View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar



Cherry
27-06-11, 21:52
Forskjell på visa og visa electron, anyone?

Kitt
27-06-11, 21:56
Forskjell på visa og visa electron, anyone?
Min sønn på 17 år har visa electron. Det gis til de under 18år og kan feks ikke brukes som kredittkort på nettet!
Gjett om han gleder seg til å bli 18 og kunne kjøpe spill etc på nett uten å være avhengig av meg!:D

Cherry
27-06-11, 22:03
Min sønn på 17 år har visa electron. Det gis til de under 18år og kan feks ikke brukes som kredittkort på nettet!
Gjett om han gleder seg til å bli 18 og kunne kjøpe spill etc på nett uten å være avhengig av meg!:D

Jojo, men jeg er 26 år og har visa electron :P

BenteR
27-06-11, 22:25
Merkelig. Mine 4 håpefulle fikk automatisk bytta sitt Visa electron ut med ekte Visa da de passerte 18:confused:

Regret
27-06-11, 22:55
Når jeg fylte 18 så gikk jeg i banken og sa at jeg ville ha visa. Mulig du også må møte opp..

Cherry
27-06-11, 23:18
Når jeg fylte 18 så gikk jeg i banken og sa at jeg ville ha visa. Mulig du også må møte opp..

Muligens på tide:p Blir småmobba for mitt electron:p

Cherry
28-06-11, 10:46
Bussen som er satt inn for flytoget, hvor stopper den på Oslo S? Eller hvor går den fra på Oslo S? På den siden med det store uteområdet eller no?

Kitt
28-06-11, 11:00
Bussen som er satt inn for flytoget, hvor stopper den på Oslo S? Eller hvor går den fra på Oslo S? På den siden med det store uteområdet eller no?
Ring Trafikanten på tlf. 177! Er håpløst å finne ut av noe på nettsidene, syn sjeg!

ElisaT
28-06-11, 11:28
Forskjell på visa og visa electron, anyone?

Noen som vet om Visa Electron virker i Australia? Har prøvd det i Europa og USA med vekslende hell, banken klarer heller ikke gi meg et godt svar.

Kitsu
28-06-11, 11:30
Hva bør man se/gjøre i Edinburgh? Skal på ferie, woohoo, første på mange år.

Kitsu
28-06-11, 11:31
Noen som vet om Visa Electron virker i Australia? Har prøvd det i Europa og USA med vekslende hell, banken klarer heller ikke gi meg et godt svar.

Ikke stol på electron i utlandet. Da jeg fortsatt hadde mitt, funket det i EN minibank i hele Midlands i England. I tillegg ser jeg at de ikke blir brukt av australske banker, så da er vel sjansen enda større for at de ikke virker.

Eve
28-06-11, 11:51
:confused:Lurer på om det er ugunstig for kroppen å gå ut og inn av ketose? Jeg skal til spania i ferien og har lyst til å spise litt frukt og drikke litt vin :cool:Da går jeg ut av ketose men kommer raskt inn igjen dagen etter. Er det bedre å spise litt ekstra karber og kutte ned på fettet ? Eller er det greit å gå ut og inn i ketosen?:confused::confused:

Kitt
28-06-11, 12:18
:confused:Lurer på om det er ugunstig for kroppen å gå ut og inn av ketose? Jeg skal til spania i ferien og har lyst til å spise litt frukt og drikke litt vin :cool:Da går jeg ut av ketose men kommer raskt inn igjen dagen etter. Er det bedre å spise litt ekstra karber og kutte ned på fettet ? Eller er det greit å gå ut og inn i ketosen?:confused::confused:
Litt delte meninger om den saken! Er nok ikke så lurt med alt for mye inn og ut.
I denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27250&highlight=ut+og+inn+av+ketose)kan du også lese hva dr.Torkil selv sier om saken!

ElisaT
28-06-11, 12:23
Ikke stol på electron i utlandet. Da jeg fortsatt hadde mitt, funket det i EN minibank i hele Midlands i England. I tillegg ser jeg at de ikke blir brukt av australske banker, så da er vel sjansen enda større for at de ikke virker.

Takk! Har ikke fått noe vettugt svar fra banken min, lavkarbo-forumet er tingen :D!

Kitsu
28-06-11, 12:28
Takk! Har ikke fått noe vettugt svar fra banken min, lavkarbo-forumet er tingen :D!

Heh, banken min fortalte meg at mitt skulle fungere i UK. Nope, ikke snakk om - jeg måtte ta taxi til nabobyen hver gang jeg skulle ta ut penger.

Er nok best å skaffe seg et Visa Debit eller et kredittkort når man skal reise. Jeg har begge deler slik at jeg kan legge kreditkortet igjen i hotelsafen når jeg er ute, er aldri godt å vite hva som kan skje, og jeg liker å ha noe i bakhånd.

Eve
28-06-11, 12:38
Litt delte meninger om den saken! Er nok ikke så lurt med alt for mye inn og ut.
I denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27250&highlight=ut+og+inn+av+ketose)kan du også lese hva dr.Torkil selv sier om saken!
Takk for bra svar. Da gjør jeg som jeg har tenkt i ferien :cool: Ser ut som om det ikke skal være noe problem så lenge jeg holder meg til lavkarbo.

ElisaT
28-06-11, 14:03
Noen som er datakyndige her?

På hytta har naboen lagt inn bredbånd, og vi har, mot en liten sum, fått lov til å koble oss på det trådløse nettverket. Problemet er bare at dekningen er ganske dårlig, ender ofte med å stå i vinduet, i en spesiell vinkel, for å få dekning:)

Kan jeg kjøpe en router eller mottaker av et eller annet slag som mellomledd og installere hos oss? Hva må jeg passe på? Er ganske datakyndig selv, men har aldri gjort noe a la dette.

Lokale expert kunne ikke svare, men håper å få litt hjelp her :)

smgj
28-06-11, 14:36
Vanligvis går det å få satt forsterkerantenne både på sender og mottaker. Det beste er nok om du kjøper en forsterkerantenne som han kan sette på sin sender... og en ruter med mottaker til deg, slik at din ruter mottar signal fra ham og sprer det vidre inne hos deg.

Du bør gå i en databutikk med spesialkompetanse for å få hjelp til å velge riktig utstyr.

Alternativet er å trekke en kabel i bakken fra ham og til deg. Og så sette opp en trådløs ruter inne hos deg.

Carisma
28-06-11, 20:52
Er det ikke både rimeligere og enklere å kjøpe en ice-ruter? De har forskjelige typer, blandt annet en hvor du betaler for hver uke den brukes. Vi har en slik og er kjempefornøyd.

Nerthus
28-06-11, 21:03
Vanligvis går det å få satt forsterkerantenne både på sender og mottaker. Det beste er nok om du kjøper en forsterkerantenne som han kan sette på sin sender... og en ruter med mottaker til deg, slik at din ruter mottar signal fra ham og sprer det vidre inne hos deg.

Du bør gå i en databutikk med spesialkompetanse for å få hjelp til å velge riktig utstyr.

Alternativet er å trekke en kabel i bakken fra ham og til deg. Og så sette opp en trådløs ruter inne hos deg.

Eksempel: http://www.signalforsterker.no/problemer_darlig_dekning_tradlost_nett_nettverk.ph p :) Du kan ta direkte kontakt med de og høre hva du evt trenger. (Dette var bare første treff fra googling av "wi-fi forsterkerantenne" :)

Kanskje
28-06-11, 21:56
Jeg vet det er noen datakyndige her inne, og jeg har hatt en del rare meldinger på min "gamle" pc. Tok den frem i dag, for å ha den som reservepc når min " litt nyere" pc skal på overhaling. Måtte oppdatere AVG antivirus som var på den, men så dukket problemene opp.

Meldingene er som følger

Ved oppstart: Feil ved innlasting av C windows/system 32\atgaban.dll
Den angitte modulen er ikke funnet.

Og mens jeg er på nettet:

avgcmgr. exe har et problem og må lukkes. Vi beklager det inntruffne.

Hva betyr disse, noen som vet?

Nerthus
28-06-11, 22:10
Jeg vet det er noen datakyndige her inne, og jeg har hatt en del rare meldinger på min "gamle" pc. Tok den frem i dag, for å ha den som reservepc når min " litt nyere" pc skal på overhaling. Måtte oppdatere AVG antivirus som var på den, men så dukket problemene opp.

Meldingene er som følger

Ved oppstart: Feil ved innlasting av C windows/system 32\atgaban.dll
Den angitte modulen er ikke funnet.
Mer om denne filen her (http://www.file.net/process/atgban.dll.html) - den er ikke tilhørende windows systemfiler, men skal være knyttet til IE. Oppdater antivirusen og kjør et skann for sikkerhets skyld.

Og mens jeg er på nettet:

avgcmgr. exe har et problem og må lukkes. Vi beklager det inntruffne.

Hva betyr disse, noen som vet?Den siste kan tilhøre en ekskverbar fil fra avg antivirus, har du det på maskinen? Hvis problemet fortsetter - kan du avinstallere avg og installere på nytt og se om det hjelper :) Filen KAN også være en "skjult" dårlig fil, da noe virus/trojanere kan bruke slike navn for å gjemme seg.

En oppdatering av antivirus og en full datamaskinskann burde kanskje fikse det? :)

edit: så først nå at du allerede har oppdatert avg - mulig det var noe som gikk feil underveis - forsøk en avinstallering og nyinstallering :)

vaskeklut
28-06-11, 22:16
Er det slik på AAP at den summen jeg får i feriepenger av tidligere arb.giver blir trukket fra AAP-summen jeg får neste gang? Om det var forståelig:rolleyes:

Photobscura
28-06-11, 22:17
Er det slik på AAP at den summen jeg får i feriepenger av tidligere arb.giver blir trukket fra AAP-summen jeg får neste gang? Om det var forståelig:rolleyes:
Nei! :)

Photobscura
28-06-11, 22:19
Haha, altså, det var forståelig, men nei, feriepengene blir ikke trukket fra aap-en. De pengene tjente du inn i fjor.

vaskeklut
28-06-11, 22:35
haha, altså, det var forståelig, men nei, feriepengene blir ikke trukket fra aap-en. De pengene tjente du inn i fjor.
åh, lykke!! :D

Lava
28-06-11, 23:10
Det er webcam på denne dataen, og jeg bruker det aldri, bortsett fra å ta ett bilde eller to på moro.. men er dette på hele tiden, eller ?
Jeg må vel velge å ha det på, og ellers er det av, ikke sant..?

Nerthus
28-06-11, 23:27
Det er webcam på denne dataen, og jeg bruker det aldri, bortsett fra å ta ett bilde eller to på moro.. men er dette på hele tiden, eller ?
Jeg må vel velge å ha det på, og ellers er det av, ikke sant..?

I utgangspunktet ja, men virus mm KAN i teorien slå det på når du ikke ønsker det. Er det et eksternkamera du plugger inn i pcn kan du jo bare dra ut pluggen når du ikke bruker det - jeg drar feks ned "gardinen" på min (schizo så det holder...). Ellers - har du brannmur og virusprogram oppdatert og jevnlig skanner pc'n din skal det ikke være noe problem :)

Lava
28-06-11, 23:29
I utgangspunktet ja, men virus mm KAN i teorien slå det på når du ikke ønsker det. Er det et eksternkamera du plugger inn i pcn kan du jo bare dra ut pluggen når du ikke bruker det - jeg drar feks ned "gardinen" på min (schizo så det holder...). Ellers - har du brannmur og virusprogram oppdatert og jevnlig skanner pc'n din skal det ikke være noe problem :)

Er oppdatert på beskyttelse og har ikke virus på maskinen, cam'et sitter i maskinen, og har pakketape over seg for å være sikker.. :p

(leste om ham som stjal en pc og ble filmet hele tiden..)

Takk for svar! :)

vaskeklut
28-06-11, 23:39
Det er webcam på denne dataen, og jeg bruker det aldri, bortsett fra å ta ett bilde eller to på moro.. men er dette på hele tiden, eller ?
Jeg må vel velge å ha det på, og ellers er det av, ikke sant..?

webcamen min er ikke på med mindre jeg slår den på. den er også integrert i skjermen. hos meg lyser det et bittelite lys rett ved når det står på for å varsle at det er påslått. kanskje det er et slik ved din og? jeg har et eksternt webcam fra the good old days, og det har også et slik signallys. :)

Lava
28-06-11, 23:44
webcamen min er ikke på med mindre jeg slår den på. den er også integrert i skjermen. hos meg lyser det et bittelite lys rett ved når det står på for å varsle at det er påslått. kanskje det er et slik ved din og? jeg har et eksternt webcam fra the good old days, og det har også et slik signallys. :)

Aha, jeg har ikke tenkt på at det kan lyse! Skal jammen sjekke det ..

Edit: nope, ingen lys, ingenting.. valgte msn og bytte bilde via webcam, men det kom ikke noe lys eller annet varsel.. så da lar jeg tapen sitte på :p

Glorfinia
29-06-11, 00:00
Jeg har så innmari lyst til å lage meg iskaffe/frappe. Til det trenger jeg knuste isbiter. Jeg har ingen blender, bare en stavmikser med hakketilbehør. Noen som har erfaring med å knuse is i en slik? Jeg er redd for å ødelegge den hvis jeg prøver.

Regret
29-06-11, 00:06
Jeg har så innmari lyst til å lage meg iskaffe/frappe. Til det trenger jeg knuste isbiter. Jeg har ingen blender, bare en stavmikser med hakketilbehør. Noen som har erfaring med å knuse is i en slik? Jeg er redd for å ødelegge den hvis jeg prøver.

Ikke alle stavmiksere (eller blender) er sterk nok til dette. Har du manualen eller boksen fra den fortsatt? kanskje det står på den, evt slå opp på nett. Mange stavmiksere kan det, så det er ikke usannsynlig :)

Regret
29-06-11, 00:10
Photo, jeg tror du er riktig person å spørre.. Jeg ser at du har drevet en del med henna hårfarge. Så jeg lurte litt på hva henna kan være godt for? Har veldig lyst å farge håret rødt på en sunnere måte og har også hørt at henna kan fungere som en kur. Men jeg er også redd for å ødelegge det siste jeg har igjen av dette rottereiret så jeg er litt redd for å prøve også :p For ikke lenge siden hadde jeg både rosa, blått, turkis og lilla hår, så det er bleket og farget ganske mye og er utrolig slitt. Nå er jeg blond uten noen ny farge, men er absolutt ikke friskmeldt. Så jeg lurte litt på om henna kanskje kunne hjelpe meg?
Fritt fram for dere andre å svare også altså!

Glorfinia
29-06-11, 00:15
Ikke alle stavmiksere (eller blender) er sterk nok til dette. Har du manualen eller boksen fra den fortsatt? kanskje det står på den, evt slå opp på nett. Mange stavmiksere kan det, så det er ikke usannsynlig :)
Det finnes varianter av min type stavmikser (Braun Multiquick 5) som har isknusetilbehør. Min har ikke det, og i følge manualen kan den ikke knuse is. Men jeg tenkte mer på om noen har testa å bruke tilsvarende tilbehør, altså noe som i utgangspunktet ikke er ment til å brukes til isknusing. :)

Lava
29-06-11, 00:16
Photo, jeg tror du er riktig person å spørre.. Jeg ser at du har drevet en del med henna hårfarge. Så jeg lurte litt på hva henna kan være godt for? Har veldig lyst å farge håret rødt på en sunnere måte og har også hørt at henna kan fungere som en kur. Men jeg er også redd for å ødelegge det siste jeg har igjen av dette rottereiret så jeg er litt redd for å prøve også :p For ikke lenge siden hadde jeg både rosa, blått, turkis og lilla hår, så det er bleket og farget ganske mye og er utrolig slitt. Nå er jeg blond uten noen ny farge, men er absolutt ikke friskmeldt. Så jeg lurte litt på om henna kanskje kunne hjelpe meg?
Fritt fram for dere andre å svare også altså!

Eneste jeg har hørt er at henna sitter i veldig lenge..
Kanskje du bør kure og pleie håret før du gjør noe mer? Spør på en salong kanskje..

Regret
29-06-11, 00:18
Det finnes varianter av min type stavmikser (Braun Multiquick 5) som har isknusetilbehør. Min har ikke det, og i følge manualen kan den ikke knuse is. Men jeg tenkte mer på om noen har testa å bruke tilsvarende tilbehør, altså noe som i utgangspunktet ikke er ment til å brukes til isknusing. :)

Jeg hadde nok ikke tatt sjangsen. Men om du tør, så værsågod å prøv! (jeg står klar med nødnummer og telefon, samt plaster :p) Neida, om du bruker sånn 'boks' med blar nedi så tror jeg at det skal gå bra. Bare ikke fyll opp boksen helt og ta litt etter litt heller.

Regret
29-06-11, 00:20
Eneste jeg har hørt er at henna sitter i veldig lenge..
Kanskje du bør kure og pleie håret før du gjør noe mer? Spør på en salong kanskje..

Har holdt på i lang tid med kuring og alt det der, men håret er tapt egentlig. Nesten sånn at det bare er å klippe av alt. Jeg holder på å la det vokse ut nå, men med hår ned til midt på ryggen så tar det sin tid :p Tror jeg skal klippe meg halvkort (lang bob kanskje?) ved -5kg, da skal jeg til frisør som belønning uansett :)

Glorfinia
29-06-11, 00:21
Jeg hadde nok ikke tatt sjangsen. Men om du tør, så værsågod å prøv! (jeg står klar med nødnummer og telefon, samt plaster :p) Neida, om du bruker sånn 'boks' med blar nedi så tror jeg at det skal gå bra. Bare ikke fyll opp boksen helt og ta litt etter litt heller.
Aaaw, det var jo snilt da. :p Men jeg tror ikke jeg tør for noen sier at de har prøvd og at det funka, hehe.

Huldr
29-06-11, 00:28
Jeg har så innmari lyst til å lage meg iskaffe/frappe. Til det trenger jeg knuste isbiter. Jeg har ingen blender, bare en stavmikser med hakketilbehør. Noen som har erfaring med å knuse is i en slik? Jeg er redd for å ødelegge den hvis jeg prøver.Jeg tror ikke det er lurt, isbiter er harde! Om bladene ikke går i stykker der og da, så blir de sløve og mindre brukbare til andre ting. Ta heller isbitene i en pose og ta et håndkle utenpå og slå dem i stykker med siden av en hammer. Funker bra til mojito i alle fall :D Men bråker litt, så lurt å gjøre unna isknusinga tidlig på kvelden for naboenes skyld ... :flau:

Men når det er sagt, i år ønsker jeg meg en skikkelig blender! Er det noen som har noe å anbefale?

Photobscura
29-06-11, 00:34
Photo, jeg tror du er riktig person å spørre.. Jeg ser at du har drevet en del med henna hårfarge. Så jeg lurte litt på hva henna kan være godt for? Har veldig lyst å farge håret rødt på en sunnere måte og har også hørt at henna kan fungere som en kur. Men jeg er også redd for å ødelegge det siste jeg har igjen av dette rottereiret så jeg er litt redd for å prøve også :p For ikke lenge siden hadde jeg både rosa, blått, turkis og lilla hår, så det er bleket og farget ganske mye og er utrolig slitt. Nå er jeg blond uten noen ny farge, men er absolutt ikke friskmeldt. Så jeg lurte litt på om henna kanskje kunne hjelpe meg?
Fritt fram for dere andre å svare også altså!
Håret blir innmari blankt av henna, og det er definitivt bedre for håret enn vanlig hårfarge! Det kurer håret til en viss grad også, ikke minst beskytter det håret. Men først ville jeg tatt noen runder med en skikkelig proteinkur. Har du bleket håret ditt mye så er det antagelig blottet for proteiner, og da har du ingen forsikring om hvordan resultatet med ny farge blir. Redken Cat og L'oreál nature for sensitized hair er fantastiske hårkurer, og jeg har kjøpt dem billige på nettet (f.eks lookfantstic), Giovanni smooth as silk extreme er også helt super, og den finnes billig på iherb.
Kjør kur hver gang du vasker håret i noen uker, gjerne ha den i et par timer. Jeg tror det vil hjelpe på en del!

Henna er noe jeg fortsatt savner, men det blir for mye plunder og ettervekst, håret mitt er jo ikke så tykt.
Men det føles virkelig fantastisk når det er nyfarget! Jeg hadde det i over natta, gjerne, eller i fem seks timer på dagtid om jeg hadde anledning. Pakka inn i plast, og hadde en lue over. Blanda det med vann, sitron og olivenolje. Sitron for å få et bedre fargeresultat, olje for at fargen ikke skulle sette seg fast i panna etc.
Sørg ellers for at hennaen du kjøper er ren! At det kun inneholde lawsomnia inermis, og ikke noe annet! Noen hennaer inneholder sitronsyre, det er kurant. Men det skal ikke være annet enn dette i den! Mye dårlige blandingsprodukter ute og går. ;)
Husk på at henna er mer eller mindre permanent. Du kan IKKE bleke det ut. Da må du i tilfelle vente i en evighet først.

vaskeklut
29-06-11, 00:36
Eneste jeg har hørt er at henna sitter i veldig lenge..
Kanskje du bør kure og pleie håret før du gjør noe mer? Spør på en salong kanskje..
tuller du? den (ene) gangen jeg orka å styre med hennafarging av håret så varte det bare noen uker eller så :confused: Kanskje jeg hadde elendig henna? :D

...jeg brukte hennaen de selger på LUSH, når jeg tenker meg om... kanskje det hadde noe med saken å gjøre. makan til styr har jeg ikke vært borti før altså :eek: jeg måtte først raspe (!!!) hårfargen som kom i noe som ligna på enorme sjokoladeplater, for så å røre inn kokende vann, la det kjølne, og så kline det i håret. det siste var et kapittel for seg selv, fordi det ikke gled naturlig og lett inn i håret. det var som å kline sølekaker i håret! og sååå skulle fargen/leira sitte i håret i en evighet, og da stivna den... da jeg til slutt skulle skylle ut greia fra håret så sto jeg med huet inn i dusjen og vaska håret mitt FEM ganger, og enda var det ikke ute. så jeg stilte like gjerne hele meg i dusjen og dusja i nesten en time for å få ut greia. da jeg kom ut etterpå, så var de hvite silikontetningene GRØNNE som alger :eek::eek: (hennaen hadde en grønngråbrun farge, men håret mitt ble mørkbrunt, forstå det den som kan)

om jeg skal farge håret igjen så skal jeg gjøre det med kjemikalier, det er i det minste enkelt :o

Regret
29-06-11, 00:36
Nå er jeg ikke på skikkelig lavkarbo lengere, så det kan bli feil av meg å anbefale, men når jeg får lyst på iskaffe så lager jeg meg uten knust is sånn:
1dl sterk kaffe lunken,
2ts sukker eller annet søtt (blandes inn i kaffen før alt det andre)
et par dråper vaniljeessens
og 2dl iskald melk. (har regnet skummet melk her)
Så har jeg isbiter i bare. Easy peasy, søtt og godt :) ca 97 kcal.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/260302_2026891363248_1572960680_31927689_5071056_n .jpg

Regret
29-06-11, 00:41
Takk for tips, Photo!
og det hørtes da veldig tungvidt ut, Vaskeklut! Er det sånn det skal gjøres? eller finnes det en lettere måte enn å måtte raspe opp fargen selv? :p
Det å vaske og vaske kjenner jeg igjen fra de sterke hårfargene mine også, men det lønner seg å ikke vaske for mye, da forsvinner mesteparten av fargen, men igjen slik farger er bare semipermanente, så de blir jo svakere naturlig nok jo mer du vasker håret.

Photobscura
29-06-11, 00:44
Takk for tips, Photo!
og det hørtes da veldig tungvidt ut, Vaskeklut! Er det sånn det skal gjøres? eller finnes det en lettere måte enn å måtte raspe opp fargen selv? :p
Det å vaske og vaske kjenner jeg igjen fra de sterke hårfargene mine også, men det lønner seg å ikke vaske for mye, da forsvinner mesteparten av fargen, men igjen slik farger er bare semipermanente, så de blir jo svakere naturlig nok jo mer du vasker håret.
Henna er litt tungvint, men SÅ tungvint skal det ikke behøve å være! Jeg har aldri opplevd å måtte raspe min egen henna. :p
Det er et pulver, det blir grønbrunt, det er sant. Men med oljen i så blir det noe lettere å fordele, og du bestemmer selv hvor tykt det skal være, men gjør det gjerne LITT mer rennende, for det tykner litt etterhvert. Med plast på hodet unngår du at hennaen tørker, så da blir det lettere å skylle ut.
Du skal IKKE shamponere nyfarga hennahår! Da holder fargen mye dårligere. Så håret bør være vasket før du har i hennaen, og vent gjerne minst tre dager før du vasker det igjen. Ikke på alle henna sitter så bra, på meg ble det vidunderlig gulrotrødt! :)
Jada, her renner gammel årelang hennakunnskap på. Tenk at det er tre år siden jeg avsluttet et nesten femten år langt hårkapittel? :p

Lava
29-06-11, 00:46
tuller du?

jeg har aldri prøvd så jeg vet ikke..sa bare noe jeg hadde hørt.
Tror Photo er den som har mest greie på dette her inne hvertfall :)

Lava
29-06-11, 00:48
Har holdt på i lang tid med kuring og alt det der, men håret er tapt egentlig. Nesten sånn at det bare er å klippe av alt. Jeg holder på å la det vokse ut nå, men med hår ned til midt på ryggen så tar det sin tid :p Tror jeg skal klippe meg halvkort (lang bob kanskje?) ved -5kg, da skal jeg til frisør som belønning uansett :)

har du såå langt hår??? :eek: Da hadde jeg ikke gjort annet enn å besøke en frisørsalong for tips altså! Ta vare på håret du har, på best mulig måte. :)

Regret
29-06-11, 00:51
ok, men da trenger jeg bare å starte med en god protein hårkur da. Mulig det er proteinmangler ja, det knekker fort av og som vått så er det ren spaghetti (spretter tilbake) og vondt å ta i.. føles ut som jeg skal rive av meg alt håret bare fordi jeg drar fingrene igjennom når det er vått. Grusomt..

Regret
29-06-11, 00:52
har du såå langt hår??? :eek: Da hadde jeg ikke gjort annet enn å besøke en frisørsalong for tips altså! Ta vare på håret du har, på best mulig måte. :)

jupp har nok det, oppsøker ikke frisør så ofte som jeg skulle ønske. Eier ikke økonomi til sånt så her gjøres det mye hjemme. kanskje for mye enn hva jeg burde..

Photobscura
29-06-11, 00:55
ok, men da trenger jeg bare å starte med en god protein hårkur da. Mulig det er proteinmangler ja, det knekker fort av og som vått så er det ren spaghetti (spretter tilbake) og vondt å ta i.. føles ut som jeg skal rive av meg alt håret bare fordi jeg drar fingrene igjennom når det er vått. Grusomt..
Ah, klassisk proteinmangel! :D Avfarga selv håret for snart to år siden. Hadde da latt ca halve håret med henna fått vokse ut og farget kun ettervekst hos frisør med semipermanent farge. Måtte klippe av en del, og spaghettifølelsen kjenner jeg igjen, eller, gummistrikk tenker jeg vi sier!
Etter en måned eller eller to med intens hårkuring begynte håret mitt å oppføre seg som normalt hår igjen. :)

Lava
29-06-11, 00:57
jupp har nok det, oppsøker ikke frisør så ofte som jeg skulle ønske. Eier ikke økonomi til sånt så her gjøres det mye hjemme. kanskje for mye enn hva jeg burde..

Bortskjemt jeg da, med to frisørdøtre :p

Lykke til med håret!

Regret
29-06-11, 00:57
Ah, klassisk proteinmangel! :D Avfarga selv håret for snart to år siden. Hadde da latt ca halve håret med henna fått vokse ut og farget kun ettervekst hos frisør med semipermanent farge. Måtte klippe av en del, og spaghettifølelsen kjenner jeg igjen, eller, gummistrikk tenker jeg vi sier!
Etter en måned eller eller to med intens hårkuring begynte håret mitt å oppføre seg som normalt hår igjen. :)

åh savner følelsen av normalt hår! Er en stund siden det nå ja :p Har du en proteinkur å anbefale som er særs god?

Regret
29-06-11, 00:58
Bortskjemt jeg da, med to frisørdøtre :p

Lykke til med håret!

Takk for det ;) Skal nok greie å få liv i det igjen! Liker å ha langt hår :hearts: Er litt jentete på den fronten forstår du hehe!

Lava
29-06-11, 01:06
Takk for det ;) Skal nok greie å få liv i det igjen! Liker å ha langt hår :hearts: Er litt jentete på den fronten forstår du hehe!

Ser den, jeg klippet meg kort, men .. noen ganger angrer jeg på det :p

Photobscura
29-06-11, 01:06
åh savner følelsen av normalt hår! Er en stund siden det nå ja :p Har du en proteinkur å anbefale som er særs god?
Hehe, om du leser det første svaret mitt igjen, så anbefaler jeg ikke mindre enn tre. ;)

Glorfinia
29-06-11, 01:25
Jeg tror ikke det er lurt, isbiter er harde! Om bladene ikke går i stykker der og da, så blir de sløve og mindre brukbare til andre ting. Ta heller isbitene i en pose og ta et håndkle utenpå og slå dem i stykker med siden av en hammer. Funker bra til mojito i alle fall :D Men bråker litt, så lurt å gjøre unna isknusinga tidlig på kvelden for naboenes skyld ... :flau:
Veldig godt poeng angående knivene. Og veldig fint tips å slå de ihjel. Det skal jeg teste! Tusen takk! :)

Nå er jeg ikke på skikkelig lavkarbo lengere, så det kan bli feil av meg å anbefale, men når jeg får lyst på iskaffe så lager jeg meg uten knust is sånn:
1dl sterk kaffe lunken,
2ts sukker eller annet søtt (blandes inn i kaffen før alt det andre)
et par dråper vaniljeessens
og 2dl iskald melk. (har regnet skummet melk her)
Så har jeg isbiter i bare. Easy peasy, søtt og godt :) ca 97 kcal.

Ser veldig godt ut. Men siden jeg er på skikkelig lavkarbo (:p) så går jeg for en annen variant jeg har finni oppskrift på. Men det blir jo ganske likt da, jeg dropper bare sukker og bruker fløte i stedet sånn cirka. :)

Huldr
29-06-11, 01:48
Veldig godt poeng angående knivene. Og veldig fint tips å slå de ihjel. Det skal jeg teste! Tusen takk! :)

Bare hyggelig! :) Det er litt jobb altså, men overkommelig når du bare skal ha én porsjon ihvertfall :) Det går med en god del is til bare ett glass med drikke.

En annen sak er at knivene nok bare vil gli mot isen, og ikke knuse den - jeg har googlet, og blendere med isknusefunksjon har sagtannede kniver for å rive opp isen. Men selv da bør visst blenderen helst være ganske så god og ha en del motorkraft.

Et alternativ om man skal investere i noe å knuse is med er en manuell isknuser som denne (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162081952) fra Clas Ohlson. Lurer litt på den selv, det er så godt med mojito om sommeren og i fjor drakk jeg det nesten hver dag (brukte ikke alltid alkohol i, det smaker godt uansett), og serverte til gjester. Ble litt lei av hammermetoden da :p

Glorfinia
29-06-11, 04:45
Bare hyggelig! :) Det er litt jobb altså, men overkommelig når du bare skal ha én porsjon ihvertfall :) Det går med en god del is til bare ett glass med drikke.

En annen sak er at knivene nok bare vil gli mot isen, og ikke knuse den - jeg har googlet, og blendere med isknusefunksjon har sagtannede kniver for å rive opp isen. Men selv da bør visst blenderen helst være ganske så god og ha en del motorkraft.

Et alternativ om man skal investere i noe å knuse is med er en manuell isknuser som denne (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162081952) fra Clas Ohlson. Lurer litt på den selv, det er så godt med mojito om sommeren og i fjor drakk jeg det nesten hver dag (brukte ikke alltid alkohol i, det smaker godt uansett), og serverte til gjester. Ble litt lei av hammermetoden da :p
Ojoj, her kommer det smarte tanker på løpende bånd! :D Noen ganger tenker jeg ikke på å google. Litt urutinert av meg egentlig, jeg pleier å være flink til det. Men fint at noen andre overtar tenkinga innimellom. :p

Så egentlig litt kjekt ut med sånn manuell sak. Jeg har vært innom tanken å kjøpe en sånn Magic Bullet, den kan jo knuse is, men det er jo mye lettere å få tak i en sånn du linker til. Si gjerne ifra om du kjøper den og hva du så synes om den. Så bruker jeg hammern sålenge. ;)

Sanney
29-06-11, 05:52
Men når det er sagt, i år ønsker jeg meg en skikkelig blender! Er det noen som har noe å anbefale?


Jeg kjøpte nylig en Kenwood Smoothie2Go, og elsker den. Lager meg smoothie hver morgen :) Den koster bare 400 kr, tar isbiter og frosne bær, og kommer med to halvliters mugger. Eneste er vel at den må vaskes opp for hånd, men jeg har jo ikke oppvaskmaskin allikevel sa :p

Regret
29-06-11, 06:47
Hehe, om du leser det første svaret mitt igjen, så anbefaler jeg ikke mindre enn tre. ;)

Ja, det så jeg, men lurte om det var en av de som var ekstra god? Eller er de på lik linje alle sammen?

Lillemy71
29-06-11, 07:26
Ojoj, her kommer det smarte tanker på løpende bånd! :D Noen ganger tenker jeg ikke på å google. Litt urutinert av meg egentlig, jeg pleier å være flink til det. Men fint at noen andre overtar tenkinga innimellom. :p

Så egentlig litt kjekt ut med sånn manuell sak. Jeg har vært innom tanken å kjøpe en sånn Magic Bullet, den kan jo knuse is, men det er jo mye lettere å få tak i en sånn du linker til. Si gjerne ifra om du kjøper den og hva du så synes om den. Så bruker jeg hammern sålenge. ;)


Jeg har en sånn isknuser og den fungerer utmerket. Det går faktisk rimelig raskt og male opp is til flere drinker. Jeg har ikke kjøpt min på CO men den ser akkurat lik ut, så jeg regner med at det er tilnærmet den samme. Kan altså anbefales.

Photobscura
29-06-11, 08:52
Ja, det så jeg, men lurte om det var en av de som var ekstra god? Eller er de på lik linje alle sammen?
Redken Cat er ganske intens. Jeg brukte den i starten. Nå er L'oreál min favoritt, men Giovanni sin er tett på. Håret mitt har en tendens til å bli "mett" på produkter jeg bruker for lenge, så jeg bytter mellom disse to nå, men nå er jo håret mitt helt fint, så det er mest fordi jeg tar etterveksten med jevne mellomrom, og de gir fukt i tillegg. Førstnevnte er en spray, så det er litt plunder å fordele, men den gjorde underverker på håret mitt! Du får den for 150 med frakt på lookfantastic (mot 400-500 kr hos frisør ...!)

vaskeklut
29-06-11, 09:36
Henna er litt tungvint, men SÅ tungvint skal det ikke behøve å være! Jeg har aldri opplevd å måtte raspe min egen henna. :p
Det er et pulver, det blir grønbrunt, det er sant. Men med oljen i så blir det noe lettere å fordele, og du bestemmer selv hvor tykt det skal være, men gjør det gjerne LITT mer rennende, for det tykner litt etterhvert. Med plast på hodet unngår du at hennaen tørker, så da blir det lettere å skylle ut.
Du skal IKKE shamponere nyfarga hennahår! Da holder fargen mye dårligere. Så håret bør være vasket før du har i hennaen, og vent gjerne minst tre dager før du vasker det igjen. Ikke på alle henna sitter så bra, på meg ble det vidunderlig gulrotrødt! :)
Jada, her renner gammel årelang hennakunnskap på. Tenk at det er tre år siden jeg avsluttet et nesten femten år langt hårkapittel? :p
what, jeg fikk ikke beskjed om noe av dette hos LUSH da jeg spurte om hvordan man gjør det:mad: Eller jo, jeg fikk beskjed om å sjamponere håret... Kanskje ikke så rart at det forsvant, da:o Jaja, tungvindt var det uansett, med mye mer jobb enn jeg orker å foreta meg ofte, så raskt som håret mitt vokser.

Photobscura
29-06-11, 09:45
what, jeg fikk ikke beskjed om noe av dette hos LUSH da jeg spurte om hvordan man gjør det:mad: Eller jo, jeg fikk beskjed om å sjamponere håret... Kanskje ikke så rart at det forsvant, da:o Jaja, tungvindt var det uansett, med mye mer jobb enn jeg orker å foreta meg ofte, så raskt som håret mitt vokser.
Jeg har en følelse av at en sikh-dame som har farget håret med henna importert fra India i typ tredve år vet mer om henna enn Lush. :cool: Bare en antagelse, altså! Jeg gjorde meg jo også noen erfaringer, ettersom jeg farget håret med henna i nesten ti år samlet. Men dette med å ikke shampoonere rett etter farging var i følge henne "vely, vely impoltant!!" Jeg kjøpte min første henna selv på Scorpius i Trondheim for mange år siden, og fikk et lite lynkurs den gangen.

Lillemy71
29-06-11, 10:55
what, jeg fikk ikke beskjed om noe av dette hos LUSH da jeg spurte om hvordan man gjør det:mad: Eller jo, jeg fikk beskjed om å sjamponere håret... Kanskje ikke så rart at det forsvant, da:o Jaja, tungvindt var det uansett, med mye mer jobb enn jeg orker å foreta meg ofte, så raskt som håret mitt vokser.

Jeg var på Lush i UK og fikk med en ganske så lang bruksanvisning og der stod det faktisk at man ikke måtte sjamponere hår rett etter farging, men skulle vente så lenge som mulig. Nå syntes jeg også at det var et helt for j*vli søl, så det ble bare med en prøvefarging av en stripe. Håret mitt tok overhodet ikke til seg noe farge, sikkert for det var farga fra før. Nå går jeg heller til frisør og får farga det med helt vanlige kjemikalier :D

Lillemy71
29-06-11, 11:10
Redken Cat er ganske intens. Jeg brukte den i starten. Nå er L'oreál min favoritt, men Giovanni sin er tett på. Håret mitt har en tendens til å bli "mett" på produkter jeg bruker for lenge, så jeg bytter mellom disse to nå, men nå er jo håret mitt helt fint, så det er mest fordi jeg tar etterveksten med jevne mellomrom, og de gir fukt i tillegg. Førstnevnte er en spray, så det er litt plunder å fordele, men den gjorde underverker på håret mitt! Du får den for 150 med frakt på lookfantastic (mot 400-500 kr hos frisør ...!)

Tusen takk for tips, Redken Cat er nå bestilt :)

Huldr
29-06-11, 12:18
Ojoj, her kommer det smarte tanker på løpende bånd! :D Noen ganger tenker jeg ikke på å google. Litt urutinert av meg egentlig, jeg pleier å være flink til det. Men fint at noen andre overtar tenkinga innimellom. :p

Så egentlig litt kjekt ut med sånn manuell sak. Jeg har vært innom tanken å kjøpe en sånn Magic Bullet, den kan jo knuse is, men det er jo mye lettere å få tak i en sånn du linker til. Si gjerne ifra om du kjøper den og hva du så synes om den. Så bruker jeg hammern sålenge. ;)Hehe :p Jeg tenkte jo litt for min egen del også, så null stress (og en unnskyldning for ikke å legge seg :rolleyes:) Skal rapportere om jeg kjøper en slik en ja :ja:

Jeg kjøpte nylig en Kenwood Smoothie2Go, og elsker den. Lager meg smoothie hver morgen :) Den koster bare 400 kr, tar isbiter og frosne bær, og kommer med to halvliters mugger. Eneste er vel at den må vaskes opp for hånd, men jeg har jo ikke oppvaskmaskin allikevel sa

Jeg har en sånn isknuser og den fungerer utmerket. Det går faktisk rimelig raskt og male opp is til flere drinker. Jeg har ikke kjøpt min på CO men den ser akkurat lik ut, så jeg regner med at det er tilnærmet den samme. Kan altså anbefales.Takk & takk, begge to! :)

Glorfinia
29-06-11, 13:16
Jeg har en sånn isknuser og den fungerer utmerket. Det går faktisk rimelig raskt og male opp is til flere drinker. Jeg har ikke kjøpt min på CO men den ser akkurat lik ut, så jeg regner med at det er tilnærmet den samme. Kan altså anbefales. Takk for info! Jeg skal ha folk til helga, må vurdere å spanderer på meg en sånn en innen det da. :)

Huldr
29-06-11, 13:22
Hehe, ja, der fikk du jo anbefalingen din, Glorfinia :o ;)

Glorfinia
29-06-11, 13:31
Hehe, ja, der fikk du jo anbefalingen din, Glorfinia :o ;)
Ja. :D

Slenger forresten ut et spørsmål til folket: jeg lurer litt på dette ryktesystemet. I følge det jeg har lest, så må man gi tilbakemelding til sju folk før man kan gi "førstemann" tilbakemelding igjen. Jeg har lyst til å gi en grønn prikk til en jeg ga tilbakemelding for fem folk siden, hva gjør jeg da? Å gi random er jo litt teit, men jeg vil så gjerne gi til førstemann igjen. :p

Lillemy71
29-06-11, 14:42
Ja. :D

Slenger forresten ut et spørsmål til folket: jeg lurer litt på dette ryktesystemet. I følge det jeg har lest, så må man gi tilbakemelding til sju folk før man kan gi "førstemann" tilbakemelding igjen. Jeg har lyst til å gi en grønn prikk til en jeg ga tilbakemelding for fem folk siden, hva gjør jeg da? Å gi random er jo litt teit, men jeg vil så gjerne gi til førstemann igjen. :p

Send en PM du, er det jeg og mange andre gjør når vi ikke kan gi ryktepoeng :)

Regret
29-06-11, 15:12
Tok meg endelig litt tid til å se på lookfantastic etter Redken produktene og fant den nevnte som heter Cat, men jeg fant også en leave in kur som heter Anti snap, og jeg lurer på om den er det samme som cat eller om jeg kanskje har mer effekt av å bruke begge? Liker leave in hårkurer veldig godt, derfor jeg er litt interessert i denne.

Photobscura
29-06-11, 15:39
Tok meg endelig litt tid til å se på lookfantastic etter Redken produktene og fant den nevnte som heter Cat, men jeg fant også en leave in kur som heter Anti snap, og jeg lurer på om den er det samme som cat eller om jeg kanskje har mer effekt av å bruke begge? Liker leave in hårkurer veldig godt, derfor jeg er litt interessert i denne.
Hva med å kjøpe begge deler? Det er cat, blå sprayflaske som jeg har brukt, og den skal skylles ut, men jeg hadde den gjerne i noen timer, surra håret inn i et håndkle og bare lot den være i i alt fra en time til fire fem. Mener å ha hørt bra ting om den antisnapen også. Du kan jo først kure med cat, skylle ut, og så ha i antisnap, f.eks! Kjør på! :D

Photobscura
29-06-11, 15:46
Ser at også antisnap er en proteinkur, så jeg vil tro den er midt i blinken!
Om du har råd, så kan du kjøpe resten av extreme-serien også, altså balsam og shampoo. Veldig bra sett, og de hjelper jo hverandre litt også! Men ikke nødvendigvis noe absolutt must, om du alt har shampoo og balsam du er fornøyd med. :)

Regret
29-06-11, 16:18
Har lyst å kjøpe hele serien, men med såpass langt hår som jeg har så bruker jeg det opp så fort at det vil ikke lønne seg rent økonomisk, men jeg tror jeg skal kjøpe både cat og anti snap :)

Photobscura
29-06-11, 16:27
Har lyst å kjøpe hele serien, men med såpass langt hår som jeg har så bruker jeg det opp så fort at det vil ikke lønne seg rent økonomisk, men jeg tror jeg skal kjøpe både cat og anti snap :)
Skjønner! Men det er jo veeeeldig mye billigere på nettet i alle fall. For meg lønner det seg uansett. Billige butikkshampooer er så fulle av vann og dritt at de både får håret mitt til å se og føles crap ut, og jeg må bruke dobbelt så mye av det.

Kanutten
29-06-11, 16:31
Noen her som har prøvd en cpap-maskin? Jeg skal få meg en slik i august.. Må innrømme at jeg gleder meg, men samtidig virker den skummel! :eek:

Regret
29-06-11, 16:33
Skjønner! Men det er jo veeeeldig mye billigere på nettet i alle fall. For meg lønner det seg uansett. Billige butikkshampooer er så fulle av vann og dritt at de både får håret mitt til å se og føles crap ut, og jeg må bruke dobbelt så mye av det.

Nå bruker jeg elvital sine røde flasker for farget hår, og jeg har de i kanskje 2 uker. De koster jo ca 40kr pr. flaske så det er dyrt nok det for meg :rolleyes: Jeg er ikke vandt til å bruke mye penger på meg selv så det å bruke 120kr på håret pr. måned er mye, selv om det kanskje ikke høres sånn ut :p
Bestilte de to nå, men kom på først etterpå at det finnes en dum sak som kalles for toll :rolleyes: så nå får jeg bare krysse fingrene for at pakken kommer seg igjennom uten noe tillegg. Skulle ha bestilt de i 2 pakker siden det ble over 200kr til sammen. akk nei, etterpåklokskap!

Kanutten
29-06-11, 16:42
Jeg er neppe den eneste dama på lavkarbo som ikke får tilgang til bikinilinjen bare ved å heise opp magen.. Så HVA gjør dere damer som IKKE har lett tilgang til bikinilinjen for å gjøre den sommerklar?? Menn kan også svare hvis de pleier fikse bikinilinjer samt har mage. :ja: :p

BenteR
29-06-11, 16:45
Noen her som har prøvd en cpap-maskin? Jeg skal få meg en slik i august.. Må innrømme at jeg gleder meg, men samtidig virker den skummel! :eek:

Hva er en cpap-maskin?

Kanutten
29-06-11, 16:52
Hva er en cpap-maskin?

En pustemaskin du må bruke om natta for å få nok oksygen. Jeg har fått påvist at jeg får for lite oksygen i blodet når jeg puster og at jeg derfor er ofte trøtt og sover mye.

Furine
29-06-11, 17:05
En pustemaskin du må bruke om natta for å få nok oksygen. Jeg har fått påvist at jeg får for lite oksygen i blodet når jeg puster og at jeg derfor er ofte trøtt og sover mye.

Kjenner fleire som har slike, dei bråkar ikkje SÅ mykje. Så kan dei hjelpe deg, så er det jo bra. :ja:

Kanutten
29-06-11, 17:09
Kjenner fleire som har slike, dei bråkar ikkje SÅ mykje. Så kan dei hjelpe deg, så er det jo bra. :ja:

Kommer til å ta drepern på sambo som er sånn seksuelt spontan! :lol:
Han vil ikke sexe med et maskinhode! :p

Kanskje denne maskinen blir lykke for meg??? :lol:

Regret
29-06-11, 17:09
Jeg er neppe den eneste dama på lavkarbo som ikke får tilgang til bikinilinjen bare ved å heise opp magen.. Så HVA gjør dere damer som IKKE har lett tilgang til bikinilinjen for å gjøre den sommerklar?? Menn kan også svare hvis de pleier fikse bikinilinjer samt har mage. :ja: :p

Nå har jeg forsåvidt bedre tilgang enn før, men f.eks som høygravid så var dette vanskelig. Da ble det å ta litt på feelingen eller ved hjelp av speil. Jeg kunne bruke ganske så lang tid på dette :p Men det går også an å dra til en klinikk eller spa som gjør det for deg med f.eks voksing :) Jeg er glad for å ha lært meg å ikke se når jeg holder på, det går så mye raskere :p

Regret
29-06-11, 17:39
Jeg vet det finnes mange her inne som er supre på å strikke, men jeg er desverre ikke noe flink til sånt.. så jeg lurer, kan noen hjelpe meg med en oppskrift eller et forslag til hvordan man kan strikke små dukker av Tomlingene fra drømmehagen? Slik at de ikke blir noe særlig større enn 10-15 cm..

http://www.scriptorium-graffiti.co.uk/Gubbins/tombliboos.jpg

KarMa40
29-06-11, 17:50
Photo, jeg tror du er riktig person å spørre.. Jeg ser at du har drevet en del med henna hårfarge. Så jeg lurte litt på hva henna kan være godt for? Har veldig lyst å farge håret rødt på en sunnere måte og har også hørt at henna kan fungere som en kur. Men jeg er også redd for å ødelegge det siste jeg har igjen av dette rottereiret så jeg er litt redd for å prøve også :p For ikke lenge siden hadde jeg både rosa, blått, turkis og lilla hår, så det er bleket og farget ganske mye og er utrolig slitt. Nå er jeg blond uten noen ny farge, men er absolutt ikke friskmeldt. Så jeg lurte litt på om henna kanskje kunne hjelpe meg?
Fritt fram for dere andre å svare også altså!

Hadde henna-farge i mitt mellomblonde hår i seks år. Som satt som ville h*lvete tross sjamponering hver eneste gang, sto ingenting om det på pakkene fra body shop i hvertfall.

Håret har aldri vært så ødelagt som etter at jeg prøvde å få det av-farget...

Henna skal visstnok hjelpe mot fett hår.

Idarull
29-06-11, 19:21
Sliter veldig med vondt i brystet for tida. Jeg har mild astma pga mugg. Har vært bra lenge til tross for det, men nå reagerer jeg på røyk og propan spesielt. Kan knytinger i brystet være astmaen? Kan vel være angstrelatert, men trodde ikke jeg var så angstete lenger... Skal ringe legen etter ferien men ville høre her først! Takker

KarMa40
29-06-11, 20:01
Kitt? Eller annet helsepersonell?

Sambo har vært til helsesjekk på jobben og tatt kolesterolprøver kl 15, etter fire timers faste, men altså etter kaffe med kokosolje.

Kolesterolet ble jo selvfølgelig på 7,1 og de vil gjerne prakke på han kostholdsveiledning og ekstra blodprøver og vita hjertepromp.
Jobben betaler og alle de andre er jo sjuke som griser liksom :rolleyes:

Han har vært i møte med den og sagt at han ikke er bekymret, særlig siden prøven er tatt på ettermiddagen etter mat og kaffe, men helsesjekkfirmaet sier så kjekt at når prøven er tatt spiller ingen rolle! :eek:

Vær å snill å si at de er teite og at Fürst har rett? Kolesterolprøver skal taes fastende på morgenen.
Alle de han har tatt det siste året er tatt fastende om morgenen og med mellom 4 og 5 som resultat.

Ikke at vi er bekymret for tallet, jeg bare liker å ha rett:o

Carisma
29-06-11, 20:14
Regret: dersom du bruker billigshampo kommer desverre ikke håret til å bli bedre med kur. Da er det penger rett ut av vinduet. Jeg vet, for jeg ødela nesten mitt hår! En ordentlig sjampo kan du fint ha i 3 mnd, faktisk bruker jeg mindre på det når jeg bruker ordentlige merker.

silje21
29-06-11, 20:26
Jeg er neppe den eneste dama på lavkarbo som ikke får tilgang til bikinilinjen bare ved å heise opp magen.. Så HVA gjør dere damer som IKKE har lett tilgang til bikinilinjen for å gjøre den sommerklar?? Menn kan også svare hvis de pleier fikse bikinilinjer samt har mage. :ja: :p

Jeg satt å tenkte på Akkurat dette her forrige dagen :o:D
Har vel egentlig ikke noe godt svar, eksen hjalp veldig gjerne hihi <.< forloveden min nå gjør ikke xD
Så jeg tar det sakte og forsiktig, litt etter feeling, så får det bare bli litt ujevnt nå og da^^

vaskeklut
29-06-11, 20:48
Hva gjør man når man har AAP og egentlig ikke har no særlig penger og må til tannlegen? Lar vær å dra og har vondt i stedet?

Carisma
29-06-11, 20:53
Hva gjør man når man har AAP og egentlig ikke har no særlig penger og må til tannlegen? Lar vær å dra og har vondt i stedet?

Får delt opp regninga i overkommelige rater

Anarko
29-06-11, 20:55
Hva gjør man når man har AAP og egentlig ikke har no særlig penger og må til tannlegen? Lar vær å dra og har vondt i stedet?

Tror man kan få det dekket av Nav.

Regret
29-06-11, 21:06
Regret: dersom du bruker billigshampo kommer desverre ikke håret til å bli bedre med kur. Da er det penger rett ut av vinduet. Jeg vet, for jeg ødela nesten mitt hår! En ordentlig sjampo kan du fint ha i 3 mnd, faktisk bruker jeg mindre på det når jeg bruker ordentlige merker.

hmm jeg mener da at elvital er ett av de bedre merkene da, men det er også billig. Kanskje jeg bare er litt gjerrig her. Det er ikke et luksusmerke eller et frisørmerke, men jeg føler at elvital er god på håret mitt. Aldri prøvd noe fra frisør, så jeg skal ikke uttale meg om de.
Hvor langt er håret ditt? Jeg har prøvd å bruke mindre med all slags typer shampoo men det rekker ikke overalt rett og slett.. Så her går det mye mer. Enda mer balsam, men det er av en helt annen grunn!

Jeg brukte elvital sin leave in hårkur før, og den reparerte nesten hva som helst med håret mitt. Men over nyttår så gikk den ut av markedet og etter det har håret blitt mer og mer ødelagt. ingenting målte seg med den kuren.. føler at jeg er på evig jakt nå og har en del forskjellige kurer og balsamer stående.

Regret
29-06-11, 21:08
Hva gjør man når man har AAP og egentlig ikke har no særlig penger og må til tannlegen? Lar vær å dra og har vondt i stedet?

Om det er absolutt nødvendig med behandling så kan du få det dekt. Men du må komme med et prisoverslag fra tannlegen til nav, så kan du søke. Eller dele opp beløpet hos tannlegen som nevnt her..

Glorfinia
29-06-11, 21:46
Send en PM du, er det jeg og mange andre gjør når vi ikke kan gi ryktepoeng :)
Det var jo smart. Men jeg er litt sjenert og sånn når det kommer til sånt, så det spørs om jeg tør. (Ja, jeg veit det høres rart ut, men jeg er ikke helt riktig skrudd sammen. ;)) Men takk for forslaget! :)

Lillemy71
30-06-11, 08:01
Det var jo smart. Men jeg er litt sjenert og sånn når det kommer til sånt, så det spørs om jeg tør. (Ja, jeg veit det høres rart ut, men jeg er ikke helt riktig skrudd sammen. ;)) Men takk for forslaget! :)

Du er jo fortsatt anonym da og de fleste synes nok bare det er koselig å få en PM :) jeg hadde også en terskel for å sende PM men det gikk over etterhvert, men mener nå jeg er riktig skrudd sammen for det :D Er man sjenert så er man sjenert forstår det, det ornær seg :D

lille_trille
30-06-11, 08:11
Hender seg at jeg lager vafler av kokosmel og fiberhusk. Kjenner at jeg blir oppblåst og treg i magen. Er det fiberhusken eller kokosmelet som gjør det? Noen andre som har det slik?

Kitt
30-06-11, 08:24
Hva gjør man når man har AAP og egentlig ikke har no særlig penger og må til tannlegen? Lar vær å dra og har vondt i stedet?

Får delt opp regninga i overkommelige rater

Tror man kan få det dekket av Nav.

Om det er absolutt nødvendig med behandling så kan du få det dekt. Men du må komme med et prisoverslag fra tannlegen til nav, så kan du søke. Eller dele opp beløpet hos tannlegen som nevnt her..
Carismas forslag er nok det som duger! Mange tannleger er veldig greie sånn. De vet det er dyrt, men vil jo ikke at folk skal vente med å komme til alle tennene er ødelagt!
NAV dekker kun om det er sykdomsrelatert!:p Altså om problemene skyldes munntørrhet pga medisiner, ødelagte tenner pga tenngnissing pga mye smerter/dårlig søvn relatert til sykdom osv. Man må ha legeattest på medisiner og diagnose og det er tannlegen som søker for deg!
NAV dekker dessuten kun selve behandlingen, ikke undersøkelsen i forkant, oppfølging osv.
Jeg fikk dekket 85% av alt over 1600,- pga munntørrhet en gang. Har sluttet med de medisinene nå, da.
Har også fått dekket en del til biteskinne fordi jeg har bitt tennene så hardt sammen pga smerter i mange år at jeg har ødelagt emaljen på baksiden av begge fortennene. Må rotfylles snart pga dette.Rotfyllingen skal da dekkes med en så og så stor andel fordi det er relatert til grunnsykdom!

vaskeklut
30-06-11, 09:18
Carismas forslag er nok det som duger! Mange tannleger er veldig greie sånn. De vet det er dyrt, men vil jo ikke at folk skal vente med å komme til alle tennene er ødelagt!
NAV dekker kun om det er sykdomsrelatert!:p Altså om problemene skyldes munntørrhet pga medisiner, ødelagte tenner pga tenngnissing pga mye smerter/dårlig søvn relatert til sykdom osv. Man må ha legeattest på medisiner og diagnose og det er tannlegen som søker for deg!
NAV dekker dessuten kun selve behandlingen, ikke undersøkelsen i forkant, oppfølging osv.
Jeg fikk dekket 85% av alt over 1600,- pga munntørrhet en gang. Har sluttet med de medisinene nå, da.
Har også fått dekket en del til biteskinne fordi jeg har bitt tennene så hardt sammen pga smerter i mange år at jeg har ødelagt emaljen på baksiden av begge fortennene. Må rotfylles snart pga dette.Rotfyllingen skal da dekkes med en så og så stor andel fordi det er relatert til grunnsykdom!

Ooh, okei! Problemet mitt er sannsynligvis pga munntørrhet ja. Så tannlegen søker, og så får man brev i posten med svar? Er det virkelig så enkelt? :confused: Merker jeg er blitt skeptisk til alt som innebærer ordet "enkelt" og "NAV" i samme setning :rolleyes::o

Kitt
30-06-11, 10:40
Ooh, okei! Problemet mitt er sannsynligvis pga munntørrhet ja. Så tannlegen søker, og så får man brev i posten med svar? Er det virkelig så enkelt? :confused: Merker jeg er blitt skeptisk til alt som innebærer ordet "enkelt" og "NAV" i samme setning :rolleyes::o
Vel, tannlegen søker strengt tatt ikke. Han sier at sånn er det og derfor skal det være sånn.....
Du må ha med legeattest på hvilke medisiner du bruker fra fastlegen, pluss at det må stå at de gir munntørrhet!
Det var ikke noe problem i det hele tatt, faktisk, og jeg har sloss MYE med NAV. Husker ikke om jeg måtte legge ut eller om det gikk via tannlegen, men en regning på 2800,- ble redusert til under halvparten til slutt i hvert fall. Mange tannleger har direkte refusjon, andre ikke.
Hadde 5 hull i tennene oppe som tannlegen sa var typsike munntørrhetskader. Snakk med tannlegen din, du, så finner dere nok ut av det på billigst, enklest mulig måte!:)

Desverre kunne ikke siste tannlegebesøk relateres til hverken medisiner eller annet, så den regningen på 2700,- må jeg nok betale selv med min AAP!:p
Tilhører heldigvis sjeldenhetene at tannlegeregningen min er på over 1000,- og vår tannlege er så grei å la oss få regning med litt romslig forfallsdato!

Photobscura
30-06-11, 10:52
Dette fant jeg på webtannlegen.no:

TO LOVER
To lover avgjør hvem som får gratis tannbehandling og hvem som må betale: helt eller delvis.
Lov om tannhelsetjenesten sikrer tre grupper gratis behandling. Betalingen skjer over fylkeskommunens budsjetter.
* Barn og ungdom fra fødsel og til og med det året de fyller 18 år.
* Psykisk utviklingshemmede i og utenfor institusjon.
* Grupper av eldre, langtidssyke og uføre i institusjon og hjemmesykepleie.
Videre skal fylkeskommunen sørge for et tilbud til 19- og 20-åringer og andre grupper fylkeskommunen har vedtatt å prioritere.
Men hvis ressursene ikke er tilstrekkelige, skal gruppene prioriteres ut ifra den rekkefølgen som her er listet opp.
Lov om folketrygd har bestemmelser om hvem som har krav på stønad fra folketrygden (staten) for behandling av definerte tann-, munn- og kjevesykdommer eller når bestemte lidelser fører til redusert tannhelse. Loven har også en "kan- bestemmelse", som hjemler fritt skjønn. Det betyr at muligheter for bidrag til visse typer behandling, men ingen rett.
Støtte til tannbehandling kan i noen tilfeller også gis som en del av den kommunale sosialhjelpen. Det gjelder imidlertid ikke kostbar behandling.

SLIK ER REGELVERKET:
KARIES – TAP AV TENNER
Du betaler for utgifter som skyldes Karius og Baktus etter at du har fylt 20 år – hvis du er frisk. Karies blir ansett som resultat av dårlig tannpuss og feil kosthold. Mister du en tann fordi den har vært angrepet av karies, må du selv betale for ny. Må du rotfylle, betaler du alt selv.
Staten betaler deler av regningen dersom en kjevekirurg må fjerne en rot på en tann. Og dersom tennene ramler ut fordi du har marginal periodontitt – betennelse – kan du få støtte til å sette inn implantat, protese eller lignende – selv om dårlig tannhygiene er en medvirkende faktor også her.

KARIES – SYKDOM
Du betaler bare deler av regningen dersom hull eller skader er medfødte eller skyldes ervervede lidelser, svært sjeldne sykdommer, kreft, alvorlige psykiske lidelser m.m. Det samme gjelder dersom problemene skyldes at du er blitt tørr i munnen på grunn av for eksempel pillebruk.
Staten betaler imidlertid ingenting – selv om du oppfyller alle krav for å få støtte – hvis du ikke har oppsøkt tannlege på noen år. Da kan det hevdes at årsaken til karies m.m. er andre enn sykdommene. Bare sterkt sinnslidende får støtte selv om de ikke jevnlig går til tannlege.

SYREANGREP
Du betaler hvis årsaken er at du har drukket for mye brus eller juice. Staten betaler hvis årsaken er magesyre: altså dersom syreangrepet skyldes en sykdom e.l. Folketrygdens regler tar ikke utgangspunkt i sykdomsbildet, men årsakene. Et omfattende og komplisert regelverk avgjør hvem som har krav på støtte.

VISDOMSTENNER
Du betaler dersom visdomstennene må trekkes etter at de er kommet frem og fått hull.
Staten betaler store deler av regningen hvis visdomstennene ligger litt kronglete til og trekkes før de kommer frem.

TANNREGULERING
Du betaler hele regningen dersom du vil rette opp skjeve tenner fra du er 19 år, hvis ikke behovet for kjeveortopedisk behandling er «svært stort». Frem til det året du fyller 18 år, betaler du en prosentvis del av regningen avhengig av behov. Det er søskenrabatt.
Staten betaler 100 prosent hvis det er et «svært stort behov». Er det «stort behov», betaler staten 75 %, er det et «klart behov», betaler staten 40 prosent. Disse prosentene må tas med en klype salt: Dersom tannlegen er dyrere enn det staten refunderer, må pasientene betale mellomlegget. Det kommer i tillegg til den prosentandelen man betaler.

RUS OG TENNER
Du betaler ikke noe for tannbehandling på rehabiliteringsinstitusjon.
Det offentlige betaler så lenge du er der. Budsjettene kan avgjøre hva slags behandling du får. Er behandlingen halvferdig når du forlater institusjonen, må du betale resten selv. Går du over på metadon eller Subutex, fører det ofte til karies på grunn av munntørrhet. Da kan du få støtte fra folketrygden, men bare hvis du har gått jevnlig til tannlege.

TENNER OG ULYKKER
Du betaler bare en del dersom du slår ut tre tenner på jobb, fordi folketrygden anser det som en yrkesskade. Skjer det på fritiden, og du har privat forsikring, betaler du evt. bare egenandel til forsikringsselskapet.
Folketrygden betaler deler av regningen når «skaden er omfattende ut fra en helhetsvurdering av tannsettets funksjon og estetikk». Tannlegen må søke om støtte. Sendes kravet senere enn seks måneder fra behandlingen ble avsluttet, får du ikke noe. Det gis bare støtte til første gangs behandling.

ELDRE OG UFØRE
Du betaler fullt ut for alt fra plomber til broer, dersom du bor hjemme og ikke har hjemmesykepleie. Pleies du av pårørende, må du også betale alt selv.
Fylkeskommunen betaler hele regningen (med unntak av kjeveortopedisk behandling) dersom du er på sykehjem e.l. og har vært der i tre måneder og blir værende en stund, eller dersom du har hatt hjemmesykepleie i like lang tid. Men dersom fylkeskommunen har trange budsjetter, og du må trekke en jeksel, er det ikke sikkert det er penger til en bro. Noen steder tilbys du da en «pragmatisk løsning» – du må betale for bro, men får kanskje en protese gratis.

Venninna mi som utdanner seg til tannpleier sier at dersom man går til psykolog fast skal man få en reduksjon. Jeg har ennå ikke klart å finne noe klart svar på det på nettet.

nellie
30-06-11, 10:59
hmm jeg mener da at elvital er ett av de bedre merkene da, men det er også billig. Kanskje jeg bare er litt gjerrig her. Det er ikke et luksusmerke eller et frisørmerke, men jeg føler at elvital er god på håret mitt. Aldri prøvd noe fra frisør, så jeg skal ikke uttale meg om de.
Hvor langt er håret ditt? Jeg har prøvd å bruke mindre med all slags typer shampoo men det rekker ikke overalt rett og slett.. Så her går det mye mer. Enda mer balsam, men det er av en helt annen grunn!

Jeg brukte elvital sin leave in hårkur før, og den reparerte nesten hva som helst med håret mitt. Men over nyttår så gikk den ut av markedet og etter det har håret blitt mer og mer ødelagt. ingenting målte seg med den kuren.. føler at jeg er på evig jakt nå og har en del forskjellige kurer og balsamer stående.


Jeg har langt hår:) Det var ned til sånn rett over korsryggen hvertfall, nå er det litt kortere da, men ganske langt. Så vidt meg bekjent så trenger man ikke en hel masse shampo i lengdene av håret. Jeg bruker hvertfall ikke det. Bruker shampo bare i hodebunnen og i håret nærme den, også balsam bare i lengdene.

Jeg kan skrive under på at "dyr" shampo varer så mye lenger enn billigshampoer/butikkshampoer. Dessuten er det ikke så ille dyrt hvis du kjøper på nett.. Går ganske opp i opp altså.

Anbefaler Redken.. Eneste jeg er fornøyd med:p

Photobscura
30-06-11, 11:10
Jeg har langt hår:) Det var ned til sånn rett over korsryggen hvertfall, nå er det litt kortere da, men ganske langt. Så vidt meg bekjent så trenger man ikke en hel masse shampo i lengdene av håret. Jeg bruker hvertfall ikke det. Bruker shampo bare i hodebunnen og i håret nærme den, også balsam bare i lengdene.

Jeg kan skrive under på at "dyr" shampo varer så mye lenger enn billigshampoer/butikkshampoer. Dessuten er det ikke så ille dyrt hvis du kjøper på nett.. Går ganske opp i opp altså.

Anbefaler Redken.. Eneste jeg er fornøyd med:p
Ja, dette er jo sant. Da jeg hadde laaangt hår (for meg, typ ned til brystet, aldri hatt lenger) så vaska jeg kun lengdene unntaksvis.

Nerthus
30-06-11, 11:15
Ja, dette er jo sant. Da jeg hadde laaangt hår (for meg, typ ned til brystet, aldri hatt lenger) så vaska jeg kun lengdene unntaksvis.

Handler på blivakker.no jeg, ganske rimelige priser sammenlignet med butikk.... bruker "dumb blonde" og "mop" om en annen, må bytte litt innimellom. Begge disse synes jeg er enormt drøye, og jeg bruker glatt en flaske i mange mange mnd - har hår nedom skuldrene. Man må huske på at det skal ikke mye til pr vask... og man må ikke skumme opp hele lengden :)

Butikkshampoo er kanskje rimeligere, men håret mitt liker de ikke - og de blir tomme MYE raskere av en eller annen grunn...

Kitt
30-06-11, 14:10
Venninna mi som utdanner seg til tannpleier sier at dersom man går til psykolog fast skal man få en reduksjon. Jeg har ennå ikke klart å finne noe klart svar på det på nettet.
Trodde det bare gjaldt om man var innlagt i psykiatrien, jeg!
Ellers er det jo "halve" Norge som har rett på refusjon!:p

Er man i tvil, er det i hvert fall lov til å spørre tannlegen sin. De har en liten bok hvor alt sånt står. Bedre enn å utsette det år etter år til man virkelig MÅ og regingen blir DIGER!:eek:

Kitsu
30-06-11, 14:15
Noen som har et forslag til en eller annen form for brødmat som kan holde seg ute av kjøleskap i en ukes tid? Skal på tur, trenger noe enkelt.

vaskeklut
30-06-11, 14:16
Trodde det bare gjaldt om man var innlagt i psykiatrien, jeg!
Ellers er det jo "halve" Norge som har rett på refusjon!:p
:o
Er man i tvil, er det i hvert fall lov til å spørre tannlegen sin. De har en liten bok hvor alt sånt står. Bedre enn å utsette det år etter år til man virkelig MÅ og regingen blir DIGER!:eek:
Det er sant! Jeg skal bestille meg en kontrolltime og få et overslag, men tenkte jeg skulle spørre dere som ikke er interesserte i å få mest mulig betalt først om alt dette. Dere vet så mye! :love: Nå må NAV bare få ut fingern og gi meg penger, så jeg i det hele tatt får tatt den kontrollen :cool:

Kitt
30-06-11, 14:48
Det er sant! Jeg skal bestille meg en kontrolltime og få et overslag, men tenkte jeg skulle spørre dere som ikke er interesserte i å få mest mulig betalt først om alt dette. Dere vet så mye! :love: Nå må NAV bare få ut fingern og gi meg penger, så jeg i det hele tatt får tatt den kontrollen :cool:
Med så mange mennesker på et sted, er det også masse samlet erfaring!

De fleste tannleger har ferdige prislister(tror de må ha det) og skal kunne gi deg et fornuftig prisoverslag basert på disse prisene! Lykke til!:)

Glorfinia
30-06-11, 14:56
Du er jo fortsatt anonym da og de fleste synes nok bare det er koselig å få en PM :) jeg hadde også en terskel for å sende PM men det gikk over etterhvert, men mener nå jeg er riktig skrudd sammen for det :D Er man sjenert så er man sjenert forstår det, det ornær seg :D Har ikke med anonymheten å gjøre, men det er vel kanskje den terskelen du nevner. Det kan veldig godt være at du er riktig skrudd sammen, men jeg er faktisk ikke det. :p Men jeg skal ta det til meg, kanskje jeg tar steget en dag. :)

Kanutten
30-06-11, 15:13
Det er sant! Jeg skal bestille meg en kontrolltime og få et overslag, men tenkte jeg skulle spørre dere som ikke er interesserte i å få mest mulig betalt først om alt dette. Dere vet så mye! :love: Nå må NAV bare få ut fingern og gi meg penger, så jeg i det hele tatt får tatt den kontrollen :cool:


:confused: Hvorfor skal time til psykolog ende opp i billigere tannlegebehandling???

Man får da ikke dårligere tenner bare fordi at man trenger litt terapi??

Gjelder det manuellterapi også? :spent:

vaskeklut
30-06-11, 15:16
:confused: Hvorfor skal time til psykolog ende opp i billigere tannlegebehandling???

Man får da ikke dårligere tenner bare fordi at man trenger litt terapi??

Gjelder det manuellterapi også? :spent:
Spør photo, det var hun som sa det, ikke jeg :D Men om man får refusjon fordi man går til psykolog skal jeg jaggu utnytte det :D

Camomilla
30-06-11, 15:16
Noen som har et forslag til en eller annen form for brødmat som kan holde seg ute av kjøleskap i en ukes tid? Skal på tur, trenger noe enkelt.

Vet ikke med lavkarbobrødene, mange av dem inneholder jo litt som skulle tilsi at de bør oppbevares i kjøleskapet - men Nannahs knekkebrød http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214
holder seg fint i en vanlig kakeboks :)

Glorfinia
30-06-11, 15:23
:confused: Hvorfor skal time til psykolog ende opp i billigere tannlegebehandling???

Man får da ikke dårligere tenner bare fordi at man trenger litt terapi??

Gjelder det manuellterapi også? :spent:
Første gang jeg også har hørt det, men jeg kan kanskje tenke meg at det, hvis det stemmer, er avhengig av om man går til psykolog fordi man vil eller fordi man må. Kanskje reduksjonen gjelder de som går til privatpraktiserende via henvisning fra fastlegen eller til poliklinikk, og ikke de som går på eget initiativ? Bare en tanke som slo meg i alle fall.

Anarko
30-06-11, 15:32
Psykologtimer går i alle fall på egenandelen. Men om det er slik at man får billigere tannlegebehandling, så skal jeg vurdere å gå til psykolog igjen.

Glorfinia
30-06-11, 15:34
Psykologtimer går i alle fall på egenandelen. Kun så lenge psykologen har refusjonsavtale. Eller tilhører poliklinikk o.l.

Regret
30-06-11, 15:41
Jeg kan 0 om pensjon og i grunn hva det er, men i dag fikk jeg utbetalt noe som var markert som pensjon. Skal ikke pensjon spares opp på en konto som jeg ikke kan se da? jeg vet ikke hvor de kom fra engang, men finner det litt merkelig siden det var ganske mye penger også.. hva kan dette være? Det kommer ikke fra nav, og jeg har ikke jobbet på flere år.. kan det være en feil? og hvor kommer de i fra?

Anarko
30-06-11, 15:49
Kun så lenge psykologen har refusjonsavtale. Eller tilhører poliklinikk o.l.

Ja, jeg burde kanskje spesifisert der.

Kitt
30-06-11, 16:59
Jeg kan 0 om pensjon og i grunn hva det er, men i dag fikk jeg utbetalt noe som var markert som pensjon. Skal ikke pensjon spares opp på en konto som jeg ikke kan se da? jeg vet ikke hvor de kom fra engang, men finner det litt merkelig siden det var ganske mye penger også.. hva kan dette være? Det kommer ikke fra nav, og jeg har ikke jobbet på flere år.. kan det være en feil? og hvor kommer de i fra?
Sikker på at de ikke er fra NAV? Jeg fikk etterbetalt for mai og juni den 27.! G- satsen gikk opp fra 1. mai og det får man etterbetalt!:)
Hele 1113,- fikk jeg!:heia:

Regret
30-06-11, 17:14
Sikker på at de ikke er fra NAV? Jeg fikk etterbetalt for mai og juni den 27.! G- satsen gikk opp fra 1. mai og det får man etterbetalt!:)
Hele 1113,- fikk jeg!:heia:

Nei det fikk jeg for et par dager siden og var ikke mer enn 615 kr, men nå fikk jeg 4300 kr! Det er jo mye.. er ikke fra nav nei, da hadde det stått under utbetalinger fra de på deres side, men det gjør det ikke.. blir ikke klok på det så jeg har lagt de til side i tilfelle de blir krevd tilbake.

Kitt
30-06-11, 17:32
Nei det fikk jeg for et par dager siden og var ikke mer enn 615 kr, men nå fikk jeg 4300 kr! Det er jo mye.. er ikke fra nav nei, da hadde det stått under utbetalinger fra de på deres side, men det gjør det ikke.. blir ikke klok på det så jeg har lagt de til side i tilfelle de blir krevd tilbake.
Hmmm, det kommer nok papirer på dem før eller senere! Så pass mye er digg å få, men best å vite hvor de kommer fra før man bruker dem opp, ja!:eek::)

Kanutten
30-06-11, 18:44
Hva år man pr måned hvis man blir uføretrygdet??

Nerthus
30-06-11, 19:21
Hva år man pr måned hvis man blir uføretrygdet??

Avhenger ikke det av tidligere inntekt? Kan ikke svare - bare kjeder meg litt med halsbetennelse og jordbær m/fløte under pleddet i sofakroken :p

Kitt
30-06-11, 21:10
Hva år man pr måned hvis man blir uføretrygdet??
Minstesatsen er vel ca 12000,- brutto.
Vet svigerinnen min fikk det en stund i hvert fall!
Men da har man ofte krav på bostøtte etc, så det reelle beløpet blir noe høyere!

Kitt
30-06-11, 21:13
bare kjeder meg litt med halsbetennelse og jordbær m/fløte under pleddet i sofakroken :p
Uffda, halsbetennelse er ikke godt, og vennen, den blir ikke bedre av melkeprodukter som fløte!:p;):)

God bedring!:klem:

BenteR
30-06-11, 21:23
Faren min har alltid sagt at konjakk er tingen ved vond hals; man blir ikke friskere, men det er mye kjekkere å være syk:D

langaard
30-06-11, 21:47
Faren min har alltid sagt at konjakk er tingen ved vond hals; man blir ikke friskere, men det er mye kjekkere å være syk:D
Faren din er en smart mann!:lol:

KarMa40
30-06-11, 22:32
Dytter:

Kitt? Eller annet helsepersonell?

Sambo har vært til helsesjekk på jobben og tatt kolesterolprøver kl 15, etter fire timers faste, men altså etter kaffe med kokosolje.

Kolesterolet ble jo selvfølgelig på 7,1 og de vil gjerne prakke på han kostholdsveiledning og ekstra blodprøver og vita hjertepromp.
Jobben betaler og alle de andre er jo sjuke som griser liksom :rolleyes:

Han har vært i møte med den og sagt at han ikke er bekymret, særlig siden prøven er tatt på ettermiddagen etter mat og kaffe, men helsesjekkfirmaet sier så kjekt at når prøven er tatt spiller ingen rolle! :eek:

Vær å snill å si at de er teite og at Fürst har rett? Kolesterolprøver skal taes fastende på morgenen.
Alle de han har tatt det siste året er tatt fastende om morgenen og med mellom 4 og 5 som resultat.

Ikke at vi er bekymret for tallet, jeg bare liker å ha rett:o

Kitt
30-06-11, 23:07
Kitt? Eller annet helsepersonell?

Sambo har vært til helsesjekk på jobben og tatt kolesterolprøver kl 15, etter fire timers faste, men altså etter kaffe med kokosolje.

Kolesterolet ble jo selvfølgelig på 7,1 og de vil gjerne prakke på han kostholdsveiledning og ekstra blodprøver og vita hjertepromp.
Jobben betaler og alle de andre er jo sjuke som griser liksom :rolleyes:

Han har vært i møte med den og sagt at han ikke er bekymret, særlig siden prøven er tatt på ettermiddagen etter mat og kaffe, men helsesjekkfirmaet sier så kjekt at når prøven er tatt spiller ingen rolle! :eek:

Vær å snill å si at de er teite og at Fürst har rett? Kolesterolprøver skal taes fastende på morgenen.
Alle de han har tatt det siste året er tatt fastende om morgenen og med mellom 4 og 5 som resultat.

Ikke at vi er bekymret for tallet, jeg bare liker å ha rett:o

Dette sier dr. Torkil himself om den saken!!!
Hei
Kolesterol SKAL tas fastende, ellers er det bortkastet.
Totalkolesterolen bør være 5 eller lavere.
Det gode kolesterol >1 og det dårlige < 3.
Man kan ikke plusse godt og dårlig kolesterol, da også triglyceridene må regnes med.

OG IKKE MINST. 30 min gange er MYE viktigere for å forebygge hjerte - og karsykdom enn selve kolesterolvediene. OG familiehistorien betyr enormt. Er kolesterolet 7 og familien uten hjertesykdom, hadde jeg ikke bekymret meg.

Jeg har startet kolesterolsenkende behandling på personer med 4,2 i kolesterol og en familiehistorie hvor "alle" får infarkt før de er 50 år gamle.

Vurdering av kolesterol og lipider bør overlates til leger med interesse på området.

God Påske
Torkil :)

Bør vel ikke være tvil der, eller..... (min utheving)

Kanskje
30-06-11, 23:40
Er lavkarbo BRØD og lavkarbo KNEKKEBRØD like "ille" - altså like mye partystoppere? Har litt lyst til å prøve å lage nannas gode knekkebrød, ser at mange skryter av dem. Men så var det det da, at mange sier det gjør at man stopper opp hvis man vil ned i vekt.

lille_trille
01-07-11, 06:29
Er lavkarbo BRØD og lavkarbo KNEKKEBRØD like "ille" - altså like mye partystoppere? Har litt lyst til å prøve å lage nannas gode knekkebrød, ser at mange skryter av dem. Men så var det det da, at mange sier det gjør at man stopper opp hvis man vil ned i vekt.

Syns du skal ta sjansen på å prøve, jeg. Det som er partystopper for noen, trenger ikke vere det for andre :)

Lillemy71
01-07-11, 07:20
Er lavkarbo BRØD og lavkarbo KNEKKEBRØD like "ille" - altså like mye partystoppere? Har litt lyst til å prøve å lage nannas gode knekkebrød, ser at mange skryter av dem. Men så var det det da, at mange sier det gjør at man stopper opp hvis man vil ned i vekt.

For å svare på spørsmålet ditt - ja!! Det er samme typene frø/ kli som brukes men et brød inneholder i tillegg CF, CC, egg mm, men jeg ville prøvd var jeg deg er ikke sikkert din vektnedgang stopper opp. En annen ting er jo å begrense seg og bare spise maks 1-2 til dagen. Stopper ikke vekta er det ingenting å bekymre seg for.

Photobscura
01-07-11, 08:11
Ups, jeg tror jeg utelot en detalj der, jeg mente dersom man går til psykolog som en del av et behandligsopplegg dersom man er forhindret fra å jobbe. Men jeg skal høre med henne en gang til for å være sikker.

Faren min har alltid sagt at konjakk er tingen ved vond hals; man blir ikke friskere, men det er mye kjekkere å være syk:D
Hehe, jeg har hørt det samme, men om whisky. Hvilket er bra, for jeg liker ikke cognac. :p

Regret
01-07-11, 11:18
Nei det fikk jeg for et par dager siden og var ikke mer enn 615 kr, men nå fikk jeg 4300 kr! Det er jo mye.. er ikke fra nav nei, da hadde det stått under utbetalinger fra de på deres side, men det gjør det ikke.. blir ikke klok på det så jeg har lagt de til side i tilfelle de blir krevd tilbake.

:rolleyes: Jeg fant ut hva det var.. Det var kontantstøtte og barnetrygd som kom inn som 1 sum og var ikke merket med hva det var. Jaja, da var det ikke noe skumelt lell da :D

Glorfinia
01-07-11, 16:22
Ups, jeg tror jeg utelot en detalj der, jeg mente dersom man går til psykolog som en del av et behandligsopplegg dersom man er forhindret fra å jobbe. Men jeg skal høre med henne en gang til for å være sikker.
Jeg er i alle fall veldig interessert i info om det. Jeg er i et behandlingsopplegg, og om et par måneder er det tid for en tannsjekk for min del. Supert om du sier ifra hvis du finner ut noe. :)

Photobscura
01-07-11, 16:42
Jeg er i alle fall veldig interessert i info om det. Jeg er i et behandlingsopplegg, og om et par måneder er det tid for en tannsjekk for min del. Supert om du sier ifra hvis du finner ut noe. :)
Tannpleierstudent-venninna mi er på ferie, men jeg skal høre med henne med en gang hun er hjemme. :)

Carisma
01-07-11, 17:25
Hjelp! Hva kler man på en baby i dette været? :confused::confused:
Var ut og trillet første tur i dag, og da ble han alt for varm stakkars! I vognbag med bommulsbody tynn bomullsbukse, på lammeskinn (skal jo være varmeregulerende) med bomullslue, helseteppe og dyne.....

Olive Oil
01-07-11, 17:46
Hjelp! Hva kler man på en baby i dette været? :confused::confused:
Var ut og trillet første tur i dag, og da ble han alt for varm stakkars! I vognbag med bommulsbody tynn bomullsbukse, på lammeskinn (skal jo være varmeregulerende) med bomullslue, helseteppe og dyne.....

Jeg ville droppet lammeskinnet når det er varmt. Legg også dyna bare over bena hans, og bre heller mer over ham hvis han blir kald. Det er jammen ikke lett å vite hva man skal gjøre med disse små i varmen. Om du ikke vet, kroppstemperaturen på en baby kjenner du best i nakkegropen.

Gratulerer med den lille, forresten. :)

Carisma
01-07-11, 17:52
Jeg ville droppet lammeskinnet når det er varmt.

OK, "alle" snakker om hvor bra det er for temperaturreguleringen?

Olive Oil
01-07-11, 18:06
OK, "alle" snakker om hvor bra det er for temperaturreguleringen?

Ja, jeg har hørt det jeg også, men min erfaring er at det gjelder mer når det er kjøligere i været. Min eldste ble født i ei varmebølge i juni, og han hadde bare på seg bomullsbody og helseteppe.

Huldr
01-07-11, 18:09
Koselig å høre litt om dere! Og velkommen hjem fra sykehuset :klem:

Jeg tenker at det er litt mye med bukse, dyne OG helseteppe? Vet ikke med skinnet altså, men ville vel eksperimentert litt i forhold til påkledningen. Det er jo varmt, og kanskje bedre og mer behagelig med bare bein under teppet og evt ha dyna løst oppå beina, slik Olive Oil skriver?

... og der hadde hun skrevet mer ja :D

Carisma
01-07-11, 18:14
bedre og mer behagelig med bare bein under teppet og evt ha dyna løst oppå beina

Ja, da jeg fikk han ned på Barsel hadde han på body, et lite tovet teppe og helseteppe. men da kom ene sykepleieren og mente han hadde alt for lite klær (sykepleiere på barneklinikken som hadde kledd han og godkjent det) og heiv på han bukse og dyne. Så da ble jeg bare forvirret.... :o For å være ærlig er jeg mer redd for overoppheting enn at han blir litt kald, for han har ganske bra temperatur jenvt over.
Nå har han sovet i bagen en stund med body, lange sokker, det tynne tovede teppet og helseteppe og virker veldig mye mer fornøyd!

Huldr
01-07-11, 18:18
Nå har han sovet i bagen en stund med body, lange sokker, det tynne tovede teppet og helseteppe og virker veldig mye mer fornøyd!Så bra :) Skjønner at du ble forvirret, ja!

Olive Oil
01-07-11, 18:20
Du må nok regne med å bli mye forvirret fremover, Carisma. Mange velmenende der ute som mener forskjellig. Min kjære mor kan fortsatt mase om at jeg kler på minstemor for lite klær. Hun er 8..

Trøst deg med at det ikke tar lang tid før du får erfaringen med hva som er riktig for deg og babyen.:)

Kanskje
01-07-11, 20:51
Hva med å legge en gradestokk ned i vognen, og måle hvilken tenperatur det faktisk er der nedi? den tanken har jeg hatt før, men ikke hatt noen å prøve på. jeg synes mange pakker på babyene alt for masse, spesielt når om sommeren. Ja eldre unger i vogn også.

Kanskje
01-07-11, 21:05
Hvilken film er dette:

Et ungt par reiser på vandretur i skogen, og velger feil sti. Det er noen som lusker rundt der. Den ene av dem, eller begge blir kidnappet, og holdt fanget av et galt par, som vil ha barn. Så de tvinger disse to til å ha sex, så det skal bli et barn. Når de protesterer blir de torturert. Jeg husker bare ikke hva den heter !

Bønna200
02-07-11, 18:44
Er det noen som vet om det er riktig at vin BINDER vann? Har alltid hørt at det er vanndrivende...

Photobscura
02-07-11, 18:51
Er det noen som vet om det er riktig at vin BINDER vann? Har alltid hørt at det er vanndrivende...
Det har jeg aldri hørt, eller opplevd selv for den saks skyld. Da må det være snakk om en vin med mye sukker, for min umiddelbare tanke er at ettersom karbohydrater binder vann (ca fire gram vann pr gram kh), så kan det være dét. Alkohol er vanndrivende, og vin inneholder jo stort sett alkohol. Men med det sagt så er den effekten veldig midlertidig. Etter et litt over snittet inntak av alkohol veier jeg gjerne opp til en kilo mindre enn vanlig, for så å svinge litt oppover igjen og stabilisere meg på en dag eller to.
Det er uansett viktig å drikke rikelig med vann til alkohol, da slipper man noe av de verste "bivirkningene" dagen derpå, og noe av grunnen til de er jo at kroppen dehydreres ved alkoholinntak.

Bønna200
02-07-11, 18:56
Jeg bare leste et sted at vin binder vann. Men har heller aldri hørt det før.
Det rare er at vin aldri har gitt noe utslag på vekta for min del. Men man kan jo ikke drikke ubegrensa fordet;) Her går det stort sett i vann.

nellie
02-07-11, 19:04
Vi har sverget til lammeskinnet hele tiden..:o Til og med i Syden. Og har aldri opplevd at snuppa har blitt svett eller veldig varm.

Carisma
02-07-11, 19:15
Vi har sverget til lammeskinnet hele tiden..:o

Sykepeier jeg snakket med i dag sa "dere bruker vel lammeskinn?" Så da er den godkjent hvertfall :ja:

Lillemy71
02-07-11, 20:50
Jeg bare leste et sted at vin binder vann. Men har heller aldri hørt det før.
Det rare er at vin aldri har gitt noe utslag på vekta for min del. Men man kan jo ikke drikke ubegrensa fordet;) Her går det stort sett i vann.


Jeg blir vannballong av vin og jeg drikker bare viner med minimalt med kh, dagen derpå har jeg skikkelig poser under øynene og fingrer/bein er så hovne at jeg kan bare glemme ringer/sko. Vekta viser ofte et par pluss kilo men det forsvinner dagen etterpå, så jeg bare drikker i vei jeg :D

langaard
02-07-11, 20:55
Jeg blir vannballong av vin og jeg drikker bare viner med minimalt med kh, dagen derpå har jeg skikkelig poser under øynene og fingrer/bein er så hovne at jeg kan bare glemme ringer/sko. Vekta viser ofte et par pluss kilo men det forsvinner dagen etterpå, så jeg bare drikker i vei jeg :D
Du bør drikke vann ved siden av vin, så slipper du ubalansen i krpppen dagen derpå:)

Lillemy71
02-07-11, 22:39
Du bør drikke vann ved siden av vin, så slipper du ubalansen i krpppen dagen derpå:)

Hjelper ingenting i det hele tatt, drikker minst ett glass vann per glass vin. Blir like oppblåst og stinn for det. Sånn er det bare.

Kanskje
02-07-11, 23:06
Flere enn meg som irriterer seg over naboer som spiller høy musikk, eller har på høy radio?? I dag var det tydeligvis "jazzens mysterier", eller noe sånt på radioen - jeg kan ikke fordra Jazz, og måtte sette på musikk selv for å overdøyve dette. Spillte bare høyt nok til at jeg kunne kose meg med min musikk, og slippe å følge med på naboens grusomme musikk, så jeg plaget ingen. Men de holdt på til langt på kveld.

silje21
03-07-11, 01:18
Flere enn meg som irriterer seg over naboer som spiller høy musikk, eller har på høy radio?? I dag var det tydeligvis "jazzens mysterier", eller noe sånt på radioen - jeg kan ikke fordra Jazz, og måtte sette på musikk selv for å overdøyve dette. Spillte bare høyt nok til at jeg kunne kose meg med min musikk, og slippe å følge med på naboens grusomme musikk, så jeg plaget ingen. Men de holdt på til langt på kveld.

*velsignet* med veldig stille naboer, her hvor vi bor nå hvertfall. Når vi bodde i Haugesund var det "aldri" stille, fryktlig slitsomt i lengden det ja.

Jabba
03-07-11, 16:16
Vurderer å kjøpe sko fra Amazon - men ble i tvil her nå......
Jeg bruker str 39....hvilken str. velger jeg her: ( se på rullegardinmenyen - det er to str. 39)
http://www.amazon.com/gp/product/B002UKPSL4/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&m=ATVPDKIKX0DER


Og hvis jeg kjøper et produkt fra amazon og merker det som gave - vil jeg da måtte fortolle?

Og hvor mye vil denne skoen komme på totalt for meg ???

Sanney
03-07-11, 16:54
jeg kan bare svare på ett av dem. ja, du må fortolle. gaver sent direkte fra nettbutikker gjelder IKKE som gave. det er like fullt et kjøp. lærte det den harde veien.. (og da var det faktisk en gave, ikke noe jeg hadde kjøpt selv)

Jabba
03-07-11, 17:33
jeg kan bare svare på ett av dem. ja, du må fortolle. gaver sent direkte fra nettbutikker gjelder IKKE som gave. det er like fullt et kjøp. lærte det den harde veien.. (og da var det faktisk en gave, ikke noe jeg hadde kjøpt selv)

Æsj.....
Ja, ja - men takk for svar! Da håper jeg noen vet svaret på de andre spm mine.....:D

Kanutten
03-07-11, 17:39
Hjelper ingenting i det hele tatt, drikker minst ett glass vann per glass vin. Blir like oppblåst og stinn for det. Sånn er det bare.

Jeg blir også stinn av vin hvis jeg ikke tar allergimedisin og en nexium FØR jeg drikker vin. :rolleyes: Vindrikkinga må med andre ord planlegges. :o

Kanskje
03-07-11, 18:04
Jeg lagde hjemmelaget is i går - og lurer på en ting : Skal denne isen være knallhard?? Måtte tine den, for å greie å dele av et stykke. :confused:


Og spørsmål 2 : hvordan oppbevarer du te? en en stor samlebeholder, eller i hver sort sin eske?
Jeg har så mange sorter, at det begynner å bli en høy stabel med eksker, så jeg lurer på om jeg skal smale posene i en felles beholder, men er usikker på om det går utover smaken.

Zillah
03-07-11, 20:08
OK, "alle" snakker om hvor bra det er for temperaturreguleringen?
Eg har veldig god erfaring m lammeskinn året rundt. Fordelen m lammeskinn som eg har sett det, om sommaren, er at det er luftig og ikkje ekkelt varmt og klamt å ligge på. Men du må jo likevel passe på kva babyen har på kroppen og over seg. Skinnfell under og teppe over, kan vere godt, når det er varmt.

Kanutten
03-07-11, 20:16
Eg har veldig god erfaring m lammeskinn året rundt. Fordelen m lammeskinn som eg har sett det, om sommaren, er at det er luftig og ikkje ekkelt varmt og klamt å ligge på. Men du må jo likevel passe på kva babyen har på kroppen og over seg. Skinnfell under og teppe over, kan vere godt, når det er varmt.

Dessuten skal lammeskinn være en sak ungen kan pisse direkte uten at du trenger vaske det!

Jabba
03-07-11, 20:45
Hvilken søkemotor er best hvis jeg skal søke opp butikker som selger en spesiell vare?

ThereseA
03-07-11, 20:47
Hvilken søkemotor er best hvis jeg skal søke opp butikker som selger en spesiell vare?

I Norge bruker jeg kelkoo.no (http://www.kelkoo.no/) for å sammenligne varer og finne best pris

Jabba
03-07-11, 20:56
I Norge bruker jeg kelkoo.no (http://www.kelkoo.no/) for å sammenligne varer og finne best pris

Takk! Og hvis jeg må handle fra utlandet ?

Supera
03-07-11, 20:57
Hvorfor er er avføringen annerledes når jeg har mensen? Den lukter mer og er løsere. Hver gang.

ThereseA
03-07-11, 20:57
Takk! Og hvis jeg må handle fra utlandet ?

Nei, desverre... Der handler jeg mest bare på iherb, netrition og ebay

Kitt
03-07-11, 21:12
Hvorfor er er avføringen annerledes når jeg har mensen? Den lukter mer og er løsere. Hver gang.
Hormonpåvirkning, endret peristaltikk pga endrede plassforhold i underlivet etc.
Har akkurat samme erfaring som deg, da!:p

Jabba
03-07-11, 21:27
Har lagt inn en bestillingpå noen varer (men ikke betalt) på Amazon der sluttsummen blir kr 1900,-
Innbakt her er kr 386,- som de kaller for Import Fees Deposit
Hva betyr det ???

Kanskje
03-07-11, 21:49
Trodde jeg la inn et innlegg før i dag, men glemte sikkert poste det.

Jeg lagde hjemmelaget is i går, men må tine den for å dele den, skal det være slik ???

Og
Oppbevarer du te i eskene sine, eller samler du dem i en beholder? Jeg har så mange slike esker, og det begynner å se litt rotet ut.

Supera
03-07-11, 22:54
Jeg lagde hjemmelaget is i går, men må tine den for å dele den, skal det være slik ???
Spørs jo hva du har laget den av. :geip: Jeg har iskremmaskin og lager i den, men jeg har sett tips om å ha gelatin i iskremen for å slippe å måtte røre ofte for at den ikke skal bli kornete.

Oppbevarer du te i eskene sine, eller samler du dem i en beholder? Jeg har så mange slike esker, og det begynner å se litt rotet ut.
Jeg har dem i te-hylla mi, men så har jeg ikke så mange da. Jeg ryddet i teene til moren min for noen år siden og la dem i en smal skuff slik at man så alle pakkene når man åpnet skuffen. Hvis du har en smal skuff du kan bruke til det da.

Kanskje
03-07-11, 23:00
Spørs jo hva du har laget den av. :geip: Jeg har iskremmaskin og lager i den, men jeg har sett tips om å ha gelatin i iskremen for å slippe å måtte røre ofte for at den ikke skal bli kornete.

.

3 eggeplommer
ca 3 dl fløte
sukrin
natreen
vaniljeesens

Rørte flere ganger mens den stod i fryseren. Men ble rar konsistens, og knallhard !!

Supera
03-07-11, 23:09
3 eggeplommer
ca 3 dl fløte
sukrin
natreen
vaniljeesens

Rørte flere ganger mens den stod i fryseren. Men ble rar konsistens, og knallhard !!
Hm, har du satt fryseren på max kanskje?

smgj
03-07-11, 23:15
Og spørsmål 2 : hvordan oppbevarer du te? en en stor samlebeholder, eller i hver sort sin eske?
Jeg har så mange sorter, at det begynner å bli en høy stabel med eksker, så jeg lurer på om jeg skal smale posene i en felles beholder, men er usikker på om det går utover smaken.
Jeg drikker grønn te med ulike smaker. Oppbevarer dem samlet. Te blir sjelden eldre enn 1-2 måneder og har ikke opplevd at det går ut over smaken. Men jeg blander ikke sort og grønn te i samme beholder.

Regret
03-07-11, 23:17
Oppbevarer du te i eskene sine, eller samler du dem i en beholder? Jeg har så mange slike esker, og det begynner å se litt rotet ut.

Jeg leter etter ei eske som er stor nok til alle sortene jeg har av te, ei sånn ei..
http://www.terrysfabrics.co.uk/images/P/Tea-box-9compartments.jpg
men enn så lenge, så har jeg de i en stor julekakeboks. Noen av de jeg bruker svært ofte ligger fortsatt i boksene sine for å gjøre de lettere tilgjengelig. All te står i egen hylle i tørrvareskapet.

Kanskje
03-07-11, 23:36
Hm, har du satt fryseren på max kanskje?
Jeg vet sannelig ikke:confused:

Kitt
04-07-11, 02:07
Det er sent og jeg er ikke helt i form. Kan noen gi meg et vettugt svar og noen linker som svar til dette fra en som mener at en kalori alltid er en kalori selv om den har lite karber:

Det er nok en litt forenklet utgave som står på trykk noen gange. Vektreduserende lavkarbodietter handler om lite karbohydrater sammen med et lavt kaloriinntak.

Supera
04-07-11, 02:46
Det er sent og jeg er ikke helt i form. Kan noen gi meg et vettugt svar og noen linker som svar til dette fra en som mener at en kalori alltid er en kalori selv om den har lite karber:

Det er nok en litt forenklet utgave som står på trykk noen gange. Vektreduserende lavkarbodietter handler om lite karbohydrater sammen med et lavt kaloriinntak.
En kcal er jo en kcal, altså mengden energi det tar å varme opp én liter vann én grad F/C ved én atmosfæres trykk. Men hva kroppen gjør med energien den får tilført er jo en helt annen sak. Da er ikke lenger en kalori en kalori. Å bryte ned karbohydrater eller fett eller proteiner betyr forskjellige prosesser som hver krever forskjellige mengder energi.

Dr Michael R Eades forklarer dette i bloggen sin her (http://www.proteinpower.com/drmike/metabolic-advantage/thermodynamics-and-the-metabolic-advantage/).

Noe som også er viktig er å nevne futile cycles som Dr Eades også skriver om i sitt blogginnlegg. I ketose øker kroppen futile cycles som også øker kroppstemperaturen med ca 0,5º. 0,5º høres kanskje lite ut, men når 80kg masse skal varmes opp 0,5º høyere hele døgnet, så er det snakk om ganske mye energi.

smgj
04-07-11, 09:53
Det er sent og jeg er ikke helt i form. Kan noen gi meg et vettugt svar og noen linker som svar til dette fra en som mener at en kalori alltid er en kalori selv om den har lite karber:

Det er nok en litt forenklet utgave som står på trykk noen gange. Vektreduserende lavkarbodietter handler om lite karbohydrater sammen med et lavt kaloriinntak.

Jeg ville kjørt på at proteiner, fett og karbohydrater har ulik virkning i kroppen da en kropp ikke er en forbrenningsovn. Fett trigger leptin (???), karbohydrater trigger insulin og proteiner går mye bort i varme under omdanning (kan ikke kjemien bak)... Så siden de ulike næringsgruppene virker forskjellig og avhenger av ulike hormoner er det ikke urimelig at de virker ulikt hos ulike personer. Og så selvfølgelig - utfordre personen til å bevise at "1 kcal = 1 kcal" i hvilken somhelst kropp... Spør gjerne om hvordan dette vil fungere hos en person som har diabetes. ;)

Zincite
04-07-11, 10:19
Vet noen hvor man kan få kjøpt ceylonkanel i Norge?

Kitt
04-07-11, 10:23
En kcal er jo en kcal, altså mengden energi det tar å varme opp én liter vann én grad F/C ved én atmosfæres trykk. Men hva kroppen gjør med energien den får tilført er jo en helt annen sak. Da er ikke lenger en kalori en kalori. Å bryte ned karbohydrater eller fett eller proteiner betyr forskjellige prosesser som hver krever forskjellige mengder energi.

Dr Michael R Eades forklarer dette i bloggen sin her (http://www.proteinpower.com/drmike/metabolic-advantage/thermodynamics-and-the-metabolic-advantage/).

Noe som også er viktig er å nevne futile cycles som Dr Eades også skriver om i sitt blogginnlegg. I ketose øker kroppen futile cycles som også øker kroppstemperaturen med ca 0,5º. 0,5º høres kanskje lite ut, men når 80kg masse skal varmes opp 0,5º høyere hele døgnet, så er det snakk om ganske mye energi.

Jeg ville kjørt på at proteiner, fett og karbohydrater har ulik virkning i kroppen da en kropp ikke er en forbrenningsovn. Fett trigger leptin (???), karbohydrater trigger insulin og proteiner går mye bort i varme under omdanning (kan ikke kjemien bak)... Så siden de ulike næringsgruppene virker forskjellig og avhenger av ulike hormoner er det ikke urimelig at de virker ulikt hos ulike personer. Og så selvfølgelig - utfordre personen til å bevise at "1 kcal = 1 kcal" i hvilken somhelst kropp... Spør gjerne om hvordan dette vil fungere hos en person som har diabetes. ;)
Takk for gode svar! :D
Vedkommende gir på en måte uttrykk for at jeg er helt novise på området og sånt liker jeg ikke.:( Har ikke vaket her inne blant så mye opplyste folk i mer enn 3 år uten å lære noe! (Om hvem jeg kan spørre om hjelp, feks;))

Sunfrid
04-07-11, 10:31
3 eggeplommer
ca 3 dl fløte
sukrin
natreen
vaniljeesens

Rørte flere ganger mens den stod i fryseren. Men ble rar konsistens, og knallhard !!

Det er mangel på vanlig sukker som gjør at den blir steinhard.... Lager du saftis av funligth saft blir den steinhard og tunga setter seg fast...(erfaring :p) men med vanlig saft med "mye" sukker blir den normal.

Tips fra meg :stuart: er å ta isen ut av frysen en stund før du skal spise den eller ikke fryse den så lenge...

Zincite
04-07-11, 10:55
Jeg leter etter ei eske som er stor nok til alle sortene jeg har av te, ei sånn ei..
http://www.terrysfabrics.co.uk/images/P/Tea-box-9compartments.jpg
men enn så lenge, så har jeg de i en stor julekakeboks. Noen av de jeg bruker svært ofte ligger fortsatt i boksene sine for å gjøre de lettere tilgjengelig. All te står i egen hylle i tørrvareskapet.
Jeg fant denne (http://hagenigrubba.no/index.php?nr=90&case=4&id=474&id_vis=404&idkategori=248), men den har jo ikke like mange rom :o
http://hagenigrubba.no/bilder_nettbutikk/1d3156ff10d7128d99145aaabe82765d-image.jpeg

Regret
04-07-11, 11:05
Jeg fant denne (http://hagenigrubba.no/index.php?nr=90&case=4&id=474&id_vis=404&idkategori=248), men den har jo ikke like mange rom :o
http://hagenigrubba.no/bilder_nettbutikk/1d3156ff10d7128d99145aaabe82765d-image.jpeg

Ser de har på kremmerhuset også, men de er for små rett og slett, for få lommer. Lurer på å lage noe selv, jeg må bare finne ut hvordan først haha :p Jeg skal ommøblere litt på kjøkkenet snart, og da vil jeg få en sånn fin hvit benk til å ha sånt til 'utstilling' på :)

Supera
04-07-11, 11:12
Vet noen hvor man kan få kjøpt ceylonkanel i Norge?
Nei, men du kan kjøpe gjennom iherb f.eks. Jeg kjøpte pulverisert (http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Organic-Powdered-Ceylon-Cinnamon-16-oz-453-g/30999?at=0), men den støver en del så jeg skulle kanskje gått for malt (http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Organic-Ground-Ceylon-Cinnamon-16-oz-453-g/31018?at=0). Og så har jeg også kjøpt ceylon-kanelstenger (http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Organic-Fair-Trade-Whole-3-Ceylon-Cinnamon-Sticks-16-oz-453-g/31194?at=0). :snill:

Zincite
04-07-11, 12:08
Ser de har på kremmerhuset også, men de er for små rett og slett, for få lommer. Lurer på å lage noe selv, jeg må bare finne ut hvordan først haha :p Jeg skal ommøblere litt på kjøkkenet snart, og da vil jeg få en sånn fin hvit benk til å ha sånt til 'utstilling' på :)
Tror det går veldig fint å lage :ja:
Måtte lete litt til :) ser ut som 9 rom (http://www.lobelia.no/?PageID=122&ItemID=8177), men den var ganske dyr:
Og jeg skal ikke legge meg opp i dine valg, men på en fin hvit benk tror jeg kan det bli ganske fint med 2 bokser oppå hverandre også. Om det ikke er mye dill på. Muligheter - det er godt å ha, men det gjør det vanskelig for meg å velge ofte...
http://www.lobelia.no/ViewImage.aspx?ItemID=8186&width=220&crop=none

Nei, men du kan kjøpe gjennom iherb f.eks. Jeg kjøpte pulverisert (http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Organic-Powdered-Ceylon-Cinnamon-16-oz-453-g/30999?at=0), men den støver en del så jeg skulle kanskje gått for malt (http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Organic-Ground-Ceylon-Cinnamon-16-oz-453-g/31018?at=0). Og så har jeg også kjøpt ceylon-kanelstenger (http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Organic-Fair-Trade-Whole-3-Ceylon-Cinnamon-Sticks-16-oz-453-g/31194?at=0). :snill:


Takk, da kanskje jeg må tenke iherb jeg også :)

vaskeklut
04-07-11, 12:35
Ser dere prater om ceylon-kanel. Hva er forskjellen på det og vanlig kanel?

Kitsu
04-07-11, 12:48
Ser dere prater om ceylon-kanel. Hva er forskjellen på det og vanlig kanel?

Er vel teknisk sett ceylonkanel som er "vanlig kanel". Den andre, som i stor grad selges i Norge, er cassiakanel, og har mye høyere nivåer av kumarin, et stoff som er skadelig for leveren i større mengder.

Zillah
04-07-11, 12:53
Vet noen hvor man kan få kjøpt ceylonkanel i Norge?
Så vidt eg veit, er det berre Hindu som fører ceylonkanel på det norske markedet, og berre i kanelstang. Det oppmalde kanelpulveret deira er cassia.

Huldr
04-07-11, 13:17
Vet noen hvor man kan få kjøpt ceylonkanel i Norge?Jeg har kjøpt det på helsekost tidligere.

http://www.gewuerzmuehle-brecht.de/images/stories/Produkte/Zimt_Ceylon_gemahlen_GL.jpg

Jeg vil tro det fortsatt går an å få kjøpt det, de har det i alle fall her (http://www.helseogkost.no/nettbutikk/matvarer/krydder/brecht_kanel_malt) :)

Zillah
04-07-11, 13:19
Oooh, supert, Frøy!
Takk :)

vaskeklut
04-07-11, 13:24
Er vel teknisk sett ceylonkanel som er "vanlig kanel". Den andre, som i stor grad selges i Norge, er cassiakanel, og har mye høyere nivåer av kumarin, et stoff som er skadelig for leveren i større mengder.
Åååh! Alt en skal lære! :D Da må jeg kanskje få kjøpt meg ceylon-kanel jeg også, da :)

kattungen
04-07-11, 14:48
Jeg har et stort og vanskelig spørsmål:

Mexico eller Thailand i desember? :p

Har aldri vært på noen av stedene. Mexico er all inclusive, Thailand er med frokost. Prisforskjellen er ca 15k for to uker - ikke at det skal være avgjørende - men er det verdt det? Det må også nevnes at forskjellen i hotellstandard er fra 4* til 5+* ...

Kitsu
04-07-11, 14:57
Åååh! Alt en skal lære! :D Da må jeg kanskje få kjøpt meg ceylon-kanel jeg også, da :)

Jeg spiser faktisk mer enn anbefalt max daglig inntak av kanel, så jeg må nesten ha caylonkanel. Kjøpte en pakke fra iHerb, nesten en halv kilo. XD Burde vare en liten stund i alle fall.

smgj
04-07-11, 15:05
Jeg har vært begge steder.
Jeg trives best i Thailand. Syntes det var enkelt og trygt og komme seg rundt. Folkene er vennlige og det er lite kriminalitet. Men - det er sterk mat der og opplevelsen avhenger av hva du selv ønsker.

Om du vil ha en ekste lat ferie - ikke reise noe særlig rundt eller kun reise på "ferdige opplegg" så er Mexico fint. På all-inclusive er som regel resorten så flott og stor at man ikke trenger å dra utenfor (må sjekke resorten så nøye som det lar seg gjøre først). Jeg opplevde Mexico som mer utrygt på egen hånd. Det er tilpasset for at man som turist ikke skal trenge å menge seg med folk utenfor restorten. Så om man ønsker å loffe litt på egen hånd så opplever jeg Thailand som et bedre valg. Om man vil ha en lat, bekymringsløs ferie hvor man blir tatt vare på så er vel Mexico bedre...

Det kan være litt kjølig i Mexico på den tiden om du er uheldig. Jeg regner med det er Thulum eller distriktet i nærheten dere har tenkt på?

kattungen
04-07-11, 15:08
Jeg har vært begge steder.
Jeg trives best i Thailand. Syntes det var enkelt og trygt og komme seg rundt. Folkene er vennlige og det er lite kriminalitet. Men - det er sterk mat der og opplevelsen avhenger av hva du selv ønsker.

Om du vil ha en ekste lat ferie - ikke reise noe særlig rundt eller kun reise på "ferdige opplegg" så er Mexico fint. På all-inclusive er som regel resorten så flott og stor at man ikke trenger å dra utenfor (må sjekke resorten så nøye som det lar seg gjøre først). Jeg opplevde Mexico som mer utrygt på egen hånd. Det er tilpasset for at man som turist ikke skal trenge å menge seg med folk utenfor restorten. Så om man ønsker å loffe litt på egen hånd så opplever jeg Thailand som et bedre valg. Om man vil ha en lat, bekymringsløs ferie hvor man blir tatt vare på så er vel Mexico bedre...

Det kan være litt kjølig i Mexico på den tiden om du er uheldig. Jeg regner med det er Thulum eller distriktet i nærheten dere har tenkt på?

Jeg er overhodet ikke kjent noen av stedene, jeg vil bare ha et fint sted hvor jeg kan sole meg, bade og slappe av (og spise god mat :p ) i 14 dager :p Vi har sett på Playa del Carmen i Mexico, eller Khao Lak eller Patong i Thailand...

smgj
04-07-11, 15:32
Det er fine steder. alle sammen.
Da får du velge ut fra om du liker Meksikansk eller asiatisk mat best. ;) (Jeg holder en knapp på Thailand, men det er sånn at noen liker mora ... osv) Det er antakelig litt varmere i Thailand enn i Mexico.

j88
04-07-11, 16:33
Jeg har vært i mexico flere ganger, og skal absolutt tilbake. Men kan være greit å undersøke hotellet nøye før man bestiller noe, standaren er ikke helt som her hjemme.

Ignite
04-07-11, 16:35
Rustflekker på garasjegulv (betong); noen som kjenner til et effektivt middel for å få bort dette?

Kanutten
04-07-11, 16:37
Rustflekker på garasjegulv (betong); noen som kjenner til et effektivt middel for å få bort dette?

Kanskje dette? (http://www.magnacorium.no/filemanager/download_file/file/309737.pdf)

Ignite
04-07-11, 16:41
Kanskje dette? (http://www.magnacorium.no/filemanager/download_file/file/309737.pdf)

Ikke dumt, Nutta - thanks :)

Kanutten
04-07-11, 19:14
Kan noen kakke denne dama (http://www.seher.no/873219/nina-karin-monsen-mener-geir-kvarme-hever-seg-over-menneskerettighetene) i bakhodet??? (bare for å presisere... på nordnorsk så betyr det bare at hun blir svimmel og slutter bråke.. :p)

Olive Oil
04-07-11, 19:41
Kan noen kakke denne dama (http://www.seher.no/873219/nina-karin-monsen-mener-geir-kvarme-hever-seg-over-menneskerettighetene) i bakhodet??? (bare for å presisere... på nordnorsk så betyr det bare at hun blir svimmel og slutter bråke.. :p)

Det gidder jeg ikke bruke energi på nå i varmen, gitt. Det er vel ikke noe inni der allikevel. Er det forresten noen som bryr seg om hva hun mener? PR-kåt fjolle.:rolleyes:

Kanutten
04-07-11, 19:44
Det gidder jeg ikke bruke energi på nå i varmen, gitt. Det er vel ikke noe inni der allikevel. Er det forresten noen som bryr seg om hva hun mener? PR-kåt fjolle.:rolleyes:

Forstår deg egentlig, men den dama er et hespetre! Dobblet opp og i mente! Så det så. :ja:

kattungen
04-07-11, 20:44
Det ble Thailand :D

Kanutten
04-07-11, 20:51
Det ble Thailand :D

Åhhhhhhhhhhh :nei: Jeg valgte Mexico på din vegne! Thailand vil alltid være der, men mexico... Caramba! :_prikk: Hør på gruppa calexico (http://www.youtube.com/watch?v=vOgsDi-8Y1s)! Jeg elsker dem!

kattungen
04-07-11, 21:01
Åhhhhhhhhhhh :nei: Jeg valgte Mexico på din vegne! Thailand vil alltid være der, men mexico... Caramba! :_prikk: Hør på gruppa calexico (http://www.youtube.com/watch?v=vOgsDi-8Y1s)! Jeg elsker dem!

De 17tusen utgjorde en stor forskjell - det får bli Mexico neste år, når vi har hatt litt bedre tid til å spare. Nå har vi både bryllup og ferie på 6 mnd, så det blir mange utgifter på en gang...

Kanskje
04-07-11, 21:11
Jeg skal snart til Tyrkia, Alanya, og det blir nok en del soling. Men jeg ønsker å også få oppleve noe, så jeg har minner fra ferien.

En ting jeg har lyst til er å dra til en delfinpark, og se på delfiner, men jeg er ikke helt sikker på hvor det ligger.

og så har jeg hørt om noen varme kilder, men er usikker på om det er lengre enn en dagstur fra Alanya.

Skulle gjerne vært ute i båt også, men de spiller så HØY musikk der, og min kjære blir gal av den høye musikken.

Og så tenker jeg på å kikke på et museun , og gjerne besøke en moske.


Men jeg vet ikke, det finnes kanskje andre serverdigheter som er verdt å få med seg? Vi såg borgen i fjor, det var en opplevelse.

Noen tips?:)

Carisma
04-07-11, 21:15
[
og så har jeg hørt om noen varme kilder, men er usikker på om det er lengre enn en dagstur fra Alanya.

Pamukkale :ja: http://www.amisol.no/amisol-reiser/tyrkia/alanya/b/pamukkale/ Det er helt fantastisk, bør oppleves! Tror man kan dra på dagstur dit. Vi var på overnattingstur, men kombinerte det med Efesus (dro fra Marmaris).

Og om du ikke har vært i Hamam bør det også prøves.

Jabba
04-07-11, 21:21
Jeg trenger tips til hvordan jeg kan oppbevare all ørepynten på badet! Vil at den skal komme godt frem slik at det er enkelt å finne frem og slik at alle blir brukt innimellom. Vil helst ha noe som kan stå på ei lita hylle eller aller helst - henge på vegg.....
Tenkte på magnetlist først....sånne som man henger opp kniver på......men så fant jeg ut at ørepynten IKKE var magnetisk... *ler*

Noen tips ???

nellie
04-07-11, 21:25
Why do I heart chocolate so much??

Furine
04-07-11, 21:31
Drog på dagstur til Aspendos frå Alanya, det er eit romersk teater. Stilig! Eg song der til og med! ;)

vaskeklut
04-07-11, 21:33
Jeg trenger tips til hvordan jeg kan oppbevare all ørepynten på badet! Vil at den skal komme godt frem slik at det er enkelt å finne frem og slik at alle blir brukt innimellom. Vil helst ha noe som kan stå på ei lita hylle eller aller helst - henge på vegg.....
Tenkte på magnetlist først....sånne som man henger opp kniver på......men så fant jeg ut at ørepynten IKKE var magnetisk... *ler*

Noen tips ???
Du kan f.eks ta mange hull i et belte, eller ramme inn et heklestykke (uten glass såklart), henge de rundt kanten på en skål, feste en flettet snor bortover veggen eller på kanten av hylla som du henger de i. Noen få forslag som jeg har sett rundt om :)

Lava
04-07-11, 22:21
Jeg trenger tips til hvordan jeg kan oppbevare all ørepynten på badet! Vil at den skal komme godt frem slik at det er enkelt å finne frem og slik at alle blir brukt innimellom. Vil helst ha noe som kan stå på ei lita hylle eller aller helst - henge på vegg.....
Tenkte på magnetlist først....sånne som man henger opp kniver på......men så fant jeg ut at ørepynten IKKE var magnetisk... *ler*

Noen tips ???

Hønsenetting på en ramme, og heng ørepynten der.
Litt verre med de som har dobb, men de kan du ha på det brettet som følger med og henge det opp ved å fjerne noen pinner i nettingen slik at det blir bedre plass. Eller de kan ligge i en skuff :p

Lava
04-07-11, 22:23
Tørre lepper.
Vet at å bruke leppepomade bare gjør det verre over tid, men skal man bare gå med tørre lepper til det går over da?
Bruker pomade kjøpt på apotek og bruker mindre nå enn da jeg kjøpte i matbutikken.. :p

smgj
04-07-11, 22:24
Hønsenetting på en ramme, og heng ørepynten der.
Litt verre med de som har dobb, men de kan du ha på det brettet som følger med og henge det opp ved å fjerne noen pinner i nettingen slik at det blir bedre plass. Eller de kan ligge i en skuff :p
Bruker man myggnetting (i metall) i stedet for hønsenetting så er rutene så små at man kan sette dobben gjennom. (Men da må man seff. ta ned ramma for å ta disse løs/feste dem)

vaskeklut
04-07-11, 22:29
Tørre lepper.
Vet at å bruke leppepomade bare gjør det verre over tid, men skal man bare gå med tørre lepper til det går over da?
Bruker pomade kjøpt på apotek og bruker mindre nå enn da jeg kjøpte i matbutikken.. :p
Les på pomaden din! Inneholder den mineralolje/paraffinium liquidium og eller bivoks så blir leppene dine ALDRI bra. Det er fordi det ikke gir fukt, men bare lindrer der og da. Du trenger en pomade uten disse tinga. Jeg brukte en fra LUSH før, men usikker på om den fortsatt selges uten bivoks. Du kan gå med tørre lepper til det går over ja, f.eks. Eller bruk kokosolje/rent shea-smør på leppene. Det gjør jeg når jeg en sjelden gang har tørre lepper :)

Lava
04-07-11, 22:38
Les på pomaden din! Inneholder den mineralolje/paraffinium liquidium og eller bivoks så blir leppene dine ALDRI bra. Det er fordi det ikke gir fukt, men bare lindrer der og da. Du trenger en pomade uten disse tinga. Jeg brukte en fra LUSH før, men usikker på om den fortsatt selges uten bivoks. Du kan gå med tørre lepper til det går over ja, f.eks. Eller bruk kokosolje/rent shea-smør på leppene. Det gjør jeg når jeg en sjelden gang har tørre lepper :)

Jøss, takk!
Det er mye i denne;
ethylhexyl stearate, ricinus communis oil, cera carnauba, paraffinum liquidum, paraffin, lanolin, care alba, titanium dioxide, alumia, simethicone, benzoic acid *puh* -muligens med en skrivefeil..

Skal sjekke helsekosten neste gang jeg er i byen, det er vel der man lettest får tak i noe rent?

Gulla
04-07-11, 22:38
Hei, jeg fikk et lurt tips om å bruke et stort råkost jern (mitt er fra Ikea) og sette dette på ei hylle eller der du måtte ha plass- så har du plass til mange par øredobber ved å henge dem i hullene. Lykke til!

vaskeklut
04-07-11, 22:43
Jøss, takk!
Det er mye i denne;
ethylhexyl stearate, ricinus communis oil, cera carnauba, paraffinum liquidum, paraffin, lanolin, care alba, titanium dioxide, alumia, simethicone, benzoic acid *puh* -muligens med en skrivefeil..

Skal sjekke helsekosten neste gang jeg er i byen, det er vel der man lettest får tak i noe rent?
Lanolin glemte jeg! Det er også ueffektivt. Da er det faktisk greiere å bruke noe med bivoks bare... De ingrediensene i den der er ganske standard, og gjør ingenting i det hele tatt for leppene dine. Du kan se om du finner på helsekost ja, men min erfaring er at de er ganske så dårlige de også. Størst sjanse har du om du ser om du finner en pomade som er økologisk! Jeg vet merker som Decléor og Dermalogica har pomader som er supre, men da må man ganske kraftig opp i pris. Men til gjengjeld har man de pomadene i fire evigheter :)

Carisma
04-07-11, 22:46
Tørre lepper.
Vet at å bruke leppepomade bare gjør det verre over tid, men skal man bare gå med tørre lepper til det går over da?

Cocosa funker bedre enn noen leppepomade :ja:

Lava
04-07-11, 22:54
Cocosa funker bedre enn noen leppepomade :ja:

ja, kanskje jeg skal ta litt av den i en tom boks?
Den er jo flytende nå i varmen så det bør gå lett :lol:
har ikke tenkt på den jeg :o

vaskeklut
04-07-11, 23:48
Altså. Nå har jeg (igjen) vært i en lavkarbodiskusjon. Vedkommende påstår at når man ikke spiser zero carb, men lowcarb må man huske på å ha "utskyllinger" (hva nå nå dette skal bety fikk jeg aldri klarhet i) hver tredje måned, fordi man på lowcarb utskiller såkalte giftstoffer, noe man ikke gjør på zero carb??:confused:

Er det noen som har hørt noe om dette og kan enten fortelle meg at vedkommende farer med vissvass, eller fortelle hva som er greia? Jeg kunne ikke argumentere for eller i mot, siden jeg aldri har hørt noe som helst om dette. Men jeg har vanskelig for å tro at det er annet enn vissvass? Hjelp?

vaskeklut
04-07-11, 23:49
ja, kanskje jeg skal ta litt av den i en tom boks?
Den er jo flytende nå i varmen så det bør gå lett :lol:
har ikke tenkt på den jeg :o
Det er supersmart! Kokosolje er genialt for såre og tørre lepper. Pass bare på at boksen er tett....

Jabba
05-07-11, 00:15
Her var det mange kule tips angående oppbevaring av øredobber!!! Tusen takk!!!

Lava
05-07-11, 01:36
Det er supersmart! Kokosolje er genialt for såre og tørre lepper. Pass bare på at boksen er tett....

Ja fant en liten boks fra en pakke med hårfarge, bunnen i den er grei til cocosa! Så bruker jeg bunnen som topp :p

(måtte sette på en tape-bit da)

Supera
05-07-11, 02:41
Er vel teknisk sett ceylonkanel som er "vanlig kanel". Den andre, som i stor grad selges i Norge, er cassiakanel, og har mye høyere nivåer av kumarin, et stoff som er skadelig for leveren i større mengder.
Og så smaker det litt annerledes. Ceylonkanel smaker litt mynte på en måte. Jeg synes ceylonkanel smaker enda bedre enn cassiakanel, og jeg liker godt cassiakanel. :snill:

Supera
05-07-11, 02:48
Jeg trenger tips til hvordan jeg kan oppbevare all ørepynten på badet! Vil at den skal komme godt frem slik at det er enkelt å finne frem og slik at alle blir brukt innimellom. Vil helst ha noe som kan stå på ei lita hylle eller aller helst - henge på vegg.....
Tenkte på magnetlist først....sånne som man henger opp kniver på......men så fant jeg ut at ørepynten IKKE var magnetisk... *ler*

Noen tips ???
Ikke heeelt det du spurte etter, men jeg bruker sånne bokser med masse små rom som man egentlig bruker til skruer og slikt. Jeg har ikke hull i ørene, men jeg har alle de andre smykkene mine i slike bokser. Det er genialt! :snill: Type slike:
http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Products/Hi/40-7522.jpg

Finnes som regel der du får kjøpt verktøy. Clas Ohlson, biltema, byggmix og slike butikker.

Cherry
05-07-11, 04:52
Vet noen hvor man kan få kjøpt ceylonkanel i Norge?

Kjøpte på sunkost jeg. Smakte pyton :p

smgj
05-07-11, 07:35
Altså. Nå har jeg (igjen) vært i en lavkarbodiskusjon. Vedkommende påstår at når man ikke spiser zero carb, men lowcarb må man huske på å ha "utskyllinger" (hva nå nå dette skal bety fikk jeg aldri klarhet i) hver tredje måned, fordi man på lowcarb utskiller såkalte giftstoffer, noe man ikke gjør på zero carb??:confused:

Er det noen som har hørt noe om dette og kan enten fortelle meg at vedkommende farer med vissvass, eller fortelle hva som er greia? Jeg kunne ikke argumentere for eller i mot, siden jeg aldri har hørt noe som helst om dette. Men jeg har vanskelig for å tro at det er annet enn vissvass? Hjelp?

Det er vel kun om man ikke oppnår normal tarmfunksjon på annet vis (grønnsaker + magnesium) om jeg forstår "utskyllinger" rikitg.

Lavkarbo er jo så nært et steinalderkosthold vi kommer i dag og jeg tviler vel sterkt på at de skyllet så veldig. :D

Nei - jeg stoler på lever og nyrer, så lenge man ikke overbelaster dem med masse annen "dritt".

Photobscura
05-07-11, 10:55
Altså. Nå har jeg (igjen) vært i en lavkarbodiskusjon. Vedkommende påstår at når man ikke spiser zero carb, men lowcarb må man huske på å ha "utskyllinger" (hva nå nå dette skal bety fikk jeg aldri klarhet i) hver tredje måned, fordi man på lowcarb utskiller såkalte giftstoffer, noe man ikke gjør på zero carb??:confused:

Er det noen som har hørt noe om dette og kan enten fortelle meg at vedkommende farer med vissvass, eller fortelle hva som er greia? Jeg kunne ikke argumentere for eller i mot, siden jeg aldri har hørt noe som helst om dette. Men jeg har vanskelig for å tro at det er annet enn vissvass? Hjelp?
Da må man i hvert fall skylle på høykarbo. Nå spørs det jo selvfølgelig hvor man har karbohydratkildene sine fra, men det kan da virkelig ikke være så mye gift i grønnsaker, som for de fleste er hovedkilden av karbo på et lavkarbokosthold, at tarmskylling er nødvendig. Be om kilde! :D

Huldr
05-07-11, 11:29
Og så smaker det litt annerledes. Ceylonkanel smaker litt mynte på en måte. Jeg synes ceylonkanel smaker enda bedre enn cassiakanel, og jeg liker godt cassiakanel. :snill:Mynte? Hmm ... synes ikke det jeg, men man har jo forskjellig måte å oppfatte smak på :)

Kjøpte på sunkost jeg. Smakte pyton :p

Jeg må innrømme at jeg synes kassiakanelen er best. Den har mye kraftigere smak og har den "ordentlige" kanelsmaken slik vi er vant til. Ceylonkanelen smaker godt den også (synes jeg da ;)), men er mildere og ganske annerledes. De som har smakt kaneltyggegummi har smakt ceylonkanel.

Jeg bruker fortsatt mest kassia ... men nå bruker jeg ikke store mengder kanel, da.

Zillah
05-07-11, 13:45
Mmmmm tygge ceylon kanelstang. Namme namme snop.

ThereseA
05-07-11, 14:02
Vi bor i en kjellerleilighet og nå de siste mnd synes jeg det har tatt evig lang tid å få klesvaska til å tørke... Tar hvertfall tre dager om den står inne hele tiden, og det er ikke alltid mulighet for meg til å ha den ute. Siden det er sommer har vi slått av varmen osv, har jo vinduer oppe hele tiden.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å speede tørkinga opp?

Furine
05-07-11, 14:16
Har du ei bordvifte eller noko liknande du kan sette på? Få litt sirkulasjon av lufta?

Edla
05-07-11, 14:23
Sett klesvasken ved et vindu, og bruk bordvifte for å få luften til å sirkulere. Kanskje du skulle trenge en avfukter i leiligheten siden det tar så lang tid for tøyet å tørke? Det er jo ikke helt bra for hverken dere eller leigheten at det er fuktig der.

Supera
05-07-11, 14:49
Mynte? Hmm ... synes ikke det jeg, men man har jo forskjellig måte å oppfatte smak på :)

Jeg må innrømme at jeg synes kassiakanelen er best. Den har mye kraftigere smak og har den "ordentlige" kanelsmaken slik vi er vant til. Ceylonkanelen smaker godt den også (synes jeg da ;)), men er mildere og ganske annerledes. De som har smakt kaneltyggegummi har smakt ceylonkanel.

Jeg bruker fortsatt mest kassia ... men nå bruker jeg ikke store mengder kanel, da.
Hm, kanskje det bare er den fra iherb som smaker litt mynte? Jeg synes ceylonkanelen min lukter litt tigerbalsam og alle som har luktet på det har vært enige med meg om at det lukter litt mynte. Og smaker bittelitt slik også. Men først sier du at du ikke syntes den smaker litt mynte, og så sier du at den smaker tyggegummi. Det er ofte litt mynte i tyggegummi. ;)

Jeg kommer til å holde meg til ceylonkanel fordi jeg bruker mye kanel og fordi jeg synes ceylonkanelen smaker bedre. :ja: Men andre får selvfølgelig velge det de vil.

ThereseA
05-07-11, 14:53
Har du ei bordvifte eller noko liknande du kan sette på? Få litt sirkulasjon av lufta?

Sett klesvasken ved et vindu, og bruk bordvifte for å få luften til å sirkulere. Kanskje du skulle trenge en avfukter i leiligheten siden det tar så lang tid for tøyet å tørke? Det er jo ikke helt bra for hverken dere eller leigheten at det er fuktig der.

Har desverre ikke noe bordvifte, men prøver å få sirkulasjon på lufta når jeg er hjemme ved å ha vinduer og døra åpen. Stativet står ved et vindu.
Det virker ikke som det er så altfor fuktig her, men kanskje jeg skulle satt på litt varme bare for sikkerhets skyld.
Var jo ikke slik i vinter i det hele tatt

smgj
05-07-11, 14:54
Det var nok tørrere luft i vinter også. Det hjelper. Du kan ikke ha vasken ute da?

ThereseA
05-07-11, 15:12
Jeg kan ha vaska ute når jeg er hjemme, men vil ikke risikere at det blir dårlig vær mens vi er på jobb, det har skjedd flere ganger før

Huldr
05-07-11, 15:22
Hm, kanskje det bare er den fra iherb som smaker litt mynte? Jeg synes ceylonkanelen min lukter litt tigerbalsam og alle som har luktet på det har vært enige med meg om at det lukter litt mynte. Og smaker bittelitt slik også. Men først sier du at du ikke syntes den smaker litt mynte, og så sier du at den smaker tyggegummi. Det er ofte litt mynte i tyggegummi. ;)

Jeg kommer til å holde meg til ceylonkanel fordi jeg bruker mye kanel og fordi jeg synes ceylonkanelen smaker bedre. :ja: Men andre får selvfølgelig velge det de vil.Hehe, det er visst dagen for misforståelser. Det jeg mente var at det er ceylonkanel som brukes i kaneltyggis, ikke at ceylonkanelen smaker tyggis :) Det trenger ikke være (pepper)mynte i tyggegummi.

Men jeg utelukker ikke smaksopplevelsen din for det altså! Både kanel og mynte har jo eteriske oljer i seg som er skarpe/kjølende og kan minne om hverandre. I tigerbalsam er det kamfer, som er i slekt med kanel.

Og vi har jo alle litt ulike neser, så kanskje du merker dette mens jeg ikke gjør det, f eks.

Nå leste jeg forresten at det sannsynligvis er kassiakanelen som har mest virkning i forhold til blodsukker og insulin, rett og slett fordi den har høyere innhold av virkestoffene.

Jeg kommer nok til å bruke begge deler fortsatt :)

Mmmmm tygge ceylon kanelstang. Namme namme snop.Hvor fikk du kjøpt det, da? :) Hørtes godt ut ...

Anarko
05-07-11, 15:22
Hvordan tørker man ut hårbunnen? Ikke så mye at det blir flass altså, men slik at håret ikke er fett i bunnen og normalt i lengdene.

Supera
05-07-11, 15:36
Hvor fikk du kjøpt det, da? :) Hørtes godt ut ...
Jeg har kjøpt disse (http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Organic-Fair-Trade-Whole-3-Ceylon-Cinnamon-Sticks-16-oz-453-g/31194?at=0). Men de var ikke særlig gode å knaske på... Måtte teste nå... Jeg bruker dem som rørepinner i te eller eggemelkskakao.

Zillah
05-07-11, 15:37
Hvor fikk du kjøpt det, da? :) Hørtes godt ut ...
Heilt vanleg pose kanelstang frå Hindu, der du kjøper Hindu krydder. Eg kjøpte vel min på Eurospar, tenker eg, det er der eg handlar mest.

Kanutten
05-07-11, 18:51
Hele kroppen min er fløyesmyk deluxe! :love: BORTSETT fra albuene! :mad: Det nytter ikke hva jeg enn smører dem inn med; de forblir tørre og blålilla i farge. IKKE noe vakkert syn når jeg er pyntet og stæsjet sånn ellers. Tips??

Bønna200
05-07-11, 19:02
Når jeg har tørr hud, så skrubber jeg området med kaffegrut. Det både fjerner døde hudceller og kvikker opp huden med koffein.
Så gnir jeg på olivenolje. Det funker på meg, hvertfall :)

Olivenolje er foresten også kjempefint som hårkur. Gni inn håret og la det virke i en times tid, så er håret glatt og mykt etterpå!

Kanutten
05-07-11, 19:03
Når jeg har tørr hud, så skrubber jeg området med kaffegrut. Det både fjerner døde hudceller og kvikker opp huden med koffein.
Så gnir jeg på olivenolje. Det funker på meg, hvertfall :)

Olivenolje er foresten også kjempefint som hårkur. Gni inn håret og la det virke i en times tid, så er håret glatt og mykt etterpå!

Skal teste!!! Takker!

Bønna200
05-07-11, 19:05
Bare hyggelig:) Får håpe det funker da:)

Photobscura
05-07-11, 19:22
Jeg har lest flere ganger at i en overgang når man trener så samler musklene vann. Nå er ikke jeg noen treningsfrik, akkurat, men har akkurat fått tilbake en kontinuitet i yogaen min, og trener hver dag, 15-20 minutter. Det er kanskje individuelt, men noen formening om hvor lenge musklene samler vann ved trening før det slipper?