med framleis uopna ikeagreier inn i landet utan å måtte fortolle det...

Skruing fra Jysk var noe helt annet enn skruing fra Ikea. Bare dritten. Dårlig bruksanvisning og vanskelig å få justert både skuffer og dørhengsler synes jeg. Og jeg har etterhvert montert _mye_ fra Ikea! Uten problemer.

TrillTrall
18-07-11, 17:41
Sambal oelek er chili på glass :) Du finner det på rema, i tube i krydderhyllen. Før hadde de glass med det overalt, men nå finner jeg kun glass med sambal oelek på innvandrerforretninger.

Det er utrolig praktisk med den på tube da! :) Bare en liten skviiiis - så slipper man å bruke enda mer redskaper som må vaskes. ;)

idontknow
18-07-11, 17:58
atte.. burde man merke "oftere dobesøk" under lavkarbodeitt?

langaard
18-07-11, 18:07
atte.. burde man merke "oftere dobesøk" under lavkarbodeitt?
Man tisser iallefall oftere!:D

Furine
18-07-11, 18:12
For å være ærlig så skjønte jeg ikke så mye av det der. Men jeg er ganske teknisk av meg, så jeg finner vel ut av det etterhvert!:D

Klikk deg litt rundt du, så finn du ut av det! :) Alle har vore grøne på dette forumet ein gong. På same grøne linja som du finn kontrollpanel finn du også snarveier, der finn du dagens innlegg, som eit døme. :)

GrønnPepper
18-07-11, 18:25
Jeg har et spørsmål. Et veldig "jeg er ny her og skjønner ingen ting - spørsmål". Haha:o

Jeg lurer bare på, om det er noen slags "svarvei" for å markere alle innlegg som ikke er lest, slik at jeg lettere kan følge med på de uleste fremover? Jeg har ikke så veldig lyst til å åpne 500 faner bare for å få fjernet de fra "uleste innlegg":confused:

Jeg vil liksom begynne på nytt, og følge med fra nå, og ikke fra alle de tusen innleggene fra før jeg ble medlem:confused:

Øverst på forumet er det en grønn menylinje. Til høyre på denne finner du snarveier og under der 'marker forumene som lest'
Hvis du trykker denne når du går ut av forumene vil du bare få innlegg som er skrevet siden sist du var inne når du neste gang velger 'uleste innlegg' på samme menylinja neste gang du er inne.

ineedthis
18-07-11, 18:52
Øverst på forumet er det en grønn menylinje. Til høyre på denne finner du snarveier og under der 'marker forumene som lest'
Hvis du trykker denne når du går ut av forumene vil du bare få innlegg som er skrevet siden sist du var inne når du neste gang velger 'uleste innlegg' på samme menylinja neste gang du er inne.

Tusen takk! Nå skjønte jeg! :)

Anarko
18-07-11, 18:55
Det er utrolig praktisk med den på tube da! :) Bare en liten skviiiis - så slipper man å bruke enda mer redskaper som må vaskes. ;)

Ja, men den på tube er nesten 30 kroner, og inneholder ikke så mye. Mens jeg får kjøpt ca 2,5 dl på glass til 20 kroner. :)

Photobscura
18-07-11, 20:44
Jeg har nettopp lagt en skinkestek på 1,4 kilo i fryseren. Hvor lang tid tar det ca før den er gjennomfryst? Det er et lite frysfack over kjøleskapet.
Ingen som vet, altså? Det er nå fem timer siden jeg la den i fryseren, og hadde tenkt å langsteke den over natta, men da må den være gjennomfrosset ... :o Den kjennes i alle fall hard ut, men ikke godt å vite. Har fortsatt noen timer på meg, forsåvidt.

Anne
18-07-11, 20:47
Stikk i den med en tynn strikkepinne, så merker du om den er frosset, vil jeg tro.

Photobscura
18-07-11, 21:07
Stikk i den med en tynn strikkepinne, så merker du om den er frosset, vil jeg tro.
Det var jommen lurt! :)

BenteR
18-07-11, 21:17
Noen her inne som har strikket med garnet "STERKT" fra DuStoreAlpakka?
Har fått helt strømpestrikkedilla for tiden og vil gjerne teste ut noe lekkert strømpegarn og lage opp noen lekre strømper til tante-unger til jul (veldig kjedelig tante; gir alltid hjemmelagede ting:rolleyes:)

Lava
18-07-11, 22:16
Hvor lenge kan en vanlig Toro ostekake stå i kjøleskapet og være spisendes?