View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar



Photobscura
04-12-13, 08:27
Du vil få et varmere lys med rød skjerm ja, men samtidig også mindre lys. Emaljelakken tåler 150 grader, så det er det ingen fare med. Særlig ikke med en sparepære...

Emaljelakken er jeg ikke bekymret for! :D Det gjør ingenting om det blir mindre lys, det snakk om å få litt mer koselig belysning på kjøkkenet. Takk for svar! :)

Marella77
06-12-13, 15:48
Hei! Var det noen som så på God Morgen Norge nå nylig hvor de kom med sminketips? De brukte en consealer/ fondation med 4 farger. Grønn, lilla og to til... Dem grønne kunne brukes på røde kinn under vanlig fondation. Så tror jeg de brukte gul under øynene? Noen som har sett en slik en? Den var rund og delt inn i fire deler, akkurat som en rund, stor øyenskygge...

j88
06-12-13, 15:53
Hei! Var det noen som så på God Morgen Norge nå nylig hvor de kom med sminketips? De brukte en consealer/ fondation med 4 farger. Grønn, lilla og to til... Dem grønne kunne brukes på røde kinn under vanlig fondation. Så tror jeg de brukte gul under øynene? Noen som har sett en slik en? Den var rund og delt inn i fire deler, akkurat som en rund, stor øyenskygge...

Jeg så ikke på det så vet ikke helt hvilken type de brukte, men jeg har brukt en slik fra flo minerals lenge og er superfornøyd.
http://www.coverbrands.no/merker/glo-minerals/corrective-camouflage-kit

Kanutten
06-12-13, 21:15
Jeg tror det var en tråd engang om damer her på Lavkarbo.no som gikk til fotograf for å få tatt ymse bilder som kun var ment for kjæreste/sambo/mannen.

Jeg vurderer det samme til sambos bursdag til sommeren. :p

Nå vil jeg gjerne høre mer om erfaringer?? :rodme:

langaard
06-12-13, 21:50
Jeg tror det var en tråd engang om damer her på Lavkarbo.no som gikk til fotograf for å få tatt ymse bilder som kun var ment for kjæreste/sambo/mannen.

Jeg vurderer det samme til sambos bursdag til sommeren. :p

Nå vil jeg gjerne høre mer om erfaringer?? :rodme:

Jeg kan komme å ta bilder jeg :p

Kanutten
06-12-13, 21:54
Jeg kan komme å ta bilder jeg :p

:lol: Gjerne det! Tror jeg ville ha følt meg mer komfortabel da. :p

langaard
06-12-13, 22:10
:lol: Gjerne det! Tror jeg ville ha følt meg mer komfortabel da. :p
Si ikke det, mannen min sier han vil være med :p

Kanutten
06-12-13, 22:12
Si ikke det, mannen min sier han vil være med :p

Nåhh :D

Carisma
06-12-13, 22:27
Hei! Var det noen som så på God Morgen Norge nå nylig hvor de kom med sminketips? De brukte en consealer/ fondation med 4 farger. Grønn, lilla og to til... Dem grønne kunne brukes på røde kinn under vanlig fondation. Så tror jeg de brukte gul under øynene? Noen som har sett en slik en? Den var rund og delt inn i fire deler, akkurat som en rund, stor øyenskygge...

Hvis du googler complexion perfection får du opp en variant av slike. Jeg hadde noe lignende fra oriflame for 15-20 år siden, og den funket veldig bra på mine kronisk frostskadde kinn.

Marella77
07-12-13, 01:36
Tusen takk for svarene!! :)

Kanutten
07-12-13, 13:12
Jeg glemte kjøpe olje for å olje eikebordene våre. Kan jeg bruke rapsolje? :p Trenger svar kjapt da jeg står klar med flaska allerede...:rolleyes:

j88
07-12-13, 13:15
Jeg glemte kjøpe olje for å olje eikebordene våre. Kan jeg bruke rapsolje? :p Trenger svar kjapt da jeg står klar med flaska allerede...:rolleyes:

Har ingen erfaringer med det selv men ser på ett at flere har gode erfaringer med det. Så ja jeg antar det går helt bra:) http://dandilion.blogg.no/1329848714_benkeplate_av_eik_fr_.html

Kanutten
07-12-13, 13:21
Har ingen erfaringer med det selv men ser på ett at flere har gode erfaringer med det. Så ja jeg antar det går helt bra:) http://dandilion.blogg.no/1329848714_benkeplate_av_eik_fr_.html

Takker! :suss:

Kanutten
07-12-13, 20:14
Hvor kan jeg kjøpe bitcoins? Vil gjerne gi noen til poden i julegave.

Carisma
07-12-13, 23:17
Hvor kan jeg kjøpe bitcoins? Vil gjerne gi noen til poden i julegave.

http://bitcoin.org/en/

Photobscura
09-12-13, 11:03
Om man skal tine et brød (i dette tilfellet et nannahbrød. :)), hva er den beste måten å gjøre det på? F.eks. i stekeovnen, men hvor mange grader, hvor lenge, etc?

Kitsu
09-12-13, 17:44
Kan man lage cookies av nøttebunn? Eller vil de bare falle fra hverandre?

Photobscura
09-12-13, 18:05
Kan man lage cookies av nøttebunn? Eller vil de bare falle fra hverandre?

Hva mener du med nøttebunn? Du trenger i alle fall et bindemiddel, som f.eks. egg, fiberhusk etc.

Kitsu
09-12-13, 18:41
Hva mener du med nøttebunn? Du trenger i alle fall et bindemiddel, som f.eks. egg, fiberhusk etc.

Bunnen til f.eks suksessterte. Nøtter, eggehvite, og søtning.

Photobscura
09-12-13, 18:58
Prøv! :)

Anne
09-12-13, 19:31
Bunnen til f.eks suksessterte. Nøtter, eggehvite, og søtning.
Det høres ut som kransekakedeig...og steker du den for lenge blir den bare knasendre tørr og hard. Kransekakedeig skal mer tørke på utsiden enn stekes...og det er vel det den nøttebunnen er?

nellie
10-12-13, 11:46
Hvilken størrelse bruker en veldig slank 7-8 års gammel jente? Og en kraftig kort kar på 6?

Kitt
10-12-13, 14:01
Hvilken størrelse bruker en veldig slank 7-8 års gammel jente? Og en kraftig kort kar på 6?
Du bør nok spørre moren deres!
7-8 år er jo str 128/130, men er hun liten og tynn, kan jo 120/122 være stort nok.
Akkurat som en kraftig 6- åring nok bør ha str 120/122 være stort nok, men mulig han må ha 128 om han er kraftig nok.

nellie
10-12-13, 14:10
Han er ikke tjukk, bare kraftig bygd. Gikk for 130 til henne og 122 til han. Er snakk om bomullspysj, så gjør ikke noe om det sikker litt løst.

Kitt
10-12-13, 15:01
Han er ikke tjukk, bare kraftig bygd. Gikk for 130 til henne og 122 til han. Er snakk om bomullspysj, så gjør ikke noe om det sikker litt løst.
Det blir sikkert bra! :)

Cyan
11-12-13, 20:19
Vi tenkte å kjøpe en liten julegave til min sønns spesialpedagog og assistenten i barnehagen som takk for at de er så flinke med ham. Nå er det jo flere ansatte på avdelingen som alle er flinke med ham, men det er jo spes.ped. og assistenten som jobber og trener målrettet med ham og er grunnen til at han har vist den fremgangen han har, derfor tenkte vi bare å kjøpe til disse to. Er det greit å gi gave på den måten eller er det noen uskrevne regler om at man enten ikke gir, eller gir til alle?

vaskeklut
11-12-13, 22:25
Spørsmålet er vel kanskje (slik jeg ser det) heller om de har lov å ta i mot gavene..?

Carisma
12-12-13, 00:37
Vi tenkte å kjøpe en liten julegave til min sønns spesialpedagog og assistenten i barnehagen som takk for at de er så flinke med ham. Nå er det jo flere ansatte på avdelingen som alle er flinke med ham, men det er jo spes.ped. og assistenten som jobber og trener målrettet med ham og er grunnen til at han har vist den fremgangen han har, derfor tenkte vi bare å kjøpe til disse to. Er det greit å gi gave på den måten eller er det noen uskrevne regler om at man enten ikke gir, eller gir til alle?

Det er helt greit! :ja: mamma har jobbet mange år i bhg og det var sånn hver jul, de fikk spesielt fra dem de var kontakt for av de nye og slikt f.eks. Kan kanskje gi en pose tvist e.l til avdelingen så de andre ikke føler seg oversett?

Cyan
12-12-13, 07:51
Spørsmålet er vel kanskje (slik jeg ser det) heller om de har lov å ta i mot gavene..? Ja, enkelte barnehager kjører den linja, men ikke vår. Vi har gitt gaver tidligere, men da som samlet foreldregruppe, f.eks. til ei som brakk beinet o.l.

Det er helt greit! :ja: mamma har jobbet mange år i bhg og det var sånn hver jul, de fikk spesielt fra dem de var kontakt for av de nye og slikt f.eks. Kan kanskje gi en pose tvist e.l til avdelingen så de andre ikke føler seg oversett?
Smart. Tenker vi gjør det sånn, twist til avdelingen og så en liten ekstra oppmerksomhet til spes.ped og assistenten.

annex
12-12-13, 17:00
Råd mot munntørrhet?
Får noen lungemedisiner (serevent, atrovent og spiriva), og sliter nå med munntørrhet, spesielt om natta og er helt uttørka i munnen når jeg våkner om morgenen. Fins det noen tips for det?

Ziltoidia
12-12-13, 17:19
Lurer på om det er noen som kan script og kunne tenke seg å hjelpe meg.
Driver og programmerer et 'eksperiment' som skal være innlevert til i morgen. Jeg har mildt sagt panikk, fordi jeg forstår ikke stort. Setter enormt stor pris på all hjelp.

(Det går stort sett ut på å initiere variabler, randomisering og if-then-greier...øh...)

Kitt
12-12-13, 17:41
Råd mot munntørrhet?
Får noen lungemedisiner (serevent, atrovent og spiriva), og sliter nå med munntørrhet, spesielt om natta og er helt uttørka i munnen når jeg våkner om morgenen. Fins det noen tips for det?
Det finnes kunstig spytt, sugetabletter, drops og tror også tannkrem som skal hjelpe. Spør på apoteket, de har god peiling på slikt. :)

Husk å bruke tannkrem uten såpe, drikk mye vann, sug på sukkerfri drops (gjerne syrlige) og ta opp med tannlegen(gå dit minst hver 6 måned) hvilke medisiner du bruker. Du kan ha krav på tilskudd til tannbehandling om du bruker medisiner som gir munntørrhet.

Kanutten
12-12-13, 18:03
Det finnes kunstig spytt, sugetabletter, drops og tror også tannkrem som skal hjelpe. Spør på apoteket, de har god peiling på slikt. :)

Husk å bruke tannkrem uten såpe, drikk mye vann, sug på sukkerfri drops (gjerne syrlige) og ta opp med tannlegen(gå dit minst hver 6 måned) hvilke medisiner du bruker. Du kan ha krav på tilskudd til tannbehandling om du bruker medisiner som gir munntørrhet.

Det har jeg fått; tannbehandling grunnet munntørrhet. Jeg fikk hos tannlegen min en tannkrem som er på resept samt en gel man skal legge på tunga for så å la tunga stryke det utover i hele munnhulen. Jeg blir tørr i munnen av ymse medisiner og i tillegg bruker jeg denne pustemaska hver natt, men tannkremen og denne gel'n virker kjempebra!

Kanutten
12-12-13, 18:10
Råd mot munntørrhet?
Får noen lungemedisiner (serevent, atrovent og spiriva), og sliter nå med munntørrhet, spesielt om natta og er helt uttørka i munnen når jeg våkner om morgenen. Fins det noen tips for det?

Dessuten virker bris veldig bra mot tørrhet på natta...Selv om det ikke er så bra for tennene, men kullsyra gir liksom en slags mer seig konsistens på slimhinnene etterpå.

Marella77
12-12-13, 19:27
I fjor kjøpte jeg pepperkaker som var litt store, hjerter med hull i, for å henge opp... Husker ikke hvor. Noen som vet?

vaskeklut
12-12-13, 19:52
Råd mot munntørrhet?
Får noen lungemedisiner (serevent, atrovent og spiriva), og sliter nå med munntørrhet, spesielt om natta og er helt uttørka i munnen når jeg våkner om morgenen. Fins det noen tips for det?
På apoteket får du kjøpt Zendium saliva - en fuktgele som du smører på tannkjøttet. Denne er beregnet på folk med munntørrhet. Du får også kjøpt sugetabletter spesielt mot det, jeg tror de jeg har hatt best erfaring med heter Xerodent. Mener å huske at det finnes en spray også. Spør på apoteket!

Kanutten
12-12-13, 20:25
På apoteket får du kjøpt Zendium saliva - en fuktgele som du smører på tannkjøttet. Denne er beregnet på folk med munntørrhet. Du får også kjøpt sugetabletter spesielt mot det, jeg tror de jeg har hatt best erfaring med heter Xerodent. Mener å huske at det finnes en spray også. Spør på apoteket!

Xerodent funker dårlig for meg... Det er drops...:rolleyes:

vaskeklut
12-12-13, 21:15
Xerodent funker dårlig for meg... Det er drops...:rolleyes:
så leit. jeg synes de fungerer utmerket, så sier også mange jeg kjenner. det eneste måten å finne ut hva som fungerer er bare å prøve.

annex
13-12-13, 01:14
Takk til alle som har svart om munntørrhet, skal teste ut tipsene!
Har også hørt at folk som skal holde foredrag eller synge, drikker vann m/ sitronsaft i forkant, for å unngå at munnen går tørr, skal prøve ut det også, presse litt sitron i vannglasset på nattbordet.

TrillTrall
13-12-13, 09:29
I fjor kjøpte jeg pepperkaker som var litt store, hjerter med hull i, for å henge opp... Husker ikke hvor. Noen som vet?
Europris har slike, de er ikke kjempestore da, men større enn de vanlige i pplastboks.

Carisma
13-12-13, 23:46
I fjor kjøpte jeg pepperkaker som var litt store, hjerter med hull i, for å henge opp... Husker ikke hvor. Noen som vet?

Lage selv? Tegn mønster på matpapir og skjær etter. Lag hull med sugerør.

Lava
15-12-13, 01:02
Jeg kan forlate huset nyttår, for at sønn skal ha litt fritt. dvs lan med 3 kompiser.

Greia er at jeg vet ikke hvor jeg evt skal gå?

Da finner man ut at man er "venneløs" liksom...

Har prøvd å søke single treff osv, men finner kun gamle ting. Kanskje jeg ender opp med å besøke gamlehjemmet. Heller erte de gamle, enn å irritere de unge :p


Noen tips?

Supera
15-12-13, 02:06
Jeg kan forlate huset nyttår, for at sønn skal ha litt fritt. dvs lan med 3 kompiser.

Greia er at jeg vet ikke hvor jeg evt skal gå?

Da finner man ut at man er "venneløs" liksom...

Har prøvd å søke single treff osv, men finner kun gamle ting. Kanskje jeg ender opp med å besøke gamlehjemmet. Heller erte de gamle, enn å irritere de unge :p


Noen tips?
Jeg skal til bestevenninna mi i Sandnes. Skal jeg spørre om du kan være med? Jeg vet ikke helt hva som er greia der. Om det er partyparty eller om det er rolig feiring. Jeg jobber til kl 19 og så kjører jeg til Sandnes. Du kan jo sitte på med meg i så fall? Tror jeg sover over. Jeg jobber kveld 1. januar, så jeg drar nok fra Sandnes i ett-tiden. Hvis det er partyparty, så er barna borte og da har de to "gjesterom". Hvis ikke så har de ingen gjesterom, men de har noen sofaer. Eventuelt ta med oppblåsbar madrass.

Photobscura
15-12-13, 02:55
Er det noen butikker i Oslo som selger usukra multe?

Anne
15-12-13, 10:34
Du får kjøpt frossen multe i mange dagligvarebutikker. Bla Meny og helt sikkert på Mathallen og Jacobs. De koster skjorta på denne tiden, men det var jo ikke det du spurte om:p

Photobscura
15-12-13, 10:42
Du får kjøpt frossen multe i mange dagligvarebutikker. Bla Meny og helt sikkert på Mathallen og Jacobs. De koster skjorta på denne tiden, men det var jo ikke det du spurte om:p
Det gjør de nok. ;) Skal ikke ha så mye, bare til desserten på julaften. :) Hjemme er jo multe en "vennetjeneste", og det er selvfølgelig sylta ned med absurde mengder sukker. :rolleyes:

nellie
15-12-13, 11:45
Har på Rema her.

Photobscura
15-12-13, 11:52
Har på Rema her.

Ah, supert. Skal sjekke. :) Ellers blir det vel Mathallen.

Anne
15-12-13, 15:02
Sjekk hvor multene er fra...ikke alle er like gode....syns jeg da. De norske er best ;)

Carisma
15-12-13, 15:47
Rimi hadde før i små pakker, ikke de store bøttene til flere hundre kr som Meny og de har.

Lava
16-12-13, 09:03
Jeg skal til bestevenninna mi i Sandnes. Skal jeg spørre om du kan være med? Jeg vet ikke helt hva som er greia der. Om det er partyparty eller om det er rolig feiring. Jeg jobber til kl 19 og så kjører jeg til Sandnes. Du kan jo sitte på med meg i så fall? Tror jeg sover over. Jeg jobber kveld 1. januar, så jeg drar nok fra Sandnes i ett-tiden. Hvis det er partyparty, så er barna borte og da har de to "gjesterom". Hvis ikke så har de ingen gjesterom, men de har noen sofaer. Eventuelt ta med oppblåsbar madrass.

Så hyggelig! Tusen takk!
Nå har jeg fått flere tilbud, er vel ikke så "venneløs" som jeg først sa. :p Jeg takker høflig nei til forslaget ditt, setter stor pris på tilbudet :klem:

Marella77
16-12-13, 23:42
Lage selv? Tegn mønster på matpapir og skjær etter. Lag hull med sugerør.

Europris har slike, de er ikke kjempestore da, men større enn de vanlige i pplastboks.

Tusen takk :) Orker ikke lage selv ;) lat! ;)

Lava
17-12-13, 11:52
Leter etter en sang jeg hørte i helga. De sa den het "when I die", men de sangene jeg finner ved å søke på det passer ikke.

Det er en rolig sang, det synges på engelsk med innslag av spansk? Eller italiensk.. Den dukker opp i hodet som små strofer som forsvinner når jeg prøver å sette sammen nok til å lete mer. :p

Nydelig sang som jeg gjerne skulle hørt igjen.

Supera
17-12-13, 12:29
Leter etter en sang jeg hørte i helga. De sa den het "when I die", men de sangene jeg finner ved å søke på det passer ikke.

Det er en rolig sang, det synges på engelsk med innslag av spansk? Eller italiensk.. Den dukker opp i hodet som små strofer som forsvinner når jeg prøver å sette sammen nok til å lete mer. :p

Nydelig sang som jeg gjerne skulle hørt igjen.
Googlet. Kanskje de har blandet to sanger og at det egentlig var No Mercy - Tu Amor (http://www.youtube.com/watch?v=SZ9sTBVtNDM). No Mercy har en lignende sang som heter "When I Die". Jeg googlet "when I die lyrics amor" (antok at det var en kjærlighetssang) og da kom jeg frem til denne.

Hvis det ikke stemmer, kan du nynne den? Last ned SoundHound og nynn sangen og se om SoundHound klarer å finne den.

Lava
17-12-13, 14:12
Googlet. Kanskje de har blandet to sanger og at det egentlig var No Mercy - Tu Amor (http://www.youtube.com/watch?v=SZ9sTBVtNDM). No Mercy har en lignende sang som heter "When I Die". Jeg googlet "when I die lyrics amor" (antok at det var en kjærlighetssang) og da kom jeg frem til denne.

Hvis det ikke stemmer, kan du nynne den? Last ned SoundHound og nynn sangen og se om SoundHound klarer å finne den.

Fin sang, men det var ikke den. Mer swung over den jeg mener. :)

Nynne ja... hehe kanskje

Lava
18-12-13, 09:16
Jeg fant sangen. Det var en jeg valgte bort først. Jeg husket kun noen toner her og der, :p
Og det er nok ikke helt samme, for den jeg hørte var det to språk, og denne er kun engelsk.

http://www.youtube.com/watch?v=uA_g87FeWps

Supera
18-12-13, 10:00
Jeg fant sangen. Det var en jeg valgte bort først. Jeg husket kun noen toner her og der, :p
Og det er nok ikke helt samme, for den jeg hørte var det to språk, og denne er kun engelsk.

http://www.youtube.com/watch?v=uA_g87FeWps
Hehe, da var jeg ikke langt unna. Var på rett artist. ;) Det finnes en spansk versjon av "No Mercy - When I Die" (http://www.youtube.com/watch?v=oUpAcS8YKVE). Kanskje de også har laget en versjon med begge språk?

Lava
18-12-13, 10:51
Hehe, da var jeg ikke langt unna. Var på rett artist. ;) Det finnes en spansk versjon av "No Mercy - When I Die" (http://www.youtube.com/watch?v=oUpAcS8YKVE). Kanskje de også har laget en versjon med begge språk?

Ja det er mulig, det er på slutten av sangen det synges spansk :)

Carisma
18-12-13, 20:48
Dere som har gått ned endel og er "ferdige", hva bruker dere den ekstra tida og energien til? Jeg bruker ca 80% av tankekapasiteten min til å tenke på (og skamme meg over) utseendet, og på å planlegge mat osv. Sånn har det vært siden hvertfall tidlig tenårene. Jeg tenker at om jeg blir "normal" noen gang vil jeg jo få enormt mye tid og hjernekapasotet plutselig? Eller tenker man like mye på det likevel?

Kanutten
18-12-13, 20:51
Flere enn meg som ikke takler muskat i kjøttkaker? Muskat er en fisketing. :ja:


Lurer derfor på om medisterkaker kan ha noe annet krydder enn muskat?

Vet jo at medister betyr svinekjøtt med litt oksekjøtt ispedd, men det trenger da ikke være krydret med muskat? :(

Lava
18-12-13, 23:20
Flere enn meg som ikke takler muskat i kjøttkaker? Muskat er en fisketing. :ja:


Lurer derfor på om medisterkaker kan ha noe annet krydder enn muskat?

Vet jo at medister betyr svinekjøtt med litt oksekjøtt ispedd, men det trenger da ikke være krydret med muskat? :(

hmm, mor brukte alltid muskat i kjøttkakene.. bruker det lite selv, men prøver litt

Lava
18-12-13, 23:23
Dere som har gått ned endel og er "ferdige", hva bruker dere den ekstra tida og energien til? Jeg bruker ca 80% av tankekapasiteten min til å tenke på (og skamme meg over) utseendet, og på å planlegge mat osv. Sånn har det vært siden hvertfall tidlig tenårene. Jeg tenker at om jeg blir "normal" noen gang vil jeg jo få enormt mye tid og hjernekapasotet plutselig? Eller tenker man like mye på det likevel?

Tja, jeg bruker tiden min på mine voksne barn og barnebarn, dessuten mine hobbyer. Strikking, naturen osv, og selvsagt venner.

Skjønner ikke helt hva du mener, tiden og dagen er jo der uansett hva man spiser :)

Du trenger litt mer hjelp enn hva vi kan gi her, Carisma. Har tilbudt deg før, og sier det igjen: Vil du komme innom en kveld du er her, så er du velkommen :klem:

nellie
18-12-13, 23:25
Dere som har gått ned endel og er "ferdige", hva bruker dere den ekstra tida og energien til? Jeg bruker ca 80% av tankekapasiteten min til å tenke på (og skamme meg over) utseendet, og på å planlegge mat osv. Sånn har det vært siden hvertfall tidlig tenårene. Jeg tenker at om jeg blir "normal" noen gang vil jeg jo få enormt mye tid og hjernekapasotet plutselig? Eller tenker man like mye på det likevel?

Dette er så klart individuelt. Hvis det er så ille som du sier så bør du ikke vente til du er ferdigslanket med å jobbe deg ut av det. Høres ikke sunt ut.

Carisma
19-12-13, 00:20
Tja, jeg bruker tiden min på mine voksne barn og barnebarn, dessuten mine hobbyer. Strikking, naturen osv, og selvsagt venner.

Skjønner ikke helt hva du mener, tiden og dagen er jo der uansett hva man spiser :)

Du trenger litt mer hjelp enn hva vi kan gi her, Carisma. Har tilbudt deg før, og sier det igjen: Vil du komme innom en kveld du er her, så er du velkommen :klem:

Dette er så klart individuelt. Hvis det er så ille som du sier så bør du ikke vente til du er ferdigslanket med å jobbe deg ut av det. Høres ikke sunt ut.

Ja, altså det jeg mente var når man kan leve noenlunde normalt uten å måtte planlegge alt av måltider, påkledning osv. Jeg vet at jeg bruker ekstremt mye tankekapasitet på det, på bekostning av mye annet, men de fleste bruker nok mer tid og tanker på hvertfall planleggingen i nedgangsfasen. Så jeg lurer egentlig bare på om man klarer å bruke dette på andre ting, eller om man blir sittende fast i det?

BenteR
19-12-13, 00:34
Kanskje jeg som er unormal, men jeg bruker ikke mer tid på planlegging, matlaging, etc nå enn tidligere....eller, det er ikke helt sant akkurat nå i omleggingen til et nytt kosthold, men ikke en gang nå når jeg må holde karbohydratene nede på 5-6 til måltidet og må holde meg unna alt av hvete/gluten, alle melkeprodukter, eggehvite, mandler/nøtter/peanøtter, soya og torsk, bruker jeg mer enn en drøy halvtime på og planlegge måltidene mine.
Jeg tror at om man bruker ekstremt mye tid på og planlegge maten/påkledning nå, så vil man fortsette med det senere, om man ikke finner en måte og bryte mønsteret.

Photobscura
19-12-13, 01:36
Tja, maten har jo for lengst blitt rutine, så der er det ingen forskjell, men jeg må jo si at det å kle på seg/velge antrekk er langt mer ukomplisert og mindre tidkrevende enn før. Men det innebar jo for min del mye jobbing med det mentale på vei nedover, for å faktisk se endringene og hva det innebærer. Jeg tenker sjelden på hvordan jeg ser ut i visse vinkler og sånn lenger, men det vet jeg jo at det finnes mennesker som er like slanke som meg som gjør ... Men ja, det er deilig å gi faen, og det frigjør nag og tid. Tid jeg bruker på å late meg i sofaen før f.eks. fest enn med hue i klesskapet. :p

nellie
19-12-13, 08:14
Det har kanskje litt med historien å gjøre også? Jeg har planlagt og regnet og tenkt på det siden jeg var åtte år, så ser ikke for meg at det blir enkelt å bare ikke. Men ser også for meg at jeg er nødt til å være bevisst resten av livet, da vaner lett sklir ut, her i gården. Men bruker ikke så mye tid og energi på det nå, så hvis jeg da bruker enda litt mindre på å tenke på det i fremtiden, så er det ihvertfall ikke en problemstilling.

Ting er gjerne ikke noe problem før man føler seg hemmet av det?

Marella77
19-12-13, 12:34
Jeg har en IPhone 5 som er 1 år gammel. Batteriet er elendig, telefonen slår seg av uten grunn... Fått virus tro? Noen med samme opplevelse?

Lemen
19-12-13, 15:34
Jeg brukte ikke særlig med tid på å tenkte på/ planlegge mat/ klær før da jeg var tjukk, og gjør det heller ikke nå. Annet enn hva jeg skulle ha på meg på fest og i spesielle anledninger, og det gjør jeg fortsatt.

Så det er vel kanskje litt individuelt hva man bruker tiden sin på, og hva som er viktig for hver enkelt?

TrillTrall
20-12-13, 11:36
Flere enn meg som ikke takler muskat i kjøttkaker? Muskat er en fisketing. :ja:


Lurer derfor på om medisterkaker kan ha noe annet krydder enn muskat?

Vet jo at medister betyr svinekjøtt med litt oksekjøtt ispedd, men det trenger da ikke være krydret med muskat? :(

Jeg tror Lille Gubben bruker både allehånde, nellik og ingefær i sine kjøttkaker, men jeg er ikke helt sikker...

Supera
20-12-13, 14:09
Jeg har en IPhone 5 som er 1 år gammel. Batteriet er elendig, telefonen slår seg av uten grunn... Fått virus tro? Noen med samme opplevelse?
Du sier jo selv at batteriet er elendig. Det kan jo gjøre at telefonen slår seg av.

Lava
20-12-13, 23:21
Finnes det ett fast underlag til laptop?
Nå bruker jeg ett trekk ment som beskyttelse ved reise, og det er litt mykt.
hadde ett annet trekk til minipc, men det funker ikke her.

har vifte under, men det blir varmt okke som.

Glad for tips :)

Carisma
21-12-13, 01:01
Finnes det ett fast underlag til laptop?
Nå bruker jeg ett trekk ment som beskyttelse ved reise, og det er litt mykt.
hadde ett annet trekk til minipc, men det funker ikke her.

har vifte under, men det blir varmt okke som.

Glad for tips :)

Noe sånt? http://www.clasohlson.com/no/Targus-AWE55EU-laptopstativ-med-viftekjøling/Pr383752001

Lava
21-12-13, 02:19
Takk, Carisma!

Lava
22-12-13, 01:55
Bortsett fra julestjerne og hyasinter, hva annet kan man nyse av i huset?
Og tenker ikke på div støv osv.

har nyst særlig mye på kveldene i lang tid nå. *phføy*

De nevnte plantene kom i hus etter nysingen startet. Og ikke si dyr da, har huset fullt :lol:

Pearl
22-12-13, 10:32
Bortsett fra julestjerne og hyasinter, hva annet kan man nyse av i huset?
Og tenker ikke på div støv osv.

har nyst særlig mye på kveldene i lang tid nå. *phføy*

De nevnte plantene kom i hus etter nysingen startet. Og ikke si dyr da, har huset fullt :lol:
Fredsliljer.

Carisma
22-12-13, 10:41
Juletre. Og det fuktige været.

Photobscura
23-12-13, 14:59
Er det mulig å bruke fiberhusk i rømmegrøt? Vet noen prøvde å bruke det, og det ble gummikonsistens, men det kan jo også ha med mengde å gjøre ... Johannesbrødkjernemel er jo knapt mulig å få tak i lenger (i hvert fall her på fjellbygda :p).

Lemen
23-12-13, 15:04
Hvordan er det å laste ned tv-serier for tiden, etter den nye loven som kom i sommer. Er det fortsatt mulig å gjøre, eller er det bare å glemme?

Carisma
23-12-13, 21:21
Hvordan er det å laste ned tv-serier for tiden, etter den nye loven som kom i sommer. Er det fortsatt mulig å gjøre, eller er det bare å glemme?

Netflix gjør vel behovet overflødig?

BenteR
23-12-13, 22:40
Netflix har en hel del serier, det er sant, men ofte får man bare en eller to sesonger der...:(

Jeg lurer meg grønn på hva NoEgg har med egge-erstatning og gjøre. 2 ts pulver og 1 ss vann skulle erstatte 3 eggehviter og skulle kunne stivpiskes.....hos meg endte det opp som om jeg hadde prøvd og stivpiske potetmel og vann :(

Julie
23-12-13, 22:58
Netflix har en hel del serier, det er sant, men ofte får man bare en eller to sesonger der...:(

Er det mer det at du vil laste ned sesonger/episoder eller kun se dem? For om sistnevnte er tilfelle sender jeg deg gjerne en PM med de tre nettsidene jeg pleier å bruke! :)

(Jeg vet forøvrig ingenting om hvilke lover som gjelder her i landet med tanke på slikt - men så bryr jeg meg for så vidt heller ikke noe særlig. Fælt, I know. :p)

Supera
23-12-13, 23:07
Netflix gjør vel behovet overflødig?
Nei, det synes jeg definitivt ikke. Jeg er veldig skuffet over utvalget til Netflix. Og da mener jeg også det amerikanske utvalget.

Carisma
24-12-13, 00:03
Nei, det synes jeg definitivt ikke. Jeg er veldig skuffet over utvalget til Netflix. Og da mener jeg også det amerikanske utvalget.

For spesifikke tv-serier ja muligens, for tv-serier generelt absolutt ikke. :). Man kan se mange timer av det som ligger der, og masse gammelt gull å mimre over f.eks.

Lava
25-12-13, 21:35
catnip, hvor lenge holder det seg?
Kan det brukes til annet, eller skal det kastes når kattene ikke bryr seg?

Kjøpte masse.. (halvkilo) og kattene syns det er fint fortsatt, men er ikke like ivrige. Tjukken gidder ikke bry seg, storegutten maler som en motor.

Marella77
26-12-13, 01:38
Du sier jo selv at batteriet er elendig. Det kan jo gjøre at telefonen slår seg av.

Har hørt at det ofte er dårlig batteri på IPhone 5... Batteriet er ustabilt. Lurer bare på hvorfor...

Supera
26-12-13, 10:32
catnip, hvor lenge holder det seg?
Kan det brukes til annet, eller skal det kastes når kattene ikke bryr seg?

Kjøpte masse.. (halvkilo) og kattene syns det er fint fortsatt, men er ikke like ivrige. Tjukken gidder ikke bry seg, storegutten maler som en motor.
Tørket regner jeg med? Kjøpte du fra iHerb så står det vel dato på det? Jeg kjøpte en liten boks for lenge siden, men ingen av kattene jeg har hatt reagerer særlig på det. Husker jeg prøvde det på noen kattunger og de ble helt hypre. Holdbarheten vil jeg tro er veldig god så lenge det oppbevares i tett boks/pose. Det er vel heller kattene som får høyere toleranse for stoffet som er grunnen til at det virker dårligere.
Har hørt at det ofte er dårlig batteri på IPhone 5... Batteriet er ustabilt. Lurer bare på hvorfor...
It's a feature, not a bug.

thessis
26-12-13, 17:48
Lurer på om noen vet: Jeg har et bank Norwegian kredittkort, kortet har inntil 45 dagers rentefri kreditt.

Dersom jeg skulle ha betalt en regning med kortet står det at det koster kr 0, men at renter løper fra datoen regningen blir betalt.

Betyr det at jeg må betale renter uansett? Eller, at dersom jeg betaler hele beløpet ved forfall så betaler jeg ikke rente? Men dersom jeg ikke betaler hele beløpet ved forfall betales også renter fra uttaksdato? :confused:

Cyan
26-12-13, 20:39
Vet ikke hvordan det er akkurat med norwegian, med det er ganske vanlig praksis ved kredittkort. Dersom man betaler hele beløpet innen et visst antall dager er det rentefritt, men hvis du ikke betaler hele beløpet løper renter fra den datoen uttaket ble gjort.

Carisma
26-12-13, 22:55
Har hørt at det ofte er dårlig batteri på IPhone 5... Batteriet er ustabilt. Lurer bare på hvorfor...

It's a feature, not a bug.

Fnis. :D

Men ja, det er Apple rett og slett. Det er utrolig dårlig kvalitet sammenlignet med mye annet, og utrolig at de selger som de gjør kun pga merket. :rolleyes:

sonim
27-12-13, 12:04
Lurer på om noen vet: Jeg har et bank Norwegian kredittkort, kortet har inntil 45 dagers rentefri kreditt.

Dersom jeg skulle ha betalt en regning med kortet står det at det koster kr 0, men at renter løper fra datoen regningen blir betalt.

Betyr det at jeg må betale renter uansett? Eller, at dersom jeg betaler hele beløpet ved forfall så betaler jeg ikke rente? Men dersom jeg ikke betaler hele beløpet ved forfall betales også renter fra uttaksdato? :confused:

Så lenge du betaler den kredittkortregningen du får på forfallsdatoen så betaler du ikke noen renter. MEN hvis du IKKE betaler den regningen du får fra Norwegian på forfallsdato, ja da løper det renter fra dagen du brukte kortet. Den renten er normalt nærmere 20-30% også. Så for de som ønsker gå i luksusfellen så betaler de regninger med kreditt (dvs penger du ikke har) og unnlate å betale hele beløpet når kredittkortregningen har forfallsdato. Kredittkort er meget lurt å ha såfremt man har betalingsevne den dagen i måneden hvor forfalssdato er. Når det gjelder 45 dagers rentefri kreditt, så løper de dagene fra første forfall og til neste.

sonim
27-12-13, 12:08
Lurer på om noen vet: Jeg har et bank Norwegian kredittkort, kortet har inntil 45 dagers rentefri kreditt.

Dersom jeg skulle ha betalt en regning med kortet står det at det koster kr 0, men at renter løper fra datoen regningen blir betalt.

Betyr det at jeg må betale renter uansett? Eller, at dersom jeg betaler hele beløpet ved forfall så betaler jeg ikke rente? Men dersom jeg ikke betaler hele beløpet ved forfall betales også renter fra uttaksdato? :confused:

Oi, ja det stemmer. Du betaler jo en regning! Det er noe annet. Et kredittkort er ment å brukes til å betale for varer og tjenester, ikke betale utestående hos andre via en 3. part. Dvs å betale regninger med kredittkort er mulig, men da får du rentepåslag fra betalingsdato ja. Det stemmer. Å betale en regning med kredittkort fra Norwegian (som bruker mastercard) er det samme som å ta ut penger på kortet, du får uttaksgebyr. men i regningsverden blir dette gebyret da kalt for renter fra uttaksdato.

Det er derfor det aldri lønner seg betale regninger med kredittkort fra Mastercard som leverandør. Du kan kun betale for direkte varer og tjenester.

Håper du skjønte forskjellen?

sonim
27-12-13, 12:09
Vet ikke hvordan det er akkurat med norwegian, med det er ganske vanlig praksis ved kredittkort. Dersom man betaler hele beløpet innen et visst antall dager er det rentefritt, men hvis du ikke betaler hele beløpet løper renter fra den datoen uttaket ble gjort.

Kun ved bruk av kortet for kjøp av varer og tjenester direkte hos en annen part. Å betale regninger med kredittkort gir renter fra betalingsdato fordi da bruker du kreditt for å betale et lån (utestående) hos en 3.part og det er ikke å regne som en vare og tjeneste dessverre.

sonim
27-12-13, 12:14
Har hørt at det ofte er dårlig batteri på IPhone 5... Batteriet er ustabilt. Lurer bare på hvorfor...

Er ikke dårligere enn 4 eller 4S. Har hatt, har begge (4S og 5). Men med iphone 5 kom det en del bakgrunnstjenester/applikasjoner som kjører som std. Disse må slås av, da de er batterikrevende.

Jeg slo de av og fikk en batterilevetid som er bedre enn 4 og 4S. Har mailsynk og wifi påslått hele døgnet. Kan ha tlf i nesten 2 dager med lite surfing og spilling. Bør lade om kvelden, men må ikke.

Slå av bakgrunnstjenester som dynamisk skjerm, bakgrunnsoppdatering, GPS i alle applikasjoner (har kun GPS aktivert i applikasjonen kart) bl.annet.
Sjekk sidene til amobil for tips om forlenge batterilevetid på iphone 5. Står mye bra der.

Marella77
27-12-13, 13:14
Er ikke dårligere enn 4 eller 4S. Har hatt, har begge (4S og 5). Men med iphone 5 kom det en del bakgrunnstjenester/applikasjoner som kjører som std. Disse må slås av, da de er batterikrevende.

Jeg slo de av og fikk en batterilevetid som er bedre enn 4 og 4S. Har mailsynk og wifi påslått hele døgnet. Kan ha tlf i nesten 2 dager med lite surfing og spilling. Bør lade om kvelden, men må ikke.

Slå av bakgrunnstjenester som dynamisk skjerm, bakgrunnsoppdatering, GPS i alle applikasjoner (har kun GPS aktivert i applikasjonen kart) bl.annet.
Sjekk sidene til amobil for tips om forlenge batterilevetid på iphone 5. Står mye bra der.

Tusen takk! :) har slått av bakgrunnstjenester nå, takk for tipset! Finner ikke muligheten for å slå av GPS'en...

sonim
27-12-13, 19:57
Er Replay et bra dongerimerke? God kvalitet?

Har fått en slik i gave og mener dette var et typisk motemerke?

thessis
27-12-13, 20:14
Oi, ja det stemmer. Du betaler jo en regning! Det er noe annet. Et kredittkort er ment å brukes til å betale for varer og tjenester, ikke betale utestående hos andre via en 3. part. Dvs å betale regninger med kredittkort er mulig, men da får du rentepåslag fra betalingsdato ja. Det stemmer. Å betale en regning med kredittkort fra Norwegian (som bruker mastercard) er det samme som å ta ut penger på kortet, du får uttaksgebyr. men i regningsverden blir dette gebyret da kalt for renter fra uttaksdato.

Det er derfor det aldri lønner seg betale regninger med kredittkort fra Mastercard som leverandør. Du kan kun betale for direkte varer og tjenester.

Håper du skjønte forskjellen?

Ja, man må betale renter uansett, dersom man betaler regninger med kredittkort. Greit å få oppklart hva dette innebærer, så slipper man å gå i rentefella... :D Takk for svar!

langaard
27-12-13, 20:39
Er Replay et bra dongerimerke? God kvalitet?

Har fått en slik i gave og mener dette var et typisk motemerke?

Bra merke det, men dyrt! :)

Carisma
27-12-13, 22:58
Er Replay et bra dongerimerke? God kvalitet?

Har fått en slik i gave og mener dette var et typisk motemerke?

Hvem bryr seg, hvis den passer?

Lava
27-12-13, 23:44
Aldri hørt om det merket..

TrillTrall
28-12-13, 12:04
Hvem bryr seg, hvis den passer?

Enig. :)

sonim
28-12-13, 13:53
Hvem bryr seg, hvis den passer?

Fordi merkevarer betyr noe for meg når det gis i gave.

sonim
28-12-13, 14:08
Hvordan er det å laste ned tv-serier for tiden, etter den nye loven som kom i sommer. Er det fortsatt mulig å gjøre, eller er det bare å glemme?

Hva mener du? Å laste ned opphavsbeskyttet materiale har alltid vært ulovlig. Med loven som kom nå får man bare utvidede rettigheter i lovteksten til å monitorere de som faktisk laster ned slikt materiale.

Du trodde ikke at å laste ned materiale fra internett som en artist, TV kanal eller filmselskap har jobbet hardt for å lage var lovlig vel?

Netflix har ikke de nyeste TV serier, og jeg regner med du ønsker se de så raskt som mulig etter at de er releaset i USA? (f.eks), eller har du ikke hørt om Netflix?

Kjøp deg et abonnement og betal for TV serier og filmer istedetfor.

nellie
28-12-13, 14:12
Hva mener du? Å laste ned opphavsbeskyttet materiale har alltid vært ulovlig. Med loven som kom nå får man bare utvidede rettigheter i lovteksten til å monitorere de som faktisk laster ned slikt materiale.

Du trodde ikke at å laste ned materiale fra internett som en artist, TV kanal eller filmselskap har jobbet hardt for å lage var lovlig vel?

Netflix har ikke de nyeste TV serier, og jeg regner med du ønsker se de så raskt som mulig etter at de er releaset i USA? (f.eks), eller har du ikke hørt om Netflix?

Kjøp deg et abonnement og betal for TV serier og filmer istedetfor.

Kunne du formulert dette noe mer udregelig?

sonim
28-12-13, 15:26
Kunne du formulert dette noe mer udregelig?

Jeg synes det er fryktelig dårlig gjort å stjele opphavsbeskyttet materiale samt bidra til å spre dette på internett.
Siden trådposter her åpenbart referer til nedlasting av TV serier og ny lovgivning så er dette gjort via ulovlige nettsteder/sider som er med på å ødelegge åndsverket til både artister, filmselskaper og forlag. I dette tilfellet skuespillere og film/TV selskaper.

Beklager at jeg blir litt udregelig, men tyveri av åndsverket til hardt arbeidende mennesker og filmselskaper ødelegger for de som ikke synes det er ok å stjele andres jobb...

Photobscura
30-12-13, 11:20
Poenget var vel snarere at du ikke svarte på hva Lemen spurte om, men ga en moralsk pekefinger i stedet for. De aller aller fleste vet vel at det er ulovlig å laste ned opphavsbeskyttet materiale fra nettet, og trenger ikke å bli fortalt det åpenbare. Enkelte av oss ser på akkurat tv-serier som mer en moralsk gråsone, men det er nå en heeelt annen diskusjon. Spilte du inn musikk med kassett fra radioen da du var tenåring, eller tok opp film fra tv med vhs? Det er juridisk sett så og si det samme.

Og, ja. Det går an fortsatt. Men jeg forstår det sånn at det lønner seg å bruke magnetlinks i stedet for torrents, noe som stort sett er mulig overalt.

Lemen
30-12-13, 11:57
Jeg venter på å få installert internett i mitt nye hus, derfor er ikke Netflixet alternativ helt ennå. Jeg var dessuten ute etter en sesong av en tv-serie som ikke er på netflix, og som jeg ikke har funnet i butikken, og som jeg hadde lyst å kose meg med i julen.

Jeg vet utmerket godt hva som er lov og ikke, og trenger ingen spydige kommentarer på det.

sonim
30-12-13, 12:40
Jeg venter på å få installert internett i mitt nye hus, derfor er ikke Netflixet alternativ helt ennå. Jeg var dessuten ute etter en sesong av en tv-serie som ikke er på netflix, og som jeg ikke har funnet i butikken, og som jeg hadde lyst å kose meg med i julen.

Jeg vet utmerket godt hva som er lov og ikke, og trenger ingen spydige kommentarer på det.

Hvis du vet hva du driver med så hvorfor spurte du om det var mulig å laste ned åndsverk ulovlig da ift ny lovgivning? Akkurat det var hva jeg ikke skjønte. Alt på internett er jo mulig uavhengig av hvlke lover man har. Unntaket er vel Kina og Nord Korea som fremdeles har stengt internett med stor "I"

Du kan jo også stjele DVD filmer fra butikken i gaten så lenge ingen ser deg, men så klart, hvis eieren installerer flere kameraer i butikken sin så blir det fremdeles mulig, men vanskeligere å gjøre uten å bli tatt. Etter å ha sett flere svar, så jregner jeg nå med at det var dette du lurte på? Kan du fremdeles stjele åndsverk uten å bli tatt for det liksom? Ja det kan du.

Samme gjelder internett også med ny DLD direktiv og lovgivning. Flere kan monitorere hvem og hva som skjer på disse sidene og sjansen er større for å bli tatt. Lite sannsynlig fremdeles, men sjansen er større.

Kanutten
30-12-13, 15:38
Poenget var vel snarere at du ikke svarte på hva Lemen spurte om, men ga en moralsk pekefinger i stedet for. De aller aller fleste vet vel at det er ulovlig å laste ned opphavsbeskyttet materiale fra nettet, og trenger ikke å bli fortalt det åpenbare. Enkelte av oss ser på akkurat tv-serier som mer en moralsk gråsone, men det er nå en heeelt annen diskusjon. Spilte du inn musikk med kassett fra radioen da du var tenåring, eller tok opp film fra tv med vhs? Det er juridisk sett så og si det samme.

Og, ja. Det går an fortsatt. Men jeg forstår det sånn at det lønner seg å bruke magnetlinks i stedet for torrents, noe som stort sett er mulig overalt.

Kan fremdeles ta opp film fra tv. Vi har hd i vår og bruker den titt og ofte. Regner med det er lovlig siden den fulgte med tv. I tillegg er det hd i routeren som både tv og pc er koblet til. Regner med at det er lovlig det også. Så det blir en helt annen sak enn det sonim nevner.

Supera
30-12-13, 16:41
Enkelte av oss ser på akkurat tv-serier som mer en moralsk gråsone, men det er nå en heeelt annen diskusjon. Spilte du inn musikk med kassett fra radioen da du var tenåring, eller tok opp film fra tv med vhs? Det er juridisk sett så og si det samme.
Enig i at TV er en gråsone. Men eksemplene dine er lovlige så lenge det er privat kopi (altså at du ikke skal dele det) og at du hadde lovlig tilgang på musikken/filmen. Derfor er PVR lov. Og da er det jo egentlig lov å laste ned TV-serier som du har hatt tilgang på så lenge det er en privat kopi. Men hvordan vet man egentlig hva du har hatt lovlig tilgang til, og de som deler bryter jo loven. Som sagt, gråsone.

Det er ikke TV de pleier å slå ned på uansett. Det er jo helst film og musikk. Jeg har ikke noe behov for å laste ned film eller musikk (annet enn å ta opp fra spotify i blant for å brenne ut CD til å ha i bilen siden jeg har et eldgammelt anlegg uten bluetooth, USB eller noe sånt). Men TV? Det laster jeg ned slik at jeg kan se det når det passer og hvor det passer i stedet for å være bundet til TV og så er det rett og slett enklere.

Photobscura
30-12-13, 17:30
Jeg laster ikke ned musikk (og særs sjelden film) det synes jeg blir feil. Jeg laster dog ned tv-serier, som har gått på tv, og sletter dem etterpå. Noe som har gått på tv rett i forkant av at jeg får se det selv har jeg lite problemer med. Uten at jeg føler jeg må forsvare meg akkurat. Synes uansett ikke at Lemen skal behøve å få moralprekener, når spørsmålet hennes hadde et helt konkret og enkelt svar.

Photobscura
31-12-13, 09:53
Noen som har peiling på boksesekker? Hva er grei vekt på en boksesekk for en ikke så veldig godt trent mann? Fant en fin en til grei pris på 22 kilo, med mulighet for etterfylling av ca 18 kilo sand. Er det greit nok? Og er vegg- eller takbrankett det beste?

Kanutten
01-01-14, 18:56
Er den vanlig å bli veldig utilpass når man venter mensen? Og da tenker jeg ikke på humøret, ødemer, vondt i magen/ryggen/nedover føttene. Etter at gynnisen tok ut kobberspiralen og satte inn en hormonspiral er jeg rett og slett begynt å bli dårligere og dårligere rett før jeg får mensen. Ubehaget oppleves som et angstanfall med både indre skjelvinger, kaldsvetting, følelse av feber samt influensaslapphet. Dagen etter jeg har fått mensen forsvinner dette og det er like slitsomt hver gang. Men HVORFOR er det sånn og HVA kan jeg gjøre for å unngå det?

senka
01-01-14, 19:26
Er den vanlig å bli veldig utilpass når man venter mensen? Og da tenker jeg ikke på humøret, ødemer, vondt i magen/ryggen/nedover føttene. Etter at gynnisen tok ut kobberspiralen og satte inn en hormonspiral er jeg rett og slett begynt å bli dårligere og dårligere rett før jeg får mensen. Ubehaget oppleves som et angstanfall med både indre skjelvinger, kaldsvetting, følelse av feber samt influensaslapphet. Dagen etter jeg har fått mensen forsvinner dette og det er like slitsomt hver gang. Men HVORFOR er det sånn og HVA kan jeg gjøre for å unngå det?

Ikke lett å vite kanutten :o Jeg hadde hormonspiral i nesten 10 år, mistet mensen og det var deilig. Du er flink til å sammenlikne, og kjenne etter ...
men ikke jeg :(

TrillTrall
01-01-14, 22:10
Er den vanlig å bli veldig utilpass når man venter mensen? Og da tenker jeg ikke på humøret, ødemer, vondt i magen/ryggen/nedover føttene. Etter at gynnisen tok ut kobberspiralen og satte inn en hormonspiral er jeg rett og slett begynt å bli dårligere og dårligere rett før jeg får mensen. Ubehaget oppleves som et angstanfall med både indre skjelvinger, kaldsvetting, følelse av feber samt influensaslapphet. Dagen etter jeg har fått mensen forsvinner dette og det er like slitsomt hver gang. Men HVORFOR er det sånn og HVA kan jeg gjøre for å unngå det?

Jeg har bare gode erfaringer med hormonspiralen, men det betyr jo ikke at andre kan ha dårlige erfaringer. Er det noen løsning å fjerne den igjen og se om det endrer seg?

Cyan
01-01-14, 23:03
Jeg har en sykkel som er 10 år gammel, som jeg den gang ga 2000,- for. Den har ikke blitt brukt de siste 7 årene (har stått i en kald kjeller). Nå ønsker jeg å begynne å sykle igjen (transport, ikke treningsturer). Tror dere det vil lønne seg å levere sykkelen min inn til overhaling (Den har aldri blitt overhalt før, kjedet er rustent, dekkene er muligens morkne, girene må sikkert justeres osv), eller er det like greit å kjøpe ny sykkel?

mereo
02-01-14, 07:54
Jeg har en sykkel som er 10 år gammel, som jeg den gang ga 2000,- for. Den har ikke blitt brukt de siste 7 årene (har stått i en kald kjeller). Nå ønsker jeg å begynne å sykle igjen (transport, ikke treningsturer). Tror dere det vil lønne seg å levere sykkelen min inn til overhaling (Den har aldri blitt overhalt før, kjedet er rustent, dekkene er muligens morkne, girene må sikkert justeres osv), eller er det like greit å kjøpe ny sykkel?

Jeg hadde tatt vurdering om du skal bruke den mye, litt, etc.
Du trenger joikke nødvendigvis å kjøpe en dyr sykkel?
Sjekk også hvor mye det koster for å få en overhaling vs. å kjøpe ny?

mereo
02-01-14, 07:55
Noen som har tips mot en kropp som samler på vann i varmen?
Reiser på ferie om noen dager, opplever å få tommerstokk legger i varmen.

Sist gang jeg var på ferie var ett av resultatene at alt som er galt med beina mine slo ut, det å gå 3 meter gjorde forferdelig vondt!

Alle tips mottas med takk :)

mereo
02-01-14, 07:58
Er den vanlig å bli veldig utilpass når man venter mensen? Og da tenker jeg ikke på humøret, ødemer, vondt i magen/ryggen/nedover føttene. Etter at gynnisen tok ut kobberspiralen og satte inn en hormonspiral er jeg rett og slett begynt å bli dårligere og dårligere rett før jeg får mensen. Ubehaget oppleves som et angstanfall med både indre skjelvinger, kaldsvetting, følelse av feber samt influensaslapphet. Dagen etter jeg har fått mensen forsvinner dette og det er like slitsomt hver gang. Men HVORFOR er det sånn og HVA kan jeg gjøre for å unngå det?


Følelsen av feber og influensa slapphet er nok ikke noe uvanlig, det hadde jeg i starten da jeg fikk det.
De andre kan jeg nok ikke uttale meg noe om desverre :(

kennygirl
02-01-14, 12:44
Noen som har tips mot en kropp som samler på vann i varmen?
Reiser på ferie om noen dager, opplever å få tommerstokk legger i varmen.

Sist gang jeg var på ferie var ett av resultatene at alt som er galt med beina mine slo ut, det å gå 3 meter gjorde forferdelig vondt!

Alle tips mottas med takk :)

Bruk støttestrømper på flyet og om natten, sitt med beina høyt så ofte som mulig, drikk mye og gjerne med sitron. Det var det jeg kommer på i farten, men sikkert noen som vet enda mer enn meg :)

mereo
02-01-14, 12:48
Bruk støttestrømper på flyet og om natten, sitt med beina høyt så ofte som mulig, drikk mye og gjerne med sitron. Det var det jeg kommer på i farten, men sikkert noen som vet enda mer enn meg :)

Takk :)

index
02-01-14, 14:15
Tror dere det vil lønne seg å levere sykkelen min inn til overhaling (Den har aldri blitt overhalt før, kjedet er rustent, dekkene er muligens morkne, girene må sikkert justeres osv), eller er det like greit å kjøpe ny sykkel?

Dekkene er neppe morkne om den har stått i en mørk kjeller, og gear og bremser trenger nok ikke justering om den ikke var feiljustert fra før. Kjøp deg en flaske sykkelolje, og smør opp alt som beveger seg. Gear, kjede og alle wirer er aller viktigst. Pump luft i dekkene, gi den en god vask og kast deg på sadelen! En sykkel som er brukt i tre år er jo knapt innkjørt, og burde kunne holde i mange år ennå...

TrillTrall
02-01-14, 15:27
Jeg har en sykkel som er 10 år gammel, som jeg den gang ga 2000,- for. Den har ikke blitt brukt de siste 7 årene (har stått i en kald kjeller). Nå ønsker jeg å begynne å sykle igjen (transport, ikke treningsturer). Tror dere det vil lønne seg å levere sykkelen min inn til overhaling (Den har aldri blitt overhalt før, kjedet er rustent, dekkene er muligens morkne, girene må sikkert justeres osv), eller er det like greit å kjøpe ny sykkel?
Hva slags sykkel er det - altså hvilket merke? Er det en billig-sykkel hadde jeg ikke giddet koste på den noe særlig, er det en sykkel av et godt merke blir saken annerledes. Har den bagasjebærer slik at du har mulighet for å ha sykkelvesker? Det er et must om den skal brukes til jobb-sykling for min del. :) Å sykle med ryggsekk er pyton.

TrillTrall
02-01-14, 15:32
Dekkene er neppe morkne om den har stått i en mørk kjeller, og gear og bremser trenger nok ikke justering om den ikke var feiljustert fra før. Kjøp deg en flaske sykkelolje, og smør opp alt som beveger seg. Gear, kjede og alle wirer er aller viktigst. Pump luft i dekkene, gi den en god vask og kast deg på sadelen! En sykkel som er brukt i tre år er jo knapt innkjørt, og burde kunne holde i mange år ennå...
Jeg er temmelig sikker på at gir og bremser definitivt trenger justering! Jeg har min jobbsykkel inne til overhaling på nettopp gir og bremser hver vår. Ting endrer seg med tiden selv om sykkelen står i ro.

Kitt
02-01-14, 15:39
Jeg har en sykkel som er 10 år gammel, som jeg den gang ga 2000,- for. Den har ikke blitt brukt de siste 7 årene (har stått i en kald kjeller). Nå ønsker jeg å begynne å sykle igjen (transport, ikke treningsturer). Tror dere det vil lønne seg å levere sykkelen min inn til overhaling (Den har aldri blitt overhalt før, kjedet er rustent, dekkene er muligens morkne, girene må sikkert justeres osv), eller er det like greit å kjøpe ny sykkel?
Gubben har jobbet med dette og sier at om det er en skikkelig, ikke alt for tung sykkel, lønner det seg helt klart å sende den på overhaling.

Er det en "gammeldags", tung sykkel med dårlige gir, vil du sannsynligvis ikke bli fornøyd med den og det kan lønne seg å kjøpe en nye, god sykkel du vil ha glede av å bruke.

Cyan
02-01-14, 15:59
Skikkelig og skikkelig sykkel ... Den er vel helt grei, men mener å huske at den tidvis var litt kranglete på gira. Den har stått i kjeller de siste 7 årene. De 3 første årene sto den ute. Har vært nede i kjelleren i dag og tatt en titt på den, og det er mye rustne vaiere, kjedet er rustent og ser for meg at det fort kan bli litt vel dyrt for en full overhaling på en så billig og gammal sykkel. Hva bruker pris å ligge på for en standard våroverhaling?

Jeg får vurdere det litt. Det er en terrengsykkel uten bagasjebrett, og jeg sykler jo evt bare på asfalt og litt grusvei, så kanskje en hybrid hadde egnet seg bedre. Med bagasjebrett så jeg kunne festet et barnesete bakpå til poden.

TrillTrall
02-01-14, 18:37
Skikkelig og skikkelig sykkel ... Den er vel helt grei, men mener å huske at den tidvis var litt kranglete på gira. Den har stått i kjeller de siste 7 årene. De 3 første årene sto den ute. Har vært nede i kjelleren i dag og tatt en titt på den, og det er mye rustne vaiere, kjedet er rustent og ser for meg at det fort kan bli litt vel dyrt for en full overhaling på en så billig og gammal sykkel. Hva bruker pris å ligge på for en standard våroverhaling?

Jeg får vurdere det litt. Det er en terrengsykkel uten bagasjebrett, og jeg sykler jo evt bare på asfalt og litt grusvei, så kanskje en hybrid hadde egnet seg bedre. Med bagasjebrett så jeg kunne festet et barnesete bakpå til poden.

Det er kanskje mulig å sette på bagasjebærer? Jeg har to sykler, men det er bare den ene det er mulig med skikkelig bagasjebærer på. Skulle jeg kjøpt ny sykkel i dag hadde jeg vektlagt det langt mer enn jeg gjorde da jeg kjøpte den uten bærer. Jeg betaler 300,- for å få sjekket bremsene, justert girene og smurt wirene, men det er billig! Da byttes ingen deler, da stiger vel prisen fort vil jeg tro. Skal du ha nye wirer, nye dekk og slanger og få renset opp kjedet (evt. byttet om det er skikkelig rustent) så er det vel nesten like greit å kjøpe en ny sykkel.

Har du sett på finn.no? Mye rimelig og godt brukbart der.

Carisma
02-01-14, 20:10
Jeg betalte 800 for en fulloverhaling med bytte av gir-vaier for ca 4 år siden på den sykkelsjappa i sigurdsgate.
Når ungen er såpass stor som din ville jeg vurdert sykkelvogn fremfor barnesete. Det er mye mindre belastning på den som sykler og ikke minst tryggere ift om de kan finne på å lene seg ut til siden. + at det er masse lasteplass i vogna. Vi har en sånn rimelig fra Biltema, og den var mer enn bra nok for vårt bruk.
Jeg har en rimelig hybridaykkel fra Biltema og en dyrere terrengsykkel (kjøpt billig brukt), og terrengsykkelen med vogn er mye bedre å sykle med enn den billige med bagasjebrett og barnesete.

Legg ut et kjøpsønske på sykkel i disse selges-gruppene på nettet, f.eks for Oslo, Romerike og Nittedal i tillegg til å følge med på finn, så bør du kunne gjøre et kupp.

TrillTrall
02-01-14, 20:15
Når ungen er såpass stor som din ville jeg vurdert sykkelvogn fremfor barnesete. Det er mye mindre belastning på den som sykler og ikke minst tryggere ift om de kan finne på å lene seg ut til siden. + at det er masse lasteplass i vogna. Vi har en sånn rimelig fra Biltema, og den var mer enn bra nok for vårt bruk.

Sykkeltilhenger er genialt! Vi hadde sånn og brukte den til ungene var 4 og 6 år gamle, men da begynte det å bli trangt når begge satt inni. :) Pass på at det er et lite "bagasjerom" bak setet og sørg for å få tak i festebraketter til alle "voksensyklene" i familien. :)

Carisma
02-01-14, 20:30
Hvorfor blir jeg alltid så utrolig deprimert foran høytidsdager og andre "overganger"?
De siste dagene før nyttår klarte jeg nesten ikke puste engang fordi jeg var så stressa og så så mørkt på det, men nå når det er overstått føler jeg meg mye bedre selv om ingenting egentlig er endret enn datoen? Er sånn med bursdager og til en viss grad ferier også...

Supera
02-01-14, 23:18
Hva kan forårsake følelsen av å ha mat opp til halsen? Det går gjerne vekselvis mellom sulten og dette. Type sulten, og så 30 minutter senere føler jeg at jeg har spist så mye at jeg har mat opp til halsen (uten at magen er mett), og så tilbake til sulten en halvtime-time etterpå. De siste ukene har jeg hatt en del av dette. Det kommer som regel når jeg er sulten, men jeg har hatt det når jeg er mett også. Ingen gulping, ingen svie, bare mild kvalme.

nellie
02-01-14, 23:56
Hvorfor blir jeg alltid så utrolig deprimert foran høytidsdager og andre "overganger"?
De siste dagene før nyttår klarte jeg nesten ikke puste engang fordi jeg var så stressa og så så mørkt på det, men nå når det er overstått føler jeg meg mye bedre selv om ingenting egentlig er endret enn datoen? Er sånn med bursdager og til en viss grad ferier også...

Det er helt normalt.. Har vel noe med forventninger å gjøre? Du forventer deg stress og dårlige følelser og da blir det sånn. Akkurat som andre sliter etter høytider, fordi at alle følelser blir forsterket og mulige forventninger ofte ikke blir innfridd, sånn som man ønsker.

Carisma
03-01-14, 00:46
Det er helt normalt.. Har vel noe med forventninger å gjøre? Du forventer deg stress og dårlige følelser og da blir det sånn. Akkurat som andre sliter etter høytider, fordi at alle følelser blir forsterket og mulige forventninger ofte ikke blir innfridd, sånn som man ønsker.

Nei, det er nok ikke helt slik, heller motsatt. Stresset handler om det som kommer etterpå, ikke selve dagen. Nyttårsaften har jeg f.eks alltid hatt veldig gode minner til. Det er tanken på det som kommer etter som er mørkt. At den og den merkedagen er det siste lyspunktet før en endeløs rekke monotone dager fylt med den samme rutinen. Men så fort man kommer ut på andre sida ser jeg at det er opptil flere ting å se lysere på.
Men jeg har i grunnen alltid vært sånn. Som student grudde jeg meg mindre til selve eksamen enn hva som kom etterpå. :o. Det er det jeg lurer på da, hvorfor har før/etter så mye å si, og er det noen andre som har (har hatt) det slik og kan gi litt overlevelsestips?

Photobscura
03-01-14, 09:02
Noen gode tips på hvordan forberede seg litt til sin første kjøretime ...? (Bortsett fra å øvelseskjøre mer, da. Det rekker jeg ikke).

Carisma
03-01-14, 09:21
Noen gode tips på hvordan forberede seg litt til sin første kjøretime ...? (Bortsett fra å øvelseskjøre mer, da. Det rekker jeg ikke).
Før den aller første timen kan det lønne seg å ikke ha kjørt alt for mye, for da har man ikke lagt til seg noen uvaner (Det skal vel ikke stikkes under en stol at de fleste som har kjørt noen år ville fått en påpakning eller tre fra kjøreskolelæreren ;))

Photobscura
03-01-14, 09:46
Før den aller første timen kan det lønne seg å ikke ha kjørt alt for mye, for da har man ikke lagt til seg noen uvaner (Det skal vel ikke stikkes under en stol at de fleste som har kjørt noen år ville fått en påpakning eller tre fra kjøreskolelæreren ;))
Det var ikke dét jeg tenkte på. ;) Jeg har ikke kjørt bil på over et halvt år, og før det igjen et par år, så det er nok ingen fare. Jeg tenkte mer på om det er noen faktiske ting jeg kan gjøre for å forberede meg!

nellie
03-01-14, 10:21
Nei, det er nok ikke helt slik, heller motsatt. Stresset handler om det som kommer etterpå, ikke selve dagen. Nyttårsaften har jeg f.eks alltid hatt veldig gode minner til. Det er tanken på det som kommer etter som er mørkt. At den og den merkedagen er det siste lyspunktet før en endeløs rekke monotone dager fylt med den samme rutinen. Men så fort man kommer ut på andre sida ser jeg at det er opptil flere ting å se lysere på.
Men jeg har i grunnen alltid vært sånn. Som student grudde jeg meg mindre til selve eksamen enn hva som kom etterpå. :o. Det er det jeg lurer på da, hvorfor har før/etter så mye å si, og er det noen andre som har (har hatt) det slik og kan gi litt overlevelsestips?

Hvorfor spør du når du har svaret selv?:)

Lava
03-01-14, 10:40
Noen gode tips på hvordan forberede seg litt til sin første kjøretime ...? (Bortsett fra å øvelseskjøre mer, da. Det rekker jeg ikke).

Kanskje lese litt om skilting, evt hvor veiene går osv i Oslo? Hvor det er enveiskjøring osv. Lykke til :)

TrillTrall
03-01-14, 10:41
Det var ikke dét jeg tenkte på. ;) Jeg har ikke kjørt bil på over et halvt år, og før det igjen et par år, så det er nok ingen fare. Jeg tenkte mer på om det er noen faktiske ting jeg kan gjøre for å forberede meg!
Du skal ta noen oppfriskningstimer? Eller har du kjørt uten lappen tidligere? ;)

Bare slapp av, ikke noe stress og ikke finn på noen "lure" ting for å imponere kjørelæeren. Vær så rolig du kan og kjør pent. Det går så fint så. :) Lykke til!

Photobscura
03-01-14, 10:56
Kanskje lese litt om skilting, evt hvor veiene går osv i Oslo? Hvor det er enveiskjøring osv. Lykke til :)
Lese om skilting er lurt. :) Ettersom jeg ikke aner hvor vi kommer til å kjøre, så tror jeg kanskje ikke kartlesing er tingen. ;) Men takk for tips! Mener jeg skal ha bokmerka ei side med sånn skilt-quiz.
Du skal ta noen oppfriskningstimer? Eller har du kjørt uten lappen tidligere? ;)

Bare slapp av, ikke noe stress og ikke finn på noen "lure" ting for å imponere kjørelæeren. Vær så rolig du kan og kjør pent. Det går så fint så. :) Lykke til!
Nei, jeg skal begynnte ta lappen, og jeg har kjørt en god del tidligere, men lite de siste årene. Faktiske kjøretimer har jeg ikke tatt på søtten, atten år ... Planer som har gått i vasken osv. ;) Men nå har jeg endelig både motivasjon og sparepenger nok.
Ingen planer om å prøve å imponere, altså. Mer sånn å ikke komme heeelt uforberedt, men vise at jeg er motivert og lærevillig. :)

vaskeklut
03-01-14, 11:01
Skiltlesing og ditt blide åsyn er nok bra nok! :D

Photobscura
03-01-14, 11:28
Det bokmerket var visst ikke gyldig lenger. :p Men det finnes en del andre quizer på nettet. :)

Lemen
03-01-14, 11:28
Oppfriskning på skilt, og kanskje på andre kjøreregler også? Høgreregelen osv?

Og så tenke på at du må huske å bruke speil og blinklys. :)

Lykke til! :D

Carisma
03-01-14, 12:03
Det var ikke dét jeg tenkte på. ;) Jeg har ikke kjørt bil på over et halvt år, og før det igjen et par år, så det er nok ingen fare. Jeg tenkte mer på om det er noen faktiske ting jeg kan gjøre for å forberede meg!
Still mest mulig open minded var poenget mitt. Hver kjøreskolelærer har sin stil og måte å lære bort på, så første timen er for å finne en samarbeidsform dere imellom, kartlegge nivå og legge plan videre. Da sambo tok lappen for et par år siden (muligens på samme sted?) fikk han beskjed om at det var bra han ikke hadde kjørt alt for mye like før han skulle på timen (hadde nesten ikke kjørt på et halvt år, og teorikurset tok han 2 år før), for da fikk de begynt med litt blanke ark ift samarbeid og gjennomføring.
Men som noen nevner er det greit å kunne skilt og høyreregler osv. kvart på tre-grepet (eller er det ti på to nå?), og å ikke kjøre på fotgjengere (det skjer visst overraskende ofte :)).

Photobscura
03-01-14, 12:07
Oppfriskning på skilt, og kanskje på andre kjøreregler også? Høgreregelen osv?

Og så tenke på at du må huske å bruke speil og blinklys. :)

Lykke til! :D
Takk!
Still mest mulig open minded var poenget mitt. Hver kjøreskolelærer har sin stil og måte å lære bort på, så første timen er for å finne en samarbeidsform dere imellom, kartlegge nivå og legge plan videre. Da sambo tok lappen for et par år siden (muligens på samme sted?) fikk han beskjed om at det var bra han ikke hadde kjørt alt for mye like før han skulle på timen (hadde nesten ikke kjørt på et halvt år, og teorikurset tok han 2 år før), for da fikk de begynt med litt blanke ark ift samarbeid og gjennomføring.
Men som noen nevner er det greit å kunne skilt og høyreregler osv. kvart på tre-grepet (eller er det ti på to nå?), og å ikke kjøre på fotgjengere (det skjer visst overraskende ofte :)).
Ikke bare samme skole, samme lærer også. ;)

Ettersom jeg har time på mandag, og har kjørt kanskje fem seks ganger de siste fem årene, så er det nok ingen stor bekymring, men jeg skjønner jo hva du mener. :)
Skal lese meg opp litt på skilt og regler i løpet av helgen. Mistenker at mye har endret seg siden jeg tok teorikurs som valgfag i 96/97. :cool:

vaskeklut
03-01-14, 12:57
jeg har vært på besøk hos noen som røyker inne og klærne stinker deretter. jeg har vaska de, men de lukter fortsatt røyk - har noen tips til hvordan jeg får bort lukta? ja, jeg har brukt både vaskemiddel og skyllemiddel :rolleyes:

langaard
03-01-14, 13:00
jeg har vært på besøk hos noen som røyker inne og klærne stinker deretter. jeg har vaska de, men de lukter fortsatt røyk - har noen tips til hvordan jeg får bort lukta? ja, jeg har brukt både vaskemiddel og skyllemiddel :rolleyes:

Edikk fjerner røyklukt har jeg lest :)

smgj
03-01-14, 13:10
Det var ikke dét jeg tenkte på. ;) Jeg har ikke kjørt bil på over et halvt år, og før det igjen et par år, så det er nok ingen fare. Jeg tenkte mer på om det er noen faktiske ting jeg kan gjøre for å forberede meg!
En synstest om du ikke har en som er ganske fersk... Jeg oppdaget at jeg var nærsynt da skiltene føk forbi uten at jeg så hva som sto på den... :o

Photobscura
03-01-14, 13:28
En synstest om du ikke har en som er ganske fersk... Jeg oppdaget at jeg var nærsynt da skiltene føk forbi uten at jeg så hva som sto på den... :o

Er hos optiker to ganger i året, og øyelege en gang i året pga. diverse, og jeg er sjekket opp og ned og funnet god nok. :D

TrillTrall
03-01-14, 13:35
jeg har vært på besøk hos noen som røyker inne og klærne stinker deretter. jeg har vaska de, men de lukter fortsatt røyk - har noen tips til hvordan jeg får bort lukta? ja, jeg har brukt både vaskemiddel og skyllemiddel :rolleyes:
Legg i en bøtte vann med bra med eddik i. Skyllemiddel fikserer vond lukt i klærne er min erfaring, fremfor å fjerne den.

kennygirl
03-01-14, 13:36
jeg har vært på besøk hos noen som røyker inne og klærne stinker deretter. jeg har vaska de, men de lukter fortsatt røyk - har noen tips til hvordan jeg får bort lukta? ja, jeg har brukt både vaskemiddel og skyllemiddel :rolleyes:

Edikk fjerner røyklukt har jeg lest :)

Eddik fjerner det meste av vonde lukter. Du kan enten legge plaggene i bløt i eddikvann og så vaske, eller ha eddik der det skal være skyllemiddel i vaskemaskina, men siden du allerede har vasket de holder det helt sikkert å spraye klærne med utvannet eddik.

Photobscura
03-01-14, 13:39
Eddik er supert mot røyklukt, ja!

vaskeklut
03-01-14, 13:51
Men hvor mye eddik bruker man? jeg tenker at jeg kjører heller klærne i maskin om igjen etter som det er snakk om to store vasker :o Hurtigprogram, ftw!

Photobscura
03-01-14, 13:58
Men hvor mye eddik bruker man? jeg tenker at jeg kjører heller klærne i maskin om igjen etter som det er snakk om to store vasker :o Hurtigprogram, ftw!

Et par-tre korker med blank eddik i skyllemiddelkammeret burde holde. Tar også bort andre sterke lukter, som parfyme, katteurin og alskens uhumskheter. :)

vaskeklut
03-01-14, 14:01
Et par-tre korker med blank eddik i skyllemiddelkammeret burde holde. Tar også bort andre sterke lukter, som parfyme, katteurin og alskens uhumskheter. :)
Takkar, da skal jeg vaske om igjen her!

Cyan
03-01-14, 16:10
Kan eddik fungere på klær som det lukter litt for fort svette av? Dere vet, de genserne som lukter rent og pent når man tar dem på seg, men som begynner å ose sur svette etter bare 3-4 timer :o

Photobscura
03-01-14, 16:22
Jeg vet ikke, Cyan ... Men når vi først snakker om eddik. Hvor i alle dager får man tak i 12% eddik? Har mulifibre-farge til klær her, men må tilsette eddik som holder 12%, men det eneste jeg har sett i butikker er 5 og 7.

Gerd
03-01-14, 16:41
Jeg kjøpte 35% eddik på coop extra.

Photobscura
03-01-14, 16:44
Jeg kjøpte 35% eddik på coop extra.

Ah. Takk!
Men. Hjelpes, da må jeg regne ut blandingsforhold. :wacko:

Gerd
03-01-14, 16:46
Tror det står bakpå flaska :ja:

Gerd
03-01-14, 16:49
Slik lager du 12 % eddik: 1 del 35 % eddikessens blandes med 3,7 deler vann.

wirow_84
03-01-14, 16:54
Noen som har erfaring med betennelsesdempende gel ala ibux e.l? om det har noe effekt? type senebetennelse i håndledd...

vaskeklut
03-01-14, 17:09
Noen som har erfaring med betennelsesdempende gel ala ibux e.l? om det har noe effekt? type senebetennelse i håndledd...
Jeg opplever at det kan være symptomdempende der og da, men ikke på sikt. En støtteskinne synes jeg er mer effektivt - gjerne sammen betennelsesdempende tabletter (reseptbelagte)

Photobscura
03-01-14, 17:24
Slik lager du 12 % eddik: 1 del 35 % eddikessens blandes med 3,7 deler vann.

Takk! :blomster:

wirow_84
03-01-14, 18:29
Jeg opplever at det kan være symptomdempende der og da, men ikke på sikt. En støtteskinne synes jeg er mer effektivt - gjerne sammen betennelsesdempende tabletter (reseptbelagte)

Takk for svar vaskeklut, da blir det vel en kombinasjon av alle tre... ( i tillegg til hvile, men det er jo ikke alltid like enkelt)

sonim
03-01-14, 19:15
Apropos eddik.
Noen her som vasker sine sorte dongeribukser i eddikvann for å bedre holde fargen?
Fikk dette tipset av butikken der jeg fikk en slik motebukse i gave.
Der sa de at både Diesel, Nudie og Replay anbefalte sine kunder vaske i eddikvann???!!??

Anyone med erfaring og som har gode råd her inne?

Lemen
03-01-14, 19:44
Er hos optiker to ganger i året, og øyelege en gang i året pga. diverse, og jeg er sjekket opp og ned og funnet god nok. :D

De som bruker briller/ linser skal levere en egen førerkortattest til biltilsynet, og den må ikke være eldre enn 6 mnd gammel når du leverer den. Både fastlege, øyelege og optiker kan i teorien fikse enn sånn attest, det er bare å fylle ut side 3 i utvidet søknadsskjema for førerkort fra Statens Vegvesen. (I praksis er det veldig mange leger som ber folk komme til meg for å ordne dette.) Evt om du søker på nettet leverer du en separat attest f.eks når du tar teoriprøven. Attesten skal inneholde hva en ser med og uten styrke, styrkeutmåling, samt at det skal gjøres en enkel test på synsfeltet/ sidesynet.

Photobscura
03-01-14, 19:58
De som bruker briller/ linser skal levere en egen førerkortattest til biltilsynet, og den må ikke være eldre enn 6 mnd gammel når du leverer den. Både fastlege, øyelege og optiker kan i teorien fikse enn sånn attest, det er bare å fylle ut side 3 i utvidet søknadsskjema for førerkort fra Statens Vegvesen. (I praksis er det veldig mange leger som ber folk komme til meg for å ordne dette.) Evt om du søker på nettet leverer du en separat attest f.eks når du tar teoriprøven. Attesten skal inneholde hva en ser med og uten styrke, styrkeutmåling, samt at det skal gjøres en enkel test på synsfeltet/ sidesynet.

Det vet jeg, og det er alt i orden. :)

Anne
03-01-14, 20:06
Kan eddik fungere på klær som det lukter litt for fort svette av? Dere vet, de genserne som lukter rent og pent når man tar dem på seg, men som begynner å ose sur svette etter bare 3-4 timer :o

Leste akkurat dette i en artikkel På Facbook nå, med 100 gode tips.

To get rid of the musty smell on old towels, wash using 1 cup of white vinegar on a hot cycle, then repeat with 1/2 cup of bicarbonate of soda -

See more at:
http://www.glamumous.co.uk/2013/03/101-household-tips-for-every-room-in.html#sthash.pQqnf2Ke.dpuf

Lykke til!

Lava
03-01-14, 20:32
Noen som har erfaring med betennelsesdempende gel ala ibux e.l? om det har noe effekt? type senebetennelse i håndledd...

Jeg har kronisk betennelse, som kommer og går. Ibux gel virker ikke.
Det som hjelper meg er pulsvarmere strikket/heklet i silkegarn, eller feks alpakka. Og blir det helt galt bruker jeg støtteskinne. Viktig å ikke vente for lenge med å støtte.
Slike pulsvarmere har nok hjulpet meg unna en del støtteskinnebruk. :)

Carisma
03-01-14, 23:16
Hvorfor spør du når du har svaret selv?:)

eh, nei?.... Jeg vet hva som skjer, men ikke hvorfor, altså ikke hvorfor det plutselig går over. Det er jo det jeg gjerne vil vite, så kan jeg evt framprovosere det tidligere.

Lava
03-01-14, 23:36
Det startet heller dårlig. Det er vannlekkasje ned i etasjen under, og det skal komme fra at vi har hatt vinduet åpent mens det regner.. Og vi må betale kostnadene for det.

Er ikke så sikker på at dette er helt lovlig, men det er ord mot ord, og han sier at rørleggeren som var her og så på, sa at vinduet var åpent. Så da så.
Han er en "storkar" og jeg er en "liten jentunge".

"Er man frekk nok kan man bare stoppe langs veien og laste på ved som tilhører andre, så åpenlyst, tror alle det er helt ok."

Kanskje det ikke er slik det fungerer, kanskje han satser på at jeg ikke vet, og/eller ikke tør krangle om det. Hvem vet, kanskje det er helt riktig. Og at jeg bare er sur og har vondt i hodet?

Håper ikke dette er en indikasjon på hvordan resten av året blir, for da blir jeg ødelagt. Helt ødelagt.

"kopiert fra min side"

vaskeklut
03-01-14, 23:46
Lava: er det et spørsmål inni der? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med posten din! :)

Lava
03-01-14, 23:56
Lava: er det et spørsmål inni der? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med posten din! :)

det er flere spm der, jeg vil bare vite om jeg eller huseiger har rett

Carisma
04-01-14, 00:09
Det startet heller dårlig. Det er vannlekkasje ned i etasjen under, og det skal komme fra at vi har hatt vinduet åpent mens det regner.. Og vi må betale kostnadene for det.

Er ikke så sikker på at dette er helt lovlig, men det er ord mot ord, og han sier at rørleggeren som var her og så på, sa at vinduet var åpent. Så da så.
Han er en "storkar" og jeg er en "liten jentunge".

"Er man frekk nok kan man bare stoppe langs veien og laste på ved som tilhører andre, så åpenlyst, tror alle det er helt ok."

Kanskje det ikke er slik det fungerer, kanskje han satser på at jeg ikke vet, og/eller ikke tør krangle om det. Hvem vet, kanskje det er helt riktig. Og at jeg bare er sur og har vondt i hodet?

Håper ikke dette er en indikasjon på hvordan resten av året blir, for da blir jeg ødelagt. Helt ødelagt.

"kopiert fra min side"
Det har regnet endel i vinter, men vannlekkasje? Da skal det regne rimelig mye, og vinduet vært på vidt gap hele høsten... Hva med å ta inn en egen rørlegger/snekker til å sjekke? Sesong opinion-sjekk?

akas
04-01-14, 09:27
Apropos eddik.
Noen her som vasker sine sorte dongeribukser i eddikvann for å bedre holde fargen?
Fikk dette tipset av butikken der jeg fikk en slik motebukse i gave.
Der sa de at både Diesel, Nudie og Replay anbefalte sine kunder vaske i eddikvann???!!??

Anyone med erfaring og som har gode råd her inne?
Ingen erfaring med dongeribukser, men min mor sa alltid at man skulle ha litt eddik i siste skyllevannet for at plagg med sterke farger ikke skulle farge av. Dette var i gamle dager da man vasket mye for hånd. Så det høres ut som et gammelt "kjerringråd" som er blitt tatt opp igjen. :D (Og det virket!!)

wirow_84
04-01-14, 12:02
Jeg har kronisk betennelse, som kommer og går. Ibux gel virker ikke.
Det som hjelper meg er pulsvarmere strikket/heklet i silkegarn, eller feks alpakka. Og blir det helt galt bruker jeg støtteskinne. Viktig å ikke vente for lenge med å støtte.
Slike pulsvarmere har nok hjulpet meg unna en del støtteskinnebruk. :)

Bare å sette i gang å strikke meg et par her, jeg da... Alt som kan hjelpe skal prøves;) takk for tips :))

Photobscura
04-01-14, 12:12
Er det krise om jeg tørketromler stretchjeansene mine én gang?

sonim
04-01-14, 12:56
det er flere spm der, jeg vil bare vite om jeg eller huseiger har rett

Her kommer jo husleieloven inn i bildet, samt normal rettspraksis i liknende saker.

Utleier skal dekke normal slitasje og utbedringer som kan forventes ved normert bruk av boenheten. Dvs vedlikehold styrt av borettslag, sameier osv er normalt huseiers ansvar. Huseier har også ansvar for rørledninger inn til huset, men ikke inne i selve huset. Dvs at hvis et rør sprekker inne i huset så er det leietaker som må dekke skader. Er det sprekk i bunnledning inn til selve huset, men ikke inne i huset, ja da er det utleier sitt ansvar.

I ditt tilfelle, så er det ikke snakk om vedlikeholdsskader, men vannlekkasje som følge av at leietaker ikke har lukket igjen et vindu. Dette må da erstattes av leietakeren.

Utleier kan jo ikke ta ansvar for at leietaker ikke lukket vinduene under regnskyll som gjorde at regnvann kom inn i huset og utgjorde skader.

Så et enkelt svar på ditt spørsmål er jo at her er det du som leietaker som har utvist uaktsomhet og ikke gjort nødvendige tiltak for å hindre regnvann sive inn gjennom vinduet og skade inventaret dessverre. At huseier sender regningen til deg er ikke noe han gjør for å være slem, men du kan jo sette deg inn i utleiers sko.

Hva om din leietaker hadde glemt å lukke vinduet i regnvær, vann siver inn og lager vannskader? Rett og rimelig at du skal betale fordi du eier huset?

sonim
04-01-14, 13:02
Det har regnet endel i vinter, men vannlekkasje? Da skal det regne rimelig mye, og vinduet vært på vidt gap hele høsten... Hva med å ta inn en egen rørlegger/snekker til å sjekke? Sesong opinion-sjekk?

Vannlekkasje gjennom et lukket vindu er reklamasjonsrett hos vindusleverandøren....vannlekkasje fordi vinduet står åpent og det regner ute? Jo, sannsynlig og tror du får svært få rettslige instanser eller forsikringsselskap til å akseptere erstatningsansvar overfor huseier der gitt.
Skal ikke mye vind før vann kommer inn under regnvær, selv på toppsvingvinduer dessverre.

sonim
04-01-14, 13:05
Noen som har erfaring med betennelsesdempende gel ala ibux e.l? om det har noe effekt? type senebetennelse i håndledd...

Ibux og voltaren fungerte ikke for min del heller på senebetennelse i håndledd.

Men, jeg gikk til en akupunktør og etter 3 behandlinger var alle symptomer borte. Har stor tro på akupunktur for senebetennelser, muskelsmerter som ikke skyldes sykdomsplager, men belastningsskader etc.

Prøv det! ;-)

kennygirl
04-01-14, 13:59
Er det krise om jeg tørketromler stretchjeansene mine én gang?

Ikke veldig, men bruk så lav varme som mulig!

Julie
04-01-14, 14:09
Finnes det noen tips mot forkjølelse som faktisk funker? :p Har nemlig en storebror som er ytterst utålmodig og helst skulle vært frisk i går... :lol:

Kitt
04-01-14, 14:30
Finnes det noen tips mot forkjølelse som faktisk funker? :p Har nemlig en storebror som er ytterst utålmodig og helst skulle vært frisk i går... :lol:
Paracet, hvile, varme og MYE varm drikke gjør ofte forløpet lettere og mer kortvarig!
Nesespray om tett nese er plagsomt og dempende hostesaft om hosten er slitsom.
Men som de fleste vet, en forkjølelse lever sitt eget liv og kommer og går som det passer den!;)

Julie
04-01-14, 14:53
Paracet, hvile, varme og MYE varm drikke gjør ofte forløpet lettere og mer kortvarig!
Nesespray om tett nese er plagsomt og dempende hostesaft om hosten er slitsom.
Men som de fleste vet, en forkjølelse lever sitt eget liv og kommer og går som det passer den!;)

Ja, har prøvd å si det til ham men han er visst litt sta. :p

Takk som alltid for svar, kjære Kitt! :klem:

Photobscura
04-01-14, 16:41
Ikke veldig, men bruk så lav varme som mulig!
Det gikk fint, men det var bare et nødstilfelle! Finnes ingen temperaturinnstillinger på tørketrommelen, dessverre, men ser ikke ut som om det er noen skade skjedd, men skal ikke begynne å gjøre tromling av jeans til vane. :)

Carisma
04-01-14, 19:08
Er det krise om jeg tørketromler stretchjeansene mine én gang?
Det kommer an på stretchen. Jeg tør ikke det lenger etter at mamma tromlet et par jeg hadde, og jeg nesten ikke fikk et sugerør inni beina på dem etterpå. :rolleyes:

Finnes det noen tips mot forkjølelse som faktisk funker? :p Har nemlig en storebror som er ytterst utålmodig og helst skulle vært frisk i går... :lol:

Sitron og ingefær-te, helst den fra yogi. Funker hver gang!

Photobscura
04-01-14, 19:16
Det kommer an på stretchen. Jeg tør ikke det lenger etter at mamma tromlet et par jeg hadde, og jeg nesten ikke fikk et sugerør inni beina på dem etterpå. :rolleyes:
Relativt billig bukse (fra Gina Tricot) med en god del stretch. Men det gikk nå bra, da. Men vet ikke om jeg akkurat skal satse på det annet enn i nødsfall.

langaard
04-01-14, 19:31
Relativt billig bukse (fra Gina Tricot) med en god del stretch. Men det gikk nå bra, da. Men vet ikke om jeg akkurat skal satse på det annet enn i nødsfall.

Jeg tromler bestandig mine jeans, da beholder de fasongen :)

Carisma
04-01-14, 19:33
Jeg tromler bestandig mine jeans, da beholder de fasongen :)

Jeg lufttørker og så tromler jeg et kvarter etter de er tørre, for å slippe "stå av seg selv" følelsen jeans ofte får.

Supera
04-01-14, 19:44
Det kommer an på stretchen. Jeg tør ikke det lenger etter at mamma tromlet et par jeg hadde, og jeg nesten ikke fikk et sugerør inni beina på dem etterpå. :rolleyes:
Jeg hiver alle klær bortsett fra de med ull i tørketrommel. Jeg har aldri opplevd at ikke-ullklær har blitt bittesmå.

Hva kan forårsake følelsen av å ha mat opp til halsen? Det går gjerne vekselvis mellom sulten og dette. Type sulten, og så 30 minutter senere føler jeg at jeg har spist så mye at jeg har mat opp til halsen (uten at magen er mett), og så tilbake til sulten en halvtime-time etterpå. De siste ukene har jeg hatt en del av dette. Det kommer som regel når jeg er sulten, men jeg har hatt det når jeg er mett også. Ingen gulping, ingen svie, bare mild kvalme.
Ingen som har noen tanker om denne da?

Cyan
04-01-14, 22:31
Supera: Refluks kanskje? Jeg opplevde noe av det samme spesielt på morgenen rett etter frokost. Akkurat som om maten stopper opp/halsen blir trang - og så blir jeg veldig kvalm. En periode kasta jeg opp hver morgen også. Sliter aldri med halsbrann eller noe sånt, kun kvalme og følelsen av trang hals. Var til gastroskopi og legen sa jeg har refluks. Står nå fast på somac (får på blå resept) og er så og si kvitt plagene. Dersom jeg glemmer å ta somac et par-tre dager kommer kvalmen tilbake igjen.

vaskeklut
04-01-14, 22:37
Supera: Refluks kanskje? Jeg opplevde noe av det samme spesielt på morgenen rett etter frokost. Akkurat som om maten stopper opp/halsen blir trang - og så blir jeg veldig kvalm. En periode kasta jeg opp hver morgen også. Sliter aldri med halsbrann eller noe sånt, kun kvalme og følelsen av trang hals. Var til gastroskopi og legen sa jeg har refluks. Står nå fast på somac (får på blå resept) og er så og si kvitt plagene. Dersom jeg glemmer å ta somac et par-tre dager kommer kvalmen tilbake igjen.

Jeg hadde også mye kvalme og lignende "halsfølelse" da jeg først fikk diagnosen refluks. Supera - hva med en legetime?

Supera
05-01-14, 18:06
Supera: Refluks kanskje? Jeg opplevde noe av det samme spesielt på morgenen rett etter frokost. Akkurat som om maten stopper opp/halsen blir trang - og så blir jeg veldig kvalm. En periode kasta jeg opp hver morgen også. Sliter aldri med halsbrann eller noe sånt, kun kvalme og følelsen av trang hals. Var til gastroskopi og legen sa jeg har refluks. Står nå fast på somac (får på blå resept) og er så og si kvitt plagene. Dersom jeg glemmer å ta somac et par-tre dager kommer kvalmen tilbake igjen.
Jeg hadde også mye kvalme og lignende "halsfølelse" da jeg først fikk diagnosen refluks. Supera - hva med en legetime?
Takk for svar. Jeg trodde refluks gjorde vondt? Hvis ikke, så kan det godt være det altså. Trang hals-følelse, ja. Og av og til føles det ut som at jeg har noe i den. Jeg har hatt en del halsbrann før, og særlig etter "fyllekuler". Og jeg har en bror som har blitt operert for svak lukkemuskel, så kanskje det ligger til familien?

Det plager meg ikke så mye. Trodde ikke det var noe legetime-verdig. Jeg lurte bare på hva det var. Og så leser jeg at vanlige råd er å gå ned i vekt hvis man er overvektig. :rulleøyne Så da får jeg vel bare standard-svaret av legen. Jaja, jeg får prøve å drikke mindre brus og Farris i en periode fremover og ta meg et glass Nyco av og til, så kanskje det gir seg. Mmm Nyco. Det er det lenge siden jeg har drukket.

Carisma
05-01-14, 21:36
Om det er refleks, er det like greit å få sjekket det ut. Jeg har hatt slik som du beskriver i perioder, og jeg endte jo med kraftig infeksjon pga syrelekkasje.... :o

TrillTrall
05-01-14, 22:10
Kan eddik fungere på klær som det lukter litt for fort svette av? Dere vet, de genserne som lukter rent og pent når man tar dem på seg, men som begynner å ose sur svette etter bare 3-4 timer :o

Jepp. :) Jeg har en ulltrøye som ble sur under armene og den ble sånn at den stinket etter en gangs bruk etterhvert. La den i eddikvann noen timer før jeg slengte den i vaskemaskina og den ble som ny. :)

Lava
05-01-14, 23:15
Hvor selger de rimelige bokser med papir, slike man trekker opp av en firkantet boks?
Fant noen til 5.- på Nille i høst, men finner ingen nå

http://i185.photobucket.com/albums/x66/ingerlise_album/2014-01-05231355_zps5d784c6f.jpg

Pearl
06-01-14, 08:19
Hvor sterk eddik bruker dere til bløtlegging av klær?

TrillTrall
06-01-14, 10:11
Hvor sterk eddik bruker dere til bløtlegging av klær?
Jeg brukte sikkert vanlig husholdnigseddik, den er vel 7%? Eplecidereddik går også an, men den er dyrere da. Brukte sikkert et par dl til 6-7 liter vann.

Pearl
06-01-14, 10:33
Jeg brukte sikkert vanlig husholdnigseddik, den er vel 7%? Eplecidereddik går også an, men den er dyrere da. Brukte sikkert et par dl til 6-7 liter vann.
OK. Takk skal du ha :)

Cyan
06-01-14, 14:55
Jepp. :) Jeg har en ulltrøye som ble sur under armene og den ble sånn at den stinket etter en gangs bruk etterhvert. La den i eddikvann noen timer før jeg slengte den i vaskemaskina og den ble som ny. :) Flott! Da skal jeg prøve det. Er så dumt å kaste klær som ikke er slitt.

Spørsmål: Fysioterapauten mener jeg har såkalt snapping hip. Forsøkte å finne info om det på NHI's nettsider, men fikk bare et treff på noe annet. Google ga meg innmari mange treff på forum. Noen som kan guide meg til et sted som gir info om dette fremstilt på omtrent samme måte som på nhi?

nellie
06-01-14, 15:36
Flott! Da skal jeg prøve det. Er så dumt å kaste klær som ikke er slitt.

Spørsmål: Fysioterapauten mener jeg har såkalt snapping hip. Forsøkte å finne info om det på NHI's nettsider, men fikk bare et treff på noe annet. Google ga meg innmari mange treff på forum. Noen som kan guide meg til et sted som gir info om dette fremstilt på omtrent samme måte som på nhi?

Nei, ikke akkurat, men jeg har samme greia som deg. Tøying av hofteleddsbøyere hjelper.:) Og rulling med rumbleroller, eller foamroller.:)

Ikke akkurat vitenskapelig, men kort forklart.:) (http://fysionett.blogg.no/1314102318_klikking_og_smerter_i.html) Eller. Fysioterpauter er vel litt vitenskapelige, men du leta kanskje etter mer info..:)

Jeg tøyer før jeg f.eks skal gå tur, for får vondt, hvis jeg går for langt. Men tøying hjelper som bare det.

wirow_84
06-01-14, 18:29
Nei, ikke akkurat, men jeg har samme greia som deg. Tøying av hofteleddsbøyere hjelper.:) Og rulling med rumbleroller, eller foamroller.:)

Ikke akkurat vitenskapelig, men kort forklart.:) (http://fysionett.blogg.no/1314102318_klikking_og_smerter_i.html) Eller. Fysioterpauter er vel litt vitenskapelige, men du leta kanskje etter mer info..:)

Jeg tøyer før jeg f.eks skal gå tur, for får vondt, hvis jeg går for langt. Men tøying hjelper som bare det.

Visste ikke at det fantes et navn på dette! Har det sånn selv også... Hjelper å løsne opp på muskulaturen i sete og hofte ja, etter en økt kan jeg bli nesten symptomfri i flere dager:-))

Cyan
06-01-14, 18:36
Nei, ikke akkurat, men jeg har samme greia som deg. Tøying av hofteleddsbøyere hjelper.:) Og rulling med rumbleroller, eller foamroller.:)

Ikke akkurat vitenskapelig, men kort forklart.:) (http://fysionett.blogg.no/1314102318_klikking_og_smerter_i.html) Eller. Fysioterpauter er vel litt vitenskapelige, men du leta kanskje etter mer info..:)

Jeg tøyer før jeg f.eks skal gå tur, for får vondt, hvis jeg går for langt. Men tøying hjelper som bare det.

Thanx. Hadde forsåvidt lest akkurat det blogginnlegget, men syns det var litt lite info der. Men nei, trenger jo egentlig ikke å vite så mye mer, det er hva det er :rolleyes: Fysioen nevnte ikke noe om tøying (tror jeg, kan godt gått meg hus forbi fordi jeg bar så sliten av treninga), men ga meg noen ekstra styrkeøvelser for det.

silje21
06-01-14, 18:54
noen råd? har et heftig jævlig vondt herpesutbrudd i underlivet, med åpne sår. har vært hos legen, og fikk resept på Valtrex, men er regelrett blakk, får ikke penger før om en uke. og ingen å spørre om å få låne noe akkurat nå heller. :/
er det noe jeg kan gjøre for å dempe smerten og hjelpe det gro fortest mulig. Leste litt om evnt grønnsåpe-bad, men har ikke badekar, eller noen balje jeg får plass i.
Litt desperat akkurat nå :/

Julie
06-01-14, 19:32
noen råd? har et heftig jævlig vondt herpesutbrudd i underlivet, med åpne sår. har vært hos legen, og fikk resept på Valtrex, men er regelrett blakk, får ikke penger før om en uke. og ingen å spørre om å få låne noe akkurat nå heller. :/
er det noe jeg kan gjøre for å dempe smerten og hjelpe det gro fortest mulig. Leste litt om evnt grønnsåpe-bad, men har ikke badekar, eller noen balje jeg får plass i.
Litt desperat akkurat nå :/

Har ikke noen tips selv, men jeg pleier å google (og så kan det være lurt å google på engelsk: det kommer ofte opp flere resultater da enn om du søker på norsk). :)

Fant for så vidt denne (http://www.healthcentral.com/genital-herpes/lifestyle-3102-143.html) - kanskje finner du noe der som kan hjelpe?

God bedring! :klem:

sonim
06-01-14, 20:03
Flott! Da skal jeg prøve det. Er så dumt å kaste klær som ikke er slitt.

Spørsmål: Fysioterapauten mener jeg har såkalt snapping hip. Forsøkte å finne info om det på NHI's nettsider, men fikk bare et treff på noe annet. Google ga meg innmari mange treff på forum. Noen som kan guide meg til et sted som gir info om dette fremstilt på omtrent samme måte som på nhi?

Har hatt og har snapping hip på 2.året nå...know about it....;)

Hos meg hjälp det med MYE tøyning av illiosoas muskeln, samt triggerpunktsmassasje. Enten vha partner eller ved bruk av en slik "foam roller" med skikkelig knudrete pigger.
Akupunktur med nåler rett inn i psoas muskelen ga også god effekt på min diagnostiserte snapping hip.I praksis så fungerte altså denne metoden (http://www.runnersworld.com/injury-treatment/how-get-rid-popping-hip-syndrome) for meg ;)

Carisma
06-01-14, 20:11
noen råd? har et heftig jævlig vondt herpesutbrudd i underlivet, med åpne sår. har vært hos legen, og fikk resept på Valtrex, men er regelrett blakk, får ikke penger før om en uke. og ingen å spørre om å få låne noe akkurat nå heller. :/
er det noe jeg kan gjøre for å dempe smerten og hjelpe det gro fortest mulig. Leste litt om evnt grønnsåpe-bad, men har ikke badekar, eller noen balje jeg får plass i.
Litt desperat akkurat nå :/

Grønnsåpevann på klut liggende på området hjelper kanskje?

Cyan
06-01-14, 20:52
Har hatt og har snapping hip på 2.året nå...know about it....;)

Hos meg hjälp det med MYE tøyning av illiosoas muskeln, samt triggerpunktsmassasje. Enten vha partner eller ved bruk av en slik "foam roller" med skikkelig knudrete pigger.
Akupunktur med nåler rett inn i psoas muskelen ga også god effekt på min diagnostiserte snapping hip.I praksis så fungerte altså denne metoden (http://www.runnersworld.com/injury-treatment/how-get-rid-popping-hip-syndrome) for meg ;)
Aha, takk. Jeg har vel hatt det i mer eller mindre 10 år tenker jeg, på og av, men har liksom aldri tenkt så mye over det. Gjør vondt når jeg går lange turer og så er jo den kneppinga litt ubehagelig, men har jo ikke vært så veldig plaget. Men har merket den veldig nå etter at jeg begynte med slyngetrening, når jeg gjør "reka". Men en sånn roller, er det bare å legge hofta oppå og rulle? Ser de har en slik med "pigger" på elixia.

sonim
06-01-14, 21:15
Men en sånn roller, er det bare å legge hofta oppå og rulle? Ser de har en slik med "pigger" på elixia.

Ja, det er det. Følger også ofte med en enkel manual med bilder for ulike øvelser. "piggene" skal treffe i lysken for å nå soas muskelen. Denne er forøvrig festet i ryggen og er ofte vanskelig å nå med vanlig tøyning. Men slike rollers med lange pigger når godt inn mot denne muskelen.

Jeg ser dum ut der jeg ligger og delvis ruller, holder trykkpunktet, men det fungerer og er utrolig effektivt.

nellie
06-01-14, 22:52
Aha, takk. Jeg har vel hatt det i mer eller mindre 10 år tenker jeg, på og av, men har liksom aldri tenkt så mye over det. Gjør vondt når jeg går lange turer og så er jo den kneppinga litt ubehagelig, men har jo ikke vært så veldig plaget. Men har merket den veldig nå etter at jeg begynte med slyngetrening, når jeg gjør "reka". Men en sånn roller, er det bare å legge hofta oppå og rulle? Ser de har en slik med "pigger" på elixia.

Jeg ville ALDRI I LIVET startet med den med pigger.:) Mulig jeg er ekstremt pinglete, men. Eller egentlig vet jeg at jeg ikke er det.;) jeg bruker en foamroller på steder jeg har vondt og rumbleroller (den med pigger) på andre steder. Ville ihvertfall startet med den uten og gått vidre med pigger etterhvert,

sonim
06-01-14, 23:21
Jeg ville ALDRI I LIVET startet med den med pigger.:) Mulig jeg er ekstremt pinglete, men. Eller egentlig vet jeg at jeg ikke er det.;) jeg bruker en foamroller på steder jeg har vondt og rumbleroller (den med pigger) på andre steder. Ville ihvertfall startet med den uten og gått vidre med pigger etterhvert,

Nja, skal du nå ha triggerpunktsmassasje på soas muskelen, så nås den ikke med en vanlig foam roller. Et annet alternativ er jo å kjøpe deg en vanlig foam roller og så heller bruke en tennisball som trykkpunkt inn mot soas muskelen som er svært tett knyttet til "snapping hip".

Å kjøre en rumble roller, eller den piggete foam rulleren over resten av kroppen som første gangs bruker kan vel karakteriseres som ren tortur ja. Men for triggerpunktsmassasje, så er den genial. Evt en tennisball, golfball tilsvarende hard liten dings.

wirow_84
07-01-14, 11:43
Å, dette må samles og skrives ned! Har vært sterk plaget med hofta de siste fire åra, og siden mr ikke viste noe galt, sa siste lege jeg var hos at tung styrketrening var veien å gå... Har vært hos kiropraktor, 2 fysioterapeuter, fastlege og idrettslege, og Ingen har gjort en klinisk test på om det kunne være snapping hip! (Tok jo to sekunder å teste om kneppelyden var der) hmfr... Har begynte med rulle og tøying mer aktivt de siste ukene, godt å høre at dette er det som er med å gi effekt:-))))

silje21
07-01-14, 17:54
Har ikke noen tips selv, men jeg pleier å google (og så kan det være lurt å google på engelsk: det kommer ofte opp flere resultater da enn om du søker på norsk). :)

Fant for så vidt denne (http://www.healthcentral.com/genital-herpes/lifestyle-3102-143.html) - kanskje finner du noe der som kan hjelpe?

God bedring! :klem:

Grønnsåpevann på klut liggende på området hjelper kanskje?

Takk dere :) fikk, ved et mirakel eller noe, ut pillene (valtrex) idag, så har fått begynt kuren hvertfall. Med en krone eller noe til overs på konto. planlegging jah >.<
Skal prøve grønnsåpevann og klut nå, håper det kan hjelpe litt.
Takk igjen :)

sonim
07-01-14, 23:17
Å, dette må samles og skrives ned! Har vært sterk plaget med hofta de siste fire åra, og siden mr ikke viste noe galt, sa siste lege jeg var hos at tung styrketrening var veien å gå... Har vært hos kiropraktor, 2 fysioterapeuter, fastlege og idrettslege, og Ingen har gjort en klinisk test på om det kunne være snapping hip! (Tok jo to sekunder å teste om kneppelyden var der) hmfr... Har begynte med rulle og tøying mer aktivt de siste ukene, godt å høre at dette er det som er med å gi effekt:-))))

Jøje meg. Hvis kiropraktor, 2 fysioterapeuter, fastlege (ikke noen bombe) eller IDRETTSLEGE i det hele tatt har nevnt snapping hip som årsak, så må jeg si at de må ha hatt en dårlig dag.

Jeg har vært hos 2 fysioterapeuter, 2 leger (hvorav 1 spesialist), akupunktør og kiropraktor og alle kom fram til at snapping hip hadde jeg ihvertfall som "diagnose" (så nærme som mulig uten MR) basert på det jeg fortalte, øvelser som fremprovoserte og enkel undersøkelse av indre/ytre hofteleddsbøyere, samt innfesting i korsrygg av disse.

De kom alle uavhengig av hverandre frem til samme behandlingsmetode med unntak av legene da. De ville selvsagt medisinere med smertestillende og betennelsesdempende i tillegg til tøyningsøvelser.

Men tøyning, triggerpunktsmassasje og aktiv bevegelighetstrening med ulike hjelpemidler var eneste behandling.

sonim
08-01-14, 00:12
Jeg har vel skrevet en del om det allerede, men her er en hel tråd om fenomenet snapping hip og hvordan det best kan behandles om man vil unngå smertestillende og evt en operasjon:

Snapping hip behandling (http://forum.fitnessbloggen.no/threads/snapping-hip.12542/#post-490531)

Lava
08-01-14, 01:58
Jeg har en katt jeg vurderer å selge. Ikke gi bort.

Hvor mye kan man ta for en katt som er kastrert, chippet, vaksinert osv?

Ønsker ikke masse penger, men vil utelukke dem som bare tar en katt og ikke bryr seg. Hvis de må betale 1-200.-kr så vil de tenke seg om to ganger.

Men, hva pris tar man? vanlig huskatt, snill og grei og snart ett år

(sikkert ingen som vil ha en så "gammel" katt heller..)

TrillTrall
08-01-14, 07:02
Jeg har en katt jeg vurderer å selge. Ikke gi bort.

Hvor mye kan man ta for en katt som er kastrert, chippet, vaksinert osv?

Ønsker ikke masse penger, men vil utelukke dem som bare tar en katt og ikke bryr seg. Hvis de må betale 1-200.-kr så vil de tenke seg om to ganger.

Men, hva pris tar man? vanlig huskatt, snill og grei og snart ett år

(sikkert ingen som vil ha en så "gammel" katt heller..)

Ettersom man får gratis katter slengt etter seg så mange man vil ha så tror jeg muligens du skal få problemer med å selge en vanlig huskatt. Men jeg skjønner argumentet ditt altså. Lykke til! :)

Photobscura
08-01-14, 07:45
Kanskje det er mulig å ta det gjennom FOD? (Foreninga for omplassering av dyr). De er veldig nøye på hvem som skal ta over dyr. At den har fått gjort unna alt det "obligatoriske" sparer uansett en ny eier for tusenlapper, selv om chippen jo må omregistreres.

Lava
08-01-14, 08:24
Kanskje det er mulig å ta det gjennom FOD? (Foreninga for omplassering av dyr). De er veldig nøye på hvem som skal ta over dyr. At den har fått gjort unna alt det "obligatoriske" sparer uansett en ny eier for tusenlapper, selv om chippen jo må omregistreres.

Ja kanskje det. Det er jo derfor jeg syns jeg kan forsvare å ta ett par hundre for den, fordi den har fått utført en del som mange ikke ville gjort. :ja:

Lava
08-01-14, 08:26
Ettersom man får gratis katter slengt etter seg så mange man vil ha så tror jeg muligens du skal få problemer med å selge en vanlig huskatt. Men jeg skjønner argumentet ditt altså. Lykke til! :)

Som Photo sier, så sparer neste eier penger, så jeg syns det er ok å be om noen kroner. Men ellers enig, mange har ikke respekt nok for dyrene.

kennygirl
08-01-14, 15:02
Noen som har tips mot tette, vonde bihuler?

Har prøvd nesespray, men det skal man ikke bruke over lang tid.
Skylling med saltvann hjelper veldig lite.

Sanney
08-01-14, 16:04
fenumax hjalp veldig på meg. men den er svindyr da, på helsekosten...

kennygirl
08-01-14, 16:37
fenumax hjalp veldig på meg. men den er svindyr da, på helsekosten...

Har vært og kjøpt den nå, men syns ikke den hjelper så mye, litt kanskje...
Skal fortsette å bruke den i alle fall, for som du sier så var den svindyr. Det værste er vel egentlig at jeg ikke får sove om natten, håper den hjelper såpas at jeg sover i natt...

Men takk for svar :)

Photobscura
08-01-14, 16:49
Kennyrgirl: Dette er et kanskje marginalt tips, men ettersom jeg har hatt en del problemer med bihulene, så er dette i alle fall noe som avhjelper litt i starten. Hold for ett nesebor og dra inn pusten gjennom det andre så fort og hardt og dypt du kan, gjenta på andre siden. Det kan lette trykket noe. Men du må ta SKIKKELIG i!

Og hva lurer jeg på? Jo, jeg lurer på om noen kan fortelle meg sin aller beste måte å koke mandelpoteter på! Ikke til meg, men jeg skal ha folk over på rakfisk! :D

Kanutten
08-01-14, 17:11
Noen som har tips mot tette, vonde bihuler?

Har prøvd nesespray, men det skal man ikke bruke over lang tid.
Skylling med saltvann hjelper veldig lite.

Snorkeplaster hjelper meg når jeg er tett i bihulene. Det åpner i allefall luftveiene litt. Eller ta deg en dykkertur. :rolleyes: Jeg kom ofte opp til overflaten igjen med maska full av gørr... :eek: Men gjett hvem som hadde mange gode dager derpå før det tettet til igjen? :cool:

Kitt
08-01-14, 22:48
Noen som har tips mot tette, vonde bihuler?

Har prøvd nesespray, men det skal man ikke bruke over lang tid.
Skylling med saltvann hjelper veldig lite.
Du kan bruke nesespray så lenge du er tett i nesen på ordentlig. Det er slett ikke misbruk, sa legen min.
Jeg har alltid Rinexin- tabletter liggende hjemme. Får på resept fordi at dersom jeg begynner å ta dem i det jeg blir forkjølet, slipper jeg unna tette bihuler og antibiotika.
Man kan også lage saltvann selv. En spiseskje til 2.5dl kokende vann blir sterkt og gjett om det svir, men det hjelper kjempegodt på å få dratt gørra ut av slimhinnene. Og det svir veldig kort tid, så det er fullt levelig.
Tigerbalsam smurt under nesen ved leggetid hjelper også mot at nesen tetter seg igjen alt for fort mens man sover.

God bedring! :)

Carisma
08-01-14, 22:51
Ja, få respekt på rinexin eller annet type slimhinneavsvellende av legen. :ja:

kennygirl
08-01-14, 22:54
Takk for råd alle sammen :) begynner å bli bedre, så rådene deres hjelper :)

Lava
09-01-14, 08:58
Noen som har en idè om hva som har skjedd når flere ord på diverse fora er understreket og skrevet i blått? Holder musepeker over og det kommer opp en "reklame" noe ala "mom makes" og litt forkjellig i forhold til hva slags ord som er merket.

Regner med jeg har fått noe "virus" på dataen, men skjønner ikke fra hvor. Har kun vært på mine vanlige sider og ikke sett noe galt. I går kveld var det ikke slik..

Hedda:)
09-01-14, 09:28
Noen som har en idè om hva som har skjedd når flere ord på diverse fora er understreket og skrevet i blått? Holder musepeker over og det kommer opp en "reklame" noe ala "mom makes" og litt forkjellig i forhold til hva slags ord som er merket.

Regner med jeg har fått noe "virus" på dataen, men skjønner ikke fra hvor. Har kun vært på mine vanlige sider og ikke sett noe galt. I går kveld var det ikke slik..

Det er virus, ja. Kjør virusprogram!

Lava
09-01-14, 10:19
Det er virus, ja. Kjør virusprogram!

Kjørte Ccleaner, og nå er det helt på trynet! :O

Kommer fra noe freetwittube... kan være google crome som driver med noe, får se hva jeg finner ut.

Lemen
09-01-14, 10:31
Noen som har en idè om hva som har skjedd når flere ord på diverse fora er understreket og skrevet i blått? Holder musepeker over og det kommer opp en "reklame" noe ala "mom makes" og litt forkjellig i forhold til hva slags ord som er merket.

Regner med jeg har fått noe "virus" på dataen, men skjønner ikke fra hvor. Har kun vært på mine vanlige sider og ikke sett noe galt. I går kveld var det ikke slik..

Sjekk ut hva du har lastet ned i det siste. Slikt tull "henger" ofte med om man glemmer å krysse ut man ikke vil ha med, når man laster ned diverse. (Jeg fikk det f.eks da jeg lastet ned en utvidelse til Chrome en gang). Om du vet hva det heter, så går du inn på legg til/ fjerne programmer på pc'en, og avinstallerer.

Gracella
09-01-14, 11:36
Og hva lurer jeg på? Jo, jeg lurer på om noen kan fortelle meg sin aller beste måte å koke mandelpoteter på! Ikke til meg, men jeg skal ha folk over på rakfisk! :D
Mandelpoteter må passes på, de blir ihjelkokt på et øyeblikk.
Jeg har også hørt at man skal ha en dl (!) salt pr liter vann, da blir det veldig god smak på mandelpoteten (NB:kokes med skallet på!). Jeg har ikke prøvd dette, så her håper jeg at noen andre vet...

Kanutten
09-01-14, 11:42
Mandelpoteter må passes på, de blir ihjelkokt på et øyeblikk.
Jeg har også hørt at man skal ha en dl (!) salt pr liter vann, da blir det veldig god smak på mandelpoteten (NB:kokes med skallet på!). Jeg har ikke prøvd dette, så her håper jeg at noen andre vet...

:ja: Jeg pleier koke/dampe dem mye salt. De blir nesten saltbakte og smaker nydelig! Skallet blir litt "tykkere" jo lenger man koker/damper dem så følg litt med. :ja:

Photobscura
09-01-14, 12:43
Mandelpoteter må passes på, de blir ihjelkokt på et øyeblikk.
Jeg har også hørt at man skal ha en dl (!) salt pr liter vann, da blir det veldig god smak på mandelpoteten (NB:kokes med skallet på!). Jeg har ikke prøvd dette, så her håper jeg at noen andre vet...

Litt sent nå, men de ble nok en smule ihjelkokte, men i følge potetspiserne var de mer enn gode nok. Hadde noen teskjeer salt i vannet, men det har jeg alltid når jeg koker grønnsaker. :)

Gracella
09-01-14, 21:56
Litt sent nå, men de ble nok en smule ihjelkokte, men i følge potetspiserne var de mer enn gode nok. Hadde noen teskjeer salt i vannet, men det har jeg alltid når jeg koker grønnsaker. :)
I warned you ;)

annex
09-01-14, 22:14
Litt sent nå, men de ble nok en smule ihjelkokte, men i følge potetspiserne var de mer enn gode nok. Hadde noen teskjeer salt i vannet, men det har jeg alltid når jeg koker grønnsaker. :)

Mandelpoteter: Kok i 7 minutter, trekk i 7 minutter, det blir bra

Kitsu
09-01-14, 22:34
Er det vanlig å ha problemer med salat? Da tenker jeg både ren grønn salat og blandet salat med kuttede grønnsaker. Hver gang jeg spiser det blir jeg dårlig i magen. Lurer på om det henger sammen med at jeg blir dårlig av linfrø og?

vaskeklut
09-01-14, 22:41
Er det vanlig å ha problemer med salat? Da tenker jeg både ren grønn salat og blandet salat med kuttede grønnsaker. Hver gang jeg spiser det blir jeg dårlig i magen. Lurer på om det henger sammen med at jeg blir dårlig av linfrø og?
det er ikke helt uvanlig å bli dårlig i magen av rå grønnsaker :)

Photobscura
09-01-14, 22:47
I warned you ;)
Haha, ikke før dagen etter, dessverre. ;) (Det vil si at jeg rakk å koke potetene på lykke og fromme og google selv før tida rant ut.)

Photobscura
09-01-14, 22:47
Mandelpoteter: Kok i 7 minutter, trekk i 7 minutter, det blir bra

Tvilsomt. Jeg kokte dem i tjue minutter før de så vidt slapp gaffelen. Men det er mulig at all gaffelstikkingen min årsaket sprukne poteter. :p

Lava
09-01-14, 23:08
Photo, stikk med en tynn skarp kniv :)

Fant ut av trøbbelet med de blå strekene, ikke virus, kun noe pop-opp reklame greier som sønn tok knekken på i kveld. Sikkert noe som innstalleres automatisk om man glemmer å se etter, og bare trykker "neste". Har gjort det før... :p
Fant forsåvidt det programmet selv på listen, men var ikke sikker på om det var dèt, så ventet på eksperten.

Så lurer jeg på lyspærer med hvitt lys. Ei dame sa hun måtte skaffe seg det for å se mørkt strikketøy bedre om kveldene.
Jeg har mor/barn lampe, men det lyset er mer gult. Hvilke pærer har hvitt lys, og hvorfor er det bedre?

annex
10-01-14, 06:08
Tvilsomt. Jeg kokte dem i tjue minutter før de så vidt slapp gaffelen. Men det er mulig at all gaffelstikkingen min årsaket sprukne poteter. :p

Mandelpoteter: Kok i 7 minutter, trekk i 7 minutter, det blir bra
Gamelt råd fra farmor som alltid funker - nettopp fordi de ikke skal bli overkokte/sprekke. Om det tar litt tid til servering, så klarer de seg.

Gracella
10-01-14, 08:10
Er det vanlig å ha problemer med salat? Da tenker jeg både ren grønn salat og blandet salat med kuttede grønnsaker. Hver gang jeg spiser det blir jeg dårlig i magen. Lurer på om det henger sammen med at jeg blir dårlig av linfrø og?
Noen ganger reagerer jeg skikkelig på løk.

Carisma
10-01-14, 11:14
Er det vanlig å ha problemer med salat? Da tenker jeg både ren grønn salat og blandet salat med kuttede grønnsaker. Hver gang jeg spiser det blir jeg dårlig i magen. Lurer på om det henger sammen med at jeg blir dårlig av linfrø og?
Det er hvertfall ikke uvanlig. Min mor tåler nesten ingen typer salat/rå grønnsaker.

Lava
10-01-14, 21:43
Kjøpte kjøttdeig på Kiwi, storfe 14 % fett. Lagde kjøttkaker, og når jeg la dem i panna var den full, når de var ferdige var panna halvfull...

Hvorfor krympet de slik?

Hadde i løk, krydder, ett egg og fløte

vaskeklut
10-01-14, 22:07
Fordi det er mye vann i.

Lava
10-01-14, 22:28
Fordi det er mye vann i.

I kjøttdeigen? Det kan stemme, var masse "dritt" i panna. Ikke kjøpt den før, holder meg til den vanlige.

Takk skal du ha! :ja:

Lillemy71
12-01-14, 14:44
Noen som vet hvor man kan få tak i dresspose/klespose/garderobepose i aller helst ren bomull, ca 60-100 cm lang, som ikke koster en formue.

Og nei jeg gidder ikke og sy selv :D Er heller ikke interessert i plæstikk (pvc, nylon osv). Har så langt bare funnet på Nytt & Nyttig sine sider, men har ikke akkurat god erfaring med kvaliteten der. Har prøvd utenlandske sider men det er stort sett syntetisk eller så blir det alt for dyrt med frakt.