View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

nellie
12-10-11, 16:45
Jeg ser jeg kan ha formulert meg litt feil her :P
Han prioriterer jo meg, men han kan ikke prioritere oss som et par helt enda, men vi jobber med å komme dit, pga han må fikse i ting litt psyskisk med seg selv.

Jeg vet han er glad i meg og liker meg, han bruker bare lengre tid. Så å løpe i en annen retning og ditche han er ikke noe jeg vil.
Han behandler meg bra, det er ikke snakk om at han unngår meg eller slike ting, han har vært uheldige med tidligere partnere som gjør at han bruker lenger tid.

Han jeg holdt på med behandlet også meg bra, sånn rent praktisk. Vi var sammen nesten hver dag, det var baby og jenta mi og kos og suss og deling av innerste sjelelag. Men han hadde ditt og datt han måtte fikse, før han liksom kunne bli ordentlig forelsket i meg og bli sammen med meg. Så jeg stilte trofast opp.

Ser jo nå i etterkant at han var sykt ego, som stringed me along, selvom han visste hvordan jeg følte for han. Han burde heller ha vært uego og latt meg være, frem til han evt da var klar. Og DA måtte han se om jeg var interessert. Ikke holde meg på gress og kose seg med meg, på KUN sine egne prinsipper. Jeg følte veldig sterkt for han og det visste han. Snakker ikke her om de fysiske aspektene altså.. jeg var en enorm støtte for han og forståelsesheten selv og det koste han seg veeeeldig med.

Det synes jeg din også burde. Fordi at du, som alle andre fortjener det beste.

Men det er jo vanskelig å gi slike råd så generellt, for vi vet jo ikke noe om hvordan deres forhold fungerer:)

Det er en veldig ærlig sak å måtte rydde opp i psykiske problemer før man går inn i et forhold, men det kommer helt ann på måten man gjør det på. Synes jeg da.

Egwene
12-10-11, 16:48
Ja, det er vel litt tricky spørsmål egentlig :P
Men med overload av følelser og hormonubalanse i går kveld/natt så måtte jeg bare få det litt ut :P
Selv om jeg ser nå jeg egentlig burde spart meg det, for jeg vet det er ting som vil bli ordnet opp i når han kommer hit og vi får pratet mer om det. :)

nellie
12-10-11, 16:52
Ja, det er vel litt tricky spørsmål egentlig :P
Men med overload av følelser og hormonubalanse i går kveld/natt så måtte jeg bare få det litt ut :P
Selv om jeg ser nå jeg egentlig burde spart meg det, for jeg vet det er ting som vil bli ordnet opp i når han kommer hit og vi får pratet mer om det. :)

Smør deg med tålmodighet og ta den spacen DU trenger..Ikke sånn at du ikke skal gi han den han ber om altså, men hvis du kjenner det blir for nære og vanskelig så ta deg litt space. Alt er så mye lettere når ting er litt på avstand, i slike forhold.

Photobscura
12-10-11, 17:32
Mulig dumt spørsmål, men jeg oppdaget nettopp at jeg ikke har mer pepperkorn igjen! Krise! For her skal det lages fårikål. Greia er at jeg er helt blakk, så jeg får ikke kjøpt mer heller. MEN jeg har kvernet pepper. Blir det veldig feil å bruke det i stedet? :o (Føler meg litt n00b som spør om dette, men ...)

Kanutten
12-10-11, 17:42
Tja, dette er ikke en time DU har bedt om? Hvorfor har du fått time? Jeg pleier og prøve så godt jeg kan og komme meg til timene jeg får (når jeg har bedt om time selv da), siden de er så opptatte bestandig og det kan være lang ventetid.
Mitt legesenter innførte "time-på-dagen" slik at om jeg nå blir syk, kan jeg sende en sms om kvelden og få time dagen etterpå - uten unntak :)
Samme her. :ja: Men jeg må innrømme at det har skapt trøbbel mange ganger grunnet jeg aldri vet på dagen når ungene får time hos legen. Jeg pleier som regel å få svar om time før klokken halv ni om morgenen, men av og til får jeg ikke det og når jeg da får timen er fristen ganske kort og jeg må enten rase fra jobb i full fart for å hente poden eller så må jeg bare ringe og avbestille fordi at timen ikke passet av en eller annen grunn. Det er liksom bedre å kunne ringe og prate med noen og lete seg frem til en time som kan passe for alle parter. :o

Men det er bare når det gjelder ungene at det er trøbbel, jeg er megaglad for at jeg kan få time på denne måten!

Yrla
12-10-11, 17:48
Mulig dumt spørsmål, men jeg oppdaget nettopp at jeg ikke har mer pepperkorn igjen! Krise! For her skal det lages fårikål. Greia er at jeg er helt blakk, så jeg får ikke kjøpt mer heller. MEN jeg har kvernet pepper. Blir det veldig feil å bruke det i stedet? :o (Føler meg litt n00b som spør om dette, men ...)Kornene er for å fjerne ettepå. Vil pepperet synke? Om det gjør det ville jeg ihvertfall ikke tatt samme antall gram siden det vil sette seg fast på kjøttet når du drar det opp. Jeg ville droppet det og pepret etterpå.

Okie
12-10-11, 18:16
Mulig dumt spørsmål, men jeg oppdaget nettopp at jeg ikke har mer pepperkorn igjen! Krise! For her skal det lages fårikål. Greia er at jeg er helt blakk, så jeg får ikke kjøpt mer heller. MEN jeg har kvernet pepper. Blir det veldig feil å bruke det i stedet? :o (Føler meg litt n00b som spør om dette, men ...)

Har du sånn lite tesil til å lage te i en kopp? Sånn som du klemmer sammen så åpner den? Spørs hvor fin kvernet pepperet er men er den grov kan du prøve en sånn sil kanskje?

langaard
12-10-11, 18:21
Nei, det blir ikke feil:) Jeg har ofte brukt det, og smaken blir akkurat den samme som med helpepper:)

Furine
12-10-11, 18:37
Går heilt fint å bruke kverna pepar, ja. :ja: Eg er ikkje så glad i å knaske heil pepar, så eg brukar like gjerne kverna.

Photobscura
12-10-11, 18:42
Har du sånn lite tesil til å lage te i en kopp? Sånn som du klemmer sammen så åpner den? Spørs hvor fin kvernet pepperet er men er den grov kan du prøve en sånn sil kanskje?
Den er fiiiiiiiinkorna, gitt!

Nei, det blir ikke feil:) Jeg har ofte brukt det, og smaken blir akkurat den samme som med helpepper:)

Går heilt fint å bruke kverna pepar, ja. :ja: Eg er ikkje så glad i å knaske heil pepar, så eg brukar like gjerne kverna.
Ja, men så bra! :) Det er liksom det med at det skal være pepperkorn. Faktisk har jeg vurdert skaffe meg en sånn pepperholder det snakkes om, for det er ikke noe særlig å tygge et pepperkorn i vanvare, må jeg si.

TrillTrall
12-10-11, 22:03
Jeg pleier som regel å få svar om time før klokken halv ni om morgenen, men av og til får jeg ikke det og når jeg da får timen er fristen ganske kort og jeg må enten rase fra jobb i full fart for å hente poden eller så må jeg bare ringe og avbestille fordi at timen ikke passet av en eller annen grunn. Det er liksom bedre å kunne ringe og prate med noen og lete seg frem til en time som kan passe for alle parter. :o

Dersom barnet trenger time på dagen er det vel vanlig at det er såpass sykt at det ikke er i barnehagen eller på skolen?!

Vi kan bestille time pr. sms og jeg pleier å be om f.eks. "den 11/3 på morgenen", og sette dato minst 2 uker frem i tid og det går som regel helt fint. :) Haster det veldig, ved f.eks. sykemelding, ringer jeg når telefontiden åpner og får time samme dag - trenger jeg sykemelding skal jeg jo uansett ikke på jobb den dagen så da spiller det mindre rolle om jeg får time kl. 9 eller kl. 15.

Kanutten
12-10-11, 22:12
Dersom barnet trenger time på dagen er det vel vanlig at det er såpass sykt at det ikke er i barnehagen eller på skolen?!

Vi kan bestille time pr. sms og jeg pleier å be om f.eks. "den 11/3 på morgenen", og sette dato minst 2 uker frem i tid og det går som regel helt fint. :) Haster det veldig, ved f.eks. sykemelding, ringer jeg når telefontiden åpner og får time samme dag - trenger jeg sykemelding skal jeg jo uansett ikke på jobb den dagen så da spiller det mindre rolle om jeg får time kl. 9 eller kl. 15.

Hos oss er det snakk om time samme dag uansett grunn.. Så hvis jeg ønsker å få tatt feks en allergitest av poden, noe som ikke haster, så får jeg likavel time samme dag.

Kanskje
13-10-11, 10:01
Jeg forstår ikke hvordan man kan få time på dagen?? Legen min har full avtalebok hver dag, og har utvidet åpningstiden flere dager i uken for å klare å rekke over flest mulig. Ringer man og vil ha time samme dag, skal man være skikkelig syk, og det er like vel ikke sikkert at det ER ledige timer den dagen. Stort sett så MÅ man vente noen dager. Gjelder det bare en generell time og ikke noe som haster, så får man kanskje time et par uker etter .

Så hvordan man kan få time samme dag uansett, det forstår jeg ikke. Her har døgnet bare 24 timer, hehe, og når legens avtalebok er full, så kan man ikke trylle?

jannesnuppa
13-10-11, 10:18
HJEEEELP....
Har noen gode råd ang bananfluer?? Jeg blir angrepet når jeg kommer ut på kjøkkenet og holder på å bli gal. Har ingen mat liggende fremme, men de er der likevel. Sønnen min hadde laget seg noe mat sent i går kveld, og glemt å kaste en halvtom boks med mais..... Å herregud da jeg skulle kaste den, føltes det som om det var mange hundre fluer i den boksen. De må jo formere seg hundre ganger i døgnet de djevlene......ææææsj og usssj...

Supera
13-10-11, 10:43
HJEEEELP....
Har noen gode råd ang bananfluer?? Jeg blir angrepet når jeg kommer ut på kjøkkenet og holder på å bli gal. Har ingen mat liggende fremme, men de er der likevel. Sønnen min hadde laget seg noe mat sent i går kveld, og glemt å kaste en halvtom boks med mais..... Å herregud da jeg skulle kaste den, føltes det som om det var mange hundre fluer i den boksen. De må jo formere seg hundre ganger i døgnet de djevlene......ææææsj og usssj...
Du får lete til du finner maten de formerer seg i. Ikke ha mat ute og kast komposten hver dag. Så forsvinner de snart. De lever ikke mange dagene. Husk at de også legger egg i f.eks. potteplanter og ketchupflasker. Jeg har alltid fluepapir (sånt et flatt ett) på veggen over komposten. Men det er for sent når de allerede har fått formert seg...

Rin
13-10-11, 11:52
Bananfluene formerer seg ikke bare i mat - jeg måtte hive ut en pakke sugerør de hadde laget reir av, en gang. :o

Yrla
13-10-11, 12:33
Jeg fikk mange i en pakke mel en gang. Det er det ekleste jeg har opplevd. Seriøst. Jeg er rårenslig og ryddig og heldigvis aldri opplevd det igjen i løpet av 15 år, eller noe sånt.

Cyan
13-10-11, 13:24
En kollega av meg hadde stort hell med å sette et glass vin med et par dråper zalo oppi på kjøkkenbenken. Dagen etter lå det flere titalls døde babanfluer i glasset.

Spørsmpl om tørrshampo: Er det noen som kan anbefale meg en god tørrshampo, og hvor får jeg tak i den? Og ... hehe ... hvordan bruker man egentlig tørrshampoo, bare drysse i håret og gni det inn eller?

Egwene
13-10-11, 14:05
En kollega av meg hadde stort hell med å sette et glass vin med et par dråper zalo oppi på kjøkkenbenken. Dagen etter lå det flere titalls døde babanfluer i glasset.

Spørsmpl om tørrshampo: Er det noen som kan anbefale meg en god tørrshampo, og hvor får jeg tak i den? Og ... hehe ... hvordan bruker man egentlig tørrshampoo, bare drysse i håret og gni det inn eller?

Batiste har en bra tørrshampo!:)
Den får du tak i på Vita og det merket har forskjellige type tørrshampoer.
For brunetter, med glitter, uten etc og de er veldig rimelige i pris!

Spray det i håret, vent noen minutter og så rufs/børst håret litt, så det får trukket seg inn.

Ugla90
13-10-11, 14:18
Jeg har bare et spørsmål om fett. Jeg blir nemlig kvalm hvis jeg spiser for mye av det. Ligger på rett under 50 karber om dagen, hvor det meste kommer fra grønnsaker. Føler ikke helt at jeg går ned i vekt for det om.

Spiser i løpet av en dag:
Frokost: Omelett med grønnsaker.
Lunsj: Stekte grønnsaker av noe slag, gjerne med feta ost og litt skinke.
Middag. Grønnsaker stekt, bakt e.l. med kjøtt til(da gjerne kylling filet, svinefilet, eller biff av noe slag).
Til mellommåltider blir det veldig ofte en atkins bar, eller noe nøtter.

MieMari
13-10-11, 14:28
Jeg har bare et spørsmål om fett. Jeg blir nemlig kvalm hvis jeg spiser for mye av det. Ligger på rett under 50 karber om dagen, hvor det meste kommer fra grønnsaker. Føler ikke helt at jeg går ned i vekt for det om.

Spiser i løpet av en dag:
Frokost: Omelett med grønnsaker.
Lunsj: Stekte grønnsaker av noe slag, gjerne med feta ost og litt skinke.
Middag. Grønnsaker stekt, bakt e.l. med kjøtt til(da gjerne kylling filet, svinefilet, eller biff av noe slag).
Til mellommåltider blir det veldig ofte en atkins bar, eller noe nøtter.

Hva er spørsmålet? Om du spiser nok fett? Hvor mye fett du bør spise? Om du spiser riktig? For å kunne svare på hvorfor du evt ikke går ned i vekt hadde det vært greit å vite høyde og vekt (BMI). Har du slanket deg mye før? (da kan det ta lengre tid før kroppen klarer å omstille seg). Har du forsøkt å legge det du spiser inn på diett.no i noen dager?

Nerthus
13-10-11, 14:44
Du er nok pent nødt til å øke på med fett - det ser ikke ut som om du får i deg noe som helst? Dette er en tilvenningssak, bruk fete proteinkilder som laks og entrecote og kylling med skinn, avokado, olje/eddik-dressing i salaten, litt fløte i sausen, smør på skiva, steke i cocosa eller smør osv.
Det skal ikke så MYE fett til før du ligger godt an - bruk diett.no for å se hvordan kostholdet ditt er sammensatt :)

Eventuelt får du øke på med karbohydrater a la Fedon Lindberg, da trenger du ikke spise så mye fett.

Vektstagnasjon i ditt tilfelle med 50 g kh pr dag og veldig lite fett kan rett og slett skyldes at du ikke spiser fett...

Photobscura
13-10-11, 14:58
Yes, Cyan! Batiste er den beste jeg har prøvd, og jeg har prøvd mange. Flere til det dobbelte av prisen når ikke Batiste til tærne en gang!
Spray i mot røttene, gjerne med hodet litt opp ned. Vent et par minutter og dro fingrene gjennom og rist litt ut, børst gjennom håret og voilà! Det blir en smule matt, men jeg liker det, for det gir en bitteliten stylingeffekt også! :)

langaard
13-10-11, 15:14
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s320x320/303779_2507804821115_1432902229_32830080_107562600 5_n.jpg (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=2507804821115&set=o.120291918029801&type=1&ref=nf)
Noen som har flere forslag??:D

Kanutten
13-10-11, 15:22
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s320x320/303779_2507804821115_1432902229_32830080_107562600 5_n.jpg (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=2507804821115&set=o.120291918029801&type=1&ref=nf)
Noen som har flere forslag??:D

:lol: Men jeg tror den nederste til høyre var vel optimistisk!

Kanutten
13-10-11, 15:26
Hvorfor står det på Lite ølboksen jeg kjøpte i dag at den har mindre kalorier?? Er kaloriene i denne boksen mindre enn dem i vanlig øl?? En stor kalori, en mindre kalori og og en bitteliten kalori. Det heter da vel færre?? :confused: :rolleyes:

langaard
13-10-11, 15:35
:lol: Men jeg tror den nederste til høyre var vel optimistisk!
Jo,kanskje det:D
Men av og til:lol:

langaard
13-10-11, 15:38
Hvorfor står det på Lite ølboksen jeg kjøpte i dag at den har mindre kalorier?? Er kaloriene i denne boksen mindre enn dem i vanlig øl?? En stor kalori, en mindre kalori og og en bitteliten kalori. Det heter da vel færre?? :confused: :rolleyes:
Det er bare bittesmå kalorier i liteøl:D

Kanutten
13-10-11, 15:52
Det er bare bittesmå kalorier i liteøl:D

Jaa!!! Der har vi det! De er så små at vi siler dem mellom tenna og spytter dem ut! :D Derfor det funker altså... :ja:

langaard
13-10-11, 15:56
Jaa!!! Der har vi det! De er så små at vi siler dem mellom tenna og spytter dem ut! :D Derfor det funker altså... :ja:
Sånn er det ja!:lol:

Photobscura
13-10-11, 20:50
Jeg lurer på om det er noe jeg kan bruke krafta som er igjen fra fårikålen til? Det slo meg med ett at det kanskje er dumt å kaste det som blir igjen. Kunne det f.eks funke til lapskaus?

Kitt
13-10-11, 22:09
Jeg lurer på om det er noe jeg kan bruke krafta som er igjen fra fårikålen til? Det slo meg med ett at det kanskje er dumt å kaste det som blir igjen. Kunne det f.eks funke til lapskaus?
Moren min pleide å drøye kraften til en middag til ved å putte kjøttpølser oppi! Nå finnes det jo lavkarbo- pølser i mange varianter. Eller hva med små kjøttboller?

Photobscura
13-10-11, 22:20
Moren min pleide å drøye kraften til en middag til ved å putte kjøttpølser oppi! Nå finnes det jo lavkarbo- pølser i mange varianter. Eller hva med små kjøttboller?
Derfor jeg tenkte lapskaus, vettu. ;) Tenkte f.eks om jeg bare kjøpte inn en del lapskausgrønnsaker (kålrot, purre, sellerirot etc) og lammekjøtt som jeg kan lage små kjøttboller av, og trekke i kraften med ekstra vann og litt krydder, om det blir gangbart?

smgj
13-10-11, 22:30
Derfor jeg tenkte lapskaus, vettu. ;) Tenkte f.eks om jeg bare kjøpte inn en del lapskausgrønnsaker (kålrot, purre, sellerirot etc) og lammekjøtt som jeg kan lage små kjøttboller av, og trekke i kraften med ekstra vann og litt krydder, om det blir gangbart?

Høres godt ut - og jeg liker ikke sau annet enn som fårepølse... !

Photobscura
13-10-11, 22:32
Høres godt ut - og jeg liker ikke sau annet enn som fårepølse... !
Det er jo litt forskjell på sau og lam, synes jeg! Lam er absolutt å foretrekke. Jeg hadde til og med tenkt å dra den så langt som å lage "medisterdeig" med å kjøpe spekk eller ister av gris og blande i lammekjøttdeigen. Foreldrene mine blander alltid i grisespekk i f.eks elgkjøttdeigen de kverner, og det funker bra! :)
Ja, men da har jeg en plan! :D

smgj
13-10-11, 22:35
Det er jo litt forskjell på sau og lam, synes jeg! Lam er absolutt å foretrekke. Jeg hadde til og med tenkt å dra den så langt som å lage "medisterdeig" med å kjøpe spekk eller ister av gris og blande i lammekjøttdeigen. Foreldrene mine blander alltid i grisespekk i f.eks elgkjøttdeigen de kverner, og det funker bra! :)
Ja, men da har jeg en plan! :D
Sier det BÆ er det uspiselig i andre fasonger enn pølse! :D ... er nå min mening. Sliter med fårefettsmaken... (Og ja, jeg kjenner den i "lam" også.)

Husets Herre har forsøkt både omvending, lett tvang og eksorsisme... men jeg har nok ingen ulv i stamtreet... sau er for ullsokker. (Nei, nå er jeg trøtt og skal slutte å skrive svada.)

Photobscura
13-10-11, 22:41
Hehehe, ja, se der! Jeg skjønner vi er ulike. Det å f.eks prøve å forklare hvordan jeg kan elske både whisky og calvados, men brekke meg av selv den dyreste flotteste mest eksklusive cognacen er noe ikke enkelte kan forstå, de må bare godta det. ;)

Kanutten
13-10-11, 22:47
Hehehe, ja, se der! Jeg skjønner vi er ulike. Det å f.eks prøve å forklare hvordan jeg kan elske både whisky og calvados, men brekke meg av selv den dyreste flotteste mest eksklusive cognacen er noe ikke enkelte kan forstå, de må bare godta det. ;)

Det skjønner jeg godt. Calvados er jo bare nydelig! Det er eplebrennevin. :sikle:
Jeg klarer heller ikke smaken av cognac...

ThereseA
13-10-11, 23:02
Noen som har en fin nettside hvor jeg kan lære meg de forskjellige strikke og hekle tinga? tenker på feks når det står lage en ekstra maske, omvendt løkke osv?

Furine
14-10-11, 00:47
Noen som har en fin nettside hvor jeg kan lære meg de forskjellige strikke og hekle tinga? tenker på feks når det står lage en ekstra maske, omvendt løkke osv?

Drops design (http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php) har instruksjonsvideoar på både strikking og hekling.

Photo, "pølsikål" var ein slager her i huset, det var alltid kål til overs då vi var små. Eller eventuelt "bollikål", altså trekke kjøtbollar i krafta. Å tilsette dei grønsakene du vil ha burde vere ei grei sak. :)

ThereseA
14-10-11, 09:22
Takk Furine :)

Cherry
14-10-11, 12:06
Mens vi snakker om kjøtt, noen som har en god forklaring på hvorfor jeg ikke tåler kjøtt (i store mengder?)

Jeg har bestandig fått magetrøbbel av å spise ribbe, pinnekjøtt, saltkjøtt, oksekjøtt, fårikål, etc. Altså kjøtt som er rent, og kanskje litt fett? Jeg har lenge trodd at det var fordi disse tingene ofte serveres med saus og andre ting som ikke er spesielt godt for magen, men jeg har funnet ut at selv en bit rent kjøtt uten tilbør gjør meg dårlig i magen.

Kitsu
14-10-11, 12:25

Om du skjønner engelsk godt nok, så er knittinghelp.com og en fin side med mange videoer. De instruerer i både kontinental og engelsk strikking.

smgj
14-10-11, 12:25
Mens vi snakker om kjøtt, noen som har en god forklaring på hvorfor jeg ikke tåler kjøtt (i store mengder?)

Jeg har bestandig fått magetrøbbel av å spise ribbe, pinnekjøtt, saltkjøtt, oksekjøtt, fårikål, etc. Altså kjøtt som er rent, og kanskje litt fett? Jeg har lenge trodd at det var fordi disse tingene ofte serveres med saus og andre ting som ikke er spesielt godt for magen, men jeg har funnet ut at selv en bit rent kjøtt uten tilbør gjør meg dårlig i magen.
Kan hende du ikke har så mye proteinnedbrytende enzymer? Jeg hadde dårlig fordøyelse (ufordøyd mat og dårlig næringsopptak) og kjøpte meg superenzymer med magesyre i - og det virket kjempefint for min del. Tok dem til større måltider og jeg kunne se (etter 6-12 timer) om jeg hadde glemt å ta tabletten til et stort måltid.

Nå er jeg bedre og glemmer ofte tablettene... :D

Egwene
14-10-11, 12:35
Noen tips for en frøken som har litt søvnvansker for tiden?
Sover ganske dårlig, sovner sent og jeg klarer liksom ikke å få snudd døgnet mitt igjen :(

Nerthus
14-10-11, 12:48
Noen tips for en frøken som har litt søvnvansker for tiden?
Sover ganske dårlig, sovner sent og jeg klarer liksom ikke å få snudd døgnet mitt igjen :(

Du snakker om deg selv ikke sant? Legger du deg i rett tid? Uten og lese? Min erfaring er at det må "tvinges" tilbake til normalen. Jeg sliter mentalt om jeg har flere dager etter hverandre der jeg er i seng etter midnatt... og det forplanter seg.

Så jeg går vanligvis på badet halv ti hver kveld (når jeg jobber, når jeg har gått sykemeldt en time senere), og går og legger meg. Slukker lyset, kjølig soverom. Så setter jeg på klokka til "rett tid" dagen etterpå, feks etter 8 timer eller hva man nå har som søvnbehov. Står opp uansett. Gjentar over 3-4 dager så pleier jeg og være så trøtt tilslutt i rett tid at det går greit :)

Vet ikke hvilken dagsrytme du har ellers, jobber du, går du på skole? Har du barn?

Egwene
14-10-11, 13:28
Ja, snakker om meg selv :P
Er ingen barn her i gården, hehe.

Jeg går kveldsskole, men kun to ganger i uken.
Også er jeg arbeidsledig, så jeg tror det har litt med det å gjøre. For jeg føler jeg ikke har noe å stå opp for lenger :/
Så tror det har sklidd ut etter det.

Men skal prøve å tvinge meg opp tidlig i helgen og ikke legge meg for sent :)
Er det noe man kan drikke etc, som hjelper med å roe kroppen så man får sovnet inn litt fortere?

Kitt
14-10-11, 13:31
Ja, snakker om meg selv :P
Er ingen barn her i gården, hehe.

Jeg går kveldsskole, men kun to ganger i uken.
Også er jeg arbeidsledig, så jeg tror det har litt med det å gjøre. For jeg føler jeg ikke har noe å stå opp for lenger :/
Så tror det har sklidd ut etter det.

Men skal prøve å tvinge meg opp tidlig i helgen og ikke legge meg for sent :)
Er det noe man kan drikke etc, som hjelper med å roe kroppen så man får sovnet inn litt fortere?
Dersom du søker litt på nettet, vil du finne haugevis av "søvnhygiene"- regler/råd/tiltak! Se om det er noen du kan tenke deg å prøve!:)

I tillegg kan du (om du ikke alt gjør det) ta 600mg magnesium like før sengetid! Magnesium er litt muskelavslappende og dermed litt søvndyssende! :)

Lykke til med å finne din metode!

Egwene
14-10-11, 13:34
Takk takk^^
For føler jeg er småtullete i hodet for tiden pga søvnen og at jeg ser småsliten ut.
Jeg vil jo ikke se ut som en zombie FØR halloween :P

Photobscura
14-10-11, 13:47
Tror nesten det er like mange måter å få stell på søvnen som det finnes forskjellige søvnproblemer.
Jeg har slitt med insomnia i flere år, men sover nå mere veldig godt, og kan snu litt på døgnrytmen ettersom, uten at det går utover søvnkvaliteten. Jeg er heller ikke i arbeide. Jeg har et par fingerregler:
-Om jeg ikke sovner innen en time, så sovner jeg ikke. Da står jeg opp og gjør noe annet en stund. Gjerne noe monotont, og jeg passer på å tenne færrest mulig lys i rommet om jeg må opp igjen
-Senga er et litt "hellig" sted, jeg verken spiser, ser film, røyker eller noe sånt på senga. Senga får kun lov til å brukes til tre ting; søvn, sex, lesing. Jeg leser alltid på senga for å roe meg ned.
-Om jeg fortsatt ikke får sove så pleier jeg prøve meg på litt autonom trening; altså at jeg strammer og slapper av i hvert lite ledd i kroppen, fra tærne til fingertuppene. Det er ganske søvndyssende
-Jeg MÅ lufte før jeg legger meg. Merker at søvnkvaliteten blir dårligere om det er varmt i rommet
-Om det er noe så enkelt som at hodet mitt er for fullt av tanker, så prøver jeg å få tenkt gjennom dem før jeg legger meg. Gir meg selv provisoriske løsninger, sånn at jeg slipper at det kverner når jeg prøver å slappe av for å sovne
-Magnesium kan funke fett! Men ikke gå for hardt ut. Kjipt å sovne for så å bråvåkne fordi man MÅ! PÅ! DO! (Magnsesium i visse doser kan virke lakserende, og ikke minst gi sure oppstøt, men det kan man unngå om å man trapper litt forsiktig opp).

Og i forhold til det å ikke ha noe å stå opp til, det kjenner jeg meg veldig igjen i, så jeg har skapt min egen formiddagsrutine, helt enkel, men akk så nødvendig. Jeg står opp, setter på kaffe, slår på pc-en, ser nyhetssendinger og leser nettaviser (jeg har ikke tv, så jeg får ikke sett nyhetene på kvelden som folk flest). Jeg spiser frokost, og gjør forefallende: legger klær i klesskapet, tar oppvasken, smårydder litt, feier over gulvet, etc. Og så går jeg på kafé. Så godt som hver dag, uansett vær, og uansett om jeg får noen med meg eller ikke. Tar med meg en bok om jeg er for meg selv. Dette gjør jeg så godt som hver dag, og da blir det min rutine, og noe å stå opp til all sin enkelhet.

Egwene
14-10-11, 14:00
Det var et veldig fint tips, Photobscura!
Problemet er at jeg bor hjemme, og har liksom kun mitt rom som "mitt fristed" om jeg vil slappe av etc, og kun sengen å sitte/ligge i der.
Får se om jeg sikkert får fikset noe smart der også, med å gjøre sengen mer hellig på noe vis.

Skal se om jeg får funnet ut av en fin rutine som gjør at jeg har noe å våkne til, frem til jeg får meg ny jobb!

Furine
14-10-11, 14:09
Sleepy Time Tea (http://www.celestialseasonings.com/products/herbal-teas/sleepytime) frå Celestial Seasonings har vore god hjelp for meg i alle fall for å sove.

Photobscura
14-10-11, 14:14
Det var et veldig fint tips, Photobscura!
Problemet er at jeg bor hjemme, og har liksom kun mitt rom som "mitt fristed" om jeg vil slappe av etc, og kun sengen å sitte/ligge i der.
Får se om jeg sikkert får fikset noe smart der også, med å gjøre sengen mer hellig på noe vis.

Skal se om jeg får funnet ut av en fin rutine som gjør at jeg har noe å våkne til, frem til jeg får meg ny jobb!
Hva med å gå til anskaffelse av en skikkelig god ørelappstol, med en puff til beina, og en lampe til å ha over?! Om du har plass, da. Og om du ikke er så nøye på det, er det utrolig hva du kan få for nesten ingenting på loppis/bruktbutikk, eller finne i kjelleren hos foreldre/besteforeldre/naboen for den saks skyld.
Re senga hver morgen, og la den være i fred til du skal legge deg igjen, gjør senga, som du sier, til et litt hellig sted! Sørg for at å ha rent sengetøy så ofte som mulig. Jeg har sogar pynta litt rundt senga med bilder og en skikkelig fin nattlampe og sånn, så det er litt ekstra kos å legge seg. Jeg har en ettroms, så jeg har jo egentlig ikke noe soverom. Men det har jeg fiksa ved å dele rommet med en gigantisk bokhylle. Kanskje du kan få tak i noe lignende, eller skjermbrett sånn at du får separert senga litt fra der du oppholder deg til vanlig?

Egwene
14-10-11, 15:01
Jeg har ikke stort nok soverom til det, hehe.
MEN jeg kom nettopp på at jeg kanskje kan ta over kjellerstua nede nå, som bruk til å sitte på pc etc og sånt, siden lillebroren min har flyttet ut..
Det slo meg ikke før nå, hehe :p

Cherry
14-10-11, 16:04
Kan hende du ikke har så mye proteinnedbrytende enzymer? Jeg hadde dårlig fordøyelse (ufordøyd mat og dårlig næringsopptak) og kjøpte meg superenzymer med magesyre i - og det virket kjempefint for min del. Tok dem til større måltider og jeg kunne se (etter 6-12 timer) om jeg hadde glemt å ta tabletten til et stort måltid.

Nå er jeg bedre og glemmer ofte tablettene... :D

Men lite nedbrytbare enzymer skulle jo egentlig tilsi ufordøyd mat? Sånn av typen når man har spist gulrot i skiver og skivene kommer hele ut? Eller maiskorn?

smgj
14-10-11, 16:56
Men lite nedbrytbare enzymer skulle jo egentlig tilsi ufordøyd mat? Sånn av typen når man har spist gulrot i skiver og skivene kommer hele ut? Eller maiskorn?
Nja. For min del var en del mer gjenkjennelig enn det burde være på det stadiet, ja. (Håper du tygger gulrøttene mer enn at de kommer ut hele i skiver... ;) )

Men når det gjelder kjøtt så er jo ikke det så lett å se. Det er ulike enzymer for kjøtt, fett, melk osv. Om det f.eks bare er proteinnedbrytende ensymer du har lite av så vil jo ikke det vises like godt som om det er de som bryter ned de stoffene i grønnsaker (typisk en del karbohydrater iallfall). NB - jeg vet ikke så mye om dette, altså - nå tenker jeg mest høyt.

Kanutten
18-10-11, 17:00
Jeg hadde en opplevelse i går på jobb jeg ikke skjønner bæret av og opplevelsen var megaekkel...

Jeg assisterte legen på operasjonsstua. Vi hadde gjort ferdig to operasjoner. Jeg visste FØR denne opplevelsen skjedde at vi hadde nummer tre rett rundt hjørnet. Mens jeg ventet på operasjon nummer tre brukte jeg tiden på å prekivere operasjonsutstyr. Plutselig ringer klokka. Det er legen som ringer fra operasjonsstua og vil at jeg skal komme, tvert. DA, med ett står det fullstendig stille i hodet mitt! Jeg klarer ikke erindre hvor jeg er eller hva jeg holder på med eller hvor langt på timelista vi er eller hva som skjer! Så jeg fyker inn på operasjonsstuen, ser pasienten ligge der og jeg lurer på hva er det som skal skje?? Det går et par minutt og jeg er i operasjonsmodus igjen, men den følelsen jeg hadde i forkant var forferdelig! OG jeg måtte spise ei brødskive tvert etter operasjonen.. Det skal sies at jeg var veldig svimmel den dagen (jeg hadde spist litt høykarbfrokost, men var sulten igjen) og håper at det kan forklare det som skjedde. Jeg spiser stort sett lavkarbo ala ketose, men kvelden før og frokosten ble som sagt høykarb fordi jeg vil karbe meg opp til Irlandsoppholdet. KAN blodsukkeret bli enda mer på viddene hvis man skjeier ut etter lang tid på lavkarbo?? Jeg har spist lavkarbo i dag og i dag er alt ok...

Cherry
18-10-11, 17:46
Man må vel ikke betale når man sitter hårmodell?=P

langaard
18-10-11, 18:10
Man må vel ikke betale når man sitter hårmodell?=P
Nei, det er ikke vanlig,Jeg har vært hårmodell noen ganger, og har aldrig betalt:)

smgj
18-10-11, 18:21
Jeg hadde en opplevelse i går på jobb jeg ikke skjønner bæret av og opplevelsen var megaekkel...

Jeg assisterte legen på operasjonsstua. Vi hadde gjort ferdig to operasjoner. Jeg visste FØR denne opplevelsen skjedde at vi hadde nummer tre rett rundt hjørnet. Mens jeg ventet på operasjon nummer tre brukte jeg tiden på å prekivere operasjonsutstyr. Plutselig ringer klokka. Det er legen som ringer fra operasjonsstua og vil at jeg skal komme, tvert. DA, med ett står det fullstendig stille i hodet mitt! Jeg klarer ikke erindre hvor jeg er eller hva jeg holder på med eller hvor langt på timelista vi er eller hva som skjer! Så jeg fyker inn på operasjonsstuen, ser pasienten ligge der og jeg lurer på hva er det som skal skje?? Det går et par minutt og jeg er i operasjonsmodus igjen, men den følelsen jeg hadde i forkant var forferdelig! OG jeg måtte spise ei brødskive tvert etter operasjonen.. Det skal sies at jeg var veldig svimmel den dagen (jeg hadde spist litt høykarbfrokost, men var sulten igjen) og håper at det kan forklare det som skjedde. Jeg spiser stort sett lavkarbo ala ketose, men kvelden før og frokosten ble som sagt høykarb fordi jeg vil karbe meg opp til Irlandsoppholdet. KAN blodsukkeret bli enda mer på viddene hvis man skjeier ut etter lang tid på lavkarbo?? Jeg har spist lavkarbo i dag og i dag er alt ok...

Det er en del som sier at man blir mer kabohydratsensitiv av lengre tids lavkarbo... Jeg vet ikke om dette er forsket på eller ikke, men jeg vet iallfall at det er en del som sier de får helt ville utslag av høyGI karbohydrater etter lengre tids lavkarbo. Altså abnorm (og målbar) blodsukker stigning (med tilhørende etterfall).

Men vel og merke - jeg gjengir dette som noe jeg har lest som en anekdote - ikke noe som er vitenskapelig diskutert på de stedene jeg har lest.

Cherry
18-10-11, 18:21
Nei, det er ikke vanlig,Jeg har vært hårmodell noen ganger, og har aldrig betalt:)

Flott. Ofrer gjerne ett par timer i frisørstolen for noe som vanligvis koster 2-3 tusen kroner :D

nellie
18-10-11, 23:32
Husker jeg rett? Hjelper det å smøre tannkrem på munnsår? Har to (????!?!?!!) nesten helt inntil hverandre på overleppa. Why liksom? Det ene er en dag eldre enn det andre, men det tar sin tid gett.

Kitt
18-10-11, 23:35
Husker jeg rett? Hjelper det å smøre tannkrem på munnsår? Har to (????!?!?!!) nesten helt inntil hverandre på overleppa. Why liksom? Det ene er en dag eldre enn det andre, men det tar sin tid gett.
Bare overtro!:p
Har du noe vademecum, Corsodyl eller liknende hjemme? Eller den tannskyllegreia Listerin? Virker bakteriedrepende om du tar på litt så ofte du husker på det.
Jeg fikk Zovirax på resept av legen( er vel mange reseptfrie varianter på markedet nå) etter å ha brukt Cleracil hudvann i mange år. Begge deler virker bigtime. Demper utbrudd og gjør at det blir lengre mellom hver gang!:)

nellie
18-10-11, 23:41
Jeg har ikke hatt utbrudd på evigheter, men siden jeg tenkte på det her om dagen, og glemte å banke i bordet, fikk jeg like godt to. De er ganske seint i utviklinga og det ene har fått skorper, så da er det kanskje bare til å la det gå sin gang?

vaskeklut
18-10-11, 23:50
Er det bare jeg som plutselig har måttet vaske klær i hotellservanten med håndsåpe fordi man har feilberegna antall klesskift? :o

Supera
18-10-11, 23:54
Er det bare jeg som plutselig har måttet vaske klær i hotellservanten med håndsåpe fordi man har feilberegna antall klesskift? :o
:lol: Hehe nei, du er ikke alene om å ha gjort det!

Carisma
19-10-11, 00:29

Nei! :D. Hadde heldigvis tilgang på vaskemaskin siden det var hos foreldra mine... Trodde jeg hadde med alt for mye klær, men hadde helt feilberegnet hvor mange topper en baby kan gulpe ut på en dag.. I tillegg til sine egne altså! :rolleyes:

Lava
19-10-11, 01:53

Er ikke det bare koselig da? :p

TrillTrall
19-10-11, 11:05
Jeg forstår ikke hvordan man kan få time på dagen?? Legen min har full avtalebok hver dag, og har utvidet åpningstiden flere dager i uken for å klare å rekke over flest mulig. Ringer man og vil ha time samme dag, skal man være skikkelig syk, og det er like vel ikke sikkert at det ER ledige timer den dagen. Stort sett så MÅ man vente noen dager. Gjelder det bare en generell time og ikke noe som haster, så får man kanskje time et par uker etter .

Så hvordan man kan få time samme dag uansett, det forstår jeg ikke. Her har døgnet bare 24 timer, hehe, og når legens avtalebok er full, så kan man ikke trylle?

De fleste legekontor har vel et visst antall "tomme timer" hver dag nettopp for de som trenger akuttime? Det har alltid vært sånn hos oss i alle fall.

KarMa40
19-10-11, 12:34
Hvorfor smaker noen paprikaer plast?

Og kan man se/lukte forskjell så man kan unngå bomkjøp?

Bønna200
19-10-11, 14:40
Det skjer meg hver gang:lol:

Gracella
19-10-11, 15:01
Kitt nevner Zovirax og den kremen hjelper godt!
Det som hjalp meg enda bedre (i tillegg til at jeg omtrent ikke har munnsår mer på lavkarbo...(bank, bank) :o) er Zovirax tabletter! De er nokså dyre, men når såret er omtrent borte på to til fire dager, så er det verd pengene for min del!
Dessuten har jeg tatt et par tabletter hvis jeg har en følelse av at jeg kan få utbrudd - men jeg vet jo ikke om det hjelper :rolleyes:.

Før hadde jeg minst ett munnsår i måneden, nå er det 2-3 (?) ganger i året.

BenteR
19-10-11, 15:56
Noen som vet hvor lenge man må ligge på sykehuset etter ryggmargsprøve og biopsi av muskel?
Minsten min skal innlegges på mandag, men det står ikke noe hvor langt sykehusopphold det er snakk om.

Kitt
19-10-11, 16:58
Noen som vet hvor lenge man må ligge på sykehuset etter ryggmargsprøve og biopsi av muskel?
Minsten min skal innlegges på mandag, men det står ikke noe hvor langt sykehusopphold det er snakk om.
Ca 2 timer, tenker jeg!
Kanskje 4 om de er strenge! Om de forventer noe mer, over natten! Ingen av inngrepene er jo noen store greier. Trodde faktisk det kun var dag- inngrep nå for tiden. Man får jo bare være en natt om fjerner livmoren, liksom! :p

Tidligere måtte man holde senge lenge(24timer +) etter en ryggmargsprøve, nå er det kun noen timer. Vil uansett ikke anbefale å gå rett på jobb eller bedrive fysisk aktivitet resten av dagen. Den hodepinen man kan få av trykkfallet i spinalkanalen forsvinner ikke med det første og er ikke god! :eek:

BenteR
19-10-11, 17:03
Fikk beskjed fra sykehuset om at de ikke vet hvor mange dager det er snakk om, så nå blir jeg en smule forvirra.
Han skal iallefall legges i narkose, vet vi.

nellie
19-10-11, 17:05
De sender vel hjem så fort som mulig. Nevøen min opererte armen og ble sendt hjem med en gang han var skikkelig våken:)

nellie
19-10-11, 17:07
Kitt nevner Zovirax og den kremen hjelper godt!
Det som hjalp meg enda bedre (i tillegg til at jeg omtrent ikke har munnsår mer på lavkarbo...(bank, bank) :o) er Zovirax tabletter! De er nokså dyre, men når såret er omtrent borte på to til fire dager, så er det verd pengene for min del!
Dessuten har jeg tatt et par tabletter hvis jeg har en følelse av at jeg kan få utbrudd - men jeg vet jo ikke om det hjelper :rolleyes:.

Før hadde jeg minst ett munnsår i måneden, nå er det 2-3 (?) ganger i året.

Thanks:) har det ikke mer enn 1-2 ganger i året, men de dukker ALLTID opp når jeg nettopp har tenkt på at det er lenge siden sist. Freaky.

Rin
19-10-11, 17:10
Tidligere måtte man holde senge lenge(24timer +) etter en ryggmargsprøve, nå er det kun noen timer. Vil uansett ikke anbefale å gå rett på jobb eller bedrive fysisk aktivitet resten av dagen. Den hodepinen man kan få av trykkfallet i spinalkanalen forsvinner ikke med det første og er ikke god! :eek:

Den hodepinen fikk jeg oppleve i vinter, gitt. Måtte inn på akutten igjen en uke senere for å lappe sammen lekkasjen. Den opplevelsen klandrer jeg sykepleieren som var tilstede under spinalpunksjonen for, 100%. Ordren var jo at jeg skulle ligge stille en stund, men dama greide ikke å ta blodprøve (kjipe blodårer jeg har) og jagde meg opp for å gå gjennom 3-4 bygg for å komme til blodlabben, etter bare 15 minutter. :rolleyes:

Så jeg anbefaler i alle fall å ligge stille så lenge som overhodet mulig etter ryggmargsprøven. :o Den uka var noe av det kjipeste jeg har opplevd, og jeg ble lagt inn aldeles dehydrert siden det er vanskelig å spise/drikke når man ikke kan løfte hodet mer enn et par centimeter fra flatt underlag...

Kitt
19-10-11, 17:48
Fikk beskjed fra sykehuset om at de ikke vet hvor mange dager det er snakk om, så nå blir jeg en smule forvirra.
Han skal iallefall legges i narkose, vet vi.
Narkose for hva?:confused:
Jeg har tatt to spinalprøver og da måtte jeg være våken. Var innlagt på sykehus allerede, da,(lammelser fra tærne til øyelokkene) men det skal absolutt ikke være nødvendig!

Har assistert på flere muskelbiopsier i låret og da har det bare blitt gitt lokalbedøvelse i huden. Bedøver man muskelen, kan man ødelegge for prøveresultatet!

Kanskje de ikke vet hvor fort de evnt får gjort inngrepene?

BenteR
19-10-11, 18:00
Nå er jeg rimelig forvirra, altså:confused:
Jeg ringte og spurte på nevrologisk sengepost der han skal innlegges, og fikk beskjed om at de ikke kunne svare hvor lenge han blir der, men det var snakk om dager, og at han måtte fylle ut det vedlagte skjemaet siden han skal i narkose.
Spurte også hva han skulle, siden nevrologen han var hos tidligere bare hadde spurt om det var greitt at han ville få foretatt en biopsi av en muskel og også ryggmargsprøve. Damen jeg pratet med ved avdelingen sa at han skulle ta begge disse prøvene, men det var helt umulig og si hvor mange dager han ble liggende der.

daniellechristine
19-10-11, 18:06
La oss si at en er undervektig og at en ikke legger på uansett hva en spiser. Det sies at et lavkarbo-kosthold gjør at kroppen finner sin ønskelige vekt. Stemmer dette selvom det betyr at en må gå opp et par kilo?

BenteR
19-10-11, 18:13
For mitt vedkommende har nå vekten stabilisert seg på rundt 48 kilo, ser det ut for. Dvs. jeg har en BMI på ca 18,4.

daniellechristine
19-10-11, 18:27
Min er på 17,8 og alle sier at dette er helsefarlig. Men strekker meg så langt som 178 cm opp i været. Jeg har ingen kvinnelige former og ingen tung brystkasse for å si det slik. Jeg får nesten bare prøve meg på denne lavkarbo-greia og se hva jeg ender på! :)

Kanutten
19-10-11, 18:30
Min er på 17,8 og alle sier at dette er helsefarlig. Men strekker meg så langt som 178 cm opp i været. Jeg har ingen kvinnelige former og ingen tung brystkasse for å si det slik. Jeg får nesten bare prøve meg på denne lavkarbo-greia og se hva jeg ender på! :)

:heia: Lykke til! :klem:

Nerthus
19-10-11, 18:31
La oss si at en er undervektig og at en ikke legger på uansett hva en spiser. Det sies at et lavkarbo-kosthold gjør at kroppen finner sin ønskelige vekt. Stemmer dette selvom det betyr at en må gå opp et par kilo?

Det er flere her inne som har spist seg opp til "normal" BMI - og en "normal kropp" etter egen oppfatning ja :)

Om du ender opp med samme vekta, kan det godt hende at du får en bedre kroppsssammensetning, og siden lavkarbo er rene proteinkilder med masse grønnsaker og gode fettkilder er du også sikret at du får i deg god og nok NÆRING! :)
Når man er så tynn har ikke kroppen særlig reserver og ta av når man feks blir syk, kostholdet vil da være svært viktig :)

daniellechristine
19-10-11, 18:32
:heia: Lykke til! :klem:
Takk! :)

daniellechristine
19-10-11, 18:36
Det er flere her inne som har spist seg opp til "normal" BMI - og en "normal kropp" etter egen oppfatning ja :)

Om du ender opp med samme vekta, kan det godt hende at du får en bedre kroppsssammensetning, og siden lavkarbo er rene proteinkilder med masse grønnsaker og gode fettkilder er du også sikret at du får i deg god og nok NÆRING! :)
Når man er så tynn har ikke kroppen særlig reserver og ta av når man feks blir syk, kostholdet vil da være svært viktig :)
Setter pris på at du tok deg tid til å svare så utfyllende ;) Og du har nok helt rett. Flott side det her! :D

Bønna200
20-10-11, 13:11
Hvor mange kilo kjøtt er det lov å ha med fra Sverige til Norge?

Photobscura
20-10-11, 13:14
Hvor mange kilo kjøtt er det lov å ha med fra Sverige til Norge?
Fra tollvesenets nettside:
10 kg til sammen av kjøtt og kjøttvarer, ost og fôrvarer med unntak av hunde- og kattemat.

Dietta
20-10-11, 13:16
Katta til naboen spiser rå biff - lurer på om jeg skal si at det er kattemat neste gang jeg blir stoppet med for mye kjøtt :D

Bønna200
20-10-11, 13:24
Fra tollvesenets nettside:
Takk:blomster:

Pruttilutt
20-10-11, 13:46
Jeg har IKKE diabetes, men fått Metformin pga. hormonelle problemer (manglende mens, langvarig mens over flere uker) hos gynekolog (utredning for pelvic pain syndrome). I felleskatalogen leser jeg KUN påvirkningen Metformin har til diabetes. Jeg kjenner jeg irriterer meg, for jeg vil ikke ha det skrevet NOEN steder en diagnose jeg ikke har!
Og hva angår PCOS, så er det et tilbakelagt tema da jeg ikke har cystene lengre og er "friskmeldt" fra opprinnelig gynekolog. :confused: Noen gode forklaringer?

Kitt
20-10-11, 16:05
Jeg har IKKE diabetes, men fått Metformin pga. hormonelle problemer (manglende mens, langvarig mens over flere uker) hos gynekolog (utredning for pelvic pain syndrome). I felleskatalogen leser jeg KUN påvirkningen Metformin har til diabetes. Jeg kjenner jeg irriterer meg, for jeg vil ikke ha det skrevet NOEN steder en diagnose jeg ikke har!
Og hva angår PCOS, så er det et tilbakelagt tema da jeg ikke har cystene lengre og er "friskmeldt" fra opprinnelig gynekolog. :confused: Noen gode forklaringer?
Forklaring på hva???
Har noen gitt deg en diagnose du ikke har?
Legen kan jo gi deg medikamenter mot hva de vil, ikke bare det som står som indikasjon i Felleskatalogen!
At Metformin er et antidiabetika, betyr jo ikke at du har diabetes for det!

Carisma
20-10-11, 16:53
Noen gode tips mot løs mage hos baby? Har lokalisert det til at jerntilskuddet han må ta gir magetrøbbel. Men han må jo ha det, så jeg lurer på om det finnes noe jeg kan gi han som veier opp litt? Han kan begynne såvidt med fast føde nå, selv om vi ikke har prøvd enda.

Kitt
20-10-11, 17:03
Noen gode tips mot løs mage hos baby? Har lokalisert det til at jerntilskuddet han må ta gir magetrøbbel. Men han må jo ha det, så jeg lurer på om det finnes noe jeg kan gi han som veier opp litt? Han kan begynne såvidt med fast føde nå, selv om vi ikke har prøvd enda.
Du kan gi han litt blåbærsaft eller be legen om å få prøve en annen form for tilskudd. Det finnes som regel flere å velge mellom! Noen gir løs, andre hard mage og det kan ta tid å finne det som passer din sønn best, men må han, så må han!:)

Carisma
20-10-11, 17:14
De er ikke på resept, så kanskje jeg skal sjekke med apoteket først?
Forøvrig skal vi på oppfølging på riksen til uka, så jeg må huske å spørre da.

Kitt
20-10-11, 17:16
Hva er det han får da? Og hvor mye må han ha?
Mine brukte Floradix Jerntilsskudd pga lave jernlagre og det fungerte kjempefint!

Carisma
20-10-11, 18:29
Hva er det han får da? Og hvor mye må han ha?
Mine brukte Floradix Jerntilsskudd pga lave jernlagre og det fungerte kjempefint!

Neo-fer 9mg/ml heter det

Kitt
20-10-11, 19:11
Her (http://www.alternativ.no/floradix/om.html) kan du lese om det mine fikk. Også da de var under 3 år etter anbefaling fra barnelegen vår.
Du kan jo høre med legen neste uke om du kan prøve den og i hvor store doser evnt!
De som jober på apoteket har (som regel:p) greie på sånne ting også, så hør om de har noe annet å anbefale, så kan du spørre legen om doseringer etc siden han er såpass liten enda!

Zincite
20-10-11, 19:16
Når kan vi forvente at ungene kommer med "knask eller knep" på døra? Er det denne helgen eller neste? Jeg har kjøpt twist, og lurer på om jeg bør gjemme den utenfor synshold for meg selv :)

Carisma
20-10-11, 19:18
Uff, har tatt floradix sjøl, og husker det var helt grusomt... :o. Men han veit jo ikke noe annet. Kanskje den smaker bedre enn den haan får nå for alt jeg veit.

Kitt
20-10-11, 19:19
Når kan vi forvente at ungene kommer med "knask eller knep" på døra? Er det denne helgen eller neste? Jeg har kjøpt twist, og lurer på om jeg bør gjemme den utenfor synshold for meg selv :)
Du må nok gjemme den godt en ukes tid, gitt! Ikke noe Halloween før siste dagen i oktober!;)

Kitt
20-10-11, 19:20
Uff, har tatt floradix sjøl, og husker det var helt grusomt... :o. Men han veit jo ikke noe annet. Kanskje den smaker bedre enn den haan får nå for alt jeg veit.
Hihi, du får følge med på rynken i panna!;)

Mine unger tok 10ml x2 i flere år uten å blunke, de. Aldri snakk om at det smakte vondt, faktisk!

Carisma
20-10-11, 19:29

Det er neste :ja:

Kan man halloweenpynte og skylde på at det er morro for barna når barnet bare er fire mnd? :rolleyes:

Carisma
20-10-11, 19:31
Hihi, du får følge med på rynken i panna!;)

Mine unger tok 10ml x2 i flere år uten å blunke, de. Aldri snakk om at det smakte vondt, faktisk!

Han blir skikkelig happy når han får sprøyte, for han tror det er vitaminene som han elsker smaken av. Og tilssvarende skuffa når det er jern eller tran.. :D

Zincite
20-10-11, 19:37
Du må nok gjemme den godt en ukes tid, gitt! Ikke noe Halloween før siste dagen i oktober!;)
Det er greit - jeg får vurdere å sende posen med Ig på jobb så jeg ikke faller for frsitelsen :p Eller bare bevise for meg selv at jeg ikke har det sjokoladesuget jeg en gang hadde :lol:

Zincite
20-10-11, 19:41
....
Kan man halloweenpynte og skylde på at det er morro for barna når barnet bare er fire mnd? :rolleyes:
Ingen som kan nekte deg det :cool:
Ellers er det lov å ta ansvar og synes at det er moro for egen del :ja:
Det er ikke snakk om at twisten er kjøpt for egen del her altså ;)

nellie
20-10-11, 19:44
Noen tips mot en idiotisk mandel?

nellie
20-10-11, 20:02
Eh. Har smørprisen i Sverige gått opp noe veldig?
Fikk helt bakoversveis når jeg så at 500 gram smør kostet 34.90 Svenske kroner. (blir vel ca 31 Norske kroner)
Ekke det ille dyrt?

Har liksom alltid tenkt at det er samma om jeg kjøper smør i Sverige eller Norge, fordi at det går opp i opp, men hvor mye koster smøret her da?

grotingeling
20-10-11, 20:05
500g meierismør ligger på 23-26kr litt avhengig av hvilken butikk du handler i.

nellie
20-10-11, 20:06
Ja, det var det jeg innbilte meg også..

Zincite
20-10-11, 20:09
Fikk helt bakoversveis når jeg så at 500 gram smør kostet 34.90 Svenske kroner. (blir vel ca 31 Norske kroner)
Ekke det ille dyrt?

Har liksom alltid tenkt at det er samma om jeg kjøper smør i Sverige eller Norge, fordi at det går opp i opp, men hvor mye koster smøret her da?
De sliter med å møte etterspørselen (http://www.kostdoktorn.se/vinn-sveriges-sista-smor) i Sverige for tiden, det viser seg ofte på prisen :)

nellie
20-10-11, 20:13
De sliter med å møte etterspørselen i Sverige for tiden, det viser seg ofte på prisen :)

Ja, jeg skjønner, men det var da ikke grenser for prisstigning heller:p

Photobscura
20-10-11, 23:19
Slapp helt av! Man kan ha pcos selv om man ikke har cyster, det er mange andre kriterier for det. (Jeg fikk selv metformin lenge etter at cystene mine var borte, men hormontrøbbelet fortsatt var der, også for høy c-peptid (synonymt med insulinnivå) av en gynokolog som ser på verdiene med litt andre briller en allmenlegene som vil ha det til at min c-peptid var heeelt fin if referanseområdene. På pilleesken står det "mot diabetes", og jeg har ikke diabetes, og det står heller ingen steder i mine journaler.)
Nå er det mulig metformin har flere bruksområder som jeg ikke har hørt om, det eneste jeg vet er at metformin senker blodsukker via lever og tarm noe som videre senker insulinnivået, men insulin er jo et hormon som igjen påvirker andre hormoner, så gynokologen har nok en grunn. Hva med å spørre ham/henne? Jeg spør og graver om alt hos alle leger, for jeg har et stort behov for å forstå, særlig ettersom jeg har et så komplekst sykdomsbilde.
Jeg har f.eks fått antispykotisk mot angst, og flere jeg vet om har fått betablokkere som tradisjonelt har vært brukt mot angina mot høyt stoffskifte, f.eks.
Ekke det ille dyrt?

Hmmm ... I Charlottenberg i dag kosta en halvkilo smør 25 kroner ...

Photobscura
21-10-11, 17:00
Forslag til å feite opp en grønnsakssuppe? Ble litt skuffa da jeg så at hønsebuljongen kun hadde 0,4% fett, og jeg har ikke så mye å velge mellom (eller det minste grønnsakssuppeerfaring); smør, olivenolje, kokosolje med og uten smak.

Carisma
21-10-11, 17:11
Ville gått for olivenolje tror jeg. Evt noe kraft om du har det fra tidligere.

Photobscura
21-10-11, 17:16
Ville gått for olivenolje tror jeg. Evt noe kraft om du har det fra tidligere.
Ikke noe kraft, kun det jeg nevner over. Men da prøver jeg olivenolje. :)

Og et spørsmål til; blingsa litt på hukommelsen, og kjøpte inn solsikkekjerner, mandler og linfrø (har ellers kruskakli og fiberhusk), for å lage knekkebrød. Men stort sett alle oppskrifter jeg ser har sesamfrø i seg. Blir det helt mislykka uten ...?

Rin
21-10-11, 17:18
Ikke noe kraft, kun det jeg nevner over. Men da prøver jeg olivenolje. :)

Og et spørsmål til; blingsa litt på hukommelsen, og kjøpte inn solsikkekjerner, mandler og linfrø (har ellers kruskakli og fiberhusk), for å lage knekkebrød. Men stort sett alle oppskrifter jeg ser har sesamfrø i seg. Blir det helt mislykka uten ...?

Tror det går greit å mikse og blande litt etter egne preferanser. Her (http://matutenmelkglutenogsukker.blogspot.com/2011/03/gluten-og-melkefrie-lavkarbo-knekkebrd.html) er en oppskrift helt uten sesamfrø - jeg har ikke testet den selv, hadde den bare liggende i en fane her mens jeg vurderte litt frem og tilbake. :p

Carisma
21-10-11, 17:20
Neida, de blir nok bare litt anderledes i smaken. Men tror forøvrig du finner sesamfrø for rundt femten kr i butikken.

Photobscura
21-10-11, 17:20
Neida, de blir nok bare litt anderledes i smaken. Men tror forøvrig du finner sesamfrø for rundt femten kr i butikken.
Nå var det ikke et alternativ å gå ut igjen, daaaaa! :p

Photobscura
21-10-11, 17:21
Tror det går greit å mikse og blande litt etter egne preferanser. Her (http://matutenmelkglutenogsukker.blogspot.com/2011/03/gluten-og-melkefrie-lavkarbo-knekkebrd.html) er en oppskrift helt uten sesamfrø - jeg har ikke testet den selv, hadde den bare liggende i en fane her mens jeg vurderte litt frem og tilbake. :p
Takker! Jeg har (for en gangs skyld) ikke egg, men da har jeg i alle fall sånn omtrentnlige forholdstall! :)

nellie
21-10-11, 17:24
Hmmm ... I Charlottenberg i dag kosta en halvkilo smør 25 kroner ...
På Svinesund kosta den 34.90:)

Carisma
21-10-11, 17:26
Nå var det ikke et alternativ å gå ut igjen, daaaaa! :p

Nei, tenkte mer på til neste runde jeg.

nellie
21-10-11, 17:30
På Svinesund kosta den 34.90:)

Og 250 gram usaltet smør kostet 25 kroner:p

BenteR
21-10-11, 18:03
Forslag til å feite opp en grønnsakssuppe? Ble litt skuffa da jeg så at hønsebuljongen kun hadde 0,4% fett, og jeg har ikke så mye å velge mellom (eller det minste grønnsakssuppeerfaring); smør, olivenolje, kokosolje med og uten smak.

Kokosolje!
Elsker extra virgin i supper og gryter (men jeg liker altså kokossmaken veldig godt)

Photobscura
21-10-11, 18:07
Kokosolje!
Elsker extra virgin i supper og gryter (men jeg liker altså kokossmaken veldig godt)
Jeg er litt redd for kokossmak i denne suppa, altså. Det er liksom buljong og rotgrønnsaker (kålrot, sellerirot, løk og jordskokk), men jeg har uansett helt oppi en gigantslump med olivenolje, og suppa smaker herlig! :)

nellie
21-10-11, 18:10
Lurer på å ta med meg toåringen til frisøren i morgen. Mulleten hennes begynner å ta helt av her. Tar alle frisører imot så små?

Kitt
21-10-11, 18:24
Har enda ikke møtt noen som ikke gjør det! Men kan være lurt å bestille time, så du får den meste erfarne frisøren. Er ikke lett å få disse små til å sitte stille, men noen er helt rå til å fange oppmerksomheten deres lenge nok!:)

nellie
21-10-11, 18:25
Tenkte dra dit jeg vet de har drop in, men sikkert greit å bestille sånn at noen drevne får gjort det.

Carisma
21-10-11, 18:27
Tenkte dra dit jeg vet de har drop in, men sikkert greit å bestille sånn at noen drevne får gjort det.

Hvis det er den plassen i frdrikstad er vel de kjent for totalkaos på lørdager? kanskje ikke beste miljøet for første klipp på barn? Vet noen blir veldig skremt av saksa, eller stresset av mye folk rundt.

Kitt
21-10-11, 18:31
Send pappan du! Skulderen din skal ikke holde fast en rebelsk 2- åring!:eek:

Vært der, gjort det!:p

nellie
21-10-11, 18:34
Ja, han må jo gjøre alt han, så:p Måtte nok ha trådt til her også.

Kanskje
21-10-11, 20:11
Jeg irriterer meg grønn av en sang som spilles for tiden. Den er bare fryktelig stygg, og ensformig, og jeg forstår ikke hva dama synger ! . Så om noen kan oversette følgende, så kanskje jeg får med meg hele innholdet hehe.

La gente esta muy loca,
Viva la fiesta, viva la noche
Viva los DJ's

Photobscura
21-10-11, 20:15
Jeg irriterer meg grønn av en sang som spilles for tiden. Den er bare fryktelig stygg, og ensformig, og jeg forstår ikke hva dama synger ! . Så om noen kan oversette følgende, så kanskje jeg får med meg hele innholdet hehe.

La gente esta muy loca,
Viva los DJ's
I følge google translate, med litt hjelp fra meg og min knappe parlørspansk:

"Folk er veldig gale
Festen er i live, natten er i live
Live-DJs"

Høres dypt ut.

-

Jeg kan ellers fortelle at knekkebrødene mine ble HELT perfekte! Herregud, så godt!

Kitt
21-10-11, 20:17

La gente esta muy loca,
Viva los DJ's

Folk er veldig gale,
leve festen, leve natten
leve DJene

??? eller noe sånt???

Google - oversetter var nesten ening med meg i hvert fall!:p

Kanskje
22-10-11, 00:18
takk for hjelpen :-)
wow, skal si det er en dyp tekst .....

Luggetuppen
22-10-11, 14:06
Jeg prøver å finne sånne bittesmå former til issjokolade. Lurte litt på om det kanskje var like greit å bestille dem på f.eks. eBay, men hva pokker heter formene på engelsk? :confused:

Carisma
22-10-11, 14:19
Jeg har kjøpt mine på ultra, ca 25 kr for 20 stk eller så.

Kitsu
22-10-11, 14:30
Jeg prøver å finne sånne bittesmå former til issjokolade. Lurte litt på om det kanskje var like greit å bestille dem på f.eks. eBay, men hva pokker heter formene på engelsk? :confused:

"Mould" evt. "mold"?

Slike: http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=chocolate+mold+&_fscr=1&_trksid=p3286.c0.m19 ?

Luggetuppen
22-10-11, 14:37
Jeg har kjøpt mine på ultra, ca 25 kr for 20 stk eller så.

Nærmeste Ultra-butikk er halvannen time unna. Det hender jeg drar til Småsenteret i Sandvika på barselstreff, men har ingen umiddelbare planer om å dra dit.

"Mould" evt. "mold"?

Slike: http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=chocolate+mold+&_fscr=1&_trksid=p3286.c0.m19 ?

Tenkte mer på slike jeg:

http://www.systemkjop.no/shop/varebilder/Kraft_Issjokolade.jpg

Har forresten prøvd Spar (den eneste dagligvarebutikken i nærheten her med nogenlunde greit utvalg), Nille og Europris.

Kitsu
22-10-11, 14:47
Nærmeste Ultra-butikk er halvannen time unna. Det hender jeg drar til Småsenteret i Sandvika på barselstreff, men har ingen umiddelbare planer om å dra dit.

Tenkte mer på slike jeg:

http://www.systemkjop.no/shop/varebilder/Kraft_Issjokolade.jpg

Har forresten prøvd Spar (den eneste dagligvarebutikken i nærheten her med nogenlunde greit utvalg), Nille og Europris.

Slike da: http://www.ebay.com/sch/?_kw=foil%20liners&_clu=2&_fcid=154&_localstpos=&_sc=1&_sop=15&_stpos=&gbr=1 ?

Her er i alle fall mini-versjonene: http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=mini+foil+liners&_sacat=0&_stpos=&_sop=15&gbr=1&_odkw=foil+liners&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Carisma
22-10-11, 14:49
Jeg googlet det, og noen mener mega har. Mener du sa du bodde i gran kommune i en annen tråd? I såfall er vel nærmeste på Jevnaker...

Huldr
22-10-11, 15:03
Eller prøv Cacas (http://cacas.no/ProduktKategori/191) (søte små hjerteformer! :hearts:). Litt dyr frakt kanskje ... noen butikker har Cacas-ting. Det står oversikt på siden.

Regret
22-10-11, 15:09
Jernia selger mye fra Cacas ;)

Luggetuppen
22-10-11, 15:18
Her er i alle fall mini-versjonene: http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=mini+foil+liners&_sacat=0&_stpos=&_sop=15&gbr=1&_odkw=foil+liners&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Der var de ja! :D

Mega-butikken på Jevnaker har jeg faktisk aldri vært i Kjørte forbi hver dag når jeg jobbet i Hønefoss, men skulle jeg ha noe "ekstra" da dro jeg alltid bort på den store Meny-butikken på Eikeli.

Tror jeg handler på eBay jeg, mye enklere å bestille på nett enn å løpe rundt i butikker. Latskapen lenge leve! :o

Carisma
22-10-11, 15:40
Kan man ha høyt stoffskifte og likevel legge på seg lett?
Jeg leser på symptomene mye som stemmer på sambo, men definitivt ikke det med vekttap. :o
Hva bør man spessiffikt få undersøkt hos lege?

Evt noe annet som kan gi overdreven svetting, særlig nattestid, tretthet, hodepine om morgenen o.l?

Bønna200
22-10-11, 16:02
Kan man ha høyt stoffskifte og likevel legge på seg lett?
Jeg leser på symptomene mye som stemmer på sambo, men definitivt ikke det med vekttap. :o
Hva bør man spessiffikt få undersøkt hos lege?

Evt noe annet som kan gi overdreven svetting, særlig nattestid, tretthet, hodepine om morgenen o.l?
Jeg har en venninne med høyt stoffskifte og hun veier ca 100 kg og er 1,56 høy... Også er hun ganske aktiv og har et såkalt "normalt" kosthold.
Så da går det vel an:o

nellie
22-10-11, 16:09
Kjærsten kjøpte B12 i flytende form i Sverige. Det står at man skal helle i seg ei teskje, holde væsken i munnen i 30 sekunder også svelge. Hvorfor?

Nerthus
22-10-11, 16:13
Kjærsten kjøpte B12 i flytende form i Sverige. Det står at man skal helle i seg ei teskje, holde væsken i munnen i 30 sekunder også svelge. Hvorfor?

Kanskje heipådu med sin ernæringsbakgrunn kan svare på dette?

nellie
22-10-11, 16:17
Kanskje jeg kan prøve å google også. Må tenke på det. Denne tråden er min google-free sone:p

Yrla
22-10-11, 16:29
Kjærsten kjøpte B12 i flytende form i Sverige. Det står at man skal helle i seg ei teskje, holde væsken i munnen i 30 sekunder også svelge. Hvorfor?fordi den opptaes i munnhulen også,sikkert. under tunga best

Cherry
22-10-11, 16:34

Eneste forklaringen jeg vet om er fordi spyttet produserer enzymer som hjelper å bryte ned/fordele næringsstoffer i kroppen. Just guessing,google du:p

nellie
22-10-11, 16:41
fordi den opptaes i munnhulen også,sikkert. under tunga best

Ja, men hvorfor står det ikke at man skal holde væsken under tungen da?

nellie
22-10-11, 16:43
Eneste forklaringen jeg vet om er fordi spyttet produserer enzymer som hjelper å bryte ned/fordele næringsstoffer i kroppen. Just guessing,google du:p

Men det er vel vanligvis slik at mesteparten av disse vitaminene og mineralene absorberes i tarmen? Også fra tarmen og ut i blodet. Enzymene i spyttet bryter ned proteiner, fett og karbohydrater også absorberes vits og mins i tarmen.. Trodde jeg. Men vet jo at noe absorberes i munnen også:)

Nerthus
22-10-11, 17:02
fordi den opptaes i munnhulen også,sikkert. under tunga best

Har du kilder på dette?

nellie
22-10-11, 17:09
F.eks homeopatmedisiner skal vel ofte legges under tunga? Også finnes det vel noen legemidler også.

nellie
22-10-11, 17:14
Jeg stussa egentlig mest fordi at jeg ikke skjønte hvorfor det skulle holdes i munnen, når det ikke skulle under tunga.. også er det jo en væske fra før av, ikke en tablett som skal smelte og blandes med spytt, slik homeopatmedisiner funker. Menmen. Finner ikke noe om akkurat det, så får vel bare lure.

Zincite
22-10-11, 17:37

Under tunga så er det veldig "kort vei" til blodårene, og bl.a. nitroglyserin tas lett - og ikke minst raskt opp den veien. Jeg vet ikke om B12 preparatet han kjøpte kan være tilsatt noe som gjør at det tas opp den veien? Ellers har jeg lært at B12 tas opp i tamen, ved hjelp av intrinsik faktor som skilles ut i magesekken. Men flere tilstander kan gjøre at opptaket ikke er bra nok.

Det er også flere teorier til at homeopatimedisin virker best ved å holde det i munnen over tid. Både tid og nærhet/opptak gjennom blodårene som ligger rett ut mot munnhulen er med. Erfaringen er uansett litt sprikende. Jeg vet flere som har løst opp homeopatiske midler i vann - f.eks til dyr som drikker raskt og som man ikke kan be om å suge på det - og det har virket veldig bra.

Carisma
22-10-11, 17:38
Jeg stussa egentlig mest fordi at jeg ikke skjønte hvorfor det skulle holdes i munnen, når det ikke skulle under tunga.. også er det jo en væske fra før av, ikke en tablett som skal smelte og blandes med spytt, slik homeopatmedisiner funker. Menmen. Finner ikke noe om akkurat det, så får vel bare lure.

Jeg vet ikke, men tenkte umiddelbart at det hadde med temperatur å gjøre? At den ikke skulle være for kald når den havner i mægen eller noe sånt?

nellie
22-10-11, 17:56
Under tunga så er det veldig "kort vei" til blodårene, og bl.a. nitroglyserin tas lett - og ikke minst raskt opp den veien. Jeg vet ikke om B12 preparatet han kjøpte kan være tilsatt noe som gjør at det tas opp den veien?

Jeg har sikkert hengt meg helt opp i detta med at det står at det skal holdes i munnen i 30 sekunder og ikke at det skal under tunga..

Denna er det:
http://www.iherb.com/Now-Foods-Ultra-B-12-5-000-mcg-4-fl-oz-118-ml/6281?at=0

Shake well before use. As a dietary supplement, in the morning, take 1 teaspoon, hold in mouth for 30 seconds, then swallow. 1 teaspoon (5 ml) is equivalent to about 5 half dropperfuls.

nellie
22-10-11, 17:58
Jeg vet ikke, men tenkte umiddelbart at det hadde med temperatur å gjøre? At den ikke skulle være for kald når den havner i mægen eller noe sånt?

Ser ikke helt at det skal ha noe å si, men den skal oppbevares i kjøleskap da, så kan hende..:)

nellie
22-10-11, 17:59
Nei, nå skal jeg gå og lære meg å multiquote. På tide etter fire år.

Vegard L
22-10-11, 18:40
Opptaket av B12 er spesielt, men alt skjer i magesekken og i tynntarmen, ikke i munnen.

Kommer snart innlegg om B12 på bloggen vår, begynner på B-vitaminene i morgen. Her er et utdrag fra teksten om opptak:
I maten er B12 forbundet med proteiner, så proteinfordøyelsen er viktig i B12-opptaket. Pepsin produsert i magesekkens hovedceller, frigjør vitaminet. Parietalcellene i magesekken produserer et glykoprotein, intrinsic factor, IF. Dette glykoproteinet binder spesifikt til B12, og er helt sentralt i opptaket av vitaminet.
I magesekken er B12 bundet til et glykoprotein som heter haptocorrin, men helt øverst i tarmen brytes dette proteinet ned, og B12 binder i stedet til IF, som frakter det nedover i tynntarmen.
Helt nederst i tynntarmen finner vi en IF-reseptor som heter cubilin. Denne sørger for at IF-B12-komplekset tas opp i tarmcellene.

Dette gjelder B12 fra mat, som forekommer bundet til protein. Fritt B12 kan til en viss grad tas opp under tungen, og dette kan være grunnen til at det anbefales å ha væsken i munnen i en liten stund.

nellie
22-10-11, 18:45
Jamen, da må de skrive at man skal ha det under tunga. Jeg prøvde ista og det var ikke i nærheten av kjøttet under tunga:p Var en sånn semiseig væske, så den lå liksom der jeg slapp den.

Vegard L
22-10-11, 18:49
Dette med opptak under tungen står det ingenting om i bøkene mine, så det er i beste fall en marginal del av opptaket som skjer her. Opptak av B12 via slik diffusjon er uansett svært begrenset, og bare en veldig liten del av vitaminet kan tas opp på denne måten. Hoveddelen bindes, som noen nevnte over her, til IF og tas opp nederst i tarmen.

Litt nede på denne siden finner du en figur som oppsummerer B12-opptaket. Der nevnes det at fritt B12 kan absorberes under tungen.

Vegard L
22-10-11, 18:52
Spyttet inneholder enzymer som bryter ned fett og stivelse :)

nellie
22-10-11, 18:53
Ja, jeg har sett dette, men da skal vel helst væsken være innom "under tungen" og ikke bare på tungen?

Photobscura
22-10-11, 18:55
Jeg kommer til å tenke på de som får B12 i sprøyteform, fordi de ikke klarer å ta det opp ordentlig i tarmen. Kanskje det ligger her?

nellie
22-10-11, 19:00
Er ikke så ille farlig. Ble bare litt nysgjerrig.

Vegard L
22-10-11, 19:13
Jeg kommer til å tenke på de som får B12 i sprøyteform, fordi de ikke klarer å ta det opp ordentlig i tarmen. Kanskje det ligger her?
De som mangler IF, f.eks. pga fedmeoperasjon, må ta sprøyte slik at vitaminet kommer rett i blodet.

Photobscura
22-10-11, 19:30
De som mangler IF, f.eks. pga fedmeoperasjon, må ta sprøyte slik at vitaminet kommer rett i blodet.
Ok, akkurat IF er ikke noe jeg kjenner til, men vet om flere som ikke har effekt av B12 i tablettform, ikke en gang reseptbelagte typer som Tribea, men MÅ ha injeksjoner i stumpen flere ganger i året, som ikke er fedmeopererte. Da må det jo gå i blodbanene, så det var egentlig bare en betraktning i forhold til det, at dette tilskuddet skulle holdes i munnen ...

Cherry
22-10-11, 19:43

Ok, akkurat IF er ikke noe jeg kjenner til, men vet om flere som ikke har effekt av B12 i tablettform, ikke en gang reseptbelagte typer som Tribea, men MÅ ha injeksjoner i stumpen flere ganger i året, som ikke er fedmeopererte. Da må det jo gå i blodbanene, så det var egentlig bare en betraktning i forhold til det, at dette tilskuddet skulle holdes i munnen ...

Hmmm, jeg har liten effekt av B-vitamin i vanlige multivitamintabeletter. Jeghar dog effekt av dobbel dose Triobe. Hva er IF? Og har dere en forklaring på hvorfor jeg ikke tar opp b-vitamin særlig godt??

Photobscura
22-10-11, 19:58
Hmmm, jeg har liten effekt av B-vitamin i vanlige multivitamintabeletter. Jeghar dog effekt av dobbel dose Triobe. Hva er IF? Og har dere en forklaring på hvorfor jeg ikke tar opp b-vitamin særlig godt??
Ups, Triobe var det jeg mente.

smgj
22-10-11, 20:11
IF er vel intrinsic factor - "noe" som sekreres i magen og som er nødvendig for at man skal kunne ta opp b12 fra tarmen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intrinsic_factor

Vegard L
22-10-11, 20:29
IF =intrinsic factor, som nevnt litt lenger oppe :)

frifuggel
22-10-11, 20:50
Og bare for å gjøre forvirringen total, jeg mangler IF, så har dårlig opptak av B12, familært. Meeeen, har kjøpt smeltetabletter med B12 fra USA og de skal legges under tunga. Funker som bare det..

Photobscura
23-10-11, 15:29
Jeg skal lage medisterkaker etter denne (http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/andre-kjottretter/medisterkaker-the-lchf-way/) oppskriften (bare bytte ut fløte med vann ... like mye vann, eller? :o)
Men jeg bare lurer -bør jeg la den ferdige farsen stå i kjøleskapet? Mener å huske at hele kjøttbiter skal være romtempererte men at farse skal være kjøleskapskald, stemmer det?

Kitt
23-10-11, 17:04
Neeeei, er vel heller sånn at alle ingrediensene skal ha samme temperatur, og da helst kjøleskapkalde, når man blander det sammen!

Photobscura
23-10-11, 17:21
Neeeei, er vel heller sånn at alle ingrediensene skal ha samme temperatur, og da helst kjøleskapkalde, når man blander det sammen!
Bra, for det var de! :p Hadde ikke tålmodighet, og er nå i gang med å steke opp! :)

BenteR
24-10-11, 21:55
Kjempeflott at det finnes så mye kunnskap på dette forumet, altså:) (smileyen er ikke nedlatende eller noe, den viser at jeg setter pris på alle dere som deler kunnskapen sin med andre)

Blodprøver tatt for å sjekke om jeg har cøliaki har ikke slått ut, likevel mener to forskjellige leger at jeg mest sannsynlig har cøliaki.
Hvordan finner man det i såfall ut?

smgj
24-10-11, 22:08
Kjempeflott at det finnes så mye kunnskap på dette forumet, altså:) (smileyen er ikke nedlatende eller noe, den viser at jeg setter pris på alle dere som deler kunnskapen sin med andre)

Blodprøver tatt for å sjekke om jeg har cøliaki har ikke slått ut, likevel mener to forskjellige leger at jeg mest sannsynlig har cøliaki.
For å få en sikker prøve må man først og fremst ha et kosthold som inneholder og (en stund har inneholdt) gluten. Deretter må man til ... gastroskopi. http://www.ung.no/helse/1958_C%C3%B8liaki_-_hva_er_det.html Der tas det en vevsprøve. Om denne viser forflatede tarmtotter så har man en diagnose og kan få støtte for spiesialkosthold fra NAV.

Kitt
24-10-11, 22:13
Mine blodprøver slår heller ikke ut, men alle symptomer tilsier en mulig cøliaki. Skal til gastroskopi (og kolonoskopi) neste fredag! Eneste måte å stille en sikker diagnose nav godkjenner uansett, så....
I narkose! Hadde aldri gjort det uten å sove svært godt etter en traumatisk opplevelse med en sonde på sykepleierskolen!:p

Huldr
24-10-11, 22:23
Ugh, det er så mye dri.. man skal igjennom for å få en godkjent diagnose! Jeg er vel også en kandidat for mulig cøliaki, men tror ikke jeg noen gang kommer til å orke å gjennomgå noe sånt. Jeg vet jo ikke hvordan utfallet hadde blitt heller, men jeg vet at jeg ikke tåler gluten spesielt godt, i likhet med meieriprodukter, så kostholdet og kostnadene blir jo de samme. Jeg synes det blir veldig kunstig det skillet som NAV setter opp. Men NAV er NAV ...

Over til noe helt annet: Strikkehjelp søkes! :hjelp:

Jeg er snart ferdig med dette skjørtet (http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=115&d_id=41) (i helgrått og knelengde), mangler fortsatt noen cm, men fortsetter jeg blir livet for vidt ... Hva gjør jeg??

Jeg ser at en person kommenterer det samme i "oppskriftsbloggen" og at hun har lagd en linning i stedet, men jeg tenker at når det blir litt for mye på bredden pluss at man bretter inn en kant, så blir det litt bulky. Og det er jo ikke akkurat ønskelig på en allerede altfor omfangsrik mage ... :o

Jeg vurderer å stoppe og heller la det bli litt trangt og "havfrueaktig" rundt hofter, rumpe og lår, eller lage en slags omslagsmodell i stedet for å sy det sammen (da kan jeg jo lettere rekke opp overflødig stoff hvis jeg noen gang blir tynnere :rolleyes: også ...)

Noen gode forslag/ideer? :)

Photobscura
24-10-11, 22:39
(...) Jeg vurderer å stoppe og heller la det bli litt trangt og "havfrueaktig" rundt hofter, rumpe og lår, eller lage en slags omslagsmodell i stedet for å sy det sammen (da kan jeg jo lettere rekke opp overflødig stoff hvis jeg noen gang blir tynnere :rolleyes: også ...)

Noen gode forslag/ideer? :)
Dette syntes jeg faktisk hørtes ut som en god idé -kanskje strikke et slags smalt belte som du kan knyte som i en omslagskjole, eventuelt hekle og sy på hemper og knapper. Å ha det sånn havfrueaktig som du sier, tror jeg vil kle deg veldig godt også! :)

Ellers er det jo også en løsning å ta inn noen flere masker og strikke kanten med tynnere pinne, lage brettekant og så kanskje også ha en strikk i?!

Kitt
24-10-11, 22:55
Ugh, det er så mye dri.. man skal igjennom for å få en godkjent diagnose! Jeg er vel også en kandidat for mulig cøliaki, men tror ikke jeg noen gang kommer til å orke å gjennomgå noe sånt. Jeg vet jo ikke hvordan utfallet hadde blitt heller, men jeg vet at jeg ikke tåler gluten spesielt godt, i likhet med meieriprodukter, så kostholdet og kostnadene blir jo de samme. Jeg synes det blir veldig kunstig det skillet som NAV setter opp. Men NAV er NAV ...

For min del blåser jeg faktisk opp i hva nav måtte mene ang stønader akkurat nå. Jeg vil bare vite hva jeg kan gjøre med diareen som hindrer meg i nesten alt jeg har lyst til og forringer livskvaliteten min bigtime!
Har hatt mange av symptomene i er enn 12 år, men først det siste året haar diareen blitt så plagsom at jeg har måttet krype til korset og be om hjelp. Og så var det ikke noe mas. Kunne gjøre det i full narkose! Og det er akkurat det jeg skal! :D

Huldr
24-10-11, 23:12
For min del blåser jeg faktisk opp i hva nav måtte mene ang stønader akkurat nå. Jeg vil bare vite hva jeg kan gjøre med diareen som hindrer meg i nesten alt jeg har lyst til og forringer livskvaliteten min bigtime!
Har hatt mange av symptomene i er enn 12 år, men først det siste året haar diareen blitt så plagsom at jeg har måttet krype til korset og be om hjelp. Og så var det ikke noe mas. Kunne gjøre det i full narkose! Og det er akkurat det jeg skal! :DDet skjønner jeg godt, Kitt :klem: Lykke til!

Dette syntes jeg faktisk hørtes ut som en god idé -kanskje strikke et slags smalt belte som du kan knyte som i en omslagskjole, eventuelt hekle og sy på hemper og knapper. Å ha det sånn havfrueaktig som du sier, tror jeg vil kle deg veldig godt også! :)

Ellers er det jo også en løsning å ta inn noen flere masker og strikke kanten med tynnere pinne, lage brettekant og så kanskje også ha en strikk i?!Takk! Supert med innspill, og du kan jo bedømme hva jeg kler også :). Jeg glemte å presisere at skjørtet er strikket på langs, med "forkortede pinner", sånn at det man strikker hele lengden fra kneet til midja hver gang bortsett fra de omgangene man snur før man er ferdig med pinnen. Og det er litt smalere i midja enn resten på grunn av de forkortede pinnene, men når man har så mye hofter og lår som jeg har, så ... :p

Ja, med linning mente jeg å brette ned og sette strikk i :ja: Men det er det jeg tror kan bli litt klumpete, kanskje.

Men jeg har litt sans for omslagsløsningen :ja:. Jeg kan jo kanskje slutte å strikke de øverste maskene, sette dem på en pinne og bare strikke derfra og ned ...? Og så strikke de øverste som et belte.

Alternativ til å strikke belte kunne jo være å sette på et svart fløyelsbånd eller et grått, bredt bånd i organza eller noe ... Hmmm ...

BenteR
24-10-11, 23:16
Jeg tenkte faktisk ikke på hva NAV krever, men det virker som det etterhvert tas på alvor at jeg har magesmerter, sitter på do hele natta om jeg har brukt hvetemelsjevning i en saus + det ses i sammenheng med at kroppen min nekter og godta nødvendig dose av levaksin, at insulin ikke virker skikkelig og at både ferritin og d-vitamin er helt bunnskrapt.
Hadde vært greitt og vite.
Pr.i dag bruker jeg minimalt med gluten i maten, men bittelitt er det, og etterhva jeg forstår kan bittelitt være veldig feil.

Huldr
24-10-11, 23:22
Jeg tenkte faktisk ikke på hva NAV krever, men det virker som det etterhvert tas på alvor at jeg har magesmerter, sitter på do hele natta om jeg har brukt hvetemelsjevning i en saus + det ses i sammenheng med at kroppen min nekter og godta nødvendig dose av levaksin, at insulin ikke virker skikkelig og at både ferritin og d-vitamin er helt bunnskrapt.
Hadde vært greitt og vite.
Pr.i dag bruker jeg minimalt med gluten i maten, men bittelitt er det, og etterhva jeg forstår kan bittelitt være veldig feil.Ja, jeg skjønner det :ja: Og det er veldig bra du blir tatt på alvor! Det er vel bare meg som er blitt vant til at det offentlige helsevesenet ikke er et alternativ for å få hjelp med å bli frisk, så for meg er det bare et nødvendig onde for å få rettigheter ... :o

BenteR
24-10-11, 23:34
Mine blodprøver slår heller ikke ut, men alle symptomer tilsier en mulig cøliaki. Skal til gastroskopi (og kolonoskopi) neste fredag! Eneste måte å stille en sikker diagnose nav godkjenner uansett, så....
I narkose! Hadde aldri gjort det uten å sove svært godt etter en traumatisk opplevelse med en sonde på sykepleierskolen!:p

Lykke til neste fredag Kitt!
Håper du får en diagnose.
"Det er bedre å vite ellers vet man aldri" passer veldig godt på de av oss som søker etter hva som er problemet i kroppen vår.
:klem:

Photobscura
24-10-11, 23:37
Det skjønner jeg godt, Kitt :klem: Lykke til!

Takk! Supert med innspill, og du kan jo bedømme hva jeg kler også :). Jeg glemte å presisere at skjørtet er strikket på langs, med "forkortede pinner", sånn at det man strikker hele lengden fra kneet til midja hver gang bortsett fra de omgangene man snur før man er ferdig med pinnen. Og det er litt smalere i midja enn resten på grunn av de forkortede pinnene, men når man har så mye hofter og lår som jeg har, så ... :p

Ja, med linning mente jeg å brette ned og sette strikk i :ja: Men det er det jeg tror kan bli litt klumpete, kanskje.

Men jeg har litt sans for omslagsløsningen :ja:. Jeg kan jo kanskje slutte å strikke de øverste maskene, sette dem på en pinne og bare strikke derfra og ned ...? Og så strikke de øverste som et belte.

Alternativ til å strikke belte kunne jo være å sette på et svart fløyelsbånd eller et grått, bredt bånd i organza eller noe ... Hmmm ...
Skjønner! Da synes i hvert fall jeg du skal gå for løsningen med knyting. ;) Og kanskje noen hemper og knapper nedover, så det ikke sklir opp når du sitter/bøyer deg?!

Huldr
24-10-11, 23:46
Skjønner! Da synes i hvert fall jeg du skal gå for løsningen med knyting. ;) Og kanskje noen hemper og knapper nedover, så det ikke sklir opp når du sitter/bøyer deg?!Takk for at du nevner det - ja, det kan nok trengs :D

Det er ganske tynt garn (Fabel), så noen små usynlige hekter er muligens nok :)

Photobscura
24-10-11, 23:56
Takk for at du nevner det - ja, det kan nok trengs :D

Det er ganske tynt garn (Fabel), så noen små usynlige hekter er muligens nok :)
Kult! Gleder meg til å se!

Huldr
24-10-11, 23:58
Åh - kom på at det var så mange som ga meg gode råd her i tråden om disse :http://cn1.kaboodle.com/hi/img/2/0/0/14b/7/AAAAAgFFArAAAAAAAUtxeA.jpg?v=1221616780000

Det var faktisk bare en bitteliten utblokking i en skobutikk (noen sekunder på hver og litt håndkraft) som skulle til for å få dem behagelige å gå i! Hurra :heia:

MieMari
25-10-11, 02:34
Jeg har lyst til å strikke julehjerter, men finner ingen oppskrifter jeg forstår (har ikke strikket annet enn lapper før :p ) Noen ideer?

grotingeling
25-10-11, 06:46
Jeg har lyst til å strikke julehjerter, men finner ingen oppskrifter jeg forstår (har ikke strikket annet enn lapper før :p ) Noen ideer?

Her er en dansk oppskrift: http://ekvinde.dk/topic/45746-strikkede-julehjerter-opskrift-og-fotos/

Amerikanske oppskrift
http://www.fickleknitter.com/links/archives/2008/02/yes_i_have_a_he.html

Engelsk oppskrift:
http://www.goodtoknow.co.uk/family/440218/Heart-knitting-pattern

Her er en liste med linker til diverse julepynt (amerikanske): http://www.strikkeoppskrift.com/julepynt

Lava
25-10-11, 14:15
Jeg har laget en saus i panna med hvitløk, rødløk, tomater på boks, vann, diverse krydder og rømme.
Men den smaker surt. Ikke surt som i ødelagt/utgått på dato, men surt som om jeg har hatt i sitron.

Er det noe jeg kan gjøre for å mildne det sure?

Nerthus
25-10-11, 14:18
Jeg har laget en saus i panna med hvitløk, rødløk, tomater på boks, vann, diverse krydder og rømme.
Men den smaker surt. Ikke surt som i ødelagt/utgått på dato, men surt som om jeg har hatt i sitron.

Er det noe jeg kan gjøre for å mildne det sure?

Søtt... jeg bruker bittelitt flytende natreen for å balansere ut sursmak uansett i hva slag mat, dressinger eller varme sauser :) NB det skal veldig lite til!

OG blir det for søtt, prøv med litt surt, eddik feks. :)

Lava
25-10-11, 14:21
Søtt... jeg bruker bittelitt flytende natreen for å balansere ut sursmak uansett i hva slag mat, dressinger eller varme sauser :) NB det skal veldig lite til!

OG blir det for søtt, prøv med litt surt, eddik feks. :)

Ok, da prøver jeg det Takk :)

BenteR
25-10-11, 15:43
Jeg ba legen min om en attest å legge ved selvangivelsen når den tid kommer (legen min skal øyenlikk ut i svangerskapspermisjon) på at jeg har diabetes 1 og pga insulinen ikke virker skikkelig (sannsynligvis en form for resistens ifølge Aker sykehus), så må jeg spise lavkarbo (må igjen presse meg til under fem karber pr.måltid).
Jeg fikk attesten, men da jeg kom hjem ser jeg at det er et søknadskjema om grunnstønad jeg har fått.
Noen som vet om man kan få grunnstønad pga diabetes og behov for lavkarbo? Hadde dere sendt inn søknaden eller bare lagt den ved selvangivelsen?

Cherry
25-10-11, 15:51
Jeg ba legen min om en attest å legge ved selvangivelsen når den tid kommer (legen min skal øyenlikk ut i svangerskapspermisjon) på at jeg har diabetes 1 og pga insulinen ikke virker skikkelig (sannsynligvis en form for resistens ifølge Aker sykehus), så må jeg spise lavkarbo (må igjen presse meg til under fem karber pr.måltid).
Jeg fikk attesten, men da jeg kom hjem ser jeg at det er et søknadskjema om grunnstønad jeg har fått.
Noen som vet om man kan få grunnstønad pga diabetes og behov for lavkarbo? Hadde dere sendt inn søknaden eller bare lagt den ved selvangivelsen?

Du kan få grunnstønad dersom du har forhøya kostnada til mat pga dindiabetes. Det kan være litt vanskelig å få vedtak om, ettersom eneste matallergien du garantert får grunnstønad for er cøliaki.

BenteR
25-10-11, 16:09
Og cøliaki tror bare legene jeg har, men blodprøver viser det ikke.

Carisma
25-10-11, 16:15
Hvorfor blir det så j****ig fort rotete igjen når man har rydda?!?

Cherry
25-10-11, 16:48
Hvor får jeg kjøpt kinesiotape?

Carisma
25-10-11, 17:01
Hva er anbefalt dose jern når man bør ta tilskudd?

vimsen85
25-10-11, 18:31
På iherb.com selger de hvetekimolje. Den er mye billigere der. Den er kjent for sitt store innhold av e- vit. Smaker bra.

Hva heter det på engelsk?

Hva er anbefalt dose jern når man bør ta tilskudd?

Jeg tror det varierer. Når jeg var akutt anemisk skulle jeg ta to tabletter i døgnet (tror det faktisk var 200 mg). Nå skal jeg ta ca 30mg om dagen de dagene jeg har mensen (tror jeg det var, det er en annen type tabletter enn de jeg tok når jeg var anemisk). Spørs vel om det er forebyggende eller fordi du har en mangel.

Cherry
25-10-11, 19:31
Hva heter det på engelsk?

wheat germ oil,eller no sånn

Luggetuppen
25-10-11, 19:33
Hva er "groupon"? Jeg hører snakk om det overalt men aner ikke hva det er :o

Carisma
25-10-11, 19:33
Hva er "groupon"? Jeg hører snakk om det overalt men aner ikke hva det er :o

Groupon.no

Luggetuppen
25-10-11, 19:49
Groupon.no

Altså, jeg ser de tydeligvis har masse bra tilbud der, men jeg er så paranoid at jeg ikke har lyst å la noen få registere det jeg kjøper. For man må registere seg med navn for å få kjøpt "dealene"? :confused:

Carisma
25-10-11, 19:56
Altså, jeg ser de tydeligvis har masse bra tilbud der, men jeg er så paranoid at jeg ikke har lyst å la noen få registere det jeg kjøper. For man må registere seg med navn for å få kjøpt "dealene"? :confused:

Med mindre du kun bruker kontanter er det meste du kjøper registrert... ;)

Det er en slags kundeklubb hvor du må være registrert for å benytte tilbudene ja. Men overfor bedriften er det som et slags gavekort. Du betaler til groupon, og får et referansenummer du bruker overfor de som har hatt tilbudet.

Jeg syns ikke det er så inmari skummelt om noen vet at jeg får meg en rimeligere middag eller bilvask. :o

Carisma
25-10-11, 21:31
Jeg har kjøpt d3 vitaminer etter at jeg fikk beskjed om d-vitaminmangel av legen. Hvor stor disse bør jeg ta? Vet de norske anbefalingene er alt for lave.

Nerthus
25-10-11, 22:01
Jeg har kjøpt d3 vitaminer etter at jeg fikk beskjed om d-vitaminmangel av legen. Hvor stor disse bør jeg ta? Vet de norske anbefalingene er alt for lave.

Jeg tok 2000 IU pr dag om jeg husker korrekt, lå ikke helt i bunn på d-vitamin status, 50 er vel i bunn, og jeg lå på 69 eller noe. Hva er dosen pr tablett du har kjøpt? Jeg fikk faktisk resept fra Balderklinikken - DYRLEGE resept hehe - for å få denne dosen pr tablett :)

Carisma
25-10-11, 22:03
Kjøpte i Sverige, 1000u pr stk

Nerthus
25-10-11, 22:14
Kjøpte i Sverige, 1000u pr stk

Du kan jo ihvertfall ta to? Jeg er ingen ekspert, hvor lavt ligger d-vitamin nivået ditt? Hva sier evt legen om dosering? Vegard Lysne har skrevet litt om d-vitamin her. (http://friskogfunksjonell.wordpress.com/2011/10/19/d-vitamin/)

Han sier at det er vanskelig og overdosere d-vitamin :)

Carisma
25-10-11, 22:21
Du kan jo ihvertfall ta to? Jeg er ingen ekspert, hvor lavt ligger d-vitamin nivået ditt? Hva sier evt legen om dosering? Vegard Lysne har skrevet litt om d-vitamin her. (http://friskogfunksjonell.wordpress.com/2011/10/19/d-vitamin/)

Han sier at det er vanskelig og overdosere d-vitamin :)

Jeg fikk bare et brev om at jeg lå lavt og burde ta tilskudd :confused::rolleyes: må ringe og be om kopi av resultatene.

smgj
25-10-11, 22:42
Jeg fikk bare et brev om at jeg lå lavt og burde ta tilskudd :confused::rolleyes: må ringe og be om kopi av resultatene.
Det er vanskelig å si noe om hvor mye du skal ta når man ikke vet utgangspunkt. Men jeg tipper at du var under normalområdet... som er "lavt nok" her på våre breddegrader.

En annen faktor er hvor lang tid du vil bruke på å øke. Om jeg skal driste meg til å foreslå noe så ta 5000 IU i 1-1,5 måned og så re-test for å legge opp et nytt løp når du ser hvilken effekt dette har hatt.
Selv må jeg ha rundt 4000 IU for å holde meg på rundt 100 nmol nå om vinteren. Jeg måtte opp i 6000 IU en kortere periode i fjor vinter for å klare å øke. Men det varierer veldig etter hvor godt opptak man har. I år forsøker jeg med litt solarium i tillegg, for å se hvilken effekt det har på verdiene.

D-vitamin er fettløselig og tas gjerne sammen med annet fett for bedret opptak.

elien
25-10-11, 23:45
Bare lurer, jeg må nå ta 4x30000IE pr dag. Er det mye? Ser også det står 0,75 mg pr kapsel. Kan også nevne at det er Afi-d2 Forte

vimsen85
26-10-11, 00:26
wheat germ oil,eller no sånn

Tusen takk :D

smgj
26-10-11, 09:03
Bare lurer, jeg må nå ta 4x30000IE pr dag. Er det mye? Ser også det står 0,75 mg pr kapsel. Kan også nevne at det er Afi-d2 Forte
Det er mye. Men siden det er D2 i sånne mengder så regner jeg med du har fått dem skrevet ut hos en lege og har oppfølging der.

Når du har kommet opp i akseptable verdier hadde jeg anbefalt deg å gå over til vedlikeholdsdose på D3 i samråd med legen.

NB - mengdene D2 og D3 kan IKKE sammenliknes. D3 er mer biologisk potent og større mengder (da snakker jeg om 4 000IU eller mer daglig over mer enn 1-2 måneder) må man kun gjøre under jevnlig blodprøveoppfølgling slik at man har en følelse over hvilken retning det går. Større doser i kortere perioder er ikke farlig.

Overdosereaksjoner er rapportert ved doser på over 40 000IU (D3). Dessverre står det ikke hvor lang tid denne dosen sto i overdosetilfellene.

http://www.ajcn.org/content/84/4/694.full.pdf
http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/what-is-vitamin-d/vitamin-d-toxicity/

Når man soler seg til d-vitamin setter hud, solbrenthet og brunfarge sikkerhetsmarginer slik at man aldri kan sole seg til en overdose d-vitamin.

Ja, og "IE = internasjonale enheter = IU = international units"

elien
26-10-11, 09:41
Det er mye. Men siden det er D2 i sånne mengder så regner jeg med du har fått dem skrevet ut hos en lege og har oppfølging der.

Når du har kommet opp i akseptable verdier hadde jeg anbefalt deg å gå over til vedlikeholdsdose på D3 i samråd med legen.

NB - mengdene D2 og D3 kan IKKE sammenliknes. D3 er mer biologisk potent og større mengder (da snakker jeg om 4 000IU eller mer daglig over mer enn 1-2 måneder) må man kun gjøre under jevnlig blodprøveoppfølgling slik at man har en følelse over hvilken retning det går. Større doser i kortere perioder er ikke farlig.

Overdosereaksjoner er rapportert ved doser på over 40 000IU (D3). Dessverre står det ikke hvor lang tid denne dosen sto i overdosetilfellene.

http://www.ajcn.org/content/84/4/694.full.pdf
http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/what-is-vitamin-d/vitamin-d-toxicity/

Når man soler seg til d-vitamin setter hud, solbrenthet og brunfarge sikkerhetsmarginer slik at man aldri kan sole seg til en overdose d-vitamin.

Ja, og "IE = internasjonale enheter = IU = international units"

Takk for goe info, jeg er imponert over kunnskapen her inne:)

Jeg er DS operert å har store problemer med opptaket, får kjempegoe oppfølging av Endikrinolog (vet ikke om det er skrevet riktig) Tar egentlig store doser av alle vitaminer egenlig, men fettløslige vitaminer er verst for meg å ta opp. Skal nevne D3. Vis ikke verdiene har steget noe særlig til neste blodprøve så må jeg prøve å ta solarium.

BenteR
26-10-11, 13:03
Jeg skal også begynne på Afi-d2 Forte, men venter på resepten.
Jeg har bedt dem sjekke d-vitaminene mine i lange tider, men legen mente det var jo helt fint sist det ble testet for drøye to år siden.
På Aker testet de det endelig, og jeg var nå nede i 33 (ref.omr.37-131). Fikk også lov til å spise jern igjen; fikk kjeft her i sommer fordi jeg spiste jern. Har normal blodprosent men jernlageret ligger mellom 12 og 19 (ref.omr.10-170). Legen jeg var hos påstod at jern ikke hjalp på ferritinlageret og at jeg ville bare ende opp med for høy blodprosent.

Hvor ofte sjekker dere vitaminnivået deres?

smgj
26-10-11, 14:22

Jeg går til privatpraktiserende. I fjor ble det annenhver måned sånn ca, men nå driver jeg og har som mål å komme ned på 3-4 ggr årlig etter som at formen stabilliserer seg. Han bruker en bredspektret test før konsultasjon, for å se hvordan ting beveger seg. Min lege er mer opptatt av at jeg skal være i nærheten av optimalnivåene for min alder, kjønn, selvopplevelse og sykdomshistorie enn innenfor ytterpunktene av et utvalg basert på 95% av blodbankverdiene...

Det er ikke alle vitaminer/mineraler som det er så lett å teste for. Kroppen har en god evne til å holde blodet (serumverdiene) bra stabile og en del mineraler forsvinner raskt ut til andre steder. Sink må f.eks testes i døgnurin (eller man kan teste selv med zinc tally som skal være bra pålitelig) Men d-vitamin, b12, folat (?), selen og jern får jeg iallfall med. Mulig det er fler, men det husker jeg ikke uten å ha resultatene foran meg.

Photobscura
26-10-11, 14:49
Jeg får tatt fullt blodpanel sånn ca fire ganger i året, både på hormoner, blodsukker (men nekter nå mere å ta glukosebelastning, da det rett og slett er for skummelt med den sukker-high'en jeg får) mineral- og vitaminnivå, stoffskifte etc.
Skal nok snart tilbake til Aker også, og få sjekket jodnivået, enn hvor slitsomt det er (tisse på en krukke i ett døgn ... :rolleyes:) Ser liksom ikke ut til at det har hevet seg så mye, tross knallsterke joddråper (Lugol's) i over et halvt år ... Tester med dråper på huden, og de forsvinner i rekordfart.

BenteR
26-10-11, 14:58
Jeg får tatt fullt blodpanel sånn ca fire ganger i året, både på hormoner, blodsukker (men nekter nå mere å ta glukosebelastning, da det rett og slett er for skummelt med den sukker-high'en jeg får) mineral- og vitaminnivå, stoffskifte etc.
Skal nok snart tilbake til Aker også, og få sjekket jodnivået, enn hvor slitsomt det er (tisse på en krukke i ett døgn ... :rolleyes:) Ser liksom ikke ut til at det har hevet seg så mye, tross knallsterke joddråper (Lugol's) i over et halvt år ... Tester med dråper på huden, og de forsvinner i rekordfart.

Var nettopp og leverte ei krukke med urin selv på Aker for og sjekke jod. Ble litt overrasket når jeg fikk beskjed fra dem at jeg bare kunne bruke ei syltetøykrukke:eek: Så store krukker har ikke jeg iallefall. Endte på 2,3 liter......

Jeg skal gå fast inne på Aker fremover, så jeg håper de er bedre til å følge med jevnlige prøver og reagerer når ting er ikkes om de skal.

Photobscura
26-10-11, 15:02
Var nettopp og leverte ei krukke med urin selv på Aker for og sjekke jod. Ble litt overrasket når jeg fikk beskjed fra dem at jeg bare kunne bruke ei syltetøykrukke:eek: Så store krukker har ikke jeg iallefall. Endte på 2,3 liter......

Jeg skal gå fast inne på Aker fremover, så jeg håper de er bedre til å følge med jevnlige prøver og reagerer når ting er ikkes om de skal.
Det var faktisk et problem med den krukka, jeg måtte passe på å ikke drikke for mye vann den dagen, for alt skulle med, og jeg klarte akkurat å ikke fylle den til den rant over. :lol: Hahaha!
De er veldig omstendelige og flinke på Aker, synes jeg. Og hyggelige! Det koster jo heller ingenting å gå dit med henvisning.
Dette minner meg på at jeg må mase litt på legen. Skal snart inn igjen for å sjekke blodtrykket i forhold til det at jeg samler så mye vann i kroppen, så da får jeg kanskje purre litt på han til å sende meg til Aker igjen. Jeg må også sjekke, i tillegg til jod, d-vitaminnivå, kalsium og jern/ferritin. Ligger helt nederst i referanseområdet, og godt under på kalsium og jod. Noe jern- eller kalsiumtilskudd har jeg ikke tatt, men har forsåvidt antatt at kalsiumnivået får jeg opp ved hjelp av kruttsterke d-vitamintilskudd (bioidentiske D3 a 2000 IE om dagen nå på høsten).

smgj
26-10-11, 15:23
Noe jern- eller kalsiumtilskudd har jeg ikke tatt, men har forsåvidt antatt at kalsiumnivået får jeg opp ved hjelp av kruttsterke d-vitamintilskudd (bioidentiske D3 a 2000 IE om dagen nå på høsten).

Vel hva kaller du styrken på disse da? :D
http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=318&cid=68&tid=&bid=
http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=662&cid=68&tid=&bid=
Ultrastyggsterke? :p

Jeg tar 4000IU daglig nå fra september og regner vel med å gjøre det til uti mai om jeg ikke får noen store overraskelser på prøvesvarene. :o Bruker en variant med tilsatt vitamin k2, forresten.

Den største forskjellen jeg merket i sommer var at jeg ikke ble solbrent... bare brun - fort. ULTRAMEGAFORNØYD med akkurat den endringen.

Photobscura
26-10-11, 15:27
Vel hva kaller du styrken på disse da? :D
http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=318&cid=68&tid=&bid=
http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=662&cid=68&tid=&bid=
Ultrastyggsterke? :p

Jeg tar 4000IU daglig nå fra september og regner vel med å gjøre det til uti mai om jeg ikke får noen store overraskelser på prøvesvarene. :o Bruker en variant med tilsatt vitamin k2, forresten.

Den største forskjellen jeg merket i sommer var at jeg ikke ble solbrent... bare brun - fort. ULTRAMEGAFORNØYD med akkurat den endringen.
Oh, dæven! Dosene sine, det!
Jeg merker faktisk god forskjell med og uten. Særlig solbrent pleier jeg ikke å bli, utrolig nok så lys i huden som jeg er, men det er en markant forskjell i sårbarheta, faktisk. ;) Vel har jeg en slags depressiv legning, eller hva man skal kalle det, men nå når jeg gikk uten d-vitaminer i halvannen uke ble jeg skjør som porselen, gitt! :p Kjenner at det er langt bedre allerede etter en liten uke på d-vitamin igjen. :)

vimsen85
26-10-11, 15:45
Dersom et virkestoff ikke står på legemiddellisten kan jeg da importere det? Eller er det en annen liste? Jeg hadde lyst å bestille laktase fra iherb og laktase står ikke på legemiddellisten. Det er vel strengt tatt et enzym (?). Noen som vet om jeg kan bestille det?

vimsen85
26-10-11, 20:14
Dersom et virkestoff ikke står på legemiddellisten kan jeg da importere det? Eller er det en annen liste? Jeg hadde lyst å bestille laktase fra iherb og laktase står ikke på legemiddellisten. Det er vel strengt tatt et enzym (?). Noen som vet om jeg kan bestille det?

Ingen?

Huldr
26-10-11, 20:18
Jeg ville ringt Legemiddelverket og spurt :)

vaskeklut
26-10-11, 22:06
Ingen?
aaaner ikke, men please let me know når/hvis du finner det ut!

Bønna200
27-10-11, 13:20
Har noen av dere prøvd Rainforest moisture sjampo og balsam fra Bodyshop?
Hvordan er den såfall? Tenkt å prøve den, men den er jo så dyr...

Photobscura
27-10-11, 13:25
Jeg lurer på hva slags merke en sånn genser er, og hvor man får kjøpt? Synes de er veldig fine, og lurer på om det er noe slags superundertøy i ull eller noe. Mener å huske å ha sett faren min i en sånn en gang i tiden for hundre år siden. Tok print screen fra nyhetene i går, da den plutselig dukket opp i et innslag. :)

TrillTrall
27-10-11, 14:27
Synes de er veldig fine, og lurer på om det er noe slags superundertøy i ull eller noe.
Superundertøy er ikke ull. Bare ull er ull. Såkalt superundertøy *grøss* er ekle kunststoffsaker som jeg ikke fatter at folk klarer å bruke. Jeg sverger til ull, ull og atter ull.

BenteR
27-10-11, 14:35
Her i huset bruker vi superundertøy i ull kjøpt på sparkjøp. Grei pris og siden vi har det kaldere enn tretti minus stort sett hver vinter, så trengst det.
Guttungen min som er idrettsutøver kjøper slikt syntetisk superundertøy og det funker også helt kjempe, men det koster jo skjorta da.....
Löplabbet selger noen som ligner, og på hjemmesiden til craft finnes det også den type undertøy, sier eksperten her.....

Photobscura
27-10-11, 14:42
Superundertøy er ikke ull. Bare ull er ull. Såkalt superundertøy *grøss* er ekle kunststoffsaker som jeg ikke fatter at folk klarer å bruke. Jeg sverger til ull, ull og atter ull.
Det visste jeg ikke. Det er vel bare et begrep jeg har hengt meg opp i. Har ingen problemer med kunststoffer. Jeg går masse i vintagekjoler i nylon/polyester/terrrylene. Bare å ha et tynntynt bommulslinne under, det. :)
Her i huset bruker vi superundertøy i ull kjøpt på sparkjøp. Grei pris og siden vi har det kaldere enn tretti minus stort sett hver vinter, så trengst det.
Guttungen min som er idrettsutøver kjøper slikt syntetisk superundertøy og det funker også helt kjempe, men det koster jo skjorta da.....
Löplabbet selger noen som ligner, og på hjemmesiden til craft finnes det også den type undertøy, sier eksperten her.....
Ok. Poenget er uansett at det MÅ se ut som den han fyren har på seg, svart med de hvite stripene. :D Det viktigste er faktisk akkurat det. ;)

Anne
27-10-11, 14:48
Ok. Poenget er uansett at det MÅ se ut som den han fyren har på seg, svart med de hvite stripene. :D Det viktigste er faktisk akkurat det. ;)
Kanskje denne?
http://www.gmax.no/produkt/200699(BC_2)/helly-hansen-lifa-stripe-crew-graphic-herre/

Photobscura
27-10-11, 15:01
Kanskje denne?
http://www.gmax.no/produkt/200699(BC_2)/helly-hansen-lifa-stripe-crew-graphic-herre/ (http://www.gmax.no/produkt/200699%28BC_2%29/helly-hansen-lifa-stripe-crew-graphic-herre/)
Ah, nesten, bortsett fra at den skal være helsvart, bortsett fra stripene så klart. :)

Carisma
27-10-11, 15:02
Jeg lurer på hva slags merke en sånn genser er, og hvor man får kjøpt? Synes de er veldig fine, og lurer på om det er noe slags superundertøy i ull eller noe. Mener å huske å ha sett faren min i en sånn en gang i tiden for hundre år siden. Tok print screen fra nyhetene i går, da den plutselig dukket opp i et innslag. :)

Har sett den på smart club i mørkeblå hvertfall. Ville sjekket ut xxl tror jeg.

Edit: xxl har to forskjellige, her er en av de http://www.xxl.no/klaer-herre/undertoey-herre/ice-crew-troeye-1050835

Photobscura
27-10-11, 15:09
Har sett den på smart club i mørkeblå hvertfall. Ville sjekket ut xxl tror jeg.

Edit: xxl har to forskjellige, her er en av de http://www.xxl.no/klaer-herre/undertoey-herre/ice-crew-troeye-1050835
Ah, der har du den, ja! Tusen takk. :) Da vet jeg at de har den på XXL. :)

smgj
27-10-11, 15:13
Er vel tollvesnet som er de riktige å spørre, tenker jeg. De pleier å svare kjapt på mail.

TrillTrall
27-10-11, 15:31
Det visste jeg ikke. Det er vel bare et begrep jeg har hengt meg opp i. Har ingen problemer med kunststoffer. Jeg går masse i vintagekjoler i nylon/polyester/terrrylene. Bare å ha et tynntynt bommulslinne under, det. :)

Da er jo hele poenget med superundertøy / ullundertøy borte. :) Om man svetter i bomull blir man jo våt og kald, ull - og sikkert tildels superundertøy også - holder jo på varmen lenge selv om det er fuktig av svette. :) Men noe sier meg at du ikke akkurat jager marka rundt på ski eller fjellet rundt om sommeren... ;) (ikke sarkastisk, bare en vennlig fleip!)

Photobscura
27-10-11, 15:54
Da er jo hele poenget med superundertøy / ullundertøy borte. :) Om man svetter i bomull blir man jo våt og kald, ull - og sikkert tildels superundertøy også - holder jo på varmen lenge selv om det er fuktig av svette. :) Men noe sier meg at du ikke akkurat jager marka rundt på ski eller fjellet rundt om sommeren... ;) (ikke sarkastisk, bare en vennlig fleip!)
Du har helt rett! I'm only in it for the estethics. :D Men atte, om det er helsyntetisk så er det veldig greit med linne under. ;)

Men jeg har vært i Østmarka, da. EN gang! :lol:

Huldr
27-10-11, 16:04

Er vel tollvesnet som er de riktige å spørre, tenker jeg. De pleier å svare kjapt på mail.Ja, det kan godt hende tollvesenet kan hjelpe også, men jeg fikk ihvertfall hyggelig service og mailadresse til rett person på Legemiddelverket da jeg hadde et lignende spørsmål. Det er jo de som står for disse listene :)

Julie
27-10-11, 20:42
Har hatt en skikkelig fæl hoste i rundt to uker nå, og har vært hos to forskjellige leger tre ganger til sammen. Hosten har vært sånn inni-marg-og-bein-aktig: hosta opp masse slim, og var også veldig "pipete": dvs at det kom en slags hes lyd når jeg pustet veldig dypt ut + inn.

- Første uka hos engelsk lege fikk jeg resept på amoxycillin - 3x500 mg daglig i 7 dager - samt to inhalatorer (ventolin) som jeg kunne bruke hvis jeg følte meg veldig stram i brystet (hun trodde det kunne være astmatisk). Etter uka hadde gått var jeg fortsatt syk: jeg følte meg bedre - mindre hosting, mindre slim - men legen hadde spesifikt sagt at det var viktig at jeg kom til ny time om jeg ikke var "helt frisk". [Hun hadde også sagt at det var usikkert om det var en bakteriell infeksjon, og at det derfor var best å ta antibiotika bare i tilfelle, sånn at det ikke ble verre.]

- Andre uka fikk jeg resept på doxycycline (2x100 mg daglig i 7 dager) i og med at legen trodde det kunne være at amoxycillin rett og slett ikke tok knekken på den bakterielle infeksjonen jeg muligens hadde. De 7 dagene har nå gått, og jeg er fortsatt ikke 100% frisk. Utover dagen så kommer hosten seg i gang (dog myyye sjeldnere enn til å begynne med).

- Det rare er at jeg også har fått en slags halsbrann, som begynte i går kveld - eller, i natt bør jeg vel heller si - rundt 3-tida. Jeg var fortsatt våken og satt og la puslespill, og jeg vet ikke om det har noen sammenheng, men det begynte et par timer etter at jeg hadde spist en av mammas nybakte boller. Jeg trodde det kom til å forsvinne over natta, men i dag når jeg våknet var den følelsen fortsatt der. Den er skikkelig ukomfortabel - trykker liksom på brystet - og det gjør vondt når maten, etter at jeg har svelget den, går fra "øverst i brystet" ned til magen - om det gir mening?

Jeg skal til legen igjen i morgen, men det som skjedde sist var at lungene mine var helt "rene" - dvs, ingen rare lyder - og legen sa at alt var i orden. Er det ikke typisk! :p

Noen som har noen anelse om hva dette kan være, og hva jeg kan gjøre for å bli frisk? Er jo vanligvis den type person som får en forkjølelse i ny og ne, men aldri blir skikkelig syk, så nå er jeg lei! :rolleyes:

vaskeklut
27-10-11, 21:04
Ang. laktasespørsmålet: jeg satte gubben på saken, og etter litt iherdig googling sier han at enzymer visstnok er å regne som legemiddel (hvorfor det ikke står hos legemiddelverket aaaner jeg ikke) og er dermed ikke lov å importere fra land utenfor EØS/EU... Derimot kan man kjøpe/importere fra EØS/EU for tre måneders forbruk av gangen. Om noen finner ut noe annet, så si i fra værsåværsåværsåsnill:o

vaskeklut
27-10-11, 21:08
Noen som har noen anelse om hva dette kan være, og hva jeg kan gjøre for å bli frisk? Er jo vanligvis den type person som får en forkjølelse i ny og ne, men aldri blir skikkelig syk, så nå er jeg lei! :rolleyes:
Det første som slår meg når du sier at du "piper" er kikhoste? Men jeg er laaaaangt i fra noen lege, altså. Halsbrannen kan jo være pga noe du har spist/drukket eller anstrengelse pga all hostingen (f.eks) og trenger ikke nødvendigvis være et symptom. Men kanskje en av de flinke sykepleierne våre her vet noe? Kitt?:p

BenteR
27-10-11, 21:42
Jeg er astmatiker, og hos meg piper det godt når jeg har astma.
Ofte når jeg får enten en skikkelig astmatur eller kombinert med bronkitt eller lungebetennelse, så pleier jeg å si at det tar meg minst to uker før jeg kan begynne å trene lungene opp igjen, og det tar minst to uker til.

Høres ikke ut som kikhoste for meg. Kikhoste fører til at man kiker og hoster og ikke klarer slutte og man får skikkelig panikk under slike anfall fordi man rett og slett ikke klarer å puste. Hadde det når jeg var femten, altså for hundre år siden sånn cirka, men husker det godt enda.

vimsen85
27-10-11, 22:02
aaaner ikke, men please let me know når/hvis du finner det ut!

I will :)

Har noen av dere prøvd Rainforest moisture sjampo og balsam fra Bodyshop?
Hvordan er den såfall? Tenkt å prøve den, men den er jo så dyr...

Jeg har rainforest balance og liker den veldig godt.. Det er jo ikke den samme. Den er veldig drøy da.. Har hatt min i fire mnd og det er over 1/4 igjen. Jeg hadde litt lengre hår når jeg kjøpte den, så nå rekker den vel enda lenger :p

Er vel tollvesnet som er de riktige å spørre, tenker jeg. De pleier å svare kjapt på mail.

Ja, det kan godt hende tollvesenet kan hjelpe også, men jeg fikk ihvertfall hyggelig service og mailadresse til rett person på Legemiddelverket da jeg hadde et lignende spørsmål. Det er jo de som står for disse listene :)

Okei. Skal prøve å finne tid å ringe :) Takk for hjelpen :D

Kitt
27-10-11, 22:05
Jeg tror ikke kikhoste tanken er så dum, jeg da! Det går faktisk en runde nå. Det tar opp mot 3 måneder eller mer å bli frisk, men man kan få en eller annen form for medisin. Da sønnen hadde det som 15- åring, hadde han vært syk for lenge til at medisinen virket. Og han "kiket" ikke slik som yngre barn ofte gjør. Kunne noen føle runder med hoste som aldri ga seg!

Ellers er det også noe som heter mycoplasma lungebetennelse som ikke høres i et stetoskop sånn som vanlig lungebetennelse. Gubben og jeg hadde det samtidig. Ikke den mest sjarmerende tiden i vårt ekteskap, for å si det sånn.:p