View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Photobscura
20-04-12, 22:35
Sykling i motbakke! Ingenting slår det når det gjelder muskler. Jeg har prøvd mye forskjellig, men det er kun sykling jeg bygger muskler av.
Hakke sykkel, og har ikke råd til heller ... :o
Bysyklene er brukenes til det, koster 80 kr for en sesong (fra april til november).
kan gå i oppoverbakker og da :) sånn for starters.
Photobscura
20-04-12, 22:52
Bysyklene er brukenes til det, koster 80 kr for en sesong (fra april til november).
Nja. Sannheten er at jeg er livredd for å sykle i Oslo, så jeg foretrekker å finne øvelser jeg kan gjøre hjemme. ;)
kan gå i oppoverbakker og da :) sånn for starters.
Det gjør jeg jo alt! :)
Nja. Sannheten er at jeg er livredd for å sykle i Oslo, så jeg foretrekker å finne øvelser jeg kan gjøre hjemme. ;)
Du skal bruke mange timer hjemme for å få samme effekten som av en tur fra f.eks maridalsvannet opp til ullevålseter. Just saying, siden det første innlegget indikerte ønske om rask progresjon.... ;)
Ok, dette trodde jeg aldri jeg skulle spørre om, men: Hvilken treningsmetode er best for å fort bygge muskler i lårene? Kan ikke være for hardt og uoverkommelig ... Og hvor nært på trening bør man spise? Jeg har begynt med roller derby, og det er mye både kondisjon og bruk av muskler, særlig i bein og rygg.
Jeg har iallefall fått noe jævlig til lårmuskler av knebøy og bulgarisk utfall.
Photobscura
20-04-12, 23:10
Du skal bruke mange timer hjemme for å få samme effekten som av en tur fra f.eks maridalsvannet opp til ullevålseter. Just saying, siden det første innlegget indikerte ønske om rask progresjon.... ;)
Ja, men jeg burde vel også si at det er litt lavterskel. Jeg har jo i grunn aldri trent før. Sykkel er nok ikke et alternativ. Men takk for forslag!
Jeg har iallefall fått noe jævlig til lårmuskler av knebøy og bulgarisk utfall.
Bra å høre! :)
bulgarisk utfall.
Hvis man har friske knær... Mine gamle fotballknær er det drepen for. :o
Min erfaring er at sykling bygger mest "sykkelmuskler", mens knebøy, utfall ol. bygger de andre. Uten at det er noe fasit.. Men en blanding kanskje? Det finnes mange lettfattelige treningsprogram der ute på nettet.. Google det!:)
Hva skiller sykkelmuskler fra andre muskler?
Sykling er f.eks veldig bra trening før alpinsesongen, så jeg vil tro at altså innebærer å sitte på huk vil kunne dra nytte av det.
Photo, du får ta med deg et kamera og bruke en halvtime daglig på gatefoto.
En halvtimes gange SAMMENHENGENDE, hver dag er grei basismosjon.
Skal du bygge muskler, eller kondisjon så trenger du noe tøffere.
For kondisjon,4X4 tre dager i uka (gå de andre dagene)
For styrke: 3 dager i uka helkropps styrkeprogram.
Rødvin gir anna fyll enn hvitvin??
Mine damer. Vin skal nytes i dannede mengder.
Du må være troll..damer og vin= sant :lol:
Så tilbake til:
Hvorfor blir noen mer "full" av rødvin enn av hvitvin.
Du blir like full av like mengder alkohol over lik tidsperiode.'
MEN, Rødvin innholder en hel del andre stoffer som kroppen din kan reagere på.
Kjøper du industrielt fremstilt rødvin, kan den f.eks innholde endel Glykol (kjøleveske til bil) samt andre direkte utrivelige tilsettinger.
Fuselinnholdet i rødvin er også generelt høyere enn i hvitvin.
Så får vi variabelen med i hvilken setting drikker man rød eller hvit vin.
Drikker man like raskt?
Spiser man mer eller mindre ved siden av?
osv. osv.
Ganske komplisert dette, og vil kreve en hel del forskning for å kartlegge en persons opplevelser rundt rød/hvitvin.
MEN, det som avgjør hvor full du blir, er hvor lite blod du har i alkoholomløpet ditt.
Å ta utgangspunkt i hvor mange liter av aktuelle veske du har inntatt, og dermed tenke at likt inntak i liter burde gi lik rus, er like feil som å påstå at når kroppen din kan slankes med å senke kaloriinntaket, og øke mosjonsmengden.
Termodynamikkens lover gjelder for oss også, men den gjelder bare på cellenivå.
Rune
Jeg forventer ikke samme rus av øl om av vin, men har nok trodd at " vin er vin" aka reklame for ost..
Men dette gjelder en flaske av hver, hvit= jeg er "edru"
rød= jeg er snytings..
Må være noe i hva man drikker.. og jeg må si jeg ikke kan ha de godkjente rødviner, for lite sukker gir hodepine og skrekkelig tørr munn!
Hehe, nå ble jeg litt fandenivolsk og tenkte jeg skulle si at jeg er ikke noe særlig beruset hvis jeg drikker en flaske hvitvin. Men når jeg fyller på med en flaske rødvin etterpå, så er jeg temmelig påseilet. Så, joda, jeg blir myyyye fullere av rødvin :D:D
(Nei, jeg drikker ikke to flasker vin i slengen!!! ;))
Nei, DET gjør ikke jeg heller, men jeg kan samenligne èn vinkveld mot en annen..
3 glass= billig me... :rolleyes:
Photobscura
21-04-12, 06:29
En halvtime om dagen sammenhengende er vel oftest alt minimumet av hva jeg går. Har ikke noe sterke bein av den grunn ... Trenger ikke noen forslag om et fast treningsopplegg, altså. Bare noen øvelser som er bra! :) Men ser ut til at jeg har noe å gå ut fra nå.
En halvtime om dagen sammenhengende er vel oftest alt minimumet av hva jeg går. Har ikke noe sterke bein av den grunn ... Trenger ikke noen forslag om et fast treningsopplegg, altså. Bare noen øvelser som er bra! :) Men ser ut til at jeg har noe å gå ut fra nå.
Her er noen enkle basicøvelser du kan gjøre hjemme, som trener hele kroppen (hvis ikke jeg har glemt noen øvelser nå).
Med kroppsvekt - kjerne og bein:
Gluteral kickback
Utfall
Knebøy
Calf raise
Planken
Sideplanken
Med manualer- armer, skuldre og bryst:
Bicep curl
French press
Shoulder press
Dumbell flyes
Front raise
Photobscura
21-04-12, 07:09
Her er noen enkle basicøvelser du kan gjøre hjemme, som trener hele kroppen (hvis ikke jeg har glemt noen øvelser nå).
Med kroppsvekt - kjerne og bein:
Gluteral kickback
Utfall
Knebøy
Calf raise
Planken
Sideplanken
Med manualer- armer, skuldre og bryst:
Bicep curl
French press
Shoulder press
Dumbell flyes
Front raise
Takketakk! :) Planke og sideplanke gjør jeg alt, samt en del yoga for kjernemuskulatur. Har faktisk ganske ok med ryggmuskler! Beina står det som sagt dårligere til med. :p
Sorry Photo, trodde du trengte alt.
Beina: Knebøy, utfall, baklengs utfall, markløft. strakmarkløft
Photobscura
21-04-12, 09:10
Sorry Photo, trodde du trengte alt.
Beina: Knebøy, utfall, baklengs utfall, markløft. strakmarkløft
Takker! Det ser ut som det er relativt bred enighet om hva som er bra øvelser. Markløft er dog ikke aktuelt. Har ikke vekter, og ikke tenkt å skaffe meg heller. :)
Takker! Det ser ut som det er relativt bred enighet om hva som er bra øvelser. Markløft er dog ikke aktuelt. Har ikke vekter, og ikke tenkt å skaffe meg heller. :)
Du kan få låne mine på ubestemt tid!;)
Noen som har erfaring med serum/primer som gjør øyevippene lenger/sterkere?
Jeg bruker bestanding lash primer under mascaraen. Vippene blir litt lenger, synes det er lettere å legge mascaraen pent, og innbiller meg at vippene ikke brekker like lett :)
Photobscura
21-04-12, 10:35
Du kan få låne mine på ubestemt tid!;)
Takk, kjære deg! Jeg skal ha det i bakhodet, først må jeg faktisk se om jeg klarer å få til trene hjemme i det hele tatt. :D Litt forbehold må man ha som god gammel latsabb. :cool:
Du trenger da ikke kjøpevekt for enkelt markløft.
Finn deg noe passe tungt, og bryt løs på det.
Vaskemaskin er tungt :)
Tunge møbler, finnes masse du kan bruke.
Strakmarkløft er supert for rumpemuskelaturen :)
Photobscura
21-04-12, 16:50
Det er bare så vidt jeg klarer å komme meg opp fra knestående uten å dra meg opp, så jeg tror jeg lar vekter være foreløbig uansett. ;) Men nå har jeg fått tips så det holder en stund! Takketakk, alle!
I hvilken grad påvirker isomalt blodsukkeret?
Fant Ricola Tranbær søtet med isomalt, aspartam og acesulfam-k i butikken i dag.
Jeg bruker bestanding lash primer under mascaraen. Vippene blir litt lenger, synes det er lettere å legge mascaraen pent, og innbiller meg at vippene ikke brekker like lett :)
Har du en å anbefale?
Gir dere barna vanlig sukker på grøten, pannekaken og havregrynen? Eller sukrin og tagatesse?
Har du en å anbefale?
Har bare prøvd den fra Esteè Lauder (http://www.esteelauder.com/product/637/1852/Product-Catalog/Makeup/Eyes/Mascara/Lash-Primer-Plus/Full-Treatment-Formula/index.tmpl)jeg :o Kjøpte den på Danskebåten for mange år siden, og etterpå har jeg holdt meg til den. Passer på å kjøpe på båt eller tax-free, men husker ikke helt hva jeg betaler. Den er drøy i hvert fall :)
Har liksom tenkt at jeg ikke gidder å prøve noe annet, siden jeg har en som funker bra.
Gir dere barna vanlig sukker på grøten, pannekaken og havregrynen? Eller sukrin og tagatesse?
Vanlig sukker!
Prøver å lære dem å heller begrense mengdene. Virker gull på Snuppa, Sønn1 vil absolutt ikke høre på det øret og sønn2 flytter inn neste uke, så han må jeg nok bruke litt tid på å avvenne!;)
Jeg lurer på hvorfor pcen min er såååååååå treig innimellom (oftere og oftere?)
Ingen andre pcer i huset er såååååå treige som min og det er slitsomt når det tar 3 min å gå til en annen side i en journal feks! :eek:
Nå er det bare kokte havregryn jeg gir enda, og der holder det med litt banan og blåbær. Pannekake og grøt blir det nok sjelden her i huset siden jeg blir skikkelig dårlig av det, men de få gangene blir det nok med vanlig sukker.
Jeg lurer på hvorfor pcen min er såååååååå treig innimellom (oftere og oftere?)
Ingen andre pcer i huset er såååååå treige som min og det er slitsomt når det tar 3 min å gå til en annen side i en journal feks! :eek:
På tide med ei reingjering og kanskje ein total wipe out? Er det berre på nettet, eller er det maskina generelt? Eg veit at min kjære har wipa den gamle Dell'en vår nokre gongar, når den viser teikn på å vere treg.
Gir dere barna vanlig sukker på grøten, pannekaken og havregrynen? Eller sukrin og tagatesse?sukker har jeg ikke, sukrin liker han godt.
Sukrin.
Takk for svar! Er det 100 % sunt med sukrin og tagatesse? (er usikker når deg gjelder barna... De skal jo ikke slankes akkurat, men ønsker jo at de har stabilt blodsukker....)
På tide med ei reingjering og kanskje ein total wipe out? Er det berre på nettet, eller er det maskina generelt? Eg veit at min kjære har wipa den gamle Dell'en vår nokre gongar, når den viser teikn på å vere treg.
Bare på nettet den er treg! Spill etc fungerer helt fint! :)
Total wipe out? Teskjeforklaring, er du snill!:o
Nordmørsloppa
21-04-12, 21:22
kjærringgråd mot sting/hold taes i mot med åpne armer!
kjærringgråd mot sting/hold taes i mot med åpne armer!
Hold en stein eller noe i hånda og knip godt. I den hånda på samme side hvor du har hold.
TrillTrall
21-04-12, 22:03
Er det forresten slemt av meg å godte meg litt over at junior er mye lenger i utviklinga enn den jevnglame sønnen til ei som er spesialpedagog? Siden jeg ikke har snøring på hva jeg driver med?..... :o
Da min eldste gikk på småbarnsavdeling var det ingen av ungene som var så ufyselig som sønnen til førskolelæreren... :rolleyes:
TrillTrall
21-04-12, 22:09
Fant Ricola Tranbær søtet med isomalt, aspartam og acesulfam-k i butikken i dag.
Jeg får i alle fall både vond og løs mage av Ricola-drops...
Sette heile maskina tilbake til fabrikkinnstillingane, slette alt av skit. :) Men sidan det er berre på nettet det går tregt er nok ikkje det nødvendig. Er andre maskiner hos dykk trege på nettet også? Kva med å reboote router?
Slår du av maskina ofte, eller står den på veldig lenge av gongen?
kitt: har du mange faner i nettleseren oppe? om så kan du vurdere å lukke noen... og ev. slette cookies og annen historikk.
Søter grøten med stevia og bruker ellers sukker.:) Jeg blir ikke bra av tagatesse, så det hadde jeg ikke gitt til barnet mitt heller.. Får influensasymptomer.
Sette heile maskina tilbake til fabrikkinnstillingane, slette alt av skit. :) Men sidan det er berre på nettet det går tregt er nok ikkje det nødvendig. Er andre maskiner hos dykk trege på nettet også? Kva med å reboote router?
Slår du av maskina ofte, eller står den på veldig lenge av gongen?
kitt: har du mange faner i nettleseren oppe? om så kan du vurdere å lukke noen... og ev. slette cookies og annen historikk.
Spiller desverre ingen rolle hvor mange faner jeg har oppe! Slår av maskinen 3-4 netter i uka!
Routeren er helt ny og fikset så absolutt ikke problemet. Er bare min gamle stasjonære som har problemer, er fortsatt litt treg etter at jeg har utført ting Runegutt mente jeg burde gjøre! Fjernet over 16000 cookies og andre problemer, men...........
Er nok på tide mor får seg ny pc her snart!:p
Her brukes det sukker om vi har grøt, men siden alle er så avsukra, bruker de bittebittelite sukker. Det samme gjør jeg forresten når vi en sjelden gang har grøt.
Mange nettsider og flash sinker reaksjonstiden..vg og dagbladet er feks verstinger. Så legg dem når du er ferdig å lese nyheter (eller bruk nrk.no).
Mange nettsider og flash sinker reaksjonstiden..vg og dagbladet er feks verstinger. Så legg dem når du er ferdig å lese nyheter (eller bruk nrk.no).
Ok! Skal bli flinkere til det! :o
Hyggelig å se deg igjen, forresten!:klem:
Søter grøten med stevia og bruker ellers sukker.:) Jeg blir ikke bra av tagatesse, så det hadde jeg ikke gitt til barnet mitt heller.. Får influensasymptomer.
Jeg spiste mye av en kake laget med tagatesse, og fikk influensa etterpå... Kanskje det var pga tagatessen? hm... Skal tenke over det neste gang jeg spiser det. Har du hørt om andre som har reagert? Er det ikke 100 % naturlig stoff denne tagatessen?
Stevia... Får man kjøpt det i vanlig matbutikk? Er det noen bakdeler med stevia?
Her brukes det sukker om vi har grøt, men siden alle er så avsukra, bruker de bittebittelite sukker. Det samme gjør jeg forresten når vi en sjelden gang har grøt.
Ja, er ganske avsukra her også... Merker jeg er mye strengere med sukkeret til barna. Jeg tar på bare symbolsk med sukker på havregrynen...
Ok! Skal bli flinkere til det! :o
Hyggelig å se deg igjen, forresten!:klem:
Bruk Adblock plus, så slipper du alle addene på VG og co
Noen som kan anbefale gode ipad apps til småbarn? (rundt 1 år)
Runegutt: What? Hvorfor vet ikke mannen min om dette?
Noen som kan anbefale gode ipad apps til småbarn? (rundt 1 år)
Det finnes en app som heter Tegnebrett, den er kjempefin for ALLE aldre.
Den går sikkert bra til en ettåring også, de tar jo slikt superraskt :-)
Runegutt: What? Hvorfor vet ikke mannen min om dette?
Sannsynligvis fordi min kones mann er flinkere, penere og myyyyye snillere :)
Ad block plus, er som navnet sier et lite tillegg til firefox som blokkerer reklame.
Programmet/tillegget er helt gratis, og finnes her: http://adblockplus.org/en/
Etter å ha innstallert Ad block, må man abbonere på et filter. Jeg bruker EasyList.
Ulemper med Ad block:
Endel steder som f.eks hotels.com blir blokkert så rent for meget.
Det er da bare å fjerne blokkeringa av akkurat den nettadressen.
Man har et ikon nede til venstre på skjermen når man bruker ad block, så det er enkelt å lette på restriksjonene til enkelte sider.
Photobscura
22-04-12, 11:47
Ad block har jeg brukt i mange år. Det er helt enkelt genialt! :D Å lese nettaviser ble en helt ny opplevelse, for ikke å snakke om å slippe de tidvis underlige google-annonsene her og der ...
Jeg får i alle fall både vond og løs mage av Ricola-drops...
Var ganske stor forskjell på søtningsstoffene i de gule vanlige og den røde pakken jeg fant da.
http://lowcarbdiets.about.com/od/whattoeat/a/sugaralcohols.htm
Isomalt har en søtningsgrad på 55% og en GI på 9. Så den påvirker blodsukkeret lite.
Noen med MYE mage og valker som har prøvd denne her, og kan si om den hjelper eller ikke? Vet liksom ikke om jeg skal presse alt nedover og inn, eller dytte alt oppover. Vanlige lave panty dekker ikke magen, men lager tvert i mot en enstra valk, og fungerer ikke. Burde dekket helt opp under brystene. Og hvor er åpningen i denne?
http://www.onestopplus.no/products/body/057312/324340448.aspx
Noen med MYE mage og valker som har prøvd denne her, og kan si om den hjelper eller ikke? Vet liksom ikke om jeg skal presse alt nedover og inn, eller dytte alt oppover. Vanlige lave panty dekker ikke magen, men lager tvert i mot en enstra valk, og fungerer ikke. Burde dekket helt opp under brystene. Og hvor er åpningen i denne?
http://www.onestopplus.no/products/body/057312/324340448.aspx
jeg har ikke prøvd nøyaktig den der, men noe lignende, og synes det fungerer ok :) man blir jo ikke automagisk slank og bedårende, men man får glatta ut litt. om den er lik den jeg prøvde, så er det ingen "åpning", det er som om du trær på deg en j*vla trang nattkjole :lol: dra den over huet :)
jeg har ikke prøvd nøyaktig den der, men noe lignende, og synes det fungerer ok :) man blir jo ikke automagisk slank og bedårende, men man får glatta ut litt. om den er lik den jeg prøvde, så er det ingen "åpning", det er som om du trær på deg en j*vla trang nattkjole :lol: dra den over huet :)
Eg har også prøvd ein som likna, som ein innmari trang nattkjole med spiler i bh-delen. Ein blir ganske "stram i fisken" i alle fall, veldig greit å sleppe knapping i skrittet. :ja: Eg prøvde ein slik body ein gong, eg heldt på å få hetta då eg skulle på do! :o
hehe sikkert greit det ikke er knepping da.
Men hvordan blir det å ha på seg noe slikt i syden tror dere hvor det er varmt og klamt og man blir svett?
Og hvordan velger man størrelse? Den størrelsen man bruker i klær, eller mindre for å holde inne?
Men hvordan blir det å ha på seg noe slikt i syden tror dere hvor det er varmt og klamt og man blir svett?
Ja! :(
Noen som vet om Nivea sine kremer er tilsatt noe "skummelt" ?
Kjøpte dag- og nattkrem for kort tid siden og oppdaget i helgen at huden på kinnene føles rar. Å ta på dem er som når man har hatt bedøvelse hos tannlegen, og den holder på å gå ut.
Noen som vet om Nivea sine kremer er tilsatt noe "skummelt" ?
Kjøpte dag- og nattkrem for kort tid siden og oppdaget i helgen at huden på kinnene føles rar. Å ta på dem er som når man har hatt bedøvelse hos tannlegen, og den holder på å gå ut.
Mange Nivea-produkter har noe skummelt i seg. Du kan slå opp navnet på den aktuelle kremen på hormonsjekk (http://www.facebook.com/forbrukerradet?sk=app_232823706764844) og se hva du finner. :) (Mener jeg har samme erfaring med Nivea-kremer, forresten, blir tett og varm av dem.)
Takk skal du ha! :)
edit: ble rødt varsel på begge to.. da kjøper jeg noen andre i dag.
Ja, knepping er mykje bal, slik som er som kjole fungerer greit.
Men hvordan blir det å ha på seg noe slikt i syden tror dere hvor det er varmt og klamt og man blir svett? Eg veit berre at eg var rimeleg varm i ein barnedåp i påska i ein slik ein, i syden hadde eg ikkje ville prøvd ein gong. I syden hadde eg uansett latt hemningar fare og kjøpt badetøy som passa bra i staden.
Og hvordan velger man størrelse? Den størrelsen man bruker i klær, eller mindre for å holde inne? Har inga aning, eg prøvde/brukte ein som allereie var innkjøpt av nokon annan...
Frisørdama er sur fremdeles! :lol: Dette begynner bli patetisk. Eller? :snill:
Og hvordan velger man størrelse? Den størrelsen man bruker i klær, eller mindre for å holde inne?
Tror du skal holde deg til klesstørrelsen din. De er jo laget stramme for å holde ting på plass, så det skulle bli riktig.
Jeg har ikke prøvd kjole, men har vært veldig fornøyd med body. Da bestilte jeg etter bh-størrelsen min, det var ikke andre typer størrelser å velge mellom :)
Og ja, de er mye varmere enn vanlig todelt undertøy. Kan se for meg at det blir veldig varmt og svett i syden.
Ha ha ha, hu er jo sur bare for det hu veit at du har rett. Patetisk er rette ordet ja :D
Ja jeg ser for meg at det kan bli klamt og varmt. Føler meg bare så lite vel der nede, når man pynter seg om kvelden og skal ut og spise. Valker her og der, hehe. Jeg blir så varm og klam at jeg hadde kanskje blitt stående på toalettet og ikke fått boddyen på plass etter toalettbesøk. For der er det etter min erfaring ikke aircondition, og veeeeeldig varmt. Får tenke litt på det, kan jo sende tilbake hvis jeg føler den ikke passer og er tungvint å få på.
Jeg hadde på meg en sånn i et bryllup en gang. Etter middagen måtte jeg ta den av, klarte ikke puste lengre, hehe... Og så ble jeg veldig varm!! Ps, tror ikke det går an å bruke den i syden nei, da kan det lett bli som buksa til Ross fra Friends.... Husker du den?
hehe nei det har jeg ikke fått med meg .
Hahaha! Really?! :lol: Hun dama fortjener nesten sin egen tråd altså, jeg ler jo høyt her :D
Så tilbake til:
Hvorfor blir noen mer "full" av rødvin enn av hvitvin.
Du blir like full av like mengder alkohol over lik tidsperiode.'
MEN, Rødvin innholder en hel del andre stoffer som kroppen din kan reagere på.
Kjøper du industrielt fremstilt rødvin, kan den f.eks innholde endel Glykol (kjøleveske til bil) samt andre direkte utrivelige tilsettinger.
Fuselinnholdet i rødvin er også generelt høyere enn i hvitvin.
Så får vi variabelen med i hvilken setting drikker man rød eller hvit vin.
Drikker man like raskt?
Spiser man mer eller mindre ved siden av?
osv. osv.
Ganske komplisert dette, og vil kreve en hel del forskning for å kartlegge en persons opplevelser rundt rød/hvitvin.
MEN, det som avgjør hvor full du blir, er hvor lite blod du har i alkoholomløpet ditt.
Å ta utgangspunkt i hvor mange liter av aktuelle veske du har inntatt, og dermed tenke at likt inntak i liter burde gi lik rus, er like feil som å påstå at når kroppen din kan slankes med å senke kaloriinntaket, og øke mosjonsmengden.
Termodynamikkens lover gjelder for oss også, men den gjelder bare på cellenivå.
Rune
Jeg har oppdaget at jeg blir skitdårlig av samlebåndsrødvin. Skitdårlig ala forgiftet. Nå har jeg heldigvis i lang tid kjøpt viner som jeg har fått garanti på skal være økologiske og IKKE samlebånd, men kjøper jeg en dunk med vin som smaker likt år etter år (ikke samme dunken da, men samme merket), ja da er jeg garantert å bli syk.
Kort fattet.... Jeg er IKKE blitt særlig økologisk av meg når det gjelder mat, men når det gjelder vin. :p
HER (http://www.nrk.no/magasin/1.6884635) står litt om vin...
Noen som har erfaring med bodylotion med selvbruning, og har noen å anbefale?
Er redd for å bli oransje med vanlig selvbruning, men slik bodylotion tror jeg er bedre.
Er redd for å bli oransje med vanlig selvbruning, men slik bodylotion tror jeg er bedre.
Det har jeg prøvd bare en gang. Da brukte jeg Nivea sin og fargen ble veldig bra. :)
Men jeg tåler dessverre veldig dårlig div kremer, så måtte kutte det ut.
Jeg blir oransje uansett, jeg :lol: Har måttet innfinne meg med å være bleik:cool:
Jeg blir oransje uansett, jeg :lol: Har måttet innfinne meg med å være bleik:cool:
Jeg blir også oransje... :rolleyes:
Jeg har brukt både Nivea sin og Dove sin. Og mest fornøyd med Nivea sin.
Jeg har prød Dove sin, det så ut som om jeg hadde "flekktyfus"etter 2 dager:eek:
Nå tar jeg solarium:p
Solarium :) Bra for avslapping og bra for d-vitamin.
Er ikke solarium så farlig da?
Kjenner jeg trenger litt farge på kroppen nå før sommeren kommer
Det er vel noe som kalles "alt med måte". Forskjell på stadig vekk og en gang i blant. Meg hadde du ikke fått dratt inn i et solarium om du så betalte meg. Men nå synes jeg det er pent å være bleik da :)
finnes det noe godt ostekrydder /popcornkrydder i Norge? Fant denne på iherb men kanskje det finnes noe her også?
Frontier Natural Products, White Cheddar Cheese Flavoring Powder, 16 oz (453 g)
finnes det noe godt ostekrydder /popcornkrydder i Norge? Fant denne på iherb men kanskje det finnes noe her også?
Frontier Natural Products, White Cheddar Cheese Flavoring Powder, 16 oz (453 g)
Ja, det finnes med noe cheddarsmaker og greier, men jeg kommer ikke på hva det heter..Hmmm. Noe med "seasoning".. Selges ofte på kinoer og sånt, men også i matbutikker..
De her (http://flavo.no/krydder)
De her (http://flavo.no/krydder)tusen takk! da vet jeg hva jeg skal se etter.
Lærte ungene å poppe poppcorn for mange år siden (de er 14 og 16 nu)
Har opplevd mange snåle smaker.
Popcorn med hvitløk
Popcorn med karri
Popcorn med paprika
Popcorn med kardemomme (den er for spesielt interesserte)
Popcorn med grillkrydder smaker godt
popcorn med citronpepper fungerer også bra.
Det er farlig for huden å bli solbrent. Stopp i god tid før det så tror iallfall ikke jeg på farene. (Men se gjerne at du finner et solarium som har både uva+uvb, siden huden er tilpasset jevnt fordelt stråling, som fra sola - ikke bare en av delene.)
Solarium er ikke farlig, om man ikke overdriver:) (deilig med litt farge på kroppen etter en lang vinter:))
Hva med Kivi skokrem?
Skinn er skinn :)
Lærte ungene å poppe poppcorn for mange år siden (de er 14 og 16 nu)
Har opplevd mange snåle smaker.
Popcorn med hvitløk
Popcorn med karri
Popcorn med paprika
Popcorn med kardemomme (den er for spesielt interesserte)
Popcorn med grillkrydder smaker godt
popcorn med citronpepper fungerer også bra.ok men jeg var interessert i ostesmak bare. ostekrydder for å redusere på osteforbruket mitt
ok men jeg var interessert i ostesmak bare. ostekrydder for å redusere på osteforbruket mitt
Hm, er vi på høykarbo lavkalorikur?
Sjepisk til kunstig ostesmak. Hva med revet parmesan?
Jeg har oppdaget at jeg blir skitdårlig av samlebåndsrødvin. Skitdårlig ala forgiftet. Nå har jeg heldigvis i lang tid kjøpt viner som jeg har fått garanti på skal være økologiske og IKKE samlebånd, men kjøper jeg en dunk med vin som smaker likt år etter år (ikke samme dunken da, men samme merket), ja da er jeg garantert å bli syk.
Kort fattet.... Jeg er IKKE blitt særlig økologisk av meg når det gjelder mat, men når det gjelder vin. :p
HER (http://www.nrk.no/magasin/1.6884635) står litt om vin...
Skal se filmen på linken etterpå, takk skal du ha. Kommer tilbake etter å ha sett.
Sjepisk til kunstig ostesmak. Hva med revet parmesan?
det er mange som opplever at vekta stopper av ost.
Sjepisk til kunstig ostesmak. Hva med revet parmesan?har ikke noe med kalorier å gjøre:)
Bare lurte siden det var Påppkårnkrydder. Men, kan sikkert brukes på andre ting enn påppkårn.
Har noen prøvd å bruke kun stevia for å lage pavlova/marengs? Blir det godt?
Det ble mer sånn som seigt skum i konsistensen og ikke særlig vellykket for min del. Tanta mi som er bakeguruen min mente på at sukkeret er viktig for å få rette konsistensen i marengs, så jeg har tenkt å prøve med en miks av tagatesse/stevia som er det jeg bruker i ulikt bakverk.
Har funnet ut at jeg ikke trenge å erstatte all søtning i bakverk med tagatesse, litt holder for å få en fin konsistens, så søter jeg med stevia til passe smak.
ble det vanskelig å tygge, så seigt? jeg bør kanskje redusere på sukrin og tilsette stevia, vil teste med natreen også
jeg fant en oppskrift med kun stevia, så da tester jeg, seigt er deilig, men den kan sikkert tørkes tørr.https://nunaturals.com/recipe/294
Jeg tar alle de ketolysevitaminene... De skal jo tas til forskjellige tidspunkt for å kunne ta opp mest mulig av vitaminene...
Nå har jeg fått beskjed av legen å ta B12 og Vitamin D i tillegg... Noen som vet om når jeg skal ta disse? Eller er det det samme? (Fint om Torkil kan svare... ;) )
Torkil har skrevet på sin side at: Xylitol omdannes 50% til sukker.
Betyr det at vi ikke kan stole på karbohydratinnholdet som står på en sjokoladeplate?
Jeg tar alle de ketolysevitaminene... De skal jo tas til forskjellige tidspunkt for å kunne ta opp mest mulig av vitaminene...
Nå har jeg fått beskjed av legen å ta B12 og Vitamin D i tillegg... Noen som vet om når jeg skal ta disse? Eller er det det samme? (Fint om Torkil kan svare... ;) )
Send Torkil en pm, du, så får du svar så fort han får det til! :)
Ikke Torkil, men tillater meg å si at når det gjelder d-vitaminer så er det to regler
1) Ta dem med fett for lettere opptak
2) Enkelte kan få problemer med søvn av å ta d-vitaminene seint. Normalt sett skal man få d-vitamin fra sola, så forsøk å ta dem midt på dagen.
B12 kan jeg lite om.
Betyr det at vi ikke kan stole på karbohydratinnholdet som står på en sjokoladeplate?
Xylitol hører ikke hjemme på et lavkarbo- kosthols uansett, da det er snilt mot tennene, men oppleves som sukker av kroppen ellers.
Du kan nok ikke stole på alle disse innholdsgreiene, da opptaket ofte er individuelt!
Ikke Torkil, men tillater meg å si at når det gjelder d-vitaminer så er det to regler
1) Ta dem med fett for lettere opptak
2) Enkelte kan få problemer med søvn av å ta d-vitaminene seint. Normalt sett skal man få d-vitamin fra sola, så forsøk å ta dem midt på dagen.
B12 kan jeg lite om.
Ok, takk :)
Xylitol hører ikke hjemme på et lavkarbo- kosthols uansett, da det er snilt mot tennene, men oppleves som sukker av kroppen ellers.
Du kan nok ikke stole på alle disse innholdsgreiene, da opptaket ofte er individuelt!
Så tyggis er 100 % fy-fy? tar en om dagen vet behov... Er det nok til å komme ut av ketose tror du?
Så tyggis er 100 % fy-fy? tar en om dagen vet behov... Er det nok til å komme ut av ketose tror du?
Hvor mye veier en tyggis? Hvor mange gram xylitol/sukker er det plass til i den? ;) Det er jo forskjell på hvor sensitive vi er, men én tyggis om dagen ville gått helt fint for meg og ketosen min, i alle fall. Spiser i perioder mye halspastiller/sugetabletter pga kronisk sår hals og munntørrhet.
Har du prøvd Fribol? Den er safe....
Det er 1,2 g karbo i en extra-tyggis... Men blir litt forvirret av at 50 % omdannes til sukker...
Jeg spiser en sjokoladebit av og til med xylitol, og jeg har da kommet ut av ketose. Av én bit!!! Er det mulig?
Det ble mer sånn som seigt skum i konsistensen og ikke særlig vellykket for min del. Tanta mi som er bakeguruen min mente på at sukkeret er viktig for å få rette konsistensen i marengs, så jeg har tenkt å prøve med en miks av tagatesse/stevia som er det jeg bruker i ulikt bakverk.
Har funnet ut at jeg ikke trenge å erstatte all søtning i bakverk med tagatesse, litt holder for å få en fin konsistens, så søter jeg med stevia til passe smak.
Jeg har laget med kun sukrin. Jeg tror konsistensen ble grei, men smaken for kald. Det var noe år siden, så jeg husker ikke helt.
Xylitol har jo GI på 13. Det er jo ikke mye... Det finnes bedre søtningsmidler, men litt av og til går an. Og det er en bedre søtning enn maltitol som har en GI på 36. (kilde (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464))
Jeg bruker litt xylitol, jeg. Jeg søter aldri med kun xylitol, men putter som regel i litt av alle de naturlige søtningene jeg har (sukrin, stevia, tagatesse, xylitol, lo han) når jeg søter ting.
Tiltredes! Så mange ganger her jeg føler at jeg har messet at man må være forsiktig med sukkeralkoholer... Sukkeralkoholer skal man IKKE alltid trekke fra, slik som mange her inne påstår. På noe det står sukkerfritt på trekker til og med fra maltitolsirup som påvirker blodsukkeret fortere enn rørsukker! Sukkeralkoholer er ikke sukkeralkoholer. Les Unngå å bli lurt av søtstoffer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464)!
Jeg bruker også litt xylitol innimellom og tenker som så at det nok er bedre enn sukker iallfall. Og så tenker jeg at det nok er lurest å venne seg ned på søtt generelt og heller hente søtsmak fra bær (og frukt) fordi da får man iallfall med litt antioksidanter, fiber, vitaminer og sporstoff "på kjøpet".
Og hvilket søtstoff man bruker må da bli en avveining mellom mange "onder"
- hvor mye tas opp
- hvor riktig smaker det
- har det noen andre goder (FOS er f.eks probiotisk, honning har en del mineraler/sporstoff)
- har det noen andre "vondter" (luft/diarre etc)
- hvor mye trenger man (xylitol trenger man ganske mye av... stevia lite)
- hvor viktig er det at det er naturlig (jeg tar ikke i splenda med ildtang på kjøkkenet.. ikke aspartam heller. Kan dog spise litt i drops, men skal JEG søte noe så velger jeg gjerne honning, uraffinert sukker, sukrin, stevia eller xylitol... eller en blanding, eller noen dadler eller en banan - banan er fint til søting i formkake. :) )
Takk for svar dere! :) Jeg tok feil, den sjokoladen jeg pratet om, var med maltitol, ikke zylitol...
Jeg har akkurat bakt en kake. Suksessterte. Den er med tagatesse og/ eller sukrin. Men jeg syns ikke den blir så god som vanlig suksessterte. Er det noen som har prøvd med annen sukker enn disse to?
@ smgj: Hvorfor tar du ikke i splenda?
Les Unngå å bli lurt av søtstoffer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464)!
Takk for tipset Supera!! :)
@ smgj: Hvorfor tar du ikke i splenda?
Jeg regner med at det er fordi det er kunstig søtning (altså laget i laboratorium) i motsetning til for eksempel sukrin, stevia, xylitol, tagatose, lo han, FOS, honning og agavesirup som er naturlige stoffer som finnes i naturen.
Jeg regner med at det er fordi det er kunstig søtning (altså laget i laboratorium) i motsetning til for eksempel sukrin, stevia, xylitol, tagatose, lo han, FOS, honning og agavesirup som er naturlige stoffer som finnes i naturen.
Delvis... I utgangspunktet er jeg mer skeptisk til fabrikkfremstilt "mat" ifht "naturlig" mat... legg merke til gåsøynene - fordi både blåsyre og revebjelle (digitalis) er naturlig, men det betyr ikke at det er ufarlig. ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Splenda
Splenda usually contains 95% dextrose (http://en.wikipedia.org/wiki/Dextrose) (D-glucose) and maltodextrin (http://en.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin) which the body readily metabolizes, combined with a small amount of mostly indigestible sucralose. Sucralose is made by replacing three select hydrogen-oxygen groups (http://en.wikipedia.org/wiki/Hydroxyl) on sucrose (http://en.wikipedia.org/wiki/Sucrose) (table sugar) molecules with three chlorine atoms.
Jeg er skeptisk på det å få i meg så altfor mye klorid... det er et halogen som etter det jeg forstår - man skal være forsiktig med på grunn av at det kan ta opp plassen for jod - der hvor vi skulle hatt det. Samtidig så SKAL vi ha en gitt mengde klorid. Vanligvis via salt.
Videre inneholder det maltodextrin. Om jeg ikke vet hva maltodextrinet er laget av forsøker jeg å unngå det siden det kan være hvetebasert.
Og ... jeg tenker som så at jeg da heller velger blant de søtstoffene som er mer naturlig og som ikke minst har lenger fartstid som menneskeføde.
Men - mest synsing, altså. Og så synes jeg egentlig det er greit å totalredusere på søtt... Både bake sjeldnere og forsøke å minske søtstoffmengden, samt bruke det jeg oppfatter som "bedre" sukker. Og så synes jeg det er enklere - tatt i betraktning at jeg har tenkt å fortsette å leve sånn.
Takk for svar :)
Er det noen som har kjøpt tagatesse /tagatose på iHerb? Finner det ikke... Er det under et annet navn?
Delvis... I utgangspunktet er jeg mer skeptisk til fabrikkfremstilt "mat" ifht "naturlig" mat... legg merke til gåsøynene - fordi både blåsyre og revebjelle (digitalis) er naturlig, men det betyr ikke at det er ufarlig. ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Splenda
Jeg er skeptisk på det å få i meg så altfor mye klorid... det er et halogen som etter det jeg forstår - man skal være forsiktig med på grunn av at det kan ta opp plassen for jod - der hvor vi skulle hatt det. Samtidig så SKAL vi ha en gitt mengde klorid. Vanligvis via salt.
Videre inneholder det maltodextrin. Om jeg ikke vet hva maltodextrinet er laget av forsøker jeg å unngå det siden det kan være hvetebasert.
Og ... jeg tenker som så at jeg da heller velger blant de søtstoffene som er mer naturlig og som ikke minst har lenger fartstid som menneskeføde.
Men - mest synsing, altså. Og så synes jeg egentlig det er greit å totalredusere på søtt... Både bake sjeldnere og forsøke å minske søtstoffmengden, samt bruke det jeg oppfatter som "bedre" sukker. Og så synes jeg det er enklere - tatt i betraktning at jeg har tenkt å fortsette å leve sånn.
Jeg bruker sjelden søtt. Jeg har stevia som jeg bruker i teen på jobb, men ellers bruker jeg ikke søtt. Trenger jeg noe søtt feks til kakefyll er det bare å pøse på med bringebær, kiwi eller annet god søt frukt/bær.
Takk for svar :)
Er det noen som har kjøpt tagatesse /tagatose på iHerb? Finner det ikke... Er det under et annet navn?
iherb selger det ikke, så vidt jeg vet.
Splenda er jo i tillegg så ille for miljøet at til og med jeg skyr deg. Cola kuttet det ut fordi det ikke brytes ned, og man kan spore det i helt ned i fisk.
To spørsmål herfra;
1.)Her lager vi smoothie til kveld hver dag, og den d%€%& blenderen som var på foodprosessorsettet mitt sprakk slik at jeg fikk 1,8 liter smoothie over alt.
Jeg trenger ny, og vil ha en som ikke koster det hvite i øyet, men som tåler og bli brukt.
Noen som har testa denne og kan si noe om den http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/kjokkenapparater/OBH6654/obh-nordica-blender-sort
evt har andre de anbefaler?
2.) Jeg skal innlegges på sykehus i morgen, og kommer nok til og bli plassert på pasienthotellet. Er det sjanse for og få lavkarbo-mat der? Middag pleier ikke være noe problem, det er de andre måltidene jeg bekymrer meg for. Bør jeg ha med knekkebrødene mine eller noe sånt?
Har faktisk fått legeerklæring i dag som sier jeg er nødt til og leve svært karbohydratfattig for og kontrollere diabetesen, fordi hurtigvirkende insulin fungerer svært dårlig for meg.
igjen, takk for svaret!! :)
Ps, lykke til på sykehuset BenteR :)
To spørsmål herfra;
1.)Her lager vi smoothie til kveld hver dag, og den d%€%& blenderen som var på foodprosessorsettet mitt sprakk slik at jeg fikk 1,8 liter smoothie over alt.
Jeg trenger ny, og vil ha en som ikke koster det hvite i øyet, men som tåler og bli brukt.
Noen som har testa denne og kan si noe om den http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/kjokkenapparater/OBH6654/obh-nordica-blender-sort
2.) Jeg skal innlegges på sykehus i morgen, og kommer nok til og bli plassert på pasienthotellet. Er det sjanse for og få lavkarbo-mat der? Middag pleier ikke være noe problem, det er de andre måltidene jeg bekymrer meg for. Bør jeg ha med knekkebrødene mine eller noe sånt?
Har faktisk fått legeerklæring i dag som sier jeg er nødt til og leve svært karbohydratfattig for og kontrollere diabetesen, fordi hurtigvirkende insulin fungerer svært dårlig for meg.
Jeg har bodd på sykehushotell, der var det bufeer til alle måltider, håper det er sånn på ditt sykehus også:ja:
Masse lykke til på sykehuset:klem:
To spørsmål herfra;
Lykke til med sykehusoppholdet BenteR :klem:
Tusen takk Dietta :klem:
Drømmen hadde jo vært og kunne komme hjem etterpå og følt meg sprek som en topptrimma sportsbil :_punk:
To spørsmål herfra;
Tror dette er svært så forskjellig rundt omkring.
Pasienthotellet i Tromsø hadde loff, syltetøy,brunost,hvitost og noe skinkegreier. Ikke noe å rope hurra for.
Jeg har med meg noen bokser makrell i tomat og noen plastgafler, når jeg ikke vet hva jeg kan få til av mat.
Photobscura
25-04-12, 20:52
Er det Ullevål? Jeg var innlagt der nettopp, nå fikk jeg bare med meg ett måltid før jeg ble flyttet til sykehuset etter operasjon, og det var lunsj, men det var i alle fall en VELDIG bra buffet, med både eggerøre og varmrøkt laks og masse kjøttpålegg. :)
Oooog jeg har et nytt spørsmål. Kom i dag hjem fra nettopp Ullevål etter en operasjon. Under operasjonen fylte de meg opp med gass, noe som medførte helt utrolige smerter som er vanskelige å lindre med droger. Det er bedre nå som mye er sluppet (har gått rundt og rapa som en sjømann :cool:) men det er fortsatt såpass igjen at det tidvis føles som om det står en sumobryter med piggsko på skuldrene mine, og dæljer meg i nakken og mellom skuldrene med et balltre ... Jeg gikk (eventuelt subbet/stavret) maaaaange turer på sykehuset, og det avhjalp det sakte, men er det noen som har noen gode tips på hvordan få presset denne verdammte gassen ut enda litt mer effektivt?
Det er bedre nå som mye er sluppet (har gått rundt og rapa som en sjømann :cool:) men det er fortsatt såpass igjen at det tidvis føles som om det står en sumobryter med piggsko på skuldrene mine, og dæljer meg i nakken og mellom skuldrene med et balltre ... Jeg gikk (eventuelt subbet/stavret) maaaaange turer på sykehuset, og det avhjalp det sakte, men er det noen som har noen gode tips på hvordan få presset denne verdammte gassen ut enda litt mer effektivt?
Denne luften ligger liksom inni deg(ikke i tarmen) og presser på en nerve som blant annet går til skulderen. Dritvondt og lite å gjøre noe med.
Annet enn å gå i trapper! Opp og ned, opp og ned, opp og ned!:eek:
Og vente til det går over. Bør vel gi seg i løpet av fredagen for din del, tenker jeg!
Vel overstått, forresten!:klem:
Jeg var så heldig å møte på ei thailandsk jordmor som presset på et punkt litt utpå skuldra mi, og all gassmerten forsvant! :eek: vet ikke helt hvor det punktet ligger, men du kan jo forsøke å trykke litt i overgangen mellom skulderbladet og skulderleddet eller deromkring.
Photobscura
25-04-12, 22:01
Denne luften ligger liksom inni deg(ikke i tarmen) og presser på en nerve som blant annet går til skulderen. Dritvondt og lite å gjøre noe med.
Annet enn å gå i trapper! Opp og ned, opp og ned, opp og ned!:eek:
Og vente til det går over. Bør vel gi seg i løpet av fredagen for din del, tenker jeg!
Vel overstått, forresten!:klem:
Ja, jeg vet ... :o Jeg gikk og gikk og gikk og gikk og gikk på sykehuset, selv om jeg hadde lyst til å hyle ut i smerte der og da, så merket jeg jo at det langsomt ble bedre. Akkurat i dag nå som jeg har kommet hjem har jeg bare kollapset etter massivt næringsunderskudd og har ikke orket mer enn noen lette yogaøvelser, og jeg kjente at det hjalp litt på. I morgen skal jeg gå meg en lengre tur i motbakke.
Smertene fra selve operasjonen klarer jeg fint, men disse luftsmertene, enn hvor mye bedre det er nå enn det var da jeg våknet, er helt fryktelige, altså!
Og takk, Kitt, det er SÅ godt å ha det overstått! :klem:
Photobscura
25-04-12, 22:03
Jeg var så heldig å møte på ei thailandsk jordmor som presset på et punkt litt utpå skuldra mi, og all gassmerten forsvant! :eek: vet ikke helt hvor det punktet ligger, men du kan jo forsøke å trykke litt i overgangen mellom skulderbladet og skulderleddet eller deromkring.
Har tenkt tanken, men har så lite kraft i armene. Har dog fått presset ut litt luft med å dra armene rett bakover og "henge" litt i dørkarmen, samt å dreie litt på overkroppen. Jeg får spørre ei venninne i mårra om hun ikke kan avhjelpe meg litt. :)
(Og jeg fortsetter å rape som om det ikke var en morgendag ...! Jeg som nesten aldri raper. Hahaha, det er nesten litt komisk!)
Photobscura
25-04-12, 22:06
Men jeg må bare si, sånn off topic, at det er helt UTROLIG fascinerende å kjenne vannet renne liksom rett nedi magen når jeg drikker nå! Wow! Det er noen år siden sist!
Har tenkt tanken, men har så lite kraft i armene. Har dog fått presset ut litt luft med å dra armene rett bakover og "henge" litt i dørkarmen, samt å dreie litt på overkroppen. Jeg får spørre ei venninne i mårra om hun ikke kan avhjelpe meg litt. :)
(Og jeg fortsetter å rape som om det ikke var en morgendag ...! Jeg som nesten aldri raper. Hahaha, det er nesten litt komisk!)
Jeg snakker ikke om sånn presse det bortover/nedover altså, men triggerpunkt. Var bare et bittelite punkt på str med en fingertupp. Hun presset ikke hardt heller. Var helt villt, det løsnet fra knehasen og opp til toppen av hodet i løpet av ett sekund!
Om det ikke forsvinner kan du gå innom en thaimassør og spørre kanskje?
Photobscura
25-04-12, 22:11
Jeg snakker ikke om sånn presse det bortover/nedover altså, men triggerpunkt. Var bare et bittelite punkt på str med en fingertupp. Om det ikke forsvinner kan du gå innom en thaimassør og spørre kanskje?
Det forsvinner jo av seg selv til slutt, heldigvis. :) Nå er det mer sånn i bølger. Tenk om de vil ha betalt, jeg som er blakk og greier. :p
Splenda er jo i tillegg så ille for miljøet at til og med jeg skyr deg. Cola kuttet det ut fordi det ikke brytes ned, og man kan spore det i helt ned i fisk.Bryr coca cola seg om miljøet ???? de driter jo i helsa vår.
(Og jeg fortsetter å rape som om det ikke var en morgendag ...! Jeg som nesten aldri raper. Hahaha, det er nesten litt komisk!)Høres fælt ut, hvorfor presset de luft inn i deg? Ned i magen?
Bryr coca cola seg om miljøet ???? de driter jo i helsa vår.
De bryr seg om salgstall og dårlig omdømme er dårlig salg. :rolleyes:
Høres fælt ut, hvorfor presset de luft inn i deg? Ned i magen?
De gjør det ved operasjoner i magen, sikkert for å lettere se de forskjellige delene. Gjør det ved keisersnitt også.
De fyller buken med gass for å lettere kunne ha oversikt når de bla driver med kikkehullskirurgi!
Totalt ufarlig og gir kirurgene mye bedre plass til å jobbe. Noe som feks gjør at faren for å skade andre organer minsker betraktelig!
Eneste bivirknng er smerter i etterkant, som som sagt kommer av at trykket presser på en nerve.
En bekjent skulle ha en operasjon hun visste kunne gi slike smerter i etterkant og skrev på låret sitt før operasjonen: Husk å klemme meg flat før dere lukker igjen!
Kirurgen lo så han lurte på om han måtte utsette operasjonen!:D
En bekjent skulle ha en operasjon hun visste kunne gi slike smerter i etterkant og skrev på låret sitt før operasjonen: Husk å klemme meg flat før dere lukker igjen!
ÅÅÅ, nå spruta det kaffe over dataen! Guri som jeg lo :D! Man skal være veldig god for å ha slik humor idet man skal inn til operasjon! Fantastisk!
Herlig :D
Photobscura
26-04-12, 11:24
Ja, dette forklarer Kitt så mye bedre enn hva jeg kan! Går laaangsomt over, men fortsatt ganske vondt i noen omganger. (Dog ingenting i mot hvordan det var de første døgnene ... :eek:)
De fyller buken med gass for å lettere kunne ha oversikt når de bla driver med kikkehullskirurgi!
Totalt ufarlig og gir kirurgene mye bedre plass til å jobbe. Noe som feks gjør at faren for å skade andre organer minsker betraktelig!
Eneste bivirknng er smerter i etterkant, som som sagt kommer av at trykket presser på en nerve.
Å, den historia hadde jeg helt glemt! Skulle jeg tenkt på, vettø. :o Makan til smerter ...
Godt å høre at det gikk bra med deg, Photo, bortsett fra disse luftsmertene, de er noe herk! :klem:
Interessant, Kitt. takk:) Kunne de ikke tatt ut lufta igjen etterpå da?:) stakkars Photo:)
Photobscura
26-04-12, 17:49
Godt å høre at det gikk bra med deg, Photo, bortsett fra disse luftsmertene, de er noe herk! :klem:
Takk for det! :klem: I dag har jeg gått helt til Bjølsen, Sagene, og hjem igjen! Åhåhå, det gjør såååå vooondt, som om noen prøver å kvele meg fra innsiden, og jeg ser nok olm ut der jeg trampegår med anstrengt mine, men jeg vet jo det hjelper!
Ja, jeg lurer på. Noen som vet om det fortsatt finnes sånn engangshårfarge (svart), og i tilfelle hvor kjøper man? Ikke til meg, altså. Men en dude med kort mørk blondt hår og tydeligvis et behov for eksperimentering. :)
Hårfarge får du på festmagasinet standard, ved sten og strøm.
Photobscura
26-04-12, 19:15
Hårfarge får du på festmagasinet standard, ved sten og strøm.
Å? Tenker ikke på spray eller krem, men som liksom minner om vanlig hårfarge, men som går ut etter en vask (eller tre da jeg prøvde det for noen år siden ...). Mente jeg kjøpte engangshårfarge på H&M da, men det er så lenge siden at jeg er usikker.
Du tenker på det som hette "glansvask"... Såvidt jeg husker fra sist jeg kjøpte farge så skal det stå 1,2 eller 3 på pakkene hvorav 3 er permanent farge og 1 er utvaskbar... Vanligvis er det 6-12 vask. Men dersom det er stort avvik i fargen fra din egen kan det sitte lenge.
Hvor i Trondheim eller på internett kan jeg få kjøpt lilla koffert som ikke koster flesk?
Photobscura
26-04-12, 19:34
Du tenker på det som hette "glansvask"... Såvidt jeg husker fra sist jeg kjøpte farge så skal det stå 1,2 eller 3 på pakkene hvorav 3 er permanent farge og 1 er utvaskbar... Vanligvis er det 6-12 vask. Men dersom det er stort avvik i fargen fra din egen kan det sitte lenge.
Nope, enganghårfarge, mulig det var tre vasker, men jeg vet det fantes. For sure! Som sagt mange år siden. Tror IKKE han er hypp på å ha svart hår i 6-12 vasker ...
Det var Fudge som hadde slike farger. Tror ikke de finnes lenger (forsvant sammen med Aqua og andre 90-tallsfenomen. :D)
Nope, enganghårfarge, mulig det var tre vasker, men jeg vet det fantes. For sure! Som sagt mange år siden. Tror IKKE han er hypp på å ha svart hår i 6-12 vasker ...
Jeg husker også den fra h&m, og minnes også å ha sett sånt på bodymap... men nå er det vel godt og vel ti år siden sist jeg hadde oversikt over sortimentet der. :p
Photobscura
26-04-12, 20:04
Hmmkey ... Jeg får gå innom noen sjapper og sjekke ut!
Vita er vel ellers de med best utvalg i hårfarger.
Hmmkey ... Jeg får gå innom noen sjapper og sjekke ut!
Jeg kjøpe noen sånne på Lindex sin parfymeriavdeling. Men det er flere år siden altså..
Jeg skal få ny telefon fra jobben, denne gangen en telefon som har micro-SIM. Ordner Telenor det automatisk når mobilen bestilles gjennom dem eller må jeg kontakte Telenor for å få tilsendt et micro-SIM-kort?
Jeg skal få ny telefon fra jobben, denne gangen en telefon som har micro-SIM. Ordner Telenor det automatisk når mobilen bestilles gjennom dem eller må jeg kontakte Telenor for å få tilsendt et micro-SIM-kort?
På det spørsmålet vil jeg hverken svare ja eller nei, men senere tvert i mot.:eek:
Hvordan overlevde man uten kosttilskudd?
Photobscura
27-04-12, 08:01
Hvordan overlevde man uten kosttilskudd?
Heh. Man hadde bl.a. kanskje bare utmarksbeitedyr og grønnsaker som grodde i jord som ikke var utarma? Ja, altså, for veeeeldig lenge siden, da.
Jeg mener før iHerb ble så populært;)
1. Hvordan overlever de som ikke tar kosttilskudd i dag?
2. Jeg jobber med å kutte kraftig ned og sluttet med spirulina i går. Hva kommer til å skje med meg?
3. Skal lage aiioli. Er det noen andre store hemmeligheter enn at alt skal være romtemperert?
Har du et vanlig sim-kort fra før, må du bestille deg et sim-kort. Får du et nytt sim-kort, innbiller jeg meg at det er slik at du kan "brekke ut" et mini-sim eller bruke hele sim-kortet etter hvilken telefon du har :)
3. Skal lage aiioli. Er det noen andre store hemmeligheter enn at alt skal være romtemperert?
Ja, bruk for all del ikke rapsolje :eek: For en smak :o Ellers: høy og kontinuerlig fart på mikseren du måtte velge å bruke (stavmikser, kjøkkenmaskin etc). Og sist, men ikke minst: sørg for at du ikke skal møte ukjente folk i morra etter å ha spist den :lol:
Ja, bruk for all del ikke rapsolje :eek: For en smak :o Ellers: høy og kontinuerlig fart på mikseren du måtte velge å bruke (stavmikser, kjøkkenmaskin etc). Og sist, men ikke minst: sørg for at du ikke skal møte ukjente folk i morra etter å ha spist den :lol:
Åh, hvilken olje skal jeg bruke da? Har sånn Vita hjertego' olje (IKKE SKYT MEG!!), det er en blanding av masse forskjellig, men har litt raps i seg da..
Skal i familieselskap i morgen, så det går nok ikke så bra!:p
Åh, hvilken olje skal jeg bruke da? Har sånn Vita hjertego' olje (IKKE SKYT MEG!!), det er en blanding av masse forskjellig, men har litt raps i seg da..
Skyte deg, nei. Du får bruke hvilken olje du vil for min del :D
Jeg aner ikke åssen den oljen er på smak, jeg bare vet at ren rapsolje smaker plutselig veldig mye når man bruker det til å lage majones/aioli :wacko:
Sist jeg lagde så brukte jeg solsikkeolje (jeg er ikke så VELDIG fin på det der med oljene, jeg bruker det ikke så ofte at jeg synes det gjør noe uansett) og det ble veldig bra :)
Haha, åkai, du får bare holde pusten da :lol:
Jeg lager juskeaioli med vanlig majones jeg, den ble veldig god. Har aldri fått til å lage fra bunnen uten at det smaker fisk eller phy.....
Jeg husker jeg lagde en gang, og den ble god. Men det var ganske tilfeldig, tror jeg.
Photobscura
27-04-12, 09:01
Ajoli har jeg laget med en god olivenolje. Synes det funker bra i ajoli (dog ikke like godt i majo ....). Som Vaskeklut sier, viktig med den piskinga, ajoli er best når den er skikkelig luftig!
Photobscura
27-04-12, 09:02
Jeg lager juskeaioli med vanlig majones jeg, den ble veldig god. Har aldri fått til å lage fra bunnen uten at det smaker fisk eller phy.....
Funker det også! :)
2. Jeg jobber med å kutte kraftig ned og sluttet med spirulina i går. Hva kommer til å skje med meg?
Bare husk å ha i oljen i en tynn strime mens det piskes, ikke alt av gangen. Ellers går det fort galt.
Skyte deg, nei. Du får bruke hvilken olje du vil for min del :D
Jeg aner ikke åssen den oljen er på smak, jeg bare vet at ren rapsolje smaker plutselig veldig mye når man bruker det til å lage majones/aioli :wacko:
Sist jeg lagde så brukte jeg solsikkeolje (jeg er ikke så VELDIG fin på det der med oljene, jeg bruker det ikke så ofte at jeg synes det gjør noe uansett) og det ble veldig bra :)
Haha, åkai, du får bare holde pusten da :lol:
Denne oljen er 50% raps, 30% solsikke og 20% oliven. Synes den er ganske grei å bruke til sånt. Er veldig følsom på oljesmaker selv..
Photobscura
27-04-12, 09:12
Ettersom vanlig majo stort sett inneholder soyaolje, så ser jeg ikke helt problemet med å bruke den! :) (Det er vel mer markedsføringen enn enkeltproduktene til Vita Hjerte"go'" jeg har innvendinger mot. :p)
Ja, jeg bare tulla litt.:p
Jeg ser på kosttilskudd på samme måte som trening. Altså... man klarer seg lenge uten, men hver enkelt klarer seg med stor sannsynlighet bedre, friskere og lengre med "nok og personlig tilpasset". (Akkurat som med trening... altså.)
Og så er vi selvsagt individuelle i hvor godt vi tar opp det som finnes i maten - og hvor "innholdsrik" mat vi spiser.
Jeg ser på kosttilskudd på samme måte som trening. Altså... man klarer seg lenge uten, men hver enkelt klarer seg med stor sannsynlighet bedre, friskere og lengre med "nok og personlig tilpasset". (Akkurat som med trening... altså.)
Og så er vi selvsagt individuelle i hvor godt vi tar opp det som finnes i maten - og hvor "innholdsrik" mat vi spiser.
Ja, "nok og personlig" har jeg ikke noe problemer med å se, men hva når man begynner å ta tilskudd mot alt mulig, som man ikke har noe behov for?
Ja, "nok og personlig" har jeg ikke noe problemer med å se, men hva når man begynner å ta tilskudd mot alt mulig, som man ikke har noe behov for?
Er det så noenlunde balansert vil jo kroppen skille ut det overflødige av det aller meste. Ellers kan jeg bare svare for meg selv - at om jeg har bommet på noen jeg trodde jeg hadde behov for, men som viser seg ikke gjør noe for meg - ja så stopper jeg?
Er det så noenlunde balansert vil jo kroppen skille ut det overflødige av det aller meste. Ellers kan jeg bare svare for meg selv - at om jeg har bommet på noen jeg trodde jeg hadde behov for, men som viser seg ikke gjør noe for meg - ja så stopper jeg?
Hvordan merker du at det virker for deg da? Noe er vel ganske tydelig, mens andre ting må man vel nesten gjette med? Jeg synes liksom det meste funker sånn i starten også avtar effekten også merker jeg ingenting når jeg slutter.
Det er ikke et kritisk spørsmål.. Bare lurer.
Hvordan merker du at det virker for deg da? Noe er vel ganske tydelig, mens andre ting må man vel nesten gjette med? Jeg synes liksom det meste funker sånn i starten også avtar effekten også merker jeg ingenting når jeg slutter.
Det er ikke et kritisk spørsmål.. Bare lurer.
Magnesium er tydelig for meg... Det kjenner jeg på kramper under beina.
Vitamin d er ikke så tydelig, men jeg har hatt 1 forkjølelse i hele vinter til tross for at folk har vært sjuke helt oppi nesa på meg... Husets Herre, kollegaer, og svigers på besøk. Jeg har holdt meg frisk. Det tillegger jeg vitamin d + sink.
Jod har jeg tatt en stund og der har det vært som deg. En energioppsving ved start (samt en drøss med små nye hår - YAY!), men nå merker jeg mindre og reduserer også på dosen. (Og jod tør jeg ikke ta uten selen siden jeg har lavt stoffskifte med antistoffer. Men selen i seg selv har jeg ikke "merket" i det hele tatt - iallfall ingeting jeg har satt i sammenheng.)
Jeg tror egentlig det du beskriver er nokså typisk for det å fylle opp? Når det er fullt går resten ut? Når jeg leser det du skriver så virker du liksom sprek og frisk (imotsetning tiil hva NAV tilsynelatende tror) og da har du sannsynligvis ikke store mangler/ubalanser å forholde deg til?
Og når man har "fylt på lageret" så vil det nok ta en tid før det tømmes igjen, selv om man stopper og antakelig inntar for lite.
Disse ideene stemmer med det blodprøvene mine viser (Men ikke dermed sagt at ideene er riktige, altså!). Jeg går til en holistisk lege som følger en god del mineraler/vitaminer i serum. En del mineraler hos meg holder seg bra oppe nå, i motsetning til før, men sånn som jern går tilsynelatende tvers gjennom... Og der får jeg symptomer når det blir for lavt. De klassiske, med kalde hender og svimling for øynene når man reiser seg.
Så ja, jeg er enig med deg i obervasjonen - noe virker bra med en gang, andre ting svinger litt... Jeg har et håp om å komme dit at maten skal overta for det aller meste av tilskudd.
Noen som har et bra forsslag til majonaise-/remuladeolje?
Bruker nu rapsoljen til coop. Den smaker litt for mye hoppetau.
Mils får jeg oppblomstrende eksem av.
Magnesium er tydelig for meg... Det kjenner jeg på kramper under beina.
Vitamin d er ikke så tydelig, men jeg har hatt 1 forkjølelse i hele vinter til tross for at folk har vært sjuke helt oppi nesa på meg... Husets Herre, kollegaer, og svigers på besøk. Jeg har holdt meg frisk. Det tillegger jeg vitamin d + sink.
Jod har jeg tatt en stund og der har det vært som deg. En energioppsving ved start (samt en drøss med små nye hår - YAY!), men nå merker jeg mindre og reduserer også på dosen. (Og jod tør jeg ikke ta uten selen siden jeg har lavt stoffskifte med antistoffer. Men selen i seg selv har jeg ikke "merket" i det hele tatt - iallfall ingeting jeg har satt i sammenheng.)
Jeg tror egentlig det du beskriver er nokså typisk for det å fylle opp? Når det er fullt går resten ut? Når jeg leser det du skriver så virker du liksom sprek og frisk (imotsetning tiil hva NAV tilsynelatende tror) og da har du sannsynligvis ikke store mangler/ubalanser å forholde deg til?
Og når man har "fylt på lageret" så vil det nok ta en tid før det tømmes igjen, selv om man stopper og antakelig inntar for lite.
Disse ideene stemmer med det blodprøvene mine viser (Men ikke dermed sagt at ideene er riktige, altså!). Jeg går til en holistisk lege som følger en god del mineraler/vitaminer i serum. En del mineraler hos meg holder seg bra oppe nå, i motsetning til før, men sånn som jern går tilsynelatende tvers gjennom... Og der får jeg symptomer når det blir for lavt. De klassiske, med kalde hender og svimling for øynene når man reiser seg.
Så ja, jeg er enig med deg i obervasjonen - noe virker bra med en gang, andre ting svinger litt... Jeg har et håp om å komme dit at maten skal overta for det aller meste av tilskudd.
Ja, jeg er frisk og rask. Har friske gener og det tror jeg kan spille litt inn? Folk i familien min har dødd relativt seint og alltid vært friske og raske. Jeg har alltid hatt en veldig frisk/unormalt lav hvilepuls og ingen som helst fysiske problemer, selv om jeg har hatt BMI opp i 39. Bestemor var 94 da hun døde av "alderdom", altså ingen sykdom.. Bare en lungebetennelse, når hun allerede hadde bestemt seg for at hun var lei av livet. (spiste ei brødskive til frokost, ei potet og litt kjøtt til middag, kake til kaffen og ei brødskive til kvelds HVER ENESTE DAG i hele sitt liv. Altså ikke særlig sunt.:p), To oldemødre ble 108 og 104 år gamle osv. Ihvertfall sterke gener på morssiden min da. Farssiden er usikker, for han er adoptert.(Sorry avhandling. Er noe med deg som får meg til å utbrodere.:p)
Jeg kjenner bare innimellom at jeg får en litt sånn matt følelse, som når jeg har drukket for mye vann og tror jeg har skyldt ut mye salter og mineraler. Lurer på om det kan være overdosering av way to much, rare greier jeg tar? Har kutta ned endel da.
Nå har jeg jo kuttet ut alt av multimineraler og multivitaminer, for de utligner jo hverandre, har jeg fortstått.:p altså når man tar alt sammen. Så tror jeg at jeg skal kutte ut spirulina helt, for de synes jeg liksom funket veldig bra den første dagen også merker jeg jo ingenting nå som jeg ikke har tatt dem i et par dager. Også har jeg tatt dem i langt over et år liksom.. Omega-3 har jeg nettopp blitt opphengt i. Pøser på. Tror jeg blir litt gladere i hjertet av det, faktisk. Også håper jeg det skal hjelpe på konsentrasjonen etterhvert.
Nå må de snart finne på et sykdomsnavn for oss som bruker for mye kosttilskudd og som leser noe her og leser noe der og avgjør hele inntaket etter det! Den ene dagen tror jeg det jeg tar er helt alfa omega, så leser jeg noe som tilsier at det er SKIKKELIG dårlige greier, og får helt angst for at jeg har tatt det så lenge.:p
Photobscura
27-04-12, 11:13
For mitt vedkommende er det bare tre kosttilskudd jeg virkelig kjenner nødvendigheten av (enn om jeg kjenner det mest når jeg ikke tar dem). D3, om jeg ikke får min relative hestedose blir jeg papirtynn i sjela, og tåler langt mindre emosjonell påvirkning, samt at jeg blir mye tretttere. Joddråper, slutter jeg å ta dem, så mister jeg masse masse hår, og neglene brekker for ingenting. Magnesium, selv om jeg bare trenger dem i perioder, perioder hvor hjertet slår for hardt, jeg får leamus og føttene kramper seg.
Jeg lurer på om jeg kan ta av stripsene på kikkhulsarrene mine nå? Jeg tok av bandasjene og lot det lufttørke da jeg dusja i går, som legen sa jeg skulle gjøre, men hun sa ikke noe om stripsene ...
Jeg lurer på om jeg kan ta av stripsene på kikkhulsarrene mine nå? Jeg tok av bandasjene og lot det lufttørke da jeg dusja i går, som legen sa jeg skulle gjøre, men hun sa ikke noe om stripsene ...
Stripsen skal sittet i minst ti dager! Akkurat som sting!
Om du fortsetter å stripse en stund, blir arrene penest!
Photobscura
27-04-12, 12:08
Stripsen skal sittet i minst ti dager! Akkurat som sting!
Om du fortsetter å stripse en stund, blir arrene penest!
Takk, min kjære sykepleier! :D Ble veldig usikker her, for de begynner å løsne litt, men jeg har jo sånn teip liggende, så da får jeg bytte ut etter behov! :)
Takk, min kjære sykepleier! :D Ble veldig usikker her, for de begynner å løsne litt, men jeg har jo sånn teip liggende, så da får jeg bytte ut etter behov! :)
Bare hyggelig! :suss:
Er jo ikke store arrene, men greit å la dem få sjansen til å gro penest mulig!:)
Photobscura
27-04-12, 12:23
Bare hyggelig! :suss:
Er jo ikke store arrene, men greit å la dem få sjansen til å gro penest mulig!:)
Ja, det er sant! Med min ... kremt ... myke mage, er det ikke fritt for at det kan bli noen rare søkk. Det har jeg et gammelt arr som jeg bare lot være som bevis for ...
Ja, det er sant! Med min ... kremt ... myke mage, er det ikke fritt for at det kan bli noen rare søkk. Det har jeg et gammelt arr som jeg bare lot være som bevis for ...
Da jeg var hos kirurgen for å få time til GBP, ville han se på tidligere kikkehullarr(galleblære). Han kunne ikke se arret før han nesten hadde nesa i magen min og konkluderte med at jeg i hvert fall grodde pent!:p
Gode gener og godt arrstell! :) Ikke en gang bukplastikk- arret synes noe særlig!:)
Kitt, mens vi har deg på tråden ang arr... hva er greia med operasjonsarr som begynner å væske etter ti måneder? (oppført seg eksemplarisk frem til nå) Blindtarmsåret mitt oppførte seg på nøyaktig samme måte, og det tok ni år å gro skikkelig.
Kitt, mens vi har deg på tråden ang arr... hva er greia med operasjonsarr som begynner å væske etter ti måneder? (oppført seg eksemplarisk frem til nå) Blindtarmsåret mitt oppførte seg på nøyaktig samme måte, og det tok ni år å gro skikkelig.
Dårlig grokjøtt!:_oppgitt:
Vi som har litt i overkant mye fett på magen sliter en del med det der. Det er rett og slett for dårlig blodsirkulasjon til at vevet får grodd i alle lag og noen lag sprekker opp gang på gang.
MEN, få fastlegen til å ta en bakterieprøve av sårvæsken. En sjelden gang kan en gammel infeksjon ligge i dvale for så i en dårlig periode (annen sykdom, lite søvn, dårlig med mat osv) blomstre opp og skape problemer.
Uansett kan jeg anbefale denne fra OBH Nordica:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSA046GUiGWr1thm9EZrzm0rafJmd-Ym9WDnRDNDSsiJKM6L9G5E49Puaw
Den masserer området OG har en infrarød varmefunskjon som gir mye bedre blodsirkulasjon! Jeg takker den for at arret magen min ble sååååå fint etter bukplastikken! :)
Aiolien ble bra med den oljen! Ikke noe smak annet enn hvitløk og egentlig majones. Var kraftige greier da.. Går det an å friske det opp litt?
Aiolien ble bra med den oljen! Ikke noe smak annet enn hvitløk og egentlig majones. Var kraftige greier da.. Går det an å friske det opp litt?
Nå vet jeg ikke hva du har i den, men jeb pleier å bruke litt dijonsennep og litt sitronsaft :)
Nå vet jeg ikke hva du har i den, men jeb pleier å bruke litt dijonsennep og litt sitronsaft :)
Har bare hatt olje, eggeplommer, salt, pepper og noen skvetter lime. Hadde ikke sitron. Kjøpe noe sitron, kanskje..
Har bare hatt olje, eggeplommer, salt, pepper og noen skvetter lime. Hadde ikke sitron. Kjøpe noe sitron, kanskje..
Dytt oppi en ts med dijonsennep (eller annen sennep, et par fedd hvitløk og eventuelt litt mer lime. Tror det burde gjøre susen.
Har du et vanlig sim-kort fra før, må du bestille deg et sim-kort. Får du et nytt sim-kort, innbiller jeg meg at det er slik at du kan "brekke ut" et mini-sim eller bruke hele sim-kortet etter hvilken telefon du har :)
Jeg har vanlig sim-kort fra før. Så det går ikke automatisk, nei? Takk for svar, da bestiller jeg fra "mine sider". Det var gratis så jeg tror at jeg har tilgang til å gjøre det (firmaet sitt abonnement). Mobilen blir nok ikke bestilt før neste uke (sjefen er på ferie), men det ser ut til at det går kjappere å få mobilen enn SIM-kortet, så da bestiller jeg SIM-kort nå. Og uansett, så kan vel det nye SIM-kortet brukes som vanlig SIM-kort før jeg knekker av den lille biten, så hvis jeg ikke får den nye mobilen enda så tror jeg at jeg kan bruke SIM-kortet i den gamle mobilen.
Gamle mobilen funker fortsatt fett etter to år faktisk. Veldig uvanlig for slike nye smartmobiler. Men det var en av de aller siste mobilene med Windows Mobile 6.5 og Microsoft legger straks ned market place for winmo 6.5! Bør kanskje ta hintet at systemet er utdatert? Jeg tenkte på å drive og dille med å konvertere den til nyere winmo eller android, men den er så gammel nå at jeg kan jo be om ny telefon fra jobben. Så da blir det en HTC One X, juhu!
Har du druekjerneolje? Det er visstnok den som smaker minst.
Og smak til med hvitløk og ikke bare klæsj oppi... Jeg skulle lage en gang og tok i aaalt for mye hvitløk og endte opp med enorme mengder aioli som fortsatt hadde altfor mye hvitløk i seg og var nærmest uspiselig...
EDIT: Ser at jeg var litt sen:
Photobscura
27-04-12, 16:21
Jeg har alltid lime i aioli. :ja:
Skal eller skal jeg ikke bestille konsertbilletter til Kim Larsen og Kjukken OG TNT??
"Ten thousand lovers in oooooone!!" :cool:
Skal eller skal jeg ikke bestille konsertbilletter til Kim Larsen og Kjukken OG TNT??
"Ten thousend lovers i oooooone!!" :cool:
åh det skal du!!! jeg har tatt på håret til og stått sammen tekrø på iron maiden-konsert! :cool: :lol: men jo. bestill!
mvh puddelkluten :cool:
Arrgh, fikk et tips av en hyggelig dame på et parfymeri om noen tabletter/kosttilskudd som skulle kunne hjelpe mot eksem/psoriasis, men jeg hadde glemt navnet innen jeg hadde gått ut døra. Tror det begynte på -i. Noen som har en idé om hva det kunne være?
Eller hvordan jeg kan fikse teflonhjernen min? :P
Arrgh, fikk et tips av en hyggelig dame på et parfymeri om noen tabletter/kosttilskudd som skulle kunne hjelpe mot eksem/psoriasis, men jeg hadde glemt navnet innen jeg hadde gått ut døra. Tror det begynte på -i. Noen som har en idé om hva det kunne være?
Eller hvordan jeg kan fikse teflonhjernen min? :P
Teflonhjerner er det ingenting å gjøre med. :nei:
Teflonhjerner er det ingenting å gjøre med. :nei:
Nei, alt man prøver sklir bare av :D
Nei, alt man prøver sklir bare av :D
:lol:
Tenkte jeg skulle begynne med jillians 30 day shred,
så det jeg lurte er om det er noe jeg må invistere i?
(om man ser bort fra treningstøy og gode sko :)
Uansett kan jeg anbefale denne fra OBH Nordica:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSA046GUiGWr1thm9EZrzm0rafJmd-Ym9WDnRDNDSsiJKM6L9G5E49Puaw
Den masserer området OG har en infrarød varmefunskjon som gir mye bedre blodsirkulasjon! Jeg takker den for at arret magen min ble sååååå fint etter bukplastikken! :)
Den har jeg, men har ikke turt prøve med varmen, for den ble så himla varm.. bruker massasjefunksjonen (når jeg husker det) men ellers ikke.
Syns ikke du den ble for varm? Hva gjør jeg i så fall feil?
Tenkte jeg skulle begynne med jillians 30 day shred,
så det jeg lurte er om det er noe jeg må invistere i?
(om man ser bort fra treningstøy og gode sko :)
Noen vekter kanskje? ett par brusflasker fyllt med sand/vann, eller noe annet passe tungt du klarer holde i hendene.
Om du ikke har vanlige vekter da :)
Den har jeg, men har ikke turt prøve med varmen, for den ble så himla varm.. bruker massasjefunksjonen (når jeg husker det) men ellers ikke.
Syns ikke du den ble for varm? Hva gjør jeg i så fall feil?
Prøv den utenpå en tynn tskjorte/tights! Eller venn deg til det litt av gangen!
Da jeg brukte den på arret og magen etter bukplastikken, vennet jeg meg til å ha den så varm fordi jeg mener det var det beste for å øke blodsirkulasjonen.
Bruker jeg den på ryggen og lårene(min auau områder) er det utenpå tynne klær om jeg skal holde på lenge!
Minner meg på å finne den frem i dag forresten. Har ligget feil på nakken min 2 netter på rad og trenger littoppmyking, kjenner jeg!
Prøv den utenpå en tynn tskjorte/tights! Eller venn deg til det litt av gangen!
Da jeg brukte den på arret og magen etter bukplastikken, vennet jeg meg til å ha den så varm fordi jeg mener det var det beste for å øke blodsirkulasjonen.
Bruker jeg den på ryggen og lårene(min auau områder) er det utenpå tynne klær om jeg skal holde på lenge!
Minner meg på å finne den frem i dag forresten. Har ligget feil på nakken min 2 netter på rad og trenger littoppmyking, kjenner jeg!
Vil denne kunne øke blodsirkulasjonen i bena også ?
Har en svigermor med MS og mulig diabetes son har veldig stygge sår på føttene som ikke gror. Legene mener det er pga dårlig sirkulasjon. Den dårlige sirkulasjonen kan vistnok komme av en utposning på hovedpulsåren i magen (som var godt noe tilbake ved siste sjekk). De gjør ikke noe med bena før magen er fikset.
Og - kanskje dette kan være noe for junior, som stadig har kalde ben, sikkert pga dårlig sirkulasjon (han går jo ikke).
Jeg spør de vise jeg.... :)
Photobscura
28-04-12, 09:58
Noen som har en god hvitvin å anbefale? Helst en ikke så søt, men en tørr en, og så bør den være gjengs nok til at den finnes på de fleste pol. ;)
Vil denne kunne øke blodsirkulasjonen i bena også ?
Har en svigermor med MS og mulig diabetes son har veldig stygge sår på føttene som ikke gror. Legene mener det er pga dårlig sirkulasjon. Den dårlige sirkulasjonen kan vistnok komme av en utposning på hovedpulsåren i magen (som var godt noe tilbake ved siste sjekk). De gjør ikke noe med bena før magen er fikset.
Og - kanskje dette kan være noe for junior, som stadig har kalde ben, sikkert pga dårlig sirkulasjon (han går jo ikke).
Jeg spør de vise jeg.... :)
Eldre menensker er jo uansett utsatt for dårlig blodsirkulasjon i bena fordi klaffene i årene som skal frakte blodet tilbake til hjerte/lunger begynner å bli slappe.
Massasje og varme kan øke sirkulasjonen, men bør brukes med forsiktighet, så man ikke gjør vondt verre ved å påføre nye skader med trykk eller varme.
Begynn forsiktig og bruk aldri mer varme enn at du tåler det fint selv!
Om det ikke har stor effekt, vil det være bedre enn ikke noe og all aktivitet er bra, både for svigermødre og den yngre garde!:love:
Eldre menensker er jo uansett utsatt for dårlig blodsirkulasjon i bena fordi klaffene i årene som skal frakte blodet tilbake til hjerte/lunger begynner å bli slappe.
Massasje og varme kan øke sirkulasjonen, men bør brukes med forsiktighet, så man ikke gjør vondt verre ved å påføre nye skader med trykk eller varme.
Begynn forsiktig og bruk aldri mer varme enn at du tåler det fint selv!
Om det ikke har stor effekt, vil det være bedre enn ikke noe og all aktivitet er bra, både for svigermødre og den yngre garde!:love:
Tusen takk for svar Kitt :blomster:
Svigermor har så papirtynn hud på bena at jeg tror nesten ikke jeg tør å prøve engang. Det skal ingen ting til før det går hull, og da er vi igang med nok et sår :( Men, tror kanskje jeg skal prøve ut på junior. Han liker at bli massert og knadd, så dette kan bli deilige kosestunder :love:
Noen som har en god hvitvin å anbefale? Helst en ikke så søt, men en tørr en, og så bør den være gjengs nok til at den finnes på de fleste pol. ;)
Jeg hadde Gazela Vihno Verde forrige gang jeg skulle ha vin og likte den veldig godt. Men, den har 10gr sukker på literen. Så jeg har bestemt meg å prøve Grant Moments Brut Nature som jeg fant i en eller annen vinomtale for ikke så lenge siden (den skulle ha 1,8gr) og vinen kom godt ut av den. Men, tar forbehold om at den ikke er smakt ennå.
Tusen takk for svar Kitt :blomster:
Svigermor har så papirtynn hud på bena at jeg tror nesten ikke jeg tør å prøve engang. Det skal ingen ting til før det går hull, og da er vi igang med nok et sår :( Men, tror kanskje jeg skal prøve ut på junior. Han liker at bli massert og knadd, så dette kan bli deilige kosestunder :love:
Dersom de mener at svigermors dårlige blodsirkulasjon kommer helt fra magen, trenger man ikke massere leggene, men kan begynne mye lenger opp med lår og setemuskler! Alt vil faktisk kunne hjelpe! :)
Cono Sur Sauvignon Blanc 2011
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/hvitvin/chile/cono-sur-sauvignon-blanc-2011/sku-5218701
4,5 g restsukker pr liter
Drakk litt av den i fjor sommer, da var det vel 2010-utgaven.
Dersom de mener at svigermors dårlige blodsirkulasjon kommer helt fra magen, trenger man ikke massere leggene, men kan begynne mye lenger opp med lår og setemuskler! Alt vil faktisk kunne hjelpe! :)
Så flott - dette var jo gode nyheter :)
Photobscura
28-04-12, 12:29
Jeg hadde Gazela Vihno Verde forrige gang jeg skulle ha vin og likte den veldig godt. Men, den har 10gr sukker på literen. Så jeg har bestemt meg å prøve Grant Moments Brut Nature som jeg fant i en eller annen vinomtale for ikke så lenge siden (den skulle ha 1,8gr) og vinen kom godt ut av den. Men, tar forbehold om at den ikke er smakt ennå.
Hehe, det er aaaaaaaaaaalt for mye sukker! ;) Grans momento er jo cava. Den liker jeg veldig godt, men jeg må holde meg unna sprudlevann og sånn nå for jeg har fortsatt operasjonsgass i kroppen som ikke liker selskap av kullsyre. ;)
Cono Sur Sauvignon Blanc 2011
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/hvitvin/chile/cono-sur-sauvignon-blanc-2011/sku-5218701
4,5 g restsukker pr liter
Drakk litt av den i fjor sommer, da var det vel 2010-utgaven.
Takk for tips!
Det er uansett for sent, for jeg har alt vært på polet. Fikk anbefalt, og kjøpte denne (http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/hvitvin/chile/casillero-del-diablo-chardonnay-2011/sku-9531501). Den har bare to gram sukker per liter! Jeg har smakt rødvinsvarianten, og den var i alle fall veldig god.
Jeg er jo egentlig en rødvinsjente, og har null peil på hvitvin, og har egentlig aldri likt det noe særlig, for jeg synes så godt som all hvitvin har en bismak av gjær ... Lurer på om det har noe med ungdommens hjemmeekspermenter med Skala vinklubb kombinert med liten tålmodighet? ;)
Jeg er jo egentlig en rødvinsjente, og har null peil på hvitvin, og har egentlig aldri likt det noe særlig, for jeg synes så godt som all hvitvin har en bismak av gjær ... Lurer på om det har noe med ungdommens hjemmeekspermenter med Skala vinklubb kombinert med liten tålmodighet? ;)
Forhåbentligvis var det mangelen på tålmodighet. Nu er det vanskelig å lage bra hvitvin selv. Rødviner går greiere, mens hetviner er enklest.
Hetvin av solbær og rips fra hagen, smaker knall :)
Forhåbentligvis var det mangelen på tålmodighet. Nu er det vanskelig å lage bra hvitvin selv. Rødviner går greiere, mens hetviner er enklest.
Hetvin av solbær og rips fra hagen, smaker knall :)
Jeg har laget mye av både rødvin og hvitvin. Jeg synes det er mye lettere å få til god hvitvin enn god rødvin. Hjemmelaget rødvin smaker som det det er; gjæra saft. Men enig med deg i at hetvin er lettest å få til. Jeg har laget hetvin av krøkebær og den blir alltid nydelig!
Kjøpte forresten økologisk rødvin på polet uten sulfider tilsatt... Da smakte det akkurat som hjemmelaget rødvin. Så kanskje det ER slik rødvin bør smake?
Jeg har dessuten begrenset vinbruken mye etter at jeg fant ut hvor mye gift og ulumskheter det er i billigvinene.
Kanutten, svovler du ikke rødvinen du lager?
Kanutten, svovler du ikke rødvinen du lager?
Jeg brukte omtrent en kvart sånn liten pose.
Hvis jeg svovler når jeg legger vinen.
Så mere når jeg stikker om
Så svovler jeg alle korker før jeg korker vinen.
PS, jeg bruker vinfilter, en av verdens beste oppfinnelser, nest etter vannklosettet og primusen :)
Det er uansett for sent, for jeg har alt vært på polet.
I tilfelle du skal prøve hvitvin en annen gang, så liker jeg GatoNegro Chardonnay.
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/hvitvin/chile/gatonegro-chardonnay-2010/sku-379801
Synes nesten den smaker litt melon.
Photobscura
29-04-12, 16:48
I tilfelle du skal prøve hvitvin en annen gang, så liker jeg GatoNegro Chardonnay.
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/hvitvin/chile/gatonegro-chardonnay-2010/sku-379801
Takk for tipset! Melon høres bra ut! :)
Er det noen vits i å bruke Fiberhusk når man bare bruker egg, ost og cottage cheese i oppskriften? Noen som vet? :)
Er det noen vits i å bruke Fiberhusk når man bare bruker egg, ost og cottage cheese i oppskriften? Noen som vet? :)
Hvis du vil ha det til å henge bedre sammen, så er fiberhusk riktige stoffet. Fungerer som tapetklister.
Hvis du vil ha det til å henge bedre sammen, så er fiberhusk riktige stoffet. Fungerer som tapetklister.
Tusen takk Rune for rask tilbakemelding :)
Hva skal du bake?
Skulle lage taco-lapper, og så tenkte jeg: hm... trenger jeg egentlig denne fiberhusken? hehe...
Det gjør du sannsynligvis.
Det gjør du sannsynligvis.
Ok, takk igjen :)
"Ten thousand lovers in oooooone!!" :cool:
Kim Larsen kan du spare, men TNT? Åff kårs!!
Ånnei, den smaker bare fjortissfyll.... :o
Skulle lage taco-lapper, og så tenkte jeg: hm... trenger jeg egentlig denne fiberhusken? hehe...
Trenger ikke fiberhusken.
Jeg har lagd en tilsvarende oppskrift uten fiberhusk. :ja:
http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=327&pictureid=1896
Da har du ikke drukket Trubadur. I sin tid den billigste vinen som polet hadde. 22,-/flaske. Det gjør ennu vondt bare med tanken.
Da har du ikke drukket Trubadur. I sin tid den billigste vinen som polet hadde. 22,-/flaske. Det gjør ennu vondt bare med tanken.
Nei, men Madonna og peach canei har man vel også et ødelagt forhold til. :D
Nei, men Madonna og peach canei har man vel også et ødelagt forhold til. :D
Peach canei, blææhsj:nei:
Peach canei er kjempegreier, sammenlikna med trubadur. Prøv mateus, og gang det verste i smaken med 100, så er du der.
Sangria og Kir var det neste :)
Photobscura
29-04-12, 22:43
Er 116 cm vidde veldig stort på en genser for en normalbygd mann ...?
Håper det er noen data kyndige her?
Jeg hadde for noen uker tilbake en sånn oppdatering på laptoppen, alt gikk automatisk. Og så startet den opp igjen på ny.
Men jeg lurer på om jeg har krysset av på noe jeg ikke skulle eller mente å krysse av på. For etterpå kom det opp at jeg måtte ta sikkerhets kopi, og velge sted. Da har jeg valgt noe som heter HP TOOLS,: E.
Men så er det bare det at denne mappen er ikke stor nok til sikkerhets kopien. Så vil de ha meg til å endre eller utvide, eller slette. Jeg forstår ikke helt hva jeg skal med sikkerhetskopi flere ganger i mnd, og forstår det på min bror som er ganske flink med pc at jeg ikke behøver dette. Men jeg får ikke til å ta det bort. Har slettet sikkerhets kopien en gang, og da ble jo mappen ledig, til neste sikkerhets kopi ble gjort. Da fikk jeg varsel om lite diskplass igjen.
Så hva gjlør jeg nå? MÅ jeg ha denne sikkerhetskopieringen hele tiden, eller kan jeg få stoppet det, og hvordan skal jeg gå frem? ha windiws 7.
Er det fordi du har drukket for mye av den som fjortis? Selv forbinder jeg fjortis-viner med litt mer søte, ekle greier.
kan jeg dele tabletter selv om det står at de skal svelges hele? de nye diabetesmedisinene mine har sinnsvakt store tabletter.. og jeg sliter med å ta selv små med bare vann...
kan jeg dele tabletter selv om det står at de skal svelges hele? de nye diabetesmedisinene mine har sinnsvakt store tabletter.. og jeg sliter med å ta selv små med bare vann...
Niks! Da løser de seg opp for tidlig og du får ikke den ønskede effekten!
T_T hvem sin ide var det at 2.2x1.2cm store tabletter var en fin størrelse...
T_T hvem sin ide var det at 2.2x1.2cm store tabletter var en fin størrelse...
Alle piller skulle ha vært på størelse med Vallergan eller ppiller. Bittelitt større enn et knappenålshode og glatte og lette å få ned!:ja:
Men Eucras- pillene er ikke så ille, altså, de sklir lett ned!;)
Jeg trenger litt hjelp!
Jeg sliter veldig med å sove gjevnt gjennom hele natten for tiden, og det føles som om kroppen min ikke kommer til ro når jeg skal sove..
Beina slapper liksom ikke av og jeg blir liggende å vri på meg og strekke på beina, ligge med dem høyt etc..
Kan magnesium hjelpe da?
Har hatt det slik nå i over en ukes tid og jeg er ganske sliten.
Jeg trenger litt hjelp!
Jeg sliter veldig med å sove gjevnt gjennom hele natten for tiden, og det føles som om kroppen min ikke kommer til ro når jeg skal sove..
Beina slapper liksom ikke av og jeg blir liggende å vri på meg og strekke på beina, ligge med dem høyt etc..
Kan magnesium hjelpe da?
Har hatt det slik nå i over en ukes tid og jeg er ganske sliten.
Kjøp deg magnesium og ta minimum 600-900mg ca 30 min før du legger deg! Bør hjelpe kjempebra på akkurat sånne rastløse bein du beskriver!:)
Dersom du får løs mage, går du litt ned på dosen!
Du vet jo omtrentlig hvor stor jeg er, og jeg er 105 cm rundt det smaleste på midjen, så da er det bare å visuelt sammenligne :)
Alle piller skulle ha vært på størelse med Vallergan eller ppiller. Bittelitt større enn et knappenålshode og glatte og lette å få ned!:ja:
Men Eucras- pillene er ikke så ille, altså, de sklir lett ned!;)
ned gikk de. hjelper at det er filmbelagte, noe metformin ikke er. hvorpå de smaker absolutt høgg. så da blir det å vente og se om jeg tåler eucreas. om jeg ikke gjør det så var det 500 kr rett i dass..
ned gikk de. hjelper at det er filmbelagte, noe metformin ikke er. hvorpå de smaker absolutt høgg. så da blir det å vente og se om jeg tåler eucreas. om jeg ikke gjør det så var det 500 kr rett i dass..
Jeg reagerte overhodet ikke på dem! Ikke blodsukkeret mitt heller, for å si det sånn!
Rett i dass var det vel, ikke! Du er da 500,- nærmere frikort i det minste! Jeg var gjennom hele runden og endte opp med Victoza- sprøyter + Insulatard i tillegg til metformin! Virker bra nå, da!
Kjøp deg magnesium og ta minimum 600-900mg ca 30 min før du legger deg! Bør hjelpe kjempebra på akkurat sånne rastløse bein du beskriver!:)
Dersom du får løs mage, går du litt ned på dosen!
Man får kjøpt det på vanlig helstekost, gjør man ikke?
Og hvordan måler man riktig dose?
Snille du, hyggelig at du strikker genser til meg, men du må lage den myyyye større :)
Rune
Man får kjøpt det på vanlig helstekost, gjør man ikke?
Og hvordan måler man riktig dose?
Jeg har pleid å kjøpe på apoteket. Gevalia sine 300mg. Tror de er de sterkeste man får kjøpt i Norge. Pleier å ta 2, men man kan innledningsvis godt ta 3.
Måler riktig dose? Hva mener du? Står på boksen hvor mye virkestoff det er i en pille. Start med høyeste dosering og gå ned på dosen om du blir veldig løs i magen. Etter 2 uker kan du gå videre nedover på dosen. Kanskje er det nok foor deg å ta 300mg når du har fått fylt opp lagrene! Du må rett og slett prøve deg frem med hva som passer din kropp! Kanskje må du også justere dosen i forhold til mens- syklus(trenger mer da) eller sykdom!
Lykke til! Håper det hjelper deg!:)
Photobscura
30-04-12, 12:27
Du vet jo omtrentlig hvor stor jeg er, og jeg er 105 cm rundt det smaleste på midjen, så da er det bare å visuelt sammenligne :)
Ettersom det skal være til en mann, så skal den også være litt romslig, sånn jeg vet han liker det. Jeg fikk søstera mi til å måle noen av de genserene hun mener sitter best på sin mann, som er ganske likt bygd, og de var alt fra 110-130, så jeg tror jeg slipper å rekke opp. ;) Har liksom bare strikket gensere til meg selv i det siste, så jeg har mistet litt gangsynet, de pleier å være typ 90-95, og jeg liker at de følger noe etter, så nå må jeg tenke helt annerledes igjen. Aner ikke hvor stor en normalbygd mann er over bringa, magen etc ...
Snille du, hyggelig at du strikker genser til meg, men du må lage den myyyye større :)
Rune
Oh, you wish. :cool:
Jeg er på jakt etter bomullsgarn i denne (http://shop.bernat.com/default.aspx?PageID=48) fargen (mangefarget). Har noen sett noe her i Norge som likner ?
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.