View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Vin på trønderfest? Them there's fighting words.!
De ska vårrå heimert sjø! Og kaffe.
Haha, rett fra halvannet års avhold og lite søvn til hiembrent... Jaja, blir en kort fest for min del i såfall!
hvor lenge bruker 5 cm store biter grønnsaker å bli ferdigstekt ke dette en tråd hvor man skal få svar på ting man spør om? ;) i ovn på 200 grader?
Jeg ville prøvd en halvtime først, deretter sjekket om de trengte mer tid. Det kommer an på hvor godt stekt du vil ha dem, men maks 45 minutter. Namnam med ovnstekte grønnsaker!
Du skrev ikke Yrla hva slags grønnsakene er det :confused:men uansett det kan ikke ta så lang tid;) Bare sjekk flere ganger,mens de stekes:)
hvorfor er jeg våken NÅ? og så på en lørdag da :eek: jeg er jo et skikkelig murmeldyr og sover lengst mulig...:rolleyes:
hvorfor er jeg våken NÅ? og så på en lørdag da :eek: jeg er jo et skikkelig murmeldyr og sover lengst mulig...:rolleyes:
Våkna 0545 i morges. Masse kaffe og radio
Har rapportert inn feilsending av rød prikk, så får vi håpe admin kan fiske opp i det så snart som mulig! ;)
Topp, jeg kjenner det ennå i magen:eek:
Elin
Photobscura
14-04-12, 11:48
Da skal den røde prikken være borte! Takk til Admin Aline! :D
Da skal den røde prikken være borte! Takk til Admin Aline! :D
Takker og bukker:)
Elin
Åhh, jeg feilsendte en rød prikk tidligere i år, og jobbet liiiiivet av meg med å gi poeng til masse folk for å kunne rette det opp igjen ... tenkte ikke på at det gikk an å gjøre noe med det :rodme:
TrillTrall
14-04-12, 16:30
Jøss! Bestilte to flasker stevia fra Iherb på påskeaften (tror jeg det var, en av dagene i påskehelga i alle fall) og i dag kom de i posten! Det var ultrakjapt da! Og godt emballert også. Nå er jeg spent på å prøve, en nøytral og en med vanilje. :)
Takk takk! Nei, noe idiotforsikring har jeg nok ikke ... :o Det er ikke krise, men det er IRRI!
Får stikke innom en elkjøp og høre!
Når du nevner elkjøp, de har en sånn fin policy om åpent kjøp i 30 dager. Så det er det jo bare å utnytte. En kollega (mis)bruker det stadig... Han kjøper f.eks. det beste speilrefleks-kameraet de har for å bruke det til en photo shoot og så hever han kjøpet innen 30 dager.
Forresten... jeg lurer på om jeg har ødelagt kjøttkverna mi... Jeg tenkte meg ikke om og slengte delene i oppvaskmaskinen og nå blir jeg svart på fingrene når jeg tar på delene... Ett eller annet belegg går av... Jeg har vasket ekstra (i vaskekummen denne gangen) for å få bort restene slik at ikke noe går av når man tar på det lenger. Er delene brukbare eller ødelagt?
Forresten... jeg lurer på om jeg har ødelagt kjøttkverna mi... Jeg tenkte meg ikke om og slengte delene i oppvaskmaskinen og nå blir jeg svart på fingrene når jeg tar på delene... Ett eller annet belegg går av... Jeg har vasket ekstra (i vaskekummen denne gangen) for å få bort restene slik at ikke noe går av når man tar på det lenger. Er delene brukbare eller ødelagt?
Slik var isskeia vi hadde heime då eg vaks opp. Den er framleis i bruk, så eg trur ikkje det blir øydelagt direkte av å bli vaska i oppvaskmaskin, men svart blir den ja! Ganske lett å få bort med litt stålull, synest eg å hugse. Korleis det er med delar inne i ei kjøtkvern, veit eg ikkje...
Hvor skummelt er det å drikke vin etter halvannet år avhold? Burde man teste hjemme fremfor i sosialt lag?
Skal egentlig på fest i morra, men har begynt å få fyllenerver. På forhånd!
Oioioi...veldig skummelt....I know:cool: Selv etter noen mnd i ketose er det KJEMPEskummelt:blinke::blinke:
Håper du har en super kveld....:klem:
steviadråper fra iherb, hvor mye tilsvarer de ts sukker?
Jeg ville prøvd en halvtime først, deretter sjekket om de trengte mer tid. Det kommer an på hvor godt stekt du vil ha dem, men maks 45 minutter. Namnam med ovnstekte grønnsaker!ok, takk skal du ha
TrillTrall
14-04-12, 20:56
steviadråper fra iherb, hvor mye tilsvarer de ts sukker?
Vet ikke, men på den flaska jeg fikk i dag med nøytral smak står det at en "serving" er 5 dråper, antar det er en kopp? I alle fall ble min grønne te akkurat passe til meg med 5 dråper i. :)
Vet ikke, men på den flaska jeg fikk i dag med nøytral smak står det at en "serving" er 5 dråper, antar det er en kopp? I alle fall ble min grønne te akkurat passe til meg med 5 dråper i. :)hvor mye sukker brukte du før for å få samme søtsmak da?
Hvorfor er noen mennesker slik at de må demonstrere ved å være sure, ignorere og tie en i hel når de ikke får det som de vil? Voksne mennsker. Dette er barnslig og lite konstruktivt. Og det lager dårlig stemning . En ellers fin dag blir ødelagt av slikt :-( Er ikke dette barnslig?
Jo, det er barnslig :realmad:
Hvorfor får jeg av og til ulvehunger selv om jeg ikke har uka, og de ikke står for tur heller :confused:
Hvis jeg lager en gryterett/suppe/saus og har gulrot oppi (for smaken) men ikke spiser selve gulrota, hvor mye av gulrotens karbohydrater får jeg da i meg?
- om Carisma har vondt i hodet i dag :confused:
Hvordan få bort svettelukt i jakker som ikke tåler mer enn 40 grader?
Har vasket men lukta går ikke bort.. er der noe å spraye på før vask kanskje?
Hvordan få bort svettelukt i jakker som ikke tåler mer enn 40 grader?
Har vasket men lukta går ikke bort.. er der noe å spraye på før vask kanskje?
Bløt de litt i lunka vann med 1-2 dl eddik i en halvtime før du legger dem i maskinen. Skyll ut eddiken og dobbelvask i maskinen. Funker bra for treningstøy som har ligget litt for lenge osv.. Og kattepiss. :)
Den der "stol på rosa"-greia skal visst også virke, men har ikke prøvd det selv.
Kanskje det hjelper med Vanish Extra Hygiene Pulver?
Hvis jeg lager en gryterett/suppe/saus og har gulrot oppi (for smaken) men ikke spiser selve gulrota, hvor mye av gulrotens karbohydrater får jeg da i meg?
Det burde jo være minimalt, ala te? Det går jo ann å legge til en ekstra karbohydrat eller to i regnskapet, just in case :)
Bløt de litt i lunka vann med 1-2 dl eddik i en halvtime før du legger dem i maskinen. Skyll ut eddiken og dobbelvask i maskinen. Funker bra for treningstøy som har ligget litt for lenge osv.. Og kattepiss. :)
Den der "stol på rosa"-greia skal visst også virke, men har ikke prøvd det selv.
Takk, da skal jeg prøve det :ja: Stor jakke da, vinterjakken jeg bruker når jeg går tur. Vet ikke helt hvor jeg skal bløtlegge den... jo har kanskje en stor nok balje.
Noen som vet hvor lang tid det vanligvis tar før man får svar på c-peptid prøver?
Gubben tok prøver 28.mars, og det er enda ikke kommet svar....
Noen som vet hvor lang tid det vanligvis tar før man får svar på c-peptid prøver?
Gubben tok prøver 28.mars, og det er enda ikke kommet svar....
Det skal da ikke ta mer enn 3 dager! :eek:
Det var det jeg trodde. Da jeg fikk min diagnose for halvtannet år siden ble prøvene tatt den ene uka, og uka etter når jeg var til kontroll var svarene klar, både c-peptid, anti-Gad og alle de andre.
Jeg kjefta på legekontoret i dag :realmad: siden de påstår at det er helt normalt og få et blodsukker på 11-12 et par timer etter mat og så stupe ned til to eller tre. Det er kun fastende blodsukker som teller, og hans er mellom 5,4 og 6,2, og langtidsblodsukkeret er heeeelt fint (og 5,3 er jo ok)
Han ble nektet glukosetest, fordi det var helt unødvendig med så fint fastende blodsukker og langtidsblodsukker, og jeg måtte mase for at han skulle få ta bl.a. c-peptid.....
Å ha bls på 2-3 uten å bruke insulin er ganske sjeldent, men rammer feks de som er GBP- opererte eller de med effektivt, men litt tregt insulin!
Hos noen sprutes det ut mye insulin med det samme maten kommer i kroppen, hos andre tar det lenger tid uten at det er noe sykelig av den grunn! Min dia- lege er mer opptatt av langtids enn enkeltmålinger fordi det er denne verdien som sier noe om faren for skadevirkninger, ikke noen enkelte topper i løpet av døgnet.
Syns vel uansett at en henvisning til en dia- lege bør være på sin plass etter at det er tatt en belastningstest! Eller uten denne dumme testen. Den må jo kunne avleses av noen som skjønner hva de ser etter også!
Det var det jeg trodde. Da jeg fikk min diagnose for halvtannet år siden ble prøvene tatt den ene uka, og uka etter når jeg var til kontroll var svarene klar, både c-peptid, anti-Gad og alle de andre.
Jeg kjefta på legekontoret i dag :realmad: siden de påstår at det er helt normalt og få et blodsukker på 11-12 et par timer etter mat og så stupe ned til to eller tre. Det er kun fastende blodsukker som teller, og hans er mellom 5,4 og 6,2, og langtidsblodsukkeret er heeeelt fint (og 5,3 er jo ok)
Han ble nektet glukosetest, fordi det var helt unødvendig med så fint fastende blodsukker og langtidsblodsukker, og jeg måtte mase for at han skulle få ta bl.a. c-peptid.....
Hva slags mistanker har du siden du vil be om glukosetest?? Eller, hva er det som gjør at du mistenker at noe ikke er helt rett selv om både fbs og lbs er ok??
Vel, at blodsukkeret stiger til 11-12 flere ganger om dagen er jo ikke hverken gunstig eller normalt ( når de diagnotiserer diabetes så skal en vilkårlig test som viser blodsukker mellom 7 og 11 automatisk føre til at det tas en glukosetest, og er en prøve over 11 er det svært sannsynlig at det er diabetes) enda han har ligget på ca 100 karber til dagen. For han så fører det plutselige fallet i blodsukker til at han blir svimmel, faller og får skikkelig ulvehunger, og han føler seg ikke vel i det hele tatt.
Det er jo også slik at når man utvikler type 2, så er det fastende blodsukkeret vanligvis det siste som blir forhøyet, og det som det tar lengst tid og få normalisert etter at diagnosen er satt.
Da han var på ferie for ei lita stund siden, spiste han vanlig høykarbo og var dødselendig hele tiden.
Det er også diabetes type 2 i nær slekt hos ham, bl.a. hos hans morfar som trengte insulin selv om han hadde type 2.
Hvordan går man fram for å få analysert vannpröver? Vi har värt veldig plage
med klöe de siste ukene.. Etter å ha utelukket mat, drikke, vaskepulver osv står vi nå igjen med springvannet. Kan det väre noe med det mon tro....?
Her i bygda tar vi kontakt med kommunen, og så kommer de og tar prøver selv.
Vel, at blodsukkeret stiger til 11-12 flere ganger om dagen er jo ikke hverken gunstig eller normalt ( når de diagnotiserer diabetes så skal en vilkårlig test som viser blodsukker mellom 7 og 11 automatisk føre til at det tas en glukosetest, og er en prøve over 11 er det svært sannsynlig at det er diabetes) enda han har ligget på ca 100 karber til dagen. For han så fører det plutselige fallet i blodsukker til at han blir svimmel, faller og får skikkelig ulvehunger, og han føler seg ikke vel i det hele tatt.
Det er jo også slik at når man utvikler type 2, så er det fastende blodsukkeret vanligvis det siste som blir forhøyet, og det som det tar lengst tid og få normalisert etter at diagnosen er satt.
Da han var på ferie for ei lita stund siden, spiste han vanlig høykarbo og var dødselendig hele tiden.
Det er også diabetes type 2 i nær slekt hos ham, bl.a. hos hans morfar som trengte insulin selv om han hadde type 2.
Syns det høres ut som om han kan ha reaktiv hypoglykemi (http://blodsukker.wordpress.com/about/), jeg!
Er ikke vanlig å bli så dårlig ved dia2- debut akkurat!
Behandling er lavkarbo, ganske streng sådann!
Jeg bruker STORE doser insulatard selv på moderat lavkarbo og har "bare" dia2. Har fått påvist nevropatier i føtter og tarm, så dia2 er slett ikke noe bedre enn type1 i mange tilfelle!
Hvordan går man fram for å få analysert vannpröver? Vi har värt veldig plage
med klöe de siste ukene.. Etter å ha utelukket mat, drikke, vaskepulver osv står vi nå igjen med springvannet. Kan det väre noe med det mon tro....?
Vi har brønnvann på hytta, og da vi ville analysere det - kontaktet vi en rørleggerforretning som tok prøver i søte, små reagnesglass og sendte inn til analyse :)
Edit: Prøvene ble sendt til Norvann AS. Mulig dere kan sende dit direkte selv.
Mere edit: Har et navn og et telefonnummer hvis du vil ha.
Hvorfor skal det være så jækli vanskelig å få legen til å ta en c-peptid prøve?
Det er da bare en vanlig blodprøve som analyseres sammen med alle de andre prøvene vel?
Har krangla med legen i over et år nå for å få den prøven men ikke faen.... tror ikke den var på den siste batchen med prøver som ble tatt heller. Argumentet er at blodsukker (tror jeg...) er normal på fastende og da er det ingen vits å måle c-peptid
Nå vet jo ikke jeg hva de skriver på det der skjemaet for at c-peptid skal tas, men får vel svarene snart og kommer da til å be om utskrift i håp om at noen (her kanskje :D) kan tolke for meg.
Ja og den siste kommentaren fra legen (vurderer seriøst å ta kostnaden med privatklinikk) - "og dersom du er insulinresistent da hva vil du da gjøre? Få behandling med Metformin kanskje? Det er jo bare sånne alternative leger som kanskje skriver det ut som behandling!" :eek:
Jeg holdt på å spørre om det hadde klikka helt totalt og fullstendig for han - dustemann med gudekompleks) :realmad::realmad::realmad::realmad:
jeg syns du skal ta deg en tur inn på fastlegen.no... legen er til for deg, ikke omvendt!
jeg syns du skal ta deg en tur inn på fastlegen.no... legen er til for deg, ikke omvendt!
Og hva hjelper det? Får ikke tatt en c-peptid prøve der heller.
nei, men du kan få deg en ny fastlege som tar prøven?
Photobscura
16-04-12, 17:41
Synes det for det første er helt på jordet at ikke legen vet at selv om blodsukkeret virker til å være normalt, så kan insulinet være på bærtur, dersom det har fått nok tidligere belastning, f.eks. (Bukspyttkjertelen fortsetter å spy ut insulin, tross at du spiser sånn at du ikke får de sedvenalige blodsukkertoppene, det var sånn for meg). Samt det at han vegrer seg for å behandle insulinresistent med metformin -det der er nemlig så typisk, ikke første gang jeg hører indirekte, eller direkte for den saks skyld at en lege ikke vil gjøre noe med et problem før det er alvorlig nok ... :o
Konsulter gjerne med en privat dersom du har råd til det, og vet om noen som møter deg på en annen måte. Og for all del -bytt fastlege. Hør litt rundt om noen har noen å anbefale. Det er SÅ viktig med lege/pasient-kjemi!
nei, men du kan få deg en ny fastlege som tar prøven?
Kan ta laaang tid å finne det, for det står ikke akkurat på sidene om de er lavkarbovennlige. Jeg vet om en lege i området her som er sånn ca lavkarbovennlig og hun prøvde så godt hun kunne å ta knekken på en kollega av meg så jeg holder meg langt borte.
For å sitere musketerapeuten min: " Det er på tide at norske leger får huet ut av rævva, innser at verden har gått videre siden 80-tallet og oppdaterer seg på ny forskning" HEAR HEAR er alt jeg har å si til det :D
TrillTrall
16-04-12, 18:24
hvor mye sukker brukte du før for å få samme søtsmak da?
Jeg har ikke brukt sukker i teen i årevis, men jeg synes 1 sukett gjør det minst like søtt som 5 dråper stevia.
Jeg har ikke brukt sukker i teen i årevis, men jeg synes 1 sukett gjør det minst like søtt.Ok, men det hjalp. Takk. Da søter ikke dråpene mye i det hele tatt. Greit å vite.
Vi har brønnvann på hytta, og da vi ville analysere det - kontaktet vi en rørleggerforretning som tok prøver i søte, små reagnesglass og sendte inn til analyse :)
Edit: Prøvene ble sendt til Norvann AS. Mulig dere kan sende dit direkte selv.
Mere edit: Har et navn og et telefonnummer hvis du vil ha.
Gjerne det Dietta! Send det på pm du ;)
TrillTrall
16-04-12, 18:31
Ok, men det hjalp. Takk. Da søter ikke dråpene mye i det hele tatt. Greit å vite.
Omtrent like mye som en sukett vil jeg si og mye sunnere! Skal bestille et par flasker til med stevia til å ha på jobben + hos Lille Gubben. :)
hvordan er and med henhold til dato? kjøpte andelår på tilbud på fredag, men så ikke at den gikk ut samme dag.. det er ferskt kjøtt, men vakumpakket.
er det som kylling som blir dårlig bare du ser på datoen, eller er det mulig å kunne bruke det idag allikevel?
hvordan er and med henhold til dato? kjøpte andelår på tilbud på fredag, men så ikke at den gikk ut samme dag.. det er ferskt kjøtt, men vakumpakket.
er det som kylling som blir dårlig bare du ser på datoen, eller er det mulig å kunne bruke det idag allikevel?
Jeg er skeptisk til fjærkre som har gått ut på dato!
Åpne - lukt.
Lukter det greit kan det nok spises. :)
Ta det ut av pakken og la det lufte seg en stund. Er det mistenkelig lukt da, så ikke bruk det. Selvfølgelig. :p
Men det jeg mener er at alt lukter litt rart når du tar det ut av vakumpakka, så det trenger litt tid på å lufte.
Jeg har brukt alt av fjærkre som har gått ut på datoen og aldri hatt noen problemer. Bortsett fra en gang som t.o.m kattene forsvant fra kjøkkenbenken. Den likta ikke godt selv etter en halv time. :eek:
- om Carisma har vondt i hodet i dag :confused:
Nei, formen var faktisk sjokkerende bra i går. Det til tross for at det ble både blå drinker, vin og baileys, og jeg ikke var hjemme før halv fire. Da oppdaget vi at vertskapet hadde lagt seg for en time siden, så det var på tide å tusle litt slukøret hjemover. :D
Nei, formen var faktisk sjokkerende bra i går. Det til tross for at det ble både blå drinker, vin og baileys, og jeg ikke var hjemme før halv fire. Da oppdaget vi at vertskapet hadde lagt seg for en time siden, så det var på tide å tusle litt slukøret hjemover. :D
Så bra - da ble det jo vellykket på alle måter :D
Det gjør forøvrig ingenting at du går etter at vertsskapet har lagt seg, bare du husker å slå av lyset når du går :p
Noen som har prøvd Nisim sine produkter?
Har lyst på langt hår (helst i går :P) og ble anbefalt denne av en frisør:
http://www.nisim.no/no/Hjemmeside/1161/Product/Details/183/Shampo-for-normal-til-fet-hodebunn
Mens denne er for raskere hårvekst:
http://www.nisim.no/no/Hjemmeside/1161/Product/Details/196/FAST-Two-pack----Shampoo360ml----Conditioner360ml-
Frisøren spesifiserte at det var den blå, ikke FAST jeg skulle bruke...
Hva synes dere om å dra til frisør i arbeidstiden?? Det skal både klippes og farges og tar to-tre timer?
Er det greitt eller er det ugreit? Det er ikke snakk om trekk i lønn eller permisjon.
Hva synes dere om å dra til frisør i arbeidstiden?? Det skal både klippes og farges og tar to-tre timer?
Er det greitt eller er det ugreit? Det er ikke snakk om trekk i lønn eller permisjon.
Det kommer en på om du jobber inn timene etterpå, evt har opparbeidet avspasering.
Det kommer en på om du jobber inn timene etterpå, evt har opparbeidet avspasering.
Ingen av delene..... Det er ei jeg jobber sammen med som stadig vekk (hver tredje uke) tar seg fri midt i arbeidstiden for å dra til frisør. Jeg sa til henne at jeg synes det er en uting for da blir det mer arbeid for oss som er igjen. Jeg vet at sjefen ikke er så happy for det, men han har ikke guts til å si ifra. Nå gjorde altså jeg det og dama eksploderte. Så kanskje jeg burde endre spørsmålet; var det feil av meg å si ifra når jeg vet at de fleste av oss på jobb ikke er helt enig i disse frisørtimene?
Vi har fått noen ekle kryp inn i huset, men vi skjønner ikke hvor de kommer fra. :confused: De er brune, ganske små og kan både fly, hoppe og krype.
Foreløpig har de holdt seg i stua og på kjøkkenet, men det er mer enn nok for meg... Spesielt når sola står på, kommer de krypene fram. Da klekkes sikkert egg. Grøss!
Har noen vært borte i dette eller har forslag på hvor de kan holde hus? Vi har sjekka sprekker i både gulv og tak, men finner ikke noe. Plutselig er de bare der. Og det er ikke særlig koselig å sitte i sofaen og plutselig kommer en krabat krabbende oppover armen min. Eller som istad, under genseren. :o
Noen som har prøvd Nisim sine produkter?
Har lyst på langt hår (helst i går :P) og ble anbefalt denne av en frisør:
http://www.nisim.no/no/Hjemmeside/1161/Product/Details/183/Shampo-for-normal-til-fet-hodebunn
Mens denne er for raskere hårvekst:
http://www.nisim.no/no/Hjemmeside/1161/Product/Details/196/FAST-Two-pack----Shampoo360ml----Conditioner360ml-
Frisøren spesifiserte at det var den blå, ikke FAST jeg skulle bruke...
Har brukt Nisim i ca 4 uker, merker ikke så stor forskjell ennå. Tror ikke jeg mister mindre hår,og men har fått en del "nye" hårstrå. Har nå et veldig tørt hår, å skal til frisøren å stusse det i morgen (å det trengs veldig, over et år siden sist). Tror det kan gjøre håret godt:rolleyes:
Jeg har kjøpt Nisim på apoteket, å der har jeg sånn stempelkort (vitus) å bruker 40 og 50 % når jeg kjøper det. Å vis du ikke har sånn kort så tror jeg vis du kjøper Nisim shampo så får du balsam med på kjøpet (var det på lørdag, vet ikke hvor lenge det tilbudet varer) også på Vitus
Elin
Jeg synes IKKE det er greit. Om hun ikke jobber som modell, da?
Ingen av delene..... Det er ei jeg jobber sammen med som stadig vekk (hver tredje uke) tar seg fri midt i arbeidstiden for å dra til frisør. Jeg sa til henne at jeg synes det er en uting for da blir det mer arbeid for oss som er igjen. Jeg vet at sjefen ikke er så happy for det, men han har ikke guts til å si ifra. Nå gjorde altså jeg det og dama eksploderte. Så kanskje jeg burde endre spørsmålet; var det feil av meg å si ifra når jeg vet at de fleste av oss på jobb ikke er helt enig i disse frisørtimene?ha ha, har ikke sjefen mot til å si ifra så kan dere jo stikke til frisøren hele gjengen, så får dere se om han ikke er nødt til å ta mot til seg. det skal ikke være ditt ansvar å måtte si ifra og risikere dårlig arbeidsmiljø
ha ha, har ikke sjefen mot til å si ifra så kan dere jo stikke til frisøren hele gjengen, så får dere se om han ikke er nødt til å ta mot til seg. det skal ikke være ditt ansvar å måtte si ifra og risikere dårlig arbeidsmiljø:lol:
NAV setter pengene rett inn på vår konto. Det var en betingelse vi satte.
Elin
Må bare rette på meg selv, vi trodde NAV skulle betale rett inn på konto til oss. Men det var ikke sånn det virket. Så nå har vi egentlig trukket tilbudet om leiligheten tilbake.:confused:
Men vet noen om NAV kan gi garanti på husleien og om de belaler depositum?
Elin
Vi har fått noen ekle kryp inn i huset, men vi skjønner ikke hvor de kommer fra. :confused: De er brune, ganske små og kan både fly, hoppe og krype.
Foreløpig har de holdt seg i stua og på kjøkkenet, men det er mer enn nok for meg... Spesielt når sola står på, kommer de krypene fram. Da klekkes sikkert egg. Grøss!
Har noen vært borte i dette eller har forslag på hvor de kan holde hus? Vi har sjekka sprekker i både gulv og tak, men finner ikke noe. Plutselig er de bare der. Og det er ikke særlig koselig å sitte i sofaen og plutselig kommer en krabat krabbende oppover armen min. Eller som istad, under genseren. :o
:eek::eek::eek::eek::eek::eek:
Kan det være veggdyr (http://www.google.no/search?q=veggdyr&hl=no&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=yaWNT5jAI4iC4gS9pOXEDw&sqi=2&ved=0CF8QsAQ&biw=1600&bih=754) ?
Kan det være veggdyr (http://www.google.no/search?q=veggdyr&hl=no&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=yaWNT5jAI4iC4gS9pOXEDw&sqi=2&ved=0CF8QsAQ&biw=1600&bih=754) ?
ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆSJ!!!!! Jepp, sånn ser de ut. Takk for hjelpen, Dietta. Da vet vi hvertfall hva det er. :o
Da må vi bare finne ut hvor de er og hvordan vi skal fjerne dem...
Kjæledyr? :p
Klarer du finne noen bilder på nettet som ligner?
Det hørtes hææææsli ut!
Men nå har jo dere reist endel og jeg leste for ikke så lenge siden at man kunne ta udyr med seg hjem.. Det er IKKE irske udyr. :nei:
ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆSJ!!!!! Jepp, sånn ser de ut. Takk for hjelpen, Dietta. Da vet vi hvertfall hva det er. :o
Men nå leste jeg akkurat at de ikke kan fly... Men de ser like ut. :confused:
Kjæledyr? :p
Klarer du finne noen bilder på nettet som ligner?
Det hørtes hææææsli ut!
Men nå har jo dere reist endel og jeg leste for ikke så lenge siden at man kunne ta udyr med seg hjem.. Det er IKKE irske udyr. :nei:
De er nok ikke irske, nei. :rolleyes: Vi kan nok ha fått dem med hjem fra junaiten...
Så dokumentar om det for ikke så lenge siden hvordan disse bugsa snek seg med via bagasjen.
Takk meg til kuer på Toten, dem ser man `jaffal om de kravler opp i kofferten :p
Så dokumentar om det for ikke så lenge siden hvordan disse bugsa snek seg med via bagasjen.
Takk meg til kuer på Toten, dem ser man `jaffal om de kravler opp i kofferten :p
:lol:
Ser de sånn ut:confused:http://bilde.dinside.no/de+bor+i+matskapet+ditt.jpg?o=2746145&w=548&h=179&ee=1222951931
Ser de sånn ut:confused:http://bilde.dinside.no/de+bor+i+matskapet+ditt.jpg?o=2746145&w=548&h=179&ee=1222951931
Ja, det kan likne.
Ja, det kan likne.
Det er melbiller:)
Men vi har jo ikke noen i matvarene... ??
Men de likner både på veggdyr og melbiller da, altså. Må vel være noe i samme slekta. Kan melbiller hoppe og fly?
Har brukt Nisim i ca 4 uker, merker ikke så stor forskjell ennå. Tror ikke jeg mister mindre hår,og men har fått en del "nye" hårstrå. Har nå et veldig tørt hår, å skal til frisøren å stusse det i morgen (å det trengs veldig, over et år siden sist). Tror det kan gjøre håret godt:rolleyes:
Jeg har kjøpt Nisim på apoteket, å der har jeg sånn stempelkort (vitus) å bruker 40 og 50 % når jeg kjøper det. Å vis du ikke har sånn kort så tror jeg vis du kjøper Nisim shampo så får du balsam med på kjøpet (var det på lørdag, vet ikke hvor lenge det tilbudet varer) også på Vitus
Elin
Takk for svar :) Syns de var ganske dyre, så kjedelig å bruke så mye penger hvis det ikke gir noen resultat... Men om jeg får litt tykkere hår sier jeg ikke nei takk til det :D
Det er ei jeg jobber sammen med som stadig vekk (hver tredje uke) tar seg fri midt i arbeidstiden for å dra til frisør. Jeg sa til henne at jeg synes det er en uting for da blir det mer arbeid for oss som er igjen. Jeg vet at sjefen ikke er så happy for det, men han har ikke guts til å si ifra. Nå gjorde altså jeg det og dama eksploderte. Så kanskje jeg burde endre spørsmålet; var det feil av meg å si ifra når jeg vet at de fleste av oss på jobb ikke er helt enig i disse frisørtimene?
Det har ikke så mye å gjøre med arbeidsmengde, men hun stjeler faktisk fra arbeidsgiver dersom hun bruker betalte timer til private ærend.
Det har ikke så mye å gjøre med arbeidsmengde, men hun stjeler faktisk fra arbeidsgiver dersom hun bruker betalte timer til private ærend.
Hun kommer nok til å konfrontere sjefen med det og hvis han i sin tafatthet sier at det er ok begynner jeg på leikaring for å lære å danse polka hver tredje uke klokken 13:00-15:30.
Hun kommer nok til å konfrontere sjefen med det og hvis han i sin tafatthet sier at det er ok begynner jeg på leikaring for å lære å danse polka hver tredje uke klokken 13:00-15:30.
Gjør det Kanutt:lol:
Må bare rette på meg selv, vi trodde NAV skulle betale rett inn på konto til oss. Men det var ikke sånn det virket. Så nå har vi egentlig trukket tilbudet om leiligheten tilbake.:confused:
Men vet noen om NAV kan gi garanti på husleien og om de belaler depositum?
Elin
De skal kunne gi garanti ja, men tror det må søkes om. De betaler da om brukeren ikke betaler selv, og så sender de regning til bruker (leietaker) etterpå. Ta kontakt med gjeldende NAV-kontor du! Gjerne sammen med den som vil leie hos deg.
Ingen av delene..... Det er ei jeg jobber sammen med som stadig vekk (hver tredje uke) tar seg fri midt i arbeidstiden for å dra til frisør. Jeg sa til henne at jeg synes det er en uting for da blir det mer arbeid for oss som er igjen. Jeg vet at sjefen ikke er så happy for det, men han har ikke guts til å si ifra. Nå gjorde altså jeg det og dama eksploderte. Så kanskje jeg burde endre spørsmålet; var det feil av meg å si ifra når jeg vet at de fleste av oss på jobb ikke er helt enig i disse frisørtimene?
Oi, er det mulig? Nei, det er ikke OK. Folk med et snev av integritet ville jobbet det inn igjen. For eksempel da de skulle installere bredbåndet mitt måtte jeg si ifra at jeg kom senere på jobb og trakk selvfølgelig dette fra på flexikontoen min. 10 minutter her og 10 minutter der er jo noe de fleste gjør, men å stikke av 3 timer hver tredje uke?!? Legetime er jo lov å ha i arbeidstida, men ikke frisørtime!
Legetime er jo lov å ha i arbeidstida
Det er et frynsegode som ikke er standard. Kun opptil arbeidsgiver.
Det stod ganske mye om veggdyr på nettet for ikke så lenge siden. Har seff glemt det meste, men det har i hvert fall blitt veldig vanlig :eek:
Ta kontakt med Rentokil eller noen andre som driver skadedyrbekjempelse. Uansett hva det er, er det sikkert greit å få bekreftet/avkreftet, og få bukt med problemet før det blir altfor STORT :eek:
Det stod ganske mye om veggdyr på nettet for ikke så lenge siden. Har seff glemt det meste, men det har i hvert fall blitt veldig vanlig :eek:
Ta kontakt med Rentokil eller noen andre som driver skadedyrbekjempelse. Uansett hva det er, er det sikkert greit å få bekreftet/avkreftet, og få bukt med problemet før det blir altfor STORT :eek:
Jeg klør overalt bare jeg tenker på sånne dyr:eek:
Jeg klør overalt bare jeg tenker på sånne dyr:eek:
Ja, får helt skrekken når jeg ser bilder. Huff, håper ikke det er det Bønna har fått.
Note to Bønna: Kanskje ringe forsikringsselskapet.............
Det er et frynsegode som ikke er standard. Kun opptil arbeidsgiver.
Å, trodde det var standard. Ser at de fleste har det, men ikke alle. Godt vi har det da. :snill: Selv om jeg jobber turnus, så får vi lov til å gå til lege og tannlege. Jeg legger slike timer med vilje på dager der jeg jobber dag, jeg...
Å, trodde det var standard. Ser at de fleste har det, men ikke alle. Godt vi har det da. :snill: Selv om jeg jobber turnus, så får vi lov til å gå til lege og tannlege. Jeg legger slike timer med vilje på dager der jeg jobber dag, jeg...
Om du ikkje har mulighet til å ta legetime utenfor arbeidstid, har du rett på inntil 2 timer med lønn i arbeidstida :)
Om du ikkje har mulighet til å ta legetime utenfor arbeidstid, har du rett på inntil 2 timer med lønn i arbeidstida :)
Det er bare om du er fagorganisert mener jeg. Jeg jobbet i et lite firma som gnura på ALT :rolleyes:
Det er bare om du er fagorganisert mener jeg. Jeg jobbet i et lite firma som gnura på ALT :rolleyes:
Eg jobbar i ei privat bedrift, og vi får ikkje meir enn vi har krav på... men det vi har krav på får vi.
So eg trur du har rett på dette ja :)
Jeg lurer på hvorfor jeg fryser så voldsomt om morgenen? Som oftest har det sammenheng med at jeg er trøtt, men jeg frøs aldri slik når jeg var større... Jeg sover under varm dyne om natten, og når jeg står opp tar jeg på meg klær med en gang og sitter med teppe rundt meg, likevel fryser jeg! Går over etter ca 40-60 minutt.
TrillTrall
18-04-12, 07:16
Da må det avtales med arbeidsgiver først om at disse timenes jobbes inn i løpet av kort tid. Det er ikke noe man gjør i arbeidstiden, får lønn som vanlig og ikke jobber inn etterpå.
Takk for svar :) Syns de var ganske dyre, så kjedelig å bruke så mye penger hvis det ikke gir noen resultat... Men om jeg får litt tykkere hår sier jeg ikke nei takk til det :D
Du kan få tak i de til en grei pris på Ebay (under tollgrensen). Selv var den eneste effekten jeg oppnådde av denne shampoen utrolig tørt og sprøtt hår, men jeg vet det er andre som har hatt effekt av den. Det finnes noen tråder på det her inne
Hvor finner man bukser som ser bra ut, til en overkommelig pris? Bootcut eller rette, uten hofter. Ikke jeans, men jobbukser.
Har vært "over alt", men det er helt fantastisk mye stygt i butikkene på buksefronten for tida! :rolleyes:
Elin De hadde tilbudet enda :D
Du kan få tak i de til en grei pris på Ebay (under tollgrensen). Selv var den eneste effekten jeg oppnådde av denne shampoen utrolig tørt og sprøtt hår, men jeg vet det er andre som har hatt effekt av den. Det finnes noen tråder på det her inne Takk for tips, leste trådene fra tidligere der det var flere som hadde god effekt og løp til nærmeste vitus apotek siden de hadde tilbud :) Blir kjøpt på ebay neste gang dersom jeg ikke finner de på tilbud...
Photobscura
18-04-12, 11:31
Når kan man ta imot besøk når man er operert? Jeg skal legges inn på Ullevål på søndag, og er en av de første som blir operert mandag morgen. Det skal være en kikkhullsoperasjon med fjerning av muskelvev i spiserørets lukkemuskel samt en fundoplikasjon. I utgangpsunktet ikke en så veldig heavy operasjon. Flere har sagt at de vil komme på besøk, men jeg vet ikke når man kan ta i mot. Jeg skal være innlagt minst to dager.
Når kan man ta imot besøk når man er operert? Jeg skal legges inn på Ullevål på søndag, og er en av de første som blir operert mandag morgen. Det skal være en kikkhullsoperasjon med fjerning av muskelvev i spiserørets lukkemuskel samt en fundoplikasjon. I utgangpsunktet ikke en så veldig heavy operasjon. Flere har sagt at de vil komme på besøk, men jeg vet ikke når man kan ta i mot. Jeg skal være innlagt minst to dager.
Hmm.. Jeg vet ikke hvordan det er på Ullevål, men jeg fikk ihvertfall ha besøk når jeg ville etter skulderoperasjonen. Kjæresten fikk komme inn med en gang jeg hadde våknet etter narkosen. Kikkehulsoperasjoner er vel gjerne til og med dagkirkurgi, sånn at man må hentes innen få timer etterpå og dra hjem.. Såret er jo lukket og sikkert bandasjert opp i mente, så ikke det kommer noen basilusker inn.
Men det foretrekkes at besøk skjer innenfor visittiden vel.. Som vel ofte bare er en times tid sånn mellom 18 og 19, eller noe i den duren.
Visittider Ullevål (http://old.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iDisplayType=2&iCategoryId=54&iInfoId=2064&mids=a276a305a)
Kan jo ha endre seg litt siden den gang.:p Ring og spør!
Photobscura
18-04-12, 12:27
Hmm.. Jeg vet ikke hvordan det er på Ullevål, men jeg fikk ihvertfall ha besøk når jeg ville etter skulderoperasjonen. Kjæresten fikk komme inn med en gang jeg hadde våknet etter narkosen. Kikkehulsoperasjoner er vel gjerne til og med dagkirkurgi, sånn at man må hentes innen få timer etterpå og dra hjem.. Såret er jo lukket og sikkert bandasjert opp i mente, så ikke det kommer noen basilusker inn.
Men det foretrekkes at besøk skjer innenfor visittiden vel.. Som vel ofte bare er en times tid sånn mellom 18 og 19, eller noe i den duren.
Nei, er nok ikke dagkirurgi. Blir liggende 2-4 dager, og plutselig kanskje en uke, sa dama i telefonen. Dét håper jeg da ikke. Det er vel mest fordi det veldig veldig ofte blir hull på slimhinnen og det må behandles fort. Eller noe? Samt at man må faste i et døgn, sånne ting. I don't know, men dagkirurgi er det ikke, da. :) At det er kikkhull behøver ikke å si så mye om rekonvalensen nødvendigvis, selv om det er mer hygienisk.
Visittider Ullevål (http://old.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iDisplayType=2&iCategoryId=54&iInfoId=2064&mids=a276a305a)
Kan jo ha endre seg litt siden den gang.:p Ring og spør!
Se der, ja! Takk! Jeg kan jo også spørre på fredag, bare greit å være litt forberedt. Gruer meg til å ligge på sykehus i mer enn en dag nesten mer enn inngrepet, og da er det så ok at folk har lyst til å stikke innom. :)
Nei, er nok ikke dagkirurgi. Blir liggende 2-4 dager, og plutselig kanskje en uke, sa dama i telefonen. Dét håper jeg da ikke. Det er vel mest fordi det veldig veldig ofte blir hull på slimhinnen og det må behandles fort. Eller noe? Samt at man må faste i et døgn, sånne ting. I don't know, men dagkirurgi er det ikke, da. :) At det er kikkhull behøver ikke å si så mye om rekonvalensen nødvendigvis, selv om det er mer hygienisk.
Se der, ja! Takk! Jeg kan jo også spørre på fredag, bare greit å være litt forberedt. Gruer meg til å ligge på sykehus i mer enn en dag nesten mer enn inngrepet, og da er det så ok at folk har lyst til å stikke innom. :)
Ja, altså, jeg sa ikke at det du skulle gjøre var dagkirurgi, men at det ikke var noe begrensninger på visitt, ihvertfall ikke pga smittefarer og sånt.. Siden man ofte kan dra rett hjem etter kikehullskirurgi.. Men du må vel nesten bare kjenne på formen selv, tenker jeg!:)
Når kan man ta imot besøk når man er operert?
Jeg har blitt operert mange ganger og har aldri hatt noen restriksjoner på når jeg kan ta i mot besøk.
Før i væla husker deg det var myye strengere, da var det kun under visitt-tiden man slapp inn, dørene inn til avdelingene var fysisk lukket husker jeg, folk sto i kø på utsiden å ventet til den ble åpnet.
Det eneste er at det er greit å ta hensyn til de man event ligger på rom med :)
Da jeg hadde født fikk vi ikke lov til å få noe besøk på avdelingen, i det hele tatt.. Pga denna influensaepidimien som gikk. Men vi kunne godt gå ut av avdelingen for å treffe besøk da..
Ang visittiden så kommer jo ofte folk akkurat når de vil. Anbefaler det ikke, men det hender.:p Sykepleierene har jo en jobb de skal gjøre og den er ikke akkurat avslappende fra før av.. Blir ikke noe bedre av at folk skal komme og forstyrre i hytt og pine.
Photobscura
18-04-12, 12:53
Ja, altså, jeg sa ikke at det du skulle gjøre var dagkirurgi, men at det ikke var noe begrensninger på visitt, ihvertfall ikke pga smittefarer og sånt.. Siden man ofte kan dra rett hjem etter kikehullskirurgi.. Men du må vel nesten bare kjenne på formen selv, tenker jeg!:)
Aha, da misforsto jeg. ;) Men sånn å forstå!
Jeg har blitt operert mange ganger og har aldri hatt noen restriksjoner på når jeg kan ta i mot besøk.
Før i væla husker deg det var myye strengere, da var det kun under visitt-tiden man slapp inn, dørene inn til avdelingene var fysisk lukket husker jeg, folk sto i kø på utsiden å ventet til den ble åpnet.
Det eneste er at det er greit å ta hensyn til de man event ligger på rom med :)
Skjønner, det blir vel mest kveldstid uansett, da folk flest jobber og spiser middag. Ser på sida Nellie lenka at det er fra 18-19, og det er jo helt kurant. :)
Da jeg hadde født fikk vi ikke lov til å få noe besøk på avdelingen, i det hele tatt.. Pga denna influensaepidimien som gikk. Men vi kunne godt gå ut av avdelingen for å treffe besøk da..
Ang visittiden så kommer jo ofte folk akkurat når de vil. Anbefaler det ikke, men det hender.:p Sykepleierene har jo en jobb de skal gjøre og den er ikke akkurat avslappende fra før av.. Blir ikke noe bedre av at folk skal komme og forstyrre i hytt og pine.
Ok, men da har jeg noe å gå ut fra! :) Føler meg litt tryggere når jeg vet at jeg kan se noen kjente fjes, enn om det bare skulle være for to dager.
Photobscura
18-04-12, 13:26
Ehm, ja. Jeg spør enda mer, jeg. (Enn om jeg sikkert får svar på alt jeg lurer på på fredag). Er det som regel trådløst internett på rommene man skal ligge på på Ullevål? Hadde vært litt ok å ha med laptopen.
Når jeg var innlagt fikk mamma og broren min komme når som helst. Andre gjester kunne også komme, men da gikk vi ut i stua. Vennene mine kom en dag og lånte en rullestol de suste meg rundt i. Men jeg tror kanskje sykepleierene var litt snillere med meg, siden jeg hadde gjort et ganske stort inngrep og gråt så mye (og ville ha mamman min). Rart med det, man er ikke så voksen når man blir voksen. De fleste som lå på rom med meg var bare inne for dagkirurgi. Dette var på Haukeland da. Men dersom det er en sånn stue på avdelingen kan man jo sikkert gå dit å møte folk også utenom visittiden. Lykke til Photo :) Ta med noe underholdning. Kan bli kjedelig på sykehus..
Når jeg var innlagt fikk mamma og broren min komme når som helst. Andre gjester kunne også komme, men da gikk vi ut i stua. Vennene mine kom en dag og lånte en rullestol de suste meg rundt i. Men jeg tror kanskje sykepleierene var litt snillere med meg, siden jeg hadde gjort et ganske stort inngrep og gråt så mye (og ville ha mamman min). Rart med det, man er ikke så voksen når man blir voksen. De fleste som lå på rom med meg var bare inne for dagkirurgi. Dette var på Haukeland da. Men dersom det er en sånn stue på avdelingen kan man jo sikkert gå dit å møte folk også utenom visittiden. Lykke til Photo :) Ta med noe underholdning. Kan bli kjedelig på sykehus..
Gjett om det kan bli kjedelig! Jeg hadde med meg pc og massevis av filmer da jeg var innlagt. Headsett også seff.
Photobscura
18-04-12, 14:58
Ja, headset må bli med. :) Det går jo bra, jeg er bare ikke så glad i sykehus at det gjør noe. Satser på at tilgang på internett, film/serier, strikketøy og besøk får meg fint gjennom det. :)
Ja, headset må bli med. :) Det går jo bra, jeg er bare ikke så glad i sykehus at det gjør noe. Satser på at tilgang på internett, film/serier, strikketøy og besøk får meg fint gjennom det. :)
Jeg vet minimalt om sykehusbesøk, annet enn å være besøkende, men jeg ville bare si lykke til! :klem:
Når vi snakker om sykehus...
Jeg skal legges inn førstkommende mandag, beregnet opphold 8-12 uker, men heldigvis med helgepermer.
Hva i alle dager pakker man? Noe utover pc, bøker og event filmer det kan være lurt å ta med?
Når vi snakker om sykehus...
Jeg skal legges inn førstkommende mandag, beregnet opphold 8-12 uker, men heldigvis med helgepermer.
Hva i alle dager pakker man? Noe utover pc, bøker og event filmer det kan være lurt å ta med?
Oi, det var lenge. Må bare gi deg en stor :klem: og ønske deg lykke til! Tøfler, behagelige klær, godt humør, en god venn (helst en som kommer med god mat, for sykehusmat smaker ikke no godt), strikketøy og kanskje et avhengighetskapende spill (på en app på mobil/til datamaskinen).
Og foresten kan det være veldig godt å ha sin egen shampo og balsam, for sykehussåper og sånt er ikke akkurat godt for huden. Kan kanskje være godt å ha noen fine klær og sminke med seg også, i tilfelle man vil spjåke seg litt opp en dag man føler seg nedfor og får besøk. Dersom man er i form nok til det da..
Ja, får helt skrekken når jeg ser bilder. Huff, håper ikke det er det Bønna har fått.
Note to Bønna: Kanskje ringe forsikringsselskapet.............
Det håper ikke Bønna heller. ;)
Det med forsikringsselskapet var ikke dumt. Hvis det blir sånn at hele huset må sprøytes, så koster vel det en del...
Nå er du sikkert glad for at det er vi som skal komme til dere. :lol:
Oi, det var lenge. Må bare gi deg en stor :klem: og ønske deg lykke til! Tøfler, behagelige klær, godt humør, en god venn (helst en som kommer med god mat, for sykehusmat smaker ikke no godt), strikketøy og kanskje et avhengighetskapende spill (på en app på mobil/til datamaskinen).
Og foresten kan det være veldig godt å ha sin egen shampo og balsam, for sykehussåper og sånt er ikke akkurat godt for huden. Kan kanskje være godt å ha noen fine klær og sminke med seg også, i tilfelle man vil spjåke seg litt opp en dag man føler seg nedfor og får besøk. Dersom man er i form nok til det da..
Komfortable klær, "perm-klær", litt sminke og annet velvære-stash, strikketøy er herved notert! :D
Ser selv det høres litt stusselig ut, men jeg regner ikke med å få besøk i løpet av oppholdet. Kanskje ei venninne tar seg èn tur, resten av tiden må jeg nok belage meg på telefoner og selvskapt underholdning.
Min familie bor 5-6 t unna der jeg skal inn, her i området er det stort sett fellesvenner og familien til eksen som holder til, ser ikke helt for meg at noen av de kjører 2 timer for å hilse på.
Ang mat ja, må selvsagt bake et lavkarbo-brød!
Tusen takk for både gode tips og :klem: , vimsen! :love:
Det er lenge på sykehus..Ønsker deg alt godt og masse lykke til :):)
Det er lenge på sykehus..Ønsker deg alt godt og masse lykke til :):)
Om den var til meg sier jeg tuuusen takk, Senka :klem:
Photobscura
18-04-12, 16:39
Oioioi, 8-12 uker, da skal ikke jeg klage, Charlott! Lykke til! :klem:
Oioioi, 8-12 uker, da skal ikke jeg klage, Charlott! Lykke til! :klem:
Tuusen takk, photo! :klem:
Ikke for å kuppe tråden her, men det er ikke en vanlig sykehus-innleggelse.
Min flotte primærlege tror at min overgreps-fortid mm har skapt store traumer, og siden jeg er så mentalt "sterk" mener hun det er stor sannsynlighet for at jeg har tatt det ut på kroppen min. Rett og slett blitt fysisk syk.
Og at ved å bearbeide disse traumene kan jeg bli fysisk frisk/friskere :D
Derfor er det innleggelse ved en psykiatrisk døgnenhet. Tror prosessen kan bli både lang og ubehagelig, men steike spennende og ikke minst knallherlig om min doktordame har rett og at det er dette som skal til for å komme ut i jobb igjen! :D
Photobscura
18-04-12, 16:58
Tuusen takk, photo! :klem:
Ikke for å kuppe tråden her, men det er ikke en vanlig sykehus-innleggelse.
Min flotte primærlege tror at min overgreps-fortid mm har skapt store traumer, og siden jeg er så mentalt "sterk" mener hun det er stor sannsynlighet for at jeg har tatt det ut på kroppen min. Rett og slett blitt fysisk syk.
Og at ved å bearbeide disse traumene kan jeg bli fysisk frisk/friskere :D
Derfor er det innleggelse ved en psykiatrisk døgnenhet. Tror prosessen kan bli både lang og ubehagelig, men steike spennende og ikke minst knallherlig om min doktordame har rett og at det er dette som skal til for å komme ut i jobb igjen! :D
Oi! Det var fryktelig vondt å høre! Håper dette blir et bra opphold for deg, og at du får den hjelpen du trenger! :klem:
:klem:
Takk!
Utrolig spennende om behandling/gjennomgang/whatever de gjør, av gamle opplevelser faktisk kan være med på å gi meg en friskere hverdag, rent fysisk synes jeg :D
Og litt lekkert at doktordamen faktisk tar tak i slike ting og mener det kan være en sammenheng mellom det og crappy helse :)
Photobscura
18-04-12, 17:10
Beklager, jeg endret innlegget mitt, for jeg følte kanskje det var litt feil å komme med sånne råd ... :o
Det er alltid godt med leger som ser at det psykiske og fysiske henger sammen, for de av oss som selv kjenner det på kroppen er jo dette en selvfølge. :)
Er det som regel trådløst internett på rommene man skal ligge på på Ullevål?
Det kan jeg aldri tenke meg. Det er mye sykehusutstyr som ikke har så godt av for mye forstyrrelser, og i tillegg er det jo en viss sikkerhetsrisiko for sykehuset sine nett. Da jeg ble lagt inn på riksen, og de trodde jeg kom til å ligge hele sommeren kunne jeg søke om å få patchet et punkt på rommet. Men det kom til å ta ca en uke å få det, så innen det var det jo uaktuellt uansett.
Lydbøker! Yatsi og kortstokk i tilfelle noen vil vøre med og spille.
Lydbøker! Yatsi og kortstokk i tilfelle noen vil vøre med og spille.
Lydbøker så klart! Jeg har jo en haug med lydbøker jeg ikke har startet på enda. Knalltips! :D
Om den var til meg sier jeg tuuusen takk, Senka :klem:
Ja,det var til deg Charlott:):) håper at du kommer enda sterkere ut enn du er nå.(Var der selv):oGod klem:)
Ja,det var til deg Charlott:):) håper at du kommer enda sterkere ut enn du er nå.(Var der selv):oGod klem:) :klem:
Er evig optmist og har troa på at man stadig har muligheten til å utvikle seg som menneske, om man vil, dette blir en stor erfaring i så måte :)
Det blir sikkert mulig om ettermiddagen.Her er det flere som er operert:o
Ønsker deg masse lykke til Photo:):)
Photobscura
18-04-12, 19:43
Det blir sikkert mulig om ettermiddagen.Her er det flere som er operert:o
Ønsker deg masse lykke til Photo:):)
Takk for det! Har funnet ut av det nå. :)
Det håper ikke Bønna heller. ;)
Det med forsikringsselskapet var ikke dumt. Hvis det blir sånn at hele huset må sprøytes, så koster vel det en del...
Nå er du sikkert glad for at det er vi som skal komme til dere. :lol:
Ja du sier noe :p
Charlott og Photo:
Ønsker dere begge lykke til på sykehuset :klem:
Håper det er muligheter til å bruke pc pår rommet - så dere ikke blir helt borte for oss :hylgrine:
Photobscura
18-04-12, 20:16
Charlott og Photo:
Håper det er muligheter til å bruke pc pår rommet - så dere ikke blir helt borte for oss :hylgrine:
Takk! Om ikke, så blir jeg jo mest sannsynlig ikke borte såååå lenge, da! :)
Takk! Om ikke, så blir jeg jo mest sannsynlig ikke borte såååå lenge, da! :)
Nei da, men 3-4 dager er lenge nok det :D
Photobscura
18-04-12, 20:20
Nei da, men 3-4 dager er lenge nok det :D
Går så fort, vettu! ;)
Går så fort, vettu! ;)
Får prøve å ikke savne deg for mye da ;)
Charlott og Photo:
Takk og takk! :klem:
Kan`ke tenke meg vi klarer å bli helt borte herfra, ække mulig tror jeg :p
Takk og takk! :klem:
Kan`ke tenke meg vi klarer å bli helt borte herfra, ække mulig tror jeg :p
- og godt er det :D
- og godt er det :D
Jeg blir bare mer og mer glad i forumet og alle de flotte, herlige menneskene her jeg :love:
Jeg blir bare mer og mer glad i forumet og alle de flotte, herlige menneskene her jeg :love:
Helt enig :)
Det er litt merkelig egentlig. Liksom en verden utenfor den normale verdenen. Noe som vi som er her har helt for oss selv, (tenker da på resten av familien, selv om det er ektepar her også ;)).
Det beste synes jeg, er at man blir kjent med menneskene, og ikke den totale pakken (les: med utseende) på en flott måte. Det er det vi sier, skriver og mener som betyr noe. Ikke hvordan vi ser ut, hva vi kler oss i, om vi har sminke etc.
Vi blir kjent med det virkelige menneske, ikke den overfladiske delen som man ofte viser omverdenen.
Litt off topic dette, men kan jo slenge inn et spørsmål da. Er det flere som føler det på samme måten, det lurer jeg på.
Det er litt merkelig egentlig. Liksom en verden utenfor den normale verdenen. Noe som vi som er her har helt for oss selv, (tenker da på resten av familien, selv om det er ektepar her også ;)).
Det beste synes jeg, er at man blir kjent med menneskene, og ikke den totale pakken (les: med utseende) på en flott måte. Det er det vi sier, skriver og mener som betyr noe. Ikke hvordan vi ser ut, hva vi kler oss i, om vi har sminke etc.
Vi blir kjent med det virkelige menneske, ikke den overfladiske delen som man ofte viser omverdenen.
Litt off topic dette, men kan jo slenge inn et spørsmål da. Er det flere som føler det på samme måten, det lurer jeg på.
:ja:
Jepp :ja:
Hvordan bli kvitt tran-lukt fra klær?? (Har forsøkt eddikk, frysing osv uten hell...)
Hvordan bli kvitt tran-lukt fra klær?? (Har forsøkt eddikk, frysing osv uten hell...)
Søppelkasse er en fin ting! :p
Zalo, sitron, Vanish, bakepulver..............
Søppelkasse er en fin ting! :p
Zalo, sitron, Vanish, bakepulver..............
Eller kanskje vaniljesukker :D
Det fungerte jo topp for den uheldige sofaen med spylukt ;)
Ser for meg at det er for sent etter x antall runder i maskinen med rare ting. :o
Skulle akkurat til å foreslå dèt jeg også :D
Ser for meg at det er for sent etter x antall runder i maskinen med rare ting. :o
I min sønns sofa ble det forsøkt en hel masse først, vasking med ulike ting, inkludert eddik.
Og lukta er fortsatt borte etter å ha drysset på vaniljesukker :D
Carisma, go for vaniljesukker. Da blir det i hvert fall brukt på noe nyttig ;)
Kan jo ikke skade å prøve - og det lukter jo godt :D
Kan noen fortelle meg hva som gjør at lett produkter ikke er bra? Og hvorfor plantemargarin er skadelig? Jeg mangler argumenter i en diskusjon
Er det det samme om man bruker vaniljesukker med ekte vanilje eller vanillin? Vaniljesukker inneholder vel bare melis og vanilje/vanillin. Er det melis som tar bort lukta eller er det vanilje/vanillin?
Tran er jo fett, så fettløselige vaskemidler tingen. Jeg hadde forsøkt zalo og om ikke det funker så hadde jeg fotsatt med kjøkkenvaskemidlene til lukta var borte (eller plagget hadde gått i oppløsning...).
Kan noen fortelle meg hva som gjør at lett produkter ikke er bra? Og hvorfor plantemargarin er skadelig? Jeg mangler argumenter i en diskusjon
I lettprodukter er naturlig fett fjernet (og metodene for å fjerne dette fettet gjør heller ikke at kvaliteten på matvaren øker...) og erstattet av karbohydratrike produkter. Gjerne potet/maisstivelse.
Angående margarin, så er det bare å se på produksjonsprosessen og alt som blir tilsatt for at det skal se gult ut, lukte og smake noe som vi kan forbinde med noe spiselig, så skjønner man at dette ikke kan være bra føde.
Her i huset er bremykt med sin 70% andel smør og resten rapsolje det lengste jeg kan strekke meg (til å servere andre :o).
I denne linken står det mye fælt om margarinproduksjon (men det mangler referanser!!):
http://blogg.lavkarbokosthold.no/?p=1090
Her er en link til en plansje over margarinproduksjon i korte trekk:
http://sunneliv.blogspot.com/2012/01/syntetisk-margarin-vs-ekte-smr.html
Kan noen fortelle meg hva som gjør at lett produkter ikke er bra? Og hvorfor plantemargarin er skadelig? Jeg mangler argumenter i en diskusjonmange lettprodukter har erstattet fett med sukker og man spiser gjerne mer av produktet for å bli mett og da blir det mye karbohydrater.
TrillTrall
19-04-12, 09:47
Her i huset er brelett med sin 70% andel smør og resten rapsolje det lengste jeg kan strekke meg (til å servere andre :o).
Det er breMYKT! BreLETT er margarin.
Det er breMYKT! BreLETT er margarin.
Iiiik, retter opp feilen med en gang!! :eek:
Kan bare unnskylde vranglæren med at det er sjeldent at jeg SER på pakken, hehe.
Takk :)
Er det det samme om man bruker vaniljesukker med ekte vanilje eller vanillin? Vaniljesukker inneholder vel bare melis og vanilje/vanillin. Er det melis som tar bort lukta eller er det vanilje/vanillin?
Det var i allefall helt plain butikk-kjøpt vaniljesukker min sønn brukte på den sofaen. men HVA som er det virksomme æ`kke godt å si...
Photobscura
19-04-12, 10:58
Det var i allefall helt plain butikk-kjøpt vaniljesukker min sønn brukte på den sofaen. men HVA som er det virksomme æ`kke godt å si...
Da er det vannilin i det, og det er som oftest utvunnet fra treverk, så kanskje sagspon er løsningen? :D
Man får kjøpt vaniljesukker med vanilje på butikken også. Denne her har de nesten overalt:
http://www.haugen-gruppen.no/download.ashx?galleryrequest=image,/images/product_catalog/products,773705.jpg,200,500,,,true,true,false,fals e
Da er det vannilin i det, og det er som oftest utvunnet fra treverk, så kanskje sagspon er løsningen? :D
Gliser... vi går for sagspon! Av nyskjært gran feks.... Lukter godt det!
Kvae vil jeg også tro er effektivt for å kapsle inn uggen lukt, bare å bruke nok :p
Man får kjøpt vaniljesukker med vanilje på butikken også. Denne her har de nesten overalt:
http://www.haugen-gruppen.no/download.ashx?galleryrequest=image,/images/product_catalog/products,773705.jpg,200,500,,,true,true,false,fals e
Kjenner jeg min sønn rett er det nok den røde boksen han har kjøpt, ser ikke helt for meg at han vet det finnes andre typer :D
Gliser... vi går for sagspon! Av nyskjært gran feks.... Lukter godt det!
Kvae vil jeg også tro er effektivt for å kapsle inn uggen lukt, bare å bruke nok :p
Kjenner jeg min sønn rett er det nok den røde boksen han har kjøpt, ser ikke helt for meg at han vet det finnes andre typer :D
Skulle gjerne sett han kapsel inn hele sofaen :p
Skulle gjerne sett han kapsel inn hele sofaen :p
Det er helt utrolig hvor mye ghuts og pågangsmot den gutten har, bare idèen er dum nok :p
Jeg lurte på hvordan malice`s brød ville bli med minimais"purè", om det vil være med å gjøre brødet saftigere. Så, testbrød står i ovnen :D
Det er helt utrolig hvor mye ghuts og pågangsmot den gutten har, bare idèen er dum nok :p
Jeg lurte på hvordan malice`s brød ville bli med minimais"purè", om det vil være med å gjøre brødet saftigere. Så, testbrød står i ovnen :D
Veldig spennede, ikke glem å rapporter :)
Det er det brødet jeg baker til mannen også (jeg må holde meg unna frø hvis ikke stagnerer vekta :mad:), men det er jo bare sååå godt. Hvis det blir vellykket, skal jammen jeg teste det ut i helgen også, da trenger han påfyll i fryseren.
Veldig spennede, ikke glem å rapporter :)
Det er det brødet jeg baker til mannen også (jeg må holde meg unna frø hvis ikke stagnerer vekta :mad:), men det er jo bare sååå godt. Hvis det blir vellykket, skal jammen jeg teste det ut i helgen også, da trenger han påfyll i fryseren.
Skal rapportere vet du!
Jeg lurer på.... Hotmailen lager hele tiden nye "kladder", legger altså en "mail" i kladd-mappa. Adressat "ukjent" og null innhold.
Hvorfor det?
Et kjerringråd mot dårlig lukt i kjøleskapet, er å drysse et par teskjeer med vaniljesukker på en bomullsdott og sette i ei skål - inn i kjøleskapet.
(Men man bør vel undersøke HVA som gav den dårlige lukten i første omgang, ellers er vel dette bare et ungkarsråd/latmannsråd.)
Jeg regner med at det er vanlijelukten som er såpass sterk at den vil dekke over uønskede sofaodører og andre lukter ;)
Skal rapportere vet du!
Nå har jeg testet Malice-brød med minimais-purè (minimais kjørt til mos med stavmikser) og er superfornøyd!
Brødet ble skikkelig saftig og henger flotters sammen :D
Droppet søtning siden minimaisen setter litt søtlig smak.
Nå har jeg testet Malice-brød med minimais-purè (minimais kjørt til mos med stavmikser) og er superfornøyd!
Brødet ble skikkelig saftig og henger flotters sammen :D
Droppet søtning siden minimaisen setter litt søtlig smak.
Så flott :)
Da kommer neste spørsmål, hvor mye minimais brukte du ?
Jeg bruker oppskriften "as is" (med unntak at jeg bytter ut halvparten av linfrøene med chiafrø), men neste gang har jeg lyst til å male litt av frøene og tilsette minimais :D
Så flott :)
Da kommer neste spørsmål, hvor mye minimais brukte du ?
Jeg bruker oppskriften "as is" (med unntak at jeg bytter ut halvparten av linfrøene med chiafrø), men neste gang har jeg lyst til å male litt av frøene og tilsette minimais :D
Jeg maler ca halvparten av frøene og nå brukte jeg en hel boks med minimais, 225 gr`s boks fra Rimi.
Funker helt utmerket! :D
Jeg maler ca halvparten av frøene og nå brukte jeg en hel boks med minimais, 225 gr`s boks fra Rimi.
Funker helt utmerket! :D
Tusen takk :blomster:
Hvorfor kan ikke jeg synes at minimais er godt??:confused: Jeg vil også lage minimaisrundstykker og brød og whatnot, men jeg synes det smaker hest:o
Hvorfor kan ikke jeg synes at minimais er godt??:confused: Jeg vil også lage minimaisrundstykker og brød og whatnot, men jeg synes det smaker hest:o
... men hest smaker da godt? :confused:
Hvor lenge er det akseptabelt at noen er sinna før det blir for barnslig? Hun frisørdama har fremdeles "hvis et blikk kunne drepe"oppsyn. :o
... men hest smaker da godt? :confused:
I stand corrected: det smaker hestelukt! :p eller hesteb*sj. ekkelt i hvert fall! :o
Hvor lenge er det akseptabelt at noen er sinna før det blir for barnslig? Hun frisørdama har fremdeles "hvis et blikk kunne drepe"oppsyn. :o
synes det begynner å bli barnslig nå, jeg. men så er ikke jeg særlig langsint da. har du meldt deg på polkadans enda?
Jeg synes det er barnslig og være sinna, om man ikke kan ta det opp og bli ferdig med det. Men jeg er litt sånn ...kruttønne...., og jeg tar ting opp kjapt og greitt i stedet for og surne hen.
Livet er for kort til og pådra seg magesår og sure rynker, bare fordi noen ikke er enig i at det er en menneskerett og bruke flere timer av arbeidstiden til og pleie seg selv.
Du får gi dama et speil, så hun ser hva surhet gjør med ansiktet:D
synes det begynner å bli barnslig nå, jeg. men så er ikke jeg særlig langsint da. har du meldt deg på polkadans enda?
:lol: Nei, for det har ikke vært snakket om utbruddet mitt ennå. Det eneste som har skjedd er at flere rundt meg har vært veldig VELDIG hyggelige og sprudlende så jeg tror kanskje det var flere som irriterte seg over dette og at det bare var tilfeldig at det var jeg som sa i fra. Dama har ikke snakket med NOEN på jo de siste dagene. Jeg gruer meg litt til i morgen når hun vil se at jeg er nyklipt. Jeg klipte meg i gårkveld hos en lærling. Det blie kjempebra!
Jeg synes det er barnslig og være sinna, om man ikke kan ta det opp og bli ferdig med det. Men jeg er litt sånn ...kruttønne...., og jeg tar ting opp kjapt og greitt i stedet for og surne hen.
Livet er for kort til og pådra seg magesår og sure rynker, bare fordi noen ikke er enig i at det er en menneskerett og bruke flere timer av arbeidstiden til og pleie seg selv.
Du får gi dama et speil, så hun ser hva surhet gjør med ansiktet:D
Jeg har aldri opplevd noen så sinna så lenge, men en gang skal jo være den første. :o
du kanutten. om hun surmuler over det så får du bare si at du var der på kvelden og det var såååå fint å ha gjort ferdig all jobbgreiene først :lol: og så får du bare være litt EKSTRA fornøyd ;) du ble sikkert kjempefin! :heia:
du kanutten. om hun surmuler over det så får du bare si at du var der på kvelden og det var såååå fint å ha gjort ferdig all jobbgreiene først :lol: og så får du bare være litt EKSTRA fornøyd ;) du ble sikkert kjempefin! :heia:
:klem:
Just what I skull til to say! :D
Jeg har aldri opplevd noen så sinna så lenge, men en gang skal jo være den første. :o
Den dama kan ikke være riktig skrudd sammen spør du meg :eek::eek:
Som vaskeklut foreslår - og så GEIPER du samtidig :D
- og så GEIPER du samtidig :D
:ja: Og prompepute på stolen hennes :D
:ja: Og prompepute på stolen hennes :D
Den fredagsunderholdningen skulle jeg likt å sett :lol:
Bakepulver altså? :geip:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTc9IYG6wnKlImNbiNNY1YysGi6DF8fi pmG1yucMms0eQkWpk_w86g-D_Yv
Bakepulver altså? :geip:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTc9IYG6wnKlImNbiNNY1YysGi6DF8fi pmG1yucMms0eQkWpk_w86g-D_Yv
Øhh tja....... Den ANDRE rød da :p
Øhh tja....... Den ANDRE rød da :p
Æ kvæles :D
Hvor kommer oljen fra?
Peanutolje, kommer fra peanøtter
Mandelolje kommer fra mandler.
Pealmeolje kommer fra....
Cocosolje kommer fra
Solsikkeolje kommer fra...
Rapsolje kommer fra....
Valnøttolje kommer fra....
Hvordan lager man babyolje?
Hvor kommer oljen fra?
Cocosolje kommer fra
Rapsolje kommer fra....
Hvorfor blir jeg mer full på rødvin,enn hvit?
Eller, hvorfor tåler jeg bedre hvit?
Samme her, kan drikke ganske mye hvitvin før jeg kjenner det. Unntaket er hvis jeg drikker hvitvin ute i varmen - da kan ett glass være nok til å få meg sjarmerende påvirket :cool:
Hvor kommer oljen fra?
Cocosolje kommer fra
Rapsolje kommer fra....
Nei, nei, du misforstår. Jeg vil oppklare. Peanøttolje er for å smøre inn peanøtter,
mandelolje for å smøre inn mandler osv.;)
Samme her.... Det rare er at om jeg drikker meg snørrfull på hvitvin så er jeg fremdeles ikke like full som på halvparten av rødvin...
Tequila virker på samme måte som hvitvin. Jeg kan bli så full at jeg ikke kan stå på beina (nå føler jeg for å komme med en disclaimer at dette ikke er verken ukentlig, månedlig eller årlig foreteelse, altså! :rolleyes:), men jeg kan (eller tror iallfall at jeg kan) fremdeles snakke og tenke. Etter litt rødvin så snøvler jeg og øya går i kryss... Særdeles usjarmerende.
.... men jeg kan (eller tror iallfall at jeg kan) fremdeles snakke og tenke. Etter litt rødvin så snøvler jeg og øya går i kryss... Særdeles usjarmerende.
Tror du ja for det tror jeg også, men i følge de som kjenner meg er jeg omtrent like "sjarmerende" uansett hva jeg drikker :D Men på meg virker det som om jeg blir sløvere og mer omtåket i hodet (nesten litt søvnig) av rødvin og dermed merker jeg godt at jeg snøvler og ikke har total kontroll på kroppsdeler, mens på sprit (drikker ikke hvitvin) føler jeg meg mer klar, festelig, vakker og er verdens beste danser - tror jeg.... inntil bildebevisene og fortellingene kommer på bordet.... KREMT :D:D:D
Disclaimer: dette skjer kanskje en gang i året og det er vel derfor det blir sånn også.....:o Neste gang er neste fredag forresten men da har jeg lovet meg selv at jeg skal bli usjarmerende full, rett og slett dritings for å feire doktorgraden :)
Hehe - det kan godt hende at rødvin gir mer selvinnsikt, ja... bare så synd at jeg ikke liker rødt så godt... :p
Edit: Og Hurra for doktograden!
Ville kanskje ikke brukt ordet selvinnsikt men skitt samma, moro er det lell en sjelden gang (bortsett fra dagen derpå da :eek:)
Frisørdama har "drept" meg et par ganger i dag også.....:cool:
Du får spør henne direkte, helst når sjefen eller de andre er innen hørevidde, om hun virkelig er sur fordi dere andre ikke synes det er greitt og måtte jobbe ekstra fordi hun vil misbruke arbeidstida si:rolleyes:
Du får spør henne direkte, helst når sjefen eller de andre er innen hørevidde, om hun virkelig er sur fordi dere andre ikke synes det er greitt og måtte jobbe ekstra fordi hun vil misbruke arbeidstida si:rolleyes:
Enig! Selv om det neppe vil bidra til å begrave stridsøksa...
Frisørdama har "drept" meg et par ganger i dag også.....:cool:
La a "drepe" i vei, så kan jo du bare smile pent tilbake - det er irriterende det, samtidig har du alt ditt på det rene og ikke gjort noe for å føkke opp :D
TrillTrall
20-04-12, 11:04
Helt enig. Den sjefen må være en tusseladd uten like. Og den dama kan ha kun to hjerneceller. Den ene triller rullestolen til den andre.
Den ene triller rullestolen til den andre.
:blinke::w00t::lol::lol::lol:
Rødvin gir anna fyll enn hvitvin??
Mine damer. Vin skal nytes i dannede mengder.
Hu? :confused:
Hu? :confused:
Stiller meg bak denne, jeg. Huh?:confused:
Rødvin gir anna fyll enn hvitvin??
Sa wise-ass'en som aldri har gått på en smell eller tre... :D
Vin+Øl blir krøll
Øl+Vin blir formen fin
Vin+Sprit blir fint
Sprit+Vin blir formen fin
Sprit+Vin+Øl gir krøll
Vin+Øl+Sprit+sprit+øl gir uhyggelig mye krøll
Vin+Øl blir krøll
Øl+Vin blir formen fin
Vin+Sprit blir fint
Sprit+Vin blir formen fin
Sprit+Vin+Øl gir krøll
Vin+Øl+Sprit+sprit+øl gir uhyggelig mye krøll
Ah - så for meg som ikke drikker øl blir dette ren plankekjøring... (Rett ut i horisontalen?) :p
Vellagret skotsk høyfjellsvann mine damer. Drikken for guder :)
Er vel ikke akkurat så mange av oss lavkarbere som trenger og bekymre oss for at øl skal lage trøbbel for oss.
Øl = flytende brød:rolleyes:
Er vel ikke akkurat så mange av oss lavkarbere som trenger og bekymre oss for at øl skal lage trøbbel for oss.
Øl = flytende brød:rolleyes:
Finnes ikke et brød i verden som kan konkurrere med Øl. Øl er fantastisk for å få blodsukkeret opp i skyene.
Nei, i Lavkarboland er det viktig med rene varer. Skottene lager endel av meget akseptabel industrikvalitet. Så har man jo muligheten til å lage sin drikk fra grunnen av. Slipper helt unna kunstige tilsettingsstoffer da.
Nå er det vel akkurat det og få blodsukkeret opp i skyene vi vil unngå da, tilsetningstoffer eller ikke
Nå er det vel akkurat det og få blodsukkeret opp i skyene vi vil unngå da, tilsetningstoffer eller ikke
Les det jeg skrev en gang til :)
Påstår overhode ikke at øl passer i lavkarbo.
Jeg har alltid lært at:
"Beer after wine, makes you feel fine, but wine after beer; you should fear!"
Og så hørte jeg på radioen her om dagen at det er kullsyren i ølet som reagerer uheldig når det etterfylles med vin! Hvis man drakk (kullsyreholdig) øl etter vinsmakingen, ville ikke komboen bli så uheldig.
Nå sa de ikke spesifikt hvilke uheldige omstendigheter som man kan oppleve - eventuellt unngå -, men det er sikkert et par andre faktorer som også spiller inn her...:rolleyes:
Så tilbake til:
Hvorfor blir noen mer "full" av rødvin enn av hvitvin.
Du blir like full av like mengder alkohol over lik tidsperiode.'
MEN, Rødvin innholder en hel del andre stoffer som kroppen din kan reagere på.
Kjøper du industrielt fremstilt rødvin, kan den f.eks innholde endel Glykol (kjøleveske til bil) samt andre direkte utrivelige tilsettinger.
Fuselinnholdet i rødvin er også generelt høyere enn i hvitvin.
Så får vi variabelen med i hvilken setting drikker man rød eller hvit vin.
Drikker man like raskt?
Spiser man mer eller mindre ved siden av?
osv. osv.
Ganske komplisert dette, og vil kreve en hel del forskning for å kartlegge en persons opplevelser rundt rød/hvitvin.
MEN, det som avgjør hvor full du blir, er hvor lite blod du har i alkoholomløpet ditt.
Å ta utgangspunkt i hvor mange liter av aktuelle veske du har inntatt, og dermed tenke at likt inntak i liter burde gi lik rus, er like feil som å påstå at når kroppen din kan slankes med å senke kaloriinntaket, og øke mosjonsmengden.
Termodynamikkens lover gjelder for oss også, men den gjelder bare på cellenivå.
Rune
Jeg kan iallfall love at for min del forsvinner hvitvin raskere ut av glasset enn rødvina gjør... Rødvin går som regel til mat, sjelden ellers. Hvitt kan jeg ha i glasset uten selskap av mat...
Holder en knapp på fusel-teorien...
En annen pussighet, er at jeg drikker hvitvinen mye raskere enn jeg drikker rødvinen. det burde jo tilsi at jeg burde bli fortere påvirket??
Er alkoholprosenten i hvitvin generelt svakere enn i rødvin f.eks??
Hehe, nå ble jeg litt fandenivolsk og tenkte jeg skulle si at jeg er ikke noe særlig beruset hvis jeg drikker en flaske hvitvin. Men når jeg fyller på med en flaske rødvin etterpå, så er jeg temmelig påseilet. Så, joda, jeg blir myyyye fullere av rødvin :D:D
(Nei, jeg drikker ikke to flasker vin i slengen!!! ;))
Jeg kan iallfall love at for min del forsvinner hvitvin raskere ut av glasset enn rødvina gjør... Rødvin går som regel til mat, sjelden ellers. Hvitt kan jeg ha i glasset uten selskap av mat...
Holder en knapp på fusel-teorien...
Fuseloljer blir man dårlig av. (Dagen derpå)
Når det gjelder mengde ved inntak: I utgangspunktet er dette ikke nøyaktig nok, men om du drikker 0,75 l av alkoholholdig drikk med 7vol % alkohol, og du drikker like mye med 14vol % alkohol, så forutsatt alt annet likt, blir du en smule mer beruset av drikken med høyest vol % alkohol.
Så hvis problemet fremkommer fordi man drikker hvitvin med 7 vol % alkohol, og rødvin med 14 vol % alkohol, så sier det seg selv at man bør tåle mindre av rødvinen enn av hvitvinen.
Jeg så på "Du er hva du spiser" en gang og der sa de at lyse væsker som vodka og hvitvin forbrennes lettere enn mørke som rødvin og wiskey. :)
Jeg er helt motsatt. Kan drikke en flaske rødvin og bare bli litt varm i kinnene, men hvitvin blir jeg snøvlete av et par glass. Musserende skal vi ikke nevne engang.... :_plystre:
Er det forresten slemt av meg å godte meg litt over at junior er mye lenger i utviklinga enn den jevnglame sønnen til ei som er spesialpedagog? Siden jeg ikke har snøring på hva jeg driver med?..... :o
Hehe, nå ble jeg litt fandenivolsk og tenkte jeg skulle si at jeg er ikke noe særlig beruset hvis jeg drikker en flaske hvitvin. Men når jeg fyller på med en flaske rødvin etterpå, så er jeg temmelig påseilet. Så, joda, jeg blir myyyye fullere av rødvin :D:D
(Nei, jeg drikker ikke to flasker vin i slengen!!! ;))
Jeg trenger bare et glass vin for å bli på en snurr; det siste. :D
Er det forresten slemt av meg å godte meg litt over at junior er mye lenger i utviklinga enn den jevnglame sønnen til ei som er spesialpedagog? Siden jeg ikke har snøring på hva jeg driver med?..... :o
Bjørkvold ( Søk etter det musiske mennesket) åpnet et svært foredrag jeg var å¨med flg. utsagn "Ingen har gjort så mye galt i den norske skolen som spesialpedagogene"
Spes. Ped er slettes ikke noe bra utgangspunkt til å oppdra egne barn.
Noen pedagogiske prinsipper er aldeles udmerkede, og kan brukes, men man må ikke teoretisere dette ihjel. "SuperNanny" har satt oppdragelse i system. Hun følger faktisk sunne pedagogiske prinsipper, uten å påberope seg spes.ped.
Generelt vil der være stor varians i utviklingen av små barn, også innenfor en gruppe med rimelig like forhold. Hormoner etc. spiller en ganske stor rolle i å trigge utviklinga.
Modenhet for utvikling+riktig stimulans=utvikling.
For et lite barn, er det å få lov å utforske verden, uten paniske foreldre, gull verd.
Det funka!!! :heia: Til tross for at vaniljesukkeret gikk ut på dato for tre år siden til og med :rolleyes: Gned på en halv boks omtrent, lot det ligge hele kvelden og vasket den vanlig. Nå er lukta nesten borte (glemte å gni foret, men den er så svak at man må trykke nesa inni).
Det var selvfølgelig den dyreste, og beste, selebuksa som ble traninfisert, så nå er jeg superhappy!
Men, om det er vanilinen som tar lukta burde man jo kunne legge det i vann med vaniljeessens? *Notetoself: teste!*
Det funka!!! :heia: Til tross for at vaniljesukkeret gikk ut på dato for tre år siden til og med :rolleyes: Gned på en halv boks omtrent, lot det ligge hele kvelden og vasket den vanlig. Nå er lukta nesten borte (glemte å gni foret, men den er så svak at man må trykke nesa inni).
Det var selvfølgelig den dyreste, og beste, selebuksa som ble traninfisert, så nå er jeg superhappy!
Men, om det er vanilinen som tar lukta burde man jo kunne legge det i vann med vaniljeessens? *Notetoself: teste!*
Så flott da Carisma :heia: Ja, der kan du se. Vaniljesukker kan brukes til alt unntagen å putte i munnen :p
Det er så typisk at det er de beste plaggene som blir ødelagt av spy, tran/fett etc. Nå skal jeg i hvert fall ikke kaste vaniljesukkeret selv om det går av dato, det er helt sikkert.
Fuseloljer blir man dårlig av. (Dagen derpå)
Når det gjelder mengde ved inntak: I utgangspunktet er dette ikke nøyaktig nok, men om du drikker 0,75 l av alkoholholdig drikk med 7vol % alkohol, og du drikker like mye med 14vol % alkohol, så forutsatt alt annet likt, blir du en smule mer beruset av drikken med høyest vol % alkohol.
Så hvis problemet fremkommer fordi man drikker hvitvin med 7 vol % alkohol, og rødvin med 14 vol % alkohol, så sier det seg selv at man bør tåle mindre av rødvinen enn av hvitvinen.
Seff. Men mine hvitviner ligger som regel på 9-11 %... Så i verste fall burde halvannen flaske hvitvin være mer befyllende enn en helflaske rødvin.
Lukt og flekker:
Amerikanere og Canadiere tyr stort sett til "Bacing Soda" til flekkfjerning og luktfjerning.
Bacing soda er enten Natron eller bakepulver.
Bacing soda er enten Natron eller bakepulver.
Baking soda er vel et eget produkt? Jeg har kjøpt det på Ultra, og det er ikke det samme som hverken natron eller bakepulver.
Baking Soda har et hovedinnhold av Natriumbikarbonat.
Stiller meg bak denne, jeg. Huh?:confused:
Signerer , HUH:p
Har da aldri påstått at jeg ikke har gått ordentlig på snørra. Jeg bare oppfordrer dere damer til å omgås vin med litt mere stil. Er det fyll som er tingen, så velg heller renere alkoholer. Vodka av høy kvalitet blir man snurrig av, Skotsk høyfjellsvann er til for rolig nytelse.
Franskmennene lager jo også mye rart av druer. Druer=glucose=lavkarbouvennlig.
:)
Så moralen er, stammer tilblivelsen eller metoden fra Frankrike, så styr unna. Man blir pusken av det.
Er det noen som vet hvor langt det er fra Bergen sentrum til Vestlandshallen? Vi skal på Jerry Seinfeld 9. mai, men finner ikke noe info om det...
Photobscura
20-04-12, 20:03
Hah, om du mener det er stiligere å drikke seg full på sprit, så har du aldri møtt meg på vodka/whisky-fylla. Sprit gjør rare ting med personligheten, ass. Velkommen tilbake forresten, Rune-gutt!
Er det noen som vet hvor langt det er fra Bergen sentrum til Vestlandshallen? Vi skal på Jerry Seinfeld 9. mai, men finner ikke noe info om det...
Ligger litt ove en mil nord for Bergen sentrum - se her
http://www.vestlandshallen.no/?mid=75
eller her (http://maps.google.no/maps?oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&q=vestlandshallen&fb=1&gl=no&hq=vestlandshallen&hnear=vestlandshallen&cid=0,0,8508410377191520777&ei=g6iRT4n_GYml4gTbs8SWBA&sa=X&oi=local_result&ct=image&ved=0CBIQ_BI)
Google er din venn :D
Har da aldri påstått at jeg ikke har gått ordentlig på snørra. Jeg bare oppfordrer dere damer til å omgås vin med litt mere stil. Er det fyll som er tingen, så velg heller renere alkoholer. Vodka av høy kvalitet blir man snurrig av, Skotsk høyfjellsvann er til for rolig nytelse.
Franskmennene lager jo også mye rart av druer. Druer=glucose=lavkarbouvennlig.
:)
Så moralen er, stammer tilblivelsen eller metoden fra Frankrike, så styr unna. Man blir pusken av det.
HVIS jeg skal ha noe sterkt er calvados ti ganger bedre enn druebrennevin!
Dessuten er irsk whiskey bedre enn skotsk, så det så. :p
Ligger litt ove en mil nord for Bergen sentrum - se her
http://www.vestlandshallen.no/?mid=75
eller her (http://maps.google.no/maps?oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&q=vestlandshallen&fb=1&gl=no&hq=vestlandshallen&hnear=vestlandshallen&cid=0,0,8508410377191520777&ei=g6iRT4n_GYml4gTbs8SWBA&sa=X&oi=local_result&ct=image&ved=0CBIQ_BI)
Google er din venn :D
Takker og bukker. :)
Men jeg finner fortsatt ikke avstand, jeg... Begynner jeg å se dårlig? :o
Takker og bukker. :)
Men jeg finner fortsatt ikke avstand, jeg... Begynner jeg å se dårlig? :o
Bruk kartet til å få rutebeskrivelse fra Bergen til Vestlandshallen, enkelt og greit.
Bruk kartet til å få rutebeskrivelse fra Bergen til Vestlandshallen, enkelt og greit.
:rodme: Er visst ikke bare øya det er noe feil med...
Jeg lurer på... Når er forventet "sovetid" for barn på 4 og 6 år?
Jeg lurer på... Når er forventet "sovetid" for barn på 4 og 6 år?Det er viktigere å tenke på at de får nok søvn og legge dem slik at de får det de trenger innen de bør stå opp. Min sønn har veldig lenge trengt 10 timer, han er nå 6. Jeg legger han derfor 21 så han sovner innen 21:30 og vekker meg etter ti timer kl 0730.
Det er viktigere å tenke på at de får nok søvn og legge dem slik at de får det de trenger innen de bør stå opp. Min sønn har veldig lenge trengt 10 timer, han er nå 6. Jeg legger han derfor 21 så han sovner innen 21:30 og vekker meg etter ti timer kl 0730.
ok, takk for svar Yrla! :) Mine vokner også 7:30, og sovnet nå litt over 21. Noe jeg synes er for sent... Men kanskje ikke da?
ok, takk for svar Yrla! :) Mine vokner også 7:30, og sovnet nå litt over 21. Noe jeg synes er for sent... Men kanskje ikke da?
Min minste sov aldri mer enn 6 timer om natta. Han la seg klokken 22 og var oppe igjen 04, holdt på å bli klin gærn jeg. Eller, jeg ble vel det. Fremdeles sover han knappe 6 timer.
Photobscura
20-04-12, 21:32
Ok, dette trodde jeg aldri jeg skulle spørre om, men: Hvilken treningsmetode er best for å fort bygge muskler i lårene? Kan ikke være for hardt og uoverkommelig ... Og hvor nært på trening bør man spise? Jeg har begynt med roller derby, og det er mye både kondisjon og bruk av muskler, særlig i bein og rygg.
Min minste sov aldri mer enn 6 timer om natta. Han la seg klokken 22 og var oppe igjen 04, holdt på å bli klin gærn jeg. Eller, jeg ble vel det. Fremdeles sover han knappe 6 timer.
hm... det var ikke mye søvn...
Mine vokner også rundt kl 3-5 på natta, og kommer inn til oss... Men sovner igjen til halv åtte...
Men jeg syns kvelden for oss voksne blir så kort når de sovner så sent...
Ok, dette trodde jeg aldri jeg skulle spørre om, men: Hvilken treningsmetode er best for å fort bygge muskler i lårene? Kan ikke være for hardt og uoverkommelig ... Og hvor nært på trening bør man spise? Jeg har begynt med roller derby, og det er mye både kondisjon og bruk av muskler, særlig i bein og rygg.
Jeg har veldig troen på knebøy og utfall (eller hva det heter) og beinpress... Har funket veldig bra for meg og mine lår...
Photobscura
20-04-12, 21:34
Jeg har veldig troen på knebøy og nedfall (eller hva det heter) og benpress... Har funket veldig bra for meg og mine lår...
Host. Jeg vet liksom ikke hva noe av det er. Her må det googles! Og FYI, jeg har ikke tilgang på treningsstudio ... Det nærmeste jeg kommer utstyr hjemme er ei yoga-matte.
Host. Jeg vet liksom ikke hva noe av det er. Her må det googles! Og FYI, jeg har ikke tilgang på treningsstudio ... Det nærmeste jeg kommer utstyr hjemme er ei yoga-matte.
knebøy og nedfall kan du gjøre hjemme...
google ja ;)
Photobscura
20-04-12, 21:50
knebøy og nedfall kan du gjøre hjemme...
google ja ;)
Aha, knebøy var jo akkurat så enkelt som jeg forestilte meg. Men nedfall, jeg finner stort bare nedfall av livmor og hvordan trene den på plass, jeg. :cool:
Aha, knebøy var jo akkurat så enkelt som jeg forestilte meg. Men nedfall, jeg finner stort bare nedfall av livmor og hvordan trene den på plass, jeg. :cool:
Prøv med bulgarsk utfall;)
Utfall og knebøy er noe av det beste, og de kan man også gjøre hjemme.
Jeg har veldig troen på knebøy og nedfall (eller hva det heter) og benpress... Har funket veldig bra for meg og mine lår...
Det er forskjell på muskler og muskler. Skal du ha kjappe muskler eller sterke muskler?
Denne har jeg trua på, ser lett ut, men når du har gjort noen reps, så begynner du å kjenne det:
http://www.youtube.com/watch?v=YGaOkZqJABA
Frog squats, altså. Kan gjøres mens man ser på TV ;)
Noen som har erfaring med serum/primer som gjør øyevippene lenger/sterkere?
Photobscura
20-04-12, 21:59
Prøv med bulgarsk utfall;)
Utfall og knebøy er noe av det beste, og de kan man også gjøre hjemme.
Aha, utfall! Det var noe annet ja. Så interessant ut, gitt!
Det er forskjell på muskler og muskler. Skal du ha kjappe muskler eller sterke muskler?
Ja takk, begge deler! Nei, altså. Jeg er helt utrolig utrent, hadde vært greit å i alle fall hatt noen adekvate øvelser å gå ut fra, hadde vært utaktisk å spørre om en øvelse som er lite effektiv?! Har ikke tenkt å trene meg i hjel, eller få store muskelår (det har jeg vel uansett ikke annlegg til). Etter en time og ca tre kvarters rulling fungerte rett og slett ikke beina mine lenger, og jeg griner bare jeg må gå på do nå! :lol: Det går seg jo til. :)
Photobscura
20-04-12, 22:01
Denne har jeg trua på, ser lett ut, men når du har gjort noen reps, så begynner du å kjenne det:
http://www.youtube.com/watch?v=YGaOkZqJABA
Frog squats, altså. Kan gjøres mens man ser på TV ;)
Haha! Det der er jo så godt som derby-stilling, det! Bare ikke SÅ lavt ned! (og bare det å stå i den stillinga tar helt sykt i ...! Au au!)
Takk!
Jeg er SÅ n00b.
Sykling i motbakke! Ingenting slår det når det gjelder muskler. Jeg har prøvd mye forskjellig, men det er kun sykling jeg bygger muskler av.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.