View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kanutten
03-08-10, 18:01
Hva skal jeg gjøre??... :(

Jeg så en av mine lærere fra høgskolen i dag. Noen år senere ble vi medstudenter på et annet studie. Mens vi var medstudenter opplevde han i løpet av ett år: først døde kona, så ble dattera drept, så brant huset til grunnen... ++++ Han holdt hodet over vannet de årene vi gikk sammen på skolen, og årene etterpå. Så ble vi borte for hverandre.. Men jeg så ham igjen i dag.. Flotte mannen var redusert til et lite støv. Han ble tydeligvis flau da han så meg da han kom sjanglende ut av polet med veskene fulle med ymse ting.. Forfalt og trasig var han. Jeg klarer ikke slippe ham. Men hva kan jeg gjøre?? Jeg kan UANSETT ikke slippe ham nå som jeg har sett hvordan han har det. Han er pensjonist, og maaaaange år eldre enn meg, men vi fant tonen vi to. Og jeg kan takke HAM for at jeg kan det jeg kan i dag..

Vurderer besøke ham i morgen...

Sanney
03-08-10, 18:05
Jeg har ikke oppvaskmasking og vasker da for hånd, varmt vann med zalo, bytter vann når skummet begynner å forsvinne, skyller i varmt vann før jeg setter tingene til tørk osv.
Men alle oppbevaringsboksene mine av plast får et sånn ekkelt klissete/fettete belegg, mest på utsiden og lokkene. Hva kommer det av og hva kan jeg gjøre for å få det bort? Vaske samme tingen om igjen uten å bruke det hjelper ikke =/ Føler at boksene er skitne selv om de er nyvasket...

Kanutten
03-08-10, 18:08
Jeg har ikke oppvaskmasking og vasker da for hånd, varmt vann med zalo, bytter vann når skummet begynner å forsvinne, skyller i varmt vann før jeg setter tingene til tørk osv.
Men alle oppbevaringsboksene mine av plast får et sånn ekkelt klissete/fettete belegg, mest på utsiden og lokkene. Hva kommer det av og hva kan jeg gjøre for å få det bort? Vaske samme tingen om igjen uten å bruke det hjelper ikke =/ Føler at boksene er skitne selv om de er nyvasket...

Ha i mer zalo!

Sanney
03-08-10, 18:10
syns jeg bruker mye jeg, en god sprut =/ og en dråpe skal lissom være nok, både på flaska og i et par nettartikler jeg har lest. men men, alt skal prøves. liker ikke klissete plastbokser

Kanutten
03-08-10, 18:11
syns jeg bruker mye jeg, en god sprut =/ og en dråpe skal lissom være nok, både på flaska og i et par nettartikler jeg har lest. men men, alt skal prøves. liker ikke klissete plastbokser

Ha en dråpe da direkte på lokket og gni denne dråpen utover før du tilsetter varmt vann...

Carisma
03-08-10, 19:02
Eller legg de i salmiakkvann en liten stund?
Fjerner fett fra kjøkkenskapene hvertfall.

Kanutten: Besøk han!

Supera
03-08-10, 19:05
Hva skal jeg gjøre??... :(

Jeg så en av mine lærere fra høgskolen i dag. Noen år senere ble vi medstudenter på et annet studie. Mens vi var medstudenter opplevde han i løpet av ett år: først døde kona, så ble dattera drept, så brant huset til grunnen... ++++ Han holdt hodet over vannet de årene vi gikk sammen på skolen, og årene etterpå. Så ble vi borte for hverandre.. Men jeg så ham igjen i dag.. Flotte mannen var redusert til et lite støv. Han ble tydeligvis flau da han så meg da han kom sjanglende ut av polet med veskene fulle med ymse ting.. Forfalt og trasig var han. Jeg klarer ikke slippe ham. Men hva kan jeg gjøre?? Jeg kan UANSETT ikke slippe ham nå som jeg har sett hvordan han har det. Han er pensjonist, og maaaaange år eldre enn meg, men vi fant tonen vi to. Og jeg kan takke HAM for at jeg kan det jeg kan i dag..

Vurderer besøke ham i morgen...
Synes absolutt du skal besøke ham og høre hvordan han har det, og det virker det som du synes også. Du skriver jo ingenting som taler imot. Hvis han ikke vil ha noe med deg å gjøre, så ser du vel klare tegn på det når du besøker ham. Uansett høres det ut som han trenger en venn utifra det du skriver. Og så får du ta det derfra og finne ut mer om hva han trenger. :ja:

Kanutten
03-08-10, 19:11
Synes absolutt du skal besøke ham og høre hvordan han har det, og det virker det som du synes også. Du skriver jo ingenting som taler imot. Hvis han ikke vil ha noe med deg å gjøre, så ser du vel klare tegn på det når du besøker ham. Uansett høres det ut som han trenger en venn utifra det du skriver. Og så får du ta det derfra og finne ut mer om hva han trenger. :ja:
:klem: Takker for bekreftelsen! :klem:

Cherry
03-08-10, 19:43

En dråpe er IKKE nok :D
Enten gikk de på syre da de fant ut det, eller så er de proffe oppvaskere! Her duger bare en skikkelig god DÆSJ.:D.

Men tørker du boksene med en gang eller lar du de renne av? Fettlaget kan komme dersom du lar de stå til avrenning.

Sanney
03-08-10, 19:57
må innrømme at jeg er lat og lar det tørke av seg selv etter jeg har skylt såpa av de og satt de i stativet...

Orkide
03-08-10, 20:04
må innrømme at jeg er lat og lar det tørke av seg selv etter jeg har skylt såpa av de og satt de i stativet...

Mulig du klarer å få det bort med klor.

Men jeg har solgt tupperware for noen år siden, og da sa vi at oppvaskmaskinen fjerner det seige belegge, men det hjelper ikke deg.
Med mindre du har noen som kan vaske de for deg da.

Sanney
03-08-10, 20:10
Mulig du klarer å få det bort med klor.

Men jeg har solgt tupperware for noen år siden, og da sa vi at oppvaskmaskinen fjerner det seige belegge, men det hjelper ikke deg.
Med mindre du har noen som kan vaske de for deg da.

tja, jeg kan jo samle opp i en bærepose og ta det med til mamma og spørre pent om å få låne oppvaskmaskinen... men jeg skal prøve de andre rådene her først :)

Lava
03-08-10, 21:38
tja, jeg kan jo samle opp i en bærepose og ta det med til mamma og spørre pent om å få låne oppvaskmaskinen... men jeg skal prøve de andre rådene her først :)

Mine plastbokser blir ofte slik, og det hjelper ikke med en gammel oppvaskmaskin.. men det blir borte når jeg tar zalo rett på boksen og vasker med varmt vann, og tørker etterpå.
Opplever kun at de blir fettete av oppvaskmaskinen. Den er utgammel og ikke min, følger med huset jeg leier :p

Sanney
03-08-10, 22:11
mamma har en splitter ny oppvaskmaskin, de kjøpte den i juni :p og jeg har allerede spurt og fått lov, så nå er det egentlig bare det å gidde å ta seg tid til det... akk, den dørstokkmila... når jeg først har kommet meg opp i 3. etasje, trøtt og sliten etter jobb er det ikke for fristendes å pelle seg ut igjen :p

Hvorfor er den dumme dørstokkmila så vrang?? :p

Anarko
03-08-10, 22:15
Fibra mel, kan det erstatte fiberhusk?

Orkide
04-08-10, 10:08
Trenger litt hjelp her.

Tenkte å lage en stor omelett i stekeovnen i en paiform el.
Hvor lenge og på hvor mange grader skal den sånn ca stekes?

Kolve
04-08-10, 11:03
søkte litt på nett og det jeg fant ut var at i steke ovn var disse tidene
(var litt forskjellig tilbehør) ved 200"
2 eggs omelett 8-12 min
4 egg omelett opp til 30 min

Selv så lager jeg 8-12 eggs omelett/pai i høykantet stekepanne med lokk
Starter med å lage den på vanlig måte, men etter et par min når jeg har tilsatt ingridienser, setter jeg den på lav varme, har på lokk og lar den stå i nesten en time.

Kitt
04-08-10, 11:06
I en vanlig stor rektangulær ildfast form er det plass til omelett av ca 20 egg. Den vokser jo litt, så man må ikke fylle til toppen. Så hadde jeg noen små ildfaste former i tillegg siden noen av oss ikke ville vente en time på at den store formen skulle bli ferdig. Jeg pleier å steke en ildfast form med 20 egg en time på 150ºC.

Hehe :snill:

Trenger litt hjelp her.

Tenkte å lage en stor omelett i stekeovnen i en paiform el.
Hvor lenge og på hvor mange grader skal den sånn ca stekes?

Håper det hjalp!

Orkide
04-08-10, 13:20
Håper det hjalp!

søkte litt på nett og det jeg fant ut var at i steke ovn var disse tidene
(var litt forskjellig tilbehør) ved 200"
2 eggs omelett 8-12 min
4 egg omelett opp til 30 min

Selv så lager jeg 8-12 eggs omelett/pai i høykantet stekepanne med lokk
Starter med å lage den på vanlig måte, men etter et par min når jeg har tilsatt ingridienser, setter jeg den på lav varme, har på lokk og lar den stå i nesten en time.

Takk da skal jeg prøve meg litt fram, men da har jeg litt å gå uti fra:)

Orkide
04-08-10, 19:11
Håper det hjalp!

Da ble det denne variant, og det fungerte super bra :ja:

Georgine
04-08-10, 20:27

Nei :)

grotingeling
04-08-10, 21:09
Prøv med Semper pofiber, fåes på helsekost.

Kitt
04-08-10, 23:54
Håper det hjalp!

Da ble det denne variant, og det fungerte super bra :ja:

Så bra! Kanskje jeg skal prøve det selv en dag!:D

bjørnemor
05-08-10, 00:31
hva slags smør er det man bør spise? er ikke glad i meierismør.

Supera
05-08-10, 00:47
Så bra! Kanskje jeg skal prøve det selv en dag!:D
Gjør det, det er god mat som hele familien sannsynligvis liker. :snill: Og så er det jo veldig enkelt. Jeg serverer bare med kryddersmør.

Supera
05-08-10, 00:50
Spørs jo hva du skal bruke det til. Margarin er kreft og allergi på boks. Bare smør er smør! Men hvis du skal steke så kan du f.eks. steke i cocosa, så lenge du steker på lav varme.

vaskeklut
05-08-10, 01:11
Spørs jo hva du skal bruke det til. Margarin er kreft og allergi på boks. Bare smør er smør! Men hvis du skal steke så kan du f.eks. steke i cocosa, så lenge du steker på lav varme.

Lav varme? Jeg trodde kokosfett tålte ganske høye temperaturer jeg? :confused:

Kitt
05-08-10, 01:14
Jeg også!:confused:
Trodde faktisk at det var det som tålte mest varme!:p

bjørnemor
05-08-10, 02:25
Jeg har tenkt å bruke det på karins lavkarbo brød..:) vil ikke ha noe kreft på boks :eek:;)hehe

Supera
05-08-10, 02:41
Jeg også!:confused:
Trodde faktisk at det var det som tålte mest varme!:p
Hm... Mulig jeg husker feil, men jeg mener å ha lest en plass at det tåler steking, men ikke på høy temperatur. Men så var det å finne noe info om det igjen da...

EDIT: Det eneste jeg finner er at pure er beregnet for steking. Hm, ser ut til at jeg har blandet litt. Sorry! Godt med folk som følger med da! :snill: Jeg shotter bare cocosa extra virgin av og til om morgenen, jeg. Jeg har ikke pure en gang... Burde kanskje skaffe meg noen glass.

TrillTrall
05-08-10, 11:34

Meierismør eller Bremykt, som består av 70% meierismør og 30% rapsolje. Alt annet, bortsett fra cocosa, er fullt av ting du helst ikke vil vite noe om. Sånn er det bare. :)

vaskeklut
05-08-10, 15:03
Meierismør eller Bremykt, som består av 70% meierismør og 30% rapsolje. Alt annet, bortsett fra cocosa, er fullt av ting du helst ikke vil vite noe om. Sånn er det bare. :)

Hørhør!

Jeg liker ikke meierismør til annet enn steking, så jeg bruker bremykt om jeg skal ha smør på noe annet, f.eks kalde kjøttkaker :o

Kanutten
06-08-10, 00:00
Noen som kjenner til ei god dagslyslampe?? Jeg bor oppi nord-norge og normalt skulle jeg ha hatt midnattsola inn i stua mi ca 40 netter i sommer.. I sommer hadde vi ikke såpass godt vær at vi fikk se midnattsola ei eneste natt. :( Gjennomsnittstemperaturen har vært på ca 12 grader. :( Blomstrene har knapt begynt å blomstre i hagen! :( Alt ute agerer som om det er tidlig vår ennå...:( Jeg kommer ikke til å overleve vinteren og mørketiden uten å få påfyll av lys... :( Så derfor, noen gode tips om ei lampe tas imot med stor takk!!

Anarko
06-08-10, 00:02
Har hørt solarium skal hjelpe. Vet om mange med vinterdepresjoner som tar solarium 1-2 ganger i uka og føler det hjelper mye.

Gracella
06-08-10, 01:13
Noen som kjenner til ei god dagslyslampe?? Jeg bor oppi nord-norge og normalt skulle jeg ha hatt midnattsola inn i stua mi ca 40 netter i sommer.. I sommer hadde vi ikke såpass godt vær at vi fikk se midnattsola ei eneste natt. :( Gjennomsnittstemperaturen har vært på ca 12 grader. :( Blomstrene har knapt begynt å blomstre i hagen! :( Alt ute agerer som om det er tidlig vår ennå...:( Jeg kommer ikke til å overleve vinteren og mørketiden uten å få påfyll av lys... :( Så derfor, noen gode tips om ei lampe tas imot med stor takk!!
HAr ikke noen konkrete lampeforslag, men jeg ville heller kjøpt en slik kunstig sol-lampe enn å tatt solarium 1-2 ggr i uka....
Har selv brukt en slik lampe mot søvnforstyrrelser ifm mørketid og det virket bra.

Kanutten
06-08-10, 01:47
HAr ikke noen konkrete lampeforslag, men jeg ville heller kjøpt en slik kunstig sol-lampe enn å tatt solarium 1-2 ggr i uka....
Har selv brukt en slik lampe mot søvnforstyrrelser ifm mørketid og det virket bra.

Enig med du.. For det er ikke bare meg.. Vi er 5 stk hjemme som trenger lys... Samt at solarium ikke har de beste strålene... tror jeg..

Lava
06-08-10, 02:21

Tror en slik lampe er bra!

Men du.. jeg har hatt masse sol og "sommer" her, men mine planter er ikke frodige og fine likevel.. mangel på sol og regn på rett tid er nok avgjørende..
Vi får satse på koselys og peisvarme i tiden som kommer

Supera
06-08-10, 06:02
Jeg lurer på om man må ha diabetes for å få resept på blodsukkerstiks? Eller kanskje insulinresistent? Jeg er interessert i å måle blodsukkeret oftere enn jeg gjør nå, men det er ganske stiv pris uten resept. 6 kr per stiks...

Kolve
06-08-10, 07:38
Jeg lurer på om man må ha diabetes for å få resept på blodsukkerstiks? Eller kanskje insulinresistent? Jeg er interessert i å måle blodsukkeret oftere enn jeg gjør nå, men det er ganske stiv pris uten resept. 6 kr per stiks...
Om legen din kan begrunne at dette er noe du må ha for å "leve", så er det mulig å få det på blå resept som da gir en lavere pris. (er ikke helt sikker på lovteksten her)
Om ikke må du betale den stive prisen, om du ikke kan finne dem billigere på net.

Supera
06-08-10, 07:44
Om legen din kan begrunne at dette er noe du må ha for å "leve", så er det mulig å få det på blå resept som da gir en lavere pris. (er ikke helt sikker på lovteksten her)
Om ikke må du betale den stive prisen, om du ikke kan finne dem billigere på net.
OK, takk. Jeg skal til legen nå snart og overbevise henne om at jeg har insulinresistens. Og hvis jeg får til det, så har jeg jo en relatert sykdom.

Flippy
06-08-10, 14:57
Helt normalt 2-5 mnd etter påbegynt slanking. Kalles telogen effluvium.

Hmmm, jeg har ikke mistet mer hår enn vanlig, verken på ketolyse eller etter fødsler ;) Mitt hår er blankt, tykt og fint - får skryt av frisører hver gang jeg er hos en, ikke at det er mer enn et par ganger i året da.....og jeg bruker billigshampo/balsam fra Firstprice, Euroshopper osv og har gjort det i mange år ;)

Photobscura
06-08-10, 15:09
Hmmm, jeg har ikke mistet mer hår enn vanlig, verken på ketolyse eller etter fødsler ;) Mitt hår er blankt, tykt og fint - får skryt av frisører hver gang jeg er hos en, ikke at det er mer enn et par ganger i året da.....og jeg bruker billigshampo/balsam fra Firstprice, Euroshopper osv og har gjort det i mange år ;)
Det finnes nok noen hederlige unntak. Din heldiggris! :D

Flippy
06-08-10, 15:51
Det finnes nok noen hederlige unntak. Din heldiggris! :D

Takk :D

Kitt
06-08-10, 17:30
Hva vil du oppnå med å måle oftere?

På min blå resept på måleutstyr står det

Jeg attesterer at pasienten har behov for langvarig behandling. Sykdom og preparat oppfyller vilkår for refusjon etter §5 punkt 4

om du vil lese lovteksten!

Jeg har dia2 og har til nå målt en gang i uken! Fordi metformin ikke gir mulighet for føling, har jeg etter de første 2-3 ukene ikke hatt behov for å måle så ofte. Langtidsblodsukkeret målt hos legen hver 3-6 måned har vært en mye viktigere indikator!

Nå ha rjeg begynt med et nytt preparat i tillegg fordi metformin og lavkaro alene ikke klarte å holde blodsukkeret nede. Nå må jeg måle ofte i starten fordi den nye medisinen kan gi for lavt blodsukker!:p

Cherry
06-08-10, 19:39

Du hører sikkert til den prosentandelen som ikke får det. Så heldig var ikke jeg :p.

...så dersom jeg blir gravid skal jeg allerede i svangerskapet begynne med nisim så jeg slipper å bli helt skalla...liksom:D

kennygirl
06-08-10, 21:10

Jeg har ei jeg kjøpte på life for 2-3 år siden. Den er veldig bra :)

Kanutten
06-08-10, 21:14
Jeg har ei jeg kjøpte på life for 2-3 år siden. Den er veldig bra :)

Merket du stor forandring? Ble mer våken og tiltakslysten?

kennygirl
06-08-10, 21:19
Merket du stor forandring? Ble mer våken og tiltakslysten?

Absolutt! Tidligere har jeg vært sur og gretten, trøtt og lei heeele vinteren, men med dagslyslampen kommer humøret og energien tilbake :) Har funnet ut at det er lurt å begynne på høsten med lampen, for å forebygge...

Kanutten
06-08-10, 21:23
Absolutt! Tidligere har jeg vært sur og gretten, trøtt og lei heeele vinteren, men med dagslyslampen kommer humøret og energien tilbake :) Har funnet ut at det er lurt å begynne på høsten med lampen, for å forebygge...

Takker! Da skal jeg sjekke om de har på Life.no!

Kanutten
06-08-10, 22:18
Da var denne (http://www.enklereliv.no/productDetails.aspx?catId=0&pId=2817#) bestilt på Enklereliv.no. :heia:

http://www.enklereliv.no/assets/produktbilder/lyslampe_lg.JPG

Carisma
06-08-10, 22:36
Langtidsblodsukkeret målt hos legen hver 3-6 måned har vært en mye viktigere indikator!
Legen min har nekta meg å måle annet enn langtidsblodsukkeret, for i følge han er det bare en unødvendig stressfaktor å måle så ofte. Og det gir ingen relevant informasjon om blodsukkertilstanden. Stress kan jo faktisk føre til at det gir økte verdier på målingene også...

Kanutten
06-08-10, 22:45
Oooog denne! (http://www.elkjop.no/product/spill-konsoll/HF3319/philips-dagslyslampe)

http://www.elkjop.no/is-bin/intershop.static/WFS/store-elkjop-Site/store/no_NO/products61/450x450/h/f3/31/hf3319.jpg

Kanutten
06-08-10, 22:48
Legen min har nekta meg å måle annet enn langtidsblodsukkeret, for i følge han er det bare en unødvendig stressfaktor å måle så ofte. Og det gir ingen relevant informasjon om blodsukkertilstanden. Stress kan jo faktisk føre til at det gir økte verdier på målingene også...

:ja: Og stress kan gi økte verdier på kolesterolet også.. Samt alkohol. :rolleyes:

Trodde måling av kolesterol var det samme som å måle fettavleiringer i blodårene?? Har da ikke ekstra mye fett når jeg stresser eller nyter alkohol?? :confused:

Kitt
06-08-10, 23:11
Den gangen jeg skulle prøve å kostregulere min nyoppdagede diabetes2, var det riktig, og viktig, å måle selv flere ganger om dagen for å se hvordan kroppen min reagerte på div mat etc, men etter at jeg måtte over på metformin holdt blodsukkeret seg stabilt i flere år, så hyppig måling var jo totalt bortkastet!

Nekte meg å måle mitt eget blodsukker???:eek::eek::eek:
Han kunne jo ha prøvd! Regner meg selv som såpass kompetent sykepleier at blodsukker- nivået mitt ikke akkurat tipper meg av pinnen!;):p:D

Supera
07-08-10, 01:37
Hva vil du oppnå med å måle oftere?

På min blå resept på måleutstyr står det

Jeg attesterer at pasienten har behov for langvarig behandling. Sykdom og preparat oppfyller vilkår for refusjon etter §5 punkt 4

om du vil lese lovteksten!

Jeg har dia2 og har til nå målt en gang i uken! Fordi metformin ikke gir mulighet for føling, har jeg etter de første 2-3 ukene ikke hatt behov for å måle så ofte. Langtidsblodsukkeret målt hos legen hver 3-6 måned har vært en mye viktigere indikator!

Nå ha rjeg begynt med et nytt preparat i tillegg fordi metformin og lavkaro alene ikke klarte å holde blodsukkeret nede. Nå må jeg måle ofte i starten fordi den nye medisinen kan gi for lavt blodsukker!:p
Takk for svar. Nå måler jeg en gang i blant når jeg kommer på det, sånn ca hver 14. dag. Så det er ikke snakk om å måle 10 ganger hver eneste dag i en lang periode. Mest nysgjerrighet egentlig... Men så lurer jeg på hvor mye blodsukkeret MITT egentlig blir påvirket av forskjellige varer, men 6 kr per stiks er ganske heftig pris egentlig. Altså det er ikke det at jeg ikke har råd til det, men hvis man kan få det billigere, så er det velkomment.

Langtidsblodsukkeret mitt var 5,7 (normalt) da jeg målte i juni (etter flere måneder på lavkarbo). Vi glemte visst å måle det rett før jeg begynte på lavkarbo. :( Men jeg husker at jeg målte det i 2004 eller 2005, men ett annet sted så legen min har ikke tilgang til de resultatene. Så jeg har tenkt å ringe dit på mandag og høre om de kan lese det opp for meg eller sende det til meg.

Og metformin får jeg ikke siden prøvene mine ble tolket etter 2002. Jeg har "normal" c-peptid. :rulleøyne Glukosebelastning viste nedsatt glukosetoleranse.

Men var hos legen i dag og hun hadde forståelse for holdningen min, var imponert over hva jeg hadde lest meg til og var søren meg nesten lavkarbo! Altså ikke at hun spiser slik nå, men hun syntes at slikt hørtes ganske sunt ut. Hun var selv slakterdatter og spiste enormt mye fett kjøtt i sin barndom og var slank og sunn som bare det. Hun skulle prøve å få time til meg på endokrin-avdelingen på sykehuset i Stavanger. :snill: Hun sa at om hun så trodde at normalverdiene var totalt feil, så måtte hun holde seg til dem og hun følte seg ikke sikker nok på insulinresistanse heller.

Kitt
07-08-10, 11:08
Men var hos legen i dag og hun hadde forståelse for holdningen min, var imponert over hva jeg hadde lest meg til og var søren meg nesten lavkarbo! Altså ikke at hun spiser slik nå, men hun syntes at slikt hørtes ganske sunt ut. Hun var selv slakterdatter og spiste enormt mye fett kjøtt i sin barndom og var slank og sunn som bare det. Hun skulle prøve å få time til meg på endokrin-avdelingen på sykehuset i Stavanger. :snill: Hun sa at om hun så trodde at normalverdiene var totalt feil, så måtte hun holde seg til dem og hun følte seg ikke sikker nok på insulinresistanse heller.

Wohoo,

fastlegen hadde ringt spesialist, og metformin er på vei =) Og fastlegen er nå nysjerrig på lavkarbo

Så får jeg håpe det får ned insulinproduksjonen og dermed vekta, og dermed insulinproduksjon osv osv :)

Som du ser, er det mulig å få hjelp av fastlegen om de bare gidder å undersøke litt!;)

Lykke til!:)

Supera
07-08-10, 13:50
Som du ser, er det mulig å få hjelp av fastlegen om de bare gidder å undersøke litt!;)

Lykke til!:)
Oi, det var bra å lese! Hun her gadd å undersøke litt, så da krysser jeg fingrene! :snill: Og jeg hadde forresten 1,26 i c-peptid. :(

Kitt
07-08-10, 14:27
Oi, det var bra å lese! Hun her gadd å undersøke litt, så da krysser jeg fingrene! :snill: Og jeg hadde forresten 1,26 i c-peptid. :(
C- peptid akkurat innenfor grensen for "normalt", mao!:p
Jeg fikk beskjed om at min 0.96 var helt normalt når jeg hadde dia2, så jeg vet ikke helt hva hvem tolker hvordan!:rolleyes::confused::p

Skal krysse fingre for at legen din finner ut av at ting ikke er så svart/hvitt og gir deg metformin! Som jo ikke er noen vidunder medisin, men kan være en god hjelp på veien nedover!:D

Supera
07-08-10, 14:43
C- peptid akkurat innenfor grensen for "normalt", mao!:p
Jeg fikk beskjed om at min 0.96 var helt normalt når jeg hadde dia2, så jeg vet ikke helt hva hvem tolker hvordan!:rolleyes::confused::p

Skal krysse fingre for at legen din finner ut av at ting ikke er så svart/hvitt og gir deg metformin! Som jo ikke er noen vidunder medisin, men kan være en god hjelp på veien nedover!:D
Det var kanskje før 2002? Referanseområdet ble forandret i 2002 skjønner du. Før var normalområdet opp til 0,7.

Photobscura
07-08-10, 14:54
Jeg ble diagnostisert med insulinresistens med en c-peptid på 0,9 i andre omgang (husker ikke de opprinnelige verdiene mine, men legen min mente at jeg med denne c-peptiden var "frisk"), men det var av en lavkarboorienert kvinnesykdomsspesialist som samarbeider med bl.a Sofie Hexeberg.
De tallene som la nytt grunnlag for de nye normalverdiene i 2002 er basert på tall fra en studie på hjertesyke menn i femtiårene fra Vestlandet (?!). Veldig relevent for jenter i tjue-tredveårene, liksom :cool:.

Kitt
07-08-10, 15:37
Det var kanskje før 2002? Referanseområdet ble forandret i 2002 skjønner du. Før var normalområdet opp til 0,7.
Neida, det var i 2007, faktisk!
Men siden jeg alt hadde dia2 diagnosen, brydde de seg nok ikke så mye om den verdien hos meg. Gikk på et rehab- opplegg i en overvektsgruppe og det var legen der som sa at alle verdiene mine var heeelt normale. For meg i hvert fall!:p

Hvorfor i all verden har noe fått for seg at dissse gubbene er representative for menneskeheten?:confused::mad::(:confused:

Supera
07-08-10, 19:35
Her (http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=7330) står det 2002...

"Dette "normalområdet" er satt utfra en studie på hjertesyke, middelaldrende menn i Vestfold, hvor vi selvfølgelig kan forvente at mange av disse er både overvektige og insulinresistente. Øvre "normalområde" ble besluttet økt i Norge i 2002, fra 0,7 til 1,4 som øvre grense, på bakgrunn av studien ovenfor."

Tropika
07-08-10, 21:19
Hvorfor er det sånn, at når jeg er på butikken uten handleliste og så går jeg der og lurer på om vi har ditt og datt.. Så, om jeg velger å ikke kjøpe den pakken med ris fordi jeg mener vi har hjemme så har vi ikke, og om jeg kjøper den så har vi i søkk og kav! Hvorfor er det alltid slik?

Cherry
07-08-10, 21:56
Hvorfor er det sånn, at når jeg er på butikken uten handleliste og så går jeg der og lurer på om vi har ditt og datt.. Så, om jeg velger å ikke kjøpe den pakken med ris fordi jeg mener vi har hjemme så har vi ikke, og om jeg kjøper den så har vi i søkk og kav! Hvorfor er det alltid slik?

Fordi.....det bare ER sånn :P
Det er det samme som når man glemmer å kjøpe den ene tingen som man i utgangspunktet dro for å handle :P

Tropika
07-08-10, 22:15
Fordi.....det bare ER sånn :P
Det er det samme som når man glemmer å kjøpe den ene tingen som man i utgangspunktet dro for å handle :P

Hehe.. Helt sant og fryktelig irriterende..

vaskeklut
08-08-10, 01:43
Det ..eh, er fordi det er noen (butikken) sender ut vibber og sånn som gjør at du kjøper masse annet, slik at de tjener mer penger. Så når du ikke kommer hjem med det du egentlig skulle ha, så må du tilbake til butikken. Der har vi det, tenker jeg! HAh, jeg har nok avslørt hemmeligheten til butikkene :D

...Bare så synd de vibbene påvirker meg og :rolleyes: Men jeg er blitt flinkere etter at jeg begynte å bruke handleliste.. :cool: går sjelden på butikken uten nå.. Da forsvinner det fort mye penger på grunn av de der vibbene! :eek:

Tropika
08-08-10, 13:18
Det ..eh, er fordi det er noen (butikken) sender ut vibber og sånn som gjør at du kjøper masse annet, slik at de tjener mer penger. Så når du ikke kommer hjem med det du egentlig skulle ha, så må du tilbake til butikken. Der har vi det, tenker jeg! HAh, jeg har nok avslørt hemmeligheten til butikkene :D

...Bare så synd de vibbene påvirker meg og :rolleyes: Men jeg er blitt flinkere etter at jeg begynte å bruke handleliste.. :cool: går sjelden på butikken uten nå.. Da forsvinner det fort mye penger på grunn av de der vibbene! :eek:

Ja, der har vi det... Du er skikkelig smart du!:D

Og vi går på limpinnen, gang etter gang:p

Sisteinnsats
08-08-10, 15:45
Jeg skal kjøre på med skikkelig skjerpings nå etter å ha vært veldig slapp, og har helt glemt dette med fett og proteiner. Jeg skal spise like mange gram protein som vekten jeg skal ned til? Og hva med fett? Hjelp! :)

Karoline123
08-08-10, 20:49
Hei hei:)

Lurer på en ting anngående alkohol og ketolysedietten: er det slik at man ikke lenger har den fettforbrenningen man oppnår i ketolysedietten når man drikker alkohol, eller er dette bare vist man drikker alkohol med mye karbohydrater slik at man overskriver karbohydrat grensen på max inntak per dag???

Hjelp :)

Kitt
08-08-10, 20:53

Lurer på en ting anngående alkohol og ketolysedietten: er det slik at man ikke lenger har den fettforbrenningen man oppnår i ketolysedietten når man drikker alkohol, eller er dette bare vist man drikker alkohol med mye karbohydrater slik at man overskriver karbohydrat grensen på max inntak per dag???

Så lenge du har alkohol i kroppen, vil kroppen foretrekke å forbrenne alkoholen, altså stopper fettforbrenningen opp så lenge det er alkohol tilgjengelig!

Photobscura
08-08-10, 20:56

Fettforbrenningen stopper opp så lenge du har alkohol i blodet, ettersom kroppen foretrekker å brenne det som er lettest først. Men du faller ikke ut av ketose, da alkohol også blir til ketoner. Det er stort sett ikke snakk om mer enn en knapp dag uten fettforbrenning, da.

Sisteinnsats
08-08-10, 21:52
Jeg skal kjøre på med skikkelig skjerpings nå etter å ha vært veldig slapp, og har helt glemt dette med fett og proteiner. Jeg skal spise like mange gram protein som vekten jeg skal ned til? Og hva med fett? Hjelp! :)

Dytter litt på denne. :)

Kitt
08-08-10, 22:07
Du kan fint spise 1g protein pr kg kroppsvekt, så mye fett du klarer(100g ++) og så mange karber du har bestemt deg for, sånn ca 15 eller litt mer!:cool:

Kanutten
09-08-10, 19:39
Alle vet jo at kroppen forbrenner alkohol FØR noe annet i kroppen.. Og man kan ikke påskynne forbrenningen av alkohol; det tar den tiden det tar utifra hvor mye man har drukket...

Så det jeg lurer på. Har kroppen TO forbrenningsovner da???

For i går, så drakk jeg to glass vin.. Normal sett så ville jeg sitte ute på verandaen og ikke gjøre noe mer fysisk enn å heve glasset..
MEN jeg trimma i går! 90 min på sykkel! Sykla gørrlangt! Brukte mange kcal også ifølge sykkelen.. Så disse kcal som jeg brukte, hvis de IKKE gikk til ekstra forbrenning av de to glass vina jeg drakk, for det er vi jo blitt fortalt at det går ikke..alkoholen bruker sin tid uansett.. hva forbrente jeg da??? Hvis alkoholen hadde tatt all plassen i forbrenningsovnen?

Eller lagra jeg energi?? Altså motsatt av leggepåsegenergi.. ?? dvs har kroppen blir skyldig meg kcal...
Eller har kroppen flere ovner??

Karoline123
11-08-10, 22:32
Hei alle sammen! :)

Kan noen fortelle meg hvilke te jeg burde kjøpe? Har sett at det finnest såkalte "snik karbohydrater" i noen sorter te, er det rikitg?

Klem fra meg :)

arnakristin
11-08-10, 22:39

Kan noen fortelle meg hvilke te jeg burde kjøpe? Har sett at det finnest såkalte "snik karbohydrater" i noen sorter te, er det rikitg?

Hei,
Te som er smakstillsatt med frukt og bær inneholder selvfølgelig kh, men så lenge du ikke har tenkt å spise teposen så er det bare å fortsette å drikke den te’en man liker best.

Cherry
11-08-10, 23:09

Det er sånn type 6-7-8 kalorier i en tekopp uten søtning så mye KH blir det ikke.

Supera
11-08-10, 23:25

Vil bare tilføye at Lipton som regel tilsetter litt sukker. Det er ganske lite, men unødvendig.

vaskeklut
12-08-10, 00:17

Jeg bruker å kjøpe te i løsvekt fra te&kaffehuset i Trondheim, evt te på helsekostbutikker. Gjerne urtete! Yogi-te er fint, synes jeg . iherb.com har et fantastisk utvalg :) Jeg har slutta å kjøpe te på matbutikk, da den ofte har som Aeryth nevner, tilsatt sukker. Noe jeg er fullstendig enig i at er unødvendig. Stikk gjerne innom en plass der de selger te i løsvekt eller urtete og spør hva teen inneholder, om det er noe annet enn de "vanlige" ingrediensene som er te og smak.

Vettel
12-08-10, 07:51
Lurer på om flere har fått "tilbake på jobb etter ferie-sjokk"... Er jo ikke en eneste fridag i sikte før 23. desember! *sukk*
Får trøste meg med at jeg ikke behøver å jobbe natt eller helg, som i en del yrker.

Photobscura
12-08-10, 08:30
Yogi-te er bra! Ellers er jeg veldig glad i et merke som heter celesteal seasoning. Begge disse teene har nok smak til at søtning er helt unødvendig :).

Hevingen
12-08-10, 11:11
Jeg bestiller nydelige teer fra Adagio.com. Det er løsvekt. Drikker flere kopper med grønn te derfra hver dag. Har ikke lest om det er karber i det, bør kanskje sjekke det...

blåbær
12-08-10, 16:27
Er det noen her som er flinke på excel 2007? Jeg har laget et diagram der jeg fyller inn vekta mi, men ettersom tiden har gått og det har blitt mange veiinger, vises nå nesten hele greia som en lang strek man såvidt kan se litt variasjon på. Diagrammet starter på 0 kg og går til 120, selv om jeg starta på under 100 når jeg begynnte, og nå ligger på litt under 80. Ser for meg at det hadde blitt tydeligere hvis det hadde gått fra f.eks. 60 til 100, men jeg får ikke til å redigere det. Har gått gjennom alt jeg kan se av muligheter, men det eneste jeg får til er å endre fra linjediagram til stolpediagram, og å endre på fargene. Akkurat det er jo ikke så viktig, og ikke det jeg ville ... :p Noen som vet hvordan jeg kan endre dette?

Kanutten
12-08-10, 20:40
Alle vet jo at kroppen forbrenner alkohol FØR noe annet i kroppen.. Og man kan ikke påskynne forbrenningen av alkohol; det tar den tiden det tar utifra hvor mye man har drukket...

For i går, så drakk jeg to glass vin.. Normal sett så ville jeg sitte ute på verandaen og ikke gjøre noe mer fysisk enn å heve glasset..
MEN jeg trimma i går! 90 min på sykkel! Sykla gørrlangt! Brukte mange kcal også ifølge sykkelen.. Så disse kcal som jeg brukte, hvis de IKKE gikk til ekstra forbrenning av de to glass vina jeg drakk, for det er vi jo blitt fortalt at det går ikke..alkoholen bruker sin tid uansett.. hva forbrente jeg da??? Hvis alkoholen hadde tatt all plassen i forbrenningsovnen?

Eller lagra jeg energi?? Altså motsatt av leggepåsegenergi.. ?? dvs har kroppen blir skyldig meg kcal...

Pusher på denne og håper at noen vet.... :o

Supera
13-08-10, 03:42
Er det noen her som er flinke på excel 2007? Jeg har laget et diagram der jeg fyller inn vekta mi, men ettersom tiden har gått og det har blitt mange veiinger, vises nå nesten hele greia som en lang strek man såvidt kan se litt variasjon på. Diagrammet starter på 0 kg og går til 120, selv om jeg starta på under 100 når jeg begynnte, og nå ligger på litt under 80. Ser for meg at det hadde blitt tydeligere hvis det hadde gått fra f.eks. 60 til 100, men jeg får ikke til å redigere det. Har gått gjennom alt jeg kan se av muligheter, men det eneste jeg får til er å endre fra linjediagram til stolpediagram, og å endre på fargene. Akkurat det er jo ikke så viktig, og ikke det jeg ville ... :p Noen som vet hvordan jeg kan endre dette?
Ikke det at jeg kan excel så godt, men måtte sjekke her nå. Hos meg (har også 2007) går ikke skalaen fra null, men litt under minste verdi. Hvilken type linje har du valgt? Og så må du ha dato først og så vekt, men det visste du kanskje?

Supera
13-08-10, 03:48

Man kan sannsynligvis påskynde forbrenningen av alkohol ifølge MythBusters. Episode 616 - Alcohol Myths.
Exercising vigorously will help a drunk person sober up = plausible

After running for five minutes on a treadmill, Adam’s test had a remarkable improvement over the control test.

christine76
13-08-10, 08:12
Du høyreklikker på aksen som går fra 0-120, altså på en av tallene. Fra menyen som dukker opp velger du format axis (eller noe tilsvarende om du har norsk versjon) i boksen som da dukker opp kan du sette manuelt hvor den skal begynne og slutte.

christine76
13-08-10, 08:14
Noen som har noen gode råd til hvordan jeg skal bli kvitt senebetennelse i armen bortsettfra å slutte å bruke den?

Photobscura
13-08-10, 08:35
Noen som har noen gode råd til hvordan jeg skal bli kvitt senebetennelse i armen bortsettfra å slutte å bruke den?
Jeg får småbetennelser i skuldrene nå og da, og da hjelper det MYE med en pose frosne erter f.eks. Ikke legg varme omslag. Det gjør jo ikke at du blir direkte kvitt det, men for min del har det lindret i den grad at jeg fint kunne bruke armen etterpå. På sikt bør du nok søke hjelp.

christine76
13-08-10, 08:59
Skal til legen på mandag, men er redd for at han vil foreslå sykemelding, og det vil jeg helst ikke. Men vil jo bli bra da.

Photobscura
13-08-10, 09:07
Skal til legen på mandag, men er redd for at han vil foreslå sykemelding, og det vil jeg helst ikke. Men vil jo bli bra da.
Du kan jo be om aktiv sykemelding, sånn at du har mulighet til å kunne gå til en behandler om det blir verre :).

Kanutten
13-08-10, 09:48
Man kan sannsynligvis påskynde forbrenningen av alkohol ifølge MythBusters. Episode 616 - Alcohol Myths.
Hørtes bra ut! :D

christine76
13-08-10, 09:49
Du kan jo be om aktiv sykemelding, sånn at du har mulighet til å kunne gå til en behandler om det blir verre :).
Det jeg egentlig tror er at det blir gradert sykemelding. Det er nemlig en del møter jeg skal på fremover, og det kan jeg jo fint gjøre. Men resten av jobben gjøres jo med PCen og det tror jeg ikke jeg kan. Holder på å bruke musen med venstre hånd og taste mest mulig med venstre hånd nå, men merker at det ikke er heldig heller, for det belaster kroppen annerledes enn den er vant til.

Carisma
13-08-10, 11:06
Christine: Du kan sjekke om du kan få sånn brett under tastaturet? Ser ut omtrent som det som er på bærbare. Ei jeg jobber med fikk det pga vonde skuldre, og var veldig fornøyd. Da bytter hun på det og vanlig mus for å ikke stivne i en posisjon.

vaskeklut
13-08-10, 14:44

Riktig trening som styrker musklene! Be om rekvisisjon til en fysioterapeut eller manuellterapeut. Og som photo foreslo, aktiv sykemelding. Det eneste som hjelper på sikt på betennelser og overbelastninger er riktig opptrening og forebygging. -Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om mtp betennelser og overbelastninger :o Å holde armen i ro, kortisonsprøyter eller betennelsesdempende tabletter virker på kort sikt -ja, helt klart. Men hovedproblemet sitter i musklene og senene dine, de må få litt hjelp til å takle de ensformige bevegelsene du bruker armen til. Om ikke kan du risikere å fortsette å få betennelser innimellom.

-Ja, og så tilpasning på arbeidsplassen er kjempesmart om du har mulighet til det! :) Lykke til!

Rin
13-08-10, 16:05
Pakningsvedlegget til paralgin forte sier: "Ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand." Jeg regner med at jeg glatt kan overse det, egentlig, men sånn for å være på den sikre siden - noen med erfaring/kunnskap om paralgin forte og å ligge godt under 15g kh om dagen?

Kitt
13-08-10, 16:40
Poenget er vel at selv om du spiser lite karber, er det ikke så farlig om du spiser nok mat!

Du skal vel uansett ta mye PF over tid for å få leverskader, så jeg ville ikke tenkt så mye på det var jeg deg!

Hvor mye tar du pr dag, da?

Anarko
13-08-10, 17:24
Paralgin forte er ikke særs mer skadelig for leveren enn paracet. Jeg har hatt leverproblem tidligere, men kunne ta paralgin forte uten problem. Jeg gikk en periode på en uke. Det er nok mer langtidsbruk det er myntet på, og da vil eventuelle leverproblem kunne skje alle.

blåbær
13-08-10, 18:48
Ikke det at jeg kan excel så godt, men måtte sjekke her nå. Hos meg (har også 2007) går ikke skalaen fra null, men litt under minste verdi. Hvilken type linje har du valgt? Og så må du ha dato først og så vekt, men det visste du kanskje?

Hadde det linjediagrammet som kom opp først på lista ... Har dato før vekt, ja :) Aksen var jo automatisk formatert, så den var ikke sånn før.

Du høyreklikker på aksen som går fra 0-120, altså på en av tallene. Fra menyen som dukker opp velger du format axis (eller noe tilsvarende om du har norsk versjon) i boksen som da dukker opp kan du sette manuelt hvor den skal begynne og slutte.
Ah, fikk det til! Hadde høyreklikka i diagrammet mange ganger, men aldri med pekeren på riktig sted :p Tusen takk!

Nerthus
13-08-10, 22:32

I redsel for å bli anklaget for "reklame"... :) Det finnes en smertegel som heter portosantogel - som inneholder kun strontium - dette stoffet har vist å ha svært god effekt på betennelser :) Det er mamman min som selger den - jeg bruker den selv - samboeren min også mot alle småbetennelser feks musesyke, menskramper, overtråkk, nakkesmerter og hodepine (spesielt framme i panna).
Den koster ca 200 kroner og er verdt å prøve - da den ikke har samme virkestoffer som de andre som finnes på markedet i dag.
Samboeren min bruker den hver dag på nakken og sliter mye mindre med nakkesmerter og hodepine (prolaps i nakken) når han bruker den. Jeg har også en datajobb - og får ofte snev av senebetennelse i håndleddet. Da pleier jeg å smøre meg aktivt mange ganger en dag eller to og plagene forsvinner. (noen må smøre seg over flere dager før virkning setter inn - men stoffet "magasineres" under huden - slik at etterhvert holder deg å smøre seg nå og da:) )

Er du interessert finner du den på http://www.behandlingsreiser.com/bestilling/bestillingportosantogel.html :)

ps - aktiv sykemelding brukes i svært liten grad lengre - den innebærer nemlig at du ikke kan gjøre dine vanlige arbeidsoppgaver... derav gradert sykmelding istedet :)

mallilen
14-08-10, 02:06
Maltitol som søtning i matvarer mens man er i ketose - bare å gomle, eller er det no-go? Ble litt forvirret av tråden om søtstoffer, nemlig, så her må det inn med teskje!
(Se bort i fra evt mageproblemer som måtte oppstå).

Cherry
14-08-10, 02:38

Masse råd du har fått. De fleste av rådene er midlertidige. Det er noe som forårsaker senebetennelsen i armen din, og det har foregått over tid. Det løser seg ikke med noe som helst slags inflamasjonshemmende midler siden betennelsen er over en uke gammel? Du vil kanskje oppleve bedring og er du heldig i lengre tid, men betennelsen vil komme tilbake igjen.

Årsaken til senebetennelsen ligger i armen og må behandles deretter. Den mest effektive behandlingen for dette er etter min mening triggerpunktsakupuntur. Det går inn og løser opp disse punktene i armen som har blitt betente, sender giftstoffene ut og gjør armen bedre.

Supera
14-08-10, 02:38
Maltitol som søtning i matvarer mens man er i ketose - bare å gomle, eller er det no-go? Ble litt forvirret av tråden om søtstoffer, nemlig, så her må det inn med teskje!
Det spørs hvor streng du skal være. Ketose er opp til ca 50g kh. Men det er absolutt ikke bare å gomle, det påvirker blodsukkeret. Kan man, så er skikkelig mat en mye bedre løsning. Men jeg tar med atkinsbarer på reise. Bestilte diabetikermåltid på flyet forrige gang, men det var til å gråte av. Masse poteter, kjeks, havrekake, margarin... :rulleøyne Men skal man være veldig streng, så er maltitol no-go og jeg vil heller ikke oppfordre noen til å inkludere det i dietten sin i stedet for mat. Men som snacks en gang i blant er lovlig.

vaskeklut
14-08-10, 02:40

Tja, det kan oppstå søtsug etterpå. I tillegg opplever noen at vektnedgangen stopper. For min del er nok magetrøbbelet verst :o

Anarko
14-08-10, 03:39
Jeg merker faktisk at sjokoladesuget mitt har forsvunnet mer og mer, noe som er litt utrolig med tanke på søtsuget jeg hadde før. Nå kjøper jeg meg bacongull innimellom, og dipper selleri med hjemmelaga dip :)

Rin
14-08-10, 09:14
Takk, Kitt og Anarko - jeg tenker bare det er best å spørre i tilfelle. :cool: Er ikke vant med å bruke PF, blir så kvalm av det, men har nå foreskrevet 3-4 om dagen.

Kitt
14-08-10, 10:53
Takk, Kitt og Anarko - jeg tenker bare det er best å spørre i tilfelle. :cool: Er ikke vant med å bruke PF, blir så kvalm av det, men har nå foreskrevet 3-4 om dagen.
Men kjære, få byttet til Pinex forte på flekken!!!:eek::eek::eek:
Det er det røde fargestoffet i Paralgin som gjør deg kvalm. Rart noen skriver ut den dri.... fortsatt, faktisk!

Ellers er det bra å ta både Ibux og Paracet. 1 g paracet og 400mg Ibux kan noen ganger virke vel så bra som PF. (Ikke noe i PF man MÅ ha, liksom.)
Det er noe med at virkestoffene fremhever hverandre, så blandet virker de bedre enn hver for seg!

Nerthus
14-08-10, 12:05
Men kjære, få byttet til Pinex forte på flekken!!!:eek::eek::eek:
Det er det røde fargestoffet i Paralgin som gjør deg kvalm. Rart noen skriver ut den dri.... fortsatt, faktisk!

Ellers er det bra å ta både Ibux og Paracet. 1 g paracet og 400mg Ibux kan noen ganger virke vel så bra som PF. (Ikke noe i PF man MÅ ha, liksom.)
Det er noe med at virkestoffene fremhever hverandre, så blandet virker de bedre enn hver for seg!

Med bakgrunn i ekstreme isjias-smerter fra prolaps i 2007 - kan jeg faktisk skrive under på at paracet og ibux sammen kan ha MYE bedre smertelindring enn paralgin forte :) Jeg tok maksdosen av hver type hver dag i flere uker sammen med andre smertestillende med andre virkestoffer for å i det hele tatt "fungere" . Kitt kan mer om dette enn jeg - :) - men jeg har ihvertfall god erfaring. Min far som plages med isjias tok paralgin forte når han dro på jobb (bartender), uten virkning ble bare sløv - jeg anbefalte paracet/ibux og han klarte da å gjennomføre arbeidskvelden uten særlig smerter - og så slipper man den sløve følelsen i tillegg :)

Photobscura
14-08-10, 12:51
Ibux og paracet sammen er gjerne killer kombo, men det funker ikke på absolutt alt. Da jeg hadde nyrebekkenbetennelse var det kun paralgin forte som hjalp :(.

Kitt
14-08-10, 15:32
Ibux og paracet sammen er gjerne killer kombo, men det funker ikke på absolutt alt. Da jeg hadde nyrebekkenbetennelse var det kun paralgin forte som hjalp :(.
Er ikke alt det tar knekken på, nei, har ikke sagt det heller, jeg!:p Men om man ikke tåler Paralgin er det ofte mer enn nok!

Vil anbefale alle som trenger sterke smertestillende å be om PINEX Forte. Det er det samme som Paralgin forte, bare uten fargestoffet som gjør at mange blir kvalme. Ofte skriver legen ut paralgin av gammel vane, men det er ganske dumt, for det er mange som ikke tåler det!:eek:

Kanutten
14-08-10, 17:12
Er ikke alt det tar knekken på, nei, har ikke sagt det heller, jeg!:p Men om man ikke tåler Paralgin er det ofte mer enn nok!

Vil anbefale alle som trenger sterke smertestillende å be om PINEX Forte. Det er det samme som Paralgin forte, bare uten fargestoffet som gjør at mange blir kvalme. Ofte skriver legen ut paralgin av gammel vane, men det er ganske dumt, for det er mange som ikke tåler det!:eek:

Er Pinex et nsaid preparat?? Bare lurer, for etter at jeg fikk trøbbel med magen tør jeg ikke bruke noen nsaidpreparater..

Kanutten
14-08-10, 17:14
Er Pinex et nsaid preparat?? Bare lurer, for etter at jeg fikk trøbbel med magen tør jeg ikke bruke noen nsaidpreparater..

Næææ, det er Ibux som er nsaid. :ja: Svarer selv jeg.. :p

Kanutten
14-08-10, 17:22
Oooog denne! (http://www.elkjop.no/product/spill-konsoll/HF3319/philips-dagslyslampe)

http://www.elkjop.no/is-bin/intershop.static/WFS/store-elkjop-Site/store/no_NO/products61/450x450/h/f3/31/hf3319.jpg

Da har jeg fått denne i hus! Den står like ved trimsykkelen, så da "slår jeg tre fluer i en smekk" når jeg trimmer! : Jeg får min dose dagslys! Jeg får trimma! Og jeg får sett på TVserier!! :heia: :heia: Rene kinderegget..

Eneste som mangler nå er sånn hatt hvor jeg kan sette ølbokser i (bare at
jeg vil ha siderbokser oppi den) slik at jeg kan kose meg ekstra glugg med sidern attåt. :p Noen som vet hvor jeg får tak i en slik hatt med sugerør?? :o

http://www.elegant-party.com/v/vspfiles/photos/00308-2T.jpg eller en med plysj.... http://denpersonligegave.dk/upload/images/product_image/main/76/25776.jpg :lol:

Cherry
14-08-10, 18:39
Nå kjenner jeg at det begynner å bli veldig vanskelig å holde seg i en tråd her inne :p

Should I stay or should I go? Dvs skal jeg bli og la være å lese i den eller skal jeg gå og bli borte noen dager?:p

Kanutten
14-08-10, 18:42
Nå kjenner jeg at det begynner å bli veldig vanskelig å holde seg i en tråd her inne :p

Should I stay or should I go? Dvs skal jeg bli og la være å lese i den eller skal jeg gå og bli borte noen dager?:p

Du skal være her du. :klem:

Cherry
14-08-10, 20:00
Du skal være her du. :klem:

Mjamja, jeg prøver å holde meg ettersom jeg kjenner at jeg kanskje kunne finne på å fyre av noe som ville vekke litt reaksjoner :p

*prøver å la være å lese*

Ferskenbeinet
14-08-10, 20:28
reaksjoner er jo morsomt! Blir mer liv på forumet da! *fnis*

Kitt
14-08-10, 20:40
Mjamja, jeg prøver å holde meg ettersom jeg kjenner at jeg kanskje kunne finne på å fyre av noe som ville vekke litt reaksjoner :p

*prøver å la være å lese*
Link???:spent::spent::spent::liste:

Morsomt med tråder med litt liv i!:D

Seriøst, jeg pleier å skrive akkurat det jeg mener, og så sender jeg det ikke!:p
Da har jeg fått sagt det jeg mener, og ingen blir snurt eller sint eller fornærmet eller.....

vaskeklut
14-08-10, 20:47
Link???:spent::spent::spent::liste:

Morsomt med tråder med litt liv i!:D

Seriøst, jeg pleier å skrive akkurat det jeg mener, og så sender jeg det ikke!:p
Da har jeg fått sagt det jeg mener, og ingen blir snurt eller sint eller fornærmet eller.....

Enig!
Det er morsomt med tråder med liv i. Så lenge man oppfører seg og ikke kverulerer/går til personangrep er det gøy :D

Få se link da!!

Supera
14-08-10, 20:50
Er det ikke bare å se meldinger skrevet av Cherry da? :geip:

Kitt
14-08-10, 20:54
Er det ikke bare å se meldinger skrevet av Cherry da? :geip:
Joda, joda, men orker ikke lete gjennom en masse i kveld! :p

Supera
14-08-10, 21:09
Jeg tror Cherry snakker om Lavkarbo har ikke noe for seg (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35524). Det var litt saftig der i alle fall.

arnakristin
14-08-10, 21:14

Hei,
Åååååååååhhhhhhhhh heldivis ikke bare meg som føler det sånn innimellom, he, he… så isteden for å forsvinne helt bort fra forumet så har jeg blitt veldig selektiv på hva og hvem jeg svarer.

…og akkurat det du skrev har jeg skrevet maaaaaange ganger ute å poste, he, he… men jeg signerer den så gjerne.

Skrevet av Cherry:
Sutre sutre sutre. Gått litt ned. Ikke nok. Buhu alle går ned mer enn meg. Funker ikke. Dette er bare tull. Blablabla. Er litt lei sånne uttalelser.

Får da være grenser for hva man kan forvente på få uker. Man må følge kuren sånn som man skal. Det må man også på lavkalori.

Borghild
14-08-10, 21:29
Kanskje forumet har besøk av et "forumtroll"? :confused::rolleyes:

Ignite
14-08-10, 23:04
Ti poeng til Borghild. Null til moderatorene.

Huldr
14-08-10, 23:31
Er det greit å spise napoleonskake og softis når man er i ketose?

Cherry
14-08-10, 23:35
phnkjmpg *halvkvalt latter*

Nerthus
15-08-10, 12:30
Er det greit å spise napoleonskake og softis når man er i ketose?

...burde lære å ikke drikke samtidig som man leser poster i denne tråden... *tørker av skjermen og tastaturet sitt* ;)

Kanutten
15-08-10, 12:46
...burde lære å ikke drikke samtidig som man leser poster i denne tråden... *tørker av skjermen og tastaturet sitt* ;)

:lol:

Cherry
15-08-10, 16:26
Hvor er det billigst å kjøpe ID bare minerals starter kit fra og hvor mye må man betale i gebyrer når kostnaden er over 200? Nei står ingenting på toll.no

Photobscura
15-08-10, 17:20
Jeg tror du kan få det noe billigere på blivakker.no, ellers har de det verken på strawberrynet eller lookfantastic. Eventuels kan du sjekke ebay :).

Sanney
15-08-10, 17:47
jeg lurer på hva skivet kavli ost sitt engelske motstykke er. fått ønske om gi oppskrift på minipizza til en ire, men hva heter den type ost....

Cherry
15-08-10, 17:51
Jeg tror du kan få det noe billigere på blivakker.no, ellers har de det verken på strawberrynet eller lookfantastic. Eventuels kan du sjekke ebay :).

De hadde på lookfantastic, og da ble prisen 435 kroner omregna pr nå. Men om jeg da må betale 3-4 hundre kroner i avgifter så kan jeg jo like gjerne bestille det fra blivakker :P

Sanney
15-08-10, 17:54
når jeg har måttet betale toll har gebyret gjerne vært på 90-110 kr... aldri mindre

Photobscura
15-08-10, 18:04
De hadde på lookfantastic, og da ble prisen 435 kroner omregna pr nå. Men om jeg da må betale 3-4 kroner i avgifter så kan jeg jo like gjerne bestille det fra blivakker :P
Åh, jeg søkte der inne men fant ikke ... De har et par produkter på feelunique så jeg også, men den nettbutikken har jeg ingen erafaring med.

Kitt
15-08-10, 19:11
jeg lurer på hva skivet kavli ost sitt engelske motstykke er. fått ønske om gi oppskrift på minipizza til en ire, men hva heter den type ost....
Google språkverktøy er fint å ha!;)
Ferdigskivet ost heter pre-sliced cheese!
Finnes sikkert en trilliontyper. Får nok prøve seg litt frem!

Sanney
15-08-10, 19:14
joda.. men det var ikke spørsmålet mitt egentlig. jeg vil vite hva akkurat den type ost heter, vanlig gulost smelter jo bare, cheddar er jo ganske likt norsk gulost, den kavli osten smelter jo ikke, den blir kjeks :)

Photobscura
15-08-10, 19:15
joda.. men det var ikke spørsmålet mitt egentlig. jeg vil vite hva akkurat den type ost heter, vanlig gulost smelter jo bare, cheddar er jo ganske likt norsk gulost, den kavli osten smelter jo ikke, den blir kjeks :)
Send en mail til Kavli og spør! Kan hende de har oppskriften fra en utenlandsk produsent :).

Kitt
15-08-10, 19:15
Jeg bruker vanlig gulost, jeg! Den blir da hard som bare det. Den trenger bare bittelitt lengre tid i microen!

Kanutten
15-08-10, 19:18
Google språkverktøy er fint å ha!;)
Ferdigskivet ost heter pre-sliced cheese!
Finnes sikkert en trilliontyper. Får nok prøve seg litt frem!

Kavliostene inneholder smeltesalt. Og jeg mener det er det som gjør osten spes flott til å lage ostechips. Vet ikke hva smeltesalt heter på engelsk, men jeg VET at mange av de ferdige oppskjærte ostene som selges i butikken i Irland IKKE egner seg til ostechips; de bare smelter bort! :p Har nemlig prøvd, mange ganger....:o Fant ingen oster der som ligner på kavliostene..

Kitt
15-08-10, 19:21
Kavliostene inneholder smeltesalt. Og jeg mener det er det som gjør osten spes flott til å lage ostechips. Vet ikke hva smeltesalt heter på engelsk, men jeg VET at mange av de ferdige oppskjærte ostene som selges i butikken i Irland IKKE egner seg til ostechips; de bare smelter bort! :p Har nemlig prøvd, mange ganger....:o Fant ingen oster der som ligner på kavliostene..
I følge google heter smeltesalt "melting salt"! Ikke så vanskelig å finne ut det. Kan være verre å finne en ost som inneholder det!:p

Kanutten
15-08-10, 19:23
I følge google heter smeltesalt "melting salt"! Ikke så vanskelig å finne ut det. Kan være verre å finne en ost som inneholder det!:p :lol: Av og til kan alt være sååå enkelt!!! :lol:

Kitt
15-08-10, 19:51
:lol: Av og til kan alt være sååå enkelt!!! :lol:
Om alt var så enkelt som google, ville det jammen ikke vært mange utfordringer igjen!:eek:

Men er det bare i Norge man har sånn ost, da? Må huske å spørre tante neste gang hun kommer fra Birmingham! Til jul, eller noe sånt!:p

Anarko
15-08-10, 21:14
Gå inn på google og skriv "find chuck norris" i søkefeltet og trykk "jeg prøver lykken"

Ferskenbeinet
15-08-10, 21:18
*fnis*

Carisma
15-08-10, 23:27
Sånne skivede oster som kavli o.l heter vel processed cheese? Ble hvertfall kalt det i en annen tråd her inne.

Hevingen
16-08-10, 00:08
Er det noen av dere som vet hva sitteunderlag er på engelsk? Kan det være så simpelt som sitting surface? :confused: Det er det google foreslår.

Supera
16-08-10, 00:33
Er det noen av dere som vet hva sitteunderlag er på engelsk? Kan det være så simpelt som sitting surface? :confused: Det er det google foreslår.
Ser ut til at det er mat seat. Eventuelt fold-a-mat hvis du vil ha en du kan brette sammen.

Huldr
16-08-10, 00:37
Sitter og googler hekleoppskrifter selv i øyeblikket ;) Jeg fant oversettelse av to oppskrifter på tovede sitteunderlag på dropsdesign.no (http://dropsdesign.no/). Det ene ble kalt "felted cushion" (det har jeg selv strikket mange av :)), det andre kalte de "seat cover" (= til å legge i bilsete da formodentlig).

http://www.garnstudio.com/drops/mag/0/506/506-1.jpghttp://www.garnstudio.com/drops/mag/0/630/630-1.jpg

Supera
16-08-10, 09:19
Cushion er jo pute. Jeg tenkte sitteunderlag til å ha i skogen liksom... Det er mat seat/fold-a-mat.

Hevingen
16-08-10, 09:30
Tusen takk, begge to. Da skal jeg sende beskjeden videre :)

xtra
16-08-10, 13:10
Åh, jeg søkte der inne men fant ikke ... De har et par produkter på feelunique så jeg også, men den nettbutikken har jeg ingen erafaring med.

Jeg har veldig gode erfaringer med feelunique, har kjøpt mye der. Og i følge et rykte på internett refunderer de toll og moms når du sender dem kvittering. Det høres litt for godt ut til å være sant, men det står så både her og der :)

http://www.hildechristina.com/how-to-tilbakebetaling-av-tollmoms-fra-feel-unique

http://www.heidioksendal.com/?p=3202

camryn
16-08-10, 13:14
Kva er greia med overmadrasser? Eg må rydde mi på plass kvar morgon, i løpet av natta sklir den nedover i senga og held seg aldri der den skal... Korleis får eg den til å ligge i ro!

(Eg trudde lenge at det var eg sjølv som flytta på madrassa i søvne, men gjentatte hotell-og-overnattingsbesøk har bevist at det faktisk kanskje ikkje er slik.:o )

blåbær
16-08-10, 13:22
Har du et laken mellom vanlig madrass og overmadrass? Jeg hadde samme problem før, men så bytta jeg fra vanlig laken til et frottè/stretchlaken mellom dem, og nå holder den seg på plass :) Ble litt mindre glatt :p

kennygirl
16-08-10, 13:28
Kva er greia med overmadrasser? Eg må rydde mi på plass kvar morgon, i løpet av natta sklir den nedover i senga og held seg aldri der den skal... Korleis får eg den til å ligge i ro!

(Eg trudde lenge at det var eg sjølv som flytta på madrassa i søvne, men gjentatte hotell-og-overnattingsbesøk har bevist at det faktisk kanskje ikkje er slik.:o )

Jeg hadde det på akkurat samme måte, helt til jeg fant noe genialt på JYSK! http://www.jysk.no/4/294/658/659/1499900/a/catalog De er egentlig ment for å holde på plass laken, men det funker i alle fall på min overmadrass :D

Photobscura
16-08-10, 15:01
Jeg hadde det på akkurat samme måte, helt til jeg fant noe genialt på JYSK! http://www.jysk.no/4/294/658/659/1499900/a/catalog De er egentlig ment for å holde på plass laken, men det funker i alle fall på min overmadrass :D
Sånne bruker jeg også! Works like a charm :).

Hevingen
16-08-10, 15:26
Flott tips! Sliter med det samme!

Carisma
16-08-10, 21:22
Noen som vet hva som skjer i Stockholm i slutten av august som gjør at alle hoteller er fulle? :confused:

grotingeling
16-08-10, 21:27
Noen som vet hva som skjer i Stockholm i slutten av august som gjør at alle hoteller er fulle? :confused:
Det er i alle fall en stor konferanse der - European society of cardiology rundt den 28.august

Cherry
16-08-10, 22:39
Hvorfor, hvorfor, når jeg farger søsterens hår, får hun alltid en lys stripe i luggen? Stripa er det liksom naturlig, åkke som, og vil verken la seg bleke bort eller farge mørkere!! Nå har jeg prøvd å farge bare den, farge ettervekst, farge hele håret, stripe den, etc. Nei, går ikke.

Huldr
16-08-10, 23:02
Cushion er jo pute. Jeg tenkte sitteunderlag til å ha i skogen liksom... Det er mat seat/fold-a-mat.Mine opplysninger var ikke ment som en korrigering av dine. Det er jo forskjellige typer det er snakk om. Hva det heter kommer jo an på hva slags sitteunderlag spm.stiller var ute etter. Fold-a-mat er vel en type sammenleggbart isoporunderlag (folding sit mat (http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/multimat_compact_kumfie_-_folding_sit_mat.html)), mens mat seat er en litt større sak til å ha i bilseter så vidt jeg kan se via google. Jeg for min del var totalt i håndarbeidsmodus da jeg så spørsmålet og tenkte automatisk i den retning :p

Sit mat kan det også hete, hvis det ikke er sammenleggbart.

Cushion er et litt videre begrep enn pute, jfr f eks "cushioned sole" i sko. Det ene jeg viser bilde av er for øvrig utmerket til å ha med i skogen ;)

kennygirl
16-08-10, 23:12
Mamma og jeg har bestemt oss for å holde på med noe hobby relatert på søndag dersom det ikke blir fint vær ( blir det finvær skal vi på tur ).

Noen som har tips til et enkelt prosjekt som en kan bli ferdig med i løpet av en dag? Bør ikke være så veldig avansert....

CosiFanTutta
16-08-10, 23:59
Mamma og jeg har bestemt oss for å holde på med noe hobby relatert på søndag dersom det ikke blir fint vær ( blir det finvær skal vi på tur ).

Noen som har tips til et enkelt prosjekt som en kan bli ferdig med i løpet av en dag? Bør ikke være så veldig avansert....

Hekle sjal med kjærlighetsknuter (http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=87&d_id=5&lang=no)???? Det får fort :)

Anarko
17-08-10, 00:08
Cherry: kanskje din søster i alle hemmelighet er Rogue i X-Men?

Kolve
18-08-10, 12:32
Hvorfor veier kvinner seg når tante rød er på besøk, når de vet at da går vekten opp.
Også skriver dem at de er så skuffet for at vekten økte.

Photobscura
18-08-10, 12:42
Hvorfor veier kvinner seg når tante rød er på besøk, når de vet at da går vekten opp.
Godt spørsmål :p. Jeg veier meg hver dag uansett, men gir en blank eff om jeg går opp noen hundregramser som jeg vet er vann. Det går an å ha to tanker i hodet på en gang :D.

Cherry
18-08-10, 13:04

Fordi...vi tror det ikke selv :P

(Håper jeg veier minst 3 kg mindre neste uke på veiinga) *plystre*:p

Anarko
18-08-10, 14:06
Om man går på p-piller, og hopper over et par menstruasjoner, vil man da legge på seg også når man egentlig skulle hatt pauseuke?

vaskeklut
18-08-10, 15:44
Om man går på p-piller, og hopper over et par menstruasjoner, vil man da legge på seg også når man egentlig skulle hatt pauseuke?

Ut i fra hva jeg har skjønt er dette individuelt. Noen gjør det, noen gjør det ikke :)

Anarko
18-08-10, 18:55
Bah. Bare en måte å finne ut på antar jeg :) Takk for svar! :)

Photobscura
18-08-10, 19:28
Men spiller det noen rolle, da? Stort sett alle kvinner går jo opp i forkant og starten av mens, så hvorfor henge seg opp i det?

Anarko
18-08-10, 20:32
Henger meg ikke opp i det når man da har mensen. Men det er når man hopper over jeg lurer og har fått svar på :)

vaskeklut
18-08-10, 21:23
Det sies at sukrin utvinnes bl.a fra melon. Kan man da "ta vekk" noen av karbene når man regner karboinnholdet i melon? Ettersom sukrin er et sukkeralkohol?

Photobscura
18-08-10, 21:36
Det sies at sukrin utvinnes bl.a fra melon. Kan man da "ta vekk" noen av karbene når man regner karboinnholdet i melon? Ettersom sukrin er et sukkeralkohol?
Nope. Sukkeralkoholet erytrithol (sukrin) er framstilt via fermentering. Det er laget i hovedsak av bær og sopp og enkelte frukter. Melon er et bær, et innmari stort et :p. Men kh i det er fortsatt kh du må regne med ;). Melon er dog ikke det verste du kan spise, da.

TrillTrall
18-08-10, 21:48

Hva med en sånt antiskli-matte som egentlig er ment til å ligge under en gulvmatte?

TrillTrall
18-08-10, 21:50

Jeg går ikke opp noe som helst i forbindelse med mensen, har aldri gjort det.

Carisma
18-08-10, 21:51
Hva med en sånt antiskli-matte som egentlig er ment til å ligge under en gulvmatte?
Vi har en memoryskummadrass som er helt syk til å krølle seg mot ene kanten. Prøvde sånn matte, den endte opp i en kjempekrøll på midten...

vaskeklut
18-08-10, 22:22
Nope. Sukkeralkoholet erytrithol (sukrin) er framstilt via fermentering. Det er laget i hovedsak av bær og sopp og enkelte frukter. Melon er et bær, et innmari stort et :p. Men kh i det er fortsatt kh du må regne med ;). Melon er dog ikke det verste du kan spise, da.

Så dårlig gjort :lol: Jeg som hadde håpt det var en liten omvei:D

Photobscura
18-08-10, 22:29
Dårlig gjort, vøtt, men det er som sagt ikke så mye kh i melon. Vannmelon har vel rundt 7, honningmelom 5 og kanaoup rundt 4.

Gracella
18-08-10, 23:10
Jeg går ikke opp noe som helst i forbindelse med mensen, har aldri gjort det.
Ikke jeg heller. Heldige oss, hehe

Cherry
19-08-10, 00:58
Såh...om jeg har optimalt blodtrykk (120/80 eller hva det er), så vil det da forklare litt hvorfor jeg har en ganske driftig.....seksualdrift?

Photobscura
19-08-10, 07:53
Såh...om jeg har optimalt blodtrykk (120/80 eller hva det er), så vil det da forklare litt hvorfor jeg har en ganske driftig.....seksualdrift?
Uhm ... Uten å oute meg selv for mye, så har jeg ikke hatt særlig problemer med libidoet, selv når blodtrykket var litt lavt ... :rolleyes:. Så jeg vet ikke om dét har så mye å si!?

Cherry
19-08-10, 16:09
Uhm ... Uten å oute meg selv for mye, så har jeg ikke hatt særlig problemer med libidoet, selv når blodtrykket var litt lavt ... :rolleyes:. Så jeg vet ikke om dét har så mye å si!?

Bare lurte siden det var noe med sex og blodtrykk i en annen tråd ;)

Rin
19-08-10, 16:32
Bare lurte siden det var noe med sex og blodtrykk i en annen tråd ;)

Tror ikke det er en direkte sammenheng annet enn det at om man er litt pjusk - svimmel/ør som følge av lavt blodtrykk feks - så føler man seg vel gjerne ikke så veldig yr der og da. :p

Anarko
19-08-10, 17:45
I følge Skaldemann så blir man mer yr av lavkarbo :)

Grolla
19-08-10, 19:36
Over til noe annet enn sexprat :D

Noen som har noen erfaring med pizzabunn oppskriften på ketolyse bakemix boksen?

Ina64
19-08-10, 19:40
Når det står flere steder ( i innlegg) at folk spiser for lite grønnsaker, da lurer jeg på hva som er nok grønnsaker.

Og hva slags grønnsaker spiser dere som spiser nok? :)

Gerd
19-08-10, 19:47
Over til noe annet enn sexprat :D

Noen som har noen erfaring med pizzabunn oppskriften på ketolyse bakemix boksen?

Jeg likte den ikke..... :o

Gerd
19-08-10, 19:49
Når det står flere steder ( i innlegg) at folk spiser for lite grønnsaker, da lurer jeg på hva som er nok grønnsaker.

Og hva slags grønnsaker spiser dere som spiser nok? :)

jeg bruker ketolysekuren. spiser 15/20 karbohydrater om dagen. Mesteparten kommer fra grønnsaker som vokser over jorden :)

Det er nok for min type kostholdsfilosofi :)

Ina64
19-08-10, 19:53
jeg bruker ketolysekuren. spiser 15/20 karbohydrater om dagen. Mesteparten kommer fra grønnsaker som vokser over jorden :)

Det er nok for min type kostholdsfilosofi :)

Jeg må bare innrømme at jeg ikke er flink til å variere. Lager som oftest en salat (veier ikke), eller koker en slik grønnsakspose med blomkål og brokkoli. Men jeg skulle så gjerne hatt tips til hva slags type grønnsaker som er gode, og rett og slett bare tips til hva jeg kan lage.:)

Grolla
19-08-10, 19:57
Du kan ha blomkål og brokkoli i en ildfast form, ha litt fløte over og ost på toppen. Du kan lage blomkålmos. Blomkålris.

Kitt
19-08-10, 19:57
Jeg må bare innrømme at jeg ikke er flink til å variere. Lager som oftest en salat (veier ikke), eller koker en slik grønnsakspose med blomkål og brokkoli. Men jeg skulle så gjerne hatt tips til hva slags type grønnsaker som er gode, og rett og slett bare tips til hva jeg kan lage.:)
Dersom du søker på Grønnsaker og leter litt nedover, vil du finne flere tråder om temaet, både ideer og oppskrifter etc!;)

Gerd
19-08-10, 20:00

Ta en titt her: http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=327 Her har jeg samlet en del oppskriftrer som er tilbehør.

og her
http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130 har jeg samlet middagsoppskrifter.

Kanskje de kan hjelpe :)

Nerthus
19-08-10, 20:08
Gerd er en engel som vanlig ;)

Kanutten
19-08-10, 20:17
Jeg liker grønnsakene best råe... omtrent, eller smørdampet. Det må være tyggemotstand i dem! På spagettivis kalt al dente.. :p

Jeg spiser alle grønnsaker som vokser over jorden.. Eller alle grønnsaker i det hele og det store. Hvis man spiser lavkarbo og ikke ketolyse vil jeg si at omtrent alle grønnsaker er lovlige.. Vet ikke om noen som IKKE er lovlige..

Nerthus
19-08-10, 20:18
jeg tror jeg har spist mer grønnsaker det siste året enn de siste 5 årene på høykarbo *ler* - og det er DEILIG!!!

Kanutten
19-08-10, 20:22
Fikk for to timer beskjed om at søskenbarnet mitt døde..... :hylgrine:
Fikk for en time beskjed om at søskenbarnet mitt døde ikke likavel, men ligger i dyp koma!!! :hylgrine:

Jeg har grått mye de siste timene grunnet begge tilbakemeldingene, så nå gråter jeg, omtrent hele tiden.. vet ikke hvorfor...... Fordi at han ikke er død eller fordi at han døde????

Borghild
19-08-10, 20:44
Føler med deg Kanutten. Da gråter vi begge, mistet søsteren min i går.

Kanutten
19-08-10, 20:49
Føler med deg Kanutten. Da gråter vi begge, mistet søsteren min i går. :hylgrine: Kondolerer...:klem:

TrillTrall
19-08-10, 20:50

Nope. Aner ikke hva blodtrykket mitt ligger på nå, men tidligere var det i grenseland litt høyt, men seksualdriften var null...

bumblebee83
19-08-10, 22:54
Er det mindre karbohydrater i Seterrømme enn lettrømme?

Blir man slankere av å spise mer fett enn, altså som feks å ta på ekstra smør på maten uten at det egentlig trengs, enn å bare spise den enkel som den er? (eks: Skal spise egg. Ta på majones for å få enda mer fett på maten, eller spise eggene som de er?)

Hvilket søtningsstoff er best å bruke? Sett en del oppskrifter med ne osm heter sukrin. Er det best? Evt hvor selger det?

Hilsen en ferskin på dette her :)

Anarko
19-08-10, 22:59
Sukrin selges på dagligvarebutikker :) jeg bruker natreen og liker best den. Men spørs jo litt hva du skal bruke det i. Ser mange bruker sukrin i bakverk. Fett er bra, men du skal jo holde det på et nivå der du syns det smaker godt. Ekte smør, ikke margarin, kremfløte istedet for matfløte, seterrømme istedet for lettrømme. Lettprodukter skal unngåes for det er ofte ikke bra fett i det. Les Skaldemann sin "GI-NULL", den koster bare litt over 100-lappen og har mye informasjon :)

TrillTrall
19-08-10, 23:05
Sukrin selges på dagligvarebutikker :)

Tenker ikke du på Splenda nå? Kan ikke huske å ha sett Sukrin i dagligvaren, men de har den på helsekosten, 65,- for en pose.

Anarko
20-08-10, 00:43
Beklager, mente splenda ja.

Grolla
20-08-10, 01:44
Hva er forskjellen på splenda og stevia? Noen som vet? Jeg har til nå bare brukt sukrin og flytende natreen.:rolleyes:

vaskeklut
20-08-10, 02:42
Hva er forskjellen på splenda og stevia? Noen som vet? Jeg har til nå bare brukt sukrin og flytende natreen.:rolleyes:

Splenda er kunstig, stevia er tørket og knust plante :) Jeg foretrekker stevia, da jeg ønsker å putte minst mulig kunstig søtning i kroppen min :)

Les om stevia her (http://no.wikipedia.org/wiki/Stevia)

Og splenda her (http://no.wikipedia.org/wiki/Splenda)

Ina64
20-08-10, 08:45
Ta en titt her: http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=327 Her har jeg samlet en del oppskriftrer som er tilbehør.

og her
http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130 har jeg samlet middagsoppskrifter.

Kanskje de kan hjelpe :)

Takk Gerd. Mange flotte oppskrifter og bilder der, og jeg ser vi bruker mye av de samme grønnsakene.:)

Fikk for to timer beskjed om at søskenbarnet mitt døde..... :hylgrine:
Fikk for en time beskjed om at søskenbarnet mitt døde ikke likavel, men ligger i dyp koma!!! :hylgrine:

Jeg har grått mye de siste timene grunnet begge tilbakemeldingene, så nå gråter jeg, omtrent hele tiden.. vet ikke hvorfor...... Fordi at han ikke er død eller fordi at han døde????

Føler med deg, og håper det går bra med søskenbarnet ditt. Uansett må det være en fryktelig emosjonell berg-og dalbane dette.

Føler med deg Kanutten. Da gråter vi begge, mistet søsteren min i går.

Kondolerer. *klem*

Ferskenbeinet
20-08-10, 08:53
Føkler med dere begge, Kanutten og Borghild! :hylgrine:

Photobscura
20-08-10, 09:07
Noen som vet hvilken funksjon på en Husquarna 2000 fra sent sekstitall (tror jeg) som er elastisk søm? Nesten litt flaut å innrømme det, jeg som syr så mye, men jeg har liksom ikke hatt sånn skikkelig bruk for den (eller, det har jeg sikkert, men jeg har ikke giddi :p) før nå, som jeg skal sy om en gammel badedrakt ..!

Gerd
20-08-10, 09:09
Noen som vet hvor man kan få tak i en hel badredrakt til mannfolk. Slik som de brukte for "evigheter" siden. Tversover-stripete, med korte bukseben og korte ermer og knepping foran?

Photobscura
20-08-10, 09:15
Noen som vet hvor man kan få tak i en hel badredrakt til mannfolk. Slik som de brukte for "evigheter" siden. Tversover-stripete, med korte bukseben og korte ermer og knepping foran?
Du kan jo høre med de som selger russeutstyr, de pleide i hvert fall å ha sånne før :).

Gerd
20-08-10, 09:16
Noen som vet hvilken funksjon på en Husquarna 2000 fra sent sekstitall (tror jeg) som er elastisk søm? Nesten litt flaut å innrømme det, jeg som syr så mye, men jeg har liksom ikke hatt sånn skikkelig bruk for den (eller, det har jeg sikkert, men jeg har ikke giddi :p) før nå, som jeg skal sy om en gammel badedrakt ..!

Kan det stå noe her: http://html-pdf-converter.com/pdf/husqvarna-2000.html

Gerd
20-08-10, 09:16
Du kan jo høre med de som selger russeutstyr, de pleide i hvert fall å ha sånne før :).

Oki, thanks :)

Photobscura
20-08-10, 09:19
Kan det stå noe her: http://html-pdf-converter.com/pdf/husqvarna-2000.html
Takk, men typ to minutter etter at jeg posta spørsmålet mitt, så kom jeg på at moren min rota fram manualen da jeg var hjemme sist, omtrent ti år etter at jeg fikk maskina, hehe. Nå gjenstår det bare å finne den igjen, da :p.

Hevingen
20-08-10, 12:38
Kondolerer Borghild og Kanutten! Jeg føler med dere i sorgen og uvissheten.

Anarko
20-08-10, 13:15
Kondolerer Kanutten og Borghild. Føler med dere.

Kanutten, to sjokk som det der kan få hvem som helst til å gråte i timesvis. Helt naturlig reaksjon. Håper det går bra med søskenbarnet ditt.

Grolla
20-08-10, 13:21
Splenda er kunstig, stevia er tørket og knust plante :) Jeg foretrekker stevia, da jeg ønsker å putte minst mulig kunstig søtning i kroppen min :)

Les om stevia her (http://no.wikipedia.org/wiki/Stevia)

Og splenda her (http://no.wikipedia.org/wiki/Splenda)

Takk for svar:) Hvor kjøper du stevia? Helsekost?

Flippy
20-08-10, 14:52
Noen som vet hvordan overvinne panikkangst mot å kaste opp? Har slitt med det i snart 30 år (ble låst inn på do av foreldrene mine og fikk ikke komme ut før jeg var ferdig, for det skulle ikke spys i resten av huset), og legen min fatter ikke hvordan jeg klarer å holde igjen, men det gjør jeg - selvom jeg egentlig bare vil bli kvitt ubehaget :( Nå ble jeg smitta med omgangssyke i går natt - gubben har hatt det i to dager, med ekstrem diarè flere ganger i timen...... Jeg satt i hele går natt på kne foran do'n, men klarte liksom ikke den siste 'kneika'....så roa det seg litt, før det ble ille igjen etter jeg spiste middag - stakk fingeren i halsen flere ganger, men når jeg seriøst begynner å brekke meg, så trekker jeg meg og klarer å stoppe det :(

Det er helt stopp i systemet mitt nå, kommer ikke noe hverken foran eller bak, og nå har det samla seg opp siden onsdag kveld, så jeg må bare få ut no......kjenner jeg har feber og er überkvalm, men hvordan klare å få det opp, når jeg får panikk så fort jeg brekker meg?

Kitt
20-08-10, 15:09
Jeg har ingen løsning, bare litt trøst om at du ikke er alene!:klem:
Jeg har iingen traumatiske barndomsminner, men klarer altså ikke å kaste opp! Er livredd for å ikke klare å stoppe eller vet ikke......

Men jeg har kastet opp i fylla 2 ganger:p og en gang jeg fikk en allergisk reaksjon. Problemet med den siste gangen var at det ble akkurat som jeg hadde fryktet og nå er angsten sterkere enn noen gang!

Så i stede for å kaste opp og bli ferdig med det, er jeg kvalm i dagesvis!:o

Finnes både avføringsmidler og brekkmidler:eek:, da, om man virkelig må, men jeg!:p

Flippy
20-08-10, 15:42
Jeg tror også at min største skrekk er at det ikke skal stoppe igjen - men det gjør det jo.....tror det kommer av at mamma sa en gang at jeg ikke måtte finne på å stikke fingeren i halsen, for da kunne det hende jeg ikke klarte å stoppe, men det var nok heller bulimi hun tenkte på den gangen, for da slet jeg med anorexi......men, jeg kobla ikke den da :o Og så er jeg supertøff og vil så gjerne, men når brekningene kommer og hjertet begynner å pumpe, ja så klarer jeg ikke å fortsette :( Jeg klarer ikke engang i fylla, og tro meg, jeg har prøvd for da er jeg skikkelig 'modig' :cool:

Har prøvd å lese meg opp på brekkmidler, men det ser ut som er tilnærmet umulig å få utenom sykehus......og så er jeg livredd for å prøve noe som ikke funker, men som bare gjør det enda værre......har prøvd med salt og sånn, og har vurdert kanel - men, det kan jo være rett og slett farlig, og jeg har jo små unger her, så det bør se 'naturlig' ut overfor dem......

vaskeklut
20-08-10, 15:44
Takk for svar:) Hvor kjøper du stevia? Helsekost?

Stevia får du ikke kjøpt i norge, såvidt jeg vet. Ikke i pulver/flytende form. Jeg bruker å bestille fra iherb.com (http://www.iherb.com)

vaskeklut
20-08-10, 15:47
Har prøvd å lese meg opp på brekkmidler, men det ser ut som er tilnærmet umulig å få utenom sykehus......og så er jeg livredd for å prøve noe som ikke funker, men som bare gjør det enda værre......har prøvd med salt og sånn, og har vurdert kanel - men, det kan jo være rett og slett farlig, og jeg har jo små unger her, så det bør se 'naturlig' ut overfor dem......

Jeg hører rykter om at melk med en god del tran i skal være effektivt som brekkmiddel... Jeg brekker meg iallefall nesten ved tanken:eek:

Flippy
20-08-10, 16:02
Jeg hører rykter om at melk med en god del tran i skal være effektivt som brekkmiddel... Jeg brekker meg iallefall nesten ved tanken:eek:

Hmmmm, det kan funke, for jeg blir kvalm bare av tanken på melk..... men, det får jeg evt vente med til gubben kommer hjem i kveld, tilfelle det bare blir værre....

Photobscura
20-08-10, 16:41
Flippy, jeg vet ikke hvor "alternativ" du er i tankegangen, men tft (tankefeltterapi, en slags kombinasjon av vanlig kognitiv terapi og prinsippene bak akupunktur) skal være supereeffektivt, særlig på veldig konkrete fobier og angst.

blåbær
20-08-10, 16:48
Stevia får du ikke kjøpt i norge, såvidt jeg vet. Ikke i pulver/flytende form. Jeg bruker å bestille fra iherb.com (http://www.iherb.com)
Jeg så faktisk Stevia på helsekosten i går. Endra regler, kanskje? Jeg kjøpte ikke, siden jeg har en fra iherb fra før.

TrillTrall
20-08-10, 17:24
Jeg så faktisk Stevia på helsekosten i går. Endra regler, kanskje? Jeg kjøpte ikke, siden jeg har en fra iherb fra før.

Ifølge søstra mi er det visst regelendringer på trappene i alle fall, hun hadde lest det et sted tidligere i sommer.

Flippy
20-08-10, 18:34
Flippy, jeg vet ikke hvor "alternativ" du er i tankegangen, men tft (tankefeltterapi, en slags kombinasjon av vanlig kognitiv terapi og prinsippene bak akupunktur) skal være supereeffektivt, særlig på veldig konkrete fobier og angst.

Hvor finner jeg noen som driver med det i Gjøvik/Hadeland/Hedmark-området da? Og er det dyrt?

Photobscura
20-08-10, 18:37
Hvor finner jeg noen som driver med det i Gjøvik/Hadeland/Hedmark-området da? Og er det dyrt?
Det koster litt, men de fleste trenger visst ikke så mye mer enn fem timer, og så lærer man litt teknikk til å bruke på seg selv. Den nærmeste jeg kommer på er en som heter Pekka, men han praktiserer i Elverum/Løten (venninna mi har gått hos han, og har utrolig god erfaring!), det er kanskje litt langt unna, men om du går inn her (http://www.tftnorge.no/) og sender en mail til Trine Elverum (som jeg skal ha min første time hos nå på torsdag :spent:), så kan det hende hun har oversikt, hun har kurset ganske mange teraputer opp igjennom! :)

Flippy
20-08-10, 22:33
Tusen takk :) Elverum er ikke såååå langt unna ;)

Grolla
20-08-10, 23:07
Noen som vet....:confused:

Hvor man får tak i Hi-maize?? Hva er det egentlig og finnes det noe annet man kan bruke istedefor det? Leste om ei som hadde brukt det når hun laget løkringer....:):)

camryn
20-08-10, 23:21
Noen som vet....:confused:

Hvor man får tak i Hi-maize?? Hva er det egentlig og finnes det noe annet man kan bruke istedefor det? Leste om ei som hadde brukt det når hun laget løkringer....:):)

Har sett det på helsekost, og på funksjonellmat (http://www.funksjonellmat.no/himaize-om.php). :)

Grolla
20-08-10, 23:32
Takk :)

Kitt
20-08-10, 23:37
Hva er det egentlig og finnes det noe annet man kan bruke istedefor det? Leste om ei som hadde brukt det når hun laget løkringer....:):)
Her (http://www.funksjonellmat.no/himaize-om.php) kan du lese om Hi- maze!

Er noen tråder om det her inne også!;)

Anarko
21-08-10, 03:21
Ser det er 31% karber i det, men man bruker lite av det... Kanskje verdt å sjekke ut? Jeg har både kokosmel og fiberhusk, og trenger kanskje ikke det der? Er det bedre?

vaskeklut
21-08-10, 09:41
Kan noen fortelle meg hvor Immunforsvaret er? Det har glemt å stille til tjeneste... (Det er straffbart å ikke stille til tjeneste, right?:D)

Cherry
21-08-10, 10:08
Oh lord. Nå tok de vannet på badet mitt. Det skal rives og bygges nytt, fliselagt bad. Si at dette ikke blir å gå OVER neste helg uten dusj??? :rolleyes::D

grotingeling
21-08-10, 10:38
Kan noen fortelle meg hvor Immunforsvaret er? Det har glemt å stille til tjeneste... (Det er straffbart å ikke stille til tjeneste, right?:D)
Mener jeg så et oppslag på butikken om øvelse på Festningen(Kristiansten) - sjekk der :D

nellie
21-08-10, 11:10
Hvordan blir man en god student?

vaskeklut
21-08-10, 11:15

Man slutter å drikke, begynner å legge seg tidlig og leser pensum. Men det er da ikke like gøy :D

nellie
21-08-10, 11:21
Man slutter å drikke, begynner å legge seg tidlig og leser pensum. Men det er da ikke like gøy :D

Holder med Babyen, fulltidsjobben og samboeren

Kitt
21-08-10, 11:24
Ved å følge rådene i denne artikkelen (http://www.dagbladet.no/2010/08/16/tema/jobb_og_utdanning/karriere/utdanning/skole/12976289/), tror jeg!;)
Fikk liksom aldri helt taket på det, jeg!:o
Men tok sykepleien med et lite barn og sto jo på et vis!

nellie
21-08-10, 11:26
jeg har alltid vært en sånn som aldri har trengt å gjøre noe for å få det til. (Skolemessig altså.) Men er redd jeg er blitt skikkelig uintelligent med årene..
Så frykter for fremtiden:p

Kitt
21-08-10, 11:45
jeg har alltid vært en sånn som aldri har trengt å gjøre noe for å få det til. (Skolemessig altså.) Men er redd jeg er blitt skikkelig uintelligent med årene..
Så frykter for fremtiden:p
Høres ut som meg, det! Svinset gjennom 12 år nesten uten å åpne en bok, mer sammen med kjæresten enn forran leksepulten, men fikk likevel gode karakterer!:D
Skal love deg det ikke er like lett med høyere utdannelse (ble aldri ingeniør, jeg:o), men det er aldri for sent å etablere gode lesevaner!;)
Særlig med et lite barn må du utnytte tiden på dagen godt, så du også kan være mamma om kvelden!:love:

Photobscura
21-08-10, 12:07
Tusen takk :) Elverum er ikke såååå langt unna ;)
Du kan forresten lese om Pekka her (http://www.muisonline.net/index.php?option=com_content&view=article&id=111:pekka-vil-banke-pasientene-friske&catid=40:solskinnshistorier&Itemid=186)! Jeg synes han ser veldig søt ut, som en gammel hippie eller noe :D. Veldig dyktig, i følge venninna mi, som har fått stor hjelp med angst og fobi! :).

vaskeklut
21-08-10, 12:20
Noen som kjenner til noe annet kvalmestillende enn det som er reseptbelagt og ingefær?

kennygirl
21-08-10, 12:24
Noen som kjenner til noe annet kvalmestillende enn det som er reseptbelagt og ingefær?

Det finnes akupunkturarmbånd mot kvalme på apoteket.

Mill
21-08-10, 15:53

Peppermynte-te skal visstnok være bra :)

Flippy
21-08-10, 16:24

Postafen reisesyketabletter brukte jeg når jeg var gravid - de fåes uten resept, men da fikk jeg resept på de, så ble de billigere og jeg fikk kjøpt flere om gangen :)

Kitt
21-08-10, 16:29
Postafen reisesyketabletter brukte jeg når jeg var gravid - de fåes uten resept, men da fikk jeg resept på de, så ble de billigere og jeg fikk kjøpt flere om gangen :)
2 sjeler, en tanke. Skulle akkurat til å si det!:)
De hjelper både mot kvalme og kløe fra feks vannkopper!:D

Kanutten
21-08-10, 17:44
Blir man slik som karen til høyre hvis man går for lenge på lavkarbo og bygger muskler???

http://go.startsiden.no/go/e/content_results;siteId=230;afu=bilder.abcsok.noa47 index.html%3Fq%3Dmeat+body%26x%3D0%26y%3D0/http://www.dailyhaha.com/_pics/body_builders.jpg