View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Babycherry
30-01-11, 23:31
Knis :p.
Og for å ta det heeelt seriøst, selvfølgelig funker det for folk som ikke tåler meieriprodukter å bruke kokosmelk i stedet for! Med mindre man ikke tåler dét heller, da. Men i tilfelle har det ikke noe med melkeintoleranse/allergi å gjøre :).
Nøtteallergi da?? :p
er litt fortvilet.
jeg har begynt og få veldig mørke ringer under øynene ser snart ut som et spøkelse. før jul var det også ekstremt og så ble jeg bedre og nå er det like ille. glad for alle råd jeg kan få. sukk...
Jeg får mørke ringer under øynene når jeg har lite jern i lagrene. Kanskje du kan sjekke jernlagrene hos legen..
Photobscura
31-01-11, 08:01
er litt fortvilet.
jeg har begynt og få veldig mørke ringer under øynene ser snart ut som et spøkelse. før jul var det også ekstremt og så ble jeg bedre og nå er det like ille. glad for alle råd jeg kan få. sukk...
Vet du hvorfor du får disse? Sover du godt nok?
Photobscura
31-01-11, 08:04
Nøtteallergi da?? :p
Hehe, joda, dersom kokosnøtter faktisk hadde vært nøtter. Men det er det ikke, det er et frø :p.
Det er sikkert fullt mulig, men jeg har enda til gode å høre om noen som er allergisk mot kokosnøtt :).
er litt fortvilet.
Sakset fra nettet.
Spørsmål
Hei. Jeg har veldig mørke ringer under øynene og har hatt det rundt 4 år nå. Jeg sover lenge, drikker mye vann og spiser sunt, så jeg forstår ikke hvorfor jeg har dem. Det plager meg veldig og jeg lurer på hva som må til for å få dem vekk?
Elisabeth svarer
Hei. Huden under og rundt øynene er svært tynn og det er lite underhudsfett i dette området. Det vil si at fargen fra blodkarene som ligger i huden blir lettere synlig. Dette kan gi et optisk fenomen som gir et mørkt drag under øynene.
Det er lite man kan gjøre med dette. Laser vil ikke kunne rette på dette fordi karene er for store og ligger for dypt.
Pensel
Imidlertid er det på markedet kommet en pensel med lys farge spesielt for mørke drag under øynene som gjør at det mørke draget ikke blir like uttalt. Dette får du i et parfymeri.
Hilsen
Elisabeth Søyland
Professor i hudsykdommer
Mangler kongen en knapp nede på det venstre ermet?? :p Bare lurte siden det sies at alle disse nye bildene av kongefamilien er kraftig retusjerte.. "Retusjuristene" kunne da i allefall gitt kongen en knapp ekstra. Krompen har jo tre. :p
http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=3794336&w=587&h=0&ee=1295983126
Haha, fant denne (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=102440).
"Ifølge myten skal ikke den kneppes før Norge har tatt igjen Jämtland og Härjedalen."
Giiiid!!! Det er flere som har sett denne mangelen på knapp og har funnet årsak.. :p
LINK! (http://www.side2.no/underholdning/article3078988.ece)
Selges det håndvekter og treningsmatte på IKEA?:)
Andre steder som evt har dette billig?
Europris, rema1000 (har i vertfall hatt:ja:)
Europris, rema1000 (har i vertfall hatt:ja:)
Takk :) Får sjekke ut litt i morgen ;) Må ha litt tyngere vekter enn vannflasker til Jillian ;)
Vet du ca pris på dette?
Takk :) Får sjekke ut litt i morgen ;) Må ha litt tyngere vekter enn vannflasker til Jillian ;)
Vet du ca pris på dette?
Jeg tror de ligger fra 50-60 og oppover (uten at jeg skal si det 100%sikkert)
Ferskenbeinet
01-02-11, 07:10
Obs! har fått inn mye sånn i det siste!
Photobscura
01-02-11, 11:30
Jeg vet at det går an å blokke ut støvletter o.l som er for smale i ankelen/leggen, men går det an å blokke ut tuppen på samme måte? Har kjøpt et par sko i syntetisk skinn med tøyfôring, som passer nesten akkurat, men akkurat litt for lite. Tuppen er rund, så det det gjør ikke noe om den blir litt videre/større. Jeg antar at de vider seg litt ut etter bruk, men jeg har vonde tær, så spørs om jeg orker det :p.
Jeg vet at det går an å blokke ut støvletter o.l som er for smale i ankelen/leggen, men går det an å blokke ut tuppen på samme måte? Har kjøpt et par sko i syntetisk skinn med tøyfôring, som passer nesten akkurat, men akkurat litt for lite. Tuppen er rund, så det det gjør ikke noe om den blir litt videre/større. Jeg antar at de vider seg litt ut etter bruk, men jeg har vonde tær, så spørs om jeg orker det :p.
Fikk skomakeren til å gjøre det med skoene til Sønnen, så du bør kunne fine en som blokker ut hele sko, du også!:)
Photobscura
01-02-11, 11:41
Fikk skomakeren til å gjøre det med skoene til Sønnen, så du bør kunne fine en som blokker ut hele sko, du også!:)
Ah, har en glimrende skomaker her på Løkka, så jeg skal jammen høre med han. Hvor mye betalte du for det?
Ah, har en glimrende skomaker her på Løkka, så jeg skal jammen høre med han. Hvor mye betalte du for det?
Mener vi betale 180,- for 3 par, men skomakeren er en bekjent av Gubben, så jeg vet ikke hvor reell den prisen er!
Veldig dyrt kan det jo ikke være. Er ikke mye jobb å putte oppi et par klosser og skru litt på dem i ny og ne!:p
Photobscura
01-02-11, 12:51
Hah! Problem solved! Viste seg å være skumgummisåler i skoene på godt og vel centimeteren, da jeg tok ut dem, så ble de nesten romslige! Så da er det jo bare å kjøpe nye, men tynnere skumgummisåler! Yay!
alexsandra
01-02-11, 13:34
løp og kjøp:D
Babycherry
01-02-11, 16:37
Jeg ser at problemet er fikset, men sånn til ettertiden så skal de kunne gjøre det på skobutikken og de tar ikke noe for det der jeg har vært ihvertfall. :)
Photobscura
01-02-11, 18:45
Jeg ser at problemet er fikset, men sånn til ettertiden så skal de kunne gjøre det på skobutikken og de tar ikke noe for det der jeg har vært ihvertfall. :)
Nå er de bestilt fra en nettbutikk som har kontor på Nøtterøy, da :o. Jeg hadde nok ikke kjøpt dem i butikk om de var for trange ;). Dessuten er de størrelse 41, og større damestørrelser finnes det ikke i vanlige butikker ...
The life saver når det gjelder å fjerne ringer under øynene!
http://www.beautywowza.com/wp-content/uploads/2009/11/a-ysl-touche-eclat_preview.jpg (http://www.beautywowza.com/wp-content/uploads/2009/11/a-ysl-touche-eclat_preview.jpg)
Jeg har en slik dings som dette - bare den er fra Dior. Men hvordan bruker jeg den ? Dama fra parfymeriet sa det var såååå enkelt og svusjet litt med børsten i lufta.....men når jeg prøver ser det ikke akkurat så bra ut. Hadde jo vært greit å få brukt den litt på mine mørke ringer når jeg først har betalt 350 spenn....
Minnepinna
01-02-11, 19:55
Jeg er litt ny, derfor dette kanskje uvitende spørsmålet:
Hva er partystoppere, og skal man slutte å spise det etter en stund og evt hvorfor og hvorfor kalles de det - osv.
Fant ikke fram på 'søk'...
:p
.
alexsandra
01-02-11, 20:10
Jeg har en slik dings som dette - bare den er fra Dior. Men hvordan bruker jeg den ? Dama fra parfymeriet sa det var såååå enkelt og svusjet litt med børsten i lufta.....men når jeg prøver ser det ikke akkurat så bra ut. Hadde jo vært greit å få brukt den litt på mine mørke ringer når jeg først har betalt 350 spenn....
da hadde jeg tatt med meg dingsen tilbake til parfymeriet og sagt at jeg trenger hjelp og at det er ikke bare svusje i lufta. og få en skikklig demonstrasjon. enkelt for de som jobber med sånt,men hvis man ikke har brukt det før så er ikke alt like enkelt:) er ikke så gøy og bruke mye penger på et produkt som blir liggende nederst i skuffen.
jeg er sånn at viser de meg ikke skikklig så kjøper jeg ikke heller:D
og går et annet sted. skal prøve og få kjøpt en dings nærmeste dagene:D
da hadde jeg tatt med meg dingsen tilbake til parfymeriet og sagt at jeg trenger hjelp og at det er ikke bare svusje i lufta. og få en skikklig demonstrasjon. enkelt for de som jobber med sånt,men hvis man ikke har brukt det før så er ikke alt like enkelt:) er ikke så gøy og bruke mye penger på et produkt som blir liggende nederst i skuffen.
jeg er sånn at viser de meg ikke skikklig så kjøper jeg ikke heller:D
og går et annet sted. skal prøve og få kjøpt en dings nærmeste dagene:D
Det var ingen dårlig ide! Tror rett og slett jeg gjør det!
Har enda et spm i dag...
Har en guttunge på 17 år som sliter med svettelukt. Han dusjer hver dag og bytter t-skjorte - men allikevel stinker han noe så forferdelig ...
Finnes det noen spesielle deodoranter som virker sterkere enn vanlig eller finnes det andre ting som kan hjelpe ham ?
Har en guttunge på 17 år som sliter med svettelukt. Han dusjer hver dag og bytter t-skjorte - men allikevel stinker han noe så forferdelig ...
Finnes det noen spesielle deodoranter som virker sterkere enn vanlig eller finnes det andre ting som kan hjelpe ham ?
Jepp, ta en tur til apoteket. :ja:
Har enda et spm i dag...
Ja, det finnes flere alternativer. Hvis du spør på apoteket viser de deg sikkert flere muligheter med en gang - jeg vet i alle fall om aluminiumsklorid og Stopp 24. :cool:
Cosmica roll-on ...fåes på apoteket:ja: Vært redningen for flere i samme situasjon:ja:
Hva er partystoppere, og skal man slutte å spise det etter en stund og evt hvorfor og hvorfor kalles de det - osv.
Fant ikke fram på 'søk'...
:p
Partystoppere er matvarer som ikke bør hindre vektnedgang , men likevel gjør det!:(
Sånn som brøderstatninger. Mange går ikke ned om de spiser dem, selv om de så og si ikke inneholder karber, eller særlig mange kalorier for den del.
Eller tomater. Flere har sagt de må kutte ned på inntaket av tomater.....
For noen kan det være fløte eller andre meieriprodukter, eller cola zero/søtstoffer......
MEN, dette er ikke noe man trenger å tenke på de første 6 månedene eller sånn. Først når man har holdt på en stund og treffer på et platå manikke helt kommer over, kan man begynne å tenke på at det kan være ting som hindrer at akkurat DU ikke går ned i vekt av akkurat DEN matvaren!
Min kjære, kloke, begavede og kunnskapsrike medforumister! :D
Sambo har kjøpt bil, igjen. Når den fikk stått noen dager i varm garasje gikk han nesten ned i knestående pga mugglukta fra bilen. Alt av trekk som kan fjernes er fjernet, men lukta sitter fortsatt i taktrekk, seter.....
Noen gode tips?? Kan det feks hjelpe og dusje bilen innvendig med eddikvann?
Mye bil med mye lukt :o
Har noen gitt denne løsningen ennå?
Kattesand!! Luktfjerner av rang. Og fukt. Kjøp to bokser, hell ut i bilen og lukk igjen. La stå et par dager med alle luker skalket. Børst ut og støvsug.
Minnepinna
01-02-11, 21:46
Takk takk, Kitt, da skjønner jeg.
Jeg har sluttet helt med lettbrus/saft osv. Må jeg det? Savner colaen min, å leve på bare vann og te blir veldig kjedelig... Jeg har jo lest at aspertam hindrer vekttap og påvirker insulinet...
Jeg tygger nikotintyggis, og er usikker på hvor bra det er?
alexsandra
01-02-11, 21:51
:ja:Det var ingen dårlig ide! Tror rett og slett jeg gjør det!
alexsandra
01-02-11, 21:58
er det tilfelle at man kan "krympe" ned i sko str hvis man går mye ned i vekt. eks 38 til 37:confused:
grotingeling
01-02-11, 22:01
Jepp - jeg har gått fra 39 til 38 i samme merke (Ecco)
Minnepinna
01-02-11, 22:16
Jepp - jeg har gått fra 39 til 38 i samme merke (Ecco)
Uffda. Jeg bruker 34/35 NÅ... :eek:
.
grotingeling
01-02-11, 22:18
Gjelder jo ikke alle som går ned i vekt, og årsaken til endringen i sko størrelse var hos meg at jeg ble kvitt vannet jeg hadde i føttene.
Jeg har også gått ned en skostørrelse....
Jeg har alltid hatt tynne ankler og jeg har gått opp fra 40 til 41 i skostr :ja:
Ja, det finnes flere alternativer. Hvis du spør på apoteket viser de deg sikkert flere muligheter med en gang - jeg vet i alle fall om aluminiumsklorid og Stopp 24. :cool:
Glimrende - da skal jeg spørre på apoteket i morgen! Takk for hjelpen!
Jeg har alltid hatt tynne ankler og jeg har gått opp fra 40 til 41 i skostr :ja:
Jeg også!
Men Gubben har snakket noe om at de har endret på skostørrelsene her i nord for å prøve å få litt mer standardisering på størrelsene verden over! Skjedde da han jobbe ti sportsbutikk for 4-5 år siden!
Dessuten er de størrelse 41, og større damestørrelser finnes det ikke i vanlige butikker ...
Nesten alle skobutikker har begynt å føre opp til 42 nå, skoringen har til og med en egen vegg i butikkene til det. Har faktisk sett helt opp til 44 i damesko på de litt dyrere butikkene.
Jeg bare dytter på litt under øyet og gnir utover med fingeren, så tar jeg vanlig foundation (evt pudder) utenpå. Prøv deg fram!
Photobscura
01-02-11, 23:33
Nesten alle skobutikker har begynt å føre opp til 42 nå, skoringen har til og med en egen vegg i butikkene til det. Har faktisk sett helt opp til 44 i damesko på de litt dyrere butikkene.
Når nå? Jeg har ikke sett en eneste en. Men jeg nekter å gå i skostørrelse 42, altså! Haha, herregud, jeg er 167 cm liksom :p.
Når nå? Jeg har ikke sett en eneste en. Men jeg nekter å gå i skostørrelse 42, altså! Haha, herregud, jeg er 167 cm liksom :p.
Nei, det var mer at de fantes. Ei veninne bruker 42 (hun er 1,84), så hver gang jeg finner det rapporterer jeg til henne :D Har sett det på skoringen som nevnt, ecco, Dinsko, DNA og Økonomisko som jeg kommer på hvertfall. Ikke alle merker, men noen hvertfall.
Babycherry
02-02-11, 00:28
Kanskje vektoppgangen min di siste åra forklarer hvorfor jeg plutselig må ha større sko?? Har jeg aldri tenkt på! :p
Meget godt mogleg, Babycherry. Vekt legg seg over alt, ja, også på føtene. Eg gikk opp 2 skostr. pga svangerskap og fett, men no har føtene minska ein god del igjen. Mykje pga vatn, men ikkje kun det.
Ved svær overvekt er det ikkje berre klær som er vanskeleg å finne i butikkane, eg hugsar ein artikkel eg las i eit vekeblad for nokre år sidan, dama der hadde ikkje hatt normale sko på fleire år...
gikk opp nesten to størrelser etter at jeg fikk lymfeødem i begge beina... litt bedre nå da når jeg har fått skikkelige kompresjonsstrømper, men bruker fremdeles 41-42 i sko. kommer an på hvor de er lagd og, små italienske og asiatiske modeller kan jeg glemme. for ikke å snakke om støvletter, får så vidt på meg vinterstøvler og selv de gnager på legga. har breie føtter i tillegg, så når skoa er breie nok er de en halvmeter for lange...
Photobscura
02-02-11, 08:01
Jeg kan nok ikke skylde på overvekt på mine pailabber :o. De er og har alltid vært flate brede og magre, som manneføtter :p. Men at jeg med mine 167 cm bruker 41 i sko, kan muligens ha en arvelig sammenheng med min far på sine 182 cm og 47 i sko :p. Søstra mi pleier å si at vi ser ut som L-er i profil :p.
Men det er sjeldent noe problem, da jeg foretrekker litt mer maskulint skotøy, som f.eks converse og boots etc.
Kanskje vektoppgangen min di siste åra forklarer hvorfor jeg plutselig må ha større sko?? Har jeg aldri tenkt på! :p
Jeg slanka vekk ca 18 kg og ca en skostørrelse og til min store sorg passer ikke mine nydelige Louboutin-sko lengre :hylgrine:Føttene bli altså større de også akkurat som hendene når man legger på seg
Skal rett forøvrig rett ut og kjøpe nye CL-sko når jeg er ferdigslanka :D
Jeg bare dytter på litt under øyet og gnir utover med fingeren, så tar jeg vanlig foundation (evt pudder) utenpå. Prøv deg fram!
Foundation skal på først deretter bruker man "dekkstiften" der man føler behov for det. Og ja det er viktig og blende den ut med fingeren.
Føtter blir også naturlig større etter som man blir eldre og bindevevet i kroppen blir dårligere.
Føttene blir flatere, bredere og bittelitt lengre fordi de ikke lengre holdes godt sammen, men "flyter litt utover"!
Dette fenomenet vil vel også bli forsterket om man er en del overvektig!
Og jeg er ikke like forfengelig lengre i en alder av 43 og vil heller ha behagelige sko enn å presse meg inn i str 39 for en hver pris!:p
Photobscura
02-02-11, 10:46
Behagelige sko er et must! Her går det i flate såler og etthundre prosent bakkekontakt. Den gangen noen ser meg vandre rundt i stiletter, er det fare for flyvende griser :D.
Dior Skinflash?
Den inneholder lysreflekterende partikler og skal legges akkurat i søkket under øyet, slik at det gir en illusjon av at det ikke fins noe søkke ;) Det er altså ikke noen vits i å bruke den som en vanlig concealer/god gammeldags dekkstift, for å dekke et helt område, det er viktig å være nøyaktig når du legger denne.
Tankegangen er jo at lyse farger forstørrer mens mørke farger forminsker. derfor skal du legge denne akkurat der du ville ha "fylt ut" øyet for å unngå å få noe søkke. Og så må du ikke gni over det med fingeren etterpå, bare liksom dabbe yderst lite over med lillefingeren (for at det ikke skal bli for hardt) :)
Haha, ikke akkurat kort svar, men ikke helt enkelt å forklare uten å få vise :D
Dior Skinflash?
Den inneholder lysreflekterende partikler og skal legges akkurat i søkket under øyet, slik at det gir en illusjon av at det ikke fins noe søkke ;) Det er altså ikke noen vits i å bruke den som en vanlig concealer/god gammeldags dekkstift, for å dekke et helt område, det er viktig å være nøyaktig når du legger denne.
Tankegangen er jo at lyse farger forstørrer mens mørke farger forminsker. derfor skal du legge denne akkurat der du ville ha "fylt ut" øyet for å unngå å få noe søkke. Og så må du ikke gni over det med fingeren etterpå, bare liksom dabbe yderst lite over med lillefingeren (for at det ikke skal bli for hardt) :)
Haha, ikke akkurat kort svar, men ikke helt enkelt å forklare uten å få vise :D
Ja - det er dior Skinflash.....ikke akkurat det enkleste produktet å "begynne med " skjønner jeg.....:p
Hihi, det høres absolutt mer knotete ut enn hva det faktisk er, altså:p Om du stiller deg foran et speil med ganske godt lys og væpner deg med skinflash og en sminkefjernerserviett e.l. er du kommet langt ;) Om du da vender hodet litt frem og tilbake, vil du ganske kjapt se hvor det funker å legge den og hvor du ikke får en spesielt stor effekt. :)
Det som er så utrolig teit er at man bruker massevis av penger (skinflash koster vel 2-300 kroner på parfymeri?) på et produkt og ikke får noen skikkelig forklaring på hvordan det brukes! Hadde ikke tatt ekspeditøren mange sekundene å vise deg skikkelig. :sint:
Hihi, det høres absolutt mer knotete ut enn hva det faktisk er, altså:p Om du stiller deg foran et speil med ganske godt lys og væpner deg med skinflash og en sminkefjernerserviett e.l. er du kommet langt ;) Om du da vender hodet litt frem og tilbake, vil du ganske kjapt se hvor det funker å legge den og hvor du ikke får en spesielt stor effekt. :)
Det som er så utrolig teit er at man bruker massevis av penger (skinflash koster vel 2-300 kroner på parfymeri?) på et produkt og ikke får noen skikkelig forklaring på hvordan det brukes! Hadde ikke tatt ekspeditøren mange sekundene å vise deg skikkelig. :sint:
Enig! Først prøvde vi en lysere farge og hun ekspeditøren sa det var gode greier. Jeg kunne TYDELIG se at jeg stod der med "hvite" (lyse) halvmåner under øynene og da jeg ba om å få teste en litt mørkere farge - ja da var hun plutselig enig med meg....:mad:
Og i ettertid var det jo dumt at vi ikke stod foran et speil når hun la på kremen - da hadde jeg så sett hva hun gjorde....
Enig! Først prøvde vi en lysere farge og hun ekspeditøren sa det var gode greier. Jeg kunne TYDELIG se at jeg stod der med "hvite" (lyse) halvmåner under øynene og da jeg ba om å få teste en litt mørkere farge - ja da var hun plutselig enig med meg....:mad:
Det blir bare for DUMT når man skal være så opptatt av å tjene penger at man selger hva som helst - spesielt når dama bare kunne gitt deg en annen farge med en gang, hihi :p
Men hva har skjedd med god gammeldags service, da? Jeg synes det er så ulogisk uansett å ikke være litt servicemenneske når man jobber i et parfymeri, når de først har fått noen til å kjøpe dyre produkter burde de jo prøve å sørge for at kunden blir fornøyd og kommer tilbake. Og det er da ingen som blir kjempefornøyd av å være usikker på hvordan man egentlig bruker produktet man har kjøpt! :confused:
Har noen gitt denne løsningen ennå?
Kattesand!! Luktfjerner av rang. Og fukt. Kjøp to bokser, hell ut i bilen og lukk igjen. La stå et par dager med alle luker skalket. Børst ut og støvsug.
Genialt! Dette skal testes! :D Tusen takk :)
Genialt! Dette skal testes! :D Tusen takk :)
Om du har et spesielt ille tilfelle av vond lukt (tenkte kanskje mugg går som spesielt ille :p); gå på dyrebutikk og finn en type som er spesielt laget for å absorbere vondt lukt!
Har to katter selv, og det er en hel verden av forskjell mellom kattesant kjøpt på daglivarebutikk og dyrebutikk! :)
tullemor74
02-02-11, 15:05
Jeg lurer på om det finnes oppskrifter her inne eller om noen kan linke til lavkarbobrød/rundstykker, som man kan bake UTEN egg?
Blir kvalm bare med tanken på mere "svamp" nå...vokser i munn på meg :(
Foundation skal på først deretter bruker man "dekkstiften" der man føler behov for det.Da blir den alt for lys på meg! SKikkelig fluoriserende. Men jeg har en ekstremt god mineralfoundation, og den dekker akkurat passe utenpå, uten at det blir lysende.
Behagelige sko er et must!
Åneida! :D I vinter fikk jeg et anfall av å skulle ha behagelige sko, og kjøpte mitt første par med flate sko på femten år! Men jeg har heldigvis tatt til vett og funnet fram hælene igjen. :D Man føler seg SÅ mye bedre med hæler på.
Jeg lurer på om det finnes oppskrifter her inne eller om noen kan linke til lavkarbobrød/rundstykker, som man kan bake UTEN egg?
Karins beste brød inneholder egg, men har ikke eggekonsistens i det hele tatt.
Photobscura
02-02-11, 16:08
Åneida! :D I vinter fikk jeg et anfall av å skulle ha behagelige sko, og kjøpte mitt første par med flate sko på femten år! Men jeg har heldigvis tatt til vett og funnet fram hælene igjen. :D Man føler seg SÅ mye bedre med hæler på.
Godt vi er forskjellige! Jeg føler meg som en transe på glattisen med alt med kilehæl og oppover! Synes folk som kan gå i høye hæler er flotte, men det er ikke for meg. Jeg Må Ha Bakkakontakt :lol:. Men jeg er ganske femi i stilen ellers, så det blir i tilfelle min måte å balansere det hele på ;).
Har to katter selv, og det er en hel verden av forskjell mellom kattesant kjøpt på daglivarebutikk og dyrebutikk! :)
Og det er en helt annen verden å gå til trepellets i stedet for kattesand kjøpt i dyrebutikk (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35223). ;) Jeg kommer aldri, aldri til å gå tilbake til kattesand kjøpt i dyrebutikk altså! Trepellets er bedre på alle måter, tror jeg. Helt utrolig at trepellets kan funke bedre enn kattesanden kjøpt i dyrebutikk, men det er sant! Det tok bare to måneder før det lønnet seg med trepellets for meg og da er det inkludert kjøp av ny kattedo! Man må helst ha en todelt kattedo med hull i øverste del slik at sagsponet faller ned i underste del. Man får kjøpt sekker med trepellets på felleskjøpet. 16 kg til 50 kr! Jeg kjøpte en slik sekk i august og den gikk tom i januar. 5 måneder! Og det er med mange katter (vi har 9 men de går litt ut og inn)! Det er noe annet enn en boks med 10 kg kattesand til 200 kr som holder i 2-4 uker. :rulleøyne
Minnepinna
02-02-11, 17:32
Føtter blir også naturlig større etter som man blir eldre og bindevevet i kroppen blir dårligere.
Føttene blir flatere, bredere og bittelitt lengre fordi de ikke lengre holdes godt sammen, men "flyter litt utover"!
Skostørrelsene må da ha gått opp, fordi jeg må bruke 34 stort sett nå, mens jeg tidligere gikk inn i 35. Har et par støvletter faktisk som er str. 33.
Jaaaaaaaaaa, jeg har vanskelig for å finne skikkelige damesko!:mad:
.
Jeg lurer på hvor strikkepinnene mine i str4 har gjort av seg?
tullemor74
02-02-11, 17:46
Da blir den alt for lys på meg! SKikkelig fluoriserende. Men jeg har en ekstremt god mineralfoundation, og den dekker akkurat passe utenpå, uten at det blir lysende.
Karins beste brød inneholder egg, men har ikke eggekonsistens i det hele tatt.
Takk :)
Men finner jeg oppskriften her inne?
Jeg har en rømmedressing stående, det står at den inneholder 6,3 g karbohydrater. Det står ingenting om at det er per 100 g. Er de kh da i hele flasken på 800 g eller?:)
Jeg har en rømmedressing stående, det står at den inneholder 6,3 g karbohydrater. Det står ingenting om at det er per 100 g. Er de kh da i hele flasken på 800 g eller?:)
Det er nok pr 100 g :ja:
Minnepinna
02-02-11, 18:29
Har du sett under senga?
Takk :)
Men finner jeg oppskriften her inne?
Mitt aller beste brød! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25639&highlight=mitt+beste)
Stek det ordentlig, så blir det kjempegodt!:)
Og det er en helt annen verden å gå til trepellets i stedet for kattesand kjøpt i dyrebutikk (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35223). ;) Jeg kommer aldri, aldri til å gå tilbake til kattesand kjøpt i dyrebutikk altså! Trepellets er bedre på alle måter, tror jeg. Helt utrolig at trepellets kan funke bedre enn kattesanden kjøpt i dyrebutikk, men det er sant! Det tok bare to måneder før det lønnet seg med trepellets for meg og da er det inkludert kjøp av ny kattedo! Man må helst ha en todelt kattedo med hull i øverste del slik at sagsponet faller ned i underste del. Man får kjøpt sekker med trepellets på felleskjøpet. 16 kg til 50 kr! Jeg kjøpte en slik sekk i august og den gikk tom i januar. 5 måneder! Og det er med mange katter (vi har 9 men de går litt ut og inn)! Det er noe annet enn en boks med 10 kg kattesand til 200 kr som holder i 2-4 uker. :rulleøyne
Oi! I never knew, men det er absolutt noe å tenke på :D
Har du sett under senga?
Har faktisk nettop kastet ut senga, ingenting der :D
Minnepinna
02-02-11, 21:16
Har faktisk nettop kastet ut senga, ingenting der :D
Sikker på at du ikke kastet dem med? :p
.
alexsandra
02-02-11, 21:39
har du sett i kjøleskapet og fryser'n:D
Minnepinna
02-02-11, 22:06
har du sett i kjøleskapet og fryser'n:D
Jeg fant igjen krølltanga i fryseren en gang, så det er slett ikke så dumt tenkt... Spesielt hvis melka eller frysegrønnsakene ligger i strikkekurven...
.
I posen med strikketyet du brukte sist.
Jeg finner ikke februarskravletråden for 30+ :( Finner bare den fra i fjor. Hvor har den gjemt seg?
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40170 om jeg har gjort dette riktig så finner du februartråden her :)
Takk Anarko. Fant den visst ;) Ikke så god å se ting. Tror kanskje det er på tide å lalle?? :p
Da blir den alt for lys på meg! SKikkelig fluoriserende. Men jeg har en ekstremt god mineralfoundation, og den dekker akkurat passe utenpå, uten at det blir lysende.
Da har du nok fått feil concealer eller feil farge til din hud. Kan også være at foundation ikke matcher concealer. Fargen på concealer skal være litt lysere enn resten, men det er viktig å blende godt. Min erfaring her i landet er at svært mange av disse snuppene som selger makeup ikke har noe særlig peiling og det reflekterer seg i deres egen makeup ofte. Jeg får svært ofte feil farge på foundation (for mørk eller for gul) for de ikke kan det. Her i landet henger desverre "brunkrem"-begrepet igjen ennå. Dessverre kan disse selgerne heller ikke så mye om å legge produktene riktig og klarer dermed ikke å opplyse kundene om riktig måte og gjøre ting på.
HVilken mineralfoundation har du? Du bør sjekke hva som er i den for i mange slike blir det brukt Bismuth oksid som er et veldig billig fyllmateriale, det er et tungmetall (riktig nok ikke giftig) og det kan irritere både hud og slimhinner. Gir i tillegg en diskokuleeffekt eller det som selgerne kaller en naturlig glød. Det finnes mineralsminke uten bismuth.
Når det er snakk om sminke, så vil jeg anbefale å ta en tur til en Make Up Store-butikk. Jeg har alltid fått super service der og har alltid blitt fornøyd med produktene. De viser hvordan man skal legge sminken og gir tips. En gang skulle jeg ha noe til å dekke over de blå ringene mine, og så ble jeg anbefalt en foundation i stedet. Den dekker så bra at jeg kan bruke den under øynene. :ja:
Make Up Store holder sminkekurs også. Ring butikken, eller stikk innom. De har både gruppekurs og privattimer. Nærmeste butikk for meg er 120 km unna, så jeg har ikke vært på noe sminkekurs. Men jeg har lyst. :snill:
Når det er snakk om sminke, så vil jeg anbefale å ta en tur til en Make Up Store-butikk. Jeg har alltid fått super service der og har alltid blitt fornøyd med produktene. De viser hvordan man skal legge sminken og gir tips. En gang skulle jeg ha noe til å dekke over de blå ringene mine, og så ble jeg anbefalt en foundation i stedet. Den dekker så bra at jeg kan bruke den under øynene. :ja:
Make Up Store holder sminkekurs også. Ring butikken, eller stikk innom. De har både gruppekurs og privattimer. Nærmeste butikk for meg er 120 km unna, så jeg har ikke vært på noe sminkekurs. Men jeg har lyst. :snill:
Hehehe spørs nok hvilken butikk det er og hvem som jobber der, anbefaler ikke den her i Stavanger i hvertfall. Ble sminka der er en gang, for å få sota øyne. Jeg så f... meg ikke ut, hadde i tillegg til alt rundt øynene, øyenskygge langt nedover kinna. men det varierer selvfølgelig og man må bare prøve seg frem.
I posen med strikketyet du brukte sist.
Jeg trodde det, men de var bare str3 :o
Da har du nok fått feil concealer eller feil farge til din hud.
Touche Eclait finnes vel bare i en farge såvidt meg bekjent? Gjorde hvertfall det da jeg kjøpte den (bruker den visst litt for sjelden...)
Foundationen min er helt safe. Jeg er veldig sensitiv på produkter og har tidligere nesten bare kunnet bruke Max Factor, siden den ikke inneholder noen tilsetninger. Men så oppdaget jeg MAC mineralsminken, og den er genial. Er superfornøyd. Og fargen er riktig. Jeg kan triksene med å teste det, og slipper ikke de damene innpå engang før jeg vet sjøl hva jeg skal ha.
Minnepinna
03-02-11, 20:55
Jeg har en venninne som sliter med det motsatte av meg, hun klarer ikke å legge på seg. Hvordan stiller det seg med lavkarbo i forhold til dette? Hun spiser mye sukker, og det er vel ikke helt bra uansett om man vil gå opp eller ned.
Noen ideer og forslag?
Jeg har en venninne som sliter med det motsatte av meg, hun klarer ikke å legge på seg. Hvordan stiller det seg med lavkarbo i forhold til dette? Hun spiser mye sukker, og det er vel ikke helt bra uansett om man vil gå opp eller ned.
Noen ideer og forslag?
Lavkarbo er vektregulerende, det vil si at undervektige vil gå opp i vekt :ja:
Har ingen konkrete forslag men lavkarbo skal jo være vektregulerende, ikke slankende, så det kan vel hende at hun hadde lagt på seg med lavkarbokost.
alexsandra
03-02-11, 21:21
Jeg trodde det, men de var bare str3 :o
Touche Eclait finnes vel bare i en farge såvidt meg bekjent? Gjorde hvertfall det da jeg kjøpte den (bruker den visst litt for sjelden...)
Foundationen min er helt safe. Jeg er veldig sensitiv på produkter og har tidligere nesten bare kunnet bruke Max Factor, siden den ikke inneholder noen tilsetninger. Men så oppdaget jeg MAC mineralsminken, og den er genial. Er superfornøyd. Og fargen er riktig. Jeg kan triksene med å teste det, og slipper ikke de damene innpå engang før jeg vet sjøl hva jeg skal ha.
tror jeg skal dra til parfymeri usminket og ta med meg den foundation jeg bruker og kosten min. så må det vel gå ann og finne noe bra:). får klæse og styre så skal det bli bra tilslutt(sist gang jeg var i parfymeri hadde jeg med meg bomull og sminkefjerner:D)
Minnepinna
03-02-11, 21:35
Takk takk LineJM og Carisma, da skal jeg bringe dette videre. :frosk:
Touche eclat ble i sin tid lansert i 3 fargenyanser og finnes nå i 6 nyanser så kanskje du bør vurdere om du trenger en annen farge??:p
Touche eclat ble i sin tid lansert i 3 fargenyanser og finnes nå i 6 nyanser så kanskje du bør vurdere om du trenger en annen farge??:p
Jeg har aldri sagt jeg er misfornøyd med fargen jeg har. Men den ser mye bedre ut under foundationen, for da slipper man at den reflektere for mye lys som er et velkjent problem med disse. Bare google navnet så ser du at mange diskusjoner handler om at man ikke kan ha denne på og bli fotografert f.eks. Det problemet forsvinner ved å legge den underst. Og den dekker som den skal. Forøvrig lærte jeg å legge den på denne måten av markedskonsulenten for YSL, så da antar jeg at jeg ikke bryter for mange regler ved å gjøre det, selv om noen tydeligvis mener det. :cool:
Har ikke sagt hva du skal gjør og ikke gjøre jeg, kan stå på huet når du sminker deg for min del men jeg synes ikke nødvendigvis at det er en god ide som alle bør gjennomføre. Jeg bare påpekte at den finnes i flere farger og at jeg og mange med meg har på diverse kurs lært at denne skal legges oppå foundation. Syntes bare det måtte nevnes siden det var andre også her inne som spurte om dette, så får jo bare folk prøve seg frem og finne det som passer de best Ingenting å være grinete for det :cool::cool::cool:
Jeg har også blitt fotografert (både av profesjonelle fotografer og amatører) uten at jeg har hatt problemer med at jeg blir for lys under øynene, har kanskje ikke hatt på nok jeg da :p
tror jeg skal dra til parfymeri usminket og ta med meg den foundation jeg bruker og kosten min. så må det vel gå ann og finne noe bra:). får klæse og styre så skal det bli bra tilslutt(sist gang jeg var i parfymeri hadde jeg med meg bomull og sminkefjerner:D)
Ikke så dumt det, er enklere å få riktige nyanser da. Touche eclat er ikke den concealeren som dekker mest, jeg trenger heldigvis ikke å dekke så mye under øynene jeg trenger bare å lysne området litt. Så jeg legger foundation på først også bruker jeg denne og dytter på litt rundt øyet. Ei venninne av meg sliter med skikkelig mørke ringer og hun sverger til Glo minerals under eye concealer. Jeg har funnet meg en ny favoritt og det er Armani foundation/concealer, tror det er et parfymeri i Oslo (Bogsatadveien?) som har det merket.
Men ta deg en tur på et parfymeri og få testet litt forskjellig, kan jo være en fordel og prøve om du tåler de forskjellige merkene også (er jo dyre greier). Er mange rare ingredienser i make up. Lykke til, håper du finner noe du kan bruke og blir fornøyd med :)
Hehehe spørs nok hvilken butikk det er og hvem som jobber der, anbefaler ikke den her i Stavanger i hvertfall. Ble sminka der er en gang, for å få sota øyne. Jeg så f... meg ikke ut, hadde i tillegg til alt rundt øynene, øyenskygge langt nedover kinna. men det varierer selvfølgelig og man må bare prøve seg frem.
Jeg har bare fått god hjelp når jeg har vært på den i Stavanger.
Dette er sikkert et veldig teit og rart spørsmål, MEN:
Noen som har peiling på symptomene på en blærekatarr? x)
For i det siste har jeg måtte løpe veldig mye frem og tilbake på do, for det har virket som at jeg har drukket kjempemye og må på do, selv om jeg ikke har drukket mye vann/væske den dagen.
Photobscura
04-02-11, 07:57
Ja, det kan jeg fortelle deg! :o. Det svir gjerne litt nedentil, særlig når man tisser, de gangene man faktisk får det til. Det er ganske typisk at det føles som om man må på do uten at det kommer noe som helst, og så er det heller ikke så uvanlig at man lekker litt ...
Gå til legen, det er en kjapp urinprøve for å påvise blærekatarr, og lett å fikse med antibiotika. Ellers er mye gjort ved å få i seg nok vann, og et meget godt tips om man føler man er på vei til å få en blærekatarr eller urinveisinfeksjon å ta tranebær i en eller annen form. Jeg har tranbærkapsler, f.eks, de funker veldig bra!
For i det siste har jeg måtte løpe veldig mye frem og tilbake på do, for det har virket som at jeg har drukket kjempemye og må på do, selv om jeg ikke har drukket mye vann/væske den dagen.
Høhø, sist jeg hadde blærekatarr var symptomet at jeg trodde jeg skulle dø av tissetrang hvert tredje minutt. Så om det er såpass, kom deg til legen og sjekk. :p
TrillTrall
04-02-11, 08:04
Det er _ikke_ behagelig å tisse for å si det sånn! Så lenge den ikke er veldig kraftig kan det være bare litt ubehagelig, men hos meg blir det veldig raskt blod i urinen og jeg har flere ganger opplevd å ha så vondt når jeg tisser at jeg slår hodet i veggen for å overdøve smerten så jeg holder ut... Jadda. Når du hører noen si at det føles som å tisse piggtråd så har de helt rett. Men det kan vøre ubehagelig lenge før det går så langt altså.
Har du mistanke om uvi så stikk på legekontoret med en urinprøve (helst morgenurin), om det drøyer for lenge kan det gå til nyrene og det vil du garantert ikke.
Photobscura
04-02-11, 08:24
Jaaa ... Hehe, jeg glemte å nevne det med at det kan gjøre temmelig vondt å tisse også :(.
Da tror jeg at jeg kanskje har fått det:P
Får ringe og bestille meg legetime til over helgen!
Da tror jeg at jeg kanskje har fått det:P
Får ringe og bestille meg legetime til over helgen!
For sent!:eek:
En UVI venter ikke. Den kan bli svært behandlingstrengende i løpet av timer!
Kom deg til legen i dag! Helst NÅ!
Med urinprøve!
Og i mellomtiden, drikk MASSE vann! Har du tilfeldigvis tranebærsaft eller kapsler tar du det også.
MASSE VANN!!!!
For sent!:eek:
En UVI venter ikke. Den kan bli svært behandlingstrengende i løpet av timer!
Kom deg til legen i dag! Helst NÅ!
Med urinprøve!
Jeg har desverre ingen mulighet til å komme meg til legen i dag, pga jeg jobber utenfor byen og ikke har bil.
Men skal ringe og få en hastetime mandag morgen, det er desverre det tidligste jeg kan skaffe meg det :/
Ring legekontoret og spør om du kan få resept uten å ha vært der. Om de kan ringe inn en resept til apoteket?..Forklar symptomer og hvorfor du ikke kommer deg unna. Så drar du dit på mandag.
Jeg har desverre ingen mulighet til å komme meg til legen i dag, pga jeg jobber utenfor byen og ikke har bil.
Men skal ringe og få en hastetime mandag morgen, det er desverre det tidligste jeg kan skaffe meg det :/
Da må du dra på legevakten om det Anne sier ikke funker!!!
Du kan ha nyrebekkenbetennelse innen mandag etter en helg med høy feber og mye smerter!:eek:
Det er ikke meningen å skremme deg, altså, men UVI er ikke noe man venter med. Da får du heller dra fra jobben!*streng sykepleier vifter med pekefinger*
Jeg har bare fått god hjelp når jeg har vært på den i Stavanger.
Vært uheldig jeg da, eller du har vært heldig :p Jaja jeg tåler ikke sminken så godt allikevel for de bruker bismuthoksid i alt jo.
Da må du dra på legevakten om det Anne sier ikke funker!!!
Du kan ha nyrebekkenbetennelse innen mandag etter en helg med høy feber og mye smerter!:eek:
Det er ikke meningen å skremme deg, altså, men UVI er ikke noe man venter med. Da får du heller dra fra jobben!*streng sykepleier vifter med pekefinger*
Hehe, det går bra.
Jeg prøver å ringe dem nå med gjevne mellomrom, men blir bare satt på vent.
Så skal stikke innom etter jobb om jeg ikke får tak i dem via telefon.
Vært uheldig jeg da, eller du har vært heldig :p Jaja jeg tåler ikke sminken så godt allikevel for de bruker bismuthoksid i alt jo.
Har du prøvd Tikei sin mineralsminke?:)
Den er uten bismuth!:)
Har du prøvd Tikei sin mineralsminke?:)
Den er uten bismuth!:)
Har prøvd det meste og mineralsminke er ikke noe for meg, det er fryktelig dyre, oppskrytte greier og jeg får tørr,smårynkete, flassete hud av det. Jeg har funnet min favoritt og det er Armani sin makeup. Det er det beste jeg noensinne har prøvd og tro meg jeg har kasta bort mye penger på makeup opp igjennom årene på ting jeg ikke kan bruke.
I tillegg til Armani kan jeg bruke en del av Smashbox sine ting, men jeg holder meg langt unna mineralsminke (som jo ofte inneholder helt andre ting enn mineraler) og øyenskygger med bismuth.
Har prøvd det meste og mineralsminke er ikke noe for meg, det er fryktelig dyre, oppskrytte greier og jeg får tørr,smårynkete, flassete hud av det. Jeg har funnet min favoritt og det er Armani sin makeup. Det er det beste jeg noensinne har prøvd og tro meg jeg har kasta bort mye penger på makeup opp igjennom årene på ting jeg ikke kan bruke.
I tillegg til Armani kan jeg bruke en del av Smashbox sine ting, men jeg holder meg langt unna mineralsminke (som jo ofte inneholder helt andre ting enn mineraler) og øyenskygger med bismuth.
Jeg ville gitt Tikei en sjans.
De er svenske, du kan få tester til 10 kr av produktene.
De er dyrevennlige og meget trygge på ingrediensene:)
Hehe, det går bra.
Jeg prøver å ringe dem nå med gjevne mellomrom, men blir bare satt på vent.
Så skal stikke innom etter jobb om jeg ikke får tak i dem via telefon.
Flott!:)
I en annen verden ville jeg bedt deg bøtte ned halvannen liter appelsinjuice så kjapt du kan, her kan jeg vel bare be deg kjøpe en ekstra boks med C- vitaminer og minst doble max dosen gjennom helgen!;)
Gjerne fordelt ut over døgnet!
God bedring!
Flott!:)
I en annen verden ville jeg bedt deg bøtte ned halvannen liter appelsinjuice så kjapt du kan, her kan jeg vel bare be deg kjøpe en ekstra boks med C- vitaminer og minst doble max dosen gjennom helgen!;)
Gjerne fordelt ut over døgnet!
God bedring!
Fikk en hastetime rett etter jobb i dag, så da rekker jeg innom Apotekene og alt i dag etter legetimen, så da går det vel bra til slutt, hehe.
Men er litt frustrerende, for nå får jeg ikke lov til å gå på do før jeg har vært der og tatt prøvene.
Så må vente i to timer, og det føles så ekkelt å nesten måtte holde meg hele tiden =P
Photobscura
04-02-11, 12:23
Takk for tips! Jeg har nå bestilt tre prøver :). Jeg bruker ikke så mye foundation, men i blant bare for å se litt ekstra airbrusha ut anledningsvis :D, og jeg har likt de flytende med mineraler i, men nå sist kjøpte jeg en annen type, og den er liksom så vidt over middels bra. Mitt problem er at jeg har en vanskelig hudtone, for jeg er veldig lys, men jeg blir ikke fort solbrent i det hele tatt, men har mer en slags gyllen tent, og ender alltid opp med de lyseste foundatioene som så godt som ALLTID har rosatoner i seg, hvilket jeg ikke har, annet enn i kinnene -naturligvis. Det var dét som var litt kult, at Tikei hadde helt lyse foundationer som ikke bare var for rosa hudtoner :). Spennende!
Fikk en hastetime rett etter jobb i dag, så da rekker jeg innom Apotekene og alt i dag etter legetimen, så da går det vel bra til slutt, hehe.
Se det var bra:klem:
Se det var bra:klem:
Men føles litt som at jeg holder på å gå i vei.
Må holde meg helt til to, og jeg klarer ikke konse på jobb, pga det gjør vondt og jeg føler meg så dotrengt.
Gleder meg til å bli kvitt det hele etterhvert OG få lov til å gå på do igjen etter legetimen x)
trønderpija
04-02-11, 15:04
*abonnerer tråden* :D
Jeg tenkte å kjøpe MCT-olje siden jeg har lest rundt iforumet at det skal ha endel helseeffekten....
Og vurderer også å skaffe inn cocosa olje (hvis jeg stava det riktig) :D - for å få i meg mer fett.. Kroppen kan utskille overskuddet fett hvis jeg får i meg litt for mye, uten å overdrive :)
Hvordan smør bruker dere til steking, baking og under pålegg? Altså, hvilket merke? :-)
Photobscura
04-02-11, 16:04
Hvordan smør bruker dere til steking, baking og under pålegg? Altså, hvilket merke? :-)
Tine. Det finnes i grunn få alternativer. Det eneste jeg har sett er Kvitseidsmør. Men det skal være SMØR, f.eks meierismør, ikke margarin ;).
Tine. Det finnes i grunn få alternativer. Det eneste jeg har sett er Kvitseidsmør. Men det skal være SMØR, f.eks meierismør, ikke margarin ;).
Kviteseidsmør er vel også Tine :confused: Ellers har Jacobs utvalgte også meierismør, om jeg ikke husker feil. Selv bruker jeg Tine :) Og litt Bremykt (vet ikke hvilket merke det er), det er 70% smør og 30% rapsolje, tror jeg :)
Photobscura
04-02-11, 17:04
Kviteseidsmør er vel også Tine :confused: Ellers har Jacobs utvalgte også meierismør, om jeg ikke husker feil. Selv bruker jeg Tine :) Og litt Bremykt (vet ikke hvilket merke det er), det er 70% smør og 30% rapsolje, tror jeg :)
Haha, ja, det er jo godt mulig! Det er en evighet siden jeg kjøpte det. Litt luksussmør, vettu.
Når det er snakk om mineralsminke så har man jo også Everyday minerals, kjempebillig med flere forskjellige forumlaer som passer "enhver hud", og mitt nye favorittmerke Lili Lolo.
Anbefalles :)
Haha, ja, det er jo godt mulig! Det er en evighet siden jeg kjøpte det. Litt luksussmør, vettu.
Er en del butikker som har økologisk Rørossmør, det er også veldig godt. Har ikke prøvd å steike i det, men regner med at det skulle fungere siden det er godt, gammeldags smør.
Takk for svar, kjøpte tine meierismør så det var flott :-)
trønderpija
04-02-11, 17:27
Jeg er ganske usikker om MCT oljen å cocosa er virkelig å anbefale?
Men - etter noen betenkeligheter - hva kan jeg bruke disse til og hva slags funksjon har de to oljene?
Har fått med meg at MCT funker som en booster for forbrenninga - riktig?
Hjelper ikke, får ekstremt tørr, rødprikkete hud av mineralsminke og gidder ikke kaste bort mer penger på dette. Har funnet min favoritt og da holder jeg meg til den fremfor å kaste bort mer penger på noe jeg i utgangspunktet vet at jeg ikke kan bruke.
Jeg er ganske usikker om MCT oljen å cocosa er virkelig å anbefale?
Men - etter noen betenkeligheter - hva kan jeg bruke disse til og hva slags funksjon har de to oljene?
Har fått med meg at MCT funker som en booster for forbrenninga - riktig?
MCT (se her) (http://en.wikipedia.org/wiki/Medium-chain_triglycerides) finnes jo i Cocosa og den MCT-oljen man får kjøpt bl.a. på apotek er jo utvunnet fra kokosfett. Dvs veldig bearbeidet ifht cocosa som er kaldpresset. Jeg prøvde en periode med MCT for å booste forbrenning uten at det gjorde noe for meg. Var jeg deg ville jeg holdt meg til cocosa som er 100% naturlig og smaker godt. Det er det fettet de fleste her inne sverger til utenom meierismør.
Cocosa kommer i to varianter, en til kald mat og en til steking. Du kan bruke en teskjei f.eks te/kaffe i smoothie, i bakverk,sauser osv. Du finner masse om dette her inne på forumet om du bare gidder å søke. Dessuten kan du google cocosa så vil du finne masse info og oppskrifter
(http://www.google.no/search?q=cocosa&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a)
Hhar snart tømt buttene med bare essentuals som jeg har, og de er en smule dyre i innkjøp...
Ruslet over til Tikei og fyllte handlekurven med prøver jeg. :rolleyes:
Jeg lurer på HVA kan man erstatte EGG med ? Det er mye egg i lavkarbo-dietter.....
Jeg lurer på HVA kan man erstatte EGG med ? Det er mye egg i lavkarbo-dietter.....
Det spørs jo hva du har tenkt og bruke det til, men det finnes eggerstatning til bruk i bakst i helsekost:)
Men det er også mange som lever lavkarbo selv om de er allergiske mot egg!:p
Er noen tråder om det her inne!
Denne feks (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38532&highlight=allergisk+mot+egg)
Om du googler litt og søker litt her inne, vil du nok finne en del....
kristi*tobarnsmor*
05-02-11, 00:08
Hvordan kan man sitere to forskjellige innlegg i ett og samme svar?
Altså, jeg vet hvordan man siterer fra ett innlegg, men hvordan kan jeg sette flere sitater (svare på flere tidligere innlegg) i svaret mitt?
Hvis noen skjønte... :flau:
Hvordan kan man sitere to forskjellige innlegg i ett og samme svar?
Altså, jeg vet hvordan man siterer fra ett innlegg, men hvordan kan jeg sette flere sitater (svare på flere tidligere innlegg) i svaret mitt?
Hvis noen skjønte... :flau:
Hvis det f.eks er 3 innlegg du skal ha med trykker du til høyre for Siter på de 2 første og Siter på det siste :)
kristi*tobarnsmor*
05-02-11, 00:57
Det spørs jo hva du har tenkt og bruke det til, men det finnes eggerstatning til bruk i bakst i helsekost:)
Men det er også mange som lever lavkarbo selv om de er allergiske mot egg!:p
Er noen tråder om det her inne!
Denne feks (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38532&highlight=allergisk+mot+egg)
Om du googler litt og søker litt her inne, vil du nok finne en del....
Hvis det f.eks er 3 innlegg du skal ha med trykker du til høyre for Siter på de 2 første og Siter på det siste :)
Ah! Tusen takk! :heia:
trønderpija
05-02-11, 01:00
MCT (se her) (http://en.wikipedia.org/wiki/Medium-chain_triglycerides) finnes jo i Cocosa og den MCT-oljen man får kjøpt bl.a. på apotek er jo utvunnet fra kokosfett. Dvs veldig bearbeidet ifht cocosa som er kaldpresset. Jeg prøvde en periode med MCT for å booste forbrenning uten at det gjorde noe for meg. Var jeg deg ville jeg holdt meg til cocosa som er 100% naturlig og smaker godt. Det er det fettet de fleste her inne sverger til utenom meierismør.
Cocosa kommer i to varianter, en til kald mat og en til steking. Du kan bruke en teskjei f.eks te/kaffe i smoothie, i bakverk,sauser osv. Du finner masse om dette her inne på forumet om du bare gidder å søke. Dessuten kan du google cocosa så vil du finne masse info og oppskrifter
(http://www.google.no/search?q=cocosa&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a)
Tusen takk ! sånn det ble litt ryddig å oversiklig for meg ;)
Ah! Tusen takk! :heia:
Bare hyggelig :D
Photobscura
05-02-11, 06:27
Hvorfor står jeg opp klokka seks på en lørdag? :confused:.
Fordi katten vekket deg?
Den lurte eg også litt på... Spesielt sidan eg ikkje sovna før nærare eitt i natt.:rolleyes:
Photobscura
05-02-11, 06:32
Fordi katten vekket deg?
Haha, nei, så tidlig pleier han ikke å vekke meg. Og han har skiftet taktikk, i stedet for å komme opp i senga og poke meg i fjeset, så hopper han opp på den 180cm høye hylla ved senge og stirrer meg våken.
Mulig det har noe med at jeg la meg kl ti i går (utslitt av Nav-besøk :rolleyes:), kanskje :p Men det er jo noe med det å være oppe på et tidspunkt hvor stort sett alle andre sover :D.
tullemor74
05-02-11, 10:02
Lurer på hvor lang tid det kan ta før man begynner å gå ned i vekt igjen etter en liten sprekk? :rolleyes:
TrillTrall
05-02-11, 10:09
Men er litt frustrerende, for nå får jeg ikke lov til å gå på do før jeg har vært der og tatt prøvene.
Så må vente i to timer, og det føles så ekkelt å nesten måtte holde meg hele tiden =P
Jeg hadde ikke hatt sjans til å holde meg i to timer om jeg hadde uvi...
Lurer på hvor lang tid det kan ta før man begynner å gå ned i vekt igjen etter en liten sprekk? :rolleyes:
Varierer veldig - men umiddelbart etterpå til en uke og to kanskje?
Jeg har vært heldig med mine sprekker og har vært den som gjerne veier mindre etter en sprekk.....
Jeg hadde ikke hatt sjans til å holde meg i to timer om jeg hadde uvi...
De siste 20 minuttene før jeg ble hentet for å dra til legen så var det helt umulig for meg å sitte i ro.
Jeg gikk rundt på kontoret mitt, gråt pga vondt og fordi det føltes som om jeg skulle tisse på meg hele tiden.
Heldigvis føler jeg meg bedre i dag,siden jeg har sovet godt for en gangs skyld på hele uken og begynt på medisinen:)
Jeg hadde en sprekk forrige helg.
Var i Bergen på et gjennforeningstreff med folkehøgskolen jeg gikk på.
Da spiste jeg pizza og litt høykarbo enn det jeg har gjort.
Tok meg hele uken som har vært nå å komme ned tilbake til det jeg veide før jeg dro, hehe.
Tenkte jeg ville prøve meg på å lage hjemmelagede hamburgere etter å ha blitt inspirert av en oppskrift på hamburgerbrød her inne.....
Tenkte å lage av 500 gr kjøttdeig. Spe med 2 egg og litt fløte......+ krydder da seff....
Noe mer jeg burde spe med? Og hvor mange hamburgere blir det utav 500 gr kjøttdeig (sånn ca).
Lurte på om jeg bare skulle doble oppskrifta mens jeg først er i gang - så greit å ha noe i fryseren.....
Tenkte jeg ville prøve meg på å lage hjemmelagede hamburgere etter å ha blitt inspirert av en oppskrift på hamburgerbrød her inne.....
Tenkte å lage av 500 gr kjøttdeig. Spe med 2 egg og litt fløte......+ krydder da seff....
Noe mer jeg burde spe med? Og hvor mange hamburgere blir det utav 500 gr kjøttdeig (sånn ca).
Lurte på om jeg bare skulle doble oppskrifta mens jeg først er i gang - så greit å ha noe i fryseren.....
Farris bruker jeg, de blir saftige og gode:)
Farris bruker jeg, de blir saftige og gode:)
Farris??? I hamburgere.....jøss - den var ny! Ja, ja - man lærer så lenge man lever!!! Kult da - tror jommen det er verd å prøve! Hvor mye bruker du til ca et halvt kilo kjøttdeig?
Ikke for mye, du kjenner når deigen er passe fast til og forme:) Spe litt og litt. Lykke til:)
Hva heter den gode knall gule osten som er på burgerene til McDonalds? Og hvor fås denne kjøpt i pakke med skiver?
Et spm til fra meg...
Hvilken produsent har den kruskaklien med lavt karbo innhold? Var på Rema i dag og der hadde de bare Mølleren sin med 18 gr karber...
Er det Regal sin som det er mindre i mon tro??? Og hvem selger den ?
Hvis den osten er en slags cheddar så får man den i skiver i diverse veassorterte matbutikker. Har iallefall sett sånn gul ost på Safari, men kanskje også på rema tror jeg.
Ang. karbinnhold i kruskakli så er det mange diskusjoner ang dette her inne. Synes å huske at noen hadde stilt spørsmål til produsenten og enden på visa var at den med minst karber i var feilmerket. Mulig jeg husker feil.
Det er cheddar. Og nå som cheddar er blitt ganske så populært så har de aller fleste dagligvarebutikker tatt inn den osten. Noen må man skive selv, mens andre er ferdigskivet :)
Det som er på burgere er som regel det som kalles processed cheese. Den som ligner mest i smak er faktisk tomatosten fra Kavli :ja:
Det som er på burgere er som regel det som kalles processed cheese. Den som ligner mest i smak er faktisk tomatosten fra Kavli :ja:
:ja: For det er smeltesalt i burgerost (http://www.tinepamenyen.no/produkter/ost/smelteost/214314.cms?tine-burgerost-stor-skive-17g).
Tror jeg skal prøve tomatosten til kavli neste gang jeg har burger :)
Men burgerost skal jo i alle fall inneholde en del cheddar. Jeg kjøper ofte cheddar og har på burgeren, og det er absolutt meget godt!
Jeg syns smelta cheddar smaker brunost jeg... Og det passer liksom ikkepå burger. :o
Et spm til fra meg...
Hvilken produsent har den kruskaklien med lavt karbo innhold? Var på Rema i dag og der hadde de bare Mølleren sin med 18 gr karber...
Er det Regal sin som det er mindre i mon tro??? Og hvem selger den ?
Ang. karbinnhold i kruskakli så er det mange diskusjoner ang dette her inne. Synes å huske at noen hadde stilt spørsmål til produsenten og enden på visa var at den med minst karber i var feilmerket. Mulig jeg husker feil.
Regal sin kli var en periode merket med 9g kh per 100g på pakningen, men oppga 20g kh på nettsidene. Jeg sendte en mail og fikk dette til svar:
Det er dessverre sneket seg inn en trykkfeil på esken, det er næringsinnholdet på nettsiden som er riktig.
Emballasjen vil bli endret så fort muligheten er der.
Dvs at de fleste typer kli ligger på 18-22 g kh per 100 g. Det finnes desverre ikke noen med lavere innhold.
Hvordan fjerner man stearin fra vinduet på enklest mulig måte? :p
(noen som har blåst ut stearinlysene litt vel hardt :p hehe)
Hvordan fjerner man stearin fra vinduet på enklest mulig måte?
Jeg brukte en skarp kniv og bare vippet det bort, så litt varmt vann med fettløsende vaskemiddel oppi.
Hva heter den gode knall gule osten som er på burgerene til McDonalds? Og hvor fås denne kjøpt i pakke med skiver?
Tror det er cheddar, og de fleste velassorterte butikker har den. Om den finnes i skiver vet jeg ikke:) Den knall gul, og knallgod:)
:rolleyes:Tror det er cheddar, og de fleste velassorterte butikker har den. Om den finnes i skiver vet jeg ikke:) Den knall gul, og knallgod:)
Du får både hvit og gul cheddar, skiver eller hel. :)
:rolleyes:
Du får både hvit og gul cheddar, skiver eller hel. :)
Ok,:) det viste jeg ikke, Har bare sett den gule :)
Skal på fest i kveld, og har kjøpt inn en diabetiker hvitvin, tørr, og sprite light, som de sa kunne blandes på polet.
Men er redd for å ødelegge ketolysekuren min ..... hvor lang tid tar det før man er på rett vei igjen etter en slik ødeleggelse?
Og hvorfor i alle dager kjøpte jeg ikke bare inn vanlig sprit som jeg pleier ?:confused: hm.
Og hvorfor i alle dager kjøpte jeg ikke bare inn vanlig sprit som jeg pleier ?:confused: hm.
Nettopp, hvorfor i all verden gjør du ikke det. Masse sprit uten karber.
Du forbrenner alkohol før fett, så det tar deg noen dager å komme i gjenge igjen. Hvis du er i ketose så kan det bli billig fyll, ha det gøy :)
Det er cheddar. Og nå som cheddar er blitt ganske så populært så har de aller fleste dagligvarebutikker tatt inn den osten. Noen må man skive selv, mens andre er ferdigskivet :)
Jeg så en bit Cheddar på REMA i dag - men jeg trodde ikke det var den fordi den var lysegul...ikke slik knall gul som osten på McDonalds er....
Smaker de sånoenlunde likt - den gule og den hvite cheddaren ??
Photobscura
05-02-11, 18:45
Skal på fest i kveld, og har kjøpt inn en diabetiker hvitvin, tørr, og sprite light, som de sa kunne blandes på polet.
Men er redd for å ødelegge ketolysekuren min ..... hvor lang tid tar det før man er på rett vei igjen etter en slik ødeleggelse?
Ignite har helt rett. Med mindre alkohol legger lista lavere for sprekking så vil ikke alkohol i seg selv gå utover vekttapet ditt, annet enn at fettforbrenninga stopper opp litt inntil alkoholen er forbrent (for en gjennomsnittlig person tar det veldig grovt regna 12-16 timer å forbrenne alkoholen fra en flaske vin).
Jeg på min side synes det var lurt av deg å kjøpe hvitvin, av den enkle grunnen at første fylla i ketose kan være temmelig ... plutselig :o.
Hehe jeg tenkte på det ja , at jeg kanskje ble veldig full, sånn plutselig .. Og det er vel kansje moro for de andre, men kanskje ikke for meg hehe. Og dessuten, når jeg har sprit med, så drikker alltid noen andre opp mesteparten :mad:
Hvorfor i alle dager må folk alltid ta litt av andres alkohol, og så er det ikke mer igjen til den som kjøpte drikka??
Photobscura
05-02-11, 19:15
Hvorfor i alle dager må folk alltid ta litt av andres alkohol, og så er det ikke mer igjen til den som kjøpte drikka??
Sånn i utgangspunktet ser jeg ikke problemet, så lenge det ikke alltid er de samme som kjøper inn drikkevarer, da. Jeg er i stor grad en sosialistisk sjel :D.
Minnepinna
05-02-11, 19:18
Jeg er forvirra.
Her er det mulighet for dagbok og blogg. Hvordan jeg evt. skal opprette en dagbok skjønner jeg ingen ting av, og blogg - trenger man begge? Eller er det samme? Hva bruker folk? (Ja, jeg har prøvd å finne ut av det vha FAQ, men der blir jeg bare enda mer forvirra...)
Hjælp!
:confused:
.
Photobscura
05-02-11, 19:22
Jeg er forvirra.
Her er det mulighet for dagbok og blogg. Hvordan jeg evt. skal opprette en dagbok skjønner jeg ingen ting av, og blogg - trenger man begge? Eller er det samme? Hva bruker folk? (Ja, jeg har prøvd å finne ut av det vha FAQ, men der blir jeg bare enda mer forvirra...)
Hjælp!
:confused:
.
Enkelt forklart er journalene (som har eksistert lenge før det fantes blogger her inne) akkurat som en vanlig tråd, bare at det er din personlige journal, men som folk kan kommentere i. Bloggene fungerer sånn at du kan lage kategorier, og et hvert nytt blogginnlegg blir unikt, og ikke en stadig lengre tråd, sånn som journalene.
Du må nesten bare finne ut selv hva som passer ditt behov.
Jeg for min del synes bloggene er veldig fine, ettersom man har en viss oversikt. Dessuten kan man privatisere dem i den forstand at kun de du har lagt til som venner her inne, har tilgang på bloggen din, dersom du ønsker det. Både journaler og blogger er ellers kun tilgjengelige for registrerte medlemmer, og kan ikke søkes opp på google o.l, som store deler av forumet ellers.
Håper dette ga litt klarhet :).
Minnepinna
05-02-11, 19:27
1000takk. Blogg it is! :ja:
.
Minnepinna
05-02-11, 20:53
Jeg lurer...
Begynner å få rar smak i munnen, har lest at det kan bety at jeg er i Ketose?????
:frosk:
.
Hehe jeg tenkte på det ja , at jeg kanskje ble veldig full, sånn plutselig .. Og det er vel kansje moro for de andre, men kanskje ikke for meg hehe. Og dessuten, når jeg har sprit med, så drikker alltid noen andre opp mesteparten :mad:
Høres litt merkelig ut. Jeg gir gjerne bort en dram eller to. Men hele flasken pleier ikke å forgå uten at jeg har deltatt sterkt selv :) Om folk snylter så mye så hadde jeg sagt i fra.
Jeg så en bit Cheddar på REMA i dag - men jeg trodde ikke det var den fordi den var lysegul...ikke slik knall gul som osten på McDonalds er....
Smaker de sånoenlunde likt - den gule og den hvite cheddaren ??
Den gule har en sterkere og mer fyldig smak. Jeg liker den best, har kun smakt den hvite en gang..
alexsandra
05-02-11, 23:22
Jeg lurer...
Begynner å få rar smak i munnen, har lest at det kan bety at jeg er i Ketose?????
.
jeg fikk ekkel smak i munnen når jeg kom i ketose, så det virker som du er det ja:)
Jeg lurer...
Er nok ketoseånden som har kommet på plass!:heia:
For en god stund siden brukte noe som het Sweet'n'less for å erstatte en del av sukkeret i kaker. Men nå finner jeg det ikke igjen.
Hva har skjedd med denne?
Finnes det noen oppskrift her inne på lavkarbo hønsefrikasse?
Finnes det noen oppskrift her inne på lavkarbo hønsefrikasse?
Har du prøvd å søke?? Er ikke verdens beste søkefunksjon her på forumet men noe kan man da finne hvis man gidder å ta seg bryet.
For å lage frikasse lavkarbo, bytter du ut hvetemel med JBK (johannesbrød kjernemel som du får på bl.a. helsekost). Ha gjerne litt fløte/CF i sausen. Pass på at alle grønnsaker er lavkarbo vennlige, dvs bytt ut gulerøtter, kålrot, erter osv med grønnsaker som du kan bruke. Ikke server med potet/ris, bruk bare grønnsaker, jukseris eller blomkålstuing til.
Takk, hehe.
Er bare at moren min lager den vanlige versjonen i dag, og jeg må nok spise det i dag.
Det er en av mine yndlingsretter, men heldigvis er det noe vi såvidt har på vinteren, så nå som det nærmer seg vår blir det vel siste gang til neste vinter x)
Og tror kroppen skal klare litt mer karbo i dag, så lenge jeg holder meg lavkarbo fra i morgen av igjen^^
Takk, hehe.
Er bare at moren min lager den vanlige versjonen i dag, og jeg må nok spise det i dag.
Det er en av mine yndlingsretter, men heldigvis er det noe vi såvidt har på vinteren, så nå som det nærmer seg vår blir det vel siste gang til neste vinter x)
Og tror kroppen skal klare litt mer karbo i dag, så lenge jeg holder meg lavkarbo fra i morgen av igjen^^
Gjør som følger, ta minimalt med saus, dropp potetene. Nå vet ikke jeg hvilke grønnsaker moren din pleier å ha oppi, men er det mye rotgrønnsaker kan du jo ta minimalt av de også. Kan jo evt spør om hu gidder å koke litt blomkål/brokkoli til deg eller du kan gjøre det selv. På denne måten minsker du ant karber, hvis du i tillegg går deg en rask tur etter middag får du også brukt opp en del av karbene. Men som du sier, spis litt av dette i dag og fortsett der du slapp i morgen. Bare husk at det ikke er bra og gå inn og ut av ketose (dersom du er i ketose da) hele tiden, da mister det hele sin hensikt.
Guttungen spurte i går om han kunne få ha overnattingsbesøk. Jeg sa nei siden både sambo og jeg ikke er helt i form om dagen. Klokken to i natt kom poden inn på soveromemt vårt (vi steinsov) og spurte om han kunne få låne den internettusben vi har på soverommet. Det fikk han.. :ja:
I formiddag stekte jeg rundstykker og poden kom ned og spurte om han kunne få ta med mat opp til en kompis fordi han faktisk fikk besøk om natta. :confused:
Kompisen kom derimot ned og lagde seg mat. Kompisen blir hos oss... Hele dagen, langt utover ettermiddagen. Han er faktisk nettopp gått. Jeg ble sint fordi vi hadde jo sagt NEI til overnattingsbesøk! Jeg skjennes mye fordi jeg hadde stått på kjøkkenet og laget mat i mange timer og poden bare spiser og fyker avsted igjen. Jeg ble megasur! :o
Poden kommer ned og gråter.. Han er lei seg og føler behov for å forklare.
Gutten som kom på besøk om natta hadde vært på en fest. Han hadde drukket litt, blitt på en snurr OG han likte ikke å være på festen, men han kunne ikke dra hjem. Han kom til oss fordi han føler seg trygg hos oss og ivaretatt. Poden tok vare på ham. Fikset seng og annet... blant annet internettoppkobling slik at han kunne spille rusen av seg. :o
Jeg er stolt av poden!!! :love: Megastolt!!! MEN er det ikke litt for tidlig at unger på 15/16 år har hjemmefester med alkohol?? Poden har nå fått beskjed om at vi kan arrangere alkoholfrie fester her hjemme. Jeg vil heller ha ungene rundt meg og vite hva de gjør enn at de er ute og jeg ikke vet noe. Er jeg gammeldags??
for tidlig i og med at det ikke er lov. men det er helt normalt. hvertfall de fleste begynte å drikke på ungdomsskolen da jeg gikk der. festa hver helg osv. og det er ikke såå lenge siden jeg gikk ut derfra, tviler på at det har blitt "bedre" siden dengang
trønderpija
06-02-11, 20:03
Vært på fest igår - og bankkortet mitt ble stjålet :( og 3000,- til og med..
Hvordan de klarte å hoste opp 3000 kr uten at jeg ga pinkoden..... Hva kan jeg gjøre da?
Kortet er sperret nå...
Kanutten: For en herlig pode du har! :D Det er kompis det!
Guttungen spurte i går om han kunne få ha overnattingsbesøk. Jeg sa nei siden både sambo og jeg ikke er helt i form om dagen. Klokken to i natt kom poden inn på soveromemt vårt (vi steinsov) og spurte om han kunne få låne den internettusben vi har på soverommet. Det fikk han.. :ja:
I formiddag stekte jeg rundstykker og poden kom ned og spurte om han kunne få ta med mat opp til en kompis fordi han faktisk fikk besøk om natta. :confused:
Kompisen kom derimot ned og lagde seg mat. Kompisen blir hos oss... Hele dagen, langt utover ettermiddagen. Han er faktisk nettopp gått. Jeg ble sint fordi vi hadde jo sagt NEI til overnattingsbesøk! Jeg skjennes mye fordi jeg hadde stått på kjøkkenet og laget mat i mange timer og poden bare spiser og fyker avsted igjen. Jeg ble megasur! :o
Poden kommer ned og gråter.. Han er lei seg og føler behov for å forklare.
Gutten som kom på besøk om natta hadde vært på en fest. Han hadde drukket litt, blitt på en snurr OG han likte ikke å være på festen, men han kunne ikke dra hjem. Han kom til oss fordi han føler seg trygg hos oss og ivaretatt. Poden tok vare på ham. Fikset seng og annet... blant annet internettoppkobling slik at han kunne spille rusen av seg. :o
Jeg er stolt av poden!!! :love: Megastolt!!! MEN er det ikke litt for tidlig at unger på 15/16 år har hjemmefester med alkohol?? Poden har nå fått beskjed om at vi kan arrangere alkoholfrie fester her hjemme. Jeg vil heller ha ungene rundt meg og vite hva de gjør enn at de er ute og jeg ikke vet noe. Er jeg gammeldags??
JEG synes ikke det er bra. Det er alt for tidlig å feste og drive med alkohol. :mad: Men det er MIN mening. Jeg var mye eldre selv, og ble strengt oppdradd, så slikt kom ikke på tale ... Synes barn begynner alt for tidlig. Røyking og drikking og sex mens de går på skolen ... Nei, jeg synes det er for tidlig, og synes det er en ide å ha fest hjemme, uten alkohol ... problemet er bare at de da gjerne heller velger en annen fest hvor den kan drikke ....
Men å la ungen invitere venner hjem, gjerne lage mat sammen, og slikt, er bra. Min yngste bror har aldri vært opptatt av fest og drikking, men har alltid hatt venner hjemme på kveldene, de lager mat, eller mamma serverer mat, og de holder på med pc ... tror de trives godt hjemme ..(dvs han er flyttet nå da).
JEG synes ikke det er bra. Det er alt for tidlig å feste og drive med alkohol. :mad: Men det er MIN mening. Jeg var mye eldre selv, og ble strengt oppdradd, så slikt kom ikke på tale ... Synes barn begynner alt for tidlig. Røyking og drikking og sex mens de går på skolen ... Nei, jeg synes det er for tidlig, og synes det er en ide å ha fest hjemme, uten alkohol ... problemet er bare at de da gjerne heller velger en annen fest hvor den kan drikke ....
Men å la ungen invitere venner hjem, gjerne lage mat sammen, og slikt, er bra. Min yngste bror har aldri vært opptatt av fest og drikking, men har alltid hatt venner hjemme på kveldene, de lager mat, eller mamma serverer mat, og de holder på med pc ... tror de trives godt hjemme ..(dvs han er flyttet nå da).
Vi har stor kino hjemme og mange filmer (tusenvis stående i hyller slik at de kan lete alle sammen). Så jeg håper det kan være med på å holde ungene hos oss... uten alkohol. Jeg får heller alliere meg med andre foreldre slik at de kan sponse på pizza etc.
Photobscura
06-02-11, 20:24
Jeg flytta hjemmefra da jeg var seksten, så det var jo ikke mulig for mine foreldre å holde oversikt over hva jeg drev med. Ja, jeg røyka og drakk litt alkohol da jeg var i den alderen, men det ble da folk av meg også. Og dette sier jeg ikke for å forsvare mindreårig drikking. Men ungdommen vil i en eller annen grad alltid teste ut regler og tøye grenser, det er en del av det å vokse opp og og lære. Vi KAN og skal ikke kunne beskytte ungene våre mot alt som er vondt i verden, selv hvor mye vi vil. For at man skal skjønne at det gjør vondt å ramle ned fra et tre, så må man først klatre opp i det.
Igjen, ikke for å tale noen sak for uvettig drikking blant tenåringer. Det jeg prøver å si er at man kan gjøre mye, men man får aldri muligheten til å holde kontroll på alt :o.
Med det sagt, så synes jeg det er kjempefint med foreldre som er interessert i hva ungene er opptatt av, og som har litt åpent hus og sånn. Mine foreldre var også sånn, og det har vært en veldig fin erfaring for meg :).
Jeg flytta hjemmefra da jeg var seksten, så det var jo ikke mulig for mine foreldre å holde oversikt over hva jeg drev med. Ja, jeg røyka og drakk litt alkohol da jeg var i den alderen, men det ble da folk av meg også. Og dette sier jeg ikke for å forsvare mindreårig drikking. Men ungdommen vil i en eller annen grad alltid teste ut regler og tøye grenser, det er en del av det å vokse opp og og lære. Vi KAN og skal ikke kunne beskytte ungene våre mot alt som er vondt i verden, selv hvor mye vi vil. For at man skal skjønne at det gjør vondt å ramle ned fra et tre, så må man først klatre opp i det.
Igjen, ikke for å tale noen sak for uvettig drikking blant tenåringer. Det jeg prøver å si er at man kan gjøre mye, men man får aldri muligheten til å holde kontroll på alt :o.
Photo?? Det er snakk om unger som går i 10 klasse... IKKE flyttet hjemmefra. Jeg flyttet selv hjemmefra da jeg var 15 år, men jeg aner at dette er noe annet.
Photobscura
06-02-11, 20:28
Photo?? Det er snakk om unger som går i 10 klasse... IKKE flyttet hjemmefra. Jeg flyttet selv hjemmefra da jeg var 15 år, men jeg aner at dette er noe annet.
Det var da virkelig ikke hovedpoenget med hva jeg skrev! Poenget er vel det at man som forelder ikke har mulighet til å vite alt hva unger gjør. Og bare en tanke i forhold til temaet.
MEN er det ikke litt for tidlig at unger på 15/16 år har hjemmefester med alkohol??
Jeg var på mine første hjemmefester da jeg var mellom 13 og 14, og det var haugevis av alkohol der! (mange hadde fått det med hjemmefra så foreldrene skulle vite hva de fikk i seg... :rolleyes:) Jeg drakk ikke noe særlig før jeg var 16, men de fleste andre gjorde det. Selv de som var et par år yngre. Broren min drakk hver helg fra han var 13 til han var nesten 30. Så ikke så veldig uvanlig vil jeg tro.
Gjør som følger, ta minimalt med saus, dropp potetene. Nå vet ikke jeg hvilke grønnsaker moren din pleier å ha oppi, men er det mye rotgrønnsaker kan du jo ta minimalt av de også. Kan jo evt spør om hu gidder å koke litt blomkål/brokkoli til deg eller du kan gjøre det selv. På denne måten minsker du ant karber, hvis du i tillegg går deg en rask tur etter middag får du også brukt opp en del av karbene. Men som du sier, spis litt av dette i dag og fortsett der du slapp i morgen. Bare husk at det ikke er bra og gå inn og ut av ketose (dersom du er i ketose da) hele tiden, da mister det hele sin hensikt.
Jeg har ikke for vane så langt å hoppe inn og ut av lavkarbo:)
Hver dag så lager jeg som regel lavkarboversjon av maten mamma lager til resten av familien:)
Så i morgen blir det god frokost med stekte egg og noe snasent tilbehør!
Jeg var på mine første hjemmefester da jeg var mellom 13 og 14, og det var haugevis av alkohol der! (mange hadde fått det med hjemmefra så foreldrene skulle vite hva de fikk i seg... :rolleyes:) Jeg drakk ikke noe særlig før jeg var 16, men de fleste andre gjorde det. Selv de som var et par år yngre. Broren min drakk hver helg fra han var 13 til han var nesten 30. Så ikke så veldig uvanlig vil jeg tro.
Hvor er foreldrene da... Og hvor får de tak i alkohol?? Liker det ikke jeg..
Hvor er foreldrene da... Og hvor får de tak i alkohol?? Liker det ikke jeg..
Som sagt, mange fikk det hjemmefra. Og barnebarnet til lensmannen fikk av beslagsslageret hos bestefar :D Dyrlegesønnen hadde alltid litt dyrlegesprit å avse.... Det var da landsbygda må vite :p
Foreldrene var enten på en egen fest og drakk seg sanseløse, eller de mest ansvarlige kom innom en gang eller to for å sjekke at ting ikke tok for mye av. Og fikk sendt hjem de verste.
Selv avtalte vi overnattinger hos hverandre, helst hos de hvor foreldrene ikke kejnte våre foreldre så vi ble gjennomskuet.
Skjønner at foreldre vil ha kontroll over barna hele tiden, og vil gjøre hverdagen så skånsom som mulig. Og det med alkohol er ikke til å komme unna.
Man kan ikke vokte ungene som en hauk. De er 15-16, de har en ungdomstid å leve ut. Vi alle har jo vært der. ( Og ikke tolk det som at man MÅ drikke for å leve ut ungdomstiden, men det blir mer og mer vanlig) Gjør vennene det, er det lett å gjøre det selv også.
Jeg sier ikke at det er greit å drikke som 15-16 åring, men vanlig, det er det.
Jeg har en lillebror på 17 år, og han startet å drikke som 15 åring. Det samme gjorde jeg.
Enten man har fest med foreldre i nærheten eller ikke, har som regel ikke noe å si. Om de vil drikke alkohol klarer de som regel å få det til uansett.
Og når det merkes er det for seint.. Men da må jo barnet også ta evt konsekvenser av det.
Jeg begynte å drikke i 14-15 års alderen. Jeg flyttet ut som 16 åring pga lang avstand til skole. Jeg er nok enig med Photo. Det går ikke an å beskytte ungene mot alt, og de vil før eller siden komme i en alder der mange i deres omgangskrets begynner å feste. Men folk er forskjellige, og det gjelder også barna, noen vil drikke, andre vil vente. Det samme gjelder for røyk, sex, hasj osv.
Jeg er forsåvidt litt enig med de foreldrene som heller sender med litt alkohol hjemmefra med barna. Da vet de hva de får i seg, og når det florerer alt fra metanol til alkohol som er tilsatt noe ekstra så er det greit når ungene kommer til å drikke uansett.
Mange begynner å drikke tidlig, enten foreldrene vil det eller ikke. Alternativet er å stenge barna inne. Viktig er det at ungene vet hva alkohol er, og hva slags konsekvenser det kan få. Utover det så er det som Photo sier; de må få klatre i treet for å vite at det er vondt å falle ned.
Jeg er forsåvidt litt enig med de foreldrene som heller sender med litt alkohol hjemmefra med barna.
Problemet er jo at denne alkoholen kommer i TILLEGG til all den andre de får i seg. Hadde det vært det eneste de drakk, så joda.
Og når det gjelder det med å kontrollere hva barna gjør. Ei veninne av meg hadde veldig streeng oppdragelse hva alkohol og røyk o.l angikk. Hun begynte ikke å gå ut før etter hun var atten. Men da tok hun virkelig igjen alt, med renter! Hun kunne drikke 2 sixpacks på fårspill + drinker og vin, og endte alltid med å bli søplefull og det var et under at det ikke gikk galt noengang! Så, jeg tror det er ok å prøve seg litt på livet jeg, ikke bli helt beskyttet fra alt.
Problemet er jo at denne alkoholen kommer i TILLEGG til all den andre de får i seg. Hadde det vært det eneste de drakk, så joda.
Og når det gjelder det med å kontrollere hva barna gjør. Ei veninne av meg hadde veldig streeng oppdragelse hva alkohol og røyk o.l angikk. Hun begynte ikke å gå ut før etter hun var atten. Men da tok hun virkelig igjen alt, med renter! Hun kunne drikke 2 sixpacks på fårspill + drinker og vin, og endte alltid med å bli søplefull og det var et under at det ikke gikk galt noengang! Så, jeg tror det er ok å prøve seg litt på livet jeg, ikke bli helt beskyttet fra alt.
Noen er flink og holder seg til det de får hjemmefra. Men selvsagt, mange som ikke gjør det også.
Jeg har faktisk en "slik" venninne jeg også. Hele søskenflokken hennes var vel slik forsåvidt. Hun tok fullstendig av når hun da hadde frie tøyler, og i likhet med din venninne så er det et mirakel at det gikk så bra som det gjorde...
Enig! Og terskelen for HVA de drikker etter den "trygge" alkoholen er konsumert er mye lavere etter at de først har fått noe innabords.....
Jeg husker en "gammel" kollega jeg hadde på en tidligere arbeidsplass fortalte om sønnen og kompiser som kom fulle hjem til han da de var tenåringer. Han likte det ikke i det hele tatt, og ga klart utrykk for det til sønnen (at de drakk altå) MEN samtidig så sa han klart ifra at han heller ville ha de hjem til seg, enn at de ravet ute med alt det kan innebære.
Er helt enig at det er tidlig, men slik er kulturen i norge. På mange steder har jo man lov til å komme inn på bygdas fyllefest, på samfunnshuset etter de har vært komfirmanter.
Synes du heller skal være glad for at ungdommene tør å komme til deg når de er fulle. Husker i min vennegjeng fra den tiden, så var det utrolig mange som løy om hvor de var osv. Tror det viktigste er at du er en voksen de kan stole på, og komme med problemer til.
Jeg er i en søskenflokk på fire, og jeg og lillebroren min er de som bor hjemme akkurat nå.
Når jeg gikk på ungdomsskolen(det er jo ikke så lenge siden, siden jeg er 20:P) var det vanlig at folk drakk i helgene.
Jeg er nesten avholds, men det er fordi jeg aldri har følt meg skikkelig trygg på de jeg har fått tilbud om å drikke sammen med.
Etter eksamensting i 10.klasse så ble "alle" enige om at joda, nå skulle dette feires med masse øl etc...
Dette snakket de altså om midt i skoletiden, men selvsagt ikke så lærere/voksne hørte det.
Lillebroren min er litt sånn som meg egentlig, og det synes jeg er litt fint.
Han har vært på fest en gang, og det likte han ikke, for han følte at alle ble så ubehagelige å være med når de ble snydens fulle.
Han brukte tiden sin på festen til å hjelpe ei jente som var så full at hun såvidt klarte å gå.
Samtidig så har en av mine storebrødre nesten prøvd ALT.
Og endte såvidt opp på gata som narkoman, men heldigvis er han i jobb igjen og alt er mye bedre.
Foreldrene mine har kanskje gitt oss litt alkohol når vi skulle ut, men det er ikke mye.
Lillebroren min fikk et par bokser øl, jeg fikk noe rusbrus.
Men det fine er at selv om de har vært strenge ang. drikking, har de sagt at de heller ville at vi skulle komme hjem sørpefulle, enn å ikke komme hjem i det hele tatt.
Da har ungene pratet sammen på skolen. De mente at denne drikkinga var en teit ting å gjøre, men samtidig er det glade for at de kan komme til oss hvis det skulle skje igjen. :rolleyes:
De ville uansett gjerne komme til oss å se film, spise pizza og popcorn. :p
Noen som vet hva de heter disse "butikkene" man finner i utlandet hvor det eneste man gjør er å kikke i store kataloger og for deretter å levere inn en bestilling for så å hente varen etter et par dager?? Tenkte jeg skulle innom en slik en i Dublin.
Heihei!
Jeg går for tiden på antibiotika og sliter litt med matlysten.
Er det noen tips om hva som burde være viktigst å få i meg?
Pga at jeg får magevondt av antibiotikaen tar jeg Idoform, men pga vondten så frister det liksom ikke å spise noe, for jeg føles mett ut fra før, selv om jeg samtidig er sulten..
Teite blærekatarr!
arnakristin
07-02-11, 17:41
Noen som vet hva de heter disse "butikkene" man finner i utlandet hvor det eneste man gjør er å kikke i store kataloger og for deretter å levere inn en bestilling for så å hente varen etter et par dager?? Tenkte jeg skulle innom en slik en i Dublin.
Hei,
Er det Argos (http://www.argos.ie) du tenker på? …har aldri opplevd å måtte komme tilbake for å hente varer, så er litt usikker.
Hei,
Er det Argos (http://www.argos.ie) du tenker på? …har aldri opplevd å måtte komme tilbake for å hente varer, så er litt usikker.
:ja: :klem: Det er dem! De som ikke har fast adresse i Dublin kunne komme på butikken og hente varene.. Eller få dem levert der de bor pr da.
alexsandra
07-02-11, 18:58
sliter med og få tak i skikklig strømpebukser. enten er de så lange,eller så er de små,når jeg kommer hjem og prøver så får jeg ikke over ræva. og nesten sånn at jeg legger meg på gulvet og prøver og dra de på.:D
sånne helt tynne er greit og få tak i men jeg har lyst på litt fine med mønstre eller noe
Vært på fest igår - og bankkortet mitt ble stjålet :( og 3000,- til og med..
Hvordan de klarte å hoste opp 3000 kr uten at jeg ga pinkoden..... Hva kan jeg gjøre da?
Kortet er sperret nå...
Politianmelde med forklaring om at du ikke har tatt ut penger og få banken til å dokumentere hvor pengene er tatt ut, melde til politiet som skal sjekke om det er kameraopptak, melde til forsikringsselskapet - går på hjemmeforsikring. Du må nok være påståelig, særlig hvis pengene har blitt tatt ut med pin.
Lykke til
Politianmelde med forklaring om at du ikke har tatt ut penger og få banken til å dokumentere hvor pengene er tatt ut, melde til politiet som skal sjekke om det er kameraopptak, melde til forsikringsselskapet - går på hjemmeforsikring. Du må nok være påståelig, særlig hvis pengene har blitt tatt ut med pin.
Lykke til
Å gjett om! Lommeboken min ble stjålet da jeg var på loppemarket og jeg merket ikke at den var borte før de hadde klart å ta ut 1000,- på gubbens kort. Mulig de fant koden i lommeboken min!:o
Det ringte en mann fra DnBNor og mer eller mindre beskyldte meg for å ha brukt opp pengene og meldt kortet stjålet for å slippe og fortelle min mann at jeg hadde brukt opp pengene!:eek::(:mad::(:eek:
Enda det var han som fortalte meg at det var en gjeng unge gutter som hadde tatt ut pengene!
Hadde det vært mere penger, hadde vi gått videre med det, men siden jeg kanskje hadde vært uforsiktig med koden lot vi det være. Sendte klage på den fyren, da, men har aldri hørt noe mer!
alexsandra
07-02-11, 19:29
Heihei!
Pga at jeg får magevondt av antibiotikaen tar jeg Idoform, men pga vondten så frister det liksom ikke å spise noe, for jeg føles mett ut fra før, selv om jeg samtidig er sulten..
Teite blærekatarr!
hva med og lage smoothie:)
Jeg har en ribbe på 2-3 kg liggende i fryseren, så det jeg lurer på er hvordan dere anbefaler å oppbevare den i ettertid? Fryse det ned i posjoner eller noe annet? Den er jo best når den er nystekt! :w00t:
Heihei!
Teite blærekatarr!
Ville bare kommentere at det finnes andre typer antibiotika som er av depot-typen som ikke er så tøff for magen. Jeg fikk antibiotika før jul og ble i løpet av et døgn så styggdårlig i magen at jeg trodde min siste time var kommet... fikk annen type og da ble det bra :)
Ellers er det jo da først og fremst å få i seg væske... prøv ellers å spis så "normalt" som mulig, men kanskje i mindre porsjoner av gangen?
Føler med deg - blærekatarr er det jævligste jeg veit om selv... GOD BEDRING SNART!
Minnepinna
07-02-11, 22:21
Er nok ketoseånden som har kommet på plass!:heia:
Ja, men det høres bra ut... :rolleyes:
Ja, men det høres bra ut... :rolleyes:
Selvfølgelig er det bra! :D
Det betyr jo at man uten tvil er i ketose!:D
Og den blir borte etter hvert som kroppen din lærer seg å bruke ketoner som drivstoff på en ordentlig måte. Da er det ikke nok overskuddsketoner til å stinke!;)
Skjønner ikke hva som er galt med meg jeg. Hver gan jeg ser denne tråden i oversikten så leser jeg "Jeg lurer på"- tråd, forhåpentlig med ekle korte svar :eek:
Lavkarbo påvirker visst synet også, i tilleg til hukommelsen :p
Minnepinna
07-02-11, 23:05
Skjønner ikke hva som er galt med meg jeg. Hver gan jeg ser denne tråden i oversikten så leser jeg "Jeg lurer på"- tråd, forhåpentlig med ekle korte svar :eek:
Lavkarbo påvirker visst synet også, i tilleg til hukommelsen :p
Hehe... :D
Minnepinna
07-02-11, 23:07
Selvfølgelig er det bra! :D
Det betyr jo at man uten tvil er i ketose!:D
Og den blir borte etter hvert som kroppen din lærer seg å bruke ketoner som drivstoff på en ordentlig måte. Da er det ikke nok overskuddsketoner til å stinke!;)
Det er bedre allerede, men da lurer jeg selvfølgelig på om jeg har spist for mange karber og er ute av ketosen allerede... :p
(Nei, jeg har ikke spist mer enn vanlig...)
Minnepinna
07-02-11, 23:12
Feil! Der kom den sigende igjen. Kommer på kvelden. Er det rart?
Feil! Der kom den sigende igjen. Kommer på kvelden. Er det rart?
Blir vel som å måle med stiks: eneste gangen på døgnet man kan stole på resultatet er på kvelden!:)
Nå som jeg er syk har jeg spist litt opp-kuttede epler, med peanøttsmør til.
Jeg vet at dette ikke er helt optimalt, men så tok jeg å veide meg i dag og jeg har gått ned i vekt.
Sist gang jeg spiste noe lavkarbo-dessert, gikk jeg ned av det også.
Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg litt til Skaldemans"filosofi" og spiser ikke så alt for mye karbohydrater ellers.
Så.. nå vet jeg ikke helt hvordan spørsmål dette blir da men:P
Betyr det at selv om jeg går på skaldeman kan spise frukt f.eks?
Selv om det de fleste sier at man burde være forsiktig med det?
Beklager om dette ble rotete.
Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg litt til Skaldemans"filosofi" og spiser ikke så alt for mye karbohydrater ellers.
Så.. nå vet jeg ikke helt hvordan spørsmål dette blir da men:P
Betyr det at selv om jeg går på skaldeman kan spise frukt f.eks?
Selv om det de fleste sier at man burde være forsiktig med det?
Beklager om dette ble rotete.
Litt en sjelden gang kan booste forbrenningen. Ellers er det ikke anbefalt akkurat å blande karbohydrater og alt fettet på SKaldeman!:eek:
Da blir resultatet fort det motsatte!:eek::eek:
Photobscura
08-02-11, 08:14
Signerer Kitt!
Men hvilket Skaldemann-nivå ligger du på? Kanskje det er kroppens måte å si fra om at du kan øke litt på karbene? Hvordan går du ned ellers? Det er jo ikke uvanlig at det går litt i rykk og napp, og det kan være helt urelatert.
Signerer Kitt!
Men hvilket Skaldemann-nivå ligger du på? Kanskje det er kroppens måte å si fra om at du kan øke litt på karbene? Hvordan går du ned ellers? Det er jo ikke uvanlig at det går litt i rykk og napp, og det kan være helt urelatert.
Når jeg ser hva jeg har skrevet, ser jeg at det kanskje ble litt feil å putte det frem på måten jeg gjorde x)
Jeg spiser det ikke ofte, nei.
Jeg spiser disse epletingene nå mest fordi jeg har hatt liten matlyst, og det blir å kutte det lenge når jeg blir frisk:P
Jeg ligger på rundt.. 15-20+ om jeg husker riktig, siden jeg har rundt 16 kg for mye på kroppen.
Men kanskje du har rett, jeg kan jo prøve å spise litt mer grønnsaker til middagene istedet:)
Og jeg går ned fint ellers:)
Jeg går litt sakte ned, men jeg føler at det ikke gjør meg noe, for da får kroppen litt tid til å omstille seg.
Begynte i Januar, og har til nå gått ned fra 86 til 81 ca.
Photobscura
08-02-11, 08:27
Ah, ok. Da har det nok lite å si, kanskje det rett og slett er snakk om at du spiser lite nå fordi du er syk :).
For de fleste har det ikke så innmari my å si om man ligger på 15 eller 30 gram karbohydrater om dagen og de aller aller fleste er også i ketose innenfor det. Handler litt om trivselsnivå også.
Minnepinna
08-02-11, 16:24
Mørk sjokolade: Sies å være tillatt, men det bugner jo av karber i den. Må jeg være veldig forsiktig??? (Har sjokoladekake i ovnen og lurer på hvor mye jeg kan unne meg når den er ferdig...)
Har fått regning i dag fra en elektriker vi har brukt. Fakturadato er 7.feb, forfall er 17. febr.
Er det ikke slik at en skal ha minst 14. dagers forfall på regninger???
Har fått regning i dag fra en elektriker vi har brukt. Fakturadato er 7.feb, forfall er 17. febr.
10 dager er helt vanlig :ja:
Minnepinna
08-02-11, 17:41
Hvis ikke reglene har endret seg de siste par årene så; ja. Ring og vær sinna! http://www.clicksmilies.com/s1106/sauer/angry-smiley-042.gif
Minnepinna
08-02-11, 17:43
10 dager er helt vanlig :ja:
Oki, da tok jeg feil... http://www.clicksmilies.com/s1106/aetsch/cheeky-smiley-025.gif
Hvis ikke reglene har endret seg de siste par årene så; ja. Ring og vær sinna! http://www.clicksmilies.com/s1106/sauer/angry-smiley-042.gif
Ring heller og vær hyggelig du - spesielt hvis du ønsker å få det utsatt til en lønningsdag eller noe :) Det pleier sjeldent å være et problem om du ringer på forhånd og spør pent :)
Pleier ikke være problem å få få utsatt forfall noen dager viss man ringer og spør :)
Ring heller og vær hyggelig du - spesielt hvis du ønsker å få det utsatt til en lønningsdag eller noe :) Det pleier sjeldent å være et problem om du ringer på forhånd og spør pent :)
Ja en kommer langt med å være hyggelig :ja:
TrillTrall
08-02-11, 18:23
Jeg har opplevd å få purring i posten før jeg fikk pakken til og med! Da jeg omsider fikk pakken var det så kort betalingsfrist på regningen at jeg ikke fatter at de opererte med den. Var vel bare noen få dager og når det i tillegg tok noen dager i posten så.... Vel, jeg handler ikke på Ullmax flere ganger, sokkene fikk hull på hælen etter noen få gangers bruk også. Jeg klaget selvfølgelig på kort betalingsfrist, men de pleide å gjøre det sånn, så da så.
Minnepinna
08-02-11, 18:25
Det er sant, min erfaring er at man kommer langt med en fin telefonstemme... :rolleyes:
Minnepinna
08-02-11, 18:29
Men sjokoladespørsmålet mitt, dah??? http://www.clicksmilies.com/s1106/mittelgrosse/medium-smiley-119.gif
Det er ingen regel, tror jeg!
Hos tannlegen får vi regning som forfaller samme dag!:p
Edit: UPS! Det var visst flere sider her!:o
Men sjokoladespørsmålet mitt, dah??? http://www.clicksmilies.com/s1106/mittelgrosse/medium-smiley-119.gif
Ja, det er mye karber, men for mange er det bedre en sjelden gang enn disse skumle søtningsstoffene som sender oss løpende og hylende til rommet med hjerte på døren!:eek:
Er så mektig den mørke sjokoladen at det ikke er mye man klarer uansett!;)
Minnepinna
08-02-11, 19:13
Høh! Du har ikke problemer med oksehunger av søtt, skjønner jeg... :p Jeg kunne enkelt fått i meg hele kaka, selv om jeg ble stappmett etter to små stykker. Så egentlig burde jeg ikke spise søtt i det hele tatt, men noen ganger må man bare... :stuart:
Men tusen takk for svar, assa...
Argos
Minnepinna
08-02-11, 21:04
Gode råd for hard mage??? *urk*
Gode råd for hard mage??? *urk*
Fløtegrøt :D
Minnepinna
08-02-11, 21:10
Uten karbo?
Uten karbo?
Lavkarbo :ja: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16913
Minnepinna
08-02-11, 21:16
Ååååå - takk takk. Jeg elsker fløtegrøt! http://www.clicksmilies.com/s1106/aetsch/cheeky-smiley-007.gif
Photobscura
09-02-11, 10:07
Två frågor:
Er det noen her som har gjort døgnmåling av jod i urinen, og kan fortelle meg hvordan det foregår? Jeg skal på hormonlabben på Aker i morgen, og ta en haug prøver, og da blant annet så får jeg med meg en beholder hjem til akkurat denne jodmålinga. Utover det aner jeg ingenting.
Og, er det noen som har erfaringer med skinnyjeansa på H&M? Altså de med litt stretch? Jeg har ikke brukt bukser siden nittitallet en gang, men har litt lyst på skinnyjeans. De eneste jeg har prøvd er et par Nudie jeans som tilhørte venninna mi, og de passet i 30 tommer, men jeg har ikke akkurat råd til å blåse 1200 spenn på et par bukser, særlig ikke om de kanskje er for store om et halvår eller noe.
Går ut i fra at døgnmåling av jod gjøres på samme måte som døgnmåling av kreatenin clearens(?).
Fordi utskillelsen varierer så veldig gjennom døgnet, kan man ikke bare ta en prøve for å få et brukbart resultat. Du skal samle urin gjennom et døgn og så måler de utskillelsen over dette døgnet!:)
Två frågor:
Er det noen her som har gjort døgnmåling av jod i urinen, og kan fortelle meg hvordan det foregår?
Jeg har gjort døgnmåling av urin, men husker ikke hva det var som skulle måles sånn spesifikt. :p Hvordan det foregår, vel, man får en beholder til det hele. Jeg investerte i et tjuekroners-litermål (med helletut) fra nille for å forenkle oppsamlingsprosessen. :o
Jeg har gjort døgnmåling av urin, men husker ikke hva det var som skulle måles sånn spesifikt. :p Hvordan det foregår, vel, man får en beholder til det hele. Jeg investerte i et tjuekroners-litermål (med helletut) fra nille for å forenkle oppsamlingsprosessen. :o
Jeg brukte ei stor trakt. :lol:
Photobscura
09-02-11, 10:51
Går ut i fra at døgnmåling av jod gjøres på samme måte som døgnmåling av kreatenin clearens(?).
Fordi utskillelsen varierer så veldig gjennom døgnet, kan man ikke bare ta en prøve for å få et brukbart resultat. Du skal samle urin gjennom et døgn og så måler de utskillelsen over dette døgnet!:)
Ok, så jeg må tisse på denne beholderen hele dagen? Jeg må altså være hjemme hele dagen, i tilfelle, for at det skal bli gyldig, eller?
Ok, så jeg må tisse på denne beholderen hele dagen? Jeg må altså være hjemme hele dagen, i tilfelle, for at det skal bli gyldig, eller?
Om du ikke vel løpe rundt i byen med bokser med urin i veska:eek:, så ja!
Beholderen er til oppsamling, du må ikke tisse rett i den!:p
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.