View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Takk for svar :)
Jeg får bare vente og se, det er egentlig ikke noe problem. Jeg skal kanskje prøve å bløte opp ørevoksen og kjøpe et sett med sånn vaskeboble på apoteket :)Du får kjøpt en god øreolje på helsekosten du kan bløte opp voksen med, det pleier jeg å gjøre (gjerne et par dager på rad) før jeg skyller ut voksen med øreballong (bruker ørepropper hver natt, så må ta en rens innimellom ...). Man kan bruke oljen forebyggende også, bare dryppe en dråpe i øret og la den virke litt før du snur hodet og drypper i en dråpe på det andre øret :)
Jeg lurer på om man legger på seg vann når man er solbrent?
Prøver igjen med denne...
Angående hikke:
jeg har en teknikk som alltid fungerer , men det må gjøres riktig !
Det er å holde pusten. Men IKKE holde den inne ved å bli helt stiv og ikke puste !!
Du skal slappe godt av i magemuskler, og oppunder ribbena.
Trekk pusten dypt. Så blokkerer du nesen, enten ved å ikke slippe luften ut, eller ved å klemme sammen med en hånd.
Så lukker du munnen tett, og lar sakte luften i lungene fylle munnhulen og du får bollekinn. Hold evt forran med en hånd. Nå kommer ikke luften ut, og du skal bare slappe helt av, la mellomgulvet falle "utover" og slappe av, og blokker luften så lenge du klarer. når du ikke greier mer, så slipper du SAKTE luften ut av munnen. Ta det så rolig et minutt, og pust rolig.
På meg så gjør denne lille pausen hvor jeg ikke puster, at hikken forsvinner. krampene opphører.
Det som er viktig er at man ikke bare suger inn og tviholder på muskler og lunger og alt, for da får ikke de hikkende musklene hvile.
Et er ikke så vanskelig, bare se for deg at du er en oppblåst ballong, som vil blåse ut luften, men så klemmer man forr tuten, og luftstrømen stoppes, mens den vil ut. :-) lykke til
Angående hikke:
Hold pusten i 30 minutter, og jeg garanterer at hikken aldri vil plage deg mer :)
Jeg lurer på om man legger på seg vann når man er solbrent?Jeg vet ikke, men synes ikke det er usannsynlig. Det skjer vel en slags betennelsesreaksjon i huden, og ved betennelser hovner man jo opp og samler vann.
Jeg vet ikke, men synes ikke det er usannsynlig. Det skjer vel en slags betennelsesreaksjon i huden, og ved betennelser hovner man jo opp og samler vann.
Takk!
Hold pusten i 30 minutter, og jeg garanterer at hikken aldri vil plage deg mer :)
Vel, tviler på at det er så veldig mye som vil plage meg da, om jeg holder pusten 30 minutter hehe.
Men oppskriften min virker den :D
Vel, tviler på at det er så veldig mye som vil plage meg da, om jeg holder pusten 30 minutter hehe.
Men oppskriften min virker den :D
Min virker også :)
For hikke? Drikk et glass vann. Ikke iskaldt og alt vannet MÅ drikkes uten å ta glasset fra leppene - altså glugggluggglugg ...
Mye mer behagelig enn å holde pusten i en halvtime.
For hikke? Drikk et glass vann. Ikke iskaldt og alt vannet MÅ drikkes uten å ta glasset fra leppene - altså glugggluggglugg ...
Mye mer behagelig enn å holde pusten i en halvtime.
Du glemmer noe: Det skal være toliters Norgesglass:D
Jeg vet ikke om du helst ville ha noen tykkere, men jeg har kjøpt tynne (som tynne strømpebukser) svarte sykkeltights på Lindex. Det er faktisk mote med sykkeltights nå, o jubel og glede :heia:
Ikke for stramme i strikken og veldig behagelige. De kan forsåvidt sitte et stykke opp på låret om man vil det, men det ble penere og behageligere (synes jeg) å dra dem ned til rett under/midt på kneet, selv om kjolen er knelang. Så lenge skjørtet har litt vidde synes det ikke, og jeg følte meg veldig vel i dem!
Ser de er utsolgt på nettbutikken, men de kan jo ha dem igjen i noen butikker.
Ellers fant jeg denne linken til en nederlandsk nettbutikk (http://www.sarahssweeties.nl/Sweeties-c-249.html), de var utrolig søte! Men da blir det jo toll og greier, hvis de i det hele tatt sender til Norge da ... Takk for tips. Høres midt i blinken ut. Skal sjekke noen Lindexbutikker til helgen :ja:
Du glemmer noe: Det skal være toliters Norgesglass:D
Morroklompen ;)
Klarer seg med et vanlig kjøkkenglass - om du ikke heter Runegutt, da. ;)
Jeg har hørt at det skal funke å stappe huet ned i ei bøtte med vann ti ganger. Men pass på å ta opp hodet bare ni.
Jeg har hørt at det skal funke å stappe huet ned i ei bøtte med vann ti ganger. Men pass på å ta opp hodet bare ni.
:lol:
noen som har råd mot hikke som faktisk funker? har hikket masse i et par dager. Går et par timer uten å hikke, også går det flere timer hvor jeg hikker igjen :/ er usedvanlig kjedelig dette her.
Jeg får hikke når jeg har lavt blodsukker, så da hjelper det å spise noe som får det raskt opp.
Dobbelt :lol::lol:
Jeg får hikke når jeg har lavt blodsukker, så da hjelper det å spise noe som får det raskt opp.
Da er jeg glad jeg ikke er plaget med hikke - på en dårlig dag hadde jeg ratt brukt det som undskyldning for å spise en sjokolade :eek:
Finnes det stroppeløse bher som faktisk holder puppene oppe hvis de er litt tunge?
Finnes det stroppeløse bher som faktisk holder puppene oppe hvis de er litt tunge?
ja, men du må ha rett str. gå til en undertøysbutikk og få målt og få råd ang bh som passer deg.
Flere her skryter av wondrebra. Har ikke prøvd selv. Prøving og måling er vitalt, og de fleste slike er mer "klem inn" enn "hold opp"....for oss som er topptunge.
Hvis jeg skal bruke penger på en ny hurtigmikser, så skal den kunne smasje frossen frukt, nøtter, isbiter osv. uten at det bare er kniven som går rundt i bunnen uten å få med seg noenting. Alle de jeg har hatt, har vært sånn. Utrolig vanskelig å få dem til å gjøre jobben sin uten å tilsette masse væske eller hele tiden dytte det nedi.
Er det noen her som vet om en flink hurtigmikser, som gjør det den skal?
:)
Hvis jeg skal bruke penger på en ny hurtigmikser, så skal den kunne smasje frossen frukt, nøtter, isbiter osv. uten at det bare er kniven som går rundt i bunnen uten å få med seg noenting. Alle de jeg har hatt, har vært sånn. Utrolig vanskelig å få dem til å gjøre jobben sin uten å tilsette masse væske eller hele tiden dytte det nedi.
Er det noen her som vet om en flink hurtigmikser, som gjør det den skal?
:)
Jeg har faktisk vært veldig fornøyd med Braun Multiquick 5 Patisserie-stavmixeren jeg kjøpte etter anbefaling her på forumet... har ikke prøvd isbiter i den, men den moser frosne bær og hakker nøtter og greier uten å mukke.
Ellers, på diverse utenlandske matsider jeg leser, så er det blenderen Vitamix som fremholdes som det beste og mest robuste av alt... man får importert den til norge, men den koster flere tusenlapper da. :o
Jeg har kjøpt to slike firkantede flettede blomsterkrukker til å ha ute. Disse er kledd med plast innvendig, og det har etterhvert samlet seg mye vann nedi dem.
Det jeg lurer på er om jeg skal lage dreneringshull i bunnen, eller litt oppe på sidene, og la det være et lite vannbasseng i bunnen.
Bør jeg også da bruke lecakuler ibunn og så fylle på med mold over dette? Eller kan jeg bare fylle på med mold i hele krukken? Vil det bli surt om molden ligger i vannet i bunnen av krukken?
Med mindre du bor på et sted uten regn, så må du drenere pottene, ellers drukner plantene.
Lecakuler er ikke nødvendig, men gjør ingen skade.
Grus er ennu bedre, fordi vekta gir pottene mer stabilitet, så velter de ikke så lett.
Med mindre du bor på et sted uten regn, så må du drenere pottene, ellers drukner plantene.
Lecakuler er ikke nødvendig, men gjør ingen skade.
Grus er ennu bedre, fordi vekta gir pottene mer stabilitet, så velter de ikke så lett.
Men skal jeg la det være et lite vannbasseng igjen i bunnen, slik at plantene har reserver å ta av år det er mye sol og varme, eller drenere så alt renner ut?
Men skal jeg la det være et lite vannbasseng igjen i bunnen, slik at plantene har reserver å ta av år det er mye sol og varme, eller drenere så alt renner ut?
Jeg bruker slike reservoarer i tomatpottene mine og det fungerer finfint. Holder en dag eller to mens vi er på sjøen og ikke hjemme og vanner. Anbefales absolutt. Bruk grus/leca under i "vannvasenget" og gjerne en gammel håndduk som jordskilleduk og så jord til planten på toppen.
Vannlaget trenger ikke å være mer enn 5-7cm høyt før dreneringshullet. Husk å lage hullene kun på én side fordi vannet lager brune spor ned krukka så dette bør være på den diskré siden. ;)
Photobscura
01-06-12, 13:03
Må man levere biinntektsdelen av skattekortet (36%) når man tar en enkeltjobb mens man er på aap?
må man levere biinntektsdelen av skattekortet (36%) når man tar en enkeltjobb mens man er på aap?
Ja!
Photobscura
01-06-12, 13:27
Ja!
Ja, det var i grunn det jeg visste ...Takk for kjapt svar, Kitt! :)
Ja, det var i grunn det jeg visste ...Takk for kjapt svar, Kitt! :)
Bare hyggelig!
Kjipt nok, lite penger å hente på AAP, skyhøy skatt på en liten ekstrajobb gjør at man nesten går i minus om man jobber noen timer. Altså om man fører opp hele den jobben på kortet, da!;):p:rolleyes:
Photobscura
01-06-12, 13:30
Bare hyggelig!
Kjipt nok, lite penger å hente på AAP, skyhøy skatt på en liten ekstrajobb gjør at man nesten går i minus om man jobber noen timer. Altså om man fører opp hele den jobben på kortet, da!;):p:rolleyes:
Som korrekturleser o.l. er man sånn sett oftest prisgitt at man får side/oppdragsbetalt. ;) Ettersom jeg har såpass erfaring så blir det ikke så mange timene som det jeg faktisk får betalt for, hadde lønna vært timesbetalt. Men døvt å betale over en tredjedel av en lønn på noen få tusen lell.
Jeg skal prøve og lage denne kaka
http://www.healthyindulgences.net/2009/05/healthy-chocolate-cake-with-secret.html
som jeg fant på det amerikanske diabetesforumet,
men jeg reagerer på mengden stevia som er i den. Jeg er vant meg og bruke en knivsodd eller to. Har amerikanerne en annen type stevia enn oss, eller tror dere jeg skal gå for og bruke så mye som det står i oppskrifta?
http://www.healthyindulgences.net/2009/05/healthy-chocolate-cake-with-secret.html
men jeg reagerer på mengden stevia som er i den. Jeg er vant meg og bruke en knivsodd eller to. Har amerikanerne en annen type stevia enn oss, eller tror dere jeg skal gå for og bruke så mye som det står i oppskrifta?
Det står spesifikt at det er NuNaturals sin stevia de bruker, kjøpt på iherb. Det er vel en av de vanlige typene? Kanskje det må så mye til i en kake?
Takk for svar; får teste ut litt.
Er det noen som vet hvor de selger startpakker for telenor kontant abonnement? Netcom klarer ikke alltid å gi dekning... :mad:
Photobscura
02-06-12, 14:08
Er det noen som vet hvor de selger startpakker for telenor kontant abonnement? Netcom klarer ikke alltid å gi dekning... :mad:
Stort sett i alle dagligvarer og kiosker (7/11, Narvesen etc) så vidt jeg har sett. :)
Stort sett i alle dagligvarer og kiosker (7/11, Narvesen etc) så vidt jeg har sett. :)
Takk for svar, her hadde de bare NetCom startpakke. Det hjelper liksom ikke så veldig mye :( Men elkjøp skal også ha, og det finner vi på veien til mer urbane strøk :) Og da er det jo tydligvis flere muligheter jo nærmere bråket vi kommer :ja:
Siden du jobber foran skjermen er det veldig liten sjanse for at du ikke har det... :o men få noen til å massere skuldrene dine, de musklene som går fra nakken langs toppen. Smerteintensiteten sier noe om stramheten, jo vondere jo strammere.
Ah, stramme muskler og ikke stiv nakke. Da er jeg med. Det tror jeg nok at jeg har, ja. Hm, får ta meg en tur i massasjestolen i natt kanskje. Nei forresten, den står inne på et soverom og jeg vet at han ene kollegaen min skal sove på det rommet i natt. :geip:
Jeg sliter med gnikkelår og må ha noe tøy på lårene når jeg går i skjørt og kjoler. Noen som vet hvor jeg kan få tak i tights og/eller undertøy som går til ca midt på låret eller litt lengre og som er stort nok (str 48 per nå)? Har saumfart butikker, og finner bare tights som går under knærne, men jeg vil ha noen som ikke synes under kjoler, men som likevel er lange nok til at jeg ikke får gnagsår mellom lårene. De kjolene jeg går med er typisk litt over kneet.
Jeg bruker en boxer. Noe a la denne:
http://www.antonsport.no/pimg/midi/midi_ullrikke_boxer.jpg
Men den glir ofte opp, så jeg skulle helst hatt noe litt lengre...
Jeg hadde i alle fall regnet med at han kunne sjekket om ørene mine var fulle av dritt..
Du kan jo sjekke selv om du har glemt å ta ut bomullsdotter. :geip: Det gjorde storebroren min nemlig en gang. Hvis vi hadde vondt i ørene, så stappet moren vår en bomullsdott med varmt smør på i øret. Disse glemte han altså å ta ut... Noen uker senere gikk han til legen fordi han hørte så dårlig, og foreldrene våre var jo bombesikre på at det var den høye musikken hans som hadde tatt knekken på hørselen (han gikk på ungdomsskolen da). :lol: Det ble en kort legetime. :geip:
Jepp, som de andre sier, da må det være riktig størrelse. De fleste bruker for stor størrelser rundt. Det er reima rundt som skal holde mesteparten på plass, ikke stroppene.
Når jeg lager limeonade så søter jeg bare med stevia og bruker ca 1/2 ts til to liter væske, hvis jeg ikke husker feil. Jeg bare slumper.
Hva er egentlig forskjellen på hermetisk bogskinke og picnikskinke?
Bog, er frempart.
Hvor pcknikken sitter kan du bare spekulere på :)
Bog, er frempart.
Hvor pcknikken sitter kan du bare spekulere på :)
TrillTrall
03-06-12, 09:58
Ta en titt på innholdsfortegnelsen, jeg har ikke spist sånt siden jeg fant ut at de gjerne inneholder 10-15 e-stoffer... Jeg vil ha rent kjøtt når jeg spiser kjøtt, ikke en kjemikalieguffe! Salami inneholder til sammenligning 1-2 e-stoffer.
Kastet boksen i går så jeg er usikker på hva de inneholder, men husker det faktisk stod karbohydrater. Den ene bokser inneholdt mer enn den andre.
Er bogskinken renere kjøtt enn picknik skinken?
Synes dette er greit å spise en gang i blandt, og billigere enn f.eks småskjært skinke i slike pakker.
Veldig greit å ha på lur. Det står vel renskåret kjøtt på begge!
Og mange e- stoffer er naturlige stoffer, de har bare eget e-nr i tillegg!
Både Picknikk og Bog går helt greit å spise.
Jeg bruker dem i Aspik av og til.
Det eneste negative er at de er veldig kjedelige på smak.
PS, min datter, fjortissen, kommer aldri mer til å spise biffsnadder.
Far holdt foredrag om hvor snadden sitter på oksen.
Hun fikk sånn delikat lysegrønn ansiktsfarve.
Jeg har funnet ut at slik skinke er veldig god å dyppe i majones og spise. Noen staver med dette gjørt at et evt sug etter salt forsvinner (nr andre f.eks spiser chips), det metter også hvis jeg bare er litt småsulten.
Både Picknikk og Bog går helt greit å spise.
Jeg bruker dem i Aspik av og til.
Det eneste negative er at de er veldig kjedelige på smak.
PS, min datter, fjortissen, kommer aldri mer til å spise biffsnadder.
Far holdt foredrag om hvor snadden sitter på oksen.
Hun fikk sånn delikat lysegrønn ansiktsfarve.
Jeg har funnet ut at slik skinke er veldig god å dyppe i majones og spise. Noen staver med dette gjørt at et evt sug etter salt forsvinner (nr andre f.eks spiser chips), det metter også hvis jeg bare er litt småsulten.
Sist blodprøve viser at jeg er litt lav på natrium. Er egentlig ikke så flink å spise salt. Så nu går det endel i Øffe fleskevær, den salte varianten.
Nyyyyydelig
Hvor er det rimelig å kjøpe vitaminer og jeg slipper å tenke på for høy styrke?
Hvor er det rimelig å kjøpe vitaminer og jeg slipper å tenke på for høy styrke?
www.bigvits.co.uk (http://www.bigvits.co.uk). Du må fremdeles tenke på 200-kronersgrensa.
Spørsmål ang holdbarhet på frosset kjøtt i slike grønne Kiwi tilbudspakker.
Jeg hamstret inn en del marinert svinekjøtt, og oksekjøtt, med og uten pepper i fjor, og det gikk ut april 2011.Altså et år siden Det jeg lurer på er om dette er greit å spise nå? Har hørt noe om at f.eks svinekjøtt har dårlig holdbarhet i frysen.
Har tom lommebok, og må ha noe til middag. Dersom det ikke er bra å spise dette kjøttet, så blir det kastet, er for marinert og krydret til at hunden kan spise det. men ellers , så hadde jeg trengt noe til middag i dag.
Du kan fint spise det. Det blir ikke dårlig i fryseren, men spes fet fisk eller svinekjøtt kan bli harskt eller få litt rar smak! Bruk svinekjøtt i en gryte eller noe sånt, så merker du ikke den litt lappe smaken!
Spørsmål ang holdbarhet på frosset kjøtt i slike grønne Kiwi tilbudspakker.
Jeg hamstret inn en del marinert svinekjøtt, og oksekjøtt, med og uten pepper i fjor, og det gikk ut april 2011.Altså et år siden Det jeg lurer på er om dette er greit å spise nå? Har hørt noe om at f.eks svinekjøtt har dårlig holdbarhet i frysen.
Har tom lommebok, og må ha noe til middag. Dersom det ikke er bra å spise dette kjøttet, så blir det kastet, er for marinert og krydret til at hunden kan spise det. men ellers , så hadde jeg trengt noe til middag i dag.
Jeg hadde spist det uten betenkligheter:)
Jeg sliter med gnikkelår og må ha noe tøy på lårene når jeg går i skjørt og kjoler. Noen som vet hvor jeg kan få tak i tights og/eller undertøy som går til ca midt på låret eller litt lengre og som er stort nok (str 48 per nå)? Har saumfart butikker, og finner bare tights som går under knærne, men jeg vil ha noen som ikke synes under kjoler, men som likevel er lange nok til at jeg ikke får gnagsår mellom lårene. De kjolene jeg går med er typisk litt over kneet.
Skal gi deg et tips for gnusselår som jeg selv lærte for en del år siden og som jeg synes er best nå på sommeren, ikke koster det noe særlig heller :D
Ta en passende, tynn strømpebukse og klipp rett av, sånn ca midt på beinet. Det er viktig å ikke klippe for kort for da trekker den seg for langt opp. Klipp heller for lite av og "stuss" til passende lengde.
Det høres kanskje sprøtt ut og man tror at dette kommer til å rakne i filler i løpet minutter, men pga av strikkeretningen på strømpene gjør det ikke det. kanten ruller seg litt opp og den holder flere gangs bruk faktisk.
Jeg pleier som oftest å bruke strømper som allerede er raknet ettersom mine strømpebukser som oftest rakner rundt hæl/tå først, dersom de ikke har raknet for mye da.
Billig og enkelt. Man slipper ubehaget med gnusselår og det blir ikke for varmt ;)
TrillTrall
03-06-12, 20:36
Spis ivei! :) Jeg har spist koteletter som har ligget i fryseren ett år etter datostempling, de luktet fint og så helt fine ut - og de smakte utmerket. :)
:mad: Sukk, prøver å se noe på NRK nett tv klipp, men det stopper jo hELE tiden ! :confused: buffering står det, men det skjer jo lite da. Og nå står det helt i stampe. Tror jeg bruker 4 ganger så lang tid å se enn jeg hadde behøvd:(
Hei
Når det gjelder kjøtt og holdbarhet så er det slik at fett harskner etter hvert også i fryser,svinekjøtt med en del fett kan ha harsknet såpass på et år at det ikke er godt.Har mer tro på oksekjøtt,det kan ha blitt litt tørt,men hva med en gryte rett el.? Harskt svinekjøtt er vel ikke direkte farlig,men ikke godt.God middag :)
:mad: Sukk, prøver å se noe på NRK nett tv klipp, men det stopper jo hELE tiden ! :confused: buffering står det, men det skjer jo lite da. Og nå står det helt i stampe. Tror jeg bruker 4 ganger så lang tid å se enn jeg hadde behøvd:(
Det der er ganske håpløst, var sånn her også. Det jeg gjorde var å gå inn på windows media player og forandre litt på innstillingene.
Det var en artikkel om det på nett jeg skulle linket til, men så var det å finne den da ... Men uansett:
Åpne windows media player, gå til alternativer og velg nettverk.
Der er det øverst 3 ruter med eller uten kryss, du kan prøve å ta vekk eller legge til noen kryss der. Jeg endte opp med å kun krysse av for den nederste, RTSP/HTTP.
Håper det hjelper, og er noe uklart, er det bare å spørre :)
Hei
Når det gjelder kjøtt og holdbarhet så er det slik at fett harskner etter hvert også i fryser,svinekjøtt med en del fett kan ha harsknet såpass på et år at det ikke er godt.Har mer tro på oksekjøtt,det kan ha blitt litt tørt,men hva med en gryte rett el.? Harskt svinekjøtt er vel ikke direkte farlig,men ikke godt.God middag :)
Det harskner, men det kommer an på fryseren og pakkingen - i tillegg til tiden, selvfølgelig. En skikkelig dypfryser og gode, tette forpakninger er bedre enn en kjøleskapsfryser og halvtette poser. Og dessuten merker man dette når man steker fettet så det er da mye bedre å tine kjøttet og prøve det i stedet for å kaste det uprøvet.
Igjen er det verre jo mer umettet fett det er. Så makrell og annen fet fisk har kortere holdbarhet i fryser enn fett kjøtt. Og fisk kan det lønne seg å fryse ned i vannblokk, nettopp for å redusere harskning/oksidering om man vet det er fisk man kommer til å ha lenge. Uansett - etter min erfaring merker man det på fet fisk når det nærmer seg et år...
Harskt fett er vel ikke direkte supersundt
Dette med kjøtt kjenner man vel litt på lukten også? skulle bruke en sånn "ferdig strimlet svinekjøtt" pakke, og den hadde ligget i frysen et år. Og dette kjøttet luktet ikke godt ! Lot det lufte seg, og tenkte og vurderte , og endte med å kaste det. for lukten forsvant ikke.
jeg hadde fryst ned kyllingfilet kjøpt på salg. tok opp noen fileer et par måneder senere og de stinket...
hadde samme erfaring med kyllingfileter. Jeg frøs dem før best før datoen, men de hadde ligget noen dager i kjøleskapet mitt før jeg frøs dem. Disse stinket grusomt da jeg skulle ta dem i bruk . De ble da ikke spist. Burde nok frosset dem med en gang jeg kjøpte dem. :(
For å få litt mer oversikt over økonomien, så har jeg laget meg et skjema hvor jeg fører opp regninger, altså utgifter. :)
Jeg har til nå ført opp måned for måned. Men på denne måten så ser jeg jo ikke hvilken lønning det trekkes av:confused:. F.eks Alt som er betalt i April. Jeg ser ikke om dette er betalt av lønnen fra 20 mai til 20 april. Eller av lønnen fra 20 april til 20 mai.
har vurdert å skrive på forfallsdato, og plassere regningene etter dette. Eller bør jeg skrive de inn når de faktisk er betalt?
Hvis jeg f.eks har en regning som forfaller 23 mars, men betaler denne 19 mars. Da betaler jeg den med februer - mars lønnen. Mens den i følge forfallsdato skulle blitt betalt av mars - april lønnen.:confused:
Hva tror dere er mest hensiktsmessig, hvordan få frem av hvilken lønn den er betalt?
For å få litt mer oversikt over økonomien, så har jeg laget meg et skjema hvor jeg fører opp regninger, altså utgifter. :)
Jeg har til nå ført opp måned for måned. Men på denne måten så ser jeg jo ikke hvilken lønning det trekkes av:confused:. F.eks Alt som er betalt i April. Jeg ser ikke om dette er betalt av lønnen fra 20 mai til 20 april. Eller av lønnen fra 20 april til 20 mai.
har vurdert å skrive på forfallsdato, og plassere regningene etter dette. Eller bør jeg skrive de inn når de faktisk er betalt?
Hvis jeg f.eks har en regning som forfaller 23 mars, men betaler denne 19 mars. Da betaler jeg den med februer - mars lønnen. Mens den i følge forfallsdato skulle blitt betalt av mars - april lønnen.:confused:
Hva tror dere er mest hensiktsmessig, hvordan få frem av hvilken lønn den er betalt?
Da må du regne månedene dine fra 20. til 20. da, så blir det helt riktig ;)
TrillTrall
05-06-12, 08:50
Betal regningene på forfallsdato, ingen vits å betale dem flere dager før. Stort sett da, bomringen betaler jeg når e-fakturaen kommer ellers har jeg jo belastet 1/4 av summen omtrent om den betales på forfallsdato. Da trekkes jo pengene fra den lønna som gjelder den dagen.
Hva tror dere er mest hensiktsmessig, hvordan få frem av hvilken lønn den er betalt? Det kommer vel an på om det er en fast regning eller ikke. Utgifter som kommer hver måned/kvartal osv. har jo som regel faste forfallsdatoer - og da ville jeg regnet forfallsdatoen som gjeldende, uavhengig av når du betaler den. ""Engangregninger" ville jeg lagt inn på den lønna den ble betalt med. Og måneden ville jeg regnet fra 20-20.
Jeg driver selv og lager en oversikt over økonomien i familien vår, men det er en liten smule mer komplisert. Jeg får fast månedslønn den 20. i hver måned, mens mannen min får lønn hver 14. dag som er kombinasjon av timelønn og akkord, og kan derfor variere en god del. Da gjelder det å holde tunga rett i munnen :p
Er ikke så flink med oversikt ,synes det funker med nettbank og egen regnings konto.Går fast beløp ditt hver mnd.
Men lurer på en annen ting,jeg har som fersking veldig utbytte av dette forum,men hvordan finansieres det ? Har forstått at det er noen dyktige folk som jobber, men det hele fungerer vel ikke helt uten penger? Burde jeg ha betalt et sted,har jeg forsømt meg ?
Ikke bare lett å finne fram :rolleyes:
Er ikke så flink med oversikt ,synes det funker med nettbank og egen regnings konto.Går fast beløp ditt hver mnd.
Men lurer på en annen ting,jeg har som fersking veldig utbytte av dette forum,men hvordan finansieres det ? Har forstått at det er noen dyktige folk som jobber, men det hele fungerer vel ikke helt uten penger? Burde jeg ha betalt et sted,har jeg forsømt meg ?
Ikke bare lett å finne fram :rolleyes:
Du har helt rett i at det koster å drive dette stedet. Derfor er det opprettet noe som heter Støttemedlem. Da kan du betale noen kroner for å holde det litt gående.
Herlig forum og verdt hver krone de får inn og vel så det :D
Sjekk denne linken
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1511&highlight=%25st%F8ttemedlem%25
Takk for gode råd folkens :-)
Takk Anne for link nå har jeg betalt og det føles bra og bidra litt.:)
Ha en super dag.
Photobscura
05-06-12, 13:37
Noen som har noen formening om hvilket strømselskap som er lurt å velge? Jeg har brent meg på det tidligere å velge det som er billigst akkurat der og da, da det har tendert til å plutselig rase ned på lista, så kanskje noen som er mer sånn stabilt billige. Akkurat nå har jeg Hafslund (latskap :rolleyes:), og jeg føler jeg betaler for en leilighet som er dobbelt så stor som jeg faktisk har ...
Noen som har noen formening om hvilket strømselskap som er lurt å velge? Jeg har brent meg på det tidligere å velge det som er billigst akkurat der og da, da det har tendert til å plutselig rase ned på lista, så kanskje noen som er mer sånn stabilt billige. Akkurat nå har jeg Hafslund (latskap :rolleyes:), og jeg føler jeg betaler for en leilighet som er dobbelt så stor som jeg faktisk har ...
Gudbrandsdal sitt har vi hatt i snart ti år... og for vårt forbruk er rimelig billige. Men det varierer selvfølgelig for hvilket forbruk du har.
Husker ikke om det er Markedskraft Lavpris eller Variabel Lavpris vi har.
Photobscura
05-06-12, 14:09
Gudbrandsdal sitt har vi hatt i snart ti år... og for vårt forbruk er rimelig billige. Men det varierer selvfølgelig for hvilket forbruk du har.
Husker ikke om det er Markedskraft Lavpris eller Variabel Lavpris vi har.
Ok, takk! Skal notere meg! Jeg bor i en ettroms, ca 30 m2 i brutto areal.
Photobscura
05-06-12, 14:11
Og så lurer jeg på en annen ting. Er det virkelig tilfelle at en som går på aap havner på sosialstønad dersom søknaden avslås? Vedkommendes aap går ut august 2013. Jeg mener å ha hørt at dersom søknadsbehandlinga tar lenger tid enn dét, så vil aap-en antageligvis midlertidig utvides, og i ytterste fall kan den bli forlenget med ett år, og kanskje også dersom et eventuelt avslag påklages og fram til klagen er behandlet ... Men etter det? Vi snakker om et meget reellt tilfelle av noen som absolutt burde få uføretrygd her, altså ... Men man vet aldri med systemet ... :o Og dette var mer eller mindre hva vedkommende fikk beskjed om på Nav akkurat nå og er livredd for å havne på sosialpenger "for alltid". Alle vet jo at det ikke er mulig å leve på over tid ...
Sist jeg valgte strømselskap hadde jeg SKS/Salten Kraftselskap og var utrolig fornøyd med de! Vi (jentene som delte leilighet) ble faktisk anbefalt SKS av en dame som jobber i et annet kraftselskap :lol: Vi hadde variabel pris. Billigste strømregningene jeg noen gang har fått i forhold til andre selskaper (bortsett fra her jeg bor nå, hvor det er fjernvarme:cool:) :rolleyes:
Photobscura
05-06-12, 14:39
Sist jeg valgte strømselskap hadde jeg SKS/Salten Kraftselskap og var utrolig fornøyd med de! Vi (jentene som delte leilighet) ble faktisk anbefalt SKS av en dame som jobber i et annet kraftselskap :lol: Vi hadde variabel pris. Billigste strømregningene jeg noen gang har fått i forhold til andre selskaper (bortsett fra her jeg bor nå, hvor det er fjernvarme:cool:) :rolleyes:
Haha, en overløper altså! :D
Er det lenge siden, og bodde dere der lenge?
Det finnes jo flere ulike strømkalkulatorer (http://www.dinside.no/104469/dinsides-stromkalkulator) du kan bruke for å finne den billigste. Så kan det svare seg å google litt på de ulike og se om det finnes "anmeldelser". Som du sier noen er billigst i kun korte perioder mens andre selskap ligger på billigtoppen alltid. Det er ikke nødvendigvis lurest å velge det som er aller billigst i nuet, men finne et selskap som alltid ligger blant de billigste. Selv har jeg Norges Energi, det er sjelden det aller aller billigste men ligger som oftest blant topp 5 og har en garanti om å alltid være blant topp 10.
Haha, en overløper altså! :D
Er det lenge siden, og bodde dere der lenge?
Jeg flytta ut i fjor sommer, og hadde da bodd der i 2,5 år. Med andre ord under de verste sprengkuldeperiodene i Trondheim på lenge. Vi hadde vinduer det trakk fra, generelt elendig isolasjon og en iskald kjeller under oss (bodde i første etasje). Selve strømregningene var ganske billige med tanke på at vi bare hadde elektrisk fyring (og jeg er en frossenpinn:o), men det tok jo Trønderenergi igjen på nettleia da :eek: DE er dyre de!!! Men om sommeren tror jeg vi betalte ca 70 kr per snute i mnd for bare strømmen. Vi hadde forresten en leilighet på ca 70 m2.
Photobscura
05-06-12, 15:21
Gode tips, folkens! Takker og bukker! :) (Og nettleie er generelt dyrt, Hafslund er ikke bedre, kan jeg fortelle ... :o)
Gode tips, folkens! Takker og bukker! :) (Og nettleie er generelt dyrt, Hafslund er ikke bedre, kan jeg fortelle ... :o)
Klipp kabelen til Hafslund, og kjøp et aggregat :)
Photobscura
05-06-12, 17:35
Klipp kabelen til Hafslund, og kjøp et aggregat :)
Takk for tipset, men jeg har planer om å gjøre det både lovlydig og uten for mye støy. ;)
Takk for tipset, men jeg har planer om å gjøre det både lovlydig og uten for mye støy. ;)
Å få vekk kabelen for strøm er en grei affære.
Om naboene dine vil like et agregat som surrer og går er vel heller tvilsomt.
Er ikke hensiktet den at regningen blir betalt uansett hva slags måned den trekkes av??
Jeg har autogiro med trekk på det meste av regninger. Jeg får lønna den 20. hver måned, men får også penger hver 14. dag, og sist i hver måned. :rolleyes: Så jeg har ikke den fulle oversikt over hvor og når ting trekkes, om det er penger på kontoen eller ikke, men jeg vet jo at det kommer penger og at trekke blir prøvd trukket i ca en uke. Regningene blir alltid betalte, men kanskje av og til ikke til rett dato. Har aldri hatt trøbbel med det.
Og så lurer jeg på en annen ting. Er det virkelig tilfelle at en som går på aap havner på sosialstønad dersom søknaden avslås? Vedkommendes aap går ut august 2013. Jeg mener å ha hørt at dersom søknadsbehandlinga tar lenger tid enn dét, så vil aap-en antageligvis midlertidig utvides, og i ytterste fall kan den bli forlenget med ett år, og kanskje også dersom et eventuelt avslag påklages og fram til klagen er behandlet ... Men etter det? Vi snakker om et meget reellt tilfelle av noen som absolutt burde få uføretrygd her, altså ... Men man vet aldri med systemet ... :o Og dette var mer eller mindre hva vedkommende fikk beskjed om på Nav akkurat nå og er livredd for å havne på sosialpenger "for alltid". Alle vet jo at det ikke er mulig å leve på over tid ...
Jeg har søkt uføre etter at nav ba meg om det og fikk beskjed fra nav- damen min at dersom den ikke ble innvilget, ville jeg få 3 nye år på AAP hvor tiltaket skulle være å bli frisk!:p Men det er nok ikke vanlig over alt!
Behandlingstiden for uføre er ca 8 måneder og det er også den tiden man får AAP mens søknaden behandles.
Er borte i MANGE i den situasjonen og har ALDRI hørt om noen som må på sosialen fordi nav er så ulidelig trege til å behandle uføresøknader. (Som jeg går ut i fra at du mener, selv om du bare skrev søknad)
Får man avslag på uføresøknaden, skaffer man seg advokat med fri rettshjelp og KLAGER så fort som bare f.... og da går det som regel gjennom ASAP!
MAsse lykke til til vedkommende! Grusom tortur å la folk gå så lenge å vente på noe sånt!:mad:
Photobscura
05-06-12, 18:53
Jeg har søkt uføre etter at nav ba meg om det og fikk beskjed fra nav- damen min at dersom den ikke ble innvilget, ville jeg få 3 nye år på AAP hvor tiltaket skulle være å bli frisk!:p Men det er nok ikke vanlig over alt!
Behandlingstiden for uføre er ca 8 måneder og det er også den tiden man får AAP mens søknaden behandles.
Er borte i MANGE i den situasjonen og har ALDRI hørt om noen som må på sosialen fordi nav er så ulidelig trege til å behandle uføresøknader. (Som jeg går ut i fra at du mener, selv om du bare skrev søknad)
Får man avslag på uføresøknaden, skaffer man seg advokat med fri rettshjelp og KLAGER så fort som bare f.... og da går det som regel gjennom ASAP!
MAsse lykke til til vedkommende! Grusom tortur å la folk gå så lenge å vente på noe sånt!:mad:
Tusen takk for svar, Kitt! Det setter jeg enorm pris på! Har sendt svaret ditt videre til den det gjelder.
:suss: på deg!
Ja, jeg mente så klart uføresøknad, var veldig sinna og engasjert her, så det gikk litt fort i svingene. ;)
Photobscura
05-06-12, 18:59
Må bare si, jeg skjønner hvorfor Nav på Løkka har det ryktet det har, det eneste vedkommende fikk beskjed om var at, nei, da faller du i tilfelle mellom alle stoler, da! Hvilket senere ble forklart som at vedkommende ville havne på sosialstønad dersom det ble et avslag ... Hyggelig, gitt!
Må bare si, jeg skjønner hvorfor Nav på Løkka har det ryktet det har, det eneste vedkommende fikk beskjed om var at, nei, da faller du i tilfelle mellom alle stoler, da! Hvilket senere ble forklart som at vedkommende ville havne på sosialstønad dersom det ble et avslag ... Hyggelig, gitt!
Sist jeg var der møtte jeg noe så sjeldent som en tilsynelatende kompetent saksbehandler som hjalp meg med skjemautfylling og deretter skrev en svært omfattende arbeidsevnevurdering av meg - jeg er redd han var en hallusinasjon! - men det gjenstår jo å se hvordan det går. :o (Min søknad ble levert i januar - så det blir kanskje økonomisk drama i august, sukk...)
Photobscura
05-06-12, 19:11
Sist jeg var der møtte jeg noe så sjeldent som en tilsynelatende kompetent saksbehandler som hjalp meg med skjemautfylling og deretter skrev en svært omfattende arbeidsevnevurdering av meg - jeg er redd han var en hallusinasjon! - men det gjenstår jo å se hvordan det går. :o (Min søknad ble levert i januar - så det blir kanskje økonomisk drama i august, sukk...)
It is known to happen ... :cool: Da jeg søkte på AAP hadde jeg den mest vidunderlige saksbehandleren, og alt gikk som varm kniv i smør! Og gjett hva? Sju måneder etter var hun ikke der lenger ... Curses!
Er ikke hensiktet den at regningen blir betalt uansett hva slags måned den trekkes av??
Jeg har autogiro med trekk på det meste av regninger. Jeg får lønna den 20. hver måned, men får også penger hver 14. dag, og sist i hver måned. :rolleyes: Så jeg har ikke den fulle oversikt over hvor og når ting trekkes, om det er penger på kontoen eller ikke, men jeg vet jo at det kommer penger og at trekke blir prøvd trukket i ca en uke. Regningene blir alltid betalte, men kanskje av og til ikke til rett dato. Har aldri hatt trøbbel med det.
Joda hensikten er jo at regningen betales :-)
Men jeg har behov for å få oversikt over forbruket mitt, dvs hvor mye jeg bruker hver lønn.
Originally Posted by Photobscura, her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1354770#post1354770).
Jeg mener å huske at jeg hadde et opphold da arbeidsavklaringspenger var gått ut på tid, og det ble søkt uføretrygd. Man var for sein med sende inn papirer og søknad. Så en periode på omtrent 6 mnd fikk jeg livsopphold fra sosialkontoret, og måtte klare meg på dette. Dette måtte jeg deretter betale tilbake da uføretrygden ble innvilget.
Photobscura
05-06-12, 19:37
Jeg mener å huske at jeg hadde et opphold da arbeidsavklaringspenger var gått ut på tid, og det ble søkt uføretrygd. Man var for sein med sende inn papirer og søknad. Så en periode på omtrent 6 mnd fikk jeg livsopphold fra sosialkontoret, og måtte klare meg på dette. Dette måtte jeg deretter betale tilbake da uføretrygden ble innvilget.
Det er joggu meg hårreisende at du måtte betale det tilbake! :eek:
Akkurat dette blir nok ikke et problem, vedkommende har litt apparat rundt seg i forbindelse med søknadsprosessen, og den blir sendt senest i juli, altså tretten måneder før AAP går ut. :)
Rådet om Fri Rettshjelp ble mottatt med stor takk, forresten!
Bare hyggelig om kunnskap jeg plukker opp på de forumene jeg titter innom jevnlig, kan være til hjelp for noen!:)
Det som er så utrolig sykt, er at for noen sklir sakene gjennom på svært kort tid etter en svært kort "karriere" på AAP(eller det osm var før i tiden), mens andre må søke og klage og søke og klage og klare seg med ikke noe i flere år selv om de har gjort alt nav har bedt dem om og enda masse mer!:p
Jadajada, jeg vet ikke alle detaljer om alle sakene, men føler at jeg har mitt på det knusktørre når jeg sier at hvor du bor og hvilke(n) saksbehandler(e) har alt for mye å si for utfallet av en uføresøknad!:mad:
Jeg søkte uføretrygd, og fikk kjapt et svar der det stod at NAV skulle behandle søknaden min innen fire måneder (ikke åtte som Kitt har fått beskjed om). Etter ca fem måneder purret jeg på den og to uker etter kom svaret.
Jeg er nok en av dem som sklir gjennom systemet etter bare tre og et halvt år ute av arbeidslivet, men i mitt tilfelle nektet NAV og forlenge AAP siden jeg var for syk til at jeg kan ha håp om og bli arbeidsfør igjen.
Er det noen som har erfaring med å ta MR? Jeg skal å ta MR av hodet i morgen, og lurer litt på hvor lang tid det pleier å ta? Kjenner at jeg har lite lyst til å "kaste" bort masse av arbeidsdagen på dette...
alt fra 10 minutter til en time. inni bråket altså. er jo litt forberedelser og sånt. men sist jeg tok mr av hodet så var jeg ute etter 20-30 minutter.
Men døvt å betale over en tredjedel av en lønn på noen få tusen lell.
Sånn er det jo for alle, også de som betaler vanlig skatt i tillegg. 36% er jo ganske lavt, ofte må man betale 40% av alt ekstra (overtid f.eks). Og leverer du ikke må du ut med 50%....
Spis ivei! :) Jeg har spist koteletter som har ligget i fryseren ett år etter datostempling, de luktet fint og så helt fine ut - og de smakte utmerket. :)
ett år? Jeg er ikke redd for de som har ligget både tre og fem heller jeg.
Hva slags linje har du? Deler du mer mange andre? Det er også visse tider på døgnet som er mer belastet på nett generellt.
jeg hadde fryst ned kyllingfilet kjøpt på salg. tok opp noen fileer et par måneder senere og de stinket...
Det er som regel de som er fulle av salt og vann....
Sikkert en vikar :rolleyes:
Er det noen som har erfaring med å ta MR? Jeg skal å ta MR av hodet i morgen, og lurer litt på hvor lang tid det pleier å ta? Kjenner at jeg har lite lyst til å "kaste" bort masse av arbeidsdagen på dette...
Da de tok av lungene mine tok det akkuraten time. Det husker jeg veldig godt, siden jeg ikke rakk å gå på do først....det var en veeeeeldig lang time! :D
var ikke billigkylling jeg hadde kjøpt da.. . var vanlig dyr kyllingfilet kjøpt på tilbud.. at den ikke er god lenger når den har liggi et år og fått freezerburn kan jeg skjønne, men etter bare to måneder syns jeg er for dårlig.
Det burde stå i papirene du har fått tilsendt med informasjon? Hvis ikke kan du ringe de i morgen tidlig og høre så det er lettere å planlegge :)
Da jeg tok MR av hodet ble jeg forespeilet en time. Det kan hende at de vil ta scanningen med kontrastvæske og da må du få satt inn veneflon først od scanninga deretter som tar ca en halv time. Maskina bråker noe voldsomt, men du blir vant til det. Etterpå tar de ut veneflonen (hvis du må ha den da) og de sjekker at bildene ble ok.
Så sett av en time du. :ja:
Det burde stå i papirene du har fått tilsendt med informasjon? Hvis ikke kan du ringe de i morgen tidlig og høre så det er lettere å planlegge :)
Takk for veldig kjappe svar alle sammen :)
Nå har jeg allerede ringt de i dag for å forsøke å bytte time, og ikke fått til det, så jeg har sikkert mast nok på de.... Blir litt oppgitt over at jeg fikk brev i går med time i morgen. Fint at man får prioritet, men det får da være måte på :confused: (sikkert jeg som er sutrete nå:o)
Men da satser jeg på at det ikke tar mer enn en time, så bør det vel ordne seg.
Og nei, det står ingenting i innkallingen :(
Photobscura
05-06-12, 21:24
Bare hyggelig om kunnskap jeg plukker opp på de forumene jeg titter innom jevnlig, kan være til hjelp for noen!:)
Det som er så utrolig sykt, er at for noen sklir sakene gjennom på svært kort tid etter en svært kort "karriere" på AAP(eller det osm var før i tiden), mens andre må søke og klage og søke og klage og klare seg med ikke noe i flere år selv om de har gjort alt nav har bedt dem om og enda masse mer!:p
Jadajada, jeg vet ikke alle detaljer om alle sakene, men føler at jeg har mitt på det knusktørre når jeg sier at hvor du bor og hvilke(n) saksbehandler(e) har alt for mye å si for utfallet av en uføresøknad!:mad:
Ja, ikke sant. Denne personen har ikke akkurat bare godt å si om Nav etter erfaring over noen år heller ... Hundre meter lenger unna, så hadde Sagene vært kontoret å sogne til. Det er eitrande. Sånn sett har jeg faktisk vært heldig tross alt (eller, til slutt)!
Photobscura
05-06-12, 21:29
Jeg søkte uføretrygd, og fikk kjapt et svar der det stod at NAV skulle behandle søknaden min innen fire måneder (ikke åtte som Kitt har fått beskjed om). Etter ca fem måneder purret jeg på den og to uker etter kom svaret.
Jeg er nok en av dem som sklir gjennom systemet etter bare tre og et halvt år ute av arbeidslivet, men i mitt tilfelle nektet NAV og forlenge AAP siden jeg var for syk til at jeg kan ha håp om og bli arbeidsfør igjen.
Ah. I blant er jo saken temmelig klar også.
Sånn er det jo for alle, også de som betaler vanlig skatt i tillegg. 36% er jo ganske lavt, ofte må man betale 40% av alt ekstra (overtid f.eks). Og leverer du ikke må du ut med 50%....
Eeeeh. Du vet da godt at jeg ikke akkurat er i noen gunstig økonomisk situasjon, og når jeg betaler ca 20% på tabell på den allerede lave trygda mi, som var grunnen til at jeg spurte, i tilfelle det var denne delen av kortet jeg skulle bruke, så er det vel ikke noen mening å komme mange dager etter jeg alt har fått svar og gjøre et poeng ut av det! 40% er ikke så mye for noen som tjener 4-5 ganger mer enn meg, som "alle" lett gjør! Dessuten var det snakk om en liten jobb jeg skulle få 4000 kr for, da føles 1460 kr i skatt ganske mye for en fattiglapp som meg. ;)
Jeg har ikke fått beskjed om hvor lang tid min søknad vil ta, men nav utbetaler AAP i inntil 8 måneder mens søknaden om uføretrygd behandles, dvs at de ikke bør bruke mer tid enn det. 4 måneder er standard- svaret, ikke normen desverre!
For noen er jo saken ganske klar og jo mindre nav- kontor jo bedre. Jeg fikk beskjed av legen min om at jeg burde melde flytting hjem til min mor for å høre inn under et nav- kontor som var lettere å samarbeide med!:p
Eeeeh. Du vet da godt at jeg ikke akkurat er i noen gunstig økonomisk situasjon, og når jeg betaler ca 20% på tabell på den allerede lave trygda mi, som var grunnen til at jeg spurte, i tilfelle det var denne delen av kortet jeg skulle bruke, så er det vel ikke noen mening å komme mange dager etter jeg alt har fått svar og gjøre et poeng ut av det! 40% er ikke så mye for noen som tjener 4-5 ganger mer enn meg, som "alle" lett gjør! Dessuten var det snakk om en liten jobb jeg skulle få 4000 kr for, da føles 1460 kr i skatt ganske mye for en fattiglapp som meg. ;)
Vel, 36% av mere penger utgjør jo også mer.:cool: forøvrig betaler jo dere i det misnte inn noe dere får igjen på. Nå var jo ikke poenget hvor mye man tjener, men at det er de samme reglene over hele linja.
Noen som kjenner til teen Matte leão? cha mate tosado Peso liquido.
Prøvde denne i dag, og den både lukter og smaker tobbak:confused: Denne går i søpla, for jeg klarer ikke drikke den.
slik ser den ut
http://steepster.com/teas/matte-leao/7537-cha-mate-tostado
Photobscura
05-06-12, 21:49
forøvrig betaler jo dere i det misnte inn noe dere får igjen på.
Hva skal det bety?
Uansett, det er helt meningsløst å gi en så fullstendig tom og nærmest belærende kommentar på et spørsmål som jeg alt har fått svaret jeg trengte på. Seriøst.
(Tjener du 500 000 i året og betaler 40% skatt sitter du igjen med 300 000, tjener du typ 100 000 i året og betaler 20% i skatt sitter du igjen med 80 000. Det er jo et mengdeforhold her. Det jeg lurte på var om et enkelt jobboppdrag måtte gå under BIINNTEKT, altså NÅR jeg går på trygd!)
Helt enig i at det er mye å skatte ! Jeg betalte 36% skatt og da forsvinner over en tredjedel av lønnen - eller trygden da, henger igjen dette med å kalle det lønn :rolleyes:
Jeg får foresten en del igjen på skatten, og skatten er nå satt til 11 prosent. Jeg håper dette er riktig.
Man er ikke rik på trygd. Og det svarer seg å bo alene - rart man skal straffes for å bo med noen.
Photobscura
05-06-12, 21:58
Helt enig i at det er mye å skatte ! Jeg betalte 36% skatt og da forsvinner over en tredjedel av lønnen - eller trygden da, henger igjen dette med å kalle det lønn :rolleyes:
Jeg får foresten en del igjen på skatten, og skatten er nå satt til 11 prosent. Jeg håper dette er riktig.
Man er ikke rik på trygd. Og det svarer seg å bo alene - rart man skal straffes for å bo med noen.
Nei, trenger ikke å være rik heller, hadde dog vært digg å hatt det bare litt mer romslig. ;) Men jeg har hatt det verre! (Og ja, jeg er himla glad for at jeg bor for meg selv, og ikke i kollektiv lenger. Vet ikke hvordan det funker med samboere, dog).
Jeg lever greit med at det var sånn jeg trodde med skattetrekket, men måtte bare forsikre meg. Dog så er skattetrekket i praksis nesten nøyaktig den summen jeg skal bruke på flybilletter til Praha. (Også derfor jeg sa ja til denne jobben).
Hva skal det bety?
Uansett, det er helt meningsløst å gi en så fullstendig tom og nærmest belærende kommentar på et spørsmål som jeg alt har fått svaret jeg trengte på. Seriøst.
(Tjener du 500 000 i året og betaler 40% skatt sitter du igjen med 300 000, tjener du typ 100 000 i året og betaler 20% i skatt sitter du igjen med 80 000. Det er jo et mengdeforhold her. Det jeg lurte på var om et enkelt jobboppdrag måtte gå under BIINNTEKT, altså NÅR jeg går på trygd!)
Poenget til Carisma var vel at selv om prosenten er høy på biintekter, så får du det igjen, med renter, under skatteoppgjøret om man har krav på det. Om man har liten/lav inntekt har man gjerne det. Og disse reglene er faktisk like retterferdige/urettferdige for alle... enten man har behov for pengene "nå" eller godt kan vente.
(Og det var du som trakk fram at det var "døvt". For oss som synes vi jobber mye for så å betale subjektivt "mye" i skatt kjennes faktisk slike kommentarer litt flåsete ut... selv om jeg antar at du ikke mente det sånn.)
Nei, trenger ikke å være rik heller, hadde dog vært digg å hatt det bare litt mer romslig. ;) Men jeg har hatt det verre! (Og ja, jeg er himla glad for at jeg bor for meg selv, og ikke i kollektiv lenger. Vet ikke hvordan det funker med samboere, dog).
Jeg lever greit med at det var sånn jeg trodde med skattetrekket, men måtte bare forsikre meg. Dog så er skattetrekket i praksis nesten nøyaktig den summen jeg skal bruke på flybilletter til Praha. (Også derfor jeg sa ja til denne jobben).
tror ikke man trekkes om man bor i kollektiv, men blir man samboer så tar de mye av trygden. Mamma og pappa som er gift og begge for syke til å arbeide, mister faktisk ganske masse fordi de bor sammen :confused::rolleyes: ganske sprøtt, man blir jo ikke akuratt rikere av å være to.
Hva skal det bety?
Grunnen til at det blir 36% skatt på en liten bijobb er:
Skattekortet som du har fått, er et tabellkort.
Du bruker del 1 hos NAV, som er din hovedarbeidsgiver. Denne delen av skattekortet tar hensyn til din lave inntekt og dine fradrag, og er ganske greit.
Del 2 av skattekortet er et "rent" skattekort. Dvs. at det består av 28% skatt på nettoinntekt + 7,8% trygdeavgift på brutto bi-inntekt. Derfor 36%.
Hvis du hadde vært helt sikker på hva du skulle tjene både på bi-inntekt og hos NAV i begynnelsen av året, så kunne helt sikkert skatteetaten klart å regne ut et greit prosent-trekk som du kunnebrukt på alle inntektene dine i løpet av året, og da ville dette blitt mindre enn 36%, men det er sånn det gjøres og passer som oftest best for mange.
Hvis du får større bi-inntekter enn du hadde tenkt, eller evt. går ned i trygd, så bør du si ifra til skattekontoret om det blir for ille. Da kan de regne på nytt. De regner forresten gjerne over skatten din i løpet av året om du vil. Det er bare å ta kontakt :) Vi har blitt en service-etat, hehe.. men jeg er litt glad for at jeg ikke jobber i akkurat den delen av etaten lenger :)
Photobscura
05-06-12, 22:16
Poenget til Carisma var vel at selv om prosenten er høy på biintekter, så får du det igjen, med renter, under skatteoppgjøret om man har krav på det. Om man har liten/lav inntekt har man gjerne det. Og disse reglene er faktisk like retterferdige/urettferdige for alle... enten man har behov for pengene "nå" eller godt kan vente.
(Og det var du som trakk fram at det var "døvt". For oss som synes vi jobber mye for så å betale subjektivt "mye" i skatt kjennes faktisk slike kommentarer litt flåsete ut... selv om jeg antar at du ikke mente det sånn.)
Nei, det er klart jeg ikke mente. Ok, dårlig ordvalg på "døvt" der, ser den. ;) Jeg mente vel heller som i kjedelig, for meg.
Noen fordeler ved skatteoppgjøret har jeg dessverre blitt skånet for. (Med det sagt jobber jeg hardt jeg også, selv om det ikke er arbeid i tradisjonell forstand, og jeg ikke akkurat får sånn veldig betalt for det, gjerne tvert om).
Men uansett, dette er jo ikke noe mer å diskutere. Jeg fikk svar på det jeg lurte på. Tipper alle som i lengre tid har måttet snu på krona i det daglige kikker etter løsninger for å bare få litt mer enn nesetippen over vannflaten, og det trenger jeg ikke å rettferdiggjøre, føler jeg.
Man kan måtte snu på krona selv om man tjener "greit" også, dessverre.:p
Ok, et spørsmål til siden dere var så effektive :)
Vi skal i bursdag på lørdag (40 år). Innbydelsen sier terrasse / hagehabitt! La meg i tillegg legge til at dette ikke er de mest formelle menneskene jeg kjenner.
Hva ville dere ha valgt å ta på dere? :)
Photobscura
05-06-12, 22:26
tror ikke man trekkes om man bor i kollektiv, men blir man samboer så tar de mye av trygden. Mamma og pappa som er gift og begge for syke til å arbeide, mister faktisk ganske masse fordi de bor sammen :confused::rolleyes: ganske sprøtt, man blir jo ikke akuratt rikere av å være to.
Nei, sorry. Jeg tenkte på bostøtte og sosialstønad. Da får men ganske så mye mindre, i førstnevnte opp mot hva den man bor med tjener, selv om det ikke er noen man deler husholdning med ... :o
Vi skal i bursdag på lørdag (40 år). Innbydelsen sier terrasse / hagehabitt! La meg i tillegg legge til at dette ikke er de mest formelle menneskene jeg kjenner.
Da hadde jeg kledd meg i hva som helst :) Om det var varmt, gjerne shorts/skjørt og t-skjorte/topp, og ellers samme hva. Dette må jo være helt greit og valgfritt :)
God kveld og kos deg masse.
Photobscura
05-06-12, 22:28
Grunnen til at det blir 36% skatt på en liten bijobb er:
Skattekortet som du har fått, er et tabellkort.
Du bruker del 1 hos NAV, som er din hovedarbeidsgiver. Denne delen av skattekortet tar hensyn til din lave inntekt og dine fradrag, og er ganske greit.
Del 2 av skattekortet er et "rent" skattekort. Dvs. at det består av 28% skatt på nettoinntekt + 7,8% trygdeavgift på brutto bi-inntekt. Derfor 36%.
Hvis du hadde vært helt sikker på hva du skulle tjene både på bi-inntekt og hos NAV i begynnelsen av året, så kunne helt sikkert skatteetaten klart å regne ut et greit prosent-trekk som du kunnebrukt på alle inntektene dine i løpet av året, og da ville dette blitt mindre enn 36%, men det er sånn det gjøres og passer som oftest best for mange.
Hvis du får større bi-inntekter enn du hadde tenkt, eller evt. går ned i trygd, så bør du si ifra til skattekontoret om det blir for ille. Da kan de regne på nytt. De regner forresten gjerne over skatten din i løpet av året om du vil. Det er bare å ta kontakt :) Vi har blitt en service-etat, hehe.. men jeg er litt glad for at jeg ikke jobber i akkurat den delen av etaten lenger :)
Takk, men jeg vet jo dette fra da jeg var i arbeid og hadde biinntekter. :) (Og det lille jeg jobber ved siden av aap er ikke nok eller stabilt nok til at jeg tror det er verdt å endre skattebetingelser for). Bare akkurat den dagen ble jeg brått veldig usikker om Nav sånn sett går som arbeidsgiver, og måtte få et svar fort. Lett for å bli forvirra muligens? ;) Jeg har jo ellers et biskattekort hos et firma jeg gjør noen småjobber for til vanlig, så egentlig visste jeg det jo, men i blant går hjernen i blank. :cool:
Og, hehe, service-bedrift ... Jeg antar du ikke har jobba på Nav Grünerløkka. :cool:
Pent, varmt og uformelt. :)
Lag-på lag... og med et par lette pledd i bilen.
Takk, men jeg vet jo dette fra da jeg var i arbeid og hadde biinntekter. :) (Og det lille jeg jobber ved siden av aap er ikke nok eller stabilt nok til at jeg tror det er verdt å endre skattebetingelser for). Bare akkurat den dagen ble jeg brått veldig usikker om Nav sånn sett går som arbeidsgiver, og måtte få et svar fort. Lett for å bli forvirra muligens? ;) Jeg har jo ellers et biskattekort hos et firma jeg gjør noen småjobber for til vanlig, så egentlig visste jeg det jo, men i blant går hjernen i blank. :cool:
Og, hehe, service-bedrift ... Jeg antar du ikke har jobba på Nav Grünerløkka. :cool:
He he, nei da, så galt er det ikke, men har vært i skatteetaten ganske lenge.
Sånn del 2 av skattekortet, det er som sagt et rent skattekort, og det kan du få så mange eksemplarer av som du ønsker, enten du har 1 eller 8 bi-jobber...
Skatt er noe herk, og kan virke ganske vanskelig, men det er bare å spø rre, f.eks. meg eller noe... :)
Grilldress:lol:
Man kan måtte snu på krona selv om man tjener "greit" også, dessverre.:p
Jeg har levd på alt fra veldig lite via greit til endelig litt romslig, og jeg må si det er mer slitsomt å ha det greit. Med større inntekt følger ofte større utgifter også. :rolleyes: på lite måtte man ha kontroll på alt.
Forøvrig mente jeg at alle som får lønn eller andre ytelser fra staten betaler inn til noe de får direkte tilbake mens vi som jobber i privatsektor betaler mer til felleskapet.
Hva pokker er det som knirker/knaker/gnurer i huset vårt ... nå????
Noen som kjenner til teen Matte leão? cha mate tosado Peso liquido.
Prøvde denne i dag, og den både lukter og smaker tobbak:confused: Denne går i søpla, for jeg klarer ikke drikke den.
slik ser den ut
http://steepster.com/teas/matte-leao/7537-cha-mate-tostado
er bare så nysgjerrig på dette jeg. Er dette faktisk te med tobakk smak? eller laget jeg den litt for sterk kanskje :confused:
Grilldress:lol:
God ide! :D Det jeg har vurdert bare på surr, er å ta på meg det jeg har hatt på meg i hagen/ terrassen. Vi har bygd opp hagen på nytt, så for meg er hageantrekk ; slitt arbeidsbukse med masse lommer til verktøy, joggesko med malingsflekker, og bustete hår :D
Og heller skifte til normale klær litt senere :)
Det er jo et hageantrekk!!!
Hva pokker er det som knirker/knaker/gnurer i huset vårt ... nå????
Rotter? Kakkerlakker? Eller bor dere på en gammel indianerkirkegård? :D
Da hadde jeg kledd meg i hva som helst :) Om det var varmt, gjerne shorts/skjørt og t-skjorte/topp, og ellers samme hva. Dette må jo være helt greit og valgfritt :)
God kveld og kos deg masse.
Takk for svar, det er litt det jeg har tenkt selv, utenom når jeg har fått rare ideer i hodet :)
Pent, varmt og uformelt. :)
Lag-på lag... og med et par lette pledd i bilen.
Pledd er en lur ide! :)
Rotter? Kakkerlakker? Eller bor dere på en gammel indianerkirkegård? :D
Heldigvis ikke... de to første er skumle, og den siste får meg til å tenke på Steven Kings "Pet cemetery" ... :eek:
Nei - fant ut av det --- var gubben som satt på gjesterommet/kontoret og så på en videosnutt med "lydspor i mye vind" :o
Photobscura
05-06-12, 23:01
Forøvrig mente jeg at alle som får lønn eller andre ytelser fra staten betaler inn til noe de får direkte tilbake mens vi som jobber i privatsektor betaler mer til felleskapet.
Vel, det skal jo liksom være noe som gjelder for alle som er så uheldige at de kommer i en møkkasituasjon hvor de er arbeidsuføre, og skal sånn sett være en selvfølge. Sitter ikke akkurat og jubler av den grunn når jeg mesteparten av tida har levd under fattigdomsgrensa. ;) (Med det sagt er jeg så klart takknemlig for at jeg bor i Norge). Jeg har hatt det greit, og jeg har hatt det sånn at jeg faktisk går i minus hver måned dersom jeg både skal spise OG betale regninger. Jeg vet hva jeg foretrekker. (Men så har jeg kontroll uansett hvor mye jeg tjener, da).
Nei, nå ååååårker jeg ikke å snakke mer om penger!
...........alle som får lønn eller andre ytelser fra staten betaler inn til noe de får direkte tilbake mens vi som jobber i privatsektor betaler mer til felleskapet.
Vel, det skal jo liksom være noe som gjelder for alle som er så uheldige at de kommer i en møkkasituasjon hvor de er arbeidsuføre, og skal sånn sett være en selvfølge.
Gjelder jo også de som jobber i stat og kommune. Det er skattepenger som betaler lønna vår også, alt går jo ikke til "trygd"!:p
Penger er noe dritt! Men det er tross alt de vi lever av i vårt samfunn!:p
God ide! :D Det jeg har vurdert bare på surr, er å ta på meg det jeg har hatt på meg i hagen/ terrassen. Vi har bygd opp hagen på nytt, så for meg er hageantrekk ; slitt arbeidsbukse med masse lommer til verktøy, joggesko med malingsflekker, og bustete hår :D
Og heller skifte til normale klær litt senere :)
Det er jo et hageantrekk!!!
:ja: Go for it:D
Gjelder jo også de som jobber i stat og kommune. Det er skattepenger som betaler lønna vår også, alt går jo ikke til "trygd"!
jepp, var jo nettopp det jeg sa. Og gjelder ikke bare trygd, jeg tok jo ut litt av sparepengene da jeg var i barselperm.
Photobscura
06-06-12, 00:21
Og skolene vi går på, og legene som vi går til, og sykehusene vi blir innlagt på, og gamlehjemme vi havner på til slutt (osv osv). Fine greier!
Photobscura
06-06-12, 06:01
Ok, men det jeg ikke ville si direkte, men prøvde å legge mellom linjene var at det er vel unødvendig å klage på å betale skatt når man er avhengig av å få den tilbake.
Forøvrig er det nok ikke plass til oss i hverken helsevesenet eller på offentlige gamlehjem innen vi trenger det, så vi får bare igjen en brøkdel av det vi betaler gjennom livet.
Siste ord fra meg ifm med dette: jeg har ikke noen steder klaget over å betale skatt.
TrillTrall
06-06-12, 08:40
Snekkershorts, støvler / crocks, hagehansker, et par hageredskaper i lomma og en solhatt eller caps. :)
Snekkershorts, støvler / crocks, hagehansker, et par hageredskaper i lomma og en solhatt eller caps. :)
Hehe, da blir jeg sikkert søt! :p
Rare greier!
I dag fikk jeg brev fra nav! Alltid like spennende! Eller kanskje heller skummelt! Konvolutten var alt for tynn til å innholde noe vedtak ang uføre i hvert fall!
Det var et vedtak ang AAP i perioden jeg vurderes for uføretrygd! Og jeg hadde oppfattet riktig. Det står at jeg er innvilget AAP ut august i første omgang, noe som er ca 4,5 måned fra jeg leverte søknaden. Og det står at om de ikke er ferdige med å behandle søknaden til da, vil AAP forlenges i inntil 4 måneder til!
Men, det står jo også at om kravet blir avslått, stanses AAP, også om man klager!
Har jo en avtale med min saksbehandler som har fulgt meg de siste 6 årene (minus en periode på attføring før hun lært det), men ønsker jo helst å få innvilget uføre nå etter så mye tull i så mange år!
Meir om mat...
I går var ikkje alle elevane gått da eg slutta for dagen, fordi dei held på med eksamensførebuingar. I dag tidleg da eg kom, var det skrekkeleg rotete i den kroken der ei av jentene hadde holdt til (uvisst kor godt budd ho blei av å ligge på sofaen heile dagen, men ho om det). Mest søppel, men også 6 pakkar bacon... (!!)
For meg er det heilt skrekkeleg å skulle måtte kaste mat. Spesielt ettersom vi har det så trangt at det ikkje er sjølvsagt at vi får ete oss mette kvar dag. Ville de tatt sjansen på at det framleis går å bruke etter eit døgn i romtemperatur?
TrillTrall
06-06-12, 16:19
Meir om mat...
I går var ikkje alle elevane gått da eg slutta for dagen, fordi dei held på med eksamensførebuingar. I dag tidleg da eg kom, var det skrekkeleg rotete i den kroken der ei av jentene hadde holdt til (uvisst kor godt budd ho blei av å ligge på sofaen heile dagen, men ho om det). Mest søppel, men også 6 pakkar bacon... (!!)
For meg er det heilt skrekkeleg å skulle måtte kaste mat. Spesielt ettersom vi har det så trangt at det ikkje er sjølvsagt at vi får ete oss mette kvar dag. Ville de tatt sjansen på at det framleis går å bruke etter eit døgn i romtemperatur?
Hun har sikkert glemt det i all eksamens-forvirringen. :) Ja, jeg hadde nok brukt det, åpne en pakke og lukt på den - lukter det greit så er det brukanes også. Du skal jo ikke spise det rått heller, men steke det godt først og det er jo røkt (bacon er jo røkt), med mindre det bare er sprøytet inn røykaroma da... :rolleyes:
Jeg glemte en gang flere pakker middagspølser i gangen hjemme (jada, litt sløv ja...), de ble stående over natten før jeg husket dem, men det gikk helt fint å spise dem. :)
Photobscura
06-06-12, 16:52
Rare greier!
I dag fikk jeg brev fra nav! Alltid like spennende! Eller kanskje heller skummelt! Konvolutten var alt for tynn til å innholde noe vedtak ang uføre i hvert fall!
Det var et vedtak ang AAP i perioden jeg vurderes for uføretrygd! Og jeg hadde oppfattet riktig. Det står at jeg er innvilget AAP ut august i første omgang, noe som er ca 4,5 måned fra jeg leverte søknaden. Og det står at om de ikke er ferdige med å behandle søknaden til da, vil AAP forlenges i inntil 4 måneder til!
Men, det står jo også at om kravet blir avslått, stanses AAP, også om man klager!
Har jo en avtale med min saksbehandler som har fulgt meg de siste 6 årene (minus en periode på attføring før hun lært det), men ønsker jo helst å få innvilget uføre nå etter så mye tull i så mange år!
Jøss, timing, liksom ... :o Det er jamen ikke lett! :eek: Nå håper og tror jeg at det er så selvfølgelig både i din og omtalte persons sak at dette går bra, men det betyr da i praksis at OM (bank i bordet) du skulle få avslag, og klager, så vil du da eventuelt måtte leve på sosialstønad inntil klagen er behandlet når aap-en går ut? (Og om så, betale det tilbake dersom klagen innrømmes). Føttigrisen ... :o
Hun har sikkert glemt det i all eksamens-forvirringen. :) Ja, jeg hadde nok brukt det, åpne en pakke og lukt på den - lukter det greit så er det brukanes også. Du skal jo ikke spise det rått heller, men steke det godt først og det er jo røkt (bacon er jo røkt), med mindre det bare er sprøytet inn røykaroma da... :rolleyes:
Jeg glemte en gang flere pakker middagspølser i gangen hjemme (jada, litt sløv ja...), de ble stående over natten før jeg husket dem, men det gikk helt fint å spise dem. :)
Det er uansett røkt/ikke røkt nitritt og salt i baconet og det er begge holdbarhetsmiddel.
Er enig - lukt på det.
Jeg må desverre bytte ut min kjære sonyericson w995 som har tatt kvelden. Og tenkte på en sånn flat sak, med stor skjerm.
Jeg har aldri hatt sånn telefon, så jeg aner ikke hvordan de virker, eller hvem som er bedre enn andre. :veitikke:
Så det er vel lurt å leke litt detektiv :detektiv:og prøve å finne ut noe, og ikke bare kjøpe første og beste
De er både dyre og avanserte disse flate moderne.
Jeg trenger en telefon med
* godt og enkelt kamera
* som jeg kan bruke å høre musikk på f.eks med wimp
* bruke på internett
* lett å bruke, skrive på
* tåle noen turer i gulvet, for det hender fingrene mine ikke samarbeider.
Noen som utmerker seg da?:hjelp:
TrillTrall
06-06-12, 18:39
Jeg må desverre bytte ut min kjære sonyericson w995 som har tatt kvelden. Og tenkte på en sånn flat sak, med stor skjerm.
Jeg har aldri hatt sånn telefon, så jeg aner ikke hvordan de virker, eller hvem som er bedre enn andre. :veitikke:
Så det er vel lurt å leke litt detektiv :detektiv:og prøve å finne ut noe, og ikke bare kjøpe første og beste
* godt og enkelt kamera
* bruke på internett
Jeg har en LG 500 Optimus one og er veldig fornøyd med den. :) De første to dagene surret jeg en del, men det tok ikke lang tid før jeg overhodet ikke kunne tenke meg å gå tilbake til taste-telefon igjen!
Det eneste jeg har å utsette på den er at den er glatt - det er liksom ingenting som holder igjen om den først glipper ut av hendene og det gjør den innimellom når jeg skal gripe den i farta. Så den har gått i golvet noen ganger så telefon, deksel og batteri flagrer i alle retninger, men etter at den er pent satt sammen igjen virker den like godt. :)
Betalte ca. 1500,- på cdon.com (el. cdon.no?) uten binding for ett år siden.
* godt og enkelt kamera
* bruke på internett
Er ekstremt fornøyd med samsung galaxy s2 - selv om den ikke bør gå så mange ganger i gulvet ;) Du kan vel kjøpe til en ordentlig holder som kan dempe litt kanskje? Den er veldig intuitiv å bruke og jeg har hatt MANGE telefoner opp gjennom årene... har kjentfolk som også er fornøyde med htc sine.
De som tåler litt mer hardhendt behandling er vel ikke med store skjermer?
Her er link til dinside.no (http://www.dinside.no/tester/mobil) som har hatt stadige tester på mobiler - kanskje du kan finne inspirasjon der?
Jeg kjøpte nylig i Phone 4 etter at Nokiaen sa takk og farvel .Den har fantastisk kamera ,veldig enkel å forstå og utrolig morsom å leke med ,jeg er en barnslig sjel,liker å leke,men man kan også ringe med den.
Har pakket den inn i et futeral da tåler den en tur i gulvet
Ulempen er at den er dyr :rolleyes:
Er ekstremt fornøyd med samsung galaxy s2 - selv om den ikke bør gå så mange ganger i gulvet ;) Du kan vel kjøpe til en ordentlig holder som kan dempe litt kanskje? Den er veldig intuitiv å bruke og jeg har hatt MANGE telefoner opp gjennom årene... har kjentfolk som også er fornøyde med htc sine.
De som tåler litt mer hardhendt behandling er vel ikke med store skjermer?
Her er link til dinside.no (http://www.dinside.no/tester/mobil) som har hatt stadige tester på mobiler - kanskje du kan finne inspirasjon der?
Kan si meg enige om Samsung, er kjempefornøyd. Var på forhånd skeptisk til tuch, men det går kjempegreit:)
Jeg har på en slags "demper/beskyttelse" på den, å den har gått i gulvet noen ganger. Har gått greit til nå.
Elin
Omtrent hvilken som helst nyere android-telefon (samsung, lg, htc osv) eller iphone har det du etterspør. Uansett trenger du et deksel for å ta imot litt når den ramler i golvet. Det koster ikke all verden - spesielt ikke fra ebay. 20-40 kr er nok. Min samsung har vært i golvet noen ganger og det har gått helt fint *bank i bordet* så langt. Den fikk noen skrammer etter siste tur siden det var asfalt der.. men bare på kanten, heldigvis. Den har også vært en kjapp tur i badekaret (lydbok + ledning + reise seg ... ), men jeg tok ut batteriet umiddelbart og la den i stekeovnen på laveste varmluft med døra på gløtt noen timer. Siden har den vært like god.
Jeg kjøpte nylig i Phone 4 etter at Nokiaen sa takk og farvel .Den har fantastisk kamera ,veldig enkel å forstå og utrolig morsom å leke med ,jeg er en barnslig sjel,liker å leke,men man kan også ringe med den.
Har pakket den inn i et futeral da tåler den en tur i gulvet
Ulempen er at den er dyr :rolleyes:
Jeg har en ip4s, jeg elsker den! Jeg har padding rundt hele mobbisen så den tåler det meste. Jeg kom over et fabelaktig tilbud på denne; betalte kun kr 1 for mobilen og nå 199 kr pr måned med 500 min fri ringtid, 500 fri sms og 500 Mb. Sabla billig!
Ja 4s er den jeg har også husket det nå,så morsom:D
Erstatter kamera og notisbok også.
* godt og enkelt kamera
* bruke på internett
De aller fleste smartmobiler har de fleste funksjonene du etterspør. Det er litt tilvenning å skrive på touchmobil, men jeg synes touchmobil med god og stor skjerm er mye lettere å skrive på enn den siste tastetelefonen jeg hadde (som jeg kasserte etter noen måneder på grunn av dette).
De tre topptelefonene akkurat nå er visstnok Samsung Galaxy S3 med HTC One X og en annen jeg ikke husker hårfint bak. Jeg har HTC One X og er så langt strålende fornøyd. Har bare hatt den noen uker da. Min HTC One X kom med et flott etui med innebygget stativ på:
https://www.gearzap.com/media/catalog/product/a/_/a_26_52.jpg
http://www.handtec.co.uk/shopimages/products/normal/HTC_One_X_Clear_Hard_Shell_Case_White_M.jpg
Når man skal lage dobbel posjon vanlige hveteboller, skal man doble gjæren også? Jeg mener å ha hørt et sted at det kan bli for mye gjær?
Når man skal lage dobbel posjon vanlige hveteboller, skal man doble gjæren også? Jeg mener å ha hørt et sted at det kan bli for mye gjær?
Du trenger bare en halv gang så mye gjær, ja.:)
Du trenger bare en halv gang så mye gjær, ja.:)
Takk, søteste Kitt. :)
Photobscura
07-06-12, 14:33
Noen som har god peiling på retro/vintage-varer, som kan si meg hva et respatex-bord i grei stand kan gå for? Kan nevnes at jeg bor midt i hipstergryta på Grünerløkka, og har sett sånne gå for opp til 3000 spenn, men vet ikke hvor reellt det faktisk er. (Fant et i bakgården min, utrolig hva folk for det første er villig til å kaste, og for det andre tror kan gå for restavfall. :p)
Noen som har god peiling på retro/vintage-varer, som kan si meg hva et respatex-bort i grei stand kan gå for? Kan nevnes at jeg bor midt i hipstergryta på Grünerløkka, og har sett sånne gå for opp til 3000 spenn, men vet ikke hvor reellt det faktisk er.
Sjekk på finn! (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=5&keyword=respatex+bord):)
Photobscura
07-06-12, 14:43
Sjekk på finn! (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=5&keyword=respatex+bord):)
Hehe, kom på det selv. Ser de går fra alt fra 300-1500 kroner. Men alle er sånne klassiske, dette er faktisk litt spesielt. :) Får lage en annonse etterhvert og se!
3000,- for respateks. Hleeeeelp :)
Er helt forfjupset. Dette er forhåbentligvis et østlandsfenomen.
Photobscura
07-06-12, 15:01
3000,- for respateks. Hleeeeelp :)
Er helt forfjupset. Dette er forhåbentligvis et østlandsfenomen.
Jeg vet! Det er galskap. Men det har blitt kasta så mange av dem, at de er på grensen til unike, og folk er ville etter funkis-retro her i byen ... (Jeg ville aldri betalt det for et, men jeg synes de er dødsfine. Heldigvis fikk jeg reddet et klassisk et fra mormor og morfar før det ble til malingsbord.)
Jeg vet! Det er galskap. Men det har blitt kasta så mange av dem, at de er på grensen til unike, og folk er ville etter funkis-retro her i byen ... (Jeg ville aldri betalt det for et, men jeg synes de er dødsfine. Heldigvis fikk jeg reddet et klassisk et fra mormor og morfar før det ble til malingsbord.)
Kjenner jeg får respateksutslett :)
Skulle jeg hatt noe mer retro, kunne jeg tenkt meg gamle teakmøbler. Det er nydelig det :)
Photobscura
07-06-12, 18:41
Vil dette funke?: Jeg skal sy en kjortel i hvitt bomullslerret, men stoffet er veldig hvitt. Hvis jeg fyller en balje med vann og har noen teposer oppi (typ vanlig earl grey), til vannet får te-farge, og legger kjortelen oppi en stund og etterpå tørker den, vil den da får en mer gulnet farge? Har farga papir til "skattekart" i te, mener jeg. Eller funker kanskje litt utvanna kaffe også? Skal være til en middelalderlaiv, så kritthvitt blir litt feil, liksom. ;)
Vil dette funke?: Jeg skal sy en kjortel i hvitt bomullslerret, men stoffet er veldig hvitt. Hvis jeg fyller en balje med vann og har noen teposer oppi (typ vanlig earl grey), til vannet får te-farge, og legger kjortelen oppi en stund og etterpå tørker den, vil den da får en mer gulnet farge? Har farga papir til "skattekart" i te, mener jeg. Eller funker kanskje litt utvanna kaffe også? Skal være til en middelalderlaiv, så kritthvitt blir litt feil, liksom. ;)
Jepp, burde funke. Men det finnes noen tips der ute med eddik og slike ting for at fargen skal sitte. Og det du i alle fall må huske er å dynke stoffet i vann før du har det inn i teen sånn at det teen farger stoffet jevnt. Jeg tar forbehold om at det er lenge siden jeg har lekt meg med te og kaffe farging...:o
Photobscura
07-06-12, 19:00
Jepp, burde funke. Men det finnes noen tips der ute med eddik og slike ting for at fargen skal sitte. Og det du i alle fall må huske er å dynke stoffet i vann før du har det inn i teen sånn at det teen farger stoffet jevnt. Jeg tar forbehold om at det er lenge siden jeg har lekt meg med te og kaffe farging...:o
Ikke så farlig i denne omgang om den holder, altså. Men takk for tips om å bløtlegge først! :)
Hvor mange teposer på en vanlig oppvaskvask, mon tro? :o
Ikke så farlig i denne omgang om den holder, altså. Men takk for tips om å bløtlegge først! :)
Hvor mange teposer på en vanlig oppvaskvask, mon tro? :o
Legg oppi til fargen er passe mørk. Til det ligner det du har lyst på. Og så blir det jo alltid lysere enn det ser ut. Og så kan du jo alltid gjøre det om igjen hvis det ikke er mørkt nok.
Et hint jeg plukka opp fra Project Runway er å tørke et lite stykke med hårføner og så ser du om det er det du vil ha...:)
Photobscura
07-06-12, 19:48
Legg oppi til fargen er passe mørk. Til det ligner det du har lyst på. Og så blir det jo alltid lysere enn det ser ut. Og så kan du jo alltid gjøre det om igjen hvis det ikke er mørkt nok.
Et hint jeg plukka opp fra Project Runway er å tørke et lite stykke med hårføner og så ser du om det er det du vil ha...:)
Flotte greier! Takk skal du ha! :)
Sånn når man får barn... Hvor lang tid tar det før man slutter å føle at man passer på det for noen som kommer og henter det snart, og faktisk innser at dette er for life? Etter et år burde det vel gå over snart?... :o
Sånn når man får barn... Hvor lang tid tar det før man slutter å føle at man passer på det for noen som kommer og henter det snart, og faktisk innser at dette er for life? Etter et år burde det vel gå over snart?... :o
Tror jeg sluttet å tenke sånn da førstemann var ca 3 år. Når han brått ikke var et lite barn, men ble et lite menneske som klart viste at han tenkte selv, hadde fornuftige meninger og tanker som hang på greip!
Nr 2 trengte ikke vekke noe morsinnstinkt, da var det jo allerede der og jeg følte allerede da hun bare var et lite frø i magen min, at hun var min for keeps!
Rare greier, det der!:p
Sånn når man får barn... Hvor lang tid tar det før man slutter å føle at man passer på det for noen som kommer og henter det snart, og faktisk innser at dette er for life? Etter et år burde det vel gå over snart?... :o Og jeg lurer på hvor lang tid det tar før man skjønner at besteforeldrene faktisk syns det er stas å passe poden og at det ikke er en belastning for dem. Min blir 2 om en drøy uke, og det er bare et par uker siden vi for første gang turte å spørre besteforeldra om de kunne være barnevakt, noe de ble overlykkelige over å få spørsmål om :rolleyes:
Det var godt å få lufta seg på date med mannen for første gang på 2.5 år :D
Snille Cyan, du må sette guttungen på legd litt oftere.
Sundt for gutten, sundt for besteforeldre, sundt for deg og ikke minst gravøren :)
Mine var under året første gang de blei "leid ut" til mamma og pappa.
ortsett fra at pappa kan dulle ihjel en hver liten tass, har det gått aldeles udmerket.
Jeg er ikke redd for å "sette bort" gutten, men jeg vil liksom ikke være til bry :rolleyes: Det skal sies at besteforeldrene bor langt unna og vi har ikke noe nettverk i byen - så da blir det til at vi gjør voksenting hver for oss mens den andre er hjemme med Arvingen.
Jeg har bare sukrin melis, hvordan bruker jeg dette i forhold til vanlig sukrin?
Regner med det er en vanlig type som minner mer om sukker enn melisen.
Jeg har bare sukrin melis, hvordan bruker jeg dette i forhold til vanlig sukrin?
Regner med det er en vanlig type som minner mer om sukker enn melisen.
Du kan bruke det på akkurat samme måten som vanlig sukrin, som ganske riktig er nesten som sukker!:)
Du kan bruke det på akkurat samme måten som vanlig sukrin, som ganske riktig er nesten som sukker!:)
Thank you! :D
TrillTrall
08-06-12, 15:08
Skulle jeg hatt noe mer retro, kunne jeg tenkt meg gamle teakmøbler. Det er nydelig det :)
Og jeg synes teak er gyselig. :) Må enda litt lengre tilbake i tid før jeg faller pladask for noe egentlig. :)
Har en gammel lenestol fra 40-tallet kanskje - den er stilig den! Står på hytta da, de lager ikke så solide møbler lenger gitt!
Photobscura
08-06-12, 15:09
Bra vi har forskjellig smak, gitt! :)
TrillTrall
08-06-12, 15:47
Bra vi har forskjellig smak, gitt! :)
:ja:
Av og til sitter jeg og titter på finn.no og da hender det ofte at jeg lurer fælt på hvem som syntes akkurat den tingen var fin i utgangspunktet. :)
Jeg synes også at teak er nyyydelig! Men sambo får angst hvis jeg drister meg hjem med noe i teak! :p Typisk lutet/oljet furu er derimot pyton! Alt hos oss byttet ut med lys eik eller skikkelig gammal ekte solid tre.
Og jeg synes teak er gyselig.
Da er vi minst to! jeg og sambo har en heftig stillingskrig på gang om vi skal ha hans arvede, spesiallagde teakbord til bord i kjellerstua når vi flytter. La meg si det sånn, det skal vi ikke :D
Og nu får man muligens tak i Burmesisk teak igjen :)
hvor mange gram karbohydrater må til for å fylle opp et tomt "sukkerlager" i lever og muskler på en spinkel person? link?
hvor mange gram karbohydrater må til for å fylle opp et tomt "sukkerlager" i lever og muskler på en spinkel person? link?
Her er et noenlude forståbart svar.
http://www.daria.no/skole/?tekst=12607
Er det kun toll på frakt og mva som kommer på vesker man handler fra utlandet? Jeg bestilte en veske jeg hadde drømt om lenge. Veska skulle jeg ha uansett hva den kom til å koste. Jeg gikk inn på toll.no og denne kalkulatoren de har der. Det kom et tillegg på mva/frakt/forsikring på 500 kr! Det var alt!! Varen er tollfri stod det. Jeg hadde regnet med et par tusen kroner i tillegg. Noen her som har erfaring angående veskehandel fra utlandet på nettet?
Er det kun toll på frakt og mva som kommer på vesker man handler fra utlandet? Jeg bestilte en veske jeg hadde drømt om lenge. Veska skulle jeg ha uansett hva den kom til å koste. Jeg gikk inn på toll.no og denne kalkulatoren de har der. Det kom et tillegg på mva/frakt/forsikring på 500 kr! Det var alt!! Varen er tollfri stod det. Jeg hadde regnet med et par tusen kroner i tillegg. Noen her som har erfaring angående veskehandel fra utlandet på nettet?
Vesker er tollfrie, fant denne på toll.no:
Eksempler på varer som er tollfrie:
-- vesker, bagger, ryggsekker
Da må du bare betale det du sier i tillegg.
Så deilig, da, oppdage at vesken blir flere tusen billigere! Burde nesten bestille to ;)!
Bilde ? :D
De fleste av dere synes nok at dette er en trasig veske, men siden sambo jobber innen flyverdenen har jeg lett etter denne lenge. Jeg fant den minste utgaven i dag på en butikk, men de skulle ha 1500,- kr for den. Nå kan det kanskje se ut som om jeg får den største av dem til 1100 kr! Inkl ALT! Veska er stooor, bildet lyver litt. Mer som en bag?
Låsen er ekte flysetelåser... :o Reimene er også genuine. Jada, vet jeg er sær! :p
http://www.reisenthel-shop.eu/out/pictures/master/product/1/airbeltbag-l-schwarz.jpg
Litt sær jeg også da Kanutten - for jeg synes veska var fin jeg :D
Litt sær jeg også da Kanutten - for jeg synes veska var fin jeg :D
:klem: Det sier du bare fordi du er så eiegod! :love:
:klem: Det sier du bare fordi du er så eiegod! :love:
Niks - har en som likner ganske mye, marineblå som ble kjøpt i Cornwall i fjor sommer. Bare elsker den :D
De fleste av dere synes nok at dette er en trasig veske, men siden sambo jobber innen flyverdenen har jeg lett etter denne lenge. Jeg fant den minste utgaven i dag på en butikk, men de skulle ha 1500,- kr for den. Nå kan det kanskje se ut som om jeg får den største av dem til 1100 kr! Inkl ALT! Veska er stooor, bildet lyver litt. Mer som en bag?
Låsen er ekte flysetelåser... :o Reimene er også genuine. Jada, vet jeg er sær! :p
Kan jeg få spørre hvor du fant den? Jeg har en datter på 21 år som har tatt pilotsertifikat for småfly. Den hadde vært ideell gave til henne. :D
Og jeg syntes faktisk også at den var fin!:cool:
Tør jeg spørre en gang hvor mye kh det er i soltørkede tomater i olje? Hadde kuttet opp èn å hadde i salaten min.. det stod ikke på glasset. :(
Kan jeg få spørre hvor du fant den? Jeg har en datter på 21 år som har tatt pilotsertifikat for småfly. Den hadde vært ideell gave til henne. :D
Og jeg syntes faktisk også at den var fin!:cool:
Jeg bestilte den herifra (http://www.reisenthel-shop.eu/index.php?stoken=2090398&force_sid=204e5762a403a89df7005ee22c6d395a&lang=1&cl=search&searchparam=Airbeltbag)!
Niks - har en som likner ganske mye, marineblå som ble kjøpt i Cornwall i fjor sommer. Bare elsker den :D
Jeg bruker ikke veske jeg:_ohmy:
Bare en liten usexy ryggsekk:p
Går det an å bytte telefonnummer sånn raskt, eller må man få nytt abo i samme slengen?
"noen", har gitt mitt telefonnummer videre til noen som slett ikke skal ha det! :realmad: Kjerringa er hysterisk redd for sitt eget nummer, men mitt skulle hun gi bort...
Tenker å ringe leverandøren på mandag og høre, men kanskje noen her vet
Noen som vet om en god hårspray som ikke lager hvite "støvkorn" i håret? Jeg har mørkt hår...
Noen som har gått på ketolysekuren og tatt disse anbefalte vitamintablettene, og som etter en god stund, feks et halvt år, har sluttet helt med de?
Jeg syns det er stress å ta de 4 ganger om dagen, og dyrt er det også... Tenker på å kutte de ut, men er redd for å stoppe å gå ned i vekt...
Noen med erfaringer?
Jeg bruker ikke veske jeg:_ohmy:
Bare en liten usexy ryggsekk:p
Liten ryggsekk er veldig praktisk det :ja: Har en i skinn om jeg bruker mye hvis jeg er ute på "shopping" etc. Da er det så praktisk å ha begge hendene frie, og ikke noe som henger over skuldra :D
Jeg bestilte den herifra (http://www.reisenthel-shop.eu/index.php?stoken=2090398&force_sid=204e5762a403a89df7005ee22c6d395a&lang=1&cl=search&searchparam=Airbeltbag)!
Jeg synes vesken var kjempefin! Og så mye annet fint de hadde på den nettsiden, det var en siden for meg :D
Bare et lite tips, hvis du bor i nærheten av Sverige (eller kjenner noen som gjør det) kan du sende til poste restante på posten i Sverige, og da slipper du mva osv. Jeg har gjort dette flere ganger, fått sendt til Strømstad. Nå aner ikke jeg hvor du bor, Kanutten, men man vet jo aldri?!
Liten ryggsekk er veldig praktisk det :ja: Har en i skinn om jeg bruker mye hvis jeg er ute på "shopping" etc. Da er det så praktisk å ha begge hendene frie, og ikke noe som henger over skuldra :D
Bakdelen med sekk på shopping er at de er veldig lette å stjele fra, evt klippe stroppene på og ta med hele sekken... :o
Bakdelen med sekk på shopping er at de er veldig lette å stjele fra, evt klippe stroppene på og ta med hele sekken... :o
Jepp, helt riktig. Derfor har jeg bestandig mobil og lommebok i lomma når jeg virrer rundt på shopping ;)
Det er derfor jeg liker litt store vesker som kan henge på kryss over skrotten; får begge henda fri. :ja:
Det er derfor jeg liker litt store vesker som kan henge på kryss over skrotten; får begge henda fri. :ja:
Ja, jeg er veldig glad i slike vesker også. På ferie bare må jeg ha sånne. Spørs om ikke den jeg kjøpte i Cornwall i fjor sommer, blir med tilbake til hjemlige trakter i år. Der nede er det flere supre veskebutikker, og mer enn et år har jeg kjøpt flere (sammen med mye annet da), og måttet fylle de opp med ditt og datt (gjerne nyinnkjøpt garn) og sende hjem. Det er dritten med å fly med Ryanair, bare 15 kg i kofferten :mad:
I år har jeg vært smart da, og booket 20 kg på min koffert, selv om det kostet litt ekstra :p
Og jeg lurer på hvor lang tid det tar før man skjønner at besteforeldrene faktisk syns det er stas å passe poden og at det ikke er en belastning for dem. Min blir 2 om en drøy uke, og det er bare et par uker siden vi for første gang turte å spørre besteforeldra om de kunne være barnevakt, noe de ble overlykkelige over å få spørsmål om :rolleyes:
Haha, mine foreldre hadde blitt blodig fornærma hvis de IKKE hadde fått sitte barnevakt OFTE. De er så klare for å bli besteforeldre at de snart betaler for kunstig befruktning for en av oss. :geip: De har fem barn i alder 17, 19, 27, 32 og 35. Null barnebarn. :lol: De hadde blitt overlykkelige hvis jeg eller en av søsknene mine kom hjem og sa at vi var gravide. Da lillesøstera mi (nå 19) spurte moren vår for to år siden da hun var 17 om hva Mor hadde sagt hvis lillesøstera mi ble gravid, svarte Mor:
"Det er litt tidlig. Jeg håper ikke at du får barn så tidlig. Men jeg hadde blitt glad!" :lol: :lol:
Jeg skal sy en kjortel i hvitt bomullslerret, men stoffet er veldig hvitt. Hvis jeg fyller en balje med vann og har noen teposer oppi (typ vanlig earl grey), til vannet får te-farge, og legger kjortelen oppi en stund og etterpå tørker den, vil den da får en mer gulnet farge? Har farga papir til "skattekart" i te, mener jeg. Eller funker kanskje litt utvanna kaffe også? Skal være til en middelalderlaiv, så kritthvitt blir litt feil, liksom. ;)
Hvis stoffet er farget hvitt og ikke bleket hvitt, så blir den gul av å prøve å bleke med klor. Selverfart. Men jeg tenker at te bør også fungere.
Går det an å bytte telefonnummer sånn raskt, eller må man få nytt abo i samme slengen?
"noen", har gitt mitt telefonnummer videre til noen som slett ikke skal ha det! :realmad: Kjerringa er hysterisk redd for sitt eget nummer, men mitt skulle hun gi bort...
Tenker å ringe leverandøren på mandag og høre, men kanskje noen her vet
Du kan blokkere nummeret på telefonen din. ;) Så kan ikke denne personen ringe deg.
Noen som har gått på ketolysekuren og tatt disse anbefalte vitamintablettene, og som etter en god stund, feks et halvt år, har sluttet helt med de?
Jeg syns det er stress å ta de 4 ganger om dagen, og dyrt er det også... Tenker på å kutte de ut, men er redd for å stoppe å gå ned i vekt...
Noen med erfaringer?
Disse vitaminene og mineralene er jo helst med tanke på overgangen fra høykarbo til lavkarbo når man plutselig mister mye vann. Det er ikke noe man må spise hele tiden. Jeg har fortsatt noen få igjen siden jeg er så forferdelig dårlig til å huske å ta disse pillene (til tross for at de henger i bokser på kjøleskapet rett i glaningen), men etter at de er tomme kommer jeg ikke til å kjøpe krom-kalium eller selen-sink. Magnesium er fortsatt greit å få i seg da, og så sover jeg så godt hvis jeg tar en god dose av det. Jeg tar bare magnesium, D-vitamin og jod (siden jeg ikke spiser fisk) nå.
Jeg tenker på å investere i en anleggsgartner i jungelen min. Altså at h*n gjør grunnarbeidet og anlegger hagen for meg (og selvfølgelig gjør den lettstelt). Hagen min er nesten et blankt lerret nå. Tomta mi er under ett mål. Jeg har trær og bærbusker. Jeg trenger blomster, blomsterbed (gjerne fint laget med steinkanter), hekker (jeg har noen stygge, men vil ha nye), utepotter og sånt. Jeg vil ikke gi anleggsgartneren altfor stort spillerom, skal jo ikke ha noen superoverdådig hage. Men jeg vil ikke være for gjerrig heller slik at han bare kan velge billige blomster og sånt. Jeg vil jo ha en fin hage. Hvor mye ca tror dere dette kommer til å koste med arbeid, blomster, stein og sånt?
Supera, men personen kan fortsatt sende meldinger, eller hva?
Supera, men personen kan fortsatt sende meldinger, eller hva?
Jeg tror ikke det går an å blokkere numre på meldinger. Du får sjekke hva telefonen din kan, men jeg har aldri sett en funksjon for det. Kan hende det finnes en app for det da. Hva slags system har du? Android, windows mobile, symbian eller fruktgreiene?
Jeg tror ikke det går an å blokkere numre på meldinger. Du får sjekke hva telefonen din kan, men jeg har aldri sett en funksjon for det. Kan hende det finnes en app for det da. Hva slags system har du? Android, windows mobile, symbian eller fruktgreiene?
Ah! her er ingen fruktsalat eller noe annet, har kun en enkel samsung galaxy s.
Vet jeg kan blokkere nummer, men har ikke funnet ut noe mer, det vil selvsagt hjelpe godt at noen ikke kan ringe midt på natten :p
Ah! her er ingen fruktsalat eller noe annet, har kun en enkel samsung galaxy s.
Vet jeg kan blokkere nummer, men har ikke funnet ut noe mer, det vil selvsagt hjelpe godt at noen ikke kan ringe midt på natten :p
Ja, ikke sant. Noen våkner av melding også, men det er litt lettere å ignorere enn hvis telefonen ringer og ringer.
Android altså. Det var flere gratis-apps som kan blokkere numre på SMS. For eksempel "sms Blocker - Award Winner" eller "BlackList" (søk i play butikk).
Ja, ikke sant. Noen våkner av melding også, men det er litt lettere å ignorere enn hvis telefonen ringer og ringer.
Android altså. Det var flere gratis-apps som kan blokkere numre på SMS. For eksempel "sms Blocker - Award Winner" eller "BlackList" (søk i play butikk).
Takk takk! :suss:
Disse vitaminene og mineralene er jo helst med tanke på overgangen fra høykarbo til lavkarbo når man plutselig mister mye vann. Det er ikke noe man må spise hele tiden. Jeg har fortsatt noen få igjen siden jeg er så forferdelig dårlig til å huske å ta disse pillene (til tross for at de henger i bokser på kjøleskapet rett i glaningen), men etter at de er tomme kommer jeg ikke til å kjøpe krom-kalium eller selen-sink. Magnesium er fortsatt greit å få i seg da, og så sover jeg så godt hvis jeg tar en god dose av det. Jeg tar bare magnesium, D-vitamin og jod (siden jeg ikke spiser fisk) nå.
Tusen takk Supera for tilbakemeldingen! Dette visste jeg ikke. Jeg trodde at det var anbefalt å ta disse forever jeg ;) Jeg spiser mye valnøtter, så da slipper jeg vel å spise magnesium også vel? Skal prøve meg litt frem ;) Takk igjen :)
Tusen takk Supera for tilbakemeldingen! Dette visste jeg ikke. Jeg trodde at det var anbefalt å ta disse forever jeg ;) Jeg spiser mye valnøtter, så da slipper jeg vel å spise magnesium også vel? Skal prøve meg litt frem ;) Takk igjen :)
Man mister mye mineraler når man slipper vannet og så skal pillene være optimalt for fettforbrenningen. Som regel bedre med litt for mye enn litt for lite når det gjelder vitaminer og mineraler, så det skader sjeldent å ta slike kosttilskudd så lenge det ikke er snakk om enorme doser - noe det ikke var i ketolysepillene. Men nødvendig tror jeg ikke det er. ;) Strengt tatt er det unaturlig for mennesket å ta kosttilskudd. Vi overlevde da helt fint på naturlige råvarer før. :geip: Og det er ikke som at vi ikke får i oss vitaminer og mineraler på lavkarbo. Vi får jo i oss mer vitaminer og mineraler enn de fleste som spiser høykarbo. :snill:
Lastet ned sms-blocker. Og nå lurer jeg selvsagt :p på hva som skjer i andre enden. Hva skjer med den som er blokkert, vil de feks ringe og få opptatt signal, ingen kontakt eller?
Og samme med sms, vil de kunne sende, mens jeg bare ikke mottar den?
Photobscura
10-06-12, 16:16
Noen som vet om en god hårspray som ikke lager hvite "støvkorn" i håret? Jeg har mørkt hår...
Matrix Vavoom er sånn ca. verdens beste hårspray. Har ei mørkhåra venninne som sverger til denne. Har aldri sett så mye som et hvitt "støvkorn" i håret på henne. ;) (Den må kjøpes hos frisør, btw.)
Bare et lite tips, hvis du bor i nærheten av Sverige (eller kjenner noen som gjør det) kan du sende til poste restante på posten i Sverige, og da slipper du mva osv.!
Obs, gitt at varen er fra EU! Har nettopp erfart at varer fra USA sendt til Sverige IKKE blir momsfrie ... :o
Hvis stoffet er farget hvitt og ikke bleket hvitt, så blir den gul av å prøve å bleke med klor. Selverfart. Men jeg tenker at te bør også fungere.
Funka greit med te, men ble ikke så farga som jeg ønska, forsåvidt, men mulig jeg tok kjortelen ut for tidlig. Kaffe neste gang! Og så aner jeg ikke om stoffet er bleka eller farga. Bomullslerret av aller billigste sort fra Rainbow fashion på Grønland. ;)
Lastet ned sms-blocker. Og nå lurer jeg selvsagt :p på hva som skjer i andre enden. Hva skjer med den som er blokkert, vil de feks ringe og få opptatt signal, ingen kontakt eller?
Og samme med sms, vil de kunne sende, mens jeg bare ikke mottar den?
Aner ikke, jeg har aldri brukt de programmene. Du får bare legge til et annet nummer midlertidig og teste fra det nummeret.
Aner ikke, jeg har aldri brukt de programmene. Du får bare legge til et annet nummer midlertidig og teste fra det nummeret.
:ja: kanskje det ja. Ekke så farlig, bare lurte :)
Obs, gitt at varen er fra EU! Har nettopp erfart at varer fra USA sendt til Sverige IKKE blir momsfrie ... :o
)
Sorry, det glemte jeg å ta med, det er bra det er noen som er våkne ;)! Har bestilt fra blant annet England og Tyskland med stor suksess, anbefales.
Prøver å finne ut litt om zon salve/gel og eventuelt hvordan den ikke skal brukes, men finner ingenting når jeg søker. Har muskelknuter både på rygg og brystkasse, kan jeg bruke den til det? Er ganske så vondt...
Prøver å finne ut litt om zon salve/gel og eventuelt hvordan den ikke skal brukes, men finner ingenting når jeg søker. Har muskelknuter både på rygg og brystkasse, kan jeg bruke den til det? Er ganske så vondt...
Er det ikke muskelverk den skal brukes mot da? Har du sett på denne (http://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Legemidler/Sider/Zon019400/Innledning.aspx)? Her finner du forsiktighetsregler og bruksområder!
Jeg ville heller satset på en god manuellterapeut....
Er det ikke muskelverk den skal brukes mot da? Har du sett på denne (http://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Legemidler/Sider/Zon019400/Innledning.aspx)? Her finner du forsiktighetsregler og bruksområder!
Tusen takk. Har jo verk i musklene så må jo prøve noe. Er det eneste jeg har tilgang til i kveld uansett. Håper det hjelper. Det som gjør meg forsiktig er at jeg skal smøre på brystkassen, og ville vite om det kunne være farlig. Men det ser ut som om det er trygt :)
Jeg ville heller satset på en god manuellterapeut....
Finner nok ingen i kveld!;)
Tusen takk. Har jo verk i musklene så må jo prøve noe. Er det eneste jeg har tilgang til i kveld uansett. Håper det hjelper. Det som gjør meg forsiktig er at jeg skal smøre på brystkassen, og ville vite om det kunne være farlig. Men det ser ut som om det er trygt :)
Masse muskelatur der! Mange som tar feil av muskelsmerter og hjerteinfarkt!:p
Masse muskelatur der! Mange som tar feil av muskelsmerter og hjerteinfarkt!:p
Jeg er en av de som får lett noia når det gjelder det der... men fikk av en eller annen grunn for meg at zon trakk så langt ned i muskulaturen at det kunne bli farlig for hjertet. Heh. Takk for gode svar :)
Jeg er en av de som får lett noia når det gjelder det der... men fikk av en eller annen grunn for meg at zon trakk så langt ned i muskulaturen at det kunne bli farlig for hjertet. Heh. Takk for gode svar :)
Du trenger nok ikke uroe deg for det! Riktignok er hjertet en muskel, men sååå langt ned trekker det nok så absolutt ikke!;)
Har nettopp tatt frem kaffetrakteren og har brukt den noen dager nå. Det skal være ca 60 g kaffe pr liter, og den skjeen som følger med trakteren er bare 5 g. Jeg har tidligere brukt 6 slike skjeer, siden jeg trodde det var 10 g pr skje, men veide en dag, og jeg må nå bruke 12 skjeer..
I dag brukte jeg 10 skjeer, og syns kaffen er sterk nok med det.
Kaffemaskinen er en kenwood EON og kaffen er mørkbrent arabica.
Det er ikke ofte jeg bruker den, så jeg er usikker på mengde og slikt. Hvor mye kaffe bruker dere pr liter vann? Går det på slump eller måler dere?
Har nettopp tatt frem kaffetrakteren og har brukt den noen dager nå. Det skal være ca 60 g kaffe pr liter, og den skjeen som følger med trakteren er bare 5 g. Jeg har tidligere brukt 6 slike skjeer, siden jeg trodde det var 10 g pr skje, men veide en dag, og jeg må nå bruke 12 skjeer..
I dag brukte jeg 10 skjeer, og syns kaffen er sterk nok med det.
Kaffemaskinen er en kenwood EON og kaffen er mørkbrent arabica.
Det er ikke ofte jeg bruker den, så jeg er usikker på mengde og slikt. Hvor mye kaffe bruker dere pr liter vann? Går det på slump eller måler dere?
Jeg tar det på slump. Men jeg drikker for det meste presskannekaffe. Når jeg lager full kanne med kaffetrakter, så tar jeg det som jeg syns ser passelig ut, og det er alltid ca det samme, uten at jeg teller skeier... Uansett så liker jo noen kaffien kruttsterk, og andre har lyst på noe litt svakere :)
Går det an å flytte på viltvoksende bjørnebær? Og er røttene slik som på bringebær, altså at de skyter langt utover i hver sin retning?
Jeg tar det på slump. Men jeg drikker for det meste presskannekaffe. Når jeg lager full kanne med kaffetrakter, så tar jeg det som jeg syns ser passelig ut, og det er alltid ca det samme, uten at jeg teller skeier... Uansett så liker jo noen kaffien kruttsterk, og andre har lyst på noe litt svakere :)
jeg liker sterk kaffe, men det går jammen mye kaffe om jeg skal fortsette slik :lol:
Slump høres bra ut, får øve meg litt :ja:
Går det an å flytte på viltvoksende bjørnebær? Og er røttene slik som på bringebær, altså at de skyter langt utover i hver sin retning?
De vokser jo i digre kratt og sprer seg godt. De tåler nok helt sikkert å flyttes. Kle deg godt før jobben, så du ikke blir hengende fast i alle stikkertene :p
Man mister mye mineraler når man slipper vannet og så skal pillene være optimalt for fettforbrenningen. Som regel bedre med litt for mye enn litt for lite når det gjelder vitaminer og mineraler, så det skader sjeldent å ta slike kosttilskudd så lenge det ikke er snakk om enorme doser - noe det ikke var i ketolysepillene. Men nødvendig tror jeg ikke det er. ;) Strengt tatt er det unaturlig for mennesket å ta kosttilskudd. Vi overlevde da helt fint på naturlige råvarer før. :geip: Og det er ikke som at vi ikke får i oss vitaminer og mineraler på lavkarbo. Vi får jo i oss mer vitaminer og mineraler enn de fleste som spiser høykarbo. :snill:
Takk for flott tilbakemelding og masse info Supera!! :) :klem:
De vokser jo i digre kratt og sprer seg godt. De tåler nok helt sikkert å flyttes. Kle deg godt før jobben, så du ikke blir hengende fast i alle stikkertene :p
Hvis de har store røtter funker det ikke med jordbærpotte til dem. :geip: Jeg får ta dem sammen med bringebærene da. De kan jo krysses også, og så får jeg loganbær.
Der de vokser nå har jeg planer om å lage tun... Hvis jeg bare får kjøpt flekken av naboen. Jeg skjønner ikke hva naboen skal med den... En knøttliten flekk på rundt 10 kvm som er malplassert etter at veien som går forbi ble flyttet litt for ca 30 år siden. Og naboen har ikke brukt den siden. Og bjørnebærene som vokser på flekken ser det ikke ut til at naboen vet om en gang.
Sms blockeren virker på det viset at jeg fortsatt får sms, men får ikke varsel om den.. så nå at det lå en melding der.
Har lastet ned en annen, får se hvordan den virker. Ellers sa teleselskapet at de kunne gi meg nytt nr kostnadsfritt. Så går for det om det ikke fungerer bedre med slik block ting.
Sms blockeren virker på det viset at jeg fortsatt får sms, men får ikke varsel om den.. så nå at det lå en melding der.
Har lastet ned en annen, får se hvordan den virker. Ellers sa teleselskapet at de kunne gi meg nytt nr kostnadsfritt. Så går for det om det ikke fungerer bedre med slik block ting.
Har du telenor så har de en nummerblokkeringstjeneste?
Photobscura
12-06-12, 11:50
Hvordan er det med å ta med seg medisiner til utlandet? Jeg skal til Praha om en drøy uke, og jeg går daglig på metformin, samt at jeg alltid må ha sobril i bakhånd. Må jeg ha med resepter på disse?
Har du telenor så har de en nummerblokkeringstjeneste?
Tele2. har pratet med dem og de skal ringe opp igjen.
Hvordan er det med å ta med seg medisiner til utlandet? Jeg skal til Praha om en drøy uke, og jeg går daglig på metformin, samt at jeg alltid må ha sobril i bakhånd. Må jeg ha med resepter på disse?
Trenger ikke resepter. Ta bare med deg akkurat det du trenger i orginalpakningen med "apoteklappen" på, så er du safe!
Du kan ha med inntil 3 måneder til eget forbruk i orginalpakningen!
Tror vis det er innenfor "Shengen" (klarer ikke å skrive det rett) så må du ha et sjema på "sterkere" mediseiner.
Apoteket skriver ut dette, de vet også hvilke medisiner du må ha det for.
Elin
Tele2. har pratet med dem og de skal ringe opp igjen.
Får tilsendt nytt nummer kostnadsfritt, uten binding. Det nr jeg har nå er bundet til 1. desember og kan løpe videre uten å brukes.
Litt mye info pr telefon, men jeg skjønner det vel etterhvert :p
Photobscura
12-06-12, 12:20
Trenger ikke resepter. Ta bare med deg akkurat det du trenger i orginalpakningen med "apoteklappen" på, så er du safe!
Du kan ha med inntil 3 måneder til eget forbruk i orginalpakningen!
Jeg er helt safe, altså? Good. :)
Tror vis det er innenfor "Shengen" (klarer ikke å skrive det rett) så må du ha et sjema på "sterkere" mediseiner.
Apoteket skriver ut dette, de vet også hvilke medisiner du må ha det for.
Elin
Ok, men sterkere medisiner ...? Sobril er på medium dose, jeg vet ikke om disse anses som "sterkere" ...?
Schengen, btw. ;)
Photobscura
12-06-12, 12:21
Ja, og så lurer jeg på om det finnes noen typisk ekvivalens for norske Vita i Praha? Jeg er helt avhengig av tørrshampoo, men det får man jo ikke ta med seg på flyet ... (Sprayboks).
Jeg er helt safe, altså? Good. :)
Ok, men sterkere medisiner ...? Sobril er på medium dose, jeg vet ikke om disse anses som "sterkere" ...?
Schengen, btw. ;)
Jeg skrev det fordi jeg ikke vet så mye om de. Men vet far alltid måtte ha med det på sobril, kan være han hadde en sterkere dose.
Elin
:lol: den "gamle" blokkerte sin første sms! Fra tele2 :eek: :lol:
jaja, nå tar jeg med bikkjehunden og går meg en lang tur
Photobscura
12-06-12, 12:42
Jeg skrev det fordi jeg ikke vet så mye om de. Men vet far alltid måtte ha med det på sobril, kan være han hadde en sterkere dose.
Elin
Ok. (Det er 10, 15 og 25 mg. Jeg har 15). Jeg kan jo bare gå innom et apotek og høre! Takk. :)
Photo og alle andre som surrer rundt med dette Schengen-styret:
Her er en liste (http://www.legemiddelverket.no/upload/A%20og%20B%20preparater%2007%2007%2010.pdf) over hvilke medikamenter det kreves attest for. Sobril på 10, 15 og 25 mg krever attest.
Photobscura
12-06-12, 13:24
Photo og alle andre som surrer rundt med dette Schengen-styret:
Her er en liste (http://www.legemiddelverket.no/upload/A%20og%20B%20preparater%2007%2007%2010.pdf) over hvilke medikamenter det kreves attest for. Sobril på 10, 15 og 25 mg krever attest.
Tusen takk! :)
Ja, og så lurer jeg på om det finnes noen typisk ekvivalens for norske Vita i Praha? Jeg er helt avhengig av tørrshampoo, men det får man jo ikke ta med seg på flyet ... (Sprayboks).
Man kan da ha med seg sprayboks på flyet? Eller har du kun håndbagasje?
Photobscura
12-06-12, 13:54
Man kan da ha med seg sprayboks på flyet? Eller har du kun håndbagasje?
Vi har kun håndbagasje, ja.
Vi har kun håndbagasje, ja.
Det pleier vi stort sett å ha også. Men reiser du med Norwegian så tror jeg ikke det koster så mye med en koffert.
Jeg så ikke etter en sånn butikk, men fant ikke så mye sånt tilfeldig hvert fall.
Photobscura
12-06-12, 14:14
Det pleier vi stort sett å ha også. Men reiser du med Norwegian så tror jeg ikke det koster så mye med en koffert.
Jeg så ikke etter en sånn butikk, men fant ikke så mye sånt tilfeldig hvert fall.
Vi skal ikke ha med oss så mye, så det blir jo litt overflødig. Størrelsen på håndbagasjen man kan ha med seg er ganske romslig! :)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.